17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Sensor daar hangen met elle lange draad langs je huis? Tuurlijk niet. En bij raam vandaan en zon? Volgens mij wordt een wp voornamelijk gebruikt in de winter. Dan is het toch prima als die sensor achter de wp zit? Zal hooguit 2/3 graden schelen. Daar gaat je quatt echt niet opeens van spacen.ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:57:
[...]
Dat is de meest ongeschikte plek om je buitentemperatuur te meten voor een WAR! Meetpunt dient op een noordgevel te hangen en dan ook nog eens uit de buurt van ramen en zon invloeden.
Los van of dat geschikte plaats is of niet, maar je beweerde als feit dat de Quatt geen buitentemp sensor heeft. Vandaar mijn vraag waar je dat op baseerde. Mee discussieren hier mag altijd, maar graag dan wel met feitelijke gegevens komen.ds23man schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:57:
[...]
Dat is de meest ongeschikte plek om je buitentemperatuur te meten voor een WAR! Meetpunt dient op een noordgevel te hangen en dan ook nog eens uit de buurt van ramen en zon invloeden.
Mijn conclusie was gebaseerd op het feit dat de CiC geen aansluiting heeft voor een buitensensor. Maar los daarvan, alle warmtepompen hebben daar een sensor maar geen enkele fabrikant gebruikt die voor een WAR omdat het gewoon niet werkt.HBO88 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:06:
[...]
Los van of dat geschikte plaats is of niet, maar je beweerde als feit dat de Quatt geen buitentemp sensor heeft. Vandaar mijn vraag waar je dat op baseerde. Mee discussieren hier mag altijd, maar graag dan wel met feitelijke gegevens komen.
/f/image/yTnlp8BnB1NJZLtmxTa52sEZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NjObZT5t7tevhtF4H9SQtsQ8.png?f=fotoalbum_large)
Ik laat het een paar dagen draaien en zal dan eens kijken of ik wat grafiekjes kan sturen. De drops zijn defrosts btw.
[ Voor 3% gewijzigd door _CrookClaw_ op 16-12-2022 16:40 ]
"flowRate": 804.536579,
"heatPumps": [
{
"compressorFrequency": 90,
"compressorFrequencyDemand": 90,
"expectedPower": 0,
"minimumPower": 0,
"modbusSlaveId": 1,
"power": 4818.106783,
"ratedPower": 4876.970384,
"status": null,
"temperatureOutside": 0.03,
"temperatureWaterIn": 30.18,
"temperatureWaterOut": 35.39,
"waterPumpLevel": 33.891446
}
Als ik dit zo uitreken, heb ik een warmteopbrengst van 4.88KW, lijkt me sterk, denk dat ik ergens een rekenfoutje maak. Ik denk dat de flowrate liters per uur is. Wat precies power en rated power is, ben ik nog niet uit.
Power is de huidige warmte afgifte in Watt en Rated power is wat de Quatt maximaal kan doen met de huidige buitentemperatuur. Althans zo lees ik de data. Ik merk ook als de power hoger is dan rated power springt de CV aan. Ook als dat bijvoorbeeld 50 watt is. Of dat nodig is zal later blijken uit de updates van Quatt.medu80 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 17:47:
Dankzij @_CrookClaw_ heb ik nu ook iets meer info wat het apparaat doet.
"flowRate": 804.536579,
"heatPumps": [
{
"compressorFrequency": 90,
"compressorFrequencyDemand": 90,
"expectedPower": 0,
"minimumPower": 0,
"modbusSlaveId": 1,
"power": 4818.106783,
"ratedPower": 4876.970384,
"status": null,
"temperatureOutside": 0.03,
"temperatureWaterIn": 30.18,
"temperatureWaterOut": 35.39,
"waterPumpLevel": 33.891446
}
Als ik dit zo uitreken, heb ik een warmteopbrengst van 4.88KW, lijkt me sterk, denk dat ik ergens een rekenfoutje maak. Ik denk dat de flowrate liters per uur is. Wat precies power en rated power is, ben ik nog niet uit.
[ Voor 6% gewijzigd door _CrookClaw_ op 16-12-2022 18:11 ]
Die ervaring deel ik helaas niet._CrookClaw_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:05:
[...]
Power is de huidige warmte afgifte in Watt en Rated power is wat de Quatt maximaal kan doen met de huidige buitentemperatuur. Althans zo lees ik de data. Ik merk ook als de power hoger is dan rated power springt de CV aan. Ook als dat bijvoorbeeld 50 watt is. Of dat nodig is zal later blijken uit de updates van Quatt.
"power": 3554.746233,
"ratedPower": 5285.468638
Maar toch de CV aan.
Is nu echt koud dus relatief lage COP.
Ik heb gasprijs 1,45 en Electra 0.40
CV schakeld nu bij op het moment van een defrost cycle.
Nou nou hoog amperage. Hij is rated op 8A uit mijn hoofd en vreet maximaal 10A. Dat is in principe prima met een stopcontact, of heb jij ook een werkschakelaar achter je magnetron/oven?Carboy54 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:32:
[...]
Als het voor jou uit de foto niet duidelijk is zegt dat genoeg. De leidingen liggen er in bochten en los bij. Dit is ondeugdelijk prutswerk. Ook dient een warmtepomp gezien het hoge amperage aangesloten te worden met een werkschakelaar of in ieder geval een vaste aansluiting. De rest kan ik niet beoordelen maar dit is al genoeg om de kwaliteit van het werk te kunnen beoordelen.
Neemt niet weg dat ik zelf ook gewoon tzt een werkschakelaar ga fixen en klaarzetten voordat ze komen, vind ik ook mooier en ik kan het zelf prima plaatsen, maar tja, een stekker is wel makkelijk voor hun, dat snap ik ook.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Als het goed is krijg je naast een access_token ook een refresh_token die je kan gebruiken om een nieuw access_token op te halen zonder opnieuw in te hoeven loggen._CrookClaw_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:36:
Ik heb nog wat zitten prutsen vandaagen heb het nu stabiel werkend. API token wordt opnieuw opgehaald en gebruikt in het parameters request. Een API token is 1 uur geldig. Dus daar moest ik wat op verzinnen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik laat het een paar dagen draaien en zal dan eens kijken of ik wat grafiekjes kan sturen. De drops zijn defrosts btw.
Klopt ja, dat heb ik nu geïmplementeerd. Bearer token moet je wel bij Firebase ophalen en niet bij Quatt. Dat was het tricky gedeelte van dit verhaal.Slurpgeit schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:51:
[...]
Als het goed is krijg je naast een access_token ook een refresh_token die je kan gebruiken om een nieuw access_token op te halen zonder opnieuw in te hoeven loggen.
Dan heb jij een verwarmbaar huis met deze temperaturen. Ik zie dat de Quatt altijd rond de 32 graden uitvoer heeft. Ik kan daarmee het huis niet opwarmen.Vreemd eigenlijk, als ik mijn CV op 35 graden heb staan, krijg ik het wel warm. Waarom die drie graden zoveel invloed heeft is mij een raadsel.dikkiedik schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:38:
Als je stroom over hebt van je zonnepanelen kun je overwegen die kwh prijs te verlagen tot je terugleververgoeding. Die van mij heb ik nu op 0.15 staan. En gas 2.70 ofzo.
CV schakeld nu bij op het moment van een defrost cycle.
Retourtemperatuur is bij mij altijd rond de 29 graden. Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Zelfs de speedcomforts springen niet aan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
https://www.speedcomfort.nl › faq
FAQ - SpeedComfort
SpeedComfort schakelt in bij de vaste temperatuur van 33 graden. Als de radiator 25 graden is stopt hij weeR
Ik denk dat er een delta op zit van 5 graden, gezien ik vloerverwarming heb, is mijn retour altijd lager als 30 graden, Dus bovenetage zal vrijwel niet tot weinig opwarmen.
@_CrookClaw_ Power is inderdaad wat de warmtepomp op dit moment aan KW opwekt. In mijn geval dus 4.76KW. Netjes voor een warmtepomp die wordt verkocht als 4.5KW. Als mijn Shelly 1PM klopt, wat ik betwijfel, zit ik op een COP van 3.17. Ik heb wel eens gelezen dat een Shelly op 220v accuraat is, maar op 230 minder.
KW berekenen: KW = LPM * Delta / 14.34
Kun je je Shelly niet vergelijken met je slimme meter of iets?medu80 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:16:
Nee, dat begrijp ik, dat ze pas inschakelen bij 33/35 graden. Dat haal ik ook wel, ging mij om de vloerverwarming beneden. Die hebben geen speedcomforts, snap je. Je moet testen of je je huis kan verwarmen met 40 of 50 graden om te weten of je huis warmtepomp geschikt is. Ja, dat kan ik, zelfs met -10, maar als een warmtepomp maar 33 graden water kan maken, heb ik er ook niets aan.
Ik denk dat er een delta op zit van 5 graden, gezien ik vloerverwarming heb, is mijn retour altijd lager als 30 graden, Dus bovenetage zal vrijwel niet tot weinig opwarmen.
@_CrookClaw_ Power is inderdaad wat de warmtepomp op dit moment aan KW opwekt. In mijn geval dus 4.76KW. Netjes voor een warmtepomp die wordt verkocht als 4.5KW. Als mijn Shelly 1PM klopt, wat ik betwijfel, zit ik op een COP van 3.17. Ik heb wel eens gelezen dat een Shelly op 220v accuraat is, maar op 230 minder.
KW berekenen: KW = LPM * Delta / 14.34
Je kunt de speedcomfort temp sensor ook er af halen en ze geforceerd aanzetten. Evt via een smart socket aan stuten op tijden.medu80 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:02:
[...]
Dan heb jij een verwarmbaar huis met deze temperaturen. Ik zie dat de Quatt altijd rond de 32 graden uitvoer heeft. Ik kan daarmee het huis niet opwarmen.Vreemd eigenlijk, als ik mijn CV op 35 graden heb staan, krijg ik het wel warm. Waarom die drie graden zoveel invloed heeft is mij een raadsel.
Retourtemperatuur is bij mij altijd rond de 29 graden. Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Zelfs de speedcomforts springen niet aan.
Mijn huis is redelijk goed verwarmbaar. Zie nu wel dat de Quatt zelfs overdag af en toe uit staat. Beetje zonde eigenlijk. Vandaag tussen 15:00 en 20:00 zonder vermogen. CV ook uit. Terwijl in de aanloop daarvoor de quatt op vrij hoog vermogen draaide. Dus balans kan nog iets beter.
Zou mooi zijn als de warmtepomp altijd geforceerd blijft draaien. Mijn vloerverwarming reageert extreem traag door parket wat er op ligt.
Alles wat voor de aansluiting zit wordt niet warm als de Quatt alleen draait.nivekamoud schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:53:
Waarom kan het inkoppelen elders in de cv leiding eigenlijk niet?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Het lijkt me niet dat dat de reden is. Het cv circuit is rond, en als de cv ketel niet draait gaat het water door de 1 wegsklep langs de cv ketel. Het water kan dus altijd het rondje maken en mits er genoeg vermogen beschikbaar is wordt het hele circuit dus warm.Gerardwaz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:22:
[...]
Alles wat voor de aansluiting zit wordt niet warm als de Quatt alleen draait.
Als ik het goed begrijp gaf Quatt als reden dat ze de aansturing nog niet in orde hadden voor het scenario dat de Quatt elders in de cv leiding wordt ingeplugd. Als ik zie wat de app op dit moment aan functies heeft kan ik me goed voorstellen dat ze deze verder ontwikkelen voordat ze minder voorkomende gevallen gaan behandelen.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Iemand al gelezen hoe het gaat met dat prijsplafond? Als je nu een wp neemt met geen panelen, of een aantal, maar niet genoeg om alles te dekken. Is het dan nu toch niet voordeliger lekker gas te gaan stoken? Ik lees hier dat iemand rond de 25kwh gebruikt (met quatt)en dat ik nu 10m3 op zoon dag gebruik.
*prijsplafond gaat per maand gelden. Google: prijsplafond per maand
Hangt af van je verbruik en de prijzen van je contract. Binnen het prijsplafond is de warmtepomp over het algemeen nog goedkoper, tenzij het echt fors koud is.DennisDCT schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:26:
Mogelijk is dit offtopic!?
Iemand al gelezen hoe het gaat met dat prijsplafond? Als je nu een wp neemt met geen panelen, of een aantal, maar niet genoeg om alles te dekken. Is het dan nu toch niet voordeliger lekker gas te gaan stoken? Ik lees hier dat iemand rond de 25kwh gebruikt (met quatt)en dat ik nu 10m3 op zoon dag gebruik.
Ga je qua elektriciteitsverbruik boven de plafondhoeveelheid uit en heb je een hogere contractprijs dan kan het inderdaad interessant zijn om gas bij te stoken.
Als je geen zonnepanelen hebt zul je met warmtepomp over het algemeen boven het plafond komen. Basaal kun je ongv wel stellen dat als je gasprijs ruwweg 3x je elektriciteitsprijs is de warmtepomp (tenzij heel koud) interessanter is, daaronder kun je vaak voor je portemonnee beter gas stoken.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Met het prijsplafond kan je zeker goedkoper uit zijn met gas t.o.v. een warmtepomp. Zeker als je boven het prijsplafond je stroom moet inkopen t.o.v. gasprijs onder het prijdplafond.DennisDCT schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 07:26:
Mogelijk is dit offtopic!?
Dan heb je het mogelijk over 1.45 voor m3 gas en rond de 1.00 voor een kwh. Dan kun je beter de CV aan slingeren.
Maar je kunt in de app prijzen invoeren. Dus stel je voert daar 1.00 en 1.45 in zul je (denk ik) zien dat de cv alles doet.
NB saldering wordt wel afgebouwd, dus "straks" in de winter ga je niet veel aan zonnepanelen hebben om de boel warm te houden. Tenzij de huis-accu's dan beter werken cq, rendabeler zijn.dikkiedik schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:52:
[...]
Met het prijsplafond kan je zeker goedkoper uit zijn met gas t.o.v. een warmtepomp. Zeker als je boven het prijsplafond je stroom moet inkopen t.o.v. gasprijs onder het prijdplafond.
Dan heb je het mogelijk over 1.45 voor m3 gas en rond de 1.00 voor een kwh. Dan kun je beter de CV aan slingeren.
Maar je kunt in de app prijzen invoeren. Dus stel je voert daar 1.00 en 1.45 in zul je (denk ik) zien dat de cv alles doet.
24 november waren de jongens om 8:30 aanwezig en gingen direct aan de slag, eerst hebben we samen de plaats van de leidingen en gaten in de muren bepaald, hierin stonden ze open voor andere ideeën en meningen, ook hebben ze goed uitleg gegeven wat er aan de CV installatie moest gebeuren ( keerklep en kortsluitleiding tussen aanvoer en retour ), helaas zit mijn vuilfilter op een plek waar dat ze hem niet konden mee laten draaien met de Quatt, hij vangt alleen vuil als de CV pomp draait. Dit was wel op te lossen maar dan moest het hele systeem uit elkaar en daar hadden ze ook de koppelingen niet voor bij zich, ze gaven aan dat het voor de Quatt niet uitmaakt dat er geen vuilfilter tussen zit, dit neem ik dan maar voor waar aan.
Het boren van de 2 gaten, 1 door de buitenmuur en 1 door een scheidingsmuur ( wel een oude spouwbuitenmuur ) ging voorspoedig, en de stof viel me alles mee, vrijwel niets.
Kortsluitleiding aan brengen gaf wat meer uitdaging voor hun, maar die hebben ze netjes recht en waterpas aangebracht, ze werken echt netjes en secuur.
De flowmeter werd niet volledig geleverd, de fiberringen zaten er niet bij, dit was bij de vorige installatie ook al zo en hadden ze doorgeven maar was nog niet doorgevoerd bij onze installatie. Gelukkig had ik nog een doosje met ringen en konden ze verder, helaas bleek later op de dag bij het vullen dat de flowmeter ook nog met de verkeerde nippels was geleverd en lekte, dit was mooi balen want het systeem weer leeg halen en een reserve flowmeter die hij gelukkig in z’n bus had liggen er tussen plaatsen, deze was helaas iets langer waardoor er 1 leiding scheef kwam te hangen, dit was een 28mm leiding en hiervoor hadden ze geen koppelingen bij zich, het is niet het mooist maar voor ons wel acceptabel, Na het vullen bleek deze nu goed dicht.
De Quatt unit hadden ze zo staan eigenlijk, hij staat bij ons op de grond in het grind, ideaal voor het afvoeren van het condenswater en ijswater.
Slangen werden doorgevoerd en aangesloten en netjes afgewerkt met afdekkappen en goten, wij hebben er zelf voor gekozen om buiten alleen een kap te plaatsen en niet een klein stukje goot achter de Quatt, aan de binnenkant zit er wel een goot tot de 2e muur en in de CV ruimte niet meer.
De CIC werd niet geïnstalleerd zoals afgesproken tijdens de vraag of ik mee wilde doen aan de pilot, de CIC is op 5 December geïnstalleerd, de 2 weken dat de CIC er niet aanhing stond de Quatt wel aan ivm het evt bevriezen, wel draaide de circulatiepomp constant op volle toeren wat een behoorlijke ruis in de leidingen veroorzaakte, dit is nu overigens niet meer te horen, want nu draait hij op een gemoduleerd toerental wat veel lager is.
De jongens waren overigens om 17:00 uur klaar, best een lange dag maar zonder 1 verkeerd woord, super.
Ik zal een aantal foto’s bijvoegen van hoe het nu is geïnstalleerd.
Het geluid van de Quatt op vollast ( neem ik tenminste aan als hij 1,6 kw verbruikt ) is echt heel acceptabel, je moet er dicht bij staan wil je hem goed horen, op een meter of 4 recht ervoor hoor je hem nauwelijks en aan de zijkant al helemaal niet, dan moet je echt op 2 meter of zo komen.
Ook bij de defrost hoor je hem nauwelijks, het geeft met deze vrieskou wel een behoorlijke stoomwolk, waar we de eerste keer toch van schrokken, gaat dit wel helemaal goed dachten we, maar het is maar 10 seconden of zo.
Wij stoken 24 uur contante temperatuur, dus geen nachtverlaging, het verbruik van de Quatt is de afgelopen week gemiddeld 28 Kw/H per 24 uur en er werd gemiddeld 4,5 kuub gas gebruikt voor de defrost, wat hij met deze kou elk uur doet. Maar als ik kijk naar mijn vorig gasgebruik zou ik voor een 12 uur stoken op een dag 15 kuub gas gebruiken, de getallen zijn overigens zonder het voor warmwater en koken gebruikte gas.
Al met al bespaar ik zelfs met deze temperaturen gemiddeld 5 euro per dag en hebben we het hele huis op 20,5 graden en de badkamer zelfs 21,5.
Het huis is uit 1952, maar wel alles HR ++ glas en spouwmuur isolatie, dak geïsoleerd, dus al met al redelijk goed geïsoleerd, oppervlakte van de verwarmde ruimtes is ongeveer 125 m2. Alle ruimtes verwarmd met radiatoren met ventilatoren eronder.
Wij hebben een Honeywell Evohome thermostaat welke de meeste vertrekken kan bedienen van een eigen ingestelde temperatuur, wel heb ik een truc uitgehaald met dit systeem, ik heb namelijk in alle vertrekken behalve de woonkamer en keuken de ecohome radiatorkoppen vervangen voor gewone thermostatische koppen, hierdoor lopen deze ruime altijd mee met de warmtevraag van de kamer en keuken en als ze warm genoeg zijn sluit de kraan vanzelf. Ook heb ik de gang en achterbouw uitgerust met standaard radiatorkranen die altijd helemaal openstaan, en waterzijdig zijn ingeregeld met de voet ventielen ( niet helemaal echt waterzijdig, ik weet het !!! )
Onze CV is overigens een Nefit trendline 2 waar een opentherm module aanhangt en dit werkt goed, wel gaf de monteur aan bij het installeren van de CIC dat hij in het begin van de CIC installatie een probleem gaf in de Quatt app met een communicatie probleem, hierna de kabel van de CV naar de CIC vervangen door een kabel van hun zelf en was het probleem opgelost.
Ook nog een epistel over de communicatie met Quatt, voor mij verliep die eigenlijk heel goed, die Ricardo bij Quatt is echt goed behulpzaam en geduldig, ik heb hem meerde malen aan de lijn gehad met vragen over de voortgang enz. Altijd correct en leuk geholpen, dit mag ook eens gezegd worden. Ik ben het wel eens met sommige schrijvers hier dat Quatt wat meer en frequent een mail met update over waar en hoe ze erbij staan rond kunnen sturen, zou zoveel rust brengen bij de mensen die toch een hoop geld betaald hebben voor iets wat de meeste nog niet in huis hebben maar wel het vertrouwen aan Quatt hebben gegeven.
Al met al tot nu toe heel tevreden en ik ben benieuwd wat het verbruik volgende week word als de temperaturen omhoog gaan en of de Quatt dan ook eens een uurtje uit gaat of zo. Ik hoop wel dat we snel de 2e pagina in de app krijgen want ik kan nu echt niets zien wat de Quatt doet! Overingens hulde aan de mensen die dit zelf al aan het uitvogelen zijn! Super ga zo door !
Het is een heel verhaal geworden, maar daar vroegen sommige ook om.
Bijgaand fotos van de installatie, Quatt en evohome
:strip_exif()/f/image/6wIiSxaQ5E9pf5OnnsG0nxv2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/upvQpNUboBl9gEf9Bq1Ug3yY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3osu8wTp6zuYruzNVEmaZdu5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XdAUQEVgQIv4vMkQHcVCS7MP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QAsTYrYiLXlib5xDeTTKQeXU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/THMbJZxWaDRPhGicn2tsNpn2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nuBKgE2UaaBdFIMLoWRWmsc7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door thekoot op 17-12-2022 11:04 ]
klopt, zeker iets om rekening mee te houden. Zolang je 100% kunt salderen is mijn verbruik iig gecovered met mijn panelen. tot die tijd gebruik van maken.olafmol schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:27:
[...]
NB saldering wordt wel afgebouwd, dus "straks" in de winter ga je niet veel aan zonnepanelen hebben om de boel warm te houden. Tenzij de huis-accu's dan beter werken cq, rendabeler zijn.
een accu zie ik niet echt als realistische optie. met een WP gaat er zo 500-800kwh per maand doorheen in maanden dat je nauwelijks iets opwekt. Dus dat moet dan wel een extreem grote accu gaan worden
voorlopig lekker salderen, over aantal jaar weer kijken aan welke knop ik moet gaan draaien om de kosten zo laag mogelijk te houden.
@thekoot mooie installatie ook! ik zie dat ze bij jou ook die plastic voeten gebruikt hebben. geeft dat problemen via het grind? (kan me nauwelijks voorstellen)
[ Voor 9% gewijzigd door dikkiedik op 17-12-2022 11:13 ]
Als ik het zelf wil klaarleggen in de voorbereiding, wat kan ik dan plaatsen?
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Leidingen zijn flexibele RVS leidingen, van denk ik 22 mm zonder de isolatie, met de isolatie is het zeker 50mm per leiding, ze boren gaten van 100mmiop schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:17:
Welke maat zijn die leidingen die door de muur gaan? Is dat koper/flexibel/?
Als ik het zelf wil klaarleggen in de voorbereiding, wat kan ik dan plaatsen?
zelf alvast voorbereiden zal niet gaan denk ik want ze gebruiken hun eigen materialen, anders eerst even overleggen met Quatt.
Tot nu toe merk ik er niets van binnen of buiten, ik neem aan dat de grond nu zelfs bevroren is dus zou het nu merkbaar moeten zijn. voorlopig laat ik deze plastic steunen gewoon zitten.dikkiedik schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:07:
[...]
klopt, zeker iets om rekening mee te houden. Zolang je 100% kunt salderen is mijn verbruik iig gecovered met mijn panelen. tot die tijd gebruik van maken.
een accu zie ik niet echt als realistische optie. met een WP gaat er zo 500-800kwh per maand doorheen in maanden dat je nauwelijks iets opwekt. Dus dat moet dan wel een extreem grote accu gaan worden![]()
voorlopig lekker salderen, over aantal jaar weer kijken aan welke knop ik moet gaan draaien om de kosten zo laag mogelijk te houden.
@thekoot mooie installatie ook! ik zie dat ze bij jou ook die plastic voeten gebruikt hebben. geeft dat problemen via het grind? (kan me nauwelijks voorstellen)
[ Voor 69% gewijzigd door medu80 op 17-12-2022 11:50 ]
medu80 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:48:
@thekoot Sorry ik moet het toch vragen. Wat is de Apple Room? Je installatie ziet er vrijwel identiek uit als bij mij. Fijn te horen, dat jij ook tevreden bent. Ricardo is inderdaad zeer behulpzaam en vriendelijk, maar alleen als je belt. e-mails vallen volgens mij in een mailbox waar zoveel mails in staan, dat ze deze maar niet behandelen. :-)
Ik ben ook overgestapt van tado naar lyric maar heb nog geen quatt.rabe83 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:20:
@medu80 Hoe zijn bij jou de ervaringen met Lyric t6 in vergelijking tot de tado? Ik zit nog steeds op tado maar ben benieuwd of het stookgedrag/werking verbeterd is met de Lyric of dat het toch niet heel veel uitmaakt?
De lyric heeft een hele strakke stooklijn tado is veel minder strak. Wat dat scheelt in verbruik, geen idee.
Verder is de Tado wel veel uitgebreider qua info etc.
De lyric zelf geeft geen temperatuur historie aan en heeft geen luchtvochtigheids meter.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Ik ben niet zo heel erg te spreken over de Lyric T6. Stel dat het 19 graden is in de woonkamer en ik stel 19.5 in, dan zegt de Lyric binnen enkele seconden dat de gemeten temperatuur ook 19.5 en springt de ketel niet aan. Nu ken ik dit verschijnsel van voordat ik de TADO had. In 2018 ook last van gehad en al die jaren niets gewijzigd.rabe83 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:20:
@medu80 Hoe zijn bij jou de ervaringen met Lyric t6 in vergelijking tot de tado? Ik zit nog steeds op tado maar ben benieuwd of het stookgedrag/werking verbeterd is met de Lyric of dat het toch niet heel veel uitmaakt?
medu80 in "Honeywell Lyric T6 en Opentherm (Gateway)"
Tevens als de temperatuur 18.5 is in de woonkamer en ik stel 19.5, dan komt het verschijnsel hierboven niet vaak voor, zal wel aan de halve graad liggen. Maar de Lyric verwarmt dan lekker door tot 20 en vaak ruim eroverheen. Mijn TADO die er naast hangt zegt vaak dat het al 20.3 of meer is. Dus niet alleen TADO heeft overshoots. Doe mij maar de TADO, die regelt (na een overshoot) prima rond de 19.5. Ook is het vlammetje uit op de display maar is de Quatt en Ketel in mijn geval nog steeds aan.
Diverse instellingen geprobeerd, laag-uit ingeschakeld en ook weer uit. Maar de Lyric T6 is gewoon K*T
[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 17-12-2022 12:56 ]
Dit is nog steeds de vervanging die ik in gedachten heb voor de niet compatibele Nefit thermostaat die we hier hebben hangen.
Wel / geen problemen in het gedrag van de Quatt / CV ketel?
(mijn emails met de vraag om de lijst met compatibele thermostaten liggen nog steeds ergens in de mailbox van Quatt te rotten, en ervaringen van anderen zijn altijd goed om mee te nemen in de beslissing)
Quatt zei hierover:nivekamoud schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:53:
Waarom kan het inkoppelen elders in de cv leiding eigenlijk niet?
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap dat verhaal niet goed.okijokii schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:34:
[...]
Quatt zei hierover:
Op dit moment is het niet mogelijk om zogenaamd parallel op de CV installatie in te koppelen. Deze optie verwachten we in de eerste helft van 2023 uit te rollen met een software update. Voor nu moeten we dus in de buurt van de ketel inkoppelen, waardoor we tegelijk met ketel en warmtepomp kunnen verwarmen. Bij parallelle inkoppeling vervalt deze mogelijkheid en zal de warmtepomp wat minder uren kunnen maken
Wat ik er wel uit haal, is dat ik hem ook in het cv circuit kan voegen, zeker gezien ik pas ergens in de zomer aan de beurt ben. (Dan is die software er als het goed is) Dat zou me nogal wat breekwerk schelen.
mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P
Ik heb inderdaad de thermostaat Toon waar ik al jaren tevreden mee ben, behalve een goed dag/ week programma kan ik ook verschillende energiestromen monitoren, gas electra maar ook de opwek van de zonnepanelen.onlinaius schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:12:
Nu we het toch over ervaringen van thermostaten icm Quatt hebben: @burgerfreerk, hoe bevalt de combinatie van de Toon en de Quatt?
Dit is nog steeds de vervanging die ik in gedachten heb voor de niet compatibele Nefit thermostaat die we hier hebben hangen.
Wel / geen problemen in het gedrag van de Quatt / CV ketel?
(mijn emails met de vraag om de lijst met compatibele thermostaten liggen nog steeds ergens in de mailbox van Quatt te rotten, en ervaringen van anderen zijn altijd goed om mee te nemen in de beslissing)
Er zijn vast mooiere thermostaten deze dagen.
De combinatie Quatt/ Toon, wat kan ik er van zeggen, ik stel mijn temperatuur in en de ingestelde temperatuur wordt ook bereikt, maar wie of wat ( cv of quatt) de boel op temperatuur brengt is me soms een raadsel, ik moet echt even naar buiten kijken of de quatt draait of niet.
Wel zie ik in de Toon een grijs vlammetje waarvan ik vermoed dat het de Quatt is, een rood vlammetje wanneer gas aangesproken wordt.
Ik ben elke dag met deze temperaturen rond het vriespunt en snachts rond -8 een 3 kuub gas kwijt, naast de 0.60 voor SWW, is dit de nachtverlaging opheffen en defrosts? Geen idee.
Misschien moet ik de aanvoer temperatuur van het cv water verlagen, staat nu op 55 maar kan misschien wel naar 45 of 40, volgt de quatt de cv water temperatuur ?
Ik heb geen idee, documentatie ontbreekt.
Misschien moet ik ook het vermogen van de cv lager zetten, ik heb een Intergas het 36/30 c5.
Ik heb geen idee, geen documentatie.
Ik heb de gasprijs hoog gezet en de electra prijs onwaarschijnlijk laag, toch blijft dit gasverbruik, heeft de CiC een zelflerend vermogen en kost het tijd?
Het is erg jammer dat je niet kunt monitoren wat de quatt bijdraagt en tegen welke kosten, soms staat deze ook gewoon stil, prima, maar liever zou ik hem dan nog sterker aan het moduleren zien, iets harder, iets zachter, maar niet uit.
Wat ik zeg, je hebt geen idee van de instellingen, das gewoon jammer.
Ik zet de cv overdag soms gewoon uit met de aan/ uit knop die er op zit, de Quatt trekt het goed.
Een boekje / gebruiksaanwijzing,/ gebruikersmanual zou welkom zijn geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door burgerfreerk op 17-12-2022 19:58 ]
De Tado proef.
Ik weet dat Quatt Tado zelf niet aanraadt. Wel is het zo dat mijn hele systeem op Tado gebaseerd is. Daarom wil ik toch een poging wagen. Bij mij is het een kwestie van kabeltjes verwisselen om de Lyric of de Tado aan te sluiten dus die tijd wilde ik er wel instoppen. Tado is nu alle vertrekken aan het opwarmen en ben eens benieuwd of het huis zo wel op temperatuur kan blijven. In HA kan ik nu het verloop zien waardoor ik goed kan zien of de Tado veel starts en stops initieert.
:fill(white):strip_exif()/f/image/LYXITY6ekg8HzI4skYP3ggFK.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NFXCHLyzutKk3Jz4IDnayEf1.png?f=user_large)
Mooi werk! Ik snap alleen de total heated power niet, wat zegt dat? De quatt kan toch maar 4kw verwarming leveren?_CrookClaw_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:03:
Allereerst wil ik iets rechtzetten. Mijn eerdere claim over dat de CV aansprint bij "Quatt power" > "Quatt rated power" klopt niet. Ik heb nog eens goed naar de data gekeken en kwam er achter dat buiten de CiC data ook een veldje "boilerPower" verstopt zat. Nu ik deze data heb, kon ik ook de totale energiebehoefte van het huis op dat moment in kaart brengen. Zie "Quatt total home heat power" in screenshot. Verder vond ik dat de Lyric de Quatt een beetje stom aanstuurt. Vanochtend van half 5:30 tot 8:00 heeft deze aan gestaan. Om vervolgens tot 18:45 uit te staan. Hij is toen aangezet omdat ik een nieuwe proef heb gestart.
De Tado proef.
Ik weet dat Quatt Tado zelf niet aanraadt. Wel is het zo dat mijn hele systeem op Tado gebaseerd is. Daarom wil ik toch een poging wagen. Bij mij is het een kwestie van kabeltjes verwisselen om de Lyric of de Tado aan te sluiten dus die tijd wilde ik er wel instoppen. Tado is nu alle vertrekken aan het opwarmen en ben eens benieuwd of het huis zo wel op temperatuur kan blijven. In HA kan ik nu het verloop zien waardoor ik goed kan zien of de Tado veel starts en stops initieert.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is Quatt heat power + de warmte die de CiC van de ketel vraagt.geerttttt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]
Mooi werk! Ik snap alleen de total heated power niet, wat zegt dat? De quatt kan toch maar 4kw verwarming leveren?
Ah! Maar hoe weet quatt dat dan? Enige wat de CiC kan vragen is een modulatieniveau. Het aantal kW dat dat is hangt toch maar net af hoe zwaar je ketel is? Naast wat andere factoren wellicht? Daar zijn thermostaten ook lerend, omdat alle huizen maar ook alle ketels anders zijn._CrookClaw_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:10:
[...]
Dat is Quatt heat power + de warmte die de CiC van de ketel vraagt.
Nee, sterker nog als ik de ketel op "storingsstand" zet loopt de temperatuur achteruit. Dus begint op 35 graden ofzo en na enkele uren gaat dit naar 24/25 graden en dan loopt de Quatt maar op 800 watt ofzo. Dus daar moeten ze echt nog aan werken.medu80 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
Tijdens de installatie zetten de monteurs ergens een waarde. Bij mij hebben ze 5kw ingevuld. Advies wat ze op papier hadden was 5,2kw. Deze hebben ze naar beneden afgerond. Misschien 5kw bij 0 graad of iets dergelijks. En is dat de reden dat mijn cv altijd tegelijk met de Quatt draait. Komen we maandag achter als de buitentemp weer stijgt. Maar ook jij hebt maar 34 graden aanvoer? Kan dat ding überhaupt water maken van 35 of 40???
Eigenlijk wil ik gewoon dat de temperatuur niet onder de 30 graden komt. Want daarmee kan ik alles enigszins nog mee verwarmen. Daaronder vormen in huis koude luchtstromen.
[ Voor 9% gewijzigd door _CrookClaw_ op 17-12-2022 20:16 ]
Dit is de data die ik terugkrijg. Hoe dat precies allemaal aangestuurd wordt is voor mij ook nog een raadsel.geerttttt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:12:
[...]
Ah! Maar hoe weet quatt dat dan? Enige wat de CiC kan vragen is een modulatieniveau. Het aantal kW dat dat is hangt toch maar net af hoe zwaar je ketel is? Naast wat andere factoren wellicht? Daar zijn thermostaten ook lerend, omdat alle huizen maar ook alle ketels anders zijn.
Wat ik wel vreemd vind is dat bij een COP van 2 (kouder dan -4) de Quatt niet helemaal uitgaat en de CV het volledig overneemt.
Ik vindt het verbruik nog best wel veel 28 kWh en dan ook nog 4,5 m3 gasthekoot schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:53:
Ik volg dit forum al een paar maanden en ben een pilot installatie,
24 november waren de jongens om 8:30 aanwezig en gingen direct aan de slag, eerst hebben we samen de plaats van de leidingen en gaten in de muren bepaald, hierin stonden ze open voor andere ideeën en meningen, ook hebben ze goed uitleg gegeven wat er aan de CV installatie moest gebeuren ( keerklep en kortsluitleiding tussen aanvoer en retour ), helaas zit mijn vuilfilter op een plek waar dat ze hem niet konden mee laten draaien met de Quatt, hij vangt alleen vuil als de CV pomp draait. Dit was wel op te lossen maar dan moest het hele systeem uit elkaar en daar hadden ze ook de koppelingen niet voor bij zich, ze gaven aan dat het voor de Quatt niet uitmaakt dat er geen vuilfilter tussen zit, dit neem ik dan maar voor waar aan.
Het boren van de 2 gaten, 1 door de buitenmuur en 1 door een scheidingsmuur ( wel een oude spouwbuitenmuur ) ging voorspoedig, en de stof viel me alles mee, vrijwel niets.
Kortsluitleiding aan brengen gaf wat meer uitdaging voor hun, maar die hebben ze netjes recht en waterpas aangebracht, ze werken echt netjes en secuur.
De flowmeter werd niet volledig geleverd, de fiberringen zaten er niet bij, dit was bij de vorige installatie ook al zo en hadden ze doorgeven maar was nog niet doorgevoerd bij onze installatie. Gelukkig had ik nog een doosje met ringen en konden ze verder, helaas bleek later op de dag bij het vullen dat de flowmeter ook nog met de verkeerde nippels was geleverd en lekte, dit was mooi balen want het systeem weer leeg halen en een reserve flowmeter die hij gelukkig in z’n bus had liggen er tussen plaatsen, deze was helaas iets langer waardoor er 1 leiding scheef kwam te hangen, dit was een 28mm leiding en hiervoor hadden ze geen koppelingen bij zich, het is niet het mooist maar voor ons wel acceptabel, Na het vullen bleek deze nu goed dicht.
De Quatt unit hadden ze zo staan eigenlijk, hij staat bij ons op de grond in het grind, ideaal voor het afvoeren van het condenswater en ijswater.
Slangen werden doorgevoerd en aangesloten en netjes afgewerkt met afdekkappen en goten, wij hebben er zelf voor gekozen om buiten alleen een kap te plaatsen en niet een klein stukje goot achter de Quatt, aan de binnenkant zit er wel een goot tot de 2e muur en in de CV ruimte niet meer.
De CIC werd niet geïnstalleerd zoals afgesproken tijdens de vraag of ik mee wilde doen aan de pilot, de CIC is op 5 December geïnstalleerd, de 2 weken dat de CIC er niet aanhing stond de Quatt wel aan ivm het evt bevriezen, wel draaide de circulatiepomp constant op volle toeren wat een behoorlijke ruis in de leidingen veroorzaakte, dit is nu overigens niet meer te horen, want nu draait hij op een gemoduleerd toerental wat veel lager is.
De jongens waren overigens om 17:00 uur klaar, best een lange dag maar zonder 1 verkeerd woord, super.
Ik zal een aantal foto’s bijvoegen van hoe het nu is geïnstalleerd.
Het geluid van de Quatt op vollast ( neem ik tenminste aan als hij 1,6 kw verbruikt ) is echt heel acceptabel, je moet er dicht bij staan wil je hem goed horen, op een meter of 4 recht ervoor hoor je hem nauwelijks en aan de zijkant al helemaal niet, dan moet je echt op 2 meter of zo komen.
Ook bij de defrost hoor je hem nauwelijks, het geeft met deze vrieskou wel een behoorlijke stoomwolk, waar we de eerste keer toch van schrokken, gaat dit wel helemaal goed dachten we, maar het is maar 10 seconden of zo.
Wij stoken 24 uur contante temperatuur, dus geen nachtverlaging, het verbruik van de Quatt is de afgelopen week gemiddeld 28 Kw/H per 24 uur en er werd gemiddeld 4,5 kuub gas gebruikt voor de defrost, wat hij met deze kou elk uur doet. Maar als ik kijk naar mijn vorig gasgebruik zou ik voor een 12 uur stoken op een dag 15 kuub gas gebruiken, de getallen zijn overigens zonder het voor warmwater en koken gebruikte gas.
Al met al bespaar ik zelfs met deze temperaturen gemiddeld 5 euro per dag en hebben we het hele huis op 20,5 graden en de badkamer zelfs 21,5.
Het huis is uit 1952, maar wel alles HR ++ glas en spouwmuur isolatie, dak geïsoleerd, dus al met al redelijk goed geïsoleerd, oppervlakte van de verwarmde ruimtes is ongeveer 125 m2. Alle ruimtes verwarmd met radiatoren met ventilatoren eronder.
Wij hebben een Honeywell Evohome thermostaat welke de meeste vertrekken kan bedienen van een eigen ingestelde temperatuur, wel heb ik een truc uitgehaald met dit systeem, ik heb namelijk in alle vertrekken behalve de woonkamer en keuken de ecohome radiatorkoppen vervangen voor gewone thermostatische koppen, hierdoor lopen deze ruime altijd mee met de warmtevraag van de kamer en keuken en als ze warm genoeg zijn sluit de kraan vanzelf. Ook heb ik de gang en achterbouw uitgerust met standaard radiatorkranen die altijd helemaal openstaan, en waterzijdig zijn ingeregeld met de voet ventielen ( niet helemaal echt waterzijdig, ik weet het !!! )
Onze CV is overigens een Nefit trendline 2 waar een opentherm module aanhangt en dit werkt goed, wel gaf de monteur aan bij het installeren van de CIC dat hij in het begin van de CIC installatie een probleem gaf in de Quatt app met een communicatie probleem, hierna de kabel van de CV naar de CIC vervangen door een kabel van hun zelf en was het probleem opgelost.
Ook nog een epistel over de communicatie met Quatt, voor mij verliep die eigenlijk heel goed, die Ricardo bij Quatt is echt goed behulpzaam en geduldig, ik heb hem meerde malen aan de lijn gehad met vragen over de voortgang enz. Altijd correct en leuk geholpen, dit mag ook eens gezegd worden. Ik ben het wel eens met sommige schrijvers hier dat Quatt wat meer en frequent een mail met update over waar en hoe ze erbij staan rond kunnen sturen, zou zoveel rust brengen bij de mensen die toch een hoop geld betaald hebben voor iets wat de meeste nog niet in huis hebben maar wel het vertrouwen aan Quatt hebben gegeven.
Al met al tot nu toe heel tevreden en ik ben benieuwd wat het verbruik volgende week word als de temperaturen omhoog gaan en of de Quatt dan ook eens een uurtje uit gaat of zo. Ik hoop wel dat we snel de 2e pagina in de app krijgen want ik kan nu echt niets zien wat de Quatt doet! Overingens hulde aan de mensen die dit zelf al aan het uitvogelen zijn! Super ga zo door !
Het is een heel verhaal geworden, maar daar vroegen sommige ook om.
Bijgaand fotos van de installatie, Quatt en evohome[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groot huis misschien? Ik zit vandaag op 22kwh, zal nog een paar kWh bijkomen tot 24:00. En 0.45m3 gas.Herw76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:31:
[...]
Ik vindt het verbruik nog best wel veel 28 kWh en dan ook nog 4,5 m3 gas
Dat ligt natuurlijk aan het huis/isolatie. Hij geeft aan dat hij normaal 15m3 per dag verstookt. Ik heb 28kWh + 4,5m3 omgerekend naar gas (met mijn tarieven) en dan kom ik op 12,78m3 uit. Toch een mooie besparing van 2,22m3.Herw76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:31:
[...]
Omdat de Quatt ook ziet hoe warm het water is wat er uit de CV komt. Nu is dat water een beetje gemend met zijn eigen uitvoer.geerttttt schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:12:
[...]
Ah! Maar hoe weet quatt dat dan? Enige wat de CiC kan vragen is een modulatieniveau. Het aantal kW dat dat is hangt toch maar net af hoe zwaar je ketel is? Naast wat andere factoren wellicht? Daar zijn thermostaten ook lerend, omdat alle huizen maar ook alle ketels anders zijn.
"boilerWaterTemperatureIn": 34.41,
"boilerWaterTemperatureOut": 39.85407926773642,
"flowRate": 781.382395,
En je weet dat KW = LPM * Flow \ 14.34
In bovenstaande voorbeeld is dat dus
4.94KW = 5.44 * 13 / 14.34 Dus in mijn geval levert mijn CV ketel 4,94KW.
[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 17-12-2022 21:20 ]
De nog steeds onproductieve werkschakelaardiscussie is dus weer opgeruimd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ben zeer tevreden!
Zal wel rond het maximale zitten nu want hij verbruikt nu continu 1700W
als je het vergelijkt met het eerdere verbruik alleen op gas, +/- 15 m3 gas, valt het alles mee en het huis is veel comfortabeler nu. dus besparen met meer comfort en dat bij deze temperatuur, vindt ik het niet slecht hoor.Herw76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:31:
[...]
ben het met je eens dat je moet wennen aan ineens een hoop kw/h verbruik, maar je moet het in verhouding zien.
Elektra is nog te doen maar die 4,5 m3 gas vindt ik wel veel .thekoot schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:45:
[...]
als je het vergelijkt met het eerdere verbruik alleen op gas, +/- 15 m3 gas, valt het alles mee en het huis is veel comfortabeler nu. dus besparen met meer comfort en dat bij deze temperatuur, vindt ik het niet slecht hoor.
ben het met je eens dat je moet wennen aan ineens een hoop kw/h verbruik, maar je moet het in verhouding zien.
Ik heb nog een cv-ketel warmtepomp in bestelling staan (geen quatt) maar ik verbruik rond de 7,5 m3 per dag .
En dag en nacht beneden op 19,5 gr .
Ik heb een hoekhuis en de gehele zijgevel op het noorden
want mijn Quatt werkt nog niet 100%. Maar je kan echt niet vergelijken met een ander. En nog iets, het is een Hybride -> dit houd in dat de CV ketel bijspringt waar nodig. Dus je zal altijd gas verbruiken of onder de douche danwel als bij het snel opwarmen van de woning of als het extreem koud is. In mijn geval dus onder de -1 graad.
Maar 4,5 m3 alleen voor deforst vindt ik veel waarom gebruikt de quatt niet retr water uit het systeem of buffer .medu80 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:26:
@Herw76 Ik snap eigenlijk niet wat je hiermee wil zeggen. @thekoot woont toch niet in exact dezelfde woning als die van jouw. Jij doet nu dus 7.5m3 per dag. Hij deed 15m3. Dat is toch al helemaal niet te vergelijken. @HBO88 houd zijn huis warm met alleen de Quatt, dat lukt mij niet. Vorig jaar met deze temperaturen had ik 8 tot 10m3 per dag nodig. Nu zit ik op 3m3 a 4m3 per dag met 18kWh. Nu ben ik niet representatief
want mijn Quatt werkt nog niet 100%. Maar je kan echt niet vergelijken met een ander. En nog iets, het is een Hybride -> dit houd in dat de CV ketel bijspringt waar nodig. Dus je zal altijd gas verbruiken of onder de douche danwel als bij het snel opwarmen van de woning of als het extreem koud is. In mijn geval dus onder de -1 graad.
Volgens mij, en wat ik hier aan het gedrag zie, gebruikt hij het water uit het systeem. Daarmee onttrekt hij wel energie en als het al op de rand was zal de ketel dan gaan bij springen. 9 vd 10 defrosts hier zie ik de ketel niet aangaan.Herw76 schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:40:
[...]
Maar 4,5 m3 alleen voor deforst vindt ik veel waarom gebruikt de quatt niet retr water uit het systeem of buffer .
4 Dec had ik de Quatt nog niet, die dag was minder koud maar koste 6,5m2 (0.8m2 tap water)
Gisteren zat ik hier op 25kwh en 1,8m2 gas waarvan 0.8m2 tap water was.
Nacht 17 graden en overdag 19 (bij de zit hoek is het dan 20, hoop met radiator fan iets constanter te krijgen door de hele woonkamer en keuken)
Geen idee of Quatt echt iets doet met tarieven maar electra heb ik op terug lever vergoeding gezet.
[ Voor 15% gewijzigd door noebas op 18-12-2022 10:35 ]
Ik zit op zaterdag op 33kwh en 4,5m3 gas. Staat hele dag op 20gr, van 17-23 uur 21 gr.HBO88 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:43:
[...]
Groot huis misschien? Ik zit vandaag op 22kwh, zal nog een paar kWh bijkomen tot 24:00. En 0.45m3 gas.
Dat is incl. waterverbruik
[ Voor 4% gewijzigd door Palus op 18-12-2022 10:34 ]
Staat de thermostaat op opentherm of op aan uit?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.
Openterm (kan uit ervaring zeggen dat Quatt niet lekker gaat lopen op aan/uit. Pendelen vol vermogen aan voor paar minuten en dan weer uit)berrieberrie schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:46:
Vraagje aan de quatt bezitters met lyric t6 thermostaat.
Staat de thermostaat op opentherm of op aan uit?
[ Voor 21% gewijzigd door noebas op 18-12-2022 10:51 ]
een vraagje, is dit de data die wij straks in de Quatt app te zien krijgen op de 2e pagina of heb je deze data uit de app gehaald en in een Andere app geplaatst?_CrookClaw_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:03:
Allereerst wil ik iets rechtzetten. Mijn eerdere claim over dat de CV aansprint bij "Quatt power" > "Quatt rated power" klopt niet. Ik heb nog eens goed naar de data gekeken en kwam er achter dat buiten de CiC data ook een veldje "boilerPower" verstopt zat. Nu ik deze data heb, kon ik ook de totale energiebehoefte van het huis op dat moment in kaart brengen. Zie "Quatt total home heat power" in screenshot. Verder vond ik dat de Lyric de Quatt een beetje stom aanstuurt. Vanochtend van half 5:30 tot 8:00 heeft deze aan gestaan. Om vervolgens tot 18:45 uit te staan. Hij is toen aangezet omdat ik een nieuwe proef heb gestart.
De Tado proef.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even een niet al te intelligente vraag, maar zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit werkt? Ik dacht dat het een gesloten systeem was. Waar haalt een warmtepomp het water weg voor een defrost?noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:26:
[...]
Volgens mij, en wat ik hier aan het gedrag zie, gebruikt hij het water uit het systeem.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
De Quatt staat gewoon in verbinding met je CV / radiator of vloerverwarming systeem. En dus het water er van. Tijdens een defrost is het verbuik van de Quatt ook nihil.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:01:
[...]
Even een niet al te intelligente vraag, maar zou iemand mij kunnen vertellen hoe dit werkt? Ik dacht dat het een gesloten systeem was. Waar haalt een warmtepomp het water weg voor een defrost?
Anders als een airco welke dat elektrisch zal moeten oplossen, en dus met een defrost piek qua electra.
Einde dag is het energie en wat Quatt onttrekt aan het water moet er later weer bij. (een defrost is dus in die zin niet gratis)
Al zijn er mensen op dit forum die het in meer detail zullen weten als ik hier vertel.
Moet het systeem na verloop van tijd bijgevuld worden met water?noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:10:
[...]
De Quatt staat gewoon in verbinding met je CV / radiator of vloerverwarming systeem. En dus het water er van. Tijdens een defrost is het verbuik van de Quatt ook nihil.
Anders als een airco welke dat elektrisch zal moeten oplossen, en dus met een defrost piek qua electra.
Einde dag is het energie en wat Quatt onttrekt aan het water moet er later weer bij. (een defrost is dus in die zin niet gratis)
Al zijn er mensen op dit forum die het in meer detail zullen weten als ik hier vertel.
Interessant! Ik dacht altijd dat de compressor omgekeerd draait (koelen), maar een L/W warmtepomp gebruikt de compressor dus helemaal niet voor het defrosten. Weer wat geleerd, dank je!noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:10:
[...]
De Quatt staat gewoon in verbinding met je CV / radiator of vloerverwarming systeem. En dus het water er van. Tijdens een defrost is het verbuik van de Quatt ook nihil.
Af en toe, net als je nu (als het goed is) ook al doet bij je cv ketel.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:23:
[...]
Moet het systeem na verloop van tijd bijgevuld worden met water?
Het water wat vrij komt bij een defrost komt niet uit het cv systeem. Dit is vocht wat in de buitenlucht zit, en door de kou aanvriest op de radiator van de warmtepomp. Defrosten heeft dus geen invloed op het aantal keer wat je het cv systeem moet bijvullen.
Nee is een gesloten systeem. Ik weet ook niet precies hoe de defrost in zijn werk gaat, maar zie nu af en toe een enorme condenswolk van de unit afkomen en vervolgens ligt er aardig wat smeltwater op het dak. Ook bij mij gaat de cv meestal niet aan bij een defrost.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:23:
[...]
Ah oke,duidelijk!onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:26:
[...]
Af en toe, net als je nu (als het goed is) ook al doet bij je cv ketel.
Het water wat vrij komt bij een defrost komt niet uit het cv systeem. Dit is vocht wat in de buitenlucht zit, en door de kou aanvriest op de radiator van de warmtepomp. Defrosten heeft dus geen invloed op het aantal keer wat je het cv systeem moet bijvullen.
Dat doet ie ook, de compressor keert om en pompt warmte in je verdamper die hij onttrekt uit je verwarmingssysteem. Een airco op verwarmingsstand heeft daar een elektrisch element voor nodig.onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:23:
[...]
Interessant! Ik dacht altijd dat de compressor omgekeerd draait (koelen), maar een L/W warmtepomp gebruikt de compressor dus helemaal niet voor het defrosten. Weer wat geleerd, dank je!
Maar dat komt dan weer niet overeen met wat @noebas zegt over een defrost verbruik wat nihil is. Je verwacht vrij efficiente operatie bij omgekeerd draaien bij deze omstandigheden (veel warmte van binnen, verplaatsen naar een koude omgeving buiten), maar een compressor gebruikt nog altijd redelijk energie.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
[...]
Dat doet ie ook, de compressor keert om en pompt warmte in je verdamper die hij onttrekt uit je verwarmingssysteem. Een airco op verwarmingsstand heeft daar een elektrisch element voor nodig.
Mij lijkt het ook logischer dat de compressor draait (scheelt een hoop complexiteit om een beetje energieverbruik te besparen), maar dat is niet wat ik uit de comment van @noebas lees.
Verwacht niet anders als normaal bij je CV, zeg 1 keer per jaar. Na installatie had ik nog wel wat lucht dus even wat er bij gedaan na ontluchten maar sinds dien stabiel.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:23:
[...]
Berust me helaas niet op de documentatie van Quatt, die is er namelijk nietonlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:35:
[...]
Maar dat komt dan weer niet overeen met wat @noebas zegt over een defrost verbruik wat nihil is. Je verwacht vrij efficiente operatie bij omgekeerd draaien bij deze omstandigheden (veel warmte van binnen, verplaatsen naar een koude omgeving buiten), maar een compressor gebruikt nog altijd redelijk energie.
Mij lijkt het ook logischer dat de compressor draait (scheelt een hoop complexiteit om een beetje energieverbruik te besparen), maar dat is niet wat ik uit de comment van @noebas lees.
Op dit moment overigens om de 45min, duurt ongeveer 3min.
En inderdaad dan een dikke wolk uitblaast, de kinderen hier denken dat het een stoomloc is.
[ Voor 3% gewijzigd door noebas op 18-12-2022 12:43 ]
en of accepteer quatt toon inmiddels
[ Voor 13% gewijzigd door michielsweb op 18-12-2022 12:45 ]
noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:10:
[...]
ik weet niet waar men het idee vandaan hebt gehaald dat een airco verwarmingselementen heeft om te ontdooien maar dat is gewoon niet waar.ds23man schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:27:
[...]
Dat doet ie ook, de compressor keert om en pompt warmte in je verdamper die hij onttrekt uit je verwarmingssysteem. Een airco op verwarmingsstand heeft daar een elektrisch element voor nodig.
er zijn 2 manieren voor een warmtepomp te ontdooien en het maakt niet uit of het een lucht/lucht (airco) is of een lucht/water (warmtepomp):
1: cyclus word omgedraaid en warmte van binnen word ontrokken om de condensor buiten te ontdooien. in het geval van lucht/watersystemen kan daarvoor eventueel een electrisch element of een CV ketel bij worden gehaald als het systeem niet goed bemeten is voor de toepassing. een simpele airco kan dit niet en zal altijd de warmte van binnen gebruiken.
2: hot gas bypass. daarmee werkt de compressor en condensor in een gesloten lusje en werkt de compressor eigenlijk als een verwarmingselement. dit zie je veel bij grotere systemen en installaties bedoeld voor zeer koude klimaten. voordeel is dat je geen warmte ontrekt uit de woning en altijd even rap werkt ongeacht de omstandiheden. nadeel is dat het minder efficeint is.
slimme systemen zoals de panasonic TCAP serie kunnen schakelen tussen deze 2 standen afhankelijk van de omstandigheden.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 18-12-2022 12:51 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ah, helder, een ding is zeker bij mij schakelt de ketel niet bij met een defrost. De Quatt staat op zeg 1kw te draaien. Stop dan een paar minuten waarbij het verbruik naar 200watt ongeveer gaat.flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:47:
[...]
[...]
ik weet niet waar je het idee vandaan hebt gehaald dat een airco verwarmingselementen heeft om te ontdooien maar dat is gewoon niet waar.
er zijn 2 manieren voor een warmtepomp te ontdooien en het maakt niet uit of het een lucht/lucht (airco) is of een lucht/water warmtepomp:
1: cyclus word omgedraaid met de fan uit en warmte van binnen word ontrokken om de condensor buiten te ontdooien. in het geval van lucht/watersystemen kan daarvoor eventueel een electrisch element of een CV ketel bij worden gehaald als het systeem niet goed bemeten is voor de toepassing. een simpele airco kan dit niet en zal altijd de warmte van binnen gebruiken.
2: hot gas bypass. daarmee werkt de compressor en condensor in een gesloten lusje en werkt de compressor eigenlijk als een verwarmingselement. dit zie je veel bij grotere systemen en installaties bedoeld voor zeer koude klimaten. voordeel is dat je geen warmte ontrekt uit de woning en altijd even rap werkt ongeacht de omstandiheden. nadeel is dat het minder efficeint is.
En hervat dan na 2 a 3 minuten zijn normale werking.
@_CrookClaw_ zou mischien in zijn data meer kunnen zien wat er nu exact gebeurd.
dat de ketel bijschakelt is ook iets wat je echt niet wilt. vooral mensen met een daikin/.intergas combi set hebben hier last van door de manier waarop de daikin geforceerd afhankelijk is gemaakt van de intergas voor bepaalde functies zoals ontdooien. als je bij die combi de ketel verwijderd omdat je het vermogen niet (meer) nodig hebt werkt niks meer.noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:51:
[...]
Ah, helder, een ding is zeker bij mij schakelt de ketel niet bij met een defrost. De Quatt staat op zeg 1kw te draaien. Stop dan een paar minuten waarbij het verbruik naar 200watt ongeveer gaat.
En hervat dan na 2 a 3 minuten zijn normale werking.
@_CrookClaw_ zou mischien in zijn data meer kunnen zien wat er nu exact gebeurd.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Is dat bij iedere warmtepomp het geval? Of extremer bij een Quatt? Kan je een filmpje maken?noebas schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:42:
[...]
En inderdaad dan een dikke wolk uitblaast, de kinderen hier denken dat het een stoomloc is.
[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 18-12-2022 13:08 ]
alle warmtepompen en aircos doen dat.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:05:
[...]
Is dat bij iedere warmtepomp het geval? Of extremer bij een Quatt? Kan je een filmpje maken?
voorbeeld: YouTube: Panasonic T-Cap 9kW Full defrost cycle 2
[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 18-12-2022 13:10 ]
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat ooit nuttig is. Zelfs als je 'slechts' een paar radiatoren hebt, zit daar al aardig warmte in. Op de warmte in een vloerverwarmingssysteem zal defrosten net wat makkelijker en ongemerkter gaan.flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:03:
[...]
dat de ketel bijschakelt is ook iets wat je echt niet wilt. vooral mensen met een daikin/.intergas combi set hebben hier last van door de manier waarop de daikin geforceerd afhankelijk is gemaakt van de intergas voor bepaalde functies zoals ontdooien. als je bij die combi de ketel verwijderd omdat je het vermogen niet (meer) nodig hebt werkt niks meer.
Ook als je het ruwweg berekend is het wel duidelijk dat de (thermische) energie die in een defrost gaat zitten relatief laag is.
Neem even aan dat de defrost 3 minuten duurt (voor het gemak), hoewel men hier in de praktijk het vaak over een nog kortere duur heeft.
De Quatt kan max 4.5KW verplaatsen. In 5 minuten is dan maximaal 225 wh te verplaatsen. Dat is voor radiatoren niet erg veel, laat staan voor een vloerverwarmingssysteem.
probleem is dat bij lage watertemperaturen de Tr (uitgaande temperatuur) zo laag komt dat je risico loopt dat de wisselaar simpelweg intern bevriest en scheurt. dat is "niet-bueno" en is iets wat je wilt voorkomen. daarom schakelen veel warmtepompen bij bepaalde retourtemperaturen een 3kW noodelement bij of de gasketel.onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:10:
[...]
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat ooit nuttig is. Zelfs als je 'slechts' een paar radiatoren hebt, zit daar al aardig warmte in. Op de warmte in een vloerverwarmingssysteem zal defrosten net wat makkelijker en ongemerkter gaan.
Ook als je het ruwweg berekend is het wel duidelijk dat de (thermische) energie die in een defrost gaat zitten relatief laag is.
Neem even aan dat de defrost 3 minuten duurt (voor het gemak), hoewel men hier in de praktijk het vaak over een nog kortere duur heeft.
De Quatt kan max 4.5KW verplaatsen. In 5 minuten is dan maximaal 225 wh te verplaatsen. Dat is voor radiatoren niet erg veel, laat staan voor een vloerverwarmingssysteem.
Zo iets is het ja, en waterdamp dus al krijg je vragen van buren dan is het uitlegbaar. Geluid is daarbij lastiger en eigenlijk veel relevanter.flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:09:
[...]
alle warmtepompen en aircos doen dat.
Nee, sorry, die van ons doet dat toch echt niet.
Ik heb nog nooit bewust stoom gezien. Misschien als ik mijn neus er bovenop druk dat ik theoretisch wat zou kunnen zien, maar het is mij nooit bewust opgevallen (en we draaien bij deze temperaturen de airco 16 uur per dag).
Wat ook verschillend is, is het aantal defrosts. Ik hoorde de afgelopen week Quatt gebruikers hier aanhalen dat de defrost elk uur plaats vind, de (5KW) airco hier doet het minder vaak. Ik heb het niet volledig bijgehouden, maar denk aan een keer of 4 - 6 per (16 uur) draaidag.
De defrost duurt wat langer dan de door Quatt gebruikers aangehaalde 2 minuten, een ruime 5 gok ik.
de panasonic (en al helemaal de TCAP) zijn behoorlijk "lomp" qua ontdooien. dus je zal met grotere en zwaardere units eerder meer stoom zien dan met een klein aircootje. als een reguliere airco zo lomp zou ontdooien hangen de ijspegels er binnen aan.onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:13:
[...]
Nee, sorry, die van ons doet dat toch echt niet.
Ik heb nog nooit bewust stoom gezien. Misschien als ik mijn neus er bovenop druk dat ik theoretisch wat zou kunnen zien, maar het is mij nooit bewust opgevallen (en we draaien bij deze temperaturen de airco 16 uur per dag).
Wat ook verschillend is, is het aantal defrosts. Ik hoorde de afgelopen week Quatt gebruikers hier aanhalen dat de defrost elk uur plaats vind, de (5KW) airco hier doet het minder vaak. Ik heb het niet volledig bijgehouden, maar denk aan een keer of 4 - 6 per (16 uur) draaidag.
De defrost duurt wat langer dan de door Quatt gebruikers aangehaalde 2 minuten, een ruime 5 gok ik.
defrosts zijn volledig afhankelijk van de belasting en de luchtvochtigheid. niks anders.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-12-2022 13:20 ]
Dit geeft een mooi beeld. Ook de hoeveelheid water er tijdens een defrost vrij komt. Hoe regelen de mensen met een warmtepomp aan de gevel dit?flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:09:
[...]
alle warmtepompen en aircos doen dat.
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat dat in de praktijk ooit een probleem gaat zijn. Dan moeten alle parameters wel echt volledig in het rood staan.flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:12:
[...]
probleem is dat bij lage watertemperaturen de Tr (uitgaande temperatuur) zo laag komt dat je risico loopt dat de wisselaar simpelweg intern bevriest en scheurt. dat is "niet-bueno" en is iets wat je wilt voorkomen. daarom schakelen veel warmtepompen bij bepaalde retourtemperaturen een 3kW noodelement bij of de gasketel.
Misschien als je het over een goed geïsoleerde (dus 35 graden aanvoertemperatuur) kleine woning, met hele kleine radiatoren, en daardoor een hele kleine thermische massa hebt, net na een nachtverlaging tot 16 graden dat je theoretisch in de buurt van de limiet kan gaan komen.
Neem echter de input en output van @_CrookClaw_
En je ziet dat er bij 2800 watt Quatt thermisch vermogen (zo interpreteer ik het in ieder geval) een ruime 3 graden verhoging van de temperatuur plaatsvind.
Trek dit door naar de 4500 watt en de Quatt heeft het vermogen om het water 5 graden af te koelen.
Zelfs in het eerder geschetste negatieve scenario kan het water dus nog 3 rondes door het cv systeem maken voordat het ook maar in de buurt van bevriezen komt.
Er zit echter ook nog een boel thermische energie in de woning (zelfs bij 16 graden), en als je cv circuit plotseling 3 graden is door een defrost is er een behoorlijke hoeveelheid warmte die onttrokken wordt aan radiatoren, en indirect de lucht uit de woning.
En dan kun je ook de pomp in het voorbeeld van @_CrookClaw_ nog harder laten werken, dan kan er nog iets meer warmte uit de woning onttrokken worden.
Edit: je kunt het ook van de andere kant benaderen. Een aantal berichten terug heb ik berekend dat in een 3 minuten defrost max 225Wh aan warmte naar buiten kan zijn gepompt.
Je moet dus 225Wh aan kou kwijt in je cv water. 1 liter water, 1 graad verwarmen / afkoelen kost 1.16 Wh.
Je moet daarmee 193 keer een liter water een graad afkoelen voor de defrost cycle.
Als je die 16 graden (na nachtverlaging) water neemt en daar 12 graden vanaf snoept heb je 16 liter water nodig.
Er zit zo'n 3 liter in je expansievat. Als ik even een simpele radiator neem van 60 centimeter hoog, vind ik dat deze 3.18 liter water per meter bevat.
Je hebt dus nog zo'n 4.5 meter radiator nodig en dan heeft je cv systeem genoeg watervolume om die kou (bij een 16 graden begin temperatuur) kwijt te raken.
En dan heb je al een behoorlijk negatief scenario te pakken met een lage begintemperatuur, een heel klein cv systeem (want in de praktijk zullen cv ketel en leidingen ook nog water bevatten), en er wordt in dit scenario ook nog eens geen warmte aan de woning onttrokken tijdens de defrost, alleen aan het water in het systeem.
[ Voor 24% gewijzigd door onlinaius op 18-12-2022 13:55 ]
Data komt inderdaad van de Quatt app vandaag. De screenshot is van Home Assistant.thekoot schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:34:
[...]
een vraagje, is dit de data die wij straks in de Quatt app te zien krijgen op de 2e pagina of heb je deze data uit de app gehaald en in een Andere app geplaatst?
Er zit een afvoerslangetje bij. Hier hangt hij aan de gevel boven de aanbouw dus water valt gewoon op het dak. Is ondertussen wel een flinke ijsbaan op het dak geworden hahaokijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:21:
[...]
Dit geeft een mooi beeld. Ook de hoeveelheid water er tijdens een defrost vrij komt. Hoe regelen de mensen met een warmtepomp aan de gevel dit?
Misschien helpt deze data een beetje:onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:31:
[...]
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat dat in de praktijk ooit een probleem gaat zijn. Dan moeten alle parameters wel echt volledig in het rood staan.
Misschien als je het over een goed geïsoleerde (dus 35 graden aanvoertemperatuur) kleine woning, met hele kleine radiatoren, en daardoor een hele kleine thermische massa hebt, net na een nachtverlaging tot 16 graden dat je theoretisch in de buurt van de limiet kan gaan komen.
[...]
En je ziet dat er bij 2800 watt Quatt thermisch vermogen (zo interpreteer ik het in ieder geval) een ruime 3 graden verhoging van de temperatuur plaatsvind.
Trek dit door naar de 4500 watt en de Quatt heeft het vermogen om het water 5 graden af te koelen.
Zelfs in het eerder geschetste negatieve scenario kan het water dus nog 3 rondes door het cv systeem maken voordat het ook maar in de buurt van bevriezen komt.
Er zit echter ook nog een boel thermische energie in de woning (zelfs bij 16 graden), en als je cv circuit plotseling 3 graden is door een defrost is er een behoorlijke hoeveelheid warmte die onttrokken wordt aan radiatoren, en indirect de lucht uit de woning.
En dan kun je ook de pomp in het voorbeeld van @_CrookClaw_ nog harder laten werken, dan kan er nog iets meer warmte uit de woning onttrokken worden.
/f/image/OlDj2dGSkjtOv1mMmLyadAKR.png?f=fotoalbum_large)
Tevens vertelde een monteur dat de Quatt niet start als het water <18 graden is. Dus standalone lijkt me niet helemaal haalbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door _CrookClaw_ op 18-12-2022 13:53 ]
de meeste laten het gewoon stromen. je kan afvoeren maken maar dan heb je weer warmtelinten nodig om bevriezing van de afvoer te voorkomen.okijokii schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:21:
[...]
Dit geeft een mooi beeld. Ook de hoeveelheid water er tijdens een defrost vrij komt. Hoe regelen de mensen met een warmtepomp aan de gevel dit?
de fabrikant MOET er rekening mee houden dat niet elk systeem even goed is. dus dat er bijvoorbeeld maar 1 radiator open staat of zoiets. fabrikanten moeten nu eenmaal risico afdekken en zulke marges inbouwen.onlinaius schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:31:
[...]
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat dat in de praktijk ooit een probleem gaat zijn. Dan moeten alle parameters wel echt volledig in het rood staan.
[...]
Klopt dat zou de t cutoff temperatuur zijn. Die kan een monteur instellen. Staat bij mij op 16 graden._CrookClaw_ schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:52:
[...]
Misschien helpt deze data een beetje:
[Afbeelding]
Tevens vertelde een monteur dat de Quatt niet start als het water <18 graden is. Dus standalone lijkt me niet helemaal haalbaar.
Gezien ik eerst de vuilfilter etc maar ga (laten) doen, en wil het liefst zo groot mogelijke diameters. Zoals mooi zijn als quatt vanaf 28mm verder kan werken.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Het toestel zelf zal wel doen wat het moet maar als bedrijf voldoen ze echt totaal niet aan mijn verwachtingen. Startup prima maar als je klantcontact al zo matig is dan vraag ik mij oprecht af hoe ze serviceaanvragen via de app (niet bellen) efficient gaan afhandelen als er een significant aantal toestellen draait.
Wat jammer dat het zo gelopen is, het was het proberen waard, toch?classiccar schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:19:
Enkele weken na verzoek retourneren reserveringsbedrag nog niets gehoord en niets ontvangen. Ik ben ondertussen wel blij dat ik het niet gedaan heb. Voor de videocall: 0 reacties op niet de lastigste vragen. Rondom de videocall zijn ze ineens heel erg bereikbaar en willen ze maar wat graag die aanbetaling hebben. En daarna weer stilzwijgen.
Het toestel zelf zal wel doen wat het moet maar als bedrijf voldoen ze echt totaal niet aan mijn verwachtingen. Startup prima maar als je klantcontact al zo matig is dan vraag ik mij oprecht af hoe ze serviceaanvragen via de app (niet bellen) efficient gaan afhandelen als er een significant aantal toestellen draait.
Heb je een alternatief uitgezocht?
Ik heb soms ook gemengde gevoelens hoor, ik ben nog steeds enthousiast over dit apparaat maar oh oh, er is nog zo veel onduidelijk.
Bijvoorbeeld vandaag, okay, het was koud, maar naast 10 kw aan stroom gooide ik ervoor 4.5 m3 aan gas in, naast de houtkachel die de hele dag mee geholpen heeft, dit zal een 10 tot 15 kw aan stroom hebben overgenomen, vorig jaar had ik hetzelfde verbruik met alleen gas ( en misschien hout, ik weet het níet meer) en stookte ik van 08.00 tot 22.30 de hele dag 20 graden en savonds 21 graden.( Ik weet niet wat toen de dag temperatuur was), ik verbruikte ongeveer 5 of 6 kuub die dagen.
Nu houd ik , sinds de oorlog, 19 graden aan op de thermostaat, en de zolder wordt niet meer verwarmt, en ook de badkamer is veel minder warm, de houtkachel stookt het woongedeelte op tot 21-23 graden.
Ik bedoel, waar blijft al die energie, dat gas, gaat dit op aan defrosts?
Het is niet zozeer het verbruik wat mij stoort danwel er geen controle over te hebben.
Vanmorgen vroeg stond ik al 2 kuub in de min, in de nacht opgebruikt, ondanks dat ik in de app de gasprijs op 3 euro heb gezet en de stroomprijs op 15 cent, meer mogelijkheden om het te beïnvloeden heb je niet als consument maar het gas blijft gewoon stromen.
Tenzij ik de hr ketel echt uitzet, er is dan ook geen SWW, dan valt het gas verbruik weg.
Dit topic is gesloten.
![]()