Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
[ Voor 194% gewijzigd door Trackerfire op 08-12-2023 16:56 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Deze UK-thermostaat lijkt me wel mooi. https://www.homelyenergy.com/MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:33:
[...]
allemaal leuk, maar helaas werkt de markt zo niet, Honeywell produceert de T6(R) en zijn andere thermostaten wereldwijd.
Dus wat daar een community van een paar duizend klanten willen is geheel buiten het speelveld van de grote jongens (Honeywell is een van de grootste spelers) op dit gebied.
Ze hebben pas een nieuw model wat volgens hun meer geschikt is voor een warmtepomp.
Overigens los het feit dat de grote jongens op warmtepomp gebied hun eigen thermostaat hebben en dus geen markt voor een speciaal model wel erg klein is.
De kans dat je er een vind ligt eerder in China mogelijk bij de zelfde producent waar ze de Quatt warmtepomp nu kopen en mogelijk ook beter met hun eigen CIC kunnen samenwerken.
Vergis je echter niet in de behoorlijk lange ontwikkelingstijd die hiermee gemoeid cq nodig is, los van de benodigde budget.
Moet alleen nog even samenwerking met Quatt geregeld worden.
Zie ook heatgeek op YouTube
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
De Quatt, CIC (op wifi), T6 icm met de CV ketel zijn met vlag en wimpel geslaagd.
Alles kwam netjes weer op, alsof er niets aan de hand was. Topppp !!!!!
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Spoed nummer gebeld, geen gehoor.
Nu net nog een keer in de app gekeken. Hij heeft tot iets over drie gedraait en hij ontdooit inmiddels door de warme temperaturen. Hopen dat het nu wegblijft...
:strip_exif()/f/image/adof6pZPKAkKl0SwoA8kBimS.jpg?f=fotoalbum_large)
En bij sommigen de in het schema ingestelde temperatuur 😉MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:41:
[...]
De T6(r) laat een "gevoelstemperatuur" zien en niet de actuele "werkelijke" temperatuur. Dat is hier al dverse keren voorbij gekomen, ook vanuit Resideo zelf.
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Mag ik daaraan toevoegen dat er ook heel veel mensen (nog) ontevreden zijn en er nog heel veel mensen zijn met problemen met de PompAO (bijv. dat er onnodig veel gas wordt gestookt of even veel gas als eerder en nu ook nog elektriciteit erbij) Mijn COP is tot nu toe nog belabberd. Geen enkele besparing tot gas. Ja deze functies zijn mooi; ja er zijn ook nog veel problemen. Denk dat het 50/50 is (tevreden/nog niet tevreden).Trackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:
Kom maar op Quatt @marijnflipse . Wij Tweakers kunnen zelf prima onze Quatt instellen denk ik zomaar eens. In het DeWarmte topic worden al forse besparingen gemeld, omdat mensen beter hun eigen stooklijn weten/warmtewens weten dan dat systemen of derden dat voor ze berekenen
Ik ben wel blij dat iuk achteraf geen 4KW Quatt heb genomen. Heb met -2, a -3 regelmatig het volle vermogen van de PompAO (6,4 KW) nodig om het huis warm te krijgen zonder bijspringen van de CV.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Je kan je mengpomp dan misschien beter een standje lager zetten als dat nog niet op zijn laagst staat, of de mengverdeler stellen qua retour flow.jurghof schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:34:
ik heb vandaag mijn mengpomp in voor mijn vloerverwarming eens uitgezet en het lijkt dat de quatt gewoon het water door de vloerverwarming drukt en wordt nu volgens mij minimaal gemengd (kan dit eigenlijk wel ?)
resultaat lijkt wel of mijn vloer nu meer warmte afgeeft, maar het is vandaag een "warme dag" dus blijft toch lastig vergelijken.
Ik las trouwens ook iets over magnetische vuil filters na het lezen vond ik het wel raar dat quatt deze niet installeert, is toch voor het behoud van je installatie en als ze toch bezig zijn kunnen ze dit net als een bypass toch aanbieden.
De mengpomp uit zetten gaat niet goed zodra je aanvoertemperatuur te hoog wordt, want normaal gesproken mengt die afgekoeld water uit de vloer met heet water uit de CV ketel. Zonder dat die mee draait kan het zomaar te heet worden als een lage temperatuur niet meer voldoende is om het warmteverlies van de woning te compenseren.
Ik weet niet of deze goed samen gaat met een Quatt, maar het kan een fix zijn: https://wilo.com/be/nl/Pr...pertise/wilo-stratos-pico
[ Voor 6% gewijzigd door netappie op 08-12-2023 17:32 ]
Met ‘Quatt’ bedoelde ik de organisatie. Over langs elkaar heen discussiëren gesproken …. 🤣MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:43:
[...]
Denkfout, de CIC maakt onderdeel uit (is de besturingsunit van de buitenunit) samen vormen ze de Quatt warmtepomp. Ze hadden ook de CIC in de warmtepomp kunnen plaatsen, of die optie dan echt zo handig was geweest, is voor mij een groot vraagteken, ik denk eerder niet.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Je schrijft toch duidelijk "de Quatt".pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:28:
[...]
Met ‘Quatt’ bedoelde ik de organisatie. Over langs elkaar heen discussiëren gesproken …. 🤣
Persoonlijk vind ik de CiC een prachtige oplossing om de data van een standaard OpenTherm thermostaat te vertalen naar een aansturing die zowel voor een warmtepomp als voor een CV ketel werkt.
Ik zou als het getik doorgaat zoals hier al eerder aangegeven de gas en elektriciteitsprijzen in de app aanpassen zodat er tijdelijk op de ketel gedraaid wordt. Ik vermoed echter dat de ijsvorming eerder minder gaat worden, gezien de weersverwachtingen.joosie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:09:
@MacD007 Ik kwam rond 3 uur thuis. Was nog harder getik dan vanmorgen. Hoor hier: https://streamable.com/wr8pv8
Spoed nummer gebeld, geen gehoor.
Nu net nog een keer in de app gekeken. Hij heeft tot iets over drie gedraait en hij ontdooit inmiddels door de warme temperaturen. Hopen dat het nu wegblijft...
[Afbeelding]
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Hieruit denk ik op te maken dat de CiC uitzonderlijk is? Werkt niet elke hybride warmtepomp met een vergelijkbaar kastje? Het grootste verschil is denk ik instelmogelijkheden, bij de CiC zijn die nagenoeg 0, maar verder is het toch 'redelijk standaard' (vermoed ik)?netappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:37:
[...]
Je schrijft toch duidelijk "de Quatt".
Persoonlijk vind ik de CiC een prachtige oplossing om de data van een standaard OpenTherm thermostaat te vertalen naar een aansturing die zowel voor een warmtepomp als voor een CV ketel werkt.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Zijn jullie knappe koppen nu al bezig met een HA integratie, of is die er al?
Zou natuurlijk tof zijn als al die ruwe JSON data mooi in een HA integratie komt
Of vraag ik voor nu teveel?
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quattSeconz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:01:
Sorry als ik een stomme vraag stel: Ik heb nu HA en kan lekker meekijken met de JSON via de browser.
Zou natuurlijk tof zijn als al die ruwe JSON data mooi in een HA integratie komt
Die is er al, werkt als een trein
Seconz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:01:
Sorry als ik een stomme vraag stel: Ik heb nu HA en kan lekker meekijken met de JSON via de browser.
En kijk dan ook gelijk even hier;Steven_SvD schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:08:
[...]
https://github.com/marcoboers/home-assistant-quatt
Die is er al, werkt als een trein
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
lijkt me niets, ze rijden daar ook aan de verkeerde kant. en ze willen niets met de EU te maken hebben, wij dus ook niet met dat eilandje.SBL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:04:
[...]
Deze UK-thermostaat lijkt me wel mooi. https://www.homelyenergy.com/
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat zou die 2weg communicatie met een warmtepomp kunnen zijn? Opentherm master/slave oid? Ik zie verder niks bijzonders, hij kan moduleren, leest het weer via internet, en leert de vertraging van het systeem qua opwarmen en afkoelen.SBL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:04:
[...]
Deze UK-thermostaat lijkt me wel mooi. https://www.homelyenergy.com/
Ik snap echt niet wat er zo lastig is aan de CiC logica. Er komen allemaal super standaard thermostaten voorbij en die kunnen middels aan/uit of opentherm allemaal prima een verwarmings installatie aansturen. Alleen de CiC lijkt roet in het eten te gooien door rare keuzes te maken in de aansturing.
Bij 7 graden buitentemperatuur hebben wij ook rond de 6kW hoor. Bij -2 is het pas 4kW zo ongeveer. Natte vinger werk.harrr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:21:
[...]
Mag ik daaraan toevoegen dat er ook heel veel mensen (nog) ontevreden zijn en er nog heel veel mensen zijn met problemen met de PompAO (bijv. dat er onnodig veel gas wordt gestookt of even veel gas als eerder en nu ook nog elektriciteit erbij) Mijn COP is tot nu toe nog belabberd. Geen enkele besparing tot gas. Ja deze functies zijn mooi; ja er zijn ook nog veel problemen. Denk dat het 50/50 is (tevreden/nog niet tevreden).
Ik ben wel blij dat iuk achteraf geen 4KW Quatt heb genomen. Heb met -2, a -3 regelmatig het volle vermogen van de PompAO (6,4 KW) nodig om het huis warm te krijgen zonder bijspringen van de CV.
Niet helemaal. De meeste warmtepompen werken alleen goed met de meegeleverde thermostaat/regelunit van de fabrikant (voor zover ze al goed werken). Weercompensatie is ook iets dat lastig perfect te krijgen is tenzij je het afgiftesysteem er helemaal op ontwerpt. En dan moet je die CV ook nog op de juiste manier en momenten aansturen, ook weer rekening houdend met de woning en een bestaande situatie met radiatoren, vloerverwaming en gedrag van eindgebruikers.onlinaius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:43:
[...]
Hieruit denk ik op te maken dat de CiC uitzonderlijk is? Werkt niet elke hybride warmtepomp met een vergelijkbaar kastje? Het grootste verschil is denk ik instelmogelijkheden, bij de CiC zijn die nagenoeg 0, maar verder is het toch 'redelijk standaard' (vermoed ik)?
Ik zie wat Quatt doet met deze oplossing wel als indrukwekkend en iets wat in de loop der tijd steeds beter lijkt te worden. Als ik de gemelde prestaties en functionaliteit van de app vergelijk met de grote spelers die al decennia warmtepompen en/of cv ketels leveren en de prijs die je betaalt er naast leg, dan zijn wat imperfecties in de tuning en groeistuipen van de organisatie dingen waar ik prima overheen kan stappen.
Dank je! Ik begreep het verschil al niet helemaal, maar dat de Quatt dus met meerdere thermostaten werkt is dus redelijk uniek. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een andere warmtepomp van dichtbij heb gezien dan de Quattnetappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:03:
[...]
Niet helemaal. De meeste warmtepompen werken alleen goed met de meegeleverde thermostaat/regelunit van de fabrikant (voor zover ze al goed werken).
De pomp van DeWarmte blijkt ook nog een turbo stand te hebben van 8KW met 5dB meer geluid. Maar die heb ik nog niet nodig gehad. 6,4 KW had ik juist nodig bij -2 graden en toen had de PompAO dit vermogen nog.medu80 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:41:
[...]
Bij 7 graden buitentemperatuur hebben wij ook rond de 6kW hoor. Bij -2 is het pas 4kW zo ongeveer. Natte vinger werk.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Nou, het is vooral het zuinig maar toch comfortabel werkend krijgen van een warmtepomp dat het probleem is met externe thermostaten. Die zijn allemaal ontworpen op een CV ketel die hooguit meldt hoe warm hij kan, hoeveel vermogen hij heeft en hoe warm het CV water nu is.onlinaius schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:08:
[...]
Dank je! Ik begreep het verschil al niet helemaal, maar dat de Quatt dus met meerdere thermostaten werkt is dus redelijk uniek. Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een andere warmtepomp van dichtbij heb gezien dan de Quatt
De data die je nodig hebt om een warmtepomp fatsoenlijk aan te sturen is gewoonweg niet aanwezig en waar een CV ketel worst case misschien 10% rendement laat liggen, ben je met die warmtepomp al snel een derde van je maximale COP of meer kwijt.
Zou iemand hier nog over mee willen denken met me?Cruzâh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:01:
[...]
Ik ben ook aan het overwegen om de nachtverlaging juist te vergroten (dus naar een lagere temperatuur). Ik heb alleen radiatoren en de nachtverlaging staat nu op 19 (t.o.v. 20 overdag).
Want, ik heb nu oktober en november '22 vergeleken met '23 (Quatt sinds mei dit jaar). Als ik geen rekening hou met het salderen van mijn panelen dan verdien ik momenteel zo'n € 30 per maand. COP over heel november was 3,5, december tot nu toe 2,6, dus ik gebruik erg veel electra (516 in nov.). Met max 6 maanden stookseizoen duurt het dan wel erg lang voordat je de Quatt eruit hebt. Gelukkig heb ik 1000 kWh over en mogen we nog salderen, want anders zat Quatt er met de berekeningen wel erg ver naast.
Ik vraag me dus af of het inderdaad niet voordeliger is om v.a. 22:00u (wij gaan op tijd naar bed) verder terug te gaan naar bijvoorbeeld 17 graden, zodat er niet de hele nacht flink gestookt wordt. Op sommige nachten springt de CV ook ieder uur al bij. Ik heb dus geen vloerverwarming om de warmte vast te houden. Dan wellicht liever einde nacht even een flinke boost van de CV om 's ochtends op 19,5 te zitten.
Heeft iemand met een vergelijkbare COP dat al eens geprobeerd?
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Heel simpel, gewoon een dag of 3-5 uit proberen, je zou het nu kunnen proberen met redelijke zachte (boven nul temperaturen)Cruzâh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:53:
[...]
Zou iemand hier nog over mee willen denken met me?
En dat vergelijken met de laatste dagen.
Je zult dit op het moment dat het echt koud gaat worden dan opnieuw proberen.
Belangrijk dat je vergelijkbare dagen gaat kiezen. Dus het weerbericht in de gaten houden.
Dan heb je data om te kijken welke optie voor jou beter werkt.
Is ook een beetje afhankelijk of je de hele werkdag thuis cq op het werk bent idem voor de rest van de bewoners.
We hebben juist daarvoor een apart forum Quatt en HA, kijk daar maar eens, vind je tal van informatie.Seconz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:01:
Volgens de technische specs en ook RVO (subsidie) heeft die DeWarmte maar de genoemde 6,4. In het begin heeft DeWarmte wel daarmee (8kW) geadverteerd maar kon het echter niet werkelijk staven.harrr schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:17:
[...]
De pomp van DeWarmte blijkt ook nog een turbo stand te hebben van 8KW met 5dB meer geluid. Maar die heb ik nog niet nodig gehad. 6,4 KW had ik juist nodig bij -2 graden en toen had de PompAO dit vermogen nog.
Gewoon doen. Terug naar 17 graden en dan kijken hoe het gaat.Cruzâh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:53:
[...]
Zou iemand hier nog over mee willen denken met me?
Als je overdag thuis bent en nog zal te salderen hebt, dan kan je de temperatuur met een programma langzaam laten verhogen om fe voorkomen dat de CV mee gaat doen.
Als je bang bent om vol contacttarief te betalen met een lage COP dan kan je de CV gewoon last-minute de woning op laten stoken. Daar is die goed in, vooral als je de maximale aanvoertemperatuur op zo'n 60 graden zet en het CV vermogen niet te veel knijpt.
Daarna pakt als het goed is de Quatt het weer over met lagere aanvoertemperaturen die alleen het warmteverlies compenseren zodat er met een keurige COP geleverd wordt.
Ik snap je frustratie echter vergeet niet dat ver uit de grootste gebruikers (groep) geen tweakers zijn (laat staan dat ze veelal maar enig zicht hebben hoe een warmtepomp werkt).Trackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:53:
Kom maar op Quatt @marijnflipse . Wij Tweakers kunnen zelf prima onze Quatt instellen denk ik zomaar eens. In het DeWarmte topic worden al forse besparingen gemeld, omdat mensen beter hun eigen stooklijn weten/warmtewens weten dan dat systemen of derden dat voor ze berekenen
Deze mensen willen maar een (of twee dingen) ding:
Zo weinig mogelijk gas gebruiken met een zo goedkoop mogelijke verwarming zonder zorgen.
En mogelijk ook nog de zorg voor een beter milieu ( minder co2)
Deze mensen zitten dus echt niet te wachten op een besturingssysteem waar ze zelf aan de knoppen moeten draaien.
Dus bied Quatt just dat aan, geheel automatisch en alles blijft bij het oude (bijna dan).
Ten eerste 22 vs 23: echt verschillend. Bij mij (ELGA uit 2013):Cruzâh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:01:
[...]
Ik ben ook aan het overwegen om de nachtverlaging juist te vergroten (dus naar een lagere temperatuur). Ik heb alleen radiatoren en de nachtverlaging staat nu op 19 (t.o.v. 20 overdag).
Want, ik heb nu oktober en november '22 vergeleken met '23 (Quatt sinds mei dit jaar). Als ik geen rekening hou met het salderen van mijn panelen dan verdien ik momenteel zo'n € 30 per maand. COP over heel november was 3,5, december tot nu toe 2,6, dus ik gebruik erg veel electra (516 in nov.). Met max 6 maanden stookseizoen duurt het dan wel erg lang voordat je de Quatt eruit hebt. Gelukkig heb ik 1000 kWh over en mogen we nog salderen, want anders zat Quatt er met de berekeningen wel erg ver naast.
Ik vraag me dus af of het inderdaad niet voordeliger is om v.a. 22:00u (wij gaan op tijd naar bed) verder terug te gaan naar bijvoorbeeld 17 graden, zodat er niet de hele nacht flink gestookt wordt. Op sommige nachten springt de CV ook ieder uur al bij. Ik heb dus geen vloerverwarming om de warmte vast te houden. Dan wellicht liever einde nacht even een flinke boost van de CV om 's ochtends op 19,5 te zitten.
Heeft iemand met een vergelijkbare COP dat al eens geprobeerd?
22 23
okt 137 169
nov 408 490
Dus wellicht dat corrigeren met graaddagen helpt, maar het was veel minder zonnig en vochtiger in 23.
Vervolgens: wat is je doel? minimaal gas of zo economisch mogelijk? Indien 2e, dan is het wellicht slim nog nachtverlaging te gebruiken.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt. Foutje 😬
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
HowTo Home Assistant met de onofficiële Quatt integratie van Marco BoersSeconz schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:01:
Dank allen!BarryH schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:28:
[...]
Ten eerste 22 vs 23: echt verschillend. Bij mij (ELGA uit 2013):
22 23
okt 137 169
nov 408 490
Dus wellicht dat corrigeren met graaddagen helpt, maar het was veel minder zonnig en vochtiger in 23.
Vervolgens: wat is je doel? minimaal gas of zo economisch mogelijk? Indien 2e, dan is het wellicht slim nog nachtverlaging te gebruiken.
Mijn doel is meest economisch. Ik ben inderdaad al een tijdje een tabelletje aan het bijhouden met verschillende nachtverlagingen, gem. temp, min. temp, COP en verbruik. Zal dat ook zeker blijven doen. Maar was al even benieuwd of het zin heeft om zo ver terug te gaan. Ik ga schema aanpassen en de boel maar weer volgen. Komende dagen nog redelijk zachte temperaturen, daarna gaan ze weer omlaag, dus goed vergelijkingsmateriaal.
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Let ook op de 450-500m3 grens. Daaronder is het vastrecht 55-60 eur lagerCruzâh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:25:
[...]
Dank allen!![]()
Mijn doel is meest economisch. Ik ben inderdaad al een tijdje een tabelletje aan het bijhouden met verschillende nachtverlagingen, gem. temp, min. temp, COP en verbruik. Zal dat ook zeker blijven doen. Maar was al even benieuwd of het zin heeft om zo ver terug te gaan. Ik ga schema aanpassen en de boel maar weer volgen. Komende dagen nog redelijk zachte temperaturen, daarna gaan ze weer omlaag, dus goed vergelijkingsmateriaal.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Geen idee wat ze hebben gedaan, niks bijzonders in JSON, behalve dat temperatuur nog steeds in de buurt van de ingestelde 21,5 zit (eergisteren de verhoging naar 22 uitgezet) zonder gasverbruik...Friezin schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Ook net bericht van Quatt.
Warmteverlies verhoogd van 6 naar 8 en buitentemperatuur van 13°C naar 16°C.
Nu eerst maar even afwachten voor ik aan knopjes draai.
Hiervoor verloor ik ieder uur 0.2 graad, waardoor na een uurtje of 4-5 CV bijsprong. Ook lekker zuinig momenteel qua stroom
(En ja, ik weet dat de buitentemperatuur 3 graden hoger is dan gisteren, dus echte test pas wanneer het weer gaat friezen))
:strip_exif()/f/image/qpL6RRELgRUu7AN8ORKJ91Kn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yp1uHNBX4lgGf0AWhT5oO3P4.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Je hebt helemaal gelijk.MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:27:
[...]
Ik snap je frustratie echter vergeet niet dat ver uit de grootste gebruikers geen tweakers zijn (laat staan dat ze veelal maar enig zicht hebben hoe een warmtepomp werkt).
Deze mensen willen maar een (of twee dingen) ding:
Zo weinig mogelijk gas gebruiken met een zo goedkoop mogelijke verwarming zonder zorgen.
En mogelijk ook nog de zorg voor een beter milieu ( minder co2)
Deze mensen zitten dus echt niet te wachten op een besturingssysteem waar ze zelf aan de knoppen moeten draaien.
Dus bied Quatt just dat aan, geheel automatisch en alles blijft bij het oude (bijna dan).
Alleen zet m dan gewoon voor 100 “nerds” open. Wie weet zitten er nog wel waardevolle (gratis) lessen in. Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Voor 99% van de gebruikers moet het gewoon werken. Voor 1% is het leuk om te Tweaken. Vaak ook omdat in deze huizen zo’n beetje iedere scheet al gemonitord en geanalyseerd wordt.
Lijkt me sterk. Welke extra data zou een speciale “warmtepomp thermostaat” dan nodig hebben die een gewone moderne thermostaat niet zou hebben? Ervan uitgaande dat we het niet over de regel-logica hebben, en dat een Wp altijd een eigen control unit heeft (a la CiC maar ws meer geïntegreerd) waar de sensors van de warmtepomp zelf aan hangen.netappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:22:
[...]
Nou, het is vooral het zuinig maar toch comfortabel werkend krijgen van een warmtepomp dat het probleem is met externe thermostaten. Die zijn allemaal ontworpen op een CV ketel die hooguit meldt hoe warm hij kan, hoeveel vermogen hij heeft en hoe warm het CV water nu is.
De data die je nodig hebt om een warmtepomp fatsoenlijk aan te sturen is gewoonweg niet aanwezig en waar een CV ketel worst case misschien 10% rendement laat liggen, ben je met die warmtepomp al snel een derde van je maximale COP of meer kwijt.
De andere Quatt toont vandaag wel een erg schokkerig beeld van de powerinput (en -output), is dat normaal?
:strip_exif()/f/image/qschxavgxqZV5PvMUQ1VVFjb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2qpeePWqzsnGipaHy57qPCJ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Puur uit interesse, welke data heeft een warmtepomp precies nodig? Want ik heb me er in het verleden wel eens over verbaast hoe kieskeurig de Quatt is qua thermostaat.netappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:22:
[...]
Nou, het is vooral het zuinig maar toch comfortabel werkend krijgen van een warmtepomp dat het probleem is met externe thermostaten. Die zijn allemaal ontworpen op een CV ketel die hooguit meldt hoe warm hij kan, hoeveel vermogen hij heeft en hoe warm het CV water nu is.
Als ik een warmtepomp zou ontwikkelen zou ik slechts 2 dingen meenemen uit de thermostaat: huidige temperatuur en gevraagde temperatuur. Zou wat mij betreft zelfs zonder thermostaat kunnen: geef een datafeed van een thermometer in de woning en voeg het gewenste verwarmingsschema toe in de app). De rest van de gegevens is naar mijn idee uit de buitenunit te halen, van het internet en zelfstandig te berekenen aan de hand van het programma van de afgelopen weken.
Dan denk ik aan data als
- Vochtgehalte in de lucht: had ik eerlijk gezegd ingebouwd in de buitenunit, maar een inschatting is prima van het internet te downloaden. Kan op termijn worden gefinetuned op basis van de defrost gegevens.
- Verwarmingsschema: beschikbaar uit de gegevens van de afgelopen weken.
- Hoeveel mag er worden afgeweken van de ingestelde temperaturen (bijv -0.5 / + 1 graad): in te stellen in de app.
- Hoeveel zon ontvangt de woning: berekenbaar met internetgegevens over historische zonuren, icm historische warmtebehoefte.
- Ontvangt de thermostaat warmte van de zon: berekenbaar met internetgegevens over historische zonuren, icm historische gemeten temperaturen. (qua algoritme kan ik me voorstellen dat deze lastiger is, aangezien deze wat moeilijker uit te splitsen is uit voorgaande punt).
- Ontvangt de buitenunit warmte van de zon: berekenbaar met internetgegevens over historische zonuren, icm historische gemeten temperaturen bij de buitenunit.
- Hoe traag is het systeem: kan worden ingesteld in de app, maar kan ook prima worden berekend ahv historische data.
Ik kan niet echt data verzinnen die een thermostaat kan doorgeven die anders niet beschikbaar zou zijn. Vochtigheidsgraad bij de thermostaat? Lichtsensor die meet of er zon op valt?
Eens. En zelfs als je het puur monetair en bedrijfsmatig bekijkt lijkt me dat nog steeds een goed idee.Trackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:22:
[...]
Je hebt helemaal gelijk.
Alleen zet m dan gewoon voor 100 “nerds” open. Wie weet zitten er nog wel waardevolle (gratis) lessen in. Volgens mij hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Voor 99% van de gebruikers moet het gewoon werken. Voor 1% is het leuk om te Tweaken. Vaak ook omdat in deze huizen zo’n beetje iedere scheet al gemonitord en geanalyseerd wordt.
Niet voor die paar tweakers die dan tevreden zijn (hoewel die wel relatief veel invloed hebben, ik heb het al met meerdere mensen over de Quatt gehad, en durf deze nog steeds niet volmondig aan te prijzen), maar vooral omdat je daar een schat aan data uit kunt halen.
Tweaker X draait 15% efficienter dan de gemiddelde gebruiker in een vergelijkbare woning, wat gebeurd daar qua schema's en optimalisatie, en kunnen we de dat ook actief pushen naar andere gebruikers?
Ik ben er voor 100% overtuigd dat de grootste optimalisaties op het gebied van warmtepompen in de komende 5 jaar niet komen uit hardwareverbeteringen (want zelfs de dure merken zitten qua efficientie niet erg veel hoger dan de goedkopere), maar vanuit de software.
Als je warmtepomp automatisch verliesgegevens van de woning onder verschillende omstandigheden kan berekenen en om kan gaan met weersverwachtingen zoals
- Morgen wordt het kouder, dus pomp wat extra warmte de woning in / stel die laatste graad verwarming uit tot het morgen warmer wordt
- Er zit 10 graden temperatuurverschil tussen dag en nacht, dus hard overdag en s nachts uit is interessant
- Er komen zonnige dagen aan, en deze woning pakt heel veel zon
- We kunnen nu defrosten, maar we kunnen ook de 4 graden buitenlucht 10 minuten lang met de fan door de buitenunit heen blazen om te defrosten
kun je naar mijn idee een hoop efficientie winnen.
Het zou me niet verbazen dat je met sterk uitgekiende software met Quatt hardware een warmtepomp van 20.000 euro kan verslaan qua efficientie.
Noemen ze zoiets niet "AI" ?onlinaius schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 01:15:
[...]
Eens. En zelfs als je het puur monetair en bedrijfsmatig bekijkt lijkt me dat nog steeds een goed idee.
Niet voor die paar tweakers die dan tevreden zijn (hoewel die wel relatief veel invloed hebben, ik heb het al met meerdere mensen over de Quatt gehad, en durf deze nog steeds niet volmondig aan te prijzen), maar vooral omdat je daar een schat aan data uit kunt halen.
Tweaker X draait 15% efficienter dan de gemiddelde gebruiker in een vergelijkbare woning, wat gebeurd daar qua schema's en optimalisatie, en kunnen we de dat ook actief pushen naar andere gebruikers?
Ik ben er voor 100% overtuigd dat de grootste optimalisaties op het gebied van warmtepompen in de komende 5 jaar niet komen uit hardwareverbeteringen (want zelfs de dure merken zitten qua efficientie niet erg veel hoger dan de goedkopere), maar vanuit de software.
Als je warmtepomp automatisch verliesgegevens van de woning onder verschillende omstandigheden kan berekenen en om kan gaan met weersverwachtingen zoals
- Morgen wordt het kouder, dus pomp wat extra warmte de woning in / stel die laatste graad verwarming uit tot het morgen warmer wordt
- Er zit 10 graden temperatuurverschil tussen dag en nacht, dus hard overdag en s nachts uit is interessant
- Er komen zonnige dagen aan, en deze woning pakt heel veel zon
- We kunnen nu defrosten, maar we kunnen ook de 4 graden buitenlucht 10 minuten lang met de fan door de buitenunit heen blazen om te defrosten
kun je naar mijn idee een hoop efficientie winnen.
Het zou me niet verbazen dat je met sterk uitgekiende software met Quatt hardware een warmtepomp van 20.000 euro kan verslaan qua efficientie.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Nou.. lijkt me een logisch gevolg van de drie dingen:Friezin schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:17:
[...]
Geen idee wat ze hebben gedaan, niks bijzonders in JSON, behalve dat temperatuur nog steeds in de buurt van de ingestelde 21,5 zit (eergisteren de verhoging naar 22 uitgezet) zonder gasverbruik...
Hiervoor verloor ik ieder uur 0.2 graad, waardoor na een uurtje of 4-5 CV bijsprong. Ook lekker zuinig momenteel qua stroom
(En ja, ik weet dat de buitentemperatuur 3 graden hoger is dan gisteren, dus echte test pas wanneer het weer gaat friezen))
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Warmteverlies verhoogd
- Gevraagde temperatuur met 0,5 verlaagd
- Warmere buiten temperatuur
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 09-12-2023 07:26 ]
Ik mag hopen van niet. Dit heeft weinig tot niets met “intelligentie” te maken, het is gewoon een meet/regel systeem zoals ze er al decennia lang zijn.
21,5°C is in werkelijkheid 20,5 volgens 3 andere thermometers die ik op de T6 heb gezet (moet ik nog even aanpassen). Eergisteren had ik, na steeds ongeveer 4 uur, gasverbruik omdat de kamertemperatuur bleef zakken.Spykie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:25:
[...]
Nou.. lijkt me een logisch gevolg van de drie dingen:En vergis je niet, de door jou gevraagde temperatuur is best hoog, als je die een paar dagen zou verlagen naar 20 zal je ook een wereld van verschil zien (al os het maar ter test)
- Warmteverlies verhoogd
- Gevraagde temperatuur met 0,5 verlaagd
- Warmere buiten temperatuur
Na de nacht valt me wel wat op:
De door de Quatt geproduceerde warmte was afgelopen nacht tegen/over de 5kW.
Zelfs op 1 december is dit geen moment boven 4 geweest (gemiddelde temperatuur toen -2,6°C).
PS, gas is waarschijnlijk laatste defrost geweest
:strip_exif()/f/image/QGJ4TR9iOjs1KWBkuDJHe5mY.jpg?f=fotoalbum_large)
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Wordt geregeld door je energieleverancierBennobang schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:56:
Weet iemand toevallig hoe je bij Liander <500m3 tarief aanvraag? Dat lijken ze goed verstopt te hebben.
Gaat vanzelf op basis van de meterstanden:Bennobang schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:56:
Weet iemand toevallig hoe je bij Liander <500m3 tarief aanvraag? Dat lijken ze goed verstopt te hebben.
https://service.liander.n..._netbeheerkosten_voor_gas
[ Voor 5% gewijzigd door netappie op 09-12-2023 08:00 ]
Maar wel even zelf in de gaten houden of het gebeurt.netappie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:59:
[...]
Gaat vanzelf op basis van de meterstanden:
https://service.liander.n..._netbeheerkosten_voor_gas
Gaat blijkbaar ook wel eens niet automatisch
https://www.gaslicht.com/...en-van-de-energierekening
Heb ook vernomen dat je eerst over een volledig jaar onder die 500 m3 moet zitten voordat ze het naar beneden bijstellen. Wellicht dat verschillende netbeheerders hier ook net wat anders mee omgaan / flexibel in zijn.Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:06:
[...]
Maar wel even zelf in de gaten houden of het gebeurt.
Gaat blijkbaar ook wel eens niet automatisch
https://www.gaslicht.com/...en-van-de-energierekening
Gewoon zelf goed in de gaten houden
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Dat klopt. Dit heeft over het algemeen te maken met het feit dat je gasverbruik vrijwel volledig in de koude maanden valt waardoor het niet altijd goed overlapt met de eindafrekening en soms dat mensen nog een ouderwetse domme gasmeter hebben waar de netbeheerder niks mee kan.Toby-Wan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:12:
[...]
Heb ook vernomen dat je eerst over een volledig jaar onder die 500 m3 moet zitten voordat ze het naar beneden bijstellen. Wellicht dat verschillende netbeheerders hier ook net wat anders mee omgaan / flexibel in zijn.
Gewoon zelf goed in de gaten houden
Inderdaad de eindafrekening in de gaten houden en als je het nog niet hebt, zo snel mogelijk aan de slimme gasmeter.
Dat begrijp ik, maar het zijn alsnog twee dure graden meer dan ik bijvoorbeeld ingesteld heb (en ik heb al een slechte COP).Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 07:42:
[...]
21,5°C is in werkelijkheid 20,5 volgens 3 andere thermometers
Edit: ik realiseer me nu weer dat het je niet om het verbruik an sich gaat
[ Voor 11% gewijzigd door Spykie op 09-12-2023 08:54 ]
Vannacht voor het eerst naar 17. Dat heeft in zoverre gewerkt dat de Quatt om 22:00 is gestopt en pas na 05:00 weer is aangesprongen. Voorheen draaide de Quatt de hele nacht. Maar, geen boost van de CV einde ochtend wat de bedoeling was, die heeft helemaal niet gedraaid, en nu om 8:45 is het maar 18,5gr ipv 20. Het had om 05:30 al 19 moeten zijn volgens schema en om 08:00 20.Cruzâh schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:25:
[...]
Dank allen!![]()
Nou is dat niet nieuw, vanaf de ingebruikname half oktober is de T6 i.c.m. de CiC meestal te laat. Ook 's middags zou het om 16:30 20 moeten zijn (komend van 19 in 2 stappen met 1,5 uur ertussen), maar vaak haalt ie de 20 pas tussen 18:00 en 19:00. In zowel de T6 als de Quatt staat Optimaliseren aan.
Hebben meer mensen daar last van? En beter nog, een oplossing voor? Het is een 2e handsje die T6. Resetten naar factory settings en opnieuw laten inleren? Of is het de CiC die dit veroorzaakt? Die 2 zouden toch intelligent genoeg moeten zijn om steeds bij te leren en zich aan te passen...?
[ Voor 199% gewijzigd door Cruzâh op 09-12-2023 09:01 ]
Je systeem koelt natuurlijk wel flink af, maar in principe zou de CiC bij voldoende vraag de CV ketel wel bij moeten schakelen. Heb je een screenshot van het geleverde vermogen over de afgelopen nacht?Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:51:
[...]
Vannacht voor het eerst naar 17. Dat heeft in zoverre gewerkt dat de Quatt om 22:00 is gestopt en pas na 05:00 weer is aangesprongen. Voorheen draaide de Quatt de hele nacht. Maar, geen boost van de CV wat de bedoeling was, die heeft helemaal niet gedraaid, en nu om 8:45 is het maar 18,5gr ipv 20. Het had om 05:30 al 19 moeten zijn volgens schema en om 08:00 20.
Nou is dat niet nieuw, vanaf de ingebruikname half oktober is de T6 i.c.m. de CiC meestal te laat. Ook 's middags zou het om 16:30 20 moeten zijn (komend van 19 in 2 stappen met 1,5 uur ertussen), maar vaak haalt ie de 20 pas tussen 18:00 en 19:00. In zowel de T6 als de Quatt staat Optimaliseren aan.
Hebben meer mensen daar last van? En beter nog, een oplossing voor? Het is een 2e handsje die T6. Resetten naar factory settings en opnieuw laten inleren? Die 2 zouden toch intelligent genoeg moeten zijn om steeds bij te leren en zich aan te passen...?
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 09-12-2023 09:13 ]
Lees nu pas dat je optimaliseren aan hebt, dan zou je het meer verwachten na een tijd inleren.
[ Voor 19% gewijzigd door JWT op 09-12-2023 09:15 ]
netappie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:12:
[...]
Je systeem koelt natuurlijk wel flink af, maar in principe zou de CiC bij voldoende vraag de CV ketel wel bij moeten schakelen. Heb je een screenshot van het geleverde vermogen over de afgelopen nacht?
:strip_exif()/f/image/KpsWO8MSz3zVFktwbTIcPb61.jpg?f=fotoalbum_large)
Probleem met open zetten is dat je dan helemaal overstroomt wordt door vragen en suggesties waar je weer wat mee moet. Je kan er wel bij zetten 'op eigen risico, geen support' maar de ervaring leert dat dat niet helpt. En van die 100 nerds zijn er zeker 10 eigenlijk helemaal niet zo nerderig en komen er niet uit / maken dingen stuk waar ze weer support op willen.Trackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:22:
[...]
Je hebt helemaal gelijk.
Ten aanzien "zo’n beetje iedere scheet al gemonitord en geanalyseerd wordt": als ik de reacties hier zo lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een significant deel van de reacties komt van mensen die de afgelopen jaren totaal niet om hebben gekeken naar hun verwarming ('werd warm') en nu met de Quatt, de app en HA ineens een overload aan data hebben. Om vervolgens de Quatt de schuld geven dat de boel niet werkt terwijl de bv de vloerverwarming al sinds de aanleg ruk ingeregeld was of het concept van een warmtepomp nog niet helemaal onder de knie hebben
Dat zijn keurige waardes en hij trekt wel omhoog qua vermogen.
Als je niet zeker weet of de thermostaat het verkeerd doet, dan zou je even een factory reset kunnen doen.
Maar ik vermoed dat de CiC hier oerhollandse zuinigheid toepast.
Ik gok dat de T6 en de CiC allebei slim proberen te doen. Geef dat ding gewoon eens een flinke draai naar 22 en kijk wat er gebeurt. (niet te letterlijk nemen).Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:24:
Dat is erg aardig van de CiC, maar moeder de vrouw is er minder blij mee (en ik ook). Hebben hier dan niet meer mensen last van?
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 09-12-2023 09:27 ]
TouchéTrackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:22:
[...]
Voor 1% is het leuk om te Tweaken. Vaak ook omdat in deze huizen zo’n beetje iedere scheet al gemonitord en geanalyseerd wordt.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ai is in basis een statistisch model. Als je Ai nieuwe parameters meegeeft dan kun je het model finetunen (trainen) . Maar dan moet je wel veel installaties hebben. Ik noem maar wat: AI krijgt nieuwe input ‘het heeft 3mm geregend (=extra afkoeling) bij die en die installatie op deze tijden‘ en hij weet ook wat de regenkans was. AI traint zichzelf dan met alle historische data en maakt nog betere voorspellingen. Uiteindelijk maakt AI een profiel dat past als een handschoen bij jou maar ook bij X anderen. Maar dat kost wel een paar jaar met installaties die langer meedraaien.
[einde off-topic]
Dont believe the hypeJailhouse schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:30:
[...]
Ai is in basis een statistisch model. Als je Ai nieuwe parameters meegeeft dan kun je het model finetunen (trainen) . Maar dan moet je wel veel installaties hebben. Ik noem maar wat: AI krijgt nieuwe input ‘het heeft 3mm geregend (=extra afkoeling) bij die en die installatie op deze tijden‘ en hij weet ook wat de regenkans was. AI traint zichzelf dan met alle historische data en maakt nog betere voorspellingen. Uiteindelijk maakt AI een profiel dat past als een handschoen bij jou maar ook bij X anderen. Maar dat kost wel een paar jaar met installaties die langer meedraaien.
[einde off-topic]
Quatt heeft te weinig sensors om een getraind AI model goed te laten reageren op de dynamische situatie in jouw woning.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
:strip_exif()/f/image/Dw8ONSEUhJOVY9uhY8IkuEcd.jpg?f=fotoalbum_large)
In dit forum is vaker over optimaliseren gesproken en het lijkt beter dit in de T6 uit te zetten. Het optimaliseren in de Quatt app heeft alleen met het meest economisch werken te maken, niet met de temperatuur.
Als je het om bv 9 uur ‘s ochtends 20 graden wilt hebben, ze in het schema van de T6 dan 20 graden om bv half 8. Hoeveel tijd er nodig is, is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Kwestie van uitproberen.
Slecht ideeFlodNar schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:40:
Vanochtend wakker geworden in een huis dat veel te warm is. De quatt leek een soort van vast te zitten. Cic en Quatt maar even van de stroom gehaald. Dag en nacht staat de thermostaat op 19,6gr en heel soms tikt hij de 20 aan, maar dit heb ik nog niet eerder gezien. Twee weken geleden had ik al dat de Quatt aanstond en niets meer deed, de CV deed dagenlang alles. Misschien maar wekelijks beiden even van de stroom afhalen? Wat vinden jullie van dat idee?
[Afbeelding]
Dat je geen data van de ketel hebt, is denk ik omdat de ketel op aan/uit is aangesloten op de CiC. Dus dan krijgt de CiC die data niet.Cella schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:58:
Sinds een week kan ik eindelijk onze Quatts wat monitoren, dankzij HA. Nu vallen mij een paar dingen op. Een van onze Quatts/CiC laat geen gegevens zien van de cv-ketel die er aan hangt (een Nefit Trendline HRC35); zijn er ketels waarvan deze gegevens niet door de CiC kunnen worden ‘gelezen’?
De andere Quatt toont vandaag wel een erg schokkerig beeld van de powerinput (en -output), is dat normaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat hp1 power zo grillig is, komt doordat de flow niet 100% stabiel is, daarmee maakt de CiC de berekening hoeveel power output er wordt gemaakt. Is bij mij ook zo
/f/image/cQWmV52af5RVJefmfBYIwS5f.png?f=fotoalbum_large)
Als de T6 eerst alleen op constante temperatuur werkte, heeft hij (nog) geen idee hoeveel warmteverlies er in je huis zit. Je zal merken dat na een paar dagen hij steeds ietsje eerder gaat starten met verwarming vragen (mits “optimalisatie start” aan staat in je T6. Optimalisatie in de CiC heeft er niets mee te maken).Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:24:
Dat is erg aardig van de CiC, maar moeder de vrouw is er minder blij mee (en ik ook). Hebben hier dan niet meer mensen last van?
Heb ik ook gelezen en de tweakers alhier lijken het niet geheel eens met elkaar over dit onderwerp. De een zweert bij uit, de ander zegt dat je m makkelijk aan kan laten. Als het werkt, is het natuurlijk prima. Maar ergens is het ook vreemd dat je 2 apparaten samen keuzes laat maken over hetzelfde onderwerp. Dus inderdaad wellicht een goed idee om het bereiken van de juiste temp op het juiste moment dan maar handmatig aan te vliegen.pietjm schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:46:
[...]
In dit forum is vaker over optimaliseren gesproken en het lijkt beter dit in de T6 uit te zetten. Het optimaliseren in de Quatt app heeft alleen met het meest economisch werken te maken, niet met de temperatuur.
Als je het om bv 9 uur ‘s ochtends 20 graden wilt hebben, ze in het schema van de T6 dan 20 graden om bv half 8. Hoeveel tijd er nodig is, is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Kwestie van uitproberen.
Hij werkte niet op een constante temperatuur, vanaf dag 1 in oktober al een schema met oplopende temperaturen in ongeveer een 0,5 graad per 1,5 uurmrdop schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:48:
[...]
Als de T6 eerst alleen op constante temperatuur werkte, heeft hij (nog) geen idee hoeveel warmteverlies er in je huis zit. Je zal merken dat na een paar dagen hij steeds ietsje eerder gaat starten met verwarming vragen (mits “optimalisatie start” aan staat in je T6. Optimalisatie in de CiC heeft er niets mee te maken).
Ieder zijn/haar keuzes 😉.Spykie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:45:
[...]
Dat begrijp ik, maar het zijn alsnog twee dure graden meer dan ik bijvoorbeeld ingesteld heb (en ik heb al een slechte COP).
Edit: ik realiseer me nu weer dat het je niet om het verbruik an sich gaat
Had eerder ook altijd 19,5/20 maar was ik aan 't werk en verder ook nog veel te doen hier in en om huis.
Sinds een paar maand prepensioen en wil nu ook eens genieten, niks doen en eindelijk weer een boek lezen.
(of wat domme opmerkingen plaatsen hier 🙃 maar veel geleerd van jullie, waarvoor mijn innige dank! Vooral voor de berekening warmteverlies die @SBL ooit plaatste en jouw mooie spreadsheet, waarvan ik vind dat die beide in de openingspost van @geerttttt thuishoren: die hebben geleid tot het oplossen van mijn probleem van onverklaarbaar gasverbruik).
Koude slaapkamer zie ik later wel even, ik wacht eerst op weer kouder weer (tot mijn 18de werd ik, bij vorst, wakker in een ijskast-slaapkamer met het rijp van mijn adem op de dekens, dus 12°C kan ik hebben
Vermoed dat dit ⤵️ nog beter gaat worden, ondanks graadje hoger.
Dus al met al: ik was al tevreden met de Quatt, is nu enkel meer geworden.
Zelf wat instellingen kunnen aanpassen in de app (warmteverlies en wat je voor verwarming hebt zoals voorbeeld deWarmte) zou ik fijn vinden, tweaken laat ik aan jullie over!
:strip_exif()/f/image/jUxAyH0cgTIYm8WS6oi2fXZx.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je al eens warmteverlies berekening gedaan en vergeleken met opgave Quatt?Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:24:
Heeft mij op het juiste spoor gezet.
En of je radiatoren of vvw hebt verschilt ook, zo forum doorlezend
Nee, niet gedaan. Daar is die excel voor toch, die vorige week gepost werd? Wat gaat die berekening mij mogelijk vertellen? Ik heb geen vvw en een oud huis, dus niet optimaal.Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:10:
[...]
Heb je al eens warmteverlies berekening gedaan en vergeleken met opgave Quatt?
Heeft mij op het juiste spoor gezet.
En of je radiatoren of vvw hebt verschilt ook, zo forum doorlezend
Zijn jouw openTherm observaties obv de Honeywell Round Modulation?MWink schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Volgens mij heeft de Quatt genoeg aan de thermostaat setpoint temperatuur, de kamertemperatuur, de boiler setpoint temperatuur (openTherm ID 16, 24, 25).
De niet-beantwoorde vraag in deze is nog steeds of de CiC de Quatt pas laat werken als er een daadwerkelijke warmtevraag van de thermostaat komt, of ook gebaseerd op temperatuur data via opentherm uitgevraagde data zonder warmtevraag.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:51:
[...]
Heb ik ook gelezen en de tweakers alhier lijken het niet geheel eens met elkaar over dit onderwerp. De een zweert bij uit, de ander zegt dat je m makkelijk aan kan laten. Als het werkt, is het natuurlijk prima. Maar ergens is het ook vreemd dat je 2 apparaten samen keuzes laat maken over hetzelfde onderwerp. Dus inderdaad wellicht een goed idee om het bereiken van de juiste temp op het juiste moment dan maar handmatig aan te vliegen.
Ik zou dat optimaliseren voor nu uitzetten, zowel op de thermostaat als op de CiC. Als je het systeem stabiel wilt krijgen wil je zo min mogelijk “magic” introduceren. De T6 lijkt überhaupt al wel een lastig te doorgronden ding, evenals de CiC. Ik heb bv zelf een Nest, en die is ook “zelf lerend” maar daar klopt echt niks van, dus ik heb zelf maar geleerd hoeveel tijd van tevoren in typisch nodig heb om de boel op moment X op temperatuur te krijgen, en dat in het schema gezet, en al dat predictive spul gewoon uitgezet. Überhaupt hebben thermostaten heel veel moeite met trage systemen, en trager dan een warmtepomp met vloerverwarming wordt het bijna niet.
Ik heb ook een oud huis ⤵️.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:15:
[...]
Nee, niet gedaan. Daar is die excel voor toch, die vorige week gepost werd? Wat gaat die berekening mij mogelijk vertellen? Ik heb geen vvw en een oud huis, dus niet optimaal.
In technisch rapport wat je kreeg van Quatt staat, als het goed is, een warmteverlies berekening.
Met betreffende excel (even paar dagen vullen) kun je checken of dat overeenkomt met wat Quatt voor jou heeft ingesteld.
Ik moest, zo het nu lijkt, naar 8 ipv de ingestelde 6, hoewel mijn probleem het onverklaarbare gasverbruik was.
Quatt levert nu meer en sneller warmte en dat is bij jou ook te traag, wanneer ik dat zo lees.
Edit: Ik heb alle optimalisaties op uit, ook buitentemperatuur is door Quatt aangepast: nu 16°C
:strip_exif()/f/image/gvSiPtJnK2oyEp7ovHWYSjxK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 09-12-2023 10:40 ]
Een traag systeem met Wp en vvw is super lastig te doorgronden voor de meeste thermostaten. De T6 lijkt een boel “slimme” features te hebben die het erg lastig maken om te zien wat ie nou wanneer doet. Bv gevoelstemperatuur laten zien in display ipv echte temp, afronden in display, optimaliseren van start en stop gebaseerd op historisch gedrag (altijd tricky), verborgen instellingen voor sneller of langzamer schakelen etc. Gewoon zo min mogelijk magic inschakelen, en zelf de boel regelen met een standaard tijdschema zou mijn advies zijn. Of helemaal niet bijsturen maar gewoon continue op 1 temp. Een traag systeem kost vaak uren voordat het 1 of 2 graden warmer is. Het is geen cv met radiatoren.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:51:
[...]
Vannacht voor het eerst naar 17. Dat heeft in zoverre gewerkt dat de Quatt om 22:00 is gestopt en pas na 05:00 weer is aangesprongen. Voorheen draaide de Quatt de hele nacht. Maar, geen boost van de CV einde ochtend wat de bedoeling was, die heeft helemaal niet gedraaid, en nu om 8:45 is het maar 18,5gr ipv 20. Het had om 05:30 al 19 moeten zijn volgens schema en om 08:00 20.
Hebben meer mensen daar last van? En beter nog, een oplossing voor? Het is een 2e handsje die T6. Resetten naar factory settings en opnieuw laten inleren? Of is het de CiC die dit veroorzaakt? Die 2 zouden toch intelligent genoeg moeten zijn om steeds bij te leren en zich aan te passen...?
In de nieuwe handleiding van Quatt staat:mrdop schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:48:
[...]
Als de T6 eerst alleen op constante temperatuur werkte, heeft hij (nog) geen idee hoeveel warmteverlies er in je huis zit. Je zal merken dat na een paar dagen hij steeds ietsje eerder gaat starten met verwarming vragen (mits “optimalisatie start” aan staat in je T6. Optimalisatie in de CiC heeft er niets mee te maken).
Om tot een juiste vermogensvraag te komen, is ook input nodig van een
kamerthermostaat, waarbij zowel de gemeten kamertemperatuur als de gewenste
kamertemperatuur van belang zijn. Deze twee temperaturen worden via een
OpenTherm-thermostaat gedeeld met de CiC. Zie deze Link voor een actueel overzicht
van compatibele thermostaten.
Met deze input wordt de vermogensvraag bijgesteld. Als het bijvoorbeeld te lang duurt om
je woning te verwarmen, zal de CiC meer vermogen vragen aan de warmtepomp.
Veel OpenTherm-thermostaten delen ook een gevraagde watertemperatuur met de CiC.
Daar doet de regeling normaal gesproken niets mee, dus het kan kloppen dat de
watertemperatuur in je systeem niet overeenkomt met de gevraagde temperatuur vanuit
de thermostaat.
En ook stelt Quatt dat de optimalisatie van de T6 uit moet staan. Dus dit wijst er niet op dat een eventueel lerende functie van de T6 overgenomen wordt door de CIC. De CIC bepaalt , maar in hoeverre die lerend is?
NH kustgebied landelijk vrijstaand. Woonboerderij 330 m2 met Duo Quatt en Lyric T6r sinds 9/10/2023 en Intergas HReco36 en Bullerjan 20kW houtkachel. Afgifte 17 oude radiatoren/convectoren en 7 Jaga Tempo. 9500KWh zp. Isolatie vloer, spouw, plafond.
Helder. Maar voor de duidelijkheid: ik heb geen vloerverwarming, dus minder traagolafmol schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:29:
[...]
Een traag systeem met Wp en vvw is super lastig te doorgronden voor de meeste thermostaten. De T6 lijkt een boel “slimme” features te hebben die het erg lastig maken om te zien wat ie nou wanneer doet. Bv gevoelstemperatuur laten zien in display ipv echte temp, afronden in display, optimaliseren van start en stop gebaseerd op historisch gedrag (altijd tricky), verborgen instellingen voor sneller of langzamer schakelen etc. Gewoon zo min mogelijk magic inschakelen, en zelf de boel regelen met een standaard tijdschema zou mijn advies zijn. Of helemaal niet bijsturen maar gewoon continue op 1 temp. Een traag systeem kost vaak uren voordat het 1 of 2 graden warmer is. Het is geen cv met radiatoren.
In mijn technisch rapport staat 7 kWh warmteverlies. Maar gelet op mijn lage COP zou dat wel eens meer kunnen zijn. Ik ga het eens bijhouden, dank voor de tip!Friezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ik heb ook een oud huis ⤵️.
In technisch rapport wat je kreeg van Quatt staat, als het goed is, een warmteverlies berekening.
Met betreffende excel (even paar dagen vullen) kun je checken of dat overeenkomt met wat Quatt voor jou heeft ingesteld.
Ik moest, zo het nu lijkt, naar 8 ipv de ingestelde 6, hoewel mijn probleem het onverklaarbare gasverbruik was.
Quatt levert nu meer en sneller warmte en dat is bij jou ook te traag, wanneer ik dat zo lees.
Edit: Ik heb alle optimalisaties op uit, ook buitentemperatuur is door Quatt aangepast: nu 16°C
[Afbeelding]
Overigens: mocht de instelling niet goed zijn, dan moet ik Quatt vragen deze aan te passen toch? Dat kunnen we niet zelf?
[ Voor 5% gewijzigd door Cruzâh op 09-12-2023 10:49 ]
Ah ok, dat is nieuw voor mij, dat Quatt zegt dat de optimalisatie uit moet staan. Nog een reden dus...jpa1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:39:
[...]
En ook stelt Quatt dat de optimalisatie van de T6 uit moet staan. Dus dit wijst er niet op dat een eventueel lerende functie van de T6 overgenomen wordt door de CIC. De CIC bepaalt , maar in hoeverre die lerend is?
Gewoon invullen met gegevens uit app en gemiddelde temperatuur van knmi, vanaf afgelopen 1 december.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:47:
[...]
In mijn technisch rapport staat 7 kWh warmteverlies. Maar gelet op mijn lage COP zou dat wel eens meer kunnen zijn. Ik ga het eens bijhouden, dank voor de tip!
Heb je ook vorstdagen meegenomen.
Dit is Eelde, rechtsboven kun je weerstation in de buurt kiezen.
https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/december
Ik heb alles al, hou zelf nl Excelletje bij met verbruik, COP en temperaturen bij verschillende nachtverlagingen. Dus dat is zo gepiept, ff voor gaan zittenFriezin schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:51:
[...]
Gewoon invullen met gegevens uit app en gemiddelde temperatuur van knmi, vanaf afgelopen 1 december.
Heb je ook vorstdagen meegenomen.
Dit is Eelde, rechtsboven kun je weerstation in de buurt kiezen.
https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/december
Voor de aspirant tweakers die ook de temperatuursverandering van een scheet willen analyseren kan ik deze thermometer-met-app aanraden voor €12. Er zit ook een magneetje achterop waarmee het bijvoorbeeld op de retourbuis van je cv/wp klikt.Trackerfire schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:22:
[...]
Voor 1% is het leuk om te Tweaken. Vaak ook omdat in deze huizen zo’n beetje iedere scheet al gemonitord en geanalyseerd wordt.
Werkt met bluetooth en de prima gratis app bewaart de historie
ThermoPro TP357 Kamerthermometer, thermometer-hygrometer, Bluetooth 80m, digitaal, met app, luchtvochtigheidsmeter met smiley-aanduiding en grafiek zwart https://amzn.eu/d/i5TNBAk
/f/image/RbZtcrpBJcTAOHjaa4YqwYPz.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door TeslaNerd op 09-12-2023 11:14 ]
Ik vond de hele nacht de Quatt laten draaien ook zonde, dus ik zet hem ook terug. Maar wel alleen als het minder dan 10 graden is, erboven koelt het niet snel genoeg af binnen, dus dan geen nachtverlaging.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:51:
[...]
Vannacht voor het eerst naar 17. Dat heeft in zoverre gewerkt dat de Quatt om 22:00 is gestopt en pas na 05:00 weer is aangesprongen. Voorheen draaide de Quatt de hele nacht. Maar, geen boost van de CV einde ochtend wat de bedoeling was, die heeft helemaal niet gedraaid, en nu om 8:45 is het maar 18,5gr ipv 20. Het had om 05:30 al 19 moeten zijn volgens schema en om 08:00 20.
Ik gebruik Home Assistant om het warm te maken. Als het binnen kouder is dan 18 graden gaat de thermostaat op 22. Als de temperatuur dan boven de 18,5 komt, gaat hij terug naar 19. Als ik meteen naar 19 ga, duurt het inderdaad veel te lang. Eerst helpt de CV wel even mee, maar daarna vind de CiC dat de temperatuur setpoint naar beneden kan. Misschien helpt de cv dan nog wel mee, maar duurt nog steeds te lang. Ik wil gewoon ff wat warmte naar binnen pompen, de Quatt mag het daarna op termperatuur houden.
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Ja, dat was mijn plan ook. Alleen HA is voor mij geen optie.s020506 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:56:
[...]
Ik wil gewoon ff wat warmte naar binnen pompen, de Quatt mag het daarna op termperatuur houden.
Ontwijk jij de dure dynamische tarieven door dat dagelijks met de hand aan te passen of is het jou gelukt dat te automatiseren?marcoboers94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:11:
[...]
@JazekerXX
Ik heb de diyless vanaf het begin draaien (T6 besteld, laten installeren door Quatt en vervolgens zelf diyless geplaatst en de T6 binnen 14 dagen terug gestuurd).
Ik kan vertellen dat mijn ervaringen zeer goed zijn. De kamertemperatuur updates vinden ongeveer iedere 30 seconden plaats. De control setpoint wil soms heen en weer springen als de sensor even geen bereik heeft, vanwege dat de diyless op zolder bij de Quatt en CV hangt terwijl de bluetooth sensor in de woonkamer staat. Maar zoals ook vanuit Quatt bericht werd lijkt deze inderdaad genegeerd te worden en wordt de room temperature (die 2 minuten gecacht wordt) en de room setpoint gebruikt.
Het lukt me dan ook prima om zelfs met het koude weer van afgelopen dagen volledig op de Quatt te draaien in mijn jaren 30 woning terwijl ik verlagingen en verhogingen in stapjes van 0.5 graden toepas om de dure dynamische uurtarieven te ontwijken en bij de goedkope tarieven of gunstige temperaturen juist wat extra te bufferen. Ik heb vloerverwarming beneden verdieping en radiatoren open staan.
Mocht je vragen hebben over de diyless, laat maar weten.
Hoe doe je dat dan in home Assistant?s020506 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:56:
[...]
Ik vond de hele nacht de Quatt laten draaien ook zonde, dus ik zet hem ook terug. Maar wel alleen als het minder dan 10 graden is, erboven koelt het niet snel genoeg af binnen, dus dan geen nachtverlaging.
Ik gebruik Home Assistant om het warm te maken. Als het binnen kouder is dan 18 graden gaat de thermostaat op 22. Als de temperatuur dan boven de 18,5 komt, gaat hij terug naar 19. Als ik meteen naar 19 ga, duurt het inderdaad veel te lang. Eerst helpt de CV wel even mee, maar daarna vind de CiC dat de temperatuur setpoint naar beneden kan. Misschien helpt de cv dan nog wel mee, maar duurt nog steeds te lang. Ik wil gewoon ff wat warmte naar binnen pompen, de Quatt mag het daarna op termperatuur houden.
Hoe stuur je de thermostaat aan? En welke is dat dan?
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
je opmerking "Er zit ook een magneetje achterop waarmee het bijvoorbeeld op de retourbuis van je cv/wp klikt. " gaat helaas niet werken omdat de temperatur sensor geen direct contact maakt met de buis en plastiek nu een keer een hele hoede isolator is, geleid dus behoorlijk slecht de temperatuur, wat je in feite gaat meten is je omgevingstemperatuur van je leiding.TeslaNerd schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:55:
[...]
Voor de aspirant tweakers die ook de temperatuursverandering van een scheet willen analyseren kan ik deze thermometer-met-app aanraden voor €12. Er zit ook een magneetje achterop waarmee het bijvoorbeeld op de retourbuis van je cv/wp klikt.
Werkt met bluetooth en de prima gratis app bewaart de historie
ThermoPro TP357 Kamerthermometer, thermometer-hygrometer, Bluetooth 80m, digitaal, met app, luchtvochtigheidsmeter met smiley-aanduiding en grafiek zwart https://amzn.eu/d/i5TNBAk
[Afbeelding]
ik zelf (heb deze hier ook al diverse keren gepost zijn de sensoren van SwitchBot, deze kun je zelfs ook aan diverse platforms koppelen en werken standaard ook met BT.
Ze zijn iets duurder maar vind deze er iets profesioneeler uitzien en heb er zelf hele goede ervaringen mee.
Ze hebben er ook een waterdichte versie van (deze heeft geen eigen display, batterijduur circa 2 jaar, normale batterijen)
![]() | ![]() |
Wat me hierbij verbaast: als het systeem daadwerkelijk zo werkt, waarom is het type thermostaat dan van zo'n grote invloed? Uit de quick start guide blijkt dat de thermostaat alleen maar de gemeten en gewenste ruimtetemperatuur aan de CiC hoeft door te geven.
En andere vraag aan de wp experts: is dit echt zo anders dan andere warmtepompen? Want volgens mij is dit toch ook gewoon een stookcurve (naja, een warmtepomp vermogens-curve icm evt CV-warmwater vraag), maar dan gebaseerd op de door hen vooraf ingestelde 2 waardes vermogen en stookgrens? En het berekende vermogen kan dan worden verschoven door de CiC gebaseerd op de gemeten snelheid van opwarmen (als dit niet snel genoeg gaat verschuift ie het vermogen omhoog, als het te snel gaat moduleert ie het vermogen wat omlaag)
(excuses voor de missende karakters, op een of andere manier komt het zo uit mijn PDF viewer)
Quatt Hybrid verwarmt je woning anders dan andere warmtepompen. De vermogensregeling van Quatt is onafhankelijk van de CV temperatuur, het past zich automatisch aan aan je woning. Hierdoor wordt het vinden van de juiste instellingen voor jouw woning aanzienlijk eenvoudiger en beperkt zich tot 2 getallen: het vermogen en de stookgrens.
Het vermogen en de stookgrens van jouw woning berekenen wij op basis van alle input, waarmee we goed kunnen inschatten wat jouw woning nodig heeft. Het vermogen wordt berekend bij een buitentemperatuur van -10°C. De stookgrens geeft de buitentemperatuur aan waarbij wij denken dat jouw woning warmte nodig heeft.
Met deze 2 getallen kunnen we bij elke buitentemperatuur berekenen hoeveel vermogen er nodig is om jouw woning warm te houden.
Naast deze vaste vermogensberekening past Quatt Hybrid het vermogen ook automatisch aan op basis van de situatie in jouw woning. Als je plotseling meer warmte nodig hebt of als het opwarmen langer duurt dan gewenst, past de CiC automatisch de vraag aan om meer vermogen te leveren. Andersom werkt het net zo: als de CiC merkt dat het verwarmen gemakkelijk verloopt, wordt de vraag verlaagd.
Dankzij de regeling kan het voorkomen dat Quatt Hybrid draait terwijl de kamerthermostaat aangeeft dat het setpunt al is bereikt. Dit komt doordat de CiC mogelijk heeft berekend dat er een constant laag vermogen nodig is om dat setpunt vast te houden. Hierdoor blijft Quatt Hybrid continu draaien, zij het op een lage temperatuur, om je woning comfortabel en op een constante temperatuur te houden. Dit maakt Quatt Hybrid bijzonder eciënt
Buervat
Een ander groot voordeel is dat er geen buervat nodig is in combinatie met Quatt Hybrid. Omdat Quatt Hybrid geen watertemperatuur als setpunt heeft, zal deze ook niet gaan pendelen rondom een watertemperatuur. Het vermogen is onafhankelijk van de temperatuur, dus Quatt Hybrid zal rustig blijven draaien zolang er een vermogensvraag is, ongeacht de watertemperatuur. We zien regelmatig dat Quatt Hybrids uren achter elkaar draaien; dit is zowel eciënt als comfortabel. Een buervat is daarvoor niet nodig.
je kunt het ook erg ingewikkeld maken, mijn T6 kan dat ook zonder HA, namelijk die stel ik op een "nachtverlaging" minimum temperatuur in en als door warmteverlies die waarde is onderschreden stuurt de thermostaat de warmtepomp aan (vrij simpel en KISS)s020506 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:56:
[...]
Ik vond de hele nacht de Quatt laten draaien ook zonde, dus ik zet hem ook terug. Maar wel alleen als het minder dan 10 graden is, erboven koelt het niet snel genoeg af binnen, dus dan geen nachtverlaging.
alles is dus afhankelijk van a- je warmteverlies van je woning b- je isolatie van je woning c- je ingestelde minimum temperatuur (tijdens een bepaalde periode) d- de buitentemperatuur (relatie met je warmteverlies)
dus afhankelijk van de buitentemperatuur kun je wel of beter geen nachtverlaging toepassen.
Daar is hier al heel veel over geschreven en kun je ook de resulaten mooi zien van hoe het wel en hoe het niet verstandig is om te doen.
als jij zoals je beschrijft echter van 18ºC direct je verwarmingsysteem (CV+Warmtepomp) naar 22ºC laat komen, ben ik wel benieuwd wat je Quatt gaat doen (beter wat je CIC gaat doen).
Die zal zich een hoedje schrikken en direct de CV op vol vermogen aan zetten (met een zeer hoog gasverbruik tot gevolg)
het is hier al heel vaak langsgekomen, dus ik zou eerst eens gaan lezen, lezen en vooral die informatie in je opnemen,
Met een warmtepomp is het agio KISS dus alles laaaanzaaaam doen en dat met kleine stapjes, wil je verhogen, doe dat dan met max. 0,5ºC en geef het systeem de tijd.
Als je dat doet zul je het meeste plezier beleven met nagenoeg geen gasverbruik en op het einde lage energierekening.
aan jou de keuze.
al bijna een dag een blije Quatt gebruiker. Nog geen gas gebruikt voor verwarming (ja het is vrij warm buiten).
maar
hoe krijg ik dat bovenstaande plaatje te zien van mijn systeem?
Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)
Dat is mooi.Marelli7 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:03:
[...]
al bijna een dag een blije Quatt gebruiker. Nog geen gas gebruikt voor verwarming (ja het is vrij warm buiten).
maar
Helaas dus NIET, want dat is geen standaard Quatt app maar komt vermoedelijk uit HA ( jammer dat de poster daar geen bronvermelding bijzet, is altijd handig, vooral mensen die met de zelfde vraag als jou zitten)
ik ga er van uit dat je wel de Quatt app hebt.
Wat wil je graag zien ?
beetje afhankelijk of je een slimme meter hebt en hoe je Quatt is aangesloten zou je kunnen overwegen om een Dongel en smart stekker van Homewizard te kopen, daar krijg je namelijk een aantal inzichten die de Quatt app zelf niet heeft.
bv opgenomen vermogen van de Quatt geduurende de tijd.
voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/ndHMYBCDxKaQMbuA3V92kkIa.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat laatste is iets wat we ons al een hele tijd afvragen, Quatt sprak eerst over AI (dus daar zou dat lerende functie in moeten zitten, maar helaas wordt door Quatt de term AI steeds minder gebruikt.)jpa1 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:39:
[...]
In de nieuwe handleiding van Quatt staat:
Om tot een juiste vermogensvraag te komen, is ook input nodig van een
kamerthermostaat, waarbij zowel de gemeten kamertemperatuur als de gewenste
kamertemperatuur van belang zijn. Deze twee temperaturen worden via een
OpenTherm-thermostaat gedeeld met de CiC. Zie deze Link voor een actueel overzicht
van compatibele thermostaten.
Met deze input wordt de vermogensvraag bijgesteld. Als het bijvoorbeeld te lang duurt om
je woning te verwarmen, zal de CiC meer vermogen vragen aan de warmtepomp.
Veel OpenTherm-thermostaten delen ook een gevraagde watertemperatuur met de CiC.
Daar doet de regeling normaal gesproken niets mee, dus het kan kloppen dat de
watertemperatuur in je systeem niet overeenkomt met de gevraagde temperatuur vanuit
de thermostaat.
In de nieuwe handleiding van Quatt komt de term AI 2 keer voor.
Pag 8 en pagina 14.
mn (pag 14) "De CiC is het brein van Quatt Hybrid. Het is een AI-controller die bepaalt wanneer en
hoeveel warmte je huis nodig heeft, en past de regeling op basis daarvan aan."
Klopt, maar ook met radiatoren blijft het een traag systeem. Je kunt dat iets beinvloeden door radiatorventilatoren te gebruiken.Cruzâh schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:46:
[...]
Helder. Maar voor de duidelijkheid: ik heb geen vloerverwarming, dus minder traag
Wat je daarmee eigenlijk doet is niet zo zeer het systeem sneller maken (wel indirect) maar je verhoogd de capaciteit van je radiatoren die door de zeer lage temperaturen behoorlijk aan capaciteit hebben ingeboet.
Normaal gezien zijn tijdens de bouw / verbouw van je huis de radiatoren zodanig gekozen dat deze aan de warmtevraag (en dus je warmteverlies) kunnen voldoen. Met de overstap naar een warmtepomp ben je daar dus een hele klap van kwijt geraakt.
Door extra isolatie, radiatorenventilatoren kun je daar met kleine middelen iets aan doen, is dat nog niet genoeg zul je of de radiatoren door LTV radiatoren moeten vervangen of grotere normale radiatoren (zowel in type als afmetingen) moeten plaatsen.
denk daarbij er wel aan dat deze veelal pas het jaar daarop zal worden toegepast. Dus het eerste jaar betaal je veelal wel nog het volle pond. En vaak moet je dat ook nog zelf aangeven, want zelf willen ze dat wel eens vergeten.BarryH schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:27:
[...]
Let ook op de 450-500m3 grens. Daaronder is het vastrecht 55-60 eur lager
HowTo Home Assistant met de onofficiële Quatt integratie van Marco BoersMarelli7 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:03:
[...]
maar
In aanvulling daarop, voor de HA newbies (zoals ikzelf een week terug
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
In seriebedrijf, en krikt de cv-ketel de aanvoertemperatuur op tot bv 50 graden (nodig als je ook radiatoren hebt).
OF: staat de wp alleen aan of de CV-ketel alleen ? Uit de documentatie kan ik dat niet opmaken.
Bij bv een Elga Ace noemen ze dat bivalent-bedrijf.
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Uit de Quick Start Guide:Freeckje schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:03:
Kan een van de ervaringsdeskundigen vertellen hoe de Quatt echt samenwerkt met de cv-ketel?
In seriebedrijf, en krikt de cv-ketel de aanvoertemperatuur op tot bv 50 graden (nodig als je ook radiatoren hebt).
OF: staat de wp alleen aan of de CV-ketel alleen ? Uit de documentatie kan ik dat niet opmaken.
Bij bv een Elga Ace noemen ze dat bivalent-bedrijf.
"De regeling is zo bedacht dat er zoveel mogelijk warmte wordt geleverd door Quatt Hybrid. Om deze reden wordt Quatt Hybrid in serie gekoppeld aan het cv-systeem en fungeert de cv-ketel als naverwarmer.
Quatt Hybrid verzorgt zo veel mogelijk de verwarming van je huis. Zodra Quatt Hybrid meet dat het vermogen tekort komt, wordt de cv-ketel ingeschakeld. Op dat moment draait zowel Quatt Hybrid als de cv-ketel. Als Quatt Hybrid vervolgens meet dat er geen hulp meer nodig is, wordt de cv-ketel uitgeschakeld en neemt Quatt Hybrid het weer zelfstandig over."
Dus stel dat je radiatoren hebt met 50 aanvoer en 40 retour, en de Quatt krijgt het tot 44 graden, dan moet de CV ketel nog 6 graden bijverwarmen. De benodigde aanvoertemperatuur varieert natuurlijk per woning, afgiftesysteem en buitentemperatuur.
[ Voor 9% gewijzigd door netappie op 09-12-2023 13:14 ]
Dat uit- en aanzetten hoef ik natuurlijk niet zelf te doen. 2 slimme stekkers en Home Assistant kan dat dan prima zonder mij.Rowwan schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:47:
[...]
Slecht idee. Gewoon melden bij Quatt. Ik zou knettergek worden als ik mijn verwarming elke week moest resetten. Ding hoort gewoon zonder interactie te blijven werken
Dit topic is gesloten.