Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:57
SebastiaanPs schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Gefeliciteerd!
Wat was de flow tijdens verwarming? (je beschreef ook dat je je radiatoren een keer tot 40 gr hebt verwarmd).
Dat de dT tijdens een SWW run op hoog vermogen 7 gr bereikt is niet gek. Tijdens verwarming op laag of minimaal vermogen kan je een veel lagere dT zien, mits je dan ook voldoende flow hebt.
@SebastiaanPs
De flow was 26 liter per minuut. Die zal de komende tijd wel wat onder druk komen, want ondanks uitgebreid spoelen zit er nog wel het nodige roest in de deels nog oude radiatoren (75% is in de laatste 3 jaar vervangen).
Dus de magneet filters zijn echt nodig. Overigens is mijn binnenunit het laatste type met touch screen, iets andere navigatie en ook een magneetfilter, echter zonder kranen ervoor en achter (dus wel weer meer werk om af te tappen en te reinigen). Ik hoop ook dat bij wat lager vermogen in het “tussenseizoen” zeg maar, de dT inderdaad wat zal dalen.
Ik heb nu totaal 2,5 uur verwarmd, puur als test, noodzaak was er niet ;) , en na 1 uur waren de radiatoren aan de ingang minimaal 35, de meeste 40 graden. Dat geeft een goed gevoel. De temperatuur in de woonkamer was na die 2,5 uur een 2-tal graden gestegen. So far so good.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:17:
[...]

@SebastiaanPs
De flow was 26 liter per minuut.
[...]
Ik hoop ook dat bij wat lager vermogen in het “tussenseizoen” zeg maar, de dT inderdaad wat zal dalen.
Het minimumvermogen van jouw WP is bij Tb 7 gr en Ta 35 gr 4.0 kW.
Met de flow van 26 L/min heb je op dat minimumvermogen straks een dT van ~ 2.2 gr.
Obv de formule: vermogen (thermisch) = 4.2 * flow (in L/sec) * dT.
Dus komt wel goed denk ik :)
Ik heb nu totaal 2,5 uur verwarmd, puur asl test, noodzaak was er niet ;)
Zo'n vermoeden had ik al ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
@EVfan Een fantastische terugkoppeling! Chapeau
Het enige wat ontbreekt zijn een paar plaatjes..... :X
O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
Naalroc schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:31:
@EVfan Een fantastische terugkoppeling! Chapeau
Het enige wat ontbreekt zijn een paar plaatjes..... :X
O-)
Zal ik morgen even posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven263
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-06 20:39
Allereerst super dat dit topic bestaat, wat een berg aan informatie!

Wij wonen nu een jaartje in onze nieuwbouwwoning met een SUZ-SWM40VA buitenunit en EHST20D-VM2DR1 binnenunit, die ingesteld zijn door de installateur. We zijn destijds niet voor de meerwerkoptie van vloerverkoeling gegaan vanwege de hoge prijs. Ik weet dat deze units wel koelen ondersteunen en ik geloof dat een installateur er nu ong 800-1000 euro voor vraagt om de koelfunctie te 'installeren'.

Mijn vraag is; zou ik dit ook relatief makkelijk en goedkoop zelf kunnen doen? Aangezien de units geschikt zijn voor verkoelen zou het me niets verbazen als het ergens een software instelling o.i.d. is.

Ik kon er niets over vinden in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
steven263 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 15:49:
Ik kon er niets over vinden in dit topic.
Dit is al erg vaak besproken. Je mist de condenswaterafvoer (+ de bijbehorende opvangtray) van de binnenunit. Daarna is het een kwestie van een dipswitch omzetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Zal ik morgen even posten.
Belofte maakt schuld.
Hierbij enkele foto’s van de installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7O6oxJEL2bSKDdueyQ6y_K1MyGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLJHDbyUgRaZXcHb1IpsbIfw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0hSwg5nYnC65aZrG5EiLDh6LaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PssnuL6O4DNSCkhQq6CUfphA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/moKUAz1njMgz1gUtgdNIiuBIzJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScL23xGl6mSBYLvEfFdkO1O6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FUeyMsKA5C9TtV7kJaYS_71Eec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FrDGDU7SW8maDxjzLPOE570A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-03 10:18
Heb een EHSD-VM2D met een SUZ-SWM40VA.

's Nachts (in de winter) zet ik die een graadje lager zodat ie minder geluid, buiten maar ook binnen, maakt.
De pomp van de binnen-unit staat op 5 en die hoor ik als ik in m'n bed lig. Nou zit er ook een "Stille modus" stand op. Geldt dat alleen voor de buitenunit of wordt daarmee ook de pomp van de binnen-unit een standje lager gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:46:
Heb een EHSD-VM2D met een SUZ-SWM40VA.

's Nachts (in de winter) zet ik die een graadje lager zodat ie minder geluid, buiten maar ook binnen, maakt.
De pomp van de binnen-unit staat op 5 en die hoor ik als ik in m'n bed lig. Nou zit er ook een "Stille modus" stand op. Geldt dat alleen voor de buitenunit of wordt daarmee ook de pomp van de binnen-unit een standje lager gezet?
Je zou eens moeten kijken wat pompstand 4 vs. 5 voor effect heeft op de flow (informatieverwerking code 540). Het geluid van de binnenunit bij pompstand 5 is namelijk aanzienlijk meer dan bij pompstand 4. Als de flow weinig verschilt, dan is wellicht stand 4 te overwegen.
Stille modus heeft geen effect op de pompstand.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Laatst online: 05-06 20:14
Als nieuwkomer in warmtepomp land ben ik eens benieuwd wat de warmtepomp nu verbruikt aan kwh in de wintermaanden.

Heeft er iemand wat statistieken voor voorbije winters?

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 19:52
Breud schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:32:
Als nieuwkomer in warmtepomp land ben ik eens benieuwd wat de warmtepomp nu verbruikt aan kwh in de wintermaanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awj8PPjwBhnlIbTxMHwGQRtE5zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rcq1LePACmxJd0hVuJ4lIAWh.png?f=fotoalbum_large

185m2 vloer oppervlak, twee onder 1 kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iitFSPOZ1mvidnHQp-DoXkzZUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7ZAWLzs7opHXo8PSqLqKF5W.jpg?f=fotoalbum_large
2 onder 1 kap, 50m2 vvw, radiatoren op 1e verdieping.

Het verbruik hangt van zoveel af, dat vergelijken best lastig kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DaWizza op 28-07-2024 20:30 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:54

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDTtJxRmFHcLASqsHNxXHdz2ntU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d0TGuUMtFPFm9Ab7sxhLAU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtzW85hTeksp8G4-9sthAPdIZDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTyZ1W3QN9Q82lIAtolmtwri.jpg?f=fotoalbum_large

Hoekhuis, rc6 rondom, ~180m2 vloerverwarming, altijd gestookt op 23 graden.
Oktober was om te kijken of het kon functioneren wegens weinig flow.

Edit:
Is het niet beter om de COP te vragen? Dan kun je zien hoeveel zuiniger het is.

verwarming alleen: 6353/1194= sCOP van 5,32
SWW alleen: 747/321 = sCOP van 2,33
Gezamelijk = sCOP van 4,68

Edit2:
https://gathering.tweaker...message/78388766#78388766 deze en anderen zijn handig

[ Voor 33% gewijzigd door gr8-jen op 29-07-2024 12:09 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draadloosdoos
SebastiaanPs schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Je zou eens moeten kijken wat pompstand 4 vs. 5 voor effect heeft op de flow (informatieverwerking code 540). Het geluid van de binnenunit bij pompstand 5 is namelijk aanzienlijk meer dan bij pompstand 4. Als de flow weinig verschilt, dan is wellicht stand 4 te overwegen.
Stille modus heeft geen effect op de pompstand.
Pompstand 4 geeft 8ltr/min en pompstand 5 geeft 9ltr/min door m'n vloerverwarming. Dat is al niet al te hoog dus zou ik de pomp overdag liever op 5 laten staan (default setting) maar in pompstand 4 is de binnenunit een stuk stiller. Had gehoopt dus dat de stille modus uitkomst zou brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Draadloosdoos schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:11:
[...]

Pompstand 4 geeft 8ltr/min en pompstand 5 geeft 9ltr/min door m'n vloerverwarming. Dat is al niet al te hoog dus zou ik de pomp overdag liever op 5 laten staan (default setting) maar in pompstand 4 is de binnenunit een stuk stiller. Had gehoopt dus dat de stille modus uitkomst zou brengen
Die flow is een beetje krap.
Jouw WP (SUZ-SWM40VA) heeft bij Ta = 25 gr een thermisch vermogen van
Max: 8.7 kW bij Tb 12 gr, 7.3 kW bij Tb 7 gr, 6.5 kW bij Tb -7 gr.
Min: 2.5 kW bij Tb 12 gr, 2.2 kW bij Tb 7 gr, 2.4 kW bij Tb -7 gr.

De dT die je met een flow van 9 L/min krijgt zijn:
- dT 3.5 à 4 gr op minimum vermogen bij Tb 7 tot 12 gr
- dT 10 gr op maximum vermogen bij Tb -7 gr.

met flow 8 L/min wordt dat:
- dT 4 à 4.5 gr op minimum vermogen bij Tb 7 tot 12 gr
- dT 11.6 gr op maximum vermogen bij Tb -7 gr.

Vooral als het koud wordt dan heb je dus een onnodig hoge Ta nodig door de lage flow.

Ik denk dat je 3 opties hebt om van je geluidsoverlast van de binnenunit af te komen:
1. Leidingsysteem verbeteren zodat je een betere flow bereikt
2. Schema instellen met dagverhoging 0.5 of in twee stappen 1.0 graden, zodat de WP meestal alleen overdag draait (met pompstand 5). Dan heb je 's nachts geen last.
3. Permanent pompstand 4, want je WP draait het grootste deel van het jaar op laag vermogen. Een dT van 4 à 4.5 gr is dan suboptimaal, maar ook niet vreselijk. Alleen als het vriest of bij temp onder de 3 gr zet je de pompstand naar 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Optie 1 heeft natuurlijk de voorkeur, beter voor je COP en energiekosten. Maar weet niet wat er mogelijk is in jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42
Sinds 1,5 week in het bezit van een woning met Ecodan WP erin.
Gaat om de PUHZ-SW75YAA buitenunit en EHST20D-VM2C binnenunit.

Via de zender in de kamer al wel wat instelling aangepast en vanavond de MAC-587 aangesloten zodat ik dit via de app en Homey ook kan doen en uitlezen.
Hier al veel gelezen over de Ecodan, maar nog lang niet alles.

Volgens mij zou deze set ook moeten kunnen koelen, maar dit kan ik zo via de zender in de kamer niet aanpassen, mocht iemand de gouden tip hebben lees ik dit graag. Ik heb dit via de zoekfunctie nog niet helemaal ontdekt in dit topic.

In onze vorige woning hadden wij een Hitachi Yutaki S80 WP, dus die ervaring hebben we al, alleen nu meer mogelijkheden om zelf instellingen aan te passen, dit was met de Hitachi zeer beperkt.
Helaas wel 60 liter ingeleverd qua buffervat, maar dat overleven we wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MadMax12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:37:
Sinds 1,5 week in het bezit van een woning met Ecodan WP erin.
Gaat om de PUHZ-SW75YAA buitenunit en EHST20D-VM2C binnenunit.

Via de zender in de kamer al wel wat instelling aangepast en vanavond de MAC-587 aangesloten zodat ik dit via de app en Homey ook kan doen en uitlezen.
Hier al veel gelezen over de Ecodan, maar nog lang niet alles.

Volgens mij zou deze set ook moeten kunnen koelen, maar dit kan ik zo via de zender in de kamer niet aanpassen, mocht iemand de gouden tip hebben lees ik dit graag. Ik heb dit via de zoekfunctie nog niet helemaal ontdekt in dit topic.

In onze vorige woning hadden wij een Hitachi Yutaki S80 WP, dus die ervaring hebben we al, alleen nu meer mogelijkheden om zelf instellingen aan te passen, dit was met de Hitachi zeer beperkt.
Helaas wel 60 liter ingeleverd qua buffervat, maar dat overleven we wel.
Deze cilinder unit kan alleen verwarmen.

EHST20D-VM2C

H = Heating
R = Reverse (dus ook koelen)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMax12
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42
He, dat is dan weer jammer, maar hoef ik daar in elk geval niet langer over te twijfelen.
Bedankt voor de snelle reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MadMax12 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:48:
He, dat is dan weer jammer, maar hoef ik daar in elk geval niet langer over te twijfelen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Er zijn er wel een aantal die de dipswitch op de FTC print gewoon op koelen zetten. (Let op 230V)
Het is niet zoals bij een split airco dat er liter condenswater via de afvoer wegstroomt, alleen dat is op eigen risico.
Laatste optie is ombouwen van de unit doormidden van een condensbak, afvoerslang…. echter betwijfel ik of je dan niet ook de condensor moet demonteren met bijbehorende f gassen handelingen ivm benodigde ruimte.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draadloosdoos
SebastiaanPs schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:18:
Optie 1 heeft natuurlijk de voorkeur, beter voor je COP en energiekosten. Maar weet niet wat er mogelijk is in jouw huis.
Dank voor je reactie en berekening.

Optie 1: Eigenlijk is dit al gedeeltelijk gebeurd bij overschakeling van de CV naar de warmtepomp. Toen is de verdeler vervangen door een LT-verdeler zonder pomp en mengklep. De begrenzing zit meer in de vloerverwarming, vier stringen van 14mm (binnendiameter 10mm). Als ik daar iets aan wil veranderen moet de hele vloer eruit en ja dat gaan we niet doen natuurlijk
Bij de CV (met oude verdeler) had ik een flow van 6ltr/min en kreeg ik het bij 40gr aanvoer ook warm al duurde dat wel lang
Optie 2 en 3 ga ik van de winter mee experimenteren. Ik ga overdag in ieder geval pompstand 5 aanhouden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
EVfan schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Belofte maakt schuld.
Hierbij enkele foto’s van de installatie.

[
Even nog een stukje extra informatie toevoegen, met veel dank aan @PentaClover die voor mijn situatie, op basis van de gekozen warmtepomp (vermogen en data tabellen) en het warmteverlies van de woning enkele berekeningen vervat heeft in heldere grafieken.
Deze zijn enerzijds een bevestiging van de uitgangspunten die in mijn voorafgaande testen afgelopen winters zijn bepaald, en geven enig houvast t.a.v. het gedrag van de installatie in het tussenseizoen en de “strijd” tegen het pendelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9ijkufSrAZCXHRXRKfTtFRmu6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Evb5H0q7fPXuMS85USeCEjd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi allen,

Ik zit even ergens mee en hoop dat iemand hier wellicht de gouden tip heeft.

We staat hier in huis een ecodan installatie die tot 2 weken geleden netjes heeft kunnen koelen.

Nu is er 2 weken geleden "onderhoud" gedaan door de aannemer van de woning. Hierbij is er een relais vervangen, zijn de dip-switches 1-4 en 2-3 aangezet (immersion heater dacht ik), en is er wat gedaan op het display in de woonkamer m.b.t. warmtecurve en een 3wegklep test (?).

Nu het zo warm is, viel me op dat de koeling het niet meer zo lekker doet. Na wat onderzoek is mij opgevallen dat de DHW-tank temperatuur binnen een half uurtje terug loopt van 55 naar 45 graden zodra de koelmodus actief is. Op dat moment springt het opwarmen van het vat natuurlijk weer aan waarna zodra deze warm is hetzelfde riedeltje opnieuw start

De aannemer is moeilijk te bereiken en wilt niet lekker meewerken dus ik zit even met mijn handen in het haar.

[ Voor 5% gewijzigd door ItHurtsWhenIPVP op 01-08-2024 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ItHurtsWhenIPVP
Heb je het ook bij verwarmen?
Dan staat de 3-weg klep verkeerd of schakelt niet.

Kun je zien waarop de drieweg klep elektrisch is aangesloten op de klemmen? Fototje?
Ik gebruik een 3-weg klep voor het omschakelen naar koelen (lang verhaal),
Dan kan ik vergelijken

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2024 08:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:56:
@ItHurtsWhenIPVP
Heb je het ook bij verwarmen?
Dan staat de 3-weg klep verkeerd of schakelt niet.

Kun je zien waarop de drieweg klep elektrisch is aangesloten op de klemmen? Fototje?
Ik gebruik een 3-weg klep voor het omschakelen naar koelen (lang verhaal),
Dan kan ik vergelijken
@AUijtdehaag bij verwarmen blijft de temperatuur redelijk in de lijn der verwachting en dus een stuk beter.
Wat bedoel je precies met elektrisch aangesloten? Ik heb een foto van de 3weg klep bijgevoegd, maar volgens mij bedoel je wat andersAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IllsYbEv6Iqsb6hbv_b8LkzGPnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBXaF0jyudDy1mONrkHusdox.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ItHurtsWhenIPVP
Dat is een foto van een grundfoss pomp UPM3 15-70, geen 3-weg klep

Ik doelde op het elektrische op het moederbord FTC5 of 6 in de mitusubishi binnenunit.
Maar misschien even iemand naar laten kijken die wat meer kijk op de zaken heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ItHurtsWhenIPVP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:14:
[...]

@AUijtdehaag bij verwarmen blijft de temperatuur redelijk in de lijn der verwachting en dus een stuk beter.
Wat bedoel je precies met elektrisch aangesloten? Ik heb een foto van de 3weg klep bijgevoegd, maar volgens mij bedoel je wat anders[Afbeelding]
Dat is volgens mij zo’n Factory Zero ICEM… Daar is een apart topic voor. Ze gebruiken een regelmodule van Mitsubishi + buitenunit en daar is alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
@AUijtdehaag kun je hier iets mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08ZZioeqI5W8s2f3EHLt1CMHp50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TR0kxQvDQwAmrHDAtTiFpf15.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maak even een goede foto van de driewegklepmotor + de dipswitch instellingen goed zichtbaar. Het kunnen in theorie 2 dingen zijn:
- Defecte driewegklep. Pech…
- Per ongeluk de dipswitch instelling driewegklep omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hij zit op Out 4 dus dat is in orde. (moest even een manual opzoeken)

Via de FTC6 controller kan je hem laten schakelen als hij in de buurt zit kan je hem dan horen schakelen?

Maar is dit weer zo een unit (gezien de procon met dubbele modbus draden) waarbij koelen bediend wordt met een extra module?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2024 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
DutchWing schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Maak even een goede foto van de driewegklepmotor + de dipswitch instellingen goed zichtbaar. Het kunnen in theorie 2 dingen zijn:
- Defecte driewegklep. Pech…
- Per ongeluk de dipswitch instelling driewegklep omgezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/36ZOP8ON9WxHkqb1g518h3YTVwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soxJ8ayoo0noAgn9N6kJhgMr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6-5uAQIoUexp76iWn2L-3btpZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4ZXtt9yMJG8EJjCjrQdD7T9.jpg?f=fotoalbum_large

@AUijtdehaag hier een video tijdens het omzetten van verwarmen naar koelen. Er is iets hoorbaar https://we.tl/t-DkHKiiwNZ9.

Verder betreft het de standaard mitsubishi controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ItHurtsWhenIPVP
Ik heb niet zo veel tijd voor uitgebreide reactie.

Maar op de zijkant van de 3-weg klep zit een indicator
Die hoort tijdens koelen en verwarmen op dezelfde stand te staan en tijdens SWW op een andere stand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ0NzKobYs0x-vnyQKtLy-Irb3Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S6bKyqf4PiXJBtk9Dq2SrfRC.jpg?f=user_large

De 3-weg klep kan je ook handmatig schakelen via de FCT6 controller
op mijn FCT5:
unit moet uit staan
menu - service -0000 - manuale bediening - 3-weg ventiel
en dan kijken of hij reageert (op de 3-weg ventiel indicator zelf!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ItHurtsWhenIPVP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:46:
Hi allen,

Ik zit even ergens mee en hoop dat iemand hier wellicht de gouden tip heeft.

We staat hier in huis een ecodan installatie die tot 2 weken geleden netjes heeft kunnen koelen.

Nu is er 2 weken geleden "onderhoud" gedaan door de aannemer van de woning. Hierbij is er een relais vervangen, zijn de dip-switches 1-4 en 2-3 aangezet (immersion heater dacht ik), en is er wat gedaan op het display in de woonkamer m.b.t. warmtecurve en een 3wegklep test (?).

Nu het zo warm is, viel me op dat de koeling het niet meer zo lekker doet. Na wat onderzoek is mij opgevallen dat de DHW-tank temperatuur binnen een half uurtje terug loopt van 55 naar 45 graden zodra de koelmodus actief is. Op dat moment springt het opwarmen van het vat natuurlijk weer aan waarna zodra deze warm is hetzelfde riedeltje opnieuw start

De aannemer is moeilijk te bereiken en wilt niet lekker meewerken dus ik zit even met mijn handen in het haar.
De goede bedoelingen van de anderen in dit topic ten spijt, moet je hiervoor uiteraard bij je aannemer zijn. Als je SWW in een half uurtje weer is afgekoeld heeft de installateur duidelijk iets verkloot (waarschijnlijk inderdaad bij de driewegklep). Als jij dat nu voor hem gaat fixen, leert ie er niks van, en begaat hij dezelfde blunders ook bij andere klanten.
Dit kost je ook geld, want de WP gaat eerst het SWW-vat (op jouw kosten!) opwarmen, en daarna (wederom op jouw kosten!) weer afkoelen.

Als hij niet op korte termijn mee wil werken kun je de aannemer altijd nog in gebreke stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
AUijtdehaag schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:32:
@ItHurtsWhenIPVP
Ik heb niet zo veel tijd voor uitgebreide reactie.

Maar op de zijkant van de 3-weg klep zit een indicator
Die hoort tijdens koelen en verwarmen op dezelfde stand te staan en tijdens SWW op een andere stand

[Afbeelding]

De 3-weg klep kan je ook handmatig schakelen via de FCT6 controller
op mijn FCT5:
unit moet uit staan
menu - service -0000 - manuale bediening - 3-weg ventiel
en dan kijken of hij reageert (op de 3-weg ventiel indicator zelf!)
Duurde even, maar ik heb fotos van de volgende states:
- Koeling actief
- Koeling en sww beide on hold
- Sww actief

De 3 weg ventiel via manual bediening lijkt niks te veranderen. Zelfde stand als op de fotos

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxF5fUBBgcKbJCj4VZQ8vxYu5Wg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psK6uMsY6ZqAY1LnyzZORa5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MfdSJVzQTPNKaaBKSwbXB4B8ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dKqYycHZECK8mXxS9frZfXT0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xrRir0tUQmzzYdlE-PTkL6E55B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0lSrXsCULzpR4HFJsycedVT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ItHurtsWhenIPVP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Duurde even, maar ik heb fotos van de volgende states:
- Koeling actief
- Koeling en sww beide on hold
- Sww actief

De 3 weg ventiel via manual bediening lijkt niks te veranderen. Zelfde stand als op de fotos

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laat je installateur even doormeten of de spanning ook omschakelt tussen 4 (L) en 5 (Z) ten opzichte van 6 (N)
Gebeurd dat allemaal… Dan is je klepmotor stuk, dus gewoon domme pech!

[ Voor 186% gewijzigd door DutchWing op 01-08-2024 13:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
Net iemand langs gekomen nadat ik info uit dit topic (met name standen indicator 3wegklep) heb gedeeld.

Blijkt dat meneer een tijd geleden kortsluiting heeft gemaakt en de installatie weer heeft aangezet die leek te "werken".

Er is dus een zekering geklapt die nu is vervangen. 3wegklep is weer responsief en nu even afwachten of de temperaturen weer zoals verwacht reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ItHurtsWhenIPVP
Allen onwijs bedankt voor de hulp!!
@AUijtdehaag de info m.b.t. de indicator op de 3wk was doorslaggevend.

Temperatuur na SWW lijkt stabiel en voorloop- en retourtemperatuur zijn weer zoals ik ze ken. Fixed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ItHurtsWhenIPVP schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:38:
..............
Er is dus een zekering geklapt die nu is vervangen. 3wegklep is weer responsief en nu even afwachten of de temperaturen weer zoals verwacht reageren.
En waar zat die zekering dan wel? IN de binnenunit? Of bedoel je misschien een automaat? (maar die vervang je niet, die re-set je) :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:22:
[...]
En waar zat die zekering dan wel? IN de binnenunit? Of bedoel je misschien een automaat? (maar die vervang je niet, die re-set je) :?
Op de FTC print zitten (recht bovenin) 2 glaszekeringen:
1x T6.3A 250V en 1x T10A 250V.

Volgens het schema zou het de T6.3A (F2) moeten wezen, die voed de driewegklep.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 01-08-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
DutchWing schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Op de FTC print zitten (recht bovenin) 2 glaszekeringen:
1x T6.3A 250V en 1x T10A 250V.

Volgens het schema zou het de T6.3A (F2) moeten wezen, die voed de driewegklep.
Bedankt! Was me nooit opgevallen, maar nu ik het weet, zal ik ze regelen, (en er ergens binnen in plakken 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvink1994
  • Laatst online: 18-06 16:27
Goedenavond, ik ben sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een ERST20D-VM2D FTC6 met PUHZ-SW75 YAA buitenunit.

Vanwege het warme weer heb ik de installatie sinds een week of 2 op koelen gezet. Dit leek in eerste instantie prima te werken. Voorloop temperatuur ingesteld op 18 graden en gaan met die banaan.

Maar toen wij op een avond buiten zaten hoorde ik de buitenunit ongeveer elke 4 minuten op hoge toeren aanslaan, heel kort draaien en daarna weer uitgaan. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling en ook niet erg prettig voor de buren. Als ik de koeling enkele uren uitschakel en vervolgens inschakel draait de buitenunit wel voor langere tijd op een rustige stand.

De installateur adviseerde mij een tijdschema in te stellen, helaas gaat de unit dan op de instelde tijdstippen uit en circuleert dan ook niet meer.

Heeft iemand tips om het systeem zo in te regelen dat deze “rustig” werkt en niet zo staat te klapperen op het moment dat deze op temperatuur lijkt te zijn.

Alvast bedankt!! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@melvink1994 is heel lastig met zo weinig info.
Gok dat je min vermogen niet kwijt kan. kijk wat de daadwerkelijke Ta/Tr zijn bij het pendelen (want dat is wat je ziet). De wp slaat af als hij zijn vermogen niet kwijt kan (dat zie je aan kleine delta T (verschil van aanvoer en retour)). Daarna gaat hij het weer proberen. Is niet zo fijn voor je compressor als hij dat de hele dag aan het doen is.

Zoek dit topic terug, veel info te vinden over koelen en pendelen.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:57
xoror schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:27:
@melvink1994 is heel lastig met zo weinig info.
Gok dat je min vermogen niet kwijt kan. kijk wat de daadwerkelijke Ta/Tr zijn bij het pendelen (want dat is wat je ziet). De wp slaat af als hij zijn vermogen niet kwijt kan (dat zie je aan kleine delta T (verschil van aanvoer en retour)). Daarna gaat hij het weer proberen. Is niet zo fijn voor je compressor als hij dat de hele dag aan het doen is.

Zoek dit topic terug, veel info te vinden over koelen en pendelen.
Info genoeg.

Het vloerpakket is afgekoeld en dan doet 18 graden niet meer zoveel. Langere pauzes nemen is dan een oplossing.
17 graden ipv 18 graden ook, maar dan moet je de condensering extra in de gaten houden.

In tegenstelling tot verwarmen zit je bij koelen altijd met het condens verhaal waardoor de unit niet kan smokkelen door de voorkoop temperatuur aan te passen. Bij verwarmen gaat die temperatuur gewoon omhoog (tot op zekere hoogte) als de unit zijn vermogen niet kwijt kan, bij koelen kan dat niet vanwege het condenseren.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvink1994
@xoror hartelijk dank voor je reactie. Ik heb op dit moment nog niet de mogelijkheid om de warmtepomp nauwkeurig uit te lezen. Echter kan ik wel de waardes van de thermistors op de WP zelf uitlezen.

Op dit moment staat de warmtepomp ook te pendelen. Op het moment van aanslaan springt TH2 naar 9 graden. THW1 naar 18 en THW2 blijft op 20 graden staan. Binnen 1 a 2 minuten staat TH2 tussen de 18 en 20 graden en THW1 weer terug op 20.

Zoals je al aangaf lijkt het er inderdaad op dat de WP staat te pendelen tussen deze twee graden van de invoertemperatuur.

Door de gehele woning +/- 130m2 is er vloerverwarming aangelegd, op dit moment zijn de na regelingen nog niet geïnstalleerd waardoor alle ventielen handmatig volledig open gezet zijn. Er gaat ongeveer 18 graden in de verdelers en 22 graden uit.

[ Voor 3% gewijzigd door melvink1994 op 02-08-2024 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@melvink1994
Volgens mij kan je holiday mode activeren met een lange nadraaitijd van de pomp (eco instelling voor de pomp staat hier op 45 minuten) zodat de vloer weer wat opwarmt

Als je SWW gebruikt kan je deze uitsluiten van holiday mode ergens in het menu dacht ik.

En natuurlijk een ESP er aan hangen als je nog geen externe besturing/uitlezing hebt.
Dan kan je holiday mode via home assistant regelen.
Misschien kan @xoror wel een nieuwe functie verzinnen ;)
Het is jammer dat er geen poortje vrij is op de esp voor een M5STACK ENVIV (temp en humidity) dan kan je dauwpunt in de gaten houden. (maar zou ook extern kunnen via een HA service iedere minuut eventueel)

Ik gebruik ook het vermogenskabeltje, zodat die altijd op 50% draait van de capaciteit tijdens koelen.

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2024 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@melvink1994 130m2 is wel krap (ik heb ruim het dubbele (zelfde unit als jij) maar moet nog oppassen voor pendelen). je kan de dingen uit de post van @Knowbody proberen. 17.5 scheelt ook al een hoop.

Je kan je afgifte schatten dmv:
afgifte = flow/60.0 * (Ta - Tr) * 4.18

afgifte kan je in mitsu data book terug vinden. Met vermogen beperking kan je nog wat sleutelen hieraan.

Verder even kijken of het pomp op de hoogste stand staat (om meer af te geven). En alle groepen open laten (op de badkamer na, meestal worden die ruimtes niet gekoeld). Lukt het dan nog niet, dan moet je in blokken koelen. En met tips van @AUijtdehaag

@AUijtdehaag mijn uponor smatrix kan bij codensatie zichzelf uitschakelen. Ik denk dat je dauw temp niet per se naar de WP moet sturen. Die kan je prima verzamelen in HA en daar de beslissing nemen en schakelen. Je denkt teveel in hardware verder :P dauwtemp zou je ook via een api naar de esp kunnen sturen :P

[ Voor 45% gewijzigd door xoror op 02-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@xoror @melvink1994 Nou even proberen hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6LHebbb6MNJMHMr4L4PqNw1Gt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFYNB5uSFkLX6gpKUDsVY5UH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Hier hetzelfde verhaal als @melvink1994 hierboven post.
Ook ik zie dat de buitenunit nu regelmatig aan en uit slaat. Dit gebeurt na enkele dagen overdag koelen. De massa van de vloer heeft nu denk ik dezelfde T als de Ta (18 graden). De retour is dan ook bijna hetzelfde en hierdoor is de Delta T dus te krap en slaat de compressor uit.

Ook hier maar eens op tijdsblokken gaan koelen.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvink1994
@xoror @AUijtdehaag @Knowbody Ik vind persoonlijk het nadeel van koelen in tijdsblokken dat de pomp dan volledig gepauzeerd wordt. In dit tijdsvak heb je dus ook geen flow in je vloerverwarming / koeling. Of maak ik mezelf hier te druk om?

Qua uitlezen en monitoren moet ik mezelf nog verder gaan verdiepen, ik beschik over een stukje KNX welke gekoppeld is met Home Assistent. Ik twijfel alleen nog hoe ik de WP het beste kan uitlezen in mijn geval. De kosten spelen uiteraard ook een rol😉

[ Voor 3% gewijzigd door melvink1994 op 02-08-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
melvink1994 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:42:
@xoror @AUijtdehaag @Knowbody Ik vind persoonlijk het nadeel van koelen in tijdsblokken dat de pomp dan volledig gepauzeerd wordt. In dit tijdsvak heb je dus ook geen flow in je vloerverwarming / koeling. Of maak ik mezelf hier te druk om?

Qua uitlezen en monitoren moet ik mezelf nog verder gaan verdiepen, ik beschik over een stukje KNX welke gekoppeld is met Home Assistent. Ik twijfel alleen nog hoe ik de WP het beste kan uitlezen in mijn geval. De kosten spelen uiteraard ook een rol😉
wat heb je aan water rond pompen als het water wat rond gaat niet gekoeld wordt ? Ik heb het idee dat je daar te druk om maakt. @AUijtdehaag had de truc beschreven waar je de pomp een tijdje na kan laten draaien

voor het uitlezen kan je
1) procon
2) melcoud wifi adapter + cloud (zou deze optie skippen, 1 of 3 nemen)
3) esp32 zie mijn signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@melvink1994
3) Kan hem nog net versturen voor 17:00

En nadraaitijd heb ik inderdaad al beschreven in een vorig post.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-08-2024 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvink1994
@AUijtdehaag Dat ziet er goed uit! Hoe kunnen wij in contact komen om wat zaken te regelen zodat je die op kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@melvink1994
Zie DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
melvink1994 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:42:
Daar ontkom je niet aan. Hij draait op het minimale vermogen en overschrijdt de curve, dus hij moet stoppen.

Het helpt al als je de avond en nacht niet koelt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAsxnV3KGaLFWCHaxtvp-Kx3FbE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CGxoaboPnaPi0YkG7tXBbVfA.png?f=fotoalbum_large

De temperatuur van ons boilervat geeft vaak tijdens of net na een bad (en soms na een douche beurt) een behoorlijke drop in temperatuur waardoor de SwW weer aanschiet.

Vanochtend is kort twee keer gedouched, maar toch dropt de temperatuur zo’n 10 graden. Weet iemand daar een verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Breud Het vat gaat eerst mengen, dan verwarmen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:23
En de sensor geeft ook niet de temperatuur van het vat aan, maar de temperatuur van de 'laag' die toevallig op hoogte van de sensor zit.
Als tijdens het douchen de temperatuur ineens omlaag schiet, dan is niet je hele vat inneens koud, maar is de scheiding tussen warm en koud voorbij je sensor geschoven.

Bij het verwarmen gaat deze gelaagdheid verloren (doordat de spiraal allerlei warmte stromingen veroorzaakt). Daarom zie je bij het aangaan vaak dat de temperatuur nog even hard omlaag gaat, en vervolgens pas weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@Breud

Is dat ook al mis gegaan bij jou, dat ze de sensor onderin hebben gezet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Knowbody schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:09:
@Breud

Is dat ook al mis gegaan bij jou, dat ze de sensor onderin hebben gezet ?
Kn ik dat fysiek checken waar de sensor in de boiler zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvink1994
@xoror @AUijtdehaag vandaag mijn WP via Home Assistant in de gaten gehouden. Het valt mij op dat de WP al gaat pendelen als de retourtemperatuur nog maar 19 graden is. Terwijl de flow op 18 graden ingesteld staat. De aanvoer temperatuur is ook 16 graden ipv 18.

Ik zie ook in afbeeldingen van jullie dat je zo'n mooie layout van je WP met de temperaturen kan krijgen in Home Assistant, misschien een domme vraag, maar hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

@AUijtdehaag is het nog gelukt om te schakelen in Home Assistant obv de retourtemperatuur en vakantiemodus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
melvink1994 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:27:
@xoror @AUijtdehaag vandaag mijn WP via Home Assistant in de gaten gehouden. Het valt mij op dat de WP al gaat pendelen als de retourtemperatuur nog maar 19 graden is. Terwijl de flow op 18 graden ingesteld staat. De aanvoer temperatuur is ook 16 graden ipv 18.

Ik zie ook in afbeeldingen van jullie dat je zo'n mooie layout van je WP met de temperaturen kan krijgen in Home Assistant, misschien een domme vraag, maar hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

@AUijtdehaag is het nog gelukt om te schakelen in Home Assistant obv de retourtemperatuur en vakantiemodus?
Je moet de volgende vergelijking even bij houden:
afgifte = flow/60.0 * (Ta - Tr) * 4.18

De min afgifte is met dit weer is denk ik rond de 4kW
1e kolom Ta, 2e kolom vermogen, 3e kolom COP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eg6FQif5kuyXx6TRDEwsUjqOX6U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j3hEfq0NdKfP0wv76gw2mciw.png?f=user_large
Kan even geen betere tabel vinden in het databook (hier staan alleen vermogen voor Ta=20+), maar mijn wp draait met deze temp rond de 30-40hz dan is bijna in de mid regionen. ik geloof dat je sensor kan faken om lagere frequenties voor elkaar te krijgen.

anyway, als je de flow weet, dan weet je ws waarom de WP een Ta = 16 kiest, ook al stel je 18 in. stel je flow = 21L/min (dat is ongeveer pompstand 5 voor jouw wp) dan krijg je:
21/60 * 3 * 4.18 = 4.38 kW vermogen. Dat is ws je min vermogen bij deze buiten temps. De wp geeft de lagere frequenties geloof ik pas bij bepaalde temps vrij, en hij heeft geen andere mogelijkheid dan de Ta verlagen om de vergelijking kloppend te maken.

@Andrehj argh toch nog verkeerd getyped op de autopiloot. ga wel in de hoek staan vandaag.

[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 05-08-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet niet naar de retourtemperatuur kijken, want daar doet de WP niets mee. Het gaat om de aanvoertemperatuur. En die daalt dus naar 16 graden ipv de ingestelde 18. Daarom gaat je WP pendelen, want hij kan zijn minimale koelvermogen niet kwijt.

Mogelijke oplossingen:
  1. Aanvoertemperatuur lager instellen (maar dan moet je wel zorgen dat je overal in je huis boven het dauwpunt blijft!). Let op dat dat dauwpunt binnen vaak op een andere temperatuur ligt dan buiten, dus aan info van internetweerstations heb je maar weinig.
  2. In blokken koelen, bijvoorbeeld 1 uur aan, 2 uur uit. Hoe groot de blokken kunnen zijn hangt van de warmtecapaciteit van je huis af.
  3. Een airco aanschaffen en daarmee koelen.
(@xoror : De eenheid van vermogen is kW, geen kWh ;) .)

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 05-08-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Ik heb altijd ruzie met die automatiseringen in HA.
Ook al wijzig je, blijven ze soms gewoon staan.
Dus nee. no luck yet met holiday mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:45:
[...]

Ik heb altijd ruzie met die automatiseringen in HA.
Ook al wijzig je, blijven ze soms gewoon staan.
Dus nee. no luck yet met holiday mode.
Persoonlijk heb ik 2 relais voor de wp gezet die bedient word met een esp.
Relais 1 blokkeert de thermostaat van het aan en uitzetten van de wp.
Relais 2 kan de wp aan en uit zetten, Deze zijn dan geautomatiseerd in ha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldstoll
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-06 19:07
Hi, ik heb een Ecodan FTC6 met een modbus gekoppeld aan HA die constant pendelt.

Mij wordt geadviseerd om de Wp op 'koeling flow' te zetten, maar dan pendelt de Wp om het paar minuten.
Maar als ik dat doe dan gaat hij pendelen, hij zou zijn vermogen niet kwijt kunnen.

Wij hebben 170 m2 aan vloer koeling over 3 verdiepingen.
De witte verdelers kraantjes staan allemaal open op de verdelers, alleen de flow staat bijna altijd op 0 l/m of af en toe even op 0.5 (rode metertjes)

Wanneer de koeling aanslaat dan staat de flow altijd tussen de 17~18 liter/min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWGG3UejRs4t7fJj937wCmsYxVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/10Mff3VFw2V3Hjh1YgA4fADd.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij kan ik de daadwerkelijke flow van de ruimtes (rode metertjes) niet aansturen, dus hoe zorg ik er voor dat de flow verbetert?
Moet ik alle thermostaten op 17 zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe6s6EunF7wTd1ARtd5KyQK0RyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4jI7VMdwZrSeCFd0OAIPri2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF_ovybw5FTZr5cpZF86wfM9Jxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vpIyzi8SJgldTx9rxUhpbh8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_b6zCgdemc7y5mubx7Cttlq7jM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MBh60BzJALFVV3ECGbyMzCt.png?f=user_large

Ik snap niet precies hoe de thermostaat en doel temperatuur setting wordt gebruikt, is de ene voor koelen-flow en de andere voor de koel-ruimte setting ?

Ik ben de draad en beetje kwijt over waar ik nou aan moet tweaken om het pendelen te voorkomen. |:(
Kijkend naar de grafieken hierboven, wat is jullie advies? Bij voorbaat dank <3

Ik neig nu naar het handmatig de woning om het uur te koelen (en dan alleen wanneer de €/kWh tarief laag is)

Ik vraag mij af of de WP out of the box bij iedereen zo belabberd draait. Hoe doen non-tweakers dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je thermostaat doel temp. is 22°C zie ik, maar hoe warm is het in de kamer?
Zet je thermostat(en) hoger dan de feitelijke temp, dan gaan die kleppen wel open; denk dat daar het probleem zit om flow door de vloer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@haraldstoll :
Twee vragen:
  1. Op welke aanvoertemperatuur heb je de WP ingesteld? Uit je grafiek maak ik op dat je die temperatuur op ~22 graden hebt ingesteld, maar dat kan niet waar zijn en gaat nooit werken, want dan heb je 0 afgifte. Die moet echt naar 18 graden (of lager).
  2. Hoe regel je de kamertemperatuur tijdens koelbedrijf?
Die flow is prima.
Het probleem is dat de WP zijn minimale koelvermogen niet kwijt kan en dus gaat pendelen.
Oplossing is die aanvoertemperatuur verlagen en/of in blokken van een uur gaan koelen.
Of een airco ophangen.

Verder zou ik die hele zoneregeling nog heroverwegen. Zoek in dit topic naar ervaringen. In 90% van de woningen waarin een Ecodan zit (veel nieuwbouw) heb je van die zoneregeling veel meer last dan profijt.
(Maar dat is nu, als alle groepen netjes 0.5 lpm krijgen, niet het probleem).

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 07-08-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Inmiddels gebruiken we ruim 2 maanden onze Ecodan PUZ-WM112YAA met ERPT-VM2E 200 liter binnenunit.
Tijd dus voor een analyse van verbruik.
Ik heb hier eerder de momentane COP’s gemeld (door flow en dT te meten voor verwarming, en voor SWW met bekend en stabiel historisch gasverbruik voor SWW te vergelijken).
Voor verwarming (Tb 16 graden) was de momentane COP 4,5 in lijn met het databoek, voor SWW kwam ik op een momentane COP van 3,5.
De afgelopen periode ook een week op vakantie geweest en de unit ingesteld gelaten als gebruikelijk geeft de mogelijkheid om de dag na de legionella het sluipverbruik te meten (omdat de temperatuur dan nog zodanig is dat er gen SWW verwarming nodig is en er ook geen warm water verbruik is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_3U0TK0XCVb8-VrZyxLJFi4OGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6ZljNjc1sH7DnphtPZmUO5p.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is behoorlijk, en 28W continue, met zeer regelmatig optoeren naar 70W, en dag totaal van 0,8 Wh.

Op vakantie, dus geen warm water verbruik, boiler op 50 graden met een daling van 10 graden en (vanwege dynamisch stroom contract) met twee toegestane periode voor verwarming.
Het dagverbruik genoteerd met de HW 3 fase kWh meter is dan gemiddeld 1,8 kWh per dag, na aftrek van sluipverbruik 1,0 kWh, bij een temperatuur in de garage variërend van 18-22 graden. Kortom, de boiler heeft een warmteverlies van 1,0 kWh per dag of 42W. Bij een temperatuur verschil met de garage van 30K, dus 1,4 W/K. Ook interessant is te bedenken dat de 1 kWh warmtelek overeen komt met een gemiddelde daling van de water temperatuur van ca. 4 graden.
Onze normale dagelijkse totale energie verbruik is gemiddeld 2,7 kWh, na aftrek van sluipverbruik en warmtelek is dat 1,0 kWh aan gebruik van warm water voor ons huishouden.
Een paar mogelijke conclusies (correct me if I am wrong), alles geëxtrapoleerd op basis van deze zomerse meetgegevens, wat uiteraard nogal optimistisch is.
1. Jaarlijks sluipverbruik zal iets van 200-250 kWh zijn (want in het stookseizoen zal er minder energie worden gebruikt voor carter verwarming denk ik).
2. Het jaarlijkse verlies aan warmtelek van de boiler is ca. 350 kWh. Maar zal over een vol kalenderjaar gerekend door de veel lagere COP bij lagere Tb zeker 30-40% hoger liggen schat ik (is dat redelijk?).
3. Ons feitelijke basic SWW verbruik is ook 350 kWh (maar zal om dezelfde reden ook 30-40% hoger liggen vrees ik), maar blijft verwacht ik wel krap ca.50% van het totale verbruik.
Vergelijk ik de 700 kWh voor SWW met ons voormalige jaarlijkse verbruik voor SWW met de gasketel (300m3), dan komt daar een “theoretische zomer” COP uit van 3,4, als in het ME databoek voor deze Tb’s. Uiteraard is dit gemeten met zomerse buiten temperaturen en zal de COP over een vol kalender jaar ruimschoots lager zijn. Maar meten daarvan wordt voor mij lastiger, de getallen uit Melcloud zijn niet erg betrouwbaar en ik heb geen warmtemeter geïnstalleerd.
Dit alles is exclusief legionella, wekelijks ook ca. 3,5 kWh (ruim 150 kWh) per jaar.
Dat brengt het totale jaar geëxtrapoleerde verbruik voor de warmwatervoorziening exclusief sluipverbruik dus op 850 kWh, voor Tb van 17 graden, los van het sluipverbruik.
Ik schat dus dat het over een kalenderjaar gemeten dit wel 1100-1200 zal bedragen.
Herkennen jullie deze getallen, of is bovenstaande te simpel geredeneerd?
Dank voor jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante analyse die je post.
EVfan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:28:
Op vakantie, dus geen warm water verbruik, boiler op 50 graden met een daling van 10 graden en (vanwege dynamisch stroom contract) met twee toegestane periode voor verwarming.
Het dagverbruik genoteerd met de HW 3 fase kWh meter is dan gemiddeld 1,8 kWh per dag, na aftrek van sluipverbruik 1,0 kWh, bij een temperatuur in de garage variërend van 18-22 graden. Kortom, de boiler heeft een warmteverlies van 1,0 kWh per dag of 42W.
Dit is geen warmteverlies of warmtelek maar elektrisch verlies.
2. Het jaarlijkse verlies aan warmtelek van de boiler is ca. 350 kWh. Maar zal over een vol kalenderjaar gerekend door de veel lagere COP bij lagere Tb zeker 30-40% hoger liggen schat ik (is dat redelijk?).
Hiervoor geldt hetzelfde.
3. Ons feitelijke basic SWW verbruik is ook 350 kWh (maar zal om dezelfde reden ook 30-40% hoger liggen vrees ik), maar blijft verwacht ik wel krap ca.50% van het totale verbruik.
Dit zou goed kunnen. Het warmteverlies van een SWW vat is een nadeel voor de warmtepomp vs. gasketel. Dit is te verbeteren door bijv. het SWW vat extra te isoleren en door einrohrzirkulation te voorkomen, zoals Andrehj ook doet (en die heeft een record laag verbruik met zijn gezin, zo viel mij op in de data van Tomexergie).
Vergelijk ik de 700 kWh voor SWW met ons voormalige jaarlijkse verbruik voor SWW met de gasketel (300m3), dan komt daar een “theoretische zomer” COP uit van 3,4, als in het ME databoek voor deze Tb’s.
Hoe heb je dit berekend? De gasketels hebben een beroerd rendement voor SWW productie, in een onderzoek was dat gemiddeld 65% rendement voor SWW vs. gemiddeld 94% voor verwarming).
Dit alles is exclusief legionella, wekelijks ook ca. 3,5 kWh (ruim 150 kWh) per jaar.
Vergeet dan niet om de warmteproductie van 150 kWh op de totale warmteproductie in mindering te brengen, maar misschien had je dat al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:29:
Interessante analyse die je post.

[...]

Dit is geen warmteverlies of warmtelek maar elektrisch verlies.

[...]

Hiervoor geldt hetzelfde.

[...]

Dit zou goed kunnen. Het warmteverlies van een SWW vat is een nadeel voor de warmtepomp vs. gasketel. Dit is te verbeteren door bijv. het SWW vat extra te isoleren en door einrohrzirkulation te voorkomen, zoals Andrehj ook doet (en die heeft een record laag verbruik met zijn gezin, zo viel mij op in de data van Tomexergie).

[...]

Hoe heb je dit berekend? De gasketels hebben een beroerd rendement voor SWW productie, in een onderzoek was dat gemiddeld 65% rendement voor SWW vs. gemiddeld 94% voor verwarming).

[...]

Vergeet dan niet om de warmteproductie van 150 kWh op de totale warmteproductie in mindering te brengen, maar misschien had je dat al gedaan.
@SebastiaanPs
De 28W continue en de kortstondige pieken van 70W zijn elektrisch sluipverbruik, eens. Totaal 0,8 kWh per dag.
Maar de 1.0 kWh extra (1,8 minus sluipverbruik) is weliswaar elektrisch verbruik, maar nodig om de boiler met twee korte verwarmingsacties weer op temperatuur te brengen. Zie de screenshot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYdshZ2JuLS-VkW0gCPkn4AD1yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nNPFa28YR6NGSOLA1rrjGiTz.jpg?f=fotoalbum_large
Dus het gaat hier om elektrisch vermogen en verbruik om het warmtelek energetisch te compenseren dat tussen de twee verwarmingsperioden optreedt.

Zelfde argument voor mijn totale verbruik van 2,7 kWh per dag, inclusief elektrisch sluipverbruik, en warmtelek.
Zie de screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bL_pDVuXG8bmyCT5FxAMzs3ciLM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlrmjuY8fvKXncdTbSu3imgJ.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt een punt waar het de vergelijking met de gasketel betreft, maar als ik daar 65% rendement invul, dus 6,5 kWh per m3 zal de berekende COP boven de 4 komen. Lijkt me erg hoog.

Nee, ik heb het legionella verbruik er niet afgetrokken, immers dit is onderdeel van de totale energie die we voor warm water gebruiken, ook al stook ik dit met het COP 1 element. Voor de totale COP berekening heb dan weer wel een punt, dan moet daarvoor gecorrigeerd worden.

Bij de installatie hier is goed rekening gehouden met het voorkomen van einrohr zirkulation. Dus die zal verwaarloosbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:21:
[...]
Tot 02 juni werd SWW met een gasketel gedaan, en die verbruikte, bij ons verbruik en alleen voor SWW (verwarming is volledig uitgeschakeld sinds februari en gebruik makend van de getallen van de afgelopen zomers) gemiddeld 30m3 per maand, dus 29 m3 in die 29 dagen. Dit is equivalent met ca. 232 kWh.
Dit is jouw eerdere post. Ik denk dat 8 kWh uit 1 m3 gas te hoog is voor SWW productie.
Dat zou dus betekenen (exclusief legionella wat direct na een SWW run met een 2 kW booster gebeurt) en exclusief stand-by verbruik de CoP in juni 232/65 ofwel ca. 3.5 was.
[…]
Voor de opgewekte warmte wordt 190 kWh gerapporteerd, wat dan weer 40 kWh lager is dan ik op basis van historisch gasverbruik bereken. Puur op basis van de Melcloud getallen voor warm water en opgewekte warmte kom ik met die Melcloud gegevens tot een CoP van 190/72 ofwel 2.6. Veel lager dus.
De andere berekening is m.i. de juiste/betrouwbaarder.
Aan Melcloud gegevens heb je weinig.
Ik denk toch dat de MELCloud inschatting waarschijnlijk betrouwbaarder is. Zie ook mijn data en die van @Cranberry, met een maandelijkse afwijking van 2 tot 5% ten opzichte van een Kamstrup warmtemeter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:28:
Inmiddels gebruiken we ruim 2 maanden onze Ecodan PUZ-WM112YAA met ERPT-VM2E 200 liter binnenunit.
Je bedoelt een ERPT-VM2E binnenunit met daaraan gekoppeld een 200 liter SWW-vat. Zoals jij het schrijft lijkt het alsof je een 200 liter cylinder unit hebt, maar dat is dus niet het geval.
Deze setup is voor de rest van je verhaal nogal relevant namelijk.
Tijd dus voor een analyse van verbruik.
Ik heb hier eerder de momentane COP’s gemeld (door flow en dT te meten voor verwarming, en voor SWW met bekend en stabiel historisch gasverbruik voor SWW te vergelijken).
Voor verwarming (Tb 16 graden) was de momentane COP 4,5 in lijn met het databoek, voor SWW kwam ik op een momentane COP van 3,5.
De afgelopen periode ook een week op vakantie geweest en de unit ingesteld gelaten als gebruikelijk geeft de mogelijkheid om de dag na de legionella het sluipverbruik te meten (omdat de temperatuur dan nog zodanig is dat er gen SWW verwarming nodig is en er ook geen warm water verbruik is).

[Afbeelding]

Dat is behoorlijk, en 28W continue, met zeer regelmatig optoeren naar 70W, en dag totaal van 0,8 Wh.

Het dagverbruik genoteerd met de HW 3 fase kWh meter is dan gemiddeld 1,8 kWh per dag, na aftrek van sluipverbruik 1,0 kWh, bij een temperatuur in de garage variërend van 18-22 graden. Kortom, de boiler heeft een warmteverlies van 1,0 kWh per dag of 42W. Bij een temperatuur verschil met de garage van 30K, dus 1,4 W/K. Ook interessant is te bedenken dat de 1 kWh warmtelek overeen komt met een gemiddelde daling van de water temperatuur van ca. 4 graden.
Onze normale dagelijkse totale energie verbruik is gemiddeld 2,7 kWh, na aftrek van sluipverbruik en warmtelek is dat 1,0 kWh aan gebruik van warm water voor ons huishouden.
Een paar mogelijke conclusies (correct me if I am wrong), alles geëxtrapoleerd op basis van deze zomerse meetgegevens, wat uiteraard nogal optimistisch is.
1. Jaarlijks sluipverbruik zal iets van 200-250 kWh zijn (want in het stookseizoen zal er minder energie worden gebruikt voor carter verwarming denk ik).
Vergelijk ik de 700 kWh voor SWW met ons voormalige jaarlijkse verbruik voor SWW met de gasketel (300m3), dan komt daar een “theoretische zomer” COP uit van 3,4, als in het ME databoek voor deze Tb’s. Uiteraard is dit gemeten met zomerse buiten temperaturen en zal de COP over een vol kalender jaar ruimschoots lager zijn. Maar meten daarvan wordt voor mij lastiger, de getallen uit Melcloud zijn niet erg betrouwbaar en ik heb geen warmtemeter geïnstalleerd.
Dat brengt het totale jaar geëxtrapoleerde verbruik voor de warmwatervoorziening exclusief sluipverbruik dus op 850 kWh, voor Tb van 17 graden, los van het sluipverbruik.
Ik schat dus dat het over een kalenderjaar gemeten dit wel 1100-1200 zal bedragen.
Herkennen jullie deze getallen, of is bovenstaande te simpel geredeneerd?
Dank voor jullie feedback.
Over het standbyverbruik: Daar is in dit topic al erg veel over geschreven, inclusief de oorzaken. Gewoon even zoeken in dit topic op die term.

Verder maak je er een erg ingewikkeld verhaal van, waar vooral door je theoretische COP berekening op basis van historisch gasverbruik weinig van klopt.

Als je de werkelijke COP wilt berekenen kun je dat veel beter doen door de opgewekte warmte van de WP (gerapporteerd door de WP) te delen door het stroomverbruik (die je uit je kWh meter haalt).
Als je dit nog nauwkeuriger wilt doen, installeer je een Kamstrup in de aanvoerleiding en lees je die uit.

Over het energieverbruik voor SWW:
Hier staan tips over hoe je dat zuinig kunt doen: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En dit was ons verbruik (gezin met 2 puberdochters) in 2021: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Toen draaide mijn installatie nog lang niet optimaal, want in de afgelopen 12 maanden verbruikte mijn WP slechts 265 kWh voor SWW (op de compressor) + 70 kWh via het dompelelement.

P.S. Waarom laat je trouwens tijdens je vakantie het warmwater op 50°C staan? :? Het is toch veel logischer om je SWW-vat de laatste dag voor de vakantie leeg te douchen? Dat scheelt je veel onnodig stroomverbruik, en bovendien warmt je woning tijdens de vakantie minder op (al die warmte komt immers in de woning terecht).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 10-08-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Dus het gaat hier om elektrisch vermogen en verbruik om het warmtelek energetisch te compenseren dat tussen de twee verwarmingsperioden optreedt.
Eens!
Je hebt een punt waar het de vergelijking met de gasketel betreft, maar als ik daar 65% rendement invul, dus 6,5 kWh per m3 zal de berekende COP boven de 4 komen. Lijkt me erg hoog.
Kan denk ik best in de warmere maanden. De SWW run is niet tijdens de gehele run op Ta 52 gr. maar in feite weten we niet wat het rendement van jouw ketel precies was dus blijft het giswerk.
Nee, ik heb het legionella verbruik er niet afgetrokken, immers dit is onderdeel van de totale energie die we voor warm water gebruiken, ook al stook ik dit met het COP 1 element. Voor de totale COP berekening heb dan weer wel een punt, dan moet daarvoor gecorrigeerd worden.
Eens! Zo bedoelde ik het ook.
Bij de installatie hier is goed rekening gehouden met het voorkomen van einrohr zirkulation. Dus die zal verwaarloosbaar moeten zijn.
Mooi! Je bent volgens mij een van de weinigen, hopelijk verandert dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Je bedoelt een ERPT-VM2E binnenunit met daaraan gekoppeld een 200 liter SWW-vat. Zoals jij het schrijft lijkt het alsof je een 200 liter cylinder unit hebt, maar dat is dus niet het geval.
Deze setup is voor de rest van je verhaal nogal relevant namelijk.

[...]

Over het standbyverbruik: Daar is in dit topic al erg veel over geschreven, inclusief de oorzaken. Gewoon even zoeken in dit topic op die term.

Verder maak je er een erg ingewikkeld verhaal van, waar vooral door je theoretische COP berekening op basis van historisch gasverbruik weinig van klopt.

Als je de werkelijke COP wilt berekenen kun je dat veel beter doen door de opgewekte warmte van de WP (gerapporteerd door de WP) te delen door het stroomverbruik (die je uit je kWh meter haalt).
Als je dit nog nauwkeuriger wilt doen, installeer je een Kamstrup in de aanvoerleiding en lees je die uit.

Over het energieverbruik voor SWW:
Hier staan tips over hoe je dat zuinig kunt doen: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En dit was ons verbruik (gezin met 2 puberdochters) in 2021: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Toen draaide mijn installatie nog lang niet optimaal, want in de afgelopen 12 maanden verbruikte mijn WP slechts 265 kWh voor SWW (op de compressor) + 70 kWh via het dompelelement.

P.S. Waarom laat je trouwens tijdens je vakantie het warmwater op 50°C staan? :? Het is toch veel logischer om je SWW-vat de laatste dag voor de vakantie leeg te douchen? Dat scheelt je veel onnodig stroomverbruik, en bovendien warmt je woning tijdens de vakantie minder op (al die warmte komt immers in de woning terecht).
@Andrehj
Dank voor je opmerkingen.
Excuus voor de verwarring, maar ik heb inderdaad een ME binnenunit als beschreven, met ingebouwde boiler driewegklep, buffer etc. De ingebouwde boiler is volgens de ME specificatie 200 liter. Ik heb geen extra boiler.
Ik heb geen Kamstrup, dus moet het doen met de gegevens die ik wel heb, daartoe was dit een benadering.
Ik heb voor deze korte vakantie bewust gekozen om de boiler op 50 graden te laten staan om het warmteverlies te kunnen meten. Een beetje waste, maar meten is weten.
Ik ben onder de indruk van je SWW record verbruik, maar dit is wat mijn opstelling doet. En wellicht douchen we langer en vaker (en 30 cm regendouche dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EVfan schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:14:
@Andrehj
Dank voor je opmerkingen.
Excuus voor de verwarring, maar ik heb inderdaad een ME binnenunit als beschreven, met ingebouwde boiler driewegklep, buffer etc. De ingebouwde boiler is volgens de ME specificatie 200 liter. Ik heb geen extra boiler.
Dan klopt de door jou genoemde code erpt-vm2e niet. Wat staat er op het typeplaatje van de binnenunit?
Ik heb geen Kamstrup, dus moet het doen met de gegevens die ik wel heb, daartoe was dit een benadering.
Ik heb voor deze korte vakantie bewust gekozen om de boiler op 50 graden te laten staan om het warmteverlies te kunnen meten. Een beetje waste, maar meten is weten.
Ik ben onder de indruk van je SWW record verbruik, maar dit is wat mijn opstelling doet. En wellicht douchen we langer en vaker (en 30 cm regendouche dat wel).
Jammer dat je het eerste hoofdstuk van de tips in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" gemist hebt. Die tips staan niet voor niets bovenaan. Dat zou in jouw geval veel schelen. Veel meer dan je met andere maatregelen goed kunt maken. Bovendien bespaart dat deel niet alleen veel elektriciteit, maar ook nog veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

Dan klopt de door jou genoemde code erpt-vm2e niet. Wat staat er op het typeplaatje van de binnenunit?

[...]

Jammer dat je het eerste hoofdstuk van de tips in Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" gemist hebt. Die tips staan niet voor niets bovenaan. Dat zou in jouw geval veel schelen. Veel meer dan je met andere maatregelen goed kunt maken. Bovendien bespaart dat deel niet alleen veel elektriciteit, maar ook nog veel water.
De code op het type plaatje is ERPT20X-VM2E.
Binnenunit met touchscreen, nieuwste versie van ME.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Andrehj schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:26:
[...]

[...]

@Andrehj
Ik heb uiteraard het eerste hoofdstuk gelezen, en waar mogelijk de keuzes gemaakt die zowel waterverbruik als energie verbruik (kunnen) reduceren.
Maar we willen niet sterk besparen op warm douchen, en een water besparende douche kop krijg ik hier niet verkocht. Maar vooral ook water voor huishoudelijk gebruik is hier vrij fors. Lange leidingen helpen niet. Alternatief is een Quooker bijvoorbeeld. Maar zal wel minder water gebruiken helaas uiteindelijk energetisch duurder zijn in gebruik.
Een WTW kan hier niet zonder mega investering. De boiler temperatuur staat afgesteld op 50 graden met een daling van 10 graden, en we verwarmen in een tijdvenster. Voor de legionella run die direct na de SWW run wordt gedraaid op weekend dagen (dynamisch elektra contract) gaat de temperatuur naar 55 met de compressor.
Wat ik vaststel in mijn berekeningen is dat deze binnenunit dus minimaal 350 of nog wat meer kWh per jaar aan warmte verliest. En dat is min of meer gelijk aan ons warm water gebruik per jaar voor douchen en huishouden (plus nog 150 kWh legionella).
De bruto getallen zijn fors, maar als je daar sluipverbruik en warmtelek vanaf haalt vind ik een alleszins acceptabel verbruik van 500-600 kWh. En dat was eigenlijk mijn conclusie, gegeven de keuzes die we maken voor bijvoorbeeld de ME binnenunit ipv een super geïsoleerde boiler.
Sluipverbruik en warmtelek is niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
@EVfan omdat je op tijdvenster verwarmt zal hij altijd je SWW op temperatuur brengen bij start tijdvenster, hij controleert dan niet de 10 graden daling. Dat kost ook kWh's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
Plenkske schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 09:43:
@EVfan omdat je op tijdvenster verwarmt zal hij altijd je SWW op temperatuur brengen bij start tijdvenster, hij controleert dan niet de 10 graden daling. Dat kost ook kWh's.
@Plenkske
Dank voor je advies.
Dat direct bij de aanvang van het tijdvenster een SWW run start, dat had ik al begrepen.
Dat maakt combineren met dynamische elektra tarieven ook zo lastig.
Altijd SWW toestaan kan het risico geven dat opwarmen gebeurt met de hoogste (Tibber) tarieven. Dat heb ik de eerste paar weken ervaren.
Mogelijk spaar je dan wat kWh door een langere run, maar het is dan duurder en je belast het elektriciteitsnet op het verkeerde moment (hoge dynamische tarieven treden vaak op bij hoge vraag). Nu, zomer, zijn de tarieven midden op de dag en midden in de nacht het laagst, en de Tb fijn voor een goede COP.
Kortom, ik ben er nog niet uit hoe dit het beste kan, en er is binnen de standaard instellingen van ME geen optie die voor net belasting, kosten en kWh verbruik altijd het optimum is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
SWW staat bij mij op altijd-aan, dus niet op een schema.
Ik heb mijn instellingen (SWW-temp & SWW-drop) zó gefinetuned dat hij meestal niet tegen de SWW drop aanloopt (tenzij er een puber meer dan een half uur onder de douche staat, doen ze gelukkig niet dagelijks).

Daarnaast heb ik een (node-red)-automatisering: Op een vast tijdstip midden op de dag kijk ik of de temperatuur in de boiler al laag genoeg is (ik heb zowel temp midden als onderin de boiler beschikbaar) en zo ja, dan start ik de SWW-run.
Je kunt daar nog verder in optimaliseren door niet het force-sww commando te geven, maar tijdelijk (ik doe 10 minuten) de boiler-temp op 60 of 65 te zetten, zodat hij ineens een SWW-drop ziet. Verwarmen met force-sww gaat volle bak en bij een SWW-drop doet hij wat rustiger aan.

Zo heb ik dus het beste van 2 werelden:
- Continuïteit van SWW-water is verzekerd. Als mijn node-red server of automatisering uitvalt, dan warmt de controller gewoon zelf op als het water ver genoeg afgekoeld is.
- Als het nuttig is dan doe ik midden op de dag nog een SWW-run

Dat is vast ook te finetunen naar dynamische tarieven met wat extra condities in de automatisering.

Andere optie is om de Smart-Grid inputs te gebruiken en op die manier een SWW-run te forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@EVfan : Ik doe hetzelfde als @ocaj , maar dan wel gewoon door vanuit mijn home automation virtueel een force SWW te doen. Dat doet ie bij mij niet "vol gas", maar meestal op 50 Hz (bij warm weer 40 Hz, en bij kou 60 Hz), doordat ik het vermogen van de WP voor SWW via het bekende kabeltje op 75% begrens.
De routine die op de knop druk draait dagelijks om 13 uur, en gaat SWW maken als dat onder de 39 graden is.
Zo maak ik meestal SWW op PV-stroom en maximaal rendement, en als er incidenteel toch 's avonds erg veel gedoucht wordt, wordt er dan door de maximale drop toch een run gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-06 09:46

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hier is het zo ingesteld, dat de SWW-instelling om 06:00u zakt naar 35gr met een drop van 10gr. Het systeem zou dan rond de 25gr weer moeten opstarten om SWW te gaan maken. (Dit gebeurt meestal niet door de lage instelling) Mocht dan iedereen klaar zijn met douchen blijft het systeem op bv. 38gr staan en zal het SWW meestal rond de klok van 13:00u zijn SWW gaan maken tot 52gr. De SWW instelling is gekoppeld aan de dynamische energieprijzen en deze zijn rond dit tijdstip meestal vrij laag. En de panelen kunnen dan ook een handje helpen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 20:25
Grolsch schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:26:
Dit wordt mijn eerste koelseizoen met de Netatmo thermostaat.

Fakesensor doet bij mij perfect zijn ding, hij moduleert keurig terug naar 20Hz

Hoe doen de Netatmo gebruikers koelen in hun situatie.
Ik weet dat je de polariteit kunt omzetten, maar een echte "koelmodus" kent de Netatmo niet.

Ik heb maar een nieuw programma aangemaakt genaamd "KOELEN"

En dan van 10.00 tot 18.00 een programma met een setpoint van 25 graden, en daarbuiten 15 graden.
Daarmee genereert de thermostaat vraag richting de WP en start hij met koelen.
Maak ik een denkfout of kan je in het geval van koelen beter de setpoint in de nacht zo hoog mogelijk zetten om te zorgen dat ie s nachts niet gaat koelen? Ik heb de setpoint op 30 graden gezet (hoogst mogelijke waarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rien43 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:03:
Maak ik een denkfout of kan je in het geval van koelen beter de setpoint in de nacht zo hoog mogelijk zetten om te zorgen dat ie s nachts niet gaat koelen? Ik heb de setpoint op 30 graden gezet (hoogst mogelijke waarde).
Ik koel juist enkel 's nachts, want dan is het rendement het hoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rien43 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Waarom zou je ‘s nachts niet willen koelen?

Keuze koelen overdag of ‘s nachts hangt van jouw prioriteiten af:
1) ‘s nachts voor efficiëntie, want dan heb je de laagste Tb en hoogste COP (zoals Andrehj schrijft)
2) ‘s nachts voor geluid, als dit relevant is, al maakt de WP op minimumvermogen vrijwel geen geluid
3) overdag als je groene stroom (PV overschot op het net in de zomer) en/of eigen PV wil gebruiken
4) overdag als je met een dynamisch contract goedkoop wil koelen, al weet ik niet of dat opweegt tegen punt 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 19:46
Ik verwarm de boiler ook met tijdsvenster. SWW start 1x per dag om13.00 ( 48 gr met daling10 gr).
Ik zie toch regelmatig dat boiler niet start omdat de temperatuur boven de 38gr is en dan wordt die dag overgeslagen.

[ Voor 56% gewijzigd door nessio op 12-08-2024 07:30 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:56
melvink1994 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:31:
Goedenavond, ik ben sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een ERST20D-VM2D FTC6 met PUHZ-SW75 YAA buitenunit.

Vanwege het warme weer heb ik de installatie sinds een week of 2 op koelen gezet. Dit leek in eerste instantie prima te werken. Voorloop temperatuur ingesteld op 18 graden en gaan met die banaan.

Maar toen wij op een avond buiten zaten hoorde ik de buitenunit ongeveer elke 4 minuten op hoge toeren aanslaan, heel kort draaien en daarna weer uitgaan. Dit lijkt mij niet helemaal de bedoeling en ook niet erg prettig voor de buren. Als ik de koeling enkele uren uitschakel en vervolgens inschakel draait de buitenunit wel voor langere tijd op een rustige stand.

De installateur adviseerde mij een tijdschema in te stellen, helaas gaat de unit dan op de instelde tijdstippen uit en circuleert dan ook niet meer.

Heeft iemand tips om het systeem zo in te regelen dat deze “rustig” werkt en niet zo staat te klapperen op het moment dat deze op temperatuur lijkt te zijn.

Alvast bedankt!! :)
Waarom pak je niet gewoon die tijdsblokken? Als je weet wat ongeveer je marges zijn krijg je daarmee uiteindelijk een rustig draaiende warmtepomp. Het gaat verder om het koelen van de massa dus rondpompen van water lijkt mij niet echt een zinvolle bezigheid… (wat is de marginal gain daar?). Verder moet het echt warm warm zijn… bij ons heeft het koelen welgeteld 1 dag aan gestaan en toen was het effect nul, maar wel handig om wat te leren qua settings voor voorkomen pendelen. Verder doet de zonwering het hier en de ramen op tijd open en dicht…

Denk dat we het deze week ook niet nodig gaan hebben in het hoge noorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 20:25
SebastiaanPs schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Waarom zou je ‘s nachts niet willen koelen?

Keuze koelen overdag of ‘s nachts hangt van jouw prioriteiten af:
1) ‘s nachts voor efficiëntie, want dan heb je de laagste Tb en hoogste COP (zoals Andrehj schrijft)
2) ‘s nachts voor geluid, als dit relevant is, al maakt de WP op minimumvermogen vrijwel geen geluid
3) overdag als je groene stroom (PV overschot op het net in de zomer) en/of eigen PV wil gebruiken
4) overdag als je met een dynamisch contract goedkoop wil koelen, al weet ik niet of dat opweegt tegen punt 1.
Ah ja, ik vergat even dat het niet vanzelfsprekend is om pv panelen te hebben. Ik heb een groot overschot kwh vanuit m'n pv panelen die ik, kijkend naar de terugleverboete, gebruik om juist overdag te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 16:10
Vraag: ik ga de PCR-75YA-300 plaatsen met dus de ERST30D-VM2ED binnenunit.
Ik kan deze binnen unit op 2 verschillende locaties plaatsen:

Uitpandige garage
- Meer ruimte
- Korter bij buitenunit (koelvloeistof leiding)
- 6 meter vanaf vloerverwarming aansluiting (buiten onder grond)
- geïsoleerd, maar onverwarmd, geen temperatuur data beschikbaar.

Inpanding garage
- Iets minder ideale qua locatie in die ruimte, maar wel mogelijk
- Verder vanaf buiten unit (25m koelvloeistof leiding, maar geen probleem met dit model)
- 8 meter vanaf vloerverwarming aansluiting (buitenom on grond
- onverwarmd maar inpandig, dus blijft boven ~13 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HbMcTEP2GKXgKkiQxYaDRzusLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRebODH8MXRV0hJWEl3oYK2A.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag, wat voor invloed heeft de garage binnen temperatuur van invloed op de warmte van het SWW in het VAT ? Ik zou het liefst mijn binnen unit in de uitpandige garage, echter verwacht ik dat het daar iets kouder is dan in de inpanding garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
The Source schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:16:
Vraag: ik ga de PCR-75YA-300 plaatsen met dus de ERST30D-VM2ED binnenunit.
Ik kan deze binnen unit op 2 verschillende locaties plaatsen:

Uitpandige garage
- Meer ruimte
- Korter bij buitenunit (koelvloeistof leiding)
- 6 meter vanaf vloerverwarming aansluiting (buiten onder grond)
- geïsoleerd, maar onverwarmd, geen temperatuur data beschikbaar.

Inpanding garage
- Iets minder ideale qua locatie in die ruimte, maar wel mogelijk
- Verder vanaf buiten unit (25m koelvloeistof leiding, maar geen probleem met dit model)
- 8 meter vanaf vloerverwarming aansluiting (buitenom on grond
- onverwarmd maar inpandig, dus blijft boven ~13 graden
[Afbeelding]

Mijn vraag, wat voor invloed heeft de garage binnen temperatuur van invloed op de warmte van het SWW in het VAT ? Ik zou het liefst mijn binnen unit in de uitpandige garage, echter verwacht ik dat het daar iets kouder is dan in de inpanding garage.
Het zal sneller afkoelen in de winter en minder snel in de zomer. Je kunt het warmteverlies vast wel ergens vinden. Aan jou de keuze wat je belangrijk vindt.

Hoe zit het met het vocht in de ruimtes voor eventuele oxidatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashtoo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb een Lucht/Water Ecodan ERST20D-VM2DR met vloerkoeling. Met dit weer heerlijk. Nu merk ik tot mijn schrik opeens dat ik natte voeten krijg door condensvorming. Ik heb de koelwatertemperatuur op 18 graden ingesteld, en dacht daarmee veilig te zijn. Als ik dan naar de inbedrijfstellingswizard kijk zie ik dat de aanvoertemperatuur al uren tussen de 16 en 18 stuitert, met een retourtemperatuur van 18 graden. Laat dat nu net het dauwpunt zijn op dit moment.

Ik heb maar snel de verwarming even aangezet.

Doe ik iets verkeerd? Is mijn unit defect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Flashtoo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:22:
Ik heb een Lucht/Water Ecodan ERST20D-VM2DR met vloerkoeling. Met dit weer heerlijk. Nu merk ik tot mijn schrik opeens dat ik natte voeten krijg door condensvorming. Ik heb de koelwatertemperatuur op 18 graden ingesteld, en dacht daarmee veilig te zijn. Als ik dan naar de inbedrijfstellingswizard kijk zie ik dat de aanvoertemperatuur al uren tussen de 16 en 18 stuitert, met een retourtemperatuur van 18 graden. Laat dat nu net het dauwpunt zijn op dit moment.

Nee, er is nu sprake van een erg hoge luchtvochtigheid (73% buiten in Zuid Holland) en daarmee een hoog dauwpunt. Het vocht in de lucht condenseert dus makkelijk. Je unit is niet kapot. Koelen doe je bij voorkeur met een Ta die niet onder het dauwpunt komt in huis, zodat je geen condens krijgt op je leidingen of vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 13-08-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

Hier precies zo, met warm weer koel ik altijd met Ta18. Behalve met heel drukkend weer dus, dan is het dauwpunt boven de 18 graden. Vandaag koelde ik met Ta20, en toch nog de verdeler nat, zo vochtig is het.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flashtoo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-12-2024
Bedankt voor de reacties. Ik heb geen topisolatie, dus als het kan houd ik de Ta graag zo laag mogelijk. Mijn opmerking over een defecte unit sloeg vooral op de Ta van 16 terwijl ik 18 had ingesteld, maar ik kan me voorstellen dat die temperatuursinstelling gewoon niet zo nauwkeurig is.

Kan ik gewoon accepteren dat 18c meestal prima is en zo heel af en toe de vloer een beetje nat wordt, of is dat vragen om problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Zolang er geen stalen onderdelen in je systeem zitten is een beetje condens op leidingen en verdelers niet direct een ramp... Maar een natte vloer lijkt me sowieso niet wenselijk. Vocht trekt ook onder bijvoorbeeld plinten etc en kan veel schade veroorzaken.

[ Voor 44% gewijzigd door hesselbeertje op 13-08-2024 22:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
hier vandaag 19c kunnen koelen, hoogste dauw temp was 18.5c op een van de kamers. Over het algemeen hou ik dan hoogste dauw temp + 0.5c aan, dat gaat dus prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
En welke temperaturen hangen er dan in huis? Want hier is het gemiddelde door het hele huis nauwelijks boven de 24 gekomen en was de woonkamer het warmste… ik denk dat m’n warmtepomp dan nog steeds vrij snel pendelt (niet geprobeerd).

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 14-08-2024 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Met koeling ging het van 23.5-25. Zonder koeling komt daar 1 a 1.5 bij. lijkt niet veel, maar is wel veel meer comfort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gisteren lag het dauwpunt hier buiten op 24 graden.... Dus als je binnen niets aan ontvochtiging doet of kunt doen was vloerkoeling nauwelijks mogelijk.

Daarom pleit ik ook steeds voor de combi airco + L/W WP (en liefst ook gecombineerd met WTW-ventilatie met enthalpiewisselaar, om de droge lucht binnen te houden). De airco gebruik je voor de ontvochtiging (daardoor lag het dauwpunt binnen hier gisteren op ca 16 graden), en de WP voor het koelen van de massa.

Behalve het feit dat ik door die AC nu dus wél kan koelen met de L/W WP, geeft dit lage dauwpunt ook een waanzinnig veel hoger binnencomfort. Het verschil tussen binnen 23 graden met ~62% luchtvochtigheid en 25 graden met ~90% luchtvochtigheid is echt enorm.
Die paar duizend euro investering in de AC geven daardoor een grote comfortwinst.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 14-08-2024 09:47 ]

Pagina: 1 ... 130 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero