Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 183 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.815.073 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:15
Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:33:
[...]

Hierbij het overzicht van het afgiftesysteem
[Afbeelding]

vandaag ca. 7 graden. De water out temperatuur van de Quatt lager dan 35 graden
COP 4

Duidelijk minder dus dan wat Quatt in de technische file V1.2 aangeeft
A7/W35, buitenlucht +7 °C
C.O.P Min./Max. - 4,3 / 4,9
Ik vermoed dat je systeem niet genoeg warmte kwijt kan. Het vermogen van die Lenden Radiator met een temperatuur van 35c zal zeer laag zijn.

Heb je een overzicht van een paar momenten Quatt Water In en Quatt Water Out?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17:19
Spykie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed dat je systeem niet genoeg warmte kwijt kan. Het vermogen van die Lenden Radiator met een temperatuur van 35c zal zeer laag zijn.

Mijn COP is ook maar 4,1. Ik heb de indruk dat het probleem bij mij is dat de PowerIn altijd langzaam oploopt waardoor 1) het water steeds hoger wordt (en de COP dus lager) en 2) op een gegeven moment de ruimtetemperatuur te hoog waardoor de thermostaat even uitschakelt. Als dat gedrag anders zou zijn kom ik denk ik hoger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXMQsG77xRIgGoVwzLeNN8rlM1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2je7Np86toiJny52fcm2RmEq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fpq-rGIy4vYodtEVHhOMDl8wIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOlRL1xniT1THAhDDLOg2QCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBpN0VRN5ddmxBD3mt04CU1IehU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGWR12ZjTu63qIibZPPtiCbN.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:57

SBL

Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:33:
[...]

Hierbij het overzicht van het afgiftesysteem
[Afbeelding]
12kW afgifte bij 90/70=80 graden
35% van over bij 50/45=47,5graad = 4,2kW, met ventilatoren 50% meer = 6,3kW (Quatt+CV op koude dagen)
13% van over bij 35/31=33 graden = 1,6kW, met ventilatoren kun je 60% meer halen = 2,6kW

Da's goed vergelijkbaar met mijn situatie; het houdt niet over qua afgifte.
edit: Hangt natuurlijk wel van je verlies af; misschien is het bij jou wel ruim voldoende om verlies te compenseren.

[ Voor 21% gewijzigd door SBL op 15-12-2023 12:33 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:29
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:07:
[...]

ook @pietjm: vertel je watertemperatuur er eens bij
Thermostaat continu 20C. waterout 28C.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meastro1983
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Slurpgeit schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:26:
Hmmmmm, ik denk dat er een afvoertje verstopt zit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geloof dat het tijd is voor een ticket :D
@Slurpgeit Ik heb niet zo'n afvoerbuisje bij mijn Quatt. Weet je ook waar dat afvoertje naartoe gaat en of het standaard is? Of is dit specifiek voor jouw situatie aangebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:59
Meastro1983 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:53:
[...]

@Slurpgeit Ik heb niet zo'n afvoerbuisje bij mijn Quatt. Weet je ook waar dat afvoertje naartoe gaat en of het standaard is? Of is dit specifiek voor jouw situatie aangebracht?
Ja je hebt drie punten waar je een slangetje op kan aansluiten. In mijn geval gaat hij door de muur naar binnen en in de afvoer van de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Marelli7 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:15:
[...]

;( :-(
En ja....weer de CiC eruit. Kan geen verbinding meer maken via LAN of WiFi.
Storingsdienst heeft een mailtje gestuurd (naar?)

Op een uur na heb ik de Quatt nu pas één week .
De CiC blijven herstarten lijkt mij meer een pleister dan een oplossing.
Check even even of alle kabeltjes wel goed aangesloten zijn....

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 10:42
Spykie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:16:
[...]

Jazeker dit is nu, COP is ook hoger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D95jKzj5f0OikB_o0nyXRLCEtK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jEosbm0Ex9UMmLDpB7IPVIlv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-06 01:49
9 graden, zonnetje erbij, thermostaat continu op 20 graden, geeft dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69ZQ0n1YRt2eMdL_ffTIedcgwZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywIxB9BboJ9aU0F3wH2kUtAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ3IvrhnxSZUCeZJGLAG0vECGAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UrqgjIVXfm23M6UkCPl1YEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDUc4LFsQB1pB3uZc3kI_93Ag3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYeIWb9rOgoV6sqlNvSHwDmI.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benergy5
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:31:
[...]

12kW afgifte bij 90/70=80 graden
35% van over bij 50/45=47,5graad = 4,2kW, met ventilatoren 50% meer = 6,3kW (Quatt+CV op koude dagen)
13% van over bij 35/31=33 graden = 1,6kW, met ventilatoren kun je 60% meer halen = 2,6kW

Da's goed vergelijkbaar met mijn situatie; het houdt niet over qua afgifte.
edit: Hangt natuurlijk wel van je verlies af; misschien is het bij jou wel ruim voldoende om verlies te compenseren.
Dank, das een duidelijk verhaal.
Ik kon zo gauw geen omrekenfactor vinden van 90 naar 35 graden maar had al zo,n vermoeden.
Ventilatoren zou helpen maar vind het nu eigenlijk al teveel ruisen dus daar begin ik niet aan.
Ik ga de kleinste ledenradiator vervangen, daarmee komt er iets vermogen bij.
Als ik met jouw 13% factor reken hou ik dan in totaal 2030 Watt over.
Tja, ik krijg mijn huis hier mee warm zeker bij dit weer. En goedkoper dan met gas.
Ik vrees dat ik met een wat minder gunstige COP moet leven dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 14:57
Spykie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:11:
[...]

Check even even of alle kabeltjes wel goed aangesloten zijn....
Welke kabeltjes en waar? geen idee wat ik aan de CiC zou kunnen controleren en welke kabeltjes op welke poorten aangesloten zouden moeten zijn. Heb je een schema daarvan?

Ik heb 'm nu weer aan de praat gekregen na 3x uit/aanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfD4v7qqc07JloYKnxBYQXrN42w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XvuTl6VDjSuhJPSofE2iySnV.png?f=fotoalbum_large

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:57

SBL

Marelli7 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:26:
[...]

Ik heb 'm nu weer aan de praat gekregen na 3x uit/aan[Afbeelding]
Insights werkt weer! Er zijn wel wat mensen die die truc van je willen leren.
ten overvloede: Die balk met 17kWh tussen 6 en 7 die klopt niet; moet je uitsmeren over de uren daarna

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 14:57
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:51:
[...]

Insights werkt weer! Er zijn wel wat mensen die die truc van je willen leren.
ten overvloede: Die balk met 17kWh tussen 6 en 7 die klopt niet; moet je uitsmeren over de uren daarna
Volgens HomeWizzard heeft de Quatt tussen 6 en 7 geen stroom verbruikt. Hij is er uitgegaan met een piek van 1,1kW. die 17kWh lijkt wel te kloppen met wat daarna is verbruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgb9eBpsPHmRscVGx0xFqZVmR1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3cazrTsoS1LkDixCeH0VBeF4.png?f=fotoalbum_large

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:37:
[...]

Had je de JSON-pagina al gevonden?
Zie:
Ervaringen met Quatt?

Edit: Binnen quatt app klikken op dat lange nr, wordt automatisch gekopieerd: browser, plak en :8080 eraanvast.
Wel adres eraf knippen voor plaatsen (hoeft niet met ip)

Geeft ontzettend veel inzicht!
Gevonden? Men is gek op een screenshot 😉

Idee om de radiatoren eens wat verder open te zetten om warmte kwijt te raken?
Ah nee nog niet; ga ik thuis naar kijken en dan post ik een screenshot!

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RealCato
NIB0R schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:18:
[...]

Wat een onzin om Quatt hiervan de schuld te geven. Dat weet je helemaal niet. @RealCato gebruikt een zone systeem zonder dat hij/zij alle zones (de vloer beneden) kan afsluiten indien deze geen warmtevraag hebben. Er wordt dan geklaagd dat de woonkamer verwarmd blijft worden als die al op temperatuur is... Ja dat zal wel ja als de kamers boven warmte vragen en je sluit de woonkamerzone niet dan gaat die mooi mee. En als tweede zie ik zones met acute warmtevraag. Dan gaat de CV ketel helpen ja. Zo veel zelfs dat je COP onderuit gaat en het niet meer zinvol is om de Quatt te laten mee helpen. Bovendien met zone systemen heb je kans op weinig warmteafgifte als er veel dicht staat, dan gaat de temperatuur ook rap omhoog.

Met alle informatie die we nu hebben verbaast het mij niks dat de CV ketel zo veel moet werken. En lijkt mij de Quatt gewoon prima te werken. De oplossing moet je hier zoeken in het gedrag/keuzes van de gebruiker. Dat is al aangekaart door verschillende andere tweakers hier boven mij. Zeggen dat Quatt zich moet schamen en dat dat een ding is wat zeker is slaat echt nergens op....
Bedankt voor deze reactie, en helemaal juist.

Ik ben echt wel iemand die zich gaat inlezen en gaat tweaken, maar gisteren was ik vooral op zoek naar eerste hulp en tips. Die heb ik gekregen van enkele behulpzame tweakers - waarvoor dank - en nu kan ik zelf verder.

Voor degenen die de historie niet willen lezen, maar toch benieuwd zijn naar mijn verhaal en tips:

- de Quatt is eergisteren bij mij geïnstalleerd en dit is kundig gedaan, petje af voor quatt. Ik ben een Quatt noob, nooit eerder een warmtepomp gehad
- ‘s avonds zag ik dat de quatt maar 20% van de energie leverde en de ketel 80%. Er zat dus iets fout!

Inmiddels heb ik het volgende geleerd en gedaan (of ga ik nog doen):

1. ik heb allereerst de “Optimize your savings” uitgeschakeld. Ik had mijn werkelijk elec en gasprijzen ingevuld, maar ik vermoed dat de berekening niet klopt, wellicht omdat de COP heel laag is bij heel lage inzet van de Quatt (ik zat rond de 2,4). Dit leverde vrij direct overdag (bij stabiele warmtevraag) al een ommezwaai op van 20/80 naar 80/20. Top, bedankt. Een noob geholpen.

2. Ik ben gaan spelen met de Tado app.

Ik begrijp inmiddels dat de CiC zo is ingesteld dat deze bij een differentiaal van meer dan 0,5 graden tussen gemeten temperatuur en doeltemperatuur al de CV ketel gaat inschakelen; in mijn geval kom ik uit een situatie waarin ik de slaapkamers en badkamer alleen ‘s ochtends en ‘s avonds verwarm en ik heb nu geleerd dat ik de temperatuur 24/7 stabieler moet houden of stapjes moet inbouwen in de Tado zoneregeling per kamer. Dat laatste ben ik vandaag aan het doen en hoop daarmee de “boilerpiek” van vanavond en morgenochtend te voorkomen.

Wat ik ook heb geleerd is dat de CiC dit doet omdat warmtepompen in de regel veel minder vermogen hebben dan een CV. En dus meer tijd nodig hebben om te verwarmen. Ik denk nog steeds dat een “slimmere” CiC zelf al zou moeten leren van de tempdata en zo een persoonlijkere verwarmingsstrategie zou moeten toepassen. Ik heb kleine slaapkamers en convertor radiatoren: die zijn zelfs goed en snel te verwarmen op de Quatt alleen!

Verder begreep ik eerst niet waar de Quatt “huidige temp” en “doeltemp” vandaan haalde, en was bang dat deze van de verkeerde thermostaat kwam. Inmiddels heb ik ondervonden dat de Quatt tegelijkertijd alle temps bijhoudt uit de Tado app, maar er maar één laat zien op haar eigen home scherm uitkiest. prima, maar het maakt de Quatt app icm Tado app wel verwarrend!

3. De volgende stap is de JSON hier posten en hopelijk nog wat tips krijgen hoe ik de thermostaatkraan van de VVW beter kan instellen.

Het klopt dat ik 2 thermostaten heb; eentje is de Tado die in de woonkamer hangt en die wordt alleen gebruikt om de VVW te triggeren. De tweede is de ouderwetse knop op de VVW aansluiting zelf en hiermee knijp ik de toevoer af - de VVW heeft namelijk geen eigen zone en dus loopt er 24/7 warm water door de leidingen. Als ik de thermostaat op 35+ graden zet dan wordt het dus simpelweg veel te warm in de woonkamer. Dus die blijft voor nu lekker op 25 graden staan, zelfs met Quatt!

4. Ook wil ik nog de Home Assistant (HA) automatisering testen om nóg nauwkeuriger control uit te oefenen op de Quatt, en ook minder zelf te hoeven tweaken in de Tado app.

Ik hoop dat mijn ervaringen andere noobs op weg kunnen helpen.

Hierbij nog een screenshot van vandaag - in de stabiele situatie ben ik al erg tevreden, en de COP loopt ook op. Maar ik moet zoals gezegd de ochtend en avond nog tweaken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErW_WjTEPVtHhaYYjWhtSSuwzzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/craHgV1UDsqxHlDTJhTjklxM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door RealCato op 15-12-2023 15:03 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-06 17:28
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:22:
[...]

Als de Quatt ermee stopt, zou normaal de CiC wel de CVketel aan laten gaan.
Ik denk dat je CiC ermee gestopt is vannacht. Geen ervaring/idee wat daar oorzaak van kan zijn.

Er zijn er meer die na uitvallen CiC Insights kwijt zijn. Soms met paar dagen opgelost, soms duurt het weken. Quatt vindt dat niet zo'n punt want nog in beta.
Actuele inzicht kun je nu nog wel krijgen via JSON, maar terugkijken lukt dan niet. :/

Het doorlus-idee van @TeslaNerd: een 2e thermostaat die onder de 17,5 graad (als CiC weer uitvalt) alsnog de CVketel aangooit. Leuk idee als het vaak voor zou komen; ik denk dat er niemand is die dit al heeft? Pikt de CVketel dat?
Ja deze week bij mij ook zomaar geen Quatt en geen schakeling ketel. Dus vanaf 16.00 uur tot 24 uur verder niets aan verwarming en temperatuur terug gegaan naar 17,2. Spul herstart, ketel cv bedrijf voor half uur aan en het werd al warmer. Vanaf 18 graden cv bedrijf weer uit gezet en gaat alweer dagen goed

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Marelli7 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:15:
[...]

;( :-(
En ja....weer de CiC eruit. Kan geen verbinding meer maken via LAN of WiFi.
Storingsdienst heeft een mailtje gestuurd (naar?)

Op een uur na heb ik de Quatt nu pas één week .
De CiC blijven herstarten lijkt mij meer een pleister dan een oplossing.
Nee dat kan de bedoeling niet zijn!

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:25
RealCato schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:56:
[...]

Ik ben echt wel iemand die zich gaat inlezen en gaat tweaken, maar gisteren was ik vooral op zoek naar eerste hulp en tips. Die heb ik gekregen van enkele behulpzame tweakers - waarvoor dank - en nu kan ik zelf verder.

Voor degenen die de historie niet willen lezen, maar toch benieuwd zijn naar mijn verhaal en tips:

- de Quatt is eergisteren bij mij geïnstalleerd en dit is kundig gedaan, petje af voor quatt. Ik ben een Quatt noob, nooit eerder een warmtepomp gehad
- ‘s avonds zag ik dat de quatt maar 20% van de energie leverde en de ketel 80%. Er zat dus iets fout!

1. ik heb allereerst de “Optimize your savings” uitgeschakeld. Ik had mijn werkelijk elec en gasprijzen ingevuld, maar ik vermoed dat de berekening niet klopt, wellicht omdat de COP heel laag is bij heel lage inzet van de Quatt (ik zat rond de 2,4). Dit leverde vrij direct overdag (bij stabiele warmtevraag) al een ommezwaai op van 20/80 naar 80/20. Top, bedankt. Een noob geholpen.

Ik begrijp inmiddels dat de CiC zo is ingesteld dat deze bij een differentiaal van meer dan 0,5 graden tussen gemeten temperatuur en doeltemperatuur al de CV ketel gaat inschakelen; in mijn geval kom ik uit een situatie waarin ik de slaapkamers en badkamer alleen ‘s ochtends en ‘s avonds verwarm en ik heb nu geleerd dat ik de temperatuur 24/7 stabieler moet houden of stapjes moet inbouwen in de Tado zoneregeling per kamer. Dat laatste ben ik vandaag aan het doen en hoop daarmee de “boilerpiek” van vanavond en morgenochtend te voorkomen.

Wat ik ook heb geleerd is dat de CiC dit doet omdat warmtepompen in de regel veel minder vermogen hebben dan een CV. En dus meer tijd nodig hebben om te verwarmen. Ik denk nog steeds dat een “slimmere” CiC zelf al zou moeten leren van de tempdata en zo een persoonlijkere verwarmingsstrategie zou moeten toepassen. Ik heb kleine slaapkamers en convertor radiatoren: die zijn zelfs goed en snel te verwarmen op de Quatt alleen!

Verder begreep ik eerst niet waar de Quatt “huidige temp” en “doeltemp” vandaan haalde, en was bang dat deze van de verkeerde thermostaat kwam. Inmiddels heb ik ondervonden dat de Quatt tegelijkertijd alle temps bijhoudt uit de Tado app, maar er maar één laat zien op haar eigen home scherm uitkiest. prima, maar het maakt de Quatt app icm Tado app wel verwarrend!

3. De volgende stap is de JSON hier posten en hopelijk nog wat tips krijgen hoe ik de thermostaatkraan van de VVW beter kan instellen.

Het klopt dat ik 2 thermostaten heb; eentje is de Tado die in de woonkamer hangt en die wordt alleen gebruikt om de VVW te triggeren. De tweede is de ouderwetse knop op de VVW aansluiting zelf en hiermee knijp ik de toevoer af - de VVW heeft namelijk geen eigen zone en dus loopt er 24/7 warm water door de leidingen. Als ik de thermostaat op 35+ graden zet dan wordt het dus simpelweg veel te warm in de woonkamer. Dus die blijft voor nu lekker op 25 graden staan, zelfs met Quatt!

4. Ook wil ik nog de Home Assistant (HA) automatisering testen om nóg nauwkeuriger control uit te oefenen op de Quatt, en ook minder zelf te hoeven tweaken in de Tado app.

Hierbij nog een screenshot van vandaag - in de stabiele situatie ben ik al erg tevreden, en de COP loopt ook op. Maar ik moet zoals gezegd de ochtend en avond nog tweaken:

[Afbeelding]
Wat is het schema van je thermostaat? Op basis van je afbeelding zou ik bijna zeggen dat je nachtverlaging toepast en 's ochtends in een keer een flinke temperatuur gaat vragen (bijvoorbeeld van 18 graden naar 21 graden). Ik kan anders je verbruik niet helemaal goed verklaren.

Geef het wel even de tijd en kijk even wat voor jou het beste werkt. Bij de ene werkt de hele dag exact dezelfde temperatuur voor de andere hele kleine nachtverlaging. Elk woningtype is weer anders. Maar op basis van je screenshot denk ik dat daar nog wel wat winst is te behalen. En je gaat hier genoeg tips of adviezen terug vinden.

Ik heb de quatt nu zelf een week of twee en ben heel rustig met de temperatuur aan het spelen om te kijken wat het beste werkt. Zit ook niet de hele dag te kijken hoe mijn COP is, de afgelopen twee weken was het niet altijd ideaal warmtepomp weer (temperaturen rond het vriespunt, mistige dagen, etc.). Ik kan nu heel zenuwachtig worden van een COP onder de 3, en denken aan al die COP's die ik hier voorbij heb zien komen van 6+, maar dat was in een andere situatie. En daarnaast, het is allemaal appels met peren vergelijken. Eke situatie is anders, maar met een beetje tunen links en rechts is er voor iedereen wel wat uit te halen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:35
[...]

Dank voor je uitgebreide verhaal! Nog 2 vraagjes:

A ) welke waarde van de Tado laat de Quatt app zien? De gemeten of de gewenste? (want dat zijn als ik me niet vergis de 2 waardes die de Tado doorgeeft aan de CiC)

B ) op welke temperatuur had je je vvw-thermostaat staan voordat de Quatt erbij was? Ook op 25C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:24:
[...]
Ik vrees dat ik met een wat minder gunstige COP moet leven dan
Je zou kunnen overwegen om wat radiatoren te vervangen door t33's van Marktplaats

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
Spykie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:53:
[...]

Je zou kunnen overwegen om wat radiatoren te vervangen door t33's van Marktplaats
Dank voor de tip Spykie.
Ik heb dat idd ook wel overwogen maar ga dat niet doen.
Die grote ledenradiator is al echt eh... groot ;) En houdt de woonkamer met gemak warm.
Op de andere plaatsen is een T33 niet echt iets wat ik zou willen.

Maar zo is wel duidelijk wat een gelimiteerde capaciteit voor effect heeft.
En dat staat helaas niet in de warmtepomp reclames, ook niet bij Quatt.
Men adviseert om te kijken of je huis bij een watertemperatuur van ca 40 graden voldoende warm blijft.
Nou dat lukt dus prima maar bij 40 graden zakt je COP wel duidelijk, zelfs daaronder al.
Eigenlijk kom je dan toch bij LTV radiatoren en/of vloerverwarming als je een hoge COP wil halen met een WP.
Of extra ventilatoren onder je radiatoren.
Maar als ik wil verwarmen met een ventilator dan schaf ik persoonlijk liever een airco aan.
Daar heb je 's zomers ook nog plezier van en is zelfs zonder subsidie niet echt duurder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:14:
[...]

Dank voor de tip Spykie.
Die grote ledenradiator is al echt eh... groot ;) En houdt de woonkamer met gemak warm.

Men adviseert om te kijken of je huis bij een watertemperatuur van ca 40 graden voldoende warm blijft.
Nou dat lukt dus prima maar bij 40 graden zakt je COP wel duidelijk, zelfs daaronder al.
Eigenlijk kom je dan toch bij LTV radiatoren en/of vloerverwarming als je een hoge COP wil halen met een WP.
Maar als ik wil verwarmen met een ventilator dan schaf ik persoonlijk liever een airco aan.
Daar heb je 's zomers ook nog plezier van en is zelfs zonder subsidie niet echt duurder.
Mijn CoP is ook niet om naar huis te schrijven hoor, maar ben mega blij met mijn verbruik. Vandaag 5,4kWh, en misschien is dát wel belangrijker.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13:03
Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:14:
[...]

Dank voor de tip Spykie.

Toch is het een kwestie van inregelen, thermostaat, isolatie, temperatuurinstelling e.d. Of een combinatie ervan.
Ik krijg mijn huis (halfvrijstaand, ong 425 m3) met een T11, een T21 en een convectorput prima warm op 19,5 graden met een COP van de laatste maanden van resp 5,6, 4,3 en 3,4. Waarbij bij die laatste aangetekend moet worden dat ik wat gestoeid heb met mijn thermostaat en dat leverde helaas wat extra kWh’s op. Vandaag bv een COP van 5,5. Maar vergelijken blijft lastig cq onmogelijk.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:36:
[...]

Dank voor je uitgebreide verhaal! Nog 2 vraagjes:

A ) welke waarde van de Tado laat de Quatt app zien? De gemeten of de gewenste? (want dat zijn als ik me niet vergis de 2 waardes die de Tado doorgeeft aan de CiC)

B ) op welke temperatuur had je je vvw-thermostaat staan voordat de Quatt erbij was? Ook op 25C?
A ) ja, allebei dus. Maar steeds van de zone die het meeste vraagt. Dus bijv de woonkamer kan op 21/20,5 staan (huidig/gevraagd) en de slaapkamer op 18/20 dan zal hij de waarden van de slaapkamer laten zien en meteen ook de boiler bijschakelen. Zo interpreteer ik wat ik nu aan data kan zien.

B ) de VVW stond meestal op 25, maar ik had hem met de vorst naar 35 gezet. Als bijv een slaapkamer warmte vroeg dan ging dat voorheen op de CV heel snel, en stond de VVW ook maar kort “onnodig” aan. Maar omdat de Quatt de hele dag aanstaat moet ik de temp van de VVW echt omlaag zetten om geen overshoots te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
clubeddie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 15:28:
[...]

Wat is het schema van je thermostaat? Op basis van je afbeelding zou ik bijna zeggen dat je nachtverlaging toepast en 's ochtends in een keer een flinke temperatuur gaat vragen (bijvoorbeeld van 18 graden naar 21 graden). Ik kan anders je verbruik niet helemaal goed verklaren.

Geef het wel even de tijd en kijk even wat voor jou het beste werkt. Bij de ene werkt de hele dag exact dezelfde temperatuur voor de andere hele kleine nachtverlaging. Elk woningtype is weer anders. Maar op basis van je screenshot denk ik dat daar nog wel wat winst is te behalen. En je gaat hier genoeg tips of adviezen terug vinden.

Ik heb de quatt nu zelf een week of twee en ben heel rustig met de temperatuur aan het spelen om te kijken wat het beste werkt. Zit ook niet de hele dag te kijken hoe mijn COP is, de afgelopen twee weken was het niet altijd ideaal warmtepomp weer (temperaturen rond het vriespunt, mistige dagen, etc.). Ik kan nu heel zenuwachtig worden van een COP onder de 3, en denken aan al die COP's die ik hier voorbij heb zien komen van 6+, maar dat was in een andere situatie. En daarnaast, het is allemaal appels met peren vergelijken. Eke situatie is anders, maar met een beetje tunen links en rechts is er voor iedereen wel wat uit te halen.
Ja het ligt bij mij echt aan de slaapkamers. ‘S nachts kon het wat mij betreft teruglopen tot 12 graden, en dan stookte ik s ochtends voor het opstaan even snel op naar 19 graden. Dat verklaart die spike in de ochtend. Maar dat kan dus nu niet meer. De slaapkamers hebben oude kozijnen en ik moet se tochtstrips een keer vervangen, want het koelt daar dus snel af. Ik ga nu met de Quatt hem in de nacht op 15-16 graden zetten en dan in de ochtend in stapjes van 0,5 graden verhogen naar die 19 graden.

De slimme energie monitor die mijn echt verbruikskosten meet loopt een paar dagen achter, dus het wordt een beetje iteratief optimaliseren de komende weken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
RealCato schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 18:50:
[...]

Ja het ligt bij mij echt aan de slaapkamers. ‘S nachts kon het wat mij betreft teruglopen tot 12 graden, en dan stookte ik s ochtends voor het opstaan even snel op naar 19 graden. Dat verklaart die spike in de ochtend. Maar dat kan dus nu niet meer. De slaapkamers hebben oude kozijnen en ik moet se tochtstrips een keer vervangen, want het koelt daar dus snel af. Ik ga nu met de Quatt hem in de nacht op 15-16 graden zetten en dan in de ochtend in stapjes van 0,5 graden verhogen naar die 19 graden.

De slimme energie monitor die mijn echt verbruikskosten meet loopt een paar dagen achter, dus het wordt een beetje iteratief optimaliseren de komende weken denk ik.
Misschien rare vraag maar je bedoel alleen de slaapkamers 15-16 graden hoop ik? Onder de 18 graden retourtemperatuur van je cv water gaat ie altijd cv erbij pakken. 15-16 graden lijkt mij veel te laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scotman21
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-06 16:33
Ik lees dat op 11 december bekend is gemaakt dat de subsidie voor (hybride) warmtepompen volgend jaar wordt verhoogd. Volgens mij kom je voor een Quatt dan uit op een subsidie van eur 3.150,- (eur 2.100 + eur 600,- + eur 450,-). Dus de prijs van een Quatt gaat met eur 200,- omhoog per 1-1-2024 maar de subsidie gaat met eur 450,- omhoog (uitgaande van label A++). Zie hieronder de publicatie in de Staatscourant.

https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2023-33812.html

Ik heb zojuist de 1e termijn voor een Quatt betaald en de installatiedatum is in januari/ februari 2024. Zoals ik lees is de installatiedatum leidend voor de subsidie ("een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2024"). Interpreteer ik dit verkeerd of klopt het dat ik de Quatt prijs van 2023 betaal maar de subsidie van 2024 krijg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
scotman21 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:49:
Ik lees dat op 11 december bekend is gemaakt dat de subsidie voor (hybride) warmtepompen volgend jaar wordt verhoogd. Volgens mij kom je voor een Quatt dan uit op een subsidie van eur 3.150,- (eur 2.100 + eur 600,- + eur 450,-). Dus de prijs van een Quatt gaat met eur 200,- omhoog per 1-1-2024 maar de subsidie gaat met eur 450,- omhoog (uitgaande van label A++). Zie hieronder de publicatie in de Staatscourant.

Ik denk dat je gelijk hebt. Mijn vraag is eigenlijk of de overheid het toe blijft staan dat je 2x subsidie krijgt voor 2 units, dat blijft mij lijken als een soort Maas in de wet...
Ik heb zojuist de 1e termijn voor een Quatt betaald en de installatiedatum is in januari/ februari 2024. Zoals ik lees is de installatiedatum leidend voor de subsidie ("een verwarmingstoestel dat is geïnstalleerd op of na 1 januari 2024"). Interpreteer ik dit verkeerd of klopt het dat ik de Quatt prijs van 2023 betaal maar de subsidie van 2024 krijg ?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peeters1
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 25-11-2024
scotman21 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:49:

Dat lees je verkeerd, voor warmtepompen met Energielabel A ++ blijft de ISDE subsidie 2024 hetzelfde. Bij A+++ of hoger in 2024 gaat de ISDE met € 225 omhoog. Vanaf 2024 komt bij A+ of lager de ISDE te vervallen, tenzij je die nog in 2023 bestelt (=overgangsregeling). Fabrikanten moeten zo snel RVO laten weten wat de desbetreffende Energielabel 2024 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08

De Quatt is een A++ warmtepomp, zie energielabel

.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TAVB1sDR9z1qhOl97aA-lWZESp8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R2ixKK5JToaoxBet6MRWWsvk.png?f=fotoalbum_large

Dus geen wijziging mbt de subsidie, de eerdere genoemde verhoging van subsidie is uitsluitend voor warmtepompen met het A+++ label. Helaas.

Zie info VEH https://www.eigenhuis.nl/...omp-met-hoog-energielabel

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 16-12-2023 00:34 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Slurpgeit schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:26:
Hmmmmm, ik denk dat er een afvoertje verstopt zit

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Geloof dat het tijd is voor een ticket :D
Inderdaad een afvoertje.....
Ik zit me, door dat minime slangetje, nog altijd af te vragen wat er gebeurt bij -7 en zo nu en dan een drup water... Of een ronddwarrelend blaadje (of komt het water rechtstreeks uit het binnenste van de Quatt?).

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Ben benieuwd 😁.
Dat inregelen duurt wel wat langer dan een dag.
Ben er, omdat ook Quatt zo nu en dan zaken moest aanpassen (mij van stille modus afhelpen, warmteverlies verhogen en buitentemperatuur van 13°C naar 16) maandje zoet mee geweest.

COP vergelijken vind ik niet belangrijk.
Ik wil namelijk warm zitten (21,5) , heb 8 radiatoren en 2 vvw op de goede temperatuur daarvoor en "verstook", qua geld, de helft van vorig jaar. Wat voor COP-getalletje daaraan hangt? Het is, voor mij, maar een getalletje.
In dit forum veel te veel verschillende configuratieverschillen met anderen: neem alleen maar de buitentemperatuur van dat moment en zon/bewolkt/mistig. Daar kan zomaar 6 graden tussen zitten op een bepaalde dag.

Dit is nu.
Met 32°C uit red ik het net niet, met 33°C+ wel

(Edit: De Quatt moet alleen er nog even voor zorgen dat hij de kamertemperatuur niet te ver onder de gevraagde temperatuur laat zakken, door te blijven kabbelen op 600W. Dat kan wel tot 0,8 °C onder die gevraagde temperatuur worden. Daarom 's morgens maar even ingestelde temperatuur naar 22). Vloer opwarmen kost tijd....)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XhzueHX6pgilWVNWm_GbhHeyC8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G59VTGZCjnJ2ymoGrVbwp8U5.jpg?f=fotoalbum_large.

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 16-12-2023 08:03 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Bennobang schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:49:
[...]

Misschien rare vraag maar je bedoel alleen de slaapkamers 15-16 graden hoop ik? Onder de 18 graden retourtemperatuur van je cv water gaat ie altijd cv erbij pakken. 15-16 graden lijkt mij veel te laag
Ik had het over de oude situatie met CV.

En Idd de slaapkamers; de woonkamer met VVW is zo goed geïsoleerd dat die überhaupt maar 1,5 graden verliest s nachts zelfs als hij helemaal uit staat. Overdag staat-ie op 20,5 en vaak hoger door overshoots, dus die komt nooit onder de 19.

Wat betekent het dat hij onder de 18 graden retourtemperatuur op de boiler overschakelt? Ik neem aan dat het water in de leidingen altijd flink daarboven zit, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 07:48:
[...]

Ben benieuwd 😁.
Dat inregelen duurt wel wat langer dan een dag.
Ben er, omdat ook Quatt zo nu en dan zaken moest aanpassen (mij van stille modus afhelpen, warmteverlies verhogen en buitentemperatuur van 13°C naar 16) maandje zoet mee geweest.

COP vergelijken vind ik niet belangrijk.
Ik wil namelijk warm zitten (21,5) , heb 8 radiatoren en 2 vvw op de goede temperatuur daarvoor en "verstook", qua geld, de helft van vorig jaar. Wat voor COP-getalletje daaraan hangt? Het is, voor mij, maar een getalletje.
In dit forum veel te veel verschillende configuratieverschillen met anderen: neem alleen maar de buitentemperatuur van dat moment en zon/bewolkt/mistig. Daar kan zomaar 6 graden tussen zitten op een bepaalde dag.

Dit is nu.
Met 32°C uit red ik het net niet, met 33°C+ wel

(Edit: De Quatt moet alleen er nog even voor zorgen dat hij de kamertemperatuur niet te ver onder de gevraagde temperatuur laat zakken, door te blijven kabbelen op 600W. Dat kan wel tot 0,8 °C onder die gevraagde temperatuur worden. Daarom 's morgens maar even ingestelde temperatuur naar 22). Vloer opwarmen kost tijd....)

[Afbeelding].
Ja idd! Ik hoopte dat de boiler vanochtend uit zou blijven, maar de radiator in de gang (de kleinste) is niet in staat om 0,5 graden per half uur te verhogen. Dus heeft de Quatt toch weer de boiler ingeschakeld vanochtend.

Nu aangepast zodat deze s nachts mag blijven draaien op hogere temp, en ‘s ochtends per stapje 45 min krijgt om weer op dagtemp te komen. Maar kan dus morgen pas weer zien of t iets heeft uitgehaald!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:08
MacD007 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:30:

De Quatt is een A++ warmtepomp, zie energielabel

.

[Afbeelding]

Dus geen wijziging mbt de subsidie, de eerdere genoemde verhoging van subsidie is uitsluitend voor warmtepompen met het A+++ label. Helaas.

Zie info VEH https://www.eigenhuis.nl/...omp-met-hoog-energielabel
Balen inderdaad, dacht even dat ook ik een mazzeltje te pakken had. Gelukkig wel nog de black friday 200 euro cashback die we nog terug krijgen.

Gisteren aanbetaling gedaan, 10 januari installatie gepland. Laatste factuur voor 27-12 te voldoen. Had eigenlijk gedacht dat ik eerst al het materiaal binnen zou krijgen voordat ik de laatste betaling hoefde te doen, dat gaat hem dus niet meer worden denk ik. Krijg er wel een beetje de hik van zoveel vooruitbetalen, dat doe ik normaal echt NOOIT. Minimaal een gedeelte achteraf en anders zoek ik wel een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bennobang schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:49:
[...]

Volgens mij haal je hier watertemperatuur en ruimte(thermostaat) temperatuur door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
Voor een ieder die Home Assistant overweegt, Home assistant Green is vanaf nu beschikbaar voor 130,-.

Je hoeft er alleen wat kabels in te prikken en daarna kan je aan de slag met de Quatt integratie.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 16:59
Update over mijn test.
Situatie:
- iSense v28 op openhaard stand (hierdoor altijd warmte gevraagd)
- vvw
- constant 19.5'C

Door de iSense gaat de warmtevraag uit bij 19.7 en aan bij 19.2 - gevolg is dat het huis grote temperatuurschommelingen heeft, hierdoor moet de cv/Quatt harder werken dan noodzakelijk en oncomfortabel in huis.

Door de openhaard functie is de CIC in control, alle data (alleen de huidige en gewenste temperatuur) is beschikbaar voor de CIC en hierdoor kan die zijn eigen plan trekken.

Gevolg:
Quatt gaat niet meer uit bij 19.7 en pas weer aan bij 19.2 - dat is gewenst. Moduleert keurig en houdt de temp op 19.5 (19.4-19.6).

Gisteren is de Quatt niet uit gegaan door de stofzuiger, wel toen door de oven de temp in huis opliep naar 19.8 voor langere tijd. Daarna open haard aan en Quatt bleef uit.

Deze morgen was het 19.1 in huis, Quatt was nog rustig aan het wachten totdat hij/zij het koud genoeg vond om warmte te leveren.
Toen maar de thermostaat op 20'C gezet, hierdoor sloeg de CIC aan - eerst cv voor 2min totdat het water 18'C was bij de Quatt toen nam de Quatt het over. Nu weer paar uur wachten totdat het weer 19.5'C is.

Conclusie:
De openhaard functie helpt zeker om het gedrag stabieler te houden. Maar de CIC is ook niet heilig. Ik houd het op deze instelling (temp constant, openhaard functie aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:36:
[...]

Ja idd! Ik hoopte dat de boiler vanochtend uit zou blijven, maar de radiator in de gang (de kleinste) is niet in staat om 0,5 graden per half uur te verhogen. Dus heeft de Quatt toch weer de boiler ingeschakeld vanochtend.

Nu aangepast zodat deze s nachts mag blijven draaien op hogere temp, en ‘s ochtends per stapje 45 min krijgt om weer op dagtemp te komen. Maar kan dus morgen pas weer zien of t iets heeft uitgehaald!
Wat ik, tot nu, begreep van zoneregeling, is dat je warmtevragen van afzonderlijke ruimten beter niet kunt gebruiken.
Heb je al geprobeerd enkel de kamer te laten vragen?
Zet bijv. alle radiatoren open (want pieken zul je met enkel warmtepomp niet meemaken) en verlaag eventueel thermostaat kamer naar 24°C: dan blijft de kamer langzaam warmte vragen, maar gaat groot deel warmte naar je radiatoren. Daardoor verhoog je wel de temperatuur in de hele schil.
0,5 verhogen per half uur is teveel wanneer watertemperatuur niet omhoog gaat.
Die temperatuur vind je in JSON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:09:
[...]

Wat ik, tot nu, begreep van zoneregeling, is dat je warmtevragen van afzonderlijke ruimten beter niet kunt gebruiken.
Heb je al geprobeerd enkel de kamer te laten vragen?
Zet bijv. alle radiatoren open (want pieken zul je met enkel warmtepomp niet meemaken) en verlaag eventueel thermostaat kamer naar 24°C: dan blijft de kamer langzaam warmte vragen, maar gaat groot deel warmte naar je radiatoren. Daardoor verhoog je wel de temperatuur in de hele schil.
0,5 verhogen per half uur is teveel wanneer watertemperatuur niet omhoog gaat.
Die temperatuur vind je in JSON.
Ja ik zal vandaag de JSON gaan uitlezen.

Hoe zet ik een radiator met Tado open zonder warmte te vragen?

[update] zelf met googlen gevonden dat my.tado.com meer instellingen heeft dan de app

[ Voor 5% gewijzigd door RealCato op 16-12-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-06 22:17
Het aantal herstarts bij het verhogen van de thermostaat temperatuur heb ik onder controle gebracht met de stapsgewijze TADO verhoging met de Fake thermostaat (ruubert in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica").

Vanacht had ik toch weer 7 herstarts voordat de dagtemperatuur naar 19,5 C ging om 06:30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs7GlDpMj0m69vtcTAV_Oj5FfQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oWA66dzypnCPz11QnAtvU79T.png?f=user_large

Nader onderzoek leert dat de herstarts plaatsvinden als de watertemperatuur onder de 10C kwam rond 3:06.
De kamertemperatuur ging om circa 04:07 onder de 18,5 C.

Is dit niet te voorkomen?

[ Voor 4% gewijzigd door ruubert op 16-12-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-06 08:00
Gisteren viel mij op dat de Quatt de hele dag al niets deed althans in de app, en ik zag dat alleen de boiler aanging bleek dat al sinds donderdagochtend te zijn.😅

Gisteravond gebeld en blijkt geen communicatie meer tussen de Quatt en de CiC dus er komt vandaag een monteur ben benieuwd, waarschijnlijk de draad tussen de Quatt en de CiC defect zie dat dit wel vaak voorkomt..

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:40
Mixpower schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:44:
Gisteren viel mij op dat de Quatt de hele dag al niets deed althans in de app, en ik zag dat alleen de boiler aanging bleek dat al sinds donderdagochtend te zijn.😅

Gisteravond gebeld en blijkt geen communicatie meer tussen de Quatt en de CiC dus er komt vandaag een monteur ben benieuwd, waarschijnlijk de draad tussen de Quatt en de CiC defect zie dat dit wel vaak voorkomt..
als ik zag hoe de bedrading afgemonteerd werd op mijn Quatt verbaast me dat niets.

Ik heb alles losgetrokken en met adereindhulsjes netjes gemaakt en gemonteerd. De "installateur" kende het fenomeen adereindhulje niet blijkbaar want toen ik ze hem gegegeven had, compleet met de tang, presteerde hij het om het hulsje op de kabel te schuiven en de plastic mantel dicht te knijpen om de kabel vast te zetten :o

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp

Toch verwacht ik bij dit weer geen bevroren communicatiekabel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ruubert schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:40:
Het aantal herstarts bij het verhogen van de thermostaat temperatuur heb ik onder controle gebracht met de stapsgewijze TADO verhoging met de Fake thermostaat (ruubert in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica").

Vanacht had ik toch weer 7 herstarts voordat de dagtemperatuur naar 19,5 C ging om 06:30.

[Afbeelding]

Nader onderzoek leert dat de herstarts plaatsvinden als de watertemperatuur onder de 10C kwam rond 3:06.
De kamertemperatuur ging om circa 04:07 onder de 18,5 C.

Is dit niet te voorkomen?
Ja, door geen nachtverlaging toe te passen? Met een herstart bedoel je dat de Quatt gaat pendelen? Dat kan ook een dimensionerings issue zijn, als je cv bijschakelt en met veel vermogen de water temperatuur flink snel omhoog knalt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pietjm
Bij een paar vrienden en familie die ook een Quatt hebben, werd nog relatief ‘veel’ gas gebruikt. Nu bleek dat zij de cv temperatuur in de ketel op rond de 45 graden hadden gezet. Daarmee verwarmt de ketel het water niet als de Quatt al tot die temperatuur gaat en werd onnodig gas verstookt. Na de ketel op 60 graden te hebben gezet, was het probleem over. Misschien een tip voor diegenen die ook de cv temperatuur van de ketel hebben verlaagd.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
olafmol schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:10:
[...]

Ja, door geen nachtverlaging toe te passen? Met een herstart bedoel je dat de Quatt gaat pendelen? Dat kan ook een dimensionerings issue zijn, als je cv bijschakelt en met veel vermogen de water temperatuur flink snel omhoog knalt?
De CV is niet bijgesprongen, herstarts is het pendelen van de Quatt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
ruubert schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:37:
[...]

De CV is niet bijgesprongen, herstarts is het pendelen van de Quatt....
Mss is dat dan de oorzaak? De Quatt gebruikt de cv als de watertemperatuur lager dan 18c is, om die naar 20c te krijgen. Als de cv niet inschakelt kan de Quatt ook verder niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruubert
olafmol schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:41:
[...]

Mss is dat dan de oorzaak? De Quatt gebruikt de cv als de watertemperatuur lager dan 18c is, om die naar 20c te krijgen. Als de cv niet inschakelt kan de Quatt ook verder niks doen.
Sorry, de CV is heel kort bijgesprongen maar daarna ging de Quatt 7x aan/uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Heinemancp schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:06:
Update over mijn test.
Situatie:
- iSense v28 op openhaard stand (hierdoor altijd warmte gevraagd)
- vvw
- constant 19.5'C

Door de iSense gaat de warmtevraag uit bij 19.7 en aan bij 19.2 - gevolg is dat het huis grote temperatuurschommelingen heeft, hierdoor moet de cv/Quatt harder werken dan noodzakelijk en oncomfortabel in huis.

Door de openhaard functie is de CIC in control, alle data (alleen de huidige en gewenste temperatuur) is beschikbaar voor de CIC en hierdoor kan die zijn eigen plan trekken.

Gevolg:
Quatt gaat niet meer uit bij 19.7 en pas weer aan bij 19.2 - dat is gewenst. Moduleert keurig en houdt de temp op 19.5 (19.4-19.6).

Gisteren is de Quatt niet uit gegaan door de stofzuiger, wel toen door de oven de temp in huis opliep naar 19.8 voor langere tijd. Daarna open haard aan en Quatt bleef uit.

Deze morgen was het 19.1 in huis, Quatt was nog rustig aan het wachten totdat hij/zij het koud genoeg vond om warmte te leveren.
Toen maar de thermostaat op 20'C gezet, hierdoor sloeg de CIC aan - eerst cv voor 2min totdat het water 18'C was bij de Quatt toen nam de Quatt het over. Nu weer paar uur wachten totdat het weer 19.5'C is.

Conclusie:
De openhaard functie helpt zeker om het gedrag stabieler te houden. Maar de CIC is ook niet heilig. Ik houd het op deze instelling (temp constant, openhaard functie aan)
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat de CiC de Quatt niet aanslingert als er wel een expliciete warmtevraag is van de thermostaat. Tenminste je geeft aan dat je je thermostaat continue op warmtevraag aan hebt staan toch? Ook s nachts en in de ochtend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
rvdgaag schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:56:
[...]

als ik zag hoe de bedrading afgemonteerd werd op mijn Quatt verbaast me dat niets.

Ik heb alles losgetrokken en met adereindhulsjes netjes gemaakt en gemonteerd. De "installateur" kende het fenomeen adereindhulje niet blijkbaar want toen ik ze hem gegegeven had, compleet met de tang, presteerde hij het om het hulsje op de kabel te schuiven en de plastic mantel dicht te knijpen om de kabel vast te zetten :o
Nee mij ook niet, alhoewel ze het allemaal heel netjes gedaan hebben werkte tijdens de installatie de communicatie al niet ze hebben toen nogmaals de kabel opnieuw moeten trekken voordat het allemaal werkte.
Heinemancp schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:04:
[...]

Toch verwacht ik bij dit weer geen bevroren communicatiekabel 8)
Haha, nee ik ook niet. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
ruubert schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:43:
[...]

Sorry, de CV is heel kort bijgesprongen maar daarna ging de Quatt 7x aan/uit
Ja dat probeerde ik hierboven aan te geven, het kan zijn dat je cv zodanig overgedimensioneerd is dat de water temperatuur in je systeem heel snel oploopt en daardoor de Quatt laat pendelen. Maargoed, dat is gissen, de enige die echt weten waarom de Quatt 7x achter elkaar aan en uit gaat is Quatt zelf, die data hebben ze daar. Ik zou ff bellen maandag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:20:
Bij een paar vrienden en familie die ook een Quatt hebben, werd nog relatief ‘veel’ gas gebruikt. Nu bleek dat zij de cv temperatuur in de ketel op rond de 45 graden hadden gezet. Daarmee verwarmt de ketel het water niet als de Quatt al tot die temperatuur gaat en werd onnodig gas verstookt. Na de ketel op 60 graden te hebben gezet, was het probleem over. Misschien een tip voor diegenen die ook de cv temperatuur van de ketel hebben verlaagd.
Help mij even: de ketel verwarmt het water niet omdat de cv temperatuur te laag stond, maar er werd relatief ‘veel’ gas gebruikt.
Hoe wordt er veel gas verbruikt als de ketel niet verwarmt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online

[ Voor 255% gewijzigd door TeslaNerd op 16-12-2023 13:49 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:50:
[...]

[update] zelf met googlen gevonden dat my.tado.com meer instellingen heeft dan de app
Je moet sws bij een tado het zo instellen dat je tado radiatorthermostaten geen warmtevraag mogen doen, een warmtevraag mag uitsluitend door je hoofd tado thermostaat gedaan mogen worden. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rabe83
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:20
olafmol schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ik blijf het wel bijzonder vinden dat de CiC de Quatt niet aanslingert als er wel een expliciete warmtevraag is van de thermostaat. Tenminste je geeft aan dat je je thermostaat continue op warmtevraag aan hebt staan toch? Ook s nachts en in de ochtend?
Herkenbaar, hier ook grote temperatuurschommelingen van >0,5 graden. Ondanks duidelijke warmtevraag en dalende temperaturen die doorgegeven worden via tado reageert de Quatt/CIC hier onvoldoende adequaat op. Inmiddels gemeld bij Quatt, maar nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
olafmol schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:44:
[...]

Jep 24/7 warmtevraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-BGA6KdxtEJb17vDOsbt4M3lTE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwnKvy6vEf8kB1Ewv9XVJHh4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 10:50:
[...]

Hierbij de stand van vandaag met JSON. Ik heb hier en daar met temps zitten spelen wat de boiler spikes gedurende de dag verklaart. Maar ben benieuwd of er iets uit de JSON te halen valt nog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQfbVU80EAMrktQcBd6q7VL3r5Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8aHj2qSu0HA9Xc7c84uf8k2z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5qXCbqKR3G95UdtbOyjyyV0HqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZCrkRgWTUrNhXnV8ercGi8T1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:31:
[...]

Hierbij de stand van vandaag met JSON. Ik heb hier en daar met temps zitten spelen wat de boiler spikes gedurende de dag verklaart. Maar ben benieuwd of er iets uit de JSON te halen valt nog:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vinnik er netjes uitzien.
Zo te aan de flowmeter temperatuur te zien is de cv net uit.

Als deze wat langer uitstaat, blijft flow rond 800 en temperatuur in/uit ongeveer gelijk aan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
Hi Realcato,

zoals macD007 al aangeeft, niet alle radiatoren de warmtevraag laten sturen.
Dat kan je ook via de Tado app instellen.
in de app naar instellingen-> kamers & apparaten. Per kamer kan je onderaan bij verwarmingszone aangeven of deze de zoneregelaar aanspreekt of dat er geen zoneregelaar is toegewezen.
Is er geen zoneregelaar toegewezen dan genereert een kamer geen warmtevraag. De thermostaatknop is zelf wel werkzaam en ook op tijd instelbaar.
Mac D007 geeft aan dat uitsluitend je hoofdthermostaat de warmtevraag mag doen.
Dat ben ik gedeeltelijk met hem eens: Hoe minder 'kamers' de warmtevraag genereren des te beter.
Mijn werkkamer koelt duidelijk sneller af dan mijn woonkamer dus die mag bij mij ook de Quatt aanspreken. Anders wordt het daar onbehaaglijk.
Ik heb dus 2 kamers die de warmtevraag bepalen en daarmee loopt het systeem behoorlijk stabiel.

Aan het kleine verschil in temperatuur water in- water out (delta T) maak ik op dat je waarschijnlijk alleen radiatoren in je systeem hebt.
Altijd zoveel mogelijk radiatoren mee laten draaien als de Quatt aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Vanaf 1 februari 2024 wordt kostenloos gasaansluiting verwijderd (wanneer netbeheerder dit zelf plant. Wel kosten als consument dit op een ander moment wil)

https://www.netbeheernede...or-kleinverbruikers--1716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Benergy5 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:07:
Hi Realcato,

zoals macD007 al aangeeft, niet alle radiatoren de warmtevraag laten sturen.
Dat kan je ook via de Tado app instellen.
in de app naar instellingen-> kamers & apparaten. Per kamer kan je onderaan bij verwarmingszone aangeven of deze de zoneregelaar aanspreekt of dat er geen zoneregelaar is toegewezen.
Is er geen zoneregelaar toegewezen dan genereert een kamer geen warmtevraag. De thermostaatknop is zelf wel werkzaam en ook op tijd instelbaar.
Mac D007 geeft aan dat uitsluitend je hoofdthermostaat de warmtevraag mag doen.
Dat ben ik gedeeltelijk met hem eens: Hoe minder 'kamers' de warmtevraag genereren des te beter.
Mijn werkkamer koelt duidelijk sneller af dan mijn woonkamer dus die mag bij mij ook de Quatt aanspreken. Anders wordt het daar onbehaaglijk.
Ik heb dus 2 kamers die de warmtevraag bepalen en daarmee loopt het systeem behoorlijk stabiel.

Aan het kleine verschil in temperatuur water in- water out (delta T) maak ik op dat je waarschijnlijk alleen radiatoren in je systeem hebt.
Altijd zoveel mogelijk radiatoren mee laten draaien als de Quatt aan staat.
Thanks - Ik heb een beetje hetzelfde probleem. De woonkamer is goed geïsoleerd dus die heeft weinig warmte vraag. Maar de hal heeft geen goede isolatie (open trappenhuis e.d.) en een kleine radiator. Dus die radiator staat in de winter eigenlijk de hele dag aan.

Ik heb net ingesteld dat alleen de VVW (hoofdthermostaat in woonruimte) en de hal radiator (kleine radiator die veel moet verwarmen) de CV/Quatt mogen aansturen; en de hele dag op 20,5 graden oid staan.

Verder heb ik de radiatoren in het kantoor, onze slaapkamer, en de badkamer zo ingesteld dat deze de hele dag een behaaglijke temperatuur mogen geven. Maar op zichzelf mogen ze dus niet de CV aanzetten.

De andere slaapkamers worden niet altijd gebruikt (bijv alleen al we allebei thuiswerken) dus die laat ik alleen meedoen op bepaalde dagen.

Ik hoop dan het volgende te bereiken (klopt mijn redenering):
- Door de stabiele warmtevraag gaat de Quatt minder vaak de CV inschakelen
- Door de openstaande radiatoren kan de Quatt zijn warmte kwijt en dat is efficiënter voor de ruimte die ergens op de dag gebruikt gaan worden (bijv badkamer).
- Het helemaal laten uitstaan van radiatoren in kamers waar op dagen niemand komt kost nog steeds minder energie dan wanneer de radiatoren hele dag openstaan en warmte afgeven.
- Ik zet de thermostaatkraan van de VVW wel wat lager want als de Quatt de hele dag draait dan wordt het anders te warm in de woonkamer. Dit zal niet zo goed zijn voor de flow, maar dat moeten we dan maar even gaan meten en evt andere radiatoren openzetten om te compenseren.

Heb wel nog een paar vragen:
- Zou het zin hebben om enkele groepen van de VVW lager te zetten of helemaal uit te zetten? Er zitten 7 groepen in. Ik zou 1 of 2 groepen in het midden van de kamer uit kunnen zetten. Dan zou ik de thermostaat van de VVW hoger kunnen laten staan bijv.
- Zou ik baat hebben bij een aparte thermostaat en klep op de VVW? Ik denk het eigenlijk niet. Wellicht alleen als de bovenstaande oplossingen ervoor zorgen dat ik de woonkamer niet meer op temp krijg.
- De Quatt monteurs hebben de CV op 62 graden gezet (deze stond vóór installatie van de Quatt al op 55 graden). Heeft dit nog invloed op hoe (efficiënt) de Quatt zijn werk doet? Ik zou zelf denken die temp zo laag mogelijk te houden.
- Zijn er nog tips om de COP omhoog te krijgen? Of moet ik me daar niet druk over maken? 3,4 lijkt laag, maar ik begrijp dat de buitentemp daar ook invloed op heeft. De JSON laat zien dat er eigenlijk geen warmteverlies is tussen Quatt en CV en dat zou moeten kloppen (de CV staat op zolder en de Quatt op de dakkapel er pal naast).
- Is die delta van 0,5 graden ergens aan te passen? Evt via helpdesk van Tado of Quatt? Ik heb liever dat de Quatt eerst op eigen vermogen de temp omhoog probeert te krijgen en niet direct de CV inschakelt. Dit omdat de slaapkamers echt vrij snel opwarmen ook bij lagere water aanvoer temps (vanwege de grote, moderne convector radiatoren).
- En het liefst heb ik ook dat Tado de knop meteen 100% openzet bij warmtevraag van sommige radiatoren, maar dat is blijkbaar niet in te stellen. Maar als de CV dus mee gaat helpen dan zal de Tado ook niet leren dat de knop verder open moet.

[ Voor 10% gewijzigd door RealCato op 16-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
Er zitten hier mensen op het forum die meer verstand hebben van de diverse VVW systemen en aansturingen.
Maar kan me niet voorstellen dat het zinvol is om groepen van je VVW lager of uit te zetten.
Tenzij sommige delen een slecht geïsoleerde vloer hebben.

Kamers die je niet gebruikt: ikzelf zet die nu 1 graad lager dan de kamers met warmtevraag.
Daarmee is het overal behaaglijk en ik zie eigenlijk geen extra verbruik.
Maar ieder huis is anders. Ik kan me voorstellen dat een niet gebruikte zolder nag wat lager kan.
Het lijkt me zo dat een en ander ook samenhangt met de isolatie van je huis als geheel en de ruimtes an sich.
Is een ruimte minder goed qua isolatie dan de rest van je woning dan heeft een verlaging meer zin.
Heeft alles dezelfde (goede) isolatiewaarde dan blijft de warmte binnen de schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
TeslaNerd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:41:
[...]

Help mij even: de ketel verwarmt het water niet omdat de cv temperatuur te laag stond, maar er werd relatief ‘veel’ gas gebruikt.
Hoe wordt er veel gas verbruikt als de ketel niet verwarmt?
De Quatt vraagt warmte van de ketel, maar omdat de ketel water krijgt van bv 45 graden en de ketel staat ook op 45 graden, brandt de ketel wel, maar het water wordt echt niet warmer. Dus blijft die zinloos branden, want de Quatt zegt dat hij het niet alleen af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 00:06
pietjm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:19:
[...]

De Quatt vraagt warmte van de ketel, maar omdat de ketel water krijgt van bv 45 graden en de ketel staat ook op 45 graden, brandt de ketel wel, maar het water wordt echt niet warmer. Dus blijft die zinloos branden, want de Quatt zegt dat hij het niet alleen af kan.
bij mij staat de CV op 45C en dat gaat prima.

De Quatt levert dan ook wel altijd lagere aanvoer temperaturen dan 45C bij mij, maar toch snap ik niet helemaal het probleem.

Als het water al 45C is en aanvoer CV staat op 45C, dan stopt deze toch gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
pietjm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:19:
[...]

Dit lijkt me een probleem dat je bij Quatt moet aankaarten.
Zou een verkeerde afstelling kunnen zijn.
Bij mij deed de ketel bijvoorbeeld niet mee omdat de bypass, de drukregelaar onder de ketel en de CV pomp niet goed ingesteld waren door de Quatt monteur.
Resultaat heet water dat niet in het CV circuit kwam en een bevroren Quatt. 8)7
Is prima opgelost door de Quatt helpesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Nu online
Als de verwarming aan staat houden wij ramen (en deuren) gesloten maar in de nacht zetten wij in de slaapkamers de ramen op een ventilatiestand.
Als ik dan de thermostaat doorlopend op 18 graden wil laten zodat de Quatt op de laagste watertemperatuur met hoogste COP kan draaien, heeft nachtverlaging dan wel zin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 15:31:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ik mn de Quatt app zie, wordt ik echt niet blij.
m.b.t. de Json kun je vrij weinig zeggen, vooral omdat het een moment opname is, die ziet er prima uit, alleen dat verklaart dus niet wat je in de Quatt app ziet, mn het continue hoge gasverbruik.

Wat ik begreeb heb je geen HomeWizard (mogelijk toch een reden om deze aan te schaffen, wel met een stekker (tenminste als de Quatt via een stekker is aangesloten).

wat ik zo zie heb je nog steeds een heel groot probleem met je warmteafgifte. of iets dergelijks :?
alleen met je huidige gegevens kom je daar dus niet zo een twee drie achter. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TeslaNerd schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:35:
Als de verwarming aan staat houden wij ramen (en deuren) gesloten maar in de nacht zetten wij in de slaapkamers de ramen op een ventilatiestand.
Als ik dan de thermostaat doorlopend op 18 graden wil laten zodat de Quatt op de laagste watertemperatuur met hoogste COP kan draaien, heeft nachtverlaging dan wel zin?
Hangt er van af of je in de slaapkamers je radiatoren aan hebt staan. Ik hoop ook dat deze geen Tado (of vergelijkbare) thermostaten hebben en dus de warmtepomp een warmtevraag kan doen.

tijdens luchten gewoon de thermostaat dicht draaien, verkomt onnodig warmteverlies tijdens luchten.

Ik heb in de slaapkamers (zeker met de huidige temperaturen) de radiatoren uit.

Als dus de sturende thermostaat in je woonkamer zit, zal je huis vermoedelijk wel iets sterker gaan afkoelen, echter zolang er geen echte doorluchting (dus deuren dicht) ontstaat zal de afname zich ook behoorlijk beperken.
juist dan zal een nachtverlading dus eerder zin maken, juist omdat dan de benodigde temperatuur (in je woonkamer) lager mag zijn.De warmtepomp zal eerst later weer willen bijspringen.
Gewoon proberen zou ik zeggen. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 16-12-2023 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
dikkiedik schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:45:
[...]

bij mij staat de CV op 45C en dat gaat prima.

De Quatt levert dan ook wel altijd lagere aanvoer temperaturen dan 45C bij mij, maar toch snap ik niet helemaal het probleem.

Als het water al 45C is en aanvoer CV staat op 45C, dan stopt deze toch gewoon?
Ik denk het niet. Als de Quatt vindt dat hij 60 graden nodig heeft om te verwarmen tot het setpoint en hij kan dat dus zelf niet, wordt de ketel ingeschakeld om tot die 60 graden te komen. Als die ketel op 45 graden staat, lukt dat nooit. Bij mij staat hij op 60 graden en ik gebruik nu rond de 0,07 m3 per dag. Heel soms als het erg koud is buiten, schakelt de ketel bij en komt er nog een fractie gas bij. Over het hele jaar nu 97% verwarming door Quatt. Zelfs met wat gestoei met de thermostaat en een foute inregeling in het begin. Een prima investering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
pietjm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:56:
[...]

Ik denk het niet. Als de Quatt vindt dat hij 60 graden nodig heeft om te verwarmen tot het setpoint en hij kan dat dus zelf niet, wordt de ketel ingeschakeld om tot die 60 graden te komen. Als die ketel op 45 graden staat, lukt dat nooit. Bij mij staat hij op 60 graden en ik gebruik nu rond de 0,07 m3 per dag. Heel soms als het erg koud is buiten, schakelt de ketel bij en komt er nog een fractie gas bij. Over het hele jaar nu 97% verwarming door Quatt. Zelfs met wat gestoei met de thermostaat en een foute inregeling in het begin. Een prima investering dus.
ik snap je helaas niet helemaal, hoe weet je of de Quatt (zeker met de huidige hoge temperaturen) 60ºC nodig heeft ? :?

De Quatt komt nog niet eens in de buurt van 40ºC, laat staan 60ºC.
Ik heb mijn CV ook p 50ºC staan, ook toen het buiten behoorlijk koud was geen enkel probleem met de Quatt, ja af en toe had hij toen iets meer gas nodig, eigenlijk vooral tijdens de opstart. maar dat was het dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:48:
[...]

Thanks - Ik heb een beetje hetzelfde probleem. De woonkamer is goed geïsoleerd dus die heeft weinig warmte vraag. Maar de hal heeft geen goede isolatie (open trappenhuis e.d.) en een kleine radiator. Dus die radiator staat in de winter eigenlijk de hele dag aan.

Ik heb net ingesteld dat alleen de VVW (hoofdthermostaat in woonruimte) en de hal radiator (kleine radiator die veel moet verwarmen) de CV/Quatt mogen aansturen; en de hele dag op 20,5 graden oid staan.

Verder heb ik de radiatoren in het kantoor, onze slaapkamer, en de badkamer zo ingesteld dat deze de hele dag een behaaglijke temperatuur mogen geven. Maar op zichzelf mogen ze dus niet de CV aanzetten.

De andere slaapkamers worden niet altijd gebruikt (bijv alleen al we allebei thuiswerken) dus die laat ik alleen meedoen op bepaalde dagen.

- Door de openstaande radiatoren kan de Quatt zijn warmte kwijt en dat is efficiënter voor de ruimte die ergens op de dag gebruikt gaan worden (bijv badkamer).
- Het helemaal laten uitstaan van radiatoren in kamers waar op dagen niemand komt kost nog steeds minder energie dan wanneer de radiatoren hele dag openstaan en warmte afgeven.
- Ik zet de thermostaatkraan van de VVW wel wat lager want als de Quatt de hele dag draait dan wordt het anders te warm in de woonkamer. Dit zal niet zo goed zijn voor de flow, maar dat moeten we dan maar even gaan meten en evt andere radiatoren openzetten om te compenseren.

- Zou het zin hebben om enkele groepen van de VVW lager te zetten of helemaal uit te zetten? Er zitten 7 groepen in. Ik zou 1 of 2 groepen in het midden van de kamer uit kunnen zetten. Dan zou ik de thermostaat van de VVW hoger kunnen laten staan bijv.
- Zou ik baat hebben bij een aparte thermostaat en klep op de VVW? Ik denk het eigenlijk niet. Wellicht alleen als de bovenstaande oplossingen ervoor zorgen dat ik de woonkamer niet meer op temp krijg.
- De Quatt monteurs hebben de CV op 62 graden gezet (deze stond vóór installatie van de Quatt al op 55 graden). Heeft dit nog invloed op hoe (efficiënt) de Quatt zijn werk doet? Ik zou zelf denken die temp zo laag mogelijk te houden.
- Zijn er nog tips om de COP omhoog te krijgen? Of moet ik me daar niet druk over maken? 3,4 lijkt laag, maar ik begrijp dat de buitentemp daar ook invloed op heeft. De JSON laat zien dat er eigenlijk geen warmteverlies is tussen Quatt en CV en dat zou moeten kloppen (de CV staat op zolder en de Quatt op de dakkapel er pal naast).
- Is die delta van 0,5 graden ergens aan te passen? Evt via helpdesk van Tado of Quatt? Ik heb liever dat de Quatt eerst op eigen vermogen de temp omhoog probeert te krijgen en niet direct de CV inschakelt. Dit omdat de slaapkamers echt vrij snel opwarmen ook bij lagere water aanvoer temps (vanwege de grote, moderne convector radiatoren).
- En het liefst heb ik ook dat Tado de knop meteen 100% openzet bij warmtevraag van sommige radiatoren, maar dat is blijkbaar niet in te stellen. Maar als de CV dus mee gaat helpen dan zal de Tado ook niet leren dat de knop verder open moet.
Als er een kleine radiator in de hal hangt: vervang deze door een grotere T22 of liever zelfs T33.
De hal een aparte warmtevraag kunnen laten doen gaat niks oplossen, omdat een kleine radiator nooit het minimale vermogen van de Quatt kan afgeven, dus gaat water temperatuur omhoog, dus ga je gas stoken IPV op de Quatt draaien.
Dus probleem bij de bron aanpakken (te weinig afgifte) IPV 'schijn'-oplossingen met tado thermostaten

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower

Probleem opgelost, bleek dat de kabel in de Quatt niet heel goed was aangesloten dus de draden maakte geen contact meer. Hij draait nu weer als een zonnetje :P

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 00:06
pietjm schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:56:
[...]

hoe dan ook gaat die warmte die de CV ketel toevoegt niet zomaar verloren. dus het blijft toegevoegde warmte.

als het werkt om de CV ketel temp te verhogen is dat natuurlijk fijn, maar omgekeerd hoor ik vaker als oplossing voor hoog gas verbruik. Juist door de CV hoog te laten staan komt het CV water boven 55C uit waardoor de quatt juist weer stopt en het niet zelfstandig overneemt.

45 werkt hier prima in elk geval. Als ik deze hoger zet dan voegt de CV juist veel te veel warmte toe aan het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
MacD007 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:48:
[...]

als ik mn de Quatt app zie, wordt ik echt niet blij.
m.b.t. de Json kun je vrij weinig zeggen, vooral omdat het een moment opname is, die ziet er prima uit, alleen dat verklaart dus niet wat je in de Quatt app ziet, mn het continue hoge gasverbruik.

Wat ik begreeb heb je geen HomeWizard (mogelijk toch een reden om deze aan te schaffen, wel met een stekker (tenminste als de Quatt via een stekker is aangesloten).

wat ik zo zie heb je nog steeds een heel groot probleem met je warmteafgifte. of iets dergelijks :?
alleen met je huidige gegevens kom je daar dus niet zo een twee drie achter. _/-\o_
Ja klopt, is die te kleine hal radiator. Die wil verwarmen, maar zelfs helemaal open komt die niet op zijn doeltemp. Gevolg is dat de temp oploopt in de Quatt oploopt (rest vt huis heeft geen warmte nodig dus staat dicht) en hij de CV gaat bijschakelen op een gegeven moment.
Iets soortgelijks gebeurt als de thermostaat van de VVW op een te lage temp staat. De Quatt kan dan niet voldoende afgeven om de woonkamer op temperatuur te brengen.

Ik ben dus nog even aan het tweaken!

Een grotere radiator in de hal zou fijn zijn als ik de ruimte daarvoor had. Ik verwarm nu wel de kamers eromheen op een hogere temp, hopelijk drukt dat warmteverlies uit de hal, zodat die halradiator minder hard hoeft te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 16:48:
[...]

In ieder geval 1 dingetje: draai niet aan alle "knoppen" gelijktijdig.
Het is een langzaam systeem, dus 1 wijziging die je doorvoert, kan misschien pas 3 uur later resultaat geven (of niet).
Hal zou ik in ieder geval niet als vrager instellen, als ik zo de kenners van tado hoor: zet gewoon max open.

Zou je nog eens een JSON kunnen plaatsen die de situatie weergeeft wanneer de CV al minimaal 2 uur uit is?
De vorige had duidelijk nog CV-invloed.

Heb je een IR-meter?
Want dan kun je misschien wat met die "hete" vloer in de kamer doen: alle groepen stukje lager draaien, waarbij retour gemeten iets lager is dan de in-temperatuur van de Quatt.
Flow moet rond 800 blijven.
Een ongebruikte kamer kan best een fractie warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:41:
[...]

Ja klopt, is die te kleine hal radiator. Die wil verwarmen, maar zelfs helemaal open komt die niet op zijn doeltemp. Gevolg is dat de temp oploopt in de Quatt oploopt (rest vt huis heeft geen warmte nodig dus staat dicht) en hij de CV gaat bijschakelen op een gegeven moment.
Iets soortgelijks gebeurt als de thermostaat van de VVW op een te lage temp staat. De Quatt kan dan niet voldoende afgeven om de woonkamer op temperatuur te brengen.

Een grotere radiator in de hal zou fijn zijn als ik de ruimte daarvoor had. Ik verwarm nu wel de kamers eromheen op een hogere temp, hopelijk drukt dat warmteverlies uit de hal, zodat die halradiator minder hard hoeft te werken.
Je bent op de goede weg. Echt.
Die post klinkt wat dramatisch, maar is het niet hoor.
Heeft waarschijnlijk wat extra posts gemist.
"Verbouwen" zou ik ook niet doen 😉.
Gewoon rustig aan met wijzigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:50
Gisteren is bij mij ook de Quatt geinstalleerd (4kW) door 2 hele aardige, goed Engels sprekende Slowaakse monteurs. Hebben het helemaal naar wens aangesloten en alles zeer netjes weggewerkt. De Quatt staat op het platte dak naast de slaapkamer, met leidingen door de slaapkamer naar zolder (CV) zodat ik geen lelijke goot buiten langs de muur heb. Geluidsoverlast is er niet, apparaat is erg stil, heb zelfs de nachtmodus maar uitgezet, hoor hem niet in de slaapkamer.

Alles integreert mooi met Home Assistant, is weer een avondje hobbyen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R8W5Ya44fUtyZkHzS--DLRNRDr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/op8Flc9Aukk8zfckWXXODoYE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9oInRNx93BAp5BKqlPq7xbdCEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xT54okgxhEQ3tgVcgSnPE7e5.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand veel ervaring icm tado?

Ik heb een tado met knoppen op de meeste radiatoren en zie dat de Quatt app bij de temperatuur de laagst ingestelde tado temp neemt, is dat bij iedereen zo? Zijn er bepaalde gotchas mbt tado?
Mijn vloerverwarming zit niet op de tado en heeft nog een ouderwetse thermostaatknop. Wat is het beste om deze in te stellen? Laag of juist hoog? Pomp hiervan altijd laten draaien en evt de pompschakelaar (met sensor) er af halen? Of laten zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door sbin op 16-12-2023 22:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:41:
[...]

Dus zeker voor deze radiator is de oplossing dat deze dus geen warmtevraag meer mag doen, deze gewoon vol open en dat is het, voor een hal ook gewoon voldoende.
Oplossing, plaatst een grotere en heeft deze overigens ventilatoren ? Zo nee, dan zit daar je eerste deel van je oplossing.
Zone toepassing is met een warmtepomp zeer lastig, dus eerst zorgen dat je zonder zone het goed aan het draaien hebt dan dan kijken of je nog een of twee zones (werkkamer bv) werkelijk nodig hebt en dus niet anders om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
sbin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:06:
Gisteren is bij mij ook de Quatt geinstalleerd (4kW) door 2 hele aardige, goed Engels sprekende Slowaakse monteurs. Hebben het helemaal naar wens aangesloten en alles zeer netjes weggewerkt. De Quatt staat op het platte dak naast de slaapkamer, met leidingen door de slaapkamer naar zolder (CV) zodat ik geen lelijke goot buiten langs de muur heb. Geluidsoverlast is er niet, apparaat is erg stil, heb zelfs de nachtmodus maar uitgezet, hoor hem niet in de slaapkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een tado met knoppen op de meeste radiatoren en zie dat de Quatt app bij de temperatuur de laagst ingestelde tado temp neemt, is dat bij iedereen zo? Zijn er bepaalde gotchas mbt tado?
Mijn vloerverwarming zit niet op de tado en heeft nog een ouderwetse thermostaatknop. Wat is het beste om deze in te stellen? Laag of juist hoog? Pomp hiervan altijd laten draaien en evt de pompschakelaar (met sensor) er af halen? Of laten zitten?
Gefeliciteerd met je Quatt!

Je moet ervoor zorgen dat er warmtevraag is vanuit 1 ruimte. Schakel dus alle Tado per ruimte slimmigheden uit. Zie bijvoorbeeld: Benergy5 in "Ervaringen met Quatt?"

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:50
Spykie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:48:
[...]

Je moet ervoor zorgen dat er warmtevraag is vanuit 1 ruimte. Schakel dus alle Tado per ruimte slimmigheden uit. Zie bijvoorbeeld: Benergy5 in "Ervaringen met Quatt?"
Zat ik idd net te lezen. Dus alle kamers op "independent" zetten bij de zone controller settings? Ze "hangen" nu allemaal al aan de standaard zonecontroller (RUxxxx), de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
sbin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:55:
[...]

Zat ik idd net te lezen. Dus alle kamers op "independent" zetten bij de zone controller settings? Ze "hangen" nu allemaal al aan de standaard zonecontroller (RUxxxx), de thermostaat.
Ik heb zelf geen Tado, dus geen idee precies. Iemand anders schreef laatst dat je in je online Tado account meer kan dan in de app.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
sbin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:55:
[...]

Zo instellen dat in eerste instantie alleen maar echt alleen de hoofdthermostaat in je woonkamer een warmtevraag mag doen.
De afzonderlijke thermostaten eerst eens alle vol open zetten, kan kun je zien hoe je systeem met de quatt werkt. Geef dat ook een beetje tijd voor dat je wat veranderd.
Een warmtepomp is een heel traag systeem, zeker als je dat vergelijkt met een cv systeem.

Zie Benergy5 in "Ervaringen met Quatt?" hoe je dat moet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 16-12-2023 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Het is heel veel Tado de laatste tijd....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:46:
[...]

In ieder geval 1 dingetje: draai niet aan alle "knoppen" gelijktijdig.
Het is een langzaam systeem, dus 1 wijziging die je doorvoert, kan misschien pas 3 uur later resultaat geven (of niet).
Hal zou ik in ieder geval niet als vrager instellen, als ik zo de kenners van tadk hoir: zet gewoon max open.

Zou je nog eens een JSON kunnen plaatsen die de situatie weergeeft wanneer de CV al minimaal 2 uur uit is?
De vorige had duidelijk nog CV-invloed.

Heb je een IR-meter?
Want dan kun je misschien wat met die "hete" vloer in de kamer doen: alle groepen stukje lager draaien, waarbij retour gemeten iets lager is dan de in-temperatuur van de Quatt.
Flow moet rond 800 blijven.
Een ongebruikte kamer kan best een fractie warmte.
Ja ik merk t, maar ben weer een stap verder denk ik!

Ik he nu:
- alle Tado’s op independent gezet op de woonkamerthermostaat en de badkamer na
- VVW thermostaat naar 35 graden gezet, maar ook 2 vd 7 groepen even met de hand dicht gedraaid
- de hal radiator vraagt nu gewoon 24/7 om 25 graden, maar omdat-ie nu independent is mag hij dus de boiler/Quatt niet aanroepen.

Dit lijkt een stukje beter te gaan. Er kan evt nog een ventilator bij in de hal radiator, maar het is ook niet erg als de hal 1-2 graden kouder is dan de rest v t huis - het blijft de hal.

Morgenochtend zien we of het stapsgewijs verhogen na de nachtverlaging (nu maar 1,5 graden) nu wel werkt. En even beetje de totale kosten in de gaten houden.

Update van de JSON na 2 uur CV uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5GSF6o2qK382gQ9SGp-pI35FUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CIwilEtmi2hkALn2iq2KFoCK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRsAw48lodHRdYoRco9MLvDAtAw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pC50T3bGZShldd674DHAAvL5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
okijokii schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:46:
Ze hebben pas recent Tado support toegevoegd en ik denk dat er wat Tado gebruikers daarop aan t wachten waren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Quatt heeft zijn probleem met de missing balk (bij geen gasverbruik) via een tweak (tenminste dat is mijn vermoeden) opgelost.

Door bij het gasverbruik 1 Wh erbij op te tellen blijk je de balk gewoon weer te kunnen zien, aangezien 1 Wh niet echt een erg spannende hoeveelheid is heeft dit verbruik ook geen enkele verdere uitwerking.

Ben benieuwd of dat andere ook kunnen bevestigen dat Quatt deze 1 Wh automatisch toevoegt.

Er is overigens totaal geen echt gasverbruik gemeten, ik betwijfel ook dat een app een hoeveelheid van 1 Wh in staat is te tonen.

Voor dat ze een aanpasssing van de app met een nieuwe versie uitgevoerd hebben is dit een mooie tijdelijke oplossing.

Hier de uitwerking waar je dit kunt zien, overigens wordt je met de huidige mooie buitentemperatuur ook nog met uitzonderlijke mooie hoge COP beloond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RK5IThfYEiHp8UUhWGEDasZYzsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G56gF9uvsKXuGm0XjndaYklq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 17-12-2023 04:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:46:
Wat vrees ik met de nieuwe toevoeging van Tado als goedgekeurde thermostaat door nieuwe en mogelijk ook oude Quatt gebruikers (die mogelijk deze tijdelijk door een andere haden vervangen) de bestaande multi zones volop gaan gebruiken, want dat werkte toch zo fantastisch met de cv ketel.

Helaas beseffen deze gebruikers onvoldoende dat er duidelijke verschillen zitten tussen een cv systeem en een warmtepomp systeem en daar dus ook totaal cq onvoldoende rekening mee houden.

Voor mensen die vanuit hun cv tijd met tado een multi zonesysteem hebben en dus de verschillende afgifte bronnen ieder zelf de warmtevraag (willen) laten verzorgen zal dat bijna altijd tot ook in de laatste posts veel geziene problemen zorgen en krijgt Quatt hiervan de schuld en wordt deze als slecht werkend systeem gezien.

De werkelijkheid ligt echter door het verkeerde gebruik en ook onvoldoende informatie door de Quatt monteurs tijdens de installatie. Ik vermoed ook door veelal bestaande taalbarrières van veelal (hardwerkende) buitenlandse monteurs die in deze situatie denk ik ook begrijpelijk te kort schieten.
Ik denk dus ook niet dat je daar de schuld kunt gaan leggen.

De juiste werkwijze met een Tado zou in feite een twee traps insteek moeten zijn.

Tijdens de initiële installatie en eerste gebruik van de eerste weken dient het zonesysteem geheel uitgeschakeld te zijn en een warmtevraag uitsluitend door de hoofdthermostaat (woonkamer) gedaan te worden.

Pas als alle aanpassingen naar tevredenheid zijn uitgevoerd en het systeem goed werkt kun je beginnen om met 1 extra zone (bv werkkamer) te gaan beginnen.
En pas als dit voldoende werkt kan mogelijk een tweede zone erbij geplaatst kunnen worden.

Hou er wel rekening me dat het aantal zones heel sterk afhankelijk zijn van je thermische eigenschappen van je huis en dus met een warmtepomp beperkt is, dus je uiteindelijk wel met minder zones kunt werken dan tijdens je cv gebruik. Ook zal een extra zone veelal je gasverbruik laten toenemen, deze prijs betaal je dus voor het gemak van die zone. Wil je dat niet zul je dus terug moeten en met minder zones je tevreden moeten stellen.

Algemeen geld bij warmtepompen zo weinig mogelijk zones gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gefeliciteerd. En jij hebt dezelfde situatie als @RealCato. Die ervaart uitdagingen waar jij ook tegen aan gaat lopen ben ik bang. Lees de posts van afgelopen dagen maar even terug. Daar zit een hoop wijsheid in die waarschijnlijk ook voor jou geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:52:
[...]

Ja ik merk t, maar ben weer een stap verder denk ik!

Ik he nu:
- alle Tado’s op independent gezet op de woonkamerthermostaat en de badkamer na
- VVW thermostaat naar 35 graden gezet, maar ook 2 vd 7 groepen even met de hand dicht gedraaid
- de hal radiator vraagt nu gewoon 24/7 om 25 graden, maar omdat-ie nu independent is mag hij dus de boiler/Quatt niet aanroepen.

Dit lijkt een stukje beter te gaan. Er kan evt nog een ventilator bij in de hal radiator, maar het is ook niet erg als de hal 1-2 graden kouder is dan de rest v t huis - het blijft de hal.

Morgenochtend zien we of het stapsgewijs verhogen na de nachtverlaging (nu maar 1,5 graden) nu wel werkt. En even beetje de totale kosten in de gaten houden.

Update van de JSON na 2 uur CV uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook je Quatt is uit (ingestelde kamertemperatuur zit 2 graad onder de werkelijke) dus even niet veel te zien 😉.
(Powerinput=5, oftewel standby)

Die 1,5°C nachtverlaging is nog steeds niet handig: laat die, zoals ik ook al ergens in het begin zei, even achterwege. Stroomkosten van Quatt laten lopen zijn waarschijnlijk lager, dan de kosten van gasverbruik wat je er door veroorzaakt. Zodra alles goed ingeregeld is, zonder nachtverlaging, kun je ermee aan het testen: nu geeft het een vertekend beeld.
Als alles goed werkt, kun je (overdag) eens testen. Kijk dan in JSON hoe snel de kamertemperatuur oploopt.
Doe dat wel met kouder weer: op dit soort dagen zou je totaal geen gasverbruik moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 17 december 2023 @ 04:52:
Quatt heeft zijn probleem met de missing balk (bij geen gasverbruik) via een tweak (tenminste dat is mijn vermoeden) opgelost.

Door bij het gasverbruik 1 Wh erbij op te tellen blijk je de balk gewoon weer te kunnen zien, aangezien 1 Wh niet echt een erg spannende hoeveelheid is heeft dit verbruik ook geen enkele verdere uitwerking.

Ben benieuwd of dat andere ook kunnen bevestigen dat Quatt deze 1 Wh automatisch toevoegt.

Er is overigens totaal geen echt gasverbruik gemeten, ik betwijfel ook dat een app een hoeveelheid van 1 Wh in staat is te tonen.

Voor dat ze een aanpasssing van de app met een nieuwe versie uitgevoerd hebben is dit een mooie tijdelijke oplossing.

Hier de uitwerking waar je dit kunt zien, overigens wordt je met de huidige mooie buitentemperatuur ook nog met uitzonderlijke mooie hoge COP beloond.

[Afbeelding]
Ik neem aan dat ze die 1 Wh ook kunnen toevoegen zonder update.
Bij mij geen 1 te zien.
(Edit: Maar dacht dat je eerder zei, dat kleurtjes in de balk bij jou wel zichtbaar waren?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP8ldbIWKoNzF5Q6gp5AlSrnxno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoOOXC8N3b535YuyO1H1LTDO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:15:
[...]

Ook je Quatt is uit (ingestelde kamertemperatuur zit 2 graad onder de werkelijke) dus even niet veel te zien 😉.
(Powerinput=5, oftewel standby)

Die 1,5°C nachtverlaging is nog steeds niet handig: laat die, zoals ik ook al ergens in het begin zei, even achterwege. Stroomkosten van Quatt laten lopen zijn waarschijnlijk lager, dan de kosten van gasverbruik wat je er door veroorzaakt. Zodra alles goed ingeregeld is, zonder nachtverlaging, kun je ermee aan het testen: nu geeft het een vertekend beeld.
Als alles goed werkt, kun je (overdag) eens testen. Kijk dan in JSON hoe snel de kamertemperatuur oploopt.
Doe dat wel met kouder weer: op dit soort dagen zou je totaal geen gasverbruik moeten hebben.
Updateje van vanochtend mét draaiende Quatt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVoBLdPThr_KziyEoaZalqb7N6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Um21Aajb5aPM7TWFQgipibK0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxvYtk79FWjGrE0RYJ-T9BCkOkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rwSus7lRmRqBLAbP62ii4SM9.png?f=fotoalbum_large

Gisteren heb ik heel veel aangepast: terug naar 2 zones, aan VVW knoppen gedraaid etc.

Ik zie vandaag dus als een nieuwe baseline.

Stroomverbruik ligt nu rond de 450 Watt en dat lijkt wel zo’n beetje het vermogen te zijn waarbij hij het huis de hele dag op temperatuur kan houden.

In de Tado staan nu vooral ‘s ochtend de stapjes ingesteld om op temp te komen. Vanochtend startte hij om 5u met de VVW en je ziet echt dat de pomp de eerste 30 min niets bereikt qua temp en dus de CV onnodig inschakelt. Daarna loopt de temp snel op.

Mijn conclusies nu - dag 5 - zijn dat door de lagere temp van het water de capaciteit van radiatoren een veel grotere rol speelt dan voorheen. toen we het huis verbouwden heb ik gerekend met een CV aanlever temp van 55 graden. Dat is al flink lager dan de 75 of zelfs 90 graden die “de standaard” zijn. Maar nu stroomt er water door de buizen van 35-40 graden. Dan zie je dus dat bijv de hal radiator (uit mijn hoofd een T12) het niet meer bijhoudt.

Een te grote radiator voor de ruimte blijkt eigenlijk ook niet goed te zijn: de slaapkamer was 21 graden toen ik opstond, bij een ingestelde 20 graden. Ik begrijp niet zo goed waarom Tado die knop niet gewoon dicht draait bij doeltemp, of wellicht moet het algoritme zich nog inleren in de nieuwe situatie (of heb ik hier een te hoge verwachting van de Tado “A.I.”?).

Mijn doelen voor nu zijn:
- radiatorventilator bijzetten in de hal
- blijven meten en tweaken zodat de CV uit blijft; in het bijzonder moet ik nog meer testen op koudere dagen
- aantal Quatt herstarts gaan meten en omlaag brengen omdat hij steeds 30 min “opstart” nodig heeft en dit toch onnodig CV verbruik kan leiden
- overshoots terugdringen om ook de Quatt niet onnodig hard te laten werken.

Nog een tip voor Tado gebruikers: zet de “early start” maar helemaal uit als je dat al niet gedaan had.

[ Voor 7% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
Vraagje ik ben aan het oriënteren naar ventilatoren en zag dat de heat-fan met smart controller al vanaf 25gr aanslaat en bij 24,7 af. Zijn er al leden diendeze in gebruik hebben? Of zijn er betere ervaringen met andere opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gisteren heb ik heel veel aangepast: terug naar 2 zones, aan VVW knoppen gedraaid etc.

Stroomverbruik ligt nu rond de 450 Watt en dat lijkt wel zo’n beetje het vermogen te zijn waarbij hij het huis de hele dag op temperatuur kan houden.

In de Tado staan nu vooral ‘s ochtend de stapjes ingesteld om op temp te komen. Vanochtend startte hij om 5u met de VVW en je ziet echt dat de pomp de eerste 30 min niets bereikt qua temp en dus de CV onnodig inschakelt. Daarna loopt de temp snel op.

Mijn conclusies nu - dag 5 - zijn dat door de lagere temp van het water de capaciteit van radiatoren een veel grotere rol speelt dan voorheen. toen we het huis verbouwden heb ik gerekend met een CV aanlever temp van 55 graden. Dat is al flink lager dan de 75 of zelfs 90 graden die “de standaard” zijn. Maar nu stroomt er water door de buizen van 35-40 graden. Dan zie je dus dat bijv de hal radiator (uit mijn hoofd een T12) het niet meer bijhoudt.

Een te grote radiator voor de ruimte blijkt eigenlijk ook niet goed te zijn: de slaapkamer was 21 graden toen ik opstond, bij een ingestelde 20 graden. Ik begrijp niet zo goed waarom Tado die knop niet gewoon dicht draait bij doeltemp, of wellicht moet het algoritme zich nog inleren in de nieuwe situatie (of heb ik hier een te hoge verwachting van de Tado “A.I.”?).

- blijven meten en tweaken zodat de CV uit blijft; in het bijzonder moet ik nog meer testen op koudere dagen
- aantal Quatt herstarts gaan meten en omlaag brengen omdat hij steeds 30 min “opstart” nodig heeft en dit toch onnodig CV verbruik kan leiden

Nog een tip voor Tado gebruikers: zet de “early start” maar helemaal uit als je dat al niet gedaan had.
Met zo weinig stroomverbruik zou ik zeker geen nachtverlaging toepassen: het op temperatuur houden (bij deze buitentemperatuur) kost jou waarschijnlijk zelfs minder stroom, dan het aanjagen van de Quatt na de verlaging. Dat kost je COP. Ook koelt dan de hal minder af.

(Mijn huis verliest iets warmte 's nachts bij gelijkblijvende kamertemperatuur omdat Quatt op -net- te laag vermogen door blijft kabbelen (T6-kwaal?): daarom verhoog ik 's morgens, een paar uur lang, met 0,5 graad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
@RealCato ik zou de zoneverwarming overal uitzetten. Zo’n tado systeem is ontworpen voor snelle systemen, niet voor warmtepompen en lage temperatuur verwarming. Eerst de boel zonder al die “slimmigheid” stabiel krijgen. Je draait nu imho aan teveel knoppen tegelijk (letterlijk en figuurlijk ;)

En de nachtverlaging ook skippen. Vroeg in de ochtend is het het allerkoudst buiten, en dan ineens moet je wp om 05.00 aan de bak om warmte uit die koudste lucht te genereren.

[ Voor 36% gewijzigd door olafmol op 17-12-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
RealCato schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat me bij jou wel opvalt is toch wel een veel hogere watertemperatuur dan bij mij. Het is bij vergelijkbare temperatuur een groot verschil. Thermostaat staat hier op 20 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfryHg_fpfA-2dtqsNL6Pz3RbEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkGmamqKnly14ZRY8Gs5HJNj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:58

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie grafiekjes in HA. Welke gebruik je hiervoor? #diewilikook

Ken je ook dit forum al?

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:44
DeltaBro schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:21:
Vraagje ik ben aan het oriënteren naar ventilatoren en zag dat de heat-fan met smart controller al vanaf 25gr aanslaat en bij 24,7 af. Zijn er al leden diendeze in gebruik hebben? Of zijn er betere ervaringen met andere opties
Ik heb ze op 4 radiatoren, bevallen erg goed icm de quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
duysa01 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:32:
[...]

Ik heb ze op 4 radiatoren, bevallen erg goed icm de quatt.
Oke top om te horen, want de investering om andere merken om tebouwen ligt niet veel lager dan de extra kosten direct voor de duurdere smart controller. Volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RealCato
okijokii schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:24:
[...]

Wat me bij jou wel opvalt is toch wel een veel hogere watertemperatuur dan bij mij. Het is bij vergelijkbare temperatuur een groot verschil. Thermostaat staat hier op 20 graden

[Afbeelding]
Is me ook al opgevallen ja. Ik dacht eerst dat het kwam omdat de afgelopen dagen de CV nog bijsprong. De CV is vanochtend wel heel even aangegaan omdat mijn afstelling nog niet helemaal goed is (ik zal de nachtverlaging skippen), maar dat zou toch niet zo’n tempverschil moeten veroorzaken 6 uur later toch?

Maar wellicht is het ook simpelweg een kwestie van warmte kwijtraken. Omdat de VVW maar heel weinig warmte vraagt en dus vaak dichtstaat heb ik eigenlijk maar 1-3 radiatoren openstaan gedurende de dag. Wellicht dat mijn systeem gewoon de warmte niet snel genoeg afgeeft waar het nodig is?

Ik ga iig overwegen om radiator ventilatoren te kopen. Maar eerst stopcontacten in de buurt van de radiatoren krijgen 😬

[ Voor 3% gewijzigd door RealCato op 17-12-2023 11:06 ]

Pagina: 1 ... 183 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.