Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.835.368 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
okijokii schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:44:
[...]

Je hebt een Remeha cv ketel?
Ja een remeha cv van 3 jaar oud
Remeha tzerca ace

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:35
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:11:
[...]

Ja een remeha cv van 3 jaar oud
Remeha tzerca ace
Mag ik vragen waarom Remeha betrokken is in de storing?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:20:
[...]

Klopt, ik heb hem ook net twee dagen, ik heb mijn berichtje aangevuld met mijn historisch verbruik en het verbruik van vandaag met de ketel uit en de Quatt in werking.
Wacht, ik zet het hier ook even neer..

Aanvulling, de quatt heeft vandaag van 09.30 tot 13.00 uur op 18 graden gestaan, daarna tot 17.30 op 19 graden en daarna tot nu 22,00 uur ( ik steek nu de houtkachel aan 😆 ) op 20 graden .
Het verbruik tot nu toe 22 kw...das niet niks, maar natuurlijk wel verklaarbaar, de watertemperatuur op 55 graden, radiatoren, de COP zal nu zeker geen 4.7 zijn 😂, en dan is het ook nog redelijk maar niet optimaal geïsoleerd.
Gasverbruik is met aftrek van SWW ongeveer 1300 kuub ( de vooroorlogse oude situatie vorig jaar dan, kachel smorgens om 8 uur aan, savonds om 22.30 uur uit, badkamer goed warm en de zolder ook verwarmd, nu zijn we waarschijnlijk veel zuiniger want zolder uit en badkamer minder warm, ook meer houtstook nu ).

25 kw op een koude dag lijkt me de norm als de HR ketel niet meedoet, hoorde ik een medetweaker ook niet deze hoeveelheid kw noemen laatst in een bijdrage?
Ta55gr? Waarom heb je in hemelsnaam een WP genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
okijokii schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]

De remeha etwist gaf een storing aan die ook via internet niet was op te zoeken
Het is de storing
De opentherm interface was operationeel, maar is gestopt met werken (foutcode 56)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:18:
[...]

Het is de storing
De opentherm interface was operationeel, maar is gestopt met werken (foutcode 56)
Dank je voor deze uitleg!

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:37
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:16:
[...]

Probeer eens 38 idd ofzo, en laat gewoon heel de dag en nacht lopen. Als het niet afkoelt binnen dan ben je er toch ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:31:
[...]

Dat klopt, vandaag eigenlijk, best veel, ook omdat de HR ketel het eerste uur de nachtverlaging weer heeft opgeheven ( ongeveer 0.7 m3) ...het is even slikken omdat ik normaal maar een 7 kw per dag gebruik, nu met de Quatt en mijn dagelijks verbruik zit ik op bijna 30 kw op een dag... misschien zit er toch nog een afstelling in ergens....toch meen ik dat iemand anders ook dezelfde kw verbruikt had op een dag.
Ergens zou het toch iets moeten opleveren. Ik kan me voorstellen dat je nu even slikt. Misschien dat één van de tweakers hier een zinnige opmerking of oplossing voor kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:18:
[...]

Het is de storing
Hoe is een en ander aangesloten?

De etwist is nml geen OpenTherm thermostaat maar R-bus. Die moet je converteren naar OpenTherm voor je die aan de CIC kunt koppelen. Je Remeha ketel ondersteunt R-bus en OpenTherm op dezelfde klemmen, maar voordat je kunt schakelen van R-bus naar OpenTherm of andersom moet je de ketel in zijn geheel van de stroom halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
paQ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:23:
[...]

Dus begrijp ik goed dat je vandaag 22 kWh verbruik had om het 20 graden in huis te krijgen/houden zonder tussenkomst CV ketel, totaal 8 uur draaien?
Niet helemaal, van 09.30 uur tot 22.00 uur is 12.5 uur, in die periode heeft de CV uitgestaan en heeft de Quatt 22 kw verbruikt, de CV heeft voor 09.30 uur wel even aangestaan om de nachtverlaging op te heffen, van 14.5 naar 18 graden), daarna heb ik hem uitgezet ( echt uit, schakelaar om zeg maar) en heeft de Quatt het overgenomen tot 22.00 uur..
Ik weet dat het allemaal niet zoveel zegt, wat is mijn woonoppervlakte, hoe goed is het geïsoleerd, wel spouwmuur iso maar geen vloer isolatie , ook is de keuken wat koud, allerlei factoren spelen mee...ik denk inclusief het opheffen van de nachtverlaging dat ik wel op 25 kw zal zitten, en dan vriest het nog niet eens .
Quatt zelf had mij voorgerekend dat ik ongeveer 1850 kw per jaar nodig zou hebben 😂, met wat gasverbruik natuurlijk, nu met 25 kw per dag zit ik natuurlijk al op 750 kw per maand.( Tis allemaal wel uit de losse pols) .
Ik zal een mooie mix moeten vinden tussen gas en stroom denk ik, jammer dat je dit niet zelf kan instellen, misschien alleen door met de bedragen van gas en electra te spelen in de app.

[ Voor 5% gewijzigd door burgerfreerk op 10-12-2022 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ah ok. Dus 18, daarna 19 daarna 20.
Maakt niet uit maar de vraag is hoeveel gas had je daarvoor moeten verstoken.
Het zijn nou niet bepaald hoge temperaturen als je het mij vraagt.
En als dat je voorkeurstemperaturen zijn, helemaal prima. Maar zonder vergelijk uit een andere bron is het gissen hoeveel die 22 kWh is.

Lijkt me daarom ook sterk dat het inschakelen van de wp volledig afhangt van de energieprijzen. Want wat als je veel opwek hebt bijv. Of overschot, maar de app zou even beslissen dat ie op gas gaat stoken omdat je zo’n aantrekkelijk tarief hebt. Kan het me niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:21
burgerfreerk schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 22:20:
[...]

watertemperatuur op 55 graden, radiatoren,
Huh hoe krijg je dat voor elkaar? Dit is zelf niet in te stellen met de app.

Ik heb 35 aanvoer. In de app heb ik relatief goedkoop stroomtarief staan ( 40 cent Vs 1,80 euro)

Misschien beetje offtopic, ik heb temp sensoren op de radiator die de fans regelen. Kan via MQTT dat uitlezen. Via nodered zelf een pagina gemaakt dat ik de fans ook kan bedienen en temp kan zien.
Nu wil ik de temperatuur loggen, heb op internet een voorbeeld gevonden, datalog via node red https://stevesnoderedguide.com/node-red-mqtt-topic-logger
Maar ik kom daar niet helemaal uit, ik weet niet waar ik in kan stellen waar hij het opslaat. Draai MQTT server op een laptop als test.
Zou iemand daarmee kunnen helpen?
Dan kan ik de temperatuur ook loggen en zien wat de Quatt doet de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
_JGC_ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:10:
[...]

Hoe is een en ander aangesloten?

De etwist is nml geen OpenTherm thermostaat maar R-bus. Die moet je converteren naar OpenTherm voor je die aan de CIC kunt koppelen. Je Remeha ketel ondersteunt R-bus en OpenTherm op dezelfde klemmen, maar voordat je kunt schakelen van R-bus naar OpenTherm of andersom moet je de ketel in zijn geheel van de stroom halen.
Dat is allemaal netjes gebeurt en ook zit er een gateway tussen ,voordat Quatt hier kwam zat die etwist er al tussen met die gateway en werkte alles perfect.
Gister ook met de monteurs de ketel werkt even na opstarten en dan is het over ,de CIC stuurt de ketel aan als hij moet bijverwarmen en dat gebeurt dus niet .ook voor Quatt een mooi leermoment en de monteurs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-10 20:55
cptingreenfield schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:00:
[...]

Je eerste punt is zeker valide. Alles kan uiteraard en er zijn wel webshops die bijv een 9KW LG monoblock prima kunnen leveren maar dan zal je voorlopig de montage zelf moeten doen en opzoek moeten naar iemand die een inbedrijfstellingsfactuur wil opstellen zodat je in elk geval wel subsidie krijgt.

Je tweede punt is misschien wat voorbarig. Het vrijstaande huis van mijn ouders (184m2) uit 1880 is al 3 jaar prima op tempratuur met een 12KW FE warmtepomp. Je moet zorgen dat je warmtebehoefte geleverd kan worden door een warmtepomp. Daarvoor moet vooral je afgifte systeem geschikt zijn. En uiteraard hoe meer isolatie hoe minder warmtebehoeft --> een kleinere warmtepomp en/of minder aanpassingen aan afgifte benodigd.
eigenlijk zit daar juist de crux, waardoor "vergroening nl stokt" monteurs niet aan te slepen.
terwijl juist als je de fgas vrije pompen vrijstell van instalateurs. het aan 2 kanten oplost.
1. pompen komen in prijsrange van duurdere CV ketels na subsidie. en vergroening gaat sneller kwa instalaties

[ Voor 9% gewijzigd door michielsweb op 10-12-2022 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:22

martijn v o

Certified by Enphase.

okijokii schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 00:04:
[...]

Ergens zou het toch iets moeten opleveren. Ik kan me voorstellen dat je nu even slikt. Misschien dat één van de tweakers hier een zinnige opmerking of oplossing voor kan geven?
Wat je beter kan doen is het stroomverbruik meten, eerst per dag en later per week.
Als je dan op de site van mindergas de graaddagen opzoekt dan kun je uitrekenen hoeveel kWh je per graaddag gebruikt. In een jaar zitten 2800 graaddagen en dan heb je een beter jaarverbruik.

Voordeel hiervan is ook dat als je met de instellingen speelt, je vrij snel kunt zien of dat zuiniger is of niet. Als je kWh/graaddag zakt is dat goed.

Voorbeeld hier: Mijn electraverbruik van de warmtepomp gisteren is:
- 9 december 2022
- Electraverbruik warmtepomp 8,67 kWh (warmtepomp compressor, waterpomp, bedieningsunit en internet-interface)
- Electraverbruik back-up heater 3,02 kWh (6 defrosts in verband met alleen vloerverwarming)
- Totaal verbruik WP 11,69 kWh.

Als ik dat maal het aantal dagen doe van december is dat (11,69 maal 31) 362,39 kWh.

Als ik dat doe met het aantal graaddagen:
Graaddagen 09-12-2022: 19 (denk ik de getallen komen later op de dag, misschien wel 21)
11,69/19 is 0,615 kWh per graaddag.
In december zijn er gemiddeld 450 graaddagen dus 276 kWh.

Nu is dat zelfs wat conservatief want mijn getallen zijn over langere tijd 0,5 kWh per graaddag en dan kom ik uit op 225 kWh voor december.

En doe ik dat voor een jaar dan is het 0,5*2800 is 1400 kWh.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 04:12:
[...]

Huh hoe krijg je dat voor elkaar? Dit is zelf niet in te stellen met de app.

Ik heb 35 aanvoer. In de app heb ik relatief goedkoop stroomtarief staan ( 40 cent Vs 1,80 euro)
maar... wie doet dat dan? :?
De monteur stelt / bepaalt je watertemperatuur, en dat was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:39
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:24:
[...]

maar... wie doet dat dan? :?
De monteur stelt / bepaalt je watertemperatuur, en dat was dat?
Dat is toch juist wat die Ai gaat doen?
Zo klinkt het als een standaard wp

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

Sjo

ErikS_ schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:08:
[...]

@Sjo ik heb eenzelfde situatie qua Evohome, maar bij mijn videocall met Quatt afgelopen week werd gezegd dat dit niet zou werken. Wat jou betreft kan ik de Evohome thermostaat er dus gewoon aan laten hangen?
Bij mij werkt het prima inderdaad, en ze zeiden in de intake ook dat het kon. Wel middels OpenTherm ketelmodule dus, niet de aan/uit ketelmodule. En zorg dat je ergens een bypass hebt, en/of een grote radiator altijd open laat staan, voor als Evohome raar doet en wel warmte vraagt, maar alles net dicht heeft staan.
Je wilt eigenlijk voorkomen dat de warmtepomp te vaak aan en uit gaat, of al zijn flow door 1 radiatortje probeert te sturen.
Heb zelf een tijdje de Vw altijd open laten staan als buffer, dat werkte redelijk, maar werd af en toe te warm dan, omdat hij die verwarmt als er ook maar 1 zone warmte vraagt. Al met al is het werken met zones dus een beetje oefenen met een warmtepomp.

[ Voor 22% gewijzigd door Sjo op 10-12-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
f.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:27:
[...]

Dat is toch juist wat die Ai gaat doen?
Zo klinkt het als een standaard wp
is dat zo?
Want iedereen gist maar wat.
Dat hele "AI" moet je niet al te serieus nemen. Het is een mooie methode voor set and forget. 1 Keer goed inregelen en met rust laten. En inderdaad de temperatuur aanpassen op bepaalde parameters / omstandigheden. Mijn wp heeft ook zo'n AI stand. (Afhankelijk van buitentemperatuur warmer of juist minder warm water produceren bijv, en al dan niet het verloop van de binnentemperatuur daar in meenemen)

Dus de monteur bepaalt dat @burgerfreerk zijn Quatt altijd 55 graden stookt. Dat is dus aan = stampen? "want je hebt radiatoren".

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Even een korte update, het is steenkoud beneden, temp is 17 graden en thermostaat staat op 19.5, vraagt warmte maar Quatt of CV ketel draait niet.
Heb spanning even afgehaald van CIC en quatt, maar dat helpt niet.
Thermostaat laag zetten en daarna weer hoog, zodat warmtevraag opnieuw komt helpt ook niet... Iemand een idee?
Volgens thermostaat is buitentemperatuur 0.0 (dus van sensor van Quatt)
Misschien bugje dat hij daarom niet start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:37:
Even een korte update, het is steenkoud beneden, temp is 17 graden en thermostaat staat op 19.5, vraagt warmte maar Quatt of CV ketel draait niet.
Heb spanning even afgehaald van CIC en quatt, maar dat helpt niet.
Thermostaat laag zetten en daarna weer hoog, zodat warmtevraag opnieuw komt helpt ook niet... Iemand een idee?
Volgens thermostaat is buitentemperatuur 0.0 (dus van sensor van Quatt)
Misschien bugje dat hij daarom niet start?
Was het niet zo dat als je de quatt zou uitschakelen dat de CV het gewoon ging doen?
Je kan het allicht proberen, want het is weekend en koud.

Verder zal niemand "een idee" hebben vrees ik.
We weten net zoveel als de 3 screenshots van de app.

Wat ik zou doen als jet het niet aan de gang krijgt, en Quatt niet voor 12:00 op de stoep staat:
kabeltjes uit die CIC rukken en weer rechtstreeks aan je CV hangen. Zodat je niet in de kou zit en kunt douchen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:38:
[...]

Was het niet zo dat als je de quatt zou uitschakelen dat de CV het gewoon ging doen?
Werkt niet... Stekker van de quatt is er nu uit, thermostaat vraagt warmte maar er gebeurt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
Tja, of dat zo is gissen we inderdaad, maar wat zou dat ding anders moeten doen?

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
f.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:50:
[...]

Tja, of dat zo is gissen we inderdaad, maar wat zou dat ding anders moeten doen?
:')

we don't know

Noem mij maar raar, maar het zou toch wel debiel zijn als je zelf geen parameters kon bepalen, desnoods in een 'expert' modus oid. Nu wordt (mits het ding internetverbinding heeft) alles vanaf afstand bepaald, maar vooral: door een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:38:
[...]

Verder zal niemand "een idee" hebben vrees ik.
We weten net zoveel als de 3 screenshots van de app.

Wat ik zou doen als jet het niet aan de gang krijgt, en Quatt niet voor 12:00 op de stoep staat:
kabeltjes uit die CIC rukken en weer rechtstreeks aan je CV hangen. Zodat je niet in de kou zit en kunt douchen.
Maar dat zou betekenen dat mijn cv moet pompen door een stilstaande warmtepomp, dat kan toch niet of wel?
Enige workaround zou zijn om de draden van thermostaat die nu naar CIC gaan, direct weer op cv te zetten. Dan zal hij wel aangaan, maar ik denk niet dat die water rondgepompt krijgt als de pomp van de quatt stil staat??
Durf dit ook niet even te testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik vindt dit eigenlijk "best goed dat dit nu gebeurt voor iedereen van dit topic uitgezond hbo88 uiteraard."
hopenlijk komt quatt het snel oplossen. want het is echt kut voor jouw.

maar ben juist benieuwd hoe quatt hiermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

Sjo

HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:59:
[...]

Maar dat zou betekenen dat mijn cv moet pompen door een stilstaande warmtepomp, dat kan toch niet of wel?
Enige workaround zou zijn om de draden van thermostaat die nu naar CIC gaan, direct weer op cv te zetten. Dan zal hij wel aangaan, maar ik denk niet dat die water rondgepompt krijgt als de pomp van de quatt stil staat??
Zou wel moeten werken. Bij mij was de CiC niet op voorraad, dus is eerst de Quatt geïnstalleerd en week later de CiC. Maar in die week heeft de cv dus gewoon rechtstreeks gedraaid op de thermostaat.

Dan weet je iig of het aan de cv ketel of de CiC ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

dat is toch precies wat ik voorstel? :+

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:05:
ik vindt dit eigenlijk "best goed dat dit nu gebeurt voor iedereen van dit topic uitgezond hbo88 uiteraard."
hopenlijk komt quatt het snel oplossen. want het is echt kut voor jouw.

maar ben juist benieuwd hoe quatt hiermee omgaat.
Er was er gisteren volgens mij nog een met dezelfde situatie.
Quatt ging niet aan, ketel weigerde ook dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:10:
[...]

Er was er gisteren volgens mij nog een met dezelfde situatie.
Quatt ging niet aan, ketel weigerde ook dienst.
Is quatt nu voor jou ook bereikbaar ivm storingen @HBO88

Gisteren was er inderdaad ook zo'n situatie dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
f.welvering schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:18:
[...]

Is quatt nu voor jou ook bereikbaar ivm storingen?

Gisteren was er inderdaad ook zo'n situatie dacht ik
ik heb geen Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik dacht misschien een software bugje omdat de buitentemperatuur 0.0 aangaf. Net even de föhn bij de tempsensor gehouden. Buitentemperatuur 15 graden geeft hij nu aan maar gaat nog steeds niet aan. Dat was het dus ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:23:
Ik dacht misschien een software bugje omdat de buitentemperatuur 0.0 aangaf. Net even de föhn bij de tempsensor gehouden. Buitentemperatuur 15 graden geeft hij nu aan maar gaat nog steeds niet aan. Dat was het dus ook niet
hoe je het ook wendt of keert, maar als je nu geen contact kunt leggen met quatt of er komt geen hele snelle oplossing, is de enige optie: CIC er tussenuit.

edit:
of
sluit het aan/uit contact in je ketel

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Biondonl schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:09:
[...]

Die van mij staat in storing ben 1 van de pilot-installaties
Reageert niet meer op huiskamer thermostaat alles samen met een monteur van Quatt nagekeken en ook met hulp van remeha niet meer aan de gang te krijgen wel gelukkig warm water.
Maandag of dinsdag nieuwe poging .
Zijn foto's gemaakt hoe alles is aangesloten en doorgestuurd naar Quatt.
Wat ik begreep is dat de CIC en de kamer thermostaat de cv installatie niet aansturen .
Gelukkig 3 airco"s in huis dus wel warm
En een goed leermoment voor de monteurs en Quatt

Dit kan gebeuren dat weet je als je echt een nieuw ontwikkeld idee in zee gaat ,ook een goed leermoment voor Quatt en de monteurs
Vraag, werkte de Quatt hiervoor wel bij jou?
Hier heeft hij een week prima gedraaid. Nu reageert hij ook niet op de thermostaat.
Ik heb ook een Remeha ketel.
Geen mogelijkheid om quatt te contacteren en het wordt een koud weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Sjo schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:05:
[...]

Zou wel moeten werken. Bij mij was de CiC niet op voorraad, dus is eerst de Quatt geïnstalleerd en week later de CiC. Maar in die week heeft de cv dus gewoon rechtstreeks gedraaid op de thermostaat.

Dan weet je iig of het aan de cv ketel of de CiC ligt.
Ok dus dat zou geen kwaad kunnen dus. Ga dan toch maar de draden even omzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:33:
[...]

Ok dus dat zou geen kwaad kunnen dus. Ga dan toch maar de draden even omzetten
of pak een nieuw stukje draad en sluit dat parallel aan op je ketel
lees: kortsluit de verbinding die van je thermostaat komt met waar de ketel op de CIC is aangesloten.
En stroom van de CIC voor de zekerheid.

Is maar net wat makkelijker is

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:28:
[...]

Geen mogelijkheid om quatt te contacteren en het wordt een koud weekend...
wow :/

handig met een 'gesloten' systeem

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Lees ik het nu goed dat er nu al 2 Quatt systemen (biondoni , en HB088 )de gebruiker in de kou laten zitten.
en dat het zogenaamde AI systeem nog niet werkt?. En dat Quatt niet bereikbaar is hebben ze geen 24/7 storings dienst ?
Dat is volgens mij wel essentieel wanneer je je in deze markt gaat begeven

[ Voor 31% gewijzigd door Raolte op 10-12-2022 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Raolte schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:42:
En dat Quatt niet bereikbaar is hebben ze geen 24/7 storings dienst ?
Dat is volgens mij wel essentieel wanneer je je in deze markt gaat begeven
Als je een systeem levert waar de gebruiker 0 invloed op kan uitoefenen, wel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:08
Misschien ben ik wat cynisch, maar ik zie de Quatt als de Nest onder de warmtepompen: mooi design en goede marketing, maar daaronder zit natuurlijk gewoon een hele standaard warmtepomp. Dat hele Ai ding is imho ook meer marketing dan iets anders, alsof je”artificial intelligence” nodig hebt voor stookcurves, (OT) modulatie, en omschakel-schema’s. Dat is gewoon stuff dat al decennia lang wordt toegepast.
Dat hoeft niet te betekenen dat het niet goed werkt, maar verkijk je niet op gelikte marketing en apps. Met de Nest thermostaat net zo: eerst is het leuk, totdat je raar gedrag begint te zien en je met geen mogelijkheid in de black box kunt komen om aanpassingen te maken voor je specifieke situatie. Of überhaupt te zien waarom ie doet wat ie doet. Of als je support nodig hebt maar in een of andere online fuik wordt geduwd waar overduidelijk het geld niet is gespendeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik ben meer van geschrokken van de geen mogenlijkheid om quatt te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:16:
[...]

Tja, waarom, kijken, ervaren, ontdekken, nu is het nog niet heel efficiënt, hij hangt er ook nu nog maar 3 dagen, het is een ontdekkingstocht die erg leuk is.
Ik heb jaarlijks 4500 kw van mijn panelen, naast de gasgestookte cv en de houtkachel is het mijn derde warmteleveraar geworden, en voor die 1600 euro kon ik hem niet laten schieten.
Ik ben blij met zo' n leuk stukje techniek voor zo weinig geld.
Tis wel waar dat ik de Quatt op een later tijdstip had verwacht, in januari wordt mijn vloer geïsoleerd en in februari wordt mijn keuken uitbouw compleet gestript én top geïsoleerd, tegen die tijd zal het wel wat efficiënter worden.
Ik kan trouwens de warertemperatuur ( nog) niet zelf instellen op de Quatt, de installateur heeft dit gedaan in zijn installatie modus die voor ons onbereikbaar is, hij heeft ook mijn cv ketel op 55 graden gezet ( stond op 60) dus men heeft heeft dit wel in lijn met de Quatt afgestemd ( vermoed ik toch, het is nergens terug te vinden ).
Het is inderdaad niet leuk om niet te kunnen zien wat de CIC nu voor beslissingen neemt, beetje meer gas, of beetje meer electra, wat harder draaien of niet, temperatuur van het water, noem maar op, allerlei zaken die je graag zou willen monitoren en instellen zijn niet zichtbaar op de CIC of in de app.
Het is zoiezo storend dat er helemaal geen documentatie bijzit, niets, nada, het is ingesteld door de installateur en het draait, maar hoe en wat en hoe efficiënt daar moet je naar raden.
Ik heb dus wel een verbruikmonitor ( Nedis smart plug) geplaatst zodat ik precies kan zien wat de Quatt zelf aan stroom afneemt, dat heeft iets inzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:58:
[...]

T
Ik kan trouwens de warertemperatuur ( nog) niet zelf instellen op de Quatt, de installateur heeft dit gedaan in zijn installatie modus die voor ons onbereikbaar is, hij heeft ook mijn cv ketel op 55 graden gezet ( stond op 60) dus men heeft heeft dit wel in lijn met de Quatt afgestemd ( vermoed ik toch, het is nergens terug te vinden ).
Hier kan ik met mijn pet echt niet bij hoor.

Kijkt u eens meneer, uw warmtepomp.
U kunt hem alleen aan en uit zetten zoals wij hem hebben ingesteld, en verder niets.
Veel plezier ermee hè! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 19:41
burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:58:
[...]

Tja, waarom, kijken, ervaren, ontdekken, nu is het nog niet heel efficiënt, hij hangt er ook nu nog maar 3 dagen, het is een ontdekkingstocht die erg leuk is.
Ik heb jaarlijks 4500 kw van mijn panelen, naast de gasgestookte cv en de houtkachel is het mijn derde warmteleveraar geworden, en voor die 1600 euro kon ik hem niet laten schieten.
Ik ben blij met zo' n leuk stukje techniek voor zo weinig geld.
Tis wel waar dat ik de Quatt op een later tijdstip had verwacht, in januari wordt mijn vloer geïsoleerd en in februari wordt mijn keuken uitbouw compleet gestript én top geïsoleerd, tegen die tijd zal het wel wat efficiënter worden.
Het is inderdaad niet leuk om niet te kunnen zien wat de CIC nu voor beslissingen neemt, beetje meer gas, of beetje meer electra, wat harder draaien of niet, temperatuur van het water, noem maar op, allerlei zaken die je graag zou willen monitoren en instellen zijn niet zichtbaar op de CIC of in de app.
Het is zoiezo storend dat er helemaal geen documentatie bijzit, niets, nada, het is ingesteld door de installateur en het draait, maar hoe en wat en hoe efficiënt daar moet je naar raden.
Ik heb dus wel een verbruikmonitor ( Nedis smart plug) geplaatst zodat ik precies kan zien wat de Quatt zelf aan stroom afneemt, dat heeft iets inzicht.
Je aanvoertemp ligt toch niet op 55 graden voor je WP neem ik aan? Of heb je t over je ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:09:
[...]

Je aanvoertemp ligt toch niet op 55 graden voor je WP neem ik aan? Of heb je t over je ketel?
Schijnbaar wel, anders was zijn ketel ook wel anagesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
Je biedt een 'nieuw' product aan en bent niet te bereiken bij storingen. Gebruikers hebben nul invloed bij storingen en worden aan hun lot overgelaten. Klinkt als een goed bedrijf!

Ze zoeken nog wel monteurs!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
ID-College schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:09:
[...]

Sorry jongens, ik heb werkelijk geen flauw idee, ik loop al snel tegen mijn beperkte technische inzichten aan.
Ik ga er helemaal vanuit dat mijn Quatt watertemperatuur ingesteld is op 55 graden, maar misschien is dit wel heel anders of bepaald de CV installatie dit.
Gisteren heb ik de CV uit gehad, echt uit, ook geen SWW, de Quatt heeft stand Alone gedraaid, de radiatoren werden echt goed warm, bijna heet, zodoende schat ik in dat ze de temperatuur maximaal hebben ingesteld.
Ik heb werkelijk geen flauw idee hoe het één en ander nu met elkaar samenwerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:22

martijn v o

Certified by Enphase.

michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:55:
ik ben meer van geschrokken van de geen mogenlijkheid om quatt te laten komen.
Dat is een aanname, heb je ze zelf gebeld?
Via de Quatt-app kun je contact opnemen.

En de bereikbaarheid geldt ook voor de normale huis, tuin en keuken installateur (ik dus!)

Je wil niet weten hoeveel telefoontjes ik krijg van mensen waar ik nooit ben geweest, geen ketel heb opgehangen of ooit een onderhoudsbeurt heb uitgevoerd. Maar die staan nu in de kou want de ketel is kapot en of ik dat nu (lees: binnen een uur) kan komen fixen. Die mensen kunnen hun mannetje nu ook niet bereiken.
En ik kom niet, want ik spaar mijn tijd voor de mensen die wel iets bij mij gekocht hebben, en ieder jaar netjes hun onderhoud laten uitvoeren en bij het vervangen tegen mij zeggen: je was niet de laagste prijs, maar ik weet wel wat ik aan je heb, en daarom gun ik jou de opdracht.
Maar sommige mensen accepteren dat maar moeilijk, het lijkt soms wel een gemiddelde voetbalwedstrijd met 19 gele kaarten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
Nou het wordt warm, heb de thermostaat rechtstreeks aangesloten op CV. Quatt en CIC staan uit. Komen warm het weekend door gelukkig, ga wel gelijk een mail/chatbericht sturen wat dit kan zijn.

Over de instellingen van de Quatt, ik verwacht dat bepaalde zaken zoals watertemperatuur straks zelf in te stellen zijn. Of ze zetten zulke instellingen achter de paywall maar dat hoop ik niet.

Dit kan gebeuren natuurlijk, hoop dat het netjes opgelost wordt. Enige jammere is dat ik nu een hoop gas ga verbruiken.
Aan de andere kant, nu ben ik zelf wel een tweaker en vind het niet erg om wat kabels te verwisselen, maar kan me voorstellen dat een 'gewone' klant letterlijk in de kou zit.

De app is nog in ontwikkeling, stekkers zijn eruit en in de app geen foutmelding. Bij de verbinding met netwerkkabel staat alles werkt zoals het hoort :+

Wordt vervolgd.

[ Voor 24% gewijzigd door HBO88 op 10-12-2022 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-10 11:30
olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:52:
Dat hele Ai ding is imho ook meer marketing dan iets anders, alsof je”artificial intelligence” nodig hebt voor stookcurves, (OT) modulatie, en omschakel-schema’s. Dat is gewoon stuff dat al decennia lang wordt toegepast.
Eens, maar niet eens. Voor de door jouw genoemde aspecten is inderdaad geen AI nodig. Theoretisch kun je echter veel meer inregelen. Dingen als:

- Quatt's 80 KM verderop en de weermodellen laten zien dat het waarschijnlijk is dat over een half uur de zon gaat schijnen. Deze woning pakt dan met de verwachte intensiteit gemiddeld X KW aan warmte op, we blijven dus even in lage stand draaien, want extra energie pompen in iets wat je straks gratis krijgt is niet zo nuttig.

- De cv ketel hoeft niet bijgeschakeld te worden, er is in het verleden gedetecteerd dat als de temperatuur in huis onder de 19.2 zakt er een aanvullende verwarmingsbron wordt bijgeschakeld (bijv bij automatische aansturing van een airco).

- Naast luchttemperatuur neem ik ook vloertemperatuur mee als indicator van comfort. Als de vloertemperatuur 5 graden warmer is, mag de luchttemperatuur een halve graad koeler zijn voor hetzelfde comfortniveau en omgekeerd. Daarmee speel je in op extra verwarmingsmethodes zoals airco's / pelletkachels.

- Er zitten meerdere sensoren in huis waarmee gekoppeld is. De benedenverdieping heeft de juiste temperatuur al bereikt, maar de bovenverdieping zit nog niet op de minimumtemperatuur, we kunnen nog even blijven stoken, maar als de zon straks gaat schijnen pakt de bovenverdieping daar meer van mee dan de benedenverdieping, dus doorstoken is niet nodig.

- Na zonsondergang gaan in deze woning alle rolluiken dicht. De buitentemperatuur zal verder gaan zakken, maar de rolluiken beperken het warmteverlies deels.

- Vannacht gaat het extreem koud worden, en zal zowel de COP als het aantal KW's van de Quatt fors dalen. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met stoken om te zorgen dat de gebruiker morgen niet in de kou zit.

- We zien in de maandoverzichten van de energieleverancier dat er nog 2500 KWH uur over is dit jaar. Om te bepalen of cv ketel of Quatt gebruikt wordt gebruiken we dus nu niet de normale energieprijs, maar de prijs van de terugleververgoeding.

Er valt op het gebied van AI heel veel te winnen. Of Quatt dit (al dan niet deels) kan gaan waarmaken is natuurlijk vraag 2.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
Nou het wordt warm, heb de thermostaat rechtstreeks aangesloten op CV. Quatt en CIC staan uit. Komen warm het weekend door gelukkig, ga wel gelijk een mail/chatbericht sturen wat dit kan zijn.

Over de instellingen van de Quatt, ik verwacht dat bepaalde zaken zoals watertemperatuur straks zelf in te stellen zijn. Of ze zetten zulke instellingen achter de paywall maar dat hoop ik niet.

Dit kan gebeuren natuurlijk, hoop dat het netjes opgelost wordt. Enige jammere is dat ik nu een hoop gas ga verbruiken.
Aan de andere kant, nu ben ik zelf wel een tweaker en vind het niet erg om wat kabels te verwisselen, maar kan me voorstellen dat een 'gewone' klant letterlijk in de kou zit.

De app is nog in ontwikkeling, stekkers zijn eruit en in de app geen foutmelding. Bij de verbinding met netwerkkabel staat alles werkt zoals het hoort :+

Wordt vervolgd.
Misschien heb ik het gemist, maar heb je ze al gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
martijn v o schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:19:
[...]

Dat is een aanname, heb je ze zelf gebeld?
Via de Quatt-app kun je contact opnemen.

En de bereikbaarheid geldt ook voor de normale huis, tuin en keuken installateur (ik dus!)

Je wil niet weten hoeveel telefoontjes ik krijg van mensen waar ik nooit ben geweest, geen ketel heb opgehangen of ooit een onderhoudsbeurt heb uitgevoerd. Maar die staan nu in de kou want de ketel is kapot en of ik dat nu (lees: binnen een uur) kan komen fixen. Die mensen kunnen hun mannetje nu ook niet bereiken.
En ik kom niet, want ik spaar mijn tijd voor de mensen die wel iets bij mij gekocht hebben, en ieder jaar netjes hun onderhoud laten uitvoeren en bij het vervangen tegen mij zeggen: je was niet de laagste prijs, maar ik weet wel wat ik aan je heb, en daarom gun ik jou de opdracht.
Maar sommige mensen accepteren dat maar moeilijk, het lijkt soms wel een gemiddelde voetbalwedstrijd met 19 gele kaarten.
volgens mij doe jij de aanname op mijn reactie,
terwijl ik toch reageer op 1 van gelukkige quatt bezitters. die aangeef geen contact te kunnen krijgen met quatt, en het lijkt me bij pilot en of nieuwe installaties dat het zelfs garantie werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Knap shit voor je, ik hoop dat het snel opgelost wordt! Houd ons op de hoogte, ook zodat de afhandeling kan worden meegenomen in de beslissing van anderen.

Wat ik persoonlijk wel interessant hier aan vind is dat de cv ketel dus (zonder aanvullende leidingen en afsluiters) standalone kan draaien (ok, met wat draadjes verwisselen, maar daar zie ik niet tegenop. Dat is toch wel een voordeel van Quatt (en mogelijk ook andere hybrides?): je kunt in het ergste geval vrij simpel terug naar de oude situatie.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:31:
[...]

Knap shit voor je, ik hoop dat het snel opgelost wordt! Houd ons op de hoogte, ook zodat de afhandeling kan worden meegenomen in de beslissing van anderen.

Wat ik persoonlijk wel interessant hier aan vind is dat de cv ketel dus (zonder aanvullende leidingen en afsluiters) standalone kan draaien (ok, met wat draadjes verwisselen, maar daar zie ik niet tegenop. Dat is toch wel een voordeel van Quatt (en mogelijk ook andere hybrides?): je kunt in het ergste geval vrij simpel terug naar de oude situatie.
Dat kan elke hybride installatie.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-10 05:31

Redwood

The Truth Is In Here

Beetje kort door de bocht wellicht, maar anno 2022 heeft elke installateur toch wel een 24/7 service nummer?

Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat ik vanaf het eerste moment sceptisch ben geweest. Ook gezien het verleden van de mensen van Quatt.

Maar wat ik nu lees.
1) de eerste warmtepompen zijn in bedrijf maar mensen hebben het koud. De warmtepomp doet gewoon niets.

2) geen storingsdienst!? Wtf.

3) 20-30kWh per dag in hybride???
Mijn 1920 niet geweldig geïsoleerde boerderij heeft gisteren 30kWh verbruikt voor de volledige verwarming. Ik heb geen gas. Binnen is het heerlijk 20.7c.

Mijn inziens hebben tot zover is De Quatt behoorlijk gerusht en heeft het bedrijf niet de nodige kennis of ervaring.

Je kunt toch niet in de kou zitten, juist nu met die revolutionaire AI gestuurde warmtepomp?
Of zeg ik nu iets geks?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:25:
[...]

Eens, maar niet eens. Voor de door jouw genoemde aspecten is inderdaad geen AI nodig. Theoretisch kun je echter veel meer inregelen. Dingen als:

- Quatt's 80 KM verderop en de weermodellen laten zien dat het waarschijnlijk is dat over een half uur de zon gaat schijnen. Deze woning pakt dan met de verwachte intensiteit gemiddeld X KW aan warmte op, we blijven dus even in lage stand draaien, want extra energie pompen in iets wat je straks gratis krijgt is niet zo nuttig.

- De cv ketel hoeft niet bijgeschakeld te worden, er is in het verleden gedetecteerd dat als de temperatuur in huis onder de 19.2 zakt er een aanvullende verwarmingsbron wordt bijgeschakeld (bijv bij automatische aansturing van een airco).

- Naast luchttemperatuur neem ik ook vloertemperatuur mee als indicator van comfort. Als de vloertemperatuur 5 graden warmer is, mag de luchttemperatuur een halve graad koeler zijn voor hetzelfde comfortniveau en omgekeerd. Daarmee speel je in op extra verwarmingsmethodes zoals airco's / pelletkachels.

- Er zitten meerdere sensoren in huis waarmee gekoppeld is. De benedenverdieping heeft de juiste temperatuur al bereikt, maar de bovenverdieping zit nog niet op de minimumtemperatuur, we kunnen nog even blijven stoken, maar als de zon straks gaat schijnen pakt de bovenverdieping daar meer van mee dan de benedenverdieping, dus doorstoken is niet nodig.

- Na zonsondergang gaan in deze woning alle rolluiken dicht. De buitentemperatuur zal verder gaan zakken, maar de rolluiken beperken het warmteverlies deels.

- Vannacht gaat het extreem koud worden, en zal zowel de COP als het aantal KW's van de Quatt fors dalen. Het is dus verstandig om nu al te beginnen met stoken om te zorgen dat de gebruiker morgen niet in de kou zit.

- We zien in de maandoverzichten van de energieleverancier dat er nog 2500 KWH uur over is dit jaar. Om te bepalen of cv ketel of Quatt gebruikt wordt gebruiken we dus nu niet de normale energieprijs, maar de prijs van de terugleververgoeding.

Er valt op het gebied van AI heel veel te winnen. Of Quatt dit (al dan niet deels) kan gaan waarmaken is natuurlijk vraag 2.
Ja dat kan allemaal, zeker. Maar de kans dat dit gaat gebeuren, gebaseerd op wat andere fabrikanten laten zien, is natuurlijk nihil. Zeker de komende jaren. Noem me maar sceptisch.

Mijn eerlijke gok is dat er zeker wel een markt komt voor slimme energie en domotica orkestratie, een “smart brain”, maar dat die op open standaarden gebaseerd wordt, en niet in de warmtepomp zit maar in een onafhankelijk “brein”. Ik zou zelf niet afhankelijk van de WP willen zijn voor die orchestratie, dat zou ik wat meer autonoom en fail safe willen hebben, plus dat vendor lockin op je WP vendor niet zo lekker klinkt, ik zou graag van WP willen kunnen switchen zonder al die slimmigheid te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:25:
[...]

:D

cool, maar je maakt het nu wel hele erg complex om een product als Quatt op een vlotte manier te leveren en installeren. Ik denk dat het wishful thinking is.
onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:31:
[...]

ja nog effe....
nu is het ineens een voordeel 8)7

Ze hadden voor dit soort ellende gewoon moeten voorzien in een hardwired bypass voor als het helemaal mis gaat. (zoals nu) Een soort hardware matige noodoplossing.

Stel je even voor hoe dat bij de niet-tweaker straks moet gaan :D
"oh mevrouw, dat is heel eenvoudig. Haalt u de stuurdraden even uit de CIC en lus die rechtstreeks door met de aan uit terminals in uw cv ketel, dan heeft u binnen no-time weer warm water.
Dàt is nou het voordeel van ons systeem!"

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:

Je kunt toch niet in de kou zitten, juist nu met die revolutionaire AI gestuurde warmtepomp?
Of zeg ik nu iets geks?
Even relativeren. Dit zijn de eerste 20 klanten van een nieuw product. Je kunt wel een beetje verwachten dat je tegen wat hobbels aan gaat lopen lijkt mij.

Ik ben wel wat verrast over het tekort aan minstens een storings nummer die 24/7 of in ieder geval 12/7 bereikbaar is. Althans, ik hoor nog niet duidelijk of dit er nu wel of niet is.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
ds23man schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
[...]

Dat was mij niet bekend, en daar hebben we het hier ook wel eens eerder over gehad. Ik kon me goed voorstellen dat als de Quatt uitstaat de pomp de leiding blokkeert / teveel weerstand geeft voor de cv ketel om doorheen te pompen. Dat is dus gelukkig niet het geval. Goed nieuws dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Kijk, dat klinkt goed, ik ben ook wel een tweaker maar helaas nog zonder Quatt (plek 2000 pas ergens). Maar ik weet wel vrij zeker dat ergens op de CiC een seriële poort zit, en met een beetje geluk zelfs met tekst aangeduid op de print.

Kun jij of bijv. @burgerfreerk een foto van de binnenkant van de CiC maken? Als ergens een seriële poort zit kunnen we iets simpels maken waardoor we zelf de logging kunnen bekijken. Dan weten we echt wat de CiC nou doet, en zoals nu ook wellicht wat er mis gaat.

Ik wil wel helpen met de oplossing, en aangezien @burgerfreerk dichtbij me woont zelfs wel een hardware oplossing aandragen als hij daar interesse in heeft. Stap 1 zijn duidelijke fotos van de printplaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]

Even relativeren. Dit zijn de eerste 20 klanten van een nieuw product. Je kunt wel een beetje verwachten dat je tegen wat hobbels aan gaat lopen lijkt mij.
eens, maar een totaal falend systeem, inclusief je eigen CV ketel, is niet meer een 'hobbel'
En het kunnen bepalen van je eigen temperatuur is wat mij betreft een absoluut minimum aan mogelijkheid.

Nu heb je een app die.... niks kan.
Dat kun je allemaal wegrelativeren met opstart fase enzo, maar het voldoet op deze wijze niet eens aan de absolute bodem wmb.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:50:
[...]

Kijk, dat klinkt goed, ik ben ook wel een tweaker maar helaas nog zonder Quatt (plek 2000 pas ergens). Maar ik weet wel vrij zeker dat ergens op de CiC een seriële poort zit, en met een beetje geluk zelfs met tekst aangeduid op de print.

Kun jij of bijv. @burgerfreerk een foto van de binnenkant van de CiC maken? Als ergens een seriële poort zit kunnen we iets simpels maken waardoor we zelf de logging kunnen bekijken. Dan weten we echt wat de CiC nou doet, en zoals nu ook wellicht wat er mis gaat.

Ik wil wel helpen met de oplossing, en aangezien @burgerfreerk dichtbij me woont zelfs wel een hardware oplossing aandragen als hij daar interesse in heeft. Stap 1 zijn duidelijke fotos van de printplaat :)
Weinig te zien. afdekplaatje eraf en je ziet enkel wat klemaansluitingen voor de kabels. De print zit achter een behuizing zelf, dus daar kun je niet op kijken.
Zit enkel aantal klemaansluitingen op voor de kabels, stekker voor de flow/temperatuur sensor en een usb poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:28:
[...]

Misschien heb ik het gemist, maar heb je ze al gebeld?
Er is geen telefoonnummer.
Via de app kun je chatten, maar dat is hetzelfde als op de website. Maandag zijn ze er weer staat er.
Ik heb bij de installatie ook geen telefoonnummer ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:

Mijn 1920 niet geweldig geïsoleerde boerderij heeft gisteren 30kWh verbruikt voor de volledige verwarming. Ik heb geen gas. Binnen is het heerlijk 20.7c.
Ik heb geen referentiekader, maar hier voor de woonkamer en slaapkamers tussen de 10 en 20kWh verbruik afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je hebt m toch niet hard afgeschakeld hoop ik? Want een monoblock moet wel z’n vorst protectie kunnen uitvoeren.

Wat dat betreft hebben ze een leuke periode uitgekozen om de eerste installaties uit te rollen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:34:
Ik zou zelf niet afhankelijk van de WP willen zijn voor die orchestratie, dat zou ik wat meer autonoom en fail safe willen hebben.
Eens, ik zou ook graag een thuisbrein willen zien wat alle aangesloten features van de woning aanstuurt, maar eerlijk gezegd lijkt me dat nog wel wat verder weg dan een warmtepompfabrikant die wat meer AI inbouwt.

Maar zodra het beschikbaar wordt ben ik daar zeker in geinteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
ds23man schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
[...]

Dat wist ik dus ook niet. De pomp in een warmtepomp heeft dus een soort vrijloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:36:
cool, maar je maakt het nu wel hele erg complex om een product als Quatt op een vlotte manier te leveren en installeren. Ik denk dat het wishful thinking is.
Voor leveren en installeren maakt dat toch niet heel veel uit? Zulke features zouden over the air geupdate kunnen worden. Daar hoeft niet opnieuw een monteur voor langs te komen. Of het gaat gebeuren is uiteraard vraag 2, maar dan ga ik me inderdaad (net als anderen hier) wel sterk afvragen wat nu precies het 'AI' gedeelte van Quatt inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
Je hebt m toch niet hard afgeschakeld hoop ik? Want een monoblock moet wel z’n vorst protectie kunnen uitvoeren.

Wat dat betreft hebben ze een leuke periode uitgekozen om de eerste installaties uit te rollen….
Dat is hem nou net, ik zit verbruik terug te kijken, de hele nacht stond hij uit en standby verbruik van een paar watt. Terwijl een dag ervoor standby zo'n 40W was, en de pomp volgens mij draaide.
Zou het kunnen zijn dat hij vast zat vanmorgen? Geen idee of er nog een zekering in de warmtepomp zelf zit die doorgebrand is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:

Nu ik erover nadenk ik het misschien verstandiger om de CIC en Quatt wel gewoon aan te zetten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:36:
Stel je even voor hoe dat bij de niet-tweaker straks moet gaan :D
"oh mevrouw, dat is heel eenvoudig. Haalt u de stuurdraden even uit de CIC en lus die rechtstreeks door met de aan uit terminals in uw cv ketel, dan heeft u binnen no-time weer warm water.
Dàt is nou het voordeel van ons systeem!"
:D Dat zie ik zelfs de gemiddelde jongere niet doen, laat staan oma van 75. Een 'noodknop' zou inderdaad een goed idee zijn. Stekker er uit, en de noodknop verbindt de de draden rechtstreeks door zonder tussenkomst van de CIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 01:41
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb geen referentiekader, maar hier voor de woonkamer en slaapkamers tussen de 10 en 20kWh verbruik afgelopen dagen.
Verbruik lijkt me niet gek voor een l/w warmtepomp bij dit weer. Hier staat een Elga Ace 4kW de afgelopen dagen bijna op zn max te draaien, met 15 tot 18 kWh per dag. Maar de Quatt heeft een wat hoger max vermogen, en zal dus nog wat meer gasverbruik kunnen voorkomen (en daarvoor nog iets meer stroom gebruiken]
We gebruikten hier 1100 m3 gas voor verwarmen, met de hybride erbij afgelopen jaar met zachte winter nog 25 m3 over, en totaalverbruik over het jaar 2000 kWh. Dit zijn gewoon de dagen met het meeste verbruik, en heb je er in een winter wat meer van, dan ga je in zon jaar ook wat meer stroom verbruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 10-12-2022 12:15 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:45:
[...]

Ik ben wel wat verrast over het tekort aan minstens een storings nummer die 24/7 of in ieder geval 12/7 bereikbaar is. Althans, ik hoor nog niet duidelijk of dit er nu wel of niet is.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Quatt gebouwd werd door een ervaren fabrikant die veel warmtepompen produceert.
Hoe nieuw is het dan?

En nieuw of niet. Er moet een stand op zitten dat dat ding gewoon verwarmt.
De hele USP van die Quatt is die A.I. en dat werkt nu al niet en dan is er geen nummer wat je kunt bellen.
Vind het persoonlijk een rare gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[b]Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:33:
Als de cv ketel niet is aangeslagen voor verwarming is er geen verschil tussen hybride en full electric, tenzij je SWW gebruikt hebt. 20KWh voor hybride is dan ook niet zo vreemd, als je full electric 30KWh gebruikt, maar het een en ander hangt natuurlijk af van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Redwood schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat de Quatt gebouwd werd door een ervaren fabrikant die veel warmtepompen produceert.
Hoe nieuw is het dan?

En nieuw of niet. Er moet een stand op zitten dat dat ding gewoon verwarmt.
De hele USP van die Quatt is die A.I. en dat werkt nu al niet en dan is er geen nummer wat je kunt bellen.
Vind het persoonlijk een rare gang van zaken.
En misschien is dat er wel, er zit een knop op de CIC. Dus je zou zo kunnen programmeren dat wanneer je lang op de knop drukt, hij gewoon ingangssignaal van thermostaat direct op de uitgang naar de CV zet.

Maar, zonder enige vorm van documentatie weet ik dus ook niet wat die knop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:02:
[...]

Gasverbruik x10 /2 is enigszins een goede indicatie.
Wat betreft woning, is die van mij wel het minst geschikt voor een warmtemat.

Boerderij uit 1920. Geen vloerisolatie. Standaard upenor gebruikt voor de vloerverwarming (wat was ik denkende), 180m2 oppervlak.
Op een dag als deze gebruik ik 30-35kWh.

Ik vind dan eigenlijk voor een hybride 20kWh al best veel. Maar idd, wellicht heeft desbetreffende tweaker een woning zonder dak. Dan is het natuurlijk weer super zuinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:57:
[...]

Weinig te zien. afdekplaatje eraf en je ziet enkel wat klemaansluitingen voor de kabels. De print zit achter een behuizing zelf, dus daar kun je niet op kijken.
Zit enkel aantal klemaansluitingen op voor de kabels, stekker voor de flow/temperatuur sensor en een usb poort.
Ok, in dat geval zou het best kunnen dat de usb poort een usb-serial converter is. Wat is het, een usb B poort? Heb je een fototje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-10 13:40
[quote]HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:08:
[...]
[/Koud met veel vocht in de lucht betekent

❄️Defrost❄️

Vele warmtepompen gaan dan in Defrost.

(De) Frost betekent eigenlijk het aanvriezen van de zeer koude aangezogen lucht door de buitenmachine (verdamper) slaat neer en er ontstaat ijs vorming over de gehele achter en zijkanten

Een natuurlijk proces welke 1x per uur tot wel eens 3x per uur kan voorkomen.

Er is warmte nodig om het ijs te laten ontdooien, vandaar de naam Defrost bij de meeste warmtepompen haalt hij de energie uit huis om het ijs te doen smelten.

Heb je veel vloerverwarming en evt een buffervat dan merk je het niet zo snel.

Heb je thuis vooral vloerverwarming als bijverwarming en evt nog wat radiatoren maar geen buffervat, tja dan wordt het klimaat in huis misschien wat minder aangenaam.

Je kunt het proces een beetje vertagen door de aanvoer temperatuur rond de 28-32 graden te houden, en zorgen dat je buitenmachine wat beschut kan worden opgesteld.

Maar ondanks dat het Defrosten een normaal proces is met dit weer houd er aub rekening mee dat je levensduur van de WP er niet op vooruit zal gaan.

Maar helemaal voorkomen kan ook, maar dan moet je hem wel 📴 zetten👍

Bovenstaande van een andere site. Hier van toepassing??

[ Voor 3% gewijzigd door Maeve op 10-12-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:24:
[...]

Ok, in dat geval zou het best kunnen dat de usb poort een usb-serial converter is. Wat is het, een usb B poort? Heb je een fototje?
nee usb A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Verrassend... Enige wat ik me dan zo kan bedenken is dat dat een optie is voor updates via usb stick... Dat is niet wat we zoeken dan. En die andere klemterminals? Staat er wat bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Maeve schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:26:
[quote]HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:08:
[...]
[/Koud met veel vocht in de lucht betekent

❄️Defrost❄️

Vele warmtepompen gaan dan in Defrost.

(De) Frost betekent eigenlijk het aanvriezen van de zeer koude aangezogen lucht door de buitenmachine (verdamper) slaat neer en er ontstaat ijs vorming over de gehele achter en zijkanten

Een natuurlijk proces welke 1x per uur tot wel eens 3x per uur kan voorkomen.

Er is warmte nodig om het ijs te laten ontdooien, vandaar de naam Defrost bij de meeste warmtepompen haalt hij de energie uit huis om het ijs te doen smelten.

Heb je veel vloerverwarming en evt een buffervat dan merk je het niet zo snel.

Heb je thuis vooral vloerverwarming als bijverwarming en evt nog wat radiatoren maar geen buffervat, tja dan wordt het klimaat in huis misschien wat minder aangenaam.

Je kunt het proces een beetje vertagen door de aanvoer temperatuur rond de 28-32 graden te houden, en zorgen dat je buitenmachine wat beschut kan worden opgesteld.

Maar ondanks dat het Defrosten een normaal proces is met dit weer houd er aub rekening mee dat je levensduur van de WP er niet op vooruit zal gaan.

Maar helemaal voorkomen kan ook, maar dan moet je hem wel 📴 zetten👍

Bovenstaande van een andere site. Hier van toepassing??
heb ik ook aan gedacht, maar hoe lang duurt zo''n defrost? en hoe werkt dat dan?
Hij had vanmorgen al een aantal uur aan moeten staan. In de app zag ik niets over defros (kan natuurlijk), er was geen stroomverbruik en CV stond uit. Dus ik denk dat er geen defrost bezig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:28:
[...]

Verrassend... Enige wat ik me dan zo kan bedenken is dat dat een optie is voor updates via usb stick... Dat is niet wat we zoeken dan. En die andere klemterminals? Staat er wat bij?
nee, er is enkel een uitsparing in de behuizing voor de schroeven van de klemmen dus je kunt niets zien.
Er is nog een 2pin header en een 3pin header vrij. Maar die zijn denk ik voor als je een 2e Quatt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maeve
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]

heb ik ook aan gedacht, maar hoe lang duurt zo''n defrost? en hoe werkt dat dan?
Hij had vanmorgen al een aantal uur aan moeten staan. In de app zag ik niets over defros (kan natuurlijk), er was geen stroomverbruik en CV stond uit. Dus ik denk dat er geen defrost bezig was.
Geen idee hoe het werkt. Ik ben een oma van 75 en hou m’n hart vast….. Ben binnenkort aan de beurt, maar doorslaggevend of ik het doorzet, is de afhandeling van jullie probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
okijokii schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]

Omdat we eerst het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft gebeldt hebben die kwamen er al niet uit wat Quatt doet met de ketel en die adviseerde bel remeha voor advies en hulp .
Het is ook voor de monteurs van Quatt echt nog leren het kan ook in me thermostaat zitten of in de CIC dat zijn ze nu aan het uitzoeken..
De c.v doet na het opstarten even zijn werk en dan is het over en de Quatt heeft echt wel even zijn hulp nodig .
De Quatt draait wel maar warmte niks (op advies laat maar draaien vanwege de kou )
Ik ben geen specialist maar vind het interessant en dit zijn een beetje de vlagen die ik van alle gesprekken op heb gevangen.
Aankomende gaan ze de thermostaat vervangen en ik denk ook wel de CIC kan ook daar een fout inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:41:
[...]

Omdat we eerst het bedrijf die de ketel geïnstalleerd heeft gebeldt hebben die kwamen er al niet uit wat Quatt doet met de ketel en die adviseerde bel remeha voor advies en hulp .
Het is ook voor de monteurs van Quatt echt nog leren het kan ook in me thermostaat zitten of in de CIC dat zijn ze nu aan het uitzoeken..
De c.v doet na het opstarten even zijn werk en dan is het over en de Quatt heeft echt wel even zijn hulp nodig .
De Quatt draait wel maar warmte niks (op advies laat maar draaien vanwege de kou )
Ik ben geen specialist maar vind het interessant en dit zijn een beetje de vlagen die ik van alle gesprekken op heb gevangen.
Aankomende gaan ze de thermostaat vervangen en ik denk ook wel de CIC kan ook daar een fout inzitten
Ok maar bij jou heeft het dus nog niet gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Maeve schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:37:
[...]

Geen idee hoe het werkt. Ik ben een oma van 75 en hou m’n hart vast….. .
Dat zag ik niet aankomen haha :*)
Ik hou iedereen op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:41:
[...]

mischien ver gezocht, zou de ketel niet in storing schieten?
omdat hij de warmte niet kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:42:
[...]

Heeft even gewerkt toen was het over

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Ik heb gisteren het storingsnummer van Quatt gekregen. Dit is 24/7 bereikbaar. Ik heb dit zojuist in een DM naar HBO88 gestuurd zodat hij het op kan lossen met Quatt. Voor degenen die al een Quatt hebben zou ik aanraden dit maandag first thing op te vragen bij Quatt. Mocht iemand anders nog een storing krijgen dit weekend kan hij/zij bij mij terecht met een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
michielsweb schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:49:
[...]

mischien ver gezocht, zou de ketel niet in storing schieten?
omdat hij de warmte niet kwijt kan?
Quatt denkt de thermostaat en een andere had de monteur niet ,dus volgende week verder puzzelen heb warm water en airco"s op alle verdiepingen,
Dus ze hebben alle tijd om het op te lossen .moet toch nog 2700 euro betalen mooie stok achter de deur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:32:
[...]

Als hij niet verwarmt zal hij ook niet dichtvriezen. Maar de circulatiepomp zal af en toe wel aanslaan als de watertemperatuur te laag word.

Als je hele verdamper dichtgevroren is gaan de meeste WPs in koelmodus en halen dan warmte uit het huis om de verdamper te ontdooien, typisch zal de circulatiepomp ook volgas gaan dan.
Afhankelijk van omstandigheden en WP zal er ook een elektrisch element bij geschakeld worden. Mijn Pana heeft een 3kW element daarvoor, maar gezien de aansluit waarde vd Quatt zit er of een kleinere in, of geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:35:
[...]

nee, er is enkel een uitsparing in de behuizing voor de schroeven van de klemmen dus je kunt niets zien.
Er is nog een 2pin header en een 3pin header vrij. Maar die zijn denk ik voor als je een 2e Quatt hebt.
Hmm ok. Jouw huidige quatt zit in een 2 pin header gok ik? Zou kunnen dat de 3 pin header een seriële header is. Dus gnd/rx/tx. De ground pin kun je meten door een van de 3 pinnen door met een multimeter te meten met iets van metaal, zoals de rand van de usb aansluiting. Als een van die 3 daarop doormeet is dat waarschijnlijk een ground pin, wat een seriële poort iets waarschijnlijker maakt. Daarna kun je het voltage meten tussen de ground pin en de anderen, 3.3v of 5v zou logisch zijn voor een seriële poort, al kan het ook zijn dat je 0v meet met heel kort iets voltage. Maar meer dan 5 zou het niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
bbbrumbrum schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:59:
[...]

Als hij niet verwarmt zal hij ook niet dichtvriezen. Maar de circulatiepomp zal af en toe wel aanslaan als de watertemperatuur te laag word.

Als je hele verdamper dichtgevroren is gaan de meeste WPs in koelmodus en halen dan warmte uit het huis om de verdamper te ontdooien, typisch zal de circulatiepomp ook volgas gaan dan.
Afhankelijk van omstandigheden en WP zal er ook een elektrisch element bij geschakeld worden. Mijn Pana heeft een 3kW element daarvoor, maar gezien de aansluit waarde vd Quatt zit er of een kleinere in, of geen.
duurt 3-5 min doorgaans
Daarna start het proces weer gewoon op, en blaast ie alle damp uit het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:05:
[...]

Voor leveren en installeren maakt dat toch niet heel veel uit? Zulke features zouden over the air geupdate kunnen worden. Daar hoeft niet opnieuw een monteur voor langs te komen. Of het gaat gebeuren is uiteraard vraag 2, maar dan ga ik me inderdaad (net als anderen hier) wel sterk afvragen wat nu precies het 'AI' gedeelte van Quatt inhoud.
nee, maar laat ze maar eens gewoon beginnen met een wp die aan gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

juist ivm deze situatie heb ik al eerder gepost dat het verstandig was om een bypass bij de warmtepomp te hebben zodat je dus geen weerstand van een stillstande pomp gaat krijgen. ik snap nog steeds niet waarom dat gewoon niet standaard bij een hybride installatie word gedaan, een dergelijke bypass is een een klassiek standaard systeem (bij een serieele opstelling) wat je vrijwel bij elke technische installatie tegenkomt. Kostenpost rond de 100 euro. (twee drieweg kleppen (bv deze DN20 https://www.amazon.nl/QWO...gid=pla-981324946249&th=1) plus verloop naar de ribbelbuis van Quatt en 2 aftap (let wel dat je deze zo laag mogelijk plaatst, of de quatt moet zelf een CV water aftap hebben, kan iemand dat ondertussen bevestigen ?).

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 10-12-2022 14:26 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeve
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:47:
[...]

Dat zag ik niet aankomen haha :*)
Ik hou iedereen op de hoogte
Heel fijn! Zie dat er toch een storingsdienst is. Geeft hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Biondonl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:56:
[...]

Quatt denkt de thermostaat en een andere had de monteur niet ,dus volgende week verder puzzelen heb warm water en airco"s op alle verdiepingen,
Dus ze hebben alle tijd om het op te lossen .moet toch nog 2700 euro betalen mooie stok achter de deur
heb je nog niet alles hoeven te betalen? want tot nu toe was het volgens Quatt, eerst alles betalen voordat er spullen worden opgestuurd en geinstalleerd word. of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

in jou situatie is dit overens wel een extra stok achter de deur. Dat dit soort problemen optreed was eigenlijk wel te verwachten, ik verwacht dat Quatt gewoon de mankacht, expertise en tijd niet had om echt alles te testen, dus de consument word als tester gebruikt, zie je overigens de laatste jaren bijna overal. Vroeger had je voor een dergelijk product een ontwikkelingstijd van soms wel enkele jaren, nu moet dat gewoon binnen enkele maanden gedaan worden terwijl de producten meer en meer complexer geworden zijn.
succes en hoop dat het snel is opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
even mogelijk een stomme vraag cq idee,
kunnen we niet net als de installatietabel (cq deze tabel uitbreiden) een tabel op dit forum plaatsen met de info bij wie de Quatt nu werkt cq een storing heeft cq heeft gehad. mogelijk dat we daardoor een netwerkje kunnen genereren met dingen die reeds gebeurt zijn en wel of niet tot een resultaat hebben geleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:32:
[...]

juist ivm deze situatie heb ik al eerder gepost dat het verstandig was om een bypass bij de warmtepomp te hebben zodat je dus geen weerstand van een stillstande pomp gaat krijgen. ik snap nog steeds niet waarom dat gewoon niet standaard bij een hybride installatie word gedaan, een dergelijke bypass is een een klassiek standaard systeem (bij een serieele opstelling) wat je vrijwel bij elke technische installatie tegenkomt. Kostenpost rond de 100 euro. (twee drieweg kleppen (bv deze DN20 https://www.amazon.nl/QWO...gid=pla-981324946249&th=1) plus verloop naar de ribbelbuis van Quatt en 2 aftap (let wel dat je deze zo laag mogelijk plaatst, of de quatt moet zelf een CV water aftap hebben, kan iemand dat ondertussen bevestigen ?).
Bij @burgerfreerk was er toch een by-pass geïnstalleerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4LnssF6M7jy_1yMSu0e0PBE-Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT8oKVgeur3HVNDI33Iha10r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 10-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:42:
[...]

Heeft denk ik 1 dag gewerkt .De open therm fouten in me c.v secu thermostaat zijn begonnen op de dag van montage .daarvoor nooit problemen met me c.v

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
MacD007 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:47:
[...]

heb je nog niet alles hoeven te betalen? want tot nu toe was het volgens Quatt, eerst alles betalen voordat er spullen worden opgestuurd en geinstalleerd word. of heb ik het gewoon verkeerd begrepen?

in jou situatie is dit overens wel een extra stok achter de deur. Dat dit soort problemen optreed was eigenlijk wel te verwachten, ik verwacht dat Quatt gewoon de mankacht, expertise en tijd niet had om echt alles te testen, dus de consument word als tester gebruikt, zie je overigens de laatste jaren bijna overal. Vroeger had je voor een dergelijk product een ontwikkelingstijd van soms wel enkele jaren, nu moet dat gewoon binnen enkele maanden gedaan worden terwijl de producten meer en meer complexer geworden zijn.
succes en hoop dat het snel is opgelost.
Nee ik heb de laatste betaling van 2700 euro nog niet betaald, ze vroegen me voor de pilot-installaties en was ook order nummer 10 .nu met dit goede stok achter de deur
Maar geef ze ook netje's de tijd om het op te lossen werkt het wordt er ook gewoon netje's het restant betaald
Pagina: 1 ... 35 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.