Nieuwe update hier ook 2.8
Flow in systeem is nu ongeveer 750, was altijd rond de 700. Denk wel iets significants veranderd..
Flow in systeem is nu ongeveer 750, was altijd rond de 700. Denk wel iets significants veranderd..
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Je kunt Tado vragen om het aantal schakel momenten te verminderen, zie bv deze post van het tado support forum daarover:prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:43:
[...]
Ik begon met een nest thermostaat, deze werkte helemaal niet goed. Toen de lyric deze werkt ook niet echt top, daarna de Tado. Alle 3 werken ze anders maar nog niet geweldig.
Ik zou graag de Netatmo kopen als dit goed werkt maar er zijn volgens mij geen ervaringen met de Quatt hierover te vinden, toen ik het laatst zocht.
Quatt heb ik logbestanden gestuurd, grafieken, schakeltijden. Maar nog steeds geen oplossing. Met de ingestuurde informatie van mij hadden ze toch wel wat verbeteringen kunnen maken. De Quatt heb ik sinds februari mijn hoop was dat de Lyric rond het begin van de kou in november verbeterd zou zijn, ze hadden hier genoeg tijd voor. Maar ik liep gelijk tegen problemen aan, vandaar de aanschaf van de Tado. Maar deze is er nu af omdat deze bij mij extreem vaak schakelt.
Ik mis ook wel een changelog van de cic versies, nu is het maar raden of er wijzigingen in zitten voor bijvoorbeeld de Tado.
Bedankt, vreemd. Ik heb ook een ticket gehad bij Tado maar zij konden niks doen als de Tado op OpenTherm werkt. Quatt heeft zelfs nog contact opgenomen met Tado hierover maar ook Quatt kwam niet verder dan ik.olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
[...]
Je kunt Tado vragen om het aantal schakel momenten te verminderen, zie bv deze post van het tado support forum daarover:
Antwoord TADO:
Ik heb de parameters gewijzigd voor de Smart Thermostaat zodat de hoeveelheid aan/uit schakelingen worden verminderd. Dit zou het gewenste effect moeten hebben op uw systeem.
---------------------------------------------------------------------------
Mijn Reactie:
Bedankt voor de terugkoppeling. Hoe vaak is de an/uit schakeling als ik vraag mag?
Antwoord TADO:
We hebben de PWM instellingen hiervoor toegepast. Dit betreft de volgende parameters:
Periode lengte van 60 minuten
Minimale aanduur van 30 minuten
Minimale uitduur van 15 minuten.
Dit zijn de parameters die worden aangeraden door onze ontwikkelaars om de hoeveelheid schakelingen te verminderen.
Heb jij de Netatmo? En zo ja hoe gedraagt zich deze? Ik heb nu al 2 thermostaten gekocht en een derde die ook niet goed werkt vind ik een beetje veel van het goede.medu80 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:18:
[...]
Koop de Netatmo, is nu in de aanbieding bij iBOOD.
[ Voor 4% gewijzigd door prakka op 20-12-2023 19:10 ]
Zo lang er geen flow is, geen warmte overdracht naar de woning..Jero22 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:01:
Ook erg knap
In json feed water in en water uit 1 graad verschil terwijl de quatt al een uurtje uit staat
Gratis verwarmen?🤔
Klopt was ook meer een geintjeMWink schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:11:
[...]
Zo lang er geen flow is, geen warmte overdracht naar de woning..
History repeats itself: Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:05:
[...]
Bedankt, vreemd. Ik heb ook een ticket gehad bij Tado maar zij konden niks doen als de Tado op OpenTherm werkt. Quatt heeft zelfs nog contact opgenomen met Tado hierover maar ook Quatt kwam niet verder dan ik.
[...]
Nee helaas heb ik deze niet meer, maar ik heb wel toen alles geprobeerd samen met Quatt support, maar de nest geeft ook geen kamertemperatuur door aan de cic dus de nest gaat naar mijn weten nooit goed werken. De cic weet dan nooit precies welk vermogen hij moet gebruiken.olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:40:
[...]
History repeats itself: Warmtepomp met Tado: ongewenst modulatie gedrag. Suggesties?
Anyway, het lijkt er idd op dat tado alleen dat gedrag kan aanpassen in aan/uit modus, en als ik me niet vergis heeft de CiC juist opentherm nodig van de thermostaat.
Mocht je de Nest nog hebben: in de gelinkte thread hierboven vertelt iemand dat ie weer naar de Nest is gegaan en dat die perfect werkt. Heb je al eens geprobeerd om de Nest met TrueRadiant Uit te gebruiken?
De Netatmo vind je op dit moment in de aanbieding op de site van pepper.prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:05:
[...]
Bedankt, vreemd. Ik heb ook een ticket gehad bij Tado maar zij konden niks doen als de Tado op OpenTherm werkt. Quatt heeft zelfs nog contact opgenomen met Tado hierover maar ook Quatt kwam niet verder dan ik.
[...]
Heb jij de Netatmo? En zo ja hoe gedraagt zich deze? Ik heb nu al 2 thermostaten gekocht en een derde die ook niet goed werkt vind ik een beetje veel van het goede.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Bij mij had Tado geen zin om iets te doen. Nu heb ik dit ruubert in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica" al een paar dagen met tevredenheid draaien om het herstarten zoveel mogelijk te voorkomen.olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
[...]
Je kunt Tado vragen om het aantal schakel momenten te verminderen, zie bv deze post van het tado support forum daarover:
Antwoord TADO:
Ik heb de parameters gewijzigd voor de Smart Thermostaat zodat de hoeveelheid aan/uit schakelingen worden verminderd. Dit zou het gewenste effect moeten hebben op uw systeem.
Mijn Reactie:
Bedankt voor de terugkoppeling. Hoe vaak is de an/uit schakeling als ik vraag mag?
Antwoord TADO:
We hebben de PWM instellingen hiervoor toegepast. Dit betreft de volgende parameters:
Dit zijn de parameters die worden aangeraden door onze ontwikkelaars om de hoeveelheid schakelingen te verminderen.
Denk dat de eerste stap zou moeten zijn om Netatmo support te benaderen, en ze te vragen of ze in hun OpenTherm pakketjes zowel de huidige gemeten als de gewenste ruimte-temperatuur doorgeven. Want die 2 heeft de CiC nodig om aan de slag te kunnen gaan.prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:05:
[...]
[...]
Heb jij de Netatmo? En zo ja hoe gedraagt zich deze? Ik heb nu al 2 thermostaten gekocht en een derde die ook niet goed werkt vind ik een beetje veel van het goede.
Ik zal dit eens bekijken, ik had in dit topic ook een automation geplaatst met stapjes van 0.2 bij verhogingen maar ik heb last dat er meerdere herstarts zijn als het 0.1 graad afkoelt. Misschien dat deze manier beter is.ruubert schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:57:
[...]
Bij mij had Tado geen zin om iets te doen. Nu heb ik dit ruubert in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica" al een paar dagen met tevredenheid draaien om het herstarten zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik zal dit ook gaan navragen maar als ik reviews lees heb ik weinig hoop dat ik reactie krijg waar ik wat mee kan. Maar niet geschoten is altijd mis.olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:35:
[...]
Denk dat de eerste stap zou moeten zijn om Netatmo support te benaderen, en ze te vragen of ze in hun OpenTherm pakketjes zowel de huidige gemeten als de gewenste ruimte-temperatuur doorgeven. Want die 2 heeft de CiC nodig om aan de slag te kunnen gaan.
Dit soort radiatoren, overigens welk type?, hebben radiatorventilatoren nodig om weer met de lagere cv water temperaturen een beetje capaciteit te krijgen.sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:55:
[...]
Yep.. Hij is nu net standby gegaan, maar de COP liep idd op van 3 naar 6 (Quatt avg COP).
Ik merk wel dat het puur door de vvw komt dat de keuken en woonkamer opwarmen (enige ruimten met vvw). Andere ruimten (waar nu geen zone aan gekoppeld is) krijg ik zomaar niet op 20 denk ik. Ik zal dan echt aan de gang moeten met die (24 jaar oude) radiatoren. Ze worden lauwwarm. Maakt op zich niet zoveel uit, 18 is ook prima.
Maar de Quatt grafiek voor vandaag is perfect.. 0.0 Quatt gasverbruik (dus alleen voor douchen, totaal vandaag 1.18m3)
dat is helaas het grote nadeel van de tado, daaraan kun je ook zien dat de tado niet echt voor een warmtepomp gemaakt is.prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:47:
[...]
Ik zal dit eens bekijken, ik had in dit topic ook een automation geplaatst met stapjes van 0.2 bij verhogingen maar ik heb last dat er meerdere herstarts zijn als het 0.1 graad afkoelt. Misschien dat deze manier beter is.
[...]
Ik zal dit ook gaan navragen maar als ik reviews lees heb ik weinig hoop dat ik reactie krijg waar ik wat mee kan. Maar niet geschoten is altijd mis.
Heb hem besteld. Ik ga ook maar eens in deze rabbit hole klimmen ben ik bang. En HeatBooster..Spykie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:50:
Voor een ieder die Home Assistant overweegt, Home assistant Green is vanaf nu beschikbaar voor 130,-.
Je hoeft er alleen wat kabels in te prikken en daarna kan je aan de slag met de Quatt integratie.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Bijna is het jaar om maar nog geen nieuw front paneel , contact opgenomen via mail en ze melde nog geen oplossing te hebben voor dit probleem.blackmaze schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:27:
[...]
Deze batch v2 of v3 panelen zijn ook niet alles...
Maandje verder en begint met afbladeren .
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zal het hier om nog is melden, onze is niet te zien van de straat maar de de bovenste rand is volledig zwart nu.blackmaze schreef op donderdag 21 december 2023 @ 07:04:
[...]
Bijna is het jaar om ,maar nog geen nieuw front paneel , contact opgenomen via mail en ze melde nog geen en oplossing te hebben voor dit probleem en binnenkort een algemene mail er uit sturen naar de klanten waarvan de frontpanelen verf los laten en het hebben gemeld.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Zijn dit geen aanpassingen voor de aan/uit modus?olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:55:
[...]
Antwoord TADO:
Mijn Reactie:
Antwoord TADO:
De thermostaat ergens anders, in een grote ruimte, ophangen?Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:16:
Hi all,
Ik ben de afgelopen weken door het online traject gelopen voor een Quatt duo en heb nog een vraag over gebruik van de Quatt i.c.m. een houtkachel en het efficiënt verwarmen van de ruimtes waar de houthaard niet staat.
Situatie hier:
Woon in een vrijstaande woning uit 1923. 180m2 oppervlakte.
Remeha Avanta ketel uit 2011.
Afgelopen jaar de benedenverdieping van de woning flink geïsoleerd. Al het oude dubbel glas vervangen door HR++ en nagenoeg alle wanden beneden voorzien van binnen voorzetwanden (Rd 4,5). Bovendien heel veel aan kierdichting gedaan door o.a. vervangen raamrubbers, afstellen deuren, plaatsen valdorpels.
Bovenverdieping is minder goed geïsoleerd, 12 jaar geleden zijn muren en schuine dakwanden met 5 cm steenwol nageïsoleerd (RD 1,5 ongeveer).
Op de langere termijn zijn we hier toe aan een nieuw dak en we denken na over van buitenaf isoleren.
Toevoertemperatuur van de ketel stond vorig jaar op 50 graden, dit jaar naar 40 graden gezet en dat werkt tot op heden goed, duurt even, maar we krijgen het huis nog steeds opgewarmd.
We stoken hier de laatste jaren in de koude maanden veel met de houthaard (10-11 m3 hout per seizoen)
Daarnaast verbruiken we na de laatste isolatieronde zo'n 1100 m3 gas voor verwarmen (exclusief tapwater).
De houthaard verwarmt de woonkamer waar ook de thermostaat hangt.
Dat zorgt ervoor dat de ketel (en straks de Quatt) afslaat en pas als de temperatuur weer gezakt is in de loop van de nacht/ochtend de ketel of straks de Quatt bijspringt om de ingestelde waarde te bereiken.
Waar we naartoe willen is dat de Quatt de benedenverdieping op 19 graden houdt, ook warmte op de slaapkamers en badkamers afgeeft om deze behaaglijker te krijgen (die zijn nu vaak maar 15-16 graden en willen we idealiter naar graad of 17/18 overdag en avond).
Als we in de avond de open haard aandoen (dat blijven we doen, maar dan alleen nog maar om de woonkamer die laatste 1 a 2 graden omhoog te krijgen, we rekenen met 4 kuub hout per jaar ongeveer) dan willen we niet dat de warmteafgifte op de slaapkamers en badkamers stopt.
Ik zoek naar een thermostaat setup die handig is, begrijp dat de geadviseerde Honeywell T6 geen haardfunctie heeft. Bovendien is het me niet duidelijk of dat een haardfunctie die dan de Quatt de hele nacht laat doorwerken de meest efficiënte manier is voor de Quatt om de andere ruimtes op temperatuur te houden.
Voor zover ik heb begrepen zijn er ook geen thermostaten met zoneregeling (met instelbare thermostaatknoppen) die goed samenwerken met de Quatt.
Heeft er iemand suggesties of een vergelijkbare situatie?
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Daar lijkt het wel op, dat schrijf ik hier ook:MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:23:
[...]
Zijn dit geen aanpassingen voor de aan/uit modus?
Deze is werken waarschijnlijk niet in de OT modus, en deze wordt nu juist gebruikt tussen de Tado en CIC.
Kijkt eens naar isobouw, die hebben daar een super oplossing voor. Ik heb die hier al eens gepost.Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:16:
Hi all,
Ik ben de afgelopen weken door het online traject gelopen voor een Quatt duo en heb nog een vraag over gebruik van de Quatt i.c.m. een houtkachel en het efficiënt verwarmen van de ruimtes waar de houthaard niet staat.
Situatie hier:
Afgelopen jaar de benedenverdieping van de woning flink geïsoleerd. Al het oude dubbel glas vervangen door HR++ en nagenoeg alle wanden beneden voorzien van binnen voorzetwanden (Rd 4,5). Bovendien heel veel aan kierdichting gedaan door o.a. vervangen raamrubbers, afstellen deuren, plaatsen valdorpels.
Bovenverdieping is minder goed geïsoleerd, 12 jaar geleden zijn muren en schuine dakwanden met 5 cm steenwol nageïsoleerd (RD 1,5 ongeveer).
Op de langere termijn zijn we hier toe aan een nieuw dak en we denken na over van buitenaf isoleren.
Dit zal lastig worden.Toevoertemperatuur van de ketel stond vorig jaar op 50 graden, dit jaar naar 40 graden gezet en dat werkt tot op heden goed, duurt even, maar we krijgen het huis nog steeds opgewarmd.
We stoken hier de laatste jaren in de koude maanden veel met de houthaard (10-11 m3 hout per seizoen)
Daarnaast verbruiken we na de laatste isolatieronde zo'n 1100 m3 gas voor verwarmen (exclusief tapwater).
Dat zorgt ervoor dat de ketel (en straks de Quatt) afslaat en pas als de temperatuur weer gezakt is in de loop van de nacht/ochtend de ketel of straks de Quatt bijspringt om de ingestelde waarde te bereiken.
Waar we naartoe willen is dat de Quatt de benedenverdieping op 19 graden houdt, ook warmte op de slaapkamers en badkamers afgeeft om deze behaaglijker te krijgen (die zijn nu vaak maar 15-16 graden en willen we idealiter naar graad of 17/18 overdag en avond).
Dat zal nu ook niet werken met een cv, en gaat dus ook niet werken met een warmtepomp.Als we in de avond de open haard aandoen (dat blijven we doen, maar dan alleen nog maar om de woonkamer die laatste 1 a 2 graden omhoog te krijgen, we rekenen met 4 kuub hout per jaar ongeveer) dan willen we niet dat de warmteafgifte op de slaapkamers en badkamers stopt.
alles draait maar om een ding, dat is je warmteverlies van je huis, die bepaald ook hoe snel het duurt voordat je huis weer gaat afkoelen nadat de houtkachel uit is.Ik zoek naar een thermostaat setup die handig is, begrijp dat de geadviseerde Honeywell T6 geen haardfunctie heeft. Bovendien is het me niet duidelijk of dat een haardfunctie die dan de Quatt de hele nacht laat doorwerken de meest efficiënte manier is voor de Quatt om de andere ruimtes op temperatuur te houden.
Het probleem met zone regelaars is dat je vaak in de situatie komt waardoor er te weinig warmteafgifte mogelijk is omdat er te weinig afgifte aanwezig is, dat is een van de grote verschillen met een CV verwarming, die doet het ook prima als je slechts 1 of 2 radiatoren open hebt, bij een warmtepomp gaat dat dus niet lukken, omdat de warmtepomp dan zijn warmte niet kwijt komt. (heeft ook een hogere flow, lagere temperaturen, dus per oppervlakte weiniger afgifte)Voor zover ik heb begrepen zijn er ook geen thermostaten met zoneregeling (met instelbare thermostaatknoppen) die goed samenwerken met de Quatt.
aanpassingHeeft er iemand suggesties of een vergelijkbare situatie?
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 21-12-2023 11:26 ]
Sorry, ja.Friezin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:27:
[...]
De thermostaat ergens anders, in een grote ruimte, ophangen?
(Waar je het 19°C wilt hebben, dat instellen, warmt kamer wel mee)
Of denk ik dan te simpel?
Heel veel woningen hebben ook een redelijke hal, met trapopgang.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:01:
[...]
Sorry, ja.
Buiten een boerderij is de woonkamer de enige “grote” ruimte.
Het enige waar je wel mee kunt spelen is de plaats waar je de thermostaat plaatst, dat kan zeker bij een houtkachel (dan wel eentje zonder ventilator) kunnen werken, is wel zeer afhankelijk van de grote van de woonkamer.
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Klopt. Probleem is dat de begane grond, waar vrijwel alle warmtevraag is, niet verder komt dan ongeveer 400 l/h . Mijn vermoeden is dat het aan de buis van de CV naar beneden ligt omdat elke radiator individueel ongeveer 300 l/h oplevert. Als het aan de radiatoren lag zou ik op 900 l/h uitkomen.RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:55:
[...]
Volgens mij heb je net een flow van 800l/h gecreerd door je 22mm buis heen, dus dat zou dan voldoende moeten zijn toch?
Als ik tijd heb wil ik de nachtverlaging gaan regelen met jouw fake thermostaat regeling. Dus een extra fake thermostaat die de temperatuur gecontroleerd terug brengt.prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:47:
[...]
Ik zal dit eens bekijken, ik had in dit topic ook een automation geplaatst met stapjes van 0.2 bij verhogingen maar ik heb last dat er meerdere herstarts zijn als het 0.1 graad afkoelt. Misschien dat deze manier beter is.
[...]
Ik zal dit ook gaan navragen maar als ik reviews lees heb ik weinig hoop dat ik reactie krijg waar ik wat mee kan. Maar niet geschoten is altijd mis.
De rest van het huis is warm genoeg, zeker op dit moment dat het nog niet zo koud is.RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:54:
[...]
Waarom wil je die radiatoren niet openzetten? Ik heb vandaag 7 kwh electriciteit verbruikt met alles open (op 3 uur na) en gisteren 8 kwh met 3 radiatoren dicht. Je kunt toch gewoon een maximum temperatuur erop zetten? Dan wordt het iig niet te warm in die kamers.
En heb je trouwens straks met de VVW niet alleen maar meer buis, wat juist beter is voor je flow?
Check wel ook even hoeveel mm buis je neemt ook in je VVW. Ik heb 16mm buis in de vloer en dus wel wat overcapaciteit, maar goed. Mag ook niet te laag zijn volgens mij.
Dat zou kunnen, alleen is een hal vaak niet verwarmd cq heeft een klein radiator, dus krijgt zijn warmte eerder indirect.Friezin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:19:
[...]
Heel veel woningen hebben ook een redelijke hal, met trapopgang.
Vaak zijn die ook aan de maat: toen hier de vloer eruit lag voor aanleg vvw, had ik de thermostaat in de hal hangen (op 18ºC). Mijn "woonkamer" boven kwam prima op temperatuur.
Ik zou nu voor de Quatt gaan. De CV heb je, als het goed gaat, vrijwel niet meer nodig. Mijn CV gebruikt nu 0,1 m3 gas om de Quatt op gang te helpen (geen idee waarom overigens) en om douchewater te verwarmen.kalti schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:43:
Goedemorgen Tweakers. Ik ben van plan om een Quatt aan te schaffen, het plaatsingsplan is al binnen.Ik twijfel alleen nog over het volgende. We hebben een cv-ketel Nefit Topline uit 2011. Deze doet 't nog prima, maar de verwachting is wel dat deze binnen enkele jaren vervangen dient te worden. Wat is raadzaam:
- Nu al de Quatt laten installeren op de huidige/oude ketel? En zodra de Topline op is, een nieuwe ketel.
- Of eerst zorgen voor een nieuwe ketel (z.s.m. of als deze defect is) en dan pas de Quatt laten installeren?
Met andere woorden: is het veel extra werk om de Quatt over te zetten op een andere ketel? Qua bespraing op gas en de prijsverhoging van de Quatt gaat mijn voorkeur er naar uit om de Quatt op korte termijn te laten plaatsen.
Wie kan me hierin adviseren? Ik ben niet zo technisch als de meeste hier
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
bij ome ali koop je voor rond de 150 euro een NUC windows pc waar je zo de vb image op kan laden en ook nog voor ander zaken kan gebruiken, veel ruimte en geheugen en stabieler dan RB PI.RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:19:
[...]
Heb hem besteld. Ik ga ook maar eens in deze rabbit hole klimmen ben ik bang. En HeatBooster..
Je huidige ketel zal door gebruik van de Quatt waarschijnlijk nog jaren mee kunnen, hij hoeft nu nog maar veel minder te werken, dat komt de levensduur alleen maar ten goede. Dus je zult nog lang van je huidige 12 jaar oude cv ketel kunnen genieten, gewoon zonde om nu deze te vervangen, of hij moet nu duidelijke mankementen hebben waardoor een veilig gebruik niet meer verantwoord is, verwacht ik overigens niet.kalti schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:43:
Goedemorgen Tweakers. Ik ben van plan om een Quatt aan te schaffen, het plaatsingsplan is al binnen.Ik twijfel alleen nog over het volgende. We hebben een cv-ketel Nefit Topline uit 2011. Deze doet 't nog prima, maar de verwachting is wel dat deze binnen enkele jaren vervangen dient te worden. Wat is raadzaam:
- Nu al de Quatt laten installeren op de huidige/oude ketel? En zodra de Topline op is, een nieuwe ketel.
- Of eerst zorgen voor een nieuwe ketel (z.s.m. of als deze defect is) en dan pas de Quatt laten installeren?
Met andere woorden: is het veel extra werk om de Quatt over te zetten op een andere ketel? Qua bespraing op gas en de prijsverhoging van de Quatt gaat mijn voorkeur er naar uit om de Quatt op korte termijn te laten plaatsen.
Wie kan me hierin adviseren? Ik ben niet zo technisch als de meeste hier
Zelfs bij ome Ali zijn ze duurder geworden, wil je toekomst gericht zijn neem dan een Intel N100.jurghof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:50:
[...]
bij ome ali koop je voor rond de 150 euro een NUC windows pc waar je zo de vb image op kan laden en ook nog voor ander zaken kan gebruiken, veel ruimte en geheugen en stabieler dan RB PI.
Werkt bij mij al tijden als een zonnetje. en is makkelijk via Remote desktop lokaal te beheren
Ik heb een vergelijkbare situatie, ik verwarm mijn huiskamer waar ik alleen in de avond zit dagelijks dmv quatt tot 16,5 graden. op de dagen dat ik daar wel wil zitten gebruik ik al jaren mijn houtkachel.Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:16:
Hi all,
Situatie hier:
Toevoertemperatuur van de ketel stond vorig jaar op 50 graden, dit jaar naar 40 graden gezet en dat werkt tot op heden goed, duurt even, maar we krijgen het huis nog steeds opgewarmd.
Als we in de avond de open haard aandoen (dat blijven we doen, maar dan alleen nog maar om de woonkamer die laatste 1 a 2 graden omhoog te krijgen, we rekenen met 4 kuub hout per jaar ongeveer) dan willen we niet dat de warmteafgifte op de slaapkamers en badkamers stopt.
Ik zoek naar een thermostaat setup die handig is, begrijp dat de geadviseerde Honeywell T6 geen haardfunctie heeft. Bovendien is het me niet duidelijk of dat een haardfunctie die dan de Quatt de hele nacht laat doorwerken de meest efficiënte manier is voor de Quatt om de andere ruimtes op temperatuur te houden.
Voor zover ik heb begrepen zijn er ook geen thermostaten met zoneregeling (met instelbare thermostaatknoppen) die goed samenwerken met de Quatt.
Tja, daar kan alleen @Erveetwee uitsluitsel over geven 🙃.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:46:
[...]
Dat zou kunnen, alleen is een hal vaak niet verwarmd cq heeft een klein radiator, dus krijgt zijn warmte eerder indirect.
Maar dat is heel sterk afhankelijk van de soort woning, mij lijkt dit echter voor de gemiddelde woning niet een erg ideale locatie voor een thermostaat.
En als je voor een minicomputer gaat, youtube dan vooral even op Proxmox. Virtualiseer de boel en je kunt heel veel uit zo'n kleine machine halen. Een paar aparte containers erop voor diverse software oplossingen. Gaat een wereld voor je open met hele leuke tools.jurghof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:50:
[...]
bij ome ali koop je voor rond de 150 euro een NUC windows pc waar je zo de vb image op kan laden en ook nog voor ander zaken kan gebruiken, veel ruimte en geheugen en stabieler dan RB PI.
Werkt bij mij al tijden als een zonnetje. en is makkelijk via Remote desktop lokaal te beheren
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Kan de Quatt Duo dan bij jou met al zijn zones van de Tado wel zijn warmte kwijt, multi zones en warmtepompen gaan normaal gezien niet echt goed samen.jurghof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:00:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, ik verwarm mijn huiskamer waar ik alleen in de avond zit dagelijks dmv quatt tot 16,5 graden. op de dagen dat ik daar wel wil zitten gebruik ik al jaren mijn houtkachel.
Omdat ik in het verleden ook problemen had dat de CV dan niet meer aansloeg en dus alle overige ruimtes in huis koud bleven heb ik ooit een tado systeem gekocht. Dit werkte perfect om dmv zones de andere ruimtes toch warm te houden terwijl de radiatoren in de huiskamer dan dicht gezet worden omdat het daar warm genoeg is (Door de houtkachel).
Nu met Quatt heb ik wel wat lopen spelen, sommige kamer die ik eigenlijk minimaal verwarmt wil hebben heb ik weer een normale thermostaat knop op gezet zodat deze altijd meeverwarmen tot een bepaalde grens (18 graden en gaan dan dicht), de combinatie tado en Quatt werkt prima Quatt kijkt steeds naar die zone die warmte vraagt.
Wat volgens mij nog wel beter zou kunnen dat quatt zou weten welke ruimte hoeveel energie nodig zou moeten hebben om tot de ingestelde temp te komen maar op zich ben ik wel tevreden.
De kunst is om niet te veel aan je Temperatuur te draaien, gewoon stabiel houden werkt bij mij het beste.
Een goedkoop vijverpompje doet 800 liter per uur.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:40:
[...]
De rest van het huis is warm genoeg, zeker op dit moment dat het nog niet zo koud is.
Al die extra leiding van de VVW komt in serie met de leiding die naar de begane grond leidt en zal dus niet tot meer flow leiden. Als de buizen naar de begane grond niet meer dan 400 l/h doorlaten dan is dat het maximum.
Ik ben bang dat dat te weinig is als het een keer echt koud wordt. Nu is dat nog geen probleem omdat de gasketel de watertemperatuur omhoog kan gooien maar wanneer ik full electric electric ga is die optie er niet meer.
Als ik je Posts bekijk heb ik mijn twijfels over je eigen vermoeden.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:40:
[...]
De rest van het huis is warm genoeg, zeker op dit moment dat het nog niet zo koud is.
Al die extra leiding van de VVW komt in serie met de leiding die naar de begane grond leidt en zal dus niet tot meer flow leiden. Als de buizen naar de begane grond niet meer dan 400 l/h doorlaten dan is dat het maximum.
Ik ben bang dat dat te weinig is als het een keer echt koud wordt. Nu is dat nog geen probleem omdat de gasketel de watertemperatuur omhoog kan gooien maar wanneer ik full electric electric ga is die optie er niet meer.
ik heb in de grote woonkeuken en bijkeuken vloerverwarming deze staat standaard ingesteld op 18,5 maar temp is eigenlijk altijd tussen 19-20 graden, ik monitor met de tado thermostaat alleen de ruimte zodat de quatt weet of hij aanmoet of niet, verder worden de vloerverwarming niet dicht gezet en zit dus altijd in de loop en wordt meeverwarmd, dit heb ik gedaan omdat ik nu nog een mengverdeler heb, van de zomer ga ik deze ombouwen en zal dan wel regeling op de vvw maken want dan komt direct het warme water in de vloer dus dan wordt het denk ik te warm. maar verder werkt het goed. de CIC van quatt regelt telkens op die zone die de meeste afwijking heeft.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:04:
[...]
Kan de Quatt Duo dan bij jou met al zijn zones van de Tado wel zijn warmte kwijt, multi zones en warmtepompen gaan normaal gezien niet echt goed samen.
Hoe heb jij dat geregeld?
Meest simpele oplossing is om dan de Honeywell T6R (let op, de R moet je hebben) thermostaat te nemen. Die is draadloos en kan je neerzetten waar je de warmtevraag wilt. Wel even de radiatoren in de ruimtes waar de haard staat dichtdraaien, want anders krijg je dubbele warmte...Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:16:
Hi all,
Situatie hier:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
dank je voor je uitleg, nu snap ik ook waarom het bij wel werkt en bij vele andere niet, je zorgt door je groote vloerverwarming eigenlijk altijd wel voor voldoende capaciteit in warmteoverdracht, dus een niet al te kleine deltaT bij de warmtepomp.jurghof schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:39:
[...]
ik heb in de grote woonkeuken en bijkeuken vloerverwarming deze staat standaard ingesteld op 18,5 maar temp is eigenlijk altijd tussen 19-20 graden, ik monitor met de tado thermostaat alleen de ruimte zodat de quatt weet of hij aanmoet of niet, verder worden de vloerverwarming niet dicht gezet en zit dus altijd in de loop en wordt meeverwarmd, dit heb ik gedaan omdat ik nu nog een mengverdeler heb, van de zomer ga ik deze ombouwen en zal dan wel regeling op de vvw maken want dan komt direct het warme water in de vloer dus dan wordt het denk ik te warm. maar verder werkt het goed. de CIC van quatt regelt telkens op die zone die de meeste afwijking heeft.
Teven heb ik ook in de huiskamer van de 4 radiatoren er 2 altijd open met een normale thermostaat knop
flow is altijd 800l/h
De warmtepomp zuigt via de achterkant aan en blaast voor uit.TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:04:
Installatievraag: wat is de richting van de luchtflow door de buitenunit?
Ik had verwacht dat de lucht door de voorkant (met het Quatt logo) naar binnen gaat en door de achterkant naar buiten.
De installateurs hebben de unit vanmorgen op mijn dak geplaatst met juist de achterkant naar het zuidwesten, de kant waar meestal de wind vandaan waait.
Is dat correct?
De lucht wordt via de achterkant en een klein deel aan de linker zijkant (zijde van de warmtewisselaar = verdamper) binnengezogen en komt aan de voorkant er weer uit.TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:04:
Installatievraag: wat is de richting van de luchtflow door de buitenunit?
lijkt prima, foto was handig geweest.Ik had verwacht dat de lucht door de voorkant (met het Quatt logo) naar binnen gaat en door de achterkant naar buiten.
De installateurs hebben de unit vanmorgen op mijn dak geplaatst met juist de achterkant naar het zuidwesten, de kant waar meestal de wind vandaan waait.
Is dat correct?
MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:11:
[...]
De lucht wordt via de achterkant en een klein deel aan de linker zijkant (zijde van de warmtewisselaar = verdamper) binnengezogen en komt aan de voorkant er weer uit.
hier moet je dus met twee dingen rekening houden:
voldoende ruimte om een ongehinderde luchtflow aan de achterkant en zijkant mogelijk te maken.
hou ergegens tussen 15-25cm aan, meer is altijd beter.
voldoende ruimte aan de voorkant, mn om backflow van de behoorlijk koude lucht te voorkomen, hier op het forum zijn al diverse mensen geweest die hiervan last hadden, je COP gaat behoorlijk omlaag daardoor.
[...]
lijkt prima, foto was handig geweest.
idem wat @netappie ook zei.
[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 21-12-2023 11:17 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Of voor 70 euro een HP thin client met HA er op. Of zijn die minder toekomstbestendig? Werkt iig prima hier.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:58:
[...]
Zelfs bij ome Ali zijn ze duurder geworden, wil je toekomst gericht zijn neem dan een Intel N100.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Nee, ik heb de voetventielen van de radiatoren op de begane grond allemaal gecontroleerd en die waren allemaal helemaal open gedraaid.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:17:
[...]
Als ik je Posts bekijk heb ik mijn twijfels over je eigen vermoeden.
Net wat @Friezin ook aangeeft, je leidingen zouden het gewoon moeten kunnen doen, zeker ook de 800l/h.
Ik verwacht dat je (vermoedelijk in een of meerdere radiatoren) een restrictie hebt zitten.
Heb jij de radiatoren waterzijdig (laten) inregelen? Zo ja, zal dat dus in je cv tijd geweest zijn, met een warmtepomp moet dat dus geheel opnieuw.
Mijn advies zou eerst eens zijn om alles vol open te hebben en dan kijken hoe het hele systeem reageert.
En pas daarna vervolgstappen nemen.
Naarmate de lengte van de leiding toeneemt neemt de flow af.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:43:
[...]
Nee, ik heb de voetventielen van de radiatoren op de begane grond allemaal gecontroleerd en die waren allemaal helemaal open gedraaid.
Alles open op alle verdiepingen geeft inderdaad iets meer dan 800 l/h.
Alleen de begane grond is zo'n 400 l/h.
Alleen de 1e verdieping is ongeveer 420 l/h.
Een kleine radiator direct naast de ketel (2e verdieping) doet zo'n 380 l/h.
Een duidelijk grotere radiator ook op de 2e doet 370 l/h.
De 2e verdieping (die twee samen) doet 485 l/h.
Het punt is dat de flow door meerdere radiatoren niet eenvoudig optelt en de afstand tot de ketel lijkt een belangrijke factor. Daarom heb ik dus het idee dat er iets in die leidingen zit.
dat zou dus ook prima kunnen, advies in deze de leidingen door spoelen, eventueel met speciale middelen daarvoor, echter dat is geen werk voor in de winter.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:43:
[...]
Nee, ik heb de voetventielen van de radiatoren op de begane grond allemaal gecontroleerd en die waren allemaal helemaal open gedraaid.
Alles open op alle verdiepingen geeft inderdaad iets meer dan 800 l/h.
Alleen de begane grond is zo'n 400 l/h.
Alleen de 1e verdieping is ongeveer 420 l/h.
Een kleine radiator direct naast de ketel (2e verdieping) doet zo'n 380 l/h.
Een duidelijk grotere radiator ook op de 2e doet 370 l/h.
De 2e verdieping (die twee samen) doet 485 l/h.
Het punt is dat de flow door meerdere radiatoren niet eenvoudig optelt en de afstand tot de ketel lijkt een belangrijke factor. Daarom heb ik dus het idee dat er iets in die leidingen zit.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 21-12-2023 13:14 ]
Afstand tot je erfgrens ivm het geluideisen ??TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:15:
[...]
[Afbeelding]
Dankjewel, lucht van achterkant in en voorkant er uit. Dan staat hij goed 👍
Voor HA is dat meer dan volldoende, echter die zijn al behoorlijk oud, dus als je nu iets koopt wil je eigenlijk wat nieuwer spul, die geven zeker richting de toekomst wat meer ruimte. Zoals gezegd geven een N100 ( daar kun je zelfs prima Win 11 op draaien) of een iets oudere N95 wat meer toekomst.Cella schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:30:
[...]
Of voor 70 euro een HP thin client met HA er op. Of zijn die minder toekomstbestendig? Werkt iig prima hier.
Lijkt me niet de beste oplossing en waarsch een ellende om er een OS op te krijgen. Voor dat geld heb je een Raspberry Pi. Hassio er op en klaar.Cella schreef op donderdag 21 december 2023 @ 11:30:
[...]
Of voor 70 euro een HP thin client met HA er op. Of zijn die minder toekomstbestendig? Werkt iig prima hier.
[ Voor 31% gewijzigd door sbin op 21-12-2023 14:00 ]
Als ik VVW plaats dan wordt de hele benedenverdieping gedaan, behalve wellicht de hal, en dan parallel aan die ene radiator in de hal.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:06:
[...]
Radiatoren in serie met vloerverwarming zou ik niet doen. Zelfs als die twee radiatoren beneden ieder hun eigen buis naar de CV ketel hebben, dan zou ik eerder kiezen voor het combineren van 2 radiatoren op de ene buis via een kleine verdeler en de andere buis gebruiken voor vloerverwarming.
Het belangrijkste is dat je genoeg flow hebt, want vloerverwarming kan niet zo warm. Soms betekent dat een nieuwe dikkere leiding trekken als je radiatoren wilt vervangen ipv aanvullen qua vermogen.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:20:
[...]
Als ik VVW plaats dan wordt de hele benedenverdieping gedaan, behalve wellicht de hal, en dan parallel aan die ene radiator in de hal.
Ik ga er van uit dat dit een 2 pijps systeem is daar de flow echt naar 0 gaat wanneer ik alle radiatoren dicht draai.
Misschien een beetje offtopic en past dit beter in het Quatt Domotica forumsbin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:26:
[...]
Lijkt me niet de beste oplossing en waarsch een ellende om er een OS op te krijgen. Voor dat geld heb je een Raspberry Pi. Hassio er op en klaar.
Ik heb hier een oude Intel Atom minipc van Ali, met CentOS / Docker. Werkt ook prima.
Wil je niet zitten klooien, dan is een Green natuurlijjk ook een mooie oplossing. Raspberry pi + adapter + case + sd kaartje zit je ook al snel op 100 eur.
Ik heb overigens in de woonkamer een el-cheapo Lenovo android tablet aan de muur hangen met daarop mijn home assistant dashboard. Is ook erg leuk om te doen.
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ziet er dus goed uit voor Quatt/CiC integratie lijkt me!Yes according to the infos I have: OTH is able to display both temperature in-app (setpoint + measured/current).
This is also used to regulate (algorithms) and communicate with the boiler or heat pump.
20 mm kunststof door het huis en 16mm bij de radiatoren. In het begin een klein beetje koper bij de CV ketel.MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:12:
[...]
dat zou dus ook prima kunnen, advies in deze de leidingen door spoelen, eventueel met speciale middelen daarvoor, echter dat is geen werk voor in de winter.
Uit wat voor materiaal zijn je leidingen? en de opmerkingen van @netappie zijn zeer belangrijk.
Dus dat ook zo maar de oorzaak van je huidig probleem zijn.
die leidingen zitten natuurlijk lekker in je vloer cq muur gegoten, denk ik.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:33:
[...]
20 mm kunststof door het huis en 16mm bij de radiatoren. In het begin een klein beetje koper bij de CV ketel.
Het huis is van 2006, is dat niet wat snel voor de leiding om dicht te slibben?
Ik hou van eenvoudige oplossingen.Friezin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:27:
[...]
De thermostaat ergens anders, in een grote ruimte, ophangen?
(Waar je het 19°C wilt hebben, dat instellen, warmt kamer wel mee)
Of denk ik dan te simpel?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Als je 2x 20 mm kunststof naar de BG hebt lopen dan is dat voldoende.kwetterpletter schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:33:
[...]
20 mm kunststof door het huis en 16mm bij de radiatoren. In het begin een klein beetje koper bij de CV ketel.
Het huis is van 2006, is dat niet wat snel voor de leiding om dicht te slibben?
Vandaar mijn latere suggestie: een draadloze thermostaat.Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:57:
[...]
Ik hou van eenvoudige oplossingen.
Deze is alleen net iets te eenvoudig, de rest van het huis is dermate minder goed geïsoleerd dat ik niet verwacht dat we 't daar op een constante temperatuur gaan krijgen. En als wel dan is de woonkamer de helft van de tijd een sauna vrees ik
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 21-12-2023 18:13 ]
[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 21-12-2023 18:34 ]
TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:16:
Wat is het minimale vermogen waar de Quatt naar terug kan moduleren? Bij die van mij lijkt dat 445 watt te zijn. Bij jullie ook?
Nb ik bedoel het opgenomen vermogen electriciteit zoals de app het laat zien
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dat is incl de cic
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
@prakka & @olafmololafmol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 16:12:
De stoute schoenen maar aangetrokken en Netatmo support en sales vanochtend een mailtje gestuurd met de vraag wat ze precies in hun OpenTherm pakketjes versturen, en kreeg zowaar binnen een paar uur (!!) al antwoord:
[...]
Ziet er dus goed uit voor Quatt/CiC integratie lijkt me!
Daarnaast hebben ze ook een vrij uitgebreide REST API documentatie (zie je ook niet overal) https://dev.netatmo.com/apidocumentation/energy
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Wat ik zo kan vinden laat de display de temp met 0,1C resolutie zien, maar kan je via de thermostaat zelf alleen in stappen van 0,5C instellen. Geen idee welke resolutie de app of via HomeKit support.HarryInia schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:41:
[...]
@prakka & @olafmol
Ik reageer wellicht in het midden van deze discussie.
Indien er goed alternatief is voor de T6 (zoals hij vandaag is) ben ik helemaal voor.
Een goed alternatief zou voor mij ook inhouden dat de thermostaat per 0,1gr instelbaar zou moeten zijn.
Ik lees dat de Tado weer te vaak temperatuur doorgeeft.
Netatmo heb ik geen ervaring mee, is deze wel 0,1 gr instelbaar?
Voor de quatt installatie had ik de Bosch Easy ( icm de Easy connect) welke wel 0,1 gr instelbaar was echter staat niet op de lijst. Vraag ik mij wel af of hij getest is met de Easy connect ertussen.
In het algemeen ben ik zeer tevreden met de Quatt (zie @harryinia zondag 5 november 2023 17:14 betreft achtergrond). Mijn gasverbruik sinds 19-10-2023 is 3,71 m3 oftewel >99% is het de (electrische) Quatt. NIet te vergeten dat het comfort ook vele malen hoger ligt vergeleken met hiervoor.
Dankjewel voor de uitgebreide reactie, fijn!MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:57:
[...]
Dit zal lastig worden.
Hoe ziet je warmteverliescurve van zowel de woonkamer (die is leidend) en je slaapkamers er uit?
Ook wanneer gebruik je de houtkachel?
Je cv en dus ook de warmtepomp zal pas gaan aanslaan wanneer je onder de ingestelde kamertemperatuur van je woonkamer komt (schakelpunt ook afhankelijk van het merk thermostaat).
Het voordeel van de cv is dat deze vrij snel de ruimte weer op temperatuur kan krijgen.
Met een warmtepomp is dat een heel ander verhaal, in de regel duurt dat dus veel langer.
Een belangrijk aspect hier is je afgiftesysteem naast de houtkachel, wat is dat? Radiatoren? Vloerverwarming? Of een combinatie van beide?
[...]
Dat zal nu ook niet werken met een cv, en gaat dus ook niet werken met een warmtepomp.
Voor de cv zou een multi-zone systeem (bv Tado) daar een prima oplossing voor zijn, omdat je slaapkamers daar ook zelf een warmtevraag kunnen sturen.
Bij een warmtepomp is dat heel wat complexer en werkt in het algemeen een multi-zone systeem niet of werkt veruit onzuiniger (volgens mij is dat juist met een warmtepomp niet de bedoeling)
Als de sturing in je woonkamer (thermostaat) leidend is zal als de temperatuur in de woonkamer is bereikt de warmtepomp (net als de cv dus) niet meer lopen.
Veelal zal je houtkachel dermate veel warmte produceren dat je warmteverlies hierdoor wordt opgeheven, dus ook een warmtepomp heeft hier geen functie om je warmteverlies te compenseren.
Dat je slaapkamers dat wel hebben kan de warmtepomp niet weten los van het feit dat bv radiatoren van alleen slaapkamers vaak een veel te geringe capaciteit (warmteafgifte) hebben en een warmtepomp zijn warmte veelal niet kwijt kan, wat tot pendelen tot gevolg heeft.
Mbt de badkamer zou ik kiezen voor een aparte LTV radiator in combinatie met IR panelen.
Voor de slaapkamers (eigenlijk is de nú behaalde temperatuur een prima waarde, zeker uit gezondheidaspecten) daar zouden radiatorventilatoren (goedkope oplossing) of ook LTV radiatoren (zeer dure oplossing) wel een verbetering kunnen geven. In de tijden dat de warmtepomp wel kan draaien.
Overigens zou je huidig gasverbruik uitermate geschikt zijn voor de Quatt, denk aan een besparing van circa 80% en mogelijk meer.
Alleen de houtkachel maakt het geheel gewoon lastig.
Volgens mij heeft de isense thermostaat een open haard functie, mogelijk dat andere tweakers hier een oplossing voor weten.
[...]
alles draait maar om een ding, dat is je warmteverlies van je huis, die bepaald ook hoe snel het duurt voordat je huis weer gaat afkoelen nadat de houtkachel uit is.
Met een houtkachel kun je wel vaak de temperatuur slecht regelen, dat gaat meer op gevoel.
Zolang door de thermostaat er geen warmtevraag komt omdat het in je woonkmaer nog te warm is zal de warmtepomp dus niet aangaan.
[...]
Het probleem met zone regelaars is dat je vaak in de situatie komt waardoor er te weinig warmteafgifte mogelijk is omdat er te weinig afgifte aanwezig is, dat is een van de grote verschillen met een CV verwarming, die doet het ook prima als je slechts 1 of 2 radiatoren open hebt, bij een warmtepomp gaat dat dus niet lukken, omdat de warmtepomp dan zijn warmte niet kwijt komt. (heeft ook een hogere flow, lagere temperaturen, dus per oppervlakte weiniger afgifte)
[...]
aanpassing
Leuk om te lezen.TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:15:
En een kort verslag van de installatie van de Quatt door Robert en Dukat van installatiebedrijf Roke uit Slowakije.
Mannen stonden om 7:30 voor de deur en verwachten toen ca 6u nodig te hebben.
Het plaatsingsplan voorzag in een gat door het platte dak boven het cv hok. Een plat dak vol water en onduidelijkheid of het gat wel in het cv hokplafond zou komen en niet per ongeluk in de badkamer daarnaast resulteerde in een dakdoorvoer door het schuine dak naast de cv schoorsteen.
Verder geen tegenslagen en na 5 uur een nette installatie met een extra dubbel opbouw stopcontact ipv een verlengsnoer.
De Slowaken waren blij dat ze eerder klaar waren met nog 14 uur autorit naar huis voor de boeg.
Quatt draait uitstekend en kabbelt sinds 12 uur vanmiddag op 0,47kW met 800 liter waterflow per uur en waterdelta Quatt tussen 1,5 en 2 graden celsius.
Bovenwoning 120m2 redelijk geïsoleerd na renovatie in 2004. Quatt doet het samen met Intergas HR 36/30 uit 2005 op een oude Honeywell Round Modulation van Marktplaats.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De hal is bij ons dan weer geen optie, zo ongeveer de koudste ruimte van het huis door een ongeïsoleerde granito vloer, 8m2 glas in lood raam met alleen 'n voorzetraam ervoor en n 100 jaar oude voordeur die weliswaar tochtdicht is maar ook erg dun. Hangt 'n heel kleine radiator die we al jaren gewoon maar dicht hebben gezet.Friezin schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:01:
[...]
Tja, daar kan alleen @Erveetwee uitsluitsel over geven 🙃.
Misschien alvast een draadloze thermostaat aanschaffen en de beste plaats gaan uittesten tijdens CV-bedrijf?
Isoleren is eigenlijk iets dat je eerst moet doen als je een warmtepomp overweegt.Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:57:
[...]
Ik hou van eenvoudige oplossingen.
Deze is alleen net iets te eenvoudig, de rest van het huis is dermate minder goed geïsoleerd dat ik niet verwacht dat we 't daar op een constante temperatuur gaan krijgen. En als wel dan is de woonkamer de helft van de tijd een sauna vrees ik
Helemaal mee eens. We hebben echt al heel veel aangepakt hier en willen nog wel doorpakken.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:02:
[...]
Isoleren is eigenlijk iets dat je eerst moet doen als je een warmtepomp overweegt.
Vanaf 17.00 uur ongeveer is het rondlummelen van de Quatt *net* onder de ingestelde kamertemperatuur opgehouden. Kabbelt mooi door op een power-in net boven datgene waarvan ik vermoedde dat nodig is de temperatuur vast te houden in deze oude woning.Friezin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:21:
[...]
En wat is bij jou de doeltemperatuur?
Toevallig net vanmorgen ticket aangemaakt, want dit gedrag is nu bijna standaard en beetje klaar mee:
Doel is 21,5. Kamertemperatuur staat al sinds vanmorgen 6.30 uur op 21,15 (misschien eerder maar toen sliep ik nog. Gisteravond wel 21,5°C).
Die 21.15°C noem ik 21°C, niet 21.5.
Vanaf middenacht eerst 600W, tijdje 800, uurtje 1400W, terug naar 800W, nu 1300.
Nog steeds 21.15 🙃.
2.8.0 is er, met werkende CIC/Quatt, nu wel op.
Ik ga CIC zo even stroomloos maken.
Wie weet werkt CIC via het "oude-XP-pc-principe": updates die pas werken na een herstart 😁.
De T6 laat ook een 0,1 gr resolutie zien als kamertemperatuur welke hij naar de CIC stuurt. Het gaat mij met name om dat ik de ingestelde temperatuur/de wenstemperatuur per 0,1 gr kan instellen. Een 0,5gr vind ik veel te veel; vaak is het opwarmen van de vloer al genoeg om het comfortabel te krijgen en dan is een stapje van 0,1 gr voldoende.olafmol schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:56:
[...]
Wat ik zo kan vinden laat de display de temp met 0,1C resolutie zien, maar kan je via de thermostaat zelf alleen in stappen van 0,5C instellen. Geen idee welke resolutie de app of via HomeKit support.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Nee, dat is nog een stuk lager, mijn laagste was circa 280W, stabiel rond de 300W.TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:16:
Wat is het minimale vermogen waar de Quatt naar terug kan moduleren? Bij die van mij lijkt dat 445 watt te zijn. Bij jullie ook?
Nb ik bedoel het opgenomen vermogen electriciteit zoals de app het laat zien
Ze hadden een liftje meegenomen om de Quatt op het dak te heffen. Met zijn drieën lukte het ook zonder dat liftje met een Slowaak op de ladder en wij met zijn tweeën die de Quatt hebben opgetild en aangegeven.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:40:
[...]
Leuk om te lezen.
Hoe hebben ze de Quatt het dak op gekregen?
Die leidingen zien er trouwens niet zo heel erg dik uit. Welke diameter hebben ze bij jou als ik vragen mag?
Dat hebben mijn ouders dus ook af en toe, op de momenten dat Quatt dan kijkt werkt alles weer prima. Van de week bleef ie dus verwarmen 2,5c boven de ingestelde temperatuur. Lijkt soms iets niet op te starten of te blijven hangen. Mocht je dus wat terug horen wat helpt, dan hoor ik het ook graag.Marelli7 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:59:
Verdorie, voor de derde keer sinds de installatie 2 weken geleden, voelde het frisjes in huis. Gisteravond weer en ook nu, vrijdagochtend.
Gistermiddag vanaf een uur of 5-6 geen verbruik gezien via HomeWizzard. Gisteravond om 10 uur de CiC uit/aan gezet en tot vanochtend 8 uur warmte.
Net zag ik dat de Quatt Uit stond, terwijl er warmtevraag is. De JSON-pagina is niet bereikbaar. Toch maar weer de CiC uit/aan gezet.
Lijkt mij niet de bedoeling om herhaaldelijk de CiC even van de stroom te halen om het weer behaaglijk te krijgen. Toch maar weer Quatt zien te bereiken.
[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 22-12-2023 09:10 ]
Ah, dus niet al te zwaar en groot een ook nog een lift. Misschien is installatie op een dakkapel toch niet zo'n gek idee met een dergelijk kleine lichte warmtepomp.TeslaNerd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:32:
[...]
Ze hadden een liftje meegenomen om de Quatt op het dak te heffen. Met zijn drieën lukte het ook zonder dat liftje met een Slowaak op de ladder en wij met zijn tweeën die de Quatt hebben opgetild en aangegeven.
De leidingen zijn samen 9cm.
[Afbeelding]
Dat klinkt niet goed. Heb je er een homewizard stekker aan hangen om hem uit en aan te zetten en op afstand te meten of het ding misschien kuren heeft?Marelli7 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:59:
Verdorie, voor de derde keer sinds de installatie 2 weken geleden, voelde het frisjes in huis. Gisteravond weer en ook nu, vrijdagochtend.
Gistermiddag vanaf een uur of 5-6 geen verbruik gezien via HomeWizzard. Gisteravond om 10 uur de CiC uit/aan gezet en tot vanochtend 8 uur warmte.
Net zag ik dat de Quatt Uit stond, terwijl er warmtevraag is. De JSON-pagina is niet bereikbaar. Toch maar weer de CiC uit/aan gezet.
Lijkt mij niet de bedoeling om herhaaldelijk de CiC even van de stroom te halen om het weer behaaglijk te krijgen. Toch maar weer Quatt zien te bereiken.
Ik heb er geen stekker tussen zitten, maar wel een -niet schakelbare- kWh-meter in de meterkast. Die is niet onderbroken geweest.netappie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:19:
[...]
Dat klinkt niet goed. Heb je er een homewizard stekker aan hangen om hem uit en aan te zetten en op afstand te meten of het ding misschien kuren heeft?
En even kijken of je wifi bereik op orde is. Met de 5 GHz band kan het al snel mis gaan (gewapend beton en objecten in line of sight).
Dan is een apart 2.4 GHz wifi netwerk soms handig doordat het minder gevoelig is. Veel wifi routers hebben ook de optie om apparaten naar 2.4 GHz te forceren en om te meten of de verbinding goed is.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn (DOA).
Zo simpel kan je het niet stellen. Ja, een wp werkt absoluut het beste met een goed geïsoleerd huis, en dan is de terugverdientijd het kortst.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:02:
[...]
Isoleren is eigenlijk iets dat je eerst moet doen als je een warmtepomp overweegt.
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Langere runs merk ik hier (nog) niet, hij moduleert wel verder terug. Maar zou koud is het hier aan de kust niet. Wel winderig.Dieg000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
Hebben we een kerstkado gehad met FW 2.8.0? Sinds de update van gisteren lijkt mijn Quatt een stuk verder terug te moduleren na het bereiken van het setpoint. Hierdoor is er geen overshoot meer. Heb nu mijn langste run ooit gehad en de Quatt blijft al een aantal uur handhaven op exact 20,04 (setpoint 20).
Nog even uitsluiten dat het niet door de harde wind komt maar het lijkt gunstig!
[ Voor 17% gewijzigd door charrel op 22-12-2023 10:28 ]
Je kan inderdaad eerst een warmtepomp neerzetten, maar die werkt echt een stuk zuiniger als je de isolatie op orde hebt. Waar het vooral mis gaat is met offertes voor 9 kW warmtepompen voor huizen waar je met wat extra dakisolatie en HR++ ipv dubbel glas al zat hebt aan een 6 kW warmtepomp.jroz2001 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:39:
[...]
Zo simpel kan je het niet stellen. Ja, een wp werkt absoluut het beste met een goed geïsoleerd huis, en dan is de terugverdientijd het kortst.
Heb je enkel glas en geen isolatie, dan gaat het inderdaad niet werken. Maar menig woning met dubbel glas, spouwmuur en verder geen isolatie is eigenlijk al geschikt. (dus vrijwel alle woningen vanaf 1960)
Ik kan mijn spouwmuren gaan isoleren, maar dat heeft weinig zin als ik het glas niet aanpak. Door het dubbel glas gaat veel meer warmte verloren dan via de spouwmuren. De oppervlakte van glas is bij mijn gevel vele malen meer dan de oppervlakte van spouwmuur.
Echter is de terugverdientijd van HR++ glas tov dubbelglas langer dan de levensduur van het glas, dus niet de moeite waard. (is je glas aan vervanging toe, dan uiteraard wel meteen HR++ nemen)
Ik heb ook geen vloerisolatie. mijn kruipruimte is niet toegankelijk, dus daar moet eerst een muurtje voor gesloopt worden, dus dat gaat ook veel meer werk zijn dan even snel isoleren.
Desondanks werkt mijn Quatt prima en bespaart het gas en euro's. De terugverdientijd zal zo'n 6 jaar zijn, langer dan sommige hier, maar nog steeds de moeite waard.
Misschien is de methode van warmteafgifte nog wel belangrijker. Dus het hebben van vloerverwarming of ltv radiatoren.
Isoleren kan dus prima na aanschaf van een wp als je een woning van na 1960 hebt met dubbel glas.
Om misverstanden te voorkomen: er zijn 2 20mm kunststof leidingen waarvan er 1 retour is. Er lopen geen aparte leidingen naar de begane grond; alle verdiepingen hangen aan dezelfde leidingen.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:59:
[...]
Als je 2x 20 mm kunststof naar de BG hebt lopen dan is dat voldoende.
Volgens mij hanteert Quatt zelf een 32 mm hoofdleiding, maar dat verdeel je natuurlijk.
Dat denk ik niet omdat de eerste radiator een groot verschil maakt; alles dicht: 0 l/h, een enkele radiator: 300 l/h. Een tweede radiator levert dan zo'n 50 l/h extra. Het maakt echter niet uit welke radiator ik in zijn eentje open draai. Die eerste radiator lijkt dus de hoofdleiding al bijna te verzadigen.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:59:
[...]
Het zou kunnen zijn dat de radiatoren zelf de beperkende factor zijn, aangezien 16 mm prima is, maar dat is niet erg als je er genoeg hebt om de flow over te verdelen, zeker als er ook nog vloerverwarming mee gaat doen.
Dank! Dat is zeker handig.netappie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 17:59:
[...]
Dit is wel een handig document met informatie over flow, volume en vermogen:
https://assets.danfoss.co...399260305246nl-NL0102.pdf
Dat wil ik ook!Dieg000 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:43:
Hebben we een kerstkado gehad met FW 2.8.0? Sinds de update van gisteren lijkt mijn Quatt een stuk verder terug te moduleren na het bereiken van het setpoint. Hierdoor is er geen overshoot meer. Heb nu mijn langste run ooit gehad en de Quatt blijft al een aantal uur handhaven op exact 20,04 (setpoint 20).
Dat gaat automatisch en gezien de snelheid waarmee ze updates uitrollen zul je die al wel ontvangen hebben.TeslaNerd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:04:
Hoe kun je de CiC software update krijgen?
Die 1x 20 mm is wel aan de krappe kant als je er maximaal op vloerverwarming temperatuur doorheen stuurt, maar als je ook radiatoren hebt, dan is dit toch al geen handige beperking.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:00:
[...]
Om misverstanden te voorkomen: er zijn 2 20mm kunststof leidingen waarvan er 1 retour is. Er lopen geen aparte leidingen naar de begane grond; alle verdiepingen hangen aan dezelfde leidingen.
[...]
Dat denk ik niet omdat de eerste radiator een groot verschil maakt; alles dicht: 0 l/h, een enkele radiator: 300 l/h. Een tweede radiator levert dan zo'n 50 l/h extra. Het maakt echter niet uit welke radiator ik in zijn eentje open draai. Die eerste radiator lijkt dus de hoofdleiding al bijna te verzadigen.
[...]
Dank! Dat is zeker handig.
Volgens dit boekje heeft mijn woonkamer ongeveer 5kW aan radiatorvermogen nodig (50 m2, 2006)
Daar ik een max van 400 l/h op de BG haal heb ik een temperatuurverschil van bijna 15 graden nodig om dat als verwarmingsvermogen te krijgen. Dat is best veel voor VVW.
Maar ik vermoed dat dat berekend is op het opstoken na enkele graden nachtverlaging terwijl het buiten flink vriest, dus echt een extreme situatie. Want 5kW zou bijna genoeg moeten zijn voor het hele huis.
Het is dus best mogelijk dat ik me druk zit te maken om niets en dat ook die 400 l/h gewoon voldoende is voor VVW.
Nog niet ontvangen ☹️Timmy schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:22:
[...]
Dat gaat automatisch en gezien de snelheid waarmee ze updates uitrollen zul je die al wel ontvangen hebben.
In de app zie je een menu optie "Commander in Chief (CiC)", daar zie je het huidige versienummer.
Bescheiden bedrag? Ik heb offertes opgevraagd, en die liggen tussen de 7.000 en 10.000 (30m² ongeveer). Dat noem ik geen bescheiden bedrag. Gaat nog € 1.500 subsidie vanaf, maar nog steeds een flinke investering die niet terug te verdienen is. (comfort zal wel omhoog gaan, ook in de zomer, dat weet ik)netappie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:06:
[...]
Overigens zou ik niet weten waarom je dubbel glas laat zitten als je houten kozijnen nog goed zijn. Overal HR++ en wat schilderwerk gaat je woning voor een relatief bescheiden bedrag een stuk prettiger maken, zeker als je ook nog subsidie krijgt. Alleen als je binnen 5 jaar gaat verhuizen is dat een twijfelachtige keuze, maar dan moet je misschien ook niet aan een warmtepomp beginnen.
30 m2 glas van dubbel naar HR++ scheelt met 0 graden buiten en 20 graden binnen zo'n 1000W vermogen.jroz2001 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:44:
[...]
Bescheiden bedrag? Ik heb offertes opgevraagd, en die liggen tussen de 7.000 en 10.000 (30m² ongeveer). Dat noem ik geen bescheiden bedrag. Gaat nog € 1.500 subsidie vanaf, maar nog steeds een flinke investering die niet terug te verdienen is. (comfort zal wel omhoog gaan, ook in de zomer, dat weet ik)
En dan moet alles nog opnieuw geschilderd worden...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Had je toevallig defrosts?Bacteria1980 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:43:
Al weken geen gas vraag meer gehad met dit weer. Na de nieuwe update vanmorgen gaat de cic weer gas vragen waarom? Niet aan de thermostaat gezeten.... Snap dat ding niet. Wat is hier slim aan??
[Afbeelding]
Nu dat je het zegt, indd 3x defrost gehad. Dan mijn volgende vraag. Waarom een defrost als het 10 graden is??? 🙈Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:14:
[...]
Had je toevallig defrosts?
Hier ook fractie gas bij laatste 2 (van de 5) defrosts.
Laatste om 8.30 uur.
Periode ertussen is niet meer 55 minuten/1 uur, laatste en voorlaatste was interval 1,5 uur
Eigenlijk klinkt dat meer alsof je een tweede thermostaat direct op de vloer wilt hebben.HarryInia schreef op donderdag 21 december 2023 @ 21:39:
[...]
De T6 laat ook een 0,1 gr resolutie zien als kamertemperatuur welke hij naar de CIC stuurt. Het gaat mij met name om dat ik de ingestelde temperatuur/de wenstemperatuur per 0,1 gr kan instellen. Een 0,5gr vind ik veel te veel; vaak is het opwarmen van de vloer al genoeg om het comfortabel te krijgen en dan is een stapje van 0,1 gr voldoende.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq