Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.829.491 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:02
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:48:
[...]

We zagen dit spel met kW’s ook al bij DeWarmte, die begonnen al met hun AO pomp over Ruim 8 kW, bleek er uiteindelijk ook maar één 6 kW over te houden.
Ik vrees dat de marketing afdeling (waarschijnlijk zoals zo vaak bij dit soort jongens, van geen enkele technische kennis voorzien, ze kunnen waarschijnlijk nog net kW juist schrijven, maar wat zich achter die twee letters verschuilt hebben veelal geen enkel benul) weer gewonnen hebben.
Erg jammer en laten we eerlijk blijven, dat soort trucjes heeft Quatt echt niet nodig.

En ja, je hebt gelijk, alles wordt duurder, dus de prijsstijging is in lijn met de verwachtingen en de overige prijsstijgingen op andere gebieden.
Ja, een vast compressor vermogen en sterk wisselende COP betekent gewoon een wisselende warmte opbrengst. Dit maakt het veel moeilijker rekenen dan met een CV ketel, maar uiteindelijk maakt het piekvermogen van de Quatt in zijn hybride opstelling ook weinig uit aangezien die over het algemeen begint waar de Quatt ophoudt.

En zelfs als je 2 Quatt warmtepompen nodig hebt omdat je het net niet redt, dan nog is het lachen om de prijs in verhouding tot de concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Heinemancp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:57:
Update voor test op regeling CIC
Situatie: iSense met Openhaardfunctie, dus 24/7 warmtevraag via otChEnabled=true. Verwarming via vloerverwarming.
Ingestelde temp 19.5'C

Gisteren hele dag op laagste vermogen gedraaid, tot 1730h bleef het hierdoor 19,3'C met oploop naar 19.4'C
Tijdens koken is dit opgelopen naar 19.6'C en is dit ongeveer de hele avond / nacht zo gebleven.
Om 4:20 vond de CIC het mooi geweest, waarschijnlijk door een piekje naar 19.7'C (al is dat ook gehaald tussen 19 en 20h voor langere tijd) en is de quatt via Standby-heating naar Standby gegaan. Dus vergelijkbaar gedrag als de iSense (met aan bij 19.2 - uit bij 19.75).

De Quatt draait wel rustiger, op lager vermogen maar trekt dus helaas ook niet echt bij om het rond de 19.5'C te houden. Ik blijf dit nog wel even volhouden, met het oog op de aankomende lagere temperaturen. [Afbeelding]
Wat ik niet snap in jou situatie, blijkbaar is dit dus een ding tussen jou type thermostaat en Quatt (CIC), dat als je weet dat de Quatt net jou ingestelde temperatuur niet haalt, zet hem dan gewoon 0,1 of 0,2 (want jou thermostaat kan dat blijkbaar dus wel, een T6 dus niet) hoger, wat is dan de reactie van de Quatt.
Als dan namelijk blijkt dat het dan wel werkt is het hele probleem toch opgelost?

Bijna elke thermostaat heeft wel ( de een wat meer dan de ander ) zijn eigenaardigheden, in mijn situatie weet ik dat de T6 de neiging heeft tot een ruime overschot, ondertussen weet ik dat en hou daar gewoon rekening mee, setpoint op 19,5 en krijg het in de kamer toch een lekkere 20 graden. :)

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:41
MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:51:
[...]

Reset de CIC maar eens, met de huidige temperaturen is dit wel erg vreemd gedrag. En als dat niet helpt maak dan maar een ticket aan bij Quatt.
Reset gedaan, maar geen beter resultaat. Dus maar even een ticket zonder spoed aangemaakt. Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:22:
[...]

Zal enkel te denken hoe, zelfs bij lage temperaturen, al ijspegels ontstaan.
Maar ik heb ze zien groeien doordat zon op de dakgoot rijp deed druppelen, steeds minder kans daarop.
Heb bewust onderkant Quatt open: dan kan het water in ieder geval weg. Eerst maar kijken of Quatt 5m2 tuin kan vullen 😉.
Grote openingen vriezen waarschijnlijk minder snel dicht (vandaar dat gootje: zit die dichtgevroren, dan pas loopt water over de rand).
Ik verwacht niet dat de afvoer, ook al is deze behoorlijk klein, dicht zal vriezen, het dooi-water heeft al een hogere temperatuur plus is de bodemplaat door de verwarmingsdraden die er liggen ook nog verwarmd, dus het water zou prima weg moeten kunnen.
Vergis je niet, daar kan een behoorlijke plens water bij vrijkomen, als dat in de tuin (gras) afloopt is dat veelal geen probleem, op een pad krijg je dan wel heel snel ijsvorming en wordt het dus glad. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:54:
[...]

Ja, een vast compressor vermogen en sterk wisselende COP betekent gewoon een wisselende warmte opbrengst. Dit maakt het veel moeilijker rekenen dan met een CV ketel, maar uiteindelijk maakt het piekvermogen van de Quatt in zijn hybride opstelling ook weinig uit aangezien die over het algemeen begint waar de Quatt ophoudt.

En zelfs als je 2 Quatt warmtepompen nodig hebt omdat je het net niet redt, dan nog is het lachen om de prijs in verhouding tot de concurrentie.
Wat volgens mij wel nieuw is dat de prijsstijging ook geld als je “ ook je eerder een pre-order hebt gedaan”
De prijs van één duo is overigens niet omhooggegaan, dus het verschil tussen een enkele en een dubbele is nog maar 700 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:27:
[...]

Ik verwacht niet dat de afvoer, ook al is deze behoorlijk klein, dicht zal vriezen, het dooi-water heeft al een hogere temperatuur plus is de bodemplaat door de verwarmingsdraden die er liggen ook nog verwarmd, dus het water zou prima weg moeten kunnen.
Vergis je niet, daar kan een behoorlijke plens water bij vrijkomen, als dat in de tuin (gras) afloopt is dat veelal geen probleem, op een pad krijg je dan wel heel snel ijsvorming en wordt het dus glad. |:(
Is dan zo'n buis om het in af te laten lopen dan ook niet veel te klein?
En is een grindbak dan niet handiger?
(Wanneer ik in mijn vorige woning 60 cm de grond in ging, zat ik op een ondoordringbare leemlaag)
(Even teruggekeken: lijkt inderdaad bestrating)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:02
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:48:
[...]

Wat volgens mij wel nieuw is dat de prijsstijging ook geld als je “ ook je eerder een pre-order hebt gedaan”
De prijs van één duo is overigens niet omhooggegaan, dus het verschil tussen een enkele en een dubbele is nog maar 700 euro. :)
Tussen een pre-order en een getekende offerte zit natuurlijk nog een verschil. Ze stellen ook dat je de oude prijs nog betaalt als je op tijd tekent.
En het voordeel van die dubbele Quatt is natuurlijk dat het niet dubbel zo veel rijden, werk en materialen kost. Dat geeft flink meer marge op zo'n klus om mee te spelen.
Maar inderdaad, voor die 700 euro extra moet je het zeker niet laten als je het kwijt kan en nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-09 19:24

SBL

Vanmorgen weer 0,01m3 gasverbruik volgens Quatt bij opstarten.
HomeWizard ziet inderdaad een minipiekje stroomverbruik door CVketel rond zelfde tijdstip
Wat kan hij daar eigenlijk mee?
0,01m3 gas = 0,09kWh warmte. Als mijn CV 8kW doet dan duurt dat ruim 1/100uur; dan is ie 40seconden effectief aan!
Met een flow van 800 l/u, warmt hij 9liter water een graad of 6 op. Da's net genoeg om van CVketel naar flowmeter te komen, maar het koude water van buiten (water was ~10graden in Quatt 12m verderop met 2*6m buitenleiding) is dan niet eens allemaal opgewarmd.
Het kost niets, die 0,01m3, maar het brengt ook niets; alleen een extra start+stop van de CVketel.

Edit: doorsnede leiding 22mm, dus oppervlak 0,0004m2 * 24m leiding heen+weer Quatt = 0,009m3 = 9liter water in buitenleiding. En met 8 kW doet hij geen 6 maar 8 graden. Dus hij warmt precies het buitenwater van 10 naar 18graden op in 40 seconden. Goed uitgekiend van Quatt!

[ Voor 17% gewijzigd door SBL op 13-12-2023 14:45 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 10:01
Nieuwe versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-gEl2e0xgXRCRHdbNPEyS_w8Qk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eUcPRp0gugeNstvohC64Aaa1.png?f=fotoalbum_large

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelthee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:09
SBL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:58:
HomeWizard ziet inderdaad een minipiekje stroomverbruik door CVketel rond zelfde tijdstip
0,01m3 gas = 0,09kWh warmte. Als mijn CV 8kW doet dan dat ruim 1/100uur; dan is ie 40seconden effectief aan!
Met een flow van 800 l/u, warmt hij 9liter water een graad of 6 op. Da's net genoeg om van CVketel naar flowmeter te komen, maar het koude water van buiten (water was ~10graden in Quatt 12m verderop met 2*6m buitenleiding) is dan niet eens allemaal opgewarmd.
Het kost niets, die 0,01m3, maar het brengt ook niets; alleen een extra start+stop van de CVketel.
Ik heb al een tijdje hetzelfde..

In de koude periode zit de Quatt op anti-freeze waardoor er constant water doorgaat, helemaal top want bij een opstart is de temp >18 en start hij zonder gas.

In deze periode; geen flow dus Quatt gaat verwarmern en krijgt geen water binnen van >18 (buizen 7 meter buiten tegen huis). Instant cv ketel erbij.

Ik heb al 4,5 weken een vraag uitstaan of het mogelijk is wat langer te pompen alvorens de cv in te schakelen.. toevallig vanochtend een reminder gestuurd.

Overigens gaat het mij niet om het gasverbruik, dat is zo weinig. Maar het is zo zonde van de opstart van de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:58:
0,01m3 gas = 0,09kWh warmte. Als mijn CV 8kW doet dan dat ruim 1/100uur; dan is ie 40seconden effectief aan!
Dus je conclusie, als ik het zo mag verwoorden, kost deze kleine opstart van de cv eigenlijk niets, en de oorzaak is in de vreemde eigenschap van de Quatt dat deze onder 18ºC niet zelfstandig wil opstarten, waarom, is hier nog het grote vraagteken.

Aan de andere kant zijn de kosten dermate klein, zo niet verwaarloosbaar dat ik me daarom ook geen zorgen meer over maak.
Mijn doelstelling om mijn gasverbruik drastisch te verlagen is al uitgekomen, zelfs beter dan ik verwacht had, waardoor mijn energierekening behoorlijk is gedaald en de Quatt zich ruim binnen 3 jaar heeft terug verdient.

Als nu nog het zover komt dat het salderen ook nog een tijdje volledig behouden blijft (januari-februari 2024 ligt dit in de EK voor afsluiting (stemming). De gisteren gehouden commissievergadering geeft groen licht voor behandeling in de EK zelf en gezien de stemverhoudingen in de kamer hebben de voorstemmers geen meerderheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pietjm
appelthee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:05:
[...]

In de koude periode zit de Quatt op anti-freeze waardoor er constant water doorgaat, helemaal top want bij een opstart is de temp >18 en start hij zonder gas.

In deze periode; geen flow dus Quatt gaat verwarmern en krijgt geen water binnen van >18 (buizen 7 meter buiten tegen huis). Instant cv ketel erbij.

Ik heb al 4,5 weken een vraag uitstaan of het mogelijk is wat langer te pompen alvorens de cv in te schakelen.. toevallig vanochtend een reminder gestuurd.

Overigens gaat het mij niet om het gasverbruik, dat is zo weinig. Maar het is zo zonde van de opstart van de CV.
Het kost de Quatt waarschijnlijk veel meer aan stroom om tot die 18 graden te komen of te laten draaien. Dat laatste wil je zeker niet omdat de pomp dan altijd blijft werken ook al is het binnen - en dat gaat het om - ruim boven de ingestelde temperatuur. Met een zonnetje in de kamer in de winter is dat al gauw gebeurd De huidige methode lijkt mij dus efficiënter.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
appelthee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:05:
[...]

Met dat laatste ben ik het niet mee eens, juist op technisch vlak is een regelmatige opstart van de cv ketel goed, als je een combi ketel (zoals de meeste zullen hebben) gebeurt exact het zelfde, en dat gebeurt per dag veel vaker.
Door een korte opstart zal de levensduur van je ketel niet worden beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Lijkt veel op die van mij, ik zelf heb een iets hogere COP van 3,9 met een vergelijkbaar stroom en gasverbruik.
Al met al zijn je cijfers dus helemaal niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:52
Ik heb nog steeds geen inzicht in de app. CIC heeft gewoon internet en is up to date. Meer met dit probleem?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFoG3K_dbDt4RPFLdIbKS76po4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFzEXe4QcnkBLAzp9SIyG6L6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door ThaSandman op 13-12-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Stond die berekening COP ook al in de vorige versie?
Dan die altijd gemist 🙃, net als berekening besparing...

Bij mij missen de kleurtjes in de "warmteverdelingbalk" nu wel....

(Edit: Kleurtjes zijn er wel bij week en maand)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP1SjTNtYno1JQXdb7VknXJ3TuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eabrja8xEOv4TuTb5k92YbGP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 13-12-2023 12:40 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:04
ThaSandman schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:25:
Ik heb nog steeds geen inzicht in de app. CIC heeft gewoon internet en is up to date. Meer met dit probleem?[Afbeelding]
Hier ook nog steeds niet. In den beginne wel even insights gehad, maar nu al een paar maanden niet. Wat me er overigens toe bewoog om HA aan te schaffen (blij mee).
Reactie vanmorgen van Quatt op de vraag wanneer ik ook insights krijg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qK1nmZ8WG5HWc6FzlI1jyq4VCPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QhwdvM8jsYJzhiVNAxAWLrC6.png?f=fotoalbum_large

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:37:
[...]

[...]

[Afbeelding]
In de eerste versie Inside niet, in de laatere versies wel, kun je ook mooi terugzien in de geposte screenshots

De gekleurde grafiek heb ik overall, maar dat kan ook iets zijn tussen Android of Apple IOS
Ik heb de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEG
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 14-12-2023

EEG

Hallo,

ben van plan een Quatt aan te schaffen echter heb een E- twist thermostaat met Gateway kastje bij de CV
Quatt adviseert echter een Honeywell thermostaat....

Iemand een idee of dit klopt ( verbruik kan anders wel 50% hoger zijn...) of gewoon extra omzet voor Quatt

Alvast bedankt voor iemands reply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
EEG schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:28:
Hallo,

ben van plan een Quatt aan te schaffen echter heb een E- twist thermostaat met Gateway kastje bij de CV

Iemand een idee of dit klopt ( verbruik kan anders wel 50% hoger zijn...) of gewoon extra omzet voor Quatt

Op de site van Quatt staat dit:
Remeha eTwist (alleen i.c.m. Remeha GTW16, mogelijk elk uur cv-ketel aansturing)

Lijkt mij dan niet helemaal geschikt. Als de gateway niet direct met de thermostaat communiceert, maar via de ketel - net als de comfort touch van Intergas - dan gaat een programma maken voor temperatuur instellingen waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Hallo,

Adviseren ze je de T6?
2e hands op marktplaats voor ~100€ is goedkoper dan via Quatt. Goed om te weten: Resideo=Honeywell, T6R is draadloze variant.

T6 is ook niet perfect. Waarschijnlijk werken andere Honeywell/Resideo modulerende thermostaten (Round, Touch) nog iets beter (en zijn goedkoper?), maar n=weinig.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:53
Vraagje aan alle thermostaat experts hier.
Wij hadden in ons oude huis een Toon hangen, mijn vrouw was er helemaal weg van. Vooral het stukje van buienradar en de afvalkalender.

We hebben in ons nieuwe huis een Quatt warmtepomp met de door Quatt geadviseerde TADO.
Werkt de Quatt ook goed met een Toon2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:58:
[...]

Wat ik niet snap in jou situatie, blijkbaar is dit dus een ding tussen jou type thermostaat en Quatt (CIC), dat als je weet dat de Quatt net jou ingestelde temperatuur niet haalt, zet hem dan gewoon 0,1 of 0,2 (want jou thermostaat kan dat blijkbaar dus wel, een T6 dus niet) hoger, wat is dan de reactie van de Quatt.
Als dan namelijk blijkt dat het dan wel werkt is het hele probleem toch opgelost?

Bijna elke thermostaat heeft wel ( de een wat meer dan de ander ) zijn eigenaardigheden, in mijn situatie weet ik dat de T6 de neiging heeft tot een ruime overschot, ondertussen weet ik dat en hou daar gewoon rekening mee, setpoint op 19,5 en krijg het in de kamer toch een lekkere 20 graden. :)
Nee je begrijpt het helaas niet. Thermostaat staat buiten spel, alles wordt 1-op-1 doorgegeven aan CIC en daardoor bepaalt de CIC zelf wanneer er vermogen geleverd wordt, hoeveel en tot wanneer. Ik doe deze test om te kijken of het regelgedrag van de CIC beter is, zonder dat de betreffende thermostaat ingrijpt. Het gaat er mij om, dat ik een constant en aangenaam klimaat in mijn huis heb. En niet dat als de temp 1ms boven de setpoint van de thermostaat uit komt (zoals bij elke thermostaat) de hysterese in werking gaat en ik moet wachten totdat het lower_setpoint bereikt wordt (in de iSense geval 19,25'C) voordat er weer warmte gevraagd wordt aan de quatt.

De iSense kan trouwens alleen op 0,5'C ingesteld worden - maar Ik verwacht dat de Quatt rond dit setpoint regelt en niet 0,2'C eronder blijft hangen (temp komt goed aan in CIC)

eind van de morgen, bij 19,3'C ging de quatt weer aan op minimaal vermogen (+/- 2kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Heinemancp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:56:
[...]

Nee je begrijpt het helaas niet. Thermostaat staat buiten spel, alles wordt 1-op-1 doorgegeven aan CIC en daardoor bepaalt de CIC zelf wanneer er vermogen geleverd wordt, hoeveel en tot wanneer. Ik doe deze test om te kijken of het regelgedrag van de CIC beter is, zonder dat de betreffende thermostaat ingrijpt. Het gaat er mij om, dat ik een constant en aangenaam klimaat in mijn huis heb. En niet dat als de temp 1ms boven de setpoint van de thermostaat uit komt (zoals bij elke thermostaat) de hysterese in werking gaat en ik moet wachten totdat het lower_setpoint bereikt wordt (in de iSense geval 19,25'C) voordat er weer warmte gevraagd wordt aan de quatt.

De iSense kan trouwens alleen op 0,5'C ingesteld worden - maar Ik verwacht dat de Quatt rond dit setpoint regelt en niet 0,2'C eronder blijft hangen (temp komt goed aan in CIC)

eind van de morgen, bij 19,3'C ging de quatt weer aan op minimaal vermogen (+/- 2kW).
is het lowersetpoint aanpasbaar door quatt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
joosie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:35:
Wij hadden in ons oude huis een Toon hangen, mijn vrouw was er helemaal weg van. Vooral het stukje van buienradar en de afvalkalender.

We hebben in ons nieuwe huis een Quatt warmtepomp met de door Quatt geadviseerde TADO.
Het verbaast me dat de Quatt een Tado adviseert? Die had ik nog niet eerder gehoord hier.

Anyway, een Toon staat op hun lijst van gesupporte thermostaten, wel blijkbaar met speciale instellingen, dus niet anders dan bij de Tado: https://www.quatt.io/comp...uatt-hybride-warmtepompen

Zelf zou ik denk ik voor het meest simpele ding gaan, alle slimmigheid van de thermostaat gaat toch conflicteren met de slimmigheid van de CiC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-09 21:17
pietjm schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:37:
[...]

Op de site van Quatt staat dit:
Remeha eTwist (alleen i.c.m. Remeha GTW16, mogelijk elk uur cv-ketel aansturing)

Lijkt mij dan niet helemaal geschikt. Als de gateway niet direct met de thermostaat communiceert, maar via de ketel - net als de comfort touch van Intergas - dan gaat een programma maken voor temperatuur instellingen waarschijnlijk ook niet.
Hier een Quatt gebruiker met Remeha eTwist + GTW16 :w
Werkt mijns inziens perfect hier! Lange runs zonder dat de CV ingeschakeld wordt. Heel af en toe bij een defrost, maar ik zit deze maand op 0,8m3 gasverbruik hiervoor dus verwaarloosbaar.

Ik moest de monteurs bij installatie even helpen met het aansluiten, maar dat was simpelweg omdat ze deze setup nog niet gezien hadden met die gateway ertussen. De route is dan thermostaat --> gateway --> CiC --> ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:55
Hallo,

We hebben een Tado (zonder zôneregeling) en dat bevalt ons prima. Geen noemenswaardige overshoots, makkelijk te bedienen via de app en simpel mooi (eigenlijk is er niets te zien, tenzij je op het knopje drukt)

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:39
olafmol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:10:
[...]

Het verbaast me dat de Quatt een Tado adviseert? Die had ik nog niet eerder gehoord hier.
Ik zeg doen, werkt hier uitstekend.Als ik de problemen zo aanhoor met de T6 ben ik blij dat ik mijn Tado gehouden heb.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
eaalb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:22:
[...]

Hier een Quatt gebruiker met Remeha eTwist + GTW16 :w
Werkt mijns inziens perfect hier! Lange runs zonder dat de CV ingeschakeld wordt. Heel af en toe bij een defrost, maar ik zit deze maand op 0,8m3 gasverbruik hiervoor dus verwaarloosbaar.

Ik moest de monteurs bij installatie even helpen met het aansluiten, maar dat was simpelweg omdat ze deze setup nog niet gezien hadden met die gateway ertussen. De route is dan thermostaat --> gateway --> CiC --> ketel.
Ha, mooi zo :) Ik begrijp ook niet zo goed wat de issue met een OT gateway zou moeten zijn, zolang je er maar voor zorgt dat de OT gw idd *voor* je CiC zit, dan zou ie netjes standaard OT pakketjes moeten krijgen.

NB hoe is je CiC met je ketel verbonden, ook OT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:55
dikkiedik schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:06:
[...]

is het lowersetpoint aanpasbaar door quatt?
Het zit in de CIC, maar niet aanpasbaar door de instellingen of anderen dan de programmeurs (verwacht ik zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Marelli7 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:33:
[...]

We hebben een Tado (zonder zôneregeling) en dat bevalt ons prima. Geen noemenswaardige overshoots, makkelijk te bedienen via de app en simpel mooi (eigenlijk is er niets te zien, tenzij je op het knopje drukt)
Weet je ook wat die "speciale voorwaarden" zijn voor je Tado, waar Quatt het in z'n pagina met gesupporte thermostaten over heeft?

(Tado (met specifieke voorwaarden*)

*Deze specifieke voorwaarden gaan over de situatie in je woning, en die zullen we in detail bespreken tijdens het pre-installatievideogesprek.

[ Voor 18% gewijzigd door olafmol op 13-12-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:39
olafmol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:02:
[...]

Weet je ook wat die "speciale voorwaarden" zijn voor je Tado, waar Quatt het in z'n pagina met gesupporte thermostaten over heeft?

(Tado (met specifieke voorwaarden*)

*Deze specifieke voorwaarden gaan over de situatie in je woning, en die zullen we in detail bespreken tijdens het pre-installatievideogesprek.
Quatt is geen liefhebber van zoneregelingen zoals Tado die heeft, je zou te weinig flow kunnen krijgen als er radiatoren worden geknepen.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
[...]

Anyway, een Toon staat op hun lijst van gesupporte thermostaten, wel blijkbaar met speciale instellingen, dus niet anders dan bij de Tado: https://www.quatt.io/comp...uatt-hybride-warmtepompen

Zelf zou ik denk ik voor het meest simpele ding gaan, alle slimmigheid van de thermostaat gaat toch conflicteren met de slimmigheid van de CiC.
O, die pagina kende ik niet.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Zouden sommige problemen hierdoor kunnen ontstaan?

Copy paste vanaf die pagina:

Een warmtepomp werkt echter anders en warmt langzamer op omdat hij zuiniger is. Hij kan niet snel schakelen. Hierdoor zal in een hybride opstelling met deze slimme thermostaten met zoneregeling de cv-ketel gaan draaien in plaats van de warmtepomp. De hybride warmtepomp werkt dan niet optimaal waardoor je het gewenste bespaardoel niet behaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
[...]
https://www.quatt.io/comp...uatt-hybride-warmtepompen

Waarom staat de Honeywell Round Modulation er eigenlijk niet bij?
Dat is echt de meest simpele opentherm thermostaat die hier in het forum goed is getest.

[ Voor 21% gewijzigd door TeslaNerd op 13-12-2023 16:37 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:18
joosie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:35:

Mayday, abort! Toon 2 werkt NIET!

De Toon 1 werkt wel met Quatt (die heb ik zelf ook). Mogelijk werkt een Toon 2 met de eerdere generatie ketelmodule (klein kastje ongeveer ter grootte van een bankpas en een cm of 4 dik), maar de nieuwe generatie ketelmodule (groot kastje, lijkt een beetje op een modem/router) werkt NIET met Quatt, ook niet met een Toon 1 (daar kwam ik zelf helaas achter toen ik een Toon 1 op marktplaats kocht, maar waar een nieuwe ketelmodule bij zat).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ris
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 10:42

Ris

Ris schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:41:
Wij overwegen ook om een Quatt aan te schaffen en willen hem graag laten plaatsen in de tuin. Hiervoor zullen de leidingen/kabels een meter of 4-5 over het platte dak (van pvc) moeten lopen. Weet iemand of de leidingen en kabels onbeschermd op het platte dak kunnen liggen?
Inmiddels een videogesprek gehad met Quatt waarin ze aangaven geen leidingen te willen leggen over het platte dak ivm veiligheid/verzekering? Het gaat om een meter of 4. Ook de overgang over de dakrand van het platte dak was lastig en niet ideaal ivm de bocht. Hun voorstel was om de Quatt op het platte dak te zetten, maar dat zie ik gezien de korte afstand tot buren, en ons eigen raam, niet zitten.

Ik ga het nu maar proberen bij DeWarmte, kijken wat zij zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ris op 13-12-2023 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
onlinaius schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:42:
[...]

Mayday, abort! Toon 2 werkt NIET!

De Toon 1 werkt wel met Quatt (die heb ik zelf ook). Mogelijk werkt een Toon 2 met de eerdere generatie ketelmodule (klein kastje ongeveer ter grootte van een bankpas en een cm of 4 dik), maar de nieuwe generatie ketelmodule (groot kastje, lijkt een beetje op een modem/router) werkt NIET met Quatt, ook niet met een Toon 1 (daar kwam ik zelf helaas achter toen ik een Toon 1 op marktplaats kocht, maar waar een nieuwe ketelmodule bij zat).
Dank voor je aanvulling! Ik laat gewoon de TADO hangen en hang wel een iPad mini o.i.d. op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Heinemancp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:02:
[...]

Het zit in de CIC, maar niet aanpasbaar door de instellingen of anderen dan de programmeurs (verwacht ik zo)
en als ik het goed begrijp staat lower_setpoint op -0.25? Dus altijd 0.25C onder ingestelde setpoint?

wat mij opvalt is wanneer ik bijvoorbeeld een stook run 'forceer' door bijvoorbeeld een uurtje de thermostaat 0.5C warmer te zetten en daarna terug naar de oorspronkelijke temperatuur, dat de run wel afgemaakt wordt ondanks dat deze dan nog boven 0.25C onder setpoint zit.

Anders zakt de temperatuur hier inderdaad ook vrij ver weg voordat er überhaupt wat gaat gebeuren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _gibeon_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 14:26
Marelli7 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:33:
[...]
Ik ben daarintegen niet mega enthousiast over de TADO, toch vrij veel korte runs omdat de hysterese (denk ik) vrij laag is.
Krijg de indruk dat de "call for heat" van de thermostaat wel leidend is, maar de temperatuur die gevraagdt wordt, daar doet de CiC niets mee. Ik speel nog met de gedachte om deze te checken of te manipuleren via een OTGW.
Had hier een ticket over lopen bij Quatt, die toevallig vandaag beantwoord is:
Als u kijkt naar de data van het systeem in de nacht, ziet u inderdaad wat korte runs. Dit komt door de Tado. Deze is heel gevoelig en slaat het systeem aan net onder de setpoint en af net boven. U hoeft hier geen zorgen over te maken en dit is in principe hoe het systeem hoort te werken. Fijner zou wat langere runs wel zijn, iets wat met andere thermostaten wel gebeurt. Hierdoor houdt uw Tado uw temperatuur heel nauwkeurig vast, maar krijgt u wel dit gedrag. Het is iets dat wel aan gewerkt word en geen reden tot bezorgdheid moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X59JdJtpAXTC2SIX2qFmS-TkjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/152H1R6uufXxVHNXLKCOQB4L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Bij bij missen de kleurtjes in de horizontale balk om de dag.... dus bij vandaag geen balk, gisteren wel een balk, eergisteren weer geen balk, de dag daarvoor wel.... etc. Lijkt me toch echt een bug. Heb overigens iOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eaalb
olafmol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:01:
[...]

Ha, mooi zo :) Ik begrijp ook niet zo goed wat de issue met een OT gateway zou moeten zijn, zolang je er maar voor zorgt dat de OT gw idd *voor* je CiC zit, dan zou ie netjes standaard OT pakketjes moeten krijgen.

NB hoe is je CiC met je ketel verbonden, ook OT?
Ja, de ketel zit op de OpenTherm aansluiting van de CiC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
_gibeon_ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:02:
[...]

Ik ben daarintegen niet mega enthousiast over de TADO, toch vrij veel korte runs omdat de hysterese (denk ik) vrij laag is.
Krijg de indruk dat de "call for heat" van de thermostaat wel leidend is, maar de temperatuur die gevraagdt wordt, daar doet de CiC niets mee. Ik speel nog met de gedachte om deze te checken of te manipuleren via een OTGW.

[...]
Ik heb voor dit gedrag ook een ticket openstaan, nu ongeveer 3 a 4 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Heinemancp schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:56:
[...]

oke, dan snap ik het dus niet.
mij is dan niet duidelijk wat je met jou test wilt gaan proberen, mogelijk dat je nog een keer (als het niet te veel moeite is) nog een keer uit kunt leggen. sorry. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
gcoenen1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:11:
[...]

Bij bij missen de kleurtjes in de horizontale balk om de dag.... dus bij vandaag geen balk, gisteren wel een balk, eergisteren weer geen balk, de dag daarvoor wel.... etc. Lijkt me toch echt een bug. Heb overigens iOS.
Zou iemand eens twee screenshots willen posten om wat voor probleem het hier gaat ? eentje met en eentje zonder die kleurtjes in de horz. balk. Mij is het tenminste nooit opgevallen en gebruik ook IOS. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[...]
even een vraag, wil je korte runs ? bij een warmtepomp ? en waarom zou je dat willen ? wat is hier de meerwaarde van ? :?

ik kan het mis hebben, maar volgens willen we met een warmtepomp juist wel lange runs en absoluut geen jojo effect. 8)7

Dat is ook wat Quatt in zijn antwoord schrijft "Fijner zou wat langere runs wel zijn, iets wat met andere thermostaten wel gebeurt."

[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 13-12-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
joosie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:55:
[...]

Dank voor je aanvulling! Ik laat gewoon de TADO hangen en hang wel een iPad mini o.i.d. op.
Dat is wel een erg duur beeldscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
eaalb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:12:
[...]

Ja, de ketel zit op de OpenTherm aansluiting van de CiC.
Kun je ook zien of de CiC de ketel modulerend aanstuurt? Dus met een andere aanvoertemp dan er standaard op de CV ketel ingesteld staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:26:
[...]

Zouden sommige problemen hierdoor kunnen ontstaan?

Copy paste vanaf die pagina:

Een warmtepomp werkt echter anders en warmt langzamer op omdat hij zuiniger is. Hij kan niet snel schakelen. Hierdoor zal in een hybride opstelling met deze slimme thermostaten met zoneregeling de cv-ketel gaan draaien in plaats van de warmtepomp. De hybride warmtepomp werkt dan niet optimaal waardoor je het gewenste bespaardoel niet behaalt.
Voor zover ik het weet is zoneregeling icm trage systemen als vloerverwarming en/of warmtepomp niet echt ideaal, en kan idd tot issues leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
gcoenen1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:11:
[...]

Ik heb dit via feedback aangemeld, incl. screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightningSky
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik wil 4 radiatoren op 4 kamers op de bovenverdiepingen vervangen. Deze zijn nu 2x T10 (60x95cm en 40x200cm) en 2x T11 (60x95cm en 40x200cm). Als ik op internet van die calculators invul dan waren ze eigenlijk voor de oude situatie met CV al veel te klein bemeten. Ik heb nu adhv de maten van de kamers een capaciteitsberekening gemaakt. Maar gaat dat wel op in een situatie met de lagere aanvoertemperatuur van een Quatt? Oftewel, hoe bepaal ik welk wattage ik nodig heb? Of zeg je gewoon, vervang alles voor een T21/22 in dezelfde lengte/breedtemaat als de oude radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eaalb
olafmol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:39:
[...]

Kun je ook zien of de CiC de ketel modulerend aanstuurt? Dus met een andere aanvoertemp dan er standaard op de CV ketel ingesteld staat?
Voor de komst van de Quatt draaide ik al een jaar op 40C aanvoertemperatuur op de CV, om te testen of het huis goed warm zou worden met lage temperatuur verwarming. Dus dat ligt niet ver van de aanvoertemperatuur van de Quatt. ;)

Eerlijk gezegd zou ik ook niet goed weten hoe ik die informatie uit het systeem kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
LightningSky schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:38:
Ik wil 4 radiatoren op 4 kamers op de bovenverdiepingen vervangen. Deze zijn nu 2x T10 (60x95cm en 40x200cm) en 2x T11 (60x95cm en 40x200cm). Als ik op internet van die calculators invul dan waren ze eigenlijk voor de oude situatie met CV al veel te klein bemeten. Ik heb nu adhv de maten van de kamers een capaciteitsberekening gemaakt. Maar gaat dat wel op in een situatie met de lagere aanvoertemperatuur van een Quatt? Oftewel, hoe bepaal ik welk wattage ik nodig heb? Of zeg je gewoon, vervang alles voor een T21/22 in dezelfde lengte/breedtemaat als de oude radiatoren?
Was het maar zo makkelijk, nee, je zult of LTV radiatoren moeten nemen (die zijn op zich zelf al berekend met de lage CV-watertemperatuur van een warmtepomp) of je neemt normale radiatoren, daar zul je echter een extra berekening op los moeten laten en je zult dan ook radiator-ventilatoren nodig hebben (anders worden de radiatoren wel erg groot).
Voor een optimale gebruik van de ventilatoren heb je wel de typen T22 of T33 radiatoren nodig, een T21 is hier duidelijk minder geschikt.
hier een praktische omrekentabel voor bij gebruik van een warmtepomp. https://energiepionier.nl...e-temperatuur-verwarming/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:34:
[...]

Dat is wel een erg duur beeldscherm.
offtopic:
Ik heb nog een iPad mini 4 liggen, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlodNar
  • Laatst online: 17-04 20:57
Gerardwaz schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:06:
[...]

Staat mij iets van bij dat op 01-09-2022 de prijs is verhoogd.
Ah dat verklaart het. Ik heb mijn huidige huis gekocht op 8 september 2022. Toen ben ik pas gaan uitzoeken wat er was in de markt. In oktober aanbetaling gedaan en pas in december de sleutel gehad. Toen kon ik pas de survey invullen en het verdere proces opstarten. Ik vind overigens nog steeds dat ik een koopje heb, maar de terugverdientijd is iets langer dan bij sommigen van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
LightningSky schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:38:
Idealiter heb je ruimte om t33s op te hangen als vervanging. Anders werkt een t21/22 ook prima, met fans eronder. Je kunt als een malle gaan rekenen (heb ik ook ooit gedaan) maar uiteindelijk kom je toch op bovenstaande uit. Vergeet dure Jagas tenzij je teveel geld hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:27:
[...]

Zou iemand eens twee screenshots willen posten om wat voor probleem het hier gaat ? eentje met en eentje zonder die kleurtjes in de horz. balk. Mij is het tenminste nooit opgevallen en gebruik ook IOS. _/-\o_
Volgens mij is dit na de laatste update. Voor die tijd waren de kleurtjes wel goed, dus kan me goed voorstellen dat het je (nog) niet is opgevallen :)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
eaalb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:50:
[...]

Voor de komst van de Quatt draaide ik al een jaar op 40C aanvoertemperatuur op de CV, om te testen of het huis goed warm zou worden met lage temperatuur verwarming. Dus dat ligt niet ver van de aanvoertemperatuur van de Quatt. ;)

Eerlijk gezegd zou ik ook niet goed weten hoe ik die informatie uit het systeem kan halen.
Op mijn Intergas xtreme kan ik in het display zien wat de gevraagde water temperatuur is, als die anders (lager) is dan de standaard ingestelde temperatuur, dan weet ik dat de opentherm master (in mijn geval de nest thermostaat, bij jou de CiC) de water temperatuur via opentherm bepaalt (en veelal de temp over tijd moduleert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:39:
[...]

Modulerend aansturen van de ketel is overrated. De CiC doet bij die van mij (Remeha 40C).
Als de CiC de ketel bijschakelt, vind hij eigenlijk altijd dat het hard moet, dus hij joeg mijn CV naar 70 graden terwijl ik max van 55 had ingesteld. DeltaT van 20 is geen probleem voor ketel.
Eigenlijk is de ketel op minimaal vermogen altijd genoeg dus heb ik dat ingesteld en dan is er niets meer te moduleren. Als CV bij bijgeschakeld wordt, is het 4graden Quatt + 6-7graden ketel. Dan draait de ketel zachter dan het officiele minimum van de ketel van 8kW en dat is prima. Brengt de watertemperatuur nog steeds rap omhoog, want ik heb geen 10-11kW afgifte.
Enige leuke is dat je in JSON kunt zien wat de ketel doet, maar dat zie je bij flowmeter eigenlijk ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14
medu80 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:12:
Ik ben van mening dat de Quatt werkt met doeltemperatuur, huidige temperatuur een vraag naar warmte. Allerlei algoritmes dat in een Lyric zit, doet de CiC niks mee. Ook aanvoertemperatuur doet de CiC niks mee, ik heb uren getest met mijn OTGW, maar werking veranderd niet. Daarnaast leest de Quatt zelf buitentemperatuur uit met zijn eigen sensor. De Nest geeft inderdaad niet de huidige en doeltemperatuur door, ik vond het al vreemd dat de Nest ondersteund werd.

De Tado daarentegen doet dit wel, alleen gaat deze te snel uit. Mijn mening is dat de Honeywell, iSense en Atag One prima apparaten zijn voor de Quatt. Deze hebben namelijk een hysteresis van ruim 0,5 graden. De Tado heeft weer een waardeloze bereik, aan bij 19.9'C en uit bij 20.1'C

Als Quatt nu eens een thermostaat zou maken, eentje die toont op hoeveel procent de compressor draait, huidige temperatuur, doeltemperatuur en misschien enkele schema's. Dan hebben ze extra inkomsten en een boel minder problemen.
@prakka & @_gibeon_

Zoals je hierboven leest, had ik dit begin dit jaar al geconstateerd. Wil je van veel ellende af, installeer dan een Lyric T6, Die heeft een hysterese van ongeveer 0,7 graad. Aan bij 19.7 en uit bij 20.4 zo ongeveer, als je je kamer op 20 graden hebt staan. TADO is gewoon ongeschikt, hierdoor heb je veel aan en uit schakelingen van de Quatt en das nie goed.. De Quatt zal niet direct kapot gaan, maar goed is het echt niet.

Ik had gehoopt, dat toen Quatt zei, de Tado wordt ondersteund, dat Tado dit had aangepast. :-(

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 13-12-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Wat ze (slim?) hebben gedaan bij Quatt, is het verbruik wat heel groot aanwezig was (en waar gebruikers wat zenuwachtig van werden 😉) beter verborgen. Nu zie je de besparingen in één oogopslag en moet je iets meer moeite doen voor het verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5vrKeEzx92rBBAXZq9LambkWQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jvCzEjDp3AbGZZHlldky7mh.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16:23
okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:14:
Wat ze (slim?) hebben gedaan bij Quatt, is het verbruik wat heel groot aanwezig was (en waar gebruikers wat zenuwachtig van werden 😉) beter verborgen. Nu zie je de besparingen in één oogopslag en moet je iets meer moeite doen voor het verbruik:

[Afbeelding]
ze zullen ook veel feedback hebben gehad in de trant van ' wat is een COP' & 'hoe bereken je een COP', getuige de uitleg van de COP sinds deze update

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]
Ik vind de nieuwe lay-out een stap in de verkeerde richting. Ik wil gewoon de oude terug.

[ Voor 27% gewijzigd door MacD007 op 13-12-2023 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Nu online
SBL schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:34:
[...]

Modulerend aansturen van de ketel is overrated. De CiC doet bij die van mij (Remeha 40C).
Als de CiC de ketel bijschakelt, vind hij eigenlijk altijd dat het hard moet, dus hij joeg mijn CV naar 70 graden terwijl ik max van 55 had ingesteld. DeltaT van 20 is geen probleem voor ketel.
Eigenlijk is de ketel op minimaal vermogen altijd genoeg dus heb ik dat ingesteld en dan is er niets meer te moduleren. Als CV bij bijgeschakeld wordt, is het 4graden Quatt + 6-7graden ketel. Dan draait de ketel zachter dan het officiele minimum van de ketel van 8kW en dat is prima. Brengt de watertemperatuur nog steeds rap omhoog, want ik heb geen 10-11kW afgifte.
Enige leuke is dat je in JSON kunt zien wat de ketel doet, maar dat zie je bij flowmeter eigenlijk ook al.
Serieus? De CiC vraagt 70C water van de CV ketel???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:56:
[...]

Hoezo het verbruik verborgen, dit kun je niet bepaald klein noemen.
[Afbeelding]
Heb je de update al geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:50

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:56:
[...]

Hoezo het verbruik verborgen, dit kun je niet bepaald klein noemen.
[Afbeelding]
Dat is dus niet de nieuwe app :)
okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:57:
[...]

Nog niet dus .

[ Voor 16% gewijzigd door charrel op 13-12-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:57:
[...]

Nee, dat was het dus, sorry, maar ik ben eigenlijk helemaal niet blij, dit is een reuze stap de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb plotseling wel een "gekleurd verbruiksbalkje", eerder niet.
Maar ook nu pas 0,02 gasverbruik.
Dus nu aan het dubben of het door dat gas komt 🫣.
Heb jij ook Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
"Gemiddelde COP" B)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:33:
[...]

Nee, dat was het dus, sorry, maar ik ben eigenlijk helemaal niet blij, dit is een reuze stap de verkeerde kant op.
Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen met mijn post, ik heb het ook als feedback teruggeven aan Quatt via de app. Denk niet dat het iets helpt, maar ik denk dat ze minder klachten verwachten nu het stroomverbruik verstopt zit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:08
okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:43:
Dat is precies wat ik bedoelde te zeggen met mijn post, ik heb het ook als feedback teruggeven aan Quatt via de app. Denk niet dat het iets helpt, maar ik denk dat ze minder klachten verwachten nu het stroomverbruik verstopt zit...
Electriciteits- en gasverbruik zijn toch nog steeds zichtbaar? Gewoon onder het het horizontale 'Warmteverdeling' balkje.

Ik vind het eigenlijk wel prima op deze manier. Overzichtelijker dan het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:37:
[...]

Heb jij ook Android?
Ja, ik heb ook Android. Balkje was en is bij mij altijd wel gekleurd (geweest) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik denk dat ze de gemiddelde COP van die dag bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Timmy schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:46:
[...]

Electriciteits- en gasverbruik zijn toch nog steeds zichtbaar? Gewoon onder het het horizontale 'Warmteverdeling' balkje.

Ik vind het eigenlijk wel prima op deze manier. Overzichtelijker dan het was.
Fijn dat er iemand tevreden is 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Elke verandering is moeilijk ;-). Ik vind de nieuwe layout best okay, fijn dat "alles" in een enkele schermafbeelding past!

En verbruik is ook nog duidelijk te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIJx8PNtnIyPJ-GcSDugqo_VRQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7RfxrSo4mNS71P4nd1nptoj.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:52:
[...]

Ja, ik heb ook Android. Balkje was en is bij mij altijd wel gekleurd (geweest) :)
Haha, ja bij mij ook, bij de vorige versie.
In deze versie zag ik eerst dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VP1SjTNtYno1JQXdb7VknXJ3TuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eabrja8xEOv4TuTb5k92YbGP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gcoenen1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-03-2024
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:19:
[...]

[Afbeelding]
Ik zie nog steeds dit... een lege balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:19:
[...]

[Afbeelding]
oke, nieuwe versie geupdated, maar bij mij is de balk gewoon (eigenlijk zo als het ook al was) prima, met kleur te zien. IOS app.

Kan het zijn dat hij de juiste data niet door krijgt en daardoor het gewoon leeg laat (data op nul), dan zou je namelijk (verwacht ik) ook geen kleur balk kunnen zien? (gokje?)

[ Voor 13% gewijzigd door MacD007 op 13-12-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:39:
[...]

oke, nieuwe versie geupdated, maar bij mij is de balk gewoon (eigenlijk zo als het ook al was) prima, met kleur te zien. IOS app.

Kan het zijn dat hij de juiste data niet door krijgt en daardoor het gewoon leeg laat (data op nul), dan zou je namelijk (verwacht ik) ook geen kleur balk kunnen zien? (gokje?)
IOS: net de update gedaan. indien ik door de historie blader: op sommige dagen is het balkje leeg, op de andere dagen gevuld met de normale kleuren.
Bugje?

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:39:
[...]

In een eerdere reactie zei ik:

Steeds leeg balkje, totdat ik 0,02 gasverbruik had, toen werd het balkje plotseling wel getoond.
Net alsof de eerste 2 kleuren in de balk getriggerd werden door de 3de kleur die getoond moest worden.

Balk is nu weer leeg, historische dagen zijn er gewoon.

Ow: ook even op telefoon gekeken in oude versie app: die i daar, toont enkel een uitleg van de berekening, met link naar webpagina "insights", geen berekening zoals nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
gcoenen1 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:07:
[...]

Ik zie nog steeds dit... een lege balk.
Bij de historie ook?

• Friezin
  • Niet online
Ftjl schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:57:
[...]

IOS: net de update gedaan. indien ik door de historie blader: op sommige dagen is het balkje leeg, op de andere dagen gevuld met de normale kleuren.
Bugje?
Zijn de dagen met getoonde balkjes toevallig die dagen waarop je gasverbruik had?

• Friezin
  • Niet online
Ook Resideo-app is geupdate.
Geeft aan dat het 8,5°C is (mijn postcode) .
Buienradar zegt 3, mijn thermometer zegt 4 en Quatt zegt 3,77.
Wie zal ik geloven 😁

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 14-12-2023 07:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:06:
Ook Resideo-app is geupdate.
Geeft aan dat het 8,5°C is (mijn postcode) .
Buienradar zegt 3, mijn thermometer zegt 4 en Quatt zegt 3,77.
Wie zal ik geloven 😁
De Resideo lijkt me wat te optimistisch.....
Mijn Quatt geeft ook exact 3,77 aan.... Toeval?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-6iTGNQIoLEeXdkFyEkJz_W8GY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0VF07cg3cfMwR6Py0uGYVmL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door okijokii op 14-12-2023 07:53 ]

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:52:
[...]

De Resideo lijkt me wat te optimistisch.....
Mijn Quatt geeft ook exact 3,77 aan.... Toeval?
[Afbeelding]
Dit is Quatt die de temperatuur doorgeeft
In Resideo-app staat temperatuur in de kop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:09:
[...]

Dit is Quatt die de temperatuur doorgeeft
In Resideo-app staat temperatuur in de kop
Ja, klopt hoor. Resideo zegt bij mij 5 graden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:10:
[...]

Ja, klopt hoor. Resideo zegt bij mij 5 graden
Defrost-tijd.
Temperatuur iets gestegen hier

(Sinds inregelen flow vloerverwarming ongekende temperatuur (was 32,5 ongeveer))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yQRsXNWNWM6g3pJgoDHOiHfrA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amzA5fXIE3gILvvoOGBdeWlP.jpg?f=fotoalbum_large

• okijokii
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:15:
[...]

Defrost-tijd.

(Sinds inregelen flow vloerverwarming ongekende temperatuur (was 32,5 ongeveer))

[Afbeelding]
Wat heb je precies gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 14 december 2023 @ 08:15:
[...]

Defrost-tijd.

[Afbeelding]
Top!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
[...]

[...]
Komt mij bekend voor :) : dit heb ik er aan gedaan: ruubert in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Toevallig al contact gehad met TADO hierover? Hun chat reageert over het algemeen vrij snel.

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:58
Zigg schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:44:
Toevallig al contact gehad met TADO hierover? Hun chat reageert over het algemeen vrij snel.
Jazeker maar die @tado besloot niet te reageren op mijn aanbod om met mij als proefpersoon dit probleem aan te pakken.

• Zigg
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:58
Ahh dat is jammer. Ik ben ook over een Quatt aan het nadenken, heb thuis nu alles van Tado. Ik heb je bovenstaande link maar alvast 'gebookmarked'.

• Spykie
  • Nu online
Zigg schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:12:
Ahh dat is jammer. Ik ben ook over een Quatt aan het nadenken, heb thuis nu alles van Tado. Ik heb je bovenstaande link maar alvast 'gebookmarked'.
Ook zone regelingen? Dan kan je namelijk ook alvast nadenken over het uitschakelen daarvan :)

Bereken je warmteverlies

• MacD007
Ja, dat zag ik ook al, helaas weer een door, ik denk, een marketing miep of kerel bedacht die blijkbaar geen wiskunde knobbel heeft cq in zijn of haar middelbare school bij wiskunde ( statistiek) niet heeft opgelet.
Goed opgemerkt overigens. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:35:
[...]

Ja, dat zag ik ook al, helaas weer een door, ik denk, een marketing miep of kerel bedacht die blijkbaar geen wiskunde knobbel heeft cq in zijn of haar middelbare school bij wiskunde ( statistiek) niet heeft opgelet.
Goed opgemerkt overigens. d:)b
"gemiddelde" had er voor mij niet bij gehoeven, maar fout is het ook niet. Het is namelijk niet de "live" COP maar de COP van de periode (dag/maand/jaar) die je bovenaan kiest. periodeCOP zou ook een rare benaming zijn; dan vind ik (gewogen) gemiddelde COP nog niet zo gek gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:49:
[...]

"gemiddelde" had er voor mij niet bij gehoeven, maar fout is het ook niet. Het is namelijk niet de "live" COP maar de COP van de periode (dag/maand/jaar) die je bovenaan kiest. periodeCOP zou ook een rare benaming zijn; dan vind ik (gewogen) gemiddelde COP nog niet zo gek gekozen.
Helemaal met je eens en ook andere leveranciers spreken over een gemiddelde COP. Het gaat er volgens mij om dat het voor de meeste gebruikers duidelijk is, niet voor de puristen

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

• olafmol
  • Nu online
Nice! Als ik het goed snap schakelt de Tado heel snel aan en uit, maw is geoptimaliseerd voor een snel systeem, en vraagt van de verwarmings-unit ook nog eens hoge temperaturen?

En met jouw HA script verhoog je, na een nachtverlaging, de gewenste ruimtetemperatuur van de thermostaat in stapjes van 0,1C waardoor je het snelle warmtevraag aan/uit schakelgedrag van de Tado voorkomt, en deze de wp gewoon z'n ding laat doen en lang(er) laat blijven draaien op een lagere aanvoertemp (omdat de gewenste temperatuur verhoging zo klein is).

Heb ik het zo goed gesnapt?

Dit zelfde gedrag zou je toch ook moeten kunnen krijgen met een thermostaat die je in kunt stellen dat ie niet zo vaak schakelt, en die, voor de door de CiC gewenste data, zowel de huidige als de gewenste ruimte-temp kan doorgeven denk ik dan.

• olafmol
  • Nu online
Zigg schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:12:
Volgens mij praat Tado al heel lang over het toevoegen van warmtepomp support, maar tot nu toe lijkt er weinig van te komen.

Is er iemand die een Quatt met een Netatmo gebruikt? Ik ben wel gecharmeerd van hoe ze hun algoritmes beschrijven en de instellingen die mogelijk zijn: https://helpcenter.netatm...-heating-algorithms-work-

[ Voor 18% gewijzigd door olafmol op 14-12-2023 11:11 ]

Pagina: 1 ... 181 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.