Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
het gaat mij en andere er denk ik meer om hoe de service intentie is. dan of ze het per direct oplossen. uiteraard is de oplossing belangrijk.
maar dit is een mooie test .
lees: kunt u dit en dat proberen. ok werkt niet we sturen iemand binnen* tijd is er een monteur.
of is het volgende week woensdag tussen * en *
zijn toch belangrijke dingen voor verwarming
[ Voor 23% gewijzigd door michielsweb op 10-12-2022 20:32 ]
Aanvankelijk gebruikte hij dezelfde app met installatiemodus. Maar daar kon je geen foutmeldingen zien, dat kan nog alleen op afstand.
Hij had contact met Quatt, zijn wel 3 man bezig geweest om mee te kijken op afstand.
Dus wat mij betreft is de service goed! De monteur zelf kon dus niet veel doen, werd vooral op afstand geregeld.
Er stond een instelling verkeerd. nadat ze op afstand wat aangepast hadden sloeg de CV weer aan, net als de Quatt. (maar als techneut wil ik graag begrijpen waarom hij het afgelopen week wel perfect deed als die instelling al verkkeerd stond....)
Het zou weer moeten werken, ik kon de thermostaat weer gewoon zetten.
Alleen de monteur was weg, toen heb ik de thermostaat weer op 20 graden gezet, maar toen ging de quatt uit (kamer was 18 graden)....
Als ik de thermostaat op 27 graden zet, slaat de quatt weer aan. Dus iets is nog niet helemaal goed. Edit: een dag later lijkt de regeling weer correct, zal te maken hebben met zelflerende regeling.
Ik vond het zelf ook weer zo wat om de monteur gelijk op te bellen dat het nog niet helemaal klopte, daarnaast moest ik zelf ook weg.
Dus de Quatt/CV draait nu weer als afgelopen week maar iets zit nog niet goed. Maar dat kan wel wachten tot maandag.
Persoonlijk heb ik een positieve indruk van de service op dit moment.
[ Voor 8% gewijzigd door HBO88 op 11-12-2022 11:26 ]
kijk dat lijkt in iedergeval laten we zeggen 4 uurs service. afhankelijk van locatie. schat ik dan in.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:33:
Heb het servicenummer gebeld, en nog geen half uur later stond er een monteur voor de deur. Top!
Aanvankelijk gebruikte hij dezelfde app met installatiemodus. Maar daar kon je geen foutmeldingen zien, dat kan nog alleen op afstand.
Hij had contact met Quatt, zijn wel 3 man bezig geweest om mee te kijken op afstand.
Dus wat mij betreft is de service goed! De monteur zelf kon dus niet veel doen, werd vooral op afstand geregeld.
Er stond een instelling verkeerd. nadat ze op afstand wat aangepast hadden sloeg de CV weer aan, net als de Quatt. (maar als techneut wil ik graag begrijpen waarom hij het afgelopen week wel perfect deed als die instelling al verkkeerd stond....)
Het zou weer moeten werken, ik kon de thermostaat weer gewoon zetten.
Alleen de monteur was weg, toen heb ik de thermostaat weer op 20 graden gezet, maar toen ging de quatt uit (kamer was 18 graden)....
Als ik de thermostaat op 27 graden zet, slaat de quatt weer aan. Dus iets is nog niet helemaal goed.
Ik vond het zelf ook weer zo wat om de monteur gelijk op te bellen dat het nog niet helemaal klopte, daarnaast moest ik zelf ook weg.
Dus de Quatt/CV draait nu weer als afgelopen week maar iets zit nog niet goed. Maar dat kan wel wachten tot maandag.
Persoonlijk heb ik een positieve indruk van de service op dit moment.
zijn toch bekangrijke dingen
Ik sloeg meteen aan Geertttt met je aanbod om mij misschien indien mogelijk te helpen met het installeren van een ' noodknop ' om bij storing in de Quatt toch de CV normaal te kunnen laten draaien.geerttttt schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:50:
[...]
Kijk, dat klinkt goed, ik ben ook wel een tweaker maar helaas nog zonder Quatt (plek 2000 pas ergens). Maar ik weet wel vrij zeker dat ergens op de CiC een seriële poort zit, en met een beetje geluk zelfs met tekst aangeduid op de print.
Kun jij of bijv. @burgerfreerk een foto van de binnenkant van de CiC maken? Als ergens een seriële poort zit kunnen we iets simpels maken waardoor we zelf de logging kunnen bekijken. Dan weten we echt wat de CiC nou doet, en zoals nu ook wellicht wat er mis gaat.
Ik wil wel helpen met de oplossing, en aangezien @burgerfreerk dichtbij me woont zelfs wel een hardware oplossing aandragen als hij daar interesse in heeft. Stap 1 zijn duidelijke fotos van de printplaat
Als dit een kwestie is van de thermostaat draden dmv een knop of schakelaar door te lussen moet dit relatief eenvoudig te realiseren zijn.
Ik toog naar boven naar mijn o zo gezellige ketelhok, inmiddels eigenlijk met de cv, de CIcC en de omvormer met recht een technische ruimte
Ik schroefde de CIC even open.
Je ziet de CiC, je ziet ook de mysterieuze knop op de CIC, ook de binnenkant en een extra klepje met het hart van de CiC.
Het ging me te ver om hem compleet van de wand te halen en te kijken of de achterzijde ook nog klepjes zou hebben.[
:strip_exif()/f/image/n6BawOnhfhXszSmxRqE4nsCk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GSDDcYkLO19B3sF23PDdxVNn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xXKwdh5KoajeciRUFxGsCUIM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SI4CWcWqWKUxePdbN2PJj15O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cSw0HDoZ9P2Y2PAEqQRZZb7q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 86% gewijzigd door burgerfreerk op 10-12-2022 22:41 ]
@geerttttt Die sticker zit er bij mij helemaal niet op. Ik heb enkel die sticker in het midden met de QR code.burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:50:
[...]
Ik sloeg meteen aan Geertttt met je aanbod om mij misschien indien mogelijk te helpen met het installeren van een ' noodknop ' om bij storing in de Quatt toch de CV normaal te kunnen laten draaien.
Als dit een kwestie is van de thermostaat draden dmv een knop of schakelaar door te lussen moet dit relatief eenvoudig te realiseren zijn.
Ik toog naar boven naar mijn o zo gezellige ketelhok, inmiddels eigenlijk met de cv, de CIcC en de omvormer met recht een technische ruimte
Je ziet de CiC, je ziet ook de mysterieuze knop op de CIC, ook de binnenkant en een extra klepje met het hart van de CiC.
Het ging me te ver om hem compleet van de wand te halen en te kijken of de achterzijde ook nog klepjes zou hebben.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier kun je tenminste een beetje zien welke aansluitingen er zijn.
Overigens, die aansluitingen aan de rechter zijkant heb ik helemaal niet??
Je hebt een nieuwere versie van de CIC. Mijn Productienummer is ook PN09AA en ik zie bij jou PN19AA, heb ook een oudere prod. date.
Ja zeker, als je een 4 polige wisselschakelaar gebruikt is het simpel:burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:50:
[...]
:fill(white):strip_exif()/f/image/GWwRf3Bm2kX3lo5kIffGAJL4.png?f=user_large)
Vraag is of dit echt nodig is, dit zou niet voor moeten komen normaal gesproken en zo ja heb je zo de draden verwisseld.
[ Voor 10% gewijzigd door HBO88 op 10-12-2022 22:27 ]
Kijk, fotos, dat schiet op. Nou ja wat natuurlijk direct opvalt is de aansluiting met het icoontje van een laptop. Dat zal vast een debug poort zijn. Dan de letters, ik gok contacten a/b en de g staat waarschijnlijk voor Ground. Maar als ze spreken over a en b gok ik er toch op dat ze gebruik maken van rs-485. Heb je een multimeter? Wat is het voltage tussen het g contact en zowel a als b?burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:50:
[...]
Ik sloeg meteen aan Geertttt met je aanbod om mij misschien indien mogelijk te helpen met het installeren van een ' noodknop ' om bij storing in de Quatt toch de CV normaal te kunnen laten draaien.
Het ging me te ver om hem compleet van de wand te halen en te kijken of de achterzijde ook nog klepjes zou hebben.[[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik vermoed dat de CiC zo is ontworpen dat er relais in zitten met een normal state waardoor de thermostaat 1-op-1 is doorgelust met de cv bij storing of stroomuitval van de buitenunit. En zo niet, dan moeten ze dat nodig implementeren in de volgende versie.HBO88 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 22:26:
[...]
Ja zeker, als je een 4 polige wisselschakelaar gebruikt is het simpel:
[Afbeelding]
Vraag is of dit echt nodig is, dit zou niet voor moeten komen normaal gesproken en zo ja heb je zo de draden verwisseld.
Ik denk eigenlijk niet dat dat zo is. Er zitten gewoon 2 OpenTherm controllers op gok ik. Ze gaan er denk ik even vanuit dat de CiC dat wel kan regelen. Ook bij storingen van de quatt buitenunit.Onno ! schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:31:
[...]
Ik vermoed dat de CiC zo is ontworpen dat er relais in zitten met een normal state waardoor de thermostaat 1-op-1 is doorgelust met de cv bij storing of stroomuitval van de buitenunit. En zo niet, dan moeten ze dat nodig implementeren in de volgende versie.
Met het testen gisteren stond de thermostaat op maximaal, 35 graden.
Dus waarschijnlijk had dat invloed op de regeling van de CIC, omdat hij gisteren pas aanging als ik de thermostaat op 27 zette.
Maar nu lijkt de regeling dus weer te kloppen.
Wat mij direct opviel is het symbooltje met de douchekop. De CiC lijkt dus al ontworpen te zijn om tzt SWW te gaan maken. Toch wel leuk om te zien dat ze kennelijk al zo zeker zijn dat ze ooit full elecfric gaan aanbieden dat de CiC hier al op ontworpen is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
en koelen wat dus later verdwenen is?onlinaius schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:29:
[...]
Wat mij direct opviel is het symbooltje met de douchekop. De CiC lijkt dus al ontworpen te zijn om tzt SWW te gaan maken. Toch wel leuk om te zien dat ze kennelijk al zo zeker zijn dat ze ooit full elecfric gaan aanbieden dat de CiC hier al op ontworpen is.
Dat viel mij ook op idd.onlinaius schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:29:
[...]
Tja je kunt er meerdere dingen op bedenken, ik gok dat er een modbus verbinding loopt naar de quatt warmtepomp. Dat houdt in dat je meerdere apparaten kunt aansluiten op dezelfde verbinding. Er is bijvoorbeeld ook geen aansluiting voor de 2e quatt in 8kw opstelling, dus de koelunit op dezelfde kabel aansluiten lijkt me een optie.
ik zag ook een symbool voor een heater aan de rechterkant, ik vraag me alleen af of dat een schakelpunt is om de heater aan/uit te kunnen zetten die reeds in de buitenunit van quatt zit of dat het een externe heater is (kun je een heater bij een warmtepomp achteraf bijplaatsen ?)burgerfreerk schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:50:
[...]
Het ging me te ver om hem compleet van de wand te halen en te kijken of de achterzijde ook nog klepjes zou hebben.[[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
overigens lijkt dat de twee aansluitingen voor koeling (motor aangedreven klep) en SWW bedoeld zijn voor mogelijk AC 230V met hun L1 - L - N aanduiding met twee schakelpunten L en L1 (kan natuurlijk ook gewoon DC 12 of 24 V zijn)
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2022 13:37 ]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Is dat niet de aansluiting naar de cv?MacD007 schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:23:
[...]
ik zag ook een symbool voor een heater aan de rechterkant, ik vraag me alleen af of dat een schakelpunt is om de heater aan/uit te kunnen zetten die reeds in de buitenunit van quatt zit of dat het een externe heater is (kun je een heater bij een warmtepomp achteraf bijplaatsen ?)
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
zo ver ik dat kan zien (was ook niet aangesloten) zitten de aansluitingen voor de WP en CV aan de onderkant.f.welvering schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:37:
[...]
Is dat niet de aansluiting naar de cv?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtwBwyRSzQQnzL3NjYi1Wy90.jpg?f=user_large)
hier zag ik ook een voor mij onbekend sysmbool (kon het ook niet in mijn NEN 5152 vinden, lijkt wel de voedingsaansluiting) Iemand een idee?
Daarnaast een aansluiting voor een thermokoppel voor de SWW (dus zoals al eerder is opgemerkt lijkt deze CIC al of Full-electric zijn uitgelegd), seriele poort voor de PC (Rx, Tx en G) (vreemd omdat er ook nog aan de linker zijkant een usb poort aanwezig lijkt te zijn), aansturing naar de buitenunit Quatt, aansluiting naar de termostaat en als laatste aansluiting naar de CV ketel (beide in twee draads aansluiting).
Zag wel een leuk foutje (inpút).
Wat ik begreep zou deze ook Wifi hebben, de noodzakelijke info van de wifi verbinding mis ik echter of zat deze in de doos cq in een beschrijving?
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2022 14:25 ]
Dat zal de QR code zijnMacD007 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:19:
[...]
Wat ik begreep zou deze ook Wifi hebben, de noodzakelijke info van de wifi verbinding mis ik echter of zat deze in de doos cq in een beschrijving?
MAC adres staat er onder zo te zien.
[ Voor 91% gewijzigd door paQ op 11-12-2022 14:36 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
[/quote]
Maar mijn beste weten heeft de CIC géén wifi ontvanger, in mijn ketelhok heb ik uitstekende WiFi ontvangst, helaas kan ik deze niet gebruiken voor mijn CIC, Quatt zelf heeft een TP Link powerline adapter geplaatst, een nette en kostenloze service.
Documentatie zat er niet bij, helemaal niets, niet bij de Quatt, ook niet bij de CIC...echt jammer....kijken of Quatt iets in de maak heeft.
Een bevriende techneut vertelde me net dat er hoe dan ook een informatie/ naslagwerk/ usersmanual én een conformiteitscertificaat bij hoort te zitten in de taal van het land. ( Papier dan wel digitaal).
[ Voor 5% gewijzigd door burgerfreerk op 11-12-2022 15:05 ]
helemaal juist, zonder dat ik weer als een dominee word uitgemaakt, dat zijn wel de spelregels hier in Europa, (deel van de CE regelgeving, de gebruikershandleiding (in de landstaal, in NL dus niet in het engels of andere taal, in Belgie hebben ze het daar overigens makkelijker, kunnen ze uit drie talen kiezen, NL, F en D), energielabel en conformiteitsverklaring (ondanks dat de eisen daarin heel goed beschreven zijn maken fabrikanten daar vaak een warboel van, helaas ontbreek in NL enige handhaving daarin) maken daar deel van uit. Formeel hadden ze de warmtepomp niet zonder deze mogen uitleveren, nu maar hopen dat het word nageleverd, we weten ondertussen dat communicatie bij Quatt niet echt hun sterkste punt is.burgerfreerk schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:00:
MacD007
[/quote]
Maar mijn beste weten heeft de CIC géén wifi ontvanger, in mijn ketelhok heb ik uitstekende WiFi ontvangst, helaas kan ik deze niet gebruiken voor mijn CIC, Quatt zelf heeft een TP Link powerline adapter geplaatst, een nette en kostenloze service.
Documentatie zat er niet bij, helemaal niets, niet bij de Quatt, ook niet bij de CIC...echt jammer....kijken of Quatt iets in de maak heeft.
Een bevriende techneut vertelde me net dat er hoe dan ook een informatie/ naslagwerk/ usersmanual én een conformiteitscertificaat bij hoort te zitten in de taal van het land. ( Papier dan wel digitaal).
Je bedoelt helemaal links?MacD007 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:19:
[...]
hier zag ik ook een voor mij onbekend sysmbool (kon het ook niet in mijn NEN 5152 vinden, lijkt wel de voedingsaansluiting) Iemand een idee?
Dat is de stekker van de flow+temp sensor
Wat ik wel jammer vindt is dat mijn nest thermostaat voorlopig niet meer gebruikt kan worden. Qua looks en gebruiksgemak voor de gebruiker zou ik eigenlijk niet zonder willen. Maar geen ondersteuning is ook geen keus.
bedankt, kende het symbool (van een flowmeter) namelijk niet, gevonden valt onder pneumatiek symbolen.HBO88 schreef op zondag 11 december 2022 @ 15:57:
[...]
Je bedoelt helemaal links?
Dat is de stekker van de flow+temp sensor
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2022 16:40 ]
zou toch het thema bypass warmtepomp eens bespreken, gezien de problemen met Quatt, zodat je niet onnodig in de kou hoeft te zitten, zou je ook kunnen vragen of de buitenunit een ontluchting in het CV water circuit heeft. succes overigens met het gesprek.Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:20:
Komende dinsdag uitnodiging staan voor videogesprek om de installatie door te spreken/lopen. Kijken waar we tegen aan lopen en wat de mogelijkheden zijn qua plaatsing. 🤞
Wat ik wel jammer vindt is dat mijn nest thermostaat voorlopig niet meer gebruikt kan worden. Qua looks en gebruiksgemak voor de gebruiker zou ik eigenlijk niet zonder willen. Maar geen ondersteuning is ook geen keus.
werd deze dan niet ondersteund, de oude versies (tot v2) is toch gewoon aan/uit, versie 3 is volgens mij OpenTherm, dat zou toch eigenlijk moeten werken.Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:20:
Komende dinsdag uitnodiging staan voor videogesprek om de installatie door te spreken/lopen. Kijken waar we tegen aan lopen en wat de mogelijkheden zijn qua plaatsing. 🤞
Welk volg nummer heeft U?Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:20:
Komende dinsdag uitnodiging staan voor videogesprek om de installatie
Ze gaan dus niet op volgorde van inschrijving wij zitten in de 3xx range 🥴Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:59:
Ik zit in de 6xx range.
En niets gehoord!
[ Voor 4% gewijzigd door zverdier op 11-12-2022 17:23 ]
Het is nog een videogesprek, er is nog niets geïnstalleerd natuurlijk. Ik had eerder wel door gegeven dat Engels sprekende monteurs voor mij geen probleem zou zijn. Ook de werkvoorbereider die voor mij bezig is is Engels sprekend. Ik verwacht niet dat dit qua montage anders zou zijn dan een Nederlandse monteur. ( Er zijn wel twee installaties in storing gegaan dit weekend las ik op het forum. Toch niet dezelfde monteurs gehad?😙)zverdier schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:22:
[...]
Ze gaan dus niet op volgorde van inschrijving wij zitten in de 3xx range 🥴
En niets gehoord!
Wat ik in april heb ingevuld weet ik niet meer, maar de vraag Engels of Nederlands gemist denken wij!Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:31:
[...]
Het is nog een videogesprek, er is nog niets geïnstalleerd natuurlijk. 😙)
Volgens mij was dat een vraag in de mail, waarin je ook foto's van je thuis situatie heb verstuurd. Ik heb er in ieder geval zin in. En kan niet wachten zeg maar. 😃zverdier schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:36:
[...]
Wat ik in april heb ingevuld weet ik niet meer, maar de vraag Engels of Nederlands gemist denken wij!
De usb poort aan de zijkant is een usb a poort, dus de CiC is de host. Wat kan is een usb stick voor updates, of een wifi stick wellicht? Over het wifi gesprokenMacD007 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:19:
[...]
seriele poort voor de PC (Rx, Tx en G) (vreemd omdat er ook nog aan de linker zijkant een usb poort aanwezig lijkt te zijn),
Dan de Seriële poort, ik denk geen rx/tx omdat er a/b aangeduid staat. Ik gok op rs485 modbus, die standaard met A en B aangeduid wordt en ook beter om kan gaan met langere afstanden bekabeling.
Dan even een vraag voor quatt bezitters dat eigenlijk iedereen uit kan voeren. Kan iemand een port scan proberen richting het ip adres van de CiC?
Hoe? De Android app WifiMan kan dat best goed. Je kunt daar in het tabblad "ontdekken" een scan doen van alle apparaten in je netwerk. Als je dan je CiC kunt vinden kun je er op klikken en scannen op open poorten. Ben erg benieuwd wat er open staat.
Wil iemand dat proberen?
Sinds ik de Lyric heb werkt mijn installatie beter. De ketel komt af en toe in bedrijf. Hopelijk gaat het de goede kant op met de software ontwikkeling.
Ah kijk, hoe weet jij eigenlijk hoe de firmware geforceerd geüpdate wordt?medu80 schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:24:
De usb poort is inderdaad voor een geforceerde firmware update. Hiervoor dien je de jumper om te zetten en natuurlijk een usbstick met firmware bestand te hebben. De CiC heeft wel degelijk wifi ingebouwd met een interne antenne. Alleen zijn er wat issues met verbinding behouden. Valt wel eens weg. Daarom het advies effe met kabel totdat meneer/mevrouw de programmeur het heeft opgelost. Nogmaals: het is een startup en deze installaties zijn pilot. Alle goede bedoelingen met schakelaars, relais etcetera zijn straks niet nodig. Net als een Elga en Panasonic dit niet nodig acht.
Sinds ik de Lyric heb werkt mijn installatie beter. De ketel komt af en toe in bedrijf. Hopelijk gaat het de goede kant op met de software ontwikkeling.
En dan de volgende vraag, jij klinkt wel technisch onderlegd, tijd voor een portscan?
Ik vermoed dat de CiC eens in de zoveel tijd een update stuurt op een webapi ergens bij Amazon. Zoals Tado dat ook doet.
[ Voor 82% gewijzigd door medu80 op 11-12-2022 19:38 ]
nc -z -v {IP} 20-9000 2>&1 | grep succeededgeerttttt schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:29:
[...]
Ah kijk, hoe weet jij eigenlijk hoe de firmware geforceerd geüpdate wordt?
En dan de volgende vraag, jij klinkt wel technisch onderlegd, tijd voor een portscan?
Connection to {IP} port 22 [tcp/ssh] succeeded!
Connection to {IP} port 5355 [tcp/llmnr] succeeded!
ssh is password protected.
[ Voor 3% gewijzigd door _CrookClaw_ op 11-12-2022 19:54 ]
geen overide poort op de pcb lijkt te hebben.
klinkt mischien heel gek. maar als je pin # en pin # verbindt met een jumper wordt de thermostaat vraag direct door geleverd aan cv.
(e zou bevoorbeeld pin# als extra data bus input kunnen aftappen en pin # als extra data bus output kunnen voorzien.
lijkt mij als hybride warmte systeem toch een slim idee
maargoed ik ben maar een leek zal vast een reden voor zijn
[ Voor 7% gewijzigd door michielsweb op 11-12-2022 21:32 ]
Wat leuk, een ssh poort. Maarja, password protected. Dan is het afhankelijk van het type geheugen hoe makkelijk we het wachtwoord eruit kunnen halen..._CrookClaw_ schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:53:
[...]
nc -z -v {IP} 20-9000 2>&1 | grep succeeded
Connection to {IP} port 22 [tcp/ssh] succeeded!
Connection to {IP} port 5355 [tcp/llmnr] succeeded!
ssh is password protected.
En poort 5355.. die ken ik zo niet... Iemand wel?
Ik had trouwens eigenlijk wel een http servertje verwacht... Ook omdat quatt aangaf wel een soort api te willen ondersteunen. Maar wellicht dat dat dan via hun online api moet (bah)
[ Voor 15% gewijzigd door geerttttt op 11-12-2022 21:42 ]
Ja daar kan wel een reden voor zijn, eentje is dat als je het verkeerd verbind dat dan je CV stroom levert aan de CiC, wat problemen kan geven. maar goed, andere hybride ketels hebben dit wat je omschrijft ook niet, en zou dit softwarematig te ondervangen moeten zijn.michielsweb schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:31:
overigens snap ik(wp leek) niet dat quatt.
geen overide poort op de pcb lijkt te hebben.
klinkt mischien heel gek. maar als je pin # en pin # verbindt met een jumper wordt de thermostaat vraag direct door geleverd aan cv.
(e zou bevoorbeeld pin# als extra data bus input kunnen aftappen en pin # als extra data bus output kunnen voorzien.
lijkt mij als hybride warmte systeem toch een slim idee
maargoed ik ben maar een leek zal vast een reden voor zijn
Da's niet te hopen 1 van de monteurs kwam vlakbij waar ik woon vandaan denk 1 wijk verder (alkmaar)Nidebo schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:31:
[...]
Het is nog een videogesprek, er is nog niets geïnstalleerd natuurlijk. Ik had eerder wel door gegeven dat Engels sprekende monteurs voor mij geen probleem zou zijn. Ook de werkvoorbereider die voor mij bezig is is Engels sprekend. Ik verwacht niet dat dit qua montage anders zou zijn dan een Nederlandse monteur. ( Er zijn wel twee installaties in storing gegaan dit weekend las ik op het forum. Toch niet dezelfde monteurs gehad?😙)
Ik heb het even geprobeerd met Wifi man, ik vind 17 gebruikers maar iets dat lijkt op Quatt of CIC staat er niet met naam tussen, de meeste herken ik wel, de printer, Google producten, en apparaten waar ik er twee van heb of meer vallen ook af.geerttttt schreef op zondag 11 december 2022 @ 17:56:
[...]
De usb poort aan de zijkant is een usb a poort, dus de CiC is de host. Wat kan is een usb stick voor updates, of een wifi stick wellicht? Over het wifi gesproken
Dan de Seriële poort, ik denk geen rx/tx omdat er a/b aangeduid staat. Ik gok op rs485 modbus, die standaard met A en B aangeduid wordt en ook beter om kan gaan met langere afstanden bekabeling.
Dan even een vraag voor quatt bezitters dat eigenlijk iedereen uit kan voeren. Kan iemand een port scan proberen richting het ip adres van de CiC?
Hoe? De Android app WifiMan kan dat best goed. Je kunt daar in het tabblad "ontdekken" een scan doen van alle apparaten in je netwerk. Als je dan je CiC kunt vinden kun je er op klikken en scannen op open poorten. Ben erg benieuwd wat er open staat.
Wil iemand dat proberen?
Mogelijke kandidaten zijn producten omschreven als Murata en Matsushita Components, 1 ervan zou mijn TOON kunnen zijn overigens.
Ik ben eigenlijk niet de aangewezen persoon hiervoor, snap niet half soms de termologie.
Ik begrijp niet dat er niet meer eigenaren met verstand van zaken hier wat meer posten, in een telefonisch onderhoud vertelde Quatt mij dat de pilot installaties beëindigd zijn en dat er vrij gecommuniceerd kan worden ( tenzij misschien anders afgesproken).
In mijn ogen werkte het prima. Ik weet wel hoe een thermostaat werkt, maar ik had kleine probleempjes en die werden afgeschoven op de tado. Nu zie ik vannacht dat de Lyric exact hetzelfde deed en gisteren trouwens ook. Dus is het niet de Tado maar toch misschien software issue?rabe83 schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:47:
@medu80 begrijp ik het goed dat jij je tado verruilt hebt voor een Lyric? Werkte het toch niet goed?
Wat gaat er dan niet goed?medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:17:
[...]
In mijn ogen werkte het prima. Ik weet wel hoe een thermostaat werkt, maar ik had kleine probleempjes en die werden afgeschoven op de tado. Nu zie ik vannacht dat de Lyric exact hetzelfde deed en gisteren trouwens ook. Dus is het niet de Tado maar toch misschien software issue?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
5355 is voor mDNS achtige dingen. Oftewel, dat je mijn.quatt in je browser kan intikken zonder dat je router daar een DNS entry voor hoeft te hebbengeerttttt schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:40:
[...]
Wat leuk, een ssh poort. Maarja, password protected. Dan is het afhankelijk van het type geheugen hoe makkelijk we het wachtwoord eruit kunnen halen...
En poort 5355.. die ken ik zo niet... Iemand wel?
Ik had trouwens eigenlijk wel een http servertje verwacht... Ook omdat quatt aangaf wel een soort api te willen ondersteunen. Maar wellicht dat dat dan via hun online api moet (bah)
Waarschijnlijk avahi: https://linux.die.net/man/8/avahi-daemon
Zoiets dacht ik idd al. De vraag is dan alleen waarom, als ze verbinden met een web-api is mdns vrij nutteloos. En voor het instellen van wifi zullen ze neem ik aan moeten verbinden met de CiC in hotspot modus of iets dus daar kan het ook niet voor zijn. Je zou bijna zeggen dat Quatt dit ook ingebouwd heeft zodat gebruikers (ooit) lokaal verbinding kunnen maken met de CiC... toch?Slurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:21:
[...]
5355 is voor mDNS achtige dingen. Oftewel, dat je mijn.quatt in je browser kan intikken zonder dat je router daar een DNS entry voor hoeft te hebben.
Waarschijnlijk avahi: https://linux.die.net/man/8/avahi-daemon
[ Voor 30% gewijzigd door Slurpgeit op 12-12-2022 09:42 ]
Nou, dat lijkt me niet. Ik weet vrij zeker dat de CiC met de Quatt servers verbind en jij vanuit de app ook. Dan hebben ze 1 manier om te verbinden, onafhankelijk van of je thuis bent of ergens anders..Slurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:41:
Misschien dat de app makkelijk de Quatt kan vinden als het IP adres wijzigt? Sorry ik heb de mijne nog niet dus kan nog geen dingen checken.
Zou jammer zijn, want dan heb je internet nodig om te verbinden. Ik weet dat Philips Hue in ieder geval allebei doet. Zowel via Philips servers als lokaal broadcast-verkeer.geerttttt schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:39:
[...]
Nou, dat lijkt me niet. Ik weet vrij zeker dat de CiC met de Quatt servers verbind en jij vanuit de app ook. Dan hebben ze 1 manier om te verbinden, onafhankelijk van of je thuis bent of ergens anders..
Maargoed, speculatie. Als niemand het nog weet tegen de tijd dat de mijne hangt (net voorbereidingsgesprek gehad) dan is het tijd om de app te decompilen
Haha precies... ik ben voornemens om hetzelfde te doen. In mijn geval duurt het alleen nog een tijd voordat ik een Quatt krijg, maar dan gaan we voor root toegang!Slurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:37:
[...]
Zou jammer zijn, want dan heb je internet nodig om te verbinden. Ik weet dat Philips Hue in ieder geval allebei doet. Zowel via Philips servers als lokaal broadcast-verkeer.
Maargoed, speculatie. Als niemand het nog weet tegen de tijd dat de mijne hangt (net voorbereidingsgesprek gehad) dan is het tijd om de app te decompilen
Bedankt voor je antwoord. Ik heb ook een (pilot) Quatt i.c.m. tado (en zonering m.b.v tado-kranen). Het probleem bij mij is dat de Quatt en de ketel alleen samen reageren op een warmtevraag (en dus niet ketel of Quatt afzonderlijk, altijd gaan beiden aan). We dachten dat het aan de (grillige) manier lag waarop tado warmte vraagt. Ik heb hierover ook al contact met @tado gezocht om parameters aan te passen. Verder heb ik ook al de zonering uit tado gehaald, echter zonder succes. Als ik jouw reactie goed lees dan krijg ik nu toch de indruk dat het de CiC is die bij mij via Opentherm (tado input) en aan/uit (output naar CV) is aangesloten en niet de tado (of een andere thermostaat). De aan/uit verbinding met de ketel komt omdat het bij mij niet lukte om mijn nieuwe Vaillant Ecotec Exclusive goed via opentherm met de CiC te verbinden... Ik denk dat ze bij Quatt nog aan het puzzelen zijn, maar dat is dan ook een risico van een pilot, maar vooralsnog hier dus niet echt een besparing met een ketel en Quatt die samen spelen i.p.v. alleen.medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:17:
[...]
In mijn ogen werkte het prima. Ik weet wel hoe een thermostaat werkt, maar ik had kleine probleempjes en die werden afgeschoven op de tado. Nu zie ik vannacht dat de Lyric exact hetzelfde deed en gisteren trouwens ook. Dus is het niet de Tado maar toch misschien software issue?
Ik heb mijn ketel wel OpenTherm en ook de Tado is OpenTherm. Het gekke is dat het wel heeft gewerkt. De Quatt die alleen verwarmd en heel soms de CV die bijspringt. Dit is iets sinds afgelopen week. Ik heb de ketel er nu maar af gehaald. De Quatt red het prima met 1 graad buitentemperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 12-12-2022 13:18 ]
Hetzelfde als bij mijn storing, het werkte eerst prima en sinds het weekend niet. Maar die instelling die aangepast is stond al verkeerd en daar werkte het ook mee. Snap ik nog niet helemaal.medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
Het gekke is dat het wel heeft gewerkt. De Quatt die alleen verwarmd en heel soms de CV die bijspringt. Dit is iets sinds afgelopen week. Ik heb de ketel er nu maar af gehaald. De Quatt red het prima met 1 graad buitentemperatuur.
Maar gisteren hele dag woonkamer en 2 slaapkamers op temperatuur , 19.5 zonder dat de CV 1x is bijgesprongen. totaal verbruik 22kWh.
Vannacht heb ik temp laten staan op19. Quatt is hele nacht wel aangebleven.
Ga komende dagen even testen of ik beter nachtverlaging van een graad of 2.5 kan toepassen,of enkel snachts op 19 en overdag op 19.5.
Ik heb dit al gedaan. Maar alles gaat via Firebase. Zelfs de mobile-api komt er niet in voor. Dus no luck yet. In de app zelf staat de volgende URL: https://mobile-api.quatt.io/api/v1. Tot nu to ontdekt datSlurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:37:
[...]
Zou jammer zijn, want dan heb je internet nodig om te verbinden. Ik weet dat Philips Hue in ieder geval allebei doet. Zowel via Philips servers als lokaal broadcast-verkeer.
1
| /me |
Welk probleem precies is er dan met Nest? Nest heeft imho in de laatste 2 jaar helemaal niks aangepast in z'n thermostaat qua algoritmes en instellingen.Slurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
Overigens hoorde ik net in het telefoongesprek dat Nest aangeeft dat de problemen opgelost zouden moeten zijn, maar dat Quatt het daar nog niet 100% mee eens is. Maargoed lijkt dus wel vooruitgang in te zitten voor Nest bezitters.
Dat is dan ook een issue, maar niet dezelfde. Bij mij springt de CV aan als de Quatt aangaat. Daarbij loopt de retourtemperatuur van de CV op, stopt de CV ermee om na 5 minuten te herstarten. Dit ging de hele dag zo door. aangezien de vloerverwarming begrenst is op 30 graden, heeft het de hele dag geduurd om van 18 naar 20.5 graden te verwarmen. Ben bijna 30 euro armer en ik was niet eens thuis. :-)HBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
Maar gisteren hele dag woonkamer en 2 slaapkamers op temperatuur , 19.5 zonder dat de CV 1x is bijgesprongen. totaal verbruik 22kWh.
Dat lijkt dan toch op een CiC probleem i.p.v. een tado probleem (alhoewel tado er wellicht mee te maken kan hebben, maar lyric dan dus ook). Bij mij is het helaas al sinds de plaatsing dat CV en Quatt samen aangaan en heeft het helaas nog niet goed gewerkt. Qua verbruik komen we aardig overeen, maar dat lijkt me geen 'normaal' verbruik voor een hybride installatie (ok, het was een beetje kouder)...medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
Aha, dat is exact het probleem wat ik dus ook had met de TADO, tenminste dat was het antwoord van Quatt. Ze gingen continue beide aan. Maar bij de Lyric precies hetzelfde, Gister 31kWh en 8m3 verbruikt. Waar zit dan de besparing?
Ik heb mijn ketel wel OpenTherm en ook de Tado is OpenTherm. Het gekke is dat het wel heeft gewerkt. De Quatt die alleen verwarmd en heel soms de CV die bijspringt. Dit is iets sinds afgelopen week. Ik heb de ketel er nu maar af gehaald. De Quatt red het prima met 1 graad buitentemperatuur.
Het is immers ook dit weekend kouder geworden, dus mogelijk dat het een foutieve configuratie is?
Zijn er gebruikers bij wie de Quatt nu wel netjes zonder tussenkomst van de cv ketel verwarmt?
De instelling die bij mij verkeerd stond was het vermogensverlies woning.medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:28:
[...]
Dat is dan ook een issue, maar niet dezelfde. Bij mij springt de CV aan als de Quatt aangaat. Daarbij loopt de retourtemperatuur van de CV op, stopt de CV ermee om na 5 minuten te herstarten. Dit ging de hele dag zo door. aangezien de vloerverwarming begrenst is op 30 graden, heeft het de hele dag geduurd om van 18 naar 20.5 graden te verwarmen. Ben bijna 30 euro armer en ik was niet eens thuis. :-)
Als test hebben ze die hoog gezet, dan springt de CV gelijk bij.
Staat vermogensverlies laag, dan denkt de CIC dat hij het zelf aankan en zal de CV niet of heel laat aanzetten.
Misschien staat bij jou het vermogensverlies te hoog?
We zouden een rapport gehad moeten hebben waar deze berekeningen in staan, die heb ik niet gehad.
Gisteren en vannacht huis warm gehouden zonder dat CV 1x bijsprong.onlinaius schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:58:
Zou het kunnen dat Quatt en cv tegelijk aan gaan omdat Quatt net als andere warmtepompen nog 'ouderwets' teveel op buitentemperaturen stuurt, en daarbij (te) weinig rekening houd met de daadwerkelijke warmtevraag?
Het is immers ook dit weekend kouder geworden, dus mogelijk dat het een foutieve configuratie is?
Zijn er gebruikers bij wie de Quatt nu wel netjes zonder tussenkomst van de cv ketel verwarmt?
oh?HBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:33:
[...]
De instelling die bij mij verkeerd stond was het vermogensverlies woning.
Als test hebben ze die hoog gezet, dan springt de CV gelijk bij.
Staat vermogensverlies laag, dan denkt de CIC dat hij het zelf aankan en zal de CV niet of heel laat aanzetten.
Misschien staat bij jou het vermogensverlies te hoog?
We zouden een rapport gehad moeten hebben waar deze berekeningen in staan, die heb ik niet gehad.
dat is eigenlijk best een interessante benadering
Alleen, wat gebeurt er als je je glas vervangt? aanbouwt? isoleert?
Wie bepaalt dan het vermogensverlies?
De woningeigenaar of diens aannemer. Het blijft voor je Quatt een theoretisch getal waar je zelf mee kan tweaken.paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:36:
[...]
oh?
dat is eigenlijk best een interessante benadering
Alleen, wat gebeurt er als je je glas vervangt? aanbouwt? isoleert?
Wie bepaalt dan het vermogensverlies?
enter usererrornietwijk schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:39:
[...]
De woningeigenaar of diens aannemer. Het blijft voor je Quatt een theoretisch getal waar je zelf mee kan tweaken.
(mits je het überhaupt zelf kunt aanpassen)
Dat is waarom je dat hele AI met een korreltje zout moet nemen.
Het is niet meer dan een eenvoudige formule waarvan je zelf de parameters van bepaalt, en de uitkomst wordt uitgevoerd.
AI is als je tegen de app zegt dat je net 7,1 m2 ruit hebt vervangen voor HR+++
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 14:41 ]
euh ja, enkel als je in de installatiemodus van de app kunt komennietwijk schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:39:
[...]
De woningeigenaar of diens aannemer. Het blijft voor je Quatt een theoretisch getal waar je zelf mee kan tweaken.
Maar er zit uiteraard veel meer in de regeling. Wat ik al zei, een uur op 35 graden voor test, daarna dacht ik dat het nog steeds niet werkte bij 20 graden. Maar een aantal uur later werkt het dus weer wel als bedacht.
Je mag aannemen dat die instelling op termijn vrijgegeven wordt als AI het niet kan bepalen. Want in feite beloven ze dat.HBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:41:
[...]
euh ja, enkel als je in de installatiemodus van de app kunt komen
Maar er zit uiteraard veel meer in de regeling. Wat ik al zei, een uur op 35 graden voor test, daarna dacht ik dat het nog steeds niet werkte bij 20 graden. Maar een aantal uur later werkt het dus weer wel als bedacht.
Niet zo moeilijk eigenlijk. Bij gelijke temperatuur is het vermogen wat er in gaat even groot als wat er uit gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door nietwijk op 12-12-2022 14:48 ]
Ik zou eerder AI eerder zien als: CiC ziet op basis van het benodigde vermogen bij de huidige weersomstandigheden dat er waarschijnlijk wat in de woning veranderd is, en past hier het stookgedrag op aan.paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:40:
AI is als je tegen de app zegt dat je net 7,1 m2 ruit hebt vervangen voor HR+++
Mijn warmtepompboiler doet dat. En dat is voor SWW niet zo erg, maar voor comfort in huis is dat veel te stroperig. Het gevolg kan zijn dat je het eerst 3 dagen te koud hebt, of juist 2 dagen te warm.onlinaius schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:39:
[...]
Ik zou eerder AI eerder zien als: CiC ziet op basis van het benodigde vermogen bij de huidige weersomstandigheden dat er waarschijnlijk wat in de woning veranderd is, en past hier het stookgedrag op aan.
Slimme thermostaten hebben dat natuurlijk al lang onder de knie. Maar de CIC is geen thermostaat.
He wat leuk. Ik was daar ook idd aan het kijken. De api zal een call verwachten via post variabelen neem ik aan. Iets van gezien?_CrookClaw_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
Ik heb dit al gedaan. Maar alles gaat via Firebase. Zelfs de mobile-api komt er niet in voor. Dus no luck yet. In de app zelf staat de volgende URL: https://mobile-api.quatt.io/api/v1. Tot nu to ontdekt datcode:bestaat maar daarvoor moet je ingelogd zijn.
1 /me
gas_CrookClaw_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:34:
@HBO88 en @medu80 Zouden jullie eens in de Redisio app willen kijken bij: rechtsboven tandwiel -> thermostaatconfiguratie -> verwarminssysteem?
Vanaf rond een uur of 12:00 heb ik het gehele huis ook op temperatuur gehouden met de Quatt. Daarvoor was het CV + Quatt. Ondanks dat ie nu rond de 1400 watt verbruikt, kom ik vandaag op ongeveer 22kWh. Nu weet ik niet of dat veel is of weinig voor een warmtepomp.HBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:34:
[...]
Gisteren en vannacht huis warm gehouden zonder dat CV 1x bijsprong.
Als het echt kouder wordt in de woonkamer, zit er niks anders op dan de CV er weer bij aansluiten.
Ik vind het niet opvallend veel. Onze (4KW) airco gebruikt een vergelijkbare hoeveelheid bij deze temperaturen, en daar komt ook nog wat gasverbruik bij.medu80 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:06:
Ondanks dat ie nu rond de 1400 watt verbruikt, kom ik vandaag op ongeveer 22kWh. Nu weet ik niet of dat veel is of weinig voor een warmtepomp.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
maar dat is toch appels met peren vergelijken?onlinaius schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:15:
[...]
Ik vind het niet opvallend veel. Onze (4KW) airco gebruikt een vergelijkbare hoeveelheid bij deze temperaturen, en daar komt ook nog wat gasverbruik bij.
Formaat, mate van isolatie, warmteverlies, gaan er vaak deuren open, en bovendien de een vindt "het is mooi 19 graden" al warm. Ik ben toch meer van de 21,5
22 kWh zegt precies niks, hooguit dat het ca EUR 17,50 is
een max aan opgenomen vermogen en compressorsnelheidHBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:38:
Maar ik snap nog niet wat de stille modus nu doet.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-12-2022 18:15 ]
Ik zie toch ook echt duidelijk een ander beeld tussen 19 en 7 uur ongeveer en daarbuiten.
Bovendien lijkt het me dat vooral de ventilator van de Quatt minder hard draait, wat niet hetgeen is wat perse het meeste stroomverbruik heeft, maar verder heb ik niet zoveel verstand van de regeltechniek.
Uiteraard hangt het van veel factoren af, maar je kunt wel een aanname doen wat een 'redelijk gemiddeld verbruik is', gebaseerd op een 'redelijk gemiddelde woning'.paQ schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:12:
[...]
maar dat is toch appels met peren vergelijken?
Medu80 vraagt zich af of zijn verbruik 'raar' is. Ik geef aan dat ik het niet perse opvallend vind. Daarbij ga ik er uiteraard vanuit dat Medu80 binnen een wat 'gemiddelde' situatie valt, als hij in een middeleeuws kasteel van 2000 m2 woont is hij bijzonder goed af met verwarmen, als hij in een splinternieuw 50 m2 appartement woont doet hij iets verkeerd gezien zijn gebruik.
Neem ik echter aan dat Medu80 in een enigszins geisoleerde woning woont (dak, spouw en vloer redelijk geisoleerd maar niets bijzonders en minimaal dubbel glas), gebouwd tussen 1950 en 1990, ergens tussen de 100 en de 200 m2, hoekwoning of 2 onder 1 kap, en de thermostaat ergens tussen de 19 en de 21 dan kun je een vrij brede inschatting maken dat bij deze temperaturen de warmtebehoefte ergens tussen de 4 en de 8KW per uur zal liggen.
Ja, dat is een hele ruwe schatting, en dat kan zowel hoger als lager zijn afhankelijk van de situatie, maar de 'is dit verbruik raar' vraag kun je toch wel een inschatting over maken.
Op basis van 31KWh en 8 kuub gas durf ik ook de gok wel te wagen dat de Quatt het gasverbruik wel naar beneden heeft gedrongen, want (opnieuw onder de aannames van een redelijk gemiddeld huis, ruwweg binnen de eerder gestelde parameters) lijkt me dat je op een dag als gisteren over het algemeen meer dan 8 kuub verbruikt.
Je moet zien uit te vissen wat je met die 22 kWh niet aan gas hebt gestookt.
(dus afgegeven thermische energie / opgenomen vermogen, en dat wegstrepen tegen kWh aan gas)
Heb je beneden dan vloerverwarming of radiatoren?HBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
Hetzelfde als bij mijn storing, het werkte eerst prima en sinds het weekend niet. Maar die instelling die aangepast is stond al verkeerd en daar werkte het ook mee. Snap ik nog niet helemaal.
Ga komende dagen even testen of ik beter nachtverlaging van een graad of 2.5 kan toepassen,of enkel snachts op 19 en overdag op 19.5.
Reactie op bovenstaande:
1992, vrijstaand, HR++, 90m2 woonkamer benedenetage. Normaal ongeveer 0,300 per graaddag. Gisteren was de Quatt kapot. :-)
Vandaag 22kWh bijna zonder cv.
Vandaag temperatuur bijhouden op 20,5, Gisteren opwarmen van 18 naar 20,5.
Ik ga het in de gaten houden.
Dat zou erg fijn wezen. Hoop dan ook dat voor plaatsing de Nest gebruikt kan gaan worden samen met de Quatt. Er is niet besproken in welk tijdsbestek dit opgelost zou zijn?Slurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
Overigens hoorde ik net in het telefoongesprek dat Nest aangeeft dat de problemen opgelost zouden moeten zijn, maar dat Quatt het daar nog niet 100% mee eens is. Maargoed lijkt dus wel vooruitgang in te zitten voor Nest bezitters.
[ Voor 24% gewijzigd door Nidebo op 12-12-2022 19:42 ]
Radiatoren, waarvan de grootste voorzien van fans.Bvdh76 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:00:
[...]
Heb je beneden dan vloerverwarming of radiatoren?
Hmm ik kom wel deze tegen:_CrookClaw_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
Ik heb dit al gedaan. Maar alles gaat via Firebase. Zelfs de mobile-api komt er niet in voor. Dus no luck yet. In de app zelf staat de volgende URL: https://mobile-api.quatt.io/api/v1. Tot nu to ontdekt datcode:bestaat maar daarvoor moet je ingelogd zijn.
1 /me
1
2
3
4
| GET /api/v1/app-compatibility/?os=android&version=1.0.4 HTTP/2 GET /api/v1/app-settings HTTP/2 POST /api/v1/installer/link HTTP/2 GET /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000 |
Je kan ook jezelf als installateur aanmerken maar dan heb je alsnog een CiC serienummer nodig:
/f/image/3DXYEW3jhJVD8b1pgU3CRT2L.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OoqXrG5d39R1I73O2s3MjNok.png?f=fotoalbum_large)
=== edit ===
Ik heb nog wat verder gekeken, misschien helpt dit voor iemand in de toekomst. Zo niet, dan gebruik ik jullie als kladblok
Het eerste request wat de app doet bij opstarten is settings ophalen:
1
2
3
4
5
6
| GET /api/v1/app-settings HTTP/1.1 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 Connection: close |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| HTTP/2 200 OK
Date: Mon, 12 Dec 2022 19:57:18 GMT
Content-Type: application/json; charset=utf-8
X-Powered-By: Express
Etag: W/"289-a6fjARsX32WZB9FSFEhTWrALPxQ"
Via: 1.1 vegur
Cf-Cache-Status: DYNAMIC
Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=NHEVrP4T3zzv8Z1efLa7x6OSvZFOkMU%2FU1QyLYcLqPFom0PPPYGweY1iwkW890RS3I9TR9XBxpcSOVIGOGVZOnh%2FQBFFZx%2BthfnFI%2FlksGUwHtnW0SHDmiqNlOqdvSen3Go7Pfc%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800}
Nel: {"success_fraction":0,"report_to":"cf-nel","max_age":604800}
Server: cloudflare
Cf-Ray: 7789073b5d3cb71c-AMS
{"meta":{"status":200,"took":0.000354357},"result":{"pairTimeout":60,"wifiAuthTimeout":60,"cableSetupTimeout":10,"requestInterval":2,"flowRateShowManualTimeout":300,"flowRateSingleTestMinimum":600,"flowRateSingleTestMaximumIndication":1200,"flowRateDoubleTestMinimum":700,"flowRateDoubleTestMaximumIndication":1600,"identificationTimeout":900,"testTimeout":1800,"ratedMaximumHousePower":{"minimum":3000,"maximum":20000,"default":8000},"maximumHeatingOutdoorTemperature":{"minimum":12,"maximum":18,"default":16},"boilerTestMinimumTemperatureDifference":5,"boilerTestTimeout":300,"heatPumpRunningPowerThreshold":100,"boilerRunningPowerThreshold":100}} |
Na het aanmaken van een account worden user settings geset:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| PUT /api/v1/me HTTP/2
Host: mobile-api.quatt.io
Accept: application/json
Authorization: Bearer <token>
Content-Type: application/json
Content-Length: 43
Accept-Encoding: gzip, deflate
User-Agent: okhttp/4.9.3
{"firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam"} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| HTTP/2 200 OK
Date: Mon, 12 Dec 2022 20:30:10 GMT
Etag: W/"f0-cdiGyJ3WvoY9m0MY/JpoKBam/PM"
Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=oNQE6kS8Y9uxjJ8q2k1fPOnt%2FkRecSJyv%2BXt0ZUgbA5MSFjTl%2FZDvLkJPG6%2F0k75%2BZ2I2dzr66zOqhpL3dj7%2FRio%2Fd75dRblQHrT8tE9K%2BUrXJQoZ6pG5i8yCFl%2FKP%2FQjMprfNI%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800}
Cf-Ray: 778937630ce6b7f1-AMS
{"meta":{"status":200,"took":0.047580394},"result":{"id":"<uuid>","firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam","isInstaller":false,"cicIds":[],"installerCicIds":[],"userClientIds":[],"cics":[],"installerCics":[]}} |
Een installateur kan linken met de juiste code
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| POST /api/v1/installer/link HTTP/2
Content-Length: 29
{"installerCode":"1234-5678"} |
Je kan pairing starten met het volgende request
1
2
3
4
5
6
7
| POST /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/requestPair HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Length: 0 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 |
Installers moeten ook het ordernummer opgeven:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| POST /api/v1/installer/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/requestPair HTTP/2
Content-Length: 27
{"orderNumber":"quatt1234"} |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| HTTP/2 204 No Content
Date: Mon, 12 Dec 2022 21:16:42 GMT
Content-Length: 0
Etag: W/"2a-Zjg4gcwTt2IPqqzvWhNF7gTVAUo"
Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=6%2BVcm2yp7DEcJ2x267CpA%2FtypGnx9n09PwH26FxwAKef4gW3K%2BdoZwdVBinNgiLm2Uj%2BSV%2FGXDxKuxx3rDAnKlZ%2BUFXOy89yZnztm3xz4DElya6gBbzYHL4XvCqJ4G5K%2F%2BegXAY%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800}
Cf-Ray: 77897b8adccc1c84-AMS |
Vervolgens kijkt de app of je op de knop gedrukt hebt door "/api/v1/me" te pollen, en te wachten tot het cdcId verschijnt:
1
2
3
4
5
6
7
| GET /api/v1/me HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 If-None-Match: W/"f0-69E/yLkYFF49NbXeggfCDrDyjv4" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| HTTP/2 200 OK
Date: Mon, 12 Dec 2022 21:18:31 GMT
Etag: W/"f0-plKJGAzbuq+3YZXbe1XZnw/TbGA"
Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=z%2B4zuT84y3ndOxwKzSJEJWtjk6ckUajLDN7%2FGCl3rE5Zp6rPBW1pBIYVAqkcoCrVY2inT1iIUSM5CMSa2Kwllt1VkLNxjb8TEQLff2k9DMH45MBgzKl0anM1cSi7ijncEdKyGZ4%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800}
Cf-Ray: 77897e3399b81c82-AMS
Content-Length: 281
{"meta":{"status":200,"took":0.012714086},"result":{"id":"<uuid>","firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam","isInstaller":true,"cicIds":["CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000"],"installerCicIds":[],"userClientIds":[],"cics":[],"installerCics":[]}} |
Dan doet ie weer een request naar de CiC URL:
1
2
3
4
5
6
| GET /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000 HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 |
Daar staan vermoedelijk je settings in maar die zie ik niet want heb nog geen unit. Door een PUT request naar die URL te doen kan je instellingen wijzigen van de CiC.
Wifi:
1
| {"wifiSSID":"test","wifiPassword":"password"} |
Tarieven
1
| {"electricityPrice":1,"gasPrice":1} |
Normaal / daltarief:
1
| {"dayElectricityPrice":1,"nightElectricityPrice":2,"gasPrice":1} |
Silent mode:
1
| {"silentMode":"night"} |
Andere opties zijn:
- never
- always
Find wifi networks:
1
2
3
4
5
6
7
| POST /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/findWifiNetworks HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Length: 0 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 |
Als ik de unit heb kan ik verder testen
[ Voor 72% gewijzigd door Slurpgeit op 12-12-2022 22:45 ]
Ik vraag me af of ik laag-uit aan of uit moet zetten met een warmtepomp. Tot dusver beide opties ingesteld maar geen verschil gemerkt.
ik vindt dat aardig indrukwekend gelet op de huidige temperatureHBO88 schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:22:
[...]
Hetzelfde als bij mijn storing, het werkte eerst prima en sinds het weekend niet. Maar die instelling die aangepast is stond al verkeerd en daar werkte het ook mee. Snap ik nog niet helemaal.
Dat ziet eruit alsof het best makkelijk om te zetten naar een domotica plugin zoals home assistant. Bijvoorbeeld voor nachtmodus op tijdstippen die je zelf wilt, maar dan zonder abonnementSlurpgeit schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:42:
[...]
Hmm ik kom wel deze tegen:
code:
1 2 3 4 GET /api/v1/app-compatibility/?os=android&version=1.0.4 HTTP/2 GET /api/v1/app-settings HTTP/2 POST /api/v1/installer/link HTTP/2 GET /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000
Je kan ook jezelf als installateur aanmerken maar dan heb je alsnog een CiC serienummer nodig:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
=== edit ===
Ik heb nog wat verder gekeken, misschien helpt dit voor iemand in de toekomst. Zo niet, dan gebruik ik jullie als kladblok.
Het eerste request wat de app doet bij opstarten is settings ophalen:
code:
1 2 3 4 5 6 GET /api/v1/app-settings HTTP/1.1 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 Connection: close
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13HTTP/2 200 OK Date: Mon, 12 Dec 2022 19:57:18 GMT Content-Type: application/json; charset=utf-8 X-Powered-By: Express Etag: W/"289-a6fjARsX32WZB9FSFEhTWrALPxQ" Via: 1.1 vegur Cf-Cache-Status: DYNAMIC Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=NHEVrP4T3zzv8Z1efLa7x6OSvZFOkMU%2FU1QyLYcLqPFom0PPPYGweY1iwkW890RS3I9TR9XBxpcSOVIGOGVZOnh%2FQBFFZx%2BthfnFI%2FlksGUwHtnW0SHDmiqNlOqdvSen3Go7Pfc%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800} Nel: {"success_fraction":0,"report_to":"cf-nel","max_age":604800} Server: cloudflare Cf-Ray: 7789073b5d3cb71c-AMS {"meta":{"status":200,"took":0.000354357},"result":{"pairTimeout":60,"wifiAuthTimeout":60,"cableSetupTimeout":10,"requestInterval":2,"flowRateShowManualTimeout":300,"flowRateSingleTestMinimum":600,"flowRateSingleTestMaximumIndication":1200,"flowRateDoubleTestMinimum":700,"flowRateDoubleTestMaximumIndication":1600,"identificationTimeout":900,"testTimeout":1800,"ratedMaximumHousePower":{"minimum":3000,"maximum":20000,"default":8000},"maximumHeatingOutdoorTemperature":{"minimum":12,"maximum":18,"default":16},"boilerTestMinimumTemperatureDifference":5,"boilerTestTimeout":300,"heatPumpRunningPowerThreshold":100,"boilerRunningPowerThreshold":100}}
Na het aanmaken van een account worden user settings geset:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10PUT /api/v1/me HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Type: application/json Content-Length: 43 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 {"firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam"}
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13HTTP/2 200 OK Date: Mon, 12 Dec 2022 20:30:10 GMT Content-Type: application/json; charset=utf-8 X-Powered-By: Express Etag: W/"f0-cdiGyJ3WvoY9m0MY/JpoKBam/PM" Via: 1.1 vegur Cf-Cache-Status: DYNAMIC Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=oNQE6kS8Y9uxjJ8q2k1fPOnt%2FkRecSJyv%2BXt0ZUgbA5MSFjTl%2FZDvLkJPG6%2F0k75%2BZ2I2dzr66zOqhpL3dj7%2FRio%2Fd75dRblQHrT8tE9K%2BUrXJQoZ6pG5i8yCFl%2FKP%2FQjMprfNI%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800} Nel: {"success_fraction":0,"report_to":"cf-nel","max_age":604800} Server: cloudflare Cf-Ray: 778937630ce6b7f1-AMS {"meta":{"status":200,"took":0.047580394},"result":{"id":"<uuid>","firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam","isInstaller":false,"cicIds":[],"installerCicIds":[],"userClientIds":[],"cics":[],"installerCics":[]}}
Een installateur kan linken met de juiste code
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10POST /api/v1/installer/link HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Type: application/json Content-Length: 29 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 {"installerCode":"1234-5678"}
Je kan pairing starten met het volgende request
code:
1 2 3 4 5 6 7 POST /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/requestPair HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Length: 0 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3
Installers moeten ook het ordernummer opgeven:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10POST /api/v1/installer/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/requestPair HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Type: application/json Content-Length: 27 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 {"orderNumber":"quatt1234"}
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11HTTP/2 204 No Content Date: Mon, 12 Dec 2022 21:16:42 GMT Content-Length: 0 X-Powered-By: Express Etag: W/"2a-Zjg4gcwTt2IPqqzvWhNF7gTVAUo" Via: 1.1 vegur Cf-Cache-Status: DYNAMIC Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=6%2BVcm2yp7DEcJ2x267CpA%2FtypGnx9n09PwH26FxwAKef4gW3K%2BdoZwdVBinNgiLm2Uj%2BSV%2FGXDxKuxx3rDAnKlZ%2BUFXOy89yZnztm3xz4DElya6gBbzYHL4XvCqJ4G5K%2F%2BegXAY%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800} Nel: {"success_fraction":0,"report_to":"cf-nel","max_age":604800} Server: cloudflare Cf-Ray: 77897b8adccc1c84-AMS
Vervolgens kijkt de app of je op de knop gedrukt hebt door "/api/v1/me" te pollen, en te wachten tot het cdcId verschijnt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 GET /api/v1/me HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3 If-None-Match: W/"f0-69E/yLkYFF49NbXeggfCDrDyjv4"
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14HTTP/2 200 OK Date: Mon, 12 Dec 2022 21:18:31 GMT Content-Type: application/json; charset=utf-8 X-Powered-By: Express Etag: W/"f0-plKJGAzbuq+3YZXbe1XZnw/TbGA" Via: 1.1 vegur Cf-Cache-Status: DYNAMIC Report-To: {"endpoints":[{"url":"https:\/\/a.nel.cloudflare.com\/report\/v3?s=z%2B4zuT84y3ndOxwKzSJEJWtjk6ckUajLDN7%2FGCl3rE5Zp6rPBW1pBIYVAqkcoCrVY2inT1iIUSM5CMSa2Kwllt1VkLNxjb8TEQLff2k9DMH45MBgzKl0anM1cSi7ijncEdKyGZ4%3D"}],"group":"cf-nel","max_age":604800} Nel: {"success_fraction":0,"report_to":"cf-nel","max_age":604800} Server: cloudflare Cf-Ray: 77897e3399b81c82-AMS Content-Length: 281 {"meta":{"status":200,"took":0.012714086},"result":{"id":"<uuid>","firstName":"Voornaam","lastName":"Achternaam","isInstaller":true,"cicIds":["CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000"],"installerCicIds":[],"userClientIds":[],"cics":[],"installerCics":[]}}
Dan doet ie weer een request naar de CiC URL:
code:
1 2 3 4 5 6 GET /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000 HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3
Daar staan vermoedelijk je settings in maar die zie ik niet want heb nog geen unit. Door een PUT request naar die URL te doen kan je instellingen wijzigen van de CiC.
Wifi:
JSON:
1 {"wifiSSID":"test","wifiPassword":"password"}
Tarieven
JSON:
1 {"electricityPrice":1,"gasPrice":1}
Normaal / daltarief:
JSON:
1 {"dayElectricityPrice":1,"nightElectricityPrice":2,"gasPrice":1}
Silent mode:
JSON:
1 {"silentMode":"night"}
Andere opties zijn:
- never
- always
Find wifi networks:
code:
1 2 3 4 5 6 7 POST /api/v1/me/cic/CIC-00000000-0000-0000-0000-000000000000/findWifiNetworks HTTP/2 Host: mobile-api.quatt.io Accept: application/json Authorization: Bearer <token> Content-Length: 0 Accept-Encoding: gzip, deflate User-Agent: okhttp/4.9.3
Als ik de unit heb kan ik verder testen. Tot die tijd, als je een foto post blur dan naast de QR code ook het serienummer, just in case
.
Maar hij zegt nu 0,0 terwijl het veel kouder is. Zou dit aan mijn thermostaat kunnen liggen die niet onder 0 weergeeft?
Wat geeft hij bij anderen aan?
CV is... dood aan het gaan zeg maar. En ik vroeg mij af nu toch de mogelijkheid zich voor doet welk merk CV jullie zouden aanraden in combo met de quatt? Ik las al ergens hier dan Nefit geen goede combo is.
ps. ja ik weet het oppertune moment voor full electric maar helaas echt geen plek voor 100L + sww
pps: quatt ook gevraag afgelopen donderdag maar geen reactie...
[ Voor 8% gewijzigd door KVS138 op 13-12-2022 09:22 ]
Ik heb niet specifiek iets gezien over merken cv ketels die niet / minder goed compatibel zouden zijn met Quatt.KVS138 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
Hey allemaal, vraagje:
CV is... dood aan het gaan zeg maar. En ik vroeg mij af nu toch de mogelijkheid zich voor doet welk merk CV jullie zouden aanraden in combo met de quatt? Ik las al ergens hier dan Nefit geen goede combo is.
ps. ja ik weet het oppertune moment voor full electric maar helaas echt geen plek voor 100L + swwen iets met levertijd + personeel.
Ik weet niet zeker wat je (hier?) gezien hebt, maar mijn vermoeden is dat het gaat over het minimale modulatieniveau van de ketel.
Met een warmtepomp wil je bij voorkeur een cv ketel die op een heel laag vermogen mee kan pruttelen, zo kan deze het tekort aan vermogen van de warmtepomp op koude dagen aanvullen, zonder dat je retourwater zo heet wordt dat de efficientie van de warmtepomp om zeep wordt geholpen.
Mogelijk dat Nefit cv ketels levert die niet ver terug kunnen moduleren. Wij hebben hier een 10 - 15 jaar oude Nefit die tot 5.3KW terug kan. Niet al te slecht, maar er zijn cv ketels die verder terug kunnen. Volgens mij moet je dus vooral naar dat minimum cijfer kijken, des te lager, des te beter.
Met betrekking tot je specifieke situatie: het hangt er ook een beetje vanaf of je al (hoog) bij Quatt in de wachtrij staat, en of je ketel het ieder moment dreigt op te geven, of dat deze nog 'een jaartje mee kan'.
Mocht je bijv. op positie 600 staan bij Quatt en mocht de ketel het nog wel even uithouden dan zou ik toch eens kijken of er mogelijkheden zijn om direct full electric te gaan.
Je geeft zelf aan dat je geen ruimte hebt voor een buffervat en SWW vat.
Wat betreft het buffervat: 100 liter is aardig vergelijkbaar met een middenklasse cv ketel, dus theoretisch denk ik dat je deze wel kwijt zou moeten kunnen.
De vraag is echter of je uberhaupt een buffervat nodig hebt. Als ik de discussies hier goed begrepen heb is het een toevoeging aan je systeem, maar zeker geen must. Vooral als je vloerverwarming hebt, heb je al best een aardige buffer in je huis zitten, en vraag ik me toch wel af hoe veel een buffervat nog toevoegt.
Wat betreft SWW: theoretisch zou je dit gedeelte ook losstaand van de 'normale' warmtepomp kunnen doen met een warmtepompboiler. Het voordeel hiervan is dat de warmtepomp boiler (voor zover ik weet) aardig vrij geplaatst kan worden. Heb je bijv. een garage of een kelder met een warm en koudwater leiding, dan is dat ook prima (hoewel je wel even goed moet nadenken over aanvoer en afvoer van lucht om warmte uit te onttrekken).
Allemaal uiteraard minder van toepassing als je cv het ieder moment kan begeven (hoewel dat natuurlijk altijd lastig inschatten is, en ik me ook kan voorstellen dat je op zeker wilt spelen met verwarmingsapparaat).
Hangt af van je situatie. Groot huis, heb je enkel een douche of ook een bad? etc.KVS138 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
Hey allemaal, vraagje:
ps. ja ik weet het oppertune moment voor full electric maar helaas echt geen plek voor 100L + swwen iets met levertijd + personeel.
Inderdaad als je een quatt of andere hybride warmtepomp overweegt, zou ik kiezen voor een eenvoudige en goedkope ketel. Heb zelf een remeha tzerra, werkt prima en nooit problemen mee gehad.
wat betreft grote & context van het huis:
- 135m2, 3 lagen.
- hoekhuis
- enkel douche en kranen in badkamer, quooker beneden
- (nog) geen zonnepanelen, wel naar gekeken en max productie middels 13 panelen = 4,5 MWh (geen heel gunstig dak)
- vloerverwarming beneden verdieping met robot standard pro verdeler, ouderwetse radiatoren op verdieping & zolder
- circa 1200 kuub gas per jaar voor tap + verwarmen (hoewel ik dit jaar pas op 750 zit, dus ik blijf denk ik onder de 1000 want gebruik nu ongeveer 8 kuub per dag als ik de greenchoice app mag geloven)
- quatt plek 8**
gevonden mbt nefit, dan is dit nog nodig:
Er is een converter om het Nefit EMS protocol te converteren in OpenTherm.
Kost rond de €65,- en werkt met de meeste Nefit CVs.
[ Voor 10% gewijzigd door KVS138 op 13-12-2022 10:20 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
/f/image/YlZ6cykPKEcCU5Lnp4aGGQ6L.png?f=fotoalbum_large)