@berrieberrieberrieberrie schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:58:
Beste Quatt'ers
Zou het een idee zijn om net zoals in het begin van het forum gedaan is een google spreadsheet bij te houden met de belangrijkste variabelen die ieder van ons heeft. Ik zie soms cop voorbij komen waar ik jaloers op ben, dat wil ik natuurlijk ook. Het is fijn dat er mensen zijn die laten zien hoe fantastisch hun systeem werkt.
Dit is natuurlijk afhankelijk van een hele reeks van variabelen. Als we die variabelen kwijt kunnen in een excelsheet dan kunnen veel mensen hier van leren en eventueel verbeteringen aanbrengen die zich blijkbaar bewezen hebben
enkele variabelen (dat kunnen er best veel zijn);
-waar staat de quatt? In de zon/gedeeltelijk/niet
-wat is je ingestelde warmteverlies?
-gemiddelde cop (per maand)?
-Isolatie niveau? zeer goed/goed/redelijk/matig?
-afgifte syteem? Alleen radiators/vloerverwarming nat/vloerverwarming droog/combinatie vvw en radiators
-vvw verdeler met pomp/zonder pomp?
-bijpass? ja/nee
-Nachtverlaging? Ja/nee
-ingestelde woonkamer temperatuur?
-gemiddelde maand buiten temperatuur
-historisch gasverbruik?
-thermostaat merk?
-cv ketel merk/model?
Deze variabelen schud ik op dit moment even zo uit mijn mouw en zal niet compleet zijn en wellicht ook wat onzinnige variabelen zijn.
Nu is het zo dat mijn excel/google spreadsheet vaardigheid niet iets is waar ik trots op ben. daarom de vraag kan en wil iemand zich daarvoor inzetten.
Het is maar een idee, dus schiet er maar op. Wellicht wilt niet iedereen zijn variabelen prijs geven om wat voor reden dan ook. Dat kan. Of misschien is het helemaal niet mogelijk?
Ik denk wel dat daardoor wel de discussies wat gestructureerder kunnen zijn en er nuttige aspecten naar voren kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.
Ik zou graag zien dat elke reactie voorzien wordt van basisgegevens van waaruit gereageerd wordt. En ook nuttig zou het zijn slechts vragen en reacties te lezen die over trammelant met Quatt en de gekoppelde installatie gaan.
Er zijn hier fanatieke reageerders die overal hetzelfde antwoord hebben, maar soms nauwelijks het probleem gelezen hebben, of denken een standaard oplossing te hebben.
Dus inderdaad, begin met het aanpassen van je forumprofiel, en als iemand een goede excel maakt; excellent. Bij gelijksoortige woningen zou men dan ook meer van persoonlijke berichten gebruik kunnen maken. Wordt de discussie in elk geval overzichtelijk.
Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.