burgerfreerk schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:47:
De Quatt is vandaag geïnstalleerd.
Aangezien ik geen pilot ben mag ik als eigenaar zaken delen, echter ik ben geen Tweaker, ik lees graag mee op dit forum en zuig de info ook op maar als het technisch wordt schiet ik snel tekort.
Daarom..ik ben tevreden, maar een bevriende electricien die ik net ook even liet kijken had meteen al een aantal punten van kritiek, maar vertelde hij, dat kan ook niet anders voor deze prijs.
Onveilig vond hij het niet, de wettelijke afstand tot de erfgrens en meer van dat was wel een puntje volgens hem.
Kort samengevat, ik heb een mooi stukje techniek aan de muur hangen waarvan ik nog niet alle ins en outs ken.
Na een licht stroef begin ( de Quatt werd een uur voordat de monteurs kwamen pas geleverd door de koerier) werd er voorvarend begonnen aan de arbeid, er werd gemeten, geboord en gezaagd door twee Sloweense monteurs, echt harde werkers die zelfs mijn aangeboden lunch afsloegen en maar door en door gingen.
En die toch ook wel erg gebrekkig Engels spraken helaas, de communicatie verliep niet heel vlot wat jammer was.
Het zagen, boren en monteren verliep goed, daar ben ik wel tevreden over, minder goed verliep het aansluiten van de CIC op mijn TOON thermostaat, ook zat er ergens een flinke kortsluiting tussen stekker en Quatt, mijn aardlekautomaat bleef doorslaan bij het inschakelen van de WP 😂.
Overigens had ik graag een werkschakelaar gezien bij de Quatt, en die stekker, het mag schijnbaar.
Deze problemen werden gelukkig goed opgelost, het kostte wel veel tijd.
Ik ben tevreden over de montage van de hardware, het laatste onderdeel, de CIC gaf wat problemen, er is bijvoorbeeld geen wifi ontvanger ingebouwd en het werd slordig met een wirwar van losse kabels gemonteerd, tijd is geld, ik weet het, ik vind het ook niet erg, hier ga ik mijzelf nog wel mee vermaken, ordenen, netjes installeren.
Niets slechts over de monteurs, echt harde werkers zoals zoveel Oosteuropeanen, de installatie van de Quatt inclusief de sores met de kortsluiting, de CIC en de WiFi duurde ongeveer 8.5 uur.
Ik heb een perfecte wifi ontvangst bij mijn HR ketel, echter heeft de CIC alleen een bedrade internetaansluiting en geen wifi ontvanger, één van de monteurs moest op stel en sprong naar de Mediamarkt rijden om twee TP link Internet accespoints te kopen om dit te verhelpen.
Dit zijn natuurlijk aanloop probleempjes en als je ziet dat alles achter de komma gewoon goed zit ( prijs, communicatie, subsidie regeling ) dan mag je gewoon niet mopperen en dat doe ik ook niet.
Meteen na het ondertekenen van de installatie kreeg ik al een mail van Quatt met het subsidie vervolgtraject.
Ik ben hartstikke blij met mijn Quatt, hij draait nu lekker en ik zit, om te kijken of hij het haalt, nu met 21 graden en een biertje op de bank te glimmen.
Ik heb er een verbruikmonitor tussen gezet, de kw' s lopen al wel flink op 😂.
De app valt een beetje tegen, er is maar weinig in te stellen, das jammer maar schijnt nog in ontwikkeling te zijn, wel of niet achter een betaalmuur is natuurlijk de vraag , het wel of geen nachtmodus willen is nu zo ongeveer het hoogst haalbare .
Ik moet het ook nog allemaal ontdekken, wanneer draait de Quatt en wanneer helpt de HR ketel mee, jammer dat ik die momenten niet zelf kan instellen lijkt het ( temperatuur, prijs van gas/ hoog / laag, stroom goedkoop of duur, dan CIC laten kiezen eerder wel of geen gas/ stoom, bij welke temperatuur mag de ketel het overnemen ed ), ik kan wel de prijzen van gas en stroom invoeren maar de CIC doet er ( nog) niks mee.
Het geluid, in eerste instantie denk je, hm....stil..even later denk je..pff..toch wel een herrie op vollast als je zo buiten staat ervoor....superstil op vol vermogen is hij zeker niet, ook een ( lichte) fluit zit erin op vol vermogen, van een zachte dreun in de muren heb ik nog niets vernomen gelukkig, hij hangt aan een beugel op de eerste verdieping schuin onder mijn slaapkamerraam, de buren zitten niet ver weg, het eerste raam is op 4 meter 30...tja.
De nachtmodus is alweer een stuk rustiger alhoewel ik die standaard instelling van 19.00 tot 07.00 uur niet kan wijzingen, alleen uit of aan zetten terwijl ik eigenlijk graag de instelling bijvoorbeeld 23.00 ,- 07.00 had willen gebruiken of willekeurig welke, misschien zit er een wettelijke grond onder, tussen 19 en 7 uur minimaal geluid.
Dit is mijn eerste indruk van de Quatt.
Je krijgt value for money, dat is zeker, zelf nog een beetje finetunen en puntjes op de i en we worden allemaal blij hiervan.