Ik zie deze opmerking hier vaak voorbij komen, maar is dit gebaseerd op onderzoeken of op aannames?
Er zijn allerlei factoren die invloed hebben op de efficientie van een warmtepomp en de besparing / verhoging in de kosten van een verlaging van de temperatuur gedurende de nacht.
Algemeen:
- Er gaat altijd meer warmte verloren bij een hogere binnentemperatuur ten opzichte van de buitentemperatuur.
- Bij beter geisoleerde huizen gaat er minder warmte verloren en heeft een nachtverlaging dus minder nut.
- Zijn er nog andere verwarmingsbronnen in huis? Een warmtepomp hard laten draaien is minder efficient, maar als er bijv nog een airco / pelletkachel is die kan bijspringen kan dit de uitkomst van de rekensom beinvloeden.
- Vloerverwarming houd meer warmte vast, er zit dus een grotere vertraging in afkoeling en opwarming.
- Hoe denk je over comfort? Is het acceptabel als het s morgens 18 graden in huis is, als je s ochtends je bed uit komt, een boterham naar binnen schuift, je tanden poetst en naar je werk gaat, en dus een half uur na opstaan in de auto zit? Ik kan me voorstellen dat je dat prima vind, aangezien je in die tijd toch niet echt stil zit en ook nog eens kortdurend in de woning bent.
Cv ketel:
- Alleen de retourtemperatuur heeft invloed op de efficientie. Zo lang de aanvoertemperatuur niet verhoogt hoeft te worden om in de ochtend binnen een redelijke tijd de boel weer op te warmen is nachtverlaging altijd efficienter.
Warmtepomp:
- Des te kouder het buiten is, des te minder efficient de warmtepomp. De koudste momenten van de dag zijn over het algemeen voor zonsopkomst.
- Des te warmer, des te efficienter de warmtepomp. Meestal ligt het warmste moment rond een uur of 2 in de middag.
- Een harder werkende warmtepomp is minder efficient.
- Een warmtepomp heeft een langere periode nodig om een huis op te warmen dan een cv ketel.
- Edit: ik bedenk met dat silent mode tijdens de nacht ook nog een invloed kan hebben. Door bijv. een trager draaiende fan zou het kunnen dat de warmtepomp tijdens de silent mode minder efficient is dan bij normale operatie.
Het is jammer dat eigenlijk geen enkele warmtepomp fabrikant (voor zover ik weet) dit soort curves publiceert.
Ik heb nooit ergens een serieuze berekening gezien waar al deze factoren netjes in werden meegenomen, dus ik zou werkelijk niet kunnen zeggen of warm houden of nachtverlaging efficienter is (en dan gaat het puur over energiekosten, comfort speelt natuurlijk ook mee).

[
                        Voor 6% gewijzigd door
                                                     onlinaius                                                 op 29-11-2022 15:59
                                            ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.