Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.835.963 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
KVS138 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
Hey allemaal, vraagje:

CV is... dood aan het gaan zeg maar. En ik vroeg mij af nu toch de mogelijkheid zich voor doet welk merk CV jullie zouden aanraden in combo met de quatt? Ik las al ergens hier dan Nefit geen goede combo is.

ps. ja ik weet het oppertune moment voor full electric maar helaas echt geen plek voor 100L + sww :( en iets met levertijd + personeel.

pps: quatt ook gevraag afgelopen donderdag maar geen reactie...
Nefit is onhandig inderdaad gezien het niet spreken van OpenTherm. Al geloof ik dat de nieuwere modellen dat (in ieder geval sommigen) wel hebben... dat zou je kunnen bekijken.

Verder, Intergas, Remeha, Valliant. Allemaal opentherm, allemaal prima in principe.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-10 19:05
geerttttt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:06:
[...]

Nefit is onhandig inderdaad gezien het niet spreken van OpenTherm. Al geloof ik dat de nieuwere modellen dat (in ieder geval sommigen) wel hebben... dat zou je kunnen bekijken.

Verder, Intergas, Remeha, Valliant. Allemaal opentherm, allemaal prima in principe.
Bedankt voor deze info, dat wist ik ook nog niet. Ik zal dus tzt een converter moeten aanschaffen. Gelukkig zijn die niet enorm duur (euro of 70), maar als je dan toch voor een nieuwe ketel moet gaan zou ik inderdaad een variant pakken waar Opentherm standaard in zit.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

geerttttt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:06:
[...]

Is afhankelijk van het model:

https://www.comwo.nl/nl/blog/artikel/nefit-en-opentherm/

Heb hier een Proline: EMS, een Proline NxT: open therm en een Trendline II die beide doet.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
KVS138 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:19:
Hey allemaal, vraagje:

CV is... dood aan het gaan zeg maar. En ik vroeg mij af nu toch de mogelijkheid zich voor doet welk merk CV jullie zouden aanraden in combo met de quatt? Ik las al ergens hier dan Nefit geen goede combo is.

ps. ja ik weet het oppertune moment voor full electric maar helaas echt geen plek voor 100L + sww :( en iets met levertijd + personeel.

pps: quatt ook gevraag afgelopen donderdag maar geen reactie...
je zou ook een tweede handsje kunnen proberen, zeker als je een zelfde vind tegen redelijke prijs (zag prijzen van tussen de €200-€300), dan zou het het nog zelf kunnen installeren.
De vraag is echter welke capaciteit is handig, in principe zal de CV ketel voor 80% alleen nog draaien voor SWW en voor de overige 20% helpt hij de Quatt, dus volgens mij (beetje natuurlijk afhankelijk van je huis en je warm water behoefde (CW3,4 of 5) zou je best voor een kleine CV ketel kunnen gaan, of zijn er argumenten die dit tegen spreken?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:46
MacD007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:56:
[...]

je zou ook een tweede handsje kunnen proberen, zeker als je een zelfde vind tegen redelijke prijs (zag prijzen van tussen de €200-€300), dan zou het het nog zelf kunnen installeren.
De vraag is echter welke capaciteit is handig, in principe zal de CV ketel voor 80% alleen nog draaien voor SWW en voor de overige 20% helpt hij de Quatt, dus volgens mij (beetje natuurlijk afhankelijk van je huis en je warm water behoefde (CW3,4 of 5) zou je best voor een kleine CV ketel kunnen gaan, of zijn er argumenten die dit tegen spreken?
Zou ik ook doen, wel een gangbaar merk want die zijn (meestal) goed onderhouden en onderhoudbaar. Veel heb je niet nodig voor alleen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Meestal omgekeerd: de ketel wordt gekozen op SWW vermogen en doet ruimteverwarming met twee vingers in zijn neus. Voor CW3 heb je al 18 kW nodig.
Als je echt geen plek hebt voor een boiler (100 liter warmtepompboiler kan aan de muur en het gat voor de rookgasafvoer van CV hergebruiken) kan je ook voor DWTW+doorstromer kiezen, maar dan moet Quatt alleen je huis warmhouden. Volgens mij zien ze dat zelf nog niet echt zitten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo1529
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-09 14:15
blijft toch zonde dat eenieder hier alleen zijn best lijkt te doen om zoveel mogelijk technische afkortingen neer te tikken maar er vervolgens totaal geen beeld ontstaat of dit product nu wel of niet deugt.
dan zal de tijd het moeten leren en niet dit forum helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
KVS138 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:17:
Dank @onlinaius & @HBO88 voor jullie snelle reacties, ik dacht hier gelezen te hebben dat Nefit's 'taaltje' een decoder nodig heeft om het werkend te maken met quatt. (zal even moeten zoeken)

wat betreft grote & context van het huis:
- 135m2, 3 lagen.
- hoekhuis
- enkel douche en kranen in badkamer, quooker beneden
- (nog) geen zonnepanelen, wel naar gekeken en max productie middels 13 panelen = 4,5 MWh (geen heel gunstig dak)
- vloerverwarming beneden verdieping met robot standard pro verdeler, ouderwetse radiatoren op verdieping & zolder
- circa 1200 kuub gas per jaar voor tap + verwarmen (hoewel ik dit jaar pas op 750 zit, dus ik blijf denk ik onder de 1000 want gebruik nu ongeveer 8 kuub per dag als ik de greenchoice app mag geloven)
- quatt plek 8**

gevonden mbt nefit, dan is dit nog nodig:
Er is een converter om het Nefit EMS protocol te converteren in OpenTherm.
Kost rond de €65,- en werkt met de meeste Nefit CVs.
ik heb een vergelijkbaar huis en heb EN geen buffervat en toch ergens ruimte gevonden voor de boiler. Ik vind dat argument van 'geen ruimte voor' wel bijzonder want je hebt potverdikkie 135m2 beschikbaar zeg je 8) . Ik heb een monoblock lucht/water warmtepomp, een 9kW panasonic. Hier geen hybride nodig, vond dat een onzinnige tussenstap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hugo1529 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:25:
blijft toch zonde dat eenieder hier alleen zijn best lijkt te doen om zoveel mogelijk technische afkortingen neer te tikken maar er vervolgens totaal geen beeld ontstaat of dit product nu wel of niet deugt.
Dat heb ik ook een beetje, ik zie al 145 pagina s ,maar niemand heeft tot nu toe willen vertellen wat er onder de motorkap van merk de compressor is hoe vaak het systeem aan het defrosten is met die kleine ventilator en mogelijk condensor etc. Tevens over het geluid wordt er ook niet meer gesproken.

Mede door het embargo verhaal wordt het voor mij een beetje een spookkasteel de topic was toch Ervaringen met quatt,juist de ervaringen en informatie mis ik op dit moment er zouden er toch nu enklele honderden moeten draaien als ik voorgaande informatie volg van 30/40/50 plaatsingen per week .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Raolte schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:48:
[...]

Dat heb ik ook een beetje, ik zie al 145 pagina s ,maar niemand heeft tot nu toe willen vertellen wat er onder de motorkap van merk de compressor is hoe vaak het systeem aan het defrosten is met die kleine ventilator en mogelijk condensor etc. Tevens over het geluid wordt er ook niet meer gesproken.

Mede door het embargo verhaal wordt het voor mij een beetje een spookkasteel de topic was toch Ervaringen met quatt,juist de ervaringen en informatie mis ik op dit moment er zouden er toch nu enklele honderden moeten draaien als ik voorgaande informatie volg van 30/40/50 plaatsingen per week .
Volgens mij zijn ongeveer alle Tweakers met een Quatt hier in dit topic aanwezig. "Enkele honderden" is dus imho nogal rijkelijk hoog ingeschat, en allerlei detail info over wat en hoe er onder de motorkap draait zal ook lastig zijn na hoogstens een weekje de boel aan de praat krijgen/houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Samenvatting: er zijn nu enkele tientallen gebruikers die over het algemeen tevreden zijn met de Quatt, hoewel er nog wel wat kinderziektes in lijken te zitten. De app is nog erg beperkt. Het komt erg nauw welke thermostaat je gebruikt, en Quatt werkt niet met allemaal lekker samen.

Voor de rest zal er inderdaad over de komende maanden meer duidelijkheid ontstaan. Ik geef je over een maand of 2 met plezier weer een update.

Voor veel anderen is 'ervaringen met Quatt' ook de ervaring hoe de Quatt zich verhoud tot andere producten in de markt. Er is tenslotte wel een verschil tussen 'waaaaauw, dit is de eerste warmtepomp op de markt, en hij houd volledig elektrisch mijn huis warm, zonder tussenkomst van de cv!' en 'er zijn tientallen producten op de markt, en naar mijn mening verhoud de Quatt zich zo tot de concurrentie'.

En ja, ook implementatie is daar een onderdeel van, sommigen lopen tegen het probleem (ervaring?) aan dat de Quatt bij de cv ketel moet worden ingekoppeld en niet elders in het circuit kan worden opgenomen. Anderen hebben over de tijd ervaren dat ze toch liever voor volledig elektrisch gaan, en zien de Quatt niet binnen dat plaatje passen.

Ik zelf heb de ervaring dat ze bij Quatt niet met mijn Nefit Moduline thermostaat zeggen samen te werken, en omdat ik zo'n goed mogelijke ervaring met Quatt wil hebben, heb ik de vraag bij ze uitstaan welke thermostaten ze wel ondersteunen.

Als je puur naar reviews en ervaringen met het bedrijf zoekt zou ik hier eens rondkijken:

https://www.google.nl/sea...7:0xd34f76ee2eb4b094,1,,,

Op Tweakers mag het best een beetje dieper gaan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:54:
Volgens mij zijn ongeveer alle Tweakers met een Quatt hier in dit topic aanwezig. "Enkele honderden" is dus imho nogal rijkelijk hoog ingeschat, en allerlei detail info over wat en hoe er onder de motorkap draait zal ook lastig zijn na hoogstens een weekje de boel aan de praat krijgen/houden.
Ja, die vraag heb ik ook inderdaad wel. Zijn er een heleboel 'niet tweakers' die ook al een installatie hebben draaien, of is het aantal installaties een stuk lager dan Quatt er per week zegt te willen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Dat ben ik hier nog niet eerder tegengekomen! Is de Quatt ventilator kleiner dan concurrenten? Welke maat is normaal bij een 4.5KW warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
Raolte schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:48:
[...]

Tevens over het geluid wordt er ook niet meer gesproken.
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Wat zijn de ervaringen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@onlianius
Ik zou het niet weten of dat hij groter of kleiner is ik vind het maar een kleine ventilator zo op de foto s
Alles is subjectief.

Dus graag zou ik wat meer feitelijke informatie en ervaringen zien ,ook van quatt zelf .J a ik weet het is een start up, maar ze zijn ondertussen al best een hele tijd bezig, dus dat geheim zinnige gedoe mag er nu ondertussen wel af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Een klein kijkje in de keuken:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
tweakers en dus ook dit forum is een tech site, dus ja we verwachten wel dat je iets van techniek snapt en weet wat de gebruikte afkortingen betekenen (google kan hier bij af en toe best handig zijn, je moet wel bereid zijn om ook zelf de handen uit de mouw te steken), voor gerichte vragen zijn er altijd mensen hier die je uitleg willen geven, dat doen we graag en onbetaald.
Wat jij eigenlijk zoekt ga je hier dus blijkbaar niet vinden, daarvoor kun je het beste bij oa de consumentenbond aanmelden, moet je overigens wel voor betalen. Anders ben nog altijd van harte welkom op deze site.

om nu met een ondertoon te zeggen dat dit product niet klopt cq dit forum niet "deugd" vind ik wel een beetje te ver gaan.

Vergeet niet het gaat hier om de startup, met al zijn problemen, vind vind dat het tot nu toe niet erg slecht verloopt, de echte testfase is net bij de eerste begonnen, het product bestaat en ze zijn bezig met de uitrol (er waren hele volksstammen die al dachten dat het een grote scam was) daarvoor betaal je als pilot cq E.A. ook een geringere prijs. De huidige problemen waren in zijn algemeen wel een beetje te verwachten en ik vind in het algemeen dat Quatt de problemen ook best goed oppakt.

Wil je een volledig geteste warmtepomp moet je je melden bij de bekende merken, zul je zien dat je in 2024 of mogelijk zelfs 2025 aan de beurt bent en je betaald de hoofdprijs, alternatief ga je in het buitenland winkelen, want daar zijn ze blijkbaar volop te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Raolte schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:26:
@onlianius
Ik zou het niet weten of dat hij groter of kleiner is ik vind het maar een kleine ventilator zo op de foto s
Alles is subjectief.

Dus graag zou ik wat meer feitelijke informatie en ervaringen zien ,ook van quatt zelf .J a ik weet het is een start up, maar ze zijn ondertussen al best een hele tijd bezig, dus dat geheim zinnige gedoe mag er nu ondertussen wel af.
Ik denk het ook.
Een quatt is 'maatje airco' zo te zien. Een 5kW warmtepomp is toch wel echt serieus veel groter.
Het is een daarom automatisch een kleine verdamper met dito fan. De verwachting is dan ook dat ie relatief snel zal dichtvriezen.
De vraag is dan alleen of dat met dit weer elke 2 uur is, of elke 45 min bijv.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 13-12-2022 16:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Kleine update: volgens de Quatt site is de volgende FAQ pagina aangepast:

https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Ik zie niet echt significante wijzigingen met wat er (in mijn herinnering) stond.

Deze is ook aangepast met het nummer voor spoedeisende hulp:

https://support.quatt.io/...ig-voor-mijn-quatt-hybrid

Overigens is die 24 uur nogal optimistisch, ik heb woensdag een vraag gesteld via hun chatbot op de website, en gisteren via info@quatt.io. Beide helaas nog geen reactie op.

[ Voor 38% gewijzigd door onlinaius op 13-12-2022 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:51:
[...]

Ik denk het ook.
Een quatt is 'maatje airco' zo te zien. Een 5kW warmtepomp is toch wel echt serieus veel groter.
Het is een daarom automatisch een kleine verdamper met dito fan. De verwachting is dan ook dat ie relatief snel zal dichtvriezen.
Idegroot heeft de maten al eens naast elkaar gezet:

Elga Ace: 883 x 630 x 329 (B x H x D)
Quatt: 960 x 650 x 340
Atag energion M 4/5: 1016 x 756 x 350
Vaillant VWL 35/6: 1100 x 765 x 450

Quatt is dus inderdaad niet al te groot, groter dan de Elga, maar kleiner dan veel andere warmtepompen.

Vergelijk ik het echter met de airco hier (Mitsubishi Heavy Industries SRC50ZS-S) dan is deze nog wel een aardige slag kleiner met een maat van ruwweg (rolmaatwerk) 79 * 58 * 29. Als de maat invloed heeft op het dichtvriezen (en dat lijkt me niet onlogisch) dan hebben we daar hier nog niet enorm veel last van. De airco verwarmt nu ruwweg 18 uur per dag, en doet met deze temperaturen zo'n 4 - 6 defrost runs per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oh die maat valt me dan nog alles mee eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zitten wel in een erg mooi pand, voor een startup vind ik dat wel een beetje overdone, maar blijkbaar kan het of ze hebben het goedkoop kunnen huren. bezoekje van een arbodeskundige zouden ze ook wel kunnen gebruiken, wat ik zo in de snelheid zag, maar het is een startup, dus het is ze vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:13:

Ik zie niet echt significante wijzigingen met wat er (in mijn herinnering) stond.

Overigens is die 24 uur nogal optimistisch, ik heb woensdag een vraag gesteld via hun chatbot op de website, en gisteren via info@quatt.io. Beide helaas nog geen reactie op.
Ik heb het installatie gesprek gehad en daarna de offerte, hier opvolgend een vraag gesteld maar ik wacht nog steeds op de eerste reactie hierop nu al 7 dagen.

Ook zou ik wel benieuwd zijn naar een filmpje van een draaiende unit, misschien zelfs nog op vollast draait.

[ Voor 6% gewijzigd door prakka op 13-12-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:38
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:48:
oh die maat valt me dan nog alles mee eigenlijk
Dat had je zelf ook kunnen vinden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:51:
[...]

Ik denk het ook.
In mijn geval, zo'n beetje elk uur, duurt enkele minuten en dan weer door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:26:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Wat zijn de ervaringen?
Zeer stil, vergelijkbaar met een MHI 35 buitenunit, niet hoorbaar binnen, ook niet hoorbaar op enkele meters afstand. Maar wel een extreem lichte resonantie in de garage waar die boven hangt aan de gevel. Geluid is per persoon verschillend, Ik vind het totaal niet storend, gezien ik het ook totaal niet hoor. Ondanks dat mijn slaapkamerraam op 2 meter afstand van de unit is. En nee, ik ben niet doof en/of slechthorend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
medu80 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:18:
[...]

Zeer stil, vergelijkbaar met een MHI 35 buitenunit, niet hoorbaar binnen, ook niet hoorbaar op enkele meters afstand. Maar wel een extreem lichte resonantie in de garage waar die boven hangt aan de gevel. Geluid is per persoon verschillend, Ik vind het totaal niet storend, gezien ik het ook totaal niet hoor. Ondanks dat mijn slaapkamerraam op 2 meter afstand van de unit is. En nee, ik ben niet doof en/of slechthorend.
Dat klinkt goed! Dank je

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:15
Vandaag ook videogesprek gehad, verwachten in Januari te kunnen gaan plaatsen. Geen bijzondere zaken qua installatie. Gewoon recht en slecht zeg maar. Werd ook verteld dat de Nest thermostaat waarschijnlijk nog met een update gaat komen zodat deze ook gebruikt/ geschikt gaat worden. Geen tijdsindicatie hierover. Anders komt er een Honeywell thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nidebo schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:26:
Vandaag ook videogesprek gehad, verwachten in Januari te kunnen gaan plaatsen. Geen bijzondere zaken qua installatie. Gewoon recht en slecht zeg maar. Werd ook verteld dat de Nest thermostaat waarschijnlijk nog met een update gaat komen zodat deze ook gebruikt/ geschikt gaat worden. Geen tijdsindicatie hierover. Anders komt er een Honeywell thermostaat.
Ja die Honeywell werkt goed (NOT) blijft maar doorverwarmen. Beneden is het vlammetje weg, op de ontvanger of adapter bij de ketel blijft ie warmte vragen. Temperatuur ingesteld op 20.5, TADO geeft 21.3 aan en nog is dat ding aan het verwarmen. Dan is het inmiddels 23:00 en zit ik'm maar met de hand lager naar 20, zodat ie maar uit gaat. TADO is een flutapparaat met zijn overshoots, maar in ieder geval wel beter als de Honeywell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:26
MacD007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:57:
[...]

zitten wel in een erg mooi pand, voor een startup vind ik dat wel een beetje overdone, maar blijkbaar kan het of ze hebben het goedkoop kunnen huren. bezoekje van een arbodeskundige zouden ze ook wel kunnen gebruiken, wat ik zo in de snelheid zag, maar het is een startup, dus het is ze vergeven.
Dat zijn gewoon gedeelde werkplekken van TNW in Amsterdam West. Je kunt per verdieping, kantoor of zelfs bureau huren. In dat pand zitten meerdere kleine techbedrijven. Prima dus om daar te zitten aangezien ze zich als tech bedrijf willen presenteren en niet als installatie bedrijf.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:16:
[...]

In mijn geval, zo'n beetje elk uur, duurt enkele minuten en dan weer door.
Ja dat is best pittig.
Nu is het ook wel echt winterweer natuurlijk, maar defrosts eens per uur helpen je COP echt om zeep. (eens per 2 uur is ook niet leuk trouwens :+ merk ik hier)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:57:
[...]

Wat zijn dat nou toch voor lullige opmerkingen? Als ik die lui van Quatt was zou ik hier echt niet meer willen participeren op dit forum met zo’n (af)zeikerige toon. Ja we mogen kritisch zijn, maar dat is wel anders dan op alle slakken zout leggen en alles gelijk de grond in beuken. We zouden juist trots moeten zijn dat zoiets uit Nederland komt, inclusief alle growing pains.

Dat kantoor is gewoon een bedrijfsverzamelgebouw, waar je ruimtes kunt huren.

Ik reageer hier best wel heftig op, heb zelf ook in de Startup wereld gezeten als founder, en het Nederlandse azijnpissen is echt doodvermoeiend, en ook best wel slecht voor onze innovatie positie. Als je wilt dat er geld en kennis wegloopt uit NL is dat wel de manier. En du moment dat je ineens succes hebt, vooral internationaal, is iedereen ineens je grootste fan, en zagen ze het al van verre aankomen, de grootste azijnpissers voorop. Zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-10 23:13
@medu80 hoe merk je dat je een defrost hebt? Kun je dat zien in de app?
Ik heb het nog niet kunnen merken wanneer dat is namelijk.

Hier vandaag wederom 0m3 gas gebruikt en quatt houdt woonkamer (60m2) + 2 slaapkamers volledig op temperatuur. zelfs uurtje geleden temp 0.5 graad hoger gezet en dat lukt ook prima.

Unit is zeer stil maar ik heb toch een aardige resonantie op bepaalde snelheden. heb de grijze soft dempers gekocht (15-35kg) en zal ik morgen er eens onder zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
HBO88 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:59:
Soms kun je het horen binnen in je CV systeem, anders gewoon bij het raam gaan zitten en kijken :+
Als de verdamper volledig onder het ijs zit, zal het rendement dermate afnemen dat hij stopt, het reeds verwarmde water terug vraagt, daarmee ontdooit, en daarna weer opnieuw start.
Een defrost is daarom killing voor je rendement (want je produceert een minuut of 3 - 4 behoorlijk negatief), en is elke keer een stop en een start.

Als je de data uit je CIC zou trekken (ik zou dat toch gewoon eens proberen en wat adressen aflopen op die AGB terminals) dan ziet een defrost er telkens zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwv0nwKaFTjFAqWfc_Qd88UeGi4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9nNPVEfw9UqEM8GfVdTKPbu5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Nu de pilotfase over is ben ik ook wel erg benieuwd naar de verhalen van de Tweakers die de Quatt al wat langer hebben draaien. Zin (en tijd) om hier wat over te vertellen, @Omver @Llowboy @Palus @thekoot @Thomasje @dikkiedik en @Luuk81?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-10 11:06
de laatste berichten hier over quatt afgelopen dagen en verbruik maken een elec cv ketel wel is intresant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:27:
de laatste berichten hier over quatt afgelopen dagen en verbruik maken een elec cv ketel wel is intresant
Ik betwijfel het.
Al haal je COP 2 afgelopen dagen (zal er niet ver vanaf zitten) dan ben je nog steeds factor 2 goedkoper.

Maar we missen inzicht, bruikbare waardes, dus er is weinig over te zeggen. Daarbij het is ook gewoon nasty weer zo vroeg in december al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:38:
Al haal je COP 2 afgelopen dagen
Zal zelfs nog een beetje hoger zijn hoewel het ook afhangt van de geleverde watertemperatuur. Quatt geeft een A-7/W35 COP van 2.8.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Hier een kleine update vanuit alkmaar.
Ook onze Quatt (07-12 geplaatst en daarna was uitgevallen met problemen met de thermostaat e-twist en de CIC zijn softwarematig opgelost .we merkten het vandaag ineens dat onze vloerverwarming weer warm begon te,worden .
Rond 1800 werden we ook gebeldt door Quatt of we iets merkte.
Deze installatie valt nog onder pilot installatie dus hier leert men daar ook weer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
michielsweb schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:27:
Ik denk dat je moeite gaat krijgen om een situatie te vinden waar een elektrische cv ketel ook maar bij de kosten van een (Quatt?) warmtepomp in de buurt komt.

Laten we even de hypothetische situatie nemen dat je 3000 KWh per jaar verbruikt met de warmtepomp en dat de SCOP (efficientie over het hele stookseizoen) 3.5 is (niet onrealistisch).

Verder gaan we er vanuit dat je onbeperkt dakoppervlak hebt om zonnepanelen te leggen en dat salderen voor altijd blijft bestaan.

De 3000 KWh voor de warmtepomp wordt op een elektrische cv ketel 10500 KWh, je moet dus voor 7500 KWh extra aan zonnepanelen laten leggen.

Uitgaande van de zonnepanelen die wij vorig jaar hebben laten leggen moet je dan zo'n 20 zonnepanelen extra laten leggen, wat je zo'n 7800 euro kost.

Ik vermoed dat kosten elektrische cv + kostenextra zonnepanelen hoger is dan de kosten van de warmtepomp.

En dan heb ik nog aangenomen dat alle factoren positief uitvallen voor de elektrische cv.

- De meeste mensen kunnen niet 20 panelen extra kwijt.
- Ik zie het afschaffen van het salderen niet gecancelt worden.
- Onze zonnepanelen liggen vrij gunstig, bij een ongunstige ligging wordt het aantal panelen en de prijs hoger.
- Als je momenteel op een 1 x 35A hoofdaansluiting zit is de kans groot dat je deze (en de meterkast) onder handen moet nemen om genoeg elektrisch vermogen te hebben voor een elektrische cv.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 13-12-2022 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:52:
[...]

Zal zelfs nog een beetje hoger zijn hoewel het ook afhangt van de geleverde watertemperatuur. Quatt geeft een A-7/W35 COP van 2.8.
Nee hoor. Met elk uur een defrost ga je dat echt niet halen ;)
Dan is de RLV echt je vijand.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 13-12-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
HBO88 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:59:

Hier vandaag wederom 0m3 gas gebruikt en quatt houdt woonkamer (60m2) + 2 slaapkamers volledig op temperatuur. zelfs uurtje geleden temp 0.5 graad hoger gezet en dat lukt ook prima.

Unit is zeer stil maar ik heb toch een aardige resonantie op bepaalde snelheden. heb de grijze soft dempers gekocht (15-35kg) en zal ik morgen er eens onder zetten.
Ik heb DS18B20 temperatuursensoren op de vloerverwarmingsverdeler. Hieraan zie ik dat de aanvoer zakt naar rond de 20 graden. Ik neem aan dat dit dan een defrost is, duurt absoluut niet lang hoor, minuut of 2. Lijkt wel tijdgebonden want het is vrijwel elke 60 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5hWZpMAzb4OS_Bh1yVCdcXPFvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4QxrC0sEnds7T0dVbDKtDWUZ.png?f=fotoalbum_large

Bij mij stijgt de woonkamer temperatuur zeer traag. Volgens de tado rond de 0,1 per uur. Dus van 19,5 naar 20 duurt zo 5 a 6 uur. Dan komt er zo'n puber de woonkamer in, laat vrijwel alle deuren open staan en begint het riedeltje opnieuw. Dus doeltemperatuur heb ik nog niet gehaald. Ik zie wel dat de Quatt het kan, ik wil alleen een hogere aanvoertemperatuur. Met 31 graden aanvoer red ik het niet en schakel ik zelf maar handmatig de CV even een uurtje of 2 in. Onderstaand na 20:00 ongeveer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjoSWGwASqVLxLnpm82_zsMqxmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YGZ0JHGCFb1BCjU3qe7NzUT7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door medu80 op 13-12-2022 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat zijn idd defrosts, maar die zijn niet tijdgebonden. Alhoewel je er soms de klok op gelijk kunt zetten.
Het is eerder een soort cyclus die hij steeds afwerkt, type Pavlov, waardoor de gevolgen telkens dezelfde zijn.
Als het droger wordt zul je (als het goed is) een grotere interval krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:17:
[...]

Ik denk dat je moeite gaat krijgen om een situatie te vinden waar een elektrische cv ketel ook maar bij de kosten van een (Quatt?) warmtepomp in de buurt komt.

Laten we even de hypothetische situatie nemen dat je 3000 KWh per jaar verbruikt met de warmtepomp en dat de SCOP (efficientie over het hele stookseizoen) 3.5 is (niet onrealistisch).

Verder gaan we er vanuit dat je onbeperkt dakoppervlak hebt om zonnepanelen te leggen en dat salderen voor altijd blijft bestaan.

De 3000 KWh voor de warmtepomp wordt op een elektrische cv ketel 10500 KWh, je moet dus voor 7500 KWh extra aan zonnepanelen laten leggen.

Uitgaande van de zonnepanelen die wij vorig jaar hebben laten leggen moet je dan zo'n 20 zonnepanelen extra laten leggen, wat je zo'n 7800 euro kost.

Ik vermoed dat kosten elektrische cv + kostenextra zonnepanelen hoger is dan de kosten van de warmtepomp.

En dan heb ik nog aangenomen dat alle factoren positief uitvallen voor de elektrische cv.

- De meeste mensen kunnen niet 20 panelen extra kwijt.
- Ik zie het afschaffen van het salderen niet gecancelt worden.
- Onze zonnepanelen liggen vrij gunstig, bij een ongunstige ligging wordt het aantal panelen en de prijs hoger.
- Als je momenteel op een 1 x 35A hoofdaansluiting zit is de kans groot dat je deze (en de meterkast) onder handen moet nemen om genoeg elektrisch vermogen te hebben voor een elektrische cv.
ik doelde meer als backup :) maar goed wij willen eerst een haar hybride pomp draaien met gas en daarna kijken bij vervanging cv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:48:
[...]

Nee hoor. Met elk uur een defrost ga je dat echt niet halen ;)
Dan is de RLV echt je vijand.
Maar het is ook nog geen -7 ;) Misschien een deel van de nacht, maar de gemiddelde temperatuur zal de afgelopen etmalen eerder rond de -2 hebben gelegen.
Een defrost elk uur is ook echt wel behoorlijk veel. Onze 5KW airco doet elke 2.5 tot 3 uur een defrost.
Zodra ik zelf de boost functie inschakel wordt er een ruime 1900 watt verbruikt. Even aangenomen dat hierbij de volledige 5KW nog gehaald wordt komt dat neer op een COP van zo'n 2.6. Als deze elke 2.5 uur 10 minuten aan het defrosten is komt de COP op 2.42 te liggen (hoewel de defrost gemiddeld wat minder energie gebruikt dan die 1900 watt in boost modus).

Ga je uit van de situatie die medu80 schetst: defrost elk uur, duurt enkele minuten. Aangenomen temp - 7, normale COP zonder defrosts: 2.8. Enkele minuten = 4.

4 minuten defrost, 4 minuten om de kou die het huis in is gepompt te compenseren met warmte, dus 8 minuten per uur is inproductief.

2.8 / 60 x 52 = een COP van 2.42 bij A-7/W35

Corrigeer me uiteraard als ik een rekenfout maak of hele rare aannames doe.

Edit: ik zie net dat enkele minuten wordt omschreven met 2, dan wordt de COP uiteraard beter ;)

[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 13-12-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
prakka schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:01:
[...]

Ik heb het installatie gesprek gehad en daarna de offerte, hier opvolgend een vraag gesteld maar ik wacht nog steeds op de eerste reactie hierop nu al 7 dagen.

Ook zou ik wel benieuwd zijn naar een filmpje van een draaiende unit, misschien zelfs nog op vollast draait.
Ik heb er wel eentje, gemaakt bij @burgerfreerk , is maar erg kort waar je het geluid van de buitenunit hoort. maar ik plaats hem alleen als hij het OK vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:09:
[...]

4 minuten defrost, 4 minuten om de kou die het huis in is gepompt te compenseren met warmte, dus 8 minuten per uur is inproductief.

Edit: ik zie net dat enkele minuten wordt omschreven met 2, dan wordt de COP uiteraard beter ;)
Laten we eerst de cijfers afwachten voordat we theoretisch de COP gaan berekenen. Nu zijn het alleen aannames. Ik kan geen flow zien en ook geen COP berekenen. Ik zie wel dat ik rond de 19kWh per dag heb, met daarnaast nog een enkele kuub aan gas, voor douchen en eventueel bijverwarmen omdat het mij te lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:09:
[...]

Maar het is ook nog geen -7 ;) Misschien een deel van de nacht, maar de gemiddelde temperatuur zal de afgelopen etmalen eerder rond de -2 hebben gelegen.
Een defrost elk uur is ook echt wel behoorlijk veel. Onze 5KW airco doet elke 2.5 tot 3 uur een defrost.
Zodra ik zelf de boost functie inschakel wordt er een ruime 1900 watt verbruikt. Even aangenomen dat hierbij de volledige 5KW nog gehaald wordt komt dat neer op een COP van zo'n 2.6. Als deze elke 2.5 uur 10 minuten aan het defrosten is komt de COP op 2.42 te liggen (hoewel de defrost gemiddeld wat minder energie gebruikt dan die 1900 watt in boost modus).

Ga je uit van de situatie die medu80 schetst: defrost elk uur, duurt enkele minuten. Aangenomen temp - 7, normale COP zonder defrosts: 2.8. Enkele minuten = 4.

Het is de rlv die je nekt. Dus het heeft weinig zin om uit te gaan van een 2.8 bij -7 onder verder ideale omstandigheden

Tijdens zo’n defrost tik je enkele minuten COP-20 aan bijv. Dat slaat een enorme deuk in je daggemiddelde.
Mijn screenshot is COP 3.3 (give or take). En toch is mijn gemiddelde over de dag maar 2.2.
Elke 2 uur een defrost.

Het is niet alleen even die 3 of 4 min. Daarna moet hij weer van voor af aan beginnen. Elk uur opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
In januari zou de Quatt bij mij geïnstalleerd kunnen worden.
Momenteel heb ik een simpele Honeywell round thermostaat. Heeft het nut om nu de Lyric aan te schaffen?
Ik overweeg anders om te wachten tot volgend jaar tot Tado goed samenwerkt met Quatt.

Situatie: In de woonkamer met aangesloten keuken en in de hal vloerverwarming (65 m2), in de werkkamer en slaapkamers LTV Jaga convectoren.

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:40:
[...]

Het is de rlv die je nekt. Dus het heeft weinig zin om uit te gaan van een 2.8 bij -7 onder verder ideale omstandigheden

Tijdens zo’n defrost tik je enkele minuten COP-20 aan bijv. Dat slaat een enorme deuk in je daggemiddelde.
Mijn screenshot is COP 3.3 (give or take). En toch is mijn gemiddelde over de dag maar 2.2.
Elke 2 uur een defrost.

Het is niet alleen even die 3 of 4 min. Daarna moet hij weer van voor af aan beginnen. Elk uur opnieuw.
Ik vind het lastig om dit soort berichten goed te plaatsen voor mezelf. Zou dit kunnen betekenen dat een airco in de woonkamer bijvoorbeeld een betere keus zou kunnen zijn dan de Quatt?
Ik lees nu zoveel dat het me begint te duizelen. Ook omdat steeds (terecht) wordt gezegd dat geen enkele situatie met elkaar te vergelijken is, maar dat dat hier wel steeds gebeurt. Een COP in de ene situatie is dan toch ook anders dan in een andere situatie? Of zie ik dat verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
okijokii schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:35:
[...]

Ik vind het lastig om dit soort berichten goed te plaatsen voor mezelf. Zou dit kunnen betekenen dat een airco in de woonkamer bijvoorbeeld een betere keus zou kunnen zijn dan de Quatt?
Ik lees nu zoveel dat het me begint te duizelen. Ook omdat steeds (terecht) wordt gezegd dat geen enkele situatie met elkaar te vergelijken is, maar dat dat hier wel steeds gebeurt. Een COP in de ene situatie is dan toch ook anders dan in een andere situatie? Of zie ik dat verkeerd.
Een airco is net zo goed een warmtepomp, alleen een met een ander type overdracht. Voorkeur :)
Ook daar loopt het vermogen van terug als het koud en vochtig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:35:
Een COP in de ene situatie is dan toch ook anders dan in een andere situatie?
De COP hangt af van de binnentemperatuur, buitentemperatuur, en luchtvochtigheid heeft ook een kleine invloed (positief overigens, lucht met waterdamp bevat meer energie dan lucht zonder de waterdamp).

Die COP gaat echter wel uit van de tijd dat de warmtepomp (in wat voor vorm dan ook, of het nu airco is of een L/W warmtepomp), in normaal bedrijf is. Als er defrosts moeten worden uitgevoerd gebruikt de warmtepomp tijdelijk energie zonder dat er warmte naar binnen wordt verplaatst, er gaat zelfs een beetje warmte naar buiten.

Er is weinig verschil tussen een L/L (airco) warmtepomp en een L/W warmtepomp op dit gebied. Het enige verschil wat er (voor zover ik het weet) lijkt te zijn is dat airco's bij de defrost wat minder kou het huis in pompen. De airco blaast namelijk niet in huis zodra er gedefrost wordt, kennelijk is er genoeg speelruimte om de hitte te genereren door het koelmiddel extra te comprimeren.

Hierdoor zou het kunnen dat de L/L warmtepomp in de defrost net wat efficienter is dan een L/W warmtepomp, maar verder zijn het niet enorm verschillende apparaten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05 12:12
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:22:
Nu de pilotfase over is ben ik ook wel erg benieuwd naar de verhalen van de Tweakers die de Quatt al wat langer hebben draaien. Zin (en tijd) om hier wat over te vertellen, @Omver @Llowboy @Palus @thekoot @Thomasje @dikkiedik en @Luuk81?
Okee,
Allereerst: de installatie verliep niet helemaal vlekkeloos maar dat lag aan veel zaken waarbij Quatt lekker veel heeft kunnen leren. Daar ben ik ook pilot(ter) voor. Ik vind de Quatt best royaal vergeleken bij de pompen in mijn omgeving. Ik vind de Quatt mooi ook al heb ik nog geen frontplaat. De ventilator is royaal. Dus zeker niet klein zoals eerder geopperd.
Mijn situatie: twee onder één kap en de Quatt hangt op de zijwand ter hoogte van de zoldervloer.
Woonkamer 40m2 met twee radiatoren (één met 9 ventilatoren) en HR+++ glas, kruipruimte- en muurisolatie. Verder vloerverwarming in toilet en nog twee kleine verwarmde werkruimtes met radiatoren.
Thermostaat is de Honeywell door Quatt geïnstalleerd en de CV is een Intergas HRE 36 met open therm. CIC is verbonden via ethernet touwtje. Honeywell via wifi.

Temperatuur overdag in huis is 21 en 's nachts 18. Na 2,5 dag Quatt daalde gasverbruik naar zo'n 1m3 incl. SWW (alleen opwarmen na de nachtverlaging). De Quatt gebruikte 's nachts constant 4 watt en in de ochtend was het nog 19 graden dus hij hoefde ook niets te doen.
Vanaf dat het kouder werd <5 ging het nachtelijke verbruik naar 33 watt en hoorde ik af en toe de ventilator draaien. Ook moest hij om een uur of 5 aanslaan om de temperatuur in huis op 18 te houden. Afgelopen nacht vroor het -6 en heeft hij een paar keer gedraaid en werd daarbij stevig geholpen door de CV ketel. vandaag inclusief afgelopen nacht heeft hij 23,4kWh verbruikt en het gas verbruik was daarbij 2,9m3. Dat was dus bij -6 nacht en ong. 0 graden overdag.

Het geluid is buiten goed te horen nu het zo koud is maar toen het iets warmer was was hij fluisterstil. De stille modus heb ik uit geschakeld maar ik hoor geen verschil. 's Nachts hoor ik alleen een zachte trilling in het hele huis. Mijn vrouw hoort hem niet en hij hangt om het hoekje van het altijd op een kier staande slaapkamerraam.
Eigenlijk heb ik geen klachten, alles werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Omver op 14-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bo0bz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:29:
[...]

Dat zijn gewoon gedeelde werkplekken van TNW in Amsterdam West. Je kunt per verdieping, kantoor of zelfs bureau huren. In dat pand zitten meerdere kleine techbedrijven. Prima dus om daar te zitten aangezien ze zich als tech bedrijf willen presenteren en niet als installatie bedrijf.
oke, bedankt, dan heb ik natuurlijk niets gezegt _/-\o_ mea culpa zal ik maar zeggen, prima toch als ze het zo geregeld hebben, en voor de hard werkende mensen mag je ook wel iets doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:43:
[...]

Een airco is net zo goed een warmtepomp, alleen een met een ander type overdracht. Voorkeur :)
Ook daar loopt het vermogen van terug als het koud en vochtig is.
even nog een aanvulling, paQ heeft overigens helemaal gelijk.

Een airco geeft geforceerde luchtverwarming en heeft helemaal geen stralingswarmte (wat een radiator dus wel heeft), dat voelt dus ook anders aan, niet zo zeer wat beter is maar wat qua comfort beter cq slechter aan voelt, en dat is bij mensen gewoon verschillend.
In principe zal een geforceerde luchtverwarming sneller afkoelen dan een verwarming van radiatoren cq vloerverwarming omdat deze over een buffer (heet/warm vloer cq radiator en nog warm medium (cv water) wat dus nog naverwarmd, bij een airco heb je dat dus niet, als de lucht zijn warmte heeft afgegeven kan er dus vanuit de buffer geen nieuwe warmte worden getransporteerd (de airco staat immers uit, dus ook geen luchtstroom meer).
dat merk je bv ook bij een airco tijdens het koelen, nadat deze uit staat word het weer warmer in de kamer, hoe warmer het buiten is hoe sneller je dat gaat merken.

omdat beide met het zelfde principe waar zij de warmte vandaan halen werken hebben beide dus last van dezelfde omgevingsfactoren, vaak is het echter zo dat je bij het ontwerp van de airco cq warmtepomp daar wel rekening me kunt houden, in het algemeen zal een warmtepomp bij lagere temperaturen nog werken dan een airco (primair zijn deze natuurlijk gebouwd voor koeling, de duurdere kunnen vaak ook nog bij lagere temp. verwarmen). Nibe warmtepompen kunnen bv tot -25 Gr nog werken, in Zweden is dat natuurlijk ook wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Voordeel van een airco is weer dat het in de zomer prettig kan zijn. Ik zie mezelf nog niet zo snel koelen met de warmtepomp… misschien probeer ik het eens maar dan is een airco weer veel effectiever.

Persoonlijk gebruik ik zelden airco voor verwarmen. Ik ervaar het als zeer onprettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
paQ schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:40:
Voordeel van een airco is weer dat het in de zomer prettig kan zijn. Ik zie mezelf nog niet zo snel koelen met de warmtepomp… misschien probeer ik het eens maar dan is een airco weer veel effectiever.

Persoonlijk gebruik ik zelden airco voor verwarmen. Ik ervaar het als zeer onprettig.
Warmtepomp kan goed koelen hoor. Hadden afgelopen zomer door fuckup van het installatiebedrijf een steenkoude vloer op kantoor, was met zomerkleding niet te doen met 30 graden buiten.
Na de zoveelste klacht kwamen ze toch maar even kijken, er bleek 8 graden door de vloer te gaan. Warmtepomp op slootwater overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:21:
[...]

Warmtepomp kan goed koelen hoor. Hadden afgelopen zomer door fuckup van het installatiebedrijf een steenkoude vloer op kantoor, was met zomerkleding niet te doen met 30 graden buiten.
Na de zoveelste klacht kwamen ze toch maar even kijken, er bleek 8 graden door de vloer te gaan. Warmtepomp op slootwater overigens.
Was de vloer toen niet spekglad?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
geerttttt schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:20:
[...]

Ik heb er wel eentje, gemaakt bij @burgerfreerk , is maar erg kort waar je het geluid van de buitenunit hoort. maar ik plaats hem alleen als hij het OK vind.
Ik vind het okay Geerttt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgerfreerk
Ik baal er zo van dat de verbinding CIC met de app zo instabiel is...ik krijg geen WiFi connectie, ik heb nu TP powerlines maar al 2 dagen geen connectie, ik heb, om te testen, de instelling 24/7 in stille modus geselecteerd een paar dagen geleden toen ik een goede verbinding had met de CIC.
Het werkt, ik verbruik nu meer gas 😂 omdat de Quatt natuurlijk minder hard draait.
Maar nu wil ik hem graag terugzetten in alleen nachtmodus maar verdorie, ik krijg de verbinding niet tot stand om de CIC het commando te geven.
Een luxe probleem natuurlijk.
De Quatt draait hier verder helemaal naar behoren, alleen die defrosts elk uur met dit weer, het zeikt er letterlijk uit...en niet weinig ook, een halve liter of meer per keer schat ik, ook vind ik persoonlijk de Quatt toch nog wel wat herrie maken , geen contactgeluid maar echt hmm, hard gezoem en geblaas, als ik in de de tuin sta hoor ik het goed ( ik vind het niet leuk voor mijn buren, zelf heb ik er geen last van.)
De Quatt hangt op de eerste verdieping en dit lekken van de defrosts ga ik zeker aanpakken, kijken of ik hem op de naastgelegen regenpijp kan aansluiten, maar dan, in de winter, bevriest het alles niet is natuurlijk de vraag.
Ik ben blij met mijn Quatt, en de Quatt organisatie heeft tot nu toe adequaat gereageerd op verzoeken tot hulp en ondersteuning.
De vraag waarvan je wist dat ie weer zou komen, hebben meer Quatt eigenaren last van Internet problemen tussen CIC en app?

[ Voor 4% gewijzigd door burgerfreerk op 14-12-2022 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Waar blijft al je condenswater nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
radeoxx schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:18:
[...]

Was de vloer toen niet spekglad?
We hadden mazzel met de timing en het feit dat we tapijttegels hadden. 2 dagen later zou het heel erg drukkend weer worden en zou er genoeg vochtige lucht zijn voor een waterballet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:21:
[...]

Dat is het probleem ook niet. Waar moet de condens naar toe?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Dit is de quatt in werking (ik gok volle kracht) bij @burgerfreerk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28
onlinaius schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:13:

Inderdaad de reactie op mail of chat is niet erg snel. Zelfs zo dat je gaat twijfelen of je mail niet tussen wal en schip beland. Nog maar even geduld dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
burgerfreerk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:57:
Ik baal er zo van dat de verbinding CIC met de app zo instabiel is...ik krijg geen WiFi connectie, ik heb nu TP powerlines maar al 2 dagen geen connectie, ik heb, om te testen, de instelling 24/7 in stille modus geselecteerd een paar dagen geleden toen ik een goede verbinding had met de CIC.
Het werkt, ik verbruik nu meer gas 😂 omdat de Quatt natuurlijk minder hard draait.
Maar nu wil ik hem graag terugzetten in alleen nachtmodus maar verdorie, ik krijg de verbinding niet tot stand om de CIC het commando te geven.
Een luxe probleem natuurlijk.
De Quatt draait hier verder helemaal naar behoren, alleen die defrosts elk uur met dit weer, het zeikt er letterlijk uit...en niet weinig ook, een halve liter of meer per keer schat ik, ook vind ik persoonlijk de Quatt toch nog wel wat herrie maken , geen contactgeluid maar echt hmm, hard gezoem en geblaas, als ik in de de tuin sta hoor ik het goed ( ik vind het niet leuk voor mijn buren, zelf heb ik er geen last van.)
De Quatt hangt op de eerste verdieping en dit lekken van de defrosts ga ik zeker aanpakken, kijken of ik hem op de naastgelegen regenpijp kan aansluiten, maar dan, in de winter, bevriest het alles niet is natuurlijk de vraag.
Ik ben blij met mijn Quatt, en de Quatt organisatie heeft tot nu toe adequaat gereageerd op verzoeken tot hulp en ondersteuning.
De vraag waarvan je wist dat ie weer zou komen, hebben meer Quatt eigenaren last van Internet problemen tussen CIC en app?
Merk jij verschil dan tussen stil en normaal. Ik niet, beide zitten ze op 1600 watt. Je kunt WiFi of Netwerk herstellen door de CiC opnieuw toetevoegen. Ondanks dat de CiC erin staat kies je: Een Quatt product toevoegen. Doorloop de stappen en soms geeft ie foutmelding maar is het toch gelukt als je de CiC herstart.

Met helemaal naar behoren bedoel je zonder CV? Ik heb een simultaan geschakeld verwarmingssysteem, Quatt aan = CV aan. Of dat komt doordat het nu zo koud is weet ik niet, misschien wat daagjes afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
medu80 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:54:
[...]

Merk jij verschil dan tussen stil en normaal. Ik niet, beide zitten ze op 1600 watt. Je kunt WiFi of Netwerk herstellen door de CiC opnieuw toetevoegen. Ondanks dat de CiC erin staat kies je: Een Quatt product toevoegen. Doorloop de stappen en soms geeft ie foutmelding maar is het toch gelukt als je de CiC herstart.

Met helemaal naar behoren bedoel je zonder CV? Ik heb een simultaan geschakeld verwarmingssysteem, Quatt aan = CV aan. Of dat komt doordat het nu zo koud is weet ik niet, misschien wat daagjes afwachten.
Hier merk ik zelf ook geen verschil met stille modus.
Momenteel is het buiten -4, binnen 19.5 en de Quatt doet volledig zelf, cv is ook niet bijgesprongen bij opwarmen na graad nachtverlaging. Ben daar dus wel van onder de indruk.
Afgelopen weekend hebben ze de instelling vermogensverlies huis aangepast, die staat bij mij vrij laag. Ze gaven aan dat de cv niet snel bij zal springen.
Wellicht staat die instelling bij jou te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
paQ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:24:
[...]

Dat is het probleem ook niet. Waar moet de condens naar toe?
Die sla je op in je laminaat waarna je het weg mag gooien ;)

Systeem is ontworpen om 2 graden te koelen, was afgelopen zomer na het fixen van de fuckup gewoon aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-10 23:30
burgerfreerk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 01:57:
( ik vind het niet leuk voor mijn buren, zelf heb ik er geen last van.)
Met dit weer zie ik mijn buren niet in de tuin zitten, dus veel last zullen ze er niet van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
rudyh schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:43:
[...]

Met dit weer zie ik mijn buren niet in de tuin zitten, dus veel last zullen ze er niet van hebben.
Dat klinkt een klein stukje harder (of eigenlijk hoger qua frequentie) dan onze Mitsubishi Electric Airco die op verwarmen staat.

NB ik vind de Quatt helemaal niet zo klein, volgens mij is het een vrij gangbaar formaat, misschien zelfs nog wel wat groter dan de kleinere split units van de gangbare merken. En vaak is het zo dat de grotere units ook grotere fans hebben die daardoor langzamer en stiller kunnen draaien. Dat zie je bv bij de Bosch units, die zijn groot maar draaien stiller door grotere fan.

Frequentie is ook nog wel een ding, je hebt frequenties die makkelijker "mee resoneren", en je hebt frequenties waarvoor het menselijk oor gevoeliger is. Ik vermoed dat daar nog wel stappen in kunnen genomen worden qua slimmigheid en overlast beperken.

[ Voor 14% gewijzigd door olafmol op 14-12-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
medu80 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:54:
[...]

Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij de situatie van @medu80 . Ik had ook wifi problemen met de CiC maar na verbinding maken via de app (wat niet lukt) en stroom eraf lukte het meestal wel weer. Uiteindelijk toch maar bedraad aangesloten op wifipunt en nu geen problemen. Ik gebruik nog steeds tado in opentherm setting.

Gisteren ook problemen gehad door gewijzigde instellingen. Netjes (op afstand) verholpen door Quatt. Het lukte de Quatt niet om ons huis warm te houden (CV werd niet bijgeschakeld). Ik hoop dat er een dag komt dat de Quatt ons huis (bij bepaalde temperaturen) wel zonder hulp van CV kan warm houden en een soort evenwicht ontstaat. Ik denk/hoop dat dit door vermogensinstellingen komt waar nog mee geëxperimenteerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Jammer dat quatt geen aandacht heeft besteedt aan de onderzijde van de kast.

[ Voor 31% gewijzigd door zverdier op 14-12-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
zverdier schreef op woensdag 14 december 2022 @ 11:24:
Jammer dat quatt geen aandacht heeft besteedt aan de onderzijde van de kast, bij ons komt deze op de grond te staan en dan maakt het niets uit!
????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zverdier
Pracht ontwerp onderzijde is een gegalvaniseerd gatenkaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
lijkt mij vrij logisch? althans ik neem aan dat het is voor defrost en condens vorming afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Mja mwa. Het is dezelfde kleur als de rest. En ja je hebt wat gaten voor de afvoer en ik gok mogelijke montage, daar doe je niet zoveel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:03
plantenbakje eronder. Plantjes krijgen ook nog eens een geautomatiseerde watervoorziening! Ideaal. ;)

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
berrieberrie schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:22:
plantenbakje eronder. Plantjes krijgen ook nog eens een geautomatiseerde watervoorziening! Ideaal. ;)
Mijn planten krijgen alleen 'water' als het onder de 0 is, dan kunnen ze ook lekker schaatsen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
vraagje, weet iemand of quatt, op krachtstroom gaat of op normaal en hoeveel A?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:15
michielsweb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 17:52:
vraagje, weet iemand of quatt, op krachtstroom gaat of op normaal en hoeveel A?
Stopcontact 230V, 10 Ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
marijnflipse schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:53:
[...]

Hier nog wat extra info over installaties:

Hoeveel gaten heeft de installateur nodig voor de buiten muur?
- Per installatie is 1 gat benodigd van 100mm diameter, hierdoor zal het leidingwerk, elektra en een buskabel lopen.

Mag de aansluiting buiten haaks naar de unit lopen?
Buiten kan dit inderdaad, binnen kunnen we niet teveel bochten maken aangezien dit het doorvoeren van het leidingwerk lastig maakt.

Hoe zwaar weegt de Quatt Hybrid in gebruik?
De Quatt weegt 60 kg, in gebruik (gevuld) zal dit ongeveer 63 kg zijn. Daarbij komt nog eventueel het opstellingsmateriaal.

Is het mogelijk een oude radiatoraansluiting te hergebruiken als aansluiting? (rare vraag misschien maar er staat nu nog een keukenradiator die weggaat)
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken

Hoeveel afstand is het waard te overbruggen richting de CV?
Buiten willen we uiteraard zo min mogelijk leidingwerk in verband met warmteverlies. In totaal is 20 meter afstand de max. tussen CV en warmtepomp

Welke stroomvoorziening heeft de unit nodig?
Eén Quatt Hybrid (4 kW) heeft een gewoon stopcontact nodig met 230V. De unit trekt max 10A (2300W, vergelijkbaar met een wasmachine), daarom moet de groep waarop dit stopcontact zit vrij zijn van andere grootgebruikers zoals wasmachine, droger, oven, etc.

De 8 kW versie (tweemaal de 4kW) heeft een aparte groep nodig, 230V, 1 fase, max 16A. De units worden aangesloten op 1 werkschakelaar nabij de units. De reden dat 2 units 16A en geen 2x10=20A nodig hebben is omdat we de dubbele opstelling zullen begrenzen op max 16A. In de praktijk betekent dit dat we begrenzen op vermogen bij hoge watertemperaturen als het of erg warm is buiten (dan is er geen grote warmtevraag) of als het erg koud (<-10) is buiten (dan is het rendement laag waardoor inzet van ketel logischer is).

Moet nu weer aan 't werk! O-)
Als je even had gezocht had je het zelf ook gevonden, toch? Steeds maar weer exact dezelfde vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
Nadat de instellingen bij mij gisteren aangepast zijn na een hele dag alleen op Quatt te draaien is bij mij de Quatt nu vandaag al de hele dag uit en wordt mijn huis verwarmt met de CV ketel... iets met balans vinden 7(8)7 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
Nidebo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:11:
[...]

Stopcontact 230V, 10 Ampere
super, toch maar 2 draadjes trekken dan 1 230 en een krachtstroom :)
excuus 2x kabel*

[ Voor 3% gewijzigd door michielsweb op 14-12-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
michielsweb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:54:
[...]

Wat???

230 is 3 draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:39

RobertowNL

For your gear!

Hier vandaag de intake gehad. Was opzich prima (in het Engels) behalve dat er veel vertraging op de lijn zat.
Bijna een uur aan de lijn gehangen om te puzzelen hoe/waar we de Quatt gaan plaatsen. Ze namen rustig de tijd, wat erg fijn was. En de plaats zijn we goed uitgekomen.

Zoals eerder aangegeven willen ze niet door een funderingsmuur heen boren. Dus uiteindelijk gekozen voor een oplossing waar de leidingen door de woon/eetkamer heen lopen.

Toch heb ik nu nog een aantal vragen die een aantal mensen waar hij al geplaatst is wellicht voor mij kunnen beantwoorden. Er dienen bij mij in huis meerdere gaten in muren gemaakt te worden naar de cv.

Daarover heb ik een paar vragen:
- Is het nu de eerder in het topic benoemde waterway leiding?
- Mag je binnen zonder isolatie door de muren/vloer heen, of moet dit daar ook met isolatie?
- Weet iemand wat de diameter van de gaten moet zijn bij een enkele doorvoer?

Ik heb zelf het materiaal om te boren beschikbaar. Dan kan ik het mooi voorbereiden (en ook alvast een net koofje maken).

En wat betreft de buitenunit, sluiten ze die nu alleen met een stekker binnen aan? Of mag je ook buiten voor stroom zorgen, dan plaats ik hem liever direct op een werkschakelaar en haal ik de kabel geheel niet naar binnen toe.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertowNL op 14-12-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMO80uGwnFMdHydwqzQ6VEnToCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M58snpwhR7W6idIGKYz0WV8K.png?f=fotoalbum_large
Leuk plaatje nog uit het eerder geplaatste filmpje over quatt. Ik zie een Nest thermostaat, dus daar wordt wel actief mee getest blijkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
RobertowNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:21:
Hier vandaag de intake gehad. Was opzich prima (in het Engels) behalve dat er veel vertraging op de lijn zat.
Bijna een uur aan de lijn gehangen om te puzzelen hoe/waar we de Quatt gaan plaatsen. Ze namen rustig de tijd, wat erg fijn was. En de plaats zijn we goed uitgekomen.

Toch heb ik nu nog een aantal vragen die een aantal mensen waar hij al geplaatst is wellicht voor mij kunnen beantwoorden. Er dienen bij mij in huis meerdere gaten in muren gemaakt te worden naar de ketel.
Daarover heb ik een paar vragen:
- Is het nu de eerder in het topic benoemde waterway leiding?
- Weet iemand wat de diameter is van de gaten die geboord moeten worden?
- Mag je binnen zonder isolatie door de muren/vloer heen, of doen ze dit daar ook met?

Ik heb zelf het materiaal om te boren beschikbaar. Dan kan ik het mooi voorbereiden (en ook alvast een net koofje maken).

En wat betreft de buitenunit, sluiten ze die nu alleen met een stekker binnen aan? Of mag je ook buiten voor stroom zorgen, dan plaats ik hem liever direct op een werkschakelaar.
Diameter. Nee totaal geen idee. Is volgens mij nog niet 12x gevraagd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:54:
[...]

excuus 2x kabel*
wat moet je met krachtstroom? En hoe kom je daar aan thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

medu80 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:58:
[...]

Diameter. Nee totaal geen idee. Is volgens mij nog niet 12x gevraagd. 8)7
Ja, die 100 mm is mij zeker bekend ja. Ik had mijn vraag even wat beter moeten stellen. Het gaat om de doorvoer binnen in huis, dan is de Electra doorvoer er al uit. Het gaat om twee leidingen, dus zou je ook twee kleinere gaten kunnen boren.

Probleem is een beetje dat de leiding door mijn woonkamer in de hoek muur komt te lopen en dat wil ik zo net mogelijk afwerken (met een koof). Ik zit op die zelfde plek ook met cv leidingen en dan is wellicht het boren van twee gaten beter. Vandaar ook de vraag of de doorvoer in theorie ook zonder de isolatie kon in een verdiepingsvloer.

Ik denk wellicht kan daar iemand die hem al heeft een wat betere inschatting over geven dan ik nu zo op afstand kan inschatten. Het zou in ieder geval al helpen als ik exact weet wat voor soort leiding er gebruikt wordt (type).

[ Voor 4% gewijzigd door RobertowNL op 14-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Nee. Isolatie zit vast aan de leidingen. Halen ze er niet af, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
RobertowNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:07:
[...]

Ja, die 100 mm is mij zeker bekend ja. Ik had mijn vraag even wat beter moeten stellen. Het gaat om de doorvoer binnen in huis, dan is de Electra doorvoer er al uit. Het gaat om twee leidingen, dus zou je ook twee kleinere gaten kunnen boren.

Probleem is een beetje dat de leiding door mijn woonkamer in de hoek muur komt te lopen en dat wil ik zo net mogelijk afwerken (met een koof). Ik zit op die zelfde plek ook met cv leidingen en dan is wellicht het boren van twee gaten beter. Vandaar ook de vraag of de doorvoer in theorie ook zonder de isolatie kon in een verdiepingsvloer.

Ik denk wellicht kan daar iemand die hem al heeft een wat betere inschatting over geven dan ik nu zo op afstand kan inschatten. Het zou in ieder geval al helpen als ik exact weet wat voor soort leiding er gebruikt wordt (type).
Het type leiding is al eens gedeeld volgens mij. Het is een rvs ribbelbuis met isolatie erom.
Die isolatie kun je er gewoon afhalen.
Zonder isolatie in die doorvoer kan wel, maar hoe langer die leidingen geïsoleerd zijn hoe beter het is natuurlijk.

Zie onderstaand hoe het bij mij is. Ik heb ook de 2 leidingen apart.
Ik heb de kabels zelf nu wel strakker weggewerkt overigens...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVyNAVDadz51HB4TUu75kgAb5jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuKhZwe7Khh0GS84RJtWKKaw.jpg?f=fotoalbum_large

De stroomaansluiting: ze trekken een kabel en zetten er zelf een stekker aan. Dus als je buiten een werkschakelaar hebt, kunnen ze het daarop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:25
HBO88 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:53:
[...]

De stroomaansluiting: ze trekken een kabel en zetten er zelf een stekker aan. Dus als je buiten een werkschakelaar hebt, kunnen ze het daarop aansluiten.
Is/was wel flinke spaghetti inderdaad. Mag wel hopen dat de Quatt niet op die stekkerdoos is aangesloten? :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
[...]

Het type leiding is al eens gedeeld volgens mij. Het is een rvs ribbelbuis met isolatie erom.
Zonder isolatie in die doorvoer kan wel, maar hoe langer die leidingen geïsoleerd zijn hoe beter het is natuurlijk.

.

[Afbeelding]

🤣😂 Haha, wat een spaghetti aan snoeren, zo was het ook bij mij achtergelaten, voor, achter, tussen de leidingen door, inmiddels heb ik ook een ochtend opgeofferd om het één en ander wat beter te geleiden en te bundelen, ik had heel wat tieripjes nodig.
Ook zie ik bij jou de laatste meter van de 2 leidingen ongeïsoleerd zijn, net als bij mij, het zal een reden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
burgerfreerk schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]

🤣😂 Haha, wat een spaghetti aan snoeren, zo was het ook bij mij achtergelaten, voor, achter, tussen de leidingen door, inmiddels heb ik ook een ochtend opgeofferd om het één en ander wat beter te geleiden en te bundelen, ik had heel wat tieripjes nodig.
Ook zie ik bij jou de laatste meter van de 2 leidingen ongeïsoleerd zijn, net als bij mij, het zal een reden hebben.
Ja, apart inderdaad, ik kan me niet echt een reden indenken. Iemand enig idee wat het nut zou kunnen zijn? Ik kan me indenken dat je een stukje ongeisoleerd laat om ruimte te hebben om de boel aan te sluiten, maar dit lijken wel heel grote stukken zonder isolatie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24
@medu80
Ik zie dat je Tr bij de quatt hoger is dan de Tr van je vloerverwarming. Ik zou verwachten dat dit andersom zou zijn. Wat zie ik over het hoofd?
bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Radiatoren die ook meedraaien, samen is dat het retour. Maar het zijn Ali ds18b20 redelijk accuraat maar toch afwijkingen.

[ Voor 61% gewijzigd door medu80 op 14-12-2022 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

[...]

Logisch, maar wel fijn om te weten als toch beter uitkomt. Uiteraard zou ik hem gewoon weer isoleren waar hij boven de vloer weer uitkomt.
[Afbeelding]

Top, dit was wat ik zocht. Dat geeft de informatie om e.e.a te plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zverdier
Van zo’n foto van het leidingwerk wordt ik niet blij, 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zverdier schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:49:
Van zo’n foto van het leidingwerk wordt ik niet blij, 😱
En nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
[...]

[Afbeelding]

Is dit prutswerk gemonteerd door een gecertificeerd Quatt monteur?? Een warmtepomp aan een stekker is niet toegestaan bovendien. Volgens NEN is een werkschakelaar verplicht.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Pagina: 1 ... 37 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.