Ik zal het t.z.t. in de gaten houden. Oplevering is sowieso pas volgend jaar. De keuze voor het dak is (niet door mij) gemaakt i.v.m. ruimtebesparing in de tuin en de garantie dat dit een ''goede oplossing'' is.Andrehj schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:05:
[...]
Dat is goed.
[...]
O jee.... Zoek in dit topic even op "schoorsteen" en huiver... Dit exemplaar ziet er niet goed uit. Uitblaaskant is veel te dicht. Hou de buitentemperatuursensor in de gaten. Als die temperatuur daalt bij het opstarten van de unit (en dan meestal ook blijvend onder de werkelijke buitentemperatuur blijft), dan weet je hoe laat het is.
Waarom is de keuze gemaakt voor zo'n unit in het dak? Was er in de tuin geen plek?
[...]
50*125 = 6250 kWh jaarlijkse warmtebehoefte. Delend door 1500 vollasturen (volgens Koevlaasformule, met wat minder vollasturen vanwege goed geïsoleerde nieuwbouw), kom je op net iets meer dan 4 kW. Wat ook voor zo'n woning de juiste grootte lijkt.
Grote vraag is dus: Waarom heb je zo'n grote WP? Hoe is dat vermogen bepaald? Een SUZ40 (5 kW @ -10) lijkt veel passender en heeft een minimum vermogen wat veel lager ligt.
Ook het vermogen van de WP heb ik geen inspraak in gehad. De installateur is hier zelf mee gekomen. Wat gaan hier de gevolgen van zijn?