Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 175 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.853.306 views

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:13
Bennobang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:42:
[...]

Bij mij staat cv al vanaf zaterdag uit en Quatt redt het prima alleen
Dat is een mooi resultaat. Goede isolatie maakt een flink verschil. Hoeveel m2 moet je warm houden?

• netappie
Bennobang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:46:
[...]

Bij mij was zelfs 30 of 35 graden te hoog
Met 750 m3 gasverbruik snap ik dat helemaal. Het huis waar we het over hadden heeft iets van 200 m2 en een ketel waar je op het laagste vermogen 3 a 4 huizen mee warm kan houden.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:00

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:08:
[...]

mogelijk is het probleem je ketelmodule van de T6, die stuurt namelijk alles aan, en vooral is verantwoordelijk voor de voeding van de T6. Door deze te reset uit te voeren is het blijkbaar weer in orde.

Voor alle zekerheid even de kabels (aansluitingen) controleren. (om zeker een slecht contact uit te kunnen sluiten).
Tip gebruik hiervoor Adereindhulzen, deze zorgen voor betere contact, wel de juiste tang hiervoor gebruiken, dus niet met een knijptang. [Afbeelding]
Het is puur de CiC die na de update is iets raars doet. Wifi is niet meer werkend te krijgen, hij ziet alleen de netwerken die er waren maar scant niet naar nieuwe lijkt het. Er is met geen mogelijkheid meer verbinding te maken, waar de cic hangt is ongeveer 25 meter netwerkkabel voor nodig. Zolang heb ik niet, ze komen het vanuit Quatt maar lekker fixen.

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06-2025
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:45:
Bij mij werkt de CV ook niet, of heel stiekem zonder het in de app te vermelden. Maar van mij mag de cv wel vaker aan, bijvoorbeeld als het 20.2 is en ik heb 20.5 ingesteld. Doe alsjeblieft MET cv anders duurt het 3 uur. :-)
En daar heb ik dan weer geen moeite mee voor een paar tienden graad lekker doorpruttelen

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ze hebben nog niet teruggebeld. Nèt even een video gemaakt waarin je kunt horen dat de ventilator tegen het ijs aanloopt.

https://streamable.com/ii940a
Ik zou de stekker uit die Quatt trekken en laten ontdooien.
Klinkt niet lekker en hij wordt alleen maar kouder

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 17:58 ]

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Bennobang
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:49:
[...]

Dat is een mooi resultaat. Goede isolatie maakt een flink verschil. Hoeveel m2 moet je warm houden?
Ca 120 m2 vv. Woonkamer en keuken samen ca 95 m2 en dan slaapkamer zoon toiletten en badkamer. In de woonkamer en keuken hsngen dan ook nog radiatoren erbij

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

• netappie
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:38:
[...]

Ze hebben nog niet teruggebeld. Nèt even een video gemaakt waarin je kunt horen dat de ventilator tegen het ijs aanloopt.

https://streamable.com/ii940a
Dat ziet er niet goed uit. Springt de CV ketel niet bij voor een defrost? Even wat heter zetten kan helpen want de warmte moet uit de retourleiding komen.

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
J_oram schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:08:
[...]

Elke situatie is anders, over een paar centen moet je idd niet moeilijk doen maar voor iedereen die denkt mijn verbruikt is wel heel erg hoog, kijk eens of nachtverlaging en wat meer hulp van de cv je uiteindelijk toch goedkoper uit bent.
Ik ben ook aan het overwegen om de nachtverlaging juist te vergroten (dus naar een lagere temperatuur). Ik heb alleen radiatoren en de nachtverlaging staat nu op 19 (t.o.v. 20 overdag).

Want, ik heb nu oktober en november '22 vergeleken met '23 (Quatt sinds mei dit jaar). Als ik geen rekening hou met het salderen van mijn panelen dan verdien ik momenteel zo'n € 30 per maand. COP over heel november was 3,5, december tot nu toe 2,6, dus ik gebruik erg veel electra (516 in nov.). Met max 6 maanden stookseizoen duurt het dan wel erg lang voordat je de Quatt eruit hebt. Gelukkig heb ik 1000 kWh over en mogen we nog salderen, want anders zat Quatt er met de berekeningen wel erg ver naast.

Ik vraag me dus af of het inderdaad niet voordeliger is om v.a. 22:00u (wij gaan op tijd naar bed) verder terug te gaan naar bijvoorbeeld 17 graden, zodat er niet de hele nacht flink gestookt wordt. Op sommige nachten springt de CV ook ieder uur al bij. Ik heb dus geen vloerverwarming om de warmte vast te houden. Dan wellicht liever einde nacht even een flinke boost van de CV om 's ochtends op 19,5 te zitten.

Heeft iemand met een vergelijkbare COP dat al eens geprobeerd?

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

• netappie
Bennobang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:59:
[...]

Ca 120 m2 vv. Woonkamer en keuken samen ca 95 m2 en dan slaapkamer zoon toiletten en badkamer. In de woonkamer en keuken hsngen dan ook nog radiatoren erbij
120 m2 en dan ook nog vloerverwarming moet die Quatt inderdaad prima alleen redden boven 0 graden.

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:51:
[...]

Met 750 m3 gasverbruik snap ik dat helemaal. Het huis waar we het over hadden heeft iets van 200 m2 en een ketel waar je op het laagste vermogen 3 a 4 huizen mee warm kan houden.
Haha verstookte vorig jaar nog geen 1200m3.
Zoveel meer is dat toch niet?

Maar moet wel even grijnzen

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator (2 met heatfan), T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (11-2023v1&9-2025v1.5), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, klusser, 11 are

• Friezin
  • Niet online
charrel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:51:
[...]

Het is puur de CiC die na de update is iets raars doet. Wifi is niet meer werkend te krijgen, hij ziet alleen de netwerken die er waren maar scant niet naar nieuwe lijkt het. Er is met geen mogelijkheid meer verbinding te maken, waar de cic hangt is ongeveer 25 meter netwerkkabel voor nodig. Zolang heb ik niet, ze komen het vanuit Quatt maar lekker fixen.
Even van je mobiel een wifi- hotspot maken?

• netappie
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:05:
[...]

Haha verstookte vorig jaar nog geen 1200m3.
Zoveel meer is dat toch niet?

Maar moet wel even grijnzen
Je moet ongeveer 50 m3 per persoon rekenen voor douchen. Dus in een woning met 750 m3 verbruik is dat misschien 650 m3 voor stoken.
Maar 1200 m3 voor 200 m2 woning is ook heel netjes als je het daar echt warm mee kan houden.

Overigens hangt natuurlijk ook veel af van je aanwezigheid. Iemand die 5 dagen per week de hele dag naar werk is en de thermostaat laag houdt, zal een aanzienlijk lagere gasrekening hebben dan de buur die elke dag de hele dag thuis is.

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 14:21
pietjm schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ook bij mij meer gas verbruikt dan alle dagen hiervoor. Vreemd. Het is wel bokkoud.
@KVS138 @pietjm @duysa01

Ook bij mij abnormaal hoog gas verbruik vandaag. Ik zit al bijna op de 5m3, terwijl daarvoor zelfs op koudere dagen niet boven de 3m3 is geweest. Vandaag voor het eerst ook negatieve besparingen.

Wat me ook opviel is dat mijn gasmeter aangeeft dat ik 4m3 heb verbruikt, maar de Quatt een veel hoger verbruik aangeeft. De inschatting die in de app staat is dus inderdaad slechts een inschatting.

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

• netappie
verguldebarman schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:21:
[...]

@KVS138 @pietjm @duysa01

Ook bij mij abnormaal hoog gas verbruik vandaag. Ik zit al bijna op de 5m3, terwijl daarvoor zelfs op koudere dagen niet boven de 3m3 is geweest. Vandaag voor het eerst ook negatieve besparingen.

Wat me ook opviel is dat mijn gasmeter aangeeft dat ik 4m3 heb verbruikt, maar de Quatt een veel hoger verbruik aangeeft. De inschatting die in de app staat is dus inderdaad slechts een inschatting.
De Quatt stuurt natuurlijk alleen een signaal naar de CV ketel. Als dat geen opentherm aansluiting is, dan weet het niet eens welk vermogen en welke aanvoertemperatuur de ketel gebruikt. Met retourtemperatuur, buitentemperatuur en eigen behaalde resultaten uit het verleden kan het proberen in te schatten hoe zuinig een ketel dat gemiddeld doet, maar meer ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 18:29 ]

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:11:
[...]

Je moet ongeveer 50 m3 per persoon rekenen voor douchen. Dus in een woning met 750 m3 verbruik is dat misschien 650 m3 voor stoken.
Maar 1200 m3 voor 200 m2 woning is ook heel netjes als je het daar echt warm mee kan houden.

Overigens hangt natuurlijk ook veel af van je aanwezigheid. Iemand die 5 dagen per week de hele dag naar werk is en de thermostaat laag houdt, zal een aanzienlijk lagere gasrekening hebben dan de buur die elke dag de hele dag thuis is.
Hele week vooral thuis, of half dagje werken.
Beetje gesmokkeld: 's morgens paneelverwarming aan: vloerverwarming jaagt er zo 2-3m3 door, deed je gordijnen open: zon vol op ramen (dus "verknoeid" gas). Edit: bij bewolkt ook 's morgens gas.
Nu prepensioen. Heerlijk!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik merk vandaag op en weet nog niet of het aan de Quatt zelf ligt dat de Thermostat room temperature bleef hangen maar goed. Kwam erachter dat de CIC in HA 1 uur op 19.5 bleef. Daarna setpoint verhoogd naar 20.5 versprong die naar 19.78 maar hij update daarna nog steeds niet goed. Gevolg overmatig doorgaan van de Quatt met verwarmen.

Verder gecontroleerd met losse aqara temp meter die gaf aan 20.5.
Power reset van 1min en CIC geeft 20.5 aan.
Toch eens melden dat die CIC niet helemaal goed updates ontvangt er waren er nog meer hier toch?

CIC - Versie 2.7.1
Thermostaat T6

[ Voor 5% gewijzigd door mklcln op 07-12-2023 18:42 ]

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:21
mklcln schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:36:
Ik merk vandaag op en weet nog niet of het aan de Quatt zelf ligt dat de Thermostat room temperature bleef hangen maar goed. Kwam erachter dat de CIC in HA 1 uur op 19.5 bleef. Daarna setpoint verhoogd naar 20.5 versprong die naar 19.78 maar hij update daarna nog steeds niet goed. Gevolg overmatig doorgaan van de Quatt met verwarmen.

Verder gecontroleerd met losse aqara temp meter die gaf aan 20.5.
Power reset van 1min en CIC geeft 20.5 aan.
Toch eens melden dat die CIC niet helemaal goed updates ontvangt er waren er nog meer hier toch?

CIC - Versie 2.7.1
Heb je een T6? Dat is "normaal"

Bereken je warmteverlies

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:32
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:42:
[...]

Heb je een T6? Dat is "normaal"
Yep nou ja toch niet voor 1uur lang terwijl temperatuur daar wel goed is en CIC niet....

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-01 12:01

SBL

netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:26:
[...]

De Quatt stuurt natuurlijk alleen een signaal naar de CV ketel. Als dat geen opentherm aansluiting is, dan weet het niet eens welk vermogen en welke aanvoertemperatuur de ketel gebruikt. Met retourtemperatuur, buitentemperatuur en eigen behaalde resultaten uit het verleden kan het proberen in te schatten hoe zuinig een ketel dat gemiddeld doet, maar meer ook niet.
Nee.
De CiC leest de flowmeter uit en weet zo de totale warmte. Dan de warmte door de Quatt eraf; rest moet de CVketel gemaakt hebben.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• netappie
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:43:
[...]

Nee.
De CiC leest de flowmeter uit en weet zo de totale warmte. Dan de warmte door de Quatt eraf; rest moet de CVketel gemaakt hebben.
De flowmeter heeft ook een temperatuursensor? Dat is handig :)

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05-2025
vandaag weer wat testen gedaan, cv ketel terug gezet naar 48 graden, om te zien of het gas gebruik en overshoot verminderd.
Tevens vloerverwarmings pomp van lage snelheid naar medium gezet, tevens op een aantal kamer op de radiator radiator fans geplaatst.
Draait nu al halve dag als een zonnetje veel minder schommelingen in de ruimtes waar ik met tado regel.
Temp laat ik constant op 19 graden staan en voorlopig even niet aan rommelen.
Ik zie wel dat wanneer de cv wordt aangesproken veel minder gas wordt gebruikt voor de tijd dat de CIC hem aan zet.
Ik hoop nu eindelijk dat ik het optium heb gevonden na een week lang tunen.
Nu eens kijken hoe het systeem de komende dagen gaat gedragen.
vandaag ondanks het inregelen toch nog cop van 3,2 volgens mij nog niet zo slecht voor een dag als vandaag

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:10:
[...]

Even van je mobiel een wifi- hotspot maken?
Hij ziet geen nieuwe netwerken meer, ik zie ook dat de cic gewoon verbonden is in de Deco app maar de app en json laten geen data meer zien.
Geprobeerd met een gastnetwerk en een hotspot maar beide komen niet naar voren in de Quatt app.

• Friezin
  • Niet online
charrel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:57:
[...]

Hij ziet geen nieuwe netwerken meer, ik zie ook dat de cic gewoon verbonden is in de Deco app maar de app en json laten geen data meer zien.
Geprobeerd met een gastnetwerk en een hotspot maar beide komen niet naar voren.
Zie je de CiC wel in je netwerk?
Bij mij werkte JSON ook een keer niet meer, was CIC een paar nummertjes verder gehupt door DHCP.
Nu vast gezet

• SBL

SBL

Notaname schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:04:
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, -vast wel- maar is er nu niet een Android, iOS of Windows appje waarmee je de JSON data kan opslaan en omzetten in grafieken/overzichten zonder dat er extra mini computers, geroote Android telefoons of wat dan ook voor nodig is?
Je moet die JSON data lokaal ophalen uit je CiC en dus sowieso lokaal een apparaat hebben dat deze opslaat.
(of je modem/router zo instellen dat het ook van buitenaf kan? heb ik niet geprobeerd.)

Ik heb een excel gebouwd die met behulp van wat macro's gegevens logt, maar dan moet die computer met excel dus wel thuis zijn en aan staan. En echt gebruiksvriendelijk is dit ook niet (behalve voor mij ;-) )
Toelichting staat in eerder bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77192080
File op dropbox: https://www.dropbox.com/s...icjmolu8y05v2tb1rmlv&dl=0

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• netappie
jurghof schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:55:
vandaag weer wat testen gedaan, cv ketel terug gezet naar 48 graden, om te zien of het gas gebruik en overshoot verminderd.
Tevens vloerverwarmings pomp van lage snelheid naar medium gezet, tevens op een aantal kamer op de radiator radiator fans geplaatst.
Draait nu al halve dag als een zonnetje veel minder schommelingen in de ruimtes waar ik met tado regel.
Temp laat ik constant op 19 graden staan en voorlopig even niet aan rommelen.
Ik zie wel dat wanneer de cv wordt aangesproken veel minder gas wordt gebruikt voor de tijd dat de CIC hem aan zet.
Ik hoop nu eindelijk dat ik het optium heb gevonden na een week lang tunen.
Nu eens kijken hoe het systeem de komende dagen gaat gedragen.
vandaag ondanks het inregelen toch nog cop van 3,2 volgens mij nog niet zo slecht voor een dag als vandaag
Waar stond de ketel eerst op qua aanvoertemperatuur?
Zo rond de 50 graden is wel mooi als je daar de boel warm mee kan houden.

• SBL

SBL

netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:50:
[...]

De flowmeter heeft ook een temperatuursensor? Dat is handig :)
Die flowmeter zit niet verstopt of zo, wordt gerapporteerd in JSON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBGt5yFnAdzsE4Lb6gyDK8WRPwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4dSyLUZ52wo2TyhbMcWpH0bX.jpg?f=user_large

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05-2025
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:06:
[...]

Waar stond de ketel eerst op qua aanvoertemperatuur?
Zo rond de 50 graden is wel mooi als je daar de boel warm mee kan houden.
ketel stond op 85 veelste hoog en ik denk dat daarom ment de on/off schakeling die de cic aanstuurt zoveel gas verbruikte, is helemaal niet nodig met, 50 graden krijg ik alles prima op de temperatuur die ik wil hebben.
heb voor hele koude dagen nl nog een houtkachel achter de hand ;)

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-01 10:40
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:35:
[...]

@KVS138 en @duysa01 probeer dit even:
  • Optimalisatie in de T6 app aan en 5 minuten later weer uit, en als dat niet werkt:
  • haal de CiC 2 minuten van de stroom
Gedaan een paar uur geleden en ook temp even met 0,5 omlaag en omhoog nadat het zichtbaar was in de quatt app. Zie hier het verschil, veel rustiger gedrag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYPyg3_20G8O3fPszhnDv9MCGa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60VeuG4qEG1YnZptH4DyUu57.jpg?f=fotoalbum_large

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:09:
[...]

[Afbeelding]
Het wonderlijke van deze temperatuur vind ik steeds, dat je zou verwachten dat ook de Quatt een deel van die temperatuur na flink wat rondjes pompen binnen zou krijgen en steeds zou verhogen.
Staat bij mij regelmatig op 46°C, maar weinig beweging in temp Quatt.
Hier staat CV al minimaal een half uur aan, Quatt-uit misschien 2 graden:omhoog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W856JCA13RlaJod7B5TeL10wrCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mh9Ta3yTCvce8YphvclHqEks.jpg?f=fotoalbum_large

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-01 08:58
KVS138 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:14:
[...]

Gedaan een paar uur geleden en ook temp even met 0,5 omlaag en omhoog nadat het zichtbaar was in de quatt app. Zie hier het verschil, veel rustiger gedrag
[Afbeelding]
Sinds dat ik optimalisatie uit heb gezet geen gasverbruik meer! Hoe, geen idee. Ik weet namelijk niet waar hij de extra kw verwarming heeft gelaten maar het is niet kouder in huis

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06-2025
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:58:
[...]

Ik zou de stekker uit die Quatt trekken en laten ontdooien.
Klinkt niet lekker en hij wordt alleen maar kouder
@joosie Zou ik absoluut NIET doen, stel de waarden van je gas en stroom zo in dat de CIC van zelf nu naar de CV gaat, ik weet het je hebt dan wel even de kosten van de Cv maar als je de quatt uitzet loopt dus ook niet meer de pomp van de warmtepomp (in anti-freeze stand, met mogelijk gevolg dat je fail-save anti-freeze klep opengaat, en dan loopt dus je hele cv water leeg en heb je dus ook geen cv meer.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:26:
[...]

Zou ik absoluut NIET doen, stel de waarden van je gas en stroom zo in dat de CIC van zelf nu naar de CV gaat, ik weet het je hebt dan wel even de kosten van de Cv maar als je de quatt uitzet loopt dus ook niet meer de pomp van de warmtepomp (in anti-freeze stand, met mogelijk gevolg dat je fail-save anti-freeze klep opengaat, en dan loopt dus je hele cv water leeg en heb je dus ook geen cv meer.
Dan @joosie, bij deze, ook maar even waarschuwen ⬆️

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:01:
[...]

Zie je de CiC wel in je netwerk?
Bij mij werkte JSON ook een keer niet meer, was CIC een paar nummertjes verder gehupt door DHCP.
Nu vast gezet
Zie hem in de deco app dat hij wel connect, krijgt ook een IP maar de json pagina werkt niet/ net zoals de app niet meer werkt omdat er geen verbinding is. Stroom eraf, dan verbind ie uiteindelijk wel weer te zien in de deco app maar het werkt dus niet dat ie informatie doorgeeft. In de app ander wifi netwerk kiezen kan niet, laat alleen de lijst zien die ie als het ware "kent"van voor de update?. Nieuwe netwerken verschijnen er dus niet meer in de Quatt app, geen gast netwerk van de deco's, geen nieuw netwerk van de modem en ook niet via een hot spot van mijn telefoon. Er gaat dus iets niet goed met de CiC, ticket gemaakt. Net bericht dat ze het morgen verder oppakken. Quatt draait nu wel weer, is dus alleen niet uit te lezen.
Ook opnieuw toegevoegd aan de app met de sticker op de CIC, zelfde verhaald. Alleen de "oude" netwerken die de CiC "kent" van voor de update.

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 07-12-2023 19:44 ]

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-12-2025

JWT

[...]

Zou ik absoluut NIET doen, stel de waarden van je gas en stroom zo in dat de CIC van zelf nu naar de CV gaat, ik weet het je hebt dan wel even de kosten van de Cv maar als je de quatt uitzet loopt dus ook niet meer de pomp van de warmtepomp (in anti-freeze stand, met mogelijk gevolg dat je fail-save anti-freeze klep opengaat, en dan loopt dus je hele cv water leeg en heb je dus ook geen cv meer.
Hier is het boven 0. Bij mij heeft hij de eerste week ook maar met 1 gedraaid omdat de 2e niet wilde. Maar ik denk wel aan de stroom. Ze zitten waarschijnlijk ook samen aan de werkschakelaar met de 8kW.

Defrost gebeurd met de andere quatt dus geen cv.

• Spykie
[...]

Oja, dus beter kWh op een tientje en gas op 2 cent zodat de CV aan de bak gaat. En misschien dan helpen met ontdooien?

Bereken je warmteverlies

• Spykie
charrel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:42:
[...]

Zie hem in de deco app dat hij wel connect, krijgt ook een IP maar de json pagina werkt niet/ net zoals de app niet meer werkt omdat er geen verbinding is. Stroom eraf, dan verbind ie uiteindelijk wel weer te zien in de deco app maar het werkt dus niet dat ie informatie doorgeeft. In de app ander wifi netwerk kiezen kan niet, laat alleen de lijst zien die ie als het ware "kent"van voor de update?. Nieuwe netwerken verschijnen er dus niet meer in de Quatt app, geen gast netwerk van de deco's, geen nieuw netwerk van de modem en ook niet via een hot spot van mijn telefoon. Er gaat dus iets niet goed met de CiC, ticket gemaakt. Net bericht dat ze het morgen verder oppakken. Quatt draait nu wel weer, is dus alleen niet uit te lezen.
Ook opnieuw toegevoegd aan de app met de sticker op de CIC, zelfde verhaald. Alleen de "oude" netwerken die de CiC "kent" van voor de update.
Matige netwerk verbinding wellicht?

Bereken je warmteverlies

• JWT

JWT

Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:23:
[...]

Het wonderlijke van deze temperatuur vind ik steeds, dat je zou verwachten dat ook de Quatt een deel van die temperatuur na flink wat rondjes pompen binnen zou krijgen en steeds zou verhogen.

[Afbeelding]
Bij mij doet ie ook maar 3 graden per quatt, laatste nu tot 46. Gaat 6,65kW warmte in

• Spykie
AgentKen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:24:
[...]

Sinds dat ik optimalisatie uit heb gezet geen gasverbruik meer! Hoe, geen idee. Ik weet namelijk niet waar hij de extra kw verwarming heeft gelaten maar het is niet kouder in huis
Er zijn mensen die het dagelijks aan, en weer uit zetten :*)

Bereken je warmteverlies

• netappie
jurghof schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:13:
[...]

ketel stond op 85 veelste hoog en ik denk dat daarom ment de on/off schakeling die de cic aanstuurt zoveel gas verbruikte, is helemaal niet nodig met, 50 graden krijg ik alles prima op de temperatuur die ik wil hebben.
heb voor hele koude dagen nl nog een houtkachel achter de hand ;)
Ah, sauna stand. Zo kom ik ze te vaak tegen. En dan gek opkijken dat de gasrekening zo hoog is.
60 of lager is veel beter en dan zie je schoorsteen niet meer de hele dag wit roken met verspilde energie.

Ook even opletten dat je radiatoren het ongeveer even koud terug sturen, maar dat heb je waarschijnlijk al 10x eerder gelezen.

• netappie
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:09:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb geen Quatt, dus dat is lastig uitlezen. Ben dit ook niet gewend van andere systemen.

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-01 18:53
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:51:
[...]

Vandaag bij elke defrost beetje cv/gas bij. Op zich prima.

Ik zag de post, en dacht, ik flip de T6 ook weer eventjes. Wat denk je? Net een defrost zonder cv/gas….

Nou weet ik dat iedereen zegt dat “thermostat control setpoint” niets doet, maar dat is wel de enige waarde die gelijk een ander (lager) beeld geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTZ7hrXFGnCRby3L0-zddOlrA-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YC1yEOy9gUv6F4eWxqeLJzfz.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ja, morgen is het weer over 😀 Blijft een raar ding die T6.

• Friezin
  • Niet online
JWT schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:51:
[...]

Bij mij doet ie ook maar 3 graden per quatt, laatste nu tot 46. Gaat 6,65kW warmte in
Heb al mijn screenshots doorgewandeld met zowel quatt als CV aan.
Cv staat soms 3 uur te pruttelen, maar dit (34-35°C) is zo'n beetje de max.
Laat staan dat ik daar ooit iets heb gezien wat maar bij 40°C in de buurt komt.

Lijkt wel of Quatt, vanwege het enkel melden van "vloerverwarming" in hun technisch rapport, de temperatuur van de Quatt hebben begrenst.....

• MacD007
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:50:
[...]

Oja, dus beter kWh op een tientje en gas op 2 cent zodat de CV aan de bak gaat. En misschien dan helpen met ontdooien?
Je kunt zeer voorzichtig ( maar dus geen heet water, handwarm is meer dan voldoende) en zo weinig mogelijk water gebruiken, kun je de ergste plekken van ijs bevrijden. Zeker niet proberen deze mechanisch proberen te verwijderen.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

[...]

Matige netwerk verbinding wellicht?
Werkte tot de update prima, mijn telefoon met hotspot naast de cic ziet ie ook niet. Volgens de Deco app ook vol bereik als ie "verbonden" is

• JWT

JWT

Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:00:
[...]

Lijkt wel of Quatt, vanwege het enkel melden van "vloerverwarming" in hun technisch rapport, de temperatuur van de Quatt hebben begrenst.....
Ik denk het ook. Bij mij stond die net alweer op 51,5. Nu de t6 maar halve graad lager anders blijft t oplopen..

Op zich logisch om je vloer te beschermen, maar dat wil je dan misschien zelf regelen ipv via de quatt

[ Voor 7% gewijzigd door JWT op 07-12-2023 20:03 ]

• netappie
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:00:
[...]

Je kunt zeer voorzichtig ( maar dus geen heet water, handwarm is meer dan voldoende) en zo weinig mogelijk water gebruiken, kun je de ergste plekken van ijs bevrijden. Zeker niet proberen deze mechanisch proberen te verwijderen.
Fohn ?

• Friezin
  • Niet online
JWT schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:02:
[...]

Ik denk het ook. Bij mij stond die net alweer op 51,5. Nu de t6 maar halve graad lager anders blijft t oplopen..

Op zich logisch om je vloer te beschermen, maar dat wil je dan misschien zelf regelen ipv via de quatt
Mijn cv duwt er 40°C in momenteel. Kunnen ze niets tegen doen.
En gelukkig ook in de radiatoren.
Enkel Quatt heeft vanmorgen tijden 28 in-32 uit gedraaid, maar zag mijn vloer wel steeds kouder worden nadat CV vannacht 'm eerst lekker opwarmde naar 28°C, net alsof ik koeling had 🤣.

• netappie
[...]

Je laatste screenshot zegt iets van 29 in en 34 uit de Quatt.
De CV ketel krijgt dus 34 graden retour en als ik die flow meter temperatuur sensor zo zie (wat een handig ding) , dan gaat de CV ketel ruimschoots over je ingestelde limiet van 40 graden.

Dat is ook niet gek, want hij is bijna 3x zo krachtig als de Quatt in zijn minimale vermogensstand. Ik meen iets van 46 graden te zien in de flowmeter na de ketel, dus blijkbaar zit er wat speling of afwijking in deze instelling.

Je afgiftesysteem is zo groot dat de retourtemperatuur voor de Quatt erg laag is. Dat is prima qua efficientie, maar alleen op de Quatt naar 40 graden verwarmen is wat onrealistisch.

Hoe kouder het buiten is, hoe meer energie je huis verliest. Dit gaat lineair. Een warmtepomp vult dit aan door de aanvoertemperatuur lineair mee te verhogen, maar dat gaat in jouw geval niet omdat je huis te groot is.

Ik vermoed dat hij op de CV ketel blijft leunen omdat de door de thermostaat aangegeven temperatuur nooit helemaal gehaald wordt en de CiC de conclusie trekt dat het de Quatt dan zeker niet gaat lukken.
Even terug draaien naar een lagere temperatuur kan dit dan resetten.

[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 20:19 ]

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:35
[...]

Dat denk ik ook inderdaad. :*) :*) :*) :*)

[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 07-12-2023 20:19 ]

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:13:
[...]

Je laatste screenshot zegt iets van 29 in en 34 uit de Quatt.
De CV ketel krijgt dus 34 graden retour en als ik die flow meter temperatuur sensor zo zie (wat een handig ding) , dan gaat de CV ketel ruimschoots over je ingestelde limiet van 40 graden.

Dat is ook niet gek, want hij is bijna 3x zo krachtig als de Quatt in zijn minimale vermogensstand. Ik meen iets van 46 graden te zien in de flowmeter na de ketel, dus blijkbaar zit er wat speling of afwijking in deze instelling.

Je afgiftesysteem is zo groot dat de retourtemperatuur voor de Quatt erg laag is. Dat is prima qua efficientie, maar alleen op de Quatt naar 40 graden verwarmen is wat onrealistisch.
Maar waarom weet de Quatt, stand alone, die 29-32 die hij standaard doet te handhaven?
Het is ook maar net niet genoeg met deze buitentemperatuur.
In november overdag geen probleem 4,5°C.
Ze hebben de weigerende stille modus van toen opgelost.. en wat anders gecreëerd?

https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/november

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOYC07b6Q80wxlN72zU2DWrM-LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mDEbqUa2aCjmprS6VkpDJNgO.jpg?f=fotoalbum_large

• SBL

SBL

Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:23:
[...]

[Afbeelding]
Blijkbaar kan hij in je opwarmende systeem (vloer/koude radiatoren) bij water van 46graden (46-30-2=)14graden afgeven, bij 900l/uur is dat ruim 14kW.
Als je warmteverlies inderdaad 8kW bij -10 is, dan zou het bij de huidige temperaturen ongeveer 5kW zijn. Als hij nu 2uur lang 14kW doet (5Quatt+9ketel), dan kan hij daarna weer bijna 13uur de Quatt laten draaien op gemiddeld 3,5kW warmte zodat je gemiddeld 5kW verlies compenseert.

• SBL

SBL

mrdop schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:59:
[...]

Vandaag bij elke defrost beetje cv/gas bij. Op zich prima.

Ik zag de post, en dacht, ik flip de T6 ook weer eventjes. Wat denk je? Net een defrost zonder cv/gas….

Nou weet ik dat iedereen zegt dat “thermostat control setpoint” niets doet, maar dat is wel de enige waarde die gelijk een ander (lager) beeld geeft:

[Afbeelding]

Maar ja, morgen is het weer over 😀 Blijft een raar ding die T6.
Iedereen, inclusief Quatt zelf, zie handleiding.

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:22:
[...]

Blijkbaar kan hij in je opwarmende systeem (vloer/koude radiatoren) bij water van 46graden (46-30-2=)14graden afgeven, bij 900l/uur is dat ruim 14kW.
Als je warmteverlies inderdaad 8kW bij -10 is, dan zou het bij de huidige temperaturen ongeveer 5kW zijn. Als hij nu 2uur lang 14kW doet (5Quatt+9ketel), dan kan hij daarna weer bijna 13uur de Quatt laten draaien op gemiddeld 3,5kW warmte zodat je gemiddeld 5kW verlies compenseert.
Mag dit in Jip en Janneke taal?

• medu80
Bennobang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:56:
[...]

En daar heb ik dan weer geen moeite mee voor een paar tienden graad lekker doorpruttelen
Ja, maar het nadeel is, dat ik met temperaturen onder 0 alleen kan warm houden en niet verwarmen. Ik verwarm namelijk het gehele huis. 570m3, das inclusief zolder, 2 slaapkamers, badkamer en 120m2 woonkamer/keuken. Als ik alle radiatoren sluit en alle flow naar de vloer laat gaan, lukt het me wel. Maar dan hoor ik boven iemand schreeuwen dat zijn handen aan de PS5 controller vastgevroren zitten.... >:)

• JWT

JWT

medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:24:
[...]

Ja, maar het nadeel is, dat ik met temperaturen onder 0 alleen kan warm houden en niet verwarmen. Ik verwarm namelijk het gehele huis. 570m3, das inclusief zolder, 2 slaapkamers, badkamer en 120m2 woonkamer/keuken. Als ik alle radiatoren sluit en alle flow naar de vloer laat gaan, lukt het me wel. Maar dan hoor ik boven iemand schreeuwen dat zijn handen aan de PS5 controller vastgevroren zitten.... >:)
Win-win? ;)

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02-01 08:58
[...]

Ik was bezig met HA opnieuw in te stellen anders had ik er niet naar omgekeken (en bleef het bij mij automatisch uit staan). nu nog steeds geen gas terwijl de uren daarvoor toch 4 kuub is weg gestookt.

• netappie
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:21:
[...]

Maar waarom weet de Quatt, stand alone, die 29-32 die hij standaard doet te handhaven?
Het is ook maar net niet genoeg met deze buitentemperatuur.
In november overdag geen probleem 4,5°C.
Ze hebben de weigerende stille modus van toen opgelost.. en wat anders gecreëerd?

https://weerstatistieken.nl/eelde/2023/november

[Afbeelding]
Ja, programmeren is soms best moeilijk. Maar realiseer je ook dat de zon nu echt weigert en de luchtvochtigheid ook een grote rol speelt. Daarnaast zitten er truukjes in om te voorkomen dat de warmtepomp zelf gaat pendelen en houden ze mogelijk ook in de gaten dat er genoeg verschil zit tussen de aanvoer en retour van een gemiddelde CV ketel. Die moet immers ook niet gaan pendelen omdat de Quatt hem het gras voor de voeten weg maait met voorverwarmen.

Als ik het zou programmeren, dan zou ik die CV ketel ook pas uit zetten als de kamer goed op temperatuur is. Ik neem aan dat jouw ketel geen opentherm praat en dus aan-uit geschakeld is door de CiC. Dat maakt het ook lastiger om de aanvoertemperatuur van de ketel precies aan te passen op het warmteverlies van de woning.

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 20:33 ]

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:38
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:05:
[...]

Je moet die JSON data lokaal ophalen uit je CiC en dus sowieso lokaal een apparaat hebben dat deze opslaat.
(of je modem/router zo instellen dat het ook van buitenaf kan? heb ik niet geprobeerd.)

Ik heb een excel gebouwd die met behulp van wat macro's gegevens logt, maar dan moet die computer met excel dus wel thuis zijn en aan staan. En echt gebruiksvriendelijk is dit ook niet (behalve voor mij ;-) )
Toelichting staat in eerder bericht: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77192080
File op dropbox: https://www.dropbox.com/s...icjmolu8y05v2tb1rmlv&dl=0
Dank je wel. Ik ga eens kijken of ik er uit kom.

• medu80
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:24:
[...]

Mag dit in Jip en Janneke taal?
Ah ik heb het je vandaag uit proberen te leggen in pannetje soep verhaal.

Je vloer neemt veel warmte op, er blijft weinig warmwater alle warmte zit in je vloer. De Quatt kan het water maar met 5 graden warmer maken. Dit koude water wordt weer met 5 graden verwarmd, je huis heeft veel kW nodig om warm te worden, dus CV helpt mee. Je CV is groot en machtig en kan veel warmte in het water stoppen, dus je huis warmt op, zelfs je koude radiatoren. Daarna gaat alle warmte weg, via kleine gaatjes en kiertjes waar een muis doorheen kan. Je Quatt is maar klein en kan maar klein beetje warmte aan het water toevoegen, zeg maar maximaal 5, want je vloer is koud, je vloer neemt veel warmte op. Dus het water wat naar je Quatt gaat is koud, komt 5 graden bij...

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-01 15:53
Het blog is in ieder geval informatief.
https://www.quatt.io/blog...omp-als-het-echt-koud-is?

MTVenus V156 + BMSV216 + CT003 V122 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-01 15:50

simplemouse

*.*.*.*

Dit gaat toch nergens over.... 8kuub gas verbruikt vandaag.
Ik zit nu in de eerste 7 dagen al bijna over de helft van heel november. Ja het is een stuk kouden maar vind dit wel erg tegenvallen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXlXeVcfd9cjamTuCCEVAhA306o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pRzjVgJo3gLxXMmAnRSxN8B7.jpg?f=fotoalbum_large

• netappie
simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:42:
Ik zit nu in de eerste 7 dagen al bijna over de helft van heel november. Ja het is een stuk kouden maar vind dit wel erg tegenvallen....

[Afbeelding]
Hadden er ook 11 kunnen zijn. Waarom zijn er uren dat de warmtepomp en de CV ketel helemaal niets doen?

• medu80
Inderdaad, gezien je behendig bent met je Ketel, zou ik de koppeling tussen CiC en de ketel tijdelijk verwijderen. Kijk eens of je dan een run hebt die de gehele dag duurt. Ik heb vorig jaar ook de ketel uitgeschakeld. Toen waren ze bij versie 0.0.1 van de CiC en ging de ketel vaak aan, in principe heeft dit voor jou geen consequenties gezien je vv hebt. Deze buffert veel warmte voor defrosts...

Ik lees 3x vloerverwarming zonder pomp, dan zou je in principe voldoende moeten hebben aan de Quatt. Kan het zijn dat de vv pomp die het dichtbij is, met zeer warm water retour gaat en je vloerverwarming waar je thermostaat hangt afkoelt.

Post ook eens de CiC pagina.

[ Voor 20% gewijzigd door medu80 op 07-12-2023 20:50 ]

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:33:
[...]

Ah ik heb het je vandaag uit proberen te leggen in pannetje soep verhaal.

Je vloer neemt veel warmte op, er blijft weinig warmwater alle warmte zit in je vloer. De Quatt kan het water maar met 5 graden warmer maken. Dit koude water wordt weer met 5 graden verwarmd, je huis heeft veel kW nodig om warm te worden, dus CV helpt mee. Je CV is groot en machtig en kan veel warmte in het water stoppen, dus je huis warmt op, zelfs je koude radiatoren. Daarna gaat alle warmte weg, via kleine gaatjes en kiertjes waar een muis doorheen kan. Je Quatt is maar klein en kan maar klein beetje warmte aan het water toevoegen, zeg maar maximaal 5, want je vloer is koud, je vloer neemt veel warmte op. Dus het water wat naar je Quatt gaat is koud, komt 5 graden bij...
Tnx 😁. Helder.

Nu wordt 46°C 3 uur lang mijn systeem ingepompt.
Vloer warmt op.
Hal blijft op 19°C.
CV gaat uit om 22.00 uur of iets eerder.
Vloer op temperatuur (28°C)
Temperatuur daalt
Quatt gaat ook terug naar rond de 900-1000 en kabbelt verder tot temperatuur in stapjes op 0,8°C onder de ingestelde kamertemperatuur komt maar denkt geen moment: ow, 1500kWh is misschien handiger. Wordt wakker bij 1°C onder ingestelde temperatuur en geeft samen met CV weer volgas.

Grote soeppan wordt door Quatt niet op "nomaal gas" warm gehouden maar op waakvlam als ik dat goed begrijp?

• medu80
@Friezin Begint deze discussie weer. Ik heb je gevraagd je ketel tijdelijk uit te zetten en je thermostaat maximaal. Kijk eens of je dan wel op temperatuur kan houden. De Quatt doet vandaag ongeveer 3.5kW nog minder dus. Daar houd je in principe alleen goed geïsoleerde huizen mee warm.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:45
Hier ook, klimaatverandering zeggen ze op het nieuws 🥳

Heel november 108m3, nu al ruim 50m3 in december. En mijn Quatt wordt pas over 2 weken geïnstalleerd

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:53:
@Friezin Begint deze discussie weer. Ik heb je gevraagd je ketel tijdelijk uit te zetten en je thermostaat maximaal. Kijk eens of je dan wel op temperatuur kan houden. De Quatt doet vandaag ongeveer 3.5kW nog minder dus. Daar houd je in principe alleen goed geïsoleerde huizen mee warm.
Sorry, probeer het enkel te snappen.
Niet bedoeld als discussie

• netappie
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:53:
Gaat de CiC dan niet klagen dat er geen CV ketel is? Of heeft die dat helemaal niet door ?
Want dan kan je de CV ketel gewoon met een HomeWizard stekker gepland uit zetten in de nacht.

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:58:
[...]

Gaat de CiC dan niet klagen dat er geen CV ketel is? Of heeft die dat helemaal niet door ?
Want dan kan je de CV ketel gewoon met een HomeWizard stekker gepland uit zetten in de nacht.
Jij stelt de vraag die ik wilde stellen.
Zie instructie ketelonderhoud

• Bennobang
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:58:
[...]

Decic mist de ketel niet. Mijne door overmatig gasgebruik cv bedrijf uitgezet en blijft de boel lekker op 20 graden pruttelenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR5lWxRRpFpHK9styVNJEJWC1D4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YLRART9nIN74scTJekERwFvg.png?f=fotoalbum_large

• medu80
Ik zou niet de stekker uit de CV halen, maar de thermostaatkabel van je CiC naar de Ketel. De CiC klaagt niet, tenzij het water onder de 18 komt, maar als het water nu warm is, zal deze niet gauw afkoelen.

• SBL

SBL

[Afbeelding]

Herkent iemand met een intergasketel dit beeld?
Iets met klokken/klepels, 2weg/3weg kleppen.

Water van @simplemouse koelt rap af in defrost, tot onder 18 graden en CiC gaat naar boiler-only en niet weer terug als het water is opgewarmd. Kan dat een probleem zijn met de klep bij de boiler, dat onvoldoende water (hij heeft open vloerverwarming) beschikbaar komt voor defrost?

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
Bennobang schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:06:
[...]

Decic mist de ketel niet. Mijne door overmatig gasgebruik cv bedrijf uitgezet en blijft de boel lekker op 20 graden pruttelen[Afbeelding]
Hmm, dat geeft me een idee. Ik heb ook teveel gasverbruik maar ik ben te schijterig om de CV helemaal uit te zetten.
In plaats daarvan ga ik de output van de CV wat lager zetten; van 55 naar 50 graden. Ik had eerder met 45 het probleem dat het maar niet warm wilde worden.
Ondertussen echter ook gelezen dat ik de optimalisatie van de T6 uit moet zetten. Als het nu warm wordt ga ik het ook weer met 45 proberen.

• SBL

SBL

[Afbeelding]
Da's vast geen oorzaak van het probleem, maar kan die ketel niet zachter? Staat nu 11kWh binnen het uur te doen.

• netappie
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:06:
Ik zou niet de stekker uit de CV halen, maar de thermostaatkabel van je CiC naar de Ketel. De CiC klaagt niet, tenzij het water onder de 18 komt, maar als het water nu warm is, zal deze niet gauw afkoelen.
Met de HomeWizard stekker is wel fijn. Dan heb je op afstand controle, inzicht en valt het sluipverbruik ook helemaal weg. Met een moderne ketel zou ik het niet doen gezien alle intelligentie in de ketel.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:01
netappie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:42:
[...]

In de doos in een verwarmde ruimte bevriest hij ook niet. Maar tijdens normaal gebruik is het zelfs ruim boven 0 de normaalste zaak van de wereld. Het is niet iets om je druk over te maken zolang de defrosts goed gaan, dat doen de fabrikanten wel voor je.
Dat ben ik grotendeels met je eens, maar tegelijkertijd denken Tweakers graag na of er zaken efficienter geregeld kunnen worden. De fabrikant weet ook niet alles. Quatt heeft een interessant product neergezet, maar hier en daar maken ze ook twijfelachtige keuzes, soms om extreem aan de veilige kant te blijven zitten, soms vanwege blinde vlekken, en soms omdat ze als bedrijf tegen de markt in willen gaan, ook als de markt gewoon gelijk heeft.

Voorbeelden hiervan zijn de fetish om Quatts staand op houten daken te plaatsen ipv aan een solide muur te hangen, het niet actief aanbieden van een vuilfilter / ontluchter, het niet leveren van een handleiding, het niet (standaard) werken met een werkschakelaar, de limiet op de 18 graden aanvoertemperatuur, cv ketels die bij sommigen wel heel warm worden ingesteld en om bijna alle instellingen in huis (black box) te houden.

Over al die punten valt vast de discussieren, maar om er nu klakkeloos vanuit te gaan dat alles wat de warmtepompfabrikant doet de juiste keuze is vind ik wat ver gaan.

Defrosten is daar ook een onderdeel van, waar ik heel graag meer inzicht in zou hebben. Hoe wordt er gedefrost, is dat op een timer of wordt er iets gedetecteerd? Ik vind dat de defrosts namelijk wel heel netjes elk uur gebeuren, iets TE netjes. Is het dan echt al nodig, of gebeurd het omdat er volgens de temperatuur aanvriezen optreed? In de Json is geen vochtsensor te zien, dus ieder uur defrosten onder een bepaalde temperatuur kan wel eens heel onzinnig zijn als het koud en dro(o)g(er) is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:18
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 18:00:
[...]

Dat ziet er niet goed uit. Springt de CV ketel niet bij voor een defrost? Even wat heter zetten kan helpen want de warmte moet uit de retourleiding komen.
Ik heb de temp al op 24 gezet, maar geen verschil.
zojuist wel een engelse mail gehad van support dat ze het erg waarderen datik contact opneem en dat een intern team ernaar gaat kijken.
I hope this message finds you well. Thank you for reaching out to us with your recent inquiry regarding defrosting malfunction.

We understand the importance of addressing your concerns promptly, and I want to assure you that we are taking your feedback seriously. Our team is currently conducting an internal investigation to thoroughly examine the details you provided.

We appreciate your patience during this process, and we want to assure you that we are committed to providing you with a comprehensive and satisfactory response as soon as possible.

Should we require any additional information or clarification from your end, we will not hesitate to reach out to you promptly. Your satisfaction is of utmost importance to us, and we are dedicated to resolving this matter to your full contentment.

Once our internal review is complete, we will communicate our findings and any recommended actions or solutions. Your understanding is greatly appreciated, and we thank you for bringing this matter to our attention.

If you have any further questions or concerns in the meantime, please do not hesitate to reach out. We value your business and are here to assist you in any way we can.

Thank you for your understanding and patience.

Best regards,

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:06:
Tja... ik ben geen tweaker zoals jullie...
Stekker zit binnenin ketel toch?
2 Quatt mannen zijn 5 minuten bezig geweest om front er weer voor te krijgen: 1 van de klemmen is kapot.
Dus denk dat ik deze stap maar oversla en wacht op antwoord van Quatt.

(Zoek maar eens op nefit ecomline excellent hr 43, met boiler.. bakbeest)

Zijn jullie het wel met mij eens dat er grote kans bestaat dat ik een temperatuurbegrenzing heb?

[ Voor 5% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 21:27 ]

• MacD007

[Afbeelding]
Dat ziet er niet al te best uit.
Vooral heel veel gas.

Bij mij heb ik tot nu toevoegen enkel gas verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIfQuMRBBpxT42BWIYweXS1i1Qo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zWjvNzUtREDb3vJwqXRrrjqv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPw2VT6mUmtO5sIFpBr-pRqLETc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Nt9p5o3CcKS3rykvQFozQ1a.jpg?f=fotoalbum_tile

• joosie
[...]

@joosie Zou ik absoluut NIET doen, stel de waarden van je gas en stroom zo in dat de CIC van zelf nu naar de CV gaat, ik weet het je hebt dan wel even de kosten van de Cv maar als je de quatt uitzet loopt dus ook niet meer de pomp van de warmtepomp (in anti-freeze stand, met mogelijk gevolg dat je fail-save anti-freeze klep opengaat, en dan loopt dus je hele cv water leeg en heb je dus ook geen cv meer.
Dank voor de tip. Ik zet hem niet uit.

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:47:
[...]

Helaas, ben ik niet met je eens, vanaf een bepaalde buitentemperatuur in combinatie met een bepaalde luchtvochtigheid kun je dit gewoon niet vermijden tenzij je naar nul terug moduleert, dat laatste is echter niet bepaald doelmatig.
Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen: afhankelijk van de buitentemperatuur (er is dan uiteraard een fors verschil tussen 4 graden en 1 graad), kun je theoretisch natuurlijk precies zover moduleren dat je geen defrosts nodig hebt. Je houd dan echter geen verwarmingscapaciteit over, dus dat werkt inderdaad niet erg handig. Bij een graad of 4 zou het mogelijk kunnen als je huis heel goed geisoleerd is, en er dus weinig warmte nodig is, maar die markt zal niet groot zijn.
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:47:
Ik snap ook de eerste poster die hier over begon niet echt, zolang de de-froost zorgt dat je een zo optimaal warmteuitwisseling krijgt m.a.w. ga ik voor 95% optimale werking met 5% verlies dan ik de warmtepomp (om een de-frost te vermijden) op 60% werking zit. Onder de streep is dat dus duidelijk niet optimaal.
Nou ja, ik heb persoonlijk ook wel mijn vragen bij de defrosts. Ik vind ze eng stipt om het uur gebeuren, en zeker onder de 0 ( en dus meestal weinig luchtvochtigheid) zal er dus waarschijnlijk veel te vaak gedefrost worden. Een ijsdetector is mogelijk moeilijk en ook achteraf uiteraard niet meer toe te voegen, maar er zou wel op de COP gemonitord kunnen worden om in te schatten of die defrost echt al nodig is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

• netappie
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:24:
[...]

Tja... ik ben geen tweaker zoals jullie...
Stekker zit binnenin ketel toch?
2 Quatt mannen zijn 5 minuten bezig geweest om front er weer voor te krijgen: 1 van de klemmen is kapot.
Dus denk dat ik deze stap maar oversla en wacht op antwoord van Quatt.

Zijn jullie het wel met mij eens dat er grote kans bestaat dat ik een temperatuurbegrenzing heb?
Nee, de meeste CV ketels hebben gewoon een normale stekker zoals aan een standaard huishoudelijk apparaat. Stopcontact voor de CV ketel maakt men meestal al standaard onder de plek van de dakpijp.

• netappie
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:23:
[...]

Ik heb de temp al op 24 gezet, maar geen verschil.
zojuist wel een engelse mail gehad van support dat ze het erg waarderen datik contact opneem en dat een intern team ernaar gaat kijken.

[...]
Dat is de thermostaat, niet de aanvoertemperatuur van de CV ketel. Welk merk/type heb je?

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:26:
[...]

Nee, de meeste CV ketels hebben gewoon een normale stekker zoals aan een standaard huishoudelijk apparaat. Stopcontact voor de CV ketel maakt men meestal al standaard onder de plek van de dakpijp.
Stekker CIC werd er gezegd toch?

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:45:
[...]

Hadden er ook 11 kunnen zijn. Waarom zijn er uren dat de warmtepomp en de CV ketel helemaal niets doen?
Goede vraag! Dat vraag ik mij ook al een paar dagen af.

• SBL

SBL

kwetterpletter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:16:
[...]

Hmm, dat geeft me een idee. Ik heb ook teveel gasverbruik maar ik ben te schijterig om de CV helemaal uit te zetten.
In plaats daarvan ga ik de output van de CV wat lager zetten; van 55 naar 50 graden. Ik had eerder met 45 het probleem dat het maar niet warm wilde worden.
Ondertussen echter ook gelezen dat ik de optimalisatie van de T6 uit moet zetten. Als het nu warm wordt ga ik het ook weer met 45 proberen.
Zet het vermogen dan meteen ook omlaag. Ik zag 17kW in een eerder bericht van je bij 55graden. Dan blijft bij 50graden nog steeds 12kW over; als ik jou was zou ik dat verder terugbrengen (of je moet een heel groot huis hebben en of forse nachtverlaging) naar 6-8kW. Samen met Quatt 4kW meer dan zat voor de meeste huizen.

• netappie
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:28:
[...]

Stekker CIC werd er gezegd toch?
Nee, de verbinding van de CiC naar de ketel (laten we dat maar niet doen).
Maar de hele CV ketel stroomloos maken zorgt toch wel met enige zekerheid dat die niet mee doet met verwarmen :)

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:48:
Inderdaad, gezien je behendig bent met je Ketel, zou ik de koppeling tussen CiC en de ketel tijdelijk verwijderen. Kijk eens of je dan een run hebt die de gehele dag duurt. Ik heb vorig jaar ook de ketel uitgeschakeld. Toen waren ze bij versie 0.0.1 van de CiC en ging de ketel vaak aan, in principe heeft dit voor jou geen consequenties gezien je vv hebt. Deze buffert veel warmte voor defrosts...

Ik lees 3x vloerverwarming zonder pomp, dan zou je in principe voldoende moeten hebben aan de Quatt. Kan het zijn dat de vv pomp die het dichtbij is, met zeer warm water retour gaat en je vloerverwarming waar je thermostaat hangt afkoelt.

Post ook eens de CiC pagina.
De pomp van de ketel en of de quatt zijn de pompen voor de vloerverwarming er is geen lose pomp in het systeem.
Van het weekend maar eens de ketel los halen een kijken wat dat doet

• joosie
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:28:
[...]

Dat is de thermostaat, niet de aanvoertemperatuur van de CV ketel. Welk merk/type heb je?
Aha, ik heb een Intergas xtreme 36.

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

TeslaNerd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:54:
[...]

Hier ook, klimaatverandering zeggen ze op het nieuws 🥳

Heel november 108m3, nu al ruim 50m3 in december. En mijn Quatt wordt pas over 2 weken geïnstalleerd
Mijn Quatt is 7 november geïnstalleerd. Dus dat heeft wel een redelijk beeld

• onlinaius
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:30:
Ik dacht dat het wel slimmer moest kunnen dan het 55min interval dat Quatt voor defrosts hanteert.

Mooi stuk over defrosts. https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf (eerder al gepost door @route99)

In Nederland heb je gewoon heel veel defrosts nodig, maar waar je met vaste intervallen (gebaseerd op temperatuur, vocht en tijd) op ongeveer 2500 defrosts per jaar uit kunt komen, kun je met een dynamisch model dit wellicht beperken tot 900.
"Nederland heeft dus geen prettig klimaat voor een warmtepomp."
[Afbeelding]
Als een defrost 2-4ct kost (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77252472), dan is door de andere methode een jaarlijkse besparing mogelijk van 1500defrosts/j*0,03€=45€/j. Niet de moeite waard, dus, om hiervoor meer complexiteit in te bouwen.
En ik had iets verder door moeten lezen. Precies mijn idee (defrosten is niet altijd erg efficient), maar dan onderbouwt met keiharde data. Top!
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:30:
Niet de moeite waard, dus, om hiervoor meer complexiteit in te bouwen.
Het scheelt dat er geen hardware voor nodig zou hoeven te zijn. Monitoren van de COP is voldoende. Komt deze over een periode van (zeg) 10 minuten overeen metde verwachte COP op basis van aanvoer, retour en buitentemperatuur dan is een defrost niet nodig.

Het gaat echter niet alleen over geld, maar wat voor heel wat mensen misschien nog wel belangrijker is, is de afname in verwarmingscapaciteit. 3 minuten defrosten, 3 minuten de verloren warmte weer aanvullen, elke 55 minuten = 11% minder verwarmingscapaciteit.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 07-12-2023 21:33 ]

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:29:
[...]

Nee, de verbinding van de CiC naar de ketel (laten we dat maar niet doen).
Maar de hele CV ketel stroomloos maken zorgt toch wel met enige zekerheid dat die niet mee doet met verwarmen :)
Hihihi.
Nu maar niet meer.

Ik opteer nog steeds wel wat naar het wachten op Quatt.
Met temperatuur begrenzing kom ik, vermoedelijk, geen stap verder

• MacD007
onlinaius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:25:
[...]

Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen: afhankelijk van de buitentemperatuur (er is dan uiteraard een fors verschil tussen 4 graden en 1 graad), kun je theoretisch natuurlijk precies zover moduleren dat je geen defrosts nodig hebt. Je houd dan echter geen verwarmingscapaciteit over, dus dat werkt inderdaad niet erg handig. Bij een graad of 4 zou het mogelijk kunnen als je huis heel goed geisoleerd is, en er dus weinig warmte nodig is, maar die markt zal niet groot zijn.

[...]

Nou ja, ik heb persoonlijk ook wel mijn vragen bij de defrosts. Ik vind ze eng stipt om het uur gebeuren, en zeker onder de 0 ( en dus meestal weinig luchtvochtigheid) zal er dus waarschijnlijk veel te vaak gedefrost worden. Een ijsdetector is mogelijk moeilijk en ook achteraf uiteraard niet meer toe te voegen, maar er zou wel op de COP gemonitord kunnen worden om in te schatten of die defrost echt al nodig is.
Wat mij wel,opvalt is dat de ijsaangroei redelijk beperkt is, tenminste bij mij. Daar is wel weer een voordeel bij, je hebt dus ook relatief weinig energie en dus ook tijd nodig voor de defrosts. ;)

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:16:
[...]

Da's vast geen oorzaak van het probleem, maar kan die ketel niet zachter? Staat nu 11kWh binnen het uur te doen.
Ik zou het moeten controleren maar volgens mij staat hij nu op 40c.

Thnx voor de tip

• netappie

• onlinaius
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:33:
[...]

Wat mij wel,opvalt is dat de ijsaangroei redelijk beperkt is, tenminste bij mij. Daar is wel weer een voordeel bij, je hebt dus ook relatief weinig energie en dus ook tijd nodig voor de defrosts. ;)
Ja, dat valt mij ook op, en ook dat de Quatt dus in vergelijking met de airco al snel 3x zo vaak defrost. Goed voor de COP als er gedraaid wordt, maar iedere defrost kost energie, en beperkt de beschikbare capaciteit.

Hopelijk vind de hoogwaardige AI van Quatt hier nog eens een betere methode voor :z

• netappie
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:32:
[...]

Hihihi.
Nu maar niet meer.

Ik opteer nog steeds wel wat naar het wachten op Quatt.
Met temperatuur begrenzing kom ik, vermoedelijk, geen stap verder
Ik hoop dat Quatt je snel terugbelt. Maar gezien de vele anderen die hier op wachten zou ik mijn adem niet inhouden.

• joosie
ik ga morgen even kijken.
Wat voor een temperatuur adviseer jij?

• onlinaius
X-GeaR schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:00:
Op dit moment ziet de maand er niet gunstig uit met een besparing van -0,82 euro, maar dat is te verwachten gezien het weer. Aan de andere kant vind ik het opvallend dat de CV weinig bijspringt (ik had dat op koude dagen wat meer verwacht, al is de temperatuur hier aan de Zuid-Hollandse kust nog niet onder de 1-2 graden geweest). Bij Friezin zie ik dat de CV veel meer meewerkt. Benieuwd waar dat verschil in zit (ons huis is uit 1907, ook enkel steens, de woonkamer heeft vloerverwarming en is goed geisoleerd).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gelukkig verdien je op deze manier nog een klein beetje, want als je onder de 500 kuub gas per jaar komt (even uit mijn hoofd) ga je een lager leveringstarief betalen (wel met vertraging van een jaar helaas).

• netappie
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:37:
[...]

ik ga morgen even kijken.
Wat voor een temperatuur adviseer jij?
60, want dan kan die het tijdens de volgende afstedentocht mooi over pakken van de Quatt die bij 55 afhaakt.
Dit aanpassen is trouwens 3 tellen werk en scheelt je direct zo'n 20% gas als het nu nog op 80 staat.

[ Voor 14% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 21:39 ]

Pagina: 1 ... 175 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.