Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.809.831 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16:40
berrieberrie schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:58:
Beste Quatt'ers
Zou het een idee zijn om net zoals in het begin van het forum gedaan is een google spreadsheet bij te houden met de belangrijkste variabelen die ieder van ons heeft. Ik zie soms cop voorbij komen waar ik jaloers op ben, dat wil ik natuurlijk ook. Het is fijn dat er mensen zijn die laten zien hoe fantastisch hun systeem werkt.
Dit is natuurlijk afhankelijk van een hele reeks van variabelen. Als we die variabelen kwijt kunnen in een excelsheet dan kunnen veel mensen hier van leren en eventueel verbeteringen aanbrengen die zich blijkbaar bewezen hebben

enkele variabelen (dat kunnen er best veel zijn);
-waar staat de quatt? In de zon/gedeeltelijk/niet
-wat is je ingestelde warmteverlies?
-gemiddelde cop (per maand)?
-Isolatie niveau? zeer goed/goed/redelijk/matig?
-afgifte syteem? Alleen radiators/vloerverwarming nat/vloerverwarming droog/combinatie vvw en radiators
-vvw verdeler met pomp/zonder pomp?
-bijpass? ja/nee
-Nachtverlaging? Ja/nee
-ingestelde woonkamer temperatuur?
-gemiddelde maand buiten temperatuur
-historisch gasverbruik?
-thermostaat merk?
-cv ketel merk/model?

Deze variabelen schud ik op dit moment even zo uit mijn mouw en zal niet compleet zijn en wellicht ook wat onzinnige variabelen zijn.

Nu is het zo dat mijn excel/google spreadsheet vaardigheid niet iets is waar ik trots op ben. daarom de vraag kan en wil iemand zich daarvoor inzetten.

Het is maar een idee, dus schiet er maar op. Wellicht wilt niet iedereen zijn variabelen prijs geven om wat voor reden dan ook. Dat kan. Of misschien is het helemaal niet mogelijk?
Ik denk wel dat daardoor wel de discussies wat gestructureerder kunnen zijn en er nuttige aspecten naar voren kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.
@berrieberrie

Ik zou graag zien dat elke reactie voorzien wordt van basisgegevens van waaruit gereageerd wordt. En ook nuttig zou het zijn slechts vragen en reacties te lezen die over trammelant met Quatt en de gekoppelde installatie gaan.
Er zijn hier fanatieke reageerders die overal hetzelfde antwoord hebben, maar soms nauwelijks het probleem gelezen hebben, of denken een standaard oplossing te hebben.

Dus inderdaad, begin met het aanpassen van je forumprofiel, en als iemand een goede excel maakt; excellent. Bij gelijksoortige woningen zou men dan ook meer van persoonlijke berichten gebruik kunnen maken. Wordt de discussie in elk geval overzichtelijk.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:08
Friezin schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:16:
Ben wel content met de aanpassing van het eerdere warmteverlies van 6 naar 8 (ook is er verhoging buitentemperatuur van 13°C naar 16°C doorgevoerd, maar geen idee wat dat inhoudt).

Geleverde warmte door de Quatt kan nu best hoog, tegen de 6 kW (even zitten spelen, vandaar waarschijnlijk dat gasverbruik) .
Op 1 december (-2,6°C gemiddeld) kwam dat nog niet hoger dan 4 kW, zie screenshot.

Jullie weten: ik wil comfort, standaard ingesteld op 21,5 (ja: moet ik op Honeywell nog calibreren, is 1 graad lager in werkelijkheid) en nu toch maar weer naar 22 rond 5.30 en nogmaals tussen 16.00 en 22.00 uur.

Enige wat bij Quatt nog openstaat: in technisch rapport staat dat ik alleen vloerverwarming heb. Ik vermoed dat dat ook een variabele, beheert door Quatt, is, gezien de instellingen bij deWarmte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De COP gaat omhoog met de buitentemperatuur, dus het is niet zo gek dat de Quatt netto meer levert.
Ik denk dat die warmteverlies instelling wel veel veranderd heeft, want hij lijkt inderdaad fanatieker in het elektrisch vermogen.
Voor wat betreft die "alleen vloerverwarming" zou dat nog een beperking op kunnen leveren in de aanvoertemperatuur. Want in zo'n systeem dat meestal werkt zonder bijmengen zullen ze de Quatt waarschijnlijk wel begrenzen om schade aan de vloer te voorkomen. Die Quatt kan namelijk hoger aanleveren en als de CV bij gaat stoken dan kan het nog hoger komen.
Dit is dus wel goed om even bij Quatt na te vragen als je overal gewoon een mengverdeler met thermostaat en maximaal thermostaat hebt die de temperatuur weer omlaag trekken c.q. de pomp stop zetten als er per ongeluk 80 graden aangeleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:26

KL643

beeldaandemuur

onlinaius schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:55:
[...]

Ligt er aan hoeveel data je hebt. Als je genoeg variabelen toevoegt zou je het in een statistisch programma kunnen gooien om te kijken wat die variabelen doen, maar daar heb je echt wel veel data voor nodig, ik betwijfel of we hier genoeg data kunnen verzamelen.
Moeten we Google of Meta maar even vragen of ze willen helpen :+

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:38
Trackerfire schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:18:
Sinds de firmware update naar 2.7.1 merk ik dat de Quatt lager moduleert dan hij tot nu toe heeft gedaan (sinds half oktober), dus mag aannemen dat dit zo is. Hij start rond de 310 Watt opgenomen vermogen op. Normaliter was het minimum zo'n 360-370 Watt.
Ligt aan buitentemperatuur. Nog hogere temps en hij zit onder de 300 watt. 30Hz is nog steeds laagste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:08
berrieberrie schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:58:
Beste Quatt'ers
Zou het een idee zijn om net zoals in het begin van het forum gedaan is een google spreadsheet bij te houden met de belangrijkste variabelen die ieder van ons heeft. Ik zie soms cop voorbij komen waar ik jaloers op ben, dat wil ik natuurlijk ook. Het is fijn dat er mensen zijn die laten zien hoe fantastisch hun systeem werkt.
Dit is natuurlijk afhankelijk van een hele reeks van variabelen. Als we die variabelen kwijt kunnen in een excelsheet dan kunnen veel mensen hier van leren en eventueel verbeteringen aanbrengen die zich blijkbaar bewezen hebben

enkele variabelen (dat kunnen er best veel zijn);
-waar staat de quatt? In de zon/gedeeltelijk/niet
-wat is je ingestelde warmteverlies?
-gemiddelde cop (per maand)?
-Isolatie niveau? zeer goed/goed/redelijk/matig?
-afgifte syteem? Alleen radiators/vloerverwarming nat/vloerverwarming droog/combinatie vvw en radiators
-vvw verdeler met pomp/zonder pomp?
-bijpass? ja/nee
-Nachtverlaging? Ja/nee
-ingestelde woonkamer temperatuur?
-gemiddelde maand buiten temperatuur
-historisch gasverbruik?
-thermostaat merk?
-cv ketel merk/model?

Deze variabelen schud ik op dit moment even zo uit mijn mouw en zal niet compleet zijn en wellicht ook wat onzinnige variabelen zijn.

Nu is het zo dat mijn excel/google spreadsheet vaardigheid niet iets is waar ik trots op ben. daarom de vraag kan en wil iemand zich daarvoor inzetten.

Het is maar een idee, dus schiet er maar op. Wellicht wilt niet iedereen zijn variabelen prijs geven om wat voor reden dan ook. Dat kan. Of misschien is het helemaal niet mogelijk?
Ik denk wel dat daardoor wel de discussies wat gestructureerder kunnen zijn en er nuttige aspecten naar voren kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.
Op zich is dit een nobel streven, ik vrees alleen dat het heel wat complexer is waarom bij iemand het wel en bij de ander wat minder (o.a. een COP, hoewel dat ook niet alles zegt) werkt.

vergeet niet de ligging, gebruikte bouwmaterialen, soort en type isolatie (alleen dit is vrijwel niet handzaam te groeperen), type en diameter cv-installatie(pijpen), aantal - ligging en type radiatoren (incl. afmetingen) - wel of niet waterzijdig ingeregeld, stookgedrag en ik kan nog wel even door gaan.

als je mij nu vraagt waarom het bij mij ietjes beter (of slechter) gaat t.o.v. iemand anders, zou ik je helaas het antwoord schuldig moeten blijven.
En nee, ik heb niet het hele huis van te voren verbouwd.
Wat ik wel gedaan heb (over de laatste jaren, ik zag toen al de bui hangen met toen ( 10 jaar geleden) bijna 2.000 m3 gas verbruik ! Nu hoop ik op circa 10% daarvan te eindigen.
spouwmuur isolatie en deels nieuwe HR++ beglazing. (voor die ramen waar er nog geen HR glas zat (was voorheen gewoon oud dubbel glas))

En ja, toen was ik ook voor de arme vogeltjes buiten aan het stoken, nu probeer ik zo veel mogelijk de warmte toch binnen te houden en de thermostaat staat ook niet meer op 22ºC.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:34:
[...]

De COP gaat omhoog met de buitentemperatuur, dus het is niet zo gek dat de Quatt netto meer levert.
Ik denk dat die warmteverlies instelling wel veel veranderd heeft, want hij lijkt inderdaad fanatieker in het elektrisch vermogen.
Voor wat betreft die "alleen vloerverwarming" zou dat nog een beperking op kunnen leveren in de aanvoertemperatuur. Want in zo'n systeem dat meestal werkt zonder bijmengen zullen ze de Quatt waarschijnlijk wel begrenzen om schade aan de vloer te voorkomen. Die Quatt kan namelijk hoger aanleveren en als de CV bij gaat stoken dan kan het nog hoger komen.
Dit is dus wel goed om even bij Quatt na te vragen als je overal gewoon een mengverdeler met thermostaat en maximaal thermostaat hebt die de temperatuur weer omlaag trekken c.q. de pomp stop zetten als er per ongeluk 80 graden aangeleverd wordt.
Hier 2 mengverdelers, staan op beide op 40°C.
Nog steeds, bijna vastgebeiteld, op 27 in/32 uit
Dus Quatt mag los 😉

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:23
Cruzâh schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:02:
[...]

Dus boven de 5gr hou je 's nachts dezelfde temperatuur aan als overdag? Helemaal geen verlaging dus?
Half graadje verlaging. Als het warmer is dan 5 graden dan is op temperatuur houden net zo duur. Ongeveer dan, ik heb er geen studie van gemaakt. Als dit niet bevalt, stel ik het bij.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-05 13:32
Friezin schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:57:
[...]

Hier 2 mengverdelers, staan op beide op 40°C.
Nog steeds, bijna vastgebeiteld, op 27 in/32 uit
Dus Quatt mag los 😉
Ben heel benieuwd als het straks weer kouder wordt bij jou, of het nu beter gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:34
Ben wel content met de aanpassing van het eerdere warmteverlies van 6 naar 8 (ook is er verhoging buitentemperatuur van 13°C naar 16°C doorgevoerd, maar geen idee wat dat inhoudt).

Geleverde warmte door de Quatt kan nu best hoog, tegen de 6 kW (even zitten spelen, vandaar waarschijnlijk dat gasverbruik) .
Op 1 december (-2,6°C gemiddeld) kwam dat nog niet hoger dan 4 kW, zie screenshot.

Jullie weten: ik wil comfort, standaard ingesteld op 21,5 (ja: moet ik op Honeywell nog calibreren, is 1 graad lager in werkelijkheid) en nu toch maar weer naar 22 rond 5.30 en nogmaals tussen 16.00 en 22.00 uur.

Enige wat bij Quatt nog openstaat: in technisch rapport staat dat ik alleen vloerverwarming heb. Ik vermoed dat dat ook een variabele, beheert door Quatt, is, gezien de instellingen bij deWarmte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fijn dat Quatt in actie is gekomen! Had het even gemist, maar kan je nu ook silent mode aanzetten?

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
verguldebarman schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:32:
[...]

Fijn dat Quatt in actie is gekomen! Had het even gemist, maar kan je nu ook silent mode aanzetten?
Mijn stille modus blijft nu inderdaad uit om 19.00 uur 😁.
Warmteverlies van 6 naar 8, nu nog even er achter zien te komen of ze ook, net als deWarmte, aparte configuraties hebben voor de verwarmingssystemen.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-05 21:13
medu80 schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:38:
[...]

Ligt aan buitentemperatuur. Nog hogere temps en hij zit onder de 300 watt. 30Hz is nog steeds laagste.
Ik heb met CiC versie 2.7.1 ook al lagere elektrische vermogens gezien, de Quatt heeft vannacht zelfs een uurtje op 250 W en 275 W gedraaid, thermisch 1750 W op convectoren met fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die buitentemperatuur van 13°C naar 16°C lijkt mij de stookgrens (ook wel voetpunt van de stooklijn), de gemiddelde temperatuur waaronder het nodig is de woning te verwarmen met de warmtepomp. Voor een weersafhankelijke regeling een van de benodigde parameters. Maar een zelflerend systeem zou deze ook zelf kunnen bepalen.

Die stookgrens verschilt per woning, op basis van isolatie, ventilatie, raamoppervlak, maar ook de bewoners, apparatuur en kookactiviteiten. Hier begint dus ook de stooklijn, het vermogen dat nodig is om de woning op temperatuur te houden, deze stijgt uiteraard bij dalende temperatuur.

De stookgrens temperatuur ligt wel onder de ingestelde kamertemperatuur, aangezien je de woning door zoninstraling, bewoners en andere warmtebronnen tot die stookgrens nog voldoende warm kunt houden.

16°C lijkt mij wel veel realistischer dan 13°C, geen idee hoe ze daar aan gekomen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bb3IsO2Ty8VOXVnqTfQf0JDj1qU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O0wgGGn3n9TothPON9MrceuR.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door MWink op 10-12-2023 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MWink schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:07:
[...]

Die buitentemperatuur van 13°C naar 16°C lijkt mij de stookgrens (ook wel voetpunt van de stooklijn), de gemiddelde temperatuur waaronder het nodig is de woning te verwarmen met de warmtepomp. Voor een weersafhankelijke regeling een van de benodigde parameters. Maar een zelflerend systeem zou deze ook zelf kunnen bepalen.

Die stookgrens verschilt per woning, op basis van isolatie, ventilatie, raamoppervlak, maar ook de bewoners, apparatuur en kookactiviteiten. Hier begint dus ook de stooklijn, het vermogen dat nodig is om de woning op temperatuur te houden, deze stijgt uiteraard bij dalende temperatuur.

De stookgrens temperatuur ligt wel onder de ingestelde kamertemperatuur, aangezien je de woning door zoninstraling, bewoners en andere warmtebronnen tot die stookgrens nog voldoende warm kunt houden.

16°C lijkt mij wel veel realistischer dan 13°C, geen idee hoe ze daar aan gekomen zijn.

[Afbeelding]
Ah, ok, duidelijk.
Beetje vergelijkbaar met de 18°C die ik altijd op mindergas gebruik(te) voor mijn graaddagen dus?
Ik stook inderdaad al wanneer het 13 graden buiten is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:33
Friezin schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:38:
[...]

En misschien dan ook zorgen voor iets extra lengte op de Quatt-leidingen zodat je speelruimte hebt?
Doen de monteurs niet moeilijk over. Ik twijfelde over de bijkeuken en de garage. Uit hunzelf hebben ze wat extra leiding gelegd zodat ik altijd de Quatt nog kon verplaatsen 👍👍

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MWink schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb met CiC versie 2.7.1 ook al lagere elektrische vermogens gezien, de Quatt heeft vannacht zelfs een uurtje op 250 W en 275 W gedraaid, thermisch 1750 W op convectoren met fans.
Nogmaals. Niets met de versie te maken maar met buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:57:
[...]

Ja, zeker, je hebt meer warmte nodig, dus ook meer verbruik, dat kan dus ook uitwerkingen op je COP hebben. Wil je echt energiezuinig omgaan zul je echt van die 22ºC af moeten, de overheid heeft zelf ook aan dat je termostaat op 19ºC zou moeten staan.
Overigens heb ik een T6, dus deze heeft ook wel een beetje overschot, dus is het in de hut vaak rond de 20ºC. :)
Met nadruk op kan.
Efficientie en energiezuinigheid zijn twee verschillende dingen.

Juist superzuinige huizen (bvb RC10 appartementje van 60m2) kunnen weliicht met superinefficiente COP1 oplossingen uit, aangezien het financieel qua verbruik toch niets voorstelt. En 1a2kW WP niet bestaat zonder knutselwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-05 07:45
TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:51:
[...]

Bij welke winkel kan je de T6 terugsturen nadat hij is geïnstalleerd door Quatt?
Ik heb het misschien niet helemaal duidelijk verwoord. Ik heb hem zelf gekocht maar door de monteurs laten installeren. Ik heb de T6 dus niet bij Quatt aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
bbbrumbrum schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:23:
[...]

Met nadruk op kan.
Efficientie en energiezuinigheid zijn twee verschillende dingen.

Juist superzuinige huizen (bvb RC10 appartementje van 60m2) kunnen weliicht met superinefficiente COP1 oplossingen uit, aangezien het financieel qua verbruik toch niets voorstelt. En 1a2kW WP niet bestaat zonder knutselwerk.
Helaas is mijn huis geen RC10 appartement, verre van zelfs.
Efficiëntie en energiezuinigheid gaan wel hand in hand wil je een lange energierekening krijgen, alleen met efficiëntie ga je dat niet lukken.

Voor de rest snap ik helaas je commentaar niet, ik had het niet over COP1 nog over een 2kW WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
medu80 schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:58:
[...]

Nogmaals. Niets met de versie te maken maar met buitentemperatuur.
Ik weet uiteraard dat bij hogere buitentemperatuur er minder elektrisch vermogen nodig is voor gelijke thermische output. Maar ik heb bij mij nog niet eerder zo laag ingaand vermogen (terug modulerende WP) gezien, in oktober bij vergelijkbare temperaturen was 300 W het laagste dat ik heb gezien, met 1950 W als laagste output. Nu zakt de Quatt tot 1700 W output met 250W input.

Als het niet aan de versie ligt, schiet mij nu te binnen: misschien komt het doordat op mijn verzoek het verliesvermogen is verminderd in de CiC ( dus de stooklijn minder steil) dan gaat de Quatt minder vermogen leveren bij een bepaalde buitentemperatuur en afwijking tot de setpoint. Ik had na de wijziging heel lange runs op laag pitje, maar dat was wel al bij wat kouder weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:55

SBL

olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:13:
[...]

Wat ik probeer uit te vogelen: het kan zijn dat de CiC een warmtevraag van de thermostaat altijd gebruikt om de Quatt aan te slingeren, of dat de CiC onafhankelijk van wel of niet thermostaat warmtevraag, bepaalt of de Quatt aan moet.

Dat is me nog steeds niet duidelijk: gebruikt de CiC de thermostaat puur als een temp-sensor en instel-unit, of is de thermostaat ook echt "de baas" van de CiC in de zin van: als ik zeg "geef warmte" dan voert de CiC dat ook gewoon direct uit en stuurt een start-commando door naar de Quatt.
SBL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:30:
[...]

Hmm. Ik log (bijna) geen JSONdata als Quatt uit staat, maar mensen met HA wel.
Het omgekeerde is in elk geval waar: als de Quatt aan is (dus niet alleen pompen), zegt de thermostaat altijd dat otFtChEnabled WAAR is en otFtControlSetpoint is nooit 10.
Mijn nachtverlaging gaat in om 22uur; Quatt gaat van zacht naar uit.
23:15u, het is nog 19,9 graden in de kamer, T6 vindt dat de ketel wel weer aan mag: T6.otFtChEnabled=WAAR, T6.ControlSetpoint=31. Quatt doet echter niets, alleen 5W standby.
(Kwartier later nog steeds, dus niet een status die paar seconden later wijzigt)
Dus als T6 roept dat de verwarming aan moet, kan CiC nog steeds beslissen dat Quatt+ketel uit blijven. CiC is de baas.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:05
SBL schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:37:
[...]

[...]

Mijn nachtverlaging gaat in om 22uur; Quatt gaat van zacht naar uit.
23:15u, het is nog 19,9 graden in de kamer, T6 vindt dat de ketel wel weer aan mag: T6.otFtChEnabled=WAAR, T6.ControlSetpoint=31. Quatt doet echter niets, alleen 5W standby.
(Kwartier later nog steeds, dus niet een status die paar seconden later wijzigt)
Dus als T6 roept dat de verwarming aan moet, kan CiC nog steeds beslissen dat Quatt+ketel uit blijven. CiC is de baas.
Tnx. Ff ter verheldering: staat jouw nachtverlaging op 20C?
En is de t6 control setpoint de gewenste aanvoer temperatuur (Ta)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:00:
[...]

Tnx. Ff ter verheldering: staat jouw nachtverlaging op 20C?
En is de t6 control setpoint de gewenste aanvoer temperatuur (Ta)?
Nee, ik verlaag naar 19. Het is dus wel raar dat de T6 al weer wil verwarmen.
Situatie duurt voort: Het is nu 19,7 in de kamer, ik vraag 19 kamertemperatuur.
T6.ControlSetpoint wil inmiddels al 41graden water.

Ja, T6.ControlSetpoint is de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur Ta.
(Werkelijke temperatuur buiten is 10, in Quatt is 16graden en 20 bij flowmeter).

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:25:
[...]

(Werkelijke temperatuur buiten is 10, in Quatt is 16graden en 20 bij flowmeter).
Viel mij ook al eerder op:
Wanneer ik de leiding meet die retour Quatt gaat, zit die altijd rond de 19-20°C bij "in bedrijf".
In JSON zie ik echter, bijna continue, een retourtemperatuur van ongeveer 27 graden.
Hoe bepaalt de Quatt die 27? Waar meet hij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Friezin schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:31:
[...]

Viel mij ook al eerder op:
Wanneer ik de leiding meet die retour Quatt gaat, zit die altijd rond de 19-20°C bij "in bedrijf".
In JSON zie ik echter, bijna continue, een retourtemperatuur van ongeveer 27 graden.
Hoe bepaalt de Quatt die 27? Waar meet hij dat?
@SBL heeft het over z’n T6 thermostaat. Niet over wat de Quatt doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
SBL schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:25:
[...]

Dat is heel vreemd idd. Is dat mss die optimalisatie en/of comfort stand op aan in de T6?

Ik kan me NL geen scenario bedenken waar een thermostaat warmte gaat vragen als de gemeten kamer temp hoger is dan de gewenste temp. En al zeker niet dat ie dan ook nog eens de gevraagde aanvoer water temp omhoog begint te schroeven.

Is dat niet een keiharde bug in de T6? Het lijkt wel alsof ie wat anders meet dan ie op het display laat zien???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:09:
[...]

@SBL heeft het over z’n T6 thermostaat. Niet over wat de Quatt doet.
Ik zag dit:
Las dat niet als iets uit T6....

Edit: Maar vraag blijft hetzelfde 🙃:
Waar meet de CIC de gegevens van temperatuur in en temperatuur uit?

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 11-12-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

olafmol schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:12:
[...]

Dat is heel vreemd idd. Is dat mss die optimalisatie en/of comfort stand op aan in de T6?

Ik kan me NL geen scenario bedenken waar een thermostaat warmte gaat vragen als de gemeten kamer temp hoger is dan de gewenste temp. En al zeker niet dat ie dan ook nog eens de gevraagde aanvoer water temp omhoog begint te schroeven.

Is dat niet een keiharde bug in de T6? Het lijkt wel alsof ie wat anders meet dan ie op het display laat zien???
Optimalisatie staat uit op mijn T6, dus dat kan de oorzaak niet zijn dat T6 vraagt om de ketel alvast weer aan te zetten terwijl kamer nog boven vraagtemperatuur is.
Comfort stand op T6 zegt me niets.
Op zich vind ik het niet vervelend dat een thermostaat probeert om op een temperatuur uit te komen zonder er eerst onder te zakken.
(maar voor de Quatt maakt het dus niet uit, want de CiC luistert niet. Die ging pas op 4:15u weer aan.)
(en T6 meet wat anders dan hij op het display laat zien; ik kijk niet naar het display en daar gaat dit niet over)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:12:
[...]

Ik zag dit:
Las dat niet als iets uit T6....

Edit: Maar vraag blijft hetzelfde 🙃:
Waar meet de CIC de gegevens van temperatuur in en temperatuur uit?
De Quatt (monoblok) heeft zelf ook een aantal sensoren, oa dus ook voor het cv-water in en uit.
Deze gegevens worden doorgegeven aan de CIC en kun je dus ook zien in JSON Feed.
Je kunt dat ook zien op de pcb (printplaat) schema die in het monoblok zit, een foto daarvan is hier ook al voorbij gekomen.

Zie de gemarkeerde delen, dit zijn alle sensoren die zelf in het monoblok zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1zwVaIjy6MjXTn2j7Jqifcz8wU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRk1w51KVxSZU8wNwh4wsZP5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2023 10:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-05 18:35
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:57:
[...]

Ja, zeker, je hebt meer warmte nodig, dus ook meer verbruik, dat kan dus ook uitwerkingen op je COP hebben. Wil je echt energiezuinig omgaan zul je echt van die 22ºC af moeten, de overheid heeft zelf ook aan dat je termostaat op 19ºC zou moeten staan.
Als je richting de 70 jaar gaat wordt je wat kouwelijker en is wat de overheid vind wat minder relevant. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:23:
[...]

Als je richting de 70 jaar gaat wordt je wat kouwelijker en is wat de overheid vind wat minder relevant. 😂
Dat is ieder zijn eigen afweging, ik wil hier ook niemand veroordelen, en er zullen altijd afwegingen zijn waarom je dat in je eigen situatie dan weer anders doet.

Je moet aan de andere kant dan ook met de gevolgen rekening houden, in dit geval dus een hogere energierekening.
Alternatief zou je natuurlijk ook een dikkere trui aan kunnen doen. Maar ik snap je wel, dat is ook erg persoonlijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
MWink schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:07:
[...]

[Afbeelding]
Even een vraag mbt de onderste grafiek.
Startpunt 16ºC is duidelijk, dat is dus voor iedereen het zelfde.
Het eindpunt (hier bij -10ºC zal echter bij iedereen anders zijn, hoe heb je dat bepaald?
En is dat echt lineair , want je warmteverlies is niet alleen gerelateerd aan de buitentemperatuur maar oa ook aan luchtsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
Oke waarschijnlijk ga ik wel wat commentaar krijgen, aangezien hier al veel over geschreven is, maar ik ga de vraag toch stellen (aangezien 700 pagina's doorlezen nogal wat tijd kost :)):

Is de aanschaf van een Quatt Hybrid een goede investering, kijkende naar de prijs-kwaliteitverhouding?
En ja, ik snap dat dit afhankelijk is van het type huis / situatie, maar ik ben vooral benieuwd of de gebruikers tevreden zijn over de Quatt Hybrid of dat een ander merk toch een verstandigere keuze is. Enorm veel dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
kalti schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:10:
Oke waarschijnlijk ga ik wel wat commentaar krijgen, aangezien hier al veel over geschreven is, maar ik ga de vraag toch stellen (aangezien 700 pagina's doorlezen nogal wat tijd kost :)):

Is de aanschaf van een Quatt Hybrid een goede investering, kijkende naar de prijs-kwaliteitverhouding?
En ja, ik snap dat dit afhankelijk is van het type huis / situatie, maar ik ben vooral benieuwd of de gebruikers tevreden zijn over de Quatt Hybrid of dat een ander merk toch een verstandigere keuze is. Enorm veel dank :)
Onmogelijke vraag tenzij iemand er 6 verschillende op rij heeft staan werken. En dan nog kan je na een X aantal jaren pas zeggen of het de juiste keuze is geweest.
Wij hebben als early adopters er 1350 euro voor betaald en nu na 10 maanden gebruik een besparing gehaald van 191 euro. Schat dat het op jaarbasis op zo’n 250-300 euro uitkomt met onze jaren 80 tussenwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
kalti schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:10:

Lastige vraag.
Zal een tegenvraag stellen, koop je liever bij de action of ga je liever naar de bijenkorf?
In beide winkels kun je bepaalde dingen kopen elk echter met een andere prijs en waarschijnlijk ook met een andere kwaliteit, naam hoeft overigens niet ook kwaliteit betekenen, vaak eerder status.

De Quatt is een no nonsens warmtepomp zonder al te veel poespas, zeg maar “Ben”, mbt kwaliteit kunnen we op dit moment echter nog niet al te veel zeggen, maar tot nu toe ook geen opvallende negatieve dingen zover ik weet.
En die dingen bv de problemen met de front worden goed opgelost, heeft met de functie echter niets te maken, is uitsluitend de look.

Vergelijk het maar met een “Opel” om in autotermen te blijven.
Nu de troef van Quatt, ze weten, mede ook door alles in eigen hand te houden, de prijs relatief (zeer) laag te houden. Er zijn relatief weinig andere merken die in de buurt komen met een vergelijkbare capaciteit.

Ik zelf redelijk groot ouder huis, dus zeker niet optimaal geïsoleerd ben op dit moment zeer onder de indruk van de verbruikscijfers, het zou mogelijk nog beter kunnen, gisteren een COP van 6,3 gezien de buitentemperatuur is dat echt een prima score, zelfs zonder gasverbruik.
Bedenk wel, het is en blijft een hybride (zelf vind ik dat overigens absoluut geen nadeel, eerder een voordeel)

Zijn er ook nadelen?
Ja, door het gesloten systeeem kun je zelf redelijk weinig instellen (voor tweakers is dat natuurlijk een ramp, want die willen continu aan regelaars gaan draaien) , of dat voor de normale consument een nadeel is zal ieder voor zich zelf moeten bepalen.
Je hebt hem maar in twee smaken de 4 kW (wat eigenlijk een 5 kW is) en de 8 kW ( is gewoon een dubbele 4 kW)
Geluid is aan de redelijk lage kant, zeker in vergelijk met vergelijkbare andere merken maar ook weer niet helemaal stil (wil je echt stiller wordt dat heel kostbaar), op zich dus prima.
Mbt het geluid en de nieuwe geluidseisen van 1-4-2021 is het echter niet voor alle woningen mogelijk een warmtepomp te plaatsen. Heb je overigens hulp nodig mbt het geluid en waar te plaatsen, stuur maar een pm, ik help je graag.

Installatie ging vlot, binnen 1 dag, wel 1 probleem gehad maar werd direct de volgende dag verholpen. Ook mooie installatie binnen, goed afgewerkt. Bij een kennis die een super merk gekocht heeft waren ze 1 week bezig! Heeft dat dus ook betaald.

Eindconclusie (voor mij dan) ik ben blij en ook super tevreden over mijn Quatt, tot nu toe bijna 300m3 gas bespaart, als dat zo door gaat zal ik aan het eind van het stookseizoen ruim 650 m3 bespaard hebben.
Met de huidige Quatt prijzen betekend dat een ROI < 3 jaar.
(stroom is voor mij gratis, overproductie zonnepanelen) en onder de streep de beste aankoop in jaren. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:19
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:24:
[...]

Onmogelijke vraag tenzij iemand er 6 verschillende op rij heeft staan werken. En dan nog kan je na een X aantal jaren pas zeggen of het de juiste keuze is geweest.
Wij hebben als early adopters er 1350 euro voor betaald en nu na 10 maanden gebruik een besparing gehaald van 191 euro. Schat dat het op jaarbasis op zo’n 250-300 euro uitkomt met onze jaren 80 tussenwoning.
€ 1350,- ?????

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:48:
[...]

De Quatt (monoblok) heeft zelf ook een aantal sensoren, oa dus ook voor het cv-water in en uit.
Deze gegevens worden doorgegeven aan de CIC en kun je dus ook zien in JSON Feed.
Je kunt dat ook zien op de pcb (printplaat) schema die in het monoblok zit, een foto daarvan is hier ook al voorbij gekomen.

Zie de gemarkeerde delen, dit zijn alle sensoren die zelf in het monoblok zitten.
[Afbeelding]
Dank u!
Dat vermoeden had ik al, maar wanneer ik de leiding meet (IR-meter) die retour Quatt gaat, zit die altijd rond de 19-20°C bij "in bedrijf". JSON geeft, continue, een retourtemperatuur van ongeveer 27 graden.
Ik kan me 2-3 graden afwijking wel voorstellen, hoewel mijn IR-meter redelijk accuraat werkt, maar 7 is wel veel. "Voelt" ook niet als 27 wanneer ik vergelijk met mijn retouren vloerverwarming (IR-gemeten ook 26-27)
Zal er maar van uitgaan dan, dat e.e.a. correct wordt gemeten door de Quatt 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Sterker nog, 1.329,00 na aftrek subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:55:
[...]

Sterker nog, 650 euro na aftrek werkgeversbijdrage in mijn geval. >:)

Mijn werkgever betaald 50% mee van "groene" investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:54:
[...]

Dank u!
Dat vermoeden had ik al, maar wanneer ik de leiding meet (IR-meter) die retour Quatt gaat, zit die altijd rond de 19-20°C bij "in bedrijf". JSON geeft, continue, een retourtemperatuur van ongeveer 27 graden.
Ik kan me 2-3 graden afwijking wel voorstellen, hoewel mijn IR-meter redelijk accuraat werkt, maar 7 is wel veel. "Voelt" ook niet als 27 wanneer ik vergelijk met mijn retouren vloerverwarming (IR-gemeten ook 26-27)
.zal er maar van uitgaan dan, dat e.e.a. correct wordt gemeten door de Quatt 😁

Zal er maar van uit
Meet je op de retourleiding van Quatt, het zilverkleurige oppervlak? Ribbelbuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:55:
[...]

Hoe dan? Ik kwam op € 1599,-

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:52:
[...]

Het eindpunt (hier bij -10ºC zal echter bij iedereen anders zijn, hoe heb je dat bepaald?
En is dat echt lineair , want je warmteverlies is niet alleen gerelateerd aan de buitentemperatuur maar oa ook aan luchtsnelheid.
Startpunt 16 is niet voor iedereen gelijk, hoor; heb bij Quatt 13-16graden variatie gezien volgens mij. Afhankelijk van hoeveel wandelende kachels je in huis hebt, gewenste kamertemperatuur, hoe je kookt, ventileert, etcetera.
Vermogen bij -10 dat is het warmteverlies/vermogen dat door Quatt wordt ingesteld en waar we al veel posts, discussies, excel en mailtjes aan Quatt aan hebben gewijd.
Wind rekent KNMI wel mee en ik daarom ook, maar wordt verder weinig gebruikt voor weersafhankelijke regelingen in warmtepomp, volgens mij.
Het warmteverlies is behoorlijk lineair, verwacht ik, maar het benodigde warmtevermogen niet (defrosts) en het elektrisch vermogen al helemaal niet (COP, pompen, standby, bodemplaatverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:58:
[...]

Sterker nog, 650 euro na aftrek werkgeversbijdrage in mijn geval. >:)

Mijn werkgever betaald 50% mee van "groene" investeringen.
Kijk, dat is niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:59:
[...]

Meet je op de retourleiding van Quatt, het zilverkleurige oppervlak? Ribbelbuis?
Nee, net daarvoor zit normaal stukje 28mm, daar zit ribbel op aangesloten.
Verder geen binnenkomende leidingen ertussen. Stuk schilderstape er om heen.
Aanvoer klopt m.i. wel: Quatt zegt 32°C, mijn IR komt op 31,5, dat vind ik een acceptabele afwijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:24:
[...]

Nee, net daarvoor zit normaal stukje 28mm, daar zit ribbel op aangesloten.
Verder geen binnenkomende leidingen ertussen. Stuk schilderstape er om heen.
Aanvoer klopt m.i. wel: Quatt zegt 32°C, mijn IR komt op 31,5, dat vind ik een acceptabele afwijking.
Ik kan niet zien hoe je meet (het klinkt goed), maar Quatt kan niet water (van 20 naar 32=)12 graden opwarmen als het met 800l/uur stroomt (laat staan 900l/uur). Is onmogelijk met 5kW.
Dus de meters van Quatt lijken beter te kloppen dan jouw meting.
De retourstroom van je radiatoren zit er ook al bij op de plek waar je 20 meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:30:
[...]

Ik kan niet zien hoe je meet (het klinkt goed), maar Quatt kan niet water (van 20 naar 32=)12 graden opwarmen als het met 800l/uur stroomt (laat staan 900l/uur). Is onmogelijk met 5kW.
Dus de meters van Quatt lijken beter te kloppen dan jouw meting.
De retourstroom van je radiatoren zit er ook al bij op de plek waar je 20 meet?
Ja. Volgens mij meet ik beiden op de juiste plek

Kan het even niet reproduceren, Quatt is nagenoeg "uit".

Edit: ook al tijdje geleden gemeten trouwens, zal later weer meten (wanneer ik zeker weet dat die 27/32 in JSON staan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FfQBLgwwmanvZQghR_kam2LCkfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XJsqU3Pmgqg26PUEbGOispqE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 11-12-2023 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalti
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-07-2024
MacD007 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:39:
[...]

Lastige vraag.
Zal een tegenvraag stellen, koop je liever bij de action of ga je liever naar de bijenkorf?
In beide winkels kun je bepaalde dingen kopen elk echter met een andere prijs en waarschijnlijk ook met een andere kwaliteit, naam hoeft overigens niet ook kwaliteit betekenen, vaak eerder status.

De Quatt is een no nonsens warmtepomp zonder al te veel poespas, zeg maar “Ben”, mbt kwaliteit kunnen we op dit moment echter nog niet al te veel zeggen, maar tot nu toe ook geen opvallende negatieve dingen zover ik weet.
En die dingen bv de problemen met de front worden goed opgelost, heeft met de functie echter niets te maken, is uitsluitend de look.

Vergelijk het maar met een “Opel” om in autotermen te blijven.
Nu de troef van Quatt, ze weten, mede ook door alles in eigen hand te houden, de prijs relatief (zeer) laag te houden. Er zijn relatief weinig andere merken die in de buurt komen met een vergelijkbare capaciteit.

Ik zelf redelijk groot ouder huis, dus zeker niet optimaal geïsoleerd ben op dit moment zeer onder de indruk van de verbruikscijfers, het zou mogelijk nog beter kunnen, gisteren een COP van 6,3 gezien de buitentemperatuur is dat echt een prima score, zelfs zonder gasverbruik.
Bedenk wel, het is en blijft een hybride (zelf vind ik dat overigens absoluut geen nadeel, eerder een voordeel)

Zijn er ook nadelen?
Ja, door het gesloten systeeem kun je zelf redelijk weinig instellen (voor tweakers is dat natuurlijk een ramp, want die willen continu aan regelaars gaan draaien) , of dat voor de normale consument een nadeel is zal ieder voor zich zelf moeten bepalen.
Je hebt hem maar in twee smaken de 4 kW (wat eigenlijk een 5 kW is) en de 8 kW ( is gewoon een dubbele 4 kW)
Geluid is aan de redelijk lage kant, zeker in vergelijk met vergelijkbare andere merken maar ook weer niet helemaal stil (wil je echt stiller wordt dat heel kostbaar), op zich dus prima.
Mbt het geluid en de nieuwe geluidseisen van 1-4-2021 is het echter niet voor alle woningen mogelijk een warmtepomp te plaatsen. Heb je overigens hulp nodig mbt het geluid en waar te plaatsen, stuur maar een pm, ik help je graag.

Installatie ging vlot, binnen 1 dag, wel 1 probleem gehad maar werd direct de volgende dag verholpen. Ook mooie installatie binnen, goed afgewerkt. Bij een kennis die een super merk gekocht heeft waren ze 1 week bezig! Heeft dat dus ook betaald.

Eindconclusie (voor mij dan) ik ben blij en ook super tevreden over mijn Quatt, tot nu toe bijna 300m3 gas bespaart, als dat zo door gaat zal ik aan het eind van het stookseizoen ruim 650 m3 bespaard hebben.
Met de huidige Quatt prijzen betekend dat een ROI < 3 jaar.
(stroom is voor mij gratis, overproductie zonnepanelen) en onder de streep de beste aankoop in jaren. _/-\o_
Super! Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar kan ik wat mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Een vraagje voor de creatieve meedenkers en ervaringsdeskundigen: ik wil de Quattt in de tuin plaatsen, op een gespreid bedje van zand, 2 stapelblokken, rubber tegel, en grind. Daarop komen de voetjes van de Quatt. Maar hoe krijg ik nu een goed zandbed voor de stapelblokken én grind van voldoende diepte? De stapelblokken zelf zijn 15cm hoog. Niet handig om tussen de stapelblokken in, het grind dieper te laten gaan dan het zandbed toch? Misschien alleen aan de achterzijde? Of kan ik de afvoerleidinkjes naar een diepere grindkuil (60cm) leiden, direct achter de Quatt? Of wellicht een stuk regenpijp van 60cm de grond in en die vullen met grind?

[ Voor 6% gewijzigd door Ysbeer op 11-12-2023 14:17 ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Ysbeer schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:11:
Een vraagje voor de creatieve meedenkers en ervaringsdeskundigen: ik wil de Quattt in de tuin plaatsen, op een gespreid bedje van zand, 2 stapelblokken, rubber tegel, en grind. Daarop komen de voetjes van de Quatt. Maar hoe krijg ik nu een goed zandbed voor de stapelblokken én grind van voldoende diepte? De stapelblokken zelf zijn 15cm hoog. Niet handig om tussen de stapelblokken in, het grind dieper te laten gaan dan het zandbed toch? Misschien alleen aan de achterzijde? Of kan ik de afvoerleidinkjes naar een diepere grindkuil (60cm) leiden, direct achter de Quatt? Of wellicht een stuk regenpijp van 60cm de grond in en die vullen met grind?
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord.
Prima idee met de regenpijp, maak aan de onderste 20 cm wel diverse gaten rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19-05 15:00
Ysbeer schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:11:
Wat ik gedaan heb is een afvoergoot van 1 meter onder de afvoerdoppen van de Quatt ingegraven en had de luxe deze te kunnen aansluiten op de regenpijp. De Quatt staat daar met zijn bigfoots gewoon overheen. Ik wilde geen grindbak ivm spelende kleinkinderen.

125 jaar oud huis, redelijk geïsoleerd (6cm PIR dakisolatie, 7cm muurisolatie steenwol, hr++), 1 Quatt WP, 4kWp zonnepanelen, benedenverdieping 3 grote T22 radiatoren met heatboosters en totaal 40 fans op lage snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
Gerardwaz schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:17:
[...]

Hoe dan? Ik kwam op € 1599,-
Had jij de T6 er bij zitten? Anders weet ik het ook niet. Medu80 kwam ook op 2x 650 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Notaname op 11-12-2023 15:17 . Reden: Naam aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
MacD007 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:52:
[...]

Startpunt van bv 16ºC is niet bij iedereen hetzelfde, want zoals gezegd hangt dat af van hoeveel personen in huishouden, raamoppervlak, koken etc. En die informatie hebben de sales engineers bij Quatt ook niet.

Eindpunt, het is geen eindpunt, want het kan kouder dan -10ºC worden natuurlijk, dit is een voorbeeld grafiek om de stooklijn en stookgrens uit te leggen, de 8 kW is gebaseerd op de situatie van Friezin. Het verlies vermogen bij -10 kun je ongeveer bepalen op basis van het gasverbruik van vorig jaar.

Warmteverlies hangt inderdaad ook af van wind, maar daar wordt bij zo'n eenvoudig model geen rekening mee gehouden, hier is alleen de buitentemperatuur de variabele. In werkelijkheid is het verband ook niet helemaal lineair, maar de CiC heeft naast de stooklijn verder nog de afwijking van de kamertemperatuur tov de gewenste temperatuur in de regeling zitten, dus het is geen puur weersafhankelijke regeling.

edit: zag dat SBL al eerder had beantwoord, zeker mee eens.

[ Voor 3% gewijzigd door MWink op 11-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
foutje, dubbel post

[ Voor 97% gewijzigd door MWink op 11-12-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:14:
[...]

Had jij de T6 er bij zitten? Anders weet ik het ook niet. Medu80 kwam ook op 2x 650 uit.
Nee de T6 had ik al.
€ 99,- bij reservering
€ 1500,- eerste aanbetaling
€ 2700,- tweede aanbetaling
€ 2700,- retour subsidie

[ Voor 20% gewijzigd door Gerardwaz op 11-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:41:
[...]

Is het wenselijk dat de CiC ook iets met het control setpoint doet?
En doet de CiC dat icm andere thermostaten (lyric t6) wel?
Het is alleen wenselijk dat de CiC iets met het control setpoint van de thermostaat doet als de CiC geen kamertemperatuur en ingestelde setpoint kan verkrijgen van de thermostaat. Anders krijg je namelijk 2 analoge regelingen die elkaar in de weg zitten, 1 door de CiC en 1 door de thermostaat.

In feite heb je in de situatie van de Quatt altijd wel 2 regelingen door elkaar, want de thermostaat geeft ook een aan/uit signaal via OpenTherm, maar dat is de normale situatie waar de CiC op ontwikkeld is, en als de temperatuur binnen de hysterese van de thermostaat kan blijven is dat niet zo'n probleem, dan merk je in de praktijk alleen de regeling van de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
Friezin schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:50:
[...]

Ah, ok, duidelijk.
Beetje vergelijkbaar met de 18°C die ik altijd op mindergas gebruik(te) voor mijn graaddagen dus?
Ik stook inderdaad al wanneer het 13 graden buiten is..
Ja, die 18°C is de stookgrens voor berekening graaddagen zoals bij mindergas, die is door Quatt nu op 16°C ingeschat, maar dat is sowieso moeilijk in te schatten. De stookgrens komt niet zo nauw (graadje meer of minder) voor de weersafhankelijke regeling, heeft alleen bij zacht weer effect. Het verliesvermogen heeft wel meer impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:37:
[...]

Nee de T6 had ik al.
€ 99,- bij reservering
€ 1500,- eerste aanbetaling
€ 2700,- tweede aanbetaling
€ 2700,- retour subsidie
Hier exact hetzelfde. Ik heb niet meegekregen dat hij ooit voor nog minder is aangeboden? Maar blijkbaar wel dus?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:37:
[...]

Hier exact hetzelfde. Ik heb niet meegekregen dat hij ooit voor nog minder is aangeboden? Maar blijkbaar wel dus?
Klopt. Rond de 1600 inclusief de T6. Ben op verkeerde been gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:54
Vraag aan MacD007:

Hoe kan het dat jij op 10 december een COP van 6.3 hebt en ik kom niet hoger dan 4.2?

Ik woon in het noord-oosten van het land, is wellicht 1 a 2 graden koeler geweest hier.
Verder een redelijk geïsoleerde tussenwoning uit 1970 van 100 m2 met 6 radiatoren
Quatt stookt meestal met een temperatuur tussen 32 en 35 graden op die dagen, gevraagde temperatuur woonkamer is 19,5 graden. Quatt krijgt het makkelijk warm, ook zonder gas op zo'n dag. Mijn verbruik was niet meer dan 6,4 kWh
Het is dus niet dat ik veel verbruik maar ben benieuwd naar die toch wel flinke COP verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-10-2024
Benergy5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:36:
Vraag aan MacD007:

Hoe kan het dat jij op 10 december een COP van 6.3 hebt en ik kom niet hoger dan 4.2?

Ik woon in het noord-oosten van het land, is wellicht 1 a 2 graden koeler geweest hier.
Verder een redelijk geïsoleerde tussenwoning uit 1970 van 100 m2 met 6 radiatoren
Quatt stookt meestal met een temperatuur tussen 32 en 35 graden op die dagen, gevraagde temperatuur woonkamer is 19,5 graden. Quatt krijgt het makkelijk warm, ook zonder gas op zo'n dag. Mijn verbruik was niet meer dan 6,4 kWh
Het is dus niet dat ik veel verbruik maar ben benieuwd naar die toch wel flinke COP verschillen.
Ik kom ook niet hoger dan 4.8 vandaag bijvoorbeeld, terwijl ik een redelijk goed geïsoleerde jaren 70 woning heb. Maar daar zit t hem misschien; zo'n oudere woning zal nooit up-to-par zijn met huidige normen en ik denk dat er stiekem wat meer verlies is dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Seconz schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:53:
[...]

Ik kom ook niet hoger dan 4.8 vandaag bijvoorbeeld, terwijl ik een redelijk goed geïsoleerde jaren 70 woning heb. Maar daar zit t hem misschien; zo'n oudere woning zal nooit up-to-par zijn met huidige normen en ik denk dat er stiekem wat meer verlies is dan je denkt.
COP gaat niet over verlies, maar over afgifte. Gokje naar antwoord: vloerverwarming die rustig pruttelt met aanvoertemperatuur van 27 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:14:
[...]

Kijk maar eerst even wat die boost je kost (qua m3 gas) en dat afzet tegen de stroom kosten als je de Quatt geduurende de nacht lekker op temperatuur laat blijven. Zal ook erg afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.
Ja, dat wordt precies de vraag. Ik heb al behoorlijk wat data verzameld van de afgelopen weken over nachtverlaging vs temp buiten vs gebruikte electra en gas, dus dat moet lukken.

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
SBL schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:58:
[...]

COP gaat niet over verlies, maar over afgifte. Gokje naar antwoord: vloerverwarming die rustig pruttelt met aanvoertemperatuur van 27 graden.
Haha nee, ik ben er zo een die JAGA LTV en die fancoils heeft. Totaal geen moeite met snel warmte in t huis te krijgen, de COP is gewoon wat lager dan gemiddeld.

Wel interessant wat je zegt over afgifte.... Welk afgifte heeft MacD dan dat hij zo'n hoge COP heeft?
Vloerverwarming is toch beetje het meest gunstig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Seconz Het verwarmen gebeurt meestal met een hogere compressorsnelheid en lagere cop. Warm houden gebeurt met lagere compressorsnelheid en hogere cop.

Dus wil je hoge cop, laat'm aan, keerzijde is wel misschien meer electraverbruik, wat ik trouwens betwijfel. Ik had trouwens 6.7 op 10 december. Ik heb vrijwel continue 29 graden aanvoer en 24 uur per dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
Vraag aan MacD007:

Ik kwam gisteren ook op een CoP van 6,3, vandaag 6,7, heb vrijstaande woning van 190 m2 van 15 jaar oud, regio Fl. Gisteren elektrisch 8 kWh verbruikt, hele dag door zo'n 275 - 350 W, met aanvoer temp 27 graden. Ik verwarm met mix van 4 convectoren met fans en 8 normale radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seconz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:43:
@Seconz Het verwarmen gebeurt meestal met een hogere compressorsnelheid en lagere cop. Warm houden gebeurt met lagere compressorsnelheid en hogere cop.

Dus wil je hoge cop, laat'm aan, keerzijde is wel misschien meer electraverbruik, wat ik trouwens betwijfel. Ik had trouwens 6.7 op 10 december. Ik heb vrijwel continue 29 graden aanvoer en 24 uur per dag aan.
Ik heb hem 24/7 op 19,5 staan, eventueel handmatig naar 20 als de vrouw het koud heeft. Dus hij zou heel consistent op 1 vermogen moeten pruttelen. Nu is dit niet heel grillig, maar ook niet een "plateau" wat je graag zou zien.

Heb een 2-onder-1-kap van 167m2 en had 10 december 8kwh verbruik met een CoP v an 4,5.

Dus eigenlijk heel erg netjes, maar ik vraag me toch af hoe dat bij andere dan tot een hogere CoP leidt, want ik doe echt niks aanpassen in principe, 24/7 draaiende op 19,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:11:
[...]

Klopt. Rond de 1600 inclusief de T6. Ben op verkeerde been gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32YSP6eWm3mrEQqKs8V-aGuOMJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjUEZ4AaOGJikS6wPenR3j5U.jpg?f=fotoalbum_large

Begon mezelf helemaal ongemakkelijk te voelen dus hier het ‘bewijs’. 🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:44:
[...]

Ja. Volgens mij meet ik beiden op de juiste plek

Kan het even niet reproduceren, Quatt is nagenoeg "uit".

Edit: ook al tijdje geleden gemeten trouwens, zal later weer meten (wanneer ik zeker weet dat die 27/32 in JSON staan).

[Afbeelding]
Lijkt me wel goede plek om Ta en Tr te meten, blijft raar dat je een delta van 12graden meet; radiator-leiding komt van onderen, vlak voor je retour-meting? CVketel is wel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:25:
[...]

[Afbeelding]

Begon mezelf helemaal ongemakkelijk te voelen dus hier het ‘bewijs’. 🥴
Ik zie dat je met pen er 270,- vanaf haalt. Waar was dat voor? Want de prijs is verder hetzelfde als bij mij 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Laatst online: 19-05 23:22
okijokii schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:32:
[...]

Ik zie dat je met pen er 270,- vanaf haalt. Waar was dat voor? Want de prijs is verder hetzelfde als bij mij 😉
Ik vermoed leidingwerk 195 en extra boren 75... dat is dus meerwerk die niet in de standaard prijs zit.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
clubeddie schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:39:
[...]

Ik vermoed leidingwerk 195 en extra boren 75... dat is dus meerwerk die niet in de standaard prijs zit.
Maar die kan je niet van de 4299,- afhalen. Die betaal je apart (zie je ook op de rekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Vraag aan MacD007:

Hier de gegevens waarom
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FhDoCyGZm4kK08AYIXZjRuY78zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCsDBB97MEpbO0NHayAq0Ihr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan helaas niet zien wat jij verbruikt cq wat de warmtepomp produceert, oa buitentemperatuur heeft daar natuurlijk een bepaalde invloed op. :)
Afgiftesysteem is deels vloerverwarming en deels normale radiatoren (type 33 en 22) met radiatorventilatoren.

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 11-12-2023 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:34
MWink schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:40:
[...]

Het is alleen wenselijk dat de CiC iets met het control setpoint van de thermostaat doet als de CiC geen kamertemperatuur en ingestelde setpoint kan verkrijgen van de thermostaat. Anders krijg je namelijk 2 analoge regelingen die elkaar in de weg zitten, 1 door de CiC en 1 door de thermostaat.

In feite heb je in de situatie van de Quatt altijd wel 2 regelingen door elkaar, want de thermostaat geeft ook een aan/uit signaal via OpenTherm, maar dat is de normale situatie waar de CiC op ontwikkeld is, en als de temperatuur binnen de hysterese van de thermostaat kan blijven is dat niet zo'n probleem, dan merk je in de praktijk alleen de regeling van de Quatt.
Op een dag als vandaag (weer ietsje warmer) geeft de T6 een UIT-signaal via “thermostat.otFtChEnabled” (en control setpoint 10gr) naar de CiC. Hierdoor gaat altijd (bij mij i.i.g.) 1-op-1 de Quatt geheel uit. Na ongeveer een uurtje weer AAN-signaal en de Quatt pakt op op 40Hz. Doorgaan op 30Hz was beter geweest.

Dusss dan flippen we een van de advanced settings in de T6 maar weer eens aan en weer uit, en dan is het gedrag smoother: geen UIT-signaal meer en de Quatt houdt zichzelf lang op 30Hz. De kamertemperatuur blijft dan ook strakker op de setpoint. Probleem alleen is dat dit effect morgen weer weg is. Het reset iets van het (aangeleerde?) regelgedrag van de T6.

Dus m.i. doet de Quatt zeker wat met het AAN/UIT-signaal. Ik had liever dat hij dat niet zo doen, want dit zit ideaal regelgedrag (bij mij) in de weg.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdop op 11-12-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlodNar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 20:57
okijokii schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:40:
[...]

Maar die kan je niet van de 4299,- afhalen. Die betaal je apart (zie je ook op de rekening)
Wanneer hebben jullie besteld dan? Ik heb volgens mij in oktober 2022 besteld voor 5099 euro. Begin juni is hij geplaatst. Ik heb dus uiteindelijk 2400 betaald. Plus een kleine 300 euro voor steiger en lift, want de Quatt hangt tegen de gevel op de 2e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
mrdop schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:09:
[...]

Op een dag als vandaag (weer ietsje warmer) geeft de T6 een UIT-signaal via “thermostat.otFtChEnabled” (en control setpoint 10gr) naar de CiC. Hierdoor gaat altijd (bij mij i.i.g.) 1-op-1 de Quatt geheel uit. Na ongeveer een uurtje weer AAN-signaal en de Quatt pakt op op 40Hz. Doorgaan op 30Hz was beter geweest.

Dusss dan flippen we een van de advanced settings in de T6 maar weer eens aan en weer uit, en dan is het gedrag smoother: geen UIT-signaal meer en de Quatt houdt zichzelf lang op 30Hz. De kamertemperatuur blijft dan ook strakker op de setpoint. Probleem alleen is dat dit effect morgen weer weg is. Het reset iets van het (aangeleerde?) regelgedrag van de T6.

Dus m.i. doet de Quatt zeker wat met het AAN/UIT-signaal. Ik had liever dat hij dat niet zo doen, want dit zit ideaal regelgedrag (bij mij) in de weg.
Is dat niet de optimale start en stop die je uit hebt staan. Bij mij staan ze beide aan en T6 blijft aan tot boven setpoint. Misschien wel 0,35 erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:22:
[...]

Is dat niet de optimale start en stop die je uit hebt staan. Bij mij staan ze beide aan en T6 blijft aan tot boven setpoint. Misschien wel 0,35 erboven.
Aan of uit, alle combinaties al geprobeerd. Helaas… Gek ding die T6… haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
FlodNar schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:13:
[...]

Wanneer hebben jullie besteld dan? Ik heb volgens mij in oktober 2022 besteld voor 5099 euro. Begin juni is hij geplaatst. Ik heb dus uiteindelijk 2400 betaald. Plus een kleine 300 euro voor steiger en lift, want de Quatt hangt tegen de gevel op de 2e verdieping.
Dan heb jij waarschijnlijk de prijsverhoging helaas gehad, wat wel bijzonder is voor iemand die zo vroeg besteld heeft. Ik (en meerdere hier) heb hem nog voor de oude prijs van 1599,-. Dat is de laagste prijs die er geweest is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
mrdop schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:26:
[...]

Aan of uit, alle combinaties al geprobeerd. Helaas… Gek ding die T6… haha.
Misschien de tijd gunnen ipv dagelijks flippen. Ding leert niks zo. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Dubbel

[ Voor 23% gewijzigd door okijokii op 11-12-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
okijokii schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:40:
[...]

Verdorie, heb je daar heel erg gelijk.
Weer een illusie armer. 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Notaname schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:30:
[...]

Verdorie, heb je daar heel erg gelijk.
Weer een illusie armer. 😢
Je hebt nog steeds een hele goedkope warmtepomp, maar niet de goedkoopste van ons allemaal 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:28:
[...]

Misschien de tijd gunnen ipv dagelijks flippen. Ding leert niks zo. 😂
Weet ik…. Doe ik ook.

Hier nog een plaatje van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddWiKdoVemOeDSqf2eL07zHEpIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDX7c8ch2R2X5GTp7aRmycPk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:54
Hierbij mijn verbruik vandaag
Het was vandaag rond 8-9 graden met lichte regen en beetje wind
temperatuur water in 26.65 water uit 28.33
Ik heb een 2 flinke ledenradiatoren en wat kleiner spul
O ja, het is een tussenwoning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V7YepgduPDQsaviDylSPfzSr5VI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jbz0Eb895xdZcmXww71AkLqB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Benergy5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:44:

[Afbeelding]
Mogelijk ook een probleem met je warmteafgifte. Wat is je flow ? (JSON feed)
Ik zie relatief weinig warmteafgifte.

Heb je de quatt nog goed kunnen plaatsen, post eens een foto van je quatt? Mogelijk dat daar ook een oorzaak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:22:
[...]

Ik gebruik nu de Honeywell Round modulation en deze blijft "aan" geven tot 0,5 °C boven setpoint. Hiermee maak ik langere runs (dagen lang) dan met de Remeha qSense, deze geeft een "aan" tot 0,25 °C boven setpoint. Ik heb bij deze al wat settings veranderd, maar die 0,25°C blijft.

De Round modulation kun je voor twee tientjes wel op Marktplaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
Benergy5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:44:

[Afbeelding]
Hoe ziet de verdeling over de dag eruit (onderkant scherm) is dat hele dag constant of aan -uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffchecken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-05 22:34
Heb hier bijna een exacte kopie wat betreft het verbruik en cop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvovQWcb4PrkLgJLp9Vtw6R1Rdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RPQcn7C2JKDUVlrEdiyG2JCp.jpg?f=fotoalbum_large

Is je afgiftesysteem dan zo veel van invloed op je cop? Heb hier gewone radiatoren en een convectorput. Als ik vloerverwarming laat aanleggen dan zou de cop ook naar die 6+ moeten gaan?

Quatt is rechtstreeks achter de ketel geplaatst dus maar 40cm leiding buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@ffchecken JA.

elke graad lagere Ta is ca. 2% COP. Zie ook LW WP topic.

Daarom werkt 24 uur per dag dezelfde binnentemperatuur ook zo goed. Dit in combinatie met een hoge flow en lage deltaT

[ Voor 43% gewijzigd door BarryH op 11-12-2023 21:34 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
mrdop schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:33:
[...]

Weet ik…. Doe ik ook.

Hier nog een plaatje van vandaag:
[Afbeelding]
Het verschil tussen ta en tr is te weinig, je moet 4 a 5 graden verschil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Staat mij iets van bij dat op 01-09-2022 de prijs is verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Gerardwaz schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:00:
[...]

Het verschil tussen ta en tr is te weinig, je moet 4 a 5 graden verschil hebben.
Hoe wil je dat doen? Als de Quatt op 39Hz draait? Tevens toont hij setpoint en kamertemperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door medu80 op 11-12-2023 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:17:
[...]

Hoe wil je dat doen? Als de Quatt op 39Hz draait? Tevens toont hij setpoint en kamertemperatuur.
Wat is het verschil bij jou dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Welk verschil bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:34:
Welk verschil bedoel je precies?
Tussen ta en tr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
Nou dat verschilt dus. Als ie 6kW produceert is het een groter verschil als dat ie op 2.3kw pruttelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:41:
Nou dat verschilt dus. Als ie 6kW produceert is het een groter verschil als dat ie op 2.3kw pruttelt.
Klopt maar 1.6 c is niet goed. Ik vermoed dat het probleem de ledenradiatoren zijn, deze zijn niet echt geschikt voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
1.6c graden? Volgens mij praten we langs elkaar heen. Niemand heeft het hier over een delta van 1.6. Het is zijn kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
medu80 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:54:
1.6c graden? Volgens mij praten we langs elkaar heen. Niemand heeft het hier over een delta van 1.6. Het is zijn kamertemperatuur.
temperatuur water in 26.65 water uit 28.33. Dat is wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:18
ffchecken schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:31:
Heb hier bijna een exacte kopie wat betreft het verbruik en cop.
[Afbeelding]

Is je afgiftesysteem dan zo veel van invloed op je cop? Heb hier gewone radiatoren en een convectorput. Als ik vloerverwarming laat aanleggen dan zou de cop ook naar die 6+ moeten gaan?

Quatt is rechtstreeks achter de ketel geplaatst dus maar 40cm leiding buiten.
Ventilatoren in je convectorput gaat ook helpen!

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Spykie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:00:
[...]

Ventilatoren in je convectorput gaat ook helpen!
Klopt, zonder doet deze vrijwel niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Je quote is op @mrdop trouwens.

Maar als dat de delta is. Draait de Quatt dus zeer laag. Als je Quatt op 30Hz draait heb je opbrengst van ongeveer 2.3kW. Dat houd bij 800 liter dus een delta van rond de 2 graden over. 5 graden delta bij een 2.3kW heb je alleen bij 400 liter per uur, dat doet de Quatt niet.
Pagina: 1 ... 179 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.