Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.836.689 views

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
basovich schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:42:
Volg deze draad al een tijdje en wilde toch graag reageren omdat ik met wat vragen zit. Ook ik heb de Quatt in pre-order en als het goed is deze zomer aan de beurt.

Enige waar ik over twijfel is het verbruik in stroom in de winter. Mijn insteek was om de Quatt aan te schaffen om (gas)kosten te besparen, maar zoals ik het hier lees is het stroomverbruik in de winter qua kosten gelijk aan je gasverbruik voor het verwarmen van je huis. Met de huidige saldering van opgewekte stroom is dat nog interessant. Maar hoe gaat dit eruit zien als die salderingsregeling niet meer van toepassing is? En aangezien het opwekken van stroom in de winter minimaal is ben je dan toch nog afhankelijk van je energieleverancier.

Is het dan nog qua kosten interessant om een Hybride warmtepomp aan te schaffen?

Benieuwd naar jullie kijk hierop!

Woonsituatie:

Pre-order: Quatt 4KW (verwarmen + koelen)
Jaren 30 rijtjeswoning
2020 volledig gerenoveerd (isolatie, vloerverwarming beneden, radiatoren boven)
Mei 2023 worden zonnepanelen geplaatst
Als het goed is ben je op ook de hele koude (en dus dure wp dagen) nog steeds iets goedkoper uit.
Bij die temperaturen van -10 en erg vochtig en zo, zit je misschien op een dag COP van 2.5. Dan zal het lood om oud ijzer zijn kwa kosten. Maar zodra je COP stijgt, gaat het steeds meer in het voordeel van de wp werken. Het ding is dat je op de koude dagen dan nog steeds met gasverbruik zal blijven zitten als je het net niet trekt met de beschikbare 4 of 5 kW.
Als je dat niet wil zul je meer vermogen moeten hebben op je wp en bijv all electric moeten verwarmen,

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• marleybob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-08 15:05
Aangezien mijn huidige thermostaten (de Intergas Touch comfort met Open Therm protocol) kunnen volgens QUATT helaas niet samenwerken met de pomp.

Ik ben van plan om de Honeywell Lyric aan te schaffen. Duur geintje aangezien ik in mijn huis twee thermostaten heb hangen. 1 exemplaar op de begane grond wat de vloerverwarming van de begane grond aanstuurt en 1 exemplaar op de eerste etage wat de radiatoren op de eerste etage en zolder aanstuurt. Mijn ketel is namelijk zo ingesteld dat ik een lage temperatuur zone (BG) en hoog temperatuur zone (zolder en eerste etage) heb. De groepen worden per thermostaat aangestuurd.

Weten jullie mogelijk of ik in mijn geval nu twee keer de Honeywell Lyric T6 aan moet schaffen of kan ik de Honeywell Lyric ook alleen toepassen op bijvoorbeeld de begane grond. De radiatoren op de eerste etage en zolder gebruik ik alleen om flow te behouden in het systeem en dus overdruk tegen te gaan. Echt stoken doe ik hier dus niet.

Ben erg benieuwd of jullie mij verder op weg kunnen helpen _/-\o_

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarom heb je een thermostaat als je daar niet stookt?
En wat voor systeem zit er achter die zoneaansturing?
Deze vraag moet je aan Quatt voorleggen.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:45
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:25:
Aangezien mijn huidige thermostaten (de Intergas Touch comfort met Open Therm protocol) kunnen volgens QUATT helaas niet samenwerken met de pomp.

Ik ben van plan om de Honeywell Lyric aan te schaffen. Duur geintje aangezien ik in mijn huis twee thermostaten heb hangen. 1 exemplaar op de begane grond wat de vloerverwarming van de begane grond aanstuurt en 1 exemplaar op de eerste etage wat de radiatoren op de eerste etage en zolder aanstuurt. Mijn ketel is namelijk zo ingesteld dat ik een lage temperatuur zone (BG) en hoog temperatuur zone (zolder en eerste etage) heb. De groepen worden per thermostaat aangestuurd.

Weten jullie mogelijk of ik in mijn geval nu twee keer de Honeywell Lyric T6 aan moet schaffen of kan ik de Honeywell Lyric ook alleen toepassen op bijvoorbeeld de begane grond. De radiatoren op de eerste etage en zolder gebruik ik alleen om flow te behouden in het systeem en dus overdruk tegen te gaan. Echt stoken doe ik hier dus niet.

Ben erg benieuwd of jullie mij verder op weg kunnen helpen _/-\o_
ik betwijfel of Quatt op dit moment ondersteuning voor 2 thermostaten biedt, gezien ze issues die ze al ondervinden met sommige types enkele thermostaten. In jouw geval zou ik niks veranderen aan thermostaten voordat je met Quatt gesproken hebt.

Als ik een alternatief mag voorstellen, je kunt ook kijken in hoeverre je het systeem kunt vereenvoudigen. Is die hogere temperatuur op bovenverdieping/zolder echt nodig? Zet maximale aanvoertemperatuur van ketel omlaag en test het uit (jammer dat koude dagen nu voorbij zijn..). De goedkoopste (2e) thermostaat is geen thermostaat.. :P
Als dit niet lukt, zou je (goedkoop) grotere radiatoren / fans op de kop kunnen tikken en met het grotere afgifte vermogen de temperatuur alsnog omlaag krijgen?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• marleybob
bbbrumbrum schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:37:
Waarom heb je een thermostaat als je daar niet stookt?
En wat voor systeem zit er achter die zoneaansturing?
Deze vraag moet je aan Quatt voorleggen.
Vanuit de bouw zo opgeleverd en ingeregeld. Ik stuur de warmtevraag van de vloerverwarming aan met de thermostaat van de BG. De radiatoren op de eerste en zolder gaan dan niet aan. Zij gaan alleen aan zodra ik dit in de thermostaat van die etage aangeef.

Er hangt een Intergas xtreme 36 CW5.

• bbbrumbrum
  • Niet online
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:44:
[...]

Vanuit de bouw zo opgeleverd en ingeregeld. Ik stuur de warmtevraag van de vloerverwarming aan met de thermostaat van de BG. De radiatoren op de eerste en zolder gaan dan niet aan. Zij gaan alleen aan zodra ik dit in de thermostaat van die etage aangeef.

Je geeft geen antwoord op de vraag. Maak eens wat fotos van de hardware op/rond de verdelers.
CV-ketel kennis is nihil, wist niet dat dat bestond.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 23-12-2022 11:02 ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-10 14:58
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:44:
[...]

De intergas Extreme heeft inderdaad een LTV en HTV zone, volgens mij geregeld met een driewegklep of afsluiter. Ik zou, omdat je overgaat op de Quatt, Alleen die in de woonkamer vervangen. Let op dat ze de Quatt aansluiten op de LTV zone. Daarmee kun je de Lyric gebruiken voor de woonkamer en bestaande laten op zolder. Deze zal dan nog steeds alleen de bovenetage verwarmen. Ik vermoed dat Quatt hier ook geen antwoord op heeft. Je moet hopen dat iemand met een Extreme in dit topic al ervaring heeft.

• marleybob
medu80 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:53:
[...]

De intergas Extreme heeft inderdaad een LTV en HTV zone, volgens mij geregeld met een driewegklep of afsluiter. Ik zou, omdat je overgaat op de Quatt, Alleen die in de woonkamer vervangen. Let op dat ze de Quatt aansluiten op de LTV zone. Daarmee kun je de Lyric gebruiken voor de woonkamer en bestaande laten op zolder. Deze zal dan nog steeds alleen de bovenetage verwarmen. Ik vermoed dat Quatt hier ook geen antwoord op heeft. Je moet hopen dat iemand met een Extreme in dit topic al ervaring heeft.
Bedankt voor je reactie @medu80. Dat klopt ik heb een tweewegklep onder de ketel zitten voor BG.
Goed om te weten dat zij dan alleen op deze specifieke groep moeten aansluiten. Ik ben ook bang dat Quatt hier geen antwoord op heeft, heb de vraag in de tussentijd uitgezet. Mocht er iemand met een Intergas Xtreme met soortgelijke opzet aanwezig zijn _/-\o_

De situatie is als volgt @bbbrumbrum voor zover ik het goed begrijp gaat de bovenste leiding met rode kleur omhulsel waar de driewegklep voor zit richting de begane grond.
De onderste leiding met rode kleur omhulsel richting de radiatoren op zolder en eerste etage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eELQg6Ic_Ayy-PmXG2I4EQa7CqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YioX0RwjPtRVVaOqKQzKRLSN.jpg?f=fotoalbum_large

• marleybob
Toby-Wan schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:40:
[...]
ik betwijfel of Quatt op dit moment ondersteuning voor 2 thermostaten biedt, gezien ze issues die ze al ondervinden met sommige types enkele thermostaten. In jouw geval zou ik niks veranderen aan thermostaten voordat je met Quatt gesproken hebt.

Als ik een alternatief mag voorstellen, je kunt ook kijken in hoeverre je het systeem kunt vereenvoudigen. Is die hogere temperatuur op bovenverdieping/zolder echt nodig? Zet maximale aanvoertemperatuur van ketel omlaag en test het uit (jammer dat koude dagen nu voorbij zijn..). De goedkoopste (2e) thermostaat is geen thermostaat.. :P
Als dit niet lukt, zou je (goedkoop) grotere radiatoren / fans op de kop kunnen tikken en met het grotere afgifte vermogen de temperatuur alsnog omlaag krijgen?
Dat gevoel heb ik ook @Toby-Wan qua ondersteuning met 2 thermostaten. Goede tip, in principe is het hele zone verhaal voor mij niet zo nodig. De aanvoertemp. staat op het moment op 50 graden.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:23
Vanochtend een algemene update van Quatt ontvangen.

Via onderstaande link kun je die lezen. Ik hoop dat de link blijft werken (zo niet dan hoor ik het graag).

https://quatt-25848718.hs...65317&utm_source=hs_email

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• Toby-Wan
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
[...]

Dat gevoel heb ik ook @Toby-Wan qua ondersteuning met 2 thermostaten. Goede tip, in principe is het hele zone verhaal voor mij niet zo nodig. De aanvoertemp. staat op het moment op 50 graden.
ik heb exact dezelfde ketel hangen. Heb vorige winter met max. aanvoer temperatuur van 50 graden gedraaid en deze dit stookseizoen verlaagd naar 45 graden.
Omdat de Xtreme's heel ver kunnen terug moduleren (min. vermogen 4 kW) ben ik nu praktisch een WP aan het nabootsen: minimale nachtverlaging, thermostaat programma varieert tussen 18.5 tot 19.5 graden.
ook tijdens de kou gemeten met infrarood-meter en geen enkele radiator (geen vvw hierzo) is boven de 40 graden gekomen.

ik zou dus vooral inzetten op het versimpelen van de situatie, dan kan je ook maximaal gebruik maken van de Quatt ipv deze alleen laten invoeden op het LTV circuit (& alsnog gas voor bovenverdiepingen)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• marleybob
@Toby-Wan Dank voor je reactie, mogelijk dwalen we wat off topic. Ik stuur je los nog wel een berichtje. _/-\o_

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:35
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:06:
[...]

Bedankt voor je reactie @medu80. Dat klopt ik heb een tweewegklep onder de ketel zitten voor BG.
Goed om te weten dat zij dan alleen op deze specifieke groep moeten aansluiten. Ik ben ook bang dat Quatt hier geen antwoord op heeft, heb de vraag in de tussentijd uitgezet. Mocht er iemand met een Intergas Xtreme met soortgelijke opzet aanwezig zijn _/-\o_

De situatie is als volgt @bbbrumbrum voor zover ik het goed begrijp gaat de bovenste leiding met rode kleur omhulsel waar de driewegklep voor zit richting de begane grond.
De onderste leiding met rode kleur omhulsel richting de radiatoren op zolder en eerste etage.

[Afbeelding]
Ik heb hier de zelfde situatie met de intergas ketel. De klep voor de radiatoren boven en vloerverwarming beneden. Heb je toevallig informatie over de LTV en HTV hoe je dit instelt?

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:08
Vanochtend nieuwe mail met informatie gekomen:

Email 23-12-2022

EDIT: was al geplaatst zag ik

[ Voor 3% gewijzigd door jelke1992 op 23-12-2022 12:07 ]

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
marleybob schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:06:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb deze opstelling met een 3weg klep, wel hetzelfde apparaat (Honeywell VC4013). Ik heb er een oplossing voor bedacht en die ben ik nu met Quatt aan het bespreken. Als en wanneer we die oplossing hebben gerealiseerd (hopelijk volgende week) kom ik er bij jullie op terug.

• basovich
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03-2023
paQ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:11:
[...]

Als het goed is ben je op ook de hele koude (en dus dure wp dagen) nog steeds iets goedkoper uit.
Bij die temperaturen van -10 en erg vochtig en zo, zit je misschien op een dag COP van 2.5. Dan zal het lood om oud ijzer zijn kwa kosten. Maar zodra je COP stijgt, gaat het steeds meer in het voordeel van de wp werken. Het ding is dat je op de koude dagen dan nog steeds met gasverbruik zal blijven zitten als je het net niet trekt met de beschikbare 4 of 5 kW.
Als je dat niet wil zul je meer vermogen moeten hebben op je wp en bijv all electric moeten verwarmen,
Ik heb ook nog een houtkachel in huis die regelmatig aanstaat. Die kachel zit aangesloten op een buffervat die het verwarmingswater opwarmt wat naar de vloerverwarming en radiatoren kan. Dat scheelde mij afgelopen 2 weken met het koude weer al zo'n 3-4 kuub per dag (Gasverbruik met kachel aan: 3m3, zonder kachel 6 á 7 m3). Met het 'warme' weer deze week zitten we zelfs op een verbruik van 3-4 kuub per dag zonder kachel aan.

Neem aan dat ze bij de intake van Quatt ook een berekening maken wat de terugverdientijd is met je huidige verbruik? Het zal denk ik afhangen van de intake hoe urgent het plaatsen van de Quatt uiteindelijk zal zijn.

• _CrookClaw_
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-08 21:03
De Tado test:
Ik ben het volledig eens met Quatt dat Tado uit zichzelf echt heel slecht werkt i.s.m. een warmtepomp. Dan krijg je een stooklijn zoals onderstaand. Ik heb dit nu aangepast door zelf de stooklijn te bepalen in HA. Ik laat het huis afkoelen tot een bepaalde treshold en dan stook ik er een halve graad weer bij. Ook zorg ik zo dat ik voor de nacht een mooie buffer heb zodat wij de buren niet tot last zijn. Dit werkt nu een tijdje en gemiddeld zijn we ongeveer 7 à 8 kWh per dag kwijt (20 graden) met dit zachte weer en geen gas (alleen sww). Als ik nog wat intelligentie toevoeg aan de stooklijn kan ik nog wel meer besparen (boven en onder tegelijk stoken zodat de Quatt niet twee keer aan moet bijvoorbeeld).

Ik kijk het nog een tijdje aan, misschien dat ik de Honeywell Lyric nog terugplaats. Wat ik daar vervelend aan vind is dat ik niet kan sturen dat deze gaat verwarmen omdat de Lyric de ingestelde temperatuur overnam als huidige temperatuur. Daardoor moest ik hem soms op 22 zetten om hem te laten verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQCpmGSZ4vsbfmtbPlhFJxsGoro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nzfzlqz33ioKphLSckgTQEVa.png?f=fotoalbum_large

Voor degene met een intergas ketel is wel wat aan de hand als je warm water gebruikt als het buiten onder het vriespunt is. De Quatt zit dan voortdurend het water rond te pompen. Omdat het cv water langs de verwarmingsplaten voor het warm water loopt om normaal gesproken te besparen als de eigen pomp loopt, gaat hij nu dus het CV water verwarmen dat de Quatt rondpompt. Dit resulteert in best veel extra verbruik. Iets om rekening mee te houden. Met dit weer staat de pomp van de Quatt nagenoeg stil en heeft dit dus geen/weinig invloed.

Verder kom ik hier vaker de term "WAR" tegen. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?

[ Voor 8% gewijzigd door _CrookClaw_ op 23-12-2022 13:19 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:56
basovich schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:55:
[...]

Neem aan dat ze bij de intake van Quatt ook een berekening maken wat de terugverdientijd is met je huidige verbruik? Het zal denk ik afhangen van de intake hoe urgent het plaatsen van de Quatt uiteindelijk zal zijn.
Ja... maar ik weet niet hoe serieus je een "11 maanden terugverdientijd" moet nemen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
okijokii schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:58:
Het resoneren blijft toch wel een dingetje. Ik heb hier de keuze om hem tegen de garage aan te zetten, maar dan wordt de algemene parkeerplaats een ijsbaan. Ik kan hem op de garage zetten, dan kan het water goed weg, maar dan resoneert het in de garage, of ik zet hem op de 1e verdieping tegen de gevel aan, dan resoneert het in huis en zit hij het dichtst bij het slaapkamerraam 🤷

[Afbeelding]

Zouden jullie eens mee willen denken? De cv staat aan de andere kant van de woning op zolder
ik zie twee mogelijkheden, je hebt wel geluk dat je een openbaar parkeerveldje hebt, dus qua geluidseisen zit je daar wel goed.
optie 1: tegen de zijkant van de garage aan (linker kant), leidingen door de garage (tegen het plafond aan), weet alleen niet of je dan in je huis naar je CV kunt gaan.

optie 2: tegen de zijkant van je huis boven de bestaande twee buitenunits van de airco's (ik zou daar overigens wel een probleem met de gemeente krijgen, want bij 3 of meer buitenunits ben je vergunningsplichtig, bij ons kost dat dus direct 700 euro meer) montage met beugels (de goede dus, heb je waarschijnlijk ook geen hinder van vibraties) kun je dan prima richting de CV, probeer wel zo snel mogelijk naar binnen te gaan, cq gebruik extra isolatie.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:52
MacD007 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:33:
[...]

ik zie twee mogelijkheden, je hebt wel geluk dat je een openbaar perkeerveldje hebt, dus qua geluidseisen zit je daar wel goed.
optie 1: tegen de zijkant van de garage aan (linker kant), leidingen door de garage (tegen het plafond aan), weet alleen niet of je dan in je huis naar je CV kunt gaan.

optie 2: tegen de zijkant van je huis boven de bestaande twee buitenunits van de airco's (ik zou daar overigens wel een probleem met de gemeente krijgen, want bij 3 of meer buitenunits ben je vergunningsplichtig, bij ons kast dat dus direct 700 euro meer) montage met beugels (de goede dus, heb je waarschijnlijk ook geen hinder van vibraties) kun je dan prima richting de CV, probeer wel zo snel mogelijk naar binnen te gaan, cq gebruik extra isolatie.
Dankjewel voor het meedenken. Liefste zou ik de Quatt tegen de garage aan hebben, omdat die dan zo goed als uit het zicht is. Dan zouden de leidingen inderdaad tegen het plafond van de garage en dan door de oude luchtafvoer van de vorige wasdroger (hebben nu een warmtepomp droger, dus niet meer nodig) en dan komt dat verder langs de leidingen van de airco's langs de muur omhoog en dan net boven de vloer van de zolder door de muur heen en dan ook nog naar de andere kant van de zolder. Dat is alles bij elkaar wel een eind...

Optie 2 kan ook, is korter, kan het water makkelijk weg, maar vind ik minder mooi omdat ik dan 3 units op het dak heb... En dan heb ik het nog niet over een vergunning. Ook is het geluid dan een stuk dichter bij het slaapkamerraam.
Lastig hoor.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:23
_CrookClaw_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:10:
Verder kom ik hier vaker de term "WAR" tegen. Kan iemand mij vertellen wat dit betekent?
Bedoel je toevallig WAF? Dit is de 'Wife Acceptance Factor'.

Een technisch optimale oplossing kan wel eens erg lelijk zijn, en dat heeft dan een lage WAF, want het oog wil ook wat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09-2024
De Tado test:
Ik ben het volledig eens met Quatt dat Tado uit zichzelf echt heel slecht werkt i.s.m. een warmtepomp. Dan krijg je een stooklijn zoals onderstaand. Ik heb dit nu aangepast door zelf de stooklijn te bepalen in HA. Ik laat het huis afkoelen tot een bepaalde treshold en dan stook ik er een halve graad weer bij. Ook zorg ik zo dat ik voor de nacht een mooie buffer heb zodat wij de buren niet tot last zijn. Dit werkt nu een tijdje en gemiddeld zijn we ongeveer 7 à 8 kWh per dag kwijt (20 graden) met dit zachte weer en geen gas (alleen sww). Als ik nog wat intelligentie toevoeg aan de stooklijn kan ik nog wel meer besparen (boven en onder tegelijk stoken zodat de Quatt niet twee keer aan moet bijvoorbeeld).

Ik kijk het nog een tijdje aan, misschien dat ik de Honeywell Lyric nog terugplaats. Wat ik daar vervelend aan vind is dat ik niet kan sturen dat deze gaat verwarmen omdat de Lyric de ingestelde temperatuur overnam als huidige temperatuur. Daardoor moest ik hem soms op 22 zetten om hem te laten verwarmen.

[Afbeelding]

Voor degene met een intergas ketel is wel wat aan de hand als je warm water gebruikt als het buiten onder het vriespunt is. De Quatt zit dan voortdurend het water rond te pompen. Omdat het cv water langs de verwarmingsplaten voor het warm water loopt om normaal gesproken te besparen als de eigen pomp loopt, gaat hij nu dus het CV water verwarmen dat de Quatt rondpompt. Dit resulteert in best veel extra verbruik. Iets om rekening mee te houden. Met dit weer staat de pomp van de Quatt nagenoeg stil en heeft dit dus geen/weinig invloed.

Weersafhankelijk verwarmen ( WAR )

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-10 19:22
okijokii schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:52:
[...]

Dankjewel voor het meedenken. Liefste zou ik de Quatt tegen de garage aan hebben, omdat die dan zo goed als uit het zicht is. Dan zouden de leidingen inderdaad tegen het plafond van de garage en dan door de oude luchtafvoer van de vorige wasdroger (hebben nu een warmtepomp droger, dus niet meer nodig) en dan komt dat verder langs de leidingen van de airco's langs de muur omhoog en dan net boven de vloer van de zolder door de muur heen en dan ook nog naar de andere kant van de zolder. Dat is alles bij elkaar wel een eind...

Optie 2 kan ook, is korter, kan het water makkelijk weg, maar vind ik minder mooi omdat ik dan 3 units op het dak heb... En dan heb ik het nog niet over een vergunning. Ook is het geluid dan een stuk dichter bij het slaapkamerraam.
Lastig hoor.
Ik zou ook voor optie 1 gaan. Mooier, beter qua geluid. Je hebt dan wat meer leidinglengter, maar ik begrijp dat deze grotendeels binnendoor kan. Dus met het warmteverlies zal het wel meevallen.

• Toby-Wan
HBO88 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:05:
[...]
Dus met het warmteverlies zal het wel meevallen.
@okijokii kan altijd nog extra isolatie eromheen doen

• okijokii
Bedankt, ik zal tzt overleggen met de mensen van Quatt om optie 1 te realiseren 👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• Toby-Wan

Als CV pomp in intergas niet draait (want geen opdracht) gaat er toch niet bijster veel extra CV-water langs de warmtewisselaar? de SWW-pomp draait wel en dat water zal het meeste van de warmte aan de wisselaar onttrekken.
van het CV-water gaat het merendeel door de terugslagklep langs de CV-ketel voorbij.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:19
okijokii schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:52:
[...]

Lastig hoor.
Waarom is het een probleem dat de garage resoneert? Neem niet aan dat je daarin leeft of slaapt? ;)

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:47
De Tado test:

[Afbeelding]

Gaat het over een Intergas Xtreme en zo ja hoe oud is deze?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-10 19:19
excuses verkeerde topic

[ Voor 146% gewijzigd door michielsweb op 23-12-2022 16:55 ]

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 20:54
Offerte net binnen, aanbetaling gelijk gedaan. Mijn nest vervangen ze meteen voor een honeywel. Ben benieuwd wanneer ze kunnen installeren

• genivos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-08 11:42
onlinaius schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:14:
[...]

Zojuist een email van Quatt terug: ze geven aan geen lijst te hebben met ondersteunde thermostaten. Wel dat ze tot nu toe met de Eneco Toon goede ervaringen hebben. Ik ben hiermee geholpen, maar degenen zonder Toon komen hier niet echt verder mee.
Huh? Apart, ik heb gewoon een lijstje met thermostaten gekregen. Had ik niet eens om gevraagd. Uiteindelijk heb ik de Lyric T6R zelf alvast gekocht en al aangesloten, dan is dat alvast geregeld.

Het lijstje wat ik kreeg:

- Bosch TF30
- Honeywell Chronotherm touch Modulation
- Honeywell Chronotherm Vision Modulation
- Honeywell Lyric T6(R)
- Remeha Celcia 20
- Remeha iSense
- Remeha Qsense

• medu80
noebas schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]

Weers Afhankelijke Regeling.

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-10 14:41
noebas schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:57:
[...]

Met de R van regeling 😉

Engineering

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-10 19:42
ReneQ691 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:36:
Offerte net binnen, aanbetaling gelijk gedaan. Mijn nest vervangen ze meteen voor een honeywel. Ben benieuwd wanneer ze kunnen installeren
Waarom zou een nest niet werken? Als het zo werkt als ik het zou maken is de thermostaat alleen verantwoordelijk voor de temperatuurmeting (of het aansturen van een zone van de zone-regelaar als je wat slimmer verwarmt) en regelt de slimme software van de warmtepomp het aansturen van zichzelf en de HR ketel. (Een open-therm is dan ook eigenlijk zonde van het geld).

• bbbrumbrum
  • Niet online
josmeijer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:26:
[...]

Waarom zou een nest niet werken? Als het zo werkt als ik het zou maken is de thermostaat alleen verantwoordelijk voor de temperatuurmeting (of het aansturen van een zone van de zone-regelaar als je wat slimmer verwarmt) en regelt de slimme software van de warmtepomp het aansturen van zichzelf en de HR ketel. (Een open-therm is dan ook eigenlijk zonde van het geld).
Juist niet toch. Juist opentherm kan een meetwaarde doorgeven, terwijl een normale thermostaat alleen aan/uit is.

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 20:54
josmeijer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:26:
[...]

Ik had dit al eerder gelezen hier, schijnt een probleem te zijn, ik ben redelijk technisch, maar niet op dit gebied. Ze bieden een Honeywell Lyric T6 voor € 235,- inclusief installatie. Zonde van de Nest inderdaad, maar dat is dan niet anders.

• rudyh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:58
Die Lyric T6 krijgt niet al te beste reviews op tweakers: product: Honeywell Lyric T6

• olafmol
bbbrumbrum schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:28:
[...]

Juist niet toch. Juist opentherm kan een meetwaarde doorgeven, terwijl een normale thermostaat alleen aan/uit is.
Maar dat doen de meeste OT thermostaten niet. De basis functionaliteit is puur gewenste aanvoer temperatuur doorgeven.

• okijokii
olafmol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:09:
[...]

Waarom is het een probleem dat de garage resoneert? Neem niet aan dat je daarin leeft of slaapt? ;)
Garage staat in contact met de woning. Resonantie van de airco draagt niet tot aan de woning, van de warmtepomp weet ik dat nog niet. Mocht dat achteraf wel zo zijn, kan ik moeilijk meer terug denk ik...

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:14
Na wat testen en een bezoekje van Quatt kan ik (helaas) bevestigen dat, op dit moment, tado i.c.m. Quatt en Vaillant ketel geen goede match is...zoals eerder gemeld had ik tado al dommer gemaakt en diverse testen gedaan, maar hij doet toch nog iets in de aansturing (Opentherm) waardoor de CiC de installatie nog niet goed kan aansturen.

Na het vervangen van de tado door de Lyric en het wijzigen van een aantal instellingen (Vaillant ecotec exclusive stuurt zelf namelijk ook nog 'slim' op watertemperatuur waardoor deze extra aanspringt), lijkt de Quatt nu eindelijk te zorgen voor een besparing met deze dagen. Eens kijken hoe het de komende dagen (en bij kou) verder gaat...nu in ieder geval tevreden.

Ik hoop dat in de toekomst @tado het wel mogelijk gaat maken om met hybride warmtepompen samen te werken want zoals ik het lees op diverse fora ligt het probleem vooral bij de aansturing door tado die niet ingesteld is op warmtepompen. Mocht dat zo zijn dan ruil ik de Lyric weer om voor tado...want persoonlijk vind ik de app e.d. net iets prettiger, maar voor nu gaat een goede werking van de Quatt boven de tado.

• okijokii
Tikkeltje off topic, maar mogelijk wel interessant hier

https://www.installatie.n...oor-500-hybrides-per-dag/

• medu80
rabe83 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:12:
Na wat testen en een bezoekje van Quatt kan ik (helaas) bevestigen dat, op dit moment, tado i.c.m. Quatt en Vaillant ketel geen goede match is...zoals eerder gemeld had ik tado al dommer gemaakt en diverse testen gedaan, maar hij doet toch nog iets in de aansturing (Opentherm) waardoor de CiC de installatie nog niet goed kan aansturen.

Na het vervangen van de tado door de Lyric en het wijzigen van een aantal instellingen (Vaillant ecotec exclusive stuurt zelf namelijk ook nog 'slim' op watertemperatuur waardoor deze extra aanspringt), lijkt de Quatt nu eindelijk te zorgen voor een besparing met deze dagen. Eens kijken hoe het de komende dagen (en bij kou) verder gaat...nu in ieder geval tevreden.

Ik hoop dat in de toekomst @tado het wel mogelijk gaat maken om met hybride warmtepompen samen te werken want zoals ik het lees op diverse fora ligt het probleem vooral bij de aansturing door tado die niet ingesteld is op warmtepompen. Mocht dat zo zijn dan ruil ik de Lyric weer om voor tado...want persoonlijk vind ik de app e.d. net iets prettiger, maar voor nu gaat een goede werking van de Quatt boven de tado.
Kun je eens vertellen waar je tegenaan liep. Wat waren de probemen? Ik heb namelijk vandaag maar weer de TADO aangesloten. Ondanks dat TADO 0% heat request heeft, blijft de Quatt lekker doordraaien. :?

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-10 19:01
okijokii schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:47:
[...]

Garage staat in contact met de woning. Resonantie van de airco draagt niet tot aan de woning, van de warmtepomp weet ik dat nog niet. Mocht dat achteraf wel zo zijn, kan ik moeilijk meer terug denk ik...
bij mij staat de Quatt op een garage dak (houten constructie). De garage staat vast aan de woning.

Geen resonanties. Zelfs op vol last (vorige week met de kou) hoor je het zelfs in de garage amper. En dat dak is niet geïsoleerd. Een hele lichte brom. Maar op geen mogelijkheid dat deze doordringt tot het huis.

hangt wellicht af van mate van isolatie, maar gaat hier gelukkig prima!

• okijokii
dikkiedik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:51:
[...]

bij mij staat de Quatt op een garage dak (houten constructie). De garage staat vast aan de woning.

Geen resonanties. Zelfs op vol last (vorige week met de kou) hoor je het zelfs in de garage amper. En dat dak is niet geïsoleerd. Een hele lichte brom. Maar op geen mogelijkheid dat deze doordringt tot het huis.

Oke, bedankt!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-10 11:37
dikkiedik schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:51:
[...]

Klinkt goed. Ik ga denk ik toch voor keuken dak. Goede isolatie en tevens dikke voeten er onder, en gewoon proberen.
De buren gaan dat ook doen. (Ook Quatt).
Kunnen de warmtepompen samen Quatten

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:14
medu80 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:21:
[...]

Kun je eens vertellen waar je tegenaan liep. Wat waren de probemen? Ik heb namelijk vandaag maar weer de TADO aangesloten. Ondanks dat TADO 0% heat request heeft, blijft de Quatt lekker doordraaien. :?
Bij mij was het zo dat de tado ervoor zorgde dat de cv ketel te vaak erbij kwam (eigenlijk bijna altijd) omdat de warmtevraag hoog was (terwijl dat eigenlijk niet zo was want de temperatuur hoefde maar 0,5 tot 1 graden omhoog in 1 ruimte) en ik denk dat de CiC vanuit tado info kreeg waardoor hij dacht dat de Quatt het niet alleen aankon. Uiteindelijk was dit niet het enige probleem en zijn er ook nog wat aanpassingen aan de ketelinstellingen gedaan. Maar het verbaasd mij wel dat de Quatt het nu doet zoals ik zou verwachten nadat de tado vervangen is door de Lyric...daar zit blijkbaar toch iets (volgens mij heeft 'deWarmte' hier ook moeite mee als ik het goed gelezen heb in hun topic...en zo zijn er nog wat topics over modulatie door tado i.c.m. warmtepomp).

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:51

Zenix

BOE!

Heeft iemand de Quatt al eens bekeken van binnen, zodat eventueel duidelijk kan worden wie de fabrikant is?

• medu80
Zenix schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 20:07:
Heeft iemand de Quatt al eens bekeken van binnen, zodat eventueel duidelijk kan worden wie de fabrikant is?
Hoeft je m’n niet voor open te halen. Staat aan de buitenzijde.

• HBO88
medu80 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:42:
[...]

Hoeft je m’n niet voor open te halen. Staat aan de buitenzijde.
Quatt? :+

• medu80
Bingo

• michielsweb
Beste forum leden,

na het laatste antwoord vanuit quatt, heb ik besloten om mij terug te trekken bij quatt.

- algemene vragen worden niet beantwoord "je wordt verwezen naar een digitale schouw. "
ergens ver in de toekomst, waardoor mijn hele verbouwing stil komt te liggen.

ik heb inmiddels eerste gesprekken gevoerd met Remeha, en daikin.

alle algemene vragen werden er met liefde beantwoord.
er zijn zelf opties geboden en meedenkend.

het schimmige antwoorden van quatt, is juist brak.

voorbeeld bij remeha werdt mij gewoon verteld wij hebben op deze buis 20 cm recht nodig en op deze ook.
en hoelang de buis mag zijn.

• olafmol
michielsweb schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:59:
Beste forum leden,

na het laatste antwoord vanuit quatt, heb ik besloten om mij terug te trekken bij quatt.

- algemene vragen worden niet beantwoord "je wordt verwezen naar een digitale schouw. "
ergens ver in de toekomst, waardoor mijn hele verbouwing stil komt te liggen.

ik heb inmiddels eerste gesprekken gevoerd met Remeha, en daikin.

alle algemene vragen werden er met liefde beantwoord.
er zijn zelf opties geboden en meedenkend.

het schimmige antwoorden van quatt, is juist brak.

voorbeeld bij remeha werdt mij gewoon verteld wij hebben op deze buis 20 cm recht nodig en op deze ook.
en hoelang de buis mag zijn.
Das leuk, maar remeha en daikin gaan bij jou geen installatie doen, en al helemaal niet het systeem voor je analyseren en inregelen. Appels met peren. Desalniettemin is meer technische info natuurlijk beter. Maar als dat echt een dealbreaker is moet je niet bij een Startup aankloppen maar gewoon bij de bewezen merken kopen. Maar dan alleen Dus nog een installateur zien te vinden. En ook nog eentje met verstand van zaken.

• michielsweb
olafmol schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:27:
[...]

Das leuk, maar remeha en daikin gaan bij jou geen installatie doen, en al helemaal niet het systeem voor je analyseren en inregelen. Appels met peren. Desalniettemin is meer technische info natuurlijk beter. Maar als dat echt een dealbreaker is moet je niet bij een Startup aankloppen maar gewoon bij de bewezen merken kopen. Maar dan alleen Dus nog een installateur zien te vinden. En ook nog eentje met verstand van zaken.
ik heb gewoon via, remeha en daikin hun instalateurs aangeschreven. en van remeha zijn ze inmiddels geweest, en er werdt gewoon transparant over verwachten leveringstijden gesproken. offerte is in de maak.

daikin komt na de feestdagen, Ik denk dat we ook heel realistish kunnen blijven. ook een startup weet hoe groot en welke diameter hun koppelings stukken zijn.

• olafmol
michielsweb schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:07:
[...]

ik heb gewoon via, remeha en daikin hun instalateurs aangeschreven. en van remeha zijn ze inmiddels geweest, en er werdt gewoon transparant over verwachten leveringstijden gesproken. offerte is in de maak.

daikin komt na de feestdagen, Ik denk dat we ook heel realistish kunnen blijven. ook een startup weet hoe groot en welke diameter hun koppelings stukken zijn.
Wat bedoel je met “hun installateurs”? Installatie bedrijven uit hun partner netwerk?

• medu80
22mm is diameter. Is toch ook niet relevant. Aan je bestaande leidingen sluiten ze een warmtepomp aan. Het is geen rocket science. Als je 15 hebt, sluiten ze 15 aan. Heb je 22, krijg je een t-stuk met 22.

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Tja iedere installatie is anders als je maar een aanvoer en retour aansluiting heb 18/22/28 mm 15 vind ik wat dun voor de flow.

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:48
Heb zelf besloten vanwege weinig ruimte voor plaatsing van de Quatt de installatie in 2022 af te blazen.
Ik heb een tussenwoning met geen ruimte in de voor of achtertuin. Om toch aan de geluidswetgeving te gaan voldoen zat ik te kijken naar een behuizing voor installatie op een schuin dak (Ubbink Decorio). Iemand hier ervaring mee?

ehhhh..HOI

• bbbrumbrum
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:00:
Heb zelf besloten vanwege weinig ruimte voor plaatsing van de Quatt de installatie in 2022 af te blazen.
Ik heb een tussenwoning met geen ruimte in de voor of achtertuin. Om toch aan de geluidswetgeving te gaan voldoen zat ik te kijken naar een behuizing voor installatie op een schuin dak (Ubbink Decorio). Iemand hier ervaring mee?
Want, Quatt gaf aan dat ze niet konden voldoen aan de geluidseisen?

De Decorio plaatsen gaat nog wel een leuk klusje zijn.... Word een hele dure installatie, en perse mooi wil ik het ook niet noemen. Komt er dan ook een lift in?

• krizzziz
bbbrumbrum schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:10:
[...]

Want, Quatt gaf aan dat ze niet konden voldoen aan de geluidseisen?

De Decorio plaatsen gaat nog wel een leuk klusje zijn.... Word een hele dure installatie, en perse mooi wil ik het ook niet noemen. Komt er dan ook een lift in?
Quatt kon niet met zekerheid aangeven dat ze binnen de normen blijven.

Plaatsing kan ikzelf, maar ben het met je eens. Kosten van de behuizing zijn behoorlijk.
Mooi vind ik het wel, en de Quatt is te bereiken via een dakraam. Allemaal wel elegant eigenlijk.

ehhhh..HOI

• HBO88
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:19:
[...]

Plaatsing kan ikzelf, maar ben het met je eens. Kosten van de behuizing zijn behoorlijk.
Mooi vind ik het wel, en de Quatt is te bereiken via een dakraam. Allemaal wel elegant eigenlijk.
Hier staat hij letterlijk op de erfgrens, de unit vind ik juist heel stil. Ik zou me er niet al te druk om maken.
Of heb je buren die overal over klagen en zullen gaan aanvechten dat je niet aan de 40db voldoet?

Let op als je zelf een warmtepomp gaat installeren dat je dan niet in aanmerking komt voor subsidie

• krizzziz
HBO88 schreef op maandag 26 december 2022 @ 05:18:
[...]

Hier staat hij letterlijk op de erfgrens, de unit vind ik juist heel stil. Ik zou me er niet al te druk om maken.
Of heb je buren die overal over klagen en zullen gaan aanvechten dat je niet aan de 40db voldoet?

Let op als je zelf een warmtepomp gaat installeren dat je dan niet in aanmerking komt voor subsidie
Ik moet de plaatsing doen op plekken waar ik niet gelukkig van wordt. Zoals op een houten uitbouw of aan mijn voorgevel of achtergevel.
Ik geloof wel dat er unit weinig geluid produceert, maar op mijn schuine dak is de unit ook meteen mooi weggewerkt. En kan je er beter bij in mijn geval dan aan de voorgevel/achtergevel.
Installatie laat ik Quatt uiteraard doen, maar ben benieuwd of ze de WP op zo een behuizing installeren. En vroeg mij gewoon af of iemand dit hier overweegt. Die €1.000 die de behuizing kost is mij het weer waard om de unit zo netjes weggewerkt te hebben.

ehhhh..HOI

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
rabe83 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:12:
Tado en dingen toevoegen? Ik zou er niet op rekenen… het is dat ik het systeem al 6+ jaar heb draaien en dus veel spullen heb, maar bijna alles wat beloofd is destijds is niet toegevoegd. batterij slurpende knoppen hebben 4 jaar lang een excuus in de mail gehad dat het beter zou worden, werd uiteindelijk een nieuw model knop en de rest van de klanten kan het uitzoeken… en de meest recente “innovatie”: zwarte uitvoeringen van het product 🤐.

Uiteindelijk merk ik dat met name het automatisch regelen wanneer we wel/niet thuis zijn een effect heeft. Dat is met zo’n simpele Honeywell ook te regelen.

• krizzziz
Toch snap ik niet waarom je bij de Quatt bijvoorbeeld niet alle thermostaten die opentherm ondersteunen kan gebruiken. De 3e generatie Nest Learning Thermostat ondersteund bijvoorbeeld opentherm maar zie ik hier nergens genoemd worden.

ehhhh..HOI

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:07:
Toch snap ik niet waarom je bij de Quatt bijvoorbeeld niet alle thermostaten die opentherm ondersteunen kan gebruiken. De 3e generatie Nest Learning Thermostat ondersteund bijvoorbeeld opentherm maar zie ik hier nergens genoemd worden.
Omdat sommige thermostaten regelgedrag hebben waar de CIC niet goed mee overweg kan, waardoor je ketel in de praktijk veel te vaak zal draaien.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:07:
Is hier al paar keer benoemd: de stook lijnen van deze thermostaten zijn veel te grillig. Staan hier het en der wat grafiekjes. Opentherm is lang niet zo standaard als men doet voorkomen!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-10 07:55
Sander schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:13:
[...]

Is hier al paar keer benoemd: de stook lijnen van deze thermostaten zijn veel te grillig. Staan hier het en der wat grafiekjes. Opentherm is lang niet zo standaard als men doet voorkomen!
Ik zou het vergelijken met een spreektaal: je kunt wel beide dezelfde taal spreken en verstaan, maar de een kan nog steeds perfect verstaanbare onzin uitkramen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De oude Elga gebruikte Opentherm thermostaten ook alleen maar om een ruimtetemperatuur en ruimtesetpoint op te halen. Met het vraagsignaal en modulatieniveau etc werd helemaal niets gedaan, dat berekende hij er zelf bij. Zoiets zou Quatt ook bij bepaalde thermostaten kunnen doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hightower210
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-03-2023
Ik heb de Quatt op mijn dak staan en deze werkt helemaal top. Ben blij dat ik geloofde in het duurzaamheid verhaal en de €99,- heb overgemaakt. Sinds 8 december is ie geïnstalleerd en draait naar behoren. Mijn gasverbruik is soms nog geen m3 per dag en dat heb ik nog nooit ervaren in de tijd (12 jaar) dat ik hier woon. Heb ook een prive groep op FB gesticht waar je ervaringen van Quatt gebruikers kan volgen. https://www.facebook.com/...015/?ref=share_group_link

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:51

Zenix

BOE!

Weten jullie of de Quatt de druk kan meten in het CV systeem? Aangezien het bij mij de bedoeling is dat de Quatt alleen gaat draaien, moet die de druk kunnen meten, anders zal ik een aparte manometer moeten installeren.

• medu80
Hightower210 schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:46:
Ik heb de Quatt op mijn dak staan en deze werkt helemaal top. Ben blij dat ik geloofde in het duurzaamheid verhaal en de €99,- heb overgemaakt. Sinds 8 december is ie geïnstalleerd en draait naar behoren. Mijn gasverbruik is soms nog geen m3 per dag en dat heb ik nog nooit ervaren in de tijd (12 jaar) dat ik hier woon. Heb ook een prive groep op FB gesticht waar je ervaringen van Quatt gebruikers kan volgen. https://www.facebook.com/...015/?ref=share_group_link
Waarom een aparte groep. Het kan toch prima hier.

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hightower210 schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:46:
Mooi, maar wat was je stroomverbruik?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Mede gezien het feit dat de tariefomschakeling nog niet in de app werkt.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• MacD007
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:19:
[...]

heb je zelf de berekening gedaan? indien nog niet wil ik best helpen, als je dat tenminste wilt, stuur dan maar een PM.

• MacD007
krizzziz schreef op maandag 26 december 2022 @ 07:35:
[...]

Ik moet de plaatsing doen op plekken waar ik niet gelukkig van wordt. Zoals op een houten uitbouw of aan mijn voorgevel of achtergevel.
Ik geloof wel dat er unit weinig geluid produceert, maar op mijn schuine dak is de unit ook meteen mooi weggewerkt. En kan je er beter bij in mijn geval dan aan de voorgevel/achtergevel.
Installatie laat ik Quatt uiteraard doen, maar ben benieuwd of ze de WP op zo een behuizing installeren. En vroeg mij gewoon af of iemand dit hier overweegt. Die €1.000 die de behuizing kost is mij het weer waard om de unit zo netjes weggewerkt te hebben.
een ding waar je ook rekening mee met houden zijn eventuele aanvullende eisen van je gemeente, helaas zijn de gemeentes vaak niet erg transparant over hun eisen. Dus geluid is één ding gemeentes kunnen ook behoorlijk lastig zijn.
Een externe behuizing is sterk afhankelijk van de warmtepomp, ik ben eigenlijk nog géén één tegengekomen voor de Quatt, daar is deze gewoon nog te nieuw voor. Ook de aantalen Quatt zijn nog geen voordeel voor Quatt, want de ontwikkeling van een geluidskast is niet bepaald goedkoop (tenminste die die ook echt werken).
Universele geluidskasten bestaan eigenlijk niet (je moet eigenlijk dan ook nog een geluidsmeting (zeer duur, mogelijk nog duurder dan de kap zelf) uitvoeren. De waarden van de fabrikant kan je namelijk niet gebruiken, omdat deze niet op basis met de Quatt zijn bepaald, als ze dat al zijn, ben een aantal (chinese rommel) tegengekomen waar de dempingswaarden gewoon uit de duim gezogen zijn. je word daar gewoon behoorlijk bedonderd.

• medu80
Op wat resonantie na, is het apparaat vrij geruisloos. Zelfs s'nachts is deze niet echt hoorbaar. Aan de andere kant, bij mij gaat ie nooit uit en draait altijd op minimum, vooralsnog is dat in mijn geval goedkoper als nachtverlaging.

• krizzziz
MacD007 schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:51:
[...]

een ding waar je ook rekening mee met houden zijn eventuele aanvullende eisen van je gemeente, helaas zijn de gemeentes vaak niet erg transparant over hun eisen. Dus geluid is één ding gemeentes kunnen ook behoorlijk lastig zijn.
Een externe behuizing is sterk afhankelijk van de warmtepomp, ik ben eigenlijk nog géén één tegengekomen voor de Quatt, daar is deze gewoon nog te nieuw voor. Ook de aantalen Quatt zijn nog geen voordeel voor Quatt, want de ontwikkeling van een geluidskast is niet bepaald goedkoop (tenminste die die ook echt werken).
Universele geluidskasten bestaan eigenlijk niet (je moet eigenlijk dan ook nog een geluidsmeting (zeer duur, mogelijk nog duurder dan de kap zelf) uitvoeren. De waarden van de fabrikant kan je namelijk niet gebruiken, omdat deze niet op basis met de Quatt zijn bepaald, als ze dat al zijn, ben een aantal (chinese rommel) tegengekomen waar de dempingswaarden gewoon uit de duim gezogen zijn. je word daar gewoon behoorlijk bedonderd.
Helemaal mee eens! Een custom behuizing om geluidsreductie te krijgen is het beste. Maar ik heb die ook nog niet gevonden.
Nu zie ik twee mogelijkheden, een behuizing die niks doet aan geluid an sich, maar door deze behuizing te gebruiken kan ik de WP verder van de erfgrens op mijn dak plaatsen. Dit krijgt bij mij de voorkeur boven plaatsing op een houten uitbouw. De Quatt past ook simpelweg in de Decorio luchtwarmtepompbehuizing van Ubbin incl.pootjes en dempers.

Mogelijk kan ik daarnaast ook kiezen voor een simpele beugel om de WP op een schuin dak te bevestigen. Dit is goedkoper dan een volledige behuizing (die mogelijk niks aan geluid bespaart) en realiseer ik hetzelfde effect mee als hierboven beschreven. Namelijk de WP verder weg van mijn erfgrens monteren.

Voordeel is ook nog als ik die beugelgebruik op mijn huis, direct erachter zit de CV ketel. Leiding werk hoeft dus niet langer dan 2 m te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsK5yKKPF1FCo2lPvt6upRxSMFU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vm3S2w6wFqxaFrPySh7l2M8Q.jpg?f=user_large

ehhhh..HOI

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Phoe! 60 kg druk op de pannen plus de eventuele winddruk, maar wel een mooie oplossing!

• MacD007
krizzziz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:49:
[...]

Helemaal mee eens! Een custom behuizing om geluidsreductie te krijgen is het beste. Maar ik heb die ook nog niet gevonden.
Nu zie ik twee mogelijkheden, een behuizing die niks doet aan geluid an sich, maar door deze behuizing te gebruiken kan ik de WP verder van de erfgrens op mijn dak plaatsen. Dit krijgt bij mij de voorkeur boven plaatsing op een houten uitbouw. De Quatt past ook simpelweg in de Decorio luchtwarmtepompbehuizing van Ubbin incl.pootjes en dempers.

Mogelijk kan ik daarnaast ook kiezen voor een simpele beugel om de WP op een schuin dak te bevestigen. Dit is goedkoper dan een volledige behuizing (die mogelijk niks aan geluid bespaart) en realiseer ik hetzelfde effect mee als hierboven beschreven. Namelijk de WP verder weg van mijn erfgrens monteren.

Voordeel is ook nog als ik die beugelgebruik op mijn huis, direct erachter zit de CV ketel. Leiding werk hoeft dus niet langer dan 2 m te zijn.

[Afbeelding]
leuk idee (foto) echter ik denk dat je heel snel daar last van krijgt, pannen zijn redelijk gevoelig voor trillingen, dat zie je ook bij de bevestigingen van panhaken die direct aan de pannen vast gemaakt worden (zonnepanelen), op den duur gaan pannen gewoon scheuren (eerst mircoscheuren, die later steeds groter worden (ook door vorstinwerkingen)) en uiteindelijk gaan breken. Met gevolg een lekkend dak, wil je volgens mij niet.
beter zou een bevestiging op de dakbeschot zijn met extra trillingendempers op de pannen (beetje gelijk aan wat ze bij zonnepanelen gebruiken, ik zou zelf gewoon kijken of dat geen betere optie zou zijn (wel even rekening houden met het veel groter gewicht van de Quatt (rond de 60 kg, dat is ruim 3 keer de belasting van een zonnepaneel.) Daar boven op kun je de getoonde beugels dan plaatsen.

dus idee is erg leuk bedacht, heeft alleen nog een iets betere uitwerking nodig.
de beugel op de foto had overigens al een stuk beter gekund als je op de rails die op de pannen rusten een dik rubberen lat had gemonteerd, ook mis ik een vergrendeling naar het dak toe, alleen het gewicht zal onvoldoende zijn ivm de windbelasting. (kan ook dat ik deze gewoon niet heb gezien). ook miste ik de dempers bij de airco unit zelf, dat dun rubberen plaatje mag niet de naam van een demping dragen.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 27-12-2022 12:23 ]

• medu80
Die dakbeugel is ook niet bevestigd op de dakpannen, maar op het dakbeschot eronder. Beetje vreemd om te denken dat het puur op de dakpannen rust. Dan waait ie er toch zo af....Op het dakbeschot komt geluiddempend rubber, daarboven komt een metalen balk geschroefd. Sommigen boren een gat door de dakpan heen, en dan komt deze beugel daar weer boven op. Het zweeft zeg maar een halve cm boven de dakpannen.

• MacD007
medu80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:40:
Die dakbeugel is ook niet bevestigd op de dakpannen, maar op het dakbeschot eronder. Beetje vreemd om te denken dat het puur op de dakpannen rust. Dan waait ie er toch zo af....Op het dakbeschot komt geluiddempend rubber, daarboven komt een metalen balk geschroefd. Sommigen boren een gat door de dakpan heen, en dan komt deze beugel daar weer boven op. Het zweeft zeg maar een halve cm boven de dakpannen.
dank je wel, dit kon je op de foto echter niet (goed) zien, vond het al vreemd, boren door dakpannen vind ik echter niet zo'n goed idee, het zou kunnen als ze nieuw zijn, echter bij oudere pannen gaat dat vaak niet goed met lekkage tot gevolg, wat je vaak pas ziet als het al te laat is.

Heb jou link bekeken, het lijkt echter dat dit een ander model is (merk rodigas MT 600),
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOjZhEb8JQViECHsVpPc3euyiRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/34miZOupwSuibEeVvXgh9HSs.jpg?f=user_large
zie de kleine dempingsvoetjes, voor een zware warmtepomp lijkt me deze aan de kleine kant, voor een goede demping heb je gewoon meer massa/volume nodig.
deze rust inderdaad op het dakbeschot, de beugel op de foto lijkt echter meer op dit model https://www.maakzelfairco...0-kg-wb-roof/#description, en dat lijkt wel op de dakpannen te rusten.

overigens aan alle tweakers de beste wensen voor het nieuwe jaar 2023 en een veilig en leuk uiteinde en wens iedereen die dit wil in 2023 een geinstallerde quatt toe.

[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 27-12-2022 13:21 ]

• krizzziz
MacD007 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:09:
[...]

leuk idee (foto) echter ik denk dat je heel snel daar last van krijgt, pannen zijn redelijk gevoelig voor trillingen, dat zie je ook bij de bevestigingen van panhaken die direct aan de pannen vast gemaakt worden (zonnepanelen), op den duur gaan pannen gewoon scheuren (eerst mircoscheuren, die later steeds groter worden (ook door vorstinwerkingen)) en uiteindelijk gaan breken. Met gevolg een lekkend dak, wil je volgens mij niet.
beter zou een bevestiging op de dakbeschot zijn met extra trillingendempers op de pannen (beetje gelijk aan wat ze bij zonnepanelen gebruiken, ik zou zelf gewoon kijken of dat geen betere optie zou zijn (wel even rekening houden met het veel groter gewicht van de Quatt (rond de 60 kg, dat is ruim 3 keer de belasting van een zonnepaneel.) Daar boven op kun je de getoonde beugels dan plaatsen.

dus idee is erg leuk bedacht, heeft alleen nog een iets betere uitwerking nodig.
de beugel op de foto had overigens al een stuk beter gekund als je op de rails die op de pannen rusten een dik rubberen lat had gemonteerd, ook mis ik een vergrendeling naar het dak toe, alleen het gewicht zal onvoldoende zijn ivm de windbelasting. (kan ook dat ik deze gewoon niet heb gezien). ook miste ik de dempers bij de airco unit zelf, dat dun rubberen plaatje mag niet de naam van een demping dragen.
Eens hoor, die foto was maar een voorbeeld.
Indien je een WP wil plaatsen moet je inderdaad zwaarder geschut hebben om de pomp aan de panlatten te bevestigen.

Ik denk echter wel steeds over deze mogelijkheid na, maar zie nog niemand (bij Quatt en andere) zo zijn WP bevestigen.
Ik heb wel Quatt gevraagd wat zij ervan vinden.

ehhhh..HOI

• MacD007
heb overigens ook even de eerder genoemde Decorio luchtwarmtepompbehuizing van Ubbin bekeken. Heel grappig, ze spreken wel over "geluidsvermindering" zonder echter daar een dempingsgetal aan te verbinden, dus als maatregel om het geluid te verlagen zijn deze geheel ongeschikt.
als ik de constructie zie verwacht ik zelfs dat je warmtepomp mogelijk minder kan presteren omdat de luchtflow negatief beïnvloed word.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-10 11:37
krizzziz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:56:
[...]

Eens hoor, die foto was maar een voorbeeld.
Indien je een WP wil plaatsen moet je inderdaad zwaarder geschut hebben om de pomp aan de panlatten te bevestigen.

Ik denk echter wel steeds over deze mogelijkheid na, maar zie nog niemand (bij Quatt en andere) zo zijn WP bevestigen.
Ik heb wel Quatt gevraagd wat zij ervan vinden.
Bij het bezoek aan Quatt afgelopen zomer gaven ze aan geen schuin dak installaties te doen.

Benieuwd of ze daar nu van afwijken.

• dikkiedik
Zijn er mensen die met een opentherm aansturing van de CV succesvol de CiC ontkoppeld hebben van de CV?

Mijn CV blijft helaas onnodig pendelen en bijspringen terwijl er geen enkele noodzaak voor is. Utalisatie van de Quatt is nu nog maar +-6 kwh per dag. De ketel springt dan nu 20x per dag kort bij tot +-2m2 per dag.

Heb ook bij Quatt een service vraag nu uitstaan om mijn instellingen/aansturing na te gaan kijken.

• noebas
dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:29:
Zijn er mensen die met een opentherm aansturing van de CV succesvol de CiC ontkoppeld hebben van de CV?

Mijn CV blijft helaas onnodig pendelen en bijspringen terwijl er geen enkele noodzaak voor is. Utalisatie van de Quatt is nu nog maar +-6 kwh per dag. De ketel springt dan nu 20x per dag kort bij tot +-2m2 per dag.

Heb ook bij Quatt een service vraag nu uitstaan om mijn instellingen/aansturing na te gaan kijken.
Heb dit geprobeerd (omdat Quatt bleef pendelen, vol vermogen draaien met ketel en dan weer uit). Maar hij deed geheel niets meer en stond te wachten op de ketel.

Rood onderstreept is die status, tevens zie je ipv lager en langer door draaien korte pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wyo6IagzMkG9KXAXuENYijpwsi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDqrJtdmlY2BufXOAj7N7VvX.png?f=fotoalbum_large

Boel uit gehad en toen werkte het goed voor een dag. Vandaag weer alles uit en tot nu toe moduleerd hij weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMcD2PiaE4SNuC_lJphBGrOmFP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cc3vGJKe4BOVDbbvo579DQMX.png?f=fotoalbum_large

En nu weer afwachten hoe lang dat goed gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door noebas op 27-12-2022 19:25 ]

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:47
@dikkiedik @noebas
Welke thermostaat gebruiken jullie?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• dikkiedik
Ik heb nu ook veel pendelen van de Quatt. Deze moduleert dan nog wel tijdens het pendelen wat terug maar de CV springt tijdens het terug moduleren weer meer bij. Vervolgens een temp overshoot en staat zowel de quatt als CV soms tot wel 24u uit.

Beetje inefficient. wat gek is dat het eerder wel beter gewerkt heeft.

Dan maar even wachten op reactie van Quatt met hopelijk een oplossing

Heb een honeywell round

[ Voor 3% gewijzigd door dikkiedik op 27-12-2022 19:42 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:42:
Ik heb nu ook veel pendelen van de Quatt. Deze moduleert dan nog wel tijdens het pendelen wat terug maar de CV springt tijdens het terug moduleren weer meer bij. Vervolgens een temp overshoot en staat zowel de quatt als CV soms tot wel 24u uit.

Beetje inefficient. wat gek is dat het eerder wel beter gewerkt heeft.

Dan maar even wachten op reactie van Quatt met hopelijk een oplossing

Heb een honeywell round
Honeywell round On/Off wilt minimaal 3x per uur schakelen. Hoe reageert de Quatt warmtepomp hierop?

Eerlijk gezegd zijn CV ketelthermostaten helemaal niet geschikt voor warmtepompen.
Ze kunnen beter hun eigen thermostaat fabriceren of een simpele aan/uit thermostaat gebruiken van bijvoorbeeld Siemens.
Deze kun je instellen op hysterese 1 voor radiatoren en hysterese 0,5 voor vloerverwarming.

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 27-12-2022 19:49 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• HBO88
Hier werkt de Quatt nog steeds goed, CV wordt niet bijgeschakeld.
Heb sinds het weekend Home Assistant draaien, en zie nu wat gekke pieken in het vermogen dat hij trekt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFvzA87xrRHQXxPhni8u1qGzFH4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KW53Hbcvhigpb7GGmUxr75QQ.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand die dit ook heeft?

• noebas
Gerardwaz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:40:
@dikkiedik @noebas
Welke thermostaat gebruiken jullie?
Had Honeywell round (gooi die maar meteen in de prullenbak als je die hebt) dat was drama. Nu lyric t6 op aanraden van Quatt zelf.
Dat gaat beter maar zoals je hier boven ziet lijkt het na enige tijd weer mis te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmQIs6yhNqHS1eDgwWaPGfs4HJI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xm36cWKjOHHMgThbGbI1Zju.png?f=fotoalbum_large

Temperatuur hier is bereikt, termostaat heeft ook minder heating vraag maar Quatt doet een run naar de top.

• noebas
HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:57:
Hier werkt de Quatt nog steeds goed, CV wordt niet bijgeschakeld.
Heb sinds het weekend Home Assistant draaien, en zie nu wat gekke pieken in het vermogen dat hij trekt:
[Afbeelding]
Iemand die dit ook heeft?
DIt is wel heel vlak, vloerverwarming?

• HBO88
noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

DIt is wel heel vlak, vloerverwarming?
nee, gewoon radiatoren (met fans)

• noebas
HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:04:
[...]

nee, gewoon radiatoren (met fans)
Ok die zag ik niet aankomen, zou je je huis willen beschijven? isolatie en wat doe je aan nachtverlaging?
Mogelijk eens wat uitwisselen via prive mode als dit het chattie wordt voor het forum?

• dikkiedik
DutchWing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:46:
[...]

Honeywell round On/Off wilt minimaal 3x per uur schakelen. Hoe reageert de Quatt warmtepomp hierop?

Eerlijk gezegd zijn CV ketelthermostaten helemaal niet geschikt voor warmtepompen.
Ze kunnen beter hun eigen thermostaat fabriceren of een simpele aan/uit thermostaat gebruiken van bijvoorbeeld Siemens.
Deze kun je instellen op hysterese 1 voor radiatoren en hysterese 0,5 voor vloerverwarming.
Ging tot vorige week best prima. Warmtepomp draaide +-15 uur per dag op redelijk vermogen zonder verl CV gebruik.

Nu is het andersom. Veel pendelen van zowel CV als Quatt. Heel hinderlijk. De Quatt kan makkelijk de woning nu verwarmen maar maakt die keuze niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H_yWxLfr-4JWcVy2ANH_mpAHwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t23II7OVUhiyvHJnMrOAph7b.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag. Onder utalization van de Quatt. CV pendelt. Ook tot ver nadat de Quatt heel erg terug moduleert. Beetje onbegrijpelijk dus. Ook cv water temp is dan gewoon boven de stookgrens.

• noebas
dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:07:
[...]

Ging tot vorige week best prima. Warmtepomp draaide +-15 uur per dag op redelijk vermogen zonder verl CV gebruik.

Nu is het andersom. Veel pendelen van zowel CV als Quatt. Heel hinderlijk. De Quatt kan makkelijk de woning nu verwarmen maar maakt die keuze niet.

[Afbeelding]

Dit is vandaag. Onder utalization van de Quatt. CV pendelt. Ook tot ver nadat de Quatt heel erg terug moduleert. Beetje onbegrijpelijk dus. Ook cv water temp is dan gewoon boven de stookgrens.
Ga je ook haast afvragen want de CiC aan updates krijgt zonder dat je daar inzicht in hebt. Nu zijn we wel van heel koud naar reletief warm gegaan maar daar moet het systeem gewoon mee om kunnen gaan.
Zeker nu is de COP veel beter als met die -8 dus verwacht je dat Quatt juist geen CV pakt

[ Voor 4% gewijzigd door noebas op 27-12-2022 20:10 ]

• dikkiedik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM8c54Vd_gC0HRtNeEXCTryL08I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wL2FhS4f9hpZTQNlUjyllW3A.jpg?f=fotoalbum_large

Detail shot van de warmtepomp geleverde vermogen. Hier zie je goed het pendelgedrag.

Sinds vanmorgen 10:00 staat de quatt dus gewoon uit. Wat dus op de 1e en 2e etage weer wat kou problemen geeft.

• dikkiedik
noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:09:
[...]

Ga je ook haast afvragen want de CiC aan updates krijgt zonder dat je daar inzicht in hebt. Nu zijn we wel van heel koud naar reletief warm gegaan maar daar moet het systeem gewoon mee om kunnen gaan.
Zeker nu is de COP veel beter als met die -8 dus verwacht je dat Quatt juist geen CV pakt
Klopt, voor mij redelijk onbegrijpelijk ook. Wellicht dan toch die T6 installeren. Het lijkt alsof quatt die ook gebruikt om het systeem op te ontwerpen.

Welke T6 is hiervoor nodig? Simpele aan/uit of ook met ketelmodule e.d.?

• noebas
dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:11:
[Afbeelding]

Detail shot van de warmtepomp geleverde vermogen. Hier zie je goed het pendelgedrag.

Sinds vanmorgen 10:00 staat de quatt dus gewoon uit. Wat dus op de 1e en 2e etage weer wat kou problemen geeft.
Heel duidelijk, zelfde hier. Zeker met radiatoren koelt water relatief snel af, en dat gaat ie vol vermogen draaien.
(en vermoed als je vermogen hoog genoeg staat in de setting ketel mee pakken).

Maar het heeft bij mij dus wel geholpen alles een keer uit te zetten. (CiC en pomp)

• HBO88
noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:06:
[...]

Ok die zag ik niet aankomen, zou je je huis willen beschijven? isolatie en wat doe je aan nachtverlaging?
Mogelijk eens wat uitwillen via prive mode als dit het chattie wordt voor het forum?
Tussenwoning, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, HR++ glas. woonkamer ongeveer 55m2.
Pas nu geen nachtverlaging toe, temperatuur staat ingesteld op continu 19.5.
Onderstaand nog een afbeelding van vermogen quatt en in/uitgaande temperatuur op de radiator in de woonkamerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2H0LVxO2ZF0u21qpa1FHTH7cWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJsswB9DCQihl310u1ewLKFV.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 42 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.