Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 186 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.085 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
[...]

Gewoon even een paar uur wachten. Nu heb je nog het 'nagloei' effect. Nu weet ik niet hoe de intelligentie van de Quatt werkt, maar ik heb het gevoel dat hij bij mij na 48 uur nog steeds kleine beetjes terugschroeft omdat hij nu data heeft dat hij niet harder hoeft te werken. Dus gewoon even afwachten, zeker als je nu comfort hebt in je hele huis en alleen nog maar aan de efficiëntie van je systeem hoeft te werken.
De Quatt heeft zelf geen temperatuur sensor in je huis, deze informatie krijgt de CIC (= stuureenheid van de Quatt) van je thermostaat. Deze thermostaat is ook de master en de CIC is de slave (OT modus)

Afhankelijk van de setpoint reageert de CIC, maar kan dus zelf geen warmtevraag genereren, dat komt dus echt alleen van je thermostaat.
Elke thermostaat (merk) doet dat weer net iets anders, dit komt door de logica wat in de thermostaat zit.

Ook als je (bv met een tado) verschillende zones hebt, mag er maar één ( die fungeert als hoofdthermostaat ) een warmtevraag aan de Quatt sturen, daar gaat het bij veel zone systemen in het begin ook fout, bij een cv installatie gaat dat namelijk gewoon prima, alleen met een warmtepomp dus niet.

De algemene verwachting, is ook mijn eigen ervaringen, dat de leereffecten van de Quatt nog redelijk beperkt zijn en zeker op zo’n korte tijd zul je daar geen verandering in zien.

De grootste verandering zal echt vanuit je zelf moeten komen, zeker als je eerst een cv systeem gewend bent.
Hier moet je echt omdenken, een warmtepomp is heel traag, dus je moet veel meer zelf vooruit denken en zeker geen snelle korte wisselingen willen hebben, dat gaat gewoon niet werken.
Dit wordt ook nog versterkt door de buitentemperatuur, hou kouder het buiten wordt hoe trager je warmtepomp wordt.
Op een gegeven. Punt zul je zien, is hier ook al vaak aan de orde geweest, dat een temperatuur instelling voor de hele dag vaak het beste werkt, daarmee voorkom je ook onnodig gasverbruik omdat de warmtepomp door een te grote vraag het niet meer kan bijbenen.
De staat van je huis cq isolatie (=je warmteverlies) speelt daar een zeer grote rol in.

Een ander aspect is dat de warmtepomp met een kleine delta en een zo laag mogelijke temperatuur wil gaan verwarmen, hoe kouder het buiten wordt hoe hoger je warmtepomp het cv water maakt. Dit omdat bij lagere buitentemperatuur en of wind je huis meer afkoelt en er dus meer warmte er weer bij moet komen.

Zorg ook dat de warmte ook afgegeven kan worden, de flow is hierbij van groot belang (rond 800 l/h) soms moet je dus meer radiatoren open zetten als je deze 800 l/h niet haalt.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Ik wacht af, Quatt-90xx

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:09:
[...]

Weet ik, maar is maar net wat je duidelijker vind. Ik lees de hele dag json :-)

Hier het andere plaatje

[Afbeelding]
Kijk, dit leest ook voor je zelf een stuk makkelijker.
Alleen hier hebben we helaas niets aan, je warmtepomp staat uit.
Flow is nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Helaas missen we nog steeds een change-log.
Ik snap gewoon niet dat Quatt er niet een aantal regeltjes aan kan wijden en dat in hun nieuwsbrief gaat plaatsen. :?

Gezien het versie nummer zal dit dan wel een wat grotere update zijn.

Overigens bij mij nog steeds 2.7.1, dus ze updaten dat in charges.

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 19-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-09 18:40
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:34:
[...]

Kijk, dit leest ook voor je zelf een stuk makkelijker.
Alleen hier hebben we helaas niets aan, je warmtepomp staat uit.
Flow is nul.
Ok, hij is inmiddels weer aangegaan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S028DHtGtftoF1sOnew-TkgnAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8ozdRl2FsFdjVCWZmDfv9hKl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:39:
[...]

Je Quatt stond op 700 Watt maar staat nu uit, dus ik denk dat je nog geen stabiele situatie hebt.
De watertemp in je leidingen zakt wel snel dus je systeem geeft warmte af. En ik ga ervan uit dat je nu ook een flow van 800l/u bereikt dus we kunnen deze data redelijk vergelijken met die van andere gebruikers.

Ik zou trouwens even de CiC UUID weghalen uit je eerste JSON.
Op zich is er natuurlijk niks mis met een Quatt die uitgaat wanneer het huis op temperatuur is. Minder stroom is beter. Alleen is het bij heel veel Quatt gebruikers zo dat de Quatt te lang uit blijft, en wanneer ie dan weer aangaat dit met een flinke slinger gaat, en als de temp van de ruimte met thermostaat en/of het water te ver gezakt is (18C of lager geloof ik) dan slingert ie ook nog eens de CV ketel erbij aan. Daarom is het in veel gevallen beter dat de Quatt gewoon (veel) langer op een lager vermogen blijft doorpruttelen, zodat ie niet de hele tijd hard hoeft op te trekken maar gewoon lekker weg kan rollen :)

NB veel van dit gedrag lijkt ook wel aan het gebruikte type thermostaat te liggen. Ik ben erg benieuwd naar hoe bv een goed ingestelde Netatmo samenwerkt met de Quatt/CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Changelog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:31:
[...]
Afhankelijk van de setpoint reageert de CIC, maar kan dus zelf geen warmtevraag genereren, dat komt dus echt alleen van je thermostaat.
Dit vraag ik me af, omdat de CiC zowel een warmtevraag van de thermostaat kan negeren onder bepaalde omstandigheden (zoek maar even in deze thread, de CiC lijkt puur naar de ingestelde en gemeten ruimte temp te kijken), als ook wel degelijk zelf een warmtevraag kan generen, dus de CiC lijkt zelf zowel als slave (naar de thermostaat) als als master (naar de Quatt en de CV) te acteren.

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 19-12-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

charrel

Cortisol4life..

Bij mijn ouders werkt het nog steeds niet naar wens, bij de update naar 2.7.1 was de CIC + Quatt volledig gestopt, firmware zit ook nog op 2.7.0. Daarna werkte de wifi niet meer, dit was opgelost na een kabel aangesloten te hebben. Maar nu was vanochtend de Quatt weer op hol geslagen, gevraagde temp is 19,5c maar ondertussen was het 22,5c binnen. Lekkere senioren temp maar niet wat de warmtevraag was. Nadat de spanning eraf gehaald was werkt het wel weer gewoon, maar nu lijkt dus bij elke firmware verandering het ding op hol te slaan of helemaal uit te gaan. 2e ticket gemaakt maar erg snel zijn ze niet bij Quatt, lijkt me dat de cic gewoon omgeruild moet worden voor een verse. Deze veroorzaakt wel erg veel storingen en zit dus nog steeds op firmware 2.7.0.
medu80 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:05:
[...]

Changelog:

Fixed some bugs
And created some new ones

[ Voor 13% gewijzigd door charrel op 19-12-2023 12:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
Changelog:

Fixed some bugs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 23:16
[...]

Changelog:

Fixed some bugs
Goh, geen ‘prestatieverbeteringen’? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:57:
[...]

Op zich is er natuurlijk niks mis met een Quatt die uitgaat wanneer het huis op temperatuur is. Minder stroom is beter. Alleen is het bij heel veel Quatt gebruikers zo dat de Quatt te lang uit blijft, en wanneer ie dan weer aangaat dit met een flinke slinger gaat, en als de temp van de ruimte met thermostaat en/of het water te ver gezakt is (18C of lager geloof ik) dan slingert ie ook nog eens de CV ketel erbij aan. Daarom is het in veel gevallen beter dat de Quatt gewoon (veel) langer op een lager vermogen blijft doorpruttelen, zodat ie niet de hele tijd hard hoeft op te trekken maar gewoon lekker weg kan rollen :)

NB veel van dit gedrag lijkt ook wel aan het gebruikte type thermostaat te liggen. Ik ben erg benieuwd naar hoe bv een goed ingestelde Netatmo samenwerkt met de Quatt/CiC.
Olaf, niet bij iedereen, ondanks dat ik een T6 heb, heb ik daar eigenlijk totaal geen last van, nagenoeg geen gasverbruik, ook niet na een nieuwe opstart. Hij doet het zelfs rustig aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlsW4hE2iMCbtOjHISEyPskxPTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVuvTKcwDDUTxsO8TSZXa8ch.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya1UnNgXsoB6UnkYb-XihcBaIYs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6uUyRnJh4N021yqbZml3bCNK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 19-12-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Changelog:

Fixed some bugs
Waar heb je deze info gezien of was dit info vanuit Quatt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:56:
[...]

Ok, hij is inmiddels weer aangegaan..

[Afbeelding]
Kijk en nu draait hij op 360 Watt, dat is wat je wil zien. Als hij dit nou gewoon zo volhoudt (huis op temp houden onder de 400 Watt) dan hou je je huis dus warm met EUR 2,40 per dag bij deze temps.

En je 'koude kamers' staan gewoon op 18 graden. Mocht je goed kunnen voorspellen wanneer je ze wel op warmte moet hebben (in mijn geval mijn thuiswerkdagen) dan kun je dit gewoon instellen in Tado. Alleen moet je die afstand van 18 tot 20 even in stapjes van 0,5 graad doen per 45 minuten ofzo (is een beetje tweaken om goed af te stellen) en dan gebruik je nog steeds geen CV. En mocht je de vraag niet kunnen voorspellen (er komt in een keer bezoek en je wil de gastenkamer opwarmen) dan kun je alsnog een zone maken met die kamers erin, die de Quatt dus mag vragen om meer warmte. En als je dan de thermostaat omhoog zet dan zal hij de CV vragen bij te springen en heb je alsnog je comfort en minder CV gebruik dan wanneer je helemaal geen Quatt had gebruikt.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:22

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:18:
[...]

Waar heb je deze info gezien of was dit info vanuit Quatt ?
Dat was een grapje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:02:
[...]

Dit vraag ik me af, omdat de CiC zowel een warmtevraag van de thermostaat kan negeren onder bepaalde omstandigheden (zoek maar even in deze thread, de CiC lijkt puur naar de ingestelde en gemeten ruimte temp te kijken), als ook wel degelijk zelf een warmtevraag kan generen, dus de CiC lijkt zelf zowel als slave (naar de thermostaat) als als master (naar de Quatt en de CV) te acteren.
kunnen we bij dit soort problemen een relatie tussen type thermostaat en ook merk en type aansluiting verbinding CIC <--> CV ketel (OT of aan/uit) leggen?

Ik kan in ieder geval dit soort gedragingen met mijn combinatie T6 en ATAG ketel (aan/uit) niet echt zien.
Ik wil niet zeggen dat dit het geval kan zijn, alleen is het zo wel lastig om te kijken waar het dan fout gaat.

Iemand een idee hoe we dat hier op een overzichtelijke manier kunnen gaan zien cq de gegevens bij elkaar kunnen brengen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:21:
[...]

Kijk en nu draait hij op 360 Watt, dat is wat je wil zien. Als hij dit nou gewoon zo volhoudt (huis op temp houden onder de 400 Watt) dan hou je je huis dus warm met EUR 2,40 per dag bij deze temps.
Nogmaals, of je met x W met de Quatt je huis (die dus op temperatuur is) op temperatuur kunt houden is helemaal afhankelijk van je warmteverlies, dat zal dus bij elk huis anders zijn, klein huis met zeer goede isolatie zal een andere waarde hebben dan een vrijstaand oud huis met matige isolatie.

Dat is dus een gegeven waar je met de Quatt vrij weinig aan kunt doen, verbeteren van je isolatie zal hier dus wel effect op hebben. Denk bv aan vervangen van dubbel glas door HR++ glas of spouwmuur isolatie toepassen.
En je 'koude kamers' staan gewoon op 18 graden. Mocht je goed kunnen voorspellen wanneer je ze wel op warmte moet hebben (in mijn geval mijn thuiswerkdagen) dan kun je dit gewoon instellen in Tado. Alleen moet je die afstand van 18 tot 20 even in stapjes van 0,5 graad doen per 45 minuten ofzo (is een beetje tweaken om goed af te stellen) en dan gebruik je nog steeds geen CV. En mocht je de vraag niet kunnen voorspellen (er komt in een keer bezoek en je wil de gastenkamer opwarmen) dan kun je alsnog een zone maken met die kamers erin, die de Quatt dus mag vragen om meer warmte.
dat zou ik zeker niet doen, dit is weer vragen om problemen, vergeet die zones met een warmtepomp, passiefe zones is volledig oke, maar zeker geen aktieve zones.
En als je dan de thermostaat omhoog zet dan zal hij de CV vragen bij te springen en heb je alsnog je comfort en minder CV gebruik dan wanneer je helemaal geen Quatt had gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Changelog:

Fixed some bugs
Ik heb in ieder geval weer kleurtjes in mijn warmteverdelingbalk, ook zonder gas....

Maar nog steeds op 2.7.1 😁.

Zie het al: appversie nu 1.8.1

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 19-12-2023 14:17 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:15:
[...]

Olaf, niet bij iedereen, ondanks dat ik een T6 heb, heb ik daar eigenlijk totaal geen last van, nagenoeg geen gasverbruik, ook niet na een nieuwe opstart. Hij doet het zelfs rustig aan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je defrosts?

(Hier kabbelt hij sinds 5.00 uur eerst 600W, daarna 6 uur 460 en sinds 12.00 uur weer 600.
Wel 0,2 nu onder ingestelde temperatuur: kijken hoever CIC het laat zakken voor hij Quatt een schop geeft).

En ook jij hebt je balkje terug: app versie 1.8.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:13:
[...]

Ik heb in ieder geval weer kleurtjes in mijn warmteverdelingbalk, ook zonder gas....

Maar nog steeds op 2.7.1 😁.

Zie het al: appversie nu 1.8.1
Herstart je Quatt app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Had ik al gedaan (vandaar appversie hoger), maar ik heb Quatt-90xx
Ik gok dat ze op volgorde pushen.

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 19-12-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

Leuk feitje ook. De CIC wordt NIET geüpdatet tijdens in gebruik zijn. Dus pas als de Quatt even op standby staat worden updates geïnstalleerd. Op zich logisch.. maar toch _/-\o_ tevens inderdaad in batches.

[ Voor 7% gewijzigd door Trackerfire op 19-12-2023 15:08 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Trackerfire schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:07:
Leuk feitje ook. De CIC wordt NIET geüpdatet tijdens in gebruik zijn. Dus pas als de Quatt even op standby staat worden updates geïnstalleerd. Op zich logisch.. maar toch _/-\o_ tevens inderdaad in batches.
Das niet helemaal waar, het viel mij juist op doordat het suizen van de radiator ophield. Toen keek ik en zag ik 2.7.1 nadat de pomp weer aansloeg, zag ik:

"quattBuild": "2.8.0",

Trouwens ik lees uit vanaf "https://mobile-api.quatt.io" niet uit de CiC zelf. Die toont naar mijn weten de versie namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:44:
[...]

Helaas missen we nog steeds een change-log.
Ik snap gewoon niet dat Quatt er niet een aantal regeltjes aan kan wijden en dat in hun nieuwsbrief gaat plaatsen. :?

Gezien het versie nummer zal dit dan wel een wat grotere update zijn.

Overigens bij mij nog steeds 2.7.1, dus ze updaten dat in charges.
Ik zag ook 2.7.1 in de app, ondanks dat mobile-app 2.8.0 toonde. Hiervoor moest ik de app geforceerd afsluiten, bij IOS is dat omhoog schuiven en opnieuw openen. Maar ja, dan nog weten we niet wat er anders aan is. Kunnen ze ook niet helpen bij het oplossen of aangeven of het opgelost is.

[ Voor 9% gewijzigd door medu80 op 19-12-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-09 18:25

Trackerfire

BTC HODLER

medu80 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:14:
[...]

Das niet helemaal waar, het viel mij juist op doordat het suizen van de radiator ophield. Toen keek ik en zag ik 2.7.1 nadat de pomp weer aansloeg, zag ik:

"quattBuild": "2.8.0",

Trouwens ik lees uit vanaf "https://mobile-api.quatt.io" niet uit de CiC zelf. Die toont naar mijn weten de versie namelijk niet.
Hmm weird, werd tegen mij verteld door de support desk. Zijn ook niet helemaal op de hoogte dan :-D

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Ik zie in de app iig ook CiC versie 2.8.0, Quatt is 5 dagen oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Trackerfire schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:07:
Kannie lang wachten denk ik....
Quatt loopt, volgens P1, al onafgebroken vanaf 7 december... (Flink zonnige dag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:21:
[...]

Mooi, ik laat hem zo nog even draaien en ga dan morgen eens kijken of ik hem ook op 21 kan krijgen na de middag, in de leefruimtes, langzaam opgestookt vanaf 20 in nacht en ochtend. Hij kabbelt nu idd lekker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
charrel schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:05:
Bij mijn ouders werkt het nog steeds niet naar wens, bij de update naar 2.7.1 was de CIC + Quatt volledig gestopt, firmware zit ook nog op 2.7.0. Daarna werkte de wifi niet meer, dit was opgelost na een kabel aangesloten te hebben. Maar nu was vanochtend de Quatt weer op hol geslagen, gevraagde temp is 19,5c maar ondertussen was het 22,5c binnen. Lekkere senioren temp maar niet wat de warmtevraag was. Nadat de spanning eraf gehaald was werkt het wel weer gewoon, maar nu lijkt dus bij elke firmware verandering het ding op hol te slaan of helemaal uit te gaan. 2e ticket gemaakt maar erg snel zijn ze niet bij Quatt, lijkt me dat de cic gewoon omgeruild moet worden voor een verse. Deze veroorzaakt wel erg veel storingen en zit dus nog steeds op firmware 2.7.0.

[...]

And created some new ones
Noodnummer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:40:
[...]

Aanpassen is vaak een laatste stap: Als alles klopt en ingeregeld is maar het net nog niet goed loopt.
Test eerst maar eens met dichtere vvw: je wilt de rest van het huis ook warm.

PS: het is nu zacht weer.
Warmteverlies wordt pas echt actueel bij meerdere vorstdagen: staat warmteverlies te laag, wordt het gas stoken.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:34:
[...]

Mooi, ik laat hem zo nog even draaien en ga dan morgen eens kijken of ik hem ook op 21 kan krijgen na de middag, in de leefruimtes, langzaam opgestookt vanaf 20 in nacht en ochtend. Hij kabbelt nu idd lekker door.
Top, kun je vanavond nog een updateje van de CiC API sturen? Ben benieuwd naar leiding temp en wattage, en of die flow idd op 800 l/u blijft.

Ik was vandaag niet thuis dus heb de VVW een halve graad lager gezet. Het lijkt erop dat dit per saldo niets oplevert.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ja, het was weer eens koud genoeg daarvoor, kun je ook mooi zien, toen ging de temperatuur weer omhoog en geen defrost dus meer.
(Hier kabbelt hij sinds 5.00 uur eerst 600W, daarna 6 uur 460 en sinds 12.00 uur weer 600.
Wel 0,2 nu onder ingestelde temperatuur: kijken hoever CIC het laat zakken voor hij Quatt een schop geeft).

En ook jij hebt je balkje terug: app versie 1.8.1
Ja, zag ik, ik heb mijn automatisch update uit staan, dus moet ik kijken of de update er staat. ja dus.
bij mij de balk ook weer terug zonder gas verbruik.
dus dat hebben ze toch redelijk snel verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:22:
[...]

Ja, het was weer eens koud genoeg daarvoor, kun je ook mooi zien, toen ging de temperatuur weer omhoog en geen defrost dus meer.
Grappig, was het hier in het noorden eindelijk eens zachter dan bij jou 🙃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13X3ECxjEhm1W57Dj23wBAn0Abc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6WvlzLNZUthilNP3gpsCUH9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:32:
[...]

Het deel dat ik kan zien is grotendeels koper en een beetje kunststof. Uit de vloer komt 16mm voor elke radiator.
Een beetje kunststof kan genoeg zijn om de flow enorm te drukken. Honderd km snelweg met in het midden honderd meter 1 rijbaan loopt ook niet lekker door

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:23
Ik zie in ieder geval één wijziging. De flowrate is niet meer achter de komma bekend nu... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bO6GZtFKMAG7pk0uAxG2CcYb5G0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IxSg5wsFJttJ2Nix2FflxReT.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:23
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:56:
[...]

Grappig, was het hier in het noorden eindelijk eens zachter dan bij jou 🙃

[Afbeelding]
Hier inderdaad in het noorden zo zacht, dat ik hem maar even opstook.... Anders doet ie niet waarvoor hij geplaatst is: werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-Eih6oHf36ftA5JdKLmJaoOfUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhuofE9dSWL0QWHRRvu01veg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door okijokii op 19-12-2023 19:18 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:43:
[...]

[...]

dat zou ik zeker niet doen, dit is weer vragen om problemen, vergeet die zones met een warmtepomp, passiefe zones is volledig oke, maar zeker geen aktieve zones.

[...]
Bij een hogere temperatuur binnen is toch ook de delta met buiten groter en geeft je huis toch ook meer warmte af? En dus moet de Quatt toch ook harder werken?

Dus is het echt zo dat als ik bijv 1 dag in de week op zolder werk, ik beter die zolder de hele week op 20 graden moet houden met de Quatt, dan dat ik hem op 17 of 18 graden hou en dan voor die ene dag even met de CV opstook naar 20?

Heef tiemand daar vergelijkende data voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:05:
[...]

Top, kun je vanavond nog een updateje van de CiC API sturen? Ben benieuwd naar leiding temp en wattage,
Zeker..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOjmGgpr3l9OzT0flRxhAq9sdxg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/j752XKirheg7LRVt8hgNTpFF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Misschien interessant voor tado gebruikers. Ik heb even zitten klooien en de volgende instellingen zorgen er bij mij voor dat de cv alleen sochtends alleen nog minimaal even het zetje geeft (0.1 m3) en de quatt het de rest vd dag alleen af kan: (130 m2 huis, tado thermosstaat op vvw beneden + tado thermosstaat knoppen slaapkamers, zone ontkoppelt, dus mogen geen warmte vragen en werken nu dus als "gewone" thermosstaat knoppen, dwz ze zetten de radiator zo ver als nodig open als de temp onder de ingestelde waarde is van de ruimte en weer dicht als deze die waarde heeft bereikt)
Vvw pompschakelaar op 24 graden.
Gasprijs heb ik op 1.50 gezet, elektra op 30 cent optimaliseer besparing: aan.

Cv ketel op 50 graden
Vvw thermosstaat woonkamer 20 graden, nachtverlaging vanaf 2200 op 18 en vanaf 6.00 rustig met halve graden per half uur naar 20 voor de rest vd dag.
Tado knoppen slaapkamers snachts 16 graden vanaf 2200 uur savonds. Sochtends 7 uur gaan die naar 18 graden en smiddags met een tussenstap om 1600 op 19 graden om 1800 weer naar 20.

Gemiddeld draait mijn verwarming nu afgelopen week voor 95% op de quatt

[ Voor 6% gewijzigd door tvdleur op 19-12-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Dit ziet er heel mooi uit!
Zie je de COP ook oplopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:50:
[...]

Dit ziet er heel mooi uit!
Zie je de COP ook oplopen?
Yep.. Hij is nu net standby gegaan, maar de COP liep idd op van 3 naar 6 (Quatt avg COP).
Ik merk wel dat het puur door de vvw komt dat de keuken en woonkamer opwarmen (enige ruimten met vvw). Andere ruimten (waar nu geen zone aan gekoppeld is) krijg ik zomaar niet op 20 denk ik. Ik zal dan echt aan de gang moeten met die (24 jaar oude) radiatoren. Ze worden lauwwarm. Maakt op zich niet zoveel uit, 18 is ook prima.

Maar de Quatt grafiek voor vandaag is perfect.. 0.0 Quatt gasverbruik (dus alleen voor douchen, totaal vandaag 1.18m3)

[ Voor 47% gewijzigd door sbin op 19-12-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
tvdleur schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:36:
Misschien interessant voor tado gebruikers. Ik heb even zitten klooien en de volgende instellingen zorgen er bij mij voor dat de cv alleen sochtends alleen nog minimaal even het zetje geeft (0.1 m3) en de quatt het de rest vd dag alleen af kan: (130 m2 huis, tado thermosstaat op vvw beneden + tado thermosstaat knoppen slaapkamers, zone ontkoppelt, dus mogen geen warmte vragen en werken nu dus als "gewone" thermosstaat knoppen, dwz ze zetten de radiator zo ver als nodig open als de temp onder de ingestelde waarde is van de ruimte en weer dicht als deze die waarde heeft bereikt)

Cv ketel op 50 graden
Vvw thermosstaat woonkamer 20 graden, nachtverlaging vanaf 2200 op 18 en vanaf 6.00 rustig met halve graden per half uur naar 20 voor de rest vd dag.
Tado knoppen slaapkamers snachts 16 graden vanaf 2200 uur savonds. Sochtends 7 uur gaan die naar 18 graden en smiddags met een tussenstap om 1600 op 19 graden om 1800 weer naar 20.

Komt door het hele zachte weer. Bij mij nul gas deze dagen en cop 6,4 maar als het onder nul komt heel veel gasgebruik. Na ketel uit houd de Quatt het tot -3 gewoon warm en niet eens op vol vermogen. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb hoor! Blijf het monitoren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:55:
[...]

Yep.. Hij is nu net standby gegaan, maar de COP liep idd op van 3 naar 6 (Quatt avg COP).
Ik merk wel dat het puur door de vvw komt dat de keuken en woonkamer opwarmen (enige ruimten met vvw). Andere ruimten (waar nu geen zone aan gekoppeld is) krijg ik zomaar niet op 20 denk ik. Ik zal dan echt aan de gang moeten met die (24 jaar oude) radiatoren. Ze worden lauwwarm. Maakt op zich niet zoveel uit, 18 is ook prima.

Maar de Quatt grafiek voor vandaag is perfect.. 0.0 Quatt gasverbruik (dus alleen voor douchen, totaal vandaag 1.18m3)
Probeer de vvw wat te "knijpen".
Sowieso is warm worden van radiatoren een kwestie van doorstoken.
Wanneer je de vvw wat knijpt, krijgt die minder flow, maar door het doorstoken blijft kamer op temperatuur.

Ik kwam hier niet hoger dan 32 in/27 uit op de radiatoren.
Bleek later teveel flow door de vvw te gaan:

Vvw-retourtemperatuur gemeten (IR-meter) van de groepen (die had ik in cv-tijd al identiek)
Groepen helemaal dicht gedraaid.
Kwart open.
Half uur later weer gemeten: was praktisch dezelfde retourtemperatuur.
Met millimeter-stapjes (en wachttijd) bijgedraaid tot identiek.
Temperatuur Quatt-uit liep op tot rond 36°C.
Temperatuur in kamer nu volcontinue 21.5°C

(ir-meter is mijn beste aankoop ooit 😉. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
tvdleur schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:36:

Cv ketel op 50 graden

Probeer eens een paar dagen zonder nachtverlaging.
Ik vermoed dat opstoken vanuit de nachtverlaging ongeveer evenveel kWh kost als doorstoken.
Want gasgebruik bij deze buitentemperatuur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:55:
[...]

Nice! Dan heb je een stabiele situatie bereikt!

Als die radiatoren 24 jaar oud zijn dan zullen ze idd niet om kunnen gaan met lage temperatuur verwarming, dus dat is wss iets wat je toch wel beter een keer kunt doe .

Maar je hebt nu wel 2x zoveel efficientie en waarschijnlijk gebruikt je Quatt net zoveel als voorheen en je hebt die 18 graden gehaald. En minder co2 dan met permanente ketelhulp :-)

Zoals ik eerder aangaf zou je morgen eens kunnen testen wat het doet als je:

1) eens een paar van de 18gr kamers op 20 zetten en de VVW eens wat probeert te knijpen. Dan krijgen je radiatoren relatief meer warmte en wellicht lopen de kamer temps dan wel wat op. Je zou dit dan als strategie kunnen gebruiken op de dagen dat je de kamers wel op 20 wil hebben

2) je zou ook eens 1 kamer van independent afhalen en de thermostaat in stapjes van 0,5 graden per uur naar 20 graden zetten. Kijken wat hij dan doet. Mijn verwachting is dat de Quatt harder gaat werken, maar zou de CV nog niet moeten bijzetten. Als je hem in 1x van 18 naar 20 zet schakelt hij mogelijk wel even de CV bij.

Maar wat je vooral even wil testen hoe je die kamer op 20 krijgt zonder dat de temp in je woonkamer te hard gaat oplopen.

Mijn gedachte is dat als de CV maar kort aanstaat die temp verhoging hopelijk beperkt blijft. Maar als de VVW dan net zo goed 2 graden omhoog springt meteen dan is dit niet echt een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:56:
[...]

Als die radiatoren 24 jaar oud zijn dan zullen ze idd niet om kunnen gaan met lage temperatuur verwarming, dus dat is wss iets wat je toch wel beter een keer kunt doe .

Maar je hebt nu wel 2x zoveel efficientie en waarschijnlijk gebruikt je Quatt net zoveel als voorheen en je hebt die 18 graden gehaald. En minder co2 dan met permanente ketelhulp :-)

1) eens een paar van de 18gr kamers op 20 zetten en de VVW eens wat probeert te knijpen. Dan krijgen je radiatoren relatief meer warmte en wellicht lopen de kamer temps dan wel wat op. Je zou dit dan als strategie kunnen gebruiken op de dagen dat je de kamers wel op 20 wil hebben

2) je zou ook eens 1 kamer van independent afhalen en de thermostaat in stapjes van 0,5 graden per uur naar 20 graden zetten. Kijken wat hij dan doet. Mijn verwachting is dat de Quatt harder gaat werken, maar zou de CV nog niet moeten bijzetten. Als je hem in 1x van 18 naar 20 zet schakelt hij mogelijk wel even de CV bij.

Maar wat je vooral even wil testen hoe je die kamer op 20 krijgt zonder dat de temp in je woonkamer te hard gaat oplopen.

Mijn gedachte is dat als de CV maar kort aanstaat die temp verhoging hopelijk beperkt blijft. Maar als de VVW dan net zo goed 2 graden omhoog springt meteen dan is dit niet echt een goede optie.
Valt wel mee hoor met oude radiatoren.
Hier Ta=33 bij 0 graden buiten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:56:
[...]

Hihi, mijn 2 radiatoren in de hal van ruim 80m3 enkelsteens zijn bouwjaar 1973.
50 jaar oud, maar mijn hal is 20°C.
Geen tado hier: Gewoon ouderwets tunen werkt misschien ook 😉.

PS: stabiel is doorkabbelen wanneer je zonder nachtverlaging werkt.
Standby, dan had je een overshoot ga ik van uit

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 19-12-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Vandaag was ik niet thuis dus heb de VVW een halve graad lager gezet om te testen. Buiten temp was volgens mij wel redelijk vergelijkbaar met gisteren.

De kamer deed er een uur of 3 over om af te koelen, en daarna weer een uur of 3 om op te warmen. De uren daarna blijft de kamer nog even opwarmen en dus nu weer 0,5 graden overshoot (en dan zal de Quatt nu wel weer uitgaan en over 3 uur te hard aangaan). die jojo gaat dan nog wel even door zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9P7GPDOJx7Y5G8bmbViJXjkIiE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q1NZSJBhiaNU0jbvFOaUNvuZ.png?f=fotoalbum_large

Paar observaties nog:
- De Quatt reageert niet echt heel lekker op dit soort wijzigingen, trekt zelfs nog even de CV erbij. Was ook te zien aan de COP: toen ik opstond had ik COP 6,3 maar geëindigd op 6. Zou mooi zijn als de Quatt schema’s zou kunnen inlezen zoals die van de Tado; en op basis daarvan zijn plan trekken. Zal wel te advanced zijn, maar ik denk dat hier nog wel wat te halen is.
- Toch in vergelijking met gisteren 600 Watt minder verbruikt. Is niet veel, maar daagt me toch wel uit nog iets meer te experimenteren met tweaken dan maar gewoon alles op dezelfde temps te laten draaien 24/7
- De slaapkamers koelen en warmen synchroon met de VVW nu dus dat is wel nice en bevestigd wel een beetje dat ik nu een mate van balans heb bereikt

[ Voor 25% gewijzigd door RealCato op 19-12-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:21:
[...]

Bij een hogere temperatuur binnen is toch ook de delta met buiten groter en geeft je huis toch ook meer warmte af? En dus moet de Quatt toch ook harder werken?
Ja, dat zei ik dus ook, klopt helemaal.
Dus is het echt zo dat als ik bijv 1 dag in de week op zolder werk, ik beter die zolder de hele week op 20 graden moet houden met de Quatt, dan dat ik hem op 17 of 18 graden hou en dan voor die ene dag even met de CV opstook naar 20?
afhankelijk van je wamteverlies van je zolder, je kunt dus ook hem de dagen dat je hem niet nodig hebt gewoon op die 18 Gr. zetten en alleen op die dag dat je die ruimte wilt gaan gebruiken zul je omhoog moeten. Dus vooruit plannen.
als je dat rustig aan doet, dus met kleine stapjes van bv 0,5Gr en dat dan ook nog langzaam doet, dus minimaal 1 uur per stap, er zijn radiatortermostaten waar je dat prima kunt instellen, bv je Tado kan dat dus ook. Dan kan dat prima, hou wel rekening dat je andere normaal systeem dus ook open moet staan, alleen 1 radiator of twee is echt te weinig voor de warmtepomp.
Heef tiemand daar vergelijkende data voor?
hoezo denk je dat, dat zijn heel specifieke gebruikseisen voor jou, dus gewoon uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:56
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:24:
Vandaag was ik niet thuis dus heb de VVW een halve graad lager gezet om te testen. Buiten temp was volgens mij wel redelijk vergelijkbaar met gisteren.

De kamer deed er een uur of 3 over om af te koelen, en daarna weer een uur of 3 om op te warmen. De uren daarna blijft de kamer nog even opwarmen en dus nu weer 0,5 graden overshoot (en dan zal de Quatt nu wel weer uitgaan en over 3 uur te hard aangaan). die jojo gaat dan nog wel even door zo.

[Afbeelding]

Paar observaties nog:
- De Quatt reageert niet echt heel lekker op dit soort wijzigingen, trekt zelfs nog even de CV erbij. Was ook te zien aan de COP: toen ik opstond had ik COP 6,3 maar geëindigd op 6. Zou mooi zijn als de Quatt schema’s zou kunnen inlezen zoals die van de Tado; en op basis daarvan zijn plan trekken. Zal wel te advanced zijn, maar ik denk dat hier nog wel wat te halen is.
- Toch in vergelijking met gisteren 600 Watt minder verbruikt. Is niet veel, maar daagt me toch wel uit nog iets meer te experimenteren met tweaken dan maar gewoon alles op dezelfde temps te laten draaien 24/7
- De slaapkamers koelen en warmen synchroon met de VVW nu dus dat is wel nice en bevestigd wel een beetje dat ik nu een mate van balans heb bereikt
Wat is jouw probleem met deze gegevens?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:44:
[...]

Probeer eens een paar dagen zonder nachtverlaging.
Ik vermoed dat opstoken vanuit de nachtverlaging ongeveer evenveel kWh kost als doorstoken.
Want gasgebruik bij deze buitentemperatuur ?
Ik tune nog ff verder :) Logischerwijs heb je helemaal gelijk. als ik de nachttemp een halve graad omhoog zet zou daarmee dat kleine duwtje van de cv om de aanvoer water temp goed te krijgen opgelost moeten zijn.

Voor zover ben ik tov een gelijke dag (zonder quatt) in november van plm 6 naar 0.1 kuub gegaan voor verwarming. Dat vind ik nogal wat. Maar mijn doel is niet zozeer "geen gasverbruik" . Dat lukt me nooit ivm douchen en bad (keuken heeft een inbouwboiler, dat scheelt ook een boel met warm water van helemaal boven laten komen) .
Daarom heb ik die optimaliseer aan, de prijzen op die manier ingevoerd en specifiek genoemd want daar lees ik vrij weinig over hier. Wat ik begrijp rekent de cic de goedkoopste opties uit en handelt daarnaar. 's Nachts vind ik het prettig om de temp lager te hebben, warmte van beneden voert alsnog naar boven, maar dat is ieders persoonlijke voorkeur. Ik zie ook (buiten letterlijk) dat mijn quatt lange runs maakt van soms praktisch de hele dag (met warmtevraag) nu op deze manier.

Ik lees hier te vaak de vraag of Tado radiatorknoppen met alleen de thermosstaat als vragend ingesteld misschien overbodig zouden zijn en dat er zelfs afgevraagd wordt deze voor normale thermosstaatknoppen te vervangen. Mijn optiek is van niet: A zonde van het geld en B je kan veel beter finetunen (of wat ik ook lees afknijpen) omdat die dingen reageren op het ingevoerde schema in de app en dus ook daarmee invloed hebben op de grootte van het circuit en dus de flow en daarmee ook de retourtemp naar de quatt (en verder ook gewoon werken als een normale thermosstaatknop). Zo lang je rekening houdt met het schema van de hoofdverwarming en thermosstaat + de laag temp verwarming, is dat alleen maar winst (daarom volgen de tado knoppen het schema een stukje later van de tado hoofd thermosstaat) en daarom dacht ik mijn schema's hier maar te delen :)

[ Voor 22% gewijzigd door tvdleur op 20-12-2023 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Gerardwaz schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:16:
[...]

Wat is jouw probleem met deze gegevens?
Ik ben niet ontevreden, maar Quatt presenteert zich als de slimste hybride pomp en gebruikt termen als AI. Dus dan moet je daar ook iets mee.

De Quatt gebruikt op dit moment 7-8 Kwh per dag en daar is volgens mij nog wel wat winst te halen.

Bijv. Gisteren stelde ik ‘s ochtends mijn temps in voor de hele dag. Dus Tado schema is bekend. Quatt zou ook inmiddels precies het warmteverlies van mijn huis moeten kennen, kan zelfs per ruimte met de data van de Tado.

Waarom gaat de Quatt dan uit om een uur later in een keer op te starten en op 600 Watt te draaien? En waarom moet de flow altijd 800 l/u zijn, is dat bewezen de optimale flow?

Ik vind het ook gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken. Helpt mij mijn systeem en mijn specifieke situatie beter te begrijpen. Ik heb nu wat eerste informatie (geen bewijs nog) dat een halve graad lager me ongeveer 600 Watt bespaart over een periode van 12 uur. Scheelt toch potentieel 200 Kwh (edit: foutje. Doe nu simpelweg 0,6kwh x 24/12 uren x 180 dagen) op jaarbasis. En wellicht hebben anderen hier ook baat bij dit soort data.

[update met data van vanochtend] doordat ik gisteren om 21:00u een halve graad overshoot had in de woonkamer heeft de Quatt een paar uur uitgestaan. Rond middernacht ging de temp snel omlaag (het was wat kouder dan gisteren, 7 graden buiten) en de Quatt heeft de hele nacht op 600 Watt gedraaid om de woonkamer weer op peil te krijgen (ik heb geen nachtverlaging). Gevolg: COP 5,4 en winst van gisteren kwijt.

Dus het lijkt dat met de huidige programmering van de Quatt het dan idd weinig tot niets oplevert om tijdelijke verlagingen te doen op de VVW, tenminste voor periodes korter dan 24 uur.

[ Voor 21% gewijzigd door RealCato op 20-12-2023 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 07:15:
[...]

Ik ben niet ontevreden, maar Quatt presenteert zich als de slimste hybride pomp en gebruikt termen als AI. Dus dan moet je daar ook iets mee.

De Quatt gebruikt op dit moment 7-8 Kwh per dag en daar is volgens mij nog wel wat winst te halen.

Bijv. Gisteren stelde ik ‘s ochtends mijn temps in voor de hele dag. Dus Tado schema is bekend. Quatt zou ook inmiddels precies het warmteverlies van mijn huis moeten kennen, kan zelfs per ruimte met de data van de Tado.

Waarom gaat de Quatt dan uit om een uur later in een keer op te starten en op 600 Watt te draaien? En waarom moet de flow altijd 800 l/u zijn, is dat bewezen de optimale flow?

Ik vind het ook gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken. Helpt mij mijn systeem en mijn specifieke situatie beter te begrijpen. Ik heb nu wat eerste informatie (geen bewijs nog) dat een halve graad lager me ongeveer 600 Watt bespaart over een periode van 12 uur. Scheelt toch potentieel 500 Kwh op jaarbasis. En wellicht hebben anderen hier ook baat bij dit soort data.
Ik vraag mij al lang af waarom een warmtepomp niet een eigen schema kan hebben die je instel. In mijn simpele gedachte is het bijvoorbeeld buiten temperatuur 0 graden bij vraag 20 graden voor de hele dag het cv water bijvoorbeeld minimaal op 23 graden houden ivm verlies woning. Bij mij ook bij -3 opwarmen tot 20,5 (netjes in mijn beleving) om dan 4 uur of langer na verlies woning uit te zijn tot 19,5 (thermostaat vraag misschien?) en weer met behoorlijk vermogen doorgaan. Maw thermostaat alleen voor meten woning en Quatt de beheer instellingen. Dan van 10 graden tot -5 met verschillende verliesgegevens en gaan O-) maar zal wel te simpel zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
tvdleur schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:30:
[...]

Ik tune nog ff verder :) Logischerwijs heb je helemaal gelijk. als ik de nachttemp een halve graad omhoog zet zou daarmee dat kleine duwtje van de cv om de aanvoer water temp goed te krijgen opgelost moeten zijn.

Voor zover ben ik tov een gelijke dag (zonder quatt) in november van plm 6 naar 0.1 kuub gegaan voor verwarming. Dat vind ik nogal wat. Maar mijn doel is niet zozeer "geen gasverbruik" . Dat lukt me nooit ivm douchen en bad (keuken heeft een inbouwboiler, dat scheelt ook een boel met warm water van helemaal boven laten komen) .
Daarom heb ik die optimaliseer aan, de prijzen op die manier ingevoerd en specifiek genoemd want daar lees ik vrij weinig over hier. Wat ik begrijp rekent de cic de goedkoopste opties uit en handelt daarnaar. 's Nachts vind ik het prettig om de temp lager te hebben, warmte van beneden voert alsnog naar boven, maar dat is ieders persoonlijke voorkeur. Ik zie ook (buiten letterlijk) dat mijn quatt lange runs maakt van soms praktisch de hele dag (met warmtevraag) nu op deze manier.

Ik lees hier te vaak de vraag of Tado radiatorknoppen met alleen de thermosstaat als vragend ingesteld misschien overbodig zouden zijn en dat er zelfs afgevraagd wordt deze voor normale thermosstaatknoppen te vervangen. Mijn optiek is van niet: A zonde van het geld en B je kan veel beter finetunen (of wat ik ook lees afknijpen) omdat die dingen reageren op het ingevoerde schema in de app en dus ook daarmee invloed hebben op de grootte van het circuit en dus de flow en daarmee ook de retourtemp naar de quatt (en verder ook gewoon werken als een normale thermosstaatknop). Zo lang je rekening houdt met het schema van de hoofdverwarming en thermosstaat + de laag temp verwarming, is dat alleen maar winst (daarom volgen de tado knoppen het schema een stukje later van de tado hoofd thermosstaat) en daarom dacht ik mijn schema's hier maar te delen :)
Heb je, bij overgang van CV naar warmtepomp, je afgiftesysteem zelf ook eerst getuned?
Ik merkte zelf dat er behoorlijk verschil zat tussen optimale instellingen van de radiatoren en vloerverwarming tijdens CV-tijd en bij overgang naar warmtepomp.

Ik ken tado niet, maar kun je daar ook, per radiator/vvw(groep), instellen dat optimale verschil water-in en water-uit 4-5°C is? Hier moest ik toch echt fysiek aan knopjes draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Ik vind het ook gewoon leuk om dit soort dingen uit te zoeken. Helpt mij mijn systeem en mijn specifieke situatie beter te begrijpen. Ik heb nu wat eerste informatie (geen bewijs nog) dat een halve graad lager me ongeveer 600 Watt bespaart over een periode van 12 uur. Scheelt toch potentieel 500 Kwh op jaarbasis. En wellicht hebben anderen hier ook baat bij dit soort data.

[update met data van vanochtend] doordat ik gisteren om 21:00u een halve graad overshoot had in de woonkamer heeft de Quatt een paar uur uitgestaan. Rond middernacht ging de temp snel omlaag (het was wat kouder dan gisteren, 7 graden buiten) en de Quatt heeft de hele nacht op 600 Watt gedraaid om de woonkamer weer op peil te krijgen (ik heb geen nachtverlaging). Gevolg: COP 5,4 en winst van gisteren kwijt.

Dus het lijkt dat met de huidige programmering van de Quatt het dan idd weinig tot niets oplevert om tijdelijke verlagingen te doen op de VVW, tenminste voor periodes korter dan 24 uur.
Waarom zo gefixeerd op COP?
Zodra straks de temperaturen onder O duiken, krijg je een hartverzakking 😉.
Volgens mij is e.e.a. bij vorst beter in te stellen dan bij dit zachte weer.

PS: ook wel nieuwsgierig hoe je aan 500kWh komt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
[...]
Je weet dat dit gelijk staat aan minder dan 1 m3 aardgas en dat je in je laatste screenshot met die 7 kWh verbruik een COP haalt van 6 ?

Ik zou niet weten hoe ze daar nog op kunnen verbeteren.

P.S. 19 december was niet bepaald een zonnige warme windstille dag. Dus ook je warmteverlies klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 20-12-2023 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
[...]

Ik zie hier vaker discussies over de AI. Wat een vaak verkeerd begrepen onderwerp is. AI is niet altijd zelf lerend en toepassend.
Bijv. 1: Eerst moet het systeem stabiel zijn.
2: Dan ga je data opnemen(zelf lerend)
3: Dat moet verwerkt worden
4: Dan gepusht worden vanuit het bedrijf.
5: Quatt unit weet variabelen die hij weet wanneer toe te passen op basis van bijv flow, buitentemp, tijd nodig bij die vraag temp en buitentemp etc. Kan je zover in gaan als je wilt. (Slim)

Ik weet niet welke soort Quatt gebruikt of welke info ze willen leren . Maar waarschijnlijk moet je het even de tijd geven, met alle wijzigingen die je heb doorgevoerd en de korte tijd dat je systeem staat. Heeft de AI niet genoeg geleerd om toegepast worden.

Het bedrijf waar ik werk, werkt ongeveer met die beschreven manier van AI. Meeste mensen vinden dat geen AI.. En zo zijn er nog andere variaties. Iedereen wil de term AI gebruiken als ze aan een paar van die voorwaarden voldoen maar dan is het nog geen AI zoals 98% van de mensen verwacht . Maar wel heel leuk voor de marketing om AI te vermelden. En aangezien meeste AI termen van Quatt zijn weggehaald. Zijn ze niet heel zeker over hun AI. Just my 2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
netappie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:09:
[...]

Je weet dat dit gelijk staat aan minder dan 1 m3 aardgas en dat je in je laatste screenshot met die 7 kWh verbruik een COP haalt van 6 ?

Ik zou niet weten hoe ze daar nog op kunnen verbeteren.

P.S. 19 december was niet bepaald een zonnige warme windstille dag. Dus ook je warmteverlies klopt.
Ook mijn gedachten. Het systeem van @RealCato is denk ik nu wel geoptimaliseerd. Mss dat er nog wat qua comfort verbeterd kan worden maar dat zal echt in de algoritmes van de CiC moeten gebeuren. Qua COP: veel beter krijg je dat echt niet. Ik zou blij zijn met alles boven 3,5 realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:08:
[...]

Waarom zo gefixeerd op COP?
Zodra straks de temperaturen onder O duiken, krijg je een hartverzakking 😉.
Volgens mij is e.e.a. bij vorst beter in te stellen dan bij dit zachte weer.

PS: ook wel nieuwsgierig hoe je aan 500kWh komt...
Ik probeer gewoon het systeem en de data beter te begrijpen.

Die 500 kwh was een foutje. Ik had die 600-650 Watt die ik lager uitkwam in die 12 uur geextrapoleerd naar 365 dagen - maar zoveel dagen staat-ie niet aan per jaar. Nu voorzichtiger gezet op 180 dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
DeltaBro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:10:
[...]

Ik zie hier vaker discussies over de AI. Wat een vaak verkeerd begrepen onderwerp is. AI is niet altijd zelf lerend en toepassend.
5: Quatt unit weet variabelen die hij weet wanneer toe te passen op basis van bijv flow, buitentemp, tijd nodig bij die vraag temp en buitentemp etc. Kan je zover in gaan als je wilt. (Slim)

Ik weet niet welke soort Quatt gebruikt of welke info ze willen leren . Maar waarschijnlijk moet je het even de tijd geven, met alle wijzigingen die je heb doorgevoerd en de korte tijd dat je systeem staat. Heeft de AI niet genoeg geleerd om toegepast worden.

Het bedrijf waar ik werk, werkt ongeveer met die beschreven manier van AI. Meeste mensen vinden dat geen AI.. En zo zijn er nog andere variaties. Iedereen wil de term AI gebruiken als ze aan een paar van die voorwaarden voldoen maar dan is het nog geen AI zoals 98% van de mensen verwacht . Maar wel heel leuk voor de marketing om AI te vermelden. En aangezien meeste AI termen van Quatt zijn weggehaald. Zijn ze niet heel zeker over hun AI. Just my 2cents
Eens. Als ze dit AI noemen dan waren alle fabrikanten met meet-regelsystemen al decennia lang met AI bezig LOL ;)

Alle verwarmings fabrikanten werken gewoon met dezelfde algoritmes. Bij Netatmo leggen ze het netjes uit:

https://helpcenter.netatm...te-verwarmingsalgoritmes-

Wat nog wel zou kunnen is dat Quatt alle verzamelde data van alle gebruikers gebruikt om bepaalde parameters te tunen. Maar ook dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk omdat elk huis zo specifiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:59:
[...]

Eens. Als ze dit AI noemen dan waren alle fabrikanten met meet-regelsystemen al decennia lang met AI bezig LOL ;)
Echt he haha maar dat gebeurt nu vaak wel. AI is de term nu die je wilt :p
Wat nog wel zou kunnen is dat Quatt alle verzamelde data van alle gebruikers gebruikt om bepaalde parameters te tunen. Maar ook dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk omdat elk huis zo specifiek is.
Ja ben wel heel benieuwd hoe ze dit bedacht hadden of het nou werkt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
DeltaBro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:16:
[...]

Echt he haha maar dat gebeurt nu vaak wel. AI is de term nu die je wilt :p

[...]

Ja ben wel heel benieuwd hoe ze dit bedacht hadden of het nou werkt of niet.
Nee ik denk zelf dat dit niet gaat werken. Dit is in principe ook al een opgelost probleem (zie die Netatmo uitleg bv), en hun low-hanging fruit ligt veel meer bij het finetunen van hun CiC algoritmes icm met verschillende soorten thermostaten.

Ze gaan echt geen massive models (Large Heating Models, LHM, LOL) trainen op NVidia farms die dan ineens de CiC veel efficienter laten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 20-12-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:58:
[...]

Probeer gewoon het systeem en de data beter te begrijpen.

Die 500 kwh was een foutje. Ik had die 600-650 Watt die ik lager uitkwam in die 12 uur geextrapoleerd naar 365 dagen - maar zoveel dagen staat-ie niet aan per jaar. Nu voorzichtiger gezet op 180 dagen.
Dat is 6 maand "stoken".
Heb je er ook rekening mee gehouden dat bij vorst die cijfers nogal gaan wijzigen en je het niet met 7 kWh gaat redden?

Je verbruik is nu al drastisch gedaald t.o.v van het bedrag wat je voor gasverbruik moest ophoesten.
Het is natuurlijk een keuze om, voor die laatste 46 cent die je extra per dag bespaard (1,2kWh×.39) kouder te gaan zitten 😉.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
ik heb al dagen dat de Quatt prima draait met cop van 6,4. er wordt dan ook geen gas gebruikt.
Alleen vanochtend opeens zag ik dat om 7:30 gas gebruikt werdt terwijl alle ruimtes op temparatuur waren met hoogstens 0,5 graden verschil (dit was de hele week al zo en ging prima).
Na een uurtje cv is nu alles weer zoals het de rest van de week was.

Ik snap dit gedrag niet, buiten is het niet kouder geweest dan de rest van de week en er zijn geen wijzigingen van ingestelde temp geweest. Iemand enig idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:58:
[...]

Probeer gewoon het systeem en de data beter te begrijpen.

Helaas een zeer veel voorkomende fout,
Je wilt te veel in veel te snelle tijd.
Plus je hebt verwachtingen van het systeem die volgens mij puur uit je eigen verwachtingspatroon komen en veel minder vanuit wat Quatt zelf aangeeft.
Zoals hierboven ook al is aangegeven zijn de uitingen mbt AI door Quatt behoorlijk kleiner geworden.

Ik zelf denk dat je je Quatt echt veel meer tijd moet geven, echt koude hebben bv nog helemaal niet gehad, dus wacht maar eens een heel stook seizoen af.
En ook wat @Friezin aangeeft, focus je niet te veel op een COP, kijk m’n ook wat je anders aan gas kwijt was.

Als ik je laatste data zie denk ik dat deze totaal niet onaardig zijn, zelfs meer dan dat, ik vraag me af waar jij nog verbeterpunten in ziet, je zou bv je huis nog beter kunnen isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jurghof schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:33:
ik heb al dagen dat de Quatt prima draait met cop van 6,4. er wordt dan ook geen gas gebruikt.
Alleen vanochtend opeens zag ik dat om 7:30 gas gebruikt werdt terwijl alle ruimtes op temparatuur waren met hoogstens 0,5 graden verschil (dit was de hele week al zo en ging prima).

Ik snap dit gedrag niet, buiten is het niet kouder geweest dan de rest van de week en er zijn geen wijzigingen van ingestelde temp geweest. Iemand enig idee ?
Om hoeveel gas verbruik gaat het dan?
Heb je HW waar je exact je gasverbruik kunt monitoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol

Kwam de gasvraag van de Quatt/CiC? Zo niet zou het bv een comfort-stand op de CV ketel kunnen zijn.
Als het wel van de Quatt kwam, bel ze op, zij hebben al je data in hun systeem. Zolang ze geen logs beschikbaar maken moeten we ze gewoon maar bellen.

Mss een update van de CiC gehad?

De temp sensor van de Quatt zelf die bedacht dat het koud buiten was en dus CV erbij moest?

Watertemp die onder de 20C kwam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:22:
[...]

Nee ik denk zelf dat dit niet gaat werken. Dit is in principe ook al een opgelost probleem (zie die Netatmo uitleg bv), en hun low-hanging fruit ligt veel meer bij het finetunen van hun CiC algoritmes icm met verschillende soorten thermostaten.

Ze gaan echt geen massive models (Large Heating Models, LHM, LOL) trainen op NVidia farms die dan ineens de CiC veel efficienter laten werken.
Voor mensen die dit onderwerp wel interessant vinden, hier zijn best veel research papers te vinden:

https://www.google.com/se...ng+for+heating+algorithms

Overall zie je dat de effort en kosten van een ML model voor efficient verwarmen nog niet echt opwegen tegen klassieke regelstrategieen en algoritmes. Op huis-niveau al zeker niet, het modelleren van het complete systeem van een huis is vrij complex.

En als het al zou kunnen qua modelleren, dan zouden de besparingen op huis-niveau niet opwegen tegen de kosten van het trainen en operationeel houden van zo'n ML model. Dat zijn geen goedkope servertjes die je daarvoor nodig hebt. Ik las in 1 van de rapporten bv een besparing van ca. 15% op energiekosten, nou die kan je direct wegstrepen tegen de kosten van het trainen en draaien van je ML model.

Ik denk wel dat fabrikanten van warmtepompen in de toekomst meer ML modellen gaan gebruiken om hun regelstrategie beter te laten draaien, dat is dan denk ik met name gericht op hoe de compressor en/of pomp wordt aangestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 20-12-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

Ik had geen gasverbruik, maar afgelopen nacht wel een paar defrosts: dezen kunnen gasverbruik triggeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
DeltaBro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:10:
[...]

Precies!

Als je market met AI dan moet je tenminste een Machine Learning model op je data hebben draaien wat mij betreft. Maar de Quatt lijkt nog deels rule-based te werken (delta <0 pomp uit, delta <0,5 pomp aan, delta >0,5 CV aan). Het werkt wel iets intelligenter dan dat, maar niet veel.

Ik denk dat er nog wel 20-30% winst te behalen is (Eerste inschatting)..

Maar ik zie al meer heil in een strategie waarbij de Quatt zich puur en alleen richt op de “langzame vraag”. Dus als de delta 0,1 of 0,2 is dan langzaam gaan bijschakelen. Niet in een keer van 0 naar 600 en vice versa.

En dan als tweede een setting in de app om in te regelen wat er gebeurt als de warmtevraag in het huis in één keer omhoog gaat (oftewel de gebruiker wil een kamer opwarmen van 17 naar 20 graden):
1) “Eco stand”: de Quatt schakelt op. De gebruiker moet erop rekenen dat het een uurtje of 3 kan duren eer de kamer op temp is.
2) “Comfort stand”: de Quatt zet de CV even aan. Door de snelle temperatuurverhoging in de leidingen zullen kamer radiatoren méér dan evenredig performance gaan leveren (radiatoren doen het veel beter bij hogere temps, VVW wil geen hoge temps en gaat bijmengen). Maar je bent weg uit je stabiele situatie dus de Quatt zal hiermee om moeten leren gaan (bijv in spaarstand gaan en op tijd weer voorzichtig gaan bijschakelen)

Ik begeleid ook data science studenten dus ik zal Quatt eens vragen of ze hun data beschikbaar willen stellen voor een data science pilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato

Had je wellicht een aantal uur daarvoor een overshoot ergens? Ik merk zelf dat de Quatt nogal snel helemaal uitgaat en dan een beetje “schrikt” als hij weer aan de bak moet en de delta al tot 0,5 is opgelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:43:
[...]

Voor mensen die dit onderwerp wel interessant vinden, hier zijn best veel research papers te vinden:

https://www.google.com/se...ng+for+heating+algorithms

Overall zie je dat de effort en kosten van een ML model voor efficient verwarmen nog niet echt opwegen tegen klassieke regelstrategieen en algoritmes. Op huis-niveau al zeker niet, het modelleren van het complete systeem van een huis is vrij complex.

En als het al zou kunnen qua modelleren, dan zouden de besparingen op huis-niveau niet opwegen tegen de kosten van het trainen en operationeel houden van zo'n ML model. Dat zijn geen goedkope servertjes die je daarvoor nodig hebt. Ik las in 1 van de rapporten bv een besparing van ca. 15% op energiekosten, nou die kan je direct wegstrepen tegen de kosten van het trainen en draaien van je ML model.

Ik denk wel dat fabrikanten van warmtepompen in de toekomst meer ML modellen gaan gebruiken om hun regelstrategie beter te laten draaien, dat is dan denk ik met name gericht op hoe de compressor en/of pomp wordt aangestuurd.
Ja ik vind dit interessant, en mijn studenten ook. thanks voor de link.

2 gedachten:
- Je kunt met een ML ook je strategie verbeteren en dan de ML weer uitzetten. De Quatt is een langzaam systeem dus je zou ook geen hele dynamische analyses verwacht die continu terabytes aan data moet lezen om de strategie bij te houden
- de Tado biedt heel veel data op radiatorknop niveau. En de tijdschema’s die gebruikers instellen in de app. Dit is nog onbenutte data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:49:
Maar ik zie al meer heil in een strategie waarbij de Quatt zich puur en alleen richt op de “langzame vraag”. Dus als de delta 0,1 of 0,2 is dan langzaam gaan bijschakelen. Niet in een keer van 0 naar 600 en vice versa.
Misschien kan het niet anders door hardware-matig design of vereisten. Dat zie ik bij mijn airco's en CV ketel ook wel, daar zitten allerlei start-mechanismes in met achterliggende design of veiligheids-redenen (gas)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:29:
[...]

Dat is 6 maand "stoken".
Heb je er ook rekening mee gehouden dat bij vorst die cijfers nogal gaan wijzigen en je het niet met 7 kWh gaat redden?

Je verbruik is nu al drastisch gedaald t.o.v van het bedrag wat je voor gasverbruik moest ophoesten.
Het is natuurlijk een keuze om, voor die laatste 46 cent die je extra per dag bespaard (1,2kWh×.39) kouder te gaan zitten 😉.
Je hebt gelijk, mijn systeem is bijna optimaal en ik ga het ook loslaten verder. Mooie dag, exact 1 week na installatie.

Qua analyse ben ik gewoon erg geïnteresseerd in het optimaliseren zelf en hoe de algoritmes werken en verbeterd kunnen worden. 100 euro meer of minder betalen op jaarbasis boeit mij zelf niet zo. Kgs. Qua comfort is het meer dat ik niet onnodig wil stoken, ik vind dan de stelling “het hele huis is warm of het hele huis is koud, en omschakelen kost 24 uur tijd” tekort doen aan wat je zou kunnen bereiken met een slimme Quatt.

…maar ook, als Quatt er nog 20% rendement extra uit weet te persen dan gaan ze er nog meer van verkopen en dan loopt de multiplier wel op toch.

[ Voor 11% gewijzigd door RealCato op 20-12-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:57:
[...]

Ja ik vind dit interessant, en mijn studenten ook. thanks voor de link.

2 gedachten:
- Je kunt met een ML ook je strategie verbeteren en dan de ML weer uitzetten. De Quatt is een langzaam systeem dus je zou ook geen hele dynamische analyses verwacht die continu terabytes aan data moet lezen om de strategie bij te houden
Ja je kunt een ML model trainen, en dat "statisch" toepassen. Maar zelfs dat statische toepassen lijkt (na een snelle scan van verschillende papers) qua kosten-baten niet op te wegen tegen de besparingen. Daarvoor moet je echt op een grotere schaal (grote gebouwen, wijken, steden) gaan werken lijkt het (met de huidige stand van zaken).
- de Tado biedt heel veel data op radiatorknop niveau. En de tijdschema’s die gebruikers instellen in de app. Dit is nog onbenutte data
Zolang er geen standaard van verwarmings-data is zal dat niet gaan werken. Tado zal deze data niet beschikbaar stellen aan third parties zonder allerlei kosten en contracten. En dan heb je nog maar 1 fabrikant. En daarbij is het beter schaalbaar en efficienter om een systeem als een black-box te benaderen. Dat kan met de verschillende klassieke algoritmes prima, alleen moet de CiC daar (veel) slimmer mee om gaan. De CiC weet nl best heel veel al middels alle sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:49:
[...]

Precies!

Als je market met AI dan moet je tenminste een Machine Learning model op je data hebben draaien wat mij betreft. Maar de Quatt lijkt nog deels rule-based te werken (delta <0 pomp uit, delta <0,5 pomp aan, delta >0,5 CV aan). Het werkt wel iets intelligenter dan dat, maar niet veel.
Kijk, wat jou betreft, dus van je eigen aanname, helaas geeft Quatt op dit moment helemaal geen informatie vrij waarop je je aannames op zou kunnen baseren. Alleen de term “ we gebruiken AI “ is daarvoor echt te mager.
Ik denk dat er nog wel 20-30% winst te behalen is (Eerste inschatting)..
Ook hier, leuk deze inschatting, maar waarop baseer je dit? Zeker als ik je gegevens zie zou je blij mogen zijn met 2-5% verbetering.
Vergeet niet dat de hoogste verbetering, ook met warmtepompen, tussen je twee oren zit. Bv met de thermostaat een graadje lager krijg ik ook een mooie verbetering.
Dat is niet alleen Quatt, maar deze Agio geld in het algemeen voor alle lucht/water warmtepompen.
En dan als tweede een setting in de app om in te regelen wat er gebeurt als de warmtevraag in het huis in één keer omhoog gaat (oftewel de gebruiker wil een kamer opwarmen van 17 naar 20 graden):
Dat is geheel in de verantwoording van de gebruiker, dit kun je dus niet verwachten van Quatt, tenslotte geven zij je de vrijheid om zelf een type thermostaat te kiezen (binnen een range van geteste apparaten) die je wensen het beste kan dienen.
Echter de persoon die aan de regelaars draait is en blijft zelf verantwoordelijk, net als in het verkeer.
Dit soort opties heeft een Quatt nu niet, of je zou dit via bepaalde instellingen in je eigen thermostaat kunnen bereiken.
1) “Eco stand”: de Quatt schakelt op. De gebruiker moet erop rekenen dat het een uurtje of 3 kan duren eer de kamer op temp is.
2) “Comfort stand”: de Quatt zet de CV even aan. Door de snelle temperatuurverhoging in de leidingen zullen kamer radiatoren méér dan evenredig performance gaan leveren (radiatoren doen het veel beter bij hogere temps, VVW wil geen hoge temps en gaat bijmengen). Maar je bent weg uit je stabiele situatie dus de Quatt zal hiermee om moeten leren gaan (bijv in spaarstand gaan en op tijd weer voorzichtig gaan bijschakelen)

Ik begeleid ook data science studenten dus ik zal Quatt eens vragen of ze hun data beschikbaar willen stellen voor een data science pilot.
Wat jij wilt zou je met een eigen Quatt thermostaat kunnen bereiken, die vraag kun je aan Quatt stellen, laat ons weten welk antwoord je hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:05:
[...]

Ja je kunt een ML model trainen, en dat "statisch" toepassen. Maar zelfs dat statische toepassen lijkt (na een snelle scan van verschillende papers) qua kosten-baten niet op te wegen tegen de besparingen. Daarvoor moet je echt op een grotere schaal (grote gebouwen, wijken, steden) gaan werken lijkt het (met de huidige stand van zaken).

[...]

Zolang er geen standaard van verwarmings-data is zal dat niet gaan werken. Tado zal deze data niet beschikbaar stellen aan third parties zonder allerlei kosten en contracten. En dan heb je nog maar 1 fabrikant. En daarbij is het beter schaalbaar en efficienter om een systeem als een black-box te benaderen. Dat kan met de verschillende klassieke algoritmes prima, alleen moet de CiC daar (veel) slimmer mee om gaan. De CiC weet nl best heel veel al middels alle sensoren.
Ok, ik heb die papers niet gelezen en of dat onderzoek ook toepasbaar is op de Quatt. Ik wil er nog wel eens een projectje aan wijden als Quatt dat niet zelf doet. Wie weet.

Tado zou gewoon geld kunnen vragen voor API toegang, of, als Quatt er nu gewoon veel verkoopt, het gratis ter beschikking stellen om meer Tado’s te verkopen (of beter nog: voorkomen dat de markt straks overspoeld wordt met 2e hands Tado’s omdat mensen deze wegdoen icm warmtepomp).

Quatt moet die data dan converteren ja, dat is niet zo spannend. Zoveel populaire slimme thermostaat systemen zijn er niet. We’ll see.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:32:
[...]

Kijk, wat jou betreft, dus van je eigen aanname, helaas geeft Quatt op dit moment helemaal geen informatie vrij waarop je je aannames op zou kunnen baseren. Alleen de term “ we gebruiken AI “ is daarvoor echt te mager.

[...]

Ook hier, leuk deze inschatting, maar waarop baseer je dit? Zeker als ik je gegevens zie zou je blij mogen zijn met 2-5% verbetering.
Vergeet niet dat de hoogste verbetering, ook met warmtepompen, tussen je twee oren zit. Bv met de thermostaat een graadje lager krijg ik ook een mooie verbetering.

[...]

Dat is niet alleen Quatt, maar deze Agio geld in het algemeen voor alle lucht/water warmtepompen.

[...]

Dat is geheel in de verantwoording van de gebruiker, dit kun je dus niet verwachten van Quatt, tenslotte geven zij je de vrijheid om zelf een type thermostaat te kiezen (binnen een range van geteste apparaten) die je wensen het beste kan dienen.
Echter de persoon die aan de regelaars draait is en blijft zelf verantwoordelijk, net als in het verkeer.
Dit soort opties heeft een Quatt nu niet, of je zou dit via bepaalde instellingen in je eigen thermostaat kunnen bereiken.

[...]

Wat jij wilt zou je met een eigen Quatt thermostaat kunnen bereiken, die vraag kun je aan Quatt stellen, laat ons weten wel antwoord je hebt gekregen.
2/5% als ik thuis ben ja. Maar de meeste mensen zijn een uur of 10 per dag niet thuis. Daar valt nog winst te behalen. En vakanties, weekendjes weg etc. Nu is het advies om het systeem gewoon op temp te houden met alles open. Lijkt me iets te rudimentair.

Maar ik heb idd niet voldoende data, gaf ook aan dat dit mijn persoonlijke inschatting is. De toekomst zal het moeten uitwijzen.

En ik verwacht zeker dat er nog wel een consolidatieslag komt waarbij het me het meeste waarschijnlijke lijkt dat een partij als Tado of Honeywell een partij als Quatt overneemt. Maar dat hangt dan af van de strategie van een Tado/honeywell en of ze zien dat veel van hun klanten ook een warmtepomp nemen of daar baat bij zouden kunnen hebben.

Het zou ook niet gek zijn als Quatt zelf thermostaten gaat uitbrengen, maar dan zouden ze zelf een kleinere partij moeten gaan overnemen die zich specifiek op warmtepomp gebruikers richt.

[ Voor 12% gewijzigd door RealCato op 20-12-2023 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:28
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

2/5% als ik thuis ben ja. Maar de meeste mensen zijn een uur of 10 per dag niet thuis. Daar valt nog winst te behalen. En vakanties, weekendjes weg etc. Nu is het advies om het systeem gewoon op temp te houden met alles open. Lijkt me iets te rudimentair.
Toevallig was ik het afgelopen weekend weg, en dan zie je dat het echt wel een tijd duurt voordat het huis weer opgewarmd is. De woonkamer gaat inderdaad wel snel, maar de andere kamers duurt toch best lang voordat het weer een beetje comfortabel is. Ik denk dat qua comfort het beter is om heel de tijd dezelfde temperatuur te houden. En qua techniek zeker, een warmtepomp is niet geschikt om elke dag je nachtverlaging weg te stoken.

Ik dacht trouwens dat nachtverlaging voor mij onder een bepaalde temperatuur zinnig was, maar het lijkt dat een radiator op zolder open doen best veel doet. Dus maar weer eens kijken wat er gebeurt als het kouder is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:46:
[...]

wordt het niet zo langzaam tijd voor DEEL 2 van de Quatt story ? ik wil deze wel opzetten met de oorspronkelijke posters/topicstarters @Lelletje en @geerttttt .

Mogelijk dat we dan ook een samenvatting van de meest belangrijke posts kunnen maken. lijkt jullie dat wat ?

Mooi punt zou denk ik de 750 pagina count zijn.
Ondertussen contact met moderator gehad, helaas kan de nieuwe nog niet op slot, dus a.u.b. geen post op deel 2 plaatsen totdat ik het startsein heb gegeven, dit forum gaat dan ook op slot.

Dus wacht aub nog even, mijn eigen doel is als we de 750 pagina’s hebben bereikt gaan we over. Dat zal dus niet al te lang meer duren.
:)
PS, er is dus nog ruimte voor CO-auteurs, meld je dus aan als je belangstelling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
s020506 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:51:
[...]

Toevallig was ik het afgelopen weekend weg, en dan zie je dat het echt wel een tijd duurt voordat het huis weer opgewarmd is. De woonkamer gaat inderdaad wel snel, maar de andere kamers duurt toch best lang voordat het weer een beetje comfortabel is. Ik denk dat qua comfort het beter is om heel de tijd dezelfde temperatuur te houden. En qua techniek zeker, een warmtepomp is niet geschikt om elke dag je nachtverlaging weg te stoken.

Ik dacht trouwens dat nachtverlaging voor mij onder een bepaalde temperatuur zinnig was, maar het lijkt dat een radiator op zolder open doen best veel doet. Dus maar weer eens kijken wat er gebeurt als het kouder is.
Nachtverlaging kan goed werken als je huis maar weinig warmte verliest. Zodra de buitentemperaturen flink dalen zal dat warmteverlies flink omhoog gaan en is een kleine warmtepomp zoals de Quatt niet in staat om dit snel aan te vullen zonder een lagere COP.

Warmteverlies van een woning is vrijwel lineair met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Dus als het buiten afkoelt naar 10 graden en je een paar weken weg bent, dan is verlagen van 20 graden naar 15 graden wel zinvol. Je moet dan eigenlijk een thermostaatprogramma hebben dat in 24 uur tergend langzaam de temperatuur verhoogt zodat de Quatt die 5 graden met behoud van rendement weer aan kan vullen, ook voor de meubels muren en vloeren die relatief veel warmte opslaan.

Voor een weekendje weg zou ik niet meer dan 2 a 3 graden verlagen, natuurlijk afhankelijk van de woning en het weer en of je in een afgekoeld huis thuis komen een probleem vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:48:
[...]

Maar ik heb idd niet voldoende data, gaf ook aan dat dit mijn persoonlijke inschatting is. De toekomst zal het moeten uitwijzen.
Het ligt denk ik iets genuanceerder, als je mijn Posts gelezen hebt en die van anderen kun je nalezen dat nachtverlaging wel of niet van een heleboel factoren afhangt.
Het agio hier is zeker niet om te zeggen dat een nachtverlaging geen zin heeft, maar dat je dat wel met beleid moet doen.
Factoren die dat beïnvloeden zijn:
- eigenschap van huis, (isolatie, alleenstaand, twee onder één kap of rijtjeshuis)
- stookgedrag
- je warmteafgifte van je systeem (incl je personen)
- weersomstandigheden (buitentemperatuur en windkracht)

Pas als je al deze factoren in voldoende mate en de wisselwerking in deze hebt bepaald kun je daar een zinnige uitspraak over doen.

Mijn eigen ervaring tot nu toe lijkt er op dat vanaf een bepaalde buitentemperatuur/wind een nachtverlaging niet echt zinvol is, echter dit is in mijn woning, dat zal dus bij anderen weer anders zijn.
En ik verwacht zeker dat er nog wel een consolidatieslag komt waarbij het me het meeste waarschijnlijke lijkt dat een partij als Tado of Honeywell een partij als Quatt overneemt. Maar dat hangt dan af van de strategie van een Tado/honeywell en of ze zien dat veel van hun klanten ook een warmtepomp nemen of daar baat bij zouden kunnen hebben.
Zowel Tado als ook Honeywell hebben daar volgens mij geen enkel belang bij, beide werken in tal van landen, sorry daar is ons Nederland gewoon te klein voor.
remeha produceert zijn buitenunits ook niet in Nederland al wil men dat wel zo doen voorkomen.
Het zou ook niet gek zijn als Quatt zelf thermostaten gaat uitbrengen, maar dan zouden ze zelf een kleinere partij moeten gaan overnemen die zich specifiek op warmtepomp gebruikers richt.
Nee, je kunt bij genoeg bedrijven een in huis thermostaat kopen met je eigen omhulling en naam, ook zijn er tal van Chinese aanbieders waar je terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:21:
[...]

Het ligt denk ik iets genuanceerder, als je mijn Posts gelezen hebt en die van anderen kun je nalezen dat nachtverlaging wel of niet van een heleboel factoren afhangt.
Het agio hier is zeker niet om te zeggen dat een nachtverlaging geen zin heeft, maar dat je dat wel met beleid moet doen.
Factoren die dat beïnvloeden zijn:
- eigenschap van huis, (isolatie, alleenstaand, twee onder één kap of rijtjeshuis)
- stookgedrag
- je warmteafgifte van je systeem (incl je personen)
- weersomstandigheden (buitentemperatuur en windkracht)

Pas als je al deze factoren in voldoende mate en de wisselwerking in deze hebt bepaald kun je daar een zinnige uitspraak over doen.

Mijn eigen ervaring tot nu toe lijkt er op dat vanaf een bepaalde buitentemperatuur/wind een nachtverlaging niet echt zinvol is, echter dit is in mijn woning, dat zal dus bij anderen weer anders zijn.

[...]

Zowel Tado als ook Honeywell hebben daar volgens mij geen enkel belang bij, beide werken in tal van landen, sorry daar is ons Nederland gewoon te klein voor.
remeha produceert zijn buitenunits ook niet in Nederland al wil men dat wel zo doen voorkomen.

[...]

Nee, je kunt bij genoeg bedrijven een in huis thermostaat kopen met je eigen omhulling en naam, ook zijn er tal van Chinese aanbieders waar je terecht kunt.
Bijna al die data die je noemt heeft Quatt, dus dan zouden ze dit finetunen zelf moeten kunnen doen voor de 99,5% van de gebruikers die niet zoals wij hier bereid zijn er een week lang veel werk in te steken.

Daar is die winst te behalen denk ik. En zelfs voor ons: Ik heb mijn ding gedaan en ik ga dit systeem nu gewoon zo laten draaien. Maar ik heb ook geen zin straks om elk weekend dat ik weg ben me te gaan afvragen hoeveel graden verlaging me een positief rendement oplevert, en in de Tado een moeilijk schema op te gaan bouwen met kleine stapjes afhankelijk van de buitentemperatuur.

Quatt’s doel is 1 miljoen pompen per 2030 toch? Dan wordt het wel interessant voor Honeywell, zeker als ze met hun logistieke infrastructuur en secotr kennis dit product kunnen exporteren

Quatt’s ambitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:39:
[...]

Bijna al die data die je noemt heeft Quatt, dus dan zouden ze dit finetunen zelf moeten kunnen doen voor de 99,5% van de gebruikers die niet zoals wij hier bereid zijn er een week lang veel werk in te steken.
Ik vrees dat die data bij Quatt wel eens tegen valt, zo heel veel data krijgen ze nu ook weer niet binnen.
Daar is die winst te behalen denk ik. En zelfs voor ons: Ik heb mijn ding gedaan en ik ga dit systeem nu gewoon zo laten draaien. Maar ik heb ook geen zin straks om elk weekend dat ik weg ben me te gaan afvragen hoeveel graden verlaging me een positief rendement oplevert, en in de Tado een moeilijk schema op te gaan bouwen met kleine stapjes afhankelijk van de buitentemperatuur.
Dat is geheel jou keuze, wil je tweaken zul je daar ook tijd en moeite moeten insteken, voor niets gaat alleen de zon op (en weer onder) voor de rest moet je op en ene manier of de andere gewoon betalen.
Kijk jij wilt zo graag die Tado
Quatt’s doel is 1 miljoen pompen per 2030 toch? Dan wordt het wel interessant voor Honeywell, zeker als ze met hun logistieke infrastructuur en secotr kennis dit product kunnen exporteren
Als je kijkt naar echt warmtepomp vriendelijke thermostaten zul je zien dat het aanbod behoorlijk beperkt is, zowel de tado als de T6 zijn in feite niet direct bedoeld voor warmtepompen nog zijn ze daarvoor specifiek voor ontworpen.

Het probleem is dat ver uit de meeste warmtepompen met hun eigen thermostaat komt, dus dit zorgt er voor dat de markt redelijk klein is.
Los van het feit dat mogelijk je met je bestaande thermostaat ook (min of meer) uit de voeten kunt.

overigens zal het overgrote deel (en ik bedoel dus niet de mensen die hier bij tweakers zitten, denk dan meer rrichting facebook of helemaal niets, die gewoondat ding aanzetten en er eigenlijk niet meer naar omdraaien.
Quatt’s ambitie

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 20-12-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Waar voorheen mijn T6 netjes door verwamde boven de 20.1 graad stopt deze nu. Valt me op dat ie begint bij 19.8 en stopt bij 20.1. Zo te zien geen firmware update op de thermostaat geweest en na stroomloos maken doet ie het weer tot 20.4, maar na een x aantal dagen is het weer 20.1.

Het ziet ernaar uit dat de "fuzzy logic" inleert en dit ritme gaat toepassen. Kan ook zijn dat de buitentemperatuur meespeelt...Iemand anders ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:21
medu80 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:38:
Waar voorheen mijn T6 netjes door verwamde boven de 20.1 graad stopt deze nu. Valt me op dat ie begint bij 19.8 en stopt bij 20.1. Zo te zien geen firmware update op de thermostaat geweest en na stroomloos maken doet ie het weer tot 20.4, maar na een x aantal dagen is het weer 20.1.

Het ziet ernaar uit dat de "fuzzy logic" inleert en dit ritme gaat toepassen. Kan ook zijn dat de buitentemperatuur meespeelt...Iemand anders ook last van?
Hoezo "last"? Wellicht komt het door CiC versie 2.8.0?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 11:34

ik zie ook dat ie bij een iets lagere temperatuur stopt nu 20.1 inderdaag weer eerst 20.4 wel eens gehaald werd.

Edit:
begint net weer te verwarmen bij 19.8 graden.
(doeltemp 20.0 gr, geen optimalisatie in zowel CIC als T6)

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 20-12-2023 15:42 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

En wat is bij jou de doeltemperatuur?

Toevallig net vanmorgen ticket aangemaakt, want dit gedrag is nu bijna standaard en beetje klaar mee:

Doel is 21,5. Kamertemperatuur staat al sinds vanmorgen 6.30 uur op 21,15 (misschien eerder maar toen sliep ik nog. Gisteravond wel 21,5°C).
Die 21.15°C noem ik 21°C, niet 21.5.

Vanaf middenacht eerst 600W, tijdje 800, uurtje 1400W, terug naar 800W, nu 1300.
Nog steeds 21.15 🙃.

2.8.0 is er, met werkende CIC/Quatt, nu wel op.
Ik ga CIC zo even stroomloos maken.
Wie weet werkt CIC via het "oude-XP-pc-principe": updates die pas werken na een herstart 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

Neem aan dat je doeltemp 20,5C is dan? Heb je mss "optimalisatie" of "comfort" aanstaan (of iets anders "slims") in je T6? Zo ja, dat ff uitzetten en kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:28:
[...]

Neem aan dat je doeltemp 20,5C is dan? Heb je mss "optimalisatie" of "comfort" aanstaan (of iets anders "slims") in je T6? Zo ja, dat ff uitzetten en kijken of het helpt.
Nope doel is 20 graden en bij 20.07 is het al afgelopen met verwarmen. Stekker uit de T6 en weer erin laat'm weer werken tot 20.4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Spykie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:03:
[...]

Hoezo "last"? Wellicht komt het door CiC versie 2.8.0?
Last omdat je graag een warmtepomp hebt dat doorgaat met 30Hz en niet abrupt stopt bij 55Hz, om daarna het water te laten afkoelen tot 19.8 en dan weer maximaal moet aanjagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
medu80 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:09:
[...]

Last omdat je graag een warmtepomp hebt dat doorgaat met 30Hz en niet abrupt stopt bij 55Hz, om daarna het water te laten afkoelen tot 19.8 en dan weer maximaal moet aanjagen.
Ik heb hier ook last van, met de Lyric. Met de Tado heb ik weet een ander probleem dat deze soms wel 10 keer in 1 uur opstart om na een paar minuten weer uit te gaan omdat de ruimte opeens weer op temperatuur is 0.1 graad verschil.

Op het moment heb ik al twee tot drie maanden een ticket openstaan voor deze twee problemen. Ondanks dat ik met drie verschillende medewerkers van Quatt heb gesproken, ben ik nog steeds niet dichter bij een oplossing. Elke keer als ik na één tot drie weken een reactie van Quatt ontvang, moet ik mijn verhaal opnieuw vertellen, maar tot nu toe zonder resultaat.

[ Voor 16% gewijzigd door prakka op 20-12-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
medu80 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:08:
[...]

Nope doel is 20 graden en bij 20.07 is het al afgelopen met verwarmen. Stekker uit de T6 en weer erin laat'm weer werken tot 20.4.
ehhh..maar als je 20C wilt bereiken is het toch raar dat ie verder gaat met verwarmen *nadat* ie de gewenste temperatuur heeft bereikt? I'm confused...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
[...]

Ik heb hier ook last van, met de Lyric. Met de Tado heb ik weet een ander probleem dat deze soms wel 10 keer in 1 uur opstart om na een paar minuten weer uit te gaan omdat de ruimte opeens weer op temperatuur is 0.1 graad verschil.

Op het moment heb ik al twee tot drie maanden een ticket openstaan voor deze twee problemen. Ondanks dat ik met drie verschillende medewerkers van Quatt heb gesproken, ben ik nog steeds niet dichter bij een oplossing. Elke keer als ik na één tot drie weken een reactie van Quatt ontvang, moet ik mijn verhaal opnieuw vertellen, maar tot nu toe zonder resultaat.
Dus de ene (Lyric) wacht te lang, heeft maw een te grote hysterese. En de andere (Tado) een te kleine. Bij (oa?) een Netatmo thermostaat kun je zelf die parameters redelijk gedetailleerd inregelen. En bij deze ook https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

Mss toch eens proberen of het wat oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:23:
[...]

ehhh..maar als je 20C wilt bereiken is het toch raar dat ie verder gaat met verwarmen *nadat* ie de gewenste temperatuur heeft bereikt? I'm confused...
Ik ben niet "confused".
Want ik wil, net als @medu80, de bereikte temperatuur behouden. Dan zul je iets moeten blijven bijstoken.
Dat gaat bij mij vaak wel goed, maar na een uurtje of zo kakt de Quatt verder in (400-600W) en laat, rustig kabbelende, temperatuur gewoon zakken....
Voor die vloer weer op temperatuur is....

Edit: temperatuur om 16 uur maar op 22°C gezet. En ja hoor: it sil heve: 21.36.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6v2_ftAFZmpOOfRoZA8V0uhUhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuh3jZ2W3XbY9Nb0G6TN14Ee.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 20-12-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
olafmol schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
[...]

Dus de ene (Lyric) wacht te lang, heeft maw een te grote hysterese. En de andere (Tado) een te kleine. Bij (oa?) een Netatmo thermostaat kun je zelf die parameters redelijk gedetailleerd inregelen. En bij deze ook https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

Mss toch eens proberen of het wat oplevert?
Ik begon met een nest thermostaat, deze werkte helemaal niet goed. Toen de lyric deze werkt ook niet echt top, daarna de Tado. Alle 3 werken ze anders maar nog niet geweldig.

Ik zou graag de Netatmo kopen als dit goed werkt maar er zijn volgens mij geen ervaringen met de Quatt hierover te vinden, toen ik het laatst zocht.

Quatt heb ik logbestanden gestuurd, grafieken, schakeltijden. Maar nog steeds geen oplossing. Met de ingestuurde informatie van mij hadden ze toch wel wat verbeteringen kunnen maken. De Quatt heb ik sinds februari mijn hoop was dat de Lyric rond het begin van de kou in november verbeterd zou zijn, ze hadden hier genoeg tijd voor. Maar ik liep gelijk tegen problemen aan, vandaar de aanschaf van de Tado. Maar deze is er nu af omdat deze bij mij extreem vaak schakelt.

Ik mis ook wel een changelog van de cic versies, nu is het maar raden of er wijzigingen in zitten voor bijvoorbeeld de Tado.

[ Voor 4% gewijzigd door prakka op 20-12-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
[...]

Met tado los je niet op, is een issue dat ik al had met mijn cv ketel. Vaak bij het begin een x aantal starts en stops, voornamelijk bij een vast ingestelde temperatuur. Lyric deed het bij mij een jaar lang goed, waarom nu deze verandering is een raadsel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
Ook erg knap
In json feed water in en water uit 1 graad verschil terwijl de quatt al een uurtje uit staat
Gratis verwarmen?🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jero22
  • Laatst online: 18-03-2024
Zal de ai waarschijnlijk zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
prakka schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:43:
[...]

Ik begon met een nest thermostaat, deze werkte helemaal niet goed. Toen de lyric deze werkt ook niet echt top, daarna de Tado. Alle 3 werken ze anders maar nog niet geweldig.

Ik zou graag de Netatmo kopen als dit goed werkt maar er zijn volgens mij geen ervaringen met de Quatt hierover te vinden, toen ik het laatst zocht.

Quatt heb ik logbestanden gestuurd, grafieken, schakeltijden. Maar nog steeds geen oplossing. Met de ingestuurde informatie van mij hadden ze toch wel wat verbeteringen kunnen maken. De Quatt heb ik sinds februari mijn hoop was dat de Lyric rond het begin van de kou in november verbeterd zou zijn, ze hadden hier genoeg tijd voor. Maar ik liep gelijk tegen problemen aan, vandaar de aanschaf van de Tado. Maar deze is er nu af omdat deze bij mij extreem vaak schakelt.

Ik mis ook wel een changelog van de cic versies, nu is het maar raden of er wijzigingen in zitten voor bijvoorbeeld de Tado.
Koop de Netatmo, is nu in de aanbieding bij iBOOD.
Pagina: 1 ... 186 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.