Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 190 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.812.109 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:55
kwetterpletter schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:18:
[...]

Dat betekent dus dat ik eigenlijk geen keuze heb anders dan dikkere leidingen naar beneden leggen?
Misschien kan ik buigbare leidingen zoals quatt gebruikt langs de standleiding voeren. Het is me al eerder gelukt om daar netwerk en stroomkabels langs te trekken. Dat is allemaal wel een stukje makkelijker dan deze leidingen.

Mij valt op overigens dat in jouw schema en ook op jouw foto een vuilfilter staat. Heeft quatt die geleverd en ingebouwd? Bij mij zit die niet.

Heel erg bedankt voor alle hulp trouwens. Ik heb er heel veel van geleerd.
nee, helaas doet Quatt dit (voor mij om onbekende redenen niet, terwijl je dit echt wel "nodig" hebt, tenminste dat is mijn mening (en die van vele anderen ook). vuil wil je absoluut niet in je warmtewisselaar en pomp.

ik heb het al eens eerder aangegeven, maak maar eerst eens een schetsje hoe je huidige leidingen lopen, met afstanden en diameter leiding
Ik neem aan dat (war gebruikelijk is) je een verdeling van je voorkant en je achterkant hebt die dan elk verder vertakken en ook naar boven gaan. gebruik anders je plattegrond van je woning incl dwarsdoorsnede.
met je huidige info kunnen we echts niet iets verstandig zeggen of je echt wel grotere leidingen nodig hebt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:24

SBL

netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:15:
[...]
Radiatoren moeten ongeveer 1/3 van het temperatuurverschil t.o.v. de ruimte verliezen.

Volgens mij haalt die Quatt maximaal iets van 5 graden Delta-T met zijn flow, dus daarmee zou je maximaal zo'n 15 graden verschil mogen hebben t.o.v. kamertemperatuur voordat de CV bij moet springen.
de vuistregel die je hebt bedacht, klopt niet.
Quatt haalt met ruim 5graden delta, zonder CVketel, ongeveer 45graden water voor mijn radiatoren (zou zonder defrosts nog meer zijn). Veel meer dus dan jouw theoretische 35graden.

Je verkijkt je denk ik op de flow. Andere warmtepompen met nog meer flow (let op systeem dat het ook aan moet kunnen, leidingdiameter etc) kunnen bij lagere deltaT nog meer presteren.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:44:
[...]

Ik zie hier niemand die delta t=5 haalt met een Quatt. Mijn delta t is constant 2 graden bij 25 graden tot 39 graden watertemperatuur en altijd 800l/uur
COP ruim 5,5
Delta 4,5

Die 5 zie ik vaak zat: Nu te zacht weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvcYJM4U8Kxi2G9kmswKv-gLTr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yUIBvJkUdTSM8hMITFTklWfv.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:44:
[...]

Nee, @netappie , zo werkt dat niet. Warmte-afgifte is niet naar rato van het verschil in watertemperatuur, maar naar rato van delta gemiddelde watertemperatuur vs kamertemperatuur.
Gemiddeld moet in een stabiele situatie (stel delta2 bij Quatt) elk afgifteapparaat ook delta2 doen. En je voorbeeld van hoge keteltemperaturen bij langzame flow helpen niet.
Uiteindelijk wordt dat gemiddelde ook weer beïnvloed door afgifte van de radiator, wat met de hogere flow van de Quatt erg lastig is.

Maar het was vooral om te laten zien hoe hard het vermogen van een radiator daalt met een lagere aanvoertemperatuur.

De Delta-T is uiteindelijk bepalend voor hoeveel warmteverlies van de woning je kan compenseren met een fixed flow, en als die zo laag is als bij TeslaNerd op 39/37, dan kan je aan die Quatt rommelen en tunen wat je wilt, maar dan nog komt niet niet goed. 2 graden is in verhouding gewoonweg veel te weinig als dit de oorspronkelijke radiatoren van de woning zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:50
Ik snap soms de discussies niet over de Quatt ervaringen, want daar gaat dit forum over. Ik heb een COP van 5.8 met een deltaT van 2,9.
Maar het gaat er toch om of de Quatt het huis goed verwarmt en dat er flink op gas wordt bespaard? Plus nog wat geld terugverdienen 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzTQ2wjhVRXpc8sKdEfuZB_Gc2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pwE28oRpejIzzkbry6xMVnoj.jpg?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
pietjm schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:38:
Ik snap soms de discussies niet over de Quatt ervaringen, want daar gaat dit forum over. Ik heb een COP van 5.8 met een deltaT van 2,9.
Maar het gaat er toch om of de Quatt het huis goed verwarmt en dat er flink op gas wordt bespaard? Plus nog wat geld terugverdienen 😄

[Afbeelding]
De Delta-T daalt mee naarmate je richting de kamertemperatuur gaat. Op 39 graden aanvoer is 2,0 graden echt heel laag bij een radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:36:
[...]

Uiteindelijk wordt dat gemiddelde ook weer beïnvloed door afgifte van de radiator, wat met de hogere flow van de Quatt erg lastig is.

Maar het was vooral om te laten zien hoe hard het vermogen van een radiator daalt met een lagere aanvoertemperatuur.

De Delta-T is uiteindelijk bepalend voor hoeveel warmteverlies van de woning je kan compenseren met een fixed flow, en als die zo laag is als bij TeslaNerd op 39/37, dan kan je aan die Quatt rommelen en tunen wat je wilt, maar dan nog komt niet niet goed. 2 graden is in verhouding gewoonweg veel te weinig als dit de oorspronkelijke radiatoren van de woning zijn.
Als de deltaT van 2 te laag zou zijn, zou de Quatt harder gaan draaien (naar deltaT 3 of 4 of 5 of 6).
Z’n radiator is gemiddeld 38graden en dat is genoeg om zn huis warm te houden.
We moeten hem alleen even helpen om te kijken of het met 35/33 ook zou kunnen, want dan wordt zn COP beter. (en dat lukte met zn CVketel wel)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:45:
[...]

Als de deltaT van 2 te laag zou zijn, zou de Quatt harder gaan draaien (naar deltaT 3 of 4 of 5 of 6).
We moeten hem alleen even helpen om te kijken of het met 35/33 ook zou kunnen, want dan wordt zn COP beter. (en dat lukte met zn CVketel wel)
Eerst meten wat die radiatoren en vloerverwarming doen. Ik heb al te veel situaties gezien waar waterzijdig inregelen nog nooit gebeurd is. Dat hoefde volgens veel monteurs ook niet als je de CV ketel gewoon op 90 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
NIB0R schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:01:
[...]

@MacD007 Dit is echt totaal niet waar. @TeslaNerd heeft het wel bij het juiste eind. Enkel de buitentemperatuur en je watertemperatuur beinvloeden je COP. Je warmteverlies van je woning heeft alleen invloed op hoeveel energie je in je woning moet stoppen om dat te compenseren. Maar dat staat totaal los van de COP....
sorry, ik volg je helaas niet meer.
Wat is COP?
Dat is de verhouding van de door de warmte geproduceerde energie (warmte) en de hier nodige electrische energie die hier voor nodig is.
De warmtepomp reageert hierbij op zowel de buitentemperatuur alsook aan de warmtevraag van je thermostaat, en die laatste is nu juist afhankelijk van je warmteverlies van je woning. Hoe groter cq kleiner dit warmteverlies is zal de quatt dus (langer cq harder en mogelijk zelfs beide) gaan draaien cq dit minder hoeft te doen, en daarmee dus ook je verbruikte electrische energie door de warmtepomp (laat nu juist dit de bepaalende factor onder de deelstreep zijn die de COP bepaald.
en natuurlijk een hogere watertemperatuur is daar ook een bepaalende factor in.

het artikel wat je noemd zegt dat ook "Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP."
Wat hij echter vergeet is dat door die hogere temperatuur de thermische energie dus ook weer toeneemt. En dat is dus de bepalende factor boven de deelstreep van de COP.

Helaas benoemd deze "zogenaamde expert" geen verdere aspecten, die er dus wel zijn. Overigens heeft hij zelf aan in zijn eerste punt dat de COP mn door de warmtepomp en zijn techniek bepaald wordt.

dus wat ik zij lijkt zeker niet fout.

Wat ik echter totaal mis aan deze in mijn ogen zinlose discussie is dat stel je hebt een prima COP van 7 maar verbruikt je 30 kWh op een dag is dat 10,50€ per dag (1 kWh kost 0,35€).
Iemand anders heeft een COP van 4 maar verbruikt in dezelfde tijd slechts 15 kWh = 5,25€ per dag.

wie heeft nu een slechtere energiekosten ?
het enige wat je zou kunnen stellen dat of het huis van de eerste groter is (meer warmtebehoefte of hij heeft een lekkend huis waardoor zijn warmteverlies een stuk hoger ligt)
of de een stelt zijn thermostaat op 26ºC en de ander vind 19ºC al meer dan voldoende.
je ziet, genoeg variabelen.
edit:
google staat vol met uitleg. bijv.
https://www.klimaatexpert...%20hoe%20lager%20de%20COP.

"Ten eerste de warmtepomp zelf, hoe efficiënter de warmtepomp warm water of lucht produceert, hoe hoger de COP. Denk hierbij aan de toepassing van inverter compressors en elektronisch gestuurde expansieventielen..
Daarnaast heeft de temperatuur van de bron (lucht of water) invloed op de COP. En dat geldt ook voor de temperatuur van het water / lucht dat de warmtepomp produceert. Hoe hoger de geproduceerde temperatuur, hoe hoger het verbruik, hoe lager de COP. "

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 24-12-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Ik las dat @TeslaNerd alleen de maand pre-Quatt op die temperatuur had getest.
Daar kun je m.i. niet iets op vastpinnen... want wanneer was het echt koud?
Hier een compleet jaar getest op 45-50°C: daarom durfde ik het wel aan.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:42:
[...]

De Delta-T daalt mee naarmate je richting de kamertemperatuur gaat. Op 39 graden aanvoer is 2,0 graden echt heel laag bij een radiator.
Nee, deltaT van 2 met Quatt is top, als je een klein huis hebt met weinig warmteverlies.
Het liefst zou ik deltaT 1 graad hebben en al bij watertemperatuur van 30graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:54:
[...]

Nee, deltaT van 2 met Quatt is top, als je een klein huis hebt met weinig warmteverlies.
Het liefst zou ik deltaT 1 graad hebben en al bij watertemperatuur van 30graden.
Ja, is mooi als dat lukt, maar het is niet echt realistisch. Uiteindelijk moet die aanvoertemperatuur omlaag om de COP te verhogen en dat lukt alleen als de Quatt de benodigde energie binnen op de juiste plek kwijt kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:38:

[Afbeelding]
helemaal mee eens, bij mij is het de laatste maanden een besparing van 95% op gas (voor de verwarming). wat wil je nog meer? als ik rond de 75% had gezeten was ik al meer dan blij geweeest.
Dus bedankt Quatt, en ja ook ik ben kritisch op een boel zaken, maar onder de streep ben ik gewoon zeer tevreden. :)F *O* o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
MacD007 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:18:
[...]

helemaal mee eens, bij mij is het de laatste maanden een besparing van 95% op gas (voor de verwarming). wat wil je nog meer? als ik rond de 75% had gezeten was ik al meer dan blij geweeest.
Dus bedankt Quatt, en ja ook ik ben kritisch op een boel zaken, maar onder de streep ben ik gewoon zeer tevreden. :)F *O* o<:)
Ik zit vanaf installatie begin maart op 97% ondanks wat geknoei met thermostaat en ketel. Dus dik en dik tevreden. En heel blij dat ik als early adopter ben ingestapt. Ik gun het zo’n starter ook.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:18:
[...]

Ja, maar een COP van 3 is wel beroerd. Doorgerekend haalt TeslaNerd met 39/37 dus een Delta-T van 2 en vaste flow van 800 liter per uur ongeveer 1860W warmteafgifte. Dat is niet goed lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:39
Ik wacht ook al 3 dagen op de update naar 2.8.0. Hebben jullie die allemaal al binnen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:44
MacD007 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:21:
[...]

Het ligt denk ik iets genuanceerder, als je mijn Posts gelezen hebt en die van anderen kun je nalezen dat nachtverlaging wel of niet van een heleboel factoren afhangt.
Het agio hier is zeker niet om te zeggen dat een nachtverlaging geen zin heeft, maar dat je dat wel met beleid moet doen.
Factoren die dat beïnvloeden zijn:
- eigenschap van huis, (isolatie, alleenstaand, twee onder één kap of rijtjeshuis)
- stookgedrag
- je warmteafgifte van je systeem (incl je personen)
- weersomstandigheden (buitentemperatuur en windkracht)
En wat weersomstandigheden betreft is het verschil tussen dag en nacht temperatuur ook belangrijk. Des te groter het verschil, des te interessanter om te verlagen in de nacht en het verschil overdag bij te stoken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, maar een COP van 3 is wel beroerd. Doorgerekend haalt TeslaNerd met 39/37 dus een Delta-T van 2 en vaste flow van 800 liter per uur ongeveer 1860W warmteafgifte. Dat is niet goed lijkt mij.
snap ik, echter wat ik al een hele tijd probeer uit te leggen dat een COP niet alleen van de Quatt afhankelijk is maar ook met je warmteafgifte en warmteverlies (dat zijn allebij eigenschappen van je huis cq je verwarmingsafgiftesysteem) wordt bepaald, de juiste mix maakt de goed muziek, als er iemand in het orkest vals speelt klinkt het nergens naar.
Als een of beide roet in het eten gooien (overigens maakt je thermostaat daar dus ook deel uit) krijg je dit. Exact met het motto shit in = shit out.
Dus bij hem is iets dus niet op orde. O-) _/-\o_ :?

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 24-12-2023 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:39:
Ik wacht ook al 3 dagen op de update naar 2.8.0. Hebben jullie die allemaal al binnen?
Ik had hem direct. Staat je Quatt wel is standby? Of draait hij continu? Misschien dat hij alleen update in standby modus? Mijn Quatt verwarmd maar paar uur en dan heb ik soms 12-24u geen warmtevraag meer en staat hij standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
DeltaBro schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:09:
[...]

Ik had hem direct. Staat je Quatt wel is standby? Of draait hij continu? Misschien dat hij alleen update in standby modus? Mijn Quatt verwarmd maar paar uur en dan heb ik soms 12-24u geen warmtevraag meer en staat hij standby.
Ben gisteren op vakantie gegaan. Quatt staat al 32u standby met thermostaat op 15 graden. Mijn huis is nog 16,4 graden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:19:
[...]

Ben gisteren op vakantie gegaan. Quatt staat al 32u standby met thermostaat op 15 graden. Mijn huis is nog 16,4 graden
Ow dan zal dat het niet zijn haha. Waar het dan aan ligt? 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:58:
[...]

snap ik, echter wat ik al een hele tijd probeer uit te leggen dat een COP niet alleen van de Quatt afhankelijk is maar ook met je warmteafgifte en warmteverlies (dat zijn allebij eigenschappen van je huis cq je verwarmingsafgiftesysteem) wordt bepaald, de juiste mix maakt de goed muziek, als er iemand in het orkest vals speelt klinkt het nergens naar.
Als een of beide roet in het eten gooien (overigens maakt je thermostaat daar dus ook deel uit) krijg je dit. Exact met het motto shit in = shit out.
Dus bij hem is iets dus niet op orde. O-) _/-\o_ :?
Precies hoe ik er over denk. Alles goed op elkaar afstemmen en er komt geen valse noot meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-06 17:40
netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:26:
[...]

Precies hoe ik er over denk. Alles goed op elkaar afstemmen en er komt geen valse noot meer uit.
Precies en dan nog tunen en de puntjes op de i met de installatie zetten wordt het steeds beter. Bij mij ook een cop van gemiddeld 4.2 in de maand december en vandaag bijvoorbeeld met 5.46 kWh cop 6.9 het huis de hele dag op 20 graden. Dat is het weer in Noord Holland, bovengemiddeld geïsoleerd, vloerverwarming als hoofdverwarming, toendertijd een paar radiatoren opgehangen voor in het voor en najaar om het huis snel op te warmen in de avond bijvoorbeeld, glas op het zuiden. Ik ben nog niet klaar ik wil bijvoorbeeld nog wat meer doen voor tochtwering. Maar ook zeer tevreden over Quatt, wat trage reactie op de melding gasgebruik maar ik heb absoluut begrip voor de situatie en dus valt het eigemlijk wel mee(bij mij althans) :z :D

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:19:
[...]

Had je al de gevraagde warmteverlies berekening al gemaakt?
Maakt vaak veel duidelijk.

Quatt heeft mijn berekening ooit gewoon doorgevoerd, stond hier te laag.
Vermoedelijk bij jou te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
pietjm schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:26:
[...]

Ik zit vanaf installatie begin maart op 97% ondanks wat geknoei met thermostaat en ketel. Dus dik en dik tevreden. En heel blij dat ik als early adopter ben ingestapt. Ik gun het zo’n starter ook.
Idem, vanaf 9 november, na wat rare aanloopproblemen in de eerste maand nog steeds blij met de Quatt.
Het niet het meer halen van volcontinue doeltemperatuur 21,5°C sinds v2.8.0 (niet hoger dan 21.15), nu maar wat pragmatisch opgelost: vanmorgen op volcontinue 22°C gezet. JSON geeft nu netjes 21.57 haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:37
SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:04:
[...]

Ik zie die stappen van minstens 0,2graad in mijn logfiles. Wordt min of meer bevestigd door Honeywell, die zeggen dat ze dit niet aan kunnen/gaan passen naar OTpakketje bij 0,1graad.
Thermostaten meten overigens in stappen van 1/256. Bij mij nu 19 240/256 in huis volgens T6 in JSON.
Hierbij een log van bijna 2 dagen van actuele kamer temperatuur tov de T6 en de ingestelde temp. Let wel dat de Quatt (2*) niet uit is geweest. De T6 meet geen enkele logische relatie met de werkelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAlzxTQzvaC0yRm6MHb-CJF7wjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cLlSmzVjUVWMZNhq1QVZUwxa.png?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
SBL schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:04:
[...]

Ik zie die stappen van minstens 0,2graad in mijn logfiles. Wordt min of meer bevestigd door Honeywell, die zeggen dat ze dit niet aan kunnen/gaan passen naar OTpakketje bij 0,1graad.
Thermostaten meten overigens in stappen van 1/256. Bij mij nu 19 240/256 in huis volgens T6 in JSON.
Hierbij een log van afgelopen 2 dagen van de actuele kamertemp, de T6 kamer temp en de ingestelde temp. De (Quatt(2*) is niet uit geweest. De T6 geeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAlzxTQzvaC0yRm6MHb-CJF7wjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cLlSmzVjUVWMZNhq1QVZUwxa.png?f=fotoalbum_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
HarryInia schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:34:
[...]

Hierbij een log van afgelopen 2 dagen van de actuele kamertemp, de T6 kamer temp en de ingestelde temp. De (Quatt(2*) is niet uit geweest. De T6 geeft geen enkele relatie met de werkelijkheid.

[Afbeelding]
Interessant. Hoe heb je deze data gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:29
[...]

Of (dan) door de flow te verlagen om zo een groter detlaT af te dwingen.
Dat hoeft voor COP niet per se een verschil te maken, want debiet is een van de variabelen in de berekening. Bij Quatt kun niets instellen, dus een vast debiet is wat het is.
Het is een balans en samenwerking. Maar hoe dan ook, naarmate je kamer verzadigd raakt met warmte, wordt afgifte steeds lastiger. Andersom geldt hetzelfde. Naarmate het kouder wordt neemt je verlies toe.

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 24-12-2023 22:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
Ik heb zojuist een offerte aangevraagd.

Onze situatie;

- jaren 70 tweekapper
- spouw nageisoleerd eps, dak nageisoleerd 16cm PIR, vloer geïsoleerd Jetspray, hr++ glas.

Verwarm nu met onze 3.5kw airco. Dit voldoet eigenlijk prima, alleen met extreme vrieskou trekt hij het wat lastiger.

Hele huis tijdens verbouwing voorzien van vvw, die ik nu niet gebruik.
Heb een intergas ketel uit 2019 die we nu alleen gebruiken voor t douchen.

Omdat ik de vrij nieuwe gasketel nog wel even houd, ben ik dus naar hybride aan t kijken. Dit ook door de relatief lage aanschafprijs.

Ik zou ook full elektric kunnen, maar zou dan wel een zwaardere unit dan 4kw laten installeren.
Ik wil de hybride wp eigenlijk ook zo afstellen dat hij pas in laat stadium gas gaat verbruiken, omdat ik nu helemaal geen gas verbruik voor verwarmen.

Is dat goed mogelijk? En ook wel met een 4kw?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Je kan ook een “full electric” warmtepomp neerzetten en hybride laten draaien natuurlijk.
Dan heb je op elk moment alle vrijheid om
Het gas vaarwel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:11:
Je kan ook een “full electric” warmtepomp neerzetten en hybride laten draaien natuurlijk.
Dan heb je op elk moment alle vrijheid om
Het gas vaarwel te zeggen.
Deze optie was mij niet bekend. Ik heb enkele jaren geleden naar een Panasonic moboblock gekeken van 5kw icm atlantic wp boiler, maar toen besloten eerst het huis te verbouwen en te verduurzamen. Budget was op.

Nu een jaar of 3 alles verwarmen met l/l, maar vrouwlief wil ook wel graag de vloerverwarming aan.

Zo'n hybride warmtepomp is niet zo'n rib uit mijn lijf. En dacht dat ik deze met de juiste instellingen ook nagenoeg full electric kan laten draaien?
Wat is dan het verschil met een "echte" full electric?

En zijn er überhaupt installateurs die een full electric in hybride opstelling willen maken?
Zo ja, kom ik dan ook weg met die paar duizend euro of praten we dan over hele andere bedragen? ( die ik niet terug ga verdienen nu ik eigenlijk alles al electric verwarm met L/L)

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:19:
[...]

Deze optie was mij niet bekend. Ik heb enkele jaren geleden naar een Panasonic moboblock gekeken van 5kw icm atlantic wp boiler, maar toen besloten eerst het huis te verbouwen en te verduurzamen. Budget was op.

Nu een jaar of 3 alles verwarmen met l/l, maar vrouwlief wil ook wel graag de vloerverwarming aan.

Zo'n hybride warmtepomp is niet zo'n rib uit mijn lijf. En dacht dat ik deze met de juiste instellingen ook nagenoeg full electric kan laten draaien?
Wat is dan het verschil met een "echte" full electric?

En zijn er überhaupt installateurs die een full electric in hybride opstelling willen maken?
Zo ja, kom ik dan ook weg met die paar duizend euro of praten we dan over hele andere bedragen? ( die ik niet terug ga verdienen nu ik eigenlijk alles al electric verwarm met L/L)
Zover ik weet kun je nagenoeg elke FE hybride laten werken en heb je zelf de parameters in de hand. Gewoon cv signaal aanknopen als “bijverwarming”
Veel quatts hier gaan prima zonder gas, maar zijn er met opstarten veelal wel afhankelijk van omdat ie niet aanspringt met water onder de 18.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Quatt adverteert ook met " all electric ready, modulair richting all electric"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:21:
[...]

Zover ik weet kun je nagenoeg elke FE hybride laten werken en heb je zelf de parameters in de hand. Gewoon cv signaal aanknopen als “bijverwarming”
Veel quatts hier gaan prima zonder gas, maar zijn er met opstarten veelal wel afhankelijk van omdat ie niet aanspringt met water onder de 18.
Ah kijk, dat geheven wist ik niet. Dus wanneer eea te veel is afgekoeld zal hij eerst met gas de boel opstoken. Dat wil ik eigenlijk niet niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:23:
Quatt adverteert ook met " all electric ready, modulair richting all electric"
Ja.
Klopt. Adverteert. Wat staat er nou eigenlijk?
Ze adverteerden ooit ook met “AI”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:03
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:24:
[...]

Ah kijk, dat geheven wist ik niet. Dus wanneer eea te veel is afgekoeld zal hij eerst met gas de boel opstoken. Dat wil ik eigenlijk niet niet.
Er moet alleen wat water tot 18c opgewarmd worden, dat kost soms 0,1kuub.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:24:
[...]

Ja.
Klopt. Adverteert. Wat staat er nou eigenlijk?
Ze adverteerden ooit ook met “AI”
Idd heb ik daar niet zoveel aan. Als ze dit wel waarmaken is het perfect.

Feit blijft dat dit voor 2700 euro wel een leuke manier is om mijn huis met de VVW te verwarmen.
Airco dan als bijverwarming.

All electric met de Panasonic en Atlantic gaat me 10-15 k kosten.
Dat verdien ik nooit terug, omdat ik nu al geen gas gebruik voor verwarmen.

"Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we over een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

HarryInia schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:18:
[...]

Hierbij een log van bijna 2 dagen van actuele kamer temperatuur tov de T6 en de ingestelde temp. Let wel dat de Quatt (2*) niet uit is geweest. De T6 meet geen enkele logische relatie met de werkelijkheid.

[Afbeelding]
Ik zie dat de T6 bij jou ook stappen van 0,2graden neemt. Dank voor die bevestiging.
En jouw “werkelijke” temperatuur neemt stappen van 0,1graden?
Welk apparaat is dat? Is die geijkt? Hangt die naast de T6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:27:
[...]

Idd heb ik daar niet zoveel aan. Als ze dit wel waarmaken is het perfect.

Feit blijft dat dit voor 2700 euro wel een leuke manier is om mijn huis met de VVW te verwarmen.
Airco dan als bijverwarming.

All electric met de Panasonic en Atlantic gaat me 10-15 k kosten.
Dat verdien ik nooit terug, omdat ik nu al geen gas gebruik voor verwarmen.

"Quatt is bezig met de ontwikkeling van een all-electric module, die we over een paar jaar zullen introduceren. Als jij er klaar voor bent, bestel je deze module. We voegen ‘m toe aan je Quatt Hybrid en samen vormen ze één systeem om je woning en je tapwater mee te verwarmen."
Die discussie komt regelmatig terug. Daar (die hele kwestie) is zelfs een apart topic over.
Hybride als tussenstap.
Een quatt kost (5700 incl installatie) ongeveer hetzelfde als die 5kW Pana hoor.(3800+ installatie) Je moet alleen iemand vinden die hem net zo simpel aansluit als dat quatt doet voor dat bedrag.
Een wpboiler heb je doorgaans (!) kostenneutraal geïnstalleerd. Dus de aanschafprijs is vaak alles.

Als iemand daar 15k voor vraagt, dan praat je simpelweg met de verkeerde partij ;)

Je hebt alleen een kink in de kabel: je vrij nieuwe cv ketel :+ “zonde om weg te doen” maar/en kost jaarlijks geld.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-12-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:56:
[...]

Of (dan) door de flow te verlagen om zo een groter detlaT af te dwingen.
Dat hoeft voor COP niet per se een verschil te maken, want debiet is een van de variabelen in de berekening. Bij Quatt kun niets instellen, dus een vast debiet is wat het is.
Het is een balans en samenwerking. Maar hoe dan ook, naarmate je kamer verzadigd raakt met warmte, wordt afgifte steeds lastiger. Andersom geldt hetzelfde. Naarmate het kouder wordt neemt je verlies toe.
Nee, als deltaT van 2 bij 800l/min te weinig is om je huis te verwarmen, verandert de CiC/Quatt niets aan je flow. Hij verhoogt een stap in compressorfrequentie/vermogen en dan wijzigt deltaT mee. Hij komt dan bij een hogere Ta weer in evenwicht (gemaakte warmte = afgegeven warmte) met een iets lagere COP, tot er een volgende trigger komt die hem harder of zachter laat werken.

Afgifte verandert bij Ta35 maar 7% tussen kamertemp 19 en 20. Het is niet alsof de kamer vol raakt met warmte of zo.
Buitentemperatuur heeft meer invloed: met koudere lucht hogere watertemperatuur maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dat weet ik, maar het is ook een optie (alleen niet bij Quatt) om de flow te verlagen om zo een hoger delta te krijgen zonder dat de compressor harder moet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:31:
[...]

Die discussie komt regelmatig terug. Daar (die hele kwestie) is zelfs een apart topic over.
Hybride als tussenstap.
Een quatt kost (5700 incl installatie) ongeveer hetzelfde als die 5kW Pana hoor.(3800+ installatie) Je moet alleen iemand vinden die hem net zo simpel aansluit als dat quatt doet voor dat bedrag.
Een wpboiler heb je doorgaans (!) kostenneutraal geïnstalleerd. Dus de aanschafprijs is vaak alles.

Als iemand daar 15k voor vraagt, dan praat je simpelweg met de verkeerde partij ;)

Je hebt alleen een kink in de kabel: je vrij nieuwe cv ketel :+ “zonde om weg te doen” maar/en kost jaarlijks geld.
Dat andere topic, over de discussie tussen full electric of hybride als tussenstap, welke is dat?

De gemiddelde installateurs hier vragen ongeveer 3000 euro voor installatie + kleinmateriaal bij een hybride setup.
Na subsidie heb je het spul er dan voor zo'n 3000 euro staan.

Bij full electric schieten de prijzen de pan uit.
Niet alleen verkopen ze die units met erg veel marge,ook de installatie wordt aanzienlijk duurder.
Tevens wil geen installateur iets installeren wat ik zelf een stuk goedkoper in het buitenland aanschaf via de hier wel bekende sites.

En die nieuwe ketel, dat vind ik inderdaad jammer om nu weg te doen... uitstel van executie? Zeker.
Daarom dat zo'n hybride opstelling die "full electric ready" is me ideaal leek.
Later een boiler er bij en klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wisten we het maar ;)
En: voor welk bedrag dan?
En waarom zou de wp dan ineens wel starten bij lagere temp dan 18?

Edit
Het was even zoeken: Zin en onzin van hybride warmtepompen

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 25-12-2023 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

paQ schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:02:
Wisten we het maar ;)
En: voor welk bedrag dan?
En waarom zou de wp dan ineens wel starten bij lagere temp dan 18?
Als Quatt straks FE aanbiedt, en die kant lijken ze echt op te willen, dan zullen ze linksom of rechtsom een oplossing voor die 18graden gaan vinden. En dat lukt vast want andere FEleveranciers kunnen dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:54
SBL schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:09:
[...]

Als Quatt straks FE aanbiedt, en die kant lijken ze echt op te willen, dan zullen ze linksom of rechtsom een oplossing voor die 18graden gaan vinden. En dat lukt vast want andere FEleveranciers kunnen dat ook.
Die 18 C lijkt mij niet het probleem, die kan wel uit de vloerverwarming opgenomen of een mini elektrische oplossing uitgevoerd worden.

De echte uitdaging lijkt mij eerder in een efficiënte warmwatervoorziening te zitten.

\Maar waarom nu al perse full electric vraag ik me regematig af..

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:34
DeltaBro schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:09:
[...]

24 in standby in deze tijd van het jaar? Of bedoel je iets anders

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[...]

Niet zo moeilijk als je een buffer hebt aangelegd voor sww toch 8)7

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
okijokii schreef op maandag 25 december 2023 @ 02:11:
[...]

24 in standby in deze tijd van het jaar? Of bedoel je iets anders
Nee echt standby dus niet verwarmen zie bijgevoegde foto’s voor verduidelijking
Dit is 22 Dec tussen 7-8 was het huis warm, toen ging de Quatt standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNNP5pYl2PQfvpJOjDrrHwXDqlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FgTgXIAjZnKj866Wa9WsW0Y1.png?f=fotoalbum_large

23Dec hele dag standby
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq3hSn8-Hq4zL3bRWq1vHzb84R4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bCK27qVBUcsY03r4P4H8eTHz.png?f=fotoalbum_large

En 24Dec om 02:00 was er pas weer warmte vraag 10:00 was het warm en sindsdien is hij nog niet aangegaan. Vandaag (25Dec)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxFOLdu3CGj6xeK-RKQnBDEI0iY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1WnfmTjXzNBcCYvvl6I4aOAs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
DeltaBro schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:06:
[...]

[Afbeelding]

23Dec hele dag standby
[Afbeelding]

En 24Dec om 02:00 was er pas weer warmte vraag 10:00 was het warm en sindsdien is hij nog niet aangegaan. Vandaag (25Dec)
[Afbeelding]
Super 👍🏻
Zo goed geïsoleerd? Vast een nieuwe woning.
Hoeveel m2?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Totaal Offtopic, maar voor alle posters (Want wat heb ik veel van jullie opgestoken! )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GsVQDl3cDDLIX0i_5kK0IUFn8m8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lpHuQ50aicrJqYzybKn9EvAS.jpg?f=user_large

PS: voor het volgende deel in deze reeks heb me als een soort "Jip&Janneke-taal/redactrice" opgeworpen.
In het begin dat ik meelas, heb ik me namelijk suf gegoogeld op allerlei termen en berekeningen, die sommigen zo losjes uit hun pols schudden. Ook in de openingspost van dit topic vond ik niet veel termverklaringen en andere weetjes terug helaas: persoonlijk vind ik dat echter ontzettend essentieel voor iemand, die zich voor het eerst op het pad van een warmtepomp begeeft.

Technisch ben ik nog steeds een nitwit, vergeleken met sommigen. Daarom zou het fijn zijn wanneer nog wat meer mensen zich opgeven bij @MacD007 als bijdrager van die allereerste post in deel 2, dan wordt het vast een top-artikel. Dank! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
Friezin schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:17:
[...]

Super 👍🏻
Zo goed geïsoleerd? Vast een nieuwe woning.
Hoeveel m2?
Ja klopt heel goed geïsoleerd. Rijwoning uit 2020 140m2. Ideale setup voor een WP natuurlijk.
Enige nadeel is dat mijn water temp in buiten bij de Quatt altijd gelijk aan de buiten temp wordt en dus dan altijd gas nodig heb bij opstarten. Omdat ik geen circulatie meer heb als de WP stopt. Maar binnen bij de flow meter heb ik nog wel een temp van 18of hoger.
Ik heb Quatt al een mail gestuurd of ze niet de WP eerst kunnen laten circuleren(1-2min) en de warmte uit mijn huis kunnen halen. Want met de koudere dagen gebeurt dat wel circulatie voor anti freeze beveiliging en toen gebruikte de Quatt geen gas bij opstarten rond het vriespunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
DeltaBro schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:46:
[...]

Ja klopt heel goed geïsoleerd. Rijwoning uit 2020 140m2. Ideale setup voor een WP natuurlijk.
Enige nadeel is dat mijn water temp in buiten bij de Quatt altijd gelijk aan de buiten temp wordt en dus dan altijd gas nodig heb bij opstarten. Omdat ik geen circulatie meer heb als de WP stopt. Maar binnen bij de flow meter heb ik nog wel een temp van 18of hoger.
Ik heb Quatt al een mail gestuurd of ze niet de WP eerst kunnen laten circuleren(1-2min) en de warmte uit mijn huis kunnen halen. Want met de koudere dagen gebeurt dat wel circulatie voor anti freeze beveiliging en toen gebruikte de Quatt geen gas bij opstarten rond het vriespunt.
Volgens mij doen ze dat al vanaf v2.7.1

Krijg nu standby - heating (incl 800l/hr circulatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbYBSwlFX0aqyxnNsSz6KaFBYCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu8jCxwrZec56QdfPwrxFOus.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtVxyavIykQfvmMvyGDMuHhp-n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFm3rnE3Iq5c9L2rhIIsInB5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:34
DeltaBro schreef op maandag 25 december 2023 @ 08:06:
[...]

[Afbeelding]

23Dec hele dag standby
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow, heel netjes hoor. Het is inderdaad niet koud buiten, maar deze zag ik niet aankomen 👍👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
pentaw1nz schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:24:
[...]

Je kan ook een electrische doorstroomboiler van de bouwmarkt aansluiten op de vul en aftap aansluitingen en die het water laten opwarmen tot 18 graden. Dan kan je de cv ketel laten zitten met de gaskraan dicht en is je Quatt toch full electric

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAylEGDU946A057v_cDASVMUxfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSd4fBEzYQyaPRQ6Hm0RBQL2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door TeslaNerd op 25-12-2023 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
Heinemancp schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:01:
[...]

Volgens mij doen ze dat al vanaf v2.7.1

Krijg nu standby - heating (incl 800l/hr circulatie)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De CiC draait op 2.8.0 maar is niet het geval bij mij. Ik zie die standby heating alleen bij temperaturen van 4 of lager. Het verbruik is 0,03 per keer dus verwaarloosbaar maar als ze full electric overgaan moeten ze slim omgaan met de warmte die ze al tot hun beschikking hebben. Dus dacht ik gooi is een balletje op bij ze waarom niet bij hogere temperaturen lees alles tot18c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 00:01:
[...]

Dat andere topic, over de discussie tussen full electric of hybride als tussenstap, welke is dat?

De gemiddelde installateurs hier vragen ongeveer 3000 euro voor installatie + kleinmateriaal bij een hybride setup.
Na subsidie heb je het spul er dan voor zo'n 3000 euro staan.

Bij full electric schieten de prijzen de pan uit.
Niet alleen verkopen ze die units met erg veel marge,ook de installatie wordt aanzienlijk duurder.
Tevens wil geen installateur iets installeren wat ik zelf een stuk goedkoper in het buitenland aanschaf via de hier wel bekende sites.

En die nieuwe ketel, dat vind ik inderdaad jammer om nu weg te doen... uitstel van executie? Zeker.
Daarom dat zo'n hybride opstelling die "full electric ready" is me ideaal leek.
Later een boiler er bij en klaar?
Als je een vrij nieuwe ketel hebt dan is de Quatt eigenlijk niet te verslaan qua kosten.
Ze zijn bezig met een binnenunit om de CV ketel helemaal te vervangen, dus die investering kan je uitstellen. Met de huidige gasprijzen (en belastingverhoging per 1-1-2024) heb je die Quatt volgens mij zo terug verdiend zonder dat er opeens ergens een SWW tank, verplicht buffervat en natuurlijk altijd meerwerk bij komt.

Full electric voor verwarmen kan natuurlijk wel. Neem dan meteen iets met R290 koelmiddel. Dat is het enige dat ik nog aan de Quatt mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:09:
[...]

Je kan ook een electrische doorstroomboiler van de bouwmarkt aansluiten op de vul en aftap aansluitingen en die het water laten opwarmen tot 18 graden. Dan kan je de cv ketel laten zitten met de gaskraan dicht en is je Quatt toch full electric
Lijkt mij niet handig. Dat doet die CV ketel goedkoper en sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:20:
[...]

Lijkt mij niet handig. Dat doet die CV ketel goedkoper en sneller.
Volledig met jou eens. Maar ik reageerde op iemand die helemaal geen gas wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:22:
[...]

Volledig met jou eens. Maar ik reageerde op iemand die helemaal geen gas wil gebruikende
Ja, maar met zo'n doorstromer gebruik je indirect ook gas met 60% rendement of erger nog kolen met 30% rendement. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

P.S. Elke elektrische oplossing voor verwarmen onder COP 3 is niet goed voor het milieu in de winter.

[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 25-12-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:25:
[...]

Ja, maar met zo'n doorstromer gebruik je indirect ook gas met 60% rendement of erger nog kolen met 30% rendement. Dat kan nooit de bedoeling zijn.

P.S. Elke elektrische oplossing voor verwarmen onder COP 3 is niet goed voor het milieu in de winter.
Tweaker says: hold my beer en thuisbatterij en extra pv halen gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:33:
[...]

Tweaker says: hold my beer en thuisbatterij en extra pv halen gaat
Ja, ik heb hier alles al dichtgeplamuurd met PV. Maar vorige maand 123 kWh en deze maand t/m gisteren 52 kWh laat niet echt wat over voor een thuisaccu of warmtepomp, laat staan zo'n COP 1 doorstroomverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:41:
[...]

Ja, ik heb hier alles al dichtgeplamuurd met PV. Maar vorige maand 123 kWh en deze maand t/m gisteren 52 kWh laat niet echt wat over voor een thuisaccu of warmtepomp, laat staan zo'n COP 1 doorstroomverwarmer.
Denk dat niemand hier deze maand 52 kwh aan gas heeft verstookt om het water in de quatt op 18 graden te houden 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:22:
Dat is geheel jou keuze, wil je tweaken zul je daar ook tijd en moeite moeten insteken, voor niets gaat alleen de zon op (en weer onder) voor de rest moet je op en ene manier of de andere gewoon betalen.
Kijk jij wilt zo graag die Tado
Nou ja, veel mensen hier zitten niet zo heel sterk vast aan hun thermostaat. Heel wat mensen hier zijn geswitched omdat ze het gedrag van de thermostaat niet fijn vonden.

Ik zelf heb een Toon (1) hangen maar als er een thermostaat zou zijn waarmee de Quatt perfect werkt (dus niet 2 uur lang op hoog vermogen en daarna uit, na weken van 'inleren') heb ik weinig moeite met switchen. Sterker nog: helemaal geen thermostaat zou ik ook prima vinden. Gewoon een verwarmingsschema instellen in de Quatt app, dan ben je ook af van alle onduidelijkheid die de thermostaat geeft.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:58:
[...]

Denk dat niemand hier deze maand 52 kwh aan gas heeft verstookt om het water in de quatt op 18 graden te houden 😜
Die 52 kWh is niet eens het overschot, maar de totale PV productie in 24 dagen. Uiteindelijk is er 24 kWh naar het net gegaan en heb ik weer 241 kWh van het net gebruikt in December.

We zullen het toch echt moeten hebben van nog meer windmolens en grootschalige seizoensopslag van de overproductie in de zonnige warme maanden. Dat komt wel een keer goed met alsmaar vaker negatieve prijzen, maar dat betekent natuurlijk niet dat we onzuinige COP 1 verwarming moeten gebruiken.

Moraal van het verhaal om dit weer ontopic te krijgen: Gasketel houden voor wat de Quatt niet of niet zuinig genoeg kan als het heel erg koud is, is een prima oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 25-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 04-06 16:17
[...]

Ik heb zojuist de Quatt (duo) besteld.
Voor wat het waard is: er is me meerdere keren in het verkoop traject (toe)gezegd dat ze in de aankomende maand of de maand erna met een FE optie komen die past bij de al bestaande en geïnstalleerde Quatt’s.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:58:
[...]

Zelfs bij ome Ali zijn ze duurder geworden, wil je toekomst gericht zijn neem dan een Intel N100.
Ik heb een half jaar geleden op marktplaats een Prodesk 400 (nogwattes) mini gekocht die ik als mediacenter gebruik en via virtualbox als home assistant. Fijne machine met slechts 1 nadeeltje: actieve koeling had ik liever niet gehad in het mediacenter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
olafmol schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:54:
[...]

Interessant. Hoe heb je deze data gemeten?
Ik geloof dat het MacD007 was welke eens met de Switchbot aan kwam.
Deze Switchbot heb ik dus naast de T6 gehangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unSlHfE-YNLkQ1NPN9_gk-nS6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2Fy01NU8TCWG3claszzrtHZ.jpg?f=fotoalbum_large

De Switchbot logt de data welke je met BLE kunt uitlezen voor een bepaalde periode. Deze data heb ik dan weer in excel geimporteerd.
Je kunt ook per min exporteren, maar ik heb per 15 min gedaan om aantal regels wat beperkt te houden.
De T6 heb ik of via JSON of via de Quattapp manueel uitgelezen. in de praktijk kan het zijn dat een T6 temperatuur 15 min eeerder of later veranderd. Gezein de T6 bijna nooit verandert is dat voor een keer nog wel te doen. En ja het is niet waterdicht, maar wanneer ik naar bed ga en JSON staat op 18,8 en ik kijk na wakker worden weer en hij staat nog steeds op 18,8 dan neem ik aan dat hij die gehele periode op 18,8 heeft gestaan bij dezelfde insteltemp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 09:18:
[...]

Als je een vrij nieuwe ketel hebt dan is de Quatt eigenlijk niet te verslaan qua kosten.
Ze zijn bezig met een binnenunit om de CV ketel helemaal te vervangen, dus die investering kan je uitstellen. Met de huidige gasprijzen (en belastingverhoging per 1-1-2024) heb je die Quatt volgens mij zo terug verdiend zonder dat er opeens ergens een SWW tank, verplicht buffervat en natuurlijk altijd meerwerk bij komt.

Full electric voor verwarmen kan natuurlijk wel. Neem dan meteen iets met R290 koelmiddel. Dat is het enige dat ik nog aan de Quatt mis.
Ben het met je eens, maar het punt is dat ik nu met een L/L verwarm.
Ik gebruik dus alleen een klein beetje gas voor warm water.

Naar een andere opstelling gaan is dus puur een comfort keuze (vloerverwarming gebruiken die nu niets doet). In het geval van hybride ga ik dan (een beetje extra?) Gas gebruiken dat ik nu helemaal niet gebruik.

Full electric gaat me zo 12k kosten. Tevens dan de vvw verdeler nog vervangen.
Zit dus een beetje in dubio...

En nadeel aan de quatt vind ik dat deze of 4 of 8 kw is.
Ze adverteren met 4-6kw, maar dat vind ik een beetje een vaag verhaal.

Wat @TeslaNerd aangeeft kwam ik ook tegen in het Elga Ace topic.
En dan nog een goede oplossing zoeken voor SWW.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 25-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
lecram24 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:42:
Zijn er mensen die de Quatt gebruiken in combinatie met de Toon thermostaat ?
En wat zijn de ervaringen.
Ja ik, met een geroote Toon 1. Ervaringen zijn 'normaal' ik heb als ik de reacties hier lees niet het idee dat een Tado of Lyric beter werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:24:
[...]

Welke app versie heb je?
Balkjes waren weg in v1.8.0.
De balkjes waren terug in v1.8.1 (Android)
Over het algemeen de laatste die automatisch update. Ik heb het probleem met de zwarte balkjes nooit gehad, ook niet met eerdere app versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
SBL schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:30:
[...]

Ik zie dat de T6 bij jou ook stappen van 0,2graden neemt. Dank voor die bevestiging.
En jouw “werkelijke” temperatuur neemt stappen van 0,1graden?
Welk apparaat is dat? Is die geijkt? Hangt die naast de T6?
Van 18,8 naar 19,2 zou dan een dubbele stap zijn dan. Indien de T6 iets verstuurd, dan zie ik dat de T6 iets verstuurd waarvan het in 0,2 stap wijziging is. Echter de discussie was na "0,2 gr Temp wijziging", en dat zie ik de T6 niet doen (aannemende dat de Switchtbot een representatie van de werkelijke Temp is).

De Switchbot heeft resolutie van 0,1gr en is niet geijkt. De opgegeven naumkeurigheid is ±0,2gr C. Ook dat zou niet een probleem hoeven te zijn omdat er in absolute zin een verandering van 0,6 gr (19,5 - 21,1) plaats vindt waar ook de T6 niets van waar neemt.
De Switchbot logt dus de temp en je kunt de data exporteren via BLE per 1 min/15min/30min/1 uur/12 uur/24 uur interval. In mijn geval heb ik 15 min gekozen.

Hierbij nogmaals de foto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unSlHfE-YNLkQ1NPN9_gk-nS6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2Fy01NU8TCWG3claszzrtHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
Friezin schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:24:
[...]

Ik blijf me verbazen over fixatie op COP 😜
Misschien omdat er aardig wat mensen zijn die geld willen besparen met een Quatt ten opzichte van verwarmen op gas?

Maar ook als je het voor het milieu doet is zuinig draaien belangrijk, afhankelijk van de energiemix van dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:28:
Vraagje.... Ik heb gisteren een bedrijf over de vloer gehad omdat ik graag mijn dak en vloer wilde na-isoleren. Hele aardige vent, die aangaf dat het hier geen zin had helaas. Kruipruimte was te laag (kan hem dan alleen volspuiten met balletjes of chips, maar dan kan ik niet meer bij de leidingen). Dak was wel mogelijk, maar met afwerking kwam dat op 6500,-. Met een Rc waarde van 2 die hier standaard in de woning is, gaf hij het advies om het niet te doen.
Ik ga nog over andere opties nadenken, maar vraag me iets af waar ik hier mogelijk een antwoord op kan krijgen. We hebben een vaste trap naar de zolder. Die is daarna helemaal open met een Velux dakraam en een klein raampje (die als enige in de woning nog enkel glas is).
Op zolder hangt geen radiator, maar er is wel een aansluiting.
Mijn gedachte... Ik maak de zolder een meter na de trap dicht met een deur. Om de deur heen gipsplaten met daartussen glaswol.
Daarnaast plaats ik een radiator op de dan ontstane slaapkamer (waar ook de 2 ramen inzitten).
Zal dit veel doen qua verminderen van warmteverlies?
En de zoldervloer isoleren? Kun je ook redelijk zelf als je een beetje handig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:43:
[...]

Ben het met je eens, maar het punt is dat ik nu met een L/L verwarm.
Ik gebruik dus alleen een klein beetje gas voor warm water.

Naar een andere opstelling gaan is dus puur een comfort keuze (vloerverwarming gebruiken die nu niets doet). In het geval van hybride ga ik dan (een beetje extra?) Gas gebruiken dat ik nu helemaal niet gebruik.

Full electric gaat me zo 12k kosten. Tevens dan de vvw verdeler nog vervangen.
Zit dus een beetje in dubio...

En nadeel aan de quatt vind ik dat deze of 4 of 8 kw is.
Ze adverteren met 4-6kw, maar dat vind ik een beetje een vaag verhaal.

Wat @TeslaNerd aangeeft kwam ik ook tegen in het Elga Ace topic.
En dan nog een goede oplossing zoeken voor SWW.
Het verbruik zal >95% voor warm water zijn tenzij we weer eens een elfstedentocht krijgen als ik de metingen hier zo zie.

En Quatt zegt druk bezig te zijn met een binnenunit die dat ook over kan nemen icm wat je nu plaatst.

Het vermogen van een warmtepomp neemt af met de COP. Die 6 kW is bij +7 +35 en die 4 kW bij -7 +35 ik het goed onthouden heb. Bij Quatt kan je de curves zien en dit varieert ook per woning. Als je nu al weet dat die 4 kW niet gaat lukken, dan zou ik verder zoeken, maar volgens mij is de ondersteuning bij jou al geregeld.

Dus de Quatt is een redelijk veilige keuze met een superlage investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Ik had problemen met het op temperatuur krijgen van de woonkamer en heb zowel bij Quatt als bij Honeywell verzoeken tot hulp ingeschoten. Nog geen antwoord, maar dat is in deze tijd begrijpelijk.

Wat wel is gebeurd, is dat na de CiC update het systeem kennelijk nog een paar dagen nodig had om in te leren (opnieuw?), maar dat de laatste 2 dagen de kamer wel snel op temperatuur komt. De buitentemperatuur is de laatste 4 a 5 dagen min of meer gelijk, dus daar kan het niet aan liggen. Heeft de update dan toch een positief effect? Hopelijk niet te vroeg gejuicht 😬

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
MacD007 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:40:
[...]

Een vloer, zeker een houten vloer is lastig te isoleren, denk m’n ook aan condensvorming als je verkeerd isoleerd met al gevolg dat je vloer kan gaan rotten.

Het trappengat/trap zal hierbij ook een zwak punt blijven, beetje afhankelijk of deze een deur heeft naar de zolder of dit een open trap betreft.

Beter is om het dak te isoleren.
Daar zijn natuurlijk heel veel mogelijkheden voor.
Maar ook bij het dak isoleren moet je nadenken over vocht. Het gaat bij isoleren vaak om het goed nadenken wat de plekken zijn waar je mogelijk condens krijgt en waar de vochtige lucht vandaan komt. Als je aan de koude kant kunt isoleren stijgt de temperatuur naarmate je verder in het isolatiemateriaal komt en krijg je geen condens. Bij ons is op de bergzolder geïsoleerd. Zoldervloer is dicht dus komt (weinig) lucht doorheen. Glaswol matten tussen de balken en daarbovenop afgetimmerd op de balken.

Vocht komt er dus bij vanaf de koude kant en condenseert dus niet.

Bij dak is dat zelfs nog wat riskanter, zeker bij dichte daken als bitumen / epdm / pvc moet je erg voorzichtig zijn met isoleren, omdat je aan de warme kant (in huis) isoleert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
okijokii schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 00:41:
[...]

Ja dat was mijn eerste keuze (zie mijn vorige post), maar was niet rendabel. Nu mijn volgende vraag 😇
Is ook geen rocket science, als je een beetje handig bent kun je het zelf. Dus wel goed nadenken over vocht. Hangt ook af van de dakbedekking, met pannen kun je over het algemeen wel een laag steenwol aanbrengen, maar als je het wilt afwerken met gipsplaten kan er mogelijk teveel vocht achter blijven en moet je nadenken over het dampdicht maken aan de warme kant van de (steen) wol. Er zijn producten die al de dampdichte laag op de wol hebben zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rft80
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-06 12:30
onlinaius schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:03:
[...]

Nou ja, veel mensen hier zitten niet zo heel sterk vast aan hun thermostaat. Heel wat mensen hier zijn geswitched omdat ze het gedrag van de thermostaat niet fijn vonden.

Ik zelf heb een Toon (1) hangen maar als er een thermostaat zou zijn waarmee de Quatt perfect werkt (dus niet 2 uur lang op hoog vermogen en daarna uit, na weken van 'inleren') heb ik weinig moeite met switchen. Sterker nog: helemaal geen thermostaat zou ik ook prima vinden. Gewoon een verwarmingsschema instellen in de Quatt app, dan ben je ook af van alle onduidelijkheid die de thermostaat geeft.
Probeer een OTGW bij nodo shop, wordt veel gebruikt om gedrag van thermostaat en ketel/warmtepomp uit te lezen maar je kan m tegenwoordig ook standalone draaien met Smart Autotune Thermostat in home assistant.

Gebruik deze voor mijn Elga ace en die doet exact wat jij wilt - op low load draaien. Maar met dit weer gaat zelfs dat overigens niet. Moduleer terug naar 275watt electrisch vermogen, maar toch 6 schakelingen. Anyway, voor de geïnteresseerde, deze software geeft echt inzicht.

https://github.com/Alexwijn/SAT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
HarryInia schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:26:
[...]

Van 18,8 naar 19,2 zou dan een dubbele stap zijn dan. Indien de T6 iets verstuurd, dan zie ik dat de T6 iets verstuurd waarvan het in 0,2 stap wijziging is. Echter de discussie was na "0,2 gr Temp wijziging", en dat zie ik de T6 niet doen (aannemende dat de Switchtbot een representatie van de werkelijke Temp is).

De Switchbot heeft resolutie van 0,1gr en is niet geijkt. De opgegeven naumkeurigheid is ±0,2gr C. Ook dat zou niet een probleem hoeven te zijn omdat er in absolute zin een verandering van 0,6 gr (19,5 - 21,1) plaats vindt waar ook de T6 niets van waar neemt.
De Switchbot logt dus de temp en je kunt de data exporteren via BLE per 1 min/15min/30min/1 uur/12 uur/24 uur interval. In mijn geval heb ik 15 min gekozen.

Hierbij nogmaals de foto: [Afbeelding]
het probleem bij de Honeywell T6 is dat de temperatuur die je op het display ziet niet de gemeten themeratuur is maar een door de honeywell berekende "gevoelstemeratuur" moet aangeven. Dat vind je ook in documentatie en site van honeywell, plus word deze temperatuur ook nog in stappen van 0,5ºC aangegeven.
Blijkbaar stuurt de Honeywell wel een juiste temperatuur via het OP protocol door, alleen zou hij dat eigenlijk wat vaker moeten doen.
Dus mijn advies is (uit eigen ervaring) kijk niet te vaak op de T6 display, ik heb overigens ook diverse switchbot temperatuurmeters in huis, ook de super handige buitensensor die ze sinds een tijdje hebben, dus als ik echt de temperatuur wil weten kijk ik daar wel op.
ik heb eigenlijk de T6, zeker nu met de huidige temperaturen op 1 temperatuur staan en één nachtverlaging, en dat bevalt eigenlijk prima.
Ik heb zelf geen behoefte om ingewikkelde schema's bij te houden, en ondertussen ken ik de thermostaat wel een beetje en werk om zijn afwijkingen heen. dat werkt tot nu toe prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
rft80 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:36:
[...]

Probeer een OTGW bij nodo shop, wordt veel gebruikt om gedrag van thermostaat en ketel/warmtepomp uit te lezen maar je kan m tegenwoordig ook standalone draaien met Smart Autotune Thermostat in home assistant.

Gebruik deze voor mijn Elga ace en die doet exact wat jij wilt - op low load draaien. Maar met dit weer gaat zelfs dat overigens niet. Moduleer terug naar 275watt electrisch vermogen, maar toch 6 schakelingen. Anyway, voor de geïnteresseerde, deze software geeft echt inzicht.

https://github.com/Alexwijn/SAT
zou je dit met een korte introductie ook op ons HA - Quatt forum kunnen zetten, ik denk dat je een boel lui hiermee blij kunt maken, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
HarryInia schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:43:
[...]

Ik geloof dat het MacD007 was welke eens met de Switchbot aan kwam.
Deze Switchbot heb ik dus naast de T6 gehangen.

[Afbeelding]

De Switchbot logt de data welke je met BLE kunt uitlezen voor een bepaalde periode. Deze data heb ik dan weer in excel geimporteerd.
Je kunt ook per min exporteren, maar ik heb per 15 min gedaan om aantal regels wat beperkt te houden.
De T6 heb ik of via JSON of via de Quattapp manueel uitgelezen. in de praktijk kan het zijn dat een T6 temperatuur 15 min eeerder of later veranderd. Gezein de T6 bijna nooit verandert is dat voor een keer nog wel te doen. En ja het is niet waterdicht, maar wanneer ik naar bed ga en JSON staat op 18,8 en ik kijk na wakker worden weer en hij staat nog steeds op 18,8 dan neem ik aan dat hij die gehele periode op 18,8 heeft gestaan bij dezelfde insteltemp etc.
Kan ook zijn dat de CiC de T6 data niet goed uitleest? Je leest het in ieder geval niet rechtstreeks van de T6 af, maar via de CiC. Daar kan mogelijk nog wel een en ander fout tussen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:28:
[...]

Misschien omdat er aardig wat mensen zijn die geld willen besparen met een Quatt ten opzichte van verwarmen op gas?

Maar ook als je het voor het milieu doet is zuinig draaien belangrijk, afhankelijk van de energiemix van dat moment.
Tja, kachels uit helpt dan het hardst 🙃.

COP is zo'n eenheid wat volgens mij niet veel zegt over hoe goed je totale systeem werkt.
Een lage COP in bijv. een oude grote woning 😉 waarbij alles in evenwicht is, is niet perse slechter dan een hoge COP In een gloednieuw, goed geïsoleerd pand. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen: vandaar dat het mij niet veel zegt en ik niet ga vergelijken 😜.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:11:
[...]

Kan ook zijn dat de CiC de T6 data niet goed uitleest? Je leest het in ieder geval niet rechtstreeks van de T6 af, maar via de CiC. Daar kan mogelijk nog wel een en ander fout tussen gaan.
Lijkt me sterk, ik neem aan dat er een crc of iets over het protocol zit. Ik vind de aanname dat als je 2x kijkt voor en na het slapen, en de temperatuur is gelijk, dat hij dan waarschijnlijk de hele tijd gelijk was ook wel erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Rowwan schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:15:
[...]

Lijkt me sterk, ik neem aan dat er een crc of iets over het protocol zit. Ik vind de aanname dat als je 2x kijkt voor en na het slapen, en de temperatuur is gelijk, dat hij dan waarschijnlijk de hele tijd gelijk was ook wel erg optimistisch.
Checksums zijn om te kijken of de waardes ok zijn. Maar kan zomaar zijn dat de t6 gewoon niks doorgeeft, of dat de CiC t6 pakketjes dropped om wat voor reden dan ook. Ik zou niet direct stellen dat de t6 niet goed meet als je dat niet direct van de t6 sensor data afleest.
Mijn Nest bv laat via de app, en op het display, ook andere waardes zien dan als ik naar het technische menu ga en daar de sensor data bekijk. Als ik me niet vergis wordt zelfs de api data afgerond ipv de sensor data 1 op 1 door te geven. Anyway, we weten pas wat en wanneer de t6 iets doorgeeft als er een OTGW achter hangt. En wat de CiC doet wanneer Quatt daar openheid over geeft. Hun quick start guide komt daar het meest dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:30:
[...]

Checksums zijn om te kijken of de waardes ok zijn. Maar kan zomaar zijn dat de t6 gewoon niks doorgeeft, of dat de CiC t6 pakketjes dropped om wat voor reden dan ook. Ik zou niet direct stellen dat de t6 niet goed meet als je dat niet direct van de t6 sensor data afleest.
Mijn Nest bv laat via de app, en op het display, ook andere waardes zien dan als ik naar het technische menu ga en daar de sensor data bekijk. Als ik me niet vergis wordt zelfs de api data afgerond ipv de sensor data 1 op 1 door te geven. Anyway, we weten pas wat en wanneer de t6 iets doorgeeft als er een OTGW achter hangt. En wat de CiC doet wanneer Quatt daar openheid over geeft. Hun quick start guide komt daar het meest dichtbij.
Onderaan pagina 6:

"Als je na het lezen van deze handleiding nog vragen hebt, kun je contact opnemen met de
ondersteuning van Quatt."

Dat vraagt om antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 11:34:
[...]

Het verbruik zal >95% voor warm water zijn tenzij we weer eens een elfstedentocht krijgen als ik de metingen hier zo zie.

En Quatt zegt druk bezig te zijn met een binnenunit die dat ook over kan nemen icm wat je nu plaatst.

Het vermogen van een warmtepomp neemt af met de COP. Die 6 kW is bij +7 +35 en die 4 kW bij -7 +35 ik het goed onthouden heb. Bij Quatt kan je de curves zien en dit varieert ook per woning. Als je nu al weet dat die 4 kW niet gaat lukken, dan zou ik verder zoeken, maar volgens mij is de ondersteuning bij jou al geregeld.

Dus de Quatt is een redelijk veilige keuze met een superlage investering.
Idd een lage investering.
Met een FE zou ik voor een 5 kw unit zijn gegaan.

4kw zou vast wel goed komen. Zeker omdat ik met de airco vrijwel instant met warme lucht kan bijverwarmen.

Ook met de quatt in FE opstelling heb je dan toch nog wel iets voor SWW nodig? (Lees: bijv wp boiler).
Dat kan ik dan later nog eens doen.
In dat geval ben ik nu voor 2799 "klaar" en kan ik de vloerverwarming gebruiken zonder dat ik daar regelmatig gas voor nodig heb. Met se airco bijverwarming.
Later een wp boiler er naast en FE gaan.

En hoe zit het met vloerverwarming? Ik heb nu een mengverdeler met een eigen pomp.
Bij een warmtepomp heb je een open verdeler nodig, omdat die zelf genoeg kan pompen.
Is dat bij de Quatt ook het geval?

Wat ik nog niet zo goed snap, is waarom ze deze hybride toestellen zoveel goedkoper kunnen aanbieden dan de full electric versies. Het is toch in de meeste opzichten hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
onlinaius schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:32:
[...]

Maar ook bij het dak isoleren moet je nadenken over vocht. Het gaat bij isoleren vaak om het goed nadenken wat de plekken zijn waar je mogelijk condens krijgt en waar de vochtige lucht vandaan komt. Als je aan de koude kant kunt isoleren stijgt de temperatuur naarmate je verder in het isolatiemateriaal komt en krijg je geen condens. Bij ons is op de bergzolder geïsoleerd. Zoldervloer is dicht dus komt (weinig) lucht doorheen. Glaswol matten tussen de balken en daarbovenop afgetimmerd op de balken.

Vocht komt er dus bij vanaf de koude kant en condenseert dus niet.

Bij dak is dat zelfs nog wat riskanter, zeker bij dichte daken als bitumen / epdm / pvc moet je erg voorzichtig zijn met isoleren, omdat je aan de warme kant (in huis) isoleert.
(Vocht) lees condens(voor de meelezers onder ons!) komt de hele winter van binnenuit! Daar zit er bij ONNATUURLIJKE zachte isolatiemateraal (minerale wol) een damprem binnen. Dus ook op je zolder. Het is wel belangrijk dat je aan de koude zijde goed ventileert en dat kan bij een EPDM of PVC bijvoorbeeld niet. Een pannendak kan dat weer wel heel goed. Isoleren is vakmanschap en wat en hoe is zeer afhankelijk van de situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Bennobang op 25-12-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
olafmol schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:11:
[...]

Ik heb er een foto van de switchbot erbij gedaan om te laten zien waar hij hangt. De T6 temperatuur lees ik vanuit jSON of van de Quatt-App, zijn beide gelijk. Wat de CiC ontvangt kan ik alleen maar aannemen dat dat datgene is wat JSON aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
Rowwan schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:15:
[...]

Voor het doel van het overzicht ga ik de wekker er niet voor zetten :z en al zou er 's nachts wel iets veranderen (ik zou niet kunnen voorstellen wat er kan gebeuren op een plaats waar een thermostaat al 23 jaar hangt; gaat de temp langzaam naar beneden zie ook de meting van de switchbot) dan verandert het de conclusie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
MacD007 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:39:
[...]

het probleem bij de Honeywell T6 is dat de temperatuur die je op het display ziet niet de gemeten themeratuur is maar een door de honeywell berekende "gevoelstemeratuur" moet aangeven. Dat vind je ook in documentatie en site van honeywell, plus word deze temperatuur ook nog in stappen van 0,5ºC aangegeven.
Blijkbaar stuurt de Honeywell wel een juiste temperatuur via het OP protocol door, alleen zou hij dat eigenlijk wat vaker moeten doen.
Dus mijn advies is (uit eigen ervaring) kijk niet te vaak op de T6 display, ik heb overigens ook diverse switchbot temperatuurmeters in huis, ook de super handige buitensensor die ze sinds een tijdje hebben, dus als ik echt de temperatuur wil weten kijk ik daar wel op.
ik heb eigenlijk de T6, zeker nu met de huidige temperaturen op 1 temperatuur staan en één nachtverlaging, en dat bevalt eigenlijk prima.
Ik heb zelf geen behoefte om ingewikkelde schema's bij te houden, en ondertussen ken ik de thermostaat wel een beetje en werk om zijn afwijkingen heen. dat werkt tot nu toe prima.
Discussie ging ook niet over wat er op het display staat maar de stelling dat de T6 bij elke temp wijziging van 0,2gr een bericht zou sturen. Ik kijk ook allang niet meer naar het display voor de actuele temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
pietjm schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:07:
Ik had problemen met het op temperatuur krijgen van de woonkamer en heb zowel bij Quatt als bij Honeywell verzoeken tot hulp ingeschoten. Nog geen antwoord, maar dat is in deze tijd begrijpelijk.

Wat wel is gebeurd, is dat na de CiC update het systeem kennelijk nog een paar dagen nodig had om in te leren (opnieuw?), maar dat de laatste 2 dagen de kamer wel snel op temperatuur komt. De buitentemperatuur is de laatste 4 a 5 dagen min of meer gelijk, dus daar kan het niet aan liggen. Heeft de update dan toch een positief effect? Hopelijk niet te vroeg gejuicht 😬
Ik sta nog in dubio.
Vanaf gistermorgen 22°C constant.
Heeft Quatt vannacht bereikt: JSON gaf vanmorgen 6.30 uur 22,2°C aan en dan hoor je mij niet klagen. Kabbelt hele dag al rond 350W en, mede door zonlicht, 22.0+ vastgehouden.
Rond 13.30 uur gezakt naar 21,79°C. Dan zou ik iets meer "power-in" verwachten rond die tijd.

Grappige piekjes iedere 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djtq-yZ02maJuQ1BuEd1jBnr6FU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVBd5wJOUvFrUH7B0bjMjuDl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
HarryInia schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:25:
[...]

Ik heb er een foto van de switchbot erbij gedaan om te laten zien waar hij hangt. De T6 temperatuur lees ik vanuit jSON of van de App, zijn beide gelijk. Wat de CiC ontvangt kan ik alleen maar aannemen dat dat datgene is wat JSON aangeeft.
Welke App bedoel je dan? De T6 app?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:42:
[...]

Idd een lage investering.
Met een FE zou ik voor een 5 kw unit zijn gegaan.

4kw zou vast wel goed komen. Zeker omdat ik met de airco vrijwel instant met warme lucht kan bijverwarmen.

Ook met de quatt in FE opstelling heb je dan toch nog wel iets voor SWW nodig? (Lees: bijv wp boiler).
Dat kan ik dan later nog eens doen.
In dat geval ben ik nu voor 2799 "klaar" en kan ik de vloerverwarming gebruiken zonder dat ik daar regelmatig gas voor nodig heb. Met se airco bijverwarming.
Later een wp boiler er naast en FE gaan.

En hoe zit het met vloerverwarming? Ik heb nu een mengverdeler met een eigen pomp.
Bij een warmtepomp heb je een open verdeler nodig, omdat die zelf genoeg kan pompen.
Is dat bij de Quatt ook het geval?

Wat ik nog niet zo goed snap, is waarom ze deze hybride toestellen zoveel goedkoper kunnen aanbieden dan de full electric versies. Het is toch in de meeste opzichten hetzelfde?
De uitbreiding die ze nu ontwikkelen zou al het SWW ook moeten doen naast de defrost ondersteuning. Daarnaast zou het compact moeten zijn, dus dat belooft wat.

Zonder tussenhandel is er veel minder overhead en ze lossen wat lastige problemen als pendelen op met software ipv complexe dure buffervaten. Er blijft ook wel genoeg ruimte voor winst over met zo veel afzet en de prijs die je eerst betaalt, want de hoge subsidie haalt de netto investering zo ver naar beneden. En natuurlijk is het ook interessant om een flinke installed base en naam neer te zetten met scherpe prijzen, ook al kom je daar minder snel mee uit de rode cijfers.

Quatt adviseert om gewoon een mengverdeler te houden bij vloerverwarming. Dat voorkomt schade en vergroot het vermogen van de leidingen vanaf je ketel. Met vloerverwarming temperaturen heb je al snel veel dikkere buizen nodig vanaf de ketel naar de vloerverwarming en dat is niet bepaald gratis. Door in extreme koud met slechte isolatie gewoon naar hoge temperaturen te kunnen gaan is een standaard leiding al prima. Zie dat als een thermostaatkraan in je douche die een aangename temperatuur maakt met voldoende flow met een relatief dunne heet water leiding en een koudwater leiding wat bij vloerverwarming dan het afgekoelde vloerwater is.

In theorie is het zuiniger om dit met een open verdeler te doen, maar als ik de gehaalde COP's zo zie, dan is dit moeilijk doen omdat je het onderste uit de kan wil halen.

Persoonlijk ben ik ook meestal voor de beste oplossing, maar niet als het prijsverschil zo groot is. Dit is gewoon plug & play voor een keurige prijs en dan ook nog een mooie app en een community die op wat groeistuipen van de organisatie na best wel tevreden is. Ik heb nog niemand gehoord die spijt heeft van de aankoop en dat is een goed teken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:57:
[...]

De uitbreiding die ze nu ontwikkelen zou al het SWW ook moeten doen naast de defrost ondersteuning. Daarnaast zou het compact moeten zijn, dus dat belooft wat.

Zonder tussenhandel is er veel minder overhead en ze lossen wat lastige problemen als pendelen op met software ipv complexe dure buffervaten. Er blijft ook wel genoeg ruimte voor winst over met zo veel afzet en de prijs die je eerst betaalt, want de hoge subsidie haalt de netto investering zo ver naar beneden. En natuurlijk is het ook interessant om een flinke installed base en naam neer te zetten met scherpe prijzen, ook al kom je daar minder snel mee uit de rode cijfers.

Quatt adviseert om gewoon een mengverdeler te houden bij vloerverwarming. Dat voorkomt schade en vergroot het vermogen van de leidingen vanaf je ketel. Met vloerverwarming temperaturen heb je al snel veel dikkere buizen nodig vanaf de ketel naar de vloerverwarming en dat is niet bepaald gratis. Door in extreme koud met slechte isolatie gewoon naar hoge temperaturen te kunnen gaan is een standaard leiding al prima. Zie dat als een thermostaatkraan in je douche die een aangename temperatuur maakt met voldoende flow met een relatief dunne heet water leiding en een koudwater leiding wat bij vloerverwarming dan het afgekoelde vloerwater is.

In theorie is het zuiniger om dit met een open verdeler te doen, maar als ik de gehaalde COP's zo zie, dan is dit moeilijk doen omdat je het onderste uit de kan wil halen.

Persoonlijk ben ik ook meestal voor de beste oplossing, maar niet als het prijsverschil zo groot is. Dit is gewoon plug & play voor een keurige prijs en dan ook nog een mooie app en een community die op wat groeistuipen van de organisatie na best wel tevreden is. Ik heb nog niemand gehoord die spijt heeft van de aankoop en dat is een goed teken.
Maar zou zo'n all in oplossing even effectief zijn als een WPB die als enige taak heeft hetSWW te verwarmen?
Lastig speculeren als er nog niet gedeeld is over de oplossing.

En de mengverdeler.... behoud je die ook als je de CV ketel uitschakelt? Of wanneer je op den duur FE gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
olafmol schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:46:
[...]

Welke App bedoel je dan? De T6 app?
De Quatt-app; onder linker tab, boven in het display: ingestelde temp--> actuele temp van de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
NIB0R schreef op zondag 24 december 2023 @ 10:01:
[...]

@MacD007 Dit is echt totaal niet waar. @TeslaNerd heeft het wel bij het juiste eind. Enkel de buitentemperatuur en je watertemperatuur beinvloeden je COP. Je warmteverlies van je woning heeft alleen invloed op hoeveel energie je in je woning moet stoppen om dat te compenseren. Maar dat staat totaal los van de COP....
Maar welke watertemperatuur? Hiermee mis je namelijk 1 variabele die ook invloed heeft op de COP (zie ook de cijfermatige documentatie van Quatt), namelijk op hoeveel vermogen de Quatt draait.

Buiten 8, water aanvoer 35 is niet altijd dezelfde COP.

Als de retour 29 is en de aanvoer 35 krijg je een andere COP dan wanneer de retour van 32 naar 35 gebracht wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
HarryInia schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:38:
[...]

De Quatt-app; onder linker tab, boven in het display: ingestelde temp--> actuele temp van de thermostaat.
Ehh maar dan is het toch niet raar dat de json en de app hetzelfde tonen? Je kijkt naar de data van de CiC.

Zolang je niet direct van de t6 kunt meten, kun je niet zeker weten wat de t6 daadwerkelijk meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:22:
[...]

Maar zou zo'n all in oplossing even effectief zijn als een WPB die als enige taak heeft hetSWW te verwarmen?
Lastig speculeren als er nog niet gedeeld is over de oplossing.

En de mengverdeler.... behoud je die ook als je de CV ketel uitschakelt? Of wanneer je op den duur FE gaat?
Een WPB moet je eigenlijk met buitenlucht voeden en de koude lucht weer afvoeren. Reken op een COP van 2.5 tot 3.
Ik schat in dat Quatt niet zomaar iets uit zal brengen zonder dat het daar minimaal gelijkwaardig aan is. Maar het blijft inderdaad nog onzeker.

Persoonlijk zou ik gewoon rekenen dat je de CV ketel minimaal gebruikt tot die 10 jaar oud is (maximaal 15 jaar) en je tzt iets nieuws neemt als de SWW oplossing van Quatt niet voldoet.

Met een full electric oplossing gebruik je bij voorkeur een open verdeler en begrens je de temperatuur hard tot wat je vloer mag hebben.

Maar dan ontwerpt en legt een goede installateur ook meteen overal nieuwe hoofdleidingen die de benodigde flow altijd aan kunnen en stelt deze WP met de weercompensatie zo in dat alle vertrekken keurig op de gewenste temperatuur zijn. Reken maar dat dit een hoop overlast geeft en geld kost in een bestaande woning als er nu gewoon 22 mm leiding ligt.

Het is een lastige afweging. Snel van het gas af heeft ook lang in mijn hoofd gespookt als ideaalbeeld, maar in de werkelijkheid kan dat eigenlijk nog niet in Nederland qua opwek en transport van energie.

Daarnaast zijn de regels over het verplicht opgraven en vernietigen van gasleidingen echt stom. Dit gaat tientallen miljarden kosten als ze het per adres aan blijven pakken.

Ik wacht dan liever nog even totdat de kolencentrales uit kunnen en de netbeheerders geen overuren meer hoeven te maken om te voorkomen dat de boel klapt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@netappie
Voor de wpb kan ik met 2 dakdoorvoeren werken.

Ik hebbnog wat rond zitten zoeken voor FE opties. Dan ben ik 7 a 8k kwijt aan de hardware. Dan nog installeren.
Als iemand al zelf aangekocht spul wil installeren.
Ex subsidie natuurlijk.

Dat ga ik gewoon niet terugverdienen, omdat ik nu al geen gas gebruik voor verwarmen.

De quatt voor 2799 is dan een leuke optie om.mijn vloerverwarming te kunnen gebruiken :)
Hoop alleen dat het gasverbruik bij opstarten of erg koude dagen meevalt. Ik kan natuurlijk altijd blijven bijverwarmen met de L/L.

Heb vrijdag de videocall. Ben benieuwd.
Nog wel aan t twijfelen tussen hybride, FE, of gewoon nog even niks doen en door met de L/L.
Ook wel twijfel omdat ik volgens de bekende formule op ongeveer 6.5 kw uitkom en Quatt 4kw of 8 kw levert.
Twee units vind ik too much, naast de twee airco units die al op 't dak staan.

Pagina: 1 ... 190 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.