WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Zojuist gecontroleerd deze staat op 40.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:33:
[...]
Ik zou het moeten controleren maar volgens mij staat hij nu op 40c.
Thnx voor de tip
Zie hierboven het advies is 60¿
Ja, 40 kan die Quatt zelf wel op de temperaturen waarbij 40 voldoende is om het huis warm te houden.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:42:
[...]
Zojuist gecontroleerd deze staat op 40.
Zie hierboven het advies is 60¿
Een CV ketel begint qua vermogen meestal waar de Quatt ophoudt. Maar dat vermogen kan je alleen overdragen met warm genoeg water. Dus waar een CV op 40 graden normaal gesproken een geweldig idee is, is het hier te beperkend om die CV te laten werken in het vermogensgebied dat nodig is.
De Quatt staat namelijk ook nog eens bij de aanvoerleiding van de CV ketel voor te verwarmen. Dus dan heeft die ketel bijna niks meer te doen als je die hard begrenst op 40.
[ Voor 12% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 21:48 ]
Lijkt me ook het proberen waard, iig om te kijken wat er gebeurd. Je zou verwachten dat de quatt ook leert en dus eerder en met meer vermogen aan zou gaan of proberen..SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:40:
[...]
Ik denk dat temperatuurbegrenzing niet bestaat bij Quatt. Jij hebt gewoon veel meters vloerverwarming en veel radiatoren (en dat is prima). Zet je vloerverwarming eens dicht, en de helft van de radiatoren ook, dan zie je de watertemperatuur gegarandeerd oplopen.
Alhoewel ik 19,5 nu nooit ga halen maar hij (gelukkig) toch niet de cv laat bijspringen..
[ Voor 7% gewijzigd door JWT op 07-12-2023 21:51 ]
Zou dat kunnen betekenen dat dit een reden is van het vreemde stookgedrag?netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:45:
[...]
Ja, 40 kan die Quatt zelf wel op de temperaturen waarbij 40 voldoende is om het huis warm te houden.
Een CV ketel begint qua vermogen meestal waar de Quatt ophoudt. Maar dat vermogen kan je alleen overdragen met warm genoeg water. Dus waar een CV op 40 graden normaal gesproken een geweldig idee is, is het hier te beperkend om die CV te laten werken in het vermogensgebied dat nodig is.
De Quatt staat namelijk ook nog eens bij de aanvoerleiding van de CV ketel voor te verwarmen. Dus dan heeft die ketel bijna niks meer te doen als je die hard begrenst op 40.
Dat zou kunnen ja. Ik weet niet hoe de Quatt software precies redeneert, maar in een hybride opstelling met een 4kW warmtepomp mag je er als programmeur toch wel van uit gaan dat de CV ketel het warmer op kan stoken. Die dingen zijn meestal 24kW, 28kW, 36kW en soms zelfs nog groter in oude panden. Daar kan je gewoon een sauna mee opstoken, al is dat echt niet meer nodig.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:49:
[...]
Zou dat kunnen betekenen dat dit een reden is van het vreemde stookgedrag?
Is te proberen, maar niet nu meer.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:40:
[...]
Ik denk dat temperatuurbegrenzing niet bestaat bij Quatt. Jij hebt gewoon veel meters vloerverwarming en veel radiatoren (en dat is prima). Zet je vloerverwarming eens dicht, en de helft van de radiatoren ook, dan zie je de watertemperatuur gegarandeerd oplopen.
Eerst maar wat warmte in de kamer . Ik zal niet thermostaat flippen hoewel CV, samen met Quatt, net boven de ingestelde temperatuur zijn gekomen.
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Volgens de theorie van Netappie doet je CV ketel dan bijna niets meer.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:49:
[...]
Zou dat kunnen betekenen dat dit een reden is van het vreemde stookgedrag?
Maar jouw CVketel doet (te)veel. Zie je grote oranje balken.
Bij jou brengt de Quatt het water maar tot 27graden en is er nog zat te doen voor de CV onder de 40 graden.
Dus volgens mij: nee.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
De ketel kan ook afslaan door het bereiken van de 40 graden. Daarna start hij weer omdat er toch nog warmtevraag is en de temperatuur weer gezakt is naar 39 graden, en dat starten is meestal op een wat hoger vermogen (toerental) zodat de ontsteking het doet.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:54:
[...]
Volgens de theorie van Netappie doet je CV ketel dan bijna niets meer.
Maar jouw CVketel doet (te)veel. Zie je grote oranje balken.
Bij jou brengt de Quatt het water maar tot 27graden en is er nog zat te doen voor de CV onder de 40 graden.
Dus volgens mij: nee.
Zo kan je ketel urenlang lekker gaan pendelen en vroegtijdig stuk gaan.
Maar het kan geen kwaad om dit te proberen. Quatt stelt 70 graden of lager voor in hun handleiding. 60 graden is al ruimschoots lager en zorgt er al voor dat je ketel zuinig draait.
Je kan ook nog het vermogen wat verlagen (50% volgens Quatt handleiding). Dan komt hij maar heel langzaam bij die 60 graden als de retourtemperatuur laag is.
P.S. Stel je CV vermogen niet lager in dan je warmteverlies bij -10 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 22:06 ]
Is deze opentherm aangesloten?joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:37:
[...]
ik ga morgen even kijken.
Wat voor een temperatuur adviseer jij?
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Remeha en Intergas wel volgens Quatt.
Dus even de CiC uit en aan zodat die de nieuwe waardes uitleest.
De mijne was aan/uit aangesloten en dat werkte voor geen meter. Nu opentherm en max watertemperatuur op 50c en nu regelt de ketel als een zonnetje. Met opstarten nog niet boven de 36c geweest.netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:09:
[...]
Remeha en Intergas wel volgens Quatt.
Dus even de CiC uit en aan zodat die de nieuwe waardes uitleest.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Dan kom je weer in de overshoot (door traag systeem), zei je toch, en ging daardoor alles uit en niet zoals ik hoopte dat dan een balans gevonden zou worden.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:54:
[...]
Is te proberen, maar niet nu meer.
Eerst maar wat warmte in de kamer . Ik zal niet thermostaat flippen hoewel CV, samen met Quatt, net boven de ingestelde temperatuur zijn gekomen.
Je hebt een groot/traag systeem. Er zijn thermostaten die dat trage systeem kunnen sturen, maar niet in combinatie met de CiC/Quatt.
Wat ik zou proberen: 3x op een dag de CV een uur aan (thermostaat op 22, haalt ie toch niet zo snel), andere uren op 21,0 of 21,5 (0,5graad boven kamertemperatuur) dan mag de Quatt die proberen te halen.
Die vraag heen ik hier vandaag ook gesteld. Er zat namelijk een aan/uit thermostaat aan. En op die zelfde poort zit nu de CiC.Gerardwaz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:17:
[...]
De mijne was aan/uit aangesloten en dat werkte voor geen meter. Nu opentherm en max watertemperatuur op 50c en nu regelt de ketel als een zonnetje. Met opstarten nog niet boven de 36c geweest.
Daarnaast zojuist de ketel op 50 geprobeerd te zetten maar deze gaat niet verder dan 45c.
Intergas extreem 36
De poort maakt niet uit die blijft hetzelfde. Maar niet verder dan 45c lijkt me sterk, hoe doe je dat? Verder is 45c ook prima. Of heb je een ltv systeem? Dan is hij begrensd.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:21:
[...]
Die vraag heen ik hier vandaag ook gesteld. Er zat namelijk een aan/uit thermostaat aan. En op die zelfde poort zit nu de CiC.
Daarnaast zojuist de ketel op 50 geprobeerd te zetten maar deze gaat niet verder dan 45c.
Intergas extreem 36
[ Voor 4% gewijzigd door Gerardwaz op 07-12-2023 22:38 ]
Dit is mijn eerste "echte" overshoot.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:17:
[...]
Dan kom je weer in de overshoot (door traag systeem), zei je toch, en ging daardoor alles uit en niet zoals ik hoopte dat dan een balans gevonden zou worden.
Je hebt een groot/traag systeem. Er zijn thermostaten die dat trage systeem kunnen sturen, maar niet in combinatie met de CiC/Quatt.
Wat ik zou proberen: 3x op een dag de CV een uur aan (thermostaat op 22, haalt ie toch niet zo snel), andere uren op 21,0 of 21,5 (0,5graad boven kamertemperatuur) dan mag de Quatt die proberen te halen.
T6 is zo traag met kamertemperatuur doorgeven (hoewel het snel gaat met waxinelichtje, dus beter gezegd: zolang dat niet +0,2°C is, lijkt het traag) dat ik in de tussentijd meestal kan flippen wanneer temperatuur 0,05 graad onder ingesteld komt: wel eens gewacht, maar nooit bijna 2 uur zoals nu.
Temperatuur schiet daarna wel eens 0,2°C door.
Nu ook al, maar CV loopt nog steeds.
Zopas dacht ik bij berichten: goh zoveel gas zit ik nog onder. Nu niet meer.
Maar flippen was juist niet verstandig zei iemand.
Ook proberen waard. Wel 2,5 m3 gas verder nu.
Gebeitelde overshoot
Ben even benieuwd naar dat "alles uit" ...
Vanmiddag is Quatt 2 uur uit geweest dankzij de zon, daarvoor dagenlang continue aan op defrosts na.
Even teruggekeken in Quatt app: vorige keer dat ik daar geen staafje zie is op 28 november in de middag: daar mist er 1.
Nu:
Edit: ook afdruk app toegevoegd
Edit2, grappig je ziet mijn 2 flipse rond 07.00 uur en iets na 16
:strip_exif()/f/image/V7X6HQWJECmA7zDev2QlxQ1N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ADS9P5M6c76LUVMTI6GbBwzK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 22:56 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Pas wel een beetje op dat er niet zoveel warmte je vloer ingaatsimplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:06:
Ik zet hem zo eens op 60 en kijk het morgen en vannacht eens aan.
Ja dacht ik wel, verder niets aan doen, dat zijn instellingen met parameters.
Ik kan mij iets herinneren over een klep naar vloerverwarming die gestuurd werd door de ketel en dus dicht stond als de ketel uit stond.simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:21:
[...]
Die vraag heen ik hier vandaag ook gesteld. Er zat namelijk een aan/uit thermostaat aan. En op die zelfde poort zit nu de CiC.
Intergas extreem 36
Dat zou dus fout gaan met een Quatt die alleen probeert te draaien zonder ketel en daarmee tegen een dichte klep aan probeert te pompen.
Zie ook: https://www.feikencv.nl/v...agen/intergas-2-weg-klep/
Met alleen vloerverwarming is 45 een logische beperking. Vooral even controleren wat de limiet van je vloer is.
[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 23:08 ]
Bedankt voor het contact opnemen over het aanpassen van de instellingen van je Quatt-systeem, van 6 kW naar 4 kW voor warmtevraag. Ik wil graag rechtstreeks ingaan op dit verzoek om inzicht te bieden in de werking van ons systeem.
Op dit moment handhaven we de minimale instelling van 6 kW voor warmteverlies als standaardpraktijk. Dit zorgt ervoor dat je Quatt-systeem de mogelijkheid behoudt om ondersteuning van de boiler te vragen wanneer dat nodig is. Als we dit naar het maximale niveau zouden aanpassen, kan dit de flexibiliteit van het systeem beperken om de boiler om hulp te vragen tijdens specifieke omstandigheden.
Wees gerust dat ons systeem is ontworpen om zich aan te passen en te leren van de operationele gegevens in de loop van de tijd. Naarmate het systeem meer gewend raakt aan je gebruikspatronen, zal het naar verwachting efficiënter en effectiever gaan werken.
Als je nog verdere vragen hebt of extra hulp nodig hebt, neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om ervoor te zorgen dat je systeem optimaal functioneert.
It's All In The "Mix"
Uiteraard heb ik ook nog heel erg veel vragen, die ook nog eens veel dieper gaan dan welke warmtepompfabrikant waarschijnlijk ook maar zal beantwoorden.olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
[...]
Dit hele artikel roept bij mij alleen nog maar meer vragen op. De helft van deze topic gaat over vreemd en onverklaarbaar gedrag van de Quatt/CiC, en in het artikel wordt er trots gesproken over "de slimme software van de Quatt" die de boel zo slim en efficient en niet-pendelend aan het werk zet. Tja... Schrijft eens een echt technisch artikel waarin je de complete logica van de CiC en hoe deze omgaat met Opentherm/thermostaten ed blootlegt, zou mijn suggestie zijn. Hoop marketing BS is het nu.
Aan de andere kant vind ik het voor het gemiddelde publiek een best goed geschreven artikel, waarin zowaar nog wat cijfers en grafieken gestopt wordt ook, dus helemaal marketing BS vind ik het dan weer niet.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
"Wees gerust dat ons systeem is ontworpen om zich aan te passen en te leren van de operationele gegevens in de loop van de tijd. Naarmate het systeem meer gewend raakt aan je gebruikspatronen, zal het naar verwachting efficiënter en effectiever gaan werken."Mixpower schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:28:
Zojuist bericht ontvangen op mijn ticket en daar schiet je dus niets mee op, dus maar weer aangedrongen dat ze dit toch gaan aanpassen ik ben benieuwd.
[...]
Interessant! Ik zie het niet echt in de praktijk. Als er na weken inleren nog geen rekening gehouden kan worden met het einde van een fase van een klokschema (als in keihard draaien, daarna enige tijd uit, en daarna waar een periode keihard draaien) heb ik niet het idee dat er veel geleerd wordt, maar ik hoop uiteraard dat ik me vergis / dat het leren afgelopen week is toegevoegd.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
ik heb gewoon de honeywell modulation maar zels naar 30 graden zetten hielp nietkwetterpletter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:16:
[...]
Hmm, dat geeft me een idee. Ik heb ook teveel gasverbruik maar ik ben te schijterig om de CV helemaal uit te zetten.
In plaats daarvan ga ik de output van de CV wat lager zetten; van 55 naar 50 graden. Ik had eerder met 45 het probleem dat het maar niet warm wilde worden.
Ondertussen echter ook gelezen dat ik de optimalisatie van de T6 uit moet zetten. Als het nu warm wordt ga ik het ook weer met 45 proberen.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Hoe bedoel je dat? Elk apparaat kan toch zonder stroom? Ik heb wel de stekker erin maar alleen voor swwnetappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:17:
[...]
Met de HomeWizard stekker is wel fijn. Dan heb je op afstand controle, inzicht en valt het sluipverbruik ook helemaal weg. Met een moderne ketel zou ik het niet doen gezien alle intelligentie in de ketel.
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Dat laatste die 11 % zo simpel is het niet. Na de defrost heel duidelijk betere prestaties van de Quattonlinaius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:31:
[...]
En ik had iets verder door moeten lezen. Precies mijn idee (defrosten is niet altijd erg efficient), maar dan onderbouwt met keiharde data. Top!
[...]
Het scheelt dat er geen hardware voor nodig zou hoeven te zijn. Monitoren van de COP is voldoende. Komt deze over een periode van (zeg) 10 minuten overeen metde verwachte COP op basis van aanvoer, retour en buitentemperatuur dan is een defrost niet nodig.
Het gaat echter niet alleen over geld, maar wat voor heel wat mensen misschien nog wel belangrijker is, is de afname in verwarmingscapaciteit. 3 minuten defrosten, 3 minuten de verloren warmte weer aanvullen, elke 55 minuten = 11% minder verwarmingscapaciteit.
Ik merk sinds de update naar CiC versie 2.7.1 bij mij wel een ander defrost gedrag. Het minimale defrost interval is nu precies 1 uur, maar als de CoP niet teveel zakt kan het interval ook langer zijn.onlinaius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:35:
[...]
Ja, dat valt mij ook op, en ook dat de Quatt dus in vergelijking met de airco al snel 3x zo vaak defrost. Goed voor de COP als er gedraaid wordt, maar iedere defrost kost energie, en beperkt de beschikbare capaciteit.
Hopelijk vind de hoogwaardige AI van Quatt hier nog eens een betere methode voor
Zie maar eens dit gedrag, de Quatt draait bijna constant rond de 800W elektrisch vermogen en gisteren tot 19:00 uur zie je het rendement aan het einde van zo'n defrost interval naar beneden gaan door aanvriezing. Na 19:00 uur daalt het rendement veel minder en wordt het defrost interval ook groter. In de nacht na 3:00 uur versnellen de defrosts weer. Het kan ook gebaseerd zijn op buitentemperatuur, die was tussen 18:00 en 3:00 uur hoger.
Of de 'AI' neemt de metingen allemaal in meer of mindere mate mee in de beslissing een defrost uit te voeren...
:strip_exif()/f/image/XujmQdBiZtFqFdYQCNO0M0fc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door MWink op 08-12-2023 07:56 ]
De oudere ketels die je alleen via aan/uit kan sturen zijn meestal nogal dom en zo opgestart.Bennobang schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 05:41:
[...]
Hoe bedoel je dat? Elk apparaat kan toch zonder stroom? Ik heb wel de stekker erin maar alleen voor sww
Een moderne ketel met Opentherm aansturing heeft inmiddels vaak behoorlijk wat functionaliteit in software/firmware, waarbij het elke dag hard uitzetten wat minder voor de hand ligt.
Die heb ik er dus niet tussen zitten. Heb ook geen plek meer om deze er tussen te krijgen....netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:02:
[...]
Ik kan mij iets herinneren over een klep naar vloerverwarming die gestuurd werd door de ketel en dus dicht stond als de ketel uit stond.
Dat zou dus fout gaan met een Quatt die alleen probeert te draaien zonder ketel en daarmee tegen een dichte klep aan probeert te pompen.
Zie ook: https://www.feikencv.nl/v...agen/intergas-2-weg-klep/
Met alleen vloerverwarming is 45 een logische beperking. Vooral even controleren wat de limiet van je vloer is.
Wat ik wel heb gelezen is dat iemand het warmtapwatercomfort heeft uitgezet omdat hij ook veel pendel gedrag zag.
Voor nu ziet de nacht er beter uit dan gisteren.
Eens kijken wat de dag brengt
:strip_exif()/f/image/wWpxG55E6IGvH1LY1E9qDGRm.jpg?f=fotoalbum_large)
Ok, want die hoort er wel tussen om te voorkomen dat loeiheet douchewater per ongeluk in de vloerverwarming komt. Of heb je alsnog een bescherming op de verdelers? Het kan ook zijn dat Intergas dit inmiddels anders opgelost heeft. Je CV monteur zou het moeten kunnen vertellen.simplemouse schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:18:
[...]
Die heb ik er dus niet tussen zitten. Heb ook geen plek meer om deze er tussen te krijgen....
Wat ik wel heb gelezen is dat iemand het warmtapwatercomfort heeft uitgezet omdat hij ook veel pendel gedrag zag.
Voor nu ziet de nacht er beter uit dan gisteren.
Eens kijken wat de dag brengt
[Afbeelding]
Maar mooi dat het al rustiger draait. Heb je weer terug gedraaid naar 40 graden of mag 45 graden ook met jouw vloer? Als er geen aparte pomp en thermostaat knop op de vloerverwarming zit die bijmengt, dan is 60 onzinnig hoog. Met altijd maximale flow in de vloerverwarming is een hoge temperatuur voor radiatoren niet nodig.
Voor een beter beeld wat die ketel werkelijk doet als het gedrag terug komt is een HomeWizard smart plug handig. Daarmee krijg je stroomverbruik grafieken van de ketel op de minuut nauwkeurig of je kan zelfs live mee kijken en dat zegt meer dan die uurgrafieken van Quatt. Het vermogen van de ketel spreekt boekdelen over standby (een paar watt, napompen, verwarmen in verschillende vermogens en met het hoogste stroomverbruik is het apparaat met SWW bezig.
[ Voor 3% gewijzigd door netappie op 08-12-2023 06:32 ]
Ja graag!Cruzâh schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:15:
[...]
Een vriend van mij heeft dit zelf gedaan en al zijn problemen waren direct opgelost, iSense was drama. Installatie van de T6 is in principe niet ingewikkeld, als je een fotootje wil van de aansluitingen in de T6 module bij de ketel/CiC dan stuur ff een PB, ik had die al voor hem gemaakt
Lyric komt namelijk vanmiddag binnen
Inmiddels (ik moest er een slechte google review voor schrijven... beetje jammer Quatt) contact gehad met servicedesk van Quatt.
Ze hebben me de standaard-instellingen voor de Lyric met Quatt toegestuurd, is inderdaad niet zo moeilijk / vrij standaard.
Primum non nocere
Wel vlot bericht dus.Mixpower schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:28:
Zojuist bericht ontvangen op mijn ticket en daar schiet je dus niets mee op, dus maar weer aangedrongen dat ze dit toch gaan aanpassen ik ben benieuwd.
[...]
Copy/paste briefje
Nog steeds wachtende
Ga er van uit dat dit is berekend adhv november (=9 dagen CV en 21 dagen Quatt (en verplichte stille modus))
Stookregime vorige periode:
CV 50°C
04.30-07.30 uur CV 20°C
07.30-16.30 uur 2 paneelverwarmingen 750watt 19,5°C (8-12 kWh per dag), thermostaat op 19°C
16.30-19.30 uur CV 20°C
19.30-04.30 uur nachtverlaging 18,5°C
Bij vorst liet ik beide paneelverwarmingen een uurtje draaien rond 03.00 uur en CV overdag doordraaien op 19,5°C
1200m3 op jaarbasis, 2600 kWh (incl. teruglevering), voorschot is gebaseerd op 1500m3
Stookregime nu
24/7 21,5°C, verhoging tot 22°C van 16.00-22.00 uur
(honeywell geeft 1°C te hoog aan, dus werkelijkheid 20,5/21°C).
Gaat de goede kant op 😁
:strip_exif()/f/image/jUxAyH0cgTIYm8WS6oi2fXZx.jpg?f=fotoalbum_large)
Even voor de zekerheid: je hebt ook radiatoren hangen en niet alleen vloerverwarming?joosie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:55:
[...]
Hij stond op 38. Nu op 60.
Warm water staat op 57, is dat wel goed?
Want 38 is een vloerverwarming temperatuur. Zonder mengen is 60 daarvoor te heet, maar zodra je radiatoren hebt is dat geregeld met een aparte pomp en thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler.
Warm water voor bad/douche/kraan moet inderdaad zo rond de 60 graden tegen legionella.
Ik heb 3x vloerverwarming. 2x 75m2 en 1x 40m2. Deze hebben allemaal een eigen mengverdeel pomp.netappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:06:
[...]
Even voor de zekerheid: je hebt ook radiatoren hangen en niet alleen vloerverwarming?
Want 38 is een vloerverwarming temperatuur. Zonder mengen is 60 daarvoor te heet, maar zodra je radiatoren hebt is dat geregeld met een aparte pomp en thermostaatknop op de vloerverwarming verdeler.
Warm water voor bad/douche/kraan moet inderdaad zo rond de 60 graden tegen legionella.
Dan gaat 60 graden een stuk beter werken denk ik. Met een CV ketel die maximaal 38 graden levert is er nogal weinig bij te mengen.joosie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:15:
[...]
Ik heb 3x vloerverwarming. 2x 75m2 en 1x 40m2. Deze hebben allemaal een eigen mengverdeel pomp.
:strip_exif()/f/image/ksOSoUc2bBMitq6mOCtHp3hO.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is nog een oud type pomp de 24/7 draait. Quatt gaf daarvan aan dat we die niet kunnen vervangen door een versie zonder mengverdeler en pomp. @netappie denk jij dat het wel kan?
Met 2x 75 m2 en 1x 40 m2 vloerverwarming zit je al aan 190 m2. Dat is best een uitdaging zonder hogere temperaturen, zelfs als 2 Quatts mee doen.joosie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:20:
[Afbeelding]
Het is nog een oud type pomp de 24/7 draait. Quatt gaf daarvan aan dat we die niet kunnen vervangen door een versie zonder mengverdeler en pomp. @netappie denk jij dat het wel kan?
Dus ja, ik denk dat dit de meest optimale opstelling is. Je kan wel kijken of alleen de pomp te vervangen is door iets moderners als deze onzuinig draait.
P.S. Laat even je CV monteur kijken. De isolatie van de woning is ook belangrijk en dat is op afstand echt niet in te schatten. Ik denk dat je deze pomp hebt aan de hand van de foto: https://product-selection...ab=variant-specifications
[ Voor 16% gewijzigd door netappie op 08-12-2023 07:38 ]
Nee heb ik nog niet gedaan.netappie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:31:
[...]
Ok, want die hoort er wel tussen om te voorkomen dat loeiheet douchewater per ongeluk in de vloerverwarming komt. Of heb je alsnog een bescherming op de verdelers? Het kan ook zijn dat Intergas dit inmiddels anders opgelost heeft. Je CV monteur zou het moeten kunnen vertellen.
Maar mooi dat het al rustiger draait. Heb je weer terug gedraaid naar 40 graden of mag 45 graden ook met jouw vloer? Als er geen aparte pomp en thermostaat knop op de vloerverwarming zit die bijmengt, dan is 60 onzinnig hoog. Met altijd maximale flow in de vloerverwarming is een hoge temperatuur voor radiatoren niet nodig.
Voor een beter beeld wat die ketel werkelijk doet als het gedrag terug komt is een HomeWizard smart plug handig. Daarmee krijg je stroomverbruik grafieken van de ketel op de minuut nauwkeurig of je kan zelfs live mee kijken en dat zegt meer dan die uurgrafieken van Quatt. Het vermogen van de ketel spreekt boekdelen over standby (een paar watt, napompen, verwarmen in verschillende vermogens en met het hoogste stroomverbruik is het apparaat met SWW bezig.
Ik laat hem vandaag eens zo staan om te kijken wat het doet.
Een plug is misschien wel eens leuk om te monteren.
Ik zie bij mij via analyse van de HA data dat een defrost eigenlijk altijd even lang duurt (+/- halve minuut) en ook tussen de 70 en 90 Wh elektrische energie kost (om na de defrost weer terug te zijn bij netto 0 thermisch energie).MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:33:
[...]
Wat mij wel,opvalt is dat de ijsaangroei redelijk beperkt is, tenminste bij mij. Daar is wel weer een voordeel bij, je hebt dus ook relatief weinig energie en dus ook tijd nodig voor de defrosts.
Dus of mijn defrosts zijn even lang doordat het op basis van tijd is geprogrammeerd, of mijn defrosts worden steeds gestart bij ongeveer gelijke ijsaangroei. Dat laatste wordt sinds gisteren wel steeds waarschijnlijker als ik het patroon van defrosts bekijk in mijn vorige reply.
Kun jij de standaard instellingen voor de Lyric met ons delen?Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:40:
[...]
Ja graag!
Inmiddels (ik moest er een slechte google review voor schrijven... beetje jammer Quatt) contact gehad met servicedesk van Quatt.
Ze hebben me de standaard-instellingen voor de Lyric met Quatt toegestuurd, is inderdaad niet zo moeilijk / vrij standaard.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dan hoop ik dat jij je slechte review nu ook aanpast? Vreselijk als mensen op deze manier voor dringen.Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:40:
[...]
Ja graag!
(en ja, Quatt support moet beter. Maar je huis staat niet in brand hè)
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 08-12-2023 08:58 ]
Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:40:
[...]
Ja graag!
:strip_exif()/f/image/cGxfC0X20iZN5bKuqZmppRi8.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
ik vroeg mij dit ook af, bij mij komt de temp van de quatt niet boven de 33 graden en zit meestal zo rond de 28 graden ongeacht op welk vermogen hij draait, dat vindt ik erg vreemd.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:00:
[...]
Heb al mijn screenshots doorgewandeld met zowel quatt als CV aan.
Cv staat soms 3 uur te pruttelen, maar dit (34-35°C) is zo'n beetje de max.
Laat staan dat ik daar ooit iets heb gezien wat maar bij 40°C in de buurt komt.
Lijkt wel of Quatt, vanwege het enkel melden van "vloerverwarming" in hun technisch rapport, de temperatuur van de Quatt hebben begrenst.....
bij mij werd tijdens de installatie verteld dat de quatt makkelijk 50 graden moest kunnen halen, maar dat heb ik nooit gezien. Ik heb hiervoor ook al een vraag uitgezet bij quatt maar zoals jullie waarschijnlijk weten reageren die niet echt snel.
Zijn hier mensen die regelmatig hoger waardes zien en idd 50 graden temp hebben bij vol vermogen ?
Vanzelfsprekend pas ik die aan, mits ik uiteindelijk goed geholpen ben...Spykie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:58:
[...]
Dan hoop ik dat jij je slechte review nu ook aanpast? Vreselijk als mensen op deze manier voor dringen.
(en ja, Quatt support moet beter. Maar je huis staat niet in brand hè)
Nee, m'n huis staat niet in brand.
Maar er zit wel wat frustratie aan mijn kant en, gezien jouw reactie, zal ik die voor je toelichten.
Mijn installatie ging niet zonder slag of stoot. Ik had mij goed ingelezen in de materie. Heb verschillende malen gesprekken/videocalls gehad over de locatie van de warmtepomp en de leidingen e.d.
Quatt heeft de meeste ervaring met de Honeywell Lyric T6 als thermostaat. Ik heb verschillende malen aangegeven voor de maximaal rendabele situatie te willen gaan. En dus was ook mijn verzoek de thermostaat te vervangen voor hetgene waar Quatt de meeste ervaring mee heeft (bv de Lyric T6). Quatt weigerde dit, omdat de iSense ook prima zou werken, mits late versie (het geval bij mij). Inmiddels vermeld de FAQ van Quatt dat iSense alleen in zeer specifieke gevallen mogelijk is.
Tijdens de installatie heb ik de installateurs nogmaals gewezen op mijn, niet ideale, thermostaat. Men keek alleen naar het versienummer, en dat was het dan. Er werd niet gekeken naar de stooklijn, etc. Ik verbaasde mij erover.
Quatt lichte mij voor dat er uitgebreid getest zou worden of het systeem optimaal werkte, dit is niet gebeurd.
De herfst-dagen had ik prima curves. Nu met kouder weer gaat er 11m3 gas per dag doorheen, door inefficiëntie van het systeem. (zie mijn posts hierboven, hoge overshoots met CV en Quatt draait daardoor maar paar uur per dag).
Ik heb eerst melding gedaan via de chat in de app, 2 dagen daarna een service ticket. Geen reactie.
Op de 5e dag plaatste ik de review. Ik kreeg een mail dat het 10 werkdagen (14 dagen) kon duren voor er reactie kwam.
Mijn vraag was zeer gericht; stuur mij een handleiding zodat ik zelf de iSense voor een Lyric kan vervangen, meer niet. Ik ben best een handige jongen, dat lukt me wel.
Ik reken de situatie even aan je voor; 11m3 x €1.35 x 19 dagen = €282 gaskosten, in alleen de tijd dat Quatt nodig heeft om te reageren. Tegen de tijd dat Quatt met een oplossing zou komen ben ik dan mogelijk een maand verder en zit het strengste deel van de winter er al bijna op. (ja, ik speel natuurlijk een beetje vals, want ik zal gaskosten houden, ook bij een goed werkend systeem...)
Ik heb een inefficiënt systeem geleverd gekregen, terwijl ik Quatt meermaals op het potentiële probleem gewezen heb, en aangeboden de oplossing zelf te verzorgen. Ik heb een fincanciele investering gedaan, waarvan juist nu het rendement zich moet leveren.
Nee, dan vind ik niet dat ik 3 weken hoef te wachten en zo in de kosten hoef te lopen....
Quatt zegt zelf dat ze geen startup mee zijn, maar marktleider in hybride warmtepompen. Dan moet je de service-afdeling ook als zodanig op orde hebben...
Ik ben blij dat Quatt (al zij het na wat aandringen) een instructie heeft geleverd voor vervangen naar en Lyric T6.
[ Voor 3% gewijzigd door Stephan2388 op 08-12-2023 12:01 ]
Primum non nocere
TeslaNerd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:56:
[...]
Kun jij de standaard instellingen voor de Lyric met ons delen?
/f/image/irCxgFE4dwvjAic8ciHNBAWY.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3IUL3nF7w1ExIgqIy3JkWDyj.png?f=fotoalbum_large)
'Vervelend te vernemen dat de Isense niet efficiënt genoeg werkt, onderstaand de aansluitinstructie voor de Lyric T6 en en ook verzoeken wij de laag-uit regeling in de instelling uit te zetten'
[ Voor 10% gewijzigd door Stephan2388 op 08-12-2023 11:45 ]
Primum non nocere
Eens. Bij die vriend van mij vergelijkbaar: iSense was geen probleem zo gaf Quatt aan, maar deze ging erg vreemd gedrag vertonen. Enorme overshoots, bloedheet binnen, gas stoken terwijl temp. al lang bereikt was, etc. Ook geen gehoor bij Quatt en toen zelf maar een T6 aangeschaft. Gelukkig kon ik hem helpen met de aansluitingen en instellingen.Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:32:
[...]
Vanzelfsprekend pas ik die aan, mits ik uiteindelijk goed geholpen ben...
Nee, m'n huis staat niet in brand.
Maar er zit wel wat frustratie aan mijn kant en, gezien jouw reactie, zal ik die voor je toelichten.
Mijn installatie ging niet zonder slag of stoot. Ik had mij goed ingelezen in de materie. Heb verschillende malen gesprekken/videocalls gehad over de locatie van de warmtepomp en de leidingen e.d.
Quatt heeft de meeste ervaring met de Honeywell Lyric T6 als thermostaat. Ik heb verschillende malen aangegeven voor de maximaal rendabele situatie te willen gaan. En dus was ook mijn verzoek de thermostaat te vervangen voor hetgene waar Quatt de meeste ervaring mee heeft (bv de Lyric T6). Quatt weigerde dit, omdat de iSense ook prima zou werken, mits late versie (het geval bij mij). Inmiddels vermeld de FAQ van Quatt dat iSense alleen in zeer specifieke gevallen mogelijk is.
Tijdens de installatie heb ik de installateurs nogmaals gewezen op mijn, niet ideale, thermostaat. Men keek alleen naar het versienummer, en dat was het dan. Er werd niet gekeken naar de stooklijn, etc. Ik verbaasde mij erover.
Quatt lichte mij voor dat er uitgebreid getest zou worden of het systeem optimaal werkte, dit is niet gebeurd.
De herfst-dagen had ik prima curves. Nu met kouder weer gaat er 11m3 gas per dag doorheen, door inefficiëntie van het systeem. (zie mijn posts hierboven, hoge overshoots met CV en Quatt draait daardoor maar paar uur per dag).
Ik heb eerst melding gedaan via de chata in de app, 2 dagen daarna een service ticket. Geen reactie.
Op de 5e dag plaatste ik de review. Ik kreeg een mail dat het 10 werkdagen (14 dagen) kon duren voor er reactie kwam.
Mijn vraag was zeer gericht; stuur mij een handleiding zodat ik zelf de iSense voor een Lyric kan vervangen, meer niet. Ik ben best een handige jongen, dat lukt me wel.
Ik reken de situatie even aan je voor; 11m3 x €1.35 x 19 dagen = €282 gaskosten, in alleen de tijd dat Quatt nodig heeft om te reageren. Tegen de tijd dat Quatt met een oplossing zou komen ben ik dan mogelijk een maand verder en zit het strengste deel van de winter er al bijna op. (ja, ik speel natuurlijk een beetje vals, want ik zal gaskosten houden, ook bij een goed werkend systeem...)
Ik heb een inefficiënt systeem geleverd gekregen, terwijl ik Quatt meermaals op het potentiële probleem gewezen heb, en aangeboden de oplossing zelf te verzorgen. Ik heb een fincanciele investering gedaan, waarvan juist nu het rendement zich moet leveren.
Nee, dan vind ik niet dat ik 3 weken hoef te wachten en zo in de kosten hoef te lopen....
Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6
Bij mij nog steeds elke 55min defrost, met CiCfirmware2.7.1. Met om bijvoorbeeld om 9:45u een defrost waar ik het nut niet van inzag: COP ervoor en erna blijft gelijk. Het is maar 1,5graad buiten, dus ik neem het hem niet kwalijk.MWink schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 06:16:
[...]
Ik merk sinds de update naar CiC versie 2.7.1 bij mij wel een ander defrost gedrag. Het minimale defrost interval is nu precies 1 uur, maar als de CoP niet teveel zakt kan het interval ook langer zijn.
Zie maar eens dit gedrag, de Quatt draait bijna constant rond de 800W elektrisch vermogen en gisteren tot 19:00 uur zie je het rendement aan het einde van zo'n defrost interval naar beneden gaan door aanvriezing. Na 19:00 uur daalt het rendement veel minder en wordt het defrost interval ook groter. In de nacht na 3:00 uur versnellen de defrosts weer. Het kan ook gebaseerd zijn op buitentemperatuur, die was tussen 18:00 en 3:00 uur hoger.
Of de 'AI' neemt de metingen allemaal in meer of mindere mate mee in de beslissing een defrost uit te voeren...
[Afbeelding]
ik denk ook dat @onlinaius hier een (lijkt logische) denkfout maakt.Bennobang schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 05:51:
[...]
Dat laatste die 11 % zo simpel is het niet. Na de defrost heel duidelijk betere prestaties van de Quatt
Jou argument dat de Quatt het na een defrost het beter doet wil ik eigenlijk nog een duidelijker argument er bij plaatsen.
Los dat een Quatt ( en elke andere lucht/water warmtepomp) het beter doet na een defrost is natuurlijk helemaal waar.
Het feit is echter dat tijdens specifieke buitentemperatuur en luchtvochtigheid situaties er nog iets heel anders ontstaat namelijk dat door de het onttrekken van warmte uit de toch al relatief koude buitenlucht (we hebben het hier over buitenluchttemperaturen tussen +/- -5ºC en +/- +5ºC en rekening houdend met een delta van 5ºC tussen CV-water in en out de verdamper ruwweg dezelfde deltaT gaat ondervinden.
Helaas is in dit buitenklimaat in ons landje helaas vaak ook de luchtvochtigheid (ook als het net iets onder nul is nog vrij hoog, pas als het kouder gaat worden (onder de -5ºC) zie je duidelijk dat de luchtvochtigheid (Relatieve) sterk afneemt. zie ook de publicatie "Aanvriezen van de verdamper"
De buitenkant van de verdamper (deze is juist ontworpen om zo veel mogelijk warmte transport mogelijk te maken (functie van een warmtewisselaar) zal er toe leiden dat deze buitenkant deze deltaT zal aannemen.
Met de eerder genoemde temperaturen kom je dan echter wel in het gebied waar de faseovergang van water (vocht in de lucht = rijpvorming) naar ijs aanslag of rijpvorming op de warmtewisselaar plaats vind.
Door het ontwerp van de verdamper (zeer groot oppervlak) zal dat in het begin nauwelijks effect hebben tot dat het punt is bereikt dat de warmtetransver van de buitenlucht via de waterwisselaar dermate verstoort word dat de doelmatigheid word beinvloed, dat kan zolang doorgaan tot door de ijslaag er nauwelijks meer een warmteuitwisseling van de buitenlucht kan plaats vinden.
Een ander aspect vind daarbij ook nog plaats, het eerst vrij open ijs van 0- +/- -1ºC a 2ºC wordt door de warmtewisselaar steeds kouder en daardoor veranderd de structuur van het ijs (het word een vaste massa) die ook steeds kouder gaat worden.
Er is dus een punt waarbij het beter is om wat energie te verliezen omdat je warmtetransfer dermate verslechter word dat je dat verlies toch al kwijt bent.
Mijn verwachting is dus juist door niet al te lang te wachten met een De-Freeze voorkom je een te hoge prestatieverlies en zal de warmtepomp onder de streep dus beter functioneren met een zo optimaal opbrengst.
De gekozen intervals die Quatt gebruikt (circa 55 minuten - 1 uur) zal vermoedelijk ook gebaseert zijn op ons te verwachten klimaat. (zie ook de opmerking van @MWink en @SBL hierover).
@SBL over de zin en onzin om iets ingewikkeld te gaan doen mbt de De-Frosts https://gathering.tweaker...message/77429452#77429452
Ook is in deze post een artikel "Aanvriezen van de verdamper" genoemd van Auteur: Maarten van den Berg,
De daar beschreven dynamische model zou een oplossing kunnen bieden mits de daarvoor benodigde rekenkracht in de bestaande CIC beschikbaar is. Ik stuur Quatt dit korte onderzoek eens toe, mogelijk dat ze dit (zover deze niet al bekend bij hun waren) tot een iets meer AI achtige oplossing.
Of de Quatt over alle daarvoor benodigde sensors beschikt is een tweede aandachtspunt.
al met al ben ik op dit moment niet ontevreden over de-freeze stand, wat ik nog steeds vreemd vind dat soms wel en soms niet de CV erbij wordt gehaald zonder dat ik daar een reden kan bedenken waarom dat zo is.
Al met al is mijn gasverbruik met bijna een factor 10 verlaagd, en dat was uiteindelijk ook mijn doel.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Die Laag regeling aan/uit moet op Uit staan.
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ja, hier stopte het hele systeem. Quatt wist niet hoe warm het was omdat hij niet meer kon communiceren met de thermostaat. Alleen spanning van de CiC af was niet voldoende.HBO88 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:18:
[...]
Je zegt dat het koud werd?
Gek, ik had dus geen verbinding maar hij stond netjes te draaien (kon ook het stroomverbruik van de smart plug zien dat hij gewoon in bedrijf was) maar geen connectie met HA of via de Quatt app.
Was dus juist blij dat het gewoon doordraaide zoals ingesteld. Even spanning van de CIC eraf en had weer verbinding.
In de quatt app bij instellingen ( waar je stille modus kunt selecteren) staat Commander in Chief. Daar die je de FW versie
Versie is 2.7.1
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Tikkeltje, maar het probleem lijkt dus wel degelijk door de update gekomen te zijn.charrel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:55:
[...]
Bij mijn ouders hetzelfde, vanaf 09:00 niks meer gisteren. Na unpluggen van cic, quatt en thermostaat werkte het weer. Wel onhandig....
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Zeer scherp, stond ook in de mail, aangepast, dank!pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:39:
[...]
Primum non nocere
Die 50 graden heb ik wel eens gehad. Nu loopt hij met een COP van 3,5 op 1000W 40 graden door de leiding te pompen.jurghof schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:10:
[...]
ik vroeg mij dit ook af, bij mij komt de temp van de quatt niet boven de 33 graden en zit meestal zo rond de 28 graden ongeacht op welk vermogen hij draait, dat vindt ik erg vreemd.
bij mij werd tijdens de installatie verteld dat de quatt makkelijk 50 graden moest kunnen halen, maar dat heb ik nooit gezien. Ik heb hiervoor ook al een vraag uitgezet bij quatt maar zoals jullie waarschijnlijk weten reageren die niet echt snel.
Zijn hier mensen die regelmatig hoger waardes zien en idd 50 graden temp hebben bij vol vermogen ?
/f/image/l25PjHlZQyuWVEPlXrRgxDoE.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door pietjm op 08-12-2023 11:55 ]
NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ook vvw? Of Vvw/radiatoren of enkel radiatoren?pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:50:
[...]
Die 50 graden heb ik wel eens gehad. Nu loopt hij met een COP van 3,5 op 1000W 40 graden door de leiding te pompen.
[Afbeelding]
Voor degenen die zoeken op ksd301 op Tweakers… In NL waren de 25 gr bimetaal sensoren overal uitverkocht. Ome Ali had ze uiteraard. Had er 3 nodig, dus voor de zekerheid 8 besteld. Nu blijkt dat ik een mix van normally open en normally closed heb ontvangen. De goede, normally open heeft de temperatuur op de achterzijde staan, zie foto.Ysbeer schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:04:
[...]
Gelukkig is internet groot: zoeken op KSD301 25 gr normal open.
:strip_exif()/f/image/YUaddGnVQcnX4xPt0VF0353k.jpg?f=fotoalbum_large)
CiC is nu "intelligent" aan het nadenken met verkeerde aannames.
Het is niet warm geworden omdat je te hard werkt, maar omdat er even gekookt wordt en er daarna 5 mensen in de kamer zitten, dus je moet lekker door blijven draaien. Niet rustig aan doen, en later concluderen dat de temperatuur toch wel hard zakt, en je moet het systeem weer opwarmen, o ja een defrost, zodat de CV weer aan moet. Draaien met die bak.
Sowieso mag ie wel een tandje harder bij defrosts, lijkt nu niet meegenomen. Bij pompAO is er een instelling die de Quatt na defrost even tandje harder laat werken. Dan ben je eerder weer terug op temperatuur.
Kun jij de mail van Quatt ook met ons delen?Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:45:
[...]
Zeer scherp, stond ook in de mail, aangepast, dank!
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik maak even gebruik van deze discussie;-)pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:39:
[...]
Wanneer zet je Laag regeling op UIT en wat doet deze?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Enkel radiatoren en zelfs eentje in de kamer weggehaald ivm verbouw keuken.Friezin schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:04:
[...]
Ook vvw? Of Vvw/radiatoren of enkel radiatoren?
Kun jij bij de CiC “intelligent” niet uitschakelen door “optimalisatie” uit te zetten?SBL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:09:
Ik wil graag een knopje in mijn app: Quatt volle bak aan (kijk niet naar thermostaat). Liefst met een knopje voor hoeveel uur. 1-48.
CiC is nu "intelligent" aan het nadenken met verkeerde aannames.
Het is niet warm geworden omdat je te hard werkt, maar omdat er even gekookt wordt en er daarna 5 mensen in de kamer zitten, dus je moet lekker door blijven draaien. Niet rustig aan doen, en later concluderen dat de temperatuur toch wel hard zakt, en je moet het systeem weer opwarmen, o ja een defrost, zodat de CV weer aan moet. Draaien met die bak.
Sowieso mag ie wel een tandje harder bij defrosts, lijkt nu niet meegenomen. Bij pompAO is er een instelling die de Quatt na defrost even tandje harder laat werken. Dan ben je eerder weer terug op temperatuur.
Heeft met moduleren van de ketel te maken. Moet in de Lyric altijd uit volgens de installateurs van Quatt.HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:11:
[...]
Ik maak even gebruik van deze discussie;-)
Wanneer zet je Laag regeling op UIT en wat doet deze?
Nee, optimaleren helpt alleen om te kiezen tussen Quatt of CVketel.TeslaNerd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:13:
[...]
Kun jij bij de CiC “intelligent” niet uitschakelen door “optimalisatie” uit te zetten?
Nu kiest hij voor Quatt zachtjes (en CVketel dus uit) om later te concluderen dat dat geen goed idee was.
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
risico van Ali zou ik zeggen, die weten waarschijnlijk geen verschil tussen NO en VC.Jailhouse schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:08:
[...]
Voor degenen die zoeken op ksd301 op Tweakers… In NL waren de 25 gr bimetaal sensoren overal uitverkocht. Ome Ali had ze uiteraard. Had er 3 nodig, dus voor de zekerheid 8 besteld. Nu blijkt dat ik een mix van normally open en normally closed heb ontvangen. De goede, normally open heeft de temperatuur op de achterzijde staan, zie foto.[Afbeelding] De foute heeft het op een pootje gestanst.
Maar bedankt voor de tip, ik weet alleen niet of dit voor alle merken geld?
[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 08-12-2023 12:33 ]
Helaas is die "intelligent" ver te zoeken in de CIC, zelfs als deze aan zou staan. Niets voor niets hebben ze bij Quatt de vermelding AI grotendeels weggehaald.TeslaNerd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:13:
[...]
Kun jij bij de CiC “intelligent” niet uitschakelen door “optimalisatie” uit te zetten?
is er iemand al achter gekomen welke SOC zich in de CIC verbergt?
Bedankt; De thermostaat "praat" niet met de ketel maar met de CIC en de CIC "praat" met de ketel, in mijn geval, AAN/UIT, maar is onzichtbaar voor de thermostaat (althans mijn begrip van hoe het werkt).pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
[...]
Heeft met moduleren van de ketel te maken. Moet in de Lyric altijd uit volgens de installateurs van Quatt.
Bij mij staat hij ook op UIT, maar ik vroeg mij af indien de thermostaat in OT met CIC "praat", wat doet deze Laag-regeling dan nog?
O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)
Mijn Ali wist het precies. Maar inderdaad veel verschillende aanbieders en merken van datzelfde type schakelaartje.MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:27:
[...]
risico van Ali zou ik zeggen, die weten waarschijnlijk geen verschil tussen NO en VC.
Maar bedankt voor de tip, ik weet alleen niet of dit voor alle merken geld?
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
Dit heb ik gisteren ook op forum gemeld maar ook meteen naar Quatt support zelf. Misschien iedereen ticket inschieten dan hebben ze meer data. Wel lijkt quatt nu over gehele dag bij mij nu vlakke lijn te trekken kwa gebruik na powerreset.clubeddie schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:44:
[...]
Ja, hier stopte het hele systeem. Quatt wist niet hoe warm het was omdat hij niet meer kon communiceren met de thermostaat. Alleen spanning van de CiC af was niet voldoende.
Versie is 2.7.1
/f/image/9B2FdJXALcO2aWvfcvTG14SQ.png?f=fotoalbum_large)
Wat doet deze laag uit regeling en waarom moet deze uit? 🤷🏻Stephan2388 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:36:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
'Vervelend te vernemen dat de Isense niet efficiënt genoeg werkt, onderstaand de aansluitinstructie voor de Lyric T6 en en ook verzoeken wij de laag-uit regeling in de instelling uit te zetten'
Dat is helemaal juist.HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:37:
[...]
Bedankt; De thermostaat "praat" niet met de ketel maar met de CIC en de CIC "praat" met de ketel, in mijn geval, AAN/UIT, maar is onzichtbaar voor de thermostaat (althans mijn begrip van hoe het werkt).
goede vraag, heb je de nieuwe handleiding ook eens gelezen?Bij mij staat hij ook op UIT, maar ik vroeg mij af indien de thermostaat in OT met CIC "praat", wat doet deze Laag-regeling dan nog?
KVS138 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:00:
[...]
Wat doet deze laag uit regeling en waarom moet deze uit? 🤷🏻
pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:15:
[...]
Heeft met moduleren van de ketel te maken. Moet in de Lyric altijd uit volgens de installateurs van Quatt.
Goed punt, de COP is inderdaad wat hoger na de defrost, bij mij zie ik gisteren waardes tussen de 3.7 en 3.15 in de grafieken tijdens het verwarmen. De minimale afname in COP tussen 2 defrosts was 0.15, de maximale zo'n 0.5. Als je de afname daarmee op 0.3 schat win je inderdaad weer zo'n 9% terug, dus dan wordt het verschil aardig klein.Bennobang schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 05:51:
[...]
Dat laatste die 11 % zo simpel is het niet. Na de defrost heel duidelijk betere prestaties van de Quatt
Ik ben het grotendeels met je eens. Ik vermoed dat er niet heel veel efficientie gewonnen kan worden door langer te wachten met defrosten in de temperatuurrange tussen de 0 en de 4 graden (om en nabij). Onder de 0 wordt het een ander verhaal, want dan zit er over het algemeen weinig vocht in de lucht. Op dat moment is uitstellen van defrosten waarschijnlijk wel voordelig.MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:35:
[...]
ik denk ook dat @onlinaius hier een (lijkt logische) denkfout maakt.
Jou argument dat de Quatt het na een defrost het beter doet wil ik eigenlijk nog een duidelijker argument er bij plaatsen.
Los dat een Quatt ( en elke andere lucht/water warmtepomp) het beter doet na een defrost is natuurlijk helemaal waar.
Het feit is echter dat tijdens specifieke buitentemperatuur en luchtvochtigheid situaties er nog iets heel anders ontstaat namelijk dat door de het onttrekken van warmte uit de toch al relatief koude buitenlucht (we hebben het hier over buitenluchttemperaturen tussen +/- -5ºC en +/- +5ºC en rekening houdend met een delta van 5ºC tussen CV-water in en out de verdamper ruwweg dezelfde deltaT gaat ondervinden.
Helaas is in dit buitenklimaat in ons landje helaas vaak ook de luchtvochtigheid (ook als het net iets onder nul is nog vrij hoog, pas als het kouder gaat worden (onder de -5ºC) zie je duidelijk dat de luchtvochtigheid (Relatieve) sterk afneemt. zie ook de publicatie "Aanvriezen van de verdamper"
De buitenkant van de verdamper (deze is juist ontworpen om zo veel mogelijk warmte transport mogelijk te maken (functie van een warmtewisselaar) zal er toe leiden dat deze buitenkant deze deltaT zal aannemen.
Met de eerder genoemde temperaturen kom je dan echter wel in het gebied waar de faseovergang van water (vocht in de lucht = rijpvorming) naar ijs aanslag of rijpvorming op de warmtewisselaar plaats vind.
Door het ontwerp van de verdamper (zeer groot oppervlak) zal dat in het begin nauwelijks effect hebben tot dat het punt is bereikt dat de warmtetransver van de buitenlucht via de waterwisselaar dermate verstoort word dat de doelmatigheid word beinvloed, dat kan zolang doorgaan tot door de ijslaag er nauwelijks meer een warmteuitwisseling van de buitenlucht kan plaats vinden.
Een ander aspect vind daarbij ook nog plaats, het eerst vrij open ijs van 0- +/- -1ºC a 2ºC wordt door de warmtewisselaar steeds kouder en daardoor veranderd de structuur van het ijs (het word een vaste massa) die ook steeds kouder gaat worden.
Er is dus een punt waarbij het beter is om wat energie te verliezen omdat je warmtetransfer dermate verslechter word dat je dat verlies toch al kwijt bent.
Mijn verwachting is dus juist door niet al te lang te wachten met een De-Freeze voorkom je een te hoge prestatieverlies en zal de warmtepomp onder de streep dus beter functioneren met een zo optimaal opbrengst.
De gekozen intervals die Quatt gebruikt (circa 55 minuten - 1 uur) zal vermoedelijk ook gebaseert zijn op ons te verwachten klimaat. (zie ook de opmerking van @MWink en @SBL hierover).
@SBL over de zin en onzin om iets ingewikkeld te gaan doen mbt de De-Frosts https://gathering.tweaker...message/77429452#77429452
Ook is in deze post een artikel "Aanvriezen van de verdamper" genoemd van Auteur: Maarten van den Berg,
De daar beschreven dynamische model zou een oplossing kunnen bieden mits de daarvoor benodigde rekenkracht in de bestaande CIC beschikbaar is. Ik stuur Quatt dit korte onderzoek eens toe, mogelijk dat ze dit (zover deze niet al bekend bij hun waren) tot een iets meer AI achtige oplossing.
Of de Quatt over alle daarvoor benodigde sensors beschikt is een tweede aandachtspunt.
al met al ben ik op dit moment niet ontevreden over de-freeze stand, wat ik nog steeds vreemd vind dat soms wel en soms niet de CV erbij wordt gehaald zonder dat ik daar een reden kan bedenken waarom dat zo is.
Al met al is mijn gasverbruik met bijna een factor 10 verlaagd, en dat was uiteindelijk ook mijn doel.
Ik zag dit (de afgelopen weken) niet echt terug in het defrost gedrag, het lijkt bijna een timer te zijn, met ieder uur een defrost. Mogelijk dat dit met de nieuwe CiC update verbetert.
Zijn daar sensoren voor nodig? Mogelijk om te controleren of er ijs op de bodemplaat ligt (niet logisch als de verwarmingselementen constant werken, wat hier eerder wel geconcludeerd werd), maar ijsvorming op de verdamper is een simpele regressievergelijking tussen COP en buitentemperatuur, al dan niet aangevuld met (openbare?) gegevens over luchtvochtigheid.MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:35:
[...]
Laag uit regeling is voor cv ketels met een minimum vermogen dat te hoog is. Die kunnen dan een x aantal keren per uur aan en uit om de temperatuur te behouden. Gezien de Quatt laag kan moduleren MOET deze uit. Je wil niet dat je Quatt continue uit en aan gaat als het net iets boven setpoint is.KVS138 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:00:
[...]
Wat doet deze laag uit regeling en waarom moet deze uit? 🤷🏻
Warmteverlies verhoogd van 6 naar 8 en buitentemperatuur van 13°C naar 16°C.
Nu eerst maar even afwachten voor ik aan knopjes draai.
[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 08-12-2023 13:55 ]
eerst wachten op kouder weer weerFriezin schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Ook net bericht van Quatt.
Warmteverlies verhoogd van 6 naar 8 en buitentemperatuur van 13°C naar 16°C.
Nu eerst maar even afwachten voor ik aan knopjes draai.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
/f/image/YCML04BIoYPwEL0MXn2m9tUw.png?f=fotoalbum_large)
En een COP van bijna 4 nu. Nog even en ik ben blij met die T6 😳
Verkijk je er niet op dat het 'ineens' ook een stuk warmer is. Hier scheelt het 6 a 7 graden en een stuk minder vochtige lucht. En zonder defrosts is de COP hier ook plotsklaps van 2.7 naar bijna 4 gegaan.En een COP van bijna 4 nu. Nog even en ik ben blij met die T6 😳
:strip_exif()/f/image/E1Xg5aLhlhB4wbos4a8S4tVf.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
In de "Quatt Quick Start Guide" (deze bedoel je met "nieuwe handleiding"? staat niets over in.MacD007 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:03:
[...]
Dat is helemaal juist.
[...]
goede vraag, heb je de nieuwe handleiding ook eens gelezen?
In de Honeywell T6 handleiding ook niet.
/f/image/g6g3RQT3faJwHj0bYgt4qlGa.png?f=fotoalbum_large)
Je vergelijkt de koude ochtend met de middag, appels met peren...pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:11:
Gisteren ben ik toch weer terug gegaan naar de T6 vanwege de programmeringsmogelijkheden die de Comfort Touch niet had. Ging op zich goed (alleen app wil niet verbinden; ik wacht op antwoord van Resideo), maar dacht vanmorgen dat ik eigenlijk alles uit had moeten zetten om de juiste communicatie weer op gang te brengen. Dus rond half 11 vanmorgen de ketel, CiC en thermostaatstekkers eruit getrokken en weer erin, daarna de thermostaat van de houder gehaald en er weer op, gekalibreerd en ziehier het resultaat:
[Afbeelding]
En een COP van bijna 4 nu. Nog even en ik ben blij met die T6 😳
volgens mij doe je een hybride warmtepomp niet om een CV ketel efficienter te laten draaien, maar om deze niet / zo min mogelijk te laten draaien..Freeckje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
Zie het hydraulisch schema van de Quatt: indien de cv draait en de wp staat uit, met name als het buiten koud is, dan gaat het retourwater toch door de WP. Lijkt me niet efficient.[Afbeelding]
het 'verlies aan efficientie' als CV ketel draait en WP uit staat is zou op een dusdanig klein aantal dagen moeten zijn, dat dat ruimschoots wordt goedgemaakt op dagen dat de WP het zonder CV ketel kan.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Beetje flauwe reactie, meer een veronderstelling dan obv een onderbouwing. Zit er een bypass in de Quatt om te voorkomen dat je met het retourwater de Wp opwarmt, of anders gevraagd: wat zijn die verliezen getalsmatig? Zijn bv de aan- en retourtemperatuur van wp-intern zichtbaar?Toby-Wan schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:00:
[...]
volgens mij doe je een hybride warmtepomp niet om een CV ketel efficienter te laten draaien, maar om deze niet / zo min mogelijk te laten draaien..![]()
het 'verlies aan efficientie' als CV ketel draait en WP uit staat is zou op een dusdanig klein aantal dagen moeten zijn, dat dat ruimschoots wordt goedgemaakt op dagen dat de WP het zonder CV ketel kan.
[ Voor 4% gewijzigd door Freeckje op 08-12-2023 15:20 ]
NH, vrijstaand huis 70m2 bg vvw/40m2 boven radiatoren, Gas 2023:1500m3, 2024:200m3, Quatt 4kw, TS:DIY-Arduino, 6400 Wp panelen/SolarEdge.
Dank u voor het contacteren van de Resideo Honeywell Home Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 12899579.SBL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:10:
[...]
Dat ziet er niet nieuw uit. Hij krijgt alleen updates van thermostaat naar CiC wanneer kamertemperatuur meer dan 0,2graden verandert. Dat deed hij (meestal) wel en update van CiCfirmware gaat hier sowieso niet bij helpen. We moeten een update van de firmware van de T6 vragen (is al jaar oud?)! Elke 0,1graad een openthermpakketje moet snel aan te passen zijn en zou al behoorlijk helpen, verwacht ik.
https://support.resideo.com/s/contactsupport?language=nl_BE
Door het infrequent versturen van opentherm pakketjes met gemeten kamertemperatuur door de T6, reageren verwarmingssystemen (zeker modulerende warmtepompen) te traag. Kan de firmware aangepast worden zodat deze met elke wijziging >0,1graad een OT bericht naar de ketel verstuurt, in plaats van de huidige instelling met >0,2 graad wijziging. Dat zou veel helpen!
Officieel is de T6 niet ontworpen voor gebruik op warmtepompen en werken deze per toeval "goed" samen, door het opentherm protocol. Nu quote ik ook direct een uitlgeg van de fabrikant Quatt.
" Quatt is constant aan het onderzoeken of en hoe we met allerlei thermostaten kunnen samenwerken. Hierbij kijken we goed naar het effect op het comfort en het rendement.
Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."
Zoals aangegeven op hun website is het eerder uit ervaring dat deze "goed" zouden samenwerken. Mogelijke problemen kunnen er dus wel zijn. De instelling voor de interval van de packets vanuit de T6 naar een opentherm gestuurd apparaat te sturen kan helaas niet aangepast worden, dit is ook zo voor andere opentherm instellingen. In het grote plaatje werkt de T6 dus wel samen met de warmtepomp, zoals eerder ook door u aangegeven.
Dit was het antwooord van Resideo op ongeveer de tekst zoals hierboven, na wat heen en weer.... Een 2e vraag dat het display niet de actuele kamer temperatuur laat zien maar meestal de wens staat nog open.
[ Voor 30% gewijzigd door HarryInia op 08-12-2023 15:22 ]
resultaat lijkt wel of mijn vloer nu meer warmte afgeeft, maar het is vandaag een "warme dag" dus blijft toch lastig vergelijken.
Ik las trouwens ook iets over magnetische vuil filters na het lezen vond ik het wel raar dat quatt deze niet installeert, is toch voor het behoud van je installatie en als ze toch bezig zijn kunnen ze dit net als een bypass toch aanbieden.
Maar het verschil is wel groot en dan ook wel heel toevallig op het moment dat ik een aanpassing doe.olafmol schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:49:
[...]
Je vergelijkt de koude ochtend met de middag, appels met peren...
Dank voor de update. Op naar een slimme thermostaat die T6 (en CiC??) vervangt.HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:22:
[...]
Dank u voor het contacteren van de Resideo Honeywell Home Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 12899579.
Officieel is de T6 niet ontworpen voor gebruik op warmtepompen en werken deze per toeval "goed" samen, door het opentherm protocol. Nu quote ik ook direct een uitlgeg van de fabrikant Quatt.
" Quatt is constant aan het onderzoeken of en hoe we met allerlei thermostaten kunnen samenwerken. Hierbij kijken we goed naar het effect op het comfort en het rendement.
Onze ervaring is dat de Honeywell Lyric T6(R) het beste resultaat geeft qua comfort en rendement bij gebruik van de Quatt Hybrid. Daarom is dit de thermostaat die wij aanraden."
Zoals aangegeven op hun website is het eerder uit ervaring dat deze "goed" zouden samenwerken. Mogelijke problemen kunnen er dus wel zijn. De instelling voor de interval van de packets vanuit de T6 naar een opentherm gestuurd apparaat te sturen kan helaas niet aangepast worden, dit is ook zo voor andere opentherm instellingen. In het grote plaatje werkt de T6 dus wel samen met de warmtepomp, zoals eerder ook door u aangegeven.
Dit was het antwooord van Resideo op ongeveer de tekst zoals hierboven, na wat heen en weer.... Een 2e vraag dat het display niet de actuele kamer temperatuur laat zien maar meestal de wens staat nog open.
Verliezen kun je wel zien in JSON.Freeckje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:15:
[...]
Beetje flauwe reactie, meer een veronderstelling dan obv een onderbouwing. Zit er een bypass in de Quatt om te voorkomen dat je met het retourwater de Wp opwarmt, of anders gevraagd: wat zijn die verliezen getalsmatig? Zijn bv de aan- en retourtemperatuur van wp-intern zichtbaar?
Ik wil zelf zoveel mogelijk voorkomen dat CVketel wel draait en Quatt niet.
Quatt heeft het systeem zo gebouwd om te zorgen dat het water buiten niet bevriest. Zelfs als beide apparaten uit zijn, laat hij (bij koude) het water rondstromen.
En dit is het antwoord betreft:SBL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:49:
[...]
Dank voor de update. Op naar een slimme thermostaat die T6 (en CiC??) vervangt.
1. mijn conclusie dat Hopenywell dus geen thermostaat heeft voor WP's en 2. dat de actuele kamertemepratuur niet altijd weer wordt gegeven.
Precies! Ons team is hier ook bewust van, dus voor nu is er inderdaad niet direct een thermostaat speciaal ontworpen voor het gebruik van een warmtepomp. De temperatuur weergave is ook niet exact de kamertemperatuur. Er zijn een aantal factoren die ook meespelen in de berekening van de weergegeven temperatuur (inclusief de kamer temperatuur natuurlijk). Dit kan momenteel ook niet aangepast worden. Ik heb uw feedback en ervaring van het gebruik van een T6 met een Quatt warmtepomp ook doorgegen aan ons team.
Hier net defrost 16 van vandaag.abbeyrules schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:36:
[...]
Verkijk je er niet op dat het 'ineens' ook een stuk warmer is. Hier scheelt het 6 a 7 graden en een stuk minder vochtige lucht. En zonder defrosts is de COP hier ook plotsklaps van 2.7 naar bijna 4 gegaan.
Hele dag al grijs en begon met sneeuw. Nog steeds 2°C. Mag wel wat omhoog
Misschien is het bij jullie warm, hier nog steeds rond het vriespunt hoor:olafmol schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:49:
[...]
Je vergelijkt de koude ochtend met de middag, appels met peren...
:strip_exif()/f/image/whFwllvCBBnI6Jg0idX2qWEx.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
en wat denk je daarmee te winnenFreeckje schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:43:
Zie het hydraulisch schema van de Quatt: indien de cv draait en de wp staat uit, met name als het buiten koud is, dan gaat het retourwater toch door de WP. Lijkt me niet efficient.[Afbeelding]
Je kunt het inderdaad zo ingewikkeld maken maar m.b.t. een warmtepomp is het agio toch KISS.
In feite wil ik eigenlijk helemaal niet dat alleen de CV aan het draaien is zonder de warmtepomp, heeft hij tot nu toe ook nog helemaal niet gedaan.
allemaal leuk, maar helaas werkt de markt zo niet, Honeywell produceert de T6(R) en zijn andere thermostaten wereldwijd.SBL schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:49:
[...]
Dank voor de update. Op naar een slimme thermostaat die T6 (en CiC??) vervangt.
Dus wat daar een community van een paar duizend klanten willen is geheel buiten het speelveld van de grote jongens (Honeywell is een van de grootste spelers) op dit gebied.
Ze hebben pas een nieuw model wat volgens hun meer geschikt is voor een warmtepomp.
Overigens los het feit dat de grote jongens op warmtepomp gebied hun eigen thermostaat hebben en dus geen markt voor een speciaal model wel erg klein is.
De kans dat je er een vind ligt eerder in China mogelijk bij de zelfde producent waar ze de Quatt warmtepomp nu kopen en mogelijk ook beter met hun eigen CIC kunnen samenwerken.
Vergis je echter niet in de behoorlijk lange ontwikkelingstijd die hiermee gemoeid cq nodig is, los van de benodigde budget.
Het verschil is misschien dat Honeywell er vanuit gaat dat je de T6 rechtstreeks op een warmtepomp zou willen aansluiten. En dat is hier niet het geval. De T6 zit op de CiC en de Quatt kan met de info van de T6 doen wat ze moeten doen. Zo discussieer je langs elkaar heen.HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:59:
[...]
En dit is het antwoord betreft:
1. mijn conclusie dat Hopenywell dus geen thermostaat heeft voor WP's en 2. dat de actuele kamertemepratuur niet altijd weer wordt gegeven.
Precies! Ons team is hier ook bewust van, dus voor nu is er inderdaad niet direct een thermostaat speciaal ontworpen voor het gebruik van een warmtepomp. De temperatuur weergave is ook niet exact de kamertemperatuur. Er zijn een aantal factoren die ook meespelen in de berekening van de weergegeven temperatuur (inclusief de kamer temperatuur natuurlijk). Dit kan momenteel ook niet aangepast worden. Ik heb uw feedback en ervaring van het gebruik van een T6 met een Quatt warmtepomp ook doorgegen aan ons team.
De T6(r) laat een "gevoelstemperatuur" zien en niet de actuele "werkelijke" temperatuur. Dat is hier al dverse keren voorbij gekomen, ook vanuit Resideo zelf.HarryInia schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:22:
[...]
Dank u voor het contacteren van de Resideo Honeywell Home Infolijn. Het referentienummer van deze melding is 12899579.
overigens geeft Resideo zelf aan dat "De T6 is geschikt voor elk verwarmingsysteem,
van cv-toestel tot stadsverwarming" (bron: T6 slimme, programmeerbare thermostaat
Ontworpen voor installateurs. Gemaakt voor gebruikers.)
Denkfout, de CIC maakt onderdeel uit (is de besturingsunit van de buitenunit) samen vormen ze de Quatt warmtepomp. Ze hadden ook de CIC in de warmtepomp kunnen plaatsen, of die optie dan echt zo handig was geweest, is voor mij een groot vraagteken, ik denk eerder niet.pietjm schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:39:
[...]
Het verschil is misschien dat Honeywell er vanuit gaat dat je de T6 rechtstreeks op een warmtepomp zou willen aansluiten. En dat is hier niet het geval. De T6 zit op de CiC en de Quatt kan met de info van de T6 doen wat ze moeten doen. Zo discussieer je langs elkaar heen.
Dit topic is gesloten.