Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.836.795 views

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-10 19:22
mrbombastic schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:27:
Zojuist heb ik een gesprek gehad met Quatt (nr 4xx in de lijst).
In dat gesprek werd verteld dat zoneregeling (van de temperatuur) een no-go is.
Nu hebben we alleen in de woonkamer een thermostaat, maar ik wil eigenlijk zoneregeling.

Wij hebben in de woonkamer en keuken vloerverwarming die altijd aan staat.
In de werkkamer heb ik een lage temperatuur convector en wil ik tussen 9 en 5 de temperatuur op 19 graden, daarna niet meer.
In de slaapkamers van mijn kinderen met lage temperatuur convectoren wil ik de temperatuur ook kunnen regelen.

Is Quatt dan nog steeds een goede optie? Zo ja, op welke manier?
Ik ben geen expert hierin, dus wellicht klopt er niets van wat ik zeg, maar:
Je hebt nu een thermostaat in de woonkamer die je CV regelt, toch?
Met de Quatt sluit je die thermostaat daarop aan, die bepaalt de warmtebehoefte. Dus als je in de woonkamer/keuken altijd warmtevraag hebt, zal de quatt altijd aan staan.

Is het niet mogelijk om een slimme radiatorknop op die convector aan te sluiten? Idem voor de slaapkamers. Dan kun je toch de temp regelen, want de Quatt staat toch te draaien.
Of is dat niet mogelijk? (heb zelf geen convectoren dus weet niet precies hoe die werken ;) )

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
HBO88 schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:52:
[...]

Ik ben geen expert hierin, dus wellicht klopt er niets van wat ik zeg, maar:
Je hebt nu een thermostaat in de woonkamer die je CV regelt, toch?
Met de Quatt sluit je die thermostaat daarop aan, die bepaalt de warmtebehoefte. Dus als je in de woonkamer/keuken altijd warmtevraag hebt, zal de quatt altijd aan staan.

Is het niet mogelijk om een slimme radiatorknop op die convector aan te sluiten? Idem voor de slaapkamers. Dan kun je toch de temp regelen, want de Quatt staat toch te draaien.
Of is dat niet mogelijk? (heb zelf geen convectoren dus weet niet precies hoe die werken ;) )
Op de convectoren kan inderdaad een slimme radiatorknop aangesloten worden. Alleen heeft de woonkamer en keuken niet 24/7 warmtevraag lijkt me.

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
Ik was aan de beurt voor een intake, maar na het zien van onze jaar verbruik gas (800m3) besloten te annuleren en door te sparen voor ineens een vol elektrisch systeem.

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:21
Dan zet je toch programmeerbare thermostaatkranen op je radiatoren? Bijv. van Netatmo of Tado. Als je nieuwe wilt, kun je misschien nog net de blackfriday aanbiedingen scoren. En anders zijn er op marktplaats wel eens mensen die ze aanbieden. Beetje afhankelijk van hoe over een poosje mijn warmtepomp gaat bevallen houdt ik ze of gaan die van mij dan ook in de verkoop....
Maar ik verkoop de huid niet voor de beer geschoten is.
Bij zo'n thermostaatkraan kun je de verwarming op vooraf aangegeven tijden aan en uit schakelen en ook nog eens op afstand een extra commando geven. Eigenlijk super handig ook nu al, zonder dat je de warmtepomp al hebt aangesloten. Hoe regel je dat nu in, eigenlijk?
Nu hebben we alleen in de woonkamer een thermostaat, maar ik wil eigenlijk zoneregeling.

In de werkkamer heb ik een lage temperatuur convector en wil ik tussen 9 en 5 de temperatuur op 19 graden, daarna niet meer.
In de slaapkamers van mijn kinderen met lage temperatuur convectoren wil ik de temperatuur ook kunnen regelen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

Je wil met een warmtepomp zoveel mogelijk constante temperatuur houden, zowel in de tijd, als in de ruimte. Het selectief verwarmen met een zoneregeling zoals je voor ogen hebt is neem ik aan om het energieverbruik te verlagen, maar met een warmtepomp is het maar de vraag of dat zo is.

Hier heb ik dat eerder uitgewerkt. Met een zoneregeling loop je bovendien het risico dat alles dichtloopt, je hebt dan eigenlijk een buffervat nodig om dit te compenseren. Tenzij de geometrie van je huis heel apart is, of alle wanden per kamer geisoleerd zijn (bijv. houtskeletbouw], of de isolatie buitengewoon slecht, is het beter om van een zoneregeling af te zien. Dat beetje warmteverlies dat je wint, gaat weer ten koste van de cop van de warmtepomp namelijk, en in het geval van een hybride, levert het meer gasverbruik op.

Ik had zelf een Tado systeem met radiatorknoppen, maar ik heb deze eraf gehaald na installatie van de hybride omdat deze zonder deze regeling veel beter liep. Verwarm nu het hele huis met minder stroomverbruik dan met de zoneregeling, en dat is ook nog eens veel comfortabeler.

[ Voor 9% gewijzigd door JBtL op 28-11-2022 15:22 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:25

Had je deze vraag niet beter aan Quatt zelf kunnen stellen? Ik vermoed dat de CiC nog niet werkt met andere thermostaten. En dat het misschien in de toekomst wel mogelijk is. Maar nogmaals, mail of bel Quatt en stel die vraag daar. Antwoorden die hier gegeven wordt is ook alleen maar koffiedik kijken.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 20:13

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter

Gewoon niet bepaalde ruimtes op bepaalde tijden gaan verwarmen, dan is Quatt een goede optie ja. Een warmtepomp kan een kamer niet in korte tijd stoken naar bepaalde temperaturen. Quatt blijft vrijwel 24/7 doorpompen as far as i know. Tuurlijk moduleert hij wel naar aanleiding van de gewenste temperatuur e.d., maar voor zover ik weet is werken met schema's, grote nachtverlaging e.d. geen optie.

Maar ik denk dat er weinig tot geen warmtepompen zijn die efficient zoneverwarming kunnen toepassen. Al zou je natuurlijk thermostaatkranen met schema kunnen plaatsen op je convectoren. Maar wederom, is het nut erg beperkt.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:17
Ik zou denken dat de Quatt dan inderdaad nog een optie is, op de manieren genoemd door anderen in reacties voor me: met slimme thermostaatknoppen.

Zelf ben ik ook van plan een dergelijk systeem toe te passen.

Als je dit topic hebt gevolgd heb je misschien gezien dat velen hier (waaronder ik zelf) niet zo'n fan zijn van zoneregeling, maar in het geschetste scenario zie ik er weinig problemen in.

Ik ben kritisch over zoneregeling als het gaat om het verwarmen van een werkkamer, en de rest van de woning niet. Daarbij krijg je al heel snel het probleem dat de Quatt zijn warmte niet kwijt kan, en gaat lopen pendelen / ongewenst gedrag gaat vertonen. Daarnaast wordt aan of uit bepaald door een centrale thermostaat, dus hier moet je ook al rare dingen mee gaan doen om er voor te zorgen dat de Quatt blijft stoken voor de zone.

In jouw geval zie ik geen enkel probleem: de hoofdruimtes worden altijd verwarmd, en aanvullend worden er op bepaalde tijden andere ruimtes ook nog verwarmd.

Ik zou nog wel even berekenen of de woonkamer + keuken genoeg afgiftecapaciteit hebben om de warmte kwijt te kunnen. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe ver de Quatt kan terugmoduleren. Ik zou uitgaan van een conservatieve schatting van 50%, dus als je 2.25KW kwijt kunt op het aantal m2 in de keuken en woonkamer zit je sowieso goed.

https://www.klusidee.nl/pdf/warmte%20afgifte%20tabel.pdf

Ik ben van plan om een vergelijkbare strategie toe te passen: woonkamer en keuken (39 m2) altijd verwarmen, tijdens de nachturen (waarbij de warmtepomp toch al op lagere capaciteit draait) de aanbouw / werkkamer (28m2) niet meeverwarmen (verliest ook een stuk sneller warmte dan het hoofdhuis) en de vloerverwarming in de douche een paar uur per dag op de normale douchetijden meeverwarmen.

Hierbij ga ik er vanuit dat ik met conservatieve cijfers op 39 m2 bij 35 graden watertemperatuur nog minimaal 2.45KW aan warmte kwijt kan, en dat de Quatt zo ver kan terugmoduleren.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
Er zijn verschillende soorten zone regeling.
Ik denk dat Master-Slave met een groot genoeg referentie zone wel moet werken:

"De term “master-master” wordt gebruikt wanneer de bron voor warmte en/of koude door de thermostaten in ieder vertrek of verblijfsgebied kan worden aangestuurd. Met dit type regeling kan de toekomstige bewoner gegarandeerd de gewenste temperatuur in ieder vertrek halen.

Bij een “master-slave” regeling draagt alleen de thermostaat in de referentieruimte (woonkamer) zorg voor de aansturing van de bron voor warmte en/of koude. De thermostaten in de overige vertrekken of verblijfsgebieden dragen alleen zorg voor het regelen van de verwarmings- en koelingsoutput van de afgiftesystemen voor ruimteverwarming en ruimtekoeling in de ruimte.

Met een “master-slave” regeling is het dus niet gegarandeerd dat de gewenste ruimtetemperatuur in de overige vertrekken of verblijfsgebieden behaald kunnen worden en behouden kunnen blijven"
bron: https://zoneregeling.nl/z...0warmte%20en%2Fof%20koude.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:53
gjanus schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:08:
Ik was aan de beurt voor een intake, maar na het zien van onze jaar verbruik gas (800m3) besloten te annuleren en door te sparen voor ineens een vol elektrisch systeem.
Wij hebben hier (met zachte winter) ook een verbruik van circa 800m³ per jaar (incl 100m³ voor SWW). Maar op basis van de versimpelde berekening is het dan mogelijk om met de Quatt all-elektric te gaan, mits je een andere voorziening treft voor SWW. Dat was tenminste mijn conclusie op basis van de Koevlaas methode: benodigd vermogen is 8*800:1650 = 3,88 KW.

Ben van plan om er een warmtepomppoiler bij te zetten voor SWW, op de retour van de vloerverwarming op de bovenetages.

Icm met een WTW met 1500W vorstbeveiliging en als het echt vriest dat het kraakt nog een extra elektrisch kacheltje zie ik geen problemen. Maar waarschuw mij vooral als ik een rekenfout/denkfout maak :) .

• GijsZePa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-09 21:19

Ik had ooit hier al gelezen dat het zeker kan, maar dan moet er wel wat ingeregeld worden: https://warmtepomp-tips.n...regeling-met-warmtpepomp/

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:54
Kun je aangeven waarom je hem annuleert. Wij zitten hier op een zelfde verbruik ongeveer. Hebben al airco's hangen maar als nog de vloerverwarming (via cv) aanstaan aangezien dit meer comfort geeft in de winter in combinatie met ons keramisch parket.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ice-T106 schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:20:
Met een “master-slave” regeling is het dus niet gegarandeerd dat de gewenste ruimtetemperatuur in de overige vertrekken of verblijfsgebieden behaald kunnen worden en behouden kunnen blijven"
bron: https://zoneregeling.nl/z...0warmte%20en%2Fof%20koude.
Er wordt in de link gesteld dat bij vervanging van de warmteopwekker of de helft van de radiatoren, dat elke ruimte afzonderlijk zijn temperatuur moet kunnen regelen.

Maar in de praktijk wordt dit zowel in woonhuizen als appartementen complexen dus nooit gedaan.

Maar zo zijn er wel meer bijzondere dingen…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Hoeveel oppervlakte vloerverwarming?
Bedoel je een Master-Slave regeling of een Master-Master regeling?

Een Master-Master regeling zou ik altijd afraden, of je moet een 200L buffervat kwijt kunnen.

Een Master-Slave regeling kan gewoon prima werken, maar hoe meer afgifte er open staat hoe lager de aanvoertemperatuur kan en hoe hoger het rendement (COP) is.
Deze discussie is al eens uitgebreid gevoerd in de volgende topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Bij een Master-Slave regeling is belangrijk dat de afgifte in de ruimtes welke worden na geregeld iets over capaciteit hebben. Dit zorgt ervoor dat deze sneller op temperatuur komen, het een en ander is wel afhankelijk of er überhaupt warmtevraag is. Anders kun je immens lang wachten…

Maar in sommige situaties heeft een Master-Slave regeling maar beperkt nut, want soms warmen de ruimtes onbedoeld toch op omdat de tussenmuren en verdiepingsvloeren in verhouding tot de schil van het huis makkelijker warmte doorlaten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
snap je redenatie niet echt; je praat over een gem. gasverbruik van 600 m3 /jaar = dat is circa 6.000 kWh.
Je hebt 1.600 h stookuren: dus op basis van je gasverbruik verwarming heb je een WP van 3,75 kW nodig. Quatt heeft een vermogen van circa 4,5 kW, deze zal dus in circa 90-95% van het stookseisoen voldoende moeten zijn. Je bestaande CV kan dus als backup voor die dagen kunnen dienen als het de WP net onvoldoende vermogen heeft en voor de rest alleen nog voor de SWW zorgen
Dat voor 1.600 euro incl. installatie, all electric zal al snel 4 tot 6 voudige kosten. in de komende jaren, al de markt weer tot bedaren is gekomen zou je de CV voor een aparte WPboiler (mogelijk is dan ook van quatt eentje beschikbaar)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:10:
[...]

Hoeveel oppervlakte vloerverwarming?
Bedoel je een Master-Slave regeling of een Master-Master regeling?

Een Master-Master regeling zou ik altijd afraden, of je moet een 200L buffervat kwijt kunnen.
Ik heb een master-master regeling icm warmtepomp en een 40l voorschakelvat.
Met name omdat beide te regelen vertrekken een compleet andere functie hebben waarvan 1 ook wel eens 2 of 3 dagen niet benut wordt.
Daarbij hebben beide een andere isolatiefactor en ander glasoppervlak. Het warmteverlies is bij beiden dus anders.

Moet zeggen dat het vooralsnog prima werkt :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onlinaius
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:10:
Een Master-Slave regeling kan gewoon prima werken, maar hoe meer afgifte er open staat hoe lager de aanvoertemperatuur kan en hoe hoger het rendement (COP) is.
Kan de aanvoertemperatuur van de Quatt lager dan 35 graden?

Hoewel de temp van het (retour)water wat de Quatt in stroomt de COP als ik het goed begrijp ook beinvloed, dus op dat gebied zal de openstaande afgifte mogelijk nog wat invloed hebben op de COP.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• MacD007
happy killer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:53:
[...]

Kun je aangeven waarom je hem annuleert. Wij zitten hier op een zelfde verbruik ongeveer. Hebben al airco's hangen maar als nog de vloerverwarming (via cv) aanstaan aangezien dit meer comfort geeft in de winter in combinatie met ons keramisch parket.
vind het ook een beetje vreemd agument, maar iedereen mag natuurlijk dat doen wat hij zelf wil, of dat "slim" is, is natuurlijk een andere vraag, overigens kennen wij natuurlijk niet alle in en outs die tot deze beslissing hebben gevoerd, dus kan het best een goed doordachte beslissing zijn.

puur op basis van het verbruik 800 m3 (dat is circa 600 m3 alleen voor verwarming) de rest is voor SWW en mogelijk koken (SWW is ook weer afhankelijk van douche cq SWW gebruik).
deze 600 m3 hebben een vermogen circa 3,75-4,5 kW warmtepomp (beetje afhankelijk van de SCOP en buitentemperatuur) nodig. Verwachting is dat hiermee circa 90-95% van je warmtebehoefde via de warmtepomp geleverd kan worden. Kostenpost van 1.600 euro. Jaarverbruik (op basis van COP 3,5 gemidd.) is circa 1.300 kWh stroom.

Je winst is dus circa 90% van 600m3 * je gasprijs versus 1.300 kWh * je stroomprijs. (Stel Gasprijs €1,45/m3 (het energieplafond gasprijs) en Stroomprijs €0,80/kwh (boven het energieplafond omdat deze alleen geld tot 2.800 kWh verbruik, je meerverbruik van de warmtepomp komt daar dus vermoedelijk bovenop.)

Kosten: Verbruik warmtepomp 1.300kWh * €0,80 = €1.040 per jaar
Baten: minder gasverbruik : 0,9* 600 m3 * 1,45 = € 783 per jaar dus is de warmtepomp dus duurder !
dit geld dus alleen voor 2023 binnen het energieplafond !

ga je echter rekenen met een gasprijs van €2,25 (gem. gasprijs per 1-1-2023 is circa €2,90) = 1.215 per jaar kosten CV Breakevenpunt ligt hierbij op circa €1,93 voor Gas. Opmerking; dit zijn grove berekeningen met een behoorlijke marge.

• gjanus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:48
happy killer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:53:
[...]

Ja paar punten, komend jaar met (vermoedelijk) prijsplafond weinig risico op torenhoge energiekosten.

Wat geld gebruiken voor extra zonnen panelen (zijn ook elektrisch gaan rijden)

Doorsparen voor full electric (weet dat quatt plannen heeft dit in de toekomst ook aan te bieden maar ga dan waarschijnlijk voor een al wat meer bewezen merk.)

Quatt en het smart gedeelte is daarnaast vooral gericht op besparen gas, vraag me af of ze in de toekomst dan ook op een manier smart worden op elektriciteits verbruik. Dus ook een 20% minder verbruik op stroom tov concurrenten, ik vermoed zelf dat er een stuk minder te besparen valt op elektriciteits verbruik.

Onzekerheid nog over Quatt als merk.

Volledig aanbetalen vind ik daarnaast ook een doorn in het oog.

Ik was nummer 320.

• paQ
  • Nu online
Ik vind het al mooi dat je een weloverwogen besluit maakt :)
Iedereen heeft zo zijn afwegingen en er kunnen voors en tegens zijn.

• medu80
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de ervaringen van de pilot-gebruikers of mogen ze nog steeds niks zeggen. Want als je blij bent met de installatie mag je gegevens delen. Zo staat het in de gentlemen's agreement...

• HBO88
medu80 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:12:
Ik ben inmiddels wel benieuwd naar de ervaringen van de pilot-gebruikers of mogen ze nog steeds niks zeggen. Want als je blij bent met de installatie mag je gegevens delen. Zo staat het in de gentlemen's agreement...
Eind deze week wordt het pas interessant als ik naar de weersverwachting kijk. Nu is er gewoon nog te weinig te vertellen. Hij draait af en toe en het is op temperatuur binnen. Maar ik wacht ook nog even tot de installatie echt af is, de frontplaat zit er nog niet op.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
HBO88 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:48:
[...]

Eind deze week wordt het pas interessant als ik naar de weersverwachting kijk. Nu is er gewoon nog te weinig te vertellen. Hij draait af en toe en het is op temperatuur binnen. Maar ik wacht ook nog even tot de installatie echt af is, de frontplaat zit er nog niet op.
Wellicht interessant om in de gaten te houden, is hoe defrosts verlopen en of dit eventueel leidt dat CV even moet helpen (of niet)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

paQ schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:19:
[...]

Ik heb een master-master regeling icm warmtepomp en een 40l voorschakelvat.
Met name omdat beide te regelen vertrekken een compleet andere functie hebben waarvan 1 ook wel eens 2 of 3 dagen niet benut wordt.
Daarbij hebben beide een andere isolatiefactor en ander glasoppervlak. Het warmteverlies is bij beiden dus anders.

Moet zeggen dat het vooralsnog prima werkt :)
Mijn ervaring is dat de start/stops aanzienlijk oplopen, maar het kan heel goed dat er in jouw situatie wel een goed doordachte installatie is afgeleverd door de installateur :)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

onlinaius schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:20:
[...]

Kan de aanvoertemperatuur van de Quatt lager dan 35 graden?
Ik mag hopen van wel…
Want een gebruikelijke stooklijn voor vloerverwarming is 16/25 en -10/35
Hoewel de temp van het (retour)water wat de Quatt in stroomt de COP als ik het goed begrijp ook beinvloed, dus op dat gebied zal de openstaande afgifte mogelijk nog wat invloed hebben op de COP.
Een lage delta T tussen uitstroom en instroom temperatuur.
Een lage delta T tussen compressor en condensor. (Monoblock dus n.v.t.)

[ Voor 1% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 23:14 . Reden: Moest zijn condensor ipv verdamper ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:14:
[...]

Ik mag hopen van wel…

[...]

Een lage delta T tussen uitstroom en instroom temperatuur.
Een lage delta T tussen compressor en verdamper. (Monoblock dus n.v.t.)
Mijn Pana gaat ook maar tot Ta25gr, gelukkig kun je hem nog wel -5 shiften.
Stooklijn 15/22 -> -10/28. Nieuwbouw.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:07:
[...]

Wellicht interessant om in de gaten te houden, is hoe defrosts verlopen en of dit eventueel leidt dat CV even moet helpen (of niet)
Hoe verschilt een L/W defrost van een L/L defrost?

De airco hier ging vorige winter op de koudste dagen een keer of 3 - 5 per dag zo'n 5 - 10 minuten in defrost. Eigenlijk merk je daar niet zo super veel van, de fan in de binnenunit stopt waardoor er niet veel kou naar binnen komt. Mogelijk dat dit bij een split met koelmiddel wat makkelijker gaat omdat de compressor veel warmte kan genereren door het koelmiddel tot het maximale te comprimeren?

Ik kan me voorstellen dat dit bij een L / W lastiger is, omdat de kou ook daadwerkelijk ergens heen moet, aangezien water niet onder de 0 kan?

Het lijkt me niet dat (zelfs als de warmtepomp simpelweg 10 minuten omgekeerd werkt en gaat koelen) de cv ketel hoeft in te springen. Het cv circuit, radiatoren, vloeren, muren en lucht in de wonen bevatten behoorlijk wat warmte. Mogelijk dat de cv bijschakelen als er alleen sprake is van radiatoren wenselijk is, maar met een vloerverwarming ga je het waarschijnlijk niet merken dat deze 5 minuten koelt ipv verwarmd.

• onlinaius
[b]DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:14:
Een lage delta T tussen compressor en verdamper. (Monoblock dus n.v.t.)
Heeft een monoblok ook niet gewoon een compressor en verdamper, maar dan in 1 unit? Delta T tussen compressor en verdamper is dan het temperatuur verschil tussen buitentemp en (water) warmtewisselaar.

[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 28-11-2022 22:07 ]

• onlinaius
[b]DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:14:
Ik mag hopen van wel…
Nooit geweten dat het lager kon. Je ziet de warmtepompfabrikanten eigenlijk vooral adverteren met de COP bij 35 graden, nooit lager.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:59:
[...]

Nooit geweten dat het lager kon. Je ziet de warmtepompfabrikanten eigenlijk vooral adverteren met de COP bij 35 graden, nooit lager.
Omdat dat in de winter zo ongeveer de temp is die je wilt kunnen halen. Dus die is van belang.
Maar het is nu (deze weken) gewoon echt nog te warm voor 35. Dus hangen de meesten nu ergens tussen de 26 en 29 verwacht ik.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 28-11-2022 22:33 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

onlinaius schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:47:
[...]

Hoe verschilt een L/W defrost van een L/L defrost?

De airco hier ging vorige winter op de koudste dagen een keer of 3 - 5 per dag zo'n 5 - 10 minuten in defrost. Eigenlijk merk je daar niet zo super veel van, de fan in de binnenunit stopt waardoor er niet veel kou naar binnen komt. Mogelijk dat dit bij een split met koelmiddel wat makkelijker gaat omdat de compressor veel warmte kan genereren door het koelmiddel tot het maximale te comprimeren?

Ik kan me voorstellen dat dit bij een L / W lastiger is, omdat de kou ook daadwerkelijk ergens heen moet, aangezien water niet onder de 0 kan?

Het lijkt me niet dat (zelfs als de warmtepomp simpelweg 10 minuten omgekeerd werkt en gaat koelen) de cv ketel hoeft in te springen. Het cv circuit, radiatoren, vloeren, muren en lucht in de wonen bevatten behoorlijk wat warmte. Mogelijk dat de cv bijschakelen als er alleen sprake is van radiatoren wenselijk is, maar met een vloerverwarming ga je het waarschijnlijk niet merken dat deze 5 minuten koelt ipv verwarmd.
Bij een L/W warmtepomp gebruikt hij de warmte uit de woning voor zijn Defrost.
De wisselaar van de buitenunit warmt op. (Condensor) en ontdooit het element. De kou wordt vervolgens afgegeven aan de TSA (verdamper) en deze gebruikt de warmte uit de woning om zijn proces rond te krijgen.
Vandaar dat systeeminhoud of je afgifte belangrijk is bij een L/W warmtepomp.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

onlinaius schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:49:
[...]

Heeft een monoblok ook niet gewoon een compressor en verdamper, maar dan in 1 unit? Delta T tussen compressor en verdamper is dan het temperatuur verschil tussen buitentemp en (water) warmtewisselaar.
Een monoblock heeft alles in de buitenunit zitten, dat klopt helemaal!

Ik bedoel de uittrede temperatuur hoge druk gas vanuit de compressor tot de intrede temperatuur hoge druk gas op de condensor. (Foutje van mij)
Deze afstand is bij een monoblock zo kort dat dit in wezen verwaarloosbaar is.

Maar wat de Verdamper en de Condensor is, is natuurlijk afhankelijk of de warmtepomp aan het verwarmen of koelen is.

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2022 23:19 ]

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 14:13
Gister mijn intake gehad. De plaats waar ik de WP wilde hebben (achterkant van het huis) was helaas niet mogelijk. De leidingen moeten dan op zolder boven een deur langs, waardoor deze boven de CV ketel terecht komen. Dat kon voor problemen zorgen. Aan de voorkant was er wel ruimte.

In eerste instantie wilde ze de leidingen bij de badkamer naar binnen laten komen, dat ziet er natuurlijk niet uit in de badkamer... Gelukkig kon het ook via de kamer er naast, vervolgens naar een kamer op zolder, dan door de muur naar de ruimte met cv ketel. Jammer dat het niet gewoon direct bij het dak naar binnen kan. Scheelt een hoop geboor en geen leidingen zichtbaar in slaapkamers.

Verder geven ze aan dat de eTwist thermostaat niet geschikt is. Nu las ik eerder in dit topic dat dit het geval was, en een ander geeft aan dat Quatt hem wel geschikt bevond. Ik heb ook een Remeha ketel. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ze bieden de Honeywell T6 aan voor € 235,- (wel een erg hoog bedrag, aangezien die voor € 164 online is te krijgen. € 70,- extra betalen voor een simpele installatie is wel erg veel...).

In het technisch rapport staat ook de geschatte besparing. De gas/ elektraprijzen die ze hierbij hanteren zijn belachelijk hoog. Als ik met mijn bedragen ga rekenen is de besparing een derde hiervan. Voor mij zal het met alles bij elkaar opgeteld 6 jaar duren voor ik de WP eruit heb. Ze geven zelf 3-4 jaar aan, obv de nieuwe prijs van € 2399. Wel erg voorbarig. maak hier maar het dubbele van.

• medu80
jroz2001 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:42:
[...]

Dat is mijn belangrijkste vraag, Kan de warmtepomp de ketel helpen, ipv of warmtepomp aan, of ketel aan. Aan de hand van de afbeelding die gedeeld is zou ik zeggen dat de warmtepomp de cv ketel kan ondersteunen.

Ik heb een matig geïsoleerd huis, dus ik gok dat de warmtepomp het al vrij snel niet alleen aan kan. Daarom juist dat ik voor hybride ga ipv full electric.
Heb je het inmiddels zelf kunnen vragen?

• jroz2001
medu80 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:44:
[...]

Heb je het inmiddels zelf kunnen vragen?
Ja, als de warmtepomp voor genoeg warmte kan zorgen, dan neemt de warmtepomp al het werk voor zijn rekening en gaat het water ook niet door de cv ketel. Als die het niet aan kan, dan gaat het water eerst via de warmtepomp, om vervolgens nog verder opgewarmd te worden door de cv-ketel.

• Lampo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-07 15:26
Het is even stil geweest van mijn kant, maar inmiddels ben ik erachter dat ik een CV installatie van TC Flex heb en dat ik de T-stukken in 25 mm leiding moet persen. Gelukkig kan ik het gereedschap lenen, dat scheelt een hoop. De vraag is nu wat ik op het T-stuk ga zetten; sowieso een afsluiter, maar wat dan? 22 of 28mm aansluiting? Schroefdraad of snelkoppeling?

Die vragen heb ik nu gesteld aan Quatt, want alles ligt sinds mijn vorige bericht stil, ik heb dus ook nog geen besparingsrapport of offerte ontvangen. Eigenlijk wil ik die koppelingen er pas in persen als Quatt komt installeren, want dan kunnen we samen bepalen wat de beste plek is en hoef ik ook maar één keer het CV-systeem te laten leeglopen.

• HBO88
jroz2001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:37:
Gister mijn intake gehad. De plaats waar ik de WP wilde hebben (achterkant van het huis) was helaas niet mogelijk. De leidingen moeten dan op zolder boven een deur langs, waardoor deze boven de CV ketel terecht komen. Dat kon voor problemen zorgen. Aan de voorkant was er wel ruimte.

In eerste instantie wilde ze de leidingen bij de badkamer naar binnen laten komen, dat ziet er natuurlijk niet uit in de badkamer... Gelukkig kon het ook via de kamer er naast, vervolgens naar een kamer op zolder, dan door de muur naar de ruimte met cv ketel. Jammer dat het niet gewoon direct bij het dak naar binnen kan. Scheelt een hoop geboor en geen leidingen zichtbaar in slaapkamers.

Verder geven ze aan dat de eTwist thermostaat niet geschikt is. Nu las ik eerder in dit topic dat dit het geval was, en een ander geeft aan dat Quatt hem wel geschikt bevond. Ik heb ook een Remeha ketel. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ze bieden de Honeywell T6 aan voor € 235,- (wel een erg hoog bedrag, aangezien die voor € 164 online is te krijgen. € 70,- extra betalen voor een simpele installatie is wel erg veel...).

In het technisch rapport staat ook de geschatte besparing. De gas/ elektraprijzen die ze hierbij hanteren zijn belachelijk hoog. Als ik met mijn bedragen ga rekenen is de besparing een derde hiervan. Voor mij zal het met alles bij elkaar opgeteld 6 jaar duren voor ik de WP eruit heb. Ze geven zelf 3-4 jaar aan, obv de nieuwe prijs van € 2399. Wel erg voorbarig. maak hier maar het dubbele van.
Hoe veel meter zouden de leidingen dan over de buitenmuur lopen als je via het dak zou willen? Ik wilde ook niet door de kamer en plafond naar zolder, bij mij lopen de leidingen ook over de buitenmuur (ongeveer 2m) en dan door het dak. Kan dus wel.

eTwist thermostaat: als hij direct bedraad is, gaat dat inderdaad niet werken. de eTwist heeft een Rbus verbinding direct met de ketel. Maar, als je de gateway voor de eTwist zou kopen, heb je wel een Opentherm aansluiting die je nodig hebt. Kost wel 135 euro https://www.warmteservice...gateway-eTwist/p/14256360

De Honeywell T6 zou je zelf kunnen kopen en aansluiten, is 2 draadjes...

Maar nog een goedkopere oplossing is de Honeywell round modulation. Die heeft opentherm en kost 65 euro. Is verder wel een heel simpele thermostaat, maar meer heb je ook niet echt nodig.
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37053005

• jroz2001
HBO88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:02:
[...]

Hoe veel meter zouden de leidingen dan over de buitenmuur lopen als je via het dak zou willen? Ik wilde ook niet door de kamer en plafond naar zolder, bij mij lopen de leidingen ook over de buitenmuur (ongeveer 2m) en dan door het dak. Kan dus wel.

eTwist thermostaat: als hij direct bedraad is, gaat dat inderdaad niet werken. de eTwist heeft een Rbus verbinding direct met de ketel. Maar, als je de gateway voor de eTwist zou kopen, heb je wel een Opentherm aansluiting die je nodig hebt. Kost wel 135 euro https://www.warmteservice...gateway-eTwist/p/14256360

De Honeywell T6 zou je zelf kunnen kopen en aansluiten, is 2 draadjes...

Maar nog een goedkopere oplossing is de Honeywell round modulation. Die heeft opentherm en kost 65 euro. Is verder wel een heel simpele thermostaat, maar meer heb je ook niet echt nodig.
https://www.warmteservice...merthermostaat/p/37053005
Zou ook een meter of 2 zijn. Vreemd dat ze dat dan niet hebben voorgesteld. Ik zal het navragen. Scheelt ook weer kosten voor extra gaten en extra leidingwerk.

Ik vind het wel handig om op afstand de temperatuur in de kamer te bedienen, werkt dit via de app van Quatt, of heb ik dan wel een thermostaat met wifi nodig? (nachtverlaging is vanwege mijn matige isolatie aanbevolen) Als dit met de app van Quatt kan wordt het de Round Modulation en anders een T6 of via Marktplaats.

• HBO88
jroz2001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:19:
[...]

Zou ook een meter of 2 zijn. Vreemd dat ze dat dan niet hebben voorgesteld. Ik zal het navragen. Scheelt ook weer kosten voor extra gaten en extra leidingwerk.

Ik vind het wel handig om op afstand de temperatuur in de kamer te bedienen, werkt dit via de app van Quatt, of heb ik dan wel een thermostaat met wifi nodig? (nachtverlaging is vanwege mijn matige isolatie aanbevolen) Als dit met de app van Quatt kan wordt het de Round Modulation en anders een T6 of via Marktplaats.
Dat moet je regelen met de thermostaat.
Je hebt nu een eTwist hangen. Mijn persoonlijke mening is dan om te gaan voor die gateway. Die hang je op naast de CV ketel, de 2 draadjes van de kabel van thermostaat die nu direct op je CV zitten gaan naar die gateway, en dan 2 draadjes van de gateway weer terug naar je CV. Dan heb je opentherm. Dit zou je eenvoudig zelf kunnen doen, het is polariteit ongevoelig dus maakt niet uit hoe je de draadjes aansluit.
Met de Quatt gaan de 2 draadjes van de gateway eerst naar die CIC en die gaat dan weer naar je CV.

• jroz2001
HBO88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:30:
[...]

Dat moet je regelen met de thermostaat.
Je hebt nu een eTwist hangen. Mijn persoonlijke mening is dan om te gaan voor die gateway. Die hang je op naast de CV ketel, de 2 draadjes van de kabel van thermostaat die nu direct op je CV zitten gaan naar die gateway, en dan 2 draadjes van de gateway weer terug naar je CV. Dan heb je opentherm. Dit zou je eenvoudig zelf kunnen doen, het is polariteit ongevoelig dus maakt niet uit hoe je de draadjes aansluit.
Met de Quatt gaan de 2 draadjes van de gateway eerst naar die CIC en die gaat dan weer naar je CV.
Bedankt voor je reactie! Kan ik wat mee.

• paQ
  • Nu online
jroz2001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:37:

Exact. Dus het enige voordeel wat er (mijns inziens) nog is, is dat je kunt profiteren van de early bird prijs om zo eerder op je break even te zijn. Er is anderzijds geen of een te verwaarlozen financieel voordeel van een quatt tov een alternatief in mijn ogen. (met de 'standaard' huidige prijzen)
heb je wel een puike kast ;)

• Toby-Wan
  • Nu online
jroz2001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 10:19:
[...]
nachtverlaging is vanwege mijn matige isolatie aanbevolen
aanbevolen door Quatt of iets/iemand anders?
als je teveel laat afkoelen gaat Quatt het niet meer trekken en komt de CV erbij

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:13
Toby-Wan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:06:
[...]

aanbevolen door Quatt of iets/iemand anders?
als je teveel laat afkoelen gaat Quatt het niet meer trekken en komt de CV erbij
Ben ik ook benieuwd naar.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• jroz2001
Op basis van advies van een kennis. Is echter iets wat ik uiteraard wel ga testen als er eenmaal een WP is. Uiteraard wil ik het niet volledig uitzetten, omdat de WP het anders sowieso niet zou trekken. Maar bv 18 graden ipv 19,5.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39
jroz2001 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 12:36:
Op basis van advies van een kennis. Is echter iets wat ik uiteraard wel ga testen als er eenmaal een WP is. Uiteraard wil ik het niet volledig uitzetten, omdat de WP het anders sowieso niet zou trekken. Maar bv 18 graden ipv 19,5.
Die kennis denkt in CV en niet in warmtepomp.

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-10 18:31
olafmol schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:25:
[...]

Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie.
Er zijn zeker wel situaties denkbaar waarin nachtverlaging een goed idee is.
Vooral bij matige isolatie in combinatie met radiatoren. Je zult er alleen veel langer over doen om de ruimte weer op tempratuur te krijgen. En je moet er voor zorgen dat de CV niet gaat bijspringen omdat hij het te lang vindt duren.

Wij verwarmen onze jaren 30 hoekwoning sinds vorig jaar met een CV tempratuur van 35 graden (radiatoren met ventilators er onder). De totale afgifte van onze radiatoren op de benedenverdieping (boven staat alles altijd dicht) is bij 35 graden 3,2 KW (Dat zou ongeveer 4KW zijn nu door de ventilatoren).

Onze maximale afgifte is dus 4KW. Wij passen nachtverlaging toe (17,5 in de nacht, 19,5 overdag). Dit scheelt bij een gemiddelde buitentemperatuur van 6 graden ongeveer 0,6-1,2 M3 gas.
Aangezien een Quatt die 4KW warmte ook kan leveren zie ik geen reden waarom nachtverlaging niet ook voordeliger zou zijn met een Quatt.

Zowel de CV als straks de Quatt kunnen allebei max 4KW warmte leveren (max afgifte bij 35 graden met de huidige radiatoren). Volgens mij zit daar dus geen enkel verschil en is nachtverlaging weldegelijk voordeliger.

• HBO88
cptingreenfield schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:43:
[...]

Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie.
Er zijn zeker wel situaties denkbaar waarin nachtverlaging een goed idee is.
Vooral bij matige isolatie in combinatie met radiatoren. Je zult er alleen veel langer over doen om de ruimte weer op tempratuur te krijgen. En je moet er voor zorgen dat de CV niet gaat bijspringen omdat hij het te lang vindt duren.

Wij verwarmen onze jaren 30 hoekwoning sinds vorig jaar met een CV tempratuur van 35 graden (radiatoren met ventilators er onder). De totale afgifte van onze radiatoren op de benedenverdieping (boven staat alles altijd dicht) is bij 35 graden 3,2 KW (Dat zou ongeveer 4KW zijn nu door de ventilatoren).

Onze maximale afgifte is dus 4KW. Wij passen nachtverlaging toe (17,5 in de nacht, 19,5 overdag). Dit scheelt bij een gemiddelde buitentemperatuur van 6 graden ongeveer 0,6-1,2 M3 gas.
Aangezien een Quatt die 4KW warmte ook kan leveren zie ik geen reden waarom nachtverlaging niet ook voordeliger zou zijn met een Quatt.

Zowel de CV als straks de Quatt kunnen allebei max 4KW warmte leveren (max afgifte bij 35 graden met de huidige radiatoren). Volgens mij zit daar dus geen enkel verschil en is nachtverlaging weldegelijk voordeliger.
Ik wil daar ook mee testen. Het punt is dat je met je CV de radiatoren snel op temperatuur hebt. Met de warmtepomp duurt het even voordat je die temperatuur haalt. Dan gaat hij harder draaien om het benodigde vermogen te krijgen.
Dus of dag en nacht aan dat de Quatt op een laag vermogen draait, of snachts uit en dat hij smorgens een paar uur op hoger vermogen staat te draaien om het weer op temperatuur te krijgen.
Ik ben er ook nog niet uit wat voordeliger is.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:39
HBO88 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:49:
[...]

Ik wil daar ook mee testen. Het punt is dat je met je CV de radiatoren snel op temperatuur hebt. Met de warmtepomp duurt het even voordat je die temperatuur haalt. Dan gaat hij harder draaien om het benodigde vermogen te krijgen.
Dus of dag en nacht aan dat de Quatt op een laag vermogen draait, of snachts uit en dat hij smorgens een paar uur op hoger vermogen staat te draaien om het weer op temperatuur te krijgen.
Ik ben er ook nog niet uit wat voordeliger is.
Kom d'r maar in @flippy ;)

• onlinaius
[...]

Ik zie deze opmerking hier vaak voorbij komen, maar is dit gebaseerd op onderzoeken of op aannames?

Er zijn allerlei factoren die invloed hebben op de efficientie van een warmtepomp en de besparing / verhoging in de kosten van een verlaging van de temperatuur gedurende de nacht.

Algemeen:
- Er gaat altijd meer warmte verloren bij een hogere binnentemperatuur ten opzichte van de buitentemperatuur.
- Bij beter geisoleerde huizen gaat er minder warmte verloren en heeft een nachtverlaging dus minder nut.
- Zijn er nog andere verwarmingsbronnen in huis? Een warmtepomp hard laten draaien is minder efficient, maar als er bijv nog een airco / pelletkachel is die kan bijspringen kan dit de uitkomst van de rekensom beinvloeden.
- Vloerverwarming houd meer warmte vast, er zit dus een grotere vertraging in afkoeling en opwarming.
- Hoe denk je over comfort? Is het acceptabel als het s morgens 18 graden in huis is, als je s ochtends je bed uit komt, een boterham naar binnen schuift, je tanden poetst en naar je werk gaat, en dus een half uur na opstaan in de auto zit? Ik kan me voorstellen dat je dat prima vind, aangezien je in die tijd toch niet echt stil zit en ook nog eens kortdurend in de woning bent.

Cv ketel:
- Alleen de retourtemperatuur heeft invloed op de efficientie. Zo lang de aanvoertemperatuur niet verhoogt hoeft te worden om in de ochtend binnen een redelijke tijd de boel weer op te warmen is nachtverlaging altijd efficienter.

Warmtepomp:
- Des te kouder het buiten is, des te minder efficient de warmtepomp. De koudste momenten van de dag zijn over het algemeen voor zonsopkomst.
- Des te warmer, des te efficienter de warmtepomp. Meestal ligt het warmste moment rond een uur of 2 in de middag.
- Een harder werkende warmtepomp is minder efficient.
- Een warmtepomp heeft een langere periode nodig om een huis op te warmen dan een cv ketel.
- Edit: ik bedenk met dat silent mode tijdens de nacht ook nog een invloed kan hebben. Door bijv. een trager draaiende fan zou het kunnen dat de warmtepomp tijdens de silent mode minder efficient is dan bij normale operatie.
Het is jammer dat eigenlijk geen enkele warmtepomp fabrikant (voor zover ik weet) dit soort curves publiceert.

Ik heb nooit ergens een serieuze berekening gezien waar al deze factoren netjes in werden meegenomen, dus ik zou werkelijk niet kunnen zeggen of warm houden of nachtverlaging efficienter is (en dan gaat het puur over energiekosten, comfort speelt natuurlijk ook mee).

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 29-11-2022 15:59 ]

• onlinaius
cptingreenfield schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:43:
Omdat het theoretisch zou kunnen dat de hele dag op 2.5KW pompen efficienter is dan een deel van de dag op 4KW. Harder draaien is minder efficient bij een wamtepomp.

Waarmee ik niet zeg dat je ongelijk hebt maar vooral dat de rekensom erg moeilijk te maken is, en voor een warmtepomp ingewikkelder ligt dan voor een cv ketel (zie ook mijn voorgaande post).

• onlinaius
[...]

Overigens hoor ik dit soort opmerkingen ook van mensen met cv ketels. Ik heb het idee dat er in deze wereld heel veel verhalen de ronde doen die niet perse wetenschappelijk bewezen zijn.

"Mijn woning is goed geisoleerd, dus nachtverlaging is onzuiniger dan een constante temperatuur" (woning uit 2000 met cv ketel)

en

"Ik heb een dikke natuurstenen vloer, dus een warmtepomp kan bij mij niet, want ik heb met die natuurstenen vloer een hoge aanvoertemperatuur nodig"

Beide snap ik niet helemaal hoe dat natuurkundig zou moeten werken.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan ook zelf zeggen dat je thermostaten ook wel een half uurtje eerder aan kan zetten. ;)
onlinaius schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:08:
[...]

Overigens hoor ik dit soort opmerkingen ook van mensen met cv ketels. Ik heb het idee dat er in deze wereld heel veel verhalen de ronde doen die niet perse wetenschappelijk bewezen zijn.

"Mijn woning is goed geisoleerd, dus nachtverlaging is onzuiniger dan een constante temperatuur" (woning uit 2000 met cv ketel)

en

"Ik heb een dikke natuurstenen vloer, dus een warmtepomp kan bij mij niet, want ik heb met die natuurstenen vloer een hoge aanvoertemperatuur nodig"

"ik had jeuk aan mijn knie dus het grondwaterpijl staat laag"

zulke dingen worden constant geroepen en je doet er winig aan behalve direct vragen wat het ene met het andere te maken heeft. vooral met "ik kan geen warmtepomp want mijn huis is niet goed geisoleerd". dat is altijd een heerlijke terugkopper als je daarop ingaat.

[ Voor 69% gewijzigd door flippy op 29-11-2022 17:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Mijn idee was om de quatt voor het huis te zetten, de leidingen door de kruipruimte (94cm hoog) te laten lopen, 4 meter naar de cv kast en daar weer omhoog.

Volgens Quatt is het moeilijk om de leidingen door de kruipruimte te laten lopen. En het is moeilijk om van buiten een beetje schuin naar beneden de kruipruimte in te boren.

Iemand enig idee of ze daar een punt hebben?

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mrbombastic schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:52:
Mijn idee was om de quatt voor het huis te zetten, de leidingen door de kruipruimte (94cm hoog) te laten lopen, 4 meter naar de cv kast en daar weer omhoog.

Volgens Quatt is het moeilijk om de leidingen door de kruipruimte te laten lopen. En het is moeilijk om van buiten een beetje schuin naar beneden de kruipruimte in te boren.

Iemand enig idee of ze daar een punt hebben?
Volgens mij wil je juist vanuit buiten een beetje schuin naar boven boren, kan wel, maar zitten zij zeker niet op te wachten. Ik wil een soortgelijk iets, al ben ik order 4xxx. Ik wil ze wel aanbieden zelf al het graafwerk en evt boorwerk te doen zodat zij aankomen bij een voorgeboord gat, als ze me vooraf vertellen wat de diameter moet zijn. Dan lijkt het me te overzien, zou ik denken..

• ErikS_
  • Laatst online: 25-03-2023
Lampo schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:49:
Het is even stil geweest van mijn kant, maar inmiddels ben ik erachter dat ik een CV installatie van TC Flex heb en dat ik de T-stukken in 25 mm leiding moet persen. Gelukkig kan ik het gereedschap lenen, dat scheelt een hoop. De vraag is nu wat ik op het T-stuk ga zetten; sowieso een afsluiter, maar wat dan? 22 of 28mm aansluiting? Schroefdraad of snelkoppeling?

Die vragen heb ik nu gesteld aan Quatt, want alles ligt sinds mijn vorige bericht stil, ik heb dus ook nog geen besparingsrapport of offerte ontvangen. Eigenlijk wil ik die koppelingen er pas in persen als Quatt komt installeren, want dan kunnen we samen bepalen wat de beste plek is en hoef ik ook maar één keer het CV-systeem te laten leeglopen.
Ik hoor graag wat Quatt adviseert! Hier dezelfde flex leidingen, maar over een week wordt hier een nieuwe ketel geplaatst, ik kan de t-stukken dan meteen laten meenemen.

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:08:
[...]

en

Ik verloor afgelopen nacht ca 1.7 graden (vanaf 23:15)
(alles uit gezet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIlrlJPn185bafcc1moAybQS5bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQv7BbomorvxbZAyCYpLClEo.png?f=fotoalbum_large

Vanochtend om 07:45 weer ingeschakeld, en het duurde ca 3 uur om weer op de temp te komen van gisteravond. Dat heeft me ca 2 uur 'extra' gekost aan vermogen. (die bult uitsmerend)
Daar heeft alles 8,5 uur voor uit gestaan.
De ruim 6 uur verschil is dan toch 'winst' :?
Ik had ook door kunnen stoken, had me 6 x 400W = 2,4kWh extra gekost.

De zuinigste warmtepomp is die uit staat :+

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:12:
[...]

(alles uit gezet)

[Afbeelding]

Vanochtend om 07:45 weer ingeschakeld, en het duurde ca 3 uur om weer op de temp te komen van gisteravond. Dat heeft me ca 2 uur 'extra' gekost aan vermogen. (die bult uitsmerend)

Daarnaast zijn die 8,5u ook met lagere buiten temperatuur dan de 3 uur in de ochtend dus ook daar zit winst.

• onlinaius
Sander schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:25:
[...]

Daarnaast zijn die 8,5u ook met lagere buiten temperatuur dan de 3 uur in de ochtend dus ook daar zit winst.
Het zou me niet verbazen als het om 23:15 warmer is dan om 7:15 (kort voor zonsopgang is het over het algemeen het koudst), maar het zal geen wereld van verschil zijn, en ik neem aan dat Paq inderdaad met nachtverlaging in dit geval beter af is dan constant doorstoken.

• onlinaius
Mooie grafiekjes, jaloers! ;)

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:54:
[...]

Het zou me niet verbazen als het om 23:15 warmer is dan om 7:15 (kort voor zonsopgang is het over het algemeen het koudst), maar het zal geen wereld van verschil zijn, en ik neem aan dat Paq inderdaad met nachtverlaging in dit geval beter af is dan constant doorstoken.
Ik heb het even nagekeken in de grafiek.
De temp is in diezelfde periode exact 1 graad gedaald afgelopen nacht. Van 9.4 naar 8.4.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:13
[quote]cptingreenfield schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:43:
[...]

Ik ben dat ook aan het uit proberen, vloerverwarming als hoofdverwarming in woonkamer-keuken en radiators in gang en bijkeuken badkamer etc
Maar als vloerverwarming zijn temperatuur heeft gehaald dan schakeld hij de cv ketel temperatuur terug naar ongeveer 20-30 graden de rest van de dag. Ik krijg dan een vrij strakke stooklijn. Maar met andere woorden mijn radiators verliezen drastisch hun capaciteit.
Ben dus bang dat de oude radiators dit niet kunnen bolwerken.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. 2xMarstek v3.

• MacD007
en weer offtopic....

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 30-11-2022 12:05 ]

• Hugo1529
  • Laatst online: 25-09 14:15
zou mooi zijn als de discussie hier over het funtioneren van quatt zou gaan. daarvoor zou ik deze willen lezen en niet om een hoop lui die willen etaleren dat ze vanalles weten. laat gewoon weten of quatt goed of slecht functioneert.

• paQ
  • Nu online
Hugo1529 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:18:
zou mooi zijn als de discussie hier over het funtioneren van quatt zou gaan. daarvoor zou ik deze willen lezen en niet om een hoop lui die willen etaleren dat ze vanalles weten. laat gewoon weten of quatt goed of slecht functioneert.
dat 'mogen' ze niet :')

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ben het met je eens, maar het is vrij irritant dat niemand nog wat mag vertellen over de Quatt. Wat ik ook niet geheel snap, ik bedoel, dat de installatie nog niet representatief is, ok. Dat er wellicht nog wat kinderziektes zijn is ook prima, dat kun je ook als disclaimer noemen, maar hoe het eruit ziet, hoe het aangesloten is, het geluidsniveau, hoe het bevalt etc. Daar zou toch wat over te noemen mogen zijn lijkt me...

• paQ
  • Nu online
Buiten dat. Je hebt er toch voor betaald :S
Het is nu je eigendom. Niet (meer) dat van Quatt
Ik zou het wat anders vinden als ze onder de noemer van een pilot een testopstelling bij je maken en daar je mond verder over houdt.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 30-11-2022 12:08 ]

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-10 12:32
Mijn ervaringen met Quatt zijn tot op heden zo geweldig, lees "embargo " op geplaatste installaties ,geen reactie op email dat ik er verder van af zie. Hoop dat voor diegene die het wel doorzetten ze er een geweldig apparaat aan hebben . Maar ik ben nu wel klaar met dat aan de lijn houden en ga voor een andere oplossing.
succes

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-10 18:18
Bij de terugverdientijd van de warmtepomp wordt steeds uitgegaan van het aantal kub wat je verbruikt met de CV. Ik vraag me af of dat wel altijd klopt.
In mijn geval 800m3 verbruik, waarvan 150m3 SWW en koken. Dus 650 verwarming. Dat is zo laag voor ons vrijstaand huis omdat:

- De woonkeuken met vloerverwarming vaak niet aan staat omdat de houtkachel de ruimte voldoende verwarmt (ik schat maar 4 maanden per jaar aan)

- Woonkamer met radiatoren alleen aan als het nodig is van ongeveer 15:00 tot 22:00 .

Ga je dan met warmtepomp wel 24 uur verwarmen? Dan wordt de terugverdientijd echt anders dan uitgaande van die 800. Of zet je de WP dan een deel van de dag aan? Kan dat?

• medu80
De Quatt werkt prima. Is vrij geruisloos. Maar laten we de pilot installatie evaluatie afwachten daarna volgt de info vanzelf.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 30-11-2022 17:29 ]

• paQ
  • Nu online
duysa01 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:05:
Bij de terugverdientijd van de warmtepomp wordt steeds uitgegaan van het aantal kub wat je verbruikt met de CV. Ik vraag me af of dat wel altijd klopt.
In mijn geval 800m3 verbruik, waarvan 150m3 SWW en koken. Dus 650 verwarming. Dat is zo laag voor ons vrijstaand huis omdat:

- De woonkeuken met vloerverwarming vaak niet aan staat omdat de houtkachel de ruimte voldoende verwarmt (ik schat maar 4 maanden per jaar aan)

- Woonkamer met radiatoren alleen aan als het nodig is van ongeveer 15:00 tot 22:00 .

Ga je dan met warmtepomp wel 24 uur verwarmen? Dan wordt de terugverdientijd echt anders dan uitgaande van die 800. Of zet je de WP dan een deel van de dag aan? Kan dat?
Hangt enorm van je warmtevraag en warmteverlies af.
Als de tent niet of amper afkoelt in de nacht, dan is er ook weinig reden / nut tot stoken.
650m3 gas aan verwarming + hout maakt het totaal nog steeds wat lastig in te schatten natuurlijk.
Uiteindelijk kijk je bij een wp naar hoeveel gas (en hout) je daardoor _niet_ (meer) verbruikt.
Althans, zouden mensen mi.i. moeten doen.

• MacD007
duysa01 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:05:

Ja en Nee, eigenlijk dien je de TVT baseren op je verwarming, in jou geval is dat dus de 650 m3 Gas.
Alleen werkt je WP niet op lucht, ondanks dat je die wel nodig hebt, dus je dient je stroomverbruik van die WP van je voordeel af te trekken.
Je moet wel een aantal dingen bij een vergelijk van een WP versus CV ketel meenemen.
1) een WP als Quatt is een hybride, dus een deel van de verwarming blijf je via de CV ketel doen, dus ook het verbruik (denk hierbij aan tussen de 80%-90% WP versus 20%-10% CV verbruik. (dus die 650 m3 word dus minder.
2) de stookmanier van een WP loopt anders dan via een CV ketel. Een WP heeft een veel langere tijd nodig om de benodigde warmte in de ruimte te brengen, dit betekend ook geen snele opwarmtijden meer, een WP zal dus eerder aan moeten.
3) De temperatuur van je CV water is duidelijk lager dan een klasieke CV 35-55 Gr. versus 60-80 Gr. bij een CV. Je normale oude radiatoren zijn op die hogere teperaturen gebaseerd, bij een lagere temperaturen is de warmteoverdracht geringer. Bv door radiatorventilatoren die de convectie van die radiatoren verhogen kunen dat deels verbeteren, echter bij zeer lage watertemp. van 35 Gr ga je capaciteit verliezen.
oplossing hiervoor zijn speciale laag temp. radiatoren die wel een goede capaciteit bij deze lage temp. hebben.
4) Je warmteverlies is natuurlijk sterk afhankelijk van je woning en de isolatie cq ventilatieverliezen. Is je verlies gering kost het dus ook relatief weinig om dit weer aan te vullen, hoe meer verlies hoe langer de warmtepomp er over doet om dit verlies te compenseren, bij een lagere buitentemperatuur daalt ook nog de COP van je WP en duurt het dus nog langer cq word meer electrische stroom verbruikt.

In jou situatie zal een Quatt gewoon het lastig krijgen omdat hij niet zo snel de vloerverwarming kan opwarmen, in principe kost het steeds opnieuw opwarmen meer energie dan de verwarming op een lagere temp te houden, hierbij is het echter beter om het verschil tussen hoog en laag niet al te groot te maken.
plus maak je ook nog gebruik van van een houtkachel, hierdoor zal je CV ketel dus minder snel cq minder vaak aanspreken (via je termostaat), bij een WP zal dat niet anders zijn, echter zal zoals ik al zei deze niet zo snel reageren.

een ander punt is dat de energieplafond voor WP niet echt voordelig is, veelal zal in 2023 de WP duurder uitvallen dan een CV ketel.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2022 20:19 ]

• MacD007
sorry

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:21
Kun jij een indicatie geven wanneer dat zo ver is, @medu80 ?
medu80 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:28:
[...]

De Quatt werkt prima. Is vrij geruisloos. Maar laten we de pilot installatie evaluatie afwachten daarna volgt de info vanzelf.

• medu80
HaraldBou schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:51:
Kun jij een indicatie geven wanneer dat zo ver is, @medu80 ?

[...]
Dat zal Quatt zelf wel weten vermoed ik.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:41:

een ander punt is dat de energieplafond voor WP niet echt voordelig is, veelal zal in 2023 de WP duurder uitvallen dan een CV ketel.
nee echt niet...

Ik heb net een hele maand WP afgesloten.
in stroom was het < 50% van de kosten dan wat ik aan gas kwijt geweest zou zijn. (Berekend met gem. COP)
Stroom 91 EUR (48 cent)
Gas 207 EUR (2,26) +21,50 EUR vastrecht

Met de nieuwe mafkezen-tarieven
Stroom 158 EUR (87 cent)
Gas 279 EUR (3,04) +21,50 EUR vastrecht

met prijsplafond is het verschil nog steeds groot.
Stroom 73 EUR
Gas 133 EUR +25 EUR vastrecht

Uiteraard rekenend binnen prijsplafond doordat je afdoende kunt salderen. (wat mij betreft sowieso een no brainer als je veel meer stroom gaat verbruiken)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 01-12-2022 08:56 ]

• MDsvs
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:48
Met veel interesse volg ik dit topic en ben benieuwd hoe de ervaringen gaan zijn voor deze winter.
Zou het mogelijk zijn om iemands plek over te nemen die er vanaf ziet? (en dus ook nog voor het oude bedrag)

• paQ
  • Nu online
MDsvs schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:08:
Met veel interesse volg ik dit topic en ben benieuwd hoe de ervaringen gaan zijn voor deze winter.
Zou het mogelijk zijn om iemands plek over te nemen die er vanaf ziet? (en dus ook nog voor het oude bedrag)
Dat staat Quatt niet toe.
Daarbij is intussen ook wel duidelijk dat er van een initiële volgorde niet heel veel meer over is.
Geen appartementen, geen 8 kW versies zijn zo wat dingen die ik las hier in de afgelopen weken.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:11:
[...]

Dat staat Quatt niet toe.
Daarbij is intussen ook wel duidelijk dat er van een initiële volgorde niet heel veel meer over is.
Geen appartementen, geen 8 kW versies zijn zo wat dingen die ik las hier in de afgelopen weken.
Nou ja ze gaan in principe wel de volgordelijst af, maar binnen de eerste x honderden klanten pikken ze wel de meest geschikte er uit als start. Ze willen voor wat ik begreep graag alle varianten een paar keer gehad hebben als begin om de knelpunten te kunnen vinden voor het vervolg. En blijkbaar doen ze vooralsnog nog geen 8kw klanten.

Dus ja, het kan zijn dat klant 20 nog geen Quatt geleverd heeft en klant 250 wel, maar klant 2000 zal niet zomaar voor het nieuwe jaar aan bod komen ineens.

• paQ
  • Nu online
Nu nog klanten die ook iets 'mogen' zeggen.

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-06 00:36
Ik heb de schouw gehad maar kies nu toch voor annuleren. De schouw is prima gedaan, maar ik heb moeite met het betalingstraject. De aanbetaling oké maar de rest ook betalen vóór de plaatsing vind ik teveel risico aan mijn kant voor een product waar nog geen enkele werkende ervaring voor is. Dat risico wordt teveel aan mijn kant gelegd vind ik persoonlijk en ook de serviceorganisatie is nog niet erg duidelijk. Wie bel ik bij problemen en wanneer komt er dan iemand. Of gaat dat ook allemaal op afstand met computersystemen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik meer een bedrijf zoek die me garandeert dat het goed is en werkt en dat deze er bij problemen ook is om het te verhelpen, dan in deze vorm waar je op een Google meet na nog nooit iemand van de firma in levende lijve gezien hebt en daarvoor op emails ook nooit werd gereageerd.

Interessant concept, interessante techniek, maar voor mij toch teveel pionierswerk waar ik me onvoldoende ondersteund voel door de organisatie.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:17
classiccar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 11:28:
Ik heb de schouw gehad maar kies nu toch voor annuleren. De schouw is prima gedaan, maar ik heb moeite met het betalingstraject. De aanbetaling oké maar de rest ook betalen vóór de plaatsing vind ik teveel risico aan mijn kant voor een product waar nog geen enkele werkende ervaring voor is. Dat risico wordt teveel aan mijn kant gelegd vind ik persoonlijk en ook de serviceorganisatie is nog niet erg duidelijk. Wie bel ik bij problemen en wanneer komt er dan iemand. Of gaat dat ook allemaal op afstand met computersystemen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik meer een bedrijf zoek die me garandeert dat het goed is en werkt en dat deze er bij problemen ook is om het te verhelpen, dan in deze vorm waar je op een Google meet na nog nooit iemand van de firma in levende lijve gezien hebt en daarvoor op emails ook nooit werd gereageerd.

Interessant concept, interessante techniek, maar voor mij toch teveel pionierswerk waar ik me onvoldoende ondersteund voel door de organisatie.
Snap ik helemaal.. Hoewel hybride, uiteindelijk is het toch deels je verwarming. En het laatste wat je wilt is een partij die niet bereikbaar is en/of pioneert op jouw kosten terwijl het buiten vriest.. Tuurlijk heb je een cv-ketel, maar als er iets is wil je wel contact kunnen opnemen met die partij (anders kan je net zo goed niks ophangen).

Ik zou dezelfde instelling hebben maar iedereen verschilt natuurlijk :) Heb zelf dan ook meer vertrouwen in de grote merken die dit al jarenlang doen. Neemt niet weg dat het initiatief natuurlijk top is!

• HBO88

Ik begrijp en respecteer je punt. Zelf ben ik iemand die altijd alle reviews uitpluist en unboxings kijkt en ben al helemaal niet een early adaptor.
Toch heb ik het hier wel gedaan, vooral door de interessante prijs en uiterlijk.
De volledige aanbetaling voelt misschien niet goed, maar via een CC ben je (meestal) verzekerd tegen niet leveren. En een paar dagen later stonden alle spullen thuis. Dus wat dat betreft kan dat misschien wat zekerheid geven.
Hij draait nu maar ik zal later een echte review geven. Ook ik weet niet hoet het zit met onderhoud etc.

Maar als je het prettiger vind om zaken te doen met een bekende firma is dat natuurlijk prima. Enkel de prijs zal veel hoger zijn en mogelijk ook late levertijd.
Ik ben op dit moment in ieder geval tevreden met de quatt, ik zit te wachten op de komende koude dagen :)

• onlinaius
Ik heb de schouw gehad maar kies nu toch voor annuleren.
Ik dacht dat je in overleg met Quatt ook kon opschuiven? Dus reservering laten staan, maar deze bijv in februari plannen?

• MacD007
paQ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:24:
[...]

nee echt niet...

Ik heb net een hele maand WP afgesloten.
in stroom was het < 50% van de kosten dan wat ik aan gas kwijt geweest zou zijn. (Berekend met gem. COP)
Stroom 91 EUR (48 cent)
Gas 207 EUR (2,26) +21,50 EUR vastrecht

Met de nieuwe mafkezen-tarieven
Stroom 158 EUR (87 cent)
Gas 279 EUR (3,04) +21,50 EUR vastrecht

met prijsplafond is het verschil nog steeds groot.
Stroom 73 EUR
Gas 133 EUR +25 EUR vastrecht

Uiteraard rekenend binnen prijsplafond doordat je afdoende kunt salderen. (wat mij betreft sowieso een no brainer als je veel meer stroom gaat verbruiken)
Dat betekend dat je WP dus beduidend zuiniger is dan in de modelen normaal aangeven, maar die van jou zijn dus echte cijfers, echt TOP. *O* . in dit geval ben je dus nog steeds goedkoper met een WP uit dan met het gas. (overigens had ik in mijn cijfers het vastrecht van gas niet meegenomen omdat ik van een hybride toepassing uit gegaan ben, die had je dus in beide gevallen gehad.

• MacD007
paQ schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:12:
[...]

(alles uit gezet)

[Afbeelding]

mag ik vragen (met kans dat dit weer als off-topic beschouwd gaat worden) met welke software cq hardware je deze grafiek hebt gemaakt, zou ik namelijk ook willen, zeker in combinatie met de warmtepomp van Quatt om alles goed in de gaten te kunnen houden. stuur me anders gewoon een PM. alvast bedankt. overigens dat dit ook voor anderen een interessante info icm de Quatt is.

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:44:
[...]

Dat betekend dat je WP dus beduidend zuiniger is dan in de modelen normaal aangeven, maar die van jou zijn dus echte cijfers, echt TOP. *O* . in dit geval ben je dus nog steeds goedkoper met een WP uit dan met het gas. (overigens had ik in mijn cijfers het vastrecht van gas niet meegenomen omdat ik van een hybride toepassing uit gegaan ben, die had je dus in beide gevallen gehad.
Mijn wp doet momenteel rond de COP 4~4.5 gemiddeld. Echt niet bijster goed of zo.
Gewoon normaal. En ook wat m.i. iedereen gewoon mag verwachten van zijn systeem bij de temperaturen van afgelopen weken. Ergo: iedereen met een fatsoenlijk functionerende wp(systeem) zou goedkoper uit moeten zijn.
Al had ik maar een schamele COP 3 gehaald, dan ben je nog steeds gewoon goedkoper uit.
En met die COP kun je eenvoudig terugrekenen wat je aan gas gestookt zou hebben.
Daarom dat ik er ook naar vroeg bij de "pilot" klanten hier op het forum.

Je kan het vastrecht (steeds) niet meenemen in je berekeningen, maar die wegen echt wel hoor, en als ik de berichtgeving mag geloven, komend jaar nog een stuk zwaarder. (en ook nog eens meer BTW)
En hoe minder gas je gaat gebruiken, hoe duurder je resterende m3 daardoor ook worden.
Stel je gebruikt in een goede maand maar 15 m3 aan bij SWW, dan betaal je voor elke m3 gas 1,60 EUR aan vastrecht. Met prijsplafond is dat nog steeds 3 euro per m3.

Alle kosten moet je daarom meewegen in de aanschaf en blijven afwegen tegen elkaar.
Blijf je op gas, misschien hybride? of toch direct gewoon FE en niet afwachten of wat ballonnetjes die Quatt oplaat over FE wel gaan uitkomen.

• MacD007
paQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:01:
[...]

Mijn wp doet momenteel rond de COP 4~4.5 gemiddeld. Echt niet bijster goed of zo.
Gewoon normaal. En ook wat m.i. iedereen gewoon mag verwachten van zijn systeem bij de temperaturen van afgelopen weken. Ergo: iedereen met een fatsoenlijk functionerende wp(systeem) zou goedkoper uit moeten zijn.
Al had ik maar een schamele COP 3 gehaald, dan ben je nog steeds gewoon goedkoper uit.
En met die COP kun je eenvoudig terugrekenen wat je aan gas gestookt zou hebben.
Daarom dat ik er ook naar vroeg bij de "pilot" klanten hier op het forum.

Je kan het vastrecht (steeds) niet meenemen in je berekeningen, maar die wegen echt wel hoor, en als ik de berichtgeving mag geloven, komend jaar nog een stuk zwaarder. (en ook nog eens meer BTW)
En hoe minder gas je gaat gebruiken, hoe duurder je resterende m3 daardoor ook worden.
Stel je gebruikt in een goede maand maar 15 m3 aan bij SWW, dan betaal je voor elke m3 gas 1,60 EUR aan vastrecht. Met prijsplafond is dat nog steeds 3 euro per m3.

Alle kosten moet je daarom meewegen in de aanschaf en blijven afwegen tegen elkaar.
Blijf je op gas, misschien hybride? of toch direct gewoon FE en niet afwachten of wat ballonnetjes die Quatt oplaat over FE wel gaan uitkomen.
ja, daar heb je wel een punt,
echter is mij de stap van een Quatt (€1.600) versus een FE (€8.000-15.000) op dit moment gewoon te groot.

Mijn idee (ook al is dat mogelijk wel iets duurder uit oogpunt van lopende kosten) eerst eens zien wat de Quatt gaat doen en voor het SWW wil ik dan een WPboiler gaan gebruiken, als het gat tussen de Quatt en de CV niet te groot is kan ik dat makkelijk via de open haard wel overbruggen, ik hoop als de gekte op de markt een beetje is gedaald een SWW WP Boiler voor rond de €1.500 mogelijk moet zijn.

• Omver
  • Laatst online: 22-05 12:12
Ik zit in de pilot groep en heb mijn Quatt een paar dagen. Ook ik doe nog geen mededelingen maar misschien mag ik wel loslaten van de hard werkende Quatt mensen dat ik eengrote glimlach met me mee sjouw de laatste dagen...

• paQ
  • Nu online
MacD007 schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:31:
[...]

ja, daar heb je wel een punt,
echter is mij de stap van een Quatt (€1.600) versus een FE (€8.000-15.000) op dit moment gewoon te groot.

Mijn idee (ook al is dat mogelijk wel iets duurder uit oogpunt van lopende kosten) eerst eens zien wat de Quatt gaat doen en voor het SWW wil ik dan een WPboiler gaan gebruiken, als het gat tussen de Quatt en de CV niet te groot is kan ik dat makkelijk via de open haard wel overbruggen, ik hoop als de gekte op de markt een beetje is gedaald een SWW WP Boiler voor rond de €1.500 mogelijk moet zijn.
Een WPB kan voor 1800-1900 ook nu al. (netto en geïnstalleerd)
En dat betekent dat je voor jouw "versus" een wp berekent van ergens tussen de 6200 en 13000 euro (bruto?)
Dit is appels met peren vergelijken. Een 5 kW FE warmtepomp heb je voor 3799 ex installatie. Dat is nog maar 1300 euro weg van een all-in quatt. (Waar altijd nog eea bij komt)

Een quatt 4 kW (nu) kost 5099... zie je hoe klein het te overbruggen verschil dan nog maar is? (en 150 meer subsidie, en geen gas vastrecht meer... elk jaar...)

Hèt voordeel van een Quatt zit 'm in de (all-in) aanschafprijs voor de eerste pak 'm beet 3200 inschrijvingen, waarbij de eerste bijv 300 hem nog hopelijk deze winter draaiend aan of op het huis hebben.
En de puike behuizing :Y O+ En eyecandy app ;)

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 01-12-2022 17:09 ]

• onlinaius
paQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:02:
Dit is appels met peren vergelijken. Een 5 kW FE warmtepomp heb je voor 3799 ex installatie. Dat is nog maar 1300 euro weg van een all-in quatt. (Waar altijd nog eea bij komt)
Uiteindelijk gaat het voor de meeste mensen om de all in prijs incl installatie, na subsidie.

Ik zie hier regelmatig zeer interessante (meestal) Panasonics voorbij komen, maar op het moment dat je deze dan netjes thuis geinstalleerd wilt hebben ben je opeens 2 - 3x die prijs kwijt.

Tot nu toe heb ik nog geen prijs incl installatie na subsidie gezien van minder dan 7000 euro (en meestal fors hoger) voor all electric.

[ Voor 15% gewijzigd door onlinaius op 01-12-2022 18:17 ]

• paQ
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:15:
[...]

Uiteindelijk gaat het voor de meeste mensen om de all in prijs incl installatie, na subsidie.

Ik zie hier regelmatig zeer interessante (meestal) Panasonics voorbij komen, maar op het moment dat je deze dan netjes thuis geinstalleerd wilt hebben ben je opeens 2 - 3x die prijs kwijt.

Tot nu toe heb ik nog geen prijs incl installatie na subsidie gezien van minder dan 7000 euro (en meestal fors hoger) voor all electric.
Andere partij zoeken dan ;)
En goed vergelijken wat je dan (wel) hebt.

Hybride 4kw vergelijken met 7kw FE met SWW is geen vergelijk. Appels peren.
En als het alleen maar een gelijkende wp pomp is (maar dan niet hybride) die na subsidie 1000 kost, dan moet je uiteraard geen 6000 aftikken voor alleen installatie. Er is ook nog zoiets als gezond verstand.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 01-12-2022 18:46 ]

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Ik zie in mijn aankoop mail een nummer staan. Is dat dan het aantal van in de rij? Ik sta dan net over 5500. Ik moet zeggen dat het mij niet echt uitmaakt dat het niet deze winter kan komen. Maar voor volgende winter zou wel fijn zijn

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Omver schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:58:
Ik zit in de pilot groep en heb mijn Quatt een paar dagen. Ook ik doe nog geen mededelingen maar misschien mag ik wel loslaten van de hard werkende Quatt mensen dat ik eengrote glimlach met me mee sjouw de laatste dagen...
Ben je gevraagd lid te worden van Tweakers om hier reacties te plaatsen? Je bent net 2 weken geregistreerd…

• Omver
DennisDCT schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:08:
[...]

Ben je gevraagd lid te worden van Tweakers om hier reacties te plaatsen? Je bent net 2 weken geregistreerd…
Ik snap je reactie, ik was en het verleden ook geregistreerd maar ik postte te weinig en werd eruit geknikkerd. Ik ben ook geen 'echte' tweaker maar een electronica en ICT enthousiaste hobbyist. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic (omdat ik erg sceptisch was over Quatt) en ik kon me niet meer inhouden en wil alleen mijn enthousiasme kwijt. Ik zeg niet dat het een goed product is maar wel dat het geen oplichters zijn (ivm het vooruitbetalen) en dat het tot nu toe voor mij goed uitpakt.
Hee, je hoeft me niet te geloven. Ik ben trouwens nr 6xx dus je kan misschien begrijpen dat ik vrolijk ben. Meer niet.

• onlinaius
Omver schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:23:
[...]

Ik snap je reactie, ik was en het verleden ook geregistreerd maar ik postte te weinig en werd eruit geknikkerd. Ik ben ook geen 'echte' tweaker maar een electronica en ICT enthousiaste hobbyist. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic (omdat ik erg sceptisch was over Quatt) en ik kon me niet meer inhouden en wil alleen mijn enthousiasme kwijt. Ik zeg niet dat het een goed product is maar wel dat het geen oplichters zijn (ivm het vooruitbetalen) en dat het tot nu toe voor mij goed uitpakt.
Hee, je hoeft me niet te geloven. Ik ben trouwens nr 6xx dus je kan misschien begrijpen dat ik vrolijk ben. Meer niet.
Tjuuus, nummer 600 al, daar zit ik nog onder (en nog niet eens het telefoontje gehad)! Mag ik vragen waarom ze zo ver in de lijst geselecteerd hebben? Specifieke situatie die ze graag wilden proberen?

• manstaat
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-10 10:06
onlinaius schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:27:
[...]

Tjuuus, nummer 600 al, daar zit ik nog onder (en nog niet eens het telefoontje gehad)! Mag ik vragen waarom ze zo ver in de lijst geselecteerd hebben? Specifieke situatie die ze graag wilden proberen?
Ik denk start-up kennende eerst klanten zoeken in een bepaalde regio (rond Amsterdam?) en deze aansluiten. Er zitten allemaal randvoorwaarden aan waarom ze iemand wel of niet nu al benaderen. Ik vermoed dat wij (tweakers) geduld moeten hebben tot Q1 volgend jaar. Zoals we veel lezen, veel testen en eerste installaties nalopen, daarna opschalen en landelijk uitrollen. Ik schrijf persoonlijk deze winter af en reken op een voorjaar/zomer installatie. Dan hebben ze al 6 maanden kunnen oefenen 8)

• Omver
onlinaius schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:27:
[...]

Ik zou het niet weten. Ik vroeg het me ook al af. De redenen die ik kon bedenken zijn misschien: Ik spreek engels en gaf aan dat dat geen probleem was en mijn huis is (vind ik) fotogeniek omdat de Quatt erg mooi te fotograferen is. Ik woon in het oosten dus misschien hadden ze daar een plekje vrij bij het team installateurs. Ik heb heel snel aanbetaald. En ik gaf aan dat ik enkele technische (stopkontakten) voorbereidingen voor min rekening zou nemen.
Verder is het mij ook een raadsel. Misschien is het het type huis icm de CV installatie. Ze willen immers alle combinaties 'gehad' hebben.

• paQ
  • Nu online
Maar niet om het een of ander... als je gewoon betaald hebt... waarom doe je dan net of het product niet van jou is en er niks over mag zeggen?

• Omver
paQ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:44:
Maar niet om het een of ander... als je gewoon betaald hebt... waarom doe je dan net of het product niet van jou is en er niks over mag zeggen?
Ik heb aanbetaald (en dan bedoel ik niet die 99,-), niet betaald dus het is van ons samen ;)
Maar het is al eerder gezegd in dit topic: het is een afspraak die je min of meer beloofd als dank voor de vroege installatie.

Ik heb ook nog steeds veel vragen en wil echt alleen maar door laten schemeren dat het geen oplichters zijn.
Als je me niet geloofd geef ik je niet eens ongelijk. Maar dan niet huilie huilie als je over een jaar overal Quatts ziet, ;)

• paQ
  • Nu online
Omver schreef op donderdag 1 december 2022 @ 20:04:
[...]

Ik heb aanbetaald (en dan bedoel ik niet die 99,-), niet betaald dus het is van ons samen ;)
Maar het is al eerder gezegd in dit topic: het is een afspraak die je min of meer beloofd als dank voor de vroege installatie.

Ik heb ook nog steeds veel vragen en wil echt alleen maar door laten schemeren dat het geen oplichters zijn.
Als je me niet geloofd geef ik je niet eens ongelijk. Maar dan niet huilie huilie als je over een jaar overal Quatts ziet, ;)
nou je trekt wel heel makkelijk conclusies :P
Ik geloof prima dat er Quatts worden geïnstalleerd hoor. Daar hoef ik niet van overtuigd te worden. Het gaat alleen wel supermistig allemaal.

Denk dat de gemiddelde tweaker hier meer vertrouwen heeft in een partij die zegt: luister... pioniers... kan wat kinderziektes hebben, begrijp je dat we nog bezig zijn ermee en accepteer je dat?

in plaats van accounts die net komen kijken (om wat voor reden dan ook) en het toch even komen melden dat ze hem hebben, maar dat daar de ervaring stopt. Net zoals er nu weer discussie ontstaat over nummer 6xx die een pilot vormt in het Oosten.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 01-12-2022 20:30 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.