Bij mij komt hij aan de gevel te hangen. Het is een zwarte beugel. Omdat ik ook nog een van de laatste pilot installaties ben, heb ik ook de afspraak om nog even geen foto's of info te delen totdat de installatie volledig voltooid is en de pilot fase afgerond is en ze beginnen met de "echte" uitrol.burgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:59:
Hallo allemaal, ook ik heb inmiddels de videocall gehad, ruim een half uur de zaken doorgenomen, prima gevoel aan over gehouden.
Ik vind het aanzicht van buiten erg belangrijk, ik heb een jaren 30 woning, nu is voor mij de gunstige optie om de Quatt aan de gevel te hangen thv de eerste verdieping, achterzijde van het huis en schuin onder mijn slaapkamerraam mbv een muurbeugel, en zo via de kortste weg recht naar boven waar de combiketel hangt.
Ik kies ervoor om de leidingen meteen achter de quatt de muur in te laten verdwijnen en via de binnenkant van mijn slaapkamer recht door het plafond direct op de hr ketel, binnen zal ik de leidingen geheel in stijl van de jaren 30 afwerken, dit huis is toch al een en al randjes en koofjes, ik vind dit wel karakteristiek.
Een eventuele tweede optie is de quatt op de begane grond neerzetten ( In een hoek naast de openslaande tuindeuren) en met een buiten leiding naar boven tot de eerste verdiepingsvloer en daar alsnog de weg via dezelfde slaapkamer naar boven op zolder waar de hr ketel ( met een iets langer leidingtrace ) ook goed te bereiken is.
De tweede optie vind ik persoonlijk waarschijnlijk mooier, de quatt op twee silent blocks op de gegane grond, zo zie je hem ook altijd afgebeeld op de fotoos, je ziet nooit een installatie met een muurbeugel thv de eerste verdieping.
Heeft iemand daar toevallig een foto van en deze wil delen?
Ik ben ook nog enorm aan het twijfelen over de locatie! Ben je in beide gevallen niet bang voor het geluid wanneer je in de achtertuin zit óf in jouw situatie je slaapkamer?burgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:59:
Hallo allemaal, ook ik heb inmiddels de videocall gehad, ruim een half uur de zaken doorgenomen, prima gevoel aan over gehouden.
Ik vind het aanzicht van buiten erg belangrijk, ik heb een jaren 30 woning, nu is voor mij de gunstige optie om de Quatt aan de gevel te hangen thv de eerste verdieping, achterzijde van het huis en schuin onder mijn slaapkamerraam mbv een muurbeugel, en zo via de kortste weg recht naar boven waar de combiketel hangt.
Ik kies ervoor om de leidingen meteen achter de quatt de muur in te laten verdwijnen en via de binnenkant van mijn slaapkamer recht door het plafond direct op de hr ketel, binnen zal ik de leidingen geheel in stijl van de jaren 30 afwerken, dit huis is toch al een en al randjes en koofjes, ik vind dit wel karakteristiek.
Een eventuele tweede optie is de quatt op de begane grond neerzetten ( In een hoek naast de openslaande tuindeuren) en met een buiten leiding naar boven tot de eerste verdiepingsvloer en daar alsnog de weg via dezelfde slaapkamer naar boven op zolder waar de hr ketel ( met een iets langer leidingtrace ) ook goed te bereiken is.
De tweede optie vind ik persoonlijk waarschijnlijk mooier, de quatt op twee silent blocks op de gegane grond, zo zie je hem ook altijd afgebeeld op de fotoos, je ziet nooit een installatie met een muurbeugel thv de eerste verdieping.
Heeft iemand daar toevallig een foto van en deze wil delen?
Hoe vaak zit je nou in de achtertuin als de warmtepomp draait?Spykie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:32:
[...]
Ik ben ook nog enorm aan het twijfelen over de locatie! Ben je in beide gevallen niet bang voor het geluid wanneer je in de achtertuin zit óf in jouw situatie je slaapkamer?
Aan de gevel lijkt me iets spannender inderdaad. Maar als het gewoon een stenen gevel met spouw is zal dat ook reuze meevallen.
Ik hoor van een ieder die een luchtwarmtepomp heeft om er geen aan je constructie te hangen. Of op je dak te zetten. Zeker icm een houten balklaag. Ivm het brommen van de pomp.cptingreenfield schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:29:
[...]
Hoe vaak zit je nou in de achtertuin als de warmtepomp draait?
Aan de gevel lijkt me iets spannender inderdaad. Maar als het gewoon een stenen gevel met spouw is zal dat ook reuze meevallen.
Of dit echt zo erg is weet ik niet. Ik heb, mede door dit soort berichten, ook nog geen keuze gemaakt. Ik nijg naar de achtertuin... Omdat onze keukenuitbouw een houten dak is.
Ik wacht de eerste installaties wel even af, voorlopig toch niet aan de beurt..
Is er een maximale afstand? Ik wil hem het liefst op de grond, maar de cv staat op zolder, aan de andere kant...
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Daar ben ik nog het meeste "bang" voor. De installatie morgen heb ik wel vertrouwen in. Maar op het dakje van de aanbouw krijg je zeker resonantie, dus daarom kies ik voor een beugel aan de muur. Maar inderdaad hoop ik dus niet dat ik binnen een brom ga horen.ZveenT schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:00:
[...]
Ik hoor van een ieder die een luchtwarmtepomp heeft om er geen aan je constructie te hangen. Of op je dak te zetten. Zeker icm een houten balklaag. Ivm het brommen van de pomp.
Of dit echt zo erg is weet ik niet. Ik heb, mede door dit soort berichten, ook nog geen keuze gemaakt. Ik nijg naar de achtertuin... Omdat onze keukenuitbouw een houten dak is.
Aan de andere kant, beide buren hebben 1 of 2 airco's aan de gevel hangen en daar hoor ik ook niets van.
Issue met resoneren is dat je buiten niets hoort, maar dat de trillingen binnen andere zaken laten meetrillen/resoneren, en dat je dat wel hoort (of voelt). Beetje als een generator of pomp die ergens 5 straten verderop staat te werken, en die je ineens in je huis hoort en voelt doordat de trillingen worden "opgepikt"HBO88 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:51:
[...]
Daar ben ik nog het meeste "bang" voor. De installatie morgen heb ik wel vertrouwen in. Maar op het dakje van de aanbouw krijg je zeker resonantie, dus daarom kies ik voor een beugel aan de muur. Maar inderdaad hoop ik dus niet dat ik binnen een brom ga horen.
Aan de andere kant, beide buren hebben 1 of 2 airco's aan de gevel hangen en daar hoor ik ook niets van.
Ik heb een sterk vermoeden dat je daar inderdaad wel wat van gaat horen. Wij hebben hier een airco aan de muur van de aanbouw hangen (waarom de vorige eigenaar deze niet losstaand op pootjes op het terras heeft geplaatst is mij nog steeds een raadsel), en die hoor je inderdaad wel een beetje zoemen. Niet echt storend, het geruis van de luchtstroom is beter hoorbaar, maar zeker wel merkbaar.HBO88 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:51:
[...]
Daar ben ik nog het meeste "bang" voor. De installatie morgen heb ik wel vertrouwen in. Maar op het dakje van de aanbouw krijg je zeker resonantie, dus daarom kies ik voor een beugel aan de muur. Maar inderdaad hoop ik dus niet dat ik binnen een brom ga horen.
Niet zo goed met de buren dat je even binnen kon gaan luisteren?
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
het is een kleine wp.
Denk dat je hem prima aan een gevel kunt hangen en je geen zorgen moet maken.
(bij steen met spouw iig)
Denk dat je hem prima aan een gevel kunt hangen en je geen zorgen moet maken.
(bij steen met spouw iig)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Klopt, het is een bakstenen muur, de plek is mede gekozen omdat het leidingtrace het minst lang is, er een regenpijp vlak langs loop voor de condenswater afvoer en omdat het kan.
Maarja, op de grond op blokken met een grindputje vind ik zelf mooier staan ( denk ik), aan de gevel heb je dan weer zo'n puist hangen, alhoewel de Quatt geen lelijk apparaat is om te zien, daarom zou ik wel eens een afbeelding willen zien hoe het er op een beugel aan de muur er uit ziet..
Maarja, op de grond op blokken met een grindputje vind ik zelf mooier staan ( denk ik), aan de gevel heb je dan weer zo'n puist hangen, alhoewel de Quatt geen lelijk apparaat is om te zien, daarom zou ik wel eens een afbeelding willen zien hoe het er op een beugel aan de muur er uit ziet..
De beugel zal een stuk lelijker zijn dan de quatt kastburgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:00:
Klopt, het is een bakstenen muur, de plek is mede gekozen omdat het leidingtrace het minst lang is, er een regenpijp vlak langs loop voor de condenswater afvoer en omdat het kan.
Bestel een zwarte beugel, of spuit hem anders mat zwart voor dat je hem monteert.
In mijn offerte staat een beugel die zwart is, dus dat zit wel goed...maar op de quatt afbeeldingen die beschikbaar zijn zie je die nergens 😂..het lijkt wel of ze zwevend zijn opgehangen, daarom vermoed ik dat het er niet zo fraai uitziet, men verbergt het een beetje lijkt het..
dit is enige plaatje met beugel die ik kon vindenburgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:33:
In mijn offerte staat een beugel die zwart is, dus dat zit wel goed...maar op de quatt afbeeldingen die beschikbaar zijn zie je die nergens 😂..het lijkt wel of ze zwevend zijn opgehangen, daarom vermoed ik dat het er niet zo fraai uitziet, men verbergt het een beetje lijkt het..
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l6R96cjPwSnuwyuS3BWdUPqw.jpg?f=user_large)
(uit Quatt email van 26 juli)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ja, die eerste foto’s van een blinde/zwevende montage waren zo mooi/hoopgevend. En dan wordt het toch weer zo’n lelijke China-beugel….burgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 16:33:
Ik heb vandaag ook de videocall gehad, binnen 10 minuten klaar en precies zoals ik het had gedacht en verwacht qua plaatsing.
En tot mijn vreugde werkt het samen met mijn opentherm evohome systeem. Scheelt weer wat kosten.
Ik ben benieuwd wanneer is alles binnen krijg, aanbetaling kan doen en dan de plaatsing. Ik hoop snel voordat het echt koud wordt.
Mijn 2e cv ketel doe ik later wel, die wordt nu nog ondervangen door een pelletkachel.
En tot mijn vreugde werkt het samen met mijn opentherm evohome systeem. Scheelt weer wat kosten.
Ik ben benieuwd wanneer is alles binnen krijg, aanbetaling kan doen en dan de plaatsing. Ik hoop snel voordat het echt koud wordt.
Mijn 2e cv ketel doe ik later wel, die wordt nu nog ondervangen door een pelletkachel.
Nee, zelf ben ik hier niet bang voor, misschien dat de buren er niet gelukkig mee zijn als ik hem op de eerste verdieping hang...de afstand tot hun slaapkamerraam is ruim 4 meter dus( volgens quatt) binnen de norm..als ik hem echter op de begane grond neerzet is de quatt omgeven door mijn keuken uitbouw en een aangebouwde garage, dus uit het zicht en op zeker geen klachten van de buren 😂Spykie schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:32:
[...]
Ik ben ook nog enorm aan het twijfelen over de locatie! Ben je in beide gevallen niet bang voor het geluid wanneer je in de achtertuin zit óf in jouw situatie je slaapkamer?
ja foto's en renders zijn 2 verschillende dingenmrdop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 17:48:
[...]
Ja, die eerste foto’s van een blinde/zwevende montage waren zo mooi/hoopgevend. En dan wordt het toch weer zo’n lelijke China-beugel….
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik meende dat het maximaal 20meter is, maar dat korter beter is vanwege aanlegkosten (boven de zoveel meter is meerprijs) en zo min mogelijk warmteverlies. Over dat laatste wat tijdje geleden hier ook discussie, in hoeverre dat warmteverlies bij lange leidingen significant is. In het bijzonder bij lange lengte aan de buitengevel. Relevant ook in de situatie van Burgerfreerk die twijfelt over op de begane grond met ca 3m leiding op de buitengevel of aan de muur op de eerste verdieping direct het huis in.okijokii schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:04:
Is er een maximale afstand? Ik wil hem het liefst op de grond, maar de cv staat op zolder, aan de andere kant...
Vraag aan de mensen die al een videocall hebben gehad: wat is Quatt's houding tot nu toe over langere leidinglengtes (>10m) en in het bijzonder deels aan de buitengevel?
Ik wil de wp het liefst op 15 meter afstand plaatsen, leiding kan danwel onder de grond. Is dat dan minder warmteverlies? En kan ik dat eventueel zelf goed isoleren, en zo ja hoe?
De wp kan ook wel dichterbij, maar dan staat hij op 3 meter afstand van het slaapkamer raam, dat altijd open staat. Ben daar wat huiverig voor gezien het geluid.
De wp kan ook wel dichterbij, maar dan staat hij op 3 meter afstand van het slaapkamer raam, dat altijd open staat. Ben daar wat huiverig voor gezien het geluid.
Wat ik in het algemene L/W warmtepomp topic voorbij zie komen bij die afstanden is een Terrendis grondleiding, flink aan de prijs maar blijkbaar enige manier om niet teveel warmte aan de grond te verliezen. Quatt zal deze niet inbegrepen leveren en hoogst waarschijnlijk ook niet voor je installeren (gezien ze een vuilfilter al niet doen), dus wellicht dat je dat wel zelf kan voorbereiden (vooral flink graven..)duysa01 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:25:
Ik wil de wp het liefst op 15 meter afstand plaatsen, leiding kan danwel onder de grond. Is dat dan minder warmteverlies? En kan ik dat eventueel zelf goed isoleren, en zo ja hoe?
m.b.t. het contactgeluid is een bevestiging op een houten dak vaak een probleem, echter heeft de onderliggende constructie daar ook veel invloed op, algemeen gaat bij een houten constructie (ook als daar geen extreem dikke isolatie op ligt deze zich als een grote box (klankkast) gedragen, mn de laag frequente delen van het geluid (bij een warmtepomp dominant aanwezig zorgen hierbij voor een extra geluidsproductie.ZveenT schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:00:
[...]
Ik hoor van een ieder die een luchtwarmtepomp heeft om er geen aan je constructie te hangen. Of op je dak te zetten. Zeker icm een houten balklaag. Ivm het brommen van de pomp.
heb je echter een betonnen dak (met voldoende isolatie) zal dat weer veel minder zijn.
Een muur (spouwmuur) zal hierbij veel minder als een klankkast fungeren. door zowel geluidsreduceerende pluggen als ook dempers op de beugels te gebruiken zul je dat vrijwel kunnen verminderen. t.b.v. het geluid van de unit zelf zou je achter de warmtepomp (dus uit het zicht) weerbestendige geluidsplaat kunnen monteren (zie een van mijn eerdere posts). Deze dempen dan het geluid direct achter de unit.
Plaatsing op de grond zal het contactgeluid (gebruik goede dempers en dikke betontegels) cq maak een betonnen fundering (wel voldoende diep en breed ivm vorst). Groot nadeel om een unit in de achtertuin te plaatsen is dat je door de grotere afstand gewoon de kans op te hoge warmteverlies van je CV water loopt, en het water is al niet zo warm (35-55 Gr.) dus voldoende diep ingraven en een hele goede isolatie gebruiken (voorbeelden zijn in eerdere posts al geplaatst), een enkele isolatie is veelal onvoldoende, die dus ooknog waterdicht afgesloten moet worden, anders krijg je in de loop van de tijd een behoorlijk verlies van isolatie door vocht (iets wat je absuluut niet wilt).
Dit kan behoorlijk in de kosten lopen, los van de extra meters die Quatt in rekening zal brengen, de isolatie die bij Quatt standaard er bij zit is niet geschikt om in de grond te verleggen, daar zul je dus zelf iets op moeten verzinnen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Mijn eigen ervaring met 2 airco units die op onze garage zijn geplaatst, is dat al het gereedschap aan de muur daar trilt en daardoor geluid maakt.. Dit geluid hoor ik alleen wanneer ik in de garage ben, dus eigenlijk geen last van, maar het heeft zeker effect. Het betreft een bevestiging op een bitumen dak met houten constructie.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Nee, is juist hoger ivm vocht, belangrijk onder de vorst grens ingraven dus > 60 cm, 1m is beter. 15m is behoorlijk lang, dus veel warmteverlies dus heel heel heel goed isoleren.duysa01 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 07:25:
Ik wil de wp het liefst op 15 meter afstand plaatsen, leiding kan danwel onder de grond. Is dat dan minder warmteverlies?
een goede leiding is de reeds genoemde Terrendis grondleiding, echter deze is dus incl. CV leiding en kan dus niet gebruikt worden met de door Quatt gebruikte spiraalleidingen.En kan ik dat eventueel zelf goed isoleren, en zo ja hoe?
(voorbeeld van Terrendis bron: https://benem.nl/terrendi...t-duo-32-x-160-pe-xa.html), kosten circa 60-75 euro per meter, reken dus op circa 1.200 euro incl. koppelstukjes ed., word dus een dure grap, ik zou dat dus niet doen.3 m is al weer behoorlijk ver weg, op zichtveld direct bij het raam?De wp kan ook wel dichterbij, maar dan staat hij op 3 meter afstand van het slaapkamer raam, dat altijd open staat. Ben daar wat huiverig voor gezien het geluid.
je dak fungeert als een klankkast. probeer of je er een dikke beton tegel onder kunt schuiven, als dat al niet is. eigenlijk zou hier een muurbeugel met goede dempers een betere oplossing zijn.okijokii schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:35:
Mijn eigen ervaring met 2 airco units die op onze garage zijn geplaatst, is dat al het gereedschap aan de muur daar trilt en daardoor geluid maakt.. Dit geluid hoor ik alleen wanneer ik in de garage ben, dus eigenlijk geen last van, maar het heeft zeker effect. Het betreft een bevestiging op een bitumen dak met houten constructie.
leuk als Quatt dat beweert echter ben je zelf verantwoordelijk om je aan de wettelijke regels te houden, het is ten slotte jou warmtepomp, de oplossing is echter simpel ... zelf de berekening doen via de rekentool van de overheid (de link is hier al vaak gepost), kom je er niet uit stuur me maar een PM, heb hier al voor diverse tweakers een berekening gedaan, geen probleem. (helaas is de tool niet zo eenvoudig als ze willen geloven)burgerfreerk schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 18:27:
[...]
Nee, zelf ben ik hier niet bang voor, misschien dat de buren er niet gelukkig mee zijn als ik hem op de eerste verdieping hang...de afstand tot hun slaapkamerraam is ruim 4 meter dus( volgens quatt) binnen de norm..als ik hem echter op de begane grond neerzet is de quatt omgeven door mijn keuken uitbouw en een aangebouwde garage, dus uit het zicht en op zeker geen klachten van de buren 😂
Zo benieuwd naar de voorgang? Is de Quatt nu daadwerkelijk opgehangen bij jouw en functioneert
deze. Gezien de CiC nog niet productie rijp is.
welke ruimte zit er achter de twee kleinere raamjes ? (Keuken / Bijkeuken ?), kun je daar ook direct met je leidingwerk naar binnen ? Ik vermoed de zijkant van je huis ? ik denk overigens (qua geluid dan) dat dit een veel betere plek is voor je buitenunit.duysa01 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:28:
"3 m is al weer behoorlijk ver weg, op zichtveld direct bij het raam?"
Zie foto, het is bijna 5 meter als ik de wp links op de hoek plaats, dus misschien beperkt last van het geluid!?
[Afbeelding]
ik heb al een poos meegelezen over de Quatt WP en nu overweeg ik ook om een Monoblock pomp aan te schaffen.
Maar ik heb toch nog wel wat vragen over de Quatt
- Afstand tot CV installatie -
Ik wens mijn Quatt ergens in mijn CV leiding op te nemen, maar niet per definitie op een korte afstand tot de reeds aanwezig CV ketel.
Mede hierdoor ben ik uitgekomen op een Monoblock Warmtepomp. Anders zou ik zijn gebonden aan de afstand van de koelleidingen,
wat een installatie in dit geval lastiger zou maken.
De installatievragen van Quatt geven aan dat de WP zo dicht mogelijk in de buurt van de CV (ketel?) geïnstalleerd zou moeten worden.
Als het enkel zou gaan om enkel de CV installatie dan is het geen probleem om binnen die 20 meter te blijven.
De afstand tot de CV ketel zal net iets meer zijn verwacht ik.
Zou het gaan om de afstand tussen CV-ketel en WP of zou het gaan om CV-installatie en Warmtepomp?
- Welke aansluitingen zou de WP pomp moeten krijgen? -
Ik lees dat ze werken met puntstukken en dan een stuk flexibele leiding toepassen, welke binnen diameter hebben deze? is dat niet belemmerend voor de doorstroom?
antwoord uit eerder berichten: 1" buitendraad vlakdichtend eindigt
- CV-Pomp zit er in de WP? of zit deze er niet ingebouwd? is dit een DC variant?
- Hoe zit het met de vorstbeveiliging van de WP?
Stel ik ben langere tijd van huis en mijn warmtebehoefte is thuis 0, huis blijft hangen op een graad of 16. En er is verder geen warmtevraag
Hoe ben ik er dan zeker van dat de CV leidingen naar buiten toe (of in de warmtewisselaar in de WP) niet kapot vriest bij bijvoorbeeld een langdurige stoomstoring?
- Terugslag/keerkleppen
Waar worden deze over het algemeen geplaatst?
- Filter(s)
Wordt er een filter geplaatst om vervuiling van de warmtewisselaar te voorkomen?
of zit er een filter in de WP ingebouwd?
Antwoord: Lees een paar post geleden dat die er niet in zit, dit komt de levensduur over het algemeen niet ten goede
- Wat is het gedrag van de Warmtepomp indien het te koud is om van voldoende warmte te kunnen voorzien.
Gaat hij dan helemaal uit en draagt hij het 100% over aan de CV? of blijft hij meedraaien? Zo ja hoe werkt dat dan?
-Wat is nodig:
2 aansluitingen op de CV installatie met puntstukken buitendraad 1 inch
1 aparte groep van 16 A (voor de 4 KW variant), bij voorkeur met aparte meter
UTP kabel voor internet verbinding? of is het over WiFi (wat me buiten minder handig lijkt)
UTP kabel voor thermostaat
wat nog meer?
Maar ik heb toch nog wel wat vragen over de Quatt
- Afstand tot CV installatie -
Ik wens mijn Quatt ergens in mijn CV leiding op te nemen, maar niet per definitie op een korte afstand tot de reeds aanwezig CV ketel.
Mede hierdoor ben ik uitgekomen op een Monoblock Warmtepomp. Anders zou ik zijn gebonden aan de afstand van de koelleidingen,
wat een installatie in dit geval lastiger zou maken.
De installatievragen van Quatt geven aan dat de WP zo dicht mogelijk in de buurt van de CV (ketel?) geïnstalleerd zou moeten worden.
Als het enkel zou gaan om enkel de CV installatie dan is het geen probleem om binnen die 20 meter te blijven.
De afstand tot de CV ketel zal net iets meer zijn verwacht ik.
Zou het gaan om de afstand tussen CV-ketel en WP of zou het gaan om CV-installatie en Warmtepomp?
- Welke aansluitingen zou de WP pomp moeten krijgen? -
Ik lees dat ze werken met puntstukken en dan een stuk flexibele leiding toepassen, welke binnen diameter hebben deze? is dat niet belemmerend voor de doorstroom?
antwoord uit eerder berichten: 1" buitendraad vlakdichtend eindigt
- CV-Pomp zit er in de WP? of zit deze er niet ingebouwd? is dit een DC variant?
- Hoe zit het met de vorstbeveiliging van de WP?
Stel ik ben langere tijd van huis en mijn warmtebehoefte is thuis 0, huis blijft hangen op een graad of 16. En er is verder geen warmtevraag
Hoe ben ik er dan zeker van dat de CV leidingen naar buiten toe (of in de warmtewisselaar in de WP) niet kapot vriest bij bijvoorbeeld een langdurige stoomstoring?
- Terugslag/keerkleppen
Waar worden deze over het algemeen geplaatst?
- Filter(s)
Wordt er een filter geplaatst om vervuiling van de warmtewisselaar te voorkomen?
of zit er een filter in de WP ingebouwd?
Antwoord: Lees een paar post geleden dat die er niet in zit, dit komt de levensduur over het algemeen niet ten goede
- Wat is het gedrag van de Warmtepomp indien het te koud is om van voldoende warmte te kunnen voorzien.
Gaat hij dan helemaal uit en draagt hij het 100% over aan de CV? of blijft hij meedraaien? Zo ja hoe werkt dat dan?
-Wat is nodig:
2 aansluitingen op de CV installatie met puntstukken buitendraad 1 inch
1 aparte groep van 16 A (voor de 4 KW variant), bij voorkeur met aparte meter
UTP kabel voor internet verbinding? of is het over WiFi (wat me buiten minder handig lijkt)
UTP kabel voor thermostaat
wat nog meer?
En ook wel benieuwd: wanneer gaat het embargo er af, en mag er vrij over gesproken worden?medu80 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 17:05:
[...]
Zo benieuwd naar de voorgang? Is de Quatt nu daadwerkelijk opgehangen bij jouw en functioneert
deze. Gezien de CiC nog niet productie rijp is.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Macd007
"welke ruimte zit er achter de twee kleinere raamjes ? (Keuken / Bijkeuken ?), kun je daar ook direct met je leidingwerk naar binnen ? Ik vermoed de zijkant van je huis ? ik denk overigens (qua geluid dan) dat dit een veel betere plek is voor je buitenunit."
Achter de twee kleine raampjes is de slaapkamer. Achter het middelste raam is de wc met daarachter het cv hok. Te bereiken via de slaapkamer of via de wc, in beide gevallen moet je een binnen muur en een buiten muur door.
"welke ruimte zit er achter de twee kleinere raamjes ? (Keuken / Bijkeuken ?), kun je daar ook direct met je leidingwerk naar binnen ? Ik vermoed de zijkant van je huis ? ik denk overigens (qua geluid dan) dat dit een veel betere plek is voor je buitenunit."
Achter de twee kleine raampjes is de slaapkamer. Achter het middelste raam is de wc met daarachter het cv hok. Te bereiken via de slaapkamer of via de wc, in beide gevallen moet je een binnen muur en een buiten muur door.
Ik heb maandag de videocall. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je kan instellen dat bv de warmtepomp moet gaan draaien als het onder de 17 graden in de woonkamer is (zodat het 's nachts niet teveel afkoelt), ook al staat de cv-ketel uit.
sorry dat ik het opnieuw vraag, ik bedoelde dus de twee enkele raampjes aan de linker kant. Als het eerste raampje de slaapkamer is dan zou je dus met de WP dus meer naar rechts moeten gaan.duysa01 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 08:02:
Macd007
Overigens kun je ivm het warmteverlies de leidingen zo snel mogelijk in huis brengen en daar binnen dan verder richting CV ketel.
Inmiddels is de vraag wederom bijgewerkt.Pbure97 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:27:
[...]
De veelgestelde vraag is bijgewerkt en het woord "momenteel" is verdwenen.
Sowieso een vreemde conclusie dat momenteel wil zeggen dat iets nu nog niet kan, maar in de toekomst per definitie wel...
Buiten dat het definitief niet mogelijk is om de koeling later toe te voegen staat er nu ook dat men nog niet weet wanneer de koelingsoptie beschikbaar zal zijn. Eerder stond er dat deze in de zomer van 2023 ontwikkeld zou worden.
De warmtepomp werkt onafhankelijk van de CV ketel, deze zal alleen als de capaciteit van de WP onvoldoende is (als het dus buiten erg koud is) dus bijspringen cq het op een bepaald moment overnemen. (dat word via de CIC module van de WP dus geregeld, deze stuurt de CV ketel dan ook aan.jroz2001 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:48:
Ik heb maandag de videocall. Waar ik wel benieuwd naar ben is of je kan instellen dat bv de warmtepomp moet gaan draaien als het onder de 17 graden in de woonkamer is (zodat het 's nachts niet teveel afkoelt), ook al staat de cv-ketel uit.
Het is juist dat de warmtepomp zo veel mogelijk blijft draaien omdat bij een warmtepomp de hoeveelheid warmte per tijdseenheid veel minder is dan een CV ketel op gas. Dus ook nachts de kamer niet te laag instellen zodat de warmtepomp deze geduurende de nacht lekker op temperatuur blijft houden, dan hoeft de WP ook niet zo hard te werken (dus lager stroomverbruik). Belangrijk bij een WP is een JoJo effect te vermeiden en een zo gelijk mogelijke temperatuur aan te houden, een delta T van tussen de 0,5 Gr.C en 1 gr. C blijkt daarbij het beste (bv nachts op 18 gr.C en overdag op 19 gr.C).
Ik denk dat de koelfunctie (via een coilfan techniek) meer technische problemen veroorzaakt, CV water is nu een keer niet een ideal koelmiddel, ik denk dat ze de beoogde koelcapaciteit niet gaan halen of de unit cq de pompcapaciteit zou omhoog moeten, dat zou ook verklaren dat ze het dus niet achteraf kunnen toevoegen omdat waarschijnlijk de WP met koelfunctie over een duidelijk grotere pomp beschikt.Pbure97 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:01:
[...]
Inmiddels is de vraag wederom bijgewerkt.
Buiten dat het definitief niet mogelijk is om de koeling later toe te voegen staat er nu ook dat men nog niet weet wanneer de koelingsoptie beschikbaar zal zijn. Eerder stond er dat deze in de zomer van 2023 ontwikkeld zou worden.
Volgens mij komt er geen buffer bij een Quatt en als deze al komt, dan in de retour. De ketel zal dan overwegend niet bijspringen (parallel) maar als alternatief werken. Wil je beide machines gebruiken dan zou je toch echt met een open verdeler moeten gaan werken om allerlei flow problemen te voorkomen.MacD007 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:09:
[...]
De warmtepomp werkt onafhankelijk van de CV ketel, deze zal alleen als de capaciteit van de WP onvoldoende is (als het dus buiten erg koud is) dus bijspringen cq het op een bepaald moment overnemen. (dat word via de CIC module van de WP dus geregeld, deze stuurt de CV ketel dan ook aan.
Het is juist dat de warmtepomp zo veel mogelijk blijft draaien omdat bij een warmtepomp de hoeveelheid warmte per tijdseenheid veel minder is dan een CV ketel op gas. Dus ook nachts de kamer niet te laag instellen zodat de warmtepomp deze geduurende de nacht lekker op temperatuur blijft houden, dan hoeft de WP ook niet zo hard te werken (dus lager stroomverbruik). Belangrijk bij een WP is een JoJo effect te vermeiden en een zo gelijk mogelijke temperatuur aan te houden, een delta T van tussen de 0,5 Gr.C en 1 gr. C blijkt daarbij het beste (bv nachts op 18 gr.C en overdag op 19 gr.C).
Afgelopen week twee van dit soort situaties opgelost bij installaties geplaatst door derden.
Vind dat op zich zonde van het hybride systeem. De ketel neemt het dan bij bijv. -1 volledig over terwijl de warmtepomp nog veel efficiënter bij -7 wat warmte af had kunnen geven.
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Dit is inderdaad een goeie vraag, misschien dat iemand die binnenkort een videocall / installatie heeft deze vraag kan stellen? @jroz2001Redwood schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:19:
[...]
Volgens mij komt er geen buffer bij een Quatt en als deze al komt, dan in de retour. De ketel zal dan overwegend niet bijspringen (parallel) maar als alternatief werken. Wil je beide machines gebruiken dan zou je toch echt met een open verdeler moeten gaan werken om allerlei flow problemen te voorkomen.
Afgelopen week twee van dit soort situaties opgelost bij installaties geplaatst door derden.
Vind dat op zich zonde van het hybride systeem. De ketel neemt het dan bij bijv. -1 volledig over terwijl de warmtepomp nog veel efficiënter bij -7 wat warmte af had kunnen geven.
Nou ja, op zich is cv water een prima koelmiddel. Sterker nog: water kan een heleboel warmte of kou bevatten.MacD007 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:15:
[...]
Ik denk dat de koelfunctie (via een coilfan techniek) meer technische problemen veroorzaakt, CV water is nu een keer niet een ideal koelmiddel.
Het probleem lijkt me niet perse in het water te zitten, maar in de afgifte van de kou.
Een fancoil is een prima idee, maar je kunt hier alleen echt koud water doorheen laten stromen als deze voor in de cv lus zit, of als er een aparte leiding voor is.
Als dit niet het geval is heb je (vermoed ik) al snel condensvorming in het stuk voor de fancoil.
Een one size fits all benadering lijkt me dan ook een stuk moeilijker bij koelen dan bij verwarmen, aangezien je rekening moet houden met de dauwpunten van verschillende ruimtes en de fancoil uit een zo groot mogelijk deel van de woning vocht moet laten onttrekken (terwijl dat tegelijkertijd mogelijk niet de ruimte is waar je precies de koeling wilt).
zo ver ik het weet (graag mij corrigeren als ik het ergens fout begrepen heb) heeft de Quatt geen buffervat.Redwood schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:19:
[...]
Volgens mij komt er geen buffer bij een Quatt en als deze al komt, dan in de retour. De ketel zal dan overwegend niet bijspringen (parallel) maar als alternatief werken. Wil je beide machines gebruiken dan zou je toch echt met een open verdeler moeten gaan werken om allerlei flow problemen te voorkomen.
Ook is het volgens mij de bedoeling met een hybride systeem nu juist dat bij een te kort van capaciteit van de warmtepomp dat deze in eerste instantie gezamenlijk (WP+CV ketel) gaan werken, alleen bij een omslagpunt waarbij de COP van de WP dermate laag gaat worden dat een economisch bedrijf van de WP niet meer interessant is (met de huidige gas en stroom prijzen verschuift dit natuurlijk, ook afhankelijk van de COP van de warmtepomp).
wat mij onduidelijk is of een open verdeler in die situatie de oplossing is.
hieronder een schematische plaatje van een dergelijke open verdeler (wat ik overigens hier mis is de retour van de CV naar de warmtepomp).
:strip_exif()/f/image/jXyHmuKRpz4HPXkbc6WrbFEL.jpg?f=fotoalbum_large)
Bron: https://warmtepomp-weetje...llatie-tips/#openverdeler.
een schema hoe dit dan wel juist zou verlopen zou handig zijn om de werking van die open verdeler duidelijk te maken.
volgens mij is een juiste instelling van de CV ketel van groot belang. Mn de CV-watertemperatuur mag niet te hoog zijn omdat dit de retour ook zal beïnvloeden, deze retour gaat namelijk direct richting de warmtepomp (deze moet lager zijn dan de CV-watertemp. uit van de WP, anders kan deze zijn temp. niet kwijt.)
Ik denk dat voor de meeste mensen een of/of bedrijf niet wenselijk is.
Ah, ik snap de verwarring. Het linker raampje is van een halletje, dan krijg je het raampje van de wc en dan de dubbele kleine raampjes van de slaapkamer. Als ik de wp links op de hoek plaats is deze het verst van de slaapkamer vandaan, dit ivm het geluid. Om de leiding buiten zo kort mogelijk te houden zou deze dan door de WC naar het CV hok kunnen.MacD007 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 11:00:
[...]
sorry dat ik het opnieuw vraag, ik bedoelde dus de twee enkele raampjes aan de linker kant. Als het eerste raampje de slaapkamer is dan zou je dus met de WP dus meer naar rechts moeten gaan.
Overigens kun je ivm het warmteverlies de leidingen zo snel mogelijk in huis brengen en daar binnen dan verder richting CV ketel.
Als je het schema ziet zouden ze wel degelijk serieel moeten werken. In dit schema kan de Quatt draaien zonder de ketel, en de ketel samen met de Quatt, maar waarschijnlijk de ketel niet individueel.Redwood schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:19:
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PeKep89256W71N4ycmQpABMR.jpg?f=user_large)
Let op: het groene gedeelte met de afsluiter zit niet in het door Quatt verstrekte plaatje, maar is zoals ik het zelf liever zou zien. Hierbij kan de ketel namelijk ook nog individueel draaien, bij een storing van de Quatt. Zonder deze afsluiter is het maar de vraag of de pomp van de Quatt vrij kan draaien, en de pomp van de cv ketel dus genoeg flow kan creeren.
[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 24-11-2022 14:26 ]
ja, deze had ik dus ook in gedachte, incl je opmerking, overigens zou je op die plek ook nog 2 extra afsluiters (toevoer en retourleiding achter de verbindingsstuk aan de kant van de WP incl een aftappunt om bij een storing het CV water (bij vorst) te kunnen aftappen) nodig hebben. Ik verwacht dat Quatt dat uit kostenoverweging niet zal doen.onlinaius schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:24:
[...]
Als je het schema ziet zouden ze wel degelijk serieel moeten werken. In dit schema kan de Quatt draaien zonder de ketel, en de ketel samen met de Quatt, maar waarschijnlijk de ketel niet individueel.
[Afbeelding]
Let op: het groene gedeelte met de afsluiter zit niet in het door Quatt verstrekte plaatje, maar is zoals ik het zelf liever zou zien. Hierbij kan de ketel namelijk ook nog individueel draaien, bij een storing van de Quatt. Zonder deze afsluiter is het maar de vraag of de pomp van de Quatt vrij kan draaien, en de pomp van de cv ketel dus genoeg flow kan creeren.
Ik vind het gewoon jammer dat Quatt hier niet een optie keuze mogelijk maakt, net als bij de ontluchting en vuilfilter (deze zouden eigenlijk er gewoon bij moeten zitten).
Ook ik heb het videogesprek gehad en hoewel dat helemaal prima verliep, is er wel een kink in de kabel gekomen. Quatt wil nu alleen nog aansluiten op 28 of 32 mm gegalvaniseerde of koperen CV-leidingen en ik heb een systeem met flexibele CV-leidingen en daar kunnen ze of willen ze op dit moment niet op aansluiten. Dus of ik moet accepteren dat ik langs de hele zijgevel leidingen aan de buitenkant krijg (wat ik bij een jaren '30 woning niet acceptabel vind) of ik moet een list verzinnen zodat ze toch de warmtepomp kunnen aansluiten.
Zou het mogelijk zijn om extra koppelingen te plaatsen met een stukje 28 of 32 mm pijp?
Zou het mogelijk zijn om extra koppelingen te plaatsen met een stukje 28 of 32 mm pijp?
nou lekker consistentLampo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:33:
Ook ik heb het videogesprek gehad en hoewel dat helemaal prima verliep, is er wel een kink in de kabel gekomen. Quatt wil nu alleen nog aansluiten op 28 of 32 mm gegalvaniseerde of koperen CV-leidingen en ik heb een systeem met flexibele CV-leidingen en daar kunnen ze of willen ze op dit moment niet op aansluiten. Dus of ik moet accepteren dat ik langs de hele zijgevel leidingen aan de buitenkant krijg (wat ik bij een jaren '30 woning niet acceptabel vind) of ik moet een list verzinnen zodat ze toch de warmtepomp kunnen aansluiten.
met puntstuk & schroefbus kan je wel van meerlagenbuis naar 28mm buis
(bijvoorbeeld https://benem.nl/pipelife-radopress-puntstuk-32-x-1.html & https://benem.nl/lovak-knel-schroefbus-28-x-1.html)
Dat is mijn belangrijkste vraag, Kan de warmtepomp de ketel helpen, ipv of warmtepomp aan, of ketel aan. Aan de hand van de afbeelding die gedeeld is zou ik zeggen dat de warmtepomp de cv ketel kan ondersteunen.Toby-Wan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:47:
[...]
Dit is inderdaad een goeie vraag, misschien dat iemand die binnenkort een videocall / installatie heeft deze vraag kan stellen? @jroz2001
Ik heb een matig geïsoleerd huis, dus ik gok dat de warmtepomp het al vrij snel niet alleen aan kan. Daarom juist dat ik voor hybride ga ipv full electric.
wut?Lampo schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:33:
Ook ik heb het videogesprek gehad en hoewel dat helemaal prima verliep, is er wel een kink in de kabel gekomen. Quatt wil nu alleen nog aansluiten op 28 of 32 mm gegalvaniseerde of koperen CV-leidingen en ik heb een systeem met flexibele CV-leidingen en daar kunnen ze of willen ze op dit moment niet op aansluiten.
Maar dan gaat de helft van alle aanmeldingen toch bij voorbat al afvallen?
Welk gemiddeld huishouden heeft er nou 28mm? (laat staan 32)
Wordt een simpel verloop niet gewoon geaccepteerd?
kijk ook even hierna: https://benem.nl/informatie/meerlagenbuis/radopress.htmlToby-Wan schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:49:
[...]
nou lekker consistent, gezien ze eerder tegen mij zeiden dat het geen probleem is als ze maar konden aansluiten op 1" buitendraad valkdichtend.
met puntstuk & schroefbus kan je wel van meerlagenbuis naar 28mm buis
(bijvoorbeeld https://benem.nl/pipelife-radopress-puntstuk-32-x-1.html & https://benem.nl/lovak-knel-schroefbus-28-x-1.html)
dan zou ik gewoon de warmtepomp of thv je halletje of zelfs om de hoek gaan plaatsen, dat laatste heeft het voordeel dat je mbt het geluid bijna geen zorgen hoeft te maken omdat je huis dan eigenlijk als barierre dient.duysa01 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:24:
[...]
Ah, ik snap de verwarring. Het linker raampje is van een halletje, dan krijg je het raampje van de wc en dan de dubbele kleine raampjes van de slaapkamer. Als ik de wp links op de hoek plaats is deze het verst van de slaapkamer vandaan, dit ivm het geluid. Om de leiding buiten zo kort mogelijk te houden zou deze dan door de WC naar het CV hok kunnen.
Kan alleen niet zien of er andere argumenten (bv vanuit de omgevingswet) er tegen zijn.
Maar..is dit gewoon geen standaard aansluiting op een hr ketel?paQ schreef op donderdag 24 november 2022 @ 16:45:
[...]
wut?
Maar dan gaat de helft van alle aanmeldingen toch bij voorbat al afvallen?
Welk gemiddeld huishouden heeft er nou 28mm? (laat staan 32)
Wordt een simpel verloop niet gewoon geaccepteerd?
Aanvoer en retour zijn bij mij dacht ik ook deze maten..28 mm in mijn geval meen ik, gewoon standaard ...
Geen idee, zou kunnen.burgerfreerk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:33:
[...]
Maar..is dit gewoon geen standaard aansluiting op een hr ketel?
Aanvoer en retour zijn bij mij dacht ik ook deze maten..28 mm in mijn geval meen ik, gewoon standaard ...
Maar waarom zouden ze dan niet meer willen aansluiten?
ik zie dan even niet in wat die aansluiting van @Lampo er mee te maken heeft?
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-11-2022 19:35 ]
Standard cv leiding is toch 22mm? Bij mij wel iigburgerfreerk schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:33:
[...]
Maar..is dit gewoon geen standaard aansluiting op een hr ketel?
Hoe is je installatie nou verlopen @HBO88 ?HBO88 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:51:
[...]
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ja goed, zijn tijd bezig geweest maar hij hangt netjes aan de gevel en draait.
Installatie was naar tevredenheid.
Aan mij is idd ook gevraagd om geen info of foto's te plaatsen totdat alles helemaal af is (software van de CIC, zoals iedereen in de mail heeft kunnen lezen)
Om die reden hebben ze het frontpaneel ook nog niet geplaatst. Dus een foto delen is zoizo niet representatief nu haha.
Maar wanneer het mag zal ik een review delen, maar de verwarming is warm en heb 0m3 gasverbruik vandaag
Aan mij is idd ook gevraagd om geen info of foto's te plaatsen totdat alles helemaal af is (software van de CIC, zoals iedereen in de mail heeft kunnen lezen)
Om die reden hebben ze het frontpaneel ook nog niet geplaatst. Dus een foto delen is zoizo niet representatief nu haha.
Maar wanneer het mag zal ik een review delen, maar de verwarming is warm en heb 0m3 gasverbruik vandaag
Lekker man, blij dat het gelukt is en alles naar tevredenheid. Ik ben binnenkort aan de beurt.HBO88 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:10:
Ze krijgen iedereen wel aan het zwijgen...
Goed om te horen! Hebben ze je gezegd tot wanneer je niet wat moest posten erover? En ze komen dus nog terug voor de afwerking?HBO88 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:10:
Wellicht dat ze het probleem ondervonden hebben en vandaar dus een externe flowmeter plaatsen.onlinaius schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:24:
[...]
Als je het schema ziet zouden ze wel degelijk serieel moeten werken. In dit schema kan de Quatt draaien zonder de ketel, en de ketel samen met de Quatt, maar waarschijnlijk de ketel niet individueel.
[Afbeelding]
Let op: het groene gedeelte met de afsluiter zit niet in het door Quatt verstrekte plaatje, maar is zoals ik het zelf liever zou zien. Hierbij kan de ketel namelijk ook nog individueel draaien, bij een storing van de Quatt. Zonder deze afsluiter is het maar de vraag of de pomp van de Quatt vrij kan draaien, en de pomp van de ketel dus genoeg flow kan creeren.
Echter kan de Quatt de pomp van de Ketel niet aansturen. Zie het vaker tegenwoordig in hybride installaties, de delta t gestuurde pomp in de ketel moduleert toch niet helemaal lekker mee met de warmtepomp en de ketel schiet in storing.
Had er vanmiddag weer eentje. Remeha H01.05. De derde deze week. Op te lossen door de pomp instellingen van de ketel aan te passen.
Anyway, dat Zal vast goed gaan komen.
Walk without Rythm, and you won't attract the worm!
Ik ben wel benieuwd hoe je op nul gas verbruik uitkomt. Heb je een alternatief voor tapwater?HBO88 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:10:
Of gewoon simpelweg een dagje niet gedouched?RS83 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:51:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je op nul gas verbruik uitkomt. Heb je een alternatief voor tapwater?
Dat dusonlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 01:53:
[...]
Of gewoon simpelweg een dagje niet gedouched?
Wat ik wel overal lees is dat een warmtepomp het beste zo constant mogelijk continu kan draaien, dus weinig temp verschil.
Maar, hij wordt aangestuurd door je kamerthermostaat. Dus als het op de gewenste temperatuur is, gaat de warmtepomp uit. Om vervolgens uren later weer voor een uurtje ofzo aan te gaan.
Dit gedrag kun je toch niet voorkomen dan?
Nee, totdat zij en ik tevreden zijn en installatie helemaal af is.geerttttt schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:05:
[...]
Goed om te horen! Hebben ze je gezegd tot wanneer je niet wat moest posten erover? En ze komen dus nog terug voor de afwerking?
Ik weet niet of ze terug komen voor die frontplaat , neem aan van wel. Tuurlijk kunnen mensen dat zelf, maar ik kan me ook voorstellen dat veel mensen niet zelf op een laddertje een plaat gaan vastschroeven.
Nou ja, het ligt er een beetje aan hoe Quatt dat doet. Via opentherm wordt vaak de binnentemperatuur doorgegeven en sowieso een modulatieniveau. Mijn ketel schakelt geloof ik uit bij een modulatieniveau onder de 20 ofzo. Quatt kan er voor kiezen om dat niet te doen natuurlijk...HBO88 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 05:52:
Wat ik wel overal lees is dat een warmtepomp het beste zo constant mogelijk continu kan draaien, dus weinig temp verschil.
Maar, hij wordt aangestuurd door je kamerthermostaat. Dus als het op de gewenste temperatuur is, gaat de warmtepomp uit. Om vervolgens uren later weer voor een uurtje ofzo aan te gaan.
Dit gedrag kun je toch niet voorkomen dan?
Verder weet ik niet hoe zij hun werk doen, Wellicht dat ze de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur afvangen van de opentherm module en dan zelf hun algorithme ("AI") op los laten, maar ik geloof dat Opentherm zo brak is dat niet alle thermostaten dat braafjes doorgeven dus daar kun je niet blind op vertrouwen lijkt me..
Ja zoiets verwacht ik ook, aangevuld met de buitentemperatuur. Die is vaak niet beschikbaar bij een traditionele cv installatie met OpenTherm thermostaat. Maar wel standaard beschikbaar bij een warmtepomp vanuit de buitenunit vanwege noodzaak tot defrost.geerttttt schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:05:
[...]
Nou ja, het ligt er een beetje aan hoe Quatt dat doet. Via opentherm wordt vaak de binnentemperatuur doorgegeven en sowieso een modulatieniveau. Mijn ketel schakelt geloof ik uit bij een modulatieniveau onder de 20 ofzo. Quatt kan er voor kiezen om dat niet te doen natuurlijk...
Verder weet ik niet hoe zij hun werk doen, Wellicht dat ze de binnentemperatuur en de ingestelde temperatuur afvangen van de opentherm module en dan zelf hun algorithme ("AI") op los laten, maar ik geloof dat Opentherm zo brak is dat niet alle thermostaten dat braafjes doorgeven dus daar kun je niet blind op vertrouwen lijkt me..
Ja daar kan hij zijn AI spul op loslaten. Maar in dat geval is het wel essentieel dat de juiste info doorgegeven wordt via Opentherm. Dus ik kan me voorstellen dat niet alle thermostaten ondersteund worden. Of ze moeten een soort fallback hebben dat ze maar gokken hoe erg het niet op temperatuur is door het modulatieniveau daarvoor te gebruiken...Frisian1206 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:53:
[...]
Ja zoiets verwacht ik ook, aangevuld met de buitentemperatuur. Die is vaak niet beschikbaar bij een traditionele cv installatie met OpenTherm thermostaat. Maar wel standaard beschikbaar bij een warmtepomp vanuit de buitenunit vanwege noodzaak tot defrost.
In dat geval zou het wel prettig zijn om dat te laten weten aan klanten, dat lijkt me immers minder precies en comfortabel in de praktijk.
ben dan wel erg benieuwd welke wijzigingen er dan noodzakelijk zijn, kun je ons daar iets wijzer maken?Redwood schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:39:
[...]
Wellicht dat ze het probleem ondervonden hebben en vandaar dus een externe flowmeter plaatsen.
Echter kan de Quatt de pomp van de Ketel niet aansturen. Zie het vaker tegenwoordig in hybride installaties, de delta t gestuurde pomp in de ketel moduleert toch niet helemaal lekker mee met de warmtepomp en de ketel schiet in storing.
Had er vanmiddag weer eentje. Remeha H01.05. De derde deze week. Op te lossen door de pomp instellingen van de ketel aan te passen.
qc bij welke ketel instellingen krijg je problemen.
kun je met een "opentherm" verbinding niet juist de pomp (CV) aansturen? ik vermoed dat de CIC juist de ketel aan gaat sturen, weet alleen nog niet hoe deze communicatie tussen CIC en ketel exact er uit ziet, "opentherm" zou in ieder geval moeten kunnen, gezien de div. info's hierover.
2 pompen achter elkaar gaat nooit werken.Redwood schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:39:
[...]
Wellicht dat ze het probleem ondervonden hebben en vandaar dus een externe flowmeter plaatsen.
Dus de warmtepomp in serie met cv-ketel gaat nooit werken.
Fixt de terugslagklep in het schema dat niet? Zo lang de Quatt maar een hogere pompsnelheid heeft dan de cv kan de overcapaciteit weg via de terugslagklep zodat deze niet door de cv ketel hoeft?Herw76 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:59:
[...]
2 pompen achter elkaar gaat nooit werken.
Dus de warmtepomp in serie met cv-ketel gaat nooit werken.
Edit: ik bedenk me net dat de Quatt pomp moduleren op druk efficienter is. Gewoon een constante druk opbouwen via de pomp (en die even afstemmen op de waardes die de cv ketel 'fijn' vind).
[ Voor 18% gewijzigd door onlinaius op 25-11-2022 22:17 ]
Ik snap het aansluitschema niet helemaal.onlinaius schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:24:
[...]
[Afbeelding]
Als de warmtepomp draait wordt de cv-ketel ook opgewarmd of andersom
Zal ook door de cv-ketel heen stromen .onlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:07:
[...]
Fixt de terugslagklep in het schema dat niet? Zo lang de Quatt maar een hogere pompsnelheid heeft dan de cv kan de overcapaciteit weg via de terugslagklep zodat deze niet door de cv ketel hoeft?
Een a-label pomp vindt dat niet fijn .
En een Intergas cv-ketel valt in storing omdat er afkoeling is van de wisselaar.
De terugslagklep is er voor dat de cv-ketel niet gelijk van de aanvoer de retour instroomtonlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:07:
[...]
Fixt de terugslagklep in het schema dat niet? Zo lang de Quatt maar een hogere pompsnelheid heeft dan de cv kan de overcapaciteit weg via de terugslagklep zodat deze niet door de cv ketel hoeft?
Niet perse toch? Als de pomp van de cv ketel niet draait gaat alles door de terugslagklep (neem ik aan?).Herw76 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:08:
[...]
Ik snap het aansluitschema niet helemaal.
Dat had ik me inderdaad nog niet bedacht, maar hij zal ook de andere kant op werken zodat de cv ketel kan worden overgeslagen. Als het water altijd door de cv heen moest was dat stukje leiding en de terugslagklep overbodig.Herw76 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:13:
[...]
De terugslagklep is er voor dat de cv-ketel niet gelijk van de aanvoer de retour instroomt
De pomp in de warmtepomp verpompt meer water als de cv-ketel (liter/min).onlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:14:
[...]
Niet perse toch? Als de pomp van de cv ketel niet draait gaat alles door de terugslagklep (neem ik aan?).
Het zoekt gewoon de minste weerstand op.
Bij een cascade systeem cv ketels zit er onder elke cv-ketel een keerklep
Wat bedoel je dan precies hiermee?Herw76 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:08:
[...]
Ik snap het aansluitschema niet helemaal.
Als ik het schema goed begrijp:
- Als alleen de warmtepomp draait gaat het water niet door de cv maar door de klep.
- Alleen de cv ketel laten draaien is in dit schema niet mogelijk, tenzij de pomp van de Quatt vrij kan draaien met weinig weerstand of als de Quatt alleen de pomp kan gebruiken zonder daadwerkelijk te verwarmen met de Quatt.
- Als beide draaien ligt de aanvoertemperatuur van de cv ketel hoger dan normaliter. De aanvoer van de Quatt wordt mogelijk ook een klein beetje warmer, afhankelijk van de uitgangstemperatuur van de cv ketel, de afgiftecapaciteit in huis en de temperatuur in huis.
Maar ik hoop voor jullie dat Quatt warmtepomp probleemloos draaien .
Ik vindt het alleen jammer dat je nooit naar gasloos kan ombouwen.
Ik heb daarom een Pana. Warmtepomp besteld
onlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:29:
[...]
Wat bedoel je dan precies hiermee?
Als ik het schema goed begrijp:
- Als alleen de warmtepomp draait gaat het water niet door de cv maar door de klep.
- Alleen de cv ketel laten draaien is in dit schema niet mogelijk, tenzij de pomp van de Quatt vrij kan draaien met weinig weerstand of als de Quatt alleen de pomp kan gebruiken zonder daadwerkelijk te verwarmen met de Quatt.
Ik begrijp het wel maar niet waarom het zo wordt aangesloten.
Het is mijn werk
- Als beide draaien ligt de aanvoertemperatuur van de cv ketel hoger dan normaliter. De aanvoer van de Quatt wordt mogelijk ook een klein beetje warmer, afhankelijk van de uitgangstemperatuur van de cv ketel, de afgiftecapaciteit in huis en de temperatuur in huis.
Dat is gewoon mogelijk hoor. Quatt heeft al bevestigd dat de unit gewoon door blijft draaien als de cv ketel niet bereikbaar is. Cv ketel er tussenuit en een warmtepomp boiler plaatsen en de gasleiding kan worden afgesloten. Dat is in ieder geval wel het plan in de komende 1.5 tot 2 jaar.Herw76 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:32:
Maar ik hoop voor jullie dat Quatt warmtepomp probleemloos draaien .
Edit: tenzij Quatt natuurlijk zelf een full elektric optie gaat aanbieden zoals ze nu zelf aangeven, dan gaat die ook mee in overweging voor het upgradepad.
[ Voor 12% gewijzigd door onlinaius op 25-11-2022 22:42 ]
Succes met zo’n herrie boiler op je zolderonlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:39:
[...]
Dat is gewoon mogelijk hoor. Quatt heeft al bevestigd dat de unit gewoon door blijft draaien als de cv ketel niet bereikbaar is. Cv ketel er tussenuit en een warmtepomp boiler plaatsen en de gasleiding kan worden afgesloten. Dat is in ieder geval wel het plan in de komende 1.5 tot 2 jaar.
Edit: tenzij Quatt natuurlijk zelf een full elektric optie gaat aanbieden zoals ze nu zelf aangeven, dan gaat die ook mee in overweging voor het upgradepad.
Maar hoe ga je dan verwarmen bij vorst? (laten we zeggen -7 ofzo)onlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:39:
[...]
Dat is gewoon mogelijk hoor. Quatt heeft al bevestigd dat de unit gewoon door blijft draaien als de cv ketel niet bereikbaar is. Cv ketel er tussenuit en een warmtepomp boiler plaatsen en de gasleiding kan worden afgesloten. Dat is in ieder geval wel het plan in de komende 1.5 tot 2 jaar.
Met de 2 airco's die we hier al hadden, en mocht het echt een keer niet lukken met een elektrische heater. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat die zeer zelden gebruikt gaat worden met 6.5KW aan airco en een 4.5KW Quatt, ondanks de afnemende verwarmingscapaciteit bij lagere temperaturen.paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:45:
[...]
Maar hoe ga je dan verwarmen bij vorst? (laten we zeggen -7 ofzo)
Dat is ook waarom ik het upgradepad via hybride wel prettig vind: 1 tot 2 stookseizoenen proberen en daarna met een stuk meer informatie verdere keuzes maken.
Die Qautt doet het dan niet meer bij -7onlinaius schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:50:
[...]
Met de 2 airco's die we hier al hadden, en mocht het echt een keer niet lukken met een elektrische heater. Ik heb zo'n sterk vermoeden dat die zeer zelden gebruikt gaat worden met 6.5KW aan airco en een 4.5KW Quatt, ondanks de afnemende verwarmingscapaciteit bij lagere temperaturen.
Dat is ook waarom ik het upgradepad via hybride wel prettig vind: 1 tot 2 stookseizoenen proberen en daarna met een stuk meer informatie verdere keuzes maken.
Quatt geeft aan
Maar tegen die tijd is dat ding al lang dichtgevroren. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe hij gaat defrosten als ze er geen buffertje voor plaatsen oid.Vermogen A-7 / W35: 3.6 kW
COP A-7 / W35: 2.8
Maar er is eigenlijk maar 1 manier om erachter te komen. Ketel uitschakelen en kijken wat er gebeurt
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 25-11-2022 22:56 ]
Of gewoon wachten totdat de handleiding beschikbaar komt. Daar zal dit allemaal in moeten staan
Neem aan dat de Quatt gewoon defrost zoals alle andere warmtepompen zonder buffervat, met water uit de CV leidingen (vvw etc).paQ schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:55:
Maar tegen die tijd is dat ding al lang dichtgevroren. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe hij gaat defrosten als ze er geen buffertje voor plaatsen oid.
Lees alle andere L/W warmtepomp topics er maar op na..
Als je even de specs erbij zou pakken weet je dat deze bewering niet klopt. Werkingstemperatuur gaat tot -25.
Tuurlijk moet de Quatt zich nog bewijzen of de specs daadwerkelijk gehaald worden, maar dat gaan we vanzelf zien
Ik zou verwachten dat die meegeleverd word bij elke installatie?HBO88 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:22:
Of gewoon wachten totdat de handleiding beschikbaar komt. Daar zal dit allemaal in moeten staan
Of valt dat ook weer onder het "embargo"
-25Toby-Wan schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 23:29:
[...]
Als je even de specs erbij zou pakken weet je dat deze bewering niet klopt. Werkingstemperatuur gaat tot -25.
Tuurlijk moet de Quatt zich nog bewijzen of de specs daadwerkelijk gehaald worden, maar dat gaan we vanzelf zien
@Herw76 de meeste R32 warmtepompen kunnen dat wel (op gereduceerd vermogen), dus waarom Quatt niet?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Sterker nog, het kookpunt van R32 ligt op -51 graden, dus natuurkundig heb je zelfs bij -25 nog marge.Proton_ schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:39:
@Herw76 de meeste R32 warmtepompen kunnen dat wel (op gereduceerd vermogen), dus waarom Quatt niet?
Niet dat je dan nog enige COPS van betekenis hoeft te verwachten uiteraard, maar gelukkig is -10 in Nederland erg zeldzaam dus in de praktijk is die COP bij -7 of lager alleen van belang omdat het je totale verwarmingsvermogen bepaald, samen met het elektrisch vermogen van de compessor. Die lage efficientie een paar dagen per jaar max heeft weinig invloed op je jaarverbruik / terugverdientijden.
Kan je wat zeggen over het geluid? Dat is voor mij nog steeds het grootste zorgenkindje.HBO88 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:10:
Het gaat mij er meer om dat het ding bij vorst naar verwachting behoorlijk moet stampen. En met hard draaien wordt de verdamper ook (sneller) kouder. Ik heb hem nooit in het echt gezien, maar zo te zien is het maatje AC unit? Dan heb je ook een dito oppervlak aan koelvinnen.onlinaius schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:50:
[...]
Sterker nog, het kookpunt van R32 ligt op -51 graden, dus natuurkundig heb je zelfs bij -25 nog marge.
Niet dat je dan nog enige COPS van betekenis hoeft te verwachten uiteraard, maar gelukkig is -10 in Nederland erg zeldzaam dus in de praktijk is die COP bij -7 of lager alleen van belang omdat het je totale verwarmingsvermogen bepaald, samen met het elektrisch vermogen van de compessor. Die lage efficientie een paar dagen per jaar max heeft weinig invloed op je jaarverbruik / terugverdientijden.
Wat ik mis is de energielabel (daar staat namelijk ook de geluidswaarde van de Quatt op), deze zou wettelijk eigenlijk met het apparaat meegeleverd moeten zijn, kan iemand deze posten (omdat dit onder de wettelijke eisen staat kan dit niet onder een embargo vallen, omdat dit openbare informatie betreft).
Kan iemand deze plaatsen ? en als deze niet geleverd is word het tijd om Quatt even wakker te schudden.
Ze overtreden hier de Nederlandse wetten en Europese richtlijnen (als ze deze niet bij het product bij leveren), deze moeten overigens aan best veel eisen voldoen, dus zo maar even snel een energielabel in elkaar zetten is er niet bij), het niet voldoen aan deze eis valt overigens onder economisch delict, word al heel snel erg duur (voor Quatt).
Kan iemand deze plaatsen ? en als deze niet geleverd is word het tijd om Quatt even wakker te schudden.
Ze overtreden hier de Nederlandse wetten en Europese richtlijnen (als ze deze niet bij het product bij leveren), deze moeten overigens aan best veel eisen voldoen, dus zo maar even snel een energielabel in elkaar zetten is er niet bij), het niet voldoen aan deze eis valt overigens onder economisch delict, word al heel snel erg duur (voor Quatt).
[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 26-11-2022 13:47 ]
https://support.quatt.io/...uid-maakt-de-quatt-hybrid
MacD007 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:15:
Wat is mis is de energielabel (daar staat namelijk ook de geluidswaarde van de Quatt op), deze zou wettelijk eigenlijk met het apparaat meegeleverd moeten zijn, kan iemand deze posten (omdat dit onder de wettelijke eisen staat kan dit niet onder een embargo vallen, omdat dit openbare informatie betreft).
Ze overtreden hier de Nederlandse wetten en Europese richtlijnen, valt overigens onder economisch delict, word al heel snel erg duur (voor Quatt).
deze kende ik al, echter in de loop zijn deze getalen helaas wel eens naar boven bijgesteld, dus was eigenlijk nu eens in de officiele data geinteressert en die staan oa ook op het energielabel.
de getoonde data van Quatt zijn nog niet definitief zie hun eigen opmerking daarover. "Nu het (grootste deel) van de officiële testresultaten binnen is, kunnen we de volgende getallen delen (excuses voor de technische termen):"
In de videocall zijn we tot de slotsom gekomen om de Quatt tegen de achtergevel op te hangen, ongeveer op 3 meter hoogte, van daar direct de leidingen door de baksteen muur langs de binnenkant omhoog direct naar de HR ketel die daar staat, deze leiding is ongeveer 3 meter.
Ik heb nog overwogen om de quatt op de grond te installeren, met een buitenleiding van 3 meter en dan nog ( vanaf dat punt) een binnen leiding van ongeveer 4.5 meter.
Ik zit er nog es naar te kijken, de leiding inpandig scheelt iets warmteverlies lijkt mij, de plaatsing op 3 meter hoog zal mijn inziens misschien ook iets schelen, bij ons is het in de winter soms al flink vorst aan de grond terwijl het op neushoogte of nog hoger significant warmer is, ook een stukje efficiëntie slag hoop ik....
Valt hier wat op af te dingen kwa redenatie?
Ik heb nog overwogen om de quatt op de grond te installeren, met een buitenleiding van 3 meter en dan nog ( vanaf dat punt) een binnen leiding van ongeveer 4.5 meter.
Ik zit er nog es naar te kijken, de leiding inpandig scheelt iets warmteverlies lijkt mij, de plaatsing op 3 meter hoog zal mijn inziens misschien ook iets schelen, bij ons is het in de winter soms al flink vorst aan de grond terwijl het op neushoogte of nog hoger significant warmer is, ook een stukje efficiëntie slag hoop ik....
Is het in de winter juist niet gemiddeld kouder in de open lucht dan aan de grond?[b]burgerfreerk schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:41:
De aarde is in de winter normaal gesproken warmer dan de buitenlucht, dat geeft ook de efficientiewinst in een bodemwarmtepomp.
Ik vermoed dat verharde oppervlakten de temperatuur in de winter wat egaliseren: overdag (zeker als het zonnig is) zullen de stenen kouder zijn dan de rest van de omgeving, in de avond, nacht en vroege ochtend zullen de stenen warmer zijn omdat er nog wat warmte van de dag in zit.
Ik vind het zelf op basis hiervan erg moeilijk om in te schatten wat de optimale plek is. Ik heb er in het verleden wel eens naar gezocht, maar het lijkt erop dat niemand deze inschatting goed kan maken.
In de zon hangen (indien mogelijk) lijkt een no brainer, maar hoog / laag / dicht bij bebouwing / dicht bij onverharde oppervlakten is klaarblijkelijk moeilijker in te schatten.
Vocht speelt ook nog een rol: vochtige lucht bevat meer energie, maar bij bepaalde temperaturen zal dit ook betekenen vaker een defrost.
@onlinaius Geloof dat je redenatie niet helemaal klopt , wel eens gehoord van permafrost . Na een langere periode van kou zal de grond kouder zijn dan de buitenlucht . lucht warmt/ koelt sneller af dan aarde / water
zelfde gaat ook op voor zeewater . Het duurt lang om op te warmen / af te koelen lucht doet dit veel sneller
Je redenatie op zich klopt maar dan moet je wel een stuk dieper de grond in ( meters )
https://www.duurzaamroerdalen.nl/aardwarmte
zelfde gaat ook op voor zeewater . Het duurt lang om op te warmen / af te koelen lucht doet dit veel sneller
Je redenatie op zich klopt maar dan moet je wel een stuk dieper de grond in ( meters )
https://www.duurzaamroerdalen.nl/aardwarmte
[ Voor 6% gewijzigd door fohn5 op 27-11-2022 18:49 . Reden: link toegevoegd ]
Mogelijk heb je gelijk, maar zit het m niet in 'na een langere periode van kou'?fohn5 schreef op zondag 27 november 2022 @ 15:14:
@onlinaius Geloof dat je redenatie niet helemaal klopt , wel eens gehoord van permafrost . Na een langere periode van kou zal de grond kouder zijn dan de buitenlucht . lucht warmt/ koelt sneller af dan aarde / water
Je hebt het zelf al over de zee: deze is in de winter warmer dan de buitenlucht, en in de zomer koeler. Mijn gevoel zegt dat de grond ditzelfde effect doorgaat.
Dan kan het zeker zijn dat de grond af en toe kouder is dan de buitenlucht, zeker na een koude periode, gevolgt door een relatief milde periode, maar het lijkt me dat de aarde net als de zee in de winterperiode de warmte van de zomer langzaam zal afgeven (uiteraard met wat schommelingen door koudere en warmere periodes). Daarnaast heb je nog de warmte die vanuit de aarde zelf omhoog komt.
Warmte komt ergens vandaan (aardwarmte, zomerwarmte en zon), en kou moet dus ook ergens vandaan komen: de kou van de lucht.
Als de kou van de lucht echter de aarde afkoelt kan de aarde nooit een lagere gemiddelde temperatuur krijgen dan de luchttemperatuur.
Zojuist heb ik een gesprek gehad met Quatt (nr 4xx in de lijst).
In dat gesprek werd verteld dat zoneregeling (van de temperatuur) een no-go is.
Nu hebben we alleen in de woonkamer een thermostaat, maar ik wil eigenlijk zoneregeling.
Wij hebben in de woonkamer en keuken vloerverwarming die altijd aan staat.
In de werkkamer heb ik een lage temperatuur convector en wil ik tussen 9 en 5 de temperatuur op 19 graden, daarna niet meer.
In de slaapkamers van mijn kinderen met lage temperatuur convectoren wil ik de temperatuur ook kunnen regelen.
Is Quatt dan nog steeds een goede optie? Zo ja, op welke manier?
In dat gesprek werd verteld dat zoneregeling (van de temperatuur) een no-go is.
Nu hebben we alleen in de woonkamer een thermostaat, maar ik wil eigenlijk zoneregeling.
Wij hebben in de woonkamer en keuken vloerverwarming die altijd aan staat.
In de werkkamer heb ik een lage temperatuur convector en wil ik tussen 9 en 5 de temperatuur op 19 graden, daarna niet meer.
In de slaapkamers van mijn kinderen met lage temperatuur convectoren wil ik de temperatuur ook kunnen regelen.
Is Quatt dan nog steeds een goede optie? Zo ja, op welke manier?
[ Voor 8% gewijzigd door mrbombastic op 28-11-2022 14:33 ]
Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/obxBwct9BZUBiwPVgrbD0ZWy.jpg?f=fotoalbum_large)