Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.836.464 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
classiccar schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:19:
Enkele weken na verzoek retourneren reserveringsbedrag nog niets gehoord en niets ontvangen. Ik ben ondertussen wel blij dat ik het niet gedaan heb. Voor de videocall: 0 reacties op niet de lastigste vragen. Rondom de videocall zijn ze ineens heel erg bereikbaar en willen ze maar wat graag die aanbetaling hebben. En daarna weer stilzwijgen.

Het toestel zelf zal wel doen wat het moet maar als bedrijf voldoen ze echt totaal niet aan mijn verwachtingen. Startup prima maar als je klantcontact al zo matig is dan vraag ik mij oprecht af hoe ze serviceaanvragen via de app (niet bellen) efficient gaan afhandelen als er een significant aantal toestellen draait.
Dit blijft een dingetje.... Het valt en staat met goede communicatie. Als startup is dat vast lastig, maar wanneer je begint te leveren en de eerste storingen komen binnen komt er naast de communicatie het vertrouwen om de hoek kijken. Volgens mij kan je dat maar 1x goed doen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@burgerfreerk De afgelopen week is voor veel warmtepompen ook echt aanmodderen geweest hoor. Met name in de regio’s waar het 6 dagen vroor en vochtig was.
Kan me december 2021 zo niet herinneren. Daar werd het bij of na de kerst pas koud volgens mij.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-12-2022 22:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-10 19:01
burgerfreerk schreef op zondag 18 december 2022 @ 22:54:
[...]

Ik heb soms ook gemengde gevoelens hoor, ik ben nog steeds enthousiast over dit apparaat maar oh oh, er is nog zo veel onduidelijk.
dit blijft het grootste nadeel op dit moment vind ik.

ook bij mij spring de CV sinds een paar dagen regelmatig bij wat echt qua energiebehoefte helemaal nergens voor nodig is. Gemiddeld staat de warmtepomp en CV 10 uur per dag uit door een overshoot van de temperatuur.

het lijkt er op dat de instellingen (warmteverlies) voor mijn woning toch niet helemaal goed staan. Ook bij de installatie konden ze aangeven of er vloerverwarming was of radiatoren of een combinatie hiervan. Nu is de woonkamer de enige kamer die we verwarmen, dus 'vloerverwarming + radiatoren' wat nu er in staat is eigenlijk overbodig. Als de AI al werkt heb ik het idee dat door het extreem trage vloerverwarmingsysteem met parket de CiC sneller de CV kiest omdat het geen temperatuur verandering waarneemt of iets dergelijks. Maar wederom, het is gokken want het is nu een blackbox.

Jammer genoeg kan je dit zelf na installatie niet even zelf makkelijk aanpassen.

Overigens is mijn gasverbruik afgelopen week wel met bijna 60% gedaald, dus het werkt wel. De energie die de Quatt erin stopt hoeft de CV natuurlijk niet meer te doen. Maar in mijn huis had de besparing gewoon veel meer kunnen zijn als ik meer sturing had kunnen geven.

komende week gaan de temperaturen weer omhoog, ben benieuwd hoe het dan gaat. Anders misschien toch maar Quatt benaderen om te vragen of er nog wat aan de installatie parameters geknoeid kan worden.

overigens, het probleem van die 0.5 graden aanpassen op de T6 en dat de gemeten temperatuur dan ook mee springt, dat is een Honeywell dingetje denk ik. Zelf heb ik een simpele Honeywell round en die doet dit dus ook.

[ Voor 6% gewijzigd door dikkiedik op 18-12-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
Weet je, het is zo irritant dat je geen controle hebt over de keuzes die de QUATT ( CiC) maakt, ik hoor de gasmeter nu weer tikken, uit arremoede heb ik de gaskraan nu dichtgedraaid, want..waarom zou je gas gebruiken om mijn woonkamer, die al flink op temperatuur is door de houtkachel , met gas bij te verwarmen als ook de Quatt dit met weinig energie zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
burgerfreerk schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:59:
Weet je, het is zo irritant dat je geen controle hebt over de keuzes die de QUATT ( CiC) maakt, ik hoor de gasmeter nu weer tikken, uit arremoede heb ik de gaskraan nu dichtgedraaid, want..waarom zou je gas gebruiken om mijn woonkamer, die al flink op temperatuur is door de houtkachel , met gas bij te verwarmen als ook de Quatt dit met weinig energie zou kunnen.
Rustaaaagh. Gewoon afwachten. Momenteel is gas ook niet echt duurder door het prijsplafond en buitentemp. Je moet alleen zorgen dat je niet boven de 1200kuub komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09-2024
HBO88 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:14:
[...]

Klopt dat zou de t cutoff temperatuur zijn. Die kan een monteur instellen. Staat bij mij op 16 graden.
Die is nieuw voor mij (monteur niets over gezegd). Aanname: als je nacht verlaging zeg 16 a 16,5 is dan moet de Quatt dus altijd eerst starten met de ketel.
Zou verklaren waarom ik met nachtverlaging van 17 graden geen gas en met 16,5 0,25m2 gas heb gebruikt in mijn testen.

Ook is nog een vraag (in iedergeval voor mijzelf) is er ook een boven cutoff. Soms zie je ketel en Quatt samen lopen maar op een zeker moment stop Quatt.
Vermoed dat er dan een boven grens is bereikt. Ketel voor nu op aanvoer 60 graden zie ik dat nauwelijks (stond op 75 graden)

[ Voor 22% gewijzigd door noebas op 19-12-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:51
Als je zelf invloed zou willen hebben op wat een warmtepomp doet.. is een 'AI gedreven slimme warmtepomp' misschien niet de warmtepomp voor jou..

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
bbbrumbrum schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:39:
[...]

Rustaaaagh. Gewoon afwachten. Momenteel is gas ook niet echt duurder door het prijsplafond en buitentemp. Je moet alleen zorgen dat je niet boven de 1200kuub komt.
Quatt heeft bij de intake een schatting gemaakt van het vermogen dat nodig is. Hout stook kan maar zo niet mee genomen zijn.
Stel vermogen staat op 4kw en de Quatt kan dat leveren gaat de ketel nooit mee lopen (been there done that).

Je zou ze kunnen contacten met de vraag waar het op staat. PS duidelijk dat de monteurs ook nog moeten wennen wat die van mij vulde puur 4kw in zo van het is een 4kw pomp, en dat is dus niet de bedoeling van die waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
bbbrumbrum schreef op maandag 19 december 2022 @ 07:39:
[...]

Maar met overproductie zonnepanelen zal het zelfs met een "slechte" cop al snel interessanter zijn om het in de Quatt te stoppen.
Vandaar ook Quatt app veel mensen terug lever vergoeding als prijs instellen (al is nog steeds de vraag of hij er iets mee doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Spykie schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:14:
Als je zelf invloed zou willen hebben op wat een warmtepomp doet.. is een 'AI gedreven slimme warmtepomp' misschien niet de warmtepomp voor jou..
Dat is wel heel erg kort door de bocht.

De hele werking ophangen aan 1 parameter die je niet zelf kunt instellen en die 'berekend' en ingevoerd is door een monteur lijkt me geen goed startpunt. Alhoewel ik de methode best interessant vind.
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:22:
[...]

Quatt heeft bij de intake een schatting gemaakt van het vermogen dat nodig is. Hout stook kan maar zo niet mee genomen zijn.
En daar zit precies het probleem. Want als je zegt tegen Quatt: jaaaaa... maar we stoken ook nog wel eens hout :)
Quatt: oh ik snap het. we passen het even aan :)
*bleep*

Dan wordt je Quatt ineens afgesteld op dat je ook hout stookt.

kortom: het vermogen dat nodig is kan variëren / varieert. Vanwege wel of geen hout stoken, deuren die heel vaak open en dicht gaan, of juist niet, radiators die wel of niet gebruikt worden, aanpassingen aan je glas / isolatie / uitbouw enz enz.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 19-12-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ik snap je reactie, maar het gaat me meer om tzt invloed op de installatie parameters. Dat zijn er maar 3 of 4, dus het is heel beperkt, maar lijkt wel veel invloed te hebben op het stookgedrag. Zeker als de parameters gemaakt worden door een redelijk ruwe schatting op afstand. Ik snap dat voor 90% van de mensen hoe de Quatt nu bij mij draait al goed genoeg is. Er is al een grote besparing op gas en het huis is lekker warm.

die parameters zijn o.a. om hoeveelheid warmteverlies per uur (ik dacht bij 0C), type verwarming in de woning en stookgrens. die stookgrens staat bij de meeste huizen tussen de 15 en 17 begreep ik van de installateurs. Als je daar onder komt dan springt de CV sowieso bij om het huis initieel te verwarmen. Dus bij meer nachtverlaging kan je de volgende ochtend dus ook meer gasverbruik hebben.

maar heb wel goede hoop dat dit tzt nog wat beter ingeregeld kan worden. Ook was het natuurlijk extreem koud dus ben benieuwd hoe het met wat normaler winterweer gaat net boven het vriespunt. Wat wel mooi is om te zien is dat ook bij extreem lage temperaturen de Quatt wel wat kan doen. Ik kan me herinneren dat bijvoorbeeld de Elga Ace bij +4C al stopt en dat de CV het volledig overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
paQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:05:
[...]

De hele werking ophangen aan 1 parameter die je niet zelf kunt instellen en die 'berekend' en ingevoerd is door een monteur lijkt me geen goed startpunt. Alhoewel ik de methode best interessant vind.

[...]

En daar zit precies het probleem. Want als je zegt tegen Quatt: jaaaaa... maar we stoken ook nog wel eens hout :)
*bleep*

kortom: het vermogen dat nodig is kan variëren / varieert. Vanwege wel of geen hout stoken, deuren die heel vaak open en dicht gaan, of juist niet, radiators die wel of niet gebruikt worden, aanpassingen aan je glas / isolatie / uitbouw enz enz.
Ja eens, zou verwachten dat het vermogen een begin punt is van waaruit je gaat leren. Daarnaast kunnen de meeste ketels geen 2kw leveren. Die van mij gaat niet verder terug als 10kw.
Pendelen ligt dan op de loer en dat wil je ook niet.

Daarbij als ik de tijd heb mag Quatt het alleen doen ook als dat veel tijd kost om op temp te komen. Maar heb je bv een feestje met veel doorloop wil je mogelijk meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Overigens wat een eerdere vraag was die gesteld is. Kan de Quatt uberhaupt hogere temperaturen zelf leveren? Ja dat kan. Heb al eens rond de 50C output gezien zonder CV die was ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
Leuk voor vergelijk?
Quatt parm (zou al helpen als alle setting inzichtelijk zijn):

max vermogen 6kw
stookgrens 17graden
warmte verlies onbekend (huis 1979 isolatie redelijk)
radiatoren + radiator fans

valiant vhr-18/24
aanvoer 60 graden
vermogen 44% (ondergrens)
Honywell t6 (nacht 17, overdag 19,5)

Afgelopen weekeinde is het huis warm 98% met Quatt alleen (stoken niet boven)
(0,8m2 gas bijgesprongen, wel ten koste van 25kwh)

[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 19-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35
paQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:05:
[...]

[...]

*bleep*

Een hout kachel lijkt me überhaupt tricky om “automagisch” mee om te gaan. Dat genereert zoveel extra warmte, dat moet je haast wel met de hand bijsturen. En iets als een warmtepomp icm vloerverwarming is nou niet echt ontworpen om met snelle temperatuur schommelingen om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:21:
[...]

Een hout kachel lijkt me überhaupt tricky om “automagisch” mee om te gaan. Dat genereert zoveel extra warmte, dat moet je haast wel met de hand bijsturen. En iets als een warmtepomp icm vloerverwarming is nou niet echt ontworpen om met snelle temperatuur schommelingen om te gaan.
ligt aan het systeem
Ik heb een droogbouw vvw. Als ik daar 34 graden in duw, dan gaat het echt heel snel hoor.

Het geeft aan hoeveel parameters er zijn verschillend per huis(houden). Je kunt niet zomaar alles op 1 hoop vegen en stellen; het warmteverlies is ongeveer x dus daar doe je het maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:23:
Leuk voor vergelijk?

max vermogen 6kw
stookgrens 17graden

valiant vhr-18/24
aanvoer 60 graden

Tnx. Kun je van de parameters hierboven iets meer detail aangeven wat ze precies zijn? Bv “max vermogen” van wat? Ingesteld op de Quatt? Gemeten op de Quatt? Afgifte systeem? Etc. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:04
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:23:
Leuk voor vergelijk?

max vermogen 6kw
stookgrens 17graden

valiant vhr-18/24
aanvoer 60 graden

Dat is wel aardig wat verbruik als je rekent met 0,70 per kwh bijv.
En gas 3 euro per 1m3

Dan is gas nog iets voordeliger, of reken ik dat verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
paQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:25:
[...]

ligt aan het systeem
Ik heb een droogbouw vvw. Als ik daar 34 graden in duw, dan gaat het echt heel snel hoor.

Het geeft aan hoeveel parameters er zijn verschillend per huis(houden). Je kunt niet zomaar alles op 1 hoop vegen en stellen; het warmteverlies is ongeveer x dus daar doe je het maar mee.
Helemaal met je eens. Maar als ik een vloerverwarming heb met veel massa, dan krijg ik ook forse overshoots als ik ineens een houtkachel aanzet. Dat gaat geen enkel traag systeem, en zeker niet een “low & slow” warmtepomp goed afhandelen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
mklcln schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:26:
[...]

Dat is wel aardig wat verbruik als je rekent met 0,70 per kwh bijv.
En gas 3 euro per 1m3

Dan is gas nog iets voordeliger, of reken ik dat verkeerd
Ja want, 1,45m2 voor gas en 0,35kwh electra en dan nog 1100kwh op de plank liggen aan overproductie.
Als 1m2 gas 9kwh is en terug lever 0,115 cent is het zelfs met een cop van 1 nog beter te gebruiken dan terug leveren.
9x0,115 = 1,03 euro vs het gas van 1,45 euro

Of ik maar hier een ernstige denk fout, corrigeer me als het anders is.

4dec gebruikte ik 6m2 voor verwarmen en was het 5,8 graden met 20km/h wind
vandaag 6 graden met 24km/h.

Redelijk vergelijkbaar dus, eens kijken wat er vandaag uit gaat komen.

[ Voor 36% gewijzigd door noebas op 19-12-2022 12:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:33
In principe zou je ook niet zelf daaraan hoeven af te stellen als de AI goed werkt. Op dit moment (ik hoop dat dit niet blijvend is), lijkt de AI echter nog zeer beperkt.

Ook AI moet een doel meekrijgen, en op dit moment kun je de doelen nog niet instellen. Ik hoop dat dit in februari (als ik hopelijk aan de beurt ben) wel het geval is.

Mijn doel is namelijk de CV alleen nog voor SWW gebruiken, en wat de AI daar op de achtergrond voor parameters voor gebruikt is mij inderdaad om het even.

Zodra echter de cv ketel nog blijft aanspringen gaat er iets mis, en dan ontkom je er niet aan om wel de instellingen in te duiken om (met mogelijk foutieve instellingen) te forceren dat de warmtepomp het gedrag vertoond wat jij wil.

In principe heb je daar dus 3 settings voor nodig.

1. Zoveel mogelijk comfort. CV mag onbeperkt bijspringen.
2. De laagste prijs op basis van ingevulde gas en elektriciteitsprijzen.
3. Zoveel mogelijk elektrisch. CV springt alleen bij als er een minimumtemp in huis wordt bereikt en de Quatt al op vol vermogen draait.

Nummer 1 en 3 zijn eenvoudig, hier is in de basis weinig AI voor nodig, hoewel je die uiteraard ook hier op kunt loslaten.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
paQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:25:
[...]

ligt aan het systeem

enkele vragen hierover. Ik heb ook een droogbouw vloerverwarming systeem.
- Pas je dan wel nachtverlaging toe?
- Heb jij al een hybride (Quatt warmtepomp werkend)?
- Rest van huis ook radiators? LTV?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
berrieberrie schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:12:
[...]

enkele vragen hierover. Ik heb ook een droogbouw vloerverwarming systeem.
- Pas je dan wel nachtverlaging toe?
- Heb jij al een hybride (Quatt warmtepomp werkend)?
- Rest van huis ook radiators? LTV?
Ik heb een warmtepomp van LG, geen hybride (Quatt)
In de nacht zet ik de thermostaten op 17.5 of 18, want dat is voor mij gewoon voordeliger dan heel de nacht laten doorsudderen. Tegen een uur of 5-6 (afhankelijk van buitentemperatuur) is het dan voldoende afgekoeld. Dan start alles weer op, opzettelijk 'te warm', om de temperatuur weer snel op peil te krijgen, en dan regelt alles weer terug naar een stooklijn.
Heb alleen 120 LTvvw. De rest van het huis stook ik op COP1 :+ (Als het al aan moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
onlinaius schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:35:
[...]

In principe zou je ook niet zelf daaraan hoeven af te stellen als de AI goed werkt. Op dit moment (ik hoop dat dit niet blijvend is), lijkt de AI echter nog zeer beperkt.

Ook AI moet een doel meekrijgen, en op dit moment kun je de doelen nog niet instellen. Ik hoop dat dit in februari (als ik hopelijk aan de beurt ben) wel het geval is.

Mijn doel is namelijk de CV alleen nog voor SWW gebruiken, en wat de AI daar op de achtergrond voor parameters voor gebruikt is mij inderdaad om het even.

Zodra echter de cv ketel nog blijft aanspringen gaat er iets mis, en dan ontkom je er niet aan om wel de instellingen in te duiken om (met mogelijk foutieve instellingen) te forceren dat de warmtepomp het gedrag vertoond wat jij wil.

In principe heb je daar dus 3 settings voor nodig.

1. Zoveel mogelijk comfort. CV mag onbeperkt bijspringen.
2. De laagste prijs op basis van ingevulde gas en elektriciteitsprijzen.
3. Zoveel mogelijk elektrisch. CV springt alleen bij als er een minimumtemp in huis wordt bereikt en de Quatt al op vol vermogen draait.

Nummer 1 en 3 zijn eenvoudig, hier is in de basis weinig AI voor nodig, hoewel je die uiteraard ook hier op kunt loslaten.
Als dat je doel is, waarom haal je dan niet de signaalkabel los naar de ketel? Springt de ketel alleen nog aan voor warm water .

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
geerttttt schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:41:
[...]

Als dat je doel is, waarom haal je dan niet de signaalkabel los naar de ketel? Springt de ketel alleen nog aan voor warm water .
Uitgaande dat je water niet onder de stookgrens komt want dan gaat Quatt niet lopen zonder dat ketel het naar die temp brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Dat is inderdaad een optie, maar daar zitten ook nog wel wat haken en ogen aan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:43:
[...]

Uitgaande dat je water niet onder de stookgrens komt want dan gaat Quatt niet lopen zonder dat ketel het naar die temp brengt.
Oftewel: de Quatt monteurs mogen mijn stookgrens op 5 graden instellen. (ik snap sowieso niet waarom die stookgrens uberhaupt bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

of... gewoon niet Hybride laten aansluiten en heel je CV op de Quatt (Of een andere wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

of... gewoon niet Hybride laten aansluiten en heel je CV op de Quatt (Of een andere wp)
Die optie is zeker het overwegen waard (hoewel de kabel naar de cv ketel er uit halen in principe dezelfde uitwerking heeft lijkt me), maar ik hoop eerlijk gezegd dat Quatt tegen die tijd wat beter naar wens kan worden ingesteld. Zo lang de cv er nog hangt is het wel makkelijk dat er een backup is, zonder dat er nog kabeltjes aangesloten hoeven te worden.

Maar als het moet dan moet het, en gaat de signaalkabel uit de cv ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
onlinaius schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:23:
[...]

Die optie is zeker het overwegen waard (hoewel de kabel naar de cv ketel er uit halen in principe dezelfde uitwerking heeft lijkt me), maar ik hoop eerlijk gezegd dat Quatt tegen die tijd wat beter naar wens kan worden ingesteld. Zo lang de cv er nog hangt is het wel makkelijk dat er een backup is, zonder dat er nog kabeltjes aangesloten hoeven te worden.

Maar als het moet dan moet het, en gaat de signaalkabel uit de cv ketel.
Of bedrijfs mode ketel aanpassen bv mijn valiant kan dat met d5 naar mode
0 = warm water uit, verwarming uit, vorstbeveiliging
aan.(bijv. tijdens vakantie)
1 = warm water aan, verwarming uit (zomerbedrijf)
2 = warm water aan, verwarming aan (winterbedrijf,
fabrieksinstelling 2)

En ik geloof dat het ook kan door pin te verbinden, dan is aansturing via home assistant makkelijk te regelen.

Maar inderdaad erg benieuwd naar de reden van die stookgrens (15-17 graden). Mogelijk dat iemand hier daar iets over kan roepen.

[ Voor 6% gewijzigd door noebas op 19-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:20:
[...]

Of bedrijf mode ketel aanpassen bv mijn valiant kan met d5 naar mode
Bedankt voor de tip! Het was me nooit bewust opgevallen in de handleiding, maar ik zie inderdaad dat bij onze Nefit het warmwaterbedrijf en het cv-bedrijf apart van elkaar kunnen worden uitgeschakeld.

Dan moet er alleen nog geregeld worden dat ze bij Quatt de stookgrens laag genoeg zetten om full elektric te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:58
dikkiedik schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:17:
Overigens wat een eerdere vraag was die gesteld is. Kan de Quatt uberhaupt hogere temperaturen zelf leveren? Ja dat kan. Heb al eens rond de 50C output gezien zonder CV die was ingeschakeld.
Ja, maar volgens mij had jij alleen radiatoren. Ik heb dus ook vloerverwarming. Als bij mij dus 50 graden de vloer ingaat en komt er zeg maar 45 uit. Is teveel, kan de vloer niet aan. Mijn vloerverwarmingsverdeler gooit ook roet in het eten. Want die zorgt ervoor dat de Tr lager is. Ben er wel achter dat de Quatt echt met een delta van 5 werkt. Dus invoer 5, uitvoer 5. Kan ook niet anders met een 4KW warmtepomp.

Afgelopen weekend had ik dus een afkoelend huis met de Quatt. Jammer dat ie dan niet zelf "tijdelijk" de delta aanpast naar 7 of 8. Maar vandaag dus geen CV die de hele tijd meedraait. Ligt dus wel een de buitentemperatuur. De monteurs hebben 5KW bij 0 graden ingesteld. Dus alles daaronder gaat de CV meedraaien. Eigenlijk mag van mij onder de 0 graad de Quatt wel uit. Die zorgt er toch alleen maar voor dat de ketel gaat pendelen. Ik hoop toch echt dat er ooit een webinterface of iets dergelijks komt op de CiC.

Voorlopig ben ik dankzij @_CrookClaw_ enorm geholpen met de inzicht die ik nu heb in HA. Is nog niet perfect, maar voorlopig ben ik wel effe zoet... :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7dsboywcz7NDegg9q8D70QiTmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3X9CvKcSaQcQV9ZKjKiMxm9B.png?f=fotoalbum_large

En totaal maar 2 defrosts. 1x om 7:30 en om 12:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:42
medu80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:15:
[...]
Voorlopig ben ik dankzij @_CrookClaw_ enorm geholpen met de inzicht die ik nu heb in HA. Is nog niet perfect, maar voorlopig ben ik wel effe zoet... :9

[Afbeelding]

met zulke mooie overzichten weet ik wat ik kan gaan doen als de vuilfilter eenmaal geplaatst is :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@medu80 Met de minigraph plugin kun je mooi een gemiddelde over de dag berekenen.
Of afgelopen uur, of week, of... enz
Die neemt over 1 kalenderdag bijv alle beschikbare meetpunten waaruit het gemiddelde wordt berekend.

bijv:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
type: custom:mini-graph-card
entities:
  - entity: sensor.tweede_methode_cop
    name: COP per dag
hours_to_show: 336
hours24: true
aggregate_func: avg
group_by: date
show:
  graph: bar
  labels: true
  state: true
  extrema: false
icon: mdi:speedometer
color_thresholds:
  - value: 1
    color: '#f39c12'

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 19-12-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:26
Kunnen we een lijst van afkortingen maken die hier allemaal voorbij komen?
Het duizelt me zo af en toe...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• medu80
Ta=Temperatuur Aanvoer
Tr=Temperatuur Retour
KW= Kilowatt
Delta=Verschil tussen aan en afvoer
CV=Centrale Verwarming
CiC=Commander in Chief
WP=Warmtepomp

[ Voor 14% gewijzigd door medu80 op 19-12-2022 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@paQ Met een rekenkundig gemiddelde overschat je de COP. Met kouder weer draait de boel op hoger thermisch vermogen én met slechtere COP dus die uren wegen zwaarder.

De juiste manier om een dag-COP of maand-COP te meten is het over de periode het sommetje (eind teller warmte - begin teller warmte)/(eind teller elektra - begin teller elektra) te doen.
In de praktijk lukt dat dus alleen goed met een warmtemeter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:22:
@paQ Met een rekenkundig gemiddelde overschat je de COP. Met kouder weer draait de boel op hoger thermisch vermogen én met slechtere COP dus die uren wegen zwaarder.

De juiste manier om een dag-COP of maand-COP te meten is het over de periode het sommetje (eind teller warmte - begin teller warmte)/(eind teller elektra - begin teller elektra) te doen.
In de praktijk lukt dat dus alleen goed met een warmtemeter.
Dat is wel wat die plugin doet, of althans poogt te doen.
Ik zou er geen SCOP mee uitrekenen, maar je krijgt echt wel een mooi dag gemiddelde.
je ziet duidelijk met defrosts dat het enorme deuken in het -net zo mooie :+ - gemiddelde slaat.

Anders idd om 00:00 uur kW beginnen op te tellen tot 23:59, alsook thermische energie.
En die aan het eind van de dag delen.

In beide gevallen speelt de resolutie van meetpunten ook een rol.

Ik vind het verder een prima methode om te zien welk effect wijzigingen of afstellingen hebben tav het rendement. Aan steeds momentopnames met een COP 5.6 oid heb ik niet zo veel, en heel eerlijk gezegd vind ik een SCOP niet bijzonder interessant. Het is immers wat het is nadat de boel geoptimaliseerd is.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 19-12-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Een aantal van de (service) FAQ's zijn recent aangepast:

https://support.quatt.io/nl/collections/3414228-service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:48

Zenix

BOE!

Dat stuk van die all-electric is toch wel vreemd. De quatt moet toch ook alleen kunnen draaien zonder die module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Zenix schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:55:
[...]

Dat stuk van die all-electric is toch wel vreemd. De quatt moet toch ook alleen kunnen draaien zonder die module?
Met all electric zal hier bedoeld worden dat het ook SWW kan doen, wat nu nog niet gaat.
Maar als ik dit zo lees, denk ik eerder aan een binnenmodule ipv extra buitenmodule (beetje a la Vaillant MEH97/6), met dus een flinke elektrische naverwarmer en 3wegklep voor SWW voorraadvat.
Wellicht dat er alsnog een extra buitenmodule in cascade bij komt kijken om wat extra vermogen te creëren.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Toby-Wan schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:28:
[...]

Met all electric zal hier bedoeld worden dat het ook SWW kan doen, wat nu nog niet gaat.
Maar als ik dit zo lees, denk ik eerder aan een binnenmodule ipv extra buitenmodule (beetje a la Vaillant MEH97/6), met dus een flinke elektrische naverwarmer en 3wegklep voor SWW voorraadvat.
Wellicht dat er alsnog een extra buitenmodule in cascade bij komt kijken om wat extra vermogen te creëren.
Ik snap hem, dus hij werkt wel gewoon zonder CV. Ik wil hem namelijk niet eens laten aansluiten op de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:56

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zenix schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:55:
[...]

Dat is denk ik gewoon een stukje software activeren waarmee je een driewegklep en een tanksensor kan "aansturen".

@Toby-Wan hoewel dat kan denk ik niet dat je een binnenunit gaat plaatsen bij een monoblock.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 19-12-2022 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 27-10 20:33
olafmol schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:21:
[...]

Wij stoken ook hout als de temp in de woonkamer hoger wordt dan 22c zet ik de pomp van de vvw uit, (automatisch uiteraard) bij 21c gaat deze weer aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
twain4me schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:31:
[...]
@Toby-Wan hoewel dat kan denk ik niet dat je een binnenunit gaat plaatsen bij een monoblock.
Tast net zo in het donker als eenieder, maar weet dat verschillende fabrikanten (Vaillant, Atag) een vorm van binnenunit hebben icm met een monoblock, al is het niet veel meer dan een omhulsel met 3 wegklep, elektrische backup heater & wat elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:30
[...]

Ja, maar volgens mij had jij alleen radiatoren. Ik heb dus ook vloerverwarming. Als bij mij dus 50 graden de vloer ingaat en komt er zeg maar 45 uit. Is teveel, kan de vloer niet aan. Mijn vloerverwarmingsverdeler gooit ook roet in het eten. Want die zorgt ervoor dat de Tr lager is. Ben er wel achter dat de Quatt echt met een delta van 5 werkt. Dus invoer 5, uitvoer 5. Kan ook niet anders met een 4KW warmtepomp.

Afgelopen weekend had ik dus een afkoelend huis met de Quatt. Jammer dat ie dan niet zelf "tijdelijk" de delta aanpast naar 7 of 8. Maar vandaag dus geen CV die de hele tijd meedraait. Ligt dus wel een de buitentemperatuur. De monteurs hebben 5KW bij 0 graden ingesteld. Dus alles daaronder gaat de CV meedraaien. Eigenlijk mag van mij onder de 0 graad de Quatt wel uit. Die zorgt er toch alleen maar voor dat de ketel gaat pendelen. Ik hoop toch echt dat er ooit een webinterface of iets dergelijks komt op de CiC.

...
Hier alleen radiatoren en vandaag volgens mij weer een milde dag qua buitentemperaturen, maar helaas Quatt en CV blijven nog steeds gelijktijdig stoken...en dat terwijl de ketel 38-40 graden water in het CV-systeem pompt...dat zou een Quatt toch alleen moeten kunnen? Ik heb alle grote temperatuursprongen zoals nachtverlaging al uit het schema gehaald, maar snap niet goed waarom ketel en Quatt bij deze temperaturen tegelijkertijd blijven werken...dat is toch niet echt energiebesparend... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
rabe83 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:20:
[...]

Hier alleen radiatoren en vandaag volgens mij weer een milde dag qua buitentemperaturen, maar helaas Quatt en CV blijven nog steeds gelijktijdig stoken...en dat terwijl de ketel 38-40 graden water in het CV-systeem pompt...dat zou een Quatt toch alleen moeten kunnen? Ik heb alle grote temperatuursprongen zoals nachtverlaging al uit het schema gehaald, maar snap niet goed waarom ketel en Quatt bij deze temperaturen tegelijkertijd blijven werken...dat is toch niet echt energiebesparend... |:(
Bij mij kan de Quatt niet boven en beneden tegelijk verwarmen. Ik heb daarom eens getest of hij 1 verdieping wel kan verwarmen zonder cv (thermostaatdraad CiC naar ketel verwijderd). Dat ging met gemak. Wat ik nu doe is eerst beneden en dan boven stoken. Alles is netjes 20 graden of meer en ik heb vandaag 9kWh verbruikt.

Terwijl ik eerst met alles tegelijk een paar kuub gas + 20 kWh aan stroom verbruikte. Zal ook wel wat aan het weer gelegen hebben, maar het resultaat is wel echt anders. De Quatt kan op de bovenverdieping zelfs tot 55 graden komen.

[ Voor 11% gewijzigd door _CrookClaw_ op 19-12-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
rabe83 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:20:
[...]

Even bellen met Quatt. Mij hebben ze ook geholpen, het ziet er naar uit dat het opgelost is. Ik heb mijn Atag nu aan/uit aangesloten en de Quatt is OpenTherm. De aansluitingen op de CiC zijn anders voor aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
_CrookClaw_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:46:
[...]

Bij mij kan de Quatt niet boven en beneden tegelijk verwarmen. Ik heb daarom eens getest of hij 1 verdieping wel kan verwarmen zonder cv (thermostaatdraad CiC naar ketel verwijderd). Dat ging met gemak. Wat ik nu doe is eerst beneden en dan boven stoken. Alles is netjes 20 graden of meer en ik heb vandaag 9kWh verbruikt.

Terwijl ik eerst met alles tegelijk een paar kuub gas + 20 kWh aan stroom verbruikte. Zal ook wel wat aan het weer gelegen hebben, maar het resultaat is wel echt anders. De Quatt kan op de bovenverdieping zelfs tot 55 graden komen.
Het is nu ook wel een heeeel stuk warmer. Dus dat moet je ook meetellen. Ik weet niet hoe lang je de Quatt al hebt. Ik heb 2.2m3 en 11kW vandaag. Maar ik ben ook aan het "tweaken" op zoek naar het verschil tussen T6 en Tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
[...]

[Afbeelding]

De COP bereken je door vermogen dat er in gaat bv via een shelly te meten en dan af te zetten tegen "power": 2192.580742 als ik vragen mag?

"silentMode": "never",
"heatPumps": [
{
"modbusSlaveId": 1,
"compressorFrequency": 30,
"compressorFrequencyDemand": 30,
"minimumPower": 0,
"power": 2192.580742,
"ratedPower": 5744.300323,
"expectedPower": 0,
"status": null,
"temperatureOutside": 9.92,
"temperatureWaterIn": 33.58,
"temperatureWaterOut": 35.96,
"waterPumpLevel": 57.137573
}
],

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Klopt. Power / watt = COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
noebas schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:20:
[...]

De COP bereken je door vermogen dat er in gaat bv via een shelly te meten en dan af te zetten tegen "power": 2192.580742 als ik vragen mag?

"silentMode": "never",
"heatPumps": [
{
"modbusSlaveId": 1,
"compressorFrequency": 30,
"compressorFrequencyDemand": 30,
"minimumPower": 0,
"power": 2192.580742,
"ratedPower": 5744.300323,
"expectedPower": 0,
"status": null,
"temperatureOutside": 9.92,
"temperatureWaterIn": 33.58,
"temperatureWaterOut": 35.96,
"waterPumpLevel": 57.137573
}
],
Zo heb ik dat wel uitgerekend. Dit zal wel niet precies kloppen, maar je krijgt een goed idee hoe efficiënt je Quatt bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _CrookClaw_
medu80 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:53:
[...]

Het is nu ook wel een heeeel stuk warmer. Dus dat moet je ook meetellen. Ik weet niet hoe lang je de Quatt al hebt. Ik heb 2.2m3 en 11kW vandaag. Maar ik ben ook aan het "tweaken" op zoek naar het verschil tussen T6 en Tado.
Klopt, maar met die paar kuub en 20kWh kreeg ik het boven niet warm of de woonkamer werd een sauna. We gaan het zien in de toekomst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:00
[...]

. De Quatt kan op de bovenverdieping zelfs tot 55 graden komen.
Hoe lukt jou dat? De temperatuur van de quatt is niet zelf in te stellen via de app.
Hier gewoon 35 graden max uit de Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
[...]

Ik heb ook alleen vloerverwarming beneden zonder bijverwarming. 1e en 2e verdiepingen heb ik grote convectoren. Met 35C kreeg ik het huis prima warm met de CV ketel voorheen, ook boven. Nu met de quatt zijn de aanvoer temperaturen regelmatig aanzienlijk hoger.

Vandaag overigens bijna alles op de quatt verwarmt. 0.4 m2 gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj9yyk3tPtBVfh5xf7-ilQPQAFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q7UyMGyzkZwufrWnL2lvUrsu.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien een idee om de kabel van CiC naar de ketel met zo'n switch er tussen te maken. Kun je makkelijk schakelen tussen gekoppeld en ontkoppeld 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door dikkiedik op 19-12-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Hoe haal jij 50 graden? Heb je een afsluiter op de vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Vloerverwarming meng pomp. Voegt kouder retour water toe aan de aanvoer.

Maar deze aanvoer temp is dus niet echt nodig in mijn systeem. Helemaal niet nu het buiten 8C is. Voert nu met 43C aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
43C?? Ik vraag me werkelijk af hoe je dit voor elkaar krijgt. Ik kom niet hoger als 32 a 33 graden Retour van vvw is rond de 27 a 28. Als ik doe wat @_CrookClaw_ doet, vloerverwarming uit. Krijg ik een keer water van 36 a 27 graden.
Ik denk/vermoed dat er een radiator dicht bij de ketel bij jouw zorgt voor een hogere retour waardoor Quatt warmer water maakt. Ik heb overal Heimeier Eclipse geïnstalleerd. Staan allemaal op maximale doorvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Als ik zo de verhalen lees over de Lyric of de Tado icm de Quatt, dan vraag ik mij af of een opentherm thermostaat op basis van ESP8266 icm home assistant niet net zo goed of zelfs beter werkt.
zie onderstaande:
YouTube: OpenTherm Smart WIFI Thermostat

http://ihormelnyk.com/mqtt_thermostat
https://diyless.com/blog/home-assistant-opentherm-thermostat

Zelf draai ik al een jaar zonder thermostaat in de woonkamer, sinds ik enkel nog met de pelletkachel stook. Ik heb binnen Home Assistant hiervoor een generic thermostat gebruikt. Voor de temperatuurmeting gebruik ik een tweetal z-wave sensoren waarvan ik het gemiddelde pak. Dit werkt eigenlijk prima en biedt veel meer mogelijkheden om mee te experimenteren.

Misschien is er iemand die reeds in bezit is van een Quatt te porren voor een test met deze shield. Hij kost namelijk maar 22USD. Er is tevens een shield beschikbaar waarmee een ketel kan worden gesimuleerd. Deze wil ik in de toekomst gebruiken om met mijn kachel een ketel te simuleren (via home assistant).

Nog beter zou natuurlijk zijn dat Quatt in de toekomst gebruikt kan gaan worden zonder verplichte opentherm thermostaat, maar direct kan koppelen met een HA sensor.

[ Voor 4% gewijzigd door L_Edje op 20-12-2022 00:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:00
Ik denk dat ik toch maar eens ga beginnen met HA, ik zie zoveel mooie dingen voorbij komen.
Nu nog een rpi4 vinden, of de HA yellow kopen.

Overigens, net een mail gekregen dat donderdag quatt langs komt om de installatie af te ronden (frontplaat plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
HBO88 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:15:
Ik denk dat ik toch maar eens ga beginnen met HA, ik zie zoveel mooie dingen voorbij komen.
Nu nog een rpi4 vinden, of de HA yellow kopen.

Overigens, net een mail gekregen dat donderdag quatt langs komt om de installatie af te ronden (frontplaat plaatsen)
HA op een pi is nou niet je van het
en een SD kaartje is gedoemd stuk te gaan vroeg of laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

[...]

Mooi. De 4kW zal dus geen moeite hebben met mijn woning. Vorig jaar 450m3 gas verbruikt en zit tot nu toe dit jaar op 270m3 (inclusief SWW) Vorig jaar had ik de temperatuur op 20 graden, dit jaar op 19, vanwege Poetin. Dit is met twee personen, waarvan er één elke dag gaat douchen. Maar heb ook douche WTW en ik moet de kraan altijd best koud zetten, anders is het te warm, dat werkt wel goed. In de keuken staat een kokendwaterkraan.

Ik krijg van mijn werkgever nog 750 netto en 750 fiscaal voor de warmtepomp. Dus dan kost die ook niet zoveel, anders was het niet rendabel. Daarnaast is het plan om een kleine 30L boiler te nemen, dat is meer dan voldoende. Als ik dan nog de CV ketel (202) verkoop voor een paar honderd, dan zal het mij misschien 1000 euro kosten om van het gas af te gaan.
HBO88 schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:41:
[...]

Hoe lukt jou dat? De temperatuur van de quatt is niet zelf in te stellen via de app.
Hier gewoon 35 graden max uit de Quatt
Ik heb mijn CV op 30 graden staan, dat kan je dus nog niet instellen? Zou graag nog iets lager willen gaan...

[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 20-12-2022 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Zenix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:03:
Daarnaast is het plan om een kleine 30L boiler te nemen, dat is meer dan voldoende.
Voor douchen? Dat klinkt als een vrij beperkte boiler om te douchen. Misschien net te doen als je gewend bent te douchen in max 5 minuten, een sparenden douchekop hebt, en nooit direct na elkaar doucht, maar het lijkt mij best aardig krap.

Edit: als je de douchewater wtw op de koudwaterleiding hebt staan hoef je wel minder water uit de boiler te gebruiken, en zul je er wat langer mee kunnen doen.

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 20-12-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

onlinaius schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:25:
[...]

Voor douchen? Dat klinkt als een vrij beperkte boiler om te douchen. Misschien net te doen als je gewend bent te douchen in max 5 minuten, een sparenden douchekop hebt, en nooit direct na elkaar doucht, maar het lijkt mij best aardig krap.

Edit: als je de douchewater wtw op de koudwaterleiding hebt staan hoef je wel minder water uit de boiler te gebruiken, en zul je er wat langer mee kunnen doen.
offtopic:
De DWTW maakt het inderdaad mogelijk. Ik heb een douchekop die 5.6ltr/min doet en verwacht dat ik zo'n 15min kan gaan douchen met water op 65 graden, maar meestal ga ik maar 5-10min. Maar de e-boiler kan ook naar 85 graden, dan kan ik waarschijnlijk 20min douchen.

Het zou zelfs kunnen met 15L als ik alleen was, maar wil wat meer comfort. YouTube: Duurzame energie #37 Wij douchen nu al 2 jaar met een Inventum (pv)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-10 22:08
HBO88 schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:15:
Nu nog een rpi4 vinden, of de HA yellow
Ik heb mijn HA installaties op nuc draaien. Zoiets is krachtig, ssd en beschikbaar! Niet mijn advertentie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trumpske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-10 14:10
Iemand toevallig ook aan het kijken om dit te integreren in Domoticz of alleen HA?

There are 10 kinds of people; those who can count binary and those who can't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Wat moet ik nu met deze informatie, dacht dat het over de Quatt warmtepomp ervaringen ging! Snap er trouwens niets!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
zverdier schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:21:
Wat moet ik nu met deze informatie, dacht dat het over de Quatt warmtepomp ervaringen ging! Snap er trouwens niets!
Dit is Tweakers, geen Libelle forum. Nerds will nerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
bbbrumbrum schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:25:
[...]

Dit is Tweakers, geen Libelle forum. Nerds will nerd. ;)
Prima! Home Assistant is super handig en verslavend. Ook voor diegene die regelmatig met spullen prutsen, maar wij willen de Wp zien en horen draaien, pas als wij hem hebben gaan ik ook klooien

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:51
zverdier schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:43:
[...]

Prima! Home Assistant is super handig en verslavend. Ook voor diegene die regelmatig met spullen prutsen, maar wij willen de Wp zien en horen draaien, pas als wij hem hebben gaan ik ook klooien
@Iedereen: Graag on topic tot @zverdier zijn Quatt heeft.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:51
Gelukkig zijn er al een aantal personen die een Quatt hebben en al veel informatie eruit krijgen qua performance en in HA stoppen. Dat is zeer interessant en zeker (voor mij) relevant over hoe de Quatt werkt en hoe open en integreerbaar deze is dus graag deze informatie blijven delen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:40
Ik vind dat het delen van informatie over hoe Quatt te koppelen is aan je smart home volledig on topic is.
Het uitlezen van data op deze manier zegt immers wat over de performance van het product. Idealiter kun je Quatt dadelijk ook aansturen, bijvoorbeeld om de opgegeven energie & gas tarieven te koppelen aan je dynamische energie contact. Maar ook het aansturen van de Airco’s als bijverwarming aan de hand van de Quatt efficiëntie welke in home assistant uit te lezen is.
Een (on)officiële koppeling met Home Assistant is gewoon een feature wat je juist op tweakers verwacht te vinden in discussie topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 20:54
Beste René,
Een reële schatting is dat je in maart/april aan de beurt zal zijn voor de installatie.

Dank voor je geduld en hele fijne feestdagen! 🎄

Met vriendelijke groet,
Ricardo - Quatt Support

Tja, dat is een beetje jammer, dit is het antwoord nav mijn vraag of het deze maand nog ging lukken. Tijdens de videocall op 5 december zou het nog deze maand zijn. Ik heb per mail even gevraagd wat er in de tussentijd veranderd is. Ik las het e.e.a. over een Google Nest, dat die problemen zou geven, oké, maar ik heb mijn oude thermostaat ook nog, zou een oplossing kunnen zijn? Helaas verder niets gehoord

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Omver
  • Laatst online: 22-05 12:12
Mijn Quatt is vandaag opgeleverd. Zij heeft nu ook een voorgevel gekregen. Alles werkt en de laatste instelling aan mijn CV is aangepast. Wat ik hoorde is dat de update van de APP veel vragen en informatie gaat oplossen en geven. En ook dat de APP nu nog niets doet met de ingevoerde tarieven. De update staat gepland voor begin volgend jaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5VfJb7gaO1XM6dkFESXrw1gPKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJKHqEiUkZBg0GjDehZf3yVv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Omver schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:34:
Mijn Quatt is vandaag opgeleverd. Zij heeft nu ook een voorgevel gekregen. Alles werkt en de laatste instelling aan mijn CV is aangepast. Wat ik hoorde is dat de update van de APP veel vragen en informatie gaat oplossen en geven. En ook dat de APP nu nog niets doet met de ingevoerde tarieven. De update staat gepland voor begin volgend jaar. [Afbeelding]
Is je gevel zo scheef of hangt de Quatt zo scheef?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:43
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:47:
[...]

Ik vermoed dat dit een gevalletje groothoek-van-smartphone is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ik vermoed dat dit een gevalletje groothoek-van-smartphone is...
Als ik de lintvoegen zo volg hangt dat ding gewoon scheef. Overigens is het voegwerk ook al een tijdje aan onderhoud toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:40
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:47:
[...]

Op mijn scherm hangt hij recht, kijk eens goed naar de voeg hoogte en de beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:53:
[...]

Als ik de lintvoegen zo volg hangt dat ding gewoon scheef. Overigens is het voegwerk ook al een tijdje aan onderhoud toe.
Met het voegwerk ben ik het met je eens, maar zo lang dat geen oorzaak is dat de Quatt eraf kukelt, is dat best wel off-topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
Mijn Quatt is vandaag opgeleverd. Zij heeft nu ook een voorgevel gekregen. Alles werkt en de laatste instelling aan mijn CV is aangepast. Wat ik hoorde is dat de update van de APP veel vragen en informatie gaat oplossen en geven. En ook dat de APP nu nog niets doet met de ingevoerde tarieven. De update staat gepland voor begin volgend jaar. [Afbeelding]
Dat van die tarieven leek inderdaad niets te doen, vertelde de monteur dat of echt iemand van Quatt zelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omver
  • Laatst online: 22-05 12:12
noebas schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:11:
[...]

Dat van die tarieven leek inderdaad niets te doen, vertelde de monteur dat of echt iemand van Quatt zelf?
Beide. Leuk trouwens dat iedereen zich zo vermaakt over de scheve Quatt. De Quatt hangt recht hoor, het is mijn huis dat langzaam wegzakt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Omver schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:35:
[...]

Beide. Leuk trouwens dat iedereen zich zo vermaakt over de scheve Quatt. De Quatt hangt recht hoor, het is mijn huis dat langzaam wegzakt :+
Zo'n vermoeden had ik al, Quatt waterpas en huis scheef. Dat zie je aan de lintvoeg ( sorry, woon in het aardbevingsgebied, dan krijg je daar oog voor...) Maar een halve steen op de breedte van de Quatt is behoorlijk heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
Hallo allen, met veel plezier veel van jullie reacties gelezen. Ook ik heb afgelopen jaar medio augustus een bestelling geplaatst. Na wat stilte voor de storm van tech. adviseur een e-mail gekregen.

Een van de punten gaat over mijn huidige thermostaten. De thermostaten schijnen niet met de QUATT warmtepomp te werken. Ik heb een Intergas xtreme 36 ketel hangen die aangestuurd worden met 2 Intergas Comfort Touch thermostaten. 1 exemplaar voor de BG vloerverwarming en 1 exemplaar voor de eerste etage en zolder met radiatoren. De groepen worden dus apart aangestuurd.

De kamerthermostaat maakt gebruik van het Open Therm protocol. https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/
Door een Intergas gateway te koppelen aan de thermostaten worden ze 'slimmer' en schijn ik van afstand te kunnen bekijken hoe warm het thuis is, de temperatuur aanpassen en heb ik inzicht in de prestaties van de ketel. Jullie merken het al, de gateway heb ik nog niet in bezig.

Aangezien ik toch enigszins eigenwijs ben en voordat ik de aanschaf van de gateway zou doen ben ik erg benieuwd of er al QUATT eigenaren zijn die met soortgelijk thermostaat het systeem draaiende hebben. Kunnen jullie mij van info voorzien?

En mocht de Intergas comfort touch thermostaten niet werken, zou ik in mijn geval dan tweemaal de Honeywell Lyric T6 moeten aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Mijn Quatt is vandaag opgeleverd. Zij heeft nu ook een voorgevel gekregen. Alles werkt en de laatste instelling aan mijn CV is aangepast. Wat ik hoorde is dat de update van de APP veel vragen en informatie gaat oplossen en geven. En ook dat de APP nu nog niets doet met de ingevoerde tarieven. De update staat gepland voor begin volgend jaar.
Ja de APP is inderdaad handig, bijvoorbeeld waarom Quatt nu opeens mijn CV aanzet, terwijl het wel warmer wordt thuis, aan de buitentemperatuur niets gewijzigd is en niemand de thermostaat heeft aangeraakt. Snap je toch niks van. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

ReneQ691 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:15:
Beste René,
Een reële schatting is dat je in maart/april aan de beurt zal zijn voor de installatie.

Dank voor je geduld en hele fijne feestdagen! 🎄

Met vriendelijke groet,
Ricardo - Quatt Support

Tja, dat is een beetje jammer, dit is het antwoord nav mijn vraag of het deze maand nog ging lukken. Tijdens de videocall op 5 december zou het nog deze maand zijn. Ik heb per mail even gevraagd wat er in de tussentijd veranderd is. Ik las het e.e.a. over een Google Nest, dat die problemen zou geven, oké, maar ik heb mijn oude thermostaat ook nog, zou een oplossing kunnen zijn? Helaas verder niets gehoord
Welk nummer heb jij? Ik heb nummer 4522 en de verwachting was augustus september, maar betwijfel of ze dat wel gaan redden. In januari zouden de eerste 400 klaar moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Zenix schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:12:
[...]

Welk nummer heb jij? Ik heb nummer 4522 en de verwachting was augustus september, maar betwijfel of ze dat wel gaan redden. In januari zouden de eerste 400 klaar moeten zijn...
Rene heeft nummer 691. Als ik uitga van de eerste 400 eind januari geleverd dan lijkt het niet echt op verdere vertragingen.

Wel apart dat er al wel gebeld is, dat is bij mij (454) nog niet het geval geweest. Waarom ze zo vroeg gebeld hebben kan ik niet bij, als ze pas van plan zijn in maart / april te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-10 15:24
ds23man schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:43:
[...]

Zo'n vermoeden had ik al, Quatt waterpas en huis scheef. Dat zie je aan de lintvoeg ( sorry, woon in het aardbevingsgebied, dan krijg je daar oog voor...) Maar een halve steen op de breedte van de Quatt is behoorlijk heftig.
Volgens mij hangt de OUATT redelijk recht; de daklijst van de garage verneukt :X het beeld;
het vogelhuisje hangt wel scheef :*) oOo Oh nee, dat is de leiding-doorvoer :O Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AZDyrWazEPwrRVmidqjPH558iA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jcqd4LF6LSgsiLRXbnq37L3C.jpg?f=user_large

PS: Hebben ze een tillift gebruikt om hem zo hoog te krijgen?

[ Voor 6% gewijzigd door HenkRood op 20-12-2022 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Laatst online: 28-10 14:12
Krijg net een SMS dat mijn installatie gepland staat voor 2023/01/04. Ik hoop dat ze 4 januari bedoelen en niet 1 april :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 20:54
onlinaius schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:33:
[...]

Rene heeft nummer 691. Als ik uitga van de eerste 400 eind januari geleverd dan lijkt het niet echt op verdere vertragingen.

Wel apart dat er al wel gebeld is, dat is bij mij (454) nog niet het geval geweest. Waarom ze zo vroeg gebeld hebben kan ik niet bij, als ze pas van plan zijn in maart / april te installeren.
Klopt inderdaad. Tijdens het videogesprek werd gemeld dat ik deze maand nog aan de beurt zou zijn. Ze verwijzen me nu naar de lijst op de site, waarin het in ieder geval na januari zou worden. Met excuses voor de onjuiste info tijdens het gesprek.
We wachten geduldig af 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Laatst online: 28-10 14:12
Slurpgeit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:04:
Krijg net een SMS dat mijn installatie gepland staat voor 2023/01/04. Ik hoop dat ze 4 januari bedoelen en niet 1 april :)
O, in de opvolgmail staat 09-01, top. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-10 20:51
Dank voor de foto, zeer interessant!
Kun je nog even toelichten waarom de Quatt pontificaal aan de gevel hangt en niet bijv. op dak garage of op de grond is geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
MMBD schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:23:
[...]

Dank voor de foto, zeer interessant!
Kun je nog even toelichten waarom de Quatt pontificaal aan de gevel hangt en niet bijv. op dak garage of op de grond is geplaatst?
Ga er zomaar vanuit dat dit te maken heeft met de afstand van de warmtepomp naar de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Nu online
marleybob schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:31:
[...]

Ga er zomaar vanuit dat dit te maken heeft met de afstand van de warmtepomp naar de ketel.
3 meter lager is het dak al

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als de garage een houtconstructie betreft geeft dat misschien weer meer kans op resonantie dan aan de muur. En het biedt wrslk ook weer muurdoorvoervoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Slurpgeit schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:23:
[...]

O, in de opvolgmail staat 09-01, top. :+
1 sept :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Gramser schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:17:
Als de garage een houtconstructie betreft geeft dat misschien weer meer kans op resonantie dan aan de muur. En het biedt wrslk ook weer muurdoorvoervoordelen.
Je kan ook iets aan de gevel hangen op 10cm boven het dak natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
paQ schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:18:
[...]

Je kan ook iets aan de gevel hangen op 10cm boven het dak natuurlijk ;)
Of we kunnen aannemen dat er een reden voor is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:58
Hoe gaan ze dat met storingen doen? Verrijker erbij als ze een printje moeten wisselen?

[ Voor 52% gewijzigd door B-lex op 20-12-2022 19:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 27-10 20:33
Die quatts gaan natuurlijk nooit stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
B-lex schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:39:
Hoe gaan ze dat met storingen doen? Verrijker erbij als ze een printje moeten wisselen?

[...]
Met een ladder vanaf het garagedak? Wel eens dakdekkers bezig gezien? Met een enorme rol bitumen een laddertje op rennen terwijl ik al hartkloppingen heb als ik die ladder op moet met meer in mijn handen dan een schroevendraaier.

Daar draait een beetje monteur die dat 20x gedaan heeft de hand niet voor om.

Pagina: 1 ... 40 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.