Ja een remeha cv van 3 jaar oud
Remeha tzerca ace
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Mag ik vragen waarom Remeha betrokken is in de storing?Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:11:
[...]
Remeha tzerca ace
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ta55gr? Waarom heb je in hemelsnaam een WP genomen?burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:20:
[...]
Klopt, ik heb hem ook net twee dagen, ik heb mijn berichtje aangevuld met mijn historisch verbruik en het verbruik van vandaag met de ketel uit en de Quatt in werking.
Wacht, ik zet het hier ook even neer..
Aanvulling, de quatt heeft vandaag van 09.30 tot 13.00 uur op 18 graden gestaan, daarna tot 17.30 op 19 graden en daarna tot nu 22,00 uur ( ik steek nu de houtkachel aan 😆 ) op 20 graden .
Het verbruik tot nu toe 22 kw...das niet niks, maar natuurlijk wel verklaarbaar, de watertemperatuur op 55 graden, radiatoren, de COP zal nu zeker geen 4.7 zijn 😂, en dan is het ook nog redelijk maar niet optimaal geïsoleerd.
Gasverbruik is met aftrek van SWW ongeveer 1300 kuub ( de vooroorlogse oude situatie vorig jaar dan, kachel smorgens om 8 uur aan, savonds om 22.30 uur uit, badkamer goed warm en de zolder ook verwarmd, nu zijn we waarschijnlijk veel zuiniger want zolder uit en badkamer minder warm, ook meer houtstook nu ).
25 kw op een koude dag lijkt me de norm als de HR ketel niet meedoet, hoorde ik een medetweaker ook niet deze hoeveelheid kw noemen laatst in een bijdrage?
De remeha etwist gaf een storing aan die ook via internet niet was op te zoekenokijokii schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]
Mag ik vragen waarom Remeha betrokken is in de storing?
Dank je voor deze uitleg!Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:18:
[...]
De remeha etwist gaf een storing aan die ook via internet niet was op te zoeken
Het is de storing
De opentherm interface was operationeel, maar is gestopt met werken (foutcode 56)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Probeer eens 38 idd ofzo, en laat gewoon heel de dag en nacht lopen. Als het niet afkoelt binnen dan ben je er toch ook.bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:16:
[...]
Ta55gr? Waarom heb je in hemelsnaam een WP genomen?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ergens zou het toch iets moeten opleveren. Ik kan me voorstellen dat je nu even slikt. Misschien dat één van de tweakers hier een zinnige opmerking of oplossing voor kan geven?burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:31:
[...]
Dat klopt, vandaag eigenlijk, best veel, ook omdat de HR ketel het eerste uur de nachtverlaging weer heeft opgeheven ( ongeveer 0.7 m3) ...het is even slikken omdat ik normaal maar een 7 kw per dag gebruik, nu met de Quatt en mijn dagelijks verbruik zit ik op bijna 30 kw op een dag... misschien zit er toch nog een afstelling in ergens....toch meen ik dat iemand anders ook dezelfde kw verbruikt had op een dag.
Hoe is een en ander aangesloten?Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:18:
[...]
De remeha etwist gaf een storing aan die ook via internet niet was op te zoeken
Het is de storing
De opentherm interface was operationeel, maar is gestopt met werken (foutcode 56)
Niet helemaal, van 09.30 uur tot 22.00 uur is 12.5 uur, in die periode heeft de CV uitgestaan en heeft de Quatt 22 kw verbruikt, de CV heeft voor 09.30 uur wel even aangestaan om de nachtverlaging op te heffen, van 14.5 naar 18 graden), daarna heb ik hem uitgezet ( echt uit, schakelaar om zeg maar) en heeft de Quatt het overgenomen tot 22.00 uur..paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
[...]
Dus begrijp ik goed dat je vandaag 22 kWh verbruik had om het 20 graden in huis te krijgen/houden zonder tussenkomst CV ketel, totaal 8 uur draaien?
[ Voor 5% gewijzigd door burgerfreerk op 10-12-2022 00:55 ]
Huh hoe krijg je dat voor elkaar? Dit is zelf niet in te stellen met de app.burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:20:
[...]
watertemperatuur op 55 graden, radiatoren,
Dat is allemaal netjes gebeurt en ook zit er een gateway tussen ,voordat Quatt hier kwam zat die etwist er al tussen met die gateway en werkte alles perfect._JGC_ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:10:
[...]
Hoe is een en ander aangesloten?
De etwist is nml geen OpenTherm thermostaat maar R-bus. Die moet je converteren naar OpenTherm voor je die aan de CIC kunt koppelen. Je Remeha ketel ondersteunt R-bus en OpenTherm op dezelfde klemmen, maar voordat je kunt schakelen van R-bus naar OpenTherm of andersom moet je de ketel in zijn geheel van de stroom halen.
eigenlijk zit daar juist de crux, waardoor "vergroening nl stokt" monteurs niet aan te slepen.cptingreenfield schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:00:
[...]
Je eerste punt is zeker valide. Alles kan uiteraard en er zijn wel webshops die bijv een 9KW LG monoblock prima kunnen leveren maar dan zal je voorlopig de montage zelf moeten doen en opzoek moeten naar iemand die een inbedrijfstellingsfactuur wil opstellen zodat je in elk geval wel subsidie krijgt.
Je tweede punt is misschien wat voorbarig. Het vrijstaande huis van mijn ouders (184m2) uit 1880 is al 3 jaar prima op tempratuur met een 12KW FE warmtepomp. Je moet zorgen dat je warmtebehoefte geleverd kan worden door een warmtepomp. Daarvoor moet vooral je afgifte systeem geschikt zijn. En uiteraard hoe meer isolatie hoe minder warmtebehoeft --> een kleinere warmtepomp en/of minder aanpassingen aan afgifte benodigd.
[ Voor 9% gewijzigd door michielsweb op 10-12-2022 07:21 ]
Wat je beter kan doen is het stroomverbruik meten, eerst per dag en later per week.okijokii schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:04:
[...]
Ergens zou het toch iets moeten opleveren. Ik kan me voorstellen dat je nu even slikt. Misschien dat één van de tweakers hier een zinnige opmerking of oplossing voor kan geven?
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
maar... wie doet dat dan?HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 04:12:
[...]
Huh hoe krijg je dat voor elkaar? Dit is zelf niet in te stellen met de app.
Ik heb 35 aanvoer. In de app heb ik relatief goedkoop stroomtarief staan ( 40 cent Vs 1,80 euro)
Dat is toch juist wat die Ai gaat doen?paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:24:
[...]
maar... wie doet dat dan?
De monteur stelt / bepaalt je watertemperatuur, en dat was dat?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Bij mij werkt het prima inderdaad, en ze zeiden in de intake ook dat het kon. Wel middels OpenTherm ketelmodule dus, niet de aan/uit ketelmodule. En zorg dat je ergens een bypass hebt, en/of een grote radiator altijd open laat staan, voor als Evohome raar doet en wel warmte vraagt, maar alles net dicht heeft staan.ErikS_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:08:
[...]
@Sjo ik heb eenzelfde situatie qua Evohome, maar bij mijn videocall met Quatt afgelopen week werd gezegd dat dit niet zou werken. Wat jou betreft kan ik de Evohome thermostaat er dus gewoon aan laten hangen?
[ Voor 22% gewijzigd door Sjo op 10-12-2022 09:37 ]
is dat zo?f.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:27:
[...]
Dat is toch juist wat die Ai gaat doen?
Zo klinkt het als een standaard wp
[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 09:37 ]
Was het niet zo dat als je de quatt zou uitschakelen dat de CV het gewoon ging doen?HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:37:
Even een korte update, het is steenkoud beneden, temp is 17 graden en thermostaat staat op 19.5, vraagt warmte maar Quatt of CV ketel draait niet.
Heb spanning even afgehaald van CIC en quatt, maar dat helpt niet.
Thermostaat laag zetten en daarna weer hoog, zodat warmtevraag opnieuw komt helpt ook niet... Iemand een idee?
Volgens thermostaat is buitentemperatuur 0.0 (dus van sensor van Quatt)
Misschien bugje dat hij daarom niet start?
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 09:47 ]
Werkt niet... Stekker van de quatt is er nu uit, thermostaat vraagt warmte maar er gebeurt niets.paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:38:
[...]
Was het niet zo dat als je de quatt zou uitschakelen dat de CV het gewoon ging doen?
Je kan het allicht proberen, want het is weekend en koud.
Tja, of dat zo is gissen we inderdaad, maar wat zou dat ding anders moeten doen?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
f.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
[...]
Tja, of dat zo is gissen we inderdaad, maar wat zou dat ding anders moeten doen?
Maar dat zou betekenen dat mijn cv moet pompen door een stilstaande warmtepomp, dat kan toch niet of wel?paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:38:
[...]
Was het niet zo dat als je de quatt zou uitschakelen dat de CV het gewoon ging doen?
Je kan het allicht proberen, want het is weekend en koud.
Verder zal niemand "een idee" hebben vrees ik.
We weten net zoveel als de 3 screenshots van de app.
Wat ik zou doen als jet het niet aan de gang krijgt, en Quatt niet voor 12:00 op de stoep staat:
kabeltjes uit die CIC rukken en weer rechtstreeks aan je CV hangen. Zodat je niet in de kou zit en kunt douchen.
Zou wel moeten werken. Bij mij was de CiC niet op voorraad, dus is eerst de Quatt geïnstalleerd en week later de CiC. Maar in die week heeft de cv dus gewoon rechtstreeks gedraaid op de thermostaat.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:59:
[...]
Maar dat zou betekenen dat mijn cv moet pompen door een stilstaande warmtepomp, dat kan toch niet of wel?
Enige workaround zou zijn om de draden van thermostaat die nu naar CIC gaan, direct weer op cv te zetten. Dan zal hij wel aangaan, maar ik denk niet dat die water rondgepompt krijgt als de pomp van de quatt stil staat??
Durf dit ook niet even te testen..
dat is toch precies wat ik voorstel?HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:59:
[...]
Maar dat zou betekenen dat mijn cv moet pompen door een stilstaande warmtepomp, dat kan toch niet of wel?
Enige workaround zou zijn om de draden van thermostaat die nu naar CIC gaan, direct weer op cv te zetten. Dan zal hij wel aangaan, maar ik denk niet dat die water rondgepompt krijgt als de pomp van de quatt stil staat??
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:11 ]
Er was er gisteren volgens mij nog een met dezelfde situatie.michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:05:
ik vindt dit eigenlijk "best goed dat dit nu gebeurt voor iedereen van dit topic uitgezond hbo88 uiteraard."
hopenlijk komt quatt het snel oplossen. want het is echt kut voor jouw.
maar ben juist benieuwd hoe quatt hiermee omgaat.
Is quatt nu voor jou ook bereikbaar ivm storingen @HBO88paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:10:
[...]
Er was er gisteren volgens mij nog een met dezelfde situatie.
Quatt ging niet aan, ketel weigerde ook dienst.
ik heb geen Quattf.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:18:
[...]
Is quatt nu voor jou ook bereikbaar ivm storingen?
Gisteren was er inderdaad ook zo'n situatie dacht ik
hoe je het ook wendt of keert, maar als je nu geen contact kunt leggen met quatt of er komt geen hele snelle oplossing, is de enige optie: CIC er tussenuit.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:23:
Ik dacht misschien een software bugje omdat de buitentemperatuur 0.0 aangaf. Net even de föhn bij de tempsensor gehouden. Buitentemperatuur 15 graden geeft hij nu aan maar gaat nog steeds niet aan. Dat was het dus ook niet
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:27 ]
Vraag, werkte de Quatt hiervoor wel bij jou?Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:09:
[...]
Die van mij staat in storing ben 1 van de pilot-installaties
Reageert niet meer op huiskamer thermostaat alles samen met een monteur van Quatt nagekeken en ook met hulp van remeha niet meer aan de gang te krijgen wel gelukkig warm water.
Maandag of dinsdag nieuwe poging .
Zijn foto's gemaakt hoe alles is aangesloten en doorgestuurd naar Quatt.
Wat ik begreep is dat de CIC en de kamer thermostaat de cv installatie niet aansturen .
Gelukkig 3 airco"s in huis dus wel warm
En een goed leermoment voor de monteurs en Quatt
Dit kan gebeuren dat weet je als je echt een nieuw ontwikkeld idee in zee gaat ,ook een goed leermoment voor Quatt en de monteurs
Ok dus dat zou geen kwaad kunnen dus. Ga dan toch maar de draden even omzettenSjo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:05:
[...]
Zou wel moeten werken. Bij mij was de CiC niet op voorraad, dus is eerst de Quatt geïnstalleerd en week later de CiC. Maar in die week heeft de cv dus gewoon rechtstreeks gedraaid op de thermostaat.
Dan weet je iig of het aan de cv ketel of de CiC ligt.
of pak een nieuw stukje draad en sluit dat parallel aan op je ketelHBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:33:
[...]
Ok dus dat zou geen kwaad kunnen dus. Ga dan toch maar de draden even omzetten
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:35 ]
wowHBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:28:
[...]
Geen mogelijkheid om quatt te contacteren en het wordt een koud weekend...
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:36 ]
[ Voor 31% gewijzigd door Raolte op 10-12-2022 10:47 ]
Als je een systeem levert waar de gebruiker 0 invloed op kan uitoefenen, wel.Raolte schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:42:
En dat Quatt niet bereikbaar is hebben ze geen 24/7 storings dienst ?
Dat is volgens mij wel essentieel wanneer je je in deze markt gaat begeven
Tja, waarom, kijken, ervaren, ontdekken, nu is het nog niet heel efficiënt, hij hangt er ook nu nog maar 3 dagen, het is een ontdekkingstocht die erg leuk is.bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:16:
[...]
Ta55gr? Waarom heb je in hemelsnaam een WP genomen?
Hier kan ik met mijn pet echt niet bij hoor.burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:58:
[...]
T
Ik kan trouwens de warertemperatuur ( nog) niet zelf instellen op de Quatt, de installateur heeft dit gedaan in zijn installatie modus die voor ons onbereikbaar is, hij heeft ook mijn cv ketel op 55 graden gezet ( stond op 60) dus men heeft heeft dit wel in lijn met de Quatt afgestemd ( vermoed ik toch, het is nergens terug te vinden ).
Je aanvoertemp ligt toch niet op 55 graden voor je WP neem ik aan? Of heb je t over je ketel?burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:58:
[...]
Tja, waarom, kijken, ervaren, ontdekken, nu is het nog niet heel efficiënt, hij hangt er ook nu nog maar 3 dagen, het is een ontdekkingstocht die erg leuk is.
Ik heb jaarlijks 4500 kw van mijn panelen, naast de gasgestookte cv en de houtkachel is het mijn derde warmteleveraar geworden, en voor die 1600 euro kon ik hem niet laten schieten.
Ik ben blij met zo' n leuk stukje techniek voor zo weinig geld.
Tis wel waar dat ik de Quatt op een later tijdstip had verwacht, in januari wordt mijn vloer geïsoleerd en in februari wordt mijn keuken uitbouw compleet gestript én top geïsoleerd, tegen die tijd zal het wel wat efficiënter worden.
Ik kan trouwens de warertemperatuur ( nog) niet zelf instellen op de Quatt, de installateur heeft dit gedaan in zijn installatie modus die voor ons onbereikbaar is, hij heeft ook mijn cv ketel op 55 graden gezet ( stond op 60) dus men heeft heeft dit wel in lijn met de Quatt afgestemd ( vermoed ik toch, het is nergens terug te vinden ).
Het is inderdaad niet leuk om niet te kunnen zien wat de CIC nu voor beslissingen neemt, beetje meer gas, of beetje meer electra, wat harder draaien of niet, temperatuur van het water, noem maar op, allerlei zaken die je graag zou willen monitoren en instellen zijn niet zichtbaar op de CIC of in de app.
Het is zoiezo storend dat er helemaal geen documentatie bijzit, niets, nada, het is ingesteld door de installateur en het draait, maar hoe en wat en hoe efficiënt daar moet je naar raden.
Ik heb dus wel een verbruikmonitor ( Nedis smart plug) geplaatst zodat ik precies kan zien wat de Quatt zelf aan stroom afneemt, dat heeft iets inzicht.
Schijnbaar wel, anders was zijn ketel ook wel anagesprongen.ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:09:
[...]
Je aanvoertemp ligt toch niet op 55 graden voor je WP neem ik aan? Of heb je t over je ketel?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Sorry jongens, ik heb werkelijk geen flauw idee, ik loop al snel tegen mijn beperkte technische inzichten aan.ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:09:
[...]
Je aanvoertemp ligt toch niet op 55 graden voor je WP neem ik aan? Of heb je t over je ketel?
Dat is een aanname, heb je ze zelf gebeld?michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:55:
ik ben meer van geschrokken van de geen mogenlijkheid om quatt te laten komen.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
[ Voor 24% gewijzigd door HBO88 op 10-12-2022 11:26 ]
Eens, maar niet eens. Voor de door jouw genoemde aspecten is inderdaad geen AI nodig. Theoretisch kun je echter veel meer inregelen. Dingen als:olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:52:
Dat hele Ai ding is imho ook meer marketing dan iets anders, alsof je”artificial intelligence” nodig hebt voor stookcurves, (OT) modulatie, en omschakel-schema’s. Dat is gewoon stuff dat al decennia lang wordt toegepast.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Misschien heb ik het gemist, maar heb je ze al gebeld?HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
Nou het wordt warm, heb de thermostaat rechtstreeks aangesloten op CV. Quatt en CIC staan uit. Komen warm het weekend door gelukkig, ga wel gelijk een mail/chatbericht sturen wat dit kan zijn.
Over de instellingen van de Quatt, ik verwacht dat bepaalde zaken zoals watertemperatuur straks zelf in te stellen zijn. Of ze zetten zulke instellingen achter de paywall maar dat hoop ik niet.
Dit kan gebeuren natuurlijk, hoop dat het netjes opgelost wordt. Enige jammere is dat ik nu een hoop gas ga verbruiken.
Aan de andere kant, nu ben ik zelf wel een tweaker en vind het niet erg om wat kabels te verwisselen, maar kan me voorstellen dat een 'gewone' klant letterlijk in de kou zit.
De app is nog in ontwikkeling, stekkers zijn eruit en in de app geen foutmelding. Bij de verbinding met netwerkkabel staat alles werkt zoals het hoort![]()
Wordt vervolgd.
volgens mij doe jij de aanname op mijn reactie,martijn v o schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
[...]
Dat is een aanname, heb je ze zelf gebeld?
Via de Quatt-app kun je contact opnemen.
En de bereikbaarheid geldt ook voor de normale huis, tuin en keuken installateur (ik dus!)
Je wil niet weten hoeveel telefoontjes ik krijg van mensen waar ik nooit ben geweest, geen ketel heb opgehangen of ooit een onderhoudsbeurt heb uitgevoerd. Maar die staan nu in de kou want de ketel is kapot en of ik dat nu (lees: binnen een uur) kan komen fixen. Die mensen kunnen hun mannetje nu ook niet bereiken.
En ik kom niet, want ik spaar mijn tijd voor de mensen die wel iets bij mij gekocht hebben, en ieder jaar netjes hun onderhoud laten uitvoeren en bij het vervangen tegen mij zeggen: je was niet de laagste prijs, maar ik weet wel wat ik aan je heb, en daarom gun ik jou de opdracht.
Maar sommige mensen accepteren dat maar moeilijk, het lijkt soms wel een gemiddelde voetbalwedstrijd met 19 gele kaarten.
Knap shit voor je, ik hoop dat het snel opgelost wordt! Houd ons op de hoogte, ook zodat de afhandeling kan worden meegenomen in de beslissing van anderen.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
Aan de andere kant, nu ben ik zelf wel een tweaker en vind het niet erg om wat kabels te verwisselen, maar kan me voorstellen dat een 'gewone' klant letterlijk in de kou zit.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Dat kan elke hybride installatie.onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:31:
[...]
Knap shit voor je, ik hoop dat het snel opgelost wordt! Houd ons op de hoogte, ook zodat de afhandeling kan worden meegenomen in de beslissing van anderen.
Wat ik persoonlijk wel interessant hier aan vind is dat de cv ketel dus (zonder aanvullende leidingen en afsluiters) standalone kan draaien (ok, met wat draadjes verwisselen, maar daar zie ik niet tegenop. Dat is toch wel een voordeel van Quatt (en mogelijk ook andere hybrides?): je kunt in het ergste geval vrij simpel terug naar de oude situatie.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Ja dat kan allemaal, zeker. Maar de kans dat dit gaat gebeuren, gebaseerd op wat andere fabrikanten laten zien, is natuurlijk nihil. Zeker de komende jaren. Noem me maar sceptisch.onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:25:
[...]
Eens, maar niet eens. Voor de door jouw genoemde aspecten is inderdaad geen AI nodig. Theoretisch kun je echter veel meer inregelen. Dingen als:
- Quatt's 80 KM verderop en de weermodellen laten zien dat het waarschijnlijk is dat over een half uur de zon gaat schijnen. Deze woning pakt dan met de verwachte intensiteit gemiddeld X KW aan warmte op, we blijven dus even in lage stand draaien, want extra energie pompen in iets wat je straks gratis krijgt is niet zo nuttig.
- De cv ketel hoeft niet bijgeschakeld te worden, er is in het verleden gedetecteerd dat als de temperatuur in huis onder de 19.2 zakt er een aanvullende verwarmingsbron wordt bijgeschakeld (bijv bij automatische aansturing van een airco).
- Naast luchttemperatuur neem ik ook vloertemperatuur mee als indicator van comfort. Als de vloertemperatuur 5 graden warmer is, mag de luchttemperatuur een halve graad koeler zijn voor hetzelfde comfortniveau en omgekeerd. Daarmee speel je in op extra verwarmingsmethodes zoals airco's / pelletkachels.
- Er zitten meerdere sensoren in huis waarmee gekoppeld is. De benedenverdieping heeft de juiste temperatuur al bereikt, maar de bovenverdieping zit nog niet op de minimumtemperatuur, we kunnen nog even blijven stoken, maar als de zon straks gaat schijnen pakt de bovenverdieping daar meer van mee dan de benedenverdieping, dus doorstoken is niet nodig.
- Na zonsondergang gaan in deze woning alle rolluiken dicht. De buitentemperatuur zal verder gaan zakken, maar de rolluiken beperken het warmteverlies deels.
- Vannacht gaat het extreem koud worden, en zal zowel de COP als het aantal KW's van de Quatt fors dalen. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met stoken om te zorgen dat de gebruiker morgen niet in de kou zit.
- We zien in de maandoverzichten van de energieleverancier dat er nog 2500 KWH uur over is dit jaar. Om te bepalen of cv ketel of Quatt gebruikt wordt gebruiken we dus nu niet de normale energieprijs, maar de prijs van de terugleververgoeding.
Er valt op het gebied van AI heel veel te winnen. Of Quatt dit (al dan niet deels) kan gaan waarmaken is natuurlijk vraag 2.
onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:25:
[...]
Eens, maar niet eens. Voor de door jouw genoemde aspecten is inderdaad geen AI nodig. Theoretisch kun je echter veel meer inregelen. Dingen als:
- Quatt's 80 KM verderop en de weermodellen laten zien dat het waarschijnlijk is dat over een half uur de zon gaat schijnen. Deze woning pakt dan met de verwachte intensiteit gemiddeld X KW aan warmte op, we blijven dus even in lage stand draaien, want extra energie pompen in iets wat je straks gratis krijgt is niet zo nuttig.
- De cv ketel hoeft niet bijgeschakeld te worden, er is in het verleden gedetecteerd dat als de temperatuur in huis onder de 19.2 zakt er een aanvullende verwarmingsbron wordt bijgeschakeld (bijv bij automatische aansturing van een airco).
- Naast luchttemperatuur neem ik ook vloertemperatuur mee als indicator van comfort. Als de vloertemperatuur 5 graden warmer is, mag de luchttemperatuur een halve graad koeler zijn voor hetzelfde comfortniveau en omgekeerd. Daarmee speel je in op extra verwarmingsmethodes zoals airco's / pelletkachels.
- Er zitten meerdere sensoren in huis waarmee gekoppeld is. De benedenverdieping heeft de juiste temperatuur al bereikt, maar de bovenverdieping zit nog niet op de minimumtemperatuur, we kunnen nog even blijven stoken, maar als de zon straks gaat schijnen pakt de bovenverdieping daar meer van mee dan de benedenverdieping, dus doorstoken is niet nodig.
- Na zonsondergang gaan in deze woning alle rolluiken dicht. De buitentemperatuur zal verder gaan zakken, maar de rolluiken beperken het warmteverlies deels.
- Vannacht gaat het extreem koud worden, en zal zowel de COP als het aantal KW's van de Quatt fors dalen. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met stoken om te zorgen dat de gebruiker morgen niet in de kou zit.
- We zien in de maandoverzichten van de energieleverancier dat er nog 2500 KWH uur over is dit jaar. Om te bepalen of cv ketel of Quatt gebruikt wordt gebruiken we dus nu niet de normale energieprijs, maar de prijs van de terugleververgoeding.
Er valt op het gebied van AI heel veel te winnen. Of Quatt dit (al dan niet deels) kan gaan waarmaken is natuurlijk vraag 2.
ja nog effe....onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:31:
[...]
Knap shit voor je, ik hoop dat het snel opgelost wordt! Houd ons op de hoogte, ook zodat de afhandeling kan worden meegenomen in de beslissing van anderen.
Wat ik persoonlijk wel interessant hier aan vind is dat de cv ketel dus (zonder aanvullende leidingen en afsluiters) standalone kan draaien (ok, met wat draadjes verwisselen, maar daar zie ik niet tegenop. Dat is toch wel een voordeel van Quatt (en mogelijk ook andere hybrides?): je kunt in het ergste geval vrij simpel terug naar de oude situatie.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 11:41 ]
Even relativeren. Dit zijn de eerste 20 klanten van een nieuw product. Je kunt wel een beetje verwachten dat je tegen wat hobbels aan gaat lopen lijkt mij.Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
Je kunt toch niet in de kou zitten, juist nu met die revolutionaire AI gestuurde warmtepomp?
Of zeg ik nu iets geks?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Dat was mij niet bekend, en daar hebben we het hier ook wel eens eerder over gehad. Ik kon me goed voorstellen dat als de Quatt uitstaat de pomp de leiding blokkeert / teveel weerstand geeft voor de cv ketel om doorheen te pompen. Dat is dus gelukkig niet het geval. Goed nieuws dus!
Kijk, dat klinkt goed, ik ben ook wel een tweaker maar helaas nog zonder Quatt (plek 2000 pas ergens). Maar ik weet wel vrij zeker dat ergens op de CiC een seriële poort zit, en met een beetje geluk zelfs met tekst aangeduid op de print.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
eens, maar een totaal falend systeem, inclusief je eigen CV ketel, is niet meer een 'hobbel'geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]
Even relativeren. Dit zijn de eerste 20 klanten van een nieuw product. Je kunt wel een beetje verwachten dat je tegen wat hobbels aan gaat lopen lijkt mij.
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 11:53 ]
Weinig te zien. afdekplaatje eraf en je ziet enkel wat klemaansluitingen voor de kabels. De print zit achter een behuizing zelf, dus daar kun je niet op kijken.geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:50:
[...]
Kijk, dat klinkt goed, ik ben ook wel een tweaker maar helaas nog zonder Quatt (plek 2000 pas ergens). Maar ik weet wel vrij zeker dat ergens op de CiC een seriële poort zit, en met een beetje geluk zelfs met tekst aangeduid op de print.
Kun jij of bijv. @burgerfreerk een foto van de binnenkant van de CiC maken? Als ergens een seriële poort zit kunnen we iets simpels maken waardoor we zelf de logging kunnen bekijken. Dan weten we echt wat de CiC nou doet, en zoals nu ook wellicht wat er mis gaat.
Ik wil wel helpen met de oplossing, en aangezien @burgerfreerk dichtbij me woont zelfs wel een hardware oplossing aandragen als hij daar interesse in heeft. Stap 1 zijn duidelijke fotos van de printplaat
Er is geen telefoonnummer.olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:28:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar heb je ze al gebeld?
Ik heb geen referentiekader, maar hier voor de woonkamer en slaapkamers tussen de 10 en 20kWh verbruik afgelopen dagen.Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
3) 20-30kWh per dag in hybride???
Mijn 1920 niet geweldig geïsoleerde boerderij heeft gisteren 30kWh verbruikt voor de volledige verwarming. Ik heb geen gas. Binnen is het heerlijk 20.7c.
Eens, ik zou ook graag een thuisbrein willen zien wat alle aangesloten features van de woning aanstuurt, maar eerlijk gezegd lijkt me dat nog wel wat verder weg dan een warmtepompfabrikant die wat meer AI inbouwt.olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:34:
Ik zou zelf niet afhankelijk van de WP willen zijn voor die orchestratie, dat zou ik wat meer autonoom en fail safe willen hebben.
Voor leveren en installeren maakt dat toch niet heel veel uit? Zulke features zouden over the air geupdate kunnen worden. Daar hoeft niet opnieuw een monteur voor langs te komen. Of het gaat gebeuren is uiteraard vraag 2, maar dan ga ik me inderdaad (net als anderen hier) wel sterk afvragen wat nu precies het 'AI' gedeelte van Quatt inhoud.paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:36:
cool, maar je maakt het nu wel hele erg complex om een product als Quatt op een vlotte manier te leveren en installeren. Ik denk dat het wishful thinking is.
Dat is hem nou net, ik zit verbruik terug te kijken, de hele nacht stond hij uit en standby verbruik van een paar watt. Terwijl een dag ervoor standby zo'n 40W was, en de pomp volgens mij draaide.bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
Je hebt m toch niet hard afgeschakeld hoop ik? Want een monoblock moet wel z’n vorst protectie kunnen uitvoeren.
Wat dat betreft hebben ze een leuke periode uitgekozen om de eerste installaties uit te rollen….
Nu ik erover nadenk ik het misschien verstandiger om de CIC en Quatt wel gewoon aan te zetten ja.bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
Je hebt m toch niet hard afgeschakeld hoop ik? Want een monoblock moet wel z’n vorst protectie kunnen uitvoeren.
Wat dat betreft hebben ze een leuke periode uitgekozen om de eerste installaties uit te rollen….
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:36:
Stel je even voor hoe dat bij de niet-tweaker straks moet gaan
"oh mevrouw, dat is heel eenvoudig. Haalt u de stuurdraden even uit de CIC en lus die rechtstreeks door met de aan uit terminals in uw cv ketel, dan heeft u binnen no-time weer warm water.
Dàt is nou het voordeel van ons systeem!"
Verbruik lijkt me niet gek voor een l/w warmtepomp bij dit weer. Hier staat een Elga Ace 4kW de afgelopen dagen bijna op zn max te draaien, met 15 tot 18 kWh per dag. Maar de Quatt heeft een wat hoger max vermogen, en zal dus nog wat meer gasverbruik kunnen voorkomen (en daarvoor nog iets meer stroom gebruiken]HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb geen referentiekader, maar hier voor de woonkamer en slaapkamers tussen de 10 en 20kWh verbruik afgelopen dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 10-12-2022 12:15 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Quatt gebouwd werd door een ervaren fabrikant die veel warmtepompen produceert.geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]
Even relativeren. Dit zijn de eerste 20 klanten van een nieuw product. Je kunt wel een beetje verwachten dat je tegen wat hobbels aan gaat lopen lijkt mij.
Ik ben wel wat verrast over het tekort aan minstens een storings nummer die 24/7 of in ieder geval 12/7 bereikbaar is. Althans, ik hoor nog niet duidelijk of dit er nu wel of niet is.
Als de cv ketel niet is aangeslagen voor verwarming is er geen verschil tussen hybride en full electric, tenzij je SWW gebruikt hebt. 20KWh voor hybride is dan ook niet zo vreemd, als je full electric 30KWh gebruikt, maar het een en ander hangt natuurlijk af van de situatie.[b]Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
3) 20-30kWh per dag in hybride???
Mijn 1920 niet geweldig geïsoleerde boerderij heeft gisteren 30kWh verbruikt voor de volledige verwarming. Ik heb geen gas. Binnen is het heerlijk 20.7c.
En misschien is dat er wel, er zit een knop op de CIC. Dus je zou zo kunnen programmeren dat wanneer je lang op de knop drukt, hij gewoon ingangssignaal van thermostaat direct op de uitgang naar de CV zet.Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:13:
[...]
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Quatt gebouwd werd door een ervaren fabrikant die veel warmtepompen produceert.
Hoe nieuw is het dan?
En nieuw of niet. Er moet een stand op zitten dat dat ding gewoon verwarmt.
De hele USP van die Quatt is die A.I. en dat werkt nu al niet en dan is er geen nummer wat je kunt bellen.
Vind het persoonlijk een rare gang van zaken.
Gasverbruik x10 /2 is enigszins een goede indicatie.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb geen referentiekader, maar hier voor de woonkamer en slaapkamers tussen de 10 en 20kWh verbruik afgelopen dagen.
Ok, in dat geval zou het best kunnen dat de usb poort een usb-serial converter is. Wat is het, een usb B poort? Heb je een fototje?HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:57:
[...]
Weinig te zien. afdekplaatje eraf en je ziet enkel wat klemaansluitingen voor de kabels. De print zit achter een behuizing zelf, dus daar kun je niet op kijken.
Zit enkel aantal klemaansluitingen op voor de kabels, stekker voor de flow/temperatuur sensor en een usb poort.
[ Voor 3% gewijzigd door Maeve op 10-12-2022 12:28 ]
nee usb Ageerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:24:
[...]
Ok, in dat geval zou het best kunnen dat de usb poort een usb-serial converter is. Wat is het, een usb B poort? Heb je een fototje?
Verrassend... Enige wat ik me dan zo kan bedenken is dat dat een optie is voor updates via usb stick... Dat is niet wat we zoeken dan. En die andere klemterminals? Staat er wat bij?
heb ik ook aan gedacht, maar hoe lang duurt zo''n defrost? en hoe werkt dat dan?Maeve schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:26:
[quote]HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:08:
[...]
[/Koud met veel vocht in de lucht betekent
❄️Defrost❄️
Vele warmtepompen gaan dan in Defrost.
(De) Frost betekent eigenlijk het aanvriezen van de zeer koude aangezogen lucht door de buitenmachine (verdamper) slaat neer en er ontstaat ijs vorming over de gehele achter en zijkanten
Een natuurlijk proces welke 1x per uur tot wel eens 3x per uur kan voorkomen.
Er is warmte nodig om het ijs te laten ontdooien, vandaar de naam Defrost bij de meeste warmtepompen haalt hij de energie uit huis om het ijs te doen smelten.
Heb je veel vloerverwarming en evt een buffervat dan merk je het niet zo snel.
Heb je thuis vooral vloerverwarming als bijverwarming en evt nog wat radiatoren maar geen buffervat, tja dan wordt het klimaat in huis misschien wat minder aangenaam.
Je kunt het proces een beetje vertagen door de aanvoer temperatuur rond de 28-32 graden te houden, en zorgen dat je buitenmachine wat beschut kan worden opgesteld.
Maar ondanks dat het Defrosten een normaal proces is met dit weer houd er aub rekening mee dat je levensduur van de WP er niet op vooruit zal gaan.
Maar helemaal voorkomen kan ook, maar dan moet je hem wel 📴 zetten👍
Bovenstaande van een andere site. Hier van toepassing??
nee, er is enkel een uitsparing in de behuizing voor de schroeven van de klemmen dus je kunt niets zien.geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:28:
[...]
Verrassend... Enige wat ik me dan zo kan bedenken is dat dat een optie is voor updates via usb stick... Dat is niet wat we zoeken dan. En die andere klemterminals? Staat er wat bij?
Geen idee hoe het werkt. Ik ben een oma van 75 en hou m’n hart vast….. Ben binnenkort aan de beurt, maar doorslaggevend of ik het doorzet, is de afhandeling van jullie probleem.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]
heb ik ook aan gedacht, maar hoe lang duurt zo''n defrost? en hoe werkt dat dan?
Hij had vanmorgen al een aantal uur aan moeten staan. In de app zag ik niets over defros (kan natuurlijk), er was geen stroomverbruik en CV stond uit. Dus ik denk dat er geen defrost bezig was.
Omdat we eerst het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft gebeldt hebben die kwamen er al niet uit wat Quatt doet met de ketel en die adviseerde bel remeha voor advies en hulp .okijokii schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]
Mag ik vragen waarom Remeha betrokken is in de storing?
Ok maar bij jou heeft het dus nog niet gewerkt?Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:41:
[...]
Omdat we eerst het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft gebeldt hebben die kwamen er al niet uit wat Quatt doet met de ketel en die adviseerde bel remeha voor advies en hulp .
Het is ook voor de monteurs van Quatt echt nog leren het kan ook in me thermostaat zitten of in de CIC dat zijn ze nu aan het uitzoeken..
De c.v doet na het opstarten even zijn werk en dan is het over en de Quatt heeft echt wel even zijn hulp nodig .
De Quatt draait wel maar warmte niks (op advies laat maar draaien vanwege de kou )
Ik ben geen specialist maar vind het interessant en dit zijn een beetje de vlagen die ik van alle gesprekken op heb gevangen.
Aankomende gaan ze de thermostaat vervangen en ik denk ook wel de CIC kan ook daar een fout inzitten
Dat zag ik niet aankomen hahaMaeve schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:37:
[...]
Geen idee hoe het werkt. Ik ben een oma van 75 en hou m’n hart vast….. .
mischien ver gezocht, zou de ketel niet in storing schieten?Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:41:
[...]
Omdat we eerst het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft gebeldt hebben die kwamen er al niet uit wat Quatt doet met de ketel en die adviseerde bel remeha voor advies en hulp .
Het is ook voor de monteurs van Quatt echt nog leren het kan ook in me thermostaat zitten of in de CIC dat zijn ze nu aan het uitzoeken..
De c.v doet na het opstarten even zijn werk en dan is het over en de Quatt heeft echt wel even zijn hulp nodig .
De Quatt draait wel maar warmte niks (op advies laat maar draaien vanwege de kou )
Ik ben geen specialist maar vind het interessant en dit zijn een beetje de vlagen die ik van alle gesprekken op heb gevangen.
Aankomende gaan ze de thermostaat vervangen en ik denk ook wel de CIC kan ook daar een fout inzitten
Heeft even gewerkt toen was het overHBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:42:
[...]
Ok maar bij jou heeft het dus nog niet gewerkt?
Quatt denkt de thermostaat en een andere had de monteur niet ,dus volgende week verder puzzelen heb warm water en airco"s op alle verdiepingen,michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:49:
[...]
mischien ver gezocht, zou de ketel niet in storing schieten?
omdat hij de warmte niet kwijt kan?
Als hij niet verwarmt zal hij ook niet dichtvriezen. Maar de circulatiepomp zal af en toe wel aanslaan als de watertemperatuur te laag word.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]
heb ik ook aan gedacht, maar hoe lang duurt zo''n defrost? en hoe werkt dat dan?
Hij had vanmorgen al een aantal uur aan moeten staan. In de app zag ik niets over defros (kan natuurlijk), er was geen stroomverbruik en CV stond uit. Dus ik denk dat er geen defrost bezig was.
Hmm ok. Jouw huidige quatt zit in een 2 pin header gok ik? Zou kunnen dat de 3 pin header een seriële header is. Dus gnd/rx/tx. De ground pin kun je meten door een van de 3 pinnen door met een multimeter te meten met iets van metaal, zoals de rand van de usb aansluiting. Als een van die 3 daarop doormeet is dat waarschijnlijk een ground pin, wat een seriële poort iets waarschijnlijker maakt. Daarna kun je het voltage meten tussen de ground pin en de anderen, 3.3v of 5v zou logisch zijn voor een seriële poort, al kan het ook zijn dat je 0v meet met heel kort iets voltage. Maar meer dan 5 zou het niet moeten zijn.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:35:
[...]
nee, er is enkel een uitsparing in de behuizing voor de schroeven van de klemmen dus je kunt niets zien.
Er is nog een 2pin header en een 3pin header vrij. Maar die zijn denk ik voor als je een 2e Quatt hebt.
duurt 3-5 min doorgaansbbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:59:
[...]
Als hij niet verwarmt zal hij ook niet dichtvriezen. Maar de circulatiepomp zal af en toe wel aanslaan als de watertemperatuur te laag word.
Als je hele verdamper dichtgevroren is gaan de meeste WPs in koelmodus en halen dan warmte uit het huis om de verdamper te ontdooien, typisch zal de circulatiepomp ook volgas gaan dan.
Afhankelijk van omstandigheden en WP zal er ook een elektrisch element bij geschakeld worden. Mijn Pana heeft een 3kW element daarvoor, maar gezien de aansluit waarde vd Quatt zit er of een kleinere in, of geen.
nee, maar laat ze maar eens gewoon beginnen met een wp die aan gaatonlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:05:
[...]
Voor leveren en installeren maakt dat toch niet heel veel uit? Zulke features zouden over the air geupdate kunnen worden. Daar hoeft niet opnieuw een monteur voor langs te komen. Of het gaat gebeuren is uiteraard vraag 2, maar dan ga ik me inderdaad (net als anderen hier) wel sterk afvragen wat nu precies het 'AI' gedeelte van Quatt inhoud.
juist ivm deze situatie heb ik al eerder gepost dat het verstandig was om een bypass bij de warmtepomp te hebben zodat je dus geen weerstand van een stillstande pomp gaat krijgen. ik snap nog steeds niet waarom dat gewoon niet standaard bij een hybride installatie word gedaan, een dergelijke bypass is een een klassiek standaard systeem (bij een serieele opstelling) wat je vrijwel bij elke technische installatie tegenkomt. Kostenpost rond de 100 euro. (twee drieweg kleppen (bv deze DN20 https://www.amazon.nl/QWO...gid=pla-981324946249&th=1) plus verloop naar de ribbelbuis van Quatt en 2 aftap (let wel dat je deze zo laag mogelijk plaatst, of de quatt moet zelf een CV water aftap hebben, kan iemand dat ondertussen bevestigen ?).HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:59:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 10-12-2022 14:26 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Heel fijn! Zie dat er toch een storingsdienst is. Geeft hoop.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:47:
[...]
Dat zag ik niet aankomen haha![]()
Ik hou iedereen op de hoogte
heb je nog niet alles hoeven te betalen? want tot nu toe was het volgens Quatt, eerst alles betalen voordat er spullen worden opgestuurd en geinstalleerd word. of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:56:
[...]
Quatt denkt de thermostaat en een andere had de monteur niet ,dus volgende week verder puzzelen heb warm water en airco"s op alle verdiepingen,
Dus ze hebben alle tijd om het op te lossen .moet toch nog 2700 euro betalen mooie stok achter de deur
Bij @burgerfreerk was er toch een by-pass geïnstalleerd?MacD007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:32:
[...]
juist ivm deze situatie heb ik al eerder gepost dat het verstandig was om een bypass bij de warmtepomp te hebben zodat je dus geen weerstand van een stillstande pomp gaat krijgen. ik snap nog steeds niet waarom dat gewoon niet standaard bij een hybride installatie word gedaan, een dergelijke bypass is een een klassiek standaard systeem (bij een serieele opstelling) wat je vrijwel bij elke technische installatie tegenkomt. Kostenpost rond de 100 euro. (twee drieweg kleppen (bv deze DN20 https://www.amazon.nl/QWO...gid=pla-981324946249&th=1) plus verloop naar de ribbelbuis van Quatt en 2 aftap (let wel dat je deze zo laag mogelijk plaatst, of de quatt moet zelf een CV water aftap hebben, kan iemand dat ondertussen bevestigen ?).
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 15:28 ]
Heeft denk ik 1 dag gewerkt .De open therm fouten in me c.v secu thermostaat zijn begonnen op de dag van montage .daarvoor nooit problemen met me c.vHBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:42:
[...]
Ok maar bij jou heeft het dus nog niet gewerkt?
Nee ik heb de laatste betaling van 2700 euro nog niet betaald, ze vroegen me voor de pilot-installaties en was ook order nummer 10 .nu met dit goede stok achter de deurMacD007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:47:
[...]
heb je nog niet alles hoeven te betalen? want tot nu toe was het volgens Quatt, eerst alles betalen voordat er spullen worden opgestuurd en geinstalleerd word. of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?
in jou situatie is dit overens wel een extra stok achter de deur. Dat dit soort problemen optreed was eigenlijk wel te verwachten, ik verwacht dat Quatt gewoon de mankacht, expertise en tijd niet had om echt alles te testen, dus de consument word als tester gebruikt, zie je overigens de laatste jaren bijna overal. Vroeger had je voor een dergelijk product een ontwikkelingstijd van soms wel enkele jaren, nu moet dat gewoon binnen enkele maanden gedaan worden terwijl de producten meer en meer complexer geworden zijn.
succes en hoop dat het snel is opgelost.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq