Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.835.320 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ik ben zeker geen expert, maar eerder een leergierige enthousiast op dit gebied.

Voor zover ik het heb begrepen werkt een fancoil (mits op de juiste manier geimplementeerd) inderdaad condenserend. Meestal wordt het water via een klein slangetje door de muur buiten geloost, als er een afvoer in de buurt zit is dit mogelijk ook een optie.

Een fancoil is een interessante manier om te koelen, dit helemaal goed implementeren zou mogelijk wel eens lastiger kunnen zijn.

Zo lang er gewoon 'normaal' gekoelt wordt is er geen probleem, maar voegt een fancoil ook wat minder waarde toe. Je wilt in de zomer immers vaak condenserend koelen omdat je anders vrij beperkt bent qua koelcapaciteit.

Het probleem met condenserend koelen is de aanvoer van het koelwater. Waar bij een splitunit airco een geisoleerde koelleiding naar binnen loopt, is de 'koelleiding' van een fancoil je cv circuit (even aangenomen dat je niet specifiek voor de fancoil een nieuw leidingnetwerk gaat trekken, wat ik nagenoeg niemand zie doen).

Waar de fancoil in het circuit zit heeft dan behoorlijk invloed. Laat je de Quatt stevig koelen is de kans groot dat de delen in het circuit die voor de fancoil zitten onder het dauwpunt zakken, waardoor je daarop condensatie krijgt, en natte radiatoren / vloeren is niet de bedoeling.

Ik denk dat de fancoil wat kan toevoegen, en in optimale gevallen net zo goed kan werken als een losstaand airco systeem, maar het hangt er naar mijn idee sterk vanaf waar je de fancoil wilt plaatsen. Als je deze direct na de koppelingen met de cv leiding kan plaatsen en de buizen tot de fancoil kan isoleren lijkt het me een prima idee, maar als het cv circuit eerst door radiatoren / vloer loopt lijkt het me een minder goed idee.

Om het iets specifieker aan Quatt te koppelen: misschien zijn het schoonheidsfoutjes van lerende monteurs, maar als ik hoor dat er soms wat 'rommelig' gewerkt wordt krijg ik toch lichte twijfels of het op een goede manier neerzetten van een fancoil door Quatt kan worden uitgevoerd, tenzij ik teveel waarde toeken aan plaatsing op de juiste plek en isolatie van de leidingen tot op dit punt. Het lijkt me een aardig stukje ingewikkelder dan het 'standaard' plaatsen van een Quatt.

Maar dat is just my two cents, ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
je hebt de problematiek prima verword, ja het kan werken echter is van veel factoren die je vaak niet of lastig kan beïnvloeden afhankelijk, de kans de het niet optimaal werkt cq je huis in een "zwembad" omtovert is denkbeeldig.
Vaak wegen de noodzakelijke aanpassingen niet op tegen bv een aparte Airco die ook nog vaak een beter rendement heeft omdat de gebruikte koelvloeistof (veelal R32) betere eigenschappen bezit dan je CV water.
een ander voordeel van een aparte airco is ook nog dat deze in "bare tijden, daar waar de Quatt het lastig gaat krijgen of juist in het voor en na-seizoen als alternatief " ook nog prima als ondersteuning voor je warmtepomp kan dienen. ik zou dus eerder voor een aparte airco kiezen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
[...]

Dus de fancoil en de vloerkoeling tegelijk aan is niet mogelijk?
Klopt het dat het dan efficienter is om alleen met de vloer op 18 graden te koelen (120m2 alleen beneden verdieping).
Gezien het oppervlak van de vloer vrij groot is en de fancoil dus maar beperkt is.
Of zie ik dit verkeerd?
als je te veel koelt door je vloer kan daar dus condens ontstaan omdat koele lucht minder water kan vasthouden (zelfde wat onstaat bij ramen die aan de binnenkant consenderen, bij een fancoil word het water opgevangen (net als bij een binnenunit van een airco) en afgevoerd), op je vloer gaat dat dus niet lukken.
je vloer (zeker als dat een stenen vloer is) word dus glad en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Overigens kan ik de fancoil recht boven mijn cv hangen, gezien de cv- kast midden in het huis is.
bij de fancoil moet je water dus kunnen afvoeren, de situatie wat je beschrijft lijkt me dan niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
jroz2001 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:58:
[...]

Dat was al min of meer bekend, alleen hebben ze dit in een later stadium weer van de website gehaald.
Het is toch wel kwalijk.. niet helder.
Ik wil best wat betalen. Maar we weten niet wat er nu achter een betaalmuur komt. Kan je hem normaal gebruiken zonder? Wat komt er bij?

Dat komt in de komende jaren naar voren.. weten ze nu zelf niet. Bijzonder dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:21
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:38:
[...]

super, bedankt !
kon je zien (bv typeplaatje of iets dergelijk wie de eigenlijke producent van dat ding is? Heb je ook het energielabel er bij gekregen ? indien ja zou leuk zijn als je dat ook zou kunnen posten.
Ook zou ik graag weten welke andere documenten er bij werden geleverd. alvast bedankt _/-\o_
Nee, niet aan te zien, geen energielabel en geen documenten geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:25:
[...]

😂
Ongeveer 8 colli op een pallet en 10 meter flexible buis .
Wat is de diameter en buiten diameter van de geleverde CV slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-02 18:46
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:13:
[...]

De vraag is eerder of je CV leidingen al erder zijn afgetakt (wat ik zou verwachten), uit eerdere posts blijkt dat dit dus bij Quatt op problemen stuit.

oplossing; je zou dus met CV leidingen van de Quatt naar boven moeten (verwacht ik).
Dat hoop ik dan toch niet, ik wacht wel even af, wil dat ding niet op 2 hoog aan de muur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Even heel wat anders. Als tweaker zijnde ben ik ook wel erg benieuwd naar de techniek achter de CiC. Iemand die misschien een foto wil delen van de poorten en liefst zonder het afdekplaatje wat erop zit? })

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:30
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:51:
[...]
Vaak wegen de noodzakelijke aanpassingen niet op tegen bv een aparte Airco die ook nog vaak een beter rendement heeft omdat de gebruikte koelvloeistof (veelal R32) betere eigenschappen bezit dan je CV water.
een ander voordeel van een aparte airco is ook nog dat deze in "bare tijden, daar waar de Quatt het lastig gaat krijgen of juist in het voor en na-seizoen als alternatief " ook nog prima als ondersteuning voor je warmtepomp kan dienen. ik zou dus eerder voor een aparte airco kiezen.
Waarom koelvloeistof via een splitsysteem naar binnen loodsen perse beter zou zijn dan cv water zie ik niet helemaal. Even er vanuit gaande dat je het probleem van condensvorming hebt 'opgelost' kunnen zowel L/L als L/W warmtepomp een bepaalde hoeveelheid warmte het huis uit pompen.
Qua conclusie verder helemaal met je eens: een airco is een mooie backup, en ik heb het hier ook al regelmatig als optie aangehaald: 4.5KW Quatt ipv 8KW + airco is zeker het overwegen waard.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:01:
je vloer (zeker als dat een stenen vloer is) word dus glad en dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Eerlijk gezegd zou dat nog niet eens mijn belangrijkste zorg zijn. Condensatie op radiatoren kan roest geven en water op en in de vloeren en muren kan schimmel geven.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:01:
bij de fancoil moet je water dus kunnen afvoeren, de situatie wat je beschrijft lijkt me dan niet zo handig.
Niet perse een probleem, een cv ruimte heeft over het algemeen al een afvoer voor condenswater van de cv ketel, daar kun je het uiteraard het condens van de fancoil ook mee afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:07:
Wellicht weet iemand nog verder wat voor / nadelen van deze opstelling. Wellicht maakt dit mijn beslissing toch anders.
Als ik het zo hoor neigt men hier toch naar 'geen fancoil'. Theoretisch is het zeker mogelijk, maar ik zou aanraden om Quatt eens heel stevig door te zagen over hoe ze omgaan met isolatie, condensvorming, plaatsing van de fancoil, etc.

Daarbij komt dat (zoals Fr33z ook al aangeeft) er weinig mensen zijn die condenserend koelen met een warmtepomp, dat geeft al een indicatie dat het niet zo rechttoe rechtaan is als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-10 23:25
Ik sta op de lijst voor een Quatt en ben medio volgend jaar aan de beurt verwacht ik (q2).

Nu is helaas vandaag mijn CV ketel (Nefit topline van ca. 13 jaar oud) afgekeurd (ivm een rookgasafvoerzijdig lekkage in de wisselaar?).

Nu stelt de installateur voor om een Remeha Calenta 40c te plaatsen (ca. 2000 euro excl btw)

Moet ik nog ergens aan denken met het oog op de komende Quatt?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEqZyQ73jE5k1bydrxNGURyiDiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pdGZqZpl5Tpsy8VBAMMCFGP5.png?f=fotoalbum_large

Wordt deze leiding gebruikt? Ook over lange lengtes in de grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
Ook hier even weer een ander onderwerp, al jaren werkt mijn CV ketel modulerend, ik ben niets anders meer gewend en de Toon weet er ook prima raad mee.
Maar nu lijkt, ik weet het wel zeker eigenlijk, dat de Quatt een aan/ uit protocol hanteert, het viel me al op ( ik kijk graag buiten naar mijn nieuwe Quatt ) dat de ventilator regelmatig stilstaat, en dan weer draait, en dan weer stil staat, het screenshot van mijn energieverbruik laat ook duidelijk zien.
Zijn alle ( hybride) warmtepompen uitgerust met het aan/ uit protocol of is dit gewoon een kwestie van de verkeerde draadjes op de verkeerde plek in de CIC of de thermostaat module....ik zal de vraag ook bij Quatt neerleggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4EWA5-O7YePHfsQnceeypwn7Uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ryVQNaarAGiNr4e9SpE39duE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@zverdier (@Herw76 ) ik zie niet echt een probleem, mijn warmtepomp zit ook met zo'n pijp (standaard aansluitset).
Onder de grond zou ik alleen niet doen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.techniekwebshop.nl/thumbnails/ProductAfbeelding/2BA/image-thumb__1832603__ProductDetail/4024074000007-a83-2022072815194026_-46758216.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 08-12-2022 19:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
geerttttt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:00:
Even heel wat anders. Als tweaker zijnde ben ik ook wel erg benieuwd naar de techniek achter de CiC. Iemand die misschien een foto wil delen van de poorten en liefst zonder het afdekplaatje wat erop zit? })
Toevallig Geert, had ik vanmiddag de CIC in mijn hand om deze op een logischere plek te monteren, en om de spaghetti aan draden te kunnen bundelen wat helaas maar ten dele gelukt is omdat ook hier de snoeren kris kras langs onder voor en tussen de leidingen lopen 🤔, om dat te doen moest het afdekplaatje er af , ik maakte geen foto, ik zal kijken of dat morgen ff kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
Proton_ schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:46:
@zverdier (@Herw76 ) ik zie niet echt een probleem, mijn warmtepomp zit ook met zo'n pijp (standaard aansluitset).
Onder de grond zou ik alleen niet doen.
[Afbeelding]
Dat is maar een klein stukje .
Niet 2 x 10 meter bijvoorbeeld .
En ik vindt het een beetje prutsen voor een bedrijf die het aanlegd.
Gebruik gewoon 26 of 32. pex slang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:02:
[...]

Waarom koelvloeistof via een splitsysteem naar binnen loodsen perse beter zou zijn dan cv water zie ik niet helemaal. Even er vanuit gaande dat je het probleem van condensvorming hebt 'opgelost' kunnen zowel L/L als L/W warmtepomp een bepaalde hoeveelheid warmte het huis uit pompen.
dat is niet het probleem, echter kan water lang niet zoveel energie overbrengen dan bv R32, dus het probleem zit hem dus in de hoeveelheid energietransfer per tijdseenheid (cq floweenheid) is dus bij een een koelmiddel gewoon beter, dat zal ook te zien zijn in de benodigde electrische energie die hiervoor nodig is.
Qua conclusie verder helemaal met je eens: een airco is een mooie backup, en ik heb het hier ook al regelmatig als optie aangehaald: 4.5KW Quatt ipv 8KW + airco is zeker het overwegen waard.
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
burgerfreerk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:49:
[...]

Toevallig Geert, had ik vanmiddag de CIC in mijn hand om deze op een logischere plek te monteren, en om de spaghetti aan draden te kunnen bundelen wat helaas maar ten dele gelukt is omdat ook hier de snoeren kris kras langs onder voor en tussen de leidingen lopen 🤔, om dat te doen moest het afdekplaatje er af , ik maakte geen foto, ik zal kijken of dat morgen ff kan.
ben ook benieuwd welke conectoren er gebruikt zijn bij de CiC, een foto zou welkom zijn, ook overigens van het typeplaatje en de energielabel. alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:28:
[...]

Nee, niet aan te zien, geen energielabel en geen documenten geleverd.
oeps, dat is fout, en ik bedoel dus ECHT FOUT, dat zou Quatt wel eens de kop cq heel veel geld kunnen kosten, dat zijn namelijk wettelijk verplichte documenten, zonder deze zou je zelf de installatie niet eens mogen gebruiken, cq Quatt zou deze niet op de markt mogen brengen.
hoe een verzekering daarover denkt, geen idee, echter dit geeft ze wel een mogelijkheid om bij een schade niet cq minder uit te hoeven keren.

het niet leveren van een geldig energielabel is een economisch misdrijf, het zelfde als er geen CE conformiteitsverklaring is meegeleverd (vaak onderdeel van de installatie cq gebruikershandleiding, dat mag), deze moet echter wel met het product meegeleverd zijn. Alleen een CE label op het product is niet voldoende.

Blijkbaar hebben ze bij Quatt dat onderdeel even vergeten.
Blijkbaar een stelletje eigenwijze koppen daar bij Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nivekamoud schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:46:
[...]

Dat hoop ik dan toch niet, ik wacht wel even af, wil dat ding niet op 2 hoog aan de muur hebben.
de Quatt kan gewoon op de grond staan, je zult alleen de leidingen naar boven moeten brengen, het beste via de binnenkant van je huis, aan de buitenkant loop je de kans dat je te veel verlies gaat krijgen of je moet extreem gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zverdier schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:33:
[Afbeelding]

Wordt deze leiding gebruikt? Ook over lange lengtes in de grond?
deze is eigenlijk niet voor onder de grond bedoeld, de isolatie is hiervoor gewoon te dun cq onvoldoende tegen vocht beschermd, in het verleden is er een discussie geweest over de eisen van leidingen in de grond, waren redelijk duur (ik dacht circa 1.200-1.300 voor 15m leidingwerk excl. graafwzh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
burgerfreerk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:38:
Ook hier even weer een ander onderwerp, al jaren werkt mijn CV ketel modulerend, ik ben niets anders meer gewend en de Toon weet er ook prima raad mee.
Maar nu lijkt, ik weet het wel zeker eigenlijk, dat de Quatt een aan/ uit protocol hanteert, het viel me al op ( ik kijk graag buiten naar mijn nieuwe Quatt ) dat de ventilator regelmatig stilstaat, en dan weer draait, en dan weer stil staat, het screenshot van mijn energieverbruik laat ook duidelijk zien.
Zijn alle ( hybride) warmtepompen uitgerust met het aan/ uit protocol of is dit gewoon een kwestie van de verkeerde draadjes op de verkeerde plek in de CIC of de thermostaat module....ik zal de vraag ook bij Quatt neerleggen.[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken op welke contactpunten de CiC verbonden is met je ketel. Dan zie je direct of hij met OpenTherm of aan/uit verbonden is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:30:
[...]

oeps, dat is fout, en ik bedoel dus ECHT FOUT, dat zou Quatt wel eens de kop cq heel veel geld kunnen kosten, dat zijn namelijk wettelijk verplichte documenten, zonder deze zou je zelf de installatie niet eens mogen gebruiken, cq Quatt zou deze niet op de markt mogen brengen.
hoe een verzekering daarover denkt, geen idee, echter dit geeft ze wel een mogelijkheid om bij een schade niet cq minder uit te hoeven keren.

het niet leveren van een geldig energielabel is een economisch misdrijf, het zelfde als er geen CE conformiteitsverklaring is meegeleverd (vaak onderdeel van de installatie cq gebruikershandleiding, dat mag), deze moet echter wel met het product meegeleverd zijn. Alleen een CE label op het product is niet voldoende.

Nou nou doe ff relaxed, ik heb je minstens 10 posts zien weiden nu aan een energielabel. Ja, hij moet er zijn, maar het is niet zo dat er koelmiddel uit de Quatts lekt waarbij de monteur zegt, ahja, is niet zoveel, kom morgen wel terug. Zo'n misdrijf is het nu ook weer niet.

Maar vraag het gerust aan Quatt, bel Marijn, zijn nummer is wel online te vinden, maar je zaagt hier een beetje door over randzaken waar wij geen invloed op hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:02
geerttttt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:48:
[...]

Je zou eens kunnen kijken op welke contactpunten de CiC verbonden is met je ketel. Dan zie je direct of hij met OpenTherm of aan/uit verbonden is.
Ik denk dat @burgerfreerk bedoelt dat de Quatt aan/uit ipv modulerend werkt

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
burgerfreerk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:38:
Zijn alle ( hybride) warmtepompen uitgerust met het aan/ uit protocol of is dit gewoon een kwestie van de verkeerde draadjes op de verkeerde plek in de CIC of de thermostaat module....ik zal de vraag ook bij Quatt neerleggen.[Afbeelding]
vreemd, hier met Isense thermostaat moduleert de quatt wel gewoon netjes. bij laag verbruik zo'n 500W en ik heb ook 2kW gezien toen het wat kouder was buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Toby-Wan schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:10:
[...]

Ik denk dat @burgerfreerk bedoelt dat de Quatt aan/uit ipv modulerend werkt
Ja lees het ook idd. Ik gok eigenlijk, ook aan de hand van de berichtgeving, dat de CiC nog maar net klaar is qua hardware. Dus het werkt, de CiC kan de Quatt aansturen, maar iets van "AI" is er nog niet, en slimme modulatie ook niet.

Het is veel makkelijker om eerst niet te moduleren, of beperkt en gaan leveren. Het ontwikkelteam is een ander team dan het productieteam, dus zolang de hardware maar goed is, kan de software verder ontwikkeld worden terwijl de eerste units al draaien.

Daarom ben ik ook wel benieuwd naar de CiC, zou me niet verbazen als er een Raspberry Pi compute module in zit ofzo, die ze OTA updaten ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:30:
[...]

tja, het moet er zijn, maar het mag gewoon digitaal beschikbaar worden gesteld. Dus als ze binnenkort dat beschikbaar maken op de site is er geen enkel probleem toch?
Als tweaker zou ik eerder graag een installatie / gebruikshandleiding hebben. Dat label interesseert me niet zoveel eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:18:
[...]

vreemd, hier met Isense thermostaat moduleert de quatt wel gewoon netjes. bij laag verbruik zo'n 500W en ik heb ook 2kW gezien toen het wat kouder was buiten.
Grappig, je zou denken dat het niet perse aan de thermostaat ligt, mits deze via OpenTherm aangesloten is op de CiC. Ik heb ook een toon gehad en wat die vooral doorsturen is een modulatieniveau aan de hand van een gewenste aanvoertemperatuur. Die loopt van 0 tot wat je in de toon hebt ingesteld, dus bijv 50 als je vloerverwarming hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:22:
[...]

Grappig, je zou denken dat het niet perse aan de thermostaat ligt, mits deze via OpenTherm aangesloten is op de CiC. Ik heb ook een toon gehad en wat die vooral doorsturen is een modulatieniveau aan de hand van een gewenste aanvoertemperatuur. Die loopt van 0 tot wat je in de toon hebt ingesteld, dus bijv 50 als je vloerverwarming hebt gekozen.
Dat is dus info waar ik graag meer duidelijkheid over wil hebben.
In mijn Isense kan ik max. temp CV water instellen, maar op mijn Remeha ketel zit een draaiknop voor CV temperatuur en die overruled de instelling van de thermostaat. Thermostaat stond bijv. op 90 graden, de draaiknop op CV op 50 en dat was ook de temperatuur.
Maar idd de Isense berekent een modulatieniveau op basis van die temperatuur die in de thermostaat staat ingesteld. Dus ik vraag me af hoe dat nu zit met aansturing op de Quatt.
terwijl ik nu af en toe kijk op de thermostaat, ik zie continu modulatieniveau 2 (van 5) maar de Quatt draait wel harder of zachter

[ Voor 6% gewijzigd door HBO88 op 08-12-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:27:
[...]

Dat is dus info waar ik graag meer duidelijkheid over wil hebben.
In mijn Isense kan ik max. temp CV water instellen, maar op mijn Remeha ketel zit een draaiknop voor CV temperatuur en die overruled de instelling van de thermostaat. Thermostaat stond bijv. op 90 graden, de draaiknop op CV op 50 en dat was ook de temperatuur.
Maar idd de Isense berekent een modulatieniveau op basis van die temperatuur die in de thermostaat staat ingesteld. Dus ik vraag me af hoe dat nu zit met aansturing op de Quatt.
terwijl ik nu af en toe kijk op de thermostaat, ik zie continu modulatieniveau 2 (van 5) maar de Quatt draait wel harder of zachter
Ik heb deze thermostaat niet, maar het kan best zijn dat deze thermostaat zijn huidige binnentemperatuur + ingestelde temperatuur via opentherm doorstuurt, en dat Quatt daar zijn logica op toepast. Dat daardoor vele andere thermostaten ook niet geschikt zijn bijv..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:54:
[...]

Nou nou doe ff relaxed, ik heb je minstens 10 posts zien weiden nu aan een energielabel. Ja, hij moet er zijn, maar het is niet zo dat er koelmiddel uit de Quatts lekt waarbij de monteur zegt, ahja, is niet zoveel, kom morgen wel terug. Zo'n misdrijf is het nu ook weer niet.

Maar vraag het gerust aan Quatt, bel Marijn, zijn nummer is wel online te vinden, maar je zaagt hier een beetje door over randzaken waar wij geen invloed op hebben...
helaas, het is geen randzaak, maar een essencieel document, zonder mag het gewoon niet verkocht worden. In feite zijn de mensen die nu betaald hebben in feite opgelicht. Sorry ik heb deze regels niet bedacht, daarvoor zul je echt naar brussel en den haag moeten.
Quatt is hier duidelijk in overtreding en niet zo'n beetje ook en dat vind ik nu net geen randzaak.
Overigens zijn dit regels voor bescherming van de consument, ons dus, wat wij met die informatie doen is onze zaak, je mag deze ook gewoon negeren, echter ze moet er wel gewoon zijn. Ik hoop van harte dat dit gewoon een foutje van Quatt is en ze alsnog met de info komen.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:30:
[...]

helaas, het is geen randzaak, maar een essencieel document, zonder mag het gewoon niet verkocht worden. In feite zijn de mensen die nu betaald hebben in feite opgelicht. Sorry ik heb deze regels niet bedacht, daarvoor zul je echt naar brussel en den haag moeten.
Quatt is hier duidelijk in overtreding en niet zo'n beetje ook en dat vind ik nu net geen randzaak.
Doe eens relaxed, volgens mij haat je ze ofzo? Of werk je bij een concurrent? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HBO88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 21:22:
[...]

tja, het moet er zijn, maar het mag gewoon digitaal beschikbaar worden gesteld. Dus als ze binnenkort dat beschikbaar maken op de site is er geen enkel probleem toch?
Als tweaker zou ik eerder graag een installatie / gebruikshandleiding hebben. Dat label interesseert me niet zoveel eerlijk gezegd.
ik snap je, uit het oogpunt van een tweaker is dit ook begrijpelijk, echter een jurist ziet dit duidelijk anders. Helaas ga je als gebruiker als je er problemen mee krijgt helaas met de laatste te maken krijgen, zeker als het van de kant van de verzekeraar komt. Stel dat door de warmtepomp je brandschade krijgt en je huis afbrand, dan kijk je aardig dom uit je ogen als blijkt dat de verzekeraar niet uitbetaald door dat het product niet over de juiste papieren beschikt. Juist voor dit soort dingen is er een CE en alles wat daarmee te maken heeft, en dat "stomme" simpele document is nu juist voor ons gebruiker de verzekering dat in geval dat een verzekeraar gewoon moet uitbetalen.
Kijk als Quatt deze documenten nu gewoon op hun site hadden staan, zoals zo veel producenten was er niets aan de hand, echter ook dat doen ze dus niet.
Jij als gebruiker staat dus met lege handen, zolang er niet gebeurt is er niets aan de hand, maar is dat nou net de redenen dat wij allen aan verzekeringen doen, kosten een hoop en brengen eigenlijk niet op ... tot het mis gaat, en dan ben je blij dat het hebt gedaan. Dit is net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:02
Jeetje @MacD007 doe eens rustig. Misschien is het verstandig om even afstand te nemen van dit pilot project tot het wat meer volwassen is.

Fijne avond.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:38:
[...]

Doe eens relaxed, volgens mij haat je ze ofzo? Of werk je bij een concurrent? ;)
NEE, ik ben een echte fan van ze, nog steeds overigens maar dat betekend niet dat ik blind achter hun aan ga rennen, als ik iets zie wat niet klopt dan mag en kan ik dat ook gewoon zeggen, daar moeten ze gewoon tegen kunnen. Als ze slim zijn doen ze daar hun voordeel mee (en nee, ik werk niet voor een bedrijf die ook maar iets met warmtepompen te maken heeft), heb echter wel beroepsmatig met dergelijke zaken te maken.
Echter erger ik me bond en blauw aan dergelijke amateurs, sorry Quatt, dit soort fouten zouden ze gewoon niet mogen maken, tijdens hun studie hebben ze zeker over dit soort dingen een college gehad.
Ik zou graag willen dat ze het goed doen en zo lastig is het echt niet. Maar ik zal maar niet verder op reageren, ik heb mijn punt gemaakt, de huidige gebruikers zullen hun eigen afweging moeten maken, zij lopen het risico. Ik wilde hun alleen maar waarschuwen, als dat niet gewaardeerd word vind ik het prima.

[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2022 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:45:
Jeetje @MacD007 doe eens rustig. Misschien is het verstandig om even afstand te nemen van dit pilot project tot het wat meer volwassen is.

Fijne avond.
Ben de rust zelfe, echter als je het niet snapt, moet je het zelf weten, ik loop hier geen risico, dat zijn helaas die lui die nu een dergelijk apparaat lopen hebben.
Overigens loopt Quatt hier een nog groter risico.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burgerfreerk
MacD007 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:19:
[...]

ben ook benieuwd welke conectoren er gebruikt zijn bij de CiC, een foto zou welkom zijn, ook overigens van het typeplaatje en de energielabel. alvast bedankt.
Typeplaatje heb ik voor je, verdere documentatie zat er inderdaad helaas niet bij ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgADoqgtX5Q6Bu-gTpxaC7k2Iig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5HuzwyekeQLuQ3Hpl0EMaBp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:37
louzy82 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:31:
Ik sta op de lijst voor een Quatt en ben medio volgend jaar aan de beurt verwacht ik (q2).

Nu is helaas vandaag mijn CV ketel (Nefit topline van ca. 13 jaar oud) afgekeurd (ivm een rookgasafvoerzijdig lekkage in de wisselaar?).

Nu stelt de installateur voor om een Remeha Calenta 40c te plaatsen (ca. 2000 euro excl btw)

Beetje off topic, maar OK. Even er vanuit gaande dat je een calenta Ace zou krijgen. Deze ketel heeft als laagste vermogen ong. 8kw, dat is iets waar ik zelf tegenaan loop. Voor mij teveel eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
thoomie schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:05:
[...]

Beetje off topic, maar OK. Even er vanuit gaande dat je een calenta Ace zou krijgen. Deze ketel heeft als laagste vermogen ong. 8kw, dat is iets waar ik zelf tegenaan loop. Voor mij teveel eigenlijk.
Oplossing, gewoon een maatje kleiner nemen (of twee), nadeel je loopt de kans dat hij tot je de Quatt krijgt het wat langer duurt voor dat je het warm krijgt maar daarna zit je wel goed. Ik zou ook eens naar andere merken gaan kijken, met het oog dat deze later vooral voor SWW gebruikt gaat worden in combinatie met de Quatt zou ik ketels met een kleine boiler mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
[...]

Ik ben echt een n00b op dit gebied. teveel vermogen en daardoor een te hoge aanschafprijs of heeft dit ook nog nadelige gevolgen voor het functioneren als de Quatt er eenmaal is?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]
@louzy82
dat minimum vermogen is wel iets om in de gaten te houden, zeker voor hybride installaties, gezien daar 'normaal gesproken' binnen CVketel land niet/nauwelijks aandacht voor is, er wordt alleen gekeken naar max. vermogen vanwege CW-klasse voor warm water (is mijn ervaring).

Juist om deze reden, heb ik zelf een Intergas Xtreme 36 CW5 hangen met een minimum vermogen van 3.8 kW.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
MacD007 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:32:
[...]

Oplossing, gewoon een maatje kleiner nemen (of twee), nadeel je loopt de kans dat hij tot je de Quatt krijgt het wat langer duurt voor dat je het warm krijgt maar daarna zit je wel goed. Ik zou ook eens naar andere merken gaan kijken, met het oog dat deze later vooral voor SWW gebruikt gaat worden in combinatie met de Quatt zou ik ketels met een kleine boiler mijden.
Volgens mij heeft het model dat hij voor heft gesteld geen boiler die altijd warm wordt gehouden.

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:14
burgerfreerk schreef op donderdag 8 december 2022 @ 23:15:
[...]

Typeplaatje heb ik voor je, verdere documentatie zat er inderdaad helaas niet bij ...[Afbeelding]
Jammer dat daar dan drie spelfouten opstaan. Maar de waarden kloppen vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
Toby-Wan schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:10:
[...]

@louzy82
dat minimum vermogen is wel iets om in de gaten te houden, zeker voor hybride installaties, gezien daar 'normaal gesproken' binnen CVketel land niet/nauwelijks aandacht voor is, er wordt alleen gekeken naar max. vermogen vanwege CW-klasse voor warm water (is mijn ervaring).

Juist om deze reden, heb ik zelf een Intergas Xtreme 36 CW5 hangen met een minimum vermogen van 3.8 kW.
Wat is dan het nadeel van een minimum vermogen van 8kw?

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:14
louzy82 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:23:
[...]

Wat is dan het nadeel van een minimum vermogen van 8kw?
Dat je huis meestal geen 8KW nodig heeft om warm te blijven, laat staan dat je radiator of vloer voldoende capaciteit heeft om het op lage temperatuur af te geven.

Ik heb nu een ketel met 7KW minimale capaciteit, die verwarmt nu met 3KW aan radiatoren op 40/35/20. Aanwarmen gaat prima want dan mag er 7KW in om de systeeminhoud van 18 naar 40 graden te brengen, maar als het eenmaal warm is kan de ketel zijn 7KW niet meer kwijt.

Elke branderstart is op hoog vermogen starten, verlagen, even verwarmen, uitschakelen en dan de laatste gassen (en warmte) uit je ketel ventileren. Dat starten en na-ventileren kost onnodig energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dan heb je wel een hele slechte ketel, heb hier drie Nefits hangen en die starten op het laagste vermogen op.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
_JGC_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:51:
[...]

Dat je huis meestal geen 8KW nodig heeft om warm te blijven, laat staan dat je radiator of vloer voldoende capaciteit heeft om het op lage temperatuur af te geven.

Ik heb nu een ketel met 7KW minimale capaciteit, die verwarmt nu met 3KW aan radiatoren op 40/35/20. Aanwarmen gaat prima want dan mag er 7KW in om de systeeminhoud van 18 naar 40 graden te brengen, maar als het eenmaal warm is kan de ketel zijn 7KW niet meer kwijt.

Elke branderstart is op hoog vermogen starten, verlagen, even verwarmen, uitschakelen en dan de laatste gassen (en warmte) uit je ketel ventileren. Dat starten en na-ventileren kost onnodig energie.
In mijn toekomstige situatie doet de Quatt de verwarming (vloerverwarming) en is de ketel voor SWW.
Is het dan nog een probleem als het minimum vermogen 8 kw is?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:54:
Dan heb je wel een hele slechte ketel, heb hier drie Nefits hangen en die starten op het laagste vermogen op.
Vandaar dat die dingen elke paar jaar een nieuwe ionisatiepin moeten... ik heb nog de originele van 12 jaar oud in mijn Intergas ketel. Ding start op 65% vermogen (af fabriek 70%) en gaat zodra de verbranding stabiel is direct terug naar 25%.

Ik denk niet dat Intergas de enige is die ketels maakt die op iets hoger vermogen starten.
louzy82 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:57:
[...]

In mijn toekomstige situatie doet de Quatt de verwarming (vloerverwarming) en is de ketel voor SWW.
Op zich niet, is maar net wat voor douchekop en thermostaatkraan je gebruikt. Ik heb nu soms al moeite om 7KW weg te krijgen uit een 5l/min douchekop, komt straks nog een DWTW bij.

[ Voor 29% gewijzigd door _JGC_ op 09-12-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

_JGC_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:01:
[...]

Vandaar dat die dingen elke paar jaar een nieuwe ionisatiepin moeten... ik heb nog de originele van 12 jaar oud in mijn Intergas ketel. Ding start op 65% vermogen (af fabriek 70%) en gaat zodra de verbranding stabiel is direct terug naar 25%.

Ik denk niet dat Intergas de enige is die ketels maakt die op iets hoger vermogen starten.
Ok, Proline uit 2010, een Proline NxT uit 2018 en een Trendline II uit 2016. Nog nooit een nieuwe ionisatiepin nodig gehad. Onze vorige Turbo32 uit 1992 vrat die dingen wel.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Nee, niet echt.

En als je die ketel nog eens 2 dagen per jaar gebruikt om te verwarmen als het -7 is buiten is dat ook niet echt een probleem, wat extra gasverbruik op die 2 dagen kost je ook de kop niet.

Wel een factor om rekening mee te houden als je een 'standaard hybride gebruiker' bent, die nog een aardig deeltje op de cv ketel doet.

Ik hoop wel dat het met de Quatt mogelijk is / wordt om de cv ketel tot SWW te beperken. Ik wil dat zelf eigenlijk ook doen, en de airco als backup houden, niet de cv ketel.

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 09-12-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
onlinaius schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:06:
[...]

Nee, niet echt.

En als je die ketel nog eens 2 dagen per jaar gebruikt te verwarmen als het -7 is buiten is dat ook niet echt een probleem.

Wel een factor om rekening mee te houden als je een 'standaard hybride gebruiker' bent, die nog een aardig deeltje op de cv ketel doet.
Je bedoelt als de CV ketel nog regelmatig bij moet springen om de Hybride te helpen bij het verwarmen?

Dit zou toch niet zo vaak voor moeten komen? alleen bij -7 wat je zegt toch?

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
_JGC_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:01:
Op zich niet, is maar net wat voor douchekop en thermostaatkraan je gebruikt. Ik heb nu soms al moeite om 7KW weg te krijgen uit een 5l/min douchekop, komt straks nog een DWTW bij.
Hoe merk je dat dan? als ie zn warmte niet kwijt kan?

Onze douchekop doet sowieso al 9l/min ;)

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
[...]

Nee, niet echt.

En als je die ketel nog eens 2 dagen per jaar gebruikt om te verwarmen als het -7 is buiten is dat ook niet echt een probleem, wat extra gasverbruik op die 2 dagen kost je ook de kop niet.

Ik hoop wel dat het met de Quatt mogelijk is / wordt om de cv ketel tot SWW te beperken. Ik wil dat zelf eigenlijk ook doen, en de airco als backup houden, niet de cv ketel.
Ik mag toch aannemen dat je net zoals bij zo'n beetje alle hybride systemen de parameters kunt aanpassen? CV springt bij als temperatuur buiten X graden is? Maar even serieus. Als je pas een CV nodig hebt bij -7 dan kun je toch beter een full electric nemen van bijv 6 of 8kw? Het hele hybride systeem is er toch alleen omdat men angst heeft dat een volledige warmtepomp je portemonnee leegtrekt en je altijd een koud huis hebt?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ds23man schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:05:
[...]

Ok, Proline uit 2010, een Proline NxT uit 2018 en een Trendline II uit 2016. Nog nooit een nieuwe ionisatiepin nodig gehad. Onze vorige Turbo32 uit 1992 vrat die dingen wel.
Overigens doet Nefit hetzelfde (uit handleiding van de Proline HRC):
Start van de luchtzijdige voorspoelfase. De ventilator draait gedurende 30 seconden met
ca. 60 % van het maximale toerental
Toerental staat bij nieuwere Nefit ketels niet vermeld in de handleiding.

En ja, mijn enige ervaring met Nefit is een Ecomline HR uit de jaren 90, die vrat die pinnen ook.

Maargoed, dit topic gaat over Quatt warmtepompen, niet over ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
louzy82 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:10:
[...]

Je bedoelt als de CV ketel nog regelmatig bij moet springen om de Hybride te helpen bij het verwarmen?

Dit zou toch niet zo vaak voor moeten komen? alleen bij -7 wat je zegt toch?
Ja, dat bedoel ik inderdaad. De meeste berekeningen gaan er vanuit dat je ergens tussen de 60 - 75% op gas bespaard. Hoewel er natuurlijk nog een deel SWW is zal je zeker bij de lagere schattingen nog wat stoken op gas.

Waarom de berekeningen hier vanuit gaan is minder inzichtelijk. Mogelijk gaan ze er vanuit dat je een capaciteitsprobleem hebt waarbij de warmtepomp niet alle warmtebehoefte kan afdekken, of gaat het een stukje comfort waarbij het huis op tijd warm is (maar dan ga je er al vanuit dat je nachtverlaging toepast).

Hoe die berekeningen helemaal in elkaar zitten durf ik niet te zeggen, maar ik hoop dat ik tzt een standje kan selecteren waarbij de cv niet voor verwarming gebruikt wordt (de airco is ook automatisch aangestuurd en kan bijspringen als de temperatuur te ver daalt). In het uiterste geval zet ik de cv ketel op een schakelaar waarbij deze fysiek uit gaat, behalve als er gedoucht wordt, maar ik hoop dat die omslachtige manier niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:18:
[...]

Ik mag toch aannemen dat je net zoals bij zo'n beetje alle hybride systemen de parameters kunt aanpassen? CV springt bij als temperatuur buiten X graden is? Maar even serieus. Als je pas een CV nodig hebt bij -7 dan kun je toch beter een full electric nemen van bijv 6 of 8kw? Het hele hybride systeem is er toch alleen omdat men angst heeft dat een volledige warmtepomp je portemonnee leegtrekt en je altijd een koud huis hebt?
Ik heb nog steeds 'angst' dat een volledige warmtepomp mijn portemonnee leegtrekt. Ik heb full electric nog nergens onder de 7000 euro na subsidie gezien. Mijn plan is nu de Quatt, airco als backup en na een paar maanden proefdraaien (deze winter) als alles goed gaat komende winter een warmtepompboiler er bij.

Zo kan ik fijn even proefdraaien zonder dat het gas, en dus de weg terug is afgesloten, en als de Quatt naar verwachting draait, en Quatt en airco de warmtevraag goed aankunnen (met een beetje mazzel in februari de installatie, en dan hopelijk nog even ergens een paar goed koude dagen), kan het gas er komende winter uit.

En dan houd ik ook nog eens minimaal 3500 euro minus een jaartje gasaansluiting in de zak (SWW verwacht ik niet of nauwelijks op te besparen, met een gebruik van zo'n 6 - 8 kuub per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
onlinaius schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:31:
[...]

Ik heb nog steeds 'angst' dat een volledige warmtepomp mijn portemonnee leegtrekt. Ik heb full electric nog nergens onder de 7000 euro na subsidie gezien. Mijn plan is nu de Quatt, airco als backup en na een paar maanden proefdraaien als alles goed gaat komende winter een warmtepompboiler er bij.

Zo kan ik fijn even proefdraaien zonder dat het gas, en dus de weg terug is afgesloten, en als de Quatt naar verwachting draait, en Quatt en airco de warmtevraag goed aankunnen (met een beetje mazzel in februari de installatie, en dan hopelijk nog even ergens een paar goed koude dagen), kan het gas er komende winter uit.

En dan houd ik ook nog eens minimaal 3500 euro minus een jaartje gasaansluiting in de zak (SWW verwacht ik niet of nauwelijks op te besparen, met een gebruik van zo'n 6 - 8 kuub per maand).
Je hebt in ieder geval voor jezelf een mooi stappenplan :) De vergelijking tussen alleen de warmtepomp van Quatt maken met een volledig elektrische warmtepomp is natuurlijk een beetje krom. Mijn ketel was aan vervanging toe en kon kiezen om €5000 uit te geven aan een hybride warmtepomp + ketel of een volledig elektrische warmtepomp voor €7500 na subsidie. Keuze snel gemaakt. Zeker met zonnepanelen krijg ik nu jaarlijks €1000 terug in plaats van voorheen €130 per maand te betalen (zou nu zelf €450 zijn 8)7 )

Het eraf halen van de laatste kuubjes is natuurlijk de sport :P Zeker als je de prijs per kuub dan terugrekent met alle lasten erbij.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
[...]
De vergelijking tussen alleen de warmtepomp van Quatt maken met een volledig elektrische warmtepomp is natuurlijk een beetje krom.
Die vergelijking maak ik dan ook niet, ik maak de vergelijking tussen de warmtepomp van Quatt + warmtepompboiler met een volledig elektrische warmtepomp.

En voor mij kom ik dan zo'n 3500 euro goedkoper uit, met net wat meer flexibiliteit omdat ik een poosje kan proefdraaien voor het gas er echt af gaat, en 2 losse, simpelere systemen mogelijk net wat minder foutgevoeli zijn (ik zit er niet diep genoeg in om dat specifiek te weten, maar wat doet een full electric bijv als er wat mis gaat met het SWW gedeelte? Slaat deze dan in storing of blijft het verwarmingsgedeelte gewoon werken?).

Nu had ik wel de luxe dat de vorige bewoner al voldoende aircocapaciteit had opgehangen. We verwarmen nu volledig op de airco, maar willen op termijn ook graag van de koude voeten af, want tegels zonder vloerverwarming geeft toch wel wat minder comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
onlinaius schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:51:
[...]
En voor mij kom ik dan zo'n 3500 euro goedkoper uit, met net wat meer flexibiliteit omdat ik een poosje kan proefdraaien voor het gas er echt af gaat, en 2 losse, simpelere systemen mogelijk net wat minder foutgevoeli zijn (ik zit er niet diep genoeg in om dat specifiek te weten, maar wat doet een full electric bijv als er wat mis gaat met het SWW gedeelte? Slaat deze dan in storing of blijft het verwarmingsgedeelte gewoon werken?).
Wat dat betreft werkt een volledig elektrische WP hetzelfde als een CV ketel. Stroomuitval = geen warm water of verwarming. Er zit een backup verwarmer in het CV deel en een in het warm water deel. Met een noodprocedure kun je dan alsnog verwarmen en/of douchen. Stroom is daarbij uiteraard wel een voorwaarde zoals met alle systemen (ketel/hybride/full electric). Anyway terug naar de Quatt discussie!

Werkt de Quatt wel gewoon als de ketel een storing heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
[...]
als dat het geval is vraag ik me af waarom een Calenta voor 2000 ex BTW (duurste remeha model), en geen Tzerra CW5 voor pak m beet 1800 incl BTW (& installatie) of andere goedkopere CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:59:
Werkt de Quatt wel gewoon als de ketel een storing heeft?
Ja, tenzij Quatt gelogen heeft. Hebben ze (eerder in dit topic) bevestigd, dat als de ketel niet bereikbaar is de Quatt gewoon door blijft werken.

Dat was voor mij van belang omdat ik onafhankelijk van Quatt van het gas af wil kunnen, hoewel ik erg benieuwd ben wat Quatt zelf voor full electric optie gaat aanbieden (mits die er komt uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:06
Bo0bz schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 10:41:
[...]

Je hebt in ieder geval voor jezelf een mooi stappenplan :) De vergelijking tussen alleen de warmtepomp van Quatt maken met een volledig elektrische warmtepomp is natuurlijk een beetje krom. Mijn ketel was aan vervanging toe en kon kiezen om €5000 uit te geven aan een hybride warmtepomp + ketel of een volledig elektrische warmtepomp voor €7500 na subsidie. Keuze snel gemaakt. Zeker met zonnepanelen krijg ik nu jaarlijks €1000 terug in plaats van voorheen €130 per maand te betalen (zou nu zelf €450 zijn 8)7 )

Het eraf halen van de laatste kuubjes is natuurlijk de sport :P Zeker als je de prijs per kuub dan terugrekent met alle lasten erbij.
Waneer heb je deze keuze gemaakt? Voor +2500 all electric kan ik niet meer vinden helaas.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sjo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-10 22:23

Sjo

Hier draait ook een Quatt als pilot installatie.. Nu bijna een maand en ben erg tevreden! Neem aan dat het geen probleem is om dan je ervaring te plaatsen als het allemaal goed draait. Heb sinds ik een tiener was nooit meer iets op tweakers geplaatst.. vooral iemand die mee leest en dingen opzoekt, maar ik ben toch echt gewoon een normale klant voordat mensen daarover beginnen ;-)
Installatie ging soepel; met 3 man, nette jongens, van 8u tot 16u bezig geweest ofzo. Wel simpele installatie waar de Quatt 1 meter boven de cv ketel staat op plat dak.

Heb een Evohome thermostaat incl zone indeling (beneden 1 vloerverwarmingzone en bovenste 2 verdiepingen in 7 zones met radiatoren). Werkt tot nu toe behoorlijk goed. 's Nachts merk je soms dat de vloerverwarming geen warmte vraagt, maar slechts 1 radiator zone boven wel, en dan gaat de Quatt daarvoor aan.. Dat is niet ideaal, maar het alternatief is de zoneregeling eruit halen bij de warmtevraag en de vloerverwarming leidend maken via aparte thermostaat, en alleen evohome gebruiken om radiatoren open en dicht te doen, maar dan worden de radiatoren misschien niet warm genoeg. Dit zal ik nog een keer gaan testen. Wel heb ik nu Heatfan ventilatoren op de radiatoren gezet om het vermogen bij lage temperatuur verwarming wat te boosten.

Waar je wel rekening mee moet houden als je Evohome hebt in combinatie met zoneklep voor je vw, is dat je geen Aan/Uit sturing kunt gebruiken. Ik moest de Aan/uit ketelmodule (BRD91) vervangen met de Opentherm module (R8810A1018 die ik toevallig nog in de kast had liggen; werd al wel verteld tijdens het intake call met Quatt). En daardoor gedraagt de zoneklep van de vw zich wat raar. Evohome heeft een belabberde aansturing daarvan via Opentherm, aangezien hij hem deels open en deels gesloten laat, als er bijvoorbeeld een 30% warmtevraag is vanuit die zone... Ipv gewoon open laten als de warmtevraag >0% is...Dit heb ik uiteindelijk opgelost door een tijdrelais op de zoneklep te zetten die de zoneklep een uur langer open houdt nadat hij door Evohome opengezet is.. Deze oplossing had ik in dit topic gevonden: Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast.

En de CiC heeft wifi, maar ze raden aan een utp kabel er in te houden, zodat men zeker is dat alles gelogd wordt en de verbinding niet weg valt. Zo zijn issues sneller op te lossen. Heb zelf een firmware update over the air gekregen in de eerste week.

De app is nog wel work in progress. Je kunt geen statistiekjes zien nog, maar met een Homewizard stekker kun je het verbruik wel mooi meten. Tevens mis ik ook nog een optie om de gasketel minder snel aan te laten gaan. Je kunt de gas en energieprijzen invullen en dan bepaalt hij zelf wanneer het gunstiger is om gas te gebruiken (wat bij ons door zonnepaneel overschot nooit is), maar soms gaat de cv ketel alsogn even aan als hij denkt dat het gevraagde vermogen door de evohome thermostataat te veel is ofzo. Aangezien wij hier ook 3 airco's hebben hangen zou ik een "gas light" modus fijn vinden waarin hij dit minder snel doet, maar de app wordt vast nog verder ontwikkeld!
De warmtepomp werkt trouwens zeker wel modulerend bij mij... Energieverbruik is afhankelijk van de buitentemperatuur grofweg tussen de 450 en 1800w.

De Quatt staat op ons platte dak (3 verdiepingen), en vanaf de straat kun je hem niet horen, ook niet als hij op vol vermogen draait. In het cv hok er recht onder waar dus ook de cv ketel staat hoor je een lichte resonatie (houten balken plafond), maar in mijn werkkamer ernaast hoor je niks.

Al met al super tevreden dus voor deze prijs. Afgelopen maand nauwelijks gas verbuikt terwijl we daarvoor 2200m3 gas per jaar verbuikten (waarvan 350 voor SWW). Zelfs op dagen dat het hier de hele dag vroor. Tot 3 graden kan de Quatt het helemaal zelf af hier, daaronder schakelen we onze airco's ook aan op de bovenverdiepingen, zodat de Quatt vooral de vloerverwarming doet plus 1 kamer. Quatt adviseerde ons trouwens een 8Kw versie te nemen omdat het huis groot is (230m2 hoekhuis met hoge plafonds uit 1914, welke wel redelijk na-geisoleerd is). Omdat we de airco's al hebben hangen toch voor een 4kw versie gegaan, wat ze begrepen, en waar ik nu ook blij mee ben.

@louzy82
Wij hebben een Calenta Ace 40L ketel. Die kan ik in ieder geval niet aanraden. Hij kan heel mooi genoeg warm water maken voor 2 douches tegelijk, of douche + bad, maar het minimum vermogen voor cv is veels te veel. Gaat snel pendelen zelfs als je het vermogen terug schroeft in de instellingen. En hij heeft een ingebouwde boiler die hij de hele dag warm houdt, en wat niet uitgezet kan worden in de instellingen. Dit kost zo 0.6 m3 gas per dag, zelfs als we niet douchen. Daarom zetten we nu het SWW helemaal uit tenzij we willen douchen... Had achteraf liever een Intergas Xtreme ketel gehad die tot 4kw terug kunnen moduleren, waar de Calenta Ace 40 minimum 8kw heeft....en is nog veel goedkoper ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Sjo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:58:
Aangezien wij hier ook 3 airco's hebben hangen zou ik een "gas light" modus fijn vinden waarin hij dit minder snel doet, maar de app wordt vast nog verder ontwikkeld!
Ja, die optie zou ik zelf ook heel graag willen. Ik kan de ketel wel fysiek uitschakelen, maar dat is wel een gedoe dat je die aan moet zetten als je wil gaan douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
louzy82 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:31:

ik zou zeggen: mooie gelegenheid meteen FE te gaan, ipv zowel een nieuwe ketel als nieuwe hybride wp aan te schaffen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

helaas ja, omdat je voor enkel SWW dus geen min. 8 kW nodig hebt. Dus je gaat hierdoor onnodig gas verbruiken, iets wat je volgens mij juist zou willen voorkomen.
Kijk eens naar deze youtube filmje van ketel klets : https://www.youtube.com/watch?v=ivy_KedhabQ

bv de Remeha Avanta Ace 24C CW3 heeft een nominaal belasting in SWW bedrijf tussen 4,9 - 24,7 kW
in CV-bedrijf is dat 4,9 - 20,6 kW (beide Hi) deze heeft CW3 en XL warmwater profiel (6,9l/min bij 60).

De intergas Xtreme 24 heeft een belasting (nom.) van 3,6 - 25,1 kW (SWW) en 3,60 - 14 kW (CV) CW 3 (6 l/min bij 60) , de Xtreme 30 heeft dezelfde onderwaarde mbt de belasting echter kan dus hoger en heeft ook iets meer warm water (7,5l) CW4. dat zou dus ook een optie kunnen zijn als je graag iets meer vermogen wilt.

[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2022 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
mathijshooi schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:44:
[...]

Waneer heb je deze keuze gemaakt? Voor +2500 all electric kan ik niet meer vinden helaas.
Begin 2020 akkoord gegeven en juli 2020 alles geplaatst. Nu met de gekte heb ik geen idee wat ze vragen voor een dergelijke warmtepomp. Al Ijn er genoeg tweakers die zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:10:
[...]

Ja, die optie zou ik zelf ook heel graag willen. Ik kan de ketel wel fysiek uitschakelen, maar dat is wel een gedoe dat je die aan moet zetten als je wil gaan douchen.
Er zijn ketels die je solo kan laten draaien op alleen sww. B.v Intergas Xtreme.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05
MacD007 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:29:
[...]

helaas ja, omdat je voor enkel SWW dus geen min. 8 kW nodig hebt. Dus je gaat hierdoor onnodig gas verbruiken, iets wat je volgens mij juist zou willen voorkomen.
Kijk eens naar deze youtube filmje van ketel klets : https://www.youtube.com/watch?v=ivy_KedhabQ

bv de Remeha Avanta Ace 24C CW3 heeft een nominaal belasting in SWW bedrijf tussen 4,9 - 24,7 kW
in CV-bedrijf is dat 4,9 - 20,6 kW (beide Hi) deze heeft CW3 en XL warmwater profiel (6,9l/min bij 60).
dit lijkt mij toch heel sterk. SWW maken met een cv-ketel == turboveel vermogen in een stroom koud water knallen. Een kleine berekening geeft bijv bij. 5L/min maken van 60C (leidingwater-temp ga ik uit van 10C) het voglende vermogen:

P = 5/60 (kg/s) * (60-10) (deltaT) * 4,2 kJ/kg/K = 17,5 kW

je gaat dus echt nooit in problemen zijn qua minimaal vermogen als je een cv-ketel gebruikt om van te douchen, want instant warm water maken kost gewoon altijd >10-15kW vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Fr33z schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:45:
[...]

dit lijkt mij toch heel sterk. SWW maken met een cv-ketel == turboveel vermogen in een stroom koud water knallen. Een kleine berekening geeft bijv bij. 5L/min maken van 60C (leidingwater-temp ga ik uit van 10C) het voglende vermogen:

P = 5/60 (kg/s) * (60-10) (deltaT) * 4,2 kJ/kg/K = 17,5 kW

je gaat dus echt nooit in problemen zijn qua minimaal vermogen als je een cv-ketel gebruikt om van te douchen, want instant warm water maken kost gewoon altijd >10-15kW vermogen.
ja, met douchen heb je gelijk, omdat daar de doorstroom een stuk hoger ligt, wil je echter in de keuken even wat warm water is dat dus niet zo (minder waterflow), het ligt dus ook hoe je je SWW gebruikt, wil je bijna alleen douchen heb je helemaal gelijk. Je zou dan ook in de keuken een electrische boiler of doorstroomverhitter kunnen plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:55:
[...]

ik zou zeggen: mooie gelegenheid meteen FE te gaan, ipv zowel een nieuwe ketel als nieuwe hybride wp aan te schaffen.
Ten eerste, m'n ketel is nu kapot en de levertijd WP is dramatisch toch?

Ten tweede, mijn huis is van 1988 dus ik durf het niet aan om meteen FE te gaan

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:51:
het ligt dus ook hoe je je SWW gebruikt.
Misschien dat het bij anderen verschilt, maar bij ons is de flow in de keuken eerder hoger dan lager. Douchekoppen knijpen vaak nog wel een beetje, als er bij ons in de keuken warm water getapt wordt is dat vooral om even snel iets vies uit te spoelen, om te beginnen met warm water als er een pan water gekookt moet worden etc. Eigenlijk gaat juist in de keuken de kraan altijd volledig open, misschien als je (warm) je handen wast dat je de flow beperkt, maar over het algemeen lijkt me juist als je elders in huis warm water gebruikt dat je zo snel mogelijk een zo groot mogelijke hoeveelheid wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:47
louzy82 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:52:
[...]

Ons slechts deels geisoleerde huis van voor 1900 doet het ook prima op FE WP dus dat hoeft niet perse een argument te zijn (gaat puur om warmtevraag uiteindelijk natuurlijk).

Levertijden argument lijkt me wel valide maar zou altijd even een belrondje wagen om te kijken wat er mogelijk is (wellicht dat je argument van een koud huis nog ergens helpt O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-10 07:32
[...]

Je eerste punt is zeker valide. Alles kan uiteraard en er zijn wel webshops die bijv een 9KW LG monoblock prima kunnen leveren maar dan zal je voorlopig de montage zelf moeten doen en opzoek moeten naar iemand die een inbedrijfstellingsfactuur wil opstellen zodat je in elk geval wel subsidie krijgt.

Je tweede punt is misschien wat voorbarig. Het vrijstaande huis van mijn ouders (184m2) uit 1880 is al 3 jaar prima op tempratuur met een 12KW FE warmtepomp. Je moet zorgen dat je warmtebehoefte geleverd kan worden door een warmtepomp. Daarvoor moet vooral je afgifte systeem geschikt zijn. En uiteraard hoe meer isolatie hoe minder warmtebehoeft --> een kleinere warmtepomp en/of minder aanpassingen aan afgifte benodigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

https://www.klimate.nl/pa...-warmtepomp-monobloc.html
op voorraad

op voorraad, levert binnen een week:
https://www.amifrigo.com/...-65-c-hm071m-u43-r32.html
En ik val in herhaling, maar zonder de early bird korting betaal je voor een
8kw Quatt 8600-5400subs=3200 incl installatie, vs
ThermaV 7kw 3700-2850 subs=1150 excl installatie
Heb je 2100 euro ruimte voor installatie ;)

Of in jouw specifieke geval
4kW Quatt 5100-2700=2400 incl installatie
+ ketel =2000=
totaal 4400

monobloc 3700-2850= 1150
+ WPB SWW 2000-850=1150
3300 + 2500? installatie = 5800 full electric.

Alle bedragen uiteraard rekbaar afhankelijk van installatie en keuzes

Er zijn meer merken dan Quatt, Vaillant, Daikin enz enz
Ik zie niet in wat de leeftijd van een huis er mee te maken heeft. Als je op 4 kW hybride kunt, dan kun je ook op een FE warmtepomp.

Maar ketel afgekeurd: doet ie het momentele nog wel? of zit je nu sowieso zonder totdat een nieuwe is opgehangen?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 09-12-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Je zou er eens een berekening op los kunnen laten. Best wel een werk, maar het geeft wel een heel goed inzicht waar je in huis warmte kwijt raakt en hoeveel.

De berekening is M2 x U waarde van het materiaal x warmteverschil.

Hiermee kun je in een spreadsheet doorrekenen wat de warmtebehoefte van je huis is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
@louzy82 simpele berekening obv gasverbruik is aantal kuub kas per jaar x 8 / 1650. Afronden naar boven. Dat is je warmte behoefte full electric. Reken wel met je gas verbruik zonder warm water. Meestal dus je jaarverbruik - 20%.

Mijn situatie 1200 kuub gas x 8 / 1650 = 5.81. afronden naar boven is 6kW. Mijn warmtepomp doet 6Kw bij -15.

Winter 2021 prima huis op 22 graden terwijl het buiten -12 was.

[ Voor 8% gewijzigd door Bo0bz op 09-12-2022 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 16:41
[...]

Als je nu verwarming nodig hebt, dan kan je ook een tweedehands ketel op laten hangen. Marktplaats staat er vol mee. Er zijn ook best monoblocks te vinden als je gaat zoeken, maar dan heb je je SWW nog niet 1,2,3 voor elkaar. Voor een monoblock moet je je afgiftesysteem op orde hebben (geschikt voor lage temperaturen) en je moet een goede opstelplaats hebben.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
sja of kom de mijne gratis van de muur halen :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burgerfreerk
[...]

Vandaag een test uitgevoerd, nadat de woonruimtes op temperatuur waren ( woonkamer, keuken en badkamer,) heb ik de CV uitgezet rond 09.30 en gekeken of de quatt de boel op temperatuur kan houden met 3 graden buiten temperatuur.
Ik heb een jaren 30 woning met wel spouwmuur isolatie maar nog geen vloerisolatie, deze is in januari gepland, ook is de keuken een vrij koude ruimte die in februari wel helemaal top geïsoleerd gaat worden .
Maar goed, de toon op 19 graden en de Quatt houd deze ruimtes als standalone op temperatuur, hij schakelt soms zelfs even uit ( volgens mij heb ik een aan/ uit protocol, ben er nog niet uit ).
Dit alles valt me niet tegen .

Aanvulling, de quatt heeft vandaag van 09.30 tot 13.00 uur op 18 graden gestaan, daarna tot 17.30 op 19 graden en daarna tot nu 22,00 uur ( ik steek nu de houtkachel aan 😆 ) op 20 graden .
Het verbruik tot nu toe 22 kw...das niet niks, maar natuurlijk wel verklaarbaar, de watertemperatuur op 55 graden, radiatoren, de COP zal nu zeker geen 4.7 zijn 😂, en dan is het ook nog redelijk maar niet optimaal geïsoleerd.
Gasverbruik is met aftrek van SWW ongeveer 1300 kuub ( de vooroorlogse oude situatie vorig jaar dan, kachel smorgens om 8 uur aan, savonds om 22.30 uur uit, badkamer goed warm en de zolder ook verwarmd, nu zijn we waarschijnlijk veel zuiniger want zolder uit en badkamer minder warm, ook meer houtstook nu ).

25 kw op een koude dag lijkt me de norm als de HR ketel niet meedoet, hoorde ik een medetweaker ook niet deze hoeveelheid kw noemen laatst in een bijdrage?

[ Voor 32% gewijzigd door burgerfreerk op 09-12-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:19:
[...]

Vandaag een test uitgevoerd, nadat de woonruimtes op temperatuur waren ( woonkamer, keuken en badkamer,) heb ik de CV uitgezet en geken of de quatt de boel op temperatuur kan houden met 3 graden buiten temperatuur.
Ik heb een jaren 30 woning met wel spouwmuur isolatie maar nog geen vloerisolatie, deze is in januari gepland, ook is de keuken een vrij koude ruimte die in februari wel helemaal top geïsoleerd gaat worden .
Maar goed, de toon op 19 graden en de Quatt houd deze ruimtes als standalone op temperatuur, hij schakelt soms zelfs even uit ( volgens mij heb ik een aan/ uit protocol, ben er nog niet uit ).
Dit alles valt me niet tegen .
1 dag is wel heel weinig. Maar wat was je pre-Quatt gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikS_
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-03-2023
Sjo schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:58:

Heb een Evohome thermostaat incl zone indeling (beneden 1 vloerverwarmingzone en bovenste 2 verdiepingen in 7 zones met radiatoren). Werkt tot nu toe behoorlijk goed. 's Nachts merk je soms dat de vloerverwarming geen warmte vraagt, maar slechts 1 radiator zone boven wel, en dan gaat de Quatt daarvoor aan.. Dat is niet ideaal, maar het alternatief is de zoneregeling eruit halen bij de warmtevraag en de vloerverwarming leidend maken via aparte thermostaat, en alleen evohome gebruiken om radiatoren open en dicht te doen, maar dan worden de radiatoren misschien niet warm genoeg. Dit zal ik nog een keer gaan testen. Wel heb ik nu Heatfan ventilatoren op de radiatoren gezet om het vermogen bij lage temperatuur verwarming wat te boosten.
@Sjo ik heb eenzelfde situatie qua Evohome, maar bij mijn videocall met Quatt afgelopen week werd gezegd dat dit niet zou werken. Wat jou betreft kan ik de Evohome thermostaat er dus gewoon aan laten hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:48:
[...]

en 19 vind ik ook heel weinig; niet heel behaaglijk iig (maar dt is uiteraard allemaal persoonlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Voor de tweakers die al een Quatt hebben draaien, hoe doet hij het nu met de lagere temperaturen? Wanneer of beter, bij welke temperatuur komt de ketel er bij als (na)verwarming?
Of is dit al goed ingeregeld vanuit Quatt, en niet zoals bij een Remeha die standaard onder 4 graden stopt.

Bij mij wordt de Quatt as woensdag geïnstalleerd, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 20:56
paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:29:
[...]

en 19 vind ik ook heel weinig; niet heel behaaglijk iig (maar dt is uiteraard allemaal persoonlijk)
Ik zou inderdaad dezelfde test op 21 graden (al is het maar voor een paar dagen) ook wel willen weten. Zou je dat willen proberen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05 12:12
Corona schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:55:
hoe doet hij het nu met de lagere temperaturen? bij welke temperatuur komt de ketel er bij als (na)verwarming?
Of is dit al goed ingeregeld vanuit Quatt, en niet zoals bij een Remeha die standaard onder 4 graden stopt.
Bij mijn goed geïsoleerde huis kan hij (4kW) het nog af bij 1 graad buitentemperatuur zonder CV (radiatoren)
De CV schakelt alleen bij bij het opwarmen na de nachtverlaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:29:
[...]

Tja vanwege de gasprijzen hebben wij ook standaard de temperaturen op 19 graden staan.

Maar wat mij wel interesseert. Wat voor watertemperaturen zijn er ingesteld bij diegenen die nu een Quatt hebben? Max is 55 graden, dus een veilige optie zou zijn 55 graden instellen voor de monteur, maar lager is natuurlijk zuiniger. Ben benieuwd wat men doet en hoeveel invloed je daar zelf in hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Corona schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:55:
Voor de tweakers die al een Quatt hebben draaien, hoe doet hij het nu met de lagere temperaturen? Wanneer of beter, bij welke temperatuur komt de ketel er bij als (na)verwarming?

Bij mij wordt de Quatt as woensdag geïnstalleerd, ik ben benieuwd!
Die van mij staat in storing ben 1 van de pilot-installaties
Reageert niet meer op huiskamer thermostaat alles samen met een monteur van Quatt nagekeken en ook met hulp van remeha niet meer aan de gang te krijgen wel gelukkig warm water.
Maandag of dinsdag nieuwe poging .
Zijn foto's gemaakt hoe alles is aangesloten en doorgestuurd naar Quatt.
Wat ik begreep is dat de CIC en de kamer thermostaat de cv installatie niet aansturen .
Gelukkig 3 airco"s in huis dus wel warm
En een goed leermoment voor de monteurs en Quatt

Dit kan gebeuren dat weet je als je echt een nieuw ontwikkeld idee in zee gaat ,ook een goed leermoment voor Quatt en de monteurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:09:
[...]

en ook met hulp van remeha niet meer aan de gang te krijgen
Wat bedoel je hier mee?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:09:
[...]

Die van mij staat in storing ben 1 van de pilot-installaties
Reageert niet meer op huiskamer thermostaat alles samen met een monteur van Quatt nagekeken en ook met hulp van remeha niet meer aan de gang te krijgen wel gelukkig warm water.
Maandag of dinsdag nieuwe poging .
Zijn foto's gemaakt hoe alles is aangesloten en doorgestuurd naar Quatt.
Wat ik begreep is dat de CIC en de kamer thermostaat de cv installatie niet aansturen .
Gelukkig 3 airco"s in huis dus wel warm
En een goed leermoment voor de monteurs en Quatt

Dit kan gebeuren dat weet je als je echt een nieuw ontwikkeld idee in zee gaat ,ook een goed leermoment voor Quatt en de monteurs
Welke thermostaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:57:
[...]

Tja vanwege de gasprijzen hebben wij ook standaard de temperaturen op 19 graden staan.

Maar wat mij wel interesseert. Wat voor watertemperaturen zijn er ingesteld bij diegenen die nu een Quatt hebben? Max is 55 graden, dus een veilige optie zou zijn 55 graden instellen voor de monteur, maar lager is natuurlijk zuiniger. Ben benieuwd wat men doet en hoeveel invloed je daar zelf in hebt?
Nou dit kun je (nog) niet zelf instellen. De aanvoer bij de radiatoren is 34 graden. Het verbaasde mij wel dat ik daarmee het huis warm krijg overigens. Heb wel geïsoleerd en met fans op radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:48:
[...]

Klopt, ik heb hem ook net twee dagen, ik heb mijn berichtje aangevuld met mijn historisch verbruik en het verbruik van vandaag met de ketel uit en de Quatt in werking.
Wacht, ik zet het hier ook even neer..

Aanvulling, de quatt heeft vandaag van 09.30 tot 13.00 uur op 18 graden gestaan, daarna tot 17.30 op 19 graden en daarna tot nu 22,00 uur ( ik steek nu de houtkachel aan 😆 ) op 20 graden .
Het verbruik tot nu toe 22 kw...das niet niks, maar natuurlijk wel verklaarbaar, de watertemperatuur op 55 graden, radiatoren, de COP zal nu zeker geen 4.7 zijn 😂, en dan is het ook nog redelijk maar niet optimaal geïsoleerd.
Gasverbruik is met aftrek van SWW ongeveer 1300 kuub ( de vooroorlogse oude situatie vorig jaar dan, kachel smorgens om 8 uur aan, savonds om 22.30 uur uit, badkamer goed warm en de zolder ook verwarmd, nu zijn we waarschijnlijk veel zuiniger want zolder uit en badkamer minder warm, ook meer houtstook nu ).

25 kw op een koude dag lijkt me de norm als de HR ketel niet meedoet, hoorde ik een medetweaker ook niet deze hoeveelheid kw noemen laatst in een bijdrage?

[ Voor 56% gewijzigd door burgerfreerk op 09-12-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:20:
[...]

Klopt, ik heb hem ook net twee dagen, ik heb mijn berichtje aangevuld met mijn historisch verbruik en het verbruik van vandaag met de ketel uit en de Quatt in werking.
Dus begrijp ik goed dat je vandaag 22 kWh verbruik had om het 20 graden in huis te krijgen/houden zonder tussenkomst CV ketel, totaal 8 uur draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-12-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
Corona schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:19:
[...]

Welke thermostaat heb je?
Remeha etwist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
[...]

Dus ik begrijp ik goed dat je gister 22 kWh verbruik had om het 19 graden in huis te houden zonder tussenkomst CV ketel?
Dat klopt, vandaag eigenlijk, best veel, ook omdat de HR ketel het eerste uur de nachtverlaging weer heeft opgeheven ( ongeveer 0.7 m3) ...het is even slikken omdat ik normaal maar een 7 kw per dag gebruik, nu met de Quatt en mijn dagelijks verbruik zit ik op bijna 30 kw op een dag... misschien zit er toch nog een afstelling in ergens....toch meen ik dat iemand anders ook dezelfde kw verbruikt had op een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:31:
[...]

Dat klopt, vandaag eigenlijk, best veel, ook omdat de HR ketel het eerste uur de nachtverlaging weer heeft opgeheven ( ongeveer 0.7 m3) ...het is even slikken omdat ik normaal maar een 7 kw per dag gebruik, nu met de Quatt en mijn dagelijks verbruik zit ik op bijna 30 kw op een dag... misschien zit er toch nog een afstelling in ergens....toch meen ik dat iemand anders ook dezelfde kw verbruikt had op een dag.
Het heeft geen zin om verbruik met een ander te vergelijken.

Ik maak er wel uit op dat je Quatt 8 uur lang 2750W heeft staan verbruiken. Als je dat anders 10m3 gas had gekost is het niet zo erg. Er ontstaat natuurlijk een enorme shift in verbruik.
Maar ketel dus niet aangeweest voor stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
Remeha is niet echt behulpzaam kwa ondersteuning heb flarden van dat gesprek opgevangen ,daarna heeft monteur weer gebeldt met Quatt en ook daar nog wat checks gedaan .Alles is goed aangesloten en ook alle draadjes extra gecheckt. De cv start even op en dan is het over..
Volgende week verder puzzelen en ook met een andere thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:37:
[...]

Remeha is niet echt behulpzaam kwa ondersteuning heb flarden van dat gesprek opgevangen ,daarna heeft monteur weer gebeldt met Quatt en ook daar nog wat checks gedaan .Alles is goed aangesloten en ook alle draadjes extra gecheckt. De cv start even op en dan is het over..
Volgende week verder puzzelen en ook met een andere thermostaat
Je hebt een Remeha cv ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
geerttttt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:57:
[...]
Wat voor watertemperaturen zijn er ingesteld bij diegenen die nu een Quatt hebben? Max is 55 graden, dus een veilige optie zou zijn 55 graden instellen voor de monteur, maar lager is natuurlijk zuiniger. Ben benieuwd wat men doet en hoeveel invloed je daar zelf in hebt?
Wellicht dat daar de CIC en je ingestelde elektra & gasprijzen een rol gaan spelen. Als elektra relatief goedkoper is zal quatt wellicht hogere temperaturen mogen maken (tegen lagere COP, dus meer kWh), als dat niet het geval is zal CV ketel eerder bijspringen zou ik verwachten.
Is wel leuke testcase voor pilots, om elektraprijs heel laag / bijna op 0 te zetten.

Pagina: 1 ... 34 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.