Openterm zowel ketel als T6.dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:13:
[...]
Klopt, voor mij redelijk onbegrijpelijk ook. Wellicht dan toch die T6 installeren. Het lijkt alsof quatt die ook gebruikt om het systeem op te ontwerpen.
Welke T6 is hiervoor nodig? Simpele aan/uit of ook met ketelmodule e.d.?
Wel iets beter qua isolatie als mijn huis al zijn er teveel variabelen voor echt vergelijk. Lijkt me hoe beter de isolatie en hoe minder verandering hoe makkelijker te regelen.HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:15:
[...]
Tussenwoning, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, HR++ glas. woonkamer ongeveer 55m2.
Pas nu geen nachtverlaging toe, temperatuur staat ingesteld op continu 19.5.
Onderstaand nog een afbeelding van vermogen quatt en in/uitgaande temperatuur op de radiator in de woonkamer[Afbeelding]
Dan nog zou je geen piek naar vol vermogen en dan weer tijden lang uit verwachten. Run is veel langer en de tussen pauze relatief kort.
Dat is een heel mooi resultaat en nette aanvoer temperaturen. Dat heb ik ook in mijn hoofd wat hier nodig zal zijn.HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:15:
[...]
Tussenwoning, vloerisolatie, spouwmuurisolatie, HR++ glas. woonkamer ongeveer 55m2.
Pas nu geen nachtverlaging toe, temperatuur staat ingesteld op continu 19.5.
Onderstaand nog een afbeelding van vermogen quatt en in/uitgaande temperatuur op de radiator in de woonkamer[Afbeelding]
Ik ga in elk geval de CiC en quatt resetten. Hopelijk geeft dat een tijdelijke oplossing
Geeft wel aan fan te hebben, overweeg dat ook maar eens. Mogelijk dat het met radiatoren toch wat beter regelbaar wordt. Kan nu mogelijk te lang duren voor temp oploopt met een overshoot tot gevolg.dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:21:
[...]
Dat is een heel mooi resultaat en nette aanvoer temperaturen. Dat heb ik ook in mijn hoofd wat hier nodig zal zijn.
Ik ga in elk geval de CiC en quatt resetten. Hopelijk geeft dat een tijdelijke oplossing
Waarna Quatt weer stil gaat staan (te lang) de boel afkoeld en dat weer aan moet trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door noebas op 27-12-2022 20:24 ]
            Ik heb vloerverwarming.
Temp van de vloerverwarming was bij de extreme kou van -7 vorige week nogsteeds maximaal 26 graden.
Dus theoretisch gezien zou die 26 graden mijn aanvoer temp kunnen zijn.
Ik heb een extreem goed geisoleerde woning. Ik ik heb het idee dat juist dat het probleem geeft nu. Er is zelden warmtevraag bij een constante temperatuur.
            Temp van de vloerverwarming was bij de extreme kou van -7 vorige week nogsteeds maximaal 26 graden.
Dus theoretisch gezien zou die 26 graden mijn aanvoer temp kunnen zijn.
Ik heb een extreem goed geisoleerde woning. Ik ik heb het idee dat juist dat het probleem geeft nu. Er is zelden warmtevraag bij een constante temperatuur.
Een tweaker heeft een besturingsprintje gemaakt voor de fans, zie https://www.sdr-engineering.nl/webshop/noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:23:
[...]
Geeft wel aan fan te hebben, overweeg dat ook maar eens. Mogelijk dat het met radiatoren toch wat beter regelbaar wordt. Kan nu mogelijk te lang duren voor temp oploopt met een overshoot tot gevolg.
Waarna Quatt weer stil gaat staan (te lang) de boel afkoeld en dat weer aan moet trekken.
wordt automatisch geïntegreerd in HA. Ben er content mee.
Ik had namelijk niet verwacht dat ik met temperaturen van 30 graden de woonkamer op temperatuur kan krijgen en houden.
Ik heb 1 kolom radiator in de woonkamer waar 16 fans op liggen, daarnaast nog 3 kleine staande design radiatoren (zonder fans).
Maar dan nog zie je dat de quatt vaak uitgaat om een paar uur later weer aan te gaan. Waarom hij dan niet op laagste niveau blijft draaien snap ik niet, dat schijnt toch veel beter te zijn voor een warmtepomp?
[ Voor 11% gewijzigd door HBO88 op 27-12-2022 20:30 ]
Ga zeker even in verdiepen, en dan heb je gewoon pc fan's gebruikt?HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:28:
[...]
Een tweaker heeft een besturingsprintje gemaakt voor de fans, zie https://www.sdr-engineering.nl/webshop/
wordt automatisch geïntegreerd in HA. Ben er content mee.
Ik had namelijk niet verwacht dat ik met temperaturen van 30 graden de woonkamer op temperatuur kan krijgen en houden.
Ik heb 1 kolom radiator in de woonkamer waar 16 fans op liggen, daarnaast nog 3 kleine staande design radiatoren (zonder fans).
Maar dan nog zie je dat de quatt vaak uitgaat om een paar uur later weer aan te gaan. Waarom hij dan niet op laagste niveau blijft draaien snap ik niet, dat schijnt toch veel beter te zijn voor een warmtepomp?
Klopt, beste prijs/kwaliteit zijn arctic case fans.noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:34:
[...]
Ga zeker even in verdiepen, en dan heb je gewoon pc fan's gebruikt?
Er is een zeer groot topic over dit onderwerp: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061
Hier ook een fan van de Heatbooster module. Het "Boodschappenlijstje" op deze pagina is super handig.noebas schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:34:
[...]
Ga zeker even in verdiepen, en dan heb je gewoon pc fan's gebruikt?
Boodschappenlijstje voor het voorzien van een radiator van een HeatBooster:
1x HeatBooster module
1x Fan verlengkabel 25 cm (4 pins) tbv aansluiten eerste ventilator op de module
1x Adapter 12V met 5.5/2.1mm DC stekker (2A stroomsterkte tot 10 fans, 3A stroomsterkte tot 15 fans)
Ventilatoren met 4-pins connector en doorlusmogelijkheid
Per 3 ventilatoren 1x 40 cm fan verlengkabel (4 pins)
Eventueel: adapter verlengkabel indien stopcontact verder weg is dan 1 meter
Wij adviseren gebruik te maken van ventilatoren van het merk Arctic, in het bijzonder type F9 PWM PST (9 cm diameter) of type P14 PWM PST (14 cm diameter).
            Wat ik me nog even afvraag.
Wat gaat het verschil zijn tussen de Honeywell round vs de T6? Aansluiting naar de CiC is gewoon aan/uit. Vanaf CiC naar de ketel opentherm. Lijkt me dat de warmtevraag gelijk is door temperatuurmeting. Of moet er in het geval van die T6 nog een ketel module tussen de T6 en CiC?
            Wat gaat het verschil zijn tussen de Honeywell round vs de T6? Aansluiting naar de CiC is gewoon aan/uit. Vanaf CiC naar de ketel opentherm. Lijkt me dat de warmtevraag gelijk is door temperatuurmeting. Of moet er in het geval van die T6 nog een ketel module tussen de T6 en CiC?
Klopt, dit valt mij ook op. Waarom niet aanblijven? Komt denk ik door de Lyric T6 die zegt, stop maar met verwarmen. Ondanks dat ik laag-uit regeling niet aan heb staan.HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:28:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 27-12-2022 21:28 ]
Volgens mij zijn er meerdere varianten of software releases in omloop. Want de CiC werkt bij mij echt niet met aan-uit, alleen met Opentherm.dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:04:
Wat ik me nog even afvraag.
Is een Speedcomfort dan niet handiger en eventueel goedkoper. Bij ING Rentepunten en Vattenfall kun je deze met korting verkrijgen, waarbij Vattenfall iets goedkoper uitvalt.Spykie schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:37:
[...]
Hier ook een fan van de Heatbooster module. Het "Boodschappenlijstje" op deze pagina is super handig.
Boodschappenlijstje voor het voorzien van een radiator van een HeatBooster:
Ik had Opentherm naar de ketel, deze is vorige week vervangen door aan/uit op de CiC. Het gaat nu beter maar omdat de Quatt het retourwater ook verwarmt, komt de temperatuur regelmatig 5 graden boven de vraag en dan valt mijn ketel uit. Ik heb de aan-uit temperatuur vast gezet op 43 graden. Dus bij 48 stopt de ketel er mee. Maar dan is een oplossing de pompsnelheid verhogen (echt hoog) en ketelvermogen lager zetten zodat ie langer nodig heeft om 48 graden te bereiken. Hier is geen theorie van, gewoon proberen. Ketel kan prima draaien met max 20% vermogen en soms zelfs lager.dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:29:
Zijn er mensen die met een opentherm aansturing van de CV succesvol de CiC ontkoppeld hebben van de CV?
Mijn CV blijft helaas onnodig pendelen en bijspringen terwijl er geen enkele noodzaak voor is. Utalisatie van de Quatt is nu nog maar +-6 kwh per dag. De ketel springt dan nu 20x per dag kort bij tot +-2m2 per dag.
Heb ook bij Quatt een service vraag nu uitstaan om mijn instellingen/aansturing na te gaan kijken.
            Mijn CiC is aangesloten opentherm aan de ketel (intergas).
Mijn Honeywell round in de woonkamer is nu gewoon met twee draadjes aangesloten aan de cic. Dus bij het vervangen van mijn round naar een T6 zie ik niet direct hoe dit een verandering zal gaan geven. De thermostaat geeft immers alleen de sensed temp door aan de CiC.
Waarom is er gekozen voor aan/uit ipv opentherm naar de ketel bij jou? Wellicht is dat bij mij ook een oplossing. Bij de installatie was hier al wat verwarring over tussen kantoor en de installateurs hier thuis namelijk.
            Mijn Honeywell round in de woonkamer is nu gewoon met twee draadjes aangesloten aan de cic. Dus bij het vervangen van mijn round naar een T6 zie ik niet direct hoe dit een verandering zal gaan geven. De thermostaat geeft immers alleen de sensed temp door aan de CiC.
Waarom is er gekozen voor aan/uit ipv opentherm naar de ketel bij jou? Wellicht is dat bij mij ook een oplossing. Bij de installatie was hier al wat verwarring over tussen kantoor en de installateurs hier thuis namelijk.
Mijn ketel sprong altijd aan, bij elke warmtevraag van de CiC. (Achteraf komt dit, vermoed ik door de kou, maar daar komen we nu nooit meer achter)dikkiedik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:31:
Mijn CiC is aangesloten opentherm aan de ketel (intergas).
Er zijn ook Honeywell Round (Modulation) thermostaten die met Opentherm werken en het zijn altijd twee draadjes, aan-uit en opentherm zijn beide twee draden. Misschien effe het type doorgeven van je Honeywell. Er kan andere software in de Lyric T6 zitten. Ook hoe deze de ketel aanstuurt kan verschillen.
Er zijn thermostaten die vragen om een bepaalde aanvoertemperatuur.
Er zijn thermostaten die vragen om een bepaald modulatieniveau.
Er zijn thermostaten die vragen naar beide.
[ Voor 22% gewijzigd door medu80 op 27-12-2022 21:37 ]
            Ah oke dat wist ik niet. Het is idd een honeywell round modation.
Maar aan/uit van cic naar de ketel ben ik wel benieuwd naar en waarom dat gedrag zo anders is.
Overigens, die 18C in de warmtewisselaar zou je verwachten wanneer er initiele warmtevraag is. Het plaatje wat ik eerder deelde is te zien dat de quatt steeds verder terug moduleert en de CV vrolijk blijft bijspringen.
:strip_exif()/f/image/t23II7OVUhiyvHJnMrOAph7b.jpg?f=fotoalbum_large) 

Maar aan/uit van cic naar de ketel ben ik wel benieuwd naar en waarom dat gedrag zo anders is.
Overigens, die 18C in de warmtewisselaar zou je verwachten wanneer er initiele warmtevraag is. Het plaatje wat ik eerder deelde is te zien dat de quatt steeds verder terug moduleert en de CV vrolijk blijft bijspringen.
:strip_exif()/f/image/t23II7OVUhiyvHJnMrOAph7b.jpg?f=fotoalbum_large) 
                                                [ Voor 65% gewijzigd door dikkiedik op 27-12-2022 21:50 ]
Ik zou de speedcomfort zeker niet afraden! Mijn vader is er meer dan blij mee.medu80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:23:
[...]
Is een Speedcomfort dan niet handiger en eventueel goedkoper. Bij ING Rentepunten en Vattenfall kun je deze met korting verkrijgen, waarbij Vattenfall iets goedkoper uitvalt.
Heatbooster en Speedcomfort hebben een andere doelgroep. Heatbooster heeft veeel meer opties en integreert met je HA maar moet je zelden bouwen.
Kan je dit soort dingen maken: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
En relevant als antwoord op je vraag is het projectje van deze tweaker jugo6 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
[ Voor 21% gewijzigd door Spykie op 27-12-2022 21:48 ]
            Wie raad het af dan. Ik adviseer juist de Speedcomfort gezien ik deze zelf ook heb. Maar houd je van zelfbouw, succes. Voor dezelfde prijs heb je een Speedcomfort.

Dat klopt, maar met een eenvoudige temp sturing waar je niets aan kunt aanpassen.medu80 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:49:
Wie raad het af dan. Ik adviseer juist de Speedcomfort gezien ik deze zelf ook heb. Maar houd je van zelfbouw, succes. Voor dezelfde prijs heb je een Speedcomfort.
Die andere werkt volledig zelfstandig maar integreert ook in HA en heeft nog meer opties.
En speedcomfort is volgens mij niet helemaal stil, die kleine fans hoor je al gauw
heb er zelf diverse, eigenlijk hoor je ze nauwelijk tot niet, als het heel stil is en je goed luistert kun je ze horen, moet je wel gericht doen, met een radio cq TV aan kun je ze niet horen, heb er een 3 delige set direct naast de bank, kan ze daar al niet meer horen. Mijn PC maakt een stuk meer herrie, en dat is er een met waterkoeling. maar dit thema is wel een beetje off-topic, bij tweakers is er een speciale groep hiervoor, is reeds hierboven genoemd. dus voor dat weer een moderator er zich mee gaat bemoeien (sorry, weer aan het werk moet) graag dat verder daar bespreken, heeft met Quatt niet zo veel te maken denk ik.HBO88 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 22:16:
[...]
Dat klopt, maar met een eenvoudige temp sturing waar je niets aan kunt aanpassen.
Die andere werkt volledig zelfstandig maar integreert ook in HA en heeft nog meer opties.
En speedcomfort is volgens mij niet helemaal stil, die kleine fans hoor je al gauw
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
            Wat ik me afvraag is of Quatt betrokken is bij alle problemen die hier beschreven worden. Zien zij dit nog steeds als pilot, of is een ieder voor zich op zoek naar een juiste afstelling?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Moet je ze wel te pakken zien te krijgen, dat is al een uitdaging. Dan zullen ze nog naar je verhaal moeten kijken in meer detail als, hij draait dus hij werkt.okijokii schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:13:
Wat ik me afvraag is of Quatt betrokken is bij alle problemen die hier beschreven worden. Zien zij dit nog steeds als pilot, of is een ieder voor zich op zoek naar een juiste afstelling?
Dat klinkt nog niet goed.... Uitrollen zonder goede aftersales geeft niet de juiste klantwaarderingnoebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:21:
[...]
Moet je ze wel te pakken zien te krijgen, dat is al een uitdaging. Dan zullen ze nog naar je verhaal moeten kijken in meer detail als, hij draait dus hij werkt.
[ Voor 10% gewijzigd door okijokii op 28-12-2022 09:30 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
            Na de installatie van de Quatt krijg je een mailtje met link en telefoonnummer voor aftersales support.
Hier kun je bij nood bellen met een noodlijn (lekkage of complete stop van verwarming).
Zelf heb ik een ticket gemaakt nu met de bovengenoemde problemen. Hierbij iets lagere prio aangegeven en ze geven dan aan binnen een aantal dagen hierop te reageren.
Dus er zijn wel andere kanalen dan alleen de info@quatt.io zodra de unit is geinstalleerd. Ik ben benieuwd naar de reactie.
Overigens heeft resetten van de quatt en cic wel geholpen. Draait nu weer keurig sinds gisteravond. Geen pendelgedrag van de quatt en de CV is helemaal niet bijgesprongen.
            Hier kun je bij nood bellen met een noodlijn (lekkage of complete stop van verwarming).
Zelf heb ik een ticket gemaakt nu met de bovengenoemde problemen. Hierbij iets lagere prio aangegeven en ze geven dan aan binnen een aantal dagen hierop te reageren.
Dus er zijn wel andere kanalen dan alleen de info@quatt.io zodra de unit is geinstalleerd. Ik ben benieuwd naar de reactie.
Overigens heeft resetten van de quatt en cic wel geholpen. Draait nu weer keurig sinds gisteravond. Geen pendelgedrag van de quatt en de CV is helemaal niet bijgesprongen.
Aannames of is dit ervaring?noebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:21:
[...]
Moet je ze wel te pakken zien te krijgen, dat is al een uitdaging. Dan zullen ze nog naar je verhaal moeten kijken in meer detail als, hij draait dus hij werkt.
Die ervaring heb ik niet. Storingsdienst op zaterdag gebeld, een half uur later stond er een monteur.noebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:21:
[...]
Monteur heeft zelf eigenlijk niets gedaan, 3 man op afstand hebben meegekeken en instellingen aangepast.
Dus mijn ervaring met de support is juist zeer goed.
Ik had gisteren ook vreemde verschijnselen. Quatt bleef maar op 100% verwarmen, ook pendelen, ketel die aansloeg. Verbruik was ook in stand-by 13 watt ipv de standaard 4 watt. Suizende leidingen, na herstart van de CiC was dit over. Ik vermoed dat er een ontwikkelaar overijverig is geweest.dikkiedik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:53:
Na de installatie van de Quatt krijg je een mailtje met link en telefoonnummer voor aftersales support.
Resetten is een mooi hulpmiddel blijkbaar, maar zou fijn zijn wanneer dat niet nodig is om lekker door te draaien en te doen wat die moet doen.dikkiedik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:53:
Meld je dit ook, zodat de ontwikkelaars er iets mee kunnen?medu80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:09:
[...]
Ik had gisteren ook vreemde verschijnselen. Quatt bleef maar op 100% verwarmen, ook pendelen, ketel die aansloeg. Verbruik was ook in stand-by 13 watt ipv de standaard 4 watt. Suizende leidingen, na herstart van de CiC was dit over. Ik vermoed dat er een ontwikkelaar overijverig is geweest.
            Als je gelijk soortige problemen heb zou ik het idd even melden via dat verzoek systeen van quatt. Staat in de zelfde mail als het noodnummer.

Onzin, ze zijn best snel met reageren. Al is bellen sneller dan support vragen via de app. En dan nog zit daar maar weinig tijd extra tussen. Ik had een probleem en deze was al verholpen voordat ik het in de gaten had. Evohome systeem zorgde voor een Quatt die niets deed, net als de ketel, die deed ook niets. En tot volle tevredenheid snel verholpen.noebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:21:
[...]
Dat had ik ook, suizende leidingen. Nog nooit gehad. Maar vandaag niet, dus wat er is gedaan, just shoot me...medu80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:09:
[...]
Ik had gisteren ook vreemde verschijnselen. Quatt bleef maar op 100% verwarmen, ook pendelen, ketel die aansloeg. Verbruik was ook in stand-by 13 watt ipv de standaard 4 watt. Suizende leidingen, na herstart van de CiC was dit over. Ik vermoed dat er een ontwikkelaar overijverig is geweest.
            Ik heb me zojuist ook aangemeld! Voor de Quatt’rs hier, hoe reëel is verwachting zomer 2023? M’n contract loopt nog tot eind 2024, dus ik heb nog wel wat marge 🙂

Ik zou niet alles erop inzetten. Mijn installatie stond initieel gepland Q4 2022 en staat nu gepland in april/mei 2023 (nummer 8xx).jens17 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
Ik heb me zojuist ook aangemeld! Voor de Quatt’rs hier, hoe reëel is verwachting zomer 2023? M’n contract loopt nog tot eind 2024, dus ik heb nog wel wat marge 🙂
Ik ben wel benieuwd welke nummers er nu aan de beurt zijn met de intakegesprekken. Iemand toevallig nog aan de beurt op korte termijn?
            344 stil aan deze kant, ben wel aan het voorbereiden w.o mantelbuis en buitenkabel met werk….!!!

5XX, mailtje voor installatiegesprek gehad op 1-12. Ze komen hem volgende week (04-01) ophangen. Heb een redelijk makkelijke installatie, dus wellicht dat ze wat cherry picken hier en daarjelke1992 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:41:
[...]
Ik zou niet alles erop inzetten. Mijn installatie stond initieel gepland Q4 2022 en staat nu gepland in april/mei 2023 (nummer 8xx).
Ik ben wel benieuwd welke nummers er nu aan de beurt zijn met de intakegesprekken. Iemand toevallig nog aan de beurt op korte termijn?
[ Voor 8% gewijzigd door Slurpgeit op 28-12-2022 13:55 ]
:strip_exif()/f/image/yjgFQTNYuKJ1hF7JYU7vfVEJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de run van vandaag even ter vergelijking van het rare gedrag gister. Ziet er al weer een stuk beter uit en moduleert nu weer mooi terug naar +-450W. Gasverbruik 0.0m2 en is geen enkele keer aangeslagen. Gekgenoeg ook niet vannacht om 24:00 toen de run begon. Dus CV water was nog wellicht boven de 18C.
            Ik lees op de website dat ze gasloos-ready zijn, door twee modules te combineren. Maar je zou dan toch ook een (warmtepomp) boiler verwachten voor het warme water? Dat gedeelte is mij nog niet helemaal helder.

Boilervat bij plaatsen en die wordt verwarmd door de quatt. Wellicht nog een kleine backup elektrisch CV gedeelte. Iets in die richting zal het zijn denk ik.jens17 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:24:
Ik lees op de website dat ze gasloos-ready zijn, door twee modules te combineren. Maar je zou dan toch ook een (warmtepomp) boiler verwachten voor het warme water? Dat gedeelte is mij nog niet helemaal helder.
Blij te lezen dat je deze ervaring niet hebt maar om die van mij dan af te doen als onzin is weer het andere uiterste.Corona schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:46:
[...]
Onzin, ze zijn best snel met reageren. Al is bellen sneller dan support vragen via de app. En dan nog zit daar maar weinig tijd extra tussen. Ik had een probleem en deze was al verholpen voordat ik het in de gaten had. Evohome systeem zorgde voor een Quatt die niets deed, net als de ketel, die deed ook niets. En tot volle tevredenheid snel verholpen.
Mijn ervaring was dat in het weekeinde zonder werkende pomp zat en zonder noodnummer. Toen het nummer er eenmaal was gebeld maar nooit terug gebeld laat staan geholpen.
Uiteindelijk 06 nummers van mensen bij Quatt vanuit de intake gaan bellen voor support. Dat is gelukkig wel gelukt.
Dat was overigens voor geheel niet werken (snap ik daar is het een nood nummer voor)
Overige call m.b.t het steeds bijspringen van de CV en voluit draaien van Quatt en dan weer stil staan is mij gemeld dat dit normaal was. (en daar ben ik het dus niet mee eens)
[ Voor 13% gewijzigd door noebas op 28-12-2022 14:51 ]
Niet reëel helaas. Zie https://support.quatt.io/...nneer-ben-ik-aan-de-beurtjens17 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:33:
Nergens geef je aan dat je een probleem had, alleen je zin dat het een uitdaging is. Hoe moeten mensen nou ruiken of je een probleem had? Daarbij, teveel afzeik posts hier in dit topic geweest over Quatt. En als je te weinig info geeft dan is het verband afzeikpost snel gemaakt.noebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:49:
[...]
Blij te lezen dat je deze ervaring niet hebt maar om die van mij dan af te doen als onzin is weer het andere uiterste.
Mijn ervaring was dat in het weekeinde zonder werkende pomp zat en zonder noodnummer. Toen het nummer er eenmaal was gebeld maar nooit terug gebeld laat staan geholpen.
Uiteindelijk 06 nummers van mensen bij Quatt vanuit de intake gaan bellen voor support. Dat is gelukkig wel gelukt.
Dat was overigens voor geheel niet werken (snap ik daar is het een nood nummer voor)
Overige call m.b.t het steeds bijspringen van de CV en voluit draaien van Quatt en dan weer stil staan is mij gemeld dat dit normaal was. (en daar ben ik het dus niet mee eens)
Dan zou ik even terug lezen en kijken, overigens blijkbaar niet de enige met pendelen en onverklaarbaar CV mee pakken.Corona schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:43:
[...]
Nergens geef je aan dat je een probleem had, alleen je zin dat het een uitdaging is. Hoe moeten mensen nou ruiken of je een probleem had? Daarbij, teveel afzeik posts hier in dit topic geweest over Quatt. En als je te weinig info geeft dan is het verband afzeikpost snel gemaakt.
            Net installatiegesprek gehad met Quatt. Moet de offerte nog ontvangen ben benieuwd. Komen waarschijnlijk nog wat extra kosten bij voor bijv. wat langer leidingwerk. En ik moet zelf even stopcontacten erbij regelen en een deur laten maken in het knieschot. Nog wel wat regelwerk erbij 
Nu was het gesprek alleen wat vaag over de erfgrens. Leek alsof degene waarmee ik het gesprek had daarover wat makkelijk deed. Het moest volgens mij 3 meter zijn vanaf de erfgrens. Alleen kon dat bij mijn uitbouw niet door het daklicht in de uitbouw die in de weg staat. Dan kom ik op 1.80 meter afstand ofzo van een mijn buren en de pomp
Ik vroeg toen of dit dan wel mocht. De persoon van Quatt beweerde als ik hem ver van de buitenmuur zet dat dit wel kan. Omdat je dan niet via twee oppervlakte resoneert o.i.d. en je dit alleen via de ondergrond hebt. En ik dan geen problemen qua geluidsoverlast heb. En je kon hem dan Savonds nog in de stille stand zetten.
Iemand ervaring met aantal db dat Quatt produceert en afstand tot erfgrens? Geen zin om later gedoe met buren over te hebben.
Ps. Nefits pomp kon al niet bij ons ivm erfgrens en geluid vertelden ze mij paar maand geleden…
———————-
Daarnaast vroeg ik mij af hoe dit onderstaande bericht van Quatt zit. Ik heb vloerverwarming beneden en in de badkamer en boven radiatoren. Moet er dan nog een radiator open? Of loopt de vloerverwarming dan telkens door met de pomp en is dat ok?
/f/image/dtjlqLblcAuZmDLkzJ7tPFyU.png?f=fotoalbum_large) 

Nu was het gesprek alleen wat vaag over de erfgrens. Leek alsof degene waarmee ik het gesprek had daarover wat makkelijk deed. Het moest volgens mij 3 meter zijn vanaf de erfgrens. Alleen kon dat bij mijn uitbouw niet door het daklicht in de uitbouw die in de weg staat. Dan kom ik op 1.80 meter afstand ofzo van een mijn buren en de pomp
Ik vroeg toen of dit dan wel mocht. De persoon van Quatt beweerde als ik hem ver van de buitenmuur zet dat dit wel kan. Omdat je dan niet via twee oppervlakte resoneert o.i.d. en je dit alleen via de ondergrond hebt. En ik dan geen problemen qua geluidsoverlast heb. En je kon hem dan Savonds nog in de stille stand zetten.
Iemand ervaring met aantal db dat Quatt produceert en afstand tot erfgrens? Geen zin om later gedoe met buren over te hebben.
Ps. Nefits pomp kon al niet bij ons ivm erfgrens en geluid vertelden ze mij paar maand geleden…
———————-
Daarnaast vroeg ik mij af hoe dit onderstaande bericht van Quatt zit. Ik heb vloerverwarming beneden en in de badkamer en boven radiatoren. Moet er dan nog een radiator open? Of loopt de vloerverwarming dan telkens door met de pomp en is dat ok?
/f/image/dtjlqLblcAuZmDLkzJ7tPFyU.png?f=fotoalbum_large) 
                                                Excuus, topic begint een beetje onoverzichtelijk te worden 🙈. Teveel randzaken?noebas schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:45:
[...]
Dan zou ik even terug lezen en kijken, overigens blijkbaar niet de enige met pendelen en onverklaarbaar CV mee pakken.
            .

[ Voor 99% gewijzigd door Spykie op 28-12-2022 17:37 ]
Nee, zolang de vloerverwarming niet (automatisch) afgesloten wordt en de Quatt dus altijd het (warme) water kwijt kan, kan ik me niet voorstellen dat er een probleem is. Ik neem aan dat ze bedoelen dat je niet alle radiatoren mag afsluiten als je alleen radiatoren en geen vloerverwarming hebt, maar dat is inderdaad niet helemaal duidelijk verwoord.HeMan_nl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:14:
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 28-12-2022 17:43 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Wel benieuwd, welk nummertje heb je? (mag ook basaal als je het specifieke nummer hier niet wil vermelden).HeMan_nl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:14:
Net installatiegesprek gehad met Quatt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
            Beste Tweakers ^
Ik volg dit topic al enkele maanden. Ik ben nummer 18**.
Ik heb een vrijstaande woning met radiatoren. Redelijke isolatie. Ik zou graag de echte ervaringen horen van gebruikers met de Quatt en radiatoren.
Wij moeten aardig stoken om alles warm te houden. Vorig jaar 3400 m3 gas verbruikt. Dit jaar wat minder 2800 m3. Badkamer voorzien van infrarood panelen echt een aanrader.
Graag hoor ik de ervaringen van mede quatters
Ik heb een vrijstaande woning met radiatoren. Redelijke isolatie. Ik zou graag de echte ervaringen horen van gebruikers met de Quatt en radiatoren.
Wij moeten aardig stoken om alles warm te houden. Vorig jaar 3400 m3 gas verbruikt. Dit jaar wat minder 2800 m3. Badkamer voorzien van infrarood panelen echt een aanrader.
+/- 2700onlinaius schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:44:
[...]
Wel benieuwd, welk nummertje heb je? (mag ook basaal als je het specifieke nummer hier niet wil vermelden).
Dit was gister, je ziet ook dat stand-by verbruik 12.7W is, terwijl dit normaliter rond de 4W schommelt.dikkiedik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:22:
[Afbeelding]
Dit is de run van vandaag even ter vergelijking van het rare gedrag gister. Ziet er al weer een stuk beter uit en moduleert nu weer mooi terug naar +-450W. Gasverbruik 0.0m2 en is geen enkele keer aangeslagen. Gekgenoeg ook niet vannacht om 24:00 toen de run begon. Dus CV water was nog wellicht boven de 18C.
/f/image/KKKpy0l08WY6BsRcYlmaMnrx.png?f=fotoalbum_large)
En dit is vandaag. Ik moet wel zeggen dat ik vandaag weer met de TADO experimenteer en vooralsnog gaat het goed. Knoppen zijn niet ingesteld met een zoneregelaar. Want een Tado-knop vraagt bijna altijd alles of niets. Maar de tado-thermostaat alleen, gaat dus best goed. Kijken wat ie doet als de temperatuur bereikt is.
/f/image/6BpcjTc2KN1AVPqVMnHQnb3Z.png?f=fotoalbum_large)
Ik kan zeggen dat ik best wel tevreden ben met Quatt.
Zie hier het zelfde CiC + Quatt was in idle 19watt nu 9watt. In idle flow 350l/h nu 0. ofwel lijkt dat men de pomp in idle nu uit zet.medu80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
[...]
Dit was gister, je ziet ook dat stand-by verbruik 12.7W is, terwijl dit normaliter rond de 4W schommelt.
[Afbeelding]
En dit is vandaag. Ik moet wel zeggen dat ik vandaag weer met de TADO experimenteer en vooralsnog gaat het goed. Knoppen zijn niet ingesteld met een zoneregelaar. Want een Tado-knop vraagt bijna altijd alles of niets. Maar de tado-thermostaat alleen, gaat dus best goed. Kijken wat ie doet als de temperatuur bereikt is.
[Afbeelding]
Ik kan zeggen dat ik best wel tevreden ben met Quatt.
/f/image/VzHFlSGhgDyW8VN2YfeUK2sq.png?f=fotoalbum_large)
ps, ook ik ben tevreden hoor met Quatt. Maar er zijn ook verbeterpunten en dat mag gezegd worden.
[ Voor 3% gewijzigd door noebas op 28-12-2022 18:54 ]
Hoe ga je dat rondbreien met een 4kwh warmtepomp als je nu 2800 m3 gas stookt?Dafitty schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
Beste Tweakers ^
270 bedoel je hoop ik? Want anders begin ik me met 454 toch wel wat gen**id te voelen
Niet, lijkt me? Dubbele (8KW Quatt) om een stevig deel van het verbruik af te snoepen, en later nog extra warmtepompen / airco's / isolatie?olafmol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:59:
[...]
Hoe ga je dat rondbreien met een 4kwh warmtepomp als je nu 2800 m3 gas stookt?
Helaas wel 2700….. Schrok een beetje dat ik dit gesprek nu al had. Maatje van mij rond 1200 en wacht ook nog na mij.onlinaius schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:03:
[...]
270 bedoel je hoop ik? Want anders begin ik me met 454 toch wel wat gen**id te voelen
helaas onzin, zelfs met 1,8m afstand tot de erfgrens ga je die wettelijke eis van 45/40 dB echt niet halen, zelfs niet met de nacht modus (52 dB, om die 40 dB te halen) aan, een Quatt heeft een geluidsvermogen van 55 dB, om 10 dB te dempen heb je echt meer (een heel stuk meer) dan 2 m afstand nodig.HeMan_nl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:14:
Net installatiegesprek gehad met Quatt. Moet de offerte nog ontvangen ben benieuwd. Komen waarschijnlijk nog wat extra kosten bij voor bijv. wat langer leidingwerk. En ik moet zelf even stopcontacten erbij regelen en een deur laten maken in het knieschot. Nog wel wat regelwerk erbij
ik kan je maar een advies geven: voer zelf de berekening uit, de tool plus handleiding vind je in deze link: (https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking, kom je er niet uit wil ik wel helpen, stuur me dan maar een PM.
de geluidseisen zijn wettelijke eisen waar een gebruiker (jij dus) aan moet voldoen, zolang er geen klager is, zul je waarschijnlijk veelal geen last krijgen, heb je echter een buurman die zich aan het geluid ergert kun je een probleem verwachten. Door nu vooraf zelf een berekening uit te voeren kun je bij klachten aan de gemeente aantonen dat je aan de gestelde normen hebt proberen te voldoen (moet deze wel natuurlijk voldoen, dus binnen de gestelde geluidsnormen vallen).Ik vroeg toen of dit dan wel mocht. De persoon van Quatt beweerde als ik hem ver van de buitenmuur zet dat dit wel kan. Omdat je dan niet via twee oppervlakte resoneert o.i.d. en je dit alleen via de ondergrond hebt. En ik dan geen problemen qua geluidsoverlast heb. En je kon hem dan Savonds nog in de stille stand zetten.
heb je die niet kun je het erg lastig krijgen, een gemeente kan dan namelijk een geluidsmeting laten uitvoeren, zit je dan boven de norm 45 of 40 dB bij vollast kan een gemeente eisen je installatie te verwijderen (je voldoet immers niet aan de bouwregelgeving (geluidseisen van buitenunits zijn onderdeel van het bouwbesluit), of aan te laten passen (als al dat mogelijk is).
———————-
[Afbeelding]
8kW bestellen inderdaad!olafmol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:59:
[...]
Hoe ga je dat rondbreien met een 4kwh warmtepomp als je nu 2800 m3 gas stookt?
En aircos zijn ook een optie.
Heb nog een bijgebouw met 55 zonnepanelen.
Dit wordt al elektrisch verwarmd dmv aircos.
Beste Dafitty, welkom bij dit forum, leuk dat je er bent.Dafitty schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
Beste Tweakers ^
om maar eens met de deur in huis te vallen (wel de deur direct weer dicht, anders word het koud
met een verbruik van 2800 m3 /jaar ga je het het echt niet met een 4 kw unit van Quatt redden.
zie ons zusterforum hier bij tweakers over ïk wil een warmtepomp", is een aanrader.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
daar vind je ook deze tabel, zegt denk ik genoeg.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IJ3ICiUS7Sv2VpwAnyB8XJJ9.webp?f=user_large)
zelfs met een 8 kW (eigenlijk een 9 kW) unit ga je het eigenlijk niet halen en zal je CV in hybride modus nog flink aan de bak moeten.
Probeer eerst maar eens uit te vinden of je je huis warm kan houden rondom het vriespunt met 40 graden aanvoer. Bovenstaande tabel is natte vinger werk en geld bij -10. Gezien het hier om een hybride gaat, gaat bovenstaande niet helemaal op.Dafitty schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:45:
Beste Tweakers ^
Tja.. er zijn wettelijke regels. Als je mijn foto van een paar posts eerder bekijkt, zie je dat hij letterlijk op de erfgrens staat. En ja ik had dus best last van resonantie, wat grotendeels opgelost is door andere dempers eronder.HeMan_nl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:14:
———————-
[Afbeelding]
Als het nu stil is midden in de nacht kan ik hem zachtjes horen. Het raam van de buren staat net iets verder weg dus horen ze niets. En overdag buiten, ook op vollast hoor je hem amper.
Dus je kunt krampachtig doen over de geluidseisen en wettelijke regels maar ik denk dat het in de praktijk best meevalt. Of je moet buren hebben van de categorie rijdende rechter
Buurman was al aardig over de zeik toen ik een uitbouw ging plaatsenHBO88 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:49:
[...]
Tja.. er zijn wettelijke regels. Als je mijn foto van een paar posts eerder bekijkt, zie je dat hij letterlijk op de erfgrens staat. En ja ik had dus best last van resonantie, wat grotendeels opgelost is door andere dempers eronder.
Als het nu stil is midden in de nacht kan ik hem zachtjes horen. Het raam van de buren staat net iets verder weg dus horen ze niets. En overdag buiten, ook op vollast hoor je hem amper.
Dus je kunt krampachtig doen over de geluidseisen en wettelijke regels maar ik denk dat het in de praktijk best meevalt. Of je moet buren hebben van de categorie rijdende rechter
Ik MACD007 even een PM gestuurd met wat vragen over die rekentool.
            De regels kunnen per gemeente sterk verschillen. Soms is zelfs een vergunning nodig, bijvoorbeeld als de buitenkast groter is dan een bepaalde maat. Dus altijd checken bij eigen gemeente.

Wat @HBO88 zegt klopt 100%. De Quatt is echt bijna niet te horen. Helemaal na een paar meter is ie al fluisterstil. Ik slaap met raam open op max 3 meter van het apparaat. Ik hoor echt niks. Terwijl ik het lichte suizen van de leidingen wel hoorde en buiten mij verder niemand in huis.
@HeMan_nl zeg maar dat het moet van Hugo. 😂
[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 28-12-2022 20:46 ]
Thnx, ja ben creatief. Elektra in overvloed dus liever wat kW extra dan wat meer gas. Ik denk dat het in ieder geval een besparing op gaat leveren. Als ik zie wat ik kan bereiken met infrarood panelen en aircos. En dan niet inleveren op comfort denk ik dat de investering zich wel terug gaat betalen.MacD007 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:40:
[...]
Beste Dafitty, welkom bij dit forum, leuk dat je er bent.
om maar eens met de deur in huis te vallen (wel de deur direct weer dicht, anders word het koud)
met een verbruik van 2800 m3 /jaar ga je het het echt niet met een 4 kw unit van Quatt redden.
zie ons zusterforum hier bij tweakers over ïk wil een warmtepomp", is een aanrader.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
daar vind je ook deze tabel, zegt denk ik genoeg.
[Afbeelding]
zelfs met een 8 kW (eigenlijk een 9 kW) unit ga je het eigenlijk niet halen en zal je CV in hybride modus nog flink aan de bak moeten.
            Even een vraagje voor de mensen met een Honeywell T6. Zit de ketelmodule nog tussen de T6 en de CiC of is deze rechstreeks aangesloten op de CiC?

55 decibel is 55 decibel. En resonantie is wat anders dan geluidsgolven door de lucht. Ik weet niet met hoeveel vermogen de Quatt draait bij een defrost of als het echt koud is, maar ik neem aan dat die 55 dB daarop gebaseerd is, en niet op wat de Quatt draait als het 10 graden buiten is. Frequenties zijn ook tricky, bv mijn Airco buiten unit maakt meer lawaai op halve vermogens dan maximale vermogens, doordat je bepaalde frequenties beter hoort.medu80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:45:
Wat @HBO88 zegt klopt 100%. De Quatt is echt bijna niet te horen. Helemaal na een paar meter is ie al fluisterstil. Ik slaap met raam open op max 3 meter van het apparaat. Ik hoor echt niks. Terwijl ik het lichte suizen van de leidingen wel hoorde en buiten mij verder niemand in huis.
Ik zou het niet bagatelliseren, ik weet van een warmtepompen installateur dat bv in gemeente Utrecht echt door de gemeente gehandhaaft wordt bij klachten van omwonenden. Dat kan dan een duur geintje worden.
Gelukkig is het een monoblock en kan je m zelf af koppelen ipv laten doen bij een split..
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Topic heet toch: Ervaringen met Quatt?? Nou die krijg je dus van mij. Ding is superstil, op enkele meters onhoorbaar. Ik vraag me af, heb je een Quatt?olafmol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:22:
[...]
55 decibel is 55 decibel. En resonantie is wat anders dan geluidsgolven door de lucht. Ik weet niet met hoeveel vermogen de Quatt draait bij een defrost of als het echt koud is, maar ik neem aan dat die 55 dB daarop gebaseerd is, en niet op wat de Quatt draait als het 10 graden buiten is. Frequenties zijn ook tricky, bv mijn Airco buiten unit maakt meer lawaai op halve vermogens dan maximale vermogens, doordat je bepaalde frequenties beter hoort.
Ik zou het niet bagatelliseren, ik weet van een warmtepompen installateur dat bv in gemeente Utrecht echt door de gemeente gehandhaaft wordt bij klachten van omwonenden. Dat kan dan een duur geintje worden.
Er tussen, dus t6 huiskamer -> t6 module -> cic -> ketel & quatt. (ps je hebt dan dus 3 stopcontacten nodig)dikkiedik schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:50:
Even een vraagje voor de mensen met een Honeywell T6. Zit de ketelmodule nog tussen de T6 en de CiC of is deze rechstreeks aangesloten op de CiC?
@460W wel ja.medu80 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:55:
[...]
Topic heet toch: Ervaringen met Quatt?? Nou die krijg je dus van mij. Ding is superstil, op enkele meters onhoorbaar. Ik vraag me af, heb je een Quatt?
Dat is zijn punt neem ik aan.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
            Een vraag heeft één van jullie bij nader inzicht een nieuwe installatie check ingestuurd ? Of zou je dan weer onder aan de stapel belanden!

Ja heb ik, ik ga namelijk verhuizen dus wil de installatie op mijn nieuwe adres.zverdier schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:58:
Een vraag heeft één van jullie bij nader inzicht een nieuwe installatie check ingestuurd ? Of zou je dan weer onder aan de stapel belanden!
Ik kreeg vrij snel daarna een nieuw verzoek voor het inplannen van de call, maar werd later afgezegd gezien ik nu ipv de 4 kw naar 8 kw moest.
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
dankjewel. Ga kijken of ik er eentje 2e hands op de kop kan tikken.noebas schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:05:
[...]
Er tussen, dus t6 huiskamer -> t6 module -> cic -> ketel & quatt. (ps je hebt dan dus 3 stopcontacten nodig)
Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar een goede balans om het huis lekker warm te krijgen (vooral boven). Met een constante temp van 20C wordt er vooral 's nachts gestookt. Overdag zit er dan al weer zoveel warmte in de vloer dat de Quatt niet meer draait overdag.
Met zo'n T6 kan ik evt automatische nachtverlaging toepassen zodat ik een half graadje 'stookruimte' heb elke ochtend om dan vooral boven ook wat warmte te hebben. Dan kan ik bv 2 uur voor opstaan automatisch dat graadje erbij laten zetten met de T6.
meer mensen die hier tegenaan lopen met constante temperatuur? of is mijn huis te goed geïsoleerd

Ook op 1600W, en dat is mijn punt. Dat iedereen hier aannames maakt en speculeert over hoe het apparaat werkt en als iemand met ervaring iets plaats altijd wel een ander aangeeft dat het niet klopt of bagatelliseert. Aan de andere kant, jij vind jouw Poolex stil, ik heb die geretourneerd omdat de halve wijk dat ding hoort. Ondanks dat je'm stil vind, verbouw je dat ding om het stiller te krijgen. En nu terugkomend op de Quatt. Het apparaat is ook bij vol vermogen vrij stil. Op enkele meters afstand is deze vrijwel niet meer hoorbaar. Buren bij mij op 4 meter afstand horen dat ding niet, gezien ik deze op 3 meter al niet meer hoor. Wat ik wel hoor is een resonantie in huis als het muisstil is overal. Dit hoor ik alleen beneden in de keuken waar deze boven hangt en ook nog eens door de afzuigkap, de lucht afvoer komt namelijk onder de Quatt uit.paQ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:57:
[...]
@460W wel ja.
Dat is zijn punt neem ik aan.
Mijn Fairland 8.5KW zou op 1 meter 48.5dB aan geluid produceren. De Quatt 55dB, ik kan vertellen dat de Quatt wezenlijk stiller is als de Fairland. Het is maar hoe de leverancier meet en welke frequentie ze meten. Daar zullen we nooit achter komen. En nu weer terug naar de ervaringen topic....
Precies hetzelfde als met de TADO die ik dan heb en de Lyric T6 doet eigenlijk ook niet anders. Bij mij verwarmt de Quatt ook alleen maar 's nachts. Ik doe alleen geen nachtverlagingen meer, dit kost me meer als gewoon aan laten staan. Op de een of andere manier is een halve graad erbij, dat de Quatt op een veel hogere vermogen draait en langer draait. Zonder nachtverlaging vannacht 3.9kWh, met zou het bijna dubbele zijn. Je hebt gewoon "pech" dat het nu zo warm is buiten. Ik zou het effe afwachten, als straks de temperaturen weer dalen en tegen het vriespunt aan lopen, gaat de Quatt vanzelf weer 18 uur per dag aan.dikkiedik schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:46:
[...]
dankjewel. Ga kijken of ik er eentje 2e hands op de kop kan tikken.
Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar een goede balans om het huis lekker warm te krijgen (vooral boven). Met een constante temp van 20C wordt er vooral 's nachts gestookt. Overdag zit er dan al weer zoveel warmte in de vloer dat de Quatt niet meer draait overdag.
Met zo'n T6 kan ik evt automatische nachtverlaging toepassen zodat ik een half graadje 'stookruimte' heb elke ochtend om dan vooral boven ook wat warmte te hebben. Dan kan ik bv 2 uur voor opstaan automatisch dat graadje erbij laten zetten met de T6.
meer mensen die hier tegenaan lopen met constante temperatuur? of is mijn huis te goed geïsoleerd
Is het nieuwe huis zoveel anders dan?f.welvering schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:32:
[...]
Ja heb ik, ik ga namelijk verhuizen dus wil de installatie op mijn nieuwe adres.
Ik kreeg vrij snel daarna een nieuw verzoek voor het inplannen van de call, maar werd later afgezegd gezien ik nu ipv de 4 kw naar 8 kw moest.
Bij ons is het gasverbruik dusdanig verlaagd dat een 4 kw unit voldoende is volgens ons
Heb die ervaring ook wel, vind hem redelijk stil (beleving, geen harde meeting). Hij staat bij mij ongustig. Als ik op de bank zit voor de tv staat hij 2 meter van me vandaan (buiten dan hemedu80 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:20:
[...]
Ook op 1600W, en dat is mijn punt. Dat iedereen hier aannames maakt en speculeert over hoe het apparaat werkt en als iemand met ervaring iets plaats altijd wel een ander aangeeft dat het niet klopt of bagatelliseert. Aan de andere kant, jij vind jouw Poolex stil, ik heb die geretourneerd omdat de halve wijk dat ding hoort. Ondanks dat je'm stil vind, verbouw je dat ding om het stiller te krijgen. En nu terugkomend op de Quatt. Het apparaat is ook bij vol vermogen vrij stil. Op enkele meters afstand is deze vrijwel niet meer hoorbaar. Buren bij mij op 4 meter afstand horen dat ding niet, gezien ik deze op 3 meter al niet meer hoor. Wat ik wel hoor is een resonantie in huis als het muisstil is overal. Dit hoor ik alleen beneden in de keuken waar deze boven hangt en ook nog eens door de afzuigkap, de lucht afvoer komt namelijk onder de Quatt uit.
Mijn Fairland 8.5KW zou op 1 meter 48.5dB aan geluid produceren. De Quatt 55dB, ik kan vertellen dat de Quatt wezenlijk stiller is als de Fairland. Het is maar hoe de leverancier meet en welke frequentie ze meten. Daar zullen we nooit achter komen. En nu weer terug naar de ervaringen topic....
Met de TV aan (nee niet op standje oma is doof) hoor ik hem eigenlijk niet.
Vol vermogen buiten hoor je hem echt wel lopen maar deels denk ik dan niemand zit nu in zijn tuin. De buren hebben al aangegeven hem binnen niet te horen.
In de nacht boven ook in de kamer van de kinderen (die zitten aan de pomp kant) hoor ik hem totaal niet. (hij staan in de tuin).
In mijn situatie door in de tuin staat heb ik ook wat demping van schutting en beplanting. Hoe dat gaat als hij aan de gevel hangt weet ik niet.
Overigens als ik zo even om mij heen kijk is het al een bonte verzameling aan met name airco's op daken, tuinen en gevels.
[ Voor 3% gewijzigd door noebas op 29-12-2022 11:50 ]
            Hier draait hij nu bijna constant, geen nachtverlaging.
Toch gaat hij soms echt maar een half uur uit om daarna weer aan te gaan. Je ziet dat de watertemp direct keldert en weer een tijd nodig heeft om weer op temp te komen.
Ook blijf ik die vermogenspieken raar vinden. Het is bijna elke 2 uur dat het gebeurt. Zou dit een defrost zijn? lijkt me niet met deze buitentemperaturen toch?
Anderen die ook die regelmatige stroompieken zien? Zo'n piek duurt precies 2 minuten
:strip_exif()/f/image/rmwyZP75w5pWjqO07Wg4hKZU.jpg?f=fotoalbum_large) 

Toch gaat hij soms echt maar een half uur uit om daarna weer aan te gaan. Je ziet dat de watertemp direct keldert en weer een tijd nodig heeft om weer op temp te komen.
Ook blijf ik die vermogenspieken raar vinden. Het is bijna elke 2 uur dat het gebeurt. Zou dit een defrost zijn? lijkt me niet met deze buitentemperaturen toch?
Anderen die ook die regelmatige stroompieken zien? Zo'n piek duurt precies 2 minuten
:strip_exif()/f/image/rmwyZP75w5pWjqO07Wg4hKZU.jpg?f=fotoalbum_large) 

Dat zijn zeker geen defrosts, maar waarschijnlijk 'smeer'momentjes. Op stille modus zul je die niet zien verwacht ik (?)

Ben aan het twijfelen tussen de 4kw en 8kw variant. Wat is jullie advies?
In 2021 gebruikte ik 2200m3 gas. Mijn gasverbruik voor de coronaperiode was rond de 1850. Ik ben veel meer thuis gaan werken en dat zal ook wel blijven. Ik woon vrijstaand en op basis van dit gebruik ben ik uitgegaan van de 8kw setup.
Nu heb ik het afgelopen jaar een aantal energie besparende maatregelen toegepast en kom ik voor 2022 uit op 1350m3 gas.
- Douche WTW
- Eclipse radiator kranen
- Voorverwarmen water in ketel uit
- CV temperatuur naar 45 graden
- Waterbesparende douchkop
- Radiatorfolie
- Gashaard vanaf deze winter niet meer gebruiken
- Airco woonkamer voor verwarmen gebruiken
- Airco werkkamer voor verwarmen gebruiken
De maatregelen zijn gedurende het jaar doorgevoerd en tellen dus nog niet het hele jaar mee. De airco's zijn afgelopen zomer geplaatst en worden de afgelopen twee maanden gebruikt voor verwarmen. De airco in de woonkamer heb ik aangeschaft omdat de warmtepompen slecht leverbaar zijn en bevalt erg goed voor verwarming.
Mijn strategie is momenteel dat ik de CV 's nachts op 17 graden zet (vloerverwarming + radiatoren) en dan 's ochtends de thermostaat op 18 graden zet. De woonkamer airco wordt dan gebruikt voor de bijverwarming naar 19/20 graden. Op de werkkamer gebruik ik de airco voor verwarming als ik daar werk.
            In 2021 gebruikte ik 2200m3 gas. Mijn gasverbruik voor de coronaperiode was rond de 1850. Ik ben veel meer thuis gaan werken en dat zal ook wel blijven. Ik woon vrijstaand en op basis van dit gebruik ben ik uitgegaan van de 8kw setup.
Nu heb ik het afgelopen jaar een aantal energie besparende maatregelen toegepast en kom ik voor 2022 uit op 1350m3 gas.
- Douche WTW
- Radiatorfolie
De maatregelen zijn gedurende het jaar doorgevoerd en tellen dus nog niet het hele jaar mee. De airco's zijn afgelopen zomer geplaatst en worden de afgelopen twee maanden gebruikt voor verwarmen. De airco in de woonkamer heb ik aangeschaft omdat de warmtepompen slecht leverbaar zijn en bevalt erg goed voor verwarming.
Mijn strategie is momenteel dat ik de CV 's nachts op 17 graden zet (vloerverwarming + radiatoren) en dan 's ochtends de thermostaat op 18 graden zet. De woonkamer airco wordt dan gebruikt voor de bijverwarming naar 19/20 graden. Op de werkkamer gebruik ik de airco voor verwarming als ik daar werk.
Ten aanzien van die pieken, wat ik zie is dat voorheen de flow er altijd was. Leek dus of de pomp 24/7 liep (verbruik idle is ook van 18w naar 9w). nu loopt die niet en krijg je dus als ie gaat lopen een korte inschakel piek.HBO88 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:51:
[Afbeelding]
Niet heel boeiend dus want komt niet in de buurt van de 2000w laat staat in de orde dat een stop er uit zou gaan.
Dat ie uit gaat zie ik ook maar is nu lastig want met dit zachte weer is het verwacht ik haas beter om uit te gaan dan constand door draaien. De ondergrens lijkt ook iets van 400watt.
Over laatste 8 uur gezien was het gemiddelde 270watt dat is in mijn beleving super, COP over laatste 8 uur 5,3
            welke thermostaat heb jij @HBO88 ?
Draait mooi op een continue laagvermogen vergeleken met mijn huis.
            Draait mooi op een continue laagvermogen vergeleken met mijn huis.
Ondergrens 320 watt, tenminste in mijn geval.noebas schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:00:
[...]
Ten aanzien van die pieken, wat ik zie is dat voorheen de flow er altijd was. Leek dus of de pomp 24/7 liep (verbruik idle is ook van 18w naar 9w). nu loopt die niet en krijg je dus als ie gaat lopen een korte inschakel piek.
Niet heel boeiend dus want komt niet in de buurt van de 2000w laat staat in de orde dat een stop er uit zou gaan.
Dat ie uit gaat zie ik ook maar is nu lastig want met dit zachte weer is het verwacht ik haas beter om uit te gaan dan constand door draaien. De ondergrens lijkt ook iets van 400watt.
Over laatste 8 uur gezien was het gemiddelde 270watt dat is in mijn beleving super, COP over laatste 8 uur 5,3
Ziet eruit als laag-uit regeling. Zo te zien heb je de koning onder de thermostaten, de Remeha iSense, ik weet niet of deze een laag-uit regeling heeft. Maar ik denk dat de iSense op deze manier de temperatuur wil handhaven.HBO88 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:51:
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door medu80 op 29-12-2022 13:39 ]
Advies kan ik u niet geven, zit zelf in deze spagaat, besparingen uitgevoerd verbruik nu 1360 m3, wonen ook vrijstaand zelf denk ik 4kw maar voor 600€ meerprijs heb je 8kw dan zouden wij in de toekomst gasloos kunnen worden het enige is dat je twee units naast elkaar aan onze voorgevel van de woning krijgen niet zo fraai dus, airco installatie hebben wij niet en zijn met pensioen dus altijd thuis, wacht het advies van Quatt maar afLasoul schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:59:
- Douche WTW
- Radiatorfolie
Ik zou dan voor de 4kWh versie gaan, en dan met isolatie ed zorgen dat je energieverlies minimaliseert. Het is hybride dus je kunt altijd bijstoken met je CV.Lasoul schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:59:
- Douche WTW
- Radiatorfolie
Er zijn ook al aircos die meewerken aan verwarming. Je kan dat vermogen ook meetellen.olafmol schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:00:
[...]
Ik zou dan voor de 4kWh versie gaan, en dan met isolatie ed zorgen dat je energieverlies minimaliseert. Het is hybride dus je kunt altijd bijstoken met je CV.
4Kw lijkt dan inderdaad het beste.
Ik heb naar isolatie gekeken maar de woning is uit 2003 en dan zou de isolatie op zich voldoende moeten zijn.olafmol schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:00:
[...]
Ik zou dan voor de 4kWh versie gaan, en dan met isolatie ed zorgen dat je energieverlies minimaliseert. Het is hybride dus je kunt altijd bijstoken met je CV.
Die afweging van 600€ meerprijs vind ik inderdaad ook erg interessant echter zijn het wel twee units die beide stroom verbruiken. De vraag is een beetje hoe efficiënt de twee units zijn. Wellicht zijn twee units op een gemiddeld vermogen zuiniger dan 1 unit op vol vermogen.zverdier schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:37:
[...]
Advies kan ik u niet geven, zit zelf in deze spagaat, besparingen uitgevoerd verbruik nu 1360 m3, wonen ook vrijstaand zelf denk ik 4kw maar voor 600€ meerprijs heb je 8kw dan zouden wij in de toekomst gasloos kunnen worden het enige is dat je twee units naast elkaar aan onze voorgevel van de woning krijgen niet zo fraai dus, airco installatie hebben wij niet en zijn met pensioen dus altijd thuis, wacht het advies van Quatt maar af
Voor de woonkamer werkt dit inderdaad perfect en heb ik bewust een zuinige airco genomen met een goede verwarmingscapaciteit van 6kW (COP 4,41). Nadeel blijft dat het alleen de woonkamer goed opwarmt met warme lucht (lucht/lucht).Shutdown98 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:06:
[...]
Er zijn ook al aircos die meewerken aan verwarming. Je kan dat vermogen ook meetellen.
4Kw lijkt dan inderdaad het beste.
            Ik heb een paar maanden geleden ook een aanbetaling gedaan en een online installatie scan
Ik zie echter vaak een wachtlijst nummer voorbij komen, maar ik heb zelf nooit iets ontvangen wat daar enigszins op lijkt.
Was dit alleen voor de eerste vroege batch of wordt het tijd om eens contact met ze op te nemen?
            Ik zie echter vaak een wachtlijst nummer voorbij komen, maar ik heb zelf nooit iets ontvangen wat daar enigszins op lijkt.
Was dit alleen voor de eerste vroege batch of wordt het tijd om eens contact met ze op te nemen?
            Ach ik lees het al in de FAQ. Gewoon factuurnummer: 5579  (nog even wachten dus)

[ Voor 73% gewijzigd door GijsZePa op 29-12-2022 17:01 ]
            Hier hebben we vanochtend de digitale intake gehad met een engineer van Quatt. 
Ging prima. Geen gekke dingen. Behalve dat ik een niet standaard (4kW) installatie heb. Dit door lengte cv tot potentiële opstel plaats op plat dak a 11m.
Dus zal nu wel iets langer gaan duren aangezien ik vermoed dat alles wat standaard is enig sinds eerder is dan niet- standaard.
Cv Remeha + Remeha iSense
Nr 3117
Groet
            Ging prima. Geen gekke dingen. Behalve dat ik een niet standaard (4kW) installatie heb. Dit door lengte cv tot potentiële opstel plaats op plat dak a 11m.
Dus zal nu wel iets langer gaan duren aangezien ik vermoed dat alles wat standaard is enig sinds eerder is dan niet- standaard.
Cv Remeha + Remeha iSense
Nr 3117
Groet
helemaal gelijk, geluidsvermogen is prima te meten en is geen gevoelsindicatie, bij klachten (die vaak wel gevoelsmatig zijn en je Quatt maakt te veel lawaai (bedenk dat het geluidsvermogen bij vollast word bepaald, in hoever dat tijdens het gebruik ook word bereikt is onbelangrijk, deze waarde is wettelijk bepaald (EU en NL bouwbesluit), bij twijfel zal door de gemeente een meting worden uitgevoerd waarbij de kans bestaat (heel waarschijnlijk) dat zij deze kosten bij jou in rekening gaan brengen ( dat word een heel duur grapje, gecertificeerd bedrijf in de dag en nachturen (reken op 1.500- 2.500 euro, mogelijk nog een heel stuk meer als de meetpositite lastig te bereiken is (hoogwerker). Als de meting dan negiatief uitvalt zul je ook nog je installatie moeten afbreken en wil je deze alsnog terugplaatsen zal een vergunning met aanvullende eisen worden gesteld, mogelijk zelf met een nieuwe verplichte meting (dat gaat een heel duur grapje worden). Een gemeente heeft een verplichting tot handhaving omdat het een overtreding van het bouwbesluit betreft. Dat kan dus een lastige buur gewoon bij een gemeente afdwingen.olafmol schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:22:
[...]
55 decibel is 55 decibel. En resonantie is wat anders dan geluidsgolven door de lucht. Ik weet niet met hoeveel vermogen de Quatt draait bij een defrost of als het echt koud is, maar ik neem aan dat die 55 dB daarop gebaseerd is, en niet op wat de Quatt draait als het 10 graden buiten is. Frequenties zijn ook tricky, bv mijn Airco buiten unit maakt meer lawaai op halve vermogens dan maximale vermogens, doordat je bepaalde frequenties beter hoort.
Sorry maar je maakt wel veel aannames. Een buurman kan iets afdwingen, de gemeente zal gaan meten en dan zijn de kosten heel waarschijnlijk voor jou? En als het niet goed is heb je opeens een vergunning met aanvullende eisen nodig om iets te herplaatsen..?MacD007 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:54:
[...]
helemaal gelijk, geluidsvermogen is prima te meten en is geen gevoelsindicatie, bij klachten (die vaak wel gevoelsmatig zijn en je Quatt maakt te veel lawaai (bedenk dat het geluidsvermogen bij vollast word bepaald, in hoever dat tijdens het gebruik ook word bereikt is onbelangrijk, deze waarde is wettelijk bepaald (EU en NL bouwbesluit), bij twijfel zal door de gemeente een meting worden uitgevoerd waarbij de kans bestaat (heel waarschijnlijk) dat zij deze kosten bij jou in rekening gaan brengen ( dat word een heel duur grapje, gecertificeerd bedrijf in de dag en nachturen (reken op 1.500- 2.500 euro, mogelijk nog een heel stuk meer als de meetpositite lastig te bereiken is (hoogwerker). Als de meting dan negiatief uitvalt zul je ook nog je installatie moeten afbreken en wil je deze alsnog terugplaatsen zal een vergunning met aanvullende eisen worden gesteld, mogelijk zelf met een nieuwe verplichte meting (dat gaat een heel duur grapje worden). Een gemeente heeft een verplichting tot handhaving omdat het een overtreding van het bouwbesluit betreft. Dat kan dus een lastige buur gewoon bij een gemeente afdwingen.
Sorry maar vind dit iets te veel bangmakerij.
Over een paar jaar moet iedereen aan zo'n warmtepomp geloven. En al zou het zo ver komen dat een buurman echt gaat klagen, nou dan zet je hem toch snachts uit? niet heel ideaal misschien maar niet zo'n extreem situatie als jij schetst.
Dit verhaal is helaas niet op aannames maar op wetgeving gebaseerd. Zoals gezegd, de gemeente Utrecht bv handhaaft daadwerkelijk bij klagende buren. En dan komt bovenstaande verhaal in werking.HBO88 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:27:
[...]
Sorry maar je maakt wel veel aannames. Een buurman kan iets afdwingen, de gemeente zal gaan meten en dan zijn de kosten heel waarschijnlijk voor jou? En als het niet goed is heb je opeens een vergunning met aanvullende eisen nodig om iets te herplaatsen..?
Sorry maar vind dit iets te veel bangmakerij.
Over een paar jaar moet iedereen aan zo'n warmtepomp geloven. En al zou het zo ver komen dat een buurman echt gaat klagen, nou dan zet je hem toch snachts uit? niet heel ideaal misschien maar niet zo'n extreem situatie als jij schetst.
Ik trek ook niet in twijfel dat het in jouw oren fluisterzacht klinkt hoor, ik ging uit van door Quatt opgegeven 55 decibel.
En ja, we zijn het helemaal eens dat dit over een poosje een ontzettend issue gaat worden omdat je mensen dwingt om apparatuur aan te schaffen die veelal niet kan voldoen aan de huidige geluids wetgeving. Niet iedereen woont vrijstaand.
Die 55 komt vast niet uit de lucht vallen. Dat iemand het niet hoort of geen last van heeft, wil niet zeggen dat het geen 55 is idd. Prima hoor als het door sommigen als "fluisterstil" wordt ervaren, maar 55dB is zeker niet fluisterstil.olafmol schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:48:
[...]
Ik trek ook niet in twijfel dat het in jouw oren fluisterzacht klinkt hoor, ik ging uit van door Quatt opgegeven 55 decibel.
 Dit topic is gesloten.

Dit topic is gesloten.

:strip_icc():strip_exif()/u/1432816/crop5fc7beaa5dfea_cropped.jpeg?f=community) 
            :strip_exif()/u/52286/brands.gif?f=community) 
            /u/127794/4f35923e34365_bitch-please.png?f=community) 
            :strip_exif()/u/33665/GTicon.gif?f=community)