5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Misschien is het verschil tussen Ta en Tr in mijn posting niet helemaal representatief. Ik zie meestal een groter verschil. Ik vond nog 2 screenshots en daar was er een delta T van 2,5
Voor mijn gevoel geven de 2 grote ledenradiatoren wel goed de warmte af maar de kleinste in de hal niet. Die staat dus ook op de planning om binnenkort te vervangen. Die 2 grote hebben een redelijke overcapaciteit. Zijn nog uit de tijd dat men graag de tuin mee verwarmde.
Punt is ik wil niet gelijk hebben maar je moet simpel denken. Ik denk dat de retourtemperatuur te hoog is. Dat komt volgens mij door de ledenradiatoren. Ik zeg niet dat jij ongelijk hebt maar probeer mee te denken, maar feit blijft dat er iets niet goed is.medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:30:
Je quote is op @mrdop trouwens.
Maar als dat de delta is. Draait de Quatt dus zeer laag. Als je Quatt op 30Hz draait heb je opbrengst van ongeveer 2.3kW. Dat houd bij 800 liter dus een delta van rond de 2 graden over. 5 graden delta bij een 2.3kW heb je alleen bij 400 liter per uur, dat doet de Quatt niet.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Die liggen er al in, netjes verdeeld over de convector. Werken gelukkig ook bij deze lagere toevoertemperatuur. Maar die convector moet er dus uit. Nu nog de zin zoeken om de boel op de kop te zetten en vloerverwarming aan te brengen.Spykie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:00:
[...]
Ventilatoren in je convectorput gaat ook helpen!
/f/image/hMa6S7HzvKfPjbSMCNTwV6Ip.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Hvan072 op 12-12-2023 08:56 ]
Het regime van de Quatt is ook bijzonder. De warmtevraag is er altijd, door de openhaardfunctie.
ingesteld: 19.5 met iSense V28
Aan: 19.4, maar op laagste vermogen (2kW)
Uit: 19.8, nadat lang op 3.5kW gebrand is (dus pas terug moduleren als er 6u op 18gr gedraaid heeft)
Deze nacht uit geweest, weer aan vanaf 19.4 op laagste vermogen, terwijl het huis af blijft koelen (nu 19.2 ipv 194 waarop gestart is). Ik laat het nog even draaien deze week, wellicht wordt het beter. Wel veel gebruikt (4.1kWh/gd ipv 3-3,5 maar kan ook door koude grond / vloer / muren en warme luchttemp zijn)
/f/image/B8Uj96z5gFw3yo5adg6etPMn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door Heinemancp op 12-12-2023 12:02 . Reden: thermostaat toegevoegd ]
:strip_exif()/f/image/8RIWeH9VJ8h2DxJ9Ny0Md0Hy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door dzuijlek op 12-12-2023 09:39 ]
Welke thermostaat?dzuijlek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:37:
Hier de afgelopen nacht weer vreemd gedrag van de Quatt. Gisteravond draaide hij de hele avond op de laagste stand (300W) terwijl de kamertemperatuur steeds verder daalde en zelfs onder de setpoint kwam. Was blijkbaar geen reden om hoger te gaan draaien. Pas rond 23.30 uur ging de Quatt in stapjes van 100W verhogen, maar natuurlijk veel te langzaam en te laat. Om vervolgens rond 3 uur vannacht de cv ketel vol aan te zetten, met als gevolg 3.0m3 gasverbruik.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Dat kan ik bevestigen. Is hier bij mij ook het geval. 20 graden instellen en pas hoger gaan als het 19.5 is. Maar heb vertrouwen. Ik heb het idee dat Quatt hier meeleest en veel problemen achter de coulissen oplost.
Ook hier de vraag welke thermostaat, bij dit soort vragen aub dit bij vermelden of zet het onderaan ( zie bij mij) standaard in je post.Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:23:
[...]
Het regime van de Quatt is ook bijzonder. De warmtevraag is er altijd, door de openhaardfunctie.
ingesteld: 19.5
Aan: 19.4, maar op laagste vermogen (2kW)
Uit: 19.8, nadat lang op 3.5kW gebrand is (dus pas terug moduleren als er 6u op 18gr gedraaid heeft)
Deze nacht uit geweest, weer aan vanaf 19.4 op laagste vermogen, terwijl het huis af blijft koelen (nu 19.2 ipv 194 waarop gestart is). Ik laat het nog even draaien deze week, wellicht wordt het beter. Wel veel gebruikt (4.1kWh/gd ipv 3-3,5 maar kan ook door koude grond / vloer / muren en warme luchttemp zijn)
[Afbeelding]
Reset de CIC maar eens, met de huidige temperaturen is dit wel erg vreemd gedrag. En als dat niet helpt maak dan maar een ticket aan bij Quatt.Hvan072 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:55:
Na wat puzzelen draaide de Quatt prima met nauwelijks gas verbruik. Tijdens de recente wat koudere periode werd er regelmatig gas bij gestookt. Mijn verwachting was dat met de huidige temperaturen van boven de tien graden het gas verbruik weer minimaal zou zijn. Dat is echter niet het geval. Ook gisteren weer 26% gas verbruik en een onregelmatig patroon. Iemand enig idee waarom de Quatt dit stookgedrag blijft vertonen?
[Afbeelding]
Wat @MacD007 inderdaad zegt: even de CiC van de stroom halen en na een paar minuten weer aan.Hvan072 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:55:
Na wat puzzelen draaide de Quatt prima met nauwelijks gas verbruik. Tijdens de recente wat koudere periode werd er regelmatig gas bij gestookt. Mijn verwachting was dat met de huidige temperaturen van boven de tien graden het gas verbruik weer minimaal zou zijn. Dat is echter niet het geval. Ook gisteren weer 26% gas verbruik en een onregelmatig patroon. Iemand enig idee waarom de Quatt dit stookgedrag blijft vertonen?
[Afbeelding]
Kan ook nog wel eens helpen om optimalisatie in de Resideo app aan en weer uit te zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 12-12-2023 09:59 ]
BarryH schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 00:15:
[...]
Als iemand met 29 graden Ta zn huis op temperatuur kan houden, dan kan je beter tips gaan vragen als beweren dat de installatie ongeschikt is.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Gisteravond antwoord gehad: Ze konden wel warmteverlies verder verhogen naar 9. Grote afgifte (maar dat wisten we al). Best gedoe natuurlijk zolang we voor aanpassen warmteverlies steeds Quatt-support nodig hebben, want stel dat het niet werkt. Daarom maar even nee gezegd.
Dus knoppen draaien was nu aan de beurt, want 3 kleine radiatoren boven nog steeds geen warmte. Maar welke knoppen? De 8 radiatoren al minimaal open, deltaT op 5, leek me prima. Ook beide vvw gaven dat resultaat.
Maar bij de laatsten bedacht ik me, daar kwam ik natuurlijk wel uit de CV-omgeving…. Eerder wel al een halve slag dichter gedraaid en alle retouren weer naar identieke temperatuur.
Heel veel boven die 32°C aanvoer hoefde ik niet, volgens mij, om wel warmte naar boven te krijgen, beneden is temperatuur goed. Kan niet anders: 32°C zit op randje.
Wat als….
Zopas rigoureus alle 8 vvw-groepen volledig dichtgedraaid: Streepje op de draaiknoppen, slagen geteld. Dat was, per groep, vaak al 1 tot 1,5 keer rond.
Daarna 1 kwart open…. En er bleef heel weinig over van retourtemperatuur (zat rond 26, nu 23). Maar even uurtje wachten besloot ik (waarin ik ontdekte dat er weer defrosts waren, die misschien die lage retour veroorzaakten…… pfff, leek me niet een goede startpositie om te hermeten).
Einde defrosts afgewacht, nu aan het hermeten. Retouren staan nu rond 25°C. De vvw-meters hebben deltaT 4-5 weer te pakken, temperatuur kamer net 0,2 omhoog gegaan.
Nog steeds redelijk koud buiten (5°C) en behoorlijk mistig….
En… intussen begint de temperatuur van Quatt-uit ook langzaam op te lopen 😁... en de radiatoren boven worden ook warmer! De ene deltaT is blijkbaar de andere niet.
Ik wacht af.
1,5 graad hoger nu dan eerder (33,72°C).
:strip_exif()/f/image/eLiay2BUFr3ItA6pLk3PfQeN.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Bij mijn ouders werkt de cic nog steeds niet over de wifi, firmware zat ook nog op 2.7.0. gisteren even met een kabel aangesloten. Hopelijk dat na de update de wifi weer werkt. De app met inzichten deed het gelukkig wel weer.
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:31:
Quatt kent geen verschil in configuratie tussen de verschillende soorten verwarmingssystemen zoals enkel radiatoren, enkel vloerverwarming en een mix, zoals we zagen bij deWarmte.
Gisteravond antwoord gehad: Ze konden wel warmteverlies verder verhogen naar 9. Grote afgifte (maar dat wisten we al). Best gedoe natuurlijk zolang we voor aanpassen warmteverlies steeds Quatt-support nodig hebben, want stel dat het niet werkt. Daarom maar even nee gezegd.
Dus knoppen draaien was nu aan de beurt, want 3 kleine radiatoren boven nog steeds geen warmte. Maar welke knoppen? De 8 radiatoren al minimaal open, deltaT op 5, leek me prima. Ook beide vvw gaven dat resultaat.
Maar bij de laatsten bedacht ik me, daar kwam ik natuurlijk wel uit de CV-omgeving…. Eerder wel al een halve slag dichter gedraaid en alle retouren weer naar identieke temperatuur.
Heel veel boven die 32°C aanvoer hoefde ik niet, volgens mij, om wel warmte naar boven te krijgen, beneden is temperatuur goed. Kan niet anders: 32°C zit op randje.
Wat als….
5ºC en mistig, dan zit je net tegen een mooie rijpvorming aan, meet maar eens de temperatuur van je verdamper, die zou best net iets onder de nul kunnen komen, en dan krijg je dus rijp en dan zal de Quatt wel in zijn automatische de-freeze stand gaan komen.Zopas rigoureus alle 8 vvw-groepen volledig dichtgedraaid: Streepje op de draaiknoppen, slagen geteld. Dat was, per groep, vaak al 1 tot 1,5 keer rond.
Daarna 1 kwart open…. En er bleef heel weinig over van retourtemperatuur (zat rond 26, nu 23). Maar even uurtje wachten besloot ik (waarin ik ontdekte dat er weer defrosts waren, die misschien die lage retour veroorzaakten…… pfff, leek me niet een goede startpositie om te hermeten).
Einde defrosts afgewacht, nu aan het hermeten. Retouren staan nu rond 25°C. De vvw-meters hebben deltaT 4-5 weer te pakken, temperatuur kamer net 0,2 omhoog gegaan.
En… intussen begint de temperatuur van Quatt-uit ook langzaam op te lopen 😁... en de radiatoren boven worden ook warmer! De ene deltaT is blijkbaar de andere niet.
Ik wacht af.
[Afbeelding]
Lijkt me sterk gezien je een vol kalenderjaar onder de 500m3 moet zitten.Marelli7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
Is er al een mede-tweaker die een lager capaciteitstarief heeft omdat het gasverbruik onder de 500m3 blijft door gebruik van de Quatt?
Je stelt deze vraag iets te vroeg, normaal gesproken moet je een volledig jaar onder die 500m3 zitten wil je die korting van de netbeheerder krijgen, en die gaat dan ook pas in.Marelli7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
Is er al een mede-tweaker die een lager capaciteitstarief heeft omdat het gasverbruik onder de 500m3 blijft door gebruik van de Quatt?
Je kunt die vraag ook het beste bij je eigen netbeheerder vragen, soms moet die aanvraag namelijk via je energieleverancier, beetje afhankelijk of je de netkosten direct aan de netbeheerder betaald of dat dit via je energieleverancier gaat.
De netbeheerder wijzigt dat automatisch nadat je verbruik een volledig kalenderjaar onder de 500 m3 zit. Dat doen ze overigens niet met terugwerkende kracht.Marelli7 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
Die vraag moet je echt aan Quatt stellen, hier op het forum kan niemand je hierover een zinnig antwoord geven. Gewoon bij Quatt navragen, kan zijn dat ze dat per vergissing vergeten zijn.Michel242186 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:19:
Ik heb gebruik gemaakt van de 200 euro cashback (green friday korting) maar zie deze niet terug op de factuur klopt dat?.
Ja dat zou moeten, maar dat gaat helaas niet altijd goed. Dus beter zelf de regie in handen nemen, doen ze het automatisch dan is er niets aan de hand, gebeurt het niet moet je veelal weer wachten op het volgend jaar. Kleine moeite zou ik zeggen.Timmy schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:20:
[...]
De netbeheerder wijzigt dat automatisch nadat je verbruik een volledig kalenderjaar onder de 500 m3 zit. Dat doen ze overigens niet met terugwerkende kracht.
Wat ze mij aangaven: is pas achteraf. Eerst gewone factuur met volledige bedrag. Zoals de naam zegt: “cash-back”. Nog even geduld dusMacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:21:
[...]
Die vraag moet je echt aan Quatt stellen, hier op het forum kan niemand je hierover een zinnig antwoord geven. Gewoon bij Quatt navragen, kan zijn dat ze dat per vergissing vergeten zijn.
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Dat vertelde ze mij ook maar moest het even checken hierYsbeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:23:
[...]
Wat ze mij aangaven: is pas achteraf. Eerst gewone factuur met volledige bedrag. Zoals de naam zegt: “cash-back”. Nog even geduld dus
Wil best even meten hoor, maar geen idee waar dat ding zit 😜.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:14:
[...]
[...]
5ºC en mistig, dan zit je net tegen een mooie rijpvorming aan, meet maar eens de temperatuur van je verdamper, die zou best net iets onder de nul kunnen komen, en dan krijg je dus rijp en dan zal de Quatt wel in zijn automatische de-freeze stand gaan komen.
[...]
Er bevriest in ieder geval wel weer wat.
:strip_exif()/f/image/P0MZx0h4J5ax4uAyz8i2PLJh.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Kijk even naar de firmware van de T6, mogelijk dat je die moet updaten, kun je helaas niet zelf doen, via mail aan resideo aanvragen. Het mailadres is hier ook al langsgekomen.charrel schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:09:
Nou, qua gasverbruik valt het hier alles mee. Alleen als de thermostaat t6 op 20° staat zakt het minimaal naar 19.7 of zo voordat de Quatt weer aanspringt/ harder gaat werken. Maar met de nachtverlaging naar 19.5 laat de thermostaat/cic het soms gewoon afkoelen tot 18.7-18,9° waarna de Quatt om 07:00 gaat stampen om het weer op temperatuur te krijgen. Misschien dat ik aankomende nacht is de stille stand uitzet om te kijken wat er dan gebeurt.
Bij mijn ouders werkt de cic nog steeds niet over de wifi, firmware zat ook nog op 2.7.0. gisteren even met een kabel aangesloten. Hopelijk dat na de update de wifi weer werkt. De app met inzichten deed het gelukkig wel weer.
Ik moet het even opzoeken.
Mail adres: consumersupportbe@resideo.com
Mbt wifi een vaste kabel aansluiting netwerk heeft denk ik de voorkeur, met wifi loop je de kans dat de verbinding met quatt niet optimaal verloopt. Heb je de mogelijkheid om deze vast te verbinden dan heeft dit altijd de voorkeur.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 12-12-2023 11:38 ]
De verdamper is de warmtewisselaar aan de achterkant van de Quatt en ook links zijkant. Aan de achterkant ligt deze geheel open.Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:28:
[...]
Wil best even meten hoor, maar geen idee waar dat ding zit 😜.
:strip_exif()/f/image/2uMGS9qJOcEVIwi6iY7aTuAP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 12-12-2023 11:55 ]
Gezien de testcase, heeft dit geen effect. Maar OK, isense V28/MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:43:
[...]
Ook hier de vraag welke thermostaat, bij dit soort vragen aub dit bij vermelden of zet het onderaan ( zie bij mij) standaard in je post.
😁 had net "warmtewisselaar" gezocht en hetzelfde plaatje gevonden.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:40:
[...]
De verdamper is de warmtewisselaar aan de achterkant van de Quatt en ook links zijkant. Aan de achterkant ligt deze geheel open.
[Afbeelding]
[...]
-0,6°C
Volgens buienradar/temperatuur warmere lucht op komst.
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 12-12-2023 12:07 ]
Toen ook gelijk gedaan, t6 zit op de laatste firmware. Maar dit gedrag is helaas niet veranderd. Ci krijgt ook keurig de te lage temp door maar een signaal om te gaan stoken mist vanuit de t6.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:30:
[...]
Kijk even naar de firmware van de T6, mogelijk dat je die moet updaten, kun je helaas niet zelf doen, via mail aan resideo aanvragen. Het mailadres is hier ook al langsgekomen.
Ik moet het even opzoeken.
Mail adres: consumersupportbe@resideo.com
Grotere warmtepompen (7-12kW) hebben een nog grotere flow (en stellen eisen aan leidingwerk binnen), dus volgens mij is 800l/u wel passend voor Quatt. Grote flow = kleine deltaT = goede COP.Benergy5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:09:
Eigenlijk vraag ik me af of die Flow van 800 niet gewoon te hoog is voor zo, n kleine installatie. Heb ook ruis in nagenoeg alle radiatoren sinds ik de quatt heb.
En ik hoor helemaal niets in mijn radiatoren als Quatt aan is. In tegenstelling tot wanneer de CVketel de verwarming doet. Dan wordt een radiator bij mij zo snel opgewarmd dat die gaat tikken.
Hoeveel radiatoren heb je openstaan? Vloerverwarming-bypass schijnt ook geluid te geven..
Soms denk ik even dat ik mijn warmtepomp hoor, maar dat blijkt dan de magnetron, de wasdroger, mijn omvormer van de zonnepanelen of de ventilatie van de badkamer.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
COP lijkt oke, maar 3000W warmte leveren met Quatt EN 1000W CVketel erbij om even later uit te gaan, da's niet goed. Wat doe je met thermostaat?Hvan072 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:55:
[Afbeelding]
Geen zones/thermostaatkranen die dichtgaan?
Vloerverwarming/radiatoren?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Warmteverlies te laag ingesteld lijkt me. Na poos ziet hij dat hij het daarmee niet redt, gaat corrigeren en schakelt CVketel daarbij in.dzuijlek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:37:
Hier de afgelopen nacht weer vreemd gedrag van de Quatt. Gisteravond draaide hij de hele avond op de laagste stand (300W) terwijl de kamertemperatuur steeds verder daalde en zelfs onder de setpoint kwam. Was blijkbaar geen reden om hoger te gaan draaien. Pas rond 23.30 uur ging de Quatt in stapjes van 100W verhogen, maar natuurlijk veel te langzaam en te laat. Om vervolgens rond 3 uur vannacht de cv ketel vol aan te zetten, met als gevolg 3.0m3 gasverbruik.
[Afbeelding]
Of misschien systeem-traagheid; T6+vloerverwarming? Zorgde gasgebruik voor overshoot kamertemperatuur?
Gewoon ze allemaal compleet open zetten, dus niet proberen alsnog met deze de temperatuur te regelen, zeker als je afgiftesysteem als marginaal (aan de onderkant zit) kun je dat er gewoon niet bij hebben.Benergy5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:59:
Ik heb ze alle 6 open, de grootste zelfs de knop verwijderd. Soms knijpt er wel een thermostaat knop de Flow enigszins. Maar dat heeft geen effect op het ruisen
ik zou hier eens je afgiftesysteem beschrijven, aantal, type, afmetingen van je radiatoren. Mogelijk dat mede tweakers hier aan de hand van deze gegevens je tips kunnen geven.
ik kan het mis hebben, maar gezien je thermostaat wel de master is bij de OT aansluiting naar de CIC, kan de CIC als slave zelf daar weinig aan doen.Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:01:
[...]
Gezien de testcase, heeft dit geen effect. Maar OK, isense V28/
Hij wacht gewoon op de juiste input vanuit de thermostaat, en als die dan niet komt of verkeerd komt, kun je moeilijk dat Quatt in de schoenen schuiven.
CIC al eens even van de stroom gehad?dzuijlek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:37:
[Afbeelding]
Edit: ik kijk nog even door je reacties en zie je Grundfos op Auto staan.
Heb je die al op constante druk?
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 12-12-2023 13:42 ]
even een kleine tip, gebruik als je reply op een eerdere post doet dat via de optie Quote en gebruik hiervoor dus niet de Quickreply, het is voor anderen namelijk zo bijna niet te volgen waarop je antwoord.Benergy5 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:20:
Prima zal ik morgen even doen
Niet waar, ik ben aan het testen hoe de CIC het regelt. Want er zit een regeling in de CIC - zoals Quatt zelf zegt. CIC doet iets met: warmtevraag (aan/uit), gewenste temp, huidige temp.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:29:
[...]
ik kan het mis hebben, maar gezien je thermostaat wel de master is bij de OT aansluiting naar de CIC, kan de CIC als slave zelf daar weinig aan doen.
Hij wacht gewoon op de juiste input vanuit de thermostaat, en als die dan niet komt of verkeerd komt, kun je moeilijk dat Quatt in de schoenen schuiven.
Dus ik heb nu warmtevraag op altijd aan gezet. Daarmee is dus alleen de gewenste temp en huidige temp van belang. Het regelschema van de iSense is dus niet van belang.
Op dit moment wordt de temp al sinds 9u gehouden op 19.3 en blijft de Quatt doorkabbelen op 350W (2.2kW thermisch) en komt de Quatt dus niet op het idee om een toefje meer gas / stroom te geven om het naar 19.5 te brengen en te houden.
Ceci n'est pas une pipe. Waar kan ik hem het beste plaatsen: gecentreerd? En direct onder, of juist achter de Quatt? Of maakt dat niet uit? Ik zag hier eerder een filmpje waarbij het smeltwater langs de voetjes omlaag sijpelde...MacD007 schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:49:
[...]
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.
Prima idee met de regenpijp, maak aan de onderste 20 cm wel diverse gaten rondom.
:strip_exif()/f/image/6XOqt4BANvVJcvw3n21z4sc2.gif?f=fotoalbum_large)
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Betreffende het bepalen van de delta ( waterzijdig inregelen) is mij geleerd om dat op een koude dag ( rond vriespunt) te doen en de verwarming , en in dit geval de quatt zo hoog mogelijk laten draaien. Dat is het moment om de delta te bepalen.Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:31:
Quatt kent geen verschil in configuratie tussen de verschillende soorten verwarmingssystemen zoals enkel radiatoren, enkel vloerverwarming en een mix, zoals we zagen bij deWarmte.
Wat als….
Zopas rigoureus alle 8 vvw-groepen volledig dichtgedraaid: Streepje op de draaiknoppen, slagen geteld. Dat was, per groep, vaak al 1 tot 1,5 keer rond.
Ik wacht af.
[Afbeelding]
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Dit zou voor T6 gebruikers ook een uitkomst zijn. Maarrr hoe doe je dat dan? Of is dat een instelling specifiek voor de iSense?Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:08:
[...]
Dus ik heb nu warmtevraag op altijd aan gezet. Daarmee is dus alleen de gewenste temp en huidige temp van belang. Het regelschema van de iSense is dus niet van belang.
DubbelHeinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:08:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door mrdop op 12-12-2023 14:17 ]
Nee, dat zegt Quatt niet; zij noemen maar 2 variabelen in handleiding.Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:08:
[...]
zoals Quatt zelf zegt. CIC doet iets met: warmtevraag (aan/uit), gewenste temp, huidige temp.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZGwDITe5vyJ6OE3MIQEeVACa.jpg?f=user_large)
En toch zie ik heel duidelijk (bij iedere gebruiker hier) dat de Quatt pas aan gaat als de thermostaat echt warmte vraagt. En hiermee is schakelaar otFtChEnabled gelijk is aan TRUE, dan pas draait de Quatt.SBL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:29:
[...]
Nee, dat zegt Quatt niet; zij noemen maar 2 variabelen in handleiding.
[Afbeelding]
Dus nu staat de otFtChEnabled op TRUE de hele tijd, ook als de temp > setpoint is. De Quatt schakelt dan wel af, terwijl de TRUE blijft. Andersom niet, als de otFtChEnabled naar FALSE gaat, verwarmt de Quatt niet door.
Ik kan zien dat toen het wat kouder was uw antivries modus wat vaker aanmoest, wat warmte onttrekt uit het systeem. Hierdoor gaat de CV aan en gaat het gehele systeem ook wat harder draaien. De afgelopen dagen gaat het goed en werkt u alleen op uw warmtepomp. Ik kan inderdaad uw parameter voor warmteverlies nog lager zetten. Normaal handhaven wij een minimum van 6 kW, maar ik zou het lager voor u kunnen zetten als u dat wil. Houd er rekening mee dat uw CV minder vaak zal bijspringen, maar dat uw gehele systeem uw huis ook wat minder snel zal opwarmen. Heeft u wel een pomp op uw verdeler zitten die al gaat draaien op 22 graden? Wij verwarmen vanaf deze temperatuur. Uw kunt uw pomp schakelaar (als u deze heeft), een klein doosje aan een draad aan de pomp op uw vloerverdeler, op 22 graden zetten. Als u er niet uitkomt kunt u hierheen een foto sturen.
wat staat er in jouw json feed op deze waarden?Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:08:
[...]
Niet waar, ik ben aan het testen hoe de CIC het regelt. Want er zit een regeling in de CIC - zoals Quatt zelf zegt. CIC doet iets met: warmtevraag (aan/uit), gewenste temp, huidige temp.
Op dit moment wordt de temp al sinds 9u gehouden op 19.3 en blijft de Quatt doorkabbelen op 350W (2.2kW thermisch) en komt de Quatt dus niet op het idee om een toefje meer gas / stroom te geven om het naar 19.5 te brengen en te houden.
sorry, verkeerde screenshot, was nog een deel vergeten te selecteren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EEqKY2k7f6ztKhKCLZs9Tc5a.jpg?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 12-12-2023 15:04 ]
prima antwoord en denken dus ook met je mee over de consequenties die deze wijziging geeft.kroam schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:47:
Zojuist antwoord gekregen op mijn mail van 28 november om de warmteverlies parameter te verlagen van 6 kW naar 4 kW. Zie hieronder de reactie:
[...]
Op zich gezien dit niet echt een spoed vraag betreft een aceptabele tijd tussen vraag en antwoord.
Het enige waar ik zelf vraagtekens bij zet is de volgende uitspraak in het antwoord.
"Heeft u wel een pomp op uw verdeler zitten die al gaat draaien op 22 graden? Wij verwarmen vanaf deze temperatuur. "
Ik dacht altijd dat dit 18ºC was, mijn pompverdeler van de vv staat ook op deze 18ºC dat hij moet draaien.
[ Voor 25% gewijzigd door MacD007 op 12-12-2023 14:55 ]
De bodemplaat heeft op diverse plekken een opening (die normaal dacht ik met een plug dicht zijn, daar kun je dus een afvoer plaatsen (slangetje) en deze dan zelfs in de pijp plaatsen. Je zou dat zelfs op bv twee plekken kunnen doen.Ysbeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:13:
[...]
Ceci n'est pas une pipe. Waar kan ik hem het beste plaatsen: gecentreerd? En direct onder, of juist achter de Quatt? Of maakt dat niet uit? Ik zag hier eerder een filmpje waarbij het smeltwater langs de voetjes omlaag sijpelde...
[Afbeelding]
ChEnabled = TRUEMacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:50:
[...]
wat staat er in jouw json feed op deze waarden?
[Afbeelding]
DhwEnabled = FALSE
ControlSetpoint: 40'C (max ingesteld op iSense)
RoomSetpoint: 19.5'C
RoomTemperature: 19.33'C
[ Voor 3% gewijzigd door Heinemancp op 12-12-2023 15:21 ]
Pin me er niet op vast, ik kan op dit moment niet testen met mijn OpenTherm Gateway. Maar volgens mij is die optie of er wel of niet Central Heating actief is. Niet dat het werkt, maar dat het mogelijk is. Zelfde bij DHW True of False. Dat is Domestic Hot Water of iets dergelijks. Dus dat er een mogelijkheid is voor verwarmen van douche en drinkwater.Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:37:
[...]
En toch zie ik heel duidelijk (bij iedere gebruiker hier) dat de Quatt pas aan gaat als de thermostaat echt warmte vraagt. En hiermee is schakelaar otFtChEnabled gelijk is aan TRUE, dan pas draait de Quatt.
Dus nu staat de otFtChEnabled op TRUE de hele tijd, ook als de temp > setpoint is. De Quatt schakelt dan wel af, terwijl de TRUE blijft. Andersom niet, als de otFtChEnabled naar FALSE gaat, verwarmt de Quatt niet door.
Ik vermoed dat je de FlameOn optie bedoelt van OT. De FlameOn zorgt ervoor dat je Quatt daadwerkelijk gaat werken.
/f/image/4dO4FOsr2duGx4zAthjyAwxo.png?f=fotoalbum_large)
Hmm, dat is apart. De Flame van de thermostaat en Flame van de CiC komen niet overeen. De thermostaat doet het wel goed.
[ Voor 26% gewijzigd door medu80 op 12-12-2023 15:45 ]
Hij heeft het over de pompschakelaar: die zet de pomp van de verdeler uit, wanneer aanvoer beneden een ingestelde temperatuur komt (en schakelt in de zomer iedere 24 uur heel even in).MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:53:
[...]
prima antwoord en denken dus ook met je mee over de consequenties die deze wijziging geeft.![]()
Op zich gezien dit niet echt een spoed vraag betreft een aceptabele tijd tussen vraag en antwoord.
Het enige waar ik zelf vraagtekens bij zet is de volgende uitspraak in het antwoord.
"Heeft u wel een pomp op uw verdeler zitten die al gaat draaien op 22 graden? Wij verwarmen vanaf deze temperatuur. "
Ik dacht altijd dat dit 18ºC was, mijn pompverdeler van de vv staat ook op deze 18ºC dat hij moet draaien.
Zoiets.
https://www.ecomondo.nl/w...hakelaar-vloerverwarming/
Het water in het systeem moet minimaal 18 graden zijn voordat de quatt uberhaupt begint te werken. Als je daar ~ 4 kW door de quatt geleverde warmte bij op telt komt je wel aan de 22ºCMacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:53:
[...]
Mijn Quatt "piest" ongeveer 15-20 cm naar links vanaf rechter stapelblok, bijna tegen de achterkant van de Quatt.Ysbeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:13:
[...]
Ceci n'est pas une pipe. Waar kan ik hem het beste plaatsen: gecentreerd? En direct onder, of juist achter de Quatt? Of maakt dat niet uit? Ik zag hier eerder een filmpje waarbij het smeltwater langs de voetjes omlaag sijpelde...
[Afbeelding]
Maak eventueel een stukje "dakgoot" met uitloop tussen de blokken, zit je altijd goed 🙃
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JJFSnR8zOAAiSetXSWzJH6Ul.webp?f=user_large)
Ik kwam ook nog dit tegen in de OpenTherm specs:medu80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:37:
[...]
Pin me er niet op vast, ik kan op dit moment niet testen met mijn OpenTherm Gateway. Maar volgens mij is die optie of er wel of niet Central Heating actief is. Niet dat het werkt, maar dat het mogelijk is. Zelfde bij DHW True of False. Dat is Domestic Hot Water of iets dergelijks. Dus dat er een mogelijkheid is voor verwarmen van douche en drinkwater.
Ik vermoed dat je de FlameOn optie bedoelt van OT. De FlameOn zorgt ervoor dat je Quatt daadwerkelijk gaat werken.
[Afbeelding]
Hmm, dat is apart. De Flame van de thermostaat en Flame van de CiC komen niet overeen. De thermostaat doet het wel goed.
"The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero."
Weet jij wat het verschil tussen "flame" en "CH" is? Want blijkbaar kan Central Heating op ON staan, maar de Flame status anders? Ik zie niet helemaal in hoe je central heating (of dhw / sww) zonder brandend vlammetje kan hebben?
Ja, dat snapte ik ook. Maar Quatt heeft het over hun pomp .Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:18:
[...]
Hij heeft het over de pompschakelaar: die zet de pomp van de verdeler uit, wanneer aanvoer beneden een ingestelde temperatuur komt (en schakelt in de zomer iedere 24 uur heel even in).
Zoiets.
https://www.ecomondo.nl/w...hakelaar-vloerverwarming/
Zo dat is nog wel een beetje antwoord. Bij mij gisteren antwoord op mijn vraag dat het niet komt door verlies te hoog ingesteld maar dat het anders te lang duurt. Ja ja ketel in 1 nacht met vorst 1 december of zo 4 m3 gas er doorheen jagen in twee stappen en tussen de stappen meer dan 4 uur alles uit ivm overshootkroam schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:47:
Zojuist antwoord gekregen op mijn mail van 28 november om de warmteverlies parameter te verlagen van 6 kW naar 4 kW. Zie hieronder de reactie:
[...]

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Wat ik zo zie met wat testen:olafmol schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:03:
[...]
Ik kwam ook nog dit tegen in de OpenTherm specs:
"The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero."
Weet jij wat het verschil tussen "flame" en "CH" is? Want blijkbaar kan Central Heating op ON staan, maar de Flame status anders? Ik zie niet helemaal in hoe je central heating (of dhw / sww) zonder brandend vlammetje kan hebben?
FlameOn = Er staat daadwerkelijk iets aan, kan ook je CV zijn zonder Quatt, mits OT aangesloten.
BoilerHeating = Volgens mij, Je CV staat te verwarmen, warm water of cv.
Thermostat Heating = De Thermostaat vraagt om warmte, dus Quatt aan? Komt overeen met CHenable.
Maar of dit klopt, geen idee, ik zie wel dat de Quatt pas aan staat als de Thermostaat CHenable = 1 verstuurt.
/f/image/WljTObhy4bNhDLtjWQ4aZTLI.png?f=fotoalbum_large)
Die twee opties komen wel overeen. Ik heb nu wel een lagere COP dankzij het testen...
[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 12-12-2023 17:27 ]
Ga je met die oplossing niet te veel afkoelen? Je wil eigenlijk het water zo snel afvoeren de grond in.Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:27:
[...]
Mijn Quatt "piest" ongeveer 15-20 cm naar links vanaf rechter stapelblok, bijna tegen de achterkant van de Quatt.
Maak eventueel een stukje "dakgoot" met uitloop tussen de blokken, zit je altijd goed 🙃
[Afbeelding]
Quatt schrijft toch: heeft u een pomp oo de verdeler zitten? Ik heb pompschakelaar gekocht en weer ertussenuit gehaald. Dat bleek niet te werken gewoon vv pomp op max en het werkt perfect.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:07:
[...]
Ja, dat snapte ik ook. Maar Quatt heeft het over hun pomp .
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Grappig na het antwoord van Quatt aan mij gisteren 16.00 Quatt voor het laatst aangestaan en huis vanmiddag 17.3 gradenkroam schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:47:
[...]

Klopt. Quatt mag wel eerder reageren. Als ik 20 graden instel, wil ik het MINIMAAL 20 graden hebben en niet 19.9, mijn autistische brein kan daar niet tegen.Bennobang schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:27:
[...]
Grappig na het antwoord van Quatt aan mij gisteren 16.00 Quatt voor het laatst aangestaan en huis vanmiddag 17.3 gradentoch maar ff cv bedrijf weer aan cic eruit en erin en dat het weer op 18 graden was in huis cv weer uit gezet. Quatt draat weer lekker door
Hij mag eerder schommelen tussen 20.0 en 20.4.
[ Voor 4% gewijzigd door medu80 op 12-12-2023 17:30 ]
Jullie zitten in OT specs te kijken? Waar staan die?medu80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:18:
[...]
Wat ik zo zie met wat testen:
FlameOn = Er staat daadwerkelijk iets aan, kan ook je CV zijn zonder Quatt, mits OT aangesloten.
BoilerHeating = Volgens mij, Je CV staat te verwarmen, warm water of cv.
Thermostat Heating = De Thermostaat vraagt om warmte, dus Quatt aan? Komt overeen met CHenable.
Maar of dit klopt, geen idee, ik zie wel dat de Quatt pas aan staat als de Thermostaat CHenable = 1 verstuurt.
[Afbeelding]
Die twee opties komen wel overeen. Ik heb nu wel een lagere COP dankzij het testen...
FlameOn is in JSON een boiler eigenschap, dus niet gerelateerd aan Quatt (die heeft geen Flame) maar aan verwarming of douche.
BoilerHeating is boiler eigenschap. Dus minimaal standby , maar blijft ook aan als FlameOn mits voor verwarmingswater.
Met JSON bedoel je de CiC output parameters denk ik?SBL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:33:
[...]
Jullie zitten in OT specs te kijken? Waar staan die?
FlameOn is in JSON een boiler eigenschap, dus niet gerelateerd aan Quatt (die heeft geen Flame) maar aan verwarming of douche.
BoilerHeating is boiler eigenschap. Dus minimaal standby , maar blijft ook aan als FlameOn mits voor verwarmingswater.
De opentherm specs kun je gewoon Googlen. Staan veel pdf’s online.
We praten idd over opentherm specifieke datavelden. Geen idee of en wat CiC daar precies mee doet.
😂 ik ben net iets tegenover gesteld (maar ja ik ben een jaren 60 kind dat verschild misschien vroeger zat het ijs binnen en buiten in mijn slaapkamer). Liever geen overshoot maar paar tienden lager uitkomen. Maar voor beide geld dat we er al een beetje rekening mee kunnen houden. Maakt mij bijvoorbeeld ook niets uit of het echt 20 graden is in huis volgens de thermostaat of 20,5 of 19,5. Mijn gevoel is er goed bij. Op gas hadden we altijd 19 graden.medu80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:30:
[...]
Klopt. Quatt mag wel eerder reageren. Als ik 20 graden instel, wil ik het MINIMAAL 20 graden hebben en niet 19.9, mijn autistische brein kan daar niet tegen.
Hij mag eerder schommelen tussen 20.0 en 20.4.
Wel vreemd dat ik dit eerder niet had. Hoe kan je zien waarop het warmteverlies ingesteld staat?SBL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:55:
[...]
Warmteverlies te laag ingesteld lijkt me. Na poos ziet hij dat hij het daarmee niet redt, gaat corrigeren en schakelt CVketel daarbij in.
Of misschien systeem-traagheid; T6+vloerverwarming? Zorgde gasgebruik voor overshoot kamertemperatuur?
??MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:22:
[...]
Ga je met die oplossing niet te veel afkoelen? Je wil eigenlijk het water zo snel afvoeren de grond in.
Dit is een dakgootje wat @Ysbeer op die buis met grind kan plaatsen die hij in de grond wil zetten.... niet gebonden dan aan exact de buisdiameter, komt altijd de buis in..
Dat haalde ik er niet uit.MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:07:
[...]
Ja, dat snapte ik ook. Maar Quatt heeft het over hun pomp .
Die jongens typen steno, teveel mails te versturen 🙃
In je technisch rapport stond het altijd (pagina met besparingen).dzuijlek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:22:
[...]
Wel vreemd dat ik dit eerder niet had. Hoe kan je zien waarop het warmteverlies ingesteld staat?
Tegenwoordig laten ze het weg blijkbaar
sorry, dat bedoeld ik niet, als je dat in de grind wil plaatsen, heb je nog steeds het zelfde probleem, een te groot koud oppervlak waardoor het water dus sneller kan afkoelen, dat wil je dus niet.Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:26:
[...]
??
Dit is een dakgootje wat @Ysbeer op die buis met grind kan plaatsen die hij in de grond wil zetten.... niet gebonden dan aan exact de buisdiameter, komt altijd de buis in..
het moet snel de grond in, onder de vorstgrens, want dan kan het niet bevriezen.
Beter een kleine slang direct die buis in, heb je dat helemaal niet nodig, en die slang (minder oppervlak) kan ook niet zo snel afkoelen, dus minder kans op bevriezing.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 12-12-2023 18:54 ]
Jij verwacht een elfstedentocht 😉MacD007 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:52:
[...]
sorry, dat bedoeld ik niet, als je dat in de grind wil plaatsen, heb je nog steeds het zelfde probleem, een te groot koud oppervlak waardoor het water dus sneller kan afkoelen, dat wil je dus niet.
het moet snel de grond in, onder de vorstgrens, want dan kan het niet bevriezen.
Beter een kleine slang direct die buis in, heb je dat helemaal niet nodig, en die slang (minder oppervlak) kan ook niet zo snel afkoelen, dus minder kans op bevriezing.
Dunne buisjes zitten snel dichtgevroren, tenzij je lauw water er door stuwt.
Ik dacht altijd dat er ook smeltwater van defrost lekt.
Hier druppelt de Quatt meestal
[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 12-12-2023 19:19 ]
Bij OpenTherm is de FlameOn een slave status, dus een indicatie naar de thermostaat dat de boiler (in dit geval de Quatt) ook echt stookt. Bij veel thermostaten zie je dan een vlammetje op het scherm.SBL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:33:
[...]
De CHenable heeft voorrang boven de Control Setpoint. De ketel mag nooit stoken als de CHenable bit = 0 (disabled) is.
OT spec 5.3.1:
"The CHenable bit has priority over the Control Setpoint. The master can indicate that no CH demand is
required by putting the CHenable bit = 0 (ie CH is disabled), even if the Control Setpoint is non-zero"
De Quatt mag wel uit zijn ook al is de CHenable bit = 1 (bijv zoals bij een ketel waar de maximale aanvoer temperatuur is bereikt), dat heb ik vandaag bij mijn Quatt gezien, er was warmtevraag (CHenable = 1) maar de Quatt kon niet lager stoken en ging uit, na 30 minuten weer aan.
Als de FlameOn een boiler eigenschap is, kun je mij dan verklaren waarom deze aan staat terwijl de CV uit staat. Ook water warmhouden staat uit. Dit doet toch echt iets met Quatt icm met of zonder een ketel.SBL schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:33:
[...]
Dit heb ik nog niet kunnen reproduceren. Ik zal er eens op letten...MWink schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:40:
[...]
De Quatt mag wel uit zijn ook al is de CHenable bit = 1 (bijv zoals bij een ketel waar de maximale aanvoer temperatuur is bereikt), dat heb ik vandaag bij mijn Quatt gezien, er was warmtevraag (CHenable = 1) maar de Quatt kon niet lager stoken en ging uit, na 30 minuten weer aan.
Als je een T6 gebruikt, controleer even of je low-load aan of uit hebt staat. Volgens mij heet dit in het nederlands laag-uit regeling. Moet uit staan.
De CiC moet zich via OpenTherm gedragen als een CVketel naar de thermostaat toe, dus richting de thermostaat geeft deze minimaal de buitentemperatuur, de aanvoer- en retour temperatuur, en een aantal statussen zoals de FlameOn, anders kan de thermostaat niet goed regelen.olafmol schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:09:
[...]
Met JSON bedoel je de CiC output parameters denk ik?
De opentherm specs kun je gewoon Googlen. Staan veel pdf’s online.
We praten idd over opentherm specifieke datavelden. Geen idee of en wat CiC daar precies mee doet.
Dit regelen doet de thermostaat alleen met CHenable aan/uit. Verder levert de thermostaat de roomtemperature en de room setpoint temperature aan de CiC. De CiC kan hier niet om vragen, moet wachten tot deze langs komen.
Helaas zijn de OpenTherm specificaties officieel openbaar niet beschikbaar (alleen als je als organisatie lid bent van het OpenTherm Association), maar is wel te Googlen / gihtub te vinden. Je mag dus eigenlijk ook niet (hele tabellen uit) de spec delen.
Als FlameOn aan is dan geeft de CiC dat aan, aan de thermostaat, dat mininaal de warmtepomp verwarmt of in ieder geval pompt, of de boiler brandt.medu80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:40:
[...]
Als de FlameOn een boiler eigenschap is, kun je mij dan verklaren waarom deze aan staat terwijl de CV uit staat. Ook water warmhouden staat uit. Dit doet toch echt iets met Quatt icm met of zonder een ketel.
Hoe zag het er "eerder" uit dan? (bij zelfde buitentemperaturen)dzuijlek schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:22:
[...]
Wel vreemd dat ik dit eerder niet had. Hoe kan je zien waarop het warmteverlies ingesteld staat?
Als het eenmalig is, dan zou ik er niet teveel aandacht aan besteden.
Krijg je overshoot na zoveel gasgebruik als op 12 december?
Warmteverlies stond in je technisch rapport door Quatt(~tot zomer 2023), maar de laatste maanden blijkbaar niet meer. Kun je verder nergens zien; alleen symptomen dat Quatt op een bepaalde manier begint (conform aangenomen warmteverlies) en vervolgens concludeert dat dat te weinig (of teveel) zoden aan de dijk zet.
Ik zie alleen de FlameOn van de boiler. Die kan rustig uit staan, terwijl de Quatt aan is.medu80 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:40:
[...]
Als de FlameOn een boiler eigenschap is, kun je mij dan verklaren waarom deze aan staat terwijl de CV uit staat. Ook water warmhouden staat uit. Dit doet toch echt iets met Quatt icm met of zonder een ketel.
:strip_exif()/f/image/DH99pgZb8xUCiff8GrXTnfkH.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar misschien/waarschijnlijk stuurt de CiC wel een andere FlameOn naar de thermostaat om daar het vlammetje te laten zien als de Quatt aan is. Die Quatt/Cic-FlameOn kan ik nergens inzien.
Eerder verhoogde ik altijd tot 22°C tussen 16.00 en 22.00 uur maar dat haalde hij nooit.
Die 21,5 werd nu rond 15.00 al overschreden (21.59°C) maar Quatt heeft er nog steeds zin in.
Ik zit inmiddels in T-shirt in de kamer... 22°C doet die schat 😁
:strip_exif()/f/image/mioDRNbQxroWBXXyqJMDBGFD.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit
Nog steeds zin erin...
:strip_exif()/f/image/6ZDs2cEX9Mpfp3DxQzNfdI1v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Friezin op 12-12-2023 21:13 . Reden: Toevoeging ]
Heeft dit niet te maken met dat in jullie geval ook de cv-ketel OT op de CiC is aangesloten?MWink schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:54:
[...]
Als FlameOn aan is dan geeft de CiC dat aan, aan de thermostaat, dat mininaal de warmtepomp verwarmt of in ieder geval pompt, of de boiler brandt.
Bij mij is de cv-ketel aan/uit op de CiC aangesloten, en dan zie je niks bij de boiler waardes…:
:strip_exif()/f/image/96NcS8nVjUSQ2LMP945HAsgU.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus ik denk dat de CiC daar richting de thermostaat niks mee doet, althans in een aan/uit aangesloten ketel?
Helemaal eens, exact zelfde beeld hier. (Aan/uit aangesloten ketel).Heinemancp schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:37:
[...]
En toch zie ik heel duidelijk (bij iedere gebruiker hier) dat de Quatt pas aan gaat als de thermostaat echt warmte vraagt. En hiermee is schakelaar otFtChEnabled gelijk is aan TRUE, dan pas draait de Quatt.
Maar hoe zet je nu otFtChEnabled fixed op AAN?
Ik hoop het zonder piesgoot te redden- dus met een afvoerbuisje direct de pijp in, hopelijk zonder dichtvriezen. We gaan het zien.Friezin schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:01:
[...]
Jij verwacht een elfstedentocht 😉
Dunne buisjes zitten snel dichtgevroren, tenzij je lauw water er door stuwt.
Ik dacht altijd dat er ook smeltwater van defrost lekt.
Hier druppelt de Quatt meestal
Klopt.mrdop schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:35:
[...]
Heeft dit niet te maken met dat in jullie geval ook de cv-ketel OT op de CiC is aangesloten?
Bij mij is de cv-ketel aan/uit op de CiC aangesloten, en dan zie je niks bij de boiler waardes…:
[Afbeelding]
Dus ik denk dat de CiC daar richting de thermostaat niks mee doet, althans in een aan/uit aangesloten ketel?
Ah, nu begrijp ik het misverstand. Je bedoelt de Flameon status van de ketel naar de CiC. Die zie ik niet want mijn ketel zit via aan/uit aan de CiC.
Maar ik had het zelf over de FlameOn status van de CiC naar de thermostaat. Die OT status gebruikt de CiC om aan te geven aan de thermostaat dat er wordt verwarmd (met de warmtepomp en/of de CV ketel).
Ook al is de ketel aangesloten via aan/uit, de CiC kan zien dat de ketel brandt door het temperatuurverschil van de flowmeter temperatuur met de Quatt temperatureout.
[ Voor 7% gewijzigd door MWink op 12-12-2023 22:00 ]
zou ik doen, desnoods het dunne afvoerbuisje een beetje isoleren.Ysbeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:27:
[...]
Ik hoop het zonder piesgoot te redden- dus met een afvoerbuisje direct de pijp in, hopelijk zonder dichtvriezen. We gaan het zien.
Zal enkel te denken hoe, zelfs bij lage temperaturen, al ijspegels ontstaan.Ysbeer schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:27:
[...]
Ik hoop het zonder piesgoot te redden- dus met een afvoerbuisje direct de pijp in, hopelijk zonder dichtvriezen. We gaan het zien.
Maar ik heb ze zien groeien doordat zon op de dakgoot rijp deed druppelen, steeds minder kans daarop.
Heb bewust onderkant Quatt open: dan kan het water in ieder geval weg. Eerst maar kijken of Quatt 5m2 tuin kan vullen 😉.
Grote openingen vriezen waarschijnlijk minder snel dicht (vandaar dat gootje: zit die dichtgevroren, dan pas loopt water over de rand).
Via de Openhaard-functie van de iSense. Hierdoor blijft de warmtevraag op AAN staan.mrdop schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:40:
[...]
Helemaal eens, exact zelfde beeld hier. (Aan/uit aangesloten ketel).
Maar hoe zet je nu otFtChEnabled fixed op AAN?
Situatie: iSense met Openhaardfunctie, dus 24/7 warmtevraag via otChEnabled=true. Verwarming via vloerverwarming.
Ingestelde temp 19.5'C
Gisteren hele dag op laagste vermogen gedraaid, tot 1730h bleef het hierdoor 19,3'C met oploop naar 19.4'C
Tijdens koken is dit opgelopen naar 19.6'C en is dit ongeveer de hele avond / nacht zo gebleven.
Om 4:20 vond de CIC het mooi geweest, waarschijnlijk door een piekje naar 19.7'C (al is dat ook gehaald tussen 19 en 20h voor langere tijd) en is de quatt via Standby-heating naar Standby gegaan. Dus vergelijkbaar gedrag als de iSense (met aan bij 19.2 - uit bij 19.75).
De Quatt draait wel rustiger, op lager vermogen maar trekt dus helaas ook niet echt bij om het rond de 19.5'C te houden. Ik blijf dit nog wel even volhouden, met het oog op de aankomende lagere temperaturen.
/f/image/m4NXLQdn9qZTwvlIwIEdSJyA.png?f=fotoalbum_large)
https://www.quatt.io/blog...68035&utm_source=hs_email
Doordat Quatt alles zelf doet, zijn de netto kosten van Quatt Hybrid nóg lager: €2.799,- voor 6kW
Ze spreken nu zelf over een 6kW voor de Quatt warmtepomp. In de begeleidende mail staat dat er vanaf 2 januari een prijsverhoging komt van 200,- (2999,-)
[ Voor 37% gewijzigd door okijokii op 13-12-2023 07:55 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Eigenlijk is de prijs natuurlijk hoger, want dit is de investering nadat je de subsidie terug ontvangt.okijokii schreef op woensdag 13 december 2023 @ 07:39:
De blog van Quatt:
https://www.quatt.io/blog...68035&utm_source=hs_email
Doordat Quatt alles zelf doet, zijn de netto kosten van Quatt Hybrid nóg lager: €2.799,- voor 6kW
Ze spreken nu zelf over een 6kW voor de Quatt warmtepomp. In de begeleidende mail staat dat er vanaf 2 januari een prijsverhoging komt van 200,- (2999,-)
De werkelijke prijs is nu 5499 en gaat naar 5699. Dat betekent een prijsverhoging van 3,6% wat niet heel gek is met inflatie.
Het vermogen van de Quatt hangt sterk af van de COP. Dus die 6 kW klopt onder standaard omstandigheden voor het bepalen van de subsidie (net geen 6 kW, dus valt in de 5 kW norm).
Van wat ik in de specs lees is 6 kW het maximum bij A7/W35, (buitenlucht +7 °C, aanvoertemperatuur 35 graden).
Zie ook: https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
En: https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
[ Voor 21% gewijzigd door netappie op 13-12-2023 09:35 ]
We zagen dit spel met kW’s ook al bij DeWarmte, die begonnen al met hun AO pomp over Ruim 8 kW, bleek er uiteindelijk ook maar één 6 kW over te houden.netappie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:24:
[...]
Eigenlijk is de prijs natuurlijk hoger, want dit is de investering nadat je de subsidie terug ontvangt.
De werkelijke prijs is nu 5499 en gaat naar 5699. Dat betekent een prijsverhoging van 3,6% wat niet heel gek is met inflatie.
Het vermogen van de Quatt hangt sterk af van de COP. Dus die 6 kW klopt onder standaard omstandigheden voor het bepalen van de subsidie (net geen 6 kW, dus valt in de 5 kW norm).
Van wat ik in de specs lees is 6 kW het maximum bij A7/W35, (buitenlucht +7 °C, aanvoertemperatuur 35 graden).
Zie ook: https://www.rvo.nl/sites/...odelijst-Warmtepompen.pdf
En: https://support.quatt.io/...-van-een-quatt-warmtepomp
Ik vrees dat de marketing afdeling (waarschijnlijk zoals zo vaak bij dit soort jongens, van geen enkele technische kennis voorzien, ze kunnen waarschijnlijk nog net kW juist schrijven, maar wat zich achter die twee letters verschuilt hebben veelal geen enkel benul) weer gewonnen hebben.
Erg jammer en laten we eerlijk blijven, dat soort trucjes heeft Quatt echt niet nodig.
En ja, je hebt gelijk, alles wordt duurder, dus de prijsstijging is in lijn met de verwachtingen en de overige prijsstijgingen op andere gebieden.
Dit topic is gesloten.