Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 182 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.815.139 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:12
Spykie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:33:
[...]

Ook zone regelingen? Dan kan je namelijk ook alvast nadenken over het uitschakelen daarvan :)
Klopt. Is niet zo'n probleem bij mij. Slimme knoppen/regeling nu op:
- vloerverwarming beneden inclusief zoneklep
- radiator hal beneden
- radiator badkamer

Straks moet de zoneklep van de vv permanent open, en de andere radiatoren laten meeliften op de warmtevraag van de woonkamer/vv.
Heb al een Robot warmtepomp-geschikte verdeler, moet daar straks misschien wat optimaliseren in het bijmengen.

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-06 00:06
medu80 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:49:
[...]

@prakka & @_gibeon_

Zoals je hierboven leest, had ik dit begin dit jaar al geconstateerd. Wil je van veel ellende af, installeer dan een Lyric T6, Die heeft een hysterese van ongeveer 0,7 graad. Aan bij 19.7 en uit bij 20.4 zo ongeveer, als je je kamer op 20 graden hebt staan. TADO is gewoon ongeschikt, hierdoor heb je veel aan en uit schakelingen van de Quatt en das nie goed.. De Quatt zal niet direct kapot gaan, maar goed is het echt niet.

Ik had gehoopt, dat toen Quatt zei, de Tado wordt ondersteund, dat Tado dit had aangepast. :-(
deze grote hysterisis van de T6 geeft bij trage afgifte systemen echter wel weer het probleem dat bij 19.5C de CV al bijschakelt (bij nogsteeds negatieve delta T). Dus dat kan ook tegen je werken. Daarom zou Tado juist wel weer fijn zijn.

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Flesym schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:51:
[...]

Helemaal met je eens en ook andere leveranciers spreken over een gemiddelde COP. Het gaat er volgens mij om dat het voor de meeste gebruikers duidelijk is, niet voor de puristen
Ik zie de meerwaarde van gemiddelde niet, eerder zal dit voor verwarring zorgen, want als het gemiddeld is wat is dan de echte waarde, zo denken heel veel mensen ( zeker die wiskundig niet zo goed onderlegd zijn ), ik vraag me af wat er zo fout aan gewoon COP is, want het niet eens een normaal getal maar duid een verhouding tussen twee getallen aan. De periode is duidelijk door de gekozen periode in de app. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
dikkiedik schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:24:
[...]

deze grote hysterisis van de T6 geeft bij trage afgifte systemen echter wel weer het probleem dat bij 19.5C de CV al bijschakelt (bij nogsteeds negatieve delta T). Dus dat kan ook tegen je werken. Daarom zou Tado juist wel weer fijn zijn.
Dus het probleem zit hier eerder door het afgiftesysteem en dus niet bij de thermostaat, ik zou hier eerder naar oplossingen gaan kijken of je het trage systeem niet een schop onder zijn spreekwoordelijke kont kunt geven en je focust op het verbeteren van je afgiftesysteem.
Uiteindelijk heb je daar namelijk meer baat bij dan een halfslachtige oplossing via een thermostaat.

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-06 09:57

SBL

olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
[...]

Volgens mij praat Tado al heel lang over het toevoegen van warmtepomp support, maar tot nu toe lijkt er weinig van te komen.

Is er iemand die een Quatt met een Netatmo gebruikt? Ik ben wel gecharmeerd van hoe ze hun algoritmes beschrijven en de instellingen die mogelijk zijn: https://helpcenter.netatm...-heating-algorithms-work-
Netatmo is een aan/uit thermostaat, toch? Die geeft niet via opentherm de temperaturen door die Quatt nodig heeft. (bij DeWarmte wordt Netatmo wel veel gebruikt, maar die stookt op basis van buitentemperatuur, met alleen begrenzing door thermostaat)

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

• dikkiedik
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:31:
[...]

Dus het probleem zit hier eerder door het afgiftesysteem en dus niet bij de thermostaat, ik zou hier eerder naar oplossingen gaan kijken of je het trage systeem niet een schop onder zijn spreekwoordelijke kont kunt geven en je focust op het verbeteren van je afgiftesysteem.
Uiteindelijk heb je daar namelijk meer baat bij dan een halfslachtige oplossing via een thermostaat.
daar heb je gelijk in, maar een hysteris van 0,2C tot CV gebruik is wel echt heel klein.

voor mij zou een hybride vloerverwarming verdeler wel solaas bieden. maar zelfs dan is het de vraag of die 0,2C genoeg ruimte geeft om eiken parket weer een zetje te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03
dikkiedik schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:24:
[...]

Maar dit ligt toch niet perse aan de hysterese, maar vooral aan wanneer en hoe de CiC de CV bijschakelt, denk ik?

• olafmol
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:38:
[...]

Netatmo is een aan/uit thermostaat, toch? Die geeft niet via opentherm de temperaturen door die Quatt nodig heeft. (bij DeWarmte wordt Netatmo wel veel gebruikt, maar die stookt op basis van buitentemperatuur, met alleen begrenzing door thermostaat)
Er is een modulerende OT, en een aan/uit variant.

• dikkiedik
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:45:
[...]

Maar dit ligt toch niet perse aan de hysterese, maar vooral aan wanneer en hoe de CiC de CV bijschakelt, denk ik?
ja dat klopt. het is op twee manieren op te lossen. Of de CiC is instelbaar dat de CV veel later pas bij geschakeld wordt, of de T6 zorgt eerder voor een warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23:27
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:27:
[...]

Ik zie de meerwaarde van gemiddelde niet, eerder zal dit voor verwarring zorgen, want als het gemiddeld is wat is dan de echte waarde, zo denken heel veel mensen ( zeker die wiskundig niet zo goed onderlegd zijn ), ik vraag me af wat er zo fout aan gewoon COP is, want het niet eens een normaal getal maar duid een verhouding tussen twee getallen aan. De periode is duidelijk door de gekozen periode in de app. :)
Ik snap je punt maar als je zo redeneert hoeft ook de SCOP niet te bestaan. En men had ook Dag COP of Week COP kunnen introduceren. Maar nogmaals, mijns inziens gaat het om duidelijkheid voor de gemiddelde 😂 gebruiker en dan is zo'n toevoeging mijns inziens niet verkeerd. Mensen lezen nu eenmaal slecht.

Huis: 125 jaar oud, 6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++ glas. Verwarming: 1 Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek V.2 5,12kWh accu

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:10:
[...]

Volgens mij praat Tado al heel lang over het toevoegen van warmtepomp support, maar tot nu toe lijkt er weinig van te komen.

Is er iemand die een Quatt met een Netatmo gebruikt? Ik ben wel gecharmeerd van hoe ze hun algoritmes beschrijven en de instellingen die mogelijk zijn: https://helpcenter.netatm...-heating-algorithms-work-
zover ik weet staat de Netatmo (in de OT versie) niet in de lijst met ondersteunde (deels) thermostaaten bij Quatt, dus dat zou je echt direct bij Quatt zelf moeten navragen.
Mijn ATAG ONE (ook OT) was bv niet geschikt (overigens geen idee waarom niet).

• MacD007
Flesym schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:50:
[...]

Ik snap je punt maar als je zo redeneert hoeft ook de SCOP niet te bestaan. En men had ook Dag COP of Week COP kunnen introduceren. Maar nogmaals, mijns inziens gaat het om duidelijkheid voor de gemiddelde 😂 gebruiker en dan is zo'n toevoeging mijns inziens niet verkeerd. Mensen lezen nu eenmaal slecht.
niet helemaal, SCOP is een aangepaste COP (eigenlijk fictieve COP) bedoeld voor een heel seizoen waarbij de invloeden in dat seizoen volgens een vastgesteld correctie en conform een norm worden berekend, zodat verschillende merken en types onder de zelfde condities vergeleken kunnen worden.
Voor je eigen warmtepomp thuis bestaat er eigenlijk ook geen SCOP. want daar zijn de werkelijke (ipv berekende invloeden van de seizoenen) al volledig in meegenomen. Het nadeel, wat we hier ook op het forum zien dat mensen hun COP vergelijken met die van anderen, eigenlijk geen zin heeft. Juist omdat deze COP door zoveel externe en interne factoren beinvloed word, ondanks dat we alle over de zelfde Quatt beschikken.

overigens snap ik je gedachte over het woord gemiddelde, echter (dat is ook mijn eigen ervaring) wordt het woord gemiddelde ook vaak anders begrepen, en gaat men dan op zoek naar de "echte" COP, terwijl dat eigenlijk gewoon hun COP is.
Mijn eigen visie is in deze maak het zo eenvoudig mogelijk, de kunst is hier het weglaten van overbodige en nietszeggende aanvullingen, in mijn ogen hebben ze hier echt geen meerwaarde.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 14-12-2023 12:02 ]

• olafmol
dikkiedik schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:46:
[...]

ja dat klopt. het is op twee manieren op te lossen. Of de CiC is instelbaar dat de CV veel later pas bij geschakeld wordt, of de T6 zorgt eerder voor een warmtevraag.
Als ik Quatt was wist ik het wel. Dit is net zoiets als het "robustness principle" in goed software design "be conservative in what you do, be liberal in what you accept from others".

De sleutel zou in de CiC moeten zitten, die moet ervan uitgaan dat er allerlei soorten en maten thermostaten en gedragingen zijn, en daar zo slim mogelijk mee om gaan.

Ervan uitgaande dat de Quatt ook een buitentemp sensor heeft vind ik het algoritme van DeWarmte helemaal niet zo gek, misschien maakt dat het gedrag al een stuk eenvoudiger.

Ik begrijp uit de Quatt quickstart guide dat ze die stookcurve fixed genereren adhv de door hen vast ingestelde vermogensbehoefte en stookgrens parameters:
Het vermogen en de stookgrens van jouw woning berekenen wij op basis van alle input, waarmee we goed kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen wordt berekend bij een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat jouw woning warmte nodig heeft.
Met deze 2 getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is om jouw woning warm te houden.

Naast deze vaste vermogensberekening past Quatt Hybrid het vermogen ook automatisch aan op basis van de situatie in jouw woning. Als je plotseling meer warmte nodig hebt of als het opwarmen langer duurt dan gewenst, past de CiC automatisch de vraag aan om meer vermogen te leveren. Andersom werkt het net zo: als de CiC merkt dat het verwarmen gemakkelijk verloopt, wordt de vraag verlaagd.
En blijkbaar geven ze die curve een positieve of negatieve offset adhv de delta tussen gemeten en gewenste ruimte-temperatuur en/of opwarmsnelheid.

En ook als de delta tussen gewenste en gemeten ruimtetemp (te) groot is, knallen ze de CV ketel erbij (net als bij het opstarten om de aanvoer temp van het water op/boven 18C te krijgen)
Bij een grote sprong in de gewenste temperatuur, bijvoorbeeld van 15 graden naar 22 graden, zal de ketel worden ingeschakeld om Quatt Hybrid te ondersteunen. Het is beter om een nachtverlaging van bijvoorbeeld 18 graden in te stellen en de thermostaat vervolgens geleidelijk, bijvoorbeeld met 1 graad per uur, te verhogen.
Als je dus de delta op je thermostaat niet zo groot maakt, zal de Quatt de CV ketel niet aanslingeren, omdat ie heeft bedacht dat ie het op eigen vermogen in een acceptabele periode wel warm genoeg kan krijgen.

• olafmol
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:52:
[...]

zover ik weet staat de Netatmo (in de OT versie) niet in de lijst met ondersteunde (deels) thermostaaten bij Quatt, dus dat zou je echt direct bij Quatt zelf moeten navragen.
Mijn ATAG ONE (ook OT) was bv niet geschikt (overigens geen idee waarom niet).
Ik denk dat ze kijken naar of de thermostaat zowel de gemeten huidige, alswel de ingestelde gewenste ruimtetemperatuur, doorgeeft in OT pakketjes.

• MacD007
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:03:
[...]

Ik denk dat ze kijken naar of de thermostaat zowel de gemeten huidige, alswel de ingestelde gewenste ruimtetemperatuur, doorgeeft in OT pakketjes.
Ja, dat zou dus best eens kunnen, helaas is het open OT protocol zo dicht als het maar zijn kan en je vind hier helaas geen volldige informatie over (is alleen beschikbaar voor de leden), dus in feite betreft het helemaal geen open protocol. Dat is ook pas hier door een andere post nog veel uitvoeriger uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:01:
[...]

Als ik Quatt was wist ik het wel. Dit is net zoiets als het "robustness principle" in goed software design "be conservative in what you do, be liberal in what you accept from others".
uiteraard zit er wat terughoudendheid achter vanuit Quatt. Een kamer warm houden is voor 90% van de mensen namelijk de vereiste en niet zozeer een klein beetje gasverbruik van tijd tot tijd. En dat doen ze door het bijspringen van de CV op den duur.

Nu zit er volgens mij een soort integrator achter van de delta T van de kamer temperatuur. Want de CV komt pas bij na een uur of 2 wanneer de kamer temperatuur achter blijft. Grootste probleem is dat deze kamer temperatuur achter blijft omdat de Quatt al 12 uur uitstaat door de overshoot van de dag er voor.

Iets meer instelbare marge zou fijn zijn. Die 4kW trekt het echt wel in mijn woning. En een halve graad onder setpoint vind ik ook niet erg.

ik heb ook het idee dat de T6 heel traag de temperatuur door geeft met heel weinig updates. Dat geeft naast de hysteris van 0,3C onder setpoint nóg meer vertraging in de warmtevraag.

Bij Tado kun je overigens wel de kp en kd waardes laten aanpassen om bijvoorbeeld verder boven setpoint door te stoken. wellicht zit daar een oplossing voor mensen met tado die korte runs ervaren. Mijn gevoel zegt dat Tado een betere basis kan worden in de toekomst samen met de Quatt.

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:30
Kan iemand de verschillen hieronder verklaren? Vergelijkbare dagen,alleen een heel ander beeld waarbij de streepjes boven 4, 6 en 7 opvallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lD82V4POlBkcLarJenOsJlqxWn8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aS9OvGo0ZvekRb8VDA5sohmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPH6k32Zx9RqKqAmQ1yLFN9vpms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGi2sOKUImp45u5jSNazaMRP.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

• olafmol
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:06:
[...]

Ja, dat zou dus best eens kunnen, helaas is het open OT protocol zo dicht als het maar zijn kan en je vind hier helaas geen volldige informatie over (is alleen beschikbaar voor de leden), dus in feite betreft het helemaal geen open protocol. Dat is ook pas hier door een andere post nog veel uitvoeriger uitgelegd.
Valt best mee:

https://ihormelnyk.com/Co...erm%20Protocol%20v2-2.pdf

https://github.com/ihormelnyk/opentherm_library

https://otgw.tclcode.com/

etc

• MacD007
Super, dank je wel. voor de links, kunnen deze gepind worden ?

echter deze hebben hun oorsprong niet van officele sites, als je naar bv https://www.opentherm.eu/ de norm zelf is "The original protocol is only available for members."

Als fabrikant kun je wel informatie krijgen (op aanvraag), als consument echter niet.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Gisteren is er bij ons een Quatt geïnstalleerd icm mijn bestaande Tado systeem.
Ik ben erg tevreden over de support en de installatie tot nu toe!

En nu begint het meten en optimaliseren.....

Ik weet dat Tado en Quatt nog maar een prille samenwerking hebben.
Maar na een dag draaien lijkt bij mij de Quatt nauwelijks iets te doen, anders dan mijn boiler aan te jagen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOs35pnV8wRNYJH04T85gCazrIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9YSlbKjxhhz3ZZLs4WTmFVmH.png?f=fotoalbum_large

Dit aanjagen gebeurt zo hard dat de vloerverwarming van de woonkamer (die geen eigen stelmotor heeft) de woonkamer opjaagt tot een graad boven de gewenste temperatuur. Ik verbruik dus zelfs meer gas op dit moment dan voorheen.

Ik ga me zeker verdiepen in het aansluiten van een Raspberry Pi met Home Assistant en de scripts die er al zijn, maar wil eerst checken of er wellicht iets anders fout is en of jullie nog beginners tips en tricks hebben.
Dus:
- wat kan de oorzaak van dit gedrag zijn, buiten een slechte communicatie met de Tado?
- tips om de Quatt méér te laten doen door bijv Quatt of Tado app beter in te stellen (of iets anders?)
- tips om de COP omhoog te krijgen - of is dit normaal met dit weer (op dit moment is het 7 graden)?

[ Voor 9% gewijzigd door RealCato op 14-12-2023 13:22 ]

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:39:
Kan iemand de verschillen hieronder verklaren? Vergelijkbare dagen,alleen een heel ander beeld waarbij de streepjes boven 4, 6 en 7 opvallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou zeggen bug, heb je zelf al eens op 6-12 gekeken, ook daar mist de app blijkbaar gegevens, net als op 14-12, terwijl je op de dag zelf (14-12) deze wel kunt zien maar daar dus weer geen warmteverdeling, dus hij mist ook daar dus gegevens. ik vrees dat met de update er dingen mis gegaan zijn om de data juist te koppelen.
Ik denk dat je dat het beste aan Quatt kunt melden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:55
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:21:

Maar na een dag draaien lijkt bij mij de Quatt nauwelijks iets te doen, anders dan mijn boiler aan te jagen:

[Afbeelding]

Dit aanjagen gebeurt zo hard dat de vloerverwarming van de woonkamer (die geen eigen stelmotor heeft) de woonkamer opjaagt tot een graad boven de gewenste temperatuur. Ik verbruik dus zelfs meer gas op dit moment dan voorheen.

Ik ga me zeker verdiepen in het aansluiten van een Raspberry Pi met Home Assistant en de scripts die er al zijn, maar wil eerst checken of er wellicht iets anders fout is en of jullie nog beginners tips en tricks hebben.
Dus:
- wat kan de oorzaak van dit gedrag zijn, buiten een slechte communicatie met de Tado?
- tips om de Quatt méér te laten doen door bijv Quatt of Tado app beter in te stellen (of iets anders?)
- tips om de COP omhoog te krijgen - of is dit normaal met dit weer (op dit moment is het 7 graden)?
Kan je wat meer over je situatie vertellen? Schema's, optimalisatie instellingen , thermostaat, type huis etcetera.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik

[Afbeelding]

Dus:
dit gaat idd niet goed. mijn zwager ervaarde een zelfde soort probleem. via een quatt support ticket een hulpvraag ingeschoten en toen hebben ze op afstand wat kunnen aanpassen zodat het wel werkte. Dat ging dan om een honeywell chronotherm thermostaat, stond iets verkeerd in de quatt config om samen te werken met die thermostaat.

wel nog even kijken naar je gasprijzen en stroomprijzen. Staan deze goed? Optimalisatie aan/uit? Het kan zijn dat gas op dit moment namelijk goedkoper is dan stroom en daardoor de Quatt niet benut.

[ Voor 5% gewijzigd door dikkiedik op 14-12-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

Dus:
oeps, je hebt hier echt een probleem, direct Quatt inschakelen, dit is zelfs met een Tado niet de bedoeling.
plaats aub even je schema voor de tado en de instellingen, mogelijk dat andere die ook een tado hebben daar iets zinigs over kunnen zeggen.
:(

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 07:11
Hoeveel graden zouden jullie je huis instellen wanneer je ongeveer 2 weken op vakantie gaat in wintertijd? En hoeveel radiatoren bijvoorbeeld open naast de vloerverwarming op de beganegrond zodat je zo min mogelijk verbruikt ?

Zal wel 2 dagen bezig zijn om de temp weer in het huis te krijgen erna gok ik maargoed😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol

[Afbeelding]

Dus:
Wat zegt Quatt zelf hierover? Ik zou ze bellen dat je systeem niet naar behoren werkt, en vragen om een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
KVS138 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:32:
Hoeveel graden zouden jullie je huis instellen wanneer je ongeveer 2 weken op vakantie gaat in wintertijd? En hoeveel radiatoren bijvoorbeeld open naast de vloerverwarming op de beganegrond zodat je zo min mogelijk verbruikt ?

Zal wel 2 dagen bezig zijn om de temp weer in het huis te krijgen erna gok ik maargoed😅
zelf had ik 'm op 15C gezet afgelopen oktober. Een temperatuur zodanig dat er sowieso geen schade wordt veroorzaakt of vocht problemen optreden.

Bij terugkomst gewoon de dag van te voren alvast op afstand de thermostaat langzaam verhogen naar streef temperatuur.

• Spykie

18c.

Bereken je warmteverlies

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:49
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:08:
[...]

Heb ik het zo goed gesnapt?

Yes

Dit zelfde gedrag zou je toch ook moeten kunnen krijgen met een thermostaat die je in kunt stellen dat ie niet zo vaak schakelt, en die, voor de door de CiC gewenste data, zowel de huidige als de gewenste ruimte-temp kan doorgeven denk ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robmaas
  • Laatst online: 22-06 18:58

[Afbeelding]

Dus:
Het kan ook nog gewoon zo zijn dat je de tarieven voor Gas en Elektra zo hebt ingesteld dat de Quatt meent dat het voordeliger is om met Gas te stoken

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

Dus:
Het energieverbruik lijkt niet zo gek, alleen de bron is fout. De CVketel maakt te heet water, zodat de Quatt niet meer mee kan doen, lijkt het? Vraag is waarom. Vraagtemperatuur paar graden boven kamertemperatuur??

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

• RealCato
Spykie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:25:
[...]

Kan je wat meer over je situatie vertellen? Schema's, optimalisatie instellingen , thermostaat, type huis etcetera.
Zeker.

Het betreft een rijtjeshuis, vorig jaar gerenoveerd en dus goed geïsoleerd.
Vloerverwarming in de woonkamer/keuken (ong 70 m^2) met Tado thermostaat, en convector radiatoren met Tado in alle slaapkamers. De vloerverwarming heeft geen eigen stelmotor dus die staat eigenlijk altijd open. Als het te warm wordt dan zet ik meestal de temperatuur van de vloerverwarming iets lager (staat nu op 25 graden). De tado is dus eigenlijk vooral om de slaapkamers (waar de isolatie ook wat minder is) niet te laten verwarmen als er niemand is.

De CV ketel (Remeha Calenta 40C) staat op zolder en de Quatt bovenop de dakkapel ernaast. Zal minder dan 5 meter kabel zijn van Quatt naar CV.

Instellingen Quatt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGyHi6vf5WznQ6Espp2BVj7-DZA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VyKMFcCx9LeEKNE3QvDvTwua.png?f=fotoalbum_large

Instellingen Tado op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAG-CWxWA3sZKuAbz3u8CjREDAg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J1w2fGE3xWiHgnSCujkmkD1k.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld schema van woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8N5WrG2goUVAQ-fTmSJeERK04Hc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dHWZp2x5ROk95MAa7yt27Hgu.png?f=fotoalbum_large

Voorbeeld schema van een slaapkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJLoJ1EiMCRlUh1ndu01YEYkKLI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2xwsS7nReIfJKAPzD6XBk3q3.png?f=fotoalbum_large

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:33:
[...]

Wat zegt Quatt zelf hierover? Ik zou ze bellen dat je systeem niet naar behoren werkt, en vragen om een oplossing.
Ik heb gisteren een ticket aangemaakt en wacht nog op een reactie.

• tado
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online

tado

Bedrijfsaccount tado
ruubert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:03:
[...]

Jazeker maar die @tado besloot niet te reageren op mijn aanbod om met mij als proefpersoon dit probleem aan te pakken.
Op dit moment zijn er geen verdere tests. Voor zover ik weet zou nu alles moeten functioneren tussen tado en Quatt.

Als er verdere problemen zijn, graag met onze normale chat op www.tado.com contact opnemen.

Via Tweakers kan ik maar gelimiteerde support aanbieden ;(
Bij voorbaat dank _/-\o_

• RealCato
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:26:
[...]

Het energieverbruik lijkt niet zo gek, alleen de bron is fout. De CVketel maakt te heet water, zodat de Quatt niet meer mee kan doen, lijkt het? Vraag is waarom. Vraagtemperatuur paar graden boven kamertemperatuur??
De vraagtemperatuur van de woonkamer en het kantoor (gewone slaapkamer verder) is hele dag hetzelfde (zie screenshot) en ik vraag voor de slaapkamers en de badkamer alleen een hogere temperatuur in de ochtend en in de avond. Dus gedurende de dag is de vraag stabiel en verwacht ik dat de Quatt dus ook gewoon eea op temperatuur houdt zonder de ketel in te schakelen.

Het huis is overwegend goed geïsoleerd en de vloerverwarming is bijzonder effectief. In de oude situatie (CV ketel stond al op 55 graden) kon ik de woonkamer met meer dan 1 graden per uur laten stijgen, en de slaapkamers met 1 graad per 15 minuten omhoog oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ik heb gisteren een ticket aangemaakt en wacht nog op een reactie.
Begin eens met de boel op nieuw op te starten, dus CIC en ketelmodule van de tado (zover deze er eentje heeft) van de spanning halen en 5 min zo laten en dan opnieuw opstarten.

In je Quatt app de optimalisatie uit zetten.

Waarschijnlijk heb jij ook nog in je tado omgeving staan dat de afzonderlijke kamers (thermostaten) ook een warmtevraag kunnen doen, deze functie zeker voor nu even uitzetten, de enige die een warmtevraag zou mogen doen is je tado thermostaat in de woonkamer.

[ Voor 29% gewijzigd door MacD007 op 14-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:19
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:33:
[...]

Zeker.

Het betreft een rijtjeshuis, vorig jaar gerenoveerd en dus goed geïsoleerd.
Vloerverwarming in de woonkamer/keuken (ong 70 m^2) met Tado thermostaat, en convector radiatoren met Tado in alle slaapkamers. De vloerverwarming heeft geen eigen stelmotor dus die staat eigenlijk altijd open. Als het te warm wordt dan zet ik meestal de temperatuur van de vloerverwarming iets lager (staat nu op 25 graden). De tado is dus eigenlijk vooral om de slaapkamers (waar de isolatie ook wat minder is) niet te laten verwarmen als er niemand is.

De CV ketel (Remeha Calenta 40C) staat op zolder en de Quatt bovenop de dakkapel ernaast. Zal minder dan 5 meter kabel zijn van Quatt naar CV.

Instellingen Quatt:
[Afbeelding]

Instellingen Tado op dit moment:
[Afbeelding]

Voorbeeld schema van woonkamer:
[Afbeelding]

Voorbeeld schema van een slaapkamer:
[Afbeelding]
Je gaat ‘s ochtends wel in 1 keer van 18 naar 20,5 graden. Dat lukt de Quatt niet, dus de ketel moet flink aan het werk. Beter is een kleine nachtverlaging van 1 a 1,5 graden en in stapjes van 0,5 graden per uur of anderhalf uur omhoog naar die 20,5 graden. Dan zal de Quatt veel meer gaan verwarmen dan de ketel.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:44:
[...]

De vraagtemperatuur van de woonkamer en het kantoor (gewone slaapkamer verder) is hele dag hetzelfde (zie screenshot) en ik vraag voor de slaapkamers en de badkamer alleen een hogere temperatuur in de ochtend en in de avond. Dus gedurende de dag is de vraag stabiel en verwacht ik dat de Quatt dus ook gewoon eea op temperatuur houdt zonder de ketel in te schakelen.

Het huis is overwegend goed geïsoleerd en de vloerverwarming is bijzonder effectief. In de oude situatie (CV ketel stond al op 55 graden) kon ik de woonkamer met meer dan 1 graden per uur laten stijgen, en de slaapkamers met 1 graad per 15 minuten omhoog oid.
Ik denk nog steeds dat water minimaal 55graden is. Check JSON!
Vraagtemperatuur is dus niet de oorzaak.
Systeeminhoud is volgende verdachte, teveel dingen dicht, met pendelen tot gevolg.
De CV ketel doet <4kWh per uur. Aan/uit aangesloten op CiC of OpenTherm?
Verwarmingen boven zitten dus dicht (zet die als test maar open) en wat bedoel je met "vloerverwarming zet ik op 25graden"? Dat klinkt als "dicht bij heet water", maar je zegt ook dat hij open is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
kroam schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:47:
Zojuist antwoord gekregen op mijn mail van 28 november om de warmteverlies parameter te verlagen van 6 kW naar 4 kW. Zie hieronder de reactie:

[...]
Na de reactie vanuit Quatt heb ik geantwoord dat ik toch graag het warmteverlies aangepast zou willen zien naar 5 kW (denk ga nu tussen de door hen geschatte en mijn berekende waarde in zitten). Dit is het antwoord op die mail:
Geen probleem, dan pas ik dat nu aan naar 5 kW. U kunt ons in de komende tijd laten weten of dit het gewenste effect heeft gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
@RealCato wat je ondertussen even kunt doen (samenvatting van meeste punten hierboven):

- optimalisatie uitzetten in Quatt
- gasprijs (voor de zekerheid) heel hoog zetten (optimalisatie uit zou dit moeten negeren in principe)
- in de Tado een klokschema programmeren waarbij je in stapjes van max 1C per uur naar de gewenste temperatuur gaat
- zorgen dat je qua nachtverlaging niet lager gaat dan max 2 a 3C lager dan de dagtemperatuur
- de CiC van de stroom afhalen paar minuten, en daarna weer aanzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-05 14:57

Bij mij draait de Quatt-Tado combi al een tijdje. In de Tado app zou ik alle meedenk-opties uitzetten. Ook het warmwater moet uit (dat doet je CV) maar wordt wel standaard aangezet door de Quatt-monteur.
Verder optimalisatie in de Quatt-app uitzetten.
Prijs van het gas flink naar boven afronden, anders gaat ie gas bijstoken.
Verder niet te veel temperatuursprongen programmeren.
Zoneregeling uit, dat geeft alleen maar nare warmtevraag

bijn het zelfde als olafmol hierboven al schreef

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

• RealCato
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
[...]

Ik denk nog steeds dat water minimaal 55graden is. Check JSON!
Vraagtemperatuur is dus niet de oorzaak.
Systeeminhoud is volgende verdachte, teveel dingen dicht, met pendelen tot gevolg.
De CV ketel doet <4kWh per uur. Aan/uit aangesloten op CiC of OpenTherm?
Verwarmingen boven zitten dus dicht (zet die als test maar open) en wat bedoel je met "vloerverwarming zet ik op 25graden"? Dat klinkt als "dicht bij heet water", maar je zegt ook dat hij open is
Tapwater is nog steeds 55 graden ja. De vloerverwarming heeft een eigen themorstatische regelknop en die stel ik lager in (25 graden is verre weg van heet water toch...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:44:
[...]

Het is een warmtepomp. Geen CV...
Temperatuur gaat heel langzaam omhoog: denk in uren, niet in kwartieren.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RealCato
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:58:
@RealCato wat je ondertussen even kunt doen (samenvatting van meeste punten hierboven):

- optimalisatie uitzetten in Quatt
- gasprijs (voor de zekerheid) heel hoog zetten (optimalisatie uit zou dit moeten negeren in principe)
- in de Tado een klokschema programmeren waarbij je in stapjes van max 1C per uur naar de gewenste temperatuur gaat
- zorgen dat je qua nachtverlaging niet lager gaat dan max 2 a 3C lager dan de dagtemperatuur
- de CiC van de stroom afhalen paar minuten, en daarna weer aanzetten
Thanks!

Ik heb de optimalisatie uitgezet en het afgelopen uur heb ik ineens 75% Quatt en 25% CV ketel. Het lijkt erop dat hier iets fout ging. Als ik thuis kom zal ik de CIC herstarten en de Tado schema's beter instellen inclusief nachtverlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:20:
[...]

Tapwater is nog steeds 55 graden ja. De vloerverwarming heeft een eigen themorstatische regelknop en die stel ik lager in (25 graden is verre weg van heet water toch...).
Waarom 25°C?

PS: begin eens met een nachtverlaging van 1 graad, in 2 stappen van 0,5 per uur omhoog.
Kun je later wel testen of meer ook wil.

[ Voor 17% gewijzigd door Friezin op 14-12-2023 15:39 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:22:
[...]

Thanks!

Ik heb de optimalisatie uitgezet en het afgelopen uur heb ik ineens 75% Quatt en 25% CV ketel. Het lijkt erop dat hier iets fout ging. Als ik thuis kom zal ik de CIC herstarten en de Tado schema's beter instellen inclusief nachtverlaging.
Optimalisatie in de Quatt app zou goed moeten werken. Bij mij wel althans, maar wel van belang is dan juiste tarieven in te voeren. Als gas er heel goedkoop in staat, gaat hij uiteraard gas gebruiken.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
@RealCato die VVW thermostaat atijd op ca. 40 graden zo hoog mogelijk zetten (en je radiatoren maximaal open. Vervolgens terugschroeven indien nodig.

Dan benut je je VVW goed zonder dat je vloer te heet wordt
(ps. wellicht mag 45 graden ook wel, maar daarvoor weet ik te weinig van VVW)

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 14-12-2023 17:05 . Reden: aangepast nav vervolg reacties ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:10

Ik zou niet onder de 18 graden gaan om condensatie te voorkomen door hoge luchtvochtigheid, technisch gezien is 15 graden de ondergrens maar heb je zeker hier en daar vocht op de muren etc en ben je een week aan het stoken om je woning weer op een normale temperatuur te krijgen.

Deye 12kW Hybrid Inverter, 8,77 kW peak solar, 46,8 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:25:
[...]

Waarom 25°C?

PS: begin eens met een nachtverlaging van 1 graad, in 2 stappen van 0,5 per uur omhoog.
Kun je later wel testen of meer ook wil.
De woonkamer is veel beter geïsoleerd dan de rest van het huis, dus slaapkamers vragen vaak warmte.
En de vloerverwarming heeft geen eigen stelmotor dus er circuleert altijd warm water doorheen.

Zet ik de vloerverwarming op 40 graden dan verbrand ik mijn voeten (er zit een 16mm buis in en bovenop de vloerverwarming zit maar 4mm PVC met een ondervloer van 12mm) en wordt het binnen no time 30 graden. Daar heb ik niet zoveel zin in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
BarryH schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:48:
@RealCato die VVW thermostaat atijd op ca. 40 graden zetten

Dan benut je je VVW goed zonder dat je vloer te heet wordt
(ps. wellicht mag 45 graden ook wel, maar daarvoor weet ik te weinig van VVW)
Niet elke vloerverwarming kan op 40-45 C gestookt worden !

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:01:
[...]

De woonkamer is veel beter geïsoleerd dan de rest van het huis, dus slaapkamers vragen vaak warmte.
En de vloerverwarming heeft geen eigen stelmotor dus er circuleert altijd warm water doorheen.

Zet ik de vloerverwarming op 40 graden dan verbrand ik mijn voeten (er zit een 16mm buis in en bovenop de vloerverwarming zit maar 4mm PVC met een ondervloer van 12mm) en wordt het binnen no time 30 graden. Daar heb ik niet zoveel zin in.
Dan ga je ervan uit dat de Quatt water maakt van 40 graden. Ik betwijfel dat je 40 graden gaat krijgen met vloerverwarming. Je knijpt op 25 graden af, dus begint dat ding al ergens in de 20 graden beetje te knijpen. Kijk eens in de json hoe warm het water is.

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-06 17:26
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:01:
[...]

De Quatt is geen CV, verwarmt continu met max 4 kW ipv 20 kW+. Temperatuur stijgt dus maar langzaam. Als je vloer 40 graden wordt met de Quatt dan is er wat mis met het afgiftevermogen van de vloer. Zet die thermostaat van de vloer maar eens op 35 en kijk wat er gebeurt.

• SBL

SBL

RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:20:
[...]

Niemand heeft het over tapwater. Het is een hybride warmtepomp.
Als jij regelt dat er geen water boven de 25 graden je vloer in mag, en je radiatoren staan ook dicht, dan gaat dat water terug naar je Quatt, die het verder opwarmt +5graden en nog een keer +5 +5. Als Quatt niet hoger kan, laat CiC de CVketel meehelpen.
Maar jij wilt geen hete voeten; ik houd op met advies geven aan je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 22:18
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:43:
[...]

Als jij regelt dat er geen water boven de 25 graden je vloer in mag, en je radiatoren staan ook dicht, dan gaat dat water terug naar je Quatt, die het verder opwarmt +5graden en nog een keer +5 +5. Als Quatt niet hoger kan, laat CiC de CVketel meehelpen.
Rustig aan mensen,
Ook deze aangesproken tweaker moer het snappen.
Niet iedereen, --maar wel velen hier---, hebben de wijsheid in pacht.

Een ding is zeker, hoe kun je zo een installatie als in dienst zijnde, zo achterlaten.... Quatt,... schaam je..!!!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-06 17:26

[Afbeelding]

Dus:
Het hoge (gas)verbruik kan ook komen omdat de woning na de installatie van de Quatt (waarbij verwarmingssysteem was uitgeschakeld, hoe lang duurde de installatie?) en de aanzienlijke nachtverlaging, door en door behoorlijk afgekoeld is, dan heb je ook aardig wat energie nodig om op te warmen en krijg je ook die overshoot. Ik denk dat je het een paar dagen kunt aankijken en met de optimalisatie uit setting en minder nachtverlaging (max 1 graad) zal het een stuk beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:43:
[...]

Ik had het beter moeten uitleggen: De VVW thermostaat stond voorheen altijd op 30-35 graden omdat hij met CV snel opwarmde en de vloer echt heel warm aanvoelde. Gisteren voor installatie Quatt stond hij op 35 graden vanwege de vrieskou van enkele weken geleden.

Gisteren enkele uren na installatie van de Quatt liep de temperatuur van de woonkamer op tot 23 graden - mede omdat de monteur hem op 24 graden had gezet en de CV dus volop was gaan verwarmen. Ik heb de thermostaat van de VVW teruggezet naar 25 graden maar aangezien de CV t/m mijn post nog volop draaide daarop laten staan.

Ik ben het met je eens dat ik zeker kan gaan proberen hem te verhogen en dan te bekijken hoe het gaat - maar mijn probleem is vooralsnog een te hoge temperatuur in de woonkamer en niet andersom, dus mijn aanname is dat dit niet het eerste is wat gaat helpen.

Verder: *;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
MWink schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:47:
[...]

Het hoge (gas)verbruik kan ook komen omdat de woning na de installatie van de Quatt (waarbij verwarmingssysteem was uitgeschakeld, hoe lang duurde de installatie?) en de aanzienlijke nachtverlaging, door en door behoorlijk afgekoeld is, dan heb je ook aardig wat energie nodig om op te warmen en krijg je ook die overshoot. Ik denk dat je het een paar dagen kunt aankijken en met de optimalisatie uit setting en minder nachtverlaging (max 1 graad) zal het een stuk beter gaan.
Dank voor de tip. Ondanks nachtverlaging tot 18 graden was de woonkamer vanochtend 20,5 graden toen ik beneden kwam. Dus maar 1 graad om op te warmen - het probleem lijkt de “intelligentie” setting te zijn geweest want de laatste uren gaat het een stuk beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9yNgkaAd1ddUNx0yDsoAGhPF_o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RK5cn1547mwOsxasjKMNpzIo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:51:
[...]

Ik had het beter moeten uitleggen: De VVW thermostaat stond voorheen altijd op 30-35 graden omdat hij met CV snel opwarmde en de vloer echt heel warm aanvoelde. Gisteren voor installatie Quatt stond hij op 35 graden vanwege de vrieskou van enkele weken geleden.

Gisteren enkele uren na installatie van de Quatt liep de temperatuur van de woonkamer op tot 23 graden - mede omdat de monteur hem op 24 graden had gezet en de CV dus volop was gaan verwarmen. Ik heb de thermostaat van de VVW teruggezet naar 25 graden maar aangezien de CV t/m mijn post nog volop draaide daarop laten staan.

Ik ben het met je eens dat ik zeker kan gaan proberen hem te verhogen en dan te bekijken hoe het gaat - maar mijn probleem is vooralsnog een te hoge temperatuur in de woonkamer en niet andersom, dus mijn aanname is dat dit niet het eerste is wat gaat helpen.

Had je de JSON-pagina al gevonden?
Zie:
Ervaringen met Quatt?

Edit: Binnen quatt app klikken op dat lange nr, wordt automatisch gekopieerd: browser, plak en :8080 eraanvast.
Wel adres eraf knippen voor plaatsen (hoeft niet met ip)

Geeft ontzettend veel inzicht!
Gevonden? Men is gek op een screenshot 😉

Idee om de radiatoren eens wat verder open te zetten om warmte kwijt te raken?

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 14-12-2023 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaBro
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 15:42
[...]

Ik denk dat het dichtdraaien van je thermostaat kraan op de vloerverwarming je flow beperkt als je je Json ophaalt kan je zien hoeveel liter p/u gaat tijdens verwarmen zou rond de 800 moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
[...]

Ik ben even het spoor bijster. Heb je nu 2 thermostaten, 1 voor de VVW en 1 voor de CV? Of bedoel je een thermostaatkraan voor je VVW?

Waar je de thermostaatkraan op instelt is compleet afhankelijk van het type vloerverwarming dat je hebt, maar over het algemeen kan je een vloerverwarming niet te heet stoken, wat gangbaar is dat er water van ergens tussen de 25 en 35C doorheen gaat, en daarmee zou je de boel goed warm moeten kunnen houden (het krijgen duurt bij de meeste vvw systemen natuurlijk een stuk langer, vanwege de traagheid van het systeem).

Wat had "de monteur" precies op 24 graden gezet? Je kamer-thermostaat neem ik aan? Ja dan wordt het natuurlijk warm :)

Meestal zou de volgende situatie moeten werken: zorg ervoor dat het water dat je vloer ingaat ergens rond de 30C is, dus als je daar een thermostaatkraan of mengkraan oid op hebt zitten, zorg er dan voor dat die niet (veel) hoger kan gaan dan die temperatuur.

En verder je kamer-thermostaat gewoon op de temp zetten die je comfortabel vindt, ergens tussen 19 en 21C graden, geheel persoonlijk. En geen, of niet meer dan 2 a 3C nachtverlaging toepassen.

En als je dan je thermostaat zo instelt dat ie in kleine stapjes van max 1C per uur naar je gewenste temperatuur gaat (kun je natuurlijk ook handmatig proberen eerst) zou de Quatt gewoon lekker moeten doordraaien, met minimale toevoeging van CV, en zou je, nadat na een paar uren je vloer op temp is gekomen en daarmee je ruimte ook, de boel netjes warm moeten houden met een quatt die op laag vermogen langzaam en lang doorpruttelt.

Mocht de boel steeds uitslaan zou het nog kunnen zijn dat je bv te weinig volume in je afgifte systeem hebt, of dat er ergens geknepen wordt qua pompsnelheid.

"Low & Slow" is het devies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:12

Trackerfire

BTC HODLER

Leermomentje voor de iSense. Niet dat we dit moeten willen, maar deel t toch even. Temperatuur hier in de woonkamer was al rap onder het setpoint van 20 aan t zakken (19.85 en dalende). Nu heb ik de temperatuur even op 20.5 gezet en 30 seconden later weer naar 20. Resultaat een zacht kabbelende Quatt terwijl hij zelf minimaal had gewacht tot 19.7 om aan te springen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxV4BkWyD_V-EB-qTyqrFyLnkkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trTGLcfGLuur9l8e7DsugwF1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door Trackerfire op 14-12-2023 20:57 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• MacD007
pietjm schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:40:
[...]

Optimalisatie in de Quatt app zou goed moeten werken. Bij mij wel althans, maar wel van belang is dan juiste tarieven in te voeren. Als gas er heel goedkoop in staat, gaat hij uiteraard gas gebruiken.
Klopt, alleen zou ik hem bij hem nu wel uitzetten, daarmee dwing je de warmtepomp meer naar de warmtepomp.
Als bij hem weer alles goed werkt kan deze wel weer aan.
Tenminste dat zou ik doen.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-06 17:28
kroam schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:55:
[...]

Na de reactie vanuit Quatt heb ik geantwoord dat ik toch graag het warmteverlies aangepast zou willen zien naar 5 kW (denk ga nu tussen de door hen geschatte en mijn berekende waarde in zitten). Dit is het antwoord op die mail:

[...]
Waren ze bij mij maar zo makkelijk

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 06:52:
[...]

Zijn de dagen met getoonde balkjes toevallig die dagen waarop je gasverbruik had?
Historie gecheckt. Klopt helemaal.
Bij 0 verbruik gas: leeg balkje.
Bij >0 verbruik gas: wel ingevuld balkje

• MacD007
RealCato schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:54:
[...]

Dank voor de tip. Ondanks nachtverlaging tot 18 graden was de woonkamer vanochtend 20,5 graden toen ik beneden kwam. Dus maar 1 graad om op te warmen - het probleem lijkt de “intelligentie” setting te zijn geweest want de laatste uren gaat het een stuk beter:

[Afbeelding]
Als ik dat zie wordt ik echter niet erg blij. COP en ook nog massa gasverbruik. Daar zit nog heel veel ruimte voor verbetering in.

• MacD007
Ftjl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:10:
[...]

Dus zoals ik reeds eerder heb gezegd lijkt dit heel sterk op een bug in de app, dus melden via de feedback.

• olafmol
Nog even over geschikte thermostaten. Waarschijnlijk vanwege "onbekend maakt onbemind" maar als ik de handleiding van de Netatmo thermostaat lees, dan zit daar echt alles in dat je van een thermostaat zou willen hebben: goeie logging en historische gegevens, zelf kunnen instellen van hysteresis threshold (tussen 0,1 en 2C), keuze voor verschillende algoritmes (PiD en hysteresis), instellen van mimimale brandertijd, soort energie-bron (incl warmtepomp) om passende profielen te selecteren, die je ook nog kunt overrulen, altijd aan of altijd uit, temperatuur meting (her)calibratie en offset instelling, optie tot adaptieve verwarming door continue zelflerend proces, mogelijkheid tot verbinden met weerstation voor externe temperatuur meting etc.

Ik ben echt impressed, zeker itt tot al die andere blackbox thermostaten.

Lees en huiver ;) https://netatmostatic.blo...l_Utilisateur_2020_en.pdf

• BarryH
Trackerfire schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:55:
Leermomentje voor de iSense. Niet dat we dit moeten willen, maar deel t toch even. Temperatuur hier in de woonkamer was al rap onder het setpoint van 20 aan t zakken (19.85 en dalende). Nu heb ik de temperatuur even op 20.5 gezet en 30 seconden later weer naar 20. Resultaat een zacht kabbelende Quatt terwijl hij zelf minimaal had gewacht tot 19.7 om aan te springen.

[Afbeelding]
Mijn ervaring (met een ELGA carrier uit 2013) is dat de WP aanslaat op aangeven van de thermostaat (Die warmtevraag aangeeft).
Als een thermostaat met een grote hysteresse werkt (B.v. aan bij 0,5 graad onder doeltemperatuur en uit bij 0,5 graad erboven) krijg je wat je schetst.
Ik heb mn iSense vervangen door een Celcia20, die laat de temperatuur (goed ingesteld) niet zover wegzakken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:10:
[...]

Als ik dat zie wordt ik echter niet erg blij. COP en ook nog massa gasverbruik. Daar zit nog heel veel ruimte voor verbetering in.
Je moet alles voor 16uur negeren.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:37:
[...]

Je moet alles voor 16uur negeren.
Dank je, dat maakt het duidelijker, had hij er wel eens bij mogen zetten, ik heb namelijk niet al zijn post terug gelezen. Ik zie echter nog steeds gasverbruik waar die echt er niet zou mogen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MacD007 op 14-12-2023 21:49 ]

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
olafmol schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:30:
Nog even over geschikte thermostaten. Waarschijnlijk vanwege "onbekend maakt onbemind" maar als ik de handleiding van de Netatmo thermostaat lees, dan zit daar echt alles in dat je van een thermostaat zou willen hebben: goeie logging en historische gegevens, zelf kunnen instellen van hysteresis threshold (tussen 0,1 en 2C), keuze voor verschillende algoritmes (PiD en hysteresis), instellen van mimimale brandertijd, soort energie-bron (incl warmtepomp) om passende profielen te selecteren, die je ook nog kunt overrulen, altijd aan of altijd uit, temperatuur meting (her)calibratie en offset instelling, optie tot adaptieve verwarming door continue zelflerend proces, mogelijkheid tot verbinden met weerstation voor externe temperatuur meting etc.

Ik ben echt impressed, zeker itt tot al die andere blackbox thermostaten.

Lees en huiver ;) https://netatmostatic.blo...l_Utilisateur_2020_en.pdf
Volgens mij raadt de warmte deze thermostaat aan. Bij Quatt staat deze helemaal niet in de lijst met geschikte thermostaten, op het topic heb ik ook niet echt wat teruggevonden met quatt en deze thermostaat helaas. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe deze zou werken met Quatt.

• olafmol
prakka schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:50:
[...]

Volgens mij raadt de warmte deze thermostaat aan. Bij Quatt staat deze helemaal niet in de lijst met geschikte thermostaten, op het topic heb ik ook niet echt wat teruggevonden met quatt en deze thermostaat helaas. Ik ben wel heel erg benieuwd hoe deze zou werken met Quatt.
Lijkt me haast van wel, in ieder geval wel de groene modulerende/OT variant. De oranje is aan/uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:48:
[...]

Dank je, dat maakt het duidelijker, had hij er wel eens bij mogen zetten, ik heb namelijk niet al zijn post terug gelezen. Ik zie echter nog steeds gasverbruik waar die echt er niet zou mogen zijn.
Het wordt natuurlijk wel onleesbaar als iedereen z'n post ook nog eens van een verklaring over z'n voorafgaande posts moet gaan voorzien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ftjl schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:10:
[...]

Gooi die conclusie maar in de feedback van de app 😁
Ook al gedaan

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]
Dat noemen T6 gebruikers "flippen" 😉.
Ook euvel andere thermostaat dus...
Quatt reageert te traag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:30
MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:48:
[...]

Dat is per persoon verschillend hoor. Ik volg de mensen die hier iets posten wel redelijk. Het is niet zo dat iedere post weer een nieuw 'probleem' is. Soms volgt iets op iets anders wat al geprobeerd of gewijzigd is. Het is wel mooi als je dat een beetje kunt blijven zien. In dit geval ging het na verloop van tijd iets beter. Dus een beetje samenhang op naam is wel fijn en geeft ook betere adviezen. Soms volgt iets op een vorig advies. Dat blijft wel een belangrijk punt vind ik.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
robmaas schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:08:
[...]

Het wordt natuurlijk wel onleesbaar als iedereen z'n post ook nog eens van een verklaring over z'n voorafgaande posts moet gaan voorzien
Daarom kan je beter een eigen topic openen en de discussie hier beperken tot hoe de quatt werkt en kan worden ingesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:06
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 22:15:
[...]
Dat noemen T6 gebruikers "flippen" 😉.
Ook euvel andere thermostaat dus...
Quatt reageert te traag
Haha, en ik dacht dat “flippen” betekent dat de thermostaat moet worden losgekoppeld en weer opnieuw aangesloten
Dank voor deze toelichting 👍

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:39:
[...]

Haha, en ik dacht dat “flippen” betekent dat de thermostaat moet worden losgekoppeld en weer opnieuw aangesloten
Dank voor deze toelichting 👍
Hihi, nee, is even temperatuur omhoog (of naar beneden) bij vreemd gedrag Quatt in relatie tot temperatuur.
Kan dus ook bij het nog steeds hebben van flink gasverbruik terwijl ingestelde kamertemperatuur tot op 0,05 is genaderd: temperatuur 0,5 omlaag, wachten op JSON om het op te pakken (en ControlMode=2), daarna weer naar originele temperatuur: CV blijft dan gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
Vanmorgen werden we wakker in een koud huis (17C).
De Quatt bleek er vannacht mee gestopt te zijn. Ik heb de CiC even van de stroom gehad en langzaam komt de boel op temperatuur. Wel vreemd dat de Quatt niet op vol vermogen gaat verwarmen.
Op de app werkt alles, behalve Insights.

Valt er ergens te zien waarom de Quatt er geen zin meer in had?
Overigens wel jammer dat de CiC niet bij storing de thermostaat "doorlust" naar de CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Marelli7 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:01:
De Quatt bleek er vannacht mee gestopt te zijn. Ik heb de CiC even van de stroom gehad en langzaam komt de boel op temperatuur. Wel vreemd dat de Quatt niet op vol vermogen gaat verwarmen.

Overigens wel jammer dat de CiC niet bij storing de thermostaat "doorlust" naar de CV
Easy tweak: sluit een identieke 2e thermostaat aan op de aan/uit van de cv

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:57
Hmmmmm, ik denk dat er een afvoertje verstopt zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjYa1812Ql7heMGDEzIDjho9ih8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uuDinIY8Rm896h4vLf9SD15q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VueI62oETLSnBuTSjj5s5z73F8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu2NqVfDW1ofJ6xWuBbOu13Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6lBhOAKhHUPmUeVndhQeTlCXFg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/httPo7NRcYMJtLD22CQYqQyJ.gif?f=user_large

Geloof dat het tijd is voor een ticket :D

[ Voor 17% gewijzigd door Slurpgeit op 15-12-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marelli7
TeslaNerd schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:24:
[...]

Easy tweak: sluit een identieke 2e thermostaat aan op de aan/uit van de cv
En dan? om 3 uur 's nachts m'n bed uit om te controleren of de CiC nog in charge is? Lijkt me een fail-safe issue voor Quatt

Dat is het hoofdprobleem niet, waarom kapte de WP er mee?

En hoe krijg ik nu mijn Insights weer terug (verbinding met internet is OK)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2K1kRiin1crj-kePc_o178f9Zg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aufIOCanom8INuIwoDZ8Igzv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NIB0R
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:46
harv schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:53:
[...]

Een ding is zeker, hoe kun je zo een installatie als in dienst zijnde, zo achterlaten.... Quatt,... schaam je..!!!
Wat een onzin om Quatt hiervan de schuld te geven. Dat weet je helemaal niet. @RealCato gebruikt een zone systeem zonder dat hij/zij alle zones (de vloer beneden) kan afsluiten indien deze geen warmtevraag hebben. Er wordt dan geklaagd dat de woonkamer verwarmd blijft worden als die al op temperatuur is... Ja dat zal wel ja als de kamers boven warmte vragen en je sluit de woonkamerzone niet dan gaat die mooi mee. En als tweede zie ik zones met acute warmtevraag. Dan gaat de CV ketel helpen ja. Zo veel zelfs dat je COP onderuit gaat en het niet meer zinvol is om de Quatt te laten mee helpen. Bovendien met zone systemen heb je kans op weinig warmteafgifte als er veel dicht staat, dan gaat de temperatuur ook rap omhoog.

Met alle informatie die we nu hebben verbaast het mij niks dat de CV ketel zo veel moet werken. En lijkt mij de Quatt gewoon prima te werken. De oplossing moet je hier zoeken in het gedrag/keuzes van de gebruiker. Dat is al aangekaart door verschillende andere tweakers hier boven mij. Zeggen dat Quatt zich moet schamen en dat dat een ding is wat zeker is slaat echt nergens op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Als de Quatt ermee stopt, zou normaal de CiC wel de CVketel aan laten gaan.
Ik denk dat je CiC ermee gestopt is vannacht. Geen ervaring/idee wat daar oorzaak van kan zijn.

Er zijn er meer die na uitvallen CiC Insights kwijt zijn. Soms met paar dagen opgelost, soms duurt het weken. Quatt vindt dat niet zo'n punt want nog in beta.
Actuele inzicht kun je nu nog wel krijgen via JSON, maar terugkijken lukt dan niet. :/

Het doorlus-idee van @TeslaNerd: een 2e thermostaat die onder de 17,5 graad (als CiC weer uitvalt) alsnog de CVketel aangooit. Leuk idee als het vaak voor zou komen; ik denk dat er niemand is die dit al heeft? Pikt de CVketel dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:22:
[...]

Ik denk dat je CiC ermee gestopt is vannacht. Geen ervaring/idee wat daar oorzaak van kan zijn.

Er zijn er meer die na uitvallen CiC Insights kwijt zijn. Soms met paar dagen opgelost, soms duurt het weken. Quatt vindt dat niet zo'n punt want nog in beta.
Actuele inzicht kun je nu nog wel krijgen via JSON, maar terugkijken lukt dan niet. :/

Het doorlus-idee van @TeslaNerd: een 2e thermostaat die onder de 17,5 graad (als CiC weer uitvalt) alsnog de CVketel aangooit. Leuk idee als het vaak voor zou komen; ik denk dat er niemand is die dit al heeft? Pikt de CVketel dat?
aan/uit thermostaat "protocol" is zo simpel dat je prima 2 thermostaten parallel kan aansluiten
Als je nu de ketel op het OT contact via OT aanstuurt vanaf de quatt dan is daarnaast een aan/uit thermostaat op het aan/uit contact een gokje. Dan hangt het van de controller in de ketel af wat er gaat gebeuren.

2 OT thermostaten parallel gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Toch lekker, zo'n goed omlaag modulerende warmtepomp. Vannacht urenlang 1800W warmte. Veel andere warmtepompen waren vaak uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
[...]

klopt, niet goed opgeschreven: de CiC was er mee gestopt.
Heb er nu een slimme schakelaar tussen gezet zodat ik makkelijker kan herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
[...]

Als de cv op de CiC is aangesloten met aan/uit dan kan je daar probleemloos een 2e thermostaat met aan/uit op dezelfde contacten van de cv op aansluiten. Goede aanvulling om de 2e cv op de ondergrens van bv 17,5 graden te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:41:
Toch lekker, zo'n goed omlaag modulerende warmtepomp. Vannacht urenlang 1800W warmte. Veel andere warmtepompen waren vaak uitgegaan.
En veel andere niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Marelli7 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 10:48:
[...]

klopt, niet goed opgeschreven: de CiC was er mee gestopt.
Heb er nu een slimme schakelaar tussen gezet zodat ik makkelijker kan herstarten.
(y)
Ben wel met je eens dat Quatt.io bij uitval van de CiC (dan doet de Quatt.wp dus ook niets meer), het verzoek van de thermostaat direct naar de CV ketel zou door moeten laten gaan.
Als beiden opentherm zijn aangesloten is het een kwestie van doorlussen, bij opentherm+aan/uit is het wat lastiger wellicht omdat je toch een vertaling nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik

[Afbeelding]
ik heb dit idd ook gedaan met de T6 in een programmatja. Om 6u 's morgens tot 7u 's morgens gaat de temp naar 20.5. Hierdoor gaat de quatt aan en daarna terug naar 20.0 voor de rest van de dag. Zelfs als de temperatuur 20.3C is bij terugschakelen naar 20.0 gaat de Quatt op laagste modulatie niveau door.

Dat uurtje een halve graad er bij zorgt er nog niet voor dat de CV bij springt, die komt pas na 2/3u ruim onder setpoint hangende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 10:42
MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:07:
[...]

Gewoon ze allemaal compleet open zetten, dus niet proberen alsnog met deze de temperatuur te regelen, zeker als je afgiftesysteem als marginaal (aan de onderkant zit) kun je dat er gewoon niet bij hebben.

ik zou hier eens je afgiftesysteem beschrijven, aantal, type, afmetingen van je radiatoren. Mogelijk dat mede tweakers hier aan de hand van deze gegevens je tips kunnen geven.
Hierbij het overzicht van het afgiftesysteem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5JDtY331HvCtDg9S_9NFrzlMGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eSbZqRboWzk5lIcOgdJrfrmS.png?f=user_large

vandaag ca. 7 graden. De water out temperatuur van de Quatt lager dan 35 graden
COP 4

Duidelijk minder dus dan wat Quatt in de technische file V1.2 aangeeft
A7/W35, buitenlucht +7 °C
C.O.P Min./Max. - 4,3 / 4,9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:31
Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

COP 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaReeRctp6MJuD1ar4aBDZjboKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCDwdWmnYvqFgygkpyKcQFhe.jpg?f=fotoalbum_large
Het kan wel!

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15-06 10:42
Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Benergy5 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

COP 4

Ik heb nu ongeveer 1700 datapunten geplot (+ en X) tegen de grafiek met verwachtingen van Quatt (stippen) en ik kan dit beeld bevestigen. De afwijking is het grootst bij buitentemperatuur tussen 2 en de 4 graden. Voor mooie COPs moet je nu naar Ta 30.
(kleur is watertemperatuur)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufhp3bjhfJeLiG63RN1Xzupiptc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAxECVQV1b737GBUUByLCY1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

ook @pietjm: vertel je watertemperatuur er eens bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
SBL schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:07:
[...]

ook @pietjm: vertel je watertemperatuur er eens bij
33 graden. Buiten is het wel 9 graden, maar met een ietsje kouder buiten is het ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7

;( :-(
En ja....weer de CiC eruit. Kan geen verbinding meer maken via LAN of WiFi.
Storingsdienst heeft een mailtje gestuurd (naar?)

Op een uur na heb ik de Quatt nu pas één week .
De CiC blijven herstarten lijkt mij meer een pleister dan een oplossing.

Pagina: 1 ... 182 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.