Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.814.427 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Omver
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-05 12:12
[me/ssage=73659680,noline]paQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:28[/message]:
[...]

Ik geloof prima dat er Quatts worden geïnstalleerd hoor. Daar hoef ik niet van overtuigd te worden. Het gaat alleen wel supermistig allemaal.
Ik kwam juist op tweakters kijken omdat ik dat niet prima geloofde, dus voor die groep zoals ik is mijn bericht.
Denk dat de gemiddelde tweaker hier meer vertrouwen heeft in een partij die zegt: luister... pioniers... kan wat kinderziektes hebben, begrijp je dat we nog bezig zijn ermee en accepteer je dat?
Volgens mij is dat precies wat ze zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-06 14:39
klinkt mischien heel raar. als fe oplossing.
maar met de gemiddelde winter tegenwoordig kijk ik straks een jaartje wp aan. en bereken ik dan restant gas uit naar een cv elec cv ketel. en een doorstroom of wb.

zou zomaar nog wel is kunnen dat een elec cv ketel "relatief goedkoope oplossing is voor fe. mits huis voldoende geisoleerd.tevens heb je dan een los van wp backup.

[ Voor 30% gewijzigd door michielsweb op 01-12-2022 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12:36
Elektrische cv-ketel is alleen iets als je onbeperkt (bijna) gratis stroom hebt. Zolang je niet naast een stuwmeer woont is het niks m.i.

Ik heb wel in full electric huizen gewoond (buiten europa). Maar daar zat nooit een CV in. Gewoon elektrische radiatoren. Waarom moeilijk doen met water en pompen.

[ Voor 37% gewijzigd door Noutie op 01-12-2022 20:56 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
michielsweb schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:41:
klinkt mischien heel raar. als fe oplossing.
maar met de gemiddelde winter tegenwoordig kijk ik straks een jaartje wp aan. en bereken ik dan restant gas uit naar een cv elec cv ketel. en een doorstroom of wb.

zou zomaar nog wel is kunnen dat een elec cv ketel "relatief goedkoope oplossing is voor fe. mits huis voldoende geisoleerd.tevens heb je dan een los van wp backup.
Als je in een Rc10 tinyhouse woont misschien niet.

Een airco kost minder dan een eCV maar kost je wel minimaal 4x minder in verbruik.

Je zou zeggen dat de huidige energietarieven dit soort verspillende ideeen, naast dat je er financieel op leegloopt, wel uit zou wieden…. Het menselijk brein blijft een apart iets.

En wat is een electrische CV eigenlijk? Waarom kost die EUR1500? Heb zelf ook een 13kW doorstroomverwarmer als backup/aanvulling, maar die was nog geen EUR300. En die kan ook gewoon verschillende Ta maken, ivm SWW/CV.

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 02-12-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:50
michielsweb schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:41:
Als ik je goed begrijp wil je de elektrische cv als vervanging van de gas cv achter de warmtepomp plaatsen.

Je hebt basaal 3 scenario's:

1. Je komt (ruim) te kort aan 1 Quatt unit. In dit geval gaat de elektrische cv een duur geintje worden en is een dubbele Quatt / andere zwaardere warmtepomp een beter idee.

2. Je komt een heeeeel klein beetje te kort aan 1 Quatt unit, je haalt het eigenlijk alleen niet die paar dagen per decennium dat het onder de -10 komt. Hier is de elektrische cv niet een heel slecht idee voor, maar het is een vrij dure oplossing, een paar kilowatt aan straalkacheltjes is veel goedkoper. Het enige voordeel aan de elektrische cv is dat de warmte door het bestaande cv circuit loopt en dus wat beter verdeeld wordt over het huis. Aan de andere kant zou ik er ook weer niet zoveel moeite mee hebben om een paar dagen per decennium een paar kamers in huis net niet helemaal lekker warm te kunnen krijgen.

3. Je hebt altijd genoeg aan 1 Quatt unit. De elektrische cv is dan niet nodig, voor een backup lijkt het me een duur geintje, een paar straalkacheltjes zijn een stuk goedkoper.

Ik vind het denken over een backup wel een goede zaak overigens, maar persoonlijk zou ik eerder aanraden om na te denken over 1 of meerdere airco's. Houdt de Quatt er mee op / is het zo koud dat de Quatt het huis niet warm kan houden dan kun je altijd nog 'kamperen in eigen huis' in de ruimte waar de airco hangt. Straalkacheltjes zijn een simpele backup optie als de Quatt eigenlijk altijd genoeg capaciteit heeft, behalve op de 3 koudste dagen van het decennium.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-06 23:04
DennisDCT schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:08:
[...]

Ben je gevraagd lid te worden van Tweakers om hier reacties te plaatsen? Je bent net 2 weken geregistreerd…
Ik ben al jaren lid en ook een pilot gebruiker. 😄

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-06 21:10

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Het lijkt mij tijd voor een tabel waarin iedereen die een Quatt geleverd heeft gekregen of een datum heeft zich even meld , dan hebben we ook een wat meer overzicht over de situaties en hoeveel er nu geleverd is. Lijkt me ook nuttiger dan sommige discussies hier:

Kan elke klant met een (binnenkort aankomende) Quatt even dit invullen? Ik houd de tabel dan wel bij.

Quatt plekIDuserPlaatsingsdatumRegioType woning4kW/8kW
#6xx@OmverOosten
@Llowboy10 Nov '22Rijtjeshuis4kW
#138@Luuk8111 Nov '22
#68@HBO8824 Nov '22Randstad
@medu80
#2**@burgerfreerk7 Dec '22Overijssel2-onder-1 kap
#691@ReneQ691n.n.b.Noord-BrabantVrijstaand8kW
@Thomasje29 Nov '22
#15x@Palus25 Nov '22Oost NLVrijstaand4kW
#21@thekoot24 Nov' 22Noord-BrabantVrijstaand4kW
#299@Corona4kW

Als iedereen dit wil invullen kunnen we een beetje zien hoeveel er nu echt geleverd wordt en bij welk type klant :)

[ Voor 55% gewijzigd door geerttttt op 04-12-2022 22:00 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
medu80 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:58:
[...]

Ik ben al jaren lid en ook een pilot gebruiker. 😄
Het lijkt wel Oprah Winfrey :D

Jij een pilot gebruiker, en jij een pilot gebruiker
Iedereen een pilot gebruiker! *O*

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23-03 22:05
#691 @ReneQ691 Noord-Brabant, vrijstaand, 8Kw
Maandag 5 dec 08:30 video gesprek :)
geerttttt schreef op donderdag 1 december 2022 @ 23:15:
Het lijkt mij tijd voor een tabel waarin iedereen die een Quatt geleverd heeft gekregen of een datum heeft zich even meld , dan hebben we ook een wat meer overzicht over de situaties en hoeveel er nu geleverd is. Lijkt me ook nuttiger dan sommige discussies hier:

Kan elke klant met een (binnenkort aankomende) Quatt even dit invullen? Ik houd de tabel dan wel bij.

#6xx@OmverOosten
@LlowboyRijtjeshuis4kW
#138@Luuk81
#68@HBO88
@medu80
#2**@burgerfreerkMid-oosten2-onder-1 kap

Als iedereen dit wil invullen kunnen we een beetje zien hoeveel er nu echt geleverd wordt en bij welk type klant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
ReneQ691 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:44:
#691 @ReneQ691 Noord-Brabant, vrijstaand, 8Kw
Maandag 5 dec 08:30 video gesprek :)

[...]
Toegevoegd! verrassend dat jij als 8kW klant toch al wel nu aan de beurt bent! ik dacht dat ze die nog een tijdje gingen overslaan. Laat me even weten als de plaatsingsdatum bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Misschien kan @Lelletje mij mede-auteur maken? Dan kan ik de tabel ook in de startpost zetten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
Ja, ik was ook verrast door de mail over het videogesprek, misschien ben ik één van de eerste 8Kw pilots?
Installatie kan vrij eenvoudig zijn denk ik, dat bekijken we maandag dan maar even.
geerttttt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:46:
[...]

Toegevoegd! verrassend dat jij als 8kW klant toch al wel nu aan de beurt bent! ik dacht dat ze die nog een tijdje gingen overslaan. Laat me even weten als de plaatsingsdatum bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
ReneQ691 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:03:
Ja, ik was ook verrast door de mail over het videogesprek, misschien ben ik één van de eerste 8Kw pilots?
Installatie kan vrij eenvoudig zijn denk ik, dat bekijken we maandag dan maar even.

[...]
Mogen wij de woon situatie weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03:37
geerttttt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:52:
Misschien kan @Lelletje mij mede-auteur maken? Dan kan ik de tabel ook in de startpost zetten? :)
Ik heb je mede-auteur gemaakt! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneQ691
zverdier schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:24:
[...]

Mogen wij de woon situatie weten ?
Ja hoor. Gezin van 4 personen, vrijstaande woning gebouwd in 2010, cv-ketel, 5,1kWp zonnepanelen, circa 1.600 kuub gas, dit jaar wel wat minder denk ik. Vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op de verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zverdier
Grappig wij zijn met twee, bijna zelfde situatie maar ik zou naar 4,5 COP willen gaan gasverbruik gemiddeld over drie jaar 1300m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
ReneQ691 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ja hoor. Gezin van 4 personen, vrijstaande woning gebouwd in 2010, cv-ketel, 5,1kWp zonnepanelen, circa 1.600 kuub gas, dit jaar wel wat minder denk ik. Vloerverwarming op de begane grond, radiatoren op de verdieping.
Hoe wil je die combinatie doen, of heb je JAGA LTV radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:38
medu80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 16:17:
[...]
Los van jaga's zijn grote radiatoren (T33) en/of extra ventilatoren ook een manier om met lage temperaturen voldoende afgifte te creëren

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
[...]

Of misschien boven niet zoveel warmte nodig? Bij ons gaat boven alleen aan als het onder de -5 is en de meeste mensen die ik ken stoken boven niet of nauwelijks (werkkamers uitgezonderd)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 21:12
Dat het warm blijft geloof ik voorlopig nog wel even; het wordt werkend opgeleverd natuurlijk. Ik hoop dat de personen bij wie geplaatst wordt vooral ook foto's plaatsen van de plaatsing.

Op Tweakers aangewezen zijn voor info vind ik nog steeds (te) schimmig. Bij serviceverzoeken moet je de app gebruiken. Ik mis hier echt een menselijke factor: iemand die ik bel en toezegt wanneer deze er is. Moeten wachten op een antwoord na een serviceverzoek via de app moet je liggen. Mijn emails in de periode tot het videogesprek zijn nooit beantwoord. Berichten van pilotters die niets mogen zeggen (en gek daar gek genoeg in meegaan) bieden ook niet echt vertrouwen dat ik toch wel zocht.

Ervaring gaat eigenlijk pas echt tellen bij probleemafhandeling. Die paar pilotusers gaat wel goedkomen; veel spannender wordt het als er al redelijk wat Quatts draaien; er veel ingepland is en na x tijd openbaren zich hier en daar wat probleempjes. Volume vergt veel meer dan een paar pilotgebruikers.

Als ik akkoord ging en de volle som betaald had dan zij bij nr 2XX in Utrecht een 4kW hoog aan de zijgevel van een nageisoleerde hoekwoning uit 1976 met een oppervlak van 142m2 en 1200m2 gasverbruik zijn opgehangen. Voor wat het waard is in de tabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05-2024

Thomasje

Semacode

Ik heb afgelopen dinsdag de installatie gehad. Ik zit in de pilot groep. Bij mij hebben ze ook de CiC geplaatst. Alleen kreeg de monteur het niet gekoppeld. Ik heb een Nefit Trendline ketel. Ik heb een Honeywell T6 thermostaat gekocht omdat Nefit met zijn eigen protocol werkt overgestapt op aan/uit protocol.

Maar ik heb dus een Quatt 4k op mijn dak staan maar geen idee wat het doet.

Op dit moment zet ik mijn thermostaat nog niet heel hoog omdat ik het ook met airco red om het huis te verwarmen.

Als het goed is komt er volgende week iemand langs om het af te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MMBD
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-02 21:59
Thomasje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:15:
...Ik heb een Nefit Trendline ketel. Ik heb een Honeywell T6 thermostaat gekocht omdat Nefit met zijn eigen protocol werkt overgestapt op aan/uit protocol...
Er is een converter om het Nefit EMS protocol te converteren in OpenTherm.
Kost rond de €65,- en werkt met de meeste Nefit CVs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasje

Thomasje

Semacode

MMBD schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:24:
[...]

Er is een converter om het Nefit EMS protocol te converteren in OpenTherm.
Kost rond de €65,- en werkt met de meeste Nefit CVs.
Klopt, deze stond in bestelling. Wordt alleen bijna niet geleverd. Maar van de monteur begreep ik dat de CiC alleen aan uit werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Thomasje schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:28:
[...]

Klopt, deze stond in bestelling. Wordt alleen bijna niet geleverd. Maar van de monteur begreep ik dat de CiC alleen aan uit werkt.
Nou. Ik kreeg de CiC juist niet aan de praat met aan/uit. Alleen met OpenTherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasje

Thomasje

Semacode

medu80 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:34:
[...]

Nou. Ik kreeg de CiC juist niet aan de praat met aan/uit. Alleen met OpenTherm?
Dat is erg interessant.... Hij doet het bij mij dus ook niet. Maar ik heb nu dus ook geen idee om de warmtepomp iets aan het doen is. Er staat een unit op mijn dak met een mooie cover erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Kun je in de app toch zien. Of ie wel of niet werkt.

De leiding wordt dan rood / oranje. En het Quatt icoontje blaast koude lucht. Drie golfjes blauw.

[ Voor 49% gewijzigd door medu80 op 02-12-2022 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-08-2023

#6xx@OmverOosten
#138@Luuk8111 Nov '22
@medu80
#2**@burgerfreerkMid-oosten2-onder-1 kap

#15x @palus 25 nov. Oosten vrijstaand 4kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Tabel weer bijgewerkt (nog niet in startpost). Toch best wat pilot klanten zo. :)

Ben benieuwd zodra het embargo eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
vraagje, zijn de mensen die een WP van quatt hebben wel in de mogenlijkheid.
om te laten zien "hoe de pomp op de waterleiding is "aangesloten? dan kan ik eventueel alvast rekening houden met het leiding werk. nu ik toch leidingen onder mijn cv moet aanpassen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-06 16:46
michielsweb schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:26:
om te laten zien "hoe de pomp op de waterleiding is "aangesloten? dan kan ik eventueel alvast rekening houden met het leiding werk. nu ik toch leidingen onder mijn cv moet aanpassen :)
Dan heb je denk ik nog het meest aan het aansluitschema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWP7vvYYcAm5SVOQlWt9JH-eN94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CF91290c5dvIXZ1ORw8V5Upw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06-2024
geerttttt schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:46:
[...]

*299 Voeg mij ook maar toe, gesprek al gehad op 22 november. West Noord-Brabant, vrijstaand huis, 200m2, 1x 4KW (heb 2 cv ketels, andere komt ook een quatt op in toekomst).Ook al €1500 aanbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
HBO88 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:40:
[...]

Dan heb je denk ik nog het meest aan het aansluitschema:
[Afbeelding]
de ruimte is meer " beperkt. dus als ik nu all vast creatief moet zijn met de nieuwe vvw verdeler.
dus daarom zocht ik wat info over de koppel stukken. nu kan ik nog vooruit denken.
bv "als er 40cm vrij koperleiding moet zijn op een bepaald stuk voor een koppel stuk . kan ik nu nog " kiezen om de vvw verdeler anders te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
De tekening komt overeen moet hoe deze aangesloten wordt. Tenminste in mijn geval, ik geef nu toch geen technische specificaties weg. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
[...]

Nog geen idee eigenlijk, ze staan nagenoeg nooit aan boven. Badkamer wel vloerverwarming en een handdoekradiator. Ook wel een airco boven. Het is nu nog hybride natuurlijk, vervolgens wil ik wel stappen maken om verder van het gas af te gaan. Ben benieuwd of ze daar tips voor hebben, of dat ze 'straks' de full electric optie bieden.
Als die optie komt, zullen ze toch ook moeten vertellen welke maatregelen je nog meer moet nemen?
Extra zonnepanelen wil ik graag. Een tapwater oplossing, waarvan ik dacht dat dat een warmtepomp boiler kon zijn, maar daarvan zei de warmtepompboilershop, dat dat niet toereikend is en ik een tapwaterboiler nodig heb...
Ik ga het gesprek aan en laat me graag informeren, ook door jullie hier allemaal , welke stappen ik verder nog moet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zverdier
Het is bij ons lekker fris boven! Beneden 70m2 vloerverwarming lekker comfortabel 20*c cv watertemperatuur naar 50c*c ingesteld om te kijken of dat gaat, als de quatt geplaatst is zal ik moeten kijken naar lage temperatuur cv platen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:41
ReneQ691 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:58:
[...]
Een tapwater oplossing, waarvan ik dacht dat dat een warmtepomp boiler kon zijn, maar daarvan zei de warmtepompboilershop, dat dat niet toereikend is en ik een tapwaterboiler nodig heb...
Kun je aub verduidelijken waarom een warmtepompboiler in jouw geval geen oplossing zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
michielsweb schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:26:
ik hoop eigenlijk niet dat je een pomp op de "waterleiding" gaat aansluiten, lijkt me niet zo'n goed idee. Ik vermoed dat je de "CV leiding" mee bedoeld.
De reeds geplaatste schematische opstelling van Quatt geeft je daar al nodige idee over, echter zou ik het wel eerst met Quatt bespreken zodat je later niet voor een verrassing komt te staan.
Zo ver ik het heb begrepen wil Quatt hun system (leidingwerk van/naar de warmtepomp) zo dicht mogelijk bij de CV ketel plaatsen (dus voordat deze zich in de woning opsplitst).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekoot
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-02 11:53

#6xx@OmverOosten
#138@Luuk8111 Nov '22
@medu80
#2**@burgerfreerk7 Dec '22Overijssel2-onder-1 kap
@Thomasje29 Nov '22
#15x@Palus25 Nov '22Oost NLVrijstaand4kW
#299@Corona4kW

#21 @thekoot 24 nov. noord Brabant, vrijstaand, 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
MacD007 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:35:
[...]

ik hoop eigenlijk niet dat je een pomp op de "waterleiding" gaat aansluiten, lijkt me niet zo'n goed idee. Ik vermoed dat je de "CV leiding" mee bedoeld.
De reeds geplaatste schematische opstelling van Quatt geeft je daar al nodige idee over, echter zou ik het wel eerst met Quatt bespreken zodat je later niet voor een verrassing komt te staan.
Zo ver ik het heb begrepen wil Quatt hun system (leidingwerk van/naar de warmtepomp) zo dicht mogelijk bij de CV ketel plaatsen (dus voordat deze zich in de woning opsplitst).
uiteraard cv leiding. ik neem aan dat er ergens koppelstukken of kleppen tussen moeten. dus ja ik kijk of ik ergens specifiek een bepaalde lengte moet hebben voor die stukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneQ691
PVPaneel schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:44:
[...]

Kun je aub verduidelijken waarom een warmtepompboiler in jouw geval geen oplossing zou zijn?
Hij gaf aan dat voor een gezin van 4, het buffervat 'zo leeg' zou zijn en dat ik een tapwaterboiler nodig zou hebben. Begrijp het ook niet helemaal. Moet ik nog op doorvragen dan. Morgenochtend eerst maar het videogesprek met Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
we zijn hier een gezin van 4, vrij ruime badkuip, en heb de vaatwasser ook op het warm water.
Allemaal op een 200l warmtepompboiler :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 22:37

Zenix

BOE!

Mooi om te zien dat het goed begint te lopen met de installaties. Toen ik mij had ingeschreven op 31 augustus (de laatste dag met de lage prijzen) had ik dat niet verwacht. Ik ben volgend jaar in de zomer waarschijnlijk aan de beurt, maar als het wat langer gaat duren, vind ik dat ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:09:
we zijn hier een gezin van 4, vrij ruime badkuip, en heb de vaatwasser ook op het warm water.
Allemaal op een 200l warmtepompboler :S
Ik kan me ook niet voorstellen dat het heel snel een probleem is met 4 personen. Met 5 of 6 kan ik me het iets makkelijker indenken.Eventueel kun je ook altijd nog spelen met de temperatuur als je het vaak net niet haalt: 5 graden er bij in het vat laat de efficientie wat afnemen, maar dan heb je wel meer speelruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corona
Vraagje m.b.t een buffervat. In de facebookgroep Quatt is een installateur die zweert bij een buffervat in het systeem zodat de warmtepomp bij het niet kwijt kunnen van de warmte hij het daar in kwijt kan. Alleen, hoe staan jullie er tegenover. Is het zinvol of niet? Zo ja, hoe groot? 50liter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Corona zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic hoofdstuk Buffervat
Lees gelijk de rest ook als je het meeste uit je warmtepomp wil halen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corona
Proton_ schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:43:
@Corona zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic hoofdstuk Buffervat
Lees gelijk de rest ook als je het meeste uit je warmtepomp wil halen.
Dank, niet gezocht op dit hier. Dit is dus echt een discussie waar 2 partijen het niet eens zullen worden, of heb ik het nu mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Corona tja, laat ik het zo zeggen:
Een buffervat dient duidelijke technische doelen (zie topic) en die zijn eigenlijk zelden relevant in hybride opstelling (in casu Quatt): er is 20 kW+ defrosthulp op gas en de warmtepomp is klein voor de afgifte en kan bovendien moduleren dus lange runs moeten ook altijd wel lukken.
[mening]
De discussie wordt dus zelden op technische gronden gevoerd maar op basis van traditie of heilige boeken. Dat verklaart waarom er van wederzijdse overtuiging weinig sprake is.
[/mening]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
michielsweb schreef op zondag 4 december 2022 @ 08:27:
[...]

uiteraard cv leiding. ik neem aan dat er ergens koppelstukken of kleppen tussen moeten. dus ja ik kijk of ik ergens specifiek een bepaalde lengte moet hebben voor die stukken
had het maar voor de zekerheid gepost.

zoals ik het zie heb je minimaal met twee wijzigingen te maken.

1) achter de anvoer CV (dus achter de CV ketel komt een flowmeter, deze kan dus het beste voor een splitsing van de CV leiding worden aangebracht.

2) je retour die nu van je CV terug naar de ketel gaat word aangepast en gaat nu direct naar de warmtepomp.

Mijn vraag die ik hier al eerder heb gesteld is : Is het niet zinnig om een bypass (heb je dus eigenlijk 3 afsluiters nodig (incl. 2 aftaps) als je de warmtepomp wilt isoleren cq bij een storing deze (tijdelijk wilt afkoppelen), omdat het een monoblok is moet je deze wel kunnen aftappen (of de Quatt moet zelf een aftap hebben, dit soort technische info missen we dus nog).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneQ691
Zojuist het videogesprek gehad. Advies van Quatt is 4Kw, hiermee bespaar ik dan 1.888 euro volgens hun berekening, na doorvragen bespaar ik 963 m3 en kost dat 1728Kw. Prijzen waar ze mee rekenen zijn 73 cent per Kwh en 3,27 per kuub gas.
4Kw is voldoende, als ik later naar Full-Electric zou gaan, komt er een elektrisch element bij van 2,5Kw geeft hij aan. Waardoor het ook bij -10 nog voldoende zou zijn.

Ik twijfel zelf of 4Kw wel voldoende is. Ik snap dat dit 963 (van de ± 1.600 verbruik) bespaart. En voor 1.599 is dat ook niet duur. Installatie is ook heel eenvoudig, hangen aan de gevel en naar binnen boren, waar de ketel op 2 meter hangt.
Maar als ik door wil pakken en de CV de deur uit wil, is een andere oplossing wellicht beter? Of gewoon langzaam opbouwen en uitbreiden met Quatt?
Bij overgang naar Full-Electric (mogelijk 2024) zou dan ook een boilervat worden toegevoegd en wordt meer advies gegeven.

Vragen, opmerkingen? Ik hoor het graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
ReneQ691 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:02:
Zojuist het videogesprek gehad. Advies van Quatt is 4Kw, hiermee bespaar ik dan 1.888 euro volgens hun berekening, na doorvragen bespaar ik 963 m3 en kost dat 1728Kw. Prijzen waar ze mee rekenen zijn 73 cent per Kwh en 3,27 per kuub gas.
4Kw is voldoende, als ik later naar Full-Electric zou gaan, komt er een elektrisch element bij van 2,5Kw geeft hij aan. Waardoor het ook bij -10 nog voldoende zou zijn.
Ja, en als je er nog een doorstroomverwarmer naast hangt kun je tot -13 enz enz.
Ik weet alleen niet of dit nou helemaal de opzet is van 'full electric' gaan. Dit is meer "van het gas af" (met duur elektrisch)

Ik ben vooral benieuwd wat de geïnstalleerde Quatts nou (niet?) hebben gedaan met de voorzichtige vorst op sommige plekken afgelopen dagen. Dan kun je ook wat zinnigs zeggen over tot hoe koud je kunt zonder bij te verwarmen. (iig bij die huizen)
Als de CV ketel niet is bijgesprongen, dan hoeft een 2.5kW element ook niet bij te springen. (bij dit weer)

Verder deel ik je twijfel wel een beetje inderdaad.
Wat is je huidige gasverbruik (zonder sww en eventueel koken) aan alleen stoken? Als ze aangeven dat je 935 m3 gas kunt besparen, dan heb je nu toch wel een verbruik van ca 1500 incl alles oid?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Hier is de CV niet aangegaan, wel temperaturen onder 0 gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door medu80 op 05-12-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:21
medu80 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:27:
Ik las dat de Quatt niet was aangegaan, maar het gaat over je CV. Krijgt de Quatt je huis goed/makkelijk/snel warm?

[ Voor 20% gewijzigd door okijokii op 05-12-2022 10:30 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:38
medu80 schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:27:
kan ik hieruit begrijpen dat CV ook niet aan is gegaan voor defrosts?

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneQ691
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:04:
[...]

Ja, en als je er nog een doorstroomverwarmer naast hangt kun je tot -13 enz enz.
Ik weet alleen niet of dit nou helemaal de opzet is van 'full electric' gaan. Dit is meer "van het gas af" (met duur elektrisch)

Ik ben vooral benieuwd wat de geïnstalleerde Quatts nou (niet?) hebben gedaan met de voorzichtige vorst op sommige plekken afgelopen dagen. Dan kun je ook wat zinnigs zeggen over tot hoe koud je kunt zonder bij te verwarmen. (iig bij die huizen)
Als de CV ketel niet is bijgesprongen, dan hoeft een 2.5kW element ook niet bij te springen. (bij dit weer)

Verder deel ik je twijfel wel een beetje inderdaad.
Wat is je huidige gasverbruik (zonder sww en eventueel koken) aan alleen stoken? Als ze aangeven dat je 935 m3 gas kunt besparen, dan heb je nu toch wel een verbruik van ca 1500 incl alles oid?
Ja, 1616 m3 op de laatste jaarafrekening in April, nu wat zuiniger, dus rond de 1500 vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 16:45
ReneQ691 schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:02:

Ik twijfel zelf of 4Kw wel voldoende is. Ik snap dat dit 963 (van de ± 1.600 verbruik) bespaart. En voor 1.599 is dat ook niet duur. Installatie is ook heel eenvoudig, hangen aan de gevel en naar binnen boren, waar de ketel op 2 meter hangt.
Maar als ik door wil pakken en de CV de deur uit wil, is een andere oplossing wellicht beter? Of gewoon langzaam opbouwen en uitbreiden met Quatt?
Bij overgang naar Full-Electric (mogelijk 2024) zou dan ook een boilervat worden toegevoegd en wordt meer advies gegeven.

Vragen, opmerkingen? Ik hoor het graag.
Heeft het advies voor de 4 kW ook niet te maken met het feit dat 8 kW nog niet wordt geleverd omdat het nog niet is uitontwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Lasoul schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:52:
[...]

Heeft het advies voor de 4 kW ook niet te maken met het feit dat 8 kW nog niet wordt geleverd omdat het nog niet is uitontwikkeld?
Als die 8 kw -2 x 4 kw- parallel kunnen werken en de last kunnen verdelen, heb je m.i. een veel efficiëntere oplossing dan er even 2.5kW COP 1 achter te zetten.
2 compressors, 2 x zoveel verdamperoppervlak.
OK, ook 2 x het geluid, maar dat zal naar verwachting stiller zijn dan 1 x 4kW die op 80-90% van zijn vermogen staat te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:04:
[...]

Als die 8 kw -2 x 4 kw- parallel kunnen werken en de last kunnen verdelen, heb je m.i. een veel efficiëntere oplossing dan er even 2.5kW COP 1 achter te zetten.
OK, ook 2 x het geluid, maar dat zal naar verwachting stiller zijn dan 1 x 4kW die op 80-90% van zijn vermogen staat te draaien.
Dat is ook mijn beeld. Quatts kunnen benodigde capaciteit verdelen en draaien langzamer -> minder geluid.
Zou dit ook gelden als ze het serieel plaatsen en slim bijschakelen? Met andere woorden niet pas bijschakelen als de eerste op 80%-100% zit.

[ Voor 27% gewijzigd door Lasoul op 05-12-2022 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Lasoul schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:08:
[...]

Dat is ook mijn beeld. Tevens als ze het goed implementeren dan kunnen de beide Quatts juist langzamer draaien (minder geluid) om voor het grootste gedeelte van het jaar dezelfde capaciteit te leveren. Ik zou namelijk verwachten dat je dan de benodigde capaciteit kunt verdelen over beide Quatts of zit ik er dan compleet naast?
Ik neem aan dat dat is waar 'de pijn' nog zal zitten.
Het lijkt me dat ze in synergie parallel moeten opereren.
Als ze in serie werkzaam zijn, krijg je in wezen hetzelfde als wat de CV ketel nu doet bij een enkele unit. Dan staat 1 hard te werken, en de ander maar half. De eerste levert dan een slijtageslag, terwijl de tweede half zo hard werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:28:
[...]

Ik las dat de Quatt niet was aangegaan, maar het gaat over je CV. Krijgt de Quatt je huis goed/makkelijk/snel warm?
Ik weet niet wat je uit mijn antwoord gaat herleiden. Als ik ja zeg, kun je eigenlijk niks met mijn antwoord want elk huis is toch wel anders. Ik heb vloerverwarming met een LTV Robot verdeler, de woonkamer wordt inderdaad warm. Maar werd het ook al met de CV dus verschil is er niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:21
medu80 schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik weet niet wat je uit mijn antwoord gaat herleiden. Als ik ja zeg, kun je eigenlijk niks met mijn antwoord want elk huis is toch wel anders. Ik heb vloerverwarming met een LTV Robot verdeler, de woonkamer wordt inderdaad warm. Maar werd het ook al met de CV dus verschil is er niet. ;)
Geen verschil vind ik al een mooi antwoord. Dankjewel. Zelf verwarm ik mijn woning nu nog met cv met een aanvoertemperatuur 40°. Ik heb vloerverwarming en 2 normale radiatoren met ventilatoren en die krijgt de kamer lekker warm.
Dus 'geen verschil' zou voor mij ook perfect zijn ;)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
okijokii schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:35:
[...]

Geen verschil vind ik al een mooi antwoord. Dankjewel. Zelf verwarm ik mijn woning nu nog met cv met een aanvoertemperatuur 40°. Ik heb vloerverwarming en 2 normale radiatoren met ventilatoren en die krijgt de kamer lekker warm.
Dus 'geen verschil' zou voor mij ook perfect zijn ;)
Ik verwacht alleen niet dat @medu80 40 graden stookt ;) (Hence zijn reactie over elk huis is anders)
En het zegt verder nog steeds helemaal niets over het opgenomen vermogen, of hoe hard de wp staat te draaien, en tegen welk COP.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-12-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
Lasoul schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:52:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook wel af eerlijk gezegd. Mijn installatie is makkelijk, dus ben ik er daarom uitgepikt?
Aan de andere kant, bespaar ik wat op mijn gas en kost het me 'slechts' 1.599,-... uitbreiden kan altijd nog, kan dan ook een insteek zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 11:04:
[...]

Misschien hebben ze wel een heel andere oplossing in gedachten met dat hitte-element? Hulp voor SWW misschien?

Mijn ideale situatie:

2 Quatts parallel geplaatst, beide met een hittespiraal door een goed geisoleerd (buffer)vat (bijv 200 liter), SWW loopt (met een hittespiraal) door hetzelfde buffervat, en er zit een hitte-element in de SWW leiding achter het vat. Er is een retour na de hittespiralen in het vat waardoor het water direct terug de Quatts in kan indien nodig. Het vat is puur een buffer en warmtewisselaar, de vloeistof hierin wordt niet gebruikt.

Voordelen:
- Mooie grote buffer voor de warmtepompen als ze in verwarmingsmodus draaien.
- Pompen werken door de paralelle schakeling zo efficient mogelijk en je verliest niet alle capaciteit als 1 van de pompen er mee stopt.
- Als je redelijk op vaste tijden doucht kun je de temperatuur tijdelijk wat verhogen (en de cv leiding afsluiten) waardoor het buffervat rond de douchetijden bijv 45 ipv 30 graden is, daarmee beperk je het gebruik van het COP 1 hitte element.
- Als je het vermogen van het hitte element goed kiest (2.5KW is net wat te laag), verlies je samen met de verwarmingscapaciteit van 2 Quatts nooit warm water. Als de hele familie komt logeren kom je dus nooit met een lege tank te zitten als iedereen wil douchen.
- COP 1 is uiteraard duur voor tapwater, maar tegelijkertijd heb je nooit meer salmonella runs nodig, dus zeker met een 2 personen in huis zou het elkaar wel eens niet al teveel kunnen ontlopen, zeker omdat een (hogere temperatuur) warmtepompboiler vaak ook niet de beste COP heeft, en die warmte in sommige gevallen ook nog eens aan het huis onttrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:11:
[...]

Misschien hebben ze wel een heel andere oplossing in gedachten met dat hitte-element? Hulp voor SWW misschien?
Dat moet je dan aan @ReneQ691 vragen :)
Hij heeft ze gesproken erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasoul
ReneQ691 schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:36:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook wel af eerlijk gezegd. Mijn installatie is makkelijk, dus ben ik er daarom uitgepikt?
Aan de andere kant, bespaar ik wat op mijn gas en kost het me 'slechts' 1.599,-... uitbreiden kan altijd nog, kan dan ook een insteek zijn
Ben alleen bang dat als je alsnog de 2e nodig hebt dat je dan de 2e niet voor dezelfde prijs krijgt als dat je nu zou betalen voor 2 Quatts. Maar wellicht dat je dan ook andere keuzes gaat maken als je gaat uitbreiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 17:15:
[...]

Dat moet je dan aan @ReneQ691 vragen :)
Hij heeft ze gesproken erover.
Nee, helaas. Ik was ook wat verrast dat hij met 4Kw kwam, dat lichtte hij snel toe, maar wordt nog verder ontwikkelt. Focus nu op deze installatie.
Ik ben ook 'bang' dat de tweede, indien nodig, duurder zal zijn, ik heb immers nog recht op de oude prijs nu.
Feit blijft, ik ga, redelijk snel nog, wat op m'n gas besparen. Volgens Quatt 1.888, dan heb ik hem in 11 maanden terug verdiend. Een andere warmtepomp heeft waarschijnlijk langer levertijd. Als ik de offerte heb en hem snel accordeer en betaal, zouden ze hem deze maand nog kunnen hangen.
Deze week 30 installaties, volgende week 40, daarna 50 zei hij. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Je hebt hem niet in 11 maanden terugverdiend.
Het gas kost komend jaar max 1.45
En als je nu dynamisch zat ook.

Het is makkelijk rekenen met worst case > best case.

1722 kWh stroom komend jaar: 689 euro
963 m3 gas komend jaar: 1396 euro
verschil: 707 euro (ipv voorgehouden 1888)
(uitgaand van de voorgehouden SCOP 4,5)

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 06-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:09
ReneQ691 schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:34:
[...]

Nee, helaas. Ik was ook wat verrast dat hij met 4Kw kwam, dat lichtte hij snel toe, maar wordt nog verder ontwikkelt. Focus nu op deze installatie.
Ik ben ook 'bang' dat de tweede, indien nodig, duurder zal zijn, ik heb immers nog recht op de oude prijs nu.
Feit blijft, ik ga, redelijk snel nog, wat op m'n gas besparen. Volgens Quatt 1.888, dan heb ik hem in 11 maanden terug verdiend. Een andere warmtepomp heeft waarschijnlijk langer levertijd. Als ik de offerte heb en hem snel accordeer en betaal, zouden ze hem deze maand nog kunnen hangen.
Deze week 30 installaties, volgende week 40, daarna 50 zei hij. We gaan het zien.
Bij mij ook twijfels over de voorgestelde 4 Kw, waar ik zelf een voorkeur voor 8 Kw zou hebben. Op basis van het verhaal van de werkvoorbereider toch voor 4 Kw gekozen. Ik hoop dat dit achteraf niet een foute keuze blijkt te zijn geweest.

Videocall en offerte inmiddels 2 weken geleden ontvangen, bevestigd en betaald. Ik had verwacht dat ik 2 weken later wel al een installatiedatum zou te horen hebben gekregen.

Overigens werd mij 2 weken geleden hetzelfde gezegd: Deze week 30 installaties, volgende week 40 en hopelijk de week erna 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Pbure97 Het hangt een beetje van je huis af, isolatie, vloerverwarming etc. 8KW is al wel heel veel voor een hybride, dat zit je al meer richting de full-electric. Ik heb de 4.5KW puur als 70% van de tijd verwarmen, gezien ik vloerverwarming heb. Ik kan mijn huis opwarmen met de ATAG i28ECZ in geforceerd laaglast dat is rond de 35 graden.

Wat wel zonde is, dat ik mijn gehele huis heb voorzien van de Heimeier Eclipse waar je nu dus geen ene K*T aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Pbure97 en @ReneQ691 worden jullie dan 'normale klanten'? Of ook weer pilot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pbure97
medu80 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:34:
@Pbure97 Het hangt een beetje van je huis af, isolatie, vloerverwarming etc. 8KW is al wel heel veel voor een hybride, dat zit je al meer richting de full-electric. Ik heb de 4.5KW puur als 70% van de tijd verwarmen, gezien ik vloerverwarming heb. Ik kan mijn huis opwarmen met de ATAG i28ECZ in geforceerd laaglast dat is rond de 35 graden.

Wat wel zonde is, dat ik mijn gehele huis heb voorzien van de Heimeier Eclipse waar je nu dus geen ene K*T aan hebt.
Full-electric is uiteindelijk natuurlijk ook de bedoeling. Volgens de werkvoorbereider is 4 Kw meer dan voldoende, terwijl bij de matrix op de site toch echt 8 Kw staat. Naar mijn mening is mijn isolatie matig (2-onder-1 kap), terwijl Quatt denk ik meer naar mijn huidige verbruik gekeken heeft. Ik stook eigenlijk amper.

De meerprijs voor de 2e unit is erg beperkt waardoor dit voor mij de voorkeur, to be safe, zou hebben. Volgens Quatt zou deze unit dan werkloos aan de gevel hangen. De full-electric module zou volgens Quatt het tekort van de 4Kw voor de verwarming opvangen.

Ik heb na betaling van de aanbetaling van €1500 niks meer gehoord, dus meer informatie over pilot of niet heb ik nog niet. Zoals gezegd had ik gehoopt dat dit sneller zou gaan, maar het zal wel druk zijn op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReneQ691
paQ schreef op maandag 5 december 2022 @ 21:36:
Je hebt hem niet in 11 maanden terugverdiend.
Het gas kost komend jaar max 1.45
En als je nu dynamisch zat ook.

Het is makkelijk rekenen met worst case > best case.

1722 kWh stroom komend jaar: 689 euro
963 m3 gas komend jaar: 1396 euro
verschil: 707 euro (ipv voorgehouden 1888)
(uitgaand van de voorgehouden SCOP 4,5)
Inderdaad, had al wat berekeningen gemaakt in mijn hoofd. Jammer dat ze niet reëel zijn in de berekeningen die ze voorschotelen, hoewel het prijsplafond ook wel weer verdwijnt, maar dan weten we ook niet hoe de prijzen verder zullen ontwikkelen.
Ga 14 december van Budget energie naar Shell Energy, 2,07 gas en 57 cent elektra (voor de laatste twee weken dan even.

[ Voor 8% gewijzigd door ReneQ691 op 06-12-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneQ691
paQ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:54:
@Pbure97 en @ReneQ691 worden jullie dan 'normale klanten'? Of ook weer pilot?
Dat heeft hij niet specifiek benoemt... Zou qua advies geen verschil moeten maken natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Pbure97 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:10:
[...]

De meerprijs voor de 2e unit is erg beperkt waardoor dit voor mij de voorkeur, to be safe, zou hebben. Volgens Quatt zou deze unit dan werkloos aan de gevel hangen. De full-electric module zou volgens Quatt het tekort van de 4Kw voor de verwarming opvangen.
Dat impliceert dat ze dus niet parallel werken, en de 'module' in kwestie een naverwarmer betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbure97
paQ schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:20:
[...]

Dat impliceert dat ze dus niet parallel werken, en de 'module' in kwestie een naverwarmer betreft.
Precies en je zou wel verwachten dat parallel op zijn minst uiteindelijk mogelijk zou moeten zijn. Het blijft toch vreemd dat er geen details zijn over de exacte werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Pbure97 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:24:
[...]

Precies en je zou wel verwachten dat parallel op zijn minst uiteindelijk mogelijk zou moeten zijn. Het blijft toch vreemd dat er geen details zijn over de exacte werking.
Ik denk dat ze dat zelf ook nog niet helemaal uitgevogeld hebben....daarom draai je natuurlijk ook pilots..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Pbure97 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 13:10:
[...]

Full-electric is uiteindelijk natuurlijk ook de bedoeling. Volgens de werkvoorbereider is 4 Kw meer dan voldoende, terwijl bij de matrix op de site toch echt 8 Kw staat. Naar mijn mening is mijn isolatie matig (2-onder-1 kap), terwijl Quatt denk ik meer naar mijn huidige verbruik gekeken heeft. Ik stook eigenlijk amper.
je mogelijke toepassing van een warmtepomp is afhankelijk van:
a) de eigenschapen en afmetingen van je huis (dus groote en mate van isolatie, bouwjaar en nog een paar factoren (bv hoeveelheid glasoppervlakte versus stenen muren)
b) je huidig verwarmingssysteem Capaciteit van je huidige ketel en type (HR of VR?) en types van je radiatoren (dus gebruik je vloerverwarming (en hoe is deze opgebouwd (primäire verwarming of als bijverwarming)), aantal radiatoren en voor types van deze (hebben deze bv ook bij een lage CV watertemperatuur nog voldoende capaciteit (kun je bv wel iets beinvloeden door bv toepassen van ventilatoren).
c) je stookgedrag en hier geef je aan dat je weinig stookt, dus ik neem aan dat je de warmte voor je huis dus ergens anders vandaan haalt, houtkachel of iets dergelijks denk ik maar (aanname)

ga je dus dat niet veranderen dan is het zinnig dat je de capaciteit baseerd op je verbruik van je gasketel waarbij je wel moet kijken of je verwarmingssysteem het met de laagere CV temperatuur wel iets doet.
Quatt zou wel eens gelijk kunnen hebben, lastig te zeggen omdat ik gewoon belangrijke info mis, je kunt me overigens een PM sturen, anders lopen we de kans dat we te veel of topic gaan, dat wil ik zelf namelijk niet.
naar mijn mening kun je het geld beter in isolatie van je huis stopen, je gaat immers meer geld besparen op dingen die je niet gebruikt dan deze op een andere stapel te leggen (los dat een warmtepomp dus zelf wel minder verbruikt).
Heb je van Quatt overigens nadere info gekregen over hun full-electric module, deze info is hier erg welkom.
Ik heb na betaling van de aanbetaling van €1500 niks meer gehoord, dus meer informatie over pilot of niet heb ik nog niet. Zoals gezegd had ik gehoopt dat dit sneller zou gaan, maar het zal wel druk zijn op het moment.
We horen graag je verder verloop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Biondonl
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-05-2024
Ook hier de hele installatie vandaag bezorgt van Quatt.morgen de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pbure97
Pbure97 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:18:
[...]

Bij mij ook twijfels over de voorgestelde 4 Kw, waar ik zelf een voorkeur voor 8 Kw zou hebben. Op basis van het verhaal van de werkvoorbereider toch voor 4 Kw gekozen. Ik hoop dat dit achteraf niet een foute keuze blijkt te zijn geweest.

Videocall en offerte inmiddels 2 weken geleden ontvangen, bevestigd en betaald. Ik had verwacht dat ik 2 weken later wel al een installatiedatum zou te horen hebben gekregen.

Overigens werd mij 2 weken geleden hetzelfde gezegd: Deze week 30 installaties, volgende week 40 en hopelijk de week erna 50.
Wederom blijkt dat de beste manier om op de hoogte te blijven het dagelijks checken van de veelgestelde vragen is:

Deze is vandaag toegevoegd:

https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Ik heb een slimme thermostaat, waarschijnlijk om die reden geen verdere vooruitgang. Bij het installatiegesprek was mijn thermostaat nog geen enkel probleem i.v.m. OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Het klopt volgens mij ook niet echt. Ik heb een TADO en dat werkt eigenlijk wel prima. Ik heb alleen alle radiatorknoppen op "niet toegewezen" bij het bereiken van 20 graden gaan ze uit. Warmtepomp staat vrijwel de gehele dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:33
Pbure97 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:47:
[...]

Wederom blijkt dat de beste manier om op de hoogte te blijven het dagelijks checken van de veelgestelde vragen is:

Deze is vandaag toegevoegd:

https://support.quatt.io/...op-een-slimme-thermostaat

Ik heb een slimme thermostaat, waarschijnlijk om die reden geen verdere vooruitgang. Bij het installatiegesprek was mijn thermostaat nog geen enkel probleem i.v.m. OpenTherm.
Wat een raar verhaal? Alsof die genoemde smart thermostaten alleen maar in aan/uit modus werken? Die kunnen gewoon modulerend middels OpenTherm werken. Wat precies het verschil is bij de Honeywell Lyric T6 is me niet geheel duidelijk ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
medu80 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 11:34:
@Pbure97 Ik heb de 4.5KW puur als 70% van de tijd verwarmen.
Zat daar een specifieke gedachte achter qua upgradepad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:40
Ik heb zojuist een mail gekregen van de werkvoorbereider die bezig is met mijn situatie. Hij ziet dat ik een Nest thermostaat gebruik en deze is op dit moment niet geschikt om met de quatt samen te werken. Hij adviseert mij een Honeywell thermostaat aan omdat deze beter werkt met de quatt. Indien akkoord kan hij verder gaan met de voorbereidingen.🤔 Wachten totdat de controller wel met een Nest gaat samenwerken of toch maar een Honeywell ophangen? Honeywell Lyric T6 of de T6R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisian1206
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 18:24
olafmol schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:56:
[...]

Wat een raar verhaal? Alsof die genoemde smart thermostaten alleen maar in aan/uit modus werken? Die kunnen gewoon modulerend middels OpenTherm werken. Wat precies het verschil is bij de Honeywell Lyric T6 is me niet geheel duidelijk ook?
Ik denk dat je vermoeden ongeveer juist is. Het klinkt alsof die slimme thermostaten standaard een regeling hebben die Honeywell de 'low load' modus noemt. Als de OpenTherm thermostaat merkt dat de ketel niet verder terug kan moduleren omdat hij al op minimaal vermogen draait, dan schakelt een Honeywell over op een aan/uit schakeling als je 'low load' aan hebt staan. Om pendelende ketel te voorkomen. Waarschijnlijk hebben Tado en Nest ook zoiets.

Grote verschil is dat deze modus bij Honeywell uitgeschakeld kan worden in het installateursmenu, en waarschijnlijk bij de Tado/Nest niet. In mijn redelijk geïsoleerde huis is het eigenlijk altijd Low Load als hij het op temperatuur moet houden. Bij beter geïsoleerde huizen zal dat alleen maar vaker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Nidebo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 18:26:
Ik heb zojuist een mail gekregen van de werkvoorbereider die bezig is met mijn situatie. Hij ziet dat ik een Nest thermostaat gebruik en deze is op dit moment niet geschikt om met de quatt samen te werken. Hij adviseert mij een Honeywell thermostaat aan omdat deze beter werkt met de quatt. Indien akkoord kan hij verder gaan met de voorbereidingen.🤔 Wachten totdat de controller wel met een Nest gaat samenwerken of toch maar een Honeywell ophangen? Honeywell Lyric T6 of de T6R
Ik zou de Honeywell Round modulation kopen voor een paar tientjes, dan kan de Quatt geïnstalleerd worden. Op moment dat nest ondersteund wordt kun je die weer terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
onlinaius schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 16:58:
[...]

Zat daar een specifieke gedachte achter qua upgradepad?
Waarom moet ik upgraden? Wie beslist dat? Is dat onze competente regering, die tot dusver een glazen bol had en alles juist heeft ingeschat? Ik upgrade wel als al het gas uitverkocht is. Ik ga niet mee met de gasloos-hype. Ik wilde niet eens een warmtepomp maar voor 800 euro kon ik het het laten. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
Ik zou in eerste instantie een standaard thermostaat kunnen plaatsen in de hoop dat op een later tijdstip de Nest als slimme thermostaat wel geschikt is om de installatie niet te vertragen. Maar ga dan wel de voordelen van de Nest thermostaat missen. Keuzes, keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Die nest gaat wel werken. Net als mij tado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
Als ik besluit om de Nest te laten hangen wordt ik voorlopig overgeslagen en kan ik pas op een (veel) later tijdstip gebruik gaan maken van de warmtepomp. Dus veel keuze is er nu nog niet dan eerst maar akkoord te gaan en een Honeywell te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Ja, ik zeg ook niet dat je de Lyric moet weigeren. Maar achteraf als ze weg zijn kun je altijd effe de Nest proberen. Mocht het in jouw ogen werken, kun je deze laten hangen. Ik vermoed alleen dat je weinig hulp kunt verwachten dat het eerste wat support van Quatt aangeeft is, vervang de thermostaat maar eerst voordat je een issue inschiet.

Ik begrijp wel wat Quatt bedoelt, als mijn Tado ingeschakeld wordt, begint deze eerst een x aantal minuten te verwarmen, Dan stopt het weer, dan begint het riedeltje een aantal keer opnieuw. Dit doet ie alleen als de temperatuur op bijvoorbeeld 20 staat en de temperatuur gedurende de nacht zakt naar deze temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciDwD5W-BUNRnByg0iKMHDET5KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qv7uEcAf2Ottsw4JQP1Kz5i0.png?f=fotoalbum_large

En hier een run hoe het wel moet zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsangWTtR2APY_o0hXuGIZZhKJw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t7rt8w1Sxp3bvxrOvzxWRg3j.png?f=fotoalbum_large

Vandaag vanaf een uur of 12 een lange run van de warmtepomp, zonder defrost of iets.

De paarse lijn dat de retour omhoog schiet is omdat ik per abuis de Hue stekker van de vloerverwarmingspomp had uitgeschakeld, stomme kerstverlichting.

[ Voor 43% gewijzigd door medu80 op 06-12-2022 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielsweb
Biondonl schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 15:25:
Ook hier de hele installatie vandaag bezorgt van Quatt.morgen de installatie.
gewoon even voor de beeldvorming:
welke tijd zat er tussen gesprekken en betaling en ontvangen. lijkt mijbest een reeale vraag aangezien je vooraf 100% betaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Nidebo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:28:
Maar ga dan wel de voordelen van de Nest thermostaat missen. Keuzes, keuzes.
Ja ik denk dat je anders moet denken.
Een slimme thermostaat is leuk om wanneer je in de file naar huis staat de verwarming vast aan kan zetten. moet ineens denken aan een liedje van chris rea...

Maar met een warmtepomp wordt je manier van verwarmen anders, eigenlijk moet die dag en nacht aan staan.
even een uurtje van tevoren temperatuur hoger om op te warmen kan niet meer..

Dus wat is dan nog het voordeel van een slimme thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
HBO88 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:26:
[...]

Een slimme thermostaat is leuk om wanneer je in de file naar huis staat de verwarming vast aan kan zetten. moet ineens denken aan een liedje van chris rea...

Maar met een warmtepomp wordt je manier van verwarmen anders, eigenlijk moet die dag en nacht aan staan.

Als ik de gehele dag niet thuis ben of als ik een gehele week niet thuis ben hoeft het huis minder verwarmd te worden dan dat ik wel thuis ben. Daarom heb ik een slimme thermostaat. Als ik op Schiphol land en met de auto onderweg naar huis ga dat de thermostaat weet dat ik onderweg naar huis ga zodat deze de temperatuur een paar graden omhoog kan brengen. Dat was een van de reden dat ik de Nest gebruik thuis. Als ik altijd de temp. in huis constant ga houden met een warmtepomp verbruik ik ook onnodig energie. hoewel dat dan geen gas meer zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
HBO88 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:26:
[...]

Vaak zijn die slimme thermostaten ook te dom qua regeling. Ik heb hier een iSense hangen met klokprogramma, in principe komen we daar helemaal niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
Nidebo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:27:
[...]

Als ik de gehele dag niet thuis ben of als ik een gehele week niet thuis ben hoeft het huis minder verwarmd te worden dan dat ik wel thuis ben. Daarom heb ik een slimme thermostaat. Als ik op Schiphol land en met de auto onderweg naar huis ga dat de thermostaat weet dat ik onderweg naar huis ga zodat deze de temperatuur een paar graden omhoog kan brengen. Dat was een van de reden dat ik de Nest gebruik thuis. Als ik altijd de temp. in huis constant ga houden met een warmtepomp verbruik ik ook onnodig energie. hoewel dat dan geen gas meer zou zijn.
Dat ben ik ook met je eens, maar als ik een dag niet thuis ben, zet ik mijn "domme" thermostaat ook gewoon lager, zelfde voor als ik een week weg ga.
Maar juist wat je zegt, als je naar huis gaat en de temp een paar graden omhoog zet, dat is juist niet handig met een warmtepomp.
Als ik de thermostaat nu een paar graden hoger zet, gaat de Quatt aan maar ook direct de CV om het snel op te warmen. Gewoon een graad hoger kan wel, dan gaat de Quatt zelf aan, maar het duurt wel een aantal uur voordat het een graad warmer is.
Ik ben nu aan het uittesten wat de verschillen zijn met nachtverlaging van 1,5 graad toepassen of niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 00:37
De Quatt is vandaag geïnstalleerd.

Aangezien ik geen pilot ben mag ik als eigenaar zaken delen, echter ik ben geen Tweaker, ik lees graag mee op dit forum en zuig de info ook op maar als het technisch wordt schiet ik snel tekort.
Daarom..ik ben tevreden, maar een bevriende electricien die ik net ook even liet kijken had meteen al een aantal punten van kritiek, maar vertelde hij, dat kan ook niet anders voor deze prijs.
Onveilig vond hij het niet, de wettelijke afstand tot de erfgrens en meer van dat was wel een puntje volgens hem.

Kort samengevat, ik heb een mooi stukje techniek aan de muur hangen waarvan ik nog niet alle ins en outs ken.

Na een licht stroef begin ( de Quatt werd een uur voordat de monteurs kwamen pas geleverd door de koerier) werd er voorvarend begonnen aan de arbeid, er werd gemeten, geboord en gezaagd door twee Sloweense monteurs, echt harde werkers die zelfs mijn aangeboden lunch afsloegen en maar door en door gingen.

En die toch ook wel erg gebrekkig Engels spraken helaas, de communicatie verliep niet heel vlot wat jammer was.
Het zagen, boren en monteren verliep goed, daar ben ik wel tevreden over, minder goed verliep het aansluiten van de CIC op mijn TOON thermostaat, ook zat er ergens een flinke kortsluiting tussen stekker en Quatt, mijn aardlekautomaat bleef doorslaan bij het inschakelen van de WP 😂.
Overigens had ik graag een werkschakelaar gezien bij de Quatt, en die stekker, het mag schijnbaar.

Deze problemen werden gelukkig goed opgelost, het kostte wel veel tijd.

Ik ben tevreden over de montage van de hardware, het laatste onderdeel, de CIC gaf wat problemen, er is bijvoorbeeld geen wifi ontvanger ingebouwd en het werd slordig met een wirwar van losse kabels gemonteerd, tijd is geld, ik weet het, ik vind het ook niet erg, hier ga ik mijzelf nog wel mee vermaken, ordenen, netjes installeren.

Niets slechts over de monteurs, echt harde werkers zoals zoveel Oosteuropeanen, de installatie van de Quatt inclusief de sores met de kortsluiting, de CIC en de WiFi duurde ongeveer 8.5 uur.

Ik heb een perfecte wifi ontvangst bij mijn HR ketel, echter heeft de CIC alleen een bedrade internetaansluiting en geen wifi ontvanger, één van de monteurs moest op stel en sprong naar de Mediamarkt rijden om twee TP link Internet accespoints te kopen om dit te verhelpen.
Dit zijn natuurlijk aanloop probleempjes en als je ziet dat alles achter de komma gewoon goed zit ( prijs, communicatie, subsidie regeling ) dan mag je gewoon niet mopperen en dat doe ik ook niet.
Meteen na het ondertekenen van de installatie kreeg ik al een mail van Quatt met het subsidie vervolgtraject.

Ik ben hartstikke blij met mijn Quatt, hij draait nu lekker en ik zit, om te kijken of hij het haalt, nu met 21 graden en een biertje op de bank te glimmen.
Ik heb er een verbruikmonitor tussen gezet, de kw' s lopen al wel flink op 😂.

De app valt een beetje tegen, er is maar weinig in te stellen, das jammer maar schijnt nog in ontwikkeling te zijn, wel of niet achter een betaalmuur is natuurlijk de vraag , het wel of geen nachtmodus willen is nu zo ongeveer het hoogst haalbare .
Ik moet het ook nog allemaal ontdekken, wanneer draait de Quatt en wanneer helpt de HR ketel mee, jammer dat ik die momenten niet zelf kan instellen lijkt het ( temperatuur, prijs van gas/ hoog / laag, stroom goedkoop of duur, dan CIC laten kiezen eerder wel of geen gas/ stoom, bij welke temperatuur mag de ketel het overnemen ed ), ik kan wel de prijzen van gas en stroom invoeren maar de CIC doet er ( nog) niks mee.

Het geluid, in eerste instantie denk je, hm....stil..even later denk je..pff..toch wel een herrie op vollast als je zo buiten staat ervoor....superstil op vol vermogen is hij zeker niet, ook een ( lichte) fluit zit erin op vol vermogen, van een zachte dreun in de muren heb ik nog niets vernomen gelukkig, hij hangt aan een beugel op de eerste verdieping schuin onder mijn slaapkamerraam, de buren zitten niet ver weg, het eerste raam is op 4 meter 30...tja.

De nachtmodus is alweer een stuk rustiger alhoewel ik die standaard instelling van 19.00 tot 07.00 uur niet kan wijzingen, alleen uit of aan zetten terwijl ik eigenlijk graag de instelling bijvoorbeeld 23.00 ,- 07.00 had willen gebruiken of willekeurig welke, misschien zit er een wettelijke grond onder, tussen 19 en 7 uur minimaal geluid.

Dit is mijn eerste indruk van de Quatt.
Je krijgt value for money, dat is zeker, zelf nog een beetje finetunen en puntjes op de i en we worden allemaal blij hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@burgerfreerk

Volgens mij zijn het Slowaken, tenminste dat dacht ik. De CiC heeft wel WiFi kijk maar in de Quatt App, daar kun je kiezen tussen bekabeld en WiFi. Tevens zit er een T-Mobile SIM kaart in, dus ook zonder WiFi of bekabeling werkt het. Misschien zelf opnieuw aanmelden zonder kabel erin.

Dat uur voordat ie wordt geïnstalleerd leveren, haha, had ik zelf ook, de distributeur was er sneller als de monteurs zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgerfreerk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-06 00:37
Excuus, ik bedoelde Slowaken waar ik Slovenen zei het klopt wat je zegt, zelf vertelden ze me dat er een wereld van verschil zit tussen Tjechen en Slowaken.

Wat vreemd dat ze me twee Acces points kado gaven twv 69 euro omdat er geen wifi mogelijkheid zou zijn, heel vreemd maar daar zag je dat heldere communicatie heel belangrijk kan zijn, ik begreep werkelijk niet wat hij nou bedoelde met dat er internet of wifi problemen zouden zijn.

Naast de ketel staat apparatuur die probleemloos met wifi overweg kan, zoals mijn zonnepanelen omvormer, een verbruikmonitor en ander spul, gewoon op WiFi en met een prima signaal.
Ik ga het es bekijken wat jij zegt.

[ Voor 19% gewijzigd door burgerfreerk op 06-12-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nidebo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 21:27:
[...]

Zoveel mensen zoveel wensen.

Hier gaat de wp in de nacht ook gewoon uit. En tegen de tijd dat ik 2 graden kwijt ben, dan gaat alles weer aan. Spaart me een paar uurtjes wp per etmaal. Kwa cop maakt het allemaal weinig verschil, en tegen de tijd dat we beneden zijn is het helemaal niet koud meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielsweb
burgerfreerk schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:47:
De Quatt is vandaag geïnstalleerd.

Aangezien ik geen pilot ben mag ik als eigenaar zaken delen, echter ik ben geen Tweaker, ik lees graag mee op dit forum en zuig de info ook op maar als het technisch wordt schiet ik snel tekort.
Daarom..ik ben tevreden, maar een bevriende electricien die ik net ook even liet kijken had meteen al een aantal punten van kritiek, maar vertelde hij, dat kan ook niet anders voor deze prijs.
Onveilig vond hij het niet, de wettelijke afstand tot de erfgrens en meer van dat was wel een puntje volgens hem.

Kort samengevat, ik heb een mooi stukje techniek aan de muur hangen waarvan ik nog niet alle ins en outs ken.

Na een licht stroef begin ( de Quatt werd een uur voordat de monteurs kwamen pas geleverd door de koerier) werd er voorvarend begonnen aan de arbeid, er werd gemeten, geboord en gezaagd door twee Sloweense monteurs, echt harde werkers die zelfs mijn aangeboden lunch afsloegen en maar door en door gingen.

En die toch ook wel erg gebrekkig Engels spraken helaas, de communicatie verliep niet heel vlot wat jammer was.
Het zagen, boren en monteren verliep goed, daar ben ik wel tevreden over, minder goed verliep het aansluiten van de CIC op mijn TOON thermostaat, ook zat er ergens een flinke kortsluiting tussen stekker en Quatt, mijn aardlekautomaat bleef doorslaan bij het inschakelen van de WP 😂.
Overigens had ik graag een werkschakelaar gezien bij de Quatt, en die stekker, het mag schijnbaar.

Deze problemen werden gelukkig goed opgelost, het kostte wel veel tijd.

Ik ben tevreden over de montage van de hardware, het laatste onderdeel, de CIC gaf wat problemen, er is bijvoorbeeld geen wifi ontvanger ingebouwd en het werd slordig met een wirwar van losse kabels gemonteerd, tijd is geld, ik weet het, ik vind het ook niet erg, hier ga ik mijzelf nog wel mee vermaken, ordenen, netjes installeren.

Niets slechts over de monteurs, echt harde werkers zoals zoveel Oosteuropeanen, de installatie van de Quatt inclusief de sores met de kortsluiting, de CIC en de WiFi duurde ongeveer 8.5 uur.

Ik heb een perfecte wifi ontvangst bij mijn HR ketel, echter heeft de CIC alleen een bedrade internetaansluiting en geen wifi ontvanger, één van de monteurs moest op stel en sprong naar de Mediamarkt rijden om twee TP link Internet accespoints te kopen om dit te verhelpen.
Dit zijn natuurlijk aanloop probleempjes en als je ziet dat alles achter de komma gewoon goed zit ( prijs, communicatie, subsidie regeling ) dan mag je gewoon niet mopperen en dat doe ik ook niet.
Meteen na het ondertekenen van de installatie kreeg ik al een mail van Quatt met het subsidie vervolgtraject.

Ik ben hartstikke blij met mijn Quatt, hij draait nu lekker en ik zit, om te kijken of hij het haalt, nu met 21 graden en een biertje op de bank te glimmen.
Ik heb er een verbruikmonitor tussen gezet, de kw' s lopen al wel flink op 😂.

De app valt een beetje tegen, er is maar weinig in te stellen, das jammer maar schijnt nog in ontwikkeling te zijn, wel of niet achter een betaalmuur is natuurlijk de vraag , het wel of geen nachtmodus willen is nu zo ongeveer het hoogst haalbare .
Ik moet het ook nog allemaal ontdekken, wanneer draait de Quatt en wanneer helpt de HR ketel mee, jammer dat ik die momenten niet zelf kan instellen lijkt het ( temperatuur, prijs van gas/ hoog / laag, stroom goedkoop of duur, dan CIC laten kiezen eerder wel of geen gas/ stoom, bij welke temperatuur mag de ketel het overnemen ed ), ik kan wel de prijzen van gas en stroom invoeren maar de CIC doet er ( nog) niks mee.

Het geluid, in eerste instantie denk je, hm....stil..even later denk je..pff..toch wel een herrie op vollast als je zo buiten staat ervoor....superstil op vol vermogen is hij zeker niet, ook een ( lichte) fluit zit erin op vol vermogen, van een zachte dreun in de muren heb ik nog niets vernomen gelukkig, hij hangt aan een beugel op de eerste verdieping schuin onder mijn slaapkamerraam, de buren zitten niet ver weg, het eerste raam is op 4 meter 30...tja.

De nachtmodus is alweer een stuk rustiger alhoewel ik die standaard instelling van 19.00 tot 07.00 uur niet kan wijzingen, alleen uit of aan zetten terwijl ik eigenlijk graag de instelling bijvoorbeeld 23.00 ,- 07.00 had willen gebruiken of willekeurig welke, misschien zit er een wettelijke grond onder, tussen 19 en 7 uur minimaal geluid.

Dit is mijn eerste indruk van de Quatt.
Je krijgt value for money, dat is zeker, zelf nog een beetje finetunen en puntjes op de i en we worden allemaal blij hiervan.
enig kans dat je fotos wilt delen van de connecties op je verwarmingsysteem ?
Pagina: 1 ... 32 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.