je hebt de problematiek prima verword, ja het kan werken echter is van veel factoren die je vaak niet of lastig kan beïnvloeden afhankelijk, de kans de het niet optimaal werkt cq je huis in een "zwembad" omtovert is denkbeeldig.onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]
Ik ben zeker geen expert, maar eerder een leergierige enthousiast op dit gebied.
Voor zover ik het heb begrepen werkt een fancoil (mits op de juiste manier geimplementeerd) inderdaad condenserend. Meestal wordt het water via een klein slangetje door de muur buiten geloost, als er een afvoer in de buurt zit is dit mogelijk ook een optie.
Een fancoil is een interessante manier om te koelen, dit helemaal goed implementeren zou mogelijk wel eens lastiger kunnen zijn.
Zo lang er gewoon 'normaal' gekoelt wordt is er geen probleem, maar voegt een fancoil ook wat minder waarde toe. Je wilt in de zomer immers vaak condenserend koelen omdat je anders vrij beperkt bent qua koelcapaciteit.
Het probleem met condenserend koelen is de aanvoer van het koelwater. Waar bij een splitunit airco een geisoleerde koelleiding naar binnen loopt, is de 'koelleiding' van een fancoil je cv circuit (even aangenomen dat je niet specifiek voor de fancoil een nieuw leidingnetwerk gaat trekken, wat ik nagenoeg niemand zie doen).
Waar de fancoil in het circuit zit heeft dan behoorlijk invloed. Laat je de Quatt stevig koelen is de kans groot dat de delen in het circuit die voor de fancoil zitten onder het dauwpunt zakken, waardoor je daarop condensatie krijgt, en natte radiatoren / vloeren is niet de bedoeling.
Ik denk dat de fancoil wat kan toevoegen, en in optimale gevallen net zo goed kan werken als een losstaand airco systeem, maar het hangt er naar mijn idee sterk vanaf waar je de fancoil wilt plaatsen. Als je deze direct na de koppelingen met de cv leiding kan plaatsen en de buizen tot de fancoil kan isoleren lijkt het me een prima idee, maar als het cv circuit eerst door radiatoren / vloer loopt lijkt het me een minder goed idee.
Om het iets specifieker aan Quatt te koppelen: misschien zijn het schoonheidsfoutjes van lerende monteurs, maar als ik hoor dat er soms wat 'rommelig' gewerkt wordt krijg ik toch lichte twijfels of het op een goede manier neerzetten van een fancoil door Quatt kan worden uitgevoerd, tenzij ik teveel waarde toeken aan plaatsing op de juiste plek en isolatie van de leidingen tot op dit punt. Het lijkt me een aardig stukje ingewikkelder dan het 'standaard' plaatsen van een Quatt.
Maar dat is just my two cents, ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
Vaak wegen de noodzakelijke aanpassingen niet op tegen bv een aparte Airco die ook nog vaak een beter rendement heeft omdat de gebruikte koelvloeistof (veelal R32) betere eigenschappen bezit dan je CV water.
een ander voordeel van een aparte airco is ook nog dat deze in "bare tijden, daar waar de Quatt het lastig gaat krijgen of juist in het voor en na-seizoen als alternatief " ook nog prima als ondersteuning voor je warmtepomp kan dienen. ik zou dus eerder voor een aparte airco kiezen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
/f/image/pdGZqZpl5Tpsy8VBAMMCFGP5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ryVQNaarAGiNr4e9SpE39duE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A5HuzwyekeQLuQ3Hpl0EMaBp.jpg?f=fotoalbum_large)