• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Zjemm

...

Kan dat? Als 1 zone instellen?
Kom je dan niet in de war met je mixing tank Enzo?

Dacht dat je dan fysiek dingen moet aanpassen en weghalen

[ Voor 27% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 19:39 ]

opensecure.nl

@Zjemm Hoe staan de parameters van je ruimteregeling ingesteld?
Verder eens met @SebastiaanPs . Ga voor een simpel systeem.
Heel die naregeling-meuk weg. Dan kan ook het buffervat (had je die niet ook?) weg, en eventuele secundaire pompen er ook uit. Dan heb je pas een degelijk systeem en kun je efficient de keet verwarmen.

Het is in de topics hier al erg vaak aangetoond: De simpelste systemen draaien verreweg het best.

Hier wilde de installateur mij in 2020 ook met allerlei overbodige rommel opzadelen, maar ik had mijn huiswerk gedaan en het systeem zeer uitgebreid doorgerekend. Ik heb dus mijn poot stijf gehouden en duidelijk aangegeven dat de WP direct aan het afgiftesysteem gehangen moest worden. Dat werkt echt uit de kunst en ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Ter info: hier heb ik de afgelopen 7 dagen slechts vier verwarmingsruns gehad, in lengte variërend van 5 - 10 uur.

[ Voor 46% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 20:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:24

Zjemm

...

@Andrehj
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.

instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21

daarmee had ik de afgelopen tijd elke dag 1 run.

daarvoor had ik continue pendelen omdat op z1 servo's op de de verdeler zitten die verstoring veroorzaken.
daar komen ze donderdag voor langs. dan ga ik ook overleggen of het niet simpeler kan.
kan dat puur door switches omzetten gerealiseerd worden, of moet de boel verbouwd worden...

maar goed los van dat is dit gedrag van vandaag weer afwijkend, en vraag ik me af waar dat van kan komen, zeker als het daarvoor dus gewoon stabiel draaide

heb hem nu ff op 22 gezet dan zal ie wel een lange run weer maken. kijken wat ie aan het eind daarvan gaat doen

[ Voor 13% gewijzigd door Zjemm op 11-11-2025 21:36 ]

opensecure.nl

@Zjemm
Er zijn hier volgens mij niet zoveel Tweakers met een mixing tank en mixing valve.
Kun je eens een schema van je systeem delen, dus binnenunit, leidingen, mixing tank, mixing valve, afgifte zones 1 en 2?
Is het zo (zie afbeelding)?
Dat is als een parallel buffervat maar dan zelfs twee extra secundaire circulatiepompen (voor iedere zone 1) en een mixing valve om de Ta naar je vvw te verlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YKerAgmVXOAyp-7KicJ6OWLjH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZ42kPKrJT73xK1qbSkblcw9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik las jouw post van september nog eens
Zjemm in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
2025 tot nu toe:
koelen: 4191/1125 = 3.72
verwarmen: 4512/1357= 3.32
SWW: 2534/945 = 2.68
[…]
Bedrijfsuren 7022 h
Compressor Starts 30300
Dit aantal starts en deze COP voor een systeem in een nieuwbouwhuis uit 2023… Met KISS had je een normaal aantal starts gehad en een veel hogere COP, daar ben ik van overtuigd. Je buitenunit lijkt verder goed te functioneren en je schreef dat je in de zomer voor SWW een COP van 4 had, dat is ook gewoon normaal.

Kwestie van CV aanvoer direct naar afgiftesysteem, secundaire pompen en mixing valve weg, buffervat mag weg of in de retour.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hoe werkt dat eigenlijk met 2 zones en mixing tank. Als er demand is vanuit de thermostaat, kan deze niet de wp aan het werk zetten.

Deze zal ws alleen de circulatie pomp van de betreffende zone aanzetten om warmte te onttrekken van de buffer tank ?

Na een tijdje merkt de wp dat de buffer tank niet meer op temp is en gaat warmte toevoegen aan de buffer tank ? Ik was even benieuwd hoe dit hoort te werken

Kunnen dan beide zones onafhankelijk vraag genereren in z'n geval ?

Is de pendel die we zien niet gewoon de wp die wat warmte toevoegt aan de buffer tank? Ws is de kamer op temp en kan er niet genoeg warmte worden opgenomen vs het min vermogen waarmee de wp de buffer tank aan het bijvullen is?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Zjemm schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:34:
@Andrehj
nu zone 1 niets meer doet, is het in feite een systeem zonder naregeling.
gewoon alleen VW beneden en alles open.

instellingen zijn
bereik voorlooptemp op 25-35
thermo diff +5 -9
z2 op ruimte temp 21
Dat zijn niet alle instellingen. Er is ook nog ergens een tijdparameter die je (bij vvw) op 60 minuten in moet stellen. Staat die wel goed?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• nylezz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21
ik ben al een hele tijd bezig om uit te zoeken wat er mis is met mijn warmtepomp. Na vele fora doorgespit te hebben, heb ik volgens mij alle opties en instellingen wel een keer gehad. toch blijft mijn WP vreemd gedrag vertonen. Ik zou het heel erg waarderen als jullie eens met me mee willen denken welke handelingen ik nog meer kan doen.

Het probleem:
de compressor toert onnodig op naar hoge frequenties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7f8hhGp0LIyhvUJFxJga4sNBbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YhW1gPOaMITOaox8PknPub9d.png?f=fotoalbum_large

hier zie je dat de compressor constant blijft op- en aftoeren. Dit doet hij in elke aanstuurmodus. De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode. icm de CN105-ESP32 module + HA+NodeRed pas ik de setpoint aan om zo de het opgenomen vermogen te kunnen sturen. Dit heeft voor mij zeer veel voordelen; load balancing bijvoorbeeld.
De setpoint volgt de flow(feed) temp altijd met -0.9 graden offset, bij -1.0 graden stopt de WP namelijk met werken. Die offset is er om te zorgen dat deze laag blijft in frequentie. dat lijkt hij te negeren en toert rustig steeds hoger op.

mijn opstelling:
WP:
Binnen: ERPX-VM2E, buiten: PUZ-WM85 YAA
buffervat parallel
(primaire) circulatiepomp:16 ltr/min = hoogste instelling
FTC7
CN105 - ESP32 controller + Home Assistant
vermogenskabel op 50%, SW7.1 ON. frequentiebereik is nu 20-66Hz
fake buitentemp sensor: WP geeft 19grC buitentemp weer.

afgiftesysteem:
momenteel 100m2 vloerverwarming, (later 220m2)
alle secties vol open
secundaire circulatiepomp op 17 ltr/min = hoogste stand

Dus nu mijn vraag; waarom wil de WP zoveel vermogen afgeven? De setpoint is namelijk altijd lager dan de huidige waarde. Ik zou verwachten dat die het volgende zou moeten doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJpMwrcu4iNHjYZIwF2M4SIKQpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DkjN3fCDRQeK09bKn6ckfzsq.png?f=fotoalbum_large
Let hierbij op de door mij ingekleurde lijnen.
setpoint (geel) hoger dan flow temp(blauw) = compressor hoger(bovenste grafiek).
setpoint hoger dan flow temp = compressor lager.
setpoint gelijk aan flow temp = compressor netjes hoger/lager/gelijk moduleren.

elke suggestie is welkom,
thx Niels
@nylezz Je wijzigt het setpoint veel te vaak. Dat trekt de PI(D)-regeling van de WP niet. Die is daar veel te traag voor.
Zet je regeling maar eens uit, en gebruik de hardware van @xoror enkel voor monitoring. Je probleem is dan gegarandeerd over.

Als je wel zelf iets wilt sturen, wijzig je setpoint dan hooguit 1x er uur. Dan trekt de WP het wel.

En waarom overigens die fake buitentemperatuursensor? Dat heeft een goede WP helemaal niet nodig. De mijne heeft het ook niet en draait (bij warmtevraag) hele dagen rond de 30 a 40 Hz, zonder allerlei ingewikkelde regelingen die, zoals je inmiddels zelf hebt ervaren, meer kwaad doen dan goed.

Jij bent iets wat heel simpel is veel te ingewikkeld aan het maken.

Verder vind ik het zorgwekkend dat je in de eerste alinea schrijft dat er iets mis is met je warmtepomp, terwijl je nergens op het idee lijkt te komen (of schrijft dat met een test te hebben uitgesloten) dat je eigen script de oorzaak is...

[ Voor 137% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 22:51 ]

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Zo te zien gebruik je mijn software. Lees dit https://github.com/gekkek...iscussioncomment-14934276 en vooral het deel over setpoint bias, ws is dit wat je zoekt.

Ik denk dat je probleem is dat je lukraak de flow setpoint -0.9c volgt zonder model. Bij elke overshoot ga je een hogere flow setpoint instellen (wp gaat luisteren en weer stukje overshoot doen, en jij verhoogt het weer vanwege je -0.9c regel). Je ziet dat hij continu stijgt, vooral de delta T neemt toe, en daardoor vraag je veel vermogen van je wp. Ik gok dat dat aan de hand is.

Hier bijv mijn run van vandaag met de bovengenoemde AA mode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_nbEhguP6GEAc0cYVFWqjhyds4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mwx3xsLYIFZDLp9BPfTEDdv4.png?f=fotoalbum_large

@Andrehj Ik pas evt elke 10m setpoint aan, maar er zit wel een model achter, dus niet lukraak, en dat gaat vrij goed.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• nylezz
@Andrehj dank voor je snelle reactie. het is een lange post maar het staat er wel in verstopt.
"De afbeelding is van mijn gewenste modus, flow temp mode." ik gebruikt dus de enige modus die het toelaat om de flow temp te wijzigen nl. "Flow temperature (Target flow temperature)" dus niet room-, weather- of AAmode.

ik heb me redelijk ingelezen denk ik om te voorkomen dat ik onnodige vragen zou stellen. Heb je verder nog ideeen?

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:16
ocaj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 09:48:
[...]

Kwestie van SWW inplannen op een moment dat je zelden onder de douche staat.
Ik heb er hier ook (veel) meer logica in zitten dan simpelweg alleen een timer, ik kijk o.a. ook naar de temperaturen op 2 niveaus in het boilervat en daarnaast heb ik sinds deze zomer een "solarboost"-functie gemaakt waarbij ik het vat extra warm maak als ik meer dan x minuten overschot van mijn zonnepanelen heb.
Dat is mijn volgende stap, PV maximaal benutten. Stop het dan het liefst in de boiler _/-\o_

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

• nylezz
@xoror haha ja, geweldig goede SW. ik ben heel benieuwd hoe jouw AA mode werkt. dat heb ik nog niet gedaan. Ik volg inderdaad domweg de flow temp met mijn domme -0.9 offset.

ik zal eens een fixed flow temp instellen en kijken hoe dat gaat. ik heb er echter wel zeer weinig vertrouwen in want bij de weather comp curve mode met een vlakke lijn (zeg 35 graden aanvoer temp) en bij server control uit en dan een fixed flow temp instellen (zeg 35 graden aanvoer temp). laat de WP hetzelfde gedrag zien.

suggestie:
wat weten jullie van de FTC7 controller. werkt deze gewoon wel goed bij andere gebruikers?

Edit:
ik bekijk net je afbeelding en dat is precies wat ik graag wil zien maar de afgelopen 12 maanden nog nooit voor elkaar heb kunnen krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door nylezz op 11-11-2025 23:11 . Reden: afbeeling beter bekeken ]

@nylezz De software van @xoror graag in het juiste topic bespreken: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

• nylezz
@Andrehj logisch, ga ik doen.
Pagina: 1 ... 197 198 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero