2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Als je op zolder niet stook zal het zeker boven nul blijven tot ca -5. Dat gebeurt niet zo vaak en dan heb je tussen je warme ruimtes en de zolder dus niet zo’n groot temperatuurverschil. Dus ook minder verlies. Wel wand en deur maken dan natuurlijkokijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:33:
[...]
Ja klopt, de slaapkamers eronder zijn hetzelfde. Er zitten inderdaad harde isolatieplaten op het dak.
Ik begrijp niet helemaal goed wat je bedoelt met loze ruimte dient als buffer?
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Bennobang schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:37:
[...]
Als je op zolder niet stook zal het zeker boven nul blijven tot ca -5. Dat gebeurt niet zo vaak en dan heb je tussen je warme ruimtes en de zolder dus niet zo’n groot temperatuurverschil. En geen wind. Dus ook minder verlies. Wel wand en deur maken dan natuurlijk
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Het wordt daar nu niet (meer) koud, omdat ik op de eerste verdieping op de slaapkamers en de badkamer de radiatoren open heb staan met ventilatoren eronder. Het wordt op zolder ongeveer 17 a 18 graden. Het is dus niet koud, het gaat me om het warmteverlies.Bennobang schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:37:
[...]
Als je op zolder niet stook zal het zeker boven nul blijven tot ca -5. Dat gebeurt niet zo vaak en dan heb je tussen je warme ruimtes en de zolder dus niet zo’n groot temperatuurverschil. Dus ook minder verlies. Wel wand en deur maken dan natuurlijk
Ik ga sowieso die wand met deur nog plaatsen. Zal een radiator plaatsen op zolder nut hebben of averechts werken. Die komt dan achter de deur.
[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 23-12-2023 13:41 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Of eerst wand plaatsen en uitvinden hoe het gaat met dan bv deur open latenokijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:40:
[...]
Het wordt daar nu niet (meer) koud, omdat ik op de eerste verdieping op de slaapkamers en de badkamer de radiatoren open heb staan met ventilatoren eronder. Het wordt op zolder ongeveer 17 a 18 graden. Het is dus niet koud, het gaat me om het warmteverlies.
Ik ga sowieso die wand met deur nog plaatsen. Zal een radiator plaatsen op zolder nut hebben of averechts werken. Die komt dan achter de deur.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Het "Help je Quatt met een goede COP de winter door" forum.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:10:
Ik moest even checken dat dit nog het Quatt forum is en niet het isolatie forum 😜
Isolatie en warmtepompen zijn als winterkleding en wintersport. Zonder kan wel, maar prettig is anders.
Misschien kan het geleerde in de volgende reeks in een do en don't overzicht zoals extreme nachtverlaging, vrijwel alle radiatoren dicht knijpen, balanceren van het systeem en je CV ketel op 90 graden zetten
[ Voor 39% gewijzigd door netappie op 23-12-2023 14:21 ]
Precies; dus wat we in JSON zien als Roomtemperature bij de thermostaat is ook datgene wat de thermostaat naar de CiC heeft gestuurd. In de app zie je dat boven aan het scherm ook bevestigd.MWink schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:55:
[...]
De thermostaat is de master, deze stuurt elke seconde een OT bericht naar de CiC, maar de inhoud is maar maximaal 1 meetwaarde, en verschilt dus steeds. Het ligt aan het type thermostaat en of er warmtevraag is hoe vaak de gemeten en ingestelde temperatuur worden gestuurd.
[...]
De CiC gebruikt het temperatuurverschil tussen de gemeten en ingestelde temperatuur voornamelijk voor het verwarmingsvermogen. Als de Quatt dit zelf niet kan leveren, wordt de ketel bijgeschakeld.
De warmtevraag vanuit de thermostaat is leidend, als er vanuit de thermostaat geen warmtevraag is zal de CiC in principe niet de Quatt laten draaien. Andersom kan wel, er is warmtevraag vanuit de thermostaat, terwijl de CiC de Quatt niet laat draaien.
Dus wanneer wij zien dat Roomtemperature lange tijd hetzelfde blijft, dan wordt elke sec dezelfde Roomtemperature overgestuurd en de CiC doet daar het zijne mee.
Bij de T6 blijft de CiC een temperatuur verschil zien ondanks dat hij aan het verwarmen is. De regeling is "stuk" omdat de kamertemperatuur hetzelfde bijft.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Maar daar lijkt bij EvoHome (althans bij mij) nou net het probleem te zitten: temperatuur en gewenste temperatuur zijn altijd gelijk (20°C). De enige variabele die verandert is de otFtControlSetpoint en dat lijkt afhankelijk van temperatuurverschillen binnen de zones. In de CiC kan ik verder niets regelen, dus ben ik aan het testen wat er gebeurt als ik de EvoHome verder tweak qua warmtevraag.olafmol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:41:
[...]
Voor zover ik kan overzien, gebaseerd op info die hier voorbij is gekomen (ook via Quatt zelf), kijkt de CiC naar de gemeten en de ingestelde (gewenste) thermostaat-temperatuur. Of daar ook een warmtevraag bij hoort is me nog steeds niet helemaal duidelijk. In principe zou OT elke seconde een datasetje naar de master moeten/kunnen sturen, maar of dat ook echt gebeurt, bv bij de T6, geen idee.
Ik ga er eigenlijk vanuit (maar weet niet of dat terecht is) dat alles onder thermostat in mijn geval van de EvoHome afkomstig is. Ik ben inmiddels zover met de aansturing van de zones via Home Assistant dat de Quatt steeds meer tijd op ‘Heatpump only’ draait (en gas bespaart) en het toch comfortabel is in huis.
Ondertussen lijkt ook de optimalisatie functie in de EvoHome nog naar behoren te werken (als je teveel schakelmomenten in de EvoHome zet, lijkt de verwarming op het schakelmoment en niet het optimale tijdstip te starten met verwarmen). Kortom, het is een beetje puzzelen maar ik lijk mijn zin te krijgen.
:strip_exif()/f/image/xCvHEi9w5vYSAfFe2HtV9h62.jpg?f=fotoalbum_large)
Aha, dat had ik nog gemist, ga ik daar verder over HA.MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:03:
[...]
voor domotica met de Quatt (oa HA) hebben we een aparte forum, dus graag daar deze info posten, alvast bedankt.
Er zijn voornamelijk 3 zones die warmte vragen en vrijwel nooit tegelijk, dat lijkt tot nu toe prima te werken. Het enige waar ik nog mee aan het knutselen ben is om die warmtevraag per zone wat geleidelijker te laten verlopen, omdat de EvoHome de neiging lijkt te hebben er vol tegenaan te willen gaan als de temperatuur en doeltemperatuur te ver uit elkaar liggen in een zone.Je huis is opgedeeld in 6 zones, voor een CV geen enkel probleem, bij een warmtepomp ligt dat wel weer anders, hoeveel van deze zones mogen een warmtevraag starten?
of wordt dit via EvoHome (per zone) gedaan, hoe voorkom je dan gehop en steeds aan uit schakelen door de verschillende zones, volgens mij vind dat een warmtepomp niet echt fijn en zal daardoor ook niet optimaal werken.
met het laaste, ja, normaal wil je met een warmtepomp (ik heb echter geen ervaring met Evohome) steeds maar kleine stapjes verhogen, met een max van 0,5ºC. Dus dat zul je dus ook in je schema's moeten opbouwen.jk-d schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:03:
[...]
Aha, dat had ik nog gemist, ga ik daar verder over HA.
[...]
Er zijn voornamelijk 3 zones die warmte vragen en vrijwel nooit tegelijk, dat lijkt tot nu toe prima te werken. Het enige waar ik nog mee aan het knutselen ben is om die warmtevraag per zone wat geleidelijker te laten verlopen, omdat de EvoHome de neiging lijkt te hebben er vol tegenaan te willen gaan als de temperatuur en doeltemperatuur te ver uit elkaar liggen in een zone.
Een warmtepomp is gewoon niet geschikt (zeker met diverse zones die ook nog warmte kunnen vragen) om snel een groot delta te kunnen overbruggen.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:10:
Ik moest even checken dat dit nog het Quatt forum is en niet het isolatie forum 😜

Het zakte in 5 dagen naar 12 graden, nu blijft het op 12 graden.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:21:
[...]
Hoe warm/koud is je huis geworden/gebleven na een week met de thermostaat op 12 graden?
Ik meen mij te herinneren dat de Quatt pas vanaf 18 graden in de retour mee gaat doen om het bevriezen van componenten te voorkomen.duysa01 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:35:
[...]
Het zakte in 5 dagen naar 12 graden, nu blijft het op 12 graden.
Kloptnetappie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:36:
[...]
Ik meen mij te herinneren dat de Quatt pas vanaf 18 graden in de retour mee gaat doen om het bevriezen van componenten te voorkomen.
Maar als je evohome op een andere gewenste temp instelt (bv 24C) dan zie je de waardes ook niet veranderen? Die blijven continue 20?jk-d schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:56:
[...]
Maar daar lijkt bij EvoHome (althans bij mij) nou net het probleem te zitten: temperatuur en gewenste temperatuur zijn altijd gelijk (20°C). De enige variabele die verandert is de otFtControlSetpoint en dat lijkt afhankelijk van temperatuurverschillen binnen de zones. In de CiC kan ik verder niets regelen, dus ben ik aan het testen wat er gebeurt als ik de EvoHome verder tweak qua warmtevraag.
Ik ga er eigenlijk vanuit (maar weet niet of dat terecht is) dat alles onder thermostat in mijn geval van de EvoHome afkomstig is. Ik ben inmiddels zover met de aansturing van de zones via Home Assistant dat de Quatt steeds meer tijd op ‘Heatpump only’ draait (en gas bespaart) en het toch comfortabel is in huis.![]()
Ondertussen lijkt ook de optimalisatie functie in de EvoHome nog naar behoren te werken (als je teveel schakelmomenten in de EvoHome zet, lijkt de verwarming op het schakelmoment en niet het optimale tijdstip te starten met verwarmen). Kortom, het is een beetje puzzelen maar ik lijk mijn zin te krijgen.![]()
[Afbeelding]
Ik heb een groot deel van het forum doorgerold maar heb geen reactie kunne vinden, heb jij nog ooit een antwoord van ze gehad?ZiegoM schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:01:
Iemand een idee of het mogelijk is om de 2 units van de 8 kw variant boven elkaar te monteren? Bijvoorbeeld 1 op de grond in een grindbak en een daar een stuk boven aan de muur in een beugel?
Of gaat dit problemen geven met luchttemperatuur en of vocht/ afwatering?
Het speelt nou bij een vriend van me ook, daar zou boven elkaar veel mooier op de muur passen.
Raar is zo gek nog niet
Als je de condensafvoer goed regelt ben je een heel eind. Wellicht een klein recirculatie risico.steejvan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:16:
[...]
Ik heb een groot deel van het forum doorgerold maar heb geen reactie kunne vinden, heb jij nog ooit een antwoord van ze gehad?
Het speelt nou bij een vriend van me ook, daar zou boven elkaar veel mooier op de muur passen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ze staan wel in serie met elkaar. Dus als ze het al doen, dan zal je tussen die twee warmtepompen aardig wat slangen en bedrading hebben. Technisch zou ik niet weten waarom het niet kan. Er zijn genoeg zwaardere warmtepompen met 2 fans boven elkaar. Alleen afvoer van vocht moet goed geregeld zijn, ook bij een defrost.steejvan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:16:
[...]
Ik heb een groot deel van het forum doorgerold maar heb geen reactie kunne vinden, heb jij nog ooit een antwoord van ze gehad?
Ik ben vooral benieuwd of ze het vanuit Quatt ook willen maken op die manier, is er al iemand die ze zo heeft (zien) hangen?
Raar is zo gek nog niet
Ik ben benieuwd hoe snel je de woning weer op temperatuur krijgt straks 👍duysa01 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 15:35:
[...]
Het zakte in 5 dagen naar 12 graden, nu blijft het op 12 graden.
Dat duurt nog even 😀okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:23:
[...]
Ik ben benieuwd hoe snel je de woning weer op temperatuur krijgt straks 👍
Als dat pas in juli is, gaat het vast snel 😉
Geen gasverbruik meer afgelopen dagen, zal uiteraard wel anders worden als het echt koud is/wordt.
Vandaag hele mooie grafiek..
/f/image/0XSIieoghlfDCtVWzeOtDylB.png?f=fotoalbum_large)
Mijn Quatt haalt maar soms de COP uit de specificaties, zie ook mijn eerder geposte spreidingsdiagram. Maar bij zachtjes draaien (delta2), lage watertemp (Ta30) en buiten 7-10 zou je inderdaad zeker een COP4 moeten halen.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
Waarom lukt het mijn Quatt niet bij deze buitentemperatuur van 7-10 graden de door Quatt gespecificeerde COP van 4,9 te halen bij 35 graden watertemperatuur?
Ik heb 800l/uur flow, een delta van 2 graden en de Quatt kan lange runs maken zonder defrosts.
Bij aanvang van de run bij watertemperatuur van 25 graden haalt mijn Quatt een COP van 5 maar bij 30 graden watertemperatuur zakt die al onder de 4.
[Afbeelding]
(Bij mij: Quatt net aan, buiten 9gr, water 27gr, 355W elektriciteit = COP6,1; zakt straks wel weer als watertemp oploopt >35gr)
(Aanvulling 21:32u: buiten 9gr, water 30gr, 377W elektriciteit = COP5,6; jouw <4 bij Ta30 is echt laag)
Edit: Je water is helemaal niet (aantoonbaar) 30graden in je screenshot. Je kijkt naar boilertemperatuur, maar je moet naar hp1.temperatureWaterOut kijken!
Flowmetertemp is rond 39graden!
[ Voor 11% gewijzigd door SBL op 23-12-2023 21:46 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Wat heb je aangepast ik je tado en/of Quatt settings?sbin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:16:
Toch maar weer een tado berichtje. Loopt prima nu. Alles komt mooi op temperatuur met warmtevraag alleen vanaf keuken (21 in middag) en woonkamer (20), beiden met vvw. De andere ruimten met alleen radiatoren gaan wat langzamer, maar komen uiteindelijk ook netjes op 18 gr zoals ingesteld. één grote ruimte (speelkamer) duurt het mij te lang, daar gaat nog een fan onder de radiator.
Geen gasverbruik meer afgelopen dagen, zal uiteraard wel anders worden als het echt koud is/wordt.
[Afbeelding]
Ja, lijkt me wel. 15W Quatt is anti-vorst pompen en als dat water onder de 18graden zakt dan CVketel even aan en pompQuatt even mee balanceren. Gaat prima zo.duysa01 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 13:12:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu een week van huis weg, thermostaat op 12, de eerste 5 dagen geen cv en geen quatt. Nu twee dagen met heel beperkt gas, en zo goed als geen quatt. Is dat gas verbruik om de boel aan te slingeren naar 18 graden en blijkt dan dat er geen verdere verwarming nodig is? Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Vocht% in huis nog oke? (buiten warm en nat dus lastige omstandigheden)
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Dan draaide je enkele Quatt voordat ketel werd ingeschakeld al heel hard (urenlang 5kWth en meer). Dan hoeft er maar een kleine tegenvaller te zijn (of duurt te lang volgens CiC) om ketel erbij te pakken.
Ik zie die stappen van minstens 0,2graad in mijn logfiles. Wordt min of meer bevestigd door Honeywell, die zeggen dat ze dit niet aan kunnen/gaan passen naar OTpakketje bij 0,1graad.HarryInia schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 07:42:
[...]
Deze 0,2 graad wijziging stelling kan ik niet bevestigen. Om die reden heb ik er ook een SwitchBot naast gehangen om de T6 te monitoren. Ik zie veel grotere T wijzigingen dan 0,2 graad (tot wel 1 graad) zonder dat de T6 iets doorstuurt. Waar komt deze stelling vandaan en is dat in bepaalde omstandigheden?
Thermostaten meten overigens in stappen van 1/256. Bij mij nu 19 240/256 in huis volgens T6 in JSON.
Hoe staat jouw Quatt ingesteld dat jij over een hele dag cop 6 haalt?sbin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:16:
Toch maar weer een tado berichtje. Loopt prima nu. Alles komt mooi op temperatuur met warmtevraag alleen vanaf keuken (21 in middag) en woonkamer (20), beiden met vvw. De andere ruimten met alleen radiatoren gaan wat langzamer, maar komen uiteindelijk ook netjes op 18 gr zoals ingesteld. één grote ruimte (speelkamer) duurt het mij te lang, daar gaat nog een fan onder de radiator.
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Goede warmteafgifteTeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:12:
[...]
Hoe staat jouw Quatt ingesteld dat jij over een hele dag cop 6 haalt?
Hier 6.5. Ondanks dat ik om 17:00 halve graad verhoogd heb. Anders was het ergens in de 7.
Gisteren speelde de wind chill factor een niet onaanzienlijke rol.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
Waarom lukt het mijn Quatt niet bij deze buitentemperatuur van 7-10 graden de door Quatt gespecificeerde COP van 4,9 te halen bij 35 graden watertemperatuur?
Ik heb 800l/uur flow, een delta van 2 graden en de Quatt kan lange runs maken zonder defrosts.
Bij aanvang van de run bij watertemperatuur van 25 graden haalt mijn Quatt een COP van 5 maar bij 30 graden watertemperatuur zakt die al onder de 4.
[Afbeelding]
Temperatuur hier was rond 8-9, maar met wind chill was dat 2,7 volgens gevoelstemperatuurkaart van buienradar.
Ik vermoed dat dat soort omstandigheden niet in de testresultaten van Quatt wordt meegenomen.
Edit: ook nu even gecheckt.
Temperatuur 9°C, met wind chill 5.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 23-12-2023 21:32 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Wat is dat toch, die fixatie op COP.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:12:
[...]
Hoe staat jouw Quatt ingesteld dat jij over een hele dag cop 6 haalt?
Woon je in exact, 100%, hetzelfde m2 huis, met exact evenveel personen, exact dezelfde temperatuur ingesteld, exact dezelfde buitentemperatuur, exact evenveel m2 vloerverwarming, exact evenveel W aan radiatoren in exact evenveel kamers etc?
Zodra je één van van bovenstaande met nee gaat beantwoorden.... gaat het vergelijken al mis.
Ps: Ik zit op COP 4,2 (kijk ik nooit naar, maar even voor je beeldvorming. ⤵️ dit is mijn woning, ontzettend blij mee, ik bespaar als een gek 😁)
[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 23-12-2023 22:09 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Hij heeft pas net een Quatt, dus zit nog in de uitvogel fase.Friezin schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:04:
[...]
Wat is dat toch, die fixatie op COP.
Woon je in exact, 100%, hetzelfde m2 huis, met exact evenveel personen, exact dezelfde temperatuur ingesteld, exact dezelfde buitentemperatuur, exact evenveel m2 vloerverwarming, exact evenveel W aan radiatoren in exact evenveel kamers etc?
Zodra je één van van bovenstaande met nee gaat beantwoorden.... gaat het vergelijken al mis.
Ps: Ik zit op COP 4,2 (kijk ik nooit naar, maar even voor je beeldvorming. ⤵️ dit is mijn woning, ontzettend blij mee)
Je CoP is slechter dan "normaal" omdat je huis situatie afwijkt van het ideaal.
Mijn verbruik vandaag is 10kWh. Prima

Mijn dagCOP is 4,3 met radiatoren. Prima.Spykie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:10:
[...]
Hij heeft pas net een Quatt, dus zit nog in de uitvogel fase.
Je CoP is slechter dan omdat je huis situatie afwijkt van het ideaal.
Maar @TeslaNerd , zoals ik ook in mijn eerdere bericht aanpaste, je aanvoertemperatuur is wat anders dan je boilertemperatuur (die uitstaat en steeds verder afkoelt, als het goed is).
Ik wijk sowieso af 🙃Spykie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:10:
[...]
Want zelfs nooit naar COP gekeken.
Had wel wat andere belachelijke opstartproblemen zoals die onuitroeibare stille modus.
Zit btw nu in een kamer van 23°C: was weg en Quatt vond het plotseling noodzakelijk om, na een hele dag rondklungelen op 21,14 graden (ingesteld 21,5), 1 kuub gas weg te stoken ongeveer 2 uur nadat ingestelde temperatuur naar 22 was gegaan (en was nog met gas bezig op 22,2 en volgas Quatt toen ik om 20.30 uur thuiskwam)....
Dat ijlt wel na hahaha
Netties 👍🏻, je hele huis de hele dag op temperatuur voor nog geen €4.Spykie schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:10:
[...]
Nope, de werkelijke en gewenste temperatuur staan al sinds de installatie op 20°C. Ik heb ergens (op dit forum?) gelezen dat dit ‘normaal’ is bij een multi-zone systeem.olafmol schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:06:
[...]
Maar als je evohome op een andere gewenste temp instelt (bv 24C) dan zie je de waardes ook niet veranderen? Die blijven continue 20?
Heb de opentherm documentatie nog eens nagelezen en daar wordt inderdaad de controlsetpoint in de OT berichten tussen master en slavernij genoemd. Ik denk dat de CiC op basis daarvan stuurt. Het is dus zaak om die controlesetpoint zo laag mogelijk te houden om zo veel mogelijk WP en zo weinig mogelijk CV te krijgen.
Volgens de info die hier rondgaat (maar kan me vergissen) reageert de CiC op de gemeten en de gewenste ruimte temperatuur die via OT moeten doorkomen.jk-d schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:36:
[...]
Nope, de werkelijke en gewenste temperatuur staan al sinds de installatie op 20°C. Ik heb ergens (op dit forum?) gelezen dat dit ‘normaal’ is bij een multi-zone systeem.
Heb de opentherm documentatie nog eens nagelezen en daar wordt inderdaad de controlsetpoint in de OT berichten tussen master en slavernij genoemd. Ik denk dat de CiC op basis daarvan stuurt. Het is dus zaak om die controlesetpoint zo laag mogelijk te houden om zo veel mogelijk WP en zo weinig mogelijk CV te krijgen.
Tja, als dat zo zou zijn, zou mijn Quatt deze hele week op standby kunnen gaan staan. Hij heeft echter heel hard gewerkt de afgelopen weekolafmol schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:06:
[...]
Volgens de info die hier rondgaat (maar kan me vergissen) reageert de CiC op de gemeten en de gewenste ruimte temperatuur die via OT moeten doorkomen.
/f/image/1Svc9V09ZGjkUtYrn4N6ceEd.png?f=fotoalbum_large)
Even melden bij Quatt met een screenshot van de app er bij als deze grafiek inderdaad klopt.TeslaNerd schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 10:48:
[Afbeelding]
Een COP van 3 is wel erg laag, maar mogelijk hebben zij een verklaring.
Ik weet niet of je de juiste metingen gebruikt. de temperatuur bij de flowmeter zit pas veel verder in het traject, net na de ketel. Dus eventueel warmteverlies in de leidingen van de Quatt naar binnen zie je dan niet.
medu80 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:29:
[...]
Hier 6.5. Ondanks dat ik om 17:00 halve graad verhoogd heb. Anders was het ergens in de 7.
/f/image/7FdYcp9Y1cAA0Fb43YzkqNh8.png?f=fotoalbum_large)
Nou, gisteren was het niet koud hier aan de kust op de windchill na. Hele dag op 20° gestaan maar op de 1 of andere manier was 2.7kwh al voldoende gisteren.
Zo hoog had ik de cop nog niet gezien.
Dat is zo, een thermostaat stopt niet exact bij 20.0 graad met warmtevraag. Maar gaat door tot 20.3 of zoiets.jk-d schreef op zondag 24 december 2023 @ 01:07:
[...]
Tja, als dat zo zou zijn, zou mijn Quatt deze hele week op standby kunnen gaan staan. Hij heeft echter heel hard gewerkt de afgelopen week![]()
[Afbeelding]
???jk-d schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 23:36:
[...]
Nope, de werkelijke en gewenste temperatuur staan al sinds de installatie op 20°C. Ik heb ergens (op dit forum?) gelezen dat dit ‘normaal’ is bij een multi-zone systeem.
Controlsetpoint staat bij mij volcontinue op 68-70.
1 run warmtepomp tussen 7 december en afgelopen nacht (overshoot: sinds CIC-update haal ik doeltemperatuur niet meer). Gasverbruik enkel bij een paar defrosts en gisteren een fractie doordat kamertemperatuur door dat tekort aan power tot meer dan 1°C verschil zakte.
13 dagen zonder enig gasverbruik.
Nu staat controlsetpoint op 69
Dit is, denk ik, niet wat jij dan "zo laag mogelijk" noemt 🙃
Welke waarde uit de json komt wel overeen met wat Quatt de “watertemperatuur” noemt voor de COP?netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 05:48:
[...]
Even melden bij Quatt met een screenshot van de app er bij als deze grafiek inderdaad klopt.
Ik weet niet of je de juiste metingen gebruikt. de temperatuur bij de flowmeter zit pas veel verder in het traject, net na de ketel. Dus eventueel warmteverlies in de leidingen van de Quatt naar binnen zie je dan niet.
Ik denk dat mijn Quatt het water te warm stookt waarmee de COP laag blijft. Heeft er al iemand hier een installer-code om zelf aan de knoppen te draaien?
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 09:46 ]
In de app even klikken op pijltje v dan zie je de berekening.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:41:
[...]
Welke waarde uit de json komt wel overeen met wat Quatt de “watertemperatuur” noemt voor de COP?
(COP=Geproduceerde warmte/gebruikte elektriciteit).
Bij flowmeter staat ook een watertemperatuur: dat is gemeten bij de flowmeter, dus in de buurt van je CV
Gegevens prestaties zijn ongetwijfeld in laboratorium gemeten: dus de meest perfecte condities.
PS, ik zie de beide waarden die bij de COP-berekening horen niet in je grafiek.
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 24-12-2023 10:00 ]
@MacD007 Dit is echt totaal niet waar. @TeslaNerd heeft het wel bij het juiste eind. Enkel de buitentemperatuur en je watertemperatuur beinvloeden je COP. Je warmteverlies van je woning heeft alleen invloed op hoeveel energie je in je woning moet stoppen om dat te compenseren. Maar dat staat totaal los van de COP....MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 11:44:
[...]
JE eigen COP is niet alleen afhankelijk van de twee door jou genoemde aspecten maar mn door je warmteverlies van je woning, warmte die je niet verliest hoef je ook niet weer door de Quatt bij te laten maken.
Het effect kun je prima zien bij mij de laatste dagen, door iets kouder weer maar vooral door veel meer wind is mijn huis gewoon veel meer warmte kwijt geraakt wat dus door de Quatt (harder moeten werken, betekend ook een lagere COP) weer extra bijgevoegd moest worden om binnen toch dezelfde temperatuur te houden.
edit:
google staat vol met uitleg. bijv.
https://www.klimaatexpert...%20hoe%20lager%20de%20COP.
"Ten eerste de warmtepomp zelf, hoe efficiënter de warmtepomp warm water of lucht produceert, hoe hoger de COP. Denk hierbij aan de toepassing van inverter compressors en elektronisch gestuurde expansieventielen..
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. "
[ Voor 27% gewijzigd door NIB0R op 24-12-2023 10:08 ]
Dat is inderdaad zo laag mogelijk.Friezin schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:29:
[...]
???
Controlsetpoint staat bij mij volcontinue op 68-70.
1 run warmtepomp tussen 7 december en afgelopen nacht (overshoot: sinds CIC-update haal ik doeltemperatuur niet meer). Gasverbruik enkel bij een paar defrosts en gisteren een fractie doordat kamertemperatuur door dat tekort aan power tot meer dan 1°C verschil zakte.
13 dagen zonder enig gasverbruik.
Nu staat controlsetpoint op 69
Dit is, denk ik, niet wat jij dan "zo laag mogelijk" noemt 🙃
Mogelijk kijkt de CiC naar alle drie de factoren en bepaalt op basis daarvan wat hij met de WP en/of met de CV wil doen. In mijn situatie met een EvoHome lijkt de CiC dan alleen te kunnen sturen op basis van de controlsetpoint. De piek in het plaatje hieronder was toen de badkamer warmte ging vragen voordat mijn domotica ingreep om de warmtevraag bij te sturen.
:strip_exif()/f/image/mTVezvlsXVmf8G69fgGNjcwP.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeldje van JSON data van een eerder post van @Friezin waarmee je de COP kan berekenen en kan toetsen aan de buitenemperatuur en de aanvoertemperatuur:TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:41:
[...]
Welke waarde uit de json komt wel overeen met wat Quatt de “watertemperatuur” noemt voor de COP?
Ik denk dat mijn Quatt het water te warm stookt waarmee de COP laag blijft. Heeft er al iemand hier een installer-code om zelf aan de knoppen te draaien?
hp1. temperatureOutside
8.27
hp1. temperatureWaterin
27.61
hp1.temperatureWaterOut
32.64
hp1. powerinput
1006.718661
hp1 power
4666.018883
Met veel dank aan Marco en alle anderen maak ik al de mooie COP grafieken met HomeAssistant. Ik veronderstel dat die vergelijkbaar is met de COP-berekening van Friezinnetappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:52:
[...]
Voorbeeldje van JSON data van een eerder post van @Friezin waarmee je de COP kan berekenen en kan toetsen aan de buitenemperatuur en de aanvoertemperatuur:
hp1. temperatureOutside
8.27
hp1. temperatureWaterin
27.61
hp1.temperatureWaterOut
32.64
hp1. powerinput
1006.718661
hp1 power
4666.018883
Dit zijn de twee die je moet gebruiken voor een correcte COP voor zover ik begrijp. Die zag ik niet terug in jouw grafieken:TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
[...]
Met veel dank aan Marco en alle anderen maak ik al de mooie COP grafieken met HomeAssistant. Ik veronderstel dat die vergelijkbaar is met de COP-berekening van Friezin
hp1. powerinput
1006.718661
hp1 power
4666.018883
Dank, ik heb het gemeld bij Quatt en ook het verzoek gedaan de installateurs-code voor mijn Quatt te sturen zodat ik zelf de parameters kan aanpassen aan het warmteverlies van mijn woning en aan mijn comfortwensen.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 05:48:
[...]
Even melden bij Quatt met een screenshot van de app er bij als deze grafiek inderdaad klopt.
Wat zegt je app over je COP van dezelfde dag als je grafiek?TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:56:
[...]
Met veel dank aan Marco en alle anderen maak ik al de mooie COP grafieken met HomeAssistant. Ik veronderstel dat die vergelijkbaar is met de COP-berekening van Friezin
Wel nieuwsgierig naar een screenshot
Friezin schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:02:
[...]
Wat zegt je app over je COP van dezelfde dag als je grafiek?
Wel nieuwsgierig naar een screenshot
/f/image/1926WICubK4Mz4SxODgrfQfX.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb er al veel aan gehad.
In het bijzonder dank aan een aantal voortrekkers!
/f/image/Qg5IDi5ZsOSPELAl8Z10eH5M.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 11:13 ]
Dat betekent dus dat ik eigenlijk geen keuze heb anders dan dikkere leidingen naar beneden leggen?MacD007 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:35:
[...]
Quatt installeert eigenlijk niet in kruipruimtes. Dus de koppeling zal direct bij je CV gebeuren.
hier een foto van de leidingen van Quatt.
[Afbeelding]
hier een schema hoe de verbindingcv met de Quatt gebeurt.
[Afbeelding]
hier zie je mijn installatie.
[Afbeelding]
Misschien kan ik buigbare leidingen zoals quatt gebruikt langs de standleiding voeren. Het is me al eerder gelukt om daar netwerk en stroomkabels langs te trekken. Dat is allemaal wel een stukje makkelijker dan deze leidingen.
Mij valt op overigens dat in jouw schema en ook op jouw foto een vuilfilter staat. Heeft quatt die geleverd en ingebouwd? Bij mij zit die niet.
Heel erg bedankt voor alle hulp trouwens. Ik heb er heel veel van geleerd.
Lijkt, net als bij mij, ook een probleem CIC versie 2.8.0......TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:12:
En hieronder een vergelijkbare dag vorige week pre-Quatt op volgas. Mijn huis had genoeg aan 0,15m3 gas per uur
[Afbeelding]
Bij de een pakt het goed uit (hogere COP), bij een andere werkt het averechts.
Wordt doeltemperatuur wel gehaald?
Edit. Ander plaatje nu?
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 24-12-2023 11:21 ]
De slimme ot thermostaat meet, denkt op basis van verleden, en stuurt naar CIC.olafmol schreef op zondag 24 december 2023 @ 00:06:
[...]
Volgens de info die hier rondgaat (maar kan me vergissen) reageert de CiC op de gemeten en de gewenste ruimte temperatuur die via OT moeten doorkomen.
De CIC ontvangt vanuit de thermostaat en vanuit de cloud (AI of bewerkte knmi gegevens) en stuurt dan weer opdrachten naar wp of cv of beiden. En daar gaat het wel eens fout, volgens mij.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.
Dan draait Quatt op standaard warmteverlies-vermogen, lijkt me, zonder bijsturing. Gaat hij wel uit als het te warm wordt in de kamer (door de zon bijvoorbeeld)?jk-d schreef op zondag 24 december 2023 @ 01:07:
[...]
Tja, als dat zo zou zijn, zou mijn Quatt deze hele week op standby kunnen gaan staan. Hij heeft echter heel hard gewerkt de afgelopen week![]()
[Afbeelding]
Ben je misschien een klein beetje water heel heet aan het maken?
Wat zijn de watertemperaturen bij je warmtepomp als hij paar uur loopt en de COP zo slecht is?
Stukje uit de website van KNMI: "Het begrip gevoelstemperatuur is niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Het geldt ook niet voor dieren. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt."
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Zelfde plaatje met de uurCop van 17 uurFriezin schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:18:
[...]
Lijkt, net als bij mij, ook een probleem CIC versie 2.8.0......
Bij de een pakt het goed uit (hogere COP), bij een andere werkt het averechts.
Wordt doeltemperatuur wel gehaald?
Edit. Ander plaatje nu?
Nb zit nog op 2.7.1. Doeltemp wordt makkelijk gehaald door de quatt
Eens, niet direct. Wel meer warmteverlies in je woning, waardoor je Quatt harder moet werken (meer vermogen) en wellicht ook hogere watertemperatuur nodig heeft.Marelli7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:27:
Ik heb al een paar keer 'windchil', oftewel gevoelstemperatuur, voorbij zien komen. Heeft volgens mij geen effect op de WP zelf.
Stukje uit de website van KNMI: "Het begrip gevoelstemperatuur is niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Het geldt ook niet voor dieren. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt."
De flow is constant 800l/uur en de delta is 2 graden. Flow temperatuur blijft constant op 39 graden. Geen defrostsSBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:25:
[...]
Dan draait Quatt op standaard warmteverlies-vermogen, lijkt me, zonder bijsturing. Gaat hij wel uit als het te warm wordt in de kamer (door de zon bijvoorbeeld)?
[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 11:37 ]
Ik bracht het ter sprake toen iemand zich afvroeg hoe het kon dat er, met relatieve hoge temperaturen, defrosts konden optreden. (Hier toen iets van 8°C+ met defrosts, wind chill was 2,7,)SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:29:
[...]
Eens, niet direct. Wel meer warmteverlies in je woning, waardoor je Quatt harder moet werken (meer vermogen) en wellicht ook hogere watertemperatuur nodig heeft.
Dat heeft te maken met de dauwpuntstemperatuur.Friezin schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:34:
[...]
Ik bracht het ter sprake toen iemand zich afvroeg hoe het kon dat er, met relatieve hoge temperaturen, defrosts konden optreden. (Hier toen iets van 8°C+ met defrosts, wind chill was 2,7,)
Aanvriezen van de verdamper treedt op als de oppervlaktetemperatuur van de verdamper lager is
dan 0˚˚C en de lucht die door de verdamper wordt getrokken het dauwpunt bereikt. Waterdamp uit
de lucht wordt dan afgezet als rijp op de verdamper. Dit treedt vooral op bij temperaturen juist
boven het vriespunt. Als de temperatuur verder daalt, dan kan de lucht maar zeer weinig waterdamp
opnemen en zijn er nauwelijks nog problemen. Door het berijpen daalt de hoeveelheid lucht door de
warmtepomp en gaat deze steeds slechter werken. Door het aanvriezen daalt de temperatuur van de
warmtewisslaar ten opzichte van de omgeving en wordt verdere rijpvorming versneld. De prestaties
van de warmtepomp verslechteren daarom snel bij het berijpen. Om dit te voorkomen wordt de
warmtepomp ontdooid als de rijpvorming te sterk is geworden
[ Voor 53% gewijzigd door Marelli7 op 24-12-2023 11:43 ]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Ah, ok....Marelli7 schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:40:
[...]
Dat heeft te maken met de dauwpuntstemperatuur.
Aanvriezen van de verdamper treedt op als de oppervlaktetemperatuur van de verdamper lager is
dan 0˚˚C en de lucht die door de verdamper wordt getrokken het dauwpunt bereikt. Waterdamp uit
de lucht wordt dan afgezet als rijp op de verdamper. Dit treedt vooral op bij temperaturen juist
boven het vriespunt. Als de temperatuur verder daalt, dan kan de lucht maar zeer weinig waterdamp
opnemen en zijn er nauwelijks nog problemen. Door het berijpen daalt de hoeveelheid lucht door de
warmtepomp en gaat deze steeds slechter werken. Door het aanvriezen daalt de temperatuur van de
warmtewisslaar ten opzichte van de omgeving en wordt verdere rijpvorming versneld. De prestaties
van de warmtepomp verslechteren daarom snel bij het berijpen. Om dit te voorkomen wordt de
warmtepomp ontdooid als de rijpvorming te sterk is geworden
Ik reageerde toen op deze post: Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Dus dat was ook dauwpunt?
39 graden aanvoer met delta-T van 2 graden lijkt op een te klein afgiftesysteem of een slecht gebalanceerd systeem waarbij bijvoorbeeld 1 radiator of de vloerverwarming te snel retour stuurt en de andere radiatoren daardoor te weinig krijgen.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:33:
[...]
De flow is constant 800l/uur en de delta is 2 graden. Flow temperatuur blijft constant op 39 graden. Geen defrosts
Heb je al gemeten wat de aanvoer en retour temperaturen zijn van de individuele radiatoren en de vloerverwarming? Met goed waterzijdig inregelen moeten ze allemaal ongeveer even koud retour sturen.
Met lage aanvoertemperatuur neemt het vermogen van een radiator ook dramatisch af, dus bijvoorbeeld een T11 door een T22 vervangen of een T22 voorzien van radiatorventilatoren kan veel helpen. De CiC leert ook hoe hoog de aanvoertemperatuur moet zijn om jouw woning snel genoeg op/bij te warmen, dus met een zinnige vergroting van het afgifte vermogen gaat de COP over het algemeen mee. Je Delta-T zal ook stijgen omdat de radiatoren de warmte echt aan de ruimte kwijt kunnen met meer volume en/of een geforceerde luchtstroom.
Dit betwijfel ik helaas....:netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
[...]
39 graden aanvoer met delta-T van 2 graden lijkt op een te klein afgiftesysteem of een slecht gebalanceerd systeem waarbij bijvoorbeeld 1 radiator of de vloerverwarming te snel retour stuurt en de andere radiatoren daardoor te weinig krijgen.
Heb je al gemeten wat de aanvoer en retour temperaturen zijn van de individuele radiatoren en de vloerverwarming? Met goed waterzijdig inregelen moeten ze allemaal ongeveer even koud retour sturen.
Met lage aanvoertemperatuur neemt het vermogen van een radiator ook dramatisch af, dus bijvoorbeeld een T11 door een T22 vervangen of een T22 voorzien van radiatorventilatoren kan veel helpen. De CiC leert ook hoe hoog de aanvoertemperatuur moet zijn om jouw woning snel genoeg op/bij te warmen, dus met een zinnige vergroting van het afgifte vermogen gaat de COP over het algemeen mee. Je Delta-T zal ook stijgen omdat de radiatoren de warmte echt aan de ruimte kwijt kunnen met meer volume en/of een geforceerde luchtstroom.
Het lijkt me nogal wat voorbarig om op basis van verre afstands-diagnoses nu al de conclusie te trekken dat er nieuwe leidingen nodig zijn. Ik zou e.e.a. sowieso eerst met Quatt overleggenkwetterpletter schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:18:
[...]
Dat betekent dus dat ik eigenlijk geen keuze heb anders dan dikkere leidingen naar beneden leggen?
Misschien kan ik buigbare leidingen zoals quatt gebruikt langs de standleiding voeren. Het is me al eerder gelukt om daar netwerk en stroomkabels langs te trekken. Dat is allemaal wel een stukje makkelijker dan deze leidingen.
Mij valt op overigens dat in jouw schema en ook op jouw foto een vuilfilter staat. Heeft quatt die geleverd en ingebouwd? Bij mij zit die niet.
Heel erg bedankt voor alle hulp trouwens. Ik heb er heel veel van geleerd.
.
( en een vuilfilter leveren ze niet , maar willen ze soms wel plaatsen als je er een hebt klaarliggen bij de installatie)
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
Is hier al vaker voorbij gekomen of de CIC nu wel of niet obv controlsetpoint de warmtepomp of ketel aanstuurt.jk-d schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:19:
[...]
Dat is inderdaad zo laag mogelijk.![]()
Mogelijk kijkt de CiC naar alle drie de factoren en bepaalt op basis daarvan wat hij met de WP en/of met de CV wil doen. In mijn situatie met een EvoHome lijkt de CiC dan alleen te kunnen sturen op basis van de controlsetpoint. De piek in het plaatje hieronder was toen de badkamer warmte ging vragen voordat mijn domotica ingreep om de warmtevraag bij te sturen.
[Afbeelding]
Obv de (beperkte) info van Quatt zelf wordt de CIC NIET hierdoor aangestuurd. Zie ook Quatt Quick Start V 1.0 pag 14 en 17:
CiC - Commander in Chief
De CiC is het brein van Quatt Hybrid. Het is een AI-controller die bepaalt wanneer en
hoeveel warmte je huis nodig heeft, en past de regeling op basis daarvan aan. Dit zorgt
voor een verlaging van het energieverbruik en de kosten en een verhoging van het comfort.
De CiC ontvangtinformatie van je thermostaat(gevraagde en gemeten temperatuur), de
warmtepomp (temperatuur, enzovoort), flowmeter (flow/doorstroming en temperatuur) en
regelt de warmtepomp en de cv-ketel om de optimale manier van verwarmen voor je huis
te vinden.
en
Een ander groot voordeel is dat er geen buffervat nodig is in combinatie met Quatt Hybrid.
Omdat Quatt Hybrid geen watertemperatuur als setpunt heeft, zal deze ook niet gaan
pendelen rondom een watertemperatuur. Het vermogen is onafhankelijk van de
temperatuur, dus Quatt Hybrid zal rustig blijven draaien zolang er een vermogensvraag is,
ongeacht de watertemperatuur.
Uit mijn eigen beperkte waarneming: bij mij komt het regelmatig voor dat de thermostaat control setpoint temp lager staat dan de hp temp water out. Terwijl de quatt wel gewoon op vermogen door blijft gaan omdat de room setpoint thermostaat niet overschreden is.
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Ik denk dat dit op een gegeven moment het verdienmodel wordt.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:18:
Dat is toch wel een lastige beperking dat Quatt de installateursinstellingen niet open zet voor de eigenaar.
Die 39 graden is ook te hoog voor mijn woning en onnodig voor mijn comfortwens bij 7 graden buitentemperatuur. Welke delta t zien jullie bij een COP die hoger is dan die van mij?netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:45:
[...]
39 graden aanvoer met delta-T van 2 graden lijkt op een te klein afgiftesysteem of een slecht gebalanceerd systeem waarbij bijvoorbeeld 1 radiator of de vloerverwarming te snel retour stuurt en de andere radiatoren daardoor te weinig krijgen.
Daar kon je wel eens gelijk in hebbenokijokii schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:20:
[...]
Ik denk dat dit op een gegeven moment het verdienmodel wordt.

Ik zou minstens zo'n 4 graden verwachten bij een aanvoertemperatuur van 39 graden.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:27:
[...]
Die 39 graden is ook te hoog voor mijn woning en onnodig voor mijn comfortwens bij 7 graden buitentemperatuur. Welke delta t zien jullie bij een COP die hoger is dan die van mij?
Met een infrarood thermometer en wat schilderstape kan je goed zien wat de radiatoren bij aanvoer en retour doen.
Ik stel mijn vraag niet goed. Ik verwacht dat jullie bij een COP van 5 een lagere watertemperatuur hebben en ben dan benieuwd naar jullie delta t bij die lagere watertemperatuurnetappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:40:
[...]
Ik zou minstens zo'n 4 graden verwachten bij een aanvoertemperatuur van 39 graden.
Met een infrarood thermometer en wat schilderstape kan je goed zien wat de radiatoren bij aanvoer en retour doen.
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:51:
[...]
Ik stel mijn vraag niet goed. Ik verwacht dat jullie bij een COP van 5 een lagere watertemperatuur hebben en ben dan benieuwd naar jullie delta t bij die lagere watertemperatuur
:strip_exif()/f/image/iXv4eQGCuj3Lgwd41ZdAliDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UR4xcMltaTJSeeWlzFmo5bKU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door okijokii op 24-12-2023 14:14 ]
Ik begreep je vraag, maar ik heb hier een Delta-T van 8 graden bij 40 graden aanvoer op een heel ander systeem. Dat kan de Quatt gewoonweg niet qua vermogen.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:51:
[...]
Ik stel mijn vraag niet goed. Ik verwacht dat jullie bij een COP van 5 een lagere watertemperatuur hebben en ben dan benieuwd naar jullie delta t bij die lagere watertemperatuur
Het probleem zit hem waarschijnlijk in je afgiftesysteem dat nu vrijwel niks afgeeft ondanks een relatief hoge aanvoertemperatuur. Met een lagere aanvoertemperatuur gaat je Delta-T nog verder omlaag.
Ik heb wel een Quatt. Zoals gezegd is de aanvoertemperatuur die de CiC voor mijn Quatt kiest te hoog want de doeltemperatuur wordt gehaald en pre-Quatt stond mijn cv ketel op maximaal 35 graden en hield het huis ook warm.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:15:
[...]
Ik begreep je vraag, maar ik heb hier een Delta-T van 8 graden bij 40 graden aanvoer op een heel ander systeem. Dat kan de Quatt gewoonweg niet qua vermogen.
Het probleem zit hem waarschijnlijk in je afgiftesysteem dat nu vrijwel niks afgeeft ondanks een relatief hoge aanvoertemperatuur. Met een lagere aanvoertemperatuur gaat je Delta-T nog verder omlaag.
Waarom kan ik voor de Quatt niet de maximale aanvoertemperatuur zelf instellen? Dat kan bij iedere cv ketel.
[ Voor 7% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 14:22 ]
De Quatt heeft een veel grotere flow dan een CV ketel. Daarom krijgen vooral de wat oudere radiatoren (T11) geen kans om de warmte af te geven aan de ruimte. Er kan ook iets mis zitten aan de instellingen van de Quatt, maar kijk eerst goed naar je afgiftesysteem.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:20:
[...]
Ik heb wel een Quatt. Zoals gezegd is de aanvoertemperatuur die de CiC voor mijn Quatt kiest te hoog want de doeltemperatuur wordt gehaald en pre-Quatt stond mijn cv ketel op maximaal 35 graden en hield het huis ook warm.
Waarom kan ik voor de Quatt niet de maximale aanvoertemperatuur zelf instellen? Dat kan bij iedere cv ketel.
Ik heb 6 meter t22 en 6m2 vloerverwarming. Alle radiatoren staan maximaal open. Afgifte is niet het issue hier.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:26:
[...]
De Quatt heeft een veel grotere flow dan een CV ketel. Daarom krijgen vooral de wat oudere radiatoren (T11) geen kans om de warmte af te geven aan de ruimte. Er kan ook iets mis zitten aan de instellingen van de Quatt, maar kijk eerst goed naar je afgiftesysteem.
Ik ben nu een weekje weg en de thermostaat staat op 15 graden. Mijn huis is 2 graden afgekoeld in de afgelopen 24 uur van 18,5
Nb dit is mijn oude aan/uit Netatmo thermostaat die ik online kan zien maar niet aan de Quatt is aangesloten
/f/image/EB0p9x2mhPFQUwcvpCuPSB2H.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 14:42 ]
Ik vermoed dat je warmteverlies op de standaard 6 staat bij Quatt.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:41:
[...]
Ik heb 6 meter t22 en 6m2 vloerverwarming. Alle radiatoren staan maximaal open. Afgifte is niet het issue hier.
Ik ben nu een weekje weg en de thermostaat staat op 15 graden. Mijn huis is 2 graden afgekoeld in de afgelopen 24 uur van 18,5
Nb dit is mijn oude aan/uit Netatmo thermostaat die ik online kan zien maar niet aan de Quatt is aangesloten
[Afbeelding]
Echt koude dagen heb jij niet gehad met de Quatt maar, met 1m3 gas omgezet naar 8,8kWh, vul eens 3 heel koude dagen in (bijv begin december), in de "excel warmteverlies" (daarop zoeken in dit topic).
Ik gok op 3, max 4.
Bij veel CVketels en veel warmtepompen kun je de watertemperatuur instellen, maar bij Quatt niet. Die 39graden is bij Quatt geen instelling, maar een gevolg. Je huis is nog niet warm genoeg, ziet de CiC via je thermostaat, en daarom verwarmt de Quatt nog even door, met het vermogen dat hij gepast acht.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:27:
[...]
Die 39 graden is ook te hoog voor mijn woning en onnodig voor mijn comfortwens bij 7 graden buitentemperatuur. Welke delta t zien jullie bij een COP die hoger is dan die van mij?
En je andere vraag, bij welke deltaT mensen een goede COP halen is veel minder relevant. De deltaT is bij Quatt afhankelijk van hoe hard de Quatt werkt (2kW warmte ~ deltaT 2graden) omdat er steeds een flow blijft van 800l/u en dus afhankelijk van bijvoorbeeld de grootte van je huis.
Gaat 90% van je water terug naar je Quatt zonder veel warmte af te geven? Dan loopt temperatuur onnodig veel op en zakt de COP onnodig veel. Zijn je radiatoren + vvw in balans?
T22 radiatoren kunnen aardig wat afgeven, maar waar een 200x60 cm radiator op 90/70 zo'n 4400W afgeeft op kamertemperatuur, zal dit bij veel lagere temperaturen zoals 39/37 veel minder zijn. Hoe kleiner het verschil met de ruimtetemperatuur, hoe minder de radiator afkoelt. Je gaat van een Delta-T van 20 naar een Delta-T van 2, wat dus gewoon 90% minder vermogen is.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:41:
[...]
Ik heb 6 meter t22 en 6m2 vloerverwarming. Alle radiatoren staan maximaal open. Afgifte is niet het issue hier.
[Afbeelding]
Heel grof gerekend levert die T22 radiator van 200x60 dus nog maar 440W in jouw situatie. Dus even afhankelijk van de verdeling van die 6 meter T22 en 6 m2 vloerverwarming (600W), kan dit behoorlijk tegen vallen in de ruimte waar je meet. Soms wil vloerverwarming nog weleens te veel opslokken als die niet opnieuw inregelt na het plaatsen van een warmtepomp waar eerst alleen een langzaam pompende CV stond, dus dit is iets om te controleren.
Het kan nog steeds zo zijn dat er iets mis zit in de Quatt configuratie, maar dit zijn eenvoudig zelf te controleren dingen. Alle radiatoren helemaal open hoeft namelijk ook niet goed te zijn, omdat de radiator die het dichtst bij de CV staat de weg van de minste weerstand is. Zo kan het zijn dat die 80% van het water warm retour stuurt terwijl de radiator bij je thermostaat maar niet warm wil worden.
Ik hoop dat 100% van het water terug gaat naar de Quatt \0/SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:53:
[...]
Gaat 90% van je water terug naar je Quatt zonder veel warmte af te geven? Dan loopt temperatuur onnodig veel op en zakt de COP onnodig veel. Zijn je radiatoren + vvw in balans?
Ik denk dat ik met jou eens ben dat de watertemperatuur onnodig veel oploopt en daardoor de COP inzakt.
Radiatoren en vvw zijn in balans, vvw is aangenaam om met blote voeten op te lopen en radiatoren zijn bovenkant (te) warm en onderkant lauw
Ik heb een bovenwoning en heb gratis ondervloerverwarming van mijn benedenburen 😜
[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 24-12-2023 15:15 ]
Ik heb pre-quatt een maand gedraaid op max Ta 30 en 35 graden. Ta max 30 was voldoende om het huis warm te houden, met Ta max 35 was nachtverlaging met ramen op ventilatiestand in de slaapkamers en ruim ventileren in de badkamer ook voldoende.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:59:
[...]
T22 radiatoren kunnen aardig wat afgeven, maar waar een 200x60 cm radiator op 90/70 zo'n 4400W afgeeft op kamertemperatuur, zal dit bij veel lagere temperaturen zoals 39/37 veel minder zijn. Hoe kleiner het verschil met de ruimtetemperatuur, hoe minder de radiator afkoelt. Je gaat van een Delta-T van 20 naar een Delta-T van 2, wat dus gewoon 90% minder vermogen is.
Heel grof gerekend levert die T22 radiator van 200x60 dus nog maar 440W in jouw situatie. Dus even afhankelijk van de verdeling van die 6 meter T22 en 6 m2 vloerverwarming (600W), kan dit behoorlijk tegen vallen in de ruimte waar je meet. Soms wil vloerverwarming nog weleens te veel opslokken als die niet opnieuw inregelt na het plaatsen van een warmtepomp waar eerst alleen een langzaam pompende CV stond, dus dit is iets om te controleren.
Het kan nog steeds zo zijn dat er iets mis zit in de Quatt configuratie, maar dit zijn eenvoudig zelf te controleren dingen. Alle radiatoren helemaal open hoeft namelijk ook niet goed te zijn, omdat de radiator die het dichtst bij de CV staat de weg van de minste weerstand is. Zo kan het zijn dat die 80% van het water warm retour stuurt terwijl de radiator bij je thermostaat maar niet warm wil worden.
Bij 30 en 35 graden op cv was mijn delta t geen 20 graden. Ik schat 10 graden met een flow die waarschijnlijk veel lager is dan de 800l/uur van de Quatt
Radiatoren moeten ongeveer 1/3 van het temperatuurverschil t.o.v. de ruimte verliezen.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:01:
[...]
Ik hoop dat 100% van het water terug gaat naar de Quatt \0/
Ik denk dat ik met jou eens ben dat de watertemperatuur onnodig veel oploopt en daardoor de COP inzakt.
Radiatoren en vvw zijn in balans, vvw is aangenaam om met blote voeten op te lopen en radiatoren zijn bovenkant (te) warm en onderkant lauw
Dus bijvoorbeeld bij 20 graden binnen en even met een CV ketel:
80 aanvoer = 60 verschil. Daarvan een derde = 20 graden Delta-T, dus retour met 60 graden.
65 aanvoer = 45 verschil. Daarvan een derde = 15 graden Delta-T, dus retour met 50 graden.
50 aanvoer = 30 verschil. Daarvan een derde = 10 graden Delta-T, dus retour met 40 graden.
Volgens mij haalt die Quatt maximaal iets van 5 graden Delta-T met zijn flow, dus daarmee zou je maximaal zo'n 15 graden verschil mogen hebben t.o.v. kamertemperatuur voordat de CV bij moet springen.
Dan kom je dus op 35/30 met ongeveer een kwart van het afgifte vermogen dat dezelfde radiator op 80/60 kan leveren in een ruimte van 20 graden.
Dit warmteverlies gaat ongeveer lineair naar beneden.
Wil je de flow per radiator verlagen, dan kan je meer radiatoren nemen (of zoals hier gepland T11 door T22 vervangen na het stookseizoen).
Wil je de afgifte per radiator verhogen, dan kan je het beste met radiatorventilatoren werken.
Een derde optie is meer vloerverwarming aanleggen.
Dit alles natuurlijk alleen als het echt nodig is. Wie weet staat die Quatt inderdaad verkeerd ingesteld.
P.S. De reden dat ik vermoed dat je afgiftesysteem het probleem is, is dat ik die maximaal 5 graden delta-T niet zie en de Quatt ook niet op vol vermogen lijkt te draaien. Het afgiftesysteem is dus mogelijk ofwel te klein, danwel uit balans, en dat heb ik veel vaker gezien bij teleurstellende COP's.
Zie ook : https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/
[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 24-12-2023 15:32 ]
Ik zie hier niemand die delta t=5 haalt met een Quatt. Mijn delta t is constant 2 graden bij 25 graden tot 39 graden watertemperatuur en altijd 800l/uurnetappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:15:
[...]
Radiatoren moeten ongeveer 1/3 van het temperatuurverschil t.o.v. de ruimte verliezen.
Dus bijvoorbeeld bij 20 graden binnen en even met een CV ketel:
80 aanvoer = 60 verschil. Daarvan een derde = 20 graden Delta-T, dus retour met 60 graden.
65 aanvoer = 45 verschil. Daarvan een derde = 15 graden Delta-T, dus retour met 50 graden.
50 aanvoer = 30 verschil. Daarvan een derde = 10 graden Delta-T, dus retour met 40 graden.
Volgens mij haalt die Quatt maximaal iets van 5 graden Delta-T met zijn flow, dus daarmee zou je maximaal zo'n 15 graden verschil mogen hebben t.o.v. kamertemperatuur voordat de CV bij moet springen.
Dan kom je dus op 35/30 met ongeveer een kwart van het afgifte vermogen dat dezelfde radiator op 80/60 kan leveren in een ruimte van 20 graden.
Dit warmteverlies gaat ongeveer lineair naar beneden.
Wil je de flow per radiator verlagen, dan kan je meer radiatoren nemen (of zoals hier gepland T11 door T22 vervangen na het stookseizoen).
Wil je de afgifte per radiator verhogen, dan kan je het beste met radiatorventilatoren werken.
Een derde optie is meer vloerverwarming aanleggen.
Dit alles natuurlijk alleen als het echt nodig is. Wie weet staat die Quatt inderdaad verkeerd ingesteld.
P.S. De reden dat ik vermoed dat je afgiftesysteem het probleem is, is dat ik die maximaal 5 graden delta-T niet zie en de Quatt ook niet op vol vermogen lijkt te draaien. Het afgiftesysteem is dus mogelijk ofwel te klein, danwel uit balans, en dat heb ik veel vaker gezien bij teleurstellende COP's.
Zie ook : https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/inregelen/
Nee, @netappie , zo werkt dat niet. Warmte-afgifte is niet naar rato van het verschil in watertemperatuur, maar naar rato van delta gemiddelde watertemperatuur vs kamertemperatuur.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:59:
[...]
T22 radiatoren kunnen aardig wat afgeven, maar waar een 200x60 cm radiator op 90/70 zo'n 4400W afgeeft op kamertemperatuur, zal dit bij veel lagere temperaturen zoals 39/37 veel minder zijn. Hoe kleiner het verschil met de ruimtetemperatuur, hoe minder de radiator afkoelt. Je gaat van een Delta-T van 20 naar een Delta-T van 2, wat dus gewoon 90% minder vermogen is.
Gemiddeld moet in een stabiele situatie (stel delta2 bij Quatt) elk afgifteapparaat ook delta2 doen. En je voorbeeld van hoge keteltemperaturen bij langzame flow helpen niet.
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:44:
[...]
Ik zie hier niemand die delta t=5 haalt met een Quatt. Mijn delta t is constant 2 graden bij 25 graden tot 39 graden watertemperatuur en altijd 800l/uur. Volgens mij is dat een normale delta t met een Quatt
Jawel hoor, als het koud is. Als Quatt 5,5kW draait heb ik deltaT van 6graden.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:44:
[...]
Ik zie hier niemand die delta t=5 haalt met een Quatt. Mijn delta t is constant 2 graden bij 25 graden tot 39 graden watertemperatuur en altijd 800l/uur
Ok, dan wel. Mijn lage COP issue is met buitentemperatuur van 7 graden en Quatt draait <0,5kWSBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:46:
[...]
Jawel hoor, als het koud is. Als Quatt 5,5kW draait heb ik deltaT van 6graden.
toch nieuwsgierig, welke COP haal jij dan nog?SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:46:
[...]
Jawel hoor, als het koud is. Als Quatt 5,5kW draait heb ik deltaT van 6graden.
Blijft raar dat je COP zo laag is, als het systeem in balans lijkt (meten = weten).TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:01:
[...]
Ik hoop dat 100% van het water terug gaat naar de Quatt \0/
Ik heb een bovenwoning en heb gratis ondervloerverwarming van mijn benedenburen 😜
Ik zou een melding maken bij Quatt met een screenshot van JSON. Misschien staat je bodemplaatverwarming (150W, schijnt) wel structureel aan, dat zou bij laag vermogen veel verpesten.
Er is niets mis met grote flow. T11 heeft probleem met lage aanvoer (dus ook gemiddelde) temperatuur.netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:26:
[...]
De Quatt heeft een veel grotere flow dan een CV ketel. Daarom krijgen vooral de wat oudere radiatoren (T11) geen kans om de warmte af te geven aan de ruimte. Er kan ook iets mis zitten aan de instellingen van de Quatt, maar kijk eerst goed naar je afgiftesysteem.
Dat hangt van de watertemperatuur en de buitentemperatuur af. Als ik een groot huis heb met goede vloerverwarming kan de COP bij deltaT6 graden nog prima zijn, omdat dan de watertemperatuur laag kan blijven.TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:48:
[...]
toch nieuwsgierig, welke COP haal jij dan nog?
Nu, buiten 12graden, deltaT van 4graden (35 naar 39, mooi voor jouw vergelijking) haal ik COP van 4,7.
DeltaT van 4graden haal ik nu, omdat Quatt 3,7kW warmte maakt.
Dit topic is gesloten.