Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 174 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.966 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GeaR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:40
Op dit moment ziet de maand er niet gunstig uit met een besparing van -0,82 euro, maar dat is te verwachten gezien het weer. Aan de andere kant vind ik het opvallend dat de CV weinig bijspringt (ik had dat op koude dagen wat meer verwacht, al is de temperatuur hier aan de Zuid-Hollandse kust nog niet onder de 1-2 graden geweest). Bij Friezin zie ik dat de CV veel meer meewerkt. Benieuwd waar dat verschil in zit (ons huis is uit 1907, ook enkel steens, de woonkamer heeft vloerverwarming en is goed geisoleerd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iN3R2RQgIxD4MzRRPkgvb0pZnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VwMH9MX5c09VyjAOyZQuS2R6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK1b4jMmW3O0fIA4JhPOFXyZ4o8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yuDCCXcr5lOFoidp9d8Txz0b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQDrVdqU5nwcTg44mmzpNRtMUtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yzB8JYjCNrerJAm07pvt8WlO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:59:
[...]

Die instelling moet Quatt veranderen, helemaal mee eens.

Maar dan ben je er nog niet:
Dan gaat je Quatt naar verwachting harder draaien in de basis en wellicht water van 35 graden maken, met 30,5 retour. Je houdt dan dezelfde problemen alleen in wat mindere mate.
niet helemaal, want dan kun je dat bijregelen (waterzijdig), komt er meer warmte in de radiatoren, en bovendien neemt het aandeel gas af. En dat was nou toch net heel de insteek!? ;)
Ik denk als de Quatt een hoger Ta geeft, je gewoon wat met de flowverdeling moet spelen. Dan valt er iig wel iets te finetunen.

Ik snap de frustratie overigens compleet dat je zelf nergens bij kunt. Je zit vast in de vendor lock-in.
Ongetwijfeld een bedoelde (economische) strategie, maar dit werkt averechts als je het mij vraagt. Het is (verdorie) JOUW warmtepomp 8)7

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 07-12-2023 11:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 19:18
Quatt blog:
https://www.quatt.io/blog/

Jammer dat ze niet alles op hun hoofdsite consolideren.
Ticketssysteem link staat nergens nu ook de blog.
Even op je website navigatie erbij zetten lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mklcln schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:08:
Quatt blog:
https://www.quatt.io/blog/

Jammer dat ze niet alles op hun hoofdsite consolideren.
Ticketssysteem link staat nergens nu ook de blog.
Even op je website navigatie erbij zetten lijkt me wel handig.
Wat een WC-eend verhalen :F

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:53:
[...]

Als je niet naar adviezen wil luisteren moet je ook niet posten. Sorry dat we met adviezen je willen helpen. Stel dat het met 1 kleine wijziging NIET opgelost is, kom je dan weer hier klagen?
Wat een rare reactie.
Alle reacties komen voort uit deze post ⤵️, waarin ik alleen maar aangeef dat het vervelend is dat je veel zelf niet kunt aanpassen.

Ok: dat is klagen 🙃

Friezin in "Ervaringen met Quatt?"

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 09:14
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:45:
[...]

Die camera's zijn heel duur, toch? Heb je een tip?
Ik gebuik de FLIR one PRO als add-on op je telefoon. De nieuwere Edge is volgens mij beter. Deze kun je beter op je telefoon monteren.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:36
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:48:
een verzoek aan de autors:@Lelletje en @geerttttt

willen jullie de Handleiding (Quick Start guide) aub ook opnemen in de start-post (pagina 1)

ook bv de berekening van het warmteverlies (inlc link excel sheet) en mogelijk nog een aantal documenten van Quatt ? alvast bedankt.
ja want ik kan het excel sheet voor de berekening van warmteverlies niet meer vinden! (Heeft iemand een linkje voor de time being?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:12:
[...]

Wat een rare reactie.
Alle reacties komen voort uit deze post ⤵️, waarin ik alleen maar aangeef dat het vervelend is dat je veel zelf niet kunt aanpassen.

Ok: dat is klagen 🙃

Friezin in "Ervaringen met Quatt?"
Nou ja, als mensen de tijd nemen om dingen voor je uit te zoeken, uit te leggen en suggestie doen om iets te proberen, dan is het niet heel netjes om te zeggen dat je er niks mee gaat doen.

We zijn het allemaal met je eens dat Quatt niet snel reageert en dat je vast gelijk hebt over je warmteverlies, maar dat neemt niet weg dat er meer factoren zijn waar de mensen op dit forum veel van weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:18:
[...]

Nou ja, als mensen de tijd nemen om dingen voor je uit te zoeken, uit te leggen en suggestie doen om iets te proberen, dan is het niet heel netjes om te zeggen dat je er niks mee gaat doen.

We zijn het allemaal met je eens dat Quatt niet snel reageert en dat je vast gelijk hebt over je warmteverlies, maar dat neemt niet weg dat er meer factoren zijn waar de mensen op dit forum veel van weten.
Ik heb enkel gezegd dat ik er nu nog niets mee doe tot warmteverlies is aangepast.
Meeste adviezen had ik eerder al toegepast (bij ongewild stille modus) en komen nu nog een keer voorbij, maar soms net de andere kant op.
Vandaar dat ik even wil wachten, anders kan ik misschien later nogges.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:18:
[...]

Maar dat is haar punt toch helemaal niet?
De Quatt verwarmt niet hoger dan 34 graden, terwijl hij wel hoger kan als Quatt die 'beperking' (ingestelde warmteverlies) er af haalt. M.a.w. als de stooklijn verhoogt wordt kan heel de reut zomaar efficiënter lopen.
Door waterzijdig veranderingen aan te brengen krijg je geen hoger Ta uit de Quatt neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 13:04
fijn dat er nu een handleiding is. Bijna alles weten de meeste tweakers hier wel, maar het is goed dat zeker te weten vanuit Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 23:56
paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:24:
[...]

Maar dat is haar punt toch helemaal niet?
De Quatt verwarmt niet hoger dan 34 graden, terwijl hij wel hoger kan als Quatt die 'beperking' (ingestelde warmteverlies) er af haalt. M.a.w. als de stooklijn verhoogt wordt kan heel de reut zomaar efficiënter lopen.
Door waterzijdig veranderingen aan te brengen krijg je geen hoger Ta uit de Quatt neem ik aan.
En daar zit je dus mis. Zij klaagt over dat de CV aan gaat bij maximale Quatt. Dus zet effe de CV uit, dan kom je erachter dat de temperatuur niet echt omhoog gaat. Maar ja, wil ze niet.

Tevens het is een 4kW warmtepomp, zij voert 28 graden IN de Quatt en er komt 32 a 33 graden uit. Meer is er niet uit te halen, ook niet met een andere stooklijn. Want:

13 lpm * 5 graden / 14.34 = 4.5kW. Dat is maximum wat het apparaatje kan en ook nog eens zonder defrosts.

Dat is nadeel van LTV en HTV door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

Heb je een link naar een apparaat waar je ervaring mee hebt?
Die Flir One Pro van 400€ vind ik te duur. Dan blijft ik mijn IRthermometer wel gebruiken.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:29:
[...]

En daar zit je dus mis. Zij klaagt over dat de CV aan gaat bij maximale Quatt. Dus zet effe de CV uit, dan kom je erachter dat de temperatuur niet echt omhoog gaat. Maar ja, wil ze niet.

Tevens het is een 4kW warmtepomp, zij voert 28 graden IN de Quatt en er komt 32 a 33 graden uit. Meer is er niet uit te halen, ook niet met een andere stooklijn. Want:

13 lpm * 5 graden / 14.34 = 4.5kW. Dat is maximum wat het apparaatje kan en ook nog eens zonder defrosts.
Dan lees je verkeerd

- quatt kabbelt 1100-1200 kW.
- Kamer koelt daardoor af (tot 0,8°C onder ingestelde temperatuur) want dat is net te weinig.
- dan gaat CV aan en pas dan geeft Quatt vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb enkel gezegd dat ik er nu nog niets mee doe tot warmteverlies is aangepast.
Meeste adviezen had ik eerder al toegepast (bij ongewild stille modus) en komen nu nog een keer voorbij, maar soms net de andere kant op.
Vandaar dat ik even wil wachten, anders kan ik misschien later nogges.
Ok, je moet het zelf weten. Maar niet op het forum gaan klagen als je CV ketel midden in de winter de geest geeft omdat die elke paar minuten vol op de noodrem gaat met een 40 graden limiet . Daarna kan hij met een hoger vermogen starten (voor ontsteking) en zo veel gebruiken en bovendien extreem snel slijten.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:14
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:55:
[...]

Daarom ook de bijna -7ºC op je Json.
Je kunt hier overigens mooi de tandem van de twee Quatts zien, staan in serie. Ik vind de waarden wel vrij laag. (wel weer een mooie deltaT, maar dat zal wel bij de duo Quatt horen.

maar dat zo erg bevriezen zou eigenlijk niet mogen, zeker bij de huidige temperaturen.
Gisteren de spoedlijn nogmaals gebeld maar ik kreeg de receptie. Ik zou gisteren nog teruggebeld worden, helaas niet gebeurd.
Gisteren ook de Quatts verder uit de hoek gehaald en verder van de muur af, de ene blijft helaas bevroren van de zijkant en de achterkant. Ook tijdens een defrost gaat het ijs er niet af.

Vandaag nogmaals de spoedlijn gebeld en weer de receptie gekregen, wederom beloofd dat ik vandaag teruggebeld zal worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqagKDY0WXGEVD8jSAiPyslNfCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJepxZiCT1WD9GjsmK5dX74v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGqt967e4yCYKWrTk2ib85HTm-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haVyIdrlhENovMlqpgf1eUQz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7eN_BPd_g1iF3pVScZFMqZ3ZyY0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFqwvm2vIW7L3L6NNo3bRyNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door joosie op 07-12-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-09 19:18
Even vragen (leek):
Hoe kan ik controleren of mijn Quatt perfect werkt met temperaturen, pendelgedrag etc.
Ik zie namelijk bij mijn ouders gas verbruik per dag 2/3m3 en bij mijzelf niet wat ik vreemd vindt.
Maar vraag mij af hoe ik dit kan controleren en verifiëren ik zie hier heel veel mensen zeggen dit en dat aanpassen. Waar moeten we op letten? Wat is stabiel...?
  • Intergas opentherm met vloerverwarming en radiatoren. (warmteverlies in rapport op 4kw)
  • Zelf heb ik vailliant ecoplus met aan/uit met vloerverwarming en radiatoren. (warmteverlies in rapport op 4kw)
Andere vraag:
Is opentherm beter dan Aan/uit schakeling met Quatt?

[ Voor 7% gewijzigd door mklcln op 07-12-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:37:
[...]

Ok, je moet het zelf weten. Maar niet op het forum gaan klagen als je CV ketel midden in de winter de geest geeft omdat die elke paar minuten vol op de noodrem gaat met een 40 graden limiet . Daarna kan hij met een hoger vermogen starten (voor ontsteking) en zo veel gebruiken en bovendien extreem snel slijten.
Ik heb gisteren een kastje staan schilderen, pal naast de ketel die aan was, hij liep en bleef lopen.
Is in een uur tijd 1x 5 minuten naar 0 gegaan.
Retour bij CV stukje kouder dan aanvoer.

Heeft vorige winter met 50°C 12 radiatoren en 2x vloerverwarming lekker op temperatuur gehouden.
Niets van pendelen gemerkt (vaak aan het klussen in de bijkeuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
mklcln schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:45:
Even vragen (leek):
Hoe kan ik controleren of mijn Quatt perfect werkt met temperaturen, pendelgedrag etc.
Ik zie namelijk bij mijn ouders gas verbruik per dag 2/3m3 en bij mijzelf niet wat ik vreemd vindt.
Maar vraag mij af hoe ik dit kan controleren en verifiëren ik zie hier heel veel mensen zeggen dit en dat aanpassen. Waar moeten we op letten? Wat is stabiel...?
  • Intergas opentherm met vloerverwarming en radiatoren. (warmteverlies in rapport op 4kw)
  • Zelf heb ik vailliant ecoplus met aan/uit met vloerverwarming en radiatoren. (warmteverlies in rapport op 4kw)
Andere vraag:
Opentherm is beter dan aan/uit omdat het de aanvoertemperatuur en het vermogen precies regelt op basis van de gewenste temperatuur en de werkelijke temperatuur (en nog meer variabele).
Maar de Quatt doet als het goed is 90% van het werk, dus dan is het veel minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12:07
Ik heb inmiddels een paar weken met de Intergas Comfort Touch als thermostaat gewerkt en het volgende geconstateerd:

- de thermostaat werkt an sich prima met de Quatt en overdag even efficiënt als de T6
- de temperatuur wordt in tienden op de display weergegeven, waarmee ik beter kan zien of hij goed meet
- de hysterese is kleiner dan bij de T6, maar gaat ondanks dat niet pendelen
- de gateway werkt niet icm de CiC, dus geen programmering mogelijk
- met nachtverlaging van een halve graad (handmatig) kom je ‘s ochtends toch in een iets te koude woonkamer
- dan direct weer een halve graad omhoog kost toch wat tijd om de kamer op temperatuur te brengen
- zonder nachtverlaging gaat dit prima, maar dan gebruik ik ‘s nachts relatief te veel stroom. En dat is zonde van die energie.

Conclusie: zo gauw de Comfort Touch met de gateway goed overweg kan met de Quatt ga ik die zeker gebruiken, maar vanwege de - vind ik - noodzakelijke programmering ivm nachtverlaging hang ik de T6 maar weer op.

Maar in andere situaties zou het ook zo maar weer anders kunnen zijn. Trial and error dus.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:52:
[...]

Ik heb gisteren een kastje staan schilderen, pal naast de ketel die aan was, hij liep en bleef lopen.
Is in een uur tijd 1x 5 minuten naar 0 gegaan.
Retour bij CV stukje kouder dan aanvoer.

Heeft vorige winter met 50°C 12 radiatoren en 2x vloerverwarming lekker op temperatuur gehouden.
Niets van pendelen gemerkt (vaak aan het klussen in de bijkeuken)
Meten is weten natuurlijk. Met 50 graden en geen Quatt die vlak voor de retourleiding zit moet dit ook prima gaan.
Als het binnen 20 graden is, dan is er 30 graden verschil, waarvan je radiatoren ongeveer 10 graden zouden moeten afgeven aan de ruimte voor een retourtemperatuur van 40 graden.
Maar nu stook je die radiatoren naar maximaal 40 graden, waardoor ze hooguit 7 graden zullen verliezen (40-20)/3 en dan komt dat eerst nog langs de Quatt die de retourtemperatuur van 33 graden weer verhoogt.
Dit is normaal geen enkel probleem, want de CV pomp vertraagt dan gewoon tot de retourtemperatuur weer goed is. Maar de Quatt pompt gewoon wat harder door, waardoor de ketel zijn minimaal 12,6 kW gewoonweg niet kwijt kan. De CV pomp draait dan nog een tijdje door, maar de brander gaat uit.

Dit hangt heel sterk van je afgiftesysteem af, maar het lijkt mij sterk dat het minimum vermogen van deze grote CV ketel en de Quatt opgeteld goed gaat met een 40 graden begrenzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:29:
[...]

Dat is nadeel van LTV en HTV door elkaar.
je kan het ook omkeren:

Als de quatt warmer water maakt, komt er ook warmer water retour (na inregelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:49
Als de quatt een defrost doet, moet dan de gasketel bijspringen? Of kan je ook gewoon je gasketel uitzetten en doet de quatt dan zelf de defrost succesvol?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:34:
[...]

Heb je een link naar een apparaat waar je ervaring mee hebt?
Die Flir One Pro van 400€ vind ik te duur. Dan blijft ik mijn IRthermometer wel gebruiken.
Ik heb de Flir One Gen3 lang gebruikt maar die heeft de geest gegeven.
Heb een handheld in bestelling staan, de op tweakers alom geprezen Guide PC210

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:08:
[...]

je kan het ook omkeren:

Als de quatt warmer water maakt, komt er ook warmer water retour (na inregelen)
Hoe dan? Er gaat water in van 28 graden? Knap als je van 28 graden met een 4kW warmtepompje 40 graden maakt. Ik investeer in ieder geval in jouw startup. Dan heb je dus een 11kW warmtepomp nodig en die hebben we niet.

[ Voor 7% gewijzigd door medu80 op 07-12-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:09:
Als de quatt een defrost doet, moet dan de gasketel bijspringen? Of kan je ook gewoon je gasketel uitzetten en doet de quatt dan zelf de defrost succesvol?
Defrost is de unit ontdooien met de warmte uit de CV leidingen. De ketel moet het verschil opvangen zodat je geen koud huis krijgt, en als het CV water te koud is dan moet hij zeker aan de bak voor de defrost. Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe korter de defrost (in theorie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:10:
[...]

Hoe dan? Er gaat water in van 28 graden? Knap als je van 28 graden met een 4kW warmtepompje 40 graden maakt. Ik investeer in ieder geval in jouw startup. Dan heb je dus een 11kW warmtepomp nodig en die hebben we niet.
En wat als je er nou water instopt van 29 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Wat bedoel je met 29 graden, dan komt er 34 uit. Jij kan toch ook rekenen. 5 graden erbij. That's it, maar ja, met warmer retour wordt de woonkamer warmer, dus de Quatt gaat moduleren en delta wordt lager. Quatt gaat nog lager en zelfs uit omdat setpoint is overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:12:
[...]

Defrost is de unit ontdooien met de warmte uit de CV leidingen. De ketel moet het verschil opvangen zodat je geen koud huis krijgt, en als het CV water te koud is dan moet hij zeker aan de bak voor de defrost. Hoe hoger de aanvoertemperatuur, hoe korter de defrost (in theorie).
Ok. Maar kan je de Quatt stand alone gebruiken (en de langere defrost tijd voor lief nemen)?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:14:
Wat bedoel je met 29 graden, dan komt er 34 uit. Jij kan toch ook rekenen. 5 graden erbij. That's it, maar ja, met warmer retour wordt de woonkamer warmer, dus de Quatt gaat moduleren en delta wordt lager. Quatt gaat nog lager en zelfs uit omdat setpoint is overschreden.
Zullen we het hier maar even bij laten 🙃.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Misschien kan jij Friezin uitleggen wat het betekent als een ketel met een minimum van 12,6 kW vermogen aan een Quatt zit terwijl die ketel tot 40 graden aanvoertemperatuur begrensd staat.

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij gaat die ketel gewoon pendelen tenzij je radiatoren in de tuin zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:25:
[...]

Ok. Maar kan je de Quatt stand alone gebruiken (en de langere defrost tijd voor lief nemen)?
Als je tot de lente kan wachten wel. Die warmte moet ergens vandaan komen.

P.S. volgens mij niet. Bij Quatt zijn ze wel bezig met een binnenunit die warmte opslaat en zo de CV zou moeten vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door netappie op 07-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:25:
[...]

Misschien kan jij Friezin uitleggen wat het betekent als een ketel met een minimum van 12,6 kW vermogen aan een Quatt zit terwijl die ketel tot 40 graden aanvoertemperatuur begrensd staat.

Ik kan er naast zitten, maar volgens mij gaat die ketel gewoon pendelen tenzij je radiatoren in de tuin zet.
Haha, nou die temperatuur is het wel hier op de slaapkamers, 11°C
Maar laten we het hier maar even bij laten....

Ik zal niet weer klagen dat ik niks zelf kan bepalen bij de Quatt 🫣

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03:03
Ik moet toch even kwijt: lof voor de blogpost die ze gemaakt hebben!

https://www.quatt.io/blog...30741&utm_source=hs_email

Edit: toch maar eens even gekeken of ze nog meer blogs hebben.

https://www.quatt.io/blog/hybride-of-all-electric-warmtepomp

Niet echt nieuwe informatie voor zover ik zie.

[ Voor 20% gewijzigd door onlinaius op 07-12-2023 12:30 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
I know, maar als daardoor de ketel minder snel bij springt, dan zijn we er toch?

Zodra de ketel nu bijspringt loopt de boel dicht zoals @netappie volgens mij ook al aanstipt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:27:
[...]

Haha, nou die temperatuur is het wel hier op de slaapkamers, 11°C
Maar laten we het hier maar even bij laten....

Ik zal niet weer klagen dat ik niks zelf kan bepalen bij de Quatt 🫣
Nee, mag je best over klagen. Want het is bloedirritant dat je dat zelf niet kan en de helpdesk daar waarschijnlijk overspannen thuis zit.

Je zou kunnen kijken of 50 graden wel goed gaat. Dat geeft net wat meer ruimte voor die CV om je slaapkamer radiatoren op te warmen. 4x per uur starten is prima, want zo'n radiator heeft maar een hele langzame flow. Ook zal je vloerverwarming minder liters opslurpen als die een eigen pomp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09 16:09
Ik zie dit in de CIC: de aanvoer van de CV ketel is warmer dan de uitvoer. Wellicht zijn de draadjes verwisselt. Zou dit de reden voor flink pendelen en veel gasverbruik kunnen zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WP9sgEMigdtCLuymVLX70PNU-gM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZ56LECxIgefOYeHNeLU8sRm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:03
AgentKen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:14:
[...]

ja want ik kan het excel sheet voor de berekening van warmteverlies niet meer vinden! (Heeft iemand een linkje voor de time being?)
Iets beter zoeken. ;)
Spykie in "Ervaringen met Quatt?"
kwetterpletter schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:33:
Ik zie dit in de CIC: de aanvoer van de CV ketel is warmer dan de uitvoer. Wellicht zijn de draadjes verwisselt. Zou dit de reden voor flink pendelen en veel gasverbruik kunnen zijn?
[Afbeelding]
Deze waardes zijn voor zover ik weet van het warmwater van je CV, heeft niets met de verwarming te maken.

[ Voor 46% gewijzigd door Mixpower op 07-12-2023 12:38 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:27:
[...]

Als je tot de lente kan wachten wel. Die warmte moet ergens vandaan komen.

P.S. volgens mij niet. Bij Quatt zijn ze wel bezig met een binnenunit die warmte opslaat en zo de CV zou moeten vervangen.
Jammer, bij mijn ELGA uit 2013 kan ik nl wel de WP zelf de defrost laten doen. Gasketel hoeft alleen bij te springen als ik de temperatuur te laag vindt worden. De afgelopen week dus ook dagen gehad met gemiddeld -1 buiten en maar 0,4m3 gas, omdat ik 18 graden binnen prima vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:38:
[...]

Gisteren de spoedlijn nogmaals gebeld maar ik kreeg de receptie. Ik zou gisteren nog teruggebeld worden, helaas niet gebeurd.
Gisteren ook de Quatts verder uit de hoek gehaald en verder van de muur af, de ene blijft helaas bevroren van de zijkant en de achterkant. Ook tijdens een defrost gaat het ijs er niet af.

Vandaag nogmaals de spoedlijn gebeld en weer de receptie gekregen, wederom beloofd dat ik vandaag teruggebeld zal worden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet zomaar doen en het is natuurlijk een noodgreep maar kan je ze niet een tijdje uitzetten om te ontdooien en/of met het water uit een waterkoker het proces even versnellen?

Kan me voorstellen dat dit niet goed komt zonder extra hulp.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
[Afbeelding]
Toevallig net gedoucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
AgentKen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb ook eventjes wat extra zoekwoorden toegevoegd, dan is dat bericht hopelijk wat beter te vinden.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:34:
[...]

Jammer, bij mijn ELGA uit 2013 kan ik nl wel de WP zelf de defrost laten doen. Gasketel hoeft alleen bij te springen als ik de temperatuur te laag vindt worden. De afgelopen week dus ook dagen gehad met gemiddeld -1 buiten en maar 0,4m3 gas, omdat ik 18 graden binnen prima vond.
Het maakt niet zo uit. Uiteindelijk komt de energie ergens vandaan en of dat nu met een elektrische bijverwarmer (COP 1), de CV leidingen of direct uit de ketel komt via een binnenunit is niet zo spannend, tenzij je 100% van het gas af wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:19
BarryH schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:09:
Bij mij springt de ketel niet bij met een defrost.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
onlinaius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:28:

Eens!

Interessant stukje:
Hierdoor kan het gebeuren dat op het temperatuuromslagpunt de warmtepomp langer draait dan wat qua kosten optimaal zou zijn.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:40:
[...]

Het maakt niet zo uit. Uiteindelijk komt de energie ergens vandaan en of dat nu met een elektrische bijverwarmer (COP 1), de CV leidingen of direct uit de ketel komt via een binnenunit is niet zo spannend, tenzij je 100% van het gas af wilt.
Dat is inderdaad de onderliggende vraag. Als de unit zich zelfstandig red dan kan je de gasketel wegdoen. En natuurlijk voor SWW iets regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:26
mklcln schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:45:
Even vragen (leek):
Andere vraag:
Het huis van je ouders heeft ws een andere energie-huishouding qua isolatie/afkoelen, en staat op een andere plek, dus weersinvloeden kunnen meespelen. Het gasverbruik zou ook andere redenen kunnen hebben, bv koken of sww? Als laatste zouden je ouders de thermostaat veel hoger kunnen zetten bv.

Los daarvan, als het bij jou beter werkt in aan/uit, zou je kunnen proberen bij je ouders de intergas opentherm in aan/uit modus aan de CiC kunnen aansluiten. Check ook even hoe bij jullie beiden de CiC aan de CV ketel is aangesloten, en of de CV ketel de zelffde instellingen heeft qua brandervermogen en max aanvoertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:47:
[...]

Het huis van je ouders heeft ws een andere energie-huishouding qua isolatie/afkoelen, en staat op een andere plek, dus weersinvloeden kunnen meespelen. Het gasverbruik zou ook andere redenen kunnen hebben, bv koken of sww? Als laatste zouden je ouders de thermostaat veel hoger kunnen zetten bv.

Los daarvan, als het bij jou beter werkt in aan/uit, zou je kunnen proberen bij je ouders de intergas opentherm in aan/uit modus aan de CiC kunnen aansluiten. Check ook even hoe bij jullie beiden de CiC aan de CV ketel is aangesloten, en of de CV ketel de zelffde instellingen heeft qua brandervermogen en max aanvoertemp.
CiC anders aansluiten gaat niet zonder hulp van Quatt. Intergas werkt prima met opentherm.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:32:
[...]

Nee, mag je best over klagen. Want het is bloedirritant dat je dat zelf niet kan en de helpdesk daar waarschijnlijk overspannen thuis zit.

Je zou kunnen kijken of 50 graden wel goed gaat. Dat geeft net wat meer ruimte voor die CV om je slaapkamer radiatoren op te warmen. 4x per uur starten is prima, want zo'n radiator heeft maar een hele langzame flow. Ook zal je vloerverwarming minder liters opslurpen als die een eigen pomp heeft.
Ik zal wel een dwarse Fries zijn, maar al luisterend naar de Cv (ik ken het verschil tussen pomp loopt zonder gas te verbruiken en echt aan het werk), heb ik niet het idee dat de combinatie het niet goed doet: loopt snorrend warmte te produceren. Daarom schilder ik ook kastjes terwijl Cv aan is.
Radiatoren worden dan ook prima warm. Ook op de slaapkamers.
Helaas kan de Quatt, doordat hij zo weinig power geeft, die warmte die de cv heeft toegevoegd niet op peil te houden. Beetje vicieuze cirkel.
En nu hou ik er over op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:57
Gerardwaz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:44:
Bij mij springt de ketel niet bij met een defrost.
Waarschijnlijk nog niet maar dat gaat waarschijnlijk veranderen zodra het wat kouder en/of vochtiger wordt.

Hier inmiddels wel een defrost met CV gehad. Heel kort om het water weer wat op te warmen. Verbruik was 0,02 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-09 16:09
Nee, dit is altijd zo wanneer de ketel aanstaat. Mijn vraag was in eerste of ik de data wel goed interpreteer.
Ik heb een heatbooster aan een radiator die mooie grafieken maakt en die laat zien dat de instroom van die radiator elke 5 minuten een piek vertoont. Ik vermoed dat dat aan die verwisseling ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:34

SBL

[Afbeelding]
Nee, zo ziet dat er bij mij ook uit als ketel aan is. Ik weet niet of het zo hoort, maar het is in elk geval geen probleem.
Ketel staat wel hard, trouwens, 17graden erbij! Da's 17kW aan het werk.

[ Voor 4% gewijzigd door SBL op 07-12-2023 13:22 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
onlinaius schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:28:

Tnx!

Optimaliseren in app uitgezet.
Die had ik nog niet gehoord 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

@Gerardwaz
Welke intergas ketel heb jij?

Ik heb een extreem 36 en als ik de handleiding van Honywell lees en die van intergas spreken deze elkaar tegen op welke poort deze aangesloten moet worden.

Uit deze handleiding gehaald.
https://media.s-bol.com/Y07qWlVDY6N9/original.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxetC4CrfNgFImlq5Dm1f_1DFcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHllOuMNhxnxTBbwAfxjv3sR.png?f=fotoalbum_large

Intergas schrijft zelf dit.

uit deze handleiding.
https://www.handleidi.ng/intergas/xtreme-30/handleiding?p=24

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhs01PuFPrK13bbsD8N2yCq_Ow0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LyLQllCXlMAjT8Yj242O7gFj.png?f=fotoalbum_large

Bij mij zit hij dus op x13 1/2 omdat de round daar ook al zat en ik geen optie heb om deze op x12 aan te sluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Dit hele artikel roept bij mij alleen nog maar meer vragen op. De helft van deze topic gaat over vreemd en onverklaarbaar gedrag van de Quatt/CiC, en in het artikel wordt er trots gesproken over "de slimme software van de Quatt" die de boel zo slim en efficient en niet-pendelend aan het werk zet. Tja... Schrijft eens een echt technisch artikel waarin je de complete logica van de CiC en hoe deze omgaat met Opentherm/thermostaten ed blootlegt, zou mijn suggestie zijn. Hoop marketing BS is het nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:02:
[...]

Dit hele artikel roept bij mij alleen nog maar meer vragen op. De helft van deze topic gaat over vreemd en onverklaarbaar gedrag van de Quatt/CiC, en in het artikel wordt er trots gesproken over "de slimme software van de Quatt" die de boel zo slim en efficient en niet-pendelend aan het werk zet. Tja... Schrijft eens een echt technisch artikel waarin je de complete logica van de CiC en hoe deze omgaat met Opentherm/thermostaten ed blootlegt, zou mijn suggestie zijn. Hoop marketing BS is het nu.
Het is een prima artikel voor het gros van de klanten. Niets mis mee.

Een echt technisch artikel is niets voor de nieuwsbrief.

[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 07-12-2023 13:06 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Gerardwaz schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:50:
[...]

CiC anders aansluiten gaat niet zonder hulp van Quatt. Intergas werkt prima met opentherm.
Je kunt een thermostaat soms van OpenTherm naar Aan/Uit gedrag omschakelen, dat bedoel ik. Geen idee of de CiC misschien ook zowel een aan/uit als een OT aansluiting heeft (zoals veel CV ketels), maar zo ja, dan zou je die ook kunnen omschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:52:
[...]

Ik zal wel een dwarse Fries zijn, maar al luisterend naar de Cv (ik ken het verschil tussen pomp loopt zonder gas te verbruiken en echt aan het werk), heb ik niet het idee dat de combinatie het niet goed doet: loopt snorrend warmte te produceren. Daarom schilder ik ook kastjes terwijl Cv aan is.
Radiatoren worden dan ook prima warm. Ook op de slaapkamers.
Helaas kan de Quatt, doordat hij zo weinig power geeft, die warmte die de cv heeft toegevoegd niet op peil te houden. Beetje vicieuze cirkel.
En nu hou ik er over op.
Ik heb het gevoel dat er aan een heleboel verschillende knoppen tegelijk wordt gedraaid. Wat soms wel wil helpen is terug te gaan naar een neutrale/standaard situatie, en vanuit daar aan 1 knopje tegelijk te gaan draaien.

Jouw probleem is dat de Quatt nooit in z'n eentje op max vermogen lijkt te kunnen draaien. De vraag is nu: wat kun je allemaal uitschakelen om de Quatt zo simpel mogelijk te laten draaien, maw welke externe invloeden kun je wegnemen? Dat lijken me allerlei "beknellende" factoren zoals mengverdelers, ventielen etc. zodat de flow maximaal kan zijn.

Daarnaast ook het brander-vermogen van je CV ketel zo laag mogelijk proberen te krijgen, zodat de Quatt de kans krijgt om langere tijd z'n ding te doen.

Had je bovenstaande situatie al een keer gecreerd, en vervolgens de quatt en de CiC van de stroom gehaald, en opnieuw aangeslingerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
pietjm schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:54:
Ik heb inmiddels een paar weken met de Intergas Comfort Touch als thermostaat gewerkt en het volgende geconstateerd:

- de thermostaat werkt an sich prima met de Quatt en overdag even efficiënt als de T6
- de temperatuur wordt in tienden op de display weergegeven, waarmee ik beter kan zien of hij goed meet
- de hysterese is kleiner dan bij de T6, maar gaat ondanks dat niet pendelen
- de gateway werkt niet icm de CiC, dus geen programmering mogelijk
- met nachtverlaging van een halve graad (handmatig) kom je ‘s ochtends toch in een iets te koude woonkamer
- dan direct weer een halve graad omhoog kost toch wat tijd om de kamer op temperatuur te brengen
- zonder nachtverlaging gaat dit prima, maar dan gebruik ik ‘s nachts relatief te veel stroom. En dat is zonde van die energie.

Conclusie: zo gauw de Comfort Touch met de gateway goed overweg kan met de Quatt ga ik die zeker gebruiken, maar vanwege de - vind ik - noodzakelijke programmering ivm nachtverlaging hang ik de T6 maar weer op.

Maar in andere situaties zou het ook zo maar weer anders kunnen zijn. Trial and error dus.
Helder overzicht en mee eens. En ook eens op afstand kunnen bedienen een extra voordeel zou zijn.

Maar ik blijf voorlopig wel op de Comfort Touch
- niet op afstand kunnen bedienen is zeker een nadeel maar ik gebruik geen nachtverlaging
+ De temperatuur bij de Comfort Touch is veel stabieler (max 0,2 graden hysteresis) terwijl bij de T6 de hysteresis rond de 1,0 graad ligt (zonder de T6 steeds te flipperen). En dit is te groot in mijn huis om comfortabel te zijn.
Bij mij is de veel stabielere temperatuur absoluut doorslaggevend.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:04:
[...]

Het is een prima artikel voor het gros van de klanten. Niets mis mee.

Een echt technisch artikel is niets voor de nieuwsbrief.
En waarom is het dan zo indrukwekkend? Precies zoals je zegt, nieuwsbrief materiaal, ik begrijp geloof ik niet helemaal waarom dit er precies uitgelicht moet worden dan. Ik ben dan een stuk meer onder de indruk van de inhoudelijke reactie van WarmteAO op het Tweakers forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ggvanleeuwen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-09 22:24
Een paar pagina's terug had ik dezelfde vraag. Antwoord was toen dat inlet traditioneel gezien de invoer in het radiatorsysteem is. Dus dan hoort het zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
simplemouse schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:01:
@Gerardwaz
Welke intergas ketel heb jij?

Ik heb een extreem 36 en als ik de handleiding van Honywell lees en die van intergas spreken deze elkaar tegen op welke poort deze aangesloten moet worden.

Uit deze handleiding gehaald.
https://media.s-bol.com/Y07qWlVDY6N9/original.pdf

[Afbeelding]

Intergas schrijft zelf dit.

uit deze handleiding.
https://www.handleidi.ng/intergas/xtreme-30/handleiding?p=24

[Afbeelding]

Bij mij zit hij dus op x13 1/2 omdat de round daar ook al zat en ik geen optie heb om deze op x12 aan te sluiten
Op 13 is goed, 12 is een optie voor een tweede thermostaat. Ik heb ook de 36.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Timmy schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:54:
[...]

Waarschijnlijk nog niet maar dat gaat waarschijnlijk veranderen zodra het wat kouder en/of vochtiger wordt.

Hier inmiddels wel een defrost met CV gehad. Heel kort om het water weer wat op te warmen. Verbruik was 0,02 m3.
Nee hoor, heb hem bijna 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 13:04
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:22:
[...]

En waarom is het dan zo indrukwekkend? Precies zoals je zegt, nieuwsbrief materiaal, ik begrijp geloof ik niet helemaal waarom dit er precies uitgelicht moet worden dan. Ik ben dan een stuk meer onder de indruk van de inhoudelijke reactie van WarmteAO op het Tweakers forum.
warmteAO zit volgens mij nog in een andere fase van het bedrijf als ik de antwoorden en vragen zie. Waar Quatt begin vorig jaar in zat.

Ik vind de handleiding van Quatt opzich prima. Nog meer technische info zou natuurlijk welkom zijn, maar volgens mij is het grootste gemis enige invloed in aanpassen van de aangenomen getallen.

van WarmteAO ben ik dan weer niet zo onder de indruk als ik de prijs zie icm installatie foto's bij google review 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
wie wat wijsheid is tov de snelheid van de voerverwarmings pomp icm quatt ?
ik kan hem in 3 standen zetten langzaam tot zeer snel.
omdat bij hoge temperaturen je de vloer de tijd moet geven om de warmte op te nemen, vroeg ik me af dat juist bij lagere temperatuur van 28 graden de snelheid niet juist omhoog zou moeten.
Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
wie weet wat wijsheid is tov de snelheid van de vloerverwarmingspomp icm quatt ?
omdat bij hoge temperaturen je de vloer de tijd moet geven om de warmte op te nemen, vroeg ik me af dat juist bij lagere temperatuur van 28 graden de snelheid niet juist omhoog zou moeten.
Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:15:
[...]

Ik heb het gevoel dat er aan een heleboel verschillende knoppen tegelijk wordt gedraaid. Wat soms wel wil helpen is terug te gaan naar een neutrale/standaard situatie, en vanuit daar aan 1 knopje tegelijk te gaan draaien.

Jouw probleem is dat de Quatt nooit in z'n eentje op max vermogen lijkt te kunnen draaien. De vraag is nu: wat kun je allemaal uitschakelen om de Quatt zo simpel mogelijk te laten draaien, maw welke externe invloeden kun je wegnemen? Dat lijken me allerlei "beknellende" factoren zoals mengverdelers, ventielen etc. zodat de flow maximaal kan zijn.

Daarnaast ook het brander-vermogen van je CV ketel zo laag mogelijk proberen te krijgen, zodat de Quatt de kans krijgt om langere tijd z'n ding te doen.

Had je bovenstaande situatie al een keer gecreerd, en vervolgens de quatt en de CiC van de stroom gehaald, en opnieuw aangeslingerd?
Ja, alleen Quatt niet

Edit: vermoed dat het zo wel moet 🙃.
Dacht dat hij stilstond vanwege defrost (alles is uit geweest vanwege flink zon in de kamer) maar staat 15 minuten later nog stil
Boiler only

[ Voor 8% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
jurghof schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:47:
wie weet wat wijsheid is tov de snelheid van de vloerverwarmingspomp icm quatt ?
Iemand enig idee ?
Sneller is minder afgifte, inregelen meten en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:15:
[...]

Vermogen had ik ook al naar gekeken voor die ketel van Friezin.. Minimum is 12,6 kW en daar staat die ook op. Maar de aanvoertemperatuur staat ook op minimum en dat is 40 graden. Dat in serie na een 4 kW warmtepomp is problematische tenzij je een gigantische Delta T kan realiseren of de flow flink omhoog kan krijgen. Deze ketel is te dus te groot voor LT in deze opstelling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
jurghof schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:46:
wie wat wijsheid is tov de snelheid van de voerverwarmings pomp icm quatt ?
Iemand enig idee ?
pomp op hoge snelheid:
- De vloerverwarming geeft meer warmte af bij een hoge pompsnelheid omdat, bij gelijke Ta, de gemiddelde vloertemperatuur dan hoger is en er dan meer warmteoverdracht naar de lucht is.
- Vervolgens kan de Ta iets zakken (om weer op de oude gemiddelde temperatuur en bijbehorende warmteafgifte uit te komen
- Die lagere Ta is gunstige voor de WP en die kan daardoor meer warmte leveren (of de oude hoeveelheid warmtevermogen met minder elektriciteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:29
clubeddie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:41:
[...]

Dat zal de reden zijn dat de quatt hier gisteren op een gegeven moment gestopt is. Althans ik keek even vanuit mijn werkt naar de quatt en werd heel blij, want erg weinig verbruik... vanaf 12 uur gewoon helemaal niets meer. Toen ik even in HA inlogde zag ik dat de temperatuur in de kamer inmiddels al onder de 18,5 graad was gezakt. Probleem was dat de CiC geen communicatie meer had met de thermostaat.... ja, zo kan ik het verbruik ook verminderen. Dus ja, koelfunctie zit erin... nee, was niet gewenst.
Zowel CiC als thermostaat (het witte kastje van de Lyric) van stroom af moeten halen waarna alles weer begon te werken.

Maar ik wil zeker weten dat de storing door de update kwam, dus waar kan ik het versie nummer terugvinden?
Je zegt dat het koud werd?
Gek, ik had dus geen verbinding maar hij stond netjes te draaien (kon ook het stroomverbruik van de smart plug zien dat hij gewoon in bedrijf was) maar geen connectie met HA of via de Quatt app.
Was dus juist blij dat het gewoon doordraaide zoals ingesteld. Even spanning van de CIC eraf en had weer verbinding.

In de quatt app bij instellingen ( waar je stille modus kunt selecteren) staat Commander in Chief. Daar die je de FW versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:15:
[...]

Vermogen had ik ook al naar gekeken voor die ketel van Friezin.. Minimum is 12,6 kW en daar staat die ook op. Maar de aanvoertemperatuur staat ook op minimum en dat is 40 graden. Dat in serie na een 4 kW warmtepomp is problematische tenzij je een gigantische Delta T kan realiseren of de flow flink omhoog kan krijgen. Deze ketel is te dus te groot voor LT in deze opstelling
Ik vind een discussie over mijn ketel prima...
Maar ik kom er maar niet achter wat het veranderen van instellingen van die ketel, voor invloed hebben op het verhogen van het aantal watt van een single draaiende Quatt wanneer die ketel uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:28:
[...]

Ik vind een discussie over mijn ketel prima...
Maar ik kom er maar niet achter wat het veranderen van instellingen van die ketel, voor invloed hebben op het verhogen van het aantal watt van een single draaiende Quatt wanneer die ketel uit staat?
Daar kan ik ook niks aan doen, maar door die CV wat meer energie af te laten geven aan de woning kan het gedrag mogelijk wel veranderen. Dus minder lang CV ondersteuning en dus meer op de Quatt draaien omdat je vloerverwarming en radiatoren opgeladen zijn.

Ze hebben het bij Quatt over 70 graden stoken, maar dat is wat overdreven. Het kan wel zijn dat de software helemaal niet berekend is op jouw 43 kW ketel op 40 graden en daardoor fouten maakt.

Maar dat je ketel dit niet prettig vind, daar ben ik vrij zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 19:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ayS7nZWHiidg39LVo99-b0xiao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhgL9ZOz6awQT4vLBbIXHjEl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb twee vragen:

1. Ik snap van vandaag weinig van mijn Quatt. Op 3-12 81% Quatt, op 4-12 79%, op 5-12 89%, op 6-12 99% en vandaag tot nu toe 59%. I s dat ergens te verklaren. Dit is zeker niet de koudste dag!

2. In het technisch rapport staat bij mij 5KW verlies (Boerderij uit 1910, 130m2, goed geïsoleerd) . Af en toe heb ik deze koude dagen meer als een graad overshoot. Is dat ok of moet ik iets veranderen?

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:00:
[...]

Gevraagd, maar ze verzekerden me er van dat 4Kw voldoende is.
Iets gasverbruik vind ik ook geen probleem.
Probleem is enkel dat Quatt hier staat te kabbelen in plaatsvan te denken: ik zak, even bijtrekken.
Met 1500-1600 kWh volcontinue zou het kunnen lukken .
Enige probleem: probeer je warmteverlies maar eens te laten bijstellen naar boven...

[Afbeelding]
Dat deden ze bij mij ook, maar ik zit toch echt wel veel boven de 6kW aan warmte. Zeker doordat het rustverbruik niet veel hoger wordt en die 900 extra nou ook niet het einde was 8kW afgedwongen (zo voelde het iig). Je moet natuurlijk helaas wel eerst het hele bedrag voorschieten :( dus dat is nog wel een ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:38

charrel

Cortisol4life..

clubeddie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:41:
[...]

Dat zal de reden zijn dat de quatt hier gisteren op een gegeven moment gestopt is. Althans ik keek even vanuit mijn werkt naar de quatt en werd heel blij, want erg weinig verbruik... vanaf 12 uur gewoon helemaal niets meer. Toen ik even in HA inlogde zag ik dat de temperatuur in de kamer inmiddels al onder de 18,5 graad was gezakt. Probleem was dat de CiC geen communicatie meer had met de thermostaat.... ja, zo kan ik het verbruik ook verminderen. Dus ja, koelfunctie zit erin... nee, was niet gewenst.
Zowel CiC als thermostaat (het witte kastje van de Lyric) van stroom af moeten halen waarna alles weer begon te werken.

Maar ik wil zeker weten dat de storing door de update kwam, dus waar kan ik het versie nummer terugvinden?
Bij mijn ouders hetzelfde, vanaf 09:00 niks meer gisteren. Na unpluggen van cic, quatt en thermostaat werkte het weer. Wel onhandig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:40:
[...]

Daar kan ik ook niks aan doen, maar door die CV wat meer energie af te laten geven aan de woning kan het gedrag mogelijk wel veranderen. Dus minder lang CV ondersteuning en dus meer op de Quatt draaien omdat je vloerverwarming en radiatoren opgeladen zijn.

Ze hebben het bij Quatt over 70 graden stoken, maar dat is wat overdreven. Het kan wel zijn dat de software helemaal niet berekend is op jouw 43 kW ketel op 40 graden en daardoor fouten maakt.

Maar dat je ketel dit niet prettig vind, daar ben ik vrij zeker van.
Mijn 16-jarige ketel is een lui leven gewend 😉.
Vorige winter rond de 50°C
Volgens de monteur die m onlangs onderhield zag het binnenwerk er nog als nieuw uit, buiten hier en daar wat standaard jaarlijkse aanslag. Hij zag geen probleem in lager zetten en, zoals al aangegeven, pomp loopt zonder starts en stops gewoon door. Ik heb toch wel heel vaak de neiging op het oordeel af te gaan van iemand die de situatie kent ... sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Nu online
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:01:
[...]

Mijn 16-jarige ketel is een lui leven gewend 😉.
Vorige winter rond de 50°C
Volgens de monteur die m onlangs onderhield zag het binnenwerk er nog als nieuw uit, buiten hier en daar wat standaard jaarlijkse aanslag. Hij zag geen probleem in lager zetten en, zoals al aangegeven, pomp loopt zonder starts en stops gewoon door. Ik heb toch wel heel vaak de neiging op het oordeel af te gaan van iemand die de situatie kent ... sorry
Als die inderdaad ook de opstelling met de Quatt als voorverwarmer goedkeurt, dan ligt daar inderdaad de verantwoordelijkheid. Succes er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
duysa01 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:52:
[Afbeelding]

Ik heb twee vragen:

1. Ik snap van vandaag weinig van mijn Quatt. Op 3-12 81% Quatt, op 4-12 79%, op 5-12 89%, op 6-12 99% en vandaag tot nu toe 59%. I s dat ergens te verklaren. Dit is zeker niet de koudste dag!

2. In het technisch rapport staat bij mij 5KW verlies (Boerderij uit 1910, 130m2, goed geïsoleerd) . Af en toe heb ik deze koude dagen meer als een graad overshoot. Is dat ok of moet ik iets veranderen?

Thnx!
Heb je zelf iets veranderd aan het huis of je instellingen? En staat optimalisatie in T6 of Quatt aan?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
olafmol schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:22:
[...]
Omdat jij iets niet interessant vind of ergens niet van onder de indruk bent, betekent toch niet dat die informatie dan maar nutteloos is?

Skip het gewoon, als het voor jou niet interessant is.

p.s. ik schreef "prima" , niet "indrukwekkend"

[ Voor 4% gewijzigd door Spykie op 07-12-2023 15:25 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duysa01
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-09 19:06
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:21:
[...]

Heb je zelf iets veranderd aan het huis of je instellingen? En staat optimalisatie in T6 of Quatt aan?
Nee, niets dat is het vreemde. En bij beide staat optimaliseren uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
joosie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:38:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
oeps, ja dit is echt een noodsituatie, dus aan de bal blijven. :N

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
duysa01 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:35:
[...]

Misschien is CIC van de leg vanwege die update?
De CIC 10 tellen van de stroom halen valt onder de noemer "baat het niet ....."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 10:38
duysa01 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:35:
[...]

Bij mij ook. Z’n lage cop en gasverbruik tot op heden nog niet gehad. En dat terwijl er 2 meer mensen zijn dan normaal. Misschien die cic update die laatst was?

Valt ook op dat die blijft verwarmen ook al heeft die allang het doel al gehaald van 20,5 en is nu al 21 en gas en quat staan de pompen.

[ Voor 16% gewijzigd door KVS138 op 07-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
charrel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:55:
[...]

Bij mijn ouders hetzelfde, vanaf 09:00 niks meer gisteren. Na unpluggen van cic, quatt en thermostaat werkte het weer. Wel onhandig....
mogelijk is het probleem je ketelmodule van de T6, die stuurt namelijk alles aan, en vooral is verantwoordelijk voor de voeding van de T6. Door deze te reset uit te voeren is het blijkbaar weer in orde.

Voor alle zekerheid even de kabels (aansluitingen) controleren. (om zeker een slecht contact uit te kunnen sluiten).
Tip gebruik hiervoor Adereindhulzen, deze zorgen voor betere contact, wel de juiste tang hiervoor gebruiken, dus niet met een knijptang. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_g9PtM1Un2q4xq6cviqFnUCRGo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tB7fDJc5RCh5o0tWuUjyeSjt.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 09:14
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb zelf Homey als hub, ik lees dat veel mensen hier HA gebruiken, hebben jullie in HA wel de trigger als de cv wordt bij geschakeld ? ik heb deze niet tot mijn beschikking in Homey, wat ik nl wil doen is dat wanneer de CV wordt bij geschakeld ik wil checken welke tado groep deze veroozaakt en eventueel omlaag wil regelen zodat de ketel voor een klein verschil niet gelijk in full power hoeft te gaan.
Ik vind het sowieso waardeloos dat de CIC de ketel niet met OT aan stuurt maar gelijk boem 100% vermogen. Wat mij wel opvalt is dat voor de quatt mijn cv ongeveer net zoveel gas verbruikte als nu wanneer de cic het nodig vind om de cv aan te zetten, dit zou toch veel beter moeten kunnen.
Iemand nog tips hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer de cv wordt aangezet dat deze wat rustiger gaan branden ? volgens mij staat de temp in cv veelste hoog en zou makkelijk richting 50 graden kunnen lijkt mij.
dit zou dan toch ook voor veel minder gas verbruik moeten zorgen als hij even aangezet wordt ?
Ik heb zelf geen Homey, maar is wel iets wat ik overweeg. Is je benodigde trigger niet gewoon in JSON te vinden, bv Supervisorycontrolmode = 3?

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:58:
[...]

Tnx!

Optimaliseren in app uitgezet.
Die had ik nog niet gehoord 😉
volgens de Quatt blog staat het volgende :
"Besparingen tijdens koude en minder koude dagen
In de Quatt-app kun je ervoor kiezen zo goedkoop mogelijk te stoken
Quatt Hybrid heeft slimme software.
In de Quatt-app staat de knop 'Optimaliseer je besparingen'. Met deze knop kun je ervoor kiezen of je ofwel zo laag mogelijke energiekosten wil, ofwel zo min mogelijk gas wil gebruiken.
Met de eerste optie (Optimaliseer besparingen AAN) kies je de beste optie voor je portemonnee
en met de tweede optie (Optimaliseer besparingen UIT) kies je de beste optie voor onze planeet."

helaas ligt de werkelijkheid iets genuanceerder.
Voor mensen die geen volledige overschot van hun zonnepanelen hebben of zelfs deze helemaal niet hebben klopt het verhaal van Quatt.
Heb je echter wel volldoende stroom om je meerverbruik van je warmtepomp daar mee volledig (of grotendeels) daarmee af te vangen is het dus dus duidelijk anders, want dan is Quatt only (offtie twee) dus een veel betere keuze.
Wat je natuurlijk ook gewoon kunt doen is de prijs van je stroom gelijk te zetten met je terugleververgoeding.
doordat je Verbruik (in de winter voor de saldering) echter vlink hoger word loop je zelf de kans dat je gehele opbrengst van je zonnepanelen nu plots binnen je verbruik valt dus er nog maar een "klein" deel via de TLV betaald hoeft te worden (=teruggave), in dit geval is de stroom zelfs geheel gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik heb twee vragen:

Thnx!
Vanwege die overshoot, misschien de CV die teveel vermogen levert? en is dan uitzoeken waarom.
Als je de handleiding erbij hebt kun je wellicht instellingen nalopen en vergelijken met de standaard instelling in de handleiding.
Of als die aan/uit is aangesloten is het misschien vermogen en/of temperatuur beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik heb twee vragen:

Thnx!
In ieder geval is het hier een stuk vochtiger (lichte mist), en vocht heeft grote invloed op de COP (meer ijsvorming).

En ik had ook grote overshoots met de T6, op te lossen door in de Resideo app optimalisatie te flipperen. Maar dat is maar een tijdelijke oplossing (eerste keer dat de Quatt uitgaat is het probleem terug)

[ Voor 13% gewijzigd door Flesym op 07-12-2023 16:32 ]

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[Afbeelding]

Ik heb twee vragen:

Thnx!
ad 1: Zoek de luchtvochtigheid van de verschillende dagen maar eens op. Ik heb vandaag (door de mist en kou) veel defrosts en daarmee dus minder warmteafgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
KVS138 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:04:
[...]

Bij mij ook. Z’n lage cop en gasverbruik tot op heden nog niet gehad. En dat terwijl er 2 meer mensen zijn dan normaal. Misschien die cic update die laatst was?

Valt ook op dat die blijft verwarmen ook al heeft die allang het doel al gehaald van 20,5 en is nu al 21 en gas en quat staan de pompen.
@KVS138 en @duysa01 probeer dit even:
  • Optimalisatie in de T6 app aan en 5 minuten later weer uit, en als dat niet werkt:
  • haal de CiC 2 minuten van de stroom

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:35:
[...]

@KVS138 en @duysa01 probeer dit even:
  • Optimalisatie in de T6 app aan en 5 minuten later weer uit, en als dat niet werkt:
  • haal de CiC 2 minuten van de stroom
Is het beter als de optimalisatie in de T6 App uit staat? Dit kan nog wel eens mijn verhoging in gasverbruik zijn namelijk. (heb de T6 opnieuw gekoppeld, gaat blijkbaar automatisch aan...!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgentKen
weet iemand toevallig ook de complete handleiding van een atag i28 ecz ? ik heb het vermogen zojuist omlaag gezet maar ik zag ook een auto thermo regeling. Deze stond aan. Ik heb geen idee wat deze regeling doet (zie hem ook nergens terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-09 17:57
Ik weet niet of de vraag al eens gesteld is, -vast wel- maar is er nu niet een Android, iOS of Windows appje waarmee je de JSON data kan opslaan en omzetten in grafieken/overzichten zonder dat er extra mini computers, geroote Android telefoons of wat dan ook voor nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
KVS138 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:04:
[...]

Ook bij mij meer gas verbruikt dan alle dagen hiervoor. Vreemd. Het is wel bokkoud.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruzâh
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-01-2024
Stephan2388 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb Quatt de vraag gesteld of ik zelf de iSense van de muur kan trekken en een Lyric T6 kan ophangen, maar Quatt geeft al dagen geen gehoor.

Heb de neiging het gewoon zelf te doen... maar weet niet in welke problemen ik terecht kan komen.
Een vriend van mij heeft dit zelf gedaan en al zijn problemen waren direct opgelost, iSense was drama. Installatie van de T6 is in principe niet ingewikkeld, als je een fotootje wil van de aansluitingen in de T6 module bij de ketel/CiC dan stuur ff een PB, ik had die al voor hem gemaakt 8)

Quatt 4,5 kW | Jaren '30 vrijstaand 160 m2 | Dak- en spouwmuurisolatie | Dubbel glas | Radiatoren met fans | Geen vloerverw. | Airco's boven | 20 zonnepanelen | Nefit Trendline | Resideo T6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:14
MacD007 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:59:
[...]

oeps, ja dit is echt een noodsituatie, dus aan de bal blijven. :N
Ze hebben nog niet teruggebeld. Nèt even een video gemaakt waarin je kunt horen dat de ventilator tegen het ijs aanloopt.

https://streamable.com/ii940a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:12:
[...]

Bij mij staat cv al vanaf zaterdag uit en Quatt redt het prima alleen

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Bij mij werkt de CV ook niet, of heel stiekem zonder het in de app te vermelden. Maar van mij mag de cv wel vaker aan, bijvoorbeeld als het 20.2 is en ik heb 20.5 ingesteld. Doe alsjeblieft MET cv anders duurt het 3 uur. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:32:
[...]

Bij mij was zelfs 30 of 35 graden te hoog

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Pagina: 1 ... 174 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.