Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.835.978 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-08 23:46
O

[ Voor 98% gewijzigd door burgerfreerk op 07-12-2022 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
Oja hoor..totaal geen probleem mee, ik zal morgen es kijken of ik het een beetje duidelijk op de foto kan krijgen, das nog niet eenvoudig denk ik, net zoals op de schemas hier gepost zitten er twee koppelstukken met slangen op de retourleiding van de HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
@burgerfreerk welke gegevens kun je nou uit je app toveren?
Kun je zaken zien als verbruik? of energieopwek oid?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16
medu80 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:34:
@Pbure97 Het hangt een beetje van je huis af, isolatie, vloerverwarming etc. 8KW is al wel heel veel voor een hybride, dat zit je al meer richting de full-electric. Ik heb de 4.5KW puur als 70% van de tijd verwarmen, gezien ik vloerverwarming heb. Ik kan mijn huis opwarmen met de ATAG i28ECZ in geforceerd laaglast dat is rond de 35 graden.

Wat wel zonde is, dat ik mijn gehele huis heb voorzien van de Heimeier Eclipse waar je nu dus geen ene K*T aan hebt.
Ik heb ook mijn huis voorzien van de Heimeier Eclipse maar wat is de reden dat je daar niets aan hebt in combinatie met een warmtepomp? De radiatoren blijven toch ook met een warmtepomp dan goed ingeregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:20
Lasoul schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik heb ook mijn huis voorzien van de Heimeier Eclipse maar wat is de reden dat je daar niets aan hebt in combinatie met een warmtepomp? De radiatoren blijven toch ook met een warmtepomp dan goed ingeregeld?
Omdat ze de flow enorm beperken. Achteraf had ik beter de Eclipse 300 moeten halen. Gezien ik radiatoren heb met speedcomfort is een enorme flow beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Je loopt met een hybride systeem tegen een leuk probleem aan. Als de WP draait wil je een lage delta T hebben, dus veel flow. Als de ketel draait wil je veel minder flow hebben omdat anders de ketel niet condenseert. Dus op welke flow regel je het afgiftesysteem in? De WP wil graag 5 graden verschil tussen aan en afvoer, de CV ketel 20.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:01
Delta T maakt niet zo veel uit bij je ketel zolang je maar onder de 58C retour temp blijft. Dus als de aanvoer van je CV lager is dan dat loop je niet tegen efficiëntie problemen aan en condenseert je CV ketel nog steeds.

20C verschil bij een CV is wel vrij groot, zeker als je met lagere aanvoer temperaturen werkt. Die 20C klopt wel als je met bv 80C aanvoert, maar als je bv al met 45 of 50 aanvoert ook met je CV, dan is een delta van 10 of zelfs iets minder ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:41
ds23man schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:58:
Je loopt met een hybride systeem tegen een leuk probleem aan. Als de WP draait wil je een lage delta T hebben, dus veel flow. Als de ketel draait wil je veel minder flow hebben omdat anders de ketel niet condenseert. Dus op welke flow regel je het afgiftesysteem in? De WP wil graag 5 graden verschil tussen aan en afvoer, de CV ketel 20.
Die delta T van 20 red je met lage temperatuursverwarming sowieso al niet. Ik stook hier met 35 graden aanvoertemperatuur, dan zou ik het met 15 graden retour moeten krijgen. In de praktijk zit je eerder op een delta T van 10 of kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Insert12 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:25:
[...]

Die delta T van 20 red je met lage temperatuursverwarming sowieso al niet. Ik stook hier met 35 graden aanvoertemperatuur, dan zou ik het met 15 graden retour moeten krijgen. In de praktijk zit je eerder op een delta T van 10 of kleiner.
De meeste mensen die op hybride overgaan hebben geen LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
ds23man schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:58:
Is voor beiden niet van belang dat de temperatuur van het retourwater in de warmtewisselaar zo laag mogelijk is / ergo, dat er zoveel mogelijk warmte aan het huis is afgegeven, maar ook dat de flow zo hoog mogelijk is?

De warmtepomp wil de warmte zo makkelijk mogelijk kunnen afgeven. Des te kleiner het verschil tussen het water in de warmtewisselaar en de buitenlucht, des te hoger de efficientie. Om het verschil zo klein mogelijk te maken moet het retour water in de warmtewisselaar zo koel mogelijk zijn: dit bereik je met een grotere flow (hierdoor heeft het water in de warmtewisselaar per eenheid water minder tijd om op te warmen), maar ook met een lagere temperatuur van de retour.

De cv ketel wil kunnen condenseren: lagere temperatuur van de retour is beter. Dit bereik je echter net als bij de warmtepomp door een koelere temperatuur van de retour, maar ook door een hogere flow.

In beide gevallen zou (naar mijn idee) de optimale flow liggen op het punt dat er genoeg tijd is om een aanzienlijk deel van de warmte in de woning af te geven, zonder dat de flow in de warmtewisselaar / condensator te veel wordt afgeknepen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burgerfreerk
michielsweb schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:23:
[...]

enig kans dat je fotos wilt delen van de connecties op je verwarmingsysteem ?
De rode punten zijn de Quatt aan en afvoerleidingen die op hun beurt weer tussen de CV ketel retourleiding zijn aangesloten .
Op de foto is ook te zien ( groene stippen) dat er een leiding ( brug ) is geplaatst tussen de CV aan en retourleiding, tenminste, dat was er niet dacht ik voor de installatie van de Quatt, hier raak je me ook kwijt hoor...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_ZkkKEZcjVcY8C1ovmD-OHwTe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4drLx1EjOR8eJv1uBObxpQx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4LnssF6M7jy_1yMSu0e0PBE-Gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BT8oKVgeur3HVNDI33Iha10r.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Zelf de vuilfilter geplaatst, of zat deze er al in?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:16
medu80 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:51:
[...]

Omdat ze de flow enorm beperken. Achteraf had ik beter de Eclipse 300 moeten halen. Gezien ik radiatoren heb met speedcomfort is een enorme flow beter.
Ik denk dat ik met mijn standaard Eclipse in combinatie met Quatt een heel eind kom. De Eclipse gaat standaard tot 150 l/h en de Eclipse 300 gaat tot 300 l/h. Als ik naar de instellingstabel van beide kijk dan hebben ze een grote overlap en kun je voor kleine capaciteit radiatoren prima de Eclipse instellen voor een delta-T van 5 (met bijbehorende flow). De Eclipse 300 is vooral bruikbaar voor grote capaciteit radiatoren met hoge flow of middelgrote radiatoren met boosters waardoor de capaciteit van de radiator wordt verhoogd.

In mijn geval heb ik vloerverwarming als hoofdverwarming en zijn de radiatoren ingeregeld als bijverwarming. Door de kleinere radiatoren denk ik dat ze prima voor een lagere delta-T in combinatie met de Quatt kan inregelen. Daarnaast wil ik ook de aanvoertemperatuur van de CV omlaag brengen zodat de temperatuur van de warmtepomp en de CV dich(ter) bij elkaar liggen.

Eclipse
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTqKT166E8dEASH0ONWJILY0BGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V6XqS8xaJJ7RQi0N6ERil6O2.png?f=user_large

Eclipse 300
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x015YI9IkCVog-0ZiOTs_wRrDyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7AfrTVZMl4ERRBHIeLkAkim.png?f=user_large

In het voorbeeld dat ze hanteren zie je dat beide op 6 moet worden gezet voor 60 l/h (logisch). Alleen de Eclipse 300 gaat tot 300 l/h en de Eclipse tot 150 l/h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
[quote]burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:33:

Heeft u ook een foto van de buiten unit?

[ Voor 54% gewijzigd door zverdier op 07-12-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Ik krijg net (helaas) te horen dat onze (vrij oude) Nefit Moduline 400 ook niet compatibel is met Quatt.

De Honeywell vind ik toch wel weer een heel prijzig apparaat. Nu waren wij in onze vorige woning best wel fan van de Eneco Toon, en ik zit er al een poosje over na te denken weer een (mogelijk gerootte) Toon op te hangen. Weet iemand of deze wel samengaat met Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 11:57
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:43:
Ik krijg net (helaas) te horen dat onze (vrij oude) Nefit Moduline 400 ook niet compatibel is met Quatt.

De Honeywell vind ik toch wel weer een heel prijzig apparaat. Nu waren wij in onze vorige woning best wel fan van de Eneco Toon, en ik zit er al een poosje over na te denken weer een (mogelijk gerootte) Toon op te hangen. Weet iemand of deze wel samengaat met Quatt?
Als je iets naar boven leest, dan zie je dat bij burgerfreerk de Quatt op Toon is aangesloten.
Goedkoop alternatief is de Honeywell Round Modulaton. Daarnaast vraagt Quatt een veel te hoge prijs voor de T6. Even Googelen en je vindt hem een stuk goedkoper, of even Marktplaats afspeuren.

Bij mij doen ze moeilijk over de Remehe Etwist, ook als ik daarop een gateway aansluit, waardoor die gewoon als OpenTherm functioneert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:03
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:43:

Krijg ook net te horen dat de Tado nog niet goed ondersteund wordt. Dit zou wel in toekomst zo zijn.
Bij bespreken van instalatie was dit nog geen probleem.....?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:25
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:33:
[...]
Op de foto is ook te zien ( groene stippen) dat er een leiding ( brug ) is geplaatst tussen de CV aan en retourleiding
Dat lijkt mij inderdaad de bypass van de CV ketel, zodat niet alle flow door CV ketel hoeft. Je zit ook de terugslagklep daar zitten

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 27-10 11:06
[...]

De rode punten zijn de Quatt aan en afvoerleidingen die op hun beurt weer tussen de CV ketel retourleiding zijn aangesloten .
Op de foto is ook te zien ( groene stippen) dat er een leiding ( brug ) is geplaatst tussen de CV aan en retourleiding, tenminste, dat was er niet dacht ik voor de installatie van de Quatt, hier raak je me ook kwijt hoor...[Afbeelding]

[Afbeelding]
kijk dit wou ik zien geeft een mooie indicatie. hoe een instalatieeruit ziet super bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:48
berrieberrie schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:04:
[...]

Krijg ook net te horen dat de Tado nog niet goed ondersteund wordt. Dit zou wel in toekomst zo zijn.
Bij bespreken van instalatie was dit nog geen probleem.....?
Het is me nog steeds onduidelijk waarom een Honeywell T6 WEL werkt met een quatt en elke andere opentherm of aan/uit thermostaat NIET. Er zit absoluut geen magic in die Honeywell. Enige dat ik kan bedenken is het limiteren van het aantal schakelmomenten. Maar zolang Quatt zelf niet kan aangeven wat ze precies nodig achten in een “compatible” thermostaat zou ik even afwachten met switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-10 23:13
olafmol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:57:
[...]

Het is me nog steeds onduidelijk waarom een Honeywell T6 WEL werkt met een quatt en elke andere opentherm of aan/uit thermostaat NIET. Er zit absoluut geen magic in die Honeywell. Enige dat ik kan bedenken is het limiteren van het aantal schakelmomenten. Maar zolang Quatt zelf niet kan aangeven wat ze precies nodig achten in een “compatible” thermostaat zou ik even afwachten met switchen.
Ik heb een Remeha Isense, die werkt ook.
Het opentherm werkt, want voorheen zag ik op mijn thermostaat geen buitentemperatuur, nu wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
HBO88 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:08:
[...]

Ik heb een Remeha Isense, die werkt ook.
Het opentherm werkt, want voorheen zag ik op mijn thermostaat geen buitentemperatuur, nu wel.
Tnx. Al vraag ik me wel af of (OT) modulatie überhaupt veel nut heeft met een WP. WAR stookcurves lijken me veel efficiënter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Kleine update
De 2 monteurs zijn voortvarend bezig met de installatie wel wat kleine probleempjes.
Maar de unit hangt al aan me gevel en ook de leidingen zijn al getrokken.
De ene monteur is boven bezig met de cv ,de ander is buiten bezig met de Quatt unit.
Zijn 2 Nederlandse monteurs .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:57:
[...]

Niet switchen is niet echt een optie, want dan wordt je installatie uitgesteld. Ik zie die Honeywell niet zitten, een (gerootte) Toon op marktplaats op de kop tikken vind ik een stuk interessanter.

Edit: daarnaast zie ik de kans zeer klein in dat Nefit aanpassingen gaat doen aan een 15 jaar oude (Moduline 400) thermostaat. Volgens Quatt is dit overigens een slimme thermostaat maar Nefit noemt het zelf geen slimme thermostaat, maar een modulerende klokthermostaat. Er zit ook weinig 'slims' in, en instellen is een doffe ellende.

De round modulation vind ik niet echt een optie, aangezien ik programmeerbaar toch wel een must vind (ik ben namelijk wel van plan om nachtverlaging toe te gaan passen, dat doe ik nu bij verwarming met de airco ook al).

[ Voor 16% gewijzigd door onlinaius op 07-12-2022 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
jroz2001 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:03:
[...]

Als je iets naar boven leest, dan zie je dat bij burgerfreerk de Quatt op Toon is aangesloten.
Dank je, dat detail had ik gemist!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 08:16
Als je een Quatt wilt lijkt de thermostaat me geen probleem. Die dingen kosten een paar tientjes op Marktplaats en een "connected" versie iets meer, maar nog steeds "peanuts" als je het zelf regelt. Er zitten 2 draadjes aan. Zo moeilijk is dat niet. In 5 minuten opgehangen. Tegen de tijd dat ze komen installeren vragen welke thermostaat ondersteund wordt. Kies een thermostaat die je aanstaat uit het lijstje en prik die op je muur voordat ze langskomen. Je kan ook nu al vragen om een lijstje met ondersteunde thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
nietwijk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:28:
Als je een Quatt wilt lijkt de thermostaat me geen probleem. Die dingen kosten een paar tientjes op Marktplaats en een "connected" versie iets meer, maar nog steeds "peanuts" als je het zelf regelt. Er zitten 2 draadjes aan. Zo moeilijk is dat niet. In 5 minuten opgehangen. Tegen de tijd dat ze komen installeren vragen welke thermostaat ondersteund wordt. Kies een thermostaat die je aanstaat uit het lijstje en prik die op je muur voordat ze langskomen. Je kan ook nu al vragen om een lijstje met ondersteunde thermostaten.
Goed idee, ik ga ze denk ik maar eens lastig vallen met een emailtje over de ondersteunde modellen. Mocht hier meer informatie uit komen dan post ik die uiteraard hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 08:16
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:32:
[...]

Goed idee, ik ga ze denk ik maar eens lastig vallen met een emailtje over de ondersteunde modellen. Mocht hier meer informatie uit komen dan post ik die uiteraard hier.
Weet niet zeker of deze eerder gepost is, maar hierbij een lijstje met welke slimme thermostaten wel/niet kunnen. Wellicht uitbreiden met andere merken om compleet te maken.

Daarnaast zou een lijstje met "domme" thermostaten ook handig zijn.

Pas trouwens op wat het verschil is tussen "slimme" thermostaten en "connected" thermostaten. "Connected" thermostaten zijn doorgaans "slim", maar omgekeerd hoeft dat niet zo te zijn. Neem bijvoorbeeld één van de op dit moment meest gebruikte thermostaten: de Honeywell Chronotherm Touch is "slim" (zelflerend), maar in basis niet "connected".

https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

[ Voor 16% gewijzigd door nietwijk op 07-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
nietwijk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:37:
[...]
Weet niet zeker of deze eerder gepost is, maar hierbij een lijstje met welke slimme thermostaten wel/niet kunnen. Wellicht uitbreiden met andere merken om compleet te maken.
Ja, dat bericht hebben zo ook zo ongeveer via mail gestuurd, met de vraag of ik wilde wachten of switchen van thermostaat.

Toen deze FAQ pagina hier gisteren gepost werd had ik geen problemen verwacht, aangezien ik de 15 jaar oude Nefit hier absoluut niet zou willen omschrijven als 'slimme thermostaat', maar kennelijk geeft deze ook problemen.

Ik heb ze ondertussen een bericht gestuurd met de vraag welke thermostaten geschikt zijn voor Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jroz2001
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:41:
[...]
Ik heb ze ondertussen een bericht gestuurd met de vraag welke thermostaten geschikt zijn voor Quatt.
Post je het antwoord hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerthallink
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:43
jroz2001 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 12:03:
[...]

Goedkoop alternatief is de Honeywell Round Modulaton. Daarnaast vraagt Quatt een veel te hoge prijs voor de T6. Even Googelen en je vindt hem een stuk goedkoper, of even Marktplaats afspeuren.

Bij mij doen ze moeilijk over de Remehe Etwist, ook als ik daarop een gateway aansluit, waardoor die gewoon als OpenTherm functioneert...
Hier ook een gesprek en de offerte gehad maar bij mij adviseren ze wel de gateway-16
Heb nu de eTwist direct op de remeha ketel aangesloten maar daar moest van Quatt dus een gateway tussen i.v.m open therm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:41:
[...]

Ja, dat bericht hebben zo ook zo ongeveer via mail gestuurd, met de vraag of ik wilde wachten of switchen van thermostaat.

Toen deze FAQ pagina hier gisteren gepost werd had ik geen problemen verwacht, aangezien ik de 15 jaar oude Nefit hier absoluut niet zou willen omschrijven als 'slimme thermostaat', maar kennelijk geeft deze ook problemen.

Ik begin te vermoeden dat het vooral om specifieke OpenTherm implementaties gaat, die beter of slechter werken met Quatt. Wat natuurlijk vreemd is, aangezien OT een "standaard" is, waar je compatible mee bent of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
OT hoort een standaard te zijn. Maar elke fabrikant heeft zijn variaties en kleine aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
gerthallink schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:24:
[...]

Hier ook een gesprek en de offerte gehad maar bij mij adviseren ze wel de gateway-16
Heb nu de eTwist direct op de remeha ketel aangesloten maar daar moest van Quatt dus een gateway tussen i.v.m open therm
eTwist direct op Remeha ketel gaat via R-bus, dus logisch dat er iets tussen moet. Ik heb specifiek gevraagd of het werkt met Gateway ertussen, waarop het antwoord 'nee' was. Erg vreemd dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-10 21:57
Wat goed om te lezen dat de pilots voorbij zijn. Wellicht lezen we binnenkort op de site van Quatt zelf iets over voortgang en snelheid van installaties 😉
burgerfreerk schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:47:
De Quatt is vandaag geïnstalleerd.

Aangezien ik geen pilot ben mag ik als eigenaar zaken delen, echter ik ben geen Tweaker, ik lees graag mee op dit forum en zuig de info ook op maar als het technisch wordt schiet ik snel tekort.
.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Biondonl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:25:
Ook hier de hele installatie vandaag bezorgt van Quatt.morgen de installatie.
foto hoe het word geleverd? kan dat? please _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
in een doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:16:
@burgerfreerk welke gegevens kun je nou uit je app toveren?
Kun je zaken zien als verbruik? of energieopwek oid?
Ohnee, de app heeft ( nu nog ) weinig toegevoegde waarde, je ziet of de Quatt actief is ( er is dan een flow in de leidingen) en je kunt de nachtmodus 19.00 -07.00 of 24/7 laten lopen, verder kan er nog niet veel.
Je ziet wel dat er ruimte is voor veel meer mogelijkheden in de toekomst.
De app is wel fraai vormgegeven, maar verder zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkRood
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-10 12:20
wisten we al |:( Ik heb daar ook eens een foto van gezien; van de doos dan :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
medu80 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 14:35:
OT hoort een standaard te zijn. Maar elke fabrikant heeft zijn variaties en kleine aanpassingen.
Als ik de FAQ lees gaat het niet om de standaard, maar om het regelgedrag.

Mijn ervaringen met Honeywell thermostaten zijn prut bij aansturen van CV ketels. Het gedrag dat ze tonen is dan weer perfect voor een warmtepomp.

Ik heb niet voor niks een Remeha iSense op een Intergas ketel aangesloten. Denk dat zo'n iSense ook prima de Quatt kan aansturen. Staan voor paar tientjes op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Ik heb zojuist een mailtje van Quatt ontvangen met ‘Bedankt voor het voltooien van de Installatie Check!’. Vreemd, want ik heb exact dit zelfde mailtje ook afgelopen 13 juni ontvangen nadat ik toen de installatiecheck had doorlopen. Sterker nog, afgelopen juli heb ik geannuleerd en is mijn reserveringsbedrag door Quatt teruggestort.

Gaat dus iets mis met de administratie van Quatt. Hebben meer Tweakers dit ‘probleem’ ook?

Bij mij draait inmiddels een full electric-oplossing van Climer. Maar wel goed om te zien dat Quatt nu echt begonnen is en de eerste ervaringen goed zijn!

>>> update 18:20 - zojuist mail van Quatt ontvangen dat ze een verkeerd mailtje hebben veratuurd en de bevestiging dat ik nog steeds als ‘gennuleerd’ in hun systeem sta <<<

[ Voor 13% gewijzigd door ultramarine op 07-12-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
_JGC_ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:24:
[...]

. Denk dat zo'n iSense ook prima de Quatt kan aansturen.
Dat kan ik bevestigen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burgerfreerk
MacD007 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 16:17:
[...]

foto hoe het word geleverd? kan dat? please _/-\o_
😂
Ongeveer 8 colli op een pallet en 10 meter flexible buis .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXI6PcCTMy9TgXdxbeqc3cuGN_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1imJfwBnRZGqHQo9pWfJRxCG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biondonl
Het is dan eindelijk zover een klein half uurtje geleden de Quatt draait.
Eerste ervaringen
Weinig geluidsoverlast (al gevraagd aan de buren)
Zeer mooi vormgegeven unit buiten
Unit is opgehangen tussen me 2 slaapkamer ramen
Voor de monteurs is het ook echt nog wel een beetje puzzelen waar de leidingen moeten lopen ondanks de tekeningen van Quatt en hoe de situatie ter plekke is.ook dat werdt netjes opgelost
Het hijsplateau waar de Quatt mee op zijn steunen gezet moest worden was te breed (die werdt terplekke korter gemaakt )
Klein beetje waterschade in het isolatie materiaal niet goed aangedraaide bout.(morgen Quatt contacteren)
Via de app nog weinig te regelen met de Quatt.
Maar voor nu zeer tevreden weet dat ook ik 1 van de pilot-installaties ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burgerfreerk
Hmmm, ben ik de enige die geen pilot deelnemer was?
Vreemd, ik ontving ook net een mail met als aanhef beste pilot deelnemer...echt vreemd, dit is de eerste keer dat ik zo genoemd wordt.
Misschien dat ik de plek heb ingenomen van een pilot deelnemer zonder dat dit in de administratie van Quatt is aangepast...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:37:
Vreemd, ik ontving ook net een mail met als aanhef beste pilot deelnemer...echt vreemd, dit is de eerste keer dat ik zo genoemd wordt.
Als je in de komende jaren 1 miljoen warmtepompen denkt weg te zetten is het niet raar dat je de eerste 1000 als pilot ziet ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp waar de geheimzinnigheid van Quatt vandaan komt. Als ik de ervaringen van de huidige gebruikers lees maakt dat me eerder enthousiaster dan minder enthousiast, en ook een stuk zekerder dat het 'allemaal goed komt', dan voorheen.

Mijn twijfels zijn door de ervaringen grotendeels weg, het enige kleine negatieve puntje wat ik heb gehoord is de functionaliteit van de app, maar ik neem aan dat ook dit in de toekomst wel goed komt, en zelfs als dit niet goed komt is het geen dealbreaker (hoewel ik dan wel de cv ketel fysiek ga uitschakelen om te voorkomen dat deze mee gaat helpen bij de verwarming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
Ik deel die mening, zo een foto als een aansluiting. geeft eerder vertrouwen dan geen vertrouwen. want eerlijk gezegt. " zoveel goedkoper is de quatt niet meer.

en gelet op het feit dat ik binnen nu en een week of 2 afspraak heb met remeha na een mail van afgelopen zondag met de aanvraag, is het aan quatt om juist meer info vrij tegeven. want juist deze instalatie fotos bieden vertrouwen zelfs als je erbij zegt dat het nog pilot installs zijn

ik kom nu op een punt aan dat quatt juist op het onderscheid begint te verliezen plus het feit dat remeha monteurs in persoon komen voor een advies. tussen full elec en hybride.
kosten 50 euro die dan weer aftrekbaar zijn.
bij order

zonder reclame ideeen he, want ik twijfel nog tussen 3 bedrijfen inclusief de quatt. ik doel dan ook meer op de geslotenheid van quatt

[ Voor 29% gewijzigd door michielsweb op 07-12-2022 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:37:
Hmmm, ben ik de enige die geen pilot deelnemer was?
Misschien dat ik de plek heb ingenomen van een pilot deelnemer zonder dat dit in de administratie van Quatt is aangepast...
Of ze zijn bij jou vergeten met je te overleggen of je vroege levering wilt door pilot klant te worden.. hoe dan ook, jij bent het niet, dus dat is best leuk! Kun je misschien wat meer beeldmateriaal delen? Fotos van de unit buiten, de CiC en hoe dat zit, en wat screenshots van wat je nu eigenlijk ziet in de app?

En hoe kom je eigenlijk aan de app, staat die in de app store?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:10
App staat al tijdje in de store. Zonder apparaat kon ik er weinig mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Inloggen met je quatt serie nummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:06:
Ik deel die mening, zo een foto als een aansluiting. geeft eerder vertrouwen dan geen vertrouwen. want eerlijk gezegt. " zoveel goedkoper is de quatt niet meer.

en gelet op het feit dat ik binnen nu en een week of 2 afspraak heb met remeha na een mail van afgelopen zondag met de aanvraag, is het aan quatt om juist meer info vrij tegeven. want juist deze instalatie fotos bieden vertrouwen zelfs als je erbij zegt dat het nog pilot installs zijn

ik kom nu op een punt aan dat quatt juist op het onderscheid begint te verliezen plus het feit dat remeha monteurs in persoon komen voor een advies. tussen full elec en hybride.
bij order

zonder reclame ideeen he, want ik twijfel nog tussen 3 bedrijfen inclusief de quatt. ik doel dan ook meer op de geslotenheid van quatt
yep, eens
Er zijn zat hondjes die fikkie heten. Deze fikkie was alleen even in de aanbieding, maar hij luistert slecht :+
(kon even geen betere analogie bedenken :D )

En als je zoals sommigen hier een installatie wenst anders dan dat quatt levert (lees: spullen ophangen, aansluiten, aanzetten en naar de volgende) dan ben je denk ik niet hun (type) klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:04:
En als je zoals sommigen hier een installatie wenst anders dan dat quatt levert (lees: spullen ophangen, aansluiten, aanzetten en naar de volgende) dan ben je denk ik niet hun (type) klant.
Ja en nee. Een simpele 'basis' installatie is door Quatt altijd voorgespiegeld. Ze zouden vooral het onderscheid maken op 'slim' en 'de app'.

Dat is tenminste hoe ik het altijd heb begrepen: basis warmtepomp met basisaansluiting en de personalisatie doe je via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:14:
[...]

Ja en nee. Een simpele 'basis' installatie is door Quatt altijd voorgespiegeld. Ze zouden vooral het onderscheid maken op 'slim' en 'de app'.

Dat is tenminste hoe ik het altijd heb begrepen: basis warmtepomp met basisaansluiting en de personalisatie doe je via de app.
Dat kan dan verschil van interpretatie zijn.

Ik heb het hele gebeuren rond Quatt altijd opgevangen als

- slick design
- eyecandy app die heul slim is (op de achtergrond) in aansturing aansluitend bij je huis(houden)
- als je 100 euro vooruit betaalt dan mag je hem voor een wat lager bedrag kopen
- we gaan vooral niet te moeilijk doen, want dan doen we het of niet, of er komen veel kosten bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Laatst online: 22:56
michielsweb schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:06:

bij order

Een vriend van mij werkt bij Remeha en kan veel warmtepompen verkopen, maar geen leveren. Ben benieuwd hoe dit bij jou zal gaan.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
okijokii schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:21:
[...]

Een vriend van mij werkt bij Remeha en kan veel warmtepompen verkopen, maar geen leveren. Ben benieuwd hoe dit bij jou zal gaan.
jep ben ik ook bang voor , daarin tegen kan quatt en andere firma's het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
michielsweb schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:04:
[...]

jep ben ik ook bang voor , daarin tegen kan quatt en andere firma's het ook niet.
Er zijn zat warmtepompen op voorraad hoor. In heel Europa. Je moet alleen iemand vinden die op korte termijn tijd heeft, maar idd, ook bij Quatt sta je op een (immense) lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Op de één of andere manier lukt het Quatt blijkbaar wel 🤷

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

[...]

Ach, begin mei 3 Vaillants besteld. Morgen komt de laatste binnen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:47:
[...]

Als je in de komende jaren 1 miljoen warmtepompen denkt weg te zetten is het niet raar dat je de eerste 1000 als pilot ziet ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp waar de geheimzinnigheid van Quatt vandaan komt. Als ik de ervaringen van de huidige gebruikers lees maakt dat me eerder enthousiaster dan minder enthousiast, en ook een stuk zekerder dat het 'allemaal goed komt', dan voorheen.

Mijn twijfels zijn door de ervaringen grotendeels weg, het enige kleine negatieve puntje wat ik heb gehoord is de functionaliteit van de app, maar ik neem aan dat ook dit in de toekomst wel goed komt, en zelfs als dit niet goed komt is het geen dealbreaker (hoewel ik dan wel de cv ketel fysiek ga uitschakelen om te voorkomen dat deze mee gaat helpen bij de verwarming).
Ik wil hier toch wel bij aansluiten. Ik ben overtuigd van de wil en kunnen van het bedrijf en kijk enorm uit naar het moment. Tot het moment lees ik elk stukje info, al lees ik dat tig keer. Daar krijg ik het warm van. De geheimzinnigheid snap ik deels vanuit voorzichtigheid en het goed willen presenteren. Alleen ik zou ervoor willen pleiten gwn te erkennen dat:

- er nog veel te leren is voor quatt als product
- installateurs
- app
- communicatie en planning

Helemaal niet erg voor een net startend bedrijf. Komt alles wel goed! Ik zou graag een discussie willen hebben met owners en gebruikers over hoe en waar jullie tegen aangelopen zijn. En wat jullie keuzes zijn geweest en waarom.

Ik denk dat er veel tweakers zich oa bij jullie hebben aangemeld om die beleving te beleven. Anders hadden xe wel safe en saai voor een bekende gekozen.

Ik hoop op een omslag… 🙏😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Ik ook. Ik vind alle geheimzinnigheid vooral verdacht.
Ik leg het maar positief uit dat Quatt al het geld in ontwikkeling steekt en daarom geen geld meer heeft voor iemand die een beetje fatsoenlijk kan communiceren, maar het blijft helaas een zwaktepunt.

Zelfs als je niet al te goed in communicatie bent begrijp ik niet waarom je niet vol trots over je nieuwe product zou willen vertellen. En dan mag er ook best wel eens wat fout gaan, denk aan SpaceX waar ze ook gewoon als het mis gaat de beelden durven delen. Dat is geen zwaktebod, dat is een kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
okijokii schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:07:
[...]

Op de één of andere manier lukt het Quatt blijkbaar wel 🤷
heel realisties gezien. denk ik niet dat remeha en anderemerken ook niet uitleveren. alleen de productie is niet in evenwicht met vraag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• burgerfreerk
geerttttt schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:26:
[...]

Of ze zijn bij jou vergeten met je te overleggen of je vroege levering wilt door pilot klant te worden.. hoe dan ook, jij bent het niet, dus dat is best leuk! Kun je misschien wat meer beeldmateriaal delen? Fotos van de unit buiten, de CiC en hoe dat zit, en wat screenshots van wat je nu eigenlijk ziet in de app?

En hoe kom je eigenlijk aan de app, staat die in de app store?
De app staat in de app store inderdaad, hij is alleen te activeren door een QR code vanaf je CIC én toestemming van de installateur ( dus als de installatie afgerond is ).
Ik post wat Screenshots van de app, die heel summier is inderdaad.
1 screenshot is knop 1, de quatt heeft een flow, of niet, zichtbaar als de witte pijplijn oranje kleurt.
2 screenshot is knop 2, nog nader in te vullen ( ik neem aan met in-app aankopen of abbonementen voor extra mogelijkheden)
3 screenshot knop 3 is wel duidelijk , instelling van je stille modus, alleen savonds en snachts of het hele etmaal, het kopje geavanceerd verwijst naar de app, builtnummer app/ android etc.
4 screenshot knop 4 instellingen, de meest interessante knop is natuurlijk die voor Installateurs, daar valt waarschijnlijk veel te tweaken maar voor ons consument onbereikbaar gemaakt , je hebt een installateurscode nodig, de andere interessante knop is tarieven, als je die opent krijg je / zie
5 e screenshot, dit ziet er interessant uit, helpt Quatt te kiezen gebruik warmtepomp of cv ketel al naar gelang de prijs van stroom en gas, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeJ2RN6m6h4pB3Cigh1Qy5HvkfA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OgaFEi1tsoIPpGkDOiq1ONvr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYbSzNtEhhWrfiie75UZXudzgNI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PF6jdAvTF0AkJkuOWujqPUmx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMrldXTkfF18z9vicKIgqtYHxcs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RC37lkHUNpqXkTTbvI8iCx1v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbQqjtCWwzGQX3EzCfaqiRlOeEo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LdcJUHJ2xD5cTEzf4Bvek1oo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3cT3JohzvNf6XDSQ-cg9cQXO_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hZygApyG0rc4HPGRXRteZVGw.png?f=fotoalbum_largemaar wordt verder niet gespecificeerd.
Meer is het nog niet...zelf allerlei parameters instellen kan nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door burgerfreerk op 07-12-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
michielsweb schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:49:
[...]

heel realisties gezien. denk ik niet dat remeha en anderemerken ook niet uitleveren. alleen de productie is niet in evenwicht met vraag.
Hij raakt veel klanten kwijt door het niet kunnen leveren. Is echt een groot probleem momenteel en het einde daarvan nog niet in zicht, volgens hem. Ik heb verder geen belangen, ik schrijf hier op wat ik hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zverdier
In 2020 een offerte ontvangen van een remeha wp, deze moet nog geplaatst worden, nooit meer iets gehoord! Wacht nu op quatt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik wil straks ook wel een uitgebreide review plaatsen, maar het is nog niet af. Ik wacht nog op de frontplaat dus als ik die heb zal ik ervaringen delen.
In grote lijnen is het overigens hetzelfde als @burgerfreerk. Het draait, monteurs waren vriendelijk en hebben hard gewerkt. maar bijv. kabels is idd een aardige spaghetti. Zelf zou ik dat netter hebben gedaan ipv voor een leiding en dan weer achter eromheen zegmaar. Al met al ben ik (zeer) tevreden, zeker de prijs meewegend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-09 10:48
[...]

Op de foto is ook te zien ( groene stippen) dat er een leiding ( brug ) is geplaatst tussen de CV aan en retourleiding, tenminste, dat was er niet dacht ik voor de installatie van de Quatt, hier raak je me ook kwijt hoor...[Afbeelding]
Fijn die rvs slangen blijven de luchtbelletjes zo lekker in hangen .
Zo kan ik het ook wel aansluiten .
Deze leidingen gebruik je voor solar systemen .
[Afbeelding]

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 08-12-2022 11:14 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

HBO88 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 22:41:
Ik wil straks ook wel een uitgebreide review plaatsen, maar het is nog niet af. Ik wacht nog op de frontplaat dus als ik die heb zal ik ervaringen delen.
In grote lijnen is het overigens hetzelfde als @burgerfreerk. Het draait, monteurs waren vriendelijk en hebben hard gewerkt. maar bijv. kabels is idd een aardige spaghetti. Zelf zou ik dat netter hebben gedaan ipv voor een leiding en dan weer achter eromheen zegmaar. Al met al ben ik (zeer) tevreden, zeker de prijs meewegend.
En dan de hamvraag: hoelang zijn ze bezig geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
In mijn definitieve offerte staat overigens wel dat vanaf volgend jaar het mogelijk is om de tijdstippen van de nachtmodus aan te passen, maar dat hiervoor een abonnement nodig is van 5 á 10 euro per maand. Ik vind zelf om19:00 al overschakelen op nachtmodus wel erg vroeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biondonl
ds23man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 07:27:
[...]

En dan de hamvraag: hoelang zijn ze bezig geweest?
Bij Quatt denken ze er straks per koppel monteurs 2 te plaatsen per dag ,nou dat kunnen ze voorlopig wel vergeten .elke woning is anders .
De punten
Is er stroom genoeg (vrije groep)
Boorwerk (vloeren met ijzerwerk)
Plaats van de Quatt
Bedrading van het internet (wifi nog niet)
Aansluiten kabels op ketels hoop werk nog
Afwerking kabels buiten op de Quatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

jroz2001 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:54:
In mijn definitieve offerte staat overigens wel dat vanaf volgend jaar het mogelijk is om de tijdstippen van de nachtmodus aan te passen, maar dat hiervoor een abonnement nodig is van 5 á 10 euro per maand. Ik vind zelf om19:00 al overschakelen op nachtmodus wel erg vroeg...
En hier komt de aap uit de mouw: het verdienmodel van Quatt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jroz2001
ds23man schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:56:
[...]

En hier komt de aap uit de mouw: het verdienmodel van Quatt...
Dat was al min of meer bekend, alleen hebben ze dit in een later stadium weer van de website gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:34
jroz2001 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 08:58:
[...]

Dat was al min of meer bekend, alleen hebben ze dit in een later stadium weer van de website gehaald.
gatverdamme zeg. Weeeer een toko die probeert om de klant maandelijks een klein beetje geld af te troggelen voor "extra functionaliteit" ofzo. Ik weet dat het helaas die kant op beweegt maar vind het een hele vieze en slechte ontwikkeling. Natuurlijk moeten we eerst goed weten wat er dan allemaal wel/niet in zit en wat het abbonement kost, maar gezien het gebrek aan info weet niemand dat natuurlijk.

over die twee installaties per dag:
ik zou monteurs die dat voor elkaar krijgen zo 100 euro/uur betalen :+ Het is echt godsonmogelijk om 2 warmtepompen op 1 dag te installeren op 2 adressen met hetzelfde team, iedereen die denkt dat met wat handige werkvoorbereiding etc. op te kunnen lossen die mag een dagje meelopen met een echte klus... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Eigenlijk is het plug en play, als alle situaties gelijk zijn, werkplek voorbereid zoals de gaten geboord Electra aanwezig leiding bereikbaar!
Laat ze spullen maar brengen dan doe ik het zelf!

[ Voor 15% gewijzigd door zverdier op 08-12-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:41
Van 19.00 tot 07.00 is de wettelijk verplichting voor geluidsproductie. Indien je de silence mode gebruikt mag je tussen 07.00 en 19.00 45dB op de erfgrens afgeven en tussen 19.00 en 07.00 40dB :)

https://warmtepompvergeli...gesteld-aan-warmtepompen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
onlinaius schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:34:
[...]

Zelf de vuilfilter geplaatst, of zat deze er al in?
vanuit foto's zou ik zeggen dat die er al zat, gezien die op ander stuk leiding zit dan wat is aangepast door Quatt monteurs.
ik heb vuilfilter-combi gisteren binnen gekregen om zelf alvast plaatsen, al is het maar zodat alles een beetje schoner kan worden (Flamco Xsteam Vent-Clean, DN25)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
zverdier schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:21:
Eigenlijk is het plug en play, als alle situaties gelijk zijn, werkplek voorbereid zoals de gaten geboord Electra aanwezig leiding bereikbaar!
ik probeer zelf zoveel mogelijk voor te bereiden, zodat ik zoveel mogelijk controle heb hoe e.e.a. eruit gaat zien
- stroomvoorziening + werkschakelaar geplaatst (zodat ik kWh-meter erop kan zetten)
- vuilfilter installeren
- gaten boren (hierbij per ongeluk stroomkabel naar woonkamer geraakt 8)7 , maar wel kunnen fixen)
- internetkabel trekken (n.a.v. bovenstaande berichten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 21:55:
5 e screenshot, dit ziet er interessant uit, helpt Quatt te kiezen gebruik warmtepomp of cv ketel al naar gelang de prijs van stroom en gas,
bedankt voor het delen!
dit ziet er zeker interessant uit, denk dat wanneer je bijvoorbeeld genoeg overproductie van PV je elektraprijs lekker op 0.01 EUR kan zetten, zodat ie nagenoeg niet meer je CV bijschakelt. Interessante optie om mee te 'tweaken'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biondonl
zverdier schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:21:
Als je zelf al de boorgaten voorbereid door je muren en vloeren en ook al een vrije groep voorbereid en al een lange utp kabel neerlegt dan zal het de monteurs veel schelen .Maar de meeste mensen hebben zoiets echt niet voorbereid .

Ik had al gaten in me vloer ,stroom (vrije groep ) utp kabel en met het plaatsen van de Quatt op zijn houder tegen de gevel ook gewoon staan helpen want das ook wel even een klusje op 3 meter hoog.de kabels doortrekken in de woning heb ik gewoon staan doen met 1 van de monteurs, zodat de andere monteur in die tijd alles buiten aan de Quatt kon aansluiten en alles in de isolatie kon zetten.
Ze waren hier met 2 monteurs bijna 10 uur bezig van 0800-1800 .
Het is ook voor de monteurs nog leren hulde voor die 2 heren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
ik heb gewoon in mijn cv kast, een mesh wifi punt, waar ik ook 1 utp op kan aansluiten is ook een goedkope oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
Ik was voornemens om te wachten op de 2x4kW + fancoil om wat extra te kunnen koelen. Nu vraag ik mezelf af of dit wijs is. Ik weet dat ik dan zou moeten wachten tot de zomer van 2023 (aldus Quatt), maar dat is niet zo’n punt.

Ik heb al veel kennis hier opgedaan, maar wat betreft fancoil is het apparaat mij nog niet helemaal duidelijk. Kan ik dit zien als een airco-unit?
Onttrekt deze ook vocht zoals een airco zodat het dauwpunt naar beneden gaat en er dus met een lagere temperatuur gekoeld kan worden?

Wellicht weet iemand nog verder wat voor / nadelen van deze opstelling. Wellicht maakt dit mijn beslissing toch anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:07:
Wellicht weet iemand nog verder wat voor / nadelen van deze opstelling. Wellicht maakt dit mijn beslissing toch anders.
Ik ben zeker geen expert, maar eerder een leergierige enthousiast op dit gebied.

Voor zover ik het heb begrepen werkt een fancoil (mits op de juiste manier geimplementeerd) inderdaad condenserend. Meestal wordt het water via een klein slangetje door de muur buiten geloost, als er een afvoer in de buurt zit is dit mogelijk ook een optie.

Een fancoil is een interessante manier om te koelen, dit helemaal goed implementeren zou mogelijk wel eens lastiger kunnen zijn.

Zo lang er gewoon 'normaal' gekoelt wordt is er geen probleem, maar voegt een fancoil ook wat minder waarde toe. Je wilt in de zomer immers vaak condenserend koelen omdat je anders vrij beperkt bent qua koelcapaciteit.

Het probleem met condenserend koelen is de aanvoer van het koelwater. Waar bij een splitunit airco een geisoleerde koelleiding naar binnen loopt, is de 'koelleiding' van een fancoil je cv circuit (even aangenomen dat je niet specifiek voor de fancoil een nieuw leidingnetwerk gaat trekken, wat ik nagenoeg niemand zie doen).

Waar de fancoil in het circuit zit heeft dan behoorlijk invloed. Laat je de Quatt stevig koelen is de kans groot dat de delen in het circuit die voor de fancoil zitten onder het dauwpunt zakken, waardoor je daarop condensatie krijgt, en natte radiatoren / vloeren is niet de bedoeling.

Ik denk dat de fancoil wat kan toevoegen, en in optimale gevallen net zo goed kan werken als een losstaand airco systeem, maar het hangt er naar mijn idee sterk vanaf waar je de fancoil wilt plaatsen. Als je deze direct na de koppelingen met de cv leiding kan plaatsen en de buizen tot de fancoil kan isoleren lijkt het me een prima idee, maar als het cv circuit eerst door radiatoren / vloer loopt lijkt het me een minder goed idee.

Om het iets specifieker aan Quatt te koppelen: misschien zijn het schoonheidsfoutjes van lerende monteurs, maar als ik hoor dat er soms wat 'rommelig' gewerkt wordt krijg ik toch lichte twijfels of het op een goede manier neerzetten van een fancoil door Quatt kan worden uitgevoerd, tenzij ik teveel waarde toeken aan plaatsing op de juiste plek en isolatie van de leidingen tot op dit punt. Het lijkt me een aardig stukje ingewikkelder dan het 'standaard' plaatsen van een Quatt.

Maar dat is just my two cents, ik ben benieuwd hoe anderen daar over denken.

[ Voor 9% gewijzigd door onlinaius op 08-12-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:07:
Ik was voornemens om te wachten op de 2x4kW + fancoil om wat extra te kunnen koelen. Nu vraag ik mezelf af of dit wijs is. Ik weet dat ik dan zou moeten wachten tot de zomer van 2023 (aldus Quatt), maar dat is niet zo’n punt.

Ik heb al veel kennis hier opgedaan, maar wat betreft fancoil is het apparaat mij nog niet helemaal duidelijk. Kan ik dit zien als een airco-unit?
Onttrekt deze ook vocht zoals een airco zodat het dauwpunt naar beneden gaat en er dus met een lagere temperatuur gekoeld kan worden?

bijna raak maar net niet. Fancoils (or airco's) halen niet per se het dauwpunt naar beneden doordat ze vocht onttrekken. Het is precies andersom, zodra je beneden een bepaalde temperatuur komt zal vocht uit de lucht condenseren. Dit kan op leidingen zijn bijv. maar ook in de airco of fancoil gebeuren. Het "ontvochtigen" of klaar zijn voor "condenserend koelen" slaat vooral op het feit dat deze units een afvoer voor het condenswater hebben. Oorzaak en gevolg zijn dus precies andersom ;) Je kunt met een fancoil dus condenserend koelen, MITS je koelwater koud genoeg is (dat is een beperking van je warmtepomp maar meestal geen probleem) , je leidingen zijn ingepakt zodat daar geen condens op ontstaat EN je fancoil dus een afvoer heeft voor het water dat er gaat ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
michielsweb schreef op donderdag 8 december 2022 @ 09:46:
ik heb gewoon in mijn cv kast, een mesh wifi punt, waar ik ook 1 utp op kan aansluiten is ook een goedkope oplossing
Beetje Dom van mij waar gaat de UTP kabel heen naar de cic of naar de WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Fr33z schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:38:
EN je fancoil dus een afvoer heeft voor het water dat er gaat ontstaan.
Dit aspect maak ik me niet echt zorgen over: een klein buisje naar buiten is over het algemeen peanuts, het geeft alleen als limitatie dat de fancoil aan de buitenmuur moet, tenzij er toevallig een afvoer in de buurt is.
Fr33z schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:38:
je leidingen zijn ingepakt zodat daar geen condens op ontstaat
Dat is het heikele punt naar mijn idee: alle cv leidingen tot de fancoil moeten worden geisoleerd en alle radiatoren / vloerverwarmingleidingen moeten dicht zitten, anders is het vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:43:
[...]

Dit aspect maak ik me niet echt zorgen over: een klein buisje naar buiten is over het algemeen peanuts, het geeft alleen als limitatie dat de fancoil aan de buitenmuur moet, tenzij er toevallig een afvoer in de buurt is.

[...]

Dat is het heikele punt naar mijn idee: alle cv leidingen tot de fancoil moeten worden geisoleerd en alle radiatoren / vloerverwarmingleidingen moeten dicht zitten, anders is het vragen om problemen.
klopt, daarom zijn er ook bijzonder weinig mensen die condenserend koelen met een warmtepomp. Je situatie moet er heel geschikt voor zijn of je moet gewoon erg je best willen doen. Je kunt ook nog niet-condenserend koelen (dus hogere temperatuur koelwater) alleen dat helpt wat minder. moet zeggen dat die variant in ons eigen huis al helemaal prima is en ik dus geen andere opties zoek. 18C water door de vloer in de zomer maakt het ook net een paar graden koeler en daarmee heel aangenaam, zonder gezeik met condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
zverdier schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:40:
[...]

Geen domme vraag hoor. Utp naar de CIC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
HBO88 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:45:
[...]

Geen domme vraag hoor. Utp naar de CIC.
Is dit beter voor de verbinding ik heb gewoon WiFi ook naar mijn omvormers naast de CV ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvogel1
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:59
onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:43:
[...]

[...]

Dus de fancoil en de vloerkoeling tegelijk aan is niet mogelijk?
Klopt het dat het dan efficienter is om alleen met de vloer op 18 graden te koelen (120m2 alleen beneden verdieping).
Gezien het oppervlak van de vloer vrij groot is en de fancoil dus maar beperkt is.
Of zie ik dit verkeerd?

Overigens kan ik de fancoil recht boven mijn cv hangen, gezien de cv- kast midden in het huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
[...]

Dus de fancoil en de vloerkoeling tegelijk aan is niet mogelijk?
Ik vermoed dat het in veel gevallen wel mogelijk is, mits de fancoil eerder in het cv circuit zit dan de vloerleidingen. Zoals Fr33z al aangeeft kun je zonder problemen water van een graad of 18 door je vloer laten stromen zonder condensatie te krijgen. Zo lang het cv water rond die temperatuur zit nadat het door de fancoil is gegaan zou het mogelijk moeten zijn. Daarnaast trekt de fancoil wat vocht uit de lucht, waardoor het dauwpunt bij een lagere temperatuur komt te liggen.

Als de fancoil dus dezelfde ruimte koelt als de vloerkoeling zal het niet snel problemen geven (mits de fancoil eerder op de leiding zit).

Zit de vloerkoeling in een andere ruimte / ruimtes dan moet je wat voorzichtiger zijn met de temperaturen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Nu online
Pvogel1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:59:
Klopt het dat het dan efficienter is om alleen met de vloer op 18 graden te koelen (120m2 alleen beneden verdieping).
Wat efficientie van condenserend koelen vs niet condenserend koelen betreft durf ik niet echt een uitspraak over te doen.

Condenserend koelen kost meer energie dan niet condenserend koelen, maar een lagere luchtvochtigheid in de zomer geeft ook meer comfort, waardoor het bijvoorbeeld wel eens zou kunnen dat een hogere temperatuur met condenserend koelen even comfortabel is als een lagere temperatuur met niet condenserend koelen.

Ook het materiaal van de vloer zal een beetje meespelen: als het een stenen vloer is zal je met vloerkoeling al snel koele voeten hebben, en je voeten zijn aardig bepalend voor de gevoelstemperatuur van je lichaam.

Maar hoe dat sommetje precies uitdraait durf ik niet te zeggen, teveel onbekende variabelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
vraagje, mag een vvw pomp ook met een wp? of doet de quatt daar moeilijk over?

[ Voor 31% gewijzigd door michielsweb op 08-12-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:13:
[...]

Wat efficientie van condenserend koelen vs niet condenserend koelen betreft durf ik niet echt een uitspraak over te doen.

Condenserend koelen kost meer energie dan niet condenserend koelen, maar een lagere luchtvochtigheid in de zomer geeft ook meer comfort, waardoor het bijvoorbeeld wel eens zou kunnen dat een hogere temperatuur met condenserend koelen even comfortabel is als een lagere temperatuur met niet condenserend koelen.

Ook het materiaal van de vloer zal een beetje meespelen: als het een stenen vloer is zal je met vloerkoeling al snel koele voeten hebben, en je voeten zijn aardig bepalend voor de gevoelstemperatuur van je lichaam.

Maar hoe dat sommetje precies uitdraait durf ik niet te zeggen, teveel onbekende variabelen.
Hoe groter de dT tot bron, hoe inefficienter de WP. Lagere Ta bij koelen zal altijd effectiever zijn, maar dus minder efficient.

Condenserend koelen kan alleen met fancoil, nooit met de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onlinaius schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zou eerst maar eens gaan nadenken of condenserend koelen wel bestaat...

Tip: condenseren is afhankelijk van temperatuurverschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Het tijdstip word door de wetgeving bepaald, en daar staat:
" Het maximale geluidniveau op de perceelgrens mag volgens de regelgeving maximaal 40 dB zijn tussen 19.00 en 07.00 uur en tussen 07.00 en 19.00 uur 45 dB."
Let op, het is dus dB en niet dB(A).
De nachtstand is bedoeld om aan deze eis te voldoen, echter dient vooraf wel de plaats bepaald te worden waar binnen de Quatt warmtepomp aan deze eis kan voldoen. Om een idee te geven de Quatt heeft een geluidsvermogen van 55 dB en de nachtstand van 52 dB (deze wel met een lager vermogen van 2.8 kW).
De meest gemakkelijke weg is het uitvoeren van een berekening via de door de overheid aangeboden rekentool, ook mag achteraf een meting worden uitgevoerd (echter dient deze door een deskundige (lastig, dus je komt al snel bij een gecertificeerd bedrijf uit) en dus zeer duur, alleen al de kosten van een dergelijke meting overstijgt de kosten van de Quatt warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
zverdier schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:40:
[...]

Ik zou verwachten naar de CiC, echter werkt deze ook niet via WiFi, UTP is wel iets bedrijfszekerder als je geen goede ontvangst bij de CiC hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nivekamoud
  • Laatst online: 27-10 20:33
Zit al een tijdje mee te lezen, iemand al een installatie gedaan waar de quatt niet naast de cv-ketel zit? Mijn CV staat op zolder maar de quatt kan prima worden geplaatst op bgg naast mijn garage, CV-leidingen lopen hier naar mijn vloerverwarming. Of heeft iemand al een intake gesprek gehad waar dit gaat gebeuren?
Ik heb wel al 1 gereserveerd maar intake nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jroz2001
nivekamoud schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:48:
Zit al een tijdje mee te lezen, iemand al een installatie gedaan waar de quatt niet naast de cv-ketel zit? Mijn CV staat op zolder maar de quatt kan prima worden geplaatst op bgg naast mijn garage, CV-leidingen lopen hier naar mijn vloerverwarming. Of heeft iemand al een intake gesprek gehad waar dit gaat gebeuren?
Volgens mij staat de Quatt bij niemand direct naast de cv...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
jroz2001 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:17:
[...]

Volgens mij staat de Quatt bij niemand direct naast de cv...
Ik denk dat hij bedoelt de leidingen die van de warmtepomp naar de CV moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
nivekamoud schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:48:
De vraag is eerder of je CV leidingen al erder zijn afgetakt (wat ik zou verwachten), uit eerdere posts blijkt dat dit dus bij Quatt op problemen stuit.

oplossing; je zou dus met CV leidingen van de Quatt naar boven moeten (verwacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
burgerfreerk schreef op woensdag 7 december 2022 @ 17:25:
[...]

😂
Ongeveer 8 colli op een pallet en 10 meter flexible buis .

[Afbeelding]
super, bedankt !
kon je zien (bv typeplaatje of iets dergelijk wie de eigenlijke producent van dat ding is? Heb je ook het energielabel er bij gekregen ? indien ja zou leuk zijn als je dat ook zou kunnen posten.
Ook zou ik graag weten welke andere documenten er bij werden geleverd. alvast bedankt _/-\o_

Pagina: 1 ... 33 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.