Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Blackraven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:37:
[...]

Is de DHW Max temp drop overschrijfbaar dan?
Ik zie hem alleen als sensorwaarde terugkomen.
als je het automatisch wil doen, moet je het via de sww setpoint doen, die andere is idd niet aan te passen via cn105.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Andrehj schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:24:
[...]

Dat klopt, maar hoe weet je vooraf precies wanneer het warmste moment van de dag is? Meestal weet je dat pas achteraf.

Daarom mijn 13 u. Dan staat de WP nog in de zon (staat aan een zuidoostgevel) en is het rond de WP (gemiddeld) dus het warmst van de dag, en bovendien is de PV-opbrengst dan maximaal.
Excuses, ik gebruik toch ook zonnekracht. Ik gebruik de add-on 'Forecast.solar' en dan specifiek 'power_highest_peak_time_today' (It also provides sensors that will tell you at which date & time your peak production will be (for today and tomorrow)). Dus hij is wel variabel bij mij.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
Blackraven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:37:
[...]

Is de DHW Max temp drop overschrijfbaar dan?
Ik zie hem alleen als sensorwaarde terugkomen.
Ja, kun je instellen op de controller.

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
Miezie schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:23:
[...]

Ja, kun je instellen op de controller.
Ja, dat wist ik, ik bedoelde remote via de ESP O-)
Ik haal de topics wel eens wat door elkaar ;)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:24:
[...]

Was wel echt een stelletje Koekenbakkers met de hoofdletter K hè…
Is het dan niet beter om al die koudemiddelleidingen preventief te vervangen? Zo red je de buitenunits/compressors nog en voorkom je dat die F-gassen in de atmosfeer komen.
Het is een beetje een kosten-baten dingetje…

Vervangen van de koelmiddelleidingen is geen goedkope opgave, je bent al snel een halve tot een hele dag bezig met 2 man ivm de schoorsteenkap en doorvoeren koelleidingen.
Je hebt een hoogwerker met knikarm en wat rijplaten nodig, prijzen lopen snel op richting de €750,- (als het niet meer is)
Benodigd materiaal even rekening houden met minimaal €200,- zou er gelijk een meetpunt binnen + droogfilter tussen plaatsen.

Je krijgt vanuit de leverancier NL geen ondersteuning op Factory Zero installaties.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-06 20:14
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:58:
[...]

Is afhankelijk van het feit of DHW opladen op normaal of groot staat.

SWW setpoint kijkt bij:
Normaal naar THW5A
Groot naar THW5B
ik vond deze interessante post van @DutchWing terug. Mijn vrouw heeft zojuist een bad genomen en mijn THW5A thermistor leest 40 graden en THW5B leest 28 graden.

Ik heb SWW setpoint of 47 graden met een drop van 10 graden. DHW opladen staat op normaal. SWW staat op ECO modus. Het display laat een temperatuur van 28 graden zijn, conform THW5B.

Ik vroeg me al een tijd af waarom de SWW run niet werd gestart, maar dit ligt dus aan de DHW opladen stand en kijkt nu dus naar de temperatuur midden in het vat.

Ik twijfel nu alleen wat efficienter is qua verwarmen en wat beter voor de COP zou zijn.
In principe zit er nog genoeg warm water in het vat voor douchen en wellicht zelfs nog een bad, gebaseerd op basis van de thermistor temperatuur THW5A.
Beter om de SWW run te starten zodra THW5A pas het SWW setpoint heeft bereikt of switchen naar DHW opladen 'groot' en nu de SWW run starten?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Normaal is zuiniger qua cop, groot heb je meer douche capaciteit omdat hij eerder begint te verwarmen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Breud schreef op donderdag 12 september 2024 @ 19:49:
Ik twijfel nu alleen wat efficienter is qua verwarmen en wat beter voor de COP zou zijn.
Daar hoef je niet over na te denken, want dat is al lang voor jou gedaan. Is het onbetwist het efficiëntst als het water in je SWW-vat zo koud mogelijk is bij het begin van de SWW-run. De hoogste sensor gebruiken dus.
Dit staat uitgebreid uitgelegd (samen met nog veel meer tips voor zuinig SWW) in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Ik vind die ECO stand voor SWW niet zo ECO. Mijn COP voor SWW vind ik wat teleurstellend, 3.40 in juni bijv.

Sindsdien aangepast: setpoint 48 gr met drop 14 gr, nog geen gil gehoord. Verder de pompstand tijdens de SWW run van 4 naar 5, daarmee nu een flow van 22 L/min, dat moet een iets lagere dT geven - wellicht helpt het een beetje.

Zou het met een vermogenskabeltje beter gaan (kan niet bij mijn SUZ)? Scheelt weinig: volgens de tabel COP bij Ta 50 gr en Tb 12 gr op max vermogen 3.36, versus 3.79 op mid vermogen.

Wat wel echt zou helpen is de SWW run op het warmst van de dag, Ta 50 gr bij Tb 15 gr geeft een COP van 3.67 versus 2.77 bij Tb 7 gr. Maar dan moet ik toch een keer gaan knutselen met de aansturing, weinig tijd voor. Toch maar even wachten op de nieuwe versie van MELCloud die er dit jaar moet komen…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

SebastiaanPs schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:32:
Ik vind die ECO stand voor SWW niet zo ECO. Mijn COP voor SWW vind ik wat teleurstellend, 3.40 in juni bijv.

Sindsdien aangepast: setpoint 48 gr met drop 14 gr, nog geen gil gehoord. Verder de pompstand tijdens de SWW run van 4 naar 5, daarmee nu een flow van 22 L/min, dat moet een iets lagere dT geven - wellicht helpt het een beetje.

Zou het met een vermogenskabeltje beter gaan (kan niet bij mijn SUZ)? Scheelt weinig: volgens de tabel COP bij Ta 50 gr en Tb 12 gr op max vermogen 3.36, versus 3.79 op mid vermogen.

Wat wel echt zou helpen is de SWW run op het warmst van de dag, Ta 50 gr bij Tb 15 gr geeft een COP van 3.67 versus 2.77 bij Tb 7 gr. Maar dan moet ik toch een keer gaan knutselen met de aansturing, weinig tijd voor. Toch maar even wachten op de nieuwe versie van MELCloud die er dit jaar moet komen…
Setpoint 45 en drop 7

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Ha! je bent nog niet geveld door de legionella dus ;)
Kan ik ook eens proberen. Eerder had ik 48 met drop 10, had het idee dat 48 met drop 14 een betere COP gaf. Eerst maar eens wachten tot ik over een dag of 4-5 het hete water van de legionellarun van gisteren erdoorheen heb gejast 8)7

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:32:

Ik draai met 48 en drop 14, en druk daarbij om 13 uur op de (virtuele) knop "nu SWW maken" als het water onder de 39 graden is.
Helaas werkt dat met een SUZ wat minder omdat die dan vol gas (niet ECO) SWW gaat maken. Daar heb ik met de 75% begrenzing geen last van.
Met deze instellingen haalde ik in juli COP 3.95 en in augustus 3.97. Dat is inclusief de stroom die de compressor voor de tweewekelijkse legionellacyclus gebruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Andrehj schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:12:
@The Source
Jammer dat het zo gelopen is, meestal gaat het een stuk soepeler.
Ik begrijp niet dat je een buffervat koopt (voor €2250, wat ook nog eens extreem duur is) terwijl je dat niet wilt. Jij bent toch de opdrachtgever?
En die 16k, was dit in- of exclusief subsidie?
SWW naar 60 graden verwarmen is extreem inefficiënt. Bovendien lukt dat meestal niet op de compressor, dus dan gaat je WP het elektrisch element inschakelen. Ik zou dat voorlopig even bij de 50 met drop 10 laten.

Om je SWW vooral op PV te laten draaien zijn er veel trucs. Je kunt het met een timer in de WP doen (en dus alleen tussen bijvoorbeeld 11 en 18 u SWW toestaan), maar dan gaat de WP ook altijd om 11u een SWW-run doen, terwijl dat vaak niet nodig is.
Ik doe het daarom anders: Ik laat SWW altijd toe, met een drop naar zelfs 34°C (gaat goed omdat het water bovenin dan nog warmer is), maar druk via domotica op de knop "nu SWW maken" als het SWW om 13 uur (maximale PV) onder de 39 graden is.
Hierdoor combineer ik maximaal rendement met maximale betrouwbaarheid, want ook als mijn scripts niet zouden werken blijft SWW het gewoon doen.

Verder eens met de tips hierboven. Besteed een paar dagen aan het grondig lezen van dit topic. Dan zit je er goed in en is het merendeel van je vragen al beantwoord.

Dan over Melcloud: Er schijnt een grote update van dit platform aan te komen, want ook bij Mitsubishi was al doorgedrongen dat het nogal gedateerd is.
Maar ook zonder de Melcloud apps is het nog nuttig, want voor de meeste domotica systemen (bijvoorbeeld Home Automation of Domoticz) zijn er plugins of extensies voor beschikbaar, zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" voor meer info. Je had de adapter dus niet direct hoeven retourneren.
10130 voor apparaat
2250 installatie (12m koelleiding)
980 buffervat (was 2250)
2702 vloerverwarming aansluiting en leidingen naar binnen unit (8m)
100 stoep terug leggen
100 grindbak'
200 groepen
===========
16462 totaal
4750 subsidie (2850 + 1900 2de helft van zolder isoleren binnen jaar)
----------
11712 incl btw totaal
Dus het valt nog mee...

Dank je voor alle tips, al iets ander ingesteld maar ik moet de monitoring nog 100% in orde krijgen (werkt in HA, maar wil het graag in Homey hebben :) )

Ik heb nog gas voor koken, dus dat wil ik er ook zo snel mogelijk uit hebben dat ik 100% van gas af ben, maar moet ik nog kijken hoe ik een aparte groep bij mijn kooktoestel krijg :)

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 13-09-2024 22:13 ]

The Source schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:12:
10130 voor apparaat
2250 installatie (12m koelleiding)
980 buffervat (was 2250)
2702 vloerverwarming aansluiting en leidingen naar binnen unit (8m)
100 stoep terug leggen
100 grindbak'
200 groepen
===========
16462 totaal
4750 subsidie (2850 + 1900 2de helft van zolder isoleren binnen jaar)
----------
11712 incl btw totaal
Dus het valt nog mee...
Eigenlijk 13615 dus. Want de subsidie voor de isolatie van de zolder aftrekken van de prijs van je WP is wel heeeel erg creatief boekhouden... :)

• The Source
Zonder 2de maatregel in een jaar wat bij mij de waterpomp is had ik dat bedrag niet meer gekregen. Anyway het is wat het is nu zo efficiënt mogelijk draaien zodat het zo snel mogelijk terug verdient is. Ben ook benieuwd naar deze winter hoe warm alles gehouden kan worden. Ik merk al dat douche water iets kouder is bij dezelfde stand van de kraan, scheelt paar graden.

• xoror
  • Niet online
Temp hangt af van sww vat temp op dat moment. Tenzij je een mengkraan heb die daar rekening mee houdt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb de data van de nieuwe R290 packaged units toegevoegd aan de TS, inclusief een link naar het nieuwe Databook V6.0 (onder documentatie) waarin de specs van deze warmtepompen staan.
Wat vooral opvalt is het grote modulatiebereik, vooral van de 8 kW versie. Die moduleert van 2.0 kW bij A12W25 tot 8.2 kW bij A-10W35. Daar kunnen veel andere fabrikanten nog een puntje aan zuigen.
Bovendien hebben deze warmtepompen, vergeleken met de R290 versies van andere fabrikanten, het grootste temperatuurbereik.

Verder valt op dat de COP's boven nul erg goed zijn, maar onder nul enorm inkakken, veel meer dan bij de vorige R410a en R32 modellen.
Zo zit mijn PUHZ-SW75YAA bij A-7W35 op max vermogen (8.4 kW) nog op een COP van 3.4, terwijl de PUZ-WZ80VAA dan bij 8.2 kW nog maar een COP van 2.28 haalt.

Geen idee of dat bij de concurrentie ook zo is.

Door de die lage COP bij strenge vorst in combinatie met het relatief hoge vermogen van 8.2 kW van de grootste versie is de maximale stroom maar liefst 22A, waardoor je deze WP met 25A moet afzekeren. Dat maakt deze wel een stuk minder geschikt voor een Nederlandse 3x25A aansluiting. Dit schreeuwt om een 3-fasen versie.

Dan valt op pagina A-3, A-58 en A-72 van het nieuwe databook op dat alle drie de warmtepompen de zelfde compressor gebruiken, maar dat de 8 kW versie eigenlijk twee warmtepompen in één is. Met een extra kleine fixed-frequency compressor om die extra 2 kW te genereren.
Een erg bijzondere constructie.

Overigens lijkt het daarmee wel mogelijk om die extra warmtepomp een eigen voeding te geven (zie schema op pagina A-58), waarmee de WP over twee fasen kan worden verdeeld.

[ Voor 48% gewijzigd door Andrehj op 14-09-2024 20:23 ]

Andrehj schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:27:
Ik heb de data van de nieuwe R290 packaged units toegevoegd aan de TS, inclusief een link naar het nieuwe Databook V6.0 (onder documentatie) waarin de specs van deze warmtepompen staan.
Wat vooral opvalt is het grote modulatiebereik, vooral van de 8 kW versie. Die moduleert van 2.0 kW bij A12W25 tot 8.2 kW bij A-10W35. Daar kunnen veel andere fabrikanten nog een puntje aan zuigen.
Bovendien hebben deze warmtepompen, vergeleken met de R290 versies van andere fabrikanten, het grootste temperatuurbereik.

Verder valt op dat de COP's boven nul erg goed zijn, maar onder nul enorm inkakken, veel meer dan bij de vorige R410a en R32 modellen.
Zo zit mijn PUHZ-SW75YAA bij A-7W35 op max vermogen (8.4 kW) nog op een COP van 3.4, terwijl de PUZ-WZ80VAA dan bij 8.2 kW nog maar een COP van 2.28 haalt.

Geen idee of dat bij de concurrentie ook zo is.
Heeft die PUZ-WZ80VAA een dubbele compressor? Weet iemand hoe dat zit?
Bij de *** 60VAA staat er een enkele compressor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofwAG_-25njOruCVWgktQBgey2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t3vmTXWAOZr9QWngfRPYJq0O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 20:20:
Heeft die PUZ-WZ80VAA een dubbele compressor? Weet iemand hoe dat zit?
Bij de *** 60VAA staat er een enkele compressor.
[Afbeelding]
Mij was precies hetzelfde opgevallen. Ik heb het uitgezocht en het hierboven (door een edit) net uitgelegd. ;)

Het publiceren van zo'n databook blijft toch een ontzettend pluspunt van Mitsubishi. Als je toch ziet hoeveel moeite je bij andere fabrikanten (Nefit, Itho of Remeha bijvoorbeeld) moet doen om dit soort data boven water te krijgen, dan laat Mitsubishi mooi zien hoe het ook kan.

[ Voor 29% gewijzigd door Andrehj op 15-09-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
nu enige tijd de melcloud icm home-assistant aan de warmtepomp hangt, vallen de volgende twee zaken op:

1) legionella run werkt niet

hier start wekelijks een legionella run om het water naar 60 graden te brengen. via een HA scriptje wordt +/- 15 voordat de run op zaterdag ochtend begint tijdelijk het SWW setpoint verhoogt naar 60.

De temperatuur van het water bereikt echter geen 60 graden. In HA zie ik dat gedurende de legionella run ook geen enkele reactie op de compressor (frequentie blijft 0).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mSi3Zs4C8zRP66q_bqNOsMOEzHc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BTUYi1TnHF0qdDGqPHBKcWH0.png?f=fotoalbum_large

Vreemd genoeg daalt de tank water temperatuur zelfs tijdens de legionella run en komt er zelfs nog een kleine SWW run achter de legionella run aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InihMoe4kO6lJDnR0PFgAdyOFoM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9QsgdBfQPMYCNpBfBPwxGSXT.png?f=fotoalbum_large

2) bijna dagelijks sprint de operations mode even op 'heating'. Gezien de huidige temperaturen is er nog geen warmtevraag in de woning. Iemand een idee waarom meerdere keren in de week (vaak maar enkele minuten) de verwarmingsstand wordt ingeschakeld? In het eerste screenshot is het te zien tussen 13:00 en 14:00uur met ook een kleine activiteit op de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Sven1234 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 20:47:
Voordat ik mijn nieuwe Panasonic PAW-A2W-RTWIRED op de in1 ingang ga aansluiten van mijn ERSD-VM2D, wil ik even checken of ik dat juist doe. De in1 ingang bestaat uit twee contacten, de thermostaat heeft er drie (R-C-T). In de Panasonic handleiding wordt aangegeven alleen de C en T te gebruiken. Klopt dat ook voor Mitsubishi? En maakt het nog uit welk contact bij in1 met C wordt verbonden en welke met T?

[Afbeelding]

Ik ben daarnaast ook benieuwd hoe de rest het onderhoud van zijn warmtepomp doet? Ik heb al meerdere beschrijvingen voorbij zien komen hoe je dat zelf kan doen en ik heb twee weken geleden het interne en externe filter schoongemaakt (kwam bijzonder veel troep uit, iets meer dan 1 jaar na installatie. Bij oplevering werd nog verteld dat de eerste 2 jaar geen onderhoud nodig was). Houden jullie het bij eigen onderhoud of komt er periodiek nog een monteur ivm met garantie?

Update: zie reactie Andrehj hieronder. De wp kijkt alleen of het contact doorverbonden is of niet en voor de Panasonic thermostaat moet dipswitch SW2-1 op on staan. Staat die nog op of, dan reageert de wp precies omgekeerd (aan als thermostaat uit zegt en uit als thermostaat aan zegt). Welke contacten van in1 je precies pakt voor C en T maakt dus niks uit (je kan ze prima omwisselen zonder gevolgen). De Panasonic thermostaat zelf is ook andersom in te stellen, dus als het systeem verkeerd om werkt, dan staat een van de twee nog niet goed.
Op welke manier stel je de wp in? Op compensatiecurve of ruimtetemperatuur? Klopt het dat de selectie kamer sensor op TH1 moet staan?

Mijn C aansluiting is behoorlijk beschadigd (zie foto’s). Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Hartelijk dank.

Gr Rens

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjPbeiaExhNqixDXm4Fgywr7Yak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9PG07U90tJpjFydL0d4JqlU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ADsKgI1o1enhVZi5V--gabc323U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MG8rLzv7Y4Xd0CNDL7HS9FKs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Varos schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:16:
[...]

Op welke manier stel je de wp in? Op compensatiecurve of ruimtetemperatuur? Klopt het dat de selectie kamer sensor op TH1 moet staan?
Ruimtetemperatuur regeling kan alleen met de PAR afstandsbediening van Mitsubishi.
Externe thermostaten moeten op Compensatiecurve (stooklijn) of doeltemperatuur (vaste watertemperatuur)

Selectie kamer sensor zet je op:
- Hoofdbediening bij externe thermostaat.
- RC 1° bij draadloze PAR afstandsbediening.

Edit:
Wat @Andrehj aangeeft klopt ook, ik doe altijd de losse PAR afstandbediening plaatsen. Dus stond er even niet bij stil…
Mijn C aansluiting is behoorlijk beschadigd (zie foto’s). Enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Hartelijk dank.

Gr Rens

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eventueel het schroefje + klemblokje uit het ene contact krijgen en overzetten. Welke thermostaat is dit?

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2024 17:39 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
DutchWing schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:41:
[...]

Ruimtetemperatuur regeling kan alleen met de PAR afstandsbediening van Mitsubishi.
Externe thermostaten moeten op Compensatiecurve (stooklijn) of doeltemperatuur (vaste watertemperatuur)

Selectie kamer sensor zet je op:
- Hoofdbediening bij externe thermostaat.
- RC 1° bij draadloze PAR afstandsbediening.

[...]

Eventueel het schroefje + klemblokje uit het ene contact krijgen en overzetten. Welke thermostaat is dit?
Dank je wel. Dit is de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud Aan je grafiek te zien heeft het setpoint omhoog doen niet echt gewerkt ?
Er is geen compressor activiteit, maar je ziet door temp drop wel dat de pomp loopt. Hij loopt pas op als de compressor even draait bij reguliere dhw. Draait alles op het element oid en is die niet aangesloten/uitgeschakeld ??

heb je geen logging van setpoint van dhw? en evt of booster aan staat ? Er lijkt niets te gebeuren behalve dat de pomp draait.

je zou zoiets moeten zien qua temp verloop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTgZL3g9XvuwwJEGRjkQvg7iAHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xNKNm0P9AMcQegM40jtUM8lX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 15-09-2024 15:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:41:
Dat klopt niet. Er zijn nog twee andere manieren:
1. door de bediening van de binnenunit af te halen en die in de woonkamer te plaatsen.
2. Door een losse temperatuursensor in de woonkamer te hangen.
Nr. 2 heb ik in 2020 een paar maanden zelf gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
Andrehj schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:33:
[...]

Dat klopt niet. Er zijn nog twee andere manieren:
1. door de bediening van de binnenunit af te halen en die in de woonkamer te plaatsen.
2. Door een losse temperatuursensor in de woonkamer te hangen.
Nr. 2 heb ik in 2020 een paar maanden zelf gebruikt.
Bedankt. Het werkt. Nu uitzoeken wat het beste is de compensatiecurve of vaste Ta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat is je afgiftesysteem en is dat nageregeld of niet? Hoe heb je afgelopen winter gedraaid?

Je kunt starten met een vaste Ta (de laagst mogelijke Ta zonder pendelen) en dan kijken bij welke buitentemperatuur dat niet meer voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
SebastiaanPs schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:55:
Wat is je afgiftesysteem en is dat nageregeld of niet? Hoe heb je afgelopen winter gedraaid?

Je kunt starten met een vaste Ta (de laagst mogelijke Ta zonder pendelen) en dan kijken bij welke buitentemperatuur dat niet meer voldoet.
Ik heb vloerverwarming op beide verdiepingen. 2 verdelers beneden en 1 boven. Slaapkamers zijn met een naregelaar die ik op een bepaalde temp in kan stellen en dan gaan ze open (enkel als de hoofdregelaar in de woonkamer ook aan staat).

Afgelopen winter heb ik op kamertemperatuur gedraaid. Ik heb daar geen gedetailleerde gegevens van deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:16:
@Breud Aan je grafiek te zien heeft het setpoint omhoog doen niet echt gewerkt ?
Er is geen compressor activiteit, maar je ziet door temp drop wel dat de pomp loopt. Hij loopt pas op als de compressor even draait bij reguliere dhw. Draait alles op het element oid en is die niet aangesloten/uitgeschakeld ??

heb je geen logging van setpoint van dhw? en evt of booster aan staat ? Er lijkt niets te gebeuren behalve dat de pomp draait.

je zou zoiets moeten zien qua temp verloop.
[Afbeelding]
dit laat mijn logging zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpt6XWMkdruOZzdlITxVrq83ylk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xZj4BsQFYKEEc4OJAOxRlLSQ.png?f=fotoalbum_large

ik heb de booster en immersion heater uitgeschakeld voor verwarming en SWW, nav van https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73022482 deze post van Dutchwing. Vreemd genoeg gaat de booster toch direct aan buj start van de legionella run en uit als de SWW begint.
ik zie dat door de erg inefficiente run SWW na de legionella, vaak tegen een COP van 0,45, de gemiddelde maandelijkse COP erg laag uitkomt (augustus was COP ongeveer 2 op basis van de melcloud data.

Ik vermoed hier een probleem met de installatie (dip switch verkeerd ingesteld?). Wat denken jullie ervan @xoror ?

[ Voor 3% gewijzigd door Breud op 16-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
ik gok dat je booster element niet is aangesloten/uitgeschakeld (als in groep staat uit in je binnen unit) :o Dat hebben we hier vaker gezien

Want de booster heater gaat aan meteen bij legionella (wat erg vreemd is als hij is uitgeschakeld voor sww).
Maar je temp gaat niet omhoog, alleen omlaag door menging. Hij gaat pas omhoog wanneer de compressor gaat werken. conclusie: je booster element doet niets, ook al wordt die aangezet door de ecodan

[ Voor 16% gewijzigd door xoror op 16-09-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Breud schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:21:
[...]

dit laat mijn logging zien:

[Afbeelding]

ik heb de booster en immersion heater uitgeschakeld voor verwarming en SWW, nav van https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73022482 deze post van Dutchwing. Vreemd genoeg gaat de booster toch direct aan buj start van de legionella run en uit als de SWW begint.
ik zie dat door de erg inefficiente run SWW na de legionella, vaak tegen een COP van 0,45, de gemiddelde maandelijkse COP erg laag uitkomt (augustus was COP ongeveer 2 op basis van de melcloud data.

Ik vermoed hier een probleem met de installatie (dip switch verkeerd ingesteld?). Wat denken jullie ervan @xoror ?
Dipswitch instellingen verwacht ik niet de oorzaak van de lage COP.
Wel het minimaal hogere vermogen i.c.m. een oudere model buitenunit. + de afwijking vanuit de interne meting.

Wat je kan doen is de circulatiepomp op stand 5 zetten (SWW) en de drinkwaterpomp op stand 3 voor maximale afgifte. Je krijgt wel iets meer turbulentie in het vat.

Booster heater zoals @xoror aangeeft is niet aangesloten of via de dipswitch hardhandig uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
xoror schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:34:
ik gok dat je booster element niet is aangesloten/uitgeschakeld (als in groep staat uit in je binnen unit) :o Dat hebben we hier vaker gezien

Want de booster heater gaat aan meteen bij legionella (wat erg vreemd is als hij is uitgeschakeld voor sww).
Maar je temp gaat niet omhoog, alleen omlaag door menging. Hij gaat pas omhoog wanneer de compressor gaat werken. conclusie: je booster element doet niets, ook al wordt die aangezet door de ecodan
@xoror bij jou lijkt de compressor tot SWW setpoint de legionella run te doen en daarna neemt de booster heater het over. Klopt die veronderstelling?

Bij mij gaat direct de booster vanaf de start legionella run aan, maar maakt geen enkele warm water. Ik laat maar een service monteur komen en kijken wat het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
DutchWing schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:39:
[...]

Dipswitch instellingen verwacht ik niet de oorzaak van de lage COP.
Wel het minimaal hogere vermogen i.c.m. een oudere model buitenunit. + de afwijking vanuit de interne meting.

Wat je kan doen is de circulatiepomp op stand 5 zetten (SWW) en de drinkwaterpomp op stand 3 voor maximale afgifte. Je krijgt wel iets meer turbulentie in het vat.

Booster heater zoals @xoror aangeeft is niet aangesloten of via de dipswitch hardhandig uitgezet.
@DutchWing ik heb een externe kwh meter voor de warmtepomp, maar over deze meter loopt het standby, SWW, verwarming en legionella run verbruik. Hoe bepalen jullie meer exact de SWW COP op basis van daadwerkelijk verbruik volgens de KWH meter? via melcloud heb ik de SWW warmteproductie in kwh uitgelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Breud dat klopt, je zou de grafiek van je Ta kunnen tonen. Ws zie je geen Ta toename zoals bij mij.
Bij mij doet de compressor het water tot 56c brengen, en van 56 naar 60 doet het booster element.
Je ziet de tank temp ook netjes stijgen tot en met 60c (laatste stuk is compressor uit en booster aan).

je zou eens kunnen kijken of de schakelaar gewoon niet op "Off" staat zoals hier
nightfall in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 24% gewijzigd door xoror op 16-09-2024 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Varos ik zit even jouw eerdere posts te lezen en zie dat je in een nieuwbouwhuis woont met overal vloerverwarming, twee zones als ik het goed begrijp: woonkamer staat altijd open, bovenverdieping als tweede zone. Klopt dat?
Eerder op ruimtetemperatuur gedraaid. Buren klaagden over lawaai van de PUHZ-SW75V/YAA.
Nu nieuwe thermostaat waarmee je vaste Ta (=“doeltemperatuur”) of met een stooklijn (=WAR) wil gaan verwarmen.

Heb je monitoring met bijv een kWh meter, MELCloud of iets anders?

Wat ik zou doen:
- vaste Ta instellen van bijv 26 of 27 graden, kijken of je WP niet gaat pendelen, anders een graadje omhoog
- deze winter afwachten of het met deze vaste Ta bij bepaalde buitentemperaturen afkoelt binnen, dan weet je of een stooklijn nodig is en hoe je die moet instellen
- een tijdschema instellen op je thermostaat met overdag +0.5 graden, evt nog een keer +0.5 graden. Dan draait je WP vooral overdag (=zuiniger en je gebruikt je PV in het tussenseizoen). Mijn schema is 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 01:00u 19.5 gr.

Wanneer hebben de buren last van het geluid, overdag of ‘s nachts?
De remedie is denk ik overdag (?) verwarmen met lange runs op laag vermogen (dus lage Ta).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:28:
[...]

@xoror bij jou lijkt de compressor tot SWW setpoint de legionella run te doen en daarna neemt de booster heater het over. Klopt die veronderstelling?

Bij mij gaat direct de booster vanaf de start legionella run aan, maar maakt geen enkele warm water. Ik laat maar een service monteur komen en kijken wat het probleem is.
Bij mij was de thermische beveiliging van de booster geactiveerd. Dat is een fysiek knopje op het booster element, misschien de moeite waard om eens te proberen?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:46:
[...]

Ik draai met 48 en drop 14, en druk daarbij om 13 uur op de (virtuele) knop "nu SWW maken" als het water onder de 39 graden is.
Helaas werkt dat met een SUZ wat minder omdat die dan vol gas (niet ECO) SWW gaat maken. Daar heb ik met de 75% begrenzing geen last van.
Met deze instellingen haalde ik in juli COP 3.95 en in augustus 3.97. Dat is inclusief de stroom die de compressor voor de tweewekelijkse legionellacyclus gebruikt.
@Andrehj zit hier ook de stroom voor het standby verbruik in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:01:
@Andrehj zit hier ook de stroom voor het standby verbruik in?
Uiteraard niet, want de FTC telt dat op bij het verbruik voor koelen of verwarmen (waar je WP op dat moment maar op ingesteld staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Andrehj schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:32:
[...]

Uiteraard niet, want de FTC telt dat op bij het verbruik voor koelen of verwarmen (waar je WP op dat moment maar op ingesteld staat).
@Andrehj hoe bereken je dan je actuele COP voor SWW? Ik neem aan dat je, net als in mijn geval, 1 externe kwh meter hebt, wat het totaal verbruik (standby, verwarming/koeling, SWW, legionella en defrost ) meet.

Melcloud geeft de energie productie voor SWW die ik uitlees via HA, maar hoe kom jij tot de daadwerkelijke kwh consumptie voor SWW alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Breud ik heb de pulsuitgang van mijn HomeWizard kWh meter met een kabeltje aangesloten op de pulsingang van mijn binnenunit. Zo houdt de Ecodan (en dus MELCloud) zelf alles netjes bij en splitst het naar verwarming, koeling en SWW. Andere oplossingen via bijv Home Assistant kunnen natuurlijk ook.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Breud schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:39:
[...]

@Andrehj hoe bereken je dan je actuele COP voor SWW? Ik neem aan dat je, net als in mijn geval, 1 externe kwh meter hebt, wat het totaal verbruik (standby, verwarming/koeling, SWW, legionella en defrost ) meet.

Melcloud geeft de energie productie voor SWW die ik uitlees via HA, maar hoe kom jij tot de daadwerkelijke kwh consumptie voor SWW alleen?
Via MelCloud2Domoticz haal ik die waardes op. Die geeft zowel productie al verbruik van SWW, koelen en verwarmen afzonderlijk. En vervolgens corrigeer ik die nog met de gecalibreerde waardes die mijn Kamstrup meet.
Het verbruik is al zeer nauwkeurig, omdat mijn binnenunit die data al krijgt uit de pulsuitgang van de ABB kWh meter in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj wat corrigeer je nog met de Kamstrup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:07:
@Andrehj wat corrigeer je nog met de Kamstrup?
De warmte- (en koude-) afgifte. Die klopt vanuit de FTC niet helemaal (vooral ook omdat ik de Ta sensor 0.5K naar beneden gecorrigeerd heb om met Ta 24.7 te kunnen draaien). Dus gebruik ik de data uit de WP vooral om de verhouding te bepalen en de data uit de Kamstrup voor de hoeveelheid geproduceerde warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:42
Allen,

Mijn Mitsubishi PUZ-WM112 draait nu enkele maanden, uiteraard tot nu toe voornamelijk SWW.
Ben er erg tevreden over en zal wat later in het stookseizoen wel wat ervaringen delen. Maar voor nu een wat vreemde waarneming. Ik aarzel om het hier te posten, zo vreemd is het.
Ik heb een 3-fase en een 1-fase HW kWh meters geïnstalleerd. Voor de productie getallen vertrouw ik op de gegevens van de binnenunit (zie signature).
De algemene consensus op dit forum is dat de gegevens (verbruik en productie) van de binnenunit, niet erg betrouwbaar zijn.
In de analyse van mijn verbruiksgegevens heb ik echter iets vreemds ontdekt, en daar wil ik jullie deelgenoot van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlflJlsQnvAr-7E5PtOCnjm7gS4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DdS9s8hz8yNfx1lH5pt3GVG.jpg?f=fotoalbum_large

In de tabel, kolom 2, voor de afgelopen perioden, maanden, halve maanden en een separate dag, het verbruik als geregistreerd door de HW meters (totaal dus CV, SWW, en legionella) vergeleken met het geregistreerde totale verbruik, zelfde periodes, van de Mitsubishi binnenunit, kolom 3. In de 4de kolom het verschil tussen deze twee sets, dit is aanzienlijk. In de 5de kolom staat het stand-by verbruik voor de gebruikte periodes.
Naast deze gegevens heb ik ook voor een tiental willekeurige dagen in die periode HW en ME verbruik vergeleken en zie hetzelfde patroon.
Ik kom tot de verleidelijke conclusie dat het verschil tussen de totale gerapporteerde verbruik van HW en ME binnen vrij nauwe bandbreedte gelijk is aan het stand-by verbruik over dezelfde periode (maand, halve maand en ook voor, de niet hier vermeldde geanalyseerde dagen).
Bizar toch, bestaat toeval?
De afwijking tussen ME en HW gegevens lijkt geen random afwijking, zoals je bij afrondingen en andere toleranties in de metingen van ME unit zou verwachten, maar systematisch wordt een flink groter verbruik geregistreerd, wat denk ik binnen de toleranties van beide sets metingen lijkt gelijk te zijn aan het stand-by verbruik. Statistisch verwacht je dit gedrag dus niet.
Ik aarzel om het op te schrijven, maar zou de binnenunit nog eens separaat het stand-by verbruik optellen bij de totale verbruiksgegevens, waar het stand-by verbruik uiteraard al inzit, en dus twee maal tellen.
Of toch toeval, maar dan wel voor alle door mij gemeten dagen en maanden.
Wie heeft een logischer verklaring?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EVfan de Mitsu neemt het ‘basis’verbruik van de electronica niet mee, was ook mijn conclusie in deze eerdere post. Bij mij resulteerde dat in een onderschatting van het elektriciteitsverbruik van 0.3 kWh per dag.

Ook in februari met veel draaiuren was de absolute afwijking tussen de Mitsu en kWh meter 0.3 kWh per dag, dus vandaar de term ‘basis’verbruik en niet standby verbruik.

Inmiddels heb ik dat dus opgelost door de pulsuitgang van de kWh meter aan te sluiten op de pulsingang van de binnenunit.

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:01:
@EVfan de Mitsu neemt het ‘basis’verbruik van de electronica niet mee, was ook mijn conclusie in deze eerdere post. Bij mij resulteerde dat in een onderschatting van het elektriciteitsverbruik van 0.3 kWh per dag.

Ook in februari met veel draaiuren was de absolute afwijking tussen de Mitsu en kWh meter 0.3 kWh per dag, dus vandaar de term ‘basis’verbruik en niet standby verbruik.

Inmiddels heb ik dat dus opgelost door de pulsuitgang van de kWh meter aan te sluiten op de pulsingang van de binnenunit.
Mocht dat zo zijn @SebastiaanPs dan is wat ik hier zie toch anders.
Mijn Mitsubishi onderschat het verbruik niet, maar overschat het met 0,65 kWh per dag, 27,5 W vermogen, min of meer gelijk aan mijn basisverbruik.
En dus lijkt die hier twee maal te zijn meegenomen in het gerapporteerde totale energie verbruik.
Als je daarvoor corrigeert zijn de verbruiksgetallen van de ME binnenunit min of meer gelijk (2-3% maximaal verschil) aan die van de HW meters samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan heb jij ook een kWh meter op je tweede groep, van je booster (COP 1 verwarmer)? Dat is relevant als je ook gewoon aan legionella runs doet en de booster daarvoor gebruikt. Ik heb kWh meters op allebei de groepen en vergelijk dat met de Mitsu (die ook beide groepen optelt). Inmiddels dus beide kWh meters op de pulsingangen van de binnenunit aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:20:
@EVfan heb jij ook een kWh meter op je tweede groep, van je booster (COP 1 verwarmer)? Dat is relevant als je ook gewoon aan legionella runs doet en de booster daarvoor gebruikt. Ik heb kWh meters op allebei de groepen en vergelijk dat met de Mitsu (die ook beide groepen optelt). Inmiddels dus beide kWh meters op de pulsingangen van de binnenunit aangesloten.
@SebastiaanPs
Zeker, zowel een 3-fase op de PUZ112, als een 1 fase kWh meter op de booster, en beide op een separate groep aangesloten.
En ik tel de gerapporteerde verbruiken van die beide inderdaad op (tweede kolom) en vergelijk dit met het totaal gerapporteerde verbruik volgens de Mitsubishi binnenunit (derde kolom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Inderdaad wel opvallend dan, jouw bevindingen. Bij mij was het juist andersom: de kWh meter toonde een hoger elektriciteitsverbruik dan de Mitsu, het verschil was gelijk aan het basis/standbyverbruik. Bij jou de Mitsu dus juist hoger dan de kWh meter. Ik kan het niet goed verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hoe meten jullie de 3 fase? De 1 fase meet ik al met deze;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLlk8xTugfzhbrGg4BsWvNc_aMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHibRedA5lGRFAm4u7acWrdZ.png?f=fotoalbum_large

Bij mij is alles zigbee, en ik zit eraan te denken om een van deze te halen;

Zemismart model 1

Zemismart model 2

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 17-09-2024 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ABB B23:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/B/2/B23-jpg_11.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Hallo allen,
Mijn warmtepomp staat “uit”, dwz thermostaat (PAR60) en ruimteregeling op 19, huidige kamer temperatuur is 20.5.
Verbruik volgens de HW meter slechts 28W.
Toch zie ik in de 1 uur temperatuur grafiek al urenlang een verschil van ca. 4 graden tussen Ta en Tr toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIEH1j0rUiL9LnFullK6sM-GJIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8CYaPj9KlGjUQwntgm1JsBlA.png?f=fotoalbum_large

Is daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EVfan een SWW run eerder vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
@SebastiaanPs
Ja, van 1300 tot 1330 uur.
Edit: lekkage langs de driewegklep? Alle leidingen voelen gewoon koud aan.

[ Voor 15% gewijzigd door EVfan op 17-09-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan heb je je verklaring, beetje restwarmte in de leidingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:57:
Dan heb je je verklaring, beetje restwarmte in de leidingen :)
Vermoedde ik al @SebastiaanPs . Maar dat dat zo langzaam wegebt. Als sinds 1500 uur, constant op ca.4 graden.
Verbaast me wel.
Edit: vannacht was dit veel minder, ook vanaf 0100 uur een SWW run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owOqk4bFzimxH3WVo_Lbv_a4IiI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yKZMY5gqI89CbVg2HksWXsKC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door EVfan op 17-09-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die Ta sensor zit nog voor je driewegklep, dus obv deze observatie geen speciale verdenking op dysfunctie van die klep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:06:
Die Ta sensor zit nog voor je driewegklep, dus obv deze observatie geen speciale verdenking op dysfunctie van die klep
En de sensoren zitten in de kast, dus dat koelt dan ook minder snel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja en niet alleen die sensoren, maar ook de leidingen en je SWW vat zitten in die kast. Een interne warmtebron dus. Vandaar dat het zo traag afkoelt in jouw binnenunit met geïntegreerd SWW vat.

Wat me wel verbaast is 2 SWW runs in 12 uur tijd. Mijn laatste SWW run was zaterdagzondagmiddag naar 48 gr en nu op 39.5 gr.
Edit: correctie zondagmiddag. 300 liter vat.

[ Voor 7% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:48
EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:50:
Allen,

Mijn Mitsubishi PUZ-WM112 draait nu enkele maanden, uiteraard tot nu toe voornamelijk SWW.
Ben er erg tevreden over en zal wat later in het stookseizoen wel wat ervaringen delen. Maar voor nu een wat vreemde waarneming. Ik aarzel om het hier te posten, zo vreemd is het.
Ik heb een 3-fase en een 1-fase HW kWh meters geïnstalleerd. Voor de productie getallen vertrouw ik op de gegevens van de binnenunit (zie signature).
De algemene consensus op dit forum is dat de gegevens (verbruik en productie) van de binnenunit, niet erg betrouwbaar zijn.
In de analyse van mijn verbruiksgegevens heb ik echter iets vreemds ontdekt, en daar wil ik jullie deelgenoot van maken.

[Afbeelding]

In de tabel, kolom 2, voor de afgelopen perioden, maanden, halve maanden en een separate dag, het verbruik als geregistreerd door de HW meters (totaal dus CV, SWW, en legionella) vergeleken met het geregistreerde totale verbruik, zelfde periodes, van de Mitsubishi binnenunit, kolom 3. In de 4de kolom het verschil tussen deze twee sets, dit is aanzienlijk. In de 5de kolom staat het stand-by verbruik voor de gebruikte periodes.
Naast deze gegevens heb ik ook voor een tiental willekeurige dagen in die periode HW en ME verbruik vergeleken en zie hetzelfde patroon.
Ik kom tot de verleidelijke conclusie dat het verschil tussen de totale gerapporteerde verbruik van HW en ME binnen vrij nauwe bandbreedte gelijk is aan het stand-by verbruik over dezelfde periode (maand, halve maand en ook voor, de niet hier vermeldde geanalyseerde dagen).
Bizar toch, bestaat toeval?
De afwijking tussen ME en HW gegevens lijkt geen random afwijking, zoals je bij afrondingen en andere toleranties in de metingen van ME unit zou verwachten, maar systematisch wordt een flink groter verbruik geregistreerd, wat denk ik binnen de toleranties van beide sets metingen lijkt gelijk te zijn aan het stand-by verbruik. Statistisch verwacht je dit gedrag dus niet.
Ik aarzel om het op te schrijven, maar zou de binnenunit nog eens separaat het stand-by verbruik optellen bij de totale verbruiksgegevens, waar het stand-by verbruik uiteraard al inzit, en dus twee maal tellen.
Of toch toeval, maar dan wel voor alle door mij gemeten dagen en maanden.
Wie heeft een logischer verklaring?
Misschien is 1 van je kWh-meters niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BAJ82 “HW” in de post van @EVfan staat voor HomeWizard volgens mij, die kWh meters zijn MID gecertificeerd, zou dus goed moeten zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
BAJ82 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:19:
[...]

Misschien is 1 van je kWh-meters niet goed.
@BAJ82
Dank voor je respons.
Alle metingen van de 3 fase kWh meter die ik met een P1 meter en Beeclear Energie monitor heb geverifieerd zitten heel erg dicht bij elkaar. Het verbruik van de 1 fase kWh klopt exact met de specs van de booster van Mitsubishi. Dus ik verdenk de kWh meters niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:14:
Ja en niet alleen die sensoren, maar ook de leidingen en je SWW vat zitten in die kast. Een interne warmtebron dus. Vandaar dat het zo traag afkoelt in jouw binnenunit met geïntegreerd SWW vat.

Wat me wel verbaast is 2 SWW runs in 12 uur tijd. Mijn laatste SWW run was zaterdagzondagmiddag naar 48 gr en nu op 39.5 gr.
Ja @SebastiaanPs
Correctie, 2 SWW runs in 24 uur. ;)
In lijn met de dynamische stroom tarieven heb ik SWW verboden in het schema behalve ‘s nachts twee uur en ‘s middags, twee uur.
Ik heb enige tijd gewerkt met een maal per 24 uur, in de middag.
Dat had geen enthousiasme tot gevolg van rest van de familie.
Te koud water bij de douche ‘s ochtends, of te koud water bij afwas, handwas, etc.
Tja een 200 liter boiler, hoger paste niet, en ons verbruik is niet echt laag te noemen, dus dit schema is het compromis, met goede WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Kijk maar eens waar die sensoren zitten.
Die zitten in je binnenunit. En zonder flow blijft de warmte er lang hangen. Zet maar eens een paar minuten de circulatiepomp aan en kijk dan nog eens. Dan geven beide lijnen je vloertemperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EVfan een goede WAF is ook belangrijk, ook voor de steun voor het volgende project :)
Je zou eens een weekje 1x per dag in de middag met een hoog setpoint (52 of 54 gr bijv) en een grote drop (16 gr bijv) kunnen vergelijken met 2x per dag met lager setpoint. Zou me niets verbazen als nr 1 zuiniger is, ook omdat je in de middag een hogere COP hebt. Plus je gebruikt je PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:56:
@EVfan een goede WAF is ook belangrijk, ook voor de steun voor het volgende project :)
Je zou eens een weekje 1x per dag in de middag met een hoog setpoint (52 of 54 gr bijv) en een grote drop (16 gr bijv) kunnen vergelijken met 2x per dag met lager setpoint. Zou me niets verbazen als nr 1 zuiniger is, ook omdat je in de middag een hogere COP hebt. Plus je gebruikt je PV.
Die test is de moeite waard, maar dan wel een zogenaamde blind testing ;)
Anders is de uitkomst bij voorbaat bekend vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De WAF geblindeerd bedoel je, ivm comfort?
Je wil niet weten aan hoeveel experimenten de WAF hier onbewust heeft deelgenomen, meestal geblindeerd ;) Het interesseert haar wat minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:04:
De WAF geblindeerd bedoel je, ivm comfort?
Je wil niet weten aan hoeveel experimenten de WAF hier onbewust heeft deelgenomen, meestal geblindeerd ;) Het interesseert haar wat minder.
Blind testing as, no need to know, totdat duidelijk is dat de wijzigingen geen effect op het comfort hebben.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan Ter info:
- In mei had ik setpoint 48 gr met drop 10 gr, SWW runs kostten toen gemiddeld 1.8 kWh.
- in juli 4x SWW run 34->48 gr bij Tb 14-22 gr, kostte gemiddeld ~ 2.1 kWh.
- in juli 1x SWW run van 35 -> 54 gr bij Tb 16 gr kostte 2.6 kWh.

Het verschil in elektriciteitsverbruik vond ik beperkt, ook voor die laatste run naar 54 gr. Ik weet het, in mei iets lagere Tb dan in juli, maar toch.

Met 34 gr tpv de sensor in het SWW vat (1/3 van boven) is het warme water helemaal bovenin het vat overigens nog warm genoeg hier, heb nog geen klachten gehoord. Als er een SWW run tijdens douchen start is je dip wel iets lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:23:
@EVfan Ter info:
- In mei had ik setpoint 48 gr met drop 10 gr, SWW runs kostten toen gemiddeld 1.8 kWh.
- in juli 4x SWW run 34->48 gr bij Tb 14-22 gr, kostte gemiddeld ~ 2.1 kWh.
- in juli 1x SWW run van 35 -> 54 gr bij Tb 16 gr kostte 2.6 kWh.

Het verschil in elektriciteitsverbruik vond ik beperkt, ook voor die laatste run naar 54 gr. Ik weet het, in mei iets lagere Tb dan in juli, maar toch.

Met 34 gr tpv de sensor in het SWW vat (1/3 van boven) is het warme water helemaal bovenin het vat overigens nog warm genoeg hier, heb nog geen klachten gehoord. Als er een SWW run tijdens douchen start is je dip wel iets lager.
Mijn instelling voor de sensor is “normal” en pomp op eco, 50 graden, met een drop van 10 graden. Per dag verbruik van 1.9 tot 2.1 kWh, exclusief basis verbruik (650 Wh per dag voor mijn PUZ112). Eenmaal per week legionella, waardoor de SWW run de volgende dag wordt overgeslagen. Per maand totaal ca. 65-70 kWh exclusief basis verbruik. Met de productie data van de unit en verbruik als geregistreerd door HW meter is de CoP rond de 3.5, maar uiteraard bij een buitentemperatuur van 15-20 ( behalve vorige week, hier s’nachts minima van 2-4 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even nagekeken: met die 34->48 gr runs is mijn COP niet zo slecht, zonder legionella gerekend. In juli 111 kWh warmteproductie volgens de Kamstrup, 35.1 kWh elektriciteitsverbruik voor SWW volgens de kWh meters, waarvan 8.7 kWh verbruik door de booster voor legionella runs. Dus SWW COP in juli excl booster voor legionella = 102.3 / 26.4 = 3.88. Bij Tomexergie gaf ik altijd incl legionella op. COP-kampioen @Andrehj zat in juli op 3.95 dus misschien moet ik niet klagen :)
Met SWW runs uitsluitend in de middag en een beperking van het vermogen zou ik hem misschien zelfs kunnen verslaan >:) Alleen die beperking van het vermogen kan niet met mijn SUZ -O-

[ Voor 17% gewijzigd door SebastiaanPs op 17-09-2024 23:41 ]

• Breud
SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:14:

@SebastiaanPs
Hier ook een 300L vat, maar hier bijna dagelijks of om de dag een SWW run. We zijn een opgroeiend gezin van 5, dat kan het wel verklaren. Ligt maar net aan de thuis situatie

SebastiaanPs schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 23:24:
Net even nagekeken: met die 34->48 gr runs is mijn COP niet zo slecht, zonder legionella gerekend. In juli 111 kWh warmteproductie volgens de Kamstrup, 35.1 kWh elektriciteitsverbruik voor SWW volgens de kWh meters, waarvan 8.7 kWh verbruik door de booster voor legionella runs. Dus SWW COP in juli excl booster voor legionella = 102.3 / 26.4 = 3.88. Bij Tomexergie gaf ik altijd incl legionella op. COP-kampioen @Andrehj zat in juli op 3.95 dus misschien moet ik niet klagen :)
Met SWW runs uitsluitend in de middag en een beperking van het vermogen zou ik hem misschien zelfs kunnen verslaan >:) Alleen die beperking van het vermogen kan niet met mijn SUZ -O-
Mijn opgegeven waardes zijn ook inclusief de legionellacyclus, maar alleen dat deel wat op de compressor (tot ca 56 graden water) gedaan is. Het deel van het boosterelement wordt niet meegenomen, omdat dat ook niet door de kWh van de WP wordt gemeten.

@EVfan @Breud sorry was ook zeker niet bedoeld als kritiek. Meer: valt er hier nog iets te optimaliseren?

Als je voor 1.8 kWh SWW 38 -> 48 gr krijgt en voor 2.6 kWh SWW 35 -> 54 gr, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat het tweede (contraintuitief) zuiniger is. Vooral als die run overdag bij hogere Tb plaatsvindt en je de nachtelijke run vermijdt. Maar dit heb ik onvoldoende getest.

Hier overigens een gezin van 4, maar mijn kinderen zijn nog klein en zullen wat minder warm water verbruiken. Bovendien heb ik mijn wasmachine en afwasmachine niet op mijn warme SWW aangesloten.

@Andrehj ja dat klinkt niet onlogisch. Misschien ga ik het voortaan ook zo opgeven. Weet jij misschien wat de rest doet voor de overzichten van Tomexergie?

SebastiaanPs schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:31:
@Andrehj ja dat klinkt niet onlogisch. Misschien ga ik het voortaan ook zo opgeven. Weet jij misschien wat de rest doet voor de overzichten van Tomexergie?
Nee. Ik heb dat ooit eens geprobeerd aan te kaarten, maar daar is toen geen standaard uit gekomen.

EVfan schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:48:
Mijn instelling voor de sensor is “normal” en pomp op eco, 50 graden, met een drop van 10 graden. Per dag verbruik van 1.9 tot 2.1 kWh, exclusief basis verbruik (650 Wh per dag voor mijn PUZ112).
Ik vind 2 kWh per dag voor SWW in de zomer toch serieus veel.
Wij hadden in augustus (hele maand thuis, zomervakantie was in juli) maar 17.2 kWh voor SWW in totaal, wat neerkomt op 0.55 kWh per dag. Dat is bijna een factor 4 onder jouw verbruik.

In de winter ligt het verbruik voor SWW bijna een factor twee hoger (door de lagere COP en koudere koude water). In december en januari is het zo'n 33 kWh per maand, ca de helft van jouw zomerverbruik.

Het standbyverbruik (wat jij basisverbruik noemt) is bij mij precies gelijk.

• xoror
  • Niet online
nog een ander data punt (300L, setpoint 47c, max temp drop 8):
sww aug: 36kWh
sww juli: 35kWh

Ik werk niet (meer) met tijdschema. maar ik heb de onbetrouwbare mitsu data. Hier zit volgens mij wel het element verbruik in van de wekelijkse legionella. zal eens kijken of ik de echte totalen van de homewizard kan verdelen naar programma

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
@xoror jij hebt een SUZ model toch ? Bij die modellen is de data betrouwbaarder gebleken dan andere modellen. Nog steeds niet 100% kloppend, maar wel dichterbij :)
Volgens mij is het inderdaad inclusief element.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nee ik heb exact hetzelfde als @Andrehj
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Ik kan zo te zien nog wat winnen :o

Maar mijn sww verbruik is niet zo heel boeiend, ben veel meer kwijt aan koelen/verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:22:
@EVfan @Breud sorry was ook zeker niet bedoeld als kritiek. Meer: valt er hier nog iets te optimaliseren?

Als je voor 1.8 kWh SWW 38 -> 48 gr krijgt en voor 2.6 kWh SWW 35 -> 54 gr, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat het tweede (contraintuitief) zuiniger is. Vooral als die run overdag bij hogere Tb plaatsvindt en je de nachtelijke run vermijdt. Maar dit heb ik onvoldoende getest.

Hier overigens een gezin van 4, maar mijn kinderen zijn nog klein en zullen wat minder warm water verbruiken. Bovendien heb ik mijn wasmachine en afwasmachine niet op mijn warme SWW aangesloten.
@SebastiaanPs
Was ook niet opgevat als kritiek hoor.
Je idee dat tegen de verwachting in een groter temperatuur verschil bij opwarmen overdag gunstiger is herken ik.
Verwarm ook in de middag, en voorafgaand aan de legionella run zelfs tot 55 graden. Kan het niet precies meten, maar als de volgende dag de run in de nacht wegvalt (omdat de temperatuur daarna ondanks douchen etc. nog steeds boven de 50 graden heb je wel een clue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:44:
[...]

Ik vind 2 kWh per dag voor SWW in de zomer toch serieus veel.
Wij hadden in augustus (hele maand thuis, zomervakantie was in juli) maar 17.2 kWh voor SWW in totaal, wat neerkomt op 0.55 kWh per dag. Dat is bijna een factor 4 onder jouw verbruik.

In de winter ligt het verbruik voor SWW bijna een factor twee hoger (door de lagere COP en koudere koude water). In december en januari is het zo'n 33 kWh per maand, ca de helft van jouw zomerverbruik.

Het standbyverbruik (wat jij basisverbruik noemt) is bij mij precies gelijk.
@Andrehj we hebben het hier eerder over gehad. Jouw verbruik voor SWW en verwarmen is bijzonder laag, maar daarmee denk ik geen maatstaf voor de gemiddelde woning of het gemiddelde gedrag.

Tot mei dit jaar gebruikte ik enkel nog gas voor SWW. Dus kon goed meten hoeveel energie er voor ons SWW verbruik nodig was: gemiddeld 30 m3 per maand (uiteraard is er geen groot seizoenspatroon met een gasketel), dit is 1 m3 per dag, zal equivalent zijn voor onze niet al te oude Nefit turbo met 8 kWh.
Dat kost me nu 2 kWh, wat wijst op een CoP van 4, nu in de zomer, en is niet gek met deze temperaturen. En dat zal in de koudere periode van de winter wel lager liggen.
So be it.
Tja ons verbruik ligt hoger, mijn vrouw doucht graag wat langer, we wassen de vaat nog grotendeels met de hand, spoelen wat in de vaatwasser gaat goed voor met warm water, en noem maar op waar we lekker warm water voor gebruiken.
Dus verbruik is in lijn met dat van de laatste 20 jaar, en kan en zal ik niet snel kunnen verlagen.

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:13
Wij zaten -gecorrigeerd voor 4 vakantiedagen- in augustus op 23,7kWh voor SWW. Dat vond ik al netjes. Hier wordt wel elke dag 3-4 keer gedoucht en dus niet op sportclubs o.i.d.. COP is dan ca 4 (warmte gemeten door unit). Dit is met een 200l vat, ingesteld op 45 graden die hij dagelijks om 14.00 uur verwarmd. De onderste sensor geeft soms tot 22 graden aan bij start van de run (4 personen douchen waaronder een tralalala- en een puber-douchbeurt).
Voorheen zaten we in een zomermaand op 15m3 gas. Helaas wordt het mooie verhaal een beetje teniet gedaan door het standby verbruik van de PUHZ. Totaal kwam ik op 45,5kWh namelijk.
Alsnog voordeliger dan gas (15x1,35=€20,25). Bovendien wordt een heel groot deel van de 45,5kWh direct door de PV panelen geleverd en in de zomer zo'n beetje het volledig SWW verbruik.

[ Voor 24% gewijzigd door g-j-t op 18-09-2024 17:02 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Bij mij staat er voor augustus op de FTC5 controller:

39 kWh gebruikt
62 kWh geproduceerd

Dat is dus echt niet best voor 2 personen. Ingebouwd 200L vat en SWW wordt hier vrijwel alleen voor douchen gebruikt. Legionella run elke 14 dagen, SWW setpoint is 47 graden en mag zakken naar 36. Koelen wordt niet ondersteund.

Mooie COP van 1.5 :+
@stin00 is dat elektriciteitsverbruik alleen voor SWW? Of inclusief standby? En legionella runs, is dat van 47 naar 60+ gr volledig op de booster? Dat tikt ook wel aan namelijk?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:06:
@stin00 is dat elektriciteitsverbruik alleen voor SWW? Of inclusief standby? En legionella runs, is dat van 47 naar 60+ gr volledig op de booster? Dat tikt ook wel aan namelijk?
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik kan me voorstellen dat het SWW + standby + legionella bij elkaar opgeteld is? Wat laat jouw FTC5 of 6 controller zien in augustus aan verbruik?

Legionella gaat inderdaad flink op de booster natuurlijk. Al zie ik bij normale SWW runs ook pieken van 2500w.

Edit: even in Melcloud gekeken, dat gebruik ik eigenlijk nooit. Hij geeft voor augustus 26.5kWh aan voor SWW en 13.3kWh voor verwarming. Ik denk dus dat hij standby onder het kopje 'Verwarming' zet? Verwarmen staat uiteraard uit en koelen kan hij niet.

Legionella was op 8 en 22 augustus. Dat verbruik valt onder SWW kennelijk. SWW wordt op die dagen gelogd als 5.0 en 4.2 kWh.

Zo te zien kost een normale SWW run rond de 1kWh. Dus legionella kost zo'n 3 a 4 kWh extra:

26.5 kWh SWW incl 2 legionella runs
19.5 kWh SWW excl 2 Legionella runs

[ Voor 32% gewijzigd door stin00 op 18-09-2024 19:02 ]

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:31
stin00 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:52:
Ik denk dus dat hij standby onder het kopje 'Verwarming' zet?
Klopt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BAJ82
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:48
SebastiaanPs schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:22:

Je haalt de hoogste SWW COP als je het buffervat zo koud als mogelijk laat worden. Dan is namelijk de gemiddelde temperatuur waarbij de compressor het water moet opwarmen het laagst en dus de COP het hoogst.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-06 15:00
stin00 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:23:
Bij mij staat er voor augustus op de FTC5 controller:

39 kWh gebruikt
62 kWh geproduceerd

Dat is dus echt niet best voor 2 personen. Ingebouwd 200L vat en SWW wordt hier vrijwel alleen voor douchen gebruikt. Legionella run elke 14 dagen, SWW setpoint is 47 graden en mag zakken naar 36. Koelen wordt niet ondersteund.

Mooie COP van 1.5 :+
Hebben jullie nagedacht over een (imitatie) Quooker om warm water in de keuken te regelen? Wij hebben denk ik dezelfde settings maar gebruiken het alleen voor douchen/badderen. ik kom nu met 62 opbrengst/20 verbruik op een COP van 3,1 _/-\o_ (in de winter red ik dat noooit) en de kids hebben het badderen (her)ontdekt en willen allebei opnieuw het bad vullen met zo heet mogelijk 8)7

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• me1mark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:36

me1mark

Shoo-rah!

Goedeavond,

Het viel mij vandaag op dat de legionella run stopte bij 48 graden. Het booster icoontje verschijnt en dan gebeurt er niets meer. Ik zie ook geen stroomverbruik op dat moment. Nu vraag ik mij af of het ooit wel gelukt is een run af te maken..

Hier en foto van de installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th-E8kVP-AI0JFws9jgti_AAz_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wST90xDOkhiL9ZyM0vKyR2Cp.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het boosterelement niet aangesloten zijn?

SUZ-SWM40 VA2 + ERST20D-VM2D

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
me1mark schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:05:

Zou het boosterelement niet aangesloten zijn?
Je lijkt wel een kabel te missen daar voor ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Die zou als ik het goed heb hier op aangesloten moeten zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNJaz4mmHSqez_7s7aWsPSguMw8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yNNUSJSVsYhesiW8UMU1IPbB.png?f=user_large

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
vormulier schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:29:
Die zou als ik het goed heb hier op aangesloten moeten zitten:

[Afbeelding]
Precies! :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• vormulier
  • Niet online
@me1mark

Heb je voor dit element wel een apparte groep in de MK, en loopt die ook naar een WCD in de buurt?
Dan is het gewoon een dik snoer halen en dan heb je hem zo aangesloten :)
(vergeet ook je aarde niet aande wp te verbinden. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@me1mark Niet zelf gaan fixen, maar je installateur op het matje roepen, want die is duidelijk iets vergeten. Als jij als klant dit gaat fixen, is er voor hem geen leereffect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• me1mark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:36

me1mark

Shoo-rah!

Thanks allen @vormulier @Andrehj ,

Er zijn door de elektricien twee 16A groepen naar de warmtepomp gebracht. Waarvan eentje in gebruik is voor de buitenunit. Ga morgen de aannemer vragen om het op te lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door me1mark op 19-09-2024 21:58 ]

SUZ-SWM40 VA2 + ERST20D-VM2D

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:14
gr8-jen schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:13:
[...]

Hebben jullie nagedacht over een (imitatie) Quooker om warm water in de keuken te regelen? Wij hebben denk ik dezelfde settings maar gebruiken het alleen voor douchen/badderen. ik kom nu met 62 opbrengst/20 verbruik op een COP van 3,1 _/-\o_ (in de winter red ik dat noooit) en de kids hebben het badderen (her)ontdekt en willen allebei opnieuw het bad vullen met zo heet mogelijk 8)7
Niet nagedacht, gewoon gedaan. Vooral comfort, wat goedkoper is weet ik niet. Net als dat we een waterontharder hebben, wat dat scheelt… geen idee. Ik heb alleen minder jeuk op mijn hoofdhuid… (wat ik dan weer niet verwacht had, want ik geloof niet zo in de praatjes).

Ik heb de boel niet hot fill aangesloten in de keuken, dat is wel bewust geweest voor vaatwasser en quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
SebastiaanPs schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:04:
@Varos ik zit even jouw eerdere posts te lezen en zie dat je in een nieuwbouwhuis woont met overal vloerverwarming, twee zones als ik het goed begrijp: woonkamer staat altijd open, bovenverdieping als tweede zone. Klopt dat?
Eerder op ruimtetemperatuur gedraaid. Buren klaagden over lawaai van de PUHZ-SW75V/YAA.
Nu nieuwe thermostaat waarmee je vaste Ta (=“doeltemperatuur”) of met een stooklijn (=WAR) wil gaan verwarmen.

Heb je monitoring met bijv een kWh meter, MELCloud of iets anders?

Wat ik zou doen:
- vaste Ta instellen van bijv 26 of 27 graden, kijken of je WP niet gaat pendelen, anders een graadje omhoog
- deze winter afwachten of het met deze vaste Ta bij bepaalde buitentemperaturen afkoelt binnen, dan weet je of een stooklijn nodig is en hoe je die moet instellen
- een tijdschema instellen op je thermostaat met overdag +0.5 graden, evt nog een keer +0.5 graden. Dan draait je WP vooral overdag (=zuiniger en je gebruikt je PV in het tussenseizoen). Mijn schema is 10:00u 20.0 gr, 14:00u 20.5 gr, 01:00u 19.5 gr.

Wanneer hebben de buren last van het geluid, overdag of ‘s nachts?
De remedie is denk ik overdag (?) verwarmen met lange runs op laag vermogen (dus lage Ta).
Dank je wel. Ik ga het uitproberen. De casus is iets
Veranderd. De wp heb ik verplaatst naar een andere locatie. Dus dat is opgelost gelukkig.

Een monitoring doen ik nog aan te schaffen. Die heb ik op dit moment nog niet.

Andere vraag: ik wilde eens kijken wat mijn thermistor zegt als de wp draait voor verwarming vvw. Deze geeft aan dat TH1A (binnentemp als het goed is) -39 is :S . Het apparaat schakelt nu aan en uit op de temperatuur van de Panasonic die ernaast hangt. Klopt dit zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IeuOmjwkUs9AEyr9tiy-TIhsmpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUtT1NMd4Q7QdsB3gOH1RzYi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
@Varos Klinkt hetzelfde als deze van @Elegit, alleen die heeft hier jammer genoeg geen terugkoppeling op gegeven:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 10% gewijzigd door Blackraven op 20-09-2024 12:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrol
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
spam

[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 20-09-2024 13:59 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero