Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.815.950 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:24:
[...]

Wat me bij jou wel opvalt is toch wel een veel hogere watertemperatuur dan bij mij. Het is bij vergelijkbare temperatuur een groot verschil. Thermostaat staat hier op 20 graden

[Afbeelding]
En je weet zeker dat je in exact zo'n woning woont, qua oppervlakte, aantal kamers, soort vvw, isolatieniveau etc? 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1986
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-01-2024
Advies gevraagd:

Ik heb de quatt (4KW) besteld, ze werken alleen met een witte leidinggoot, andere kleuren kan helaas niet.
Nu wil ikzelf een antraciete goot bestellen zodat deze hier klaar ligt als de monteurs komen.
Welk type goot is geschikt voor de leidingen van de Quatt?
Welke afmeting (breedte/diepte) heb ik nodig?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ik ga iig overwegen om radiator ventilatoren te kopen. Maar eerst stopcontacten in de buurt van de radiatoren krijgen 😬
Je hebt ventilatoren die draaien op een 5v powerbank (bijv. Action).
Niet getest, maar wie weet wanneer het echt 🥶 wordt

https://www.iezyshop.nl/i...-ventilator-iezy-fan.html

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:21:
[...]

Ik neem aan dat ze die 1 Wh ook kunnen toevoegen zonder update.
Bij mij geen 1 te zien.
(Edit: Maar dacht dat je eerder zei, dat kleurtjes in de balk bij jou wel zichtbaar waren?)

[Afbeelding]
ja, maar dat was toen ik nog in de oudere versie zat (was een begripsverwarring van mijn kant), echter afgelopen week had ik ook 1 dag waar ik geen gas (opstart) nodig had en dus ook niets meer zag (nieuwe software).
mij leek dat een verbruik van slechts 1 Wh vrij onwaarschijnlijk, mogelijk dat ze dat eerst hebben uitgeprobeert bij een aantal users om zelf te kijken hoe dit werkt en moeten ze het nog breed uitrollen? (gokje)
als ik mijn ander gasverbruik bekijk de afgelopen weken dan kom ik nog niet eens in de buurt van die 1 Wh.

maar ik kan het ook gewoon mis hebben, zoals ik al zij, dit was een gokje van mij.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23
[...]

Is me ook al opgevallen ja. Ik dacht eerst dat het kwam omdat de afgelopen dagen de CV nog bijsprong. De CV is vanochtend wel heel even aangegaan omdat mijn afstelling nog niet helemaal goed is (ik zal de nachtverlaging skippen), maar dat zou toch niet zo’n tempverschil moeten veroorzaken 6 uur later toch?

Maar wellicht is het ook simpelweg een kwestie van warmte kwijtraken. Omdat de VVW maar heel weinig warmte vraagt en dus vaak dichtstaat heb ik eigenlijk maar 1-3 radiatoren openstaan gedurende de dag. Wellicht dat mijn systeem gewoon de warmte niet snel genoeg afgeeft waar het nodig is?

Ik ga iig overwegen om radiator ventilatoren te kopen. Maar eerst stopcontacten in de buurt van de radiatoren krijgen 😬
Wat bedoel je precies met "Omdat de VVW maar heel weinig warmte vraagt en dus vaak dichtstaat"? Wat gebeurt er als je (beneden) al je radiatoren dichtzet, en gewoon eens kijkt hoe de boel zich gedraagt als je puur op de VVW draait? Ik krijg nl het idee dat je nu nogal zit te friemelen met de balans tussen radiatoren en je vvw. Maar voor lage temperatuur verwarming via een warmtepomp is een vloerverwarming een stuk geschikter dan radiatoren (qua afgiftevermogen).

In principe zou je VVW de grote klap van het op temperatuur krijgen en vooral houden moeten pakken, en zouden de radiatoren gewoon mee moeten draaien. Omdat de watertemp via een warmtepomp relatief laag is, zal het afgiftevermogen van de radiatoren relatief (erg) laag zijn. Wat je dus zou moeten zien (te bereiken) is dat je woonkamer/leefruimte op temp kan blijven met de warmtepomp en vvw, met minimaal/niet bijschakelen van de CV, maar dat mogelijk de ruimtes met radiator afkoelen. Daar kun je dan met meer afgiftecapaciteit en fans (en waterzijdig inregelen) ervoor zorgen dat ze wel met de lagere aanvoertemp op temperatuur blijven. Je wilt idd niet dat je te warm water het systeem in moet pompen (voor de radiatoren) en daarmee je CV onnodig gebruikt, en daardoor tevens je vvw niet efficient kunt inzetten.

Less is more.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:13:
[...]

Je hebt ventilatoren die draaien op een 5v powerbank (bijv. Action).
Niet getest, maar wie weet wanneer het echt 🥶 wordt

https://www.iezyshop.nl/i...-ventilator-iezy-fan.html
Thanks, dit zou idd een oplossing kunnen zijn.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Via het CV tuning topic kwam ik deze nieuwe thermostaat tegen, net als de Netatmo ziet deze er wel interessant uit voor warmtepomp scenarios omdat er erg veel van de algoritmes in te stellen en tweaken is:

https://www.theben.de/en/ramses-850-top3-ot-8509200

Handleiding: https://www.theben.de/ocs...perating_instructions.PDF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

Is me ook al opgevallen ja. Ik dacht eerst dat het kwam omdat de afgelopen dagen de CV nog bijsprong. De CV is vanochtend wel heel even aangegaan omdat mijn afstelling nog niet helemaal goed is (ik zal de nachtverlaging skippen), maar dat zou toch niet zo’n tempverschil moeten veroorzaken 6 uur later toch?

Maar wellicht is het ook simpelweg een kwestie van warmte kwijtraken. Omdat de VVW maar heel weinig warmte vraagt en dus vaak dichtstaat heb ik eigenlijk maar 1-3 radiatoren openstaan gedurende de dag. Wellicht dat mijn systeem gewoon de warmte niet snel genoeg afgeeft waar het nodig is?

ik kan je maar een advies geven als je wil gaan werken met powerbanks, koop deze van een goed merk en zeker niet van die goedkope chinese rommel.
Het probleem dat je namelijk loopt, omdat deze powerbanks onbeheerd (dus ook snachts en als je weg bent, gaan werken) en in brand kunnen vliegen. Ik heb op mijn werk helaas uitvoerig met deze materie veel te maken en helaas waren deze risico's helaas dus aanzienlijk.
Het probleem is dat je deze batterijen als ze in brand vliegen niet kunt blussen, het enige dat werkt is deze in een zinken emmer met veel water ( een plastiek emmer smelt helaas (kwamen we tijdens tests er dus ook achter) waardoor het water wegloopt en de batterij gewoon weer opnieuw gaat branden) onderdompelen en deze minimaal 48 uur daarin (zet de emmer ook buiten) laten liggen.
De brandweer past overigens deze methode ook toe bij autobranden met E-auto's, die worden in speciale containers met water gedumpt. Diverse korpsen hebben al daarvoor speciale containerbakken.

Ook al is het brandrisico bij gebruik lager dan tijdens opladen en is wel duidelijk aanwezig, dat zie je ook aan huisbranden in de laatste tijd. Helaas worden deze accubranden veelal niet appart als brandoorzaak vastgelegd, zo als zo vaak loopt de overheid daar weer achter de feiten aan.
Binnen de brandweer word daar wel al veelvuldig over gepraat en ook bij verzekeraars is dit een thema.
zie bv https://allianz.be/nl/par...or-opladers-en-accus.html

dus kies hiervoor wel een goed merk:
kijk eens hier na:
review: Powerbanks - Dertien 20Ah-accu's getest

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 17-12-2023 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:16
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:25:
[...]

Bereid je voor op veel batterijen verwisselen.

Stopcontact hoeft niet heel dichtbij te zijn, als je maar een hele dunne kabel weet weg te werken tussen vloer planken of boven een plint.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 16:33
Volgende maand wordt hier een Quatt geplaatst en heb nog wel een vraag. Hoe sturen jullie de vloerverwarmingsverdeler aan ? Ik heb hier nu het Evohome systeem en werk met een HR92 in de aanvoer van de verdeler. Ik heb het idee dat deze de thermostaatventiel niet altijd volledig openzet bij warmtevraag en dat wil je natuurlijk wel. Zeker bij een warmtepomp. Wellicht moet ik overstappen naar een HCE80 op de verdeler (ik gebruik het als 1 zone) ? Of laten jullie de verdeler gewoon altijd vol open staan zodat er bij warmtevraag van de thermostaat zoveel mogelijk warm water de vloer in gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:25:
[...]

Ik heb bij Heatfan de vraag gedropt (die zijn ltv) of ze ook powerbank ondersteunen of dat gaan ontwikkelen.
Ik vermoed dat er ontzettend veel radiatoren zijn die geen netstroom vlakbij hebben. Hier eigenlijk alles 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
sbin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:55:
[...]

Zat ik idd net te lezen. Dus alle kamers op "independent" zetten bij de zone controller settings? Ze "hangen" nu allemaal al aan de standaard zonecontroller (RUxxxx), de thermostaat.
Yep, bij mij staat nu alles op independent behalve de woonkamer thermostaat (die ook de VVW bedient) en de belangrijkste ruimte op de verdieping erboven en dat werkt beter. Het is echt even omdenken als je gewend bent met Tado’s alles kort en hard te verwarmen en je gaat nu naar lang en laag.

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Spykie schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:34:
[...]

Stopcontact hoeft niet heel dichtbij te zijn, als je maar een hele sddunne kabel weet weg te werken tussen vloer planken of boven een plint.
Ja dat moet ik eens gaan bekijken. De hal ventilator staat tegenover de meterkast en tegen een muur aan waar aan de andere kant wel een stopcontact zit. Dus vrij frustrerend achteraf bezien dat ik hier niet over heb nagedacht toen we verbouwden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:34:
[...]

Stopcontact hoeft niet heel dichtbij te zijn, als je maar een hele dunne kabel weet weg te werken tussen vloer planken of boven een plint.
Nu meen ik steeds begrepen te hebben dat die ventilatoren superzuinig zijn...

Edit: al gevonden 60 uur voor 3 stuks
https://www.iezyshop.nl/service/

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 17-12-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:45:
[...]

Nu meen ik steeds begrepen te hebben dat die ventilatoren superzuinig zijn...
Dat is zeker zo, maar zo'n powerbank houdt het volgens mij evengoed geen maand vol.

Iemand slimmer dan ik kan dat vast met cijfers onderbouwen (of ontkrachten).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is zeker zo, maar zo'n powerbank houdt het volgens mij evengoed geen maand vol.

Iemand slimmer dan ik kan dat vast met cijfers onderbouwen (of ontkrachten).
Had mijn reactie net gewijzigd:
https://www.iezyshop.nl/service/

Kom ik zo snel op 1 week per stuk

Edit: stroomdraad is geen optie: zowel linksom als rechtsom moet ik altijd langs 2 deuren, zonder drempels, verlijmd pvc. Bovenlangs ook geen optie.
Hal is her en der 5 meter hoog met ook nogal wat deuren en andere obstakels boven.
Vind een hal wat koeler ook geen probleem, zou dan enkel om te testen zijn, maar iedere week wisselen? Lamaa

[ Voor 30% gewijzigd door Friezin op 17-12-2023 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:47
scotman21 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:36:
Volgende maand wordt hier een Quatt geplaatst en heb nog wel een vraag. Hoe sturen jullie de vloerverwarmingsverdeler aan ? Ik heb hier nu het Evohome systeem en werk met een HR92 in de aanvoer van de verdeler. Ik heb het idee dat deze de thermostaatventiel niet altijd volledig openzet bij warmtevraag en dat wil je natuurlijk wel. Zeker bij een warmtepomp. Wellicht moet ik overstappen naar een HCE80 op de verdeler (ik gebruik het als 1 zone) ? Of laten jullie de verdeler gewoon altijd vol open staan zodat er bij warmtevraag van de thermostaat zoveel mogelijk warm water de vloer in gaat ?
Weghalen/permanent open laten staan.
Dicht zetten van je vloerverwarming (en andere zoneregeling dingen) is zo ongeveer de hoofdoorzaak van slecht lopende Quatts: lage COP's en ongewenst& onnodig bijspringen van de CV ketel

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Toby-Wan schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]

Weghalen/permanent open laten staan (de evohime klep).
Dicht zetten van je vloerverwarming (en andere zoneregeling dingen) is zo ongeveer de hoofdoorzaak van slecht lopende Quatts: lage COP's en ongewenst& onnodig bijspringen van de CV ketel

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:50
Stefan1986 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:10:
Advies gevraagd:

Ik heb de quatt (4KW) besteld, ze werken alleen met een witte leidinggoot, andere kleuren kan helaas niet.
Nu wil ikzelf een antraciete goot bestellen zodat deze hier klaar ligt als de monteurs komen.

Alvast bedankt!
Ze gebruiken Canalit 125/75 goten - dit was tenminste 3 maanden geleden toen ze hem bij mij hebben geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
scotman21 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:36:
Deze verdeler moet er in zijn geheel uit. (tenminste geheel open en dan de aansturing los koppelen, zodat deze ook niet meer aangestuurd kan worden).

Je vv-verdeler moet gewoon vol open, eventuele bijmenging zal aangepast moeten worden (afhankelijk van merk/type verdeler), let op je thermostaat beveiliging moet dus wel aan blijven, dit indien je via de CV hogere temperaturen door het systeem krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Rowwan schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:57:
[...]

Ze gebruiken Canalit 125/75 goten - dit was tenminste 3 maanden geleden toen ze hem bij mij hebben geplaatst.
Die canalit goot 125/75 die Quatt nog steeds gebruikt (dat is het grootste model) is helaas niet in zwart te krijgen. volgens mij hadden ze die vroeger wel, maar ik kan me ook vergissen.

hier de catalogus voor airco goten: https://www.canalit.nl/

ik heb even bij mij gekeken, ik vrees dat de 90/65 mogelijk te krap is.
hier een foto van mijn 125/75 kap met de leidingen. er zit daar nog wel ruimte, maar ook niet echt veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJHsN9fhM41egx_MBlnsOLoaKeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1EdqFOjLGwSR0wyV3vWXr1k.jpg?f=fotoalbum_large

update: heb het nog een keer nagemeten, volgens mij is die 90 echt te klein, gaat niet passen.

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 17-12-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
werkt nog steeds niet.
Kom ik zo snel op 1 week per stuk

Edit: stroomdraad is geen optie: zowel linksom als rechtsom moet ik altijd langs 2 deuren, zonder drempels, verlijmd pvc. Bovenlangs ook geen optie.
Hal is her en der 5 meter hoog met ook nogal wat deuren en andere obstakels boven.
Vind een hal wat koeler ook geen probleem, zou dan enkel om te testen zijn, maar iedere week wisselen? Lamaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:36:
[...]

werkt nog steeds niet.

[...]
Even scrollen.
Die melding over APi Is standaard op deze pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Toby-Wan schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:56:
[...]

Weghalen/permanent open laten staan.
Dicht zetten van je vloerverwarming (en andere zoneregeling dingen) is zo ongeveer de hoofdoorzaak van slecht lopende Quatts: lage COP's en ongewenst&onnodig bijspringen van de CV ketel
De VVW moet wel afgestemd worden op de rest van t huis als daar radiatoren staan. Mijn VVW loopt veel te hard. Ik heb gisteren 2 van de 7 groepen helemaal uitgezet en ik heb nog steeds 1,0 graden overschoot overdag.

De Quatt draait gewoon lekker op 400 watt, maar als de VVW dus alle warmteafgifte doet dan krijg je de slaapkamers nog niet op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:02:
[...]

De VVW moet wel afgestemd worden op de rest van t huis als daar radiatoren staan. Mijn VVW loopt veel te hard. Ik heb gisteren 2 van de 7 groepen helemaal uitgezet en ik heb nog steeds 1,0 graden overschoot overdag.

De Quatt draait gewoon lekker op 400 watt, maar als de VVW dus alle warmteafgifte doet dan krijg je de slaapkamers nog niet op temperatuur.
Overshoot haal je er niet uit met groepen dichtdraaien denk ik. Dat heeft ermee te maken hoelang de quatt de vraag krijgt volgens mij _/-\o_

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Stefan1986 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:10:
Advies gevraagd:

Alvast bedankt!
Uit technisch rapport Quatt (mocht je ze niet in de gewenste kleur kunnen kopen (canalit), of anders bij bijv. Tecnosystemi Optima of Clima), ze zijn overschilderbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5_Of5Tud0Ju8qfgTISEr8pNxEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rnzc1tTzLDVO5mEsRvzXLkwO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Bennobang schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:06:
[...]

Overshoot haal je er niet uit met groepen dichtdraaien denk ik. Dat heeft ermee te maken hoelang de quatt de vraag krijgt volgens mij _/-\o_
Hoezo niet? Ik merk dat als de Quatt een uurtje heeft aangestaan de temp in de woonkamer flink oploopt en daarna nog lekker een uurtje of twee blijft oplopend waardoor ik een overshoot krijg.

Maar de radiatoren in de slaapkamers - die ook wagenwijd open staan in die periode - die halen de doeltemperatuur niet.

Mijn redenering is dat als ik de oppervlakte van de vloer kleiner maak, er relatief minder warmte afgifte plaatsvindt via de vloer en dus meer via de radiatoren.

Ter illustratie (negeer even de kamer rechtsonder want die staat pas net open):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4jtS3fHI-qA8euBUViN6uD7Uck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TFXuQNe0dvUr3O4uC2EI0ZXn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXitzYcRfGPEtstTqXhLNchETLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1LJ8V5ZpgSEefMOLUezfqs1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:02:
[...]

Dat klopt, maar vvw knijpen is iets heel anders dan actieve zoneregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:15:
[...]

Hoezo niet? Ik merk dat als de Quatt een uurtje heeft aangestaan de temp in de woonkamer flink oploopt en daarna nog lekker een uurtje of twee blijft oplopend waardoor ik een overshoot krijg.

Maar de radiatoren in de slaapkamers - die ook wagenwijd open staan in die periode - die halen de doeltemperatuur niet.

Mijn redenering is dat als ik de oppervlakte van de vloer kleiner maak, er relatief minder warmte afgifte plaatsvindt via de vloer en dus meer via de radiatoren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Daarmee geef je de andere kamers meer tijd om op te warmen maar haal je niet de overshoot eruit. Kijk maar naar andere berichten van mij en anderen over overshoot

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb het hierboven ook al gepost, maar je moet beginnen vanuit je vloerverwarming. Daarmee moet je de boel op temperatuur kunnen houden in je leefruimte waar je thermostaat hangt. De radiatoren in andere ruimtes ga je daarna regelen. Nu doe je het (imho) precies verkeerd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

klopt niet helemaal, je vv is een LTV en dat zijn je radiatoren dus niet, hebben deze ventilatoren ? dus bij de lage cv-water temperatuur, kijk maar eens in je JSON wat deze dan is.
vermoedelijk rond de 30-35ºC, dat is meer dan voldoende voor je VV ( die het dus dan ook prima doet), echter voor je radiatoren is dat eigenlijk veel te weinig en zullen ze dus in capaciteit vlink terug gaan. Zeker als deze van het type 10 of 20 zijn.
normaal krijgen je radiatoren de zelfde flow en temperatuur dan je VV, ik ga er van uit dat deze niet in serie met elkaar staan maar pararell geschakeld zijn.
het zit hem echt dat radiatoren gemaakt zijn voor temperaturen van 80ºC en daar ook op berekend zijn met hun warmteafgifte.
De enige korte termijn oplossing zit hem in ventilatoren (voor een optimale werking heb je dan wel eigenlijk type 22 nodig).

plaats eens je verbruik op dit moment, dat is de eerste linkse optie (huisje) op de Quatt app, ik vermoed dat deze al op minimum staat, of zelfs uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
[...]

De temp is nu lager. Dus denk dat de temp puur omhoog wordt geduwd wanneer de Quatt op meer vermogen draait (en dit wellicht niet helemaal kwijt kan als de VVW dichtstaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-TcAVDM-7O4C3pBat52-m2na7Ck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YoK8I3AtvFNaGNnLJ9yOQyR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:32:
[...]

Ik heb het hierboven ook al gepost, maar je moet beginnen vanuit je vloerverwarming. Daarmee moet je de boel op temperatuur kunnen houden in je leefruimte waar je thermostaat hangt. De radiatoren in andere ruimtes ga je daarna regelen. Nu doe je het (imho) precies verkeerd om.
Klopt, ja vannacht had ik nog nachtverlaging maar die staat nu uit. Dus alles mag vannacht gaan opwarmen en dan zien we morgenochtend wel hoe het erbij staat. Ben alleen bang dat de Quatt op standby gaat omdat de woonkamer nauwelijks iets nodig heeft, en de slaapkamers gaan afkoelen omdat ze niets krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:07:
[...]

De temp is nu lager. Dus denk dat de temp puur omhoog wordt geduwd wanneer de Quatt op meer vermogen draait (en dit wellicht niet helemaal kwijt kan als de VVW dichtstaat).

[Afbeelding]
Je temperatuur is nu lager omdat de Quatt, na de nachtverlaging, lang nodig had en daarom volgas ging: dit "kabbelen" lijkt me in jouw situatie prima.
Overshoots zijn m.i. ook het gevolg van die spurt: na behalen doeltemperatuur, blijft vloer nog wel tijdje extra warmte afgeven.

Volgorde van inregelen is m.i. minder relevant: ik had kamer prima op temperatuur, boven (radiatoren) niet.
Waarschijnlijk wel wat grotere afgifte dan jij 😉.

Wat ik heb gedaan om de watertemperatuur boven op te laten lopen:
alle groepen vvw dicht.
Daarna 1/4 slag open en met minimale tikjes alle retouren op dezelfde retourtemperatuur gebracht (IR-meter).
Er ging, achteraf, teveel flow door mijn vvw, want na deze actie werd het water 4°C warmer (35-36°C), en dat was voldoende. Kabbelende Quatt zit hier ook rond 29°C.
Je zou er voor kunnen kiezen de groepsretouren zover dicht te draaien dat retourtemperatuur van iedere groep onder de Quatt-in gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:48:
[...]

klopt niet helemaal, je vv is een LTV en dat zijn je radiatoren dus niet, hebben deze ventilatoren ? dus bij de lage cv-water temperatuur, kijk maar eens in je JSON wat deze dan is.
vermoedelijk rond de 30-35ºC, dat is meer dan voldoende voor je VV ( die het dus dan ook prima doet), echter voor je radiatoren is dat eigenlijk veel te weinig en zullen ze dus in capaciteit vlink terug gaan. Zeker als deze van het type 10 of 20 zijn.
normaal krijgen je radiatoren de zelfde flow en temperatuur dan je VV, ik ga er van uit dat deze niet in serie met elkaar staan maar pararell geschakeld zijn.
het zit hem echt dat radiatoren gemaakt zijn voor temperaturen van 80ºC en daar ook op berekend zijn met hun warmteafgifte.
De enige korte termijn oplossing zit hem in ventilatoren (voor een optimale werking heb je dan wel eigenlijk type 22 nodig).

plaats eens je verbruik op dit moment, dat is de eerste linkse optie (huisje) op de Quatt app, ik vermoed dat deze al op minimum staat, of zelfs uit.

[...]
Ik heb Jaga convector radiatoren, 5x T15 en 2x T11. Die 2x T11 zijn de halradiator bij de voordeur, en eentje in het washok. Die laatste boeit niet, van de halradiator weet ik dat die te lage capaciteit heeft, maar hij kan niet dikker (dan kan de voorduer niet meer open). Langer of hoger gaat er lelijk uitzien gegeven de rest van de inrichting, maar is wel iets dat ik kan overwegen ipv ventilatoren.

Maar eerst eens kijken wat er gebeurt als alle slaapkamers gewoon overdag op temperatuur zijn, dan zal de hal ook minder hard hoeven gaan. Kinderen zullen ook blij zijn dat ze de deur niet meer achter zich dicht hoeven te trekken ☺️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:23:
[...]

Je temperatuur is nu lager omdat de Quatt, na de nachtverlaging, lang nodig had en daarom volgas ging: dit "kabbelen" lijkt me in jouw situatie prima.
Overshoots zijn m.i. ook het gevolg van die spurt: na behalen doeltemperatuur, blijft vloer nog wel tijdje extra warmte afgeven.

Volgorde van inregelen is m.i. minder relevant: ik had kamer prima op temperatuur, boven (radiatoren) niet.
Waarschijnlijk wel wat grotere afgifte dan jij 😉.

Wat ik heb gedaan om de watertemperatuur boven op te laten lopen:
alle groepen vvw dicht.
Daarna 1/4 slag open en met minimale tikjes alle retouren op dezelfde retourtemperatuur gebracht (IR-meter).
Er ging, achteraf, teveel flow door mijn vvw, want na deze actie werd het water 4°C warmer (35-36°C), en dat was voldoende. Kabbelende Quatt zit hier ook rond 29°C.
Je zou er voor kunnen kiezen de groepsretouren zover dicht te draaien dat retourtemperatuur van iedere groep onder de Quatt-in gaat vallen.
Thanks, nuttige info! Zoiets lijkt me prima, ik heb tot nu toe met de botte bijl gehakt.

Ik zal niet de laatste Tado gebruiker zijn die van zoneregeling naar warmtepomp gaat en eerst eigenwijs gaat proberen toch een soort zoneregeling te doen. Maar ik ben om. Morgen mag alles opwarmen en obv hoe hard de Quatt dan moet draaien om dat op temp te houden ga ik verder tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:14:
[...]

Klopt, ja vannacht had ik nog nachtverlaging maar die staat nu uit. Dus alles mag vannacht gaan opwarmen en dan zien we morgenochtend wel hoe het erbij staat. Ben alleen bang dat de Quatt op standby gaat omdat de woonkamer nauwelijks iets nodig heeft, en de slaapkamers gaan afkoelen omdat ze niets krijgen…
Waarom denk je dat de vloerverwarming van je woonkamer nauwelijks iets nodig heeft? Is je huis zo ontzettend goed geïsoleerd? Nb zoals gezegd: draai de radiatoren even dicht om te voorkomen dat er op hoge temperatuur bijgestookt wordt. Je wilt je huis met het trage lage temp systeem op temp kunnen houden, zoveel mogelijk zonder gas erbij.

[ Voor 16% gewijzigd door olafmol op 17-12-2023 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:14:
[...]

je moet je eerder afvragen waarom je in de slaapkamer een sauna wilt hebben, juist voor je slaap is een koele slaapkamer veel beter. Die mag dus best rond de 15-16 ºC zijn, is een stuk gezonder voor je. O-)

met gevolg dat je Quatt, zeker met de huidige buitentemperaturen (van de afgelopen dagen dan) best een tijdje even een pause mag nemen.
En niet vergeten het is veel beter voor de COP als de Quatt heel langzaam met ergens tussen de 300-400 W lekker kan door tuffen. Veel beter dan dat jojo effect vol up en dan weer stil, daar schiet je met een warmtepomg echt niets mee op. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 17-12-2023 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:50:
[...]

Waarom denk je dat de vloerverwarming van je woonkamer nauwelijks iets nodig heeft? Is je huis zo ontzettend goed geïsoleerd? Nb zoals gezegd: draai de radiatoren even dicht om te voorkomen dat er op hoge temperatuur bijgestookt wordt. Je wilt je huis met het trage lage temp systeem op temp kunnen houden, zoveel mogelijk zonder gas erbij.
We hebben een renovatie gedaan waarbij de kelder is verbouwd tot woonruimte van 70 m^2. De voorkant van ons huis ligt 3 meter hoger dan de achterkant. Dus we wonen in een kelder zeg maar met 3 wanden en een goed geisoleerde uitbouw aan de achterkant (Rd 6) en er gaat alleen warmte aan die kant weg via de pui (met HR++ glas).

De vloerverwarming is een 16mm droogbouw systeem wat ik heb gelegd bovenop de betonvloer, waar ook nog eens 2-3cm XPS op ligt. De uitbouw heeft geisoleerd beton, maar de bestaande bouw niet, vandaar. Om zo min mogelijk weerstand naar boven toe te creeren ligt er een ondervloer van 12mm en daarop PVC van 4mm. Dus alle warmte wordt direct afgegeven aan de ruimte.

Ik zeg niet dat de VVW geen warmte nodig heeft, maar hij presteert wel echt veel beter dan de gemiddelde ingefreesde VVW met laminaat erop, en de slaapkamer radiatoren hebben het veel zwaarder.

[ Voor 4% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:21:
[...]

je moet je eerder afvragen waarom je in de slaapkamer een sauna wilt hebben, juist voor je slaap is een koele slaapkamer veel beter. Die mag dus best rond de 15-16 ºC zijn, is een stuk gezonder voor je. O-)

met gevolg dat je Quatt, zeker met de huidige buitentemperaturen (van de afgelopen dagen dan) best een tijdje even een pause mag nemen.
En niet vergeten het is veel beter voor de COP als de Quatt heel langzaam met ergens tussen de 300-400 W lekker kan door tuffen. Veel beter dan dat jojo effect vol up en dan weer stil, daar schiet je met een warmtepomg echt niets mee op. _/-\o_
De VVW is net voor de eerste keer vandaag onder zijn doeltemp gezakt dus ik ga nu meemaken hoe het gaat verlopen als de Quatt hele hele huis moet verwarmen met een kleine delta. Vooralsnog kabbelt-ie lekker door op 400 Watt. Als de VVW gaat zakken dan zet ik wel weer een groep open. Ik heb nu 3 vd 7 groepen dicht. De VVW thermostaat is niet meer zo relevant want inmiddels is de temp in het systeem zelf al gezakt tot rond de 30 graden doordat ik vandaag de Quatt beter inzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:26:
[...]

Ik heb Jaga convector radiatoren, 5x T15 en 2x T11. Die 2x T11 zijn de halradiator bij de voordeur, en eentje in het washok. Die laatste boeit niet, van de halradiator weet ik dat die te lage capaciteit heeft, maar hij kan niet dikker (dan kan de voorduer niet meer open). Langer of hoger gaat er lelijk uitzien gegeven de rest van de inrichting, maar is wel iets dat ik kan overwegen ipv ventilatoren.

Maar eerst eens kijken wat er gebeurt als alle slaapkamers gewoon overdag op temperatuur zijn, dan zal de hal ook minder hard hoeven gaan. Kinderen zullen ook blij zijn dat ze de deur niet meer achter zich dicht hoeven te trekken ☺️
ik vrees dat je het nog steeds niet snapt, de radiatoren wat je nu hebt zijn NIET GESCHIKT voor de LAGE temperaturen van je warmtepomp.

In principe heb je 2 opties:

optie 1: probeer zo veel mogelijk de bestaande capaciteit van je bestaande radiatoren op te krikken door GEBRUIK TE MAKEN van radiatorventilatoren. Jaga bied deze in zijn LTV versies ook gewoon standaard aan. Hiermee ga je wel niet de volledige reductie van de capaciteitverlies opheffen, maar je komt wel een heel stuk en dat tegen een relatief lage kosten (zeker als je kiest voor zelfbouw).

optie 2: vervang alle benodige radiatoren door een LTV versie, gezien de prijs van deze zal de investering van 6 radiatoren waarschijnlijk het dubbele bedragen wat je nu voor je Quatt hebt uitgegeven. je moet je afvragen of dat de investering waard is ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:36:
[...]

De VVW is net voor de eerste keer vandaag onder zijn doeltemp gezakt dus ik ga nu meemaken hoe het gaat verlopen als de Quatt hele hele huis moet verwarmen met een kleine delta. Vooralsnog kabbelt-ie lekker door op 400 Watt. Als de VVW gaat zakken dan zet ik wel weer een groep open. Ik heb nu 3 vd 7 groepen dicht. De VVW thermostaat is niet meer zo relevant want inmiddels is de temp in het systeem zelf al gezakt tot rond de 30 graden doordat ik vandaag de Quatt beter inzet.
Je VVW thermostaat is alleen een beveiliging tijdens CV bedrijf, want dan kan de temperatuur boven de 40ºC komen, en daar kan je vv echt heel slecht tegen (idem je vloer waarschijnliijk ook niet), elke andere mogelijke functie dien je uit te zetten.

als je met 3 groepen dicht je huis nu warm kunt krijgen vrees ik dat er tijdens het ontwerp van je vv iets echt fout is gegaan, normaal is dit in ieder geval niet.

Plaats andere even een foto van je vv-verdeler met die vv-thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:36:
[...]

ik vrees dat je het nog steeds niet snapt, de radiatoren wat je nu hebt zijn NIET GESCHIKT voor de LAGE temperaturen van je warmtepomp.

In principe heb je 2 opties:

optie 1: probeer zo veel mogelijk de bestaande capaciteit van je bestaande radiatoren op te krikken door GEBRUIK TE MAKEN van radiatorventilatoren. Jaga bied deze in zijn LTV versies ook gewoon standaard aan. Hiermee ga je wel niet de volledige reductie van de capaciteitverlies opheffen, maar je komt wel een heel stuk en dat tegen een relatief lage kosten (zeker als je kiest voor zelfbouw).

optie 2: vervang alle benodige radiatoren door een LTV versie, gezien de prijs van deze zal de investering van 6 radiatoren waarschijnlijk het dubbele bedragen wat je nu voor je Quatt hebt uitgegeven. je moet je afvragen of dat de investering waard is ? :?
Ik heb deze radiatoren:

https://www.jaga.co.uk/wp...RW_BRO_v3_0919_WEB_v2.pdf

volgens mij zijn die gewoon geschikt voor LTV? Ik zal hooguit ernaast hebben gezeten met mijn capaciteitsberekeningen, maar daar kom ik dus snel genoeg achter. En er zitten idd nog geen ventilatoren in, dat was ook altijd mijn backup plan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:00
Waarom kan de ondergrens voor de watertemperatuur van de Quatt niet omlaag naar 15 graden? Het is nu 18 graden en ik lees dat nachtverlaging daarom niet lager dan 18,5 graden moet gaan. Dat is voor mijn comforteis te hoog.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:32:
[...]

Thanks, nuttige info! Zoiets lijkt me prima, ik heb tot nu toe met de botte bijl gehakt.

Ik zal niet de laatste Tado gebruiker zijn die van zoneregeling naar warmtepomp gaat en eerst eigenwijs gaat proberen toch een soort zoneregeling te doen. Maar ik ben om. Morgen mag alles opwarmen en obv hoe hard de Quatt dan moet draaien om dat op temp te houden ga ik verder tweaken.
PS: mijn CIC laat Quatt nogal lang kabbelen.
Zelfs zo lang, dat de kamertemperatuur tot wel 0,8°C onder de ingestelde temperatuur zakt.
Hele dag dezelfde temperatuur ingesteld, maar vanwege dat zakken laat ik m nu wel 's morgens en 's avonds een paar uur met 0,5 graad verhoging draaien.
Maar dat is proefondervindelijk 😉

(Hopelijk lost de firma Quatt dat ooit op: ik schijn niet de enige te zijn.)

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 17-12-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:24:
Waarom kan de ondergrens voor de watertemperatuur van de Quatt niet omlaag naar 15 graden? Het is nu 18 graden en ik lees dat nachtverlaging daarom niet lager dan 18,5 graden moet gaan. Dat is voor mijn comforteis te hoog.
Je haalt watertemperatuur en thermostaat ruimte temperatuur instelling door elkaar. Twee hele verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:41:
[...]

Je VVW thermostaat is alleen een beveiliging tijdens CV bedrijf, want dan kan de temperatuur boven de 40ºC komen, en daar kan je vv echt heel slecht tegen (idem je vloer waarschijnliijk ook niet), elke andere mogelijke functie dien je uit te zetten.

als je met 3 groepen dicht je huis nu warm kunt krijgen vrees ik dat er tijdens het ontwerp van je vv iets echt fout is gegaan, normaal is dit in ieder geval niet.

Plaats andere even een foto van je vv-verdeler met die vv-thermostaat.
Bij deze wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1fGnr8tQKDH-2yTY2rpa2rAA7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IWqewm7Hp7XiC0nUQeGaRVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_bwuV-skabGxOeF7lvXjMvEut8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ME4DCm9hcStXff8ADzrvSa0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7NCabD8ydvhKKzT9g13ApA34Sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txwgEi3C07neZ8f3vnB6A8Ub.jpg?f=fotoalbum_large
De Quatt is nu een uurtje of wat bezig terwijl de VVW warmte vraagt (naast de radiatoren). De temp is nu redelijk stabiel op 20,8 maar ik verwacht dat de VVW het met de lagere temp en ondergaan van de zon niet voldoende heeft aan de 400 Watt die de Quatt nu levert.

De Quatt houdt echter vast aan deze 400 Watt, wat verklaard kan worden door Friezin’s post (de Quatt blijft langer kabbelen dan gewenst).

De 3 slaapkamers die open staan blijven overigens prima op temperatuur.

En qua ontwerp VVW; ja ik heb dit zelf bedacht zo en heb kosten nog moeite gespaard om het vermogen zo hoog mogelijk te krijgen omdat we geen ervaring hadden met deze woonruimtz en we kwamen net uit een huurhuis met electrische pomp die bij buitentemp onder 0 het huis niet warmer dan 18 graden kreeg. En dit is de ruimte waar je 90% van de tijd bent als je thuis bent dus moest goed zijn.

….Er zitten zelfde nog leidingen in de muur voor radiatoren, als extra zekerheid haha.

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb deze radiatoren:

https://www.jaga.co.uk/wp...RW_BRO_v3_0919_WEB_v2.pdf

volgens mij zijn die gewoon geschikt voor LTV? Ik zal hooguit ernaast hebben gezeten met mijn capaciteitsberekeningen, maar daar kom ik dus snel genoeg achter. En er zitten idd nog geen ventilatoren in, dat was ook altijd mijn backup plan...
Als jij type 15 hebt zijn dat radiatoren die zowel voor normale als ook lagere temperaturen geschikt zijn, namelijk 75/65 en 55/45 ºC Water in, bij de lagere temperaturen krijg je dus minder capaciteit. Echter door de hoge flow van 800 l/h zul je wel een lagere overdracht met dit type krijgen omdat hier de tijdsduur waarin het weter in de radiator zit relatief klein is ten opzichte van een standaard radiator. hij loopt dus in feite maar door de twee pijpen door. Water heeft tijd nodig om zijn warmte af te geven.
Voor de echte LTV (onder de 45ºC) had je typen met DBE moeten nemen, dat zijn in feite dus je radiator ventilatoren. die werken dus in het gebied van je warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:58:
[...]

Als jij type 15 hebt zijn dat radiatoren die zowel voor normale als ook lagere temperaturen geschikt zijn, namelijk 75/65 en 55/45 ºC Water in, bij de lagere temperaturen krijg je dus minder capaciteit. Echter door de hoge flow van 800 l/h zul je wel een lagere overdracht met dit type krijgen omdat hier de tijdsduur waarin het weter in de radiator zit relatief klein is ten opzichte van een standaard radiator. hij loopt dus in feite maar door de twee pijpen door. Water heeft tijd nodig om zijn warmte af te geven.
Voor de echte LTV (onder de 45ºC) had je typen met DBE moeten nemen, dat zijn in feite dus je radiator ventilatoren. die werken dus in het gebied van je warmtepomp.
Mmm ok, ja ik dacht dat die DBE dus alleen de ventilatoren waren en er later nog bijgezet konden worden. Maar volgens die brochure is dat niet standalone te krijgen. Ik zal eens advies vragen bij de leverancier. Tja als ik de radiatoren moet vervangen dan moet dat wellicht maar.

[ Voor 14% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Wat me opvalt is de stand van de VV thermostaat op 30ºC, staat dit zo in de handleiding van je systeem ? het lijkt me namelijk dat dit wel iets hoger kan, rond de 35ºC, ten minste als dat mag. Hierdoor benut je namelijk meer de volledige warmtetoevoer van de warmtepomp en hoef je minder te mengen en zal de toevoer ook minder snel dicht slaan.

Mogelijk dat anderen hier ook een mening over hebben welke instelling hier het beste is. _/-\o_
[Afbeelding]
De Quatt is nu een uurtje of wat bezig terwijl de VVW warmte vraagt (naast de radiatoren). De temp is nu redelijk stabiel op 20,8 maar ik verwacht dat de VVW het met de lagere temp en ondergaan van de zon niet voldoende heeft aan de 400 Watt die de Quatt nu levert.

De Quatt houdt echter vast aan deze 400 Watt, wat verklaard kan worden door Friezin’s post (de Quatt blijft langer kabbelen dan gewenst).
volgens mij heeft zij een andere thermostaat dan jij, als ik me niet vergis.
De Quatt kan echt een heel stuk hoger dan je 400W, maar zolang dat niet nodig is, vraag ik me nog steeds af waarom jij dit hoger wilt?

zet je thermostaat in de woonkamer maar langzaam, dus max steeds met 0,5 ºC stappen (en geef je systeem de tijd, het is nu een keer geen Porsche, voordat je weer een stapje hoger zet. Je zult zien dat de Quatt een stuk meer trekt.

Echter een lage vermogen van rond de 400W is alleen maar goed voor je COP.
De 3 slaapkamers die open staan blijven overigens prima op temperatuur.

En qua ontwerp VVW; ja ik heb dit zelf bedacht zo en heb kosten nog moeite gespaard om het vermogen zo hoog mogelijk te krijgen omdat we geen ervaring hadden met deze woonruimtz en we kwamen net uit een huurhuis met electrische pomp die bij buitentemp onder 0 het huis niet warmer dan 18 graden kreeg. En dit is de ruimte waar je 90% van de tijd bent als je thuis bent dus moest goed zijn.

….Er zitten zelfde nog leidingen in de muur voor radiatoren, als extra zekerheid haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:48
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:58:
[...]

Je zegt dat deze convectoren door de hoge flow een lagere overdracht krijgen vanwege de korte tijdsduur van het water in de convector. Je bedoelt denk ik dat de temperatuur afname van het water lager is. Dat betekent echter dat de gemiddelde temperatuur van de convector wat hoger is. Door de hoge flow heb je wel een hoger afgifte vermogen dan bij een lagere flow. Vermogen is zoals je weet flow x deltaT x constante.

Je hebt gelijk dat fans/DBE de delta T vergroten, maar dat kan achteraf ook nog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:10:
[...]

Wat me opvalt is de stand van de VV thermostaat op 30ºC, staat dit zo in de handleiding van je systeem ? het lijkt me namelijk dat dit wel iets hoger kan, rond de 35ºC, ten minste als dat mag. Hierdoor benut je namelijk meer de volledige warmtetoevoer van de warmtepomp en hoef je minder te mengen en zal de toevoer ook minder snel dicht slaan.

Mogelijk dat anderen hier ook een mening over hebben welke instelling hier het beste is. _/-\o_

[...]

volgens mij heeft zij een andere thermostaat dan jij, als ik me niet vergis.

[...]

De Quatt kan echt een heel stuk hoger dan je 400W, maar zolang dat niet nodig is, vraag ik me nog steeds af waarom jij dit hoger wilt?

zet je thermostaat in de woonkamer maar langzaam, dus max steeds met 0,5 ºC stappen (en geef je systeem de tijd, het is nu een keer geen Porsche, voordat je weer een stapje hoger zet. Je zult zien dat de Quatt een stuk meer trekt.

Echter een lage vermogen van rond de 400W is alleen maar goed voor je COP.

[...]
Zie mijn vorige berichtje: bij een hogere temp door de leidingen trekken mijn radiatoren het misschien net wel, en hoef ik ze niet te vervangen door compleet nieuwe…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:08:
[...]

Mmm ok. En die ventilatoren kan ik dus nog toevoegen, of zijn het heel andere radiatoren die ik dan had moeten aanschaffen?

Radiatoren zijn vervangbaar als t moet…
Kijk nu komen we ergens, ik verwacht dat de jaga DBE ventilatoren een heel stuk duurder zullen zijn dan een zelfbouw, Jaga staat niet alleen bekend om zijn hoge kwaliteit maar ook om zijn extreem hoge prijzen.

Ik weet niet of je deze achteraf nog kunt bijbestellen, een korte scan op internet heeft geen resulaat opgeleverd.
ik verwacht echter dat de zelfbouw niet echt veel zal verschillen. staat hier op tweakers diverse informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
[...]

Mmm ok, ja ik dacht dat die DBE dus alleen de ventilatoren waren en er later nog bijgezet konden worden. Maar volgens die brochure is dat niet standalone te krijgen. Ik zal eens advies vragen bij de leverancier. Tja als ik de radiatoren moet vervangen dan moet dat wellicht maar.
Ik denk dat hier nog wel fans toegevoegd kunnen worden, zelfbouw kan wel uit, maar DBE zal te kostbaar worden voor voordeel dat het oplevert. Eerst maar eens aankijken met continue zacht pitje stoken hoe het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:14:
[...]

Zie mijn vorige berichtje: bij een hogere temp door de leidingen trekken mijn radiatoren het misschien net wel, en hoef ik ze niet te vervangen door compleet nieuwe…
Zou je eens iets willen testen?
Dat kabbelen is m.i. niet afhankelijk van type thermostaat maar van de CIC die niet ingrijpt wanneer die temperatuur te ver weg zakt. Zag het ook bij gebruikers van andere thermostaten als "probleem".

Testje:
Zet eens heel eventjes thermostaat 0,5°C omhoog: wacht totdat de json dat oppakt en je de Quatt daar meer kWh bij ziet geven en temperatuur-uit wat oploopt. Wacht minuutje of 10, zet temperatuur terug naar originele stand en kijk of hij wat meer power blijft geven.

Edit: van alles vervangen kan altijd nog. De CIC kan volgens mij nog flink verbeterd worden qua werking

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 17-12-2023 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:42
verguldebarman schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:26:
[...]

Mooie grafiekjes in HA. Welke gebruik je hiervoor? #diewilikook

Ken je ook dit forum al?

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Zover ik kan zien is er gebruik gemaakt van de Lovelace Mini Graph Card, addon is hier te downloaden. Kan je leuke dashboards mee maken.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:14:
[...]

Lijkt me geen goed idee, tenminste als eerste.

Je hebt geen hogere temperaturen nodig, wil je dat gaat je dat gas kosten. je hebt een relatief goedkope optie, de zelfbouw ventilatoren, dat zou ik maar eerst eens toepassen.

Het punt is namelijk dat je zelf geen optie hebt om zo maar bij de Quatt zelf de watertemperatuur in te stellen, die optie is er niet. Dat regelt de Quatt zelf aan de hand van het vooraf ingestelde warmteverlies (zie je offerte) en mn de buitentemperatuur en gevraagde binnen Temperatuur.

Vraag het maar na bij Quatt als je ons niet wilt geleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:14:
[...]

Je zegt dat deze convectoren door de hoge flow een lagere overdracht krijgen vanwege de korte tijdsduur van het water in de convector. Je bedoelt denk ik dat de temperatuur afname van het water lager is. Dat betekent echter dat de gemiddelde temperatuur van de convector wat hoger is. Door de hoge flow heb je wel een hoger afgifte vermogen dan bij een lagere flow. Vermogen is zoals je weet flow x deltaT x constante.

Je hebt gelijk dat fans/DBE de delta T vergroten, maar dat kan achteraf ook nog..
volledig mee eens, maar de gemiddelde temperatuur van de convector is nu juist door de aanvoer van het relatiefe zeer lage cv water temperatuur lager en ligt niet meer in de scopte van deze radiatoren, deze stopt namelijk bij 45. wil je lager heeft Jaga een dubbele convector (de twin) en DME (ventilatoren), dan heb je dus wel die LTV. Hij heeft echter een enkele uitvoering met slechts één convector (type 15).
Helaas kon ik in de technische info niet zo snel vinden wat de deltaT is bij 800 l/h van deze radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:22:
[...]

Zou je eens iets willen testen?
Dat kabbelen is m.i. niet afhankelijk van type thermostaat maar van de CIC die niet ingrijpt wanneer die temperatuur te ver weg zakt. Zag het ook bij gebruikers van andere thermostaten als "probleem".

Testje:
Zet eens heel eventjes thermostaat 0,5°C omhoog: wacht totdat de json dat oppakt en je de Quatt daar meer kWh bij ziet geven en temperatuur-uit wat oploopt. Wacht minuutje of 10, zet temperatuur terug naar originele stand en kijk of hij wat meer power blijft geven.

Edit: van alles vervangen kan altijd nog. De CIC kan volgens mij nog flink verbeterd worden qua werking
Yes, gedaan. Bij mij reageert de Quatt direct en hij schakelt ook direct terug na het verlagen van de thermostaat.

Hierbij wat data:

Voor verhogen thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIehziOvBJ_6-EknYGKT_Cf3zLk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y98C3HVkbSrUA7WcCiNKOtHc.png?f=fotoalbum_large

Direct na verhogen thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fULyJyj1YR6OBBM79vkWj4fISY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4hdZ6cX0iwVIdtYBVmPN8XXK.png?f=fotoalbum_large

Vlak voor lagen thermostaat 20 minuten later:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEKcUNWVlBi9q7YaJEBuKTBGoF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8OtIGUYjWcCwk65PHwBq0G52.png?f=fotoalbum_large

Vlak na verlagen thermostaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2I-MEUb2dZO0VbST3H9h7iVOpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jLCsOvzic8HNfRs5mv1YH311.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:45:
[...]

Lijkt me geen goed idee, tenminste als eerste.

Je hebt geen hogere temperaturen nodig, wil je dat gaat je dat gas kosten. je hebt een relatief goedkope optie, de zelfbouw ventilatoren, dat zou ik maar eerst eens toepassen.

Het punt is namelijk dat je zelf geen optie hebt om zo maar bij de Quatt zelf de watertemperatuur in te stellen, die optie is er niet. Dat regelt de Quatt zelf aan de hand van het vooraf ingestelde warmteverlies (zie je offerte) en mn de buitentemperatuur en gevraagde binnen Temperatuur.

Vraag het maar na bij Quatt als je ons niet wilt geleven.
Het gaat er niet om dat ik jullie niet geloof. Ik probeer alleen mijn eigen begrip te vergroten en stel nu en dan een naieve vraag.

Zo had ik in hindsight wellicht DBE radiatoren moeten kopen, maar van de andere kant weet je ook niet hoe groot de radiatoren zijn in verhouding tot de kamers waar ze staan. De performance van de radiatoren zal wellicht lager zijn, maar zal nog steeds niet 0 zijn. Die DBE is in de basis toch ook nog steeds dezelfde radiator? Alleen dan met meer airflow er omheen.

Mijn naieve vraag is simpelweg of - als de Quatt capaciteit over heeft - het zo te regelen is dat de Quatt harder gewoon overdag iets harder gaat draaien en zo de water temp omhoog krijgt waardoor de radiatoren het beter (minder slecht) gaan doen. En als dat voldoende is om het huis op temperatuur te houden zonder dat ik me blauw betaal aan electriciteit dan ben ik ook geholpen.

Iedere andere oplossing kost ook gewoon geld en moeite en Co2, en ik wil graag mijn keuzes geïnformeerd maken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:52:
[...]

volledig mee eens, maar de gemiddelde temperatuur van de convector is nu juist door de aanvoer van het relatiefe zeer lage cv water temperatuur lager en ligt niet meer in de scopte van deze radiatoren, deze stopt namelijk bij 45. wil je lager heeft Jaga een dubbele convector (de twin) en DME (ventilatoren), dan heb je dus wel die LTV. Hij heeft echter een enkele uitvoering met slechts één convector (type 15).
Helaas kon ik in de technische info niet zo snel vinden wat de deltaT is bij 800 l/h van deze radiator.
Door die ene radiator gaat natuurlijk niet al het water van de woning, dus de flow zal lager zijn dan 800 l/h. Ik verwarm de beneden verdieping enkel met Jaga 20 en 15 types, dus de enkele convector uitvoeringen, maar ik heb door fans (Arctic F14 op max 6V) voldoende vermogen zelfs bij 28 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:16:
[...]

Kijk nu komen we ergens, ik verwacht dat de jaga DBE ventilatoren een heel stuk duurder zullen zijn dan een zelfbouw, Jaga staat niet alleen bekend om zijn hoge kwaliteit maar ook om zijn extreem hoge prijzen.

Ik weet niet of je deze achteraf nog kunt bijbestellen, een korte scan op internet heeft geen resulaat opgeleverd.
ik verwacht echter dat de zelfbouw niet echt veel zal verschillen. staat hier op tweakers diverse informatie.
Ik vind het mooie radiatoren en vond niet dat ze extreem duur waren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DAqsl2OlszkIOBcBNE0VEw-QnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1kkediwe3Hn8k6uYbxSHXHai.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
TeslaNerd schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:24:
Ik ben niet de expert haha, maar ik dacht dat met die 18 graden bedoeld wordt de temp van het water dat de Quatt ingaat. Volgens mij kun je je thermostaat gewoon lager zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:54:
[...]

Yes, gedaan. Bij mij reageert de Quatt direct en hij schakelt ook direct terug na het verlagen van de thermostaat.

Hierbij wat data:

Voor verhogen thermostaat:

[Afbeelding]

Direct na verhogen thermostaat:

[Afbeelding]

Vlak voor lagen thermostaat 20 minuten later:

[Afbeelding]

Vlak na verlagen thermostaat:

[Afbeelding]
Ook een kabbelaar.
Blijft rondhuppelen net onder ingesteld en temperatuur gaat vast met 400 W iets zakken ook.
Deed hij nu net 200W meer input, had je waarschijnlijk ook hogere watertemperatuur gehad.
Bij zo'n goede isolatie in de kamer is het, vermoed ik, meer vvw inregelen naar beneden in jouw geval:
Krijgt kamer wat minder toebedeeld (ook flow) maar daardoor loopt temperatuur water wel op.
Dan wordt rest ook wel warm wanneer er continue verwarming is: ik heb normale radiatoren, oudjes uit de tijd dat ltv nog moest worden uitgevonden. 2 ervan houden 80m3 hal bij 29°C (en zo nu en dan 35) op 20°C.

Heb je een IR-meter?
Alle groepen dicht en daarna klein stukje open. Radiatoren open.
In JSON flow in de gaten houden en watertemperatuur. Uurtje afwachten, groepen meten.

Niet nu: morgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
[...]

Tip: Heatbooster van SDR, mooi topic hier op tweakers

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:49:
[...]

Ook een kabbelaar.
Blijft rondhuppelen net onder ingesteld en temperatuur gaat vast met 400 W iets zakken ook.
Deed hij nu net 200W meer input, had je waarschijnlijk ook hogere watertemperatuur gehad.
Bij zo'n goede isolatie in de kamer is het, vermoed ik, meer vvw inregelen naar beneden in jouw geval:
Krijgt kamer wat minder toebedeeld (ook flow) maar daardoor loopt temperatuur water wel op.
Dan wordt rest ook wel warm wanneer er continue verwarming is: ik heb normale radiatoren, oudjes uit de tijd dat ltv nog moest worden uitgevonden. 2 ervan houden 80m3 hal bij 29°C (en zo nu en dan 35) op 20°C.

Heb je een IR-meter?
Alle groepen dicht en daarna klein stukje open. Radiatoren open.
In JSON flow in de gaten houden en watertemperatuur. Uurtje afwachten, groepen meten.

Niet nu: morgen.
Geen IR-meter, maar die kan ik wel ff lenen van iemand.

Ben niet ontevreden over vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMfRHDG4o2YQJobX9axpKNdo8uQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xXxIYGMKElFF3torXSQyMxkE.png?f=fotoalbum_large

De halradiator en 1 slaapkamer radiator hebben hun doeltemp niet gehaald vandaag. Die laatste wel bijna (stond hele dag op 19 waar ik 19,5 vroeg). Als ik iets meer warmte in de buizen krijg morgen dan moet dat denk ik goedkomen. Alleen zal ik wel naar ventilatoren moeten gaan kijken voor de echte koude dagen.

Nu als volgt ingesteld voor morgen:

- de VVW heeft geen nachtverlaging om de ochtendpiek wat te dempen.

- VVW thermostaat naar 35 graden, op advies van hier. Maar wel alle 7 groepen ongeveer 50% dicht gedraaid.

(Voor dat experimentje wat je me net vroeg te doen had ik de VVW thermostaat op 35 gezet en de 7 groepen ieder voor ong. 30% dicht gedraaid. De woonkamer schoot in die 20 minuten dat hij op 800 watt vermogen draaide een halve graad omhoog en is daar vanavond niet meer van terug gekomen. Dus vandaar mijn conclusie dat 30% dicht niet voldoende is en naar 50% moet).

- morgen staan zo goed als alle radiatoren open tot ze de 20 graden bereiken (alleen zolder blijft uit). Dat zijn dus 6 van de 7 Jaga’s en de 2 grote wandradiatoren in de badkamers. Die zitten voor de VVW en zullen dus al ook meer warmte gaan wegnemen van de VVW dan vandaag.

Ben benieuwd!

[ Voor 6% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Spykie schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:02:
[...]

Tip: Heatbooster van SDR, mooi topic hier op tweakersee
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMvrtr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-04 08:50
SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:33:
[...]

Eerste HW screenshot was nog met vloerverwarming? Hij draait 20% van de tijd op laag vermogen dus maar weinig warmte-afgifte.
De Quatt screenshots zeggen meer als je het onderste deel laat zien.

Wat voor temperaturen zie je in JSON?
MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:56:
[...]

Kijk eens hier na, staat ook link over korte uitleg over json feed bij.https://gathering.tweaker...message/77354224#77354224

En wat @Gerardwaz zegt over de klep klopt, die moet er tussenuit of als tussenoplossing opengezet en dan losgekoppeld worden zodat hij niet meer aangestuurd kan worden.
Heel erg bedankt iedereen voor de hulp!
Sinds vanavond heb ik eindelijk de JSON feed gevonden.
Waar moet ik nu naar kijken in die feed? Welke waardes zijn van belang?

Dan nog een update over de storing:
Er is geen echte update. :-(
Ik heb twee weken geleden in het ticket aangegeven dat verwarmingsmonteur de pomp/klep gecontroleerd heeft. Daar is niks mis mee. Hij zij wel wat jullie ook zeiden, Intergas + klep = probleem.
Verder wees ie me ook erop dat de pomp niet op variabel drukverschil hoort te staan. Dus hij verwees me ook daarvoor weer terug naar Quatt.
Anderhalve week later (eind vorige week dus) krijg ik een reactie van Quatt in het ticket "Wij zien van onze kant verder geen bijzonderheden". Plus ook een mail dat als ik niet reageer binnen 4 dagen ze dan het ticket sluiten. :?

Op zich is sinds de storingsmonteur van Quatt met die klep en de pomp heeft zitten rommelen het systeem redelijk netjes aan het werk. Wel is het vrij lastig om de temperatuur rond de 20° te houden.
COP lijkt me netjes. 5.1 gemiddeld over deze week.

Welk risico loop ik als ze het dus nu 'in orde' verklaren, de klep laten zitten en het hierbij laten?
Wat vinden jullie van de pomp op variabel drukverschil?

En wat vinden jullie van het verbruik. Is dit oké zo, of moduleert ie nu ?

Hieronder de laatste 7 dagen:
Maandag 11-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFhee251AuoR-hVBCjbRPGWegrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAfhwZkEI7F7hNqC6kte2Qbe.png?f=fotoalbum_large

Dinsdag 12-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQcDbDTj1iRThgKYA7BJzl9hyNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8xGNbgMUMMQWfB7SR5wK2arh.png?f=fotoalbum_large

Woensdag 13-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAGQLV7RWPIERjEqkQmCoEJczy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUvfTXk1S0AGS6KU1LSFe37y.png?f=fotoalbum_large
Einde van de middag was ik die 21° -22° in de huiskamer zat en heb ik de Tado in de huiskamer verlaagd van 19° naar 18°. Quatt stopte bijna direct.

Donderdag 14-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyIhnr5XAMVMFqo-bj6dJtcLHdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YT0Q8JD7JoaaXu0Wqr2OIGPx.png?f=fotoalbum_large
Mijn vrouw werkte thuis en heeft op kantoor de hele dag de radiator hoger gezet.

Vrijdag 15-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkJs-OesPjaPpYnfhr9DuEmxkEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fg0xm7nApRpQSIsynXiH33S.png?f=fotoalbum_large
De verwarming op kantoortje stond ook de hele nacht aan. Da's de enige reden die ik kan bedenken waarom ie nu de hele nacht door heeft gewerkt.
Je kunt vrij aardig zien hoe laat mijn vrouw vrijdagmiddag is gestopt. :-)

Zaterdag 16-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnrHWbQS5kgUMeE_GCZ5knAZsjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HnQvrYGhufxOqYRmikBnwNDL.png?f=fotoalbum_large

Zondag 17-12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf3I4QhiI3y2CWfiDhRY9-QFqRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vLIkdMsPiyTSUZjGhD10PBQb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]

De halradiator en 1 slaapkamer radiator hebben hun doeltemp niet gehaald vandaag. Die laatste wel bijna (stond hele dag op 19 waar ik 19,5 vroeg). Als ik iets meer warmte in de buizen krijg morgen dan moet dat denk ik goedkomen. Alleen zal ik wel naar ventilatoren moeten gaan kijken voor de echte koude dagen.

- VVW thermostaat naar 35 graden, op advies van hier. Maar wel alle 7 groepen ongeveer 50% dicht gedraaid.

(Voor dat experimentje wat je me net vroeg te doen had ik de VVW thermostaat op 35 gezet en de 7 groepen ieder voor ong. 30% dicht gedraaid. De woonkamer schoot in die 20 minuten dat hij op 800 watt vermogen draaide een halve graad omhoog en is daar vanavond niet meer van terug gekomen. Dus vandaar mijn conclusie dat 30% dicht niet voldoende is en naar 50% moet).

- morgen staan zo goed als alle radiatoren open tot ze de 20 graden bereiken (alleen zolder blijft uit). Dat zijn dus 6 van de 7 Jaga’s en de 2 grote wandradiatoren in de badkamers. Die zitten voor de VVW en zullen dus al ook meer warmte gaan wegnemen van de VVW dan vandaag.

Ben benieuwd!
kijk dat is helemaal niet zo slecht, zeker in deze tijden niet. COP van 5 en je ziet de Quatt kan ook hoger als hij dat moet, kijk maar naar 7 en 8 uur, rond 7:00 komt hij al op 4 kW totaal. en op zich krijgt hij het dus mooi gedaan.
_/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
KMvrtr schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:27:
[...]

[...]

mn de geel gemarkeerde delen zijn wel voor iedereen belangrijk, de boiler info is alleen van belang indien je Cv OT verbonden is aan de CIC, veelal is dat echter aan/uit (afhankelijk van je CV ketel).

ik heb even een JSON Feed van een mede tweaker (@RealCato ) gebruikt. ik hoop dat dit mocht, als het goed is zit daar geen personlijke info bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBfFYlaqrrGcoHOP2XGC1sYN-4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAc6BpttzfcWnCl8YGPYt4Jj.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb twee weken geleden in het ticket aangegeven dat verwarmingsmonteur de pomp/klep gecontroleerd heeft. Daar is niks mis mee. Hij zij wel wat jullie ook zeiden, Intergas + klep = probleem.
Verder wees ie me ook erop dat de pomp niet op variabel drukverschil hoort te staan. Dus hij verwees me ook daarvoor weer terug naar Quatt.
Anderhalve week later (eind vorige week dus) krijg ik een reactie van Quatt in het ticket "Wij zien van onze kant verder geen bijzonderheden". Plus ook een mail dat als ik niet reageer binnen 4 dagen ze dan het ticket sluiten. :?

Op zich is sinds de storingsmonteur van Quatt met die klep en de pomp heeft zitten rommelen het systeem redelijk netjes aan het werk. Wel is het vrij lastig om de temperatuur rond de 20° te houden.
Heel netjes
Welk risico loop ik als ze het dus nu 'in orde' verklaren, de klep laten zitten en het hierbij laten?
?? dat snap ik niet helemaal.
Maandag 11-12
[Afbeelding]

Dinsdag 12-12
[Afbeelding]

Woensdag 13-12
[Afbeelding]
Einde van de middag was ik die 21° -22° in de huiskamer zat en heb ik de Tado in de huiskamer verlaagd van 19° naar 18°. Quatt stopte bijna direct.

Donderdag 14-12
[Afbeelding]
Mijn vrouw werkte thuis en heeft op kantoor de hele dag de radiator hoger gezet.

Vrijdag 15-12
[Afbeelding]
De verwarming op kantoortje stond ook de hele nacht aan. Da's de enige reden die ik kan bedenken waarom ie nu de hele nacht door heeft gewerkt.

Zaterdag 16-12
[Afbeelding]

Zondag 17-12
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
KMvrtr schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:27:
[...]

[...]

Maandag 11-12
[Afbeelding]

Dinsdag 12-12
[Afbeelding]

Woensdag 13-12
[Afbeelding]

Donderdag 14-12
[Afbeelding]

Vrijdag 15-12
[Afbeelding]

Zaterdag 16-12
[Afbeelding]

Zondag 17-12
[Afbeelding]
Begin nu eerst eens met die klep er uit te halen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:52
Heinemancp schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:06:
Update over mijn test.
Situatie:
- iSense v28 op openhaard stand (hierdoor altijd warmte gevraagd)
- vvw
- constant 19.5'C

Door de iSense gaat de warmtevraag uit bij 19.7 en aan bij 19.2 - gevolg is dat het huis grote temperatuurschommelingen heeft, hierdoor moet de cv/Quatt harder werken dan noodzakelijk en oncomfortabel in huis.

Door de openhaard functie is de CIC in control, alle data (alleen de huidige en gewenste temperatuur) is beschikbaar voor de CIC en hierdoor kan die zijn eigen plan trekken.

Gevolg:
Quatt gaat niet meer uit bij 19.7 en pas weer aan bij 19.2 - dat is gewenst. Moduleert keurig en houdt de temp op 19.5 (19.4-19.6).

Gisteren is de Quatt niet uit gegaan door de stofzuiger, wel toen door de oven de temp in huis opliep naar 19.8 voor langere tijd. Daarna open haard aan en Quatt bleef uit.

Deze morgen was het 19.1 in huis, Quatt was nog rustig aan het wachten totdat hij/zij het koud genoeg vond om warmte te leveren.
Toen maar de thermostaat op 20'C gezet, hierdoor sloeg de CIC aan - eerst cv voor 2min totdat het water 18'C was bij de Quatt toen nam de Quatt het over. Nu weer paar uur wachten totdat het weer 19.5'C is.

Conclusie:
De openhaard functie helpt zeker om het gedrag stabieler te houden. Maar de CIC is ook niet heilig. Ik houd het op deze instelling (temp constant, openhaard functie aan)
Vanochtend wat bijzonders opgemerkt. 18.9 in de woonkamer, warmtevraag vanuit de iSense maar geen warmte. Benieuwd wanneer die aanslaat. Anders wordt het een koude avond als ik thuis ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJtfNl78ZaGitD1_y_UPWBOgaOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VcrKUddzkMwjIUJ0mScfu7oq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:36:
[...]

[Afbeelding]

Ben benieuwd!
Ik ook 😁.
Ziet er goed uit.
Met dit stroomgebruik lijkt me dat nachtverlaging niet echt 100den euro's besparing gaat opleveren 😉.

Let er wel op dat de flow goed blijft en de andere radiatoren niet dichtslaan.
Wanneer het koud wordt kan natuurlijk ook altijd nog de temperatuur 0,5°C omhoog.

Enne... mocht je het nog niet hebben: een dik isolerend gordijn voor de voordeur, scheelt ook een slok op een borrel in een hal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Heinemancp schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:04:
[...]

Vanochtend wat bijzonders opgemerkt. 18.9 in de woonkamer, warmtevraag vanuit de iSense maar geen warmte. Benieuwd wanneer die aanslaat. Anders wordt het een koude avond als ik thuis ben.
[Afbeelding]
...
Had net een screenshot gemaakt van soortgelijke situatie, hoewel Quatt wel aan is.
Maar echt haast om dat tekort aan te vullen heeft hij niet....
21,5 ingesteld, dan vind ik alles tussen 21,35 en 21,75 acceptabel..
20,86 valt daar duidelijk buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qx5Q3YTfuN8oSxKrzPSGTE3NomY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvRfblSq82y1OmeC28gwEpfy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Update van de nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GTw7JZobrUEKD18WMGov8SQ4qA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5NEsBn45DW8ngid9VvcgtMf4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tnz46vAMLNK8cv3zwaEg1MUE3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UB7ssbffiX7Pb6ZCYIxsQpdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-k_QLF46NhgkRcEaOYZoOGzKLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SPCF2JuRtpAXDrXWCRKbu8Xt.png?f=fotoalbum_large

Wat ik hier uithaal:
- COP is prima ☺️
- tussen 00:00 en 04:00 heeft alleen de VVW warmte gevraagd om de kamer op 21 graden te houden. Maar zelfs met de groepen 50% dicht heeft deze weinig nodig en gaat de Quatt een paar keer uit (lees ik af uit de fluctuatie van de balkjes). Ik denk dat het hier beter is om toch met een kleine nachtverlaging te gaan werken zodat de Quatt een paar uurtjes per dag helemaal uitstaat, of een extra zone maken zodat de slaapkamers meer gaan vragen gedurende de nacht.
- Alle slaapkamers staan open vanaf 04:30 zoiets. De Quatt gaat niet veel harder draaien omdat de VVW het niet nodig heeft en de tweede zone ook niet (badkamer, hier zit een grote radiator). Maar de slaapkamers die gisteren uitstonden (de laatste 3 in het lijstje) moesten van 15 graden komen en het lukt ze niet om de temp snel genoeg op te laten lopen.
- overigens viel me op dat die slaapkamers heel snel van 15 naar 17 gingen, maar vanaf 17 graden een stuk langzamer opwarmen. Omdat de Quatt stabiel kabbelt vanaf 04:00 neem ik aan dat dat te maken heeft met de delta tussen radiator temp en kamer temp.

Ter illustratie van het laatste punt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjbETBzo9CQ-CGY_yxV7S1MuqqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iROLvbFaCc3gteaM5whA7l4M.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hoop is nog steeds dat ik de watertemp in de buizen met een paar graden omhoog krijg zodat de slaapkamer radiatoren het wel beter trekken. En ik laat ze ook vanaf nu gewoon 24/7 openstaan. En anders ventilatoren aanschaffen of wellicht de VVW afsluitbaar maken met een klep en eigen thermostaat (al begrijp ik dat dat hier niet de voorkeur geniet).

[ Voor 19% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
@RealCato als je geen/weinig CV gas wilt gebruiken en zoveel mogelijk op de Quatt wilt doen, dan kun je niet verwachten dat radiatoren kamers even snel op temp krijgen. Daarvoor gaat er te weinig water van te lage temp doorheen. Dus zet die radiatoren gewoon de hele tijd open maar dan op max graadje lager dan de max gewenste temperatuur. Denk dat het dan een stuk stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Double post

[ Voor 95% gewijzigd door olafmol op 18-12-2023 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-06 10:00
Ik vraag me wel af hoe die temperatuur bij je boiler.otFbSupplyInletTemperature (zo hoog komt ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:52
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:18:
[...]

...
Had net een screenshot gemaakt van soortgelijke situatie, hoewel Quatt wel aan is.
Maar echt haast om dat tekort aan te vullen heeft hij niet....
21,5 ingesteld, dan vind ik alles tussen 21,35 en 21,75 acceptabel..
20,86 valt daar duidelijk buiten.

[Afbeelding]
op 18.8'C is de Quatt om 8:29 aangegaan, op 300W... zal wel even duren voordat het warm wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Heinemancp schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:47:
[...]

op 18.8'C is de Quatt om 8:29 aangegaan, op 300W... zal wel even duren voordat het warm wordt ;)
Ik kan me niet voorstellen dat dit niet op te lossen is door Quatt, toch @marijnflipse ?

Edit plaatje toegevoegd.
Quatt krijgt eindelijk in de smiezen dat hij die 0,65°C verhogen niet op halve kracht gaat halen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11oG4e1A54p5W_1eoGWY0x1F1hc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4U2JB3mLAsrJI8tyLDR9Zyc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Friezin op 18-12-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
robmaas schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:22:
[...]

Ik vraag me wel af hoe die temperatuur bij je boiler.otFbSupplyInletTemperature (zo hoog komt ?
Ik zie ook nog wel wat vreemde dingen in de json van @RealCato die ik niet direct snap:

- controlsetpoint van thermostaat staat op 51? Is dat de gevraagde water temperatuur?

- de boiler (cv?) waardes staan vrij hoog, rond de 35c, zonder dat de cv is bijgesprongen, en flink wat hoger dan de watertemperatuur van de Quatt zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-06 12:03
OK, ik heb nu alle tado zones verwijderd, behalve de woonkamer en zie nu idd dat de "hoofddtemperatuur"in de Quatt app (boven huis plaatje) 20 gr aangeeft, wat idd de temop van de woonkamer thermostaat is ipv de laagst ingestelde zone.
Maar hoe zit dat dan in de niet meer gekoppelde zones? Ik heb bv een zone die ingesteld staat op 18 gr, waar het nu 17 is en er in tado app de melding "heating" bij staat. Maar die gaat dus niet meer zomaar verwarmen. Moeten die dan gewoon opengezet worden? En hoe? Kan ik daar dan beter maar de knoppen fhalen, nu die eigenlijk nutteloos zijn geworden? Vragen genoeg nog :-)

Andere opmerking. Ik heb nachtverlaging van 20 > 19 ingesteld staan voor woonkamer en keuken. Zie in de Quatt app dat elke morgen rond de sprong van 19 > 20 de cv even een halve kuub gas verbruikt om mee te helpen. Is dat bv te voorkomen door de verhoging in stappen van 19 > 19.5 > 20 te doen, of beter gewoon de hele nacht op 20 laten staan?

[ Voor 22% gewijzigd door sbin op 18-12-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 07:48:
Update van de nacht:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik hier uithaal:
- COP is prima ☺️
- tussen 00:00 en 04:00 heeft alleen de VVW warmte gevraagd om de kamer op 21 graden te houden. Maar zelfs met de groepen 50% dicht heeft deze weinig nodig en gaat de Quatt een paar keer uit (lees ik af uit de fluctuatie van de balkjes). Ik denk dat het hier beter is om toch met een kleine nachtverlaging te gaan werken zodat de Quatt een paar uurtjes per dag helemaal uitstaat, of een extra zone maken zodat de slaapkamers meer gaan vragen gedurende de nacht.
- Alle slaapkamers staan open vanaf 04:30 zoiets. De Quatt gaat niet veel harder draaien omdat de VVW het niet nodig heeft en de tweede zone ook niet (badkamer, hier zit een grote radiator). Maar de slaapkamers die gisteren uitstonden (de laatste 3 in het lijstje) moesten van 15 graden komen en het lukt ze niet om de temp snel genoeg op te laten lopen.
- overigens viel me op dat die slaapkamers heel snel van 15 naar 17 gingen, maar vanaf 17 graden een stuk langzamer opwarmen. Omdat de Quatt stabiel kabbelt vanaf 04:00 neem ik aan dat dat te maken heeft met de delta tussen radiator temp en kamer temp.

Ter illustratie van het laatste punt:

[Afbeelding]

Mijn hoop is nog steeds dat ik de watertemp in de buizen met een paar graden omhoog krijg zodat de slaapkamer radiatoren het wel beter trekken. En ik laat ze ook vanaf nu gewoon 24/7 openstaan. En anders ventilatoren aanschaffen of wellicht de VVW afsluitbaar maken met een klep en eigen thermostaat (al begrijp ik dat dat hier niet de voorkeur geniet).
Kun je het niet beter even een dagje aanzien voor je weer aan knopjes draait?
Laat eens een hele dag continue draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
sbin schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:53:
OK, ik heb nu alle tado zones verwijderd, behalve de woonkamer en zie nu idd dat de "hoofddtemperatuur"in de Quatt app (boven huis plaatje) 20 gr aangeeft, wat idd de temop van de woonkamer thermostaat is ipv de laagst ingestelde zone.
Maar hoe zit dat dan in de niet meer gekoppelde zones? Ik heb bv een zone die ingesteld staat op 18 gr, waar het nu 17 is en er in tado app de melding "heating" bij staat. Maar die gaat dus niet meer zomaar verwarmen. Moeten die dan gewoon opengezet worden? En hoe? Kan ik daar dan beter maar de knoppen fhalen, nu die eigenlijk nutteloos zijn geworden? Vragen genoeg nog :-)

Andere opmerking. Ik heb nachtverlaging van 20 > 19 ingesteld staan voor woonkamer en keuken. Zie in de Quatt app dat elke morgen rond de sprong van 19 > 20 de cv even een halve kuub gas verbruikt om mee te helpen. Is dat bv te voorkomen door de verhoging in stappen van 19 > 19.5 > 20 te doen, of beter gewoon de hele nacht op 20 laten staan?
Ja je moet je radiatoren (zones) gewoon “mee laten lopen” door ze open te houden. Dus in principe kunnen die knoppen er zelfs af als je de thermostaat functie niet (meer) wilt of kunt gebruiken.

Qua nachtverlaging en ochtendverhoging; dat is erg afhankelijk van je huis en isolatie. Probeer idd eens in stapjes van 0,5 per uur te verhogen. Eens kijken wat ie dan doet. En vergeet niet: het weer is variabel, dus vergelijken is lastig. Minder of geen nachtverlaging is ook interessant om eens te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Er is een fractie gasverbruik geweest.
Zie insights.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
sbin schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:53:

Begin eerst eens op continue tot je een stabiele omgeving heb.
Verlaging kan per graad, maar verhogen per 0,5:
Hoe lang het duurt voor er 0,5°C bij is, kun je checken in/via JSON: zet handmatig 0,5 omhoog en kijk hoe lang het duurt tot die 0,5 extra in JSON is bereikt.
Dat is dan ook de interval voor verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:52:
[...]

Ik zie ook nog wel wat vreemde dingen in de json van @RealCato die ik niet direct snap:

- controlsetpoint van thermostaat staat op 51? Is dat de gevraagde water temperatuur?

- de boiler (cv?) waardes staan vrij hoog, rond de 35c, zonder dat de cv is bijgesprongen, en flink wat hoger dan de watertemperatuur van de Quatt zelf?
Zie insights: er was wat gasverbruik en ik kan uit ervaring melden dat dat inderdaad gelijk eventjes invloed heeft (bij mij niet bij boiler, ik heb aan/uit maar ik zie het bij flowmeter).
(Of SWW?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:01:
[...]

Er is een fractie gasverbruik geweest.
Zie insights.
Mijn boiler SupplyInletTemperature is inmiddels gestegen naar 42 graden en sinds die 7 Wh om 01:00 is de boiler niet meer aan geweest. Dus dat kan het niet zijn.

Ik snap deze read out dus ook niet. Wat meet deze? De CV heeft geen boiler (Remeha Calenta 40C). Ik lees ook dat deze sensor alleen werkt als OpenTherm protocol gebruikt wordt. De Remeha kan dat aan, maar moet wellicht iets ingesteld worden in de CV ? (https://www.klusidee.nl/F...aat-via-opentherm.116267/) Heeft iemand meer kennis van deze sensor?

Zelfde verhaal voor de ControlSetPoint. Ik heb geen idee wat dat ding doet, maar als je mijn verschillende screenshots van de afgelopen dagen ziet dan fluctueert deze tussen de 32 graden en de 51.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-06 10:00
Boiler =CV . Maar blijven hele rare hoge waardes. Waar komt dat vandaan vraag je je dan af ?

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:59:
[...]

Ja je moet je radiatoren (zones) gewoon “mee laten lopen” door ze open te houden. Dus in principe kunnen die knoppen er zelfs af als je de thermostaat functie niet (meer) wilt of kunt gebruiken.

Qua nachtverlaging en ochtendverhoging; dat is erg afhankelijk van je huis en isolatie. Probeer idd eens in stapjes van 0,5 per uur te verhogen. Eens kijken wat ie dan doet. En vergeet niet: het weer is variabel, dus vergelijken is lastig. Minder of geen nachtverlaging is ook interessant om eens te bekijken.
Ik ben precies door dezelfde 'journey' heengegaan afgelopen dagen. Het belangrijkste is de realisatie dat de Quatt bijna 2x zo efficiënt is als hij stabiel op 400 Watt draait dan wanneer hij de hele tijd moet bijspringen. Oftewel gratis warmte om te verdelen in je huis, zo zie ik het maar.

Je wil je Quatt dus om te beginnen 24/7 aanhebben op 'kabbelstand'. Dan zou het water in je leidingen rond 30-32 graden moeten verwarmen. En dan kijken hoe ver je daarmee komt in je huis.

En daarom ook het advies: laat de VVW de Quatt bedienen want die is lekker stabiel, en zet alle thermostaten op independent met hoge doeltemp instellen zodat de Tado ze 100% open zet. Alle warmte die je in je slaapkamers kunt krijgen is meegenomen zeg maar.

Maar wat je mogelijk gaat zien is dat de VVW die veel meer oppervlakte heeft dan een thermostaat in staat is veel meer warmte op te nemen uit je leidingen dan een thermostaat dat kan.

Als de Quatt overigens zijn warmte niet goed kwijt kan, bijv. omdat je de VVW knijpt of de radiatoren niet ver genoeg open staan, dan gaat de temperatuur in het leidingwater oplopen en loopt de efficiëntie van de Quatt terug (koud water is makkelijker te verwarmen dan warm water).

Maar als je dit doet en na 24-48 uur ziet dat de radiatoren achter blijven (of de VVW temp te hoog oploopt) kun je een paar dingen doen dan is de balans in het systeem dus niet goed. Je kunt dan het volgende doen:
- de capaciteit van je radiatoren verhogen. In het simpelste geval is dit een ventilator erbij zetten, maar in het ergste geval radiator vervangen.
- de capaciteit van de plekken waar je overcapaciteit hebt terugdringen. In mijn geval heb ik de VVW nu voor 50% dichtstaan en dat werkt beter. Maar dat forceert de Quatt om toch net iets hoger te draaien waardoor mogelijk de watertemp in de buizen omhoog gaat en de Quatt efficiëntie omlaag gaat - maar dat ben ik nu aan het uitzoeken.

De buitentemp heeft natuurlijk ook veel invloed. Mijn systeem werkt nu na 5 dagen op de huidige temp van 10 graden. Maar als het straks gaat vriezen dan moet het ook nog steeds goed werken. Ik hoop dat als ik de balans in huis vindt met de VVW en de radiatoren dat dan het enige wat gebeurt is dat de Quatt harder gaat draaien. Maar dat moet nog blijken.

Ik denk niet dat je de thermostaatknoppen moet weggooien:
1) Als de radiator overcapaciteit heeft ten opzichte van de andere radiatoren in je systeem dan wil je nog steeds die radiator soms dichtzetten. Ik vind het zelf ook fijn om een temp van 17-18 graden te hebben in de slaapkamers 's nachts en dat is me ook wat waard. Dan maar niet de hoogst haalbare efficiëntie. En met de knop kun je vervolgens de temp vanaf een uurtje of 05:00 weer in stapjes laten oplopen tot de doeltemp overdag.
2) Ze geven 24/7 veel data over de temperatuur en luchtvochtigheid in je kamer en dat vind ik ook nuttig om het systeem beter te laten werken.

In mijn geval zijn de meeste thermostaten bij 32 graden temp in de buizen in staat om de betreffende kamer 0,5 graden te verhogen per 30-45 minuten.

[ Voor 25% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcleaver
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 10:38
marijnflipse schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:27:
Thanks voor je bericht @Lelletje! Ik ben één van de oprichters van Quatt, en wij zijn geen scam ;-). Wij hebben als doel om de energietransitie te versnellen. We doen dit door hybride warmtepompen een stuk slimmer te maken, en het simpel te maken om 'm geinstalleerd te krijgen.
Wat is de stand van zaken nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:17
mcleaver schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:35:
[...]

Wat is de stand van zaken nu?
Wat wil je precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
robmaas schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
Boiler =CV . Maar blijven hele rare hoge waardes. Waar komt dat vandaan vraag je je dan af ?
Uiteindelijk is dit sensor informatie die de Quatt ook gewoon maar krijgt van de CV.
In mijn geval deze: https://www.handleidingen.com/remeha/handleiding-calenta-40c

Ik kan de sensoren terugvinden in de handleiding (RTS en FTS), maar dat is ook alles. Ik weet ook niet precies hoe zo'n ketel werkt, maar kan me voorstellen dat hij bepaalde elementen op temperatuur houdt voor een eventuele warmtevraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 12:43

SBL

[...]

Er heeft iemand een uur geleden gedouched of afgewassen, dan loopt die sensor ook op.
(ik heb dezelfde ketel er open therm aan hangen)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:54:
[...]

Uiteindelijk is dit sensor informatie die de Quatt ook gewoon maar krijgt van de CV.
In mijn geval deze: https://www.handleidingen.com/remeha/handleiding-calenta-40c

Ik kan de sensoren terugvinden in de handleiding (RTS en FTS), maar dat is ook alles. Ik weet ook niet precies hoe zo'n ketel werkt, maar kan me voorstellen dat hij bepaalde elementen op temperatuur houdt voor een eventuele warmtevraag.
Ah ja natuurlijk! Het kan zo’n “comfort stand” zijn voor het sww tapwater. Of idd recent warm sww water gevraagd. @RealCato heb je ook een p1 meter die het gasverbruik buiten de Quatt metingen om meet? Dan kun je zien of de cv ketel zelf voor sww de boel opwarmt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:20

WouterB

3680 Wp

@RealCato Ik heb ook een Calenta. Nadat de quatt geïnstalleerd was, was daarna de comfort-stand voor tapwater weer aangegaan (of ik had dat ooit via de iSense uitgezet, maar die hangt nu niet meer direct aan de ketel, waardoor die setting dus niet meer doorkomt). Ik vind een "comfortstand" zonde van de energie, en hoef ook niet lang te wachten op warm water, dus ik heb die na toen ik er na een week achterkwam op de ketel uitgezet.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
RealCato schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:52:
[...]

Mijn boiler SupplyInletTemperature is inmiddels gestegen naar 42 graden en sinds die 7 Wh om 01:00 is de boiler niet meer aan geweest. Dus dat kan het niet zijn.

Ik snap deze read out dus ook niet. Wat meet deze? De CV heeft geen boiler (Remeha Calenta 40C). Ik lees ook dat deze sensor alleen werkt als OpenTherm protocol gebruikt wordt. De Remeha kan dat aan, maar moet wellicht iets ingesteld worden in de CV ? (https://www.klusidee.nl/F...aat-via-opentherm.116267/) Heeft iemand meer kennis van deze sensor?

Zelfde verhaal voor de ControlSetPoint. Ik heb geen idee wat dat ding doet, maar als je mijn verschillende screenshots van de afgelopen dagen ziet dan fluctueert deze tussen de 32 graden en de 51.
Dat controlsetpoint is vermoedelijk wat de thermostaat via OT graag wil hebben qua water aanvoertemp. Alleen doet de CiC daar niks mee voor zover ik weet. Die gebruikt alleen de huidige en gewenste ruimte temp die de thermostaat doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:04:
[...]

Door die ene radiator gaat natuurlijk niet al het water van de woning, dus de flow zal lager zijn dan 800 l/h. Ik verwarm de beneden verdieping enkel met Jaga 20 en 15 types, dus de enkele convector uitvoeringen, maar ik heb door fans (Arctic F14 op max 6V) voldoende vermogen zelfs bij 28 graden aanvoer.
Ja, sorry, je hebt natuurlijk gelijk, dat zal inderdaad een heel stuk minder zijn, maar tegen over een normaal cv bedrijf is de flow wel nog een heel stuk hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:15:
[...]

Ah ja natuurlijk! Het kan zo’n “comfort stand” zijn voor het sww tapwater. Of idd recent warm sww water gevraagd. @RealCato heb je ook een p1 meter die het gasverbruik buiten de Quatt metingen om meet? Dan kun je zien of de cv ketel zelf voor sww de boel opwarmt.
Ja ik heb de app van mijn energieleverancier. Die gaf aan dat ik zaterdag voor EUR 0,67 gas heb verbruikt (0,5 M^2), terwijl de Quatt app op 0,01 M^3 is blijven staan.

Dus daar zit wel iets van verbruik in ja.
Maar of dat dan douche water was of spaarstand van de CV kan ik niet zien.

[ Voor 6% gewijzigd door RealCato op 18-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
WouterB schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:18:
@RealCato Ik heb ook een Calenta. Nadat de quatt geïnstalleerd was, was daarna de comfort-stand voor tapwater weer aangegaan (of ik had dat ooit via de iSense uitgezet, maar die hangt nu niet meer direct aan de ketel, waardoor die setting dus niet meer doorkomt). Ik vind een "comfortstand" zonde van de energie, en hoef ook niet lang te wachten op warm water, dus ik heb die na toen ik er na een week achterkwam op de ketel uitgezet.
Ik heb de CV al gechecked en de installateurs hebben inderdaad de settings aangepast. De CV temp is nu ingesteld op 62 graden terwijl ik hem zelf op 55 had staan. En wellicht dat ze die comfort stand ook hebben aangezet, zou me niet verbazen. We hebben een Quooker in de keuken dus warm water is voor 99% douchen. Ik zal eens checken, bedankt voor de tip!

Pagina: 1 ... 184 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.