NIB0R schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:01:
[...]
@
MacD007 Dit is echt totaal niet waar. @
TeslaNerd heeft het wel bij het juiste eind. Enkel de buitentemperatuur en je watertemperatuur beinvloeden je COP. Je warmteverlies van je woning heeft alleen invloed op hoeveel energie je in je woning moet stoppen om dat te compenseren. Maar dat staat totaal los van de COP....
sorry, ik volg je helaas niet meer.
Wat is COP?
Dat is de verhouding van de door de warmte geproduceerde energie (warmte) en de hier nodige electrische energie die hier voor nodig is.
De warmtepomp reageert hierbij op zowel de buitentemperatuur alsook aan de warmtevraag van je thermostaat, en die laatste is nu juist afhankelijk van je warmteverlies van je woning. Hoe groter cq kleiner dit warmteverlies is zal de quatt dus (langer cq harder en mogelijk zelfs beide) gaan draaien cq dit minder hoeft te doen, en daarmee dus ook je verbruikte electrische energie door de warmtepomp (laat nu juist dit de bepaalende factor onder de deelstreep zijn die de COP bepaald.
en natuurlijk een hogere watertemperatuur is daar ook een bepaalende factor in.
het artikel wat je noemd zegt dat ook "
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP."
Wat hij echter vergeet is dat door die hogere temperatuur de thermische energie dus ook weer toeneemt. En dat is dus de bepalende factor boven de deelstreep van de COP.
Helaas benoemd deze "zogenaamde expert" geen verdere aspecten, die er dus wel zijn. Overigens heeft hij zelf aan in zijn eerste punt dat de COP mn door de warmtepomp en zijn techniek bepaald wordt.
dus wat ik zij lijkt zeker niet fout.
Wat ik echter totaal mis aan deze in mijn ogen zinlose discussie is dat stel je hebt een prima
COP van 7 maar verbruikt je 30 kWh op een dag is dat
10,50€ per dag (1 kWh kost 0,35€).
Iemand anders heeft een
COP van 4 maar verbruikt in dezelfde tijd slechts 15 kWh =
5,25€ per dag.
wie heeft nu een slechtere energiekosten ?
het enige wat je zou kunnen stellen dat of het huis van de eerste groter is (meer warmtebehoefte of hij heeft een lekkend huis waardoor zijn warmteverlies een stuk hoger ligt)
of de een stelt zijn thermostaat op 26ºC en de ander vind 19ºC al meer dan voldoende.
je ziet, genoeg variabelen.
edit:
google staat vol met uitleg. bijv.
https://www.klimaatexpert...%20hoe%20lager%20de%20COP.
"Ten eerste de warmtepomp zelf, hoe efficiënter de warmtepomp warm water of lucht produceert, hoe hoger de COP. Denk hierbij aan de toepassing van inverter compressors en elektronisch gestuurde expansieventielen..
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. "
[
Voor 11% gewijzigd door
MacD007 op 24-12-2023 18:10
]