De Quatt heeft zelf geen temperatuur sensor in je huis, deze informatie krijgt de CIC (= stuureenheid van de Quatt) van je thermostaat. Deze thermostaat is ook de master en de CIC is de slave (OT modus)RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:00:
[...]
Gewoon even een paar uur wachten. Nu heb je nog het 'nagloei' effect. Nu weet ik niet hoe de intelligentie van de Quatt werkt, maar ik heb het gevoel dat hij bij mij na 48 uur nog steeds kleine beetjes terugschroeft omdat hij nu data heeft dat hij niet harder hoeft te werken. Dus gewoon even afwachten, zeker als je nu comfort hebt in je hele huis en alleen nog maar aan de efficiëntie van je systeem hoeft te werken.
Afhankelijk van de setpoint reageert de CIC, maar kan dus zelf geen warmtevraag genereren, dat komt dus echt alleen van je thermostaat.
Elke thermostaat (merk) doet dat weer net iets anders, dit komt door de logica wat in de thermostaat zit.
Ook als je (bv met een tado) verschillende zones hebt, mag er maar één ( die fungeert als hoofdthermostaat ) een warmtevraag aan de Quatt sturen, daar gaat het bij veel zone systemen in het begin ook fout, bij een cv installatie gaat dat namelijk gewoon prima, alleen met een warmtepomp dus niet.
De algemene verwachting, is ook mijn eigen ervaringen, dat de leereffecten van de Quatt nog redelijk beperkt zijn en zeker op zo’n korte tijd zul je daar geen verandering in zien.
De grootste verandering zal echt vanuit je zelf moeten komen, zeker als je eerst een cv systeem gewend bent.
Hier moet je echt omdenken, een warmtepomp is heel traag, dus je moet veel meer zelf vooruit denken en zeker geen snelle korte wisselingen willen hebben, dat gaat gewoon niet werken.
Dit wordt ook nog versterkt door de buitentemperatuur, hou kouder het buiten wordt hoe trager je warmtepomp wordt.
Op een gegeven. Punt zul je zien, is hier ook al vaak aan de orde geweest, dat een temperatuur instelling voor de hele dag vaak het beste werkt, daarmee voorkom je ook onnodig gasverbruik omdat de warmtepomp door een te grote vraag het niet meer kan bijbenen.
De staat van je huis cq isolatie (=je warmteverlies) speelt daar een zeer grote rol in.
Een ander aspect is dat de warmtepomp met een kleine delta en een zo laag mogelijke temperatuur wil gaan verwarmen, hoe kouder het buiten wordt hoe hoger je warmtepomp het cv water maakt. Dit omdat bij lagere buitentemperatuur en of wind je huis meer afkoelt en er dus meer warmte er weer bij moet komen.
Zorg ook dat de warmte ook afgegeven kan worden, de flow is hierbij van groot belang (rond 800 l/h) soms moet je dus meer radiatoren open zetten als je deze 800 l/h niet haalt.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge