Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.179 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Ik moet zeggen vandaag was de cic wel lekker constant zeg. Misschien krijgt hij het een beetje door hoe en wat. Zou mooi zijn. De temp staat wel constant zonder nachtverlaging enz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51r1J8d0wZX-H6pWhIQooM4kr0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cnHpER465nlzA30p7pnigZT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:51
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:55:
@netappie
Voor de wpb kan ik met 2 dakdoorvoeren werken.

Ik hebbnog wat rond zitten zoeken voor FE opties. Dan ben ik 7 a 8k kwijt aan de hardware. Dan nog installeren.
Als iemand al zelf aangekocht spul wil installeren.
Ex subsidie natuurlijk.

Dat ga ik gewoon niet terugverdienen, omdat ik nu al geen gas gebruik voor verwarmen.

De quatt voor 2799 is dan een leuke optie om.mijn vloerverwarming te kunnen gebruiken :)
Hoop alleen dat het gasverbruik bij opstarten of erg koude dagen meevalt. Ik kan natuurlijk altijd blijven bijverwarmen met de L/L.

Heb vrijdag de videocall. Ben benieuwd.
Nog wel aan t twijfelen tussen hybride, FE, of gewoon nog even niks doen en door met de L/L.
Ook wel twijfel omdat ik volgens de bekende formule op ongeveer 6.5 kw uitkom en Quatt 4kw of 8 kw levert.
Twee units vind ik too much, naast de twee airco units die al op 't dak staan.
Gezien dat je L/L wp bij kan springen gaat die ene Quatt gewoon ruim voldoende zijn.

De vraag is dus vooral of die CV ketel op korte termijn weg moet of dat je die nog af wilt schrijven over een wat langere termijn.

Sterkte met de afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:30
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:32:
[...]

Gezien dat je L/L wp bij kan springen gaat die ene Quatt gewoon ruim voldoende zijn.

De vraag is dus vooral of die CV ketel op korte termijn weg moet of dat je die nog af wilt schrijven over een wat langere termijn.

Sterkte met de afweging.
Tja....
Weg moeten... ik krijg er nu weinig meer voor terug denk ik.
Tis meer dat ik weet dat ik na deze ketel geen gas meer wil. Die 200 euro vaste kosten neem ik tot die tijd dan maar.
FE gaan vraagt gewoon meer aanpassingen en kost dus ook meer.

Wil in ieder geval dus een oplossing die wel FE ready is. Quatt lijkt dan op zich een goede optie!

Wat is nou t grote verschil tussen een 5kw Panasonic monobloc van 8000 euro geinstalleerd, en een 4-6kw Quatt voor 5000 euro?

En nog een vraagje over het gasverbruik. Wanneer springt bij jullie de ketel bij? Is dat bijv altijd een klein beetje bij het opstarten, of eigenlijk vrijwel nooit m.u.v. erg koude dagen in december/januari/februari?
En waar hebben we t dan over?
De vrouw wil namelijk vooral met de echt koude dagen een warme vloer, verder vindt ze de L/L prima. Als de Quatt op die dagen alsnog gas gebruikt, dan kan ik die 2799 net zo goed in mijn zak houden en in december/januari/februari de CV ketel aanslingeren.

[ Voor 10% gewijzigd door pentaw1nz op 25-12-2023 22:15 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:04:
[...]
Wat is nou t grote verschil tussen een 5kw Panasonic monobloc van 8000 euro geinstalleerd, en een 4-6kw Quatt voor 5000 euro?
Die is gemakkelijk... 3000 euro 😂

Panasonic is wel een heel goed merk (Japanse perfectie), dus als je 100% zekerheid wilt dat je warmtepomp lang mee gaat, dan is dit geen slechte keuze.

Maar uiteindelijk wil je ook wat besparen en dat lukt met die Quatt een stuk gemakkelijker door een voorsprong van 3000 euro. En probeer trouwens maar eens een ervaren installateur te vinden die deze winter nog tijd en voorraad heeft om die Panasonic goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
netappie schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:19:
[...]

Die is gemakkelijk... 3000 euro 😂

Panasonic is wel een heel goed merk (Japanse perfectie), dus als je 100% zekerheid wilt dat je warmtepomp lang mee gaat, dan is dit geen slechte keuze.

Maar uiteindelijk wil je ook wat besparen en dat lukt met die Quatt een stuk gemakkelijker door een voorsprong van 3000 euro. En probeer trouwens maar eens een ervaren installateur te vinden die deze winter nog tijd en voorraad heeft om die Panasonic goed te laten werken.
Bij die Panasonic optie moet je ook nog 3000 euro voor een boiler er bij op rekenen. Bij de Quatt blijft mijn intergas dat doen.

Maar ik bedoel, wat is er zo wezenlijk anders in de techniek dat de prijsverschillen tussen hybride en FE verklaart?

Als iemand nog iets wil delen over kantelpunt naar gas en hoeveel gas het dan ongeveer om gaat hoor ik 't graag.
Zoals gezegd gaat 't mij dus voornamelijk om de vvw die ik wil gebruiken in de echt koude maanden.

Zal vrijdag in de videocall met Quatt ook nog wel wat zaken navragen.
Volgens mij heb ik de laatst beschikbare spot van 2023

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
stanman23 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:55:
Ik moet zeggen vandaag was de cic wel lekker constant zeg. Misschien krijgt hij het een beetje door hoe en wat. Zou mooi zijn. De temp staat wel constant zonder nachtverlaging enz.
Om eerlijk te zijn heb ik nog nergens in de Quatt info iets over “zelflerend” gelezen. Ik denk dus dat het vooral door het (veel) zachtere weer komt.

Dit kon ik wel vinden, en dat gaat volgens mij over de vooraf berekende waardes die Quatt er zelf “hardcoded” inzet:
Elke CiC is geconfigureerd op basis van energieverbruik uit het verleden, en kan daardoor inschatten hoeveel warmte een woning nodig heeft. En op basis van de huidige gas- en elektriciteitstarieven van de klant, optimaliseert de CiC het gebruik van de warmtepomp en de cv-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:04
Heeft iemand meegekeken wat de installateurs kunnen instellen in het installateurs menu van de CiC?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
vandaag een kerstkado van de Quatt gekregen.

met een COP van 8,1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qs4zxg3bJ7fgq_ZXWxa9KH3zlWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSSrKnx5RCB4aWOsfyBx4qhZ.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:04
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:40:
[...]

Bij die Panasonic optie moet je ook nog 3000 euro voor een boiler er bij op rekenen. Bij de Quatt blijft mijn intergas dat doen.

Maar ik bedoel, wat is er zo wezenlijk anders in de techniek dat de prijsverschillen tussen hybride en FE verklaart?

Als iemand nog iets wil delen over kantelpunt naar gas en hoeveel gas het dan ongeveer om gaat hoor ik 't graag.
Zoals gezegd gaat 't mij dus voornamelijk om de vvw die ik wil gebruiken in de echt koude maanden.

Zal vrijdag in de videocall met Quatt ook nog wel wat zaken navragen.
Volgens mij heb ik de laatst beschikbare spot van 2023
de Panasonic kan je ook gewoon als hybride aansluiten als je wilt, of je kan m puur op de verwarming aansluiten en warm water door ketel laten doen.
prijsverschil tussen hybride & FE zit in eerste plaats in het boilervat omdat dat warm water wel mogelijk maakt (FE) t.o.v. niet (hybride).
Meeste warmtepompen zijn doorgaans wel zo flexibel om op later moment nog SWW boilervat toe te voegen, mits uiteraard de WP ook solo kan draaien en genoeg vermogen heeft om SWW erbij te doen

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:04:
[...]

Tja....
Weg moeten... ik krijg er nu weinig meer voor terug denk ik.
Tis meer dat ik weet dat ik na deze ketel geen gas meer wil. Die 200 euro vaste kosten neem ik tot die tijd dan maar.
FE gaan vraagt gewoon meer aanpassingen en kost dus ook meer.

Wil in ieder geval dus een oplossing die wel FE ready is. Quatt lijkt dan op zich een goede optie!

een 4-6 kW Quatt bestaat dus niet, het is of een Quatt (die eigenlijk net onder de 5 kW zit (zeg maar 4,5-5kW) en die kost dus slechts 2.999,-€ netto en geen 5.000€, en dan heb je een Quatt Duo die bijna 3.700€ netto kost, dus ook weer een stuk lager dan die 5.000€.

dus het verschil is eigenlijk dus 5.000€, panasonic versus Quatt. die 0,5kW gaan je je het echt niet meer maken.
En nog een vraagje over het gasverbruik. Wanneer springt bij jullie de ketel bij? Is dat bijv altijd een klein beetje bij het opstarten, of eigenlijk vrijwel nooit m.u.v. erg koude dagen in december/januari/februari?
En waar hebben we t dan over?
mijn verwarmingsgasverbruik (dus geen SWW gebruik) was slechts 5,4m³ in December, vorig jaar had ik bijna 200m³ in die maand. reken dus uit wat dit betekend. De laatste paar weken vaak zelfs 0, het meeste was door een verkeerde instelling van mij in de eerste paar dagen (50% van dat gasverbruik)
De vrouw wil namelijk vooral met de echt koude dagen een warme vloer, verder vindt ze de L/L prima. Als de Quatt op die dagen alsnog gas gebruikt, dan kan ik die 2799 net zo goed in mijn zak houden en in december/januari/februari de CV ketel aanslingeren.
ben je mn juist in die koude dagen dus duurder uit, reken dat maar eens uit over 15 jaar, maar moet je vooral zelf weten, gas wordt steeds duurder en echt niet goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

TeslaNerd schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:01:
Heeft iemand meegekeken wat de installateurs kunnen instellen in het installateurs menu van de CiC?
Ik heb in jun23 wel een beetje over de schouder meegekeken, en dat zag er wel interessant uit, maar toen was er voor gebruikers nog geen inzicht in JSON en nog geen insights in de app. Volgens mij zag ik een flow van 1600l/uur langskomen, ruim boven 800 in elk geval. Dat verbaasde mij, maar vonden zij niet raar.
Verder geen bijzonderheden onthouden.

Ik denk dat het beperkte aantal individuele instellingen (warmteverlies, startpunt verwarming en wellicht flow) op Quatt HQ aangepast wordt en niet zozeer door installateurs, die checken vooral parameters, denk ik.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Toby-Wan schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:
[...]

de Panasonic kan je ook gewoon als hybride aansluiten als je wilt, of je kan m puur op de verwarming aansluiten en warm water door ketel laten doen.
prijsverschil tussen hybride & FE zit in eerste plaats in het boilervat omdat dat warm water wel mogelijk maakt (FE) t.o.v. niet (hybride).
Meeste warmtepompen zijn doorgaans wel zo flexibel om op later moment nog SWW boilervat toe te voegen, mits uiteraard de WP ook solo kan draaien en genoeg vermogen heeft om SWW erbij te doen
SWW gaat over het algemeen gewoon met een driewegklep, net zoals in een CV ketel. Het gaat dus niet tegelijk. Je hebt wel wat meer vermogen nodig om de onderbrekingen op te vangen en met Full Electric moet je zeker zijn dat de WP het ook aan kan als het buiten zo hard vriest dat COP laag is. Dat betekent dus extra vermogen, elektrische defrost en meestal ook noodondersteuning met een flink COP 1 verwarmingselement voor zeer koude momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MacD007 schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:27:
[...]

een 4-6 kW Quatt bestaat dus niet, het is of een Quatt (die eigenlijk net onder de 5 kW zit (zeg maar 4,5-5kW) en die kost dus slechts 2.999,-€ netto en geen 5.000€, en dan heb je een Quatt Duo die bijna 3.700€ netto kost, dus ook weer een stuk lager dan die 5.000€.

dus het verschil is eigenlijk dus 5.000€, panasonic versus Quatt. die 0,5kW gaan je je het echt niet meer maken.

[...]
mijn verwarmingsgasverbruik (dus geen SWW gebruik) was slechts 5,4m³ in December, vorig jaar had ik bijna 200m³ in die maand. reken dus uit wat dit betekend. De laatste paar weken vaak zelfs 0, het meeste was door een verkeerde instelling van mij in de eerste paar dagen (50% van dat gasverbruik)

[...]

ben je mn juist in die koude dagen dus duurder uit, reken dat maar eens uit over 15 jaar, maar moet je vooral zelf weten, gas wordt steeds duurder en echt niet goedkoper.
Dank voor het delen van je ervaringen.
Ik zou dan in de koude maanden inderdaad met de ketel duur uit zijn, denk zo'n 400m3 gas. Dat is 400 euro en later misschien nog meer.

Daarom dat ik ook graag wat beter wil begrijpen hoe de Quatt omgaat met de CV ketel als backup. Gebruikt hij bij -5 een beetje gas om op te starten? Of blijft de ketel continu bijspringen?
En hoe flexibel is het systeem om zelf in te stellen wanneer je wilt dat de ketel bijspringt?

Stel dat ik van die 400 m3 in de koude maanden er 250 kan "besparen", dan stook ik alsnog 150m3 meer dan wanneer ik nu met L/L verwarm.
Als ik met de Quatt er bij jnderdaad uitkom op een paar m3 in december zoals jij, dan is mijn twijfel direct weg. Ben benieuwd wat men hier zoal ervaart, bijvoorbeeld op de koude dagen die we een paar weken geleden hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 25-12-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Toby-Wan schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:21:
[...]

Zit er dan een paar duizend euro verschil in alleen het feit dat ze een boilervat installeren?
Verder is een Quatt unit vergelijkbaar met een FE unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:40:
[...]

Ik zou dan in de koude maanden inderdaad met de ketel duur uit zijn, denk zo'n 400m3 gas. Dat is 400 euro en later misschien nog meer.

Daarom dat ik ook graag wat beter wil begrijpen hoe de Quatt omgaat met de CV ketel als backup. Gebruikt hij bij -5 een beetje gas om op te starten? Of blijft de ketel continu bijspringen?
En hoe flexibel is het systeem om zelf in te stellen wanneer je wilt dat de ketel bijspringt?
hulp bij opstarten als het water onder 18 graden is gekomen, zal ergens tussen 0,01-0,03m³ gas per keer zijn, wat meer gas kost is als de Quatt het niet meer alleen aan kan, muv 3 dagen in december (door mijn eigen fout) heeft hij echt gas gebruikt, daarna bijna niet meer tot veelal niets.
tijdens de opstart stopt de cv ketel direct als de 18 graden in de leiding zijn bereikt.

je kunt zelf je gasverbruik beperken om rustig en met beleid je huis temperatuur op te bouwen, en als het buiten echt koud is, de quatt lekker gewoon met één temperatuur laten lopen. Een advies, sluit je thermostaat af met een kastje en slot, zodat er niemand aan kan. 8)
Stel dat ik van die 400 m3 in de koude maanden er 250 kan besparen, dan stook ik alsnog 150m3 meer dan wanneer ik nu met L/L verwarm.
Als ik inderdaad uitkom op een paar m3 in december zoals jij, dan is mijn twijfel direct weg.
het is nu wel erg zacht, maar ook in november was het gasverbruik zeer laag. voor het hele stookseizoen tot nu toe, heb ik nog geen 10 m³ gas nodig gehad voor de verwarming. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Kantelpunt? Om water naar 18graden te krijgen is heel weinig gas nodig, minder dan 0,1m3 per stookdag.
Dagen met 0m3 of 0,01m3 komen ook veel voor, afhankelijk van hoe lang Quatt uit is geweest en hoe ver het water in de leidingen buiten dan is afgekoeld.

Je krijgt wel gasverbruik als je met thermostaat een kamertemperatuur van 20graden vraagt, terwijl het 18graden is. Dat kan het beste (snel) met CVketel, vindt de CiC. En dan kan er 0,5m3 gas/uur doorgaan.
Met rustige thermostaatverhoging had de Quatt dit in 2uur zelf gekund.
Zulk soort foutjes zorgen bij mij voor ~1% gasverbruik.

Gasverbruik loopt wel op als de 4-6kW van de enkele Quatt niet genoeg is. Bij mij moest in week 48 en 49 (heel veel defrosts) de ketel bijspringen om het huis warm te houden, met 28m3 en 21m3 gasgebruik tot gevolg (en slechte COP van Quatt die bij hoge watertemperatuur meedraaide). Door die weken wordt dit stookseizoen tot nog toe 12% van mijn warmtevraag met gas gedaan, terwijl de meeste weken rond de 1% zitten.
Die ondercapaciteit moet jij kunnen voorkomen met je L/L warmtepomp erbij.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolkm00d
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-08 21:13
Friezin schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:44:
[...]

Ik sta nog in dubio.
Vanaf gistermorgen 22°C constant.
Heeft Quatt vannacht bereikt: JSON gaf vanmorgen 6.30 uur 22,2°C aan en dan hoor je mij niet klagen. Kabbelt hele dag al rond 350W en, mede door zonlicht, 22.0+ vastgehouden.
Rond 13.30 uur gezakt naar 21,79°C. Dan zou ik iets meer "power-in" verwachten rond die tijd.

Grappige piekjes iedere 2 uur.

[Afbeelding]
Run je een sauna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 25 december 2023 @ 23:49:
[...]

hulp bij opstarten als het water onder 18 graden is gekomen, zal ergens tussen 0,01-0,03m³ gas per keer zijn,
Ik ben bij het opstarten (om de watertemperatuur op 18graden te brengen) telkens iets van 0,15m3 kwijt. Doe ik iets verkeerd?

Dag temp 18 graden, nachtverlaging tot 16,5 graden. Silent mode off, optimaliseren aan. Alleen radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ViKaKVdJ6B7dvMxT6F0aQbjxC9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oS2bZHuOHTaBnBUNiAEQaI5p.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:07
[...]

Ik kan daar geen pijl op trekken. Al dagen geen gas verbruikt en dan vandaag ineens wel (tenminste volgens Quatt...). Het was hier vandaag 11 graden, regenachtig. Thermostaat staat deze kerstdagen continu op 20.5 graden en geeft dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ntHBUgl2DJOM6l4SdWa2xtR-qE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9nz4zBQspctURCWh48Ovdqw.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:03:
[...]
Ik ben bij het opstarten (om de watertemperatuur op 18graden te brengen) telkens iets van 0,15m3 kwijt. Doe ik iets verkeerd?

Dag temp 18 graden, nachtverlaging tot 16,5 graden. Silent mode off, optimaliseren aan. Alleen radiatoren.

[Afbeelding]
0,16m3 gas bij opstarten vind ik wel aan ruime kant. Zeker als het buiten 12graden is.
Heb je lange leidingen buiten? Staat je CVketel mooi zachtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Stel dat ik van die 400 m3 in de koude maanden er 250 kan "besparen", dan stook ik alsnog 150m3 meer dan wanneer ik nu met L/L verwarm.
Als ik met de Quatt er bij jnderdaad uitkom op een paar m3 in december zoals jij, dan is mijn twijfel direct weg. Ben benieuwd wat men hier zoal ervaart, bijvoorbeeld op de koude dagen die we een paar weken geleden hadden.
Wanneer jij bij hele koude dagen de Quatt laat samenwerken met jouw L/L verbruik je toch helemaal geen gas meer? Mogelijk een tikkeltje om het water op 18 graden te krijgen, maar meer niet lijkt mij

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:09:
[...]

0,16m3 gas bij opstarten vind ik wel aan ruime kant. Zeker als het buiten 12graden is.
Heb je lange leidingen buiten? Staat je CVketel mooi zachtjes?
Quatt staat in de tuin, vier meter leiding buiten, dan naar binnen en naar de cv ketel op zolder. Ketel staat op 60 graden max, en ik geloof 50% vermogen. Een keer was ik erbij toen hij aanging; toen ging hij verwarmen op 40 graden.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:15:
[...]

Quatt staat in de tuin, vier meter leiding buiten, dan naar binnen en naar de cv ketel op zolder. Ketel staat op 60 graden max, en ik geloof 50% vermogen. Een keer was ik erbij toen hij aanging; toen ging hij verwarmen op 40 graden.
Da’s geen bijzonder lange leiding en lijkt geen slechte ketelinstelling. Vreemd dat je dan toch 10x zoveel gebruikt bij opstarten.
Ga je wel in stapjes omhoog van 16,5 naar 18,0kamertemperatuur? 1,5graad in 1x triggert ketelgebruik, niet voor opstarten maar daarna ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
SBL schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:25:
[...]

Da’s geen bijzonder lange leiding en lijkt geen slechte ketelinstelling. Vreemd dat je dan toch 10x zoveel gebruikt bij opstarten.
Ga je wel in stapjes omhoog van 16,5 naar 18,0kamertemperatuur? 1,5graad in 1x triggert ketelgebruik, niet voor opstarten maar daarna ook nog.
Doe ik ja, kleine stapjes. Maar het gasverbruik is niet eens als de thermostaat omhoog gaat, maar bij het opstarten van de Quatt ‘‘s nachts, wanneer kamertemperatuur onder de 16,5 komt en de watertemperatuur onder de 18 is gezakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dank @SBL , @okijokii @MacD007 voor het meedenken.

Als de cv ketel wordt ingeschakeld wanneer het water <18 graden is , en dit idd om die hele lage gasverbruiken gaat, dan stelt me dat wel gerust.
Ik kan idd op de koude dagen de L/L laten bijspringen , zodat ik niet een te groot verschil heb tot de gewenste temperatuur. Dat zal wel wat testen worden met verschillende schema's, om niet steeds handmatig met de afstandsbedieningen in de weer te hoeven zijn bij koude dagen.

Want daarnaast springt de CV ketel dus ook aan bij een te groot verschil tot de gewenste temperatuur. Is eventueel ook op te lossen met een schema die na een eventuele verlaging weer stapsgewijs omhoog gaat? Halve graad per uur oid?

De ervaringen die jullie delen omtrent het gasverbruik word ik in ieder geval wel blij van.
Het lijkt er op dat de Quatt het dan prima alleen af kan.
Bij anderen lees ik dan weer dat er de ene keer wel gas wordt verbruikt wanneer er geen verlaging wordt toegepast, en de andere keer niet. Ook wanneer het niet extreem koud is buiten. Ik zou dan toch liever zien dat de Quatt iets langer zelf doorgaat, dan dat hij de CV ketel laat bijspringen..maar zo specifiek is dat schijnbaar niet in te stellen?

[ Voor 29% gewijzigd door pentaw1nz op 26-12-2023 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ysbeer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:31:
[...]

Doe ik ja, kleine stapjes. Maar het gasverbruik is niet eens als de thermostaat omhoog gaat, maar bij het opstarten van de Quatt ‘‘s nachts, wanneer kamertemperatuur onder de 16,5 komt en de watertemperatuur onder de 18 is gezakt.
Dan is thermostaat helemaal niet relevant inderdaad. Enige wat ik dan nog kan bedenken is dat het komt door je lage nacht-kamertemperatuur. Dat je dan meer water (in huis) hebt <18graden dan anderen.
Als je dit wilt checken, kun je een nacht testen met nachtverlaging maar naar 17,5 ipv 16,5. Zou dan veel verschil moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Zoals gisteren gaat het heel mooi hier! COPvan 8,3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkr2O8GM3g4k5_nkrhGtuOWNcqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJit0HjLrZOSUJITY6lohIL1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
pentaw1nz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:52:

Als de cv ketel wordt ingeschakeld wanneer het water <18 graden is , en dit idd om die hele lage gasverbruiken gaat, dan stelt me dat wel gerust.
Ik kan idd op de koude dagen de L/L laten bijspringen , zodat ik niet een te groot verschil heb tot de gewenste temperatuur. Dat zal wel wat testen worden met verschillende schema's, om niet steeds handmatig met de afstandsbedieningen in de weer te hoeven zijn bij koude dagen.

Want daarnaast springt de CV ketel dus ook aan bij een te groot verschil tot de gewenste temperatuur. Is eventueel ook op te lossen met een schema die na een eventuele verlaging weer stapsgewijs omhoog gaat? Halve graad per uur oid?

De ervaringen die jullie delen omtrent het gasverbruik word ik in ieder geval wel blij van.
Bij anderen lees ik dan weer dat er de ene keer wel gas wordt verbruikt wanneer er geen verlaging wordt toegepast, en de andere keer niet. Ook wanneer het niet extreem koud is buiten. Ik zou dan toch liever zien dat de Quatt iets langer zelf doorgaat, dan dat hij de CV ketel laat bijspringen..maar zo specifiek is dat schijnbaar niet in te stellen?
Dat soort instellingen kan je niet zelf instellen. Dat jij liever ziet dat de Quatt wat langer zelf doorgaat is een persoonlijke instelling die veel mensen niet delen, ik zie klachten dat het tienden van een graad scheelt dan gevraagd. Van mij mag ie er ook wat langer over doen een halve graad duurt bij 3 graden al een 1,5 uur met mijn vloerverwarming. Geen probleem als je dat weet dan pas je daar je schema op aan. Teveel gas is bij mij ook een issue dus heb zelfs de cv uit gezet en de Quatt ging vrolijk zelfstandig zelf door oOo De Quatt heeft sinds begin maart ca 410m3 gas bespaard en ik heb nog maar 100m3 verbruik gehad verwarming en sww en dat kan nog verberterd worden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
Wij zijn net verhuisd naar een tussenwoning uit 2010, label A en dus goed geïsoleerd. Mijn broer is tevreden gebruiker van een Quatt in zijn vrijstaande woning en ik had er wel oren naar.

Wij zijn met twee volwassenen en twee kinderen. Volgens mij hadden de vorige bewoners ongeveer een gasverbruik van 900-1000m3 per jaar. Ik verwacht dat wij daar onder uit gaan komen aangezien wij lager stoken, ik alle radiatoren heb voorzien van ventilatoeen, de ketel heb teruggeschroefd, en heb voorzien van een Tado. Nog even niet met knoppen, die heb ik over uit het oude his maar nog niet geplaatst.

We hebben nog geen zonnepanelen maar ik verwacht er dit jaar rond de 10 op het dak te kunnen leggen vooraan het huis (ZO).

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen van Quatt voor de plaatsing op de dakkapel achter op de zolder, waar de CV-ketel ook staat. Nu lees ik verschillende verhalen in dit topic of dit wel haalbaar is qua geluid en onderhoud. Ben nu toch aan het twijfelen geslagen of dit een goede oplossing gaat zijn. Quatt zegt dat het qua geluid kan aangezien we meer dan 1,6m afstand hebben naar de dakkapellen van de buren. Maar klopt dit?

Foto van de achterkant van ons huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDk54dGaWWbz_xJNPlT80o6IVgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TC1v6YVZfSUrjSUxdgH4kpwr.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ook niet meehelpt is dat Quatt mij steeds verschillende kostenopgaven stuurt. Aanvankelijk dacht ik een bypass nodig te hebben maar die vond ik na wat beter kijken gewoon onder de CV-ketel. Dit gemeld, maar toch spamt hun systeem me om de zoveel dagen met een kostenoverzicht waar, jawel, de bypass gewoon opstaat. De dame van Quatt verzekert mij dat dit goedkomt, maar toch blijven die mailtjes komen.

Toch blijft het voor mij aantrekkelijk om voor een relatief hele kleine investering (rond de 3000 euro) een hybride pomp neer te zetten die wellicht later all-electric kan.

Keuzes, keuzes, maar op dit moment neig ik meer naar “nee” door vooral geluid / onderhoudszorgen, en ga ik wellicht kijken naar een ventilatiewarntepomp (bijvoorbeeld NIBE een S735). Dit is veel duurder, ook qua terugverdientijd, maar er zijn geen eventuele boze buren en vliegende onderhoudsmonteurs.

Wellicht dat iemand hier nog goede inzichten heeft? Alvast dank!

[ Voor 9% gewijzigd door mrkb_ op 26-12-2023 09:31 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ysbeer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 00:31:
[...]

Probeer eens de temperatuur een paar dagen gewoon continue op 18°C te houden.
Door de nachtverlaging moet Quatt 's morgens aan de bak.
Ik vermoed dat op temperatuur houden geen, of niet veel meer, extra stroom kost dan het moeten overbruggen van die 1,5°C.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
joosie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:25:
Zoals gisteren gaat het heel mooi hier! COPvan 8,3

[Afbeelding]
Dubbele Quatt toch?
Netjes.

(Is je probleem met die defrost ooit, nog opgepakt door Quatt? Want dan heb ik de oplossing gemist)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joosie
  • Nu online
Friezin schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:44:
[...]

Dubbele Quatt toch?
Netjes.

(Is je probleem met die defrost ooit, nog opgepakt door Quatt? Want dan heb ik de oplossing gemist)
Inderdaad een dubbele. Quatt komt donderdag langs, ik ben van plan om daarna een update te geven. Ik heb nu geen last meer van die defrosts, het is met deze temperaturen niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Friezin schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:37:
[...]

Probeer eens de temperatuur een paar dagen gewoon continue op 18°C te houden.
Door de nachtverlaging moet Quatt 's morgens aan de bak.
Ik vermoed dat op temperatuur houden geen, of niet veel meer, extra stroom kost dan het moeten overbruggen van die 1,5°C.
Zou kunnen, maar dat lijkt me omzeilen van het ‘probleem’. Dat gasverbruik is om 2 of 3 uur ‘s nachts, als de Quatt de woning alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Pas vanaf 6u gaat er een half graadje bij, en dat gaat zonder veel moeite.

Hier twee kiekjes. De laatste is van vandaag met al twee dagen continu 15 graden (we zijn elders Kersten o<:) ) Vandaag zakte de kamertemp blijkbaar onder de 15, en was weer een dot gas nodig om op te starten

Edit:
Misschien heb je toch gelijk, ook wat @SBL zegt met veel ‘koud water in het systeem’. Ik ga het na de Kerstverlaging eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mEYPIOphA2w5Zz5LTCmriDBA38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yWwtgjVUcs1v1ZMzpXHfq2dN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av-V9yV8UZ72bUPbjBie_dKxTr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/himbPg1Y0lKvVXe11FaFWLWv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ysbeer op 26-12-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:57
Na maanden probleemloos gedraaid te hebben vannacht toch ineens een erg vervelend issue (wat anderen volgens mij ook al eens gemeld hebben).

Gaan slapen met de standaard 20 graden en niets aan de hand. Om om 4 uur 's nachts wakker te worden van de hitte. Ergens net voor 00:00 is de CIC schijnbaar gecrashed en is de CV op max gaan branden. Geen data van de CIC in homeassistant, dus niet bereikbaar geweest lijkt me. Temp in huis bijna 23 graden en 9 m3 aan gas erdoor gejaagd. CIC van het stroom en weer aan en alles hersteld zich.

Toch maar eens een rule in HA bouwen die de CIC aan en uit zet als de temp te hoog wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
abbeyrules schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:08:
Na maanden probleemloos gedraaid te hebben vannacht toch ineens een erg vervelend issue (wat anderen volgens mij ook al eens gemeld hebben).

Gaan slapen met de standaard 20 graden en niets aan de hand. Om om 4 uur 's nachts wakker te worden van de hitte. Ergens net voor 00:00 is de CIC schijnbaar gecrashed en is de CV op max gaan branden. Geen data van de CIC in homeassistant, dus niet bereikbaar geweest lijkt me. Temp in huis bijna 23 graden en 9 m3 aan gas erdoor gejaagd. CIC van het stroom en weer aan en alles hersteld zich.

Toch maar eens een rule in HA bouwen die de CIC aan en uit zet als de temp te hoog wordt
Melden bij Quatt... Dit mag niet gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55
pentaw1nz schreef op maandag 25 december 2023 @ 15:22:
[...]

Maar zou zo'n all in oplossing even effectief zijn als een WPB die als enige taak heeft hetSWW te verwarmen?
Lastig speculeren als er nog niet gedeeld is over de oplossing.
Hangt een beetje van het seizoen af. In de winter zal het waarschijnlijk efficiënter zijn dan een WPB omdat je met een WPB warmte 2x verplaatst, (1x het huis in en 1x de tank in). Aanzuigen van buiten voor de WPB is efficiënter maar geeft een extra gat in de geïsoleerde schil.

In het seizoen dat er niet gestookt wordt maar het buiten koeler is dan binnen is een WPB efficiënter. En hoogzomer is de WPB gratis koeling.

Over het hele jaar zal het elkaar aardig uitvlakken.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:57
Rowwan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:18:
[...]

Melden bij Quatt... Dit mag niet gebeuren.
Uiteraard gemeld via een ticket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bennobang schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:28:
[...]

Dat soort instellingen kan je niet zelf instellen. Dat jij liever ziet dat de Quatt wat langer zelf doorgaat is een persoonlijke instelling die veel mensen niet delen, ik zie klachten dat het tienden van een graad scheelt dan gevraagd. Van mij mag ie er ook wat langer over doen een halve graad duurt bij 3 graden al een 1,5 uur met mijn vloerverwarming. Geen probleem als je dat weet dan pas je daar je schema op aan. Teveel gas is bij mij ook een issue dus heb zelfs de cv uit gezet en de Quatt ging vrolijk zelfstandig zelf door oOo De Quatt heeft sinds begin maart ca 410m3 gas bespaard en ik heb nog maar 100m3 verbruik gehad verwarming en sww en dat kan nog verberterd worden
Cv uit als in de stekker er uit? Of anders?
Omdat je hem wel nodig hebt voor SWW.

Ik wil ook het liefst geen gas gebruiken, m.u.v. een defrost of zo, of wanneer het echt stervens koud is.
Dat de COP dan wat lager is maakt me niet uit, ik heb toch grotendeels gratis stroom.

Lees wel wisselende verhalen over het gasverbruik. Niet als in dat het hoog is, maar wel dat het soms onverklaarbaar is waarom bij de ene persoon gas wordt aangesproken en bij de ander niet. Los van die 18 graden of defrosts. Dus ook om het huis gewoon op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:55

Dat is idd nog wel wat finetuning. Bij mij is de airco met een slimme afstandsbediening geschakeld op een temperatuursensor in de achterkamer. Omdat een airco heel snel de luchttemperatuur verhoogt betekende dit al vrij snel dat de Quatt uitging door een te hoge gemeten temp bij de thermostaat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
mrkb_ schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:28:
Wij zijn net verhuisd naar een tussenwoning uit 2010, label A en dus goed geïsoleerd. Mijn broer is tevreden gebruiker van een Quatt in zijn vrijstaande woning en ik had er wel oren naar.

Wij zijn met twee volwassenen en twee kinderen. Volgens mij hadden de vorige bewoners ongeveer een gasverbruik van 900-1000m3 per jaar. Ik verwacht dat wij daar onder uit gaan komen aangezien wij lager stoken, ik alle radiatoren heb voorzien van ventilatoeen, de ketel heb teruggeschroefd, en heb voorzien van een Tado. Nog even niet met knoppen, die heb ik over uit het oude his maar nog niet geplaatst.

We hebben nog geen zonnepanelen maar ik verwacht er dit jaar rond de 10 op het dak te kunnen leggen vooraan het huis (ZO).

Inmiddels heb ik een offerte ontvangen van Quatt voor de plaatsing op de dakkapel achter op de zolder, waar de CV-ketel ook staat. Nu lees ik verschillende verhalen in dit topic of dit wel haalbaar is qua geluid en onderhoud. Ben nu toch aan het twijfelen geslagen of dit een goede oplossing gaat zijn. Quatt zegt dat het qua geluid kan aangezien we meer dan 1,6m afstand hebben naar de dakkapellen van de buren. Maar klopt dit?

[Afbeelding]

Wat ook niet meehelpt is dat Quatt mij steeds verschillende kostenopgaven stuurt. Aanvankelijk dacht ik een bypass nodig te hebben maar die vond ik na wat beter kijken gewoon onder de CV-ketel. Dit gemeld, maar toch spamt hun systeem me om de zoveel dagen met een kostenoverzicht waar, jawel, de bypass gewoon opstaat. De dame van Quatt verzekert mij dat dit goedkomt, maar toch blijven die mailtjes komen.

Toch blijft het voor mij aantrekkelijk om voor een relatief hele kleine investering (rond de 3000 euro) een hybride pomp neer te zetten die wellicht later all-electric kan.

Keuzes, keuzes, maar op dit moment neig ik meer naar “nee” door vooral geluid / onderhoudszorgen, en ga ik wellicht kijken naar een ventilatiewarntepomp (bijvoorbeeld NIBE een S735). Dit is veel duurder, ook qua terugverdientijd, maar er zijn geen eventuele boze buren en vliegende onderhoudsmonteurs.

Ik heb praktisch dezelfde situatie als jij. Quatt staat op de dakkapel. Ik heb geen enkele last van het geluid, ik heb eens op de zolder goed geluisterd en toen hoorde ik wel een soort bromtoon.

Omdat de Quatt bij ons niet hard hoeft te werken, tenminste niet bij deze temperaturen, staat hij nu permanent in de silent modus. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Dus ik zou me niet zo druk maken over het geluid.

Ik had trouwens 1100 m2 gasverbruik afgelopen jaar, dus vergelijkbaar.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:05:
[...]

Ik heb praktisch dezelfde situatie als jij. Quatt staat op de dakkapel. Ik heb geen enkele last van het geluid, ik heb eens op de zolder goed geluisterd en toen hoorde ik wel een soort bromtoon.

Omdat de Quatt bij ons niet hard hoeft te werken, tenminste niet bij deze temperaturen, staat hij nu permanent in de silent modus. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan. Dus ik zou me niet zo druk maken over het geluid.

Ik had trouwens 1100 m2 gasverbruik afgelopen jaar, dus vergelijkbaar.
Bij ons staat hij op de bijkeuken en ik hoor hem eigenlijk constant wanneer ik eronder sta (is mijn doorgang naar de garage). Niet irritant, maar wel aanwezig. Zeker wanneer het onder 0 is en hij aan de bak moet. Aan de linkerkant van de Quatt zit een rooster. Bij hele koude temperaturen hoor je ook daar (buiten dus) wel een geluid van uitblazende lucht. Niet irritant, maar wel aanwezig....
Wanneer zo'n geluid over je eigen warmtepomp gaat, zal de irritatiegrens wat lager liggen dan wanneer dat apparaat van de buren is. My two cents, doe ermee wat je wilt 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

De bypass (ook onder andere namen bekend; van de CVketel) onder de ketel zit in standaardpakket van Quatt. Bypass van vloerverwarming wordt soms bijgeplaatst, maar als je alleen radiatoren hebt, moet die er niet komen en dus ook geen meerprijs.
Geluid is tweeledig: 1. heeft iemand er last van? 2. Is het juridisch verdedigbaar? Ik denk dat niemand er daar last van gaat hebben, zolang hij niet resoneert, regel daarom rubber tegels en massa (ik heb stoepranden).
Om ook juridisch gedekt te zijn (buren die bij gemeente klagen), moet je de officiele tool invullen. Raam van de buren zal kritische punt zijn. Uitkomst mij ongewis want 1,6m is wel kort, maar het geluid moet “bocht om” om bij raam te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii

[ Voor 68% gewijzigd door okijokii op 26-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ysbeer schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 09:10:
[...]

Zou kunnen, maar dat lijkt me omzeilen van het ‘probleem’. Dat gasverbruik is om 2 of 3 uur ‘s nachts, als de Quatt de woning alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Pas vanaf 6u gaat er een half graadje bij, en dat gaat zonder veel moeite.

Hier twee kiekjes. De laatste is van vandaag met al twee dagen continu 15 graden (we zijn elders Kersten o<:) ) Vandaag zakte de kamertemp blijkbaar onder de 15, en was weer een dot gas nodig om op te starten

Edit:
Misschien heb je toch gelijk, ook wat @SBL zegt met veel ‘koud water in het systeem’. Ik ga het na de Kerstverlaging eens proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een verlaging van 19,5 naar 18 zal ongetwijfeld een andere uitkomst geven: met standaard 18 en dan naar 16,5 is dat water, wat werd rondgepompt, na 6-7 uur flink afgekoeld. In de winter zal dat effect nog groter zijn dan nu, met heel milde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10:04
[...]

Zit er dan een paar duizend euro verschil in alleen het feit dat ze een boilervat installeren?
Verder is een Quatt unit vergelijkbaar met een FE unit?
Boilervat zelf is al 1500-2500, afhankelijk uiteraard van capaciteit materiaal etc..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 14:26

Ik heb de Quatt (2*) sinds 19-10-2023 en mijn gasverbruik voor de quatt is 3,72 m3 tot en met 25 dec. In precies dezelfde periode vorig jaar zat ik op 604m3. Mijn quatt draait nu rond 99,43% (inclusief defrost & opstarten).
In het begin dacht ik dat de CV ketel niet goed aangestuurd werd omdat de CV nooit bijsprong. Tijdens de vorst heb ik gezien dat dat prima gaat. Mijn warmteverlies staat op 16,5, 90% vvw waarvan 80% onder parket dus systeem is traag. Temp altijd op 19,5 met van 13:00-18:00 een verhoging naar 20. Wat vele malen comfortabeler is dan eerst met alleen de CV en nachtverlaging.

Ik was er vanuit gegaan dat stel, optimistisch, de quatt 80% van mijn verwarming over kan nemen...; dus nu met >99% ben ik uiterst tevreden.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
pentaw1nz schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:44:
[...]

Cv uit als in de stekker er uit? Of anders?
Omdat je hem wel nodig hebt voor SWW.

Ik wil ook het liefst geen gas gebruiken, m.u.v. een defrost of zo, of wanneer het echt stervens koud is.
Dat de COP dan wat lager is maakt me niet uit, ik heb toch grotendeels gratis stroom.

Lees wel wisselende verhalen over het gasverbruik. Niet als in dat het hoog is, maar wel dat het soms onverklaarbaar is waarom bij de ene persoon gas wordt aangesproken en bij de ander niet. Los van die 18 graden of defrosts. Dus ook om het huis gewoon op temperatuur te houden.
CV bedrijf uit gezet van de Intergas ketel via installateurs code. Dus dan blijft de sww functie het gewoon doen. Bij mij met veel massa in de vloer gaat defrost ook gewoon door zonder gas bij -3 tot nu toe

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Bennobang schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:02:
[...]

CV bedrijf uit gezet van de Intergas ketel via installateurs code. Dus dan blijft de sww functie het gewoon doen. Bij mij met veel massa in de vloer gaat defrost ook gewoon door zonder gas bij -3 tot nu toe
Dat is misschien niet zo handig als de temperatuur binnen en dus van het water ooit onder 18 graden daalt, bijvoorbeeld omdat je een weekje weg bent. Als ik het goed begrijp gaat de Quatt niet aan onder die temperatuur en zal je woning steeds verder afkoelen zonder een manier om dit op afstand te corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
netappie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:29:
[...]

Dat is misschien niet zo handig als de temperatuur binnen en dus van het water ooit onder 18 graden daalt, bijvoorbeeld omdat je een weekje weg bent. Als ik het goed begrijp gaat de Quatt niet aan onder die temperatuur en zal je woning steeds verder afkoelen zonder een manier om dit op afstand te corrigeren.
Dat klopt maar ben ik mij van bewust :Y Quatt heeft al een paar x gereageerd en we zijn er mee bezig. Nu alleen nog wat vorst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

ik vraag het me af, maar er is een hele simpele manier om daar achter te komen, gewoon de rekentool van de overheid gebruiken (kies wel de juiste module), kom je niet uit stuur maar een pm, dan help ik je wel. heb dan wel wat gegevens nodig.
overigens is de Quatt in de echte wereld behoorlijk stil, maar daar heb je wettelijk helaas niets aan, want die gaan puur uit van de 55/52 dB (vol-vermogen). en op je erfgrens mag dat dus max 45/40 dB zijn.
[Afbeelding]

Ze willen met een FE moduel in 2024/2025 gaan komen, hoe en wat weten we nu nog niet.

m.b.t. een ventilatiewarntepomp, ik heb daar echt mijn twijfels over, duur en je hebt wel heel veel ventilatielucht nodig. welk vermogen ? en bij een nibe weet je zeker dat je die nooit gaat terugverdienen, ten minste niet in Nederland. hou rekening mee dat een ROI minimaal max 50% van de technische levensduur van een apparaat mag zijn (wil het tenminste interessant zijn, dan hou je namelijk voldoende lucht naar boven over voor bv reparaties en onderhoud).

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 26-12-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]

Als je die Quatt midden tussen de beide buren op de dakkapel zet, dan gaan ze die niet horen.
Zelf kan je hooguit op die zolderkamer iets horen, dus dat is je voornaamste zorg.

De NIBE systemen zijn vrij prijzig. We mooi dat je alles op zolder kwijt kan, maar dan kan je beter naar een Itho Daalderop Vincent kijken. Dat bedrijf is overgenomen door NIBE.

Voor zeer stille werking zou ik een Panasonic of Vaillant met R290 nemen. Maar ook hier zit een prijskaartje aan. Deze gerenommeerde leveranciers hoeven helemaal niet met stuntprijzen te komen om alles te verkopen wat ze maar kunnen produceren nu nieuwbouw per definitie gasloos is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:08:
[...]

Als je die Quatt midden tussen de beide buren op de dakkapel zet, dan gaan ze die niet horen.
Zelf kan je hooguit op die zolderkamer iets horen, dus dat is je voornaamste zorg.

De NIBE systemen zijn vrij prijzig. We mooi dat je alles op zolder kwijt kan, maar dan kan je beter naar een Itho Daalderop Vincent kijken. Dat bedrijf is overgenomen door NIBE.

Voor zeer stille werking zou ik een Panasonic of Vaillant met R290 nemen. Maar ook hier zit een prijskaartje aan. Deze gerenommeerde leveranciers hoeven helemaal niet met stuntprijzen te komen om alles te verkopen wat ze maar kunnen produceren nu nieuwbouw per definitie gasloos is.
Juist, want daar speelt een ROI totaal geen rol, omdat ze toch geen keuze hebben. dus 10.000 of 15.000 of zelfs 17.000 valt bij een nieuwprijs voor een huis van rond de 500.000 - 750.000 toch totaal weg.
Als een vervanging cq bijplaatsing als je bestaande gas cv nog helemaal niet vervangen hoeft te worden (en zelf bij een vervanging is dat een heel ander punt.
dan krijg je of een nieuwe cv voor tussen de 2.000 - 3.000 euro (incl. installatie) en een warmtepomp van ergens tussen de 8.000 - 12.000 euro. Dan is de verhouding compleet weg.
Ik snap dus dan ook wel dat mensen niet van het gas af willen als ze dat niet echt moeten. Een warmtepomp van 12.000 euro (FE) ga je dus nooit terugverdienen, kun je dus net zo goed gewoon op gas blijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 14:36:
[...]

Juist, want daar speelt een ROI totaal geen rol, omdat ze toch geen keuze hebben. dus 10.000 of 15.000 of zelfs 17.000 valt bij een nieuwprijs voor een huis van rond de 500.000 - 750.000 toch totaal weg.
Als een vervanging cq bijplaatsing als je bestaande gas cv nog helemaal niet vervangen hoeft te worden (en zelf bij een vervanging is dat een heel ander punt.
dan krijg je of een nieuwe cv voor tussen de 2.000 - 3.000 euro (incl. installatie) en een warmtepomp van ergens tussen de 8.000 - 12.000 euro. Dan is de verhouding compleet weg.
Ik snap dus dan ook wel dat mensen niet van het gas af willen als ze dat niet echt moeten. Een warmtepomp van 12.000 euro (FE) ga je dus nooit terugverdienen, kun je dus net zo goed gewoon op gas blijven.
Geld, ruimte en overlast spelen natuurlijk allemaal een rol. Ik denk dat de hybride tussenweg in veel situaties nu wel verstandiger is.

En natuurlijk is het dan leuk om die laatste beetjes aardgas weg te krijgen, maar de grote winst is al gehaald zodra een warmtepomp 80% van de warmtevraag met een acceptabele COP over kan nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

netappie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 15:26:
[...]

Geld, ruimte en overlast spelen natuurlijk allemaal een rol. Ik denk dat de hybride tussenweg in veel situaties nu wel verstandiger is.

En natuurlijk is het dan leuk om die laatste beetjes aardgas weg te krijgen, maar de grote winst is al gehaald zodra een warmtepomp 80% van de warmtevraag met een acceptabele COP over kan nemen.
Daarom heb ik er ook nul problemen mee dat Quatt nu al aan het dozenschuiven is met een betaalbare warmtepomp die verschrikkelijk veel geld en gas bespaard. Kwestie van je moet perfect niet de vijand van het goede laten zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Koudkleum eerste klas.
Liefst 21,5 als standaard eindigt in 21: Net te laag. Daarom testen op 22.
Vandaag kwam koudkleum van de buitencategorie eten (moeders van bijna 88)..
Nog 0,5 hoger hihihi.
Heeft in kamer van 22,5°C met dik vest aan wel genoten van het eten (rest zat in T-shirt 🙃)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-06 21:26
Sinds vorige week een Quatt en heb mogelijk een heel domme vraag: hoe kan ik meer variabelen uitlezen dan wat ik in de Quatt app kan zien?

Vooral t aanvoer en t retour (en dus delta) ben ik benieuwd naar, net als de flow.

lees vanalles over JSON maar kan dat niet plaatsen. Heb begrepen dat via Homey er een app is gemaakt maar daar is de dure Homey pro voor nodig. Kan me voorstellen dat er ook een goedkopere manier is om de CIC uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Nu online
twisty schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:26:

lees vanalles over JSON maar kan dat niet plaatsen. Heb begrepen dat via Homey er een app is gemaakt maar daar is de dure Homey pro voor nodig. Kan me voorstellen dat er ook een goedkopere manier is om de CIC uit te lezen?
Je kunt dat doen via http://ip.van.je.cic:8080/

Er is ook een integratie voor Home Assistant, ik weet niet of je daar kennis van hebt?

[ Voor 8% gewijzigd door joosie op 26-12-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
Thanks, moet ik even de ip van mijn CIC opzoeken.

Ken Home Assistant wel, maar daar ben ik denk ik nog niet handig genoeg in om een raspberry PI te kopen en te programmeren. Begreep wel dat er tegenwoordig off-the-shelf oplossingen zijn ? Green / Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
twisty schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:40:

Ken Home Assistant wel, maar daar ben ik denk ik nog niet handig genoeg in om een raspberry PI te kopen en te programmeren. Begreep wel dat er tegenwoordig off-the-shelf oplossingen zijn ? Green / Yellow
Via app Fing is IP zo te vinden.
Ook kun je, via app, het adres van je CIC kopiëren en gebruiken (http://kopie:8080) maar zorg er dan wel voor dat je dat adres hier niet publiceert. Intern ip geen probleem bij publiceren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
@Bennobang ik heb een ELGA uit 2014.
Om het gasverbruik te minimaliseren heb ik uiteindelijk de ELGA en de gasketel beide een eigen thermostaat gegeven, met de gasketel 0,5 graad onder de ELGA.

Hiermee van ca 1300 naar 30m3 gas voor verwarming

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
BarryH schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 22:35:
@Bennobang ik heb een ELGA uit 2014.
Om het gasverbruik te minimaliseren heb ik uiteindelijk de ELGA en de gasketel beide een eigen thermostaat gegeven, met de gasketel 0,5 graad onder de ELGA.

Hiermee van ca 1300 naar 30m3 gas voor verwarming
Daar had ik nog niet aan gedacht, weet iemand of de CIC daar blij van wordt als ie geen contact heeft met de ketel? Is natuurlijk niet moeilijk testen dat weet ik wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Vandaag maar weer cv bedrijf uitzetten. Contact met Quatt niet geholpen en bij 4 graden cv er al bijzetten met de thermostaat constant op 20 graden wel weer bijzonderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiu2NEh0PO-x0NVPDrCN-TIwyRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cxJaEvzCLzH8b45otqgO9fgP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqjhDPgs9FYi7_auuIkpinRJBCw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wfnEEfofmRGYl0KyBfG3OjR0.png?f=fotoalbum_large

En straks weer in t-shirt zitten omdat de Quatt vrolijk een goede 4kWh in de vloer blijft pompenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebyRNfMoqtt9ASSTrKIvnpJRWiM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cb4cElz0PWZhbGDAwdg79llc.png?f=fotoalbum_large
7(8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Bennobang op 27-12-2023 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
twisty schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:40:

Bijvoorbeeld, of je koopt een thin client (mini pc) via marktplaats met home assistant al geïnstalleerd.
Zie bijvoorbeeld https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Zuinig, niet duur en je kunt gelijk aan de slag. Ik zou afraden om een Raspberry te gebruiken voor home assistant, of je moet dan weer een ssd erop aansluiten.
Denk dat kant en klaar kopen handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 06:38:
Vandaag maar weer cv bedrijf uitzetten. Contact met Quatt niet geholpen en bij 4 graden cv er al bijzetten met de thermostaat constant op 20 graden wel weer bijzonder[Afbeelding]

[Afbeelding]

En straks weer in t-shirt zitten omdat de Quatt vrolijk een goede 4kWh in de vloer blijft pompen[Afbeelding]
7(8)7
Ook hier flink gasverbruik vannacht (2,3m3). Er waren weliswaar defrosts (1,5°C buiten), maar kamer was, dankzij moeders, nog steeds 21,97 (JSON) toen ik om 3.30 uur wakker werd in een te warme slaapkamer (die houd ik, grappig genoeg, liefst zo koud mogelijk, onder 14°C). De CV bleek aangeschoten. Vloer kamer 28°C. T6 "geflipt" en weer gaan slapen.
5.30 uur idem: loeiende CV ... nog steeds 21,97 kamertemperatuur.
Maar naar 21,5 gezet.
Nu nog steeds 21,97 hier en weer naar 22 gezet. Kijken wat er gebeurt.
Power-in rond 1400W dus stevig (temperatuur 2,88 buiten)

Maar waarom cv loopt bij te warmen, ongeacht defrosts, terwijl er maar 0,03°C verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:21
Friezin schreef op woensdag 27 december 2023 @ 08:36:
[...]

Ook hier flink gasverbruik vannacht (2,3m3). Er waren weliswaar defrosts (1,5°C buiten), maar kamer was, dankzij moeders, nog steeds 21,97 (JSON) toen ik om 3.30 uur wakker werd in een te warme slaapkamer (die houd ik, grappig genoeg, liefst zo koud mogelijk, onder 14°C). De CV bleek aangeschoten. Vloer kamer 28°C. T6 "geflipt" en weer gaan slapen.
5.30 uur idem: loeiende CV ... nog steeds 21,97 kamertemperatuur.
Maar naar 21,5 gezet.
Nu nog steeds 21,97 hier en weer naar 22 gezet. Kijken wat er gebeurt.
Power-in rond 1400W dus stevig (temperatuur 2,88 buiten)

Maar waarom cv loopt bij te warmen, ongeacht defrosts, terwijl er maar 0,03°C verschil is?
Heb je home assistant oid om te monitoren? Hier vannacht ook gas, maar dat komt omdat mijn thermostaat (T6) weer fucked up is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJY6Tq4DgeQ_Iex8JATaIhXrimA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/BJI2YvsoDBkha4Ntf2xU8CAr.png?f=fotoalbum_medium

Mijn setpoint is 20.5. De spike op het einde zorgt ervoor dat hij ineens ruim over het setpoint gaat. Quatt gaat dan meteen uit. De grote drop daarna zorgt ervoor dat quatt een enorm warmteverlies ziet en meteen met gas gaat bijsturen. Dit heeft geen direct effect (vloerverwarming) dus de Quatt blijft uren lang gas gebruiken. Flippen lost het probleem op, maar ik denk dat ik hier maar eens een automation voor ga verzinnen... Of een andere thermostaat, ben eigenlijk wel klaar met dit onding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40

[Afbeelding]

Dank voor alle reacties, fijn om te merken dat hier altijd zoveel enthousiasme en kunde aanwezig is!

Ik ben inmiddels wat denkwerk verder en denk dat voor onze situatie de Quatt nog steeds één van de beste opties is. FE zie ik wel komen als het beschikbaar wordt en tegen die tijd weet ik ook een beetje of het loont.

Qua geluid ben ik aan het rekenen geslagen met de tool van de Rijksoverheid, volgens mijn eerste berekening kan het net maar maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Van de ventilatiewarmtepomp als optie ben ik inmiddels afgestapt. Inderdaad te duur en daardoor een onzekere ROI (NIBE), of geen subsidie meer vanaf 2024 en (afgaand op het forumtopic) de nodige kinderziektes (Itho Vincent). Qua vermogen zit het bij de nieuwere ventilatiewarmtepompen wel redelijk, maar meestal zie je dat ze dat bereiken met bijverwarming of toch met buitenluchtaanvoer.

Ik moet nog wel mijn behoorlijk ellendige ventilatiebox vervangen door een beter exemplaar, maar daar ga ik denk ik voor een "traditionele" Duco Silent met vraagsturing. Dat zal ook al schelen met stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
HBO88 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 07:56:
[...]

Bijvoorbeeld, of je koopt een thin client (mini pc) via marktplaats met home assistant al geïnstalleerd.
Zuinig, niet duur en je kunt gelijk aan de slag. Ik zou afraden om een Raspberry te gebruiken voor home assistant, of je moet dan weer een ssd erop aansluiten.
Dank voor de tip ! Ziet eruit als goed alternatief. Ben benieuwd of het redelijk plug en play is, dat ik direct in HA aan de slag kan. Hoef ik dan niet te hannesen met scherm aan sluiten in de meterkast (waar ik hem zou plaatsen), en dat ik juist op afstand in deze thin client en home assistant kan?

Hier overigens ook met de Quatt een dramatische COP vannacht van 3, 1,7kW in 5,2kW out én nog de ketel erbij. AFgelopen dagen juist ketel helemaal uit en een nette COP van 5-6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
twisty schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:30:
[...]

Dank voor de tip ! Ziet eruit als goed alternatief. Ben benieuwd of het redelijk plug en play is, dat ik direct in HA aan de slag kan. Hoef ik dan niet te hannesen met scherm aan sluiten in de meterkast (waar ik hem zou plaatsen), en dat ik juist op afstand in deze thin client en home assistant kan?

Hier overigens ook met de Quatt een dramatische COP vannacht van 3, 1,7kW in 5,2kW out én nog de ketel erbij. AFgelopen dagen juist ketel helemaal uit en een nette COP van 5-6.
Ik vermoed dat je met een Raspberry Pi wel een lager verbruik gaat halen, wat handig is met iets dat 24x7 draait.
De installatie stelt niet zo veel voor: YouTube: 2022 - Home Assistant op een Raspberry PI installeren #21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Erg vreemd dat bij de een relatief vaak de ketel bijspringt, en bij de ander vrijwel nooit.

Hoe kan dat met dezelfde setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Het was vannacht (hier) een stuk kouder dan de dagen en nachten ervoor. Ik zou me dus niet teveel focussen op de verschillende waarden qua COP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:49:
Erg vreemd dat bij de een relatief vaak de ketel bijspringt, en bij de ander vrijwel nooit.

Set up is bij iedereen anders ivm geschatte verlies van de woning, vvw of radiatoren misschien, grootte woning enzovoort. Ik ben er van overtuigd dat het verlies bij mij te hoog is ingeschat. Het blijkt dat ze dat bij mijn eerste aangeven in maart al hebben verlaagd van 10 naar 7kWh. Maar is in mijn geval nog aan de hoge kant volgens mijn verkiesberekeningen. Bij -10 hangt het om de 5kWh een aantal donkere dagen met wind. En bij -5 nooit dus de Quatt zou voorlopig helemaal zonder cv moeten kunnen draaien en dan lekker rustig doorpruttelen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii

De één heeft de thermostaat op 18.5 staan, de ander op 20.5. de één heeft meer warmteverlies dan de ander, de één heeft meer oppervlakte te verwarmen dan de ander, de één heeft een tussenwoning, de ander een vrijstaande, etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
netappie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:33:
[...]

Ik vermoed dat je met een Raspberry Pi wel een lager verbruik gaat halen, wat handig is met iets dat 24x7 draait.
De installatie stelt niet zo veel voor: YouTube: 2022 - Home Assistant op een Raspberry PI installeren #21
Die thin client verbruikt maar net iets meer dan een Raspberry.
En een Raspberry met home assistant op een sd kaart is helemaal niet aan te raden, dat crasht een keer door defecte kaart. Maar is meer offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
[...]

Ja dat is het idee. Als er HA op staat, kun je die thin client gelijk in de meterkast zetten. En die benader je dan via het ip adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:07:
[...]

Set up is bij iedereen anders ivm geschatte verlies van de woning, vvw of radiatoren misschien, grootte woning enzovoort. Ik ben er van overtuigd dat het verlies bij mij te hoog is ingeschat. Het blijkt dat ze dat bij mijn eerste aangeven in maart al hebben verlaagd van 10 naar 7kWh. Maar is in mijn geval nog aan de hoge kant volgens mijn verkiesberekeningen. Bij -10 hangt het om de 5kWh een aantal donkere dagen met wind. En bij -5 nooit dus de Quatt zou voorlopig helemaal zonder cv moeten kunnen draaien en dan lekker rustig doorpruttelen. 8)7
Stelt Quatt dan op afstand iets in dat je zelf niet kunt aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
HBO88 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:08:
[...]

Die thin client verbruikt maar net iets meer dan een Raspberry.
En een Raspberry met home assistant op een sd kaart is helemaal niet aan te raden, dat crasht een keer door defecte kaart. Maar is meer offtopic
Gewoon een SSD aan hangen. Dan blijft het werken. Stroomverbruik van een Pi 4 is echt bizar laag. Elke W meer die zo'n thin client gebruikt kost je op jaarbasis 8,7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Rowwan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:07:
[...]

Heb je home assistant oid om te monitoren? Hier vannacht ook gas, maar dat komt omdat mijn thermostaat (T6) weer fucked up is.

[Afbeelding]

Mijn setpoint is 20.5. De spike op het einde zorgt ervoor dat hij ineens ruim over het setpoint gaat. Quatt gaat dan meteen uit. De grote drop daarna zorgt ervoor dat quatt een enorm warmteverlies ziet en meteen met gas gaat bijsturen. Dit heeft geen direct effect (vloerverwarming) dus de Quatt blijft uren lang gas gebruiken. Flippen lost het probleem op, maar ik denk dat ik hier maar eens een automation voor ga verzinnen... Of een andere thermostaat, ben eigenlijk wel klaar met dit onding.
Nee, geen HA.
Ik vermoed dat het gewoon koud was.

https://www.wunderground.com/history/daily/nl/eelde/EHGG
(Via tandwiel kun je switchen naar °C)

Hoewel het raar blijft dat CV blijft branden terwijl kamertemperatuur eigenlijk is bereikt.
Nu namelijk gezakt naar 21,79°C, maar geen topprestatie van Quatt, terwijl hij, samen met CV, wel op top ingestelde "kunnen" draaide.

PS: wel net change request app ingediend.
Het zou fijn zijn wanneer de app in eerste instantie het door Quatt ingestelde warmteverlies gaat tonen (zelf wijzigen is dan stap 2). Instellen wat voor soort afgifte je hebt (radiatoren, vvw of combi) doen ze bij Quatt niet aan meldde een supportmedewerker ooit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm2G5BAFdK9-6w1QgHjZilZ81eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCRn5uDbkiiUQTjKVJMAsTnW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 27-12-2023 10:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:14:
[...]

Stelt Quatt dan op afstand iets in dat je zelf niet kunt aanpassen?
draai het om: je kunt zelf niets instellen

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
je kan hooguit 'hacken' door via een omweg aanpassingen te doen, bv. stille modus aan/uit om de quatt zachter/harder te laten werken en de gasprijs aanpassen naar super hoge of lage waarden om zo de ketel uit/aan te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
twisty schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:38:
je kan hooguit 'hacken' door via een omweg aanpassingen te doen, bv. stille modus aan/uit om de quatt zachter/harder te laten werken en de gasprijs aanpassen naar super hoge of lage waarden om zo de ketel uit/aan te krijgen
Dat laatste niet! Ik had stroom op €0,01 staan en gas op €5,00/m3 en gewoon ketel aanslingeren. Dus dat helpt niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisty
had je de toggle 'besparing optimaliseren' wel aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
twisty schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:20:
had je de toggle 'besparing optimaliseren' wel aan staan?
Uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:21:
[...]

draai het om: je kunt zelf niets instellen
Vreemd dat op afstand wordt bepaald wat voor jou de beste instellingen zijn, en dat je contact op moet nemen om eventueel iets aangepast te krijgen.

Vind ik toch wel een minpunt. Helemaal omdat ik dus een L/L heb die e.e.a. prima kan opvangen wanneer anders standaard de CV zou worden aangesproken.

[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:33:
[...]

Vreemd dat op afstand wordt bepaald wat voor jou de beste instellingen zijn, en dat je contact op moet nemen om eventueel iets aangepast te krijgen.

Vind ik toch wel een minpunt. Helemaal omdat ik dus een L/L heb die e.e.a. prima kan opvangen wanneer anders standaard de CV zou worden aangesproken.
Maar ik wil geen ll ivm vvw. Ik snap het wel van Quatt misschien, verdienmodel en geen last van prutsers die alles in de war schoppen? Maar verlies en stooklijn zelf wijzigen zou wel fijn zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 19:26
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:15:
[...]

Dat laatste niet! Ik had stroom op €0,01 staan en gas op €5,00/m3 en gewoon ketel aanslingeren. Dus dat helpt niets
Dat af en toe gas wordt gebruikt, heeft niets te maken met optimalisatie en ingestelde kosten. De Quatt geeft hooguit zo’n 50 graden water af. Indien meer nodig is omdat het gewoon te koud is binnen en/of buiten dan de Quatt aan kan, wordt gas gebruikt. Het is een hybride systeem en dat wordt weleens vergeten in dit forum. Bij het instellen van optimalisatie in de app wordt alleen gekeken naar wat op een bepaald moment de goedkoopste optie is: gas of stroom.
Dus denk je aan het milieu, zet dan optimalisatie uit (hoewel over de milieu effecten nogal wat verschil van mening is). Denk je aan je portemonnee, zet dan optimalisatie aan.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
pietjm schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:58:
[...]

Dat af en toe gas wordt gebruikt, heeft niets te maken met optimalisatie en ingestelde kosten. De Quatt geeft hooguit zo’n 50 graden water af. Indien meer nodig is omdat het gewoon te koud is binnen en/of buiten dan de Quatt aan kan, wordt gas gebruikt. Het is een hybride systeem en dat wordt weleens vergeten in dit forum. Bij het instellen van optimalisatie in de app wordt alleen gekeken naar wat op een bepaald moment de goedkoopste optie is: gas of stroom.
Dus denk je aan het milieu, zet dan optimalisatie uit (hoewel over de milieu effecten nogal wat verschil van mening is). Denk je aan je portemonnee, zet dan optimalisatie aan.
Lees maar eea na van mij. Geen optimalisatie, huis goed geisoleerd, constant 20 graden en dan halve m3 gas verstoken om op te starten? Nee dat is niet nodig. Maar nogmaals lees mijn eerdere berichten vanaf half november of zo en je zal het wel begrijpen. Eind november om het water op te warmen net zoveel gasverbruik als zonder Quatt 7(8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[...]

Kosten was een reactie van mij op een andere tweaker overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:55:
[...]

Maar ik wil geen ll ivm vvw. Ik snap het wel van Quatt misschien, verdienmodel en geen last van prutsers die alles in de war schoppen? Maar verlies en stooklijn zelf wijzigen zou wel fijn zijn
Ik heb wel een L/L, maar ik wil een Quatt voor mijn vvw :)

De L/L is echter een zeer welkome aanvulling. Dus het zou voor mij zeker van belang zijn om de CV zo lang mogelijk buiten spel te houden.

Beetje jammer als ik daar iedere keer voor moet mailen.
Of moet ik dan in mijn intake een aantal dingen specifiek noemen zodat ze het net iets anders instellen?

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 27-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 19:26
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:05:
[...]

Lees maar eea na van mij. Geen optimalisatie, huis goed geisoleerd, constant 20 graden en dan halve m3 gas verstoken om op te starten? Nee dat is niet nodig. Maar nogmaals lees mijn eerdere berichten vanaf half november of zo en je zal het wel begrijpen. Eind november om het water op te warmen net zoveel gasverbruik als zonder Quatt 7(8)7 |:(
Ook mijn huis is goed geïsoleerd, 1 graad nachtverlaging tot 18,5 graden, optimalisatie aan met werkelijke prijzen. En in november precies 2,18 m3 gas gebruikt via Quatt. Als je veel gas gebruikt, is er iets anders aan de hand.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:10:
[...]

Ik heb wel een L/L, maar ik wil een Quatt voor mijn vvw :)

De L/L is echter een zeer welkome aanvulling. Dus het zou voor mij zeker van belang zijn om de CV zo lang mogelijk buiten spel te houden.

Beetje jammer als ik daar iedere keer voor moet mailen.
Of moet ik dan in mijn intake een aantal dingen specifiek noemen zodat ze het net iets anders instellen?
Samen met de ll gewoon de cv functie uitzetten op je ketel als dat kan. Ff aan als het echt te koud gaat worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[...]

Ik denk er ook over na om HA te willen proberen. Welk geheugen raad je aan voor een starter die er nog bijna geen kaas van heeft gegeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online

Elke situatie is compleet anders. Andere thermostaat, andere thermostaat instellingen, andere CiC instellingen (door Quatt gedaan), ander afgifte systeem (volume, diameter leidingen, etc), andere cv, andere cv instellingen, ander huis, andere weersomstandigheden. Kortom: totaal niet te vergelijken. Dat maakt het ook zo lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
olafmol schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:51:
[...]

Elke situatie is compleet anders. Andere thermostaat, andere thermostaat instellingen, andere CiC instellingen (door Quatt gedaan), ander afgifte systeem (volume, diameter leidingen, etc), andere cv, andere cv instellingen, ander huis, andere weersomstandigheden. Kortom: totaal niet te vergelijken. Dat maakt het ook zo lastig.
Juist daarom zou je denken dat je als klant zelf.ook wat kunt aanpassen in de CiC. Tot op zekere hoogte. Maar dat je voor elke poep of scheef contact moet opnemen om eens iets uit te proberen vind ik vreemd.

In je cv ketel bepaal.je toch ook zelf.alle parameters. Sommige parameters zijn beveiligd op.bepaalde waardes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:04:
[...]

Juist daarom zou je denken dat je als klant zelf.ook wat kunt aanpassen in de CiC. Tot op zekere hoogte. Maar dat je voor elke poep of scheef contact moet opnemen om eens iets uit te proberen vind ik vreemd.

In je cv ketel bepaal.je toch ook zelf.alle parameters. Sommige parameters zijn beveiligd op.bepaalde waardes.
Zo werkt het model van Quatt dus (nog?) niet. En ze gaan ook niet steeds de boel direct aanpassen als je ze belt. Als je dus zelf aan de knoppen wilt zitten zul je of de boel via HA of OTGW voor de gek moeten houden, of iets anders kopen.

In de QuickStart guide op hun site leggen ze uit wat ze anders doen, en waarom. Kun je het mee eens zijn, of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Referrals zijn niet toegestaan zie ik.
Mag ik wel vragen om een PM van iemand die mij een korting en zichzelf 50 euro gunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisty
pentaw1nz schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:19:
Referrals zijn niet toegestaan zie ik.
Mag ik wel vragen om een PM van iemand die mij een korting en zichzelf 50 euro gunt?
kom maar door

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Dat af en toe gas wordt gebruikt, heeft niets te maken met optimalisatie en ingestelde kosten. De Quatt geeft hooguit zo’n 50 graden water af. Indien meer nodig is omdat het gewoon te koud is binnen en/of buiten dan de Quatt aan kan, wordt gas gebruikt. Het is een hybride systeem en dat wordt weleens vergeten in dit forum.
Ik betrap me hier zelf ook nog wel eens op. Toen ik op zoek ging was ik blij geweest met 80-20. Op het forum doen we soms dat het vreemd is dat de Quatt ook af en toe de cv ketel laat meedraaien. We zijn niet snel tevreden oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
[...]

Zo'n thin client trekt wel duidelijk meer vermogen dan een Pi. Dat ga je wel voelen wanneer zo'n apparaat 24/7 aan staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pascal-drewes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 13:50
kwetterpletter schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:47:
[...]

Zo'n thin client trekt wel duidelijk meer vermogen dan een Pi. Dat ga je wel voelen wanneer zo'n apparaat 24/7 aan staat.
Dat valt hartstikke mee. Ik heb er hier een vergelijkbare en deze draait mee op een slimme stekker samen met een poe switch en uxg-lite van Ubiquiti, voip basis station, glas converter en een acces point voor nog geen 35 watt.

En de thin client heeft al een case, SSD en is krachtiger. Goeie bang voor de buck lijkt mij.

Drenthe, geschakelde woning bj. 1981, 107m2, kruipruimte nageisoleerd, origneel dubbelglas, 6x radiator 19kW@70/55/20, beneden 10x heatfan 5 pro, Tado, Remeha Calenta 28C, Quatt (15-02-2024), 10x Sunpower 390W op Zuid, SMA SB 3.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Ik heb een Lenovo M93 thinkcentre mini.
Die pakt iets van 20W.
een pi4 zal iets van 5W verbruiken
( + wat kaartjes die in de komende jaren naar de haaien gaan :+ )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1 ... 191 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.