RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:51:
[...]
Ik had het beter moeten uitleggen: De VVW thermostaat stond voorheen altijd op 30-35 graden omdat hij met CV snel opwarmde en de vloer echt heel warm aanvoelde. Gisteren voor installatie Quatt stond hij op 35 graden vanwege de vrieskou van enkele weken geleden.
Gisteren enkele uren na installatie van de Quatt liep de temperatuur van de woonkamer op tot 23 graden - mede omdat de monteur hem op 24 graden had gezet en de CV dus volop was gaan verwarmen. Ik heb de thermostaat van de VVW teruggezet naar 25 graden maar aangezien de CV t/m mijn post nog volop draaide daarop laten staan.
Ik ben het met je eens dat ik zeker kan gaan proberen hem te verhogen en dan te bekijken hoe het gaat - maar mijn probleem is vooralsnog een te hoge temperatuur in de woonkamer en niet andersom, dus mijn aanname is dat dit niet het eerste is wat gaat helpen.
Verder:

Ik ben even het spoor bijster. Heb je nu 2 thermostaten, 1 voor de VVW en 1 voor de CV? Of bedoel je een thermostaatkraan voor je VVW?
Waar je de thermostaatkraan op instelt is compleet afhankelijk van het type vloerverwarming dat je hebt, maar over het algemeen kan je een vloerverwarming niet te heet stoken, wat gangbaar is dat er water van ergens tussen de 25 en 35C doorheen gaat, en daarmee zou je de boel goed warm moeten kunnen houden (het krijgen duurt bij de meeste vvw systemen natuurlijk een stuk langer, vanwege de traagheid van het systeem).
Wat had "de monteur" precies op 24 graden gezet? Je kamer-thermostaat neem ik aan? Ja dan wordt het natuurlijk warm
Meestal zou de volgende situatie moeten werken: zorg ervoor dat het water dat je vloer ingaat ergens rond de 30C is, dus als je daar een thermostaatkraan of mengkraan oid op hebt zitten, zorg er dan voor dat die niet (veel) hoger kan gaan dan die temperatuur.
En verder je kamer-thermostaat gewoon op de temp zetten die je comfortabel vindt, ergens tussen 19 en 21C graden, geheel persoonlijk. En geen, of niet meer dan 2 a 3C nachtverlaging toepassen.
En als je dan je thermostaat zo instelt dat ie in kleine stapjes van max 1C per uur naar je gewenste temperatuur gaat (kun je natuurlijk ook handmatig proberen eerst) zou de Quatt gewoon lekker moeten doordraaien, met minimale toevoeging van CV, en zou je, nadat na een paar uren je vloer op temp is gekomen en daarmee je ruimte ook, de boel netjes warm moeten houden met een quatt die op laag vermogen langzaam en lang doorpruttelt.
Mocht de boel steeds uitslaan zou het nog kunnen zijn dat je bv te weinig volume in je afgifte systeem hebt, of dat er ergens geknepen wordt qua pompsnelheid.
"Low & Slow" is het devies.