Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.836.560 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:28
Ik heb nummer 357, 25 nov intake gehad en vandaag bericht gekregen dat de installatie 6 januari plaats gaat vinden.

Als de Quatt geplaatst is zal ik melden hoe het hele traject (tot nu toe erg positief) is verlopen.

Enige jammere is dat ik mijn tado installatie moet vervangen door een Lyric T6 en standaard knoppen maar dat neem ik op de koop toe en hoop dat Tado later wel ondersteund gaat worden.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Shandar04 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:04:
Ik heb nummer 357, 25 nov intake gehad en vandaag bericht gekregen dat de installatie 6 januari
gefeliciteerd!
Wel vreemd dat de lagere nummers niets horen in welke gemeente woont u ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
zverdier schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 22:18:
[...]

gefeliciteerd!
Wel vreemd dat de lagere nummers niets horen in welke gemeente woont u ?
Mijn installatie is vrij simpel, in de tuin naast het huis en 6 meter naar de ketel op de begane grond. Denk dat ik daarom eerder aan de beurt ben (aanname). Leiderdorp.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
[...]

Mijn installatie is vrij simpel, in de tuin naast het huis en 6 meter naar de ketel op de begane grond. Denk dat ik daarom eerder aan de beurt ben (aanname). Leiderdorp.
[/quote]
Alle installaties zijn eenvoudig, bij ons is het 12m begane grond leiding langs het huis, ketel in de garage Heemskerk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05 12:12
MMBD schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:23:
[...]

Dank voor de foto, zeer interessant!
Kun je nog even toelichten waarom de Quatt pontificaal aan de gevel hangt en niet bijv. op dak garage of op de grond is geplaatst?
Dat is dichter bij de CV ketel. In huis moest er nog een hele afstand afgelegd worden. Ik wil niet van die witte plastic goten (die zijn best aan de maat bij Quatt) over de muur zien lopen. Bovendien vind ik de Quatt mooi en hij mag van mij best in het zicht hangen. Kan iedereen mooi zien dat een warmtepomp niet op een koelkast hoeft te lijken. Beetje reclame maken ;)

Ze hebben een handig liftje gebruikt. Overigens hangt hij niet zo heel hoog, met een flinke keukentrap kan je er bij. (vanaf het garagedak, dat wel)

[ Voor 16% gewijzigd door Omver op 21-12-2022 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
  • Laatst online: 10-09-2024
onlinaius schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:20:
[...]

Oftewel: de Quatt monteurs mogen mijn stookgrens op 5 graden instellen. (ik snap sowieso niet waarom die stookgrens uberhaupt bestaat).
Vannacht helemaal jammer, Quatt kan het met deze temperatuur makkelijk aan maar stond stil en 0,4m2 gas verbruikt.
Ga ze toch maar eens contacten of die stookgrens niet omlaag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 14:58
noebas schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:36:
[...]

Vannacht helemaal jammer, Quatt kan het met deze temperatuur makkelijk aan maar stond stil en 0,4m2 gas verbruikt.
Dat had ik gister ook, temperatuur stabiel in de woonkamer, Quatt draait op 340watt, spontaan begint de CV mee te draaien. Gisteren toch weer 7kWh verbruikt en 0,4m3 (dat is beetje cv, de rest douchen en koken). Ondanks de hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 14:13
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:17:
[...]

Dat had ik gister ook, temperatuur stabiel in de woonkamer, Quatt draait op 340watt, spontaan begint de CV mee te draaien. Gisteren toch weer 7kWh verbruikt en 0,4m3 (dat is beetje cv, de rest douchen en koken). Ondanks de hogere temperaturen.
Is dit niet om de wisselaar voor je warm water voor te verwarmen? Dit is zodat je sneller warm water hebt. Dit kan altijd aan staan, eco modus (alleen overdag) of altijd uit. Probeer die is op 'altijd uit' te zetten, en dan kijken of die zomaar aan blijft slaan. (duurt dan wel iets langer voor je warm water hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:12
Tja...dan gaat het bij mij helemaal mis want met simultaan Quatt en CV zit ik nog op 6m3 deze dagen (wat ik ook had zonder Quatt, alleen nu ook nog extra stroomverbruik erbij)...het lukt ze niet om het goed in te regelen bij mij....zou het toch de tado zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Welke CV ketel heb je? Bij mij doet de TADO en Lyric hetzelfde, uiteindelijk hebben ze iets moeten aanpassen. En om het uit te sluiten, pak een andere thermostaat...En anders CV even afkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
jroz2001 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:37:
[...]

Is dit niet om de wisselaar voor je warm water voor te verwarmen? Dit is zodat je sneller warm water hebt. Dit kan altijd aan staan, eco modus (alleen overdag) of altijd uit. Probeer die is op 'altijd uit' te zetten, en dan kijken of die zomaar aan blijft slaan. (duurt dan wel iets langer voor je warm water hebt)
Nee dat is het zeker niet, zie ook aan de ketel modus als het gebeurd dat dat het niet is. Daarnaast kost me dat nogmaal zeker geen 0.4m2 maar iets van 0.1m2.

Helaas kan het niet geheel uit in mijn ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
rabe83 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:46:
Tja...dan gaat het bij mij helemaal mis want met simultaan Quatt en CV zit ik nog op 6m3 deze dagen (wat ik ook had zonder Quatt, alleen nu ook nog extra stroomverbruik erbij)...het lukt ze niet om het goed in te regelen bij mij....zou het toch de tado zijn?
Ja ga de ketel in tapwater only bedrijf zetten, wel met het risico dat de Quatt ook uitblijft en het dan koud wordt.
Voor wat ik begreep gaat Quatt niet aan zolang het water dat hij binnen krijgt niet minimaal 17graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:58:
Welke CV ketel heb je? Bij mij doet de TADO en Lyric hetzelfde, uiteindelijk hebben ze iets moeten aanpassen. En om het uit te sluiten, pak een andere thermostaat...En anders CV even afkoppelen.
Ik heb een Vaillant Ecotec Exclusive uit 2021. Ik heb helaas geen andere thermostaat maar zal de CV eens in tapwater only zetten. De vorige keer dat de CV het niet deed werkte dit helaas niet en kwam er alleen maar water van rond de 30 graden uit de Quatt waarmee hij het huis niet warm genoeg kon houden (wat vreemd is want de ketel heeft gisteren alleen maar meegedraaid en bleef ook hangen op ong. 38 graden)...ik hoop dat het aan de instellingen ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:33
rabe83 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:46:
Een van de grote uitdagingen (en kansen) van machine learning (waar Ai ook onder valt) is “explainability”: voor gewone mensen inzichtelijk maken waarom het model bepaalde keuzes heeft gemaakt, soort vertaling van de neurale netwerken en beslisregels dus.

Lijkt me een hele mooie kans voor Quatt om een mooie visuele flow dashboard te maken waarin wordt getoond wanneer welke “opdrachten” zijn gestuurd, met welke parameters, en getriggerd door wat. Dat geeft een hoop inzicht in het gedrag van het hele systeem (Incl thermostaat) en dus ook betere inzichten in waar het geoptimaliseerd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
rabe83 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:27:
[...]

Ik heb een Vaillant Ecotec Exclusive uit 2021. Ik heb helaas geen andere thermostaat maar zal de CV eens in tapwater only zetten. De vorige keer dat de CV het niet deed werkte dit helaas niet en kwam er alleen maar water van rond de 30 graden uit de Quatt waarmee hij het huis niet warm genoeg kon houden (wat vreemd is want de ketel heeft gisteren alleen maar meegedraaid en bleef ook hangen op ong. 38 graden)...ik hoop dat het aan de instellingen ligt...
Hier gaat hij indien nodig gewoon naar 45graden (uit data api). Dat is dan wel om de nacht verlaging op te heffen. Daarna blijft is rond de 35 draaien (33 in 35 uit)
Is echter zonde om 0.4m2 gas te verstoken als de Quatt dat makkelijk zou moeten kunnen.

Zolang hij moet draaien om het op 17graden te houden in de nacht is er niets aan de hand. Als alles uit gaat, afkoeld en dan ergens om 3 uur in de nacht aan moet pakt hij enkel de ketel.

Doe of de ketel in tap only, of nachtverlaging 0.5graad hoger. Eens kijken wat er in deze 2 scenario's gebeurd.

Daarbij hangt alles in Home Assistent dus redelijk goed inzicht in wat er gebeurd. Opmerkelijk daarin is dat de termostaat geen warmte vraag doorgeeft als de ketel aan gaat.
Dit moet dus uit de CiC komen of de Ketel zelf.
Roep iets geks, zou de ketel zelf het water op zijn laatste set point willen houden? (valiant vhr 24-28)

Overigens had ik dat gisteren niet, hele dag thuis en ivm ziek kind ook temperatuur hoog. 10kwh in 24uur en 1m2 gas waarvan 0.8m2 douchen.

[ Voor 23% gewijzigd door noebas op 21-12-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:00
Is hetzelfde getal (0,4m3) bij verschillende mensen toeval of misschien een instelling? Just asking...

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:09
okijokii schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:39:
Is hetzelfde getal (0,4m3) bij verschillende mensen toeval of misschien een instelling? Just asking...
Lijkt me toeval. Niet alle ketels hebben hetzelfde rendement, en ook het minimum branderniveau verschilt. Daarnaast is er (voor zover ik weet) geen enkel stuk apparatuur dat opdrachten geeft in trant van: 'verbrand 0.4 kuub gas', (slimme) thermostaten 'zeggen' eerder iets in de trant van: 'verwarm een half uur op minimum capaciteit'.

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 21-12-2022 09:54 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabe83
noebas schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:35:
[...]

Hier gaat hij indien nodig gewoon naar 45graden (uit data api). Dat is dan wel om de nacht verlaging op te heffen. Daarna blijft is rond de 35 draaien (33 in 35 uit)
Is echter zonde om 0.4m2 gas te verstoken als de Quatt dat makkelijk zou moeten kunnen.

Zolang hij moet draaien om het op 17graden te houden in de nacht is er niets aan de hand. Als alles uit gaat, afkoeld en dan ergens om 3 uur in de nacht aan moet pakt hij enkel de ketel.

Doe of de ketel in tap only, of nachtverlaging 0.5graad hoger. Eens kijken wat er in deze 2 scenario's gebeurd.

Daarbij hangt alles in Home Assistent dus redelijk goed inzicht in wat er gebeurd. Opmerkelijk daarin is dat de termostaat geen warmte vraag doorgeeft als de ketel aan gaat.
Dit moet dus uit de CiC komen of de Ketel zelf.
Roep iets geks, zou de ketel zelf het water op zijn laatste set point willen houden? (valiant vhr 24-28)

Overigens had ik dat gisteren niet, hele dag thuis en ivm ziek kind ook temperatuur hoog. 10kwh in 24uur en 1m2 gas waarvan 0.8m2 douchen.
Thanks.
Ik heb de afgelopen weken al een aantal zaken getest/aangepast:
- Slimme tado radiatorkranen dom gemaakt en alleen nog maar woonkamer (met thermostaat) die data aan CiC doorgeeft;
- Schema vereenvoudigd (nog maar 3 schakelmomenten met max 1.5 graden temperatuur verschil);
- Nachtverlaging beperkt tot 1,5 graden (van 18,5 naar 17)
- Contact met zowel tado als Quatt;

Ik heb helaas geen HA om data uit de CiC te halen, maar bij mij lijkt de Quatt als een 'ketel' te stoken en hij gaat dus kortstondig aan (en schakelt de ketel bij) om vervolgens weer een tijdje uit te blijven. Maar met deze temperaturen zou ik verwachten dat hij lange runs maakt op lage temperatuur. De CV staat nu op tap only...kijken wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
onlinaius schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:53:
[...]

Lijkt me toeval. Niet alle ketels hebben hetzelfde rendement, en ook het minimum branderniveau verschilt. Daarnaast is er (voor zover ik weet) geen enkel stuk apparatuur dat opdrachten geeft in trant van: 'verbrand 0.4 kuub gas', (slimme) thermostaten 'zeggen' eerder iets in de trant van: 'verwarm een half uur op minimum capaciteit'.
Nee zeker niet, dat zal (als je hier al last van hebt) verschillen. Zelf weet ik uit historie data en ketel dat het niet warmhouden platen wisselaar is.
Voor nu ketel op zomerbedrijf en vannacht eens kijken wat ie doet. Met deze temperaturen kan je wat gokken zonder risico s'morgens een vrieskist aan te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
rabe83 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:00:
[...]

Thanks.
Ik heb de afgelopen weken al een aantal zaken getest/aangepast:
- Slimme tado radiatorkranen dom gemaakt en alleen nog maar woonkamer (met thermostaat) die data aan CiC doorgeeft;
- Schema vereenvoudigd (nog maar 3 schakelmomenten met max 1.5 graden temperatuur verschil);
- Nachtverlaging beperkt tot 1,5 graden (van 18,5 naar 17)
- Contact met zowel tado als Quatt;

Ik heb helaas geen HA om data uit de CiC te halen, maar bij mij lijkt de Quatt als een 'ketel' te stoken en hij gaat dus kortstondig aan (en schakelt de ketel bij) om vervolgens weer een tijdje uit te blijven. Maar met deze temperaturen zou ik verwachten dat hij lange runs maakt op lage temperatuur. De CV staat nu op tap only...kijken wat er gebeurt...
Dat "pendelen" wat je aangeeft heb ik ook gehad. Dat lag in mijn geval zeker aan de termostaat. Hoewel die modulerend was.
Met de t6 die er nu in zit was dat opgelost en blijft de Quatt nettjes door draaien en moduleert dan terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
noebas schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:03:
[...]

Met de t6 die er nu in zit was dat opgelost en blijft de Quatt nettjes door draaien en moduleert dan terug.
Dat klopt inderdaad, de T6 blijft lang aan, ook een overshoot van ongeveer 0.8C. Minimum van de Quatt is 30Hz. Ook als het vlammetje niet meer op het Lyric display staat, blijft de Quatt draaien op 30Hz.

Bij de Tado werkt de Quatt eigenlijk niet als de "heat request" onder de +/-40% of iets dergelijks is. Dus de kamer koelt meer af en pas boven een bepaalde "heat request" gaat de Quatt aan. Eigenlijk dus veel te laat.

Ik hoop dat Quatt iets met de heat-request van Tado kan doen. Die grillige warmtevraag wat Quatt op de site heeft staan herken ik niet. Ik denk dat ze de pulse-modulatie bedoelen, alleen dit doet een Tado alleen bij Aan-Uit dacht ik, en niet bij OpenTherm. Dus je zou denken, dat als Quatt alleen reageert op de heat-request vraag van de Tado dat het zou moeten werken. En volgens mij werkt de Quatt helemaal niet met Aan/Uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-10 19:19
zijn er hier mensen die rond de 25m kabel tussen cv en quatt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:22
michielsweb schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:08:
zijn er hier mensen die rond de 25m kabel tussen cv en quatt hebben.
Je bedoelt CV leiding ipv kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
HBO88 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:12:
[...]

Je bedoelt CV leiding ipv kabel?
excuses ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
De meeste warmtepompen gaan tot 20meter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:47
@rabe83, @medu80 en @noebas Ik heb exact hetzelfde geneuzel met de Tado (met een ander merk hybride WP). Dit was gister: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPHux4xvq7kMDgpl6vRaKj2-A7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgs4Nlx3KMenpEl8E5YptD5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lF0rL7FaLYSnTyrWB_tk3xcvJMs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHW2bqaRoClgiPmBP4pPZzv4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nu in de woonkamer en het aan/uit relais klikt zo'n beetje iedere 10 minuten..
Overweeg zelf ook een andere thermostaat, is in ueder geval niet vreemd dat de CIC het lastig vind om chocola te maken van de stuursignalen..

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 21-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
PVPaneel schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:36:
@rabe83, @medu80 en @noebas Ik heb exact hetzelfde geneuzel met de Tado (met een ander merk hybride WP). Dit was gister: [Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zit nu in de woonkamer en het aan/uit relais klikt zo'n beetje iedere 10 minuten..
Overweeg zelf ook een andere thermostaat, is in ueder geval niet vreemd dat de CIC het lastig vind om chocola te maken van de stuursignalen..
Volgens mij kan je via Tado support het aantal aan/uit momenten laten verminderen toch? Dat is een instelling die alleen zij kunnen aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
zverdier schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:31:
[...]

De meeste warmtepompen gaan tot 20meter!
Heeft niets met de WP te maken, dat is bij splits het geval, volgensmij ivm hoeveelheid koudemiddel.
Bij monoblocs is er geen harde grens, minder is beter. Bij meer moet je gewoon zorgen dat je goede isolatie en grote diameter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falkor73
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-10 09:38
dikkiedik schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:07:
[...]

klopt, zeker iets om rekening mee te houden. Zolang je 100% kunt salderen is mijn verbruik iig gecovered met mijn panelen. tot die tijd gebruik van maken.

een accu zie ik niet echt als realistische optie. met een WP gaat er zo 500-800kwh per maand doorheen in maanden dat je nauwelijks iets opwekt. Dus dat moet dan wel een extreem grote accu gaan worden _/-\o_

voorlopig lekker salderen, over aantal jaar weer kijken aan welke knop ik moet gaan draaien om de kosten zo laag mogelijk te houden.

@thekoot mooie installatie ook! ik zie dat ze bij jou ook die plastic voeten gebruikt hebben. geeft dat problemen via het grind? (kan me nauwelijks voorstellen)
Sinds kort zit ik bij Tibber voor mijn stroom die een variabele stroomprijs rekent (dus per uur een andere prijs). Soldering is daar eigenlijk niet echt een voordeel, omdat er geen saldering is van stroom gebruik in de zomer met die in de winter. Nu vraag ik me af, ook omdat ik hopelijk begin volgend jaar de Quatt krijg, of dat overstappen naar Tibber/variabele stroom prijs wel zo slim was. Wat denken jullie?

MTVenus V148 HWP1 5.1903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Edje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-07 19:25
Ik wil niet zeggen wij van wc-eend, maar met een virtuele thermostaat heb je dit pendelgedrag dus volledig in eigen hand. Het is dat mijn Pelletkachel alleen relais gestuurd is (en dus niet te moduleren), anders was ik voor de opentherm wemos shield gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door L_Edje op 21-12-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ugfl9V08fKxMfLGyqGHc0G59lrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4lgzeZy9z7U8t0oFd3ZvQgqb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCUTs15fWP50njH2N8QzgPnP41w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2VW1f8NIglHguHQisdhxAtg.jpg?f=fotoalbum_large
Na wikken en wegen toch maar een filter tussen retour en cv ketel dit model gekozen omdat de leiding star is met knel en fiber ring en 1” koppeling daar onder heeft Quatt ruimte genoeg voor de aansluiting en bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
PVPaneel schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:36:
@rabe83, @medu80 en @noebas Ik heb exact hetzelfde geneuzel met de Tado (met een ander merk hybride WP).

Maar jij gebruikt Aan-Uit, ik heb met de Tado, Opentherm ingesteld. Dus ik heb geen relais wat klikt, alleen een warmtevraag, waarbij de Quatt niet reageert in de onderste regionen. Vanaf 30 of 40% is er een warmtepomp dat werkt. Quatt moet de vraag uitlezen van de Tado en hierop de Hz van de compressor op aanpassen.

Dus 100% warmtevraag is 90Hz, 20% en lager is dus 30Hz. En alles wat daar tussen in zit even een waarde aan koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:50:
[...]

Maar jij gebruikt Aan-Uit, ik heb met de Tado, Opentherm ingesteld. Dus ik heb geen relais wat klikt, alleen een warmtevraag, waarbij de Quatt niet reageert in de onderste regionen. Vanaf 30 of 40% is er een warmtepomp dat werkt. Quatt moet de vraag uitlezen van de Tado en hierop de Hz van de compressor op aanpassen.

Dus 100% warmtevraag is 90Hz, 20% en lager is dus 30Hz. En alles wat daar tussen in zit even een waarde aan koppelen.
Was het maar zo simpel.
De WP moduleert oa op zn retourtemp/dT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:07:
[...]

Was het maar zo simpel.
De WP moduleert oa op zn retourtemp/dT.
Het is geen CV ketel. Warmtepomp moduleert aan de hand van de vraag. Temperatuur bijna bereikt, lagere compressor Hz met lagere delta. Veel vraag, hogere frequentie met hogere delta. De Quatt kan (in mijn geval) met 14 lpm, dus ongeveer 5 graden verschil maken tussen retour en aanvoer. Dus ja, zo simpel is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:46:
[...]

Het is geen CV ketel. Warmtepomp moduleert aan de hand van de vraag. Temperatuur bijna bereikt, lagere compressor Hz met lagere delta. Veel vraag, hogere frequentie met hogere delta. De Quatt kan (in mijn geval) met 14 lpm, dus ongeveer 5 graden verschil maken tussen retour en aanvoer. Dus ja, zo simpel is het wel.
Vraag van wat? Een aan/uit thermostaat vraagt bij mijn weten geen aanvoer temperatuur toch? (Itt een opentherm thermostaat). Hoe weet de warmtepomp dan dat temperatuur X bereikt moeten worden? Neem aan dat de interne stookcurve van de warmtepomp dan gebruikt wordt?

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 21-12-2022 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shandar04
Falkor73 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:20:
[...]
Sinds kort zit ik bij Tibber voor mijn stroom die een variabele stroomprijs rekent (dus per uur een andere prijs). Soldering is daar eigenlijk niet echt een voordeel, omdat er geen saldering is van stroom gebruik in de zomer met die in de winter. Nu vraag ik me af, ook omdat ik hopelijk begin volgend jaar de Quatt krijg, of dat overstappen naar Tibber/variabele stroom prijs wel zo slim was. Wat denken jullie?
Ik zit bij Zonneplan op dynamisch tarief. Bij zonneplan vind saldering alsnog op jaarbasis plaats (dit moet wettelijk) , ik zou verwachten dat dit bij Tibber ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 14:41
zverdier schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na wikken en wegen toch maar een filter tussen retour en cv ketel dit model gekozen omdat de leiding star is met knel en fiber ring en 1” koppeling daar onder heeft Quatt ruimte genoeg voor de aansluiting en bypass
Waarom installeer je niet gewoon een vuilvanger ipv dit model?

Voorbeeld:
https://www.wildkamp.nl/p...2HFUDwKRlgE0aAi5BEALw_wcB

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Wel overwogen! Maar toch gekozen voor een magneet filter en Carbon zeef i.v.b alle eventuele ijzeren componenten uit de warmtepomp en cv installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
[...]

Het is inderdaad jammer dat gasverbruik, hier idem, er wordt gas verbruikt, nu bij 5- 9 graden ongeveer 1 tot 1.5 kuub ( ex sww ) het is niet nodig met deze temperaturen lijkt mij, en de quatt kan het makkelijk aan als ik de cv handmatig uit zet, de sww voorverwarmen staat overigens op uit, denk jij dat het aan de stookgrens ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door burgerfreerk op 21-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
[...]

Hier exact de zelfde berekening gemaakt, de quatt draait natuurlijk op momenten dat ook de dynamische stroomtarieven sky high zijn, dat weegt niet op tegen de over het algemeen magere uurvergoeding/ salderen per uur bij een dynamisch contract.
Als je dagelijks je auto met gunstige dynamische tarieven kunt laden ben je spekkoper.
Ik zat bij de Anwb dynamisch maar dat heb ik om bovenstaande redenen weer teruggezet, nu weer jaarlijks salderen, opwek zomer in de winter wegstrepen en een heel klein beetje bijkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
burgerfreerk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:51:
[...]

Het is inderdaad jammer dat gasverbruik, hier idem, er wordt gas verbruikt, nu bij 5- 9 graden ongeveer 1 tot 1.5 kuub ( ex sww ) het is niet nodig met deze temperaturen lijkt mij, en de quatt kan het makkelijk aan als ik de cv handmatig uit zet, de sww voorverwarmen staat overigens op uit, denk jij dat het aan de stookgrens ligt?
Ik ben toch benieuwd wat ervoor zorgt dat jullie gas gebruiken.
Hier totaal geen gasverbruik (afgezien voor douchen). Heb nu de thermostaat sinds zondag op continu 19.5 staan en geen nachtverlaging toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
zverdier schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:31:
Wel overwogen! Maar toch gekozen voor een magneet filter en Carbon zeef i.v.b alle eventuele ijzeren componenten uit de warmtepomp en cv installatie
Goede keus. Ik heb mijn caleffi vuilfilter ook ertussen laten plaatsen toen de quatt geinstalleerd werd.
Gisteren voor het eerst wat afgetapt, er zat wat vuil in het water en dat was allemaal magnetisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:16
zverdier schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:31:
ben op dit moment bezig allebei te installeren, eerst Y filter & daarna magneet.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Tupolev schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:00:
[...]

Waarom installeer je niet gewoon een vuilvanger ipv dit model?

Voorbeeld:
https://www.wildkamp.nl/p...2HFUDwKRlgE0aAi5BEALw_wcB
heb er zelf 1 gevonden met aftapkraantje :)
https://tubotek.be/produc...ter-met-draadaansluiting/

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noebas
HBO88 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:14:
[...]

Ik ben toch benieuwd wat ervoor zorgt dat jullie gas gebruiken.
Hier totaal geen gasverbruik (afgezien voor douchen). Heb nu de thermostaat sinds zondag op continu 19.5 staan en geen nachtverlaging toegepast.
-> Heb nu de thermostaat sinds zondag op continu 19.5 staan en geen nachtverlaging toegepast.
Dat zorgt er voor van wat ik begrijp via Quatt zelf en zie.

Als de water temperatuur onder de 18graden komt (nacht) dan vraagt de Quatt aan de ketel een boost naar 18.
Nu is denk ik die 18 prima voor vloerverwarming maar met radiatoren icm met een nacht verlaging naar 17 graden een ander verhaal.

Dat is dan 0.09m2 en dan weer 0.08. Bij elkaar toch een 0.5m2. Die nacht verlaging opheffen koste op zijn beurt weer 3kwh.

Vannacht laat ik hem 18,5 staan kijken wat er uit komt.

Had denk ik liever gezien dat het iets lager was of dat de Quatt gewoon zelf aangaat als hij richting de 18 gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door noebas op 21-12-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:46:
[...]

Succes ermee dan…. Ik heb zo’n 3u vertraging in de vloer (leidingen liggen 12cm diep). Als hij 3 uur volgas loopt te stampen tot de thermostaat ingrijpt op ruimte temperatuurheb je een mega overshoot.
Gelukkig komen eerder Ta en Tr en dichter bij elkaar en moduleert hij dáar op terug. Idd geen CV-ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
olafmol schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:56:
[...]

Vraag van wat? Een aan/uit thermostaat vraagt bij mijn weten geen aanvoer temperatuur toch? (Itt een opentherm thermostaat). Hoe weet de warmtepomp dan dat temperatuur X bereikt moeten worden? Neem aan dat de interne stookcurve van de warmtepomp dan gebruikt wordt?
Klopt, een aan/uit thermostaat doet een vraag maar werkt met een stooklijn. En als het goed is, is die stooklijn precies genoeg en juist ingesteld dat de temperatuur niet overschreden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Toby-Wan schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:16:
[...]

ben op dit moment bezig allebei te installeren, eerst Y filter & daarna magneet.
Is andersom niet handiger? De aangehaalde magneetfilters kunnen (als ik het goed begrijp) behoorlijk wat vuil opslaan, gaat zo'n (kleine) y filter niet een stuk sneller vol zitten dan omgekeerd?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
heb er zelf 1 gevonden met aftapkraantje :)
https://tubotek.be/produc...ter-met-draadaansluiting/
Zouden de monteurs die er tussen willen zetten tijdens de installatie, of moet je dat zelf (achteraf) doen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 21 december 2022 @ 17:30:
[...]

Is andersom niet handiger? De aangehaalde magneetfilters kunnen (als ik het goed begrijp) behoorlijk wat vuil opslaan, gaat zo'n (kleine) y filter niet een stuk sneller vol zitten dan omgekeerd?
Y filter voor het grove spul (maaswijdte 0.65mm) en daarna magneet filter voor het fijnere spul. Zal in begin wel aantal keer dat Y filter schoonmaken.
Radiatoren zijn hier 25 jaar oud en laatste keer dat ik het water zag was het vrij zwart.

Ben overigens hele retour kant van ketel een update aan het geven, expansie vat lijkt ook lek te zijn en wil voorbereid zijn op grotere leidingdiameters voor (toekomstige) vloerverwarming. Dus nu vooral uitlijnen en 'droog' bouwen en later systeem leegtrekken en aansluiten (dag zonder CV & WAF gaan niet echt samen :+ )

[ Voor 22% gewijzigd door Toby-Wan op 21-12-2022 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

hoezo saldering op jaarbasis is volgens mij wel wettelijk geregeld, was pas nog in het nieuws volgens mij, was nog een uitspraak van de minister. dat dat voor de energieleverancier mogelijk negatief is is hun probleem, zij kiezen zelf voor deze berekening. of zie ik daar iets over het hoofd, en ja, ik weet dat het in 2031 afgelopen is, maar ook daar geld een min prijs (moeten ze wettelijk nog regelen, zal rond 80% van de productieprijs gaan worden volgens de laatse info).
mbt tot je keuze, volgens mij moet je kijken wat de prijs is in de periode dat je de warmtepomp het meest gebruikt (ik vermoed dat juist in die tijd je het meest betaald voor je stroom).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:35:
[...]

hoezo saldering op jaarbasis is volgens mij wel wettelijk geregeld, was pas nog in het nieuws volgens mij, was nog een uitspraak van de minister. dat dat voor de energieleverancier mogelijk negatief is is hun probleem, zij kiezen zelf voor deze berekening. of zie ik daar iets over het hoofd, en ja, ik weet dat het in 2031 afgelopen is, maar ook daar geld een min prijs (moeten ze wettelijk nog regelen, zal rond 80% van de productieprijs gaan worden volgens de laatse info).
mbt tot je keuze, volgens mij moet je kijken wat de prijs is in de periode dat je de warmtepomp het meest gebruikt (ik vermoed dat juist in die tijd je het meest betaald voor je stroom).
Dat word wel heel complex als je alle verbruiks- en terugleverstanden per uur op jaarbasis moet verrekenen.
"Uhh meneer wilt u even >35.000 uitgelezen telwerkstanden controleren?"
Ze salderen wel de belastingen op jaarbasis, maar je rekent (en saldeert dus) per maand af, maar beter dit voorleggen in het correcte topic, daar zitten de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
bbbrumbrum schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:39:
[...]

Dat word wel heel complex als je alle verbruiks- en terugleverstanden per uur op jaarbasis moet verrekenen.
"Uhh meneer wilt u even >35.000 uitgelezen telwerkstanden controleren?"
Ze salderen wel de belastingen op jaarbasis, maar je rekent (en saldeert dus) per maand af, maar beter dit voorleggen in het correcte topic, daar zitten de experts.
bedankt, oke, ik heb alleen maar op een vraag geantwoord, maar je advies is juist, dit is het verkeerde forum (off-topic) hiervoor. dus zal ik geen reactie meer geven op dit item. Falkor.. kan deze dus beter in het daarvoor bedoelde forum posten, sorry had ik ook erbij moeten zetten. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Nieuwe app update in de Appstore. Vernieuwingen zijn uitschakeling van de stille modus en uitschakeling van WiFi. 👌

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
Ben erg benieuwd of de QUATT alleen werkt met een slimme thermostaat of is een thermostaat met opentherm protocol voldoende? Wie kan mij dit vertellen _/-\o_

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-10 11:37
A.s. maandag, 2e kerstdag, heb ik het gesprek met de werkvoorbereider van Quatt. Zelf zo ingepland, ik zit toch thuis. Doe ik nog wat nuttigs die dag ;).

@marleybob ; volgens mij staat het antwoord op je vraag 3/4 pagina's terug. Niet elke slimme thermostaat werkt dacht ik.

• olafmol
medu80 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:38:
[...]

Klopt, een aan/uit thermostaat doet een vraag maar werkt met een stooklijn. En als het goed is, is die stooklijn precies genoeg en juist ingesteld dat de temperatuur niet overschreden wordt.
Ik heb eens zitten zoeken maar bv bij de Honeywell round aan/uit staat nergens iets in de Docs over een stooklijn. Volgens mij gaan dat soort aan/uit thermostaten er van uit dat de stooklijn door de CV ketel (en nu dus Wp) worden geregeld?

• noebas
noebas schreef op woensdag 21 december 2022 @ 16:29:
[...]

-> Heb nu de thermostaat sinds zondag op continu 19.5 staan en geen nachtverlaging toegepast.
Dat zorgt er voor van wat ik begrijp via Quatt zelf en zie.

Als de water temperatuur onder de 18graden komt (nacht) dan vraagt de Quatt aan de ketel een boost naar 18.
Nu is denk ik die 18 prima voor vloerverwarming maar met radiatoren icm met een nacht verlaging naar 17 graden een ander verhaal.

Dat is dan 0.09m2 en dan weer 0.08. Bij elkaar toch een 0.5m2. Die nacht verlaging opheffen koste op zijn beurt weer 3kwh.

Vannacht laat ik hem 18,5 staan kijken wat er uit komt.

Had denk ik liever gezien dat het iets lager was of dat de Quatt gewoon zelf aangaat als hij richting de 18 gaat.
Moet hier op terug komen, het is niet de Quatt en ook niet verwarmings vraag gas. Het is echt de platenwisselaar warmhoud functie.
Deze pakt nu meer gas en gaat vaker aan. Ik vermoed (op basis van mijn beperkte kennis over ketels) dat omdat de ketel stil staat (immers Quatt doet het alleen) alles harder afkoeld en dus vaker moet bij warmen.

Helaas kan het op deze niet uit, minimaal is eco op 32 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
noebas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:39:
[...]

Moet hier op terug komen, het is niet de Quatt en ook niet verwarmings vraag gas. Het is echt de platenwisselaar warmhoud functie.
Deze pakt nu meer gas en gaat vaker aan. Ik vermoed (op basis van mijn beperkte kennis over ketels) dat omdat de ketel stil staat (immers Quatt doet het alleen) alles harder afkoeld en dus vaker moet bij warmen.

Helaas kan het op deze niet uit, minimaal is eco op 32 graden.
Ik dacht al zoiets. Maar ik kan me niet voorstellen dat die functie niet uit kan. Wat voor ketel heb je?

• noebas
HBO88 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:48:
[...]

Ik dacht al zoiets. Maar ik kan me niet voorstellen dat die functie niet uit kan. Wat voor ketel heb je?
Een vaillant VHR 24-28 C. D04 is Instelling van de warmhoudfunctie
0 = ”ECO” (min. is 32 °C)
1 = ”COMFORT”(ingestelde warmhoudtemperatuur
via d 02)
2 = ”SOLAR ECO” (solarbedrijf zonder warme start)
3 = ”SOLAR COMFORT” (solarbedrijf met ingestelde
warme starttemperatuur via d 02)

2 staat hij nu en dan heb je geen tabwater maar is de functie wel uit. De vraag is dan gestuurd via C1 en C1 terminal door een zonneboiler. (die heb ik uiteraard niet)

Sta open voor tweaks om dit te omzeilen :)

• medu80
olafmol schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:36:
[...]

Ik heb eens zitten zoeken maar bv bij de Honeywell round aan/uit staat nergens iets in de Docs over een stooklijn. Volgens mij gaan dat soort aan/uit thermostaten er van uit dat de stooklijn door de CV ketel (en nu dus Wp) worden geregeld?
Dat bedoel ik ook, een aan/uit doet niets anders als aan zetten of uit zetten. De WP zal zelf een stooklijn kiezen aan de hand van buitentemperatuur totdat de thermostaat zegt. En nu mag je weer uit. De WP zal het water verwarmen, een aanvoer van 12 graden heeft natuurlijk geen nut. De 4.5KW die de Quatt genereert zal een delta van 5 graden maken. Dus retour 30 is aanvoer 35 (ongeveer natuurlijk, hangt van je flow af) Zolang de thermostaat blijft vragen en je retour oploopt, zal de aanvoer ook oplopen. Tenzij Quatt er een maximum in heeft zitten. Volgens mij is de max 55 graden, in mijn geval komt er niet meer als 36 graden uit.

Maar nogmaals, volgens mij werkt een Quatt dus niet met Aan/uit maar met Opentherm. Dus bovenstaande is voor aan/uit warmtepompen waarin je een stooklijn kunt instellen.

• olafmol
noebas schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:55:
[...]

Een vaillant VHR 24-28 C. D04 is Instelling van de warmhoudfunctie
0 = ”ECO” (min. is 32 °C)
1 = ”COMFORT”(ingestelde warmhoudtemperatuur
via d 02)
2 = ”SOLAR ECO” (solarbedrijf zonder warme start)
3 = ”SOLAR COMFORT” (solarbedrijf met ingestelde
warme starttemperatuur via d 02)

2 staat hij nu en dan heb je geen tabwater maar is de functie wel uit. De vraag is dan gestuurd via C1 en C1 terminal door een zonneboiler. (die heb ik uiteraard niet)

Sta open voor tweaks om dit te omzeilen :)
Je zou denken dat stand 2 "Solar eco" geen minimale warmhoud doet? Zonder warme start staat er nl.
Anders zou je nog eens kunnen proberen om d 02 op nul graden, of in ieder geval lager, bv 15 graden, te zetten, en dan optie 1 te kiezen?

• olafmol
medu80 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:55:
[...]

Dat bedoel ik ook, een aan/uit doet niets anders als aan zetten of uit zetten. De WP zal zelf een stooklijn kiezen aan de hand van buitentemperatuur totdat de thermostaat zegt. En nu mag je weer uit. De WP zal het water verwarmen, een aanvoer van 12 graden heeft natuurlijk geen nut. De 4.5KW die de Quatt genereert zal een delta van 5 graden maken. Dus retour 30 is aanvoer 35 (ongeveer natuurlijk, hangt van je flow af) Zolang de thermostaat blijft vragen en je retour oploopt, zal de aanvoer ook oplopen. Tenzij Quatt er een maximum in heeft zitten. Volgens mij is de max 55 graden, in mijn geval komt er niet meer als 36 graden uit.

Maar nogmaals, volgens mij werkt een Quatt dus niet met Aan/uit maar met Opentherm. Dus bovenstaande is voor aan/uit warmtepompen waarin je een stooklijn kunt instellen.
Betekent die laatste zin dat de Quatt geen eigen stooklijn heeft, en dat ie ervan uitgaat dat de Thermostaat altijd de stooklijn, en daarmee aanvoertemp, moet doorgeven? Of doet de CiC dat?

• medu80
Geen idee, ik denk wel dat er een stooklijn in de CiC zit. Gezien sommigen water van ruim 40 krijgen en ik maar 36 als maximum. Bij mij is destijds ingesteld dat ik vloerverwarming heb. Als je misschien alleen radiatoren hebt dat je dan warmer water krijgt omdat een ander limiet is ingesteld.
Er werd gezegd dat de Quatt moduleert op retourwatertemperatuur. Dit gebeurt natuurlijk niet, tenzij retour te warm wordt. Maar zolang de maximale temperatuur niet bereikt is, werkt dat ding op vol vermogen, met een delta van +/- 5c.
Een warmtepomp moduleert terug als verschil tussen setpoint en ruimtetemperatuur kleiner wordt. En dit doet de thermostaat door een lagere "modulatie of aanvoertemperatuur" te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:13:
Geen idee, ik denk wel dat er een stooklijn in de CiC zit. Gezien sommigen water van ruim 40 krijgen en ik maar 36 als maximum. Bij mij is destijds ingesteld dat ik vloerverwarming heb. Als je misschien alleen radiatoren hebt dat je dan warmer water krijgt omdat een ander limiet is ingesteld.
Er werd gezegd dat de Quatt moduleert op retourwatertemperatuur. Dit gebeurt natuurlijk niet, tenzij retour te warm wordt. Maar zolang de maximale temperatuur niet bereikt is, werkt dat ding op vol vermogen, met een delta van +/- 5c.
Een warmtepomp moduleert terug als verschil tussen setpoint en ruimtetemperatuur kleiner wordt. En dit doet de thermostaat door een lagere "modulatie of aanvoertemperatuur" te vragen.
Dat laatste ligt toch helemaal aan hoe de warmtepomp is ontworpen cq geconfigureerd lijkt me? Maar de grote vraag lijkt dus te zijn: wie of wat bepaald bij een Quatt wat de aanvoer temperatuur is, en waarop gebaseerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19

Dat hangt natuurlijk maar net af op welke temperatuur je stuurt. Als dat je thermostaat is, of een controller met een luchtsensor, dan kan dat zo zijn inderdaad.
Maar je kan normaliter ook kiezen om juist op (alleen) watertemperatuur te sturen. En dan ook nog de keuze tussen Ta of Tr. Het is vooral proberen wat (stuurmethode) in welke situatie nu 'het best' werkt.

Bij Quatt is de thermostaat leidend. Wellicht dat ook zij dan bepalen of het ding moduleert op aanvoer of retour. (?)

edit: @olafmol was me voor

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• medu80
Ik denk dat het aanvoer is, gezien ik de afgelopen twee dagen, maximale temperaturen van tussen de 26 en 28 graden zie. Volgens mij hebben we het hier over de Quatt en niet over de Panasonics en Elga's van de wereld. Daar kan de gebruiker zelf iets instellen. WAR, WAR met ruimtethermostaat etc. In dit geval is het een black-box genaamd CiC. Die doet iets en niemand weet exact wat.

[ Voor 52% gewijzigd door medu80 op 22-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
We reageerden ook beide op je laatste 2 zinnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
De pagina “wanneer ben ik aan de beurt” is vandaag bijgewerkt:

https://support.quatt.io/...nneer-ben-ik-aan-de-beurt

Ik heb gemerkt dat ze niet de volgorde qua reserveringen aanhouden met inplannen van de installaties. Een buurman van mij met een hoger reserveringsnummer heeft eerder een gesprek gehad dan ik. Het is niet erg dat ze uitlopen, maar ik vind het wel vervelend dat ze niet de reserveringsnummers aanhouden wat ze wel beloofd hebben.

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:11
jelke1992 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:45:

Ik heb gemerkt dat ze niet de volgorde qua reserveringen aanhouden met inplannen van de installaties. Een buurman van mij met een hoger reserveringsnummer heeft eerder een gesprek gehad dan ik. Het is niet erg dat ze uitlopen, maar ik vind het wel vervelend dat ze niet de reserveringsnummers aanhouden wat ze wel beloofd hebben.
Aha, dat verklaart misschien waarom ik geen reactie krijg op 8kw vragen... Maar even wachten tot februari

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-10 19:01
heb jij op 1e en 2e etage ook vloerverwarming?

• onlinaius
jelke1992 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:45:

Crap, toch wel uitloop dus! Dat wordt dus dit stookseizoen nauwelijks meer de kans om de boel uit testen, knap balen, want als alles goed ging wilde ik winter 2023 een warmtepompboiler aanschaffen en het gas de deur uit doen. Dat loopt dan waarschijnlijk ook nog vertraging op, tenzij eind van de winter toevallig nog even erg koud word.

Edit: ook wel weer een lekker optimistische planning: we doen er 400 tussen oktober en eind januari.
Shit, dat wordt 200, maar in februari en maart gaan we er wel echt 450 neerzetten hoor!

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 22-12-2022 14:47 ]

• Hightechsoul
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 09:47
In Januari krijg ik 12 zonnepanelen (395 WP p.s.)
Inclusief eigen stroomverbruik verwacht ik geen extra stroom nodig te hebben van de energieleverancier, ook al ga ik later helemaal over op full electric (met boiler)

Stel Quatt trekt de stekker eruit wat kan bij een startup en ik wil straks helemaal over op full electric als de ketel er mee stopt. Zou ik dan ook een boiler van bijvoorbeeld Vaillant of en ander merk kunnen gebruiken?

[ Voor 8% gewijzigd door Hightechsoul op 22-12-2022 14:58 ]

• medu80
paQ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:28:
We reageerden ook beide op je laatste 2 zinnen ;)
Maar ken jij een thermostaat die retourtemperatuur vraagt? Volgens mij vragen ze allemaal een aanvoertemperatuur of modulatieniveau. Zou wat zijn, geef me 33 graden retour, wat je aanvoer is, interesseert mij niet. >:) Ze lezen misschien retour uit, maar verwarming werkt echt niet op retourtemperatuur. Dat je aan de hand van retour kunt inregelen, dat je aan de hand van retour de cv beter kunt laten renderen ontken ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Hightechsoul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:55:
In Januari krijg ik 12 zonnepanelen (395 WP p.s.)
Inclusief eigen stroomverbruik verwacht ik geen extra stroom nodig te hebben van de energieleverancier.

Stel Quatt trekt de stekker eruit wat kan bij een startup en ik wil straks helemaal over op full electric als de ketel er mee stopt. Zou ik dan ook een boiler van bijvoorbeeld Vaillant of en ander merk kunnen gebruiken?
Als Quatt de stekker eruit trekt, heeft geen van ons allen iets. Dan moeten we creatief iets anders verzinnen. Want die CiC is voorlopig een blackbox...

• paQ
medu80 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:55:
[...]

Maar ken jij een thermostaat die retourtemperatuur vraagt? Volgens mij vragen ze allemaal een aanvoertemperatuur of modulatieniveau. Zou wat zijn, geef me 33 graden retour, wat je aanvoer is, interesseert mij niet. >:) Ze lezen misschien retour uit, maar verwarming werkt echt niet op retourtemperatuur. Dat je aan de hand van retour kunt inregelen, dat je aan de hand van retour de cv beter kunt laten renderen ontken ik niet.
En toch kan het. De controller van de LG warmtepompen bijv kun je laten regelen op Tr (Water invoer in de wp) al dan niet gecombineerd met de luchtsensor in de controller voor aan de muur. (de 'thermostaat')
Je stelt dan simpelweg in: ik wil watertemperatuur (invoer) van 26 graden. Go.
Hij zal dan ws een delta opzoeken van 5 graden. En lukt dat niet (deltaT te klein), dan denk ik dat de temperatuur blijft oplopen tot aan de ingestelde water hysteresis. (en afschakelen indien erover)
Met de huidige (warme) temperaturen buiten kom ik ook niet aan een dT van 5. Eerder 3.
Met de ijskou van vorige week is dT 6+ ook geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-12-2022 15:18 ]

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-10 07:55
onlinaius schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:45:
[...]

Crap, toch wel uitloop dus! Dat wordt dus dit stookseizoen nauwelijks meer de kans om de boel uit testen, knap balen, want als alles goed ging wilde ik winter 2023 een warmtepompboiler aanschaffen en het gas de deur uit doen. Dat loopt dan waarschijnlijk ook nog vertraging op, tenzij eind van de winter toevallig nog even erg koud word.

Edit: ook wel weer een lekker optimistische planning: we doen er 400 tussen oktober en eind januari.
Shit, dat wordt 200, maar in februari en maart gaan we er wel echt 450 neerzetten hoor!
Hou er ook rekening mee dat het tabelletje spreekt van factuurnummers. Niet alle factuurnummers zullen geïnstalleerd worden, hier op het forum ook diverse annuleringen gezien. Het zal niet de helft zijn denk ik, maar toch iets.

• medu80
paQ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:14:
[...]

En toch kan het. De controller van de LG warmtepompen bijv kun je laten regelen op Tr (Water invoer in de wp) al dan niet gecombineerd met de luchtsensor in de controller voor aan de muur. (de 'thermostaat')
Je stelt dan simpelweg in: ik wil watertemperatuur (invoer) van 26 graden. Go.
Hij zal dan ws een delta opzoeken van 5 graden. En lukt dat niet (deltaT te klein), dan denk ik dat de temperatuur blijft oplopen tot aan de ingestelde water hysteresis. (en afschakelen indien erover)
Met de huidige (warme) temperaturen buiten kom ik ook niet aan een dT van 5. Eerder 3.
Met de ijskou van vorige week is dT 6+ ook geen probleem.
Zoals ik al zei, we hebben het niet over de LG's, Panasonics en ELGA's van de wereld maar over de Quatt. Als we steeds andere systemen erbij halen en dit topic gewoon gaat over de Quatt. Komen we veel verder als, De LG kan dit en de Elga kan dat. Maar het ging dus over retourtemperatuur van de Quatt. IK denk, en IK weet vrijwel zeker dat de Quatt NIET op retourtemperatuur moduleert. Maar aan de hand van vraag van de Lyric T6. Vermoedelijk leest de Quatt ook de setpoint en huidige temperatuur uit. En laat deze hier een bepaalde berekening op los.

[ Voor 13% gewijzigd door medu80 op 22-12-2022 15:36 ]

• paQ
ja uh... je haalde ze er zelf bij :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:57:
[...]

Als Quatt de stekker eruit trekt, heeft geen van ons allen iets. Dan moeten we creatief iets anders verzinnen. Want die CiC is voorlopig een blackbox...
Niet perse toch? Voor zover ik het in dit topic heb gezien is er geen reden om aan te nemen dat de CiC niet werkt zonder internettoegang. Uiteraard heb je dan geen updates meer, en wordt het bij problemen ook lastig wie je daar bij kan helpen, maar zo lang de retour minimumtemperatuur laag genoeg staat (ik begrijp persoonlijk ook dat hele 'de ketel gaat stoken als de retour onder de 15 / 16 graden komt niet zo), zie ik geen reden om aan te nemen dat de Quatt stopt met werken als Quatt (bedrijf) er mee stopt.

• onlinaius
Hightechsoul schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:55:
Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen, zie ook bovenstaande bericht. Het enige wat ellende kan opleveren is de minimale retourtemperatuur.

• onlinaius
[...]

Ik ben erg benieuwd wat ze hierop zeggen. Waar ik ook wel erg benieuwd naar ben (misschien een dingetje om aan hen te vragen?): wat is het nut van die (hoge) stookgrens? Ik kan me voorstellen dat ze een marge willen hebben. 10 meter buitenleiding, veel wind, buitentemperatuur van -20 en water van 1 graad kan bij de slechtste omstandigheden misschien zorgen voor ijs in de leidingen, maar een stookgrens boven een graad of 8 lijkt me in ieder scenario onwenselijk.

• onlinaius
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:32:
[...]

Goed idee, ik ga ze denk ik maar eens lastig vallen met een emailtje over de ondersteunde modellen. Mocht hier meer informatie uit komen dan post ik die uiteraard hier.
Zojuist een email van Quatt terug: ze geven aan geen lijst te hebben met ondersteunde thermostaten. Wel dat ze tot nu toe met de Eneco Toon goede ervaringen hebben. Ik ben hiermee geholpen, maar degenen zonder Toon komen hier niet echt verder mee.

• HeMan_nl
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-09-2023
Iemand hier al ervaring met installatie van een Quatt pomp? Ik probeer wat erdoorheen te scrollen maar staan zoveel berichten in dit topic (kom er niet doorheen en heb deze niet gevolgd).

Ik heb binnenkort het installatiegesprek (veel eerder verwacht). Daarna krijg ik de offerte al en moet ik 1500 euro gaan aan betalen. Toen ik mij inschreef zou ik pas eind augustus een keer aan de beurt zijn was de indicatie. Dus enigszins verrast dat het voor mij nu zo rap gaat (las dat 4 pomp sneller werd geplaatst dan 8?)

Het een na laatste bericht dat ik van Quatt kreeg was dat ze de eerste paar hybride pompen hadden geplaatst en die aan het testen waren. Vandaar mijn vraag. Zijn ze nu echt al aan het plaatsen geslagen (weet iemand dit)? En zo ja wat zijn de ervaringen, mocht er iemand zijn die dat kan beantwoorden hier :) Ik moet namelijk snel ga nadenken of ik wil doorpakken met Quatt.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Zenix

BOE!

Ik heb een nieuwbouwwoning die in 2020 is opgeleverd. Voor de subsidie ISDE moet de omgevingsvergunning zijn aangevraagd voor 30 juni 2018. De vergunning voor mijn woning is aangevraagd op 18 juni 2018, dus heb geluk :)
HeMan_nl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:02:
Iemand hier al ervaring met installatie van een Quatt pomp? Ik probeer wat erdoorheen te scrollen maar staan zoveel berichten in dit topic (kom er niet doorheen en heb deze niet gevolgd).

Ik heb binnenkort het installatiegesprek (veel eerder verwacht). Daarna krijg ik de offerte al en moet ik 1500 euro gaan aan betalen. Toen ik mij inschreef zou ik pas eind augustus een keer aan de beurt zijn was de indicatie. Dus enigszins verrast dat het voor mij nu zo rap gaat (las dat 4 pomp sneller werd geplaatst dan 8?)

Het een na laatste bericht dat ik van Quatt kreeg was dat ze de eerste paar hybride pompen hadden geplaatst en die aan het testen waren. Vandaar mijn vraag. Zijn ze nu echt al aan het plaatsen geslagen (weet iemand dit)? En zo ja wat zijn de ervaringen, mocht er iemand zijn die dat kan beantwoorden hier :) Ik moet namelijk snel ga nadenken of ik wil doorpakken met Quatt.
Zijn er een aantal, als je op plaatje gaat filteren (zie bovenin) dan krijg je wel wat posts te zien van ervaringen met een plaatje erbij.

[ Voor 72% gewijzigd door Zenix op 22-12-2022 19:09 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HBO88
Mijn installatie is nu ook af. Sinds eind november hangt de Quatt en vandaag is de frontplaat gemonteerd.

Installatie:
Installatie is goed verlopen. de monteurs dachten mee en hebben hard gewerkt. Ik wilde ze een lunch aanbieden maar die sloegen ze af, ze gingen nonstop door. Het ging smiddags ook nog regenen dus dat was minder prettig voor hen.
De Quatt hangt boven de aanbouw aan de gevel. Ik heb ervoor gekozen om de leidingen langs de muur te laten lopen en onder de dakpannen door naar de zolder. Anders was er een gat geboord door de muur (slaapkamer) en in de slaapkamer zouden de leidingen door het plafond naar de zolder moeten. Vond mijn vrouw geen goed idee ;)
Wat betreft de netheid waarmee ze werkten moet ik eerlijk zeggen dat dat wat beter kon: alle kabels was 1 grote spaghetti, voor, achter leidingen langs. Nadat ze weg waren kon ik zelf nog stofzuigen, bijv. het stof van de gaten die geboord zijn voor pluggen lag er nog.
Maar toch, ze hebben heel hard gewerkt, in de regen en voor deze prijs dus ik vond het niet een groot punt. Ook hebben ze de vuilfilter die ik gekocht had ertussen gezet (opzich is dat maar 1 koppeling extra dus dat is het werk niet. Een gevulde koek bij de koffie doet een hoop :) ) Ze zijn ruim 8 uur bezig geweest.

Werking:
De Quatt werkt prima. Ik heb een Remeha Isense thermostaat. Er is nog geen handleiding beschikbaar en ik kreeg verder ook geen uitleg dus dat is jammer. Via de app heb ik de stille modus aangezet van 19:00 tot 7:00. Wat dit nu precies doet ben ik niet achter. In de app update is deze modus nu ook uitgezet ivm verbetering die doorgevoerd worden.
Ik heb zelf een shelly op de groep staan voor de Quatt om het stroomverbruik bij te houden.
Ook heb ik fans op de radiator met een module die ook aanvoer en retour temperatuur meet.
Ik heb een aanvoer van ongeveer 34 graden op de radiatoren. Hiermee krijg ik de woonkamer tot mijn verbazing opgewarmd, ook afgelopen zondag bleef het op temperatuur zonder dat de CV bijgesprongen is
Stroomverbruik: op die zondag 30kWh. Maandag 13 en gisteren 8,5 kWh.

Geluid:
DIt is lastig en ik heb geen referentie, maar de unit zelf vind ik persoonlijk vrij stil, ook onder flinke belasting.
Helaas, ik heb wel een aardige resonantie. Zeker snachts hoor je het goed (ook omdat hij aan de slaapkamergevel hangt). Ik heb gisteren zelf andere trildempers eronder gezet, de grijze soft variant.
Dit scheelt aanzienlijk! gebrom is niet helemaal weg maar wel grotendeels.

Service:
Op een zaterdag werkte de Quatt niet meer, ook de CV ging niet meer aan. Terwijl hij toch al een week prima gewerkt had. Ik had het servicenummer gebeld en een half uur later stond er een monteur. Prima service dus. Er stond een instelling verkeerd, maar ik snap nog steeds niet waarom het daarvoor dan wel prima gewerkt heeft.
In ieder geval draait de Quatt sindsdien weer zonder problemen.

Hier dus een tevreden gebruiker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI9uHdQjmxq1u1XT7S-aXwq7Sds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDF3q6kLJWyusxYXi5RnVUqU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PihiKKJFmfkU5wmfdSIVDgtIvtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNsGXAy4RqVMxax871BAkb7s.jpg?f=fotoalbum_large

• michielsweb
ik moet toch zeggen dat ik de installatie bij u alll een stuk netter vindt ogen dan eerdere fotos.

kwa leiding werk,

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Waar ik wel benieuwd naar ben. Je bent pilot klant, hebben ze dan ook uitgebreid om je feedback gevraagd? Bijv over de afwerking enzo?@HBO88

Oost west, 127.0.0.1 best!

• jroz2001
@HBO88 Gaan de leidingen door de regengoot heen? Zo ja, hoe is dat dan opgelost? Of gaat die net onder de regengoot naar binnen?

• HBO88
geerttttt schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:37:
Waar ik wel benieuwd naar ben. Je bent pilot klant, hebben ze dan ook uitgebreid om je feedback gevraagd? Bijv over de afwerking enzo?@HBO88
Nee, ik zou nog teruggebeld worden maar dat is niet gebeurd.

• michielsweb
jroz2001 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:45:
@HBO88 Gaan de leidingen door de regengoot heen? Zo ja, hoe is dat dan opgelost? Of gaat die net onder de regengoot naar binnen?
als je inzoomt lijkt er een eindstuk te zijn. nu kan ik het miss hebben maar het lijkt een bocht afwerking net onder de goot te zitten

• HBO88
jroz2001 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:45:
Er zit net een cm of 6 tussen de regengoot en de muur. er is een stukje van de steen afgehaald zodat er iets meer ruimte kwam zodat de leidingen ertussen pasten, een beetje schuin tussen de regengoot en muur heen zegmaar. En vervolgens onder de dakpannen door het dakschot heen. Alles is daarna dichtgepurd.

[ Voor 8% gewijzigd door HBO88 op 22-12-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
HBO88 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:58:
[...]

Er zit net een cm of 6 tussen de regengoot en de muur. er is een stukje van de steen afgehaald zodat er iets meer ruimte kwam zodat de leidingen ertussen pasten, een beetje schuin tussen de regengoot en muur heen zegmaar. En vervolgens onder de dakpannen door het dakschot heen. Alles is daarna dichtgepurd.
Ah, oke. Ga ik bij mij eens checken of dat ook mogelijk is. Ze willen hier namelijk wel meteen de muur in, en gaven aan dat meteen via het dak niet mogelijk was, terwijl dit verdacht veel op mijn situatie lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Het resoneren blijft toch wel een dingetje. Ik heb hier de keuze om hem tegen de garage aan te zetten, maar dan wordt de algemene parkeerplaats een ijsbaan. Ik kan hem op de garage zetten, dan kan het water goed weg, maar dan resoneert het in de garage, of ik zet hem op de 1e verdieping tegen de gevel aan, dan resoneert het in huis en zit hij het dichtst bij het slaapkamerraam 🤷

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLaCPKQKymZCDAxvy43aATuuX6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbXTkI1a8lR5Hing0O1o3Fpx.jpg?f=fotoalbum_large

Zouden jullie eens mee willen denken? De cv staat aan de andere kant van de woning op zolder

[ Voor 51% gewijzigd door okijokii op 23-12-2022 09:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:31
okijokii schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:58:
Het resoneren blijft toch wel een dingetje. Ik heb hier de keuze om hem tegen de garage aan te zetten, maar dan wordt de algemene parkeerplaats een ijsbaan. Ik kan hem op de garage zetten, dan kan het water goed weg, maar dan resoneert het in de garage, of ik zet hem op de 1e verdieping tegen de gevel aan, dan resoneert het in huis en zit hij het dichtst bij het slaapkamerraam 🤷

[Afbeelding]

Zouden jullie eens mee willen denken? De cv staat aan de andere kant van de woning op zolder
En gewoon tegen de garage maar dan zorgen voor een goede waterafvoer? Tegels er uit, een centimeter of 20-30 grind er in en je bent al een heel eind volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hoe weet je dat resonantie een probleem is?
En waarom word je parkeerplaats een schaatsbaan als je er gewoon een grindbakje onder maakt?

Edit: wat @cptingreenfield zegt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noebas
Dit is min of meer off topic maar mogelijk toch relevant. Na onderzoek en experimenteren zie ik dat de ketel inderdaad koud is omdat Quatt zijn werk goed doet.
Als gevolg hiervan (en Quatt kan daar dus niets aan doen) gaat de warmhoud functie vaker aan. Dit kan bij mijn ketel niet uit (minimum 32graden).
Nu lees ik dat men hem in solar bedrijf zet en op de heet water leiding een stromingsschakelaar plaatst.

Zie dat dit 0.3m2 gas per dag pakt dus dus de moeite waard.

Dan Stookgrens verhaal, vanuit Quatt krijg ik wel andwoord maar met weinig detail. Het kan niet lager en zo hoort het.
Jammer want gisteren hield Quatt het op 5,5Kwh op temperatuur maar pakte toch gas rond 4 uur in de nacht toen het water koud was (dat is dus in solar bedrijf ketel en daarmee onmogelijk tabwater).

Vannacht ketel in zomer bedrijf en eens kijken wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
bbbrumbrum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:07:
Hoe weet je dat resonantie een probleem is?
En waarom word je parkeerplaats een schaatsbaan als je er gewoon een grindbakje onder maakt?

Edit: wat @cptingreenfield zegt dus.
Door het bericht van @HBO88
Wij hebben 2 airco's op het garage dak staan en wanneer die aanstaan trilt alles in de garage. In huis horen we daar (gelukkig) niets van.
Maar de grindbak naast de garage is een goed idee. Enige probleem wat daar kan ontstaan is de afstand tot de cv ketel, maar mogelijk zijn ze dan zover dat hij parallel ingekoppeld kan worden op een niet gebruikte radiator aansluiting in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basovich
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03-2023
Volg deze draad al een tijdje en wilde toch graag reageren omdat ik met wat vragen zit. Ook ik heb de Quatt in pre-order en als het goed is deze zomer aan de beurt.

Enige waar ik over twijfel is het verbruik in stroom in de winter. Mijn insteek was om de Quatt aan te schaffen om (gas)kosten te besparen, maar zoals ik het hier lees is het stroomverbruik in de winter qua kosten gelijk aan je gasverbruik voor het verwarmen van je huis. Met de huidige saldering van opgewekte stroom is dat nog interessant. Maar hoe gaat dit eruit zien als die salderingsregeling niet meer van toepassing is? En aangezien het opwekken van stroom in de winter minimaal is ben je dan toch nog afhankelijk van je energieleverancier.

Is het dan nog qua kosten interessant om een Hybride warmtepomp aan te schaffen?

Benieuwd naar jullie kijk hierop!

Woonsituatie:

Pre-order: Quatt 4KW (verwarmen + koelen)
Jaren 30 rijtjeswoning
2020 volledig gerenoveerd (isolatie, vloerverwarming beneden, radiatoren boven)
Mei 2023 worden zonnepanelen geplaatst

[ Voor 11% gewijzigd door basovich op 23-12-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
basovich schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:42:
En aangezien het opwekken van stroom in de winter minimaal is ben je dan toch nog afhankelijk van je energieleverancier.
(nagenoeg) niemand wekt 's winters genoeg op / heeft genoeg accucapaciteit om je elektra-aansluiting op te zeggen, dus afhankelijk van je energieleverancier zal je altijd blijven.
de nieuwe status quo aan het einde van de salderingsregeling is voor iedereen een groot vraagteken, maar met een beetje geluk zijn tegen die tijd zowel je quatt als je zonnepanelen al terugverdiend.
om zo goed / lang mogelijk van de salderingsregeling te profiteren hoop ik wel dat je zoveel mogelijk panelen laat plaatsen ipv alleen je (huidige) verbruik afdekt.

Pagina: 1 ... 41 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.