• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:50

Zjemm

...

Kan dat? Als 1 zone instellen?
Kom je dan niet in de war met je mixing tank Enzo?

Dacht dat je dan fysiek dingen moet aanpassen en weghalen

[ Voor 27% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 19:39 ]

opensecure.nl

@Zjemm Hoe staan de parameters van je ruimteregeling ingesteld?
Verder eens met @SebastiaanPs . Ga voor een simpel systeem.
Heel die naregeling-meuk weg. Dan kan ook het buffervat (had je die niet ook?) weg, en eventuele secundaire pompen er ook uit. Dan heb je pas een degelijk systeem en kun je efficient de keet verwarmen.

Het is in de topics hier al erg vaak aangetoond: De simpelste systemen draaien verreweg het best.

Hier wilde de installateur mij in 2020 ook met allerlei overbodige rommel opzadelen, maar ik had mijn huiswerk gedaan en het systeem zeer uitgebreid doorgerekend. Ik heb dus mijn poot stijf gehouden en duidelijk aangegeven dat de WP direct aan het afgiftesysteem gehangen moest worden. Dat werkt echt uit de kunst en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Ter info: hier heb ik de afgelopen 7 dagen slechts vier verwarmingsruns gehad, in lengte variërend van 5 - 10 uur.

[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 20:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zjemm

Zjemm

...

@Andrehj
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.

instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21

daarmee had ik de afgelopen tijd elke dag 1 run.

daarvoor had ik continue pendelen omdat op z1 servo's op de de verdeler zitten die verstoring veroorzaken.
daar komen ze donderdag voor langs. dan ga ik ook overleggen of het niet simpeler kan.
kan dat puur door switches omzetten gerealiseerd worden, of moet de boel verbouwd worden...

maar goed los van dat is dit gedrag van vandaag weer afwijkend, en vraag ik me af waar dat van kan komen, zeker als het daarvoor dus gewoon stabiel draaide

heb hem nu ff op 22 gezet dan zal ie wel een lange run weer maken. kijken wat ie aan het eind daarvan gaat doen

[ Voor 13% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 21:36 ]

opensecure.nl

@Zjemm
Er zijn hier volgens mij niet zoveel Tweakers met een mixing tank en mixing valve.
Kun je eens een schema van je systeem delen, dus binnenunit, leidingen, mixing tank, mixing valve, afgifte zones 1 en 2?
Is het zo (zie afbeelding)?
Dat is als een parallel buffervat maar dan zelfs twee extra secundaire circulatiepompen (voor iedere zone 1) en een mixing valve om de Ta naar je vvw te verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YKerAgmVXOAyp-7KicJ6OWLjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ42kPKrJT73xK1qbSkblcw9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las jouw post van september nog eens
Zjemm in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
2025 tot nu toe:
koelen: 4191/1125 = 3.72
verwarmen: 4512/1357= 3.32
SWW: 2534/945 = 2.68
[…]
Bedrijfsuren 7022 h
Compressor Starts 30300
Dit aantal starts en deze COP voor een systeem in een nieuwbouwhuis uit 2023… Met KISS had je een normaal aantal starts gehad en een veel hogere COP, daar ben ik van overtuigd. Je buitenunit lijkt verder goed te functioneren en je schreef dat je in de zomer voor SWW een COP van 4 had, dat is ook gewoon normaal.

Kwestie van CV aanvoer direct naar afgiftesysteem, secundaire pompen en mixing valve weg, buffervat mag weg of in de retour.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe werkt dat eigenlijk met 2 zones en mixing tank. Als er demand is vanuit de thermostaat, kan deze niet de wp aan het werk zetten.

Deze zal ws alleen de circulatie pomp van de betreffende zone aanzetten om warmte te onttrekken van de buffer tank ?

Na een tijdje merkt de wp dat de buffer tank niet meer op temp is en gaat warmte toevoegen aan de buffer tank ? Ik was even benieuwd hoe dit hoort te werken

Kunnen dan beide zones onafhankelijk vraag genereren in z'n geval ?

Is de pendel die we zien niet gewoon de wp die wat warmte toevoegt aan de buffer tank? Ws is de kamer op temp en kan er niet genoeg warmte worden opgenomen vs het min vermogen waarmee de wp de buffer tank aan het bijvullen is?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Zjemm schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:34:
@Andrehj
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.

instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21
Dat zijn niet alle instellingen. Er is ook nog ergens een tijdparameter die je (bij vvw) op 60 minuten in moet stellen. Staat die wel goed?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nylezz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-12 08:26
ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat er mis is met mijn warmtepomp. Na vele fora doorgespit te hebben, heb ik volgens mij alle opties en instellingen wel een keer gehad. toch blijft mijn WP vreemd gedrag vertonen. Ik zou het heel erg waarderen als jullie eens met me mee willen denken welke handelingen ik nog meer kan doen.

Het probleem:
de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7f8hhGp0LIyhvUJFxJga4sNBbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhW1gPOaMITOaox8PknPub9d.png?f=fotoalbum_large

hier zie je dat de compressor constant blijft op- en aftoeren. Dit doet hij in elke aanstuurmodus. De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode. icm de CN105-ESP32 module + HA+NodeRed pas ik de setpoint aan om zo de het opgenomen vermogen te kunnen sturen. Dit heeft voor mij zeer veel voordelen; load balancing bijvoorbeeld.
De setpoint volgt de flow(feed) temp altijd met -0.9 graden offset, bij -1.0 graden stopt de WP namelijk met werken. Die offset is er om te zorgen dat deze laag blijft in frequentie. dat lijkt hij te negeren en toert rustig steeds hoger op.

mijn opstelling:
WP:
Binnen: ERPX-VM2E, buiten: PUZ-WM85 YAA
buffervat parallel
(primaire) circulatiepomp:16 ltr/min = hoogste instelling
FTC7
CN105 - ESP32 controller + Home Assistant
vermogenskabel op 50%, SW7.1 ON. frequentiebereik is nu 20-66Hz
fake buitentemp sensor: WP geeft 19grC buitentemp weer.

afgiftesysteem:
momenteel 100m2 vloerverwarming, (later 220m2)
alle secties vol open
secundaire circulatiepomp op 17 ltr/min = hoogste stand

Dus nu mijn vraag; waarom wil de WP zoveel vermogen afgeven? De setpoint is namelijk altijd lager dan de huidige waarde. Ik zou verwachten dat die het volgende zou moeten doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJpMwrcu4iNHjYZIwF2M4SIKQpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkjN3fCDRQeK09bKn6ckfzsq.png?f=fotoalbum_large
Let hierbij op de door mij ingekleurde lijnen.
setpoint (geel) hoger dan flow temp(blauw) = compressor hoger(bovenste grafiek).
setpoint hoger dan flow temp = compressor lager.
setpoint gelijk aan flow temp = compressor netjes hoger/lager/gelijk moduleren.

elke suggestie is welkom,
thx Niels
@nylezz Je wijzigt het setpoint veel te vaak. Dat trekt de PI(D)-regeling van de WP niet. Die is daar veel te traag voor.
Zet je regeling maar eens uit, en gebruik de hardware van @xoror enkel voor monitoring. Je probleem is dan gegarandeerd over.

Als je wel zelf iets wilt sturen, wijzig je setpoint dan hooguit 1x er uur. Dan trekt de WP het wel.

En waarom overigens die fake buitentemperatuursensor? Dat heeft een goede WP helemaal niet nodig. De mijne heeft het ook niet en draait (bij warmtevraag) hele dagen rond de 30 a 40 Hz, zonder allerlei ingewikkelde regelingen die, zoals je inmiddels zelf hebt ervaren, meer kwaad doen dan goed.

Jij bent iets wat heel simpel is veel te ingewikkeld aan het maken.

Verder vind ik het zorgwekkend dat je in de eerste alinea schrijft dat er iets mis is met je warmtepomp, terwijl je nergens op het idee lijkt te komen (of schrijft dat met een test te hebben uitgesloten) dat je eigen script de oorzaak is...

[ Voor 137% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 22:51 ]

• xoror
  • Niet online
Zo te zien gebruik je mijn software. Lees dit https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14934276 en vooral het deel over setpoint bias, ws is dit wat je zoekt.

Ik denk dat je probleem is dat je lukraak de flow setpoint -0.9c volgt zonder model. Bij elke overshoot ga je een hogere flow setpoint instellen (wp gaat luisteren en weer stukje overshoot doen, en jij verhoogt het weer vanwege je -0.9c regel). Je ziet dat hij continu stijgt, vooral de delta T neemt toe, en daardoor vraag je veel vermogen van je wp. Ik gok dat dat aan de hand is.

Hier bijv mijn run van vandaag met de bovengenoemde AA mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_nbEhguP6GEAc0cYVFWqjhyds4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mwx3xsLYIFZDLp9BPfTEDdv4.png?f=fotoalbum_large

@Andrehj Ik pas evt elke 10m setpoint aan, maar er zit wel een model achter, dus niet lukraak, en dat gaat vrij goed.

• nylezz
@Andrehj dank voor je snelle reactie. het is een lange post maar het staat er wel in verstopt.
"De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode." ik gebruikt dus de enige modus die het toelaat om de flow temp te wijzigen nl. "Flow temperature (Target flow temperature)" dus niet room-, weather- of AAmode.

ik heb me redelijk ingelezen denk ik om te voorkomen dat ik onnodige vragen zou stellen. Heb je verder nog ideeen?

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19-12 18:53
ocaj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:48:
[...]

Kwestie van SWW inplannen op een moment dat je zelden onder de douche staat.
Ik heb er hier ook (veel) meer logica in zitten dan simpelweg alleen een timer, ik kijk o.a. ook naar de temperaturen op 2 niveaus in het boilervat en daarnaast heb ik sinds deze zomer een "solarboost"-functie gemaakt waarbij ik het vat extra warm maak als ik meer dan x minuten overschot van mijn zonnepanelen heb.
Dat is mijn volgende stap, PV maximaal benutten. Stop het dan het liefst in de boiler _/-\o_

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• nylezz
@xoror haha ja, geweldig goede SW. ik ben heel benieuwd hoe jouw AA mode werkt. dat heb ik nog niet gedaan. Ik volg inderdaad domweg de flow temp met mijn domme -0.9 offset.

ik zal eens een fixed flow temp instellen en kijken hoe dat gaat. ik heb er echter wel zeer weinig vertrouwen in want bij de weather comp curve mode met een vlakke lijn (zeg 35 graden aanvoer temp) en bij server control uit en dan een fixed flow temp instellen (zeg 35 graden aanvoer temp). laat de WP hetzelfde gedrag zien.

suggestie:
wat weten jullie van de FTC7 controller. werkt deze gewoon wel goed bij andere gebruikers?

Edit:
ik bekijk net je afbeelding en dat is precies wat ik graag wil zien maar de afgelopen 12 maanden nog nooit voor elkaar heb kunnen krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door nylezz op 11-11-2025 23:11 . Reden: afbeeling beter bekeken ]

@nylezz De software van @xoror graag in het juiste topic bespreken: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

• nylezz
@Andrehj logisch, ga ik doen.

• Zjemm

Zjemm

...

SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:58:
@Zjemm
Er zijn hier volgens mij niet zoveel Tweakers met een mixing tank en mixing valve.
Kun je eens een schema van je systeem delen, dus binnenunit, leidingen, mixing tank, mixing valve, afgifte zones 1 en 2?
Is het zo (zie afbeelding)?
Dat is als een parallel buffervat maar dan zelfs twee extra secundaire circulatiepompen (voor iedere zone 1) en een mixing valve om de Ta naar je vvw te verlagen.

[Afbeelding]

Ik las jouw post van september nog eens

[...]

Dit aantal starts en deze COP voor een systeem in een nieuwbouwhuis uit 2023… Met KISS had je een normaal aantal starts gehad en een veel hogere COP, daar ben ik van overtuigd. Je buitenunit lijkt verder goed te functioneren en je schreef dat je in de zomer voor SWW een COP van 4 had, dat is ook gewoon normaal.

Kwestie van CV aanvoer direct naar afgiftesysteem, secundaire pompen en mixing valve weg, buffervat mag weg of in de retour.
Ik zal even kijken of ik dat in een schema kan zetten, kom ik op terug, want dan moet ik wel weten wat wat is, dus ga ik even kijken of ik dat kan vinden
dit is in elk geval naast de WP kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOyVJzAfx9smXiyB4C43YOuItTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwhrTGH7aZEDLoHEI6wkBLLc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Zjemm op 12-11-2025 08:25 ]

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

Andrehj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:21:
[...]

Dat zijn niet alle instellingen. Er is ook nog ergens een tijdparameter die je (bij vvw) op 60 minuten in moet stellen. Staat die wel goed?
welke parameter doel je dan op?

opensecure.nl

@nylezz Lees mijn bericht hierboven nog eens: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Ik denk dat je reageerde op een (niet kloppende) eerste versie van mijn post.

Ik weet dat niet uit mijn hoofd. Je zult zelf even moeten zoeken in de installatiehandleiding.

Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:22:
[...]

welke parameter doel je dan op?
Hij bedoelt het interval van de ruimteregeling. Als je traag gedrag wil hebben dan zet je die op 60 min (range 10-60 min).

Ik heb online geprobeerd te vinden hoe de aansturing van 2 zones (@xoror ) werkt maar kan het niet vinden. Er is een mixing tank, een mixing valve (om een lagere temp naar vvw te sturen dan naar radiatoren) en twee extra pompen.
Edit: en ik zie ook twee flow switches.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YKerAgmVXOAyp-7KicJ6OWLjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ42kPKrJT73xK1qbSkblcw9.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een instelling van de mixing valve en de binnenunit krijgt de temp van de mixing tank door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOoeZA1V1-T_LAH1x7jnzxS2xEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/riwOowpHmCUoI2t4qsxTYCQI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUb34Tmd08pcCcm6a_28Ft4_Uw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1I5KbY3vS4oZF9dvdGBRI6f.jpg?f=fotoalbum_tile
De twee zones kun je ieder op de normale manier instellen, bijv met de ruimteregeling. Dat klopt toch?

Ik denk dat jouw setup ongeveer zo is:

Binnenunit pompt naar mixing tank
- Vanuit mixing tank leiding met pomp naar zone 1 (1e verdieping met radiatoren)
- Vanuit mixing tank leiding met mixing valve en daarna pomp naar zone 2 (begane grond met vvw).
Zou heel nuttig zijn als je (met hulp van de afbeelding hierboven) een schema kan tekenen van jouw setup. Op de foto onderin jouw kast zal denk ik de mixing tank zijn.

Jij gaf eerder aan dat van zone 1 geen temperatuur bekend is, maar ik zie die wel in jouw eerdere post hier:

Paar vragen:
- Tijdens het aan/uit gedrag, was toen 1 zone actief (welke?) of beide? Kan je dat laten zien met je HA data?
- En zone 1 met radiatoren werd via IN1 aangestuurd en stond op welke regeling?
- Zone 2 met vvw werd via de MRC aangestuurd en stond op ruimteregeling toch?

Er is inderdaad het een en ander aan hardware geïnstalleerd (mixing tank, mixing valve, 2 extra pompen), snap dat je niet direct dat eruit wil laten halen en dat je het met de instellingen wil proberen op te lossen. Eens kijken of dat toch nog lukt.

[ Voor 24% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2025 09:00 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• nylezz
@Andrehj
ja, klopt ik ben net al jullie berichten nogmaals aan het doorlezen en toen zag ik dat ik jouw eerste reactie aan mij anders had gelezen.
Ik heb vannacht mijn de AA script van @xoror geactiveerd gehad met veel betere resultaten dan die van mij.

ik heb zoveel wijzigingen gedaan (buiten temp faken e.d.) om te proberen de WP te laten doen wat ik wil. maar nu, met jullie reacties en nu al betere resultaten wil ik het uiteindelijk sterk vereenvoudigen.
nylezz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:54:
@Andrehj
ja, klopt ik ben net al jullie berichten nogmaals aan het doorlezen en toen zag ik dat ik jouw eerste reactie aan mij anders had gelezen.
Ik heb vannacht mijn de AA script van @xoror geactiveerd gehad met veel betere resultaten dan die van mij.

ik heb zoveel wijzigingen gedaan (buiten temp faken e.d.) om te proberen de WP te laten doen wat ik wil. maar nu, met jullie reacties en nu al betere resultaten wil ik het uiteindelijk sterk vereenvoudigen.
Je schrijft nog steeds niet welk probleem je op wilt lossen. Wat is er mis met een constante aanvoertemperatuur (die je misschien 1x per dag wijzigt op basis van de buitentemperatuur) en voor de rest gewoon alles standaard laten?
Nogmaals: Jij maakt iets (verwarmen met een WP) wat in de basis heel simpel nu veel te ingewikkeld.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Volgens docs kan je RR alleen maar altijd op 1 zone definiëren, niet beide.
Ik geef verder de waarden van de mixing tank, values etc allemaal terug, dus je kan zien wat ze doen

@Zjemm Misschien goed om die waarden te tonen -30m t/m +30m na pendel, ook water pump status.
De mixing tank temp, tank feed/return, z1 en z2 feed/return
Als het te rommelig wordt in aparte plaatjes, dan kunnen we misschien achterhalen hoe het werkt.

@Andrehj Hij wil ws sturen op dynamische tarieven/zon overschot

@nylezz AA kan je in mijn topic bespreken als je daar vragen over heb. Het is wel raadzaam op de laatste pre-release te draaien. Wordt deze week ergens officieel gereleased als ik geen gekke dingen meer terug krijg

[ Voor 4% gewijzigd door xoror op 12-11-2025 09:31 ]

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs
Hij bedoelt het interval van de ruimteregeling. Als je traag gedrag wil hebben dan zet je die op 60 min (range 10-60 min).
ja die staat op 60 minuten idd
De twee zones kun je ieder op de normale manier instellen, bijv met de ruimteregeling. Dat klopt toch?
Niet helemaal, ik kan maar 1 zone op ruimte regeling zetten. Kies ik dat op zone 2, dan kan ik vervolgens bij
zone 1 alleen nog maar voor curve of flow kiezen. Dit alles via de MRC in de woonkamer

Bij flow doet zone1 dan helemaal niets, want dat werkt niet als zone2 op ruimte regeling staat.
Dus als ik bij zone 1 ook warmte wil krijgen, moet ie op curve staan.
ik heb die nu expres op flow staan zodat ie niet meer doet. even als dat ik in1 los heb getrokken zodat daar ook geen input op komt.

- Vanuit mixing tank leiding met pomp naar zone 1 (1e verdieping met radiatoren)
- Vanuit mixing tank leiding met mixing valve en daarna pomp naar zone 2 (begane grond met vvw).
Zou heel nuttig zijn als je (met hulp van de afbeelding hierboven) een schema kan tekenen van jouw setup. Op de foto onderin jouw kast zal denk ik de mixing tank zijn.
dat ga ik nog even proberen te maken
Jij gaf eerder aan dat van zone 1 geen temperatuur bekend is, maar ik zie die wel in jouw eerdere post hier:
ja zone1 laat volgens de ESP wel een temperatuur zien, maar dat is de temperatuur van zone 2.
in de MRC is namelijk voor alle twee de zones de de hoofdbediening als temp sensor ingesteld. want boven (zone1) daar is geen sensor.
Paar vragen:
- Tijdens het aan/uit gedrag, was toen 1 zone actief (welke?) of beide? Kan je dat laten zien met je HA data?
alleen zone 2 laat zien dat hij actief is, zone 1 komt niet meer voor in de data.

zone1 WERD idd aangestuurd via IN1, die hangt nu los.
2 situaties:
1: zone 1 stond altijd op curve bij gebruik. ( dit was bij oplevering zo ingesteld)
2: zone1 heb ik later op flow gezet zodat ie niets zou doen. vanaf toen ik dit hele onderzoek ging doen.
Maar door die verstorende servo's op de verdeler boven, zag je dat aan uit gedrag. dus die heb ik laatst op jullie aanraden los getrokken en dat had effect.

hier wat data: (dat gedrag zag je tussen 11:00 en 17:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dScAx9rlPScOhT8AcLybxLqUj7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c6q3mpqEU2F6ynnJ2VQUachl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcvLt0Dt_iLQKB3PaBM2LPRqyGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LQorFEYbVZ99pa4YEHdZA7v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_fHAOb4teAP_1wjeWHNZ4DqrG8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43gFCCew9ilYD5PS1AxnGtBZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGH_Z3S9Skxba7gztU4pK626l9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mrDo2wcnwZ9cEnFxjTvPKvP1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFQ1HXuAc4msIFmWrqp6TdnfZfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DuVUSfCEMA42ZEUr1rUgnhK9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVamXZ5PrxHRMGCeBpc6TPm3RRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bJH9u3fKdraau1DYQwPSmxdF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yG5PJdDPa96Y65AF6R7mkz8MvL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SJOrwUW1zvgqs2TyoGW4ABQm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzVAku7RDhsfpTlqSZCd3dSop5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pKuW78VBSqeTB5TWXdyAH5t7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PghICLFbrDXAY6Gn6F3M-hXPk4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKxfELfvJNKwFVJEc1RFebmx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fT3W7e_ojVajZywEQA56NxIaVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQfswlQlviu7qEUzC7NoqXN5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q60WWN6AVh_3QnRHR0yDymzX6Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8b6chE5yUnI4f7gzv8ytSDuL.png?f=fotoalbum_large

je ziet wel die mixing vale status wisselen bij het gedrag.
hier even ingezoomed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hf63vyJIhruteletzR0P9SUVZg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5QXS2rNovDYPNszTLAp9sF0z.png?f=user_large
Er is inderdaad het een en ander aan hardware geïnstalleerd (mixing tank, mixing valve, 2 extra pompen), snap dat je niet direct dat eruit wil laten halen en dat je het met de instellingen wil proberen op te lossen. Eens kijken of dat toch nog lukt.
ik ga het wel navragen in elk geval, ook even kijken wat dat kost en wat zij aangeven als nadelen

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Mapping moet ik nog een keer doen maar het is
0 = Waiting
1 = Closing
2 = Opening
3 = Initialize
4 = Stop

Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:36:
@SebastiaanPs

[...]

ja die staat op 60 minuten idd

[...]

Niet helemaal, ik kan maar 1 zone op ruimte regeling zetten. Kies ik dat op zone 2, dan kan ik vervolgens bij
zone 1 alleen nog maar voor curve of flow kiezen. Dit alles via de MRC in de woonkamer

Bij flow doet zone1 dan helemaal niets, want dat werkt niet als zone2 op ruimte regeling staat.
Dus als ik bij zone 1 ook warmte wil krijgen, moet ie op curve staan.
ik heb die nu expres op flow staan zodat ie niet meer doet. even als dat ik in1 los heb getrokken zodat daar ook geen input op komt.

[...]

dat ga ik nog even proberen te maken

[...]

ja zone1 laat volgens de ESP wel een temperatuur zien, maar dat is de temperatuur van zone 2.
in de MRC is namelijk voor alle twee de zones de de hoofdbediening als temp sensor ingesteld. want boven (zone1) daar is geen sensor.

[...]

alleen zone 2 laat zien dat hij actief is, zone 1 komt niet meer voor in de data.

zone1 WERD idd aangestuurd via IN1, die hangt nu los.
2 situaties:
1: zone 1 stond altijd op curve bij gebruik. ( dit was bij oplevering zo ingesteld)
2: zone1 heb ik later op flow gezet zodat ie niets zou doen. vanaf toen ik dit hele onderzoek ging doen.
Maar door die verstorende servo's op de verdeler boven, zag je dat aan uit gedrag. dus die heb ik laatst op jullie aanraden los getrokken en dat had effect.

hier wat data: (dat gedrag zag je tussen 11:00 en 17:00
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

je ziet wel die mixing vale status wisselen bij het gedrag.
hier even ingezoomed:
[Afbeelding]

Ik ga het wel navragen in elk geval, ook even kijken wat dat kost en wat zij aangeven als nadelen
@Zjemm Hele uitgebreide post die maar één ding aantoont: Je installatie is veel te ingewikkeld. Er is echt maar 1 juiste oplossing, en dat is ombouwen naar een 1-zone systeem zonder externe pompen, zones en buffervaten.

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:40:
[...]

Ik heb online geprobeerd te vinden hoe de aansturing van 2 zones (@xoror ) werkt maar kan het niet vinden. Er is een mixing tank, een mixing valve (om een lagere temp naar vvw te sturen dan naar radiatoren) en twee extra pompen.
Edit: en ik zie ook twee flow switches.
[Afbeelding]

Er is een instelling van de mixing valve en de binnenunit krijgt de temp van de mixing tank door.
[Afbeelding][Afbeelding]

Paar vragen:

Het lijkt erop dat 'demand' de circulatie pomp triggert.
https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14945658
En dan warmte trekt van de buffer tank. Ben alleen nog niet achter wanneer de tank 'bijgeladen' wordt, welke condities daar voor gelden.

Kopieer even @Blackraven in, want die heeft een mixing tank

• nylezz
@Andrehj
in mijn eerste post probeerde ik mijn beschrijving eenvoudig te houden met de hoop dat iemand zou zeggen: "ow het is dipswitch xx" maar dat is het zoals verwacht niet.
zoals in mijn eerste post:
"Het probleem: de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties"
beter beschreven is het probleem: het systeem pendelt. Dit wil ik graag verhelpen. Er is weinig warmtebehoefte op dit moment en waarom stijgt de WP naar 50+Hz en overshoot hij het Setpoint en valt hij uit?
ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
de komende tests:
ik laat het setpoint nu op een vaste waarde staan, bijvoorbeeld 35grC
ik gebruik de AA van xoror

daarnaast heb ik de wens om het te kunnen manipuleren. Zoals @xoror beschreef is dit te bereiken met de bias. dat is iets voor wanneer het systeem in basis niet meer pendelt

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-12 15:09
@xoror Tank laadt vermoedelijk bij zodra de mixing tank temp. sensor onder het aanvoer setpoint van Z1/Z2 komt, afhankelijk van welke vraagt.
Ik heb een FTC5, die circuleert de tank over de binnenunit om daar de mixing tank temp uiteindelijk te meten.
Denk dat FTC6+ slimmer is en niet meer circuleert.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• xoror
  • Niet online
@nylezz bij AA stel je alleen de kamer temp in... Dan regelt mijn esp de Ta. Maar dat kan in mijn topic worden besproken.

@Blackraven Klinkt logisch, ik ga even wat meer data uitvragen

• Blackraven
@xoror Omdat ik zelf de temperatuur in de buffer wil sturen, heb ik deze als Z1 gedefiniëerd en draait de hele woning onder Z2 gewoon net als de 'oude' Z1 van voordat ik de buffer heb geplaatst.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:48
Andrehj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:26:
[...]

@Zjemm Hele uitgebreide post die maar één ding aantoont: Je installatie is veel te ingewikkeld. Er is echt maar 1 juiste oplossing, en dat is ombouwen naar een 1-zone systeem zonder externe pompen, zones en buffervaten.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten @Zjemm . Van mijn post van 1 november zijn we nu echt wel bij punt 4 aangekomen: Ombouwen naar een 1 zone setup. Daar is echt alleen maar winst te behalen voor je. Blijf het bizar vinden dat zoiets simpels als een eenvoudige woning verwarmen met een warmtepomp zó mega ingewikkeld uitgevoerd kan worden...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• pascallj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:38
nylezz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:59:
@Andrehj
in mijn eerste post probeerde ik mijn beschrijving eenvoudig te houden met de hoop dat iemand zou zeggen: "ow het is dipswitch xx" maar dat is het zoals verwacht niet.
zoals in mijn eerste post:
"Het probleem: de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties"
beter beschreven is het probleem: het systeem pendelt. Dit wil ik graag verhelpen. Er is weinig warmtebehoefte op dit moment en waarom stijgt de WP naar 50+Hz en overshoot hij het Setpoint en valt hij uit?
ik hoop dat het zo iets duidelijker is.
de komende tests:
ik laat het setpoint nu op een vaste waarde staan, bijvoorbeeld 35grC
ik gebruik de AA van xoror

daarnaast heb ik de wens om het te kunnen manipuleren. Zoals @xoror beschreef is dit te bereiken met de bias. dat is iets voor wanneer het systeem in basis niet meer pendelt
Maar nu ga je weer de AA regeling van ~xoror gebruiken. Zo wordt het toch voor niemand duidelijk wat er aan de hand is? Het is leuk dat er allemaal externe sturingsmogelijkheden zijn, maar de WP moet in de basis gewoon goed werken. Als dat onnodig op en aftoeren zich zonder externe regeling ook voor doet moet je kijken of je dat op een andere manier kan oplossen maar niet met externe sturing. Maar dat krijgen we zo niet duidelijk natuurlijk.

Draai eerst eens een tijdje gewoon standaard en kijk dan wat er gebeurt. Zoals ~Andrehj ook al zei, eerst alleen monitoren en gewoon de FTC als sturing gebruiken.

• michaelvo
Lijkt nu wel echt de standaard hier te worden:

"ik heb de volgende mega ingewikkelde setup met weet ik hoeveel vaten en zones en pompen en thermostaten en naregelingen en zelfgebouwde scripts en nu doet ie iets raars, help"

KISS!! Zowel voor installateurs als voor de gebruikers. En spelen met de ESP komt daarna....

Ik hou m'n hart vast voor volgende week...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• nylezz
ok ok ok. ik ga luisteren.
fake temp sensor is er uit
vermogenskabel is er uit
ESP controller is losgekoppeld
vaste TA van 35C is ingesteld
bijna alle settings in FTC zijn naar default ingesteld.
ik kan het opgenomen vermogen monitoren door een externe kW meter

ik houd jullie op de hoogte. thx

• michaelvo
nylezz schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:26:
ok ok ok. ik ga luisteren.
fake temp sensor is er uit
vermogenskabel is er uit
ESP controller is losgekoppeld
vaste TA van 35C is ingesteld
bijna alle settings in FTC zijn naar default ingesteld.
ik kan het opgenomen vermogen monitoren door een externe kW meter

ik houd jullie op de hoogte. thx
Je kunt de ESP prima laten zitten voor monitoring maar zet alle functies (AA, shortcycle, server control) gewoon even uit voor nu...

• Zjemm

Zjemm

...

@ allemaal die gerageerd hebben.

ik kan helemaal meekomen in KISS. Je moet allen wel weten dat je een huis koopt, je geen verstand van WP's hebt, want je hebt er nog niet eerder mee gewerkt. Dus ga je er van uit dat vanuit de bouw een dergelijk systeem gewoon netjes geinstalleerd word zoals het hoort.

overigens kan ik me wel voorstellen waarom ze iets degerlijks gedaan hebben, boven is alleen de badkamer VW en de kamers zijn lage temperatuur radiatoren. Wellicht dat dat niet lekker werk op de temperaturen van de VW van beneden? en krijg je boven door die mixing tank andere aanvoer temperatuur?

dat het niet zo is gedaan is wel duidelijk... Even aanpassen is natuurlijk niet zomaar gedaan, maar ik neem het zeker mee. want het leid tot onverklaarbaar gedrag.

[ Voor 24% gewijzigd door Zjemm op 12-11-2025 11:37 ]

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
@michaelvo ik kijk ernaar uit tbh ;) eindelijk kouder en ook defrost

@nylezz Je moet de esp erin laten, anders kan je niet zo goed monitoren. De esp doet niets extra als je het niet aanzet.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:53

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:30:

ik kan helemaal meekomen in KISS. Je moet allen wel weten dat je een huis koopt, je geen verstand van WP's hebt, want je hebt er nog niet eerder mee gewerkt. Dus ga je er van uit dat vanuit de bouw een dergelijk systeem gewoon netjes geinstalleerd word zoals het hoort.

dat het niet zo is gedaan is wel duidelijk... Even aanpassen is natuurlijk niet zomaar gedaan, maar ik neem het zeker mee. want het leid tot onverklaarbaar gedrag.
Het word gedaan zoals het omschreven is… dat dat zo is als het hoort is een tweede. Daarna ben je 1 van de weinigen die zich er druk om maakt en als je dat hier doet krijg je dit antwoord. Het enige juiste…

Zolang je de aanpassing niet doet is worden we hier steeds kribbiger ;)

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:30:

Hier heb je natuurlijk helemaal gelijk. Veel van de setups in nieuwbouw die je hier voorbij ziet komen zijn nou niet bepaald volgens het KISS principe. Dat kun je de koper niet kwalijk nemen vind ik.
De voor- en nadelen van bepaalde keuzes (zonesysteem met thermostaat voor elke kamer, enz) niet met de klanten besproken. De meeste klanten zijn denk ik ook helemaal niet geïnteresseerd om zoveel details te weten en/of snappen het niet.
De aannemers en installateurs moeten die switch naar KISS een keer maken. Maar goed dat is een beetje beyond the scope hier.

In het voorbeeld van @Zjemm weet ik wel wat de aannemer/installateur gaat zeggen als nadeel van mixing tank, zoneregeling etc eruit slopen: dan gaat er even warm water door je vvw en radiatoren/convectoren, waardoor je mogelijk het ruimte setpoint niet meer haalt in de ruimtes met radiatoren/convectoren. Als dat slaapkamers zijn dan lijkt me dat geen probleem.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:43:
[...]
In het voorbeeld van @Zjemm weet ik wel wat de aannemer/installateur gaat zeggen als nadeel van mixing tank etc eruit slopen: dan gaat er even warm water door je vvw en radiatoren/convectoren, waardoor je mogelijk het ruimte setpoint niet meer haalt in de ruimtes met radiatoren/convectoren. Als dat slaapkamers zijn dan lijkt me dat geen probleem.
Als die dingen goed gedimensioneerd zijn bij de ruimte en geschikt voor lage temperatuur is er niks aan het handje…

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• xoror
  • Niet online
Het is ook allemaal lastig, toen het hier aangelegd werd, had ik ook 0 verstand van warmtepompen. Ondertussen is het een uit de hand gelopen hobby geworden. Maar ik wilde iig geen nefit wat werd voorgesteld (achteraf zo blij dat ik een wp gekozen had waar veel users van zijn en dus elkaar kunnen helpen. Want dat was letterlijk mijn criteria, welke wp wordt veel gebruikt en zijn gebruikers tevreden)

Desondanks zit ik wel 'opgescheept' met master/master regeling en naar mijn mening leiding diameter die maar net voldoet. Gelukkig geen mixing tanks en andere meuk. Dus wat dat betreft valt de 'schade' hier reuze mee.

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 12-11-2025 11:51 ]

Miezie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:46:
[...]

Als die dingen goed gedimensioneerd zijn bij de ruimte en geschikt voor lage temperatuur is er niks aan het handje…
Als hij overal vvw had dan had je gelijk.
Maar hij heeft beneden vvw en boven radiatoren/convectoren. Nu is alleen de zone met vvw actief en is zijn Ta 25-26 gr. Als de andere zone met radiatoren/convectoren hierop meedraait, dan wordt het daar never nooit even warm als in de ruimtes met vvw.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2025 11:54 ]

• Gugl
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:06
Even ter check, installateur geeft aan dat Alklima aangeeft dat er geen andere thermostaat aangesloten kan worden dan de eigen ingebouwde.
En dat dat de reden is waarom de Netatmo aan/uit via de relais en daarna een extra kastje de pomp bedient na de buffer, maar niet de aansturing van de binnenunit doet.

• xoror
  • Niet online
@Gugl Wat had jij nou ook alweer? Buffer tank met 2 zones toch?
Elke zone kan je gewoon een thermostaat aan koppelen (in1, in6). Als de thermostaat demand geeft, gaat de circulatie pomp draaien in de betreffende zone voorzien van flow (en dus warmte van je buffer tank)

zie https://www.saturnsales.c...ditor/FTC7_Controller.pdf
pagina 16 optie D

Je kan ook een draadloze thermostaat aan koppelen volgens de handleiding.
Weet je zeker dat je de installateur goed begrepen heb??

• Blackraven
xoror schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:17:
@Gugl Wat had jij nou ook alweer? Buffer tank met 2 zones toch?
Elke zone kan je gewoon een thermostaat aan koppelen (in1, in6). Als de thermostaat demand geeft, gaat de circulatie pomp draaien in de betreffende zone voorzien van flow (en dus warmte van je buffer tank)

zie https://www.saturnsales.c...ditor/FTC7_Controller.pdf
pagina 16 optie D

Je kan ook een draadloze thermostaat aan koppelen volgens de handleiding.
Weet je zeker dat je de installateur goed begrepen heb??
Heel zwart wit heeft hij een buffertank met alleen Z1. Deze is alleen na de pomp opgesplitst in 2 zones.

• Zjemm

Zjemm

...

Ik ben in elk geval blij met jullie meedenken. en kritisch zijn....
want daarmee kan ik ook kritisch doorvragen bij de installateur.

opensecure.nl

• Gugl
@xoror nog even nagevraagd bij de installateur met het plaatje van de installatie uit jouw link erbij. Maar krijg wederom retour dat er alleen een Mitsubishi thermostaat aan kan en geen Netatmo aan/uit. Dat dat alleen kan volgens de oplossing met het extra kastje wat zij gedaan hebben

• xoror
  • Niet online
@Gugl Er zitten hier echt mensen op het forum met netatmo op de in1 hoor!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:57:
Even ter check, installateur geeft aan dat Alklima aangeeft dat er geen andere thermostaat aangesloten kan worden dan de eigen ingebouwde.
En dat dat de reden is waarom de Netatmo aan/uit via de relais en daarna een extra kastje de pomp bedient na de buffer, maar niet de aansturing van de binnenunit doet.
Volgens mij haal je Thermostaat en Controller door elkaar? Een Mitsubishi Ecodan komt standaard met een Mitsubishi Controller (bedieningspaneel) waarmee je de instellingen wijzigt. Je kan deze ook als behoorlijk beperkte thermostaat gebruiken als hij in een woonvertrek hangt. Dat doen alle mensen in mijn straat die dezelfde WP hebben. Of wat is volgens jou de 'eigen ingebouwde' thermostaat? Dat wordt me niet echt duidelijk.

Een Netatmo Aan/Uit thermostaat is.. een thermostaat. Die zorgt alleen voor warmtevraag JA of warmtevraag NEE richting de ecodan. Ik, en vele anderen, halen de draadloze aan/uit variant waarvan het Netatmo Relais wordt aangesloten op de IN1 van je Ecodan. Die zorgt ervoor dat de Ecodan voor warmtevraag luistert naar het Netatmo aan/uit signaal.

De Netatmo neemt de thermostaat functie over maar doet niks met de interne instellingen van je FTC6/7. Het is een toevoeging op je systeem, je kan er de Mitsubishi Controller niet mee vervangen omdat het twee wezenlijk andere apparaten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 12-11-2025 14:55 ]

• Gugl
@stin00 de installateur geeft aan dat de Netatmo niet op in1 kan. Zegt dat dat bij ftc6 wel kon maar bij 7 niet meer.

[ Voor 27% gewijzigd door Gugl op 12-11-2025 15:20 ]

• ricvee
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:57
Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:59:
@stin00 de installateur geeft aan dat de Netatmo niet op in1 kan.
Bij mij zit ie er al 2 jaar op...
en werkt feiloos.

WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz

• stin00
  • Niet online
@stin00 de installateur geeft aan dat de Netatmo niet op in1 kan.
Dan zou ik bij deze ernstig gaan twijfelen aan de deskundigheid van je installateur, want dat is toch wel basiskennis vind ik. Hij wordt gewoon zo aangesloten op de IN1.

Edit: gaat schijnbaar om een FTC7, dat werd me niet duidelijk uit het bericht. Al staat in de FTC7 handleiding in xoror in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" dat het gewoon nog steeds zou moeten werken.. dus dan maakt óf Mitsubishi óf de installateur hier een fout.

[ Voor 21% gewijzigd door stin00 op 12-11-2025 15:38 ]

@ricvee @stin00
En even voor de zekerheid, jullie hebben dus FTC7?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:22
@stin00 de installateur geeft aan dat de Netatmo niet op in1 kan. Zegt dat dat bij ftc6 wel kon maar bij 7 niet meer.
Wat is het nut van IN1 bij de FT7 dan? Is die daar niet bedoeld voor een A AN/UIT signaal? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• stin00
  • Niet online
Naalroc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:40:
[...]

Wat is het nut van IN1 bij de FT7 dan? Is die daar niet bedoeld voor een A AN/UIT signaal? :?
Volgens de Mitsubishi FTC7 handleiding werkt het nog steeds exact hetzelfde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxCT6LnbtCVYV73i7er7-SclrxI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Gmj05Zr3O0MDGN1BVvuE2jc.png?f=fotoalbum_large

• xoror
  • Niet online
Ja een pagina verder optie D (met 2 zones), is wat @Gugl heeft volgens mij.
Maar zijn installateur zegt dus dat de thermostaat de water circulatie pomp niet kan bedienen in z1 en z2 als je optie D gebruikt. En dat de thermostaat dus zelf de pomp moet aanslingeren bij demand. Er zou dan een verschil zijn tussen officiële en 3rd party. Ik vindt dit moeilijk te geloven als de handleiding zegt dat je zowel in1/in6 als draadloos kan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8nR2AuvmHZcG9CctuUyNvwznfM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RihC3B5Md8mcXaWo3yViSz0e.png?f=fotoalbum_large

Dat lijk me echt dom dat de FTC niet kan beslissen om de pomp aan te zetten. Je kan gewoon al die pompen aansluiten, dus ik zou het erg onlogisch vinden als het niet werkt.
pomp 1 en pomp 2 zijn gewoon aan te sluiten via
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0V_SYgXHYcyovAzjoq5Tnq-Mk0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ii8ADlOIqYfAkozv1evUy1G6.png?f=fotoalbum_large

Dus dan rest alleen de stelling nog dat deze alleen bediend kunnen worden met officiele thermostaten en niet met in1/in6. Dat lijkt me onzin ?

[ Voor 41% gewijzigd door xoror op 12-11-2025 16:09 ]

Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:32:
@xoror nog even nagevraagd bij de installateur met het plaatje van de installatie uit jouw link erbij. Maar krijg wederom retour dat er alleen een Mitsubishi thermostaat aan kan en geen Netatmo aan/uit. Dat dat alleen kan volgens de oplossing met het extra kastje wat zij gedaan hebben
Ik denk dat jullie langs elkaar heen hebben zitten praten, want IN1 is er speciaal voor externe aan-uit thermostaten. Dat staat zo in de handleiding en zo zit het bij mij ook. Tevens kun je die gebruiken om de WP door een zoneregeling aan en uit te laten schakelen. Zo had bijvoorbeeld @Grolsch dat voordat ie naar een Netatmo overschakelde (op diezelfde IN1).
Dit weten ze bij Alklima echt wel.

Het moge duidelijk zijn dat de installateur de installatiehandleiding niet heeft gelezen (of niet heeft begrepen).

• Gugl
@Andrehj
Kreeg het volgende bericht terug van de installateur:

De thermostaat welke jullie nu hebben kan niet direct worden aangesloten op de warmtepomp, deze kan alleen aan of uit schakelen zoals heel vroeger bij een cv ketel gebeurde voor dat deze modulerend werden.

Gezien wij de Legrand thermostaat moesten gebruiken en deze dus alleen aan/uit kan schakelen is het met deze thermostaat alleen mogelijk om de pomp te schakelen in een parallel aangesloten systeem.

De Warmtepomp moet dan werken met een stooklijn en zal alleen het buffervat op temperatuur houden, dat wanneer de Legrand thermostaat warmtevraag meet in de woonkamer hij de pomp aan stuurt en dan de warmte uit het buffervat haalt en dus voor warmte zorgt in de woonkamer.

De warmtepomp doet nu dus niets anders dan het buffervat op temperatuur houden welke op dat moment berekend wordt aan de hand van de stooklijn ( momenteel c.a. 28 graden ). Wanneer het water met 28 graden het vat in gaat en ook met 28 graden terug naar de warmtepomp gaat kan hij zijn warmte niet meer kwijt en schakelt hij af.

Wanneer jullie legrand thermostaat warmtevraag krijgt zal de pomp aan springen en gaan circuleren, dit doet hij dan over de vloer en terug naar het buffervat waardoor de temperatuur in het vat zal dalen, dit meet de warmtepomp vervolgens en zal het vat dan weer naar 28 graden gaan brengen.

Hier door zal je aan de wamtepomp dus niets regelen, echter regel je alleen de pomp welke achter het buffervat zit.

Houd er rekening mee dat een warmtepomp niet uit moet worden gezet, het is een laagtemperatuur systeem waar beslist geen nachtverlaging mag worden toegepast. Altijd een constante temperatuur aanhouden dag en nacht. Het duurt gemiddeld meer dan 24 uur om de woonkamer c.a. 1 graad warmer te krijen.

• michaelvo
Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:25:
@Andrehj

De thermostaat welke jullie nu hebben kan niet direct worden aangesloten op de warmtepomp, deze kan alleen aan of uit schakelen zoals heel vroeger bij een cv ketel gebeurde voor dat deze modulerend werden.

Gezien wij de Legrand thermostaat moesten gebruiken en deze dus alleen aan/uit kan schakelen is het met deze thermostaat alleen mogelijk om de pomp te schakelen in een parallel aangesloten systeem.

De Warmtepomp moet dan werken met een stooklijn en zal alleen het buffervat op temperatuur houden, dat wanneer de Legrand thermostaat warmtevraag meet in de woonkamer hij de pomp aan stuurt en dan de warmte uit het buffervat haalt en dus voor warmte zorgt in de woonkamer.

De warmtepomp doet nu dus niets anders dan het buffervat op temperatuur houden welke op dat moment berekend wordt aan de hand van de stooklijn ( momenteel c.a. 28 graden ). Wanneer het water met 28 graden het vat in gaat en ook met 28 graden terug naar de warmtepomp gaat kan hij zijn warmte niet meer kwijt en schakelt hij af.

Wanneer jullie legrand thermostaat warmtevraag krijgt zal de pomp aan springen en gaan circuleren, dit doet hij dan over de vloer en terug naar het buffervat waardoor de temperatuur in het vat zal dalen, dit meet de warmtepomp vervolgens en zal het vat dan weer naar 28 graden gaan brengen.

Hier door zal je aan de wamtepomp dus niets regelen, echter regel je alleen de pomp welke achter het buffervat zit.

Houd er rekening mee dat een warmtepomp niet uit moet worden gezet, het is een laagtemperatuur systeem waar beslist geen nachtverlaging mag worden toegepast. Altijd een constante temperatuur aanhouden dag en nacht. Het duurt gemiddeld meer dan 24 uur om de woonkamer c.a. 1 graad warmer te krijen.
Tijdje terug weer dat ik zoveel onzin in 1 stuk tekst heb gezien 😅. Jouw installateur is af, hij doet niet meer mee.

Inderdaad, afscheid van nemen zo'n installateur die geen idee heeft hoe het werkt.

Was het maar mogelijk om een modulerende thermostaat aan de WP te hangen, er kan ALLEEN MAAR een aan/uit thermostaat aangesloten worden.

Ik (en velen met mij) gebruiken een aan/uit thermostaat, aangesloten op IN1, zoals in de installatiehandleiding vermeld staat.

Ik heb dan geen FTC7, maar ik kan me niet voorstellen dat het daar niet op werkt.
Wat heb je aan een WP zonder aan/uit contact :? Net zoveel als aan een café zonder bier :+

@Gugl ik heb je posthistorie even teruggelezen, maar volgens mij hebben ze er een mooi puinhoopje van gemaakt.

Dat je "per ongeluk" een buffervat en secundaire pomp hebt maakt op zich voor de werking niet zoveel uit, alleen beetje jammer van het geld :P

Welke regio woon je :? Misschien dat een Tweaker even met je mee kan kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door Grolsch op 12-11-2025 19:41 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Gugl
@Grolsch in Twente, dus waarschijnlijk bij jou in de buurt gezien de naam 😜
Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:55:
@Grolsch in Twente, dus waarschijnlijk bij jou in de buurt gezien de naam 😜
Shit, ben ik alweer aan de beurt ;)

• xoror
  • Niet online
Let even op dat het specifiek gaat om multizone met 2 water circulatie pompen (out1 en out2), zijn installateur beweert dat die pompen alleen aan te sturen zijn met een officiële mitsu thermostaat 8)7 8)7

En dat een thermostaat op in1/in6 niet gaat werken om die pompen aan te sturen met FTC7. De thermostaten op in1/in6 zou dan via eigen schakeling de circulatie pomp moeten inschakelen.

In FTC7 heb je ook OUT1/OUT2 met hetzelfde doel, en ik geloof niet dat die niet aangestuurd worden als je in1/in6 sluit/opent. Het staat gewoon in de handleiding.

Misschien zitten op bepaalde thermostaten meer marge oid :+
Als je nog de keuze heb zou ik niet de draadloze mitsu thermostaten nemen, ze geven/werken alleen op 0.5c graden. Dat is in warmtepomp land heel veel, en zonde als je niet fijner kan sturen.

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 12-11-2025 20:07 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
@Andrehj

Dit soort kneuzen hebben echt geen idee waar ze over praten.

Maar misschien bedoelt die, neem de Mitsubishi draadloze thermostaat en pas direct ruimtecompensatie toe, een regeling die best goed werkt.

• Gugl
@xoror Er zit maar 1 pomp tussen die zowel de vvw verdeler in de kelder als op de 1e vd voorziet van water.

@Technician- hij wil de binnenunit controller in de woonkamer hangen ipv de Netatmo

[ Voor 29% gewijzigd door Gugl op 12-11-2025 20:19 ]

Zjemm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:35:
Ik ben in elk geval blij met jullie meedenken. en kritisch zijn....
want daarmee kan ik ook kritisch doorvragen bij de installateur.
Ik zat nog even naar je grafieken te kijken (hier en hier). Het probleem is dus telkens pendelen als de warmtepomp langere runs maakt en op minimumvermogen aan het verwarmen is, ook als alleen de vvw van zone 2 wordt verwarmd. De ruimteregeling is goed ingesteld en geeft voldoende speelruimte. Voor afslaan is de Ta voor Z2 op minimumvermogen telkens rond de 27 gr.

Bedacht me nog 2 mogelijkheden:
1. Ruimteregeling instellen van 28-35 gr, dus minimumtemperatuur ophogen zodat pendelen hopelijk verdwijnt
2. Thermo diff adjust onderwaarde aanpassen van -5 naar -9. Dan gaat ie veel langer wachten met herstarten, wat ook helpt om pendelen te voorkomen.

Probeer eerst even 1 en als dat onvoldoende helpt dan ook 2 (beide dus).
We nemen hier de waarschijnlijke oorzaak niet weg (vermoedelijk de 2 zoneregeling) maar misschien kunnen we de nadelige gevolgen zo wat tegengaan.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:39:
[...]

Bedacht me nog 2 mogelijkheden:
1. Ruimteregeling instellen van 28-35 gr, dus minimumtemperatuur ophogen zodat pendelen hopelijk verdwijnt
2. Thermo diff adjust onderwaarde aanpassen van -5 naar -9. Dan gaat ie veel langer wachten met herstarten, wat ook helpt om pendelen te voorkomen.
Gaat hij dan nog wel aan? Stel de RR probeert (in het tussenseizoen) op 28 graden te draaien en slaat op enig moment af omdat hij het vermogen niet kwijt kan.
Dan blijft de pomp lopen met de buitenunit uit totdat de aanvoertemperatuur 28 - 9 = 19 graden wordt. Dat duurt denk ik wel heeeeel lang...

Zelf zit ik op min temp van 25 graden met een thermo diff onderwaarde van -4. Dan gaat hij weer aan zodra de aanvoertemp naar 21 graden gezakt is.

(maar e.e.a. is erg afhankelijk van huis, isolatie, mate van vloer-buffer etc)
xoror schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:02:
Let even op dat het specifiek gaat om multizone met 2 water circulatie pompen (out1 en out2), zijn installateur beweert dat die pompen alleen aan te sturen zijn met een officiële mitsu thermostaat 8)7 8)7

En dat een thermostaat op in1/in6 niet gaat werken om die pompen aan te sturen met FTC7. De thermostaten op in1/in6 zou dan via eigen schakeling de circulatie pomp moeten inschakelen.

In FTC7 heb je ook OUT1/OUT2 met hetzelfde doel, en ik geloof niet dat die niet aangestuurd worden als je in1/in6 sluit/opent. Het staat gewoon in de handleiding.

Misschien zitten op bepaalde thermostaten meer marge oid :+
Als je nog de keuze heb zou ik niet de draadloze mitsu thermostaten nemen, ze geven/werken alleen op 0.5c graden. Dat is in warmtepomp land heel veel, en zonde als je niet fijner kan sturen.
Waarom een multizone?

ocaj schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:56:
[...]

Gaat hij dan nog wel aan? Stel de RR probeert (in het tussenseizoen) op 28 graden te draaien en slaat op enig moment af omdat hij het vermogen niet kwijt kan.
Dan blijft de pomp lopen met de buitenunit uit totdat de aanvoertemperatuur 28 - 9 = 19 graden wordt. Dat duurt denk ik wel heeeeel lang...

Zelf zit ik op min temp van 25 graden met een thermo diff onderwaarde van -4. Dan gaat hij weer aan zodra de aanvoertemp naar 21 graden gezakt is.

(maar e.e.a. is erg afhankelijk van huis, isolatie, mate van vloer-buffer etc)
Als je de onderwaarde van thermo diff adjust zo laag zet als dit, dan gaat hij pas weer starten met verwarmen als de ruimtetemp onder het setpoint is gezakt. Zo werkt het bij mij tenminste. Hiermee krijg ik nooit meer dat intermitterende verwarmen. Lijkt me bij @Zjemm een goede optie.

Edit: begrijp me niet verkeerd ik heb niet per se iets tegen intermitterend verwarmen, maar @Zjemm heeft al meer dan 30.000 starts sinds 2023 en na goed instellen van de ruimteregeling heeft ie nog steeds last van pendelen.

[ Voor 13% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-11-2025 21:13 ]

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

@Gugl , als @Grolsch je wil helpen zou ik dat doen en die knutselaar die je nu hebt er uit gooien..

[ Voor 32% gewijzigd door Miezie op 12-11-2025 21:35 ]

• Zjemm

Zjemm

...

@SebastiaanPs
Thnx voor het meedenken
Ik zou die temperatuur nog kunnen aanpassen en zien wat dat doet
Ik zit met de diff al op -9

Overigens is dat pendelen nu 1 keer voor gekomen na een heel tijd prima te hebben gedraaid.
Nu vandaag een run laten doen naar 22, en toen ie dat bereikte heeft ie nog een keer op 4 aangeslagen maar daarna niet meer.
Maar goed 22 is wat warm dus nu weer terug op 21

Dus het is in elk geval niet meer zoals het eerst was maar wel vreemd dat ie dan in eens dat gedrag vandaag liet zien

[ Voor 6% gewijzigd door Zjemm op 12-11-2025 21:38 ]

opensecure.nl

Miezie schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:34:
@Gugl , als @Grolsch je wil helpen zou ik dat doen en die knutselaar die je nu hebt er uit gooien..
@Gugl heeft een pm van mij gehad. Als het in de buurt is wil ik best een keer kijken.

Maar ik ga (en kan) niet sleutelen aan een nieuwe installatie waar nog garantie op zit.

Instellingen en een thermostaat durf ik nog wel aan.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Gugl schreef op woensdag 12 november 2025 @ 20:18:
@xoror Er zit maar 1 pomp tussen die zowel de vvw verdeler in de kelder als op de 1e vd voorziet van water.

@Technician- hij wil de binnenunit controller in de woonkamer hangen ipv de Netatmo
Die binnenunit controller kan inderdaad hetzelfde namelijk de automatische ruimteregeling.
Dus ja dat kan.

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-12 01:07
Oef, dat is schrikken en slikken voor Zjemm.
Het was zo mooi bedacht door……
Alleen het werkt niet.

[ Voor 20% gewijzigd door nessio op 13-11-2025 09:00 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:11:
[...]

Als je de onderwaarde van thermo diff adjust zo laag zet als dit, dan gaat hij pas weer starten met verwarmen als de ruimtetemp onder het setpoint is gezakt. Zo werkt het bij mij tenminste. Hiermee krijg ik nooit meer dat intermitterende verwarmen. Lijkt me bij @Zjemm een goede optie.
O ja tuurlijk, de aanvoertemp is natuurlijk niet de enige trigger. Door hem op -9 te zetten schakel je die trigger wel uit, maar zal hij inderdaad nog steeds op ruimtetemperatuur starten als die weer 0,5 gezakt is.

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 16:05
@Andrehj

Heb FTC7 en gebruik de beroemde Panasonic PAW-A2W-RTWIRELESS draadloze ruimte thermostaat.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

• xoror
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2VWkhEbPFti6YXjfsdJnFJOHHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LnBlDnjUf8NgaRzahY8hDa5h.png?f=fotoalbum_large

Vandaag zag ik iets aparts, Ik was aan het verwarmen en opeens kwam er een SWW mini-run tussen door van iets meer dan 1 minuut. Mijn 3-wegklep is ook echt geschakeld, dus hij was echt sww aan het doen.
Het gekke is dat SWW vanochtend al gedraaid heeft, en daarom zelfs nog 0.5c overshoot heeft. Ik heb tempdrop van 7 bij setpoint van 47. Dus hij zal nog lang niet af moeten gaan. SWW vat is immers nog 47.5c

Glitch in the matrix?

• nessio
Begrijp ik het nu goed: hebben Zjemm en Gugle een ongeveer zelfde systeem?
Wp moet 24/7 het buffervaatje op temperatuur houden ahv stooklijn/buitentemperatuur ingesteld op controller. Aparte thermostaat regelt pomp vvw en draaiknoppen regelt pomp van de radiatoren bij Zjemm? Gugl ook zo iets?
1 logisch dat wp gaat pendelen met klein buffervat en geen vraag vvw, etc
2 pijp naar en buffervat bij Gugl is dan natuurlijk altijd warm. 3-weg is niet lek maar er is continue vraag.
Lekker goedkoop 🥳

[ Voor 5% gewijzigd door nessio op 13-11-2025 15:06 ]

nessio schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:03:
Begrijp ik het nu goed: hebben Zjemm en Gugle een ongeveer zelfde systeem?
Wp moet 24/7 het buffervaatje op temperatuur houden ahv stooklijn/buitentemperatuur ingesteld op controller. Aparte thermostaat regelt pomp vvw en draaiknoppen regelt pomp van de radiatoren bij Zjemm? Gugl ook zo iets?
1 logisch dat wp gaat pendelen met klein buffervat en geen vraag vvw, etc
2 pijp naar en buffervat bij Gugl is dan natuurlijk altijd warm. 3-weg is niet lek maar er is continue vraag.
Lekker goedkoop 🥳
Ik denk dat die gedachte van “warmtepomp moet buffervaatje continu op temperatuur houden, logisch dat de wp pendelt” niet klopt, want hier heeft de warmtepomp van @Zjemm bijvoorbeeld bijna 20 uur niet gedraaid.

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Ik denk dat ik nu begrijp hoe het werkt aan de hand van data van een van mijn gebruikers en @Blackraven.

Bij afzonderlijke zones met thermostaten en circulatie pompen bepaalt de thermostaat op de zone de vraag.
- De vraag vertaalt zich naar het inschakelen van de circulatie pomp van de betreffende zone.
- Dit onttrekt dan warmte van het buffer vat
- Wanneer de FTC ziet dat het buffervat (FTC5: retour van de tank, FTC6+: THW10) temp onder de gevraagde flow temp komt van de zones, zal de FTC de wp aanslingeren om het vat op temp te brengen.

xoror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:10:
@SebastiaanPs Ik denk dat ik nu begrijp hoe het werkt aan de hand van data van een van mijn gebruikers en @Blackraven.

Bij afzonderlijke zones met thermostaten en circulatie pompen bepaalt de thermostaat op de zone de vraag.
- De vraag vertaalt zich naar het inschakelen van de circulatie pomp van de betreffende zone.
- Dit onttrekt dan warmte van het buffer vat
- Wanneer de FTC ziet dat het buffervat (FTC5: retour van de tank, FTC6+: THW10) temp onder de gevraagde flow temp komt van de zones, zal de FTC de wp aanslingeren om het vat op temp te brengen.
Ah nice! Het enig wat ik dan nog niet snap: in dat vat vindt menging plaats. Het vat moet dan toch altijd iets warmer zijn dan de hoogste gewenste Ta in een zone?

• nessio
Aha, dat is gelijk aan opmerking van Sebastiaan. Geen vraag uit Tflow dan ook geen vraag om buffervat te vullen.

• xoror
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:26:
[...]

Ah nice! Het enig wat ik dan nog niet snap: in dat vat vindt mengingen plaats. Het vat moet dan toch altijd iets warmer zijn dan de hoogste gewenste Ta in een zone?
Je heb 1 ongemengde zone en een gemengde zone.
De gemengde zone heeft flow nodig van de ongemengde zone. Afhankelijk van de mengklep wordt de temp zo gemengd.

• nessio
Bij master/master wel. Want dan moet vat 40gr worden voor de radiatoren.
28gr lijkt me zinloos.
Mijn conclusie : buffervat niet 40gr ( vvw en radiatoren ) is het hele gebeuren zinloos.

• nessio
Waarom worden er toch nog steeds radiatoren boven geplaatst in nieuwbouw.
Ik heb 3 vloeren met vvw.

xoror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:32:
[...]

Je heb 1 ongemengde zone en een gemengde zone.
De gemengde zone heeft flow nodig van de ongemengde zone. Afhankelijk van de mengklep wordt de temp zo gemengd.
Als ik dit schema zo zie dan heb je met een mixing tank eigenlijk een parallel buffervat, daarin vindt al menging plaats tussen aanvoer en retour.
De mixing valve mengt de aanvoer met de retour IN een specifieke zone (de zone met de lagere Ta, vaak vvw).
Toch?

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs Volgens deze tekening wel. @Blackraven Is er nog een scenario dat we water pakken van de andere zone om te mengen ? Of is dat altijd de retour van de gemengde zone ?

• Zjemm

Zjemm

...

Vandaag zijn de servo's vervangen op de verdeler boven en is er een relais tussen geplaatst.
In1 is nu netjes alleen aan als er ergens boven warmte vraag is. dus dat pendelen door de storende servo's is opgelost.

feit blijft wel dat boven weinig capaciteit is en dus je nog snel korte runs gaat krijgen als alleen daar warmte vraag is.

de aanemer gaf toe dat een systeem met twee zones meer problemen kan geven dan een systeem met 1 zone. dat hebben ze zelf ook gemerkt. echter hebben ze dit gekozen vanwege comfort.

ik heb de vraag nog uit staan of het omgebouwd kan worden naar 1 enkele zone, dat zal wel wat gaan kosten. maar dat wil ik wel uitlopen.

oh en hij heeft alle instellingen weer zo gezet zoals zij het normaliter opleveren... ik zal het eens aankijken, maar verwacht dat ik het al snel weer zal aanpassen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Zjemm op 13-11-2025 16:48 ]

opensecure.nl

• Zjemm

Zjemm

...

nessio schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:36:
Waarom worden er toch nog steeds radiatoren boven geplaatst in nieuwbouw.
Ik heb 3 vloeren met vvw.
mijn aannemer gaf als reden dat je dan snel en makkelijk gerichter kan stoken boven.
ik denk zelf achteraf dat het gewoon een kosten besparing ding is geweest. want voorheen deden ze wel standaard VW boven

opensecure.nl

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:59

TSE

@SebastiaanPs dat klopt. je WP gaat dan ook steeds de temperatuur aanmaken die nodig is voor de warmste zone + enkele graden extra omdat dat water nog door de tank/buffer gaat of ermee gemixt wordt. In praktijk slaat de compressor dus ook niet onmiddellijk aan bij warmtevraag maar gebruikt ie eerst de buffer. Het systeem heeft hier ook zo een tijd gewerkt... Maar is nefast voor je rendement.

@xoror dat is volgens mij altijd de retour van de gemengde zone ; zoals je ook ziet op de tekening.

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

• Gugl
Hier inderdaad de hele nacht gependel gehad nu ik gisteren de verwarmingsmodus aan gelaten heb voor de nacht en niet op verboden had gezet. Er was geen warmtevraag en geen SWWrun, maar toch pieken stroomgebruik en oplopende temperatuur in t circuit.

[ Voor 8% gewijzigd door Gugl op 13-11-2025 17:29 ]

• xoror
  • Niet online
@Zjemm Je kan toch gewoon z1 verbinden met z2 bijv bij de verdelers?

Ik zou dan boven loskoppelen en z2 op in1. Je heb dan alleen een z1. Boven kunnen de motortjes wel open/dicht gaan, maar dat heeft alleen effect als beneden open is.

Dat heb je toch nog iets van naregeling. Als je beneden niet genoeg afgifte heb, moet je boven openlaten en de flowmeters tunen.

Maar die mixing tank moet je kijken of je die in de retour kan plaatsen voor extra inhoud. Ws heb je daan een veel beter werkend systeem

@Gugl Wat is er nu geinstalleerd aan thermostaat? gewoon de hoofd bediening in de woonkamer toch?

[ Voor 9% gewijzigd door xoror op 13-11-2025 18:33 ]

• Gugl
@xoror Netatmo aan/uit in de woonkamer, maar die zet dus alleen de pomp aan, zit niet aangesloten in de binnenunit

• Zjemm

Zjemm

...

xoror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:29:
@Zjemm Je kan toch gewoon z1 verbinden met z2 bijv bij de verdelers?

Ik zou dan boven loskoppelen en z2 op in1. Je heb dan alleen een z1. Boven kunnen de motortjes wel open/dicht gaan, maar dat heeft alleen effect als beneden open is.

Dat heb je toch nog iets van naregeling. Als je beneden niet genoeg afgifte heb, moet je boven openlaten en de flowmeters tunen.

Maar die mixing tank moet je kijken of je die in de retour kan plaatsen voor extra inhoud. Ws heb je daan een veel beter werkend systeem

@Gugl Wat is er nu geinstalleerd aan thermostaat? gewoon de hoofd bediening in de woonkamer toch?
nou als ik terug ga naar 1 zone, dan moet alles wat niet nodig is er gewoon tussenuit.. maar goed dat laat ik hun bekijken

opensecure.nl

• xoror
  • Niet online
de buffer tank in de retour is wel handig als je te weinig inhoud heb

xoror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:07:
de buffer tank in de retour is wel handig als je te weinig inhoud heb
Als @Zjemm in zijn huis van ruim 200 m2 op de hele benedenverdieping vvw heeft, dan heeft hij meer dan genoeg buffercapaciteit* en denk ik dat ze iemand anders blij kunnen gaan maken met zo’n leuke mixing tank. :*)
Misschien zijn er hier een paar enthousiast geworden na de verhalen van de afgelopen dagen? ;)

* Nieuwbouw 2023, ga er even vanuit dat de vvw in zandcement of anhydriet oid ligt, geen droogbouw.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-11-2025 20:49 ]

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs waarom hebben ze in hemelsnaam voor nieuwbouw een mixing tank dan lopen plaatsen 8)7
met zoveel vv m2.

@Zjemm Dan is advies idd die zooi eruit, heb je weer wat m2 om beter te gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door xoror op 13-11-2025 20:51 ]

xoror schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:50:
@SebastiaanPs waarom hebben ze in hemelsnaam voor nieuwbouw een mixing tank dan lopen plaatsen 8)7
met zoveel vv m2.
Vanwege disbalans tussen vvw beneden (= veel afgifte en erg traag) versus radiatoren/convectoren boven (= weinig afgifte en veel sneller).
Ik heb dat hier ook :)

Pagina: 1 ... 198 ... 206 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero