Inmiddels gebruiken we ruim 2 maanden onze Ecodan PUZ-WM112YAA met ERPT-VM2E 200 liter binnenunit.
Tijd dus voor een analyse van verbruik.
Ik heb hier eerder de momentane COP’s gemeld (door flow en dT te meten voor verwarming, en voor SWW met bekend en stabiel historisch gasverbruik voor SWW te vergelijken).
Voor verwarming (Tb 16 graden) was de momentane COP 4,5 in lijn met het databoek, voor SWW kwam ik op een momentane COP van 3,5.
De afgelopen periode ook een week op vakantie geweest en de unit ingesteld gelaten als gebruikelijk geeft de mogelijkheid om de dag na de legionella het sluipverbruik te meten (omdat de temperatuur dan nog zodanig is dat er gen SWW verwarming nodig is en er ook geen warm water verbruik is).
Dat is behoorlijk, en 28W continue, met zeer regelmatig optoeren naar 70W, en dag totaal van 0,8 Wh.
Op vakantie, dus geen warm water verbruik, boiler op 50 graden met een daling van 10 graden en (vanwege dynamisch stroom contract) met twee toegestane periode voor verwarming.
Het dagverbruik genoteerd met de HW 3 fase kWh meter is dan gemiddeld 1,8 kWh per dag, na aftrek van sluipverbruik 1,0 kWh, bij een temperatuur in de garage variërend van 18-22 graden. Kortom, de boiler heeft een warmteverlies van 1,0 kWh per dag of 42W. Bij een temperatuur verschil met de garage van 30K, dus 1,4 W/K. Ook interessant is te bedenken dat de 1 kWh warmtelek overeen komt met een gemiddelde daling van de water temperatuur van ca. 4 graden.
Onze normale dagelijkse totale energie verbruik is gemiddeld 2,7 kWh, na aftrek van sluipverbruik en warmtelek is dat 1,0 kWh aan gebruik van warm water voor ons huishouden.
Een paar mogelijke conclusies (correct me if I am wrong), alles geëxtrapoleerd op basis van deze zomerse meetgegevens, wat uiteraard nogal optimistisch is.
1. Jaarlijks sluipverbruik zal iets van 200-250 kWh zijn (want in het stookseizoen zal er minder energie worden gebruikt voor carter verwarming denk ik).
2. Het jaarlijkse verlies aan warmtelek van de boiler is ca. 350 kWh. Maar zal over een vol kalenderjaar gerekend door de veel lagere COP bij lagere Tb zeker 30-40% hoger liggen schat ik (is dat redelijk?).
3. Ons feitelijke basic SWW verbruik is ook 350 kWh (maar zal om dezelfde reden ook 30-40% hoger liggen vrees ik), maar blijft verwacht ik wel krap ca.50% van het totale verbruik.
Vergelijk ik de 700 kWh voor SWW met ons voormalige jaarlijkse verbruik voor SWW met de gasketel (300m3), dan komt daar een “theoretische zomer” COP uit van 3,4, als in het ME databoek voor deze Tb’s. Uiteraard is dit gemeten met zomerse buiten temperaturen en zal de COP over een vol kalender jaar ruimschoots lager zijn. Maar meten daarvan wordt voor mij lastiger, de getallen uit Melcloud zijn niet erg betrouwbaar en ik heb geen warmtemeter geïnstalleerd.
Dit alles is exclusief legionella, wekelijks ook ca. 3,5 kWh (ruim 150 kWh) per jaar.
Dat brengt het totale jaar geëxtrapoleerde verbruik voor de warmwatervoorziening exclusief sluipverbruik dus op 850 kWh, voor Tb van 17 graden, los van het sluipverbruik.
Ik schat dus dat het over een kalenderjaar gemeten dit wel 1100-1200 zal bedragen.
Herkennen jullie deze getallen, of is bovenstaande te simpel geredeneerd?
Dank voor jullie feedback.