Lees ik het nu verkeerd of is het warmteverlies verhoogd van 6 kW naar 7 kW? Lijkt mij dat de Quatt daardoor niet echt zuiniger gaat stoken maar juist een nog hogere aanvoertemperatuur kiest? (weer compensatie curve)TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:59:
Update vandaag van quatt technical support:
Good afternoon,
I put it higher the " Rated maximum house power".
You can control from your phone a lot of settings, this one should be an issue if we leave the customer the possibility to change it, as we do a lot of consideration and calculation in order to understand which number is better to write on it.
We have software engineering that give us the consumption, the range about everything, flow, circulation, power and a lot of others, we have to look at them and after an anaylsed we can understand which number should be the best for your house. In your case you had 6.000 and I switched at 7.000, I asked you if you were agree to have a slower heat but with a better performance and you tolm me yes, this is the reason why we will try in this way for one week.
Thank you
Please update me next week.
Have a nice weekend
Technical Expert at Quatt B.V.
Koningin Wilhelminaplein 1
1062HG Amsterdam
Email: sales@quatt.io
Thx, ja zou kunnen. Ik zal eens spelen met de instellingen om de radiatoren om de beurt aan te laten gaan en niet allemaal tegelijknetappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:16:
[...]
Het water van de tot 5:00 gesloten radiatoren zou een verklaring kunnen zijn. Als dit afgekoeld is en mee gaat richting de Quatt dan heeft die opeens een een veel lagere retourtemperatuur voor de omveranderde gewenste aanvoertemperatuur. Dit kan genoeg zijn om de CiC te laten concluderen dat de Quatt dit niet snel genoeg alleen kan en die zal dan de CV laten ondersteunen om de gewenste Delta-T te halen.
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Dit gaat jouw probleem niet oplossen.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 14:59:
Update vandaag van quatt technical support:
Good afternoon,
I put it higher the " Rated maximum house power".
You can control from your phone a lot of settings, this one should be an issue if we leave the customer the possibility to change it, as we do a lot of consideration and calculation in order to understand which number is better to write on it.
We have software engineering that give us the consumption, the range about everything, flow, circulation, power and a lot of others, we have to look at them and after an anaylsed we can understand which number should be the best for your house. In your case you had 6.000 and I switched at 7.000, I asked you if you were agree to have a slower heat but with a better performance and you tolm me yes, this is the reason why we will try in this way for one week.
Thank you
Please update me next week.
Have a nice weekend
Technical Expert at Quatt B.V.
Koningin Wilhelminaplein 1
1062HG Amsterdam
Email: sales@quatt.io
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Vanmiddag weer eens een spike momentje ervaren van de T6. Echt super irritant, want de Quatt reageert daar heel acute op. Resultaat, Quatt gaat uit, huis voelt koud en nu moet de Quatt keihard werken om het weer "in te halen". Super irritant.
Ter lering ende vermaeck:
:strip_exif()/f/image/Zvb0JdIeF7wdWo22fHvqlPvG.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaan de kamer temperatuur die de Quatt uitleest. In het midden de temperatuur die je op het scherm van de T6 afleest en onderaan het vermogen van de Quatt.
:strip_exif()/f/image/Zvb0JdIeF7wdWo22fHvqlPvG.jpg?f=fotoalbum_large)
Bovenaan de kamer temperatuur die de Quatt uitleest. In het midden de temperatuur die je op het scherm van de T6 afleest en onderaan het vermogen van de Quatt.
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Heel vreemd, ik zou lager verwachten (4 of zo), maar zonder die berekening ga ik geen uitspraken doen.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:26:
@Friezin ik had eigenlijk verwacht dat voor mijn wens de Quatt met een lagere watertemperatuur te laten draaien dat er een parameter lager ingesteld zou worden. Maar nu is dus de “Rated maximum house power” voor mijn Quatt verhoogd van 6.000 naar 7.000.
Ik kan mij herinneren dat Quatt voor jouw systeem ook een instelling heeft aangepast. Is dat dezelfde parameter? En hoe is die bij jou gewijzigd?
Echt koude dagen heb jij met de Quatt nog niet gehad dus het lijkt me dat ook Quatt daar niet veel aan heeft.
Volgens mij kun je de berekening ook doen met gasgegevens (verbruik x8,8) over een maand gerekend: december 2022 bijv. een koude gemiddelde maand(temperatuur). Als dat niet zo is, hoor ik het wel.....
(Ik had 6, maar de Quatt leverde niet genoeg vermogen om deze woning op temperatuur te houden, dus moest er nogal wat gas bij. Dat vermogen is gekoppeld aan dat warmteverlies. Hoe hoger het warmteverlies staat ingesteld, des te meer (top-)vermogen (warmte) Quatt gaat leveren.
Ik heb warmteverlies berekend met 3 dagen met het hoogste gasgebruik (begin december) en kwam uit op 8,2, 7,2 en 7,5. Berekening doorgegeven. Quatt heeft dit overgenomen en staat nu op 8. De bij hen ingestelde buitentemperatuur is van 13 naar 16°C gegaan (stooklijn).
Sindsdien is het gasverbruik minimaal (alleen wanneer CIC kamertemperatuur te ver laat zakken, zonder in actie te komen, wil er wel eens gas worden gebruikt: vlgs mij gaan ze m nu testen op 9, maar nog geen bevestiging).)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik heb een toelichting gevraagd:
Sorry if I do not understand immediately but should the maximum value parameter for my house not be set lower and not higher to have a higher COP?
En dit antwoord gekregen:
we don't let the customer control this data for this reason, as we check the data with a lot of range, number, consideration, app, controller and analysis, and can create a lot of doubts and question for you.
In your case, its better to try with the high power, i put it higher of 1.000, if after one week the changes are not too high, I will do again the consideration in order to change the settings.
Begrijpen jullie het nu 🤔?
Sorry if I do not understand immediately but should the maximum value parameter for my house not be set lower and not higher to have a higher COP?
we don't let the customer control this data for this reason, as we check the data with a lot of range, number, consideration, app, controller and analysis, and can create a lot of doubts and question for you.
In your case, its better to try with the high power, i put it higher of 1.000, if after one week the changes are not too high, I will do again the consideration in order to change the settings.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Je moet aan je delta-t gaan werken.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:32:
Ik heb een toelichting gevraagd:
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Welke waarde lees je in de CiC dan uit in de JSOn feed?SBL schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:44:
[...]
Calenta 40c.
Lijkt me de moeite waard om te checken in JSON of dat goed gaat bij CiC-Intergas.
Waar moet mijn delta t naar toe? Omlaag naar 1? Of omhoog naar 3, 4, 5?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik kwam laatst wat tegen over het uitlezen van de T6.verguldebarman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:20:
Vanmiddag weer eens een spike momentje ervaren van de T6. Echt super irritant, want de Quatt reageert daar heel acute op. Resultaat, Quatt gaat uit, huis voelt koud en nu moet de Quatt keihard werken om het weer "in te halen". Super irritant.
[Afbeelding]
Kan zoiets ook in HA?
https://robothuis.nl/2022...taatgegevens-in-domoticz/
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Je retourtemperatuur moet omlaag, bij 39C aanvoer mag deze gerust 35C zijn. Radiatoren inregelen.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:50:
[...]
Ja dat is exact wat ik heb gevraagd aan Quatt technical support, dat mijn watertemperatuur omlaag gaat. Ik heb helemaal geen 39C aanvoer watertemperatuur nodig bij buitentemperatuur >5C. Ik heb pre-quatt getest met mijn cv op minimaal vermogen en max watertemperatuur van 30 graden bij 5-10C en 35 graden bij <5C buitentemperatuur en dat lukte prima.Gerardwaz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:57:
[...]
Je retourtemperatuur moet omlaag, bij 39C mag deze gerust 35C zijn. Radiatoren inregelen.
Waarom heeft Quatt geen vermogensinstelling en max watertemperatuur zoals alle cv-ketels dat hebben?
Dat heeft een quatt ook (stooklijn). Alleen laten ze je daar niet bij.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:04:
[...]
Ja dat is exact wat ik heb gevraagd aan Quatt technical support, dat mijn watertemperatuur omlaag gaat. Ik heb helemaal geen 39C aanvoer watertemperatuur nodig bij buitentemperatuur >5C. Ik heb pre-quatt getest met mijn cv op minimaal vermogen en max watertemperatuur van 30 graden bij 5-10C en 35 graden bij <5C buitentemperatuur en dat lukte prima.
Waarom heeft Quatt geen vermogensinstelling en max watertemperatuur zoals alle cv-ketels dat hebben?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Radiatoren inregelen moet je toch echt zelf doen.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:04:
[...]
Ja dat is exact wat ik heb gevraagd aan Quatt technical support, dat mijn watertemperatuur omlaag gaat. Ik heb helemaal geen 39C aanvoer watertemperatuur nodig bij buitentemperatuur >5C. Ik heb pre-quatt getest met mijn cv op minimaal vermogen en max watertemperatuur van 30 graden bij 5-10C en 35 graden bij <5C buitentemperatuur en dat lukte prima.
Ja, dat kan ik prima zelf. Maar eerst moet de aanvoerwatertemperatuur omlaag anders kan ik daarna weer opnieuw mijn radiatoren inregelenGerardwaz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:07:
[...]
Radiatoren inregelen moet je toch echt zelf doen.
Jazeker, HA heeft een standaard integratie om de thermostaat uit te kunnen lezen. In mijn screenshot is dat de middelste grafiek. DM me anders even als je hulp nodig hebt om dat te doen.Friezin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:51:
[...]
Ik kwam laatst wat tegen over het uitlezen van de T6.
Kan zoiets ook in HA?
https://robothuis.nl/2022...taatgegevens-in-domoticz/
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
De Quatt regelt de aanvoertemperatuur dynamisch op basis van het weer en je berekende warmteverlies.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:04:
[...]
Ja dat is exact wat ik heb gevraagd aan Quatt technical support, dat mijn watertemperatuur omlaag gaat. Ik heb helemaal geen 39C aanvoer watertemperatuur nodig. Ik heb pre-quatt getest met mijn cv op minimaal vermogen en max watertemperatuur van 30 graden bij 5-10C en 35 graden bij <5C buitentemperatuur en dat lukte prima.
Het benodigde vermogen is daar dan weer een gevolg van. Dat is bij jou nu laag omdat het afgiftesysteem zijn werk niet doet.
Even een extreem en gestoord voorbeeld: Stel dat je een flinke radiator buiten aan zou sluiten, dan zou het water gemiddeld kouder terug komen en daarmee de delta T verhogen, waardoor de Quatt zijn vermogen verhoogt om de gewenste aanvoertemperatuur te halen. Lukt dat helemaal niet, dan springt de CV ketel bij.
Ik vermoed dat je warmteverlies instelling flink omlaag moet, maar eerst moet die Delta T omhoog door de thermische kortsluiting te vinden. Je badkamer vloerverwarming die je eerst noemde is een logische dader, aangezien dat altijd ontworpen is op veel flow, waar radiatoren veel langzamer doorstromen met hun hogere temperaturen.
Ik heb geen HA oid en eigenlijk ook niet van plan.verguldebarman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:11:
[...]
Jazeker, HA heeft een standaard integratie om de thermostaat uit te kunnen lezen. In mijn screenshot is dat de middelste grafiek. DM me anders even als je hulp nodig hebt om dat te doen.
Las, meende ik, eerder dat T6 uitlezen niet mogelijk was, dus dat men daarom CIC-T6 temperaturen neemt.
Verkeerd gelezen denk ik 😁
Lijkt bijna wel of de Quatt de afgeronde (display) waardes (je ziet dat ie met 0,5C stappen werkt) van de T6 doorkrijgt of gebruikt, ipv de daadwerkelijke gemeten waardes.verguldebarman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]
Waar zie je dat? Quatt gaat toch gewoon met 0.2C?olafmol schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:32:
[...]
Lijkt bijna wel of de Quatt de afgeronde (display) waardes (je ziet dat ie met 0,5C stappen werkt) van de T6 doorkrijgt of gebruikt, ipv de daadwerkelijke gemeten waardes.
Ik had af en toe ook zoiets. Weet niet of het aan de T6 of aan de Quatt/CiC lag. Soms deed mijn T6 raar. Gaf ineens de ingestelde temperatuur in beeld en vlak daarna weer de (afgeronde) gemeten temperatuur. Beide organisaties om uitleg gevraagd.verguldebarman schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:20:
[Afbeelding]
Na overleg met Resideo heb ik de display er ruim 30 seconden afgehaald en een fabrieksreset gedaan. Alles wel weer opnieuw instellen is wel vervelend, maar het probleem lijkt te zijn opgelost. Tot nu toe ook geen Quatt meer die even stopt.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Is deze berekening eenvoudig zelf te doen?Friezin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:29:
[...]
Ik heb warmteverlies berekend met 3 dagen met het hoogste gasgebruik (begin december) en kwam uit op 8,2, 7,2 en 7,5. Berekening doorgegeven. Quatt heeft dit overgenomen en staat nu op 8. De bij hen ingestelde buitentemperatuur is van 13 naar 16°C gegaan (stooklijn).
Sindsdien is het gasverbruik minimaal (alleen wanneer CIC kamertemperatuur te ver laat zakken, zonder in actie te komen, wil er wel eens gas worden gebruikt: vlgs mij gaan ze m nu testen op 9, maar nog geen bevestiging).[/i])
Ergens terug te vinden hoe ik die maak?
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Betronic is een uitstekende kundige lokale partij met een rijke historie.
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Je hebt gelijk. Had ff de bovenste grafiek gemist.Rowwan schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:49:
[...]
Waar zie je dat? Quatt gaat toch gewoon met 0.2C?
@TeslaNerd
Allereerst je Quatt maakt geen water van 39 graden, ja lijkt misschien vreemd dat ik dit zeg, Maar je Quatt verhoogt het inkomende water met 2 tot 5,5kW. Dat is ergens tussen de 2 en 6 graden. Het feit dat je water zo warm bij de Quatt aankomt is omdat het onvoldoende afkoelt en te warm retour komt.
Reden hiervoor kan zijn:
Radiator die dichtbij staat krijgt meeste water.
Te weinig water door je vloerverwarming, maar ik zag dat je maar een klein aantal m2 hebt.
Je delta T van 2 graden geeft al aan dat je Quatt minimaal draait of tegen minimum aan.
Ondanks dat je 2 graden verschil hebt, heb je dus een vrij goed geïsoleerd huis die vrij weinig afkoelt. Staar je niet blind op de COP. Als het goed is, zal bij jouw de Quatt ook af en toe uitgaan. In tegenstelling tot @Friezin en @MacD007 en natuurlijk bij mij...waar de Quatt bijna 24x7 draait.
Dus netto zijn je kosten gewoon lager.
Voorbeeld getallen:
Bij mij draait de Quatt 24 uur met 350 watt, dat is dus 8.4kWh
Als bij jouw dat ding minimaal draait maar wel op COP3 en 12 uur, heb jij 4.2kWh.
Allereerst je Quatt maakt geen water van 39 graden, ja lijkt misschien vreemd dat ik dit zeg, Maar je Quatt verhoogt het inkomende water met 2 tot 5,5kW. Dat is ergens tussen de 2 en 6 graden. Het feit dat je water zo warm bij de Quatt aankomt is omdat het onvoldoende afkoelt en te warm retour komt.
Reden hiervoor kan zijn:
Radiator die dichtbij staat krijgt meeste water.
Te weinig water door je vloerverwarming, maar ik zag dat je maar een klein aantal m2 hebt.
Je delta T van 2 graden geeft al aan dat je Quatt minimaal draait of tegen minimum aan.
Ondanks dat je 2 graden verschil hebt, heb je dus een vrij goed geïsoleerd huis die vrij weinig afkoelt. Staar je niet blind op de COP. Als het goed is, zal bij jouw de Quatt ook af en toe uitgaan. In tegenstelling tot @Friezin en @MacD007 en natuurlijk bij mij...waar de Quatt bijna 24x7 draait.
Dus netto zijn je kosten gewoon lager.
Voorbeeld getallen:
Bij mij draait de Quatt 24 uur met 350 watt, dat is dus 8.4kWh
Als bij jouw dat ding minimaal draait maar wel op COP3 en 12 uur, heb jij 4.2kWh.
Zie:Erveetwee schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:02:
[...]
Is deze berekening eenvoudig zelf te doen?
Ergens terug te vinden hoe ik die maak?
Spykie in "Ervaringen met Quatt?"
Hoeveel moet de delta t omhoog?netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:12:
[...]
De Quatt regelt de aanvoertemperatuur dynamisch op basis van het weer en je berekende warmteverlies.
Het benodigde vermogen is daar dan weer een gevolg van. Dat is bij jou nu laag omdat het afgiftesysteem zijn werk niet doet.
Even een extreem en gestoord voorbeeld: Stel dat je een flinke radiator buiten aan zou sluiten, dan zou het water gemiddeld kouder terug komen en daarmee de delta T verhogen, waardoor de Quatt zijn vermogen verhoogt om de gewenste aanvoertemperatuur te halen. Lukt dat helemaal niet, dan springt de CV ketel bij.
Ik vermoed dat je warmteverlies instelling flink omlaag moet, maar eerst moet die Delta T omhoog door de thermische kortsluiting te vinden. Je badkamer vloerverwarming die je eerst noemde is een logische dader, aangezien dat altijd ontworpen is op veel flow, waar radiatoren veel langzamer doorstromen met hun hogere temperaturen.
Ik lees eerder hier in het forum dat delta t van 2 graden juist de bedoeling is bij een quatt met 800l/uur.
Moet mijn delta t dan naar 3, 4, 5 of hoger?
Bij mij is die vaak ook niet veel meer hoor. Ik denk dat de hoge temperaturen bij jou meer een rol spelen?TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:17:
[...]
Hoeveel moet de delta t omhoog?
Ik lees eerder hier in het forum dat delta t van 2 graden juist de bedoeling is bij een quatt met 800l/uur.
:strip_exif()/f/image/dbi24AmIKToFPCJ1zf1KNIzh.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
/f/image/DRMzW4pqnHaKh6icBOh9WzJc.png?f=fotoalbum_large)
Dank voor alle goede adviezen, maar als dit het verloop van de temperaturen is van mijn quatt, waarom verlaagt het vermogen dan niet als de watertemperatuur 30 graden is?
Als de watertemperatuur in de flowmeter 30 graden is dan houdt dat mijn huis prima warm op de 18 graden die ik als room setpoint heb ingesteld.
[ Voor 98% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2023 19:36 ]
Liggen water-in en water-uit lijnen nu exact over elkaar heen?TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:29:
[Afbeelding]
Dank voor alle goede adviezen, maar als dit het verloop van de temperaturen is van mijn quatt, waarom verlaagt het vermogen dan niet als de watertemperatuur 30 graden is?
Sorry, die water-in en water-uit zijn hier verwarrend omdat dat de boiler (cv ketel) water-in en water-uit zijn. Ik had de hp1.temp.water.in en hp1.temp.water.uit moeten kiezenFriezin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:35:
[...]
Liggen water-in en water-uit lijnen nu exact over elkaar heen?
[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 29-12-2023 19:41 ]
@TeslaNerd wat is verbruik uit het stopcontact.
Dankjewel.
Vrijstaand huis 180m2 van 1923 midden Nederland. Isolatie beneden goed bovenverdieping redelijk. Quatt Duo icm Honeywel T6R sinds 01/2024 Remeha Avanta 28C - 16x Jinkosolar 430.
Nog verwarrender: is plotseling plaatje zonder verklarende teksten....TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:37:
[...]
Sorry, die water-in en water-uit zijn hier verwarrend omdat dat de boiler (cv ketel) water-in en water-uit zijn. Ik had de hp1.temp.water.in en hp1.temp.water.uit moeten kiezen
Hier delta-T van 5,6°C momenteel.
Hoe vaak staat bij jou de Quatt uit?
Want met 39°C water en zo weinig afgifte, slaat hij ongetwijfeld vaak af.....
Hetzelfde plaatje als mijn eerdere post maar ingezoomd op eerste deel.Friezin schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:47:
[...]
Nog verwarrender: is plotseling plaatje zonder verklarende teksten....
Het was toen bij mij 11 graden buitenHier delta-T van 5,6°C momenteel.
Met 39C graden kreeg ik een overshoot tot 18,5 op de 18 graden room setpoint die ik constant heb staan op mijn thermostaat en dan slaat de Quatt uit tot mijn huis na enkele uren is afgekoeld tot onder de 18 graden.Hoe vaak staat bij jou de Quatt uit?
Want met 39°C water en zo weinig afgifte, slaat hij ongetwijfeld vaak af.....
Mijn Quatt draait dan op 500 watt. Daar zit dus nog ruimte om het vermogen te verlagen
En ook wel nieuwsgierig naar je antwoord op de vraag van @medu80 , hier net boven.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:59:
[...]
Hetzelfde plaatje als mijn eerdere post maar ingezoomd op eerste deel.
[...]
Het was toen bij mij 11 graden buiten
[...]
Met 39C graden kreeg ik een overshoot tot 18,5 op de 18 graden room setpoint die ik constant heb staan op mijn thermostaat en dan slaat de Quatt uit tot mijn huis na enkele uren is afgekoeld tot onder de 18 graden.
Mijn Quatt draait dan op 500 watt. Daar zit dus nog ruimte om het vermogen te verlagen
En wat noem jij enkele uren? 1 uur aan, 2 uur uit?
Probeer deze eerst eens richting de 3 te krijgen, belangrijk kleine stapjes doen het, ga je te snel cq wil je te veel gaat het ook niet beter worden.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:50:
[...]
Dus zolang je geen programma (HA) hebt om dit automatisch te doen is dit zo vaak mogelijk (als de quatt draait) deze getallen en delta T en je op dat moment opgenomen vermogen vast te leggen, indien mogelijk met de buiten temperatuur (al die data is in json te vinden) en doe dat voor de komende week.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Ik wil komend jaar wat aanvullende isolatiemaatregelen nemen en daarvoor subsidieverzoek indienen. De subsidie voor isolatiemaatregelen verdubbelt indien je deze combineert met andere isolatiemaatregelen of - that's where the Quatt comes in - met een warmtepomp. Weet iemand of je de subsidieaanvraag voor die maatregelen gelijktijdig in moet dienen, of kan het ook gefaseerd? En kan je in dat geval de eerste subsidieaanvraag (voor de warmtepomp uiteraard) door Quatt/Simpel Subsidie laten doen, en de tweede zelf, of zit je dan vast aan Simpel subsidie met hun kosten?
bron: RVO.nl
/f/image/lIhG9Y3VssczIQ5JbSFw8RrO.png?f=fotoalbum_large)
update: je kunt eerst subsidie aanvragen voor de Quatt, en pas later de subsidie voor isolatiemaatregelen. Levert dubbele subsidie op voor de isolatiemaatregelen, mits binnen 24 maanden na installatie van de Quatt. Aldus de staatscourant https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-32911.html (artikel 4.5.4.3c
). Niet helemaal zeker of dat ook werkt als het via Simpelsubsidie gaat.
/f/image/lIhG9Y3VssczIQ5JbSFw8RrO.png?f=fotoalbum_large)
update: je kunt eerst subsidie aanvragen voor de Quatt, en pas later de subsidie voor isolatiemaatregelen. Levert dubbele subsidie op voor de isolatiemaatregelen, mits binnen 24 maanden na installatie van de Quatt. Aldus de staatscourant https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-32911.html (artikel 4.5.4.3c

[ Voor 51% gewijzigd door Ysbeer op 29-12-2023 22:16 . Reden: tekst subsidieregeling toegevoegd ]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Bij 39 aanvoer zou ik minstens een Delta T van 5 verwachten. Het is geen doel op zich om deze hoog te krijgen, maar een teken dat de afgifte tekort schiet.TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 19:17:
[...]
Hoeveel moet de delta t omhoog?
Met dergelijke kleine verschillen is het handig om dit per radiator te meten en ze in balans te brengen. Als de VVW moeilijk te meten is, dan kan ie die ook dicht zetten om te kijken of de Delta T dan opeens stijgt en de radiatoren in ieder geval onderling gelijk te krijgen qua warmteverlies. Daana kan je de VVW weer langzaam open zetten terwijl je controleert of de DT die de Quatt over het hele systeem meet niet te ver zakt tov de radiatoren.
Ik verwacht dat de aanvoertemperatuur flink zakt als de radiatoren goed mee doen terwijl de DT net boven de 2 uit komt, maar dan dus ruim onder de 30 graden aanvoertemperatuur en met een veel betere COP.
Dit is puur op basis van ervaring. Er kan meer aan de hand zijn.
Aanvoer temperatuur en delta hebben niets met elkaar te maken. Je kan 39 aanvoer en 37 retour hebben. Je kan ook 39 aanvoer en 33 retour hebben. Delta van 5 heb je biij 4kW en niet bij 2.2kW
Goed, nu naar aanvoertemperatuur 20 graden en dan een Delta T vsn 5 proberen te krijgen 😂medu80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:58:
Aanvoer temperatuur en delta hebben niets met elkaar te maken. Je kan 39 aanvoer en 37 retour hebben. Je kan ook 39 aanvoer en 33 retour hebben. Delta van 5 heb je biij 4kW en niet bij 2.2kW
Ik had een eerdere subsidie aanvraag zelf gedaan (vloerisolatie). Toen Simple subsidie de aanvraag deed zagen ze dat ik al eerder een aanvraag had gedaan en kreeg de extra subsidie bovenop de Quatt subsidie.Ysbeer schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:16:
Ik wil komend jaar wat aanvullende isolatiemaatregelen nemen en daarvoor subsidieverzoek indienen. De subsidie voor isolatiemaatregelen verdubbelt indien je deze combineert met andere isolatiemaatregelen of - that's where the Quatt comes in - met een warmtepomp. Weet iemand of je de subsidieaanvraag voor die maatregelen gelijktijdig in moet dienen, of kan het ook gefaseerd? En kan je in dat geval de eerste subsidieaanvraag (voor de warmtepomp uiteraard) door Quatt/Simpel Subsidie laten doen, en de tweede zelf, of zit je dan vast aan Simpel subsidie met hun kosten?
[Afbeelding]
update: je kunt eerst subsidie aanvragen voor de Quatt, en pas later de subsidie voor isolatiemaatregelen. Levert dubbele subsidie op voor de isolatiemaatregelen, mits binnen 24 maanden na installatie van de Quatt. Aldus de staatscourant https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2022-32911.html (artikel 4.5.4.3c). Niet helemaal zeker of dat ook werkt als het via Simpelsubsidie gaat.
Ik snap’m niet.netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:18:
[...]
Goed, nu naar aanvoertemperatuur 20 graden en dan een Delta T vsn 5 proberen te krijgen 😂
Je huis verliest warmte als het buiten kouder is dan binnen. Hoe kouder het buiten is hoe meer verlies.
Een radiator verliest warmte als de kamer kouder is dan het CV water, hoe warmer het water in de radiator, hoe meer verlies (afgifte).
Dus als je aanvoertemperatuur 80 graden is, dan is een Delta T van 20 graden realistisch met 60 graden verschil tov de ruimte.
Als de aanvoertemperatuur 20 graden is en de ruimte ook 20 graden, dan is het warmteverlies en vermogen effectief 0
Dit is een lineaire verhouding die bepalend is voor wat je warmtepomp kwijt kan.
Daarmee is niet gezegd dat je de maximaal haalbare Delta T altijd nodig hebt, maar het balanceren is wel super belangrijk voor het goed functioneren van een warmtepomp.
Het is niet lineair en niemand in dit forum doet iets met aanvoertemperatuur van 80 gradennetappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:48:
[...]
Je huis verliest warmte als het buiten kouder is dan binnen. Hoe kouder het buiten is hoe meer verlies.
Een radiator verliest warmte als de kamer kouder is dan het CV water, hoe warmer het water in de radiator, hoe meer verlies (afgifte).
Dus als je aanvoertemperatuur 80 graden is, dan is een Delta T van 20 graden realistisch met 60 graden verschil tov de ruimte.
Als de aanvoertemperatuur 20 graden is en de ruimte ook 20 graden, dan is het warmteverlies en vermogen effectief 0
Dit is een lineaire verhouding die bepalend is voor wat je warmtepomp kwijt kan.
Daarmee is niet gezegd dat je de maximaal haalbare Delta T altijd nodig hebt, maar het balanceren is wel super belangrijk voor het goed functioneren van een warmtepomp.
Hier staat wat nuttige info die voor warmtepompen ook van toepassing is:medu80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:54:
Dit wordt een welles nietes discussie.
Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
Je hebt helemaal gelijk maar op de een of andere manier willen sommige hier niet aan.netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:00:
[...]
Hier staat wat nuttige info die voor warmtepompen ook van toepassing is:
Bedankt voor je morele steun.Gerardwaz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:07:
[...]
Je hebt helemaal gelijk maar op de een of andere manier willen sommige hier niet aan.
Ik ga zo wel even buiten afkoelen voor zover dat lukt nu de natuurwetten over warmteverlies niet meer gelden 😂
80 graden met een warmtepomp?? 😂TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:56:
[...]
Het is niet lineair en niemand in dit forum doet iets met aanvoertemperatuur van 80 graden
Je hoeft mij niets te leren hoor. Ik snap het volgens mij wel redelijk. Aanvoer 20 kamer 20netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:00:
[...]
Hier staat wat nuttige info die voor warmtepompen ook van toepassing is:
Betekent dat Quatt er 22,5 van maakt. En gaat uit want geen warmtevraag.
Nee, aanvoertemperatuur is wat de Quatt levert.medu80 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:31:
[...]
Je hoeft mij niets te leren hoor. Ik snap het volgens mij wel redelijk. Aanvoer 20 kamer 20
Betekent dat Quatt er 22,5 van maakt. En gaat uit want geen warmtevraag.
Hoe meer die verschilt van de kamertemperatuur, hoe meer vermogen je uit een radiator kan halen. Zijn ze gelijk, dan is dat 0. Zoek maar op hoe dat vermogen afneemt bij lagere temperaturen bij een willekeurige radiator fabrikant.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 29-12-2023 23:57 ]
Geef de thermostaat eens een slinger, +2 graden boven kamertemperatuur bijvoorbeeld, zodat de ketel erbij wordt aangeslingerd. En kijk dan welke watertemperaturen je ziet bij de boiler (als opentherm) of bij HP1 en flowmeter (als aan/uit). Of allebei/screenshot als je het niet weet.simplemouse schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 16:44:
[...]
Welke waarde lees je in de CiC dan uit in de JSOn feed?
Ben benieuwd of de ketel dan netjes onder 40 blijft. Bij mij dus niet, bij @prakka wel..
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Interessant. Calenta 40c opentherm (onderaan) aangesloten op de CiC?prakka schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:45:
[...]
Ik heb ook een calenta 40c, deze staat op 40 graden top maar de cic kan de Remeha echt niet hierboven laten werken. Voorheen heb ik zelf een probleem gehad dat de cic de ketel aan en uit liet gaan omdat de ketel op 35 stond en de cic hoger wil. Volgens mij heeft quatt dit wel opgelost met een firmware updaten
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Wat wordt dan goedkoper dan de Quatt, incl installatie+thermostaat?pentaw1nz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:47:
[...]
Ik heb zelf vandaag een videocall gehad met Quatt.
De volgende dingen zouden er bij mij extra op die 2799 (2023 prijs) komen:
- Thermostaat T6 honeywell (zelf achteraf installeren (twee draadjes in de woonkamer..) voor ongeveer 160,-, of voor 235,- via Quatt)
- 100 euro Bypass bij de ketel
- 250 euro meerwerk bij meer dan 8M leiding (ik zit op 9 en een beetje..)
- Vuilfilter in retour 210,- (is een optie, maar ze zeggen dat zij het niet adviseren/nodig vinden).
Vind mijn Nest eigenlijk prima, vervangen kan altijd nog. Quatt geeft aan dat de communicatie met de T6 beter is, en een Nest de ketel wellicht onnodig vaak gaat inschakelen.
Ben benieuwd of mensen hier ervaringen mee hebben.
Zou dan dus een dikke 500 euro aan extra kosten bij op komen. De vuilfilter van 210 houd ik er dan buiten.
Dan nog blijven ze scherp geprijsd, maar al niet meer de goedkoopste.
Nu zeg je alweer heel wat anders. Natuurlijk neemt afgifte van een radiator af bij lagere temperaturen. Ik zeg delta heeft niets met aanvoertemperatuur te maken. Delta is het verschil tussen aan en afvoer en hoeft bij een warmtepomp echt niet 5 6 7 of 8 graden te zijn. Delta is compressorsnelheid van de warmtepomp, dus draait deze lage toeren, wordt het water weinig verwarmt en is je delta kleiner. Draait deze op 90Hz zoals de Quatt is je Delta 6 graden zo ongeveer.netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:56:
[...]
Nee, aanvoertemperatuur is wat de Quatt levert.
Hoe meer die verschilt van de kamertemperatuur, hoe meer vermogen je uit een radiator kan halen. Zijn ze gelijk, dan is dat 0. Zoek maar op hoe dat vermogen afneemt bij lagere temperaturen bij een willekeurige radiator fabrikant.
De link die jij stuurt is het waterzijde inregelen, dat is zorgen dat alle radiatoren zo ongeveer dezelfde delta hebben.
Bovenstaande klopt dus niet en is een verkeerde interpretatie van delta. Als je 5 graden verwacht van de Quatt, zal deze dus op 4.64kW moeten draaien bij 800 liter per uur of 13.3lpm. Want LPM vermenigvuldigen met de delta en dat delen door 14.34 is je KW.netappie schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:31:
[...]
Bij 39 aanvoer zou ik minstens een Delta T van 5 verwachten. Het is geen doel op zich om deze hoog te krijgen, maar een teken dat de afgifte tekort schiet.
Met de opties zoals vermeld kom ik in de 3000 euro. Daar heb je ook andere hybride systemen voor die (met alle respect) al wel hun dienst hebben bewezen.SBL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:17:
[...]
Wat wordt dan goedkoper dan de Quatt, incl installatie+thermostaat?
Quatt is natuurlijk nog erg nieuw. Wat niet altijd slecht hoeft te zijn, maar gerenomeerd kun je het niet noemen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Klinkt inderdaad als een heel normaal mechanisme. Zo kan Quatt bij problemen binnen 9 seconden bij je zijn...Spykie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 22:40:
[...]
En waarom zou dit een probleem zijn? Er wordt door Quatt centraal gelogd, dus continu data verzonden.
En het is ook heel belangrijk om heel geavanceerd elke 9 seconden op basis van hun befaamde AI de meest optimale instellingen te programmeren.
[ Voor 17% gewijzigd door onlinaius op 30-12-2023 00:52 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik ben wel benieuwd welke hybride warmtepomp je voor dit geld koopt inclusief installatie.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:48:
[...]
Met de opties zoals vermeld kom ik in de 3000 euro. Daar heb je ook andere hybride systemen voor die (met alle respect) al wel hun dienst hebben bewezen.
Quatt is natuurlijk nog erg nieuw. Wat niet altijd slecht hoeft te zijn, maar gerenomeerd kun je het niet noemen.
De meeste merken leveren vrij kleine hybride warmtepompen die geen geweldige SCOP halen en bovendien ook niet bepaald stil zijn.
Groter kan wel, maar voor je het weet zit je weer met een buffervat opgescheept dat je COP verder omlaag trekt naast de aanschaf en installatieikosten.
Ik zag ook rare temperatuurwaarden, vooral bij defrosts bij lagere temperaturen. Ik heb de temperatuursensor wat weggebogen zodat deze iets minder strak achter de Quatt zit. Ik ben benieuwd of dit wat uitmaakt als het weer kouder wordt. Ik begrijp sowieso de positionering niet zo goed, het lijkt me dat deze wel erg dicht bij de lamellen zit, je wilt immers de buitentemperatuur meten, niet deels de buitentemperatuur en deels de temperatuur van de lamellen.simplemouse schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:46:
Heb nog even in HA gekeken en dit is wel vreemd....
Elke keer als de CV aangaat schiet de buitentemperatuur omhoog...
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door onlinaius op 30-12-2023 00:54 ]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Kun je een voorbeeld geven van een (gerenommeerd) hybride systeem incl installatie dat je voor netto 3000€ kunt kopen? Ik kon ze (een half jaar geleden) niet vinden. Voor een Elga Ace bijvoorbeeld kreeg ik doodleuk een offerte van 8100-2400=5700€ netto excl thermostaat.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:48:
[...]
Met de opties zoals vermeld kom ik in de 3000 euro. Daar heb je ook andere hybride systemen voor die (met alle respect) al wel hun dienst hebben bewezen.
@SBL @netappie
Heb een offerte van een lokale installateur van 6200,- voor een Elga Ace.
Daar gaat dan 2400 subsidie vanaf en in deze gemeente nog 500 euro.
Kom je op 3300.
Quatt vraagt dat ook als je de (sterk geadviseerde) extra's er bij optelt.
Vrijwel niemand heeft m denk ik all in voor 2799 hangen
Kom je op 3300.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Elga Ace is toch minder goed. Je moet minimaal de 6 kW versie hebben om de Quatt bij te houden zodra het kouder wordt.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
Maar inderdaad wel een merk met een naam. Als je al een Remeha ketel en eTwist hebt, dan is het technisch een mooie match.
Da's dan ook een goede optie voor jou. Ik kreeg geen normale offerte.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
Product is al langer op de markt. Is geen monoblock (split vind ik een nadeel) en volgens mij ook weinig inzicht. App van Quatt met historisch inzicht is echt fijn (+JSON voor fijne kneepjes).
De Elga Ace is er ook als monoblock. Helaas heeft ook deze beroerd weinig elektrisch vermogen waardoor je bij koude temperaturen niet veel thermisch vermogen meer overhoud.SBL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:28:
[...]
Da's dan ook een goede optie voor jou. Ik kreeg geen normale offerte.
Product is al langer op de markt. Is geen monoblock (split vind ik een nadeel) en volgens mij ook weinig inzicht. App van Quatt met historisch inzicht is echt fijn (+JSON voor fijne kneepjes).
Nu is Remeha best een gerenommeerd merk, maar realiseer je dat zij niks van het warmtepomp buitendeel maken, dat kopen zij gewoon in en plakken er maximaal een eigen sticker op.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
Daarnaast blijft een Elga Ace altijd afhankelijk van gasketel bijstook omdat die eigenlijk nooit is bedoeld/ontworpen om solobte draaien (op een aantal "extreme Tweaker" uitzonderingen na)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Volgens mij vraag je om een hogere COP.....TeslaNerd schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 17:04:
[...]
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt?"
Heb ik het antwoord op de vraag van @medu80 gemist? (Hoeveel kWh gebruik je per dag).
Ook ben ik nog steeds nieuwsgierig naar die "even aan en dan enkele uren uit".
"Enkele" is nogal vaag... is dat 2? 5? 10 uur?
Zou het echt? Toch wel raar dat ze dan een hele fabriek optuigen voor alleen het binnendeel en een sticker:Toby-Wan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 05:58:
[...]
Nu is Remeha best een gerenommeerd merk, maar realiseer je dat zij niks van het warmtepomp buitendeel maken, dat kopen zij gewoon in en plakken er maximaal een eigen sticker op.
Daarnaast blijft een Elga Ace altijd afhankelijk van gasketel bijstook omdat die eigenlijk nooit is bedoeld/ontworpen om solobte draaien (op een aantal "extreme Tweaker" uitzonderingen na)
https://solarmagazine.nl/...fabriek-voor-warmtepompen
Ja klopt, ik kan ook de ketel boiler temperatuur uitlezen via de CIC. Misschien dat er verschil zit in firmware versies van de ketel? Onze ketel is al een jaar of 7 a 8 oud.SBL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:17:
[...]
Interessant. Calenta 40c opentherm (onderaan) aangesloten op de CiC?
Heb je daarvoor de 4kw of de 6 kW? Want met de 4 kW kom je echt niet ver (2630W bij -7/35):pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
https://tools.remeha.nl/w...date-fotografie_specs.pdf
Overigens zitten ze de boel te neppen met het geluid van 53 dB cq 57 dB:
Geluidsdruk (Lp) uitgestraald door buitendeel - Test uitgevoerd overeenkomstig norm NF EN 12102, temperatuurcondities: lucht 7 °C, water 35 °C, op 5 meter afstand vrije veld.
De Quatt heeft een geluidsvermogen van 55 dB, dus dat is op 5 meter een veel lagere geluidsdruk. Zonder vrijstaande woning is het met de Elga Ace zeer moeilijk om aan de geluidsnormen te voldoen, waar dit met de Quatt wel lukt in een tussenwoning als je hem een paar meter uit de erfgrens hangt:
https://support.quatt.io/...uid-maakt-de-quatt-hybrid
Probeer je een Quatt te verkopen 😉?netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:19:
[...]
Heb je daarvoor de 4kw of de 6 kW? Want met de 4 kW kom je echt niet ver (2630W bij -7/35):
https://tools.remeha.nl/w...date-fotografie_specs.pdf
Overigens zitten ze de boel te neppen met het geluid van 53 dB cq 57 dB:
Geluidsdruk (Lp) uitgestraald door buitendeel - Test uitgevoerd overeenkomstig norm NF EN 12102, temperatuurcondities: lucht 7 °C, water 35 °C, op 5 meter afstand vrije veld.
De Quatt heeft een geluidsvermogen van 55 dB, dus dat is op 5 meter een veel lagere geluidsdruk. Zonder vrijstaande woning is het met de Elga Ace zeer moeilijk om aan de geluidsnormen te voldoen, waar dit met de Quatt wel lukt in een tussenwoning als je hem een paar meter uit de erfgrens hangt:
https://support.quatt.io/...uid-maakt-de-quatt-hybrid
(Ik kon geen goedkopere monoblock vinden met dit vermogen)
Ik heb een glasvezelverbinding (Solcon/Delta) die er, volgens het logboek, bijna wekelijks er even uit ligt (ja, ik ga volgende week eens contact zoeken met de helpdesk).
Maar tamelijk vervelend is dat de CiC, na het herstellen van de internetverbinding, geen communicatie meer herstelt met de buitenwereld (het wolkje in de App). Er is wel verbinding via wifi en/of LAN, maar geen communicatie naar buiten. Ik moet de CiC dan handmatig herstarten, en omdat de onderbrekingen meestal 's-nachts plaatsvinden, kom ik er pas de volgende ochtend achter. Weg data, lijkt het.
De CiC (2.7.1) is bij mij thuis de enige die niet meer terugkomt na de onderbreking. Lijkt me een dingetje.
Hebben meer gebruikers last van?
Is er een script o.i.d in HA te bedenken die de Homewizzard Plug even uit/aan kan zetten na herstel van de internetverbinding?(of moet ik daarvoor naar de "Ervaringen met Quatt en HA..."?)
Maar tamelijk vervelend is dat de CiC, na het herstellen van de internetverbinding, geen communicatie meer herstelt met de buitenwereld (het wolkje in de App). Er is wel verbinding via wifi en/of LAN, maar geen communicatie naar buiten. Ik moet de CiC dan handmatig herstarten, en omdat de onderbrekingen meestal 's-nachts plaatsvinden, kom ik er pas de volgende ochtend achter. Weg data, lijkt het.
De CiC (2.7.1) is bij mij thuis de enige die niet meer terugkomt na de onderbreking. Lijkt me een dingetje.
Is er een script o.i.d in HA te bedenken die de Homewizzard Plug even uit/aan kan zetten na herstel van de internetverbinding?(of moet ik daarvoor naar de "Ervaringen met Quatt en HA..."?)
[ Voor 4% gewijzigd door Marelli7 op 30-12-2023 11:02 ]
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Vooral even de verschillen aan het zoeken.Friezin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:32:
[...]
Probeer je een Quatt te verkopen 😉?
(Ik kon geen goedkopere monoblock vinden met dit vermogen)
Want een remeha warmtepomp aan een remeha thermostaat en remeha ketel is wel logischer.
Ik vind de technische documentatie van Remeha altijd top, maar zo'n marketing afdeling maakt het vaak allemaal net te rooskleurig, waardoor je achteraf van een koude kermis thuis kan komen als consument. (Of in een koude kermis in dit geval).
Foutje
[ Voor 99% gewijzigd door pentaw1nz op 30-12-2023 10:04 ]
In Mijn call met Quatt hadden ze het over "een jaar of 2" over de FE optie.Toby-Wan schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 05:58:
[...]
Nu is Remeha best een gerenommeerd merk, maar realiseer je dat zij niks van het warmtepomp buitendeel maken, dat kopen zij gewoon in en plakken er maximaal een eigen sticker op.
Hier was nu een team mee bezig en de optie zou minder duur zijn dan de Quatt zelf.
Er zou geen groot boilervat komen, maar een kleine aanvulling.
Meer details konden niet worden gedeeld.
Wel werd de kanttekening gemaakt "dit is nu één van de projecten en heeft prio, maar als de markt inzakt kan het zijn dat we dit op de lange baan schuiven"
.
Ja, 2, 5 en 10 uur komt voor afhankelijk van zon in de middag, extra warmte tijdens avondeten en/of wasdroger en nachtverlaging van 18 naar 17 gradenFriezin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 08:09:
[...]
Volgens mij vraag je om een hogere COP.....
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt?"
Heb ik het antwoord op de vraag van @medu80 gemist? (Hoeveel kWh gebruik je per dag).
Ook ben ik nog steeds nieuwsgierig naar die "even aan en dan enkele uren uit".
"Enkele" is nogal vaag... is dat 2? 5? 10 uur?
Als je nergens je warme water in kunt opslaan / bevoorraden, hoe wil je dan warm tapwater maken?pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:03:
[...]
In Mijn call met Quatt hadden ze het over "een jaar of 2" over de FE optie.
Hier was nu een team mee bezig en de optie zou minder duur zijn dan de Quatt zelf.
Er zou geen groot boilervat komen, maar een kleine aanvulling.
Meer details konden niet worden gedeeld.
Wel werd de kanttekening gemaakt "dit is nu één van de projecten en heeft prio, maar als de markt inzakt kan het zijn dat we dit op de lange baan schuiven"
.
Als je het 1 op 1 stromend heet wilt hebben, dan moet je een knappe wisselaar hebben met vet veel vermogen (bijv een CV ketel) of een elektrische doorstroomverwarmer. (COP1)
edit:
Het is net alsof ze nu alleen maar refereren naar een back-upheater bijv voor het CV deel. Zodat je zonder de CV ketel bij te stoken gewoon 'elektrisch' kunt blijven verwarmen.
3kW erbij "tadaaa, een 7.5kW (niet-hybride) wp"
Maar dan heb je nog steeds geen warm water.
Wat je ook kiest: ik zou me nooit zo afhankelijk laten zijn van dergelijke vage toekomstplannen die ook zo maar eens ' op de lange baan geschoven' kunnen worden

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 10:46 ]
Als je sowieso maar 18 graden wilt, en de zon gaat 'aan' (en schijnt naar binnen) dan is er simpelweg geen vraag natuurlijk. Ik krijg ruzie als het hier 18 isTeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:11:
[...]
Ja, 2, 5 en 10 uur komt voor afhankelijk van zon in de middag, extra warmte tijdens avondeten en/of wasdroger en nachtverlaging van 18 naar 17 graden

Ik denk dat jij pas wat zinnigs over je COP kunt zeggen als de wp er wat meer aan moet trekken, bij 1 graad bijv. en als je huis wat meer te lijden krijgt van warmteverlies.
of... zet vandaag je thermostaat eens op 20, en kijk dan hoe de cijfers uitpakken. Als je je warmte nergens kunt afstaan in je huis, dan suckt het COP vanzelf. (ws wel weinig verbruik, dus wat is COP dan nog waard)
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 10:27 ]
Ik vermoed dat ze een thermische batterij gaan gebruiken die dan bijvoorbeeld met een (ventilatie)lucht/water warmtepomp de hele dag geladen wordt. Zodra een CV ketel weg kan blijft er namelijk een grote pijp naar buiten over.paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:22:
[...]
Als je nergens je warme water in kunt opslaan / bevoorraden, hoe wil je dan warm tapwater maken?
Als je het 1 op 1 stromend heet wilt hebben, dan moet je een knappe wisselaar hebben met vet veel vermogen (bijv een CV ketel) of een elektrische doorstroomverwarmer. (COP1)
Combineer je dan de energie uit zo'n compacte thermische batterij met wat er op dat moment uit de binnen/buitenlucht te halen is, dan kom je een heel eind. Eventueel kan het CV circuit op dat moment ook nog wat warmte afgeven via een warmtewisselaar, zodat de Quatt niet alleen ondersteund wordt bij koud weer, maar voor 10 minuten douchen even een flinke boost van 4 tot 6 kW geeft. Eigenlijk niet heel anders dan een driewegklep van een CV ketel die schakelt tussen SWW en CV.
Dat zou goed kunnen inderdaad. Maar ook daar zit een elektrische bijverwarmer in, die m.i. dan toch met regelmaat zal worden aangesproken. Of uit een 2e Quatt moet worden voorzien.netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:49:
[...]
Ik vermoed dat ze een thermische batterij gaan gebruiken die dan bijvoorbeeld met een (ventilatie)lucht/water warmtepomp de hele dag geladen wordt. Zodra een CV ketel weg kan blijft er namelijk een grote pijp naar buiten over.
Combineer je dan de energie uit zo'n compacte thermische batterij met wat er op dat moment uit de binnen/buitenlucht te halen is, dan kom je een heel eind. Eventueel kan het CV circuit op dat moment ook nog wat warmte afgeven via een warmtewisselaar, zodat de Quatt niet alleen ondersteund wordt bij koud weer, maar voor 10 minuten douchen even een flinke boost van 4 tot 6 kW geeft. Eigenlijk niet heel anders dan een driewegklep van een CV ketel die schakelt tussen SWW en CV.
Maar wat is dan "minder duur dan een Quatt"? Niemand weet namelijk wat die Quatt eigenlijk kost. (Behalve Quatt zelf)
Naja, eigenlijk natuurlijk gewoon hetzelfde als tig andere 5 kW warmtepompen.
Maar goed, als de markt dan maar niet inzakt!
oktober 4000 installaties, eind december: 4500 installaties
/f/image/DltOi2VeOlfwOpYRS40E10Aa.png?f=fotoalbum_large)
Desalniettemin knap in een jaar tijd, maar no where near hun doelen.
edit:
/f/image/GBof9Vj7GHPrXs1LfMyixHYB.png?f=fotoalbum_large)
"Verwarm je huis" (geen water....)
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 11:11 ]
Ja, bij mij op 21 december op het dak van de dakkapel laten plaatsen voor 2799 all in, bijna zonder extras. Ik had op marktplaats een Honeywell Round Modulation gekocht voor €7,50 die staat niet op de lijst van door Quatt goedgekeurde thermostaten maar is eerder hier in het forum goed getest. En een extra dubbel stopcontact voor €4,50 in plaats van een losse stekkerdoos. Dat dubbele stopcontact hebben is door de vriendelijke slowaken gemonteerd zonder meerkosten.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
[ Voor 11% gewijzigd door TeslaNerd op 30-12-2023 11:11 ]
Wat was het doel / wat waren de doelen van Quatt?paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:55:
[...]
Maar goed, als de markt dan maar niet inzakt!
oktober 4000 installaties, eind december: 4500 installaties
[Afbeelding]
Desalniettemin knap in een jaar tijd, maar no where near hun doelen.
edit:
[Afbeelding]
"Verwarm je huis" (geen water....)
[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 30-12-2023 11:13 ]
Ik zou dit als een keiharde high prio bug escaleren bij Quatt. Een 2023 device moet dit gewoon normaal kunnen handelen.Marelli7 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 09:47:
Ik heb een glasvezelverbinding (Solcon/Delta) die er, volgens het logboek, bijna wekelijks er even uit ligt (ja, ik ga volgende week eens contact zoeken met de helpdesk).
1.000.000 Quatts voor 2030 (reken zelf maar uit hoeveel dat er per dag/jaar zijn)TeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:13:
[...]
Wat was het doel / wat waren de doelen van Quatt?
Maar dat is intussen mooi verbasterd tot "meehelpen van 3.5 miljoen huishoudens in de energietransitie"
En voor dit jaar was het doel 10.000 Quatts. Dat is met 4500 bepaald niet gelukt.
Ik wil niet de azijnzeiker uithangen, maar er is zo vaak gehamerd door Quatt hoe goed plan het wel niet was om eerst hybride te gaan, en dan straks (bij hen natuurlijk) "Full Electric" zou kunnen. Alleen weet na een goed een jaar nog steeds niemand wanneer, tegen welke kosten, voor wie, en hoe dat dan moet gebeuren.
Wat is hier de definitie van “Full Electric” met Quatt? Moet de Quatt dan ook het warmwater kunnen overnemen van de combiketel?paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:21:
[...]
Ik wil niet de azijnzeiker uithangen, maar er is zo vaak gehamerd door Quatt hoe goed plan het wel niet was om eerst hybride te gaan, en dan straks (bij hen natuurlijk) "Full Electric" zou kunnen. Alleen weet na een goed een jaar nog steeds niemand wanneer, tegen welke kosten, voor wie, en hoe dat dan moet gebeuren.
[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 30-12-2023 11:25 ]
you tell meTeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:24:
[...]
Wat is hier de definitie van “Full Electric” met Quatt? Moet de Quatt dan ook het warmwater kunnen overnemen van de combiketel?
Ze noemen het (nu) ook "All Electric".
Waarom zou dat moeten? Zo veel energie kost douchen helemaal niet en als je het opwarmen van die thermisch accu over 24 uur kan spreiden, dan is ventilatielucht of misschien zelfs een overschot uit de buitenunit waarschijnlijk wel genoeg voor de meeste huishoudens. Douchen kost een CV iets van 9 a 10 kW, dus als de Quatt buiten het voorverwarmen kan doen met 4,5 kW, dan hoeft de binnenunit nog maar de helft aan te vullen van de realtime warmtevraag.paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:55:
[...]
Dat zou goed kunnen inderdaad. Maar ook daar zit een elektrische bijverwarmer in, die m.i. dan toch met regelmaat zal worden aangesproken. Of uit een 2e Quatt moet worden voorzien.
Wat mij betreft heet @Friezin een soort van perfecte weergave hoe een hybride WP werkt. Als het 2 graden is buiten, en de CV af en toe of constant een beetje bijstookt, elke 50 min een defrost. Wanneer moet zij die batterij dan opladen met de Quatt? Er is op die momenten 0,0 overhead (er is zelfs tekort). Zeker niet als de CV ketel er daardoor niet meer zou zijn.netappie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:27:
[...]
Waarom zou dat moeten? Zo veel energie kost douchen helemaal niet en als je het opwarmen van die thermisch accu over 24 uur kan spreiden, dan is ventilatielucht of misschien zelfs een overschot uit de buitenunit waarschijnlijk wel genoeg voor de meeste huishoudens. Douchen kost een CV iets van 9 a 10 kW, dus als de Quatt buiten het voorverwarmen kan doen met 4,5 kW, dan hoeft de binnenunit nog maar de helft aan te vullen van de realtime warmtevraag.
Ik heb 'm voor 2700 euro hangen.pentaw1nz schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:08:
@SBL @netappie
Kom je op 3300.
Mijn ambitie met de Quatt was €500 per jaar te kunnen besparen op mijn gasrekening. Ik denk dat volgend jaar meer mensen daar voor zullen gaan als de extra gasbelasting op de energierekening zichtbaar wordtpaQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:25:
[...]
you tell me
Ze noemen het (nu) ook "All Electric".
of het zet mensen aan om geheel van het gas af te gaanTeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:36:
[...]
Mijn ambitie met de Quatt was €500 per jaar te kunnen besparen op mijn gasrekening. Ik denk dat volgend jaar meer mensen daar voor zullen gaan als de extra gasbelasting op de energierekening zichtbaar wordt
Met een 2e Quatt erbij. Als de omstandigheden erg koud/zwaar zijn, wil ik best COP1 douchen.paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:30:
[...]
Wat mij betreft heet @Friezin een soort van perfecte weergave hoe een hybride WP werkt. Als het 2 graden is buiten, en de CV af en toe of constant een beetje bijstookt, elke 50 min een defrost. Wanneer moet zij die batterij dan opladen met de Quatt? Er is op die momenten 0,0 overhead (er is zelfs tekort). Zeker niet als de CV ketel er daardoor niet meer zou zijn.
nou danSBL schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:45:
[...]
Met een 2e Quatt erbij. Als de omstandigheden erg koud/zwaar zijn, wil ik best COP1 douchen.
dat zijn dus dan de momenten (bijv) dat het even COP1 moet. Net als legionella bestrijding. (Quatt ging tot 55 toch? of ben ik abuis?) En natuurlijk een extra Quatt dus om op te kunnen laden.
Alleen is zij dan al wel weer een euro of 5000 op weg.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 30-12-2023 11:57 ]
En hoeveel echt koude dagen (below zero) heb je gehad in de tijd dat Quatt draait?TeslaNerd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:11:
[...]
Ja, 2, 5 en 10 uur komt voor afhankelijk van zon in de middag, extra warmte tijdens avondeten en/of wasdroger en nachtverlaging van 18 naar 17 graden
.... maar met zoveel "uit" kan je verbruik in kWh niet hoog zijn. Waarom dan, met deze buitentemperaturen, die fixatie op verhogen COP? Want dat is ook wat je Quatt vroeg: "Sorry if I do not understand immediately but should the maximum value parameter for my house not be set lower and not higher to have a higher COP?"
Wacht eerst maar eens echte kou af: je verwarmt nu nauwelijks, doet daarnaast aan nachtverlaging terwijl Quatt uit zichzelf al uitgaat..... Ook wel handig: wees thuis. Je hebt nu zelfs een nog lagere temperatuur ingesteld en kunt totaal niet aan knoppen draaien of iets doen met de lading gegeven suggesties.
De winter is pas net begonnen en ik ben zeer tevreden dat de Quatt is geïnstalleerd, de Home Assistent alles logt en ik vanaf morgen thuis ben om er eens goed mee aan de slag te gaan met de lading suggesties en het directe contact dat ik nu heb met de technical support van Quatt.Friezin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:49:
[...]
En hoeveel echt koude dagen (below zero) heb je gehad in de tijd dat Quatt draait?
.... maar met zoveel "uit" kan je verbruik in kWh niet hoog zijn. Waarom dan, met deze buitentemperaturen, die fixatie op verhogen COP? Want dat is ook wat je Quatt vroeg: "Sorry if I do not understand immediately but should the maximum value parameter for my house not be set lower and not higher to have a higher COP?"
Wacht eerst maar eens echte kou af: je verwarmt nu nauwelijks, doet daarnaast aan nachtverlaging terwijl Quatt uit zichzelf al uitgaat..... Ook wel handig: wees thuis. Je hebt nu zelfs een nog lagere temperatuur ingesteld en kunt totaal niet aan knoppen draaien of iets doen met de lading gegeven suggesties.
Laat de koude dagen maar komen!
/f/image/ipptDSSw9gxNAAZzYNWbM0pX.png?f=fotoalbum_large)
Ook vandaag met thermostaat op 15 graden en 9C buiten heeft de Quatt al weer een aantal uren lekker staan draaien
/f/image/v9bHq4xxpRGSA2EKFrKCeCFG.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door TeslaNerd op 30-12-2023 12:05 ]
55graden is max na aantal cycli. Als je het anders kon inregelen, zou Quatt 7l/min water 10graden (2Quatts 20graden) kunnen verwarmen, dus wel hulp nodig om te kunnen douchen.paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:49:
[...]
nou dan
dat zijn dus dan de momenten (bijv) dat het even COP1 moet. Net als legionella bestrijding. (Quatt ging tot 55 toch? of ben ik abuis?)
Alleen is zij dan al wel weer een euro of 5000 op weg.
Een douche verbruikt dan toch ook meer dan 10kW, toch? Ik reken het nu even niet na.
Hoe denk je dat dit met een CV ketel goed gaat? Je huis is na 10, 20 of zelfs 30 minuten douchen niet opeens steenkoud ofzo. Door een driewegklep blijft het warme CV water waar het is. Naarna moet de CV weer aan de bak, en als die binnen oplossing ook een eigen WP heeft dan kan die gewoon weer helpen.paQ schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 11:30:
[...]
Wat mij betreft heet @Friezin een soort van perfecte weergave hoe een hybride WP werkt. Als het 2 graden is buiten, en de CV af en toe of constant een beetje bijstookt, elke 50 min een defrost. Wanneer moet zij die batterij dan opladen met de Quatt? Er is op die momenten 0,0 overhead (er is zelfs tekort). Zeker niet als de CV ketel er daardoor niet meer zou zijn.
Maar als je inderdaad niet genoeg vermogen hebt om 30 minuten warmteverlies te overbruggen, dan is het een tweede Quatt toevoegen, isoleren of accepteren dat je niet gasloos kan zonder een veel duurder systeem.
Dit topic is gesloten.