ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat er mis is met mijn warmtepomp. Na vele fora doorgespit te hebben, heb ik volgens mij alle opties en instellingen wel een keer gehad. toch blijft mijn WP vreemd gedrag vertonen. Ik zou het heel erg waarderen als jullie eens met me mee willen denken welke handelingen ik nog meer kan doen.
Het probleem:
de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties
hier zie je dat de compressor constant blijft op- en aftoeren. Dit doet hij in elke aanstuurmodus. De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode. icm de CN105-ESP32 module + HA+NodeRed pas ik de setpoint aan om zo de het opgenomen vermogen te kunnen sturen. Dit heeft voor mij zeer veel voordelen; load balancing bijvoorbeeld.
De setpoint volgt de flow(feed) temp altijd met -0.9 graden offset, bij -1.0 graden stopt de WP namelijk met werken. Die offset is er om te zorgen dat deze laag blijft in frequentie. dat lijkt hij te negeren en toert rustig steeds hoger op.
mijn opstelling:
WP:
Binnen: ERPX-VM2E, buiten: PUZ-WM85 YAA
buffervat parallel
(primaire) circulatiepomp:16 ltr/min = hoogste instelling
FTC7
CN105 - ESP32 controller + Home Assistant
vermogenskabel op 50%, SW7.1 ON. frequentiebereik is nu 20-66Hz
fake buitentemp sensor: WP geeft 19grC buitentemp weer.
afgiftesysteem:
momenteel 100m2 vloerverwarming, (later 220m2)
alle secties vol open
secundaire circulatiepomp op 17 ltr/min = hoogste stand
Dus nu mijn vraag; waarom wil de WP zoveel vermogen afgeven? De setpoint is namelijk altijd lager dan de huidige waarde. Ik zou verwachten dat die het volgende zou moeten doen:
/f/image/DkjN3fCDRQeK09bKn6ckfzsq.png?f=fotoalbum_large)
Let hierbij op de door mij ingekleurde lijnen.
setpoint (geel) hoger dan flow temp(blauw) = compressor hoger(bovenste grafiek).
setpoint hoger dan flow temp = compressor lager.
setpoint gelijk aan flow temp = compressor netjes hoger/lager/gelijk moduleren.
elke suggestie is welkom,
thx Niels