Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 21:43
In de zomermaanden stond bij mij de verwarming dus uit, en de gebruiksregistratie gaf aan dat deze 15 of 16 kWh had gebruikt voor verwarming per maand + natuurlijk het verbruik voor SWW.

De stilstandsverliezen worden dus duidelijk aangegeven als verwarming, en niet bij de sww opgeteld in mijn set-up.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-10 11:16
Ik heb in de zomermaanden alleen sww verbruik. Geen verwarmingverbruik.
Mijn sww cop schommelt nu rond de 2,3
Winter iets lager
En 40 kWh standby is nogal wat.
Mogelijk is de SUZ serie zuiniger
Want in de zomer is mijn sww verbruik tussen de 25 en 30 kWh per maand.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:55
SUZ serie doet ~15 Watt standby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Standby-verbruik voor mijn SUZ-SWM80VA ligt 's zomers rond de 9 a 10 kWh per maand (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i03O--zsL4lo23Sn2L00vdrbgI8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Rx5Ej6CXA97a9nna7kehf2wL.png?f=fotoalbum_medium

(Gegevens op basis van kwh-meter i.c.m. de Mode van de warmtepomp: Mode "Stop" = standby-verbruik)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-10 22:45
Geinspireerd door @Zwartoog heb ik zijn “constructie” gebruikt om een permanente Ta/Tr monitor te maken.
Dubbele temperatuursensor, geijkt en gepaard in warm water dat stevig geroerd werd terwijl de sensoren tegen elkaar zaten. Paren was mogelijk tot 0,1 graad en herhaaldelijk gecontroleerd, was ook reproduceerbaar.
Prima apparaatje dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKSGxtSNRdEdscEbzMRjSACgK7o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sxi4pOIp4DXco1dFvrISmqCA.jpg?f=fotoalbum_large

Ingebouwd in een electronica doosje en de sensoren tegen de aanvoer, resp. de retour leiding gemonteerd met ruim isolatie.
Tja je moet wat als je Procon, ESP, HA en andere monitor oplossingen niet machtig bent.
Kleine investering, en afgerond wel dezelfde getallen als uit de binnenunit komen, maar wel zo’n 5 maal nauwkeuriger.
Op het moment van de foto, dT 3,3 graden, bij geregistreerd verbruik (HW 3 fase kWh meter) mooi constant 1020 W. Flow 26 lpm, dus momentane CoP is 5,9 bij een buitentemperatuur van 12 graden. Komt prima overeen met de data tabellen voor mijn monobloc. De data zouden de indruk geven dat er een warmteverlies is van 6 kW, bij 9 graden. Dat is veel hoger dan wat ik afgelopen winter over een lange tijd heb gemeten, namelijk 350-400W/K (afhankelijk van wind en windrichting). De verklaring is dat deze meting direct na een SWW run, en een legionella run is gedaan (en er nog het staartje afkoeling van de 2 graden nachtverlaging en verlaging gedurende onze afwezigheid van twee dagen resteerde) de warmtepomp nog wat moet “inhalen”. Andere dagen onder dezelfde omstandigheden draaide de pomp met 650W, dus net boven de 4 kW, minimum voor deze ME 11,2 kW machine, equivalent met de 400 W/K warmteverlies.
Geen last van pendelen tot zelfs Tb 15 graden, wat me enorm meevalt. De ruimteregeling met een PAR60 doet goed zijn werk. Volledig radiatoren de meeste met boosters.
Afgelopen weken enkele malen hier (in een bos) onder de 2-3 graden en flink vochtig met mistflarden. Maar geen defrost gezien nog.

[ Voor 7% gewijzigd door EVfan op 12-10-2024 17:39 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:41
@EVfan Ik gebruik een Heatbooster en kan hiermee ook grafiekjes aanvoer/retour & deltaT met 2,5 sec tijdresolutie verkrijgen. Uiteraard heb ik de NTC-weerstanden zorgvuldig geselecteerd en gematcht.
Afwijking tussen 15 °C en ca. 45 °C typisch <0,05 K en met "supergoed" gematchte sensoren < 0,02 K.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:50:
@EVfan Ik gebruik een Heatbooster en kan hiermee ook grafiekjes aanvoer/retour & deltaT met 2,5 sec resolutie verkrijgen. Uiteraard heb ik de NTC-weerstanden zorgvuldig geselecteerd en gematcht.
Afwijking tussen 15 °C en ca. 45 °C typisch <0,05 K en met "supergoed" gematchte sensoren < 0,02 K.
Mooi, wat me aan mijn oplossing ontbeert is dat ik data kan opslaan en exporteren, zoals bij een HW-achtige oplossingen.
Het moet voor mij wel eenvoudig blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@EVfan Volgens velen is het zeer eenvoudig, maar dit is natuurlijk subjectief.
Voorbeelden, ook van mij, kan je in het Heatbooster topic vinden.
Heatbooster en een browser is voldoende om te beginnen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11:05
Technician- schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 21:30:
[...]

Uiteraard.
Wel de cv temp blokkeren tot max 45C.
Thanks voor je reactie.
Moet ik dan de verdeler wel voorzien van een pomp voor de vloerverwarming?nu heb ik een nieuwe pomploze verdeler die zometeen op de cv tijdelijk wordt aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:05
BaBoK schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:00:
[...]
Thanks voor je reactie.
Moet ik dan de verdeler wel voorzien van een pomp voor de vloerverwarming?nu heb ik een nieuwe pomploze verdeler die zometeen op de cv tijdelijk wordt aangesloten
Ja dan gelijk een pomploze verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:57:
@EVfan Volgens velen is het zeer eenvoudig, maar dit is natuurlijk subjectief.
Voorbeelden, ook van mij, kan je in het Heatbooster topic vinden.
Heatbooster en een browser is voldoende om te beginnen.
Ziet er goed uit, maar . . . . ik heb geen Heatboosters, maar Heatfans.
Dus dat zou dan weer een flinke investering vragen, terwijl de Heatfans me erg goed bevallen. Stil en draaien al lekker als de Ta maar rond de 28 graden zit. En met mijn radiatoren is dat vrijwel altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@EVfan Ik weet niet wat voor jouw een flinke investering is.
Voor het meten c.q. registreren heb je in eerste instantie aan een Heatbooster module á € 40,- voldoende.
De module registreert ook offline quasi als datalogger met een tijdsresolutie van 10 minuten voor een periode van 48 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:55:
@EVfan Ik weet niet wat voor jouw een flinke investering is.
Voor het meten c.q. registreren heb je in eerste instantie aan een Heatbooster module á € 40,- voldoende.
De module registreert ook offline quasi als datalogger met een tijdsresolutie van 10 minuten voor een periode van 48 uur.
Ok, en waar plaats je de Heatbooster dan zodat die een zuivere Ta en Tr meet.
Dat die registreert en de data logt is wel een pre voor me.
Ik zal er eens naar kijken. Volgende projectje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@EVfan Waar je de Heatbooster plaatst hangt van de lengte van de kabels naar de sensoren af.
Er zijn ook verlengkabels verkrijgbaar. De sensoren plaats ik altijd met tiewraps
strak op het blanke metaal mogelijkst direct bij de inlaat/uitlaat.
Warmtegeleidingspasta of warmtepads gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:06:
@EVfan Waar je de Heatbooster plaatst hangt van de lengte van de kabels naar de sensoren af.
Er zijn ook verlengkabels verkrijgbaar. De sensoren plaats ik altijd met tiewraps
strak op het blanke metaal mogelijkst direct bij de inlaat/uitlaat.
Warmtegeleidingspasta of warmtepads gebruiken!
Ah, maar je plaatst die wel in/bij een radiator, dus verder van de binnenunit. Dat kan toch betekenen dat de gemeten temperatuur daar lager is dan de Ta bij de binnenunit en de gemeten Tr hoger is dan de waarden die bij de binnenunit worden gemeten?
Tenminste dat zou ik verwachten. Het gaat om heel kleine dT’s dus zo dicht mogelijk bij de aanvoer lijkt mij het meest betrouwbaar, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Laatst online: 11:05
Technician- schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:21:
[...]

Ja dan gelijk een pomploze verdeler.
Ik heb nu dus een pomploze verdeler maar daar moet ik dus een pomp op plaatsen om te verwarmen met cv? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZj-m47SRlDfahbDGRAcLXCZMU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdNZcn2DCrMBMmtGL1ySiIxf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:05
BaBoK schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Ik heb nu dus een pomploze verdeler maar daar moet ik dus een pomp op plaatsen om te verwarmen met cv? [Afbeelding]
Nee in de cv ketel zit toch een pomp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BaBoK ik heb ook tijdelijk mijn vloerverwarming verwarmd met mijn gas CV via een pomploze verdeler. Let wel op: je wil zoals @Technician- zegt niet te heet water in je vloer hebben. Bij PVC wil je dit bijv. ook zeker niet.

Maatregelen om dat te voorkomen:
- Vermogen CV zoveel mogelijk beperken (ik had als max vermogen 30% ingesteld, lager kon niet)
- al je afgifte (zoals ook je radiatoren) in huis open, zodat je je vermogen over zoveel mogelijk afgifte verdeelt
- constante temperatuur hanteren (dus niet na nachtverlaging 2 graden omhoog, waardoor je een lange run met mogelijk oplopende watertemperatuur zou krijgen)
- max Ta in je CV ketel begrenzen (je ketel kan gaan pendelen)

Bovenstaande zorgt ervoor dat je je Ta zoveel mogelijk beperkt. Het kan dus zeker wel maar maatregelen zijn wel belangrijk en ik denk goed om het even in de gaten te houden op de temp sensoren in je verdeler.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
EVfan schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:14:
[...]

Ah, maar je plaatst die wel in/bij een radiator, dus verder van de binnenunit. Dat kan toch betekenen dat de gemeten temperatuur daar lager is dan de Ta bij de binnenunit en de gemeten Tr hoger is dan de waarden die bij de binnenunit worden gemeten?
Tenminste dat zou ik verwachten. Het gaat om heel kleine dT’s dus zo dicht mogelijk bij de aanvoer lijkt mij het meest betrouwbaar, of mis ik iets?
Waardoor je tot de conclusie komt dat de betreffende sensoren van de HB
op een radiatoraanvoer en -retour zitten ontgaat mij.

De sensoren voor aanvoer en retour zitten vanzelfsprekend direct! onder de "warmteopwekker".
met nog geen 20 cm afstand. De afstand vanaf de warmtewisselaar is wat groter
maar bij een flow van 1180 l/h maakt dat niets uit.
En voor de deltaT is het irrelevant of de sensoren nu op 20 cm of 50 cm afstand zitten,
belangrijk is dat je op de hoofdleiding meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Waardoor je tot de conclusie komt dat de betreffende sensoren van de HB
op een radiatoraanvoer en -retour zitten ontgaat mij.

De sensoren voor aanvoer en retour zitten vanzelfsprekend direct! onder de "warmteopwekker".
met nog geen 20 cm afstand. De afstand vanaf de warmtewisselaar is wat groter
maar bij een flow van 1180 l/h maakt dat niets uit.
En voor de deltaT is het irrelevant of de sensoren nu op 20 cm of 50 cm afstand zitten,
belangrijk is dat je op de hoofdleiding meet.
Ok, snap ik nu, maar de eerste radiator waar ik een HB in kan plaatsen zit 2 muren verder. Vandaar mijn aanname dat je de radiator buizen gebruikt.
En het is toch essentieel dat de HB in een radiator zit en de sensoren bij de in en uitgaande leiding?
Als dat zo is heb ik hier wel een uitdaging, lange verlengkabel en door twee muren of de vloer heen en terug.
Maar wellicht begrijp ik het verkeerd. Ik zal eens zoeken in het HB topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
EVfan schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:32:
[...]

Ok, snap ik nu, maar de eerste radiator waar ik een HB in kan plaatsen zit 2 muren verder. Vandaar mijn aanname dat je de radiator buizen gebruikt.
En het is toch essentieel dat de HB in een radiator zit en de sensoren bij de in en uitgaande leiding?
Als dat zo is heb ik hier wel een uitdaging, lange verlengkabel en door twee muren of de vloer heen en terug.
Maar wellicht begrijp ik het verkeerd. Ik zal eens zoeken in het HB topic.
Dat gaat nu echt OT hier - en ja, je begrijpt het helemaal verkeerd.
Ik adviseer om het HB-topic wat uitvoeriger te lezen en eventueel daar vragen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
dunklefaser schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Dat gaat nu echt OT hier - en ja, je begrijpt het helemaal verkeerd.
Ik adviseer om het HB-topic wat uitvoeriger te lezen en eventueel daar vragen te stellen.
Mijn verwarring kwam door de handleiding op

https://www.sdr-engineeri...20handleiding%20v2304.pdf

Daar wordt gesproken van aansluiten van de sensoren op de radiator in en uitgang.
Ruimschoots OT, dus zal enige discussie in het Heatbooster topic verder vervolgen.

Edit: naast het SDR product is er ook een Heatbooster ventilator op de markt, daar werd ik in eerste instantie ook op het verkeerde been gezet. Zoek maar eens op Heatbooster in Google.

[ Voor 13% gewijzigd door EVfan op 14-10-2024 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:37
Even een vraag aan de geleerden. Vandaag een wat vreemd verloop van een run. Deze begon in de middag rond 15.30 en liep tot ca 20.30. Ingestelde TA op 28. Normaal bouwt de frequentie en opgenomen vermogen steeds verder af. Eerste twee uur met name waarna hij stabieler gaat lopen en als de boel op temp is zakt hij verder in frequentie en opgenomen vermogen.
Vandaag begon hij plots een hogere TA te maken waarbij de frequentie omhoog ging. Als hij het vermogen niet kwijt kon, zou je verwachten dat eerst frequentie verder zakt? Tbuiten was 10 en later 9 graden.

De frequentie loopt langere tijd op 28, zakt vervolgens even naar 26 en gaat dan naar 36. In afgifte is niets gewijzigd. TBuiten zakte ook niet op het moment van regelen maar lijkt me dat dat niet zo’n grote frequentiesprong teweeg kan brengen.

Het opgenomen vermogen op het moment van de verhoogde frequentie zie ik eigenlijk ook nooit bij een wat warmere vloer. Dit houdt verband met de frequentie uiteraard. Het lijkt net alsof er een extra afgifte groep bij komt maar dit is niet het geval hier.

Bij de frequentie zie je zo nu en dan ‘dropjes’ in de grafiek waarna hij even verhoogd en vervolgens verder gaat met een iets lagere frequentie. Dit lijkt me normaal regelgedrag, maar het omhoog regelen bij een warmer wordende vloer lijkt me apart. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEuoDGqBtsQ4nnPxH65PcToPjkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjVFneWaA5CT5dG2gc7PT8NG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vO8ZbItyTg3vC_-hPTmbCRPywc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxxFFZrHlYBoZUzBGli9xNvA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS4nFSzaFwVDKo1VzcTbufVWjSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOWDAzVPj0EvS5aeucsJDJrp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhOAa-nkDUTwfN0gBijDO6YlR3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aou0BtiBWkRkS5DTLVc1sKmE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door g-j-t op 13-10-2024 22:17 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:46
@g-j-t het kan zijn dat de warmtepomp zelf de beslissing neemt voor een extra "smeerronde".

Bij mijn Nibe kan ik dat goed zien, hij tokkelt lange tijd op 25 Hz en gaat dan eventjes naar 42 Hz, terwijl het setpoint 25 Hz blijft.

Kan het zoiets dergelijks zijn?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@g-j-t @Knowbody ik denk niet dat dat een “smeerronde” is, die observeer ik hier ook en zijn korter (grofweg 5-10 min).

Wat ik hier ook observeer is dat het minimumvermogen bij lagere buitentemperaturen stijgt. Kan het zijn dat dit het was, met de dalende buitentemperatuur in de avond? Misschien zat je net op de grens.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 14-10-2024 07:11 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
SebastiaanPs schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:10:
@g-j-t @Knowbody ik denk niet dat dat een “smeerronde” is, die observeer ik hier ook en zijn korter (grofweg 5-10 min).

Wat ik hier ook observeer is dat het minimumvermogen bij lagere buitentemperaturen stijgt. Kan het zijn dat dit het was, met de dalende buitentemperatuur in de avond? Misschien zat je net op de grens.
Hier dacht ik ook aan idd, óf hij krijgt ineens meer afgifte, óf dit idd. Maar onder de 10 graden zou die wel lager dan 36hz moeten kunnen draaien lijkt me? Ik dacht ook dat er een grens lag bij 12 graden Tb. Ik had eerder een SUZ en deze had iets ander regelgedrag, deze heeft voor mij nog wat een leercurve.

Edit: dit gevonden in een post van doek55: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/73176622#73176622

Bij een Tb boven +12°C is het minimaal 20Hz, onder de +12°C is het minimaal 26Hz, onder de +5°C is het minimaal 32Hz en zal ook de ventilator op 700rpm gaan draaien.

Op basis hiervan heeft het niet iets met de Tbuiten te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door g-j-t op 14-10-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 15:02
BaBoK schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:28:
[...]

Ik heb nu dus een pomploze verdeler maar daar moet ik dus een pomp op plaatsen om te verwarmen met cv? [Afbeelding]
Ben ik de enige die van zo'n verdeler kriebels krijgt? :? 18 groepen op 1 verdeler, ben benieuwd hoe jij/je installateur deze gaat aansluiten, met welke diameter. Als ik mijn 4 verdelers ( 2x 8 en 2x7 groepen ) elk separaat met 32mm heb aangesloten.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 23:22
HammieDuDe schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Ben ik de enige die van zo'n verdeler kriebels krijgt? :? 18 groepen op 1 verdeler, ben benieuwd hoe jij/je installateur deze gaat aansluiten, met welke diameter. Als ik mijn 4 verdelers ( 2x 8 en 2x7 groepen ) elk separaat met 32mm heb aangesloten.
Kan prima met 32. Verdelers van 8 groepen kunnen ook heel goed met 25mm trouwens.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Waarom zou bij een bivalent systeem (wp + booster) een buffervat verplicht zijn volgens het bouwbesluit?
Mijn aansprakelijkheidsverzekering viel hierover ivm garantie aannemer.

[ Voor 64% gewijzigd door nessio op 17-10-2024 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Voor wie nog niet overtuigd is van het feit dat het een slecht idee is om je WP met een PWM modulerende thermostaat (of zoneregeling, vaak voorkomend in dit topic) aan te sturen, hier het beeld van een WP die met een Honeywell T6 wordt aangestuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyGC7NIPkX8gvyEPE6FkOsVCoMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5GrhI57uDcGQ0icEmqE1nzzZ.png?f=fotoalbum_large
|:( |:( |:(
Steeds 8 minuten aan en 4 minuten uit is niet bepaald bevorderlijk voor levensduur en rendement...
Met dank aan ger356 in "Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen", die ook maar het slachtoffer is van zijn installateur en het gelukkig zelf snel gemerkt heeft. Maar hoeveel gebruikers merken dit pas op als de compressor is overleden en zij jarenlang een te hoge energierekening hebben betaald? Hier heeft de installatiebranche nog serieus werk te doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 21:55

FGJ

Ik zat toevallig gisteren naar thermostaten te kijken, waarbij ik gecharmeerd was van de Honeywell T6R, die schijnt gewoon als aan/uit thermostaat te kunnen werken, dus ik denk dat bovenstaande dan niet goed ingesteld is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
FGJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:21:
Ik zat toevallig gisteren naar thermostaten te kijken, waarbij ik gecharmeerd was van de Honeywell T6R, die schijnt gewoon als aan/uit thermostaat te kunnen werken, dus ik denk dat bovenstaande dan niet goed ingesteld is?
Hij kan ook niet-opentherm werken inderdaad. Hierbij gaat hij echter 'slim' doen door als het setpoint bijna bereikt is, te gaan regelen zoals Andrehj hier laat zien. Hij probeert hiermee de temp constant te houden. Waardeloos voor een gasketel, nog veel waardelozer voor een WP. Je moet er eentje hebben met een fijn instelbare hysterese waarbij alle 'slimheid' kan worden uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 21:55

FGJ

g-j-t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:54:
[...]

Hij kan ook niet-opentherm werken inderdaad. Hierbij gaat hij echter 'slim' doen door als het setpoint bijna bereikt is, te gaan regelen zoals Andrehj hier laat zien. Hij probeert hiermee de temp constant te houden. Waardeloos voor een gasketel, nog veel waardelozer voor een WP. Je moet er eentje hebben met een fijn instelbare hysterese waarbij alle 'slimheid' kan worden uitgeschakeld.
Dank, dan gaat het dus toch de Netatmo worden voor mij :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:46
FGJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:30:
[...]

Dank, dan gaat het dus toch de Netatmo worden voor mij :+
Het gebruik van een thermostaat bij een systeem met vloerverwarming (massa!) heeft een beperking.
Zorg dat de thermostaat alleen maar begrensd, dus eigenlijk alleen maar inkomt als er veel mensen in huis zijn of de zon veel schijnt.
De stooklijn moet dusdanig laag gekozen worden dat een thermostaat eigenlijk niet nodig is. De functie van een thermostaat is dan louter de overwaarde begrenzen. Stel de stooklijn goed in en zet de thermostaat dan op een 0,5 graad boven de gewenste temperatuur.
Uiteraard is een zeer lage hysterese gewenst.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FGJ schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:21:
Nee. Met aan/uit bedoelt Honeywell dus PWM. En dat is waar het steeds fout gaat. Je hebt een thermostaat nodig die aan/uit doet enkel op basis van hysterese. En dat doet Honeywell dus niet, met bovenstaand resultaat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:20
Ik heb de Honeywell T6R gehad, maar heel snel weer verkocht omdat hij idd slim probeert te zijn ook al staat hij aan/uit. Heb nu al geruime tijd de Netatmo en die bevalt prima.

Verder doe ik eigenlijk echt alles via Home Assistant, ik bepaal zelf de benodigde Tset aanvoer en geef die door aan de WP.

Enige voor de Netatmo is dat ik via HA niet de status van de batterij kan zien (of weet iemand of dit wel mogelijk is?) Ik heb dit nu opgelost door een 'watchdog' te maken die een berichtje stuurt als de Netatmo binnen 3 uur geen signaal heeft gegeven (dus, temp. verandering o.i.d.).

[ Voor 5% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-10-2024 12:52 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
JustMyOpinion schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:

Enige voor de Netatmo is dat ik via HA niet de status van de batterij kan zien (of weet iemand of dit wel mogelijk is?) Ik heb dit nu opgelost door een 'watchdog' te maken die een berichtje stuurt als de Netatmo binnen 3 uur geen signaal heeft gegeven (dus, temp. verandering o.i.d.).
Met mijn Homey kan is de batterijstatus van de Netatmo thermostaat wel uitlezen. Dan zou dit met HA ook mogelijk moeten zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
g-j-t schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Met mijn Homey kan is de batterijstatus van de Netatmo thermostaat wel uitlezen. Dan zou dit met HA ook mogelijk moeten zijn lijkt me.
Goed... ik weet niet hoe ik hem ooit heb aangesloten, maar ik had de Netatmo integratie niet gebruikt. Deze net gedaan en gewoon netjes idd de batterij te zien. Bedankt voor de tip!

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste,

Weet een van jullie wellicht wat de WP anders doet als THW 6 en 7 (aanvoer en retour temperatuur naar radiatoren) ook aangesloten zijn naast THW 1 en 2 (aanvoer en retour temperatuur naar buffervat)? Of is dit alleen maar een waarde waar de WP verder niets mee doet?

[ Voor 20% gewijzigd door Jingle1986 op 18-10-2024 13:44 ]

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jingle1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 13:41:
Beste,

Weet een van jullie wellicht wat de WP anders doet als THW 6 en 7 (aanvoer en retour temperatuur naar radiatoren) ook aangesloten zijn naast THW 1 en 2 (aanvoer en retour temperatuur naar buffervat)? Of is dit alleen maar een waarde waar de WP verder niets mee doet?
THW 6-7 en 8-9 zijn bedoeld als je werkt met 2 zones. Bijvoorbeeld een laag temperatuur en hoog temperatuur circuit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Google -> website Alklima (importeur):
“De MELCloud app voor Mitsubishi Electric warmtepompen en airconditioning krijgt een grote update in 2024. Voor huiseigenaren, gebouwbeheerders en installateurs.”
Link
Ik vroeg me af of die MELCloud update er nu eens aan kwam. Wel benieuwd wat voor mogelijkheden dat gaat bieden. Link nog eens geopend en volgens mij staat er nu wat meer info, die er eerder niet stond? Hier gekopieerd:
Als bewoner krijg je in MELCloud Home straks veel meer functionaliteiten tot je beschikking. Zo stel je eenvoudig schema’s in, koppel je diverse domotica systemen aan je klimaatbeheer of monitor je het verbruik van je apparaten.

Er staan diverse ontwikkelingen klaar. We sommen de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op en houden je op de pagina op de hoogte:
- Uitbreiding rapportage en monitoring functie
- Alerts en management optimalisatie
- Configuratie WiFi en andere domotica systemen
- Gasten toegang geven tot de besturing van je apparaten
- Design upgrade app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Ik heb de ecodan warmtepomp in combinatie met evohome. Ik heb echter besloten de evohome eruit te gaan gooien en heb zojuist de Netatmo thermostaat besteld (aan/uit).
Kan iemand aangeven welke instellingen jullie gemaakt hebben bij de installatie van deze thermostaat? Hysteresis, slim omgaan met buitentemperatuur etc?

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Jingle1986 als je op "Netatmo" in dit topic zoekt vind je verschillende posts over instellingen en ervaringen (vooral over gebruik WAR of vaste Ta)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:22:
Ik heb de ecodan warmtepomp in combinatie met evohome. Ik heb echter besloten de evohome eruit te gaan gooien en heb zojuist de Netatmo thermostaat besteld (aan/uit).
Kan iemand aangeven welke instellingen jullie gemaakt hebben bij de installatie van deze thermostaat? Hysteresis, slim omgaan met buitentemperatuur etc?

Alvast bedankt.
Hysteresis is afhankelijk van hoe snel de woning afkoelt. Staat bij mij op 0,1. Dit geeft bij mij 1 run per dag. Als je teveel start stops krijgt kun je dit vergroten.

Verder geen "slimme " dingen door de netatmo laten doen. Als je stooklijn goed staat is dit niet nodig.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:22:

Alvast bedankt.
Check even deze post van Andrehj over het instellen van de ideale stooklijn. Praktisch gezien: je stelt nu een vaste Ta in en elke paar dagen verlaag je die in stapjes van 1 graad, totdat je warmtepomp gaat pendelen (dat zie je op je kWh meter, heb je die?). Dan hoog je de ingestelde vaste Ta weer 1 graad op zodat hij niet meer pendelt. Daarna wacht je deze winter totdat je met deze ingestelde vaste Ta de ingestelde binnentemperatuur niet meer haalt, dan heb je punt 2 in de post. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11
Tijdje geleden heb ik gepost over het meten van de stroom.

1. Mijn zigbee 1 fase meter lijkt te werken. Volgens de graph trekt deze ongeveer 1x per week stroom. Klopt dit??? Waar wordt deze stroom voor gebruikt? Is dit voor de legoniella run?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P33pZzs9S-POHfsQ4MDuQpCsCxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/67CsyK2WE3bNWyzYZgl0g1Xo.png?f=fotoalbum_large

2. Mijn 3 fase zigbee meter heeft een probleem. Deze meet niets en de app zegt Negative Power Alert. Heb ik deze onderste boven aangesloten? Of dien ik deze voor de fase te hangen? Iemand hier ervaring mee?
Het betreft dit model : https://www.zemismart.com/products/spm02-d2tz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMylKK1frRF_MfGurD4SzPKngW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsCGkR7nqK4Aft8skgy6z3CH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oLSoF_qEZggylfllkWk2ol8B80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yc54iKjFwf0SFh15J8C6OiZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is dit het installatie schema, waat ik schema B heb gevolgd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ppnHkFSI1pPxB4Epba-4SHOB54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGC49kHYgfbtQlLB30tpRn5j.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door The Source op 21-10-2024 22:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The Source schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:14:

1. Mijn zigbee 1 fase meter lijkt te werken. Volgens de graph trekt deze ongeveer 1x per week stroom. Klopt dit??? Waar wordt deze stroom voor gebruikt? Is dit voor de legoniella run?

[Afbeelding]

2. Mijn 3 fase zigbee meter heeft een probleem. Deze meet niets en de app zegt Negative Power Alert. Heb ik deze onderste boven aangesloten? Of dien ik deze voor de fase te hangen? Iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Overigens is dit het installatie schema, waat ik schema B heb gevolgd.
[Afbeelding]
Z en X zitten verkeerd... (Afbeelding vanuit link)
Overigens is het zo erbij prikken in NL niet toegestaan na mijn weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDpLo2Za658CmDzbe5-2vOZj01Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFG7jpexfxWq5Wlhd9FkIvt9.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
DutchWing schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:42:
[...]

Z en X zitten verkeerd... (Afbeelding vanuit link)
Overigens is het zo erbij prikken in NL niet toegestaan na mijn weten.

[Afbeelding]
Top opgelost.
Dit is een 3de groepenkast, die via een 2de groepen kast op de meterkast zit. Alles door een electricien aangelegd, ik heb enkel de stroom meter geplaatst. Dat ook al een no go? Ivm verzekering of wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

The Source schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:15:
[...]

Top opgelost.
Dit is een 3de groepenkast, die via een 2de groepen kast op de meterkast zit. Alles door een electricien aangelegd, ik heb enkel de stroom meter geplaatst. Dat ook al een no go? Ivm verzekering of wat?
Normaal gebruik je hiervoor van die aftakblokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
DutchWing schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:18:
[...]

Normaal gebruik je hiervoor van die aftakblokjes.
Dank je, als mijn electricien er weer een keer is dan laat ik het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 11:49
Goedemorgen, ik vraag me af of iemand me kan helpen die wellicht hetzelfde heeft meegemaakt. Ik woon sinds 8 maanden in een nieuwbouwhuis en heb een mitsubishi warmtepomp (lucht / water) voor de SWW en vloerverwarming. Ik heb de unit op de verwarmingsmodus / heatingmode CURVE gezet om via een stooklijn het water op te warmen.

Echter na een paar uur valt deze modus elke keer weer terug naar RUIMTE.

Heeft iemand een verklaring?

Mvg, AJK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AJK Enter schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:00:
Goedemorgen, ik vraag me af of iemand me kan helpen die wellicht hetzelfde heeft meegemaakt. Ik woon sinds 8 maanden in een nieuwbouwhuis en heb een mitsubishi warmtepomp (lucht / water) voor de SWW en vloerverwarming. Ik heb de unit op de verwarmingsmodus / heatingmode CURVE gezet om via een stooklijn het water op te warmen.

Echter na een paar uur valt deze modus elke keer weer terug naar RUIMTE.

Heeft iemand een verklaring?

Mvg, AJK
Waarschijnlijk zit er een omschakelmodule in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK Enter
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-09 11:49
Hoe kom ik daar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erin kijken of die omschakelmodule er in zit?

Voor meer info is er de zoekfunctie, er is al genoeg over geschreven:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Source schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:14:
Als je daar even een link bij plaatst kan iedereen even kijken waar het over ging...
Omdat je niet schrijft waar die meter op is aangesloten is dat koffiedikkijken.
Maar je kunt natuurlijk even in de instellingen van je WP kijken hoe laat en op welke dagen hij een legionellarun doet. Als dat overeenkomt met je grafiek heb je je antwoord.
Deze vraag is hier off-topic (ook @DutchWing). Deze kun je stellen (en hopelijk laten beantwoorden) in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Ik heb inmiddels de Netatmo geïnstalleerd en deze draait nu twee dagen. Bij de grafiek zie ik het volgende (zie afbeelding). Wat gebeurt hier nu precies? Het is een aan/uit model maar obv het oranje vlak lijkt het een percentage warmtevraag aan te geven? Waarom is dat?

Ook zijn de oranje vlakken telkens 30 minuten lang. Ik heb nergens ingesteld dat de aan tijd 30 min moet zijn? Of is dit standaard?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZG2jY6tTNthK0674nHIVRusAoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C88q929e7oke2VLx2Pcw7UtK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jingle1986 op 22-10-2024 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-10 16:13
De grafiek toont het inderdaad in blokken van 30 minuten en die staven geven het percentage van de tijd aan dat de thermostaat "aan" staat/warmte vraagt.

Dus in bovenstaande grafiek: van 05:30 - 06:00 stond die de hele tijd aan (100%) en van 06.00 - 06.30 uur 20% van de tijd. Stel dat de thermostaat 3 uur lang warmte vraagt dan krijg je dus 6 staven van 100% te zien. Voor de leesbaarheid zit er wat ruimte tussen denk ik maar het is niet zo dat die daar uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik heb een par 50 thermostaat.
Het volgende ontdekt.
Als voor de sww een klokprogramma is ingesteld op de controller werkt “ kraantje” niet op de par 50 ( sww startte niet) maar werkt “kraantje” wel op de hoofdcontroller ( 1e ikoontje). Heel vreemd want temperatuur hoog / laag is wel 1 op 1 gekoppeld.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
FYI:
Alklima, de Nederlandse importeur van Mitsubishi Electric, heeft vandaag een hele serie instructie- en uitlegfilmpjes over de Ecodan-lijn online gezet. Allemaal te vinden in deze playlist op Youtube: https://www.youtube.com/p...bCmmp3Nb9UR9SADgn3kg9pDRz

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 24-10-2024 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor wie zich net als @SebastiaanPs afvraagt of de vermogens- en cop-data in de databooks inclusief of exclusief defrosts zijn:
Bovenaan op pagina A-78 van databook versie 6.0 staat:
"• Grey highlighted data includes defrost operation."

En grijs gemarkeerd zijn alleen de verwarmingsdata bij +2°C. Alle andere cijfers zijn dus exclusief defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 09:55:
Voor wie zich net als @SebastiaanPs afvraagt of de vermogens- en cop-data in de databooks inclusief of exclusief defrosts zijn:
Bovenaan op pagina A-78 van databook versie 6.0 staat:
"• Grey highlighted data includes defrost operation."

En grijs gemarkeerd zijn alleen de verwarmingsdata bij +2°C. Alle andere cijfers zijn dus exclusief defrosts.
Dat is wel relevant voor het kiezen van een warmtepomp met het juiste vermogen.

Als voorbeeld produceert mijn SUZ-SWM80VA2 bij A-7W35 nog 8.0 kW.
Mijn benodigde vermogen had ik als volgt berekend: na een verbouwing (vvw) eind 2023 verbruikte ik in 24 uur 12.6 m3 gas bij een daggemiddelde temp van -2 gr. De gas CV stookte max Ta 40 gr, dus ik schat +/- 9 kWh warmte per m3 gas. Hier in Zuid-Holland kun je dimensioneren op het warmteverlies bij -7. Ik schatte het benodigde vermogen bij -7 daarmee op 6.76 kW (uitgaande van 21 stookuren).

Ik vermoed dat ik dan wel goed zit met een vermogen van 8.0 kW exclusief het vermogensverlies door defrosts.

Ik heb hier eens berekend hoeveel vermogen je verliest door defrosts. In het tweede voorbeeld zag je dat een gebruiker per uur met defrosts ongeveer 9 minuten aan verwarmingstijd verloor door defrosts en compensatie defrosts. 9/60=15%.

@Andrehj weet jij hoeveel defrosts de WP nog doet bij -7, waarbij er veel minder waterdamp in de lucht zit dan bij bijv. 2 graden? En hebben anderen dat wel eens bekeken bij andere modellen, zoals de SUZ?

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-10-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:14:
@Andrehj weet jij hoeveel defrosts de WP nog doet bij -7, waarbij er veel minder waterdamp in de lucht zit dan bij bijv. 2 graden? En hebben anderen dat wel eens bekeken bij andere modellen, zoals de SUZ?
Theoretisch zou het bij echt lage temperaturen wat minder moeten zijn. Maar ik reken altijd veiligheidshalve met 10% (dat verlies ik ook ongeveer rond het vriespunt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Na verwijderen fz rotzooi op 30/1/2024 maar 1 dag met vorst gehad (-1). Op die dag had ik in de ochtend elke 50 min een defrost tot het buiten weer 5 gr was. ( maar 3 defrost want ik stook vanaf 8.00 uur).
Ben dus benieuwd komende maanden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 11:20
Half jaarlijkse oproep om de zomertijd uit te zetten 🤪

Instellingen knop - basisinstellingen - zomertijd - off

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 07:10
SebastiaanPs schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Bij de PUHZ-SW75Yaa die ik ook heb komt er om de 2 uur en 40 min standaard een defrost als de luchtvochtigheid laag is (droge lucht) en de temperatuur onder 0.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
gr8-jen schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:57:
Half jaarlijkse oproep om de zomertijd uit te zetten 🤪

Instellingen knop - basisinstellingen - zomertijd - off
Bij de FTC7 modellen via Service.

Wordt de tijd ook teruggezet?

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snapo6 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:42:
[...]

Bij de FTC7 modellen via Service.

Wordt de tijd ook teruggezet?
Niet automatisch, je moet het 2x per jaar handmatig aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:14
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Niet automatisch, je moet het 2x per jaar handmatig aanpassen.
Bedankt, dit had die toko wel kunnen automatiseren, is niet meer van deze tijd!

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
snapo6 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:13:
[...]

Bedankt, dit had die toko wel kunnen automatiseren, is niet meer van deze tijd!
Ja hoor, van zomertijd en wintertijd.....

Maar hoe dan automatiseren? :? hij hangt toch niet aan het internet (noodzakelijkerwijs)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Maar hoe dan automatiseren? :? hij hangt toch niet aan het internet (noodzakelijkerwijs)
Internet toch ook niet nodig, hij heeft de datum en de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

Zomer/wintertijd is toch een vast gegeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Grolsch schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 07:03:
[...]

Hysteresis is afhankelijk van hoe snel de woning afkoelt. Staat bij mij op 0,1. Dit geeft bij mij 1 run per dag. Als je teveel start stops krijgt kun je dit vergroten.

Verder geen "slimme " dingen door de netatmo laten doen. Als je stooklijn goed staat is dit niet nodig.
De netatmo draait inmiddels en ik zie alleen een run in de nacht als het kouder is. Dat ziet er al stukken beter uit dan voorheen.

Verder heb ik nog even naar pompsnelheden gekeken na het buffervat en vanuit de WP. Heb ik het goed begrepen dat de secundaire flow lager moet zijn dan de primaire? Klopt dat?

Ik heb in principe al het slimme verwijderd en alle radiatoren en vloerverwarming groepen staan open. Moet ik de secundaire pomp grundfos alpha2 2540 dan op constante druk zetten? Of op de schuine lijn?

Ik heb namelijk het idee dat het met mengen in het vat niet helemaal optimaal gaat. De WP maakt bijvoorbeeld water van 34 graden maar er gaat uiteindelijk achter de secundaire pomp 32 graden naar de radiatoren/VV. Is maar 2 graden maar toch zonde lijkt me? Zeker op rendement niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:06:
[...]

De netatmo draait inmiddels en ik zie alleen een run in de nacht als het kouder is. Dat ziet er al stukken beter uit dan voorheen.

Verder heb ik nog even naar pompsnelheden gekeken na het buffervat en vanuit de WP. Heb ik het goed begrepen dat de secundaire flow lager moet zijn dan de primaire? Klopt dat?

Ik heb in principe al het slimme verwijderd en alle radiatoren en vloerverwarming groepen staan open. Moet ik de secundaire pomp grundfos alpha2 2540 dan op constante druk zetten? Of op de schuine lijn?

Ik heb namelijk het idee dat het met mengen in het vat niet helemaal optimaal gaat. De WP maakt bijvoorbeeld water van 34 graden maar er gaat uiteindelijk achter de secundaire pomp 32 graden naar de radiatoren/VV. Is maar 2 graden maar toch zonde lijkt me? Zeker op rendement niveau?
2 graden valt nog mee, dat scheelt je grofweg 4% op je COP en dus elektriciteitsverbruik. Het kan veel erger met een parallel buffervat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Lees even dit stukje, werkt ook voor buffervaten:
https://www.remeha.nl/act...n-verdeler-een-goede-flow
Constante drukverschil.
Dat is je mengverlies.
Advies buffervat in serie aansluiten en secundaire pomp verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:10:
Dat is je mengverlies.
Hier overigens helemaal mee eens natuurlijk, laat dat duidelijk zijn! Scheelt je dit soort gedoe met instellen van de 2 pompen, betere COP en geen verbruik meer van een 2e pomp.
Wel zorgen dat je WP zijn flow en minimumvermogen altijd kwijt kan door te zorgen dat er voldoende afgifte permanent open staat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:10:
[...]

Lees even dit stukje, werkt ook voor buffervaten:
https://www.remeha.nl/act...n-verdeler-een-goede-flow

[...]

Constante drukverschil.

[...]

Dat is je mengverlies.
@SebastiaanPs en @DutchWing Bedankt voor jullie reacties.
Bedoel jullie met in serie aansluiten onderstaand plaatje? Wat is hier nu precies het voordeel van? Ik lees op andere plekken dat parallel juist wordt aangeraden boven serieel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/390gUkf1_PkiUKdUrqkKdQYUN8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLmsG5rw4PekkGA7VWrQDifn.jpg?f=fotoalbum_large

Er is mij eerder geadviseerd hier op het forum om het als volgt te laten aansluiten/aanpassen. Volgens mij is dit een variant van parallel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFY0T-Dn29r6Z3ZloX3F2PoVaYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ZNiVe9uxtZVGB05DW2Yn4fE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Jingle1986 op 28-10-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
DutchWing schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:00:
[...]

Zomer/wintertijd is toch een vast gegeven ;)
en @SebastiaanPs
Dacht het niet: zowel het begin als het einde van de zomertijd is èlk jaar op een andere datum; om het zo te laten werken moet voor de volgende 30 jaar of zo de kalender daarvoor worden opgeslagen in de WP, en als de EU volgend jaar besluit om de zomertijd in de ban te doen, staat iedereen die dit 'automagisch" wil, weer te piepen. Bovendien mag elk land in de EU dan voor zichzelf besluiten welke tijd ze dan gaan gebruiken, met overal een andere tijd, lekker handig voor de fabrikant en dealers vanwege hun voorraad beheer en fabricage.

Allemaal veel te veel gedoe, om een paar lieden te pleasen die te lui zijn om 2 x per jaar gedurende max.60 seconden op een paar knopjes te drukken >:)
:X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Naalroc OK daar heb je wel een goed punt. Via de MELCloud zou het nog wel een optie kunnen zijn. Land opgeven en kiezen wel/niet automatisch zomer- en wintertijd aanpassen. Wie weet in de nieuwe versie straks…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jingle1986 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:32:
[...]

Bedoel jullie met in serie aansluiten onderstaand plaatje? Wat is hier nu precies het voordeel van? Ik lees op andere plekken dat parallel juist wordt aangeraden boven serieel?
[Afbeelding]
Geen onnodig stroomverbruik 2e pomp.
Geen mengverlies, veelal is mengverlies 5K, dat is een rendement verlies van 10%
Er is mij eerder geadviseerd hier op het forum om het als volgt te laten aansluiten/aanpassen. Volgens mij is dit een variant van parallel?

[Afbeelding]
Handig als je werkt met zoneregeling etc. Pas je dit niet toe dan heeft deze opstelling geen meerwaarde.
Alleen dan moet je afgifte wel open blijven voor voldoende flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lees even deze mooie post van Proton over buffervaten.
Het grootste probleem is de menging die er optreedt in parallelle buffervaten. De Ta is daardoor ná het buffervat stukken lager dan voor het buffervat, waardoor je WP een flink hogere Ta moet produceren en dat is nadelig voor de COP.
Lees maar eens dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Bij jou zal het verschil misschien lager zijn omdat er (in ieder geval ten tijde van deze ene meting die je noemde) minder menging was, maar het blijft nadelig en meestal onnodig.

Edit: eigenlijk wat @DutchWing hierboven al zegt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is je niet in dit topic aangeraden!
Een systeem zonder buffervat (of met een kleine seriële buffer bij te weinig susteeminhoud) heeft altijd de voorkeur, want je haalt het hoogste rendement, met de eenvoudigste (en dus goedkoopste) installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:49:
[...]
en @SebastiaanPs
Dacht het niet: zowel het begin als het einde van de zomertijd is èlk jaar op een andere datum; om het zo te laten werken moet voor de volgende 30 jaar of zo de kalender daarvoor worden opgeslagen in de WP, en als de EU volgend jaar besluit om de zomertijd in de ban te doen, staat iedereen die dit 'automagisch" wil, weer te piepen. Bovendien mag elk land in de EU dan voor zichzelf besluiten welke tijd ze dan gaan gebruiken, met overal een andere tijd, lekker handig voor de fabrikant en dealers vanwege hun voorraad beheer en fabricage.

Allemaal veel te veel gedoe, om een paar lieden te pleasen die te lui zijn om 2 x per jaar gedurende max.60 seconden op een paar knopjes te drukken >:)
:X
Laatste zondag van maart, laatste zondag van oktober. Voor de hele Europese unie. Niet zo moeilijk, om ipv “zomertijd” aan, een optie “auto” extra te maken.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
joezzt schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 23:08:
[...]

Laatste zondag van maart, laatste zondag van oktober. Voor de hele Europese unie. Niet zo moeilijk, om ipv “zomertijd” aan, een optie “auto” extra te maken.
Ik stuur alles aan via Home Assistant, dan heb ik heel deze instelling niet nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Laatst online: 29-10-2024
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 29-10-2024 08:38 . Reden: V&A of marktplaats ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:12:
[...]

Lees even deze mooie post van Proton over buffervaten.
Het grootste probleem is de menging die er optreedt in parallelle buffervaten. De Ta is daardoor ná het buffervat stukken lager dan voor het buffervat, waardoor je WP een flink hogere Ta moet produceren en dat is nadelig voor de COP.
Lees maar eens dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub: met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71. Bij jou zal het verschil misschien lager zijn omdat er (in ieder geval ten tijde van deze ene meting die je noemde) minder menging was, maar het blijft nadelig en meestal onnodig.

Edit: eigenlijk wat @DutchWing hierboven al zegt dus.
Thanks voor het leesvoer. Klinkt goed in ieder geval! Ik ga het doornemen.

Stel ik zet de buffer in serie, wat zou dan veranderd moeten worden op de WP qua instellingen? Of moet je die dan gewoon zo instellen alsof er geen buffervat meer aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 08:43:
[...]

Thanks voor het leesvoer. Klinkt goed in ieder geval! Ik ga het doornemen.

Stel ik zet de buffer in serie, wat zou dan veranderd moeten worden op de WP qua instellingen? Of moet je die dan gewoon zo instellen alsof er geen buffervat meer aanwezig is?
Welke warmtepomp heb je en hoe staat deze nu ingesteld? Stooklijn (WAR), vaste Ta, ruimtetemperatuurregeling? Welke waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:28:
[...]

Welke warmtepomp heb je en hoe staat deze nu ingesteld? Stooklijn (WAR), vaste Ta, ruimtetemperatuurregeling? Welke waarden?
Ik heb onderstaand systeem:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
- buffervat 200 liter

Ik had eerst zoneregeling (honeywell evohome) maar die heb ik er uit gegooid en vervangen voor de Netatmo. Het betreffen in principe twee huizen, met zowel radiatoren als vloerverwarming. De groepen staan in principe overal open (wel geknepen natuurlijk). Ik heb een stooklijn ingesteld.
Weet je hiermee voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Dus geen buffervat is het beste, maar dan moet je altijd voldoende groepen permanent open hebben staan ( zoals bij mij 11 groepen over 120 m2). De andere 10 worden per 2 geregeld door thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb onderstaand systeem:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
- buffervat

Ik had eerst zoneregeling (honeywell evohome) maar die heb ik er uit gegooid en vervangen voor de Netatmo. Het betreffen in principe twee huizen, met zowel radiatoren als vloerverwarming. De groepen staan in principe overal open (wel geknepen natuurlijk). Ik heb een stooklijn ingesteld.
Weet je hiermee voldoende?
Ik neem aan dat je nu al je afgifte permanent open hebt staan?
Als je buffervat eruit hebt gehaald (dat kan als je veel vvw permanent open hebt staan) of in de retour hebt gezet, dan kun je gewoon met een stooklijn blijven verwarmen, maar als het goed is kan die stooklijn dan een beetje omlaag. Dus kwestie van geleidelijk verlagen totdat je WP gaat pendelen en dan weer 1 graad omhoog.
Andrehj heeft in dit topic een gepinde post over de ideale stooklijn, nog meer huiswerk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:46:
[...]

Ik neem aan dat je nu al je afgifte permanent open hebt staan?
Als je buffervat eruit hebt gehaald (dat kan als je veel vvw permanent open hebt staan) of in de retour hebt gezet, dan kun je gewoon met een stooklijn blijven verwarmen, maar als het goed is kan die stooklijn dan een beetje omlaag. Dus kwestie van geleidelijk verlagen totdat je WP gaat pendelen en dan weer 1 graad omhoog.
Andrehj heeft in dit topic een gepinde post over de ideale stooklijn, nog meer huiswerk ;)
De afgifte staat idd al permanent open. Ik twijfel nu of ik het buffervat eruit zou halen of in de retour wil zetten. Voegt het in de retour überhaupt iets toe als er voldoende groepen staan altijd? Dan misschien beter verkopen? Zou hier tweede hands vraag naar zijn?

Volgens mij zal ik verder ook wat dips moeten omzetten? Want de WP “weet” dat er een buffervat tussen zit met een secundaire pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:00:
Volgens mij zal ik verder ook wat dips moeten omzetten? Want de WP “weet” dat er een buffervat tussen zit met een secundaire pomp?
Je moet idd bij een serieel (of geen) buffervat de WP instellen alsof er geen buffervat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Je moet idd bij een serieel (of geen) buffervat de WP instellen alsof er geen buffervat is.
Okee duidelijk, dank je.

Hoe weet ik of ik genoeg flow heb zodat de WP voldoende vermogen kwijt kan? Er wordt verwezen naar de technische data van de WP maar ik weet helaas niet naar welke info ik hier precies moet kijken?

Ik heb deze combo:
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

[ Voor 10% gewijzigd door Jingle1986 op 29-10-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:56:
Okee duidelijk, dank je.

Hoe weet ik of ik genoeg flow heb zodat de WP voldoende vermogen kwijt kan? Er wordt verwezen naar de technische data van de WP maar ik weet helaas niet naar welke info ik hier precies moet kijken?

Ik heb deze combo:
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Jeetje, wat een joekel.
Je wilt de dT beperkt houden tot max 5 graden om het rendement op peil te houden. Met de formule P= dT * 4.2 * flow (in lpm) / 60 kun je dan uitrekenen wat je flow mag zijn.
(Bij 14 kW kom je dan op een flow van 40 lpm ....)

Hoeveel vermogen heb je bij 0° nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:00:
[...]

De afgifte staat idd al permanent open. Ik twijfel nu of ik het buffervat eruit zou halen of in de retour wil zetten. Voegt het in de retour überhaupt iets toe als er voldoende groepen staan altijd? Dan misschien beter verkopen? Zou hier tweede hands vraag naar zijn?

Een reden voor een buffervat in de retour zou zijn te weinig systeeminhoud (water). Daar is normaliter nooit sprake van als je voldoende oppervlakte vvw permanent open hebt staan. Bovendien is zandcement een enorm veel grotere thermische buffer dan het water, waardoor defrosts echt geen probleem zijn.

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je permanent open staan? En is dat vvw in zandcement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die vraag had ik je hier al beantwoord: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jingle1986
Andrehj schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Jeetje, wat een joekel.
Je wilt de dT beperkt houden tot max 5 graden om het rendement op peil te houden. Met de formule P= dT * 4.2 * flow (in lpm) / 60 kun je dan uitrekenen wat je flow mag zijn.
(Bij 14 kW kom je dan op een flow van 40 lpm ....)

Hoeveel vermogen heb je bij 0° nodig?
Ja, dat was destijds een van de grootste die we als consument konden krijgen. Het zijn in principe twee huizen (woonboerderij en groot appartement), die op 1 WP zitten. Isolatietechnisch is er veel gebeurd, maar blijft een uitdaging bij een gebouw uit omstreeks 1800.

Het gasverbruik in de oude situatie was ongeveer 3900 m3 op jaarbasis. Vandaar dat we op zo een grote WP uitgekomen zijn. Volgens de installateur was het zelfs op het randje en zou er mogelijk een grotere noodzakelijk zijn geweest. (destijds is dat niet gedaan omdat er ook airco's hangen die in heel koude dagen ook gebruikt kunnen worden om bij te verwarmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Een reden voor een buffervat in de retour zou zijn te weinig systeeminhoud (water). Daar is normaliter nooit sprake van als je voldoende oppervlakte vvw permanent open hebt staan. Bovendien is zandcement een enorm veel grotere thermische buffer dan het water, waardoor defrosts echt geen probleem zijn.

Hoeveel m2 vloerverwarming heb je permanent open staan? En is dat vvw in zandcement?
Het is ongeveer 100m2 VV in zandcement. En daarnaast nog 50m2 VV in fermacel platen. De rest van het huis heeft radiatoren.

Het buffervat is 200 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:13:
[...]

Het is ongeveer 100m2 VV in zandcement. En daarnaast nog 50m2 VV in fermacel platen. De rest van het huis heeft radiatoren.

Het buffervat is 200 liter.
Marktplaats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
Haha dat ga ik zeker proberen dan. Begrijp ik het goed dat er dus genoeg VV is volgens jou om het vermogen kwijt te kunnen?

@Andrehj gaf aan dat dit zo een 40 liter per minuut zou zijn. Het zijn 13 lussen in totaal, waarvan 9 in cementvloer en waarbij de flow 1-2 liter per minuut is. Verder heb ik nog 6 vrij redelijk grote radiatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Jingle1986 op 29-10-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:39:
Haha dat ga ik zeker proberen dan. Begrijp ik het goed dat er dus genoeg VV is volgens jou om het vermogen kwijt te kunnen?

@Andrehj gaf aan dat dit zo een 40 liter per minuut zou zijn. Het zijn 13 lussen in totaal, waarvan 9 in cementvloer en waarbij de flow 1-2 liter per minuut is. Verder heb ik nog 6 vrij redelijk grote radiatoren.
Dan zal die 40 lpm wel een uitdaging worden. Maar met wat minder gaat het ook wel, alleen heb je dan (bij vol vermogen) een grotere dT, waardoor je wat rendement in gaat leveren.

Pagina: 1 ... 135 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero