Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.836.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:24
Carboy54 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:13:
[...]

Is dit prutswerk gemonteerd door een gecertificeerd Quatt monteur?? Een warmtepomp aan een stekker is niet toegestaan bovendien. Volgens NEN is een werkschakelaar verplicht.
Beetje overdreven reactie. Waar staat dat deze op een stekker niet mag. En waar staat dat een werkschakelaar verplicht is. Ik lees dit vaker maar kan het zelf niet vinden, dat het verplicht wordt gesteld. Linkje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:10
Carboy54 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:13:
[...]

Is dit prutswerk gemonteerd door een gecertificeerd Quatt monteur?? Een warmtepomp aan een stekker is niet toegestaan bovendien. Volgens NEN is een werkschakelaar verplicht.
De werkschakelaar is in dit topic al uitgebreid besproken. De wet zegt niet onomwonden dat deze verplicht is, hoewel je het wel zo zou kunnen interpreteren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:24
onlinaius schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:33:
[...]

De werkschakelaar is in dit topic al uitgebreid besproken. De wet zegt niet onomwonden dat deze verplicht is, hoewel je het wel zo zou kunnen interpreteren.
NEN 1010 omschrijft het begrip ‘werkschakelaar’ echter breder en geeft aan dat als werkschakelaar kunnen dienen: meerpolige schakelaars, vermogensschakelaars en stopcontacten. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
onlinaius schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:33:
[...]

Klopt..toch?
Ik had het ook graag anders gezien, een werkschakelaar, gewoon, stukje veiligheid dat niet veel hoeft te kosten, een nettere afwerking van het electrische gedeelte en de bedrading netjes in een goot, en haha, inderdaad, die onderkant waar ik tegenaan kijk, deze mening deel ik!, Maar ook, geen WiFi plug en play, ( was wel de verwachting, in de video call werd gevraagd of je stabiel wifi op de plek zou hebben, ja dus, blijkt de CIC daar niet mee overweg te kunnen) nu heb ik voor stabiel internet alsnog een kabel moeten trekken, maarrr..grote maarrrr, ik houd ook de slechts 1600 euro die ik betaalde in mijn achterhoofd , en daarom hoor je mij niet klagen ...

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zverdier schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:57:
De NEN 1010 geeft aan dat een werkschakelaar essentieel is bij werkzaamheden aan mechanisch materieel met een elektrische voeding. Om lichamelijk letsel te voorkomen is het daarom noodzakelijk dat je mechanische materieel kan uitschakelen door middel van een handschakelaar.7 jan. 2021

Volgens de nieuwe NEN1010 is het verplicht voor installateurs om een werkschakelaar te plaatsen in de buurt van de airco buitenunit, zodat u veilig kan werken aan de airco indien noodzakelijk. Heeft u de Airco op een stopcontact binnenshuis ? gebruik dan een stekkers met schakelaar
Graag normtext plaatsen. De intepretatie is waar het vaak misgaat. Random Google site is geen bron.

Desalniettemin zou ik dit zelf ook op een werkschakelaar zetten.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Dat weet ik wel zeker, alles ligt al klaar Emat , vnvk, werkschakelaar beugels ( aardlek bij gebruik van werkschakelaar niet verplicht) als zij het niet doen dan maar zelf

• bbbrumbrum
  • Niet online
zverdier schreef op donderdag 15 december 2022 @ 00:55:
Dat weet ik wel zeker, alles ligt al klaar Emat , vnvk, werkschakelaar beugels ( aardlek bij gebruik van werkschakelaar niet verplicht) als zij het niet doen dan maar zelf
En dan Emat gebruiken.... :+
En wat kost een 2p alamatje nou (zeker als je toch met een chinees genoegen neemt).
Maar je stelt het alsof de werkschakelaar de verplichting tot aardlek ontheft, maar je bedoelt denk ik dat hij vast aangesloten is?

[ Voor 25% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-12-2022 00:59 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• medu80
Vannacht ondanks dat de Quatt de hele nacht op 100% (tenminste, ik denk dat dit 100% is) heeft gedraaid is helaas toch de woonkamer afgekoeld. Het is niet veel, nog niet eens 1 graad. Volgens de Tado van 20.2 naar 19.5. Dat vind ik best netjes voor een 30 jaar oud huis zonder extra na-isolatie. Helemaal gezien de nachttemperaturen hier in het Oosten.

De C.V. is niet aangegaan, kan ook niet, die heb ik afgekoppeld.

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09-2024
medu80 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:49:
Vannacht ondanks dat de Quatt de hele nacht op 100% (tenminste, ik denk dat dit 100% is) heeft gedraaid is helaas toch de woonkamer afgekoeld. Het is niet veel, nog niet eens 1 graad. Volgens de Tado van 20.2 naar 19.5. Dat vind ik best netjes voor een 30 jaar oud huis zonder extra na-isolatie. Helemaal gezien de nachttemperaturen hier in het Oosten.

De C.V. is niet aangegaan, kan ook niet, die heb ik afgekoppeld.
Hi medu80,

Mag ik vragen hoe je de CV hebt losgekoppeld, de CiC vind het dus blijkbaar goed dat hij geen contact meer heeft met de ketel?
Wil zelf de ketel (en de quatt) achter een Shelly hangen. Heb nog een 2.5 liggen die met 10a zou moeten kunnen. Kan dan zelf bepalen of de ketel mee loopt of niet.

Ps. volg dit topic al een tijd maar had nog geen account. Recent is de Quatt bij mij aangesloten.

[ Voor 64% gewijzigd door noebas op 15-12-2022 09:37 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
noebas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:56:
Hi medu80,

Mag ik vragen hoe je de CV hebt losgekoppeld, de CiC vind het dus blijkbaar goed dat hij geen contact meer heeft met de ketel?
Wil zelf de ketel (en de quatt) achter een Shelly hangen. Heb nog een 2.5 liggen die met 10a zou moeten kunnen. Kan dan zelf bepalen of de ketel mee loopt of niet.

Ps. volg dit topic al een tijd maar had nog geen account. Recent is de Quatt bij mij aangesloten.
je zou ook een potentiaal vrij signaal op je aan/uit van de ketel kunnen zetten dan

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Hi medu80,

Vanaf de CiC naar de ketel effe de kabel eraf schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
medu80 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:11:
[...]

Vanaf de CiC naar de ketel effe de kabel eraf schroeven.
Ah top, ga ik dat eens proberen. Reden is overigens dat de Quatt hier nog sub-optimaal draait. En dan druk ik me nog vriendelijk uit.
(Eerst geen ketel bijschakelen, nu weer teveel ketel bij en staat de Quatt te pendelen)

[ Voor 12% gewijzigd door noebas op 15-12-2022 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
Ik zit hier al een tijdje over te denken. Misschien dat iemand van jullie een goed argument heeft om deze werkwijze te verdedigen.

Een CV ketel draait vaak op meer vermogen dan er nodig is. Soms bij het opstarten vraagt de CiC vermogen bij van de ketel (soms wel tot 2m2). Maar tegelijkertijd staat de Quatt bij mij ook te draaien met -7 met 1600 watt. Dus 2m2 en 3.2 kWh in 2 uur. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Quatt dan een noemenswaardige bijdrage levert aan de verwarming van het huis. En dat tegen een zeer hoge prijs.

Als ik hierin (grotendeels) gelijk heb wil ik zelf wat gaan knutselen met de thermostaat draden zodat ik zelf kan regelen of alleen de CV bijspringt of alleen de Quatt. Totdat Quatt de software op orde heeft. Want het lijkt alsof ik niet echt aan het besparen ben nu.

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:38
geerttttt schreef op woensdag 14 december 2022 @ 20:30:
[Afbeelding]
Leuk plaatje nog uit het eerder geplaatste filmpje over quatt. Ik zie een Nest thermostaat, dus daar wordt wel actief mee getest blijkbaar!
En naast de Nest ligt volgens mij een Tado.

• paQ
_CrookClaw_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:42:
Ik zit hier al een tijdje over te denken. Misschien dat iemand van jullie een goed argument heeft om deze werkwijze te verdedigen.

Een CV ketel draait vaak op meer vermogen dan er nodig is. Soms bij het opstarten vraagt de CiC vermogen bij van de ketel (soms wel tot 2m2). Maar tegelijkertijd staat de Quatt bij mij ook te draaien met -7 met 1600 watt. Dus 2m2 en 3.2 kWh in 2 uur. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de Quatt dan een noemenswaardige bijdrage levert aan de verwarming van het huis. En dat tegen een zeer hoge prijs.
Zou kunnen, maar dan moet je op basis van aannames gaan berekenen wat de Quatt dan nou precies toevoegt op die momenten. Als je geen flow en deltaT weet dan kun je het rendement niet berekenen. Al helemaal niet als ook de CV ketel aan is, want die helpt enorm er aan mee dat het retourwater in de Quatt al 'voor'verwarmd terugkomt.

Maar 10-15 kW aan warmte in je huis stoppen per uur is niet weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
_CrookClaw_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:42:

Als ik hierin (grotendeels) gelijk heb wil ik zelf wat gaan knutselen met de thermostaat draden zodat ik zelf kan regelen of alleen de CV bijspringt of alleen de Quatt. Totdat Quatt de software op orde heeft. Want het lijkt alsof ik niet echt aan het besparen ben nu.
Is het niet sneller om met Quatt te schakelen om bepaalde parameters beschikbaar te maken in de firmware/software? Veelal is bij startups de reactie-snelheid hoog, omdat alles nog nieuw en fris is, of dat zou het tenminste moeten zijn.

Als ik het zo lees lijken de meeste problemen te ontstaan door (een combi van) thermostaat-type/instellingen, Quatt instellingen (vermogensverlies van huis?), en/of gebrekkige WiFi connectivity.

Ik had gehoopt/gedacht dat Quatt een goede community en responsiveness zou hebben en in de modus zou zitten waarbij ze wekelijks updates van hun app en CiC zouden uitrollen nu de eerste Quatt's in "the field" draaien. Je zou tenminste online chats en forums verwachten waar ze zelf actief in participeren.

NB zo'n instelling als "vermogensverlies huis", what can go wrong? ;) Dat is echt een hele tricky one, en zeker als je die niet inzichtelijk en editeable maakt, want elke verandering aan je huis of afgiftesysteem, of poging om te tunen, wordt daardoor direct beinvloed.

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:40
[...]

Hi medu80,

Heb de Quatt en CIC zelf achter een Shelly 1 pm plus hangen, werkt prima.
Later nog eens proberen om de MQTT data te gaan loggen. Heb ook temp sensoren met MQTT op radiator dus dan kun je eea inzichtelijk krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
HBO88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:26:
[...]

Later nog eens proberen om de MQTT data te gaan loggen. Heb ook temp sensoren met MQTT op radiator dus dan kun je eea inzichtelijk krijgen
Zonder flow weet je niets.

Wie gaat er een kamstrup tussen zetten?

• noebas
HBO88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:26:
[...]

Eens kijken of het met een 2.5 ook goed gaat. Die heeft een limit van 10a / 2300watt per kannaal. Dat zou moeten passen maar we gaan het zien.

• HBO88
Dat zou dus leuk zijn als die data uit de Quatt beschikbaar zou zijn. Er zit een flow sensor tussen

• noebas
olafmol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:17:
[...]

Is het niet sneller om met Quatt te schakelen om bepaalde parameters beschikbaar te maken in de firmware/software? Veelal is bij startups de reactie-snelheid hoog, omdat alles nog nieuw en fris is, of dat zou het tenminste moeten zijn.

Als ik het zo lees lijken de meeste problemen te ontstaan door (een combi van) thermostaat-type/instellingen, Quatt instellingen (vermogensverlies van huis?), en/of gebrekkige WiFi connectivity.

Ik had gehoopt/gedacht dat Quatt een goede community en responsiveness zou hebben en in de modus zou zitten waarbij ze wekelijks updates van hun app en CiC zouden uitrollen nu de eerste Quatt's in "the field" draaien. Je zou tenminste online chats en forums verwachten waar ze zelf actief in participeren.

NB zo'n instelling als "vermogensverlies huis", what can go wrong? ;) Dat is echt een hele tricky one, en zeker als je die niet inzichtelijk en editeable maakt, want elke verandering aan je huis of afgiftesysteem, of poging om te tunen, wordt daardoor direct beinvloed.
Voor het CiC deel, ik heb hem op utp via eigen firewall en dat werkt 100% vd tijd. Nog geen enkele keer gehad dat de app geen contact heeft.
Qua termostaat, het lijkt er op dat men veel heeft getest met de honeywell lyric t6. Die bieden ze immers zelf ook aan. De rest is gok of het goed gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 15-12-2022 10:45 ]

• onlinaius
Iemand enig idee of ze ook reageren op emails via info@quatt.io? Of gebruiken ze alleen de livechat?

Ik heb al ruim een week een vraag uitstaan via de livechat, en 4 dagen via info@quatt.io, maar tot nu toe heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.

Ook niet vriendelijk van mij uiteraard, om contact met ze op te nemen, want we weten al een half jaar dat communicatie hun zwakste punt is, maar ik wilde toch wel graag weten of ik mijn Nefit thermostaat kan vervangen door een Toon (en opentherm module).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
Ik heb hier nog een werkloos Netgear powerline AV200 adapter setje liggen. Doet max 200mbit, dus voor iets als CiC verbinden met UTP prima geschikt. Omgeving Amsterdam. Bij interesse graag PM.

• paQ
HBO88 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:41:
Dat zou dus leuk zijn als die data uit de Quatt beschikbaar zou zijn. Er zit een flow sensor tussen
Een flow sensor (switch) hoeft niet perse ook te (kunnen) meten.

Ik zou persoonlijk gewoon eens een modbus converter aan die AGB terminals hangen, en adressen beginnen pollen.Kijken welke data je er uit kunt trekken.

• bbbrumbrum
  • Niet online
offtopic

[ Voor 98% gewijzigd door Proton_ op 15-12-2022 16:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zolang er een embargo zit op bruikbare ervaringen is het helaas niet verwonderlijk dat er nog niet veel waarde in dit topic zit.
Er zijn wat offtopic berichten over de installatietechniek verwijderd, mocht je daar toch over door willen praten kan dat in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 .

Om de verwachtingen kloppend te houden kan iemand wellicht de tekst van het embargo delen en kan er misschien wel vast geïnventariseerd worden wie de installatie goed kan monitoren - bijvoorbeeld met een smartplug, timeseries database, dashboard (influxdb, grafana), warmtemeter etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:29
edit: bedankt @Proton_

[ Voor 91% gewijzigd door Toby-Wan op 15-12-2022 16:26 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
dit is dus het verkeerde topic hiervoor

[ Voor 96% gewijzigd door Proton_ op 15-12-2022 16:30 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• noebas
Dit zegt Quatt nu:

Let op! Trek de stekker van de Quatt Hybrid nooit uit het stopcontact. Een warmtepomp heeft 24/7 elektriciteit nodig. Trek je de stekker eruit, dan loop je het risico dat je Quatt Hybrid stuk gaat. Bijvoorbeeld door bevriezing, of doordat de circulatiepomp langdurig stilvalt en niet meer werkt. De CiC kan zonder elektriciteit geen verbinding maken met de Quatt Hybrid, en daardoor geen sturing geven. Ook belangrijk: als je de stekker uit het stopcontact haalt en de Quatt Hybrid daardoor stuk gaat, is er geen sprake van garantie.

Ofwel helemaal geen werkschakelaar nodig want hij mag NOOIT uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Palus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-08-2023
Quatt staat hier vanaf 24 november, installatie goed verlopen en quatt maakt veel uren.
De Cic rechtstreeks met kabel aangesloten en niet via wifi. Tot nu toe een hele stabiele verbinding.
Hier een zeer tevreden quatt klant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imbqKbgeyU4zJli-3NmCpvkDgoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmhZwwlR1Ns80XIzRkR3N447.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

medu80 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:19:
[...]

Beetje overdreven reactie. Waar staat dat deze op een stekker niet mag. En waar staat dat een werkschakelaar verplicht is. Ik lees dit vaker maar kan het zelf niet vinden, dat het verplicht wordt gesteld. Linkje? :)
Kijk eens goed naar de gehele afwerking? Volkomen onacceptabel. Ik doe in bedrijf stellingen voor warmtepompen en zou dit onmiddellijk afkeuren. En dan hier subsidies op krijgen? Absurd.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Palus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:47:
Quatt staat hier vanaf 24 november, installatie goed verlopen en quatt maakt veel uren.
De Cic rechtstreeks met kabel aangesloten en niet via wifi. Tot nu toe een hele stabiele verbinding.
[Afbeelding]
Condensafvoer? Of mag het daar een schaatsbaan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palus
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:50:
[...]

Condensafvoer? Of mag het daar een schaatsbaan worden?
Zeker geen schaatsbaan, een paar klinkers verwijderd onder de quatt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

[Afbeelding]
Zie ik nou goed dat dat ding op een paar holle plastic balkjes staat met een paar rubbermatjes van 2mm eronder? 8)7 8)7

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Ik vind het er wel goed uitzien, blij dat je tevreden bent. Ik hoop dat ze bij mij ook de laatste puntjes op de i zetten.

• MacD007
noebas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:43:
Dit zegt Quatt nu:

Let op! Trek de stekker van de Quatt Hybrid nooit uit het stopcontact. Een warmtepomp heeft 24/7 elektriciteit nodig. Trek je de stekker eruit, dan loop je het risico dat je Quatt Hybrid stuk gaat. Bijvoorbeeld door bevriezing, of doordat de circulatiepomp langdurig stilvalt en niet meer werkt. De CiC kan zonder elektriciteit geen verbinding maken met de Quatt Hybrid, en daardoor geen sturing geven. Ook belangrijk: als je de stekker uit het stopcontact haalt en de Quatt Hybrid daardoor stuk gaat, is er geen sprake van garantie.

die werkschakelaar is er ook niet als deze in bedrijf is maar is er als deze uit bedrijf gaat ivm storing cq onderhoud om te zorgen dat deze niet onverwacht aan gaat (draaiende delen !), dus geen zorgen als deze gewoon zijn werk doet.

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 11:57
Ik snap weinig van de rekentool van de overheid... Iemand die mij hierbij uit de brand kan helpen?

Plan:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0n31qg4/2022-12-15-17-05-06-Map1-Excel.png

Grijs is mijn (hoek)woning. In het rood de beoogde positie van de warmtepomp aan de gevel op 3,50 hoogte.
Aan de linkerkant de buren, op 4 meter afstand van de warmtepomp.
Aan de overkant de buren op zo'n 12 meter afstand van de warmtepomp.

Alvast bedankt!

• MacD007
jroz2001 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:11:
Ik snap weinig van de rekentool van de overheid... Iemand die mij hierbij uit de brand kan helpen?

Plan:
[Afbeelding]

Grijs is mijn (hoek)woning. In het rood de beoogde positie van de warmtepomp aan de gevel op 3,50 hoogte.
Aan de linkerkant de buren, op 4 meter afstand van de warmtepomp.
Aan de overkant de buren op zo'n 12 meter afstand van de warmtepomp.

Alvast bedankt!
Stuur maar een PM, ik help je graag, hier op het forum gaat dit offtopic worden, dat willen we niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Carboy54 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:47:
[...]

Kijk eens goed naar de gehele afwerking? Volkomen onacceptabel. Ik doe in bedrijf stellingen voor warmtepompen en zou dit onmiddellijk afkeuren. En dan hier subsidies op krijgen? Absurd.
ik had ook wel "echte dempers verwacht", deze hebben volgens mij geen enkele zin, staan deze los op de grond? m.b.t. de afwatering, ik ben bang dat je dat gaat opvriezen cq gaat verzaken. Ik verwacht dat dit op den duur mooi gaat resoneren. geen echt mooie installatie, had er meer van verwacht.

• MacD007
Palus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:57:
[...]

Zeker geen schaatsbaan, een paar klinkers verwijderd onder de quatt.
ben bang dat je daar spijt van gaat krijgen.

• MacD007
Discussie over moderatie mag altijd, via DM.

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 15-12-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:29
MacD007 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:23:
[...]
overigens vind ik je "off-topic" inschatting voor dit thema niet juist, juist wel heel duidelijk on-topic (mijn personlijke mening).
Ik denk dat het punt inmiddels (voor tweede keer) duidelijk is. Iedereen die zich er in kan vinden (mijzelf inclusief, zelfs foto gepost) zal zelf een werkschakelaar voorbereiden & degene die een stekker geen probleem vinden doen dat niet, maar die ga je waarschijnlijk dus ook niet meer overtuigen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Palus
MacD007 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:19:
[...]

ben bang dat je daar spijt van gaat krijgen.
Welke oplossing had jezelf dan gedacht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Palus schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:07:
[...]

Welke oplossing had jezelf dan gedacht?
De Jos Verstappen methode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:02
Mij hebben ze geadviseerd om een grindbed te maken als dat mogelijk is.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• Palus
Er komt nog grind in , nog geen tijd voor gehad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je condens kwijt wil in de grond moet je rekening houden met de vorstgrens. In NL kan je tegenwoordig uitgaan van minimaal 30 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:58:
[...]

Zie ik nou goed dat dat ding op een paar holle plastic balkjes staat met een paar rubbermatjes van 2mm eronder? 8)7 8)7
ja het is wel echt beknibbelen op alles op deze manier zeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:38:
[...]

ja het is wel echt beknibbelen op alles op deze manier zeg
Lijkt erop alsof het dit is:
https://www.elektrototaal...fTQHwSN7-0-oaAq9VEALw_wcB

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
Proton_ schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:24:
[mbr] Zolang er een embargo zit op bruikbare ervaringen is het helaas niet verwonderlijk dat er nog niet veel waarde in dit topic zit.
Er zijn wat offtopic berichten over de installatietechniek verwijderd, mocht je daar toch over door willen praten kan dat in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 .
[/]

Om de verwachtingen kloppend te houden kan iemand wellicht de tekst van het embargo delen en kan er misschien wel vast geïnventariseerd worden wie de installatie goed kan monitoren - bijvoorbeeld met een smartplug, timeseries database, dashboard (influxdb, grafana), warmtemeter etc.
Bij mij is de Quatt gisteren geïnstalleerd en er is nergens gesproken over een embargo. Ik ga er dan ook van uit dat deze embargo niet meer bestaand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kun je alle resonanties zo doorgeven aan je bestrating ook

• ds23man

ds23man

Eenum

Gevalletje how low can you go......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oftewel, beter koop je zelf even een tweetal dempende voeten voor 50 euro.

Maar mensen, laten we even wel wezen, er worden dan goedkope voetjes gebruikt, geen werkschakelaar en wat kabeltjes niet ge-tie-wrapped, maar je hebt ook een warmtepomp voor een habbekrats. Gemiddelde installatie elders betaal ik minstens het dubbele (*na aftrek subsidie).

Koop zelf een voetje, bind na installatie de zooi zelf ff aan elkaar en plaats zelf een werkschakelaar als je wilt. Is geen hogere wiskunde. Mee eens dat quatt dat ook best zou kunnen doen, misschien gaan ze dat ook wel doen als ze er straks meer inzitten en sneller een installatie kunnen uitvoeren dan nu, maar het zijn wel randzaken hoor..

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-10 19:01
bij mijn installatie (op het garagedak) hebben ze andere steunen gebruikt. grote rubberen bigfoots.

inmiddels staat de Quatt alweer een tijdje dus laat ik even mijn ervaringen delen.

Allereerst was het contact met Quatt goed. nette intake, alle vragen werden beantwoord en kreeg netjes een installatierapport. De levering en installatie gingen ook goed. De levering van de unit was in mijn geval 3 dagen voor de installatie, dus was even wel iets om rekening mee te houden om thuis te zijn en een droge plek in de garage vrij gemaakt te hebben.

installatie ging soepel. Met z'n 2e waren ze van 08:00 tot 15:00 bezig. Het is in mijn geval een vrij eenvoudige installatie. De installatie was eerst zonder CiC, dus de unit zelf draaide nog niet. Alleen de pomp draaide om bevriezing in leidingwerk te voorkomen.

Inmiddels draait de unit met CiC. Zoals hier al voorbij is gekomen was Wifi connectiviteit wel een dingetje. Dit werkt gewoon niet goed en daarom is een bedrade verbinding wel een must have. In de Quatt FAQ staat inmiddels ook dat de wifi functie van de CiC tijdelijk is uitgeschakeld door verlies van connectiviteit na een aantal dagen. Zelf heb ik geen LAN op zolder waar de CV hangt maar ik heb dit opgelost door de CiC bedraad te connecten aan een TPlink DECO wifi router die ik door het hele huis heb staan. Deze verbinding is goed genoeg.

geluids productie van de unit is bij vollast hoorbaar buiten als je voor de deur staat. Echter, de unit van de buurman maakt meer geluid. Als de Quatt op minder dan vollast draait hoor je het echt amper. Nu is het wel zo dat de unit bij mij op 3m hoogte hangt en je er ook niet in de buurt kunt komen. Maar in mijn geval geen enkel issue met geluidoverlast so far. Nachtmodus gebruik ik derhalve ook niet, heb mezelf en de buren er toch niet mee.

De app is nog erg basic en je kunt eigenlijk alleen maar zien of de Quatt of de CV ketel het systeem stookt. De 2e pagina met geavanceerdere details is nog niet klaar en moet nog met een app update toegevoegd worden. Bij de installatie heb ik wel mee gekeken op de app van de installateurs. Hier was goed zichtbaar dat zaken als flow, temp in en temp uit, en afgegeven warmtevermogen gewoon zichtbaar zijn in hun app. Ik verwacht/hoop dan ook wel dat deze functionaliteiten toegevoegd worden aan de app voor gebruikers. De CiC updates gaan automatisch zolang deze verbonden is met internet.

Elektrisch opgenomen vermogen houd ik bij met een smart socket. Hier kan ik nog weinig bruikbaars over vertellen hoe dat zich verhoud tot mijn gasverbruik omdat ik geen historisch gasverbruik heb van onze woning. Vorige winter woonde we hier nog niet. Maar op dit moment met de koude buiten temperaturen draait de Quatt af en toe vollast op +- 1400W

om te voorkomen dat de CV ketel aanspringt is de enige manier om te sturen op dit moment de kwh en gas prijs in de app. Ik heb in mijn geval de terugleververgoeding ingevuld bij de kwh prijs en mijn actuele gasprijs. Hier tussen zit een factor 15, dus dit voorkomt volgens mij dat de CV onnodig snel gaat bijspringen.

Al met al zeer tevreden voor het geld. Voor slechts 1600 euro staat er een werkende warmtepomp op het dak. Ondanks de beperkte functionaliteiten in de app is het een prima start. Hopelijk worden deze uitgebreid komende maanden en kunnen de CiC connectiviteits problemen (wifi) opgelost worden. Volgens mij is het dan een mooie optie vergeleken met de alternatieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Dat met WiFi verbinding wat wegvalt heb ik ook. Ik heb het opgelost door vanaf mijn Home Assistant een ping automation te maken. Deze stuurt een melding als de verbinding verloren is gegaan. Nu blijkt dat de verbinding bij een ping helemaal niet verloren gaat. Helaas heb ik al een UTP getrokken naar zolder, dus jammer dat ik er te laat achter ben gekomen. Misschien een tip voor de mensen die wel een WiFi verbinding hebben die na x aantal uren wegvalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
medu80 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:34:
Dat met WiFi verbinding wat wegvalt heb ik ook. Ik heb het opgelost door vanaf mijn Home Assistant een ping automation te maken. Deze stuurt een melding als de verbinding verloren is gegaan. Nu blijkt dat de verbinding bij een ping helemaal niet verloren gaat. Helaas heb ik al een UTP getrokken naar zolder, dus jammer dat ik er te laat achter ben gekomen. Misschien een tip voor de mensen die wel een WiFi verbinding hebben die na x aantal uren wegvalt.
Dus voorkomen dat de wifi radio gaat slapen, een soort keepalive ping is voldoende... Quatt, lezen jullie mee? Klinkt als een simpel op te lossen probleempje in de CiC. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wat ik wel een beetje mis is updates van Quatt. Een nieuwsbrief per maand/paar maand is een beetje karig vind ik, helemaal voor een startup waar je 4000/5000 pre-orders hebt. Allemaal klanten die met samengeknepen billen wachten of ze er goed aan gedaan hebben om 99 euro te investeren, of dat ze toch beter een half jaar geleden die offerte van Remeha hadden moeten accorderen gezien de wachttijden.

Een community manager of uberhaupt iets van marketing persoon zou met 1 update per week een hele boel kou uit de lucht (pun intended) kunnen halen. Of ga vloggen wat mij betreft, maar houd je klanten op de hoogte. 0.2 FTE lijkt mij voldoende hiervoor, maar ik zou daar iets meer moeite in stoppen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• _CrookClaw_
Ik heb wat met de Quatt API zitten kloten. Het is wat lastig om de bearer token op te halen. Mocht je dat willen doen kun je een PM sturen. Je moet wel wat technisch onderlegd zijn om dit te kunnen fixen.

Mogelijk wat leuke details:

De app refreshed de data redelijk frequent (iedere 2 seconden).

Je kunt door de data op te halen en dan "silentMode" aan te passen tussen never/night deze modus aanpassen middels een PUT request.

Je kunt ook middels een PUT request de prijzen van gas en elektriciteit aangeven. Wellicht is dat een mooie om automatisch te bepalen of de CV mag bijspringen. Bijvoorbeeld: je wilt 's nachts alleen op CV vanwege bijvoorbeeld het geluid van de Quatt, gooi je de prijs van elektriciteit omhoog en gas omlaag. (ik heb dit nog niet getest)

In de API kun je data zien over de flow, pomp en temperaturen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
    "modbusSlaveId": 1,
    "compressorFrequency": 0,
    "compressorFrequencyDemand": 0,
    "minimumPower": 0,
    "power": 0,
    "ratedPower": 4725.44909,
    "expectedPower": 0,
    "status": null,
    "temperatureOutside": -1.07,
    "temperatureWaterIn": 20.88,
    "temperatureWaterOut": 21.3,
    "waterPumpLevel": 85
}

Mijn volgende stap is om in Node-Red wat data op te halen en in sensors te stoppen in HA. Als dat een beetje stabiel werkt zou ik samen met mede Tweakers hier een integration schrijven. Wie zou hiermee willen helpen?

Met de sensors via Node-Red is het dan ook mogelijk om de flow, water in en -out bij te houden en hier een berekening op los te laten. To be continued.

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 00:05

mdeiman

Projet 45

Heteluchtverwarming met een Quatt, is dat ook een optie of doen ze dat niet. Is daar al ervaring mee met die vraag?

Ik heb nu een oude Brink B-40-in samen met een relatief nieuwe Intergas Xtreme 36.

Ik verbruik nu circa 2500m3 gas en kom van circa 4500m3 gas. Diverse isolatiemaatregelen.

Ben ook een beetje 'bang' dat ik er niet kom met een dubbele uitvoering.

Shit happens.

• dikkiedik
@_CrookClaw_ heb je zelf ook al een Quatt? Ben wel benieuwd naar bv de flow en temp in/out.

Het is nu nog een beetje een black box. Temperatuur kan ik niet zien, maar hij lijkt nu rond de 32/33 graden aanvoer te hanteren met de buitentemp van -1 op dit moment. Maar die 32/33 graden haal ik van mijn temp meter van de vloerverwarming pompschakelaar.

zou mooi zijn om iets meer inzicht te krijgen in wat de keuzes en parameters zijn voor CV/Quatt schakeling en hoe de pomp werkt. maar ik verwacht dat dit wel vrij snel ook in de app gaat komen op de geavanceerde pagina, momenteel is die under construction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
mdeiman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:47:
Heteluchtverwarming met een Quatt, is dat ook een optie of doen ze dat niet. Is daar al ervaring mee met die vraag?

Ik heb nu een oude Brink B-40-in samen met een relatief nieuwe Intergas Xtreme 36.

Ik verbruik nu circa 2500m3 gas en kom van circa 4500m3 gas. Diverse isolatiemaatregelen.

Ben ook een beetje 'bang' dat ik er niet kom met een dubbele uitvoering.
Koevlaas op 2500 kuub loslaten kom je uit op warmtepomp van 13kW. Dan is 8kW idd te krap. 2500 m3 is wel extreem, tenzij je een mega villa bewoont?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _CrookClaw_
dikkiedik schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:00:
@_CrookClaw_ heb je zelf ook al een Quatt? Ben wel benieuwd naar bv de flow en temp in/out.

Het is nu nog een beetje een black box. Temperatuur kan ik niet zien, maar hij lijkt nu rond de 32/33 graden aanvoer te hanteren met de buitentemp van -1 op dit moment. Maar die 32/33 graden haal ik van mijn temp meter van de vloerverwarming pompschakelaar.

zou mooi zijn om iets meer inzicht te krijgen in wat de keuzes en parameters zijn voor CV/Quatt schakeling en hoe de pomp werkt. maar ik verwacht dat dit wel vrij snel ook in de app gaat komen op de geavanceerde pagina, momenteel is die under construction.
Ja, ik heb er zelf ook een. Ik ga in het weekend alles in node red zetten en dan zal ik eens wat grafiekjes van HA delen. Ik heb er zelf een Shelly 1PM tussen zitten. Dus ik zou de COP uit moeten kunnen. Eens kijken of mijn wiskunde van de middelbare school nog eens van pas kan komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

het is hier in elk geval aangenaam warm en de CV slaat niet meer aan, zelfs niet met deze vrij extreme kou.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _CrookClaw_
dikkiedik schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:13:
Ik ben benieuwd naar je bevindingen!

het is hier in elk geval aangenaam warm en de CV slaat niet meer aan, zelfs niet met deze vrij extreme kou.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbYhDKuFCoc9ONbUwQHiCBZ3rlI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FozPkn7582xgNpzrOFuIQsbi.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik nu in HA zitten. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat api token niet meer geldig is. Als iemand de nodes wilt hebben laat maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
Mooi werk! Volgens mij is op dat moment je COP dan 3.12. niet gek bij een buiten temperatuur van -3.

Als je in die API ook een plot kan maken van de Quatt Power (W) / Quatt Power (kwh) tegenover de tijd kun je mooi je COP bijhouden gedurende een dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hyperfox
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Carboy54 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:47:
[...]

Kun je ook aangeven waarom je dit zou afkeuren? Is nu niet duidelijk, terwijl jouw reactie doet lijken alsof het echt broddelwerk is wat hier is uitgevoerd. Ik kan dat uit de foto in ieder geval niet herleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:22:
[...]

Dus voorkomen dat de wifi radio gaat slapen, een soort keepalive ping is voldoende... Quatt, lezen jullie mee? Klinkt als een simpel op te lossen probleempje in de CiC. :)
Denk niet dat ik lang genoeg heb getest, zoals ik lees doet de Quatt CiC zelf een update elke 2 seconden. Dan zou deze toch ook niet mogen uitvallen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:22
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:25:
Wat ik wel een beetje mis is updates van Quatt. Een nieuwsbrief per maand/paar maand is een beetje karig vind ik, helemaal voor een startup waar je 4000/5000 pre-orders hebt. Allemaal klanten die met samengeknepen billen wachten of ze er goed aan gedaan hebben om 99 euro te investeren, of dat ze toch beter een half jaar geleden die offerte van Remeha hadden moeten accorderen gezien de wachttijden.

Een community manager of uberhaupt iets van marketing persoon zou met 1 update per week een hele boel kou uit de lucht (pun intended) kunnen halen. Of ga vloggen wat mij betreft, maar houd je klanten op de hoogte. 0.2 FTE lijkt mij voldoende hiervoor, maar ik zou daar iets meer moeite in stoppen.
Toevallig is er net een Marketing Director gestart zag ik op Linkedin ;)
Hopelijk snel verbetering op dat vlak

Louzy#2475

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
geerttttt schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:58:
Oftewel, beter koop je zelf even een tweetal dempende voeten voor 50 euro.

Maar mensen, laten we even wel wezen, er worden dan goedkope voetjes gebruikt, geen werkschakelaar en wat kabeltjes niet ge-tie-wrapped, maar je hebt ook een warmtepomp voor een habbekrats. Gemiddelde installatie elders betaal ik minstens het dubbele (*na aftrek subsidie).

Koop zelf een voetje, bind na installatie de zooi zelf ff aan elkaar en plaats zelf een werkschakelaar als je wilt. Is geen hogere wiskunde. Mee eens dat quatt dat ook best zou kunnen doen, misschien gaan ze dat ook wel doen als ze er straks meer inzitten en sneller een installatie kunnen uitvoeren dan nu, maar het zijn wel randzaken hoor..
Misschien wel off topic, maar dat is ondertussen 70 % hier.

Maar ik wel even kwijt ik zie regelmatig staan dat die warmtepomp erg goedkoop is na aftrek van subsidie, maar dat stoort mij een beetje ook de subsidie wordt ook betaald in dit geval door de belasting betaler, wij en ik , en ook door jou zelf dus.

En je mag dus wel verwachten dat het correct wordt geïnstalleerd en dat de installatie juist wordt uitgevoerd.
En dat jezelf niet na de installatie zelf de boel moet gaan afmaken en herstellen.

Je zou alle herstellingen door Quatt zelf moeten laten doen , daar leren ze juist van, anders leren zij het juist nooit om het goed te doen. Ik zou in de garantie periode er juist zelf niets aan doen omdat ze dan juist later kunnen gaan zeggen dat heeft u zelf veroorzaakt. Ik weet het we zitten hier op tweakers en kunnen alles zelf maar dat is met garantie juist gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:57

Carboy54

Duurzaamheid coach

Hyperfox schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 02:58:
[...]

Kun je ook aangeven waarom je dit zou afkeuren? Is nu niet duidelijk, terwijl jouw reactie doet lijken alsof het echt broddelwerk is wat hier is uitgevoerd. Ik kan dat uit de foto in ieder geval niet herleiden.
Als het voor jou uit de foto niet duidelijk is zegt dat genoeg. De leidingen liggen er in bochten en los bij. Dit is ondeugdelijk prutswerk. Ook dient een warmtepomp gezien het hoge amperage aangesloten te worden met een werkschakelaar of in ieder geval een vaste aansluiting. De rest kan ik niet beoordelen maar dit is al genoeg om de kwaliteit van het werk te kunnen beoordelen.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
dat ben ik met je eens Raolte. En mijn ervaring met Quatt is dat ze het goed oppakken zodra er dingen spelen of niet werken.

Zo gebruikten ze bijvoorbeeld TPlink extenders bij mij thuis om de CiC te bedraden. Zo'n setje kost €50,- maar mij werd niets in rekening gebracht. Ze willen echt dat dingen zo goed als mogelijk geïnstalleerd zijn en werkend zijn krijg ik de indruk.

Uiteindelijk werkte rechtstreeks op de accespoint op zolder het best. Maar toch zijn dat wel nette dingen waar ze moeite en tijd in stoppen.

Net als de bigfoots die je voorbij zag komen. Zelf heb ik grote rubberen bigfoots, dus ook die plastic dingen zijn niet standaard. Misschien alleen voor op bestrating? geen idee hoe het zit qua resonantie op bestrating, maar die zal wel minder zijn dan aan een gevel of op een dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_CrookClaw_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:20:
[...]

[Afbeelding]

Dit heb ik nu in HA zitten. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat api token niet meer geldig is. Als iemand de nodes wilt hebben laat maar weten.
well done :)

was dit met CV aan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• medu80
@dikkiedik

Ik zou er niet eens op reageren. Op elke foto en elke vraag komt commentaar dat er iets aan schort of niet goed is. Ik denk maar zo, als de eigenaar tevreden is, wie ben jij dan om te beoordelen dat het niet goed is.

Hier ook een voor 95% tevreden klant. De laatste 5% komt als het apparaat in Home Assistant verschijnt en de app wat meer gegevens en instellingen toont. Quatt doet echt goed zijn best, ook als ik bel met Quatt, krijg ik altijd direct iemand aan de lijn, die ook direct voor me aan de slag gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 16-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luuk81
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 01:08
Ik was onderdeel van de pilot klanten en de installatie is al in november gedaan. De CiC was toen nog niet beschikbaar (was me ook al verteld voor installatie) en die zou wat later komen. Tussendoor ben ik daar ook redelijk goed van op de hoogte gebracht en op vragen kwam binnen enkele dagen altijd een antwoord.

Gister is de CiC (nieuwste versie) bij mij geinstalleerd en de Quatt operationeel gemaakt. Daarbij is de door mij op marktplaats gekochte Honeywell Lyric T6 geinstalleerd in plaats van de Remeha E-twist die ik had. De CiC werkt bij mij op Wifi en zonder storingen in de afgelopen 18 uur. Ik zal het in de gaten houden.

Ons huis is een jaren 30 tussenwoning die voor een groot deel gerenoveerd is 4 jaar geleden. Op veel plekken HR++ glas, dakisolatie en sinds afgelopen week ook de vloer met Tonzon geisoleerd. We hebben in de woonkamer 2 radiatoren met fans. Tot op heden lijkt de Quatt bijna alles alleen te kunnen, behalve als het temperatuurverschil te groot is (programma van nieuwe termostaat was nog niet goed ingesteld, dus was het 16 graden geworden in de nacht).

De Quatt staat op de grond achter onze uitbouw. Binnen hoor je niets en buiten uiteraard het blazen van de ventilator (niet storend). Geen resonantie, ondanks de kunstof steunen.

Tot zo ver ben ik erg tevreden met de Quatt en heb ik het gevoel dat de medewerkers altijd naar oplossingen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
_CrookClaw_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:20:
[...]

[Afbeelding]

Gaaf dit, nu maar hopen dat Quatt dit "toelaat" en niet gaat dicht zetten. Dit app geeft namelijk nul info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
noebas schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:55:
[...]

Gaaf dit, nu maar hopen dat Quatt dit "toelaat" en niet gaat dicht zetten. Dit app geeft namelijk nul info.
hopelijk voegen ze dit soort parameters juist toe aan de app zodat we ze niet via achterdeurtjes hoeven te benaderen _/-\o_

zelfs al is het nog niet aanpasbaar of bruikbaar, alleen ter info is het al heel nuttig om te kijken wat het systeem doet en te begrijpen wat er gebeurd. Ook hierdoor kun je beter je thermostaat gedrag aanpassen op wat de quatt wel/niet trekt qua temp wisselingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Willen de trotse bezitters van de quatt ongeveer de lengte van de aan/retour leiding aan ons vertellen, zelf kom ik uit op 13,5 meter ondergronds van WP tot cv ketel wat wel wat veel is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
dikkiedik schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:12:
[...]

hopelijk voegen ze dit soort parameters juist toe aan de app zodat we ze niet via achterdeurtjes hoeven te benaderen _/-\o_

zelfs al is het nog niet aanpasbaar of bruikbaar, alleen ter info is het al heel nuttig om te kijken wat het systeem doet en te begrijpen wat er gebeurd. Ook hierdoor kun je beter je thermostaat gedrag aanpassen op wat de quatt wel/niet trekt qua temp wisselingen.
Zolang die app dan weer uit te lezen is met Home assistent want zou het graag daar hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
zverdier schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:17:
Willen de trotse bezitters van de quatt ongeveer de lengte van de aan/retour leiding aan ons vertellen, zelf kom ik uit op 13,5 meter ondergronds van WP tot cv ketel wat wel wat veel is!
zelf heb ik 2 meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
15 Meter waarvan 5 door een kruipruimte rest in huis. (kruipruimte vorstvrij) ps tot 8 meter is het inbegrepen, Daarboven rekenen ze 300,- extra voor max 20meter. Je krijgt dan 2x 10 Meter rol.

[ Voor 13% gewijzigd door noebas op 16-12-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-10 00:05

mdeiman

Projet 45

olafmol schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:05:
[...]

Koevlaas op 2500 kuub loslaten kom je uit op warmtepomp van 13kW. Dan is 8kW idd te krap. 2500 m3 is wel extreem, tenzij je een mega villa bewoont?
Best inderdaad een groot vrijstaand huis met veel (HR++) glas. Verdere isolatie wordt lastig. Ik ben wel nog aan het kijken naar kruipruimte (bodem)isolatie. Dat is ook de retourkanaal bj heteluchtverwarming.

3 van die mooie Quats, zou dat ook kunnen? Ik heb ze alleen maar over 2 gehoord en dat duurt nog een tijdje.

Shit happens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omver
  • Laatst online: 22-05 12:12
22 meter, heen en terug vanaf de ketel en daarvan is ongeveer 1 meter buitenshuis, de rest op zolder.
ik moest bij betalen voor dikkere en dus beter geisoleerde leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
Stel dat quatt ermee stopt. Blijft het systeem dan "slim" werken met de laatste versie software CiC? Kan het systeem ook werken als domme warmtepomp?

Ik heb tijd terug proberen te annuleren, nog niet volledig doorgezet, krijg nu herinnering voor intake. Gezien ik de laatste pagina's hier overwegend positief vind ga ik toch minimaal die intake doen.

Waar ik me het meest zorgen om maak - Quatt stopt na een jaar, pomp kan niks meer.

[ Voor 4% gewijzigd door gjanus op 16-12-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
gjanus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:
Stel dat quatt ermee stopt. Blijft het systeem dan "slim" werken met de laatste versie software CiC? Kan het systeem ook werken als domme warmtepomp?

Ik heb tijd terug proberen te annuleren, nog niet volledig doorgezet, krijg nu herinnering voor intake. Gezien ik de laatste pagina's hier overwegend positief vind ga ik toch minimaal die intake doen.

Waar ik me het meest zorgen om maak - Quatt stopt na een jaar, pomp kan niks meer.
Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal, maar stel dat de quatt ermee stopt kun je je huis nog steeds verwarmen. De CV ketel kan gewoon draaien en het water door de warmtepomp heen pompen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Omver
  • Laatst online: 22-05 12:12
HBO88 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:05:
[...]

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal, maar stel dat de quatt ermee stopt kun je je huis nog steeds verwarmen. De CV ketel kan gewoon draaien en het water door de warmtepomp heen pompen.
…en je hebt dan een waardeloze hoop oud ijzer en ruzie met je partner. Het leven zit vol risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
[...]

Hij bedoelt het 'bedrijf Quatt' lijkt me. Dat zou ook mijn grootste zorg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Het leven zit vol onzekerheden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:06
gjanus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:02:

Ik vind dit wel een zeer terechte opmerking, het zou enorm helpen als Quatt garandeerd dat het systeem lokaal aan te sturen is/blijft. Bij een startup is dit toch wel een serieus risico, niemand zou zo'n investering moeten doen met het risico dat het useless is als de quatt server uitgezet word.
Dit is voor Quatt tevens eenvoudig te regelen door komend jaar een open (lokale) api beschikbaar te stellen met deze functionaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door RVE_NL op 16-12-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat is mijn grootste bezwaar, zonder internet en server kan je niets meer bedienen. Als dat wegvalt zal ie wel blijven doordraaien maar kan je alleen nog met je thermostaat je temp wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19
noebas schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:43:
Dit zegt Quatt nu:

Bidden dat de stroom er nooit meer af gaat... vanwege een storing ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
dikkiedik schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:33:
Net als de bigfoots die je voorbij zag komen. Zelf heb ik grote rubberen bigfoots, dus ook die plastic dingen zijn niet standaard. Misschien alleen voor op bestrating? geen idee hoe het zit qua resonantie op bestrating, maar die zal wel minder zijn dan aan een gevel of op een dak.
Dat vermoeden heb ik ook. Zeker als de bestrating niet strak tegen de muren van de woning aan ligt vermoed ik dat er weinig resonantie doorkomt.

En ik kan me ook voorstellen dat stugger vastzetten met minder demping het apparaat ten goede komt. Je hebt met de ventilator toch een redelijke gyroscopische werking, dus des te minder het apparaat zelf kan bewegen, des te minder druk er op de lagers van de ventilator kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
mdeiman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:33:
3 van die mooie Quats, zou dat ook kunnen? Ik heb ze alleen maar over 2 gehoord en dat duurt nog een tijdje.
3 lukt denk ik niet met de aansturing. Zodra het elders inkoppelen in de cv leiding mogelijk wordt zou je ook kunnen overwegen om 2, apart aangestuurde sets Quatts met aparte thermostaten te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
[...]

Ik bedoel het bedrijf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _CrookClaw_
paQ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:37:
[...]

well done :)

was dit met CV aan?
Nee, wat ik gezien heb: als "Quatt power" boven "Quatt rated power" komt, gaat de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Snel te testen toch? Wat gebeurt er als de CiC geen internet verbinding heeft? Kun je dan nog de boel bedienen en gewoon laten draaien? Maw kan het systeem "air-gapped" draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:25:
Snel te testen toch? Wat gebeurt er als de CiC geen internet verbinding heeft? Kun je dan nog de boel bedienen en gewoon laten draaien? Maw kan het systeem "air-gapped" draaien?
Natuurlijk zal die door blijven draaien, de thermostaat is leidend. Maar ding als WAR zullen het niet meer doen en het is nogal lullig als je in de herfst het fluisterbedrijf aan hebt gezet en je er achter komt dat ie het in de winter niet trekt. Ook kan je geen tariefaanpassingen meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:30:
[...]

Natuurlijk zal die door blijven draaien, de thermostaat is leidend. Maar ding als WAR zullen het niet meer doen en het is nogal lullig als je in de herfst het fluisterbedrijf aan hebt gezet en je er achter komt dat ie het in de winter niet trekt. Ook kan je geen tariefaanpassingen meer doen.
Waarom doet WAR het niet meer dan? Die algoritmes draaien toch in de CiC zelf, lokaal dus, ipv remote ergens in een Quatt-cloud? Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

olafmol schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:35:
[...]

Waarom doet WAR het niet meer dan? Die algoritmes draaien toch in de CiC zelf, lokaal dus, ipv remote ergens in een Quatt-cloud? Of vergis ik me?
De Quatt heeft geen aparte buitensensor, buitentemp wordt van een weerserver gehaald net zoals de Nefit Easy doet ( en dus ook totaal ruk is bij een WAR regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:40:
[...]

De Quatt heeft geen aparte buitensensor, buitentemp wordt van een weerserver gehaald net zoals de Nefit Easy doet ( en dus ook totaal ruk is bij een WAR regeling).
Ohgod. Dat doet mijn nest ook. Klopt vaak voor geen meter. Volgens mij haalt ie het ergens 5km verderop vandaan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HBO88
ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:40:
[...]

waar baseer je dat op? Hier zit een sensor aan de achterkant van de quatt unit. En die doet het ook, want vorige week even met de fohn op gehad en ik zag de buitentemp op thermostaat oplopen. ;)
Pagina: 1 ... 38 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.