Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 192 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.828.116 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:21
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:36:
Ik heb een Lenovo M93 thinkcentre mini.
Die pakt iets van 20W.
een pi4 zal iets van 5W verbruiken
( + wat kaartjes die in de komende jaren naar de haaien gaan :+ )
15W verschil x 24 uur x 365 dagen = 131 kWh per jaar
Aan een Pi kan je ook een SSD hangen, maar kaartjes vervangen lukt zo te zien gemakkelijk met de bespaarde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:18
pascal-drewes schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:25:
[...]

Dat valt hartstikke mee. Ik heb er hier een vergelijkbare en deze draait mee op een slimme stekker samen met een poe switch en uxg-lite van Ubiquiti, voip basis station, glas converter en een acces point voor nog geen 35 watt.

En de thin client heeft al een case, SSD en is krachtiger. Goeie bang voor de buck lijkt mij.
Voor mij hocus pocus,
Draait een quatt niet normaal op meegeleverde spullen??

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
harv schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:07:
[...]

Voor mij hocus pocus,
Draait een quatt niet normaal op meegeleverde spullen??
Jawel zeker weten zelfs. Maar als je alles nog meer wil personaliseren- en automatiseren oOo in en om het huis ga je aan dit soort dingen denken

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Voor die mensen die willen weten hoe laag de Quatt wel niet kan hier het bewijs 250W is dus mogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8MTqEfhhwhx75yARFL6ucbeaWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CBPkta5TxGqRAbc1qDTGiaiE.png?f=fotoalbum_large

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
netappie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:53:
[...]

15W verschil x 24 uur x 365 dagen = 131 kWh per jaar
Aan een Pi kan je ook een SSD hangen, maar kaartjes vervangen lukt zo te zien gemakkelijk met de bespaarde energie.
het is me de ergernis niet waard ;)
heb met homebridge, ik denk al 4 SD kaartjes opgefikt. no more for me

sowieso loopt ook Scrypted op die thinkcentre. Dat trok de Pi echt niet

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 27-12-2023 18:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:07
Inmiddels heb ik ook antwoord van Honeywell of het normaal is dat mijn thermostaat (T6) spiked. Antwoord van Honeywell:
De piek is slechts 0,6 C. Een nieuwe thermostaat kopen is geen garantie voor het oplossen van het probleem.
De temperatuur schommelt rond de 20,5 C, wat normaal is vanwege de omstandigheden in het huis.

Zolang er niet minstens 2 C verschil is, is er geen reden om je zorgen te maken over de thermostaat of de verwarming.
Verder melden ze nog dat ik het aantal schakelingen moet verhogen naar 12. Toen ik meldde dat dit niet relevant was bij OT, kreeg ik het volgende verhaal terug:
Het aantal schakelaars in het OT of ON/OFF is hetzelfde. Het verschil is de hoeveelheid gas die wordt gebruikt om de vlam te matigen.

Het doel van een maximale watertemperatuur in ons OpenTherm algoritme van de T6/T6R thermostaat, is het beperken van de vraag om een maximale watertemperatuur van de cv ketel. Normaal is dit 90 graden, maar in sommige toepassingen (bijvoorbeeld voor vloerverwarming) kan dit 70 of zelfs 50 graden zijn.
De berekende vraag afkomstig van het algoritme vertaald zich naar een watertemperatuur van de cv ketel (besturings instelpunt).
Simpel gezegd, de behoefte ligt tussen 0 en 100% en wordt dit vertaald naar een regelwaarde die ligt tussen 20 (kamertemperatuur) en de maximale watertemperatuur. Dus bij een vraag van 50% en een max. watertemperatuur van 80 graden, is het instelpunt 50 graden.
De maximale watertemperatuur kan op de ketel worden aangepast, maar dit wordt hooguit alleen gedaan tijdens de installatie van de cv ketel.
Daarom is het niet nodig om deze waarde vaak op te vragen van de cv ketel.
Kan ik allemaal niks mee dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:07
@Rowwan celcia20, stuurt op kleinere hysteresse. Kan alleen niet koelen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:14
Ik ben op vakantie met de Honeywell Round Thermostaat op 15 graden maar vanmiddag is de Quatt aangegaan met een room setpoint op 17 graden. Of de Honeywell heeft zelf de temperatuur aangepast of een insluiper vond mijn huis te koud 🤔

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:10
Bennobang schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ik denk er ook over na om HA te willen proberen. Welk geheugen raad je aan voor een starter die er nog bijna geen kaas van heeft gegeten?
Tja dan is bijna alles wel goed. Ik zou wel 8GB nemen en niet 4, dan heb je wat over mocht je later meer willen doen met HA.
Ssd van 32gb is misschien iets aan de krappe kant, 128 is dan ruim genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:26
TeslaNerd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:26:
Ik ben op vakantie met de Honeywell Round Thermostaat op 15 graden maar vanmiddag is de Quatt aangegaan met een room setpoint op 17 graden. Of de Honeywell heeft zelf de temperatuur aangepast of een insluiper vond mijn huis te koud 🤔
Setpoint is geen gemeten temperatuur. En als het binnen kouder is geworden dan 15 graden is het logisch dat de Quatt gaat werken. De inbreker had hem vast op 20 gezet 😁

Update: ik las controlsetpoint, maar dat hoeft niet natuurlijk 😬

[ Voor 6% gewijzigd door pietjm op 27-12-2023 19:54 ]

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:35
Rowwan schreef op woensdag 27 december 2023 @ 18:35:
Inmiddels heb ik ook antwoord van Honeywell of het normaal is dat mijn thermostaat (T6) spiked.
Bij mij ziet het er zo uit, dus geen spikes / overshoots, en vandaag voor het eerst geen startup met gas om op de werktemperatuur van 18 graden te komen.
Lyric T6 in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJnGm3NQeAseIW8yCTi_nIeHi78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvVyn44AFrY6Ve2NtF319vTF.jpg?f=fotoalbum_large
Kamer temperatuur van de Lyric zoals doorgegeven aan de Quatt in HA je ziet wel dat deze in kleinere stapjes wordt weergegeven als de meldingen van de thermostaat zelf in bovenste plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ke981elWx38XaBV89IUn93XglsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ul04rTyJQ9gspvuBZjGp9puP.jpg?f=fotoalbum_large
Reactie van de Quatt in HA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4TZwVOhETr2_ImEa0Rg9pUWB50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45JXZ15obFARhy941EFJ4JYd.jpg?f=fotoalbum_large
En in de app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKm0YqsqAGGXZKdxrWEffvJJW4A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ChC0t53oyjsEgdNM5Nx7UkRZ.jpg?f=user_large

Mijn FW is wel lager? Geen idee hoe ik die moet bijwerken maar als ik dat zo hoor ga ik dat niet doen, hij hangt er al een een jaar of 5.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svRqSQwv0QmmIqpVOGzYlXzPHAQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BJbL13Ql0Aa1UWps1dZ7bJCP.jpg?f=user_large

Redelijk goed geïsoleerde 2 onder 1 kap van 15 jaar oud met 2 convectoren met HeatFan in de woonkamer/keuken en de rest radiatoren i.c.m met een Valliant ecoTec Plus die op aan/uit staat vanaf de CIC.

[ Voor 15% gewijzigd door superduper1969 op 27-12-2023 20:44 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Vind het toch jammer dat de quatt dit soort gedrag laat zien....

Het weer is niet heel anders dan de afgelopen week maar vandaag heeft de CV ketel weer flink gas staan verbruiken.

Ik zie wel dat de CiC een firmware upgrade heeft gehad....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MWP3aUAVkdfWSWelPtIZP42-UaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7l310mdfVtQpPKb59fa8nby.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpwadTrf2qeT_2fSWMxIHMVbgNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDFK58QNjQpIfHCD7jKsTVHw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:35
Hvan072 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb de radiator die er hing niet vervangen en die was al aan de kleine kant voor de betreffende ruimte. Ventilatoren zou alleen kunnen als die op batterijen werken (zijn die er?), want er electriciteit heenleggen is nogal een gedoe. Ben idd aan het kijken naar een type 33 maar ben benieuwd naar ervaringen.
Ik kom er toevallig een tegen, vind hem zelf erg lelijk en de accu gaat 14 uur mee.
SmartAirBoostTommy

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-d
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 21:25
Een heel andere vraag. Heeft iedereen gebruik gemaakt van de “gratis” service voor het aanvragen van de subsidie of zijn er meer Quatt kopers die het zelf hebben geregeld?
Ik heb niet zo’n zin om mijn BSN af te geven aan een bedrijf waarvan ik geen idee heb of ze daar voorzichtig mee omgaan (beroepsdeformatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:58
simplemouse schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:14:

Het weer is niet heel anders dan de afgelopen week maar vandaag heeft de CV ketel weer flink gas staan verbruiken.

Ik zie wel dat de CiC een firmware upgrade heeft gehad....[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt mij ook (te)veel gas verbruik, maar hier in het noorden zit er wel veel verschil in temperatuur gisteren en vandaag hoor. De Quatt heeft vandaag 2x meer verbruikt dan gisteren.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-09 09:47

[Afbeelding]
Komt dit door een update? Hier ook vandaag, en gisteren eingelijk ook al, ineens veel gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

[Afbeelding]
Optimalisatie van besparingen wel uit staan in de Quatt app? Dit zagen mijn ouders ook rond een cop van 2.9-3,0 nu met die setting uit hebben ze hetzelfde beeld als bij mij.
Bij mijn ouders wordt morgen de cic vervangen ivm het rare gedrag. Geen wifi meer kunnen instellen en 1x gewoon uitgegaan en 1x vrolijk lekker doorstoken dik na de behaalde setpoint temperatuur. Ze zeggen alles werkt nu gewoon maar de cic ziet geen "nieuwe" netwerken meer en de oude werken niet meer?
Nou ja, na 4 keer contact met support komen ze dat ding nu toch maar omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Ja besparing staat uit. Juist om zoveel mogelijk uit de quatt te halen.
Ik had dit vreemde gedrag ook voor de laatste firmware upgrade. Kan alleen niet echterhalen wanneer ik de update heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Leuk allemaal, die CiC... Maar het valt mij ineens op dat dat ding elke seconde/paar seconden een DNS request doet naar mender.io .. Dat lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling?

9.333 requests het afgelopen 24 uur... Elke 9 seconden een request dus gemiddeld gezien! Anderen met hetzelfde?

EDIT: ik vergeet nog hosted.mender.io, dat zijn er ook nog weer 2.491 per 24 uur. Kom ik samen op 1 request per 7 seconden!

[ Voor 17% gewijzigd door geerttttt op 27-12-2023 22:20 ]

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:20
geerttttt schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:18:
Leuk allemaal, die CiC... Maar het valt mij ineens op dat dat ding elke seconde/paar seconden een DNS request doet naar mender.io .. Dat lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling?

9.333 requests het afgelopen 24 uur... Elke 9 seconden een request dus gemiddeld gezien! Anderen met hetzelfde?

EDIT: ik vergeet nog hosted.mender.io, dat zijn er ook nog weer 2.491 per 24 uur. Kom ik samen op 1 request per 7 seconden!
En waarom zou dit een probleem zijn? Er wordt door Quatt centraal gelogd, dus continu data verzonden.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:25
jk-d schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:38:
Een heel andere vraag. Heeft iedereen gebruik gemaakt van de “gratis” service voor het aanvragen van de subsidie of zijn er meer Quatt kopers die het zelf hebben geregeld?
Ik heb niet zo’n zin om mijn BSN af te geven aan een bedrijf waarvan ik geen idee heb of ze daar voorzichtig mee omgaan (beroepsdeformatie).
Ik heb het zelf gedaan bij de RVO (ik moest wel, omdat ik ook andere maatregelen had en de gratis service alleen de Quatt doet). de RVO site is wat archaïsch, maar het is goed te doen en na 8 weken had ik de subsidie binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
simplemouse schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:06:
Ja besparing staat uit. Juist om zoveel mogelijk uit de quatt te halen.
Ik had dit vreemde gedrag ook voor de laatste firmware upgrade. Kan alleen niet echterhalen wanneer ik de update heb gehad.
Heb je de stille modus aanstaan? Met deze koudere nacht zou ik me dit gedrag dan kunnen voorstellen

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie

[Afbeelding]
Exact dit had je zo te zien 7 december ook? Als je door de tijd heen scrolt, heb je het vaker?

Wel vreemd. Ik zou de CiC even uit en weer aan zetten (of in T6 optimalisatie aan en weer uit).

Bereken je warmteverlies

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
Spykie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:40:
[...]

En waarom zou dit een probleem zijn? Er wordt door Quatt centraal gelogd, dus continu data verzonden.
Mender.io is een SaaS dienst om OTA firmware updates the managen. Los van het feit dat er slimmere mechanismes zijn dan polling, lijkt me 1x per 24 uur checken of er een nieuwe firmware is ook nog wel acceptabel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

okijokii schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:53:
[...]

Heb je de stille modus aanstaan? Met deze koudere nacht zou ik me dit gedrag dan kunnen voorstellen
Staat uit.
Alle optimalisatie dingen staan uit wat deze willen alleen op kosten optimaliseren en niet het gas verbruik beperken. Dit is mijn doel namelijk.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Spykie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 23:00:
[...]

Exact dit had je zo te zien 7 december ook? Als je door de tijd heen scrolt, heb je het vaker?

Wel vreemd. Ik zou de CiC even uit en weer aan zetten (of in T6 optimalisatie aan en weer uit).
Klopt!

Ik kijk het nog even aan en anders de boel maar weer eens uit en aanzetten. Mag hopen dat dit niet een maandelijkse verplichtingen gaat worden...

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door simplemouse op 28-12-2023 06:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:30:
[...]

Mender.io is een SaaS dienst om OTA firmware updates the managen. Los van het feit dat er slimmere mechanismes zijn dan polling, lijkt me 1x per 24 uur checken of er een nieuwe firmware is ook nog wel acceptabel ;)
Ik vermoed dat er meer wordt verzonden: je kunt de app ook buitenshuis gebruiken.
Vooral pagina 1 met stroomverbruik en temperatuurinstelling vraagt nogal wat updates.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
olafmol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:30:
[...]

Ik had hun website gerust ook gelezen, Blijkbaar zetten ze mender.io dus in voor meer dan alleen het updaten van de firmware ;)

Bereken je warmteverlies

• olafmol
Spykie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 08:16:
[...]

Ik had hun website gerust ook gelezen, Blijkbaar zetten ze mender.io dus in voor meer dan alleen het updaten van de firmware ;)
Hoeft niet hoor. Vaak genoeg slechte code tegengekomen waar een programmeur gewoon een polling script helemaal los laat gaan zonder enige gedachte over performance.

Maar kan me natuurlijk vergissen. Misschien heeft Mender.io ook een data-logging service?

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:04:
[...]

Hoeft niet hoor. Vaak genoeg slechte code tegengekomen waar een programmeur gewoon een polling script helemaal los laat gaan zonder enige gedachte over performance.

Maar kan me natuurlijk vergissen. Misschien heeft Mender.io ook een data-logging service?
Lees maar, onderaan de pagina
Ik vermoed de "enterprise" voor Quatt

https://mender.io/product/pricing

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

• TeslaNerd
pietjm schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:53:
[...]

Setpoint is geen gemeten temperatuur. En als het binnen kouder is geworden dan 15 graden is het logisch dat de Quatt gaat werken. De inbreker had hem vast op 20 gezet 😁

Update: ik las controlsetpoint, maar dat hoeft niet natuurlijk 😬
Dit mysterie nog niet opgelost. Een vriend met mijn sleutel is gisteravond even gaan kijken en zag niets vreemds in mijn huis. Hij heeft de Honeywell Round thermostaat weer omlaag gezet op mijn 15 graden vakantiestand.

Ik lees in het OTGW forum dat mijn Honeywell Round een remote constant temperature setpoint override ondersteunt. Is het mogelijk dat mijn Intergas ketel of de CiC met zo een override mijn thermostaat heeft aangepast?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
Ik had ook contact met technical support van Quatt en gevraagd of zij de thermostaat hadden verhoogd om mijn systeem te testen. Kreeg dit antwoord dat zij dat niet kunnen:

Nb het valt mij op dat bij technical support veel italianen werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3ihsrCIFsJ_8yofmJnj1DgifV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G5icm7bKkyVV7OvueY2eI9v0.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 28-12-2023 10:06 ]

• Erveetwee
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 10:27
Hier toch nog 'n vraag over keuze thermostaat.

We hebben de Quatt (duo) inmiddels besteld.
We verwarmen hier met radiatoren en gebruiken een houtkachel in de avonduren. Verwarmen met keteltemperatuur 40 graden gaat tot op heden goed. We krijgen (met wat langere aanlooptijd) alle ruimtes nog goed verwarmd. Momenteel hangt hier een Nest. Dat is volgens Quatt niet de ideale thermostaat voor de Quatt.

Quatt heeft op hun site in het lijstje geschikte thermostaten, onder andere, de Honeywell Evohome staan.
Met daarbij 'specifieke voorwaarden' zonder te benoemen wat die specifieke voorwaarden zijn.

Weet iemand wat die voorwaarden zijn?
Of wat breder gevraagd, of de Evohome net zo goed werkt als de T6R (die Quatt het liefst monteert).

Ik wil de thermostaat in de woonkamer hangen en eigenlijk continu verwarmen (met misschien een kleine nachtverlaging). De kinderslaapkamers liefst met slimme radiatorknoppen de radiatoren aan als mijn kinderen in de slaapkamers zijn (meestal middag en avonduren) en in de nacht en ochtenduren uitlaten. De Evohome kan dit aansturen, de T6R niet.

Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Heb nog even in HA gekeken en dit is wel vreemd....

Elke keer als de CV aangaat schiet de buitentemperatuur omhoog...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aDLamZEFC7XyLA_UkGdcbyzskmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yZ2sD6zYPsK4vEgVsSg4EFIP.png?f=fotoalbum_large

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:56
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:46:
Dat heeft met de positionering van de temperatuursensor te maken. Je ziet dat de uitschieter (negatief en positief) zich na kort tijd herstellen.
Als de unit dicht bij een muur of schutting staat dan zal je zien dat de uitschieters wat groter zijn en langer nodig hebben om terug te komen.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Timmy schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:52:
[...]

Dat heeft met de positionering van de temperatuursensor te maken. Je ziet dat de uitschieter (negatief en positief) zich na kort tijd herstellen.
Als de unit dicht bij een muur of schutting staat dan zal je zien dat de uitschieters wat groter zijn en langer nodig hebben om terug te komen.
waarom zie ik dit niet vaker terug komen dan?
En waarom moet dit geintje bijna 4m3 gas kosten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bnmQU9yvSkBB_yiUqb0HWPR2m4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUqxzppbTNQgqeP9SFDUZkF3.png?f=fotoalbum_large

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:46:
Heb nog even in HA gekeken en dit is wel vreemd....

[Afbeelding]
Dat ritme ziet eruit als defrosts. De Quatt verwarmt dan, zodat het ijs eraf smelt. Niet gek dat de sensor dat ziet. En blijkbaar heeft de Quatt onvoldoende vermogen om het verder zelf te doen, en schakelt de CVketel bij. Kortom het is koud, en de Quatt heeft moeite om je huis warm te houden.
Aanvulling: en als je CVketel 12kWh in een uur doet, dan mag je daar nog wel een rem op zetten (temperatuur/vermogen).

[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 28-12-2023 12:10 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

Ik heb de defrost er bij gezet en zie dat die op de spikes aan staat.

Mijn temperatuur verhogen kan ik niet in de CV omdat het een laag temp CV is deze gaat niet verder dan 42/43c ofzo iets.

Nog andere tips?

• harv
  • Laatst online: 23:18
geerttttt schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:18:

A.I. Je moet wel bij blijven.!
Alleen de klant snapt het niet meer :'(

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:59

charrel

Cortisol4life..

simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:21:

Mijn temperatuur verhogen kan ik niet in de CV omdat het een laag temp CV is deze gaat niet verder dan 42/43c ofzo iets.

Nog andere tips?
Quatt staat bij jou in die bak aan de achtergevel toch als ik dat plaatje herinner? Kan ie misschien wat verder naar voren in die bak? Zodat er meer/ betere circulatie is?

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

charrel schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:38:
[...]

Quatt staat bij jou in die bak aan de achtergevel toch als ik dat plaatje herinner? Kan ie misschien wat verder naar voren in die bak? Zodat er meer/ betere circulatie is?
Voorgevel, ik heb hem na het plaatsten al verder naar voren geplaatst maar langer zijn de buizen helaas niet :(

• okijokii
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:33:
[...]

Voorgevel, ik heb hem na het plaatsten al verder naar voren geplaatst maar langer zijn de buizen helaas niet :(
Maar dat zou jouw probleem niet mogen zijn.... Als dát dit veroorzaakt is er vanuit Quatt iets te doen toch?

• netappie

Nog andere tips?
Je kan eventueel nog kijken of de snelheid van de CV pomp lager te zetten is. Dan kan de CV ketel minder energie kwijt het water dat maximaal 43 graden bereikt.
De Quatt houdt de totale flow constant, dus dan gaat er meer door de bypass zonder bijverwarmen.

Daarnaast kan je kijken of het vermogen van de CV ketel te beperken is met het maximum toerental.
Let op dat dit niet onder het start toerental komt om te voorkomen dat het ontsteken mislukt. Minder vermogen betekent ook automatisch een lager maximaal verbruik per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

okijokii schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:42:
[...]

Maar dat zou jouw probleem niet mogen zijn.... Als dat dit veroorzaakt is er vanuit Quatt iets te doen toch?
Lijkt mij ook.
Maar op mijn vorige ticket is ook niet echt gereageerd.
Zit eerlijk ook niet te wachten om weer en dag thuis te zijn om nieuwe leidingen aan te laten leggen....

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

netappie schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:45:
[...]

Je kan eventueel nog kijken of de snelheid van de CV pomp lager te zetten is. Dan kan de CV ketel minder energie kwijt het water dat maximaal 43 graden bereikt.
De Quatt houdt de totale flow constant, dus dan gaat er meer door de bypass zonder bijverwarmen.

Daarnaast kan je kijken of het vermogen van de CV ketel te beperken is met het maximum toerental.
Let op dat dit niet onder het start toerental komt om te voorkomen dat het ontsteken mislukt. Minder vermogen betekent ook automatisch een lager maximaal verbruik per uur.
Ga eens uitzoeken hoe en of dat kan op een intergas extreem 36.

• okijokii
Ik was net even in de Resideo app aan het kijken en zie dat optimaliseren waarschijnlijk al meerdere weken 'aan' staat. Welke invloed heeft deze optie (ook alweer 🤷) op de Quatt?

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:16
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:08:
[...]

Lijkt mij ook.
Maar op mijn vorige ticket is ook niet echt gereageerd.
Zit eerlijk ook niet te wachten om weer en dag thuis te zijn om nieuwe leidingen aan te laten leggen....
De Xtreme regelt zichzelf, zou er niets aan doen maar de oorzaak elders zoeken.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

• SBL

SBL

Nog andere tips?
Ik bedoelde je keteltemperatuur verlagen, zodat hij Quatt helpt en hem niet buitenspel zet of overdreven hard verwarmt.
Lage temp CV (43gr) gaat over je vloer, denk ik? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem, dat er te heet water heen gaat en weer terugkomt door de bypass. Hoewel het raar is dat je dan 15kW in uur in je systeem kunt stoppen.

Als het wel over je ketel gaat, dan is het raar, dat je ketel dan wel 12kW haalt in een nachtelijk uur, ondanks beperking tot 43graden. De ketel moet (als 12kW bij 800l/uur) gemiddeld 12graden aan de watertemperatuur toevoegen. Doet Quatt dan 27-31 graden, ketel 31-43 graden en dan 16graden afgift? Dat is heeel veel. Heb je een warmteverlies van 15kW bij 0 graden??
Is je normale watertemperatuur 31graden?
Kun je ook het vermogen van je CVketel beperken?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

SBL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:18:
[...]

Ik bedoelde je keteltemperatuur verlagen, zodat hij Quatt helpt en hem niet buitenspel zet of overdreven hard verwarmt.
Lage temp CV (43gr) gaat over je vloer, denk ik? Dan zit daar waarschijnlijk het probleem, dat er te heet water heen gaat en weer terugkomt door de bypass. Hoewel het raar is dat je dan 15kW in uur in je systeem kunt stoppen.

Als het wel over je ketel gaat, dan is het raar, dat je ketel dan wel 12kW haalt in een nachtelijk uur, ondanks beperking tot 43graden. De ketel moet (als 12kW bij 800l/uur) gemiddeld 12graden aan de watertemperatuur toevoegen. Doet Quatt dan 27-31 graden, ketel 31-43 graden en dan 16graden afgift? Dat is heeel veel. Heb je een warmteverlies van 15kW bij 0 graden??
Is je normale watertemperatuur 31graden?
Kun je ook het vermogen van je CVketel beperken?
Dat zijn een hoop vragen ;)

CV staat nu op 40c deze gaat idd over de vloerverwarming heen, dit is de engie verwarming die ik heb.
Vanwaar denk je dat daar het probleem zit? De vloerverwarming is een open systeem en heeft nergens een pomp anders dan de CV (en nu de Quatt)

Het lijkt mij sterk dat ik 15kW verlies heb bij 0 graden, het is een moderne woning met goede isolatie.

kamer temp staat 24/7 op 19c en zoals je in de grafiek kan zien zakt die ook amper.

Heb regemlatig de Quatt uit staan omdat het niet "Koud" genoeg wordt in huis (dit doet de CiC natuurlijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:28:
[...]

CV staat nu op 40c deze gaat idd over de vloerverwarming heen, dit is de engie verwarming die ik heb.
Vanwaar denk je dat daar het probleem zit? De vloerverwarming is een open systeem en heeft nergens een pomp anders dan de CV (en nu de Quatt)

Het lijkt mij sterk dat ik 15kW verlies heb bij 0 graden, het is een moderne woning met goede isolatie.

kamer temp staat 24/7 op 19c en zoals je in de grafiek kan zien zakt die ook amper.

Heb regemlatig de Quatt uit staan omdat het niet "Koud" genoeg wordt in huis (dit doet de CiC natuurlijk)
Quatt bellen en je ingestelde warmteverlies laten verlagen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:09:
[...]

Ga eens uitzoeken hoe en of dat kan op een intergas extreem 36.
P010 naar 25% vermogen. Dan levert de ketel al 6,4 kW

Daarna kan je nog even kijken wat de pompsnelheid P32 is en deze verlagen naar 15%

De maximale pompsnelheid P31 staat standaard op 65% . Deze kan je in principe met rust laten, maar als de ketel te heftig blijft stoken, dan kan je daar nog naar kijken.

https://www.intergas-verw...hrift-Intergas-Xtreme.pdf

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:55:
[...]

waarom zie ik dit niet vaker terug komen dan?
En waarom moet dit geintje bijna 4m3 gas kosten?

[Afbeelding]
Hoi ik weet niet op welke setting je cv ketel staat ingesteld, bij mij was dit 80 graden en omdat quatt de cv als aan/uit regelt verbruikte ik bij inschakelen van gas gelijk giga veel gas en kreeg ook temp overshoot.
Nadat ik de cv terug gezet had naar 48 graden was het probleem nagenoeg verholpen. bij koude dagen (lager dan 3 graden buiten) schakelt hij soms de cv nog bij maar ipv gelijk 4-6M3 gas te verbruiken is dit nu nog maar 1-2m3 per dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:28:
[...]

Het screenshot uit de Quatt app laat zien dat er een uur is dat er 15kW in je systeem wordt gestopt (en uur ervoor en erna ook veel). Bij vloerverwarming en goed geisoleerd huis moet je dit niet willen. Dan is dit een overreactie van CiC omdat hij vindt dat je huis niet snel genoeg reageert. Dus, ook al door anderen aangedragen: 1. Quatt vragen warmteverlies aan te passen om die overreactie te voorkomen en 2. Ketelinstellingen aanpassen zodat hij niet zo onbenullig veel energie in je systeem kan stoppen in een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

okijokii schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:12:
Ik was net even in de Resideo app aan het kijken en zie dat optimaliseren waarschijnlijk al meerdere weken 'aan' staat. Welke invloed heeft deze optie (ook alweer 🤷) op de Quatt?
Die optimalisatie van de T6 neemt aanloopjes naar de temperatuur die je instelt in het schema. ‘s Morgens wat eerder aan, ‘s avonds wat eerder uit. Ik heb er geen ervaring mee, bij mij staat dit uit.

• netappie
jurghof schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:21:
[...]

Hoi ik weet niet op welke setting je cv ketel staat ingesteld, bij mij was dit 80 graden en omdat quatt de cv als aan/uit regelt verbruikte ik bij inschakelen van gas gelijk giga veel gas en kreeg ook temp overshoot.
Nadat ik de cv terug gezet had naar 48 graden was het probleem nagenoeg verholpen. bij koude dagen (lager dan 3 graden buiten) schakelt hij soms de cv nog bij maar ipv gelijk 4-6M3 gas te verbruiken is dit nu nog maar 1-2m3 per dag
De ketel van @simplemouse staat ingesteld op LT stand om de direct gevoede vloerverwarming te beschermen (beschermd installateursmenu of af fabriek). Die kan dus niet hoger dan 43 graden gezet worden. De Quatt kan zelf al hoger dan dat (tot 55 graden) als het afgiftesysteem van de woning klein genoeg is.

Gezien dat dit een 36 kW ketel is, zal het vermogen van het CV deel een stuk hoger zijn dan de Quatt (36 kW is alleen voor SWW, CV deel staat meestal lager).

Afhankelijk van de aansturing (Opentherm of Aan/Uit) zal de CiC een temperatuur+modulatie vragen of de ketel op vol vermogen aansturen totdat deze de ingestelde temperatuur limiet bereikt of de warmtevraag volgens de CiC ook zonder de CV ketel kan.

Het omlaag tunen van het vermogen van de ketel zal zorgen dat hij ongeacht de CiC vraag rustiger zal gaan leveren. Ook de flow beperken kan zorgen dat de ketel zelf concludeert dat het wel warm genoeg is, waardoor die vanzelf afremt, maar in principe is dat regelen van de flow een automatisme in moderne ketels.

De temperatuur nog verder verlagen dan het maximum van 43 graden zou kunnen zorgen voor oneindige vraag als de CiC meent dat het warmer moet. Hiervoor is een aanpassing bij Quatt zelf nodig als die temperatuur nergens op slaat en de woning al prima warm te krijgen is zonder een hogere temperatuur dan de ketel nu kan leveren.

De warmteverliesberekening aanpassen zou kunnen voorkomen dat de benodigde flow temperature te hoog ingeschat wordt. De CV ketel heeft het immers prima op 40 graden gedaan als ik het goed begrijp, dus dan zou de Quatt niet hoger hoeven te leveren onder dezelfde omstandigheden.

• olafmol
Ik heb thuis een Intergas xtreme die via opentherm wordt aangestuurd. Die staat op minimaal brandervermogen ingesteld (geloof 25% oid) en de gevraagde aanvoertemp is ook laag. Toch start ie altijd met een initiële “burst” van 12kW. Volgens mij is dat een soort van beveiliging oid. Ik kan ook geen setting vinden die dat verder kan beïnvloeden voor zover ik weet, ook niet in de “expert instellingen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Friezin schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:12:
[...]

Ik vermoed dat er meer wordt verzonden: je kunt de app ook buitenshuis gebruiken.
Vooral pagina 1 met stroomverbruik en temperatuurinstelling vraagt nogal wat updates.
Ik geloof dat ze mender gebruiken voor "systeembeheer". Dus ota updates, status info over cpu gebruik e.d. van een CiC, evt remote shell als ze mee moeten kijken met een klant.

De info die naar de app gaat gaat denk ik, en verwacht ik, niet via mender maar via quatt zelf. Maar zelfs dan zijn deze aantal requests ronduit belachelijk...

Bedenk me wel, ik haal eens per zoveel seconden de JSON feed op van de Quatt, zou hij dat actief loggen naar Mender misschien?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
olafmol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:20:
Ik heb thuis een Intergas xtreme die via opentherm wordt aangestuurd. Die staat op minimaal brandervermogen ingesteld (geloof 25% oid) en de gevraagde aanvoertemp is ook laag. Toch start ie altijd met een initiële “burst” van 12kW. Volgens mij is dat een soort van beveiliging oid. Ik kan ook geen setting vinden die dat verder kan beïnvloeden voor zover ik weet, ook niet in de “expert instellingen”.
Voor het starten heeft een ketel een hoger toerental nodig waarbij er wat meer brandstof en zuurstof is. Dat duurt maar vrij kort en verklaart waarschijnlijk de gemeten burst.

• Gerardwaz
olafmol schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:20:
Hij start inderdaad stevig, dat is bedoeld om de restanten van de achtergebleven rookgassen te verwijderen. Je kan dit wat verlagen met parameter p012 maar als je er geen last van hebt niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

SBL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:05:
[...]

Het screenshot uit de Quatt app laat zien dat er een uur is dat er 15kW in je systeem wordt gestopt (en uur ervoor en erna ook veel). Bij vloerverwarming en goed geisoleerd huis moet je dit niet willen. Dan is dit een overreactie van CiC omdat hij vindt dat je huis niet snel genoeg reageert. Dus, ook al door anderen aangedragen: 1. Quatt vragen warmteverlies aan te passen om die overreactie te voorkomen en 2. Ketelinstellingen aanpassen zodat hij niet zo onbenullig veel energie in je systeem kan stoppen in een uur.
@simplemouse Je Intergas-ketel is waarschijnlijk opentherm aangesloten op de CiC? (kabel naar ketel aan onderkant aangesloten; is standaard bij Intergas volgens Quatt handleiding CV onderhoud).
Dat betekent dat je 40graden instelling van je ketel wordt overruled (is met mijn Remeha wel zo) om te kunnen moduleren. Kan zelfs gevaarlijk zijn voor je vloer als deze niet beveiligd is tegen oververhitting. Dan zou ik in jouw geval dit om(laten)zetten naar aan/uit schakeling. Dan kan je beperking in de ketel wel weer werken en zal ketel vooral helpen om snel weer op temperatuur te zijn na defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Hier vannacht even een 'natuurlijke' harde reset geweest van veel elektrische apparaten en dus ook de Quatt 🙈. Enorme onweersbui zorgt ervoor dat het koud is in huis doordat de hoofdschakelaar eruit is gegaan. Mocht ik nu een week op vakantie zijn geweest, had ik wel een probleem 😅. Hopelijk hebben de vakantiegangers onder ons hier geen last van 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
SBL schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 02:04:
[...]

@simplemouse Je Intergas-ketel is waarschijnlijk opentherm aangesloten op de CiC? (kabel naar ketel aan onderkant aangesloten; is standaard bij Intergas volgens Quatt handleiding CV onderhoud).
Dat betekent dat je 40graden instelling van je ketel wordt overruled (is met mijn Remeha wel zo) om te kunnen moduleren. Kan zelfs gevaarlijk zijn voor je vloer als deze niet beveiligd is tegen oververhitting. Dan zou ik in jouw geval dit om(laten)zetten naar aan/uit schakeling. Dan kan je beperking in de ketel wel weer werken en zal ketel vooral helpen om snel weer op temperatuur te zijn na defrost.
Welke Remeha ketel heb jij dat die zijn harde instellingen laat overrulen via OpenTherm?

Die Intergas Extreme heeft een aparte LT temperatuur instelling achter een installateurscode. Lijkt mij sterk dat die ketel daar overheen gaat, hoe lief de CiC dat ook vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:27:
Hier vannacht even een 'natuurlijke' harde reset geweest van veel elektrische apparaten en dus ook de Quatt 🙈. Enorme onweersbui zorgt ervoor dat het koud is in huis doordat de hoofdschakelaar eruit is gegaan. Mocht ik nu een week op vakantie zijn geweest, had ik wel een probleem 😅. Hopelijk hebben de vakantiegangers onder ons hier geen last van 👍
Bij ons zondag een stroomstoring van een paar uur. Daarna Quatt zelfstandig door gegaan. Wel mijn pv systeem een paar dagen later na melding van SMA in meterkast alles van het systeem uit gezet en alles werkt weer :)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:17:
[...]

Bij ons zondag een stroomstoring van een paar uur. Daarna Quatt zelfstandig door gegaan. Wel mijn pv systeem een paar dagen later na melding van SMA in meterkast alles van het systeem uit gezet en alles werkt weer :)
Bij een externe storing zal het wel goed komen. Wanneer je handmatig de aardlekschakelaar in de meterkast weer moet aanzetten is het wat lastiger 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:47:
[...]

Bij een externe storing zal het wel goed komen. Wanneer je handmatig de aardlekschakelaar in de meterkast weer moet aanzetten is het wat lastiger 😇
Oeps dat gaat niet automatisch nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:51:
[...]

Welke Remeha ketel heb jij dat die zijn harde instellingen laat overrulen via OpenTherm?

Die Intergas Extreme heeft een aparte LT temperatuur instelling achter een installateurscode. Lijkt mij sterk dat die ketel daar overheen gaat, hoe lief de CiC dat ook vraagt.
Calenta 40c.
Lijkt me de moeite waard om te checken in JSON of dat goed gaat bij CiC-Intergas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
okijokii schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 07:27:
Als je op vakantie bent en je hoofdschakelaar klapt eruit, werkt je CV ook niet meer. Je insinueert dat het een issue is omdat je een Quatt hebt, tenminste zo lees ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:11:
[...]

Als je op vakantie bent en je hoofdschakelaar klapt eruit, werkt je CV ook niet meer. Je insinueert dat het een issue is omdat je een Quatt hebt, tenminste zo lees ik het.
Dan lees je het verkeerd 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:06
medu80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:11:
[...]

ALS je op vakantie bent, EN je hoofdzekering klapt eruit, EN het is toevallig -5 of -10, DAN heb je een probleem ;-)
What are the odds?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Toby-Wan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:35:
[...]

ALS je op vakantie bent, EN je hoofdzekering klapt eruit, EN het is toevallig -5 of -10, DAN heb je een probleem ;-)
What are the odds?
Wat aanvallend allemaal.... Ik gaf alleen maar aan dat het voor mensen op vakantie na zo'n onweersbui waarbij de aardlek eruit knalt het een lastig verhaal is. Niet meer niet minder. Maar never mind, probeer de kerstgedachte nog even vast te houden 🌲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:32
SBL schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:44:
[...]

Calenta 40c.
Lijkt me de moeite waard om te checken in JSON of dat goed gaat bij CiC-Intergas.
Ik heb ook een calenta 40c, deze staat op 40 graden top maar de cic kan de Remeha echt niet hierboven laten werken. Voorheen heb ik zelf een probleem gehad dat de cic de ketel aan en uit liet gaan omdat de ketel op 35 stond en de cic hoger wil. Volgens mij heeft quatt dit wel opgelost met een firmware updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:44
Nidebo schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:55:
Zijn er op dit moment ook mensen die i.p.v. de Lyric T6 met de Nest (V3) hun huis warm houden? Ik vraag dit voor een vriend. 😆😁
Ikzelf heb de Nest in januari op advies van Quatt gewisseld voor de T6. Deze werkt bij mij prima maar ik vindt hem zo lelijk. 😂
Ik hoor dus graag of er zowiezo mensen met de Nest en de Quatt werken om het huis warm te houden. 👍
Ik heb zelf vandaag een videocall gehad met Quatt.
De volgende dingen zouden er bij mij extra op die 2799 (2023 prijs) komen:

- Thermostaat T6 honeywell (zelf achteraf installeren (twee draadjes in de woonkamer..) voor ongeveer 160,-, of voor 235,- via Quatt)

- 100 euro Bypass bij de ketel

- 250 euro meerwerk bij meer dan 8M leiding (ik zit op 9 en een beetje..)

- Vuilfilter in retour 210,- (is een optie, maar ze zeggen dat zij het niet adviseren/nodig vinden).

Vind mijn Nest eigenlijk prima, vervangen kan altijd nog. Quatt geeft aan dat de communicatie met de T6 beter is, en een Nest de ketel wellicht onnodig vaak gaat inschakelen.
Ben benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben.

Zou dan dus een dikke 500 euro aan extra kosten bij op komen. De vuilfilter van 210 houd ik er dan buiten.
Dan nog blijven ze scherp geprijsd, maar al niet meer de goedkoopste.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
prakka schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:45:
[...]

Ik heb ook een calenta 40c, deze staat op 40 graden top maar de cic kan de Remeha echt niet hierboven laten werken. Voorheen heb ik zelf een probleem gehad dat de cic de ketel aan en uit liet gaan omdat de ketel op 35 stond en de cic hoger wil. Volgens mij heeft quatt dit wel opgelost met een firmware updaten
Ja, je moet die ketel niet te laag willen zetten. Die kan dan zijn vermogen niet kwijt en als de Quatt echt hulp nodig heeft bij zeer lage temperaturen, dan ben je waarschijnlijk al erg in de buurt van die 40 graden of hoger met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:48:
[...]

Ja, je moet die ketel niet te laag willen zetten. Die kan dan zijn vermogen niet kwijt en als de Quatt echt hulp nodig heeft bij zeer lage temperaturen, dan ben je waarschijnlijk al erg in de buurt van die 40 graden of hoger met radiatoren.
Klopt maar ik heb een open verdeler dus hoger wil ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:13
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:36:
Ik heb een Lenovo M93 thinkcentre mini.
Die pakt iets van 20W.
een pi4 zal iets van 5W verbruiken
( + wat kaartjes die in de komende jaren naar de haaien gaan :+ )
Dat vind in nog aardig wat(t), ik heb een Hp prodesk 400 g5 (dacht ik) en deze gebruikt idle 7-9 watt als ik het me goed herinner van meningen die ik recent deed.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
prakka schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:50:
[...]

Klopt maar ik heb een open verdeler dus hoger wil ik ook niet.
Dat zou inderdaad niet handig zijn. Met recente vloerverwarming en isolatie heb je over het algemeen toch wel zat vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Gisterenavond zijn wij teruggekomen van kerstvakantie. De Quatt heeft gisteren de hele dag gedraaid (vanaf 8u) en zelfstandig de woning op van 16 graden naar 20 graden gekregen. Ook al was het verschil tussen doeltemperatuur en gemeten temperatuur 2 graden. De Quatt draaide op de top op 1,5 kwh per uur.

Maar vanochtend kom ik beneden en zie dat de Quatt vannacht de CV ketel voor enkele uren heeft bij laten springen terwijl het verschil maximaal 0,7 graden is geweest. De VVW is de enige die de Quatt mag aansturen.

Enig idee waarom de Quatt hier de CV ketel inschakelt?

P.S. om 05:00 gingen radiatoren in de slaapkamers open om die weer in stapjes onhoog te krijgen van 18 tot 20 graden. Dit verklaart waarom de Quatt meer moeite moet doen om de woonkamertemp omhoog te krijgen, maar m.i. niet waarom de CV ketel zou moeten bijspringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wRBkP7EVmTiwmJjyEANiKPrRgs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ebfbNEFv1zt7GKMpPbI9iBCp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjEnu-vo5jYGgXBV5UOB-c56eaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w4q6a6lRW6jscxq6QcHgcC2H.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 29-12-2023 12:03 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007

Laatste info mbt sluiten van dit deel 1 van Quatt.

op 1-1-2024 gaat dit deel 1 van Ervaringen van Quatt op slot en starten we met deel 2.

in loop van januari zal ik deel 1 nog uitpluizen van belangrijke info die we als start post in deel 2 terug laten komen.
heeft iemand nog iets waarvan hij vind dat dit ook nu nog relevante informatie betreft laat het me dan via een pm even weten (ik wil even niet deel 2 daarmee vervuilen), ik kijk dan of het een toegevoegde waarde heeft. we willen natuurlijk deze post ook niet onoverzichtelijk maken. alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
RealCato schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:00:
Gisterenavond zijn wij teruggekomen van kerstvakantie. De Quatt heeft gisteren de hele dag gedraaid (vanaf 8u) en zelfstandig de woning op van 16 graden naar 20 graden gekregen. Ook al was het verschil tussen doeltemperatuur en gemeten temperatuur 2 graden. De Quatt draaide op de top op 1,5 kwh per uur.

Maar vanochtend kom ik beneden en zie dat de Quatt vannacht de CV ketel voor enkele uren heeft bij laten springen terwijl het verschil maximaal 0,7 graden is geweest. De VVW is de enige die de Quatt mag aansturen.

Enig idee waarom de Quatt hier de CV ketel inschakelt?

P.S. om 05:00 gingen radiatoren in de slaapkamers open om die weer in stapjes onhoog te krijgen van 18 tot 20 graden. Dit verklaart waarom de Quatt meer moeite moet doen om de woonkamertemp omhoog te krijgen, maar m.i. niet waarom de CV ketel zou moeten bijspringen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het water van de tot 5:00 gesloten radiatoren zou een verklaring kunnen zijn. Als dit afgekoeld is en mee gaat richting de Quatt dan heeft die opeens een een veel lagere retourtemperatuur voor de omveranderde gewenste aanvoertemperatuur. Dit kan genoeg zijn om de CiC te laten concluderen dat de Quatt dit niet snel genoeg alleen kan en die zal dan de CV laten ondersteunen om de gewenste Delta-T te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:30:
[...]

Ja, maar een COP van 3 is wel beroerd. Doorgerekend haalt TeslaNerd met 39/37 dus een Delta-T van 2 en vaste flow van 800 liter per uur ongeveer 1860W warmteafgifte. Dat is niet goed lijkt mij.
een COP van 3 is natuurlijk niet al te best, echter wat is daar de oorzaak van? Zoals ik reeds heb geschreven heeft je huis en stookgedrag ook een behoorlijke invloed op je COP, dus niet alles kun je naar de Quatt toeschuiven.
mijn eigen stelregel is dat je ook met de keuze van je vermogen van je warmtepomp rekening moet houden waarop deze moet gaan draaien (gemiddeld, rekening houdend met je oa warmteverlies en stookgedrag), als je dan gemiddeld een warmtepomp boven de 60%-80% laat draaien zul je niet echt een mooie COP gaan krijgen (in feite heb je dan een te kleine warmtepomp gekozen cq is je afgiftesysteem niet echt geschikt voor een warmtepomp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:10
vanaf het nieuwe jaar gelden nieuwe belasting tarieven voor gas en stroom. Deze dan veranderen in de Quatt app (gas € 0.1127 duurder en stroom € 0.021 goedkoper).
Klopt dit? want de berichtgeving hierover is nogal wazig.
Bijkomende vraag is of de Quatt app onthoud wat de oude prijs is geweest en niet alles gaat terug rekenen naar de nieuwe prijzen, waardoor je behaalde verdiensten natuurlijk een vereerd beeld weergeeft.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
Een paar pagina's terug, is er een discussie geweest over de Netatmo modulation thermostaat, ik heb deze nu net binnen gehad (via ibood). Maar helaas is bij deze, de Opentherm variant, welke ook een andere app gebruikt. De mogelijkheid voor de hysterese niet te vinden in de app. Er zit dus een duidelijk verschil met de niet Opentherm variant.

Ook is de web interface niet beschikbaar voor deze en ook geen Google home integratie. Verder zie ik dat de "Heatpump Thermostat control setpoint" direct naar mijn ketel ingestelde 35 graden gaat, de Lyric t6 moduleert deze wel.

Ik heb nog wel een ticket aangemaakt bij Netatmo hierover maar ik denk dat het bij deze variant er niet in zit. Verder is er ook niet veel aan te passen dan alleen de auto adapt aan of uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-09 14:26
berrieberrie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:25:
vanaf het nieuwe jaar gelden nieuwe belasting tarieven voor gas en stroom. Deze dan veranderen in de Quatt app (gas € 0.1127 duurder en stroom € 0.021 goedkoper).
Klopt dit? want de berichtgeving hierover is nogal wazig.
Bijkomende vraag is of de Quatt app onthoud wat de oude prijs is geweest en niet alles gaat terug rekenen naar de nieuwe prijzen, waardoor je behaalde verdiensten natuurlijk een vereerd beeld weergeeft.
Lijkt mij meer een vraag voor je energie leverancier wat jouw tarieven per 1-1-2024 zijn. De energie belasting tarieven zijn wel anders. Onderstaande heb ik van mijn energieleverancier gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFCralGWaeECfcRvddtc8ZfkI8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WkY6QfhWRLNcZxYPtuWFeWyk.png?f=user_large

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:19:
[...]

een COP van 3 is natuurlijk niet al te best, echter wat is daar de oorzaak van? Zoals ik reeds heb geschreven heeft je huis en stookgedrag ook een behoorlijke invloed op je COP, dus niet alles kun je naar de Quatt toeschuiven.
mijn eigen stelregel is dat je ook met de keuze van je vermogen van je warmtepomp rekening moet houden waarop deze moet gaan draaien (gemiddeld, rekening houdend met je oa warmteverlies en stookgedrag), als je dan gemiddeld een warmtepomp boven de 60%-80% laat draaien zul je niet echt een mooie COP gaan krijgen (in feite heb je dan een te kleine warmtepomp gekozen cq is je afgiftesysteem niet echt geschikt voor een warmtepomp).
Het gaat bij mij nog steeds om een te lage COP bij een relatief lage vermogensvraag (<500 watt) bij buitentemperaturen van 7-10 graden. Ik heb inmiddels ook deze reactie van technical support:

About the cic we can change the " Rated maximum house power" that I can change but in this way you should take in consideration that we can change it in order to take more time but less gas or faster heat but more gas consumption.
Please let me know if you want to change it or keep it as it is.
Thank you

Technical Expert at Quatt B.V.
Koningin Wilhelminaplein 1
1062HG Amsterdam
Email: sales@quatt.io

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Ik vermoed dat het afgiftesysteem niet op orde is. Anders zou die Quatt echt niet naar 39 gaan met een 37 retourtemperatuur. Mogeliijk een VVW mengverdeler of radiator die niet lekker in balans zit of een bypass die open staat.

Qua sizing van een fulll electric warmtepomp ben ik het met je eens. Dat moet je goed doorrekenen en zeker niet te krap kiezen. Met een hybride systeem hoeft die natuurlijk niet alles op te vangen, maar het is wel lekker als de Quatt het grootste deel van het stookseizoen alleen af kan.

Gezien de DT van 2 denk ik niet dat de Quatt undersized is voor TeslaNerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:52:
[...]

Het gaat bij mij nog steeds om een te lage COP bij een relatief lage vermogensvraag (<500 watt) bij buitentemperaturen van 7-10 graden. Ik heb inmiddels ook deze reactie van technical support:

About the cic we can change the " Rated maximum house power" that I can change but in this way you should take in consideration that we can change it in order to take more time but less gas or faster heat but more gas consumption.
Please let me know if you want to change it or keep it as it is.
Thank you

1062HG Amsterdam
Had je zelf nu al je warmteverlies berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Friezin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:18:
[...]

Had je zelf nu al je warmteverlies berekend?
Nog niet 😬

Ik ben een weekje weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:00:
[...]

Ik vermoed dat het afgiftesysteem niet op orde is. Anders zou die Quatt echt niet naar 39 gaan met een 37 retourtemperatuur. Mogeliijk een VVW mengverdeler of radiator die niet lekker in balans zit of een bypass die open staat.

Qua sizing van een fulll electric warmtepomp ben ik het met je eens. Dat moet je goed doorrekenen en zeker niet te krap kiezen. Met een hybride systeem hoeft die natuurlijk niet alles op te vangen, maar het is wel lekker als de Quatt het grootste deel van het stookseizoen alleen af kan.

Gezien de DT van 2 denk ik niet dat de Quatt undersized is voor TeslaNerd.
Wat is DT van 2?

Ik heb geen VVW verdeler. Wel zit de aftakking voor de vvw in de badkamer vlak bij de ketel. Misschien moet ik die wat dichtdraaien want die staat nu ook vol open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:21:
[...]

Nog niet 😬

Ik ben een weekje weg
Wat denken ze bij Quatt eigenlijk dat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:21:
[...]

Nog niet 😬

Ik ben een weekje weg
Ik mis het verband 🙃.
Of heb je dan geen toegang tot energiegebruik van een koude maand vorige winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 13:23:
[...]

Wat is DT van 2?

Ik heb geen VVW verdeler. Wel zit de aftakking voor de vvw in de badkamer vlak bij de ketel. Misschien moet ik die wat dichtdraaien want die staat nu ook vol open
DT is Delta T, ofwel het verschil tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur.

Als 1 kleine radiator of vloerverwarming te ver open staat, dan stroomt dat zo snel door dat het de gemiddelde temperatuur richting de Quatt verhoogt en flow weg neemt van de radiatoren.

De CiC reageert waarschijnlijk ook op retourtemperatuur omdat je met flow en DT kan berekenen wat de warmte afgifte is. Is dat niet voldoende, dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog.

In de ideale opstelling krijg je de warmte uit alle radiatoren en VVW even koud terug. (Niet realistisch gezien wisselende warmtevraag en techniek).

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 29-12-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Delta Temperatuur tussen je CV water in en uit bij de warmtepomp. (zie bv json feed)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwbIrophN2cTtv4HIW7qRW3WsjQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bBdL1BEuJyFBx9RX6qseIQPS.jpg?f=user_large
voorbeeld van mijn DT (deltaT) of ΔT.
die van mij was nu 2,86, dus mooi met een vermogen opname van circa 500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ik zal volgende week als eerste eens de thermostaatkraan op de VVW in de badkamer dichtdraaien en kijken wat dat doet met de delta t en de COP

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Ik heb het idee dat vooral Quatt deze keuze maakt voor hun klanten. Zelfs bij grote vrijstaande woningen is vaak aangegeven dat een enkele Quatt meer dan voldoende is. Je zou ervan uit mogen gaan dat je een gedegen advies krijgt toch? Ook qua afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
prakka schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:29:
Een paar pagina's terug, is er een discussie geweest over de Netatmo modulation thermostaat, ik heb deze nu net binnen gehad (via ibood). Maar helaas is bij deze, de Opentherm variant, welke ook een andere app gebruikt. De mogelijkheid voor de hysterese niet te vinden in de app. Er zit dus een duidelijk verschil met de niet Opentherm variant.

Ook is de web interface niet beschikbaar voor deze en ook geen Google home integratie. Verder zie ik dat de "Heatpump Thermostat control setpoint" direct naar mijn ketel ingestelde 35 graden gaat, de Lyric t6 moduleert deze wel.

Ik heb nog wel een ticket aangemaakt bij Netatmo hierover maar ik denk dat het bij deze variant er niet in zit. Verder is er ook niet veel aan te passen dan alleen de auto adapt aan of uit zetten.
Zie je in de JSON waardes staan bij :

thermostat.otFtControlSetpoint
thermostat.otFtRoomSetpoint
thermostat.otFtRoomTemperature

Indien ja, dan zou de Netatmo ook moeten werken. De T6 werkt namelijk ook hierop, de algoritme, PID en vraag (35) van de ketel/Quatt doet de CiC. heeft de Netatmo niets mee te maken. Enige wat de Netatmo doet is, zeggen ik wil nu dat het warmer wordt, dit is de doeltemperatuur en op dit moment is het x aantal graden binnen. Met deze waarden gaat je CiC aan en gaat ie draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb het idee dat vooral Quatt deze keuze maakt voor hun klanten. Zelfs bij grote vrijstaande woningen is vaak aangegeven dat een enkele Quatt meer dan voldoende is. Je zou ervan uit mogen gaan dat je een gedegen advies krijgt toch? Ook qua afgiftesysteem.
Het mooie van een hybride systeem is natuurlijk dat het afgiftesysteem niet perfect hoeft te zijn om die 80% minder gas voor stoken te halen. Wanneer de COP tegen valt kan de CV ketel het werk doen.

Daarmee is niet gezegd dat je die winst niet alsnog kan halen, maar je radiatoren vervangen, vloerverwarming stellen en een training over hoe je met een warmtepomp stookt zit niet in de prijs.

Ik weet niet of er veel concrete voorbeelden zijn van situaties waarin ze onterecht maar 1 Quatt ipv 2 of omgekeerd hebben geadviseerd, maar het blijven ook gewoon mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
Update vandaag van quatt technical support:

Good afternoon,
I put it higher the " Rated maximum house power".
You can control from your phone a lot of settings, this one should be an issue if we leave the customer the possibility to change it, as we do a lot of consideration and calculation in order to understand which number is better to write on it.

We have software engineering that give us the consumption, the range about everything, flow, circulation, power and a lot of others, we have to look at them and after an anaylsed we can understand which number should be the best for your house. In your case you had 6.000 and I switched at 7.000, I asked you if you were agree to have a slower heat but with a better performance and you tolm me yes, this is the reason why we will try in this way for one week.
Thank you

Please update me next week.
Have a nice weekend

1062HG Amsterdam

[ Voor 31% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2023 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
@Friezin ik had eigenlijk verwacht dat voor mijn wens de Quatt met een lagere watertemperatuur te laten draaien dat er een parameter lager ingesteld zou worden. Maar nu is dus de “Rated maximum house power” voor mijn Quatt verhoogd van 6.000 naar 7.000.
Ik kan mij herinneren dat Quatt voor jouw systeem ook een instelling heeft aangepast. Is dat dezelfde parameter? En hoe is die bij jou gewijzigd?

Pagina: 1 ... 192 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.