O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
De Roomtemp komt van de T6 en die update zal met dezelfde firmware (4.0.3.80) van de thermostaat nog hetzelfde zijn.charrel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:53:
[...]
Langere runs merk ik hier (nog) niet, hij moduleert wel verder terug. Maar zou koud is het hier aan de kust niet. Wel winderig.![]()
"powerInput": 212.430081,
"power": 2237.338125,
draait nu al een half uurtje op 210-212watt. Gisteren ook een cop van7.4 die pas later zakte naar 6.9 waar die ook lange tijd op nog een lagere stand gedraaid heeft. Voorheen was het vaak 270-280watt het minimum.
Dus misschien werkt het wel voor langere runs, overshoot ga ik is in de gaten houden.
De setpoint in de CIC veranderd nu ook echt gelijk na een andere input in de T6, de otFtRoomTemperature lijkt wel nog erg traag. Staat nu al ruim 30 minuten op dezelfde stand.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Komt "vanzelf"...TeslaNerd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:04:
[...]
Dat wil ik ook!
Hoe kun je de CiC software update krijgen?
Nee, ik zie dit niet terug. Ik had eergisteren nog een dag waarbij de cv ketel geen verbruik aangaf met een keurig 'ingevulde' balk. Overigens heb ik het probleem met de verkeerd weergegeven balk helemaal niet voorbij zien komen, ook niet in het verleden.MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 04:52:
Quatt heeft zijn probleem met de missing balk (bij geen gasverbruik) via een tweak (tenminste dat is mijn vermoeden) opgelost.
Door bij het gasverbruik 1 Wh erbij op te tellen blijk je de balk gewoon weer te kunnen zien, aangezien 1 Wh niet echt een erg spannende hoeveelheid is heeft dit verbruik ook geen enkele verdere uitwerking.
Ben benieuwd of dat andere ook kunnen bevestigen dat Quatt deze 1 Wh automatisch toevoegt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Windchill factor?Bacteria1980 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:56:
[...]
Nu dat je het zegt, indd 3x defrost gehad. Dan mijn volgende vraag. Waarom een defrost als het 10 graden is??? 🙈
[Afbeelding]
Edit:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 22-12-2023 13:33 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Die lus heb je mogelijk al, dat is de bypass van de vloerverwarming (als je die bypass hebt). Theoretisch zou je daarmee de temperatuur voor de radiatoren omhoog kunnen jagen door meer te mengen met de VVW thermostaat, waardoor meer water direct door de bypass terug naar de Quatt gaat.RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:15:
[...]
Thanks!![]()
Maar mijn vermoeden klopt dus: dat die 400 Watt een ingesteld minimum vermogen is?
Want dat heeft wel invloed op mijn strategie: Mijn huis kan gewoon geen 2000W thermisch vermogen kwijt op 30 graden en met 800l/m doorvoer. Er zou eigenlijk een lus ofzo in de Quatt moeten komen zodat hij de temp in de buis lekker kan opvoeren tot 35-40 graden voor hij het de radiatoren in stuurt. Of lagere doorvoersnelheid oid. Maar nu komt het allemaal bij mijn VVW naar buiten en dat levert voor mij iets te tropische temperaturen op in mijn woonkamer. Luxe probleem?
Of je daar slim aan doet is vraag 2, want je verpest er ook je COP mee, dus persoonlijk zou ik het niet aanraden, maar die 'lus' is dus wel degelijk mogelijk.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Welke app versie heb je?onlinaius schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:09:
[...]
Nee, ik zie dit niet terug. Ik had eergisteren nog een dag waarbij de cv ketel geen verbruik aangaf met een keurig 'ingevulde' balk. Overigens heb ik het probleem met de verkeerd weergegeven balk helemaal niet voorbij zien komen, ook niet in het verleden.
Balkjes waren weg in v1.8.0.
De balkjes waren terug in v1.8.1 (Android)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Honeywell Touch Modulation
2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW
Hoe werkt dat met een 2e thermostaat?kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:01:
[...]
Eigenlijk klinkt dat meer alsof je een tweede thermostaat direct op de vloer wilt hebben.
Zo, dat scheelt inderdaad! Ik vond mijn COP al wat laag vandaag, maar dit verklaart veel...Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:18:
[...]
Windchill factor?
Edit:
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Dat was hypothetisch. Voor zover ik weet ondersteunt de Quatt geen 2de thermostaat. Het punt is dat je de vloer op temperatuur wilt houden maar de kamer ook.
Probleem is natuurlijk dat wanneer de VVW continu warm is, de kamer waarschijnlijk veel te warm wordt.
Je zou eens kunnen experimenteren door een of meerdere lussen van de VVW dicht te draaien of de andere dan langer warm blijven omdat de quatt dan langere runs nodig heeft om de kamer op temperatuur te houden.
Ja, maar blijft toch wazig. Zit nu al uren, vanaf 09:30 geen verschil in.:HarryInia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:07:
[...]
De Roomtemp komt van de T6 en die update zal met dezelfde firmware (4.0.3.80) van de thermostaat nog hetzelfde zijn.
otFtRoomTemperature": 19.289062
Nu rond 14:50 springt ie pas naar 19.5. Dus minimaal 5u op die andere temp gestaan.
[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 22-12-2023 14:50 ]
Wat ik al had aangegeven, je moet je zelf de vraag stellen of met de geringe aantal radiatoren (denk ik even) het voor een warmtepomp lastig is om mooi langzaam daar warmte te krijgen, door een te lage warmteafgifte raakt de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en werkt hij vere van optimaal.Erveetwee schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:38:
[...]
Dankjewel voor de uitgebreide reactie, fijn!
Geen flauw idee wat mijn warmteverliescurve is.
Heel globaal weet ik dat als het paar graden boven 0 is buiten mijn woonkamer zodra de houtkachel uit is zo'n 0,5 graad per uur afkoelt, in de avond rond de 21 soms 22 graden. Afgelopen dagen is het zachter weer en zit het meer rond de 0,4 graad per uur. Geeft dat enig inzicht?
[...]
Wat betreft een te beperkte warmteafgifte voor de warmtepomp zodra de houtkachel aanstaat.
We hebben hier 2 badkamers en 3 slaapkamers die allen in de avond continu verwarmd mogen worden. Bij elkaar zo'n 60 m2 oppervlakte en allemaal matig geïsoleerd waardoor het daar niet snel te warm zal worden.
Wat ik niet wil is dat de Quatt dan als een dolle gaat draaien om 't in die ruimtes op een bepaalde temperatuur te krijgen.
dus de Quatt zal mn zijn werk moeten doen als de houtkachel niet werkt.
voor de badkamer zou je ook kunnen overwegen om zeker het daar eigenlijk om tijdens gebruik van die ruimte het warm te hebben, IR panelen zijn daarvoor uiternate geschikt omdat deze mn het lichaam verwarmen en je dus eigenlijk alleen tijdens het gebruik deze hoeft aan te zetten, ookal is dit met een COP van 1 niecht echt zuinig, door de geringe tijd is dit veelal toch de meest gunstige oplossing. Gebruik hiervoor wel panelen die voor een badkamer geschikt zijn.
ik vraag me echter nog steeds af waarom je de slaapkamer wilt verwarmen, ik zou deze dus alleen op een vorststand zetten, veelal wordt deze indirect door de woonkamer verwarmd. EEn temperatuur van boven de 10 graden is dan veelal wel mogelijk en eigenlijk ook voldoende. (sorry, mijn prive mening)
Nee, deze palten zoaals getoond zijn speciale platen om de muren vanuit buitenaf te isoleren. het is dus gevelisolatie.Wat betreft Isobouw, bedoel je (denk ik) de renovatieplaten voor op het dak?
https://www.isobouw.nl/nl/producten/slimfort-gevelisolatie
Voor een dak heeft isobouw ook zeer interessante toepassingen om van binnenuit (zelfs geheel direct afgewerkt) te gaan isoeren. dat is echter een geheel ander product. https://www.isobouw.nl/nl...mfix-deco-zolderisolatie/Als je dat bedoelt, dat is nog best 'n dingetje hier, 5 dakvlakken, 'n kilgoot, 3 dakkapellen met zinken wandjes, als 't dak omhoog komt dan is daar ook behoorlijk wat aanpaswerk aan te doen, pannen moeten ook vervangen worden. Het is in ieder geval ook de manier waarop we hier 't dak nog 'n keer willen aanpakken, maar niet op korte termijn gezien budget.
bv de honeywell T6R is een draadloze thermostaat die ook nog geschikt is voor de Quatt.De suggestie van de thermostaat binnen de woonkamer verplaatsen zou een interessante kunnen zijn waar ik wel wat mee kan spelen. De houthaard staat in de ene hoek en zo ongeveer in een andere hoek hebben wij een speel/studiedeel waar 't al een stuk koeler blijft, mede omdat in die hoek erg veel glas zit. Ik heb 'n aantal temperatuursensoren en ga er zo eentje ophangen in die hoek.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat denk ik dus niet. Ik heb 4 radiatoren open en kom niet verder dan 520 l/h. Sinds vanochtend is het wat meer, mogelijk door de software update.netappie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:25:
[...]
Quatt zegt altijd minimaal 3 radiatoren open, dus dat is redelijk in lijn met wat je radiatoren aan doorstroming hebben. met 300 liter per radiator ben er al en je moet boven niet af willen sluiten als je de aanvoertemperatuur laag en de COP hoog wilt houden.
Uiteindelijk wil ik van het gas af en VVW in de woonkamer. Je zegt dus dat die 20mm kunststof dat niet gaat trekken. Dat was ook mijn vermoeden.netappie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:25:
[...]
Die 1x 20 mm is wel aan de krappe kant als je er maximaal op vloerverwarming temperatuur doorheen stuurt, maar als je ook radiatoren hebt, dan is dit toch al geen handige beperking.
Wat je dus doet is de nieuw te leggen vloerverwarming laten bijmengen met een aparte pomp en stelventiel. Zo gaat de vloerverwarming sneller doorstromen en kan je CV ketel bijspringen met hogere temperaturen zoals 60 graden, waardoor die 20 mm zat is en je vloerverwarmingsverdeler met een hogere interne stroom wat van dat water mengt met wat al afgekoeld is in de vloer voor een volgend rondje op 35 graden.
Je radiatoren beneden kunnen ofwel gewoon op 60 graden blijven werken of je kan ze mee laten doen op 35 graden als je de vloerverwarming als hoofdverwarming ziet (slangafstand 10 cm) en de radiatoren als bijverwarming. Dan leveren ze natuurlijk wel minder vermogen, maar het scheelt weer 1 verdeler.
De meeste CV systemen pompen maar heel langzaam door de hogere temperatuur waarop ze normaal werken, dus dat je radiatoren er niet op berekend zijn, is helemaal niet gek. Ik zou mij er niet te druk om maken als 1 radiator blijkbaar al 50% van de gewenste flow aan kan.
Wanneer de full electric option er komt is een mogelijke oplossing is om de quatts niet boven aan te sluiten, maar direct beneden waardoor die 20mm dus alleen nog gebruikt wordt voor de radiatoren op de 1e en 2e v erdieping en om warm water te maken. De VVW wordt dan zonder omweg gevoed en heeft geen verdeler nodig.
onlinaius schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:09:
[...]
Nee, ik zie dit niet terug. Ik had eergisteren nog een dag waarbij de cv ketel geen verbruik aangaf met een keurig 'ingevulde' balk. Overigens heb ik het probleem met de verkeerd weergegeven balk helemaal niet voorbij zien komen, ook niet in het verleden.
:strip_exif()/f/image/Sk8l8QTaIdTEUyw1lYZk0TBH.jpg?f=fotoalbum_large)
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
in principe wil Quatt (heeft ook zijn zin) om direct bij de CV in te voeden, dus eigenlijk op je hoofd CV leiding, uit je posts lees ik dat deze dus zeer krap bemeten is.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:25:
[...]
Dat denk ik dus niet. Ik heb 4 radiatoren open en kom niet verder dan 520 l/h. Sinds vanochtend is het wat meer, mogelijk door de software update.
[...]
Uiteindelijk wil ik van het gas af en VVW in de woonkamer. Je zegt dus dat die 20mm kunststof dat niet gaat trekken. Dat was ook mijn vermoeden.
Wanneer de full electric option er komt is een mogelijke oplossing is om de quatts niet boven aan te sluiten, maar direct beneden waardoor die 20mm dus alleen nog gebruikt wordt voor de radiatoren op de 1e en 2e v erdieping en om warm water te maken. De VVW wordt dan zonder omweg gevoed en heeft geen verdeler nodig.
wat mogelijk handig is om een tekening (P&I Tekening) te maken hoe je leidingen er uit zien met daarbij ook de diameter van de leidingen en de manier hoe de verschillende radiaoren gekoppeld zijn (normaal zijn deze namelijk niet in serie geschakeld).
met die gegevens kunnen we een beter advies geven.
overigens, wie heeft je CV installatie aangelegd (tijdens de bouw of was dit achteraf ?)
CV staat al een paar jaar op 55 graden en dat gaat goed. Ook een reden om nu voor de Quatt te kiezen, naast de interessante prijsstelling. Installatie was binnen een paar uur gepiept en sindsdien staat de Quatt hier fijn te snorren.
Waar ik nog mee aan het puzzelen ben en probeer te regelen is dat de Quatt CiC de CV zo weinig mogelijk aan laat slaan. Waar ik inmiddels achter ben (kan iemand dit overigens bevestigen?) is dat als de EvoHome in een van de zones een verschil constateert tussen temperatuur en doel temperatuur van meer dan 0,5 graden (?), via opentherm de CiC de opdracht krijgt om een otFtControlSetpoint van 70 graden te leveren en dus gaat de CV aan.
Ik ben nu bezig om via mijn domotica (Home Assistant) de doeltemperaturen zo te manipuleren, dat die otFtControlSetpoint minder vaak omhoog wordt gegooid. Er liggen nog wat stukjes naast de puzzel, zoals
- voorkomen dat de EvoHome API te vaak wordt aangeroepen anders weigert die verdere oproepen
- achterhalen wat de beste manier is om de doeltemperatuur in te stellen, zit ergen in current setpoint of next setpoint.
[ Voor 6% gewijzigd door jk-d op 22-12-2023 14:53 ]
Het CV systeem zit er sinds de bouw in. De leidingen zitten in de muren en ik heb dus geen idee hoe die precies verlopen.MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:31:
[...]
in principe wil Quatt (heeft ook zijn zin) om direct bij de CV in te voeden, dus eigenlijk op je hoofd CV leiding, uit je posts lees ik dat deze dus zeer krap bemeten is.
wat mogelijk handig is om een tekening (P&I Tekening) te maken hoe je leidingen er uit zien met daarbij ook de diameter van de leidingen en de manier hoe de verschillende radiaoren gekoppeld zijn (normaal zijn deze namelijk niet in serie geschakeld).
met die gegevens kunnen we een beter advies geven.
overigens, wie heeft je CV installatie aangelegd (tijdens de bouw of was dit achteraf ?)
Mijn vermoeden is dat er 20mm kunststof hoofd en retourleiding van boven naar beneden loopt met aftakkingen van 16mm kunststof voor de radiatoren.
Ik ben redelijk zeker dat alles parallel geschakeld is daar de flow naar 0 gaat wanneer ik alle radiatoren dicht draai. Bij een serie schakeling zou dat niet het geval zijn omdat er dan bypass ventielen bij elke radiator zou zitten.
Mijn hoop is dus dat die hoofd leiding in de kruipruimte bereikbaar is en dat ik daar dan de quatts op zou kunnen aansluiten.
Ik heb dat ook eens gezien. Zodra ik een föhn er op zette begon het eindelijk te veranderen. Misschien zit er een hysterese op o.i.d. Dat is leuk voor de display maar voor de quatt lijkt me dat minder handig.charrel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:22:
[...]
Ja, maar blijft toch wazig. Zit nu al uren, vanaf 09:30 geen verschil in.:
Nu rond 14:50 springt ie pas naar 19.5. Dus minimaal 5u op die andere temp gestaan.
Belangrijk is dat je in de app van de T6 de "Comfort settings/Optimise" uit zet. Ik heb zelfs begrepen dat er mensen zijn die dat dagelijks even aan en 5 minuten later weer uit zetten.
Ook viel me op dat een wijziging van de ingestelde temperatuur heel lang niet bij de quatt aan kwam.
Ik denk dat quatt een eigen thermometer moet maken. Meer is ook niet nodig. Het lijkt me geen enkel probleem om in de app de gewenste temperatuur in te stellen en eventueel ook een schema daarvoor. Nu lijkt het er op dat zowel de T6 als de Quatt slim willen zijn en dat is er een teveel.
kan iemand een poll maken welke thermostaten er aan de Quatt zijn gekoppeld?
Honeywell Evohome
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Honeywell DT4M, bedraad
Honeywell Lyric T4M
Honeywell Lyric T6(R)
Honeywell Round Modulation
Remeha Celcia 20
Remeha iSense bedraad (met specifieke voorwaarden*)
Remeha Qsense
Tado (met specifieke voorwaarden*)
Toon (met specifieke voorwaarden*)
Netatmo modulerend
diyless
anders, namelijk
Die wijziging gaat dus heel snel, echt binnen de seconde maar die andere waarde blijft eeuwen hangen. Thermometer in de huiskamer is nu 19.9c maar de t6 hangt nog op die 19,5c in json.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:57:
[...]
Ik heb dat ook eens gezien. Zodra ik een föhn er op zette begon het eindelijk te veranderen. Misschien zit er een hysterese op o.i.d. Dat is leuk voor de display maar voor de quatt lijkt me dat minder handig.
Belangrijk is dat je in de app van de T6 de "Comfort settings/Optimise" uit zet. Ik heb zelfs begrepen dat er mensen zijn die dat dagelijks even aan en 5 minuten later weer uit zetten.
Ook viel me op dat een wijziging van de ingestelde temperatuur heel lang niet bij de quatt aan kwam.
Ik denk dat quatt een eigen thermometer moet maken. Meer is ook niet nodig. Het lijkt me geen enkel probleem om in de app de gewenste temperatuur in te stellen en eventueel ook een schema daarvoor. Nu lijkt het er op dat zowel de T6 als de Quatt slim willen zijn en dat is er een teveel.
Springt nu naar otFtRoomTemperature": 19.707031 duurt nu een uur. Dat is iig sneller dan 5u vanochtend....
[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 22-12-2023 15:46 ]
Herkenbaar dit?
Update: ingestelde temperatuur nu op 20 gezet en na een half uur staat er op de display van de T6 ook 20 graden, maar in json nog steeds 19,3! Power en powerinput gingen wel omhoog. Ook watertemperatuur. Ik snap er niets meer van.
[ Voor 22% gewijzigd door pietjm op 22-12-2023 16:01 ]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik blijf me verbazen over fixatie op COP 😜okijokii schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:01:
[...]
Zo, dat scheelt inderdaad! Ik vond mijn COP al wat laag vandaag, maar dit verklaart veel...
Bij mij gaat dat in de praktijk goed om de vloer warm te hebben zonder dat het in huis te warm wordt. Heeft te maken met de ruimte en de verliesfactor; ingestelde verliesfactor 16,5- ik denk zelf dat <10 ook ok is (maar dat ben ik aan het monitoren). Het probleem wat ik heb, en meerderen, is dat de thermostaat (T6) veel te laat (na uren/ of dag) pas een terugkoppeling geeft wat de kamertemperatuur is aan de CiC.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:18:
[...]
Dat was hypothetisch. Voor zover ik weet ondersteunt de Quatt geen 2de thermostaat. Het punt is dat je de vloer op temperatuur wilt houden maar de kamer ook.
Probleem is natuurlijk dat wanneer de VVW continu warm is, de kamer waarschijnlijk veel te warm wordt.
Je zou eens kunnen experimenteren door een of meerdere lussen van de VVW dicht te draaien of de andere dan langer warm blijven omdat de quatt dan langere runs nodig heeft om de kamer op temperatuur te houden.
Ik ga nog over andere opties nadenken, maar vraag me iets af waar ik hier mogelijk een antwoord op kan krijgen. We hebben een vaste trap naar de zolder. Die is daarna helemaal open met een Velux dakraam en een klein raampje (die als enige in de woning nog enkel glas is).
Op zolder hangt geen radiator, maar er is wel een aansluiting.
Mijn gedachte... Ik maak de zolder een meter na de trap dicht met een deur. Om de deur heen gipsplaten met daartussen glaswol.
Daarnaast plaats ik een radiator op de dan ontstane slaapkamer (waar ook de 2 ramen inzitten).
Zal dit veel doen qua verminderen van warmteverlies?
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
En dat kan soms wel een dag zijn zonder dat de CiC een update krijgt wat de actuele temperatuur is en dus maar door blijft gaan.charrel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:22:
[...]
Is het dan de Windchil factor ipv de gem temp welke je moet gebruiken om het Warmteverlies te berekenen?Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:18:
[...]
Windchill factor?
Edit:
Zet er maar eens een waxinelichtje bij: dan is het een minutenkwestie voor die temperatuur in JSON staat.HarryInia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:29:
[...]
En dat kan soms wel een dag zijn zonder dat de CiC een update krijgt wat de actuele temperatuur is en dus maar door blijft gaan.
Helaas doet CIC weinig met "oeps, te laag": reactie? ... "geen zinin"
Lijkt me niet, niet vaak zo extreem: maar die wind chill van vandaag heeft vast wel invloed op defrosts.HarryInia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:41:
[...]
Is het dan de Windchil factor ipv de gem temp welke je moet gebruiken om het Warmteverlies te berekenen?
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Het dak kan je (indien je handig bent) zelf isoleren als daar van binnen ruimte voor is.okijokii schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:28:
Vraagje.... Ik heb gisteren een bedrijf over de vloer gehad omdat ik graag mijn dak en vloer wilde na-isoleren. Hele aardige vent, die aangaf dat het hier geen zin had helaas. Kruipruimte was te laag (kan hem dan alleen volspuiten met balletjes of chips, maar dan kan ik niet meer bij de leidingen). Dak was wel mogelijk, maar met afwerking kwam dat op 6500,-. Met een Rc waarde van 2 die hier standaard in de woning is, gaf hij het advies om het niet te doen.
Ik ga nog over andere opties nadenken, maar vraag me iets af waar ik hier mogelijk een antwoord op kan krijgen. We hebben een vaste trap naar de zolder. Die is daarna helemaal open met een Velux dakraam en een klein raampje (die als enige in de woning nog enkel glas is).
Mijn gedachte... Ik maak de zolder een meter na de trap dicht met een deur. Om de deur heen gipsplaten met daartussen glaswol.
Daarnaast plaats ik een radiator op de dan ontstane slaapkamer (waar ook de 2 ramen inzitten).
Dan kom je aan materialen misschien op een kwart van de kosten met afwerking. Gebruik PIR van 80 tot 100 mm of PIF van 60 mm als je het goed brandveilig af kan werken of steenwol als je zat ruimte hebt en waar het super veilig moet, zoals boven een CV ketel.
Met die zwarte balletjes (EPS HR parels geloof ik) kan je nog wel bij de leidingen, maar het is wel een beetje graven en weer terug leggen. Dat spul drijft ook gewoon als het nat is en blijft dan heel.
Je kan inderdaad de zoldervloer ook isoleren, maar gezien dat je al een isolatiewaarde van 2 hebt, zou ik daar gewoon 6 van maken. Dan is het leefbare ruimte, wat ooit weer goed is voor de verkoop. Maakt het ook fijner in de zomer.
Ik ben ook wel eens met een föhn bezig geweest en dan zie je de temp in JSON (niet op het T6 display) stijgen, in dit geval met de föhn 34C, en weer terug komen. Dus met een "peper"... krijg je hem even los.Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:41:
[...]
Zet er maar eens een waxinelichtje bij: dan is het een minutenkwestie voor die temperatuur in JSON staat.
Helaas doet CIC weinig met "oeps, te laag": reactie? ... "geen zinin"
Op zich kan ik er nog redelijk mee leven, maar ik zie gewoon dat de kamertemp op temp is (vraag:20C +0,3..: gemeten met Switchbot naast de T6), de Roomtemp achterblijft (bv 19,3) de Quatt(2*) het water maar blijft verwarmen >45C tot dat het schedule naar bv een lagere temp gaat of dat ik de stekker eruit trek.
Ik heb dan nog het geluk dat de CV niet bijschakeld (ingestelde verliesfactor 16,5) maar uiteindelijk is mijn electriciteits verbruik wel hoger dan dat het zou moeten zijn.
Ik zie dan wel dat "thermostat.otFtControlSetpoint" dan oploopt (is signaal van de T6 naar de CiC), bv 60, maar ik begreep uit de discussies hier op het forum dat de CiC daar niets mee doet...
Gebruik je wel radiatoren die over verschillende 20 mm leidingen verdeeld zijn vanaf de ketel gezien? Want met alle radiatoren over 1x 20 mm is het te krap.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:25:
[...]
Dat denk ik dus niet. Ik heb 4 radiatoren open en kom niet verder dan 520 l/h. Sinds vanochtend is het wat meer, mogelijk door de software update.
[...]
Uiteindelijk wil ik van het gas af en VVW in de woonkamer. Je zegt dus dat die 20mm kunststof dat niet gaat trekken. Dat was ook mijn vermoeden.
Als je extra leidingen naar beneden kan trekken voor de VVW, dan is dat altijd beter.
Maar je kan ook gasloos met hogere temperaturen en een mengverdeler, al is de COP dan wel lager. Ik geloof dat de Quatt bij 55 graden ophoudt, maar als je op andere manieren bij kan verwarmen op uitzonderlijk koude dagen dan is dat geen probleem. Voor 5 dagen per jaar is zelfs een elektrische convector even mee laten helpen geen schande.
zonder opentherm gateway logging is het niet nog steeds niet duidelijk of dit aan de T6 of aan de CiC ligt. Mss geeft de t6 netjes de info door maar doet de CiC er niks mee tot een bepaalde delta? Overigens denk ik wel dat het aan de t6 ligt, omdat je vaak over dit gedrag leest in t6 gerelateerde topics.charrel schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:22:
[...]
Voor zover ik heb begrepen doet de CiC niets met de door een thermostaat gevraagde water aanvoer temp. Dat de cv aanspringt bij een delta van meer dan 0,5C kan zomaar het gevolg zijn van de door Quatt vast ingestelde waardes voor je huis.jk-d schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:49:
Hier ook Evohome en sinds een week een Quatt in een oude boerderij die voor een deel onderhanden is genomen qua isolatie. Huis is opgedeeld in 6 zones, keuken VV, de rest radiatoren met in de woonkamer (145 m3) Speedcomforts.
CV staat al een paar jaar op 55 graden en dat gaat goed. Ook een reden om nu voor de Quatt te kiezen, naast de interessante prijsstelling. Installatie was binnen een paar uur gepiept en sindsdien staat de Quatt hier fijn te snorren.
Waar ik nog mee aan het puzzelen ben en probeer te regelen is dat de Quatt CiC de CV zo weinig mogelijk aan laat slaan. Waar ik inmiddels achter ben (kan iemand dit overigens bevestigen?) is dat als de EvoHome in een van de zones een verschil constateert tussen temperatuur en doel temperatuur van meer dan 0,5 graden (?), via opentherm de CiC de opdracht krijgt om een otFtControlSetpoint van 70 graden te leveren en dus gaat de CV aan.
Ik ben nu bezig om via mijn domotica (Home Assistant) de doeltemperaturen zo te manipuleren, dat die otFtControlSetpoint minder vaak omhoog wordt gegooid. Er liggen nog wat stukjes naast de puzzel, zoalsMocht iemand interesse hebben , dan kan ik updates maken en eventueel de Home Assistant code (voornamelijk automatiseringen) delen
- voorkomen dat de EvoHome API te vaak wordt aangeroepen anders weigert die verdere oproepen
- achterhalen wat de beste manier is om de doeltemperatuur in te stellen, zit ergen in current setpoint of next setpoint.
Ja, dat komt in deel 2 op de eerste pagina te staan, was er mee bezig, helaas ben ik die wijzing door een storing bij mij kwijt dus moet ik deze opnieuwe er inzetten.borisheyl schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:12:
[...]
kan iemand een poll maken welke thermostaten er aan de Quatt zijn gekoppeld?
Honeywell Evohome
Honeywell Chronotherm Touch Modulation
Honeywell Chronotherm Vision Modulation
Honeywell DT4M, bedraad
Honeywell Lyric T4M
Honeywell Lyric T6(R)
Honeywell Round Modulation
Remeha Celcia 20
Remeha iSense bedraad (met specifieke voorwaarden*)
Remeha Qsense
Tado (met specifieke voorwaarden*)
Toon (met specifieke voorwaarden*)
Netatmo modulerend
diyless
anders, namelijk
dus graag nog even geduld.
mbt tot de volgende thermostaten:
Netatmo modulerend
diyless
zover ik kon zien staan deze nog niet in de officiele lijst, nog heb ik hier op tweakers kunnen lezen dat deze bij meerdere personen goed werken.
dus die gaan er eerst niet in staan, ik probeer wel deze lijst met enige regelmaat up to date te houden.
voor domotica met de Quatt (oa HA) hebben we een aparte forum, dus graag daar deze info posten, alvast bedankt.jk-d schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:49:
Hier ook Evohome en sinds een week een Quatt in een oude boerderij die voor een deel onderhanden is genomen qua isolatie. Huis is opgedeeld in 6 zones, keuken VV, de rest radiatoren met in de woonkamer (145 m3) Speedcomforts.
Ik ben nu bezig om via mijn domotica (Home Assistant) de doeltemperaturen zo te manipuleren, dat die otFtControlSetpoint minder vaak omhoog wordt gegooid. Er liggen nog wat stukjes naast de puzzel, zoalsMocht iemand interesse hebben , dan kan ik updates maken en eventueel de Home Assistant code (voornamelijk automatiseringen) delen
Je huis is opgedeeld in 6 zones, voor een CV geen enkel probleem, bij een warmtepomp ligt dat wel weer anders, hoeveel van deze zones mogen een warmtevraag starten?
of wordt dit via EvoHome (per zone) gedaan, hoe voorkom je dan gehop en steeds aan uit schakelen door de verschillende zones, volgens mij vind dat een warmtepomp niet echt fijn en zal daardoor ook niet optimaal werken.
Quatt installeert eigenlijk niet in kruipruimtes. Dus de koppeling zal direct bij je CV gebeuren.kwetterpletter schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 14:49:
[...]
Het CV systeem zit er sinds de bouw in. De leidingen zitten in de muren en ik heb dus geen idee hoe die precies verlopen.
Mijn vermoeden is dat er 20mm kunststof hoofd en retourleiding van boven naar beneden loopt met aftakkingen van 16mm kunststof voor de radiatoren.
Ik ben redelijk zeker dat alles parallel geschakeld is daar de flow naar 0 gaat wanneer ik alle radiatoren dicht draai. Bij een serie schakeling zou dat niet het geval zijn omdat er dan bypass ventielen bij elke radiator zou zitten.
Mijn hoop is dus dat die hoofd leiding in de kruipruimte bereikbaar is en dat ik daar dan de quatts op zou kunnen aansluiten.
hier een foto van de leidingen van Quatt.
:strip_exif()/f/image/SBOqlHQZ2C6AhG4ls0Nt0Nn4.jpg?f=fotoalbum_large)
hier een schema hoe de verbindingcv met de Quatt gebeurt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gt5IJITAt95X2QyLQYCk7Esp.jpg?f=user_large)
hier zie je mijn installatie.
:strip_exif()/f/image/UJgnM6MC5EjvOFrCqn6W55Oc.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt een dubbele Quatt? Hier wordt wel heel veel gevraagd (kamertemp vs vraagtemp), dat redt de Quatt niet zelf, concludeert CiC.Bacteria1980 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 11:43:
Al weken geen gas vraag meer gehad met dit weer. Na de nieuwe update vanmorgen gaat de cic weer gas vragen waarom? Niet aan de thermostaat gezeten.... Snap dat ding niet. Wat is hier slim aan??
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Wil je nu wel warmte (radiator) of geen warmte (deur) naar die zolder?okijokii schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:28:
Vraagje.... Ik heb gisteren een bedrijf over de vloer gehad omdat ik graag mijn dak en vloer wilde na-isoleren. Hele aardige vent, die aangaf dat het hier geen zin had helaas. Kruipruimte was te laag (kan hem dan alleen volspuiten met balletjes of chips, maar dan kan ik niet meer bij de leidingen). Dak was wel mogelijk, maar met afwerking kwam dat op 6500,-. Met een Rc waarde van 2 die hier standaard in de woning is, gaf hij het advies om het niet te doen.
Moeten er mensen op die zolder zijn? Zo niet dan wellicht zoldervloer isoleren.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Ketel wordt ingeschakeld, omdat CiC het gevoel heeft dat ie met Quatt de gevraagde kamertemp niet haalt.
Flow lijkt wel laag. Heb je veel dichtzitten? (Zones/thermostaatkranen etc)
T6 ziet nog geen 0,2graad wijziging en geeft daarom niets door aan CiC. Andere thermostaten doen dit beter.HarryInia schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:07:
[...]
Ik ben ook wel eens met een föhn bezig geweest en dan zie je de temp in JSON (niet op het T6 display) stijgen, in dit geval met de föhn 34C, en weer terug komen. Dus met een "peper"... krijg je hem even los.
Op zich kan ik er nog redelijk mee leven, maar ik zie gewoon dat de kamertemp op temp is (vraag:20C +0,3..: gemeten met Switchbot naast de T6), de Roomtemp achterblijft (bv 19,3) de Quatt(2*) het water maar blijft verwarmen >45C tot dat het schedule naar bv een lagere temp gaat of dat ik de stekker eruit trek.
Ik heb dan nog het geluk dat de CV niet bijschakeld (ingestelde verliesfactor 16,5) maar uiteindelijk is mijn electriciteits verbruik wel hoger dan dat het zou moeten zijn.
Ik zie dan wel dat "thermostat.otFtControlSetpoint" dan oploopt (is signaal van de T6 naar de CiC), bv 60, maar ik begreep uit de discussies hier op het forum dat de CiC daar niets mee doet...
Dus graag nog even geduld, ik hoop dat we dan op 1-1-2024 over kunnen gaan. lijkt me ook een leuke datum als start voor het 2de deel.
bedankt voor jullie begrip
en bij deze ook
vooral fijne kerstdagen toegewenst en een leuk en vooral veilig uiteinde en de beste wensen , goede gezondheid voor 2024 aan iedereen hier op het forum toegewenst.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/THAeDX3LQ0mBkZ96VIz4fmgy.jpg?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 23-12-2023 10:28 ]
Het is een logeerkamer/werkkamer, maar het gaat me erom of het rendabel is. We komen er niet veel, maar mogelijk wel veel warmteverlies. Vandaar mijn vraag. Hoe isoleer je een vloer?SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:03:
[...]
Wil je nu wel warmte (radiator) of geen warmte (deur) naar die zolder?
[ Voor 3% gewijzigd door okijokii op 23-12-2023 00:16 ]
Wat is daarbij nu de betere keuze? De Honeywell T6R die Quatt ook kan leveren en installeren? (waar ik hier op t forum ook wat minder enthousiaste geluiden over hoor) Of toch een ander merk/model?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Een vloer, zeker een houten vloer is lastig te isoleren, denk m’n ook aan condensvorming als je verkeerd isoleerd met al gevolg dat je vloer kan gaan rotten.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:15:
[...]
Het is een logeerkamer/werkkamer, maar het gaat me erom of het rendabel is. We komen er niet veel, maar mogelijk wel veel warmteverlies. Vandaar mijn vraag. Hoe isoleer je een vloer?
Het trappengat/trap zal hierbij ook een zwak punt blijven, beetje afhankelijk of deze een deur heeft naar de zolder of dit een open trap betreft.
Beter is om het dak te isoleren.
Daar zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden voor.
[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 23-12-2023 00:42 ]
Ja dat was mijn eerste keuze (zie mijn vorige post), maar was niet rendabel. Nu mijn volgende vraag 😇MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:40:
[...]
Een vloer, zeker een houten vloer is lastig te isoleren, denk m’n ook aan condensvorming als je verkeerd isoleerd met al gevolg dat je vloer kan gaan rotten.
Beter is om het dak te isoleren.
Daar zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden voor.
Wat is dan wel het signaal voor de CiC vanuit EvoHome om aan te slaan?olafmol schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:29:
[...]
Voor zover ik heb begrepen doet de CiC niets met de door een thermostaat gevraagde water aanvoer temp. Dat de cv aanspringt bij een delta van meer dan 0,5C kan zomaar het gevolg zijn van de door Quatt vast ingestelde waardes voor je huis.
otFtRoomSetpoint en otFtRoomTemperature lijken niet te werken in een EvoHome setup (staan altijd op 20).
Mijn veronderstelling is gebaseerd op wat ik in mij systeem zie: als ergens een zone warmtevraag heeft en het verschil tussen actuele en doeltemperatuur is meer dan een halve graad, gaat otFtControlSetpoint naar de maximale waarde van 70.
Mogelijk ligt het aan mijn EvoHome controller, is nog een versie met een losse wifi module?
Je dakisolatie heeft niet alleen de functie voor de zolderkamer maar is eigenlijk de meest belangrijke plek om je huis te isoleren.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:41:
[...]
Ja dat was mijn eerste keuze (zie mijn vorige post), maar was niet rendabel. Nu mijn volgende vraag 😇
Warmte stijgt en zal ook gezien het grote oppervlak van je dak daar ook veel ontwijken.
Dus een goede cq redelijke isolatie van het dak heeft eigenlijk altijd zin omdat je hierdoor behoorlijk veel energie in je huis kunt houden.
De vraag is welke afwerking wil je op je zolder?
Ik verbaas me overigens over de uitspraak en wat heeft hij aangeboden?
Stuur me maar een pm, dit gaat te veel off-topic worden.
Kijk anders eens hier na, ten minste als je zelf de handen uit de mouw wilt cq kunt steken. https://www.isobouw.nl/nl...mfix-deco-zolderisolatie/
Prijzen bv hier https://www.debouwmarktsh...imfix-Deco-Zolderisolatie
[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 23-12-2023 01:01 ]
Klopt! En dat was ook mijn eerste keuze. Mijn vraag gaat over iets anders 😉MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:46:
[...]
Je dakisolatie heeft niet alleen de functie voor de zolderkamer maar is eigenlijk de meest belangrijke plek om je huis te isoleren.
Warmte stijgt en zal ook gezien het grote oppervlak van je dak daar ook veel ontwijken.
Dus een goede cq redelijke isolatie van het dak heeft eigenlijk altijd zin omdat je hierdoor behoorlijk veel energie in je huis kunt houden.
olafmol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:32:
[...]
Ja dat is een filmpje over dat je je hele huis als 1 grote "thermische schil" moet zien, en dat alle lagen en ruimtes elkaar beinvloeden. Volgens mij van Heat Geak ofzo. Tis een redelijke religieuze discussie met 2 kampen
pietjm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:21:
[...]
Ik heb nu in tegenstelling tot de tijd dat ik alleen gas verstookte ook alle radiatoren helemaal open staan op onze eigen slaapkamer na. Zelfs de koudste kamer is nu aangenaam. Alles open zorgt ook voor een buffer voor andere kamers. Ik heb ergens op YouTube een hele verhandeling hierover gelezen. Kan het zo gauw niet meer vinden, maar ik ga nog op zoek. Radiatoren dichtzitten lijkt verkeerde zuinigheid te zijn.
Het is inderdaad redelijk complex, maar als je er tijd en moeite in wil steken (ik heb dat indertijd gedaan omdat ik het wel interessant vond om te doen), kun je een berekening maken.sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:29:
[...]
Ik zat daar ook aan te denken, maar heb ze toch gelimiteerd op een bepaalde temperatuur (18). Anders verlies je toch onnodige warmte in ruimtes die het niet helemaal nodig hebben en uiteindelijk gebruikt zou zijn om de ruimtes die het wel nodig hebben op te warmen.. Nu zijn die "extra" ruimtes toch een beetje aangenaam.
Ik heb het gedaan in excel, en ben begonnen met het in kaart brengen van het aantal vierkante meters van ieder oppervlak, zowel aan de buitenkant van de schil, als alle muren / plafonds die in contact staan met onverwarmde ruimtes.
Als je het aantal vierkante meters hebt moet je van ieder oppervlakte de U waarde weten / inschatten om het warmteverlies per vierkante meter te kunnen berekenen. Daarna kun je een excel model maken waarbij je het warmteverlies aan de buitenlucht kunt berekenen bij verschillende buitentemperaturen en binnentemperaturen en waarbij je kunt vergelijken hoeveel warmteverlies er is als je alleen beneden verwarmt, versus beneden en boven.
Voor mij kwam er indertijd uit dat boven verwarmen niet interessant is, maar dit zal ook sterk bepaald worden door afgiftecapaciteit, die ik met VVW net wat meer hebt als wanneer je werkt met radiatoren, bij een krappe afgiftecapaciteit zal het sneller interessant zijn om boven ook te verwarmen zodat het retourwater naar de Quatt niet te warm wordt.
Overigens speelt daar bij mij ook nog een ander aspect mee: dat ik een hekel heb aan een warme slaapkamer.
[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 23-12-2023 02:58 ]
Heeft de zolder een planken vloer of is het beton?okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:15:
[...]
Het is een logeerkamer/werkkamer, maar het gaat me erom of het rendabel is. We komen er niet veel, maar mogelijk wel veel warmteverlies. Vandaar mijn vraag. Hoe isoleer je een vloer?
Goedkoopst en snelste oplossing lijkt mij in beide gevallen een (geluids-)Isolerende ondervloer en daar nog 2,2cm houten vloer op. Scheelt altijd. Radiator plaatsen lijkt me verstandig.
En begrijp ik nu goed dat de zolder volledig open is vanaf de hal? Tja, dan inderdaad snel een halletje met deur in dat tochtgat: blijft grootste deel warmte in de hal 😀.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 23-12-2023 07:50 ]
Deze 0,2 graad wijziging stelling kan ik niet bevestigen. Om die reden heb ik er ook een SwitchBot naast gehangen om de T6 te monitoren. Ik zie veel grotere T wijzigingen dan 0,2 graad (tot wel 1 graad) zonder dat de T6 iets doorstuurt. Waar komt deze stelling vandaan en is dat in bepaalde omstandigheden?SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:03:
[...]
T6 ziet nog geen 0,2graad wijziging en geeft daarom niets door aan CiC. Andere thermostaten doen dit beter.
Is dit misschien een vraag die aan Honeywell kan worden gesteld?HarryInia schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:42:
[...]
Deze 0,2 graad wijziging stelling kan ik niet bevestigen. Om die reden heb ik er ook een SwitchBot naast gehangen om de T6 te monitoren. Ik zie veel grotere T wijzigingen dan 0,2 graad (tot wel 1 graad) zonder dat de T6 iets doorstuurt. Waar komt deze stelling vandaan en is dat in bepaalde omstandheden?
Als ik afga op JSON en "cijfers achter de komma", lijkt het alsof de T6 dat wel goed registreert, maar pas doorstuurt bij 0,2°C wijziging (positief of negatief). Bij mij wordt iedere stap van 0,2°C in de CIC-JSON wel getoond, helaas doet de CIC er vervolgens vaak niet veel mee.
Edit: JSON toegevoegd.
Mijn "vlakke 21,5" toch maar weer aangepast, om 05.30 uur verhoging naar 22.
Reden: Wanneer ik van bed stap wil ik 21,5°C en niet 21°C zoals de laatste tijd.
Maar ook met 0,85°C onder de gevraagde temperatuur, maakt de CIC/Quatt zich totaal niet druk.
Draait op 2/3de. Begon om 5.30 uur op 1400W, onverklaarbaar om 07.00 uur naar 900W.
Edit 2: zie inderdaad in Resideo-app nu 22°C...
Raar fenomeen... acteert CIC op iets anders dan wat hij toont in JSON?
:strip_exif()/f/image/0AKQY3ZBanHNcBvvxSZJu5AH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Friezin op 23-12-2023 09:02 ]
Ik heb Honeywell toevallig gisteren gevraagd naar het hoe en wat van deze thermostaat. Nog geen antwoord, behalve de tegenvraag voor het MAC adres. Ben benieuwd waarmee ze gaan komen.Friezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:03:
[...]
Is dit misschien een vraag die aan Honeywell kan worden gesteld?
Ik heb ze de vraag gesteld wat het gedetineerde gedrag is, en of mijn thermostaat misschien defect is (waarschijnlijk niet, maar dan zijn ze mss wat behulpzamer
Hij reageert erg traag, staat soms uren op dezelfde waarde. Dan een flinke spike en dan een waarde die net iets hoger is dan voor de spike. Hier kan de CIC slecht tegen, maar daar kan Quatt niks aan doen, behalve vertraging/filtering inbouwen (wat je volgens mij ook niet wil)
[ Voor 5% gewijzigd door Rowwan op 23-12-2023 08:39 ]
Let op dat isoleren fout kan gaan maar een binnen binnen situatie waar het temperatuur verschil niet zo groot is als met buiten is dit mooi voor een houten vloer. Moet je wel door je vloerafwerking: https://www.easycell.nl/c...0KugCDEAAYASAAEgLMHfD_BwEFriezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:18:
[...]
Heeft de zolder een planken vloer of is het beton?
Goedkoopst en snelste oplossing lijkt mij in beide gevallen een (geluids-)Isolerende ondervloer en daar nog 2,2cm houten vloer op. Scheelt altijd. Radiator plaatsen lijkt me verstandig.
En begrijp ik nu goed dat de zolder volledig open is vanaf de hal? Tja, dan inderdaad snel een halletje met deur in dat tochtgat: blijft grootste deel warmte in de hal 😀.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik bedoel met "ondervloer" bijv. XPSBennobang schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:39:
[...]
Let op dat isoleren fout kan gaan maar een binnen binnen situatie waar het temperatuur verschil niet zo groot is als met buiten is dit mooi voor een houten vloer. Moet je wel door je vloerafwerking: https://www.easycell.nl/c...0KugCDEAAYASAAEgLMHfD_BwE
https://www.onlinevloeren.../xps-plaat-5mm-10db-be-20
Nee het betreft een quatt.....SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:02:
[...]
Je hebt een dubbele Quatt? Hier wordt wel heel veel gevraagd (kamertemp vs vraagtemp), dat redt de Quatt niet zelf, concludeert CiC.
Ik heb sinds kort hetzelfde. Quatt op halve kracht terwijl doeltemperatuur nog niet is gehaald. Ook de T6 reageert vreemd: soms staat niet de gemeten, maar de ingestelde temperatuur op de display. Wisselt soms een hele graad. Ik heb zowel bij Quatt als bij Honeywell vragen hierover uitstaan.Friezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:03:
[...]
Als ik afga op JSON en "cijfers achter de komma", lijkt het alsof de T6 dat wel goed registreert, maar pas doorstuurt bij 0,2°C wijziging (positief of negatief). Bij mij wordt iedere stap van 0,2°C in de CIC-JSON wel getoond, helaas doet de CIC er vervolgens vaak niet veel mee.
Edit: JSON toegevoegd.
Mijn "vlakke 21,5" toch maar weer aangepast, om 05.30 uur verhoging naar 22.
Reden: Wanneer ik van bed stap wil ik 21,5°C en niet 21°C zoals de laatste tijd.
Maar ook met 0,85°C onder de gevraagde temperatuur, maakt de CIC/Quatt zich totaal niet druk.
Draait op 2/3de. Begon om 5.30 uur op 1400W, onverklaarbaar om 07.00 uur naar 900W.
Edit 2: zie inderdaad in Resideo-app nu 22°C...
Raar fenomeen... acteert CIC op iets anders dan wat hij toont in JSON?
[Afbeelding]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Als het een houten vloer is, met cellulose.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:15:
[...]
Ik heb ook een vaste trap naar zolder, en gebruik juist de fan coil unit in de hal om warme lucht opzettelijk naar boven te laten gaan, tot op zolder. (deur open dus)
Onze zolderverdieping wordt ook gewoon gebruikt overigens. Het doel is dan om de warmtelast in de ruimtes op de bovenverdiepingen te verlagen. Het was een aanname, maar dat blijkt uitstekend te werken.
De slaapkamers worden namelijk COP1 verwarmd, en doordat er nu een constante stroom aan warme luchtaanvoer van beneden komt, scheelt me dat op koude dagen (onder 0) zo'n 20 kWh in een dag.
Het is dus zonder bijstoken sowieso al 17 graden, en op zolder iets lager.
Voorbeeld:
Hal 19 gr
overloop 18 gr (in de slaapkamers 17)
2e overloop 16.5 gr (in de slaapkamers 16)
Het punt is: ik hoef VEEL minder bij te stoken.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 23-12-2023 10:15 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Binnen de thermische schil gebruikt men isolatie vooral om geluid te dempen. Als je een houten vloer hebt met ruimte tot het plafond er onder, dan kan je dat vullen, maar bovenop een betonnen vloer verlies je vele centimeters met maar relatief weinig effect.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:15:
[...]
Als je die ruimte niet gebruikt, dan zou ik eerder zorgen dat de warme lucht er niet kan komen door een scheidingswand. maar misschien is het dan misschien handiger om die ruimte leeg te halen het dak van die ruimte te isoleren, af te werken en dan de spullen van de volgende ruimte weer daar te plaatsen zodat je die kan isoleren zonder dat alles vies wordt.
Een ander alternatief is het plafond van de ruimte er onder isoleren met steenwol + warmtereflecterende alu laag, maar natuurlijk verlies je dan wel hoofdruimte. Het hangt van de woning af of je dat kan doen zonder dat het allemaal krap aanvoelt. En natuurlijk moet je dan ook weer die ruimte vrij maken.
De thermische schil aanpakken is altijd keuze 1. Want daarmee vergroot je de thermische buffer in je woning. Alleen als je een enorme woning hebt die je voor de helft zelden gebruikt, dan is zoneren slim. Dan kan je bijvoorbeeld 100 m2 het hele stookseizoen op 15 graden houden en 100 m2 op 20 graden.
Let op dat je niet heel veel bespaart met 15 graden als het buiten 0 graden is. Het warmteverlies is slechts 75% van wat het is bij 20 graden met 0 graden buiten, en die energie moet toch ergens vandaan komen. Stel dat je zolder 50 m2 is en de rest van je woning 100 m2, dan is het dus alsof je een 137 m2 woning moet verwarmen naar 20 graden ipv een 150 m2 woning bij 0 graden buiten. Zelfs bij 10 graden buiten is de besparing maar 50%, dus dan is het alsof je een 125 m2 woning moet verwarmen. Lijkt mij niet echt de moeite en het ongemak waard omdat zelfs het best case scenario niet aantelt op de electra kosten die je met een Quatt maakt.
[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 23-12-2023 10:31 ]
[...]
De vraag betreft trage update van kamertemp is eerder gesteld geweest en het antwoord was toen dat ze de firmware niet konden aanpassen voor meer frequente updates.
Indien er in hun specificatie staat dat er bij elke 0,2gr een update van de kamer temp zou moeten zijn, dan kan makkelijker een case maken dat de T6 niet volgens spec functioneert.
Ik ervaar niet dat de CiC er niets mee doet.
Ben benieuwd wat je als antwoord krijgt.Rowwan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 08:38:
[...]
Ik heb Honeywell toevallig gisteren gevraagd naar het hoe en wat van deze thermostaat. Nog geen antwoord, behalve de tegenvraag voor het MAC adres. Ben benieuwd waarmee ze gaan komen.
Ik heb ze de vraag gesteld wat het gedetineerde gedrag is, en of mijn thermostaat misschien defect is (waarschijnlijk niet, maar dan zijn ze mss wat behulpzamer):
Hij reageert erg traag, staat soms uren op dezelfde waarde. Dan een flinke spike en dan een waarde die net iets hoger is dan voor de spike. Hier kan de CIC slecht tegen, maar daar kan Quatt niks aan doen, behalve vertraging/filtering inbouwen (wat je volgens mij ook niet wil)
Ik heb 800l/uur flow, een delta van 2 graden en de Quatt kan lange runs maken zonder defrosts.
Bij aanvang van de run bij watertemperatuur van 25 graden haalt mijn Quatt een COP van 5 maar bij 30 graden watertemperatuur zakt die al onder de 4.
/f/image/4v5qDZiFQ4EAdGt6tt8MEJah.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 23-12-2023 10:51 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Oke! Dankjewel!paQ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:11:
[...]
Als het een houten vloer is, met cellulose.
Ik heb ook een vaste trap naar zolder, en gebruik juist de fan coil unit in de hal om warme lucht opzettelijk naar boven te laten gaan, tot op zolder. (deur open dus)
Onze zolderverdieping wordt ook gewoon gebruikt overigens. Het doel is dan om de warmtelast in de ruimtes op de bovenverdiepingen te verlagen. Het was een aanname, maar dat blijkt uitstekend te werken.
De slaapkamers worden namelijk COP1 verwarmd, en doordat er nu een constante stroom aan warme luchtaanvoer van beneden komt, scheelt me dat op koude dagen (onder 0) zo'n 20 kWh in een dag.
Voorbeeld:
Hal 19 gr
Ik ga erover nadenken 😃👍 @Friezin het is een betonnenvloernetappie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:19:
[...]
Binnen de thermische schil gebruikt men isolatie vooral om geluid te dempen. Als je een houten vloer hebt met ruimte tot het plafond er onder, dan kan je dat vullen, maar bovenop een betonnen vloer verlies je vele centimeters met maar relatief weinig effect.
Als je die ruimte niet gebruikt, dan zou ik eerder zorgen dat de warme lucht er niet kan komen door een scheidingswand. maar misschien is het dan misschien handiger om die ruimte leeg te halen het dak van die ruimte te isoleren, af te werken en dan de spullen van de volgende ruimte weer daar te plaatsen zodat je die kan isoleren zonder dat alles vies wordt.
Een ander alternatief is het plafond van de ruimte er onder isoleren met steenwol + warmtereflecterende alu laag, maar natuurlijk verlies je dan wel hoofdruimte. Het hangt van de woning af of je dat kan doen zonder dat het allemaal krap aanvoelt. En natuurlijk moet je dan ook weer die ruimte vrij maken.
De thermische schil aanpakken is altijd keuze 1. Want daarmee vergroot je de thermische buffer in je woning. Alleen als je een enorme woning hebt die je voor de helft zelden gebruikt, dan is zoneren slim. Dan kan je bijvoorbeeld 100 m2 het hele stookseizoen op 15 graden houden en 100 m2 op 20 graden.
Let op dat je niet heel veel bespaart met 15 graden als het buiten 0 graden is. Het warmteverlies is slechts 75% van wat het is bij 20 graden met 0 graden buiten, en die energie moet toch ergens vandaan komen. Stel dat je zolder 50 m2 is en de rest van je woning 100 m2, dan is het dus alsof je een 137 m2 woning moet verwarmen naar 20 graden ipv een 150 m2 woning bij 0 graden buiten. Zelfs bij 10 graden buiten is de besparing maar 50%, dus dan is het alsof je een 125 m2 woning moet verwarmen. Lijkt mij niet echt de moeite en het ongemak waard omdat zelfs het best case scenario niet aantelt op de electra kosten die je met een Quatt maakt.
Ah...pietjm schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:10:
[...]
Ik heb sinds kort hetzelfde. Quatt op halve kracht terwijl doeltemperatuur nog niet is gehaald. Ook de T6 reageert vreemd: soms staat niet de gemeten, maar de ingestelde temperatuur op de display. Wisselt soms een hele graad. Ik heb zowel bij Quatt als bij Honeywell vragen hierover uitstaan.
Kan dus bij mij ook de vraagtemperatuur zijn.
Temperatuurmeter ernaast geeft 21.4...
Ah een betonvloer! Het is al zoals gemeld het beste om je buitenschil aan te pakken maar dat wil of kon je niet als ik het goed onthouden heb. Nu dak aanpakken inclusief een wand maken voor het trapgat af te sluiten enige oplossing.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:58:
[...]
Ik ga erover nadenken 😃👍 @Friezin het is een betonnenvloer
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Een betonvloer isoleert voor geen meter maar absorbeert de warmte wel. Lekker figuurzagen met PIR platen op zolder is handig als je het per kamer aanpakt. Gewoon een pak bij de Hornbach halen en een poging doen. Uit ervaring liever geen cirkelzaag gebruiken maar een handzaag, tenzij je een witte kerst wiltokijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:58:
[...]
Ik ga erover nadenken 😃👍 @Friezin het is een betonnenvloer

het probleem met bv cellulose, maar dat heb je dus ook met glaswol en steenwol is dat je je vloer moet openbreken (of van boven of van onder), dus isolatie achteraf aanbrengen is dan met behoorlijk veel werk verbonden.paQ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:11:
[...]
Als het een houten vloer is, met cellulose.
Voorbeeld:
Hal 19 gr
op zich geen slecht idee, echter in jou geval heb je denk ik wel een geisoleerd dak.
Wat ik lees heeft @okijokii dat nu juist niet.
dus mijn vraag is hier, zou een isolatie van het dak dan niet veel eerder zin maken, vooral als je een open verbinding hebt, dus die isolatie van de vloer ook maar beperkt werkt.
Voor elke vloerisolatie moet je idd gaten / openingen whatever maken.MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:21:
[...]
het probleem met bv cellulose, maar dat heb je dus ook met glaswol en steenwol is dat je je vloer moet openbreken (of van boven of van onder), dus isolatie achteraf aanbrengen is dan met behoorlijk veel werk verbonden.
op zich geen slecht idee, echter in jou geval heb je denk ik wel een geisoleerd dak.
dus mijn vraag is hier, zou een isolatie van het dak dan niet veel eerder zin maken, vooral als je een open verbinding hebt, dus die isolatie van de vloer ook maar beperkt werkt.
Dakisolatie is sowieso zo ongeveer de beste isolatie die je kunt toepassen, en met wat zoeken is dat "gratis" ook nog.
Uiteindelijk heb ik niks voor mijn gevelisolatie betaald en ook niks voor mijn dakisolatie. Dat was met subsidie kostenneutraal. (2 jaar geleden, nu krijg je nog meer) Het geld zit hem in de afwerking daarna.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Cellulose heeft het grote voordeel dat je eventueel van boven alleen maar gaten hoef te boren aan de uiteindes tussen de balken, ene kant inblazen tot het er aan de andere kant uit komt en volMacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:21:
[...]
het probleem met bv cellulose, maar dat heb je dus ook met glaswol en steenwol is dat je je vloer moet openbreken (of van boven of van onder), dus isolatie achteraf aanbrengen is dan met behoorlijk veel werk verbonden.
in week 51 haal ik nu een COP van 4,9.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
Waarom lukt het mijn Quatt niet bij deze buitentemperatuur van 7-10 graden de door Quatt gespecificeerde COP van 4,9 te halen bij 35 graden watertemperatuur?
Ik heb 800l/uur flow, een delta van 2 graden en de Quatt kan lange runs maken zonder defrosts.
Bij aanvang van de run bij watertemperatuur van 25 graden haalt mijn Quatt een COP van 5 maar bij 30 graden watertemperatuur zakt die al onder de 4.
[Afbeelding]
21-12 -> COP 6,4
20-12 -> COP 5,1
19-12 -> COP 4,1
20 en 19 was vooral ook door de storm (windchill effect) duidelijk minder.
Hangt toch heel erg van de situatie af denk ik. Ik heb bij 10,5 graden buiten een COP van 5,7 nu met 34 graden watertemperatuur. Maar nog steeds wordt de ingestelde 19,5 graden niet gehaald. Ik heb liever een goede temperatuur dan een goede COP.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
Waarom lukt het mijn Quatt niet bij deze buitentemperatuur van 7-10 graden de door Quatt gespecificeerde COP van 4,9 te halen bij 35 graden watertemperatuur?
[Afbeelding]
Mijn gedachte was..... 😇 Het grootste warmteverlies gaat weg door het dak. De zolder is een open ruimte (met een logeerbed en mijn werkplek, maar ik zit daar weinig) met een vaste trap. Wanneer ik na een meter de zolder op een kozijn met deur plaats, wordt het warmteverlies mogelijk minder. Hierbij geen rekening gehouden met de betonnen vloer.SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:03:
[...]
Wil je nu wel warmte (radiator) of geen warmte (deur) naar die zolder?
Ook is er een aansluiting voor een radiator die niet wordt gebruikt. Een radiator zou dus (of niet?) een optie kunnen zijn om ook de zolder (binnen de isolatie schil dus) meer gaan verwarmen, zodat er minder verschil in huis komt.
Ik zou de thermostaat wat hoger zettenpietjm schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:29:
[...]
Hangt toch heel erg van de situatie af denk ik. Ik heb bij 10,5 graden buiten een COP van 5,7 nu met 34 graden watertemperatuur. Maar nog steeds wordt de ingestelde 19,5 graden niet gehaald. Ik heb liever een goede temperatuur dan een goede COP.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dank je, want dat was namelijk ook mijn idee, ik hoop dat @okijokii dat nu ook snapt, vond overigens die prijs wat hij noemde voor een Rd van 2 wel erg hoog, maar ik weet natuurlijk niet zijn afmetingen van het dak.paQ schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:24:
[...]
Voor elke vloerisolatie moet je idd gaten / openingen whatever maken.
Dakisolatie is sowieso zo ongeveer de beste isolatie die je kunt toepassen, en met wat zoeken is dat "gratis" ook nog.
Uiteindelijk heb ik niks voor mijn gevelisolatie betaald en ook niks voor mijn dakisolatie. Dat was met subsidie kostenneutraal. (2 jaar geleden, nu krijg je nog meer) Het geld zit hem in de afwerking daarna.
:strip_exif()/f/image/etVxSRZm3Cf5ahv8y9ne8C8Y.jpg?f=fotoalbum_large)
Link RVO Subsidie isolatie: https://www.rvo.nl/subsid...veel-subsidie-krijgt-u%3F
hier zie je dat je voor dakisloatie veel meer subsidie krijgt dan voor een zoldervloerisolatie.
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 23-12-2023 11:38 ]
De dakisolatie heeft dpc folie (buitenzijde). Is er aan de binnenzijde bij gebruik van PIF ook nog een dampwerende folie nodig ivm vocht?netappie schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:01:
[...]
Het dak kan je (indien je handig bent) zelf isoleren als daar van binnen ruimte voor is.
Dan kom je aan materialen misschien op een kwart van de kosten met afwerking. Gebruik PIR van 80 tot 100 mm of PIF van 60 mm als je het goed brandveilig af kan werken of steenwol als je zat ruimte hebt en waar het super veilig moet, zoals boven een CV ketel.
Met die zwarte balletjes (EPS HR parels geloof ik) kan je nog wel bij de leidingen, maar het is wel een beetje graven en weer terug leggen. Dat spul drijft ook gewoon als het nat is en blijft dan heel.
Je kan inderdaad de zoldervloer ook isoleren, maar gezien dat je al een isolatiewaarde van 2 hebt, zou ik daar gewoon 6 van maken. Dan is het leefbare ruimte, wat ooit weer goed is voor de verkoop. Maakt het ook fijner in de zomer.
Quatt stelt zelf: “De buitentemperatuur is 7 °C en de watertemperatuur van Quatt Hybrid is 35 °C. Onder deze omstandigheden heeft Quatt Hybrid een COP van 4,9.”pietjm schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:29:
[...]
Hangt toch heel erg van de situatie af denk ik. Ik heb bij 10,5 graden buiten een COP van 5,7 nu met 34 graden watertemperatuur. Maar nog steeds wordt de ingestelde 19,5 graden niet gehaald. Ik heb liever een goede temperatuur dan een goede COP.
Hoe hangt het dan heel erg van de situatie af als de buitentemperatuur 7 graden is en de watertemperatuur van de Quatt 35 is.
Voor zover ik kan overzien, gebaseerd op info die hier voorbij is gekomen (ook via Quatt zelf), kijkt de CiC naar de gemeten en de ingestelde (gewenste) thermostaat-temperatuur. Of daar ook een warmtevraag bij hoort is me nog steeds niet helemaal duidelijk. In principe zou OT elke seconde een datasetje naar de master moeten/kunnen sturen, maar of dat ook echt gebeurt, bv bij de T6, geen idee.jk-d schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:42:
[...]
Wat is dan wel het signaal voor de CiC vanuit EvoHome om aan te slaan?
otFtRoomSetpoint en otFtRoomTemperature lijken niet te werken in een EvoHome setup (staan altijd op 20).
Mijn veronderstelling is gebaseerd op wat ik in mij systeem zie: als ergens een zone warmtevraag heeft en het verschil tussen actuele en doeltemperatuur is meer dan een halve graad, gaat otFtControlSetpoint naar de maximale waarde van 70.
Mogelijk ligt het aan mijn EvoHome controller, is nog een versie met een losse wifi module?
Als de delta tussen die 2 groter dan X is, dan gaat de CiC aan de slag en slingert de Quatt, en evt de CV aan. De CiC kijkt verder volgens mij ook nog wel naar sensor-data van de Quatt zelf (watertemp ed.)
NB Die controlsetpoint op 70, geen idee waar ie dat op baseert, en of dat uberhaupt variabel is? Kun je zien of je CV ketel dan ook echt 70C water begint op te stoken, via een OT vraag vanuit de CiC?
JE eigen COP is niet alleen afhankelijk van de twee door jou genoemde aspecten maar mn door je warmteverlies van je woning, warmte die je niet verliest hoef je ook niet weer door de Quatt bij te laten maken.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:40:
[...]
Quatt stelt zelf: “De buitentemperatuur is 7 °C en de watertemperatuur van Quatt Hybrid is 35 °C. Onder deze omstandigheden heeft Quatt Hybrid een COP van 4,9.”
Hoe hangt het dan heel erg van de situatie af als de buitentemperatuur 7 graden is en de watertemperatuur van de Quatt 35 is.
Het effect kun je prima zien bij mij de laatste dagen, door iets kouder weer maar vooral door veel meer wind is mijn huis gewoon veel meer warmte kwijt geraakt wat dus door de Quatt (harder moeten werken, betekend ook een lagere COP) weer extra bijgevoegd moest worden om binnen toch dezelfde temperatuur te houden.
https://isolatie.com/producten/pif-isolatie/okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:38:
[...]
De dakisolatie heeft dpc folie (buitenzijde). Is er aan de binnenzijde bij gebruik van PIF ook nog een dampwerende folie nodig ivm vocht?
Er zijn genoeg youtube video's van bouwmarkten hoe je dit aanbrengt.
Wel goed afwerken met gipsplaat, want als het in contact komt met vuur dan gaat het helemaal fout.
Ik weet niet zeker of het helemaal lekker gaat met volledig dampdichte buitenisolatie als er nog iets tussen zit dat gevoelig is voor vocht. Er zijn ook producten die het vocht wel de ruimte in laten maar niet het dak in.
Ja klopt, alleen is het niet de hal bij de voordeur gelukkig, maar een trapopgang in de woonkamer, die beneden afgesloten wordt met een deur. Trap naar eerste verdieping met 3 slaapkamers en badkamer en trap omhoog naar de leefbare zolder waar cv staat en spullen 😁Friezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:18:
[...]
Heeft de zolder een planken vloer of is het beton?
Als de Quatt harder moet werken gaat de watertemperatuur toch omhoog?MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:44:
[...]
JE eigen COP is niet alleen afhankelijk van de twee door jou genoemde aspecten maar mn door je warmteverlies van je woning, warmte die je niet verleist hoef je ook niet weer door de Quatt bij te laten maken.
Het effect kun je prima zien bij mij de laatste dagen, door iets kouder weer maar vooral door veel meer wind is mijn huis gewoon veel meer warmte kwijt geraakt wat dus door de Quatt (harder moeten werken, betekend ook een lagere COP) weer extra bijgevoegd moest worden om binnen toch dezelfde temperatuur te houden.
Nb Dat het afhankelijk is van buitentemperatuur en watertemperatuur heb ik niet zelf bedacht. Dit is wat Quatt zelf zegt in de quick start quide:
“De buitentemperatuur is 7 °C en de watertemperatuur van Quatt Hybrid is 35 °C. Onder deze omstandigheden heeft Quatt Hybrid een COP van 4,9.”
[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 23-12-2023 11:52 ]
De thermostaat is de master, deze stuurt elke seconde een OT bericht naar de CiC, maar de inhoud is maar maximaal 1 meetwaarde, en verschilt dus steeds. Het ligt aan het type thermostaat en of er warmtevraag is hoe vaak de gemeten en ingestelde temperatuur worden gestuurd.olafmol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:41:
[...]
Voor zover ik kan overzien, gebaseerd op info die hier voorbij is gekomen (ook via Quatt zelf), kijkt de CiC naar de gemeten en de ingestelde (gewenste) thermostaat-temperatuur. Of daar ook een warmtevraag bij hoort is me nog steeds niet helemaal duidelijk. In principe zou OT elke seconde een datasetje naar de master moeten/kunnen sturen, maar of dat ook echt gebeurt, bv bij de T6, geen idee.
De CiC gebruikt het temperatuurverschil tussen de gemeten en ingestelde temperatuur voornamelijk voor het verwarmingsvermogen. Als de Quatt dit zelf niet kan leveren, wordt de ketel bijgeschakeld.Als de delta tussen die 2 groter dan X is, dan gaat de CiC aan de slag en slingert de Quatt, en evt de CV aan. De CiC kijkt verder volgens mij ook nog wel naar sensor-data van de Quatt zelf (watertemp ed.)
NB Die controlsetpoint op 70, geen idee waar ie dat op baseert, en of dat uberhaupt variabel is? Kun je zien of je CV ketel dan ook echt 70C water begint op te stoken, via een OT vraag vanuit de CiC?
De warmtevraag vanuit de thermostaat is leidend, als er vanuit de thermostaat geen warmtevraag is zal de CiC in principe niet de Quatt laten draaien. Andersom kan wel, er is warmtevraag vanuit de thermostaat, terwijl de CiC de Quatt niet laat draaien.
Je weet zeker dat er DPC folie op het dak ligt? Dat is het slechtste wat ik bedenken kan. Dan eerst maar een dakrenovatie doen en een meerlaagse DAMPOPEN folie toepassen buiten. Dan is van binnenuit iig minder risico mbt opsluiten vocht van binnenuit (vocht in de vorm van damp gaat van binnen naar buiten dan gaat condenseren onder je dampdichte laag met een verrot dak als gevolg)okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:38:
[...]
De dakisolatie heeft dpc folie (buitenzijde). Is er aan de binnenzijde bij gebruik van PIF ook nog een dampwerende folie nodig ivm vocht?
Ik heb wel dakisolatie hoor, alleen met een waarde van 2. Dat zou een stuk beter kunnen, alleen vroeg de goede man van het isolatiebedrijf daar 6500,- euro voor. Hij raadde het zelf af (niet rendabel). Vandaar mijn zoektocht naar alternatieven. En die heb ik hier gekregen, waarvoor dank!MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:21:
[...]
Het dak op zolder is 40m2. Het dak loopt door boven de slaapkamersMacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:37:
[...]
Dank je, want dat was namelijk ook mijn idee, ik hoop dat @okijokii dat nu ook snapt, vond overigens die prijs wat hij noemde voor een Rd van 2 wel erg hoog, maar ik weet natuurlijk niet zijn afmetingen van het dak.
[Afbeelding] bron: RVO
Link RVO Subsidie isolatie: https://www.rvo.nl/subsid...veel-subsidie-krijgt-u%3F
hier zie je dat je voor dakisloatie veel meer subsidie krijgt dan voor een zoldervloerisolatie.
Maak anders even een foto en beschrijving van je huidige zolder plafond/dak/isolatie.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:59:
[...]
Ik heb wel dakisolatie hoor, alleen met een waarde van 2. Dat zou een stuk beter kunnen, alleen vroeg de goede man van het isolatiebedrijf daar 6500,- euro voor. Hij raadde het zelf af (niet rendabel). Vandaar mijn zoektocht naar alternatieven. En die heb ik hier gekregen, waarvoor dank!
Dat hoort natuurlijk niet en tot voor een dag of 3 terug werkte het prima. De Quatt moet verwarmen tot de ingestelde temperatuur.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:36:
[...]
Ik zou de thermostaat wat hoger zetten
Zo staat het wel op de bouwtekening. Het huis is van 1990 en tot nu toe geen last van vocht op zolder...Bennobang schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:57:
[...]
Je weet zeker dat er DPC folie op het dak ligt? Dat is het slechtste wat ik bedenken kan. Dan eerst maar een dakrenovatie doen en een meerlaagse DAMPOPEN folie toepassen buiten. Dan is van binnenuit iig minder risico mbt opsluiten vocht van binnenuit (vocht in de vorm van damp gaat van binnen naar buiten dan gaat condenseren onder je dampdichte laag met een verrot dak als gevolg)
:strip_exif()/f/image/d27ME7FJuNnQN5G0MKFqDk47.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xzT1ak3paE0rznxUitUqgHyI.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor het overzicht:
:strip_exif()/f/image/hKABikLId8Q4JGSSBcohubZJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dKun9QHwt4hd2GosQOQFj1h2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door okijokii op 23-12-2023 12:16 ]
Wel relevante info haha.
En "woon" je daar ook nog op beton?
Ja, alles beton, met ingefreesde vloerverwarming op de begane grondFriezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:08:
[...]
Wel relevante info haha.
En "woon" je daar ook nog op beton?
Ongeveer wat ik ook heb. Lekker met 80 mm of 100 mm PIR en gipsplaat afwerken. Ik zou het trapgat wel dicht maken met steenwol en een deur om te voorkomen dat het in de zomer te warm wordt, want daar krijg je eerder last van met moderne isolatie. Scheelt ook herrie en troep in de rest van het huis tijdens het dak isoleren.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:07:
[...]
Zo staat het wel op de bouwtekening. Het huis is van 1990 en tot nu toe geen last van vocht op zolder...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grappig, deze verschijnt nu in mijn google-nieuws-feed.okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:10:
[...]
Ja, alles beton, met ingefreesde vloerverwarming op de begane grond
Die houden me in de smiezen op andere pagina's haha
https://www.vtwonen.nl/ve...zijn-de-voordelen~3c7dbbe
:strip_exif()/f/image/SPOjqDp9ShobzJRUvExrS6cG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sJ8i2iDvGqgLgit3WeZLHW45.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een week van huis weg, thermostaat op 12, de eerste 5 dagen geen cv en geen quatt. Nu twee dagen met heel beperkt gas, en zo goed als geen quatt. Is dat gas verbruik om de boel aan te slingeren naar 18 graden en blijkt dan dat er geen verdere verwarming nodig is? Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Hoe warm/koud is je huis geworden/gebleven na een week met de thermostaat op 12 graden?duysa01 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu een week van huis weg, thermostaat op 12, de eerste 5 dagen geen cv en geen quatt. Nu twee dagen met heel beperkt gas, en zo goed als geen quatt. Is dat gas verbruik om de boel aan te slingeren naar 18 graden en blijkt dan dat er geen verdere verwarming nodig is? Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
De onderste flap is DPC niet het hele dak. Dat geloofde ik ook niet. Er zit een harde isolatie op het dak zo te zien. Dan met van binnenuit isoleren moet het wel heel perfect dampdicht worden anders sluit je het vocht op. Maar ik weet niet of ik daarvoor zou kiezen. De loze ruimte dient als buffer en de slaapkamers onder de zolder zijn hetzelfde geïsoleerd?okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 12:07:
[...]
Zo staat het wel op de bouwtekening. Het huis is van 1990 en tot nu toe geen last van vocht op zolder...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En voor het overzicht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit topic is gesloten.