Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-06 09:28
Ik vind de monoblocs van de Ecodan ook wel intresssant en een mooie oplossing voor veel huizen.
Echter is de prijspositionering niet gunstig door het relatief dure binnendeel (hydrobox)
Hiervoor vraagt Mitsubishi meer dan de hele monobloc!

Nu kan je de monobloc ook “open source” aansluiten. Volgens mij zo:
1 monobloc PUZ-WM50 VHA
2 regelaar FCT6 PAC-IF071 B-E (incl therm. sensoren)
3 CV pomp
4 flowswitch (?) niet zeker
5 flowsensor (?) welke dan?

4&5 ben ik nog niet helemaal uit.

Zo zou je de hele warmtepomp kunnen samenstellen en met binnen weinig ruimte.
En na subsidie ong 3-4K kwijt zijn in acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-B1CxZ_KbZgg1C1kNm8p8NM5PxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0Ykttx3qRuIZ0I7Kqg5ZKat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPUJQNyKFuL3fVzMo3uuTrNIKzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzYSZLl7VrUGeVqc4exyiz7u.jpg?f=fotoalbum_large

Zie op de eerste pag de mogelijkheden met de PAC regelkast.
Op de 2e pag de benodigdheden.
De flowsensor bv, welke ? Welk signaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Signaal gevonden. DC 5V (0,5V tot 3,5V)
Voor de flow meter.
E meters ook inlezen via puls

Voordeel, zo kun je een systeem bouwen met gelijk goede metingen. B.V. dinrail kWh meters op gehele voeding en Kamstrup als warmtemeter (die tevens flowsignaal geeft aan de FTC6)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5iJsswsLaAm0nO2z_fPQ-VphaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rpWN3HAcCyyfYFzZYFmoYzfb.jpg?f=fotoalbum_large

M.E. Verkoopt ook een direct passende flowsensor type: PAC-FS01 -E

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 20-09-2024 21:13 ]

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-06 12:29
Die koekenbakkers van factory zero dachten ook de dure hydrobox te kunnen omzeilen😡
Er is veel vervangen, maar COP is nog matig
Waarom een hydrobox bij een monosysteem? Warmtewisselaar is bijvoorbeeld toch overbodig? Bij andere monoblocs sluit je WW en SWW gewoon aan ophet bloc.
En heb je ook niet een druksensor nodig?

[ Voor 31% gewijzigd door nessio op 21-09-2024 11:55 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Goedeavond,

Iemand ervaring met het volgende. Sinds het installeren van de andere thermostaat gaat de FTC naar verbieden en stoppen (zie afbeelding). In de namiddag rond een uurtje of 17:00. Ik heb geen programma m.i. ingesteld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE_G-nMTySULLjLR9oLdbb3bWnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ealwE2vIV2CSxCqNqp11KH4p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Technician- schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:55:
Ik vind de monoblocs van de Ecodan ook wel intresssant en een mooie oplossing voor veel huizen.
Echter is de prijspositionering niet gunstig door het relatief dure binnendeel (hydrobox)
Hiervoor vraagt Mitsubishi meer dan de hele monobloc!

Nu kan je de monobloc ook “open source” aansluiten. Volgens mij zo:
1 monobloc PUZ-WM50 VHA
2 regelaar FCT6 PAC-IF071 B-E (incl therm. sensoren)
3 CV pomp
4 flowswitch (?) niet zeker
5 flowsensor (?) welke dan?

4&5 ben ik nog niet helemaal uit.

Zo zou je de hele warmtepomp kunnen samenstellen en met binnen weinig ruimte.
En na subsidie ong 3-4K kwijt zijn in acceptabel.
Ik zou dan gewoon een Vaillant aroTHERM 55/6 plaatsen met VWZ AI + VRC 720f, Dat is letterlijk een bus verbinding aansluiten. Ik vind gewoon jammer dat Mitsubishi en Panasonic voor de woonhuizen niet echt een makkelijke monoblock concept hebben... Behalve de J serie welke best een hoog geluidsvermogen heeft... Of de M serie welke voor een rijtjes woning natuurlijk geen oplossing is :+

[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 21-09-2024 19:08 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

nessio schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:38:
Die koekenbakkers van factory zero dachten ook de dure hydrobox te kunnen omzeilen😡
Waarom een hydrobox bij een monosysteem? Warmtewisselaar is bijvoorbeeld toch overbodig? Bij andere monoblocs sluit je WW en SWW gewoon aan ophet bloc.
Monoblock is overigens het concept dat koeltechnisch alles in een unit zit, niet dat alle componenten ook daadwerkelijk in het buitendeel zitten. Dat is helaas een misvatting die sommige hier op Tweakers hebben.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Varos schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:21:
Goedeavond,

Iemand ervaring met het volgende. Sinds het installeren van de andere thermostaat gaat de FTC naar verbieden en stoppen (zie afbeelding). In de namiddag rond een uurtje of 17:00. Ik heb geen programma m.i. ingesteld. [Afbeelding]
- Zit er een omschakelmodule in de binnenunit?
- Is de zomerblokkering misschien ingesteld vanaf x buitentemperatuur verwarming uit.

• Technician-
nessio schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:38:
Ja dat klopt, maar ik ben geen koekenbakker en FZ deed een split met een TSA binnen.
En met eigen regeling.

Ik zocht iets wat ME gewoon ondersteunt.

Verder biedt ik natuurlijk ook Vaillant aan. Maar een 2e optie zou leuk zijn met ME.
En wat interessant is is dat deze manier van bouwen de kosten enorm drukt en je toch de kwaliteit van ME hebt
Ook een Vaillant met AIplus heeft best wat optellende onderdelen en de monobloc van Vaillant is duurder
PS de Mitsubishi monobloc met Mitsubishi besturing en Mitsubishi flowsensor en temp sensoren is geen zelfbouw.
Het enige wat dan niet ME is is de systeempomp.
Hiervoor zal een goede A+ geselecteerd worden bv een Grundfos Alpha met flinke opvoerhoogte

PS antwoord op je vraag:
Er is geen monobloc waar je sww “zo” op aansluit.
Een echte monobloc heeft wel de complete besturing en naverwarmer en exp vat buiten.
Voorbeeld is de Panasonic J serie.
Maar ook de Daikin EBLA serie. Welke vele malen stiller is.
Deze is (nog steeds) vrij onbekend onder tweakers.
Maar alles zit in buitendeel net als J serie maar ook een druksensor. Echter de prijs is nu zelfs beter dan Panasonic, stiller en 5 of 10 jaar volledige garantie op onderdelen.

Heb er tientallen staan die perfect werken.

Een van de eerste bij mijn ouders, draait al 8 jaar probleemloos. Dat was de EBLQ de voorloper van deze.

En het mooie is dit jaar komt Daikin met de 4e serie in het zwart en met propaan (ook bibloc)
Maar ook met R454C (gwp 146) in een echte monobloc.

[ Voor 26% gewijzigd door Technician- op 21-09-2024 19:54 ]

• Varos
DutchWing schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:21:
[...]

- Zit er een omschakelmodule in de binnenunit?
- Is de zomerblokkering misschien ingesteld vanaf x buitentemperatuur verwarming uit.
Hi @DutchWing, dank je wel. Ik heb geen omschakelmodule, zojuist even gekeken. Ik ben in de handleiding van de PAC aan het kijken echter zie niet waar ik de zomerblokkering kan vinden. Is dit onderdeel van de bedieningsinstelling in Service?

Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-06 09:37
Varos schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:58:
[...]

Andere vraag: ik wilde eens kijken wat mijn thermistor zegt als de wp draait voor verwarming vvw. Deze geeft aan dat TH1A (binnentemp als het goed is) -39 is :S . Het apparaat schakelt nu aan en uit op de temperatuur van de Panasonic die ernaast hangt. Klopt dit zo?

[Afbeelding]
Bij basis instelling - instelling ruimte sensor - sensor instellingen - staat je instelling denk op op th1 deze veranderen naar hoofdbediening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Varos zomer zit in service , bedieninginstellingen, tab naar 2e blad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Technician- ok, duidelijk. Dus voor sww wel hydrobox nodig?
Bij ME kun je ook een “open source” set kopen. Zit verstopt bij de SUZ…. Serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
nessio schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:33:
@Varos zomer zit in service , bedieninginstellingen, tab naar 2e blad
Dank je wel. Ik heb het gevonden. Ik heb die nu op off gezet om te kijken of dit verschil maak. @nessio heb je advies over de in te stellen waarden? Afgelopen zomer heeft de vvw niet gedraaid omdat het “warm” genoeg was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:26
Vorig jaar hebben we met een aantal een uitgebreide discussie gevoerd over

Leesvoer:
- Mijn posts waarbij ik aangeef dat de SUZ-SWM80VA2 veel hogere minimale vermogens nodig heeft in de tabel: radeoxx in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- @EwaldC's post over het feit dat de WP eerst 15 min aan maximaal vermogen moet draaien en dan pas terugmoduleert: EwaldC in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- En zijn post waarbij hij het vermoeden uitspreekt dat de VA2 mogelijk voor Spanje is gemaakt, en dat als het daar kouder is (<7) dat het heel snel kouder wordt, dus dat daarom de WP misschien dus veel meer vermogen gaat leveren bij koudere temperaturen: EwaldC in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- @Andrehj die aangeeft dat de (80)VA2 (mogelijk/waarschijnlijk) een grotere compressor bevat zodat ie ook daadwerkelijk 8kW kan leveren bij -10, maar dus wel een hoger minimum vermogen heeft Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Verder @martinisoft @jozi draait jullie VA2 nu stabiel?

Mijn situatie en vraag nu
Ik zit nog steeds met de VA2 en ik krijg hem nog niet echt zuinig (>3.000 kWh per jaar voor ~1300 kuub gasverbruik). Nu heb ik de buitenlandse leverancier aangeschreven over alle problemen en zij kwamen niet inhoudelijk terug met hulp. Firmware 1900 hielp niets.

Aanbod leverancier:
Met hulp van ECC Nederland is de aangeboden oplossing van de Spaanse leverancier:

1) Zij sturen een SUZ-SWM80VA (versie 1 dus) op. Er lag er nog 1 bij de fabrikant ergens in een EU warehouse.
2) Zij betalen de kosten voor het uit- en inbouwen van de v1.
3) Daarna halen ze mijn SUZ-SWM80VA2 op.

Lijkt me een prima oplossing toch? Wel 2dB(A) meer, maar verder lijkt me de VA1 gewoon te voldoen. Lager minimum vermogen en lijkt gewoon beter te werken. Of zie ik wat over het hoofd?

Specs afgiftesysteem:
21LPM
Delta T bij Tbuiten <12graden van 4 nodig nu (5,88 kW)
Delta T Bij Tbuiten >12 graden werkt met 2 (~3 kW)

Graag jullie advies en dank voor het meedenken.

Alternatief wat ik had voorgesteld (SUZ-SWM40VA2 opsturen) zijn ze niet op ingegaan.

PS voor de volledigheid: heb intussen ook nog 2 airco's (slaapkamer en woonkamer) die evt kunnen helpen met verwarmen.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Technician- waarom niet de PAC-IF033 B-E?
Dan heb je alleen nog de PAC-FS01-E en de PAC-TH011-E nodig. En een losse circulatiepomp.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchWing op 22-09-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

radeoxx schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:10:

Leesvoer:
- Mijn posts waarbij ik aangeef dat de SUZ-SWM80VA2 veel hogere minimale vermogens nodig heeft in de tabel: radeoxx in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- @EwaldC's post over het feit dat de WP eerst 15 min aan maximaal vermogen moet draaien en dan pas terugmoduleert: EwaldC in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- En zijn post waarbij hij het vermoeden uitspreekt dat de VA2 mogelijk voor Spanje is gemaakt, en dat als het daar kouder is (<7) dat het heel snel kouder wordt, dus dat daarom de WP misschien dus veel meer vermogen gaat leveren bij koudere temperaturen: EwaldC in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
- @Andrehj die aangeeft dat de (80)VA2 (mogelijk/waarschijnlijk) een grotere compressor bevat zodat ie ook daadwerkelijk 8kW kan leveren bij -10, maar dus wel een hoger minimum vermogen heeft Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Ik zit nog steeds met de VA2 en ik krijg hem nog niet echt zuinig (>3.000 kWh per jaar voor ~1300 kuub gasverbruik). Nu heb ik de buitenlandse leverancier aangeschreven over alle problemen en zij kwamen niet inhoudelijk terug met hulp. Firmware 1900 hielp niets.

Aanbod leverancier:
Met hulp van ECC Nederland is de aangeboden oplossing van de Spaanse leverancier:

1) Zij sturen een SUZ-SWM80VA (versie 1 dus) op. Er lag er nog 1 bij de fabrikant ergens in een EU warehouse.

Lijkt me een prima oplossing toch? Wel 2dB(A) meer, maar verder lijkt me de VA1 gewoon te voldoen. Lager minimum vermogen en lijkt gewoon beter te werken. Of zie ik wat over het hoofd?

Specs afgiftesysteem:
21LPM

Alternatief wat ik had voorgesteld (SUZ-SWM40VA2 opsturen) zijn ze niet op ingegaan.

PS voor de volledigheid: heb intussen ook nog 2 airco's (slaapkamer en woonkamer) die evt kunnen helpen met verwarmen.
Is het niet eventueel een probleem met de printplaten? Ik weet van iemand anders met een SUZ-VA2 (dacht ik) dat die ook niet lekker wilde moduleren… Naar vervangen printplaten was het opgelost. Die bleef op minimaal vermogen draaien, wilde niet optoeren… Was iemand op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@radeoxx
Hier ook de SUZ-SWM80VA2. Deze wilde initieel op vaste Ta en WAR niet goed terug moduleren, waardoor ik vast zat aan een onnodig hoge Ta.

Na enkele weken met hulp van mijn installateur (jou wel bekend) het bedieningspaneel naar de woonkamer verplaatst. Dat functioneert nu echt prima, ik ben super tevreden. Moduleert in deze modus veel beter terug waardoor ik op 3-4 gr lagere Ta kan draaien. Het enige nadeel is de wat hoge hysterese maar dat werkt nu prima met een dagschema: om 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 23:00u of 01:00u 19.5 gr.

Dit resulteert in één lange run per dag en is comfortabel warm in de avond. COP voor verwarmen (toen nog volgens Mitsu data) in februari 4.92, maart 5.55, april 5.34.

Ik zou zeggen probeer dit eens. Het is veel minder ingrijpend en ik denk dat je tevreden zult zijn.

@DutchWing het punt was juist dat zijn 80VA2 niet goed terug wilde moduleren, dus andersom.

[ Voor 5% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-09-2024 13:16 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
DutchWing schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:19:
@Technician- waarom niet de PAC-IF033 B-E?
Dan heb je alleen nog de PAC-FS01-E en de PAC-TH011-E nodig. En een losse circulatiepomp.
Ah ja die zag ik ook, is goedkoper.
Zou het intressant zijn? M.a.w. zijn er gebruikers die dit graag zouden willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
SebastiaanPs schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:15:
@radeoxx
Hier ook de SUZ-SWM80VA2. Deze wilde initieel op vaste Ta en WAR niet goed terug moduleren, waardoor ik vast zat aan een onnodig hoge Ta.

Na enkele weken met hulp van mijn installateur (jou wel bekend) het bedieningspaneel naar de woonkamer verplaatst. Dat functioneert nu echt prima, ik ben super tevreden. Moduleert in deze modus veel beter terug waardoor ik op 3-4 gr lagere Ta kan draaien. Het enige nadeel is de wat hoge hysterese maar dat werkt nu prima met een dagschema: om 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 23:00u of 01:00u 19.5 gr.

Dit resulteert in één lange run per dag en is comfortabel warm in de avond. COP voor verwarmen (toen nog volgens Mitsu data) in februari 4.92, maart 5.55, april 5.34.

Ik zou zeggen probeer dit eens. Het is veel minder ingrijpend en ik denk dat je tevreden zult zijn.

@DutchWing het punt was juist dat zijn 80VA2 niet goed terug wilde moduleren, dus andersom.
Dankje. Ik heb dit inderdaad ook een tijdje geprobeerd. Alleen nog steeds wilt hij bij wat lagere buitentemperaturen minimaal 35 graden water maken.
Terwijl ik het huis wel warm kan houden met 30.

Dus dit is geen oplossing vrees ik. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Ik heb alles standaard ingesteld door mijn installateur.
sww temp 50 graden, bijverwarming bij 10 graden drop, geen tijdschema ingesteld.
dmv ESPHome meet ik alles, maar nog niets geautomatiseerd. Wel heb ik wat vragen over het gedrag.
Meestal wordt de douche in de ochtend door 1 persoon gebruikt, soms 2. In de avond meestal 1 of 2 douches en 1 bad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbXOM3rWFnMbgTK4eqdy9GQih9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8c1ROhuXkAFBGFClVvDLsjyF.png?f=fotoalbum_large

1. waarom is hier de sww temp sinds middernacht onder de 40 en gaat hij het niet verwarmen. In de ochtend rond 38 en na een douchebeurt (of 2?) gaat hij het verwarmen.
2. Ik snap dat de hij nog niet verwarmt heeft want boven de 40 graden bij de eerste douche. Maar dan zit hij op 32 graden en springt nog nog niet aan, pas na de 2de douche (nr3) zakt het tot 20 en pring hij aan.
3. Nadat die verwarmings aktie is gedaan gaat hij in de middag ook nog een legoniella run doen. Kunnen deze getimed worden?
4. Gek van 60 na wellicht een douchbeurt een drop naar 24/25....
5. Heel de dag onder 40 graden waarbij de sww run getriggerd dient te worden. Zelf maar handmatig getriggerd in de middag toen er veel zon was. Ik weet niet hoe die tigger werkt, moet ik die in Home Assistent met ESPHome 1x aan en uit zitten, of enkel aanzetten en springt die zelf uit?
6. Hier een dag lang geen trigger, maar toen de temp rond 18h onder de trigger van 40 graden kwam ook heel nacht tot in ochtend rond 10h niet gedraagd.
7. Enige handmatige trigger om SWW run te doen.

Kan iemand mij wat inzicht geven in wat ik zie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
radeoxx schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:45:
[...]

Dankje. Ik heb dit inderdaad ook een tijdje geprobeerd. Alleen nog steeds wilt hij bij wat lagere buitentemperaturen minimaal 35 graden water maken.

Ah dat is balen. Die SUZ-SWM40VA2 is ook best een goede optie. Deze levert bij -7 nog 6.5 kW (de “40” is een beetje misleidend). Met de Koevlaas formule kom je met jouw eerdere 1300 m3 op een benodigd vermogen van 6.3 kW en je hebt airco’s als back-up. Het minimumvermogen bij 12 graden is 1.8 a 1.9 kW, dat is ongeveer de helft van de 80VA2. De 40VA2 heeft een max geluidsvermogen van 57 dB vergeleken met 62 dB voor de 80VA.

Edit: als ik het me goed herinner had jij noodgedwongen een verdeler met pomp omdat een pomploze gesloten verdeler bij jou niet mogelijk is. Misschien zit daarin het verschil in onze ervaringen, je hebt minder buffer om het opstartvermogen ‘op te vangen’.

[ Voor 14% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-09-2024 15:29 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The Source
- Die eerste en laatste SWW run starten op hetzelfde temperatuurniveau, alleen niet jouw “trigger” temp. Naar welke sensor kijken we hier, heb je meerdere sensoren in je SWW vat? Ik krijg het gevoel dat we hier naar de verkeerde sensor kijken.
- Run 4 snap ik niet, temp is veel te hoog om een SWW run te starten, die kan ik alleen begrijpen met een tijdschema (heb je dat echt niet?) of door onderstaande.
- Andere gedachte: zou het kunnen dat deze sensor heel laag in je SWW vat zit, vlak bij de waterleiding. Je temp zakt wel heel snel en diep bij douchen, veel meer dan bij mij (ik heb de sensor 1/3 van boven in het vat). Bij SWW run aangegeven met 7 heb je geen diepe dip (dan geen wateraanvoer want handmatig getriggerd).
- Legionella run parameters kun je idd instellen via het bedieningspaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:09
The Source schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:08:
Ik heb alles standaard ingesteld door mijn installateur.
sww temp 50 graden, bijverwarming bij 10 graden drop, geen tijdschema ingesteld.
dmv ESPHome meet ik alles, maar nog niets geautomatiseerd. Wel heb ik wat vragen over het gedrag.
Meestal wordt de douche in de ochtend door 1 persoon gebruikt, soms 2. In de avond meestal 1 of 2 douches en 1 bad.

[Afbeelding]

1. waarom is hier de sww temp sinds middernacht onder de 40 en gaat hij het niet verwarmen. In de ochtend rond 38 en na een douchebeurt (of 2?) gaat hij het verwarmen.
2. Ik snap dat de hij nog niet verwarmt heeft want boven de 40 graden bij de eerste douche. Maar dan zit hij op 32 graden en springt nog nog niet aan, pas na de 2de douche (nr3) zakt het tot 20 en pring hij aan.
3. Nadat die verwarmings aktie is gedaan gaat hij in de middag ook nog een legoniella run doen. Kunnen deze getimed worden?
4. Gek van 60 na wellicht een douchbeurt een drop naar 24/25....
5. Heel de dag onder 40 graden waarbij de sww run getriggerd dient te worden. Zelf maar handmatig getriggerd in de middag toen er veel zon was. Ik weet niet hoe die tigger werkt, moet ik die in Home Assistent met ESPHome 1x aan en uit zitten, of enkel aanzetten en springt die zelf uit?
6. Hier een dag lang geen trigger, maar toen de temp rond 18h onder de trigger van 40 graden kwam ook heel nacht tot in ochtend rond 10h niet gedraagd.
7. Enige handmatige trigger om SWW run te doen.

Kan iemand mij wat inzicht geven in wat ik zie?
Wat @SebastiaanPs ook al aangeeft, je hebt een ERST30D-VM2ED met interne tank en die heeft 2 temperatuursensoren. Afhankelijk of je DHW opladen op normaal of groot staat kijkt hij naar 1 van de 2 sensoren:

Normaal naar THW5A (bovenin)
Groot naar THW5B (onderin)

Let op dat het bedieningspaneel altijd de waarde van THW5B weergeeft en mogelijk is ook alleen die uit te lezen via CN105 poort (procon of atom).

Vermoedelijk staat hij bij jou dus op normaal en duurt het nog even voordat het koude water bij de sensor bovenin komt en een nieuwe run triggert.

Je kan hem ook op groot zetten en dan heb je meer warm water beschikbaar, maar dat gaat wel met een lagere efficiëntie. Zie hier voor meer info: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Ha ik heb teveel data :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nNUCSjO3SERyKxXuFid8Q3Eqyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Set1awfOvevEDo1wvXZsYecn.png?f=fotoalbum_large

Wellicht is het de verkeerde waarde. Onderstaande grafiek toon:
- licht blauw = "Warmtepomp Ecodan DHW Thermostaat current temperature" waarde. Deze had ik in bovenstaande voorbeeld gepakt, en wellicht fout. Deze is overigens hetzeflde als "Warmtepomp Ecodan SWW huidige temp" niet afgebeeld.
- roze = "Warmtepomp Ecodan SWW 2e temp sensor". Dit is de sensor waar hij op triggert zo te zien.
- geel even aangegeven waar hij aanslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwgFLL1-WJLW5uTtBmcolWMXBF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9WeioLZJnwWaXXMXgbb8yes8.png?f=fotoalbum_large

Dus de 2de temp sensor zit bovenin het vat? en de thermostaat en sww huidige temp zitten onderin het vat, waar ook het koude water bijgevuld wordt, of hoe moet ik dit zien?

[ Voor 7% gewijzigd door The Source op 22-09-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Haha ik denk het ook
Dus de 2de temp sensor zit bovenin het vat? en de thermostaat en sww huidige temp zitten onderin het vat, waar ook het koude water bijgevuld wordt, of hoe moet ik dit zien?
De warmste zit hoger in het vat. En wat betreft de precieze positie: ik zou zeggen loop er even naartoe… :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
SebastiaanPs schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:27:
[...]

Ah dat is balen. Die SUZ-SWM40VA2 is ook best een goede optie. Deze levert bij -7 nog 6.5 kW (de “40” is een beetje misleidend). Met de Koevlaas formule kom je met jouw eerdere 1300 m3 op een benodigd vermogen van 6.3 kW en je hebt airco’s als back-up. Het minimumvermogen bij 12 graden is 1.8 a 1.9 kW, dat is ongeveer de helft van de 80VA2. De 40VA2 heeft een max geluidsvermogen van 57 dB vergeleken met 62 dB voor de 80VA.

Edit: als ik het me goed herinner had jij noodgedwongen een verdeler met pomp omdat een pomploze gesloten verdeler bij jou niet mogelijk is. Misschien zit daarin het verschil in onze ervaringen, je hebt minder buffer om het opstartvermogen ‘op te vangen’.
Dankje. Ja dat laatste knopt, wij hebben beneden vloerverwarming met nog tyleenslangen waardoor scheiding met een warmtewisselaar (en dus een pomp) een noodzakelijk kwaad is. Dus ik heb inderdaad minder 'buffer' om het opstartvermogen kwijt te kunnen c.q. op te vangen. Misschien dat daar het verschil in zit.

Ik had inderdaad véél liever de 40VA2 gehad, achteraf gezien. Maar ik kon dus niet weten dat ik de VA2 kreeg ipv de door mij bestelde 80VA (versie 1). Het is erg jammer, maar niet anders. Ik vind de oplossing van de leverancier dat ze ook de kosten van het uit- en inbouwen vergoeden wel netjes.

Ik begrijp alleen niet waarom ze niet gewoon de 40VA2 opsturen. Ik had die ook als oplossing voorgesteld waarbij ik zelf ook wel de kosten wil dragen voor het vervangen. Die kost bij hun 1400,- incl Spaanse BTW. Nu moeten ze deze 80VA opsturen, ze vergoeden de kosten en ze halen de VA2 weer op!

Wel een mooie test om te zien of dit dus met hetzelfde afgiftesysteem het probleem gaat oplossen!
DutchWing schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:37:
[...]

Is het niet eventueel een probleem met de printplaten? Ik weet van iemand anders met een SUZ-VA2 (dacht ik) dat die ook niet lekker wilde moduleren… Naar vervangen printplaten was het opgelost. Die bleef op minimaal vermogen draaien, wilde niet optoeren… Was iemand op het forum.
Ik heb recentelijk nog alles met VA2 gelezen in het topic. Het probleem met die printplaten was juist de VA versie 1. Dat is bij een tweaker ook vervangen.

Ze hebben dat vermoedelijk wel in de VA2 opgelost.

Het probleem is inderdaad met VA2 dat ie niet terug moduleert bij lagere (<12 gr C.) buitentemperaturen. Of pas na een hele tijd. En dat lukt niet als ie om de 50 minuten ook gaat defrosten bij nog wat lagere temperaturen. Hij pakt dan continu 2.000 Watt Elektrisch wat ie omzet in ~5kW thermisch. En dan maak je runs van een paar uur op een dag ipv 24 uur lang gewoon 2-3 kW thermisch stoken (600W elektrisch).

[ Voor 22% gewijzigd door radeoxx op 22-09-2024 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
radeoxx schreef op zondag 22 september 2024 @ 18:15:
[...]
Het probleem is inderdaad met VA2 dat ie niet terug moduleert bij lagere (<12 gr C.) buitentemperaturen. Of pas na een hele tijd. En dat lukt niet als ie om de 50 minuten ook gaat defrosten bij nog wat lagere temperaturen. Hij pakt dan continu 2.000 Watt Elektrisch wat ie omzet in ~5kW thermisch. En dan maak je runs van een paar uur op een dag ipv 24 uur lang gewoon 2-3 kW thermisch stoken (600W elektrisch).
Dat klinkt inderdaad wel extreem. De Mitsubishi Electric warmtepompen staan heel goed bekend en ik vind dat je in dit topic bijzonder weinig structurele problemen tegenkomt, maar hier hebben ze toch iets geks gedaan met de regeling.

Bij mij moduleert de 80VA2 zoals gezegd in de ruimteregeling wel adequaat terug, hier bijv 24 februari (daggemiddelde temp 5 graden) en daaronder 15 maart (gemiddelde temp 12 gr).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4Yc-kdihDvoyYqsuEPuWrveAT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57Kqe5AMXpL9uc94tLwllwEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kshrs24vIdCUE_FpWmz14BiLaes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/295g12mEFKISD2QBJD8GgZ4G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
SebastiaanPs schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:46:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel extreem. De Mitsubishi Electric warmtepompen staan heel goed bekend en ik vind dat je in dit topic bijzonder weinig structurele problemen tegenkomt, maar hier hebben ze toch iets geks gedaan met de regeling.

Bij mij moduleert de 80VA2 zoals gezegd in de ruimteregeling wel adequaat terug, hier bijv 24 februari (daggemiddelde temp 5 graden) en daaronder 15 maart (gemiddelde temp 12 gr).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier de zelfde data bij mij:

Niet zo heerlijk dus. En ik wil eigenlijk ook gewoon dat ie werkt met de Panasonic thermostaat met lage hysterese.
Los van het feit dat dus die ruimtetemperatuurregeling bij mij ook niet goed werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-Lp_wH_EPZR5tcJUWCB3nP9OfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dAOqlfekdDTGCeKAZhnUGs5y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymEJe_aZUahygYGh2M6GmG-EMNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2VfNGwYGvyXXj4wtRkFFfWbW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
radeoxx schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:45:
[...]

Welke range heb je ingesteld voor de ruimtetemperatuur-regeling?

Als daar een minimum van 35 ingesteld staat, dan gaat de ruimtetemperatuurregeling ook niet lager vragen. Daar zou je dus bijv. 25 als minimum in moeten stellen.

Zie ook de FAQ in de topic-start: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@Varos zomermodus
Heb van alles uitgetest
Bijv. Starttemp verlagen naar 11 en stoppen 17
Maar na sommige koude nachten ging wp toch stoken. Thermostaat op 21
Binnen was het dan 20,5
Buiten 10
Maar zon komt op en dan is het zo 21
Dus stoken onzin
Advies: zomermodus niet gebruiken. En alleen stoken op thermostaat en verder wp uit ergens in voorjaar en pas aan in najaar als het nodig is
Mijn Wp draait op klok van 8.00 tot 21.00 bij aan

[ Voor 8% gewijzigd door nessio op 24-09-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
ocaj schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:40:
[...]

Welke range heb je ingesteld voor de ruimtetemperatuur-regeling?

Als daar een minimum van 35 ingesteld staat, dan gaat de ruimtetemperatuurregeling ook niet lager vragen. Daar zou je dus bijv. 25 als minimum in moeten stellen.

Zie ook de FAQ in de topic-start: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ja daar heb ik naar gekeken. Even uit mijn hoofd 25-35. Dat ging goed bij tBuiten >12 graden, maar dus rampzalig bij tBuiten <12 graden. Net zoals eigenlijk dus een vaste Ta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:45
Hallo, mijn aanbieder biedt me zowel een hydroboxunit aan met 300ltr boiler (PHR-M80Y-E set ) als een cilinderunit PCR-M80Y-300E.

Wat is de beste keuze met oog op de toekomst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
BaBoK schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:
Hallo, mijn aanbieder biedt me zowel een hydroboxunit aan met 300ltr boiler (PHR-M80Y-E set ) als een cilinderunit PCR-M80Y-300E.

Er is geen "beste keuze", maar het hangt ervan af wat je wilt.
Cilinder unit is mooier en compacter, maar door de beperkte breedte is de isolatiedikte ook beperkt. En omdat alles al vast ingebouwd is, heb je geen keuzevrijheid van componenten.
Bij een hydrobox heb je zelf de vrijheid om een beter geïsoleerd of groter SWW-vat uit te zoeken, en daarbij nog na te denken over een krachtig en qua vermogen regelbaar dompelelement om ooit je PV-overschot in te verbranden.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 23-09-2024 17:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

BaBoK schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:32:

Het voordeel als je de warmtepomp na 15-18 jaar wilt vervangen, kun je eventueel de boiler laten zitten…
Met een cilinderunit moet je deze compleet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:45
@DutchWing @Andrehj, ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Mijn voorkeur leek al te gaan naar de hydrobox en wordt nu toch wat meer versterkt.

Als je kijkt naar isolatie- en energieverlies, hoeveel verschil maakt de isolatiedikte daadwerkelijk uit? Men biedt me de TESY 300 liter aan icm met de hydrobox.

Toekomstige upgrades:
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft, hoe eenvoudig is het om bij de hydrobox een extra sww-vat te plaatsen?
Hoe eenvoudig is het om een krachtiger dompelelement te installeren voor het gebruik van overtollige zonne-energie?
Klopt mijn conclusie dat het hydrobox systeem optimaler kan profiteren van overtollige stroom als de salderingsregeling weg is?

Als ik kijk naar onderhoud en levensduur; hoe zit het met het onderhoud en de levensduur van beide systemen? Heeft een cilinderunit meer onderhoud nodig omdat alles geïntegreerd is, vergeleken met een hydrobox waar je componenten afzonderlijk kunt vervangen?
Is qua onderhoudkosten de hydrobox en cilinderunit vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
BaBoK schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:24:

Toekomstige upgrades:
Als de salderingsregeling wordt afgeschaft, hoe eenvoudig is het om bij de hydrobox een extra sww-vat te plaatsen?
Hoe eenvoudig is het om een krachtiger dompelelement te installeren voor het gebruik van overtollige zonne-energie?
Als je een losse boiler neemt, dan kan je er voor kiezen om er eentje te nemen met een deksel op de zijkant, en zo laag mogelijk, om een extra element te plaatsen, met een capaciteit naar jouw keuze. Als je krachtstroom hebt, dan is die mogelijkheid "eindeloos".
Klopt mijn conclusie dat het hydrobox systeem optimaler kan profiteren van overtollige stroom als de salderingsregeling weg is?
Ja dat lijkt me wel, gezien het bovenstaande; bij een cilinderunit ben je gebonden aan wat daar in zit, of kan. De hydro unit kan natuurlijk ook een upgrade krijgen van 2kW, naar een groter element, maar dan zit je vast aan de Mitsu prijzen, en bovendien is een element in de boiler efficiënter, want dáár wil je de warmte hebben, nog afgezien van de flexibiliteit.
Als ik kijk naar onderhoud en levensduur; hoe zit het met het onderhoud en de levensduur van beide systemen? Heeft een cilinderunit meer onderhoud nodig omdat alles geïntegreerd is, vergeleken met een hydrobox waar je componenten afzonderlijk kunt vervangen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mijn voorkeur leek al te gaan naar de hydrobox en wordt nu toch wat meer versterkt.

Als je kijkt naar isolatie- en energieverlies, hoeveel verschil maakt de isolatiedikte daadwerkelijk uit? Men biedt me de TESY 300 liter aan icm met de hydrobox.
In de specificaties staat hoeveel W warmteverlies zo’n vat heeft.

De vaten die ik meestal plaats zijn DEJONG WPS 300 liter en de OSO 300 liter vaten.
Toekomstige upgrades:
Je wilt uiteindelijk 2 in serie of parallel?
De OSO vaten hebben standaard een elektrisch element, die zou je eventueel in de hydrobox kunnen aansluiten. Of helemaal extern laten regelen doormidden van demotica.
Zowel de hydrobox als de cilinder unit hebben dezelfde functionaliteit.
Beide systemen hebben ongeveer even veel onderhoud nodig.
Beide systemen blijven onderdelen minimaal 12-15 jaar na laatste productie leverbaar.
Ook in de cilinderunit kun je onderdelen los bestellen en vervangen.

(Even de discussie hoe zinvol onderhoud is daar gelaten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 27-06 21:58
radeoxx schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:10:

Leesvoer:

Aanbod leverancier:

Specs afgiftesysteem:
21LPM

Ik ben er de afgelopen maanden totaal niet mee bezig geweest en komende maanden ligt de focus op een verbouwing afmaken. Onder andere nog de buitenunit nog op andere veren zetten, leiding trillingsdempers solderen en de koelleiding van 10 meter inkorten naar 4 meter.

Tot nu toe heeft de verwarming nog niet aangestaan en de afgelopen maanden is er dus alleen warm water gemaakt dat volgens mij wel goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Als je kijkt naar isolatie- en energieverlies, hoeveel verschil maakt de isolatiedikte daadwerkelijk uit?
In de specs van het vat staat het energieverlies in W (of kWh/24h), bij een temperatuurverschil van 45K. Bij een WP heb je meestal een lager temperatuurverschil, waardoor het energieverlies ook lager is.
Men biedt me de TESY 300 liter aan icm met de hydrobox.

Toekomstige upgrades:
Hangt ervan af hoe handig je bent en hoe goed je de componenten op elkaar hebt uitgezocht:
  • Het moet mechanisch passen. De meeste dompelelementen hebben 1.5" schroefdraad, dus het is handig als het vat dat ook heeft.
  • De inbouwlengte moet kloppen.
  • Het dompelelement moet onderin het vat zitten om dat vat lekker op te kunnen warmen.
  • De hydrobox heeft standaard geen relais voor het element, enkel een uitgang om zo'n relais aan te sturen. Je kunt dus je eigen relais plaatsen, en parallel daaraan evt nog een eigen relais om op commando van je eigen domotica stroom te verbranden.
  • Veiligheid tegen te hoge temperatuur door falende componenten is een groot aandachtspunt!
Ja, want je kunt gemakkelijker (buiten de besturing van Mitsubishi om) een dompelelement in het vat aansturen.
Ik zie weinig verschil. Nadeel van de cilinderunit is de extra circulatiepomp.
Verder hangt het onderhoud af van je geselecteerde vat, of dat van RVS is of niet. Meer info in het WP-faq topic.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:37
Ik ben me aan het inlezen m.b.t. Ecodan WPs, ter ondersteuning van een business case die ik voor mezelf aan het maken ben om van het gas af te komen.

Ik kijk naar 6kW versies voor R32 en R290. Ik zou verwachten dat de COP voor propaan beter is dan voor R32 maar uit de datasheets blijkt het tegenovergestelde:

code:
1
2
3
4
5
Tamb R32     R290   
 -7  3.2     3.0
  2  4.6     4.4
  7  6.2     5.8
 12  7.4     7.7

Het betreft hier de types ERST20D-VM2E + SUZ-SWM80 VA2 en ERPT20X-VM2E + PUZ-WZ60VAA. Hoe kan dit en ben ik misschien appels en peren aan het vergelijken?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cville hoeveel kW vermogen heb je nodig?
De PUZ-WZ60VAA produceert bij -7 met Ta 35 gr nog 6.2 kW warmte, vergeleken met 8.0 voor de SUZ-SWM80VA2. De laatste is dus wel een stukje zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 17:33:
[...]
Veiligheid tegen te hoge temperatuur door falende componenten is een groot aandachtspunt
Dit ging over een elektrisch element in het SWW vat om het PV overschot met COP=1 als warmte op te slaan.
Dat leek mij aantrekkelijk maar inderdaad ook wel een risico, want bij temp > 100 gr risico op een stoomexplosie (zoals hier, een tijdje geleden door jou gedeeld in het algemene L/W warmtepomp topic)? Of bedoelde je dat niet?

Je zou het heel simpel en lokaal moeten organiseren denk ik, hoe heb jij dit aangepakt? Of ga je dat later pas doen als de salderingsregeling weg is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:18:
[...]

Dit ging over een elektrisch element in het SWW vat om het PV overschot met COP=1 als warmte op te slaan.
Dat leek mij aantrekkelijk maar inderdaad ook wel een risico, want bij temp > 100 gr risico op een stoomexplosie (zoals hier, een tijdje geleden door jou gedeeld in het algemene L/W warmtepomp topic)? Of bedoelde je dat niet?
Beveiliging 1: Sensor die temperatuur doorgeeft en daarop afschakelen.
Beveiliging 2 (nog te programmeren): Maximale aantijd van het relais
Beveiliging 3: Thermostaat in het verwarmingselement.
Beveiliging 4: Overdrukbeveiliging in de inlaatcombinatie.
Dat geheel zou toch voldoende moeten zijn.
Je zou het heel simpel en lokaal moeten organiseren denk ik, hoe heb jij dit aangepakt? Of ga je dat later pas doen als de salderingsregeling weg is?
Maar ik ga dit idd pas gebruiken als ik mijn overschot niet meer goed kan verkopen. Voorlopig zit ik met 11.5 cent TLV tot juli 2027 nog wel even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:02:
@cville hoeveel kW vermogen heb je nodig?
De PUZ-WZ60VAA produceert bij -7 met Ta 35 gr nog 6.2 kW warmte, vergeleken met 8.0 voor de SUZ-SWM80VA2. De laatste is dus wel een stukje zwaarder.
Ik heb een gasverbruik van 1100m3 voor verwarming en volgens de Koevlaas formule komt dat overeen met een 5.7kW WP. Ik zal opnieuw kijken maar volgens mij staan ze beiden als 6kW WP's in de datasheets.

TOEVOEGING:
Ik kijk naar Prated in de datasheets. Is dat de juiste parameter? Bij de PUZ-WZ60VAA staat 6.0kW en bij de SUZ-SWM80VA2 6.6kW. Waar moet ik naar kijken?

[ Voor 14% gewijzigd door cville op 24-09-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@cville met dat benodigd vermogen zou ik niet voor de 80VA2 gaan, die is dan te zwaar. Het minimumvermogen is vrij hoog.
Ik zou dan kiezen tussen de PUZ-WZ60VAA of de SUZ-SWM60VA2.
In de topic start heeft Andrehj de vermogens mooi samengevat: max vermogen bij -7 of -10 (afhankelijk van waar je woont) en het minimumvermogen bij +12 zijn belangrijk.
De getallen die ik noemde kwamen overigens ook gewoon uit de databooks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:53:
[...]
Ik heb een gasverbruik van 1100m3 voor verwarming en volgens de Koevlaas formule komt dat overeen met een 5.7kW WP.
Overigens kom ik met de Koevlaas formule uit op 5.3, niet 5.7? :S Want 1100 * 8 / 1650 = 5.3.
Hier nog een nuttige post over de ontwerptemperatuur voor je systeem, kan variëren van -4 in Zeeland tot -10 in het oosten van NL.

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:36
EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:50:
Allen,

Mijn Mitsubishi PUZ-WM112 draait nu enkele maanden, uiteraard tot nu toe voornamelijk SWW.
Ben er erg tevreden over en zal wat later in het stookseizoen wel wat ervaringen delen. Maar voor nu een wat vreemde waarneming. Ik aarzel om het hier te posten, zo vreemd is het.
Ik heb een 3-fase en een 1-fase HW kWh meters geïnstalleerd. Voor de productie getallen vertrouw ik op de gegevens van de binnenunit (zie signature).
De algemene consensus op dit forum is dat de gegevens (verbruik en productie) van de binnenunit, niet erg betrouwbaar zijn.
In de analyse van mijn verbruiksgegevens heb ik echter iets vreemds ontdekt, en daar wil ik jullie deelgenoot van maken.

[Afbeelding]

In de tabel, kolom 2, voor de afgelopen perioden, maanden, halve maanden en een separate dag, het verbruik als geregistreerd door de HW meters (totaal dus CV, SWW, en legionella) vergeleken met het geregistreerde totale verbruik, zelfde periodes, van de Mitsubishi binnenunit, kolom 3. In de 4de kolom het verschil tussen deze twee sets, dit is aanzienlijk. In de 5de kolom staat het stand-by verbruik voor de gebruikte periodes.
Naast deze gegevens heb ik ook voor een tiental willekeurige dagen in die periode HW en ME verbruik vergeleken en zie hetzelfde patroon.
Ik kom tot de verleidelijke conclusie dat het verschil tussen de totale gerapporteerde verbruik van HW en ME binnen vrij nauwe bandbreedte gelijk is aan het stand-by verbruik over dezelfde periode (maand, halve maand en ook voor, de niet hier vermeldde geanalyseerde dagen).
Bizar toch, bestaat toeval?
De afwijking tussen ME en HW gegevens lijkt geen random afwijking, zoals je bij afrondingen en andere toleranties in de metingen van ME unit zou verwachten, maar systematisch wordt een flink groter verbruik geregistreerd, wat denk ik binnen de toleranties van beide sets metingen lijkt gelijk te zijn aan het stand-by verbruik. Statistisch verwacht je dit gedrag dus niet.
Ik aarzel om het op te schrijven, maar zou de binnenunit nog eens separaat het stand-by verbruik optellen bij de totale verbruiksgegevens, waar het stand-by verbruik uiteraard al inzit, en dus twee maal tellen.
Of toch toeval, maar dan wel voor alle door mij gemeten dagen en maanden.
Wie heeft een logischer verklaring?
Ik haal deze post nog eens naar voren. Er is helaas geen inzicht ontstaan in waarom de binnenunit systematisch (zo lijkt het mij) het basis/standby verbruik in de energie/verbruiks rapportage dubbel telt.
Ik heb de vraag doorgestuurd naar Alklima, en tot op heden geen respons gekregen.
Om de getallen nog eens wat robuuster te presenteren. Zie deze screenshot uit Melcloud van de data van 23/09.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLUTthKzwEDbyVTPtjipqEfMIsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFhRcy2l36gdD6HUlqjC3W4d.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij het door de ME binnenunit geregistreerde verbruik op een dag. 1.5 kWh voor SWW, wat goed overeenkomt met het verbruik dat ik eerder (in relatie tot historisch gasverbruik) vermeldde. Maar er is geen enkele verbruik voor verwarming geweest, en het vermelde verbruik, 1,4 kWh is dus het door de binnenunit vermelde basis verbruik van de electronica, 28W (data uit de HW kWh meter, en hier veelvuldig door tal van anderen gedeeld). Op een dag zou dit basisverbruik dus 0,68 kWh moeten zijn. Maar hier wordt het dubbele gerapporteerd. Kortom, zoals alle andere eerdere gegevens al aangeven: het basis verbruik, althans voor mijn PUZ, zit dubbel in de gerapporteerde verbruiksgegevens in Melcloud.
Jammer, de reputatie van deze systemen op dit gebied van energieverbruik is matig, maar volgens mij onnodig.
Ik ben blij met de HW kWh meters, en die zal ik gebruiken. Hoe nauwkeurig de productie gegevens zijn weet ik niet.
Heeft ie,and met een procon de vergelijking wel eens gemaakt tussen de ME data en de procon?
Anyway, zou wel goed zijn als Alklima of ME hier naar kijken en dit oplossen.
Tot nu is het angstvallig stil . . . .

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

@EVfan Gewoon een kWh meter met pulsuitgang verbinden met je binnenunit. Dan heb je ook nauwkeurige verbruiksdata in Melcloud en ben je van dit hele geouwehoer af. De meters van HW hebben zo'n uitgang, dus je hoeft enkel een draad te trekken, deze juist te verbinden en wat instellingen goed te zetten.
Een procon meet zelf niks, maar geeft enkel weer wat de binnenunit schat (of via pulsingangen doorkrijgt). Diezelfde gegevens stuurt de binnenunit ook naar Melcloud.
Daar zal dus geen verschil tussen zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 25-09-2024 14:52 ]

• EVfan
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:51:
@EVfan Gewoon een kWh meter met pulsuitgang verbinden met je binnenunit. Dan heb je ook nauwkeurige verbruiksdata in Melcloud en ben je van dit hele geouwehoer af. De meters van HW hebben zo'n uitgang, dus je hoeft enkel een draad te trekken, deze juist te verbinden en wat instellingen goed te zetten.
Een procon meet zelf niks, maar geeft enkel weer wat de binnenunit schat (of via pulsingangen doorkrijgt). Diezelfde gegevens stuurt de binnenunit ook naar Melcloud.
Daar zal dus geen verschil tussen zitten.
@Andrehj
Dank voor je bericht.
Ik heb al een kWh meter van HW, dus die verbruiksdata gebruik ik ook.
Wat dat betreft dus geen issue.
Mogelijk ben ik te principieel, en het gaat me niet om het probleem bij mijn installatie met een puls vanuit de kWh meter te corrigeren, wat gegeven de locatie van meterkast en binnenunit best een geklungel zou zijn. Maar als je zoveel betaalt voor een warmtepomp mag je toch verwachten dat deze fatsoenlijk het verbruik en de productie meet. En ik denk op basis van mijn metingen dat de vastgestelde systematische rapportage fout niet een ingewikkeld hardware probleem is, maar een simpele fout in de reporting software.
En daarmee beschadigt ME haar reputatie en bedot al haar klanten, ook al staat er dat de gegevens indicatief zijn.
Wat betreft de gerapporteerde productie, ik bedoelde niet de Procon, maar een warmtemeter, Kamstrup.
Excuus voor de verwarring.
Waar ik naar op zoek ben is het antwoord op de vraag: zijn er Tweakers die een gestructureerde meting hebben gedaan van de productie gegevens van de binnenunit en vergeleken met Kamstrup data.
Ofwel hoe betrouwbaar zijn de productie data van de binnenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:31:
Waar ik naar op zoek ben is het antwoord op de vraag: zijn er Tweakers die een gestructureerde meting hebben gedaan van de productie gegevens van de binnenunit en vergeleken met Kamstrup data.
Ofwel hoe betrouwbaar zijn de productie data van de binnenunit.
Elektrisch verbruik is bij elke warmtepomp geschat, want (v.z.i.w.) bouwt geen enkele fabrikant een kWh meter in. Mitsubishi doet het hier nog niet eens zo gek.
(Zo is er ook een fabrikant (Panasonic) die het elektrisch verbruik enkel in stappen van 200 (of 400?) W meet. Een verbruik van 999W wordt daardoor 800W in de berekening. Daarom komen de COP's daar ook altijd zo hoog uit...)

Thermisch is het ook niet meer dan een indicatie. Alleen al door het lage resolutie van de temperatuursensoren (van 0.5K) en het feit dat ze niet gepaired zijn, zal dat ook nooit beter worden. Ook hier doen andere fabrikanten het niet beter.
Bij een Kamstrup zijn die sensoren wel gepaired, en is de resolutie bovendien 0.01K. Als je dus nauwkeurig wilt meten moet je een energiemeter aanschaffen. Als het je alleen gaat om de indicatie dat het vandaag beter ging dan gisteren, dan is de interne weergave voldoende.

• EVfan
Andrehj schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:51:
[...]

Elektrisch verbruik is bij elke warmtepomp geschat, want (v.z.i.w.) bouwt geen enkele fabrikant een kWh meter in. Mitsubishi doet het hier nog niet eens zo gek.
(Zo is er ook een fabrikant (Panasonic) die het elektrisch verbruik enkel in stappen van 400W meet. Een verbruik van 1199W wordt daardoor 800W in de berekening. Daarom komen de COP's daar ook altijd zo hoog uit...)

Thermisch is het ook niet meer dan een indicatie. Alleen al door het lage resolutie van de temperatuursensoren (van 0.5K) en het feit dat ze niet gepaired zijn, zal dat ook nooit beter worden. Ook hier doen andere fabrikanten het niet beter.
Bij een Kamstrup zijn die sensoren wel gepaired, en is de resolutie bovendien 0.01K. Als je dus nauwkeurig wilt meten moet je een energiemeter aanschaffen. Als het je alleen gaat om de indicatie dat het vandaag beter ging dan gisteren, dan is de interne weergave voldoende.
Ok, dank voor je respons.
Vind het wel vreemd dat de afwijking van de ME verbruiksgetallen vergeleken met de gecertificeerde kWh meter gegevens, dag voor dag, week voor week en maand voor maand binnen enkele procenten gelijk is aan het basis verbruik.
Makes you wonder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:31:
[...]
En daarmee beschadigt ME haar reputatie en bedot al haar klanten, ook al staat er dat de gegevens indicatief zijn.
“Bedotten” zou ik het niet noemen, dat suggereert opzet. Het verbruik wordt bij jou juist te hoog ingeschat, waardoor je COP lager lijkt. Mitsubishi Electric heeft daarvoor geen enkele incentive.

Mijn Mitsubishi leek zoals eerder gerapporteerd dus alleen het standbyverbruik/basisverbruik van 0.3 kWh per dag niet mee te tellen in het elektrisch verbruik. Ergens snap ik dat ook wel vanuit de firma. Als gebruikers bijna niet hebben verwarmd in bijv april en mei, dan lijkt de COP daardoor opeens erg laag. Ik vermoed dat ze dan veel telefoontjes zouden krijgen.

Wat betreft de betrouwbaarheid van de warmteproductie gemeten door de Mitsu: o.b.v. data van mij en @Cranberry lijkt die per maand slechts zo’n 2-5% af te wijken ten opzichte van de Kamstrup, dat vond ik nog best meevallen. Zie deze post.

Overigens kan het een stuk slechter, zoals Andrehj al zei, zie bijv dit voorbeeld in het Pana topic. :P

• EVfan
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:14:
[...]

“Bedotten” zou ik het niet noemen, dat suggereert opzet. Het verbruik wordt bij jou juist te hoog ingeschat, waardoor je COP lager lijkt. Mitsubishi Electric heeft daarvoor geen enkele incentive.

Mijn Mitsubishi leek zoals eerder gerapporteerd dus alleen het standbyverbruik/basisverbruik van 0.3 kWh per dag niet mee te tellen in het elektrisch verbruik. Ergens snap ik dat ook wel vanuit de firma. Als gebruikers bijna niet hebben verwarmd in bijv april en mei, dan lijkt de COP daardoor opeens erg laag. Ik vermoed dat ze dan veel telefoontjes zouden krijgen.

Wat betreft de betrouwbaarheid van de warmteproductie gemeten door de Mitsu: o.b.v. data van mij en @Cranberry lijkt die per maand slechts zo’n 2-5% af te wijken ten opzichte van de Kamstrup, dat vond ik nog best meevallen. Zie deze post.

Overigens kan het een stuk slechter, zoals Andrehj al zei, zie bijv dit voorbeeld in het Pana topic. :P
@SebastiaanPs
Bedotten was hier niet bedoeld in de zin van kwaadaardige opzet bedoeld, maar meer als “indicatief betekent iets anders dan een vaste systematische fout”.
En je hebt gelijk, ME zou er goed aan doen de zaak niet beter voor te stellen dan het werkelijk is.
Voor jouw SUZ is de productie rapportage inderdaad prima, ik had dit eerder gelezen. Met 2-5% zou ik prima kunnen leven.
Helaas heb ik op basis van flow maal dT berekeningen en die vergelijken met de ME gerapporteerde productie tijdens SWW voor mijn unit grotere verschillen: 3,5 (flow) versus 2,7 (Melcloud) respectievelijk.
Toegegeven, slecht enkele metingen. En niet voor verwarmen.
Komende maanden maar eens systematische meting opzetten met HW verbruik en Melcloud productie (met en zonder basis verbruik te corrigeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan de data van Cranberry zijn van een PUHZ-SHW80YAA met ERST30C-VM2ED.

Overigens zou ik zeggen dat de warmtemeting van de Mitsu door de binnenunit moet worden gedaan, dat kan de buitenunit niet op een afstandje :)
Zie de mijne in mijn signature en die van Cranberry hierboven.

[ Voor 8% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-09-2024 17:34 ]

• EVfan
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:34:
@EVfan de data van Cranberry zijn van een PUHZ-SHW80YAA met ERST30C-VM2ED.

Overigens zou ik zeggen dat de warmtemeting van de Mitsu door de binnenunit moet worden gedaan, dat kan de buitenunit niet op een afstandje :)
Zie de mijne in mijn signature en die van Cranberry hierboven.
@SebastiaanPs
Oeps, ja je hebt gelijk, de Mitsu van Cranberry is inderdaad een PUHZ.
Maar meting door de buitenunit? Ik volg je niet helemaal.
De Melcloud data voor SWW heb ik vergeleken met berekening op basis van flow (26 lpm) maal dT (5 graden), en dat maal de tijdsduur van de SWW. Benadering, zeker, maar toch niet via de buitenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee dat moet dus door de binnenunit worden gemeten, misschien las je mijn post verkeerd?

Edit: de flow, Ta en Tr worden allemaal door de binnenunit gemeten. Dus de betrouwbaarheid van de door de Mitsu gemeten warmteproductie geldt voor onze binnenunits (niet de “SUZ”, dat refereert naar de buitenunit).

Overigens is het denkbaar dat de temp sensors voor Ta en Tr in de ene binnenunit beter zijn gepaired en gekalibreerd dan in de ander. Vandaar dat ik eerder onder de gebruikers hier wat meer data probeerde te verzamelen over warmteproductie gemeten door WP vs Kamstrup.

[ Voor 85% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-09-2024 19:55 ]

• EVfan
SebastiaanPs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:
Nee dat moet dus door de binnenunit worden gemeten, misschien las je mijn post verkeerd?

Edit: de flow, Ta en Tr worden allemaal door de binnenunit gemeten. Dus de betrouwbaarheid van de door de Mitsu gemeten warmteproductie geldt voor onze binnenunits (niet de “SUZ”, dat refereert naar de buitenunit).

Overigens is het denkbaar dat de temp sensors voor Ta en Tr in de ene binnenunit beter zijn gepaired en gekalibreerd dan in de ander. Vandaar dat ik eerder onder de gebruikers hier wat meer data probeerde te verzamelen over warmteproductie gemeten door WP vs Kamstrup.
@SebastiaanPs
Ah, snap de verwarring, meting inderdaad in de binnenunit, zal dus dat voor verschillende buitenunits het gedrag hetzelfde is, omdat de binnenunit dezelfde, met uiteraard component to component variation.

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Ik heb denk ik iets doms gedaan. Zoals je hier onder kan zien zit de extra pomp op de verkeerde plek. Ik heb twee verdelers, eentje voor de slaapkamer en eentje voor de woonkamer. De flow van de bovenste verdeler (die van de slaapkamer) is te laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYoA5V0tx67ERWXy-b9MGU-DMFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1V5BRlyFuMHfswnZC1mYjkd.jpg?f=fotoalbum_large

Nou heb ik geëxperimenteerd en als ik de externe pomp heel langzaam zet en de pop in de hydrobox op volle kracht zet dan krijg ik net genoeg flow in de bovenste verdeler.

Mijn vraag is - Hebben jullie nog tips of moet ik echt de toevoer van de bovenste verdeler na de pomp gaan aansluiten?

Tierelier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Haal die extrene pomp maar helemaal weg.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@jorisdekloris Wat @Naalroc zegt.
Wat was het idee achter die extra pomp?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
Denken jullie dat ik 28 groepen kan op alleen de flow van de interne pomp?

Tierelier

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
jorisdekloris schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:46:
hangt van de lengtes af wellicht. hier gaat het goed met 24 groepen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• jorisdekloris
Maar goed - Ik heb die pomp nu eenmaal.

Tierelier

• Naalroc
Maar daarom hoef je hem niet in te zetten, en helemaal niet op de verkeerde plek :X

• jorisdekloris
Dan laat ik hem gewoon uit en zal ik kijken of ik genoeg flow krijg op alleen de interne pomp. Dat hij op de verkeerde plek zit had ik al door :)

Tierelier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Dat lijkt me ook geen goed idee, want dan werkt die extra pomp alleen maar als een restrictie in je beneden circuit, en krijg je dáár dan juist te weinig flow. Laat hem meedraaien op een lage stand, als je hem er niet uit wilt halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@jorisdekloris
Meer groepen betekent juist een lagere weerstand en dus méér totale flow. De beperkende factoren voor de totale flow zijn diameter en lengte van leidingwerk naar verdelers, evt knietjes, diameter slangen vvw, lengte lussen vvw. Als dat goed is, dan zal je totale flow prima zijn. Per groep kan de flow wel wat lager zijn, sommigen hier hebben met veel groepen slechts 0.5 L/min per groep, maar dat kan prima voldoen.

Evt moet je de groepen met een korte lus of groepen van ruimtes die te warm worden wat knijpen, zodat je de juiste hoeveelheid warmte in elke ruimte krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-09-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:40:
Ik heb denk ik iets doms gedaan. Zoals je hier onder kan zien zit de extra pomp op de verkeerde plek. Ik heb twee verdelers, eentje voor de slaapkamer en eentje voor de woonkamer. De flow van de bovenste verdeler (die van de slaapkamer) is te laag.
Logisch, die pomp trekt alle flow naar beneden.
Mijn vraag is - Hebben jullie nog tips of moet ik echt de toevoer van de bovenste verdeler na de pomp gaan aansluiten?
Haal die pomp maar helemaal weg. Uit helpt ook al, want zo'n pomp is van binnen best open. Scheelt nog onnodig stroomverbruik ook.

De interne pomp trekt dat (bij voldoende dikke leidingen uiteraard) prima. Hier heb ik 28 groepen op alleen pomp van de binnenunit.

• jorisdekloris
Ik ga wel kijken hoeveel flow ik voor elkaar krijg met alleen de interne pomp. Het helpt vast ook niet dat 11 groepen bestaan uit muurverwarming met 10x1,3 speetube leidingen.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:46:
Diverse klanten met 20+ groepen verdeeld over diverse etages.
Allemaal werkt het naar tevredenheid :)

Uiteindelijk is het een kwestie van de flow balanceren over de verschillende verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:54:
Ik ga wel kijken hoeveel flow ik voor elkaar krijg met alleen de interne pomp. Het helpt vast ook niet dat 11 groepen bestaan uit muurverwarming met 10x1,3 speetube leidingen.
Het gaat niet alleen om de diameter maar om de totale weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-06 17:21
jorisdekloris schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:54:
Maar die groepen met dunne leiding hoeven niet per sé slecht te zijn. Die groepen zijn normaalgesproken korter, waardoor de totale weerstand van zo'n lus ongeveer gelijk ligt aan die in een groep met grotere diameter en lengte.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:03:
@cville met dat benodigd vermogen zou ik niet voor de 80VA2 gaan, die is dan te zwaar. Het minimumvermogen is vrij hoog.
Ik zou dan kiezen tussen de PUZ-WZ60VAA of de SUZ-SWM60VA2.
In de topic start heeft Andrehj de vermogens mooi samengevat: max vermogen bij -7 of -10 (afhankelijk van waar je woont) en het minimumvermogen bij +12 zijn belangrijk.
De getallen die ik noemde kwamen overigens ook gewoon uit de databooks.
Bedankt voor je reactie. Ik probeer er achter te komen of ik beter R32 or R290 kan nemen. Volgens de literatuur zou R290 een hogere COP moeten hebben maar dat blijkt niet uit de data die ik heb gezien. Hieronder de vergelijking tussen 3 systemen:

UPDATE: GRAFIEK VERWIJDERD VANWEGE FOUTE DATA; WORDT OPNIEUW GEPOST

De R290 systemen zijn niet als split unit verkrijgbaar maar ook als ik de 2 mono systemen vergelijk komt R32 er beter uit. Ik kan hier geen verklaring voor vinden in de literatuur. Ik meen zo goed mogelijk vergelijkbare systemen gekozen te hebben. Verder komt de COP data van het R32 mono systeem uit het databoek en van de andere 2 uit de energie labels. Ik kan van de PUZ-SWM60VAA geen energie label vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door cville op 27-09-2024 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:13:
[...]

Overigens kom ik met de Koevlaas formule uit op 5.3, niet 5.7? :S Want 1100 * 8 / 1650 = 5.3.
Hier nog een nuttige post over de ontwerptemperatuur voor je systeem, kan variëren van -4 in Zeeland tot -10 in het oosten van NL.
Je hebt gelijk. Ik heb eerst een ander gasverbruik gebruikt en gebruik nu het 5 jaar gemiddelde (1143m3). Volgens Koevlaas is het benodigde vermogen dan 5.54kW, afgerond dus 6kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:15:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik probeer er achter te komen of ik beter R32 or R290 kan nemen. Volgens de literatuur zou R290 een hogere COP moeten hebben maar dat blijkt niet uit de data die ik heb gezien. Hieronder de vergelijking tussen 3 systemen:
[Afbeelding]
Interessante vergelijking. Geeft het energielabel de COP voor verschillende Tb’s? Ik zou geneigd zijn om alles uit de databoeken te halen.
De R290 systemen zijn niet als split unit verkrijgbaar maar ook als ik de 2 mono systemen vergelijk komt R32 er beter uit. Ik kan hier geen verklaring voor vinden in de literatuur. Ik meen zo goed mogelijk vergelijkbare systemen gekozen te hebben. Verder komt de COP data van het R32 mono systeem uit het databoek en van de andere 2 uit de energie labels. Ik kan van de PUZ-SWM60VAA geen energie label vinden.
R32 mono heeft in jouw grafiek toch juist een lagere COP dan R290 mono, wat jouw verwachting zou bevestigen?

De vergelijking tussen R32 mono en R32 split is ook interessant. Er worden op het algemene L/W topic al jarenlang discussies gevoerd over monoblock vs split, wat is efficiënter? De data suggereren dat de split efficiënter is. Dat schrijft Mitsubishi Electric ook in één van hun brochures, waarbij zij vermelden dat dat vooral geldt voor langere afstanden tussen binnen- en buitenunit. Zie de screenshot hieronder (p14 in de link).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UcGfbW1FelYWH8Y5IOPJK6HAYC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnDR7VDejeTwkfn4ILYUFQ0i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 18:15:
Verder komt de COP data van het R32 mono systeem uit het databoek en van de andere 2 uit de energie labels. Ik kan van de PUZ-SWM60VAA geen energie label vinden.
Ik zou voor zo'n vergelijk eerst eens beginnen met data die allemaal dezelfde bron komt (en waar dus dezelfde meetmethode gebruikt is).
Nu heb je één uitgebreide grafiek, en twee halve, en bovendien komt de data van verschillende meetmethodes. Dat zegt dus niks en helpt je ook niet met je vergelijk.

Verder zou ik, om het vergelijk voor jezelf wat eerlijker en bruikbaarder te maken, de COP's vergelijken bij de vermogens die je ook daadwerkelijk nodig hebt of gaat gebruiken. Bij -10 zal dat max vermogen zijn, en afnemen naarmate de temperatuur stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 19:07:
[...]

Ik zou voor zo'n vergelijk eerst eens beginnen met data die allemaal dezelfde bron komt (en waar dus dezelfde meetmethode gebruikt is).
Nu heb je één uitgebreide grafiek, en twee halve, en bovendien komt de data van verschillende meetmethodes. Dat zegt dus niks en helpt je ook niet met je vergelijk.

Verder zou ik, om het vergelijk voor jezelf wat eerlijker en bruikbaarder te maken, de COP's vergelijken bij de vermogens die je ook daadwerkelijk nodig hebt of gaat gebruiken. Bij -10 zal dat max vermogen zijn, en afnemen naarmate de temperatuur stijgt.
Het is me eindelijk gelukt om ook het ontbrekende energielabel te vinden en zal later de grafiek updaten met uitsluitend data uit de energielabels (die meer een betere COP data bevatten dan ik in het databook kan vinden).

T.a.v. je tweede opmerking: ik heb de COP bij -7 graden en mijn ontwerptemperatuur is -8.7 graden. Ik wacht verder even tot ik de juiste data in 1 grafiek heb en zal de oorspronkelijke verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:39:
Het is me eindelijk gelukt om ook het ontbrekende energielabel te vinden en zal later de grafiek updaten met uitsluitend data uit de energielabels (die meer een betere COP data bevatten dan ik in het databook kan vinden).

T.a.v. je tweede opmerking: ik heb de COP bij -7 graden en mijn ontwerptemperatuur is -8.7 graden. Ik wacht verder even tot ik de juiste data in 1 grafiek heb en zal de oorspronkelijke verwijderen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er in die data uit de energielabels staat en in hoeverre die verschilt van het Databook. Kun je niet beide versies in je grafiek opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:45:
[...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er in die data uit de energielabels staat en in hoeverre die verschilt van het Databook. Kun je niet beide versies in je grafiek opnemen?
Goed punt, ik probeerde dit op te zoeken, maar ik vind in de energielabels COPs voor bijv “medium temperature applications” in “average climate conditions” in “part load” Link, zie bijv pagina 6. Ik zit wat in EU regulations te spitten ( |:( ) maar kan nog niet direct vinden met welk vermogen en welke Ta ze dan rekenen (dat moet je uiteraard weten om te kunnen vergelijken met de databooks).

@Andrehj @cville
Edit: gevonden!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOXRlIsvdbWUvqBy-2DlpxMQIZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kX75AtLlqzWa6wgh5uHV4Su.jpg?f=fotoalbum_large
Dus low temperature application is Ta 35 gr, medium (!) temperature application is Ta 55 gr _O-
Wie dat heeft bedacht???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NgX4hLUlnj2iWDBCAH8mxiB9o9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFxmP6dCJOkYaLIsar1qqDVz.jpg?f=fotoalbum_large
Wij zitten in “average climate conditions” lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRW1Dlmft2_8mLoKlCsD3mwwZ6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FspiWHgqtxlcGBUg0aEkReLH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lvzx4R7YMQqEfWzD11V6E906JzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JGg8Ohbzk9scLiRGYskMdgv6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4Od09RwfWwWSuigTfF-mSl9G2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPdSFc5wq6KYzALJGkqCMup9.jpg?f=fotoalbum_large

Dus reference design temperature -10.
Part load ratio Tb 12 gr = (12 - 16)/-26 = 0.15
Part load ratio Tb 7 gr = (7 - 16)/-26 = 0.35
Part load ratio Tb 2 gr = (2 - 16)/-26 = 0.54
Part load ratio Tb -7 gr = (-7 - 16)/-26 = 0.88

Voor Tb 7 en 12 gr moet je dus minimumvermogen gebruiken en Ta 35 gr. Voor Tb 2 gr heb je geen geschikte part load in de databook, maar met het minimumvermogen zit je nog het dichtst erbij. Voor Tb -7 gr nominaal of maximaal vermogen.

Voor mijn SUZ-SWM80VA2 kom ik dan op:
(databook vs energielabel, Ta 35 gr)
- Tb 12 gr: COP 5.84 vs 7.38
- Tb 7 gr: COP 4.98 vs 6.22
- Tb 2 gr: COP 4.17 vs 4.61
- Tb -7 gr: COP 2.90 vs 3.16

Die getallen van het energielabel haal ik niet hoor… En ik heb nog een lagere Ta dan 35 gr.

Link energielabel
Link EU regulations (zie o.a. p14 en p84)

[ Voor 67% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-09-2024 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
@Andrehj en @SebastiaanPs

Nadat ik geconstateerd had dat er fouten in mijn eerste grafiek zaten en nadat er gevraagd was om behalve de data uit de energie labels ook die uit het databook te gebruiken, heb ik een nieuwe grafiek gemaakt en het uitgebreide antwoord dat ik aan het schrijven was, weggegooid.

Uitgangspunten:
- voor de data uit de energielabels heb ik de condities "low-temperature application" en "average climate conditions" geselecteerd.
- voor de data uit het databook heb ik "Partload1" geselecteerd.
- in alle gevallen bij een watertemperatuur van 35 graden.

Ik zal de data morgen nogmaals controleren maar voorlopig komt er niet een echt coherent beeld uit, behalve dan dat in tegenstelling tot wat in de literatuur staat, R290 meestal een lagere COP heeft.

Ik hoor graag wat voor conclusies jullie trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3PHSgkSMKidVLGMqZyIoE5rddE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HIJMtCk5SvXU41gLeyMHX5KC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cville de sets zijn van de labels, de niet-sets uit de databooks, correct?

Enkele punten:
- Het is belangrijk om te beseffen dat het zwaartepunt bij Tb 7 gr ligt, daar heb je de meeste draaiuren.
- Partload1 is een vrij hoog vermogen: bij de PUZ-WZ60VAA met Ta 35 gr en Tb 7 gr is partload1 5.0 kW. Het minimumvermogen is 1.8 kW en max 7.2 kW. Stel je hebt bij Tb -10 een vermogen van 7 kW nodig, dan heb je bij Tb 7 gr zo’n 2.4 kW nodig en ligt het minimumvermogen hier dus dichter bij. Ik denk dus dat je voor Tb 7 en Tb 12 gr beter het minimumvermogen zou kunnen gebruiken.
- Bij alle drie de buitenunits geeft het energielabel bij mildere temperaturen een veel hogere COP aan dan het databook. Ik vermoed dat er voor de data in de energielabels een lagere Ta is toegepast bij mildere Tb, dat zou ook logisch en realistisch zijn. Die Ta 35 gr voor low temperature applications zal wel de temp zijn om het max vermogen af te geven. Ik kon dat nog niet vinden in die EU instructie maar dat document is ook zo enorm lang…
- De PUZ-WZ60VAA (R290) lijkt beter te presteren dan de SUZ-SWM60VA2 (R32) bij Tb 7 gr en hoger, maar slechter bij lage buitentemperaturen. Voor de “80” units is het weer net anders, daar presteert de R290 beter bij Tb 12 gr, gelijk bij Tb 7 gr en slechter bij Tb 2 gr en lager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@cville Je gaat de mist in op twee punten:
  1. Volgens jouw vergelijk is de PUZ-SWM60VAA een mono, maar dat klopt niet, het is een split. De PUZ-WM60VAA is de mono die je zoekt.
  2. Je vergelijkt een SUZ met een PUZ unit. De SUZ zit in een veel kleinere kast, wat negatief uitwerkt op het rendement.
Voor een eerlijk vergelijk zou je deze drie in dezelfde kast moeten vergelijken:
  • PUZ-WZ60VAA (R290 mono)
  • PUZ-WM60VAA (R32 mono)
  • PUZ-SWM60VAA (R32 split).
Dat zijn allemaal dik 6 kW 1-fase warmtepompen, geschikt voor verwarmen én koelen, in dezelfde behuizing.

Ik denk dat je dus nog even een derde versie van je grafiek moet maken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 28-09-2024 09:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technician-
cville schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 23:32:
@Andrehj en @SebastiaanPs

Nadat ik geconstateerd had dat er fouten in mijn eerste grafiek zaten en nadat er gevraagd was om behalve de data uit de energie labels ook die uit het databook te gebruiken, heb ik een nieuwe grafiek gemaakt en het uitgebreide antwoord dat ik aan het schrijven was, weggegooid.

Uitgangspunten:
- voor de data uit de energielabels heb ik de condities "low-temperature application" en "average climate conditions" geselecteerd.
- voor de data uit het databook heb ik "Partload1" geselecteerd.
- in alle gevallen bij een watertemperatuur van 35 graden.

Ik zal de data morgen nogmaals controleren maar voorlopig komt er niet een echt coherent beeld uit, behalve dan dat in tegenstelling tot wat in de literatuur staat, R290 meestal een lagere COP heeft.

Ik hoor graag wat voor conclusies jullie trekken.

[Afbeelding]
Mooie uiteenzetting maar wel heel theoretisch met data uit boeken.

Dat R290 een betere Scop zou hebben (op lagere temp) is marketing praat want dat is niet per definitie zo door de eigenschappen van het koudemiddel.
R32 is een energetisch iets gunstiger koudemiddel.
Anders hadden we r290’al wel jaren gebruikt.

De hogere rendementen die gemeld worden kloppen wel als je naar warmwater productie kijkt omdat (ook weer theoretisch) de propaan installatie bij hogere temperaturen met de compressor kan blijven verwarmen.
Ook bij hoog temp installaties geldt dit.

Kijk je puur naar verwarmen in (zeer) lage temp installaties, bijv met hele hoge dekking in vloerverwarming icm goede isolatie, dan zal R32 iets gunstiger draaien.

Maar veel hangt ook al van de kwaliteit van inverter, compressor, ec fanmotor en ontwerp.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:52
Andrehj schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:13:
Je vergelijkt een SUZ met een PUZ unit. De SUZ zit in een veel kleinere kast, wat negatief uitwerkt op het rendement.
Zelfs de SUZ versie 2 zie ik, die is nog kleiner dan de eerste versie.
Technician- schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:34:
Kijk je puur naar verwarmen in (zeer) lage temp installaties, bijv met hele hoge dekking in vloerverwarming icm goede isolatie, dan zal R32 iets gunstiger draaien.
Maar dat blijkt toch ook uit de grafieken van @cville? R290 zit in die grafieken bij temperaturen onder de 7 graden consequent onder de R32 versies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:03

BlueTooth76

Let the sun shine!

Over SUZ gesproken, deze is onlangs bij m'n 2e woning geplaatst (die ik verhuur aan m'n moeder).

Het is een hoekwoning uit 1972, standaard doorzon.

Kozijnen zijn in 2009 (boven) en 2019 (beneden) vervangen door kunststof met HR++. Buitenmuren hebben minimale isolatie, kruipruimte geen isolatie. Kruipruimte is ook maar deels bereikbaar vanaf het luik, dus er zou een extra luik gemaakt moeten worden. Er is een extra "funderingsmuur" in lengterichting onder de vloer waardoor je alleen onder de gang en bijkeuken (voorheen keuken) kan komen.

De woning heeft in 2022 een uitbouw met vloerverwarming gekregen (waar de nieuwe keuken is geplaatst), in het bestaande deel zijn alle radiatoren toen direct vervangen door Jaga met DBH en vanaf dat moment konden we met de oude CV-ketel direct testen of de woning klaar is voor een warmtepomp (vermogen en aanvoertemperatuur gelimiteerd).

De warmtepomp is een SUZ-SWM80VA buitenunit met een ERSD-VM2D binnenunit, dus deze kan aan de OP toegevoegd worden bij "2e woning".

Een SUZ-SWM60VA zou het ook wel gered hebben (1.100m3 aardgas per jaar) maar ze moduleren even ver terug en zo is het SWW vat wat sneller warm.

Het buffervat is in overleg in serie met de retour gekomen. Er zijn natuurlijk diverse oplossingen voor (met ieder hun eigen supporters op dit forum) maar we gaan het zo proberen. Het scheelt ook weer een pomp op deze manier. Het aansluiten was nog lastig omdat de aansluitingen wat ongelukkig zitten. Qua ruimte moest deze links in de kast en qua stevigheid moest hij achter op de muur.

De zijmuur is gips dus dat leek ons wat link met ruim 100 kilo aan gewicht. Uiteindelijk via de voorkant en wat bochten wel gekomen waar het moest zijn. Hadden we de draagsteunen wél op de zijmuur bevestigd, dan was hij een kwartslag gedraaid en kwamen de aansluitingen wat handiger uit (rechts). Maar het is wat het is ;)

Ben er verder zeer content mee, de installateur (die ook m'n warmtepomp thuis heeft geïnstalleerd in 2018) heeft het prima opgelost zo. We konden ook nog via het kozijn omhoog om die buizen aan de voorkant uit het zicht te krijgen maar dat is een hoop extra buis en bochten voor wat slechts wat cosmetisch winst.

Er zit ook nog een nieuwe bypass in het systeem, momenteel op zo'n 350mbar afgesteld.

Omdat de buitenunit achter in de tuin is geplaatst kwamen we op ~22 meter koelleiding waardoor er nog zo'n 240 gram R32 koelmiddel bij moest (12 meter x 20 gram).
De strater kwam bij het graafwerk nog een betonplaat en een oude fundering tegen van een bloembak en een schuurtje maar heeft dat keurig opgelost. Tevens een grindbakje aangelegd.

De schutting grenst aan een overpad (in eigendom) en daarnaast is geen bebouwing binnen 50 meter dus aan die kant geen overlast.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6AIC0Xa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qY8b5o6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/896Ov81.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Rcm0hdf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XoSmUra.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9VML54K.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-09-2024 10:57 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• cville
@cville Je gaat de mist in op twee punten:
  1. Volgens jouw vergelijk is de PUZ-SWM60VAA een mono, maar dat klopt niet, het is een split. De PUZ-WM60VAA is de mono die je zoekt.
  2. Je vergelijkt een SUZ met een PUZ unit. De SUZ zit in een veel kleinere kast, wat negatief uitwerkt op het rendement.
Voor een eerlijk vergelijk zou je deze drie in dezelfde kast moeten vergelijken:
  • PUZ-WM60VAA (R32 mono)
Dat zijn allemaal dik 6 kW 1-fase warmtepompen, geschikt voor verwarmen én koelen, in dezelfde behuizing.

Ik denk dat je dus nog even een derde versie van je grafiek moet maken ;)
Ik ben overnieuw begonnen maar zie dat de PUZ-WM60VAA niet meer verkrijgbaar is en er is ook geen energielabel meer te downloaden. Waarschijnlijk ben ik daarom naar de SUZ uitgeweken. Heb je een alternatief?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-06 17:21
SebastiaanPs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:21:

Enkele punten:
- Het is belangrijk om te beseffen dat het zwaartepunt bij Tb 7 gr ligt, daar heb je de meeste draaiuren.
Dat zou je denken, maar dat klopt niet helemaal.

Het belangrijkste is het produkt van aantal draaiuren en opgenomen vermogen.
Uiteindelijk bepaalt dat je verbruik.

En het zou best eens kunnen zijn, dat dat het hoogste is bijv. bij +5 of +3 °C.

Ik heb het niet gecontroleerd voor deze temperaturen, maar ik wil alleen maar zeggen dat niet uitsluitend het aantal draaiuren bij een bepaalde temp. van belang is.

Zwerius Kriegsman

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7T1lCgpiqPcHtQSTa1uoQNyN_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OFxaxNhbGvKxaR0hfL12xwGi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgnsG0u7NyvXDEif04XM0xRNGSY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RgZMBSfytv53zuZC37k8Ln36.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXNGX4vHgQAA9-jP9KKarAUXaZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H033QUNtw1nBhWlBi476cXLf.png?f=fotoalbum_large

Het valt op dat de warmtepomp, soms bijna dagelijks, 5 minuten in verwarmingsmodus gaat terwijl er geen actuele verwarmingsvraag is.

Zojuist ook weer 5 minuten (exact) aangeweest. Gisteren zowaar 15 minuten en de dag ervoor 5 minuten. Vreemd genoeg zijn het altijd exacte minuten, dus het lijkt erop dat ie een bepaald programma afloopt.

Is dit normaal gedrag?

[ Voor 32% gewijzigd door Breud op 28-09-2024 13:07 ]

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

• cville
SebastiaanPs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 07:21:
Correct; in de nieuwe (nog te publiceren grafiek) staat dit in de legenda.
Enkele punten:
- Partload1 is een vrij hoog vermogen: bij de PUZ-WZ60VAA met Ta 35 gr en Tb 7 gr is partload1 5.0 kW. Het minimumvermogen is 1.8 kW en max 7.2 kW. Stel je hebt bij Tb -10 een vermogen van 7 kW nodig, dan heb je bij Tb 7 gr zo’n 2.4 kW nodig en ligt het minimumvermogen hier dus dichter bij. Ik denk dus dat je voor Tb 7 en Tb 12 gr beter het minimumvermogen zou kunnen gebruiken.
- Bij alle drie de buitenunits geeft het energielabel bij mildere temperaturen een veel hogere COP aan dan het databook. Ik vermoed dat er voor de data in de energielabels een lagere Ta is toegepast bij mildere Tb, dat zou ook logisch en realistisch zijn. Die Ta 35 gr voor low temperature applications zal wel de temp zijn om het max vermogen af te geven. Ik kon dat nog niet vinden in die EU instructie maar dat document is ook zo enorm lang…
Waardevolle observaties; mijn dank daarvoor. De Mitsu documentatie vind ik ook problematisch; er staat onvoldoende bij onder welke condities de waardes gelden en ik kan b.v. in het databook geen definitie van Partload1 vinden. Ik heb nu een grondig gecontroleerde grafiek maar zonder een R32 mono (zie mijn vorige post). Als ik die niet vind, publiceer ik hem wel met alleen de R32 split en de R290 mono.
- De PUZ-WZ60VAA (R290) lijkt beter te presteren dan de SUZ-SWM60VA2 (R32) bij Tb 7 gr en hoger, maar slechter bij lage buitentemperaturen. Voor de “80” units is het weer net anders, daar presteert de R290 beter bij Tb 12 gr, gelijk bij Tb 7 gr en slechter bij Tb 2 gr en lager.

cville schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:29:
Ik ben overnieuw begonnen maar zie dat de PUZ-WM60VAA niet meer verkrijgbaar is en er is ook geen energielabel meer te downloaden.
Dat zegt Alklima inderdaad. Maar in het buitenland kun je die nog gewoon kopen, zoals hier:
https://www.breeze24.com/...rmepumpe-aussengeraet-r32
Waarschijnlijk ben ik daarom naar de SUZ uitgeweken. Heb je een alternatief?
Nee, maar de SUZ (split) is geen alternatief voor de WM60VAA, want dat is een monoblock.

Andrehj schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:42:
[...]
Nee, maar de SUZ (split) is geen alternatief voor de WM60VAA, want dat is een monoblock.
Tenzij je er nog niet uit bent of het een split of monoblock moet worden en je dat deels wil baseren op eventuele verschillen in efficiëntie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:47:
Tenzij je er nog niet uit bent of het een split of monoblock moet worden en je dat deels wil baseren op eventuele verschillen in efficiëntie :)
Dat klopt, maar het ging hier om de grafiek van @cville . Daar zou de PUZ-SWM60VAA al als eerlijk vergeleken split moeten staan.
Dan kun je ook nog de SUZ toevoegen, maar die heeft nogal een andere behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:07:
[...]
De Mitsu documentatie vind ik ook problematisch; er staat onvoldoende bij onder welke condities de waardes gelden en ik kan b.v. in het databook geen definitie van Partload1 vinden.
De Mitsu’s hebben de beste documentatie en tabellen van alle warmtepompen zo ongeveer :)
Alleen de Remeha Elga Ace en de Toshiba hebben ongeveer even uitgebreide databooks.
Verder heeft Mitsubishi Electric ook een aantal modellen laten testen door Kiwa, zie bijv hier de kwaliteitsverklaring van de SUZ-SWM60VA2. Panasonic heeft dat volgens mij ook laten doen, maar de meeste andere merken niet.

Wat betreft partload1: in de eerdere versies van de databooks had je van laag naar hoog vermogen: min, mid, nominaal, max. Mid heet nu partload 2, nominaal heet partload 1 (de data zijn hetzelfde). Nominaal vond ik zelf inderdaad een wat verwarrende term, want voor mij suggereerde dat het vermogen waar de WP het vaakst op draait, maar dat is niet zo. Nominaal ofwel partload1 is ~ 80 a 90% van het max vermogen. Je kunt het zien aan het aantal kW’s in het databook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cville
@SebastiaanPs , @Andrehj

Hierbij de verbeterde grafiek. Ik heb geen energielabel voor de R32 mono en die data ontbreekt dan ook. Deze grafiek ziet er veel coherenter uit. Op basis van deze data concludeer ik dat R32 meestal efficiënter is dan R290. Ik weet niet of de verschillen tussen de R32 mono en split erg significant zijn; mij lijkt van niet. Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan en waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPmqRVkeYsQf5hBfayaaxforgBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qxIb8ZhXpL22yM1cy6Hrz5aH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@cville _/-\o_ Ik denk dat we inderdaad wel mogen concluderen dat er in de praktijk geen verschil zit tussen mono en split en dat R290 bij alles onder de 7 graden een stuk slechter presteert dan R32.

Voor de verdere voor- en nadelen van mono en split verwijs ik naar het hoofdstuk daarover in de WP FAQ.
Ik denk niet dat we die discussie hier nogmaals hoeven te voeren.

[ Voor 57% gewijzigd door Andrehj op 28-09-2024 14:59 ]

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 13:42:
[...]

Dat zegt Alklima inderdaad. Maar in het buitenland kun je die nog gewoon kopen, zoals hier:
https://www.breeze24.com/...rmepumpe-aussengeraet-r32

[...]

De PUZ-WM50 VHA staat bij hun op voorraad en de 85 is te bestellen, de 60 staat er niet (meer) bij inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
Andrehj schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:14:
@cville _/-\o_ Ik denk dat we wel mogen concluderen dat er in de praktijk geen verschil zit tussen mono en split en dat R290 bij alles onder de 7 graden een stuk slechter presteert dan R32.
Eens, en dat laatste is niet wat de literatuur suggereerde en dat was de oorspronkelijke trigger voor deze puzzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
  • PUZ-WM60VAA (R32 mono)
Zelf in de databooks graven is nuttig en geeft inzicht, maar als je de efficiëntie van modellen wil vergelijken, dan zou je ook kunnen zeggen: de EU heeft het werk al voor mij gedaan. Na het lezen van dat EU document denk ik: die energielabels zijn zo gek nog niet, best mooi opgezet en berekend. Een soort modellering van een verwarmingsseizoen volgens specifieke standaarden, de methode kun je hier nalezen.

Als je de EU energielabels van deze modellen vergelijkt dan vind je het volgende: zie onder.
Voor de PUZ-WM60VAA kon ik geen energielabel vinden. Ik heb de SUZ-SWM60VA2 toegevoegd, ook al heeft deze inderdaad een andere behuizing.

Seasonal space heating energy efficiency
  • PUZ-WZ60VAA (R290 mono) 179%
  • PUZ-WM60VAA (R32 mono)-
  • PUZ-SWM60VAA (R32 split)185%
  • SUZ-SWM60VA2 (R32 split)189%
Water heating energy efficiency (dus SWW):
  • PUZ-WZ60VAA (R290 mono)120%
  • PUZ-WM60VAA (R32 mono)-
  • PUZ-SWM60VAA (R32 split)130%
  • SUZ-SWM60VA2 (R32 split)128%
Energielabels:De seasonal space heating energy efficiency is grofweg geproduceerde warmte / consumptie primaire energie:
Seasonal Space Heating Energy Efficiency (ηs,h) – ratio between the space heating demand for reference heating season, supplied by a space heater and the annual primary energy consumption required to meet this demand.

The equation for calculating ηs,h corresponds to section 8.2 of BS EN 14825:2018:

(1) ηs,h= SCOP/CC -F1

Seasonal Space Cooling Energy Efficiency (ηs,c) – ratio between the space cooling demand for reference cooling season supplied and annual primary energy consumption required to meet that demand, as defined BS EN 14825:2018.

The equation for calculating ηs,c corresponds to section 5.2 of BS EN 14825:2018:

(2) ηs,c= SEER/CC -F1

Primary energy consumption for electricity usage is obtained using Conversion Coefficient (CC), known also as Primary Energy Factor, equal to 2.5, as defined by Ecodesign Commission Regulation (EU) 813/2013.

Correction factor (F1) is a correction that accounts for a negative contribution to the seasonal space heating energy efficiency of heaters due to adjusted contributions of temperature controls, equal to 3% (BS EN 14825:2018).
Edit: wellicht ten overvloede, maar alle bovenstaande getallen dus voor average climate low tempetature applications :)

Pagina: 1 ... 133 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero