Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.806.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:22
netappie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:10:
[...]

Uit de Quick Start Guide:

"De regeling is zo bedacht dat er zoveel mogelijk warmte wordt geleverd door Quatt Hybrid. Om deze reden wordt Quatt Hybrid in serie gekoppeld aan het cv-systeem en fungeert de cv-ketel als naverwarmer.

Quatt Hybrid verzorgt zo veel mogelijk de verwarming van je huis. Zodra Quatt Hybrid meet dat het vermogen tekort komt, wordt de cv-ketel ingeschakeld. Op dat moment draait zowel Quatt Hybrid als de cv-ketel. Als Quatt Hybrid vervolgens meet dat er geen hulp meer nodig is, wordt de cv-ketel uitgeschakeld en neemt Quatt Hybrid het weer zelfstandig over."

Dus stel dat je radiatoren hebt met 50 aanvoer en 40 retour, en de Quatt krijgt het tot 44 graden, dan moet de CV ketel nog 6 graden bijverwarmen. De benodigde aanvoertemperatuur varieert natuurlijk per woning, afgiftesysteem en buitentemperatuur.
En in dat laatste stukje zit denk ik ook de crux. De meeste CV ketels zijn A) overgedimensioneerd, en B) starten op full power om daarna (snel) terug te moduleren, of ze nu wel of niet met OT worden aangestuurd.

Dus als de CiC heeft bedacht dat ie de CV bij moet schakelen, dan zal de CV ketel hoogstwaarschijnlijk het water vrij snel op (of over) de gewenste aanvoertemperatuur krijgen (denk bv aan een gemiddelde CV ketel die direct met 12kW van start gaat). Dat betekent dus dat de CiC de Quatt direct moet laten terugmoduleren om geen overshoot te creeeren.

Verder heb ik geen verstand van hoe pompen moeten draaien in dit soort systemen, maar ik kan me voorstellen dat de pompen op een zo gelijkmatige snelheid moeten draaien om elkaar niet te veel te beinvloeden. Ik denk dat daar best nog wel een uitdagend gebied ligt, bij mijn Intergas Xtreme 30 bv loopt de pompsnelheid relatief met het brandervermogen mee, dus als de CV ketel terug gaat moduleren qua brandervermogen omdat de aanvoertemp goed bereikt lijkt te worden, dan gaat het pompvermogen/pompsnelheid ook mee omlaag. Dat lijkt me dan voor de warmtepomp weer juist wat je niet wilt, want je wilt daar de pompsnelheid het liefst hoog houden denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
FlodNar schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:45:
[...]

Dat uit- en aanzetten hoef ik natuurlijk niet zelf te doen. 2 slimme stekkers en Home Assistant kan dat dan prima zonder mij.
Is toch bizar? Zoiets moet Quatt gewoon oplossen, elke keer een harde reset moeten geven is gewoon een niet-functionerend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
olafmol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:49:
[...]

En in dat laatste stukje zit denk ik ook de crux. De meeste CV ketels zijn A) overgedimensioneerd, en B) starten op full power om daarna (snel) terug te moduleren, of ze nu wel of niet met OT worden aangestuurd.

Dus als de CiC heeft bedacht dat ie de CV bij moet schakelen, dan zal de CV ketel hoogstwaarschijnlijk het water vrij snel op (of over) de gewenste aanvoertemperatuur krijgen (denk bv aan een gemiddelde CV ketel die direct met 12kW van start gaat). Dat betekent dus dat de CiC de Quatt direct moet laten terugmoduleren om geen overshoot te creeeren.

Verder heb ik geen verstand van hoe pompen moeten draaien in dit soort systemen, maar ik kan me voorstellen dat de pompen op een zo gelijkmatige snelheid moeten draaien om elkaar niet te veel te beinvloeden. Ik denk dat daar best nog wel een uitdagend gebied ligt, bij mijn Intergas Xtreme 30 bv loopt de pompsnelheid relatief met het brandervermogen mee, dus als de CV ketel terug gaat moduleren qua brandervermogen omdat de aanvoertemp goed bereikt lijkt te worden, dan gaat het pompvermogen/pompsnelheid ook mee omlaag. Dat lijkt me dan voor de warmtepomp weer juist wat je niet wilt, want je wilt daar de pompsnelheid het liefst hoog houden denk ik zo?
daarom heeft jou Quatt installatie dus ook de bekende bypas, die gaat dus geheel om je CV heen en heeft dus ook geen last van je CV-pomp.

Overigens is de Quatt pomp een heel stuk groter qua capaciteit dan je CV-pomp (een CV-pomp hoeft maar een realatief kleine flow te hebben door de hoge temperaturen van een CV, dus wil men juist een langzame flow in een dergelijk systeem (anders word het retour gewoon te heet en zou de CV ook in zijn laagste stand zijn warmte niet meer kwijt (die gaat dus dan via de schoorsteen de lucht in (opwarming van de aarde :? ).

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Cella schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:56:
[...]

In aanvulling daarop, voor de HA newbies (zoals ikzelf een week terug ;) ): op MP koop je voor 7 tientjes een thin client met HA geïnstalleerd erop. Aansluiten en meten maar!
zou je eens een voorbeeld kunnen posten, ik zie ze echter niet, of het zijn te oude intel's, eigenlijk zijn een intel N95 of N100 een betere investering, alleen die zijn de laatste tijd behoorlijk in prijs gestegen.
helaas voor 70 euro heb ik ze nog niet gezien. (vergeet niet dat je wel minimaal 250-500 GB aan opslag (veelal SSD) nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:02
Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
[...]

Gewoon invullen met gegevens uit app en gemiddelde temperatuur van knmi, vanaf afgelopen 1 december.
Heb je ook vorstdagen meegenomen.

Dit is Eelde, rechtsboven kun je weerstation in de buurt kiezen.
https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/december
Wat ik me afvraag na het invullen van bijna 2 maanden in de excelsheet. Moet je rekening houden met het maximale warmteverlies of het gemiddelde. Het verschilt nogal per dag....

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
[...]

Gewoon invullen met gegevens uit app en gemiddelde temperatuur van knmi, vanaf afgelopen 1 december.
Heb je ook vorstdagen meegenomen.
Ingevuld voor 20 dagen in november en grafiekje gemaakt. Gemiddeld kom ik op 6,8, dus Quatt zat er niet ver naast met hun 7. Wel grote schommelingen, min = 4,4 max = 9,6, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vQ7KPRmHkOnNZa5nUJRngyx4Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzcW8NEYblnShj1s8iAHLcOu.jpg?f=fotoalbum_large

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
okijokii schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:08:
[...]

Wat ik me afvraag na het invullen van bijna 2 maanden in de excelsheet. Moet je rekening houden met het maximale warmteverlies of het gemiddelde. Het verschilt nogal per dag....
Mijn punt precies!

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:27
Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:22:
[...]

Noemen ze zoiets niet "AI" ?
Ja datte ja ;) Het zou toch leuk zijn als je een warmtepomp kon kopen met 'AI'!

Hoewel wat er echt AI is en wat niet voor interpretatie vatbaar is, de door mij genoemde punten zijn relatief eenvoudige statistische analyse. Relatief eenvoudige berekeningen met redelijk veel data.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
abbeyrules schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:20:
[...]

Probleem met open zetten is dat je dan helemaal overstroomt wordt door vragen en suggesties waar je weer wat mee moet. Je kan er wel bij zetten 'op eigen risico, geen support' maar de ervaring leert dat dat niet helpt. En van die 100 nerds zijn er zeker 10 eigenlijk helemaal niet zo nerderig en komen er niet uit / maken dingen stuk waar ze weer support op willen.
En daar is een hele simpele oplossing voor: reset naar fabrieksinstellingen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:36:
[...]

Dont believe the hype

Quatt heeft te weinig sensors om een getraind AI model goed te laten reageren op de dynamische situatie in jouw woning.
Wat voor sensors zou je er nog bij willen? Ik mis alleen de vochtsensor. Alle eerder door mij gegeven voorbeelden zijn te halen uit openbare data, of af te leiden uit beschikbare cijfers zoals verwarmingsvermogen en COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
olafmol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:58:
Wat me hierbij verbaast: als het systeem daadwerkelijk zo werkt, waarom is het type thermostaat dan van zo'n grote invloed? Uit de quick start guide blijkt dat de thermostaat alleen maar de gemeten en gewenste ruimtetemperatuur aan de CiC hoeft door te geven.
Ja, dat vraag ik me ook al geruime tijd af. Je zou denken dat Quatt exact hetzelfde zou moeten werken met alle thermostaten die huidige temperatuur en gewenste temperatuur doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
onlinaius schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:26:
[...]

Ja, dat vraag ik me ook al geruime tijd af. Je zou denken dat Quatt exact hetzelfde zou moeten werken met alle thermostaten die huidige temperatuur en gewenste temperatuur doorgeven.
Volgens de OT standaard zou de "master" (de thermostaat) elke seconde een berichtje moeten sturen naar de "slave" (de CiC). Het staat me bij dat niet elke thermostaat ook de gemeten temperatuur verstuurt, maar bij OT is het minimum de ingestelde temperatuur. En dan kan ik me ook zomaar voorstellen dat die "elke seconde" regel ook niet door elke thermostaat wordt uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 25-04 11:37
@MacD007 ik wil alles meten/zien ;-)
De HW kWh metertjes heb ik ook al aan het werk gezet. M'n huis hangt 'vol' (=4) met esp32 dataloggers. Ik wil graag weten welke signalen er in/uit de CiC gaan. Die HA toepassen lijkt me wel wat, ga ik me eens in verdiepen.

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:25
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:08:
[...]

zou je eens een voorbeeld kunnen posten, ik zie ze echter niet, of het zijn te oude intel's, eigenlijk zijn een intel N95 of N100 een betere investering, alleen die zijn de laatste tijd behoorlijk in prijs gestegen.
helaas voor 70 euro heb ik ze nog niet gezien. (vergeet niet dat je wel minimaal 250-500 GB aan opslag (veelal SSD) nodig hebt.
Heb je al gezocht op de zoektermen "home assistant thin client"? Dan verschijnen er diverse voor de prijs die genoemd is. Verder is de installatie van HA ook eenvoudig zelf te verrichten, dus je kan ook op zoek naar een Thin Client met je eigen hardware specificaties. Ben alleen erg nieuwsgierig waar je de minimale 250-500GB aan opslag nodig zou moeten hebben? Ik draai al jaren Home Assistant hier, maar je moet wel alles willen bewaren en tientallen addons gaan installeren waarna je die capaciteit nodig gaat hebben.
Als je het leuk vind om veel uit je thinclient te halen (en dan is het slim om overcapaciteit op al je hardware te hebben) kijk dan naar een proxmos omgeving en virtualiseer alles. Ik heb hier een TC staan met HA en een docker omgeving met een 30-tal applicaties. 2 disken, waarvan ik alleen de 256 gb actief gebruik en zit op nog niet de helft. Ben hierop vooral lekker aan het uitproberen, maar met een proxmox haal je veel meer uit je thinclient en kan je vele applicaties naast je Home Assistant draaien.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
mklcln schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:59:
[...]

Dit heb ik gisteren ook op forum gemeld maar ook meteen naar Quatt support zelf. Misschien iedereen ticket inschieten dan hebben ze meer data. Wel lijkt quatt nu over gehele dag bij mij nu vlakke lijn te trekken kwa gebruik na powerreset.

[Afbeelding]
Ik weet niet of de powerreset of het weer hiermee te maken heeft. Hier draait ook alles stabiel, maar het is ook ruim 8 graden warmer buiten.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:22:
[...]

Dank u voor het contacteren van de Resideo Honeywell Home Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 12899579.

Officieel is de T6 niet ontworpen voor gebruik op warmtepompen en werken deze per toeval "goed" samen, door het opentherm protocol. Nu quote ik ook direct een uitlgeg van de fabrikant Quatt.

" Quatt is constant aan het onderzoeken of en hoe we met allerlei thermostaten kunnen samenwerken. Hierbij kijken we goed naar het effect op het comfort en het rendement.

Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."

Zoals aangegeven op hun website is het eerder uit ervaring dat deze "goed" zouden samenwerken. Mogelijke problemen kunnen er dus wel zijn. De instelling voor de interval van de packets vanuit de T6 naar een opentherm gestuurd apparaat te sturen kan helaas niet aangepast worden, dit is ook zo voor andere opentherm instellingen. In het grote plaatje werkt de T6 dus wel samen met de warmtepomp, zoals eerder ook door u aangegeven.

Dit was het antwooord van Resideo op ongeveer de tekst zoals hierboven, na wat heen en weer.... Een 2e vraag dat het display niet de actuele kamer temperatuur laat zien maar meestal de wens staat nog open.
Ik lees hier veel positieve reacties nadat ze even de optimalisatie aan/uit switchen op de T6. Deze zou als sensor in Home Assistant toegevoegd moeten worden, dan kan je hem lekker automatiseren. Zou een verzoek naar Resideo zinvol zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
okijokii schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:08:
[...]

2 maanden?
Oei geen idee.
Ik heb snel alleen gerekend met mijn 3 dagen waaronder die met het hoogste gasgebruik (8,2, 7,2 en 7,5 kwam ik toen op, excel kwam pas later, dus verder niet ingevuld.
Wie weet weet @SBL of @Spykie dat?
(En zie de vraag nogges, dus copy/paste)

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:10:
[...]

Ingevuld voor 20 dagen in november en grafiekje gemaakt. Gemiddeld kom ik op 6,8, dus Quatt zat er niet ver naast met hun 7. Wel grote schommelingen, min = 4,4 max = 9,6, is dat normaal?

[Afbeelding]
Oei geen idee wat te doen met 20 dagen.
Ik heb snel alleen gerekend met mijn 3 dagen waaronder die met het hoogste gasgebruik (8,2, 7,2 en 7,5 kwam ik toen op, excel kwam pas later, dus verder niet ingevuld.

ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlodNar
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-04 20:57
[...]

Is toch bizar? Zoiets moet Quatt gewoon oplossen, elke keer een harde reset moeten geven is gewoon een niet-functionerend systeem.
100% waar, maar waar technologie gebruikt wordt... Denk maar eens aan een computer en hoeveel rare dingetjes je niet kunt oplossen met een herstart. Dat is wel de realiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clubeddie
Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:51:
[...]

Vannacht voor het eerst naar 17. Dat heeft in zoverre gewerkt dat de Quatt om 22:00 is gestopt en pas na 05:00 weer is aangesprongen. Voorheen draaide de Quatt de hele nacht. Maar, geen boost van de CV einde ochtend wat de bedoeling was, die heeft helemaal niet gedraaid, en nu om 8:45 is het maar 18,5gr ipv 20. Het had om 05:30 al 19 moeten zijn volgens schema en om 08:00 20.

Nou is dat niet nieuw, vanaf de ingebruikname half oktober is de T6 i.c.m. de CiC meestal te laat. Ook 's middags zou het om 16:30 20 moeten zijn (komend van 19 in 2 stappen met 1,5 uur ertussen), maar vaak haalt ie de 20 pas tussen 18:00 en 19:00. In zowel de T6 als de Quatt staat Optimaliseren aan.

Hebben meer mensen daar last van? En beter nog, een oplossing voor? Het is een 2e handsje die T6. Resetten naar factory settings en opnieuw laten inleren? Of is het de CiC die dit veroorzaakt? Die 2 zouden toch intelligent genoeg moeten zijn om steeds bij te leren en zich aan te passen...?
Hier hetzelfde 'probleem', maar ik denk eerder dat dit met mijn woning te maken heeft en de huidige isolatie. Volgens mij staat een warmtepomp er om bekend (en hier al veelvuldig besproken) dat het een langzaam systeem is. Of de CiC zo slim is dat hij uiteindelijk 'weet' hoe lang hij vooraf moet gaan draaien om de temperatuur op x tijd warm te hebben bij y buitentemperatuur weet ik niet. Ik draai hier pas anderhalve week met de Quatt dus kan nog weinig zeggen, laat hem nu vooral zo constant mogelijk pruttelen, ga eerst maar eens even een paar weken kijken hoe hij bij welke weersomstandigheden reageert. Comfort is nu het belangrijkste. Ook komt er nog een vervanging van een kozijn in de woonkamer aan, ik verwacht dat dit de isolatie in de woonkamer heel erg gaat verbeteren, dus ga nu nog niet veel zitten rotzooien. Wat hier ook veelvuldig wordt gezegd, voordat er een warmtepomp stond tweakte er vrijwel niemand aan de CV en ging de thermostaat alleen omhoog als je het koud kreeg, of omlaag als je energietarieven stegen. Nu zit iedereen (inclusief ikzelf) heel de dag naar alle sensoren te kijken.

Zolang ik iedereen thuis nog niet hoor klagen dat het koud is laat ik de temperatuur staan zoals die staat (en dat is volgens de thermostaat een graad lager dan voorheen). De COP was niet om echt vrolijk van te worden, maar de Quatt is hier geplaatst vanaf het moment dat het ging vriezen, de zon niet meer heeft geschenen en het vaker wel dan niet mistig was. Dan kan ik heel zenuwachtig gaan doen en aan alle knoppen draaien, ik kan ook concluderen dat het niet de meest ideale omgevingsvariabelen waren voor een warmtepomp.
Nu is de temperatuur een paar graden hoger, zit ik nog maar op een 6e van mijn kwh verbruik dan een paar dagen geleden, heb ik 0,02 m3 gas verbruikt tegen 1,2 m3 5 dagen eerder. Het is allemaal appels met peren.

Trial and error, maar naar mijn idee moet je het echt de tijd geven en is het lastig vergelijk zolang je niet een paar dagen dezelfde omgevingsvariabelen hebt qua weersomstandigheden. In ieder geval succes met tweaken en uitproberen en deel je ervaringen, want daar steek ik en de andere wellicht weer wat van op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:18:
[...]

Ja datte ja ;) Het zou toch leuk zijn als je een warmtepomp kon kopen met 'AI'!

Hoewel wat er echt AI is en wat niet voor interpretatie vatbaar is, de door mij genoemde punten zijn relatief eenvoudige statistische analyse. Relatief eenvoudige berekeningen met redelijk veel data.
Weet ik, maar zou mooi zijn als Quatt alleen hiermee al zou gaan rekenen.
Slim gebruik maken van al beschikbare data en ook toepassen.
Mogen ze dan, om mij, wel AI noemen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:07
[...]

Een veel te grote ketel kan inderdaad een probleem worden als het minimum vermogen te veel levert.
Maar een typische ketel kan redelijk ver terug moduleren, meestal tot zo'n 6 kW en sommige merken zelfs lager.

Met Opentherm kan de CiC de aanvoertemperatuur zelf beperken en het vermogen ook.
Met een aan/uit aansturing kan je de aanvoertemperatuur tot een redelijke waarde beperken (60 graden) zodat de ketel vanzelf afremt als dit benaderd wordt.

Ook kan je het minimum vermogen soms verlagen en met het maximum vermogen kan je ook spelen. Quatt zegt zelf 50% en ik denk dat dit meestal een redelijke waarde is om de CV niet te traag te maken. Hij wordt tenslotte ingezet als hulpverwarming als je woning niet warm te krijgen is.

Daarnaast is een afgiftesysteem over het algemeen traag. Dus je moet het probleem van wat heet water (tussen je oren) ook niet erger maken dan het is.

Zolang die ketel goed condenseert (retour 50 of lager) en niet gaat pendelen (maximum aanvoertemperatuur te laag in verhouding tot minimum vermogen en wat de Quatt voorverwarmt), is er geen vuiltje aan de lucht.

De flow van de meeste CV ketels is ook veel lager dan wat de Quatt doet. Dus stel dat je CV ketel met 400 liter per uur bijverwarmt tot 60 graden en de Quatt met een flow van 800 liter nog 400 liter op 40 graden door de bypass duwt, dan kom je in theorie netto op een aanvoertemperatuur van 50 graden doordat die twee 400l/uur stromen na de ketel en voor de flowmeter mengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:53:
[...]

2 maanden?
Oei geen idee.
@okijokii dat is afhankelijk wat je wilt, als het gaat dat je in alle gevallen (nog geen worst case, die temperaturen hebben we nog niet gehad) zo veel mogelijk op de warmtepomp wilt gaan draaien moet je dus het hoogste warmteverlies nemen. Zeker nu we nog niet echt extreem weer gehad hebben.
Dus je weet nog niet wat je hoogste warmteverlies zal zijn.
Wat je ook kunt doen is uitgaan van het hoogste en daar dan 10-15% vanaf nemen en dat als standaard nemen.
Van een gemiddelde zou ik afraden omdat te veel gewicht van je lage waarden in mee tellen.
Is het warmteverlies waar je uitkomt gelijk of minder dan wat de Quatt maximaal kan leveren zit je goed, heb je meer, weet dan dat de Quatt het dus nooit alleen aan kan en dus de hulp van de CV nodig heeft (het is en blijft tenslotte een hybride), dus ook dat is prima.
belangrijk is echter dat je gegevens niet te veel afwijken van wat quatt ingesteld heeft, want dan kun je de situatie krijgen dat onnodig de CV wordt ingerepen omdat de Quatt denk dat hij het niet alleen af kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:52:
[...]

@okijokii dat is afhankelijk wat je wilt, als het gaat dat je in alle gevallen (nog geen worst case, die temperaturen hebben we nog niet gehad) zo veel mogelijk op de warmtepomp wilt gaan draaien moet je dus het hoogste warmteverlies nemen. Zeker nu we nog niet echt extreem weer gehad hebben.
Wat je ook kunt doen is uitgaan van het hoogste en daar dan 10-15% vanaf nemen en dat als standaard nemen.
Van een gemiddelde zou ik afraden omdat te veel gewicht van je lage waarden in mee tellen.
Is het warmteverlies waar je uitkomt gelijk of minder dan wat de Quatt maximaal kan leveren zit je goed, heb je meer, weet dan dat de Quatt het dus nooit alleen aan kan en dus de hulp van de CV nodig heeft (het is en blijft tenslotte een hybride), dus ook dat is prima.
belangrijk is echter dat je gegevens niet te veel afwijken van wat quatt ingesteld heeft, want dan kun je de situatie krijgen dat onnodig de CV wordt ingerepen omdat de Quatt denk dat hij het niet alleen af kan.
@Cruzâh ⬆️ ⬆️ ik had meer: is bijgesteld door Quatt naar boven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Marelli7 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:47:
@MacD007 ik wil alles meten/zien ;-)
De HW kWh metertjes heb ik ook al aan het werk gezet. M'n huis hangt 'vol' (=4) met esp32 dataloggers. Ik wil graag weten welke signalen er in/uit de CiC gaan. Die HA toepassen lijkt me wel wat, ga ik me eens in verdiepen.
Er heeft hier ook iemand dataloggers voor OT gepost, ik weet even niet meer wie dat was. mogelijk dat dat ook iets voor je is.

vergeet dan niet dat je ook sensoren voor de buiten en binnen temperatuur en luchtvochtigheid nodig hebt. Voor HA hebben we een appart forum opgericht. Kijk daar ook eens naar. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480

[ Voor 10% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:08:
[...]

De verkoper waar ik hem vandaan had is blijkbaar uitverkocht, had er een hele serie met diverse mogelijkheden om uit te breiden. Zoek eens op “T630 home assistant”, deze bijvoorbeeld. Dat is voor mij als beginner wel genoeg.

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeckje
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-05 11:03
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:26:
[...]

Er heeft hier ook iemand dataloggers voor OT gepost, ik weet even niet meer wie dat was. mogelijk dat dat ook iets voor je is.

vergeet dan niet dat je ook sensoren voor de buiten en binnen temperatuur en luchtvochtigheid nodig hebt.
Zoiets?

https://otgw.tclcode.com/ deze heb ikzelf gebruikt, weet niet of ie nog beschikbaar is.
https://www.tindie.com/pr...n88/opentherm-controller/

[ Voor 14% gewijzigd door Freeckje op 09-12-2023 17:23 ]

NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 19:39
Dubbele post

[ Voor 104% gewijzigd door Cella op 09-12-2023 17:24 ]

Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:25

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Laatst online: 09:14
Vraagje, Ik zie dat de meeste van die dingen Windows draaien. Is HA een zelfstandig draaiend OS of draait het onder Windows?
In dat laatste geval zou HA op iedere Windows computer kunnen draaien.

Zie het al, het is Windows of HA.

[ Voor 8% gewijzigd door Notaname op 09-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:34
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:03:
[...]

je kunt het ook erg ingewikkeld maken, mijn T6 kan dat ook zonder HA, namelijk die stel ik op een "nachtverlaging" minimum temperatuur in en als door warmteverlies die waarde is onderschreden stuurt de thermostaat de warmtepomp aan (vrij simpel en KISS)

alles is dus afhankelijk van a- je warmteverlies van je woning b- je isolatie van je woning c- je ingestelde minimum temperatuur (tijdens een bepaalde periode) d- de buitentemperatuur (relatie met je warmteverlies)

dus afhankelijk van de buitentemperatuur kun je wel of beter geen nachtverlaging toepassen.
Daar is hier al heel veel over geschreven en kun je ook de resulaten mooi zien van hoe het wel en hoe het niet verstandig is om te doen.

als jij zoals je beschrijft echter van 18ºC direct je verwarmingsysteem (CV+Warmtepomp) naar 22ºC laat komen, ben ik wel benieuwd wat je Quatt gaat doen (beter wat je CIC gaat doen).
Die zal zich een hoedje schrikken en direct de CV op vol vermogen aan zetten (met een zeer hoog gasverbruik tot gevolg) :( ; lijkt me dus geen juiste strategie hoe je met een warmtepomp moet omgaan, vermoedelijk zit je nog in je CV fase. Toch maar eens gaan omdenken. (met of zonder HA) :?

het is hier al heel vaak langsgekomen, dus ik zou eerst eens gaan lezen, lezen en vooral die informatie in je opnemen,
Met een warmtepomp is het agio KISS dus alles laaaanzaaaam doen en dat met kleine stapjes, wil je verhogen, doe dat dan met max. 0,5ºC en geef het systeem de tijd.

Als je dat doet zul je het meeste plezier beleven met nagenoeg geen gasverbruik en op het einde lage energierekening.
aan jou de keuze.
Eens met wat je zegt hoor, alleen voor mij is nul gas verbruik niet het doel. Ik heb aardig wat over van mijn zonnepanelen, maar niet genoeg om al mijn huis warm te houden heel de winter. Met name als de temperatuur richting het vriespunt gaat, heeft het voor mijn huis zin om de temperatuur te verlagen. Dan is die ene m3 gas in de morgen goedkoper dan de hele nacht mijn huis op temperatuur houden. Moet nog even uitzoeken waar het omslagpunt precies ergens zit, maar komende nacht is het zeker te warm voor nachtverlaging. Als ik vvw had gehad, was verhaal anders geweest.

En KISS, daar doen we niet aan op dit forum, toch? ;)
berrieberrie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:33:
[...]

Hoe doe je dat dan in home Assistant?
Hoe stuur je de thermostaat aan? En welke is dat dan?
Eerste opzet. Misschien dat ik nog ga kijken naar de laagst voorspelde temperatuur, is misschien iets nauwkeuriger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j80oX-vFTXLJ3bWTW0Cdbscmp14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5756cZ1KBYWugLZs1TMKxXJx.png?f=user_large

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:29
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:12:
[...]

Ontwijk jij de dure dynamische tarieven door dat dagelijks met de hand aan te passen of is het jou gelukt dat te automatiseren?
De zonneplan integratie heeft een sensor voor tarief groep (low, normal, high). Daarnaast maak ik onderscheid tussen doordeweeks en weekend.

Afgelopen dagen met de temperaturen rond het vriespunt heb ik stabiel gestookt omdat ik merkte dat de Quatt moeite had om in de volledige warmtevraag te voorzien met verhogingen en verlagingen. Ondanks dat gas stoken soms goedkoper was probeer ik mijn gasverbruik te minimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Notaname schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:53:
[...]

Vraagje, Ik zie dat de meeste van die dingen Windows draaien. Is HA een zelfstandig draaiend OS of draait het onder Windows?

HA draait helaas niet op windows (10 of 11) maar daarvoor heb je een eigen linux versie voor nodig of gewoon een linux.
daarnaast wil je HA eigenlijk contiue laten draaien, dat wil je met een windows pc echt niet (stroomverbruik), dus bv een Rasp. Pi of een kleine NUC ( met intel N95 of N100 prozessor of thin client (oude). die hebben een gemidd. verbruik van rond de 15W, dus die kun je lekker aan laten.

[ Voor 23% gewijzigd door MacD007 op 09-12-2023 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Of windows 11 op een zuinige pc met ha in een container met wsl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-05 09:49
olafmol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:40:
[...]

Volgens de OT standaard zou de "master" (de thermostaat) elke seconde een berichtje moeten sturen naar de "slave" (de CiC). Het staat me bij dat niet elke thermostaat ook de gemeten temperatuur verstuurt, maar bij OT is het minimum de ingestelde temperatuur. En dan kan ik me ook zomaar voorstellen dat die "elke seconde" regel ook niet door elke thermostaat wordt uitgevoerd.
Alle OT masters (dus thermostaten) moeten volgens de standaard elke seconde een OpenTherm bericht sturen naar de boiler, maar het ene bericht wat vaker dan de andere, hangt ook van af of de ketel brandt of niet, bv aanvoer temperatuur wordt relatief vaak opgevraagd door de thermostaat als de ketel brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:19:
[...]

HA draait helaas niet op windows (10 of 11) maar daarvoor heb je een eigen linux versie voor nodig of gewoon een linux.
daarnaast wil je HA eigenlijk contiue laten draaien, dat wil je met een windows pc echt niet (stroomverbruik), dus bv een Rasp. Pi of een kleine NUC ( met intel N95 of N100 prozessor of thin client (oude). die hebben een gemidd. verbruik van rond de 15W, dus die kun je lekker aan laten.
Dank.
Ga mezelf er in verdiepen en mogelijk er een aanschaffen. Heb vandaag proberen te stoeien met het Excel bestand van SBL maar dat gaat me echt boven m’n pet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:31
onlinaius schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 14:22:
[...]

Wat voor sensors zou je er nog bij willen? Ik mis alleen de vochtsensor. Alle eerder door mij gegeven voorbeelden zijn te halen uit openbare data, of af te leiden uit beschikbare cijfers zoals verwarmingsvermogen en COP.
QED zonder vochtsensor gaat Quatt AI niet werken

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:19:
[...]

Zou dat niet in een gratis virtuele machine in Google Cloud kunnen draaien zoals de Teslamate logger dat ook kan?

Ik ben geen programmeur maar met deze instructie logt Teslamate al 3 jaar kosteloos alle data die mijn Tesla streamt.

https://www.teslaev.co.uk...for-free-on-google-cloud/

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 17:00

simplemouse

*.*.*.*

Ik denk toch dat door de firmware er iets is veranderd.
Ja het was vandaag en gister een stuk minder koud maar ik zag dat ik woensdag nog 2.7.0 had en donderdag 2.7.1.

Inmiddels staat de ketel ook weer op 40c ipv 45c en dit ik een prima dag.
Zo had ik het in het begin ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqmIsN8oNJoniwe16BwaKAU6xDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGf2uOgLIwUgktVbUSJk2VUX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:19:
[...]

Zou dat niet in een gratis virtuele machine in Google Cloud kunnen draaien zoals de Teslamate logger dat ook kan?

Ik ben geen programmeur maar met deze instructie logt Teslamate al 3 jaar kosteloos alle data die mijn Tesla streamt.

https://www.teslaev.co.uk...for-free-on-google-cloud/
Nee, je wilt connecten met je smart devices en die zijn als het goed is ;) niet zo te benaderen van buiten je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

simplemouse schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:45:
Ja het was vandaag en gister een stuk minder koud maar ik zag dat ik woensdag nog 2.7.0 had en donderdag 2.7.1.

[Afbeelding]
Het weer is ook wel veel warmer. Bij mij is die zelfs 2x uitgegaan en met een toefje gas gestart. Dat is niet de bedoeling..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:19
JWT schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:50:
Het weer is ook wel veel warmer. Bij mij is die zelfs 2x uitgegaan en met een toefje gas gestart. Dat is niet de bedoeling..
Hier ook. Het water was weer afgekoeld tot onder de 18 graden dus had even een boost nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
JWT schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:50:
[...]

Zo snel je cv water onder de 18ºC komt lukt het de Quatt niet meer om zelfstandig op te starten, dus heb je de cv heel even nodig. Het is en blijft een hybride dus soms gebeurt dat gewoon. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:15
Notaname schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:53:
[...]

s020506 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:13:
[...]

Eerste opzet. Misschien dat ik nog ga kijken naar de laagst voorspelde temperatuur, is misschien iets nauwkeuriger.

[Afbeelding]
Wellicht handiger om dit in onderstaand forum te bespreken?

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 21:52:
[...]

Zo snel je cv water onder de 18ºC komt lukt het de Quatt niet meer om zelfstandig op te starten, dus heb je de cv heel even nodig. Het is en blijft een hybride dus soms gebeurt dat gewoon. _/-\o_
Het was maar 0.01 voor beide keren samen. Maarja valt toch tegen na 2 weken zonder 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:02

[Afbeelding]
Ik denk dat iedereen een mooie dag heeft gehad, maar dat dat niet per se door de update kwam, maar wel door het temperatuurverschil. Ook hier in het koude noorden van een COP 2.9 (gisteren) naar een COP 5.1 (vandaag 9 december)... Inderdaad een prima dag en zo te zien hebben we de komende periode prima dagen voor de tijd van het jaar. Ergens is de klimaatverandering goed voor de mensen met een warmtepomp |:(

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]
37.2 kWh warmte met 5.66 kWh verbruik. Dat is een COP van 6,57
Onder die omstandigheden kan de Quatt het prima alleen doen.
Zodra het weer kouder wordt neemt die COP af en dus ook de maximaal leverbare warmte binnen de grenzen van de Quatt. Op dat punt moet de CV bijspringen en dan is dus de vraag wat er nog uit de Quatt komt en hoeveel de CV ketel nog toe moet voegen aan de watertemperatuur.

[ Voor 15% gewijzigd door netappie op 10-12-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-05 09:49
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:21:
[...]

Zijn jouw openTherm observaties obv de Honeywell Round Modulation?
Ja, maar ik heb sindsdien gemerkt dat bij mijn CiC configuratie alleen de kamertemperatuur, het kamertemperatuur setpoint en de warmtevraag (enableCentralHeating) bit gebruikt worden. Het control setpoint wordt niets mee gedaan.

Dus zolang de temperatuur onder de bovenste hysterese grens van de thermostaat blijft (bij de Round is dat setpoint +0,5°) en de thermostaat dus warmtevraag heeft, regelt de CiC het vermogen alleen op basis van de gemeten kamertemperatuur en het setpoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05 09:09
Zelf ben ik nu aan het experimenteren met de openhaard functie van de iSense. Hierdoor blijft de warmtevraag er altijd, ook als de max temp bereikt is en zal de Quatt dus niet snel uit slaan. Als de temp bereikt is, gaat de Quatt naar standby en weer aan, als de setpoint weer gehaald is. Hopelijk haal ik hierdoor een kleinere hysterese en heeft het koken niet direct invloed op het uitschakelen van de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
MWink schreef op zondag 10 december 2023 @ 07:59:
[...]

Ja, maar ik heb sindsdien gemerkt dat bij mijn CiC configuratie alleen de kamertemperatuur, het kamertemperatuur setpoint en de warmtevraag (enableCentralHeating) bit gebruikt worden. Het control setpoint wordt niets mee gedaan.

Dus zolang de temperatuur onder de bovenste hysterese grens van de thermostaat blijft (bij de Round is dat setpoint +0,5°) en de thermostaat dus warmtevraag heeft, regelt de CiC het vermogen alleen op basis van de gemeten kamertemperatuur en het setpoint.
Is het wenselijk dat de CiC ook iets met het control setpoint doet?
En doet de CiC dat icm andere thermostaten (lyric t6) wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
marcoboers94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:11:
[...]

@JazekerXX
Ik heb de diyless vanaf het begin draaien (T6 besteld, laten installeren door Quatt en vervolgens zelf diyless geplaatst en de T6 binnen 14 dagen terug gestuurd).
Bij welke winkel kan je de T6 terugsturen nadat hij is geïnstalleerd door Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47

Trackerfire

BTC HODLER

Heinemancp schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:25:
Zelf ben ik nu aan het experimenteren met de openhaard functie van de iSense. Hierdoor blijft de warmtevraag er altijd, ook als de max temp bereikt is en zal de Quatt dus niet snel uit slaan. Als de temp bereikt is, gaat de Quatt naar standby en weer aan, als de setpoint weer gehaald is. Hopelijk haal ik hierdoor een kleinere hysterese en heeft het koken niet direct invloed op het uitschakelen van de thermostaat.
Ben benieuwd. Houd ons op de hoogte :)

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
TeslaNerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:41:
[...]

Is het wenselijk dat de CiC ook iets met het control setpoint doet?
En doet de CiC dat icm andere thermostaten (lyric t6) wel?
Wat is het verschil eigenlijk tussen “control setpoint” en gewenste temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
Met name als de temperatuur richting het vriespunt gaat, heeft het voor mijn huis zin om de temperatuur te verlagen. Dan is die ene m3 gas in de morgen goedkoper dan de hele nacht mijn huis op temperatuur houden. Moet nog even uitzoeken waar het omslagpunt precies ergens zit
Ik ga nu eens kijken of ik jouw HA-optie zonder HA voor elkaar kan krijgen :9 . Dus 's ochtends eerst een uur van 17 naar 21 om de boel aan te jagen. In dat uur zou ik 1 - 1,5 graad toename moeten kunnen halen. Daarna mag de Quatt het overnemen om het laatste stukje rustig naar 19,5 te gaan en dan de rest van de dag daar in de buurt te blijven. Inderdaad even een boost, maar daarmee vermijd ik dat de Quatt 's nachts 7 uur lang staat te snorren.

Enige minpunt is dat die waarden allemaal verschillen als de temperaturen anders worden. En ik heb weinig zin om een soort luchtverkeersleider te gaan spelen omdat de CiC dat niet doet. Maar goed, wie weet kan ik een soort optimum vinden, de CiC doet natuurlijk niet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
MacD007 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:52:
[...]

Quatt heeft bij mij een verlies ingesteld van 7, ik kom nu gemiddeld op 6,8 met pieken naar 9,5. Als ik daar 10-15% onder ga zitten kom ik uit rond de 8, dus daar zou die eigenlijk naartoe aangepast moeten worden. Echter, ik heb helemaal niet het idee dat de CV te snel bijspringt, eerder te laat. Zie daarom mijn post hierboven: omdat de CiC de CV niet bijpakt, zat ik al 2 ochtenden in de kou toen ik de nachtverlaging omlaag heb gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:34
Cruzâh schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:06:
[...]

Ik ga nu eens kijken of ik jouw HA-optie zonder HA voor elkaar kan krijgen :9 . Dus 's ochtends eerst een uur van 17 naar 21 om de boel aan te jagen. In dat uur zou ik 1 - 1,5 graad toename moeten kunnen halen. Daarna mag de Quatt het overnemen om het laatste stukje rustig naar 19,5 te gaan en dan de rest van de dag daar in de buurt te blijven. Inderdaad even een boost, maar daarmee vermijd ik dat de Quatt 's nachts 7 uur lang staat te snorren.

Enige minpunt is dat die waarden allemaal verschillen als de temperaturen anders worden. En ik heb weinig zin om een soort luchtverkeersleider te gaan spelen omdat de CiC dat niet doet. Maar goed, wie weet kan ik een soort optimum vinden, de CiC doet natuurlijk niet niks.
Ik heb ook weer een automation die de thermostaat op de gewenste temperatuur zet als hij binnen 0,5 graad komt. Die paar nachten dat ik het nu heb gebruikt, duurde dat ongeveer een half uurtje ofzo.

En ik pas alleen nachtverlaging toe als het in de nacht kouder wordt dan 5 graden. Rond die temperatuur zit het break even point voor mijn huis.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Is er hier iemand die de modulerende Netatmo thermostaat heeft getest met de Quatt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruzâh
s020506 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:34:
[...]

En ik pas alleen nachtverlaging toe als het in de nacht kouder wordt dan 5 graden. Rond die temperatuur zit het break even point voor mijn huis.
Dus boven de 5gr hou je 's nachts dezelfde temperatuur aan als overdag? Helemaal geen verlaging dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:41
Vrijdag gesprek gehad met Quatt en ik denk dat we het wel gaan doen, ik twijfel alleen over de plaatsing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bM9IW09GjX69Y5LK6c3_dHjOYio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlnnVThDZ5NM40CgKzkhYrQO.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie leek mij (en de adviseur van Quatt) plaatsing linksboven aan de achtergevel het beste plan. Is de kant van de badkamer dus wat betreft trillingen minder erg, en zit boven een put. Dooiwater kan dus met een slang beneden naar de put geleid worden. CV ketel kan eenvoudig via knieschotten bereikt worden.

Bijkomend voordeel is dat wij ook volgend jaar of het jaar daarop willen uitbouwen en de Quatt dan dus ook niet verplaatst hoeft te worden.

Ja, al met al klinkt het misschien het meest logische maar heb hele tijd het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-01-2024
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:29:
Vrijdag gesprek gehad met Quatt en ik denk dat we het wel gaan doen, ik twijfel alleen over de plaatsing.

[Afbeelding]

In eerste instantie leek mij (en de adviseur van Quatt) plaatsing linksboven aan de achtergevel het beste plan. Is de kant van de badkamer dus wat betreft trillingen minder erg, en zit boven een put. Dooiwater kan dus met een slang beneden naar de put geleid worden. CV ketel kan eenvoudig via knieschotten bereikt worden.

Bijkomend voordeel is dat wij ook volgend jaar of het jaar daarop willen uitbouwen en de Quatt dan dus ook niet verplaatst hoeft te worden.

Ja, al met al klinkt het misschien het meest logische maar heb hele tijd het gevoel dat ik iets over het hoofd zie.
ik zou hem links onder op de grond zetten, ook makkelijker voor onderhoud en geen eventuele trillingen omdat hij aan de muur hangt, zonde van het mooie huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]

Let op dat er geluidsnormen zijn. De Quatt produceert 55 dB in zijn normale stand, dus als het erf van de buren daar direct aan grenst, dan kunnen ze eisen dat je de Quatt weer weg haalt als zij overlast ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
sja.. TEGEN de erfgrens hangen is wel een dingetje...
nu zit er zo te zien nog wel een pad tussen, maar veel zal het niet zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 11:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]

Als je zeker weten dat je naar achteren uit gaat bouwen, dan is het misschien handiger om te zorgen dat de Quatt op de uitbouw kan staan (extra stevig tegen trillingen). Ik neem aan dat je dan toch meteen de verwarming aan gaat passen voor die extra ruimte (tip: leg ook meteen vloerverwarming) en dan kan je de warmtepomp midden tussen de ramen laten zetten voor minimale overlast.

Na de herrie en rommel van een uitbouw zal niemand meer gaan gillen over het geluid van een zoemende Quatt op het midden van je erf. Over beide zaken is de buren vooraf meenemen natuurlijk altijd verstandig. Wie weet willen ze ook een Quatt (horen ze die van jou niet meer).

Voor het raam kan je speciale geluiddempende roosters krijgen van Duco. Dan krijg je nog wel de frisse lucht maar niet het geluid. Die zijn normaal gesproken verplicht in hoogbouw en bij wegen, en ook in de buurt van Schiphol zijn ze massaal geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Allereerst bedankt voor de nuttige feedback. Op de grond plaatsen had ook mijn voorkeur gehad, misschien moet ik dan maar gewoon wachten. Als ik hem nu op de grond zet en over 1 a 2 jaar als we gaan uitbouwen weer moet verplaatsen zet het niet veel zoden aan de dijk qua besparing in ieder geval.

Wat betreft de afstand tot de buren: achterkant is 20 meter, zijkant is 6 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJMLATqz5fD2G1pqRYby1c3cZLo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bNcxxLrl0g3Eoym573snPGM9.png?f=user_large

Denk dat ik maandag maar bel en vraag hoeveel het kost als ze hem over 1 a 2 jaar van de grond naar dak uitbouw moeten verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:58
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:22:
Allereerst bedankt voor de nuttige feedback. Op de grond plaatsen had ook mijn voorkeur gehad, misschien moet ik dan maar gewoon wachten. Als ik hem nu op de grond zet en over 1 a 2 jaar als we gaan uitbouwen weer moet verplaatsen zet het niet veel zoden aan de dijk qua besparing in ieder geval.

Wat betreft de afstand tot de buren: achterkant is 20 meter, zijkant is 6 meter.

[Afbeelding]

Denk dat ik maandag maar bel en vraag hoeveel het kost als ze hem over 1 a 2 jaar van de grond naar dak uitbouw moeten verplaatsen.
Ik zou het direct op de goede plak laten plaatsen. De afstanden zijn ruim genoeg mbt het geluid.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53

Volgens mij kan je hem prima zelf verplaatsen. Eerst een meter bij de nieuwe uitbouw vandaan en daarna omhoog met een liftje of iets dergelijks.

[ Voor 14% gewijzigd door Spykie op 10-12-2023 13:27 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online

[Afbeelding]

Koudwatervrees, herkenbaar :) In elk geval geen overhaaste keuzes maken, want uiteindelijk doe je een ingrijpende verandering aan je huis. Ookal wordt de Quatt volgende maand weer 200 euro duurder...

Een paar dubbelchecks:
-kunnen ze daadwerkelijk onder de overhangende dakrand naar binnen boren om onder de knieschotten op zolder uit te komen? Anders krijg je een lelijke leidingconstructie over de dakgoot heen. Of ze gaan via de badkamer naar binnen, wat binnen het nodige leidingwerk geeft.
-zeker weten dat je niet in een keer full-electric wil?
-zeker weten dat je die leiding voor het smeltwater over de muur naar beneden wil? Hij is op zich ok weg te werken met een klimplant of iets dergelijks. Al zal die in de winter doorgaans weinig blad hebben.

Succes met de keuze!

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:25:
[...]

Volgens mij kan je hem prima zelf verplaatsen. Eerst een meter bij de nieuwe uitbouw vandaan en daarna omhoog met een liftje of iets dergelijks.
En misschien dan ook zorgen voor iets extra lengte op de Quatt-leidingen zodat je speelruimte hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:13

[Afbeelding]

Je krijg teveel advies of denkwijzen misschien maar ik zou hem op beugels boven aan de gevel doen. Ca 50 tot misschien liever 100 cm boven dak van de toekomstige uitbouw. Leiding naar beneden voor tijdelijk dus geen probleem. Onderhoud als de uitbouw er is ook geen probleem meer. Trillingen in muur zal minimaal zijn, daar zijn al genoeg ervaring van. Op dak uitbouw misschien wel risicovoller in verband met trillingen maar dat is weer afhankelijk van de constructie (betondak heeft daar bijna geen last van)

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang

[Afbeelding]

19,54 is niet de erfgrens en aan de zijkant ook de helft? Erfgrens is de meetwaarde

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Cruzâh schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:06:
[...]

Kijk maar eerst even wat die boost je kost (qua m3 gas) en dat afzet tegen de stroom kosten als je de Quatt geduurende de nacht lekker op temperatuur laat blijven. Zal ook erg afhankelijk zijn van de buitentemperatuur.

Hou ook rekening dat als je huis behoorlijk afgekoeld is (bouwmassa) dit ook behoorlijk veel energie kost om dat weer op temeratuur te krijgen.

het zou me niet verbazen als blijkt dat mn bij koude buitentemperatuur dat op temperatuur houden met een kleine nachtverlaging het goedkoper is dan steeds laten afkoelen en weer opwarmen.
Met de huidige relatief warmte buitentemperaturen zal dat weer anders liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Bennobang schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:47:
[...]

19,54 is niet de erfgrens en aan de zijkant ook de helft? Erfgrens is de meetwaarde
Ja dat is gemeten tot aan de bebouwing. Erfgrens voor beide is de helft.
Ysbeer schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:29:
[...]

Koudwatervrees, herkenbaar :) In elk geval geen overhaaste keuzes maken, want uiteindelijk doe je een ingrijpende verandering aan je huis. Ookal wordt de Quatt volgende maand weer 200 euro duurder...

Een paar dubbelchecks:
-kunnen ze daadwerkelijk onder de overhangende dakrand naar binnen boren om onder de knieschotten op zolder uit te komen? Anders krijg je een lelijke leidingconstructie over de dakgoot heen. Of ze gaan via de badkamer naar binnen, wat binnen het nodige leidingwerk geeft.
-zeker weten dat je niet in een keer full-electric wil?
-zeker weten dat je die leiding voor het smeltwater over de muur naar beneden wil? Hij is op zich ok weg te werken met een klimplant of iets dergelijks. Al zal die in de winter doorgaans weinig blad hebben.

Succes met de keuze!
Dakrand is net niet bereikbaar langs de knieschotten, dan zou je langs de rand van de kanaalplaten moeten boren wat niet verstandig is. Leidingwerk dus via de badkamer in een hoekje (maar die is afgeschreven dus geen moeite mee).

Wat betreft die leiding voor smeltwater, die moet toch ergens langs? Snap dat dit niet het mooiste is maar gelukkig tot de plaatsing van de uitbouw een tijdelijke oplossing.

All electric overwogen maar a. nog geen vloerverwarming en b. de vorige bewoners hebben net een nieuwe CV ketel opgehangen dus die is ook nog goednieuw.. Ik heb ook de black friday korting van Quatt scheelt ook nog weer eens 200 euro.

Goed, na jullie opmerkingen heb ik nu eigenlijk bedacht waarom ik hem niet lager laat hangen op de gevel, ter hoogte van de bakstenen (dus niet op het witte stuk) en zodat hij ongeveer al op de hoogte van de uitbouw hangt. Kan je hem later nog op het dak plaatsen van de uitbouw mochten we dat nodig vinden.

Enige punt wordt dan dat we leidingwerk van boven tot onder in de badkamer moeten hebben maar zoals gezegd die is toch al afgeschreven en kan later wel een koof omheen komen of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8ikLdLDQNPhA1fH7sFi3wKLmpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBR6P0tdMY4HdRPO7LF6MOj8.jpg?f=fotoalbum_large

Dus zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Dersan op 10-12-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:14:
[...]

[...]

Dakrand is net niet bereikbaar langs de knieschotten, dan zou je langs de rand van de kanaalplaten moeten boren wat niet verstandig is. Leidingwerk dus via de badkamer in een hoekje (maar die is afgeschreven dus geen moeite mee).

Wat betreft die leiding voor smeltwater, die moet toch ergens langs? Snap dat dit niet het mooiste is maar gelukkig tot de plaatsing van de uitbouw een tijdelijke oplossing.

All electric overwogen maar a. nog geen vloerverwarming en b. de vorige bewoners hebben net een nieuwe CV ketel opgehangen dus die is ook nog goednieuw.. Ik heb ook de black friday korting van Quatt scheelt ook nog weer eens 200 euro.

Goed, na jullie opmerkingen heb ik nu eigenlijk bedacht waarom ik hem niet lager laat hangen op de gevel, ter hoogte van de bakstenen (dus niet op het witte stuk) en zodat hij ongeveer al op de hoogte van de uitbouw hangt. Kan je hem later nog op het dak plaatsen van de uitbouw mochten we dat nodig vinden.

Enige punt wordt dan dat we leidingwerk van boven tot onder in de badkamer moeten hebben maar zoals gezegd die is toch al afgeschreven en kan later wel een koof omheen komen of iets dergelijks.

[Afbeelding]

Dus zoiets?
Denk je er aan dat je afstand tot de erfgrens in die situatie aan beide kanten werken, zowel voor je buren links en rechts.
ik denk dat je rechts waarschijnlijk wel goed zit ivm de afstand, links kan ik zo niet goed beoordelen. wat is daar je afstand.
reken dat je 4 - 4,5m afstand met de Quatt nodig zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:25:
[...]

Denk je er aan dat je afstand tot de erfgrens in die situatie aan beide kanten werken, zowel voor je buren links en rechts.
ik denk dat je rechts waarschijnlijk wel goed zit ivm de afstand, links kan ik zo niet goed beoordelen. wat is daar je afstand.
reken dat je 4 - 4,5m afstand met de Quatt nodig zult hebben.
Links is 6 meter tot hun huis, 3 meter de erfgrens. Zit dubbele oprit tussen.

Huis is 6 meter breed dus naar de buren rechts zal dan 5 meter afstand worden.

Vind trouwens dat Quatt hier wel iets meer over had mogen zeggen tijdens het adviesgesprek, ik dacht dat zit wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Met de mooie buitentemperaturen krijg je weer heel mooie COP's te zien.
De Quatt gunt zich zelfs nog een een mooie rustpause. En geen gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTmDjO1AvcrlU_Mk_3hRpTEh3EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNkMSayQxqSUa1ZV65SK5RDn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXXdzxS01vN2fXIsESZM-Xcdli0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFrZJefbBm7oIxc1EOWzS239.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:28:
[...]

Vind trouwens dat Quatt hier wel iets meer over had mogen zeggen tijdens het adviesgesprek, ik dacht dat zit wel snor.
met alleen 3m (links) ga je de wettelijke eisen helaas niet halen. Dus zul je iets met de unit naar rechts, maar ook daar heb je niet al te veel speelruimte.
Heb je de rekentool al gebruikt ?
Als je er niet uitkomt dan wil ik je best helpen, stuur dan maar een pm.
Als ik dat zo zie zou het wel moeten lukken, echter echt veel speelruimte heb je niet en je zult ook van de stille modus gebruik moeten maken.
Belangrijk is dat je vooraf je buren even informeerd, want als die niet lastig doen, heb je een probleem minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:28:
[...]

Waarschijnlijk hadden ze het al gezien. De Quatt is trouwens niet super luidruchtig, maar er zijn stillere als je daar 3x zo veel geld voor over hebt.
In de nacht kan je de fluisterstand gebruiken van 52 dB, al hakt dat wel flink in het vermogen.

Ik denk dat je inderdaad de goede plek hebt, maar ik zou de buren wel even meenemen in het verhaal. Dat voorkomt gezeur achteraf, ook omdat ze er tegenaan moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:28:
Met de mooie buitentemperaturen krijg je weer heel mooie COP's te zien.
De Quatt gunt zich zelfs nog een een mooie rustpause. En geen gasverbruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Januari, februari en maart gemiddelde temperatuur boven 5graden meetpunt de Kooy dus als dat zo doorgaat kunnen we veel verwachten van Quatt. Bij mij cv bedrijf nog steeds helemaal uit *O* en dit jaar al onder de 500m3 verbruik oOo Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnIqZgcJQC5nraJbqrvmouqxdqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vJ2Nt2Rg1K68ZCa1EfIT9rSJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6X8ELIgzjyMJiE5Rcl9fcNLzco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kwz0VGDHHlu5l8vCPrMbnxzo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Bennobang schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:47:
[...]

Januari, februari en maart gemiddelde temperatuur boven 5graden meetpunt de Kooy dus als dat zo doorgaat kunnen we veel verwachten van Quatt. Bij mij cv bedrijf nog steeds helemaal uit *O* en dit jaar al onder de 500m3 verbruik oOo [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is mooi voor de kop van Noord-Holland (regio Den Helder, ken ik goed van heel vroeger) , hier kom ik vandaag op 6,3 en nu op 6,1. en dat in dezember, wie had dat mogen denken.

dus al met al zijn we ondertussen nog steeds zeer tevreden met de Quatt (was eerst bang of de kleine Quatt wel voldoende was om ons toch redelijk groot huis warm te krijgen) maar dat lukt boven verwachting heel goed.
En omdat het een hybride is weet je dat er ooit ook wel eens gas gebruikt gaat worden. van oktober tot nu voor de verwarming nog geen 18 m3 gas verbruikt. vorige jaar was dat ruim 10 keer meer in de zelfde periode. en de stroom is eigenlijk gratis (overproductie van dit jaar). en ja, die minder dan 500 m3 gas per jaarperiode gaan we ook halen, met gemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notaname

[Afbeelding]

Ik zou hem mooi op de door jou gewenste plek laten plaatsen. Wij hebben hem nu een jaar tot volle tevredenheid aan de gevel onder ons badkamerraam hangen. Nog nooit enig geluid binnen gehoord. (45 jaar oude tussenwoning). Buiten is hij trouwens ook superstil. 👍🏼
Aangehaalde argument mbt service, als je nieuwe aanbouw klaar is kunnen ze er staand prima bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:59:
[...]

Dat is mooi voor de kop van Noord-Holland (regio Den Helder, ken ik goed van heel vroeger) , hier kom ik vandaag op 6,3 en nu op 6,1. en dat in dezember, wie had dat mogen denken.
De onze heeft vandaag tnt een COP van 5,3.
We verwarmen 24 uur per dag tussen de 21,5 en 22 graden. Dus een hoger warmteverlies tov iemand die het op19,5 graad houdt begrijp ik.
Is dat ook van invloed op je COP?

[ Voor 4% gewijzigd door Notaname op 10-12-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
Bennobang schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:47:
[...]

Januari, februari en maart gemiddelde temperatuur boven 5graden meetpunt de Kooy dus als dat zo doorgaat kunnen we veel verwachten van Quatt. Bij mij cv bedrijf nog steeds helemaal uit *O* en dit jaar al onder de 500m3 verbruik oOo [Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie bij jou dat warmteverlies is ingesteld op 10kw? Gezien je huis eigenschappen en historisch gasverbruik best wel veel, of mis ik iets?.
Mijn huis vrijstaand in Zuid Limburg matige isolatie, vorig jaar met veel pijn en moeite een gasverbruik van 1000m3 is gecalculeerd op warmte verlies van 5.8.
Uit mijn eigen berekeningen kom ik daar ook ongeveer op, maar begrijp het niet in vergelijking met jouw situatie.
Mijn cop is lala. Er zijn zeker nog verbeteringen aan te brengen qua warmte afgifte om die de verbeteren.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Notaname schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:15:
[...]

De onze heeft vandaag tnt een COP van 5,3.
We verwarmen 24 uur per dag tussen de 21,5 en 22 graden. Dus een hoger warmteverlies tov iemand die het op19,5 graad houdt begrijp ik.
Is dat ook van invloed op je COP?
Ja, zeker, je hebt meer warmte nodig, dus ook meer verbruik, dat kan dus ook uitwerkingen op je COP hebben. Wil je echt energiezuinig omgaan zul je echt van die 22ºC af moeten, de overheid heeft zelf ook aan dat je termostaat op 19ºC zou moeten staan.
Overigens heb ik een T6, dus deze heeft ook wel een beetje overschot, dus is het in de hut vaak rond de 20ºC. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
berrieberrie schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:39:
[...]

Ik zie bij jou dat warmteverlies is ingesteld op 10kw? Gezien je huis eigenschappen en historisch gasverbruik best wel veel, of mis ik iets?.
Mijn huis vrijstaand in Zuid Limburg matige isolatie, vorig jaar met veel pijn en moeite een gasverbruik van 1000m3 is gecalculeerd op warmte verlies van 5.8.
Uit mijn eigen berekeningen kom ik daar ook ongeveer op, maar begrijp het niet in vergelijking met jouw situatie.
Mijn cop is lala. Er zijn zeker nog verbeteringen aan te brengen qua warmte afgifte om die de verbeteren.
Ik ben het er ook niet mee eens dat verlies. Daarom heb ik mijn cv bedrijf van de ketel ook uitgezet in verband met veel teveel gasverbruik en moet er nog met Quatt communiceren. Ook met een paar graden vorst bleef het overdag 20 graden en s’nachts 19,5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
  • Nu online
Cruzâh schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:09:
[...]

Quatt heeft bij mij een verlies ingesteld van 7, ik kom nu gemiddeld op 6,8 met pieken naar 9,5. Als ik daar 10-15% onder ga zitten kom ik uit rond de 8, dus daar zou die eigenlijk naartoe aangepast moeten worden. Echter, ik heb helemaal niet het idee dat de CV te snel bijspringt, eerder te laat. Zie daarom mijn post hierboven: omdat de CiC de CV niet bijpakt, zat ik al 2 ochtenden in de kou toen ik de nachtverlaging omlaag heb gegooid.
Dus, gewoon zo laten. die berekening die je gebruikt is ook maar een benadering, een echte warmteverliesberekening is echt heel wat complexer en heeft een heleboel data nodig om tot een juiste berekning te komen.
Maar voor onze toepassing is de genoemde berekening meer dan afdoende. plus of min 1,5 ( = je brandbeedte) en je zit gewoon goed, zeker als je praktische ervaring ook positief is. (y) dus niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:44
MacD007 schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:06:
[...]

Dus, gewoon zo laten. die berekening die je gebruikt is ook maar een benadering, een echte warmteverliesberekening is echt heel wat complexer en heeft een heleboel data nodig om tot een juiste berekning te komen.
Maar voor onze toepassing is de genoemde berekening meer dan afdoende. plus of min 1,5 ( = je brandbeedte) en je zit gewoon goed, zeker als je praktische ervaring ook positief is. (y) dus niets doen.
Mag ik vragen welke berekening dit is, ik heb deze boot gemist met hoog aantal reacties.
Kunnen we de frontpage van topic niet vullen met alle belangrijke informatie etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
mklcln schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:09:
[...]

Mag ik vragen welke berekening dit is, ik heb deze boot gemist met hoog aantal reacties.
Kunnen we de frontpage van topic niet vullen met alle belangrijke informatie etc?
Zie bericht van Friesin 3-12 ca 18.01. Ff zoekfunctie ‘berekening’ invullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Dersan schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:14:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Dus zoiets?
Prima plek lijkt me.
Laat gelijk een meter of 4-5 extra leidingen naar de Quatt aanleggen: zodra de aanbouw er is kun je 'm zo er op zetten en eventueel ook nog draaien/meer naar midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Bennobang schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:22:
[...]

Zie bericht van Friesin 3-12 ca 18.01. Ff zoekfunctie ‘berekening’ invullen
Zal juiste persoon even quoten 🙃

[ Voor 41% gewijzigd door Friezin op 10-12-2023 16:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
mklcln schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:09:
[...]

@Spykie heeft er een excel voor gemaakt, even 3 koude dagen invullen aan de hand van je Quatt-app en de gemiddelde temperatuur knmi van het station wat het dichtst bij ligt: (rechtsboven) https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/december

Spykie in "Ervaringen met Quatt?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
Beste Quatt'ers
Zou het een idee zijn om net zoals in het begin van het forum gedaan is een google spreadsheet bij te houden met de belangrijkste variabelen die ieder van ons heeft. Ik zie soms cop voorbij komen waar ik jaloers op ben, dat wil ik natuurlijk ook. Het is fijn dat er mensen zijn die laten zien hoe fantastisch hun systeem werkt.
Dit is natuurlijk afhankelijk van een hele reeks van variabelen. Als we die variabelen kwijt kunnen in een excelsheet dan kunnen veel mensen hier van leren en eventueel verbeteringen aanbrengen die zich blijkbaar bewezen hebben

enkele variabelen (dat kunnen er best veel zijn);
-waar staat de quatt? In de zon/gedeeltelijk/niet
-wat is je ingestelde warmteverlies?
-gemiddelde cop (per maand)?
-Isolatie niveau? zeer goed/goed/redelijk/matig?
-afgifte syteem? Alleen radiators/vloerverwarming nat/vloerverwarming droog/combinatie vvw en radiators
-vvw verdeler met pomp/zonder pomp?
-bijpass? ja/nee
-Nachtverlaging? Ja/nee
-ingestelde woonkamer temperatuur?
-gemiddelde maand buiten temperatuur
-historisch gasverbruik?
-thermostaat merk?
-cv ketel merk/model?

Deze variabelen schud ik op dit moment even zo uit mijn mouw en zal niet compleet zijn en wellicht ook wat onzinnige variabelen zijn.

Nu is het zo dat mijn excel/google spreadsheet vaardigheid niet iets is waar ik trots op ben. daarom de vraag kan en wil iemand zich daarvoor inzetten.

Het is maar een idee, dus schiet er maar op. Wellicht wilt niet iedereen zijn variabelen prijs geven om wat voor reden dan ook. Dat kan. Of misschien is het helemaal niet mogelijk?
Ik denk wel dat daardoor wel de discussies wat gestructureerder kunnen zijn en er nuttige aspecten naar voren kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Friezin schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:48:
[...]

Zal juiste persoon even quoten 🙃
Sorry 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Ben wel content met de aanpassing van het eerdere warmteverlies van 6 naar 8 (ook is er verhoging buitentemperatuur van 13°C naar 16°C doorgevoerd, maar geen idee wat dat inhoudt).

Geleverde warmte door de Quatt kan nu best hoog, tegen de 6 kW (even zitten spelen, vandaar waarschijnlijk dat gasverbruik) .
Op 1 december (-2,6°C gemiddeld) kwam dat nog niet hoger dan 4 kW, zie screenshot.

Jullie weten: ik wil comfort, standaard ingesteld op 21,5 (ja: moet ik op Honeywell nog calibreren, is 1 graad lager in werkelijkheid) en nu toch maar weer naar 22 rond 5.30 en nogmaals tussen 16.00 en 22.00 uur.

Enige wat bij Quatt nog openstaat: in technisch rapport staat dat ik alleen vloerverwarming heb. Ik vermoed dat dat ook een variabele, beheert door Quatt, is, gezien de instellingen bij deWarmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSmkxz8YO7dRhUOGqIoPcxUT5ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5Qfx8T7RisMACoyWhbjFJg6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giovNPgCg-j0GOV9cYHI5A1-iuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y5FiKMLhea7QbZFdusNCitR9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:47

Trackerfire

BTC HODLER

Sinds de firmware update naar 2.7.1 merk ik dat de Quatt lager moduleert dan hij tot nu toe heeft gedaan (sinds half oktober), dus mag aannemen dat dit zo is. Hij start rond de 310 Watt opgenomen vermogen op. Normaliter was het minimum zo'n 360-370 Watt.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Kun jij toch niks aan doen?
Ik zit gewoon zelf even niet op te letten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:13:
[...]

QED zonder vochtsensor gaat Quatt AI niet werken
Daar zijn oplossingen voor:

1. Werken met een externe vochtsensor.
2. Werken met beschikbare data over luchtvochtigheid.

Ik vind het een tikje onhandig dat ze er (waarschijnlijk) geen vochtsensor hebben ingebouwd, maar het betekend niet direct dat je cruciale data mist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:16

KL643

beeldaandemuur

berrieberrie schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:58:
Beste Quatt'ers
Zou het een idee zijn om net zoals in het begin van het forum gedaan is een google spreadsheet bij te houden met de belangrijkste variabelen die ieder van ons heeft. Ik zie soms cop voorbij komen waar ik jaloers op ben, dat wil ik natuurlijk ook. Het is fijn dat er mensen zijn die laten zien hoe fantastisch hun systeem werkt.
Dit is natuurlijk afhankelijk van een hele reeks van variabelen. Als we die variabelen kwijt kunnen in een excelsheet dan kunnen veel mensen hier van leren en eventueel verbeteringen aanbrengen die zich blijkbaar bewezen hebben

enkele variabelen (dat kunnen er best veel zijn);
-waar staat de quatt? In de zon/gedeeltelijk/niet
-wat is je ingestelde warmteverlies?
-gemiddelde cop (per maand)?
-Isolatie niveau? zeer goed/goed/redelijk/matig?
-afgifte syteem? Alleen radiators/vloerverwarming nat/vloerverwarming droog/combinatie vvw en radiators
-vvw verdeler met pomp/zonder pomp?
-bijpass? ja/nee
-Nachtverlaging? Ja/nee
-ingestelde woonkamer temperatuur?
-gemiddelde maand buiten temperatuur
-historisch gasverbruik?
-thermostaat merk?
-cv ketel merk/model?

Deze variabelen schud ik op dit moment even zo uit mijn mouw en zal niet compleet zijn en wellicht ook wat onzinnige variabelen zijn.

Nu is het zo dat mijn excel/google spreadsheet vaardigheid niet iets is waar ik trots op ben. daarom de vraag kan en wil iemand zich daarvoor inzetten.

Het is maar een idee, dus schiet er maar op. Wellicht wilt niet iedereen zijn variabelen prijs geven om wat voor reden dan ook. Dat kan. Of misschien is het helemaal niet mogelijk?
Ik denk wel dat daardoor wel de discussies wat gestructureerder kunnen zijn en er nuttige aspecten naar voren kunnen komen waar we allemaal wat aan hebben.
Volgens mij heeft het weinig zin en ik zie het nut dat een ieder zijn waardes toont ook niet. Het heeft pas zin als je in een identiek huis woont, huizen naast elkaar staan en exact dezelfde gezinsgroten met identieke gebruiken hebt en dan nog lijkt mij het lastig.

Er zijn gewoon teveel variabelen om een goede vergelijking te maken en is het appels met peren met sinaasappels en citroenen vergelijken :+

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
KL643 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:44:
[...]

Volgens mij heeft het weinig zin en ik zie het nut dat een ieder zijn waardes toont ook niet. Het heeft pas zin als je in een identiek huis woont, huizen naast elkaar staan en exact dezelfde gezinsgroten met identieke gebruiken hebt en dan nog lijkt mij het lastig.

Er zijn gewoon teveel variabelen om een goede vergelijking te maken en is het appels met peren met sinaasappels en citroenen vergelijken :+
Daar heb je gelijk in. Waardes tonen geeft wel aan hoe de Quatt het kan doen. Zo heb ik eruit weten te filteren dat mijn gasverbruik veel te hoog was in vergelijking met anderen. Maar dat wil niet zeggen dat we allemaal dezelfde waardes halen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nidebo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:13
Zijn er op dit moment ook mensen die i.p.v. de Lyric T6 met de Nest (V3) hun huis warm houden? Ik vraag dit voor een vriend. 😆😁
Ikzelf heb de Nest in januari op advies van Quatt gewisseld voor de T6. Deze werkt bij mij prima maar ik vindt hem zo lelijk. 😂
Ik hoor dus graag of er zowiezo mensen met de Nest en de Quatt werken om het huis warm te houden. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
KL643 schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:44:
[...]

Ligt er aan hoeveel data je hebt. Als je genoeg variabelen toevoegt zou je het in een statistisch programma kunnen gooien om te kijken wat die variabelen doen, maar daar heb je echt wel veel data voor nodig, ik betwijfel of we hier genoeg data kunnen verzamelen.

Pagina: 1 ... 178 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.