Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:39:
[...]

Haha dat ga ik zeker proberen dan. Begrijp ik het goed dat er dus genoeg VV is volgens jou om het vermogen kwijt te kunnen?

@Andrehj gaf aan dat dit zo een 40 liter per minuut zou zijn. Het zijn 13 lussen in totaal, waarvan 9 in cementvloer en waarbij de flow 1-2 liter per minuut is. Verder heb ik nog 6 vrij redelijk grote radiatoren.
Oké dus als ik het goed begrijp:
- PUHZ-SHW140YHA buitenunit
- parallel opgesteld buffervat van 200 liter
- Netatmo aan/uit thermostaat
- Nu WAR dus met stooklijn
- afgifte: ongeveer 100m2 VVW in zandcement. En daarnaast nog 50m2 VVW in fermacel platen.
13 lussen in totaal, waarvan 9 in cementvloer en waarbij de flow 1-2 liter per minuut is.
Let wel: ik neem aan pomploze verdelers?
- Verder nog 6 redelijk grote radiatoren
- Alle afgifte permanent open, dus geen naregeling.

-> De waterinhoud van jouw systeem zal zeker ver boven het minimum zijn, ook zonder buffervat
-> Met zoveel zandcement een enorme thermische buffer, vele malen meer dan het water in je buffervat
-> Het minimumvermogen van jouw warmtepomp is volgens de topic start wrs 5.1 kW (zie opmerking in TS) bij A12W25. Als je straks met 28/25/20 (Ta/Tr/Tbinnen) verwarmt, dan kan er 4950W in je vloer (nu gerekend met 16x2 slangen 15 cm hoh via deze link), het laatste stukje kan in de radiatoren.

Dus ja dat moet lukken, zonder buffervat!

Andere vraag: wat is nu de flow vanuit je WP? Opvragen via bedieningspaneel informatieverwerking code 540. Er gaat dus nu zo’n 19.5 liter per minuut naar je VVW volgens de meters. Je wil niet al teveel flow naar je radiatoren.

Edit: correctie flow nu natuurlijk vanuit het buffervat naar VVW en radiatoren. Wat is de flow van die pomp, is dat af te lezen?

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 29-10-2024 21:09 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:06:
[...]

Oké dus als ik het goed begrijp:
- PUHZ-SHW140YHA buitenunit
- parallel opgesteld buffervat van 200 liter
- Netatmo aan/uit thermostaat
- Nu WAR dus met stooklijn
- afgifte: ongeveer 100m2 VVW in zandcement. En daarnaast nog 50m2 VVW in fermacel platen.
13 lussen in totaal, waarvan 9 in cementvloer en waarbij de flow 1-2 liter per minuut is.
Let wel: ik neem aan pomploze verdelers?
- Verder nog 6 redelijk grote radiatoren
- Alle afgifte permanent open, dus geen naregeling.

-> De waterinhoud van jouw systeem zal zeker ver boven het minimum zijn, ook zonder buffervat
-> Met zoveel zandcement een enorme thermische buffer, vele malen meer dan het water in je buffervat
-> Het minimumvermogen van jouw warmtepomp is volgens de topic start wrs 5.1 kW (zie opmerking in TS) bij A12W25. Als je straks met 28/25/20 (Ta/Tr/Tbinnen) verwarmt, dan kan er 4950W in je vloer (nu gerekend met 16x2 slangen 15 cm hoh via deze link), het laatste stukje kan in de radiatoren.

Dus ja dat moet lukken, zonder buffervat!

Andere vraag: wat is nu de flow vanuit je WP? Opvragen via bedieningspaneel informatieverwerking code 540. Er gaat dus nu zo’n 19.5 liter per minuut naar je VVW volgens de meters. Je wil niet al teveel flow naar je radiatoren.

Edit: correctie flow nu natuurlijk vanuit het buffervat naar VVW en radiatoren. Wat is de flow van die pomp, is dat af te lezen?
De pomp van de WP staat op stand 5 (hoogste stand). Bij uitlezen info code 540 krijg ik 27 liter per minuut.
Is die 27 dan niet te weinig om het vermogen kwijt te kunnen?

De flow van de pomp na het buffervat is nu ongeveer 1.5m3 per uur. Dat is net wat lager dan de 27 liter per minuut die vanuit de WP komt (1.6m3 per uur).

[ Voor 4% gewijzigd door Jingle1986 op 29-10-2024 21:51 ]

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:39:
[...]

De pomp van de WP staat op stand 5 (hoogste stand). Bij uitlezen info code 540 krijg ik 27 liter per minuut.
Is die 27 dan niet te weinig om het vermogen kwijt te kunnen?
Die flow gaat nu van je WP naar je buffervat, dat zegt niet veel over hoeveel er straks van je WP direct naar je afgifte gaat, dat hangt weer af van je leidingwerk. Als alles voldoende diameter heeft, niet gek veel knietjes en geen gekke afstanden, dan moet het normaal gesproken wel lukken.

Andrehj noemde eerder al even de formule P= dT * 4.2 * flow (in lpm) / 60.
Op minimumvermogen zou je met (een voor jouw WP vrij lage) flow van 20 L/min (van je WP direct naar je VVW en radiatoren) een dT van 3.6 graden krijgen. Dat is prima. Maar op jouw maximumvermogen van 15 kW zou je op een dT van 10.7 graden komen en dat is fors, maar komt bijna nooit voor.
Een hogere flow van bijv 30 of 35 L/min is daarom beter, vooral voor als het kouder is en je meer vermogen nodig hebt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:39:
[...]
De flow van de pomp na het buffervat is nu ongeveer 1.5m3 per uur. Dat is net wat lager dan de 27 liter per minuut die vanuit de WP komt (1.6m3 per uur).
OK dat moet dan best in orde komen straks zonder buffervat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
P.s. vergeet straks niet de data (vooral de COP) van je laatste 12 maanden te noteren vanuit je WP en die straks te vergelijken met de data in de 12 maanden na het verwijderen van je parallelle buffervat. Het is tenslotte Tweakers, hebben we weer wat data om keuzes van de volgenden te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
het debiet van de ingebouwde pomp in deze 14 kWh unit is 17,9 tot 27,7 L/min, volgens mijn documentatie, dus die genoemde 27L is echt het max, en zal zeker minder worden als hij op het leidingwerk wordt aangesloten i.p.v. direct aan de buffer, zoals nu, met heel weinig weerstand.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:19:
het debiet van de ingebouwde pomp in deze 14 kWh unit is 17,9 tot 27,7 L/min, volgens mijn documentatie, dus die genoemde 27L is echt het max, en zal zeker minder worden als hij op het leidingwerk wordt aangesloten i.p.v. direct aan de buffer, zoals nu, met heel weinig weerstand.
Ah jij hebt dezelfde. Dus eigenlijk heeft Mitsubishi een (te?) lichte pomp ingebouwd voor zo’n zware WP? Wat zie jij in jouw huis in de praktijk gebeuren met de dT als het echt koud wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SebastiaanPs schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:17:
[...]

Ah jij hebt dezelfde. Dus eigenlijk heeft Mitsubishi een (te?) lichte pomp ingebouwd voor zo’n zware WP? Wat zie jij in jouw huis in de praktijk gebeuren met de dT als het echt koud wordt?
Laat ik zeggen dat die er 25 liter/minuut in kan pompen, dat met een 15kW warmtepomp zorgt voor een Delta T van 8,6K

Het liefst heb je een iets kleinere delta T, maar het hoeft niet per definitie een beroerd COP te geven. Dat is afhankelijk van diverse factoren.

(5K vloerverwarming en 7K radiatoren)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:06:
[...]

Laat ik zeggen dat die er 25 liter/minuut in kan pompen, dat met een 15kW warmtepomp zorgt voor een Delta T van 8,6K

Het liefst heb je een iets kleinere delta T, maar het hoeft niet per definitie een beroerd COP te geven. Dat is afhankelijk van diverse factoren.

(5K vloerverwarming en 7K radiatoren)
Eens, en het grootste deel van het stookseizoen is de dT prima, dus ik zou ervoor gaan. Als ik het goed begrijp jij ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
SebastiaanPs schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 06:17:
[...]

Ècht koud? dat heb ik de laatste 6 jaar niet meegemaakt, maar op die koude februari dagen, ik dacht 2 jaar geleden, liep het allemaal prima, en heb ik , juist daarom, mijn houtkachel, normaal gesproken voor de gezelligheid, die dagen niet aan gehad.
Voor wie het niet weten: betreft een woonboerderij van 1807, beneden vloerverwarming, boven T33 radiatoren, hobby ruimte 2 T33 radiatoren, waarvan eentje met 6 pc ventilatoren. Alles, behalve de F gassen toestand, zelfbouw. O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:52:
[...]

Die flow gaat nu van je WP naar je buffervat, dat zegt niet veel over hoeveel er straks van je WP direct naar je afgifte gaat, dat hangt weer af van je leidingwerk. Als alles voldoende diameter heeft, niet gek veel knietjes en geen gekke afstanden, dan moet het normaal gesproken wel lukken.

Andrehj noemde eerder al even de formule P= dT * 4.2 * flow (in lpm) / 60.
Op minimumvermogen zou je met (een voor jouw WP vrij lage) flow van 20 L/min (van je WP direct naar je VVW en radiatoren) een dT van 3.6 graden krijgen. Dat is prima. Maar op jouw maximumvermogen van 15 kW zou je op een dT van 10.7 graden komen en dat is fors, maar komt bijna nooit voor.
Een hogere flow van bijv 30 of 35 L/min is daarom beter, vooral voor als het kouder is en je meer vermogen nodig hebt.
Thanks voor alle hulp allen! Klinkt goed, maar heb nog een hoop leesvoer waar ik door heen moet haha.

Ik hou een en ander bij in Home assistent en excel, dus vergelijken voor en na gaat goed komen.

Voor nu nog een laatste vraag. Als je de buffer wel in de retour zou zetten, sluit je de retour vanaf de radiatoren/VV dan bovenaan het vat aan zoals op onderstaand plaatje? Of is dat slechts gedaan voor een duidelijke visuele uitleg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/390gUkf1_PkiUKdUrqkKdQYUN8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLmsG5rw4PekkGA7VWrQDifn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:20
Jingle1986 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Thanks voor alle hulp allen! Klinkt goed, maar heb nog een hoop leesvoer waar ik door heen moet haha.

Ik hou een en ander bij in Home assistent en excel, dus vergelijken voor en na gaat goed komen.

Voor nu nog een laatste vraag. Als je de buffer wel in de retour zou zetten, sluit je de retour vanaf de radiatoren/VV dan bovenaan het vat aan zoals op onderstaand plaatje? Of is dat slechts gedaan voor een duidelijke visuele uitleg?
[Afbeelding]
Het buffervat heeft toch enkel de functie om inhoud te vergroten? Dan maakt het niet uit waar je aanvoer aansluit, dus zou kiezen wat qua leidingwerk het makkelijkst is.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Beetje ingewikkeld plaatje maar dit is inderdaad hoe het moet. Buffervat in de retour en vóór het punt waar je retourleiding van je SWW vat erbij komt. Je wil namelijk niet dat je WP tijdens een SWW run ook je buffervat moet opwarmen, op deze manier gebeurt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
Ik zou het als volgt doen:
Die seriebuffer is vooral belangrijk bij defrosts, en dan stroomt er kouder water in dan er uit gaat. Zo redenerend zou het logisch zijn om de aanvoer onderin te maken. (En de afvoer dus bovenin.)

Maar als je de seriebuffer vooral gebruikt voor het geval alle afgifte dicht staat, lijkt andersom weer beter.

In alle gevallen zou ik aanvoer en retour zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen.

Als je voldoende thermische buffer in je afgiftesysteem hebt (zoveel mogelijk VVW en zoveel mogelijk altijd open) heb je heel die seriebuffer en bypass niet nodig. Scheelt werkt, kosten, ruimte en bovenstaande hoofdbrekens ;).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:26
Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik zou het als volgt doen:
Die seriebuffer is vooral belangrijk bij defrosts, en dan stroomt er kouder water in dan er uit gaat. Zo redenerend zou het logisch zijn om de aanvoer onderin te maken. (En de afvoer dus bovenin.)

Maar als je de seriebuffer vooral gebruikt voor het geval alle afgifte dicht staat, lijkt andersom weer beter.

In alle gevallen zou ik aanvoer en retour zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen.

Als je voldoende thermische buffer in je afgiftesysteem hebt (zoveel mogelijk VVW en zoveel mogelijk altijd open) heb je heel die seriebuffer en bypass niet nodig. Scheelt werkt, kosten, ruimte en bovenstaande hoofdbrekens ;).
Mij lijkt dan ook de aanvoer onderin het beste, het vat hoeft ook niet te fungeren als radiator immers.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Andrehj @Knowbody
Hij heeft ongeveer 100m2 VVW in zandcement en 50m2 VVW in fermacel platen, alles permanent open en dus geen naregeling. Die hele buffer kan dan toch lekker op Marktplaats en dan hoeven we de aansluitingen niet te bediscussiëren?

100 m2 zandcement van zeg 7 cm dik maakt 7 m3 zandcement. Met een dichtheid van 1500 kg/m3 is dat 10.500 kg. De soortelijke warmte van zandcement is 830 J/(kgK), dus je hebt 8.715.000 J nodig om al dat zandcement 1 graad op te warmen (of af te koelen tijdens een defrost).

Nu die 200 liter water. De soortelijke warmte van water is 4186 J/(kgK), dus je hebt 837.200 J nodig om die 200 liter water 1 graad op te warmen.

Dus het zandcement is hier een 10x zo grote thermische buffer als die 200 liter water in het buffervat.

In mijn huis: zelfs met mijn 41 m2 vloerverwarming in zandcement dipt de Tr nauwelijks tijdens een defrost.

Lekker op Marktplaats dus dat buffervat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@SebastiaanPs Helemaal mee eens. Maar ik vond een technische discussie over hoe je een seriebuffer het beste aansluit ook wel interessant. Ook al heeft @Jingle1986 die gezien de buffercapaciteit in zijn vloer helemaal niet nodig.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Andrehj ok ik snap ‘m, ik zou hem denk ik ook aansluiten zoals jij suggereert als je hem in andere situaties als thermische buffer voor defrosts nodig zou hebben (bijv met alleen radiatoren).

Met die berekening hierboven kun je ook berekenen hoeveel langer je WP op minimumvermogen kan draaien door de aanwezigheid van het buffervat, dus hoe goed het werkt tegen pendelen. Het minimumvermogen is hier 5 kW. Als deze grote warmtepomp 3 min heeft gedraaid, dan heeft ie die 200 liter in dat buffervat al 1 graad opgewarmd (837.200/(3.600.000*5)*60).

Edit, aangepaste conclusie:
- Misschien is een buffervat in de retour nodig om defrosts op te vangen als je alleen radiatoren hebt; met vloerverwarming in zandcement (of een andere vorm van buffer in cement/steen/beton, zoals muurverwarming) voegt het weinig toe.
- Als anti-pendel maatregel heeft het weinig effect, je kunt beter zorgen dat je voldoende afgifte hebt.

[ Voor 50% gewijzigd door SebastiaanPs op 31-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 19:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

Andrehj schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:12:
@SebastiaanPs Helemaal mee eens. Maar ik vond een technische discussie over hoe je een seriebuffer het beste aansluit ook wel interessant. Ook al heeft @Jingle1986 die gezien de buffercapaciteit in zijn vloer helemaal niet nodig.
Ik heb de buffer in de retour als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8oIIfjrrH8WiM53jayH31wCY9c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vszh9yvtDB9ieogBPmaGofZI.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de retour uit mijn circuit komt van onder en gaat de bovenaansluiting van de buffer in. De onderaansluiting zit dan op de retour van de warmtepomp aangesloten.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
Heb nu de PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7) en heb altijd gedacht dat SWW voorrang heeft.

Gisteren zag ik dat SWW gestopt werd en gestart werd met verwarmen. Weet iemand of dit in de nieuwe typen in te stellen is? Heb het niet kunnen achterhalen in de handleiding.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • +1 Henk 'm!
snapo6 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:59:
Heb nu de PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7) en heb altijd gedacht dat SWW voorrang heeft.

Gisteren zag ik dat SWW gestopt werd en gestart werd met verwarmen. Weet iemand of dit in de nieuwe typen in te stellen is? Heb het niet kunnen achterhalen in de handleiding.
Het staat er toch echt wel in. Je kunt ergens de max tijd van een SWW-run instellen. Als die bereikt wordt gaat ie eerst weer een tijdje CV-bedrijf doen.
Zeker als je (hoofdzakelijk) VVW hebt, zou ik die tijd maximaal instellen (volgens mij 2 uur), want dat is het efficiëntst en de vloer heeft toch voldoende warmtebuffer.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
Andrehj schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:32:
[...]

Het staat er toch echt wel in. Je kunt ergens de max tijd van een SWW-run instellen. Als die bereikt wordt gaat ie eerst weer een tijdje CV-bedrijf doen.
Zeker als je (hoofdzakelijk) VVW hebt, zou ik die tijd maximaal instellen (volgens mij 2 uur), want dat is het efficiëntst en de vloer heeft toch voldoende warmtebuffer.
Bedankt, dacht dat het standaard al op 2 uur stond, niet dus.

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigwave
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-08 22:24
Is er iemand bekend met de app Melpump? https://melpump.com

Ik heb sinds kort een nieuwe Ecodan warmtepomp en kwam toevallig deze site tegen en vroeg mij af of dit een toevoeging is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk dO
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-10 07:47
Is er weer storting met Melcloud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dirk dO schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:29:
Is er weer storting met Melcloud?
Ik kan gewoon inloggen in de melcloud app en mijn wp zien.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bigwave nee geen ervaring mee en ik had er nog niemand over gehoord hier. Als je het gaat doen: benieuwd naar je ervaring!

@Dirk dO hier werkt MELCloud ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-10 10:53
Bigwave schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:11:
Is er iemand bekend met de app Melpump? https://melpump.com

Ik heb sinds kort een nieuwe Ecodan warmtepomp en kwam toevallig deze site tegen en vroeg mij af of dit een toevoeging is?
Nice! Niet eerder gezien, maar net even account gemaakt en gelinkt met mijn systeem. Dit heeft wel wat grappige dingen.

Bediening, rapporten, maar ook wat slimme integraties b.v. Van de week eens wat meer mee spelen.

/edit... 1 maand gratis trial, daarna 5 Euro p/m of 30 Euro p/j :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEmtrl0TiKvKpWhOT44ZEJh4VKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67GnAUkh2NISEobEVDTYjb86.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rfoppen op 01-11-2024 08:22 ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rfoppen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:17:
[...]

Nice! Niet eerder gezien, maar net even account gemaakt en gelinkt met mijn systeem. Dit heeft wel wat grappige dingen.

Bediening, rapporten, maar ook wat slimme integraties b.v. Van de week eens wat meer mee spelen.

[Afbeelding]
Ja eens, de demo op de website ziet er veelbelovend uit! Gaat als een raket, paar keer stil zetten om de layout en opties goed te bekijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
In home assistant is het gratis ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
En de melcloud app zou toch drastisch verbeterd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
In HA is het opportunity cost. O-)

[ Voor 2% gewijzigd door rfoppen op 01-11-2024 09:42 . Reden: typo ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Bigwave schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 22:11:
Is er iemand bekend met de app ************

De maker / eigenaar kwam hier al eens reclame maken voor deze site, deze is weg gemod.
En heb alweer bijna de neiging om dit onder reclame te scharen.

in het kort: nee, geen toevoeging totaal niet

Langverhaal:
- het kost geld,
- je deelt je data met een 3e partij met op zijn minst: "Understand and analyze how you use our website"
- ha is gratis
- melcloud doet het zelde ?
- wil je remote toegang tot ha, dan is een vpn gratis te installeren / te gebruiken of je neemt een ha cloud ( en dan ondersteun je gelijk het project)

De volgende die deze site noemt is af :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfoppen
Beetje offtopic maar sorry, das wel kort door de bocht.

Voegt het wat toe; zeker. Voor mensen die zelf geen HA achtig systeem hebben, ofwel door gebrek aan kennis of gewoon simpelweg niet de tijd daaraan willen besteden is een abbo voor zoiets toch fantastisch. Ziet er redelijk gelikt uit; en werkt direct.

30 euro per jaar klik en klaar, of een paar uur tijd spenderen aan het opzetten en onderhouden van een HA systeem... Net sarcastisch neergezet, maar opportunity cost is natuurlijk wel een ding...

Ik kan zelf ook schoonmaken; maar heb een schoonmaker thuis... Ik koop vrije tijd. Hier geldt soort van hetzelfde. Voor veel van ons is zelf prutsen een hobby en leuk, voor nog veel meer mensen is dat een hel... Een abbo systeem is dan een uitkomst, waarom zou dat niet besproken mogen worden (los van schaamteloos reclame maken en zieltjes werven.. geloof niet dat dat hier gebeurd.)

Anyway, aan het werk, al weer teveel tijd aan andere gespendeerd :P

[ Voor 0% gewijzigd door rfoppen op 01-11-2024 09:42 . Reden: typo ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk dO
Van MELCloud kreeg ik mail dat MELCloud Communicatiefout heeft. Ik zie twee knipperende groene leds, kan ook in de app maar zie geen temperaturen per uur.
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:39:
[...]

Ik kan gewoon inloggen in de melcloud app en mijn wp zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Dirk dO schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:53:
Van MELCloud kreeg ik mail dat MELCloud Communicatiefout heeft. Ik zie twee knipperende groene leds, kan ook in de app maar zie geen temperaturen per uur.

[...]
Ik zie gewoon temps per uur. Ik heb ook geen mail gehad. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:45
rfoppen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]
@rfoppen
Helemaal eens dat dit een doelgroep zal kunnen aanspreken. Als niet al te handige IT amateur spreekt het mij in elk geval wel aan, HA en procon, en ESP, allemaal teveel new territory voor mij.
Dus ben zeker geïnteresseerd. Want nu is uitlezen van frequentie, flow, dT, andere temperaturen, klok programmeren, etc. allemaal een wandeling naar de binnenunit en tal van klikjes op het schermpje (heb gelukkig de ftc 7 met touchscreen) en noteren of fotograferen. Kan maar convenient is anders.
En ja het kost wat, maar “there is no free lunch”
Ben benieuwd wat je ervan vindt na je kennismaking, fijn als je dat hier wilt delen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan let op je moet wel de MELCloud adapter hebben en er is inderdaad wel wat overlap met de MELCloud app, maar er zitten wel wat extra features in zoals:
- ophogen SWW setpoint tijdens zonuren (benutten PV, hogere COP tijdens hogere buitentemperaturen, vermijden van een run tijdens het douchen ‘s ochtends)
- veel uitgebreidere en betere grafieken
- compressorfrequentie
- €2.5/maand is niet wild duur

Ik wacht persoonlijk nog even de nieuwe MELCloud versie af, die zou dit jaar nog moeten komen, hopelijk is die een stuk beter dan de huidige?

Ook leuk om met Home Assistant aan de slag te gaan maar nog beperkte skills en op dit moment chronisch tijdgebrek met werk gezin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:47:
@EVfan let op je moet wel de MELCloud adapter hebben en er is inderdaad wel wat overlap met de MELCloud app, maar er zitten wel wat extra features in zoals:
- ophogen SWW setpoint tijdens zonuren (benutten PV, hogere COP tijdens hogere buitentemperaturen, vermijden van een run tijdens het douchen ‘s ochtends)
- veel uitgebreidere en betere grafieken
- compressorfrequentie
- €2.5/maand is niet wild duur

Ik wacht persoonlijk nog even de nieuwe MELCloud versie af, die zou dit jaar nog moeten komen, hopelijk is die een stuk beter dan de huidige?

Ook leuk om met Home Assistant aan de slag te gaan maar nog beperkte skills en op dit moment chronisch tijdgebrek met werk gezin etc.
@SebastiaanPs
Zeker, ik heb de Melcloud adaptor en gebruik die app ook veelvuldig.
Maar waar de ME warmtepomp een uitstekende machine is, de app is echt uit het “vrouw holle” tijdperk hoor. Beperkt en clumsy.
En beperkte skill in HA en andere automatie, herken ik helemaal. :)
Die nieuwe Melcloud versie dit jaar? Laten we het hopen, naar ik meen is het al een half jaar vertraagd tov de voorlopige aankondiging van Alklima, of herinner ik me dat verkeerd? Software ontwikkeling is nou niet bepaald een qua doorlooptijd betrouwbaar proces ;) Zal bij Mitsubishi niet anders zijn vrees ik.
Overigens kan ik/je dan het abonnement op de MelPump app weer beëindigen als de nieuwe Melcloud app “het je van het” is.

[ Voor 6% gewijzigd door EVfan op 01-11-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Eerder stond er op de website van Alklima:
“De MELCloud app voor Mitsubishi Electric warmtepompen en airconditioning krijgt een grote update in 2024. Voor huiseigenaren, gebouwbeheerders en installateurs.”
Link

In de tussentijd is er informatie toegevoegd:

“In al die jaren tijd is er op technologisch vlak natuurlijk heel wat veranderd, daarom is het tijd voor een upgrade. Een belangrijke verandering zal de splitsing zijn tussen MELCloud Home en MELCloud Commercial. Als bewoner krijg je in MELCloud Home straks veel meer functionaliteiten tot je beschikking. Zo stel je eenvoudig schema’s in, koppel je diverse domotica systemen aan je klimaatbeheer of monitor je het verbruik van je apparaten.
Er staan diverse ontwikkelingen klaar. We sommen de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op en houden je op de pagina op de hoogte:
- Uitbreiding rapportage en monitoring functie
- Alerts en management optimalisatie
- Configuratie WiFi en andere domotica systemen
- Gasten toegang geven tot de besturing van je apparaten
- Design upgrade app”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:58:
Eerder stond er op de website van Alklima:
“De MELCloud app voor Mitsubishi Electric warmtepompen en airconditioning krijgt een grote update in 2024. Voor huiseigenaren, gebouwbeheerders en installateurs.”
Link

In de tussentijd is het jaar 2024 verwijderd ( :) ) en is de tekst aangepast naar:

“In al die jaren tijd is er op technologisch vlak natuurlijk heel wat veranderd, daarom is het tijd voor een upgrade. Een belangrijke verandering zal de splitsing zijn tussen MELCloud Home en MELCloud Commercial. Als bewoner krijg je in MELCloud Home straks veel meer functionaliteiten tot je beschikking. Zo stel je eenvoudig schema’s in, koppel je diverse domotica systemen aan je klimaatbeheer of monitor je het verbruik van je apparaten.
Er staan diverse ontwikkelingen klaar. We sommen de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op en houden je op de pagina op de hoogte:
- Uitbreiding rapportage en monitoring functie
- Alerts en management optimalisatie
- Configuratie WiFi en andere domotica systemen
- Gasten toegang geven tot de besturing van je apparaten
- Design upgrade app”
@SebastiaanPs
Dank voor de link. Kon die niet zo snel vinden.
Typerend dat het jaartal nu ook verwijderd is :) Kan dus zo maar nog een jaar duren.
En als ik de beschrijving lees schrik ik wel over de uitdagende doelen van het redesign, en wat dit voor de architectuur en ontwerp van dit pakket gaat betekenen.
Snap dan wel dat lancering voorspellen wat lastiger is (eufemisme).
Maar misschien moet ik nog even wachten met Melpump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:48
@SebastiaanPs @EVfan
Vreemd dat jullie een andere tekst zien op die link over de MELcloud update. Bij mij staat er nog wel dat de update in 2024 komt (ook na ctrl-F5).

Melcloud update 2024

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Exar schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:27:
@SebastiaanPs @EVfan
Vreemd dat jullie een andere tekst zien op die link over de MELcloud update. Bij mij staat er nog wel dat de update in 2024 komt (ook na ctrl-F5).

[Afbeelding: Melcloud update 2024]
Je hebt gelijk, heb er blijkbaar overheen gelezen. :? Er is alleen een deel toegevoegd. Post aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Qua melpump, er is 1 ding waar ik persoonlijk nooit voor zou gaan. Dat is de mogelijkheid dat een fabrikant-onafhankelijke partij kan zien wanneer ik op vakantie ben. Een -gerenommeerde- fabrikant heeft wat te verliezen, een derde niet.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03:16
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

De afgifte staat idd al permanent open. Ik twijfel nu of ik het buffervat eruit zou halen of in de retour wil zetten. Voegt het in de retour überhaupt iets toe als er voldoende groepen staan altijd? Dan misschien beter verkopen? Zou hier tweede hands vraag naar zijn?

Volgens mij zal ik verder ook wat dips moeten omzetten? Want de WP “weet” dat er een buffervat tussen zit met een secundaire pomp?
Ik heb mijn buffervat er volledig tussen uitgehaald. Heeft geen toegevoegde waarde, koste bij mij wat flow want aangesloten met 2 knietjes en natuurlijk ruimtebeslag.
Ik zie in mijn omgeving nog massaal buffervaten geïnstalleerd zien worden in combinatie met vloerverwarming. Doodzonde. Hopelijk gaan ze het een keer leren, want dit is regelrechte verspilling.
Ik had de mijne (50l) op Marktplaats gezet voor 75e, binnen 1 dag 3 reacties dus ik had overduidelijk te weinig gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk dO
KabouterSuper schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:08:
[...]

Ik zie gewoon temps per uur. Ik heb ook geen mail gehad. Vreemd.
Dank je wel, ik zal eens resetten en opnieuw verbinding maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigwave
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-08 22:24
EVfan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:38:
[...]

@rfoppen
Helemaal eens dat dit een doelgroep zal kunnen aanspreken. Als niet al te handige IT amateur spreekt het mij in elk geval wel aan, HA en procon, en ESP, allemaal teveel new territory voor mij.
Dus ben zeker geïnteresseerd. Want nu is uitlezen van frequentie, flow, dT, andere temperaturen, klok programmeren, etc. allemaal een wandeling naar de binnenunit en tal van klikjes op het schermpje (heb gelukkig de ftc 7 met touchscreen) en noteren of fotograferen. Kan maar convenient is anders.
Ben benieuwd wat je ervan vindt na je kennismaking, fijn als je dat hier wilt delen.
Ik weet nog niet precies welke behoefte ik heb van een app, maar vind tot nu toe de MELCloud app een beetje summier. Zover ik het nu begrijp geeft de standaard app geen informatie over (S)COP, aantal keer dat de compressor opstart. Ik heb ook niet de tijd en kennis om alles zelf te programmeren met Home Assistent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Bigwave schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:22:
[...]

Ik weet nog niet precies welke behoefte ik heb van een app, maar vind tot nu toe de MELCloud app een beetje summier. Zover ik het nu begrijp geeft de standaard app geen informatie over (S)COP, aantal keer dat de compressor opstart. Ik heb ook niet de tijd en kennis om alles zelf te programmeren met Home Assistent.
Dat is inderdaad de beperking van de huidige Melcloud app. Alle informatie, zoals compressor frequentie, kun je wel in de binnenunit uitlezen, maar data puntsgewijs, en geen grafische informatie. dT en Ta en Tr kun je per uur aflezen. De graphics voor bijvoorbeeld systeem temperaturen zijn niet erg informatief door de lage resolutie.
Kortom de melpump app kan handig zijn, maar zoals hiervoor aangegeven (@joezzt ), is deze van een derde, ipv de producent, en geeft wat bedenkingen, ook tav data beheer.
Wachten op de upgrade van Melcloud is een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfoppen
EVfan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 16:38:
[...]

@rfoppen
Mogge; beetje herhaling van wat @SebastiaanPs ook aangaf:

--De grafieken zijn gewoon goed; en ja dat kan ook in HA, in combi met Grafana oid; maar klik en klaar is wat waard.

--Direct beschikbaar op het internet, zonder (complexe) setups met VPN / Portforwarding etc. Dit ten koste van het delen van je data met een 3e partij. Voor de een is dat een probleem; voor andere wellicht minder.

--De slimme integraties.

Ik laat het nog even doordraaien; en kijk na een maandje verder. Wellicht een per maand abbo totdat MEL zelf met een ge-update versie komt.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rfoppen :
Ik wil deze app als optie voor monitoring etc opnemen in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen", maar heb nog wat vragen, die de website niet beantwoordt. Wellicht dat jij het weet?
  1. Ik neem aan dat Melpump de data uit Melcloud haalt en er dus een wifi Melcloud adapter nodig is?
  2. Voor welke OS'en is de app er? Android / iOS / Windows 11?
  3. Je noemt "slimme integraties". Met wat en wat levert dat op?

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 02-11-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Ik heb nog een dingetje wat ik graag tegen jullie zou willen aanhouden. Zoals aangegeven had ik voorheen Evohome en draai ik nu twee weken op de Netatmo.
Ik krijg echter het idee dat de verwarmsituatie (twee huizen met deels bouw uit 1800 op 1 grote WP) te complex is voor slechts 1 thermostaat. Verder deels vloerverwarming en deels radiatoren. In het verleden is er natuurlijk ook bewust gekozen voor de Evohome (maar destijds was er wel nog een oude CV situatie).

De Netatmo hangt nu in de woonkamer van het appartement. Dit is een oud deel van het huis (1800) met het meeste warmteverlies (ook nog na verbouwing/isolatie/etc). Ook ligt hier (achteraf gezien) enkele te lange lussen van de vloerverwarming, waardoor dit niet helemaal optimaal werkt. De flow staat hier dan ook zo hoog mogelijk (hoger dan 1.5 l/min krijg ik hem echter niet). Vandaar dat ik had gekozen de Netatmo hier te hangen, en dan de andere ruimtes te gaan knijpen (etc) zodat die ook op de juiste temperatuur komen.

Nu merk ik echter dat de woonkamer van het woonhuis (waar radiatoren hangen) wel op de gewenste temperatuur komt, maar het daar eigenlijk weer te snel af koelt. In principe is de isolatie hier beter, maar je mist eigenlijk de warmtebuffer vanwege het ontbreken van vloerverwarming aldaar. Hier zou dus eigenlijk eerder de verwarming weer moeten aanspringen, maar dat gebeurt niet omdat het in het appartement nog op temperatuur is.

Voor de kwakkelende temperaturen wordt het dus in de woonkamer van het woonhuis snel 'te koud'. Daarentegen bij temperaturen rond het vriespunt wordt het in de woonkamer van het appartement juist te koud, omdat dan deze ruimte veel meer last heeft van zijn warmteverlies.

Nu zie ik zelf een paar oplossingsrichtingen, maar die vind ik allemaal niet ideaal:
1. de netatmo in de woonkamer van het woonhuis zetten, maar dan zal het bij kwakkelende temperaturen in woonkamer appartement te warm worden. Maar juist bij vries-temperaturen te koud.
2. het zo laten met de Netatmo in de woonkamer van het appartement. Maar dan is het bij kwakkelende temperaturen te koud in de woonkamer van het woonhuis (en eigenlijk ook op alle andere plekken met radiatoren). De radiatoren staan overal volledig open overigens.
3. De oplossing bij situatie 1 of 2, maar dan bijverwarmer met airco. Al vind ik die warmte totaal niet prettig, en vind ik dat ook weer omslachtig.
4. Zowel een thermostaat hangen in de woonkamer appartement als in de woonkamer woonhuis. Maar dan ga ik hoe dan ook ook warmte geven aan ruimtes die er eigenlijk niet om vragen, omdat er geen naregeling meer aanwezig is.
5. Hetzelfde als bij 4, maar dan op de WP ook 2 zones laten installeren?
6. Wellicht gebruik van zonekleppen?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Jingle1986
Misschien even terug naar de basis: hoe zou het werken met alles continue open en geen thermostaat ?
Balanceren met de vloerverwarming verdelers. Radiatoren volledig open is correct.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-10 11:16
Gewoon 2 zones met thermostaten er van maken. Meest eenvoudige, maar kan er voorzorgen dat die wp dan wel groot is als maar 1 zone warmte vraagt.
Dus eigenlijk zou je voor 2 aparte wp’s moeten gaan zonder zone gedoe.
Waarom niet meteen gedaan?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:50:
@Jingle1986
Misschien even terug naar de basis: hoe zou het werken met alles continue open en geen thermostaat ?
Balanceren met de vloerverwarming verdelers. Radiatoren volledig open is correct.
Dank voor je reactie, maar ik begrijp je vraag helaas niet helemaal. Als er geen thermostaat zou zijn, dan gaat hij toch ook verwarmen als alle ruimtes op temperatuur zijn?
Als je vraag is of alle ruimtes op temperatuur kunnen komen: Ja dat kan. Dat lukte met de oude zoenregeling van Evohome prima. Maar dat maakte wel dat de warmtepomp te pas en te onpas aan ging voor veel te korte tijd, weer te snel uit ging omdat hij zijn warmte niet kwijt kon (bijvoorbeeld maar 1 zone die warmte vroeg) etc. Met uiteindelijk een veel te hoog stroomverbruik als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-10 11:16
Melpump : zie geen enkele zinvolle toevoeging.
Stoken met zonnestroom op basis weervoorspelling: in Nederland? Zo onbetrouwbaar. Gewoon boiler opwarmen om 12uur en verwarmen van 8.00-20.00 op de klok. Kost niets
Verder vraag ik me af of die data wel uit alle buitenunits te halen is. Op mijn controller werkt info van 1-100 niet.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
nessio schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:53:
Gewoon 2 zones met thermostaten er van maken. Meest eenvoudige, maar kan er voorzorgen dat die wp dan wel groot is als maar 1 zone warmte vraagt.
Dus eigenlijk zou je voor 2 aparte wp’s moeten gaan zonder zone gedoe.
Waarom niet meteen gedaan?
Achteraf gezien was dat denk ik beter geweest. Maar was destijds niet het advies van de installateur.
Wat betreft 2 zones: Ik gok inderdaad dat de WP zijn warmte niet kwijt kan als maar 1 zone warmte zou vragen (de radiatoren zone). Dat zou wel maken dat ik het buffervat in de retour moet laten zitten zodat hier nog een deel van de warmte naar toe kan. (heb eerst ook advies gevraagd over dit buffervat, met als voorlopige conclusie dat deze waarschijnlijk weg zou kunnen).

Wat betreft 2 thermostaten. Ik lees dat de Netatmo relay niet gecombineerd kan worden met een tweede thermostaat. Dan zou ik dus een tweede netatmo moeten aansluiten met eigen relay. Maar hoe werkt dit dan naar de WP toe? Of moet ik dan de Netatmo toch maar retourneren, en een andere nemen?

[ Voor 16% gewijzigd door Jingle1986 op 02-11-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Jingle1986 Mijn boerderij heeft de badkamer op een koud punt, en bovendien is daar de vloer niet voldoende verwarmd, Dat was geen probleem in de 'gas' periode, en alles bleef lekker warm. nu met de WP koelt het daar te snel af. Daarom heb ik een master/master regeling met zone afsluiters, maar een aantal lussen staat altijd open, nl de badkamer, de(grote) hal en de radiatoren in mijn hobbyruimte, die wèl weer voorzien zijn van thermostaat kranen. Dat voldoet voor mij. In de huiskamer heb ik ook een Netatmo, en in de slaap- en badkamer een paar Danfoss thermostaten.
Klinkt ingewikkelder dan het in feite is, maar met de onvoldoende vloerverwarming in de badkamer, moest ik wàt. De aanleg van een wand verwarming daar en extra isolatie aan de schuurkant, met nog eens 100mm PU platen bleek onvoldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga een hele stomme vraag stellen, want ik krijg het niet gevonden vooralsnog: is het mogelijk om achteraf een thermostaat toe te voegen om de temperatuur van alleen die kamer in te regelen?

Situatie: wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwbouw. Daarbij hebben we 1 thermostaat voor de gehele eerste verdieping. Tijdens de voorschouw viel het mij op dat de waterinstallatie waarmee je de vloerverwarming per kamer kan dicht of open draaien waren afgesloten met een soort kapje erop (weet de benaming niet). Ik had gehoopt dat we onze slaapkamer dicht konden draaien omdat we graag met het raam open slapen, maar wel de rest van de verdieping verwarmd willen hebben i.v.m. kantoortje etc. .

De aannemer die meeliep gaf dus aan dat je dan in de slaapkamer apart een thermostaat kon aanschaffen om daarmee die ruimte te regelen. Dat leek mij nogal vreemd, en ik kan mij voorstellen dat daarvoor ook van alles op de warmtepomp ingesteld moet worden?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-11-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jingle1986 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:57:
[...]

Dank voor je reactie, maar ik begrijp je vraag helaas niet helemaal. Als er geen thermostaat zou zijn, dan gaat hij toch ook verwarmen als alle ruimtes op temperatuur zijn?
Als je vraag is of alle ruimtes op temperatuur kunnen komen: Ja dat kan. Dat lukte met de oude zoenregeling van Evohome prima. Maar dat maakte wel dat de warmtepomp te pas en te onpas aan ging voor veel te korte tijd, weer te snel uit ging omdat hij zijn warmte niet kwijt kon (bijvoorbeeld maar 1 zone die warmte vroeg) etc. Met uiteindelijk een veel te hoog stroomverbruik als gevolg.
Warmtepompen kunnen prima op een weersafhankelijk regeling lopen. Het is belangrijk de juiste stooklijn te vinden en onderling de juiste balans zodat de ruimtes gelijkmatig worden verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:35:
[...]

Warmtepompen kunnen prima op een weersafhankelijk regeling lopen. Het is belangrijk de juiste stooklijn te vinden en onderling de juiste balans zodat de ruimtes gelijkmatig worden verwarmd.
De WP draait al vanaf het begin op WAR. En de ruimtes warmen ook prima op. Het probleem zit juist dat de ruimtes niet gelijk afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Verwijderd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:28:
..
Situatie: wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwbouw. Daarbij hebben we 1 thermostaat voor de gehele eerste verdieping. Tijdens de voorschouw viel het mij op dat de waterinstallatie waarmee je de vloerverwarming per kamer kan dicht of open draaien waren afgesloten met een soort kapje erop (weet de benaming niet). Ik had gehoopt dat we onze slaapkamer dicht konden draaien omdat we graag met het raam open slapen, maar wel de rest van de verdieping verwarmd willen hebben i.v.m. kantoortje etc. .
Als je 1 kamer niet wilt verwarmen, dan kan je de toevoer daarvan gewoon dicht draaien. Vaak zit er op de afsluiter een blauwe kak, die je in kunt draaien, en daarmee die afsluiter dicht zet. Daarvoor is geen thermostaat nodig.
Als het zo niet duidelijk is, kan je niet even een foto plaatsen van die verdeler, met dat 'kapje'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naalroc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:33:
[...]

Als je 1 kamer niet wilt verwarmen, dan kan je de toevoer daarvan gewoon dicht draaien. Vaak zit er op de afsluiter een blauwe kak, die je in kunt draaien, en daarmee die afsluiter dicht zet. Daarvoor is geen thermostaat nodig.
Als het zo niet duidelijk is, kan je niet even een foto plaatsen van die verdeler, met dat 'kapje'?
Ben helaas vergeten een foto te maken, volgende week krijgen we de sleutel dan zal ik een foto posten. Maar het leek er dus op dat die toevoer niet open of dicht te draaien was, dat is ook wat de aannemer zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jingle1986 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:45:
[...]

De WP draait al vanaf het begin op WAR. En de ruimtes warmen ook prima op. Het probleem zit juist dat de ruimtes niet gelijk afkoelen.
Hij draait niet op WAR, maar op WAR met compensatie via de naregeling.

Als je de ruimtes die stelselmatig het snelste opwarmen nou eens langzamer maakt door minder flow naar die ruimtes te sturen, en dat je dus daarmee onderling de boel gelijkmatiger balanceert, heb je die naregeling niet nodig, en bovendien altijd een gelijkmatige flow.

Invloed van thermostaten is altijd dat de boel weer afkoelt en dan weer opgewarmd moet worden. Dat werkt zelden prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Verwijderd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:45:
[...]

Ben helaas vergeten een foto te maken, volgende week krijgen we de sleutel dan zal ik een foto posten. Maar het leek er dus op dat die toevoer niet open of dicht te draaien was, dat is ook wat de aannemer zei.
Begin maar eens te lezen vanaf pagina 1. Dan leer je waarschijnlijk heel veel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:28
Hi allemaal,

Het volgende: in mijn nieuwbouw huis wordt een Mitsubishi Ecodan warmtepomp geplaatst. Ons is hiervoor de volgende combinatie aangeboden:

ERST20D-VM2E + SUZ-SWM80 VA2 (https://alklima.nl/leveri...verter/scr-m80v2-200e-set)

Nu ben ik echter vanochtend op de zolder geweest en hier staat wat anders klaar:

ERST20D-VM2D + SUZ-SWM60.

Nu heb ik al geprobeerd om de verschillen hiervan op te zoeken, maar hierin ben ik echt een leek. Zouden jullie mij hier misschien wat meer informatie over kunnen geven? Wat vinden jullie van deze andere set? Ik hoor het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Lijkt me een 6kw vs 8kw en een oudere binnenunit.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 11:20
De VA2 had ook wat hogere minimum vermogen, dus je hebt met degene die je nu hebt minder kan op pendelen.
Zoek anders op de buitenunit naam in dit forum. Dan kun je info die je ziet opschrijven en als er verschillen zijn daar weer op zoeken wat het betekent.
Als je niet eruit komt, wat meer info over je huis en warmtevraag plaatsen zodat we ook iets zinnigs kunnen zeggen of het een verbetering is of niet.
De 6kW unit die je krijgt geeft dus minder vermogen, maar ik denk dat je ook niet meer nodig hebt. (Tenzij je een vrijstaand huis van 300m2 intrekt bijvoorbeeld) Mijn huis zou met 5kW ook kunnen verwarmen, maar ze verkopen liever te zwaar helaas.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Laatst online: 10:19
Qua binnenunit een D-serie i.p.v. de nieuwere E-serie. Functioneel is het verschil volgens mij minimaal, de E serie heeft wel een wat mooier schermpje.

Maar als je slim bent zoek je ook even uit wat je qua monitoring gaat doen, zit er al een MELcloud wifi adapter bij of ben je eventueel van plan deze aan te schaffen? Of ga je het op een andere manier doen (zie topicstart)? Of helemaal niet? Monitoring is noodzakelijk om te zien of de unit goed draait en al helemaal als je op dit forum hulp wil gaan zoeken.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
Bedankt voor de snelle reacties.

@gr8-jen : Het huis wordt pas in februari opgeleverd, dus qua warmtevraag vind ik dit momenteel nog lastig te zeggen. Er komt vloerverwarming te liggen op de begane grond en 1e verdieping. De totale te verwarmen m2 bedraagt zo'n 100m2.

@michaelvo : Bedoel je daarmee dat je een D-serie prefereert boven de nieuwere E-serie? Ik ben zeker van plan om (als leek) het e.e.a. te monitoren, en dat inderdaad te doen met een MELcloud wifi adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:48:
[...]

Hij draait niet op WAR, maar op WAR met compensatie via de naregeling.

Als je de ruimtes die stelselmatig het snelste opwarmen nou eens langzamer maakt door minder flow naar die ruimtes te sturen, en dat je dus daarmee onderling de boel gelijkmatiger balanceert, heb je die naregeling niet nodig, en bovendien altijd een gelijkmatige flow.

Invloed van thermostaten is altijd dat de boel weer afkoelt en dan weer opgewarmd moet worden. Dat werkt zelden prettig.
Dank voor je reactie. Misschien dat ik het niet helemaal begrijp maar ik heb een stooklijn ingesteld dus dan is dat toch weersafhankelijk? Ik heb verder geen naregeling zover ik weet? Of bedoel je daarmee de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
JR25 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:07:
@michaelvo : Bedoel je daarmee dat je een D-serie prefereert boven de nieuwere E-serie? Ik ben zeker van plan om (als leek) het e.e.a. te monitoren, en dat inderdaad te doen met een MELcloud wifi adapter.
Nee als je zou kunnen kiezen natuurlijk de E serie aangezien deze nieuwer is, ik denk alleen dat de verschillen minimaal zijn en misschien zelfs wel alleen esthetisch. Maar daar weten anderen wellicht meer van.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen

@gr8-jen : Het huis wordt pas in februari opgeleverd, dus qua warmtevraag vind ik dit momenteel nog lastig te zeggen. Er komt vloerverwarming te liggen op de begane grond en 1e verdieping. De totale te verwarmen m2 bedraagt zo'n 100m2.
Ons huis uit 2018 had een EPC berekening van hoeveel kWh per m2 nodig was. Waarschijnlijk doen ze dat nu anders, maar misschien willen ze nog wel info geven.
Als je 100m2 hebt dat kan verwarmen kun je blij zijn met een 6kW, dan hoef je minder snel bang te zijn dat het pendelt omdat het zijn minimum vermogen niet kwijt kan.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR25
gr8-jen schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:06:
[...]

Ons huis uit 2018 had een EPC berekening van hoeveel kWh per m2 nodig was. Waarschijnlijk doen ze dat nu anders, maar misschien willen ze nog wel info geven.
Als je 100m2 hebt dat kan verwarmen kun je blij zijn met een 6kW, dan hoef je minder snel bang te zijn dat het pendelt omdat het zijn minimum vermogen niet kwijt kan.
Bedankt voor je reactie. De volgende informatie kon ik vinden:

1. Uw woning gebruikt 27,77 kWh/m² fossiele energie per jaar.
2. De warmtebehoefte van uw woning is 50,20 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte. Bij een warmtebehoefte van maximaal 73 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte voldoet de woning aan de Standaard voor woningisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:11:
[...]

Dank voor je reactie. Misschien dat ik het niet helemaal begrijp maar ik heb een stooklijn ingesteld dus dan is dat toch weersafhankelijk? Ik heb verder geen naregeling zover ik weet? Of bedoel je daarmee de thermostaat?
Daar bedoelt hij de thermostaat mee.

Maar ik heb 10-tallen praktijk situaties mee gemaakt en nog nooit WAR zonder enige vorm van naregeling zien werken.

Waarom niet? Omdat WAR only alleen maar de Ta bepaalt adhv de buitentemperatuur en geen rekening houdt met andere invloeden zoals zo'n, wind, sneeuw, regen, interne warmtebronnen, andere warmtebronnen, etc.

Volgens mij kun je bij de nieuwere mitsu wp's tenminste nog een max tbuiten meegeven waarboven de wp uitgaat, dan kan met die van mij niet.

Het mooiste vindt ik war+ruimtecompensatie zoals bijv. De remeha wp's het doen. Is ruimtetemp boven setpoint verlaag ta met xx graden en vice versa.

Helaas kan dit niet met een mitsu, daar kun je alleen een normale thermostaat op aan sluiten zoals je nu hebt.

Wel ben ik het met de rest eens dat je de boel in balans moet zien te krijgen, dus eerste optie is ruimtes die te koud worden meer afgifte (flow) geven. Kun je dat niet, dan optie 2, ruimtes die te warm worden knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Grolsch eerst de zaak goed in balans zien te brengen, daarna pas de thermostaat laten meedoen. Je vindt immers niet snel op en andere manier de juiste inregeling.
De plek van de thermostaat is in de praktijk best lastig. Een buitenmuur is niet handig maar een binnenmuur kan zonneschijn opvangen. De overloop is bijvoorbeeld ook een optie.

Zoneregeling ook eerst buitenspel zetten. Je kunt daar eventueel ook zonder.

[ Voor 26% gewijzigd door Knowbody op 02-11-2024 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:33:
@Grolsch eerst de zaak goed in balans zien te brengen, daarna pas de thermostaat laten meedoen. Je vindt immers niet snel op en andere manier de juiste inregeling.
De plek van de thermostaat is in de praktijk best lastig. Een buitenmuur is niet handig maar een binnenmuur kan zonneschijn opvangen. De overloop is bijvoorbeeld ook een optie.

Klopt, ik heb hem in de gang gehangen. Keuken zit op zuid met veel last vd zo'n. In de woonkamer staat een houtkachel, ook geen handige plek voor een thermostaat, daarom in de gang, die staat op noord en geen last van de zon en/of houtkachel. Maar zoals je al aangeeft is dat erg situatie specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:05
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:28:
[...]

Daar bedoelt hij de thermostaat mee.

Maar ik heb 10-tallen praktijk situaties mee gemaakt en nog nooit WAR zonder enige vorm van naregeling zien werken.

Waarom niet? Omdat WAR only alleen maar de Ta bepaalt adhv de buitentemperatuur en geen rekening houdt met andere invloeden zoals zo'n, wind, sneeuw, regen, interne warmtebronnen, andere warmtebronnen, etc.

Volgens mij kun je bij de nieuwere mitsu wp's tenminste nog een max tbuiten meegeven waarboven de wp uitgaat, dan kan met die van mij niet.

Het mooiste vindt ik war+ruimtecompensatie zoals bijv. De remeha wp's het doen. Is ruimtetemp boven setpoint verlaag ta met xx graden en vice versa.

Helaas kan dit niet met een mitsu, daar kun je alleen een normale thermostaat op aan sluiten zoals je nu hebt.

Wel ben ik het met de rest eens dat je de boel in balans moet zien te krijgen, dus eerste optie is ruimtes die te koud worden meer afgifte (flow) geven. Kun je dat niet, dan optie 2, ruimtes die te warm worden knijpen.
Kutter dan Remeha krijg je het niet hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:21:
[...]

Mijn ouders hebben een elga ace 6kw icm met remeha twist en dat werkt echt goed hoor.

Kamer temperatuur akelig stabiel, 0,5 graad te hoog, ta gaat naar beneden, temp 0,5 graag te laag, ta gaat naar boven.

Ze zijn van 2500m3 per jaar naar 450m3 per jaar gegaan, en 24x7 20,5 graag in huis. Kost natuurlijk wel zo'n 4000kwh per jaar aan stroom maar met ruim 12000wp op hun dak hebben ze de netto investering van 3k binnen no time weer verdiend.

Ik wou dat mitsu ruimte compensatie kende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
JR25 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:12:
[...]

Bedankt voor je reactie. De volgende informatie kon ik vinden:

1. Uw woning gebruikt 27,77 kWh/m² fossiele energie per jaar.
2. De warmtebehoefte van uw woning is 50,20 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte. Bij een warmtebehoefte van maximaal 73 kWh per vierkante meter vloeroppervlakte voldoet de woning aan de Standaard voor woningisolatie.
Ja, vergelijkbaar met mijn waarden, dus 6kW is geen probleem. Als ze de buis naar de verdeler dik genoeg hebben en korte leidingen na de verdeler hebben, kun je (na monitoring regelen) de aanvoer temperatuur elke paar dagen steeds lager tot die gaat pendelen (of waarschijnlijker niet meer lager kan)
Als die het huis niet meer warm krijgt kun je kijken naar compensatie curve en dan weet je vanaf welke buitentemperatuur de Ta omhoog moet om het huis op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:35
JR25 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:12:
Hi allemaal,

Het volgende: in mijn nieuwbouw huis wordt een Mitsubishi Ecodan warmtepomp geplaatst. Ons is hiervoor de volgende combinatie aangeboden:

ERST20D-VM2E + SUZ-SWM80 VA2 (https://alklima.nl/leveri...verter/scr-m80v2-200e-set)

Nu ben ik echter vanochtend op de zolder geweest en hier staat wat anders klaar:

ERST20D-VM2D + SUZ-SWM60.

Nu heb ik al geprobeerd om de verschillen hiervan op te zoeken, maar hierin ben ik echt een leek. Zouden jullie mij hier misschien wat meer informatie over kunnen geven? Wat vinden jullie van deze andere set? Ik hoor het graag!
Los van een hoger of lager minimum vermogen bij de 80 vs de 60, is de VA2 met de E - generatie inderdaad de nieuwe unit. Waarschijnlijk konden ze nog aan wat voorraad oude komen en zo hebben ze misschien een financieel voordeeltje voor zichzelf behaald in het project. Hoe dan ook: het is eigenlijk gewoon een ander apparaat en ik zou hier eerlijk gezegd niet mee akkoord gaan. De E generatie heeft onder meer automatisch omschakelen tussen koelen en verwarmen ingebouwd en heeft regeltechnisch ook wat verbeteringen (die je niet aan het oppervlakte herkent direct, maar er wordt niet voor niets een nieuwe generatie uitgebracht. Het is geen smartphone met een nieuwe camera of een betere processor, als ze in Japan aan ontwikkeling doen, nemen ze dat bloedserieus).

Het buitendeel is dan nu een 60VA ipv een 80VA2. Die verkleining had je misschien sowieso gehad, dus naar een 60VA2, dus dat is prima. Maar ook dit is echt een andere unit, anders chassis, maakt meer geluid (op papier, zal in de praktijk dan weer niet zoveel verschil maken).

Het is gewoon als je een Golf 8 besteld, en een
Golf 7 geleverd krijgt. Daar zou je toch ook niet mee akkoord gaan? 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• michaelvo
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:28:

Euhm dit is toch ongeveer precies wat de Mitsubishi doet in de ruimtetemperatuurregeling? Hij bepaalt zelf een WAR stooklijn en afhankelijk van de ruimtetemperatuur gaat hij daar boven of juist onder zitten. Moet je misschien wel de eigen PAR thermostaat voor hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:05
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:28:
[...]

Mijn ouders hebben een elga ace 6kw icm met remeha twist en dat werkt echt goed hoor.

Kamer temperatuur akelig stabiel, 0,5 graad te hoog, ta gaat naar beneden, temp 0,5 graag te laag, ta gaat naar boven.

Ze zijn van 2500m3 per jaar naar 450m3 per jaar gegaan, en 24x7 20,5 graag in huis. Kost natuurlijk wel zo'n 4000kwh per jaar aan stroom maar met ruim 12000wp op hun dak hebben ze de netto investering van 3k binnen no time weer verdiend.

Ik wou dat mitsu ruimte compensatie kende....
Jaja ik heb ook zo’n onding: ooit gratis gekregen.

Verder heeft elk merk wel een ruimtecompensatie WAR regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 02-11-2024 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan

@JR25
Ik heb een e-serie binnenunit.
Zover ik begreep van de (ervaren) installateur zijn een aantal functies verhuisd naar het service menu, en de display is touch screen gebaseerd.
Mij bevalt de e-serie/ftc7 binnenunit prima, de bediening is redelijk inzichtelijk, de oudere units met de “knopjesbediening” lijkt me minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
michaelvo schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 18:49:
[...]

Euhm dit is toch ongeveer precies wat de Mitsubishi doet in de ruimtetemperatuurregeling? Hij bepaalt zelf een WAR stooklijn en afhankelijk van de ruimtetemperatuur gaat hij daar boven of juist onder zitten. Moet je misschien wel de eigen PAR thermostaat voor hebben...
Klopt, je kunt er zelfs meerdere aansluiten (maximaal 8 ), zodat je een master-master-regeling kunt maken als je daar behoefte aan hebt. Ondersteunt ook 2 zones als je binnenunit de 2-zone-kit heeft.

https://alklima.nl/leveri...n/regelingen/par-wt60-r-e

Op de ruimteregeling-stand heb je dan automatische adaptieve stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:33:

Begrijp ik het goed dat ik de netatmo thermostaat tijdelijk moet loskoppelen en de WP constant warmte moet laten geven? En dan alles balanceren ?
Hoe doe ik dat eigenlijk? Wordt het dan niet overal veel te warm? Of moet ik de stooklijn dan ook tijdelijk verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Naalroc schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:11:
@Jingle1986 Mijn boerderij heeft de badkamer op een koud punt, en bovendien is daar de vloer niet voldoende verwarmd, Dat was geen probleem in de 'gas' periode, en alles bleef lekker warm. nu met de WP koelt het daar te snel af. Daarom heb ik een master/master regeling met zone afsluiters, maar een aantal lussen staat altijd open, nl de badkamer, de(grote) hal en de radiatoren in mijn hobbyruimte, die wèl weer voorzien zijn van thermostaat kranen. Dat voldoet voor mij. In de huiskamer heb ik ook een Netatmo, en in de slaap- en badkamer een paar Danfoss thermostaten.
Klinkt ingewikkelder dan het in feite is, maar met de onvoldoende vloerverwarming in de badkamer, moest ik wàt. De aanleg van een wand verwarming daar en extra isolatie aan de schuurkant, met nog eens 100mm PU platen bleek onvoldoende
Dank voor je reactie. Klinkt deels herkenbaar.
Je hebt dus in totaal 3 thermostaten? Zitten die dan gekoppeld aan de zone afsluiters? Of hoe worden die aangestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jingle1986 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:22:
[...]

Begrijp ik het goed dat ik de netatmo thermostaat tijdelijk moet loskoppelen en de WP constant warmte moet laten geven? En dan alles balanceren ?
Hoe doe ik dat eigenlijk? Wordt het dan niet overal veel te warm? Of moet ik de stooklijn dan ook tijdelijk verlagen?
Als ik jouw situatie goed begrijp valt er waarschijnlijk nog wel wat te halen.

Daarom is de suggestie om bij het begin te beginnen. Bij de basis.
Hoe je dat allemaal moet doen, tja dat valt niet uit te leggen in een paar regels. Inzichten verkrijgen begint bij doorlezen van wat hier allemaal aan kennis voorbij komt in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:48:
[...]

@Knowbody @Jingle1986
Ik ben bang dat dit niet werkt, je krijgt het niet opgelost met waterzijdig inregelen. Hier bij mij thuis ook deels vvw, deels radiatoren. De ruimtes met radiatoren koelen inderdaad veel sneller af na het einde van een verwarmingsrun.

In het tussenseizoen heb je nu eenmaal veel dagen met runs van enkele uren.
In het geval van @Jingle1986: als zijn warmtepomp correct gedimensioneerd is op 15 kW bij -10 en de stookgrens is 16 graden, dan zou hij met het minimumvermogen van 5.1 kW (herinner ik me dit correct?) pas 24 uur per dag gaan verwarmen bij buitentemperaturen van zo’n 7 graden en lager. Dus boven de 7 graden blijft het altijd intermitterend verwarmen en heb je koelere uren in de ruimtes met radiatoren.

Mogelijke oplossingen:
1. Scenario van @Naalroc met in jouw geval bijv 2 zones, waarbij je ook een groot deel van je afgifte zonder naregeling houdt (badkamer, delen die snel koud worden) zodat je altijd het minimumvermogen van je WP kwijt kan met een niet al te hoge Ta. Deze optie kost je een beetje COP want je Ta zal iets hoger moeten t.o.v de situatie met één thermostaat en géén naregeling.
2. Tijdschema waarbij je zorgt dat je WP verwarmt op de meest gewenste momenten, bijv een schema met op twee tijdstippen de ingestelde temp 0.5 gr omhoog. Op die manier wordt er verwarmd wanneer de warmtebehoefte hoger is en is het geheel erg voorspelbaar, wat ook wel prettig is.
3. Nummer 2 plus een vrij kleine hysterese instellen op de Netatmo thermostaat, zodat je kortere runs krijgt.
4. Vloer- of wandverwarming aanleggen in de ruimtes met radiatoren (ingrijpender).

Dat 1000 200 liter buffervat zou in de retour wel iets helpen tegen pendelen (als je optie 1 kiest), maar niet heel veel. Jouw WP eats that thing for breakfast. Op minimumvermogen warmt jouw WP het buffervat elke 3 minuten een graad op, dus veel helpt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Helaas werkt die mitsu regeling Alleen met een mitsu thermostaat met een hysteresis van 0,5 graad, dat gaat bij mij thuis niet werken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:09:
[...]

Jaja ik heb ook zo’n onding: ooit gratis gekregen.

Verder heeft elk merk wel een ruimtecompensatie WAR regeling.
De mitsu heeft het dus niet, behalve de variant net omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@SebastiaanPs mogelijk heb je gelijk en is de situatie te complex.

Toch zou ik proberen middels supertraag maken van het systeem dat hij eigenlijk altijd aan staat. Een lage stooklijn kiezen en trager maken van de vloerverwarming.

Bij de juiste curve van de stooklijn verandert de retourtemperatuur nauwelijks en als dan contant warmte wordt toegevoerd zal dat ook gelden voor de ruimtes met radiatoren. In die ruimtes krijgt de massa dan ook meer tijd de luchttemperatuur aan te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:18:
@SebastiaanPs mogelijk heb je gelijk en is de situatie te complex.

Toch zou ik proberen middels supertraag maken van het systeem dat hij eigenlijk altijd aan staat. Een lage stooklijn kiezen en trager maken van de vloerverwarming.

Bij de juiste curve van de stooklijn verandert de retourtemperatuur nauwelijks en als dan contant warmte wordt toegevoerd zal dat ook gelden voor de ruimtes met radiatoren. In die ruimtes krijgt de massa dan ook meer tijd de luchttemperatuur aan te nemen.
Dan gaat @Jingle1986 het erg warm krijgen, als hij continu 5.1 kWh thermisch in zijn huis gaat pompen ook bij mildere Tbuiten zeg boven de 8-9 graden 8)7
Robert, ik zou zeggen zwembroek en slippers aan, voeten in een koud badje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:13:
[...]

De mitsu heeft het dus niet, behalve de variant met omschreven.
Mijn ouders hebben ook de Elga 6 kW en ik vond die regeling (stooklijn met ruimtecompensatie) ook mooi en vrij dummie proof. De installateur kan zonder teveel risico een krappe (en dus zuinige) stooklijn instellen omdat de regeling het wel recht breit. Jammer idd dat de Mitsu’s dit niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Jingle1986 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:43:
Ik heb nog een dingetje wat ik graag tegen jullie zou willen aanhouden. Zoals aangegeven had ik voorheen Evohome en draai ik nu twee weken op de Netatmo.
Ik krijg echter het idee dat de verwarmsituatie (twee huizen met deels bouw uit 1800 op 1 grote WP) te complex is voor slechts 1 thermostaat. Verder deels vloerverwarming en deels radiatoren. In het verleden is er natuurlijk ook bewust gekozen voor de Evohome (maar destijds was er wel nog een oude CV situatie).

De Netatmo hangt nu in de woonkamer van het appartement. Dit is een oud deel van het huis (1800) met het meeste warmteverlies (ook nog na verbouwing/isolatie/etc). Ook ligt hier (achteraf gezien) enkele te lange lussen van de vloerverwarming, waardoor dit niet helemaal optimaal werkt. De flow staat hier dan ook zo hoog mogelijk (hoger dan 1.5 l/min krijg ik hem echter niet). Vandaar dat ik had gekozen de Netatmo hier te hangen, en dan de andere ruimtes te gaan knijpen (etc) zodat die ook op de juiste temperatuur komen.

Nu merk ik echter dat de woonkamer van het woonhuis (waar radiatoren hangen) wel op de gewenste temperatuur komt, maar het daar eigenlijk weer te snel af koelt. In principe is de isolatie hier beter, maar je mist eigenlijk de warmtebuffer vanwege het ontbreken van vloerverwarming aldaar. Hier zou dus eigenlijk eerder de verwarming weer moeten aanspringen, maar dat gebeurt niet omdat het in het appartement nog op temperatuur is.

Voor de kwakkelende temperaturen wordt het dus in de woonkamer van het woonhuis snel 'te koud'. Daarentegen bij temperaturen rond het vriespunt wordt het in de woonkamer van het appartement juist te koud, omdat dan deze ruimte veel meer last heeft van zijn warmteverlies.

Nu zie ik zelf een paar oplossingsrichtingen, maar die vind ik allemaal niet ideaal:
1. de netatmo in de woonkamer van het woonhuis zetten, maar dan zal het bij kwakkelende temperaturen in woonkamer appartement te warm worden. Maar juist bij vries-temperaturen te koud.
2. het zo laten met de Netatmo in de woonkamer van het appartement. Maar dan is het bij kwakkelende temperaturen te koud in de woonkamer van het woonhuis (en eigenlijk ook op alle andere plekken met radiatoren). De radiatoren staan overal volledig open overigens.
3. De oplossing bij situatie 1 of 2, maar dan bijverwarmer met airco. Al vind ik die warmte totaal niet prettig, en vind ik dat ook weer omslachtig.
4. Zowel een thermostaat hangen in de woonkamer appartement als in de woonkamer woonhuis. Maar dan ga ik hoe dan ook ook warmte geven aan ruimtes die er eigenlijk niet om vragen, omdat er geen naregeling meer aanwezig is.
5. Hetzelfde als bij 4, maar dan op de WP ook 2 zones laten installeren?
6. Wellicht gebruik van zonekleppen?

Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Optie 5. Het zijn 2 zones. Die beide zones vervolgens waterzijdig inregelen op de nieuwe situatie zodat je 2 masters hebt met ieder hun eigen slaves.

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rfoppen
Andrehj schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:09:
@rfoppen :
Ik wil deze app als optie voor monitoring etc opnemen in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen", maar heb nog wat vragen, die de website niet beantwoordt. Wellicht dat jij het weet?
  1. Ik neem aan dat Melpump de data uit Melcloud haalt en er dus een wifi Melcloud adapter nodig is?
  2. Voor welke OS'en is de app er? Android / iOS / Windows 11?
  3. Je noemt "slimme integraties". Met wat en wat levert dat op?
De data komt uit Melcloud; dus ja, een adapter is een vereiste. Je kunt je Melcloud credentials opgeven om de connectie te maken, of, als je dat niet prettig vindt, de MELCloud API key.

De naam MEL Pump App is een beetje misleidend. Het is gewoon een webpagina.

Een paar opties/automatiseringen:
Summer ECO is a mode where device is completely turned off (in opposite to the standby mode) all the time except tank water heating.
Smart Energy Mode is designed to optimize your heat pump's performance based on electricity pricing in your region. By selecting your country and tariff, you can configure how your heat pump behaves during peak electricity pricing hours.
Night Mode is a mode where device will set different temperature during selected hours in different zones separately.
Solar Mode is a mode where device will increase energy self-consumption based on weather forecast. It will heat up your tank water or radiators/buffer to higher temperatures than normal, and use them as heat storage.
Wat ook wel handig is, zijn een aantal voorgeprogrammeerde alerts die je zelf kunt uitbreiden.

Al met al is het niet echt baanbrekend nieuw; dit kan allemaal ook met andere tools. Het feit dat het met een paar klikken werkt, kan voor sommige mensen aantrekkelijk zijn. Zowel thuis als remote zonder extra configuratie.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Miezie schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:38:
[...]

Optie 5. Het zijn 2 zones. Die beide zones vervolgens waterzijdig inregelen op de nieuwe situatie zodat je 2 masters hebt met ieder hun eigen slaves.
Dit leek mij in eerste instantie ook een goede oplossing, maar ik ben bang dat met zo een grote WP 14kwh dat hij zijn warmte niet kwijt kan bij de zone met alleen radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technician- schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:21:
Remeha is hier off-topic, maar mijn ouders hebben een Remeha Elga Ace hybride WP met een eTwist thermostaat en dat werkt (zoals @Grolsch ook al zei) echt prima. Met hun full-electric warmtepompen heb ik geen ervaring. Voor meer info: Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, maar @Grolsch heeft een ouder type (C-generatie) binnenunit met een FTC5 erin. Die heeft die adaptieve ruimteregeling van de D-generatie (FTC6) nog niet.
Overigens is de adaptieve ruimteregeling van Mitsubishi niet hetzelfde als wat Remeha doet. Daar kun je met een stooklijn werken en adhv de binnentemperatuur deze iets verschuiven.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:58:
[...]

@Knowbody @Jingle1986
Ik ben bang dat dit niet werkt, je krijgt het niet opgelost met waterzijdig inregelen. Hier bij mij thuis ook deels vvw, deels radiatoren. De ruimtes met radiatoren koelen inderdaad veel sneller af na het einde van een verwarmingsrun.

In het tussenseizoen heb je nu eenmaal veel dagen met runs van enkele uren.
In het geval van @Jingle1986: als zijn warmtepomp correct gedimensioneerd is op 15 kW bij -10 en de stookgrens is 16 graden, dan zou hij met het minimumvermogen van 5.1 kW (herinner ik me dit correct?) pas 24 uur per dag gaan verwarmen bij buitentemperaturen van zo’n 7 graden en lager. Dus boven de 7 graden blijft het altijd intermitterend verwarmen en heb je koelere uren in de ruimtes met radiatoren.

Mogelijke oplossingen:
1. Scenario van @Naalroc met in jouw geval bijv 2 zones, waarbij je ook een groot deel van je afgifte zonder naregeling houdt (badkamer, delen die snel koud worden) zodat je altijd het minimumvermogen van je WP kwijt kan met een niet al te hoge Ta. Deze optie kost je een beetje COP want je Ta zal iets hoger moeten t.o.v de situatie met één thermostaat en géén naregeling.
2. Tijdschema waarbij je zorgt dat je WP verwarmt op de meest gewenste momenten, bijv een schema met op twee tijdstippen de ingestelde temp 0.5 gr omhoog. Op die manier wordt er verwarmd wanneer de warmtebehoefte hoger is en is het geheel erg voorspelbaar, wat ook wel prettig is.
3. Nummer 2 plus een vrij kleine hysterese instellen op de Netatmo thermostaat, zodat je kortere runs krijgt.
4. Vloer- of wandverwarming aanleggen in de ruimtes met radiatoren (ingrijpender).

Dat 1000 liter buffervat zou in de retour wel iets helpen tegen pendelen (als je optie 1 kiest), maar niet heel veel. Jouw WP eats that thing for breakfast. Op minimumvermogen warmt jouw WP het buffervat elke 3 minuten een graad op, dus veel helpt het niet.
Dank voor je uitgebreide reactie. Het is trouwens een 200 liter buffervat, dus eerder een “little snack” hahaha 😛

Ik ben eens zelf in de warmtetransmissie berekening gedoken die de installateur heeft gebruikt om de grootte van de WP te bepalen. Op basis van de gegevens is er destijds bepaalt dat een 14kw pomp voldoende zou zijn.

Maar als gegevens zie ik dit:
Bij 0 graden: transmissie 8586. Inclusief ventilatie en opwarmtoeslag 13034.
Bij -5 graden: transmissie 10654. Inclusief ventilatie en opwarmtoeslag 15694.
Doorgerekend bij -10 is dit 18354.

Zijn jullie het hiermee eens dat een 14kw pomp dan voldoende is? Met een beta factor van 0.8 zou het best passend kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op zondag 3 november 2024 @ 10:09:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie. Het is trouwens een 200 liter buffervat, dus eerder een “little snack” hahaha 😛

Ik ben eens zelf in de warmtetransmissie berekening gedoken die de installateur heeft gebruikt om de grootte van de WP te bepalen. Op basis van de gegevens is er destijds bepaalt dat een 14kwh pomp voldoende zou zijn.

Maar als gegevens zie ik dit:
Bij 0 graden: transmissie 8586. Inclusief ventilatie en opwarmtoeslag 13034.
Bij -5 graden: transmissie 10654. Inclusief ventilatie en opwarmtoeslag 15694.
Doorgerekend bij -10 is dit 18354.

Zijn jullie het hiermee eens dat een 14kwh pomp dan voldoende is?
  1. Het is kW. Niet kWh. kW is een eenheid van vermogen, kWh geeft een hoeveelheid energie aan.
  2. Je moet die ventilatieverliezen en opwarmtoeslag splitsen. Hoe groot zijn de ventilatieverliezen en hoe groot de opwarmtoeslag? Die laatste mag je namelijk schrappen bij gebruik van een WP.
  3. Je WP is geen 14, maar 15 kW (bij A-10W35, zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen), en daardoor waarschijnlijk wel groot genoeg.
Toch zou ik in jouw situatie met twee woningen met verschillende afgiftesystemen ook voor twee kleine, bijvoorbeeld 8 kW, warmtepompen hebben gekozen, maar daarvoor is het nu te laat.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:32

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Jingle1986 schreef op zondag 3 november 2024 @ 09:52:
[...]

Dit leek mij in eerste instantie ook een goede oplossing, maar ik ben bang dat met zo een grote WP 14kwh dat hij zijn warmte niet kwijt kan bij de zone met alleen radiatoren?
Je kunt met boosters aan de slag gaan om de radiatoren meer af te laten geven wellicht… en er kan een overshoot in de TA? Daarnaast kan in die zone specifiek misschien een buffer? Ik ben daar geen specialist in, maar hier zou voor mij comfort boven rendement prevaleren…

En misschien kan je wat met de installateur regelen? Ik weet niet hoe de vraagstelling e.d. geweest is, maar 1 pomp voor 2 huizen met zoveel verschil is geen goed advies. Als je zo nog naar 2 pompen ipv 1 kan met wat gedeelde schade…

[ Voor 17% gewijzigd door Miezie op 03-11-2024 10:36 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1 ... 136 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero