Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 185 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
[messa
ge=77535596,noline]RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:29[/message]:

[...]

Ja ik heb de app van mijn energieleverancier. Die gaf aan dat ik zaterdag voor EUR 0,67 gas heb verbruikt (0,5 M^2), terwijl de Quatt app op 0,01 M^3 is blijven staan.

Dus daar zit wel iets van verbruik in ja.
Maar of dat dan douche water was of spaarstand van de CV kan ik niet zien.
Ik zou idd ff checken of je zo'n comfort-stand hebt, die het water warm probeert te houden, en die uitzetten als die aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Gerardwaz schreef op maandag 18 december 2023 @ 00:22:
[...]

Begin nu eerst eens met die klep er uit te halen.
Even als aanvulling @Gerardwaz , @KMvrtr , hij bedoeld dus niet de hele klep er tussenuit, want dan moet je leidingsysteem leeg, in de winter lijkt me dat dus niet echt handig, plus je moet dan ook nog de klep met een passtuk gaan vervangen.
Ik verwacht dat hij bedoeld dat je de aandrijving eerst compleet open zet, dus volledig open en dan de aandrijving die boven op de klep zit er kompleet er van af zodat je eigenlijk alleen de klepbehuizing nog hebt.

Wat geeft je flow (json feed) aan?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-09 17:41
Ik denk een samenvatting van 737 pagina's _/-\o_

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 00:20
robmaas schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:22:
[...]

Ik vraag me wel af hoe die temperatuur bij je boiler.otFbSupplyInletTemperature (zo hoog komt ?
Toevallig gewoon sanitair warm water gebruikt? Als ik ga douchen lopen die waarden bij Boiler netjes tot boven de 60 graden.
Dat ziet er dus gek uit als de Quatt gewoon alleen staat te draaien en ik bij boiler nog temperaturen zie van 40+ graden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:37:
[...]

Ik denk een samenvatting van 737 pagina's _/-\o_
wordt het niet zo langzaam tijd voor DEEL 2 van de Quatt story ? ik wil deze wel opzetten met de oorspronkelijke posters/topicstarters @Lelletje en @geerttttt .

Mogelijk dat we dan ook een samenvatting van de meest belangrijke posts kunnen maken. lijkt jullie dat wat ?

Mooi punt zou denk ik de 750 pagina count zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 18-12-2023 13:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RobertowNL

For your gear!

MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:46:
[...]

wordt het niet zo langzaam tijd voor DEEL 2 van de Quatt story ? ik wil deze wel opzetten met de oorspronkelijke posters/topicstarters @Lelletje en @geerttttt .

Mogelijk dat we dan ook een samenvatting van de meest belangrijke posts kunnen maken. lijkt jullie dat wat ?

Als opsteller van de huidige beginpost haak ik graag aan

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 23:16
[...]

Goed idee.

Met verwijzingen naar de diverse downloads (excel bestanden etc), en eventueel een sectie waarin optimale (bewezen) settings etc staan?

[ Voor 0% gewijzigd door Notaname op 18-12-2023 14:01 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 21:29
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:33:
[...]

Even als aanvulling @Gerardwaz , @KMvrtr , hij bedoeld dus niet de hele klep er tussenuit, want dan moet je leidingsysteem leeg, in de winter lijkt me dat dus niet echt handig, plus je moet dan ook nog de klep met een passtuk gaan vervangen.
Ik verwacht dat hij bedoeld dat je de aandrijving eerst compleet open zet, dus volledig open en dan de aandrijving die boven op de klep zit er kompleet er van af zodat je eigenlijk alleen de klepbehuizing nog hebt.

Wat geeft je flow (json feed) aan?
Als dat lukt.. normaal is deze klep "normally closed", dus als je de actuator eraf haalt, gaat de klep dicht.
Je kunt hem eraf halen, en open forceren door er een tie-wrap omheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1aPO0Eh49PAsKUlW-cXgjoa9RI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6IyBHtrKrDDuHTHUGt0ZuWZI.png?f=fotoalbum_large

De Quatt kabbelt op 400 Watt en de COP is vandaag opgelopen tot 5,7.

Alleen de schoonmaakster vond het te warm boven dus heb die radiatoren even 3 uurtjes uitgehad. Gevolg: De VVW (edit: woonkamer temperatuur) loopt alweer op naar 21,6 terwijl hij ingesteld staat op 21.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:04:
[Afbeelding]

De Quatt kabbelt op 400 Watt en de COP is vandaag opgelopen tot 5,7.

Alleen de schoonmaakster vond het te warm boven dus heb die radiatoren even 3 uurtjes uitgehad. Gevolg: De VVW loopt alweer op naar 21,6 terwijl hij ingesteld staat op 21.
Ik begrijp geloof ik nog steeds niet hoe jouw vloerverwarming werkt. De temperatuur die je hier noemt lijkt een ruimte-temperatuur te zijn? Bedoel je dat de ruimte waar de VVW ligt naar 21,6C gaat, of dat het water dat de VVW ingaat op 21,6C is? Dat laatste lijkt me erg laag toch, zelfs voor een VVW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:12
Ik kan het nog steeds niet helemaal volgen met dat kabbelen en verwijderen van de tado zones.
Het is nu toch nog steeds zo dat als de woonkamer/keuken (die wel aan de thermostaat gekoppeld zijn) hun temp bereikt hebben, de Quatt alsnog stopt. Heb nu keuken/woonkamer op 21 staan overdag en alle andere ruimten op 18. Maar ik kan due in die andere ruimten de temperatuur niet meer fatsoenlijk regelen. Die "pakken wat ze pakken kunnen" tot de temp in de woonkamer/keuken bereikt is. Denk dat ik alles toch weer terug ga zetten, dit voelt als een stap terug iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
sbin schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:28:
Ik kan het nog steeds niet helemaal volgen met dat kabbelen en verwijderen van de tado zones.
Het is nu toch nog steeds zo dat als de woonkamer/keuken (die wel aan de thermostaat gekoppeld zijn) hun temp bereikt hebben de Quatt alsnog stopt. heb nu keuken/woonkamer op 21 staan overdag en alle andere ruiten op 18. Maar ik kan due in die andere ruimten de temperatuur niet meer fatsoenlijk regelen. Die "pakken wat ze pakken kunnen" tot de temp in de woonkamer/keuken bereikt is. Denk dat ik alles toch weer terug ga zetten, dit voelt als een stap terug iig.
Klopt, warmtepompen (of uberhaupt lage temperatuur verwarming) , zoneverwarming, en radiatoren, gaan niet echt lekker samen.

Misschien komt er ooit op een dag een zone-regelings-systeem dat zowel vvw als radiatoren kan bedienen met zelflerende algoritmes zodat ie weet wanneer en hoeveel ie de verschillende ventielen ed moet open/dichtzetten met welke watertemperatuur, maar dat is er nu (nog lang) niet.

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 18-12-2023 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:08:
[...]

Ik begrijp geloof ik nog steeds niet hoe jouw vloerverwarming werkt. De temperatuur die je hier noemt lijkt een ruimte-temperatuur te zijn? Bedoel je dat de ruimte waar de VVW ligt naar 21,6C gaat, of dat het water dat de VVW ingaat op 21,6C is? Dat laatste lijkt me erg laag toch, zelfs voor een VVW?
21,6 is de kamerthermostaat. Dat is dus de ruimte. Sorry voor de verwarring. Ik gebruik ‘woonkamer’ en ‘VVW’ als synoniemen.

De Quatt stuurt nu water van ongeveer 30 graden de leidingen in en dus de VVW in (alles staat parallel geschakeld volgens mij). De thermostaatknop van de VVW zelf staat inmiddels op 35 graden, Oftewel die mengt niet meer bij (op advies in deze groep) en ik verwacht dus dat die 30 graden ook door de VVW loopt (met 800 liter per minuut minus de flow die in de openstaande radiatoren verdwijnt).

De inlet van de Quatt geeft nu 27,5 graden aan dus hij raakt zijn warmte goed kwijt, maar zoals gezegd denk ik nog steeds vooral in de VVW. De radiatoren hebben gewoon niet voldoende capaciteit (of de VVW teveel, is maar hoe je t bekijkt).

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:54
Het is nu toch nog steeds zo dat als de woonkamer/keuken (die wel aan de thermostaat gekoppeld zijn) hun temp bereikt hebben, de Quatt alsnog stopt. Heb nu keuken/woonkamer op 21 staan overdag en alle andere ruimten op 18. Maar ik kan due in die andere ruimten de temperatuur niet meer fatsoenlijk regelen. Die "pakken wat ze pakken kunnen" tot de temp in de woonkamer/keuken bereikt is. Denk dat ik alles toch weer terug ga zetten, dit voelt als een stap terug iig.
Tado zones gaan helaas niet samen met een warmtepomp.
Maar ik kan due in die andere ruimten de temperatuur niet meer fatsoenlijk regelen.
Klopt helaas.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:38:
[...]

21,6 is de kamerthermostaat. Dat is dus de ruimte. Sorry voor de verwarring. Ik gebruik ‘woonkamer’ en ‘VVW’ als synoniemen.

De Quatt stuurt nu water van ongeveer 30 graden de leidingen in en dus de VVW in (alles staat parallel geschakeld volgens mij). De thermostaatknop van de VVW zelf staat inmiddels op 35 graden, Oftewel die mengt niet meer bij (op advies in deze groep) en ik verwacht dus dat die 30 graden ook door de VVW loopt (met 800 liter per minuut minus de flow die in de openstaande radiatoren verdwijnt).

De inlet van de Quatt geeft nu 27,5 graden aan dus hij raakt zijn warmte goed kwijt, maar zoals gezegd denk ik nog steeds vooral in de VVW. De radiatoren hebben gewoon niet voldoende capaciteit (of de VVW teveel, is maar hoe je t bekijkt).
aha ok tnx. Maar waarom ga je de hele tijd kranen van je VVW open en dicht zitten draaien? Zo kun je toch nooit een stabiel systeem krijgen?
"Alleen de schoonmaakster vond het te warm boven dus heb die radiatoren even 3 uurtjes uitgehad. Gevolg: De VVW (edit: woonkamer temperatuur) loopt alweer op naar 21,6 terwijl hij ingesteld staat op 21."
Aha, ja, het is dus zaak om zo min mogelijk aan je "ventielen" en knoppen te komen, om de flow en het volume hetzelfde te houden. En daar dan je hoofdverwarming (veelal de VVW) op af te stemmen. En pas als dat stabiel is, de rest. Het blijft wel redelijk priegelen vrees ik, omdat veel huizen toch een combi van traag en snel hebben, en ervan uitgaan dat er relatief hoge temp water doorheen gepompt wordt. En dan verandert ook nog eens de wind en buitentemperatuur per dag ;)

[ Voor 25% gewijzigd door olafmol op 18-12-2023 14:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RealCato
Het is nu toch nog steeds zo dat als de woonkamer/keuken (die wel aan de thermostaat gekoppeld zijn) hun temp bereikt hebben de Quatt alsnog stopt. heb nu keuken/woonkamer op 21 staan overdag en alle andere ruiten op 18. Maar ik kan due in die andere ruimten de temperatuur niet meer fatsoenlijk regelen. Die "pakken wat ze pakken kunnen" tot de temp in de woonkamer/keuken bereikt is. Denk dat ik alles toch weer terug ga zetten, dit voelt als een stap terug iig.
Dit is het dus precies. Die andere ruimten laat je gewoon continu open staan en je sluit de thermostaat alleen als ze de doeltemp bereikt hebben.

Helaas ga je dus vooral lage temps krijgen in de ruimtes die meer nodig hebben dan ze krijgen.

De eerste hulp daarbij is om de nachtverlaging uit te zetten in die ruimten. Want die energie is toch “gratis” (zie mijn vorige post hierover) en alles wat je ‘s nachts niet afkoelt hoef je ook niet meer opnieuw op te warmen overdag. Je hele huis wordt eigenlijk een “schil” en binnen de schil mag je gewoon verwarmen op de pomp, 24/7. Probeer dit eerst voor minimaal 48 uur voor je naar stap 2 gaat.

Stap 2 is radiator capaciteit verhogen in de ruimtes die je nu niet op temp krijgt.

Stap 3 is het maken van een nieuwe zone door één van de thermostaatknoppen in de kamers die niet op temp komen van “independent” af te halen. Deze mag nu ook de Quatt om capaciteit vragen en zal dat dan ook gaan doen. Liefst steeds in stapjes van 0,5 graden de vraag verhogen want anders schiet de CV ketel aan en kun je de data voor de rest van de dag weggooien (leidingwater wordt te warm waardoor je andere radiatoren het ook opeens beter gaan doen). En je zult dan overshoots krijgen in de ruimtes die wel veel capaciteit hebben dus die kun je dan zoals ik ook die deels dichtdraaien. De Quatt kan dan wel minder goed zijn warmte kwijt, dus blijf deze temps monitoren. Als de leidingtemp te hoog wordt zal de Quatt minder efficient worden en in het ergste geval zal hij alsnog de CV inschakelen (dat is de CiC logica die zich realiseert dat de Quatt alleen er niet in slaagt om aan de vraag te voldoen).

Stap 4 is “handdoek in de ring gooien” en beseffen dat je het niet gaat redden op de Quatt alleen. Ga terug naar 1 of 2 zones zodat de Quatt de hele dag vaste productie gaat draaien, maar zet je “koude” ruimtes weer terug op zone bediening. Maar realiseer je dan wel dat die zones op CV blijven draaien en als je die zones teveel uren op een dag op temp wil houden dan zal de CV het meeste werk overnemen, ook voor de andere ruimtes die het wel redden op de Quatt (je hebt immers geen 2 leidingsystemen, al het water moet door dezelfde buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:47:
[...]

aha ok tnx. Maar waarom ga je de hele tijd kranen van je VVW open en dicht zitten draaien? Zo kun je toch nooit een stabiel systeem krijgen?

[...]

Aha, ja, het is dus zaak om zo min mogelijk aan je "ventielen" en knoppen te komen, om de flow en het volume hetzelfde te houden. En daar dan je hoofdverwarming (veelal de VVW) op af te stemmen. En pas als dat stabiel is, de rest. Het blijft wel redelijk priegelen vrees ik, omdat veel huizen toch een combi van traag en snel hebben, en ervan uitgaan dat er relatief hoge temp water doorheen gepompt wordt. En dan verandert ook nog eens de wind en buitentemperatuur per dag ;)
Ik heb gisteren in de ochtend de VVW ingesteld en ben er daarna vanaf gebleven, pinky swear :-)

Het enige wat ik vanmiddag heb gedaan is de radiatoren op de 2e verdieping uitgezet (2 slaapkamers en 1 badkamer) omdat de schoonmaakster daar de was doet en het te warm had.

Maar de Quatt blijft even hard draaien (400 Watt) en dan loopt de woonkamer temp meteen weer op want de VVW kan de warmte altijd wel kwijt. Ik heb dan liever dat de Quatt terugschakelt naar 200 Watt of lagere doorstroom ofzo, maar dat doet hij niet.

Dus wat moet ik dan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:41:
[...]

Ik heb gisteren in de ochtend de VVW ingesteld en ben er daarna vanaf gebleven, pinky swear :-)

Het enige wat ik vanmiddag heb gedaan is de radiatoren op de 2e verdieping uitgezet (2 slaapkamers en 1 badkamer) omdat de schoonmaakster daar de was doet en het te warm had.

Maar de Quatt blijft even hard draaien (400 Watt) en dan loopt de woonkamer temp meteen weer op want de VVW kan de warmte altijd wel kwijt. Ik heb dan liever dat de Quatt terugschakelt naar 200 Watt of lagere doorstroom ofzo, maar dat doet hij niet.

Thermostaat eventjes naar beneden wanneer Mien Dobbelsteen het te warm heeft?
Of toch die vloer maar naar 30 nu gebleken is dat 35°C te hoog is?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-12-2023 15:48 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:47:
[...]

Thermostaat eventjes naar beneden wanneer Mien Dobbelsteen het te warm heeft?
Of toch die vloer maar naar 30 nu gebleken is dat 35°C te hoog is?
haha ja kamerthermostaat naar beneden betekent dat de Quatt helemaal uitgaat, en we willen herstarts juist voorkomen toch?

De VVW thermostaat kan ik alleen met de hand bedienen en een extra Tado zone werd afgeraden.

Dus dan blijft over dat Quatt dit moet oplossen. Heeft iemand al eens gevraagd waarom de flow 800 l/m moet zijn? Anders doe ik het wel ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:55:
[...]

Dit is het dus precies. Die andere ruimten laat je gewoon continu open staan en je sluit de thermostaat alleen als ze de doeltemp bereikt hebben.

Helaas ga je dus vooral lage temps krijgen in de ruimtes die meer nodig hebben dan ze krijgen.

De eerste hulp daarbij is om de nachtverlaging uit te zetten in die ruimten. Want die energie is toch “gratis” (zie mijn vorige post hierover) en alles wat je ‘s nachts niet afkoelt hoef je ook niet meer opnieuw op te warmen overdag. Je hele huis wordt eigenlijk een “schil” en binnen de schil mag je gewoon verwarmen op de pomp, 24/7. Probeer dit eerst voor minimaal 48 uur voor je naar stap 2 gaat.

Stap 2 is radiator capaciteit verhogen in de ruimtes die je nu niet op temp krijgt.

Stap 3 is het maken van een nieuwe zone door één van de thermostaatknoppen in de kamers die niet op temp komen van “independent” af te halen. Deze mag nu ook de Quatt om capaciteit vragen en zal dat dan ook gaan doen. Liefst steeds in stapjes van 0,5 graden de vraag verhogen want anders schiet de CV ketel aan en kun je de data voor de rest van de dag weggooien (leidingwater wordt te warm waardoor je andere radiatoren het ook opeens beter gaan doen). En je zult dan overshoots krijgen in de ruimtes die wel veel capaciteit hebben dus die kun je dan zoals ik ook die deels dichtdraaien. De Quatt kan dan wel minder goed zijn warmte kwijt, dus blijf deze temps monitoren. Als de leidingtemp te hoog wordt zal de Quatt minder efficient worden en in het ergste geval zal hij alsnog de CV inschakelen (dat is de CiC logica die zich realiseert dat de Quatt alleen er niet in slaagt om aan de vraag te voldoen).

Stap 4 is “handdoek in de ring gooien” en beseffen dat je het niet gaat redden op de Quatt alleen. Ga terug naar 1 of 2 zones zodat de Quatt de hele dag vaste productie gaat draaien, maar zet je “koude” ruimtes weer terug op zone bediening. Maar realiseer je dan wel dat die zones op CV blijven draaien en als je die zones teveel uren op een dag op temp wil houden dan zal de CV het meeste werk overnemen, ook voor de andere ruimtes die het wel redden op de Quatt (je hebt immers geen 2 leidingsystemen, al het water moet door dezelfde buis).
zelden zo'n goede samenvatting van een tado-gebruiker gezien, chapeau daarvoor!
let wel dat bij stap 3, dat als je extra zone wilt maken dat je probeert zo groot te maken dat je aan de minimale warmte-afgifte van de warmtepomp voldoet. (400W met COP 5 = >2000W thermisch op lage temperaturen, doorgaans gaat dit met 1 radiator nooit lukken)

nu heb ik geen tado, maar wellicht het onderzoeken waar of je bij warmtevraag in 1 (werk)kamer, alle andere (slaap)kamers op bovenverdieping mee laten lopen? wanneer ze dus voldoende radiatoren hebt zou je aan de minimale afgifte kunnen voldoen.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:41:
[...]

Voor zover ik weet is 400W het minimum dat de Quatt kan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:02:
[...]

haha ja kamerthermostaat naar beneden betekent dat de Quatt helemaal uitgaat, en we willen herstarts juist voorkomen toch?

De VVW thermostaat kan ik alleen met de hand bedienen en een extra Tado zone werd afgeraden.

Dus dan blijft over dat Quatt dit moet oplossen. Heeft iemand al eens gevraagd waarom de flow 800 l/m moet zijn? Anders doe ik het wel ;-)
Dat was een herstart nadat je een complete nacht 1,5 graad naar beneden ging 🤣, ik had het over "iets".
0,5 graad of zo tot schoonmaakster klaar is.
Meende dat je vloer oorspronkelijk op 25°C had staan (met handje). Niet alles gelezen denk ik, want waar kwam die 35 vandaan? Lijkt mij te hoog.

Edit: Wanneer er minder warmte richting je vvw gaat, waardoor temperatuur in kamer iets zakt, zou extra warmte in rest kunnen opleveren. Je vvw is nu 1maal wat "vreemd".

[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 18-12-2023 16:23 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Hij is dus in de lucht, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2223834
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsDS9emmaIkd8W2dvAQL19QyuvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9tPP7Rfp53gXyJdFNlutWws.jpg?f=fotoalbum_large

aub wel nog niets hierop posten,

@Lelletje en @geerttttt graag even een berichtje als ik jullie ook als co-author kan plaatsen, ten minste als jullie dit willen.
ook als er anderen zich geroepen vinden, let wel deze moeten wel de afgelopen 1/2 jaar ook voldoende (kwaliteit en kwantiteit hier hebben gepost) of anders een andere goede redenen hebben waarom ze mede-author willen worden. Ik zou dat wel willen beperken tot max 5 mede-authors.
ik hoor het wel. :)

[ Voor 18% gewijzigd door MacD007 op 18-12-2023 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickel moen
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:28

Mickel moen

mickelmoen.nl

[...]

Is het ook een idee, om dan een splitsing te maken naar een toppic Quatt met vloerverwarming en Quatt met alleen radiatoren.

Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Mickel moen schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:55:
[...]

Is het ook een idee, om dan een splitsing te maken naar een toppic Quatt met vloerverwarming en Quatt met alleen radiatoren.
Lijkt me niet, vooral dan zou je ook nog een moeten maken voor de combinatie van beiden. We hebben ook al een aparte voor HA den Domotica in combinatie met de Quatt, dus twee lijkt mij tenminste meer dan voldoende.
maar nochmaals dat is mijn mening. O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Mickel moen schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:55:
[...]

Ja daar gaan we met de variabelen: Quatt met tado! 7(8)7 oOo _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:29:
[...]

Ja ik heb de app van mijn energieleverancier. Die gaf aan dat ik zaterdag voor EUR 0,67 gas heb verbruikt (0,5 M^2), terwijl de Quatt app op 0,01 M^3 is blijven staan.

Hou aub ook rekening mee dat die app van je energieboer gekoppeld is aan je slimme meter en de App van Quatt wordt het gasverbruik berekend/geschat (want die heeft geen inzicht in je slimme meter)

wat ik hier eerder heb gepost, het verbruik klopt aardig maar is is dus geen exact verbruik, ook het stroomverbruikt wijkt af van het verbruik van de Quatt zelf (heb dat gemeten met een MID kWh meter (die is namelijk gecalibreerd). _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 18-12-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Toby-Wan schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:02:
[...]

zelden zo'n goede samenvatting van een tado-gebruiker gezien, chapeau daarvoor!
let wel dat bij stap 3, dat als je extra zone wilt maken dat je probeert zo groot te maken dat je aan de minimale warmte-afgifte van de warmtepomp voldoet. (400W met COP 5 = >2000W thermisch op lage temperaturen, doorgaans gaat dit met 1 radiator nooit lukken)

nu heb ik geen tado, maar wellicht het onderzoeken waar of je bij warmtevraag in 1 (werk)kamer, alle andere (slaap)kamers op bovenverdieping mee laten lopen? wanneer ze dus voldoende radiatoren hebt zou je aan de minimale afgifte kunnen voldoen.
Thanks! _/-\o_

Maar mijn vermoeden klopt dus: dat die 400 Watt een ingesteld minimum vermogen is?

Want dat heeft wel invloed op mijn strategie: Mijn huis kan gewoon geen 2000W thermisch vermogen kwijt op 30 graden en met 800l/m doorvoer. Er zou eigenlijk een lus ofzo in de Quatt moeten komen zodat hij de temp in de buis lekker kan opvoeren tot 35-40 graden voor hij het de radiatoren in stuurt. Of lagere doorvoersnelheid oid. Maar nu komt het allemaal bij mijn VVW naar buiten en dat levert voor mij iets te tropische temperaturen op in mijn woonkamer. Luxe probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Bennobang schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:09:
[...]

Ja daar gaan we met de variabelen: Quatt met tado! 7(8)7 oOo _/-\o_
Er komen ook snel meer Quatts bij (zijn de Quatts oplopend genummerd? ik heb Quatt 9969 nl.) dus meerdere varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:15:
[...]

Dat was een herstart nadat je een complete nacht 1,5 graad naar beneden ging 🤣, ik had het over "iets".
0,5 graad of zo tot schoonmaakster klaar is.
Meende dat je vloer oorspronkelijk op 25°C had staan (met handje). Niet alles gelezen denk ik, want waar kwam die 35 vandaan? Lijkt mij te hoog.

Edit: Wanneer er minder warmte richting je vvw gaat, waardoor temperatuur in kamer iets zakt, zou extra warmte in rest kunnen opleveren. Je vvw is nu 1maal wat "vreemd".
Die 35 gaat over de thermostaatknop die op de VVW zelf zit en gaat bijmengen als de aangeleverde temp hoger is. Maar dit is dus niet de kamerthermostaat die de Quatt aanstuurt (die staat standaard op 21 graden). Is al vaker misgegaan.

ik kreeg gisteren de info van MacD007 dat deze specifieke thermostaat niet bedoeld is om mee te spelen en eigenlijk op 35 of hoger gezet moet worden. Dat het alleen een beveiliging is voor oververhitting van de VVW. Kijk even naar reacties van zondag 17 dec tussen 16:30 en 18:30.

Maar goed, ik kan de VVW nog wel wat meer afknijpen door de groepn nog iets meer dicht te draaien. Maar er komt natuurlijk ook een punt waarop de VVW het niet gaat bijhouden op een koude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:49
Tado zones gaan helaas niet samen met een warmtepomp.
klopt. Ik heb de Tado zonder zone-regeling.
Om toch per ruimte te kunnen regelen heb ik een paar Eve en eQ-3 "stand-alone" thermostaatkranen.
Bijv. Badkamer gaat alleen in de ochtend en avond open, de rest vd dag terug naar 12C. Slaapkamer overdag heel laag en even meedraaien met de Quatt als we naar bed gaan/opstaan.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Marelli7 schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:36:
[...]

klopt. Ik heb de Tado zonder zone-regeling.
Om toch per ruimte te kunnen regelen heb ik een paar Eve en eQ-3 "stand-alone" thermostaatkranen.
Bijv. Badkamer gaat alleen in de ochtend en avond open, de rest vd dag terug naar 12C. Slaapkamer overdag heel laag en even meedraaien met de Quatt als we naar bed gaan/opstaan.
En waarom kan wat je doet met die standalone thermostaatkranen niet met de Tado?

[ Voor 4% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:27
Ervaring vakantieverlaging in de winter:
Eerste paar dagen op 16 gezet, merk alleen dat die relatief veel gas verbruikt om het naar 16,3 te krijgen (hysterese gok ik van de t6) wanneer die van 15,7 komt. Dit gaat richting de 1m3 gas met temperatuur van vandaag omdat die dit process 3 a 4 z per dag doet en niet blijft pruttelen. Neig er nu naar om het op 18 te zetten zodat die het water niet lang verwarmd hoeft te worden om bruikbaar te zijn voor de quatt. Iemand hier wellicht een beter idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:15:
[...]

Thanks! _/-\o_

Maar mijn vermoeden klopt dus: dat die 400 Watt een ingesteld minimum vermogen is?
Nee, de Quatt kan zelfs nog een stuk lager, is hier ook al voorbij gekomen, rond de 300W schijnt tot nu toe het minimum te zijn, ik zelfs heb net iets rond de 270W, stabiel net boven de 300W gezien.
Want dat heeft wel invloed op mijn strategie: Mijn huis kan gewoon geen 2000W thermisch vermogen kwijt op 30 graden en met 800l/m doorvoer. Er zou eigenlijk een lus ofzo in de Quatt moeten komen zodat hij de temp in de buis lekker kan opvoeren tot 35-40 graden voor hij het de radiatoren in stuurt. Of lagere doorvoersnelheid oid. Maar nu komt het allemaal bij mijn VVW naar buiten en dat levert voor mij iets te tropische temperaturen op in mijn woonkamer. Luxe probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:28:
[...]

Die 35 gaat over de thermostaatknop die op de VVW zelf zit en gaat bijmengen als de aangeleverde temp hoger is. Maar dit is dus niet de kamerthermostaat die de Quatt aanstuurt (die staat standaard op 21 graden). Is al vaker misgegaan.

ik kreeg gisteren de info van MacD007 dat deze specifieke thermostaat niet bedoeld is om mee te spelen en eigenlijk op 35 of hoger gezet moet worden. Dat het alleen een beveiliging is voor oververhitting van de VVW. Kijk even naar reacties van zondag 17 dec tussen 16:30 en 18:30.

Maar goed, ik kan de VVW nog wel wat meer afknijpen door de groepn nog iets meer dicht te draaien. Maar er komt natuurlijk ook een punt waarop de VVW het niet gaat bijhouden op een koude dag.
Ah, ja, dat stukje had ik gelezen maar niet als dwingend, meer als advies.
Wanneer CV aanspringt is de thermostaatknop de "stop heter dan dit wil ik niet" volgens mij: dan wordt de rest van het circuit ermee gevuld (en cv-water bijgemengd tot max 25?).
Kan stop zeggen op 30, op 35, op 40 (zo staat hij bij mij, maar ik heb een dekvloer liggen van 6-7 cm).
Bij jou stond hij tijdens normaal CV-bedrijf op max 25 vloer in. Dat is nu: max 35 vloer in is toegestaan.

Waarom moet dat nu, met Quatt, 10°C hoger vraag ik me dan af.
Hier mis ik iets, of snap iets niet 🫣.

Ps: ik weet inmiddels welke temperatuur aan welk onderdeel van je kamer is toegewezen 😉)

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 18-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
[...]

Thanks! _/-\o_

Ik zou op zoek gaan naar de juiste vvw thermostaat instelling die met het laagste Quatt vermogen (300-400W) je ruimte waar de ruimte thermostaat hangt niet laat doorschieten maar wel binnen een paar uur op temp krijgt, en vooral houdt. Vanaf daar kun je verder aan knopjes draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:29:
[...]

Toch maar aan de P1-meter.
Dat ding had ik binnen een week dik terugverdiend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 22:16

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Hier komen ze 19-01 ook de Quatt installeren.

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Thanks! _/-\o_

Waar staat je warmteverlies op?
Staat in technisch rapport wat je kreeg (tenminste vroeger).
Standaard staat dat vaak op 6.
Misschien is 4 beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:11
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:17:
[...]

Er komen ook snel meer Quatts bij (zijn de Quatts oplopend genummerd? ik heb Quatt 9969 nl.) dus meerdere varianten.
Is overcapaciteit dan niet een reden om stille modus aan te zetten? 400W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
Ik zie in veel posts dat de flow van de quatt 800 l/h moet zijn. In de json van de CiC kom ik echter niet verder dan 480 l/h.
De situatie hier is dat we 3 grote radiatoren in de woonkamer hebben en een in de badkamer. Alle andere radiator zijn dicht omdat we daar niet hoeven te stoken. Met een enkele radiator op de begane grond kom ik op zo'n 300 l/h, met alle drie op zo'n 400, het maakt dus niet uit welke radiator open staat.
Dit doet mij vermoeden dat niet de radiatoren de beperkende factor zijn maar de buis die vanuit de CV ketel naar beneden loopt. Is dat een "normale" waarde?
Ik heb geprobeerd de radiatoren door te spoelen via het aftapkraantje. Daar kwam wel wat zwart water uit maar niets onverwachts.
Gaat dit mogelijk een probleem worden bij een vloerverwarming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:40:
[...]

Ah, ja, dat stukje had ik gelezen maar niet als dwingend, meer als advies.
Wanneer CV aanspringt is de thermostaatknop de "stop heter dan dit wil ik niet" volgens mij: dan wordt de rest van het circuit ermee gevuld (en cv-water bijgemengd tot max 25?).
Kan stop zeggen op 30, op 35, op 40 (zo staat hij bij mij, maar ik heb een dekvloer liggen van 6-7 cm).
Bij jou stond hij tijdens normaal CV-bedrijf op max 25 vloer in. Dat is nu: max 35 vloer in is toegestaan.

Waarom moet dat nu, met Quatt, 10°C hoger vraag ik me dan af.
Hier mis ik iets, of snap iets niet 🫣.

Ps: ik weet inmiddels welke temperatuur aan welk onderdeel van je kamer is toegewezen 😉)
Was een advies met een strenge ondertoon haha. Ik kijk het morgen nog even aan en zal hem anders eens op 28 zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:30:
[...]

Hij is dus in de lucht, https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2223834
[Afbeelding]

aub wel nog niets hierop posten,

@Lelletje en @geerttttt graag even een berichtje als ik jullie ook als co-author kan plaatsen, ten minste als jullie dit willen.
ook als er anderen zich geroepen vinden, let wel deze moeten wel de afgelopen 1/2 jaar ook voldoende (kwaliteit en kwantiteit hier hebben gepost) of anders een andere goede redenen hebben waarom ze mede-author willen worden. Ik zou dat wel willen beperken tot max 5 mede-authors.
ik hoor het wel. :)
Mij best, al ben ik niet altijd gelegen om grote aanpassingen te maken aan de TS. @Lelletje heeft geen belangstelling meer om aangesloten te zijn geloof ik.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:54:
[...]

Waar staat je warmteverlies op?
Staat in technisch rapport wat je kreeg (tenminste vroeger).
Standaard staat dat vaak op 6.
Misschien is 4 beter
Ik heb geen technisch rapport gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:55:
Ik zie in veel posts dat de flow van de quatt 800 l/h moet zijn. In de json van de CiC kom ik echter niet verder dan 480 l/h.
De situatie hier is dat we 3 grote radiatoren in de woonkamer hebben en een in de badkamer. Alle andere radiator zijn dicht omdat we daar niet hoeven te stoken. Met een enkele radiator op de begane grond kom ik op zo'n 300 l/h, met alle drie op zo'n 400, het maakt dus niet uit welke radiator open staat.
Dit doet mij vermoeden dat niet de radiatoren de beperkende factor zijn maar de buis die vanuit de CV ketel naar beneden loopt. Is dat een "normale" waarde?
Ik heb geprobeerd de radiatoren door te spoelen via het aftapkraantje. Daar kwam wel wat zwart water uit maar niets onverwachts.
Gaat dit mogelijk een probleem worden bij een vloerverwarming?
hebben ze tijdens de in bedrijfname daar niets van gezegd? Vreemd.

Die 800 l/h is wel de standaard, kun je eens een screenshot van die json feed hier plaatsen.
Doe voor die test aub even alle radiatoren open, dus ook die die normaal dicht zijn bij jullie.

Heb je nu vv of wil je die nog bij plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Maarten58 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:35:
[...]

Is overcapaciteit dan niet een reden om stille modus aan te zetten? 400W...
Waarom ook niet; stille modus net aangezet en zal het even 24 uur uitproberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
geerttttt schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:10:
[...]

Mij best, al ben ik niet altijd gelegen om grote aanpassingen te maken aan de TS. @Lelletje heeft geen belangstelling meer om aangesloten te zijn geloof ik.
super, dus dan zet ik je in ieder geval als co-author op, het verplicht je tot niets, maar gezien jullie wel de start hebben gemaakt vind ik het wel zo nettjes om het te vragen.

En ik hoop dat er nog een aantal liefhebers zijn die mee willen helpen. dan is het werk ook niet zo veel voor een ieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:10:
[...]

Was een advies met een strenge ondertoon haha. Ik kijk het morgen nog even aan en zal hem anders eens op 28 zetten
De reactie van @olafmol , net onder die van mij: heb je die gelezen?
Komt beetje op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:11:
[...]

Ik heb geen technisch rapport gezien.
Dat is dan voor het eerst.
Dat rapport krijg je na de intake: staan afspraken in, maar ook de verwachte besparing, waar je Quatt wordt geplaatst etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:32:
[...]

De reactie van @olafmol , net onder die van mij: heb je die gelezen?
Komt beetje op hetzelfde neer.
Yep ☺️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
MacD007 schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:11:
[...]

hebben ze tijdens de in bedrijfname daar niets van gezegd? Vreemd.

Die 800 l/h is wel de standaard, kun je eens een screenshot van die json feed hier plaatsen.
Doe voor die test aub even alle radiatoren open, dus ook die die normaal dicht zijn bij jullie.

Heb je nu vv of wil je die nog bij plaatsen?
Ik heb zojuist alle radiatoren geopend, nu krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct4srrWyG4wsrFMthKMZg9OppvQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VL9EBBQ9pL3P0T9Z9BbUoD26.png?f=fotoalbum_large
Het ligt dus niet aan de quatt. Of wellicht is de pomp niet sterk genoeg.

Bij quatt zeggen ze wel dat je minstens 3 radiatoren moet openen voor voldoende flow maar dat levert hier dus maar de helft van die flow op.
Op dit moment hebben we alleen radiatoren. Het wordt hier in de woonkamer gewoon warm (20.5 C) en de quatt doet een COP van ruim 4 de laatste paar dagen zonder gas te gebruiken. Ik heb dus niets te klagen.

Op dit moment hebben we alleen radiatoren maar ik wil wel vvw leggen. Ik heb echter al van enkele bedrijven gehoord dat een buis van 22mm niet voldoende is. Dit lijkt dat verhaal te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:34:
[...]

Dat is dan voor het eerst.
Dat rapport krijg je na de intake: staan afspraken in, maar ook de verwachte besparing, waar je Quatt wordt geplaatst etc.
Dat staat allemaal in het Plaatsingsplan dat ik heb ontvangen. In het document zelf wordt ook melding gemaakt dat dit document de “technische analyse” bevat. Verwachte besparingen etc zit erin, maar geen warmteafgifte cijfer ofzo.

Ze hebben een soort “geschiktheidscore” en daar kwam ons huis op een 4,9 uit (hoogste was 5). Dus “uitermate geschikt”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bennobang
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]

Bij quatt zeggen ze wel dat je minstens 3 radiatoren moet openen voor voldoende flow maar dat levert hier dus maar de helft van die flow op.
Op dit moment hebben we alleen radiatoren. Het wordt hier in de woonkamer gewoon warm (20.5 C) en de quatt doet een COP van ruim 4 de laatste paar dagen zonder gas te gebruiken. Ik heb dus niets te klagen.

Op dit moment hebben we alleen radiatoren maar ik wil wel vvw leggen. Ik heb echter al van enkele bedrijven gehoord dat een buis van 22mm niet voldoende is. Dit lijkt dat verhaal te bevestigen.
Gezien je verhaal ging ik uit dat je het had over15mm buis. Dat is te weinig maar 22 moet voldoende zijn dat heeft veruit de meerderheid hier(ik ook)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:42:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij heb je net een flow van 800l/h gecreerd door je 22mm buis heen, dus dat zou dan voldoende moeten zijn toch?

Helpt deze pagina wellicht?
https://benem.nl/informat...-en-leidingdiameters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Bennobang schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:49:
[...]

Gezien je verhaal ging ik uit dat je het had over15mm buis. Dat is te weinig maar 22 moet voldoende zijn dat heeft veruit de meerderheid hier(ik ook). Maar is het stalen buis of kunststof leiding? Kunststof heeft wel minder doorlaat schijnt het maar dat zal de loodgieter onder ons beter weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:44:
[...]

Dat staat allemaal in het Plaatsingsplan dat ik heb ontvangen. In het document zelf wordt ook melding gemaakt dat dit document de “technische analyse” bevat. Verwachte besparingen etc zit erin, maar geen warmteafgifte cijfer ofzo.

Ze hebben een soort “geschiktheidscore” en daar kwam ons huis op een 4,9 uit (hoogste was 5). Dus “uitermate geschikt”.
Dat is m.
File heet Technical report 😉.
Tegenwoordig laten ze warmteverlies weg.
Bij mij was 6 te laag, maar standaard is 6.
Ik vermoed dat jij wel naar 4 kan.

Maar daar kunnen anderen die op 4 staan wel antwoord op geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eftq2BZIK3RCgvPq-0gjo09Asu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvSiPtJnK2oyEp7ovHWYSjxK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:55:
[...]

Volgens mij heb je net een flow van 800l/h gecreerd door je 22mm buis heen, dus dat zou dan voldoende moeten zijn toch?

Ah dat bedoelde ik. Mooi gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:56:
[...]

Dat is m.
File heet Technical report 😉.
Tegenwoordig laten ze warmteverlies weg.
Bij mij was 6 te laag, maar standaard is 6.
Ik vermoed dat jij wel naar 4 kan.

Maar daar kunnen anderen die op 4 staan wel antwoord op geven.

[Afbeelding]
Idd hebben ze wat info weggelaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3bg0pJiKguSFR6pPOJ9jz901D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXFMAbFlcM1iowq63c1egMXX.jpg?f=fotoalbum_large

Maar is dit een setting dan ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RealCato
Hierbij nog een update na een dag helemaal stabiel draaien (alleen even paar uurtjes de radiatoren op de 2e verdieping uitgezet voor de hulp). 7 kilo CO2 besparen per dag en voor EUR 2,40 huis hele dag verwarmd is toch wel mooi.

Is ook vooral een bedankje en buiging naar degenen hier die me hebben geholpen het licht te zien, thx! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLgNnldpjDixZ37ItdB3jdjLcNc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qjl21j06FiqHxgSOjENq3E5f.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:59:
[...]

Idd hebben ze wat info weggelaten:

[Afbeelding]

Maar is dit een setting dan ofzo?
Ja. Die setting zorgde ervoor dat mijn Quatt niet genoeg vermogen leverde en die van jou waarschijnlijk teveel.

Wacht even een paar hele koude dagen af, Vul @Spykie's excel warmteverlies (zoek op die term) in, en kijk wat eruit komt.
Moet wel onder 0 zijn want anders klopt het niet

(Ik vermoed dat je 'm ook wel kunt invullen met enkel gas: we hadden begin december redelijk koude dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:55:
[...]

Ik had het zo begrepen dat 3 radiatoren voldoende zouden moeten zijn. Ik voel er ook weinig voor om al die andere radiatoren voor niets aan te zetten.

Volgens die pagina hebben we minimaal 28 mm metaal buis nodig voor lage temperatuur aanvoer. Ik zit er aan te denken de quatt beneden aan te sluiten zodat later eerst de vloerverwarming water krijgt en dan pas de rest van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
Bennobang schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:56:
Maar is het stalen buis of kunststof leiding? Kunststof heeft wel minder doorlaat schijnt het maar dat zal de loodgieter onder ons beter weten
Het deel dat ik kan zien is grotendeels koper en een beetje kunststof. Uit de vloer komt 16mm voor elke radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:29:
[...]

Ik had het zo begrepen dat 3 radiatoren voldoende zouden moeten zijn. Ik voel er ook weinig voor om al die andere radiatoren voor niets aan te zetten.

Volgens die pagina hebben we minimaal 28 mm metaal buis nodig voor lage temperatuur aanvoer. Ik zit er aan te denken de quatt beneden aan te sluiten zodat later eerst de vloerverwarming water krijgt en dan pas de rest van het huis.
Waarom wil je die radiatoren niet openzetten? Ik heb vandaag 7 kwh electriciteit verbruikt met alles open (op 3 uur na) en gisteren 8 kwh met 3 radiatoren dicht. Je kunt toch gewoon een maximum temperatuur erop zetten? Dan wordt het iig niet te warm in die kamers.

En heb je trouwens straks met de VVW niet alleen maar meer buis, wat juist beter is voor je flow?

Check wel ook even hoeveel mm buis je neemt ook in je VVW. Ik heb 16mm buis in de vloer en dus wel wat overcapaciteit, maar goed. Mag ook niet te laag zijn volgens mij.

[ Voor 14% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:07:
[...]

Ja. Die setting zorgde ervoor dat mijn Quatt niet genoeg vermogen leverde en die van jou waarschijnlijk teveel.

Wacht even een paar hele koude dagen af, Vul @Spykie's excel warmteverlies (zoek op die term) in, en kijk wat eruit komt.
Moet wel onder 0 zijn want anders klopt het niet

(Ik vermoed dat je 'm ook wel kunt invullen met enkel gas: we hadden begin december redelijk koude dagen)
Ik heb een ticket lopen bij Quatt en zal het hun ook eens vragen (ben al bij de technische dienst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:55:
[...]

OK, gaan we dat eerst proberen. Dus gewoon alles op 20 graden laten staan 24/7?
Vandaag wat zitten spelen en nu 14kWh stroom gebruikt voor 54kWh energie. Maar heb halverwege de dag opgekrikt naar 21. Dat was dus ook niet de bedoeling :-)

[ Voor 11% gewijzigd door sbin op 18-12-2023 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:21:
[...]

OK, gaan we dat eerst proberen. Dus gewoon alles op 20 graden laten staan 24/7?
Vandaag wat zitten spelen en nu 14kWh stroom gebruikt voor 54kWh energie. Maar heb halverwege de dag opgekrikt naar 21. Dat was dus ook niet de bedoeling :-)
Ja en dan liefst zo dat maar 1 thermostaat (woonkamer) de Quatt mag aanjagen. Het liefst een thermostaat die een gemiddeld beslag legt op je Quatt. Want dan heb je het gemiddels genomen behaaglijk in huis.

Omdat alles open staat gaat flow goed moeten zijn en de efficientie van je Quatt gaat omhoog.

Je gaat verschillen in temp zien tussen de kamers omdat er dus enkele kamers zijn die niet opwarmen en andere die te warm worden. Dat vertelt je iets over de over/ondercapaciteit van je radiatoren in die kamers.

Je bent nu alleen data aan het verzamelen en die data gaat helpen advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:36:
[...]

Ja en dan liefst zo dat maar 1 thermostaat (woonkamer) de Quatt mag aanjagen. Het liefst een thermostaat die een gemiddeld beslag legt op je Quatt. Want dan heb je het gemiddels genomen behaaglijk in huis.

Omdat alles open staat gaat flow goed moeten zijn en de efficientie van je Quatt gaat omhoog.

Je gaat verschillen in temp zien tussen de kamers omdat er dus enkele kamers zijn die niet opwarmen en andere die te warm worden. Dat vertelt je iets over de over/ondercapaciteit van je radiatoren in die kamers.

Je bent nu alleen data aan het verzamelen en die data gaat helpen advies geven.
Ok thx, ik heb woonkamer en keuken (enige ruimten met vvw) nu op 20 gr gezet 24/7, zijn aaneengesloten en gekoppeld aan de tado thermostaat. Alle andere ruimten heb ik nu 24/7 op 18 gr gezet. Nu kijken wat dat gaat doen. Vvw thermostaatknop staat op stand 7 van 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:11:
[...]

Ik heb een ticket lopen bij Quatt en zal het hun ook eens vragen (ben al bij de technische dienst)
Aanpassen is vaak een laatste stap: Als alles klopt en ingeregeld is maar het net nog niet goed loopt.
Test eerst maar eens met dichtere vvw: je wilt de rest van het huis ook warm.

PS: het is nu zacht weer.
Warmteverlies wordt pas echt actueel bij meerdere vorstdagen: staat warmteverlies te laag, wordt het gas stoken.

[ Voor 15% gewijzigd door Friezin op 19-12-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 06:40:
[...]

Aanpassen is vaak een laatste stap: Als alles klopt en ingeregeld is maar het net nog niet goed loopt.
Test eerst maar eens met dichtere vvw: je wilt de rest van het huis ook warm.

PS: het is nu zacht weer.
Warmteverlies wordt pas echt actueel bij meerdere vorstdagen: staat warmteverlies te laag, wordt het gas stoken.
ik ben vooral benieuwd aan welke knoppen ze bij Quatt nog kunnen draaien gegeven mijn setup en wat ze nu zelf concluderen uit de data die ze nu krijgen van mij. Maar kan misschien beter wachten tot januari

P.S. COP 6 vandaag }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:49
kwetterpletter schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:29:
[...]

Ik heb nu in tegenstelling tot de tijd dat ik alleen gas verstookte ook alle radiatoren helemaal open staan op onze eigen slaapkamer na. Zelfs de koudste kamer is nu aangenaam. Alles open zorgt ook voor een buffer voor andere kamers. Ik heb ergens op YouTube een hele verhandeling hierover gelezen. Kan het zo gauw niet meer vinden, maar ik ga nog op zoek. Radiatoren dichtzitten lijkt verkeerde zuinigheid te zijn.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-09 19:49
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:41:
[...]

En waarom kan wat je doet met die standalone thermostaatkranen niet met de Tado?
Simpel, omdat ik die Tado thermostaatkranen niet heb en die andere al in gebruik had ;-)

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
pietjm schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:21:
[...]

Ik heb nu in tegenstelling tot de tijd dat ik alleen gas verstookte ook alle radiatoren helemaal open staan op onze eigen slaapkamer na. Zelfs de koudste kamer is nu aangenaam. Alles open zorgt ook voor een buffer voor andere kamers. Ik heb ergens op YouTube een hele verhandeling hierover gelezen. Kan het zo gauw niet meer vinden, maar ik ga nog op zoek. Radiatoren dichtzitten lijkt verkeerde zuinigheid te zijn.
Ik zat daar ook aan te denken, maar heb ze toch gelimiteerd op een bepaalde temperatuur (18). Anders verlies je toch onnodige warmte in ruimtes die het niet helemaal nodig hebben en uiteindelijk gebruikt zou zijn om de ruimtes die het wel nodig hebben op te warmen.. Nu zijn die "extra" ruimtes toch een beetje aangenaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
[...]

Ik had nog t/m gisteren de zolder uitstaan als een soort laatste overblijfsel van mijn zone systeem, maar die draait ook sinds vannacht mee tot 18 graden. Zolder is nu op temp en ik bespeur geen verschil in verbruik Quatt.

Mijn hoop is inderdaad dat de zolder temp doorwerkt op de verdieping eronder (we hebben nl een open trappenhuis) en deze ook wat beter op temp blijft bij kabbelende Quatt. So far so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Marelli7 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:28:
[...]

Simpel, omdat ik die Tado thermostaatkranen niet heb en die andere al in gebruik had ;-)
Ah zo ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
[...]

Ja dat is een filmpje over dat je je hele huis als 1 grote "thermische schil" moet zien, en dat alle lagen en ruimtes elkaar beinvloeden. Volgens mij van Heat Geak ofzo. Tis een redelijke religieuze discussie met 2 kampen ;)

Maar voor warmtepompen en andere lage temperatuur verwarming die grote afgifte oppervlaktes nodig hebben om genoeg afgifte vermogen te hebben, en dat veelal icm radiatoren in "tijdelijk gebruikte" ruimtes, die gedimensioneerd zijn op hoge temperatuur verwarming en snelle systemen (CV's), kun je niet anders dan de boel af te regelen op het traagste systeem met het hoogste vermogen (je vloerverwarming), want dat zit in je leefruimte (meestal dan), en vervolgens laat je de (ondergedimensioneerde) radiatoren continue meedraaien, in de hoop dat ze hun ruimtes na verloop van tijd op temperatuur krijgen en houden. Als je de boel te warm stookt, gaat je WP COP down the drain, plus dat je leefruimte overshoots krijgt en veel te warm wordt, waarna je WP weer af slaat en/of gaat pendelen.

TLDR: stel je systeem af op je traagste en grootste afgiftesysteem, in de ruimte waar je thermostaat (want ruimte temp sensor) hangt. En zet daarbij al je andere afgifte systemen gewoon open voor meer doorvoer/volume, en laat die meedraaien. Mochten die ruimtes niet op temp komen/blijven, hang daar grotere radiatoren en/of fans erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Ik zie nu bij mij dat er iig geen gas meer verbruikt wordt nu ik geen nachtverlaging meer hebt, Alle ruimten zijn nu 20 (leefruimten) en 18 (overige ruimten) en stabiel. Echter gebruikt de Quatt nu wel ~ 700W avg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaY1xkLIgPwMiThUVTeBHZbqnF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4GsuO5VLKcPyuYlP17dRwjgs.png?f=fotoalbum_large

Heb ik nu teveel warmteverlies of is 700W avg om wam te houden prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
--knip-- dubbele post

[ Voor 96% gewijzigd door sbin op 19-12-2023 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:47:
Ik zie nu bij mij dat er iig geen gas meer verbruikt wordt nu ik geen nachtverlaging meer hebt, Alle ruimten zijn nu 20 (leefruimten) en 18 (overige ruimten) en stabiel. Echter gebruikt de Quatt nu wel ~ 700W avg.

[Afbeelding]

Het is al heel mooi dat alle ruimten op de temperatuur zijn die je wil. Maar waarschijnlijk heeft de Quatt iets te hard gewerkt om dat vannacht te bereiken. Ik zou hem even vandaag de tijd te geven om te calibreren op je warmteverlies. Want vanaf nu hoeft hij alleen 'op temperatuur te houden' en dat zou minder energie moeten kosten.

Kun je eens een screenshot van de CiC api posten? En dan liefst eentje nu en nog een update vanavond. Het is vooral interessant om even de inlet en outlet van de Quatt te monitoren. Zodra die temperaturen ook stabiel zijn weet je dat de Quatt evenveel energie produceert als het huis afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:57:
[...]

Kun je eens een screenshot van de CiC api posten? En dan liefst eentje nu en nog een update vanavond. Het is vooral interessant om even de inlet en outlet van de Quatt te monitoren. Zodra die temperaturen ook stabiel zijn weet je dat de Quatt evenveel energie produceert als het huis afgeeft.
Zeker..
Hij is nu net overigens in standby gegaan :-)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
  "time": {
    "ts": 1702976305561,
    "tsHuman": "2023-12-19T08:58:25.562Z"
  },
  "hp1": {
    "modbusSlaveId": 1,
    "getMainWorkingMode": 0,
    "temperatureOutside": 7.27,
    "temperatureWaterIn": 25.72,
    "temperatureWaterOut": 27,
    "powerInput": 5.150232,
    "power": 0,
    "silentModeStatus": false,
    "limitedByCop": false
  },
  "hp2": null,
  "boiler": {
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 45.699219,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 44.097656,
    "otTbCH": false,
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false
  },
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 26.711638107416874,
    "flowRate": 0
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 20.179688
  },
  "qc": {
    "supervisoryControlMode": 0,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false
  },
  "system": {
    "hostName": "CIC-XX"
  }
}

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]

Is de ingestelde kamertemperatuur al bereikt?

Geen idee hoe groot (m2) je woning is en isolatie-niveau, dus weinig van te zeggen.
Maar je houdt nu voor nog geen 30 cent per uur je hele huis warm.
Dus wat vind je er zelf van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:00:
[...]

Is de ingestelde kamertemperatuur al bereikt?

Geen idee hoe groot (m2) je woning is en isolatie-niveau, dus weinig van te zeggen.
Maar je houdt nu voor nog geen 30 cent per uur je hele huis warm.
Dus wat vindt je er zelf van?
Ja idd ik besef dat dat uiteraard volledig van een hele hoop factoren (huis/isolatie) afhangt en er geen vaste waarde aan te geven is. Je hebt gelijk, dit is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21-09 09:43
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:59:
[...]

Zeker..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
{
  },
  },
  },
  },
  },
  },
  -adres - weggehaald
}
CiC api/Json
Als je bij het adres alles achter :8080 weglaat krijg je een duidelijker ( en actueel) overzicht te zien.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
olafmol schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:32:
[...]

Ja dat is een filmpje over dat je je hele huis als 1 grote "thermische schil" moet zien, en dat alle lagen en ruimtes elkaar beinvloeden. Volgens mij van Heat Geak ofzo. Tis een redelijke religieuze discussie met 2 kampen ;)

Maar voor warmtepompen en andere lage temperatuur verwarming die grote afgifte oppervlaktes nodig hebben om genoeg afgifte vermogen te hebben, en dat veelal icm radiatoren in "tijdelijk gebruikte" ruimtes, die gedimensioneerd zijn op hoge temperatuur verwarming en snelle systemen (CV's), kun je niet anders dan de boel af te regelen op het traagste systeem met het hoogste vermogen (je vloerverwarming), want dat zit in je leefruimte (meestal dan), en vervolgens laat je de (ondergedimensioneerde) radiatoren continue meedraaien, in de hoop dat ze hun ruimtes na verloop van tijd op temperatuur krijgen en houden. Als je de boel te warm stookt, gaat je WP COP down the drain, plus dat je leefruimte overshoots krijgt en veel te warm wordt, waarna je WP weer af slaat en/of gaat pendelen.

TLDR: stel je systeem af op je traagste en grootste afgiftesysteem, in de ruimte waar je thermostaat (want ruimte temp sensor) hangt. En zet daarbij al je andere afgifte systemen gewoon open voor meer doorvoer/volume, en laat die meedraaien. Mochten die ruimtes niet op temp komen/blijven, hang daar grotere radiatoren en/of fans erbij.
Wat ze bij Heat Geek (YouTube) zeggen klopt helemaal. De materialen zoals vloeren en muren binnen de woning isoleren meestal nauwelijks, dus zoneren werkt niet met een traag systeem zoals een warmtepomp.
Als je een zolder als aparte zone wilt gebruiken, dan zal je daar de vloer of er onder het plafond moeten isoleren.

Zelfs een halve meter beton zal nauwelijks iets tegen houden en meer functioneren als thermische batterij dan als isolatie. Dus dan moet je je afvragen of je die ruimte echt nodig hebt en of het dak isoleren geen betere investering is, aangezien je dan meer leefbare ruimte hebt met een maatregel die je zelf kan nemen zonder arbeidsloon, wat veel meer bespaart dan een beetje subsidie. Er zijn isolatiematerialen met een hele lage warmtegeleiding per meter dikte waardoor je minder hoofdruimte verliest, al gaat de prijs daarmee over het algemeen wel omhoog.

Zie voor een berekening ook: https://www.joostdevree.n...leidingscoefficient.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:54
netappie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:06:
[...]
Er zijn isolatiematerialen met een hele lage warmtegeleiding per meter dikte waardoor je minder hoofdruimte verliest, al gaat de prijs daarmee over het algemeen wel omhoog.
Heb je een tip voor dun materiaal?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
robmaas schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:04:
[...]
CiC api/Json
Als je bij het adres alles achter :8080 weglaat krijg je een duidelijker ( en actueel) overzicht te zien.
Weet ik, maar is maar net wat je duidelijker vind. Ik lees de hele dag json :-)

Hier het andere plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5D8QzVX4OxkQVfFop9aKkw8zwKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tYuQ3XYVjTk5itVOjgXA8A6x.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online

[Afbeelding]

NM. Ff koffie voor ik ga rekenen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 19-12-2023 10:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:29:
[...]

Ik zat daar ook aan te denken, maar heb ze toch gelimiteerd op een bepaalde temperatuur (18). Anders verlies je toch onnodige warmte in ruimtes die het niet helemaal nodig hebben en uiteindelijk gebruikt zou zijn om de ruimtes die het wel nodig hebben op te warmen.. Nu zijn die "extra" ruimtes toch een beetje aangenaam.
Op zich is daar niets mis mee, omdat dit al heel veel doet om warmteverlies van woonkamer naar boven (slaapkamers) te beperken. een typisch nederlands huis heeft geen isolatie tussen deze ruimtes :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Toby-Wan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:16:
[...]

Op zich is daar niets mis mee, omdat dit al heel veel doet om warmteverlies van woonkamer naar boven (slaapkamers) te beperken. een typisch nederlands huis heeft geen isolatie tussen deze ruimtes :+
Hihi, ik heb een a-typisch huis 😉.
Hier zat board tegen het balkenplafond (balken zo'n 30 cm hoog).
Board eruit, isolatiemateriaal, kraaldelen. Nog 20 cm balk in zicht.
Ook halplafond (met een ladder) naar zolder op die manier geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
Spykie schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:09:
[...]

Heb je een tip voor dun materiaal?
Momenteel zijn er voor binnen isolatie twee opties die lekker dun zijn.

Als eerste is er PIR plaat, wat dubbelzijdig met aluminium is afgewerkt.
Dit kan je als particulier bijvoorbeeld bij de Hornbach halen voor een redelijk nette prijs.

Een alternatief dat gemakkelijker is, is PIF. Let wel op dat dit veel minder brandveilig is, dus wel met gipsplaat moet worden afgewerkt.

Het meest veilige is nog steeds steenwol dat gewoon niet mee doet in een brand, maar daar verlies je veel meer hoofdruimte mee. Persoonlijk raad ik aan om dat rondom de CV ketel en boven andere mogelijk brandgevaarlijke apparaten toe te passen, ook al haal je dan plaatselijk een wat lagere isolatiewaarde bij dezelfde dikte. Bij PIR zou ik zo'n halve meter vrij houden en bij gebruik PIF zou ik gewoon een aparte CV ruimte maken die dik in de steenwol zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

Leuke grafiek, HA ?

Wat de Quatt nodig heeft is m’n afhankelijk van je eigenschappen van je huis, m’n dan het warmteverlies en de buitentemperatuur.
Als ik zelf kijk (redelijk groot huis en buiten was het net boven 0) ligt mijn nachtverbruik met nachtverlaging nog een stuk boven jouw verbruik. Dus daar zou ik me dus geen zorgen over maken.
Zeker gezien de huidige temperaturen, als het buiten rond 10 ºC is kom je vanzelf lager uit.

Je geeft aan dat hij dat nu doet zonder nachtverlaging, hoeveelwas deze nachtverlaging?
Want als deze te veel was en je in een keer weer naar je dag instelling gaat dan is dat waarschijnlijk te veel van het goede geweest voor de Quatt en heeft hij de hulp van de cv nodig = dus gasve4bruik.

Advies, max nachtverlaging naar 1 graad en doe de opbouw naar dag in kleine stapjes van 0,5 graad en geef dat dus ook de tijd.
Dus als je om bv 8:00 weer naar 20ºC wilt dan staat de nachtverlaging op 19 ºC en zet je de eerste stap om 6:00 uur en de volgende op 7:00.

Om je een idee te geven hier mijn verbruik van vandaag, zie ook de defrost die om het uur gebeurt door de lage temperatuur buiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlsW4hE2iMCbtOjHISEyPskxPTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVuvTKcwDDUTxsO8TSZXa8ch.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 19-12-2023 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:09:
[...]

Weet ik, maar is maar net wat je duidelijker vind. Ik lees de hele dag json :-)

Hier het andere plaatje

[Afbeelding]
Je Quatt stond op 700 Watt maar staat nu uit, dus ik denk dat je nog geen stabiele situatie hebt.
De watertemp in je leidingen zakt wel snel dus je systeem geeft warmte af. En ik ga ervan uit dat je nu ook een flow van 800l/u bereikt dus we kunnen deze data redelijk vergelijken met die van andere gebruikers.

Ik zou trouwens even de CiC UUID weghalen uit je eerste JSON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:59:
[...]

Zeker..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
{
  },
  },
  },
  },
  },
  },
  "system": {
    "hostName": "CIC-xxxx.xxxx "
  }
}
Uit veiligheidsoverwegingen wel nooit je hostname openbaar maken, even je post aanpassen, kijk even naar de handleiding van mij over hoe je json feed juist kunt laten zien.
Helaas zijn er te veel handige jongens die daar heel vervelende zaken mee kunnen uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:20:
[...]

ik ben vooral benieuwd aan welke knoppen ze bij Quatt nog kunnen draaien gegeven mijn setup en wat ze nu zelf concluderen uit de data die ze nu krijgen van mij. Maar kan misschien beter wachten tot januari

P.S. COP 6 vandaag }:O
Wat verwacht je nog meer, zeker gezien de huidige buitentemperaturen is dat een super score. Een Elga komt daar nog niet eens in de buurt, wat ik zo lees.
Overigens is dat ook mijn eigen ervaring, de Quatt haalt best hoge cijfers en ik vind dit boven verwachting, zeker omdat het relatief nog een kleine warmtepomp is met zijn 5 kW.

Natuurlijk is je huis met isolatie daar natuurlijk ook debet aan. En niet te hoge temperaturen willen.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 19-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:40:
[...]

Uit veiligheidsoverwegingen wel nooit je hostname openbaar maken, even je post aanpassen, kijk even naar de handleiding van mij over hoe je json feed juist kunt laten zien.
Helaas zijn er te veel handige jongens die daar heel vervelende zaken mee kunnen uithalen.
Is ook gequote door @robmaas : daar ook maar even aanpassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
RealCato schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:39:
[...]

Je Quatt stond op 700 Watt maar staat nu uit, dus ik denk dat je nog geen stabiele situatie hebt.
De watertemp in je leidingen zakt wel snel dus je systeem geeft warmte af. En ik ga ervan uit dat je nu ook een flow van 800l/u bereikt dus we kunnen deze data redelijk vergelijken met die van andere gebruikers.
Ja idd als hij aan is is de flow ~ 800 l/h
Wat kan ik doen om hem "aan" te houden?
Ik zou trouwens even de CiC UUID weghalen uit je eerste JSON.
Oeps.. check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:50:
[...]

[...]

Oeps.. check.
Waarom wil je dat?
Als hij de temperatuur heeft bereikt, beetje afhankelijk welke thermostaat je hebt, zal de warmtepomp uit gaan, anders wordt het alleen maar warmer dan je wilt in je huis.
Dat is dus heel normaal.
Nachts kun je hem op stille modus zetten, als deze al daar niet op staat. Is ook afhankelijk hoe de Quatt staat ten opzichte van je buren, hou de geluidseisen in de gaten.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 19-12-2023 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
Friezin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:49:
[...]

Is ook gequote door @robmaas : daar ook maar even aanpassen
is verwijderd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:50:
[...]

[...]

Oeps.. check.
Gewoon even een paar uur wachten. Nu heb je nog het 'nagloei' effect. Nu weet ik niet hoe de intelligentie van de Quatt werkt, maar ik heb het gevoel dat hij bij mij na 48 uur nog steeds kleine beetjes terugschroeft omdat hij nu data heeft dat hij niet harder hoeft te werken. Dus gewoon even afwachten, zeker als je nu comfort hebt in je hele huis en alleen nog maar aan de efficiëntie van je systeem hoeft te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 22:52
Versie 2.8.0, nu gaat het hard.
Pagina: 1 ... 185 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.