Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
sorry, dubbele post.paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:25:
[...]
gewoon zelf instellen natuurlijk!
De screenshots in het DeWarmte topic waren zeer veelbelovend.(Maar zijn weer verwijderd geloof ik)
[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 06-12-2023 17:31 ]
Bij Adlar kun je kiezen in wat vooringestelde smaakjes dacht ik.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het lijkt mij niet dat de CiC in de OpenTherm boiler (slave) rol kan vragen om de kamertemperatuur. Zie OpenTherm specs.MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:21:
[...]
zou dat mogelijk een van de wijzigingen kunnen zijn, dat de CIC zelf wat vaker navraag doet van de kamertemperatuur? als dit waar is denk ik dat veel problemen met de T6 daardoor een stuk verholpen zijn?![]()
![]()
oh, wat zou er in die super geheime changelog wel allemaal staan?
Misschien gaan ze eindelijk gebruik maken van de push-functie om ons dat te vertellen?Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]
In de afgelopen 24uur is bij een hoop mensen inderdaad de CiC bijgewerkt naar versie 2.7.1
Heeft iemand al geraden wat er veranderd is?
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ziet er heel vreemd uit. Quatt draait mooi efficient (van 8:15u naar 9:15u), kan temperatuur makkelijk kwijt, Tr en Ta lopen niet op. Maar waarom loopt boilerwatertemperatuur langzaam verder omhoog 's morgens? Bij SWW loopt ie snel op en dan langzaam naar beneden.simplemouse schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:27:
[...]
Hier wat info over vandaag
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Staat dus alweer de halve dag uit maar heeft nog wel even een berg gas gebruikt voor de warmte....
Maar dan gaat het mis om 9u15: boiler neemt het over en voert Ta op tot bijna 40graden. Water komt met 25graden terug voor meer dan een uur, dus er wordt heel veel afgegeven. En de Quatt doet niets, terwijl hij water van 25graden (of zelfs 40graden) rustig 4 graden warmer kan maken. Er lijken wat kleppen verkeerd te zitten of zo?
Waarom gaat ie naar controlmode 4? Eerst is 3 aan de beurt, toch?
Kun je nog wat inzoomen op de kamertemperatuur en kamersetpoint? Vooral in aanloop naar 9:15u
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
we weten nog helemaal niet welke versie OT Quatt nu gebruikt.MWink schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:37:
[...]
Het lijkt mij niet dat de CiC in de OpenTherm boiler (slave) rol kan vragen om de kamertemperatuur. Zie OpenTherm specs.
Die koel functie zit verstopt in de uit knop van dat ding, wordt het vanzelf koud, zowel buiten als binnen. Dus aub niet meer klagen dat de Quatt niet kan koelen

Dat ziet er niet nieuw uit. Hij krijgt alleen updates van thermostaat naar CiC wanneer kamertemperatuur meer dan 0,2graden verandert. Dat deed hij (meestal) wel en update van CiCfirmware gaat hier sowieso niet bij helpen. We moeten een update van de firmware van de T6 vragen (is al jaar oud?)! Elke 0,1graad een openthermpakketje moet snel aan te passen zijn en zou al behoorlijk helpen, verwacht ik.Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]
![]()
De kamer temperatuur van de T6 wordt bij mij inmiddels wel lekker vaak bijgewerkt.
[Afbeelding]
https://support.resideo.com/s/contactsupport?language=nl_BE
Door het infrequent versturen van opentherm pakketjes met gemeten kamertemperatuur door de T6, reageren verwarmingssystemen (zeker modulerende warmtepompen) te traag. Kan de firmware aangepast worden zodat deze met elke wijziging >0,1graad een OT bericht naar de ketel verstuurt, in plaats van de huidige instelling met >0,2 graad wijziging. Dat zou veel helpen!
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik dacht aan gewoon binnen zetten zoals eerder genoemd voor het tegen gaan van defrosts 😂MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:00:
[...]
Die koel functie zit verstopt in de uit knop van dat ding, wordt het vanzelf koud, zowel buiten als binnen. Dus aub niet meer klagen dat de Quatt niet kan koelen, kan hij dus wel (mits het buiten maar koud genoeg is)
![]()
![]()
om maar dan niet te spreken over de behaalde COP als je die binnen zet.netappie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:15:
[...]
Ik dacht aan gewoon binnen zetten zoals eerder genoemd voor het tegen gaan van defrosts 😂

In ieder geval OpenTherm 3.0, gezien de CiC de SmartPower feature ondersteunt. Zover ik weet is als boiler rol opvragen van parameters bij de thermostaat geen feature van OpenTherm, maar als iemand mij de paragraaf kan aanwijzen?MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:50:
[...]
we weten nog helemaal niet welke versie OT Quatt nu gebruikt.
Je hebt gelijk, vandaag toch tot nu toe 5x even gestopt en vrijwel direct weer gestart. Maar wel veel beter dan 2 dagen geleden. Alleen heb ik geen idee waarom hij stopt, de temperatuur blijft binnen 0,1 graad van de ingestelde temperatuur en de thermostat.otFtChEnabled blijft op True staan. Dus het kan ook zo weer slechter gaan.olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:55:
[...]
Mooi dat het beter gaan, maar het lijkt me sterk dat de "precision" setting daar mee te maken heeft, want die gaat puur over het afronden van de weergave op het display.
Het zou wel heel bizar zijn als de CiC iets met weergave info doet, of dat de thermostaat de afgeronde weergave data meestuurt in z'n datapakketje.
Wat wel kan helpen is de "Controle regeling" instelling, die kan op slow/regular/fast (1/2/3). Voor langzamer gedrag bv bij vvw wil je die op 1 (slow) hebben.
En altijd na een verandering in je thermostaat/thermostaat instellingen de CiC uit en aanzetten (lijkt het).
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Mijn frustratie was gericht naar de Quatt black-box-AI-magic, zeker niet gericht naar de mensen hier. Moest even stoom afblazen dat na dagen tweaken de root-cause helder en de oplossing simpel is, maar ik het toch niet kan oplossen.Flesym schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:36:
[...]
"Wat een geouwehoer" is misschien niet de meest constructieve manier richting een community die elkaar probeert te helpen (en er ook wel over eens lijkt te zijn dat er meer knoppen zouden moeten zijn), maar goed je beschrijft zelf al je eigen probleem.
- blijkbaar is er een grote warmtevraag dus schakelt de CIC de CV in
- vervolgens knijp je de flow af waardoor de gevraagde warmte nergens heen kan
- de CIC kan niet anders dan dus de warmtevraag te stoppen (ControlSetpoint=10)
- omdat de warmtevraag niet is verholpen start het proces opnieuw.
Dus de vraag is of het verstandig is om de flow af te knijpen. Kun je niet retourwater bijmengen waardoor je de flow niet (zoveel) hoeft te knijpen? Bij een grote warmtevraag zul je altijd over de 42 graden heen gaan en een warmtepomp (gebaat hij lange runs) is nu eenmaal geen CV ketel die naar believen kan aan en uitgaan.
Dus dit lijkt niet direct een probleem van de warmtepomp maar van het afgiftesysteem. En we zijn het erover eens dat Quatt in hun communicatie (zo goed als niet bestaand) nog er moet verbeteren. Zij zouden bv kunnen beschrijven hoe je zo'n use case (bij voorkeur) vooraf kunt oplossen
Er wordt retourwater bijgemengd in de mengverdelers - deze sturen netjes 35 graden de vloer in en dat is ook het maximaal toelaatbare. Wel merk je duidelijk dat de mengverdelers bedoeld zijn om "een beetje" heet water toe te voegen en niet om een continue stroom aan lauw water erdoorheen te persen. Veel stroomgeluiden op het MMA-ventiel en verdelerpomp moet op standje maximaal. Een open verdeler is toch echt een betere oplossing voor LTV, maar dit werkt in basis wel.
Probleem zit in de stooklijn - de Quatt moet voor mijn afgiftesysteem gewoon geen water warmer dan 35 á 40 graden maken. Onder geen enkele omstandigheid maar al helemaal niet zo grillig van 10 naar 43 pendelen als ie nu doet. Weet dus niet of dit aan mijn thermostaat (Evohome) of de CiC ligt.
Mijn oproep naar Quatt:
- Documenteer en publiceer de CiC aansturingslogica zodat iig transparant is wat er gebeurt
- Maak de stooklijn instelbaar om de verschillende typen afgiftesystemen adequaat te ondersteunen
- Adopteer een eigen OEM thermostaat die "fully Quatt supported" is (DT4?)
- Biedt betaalde adviesdiensten aan om consumenten te helpen hun totale systeem geschikt te maken voor een warmtepomp
Ben bang dat je je anders verliest in een woud van complexiteit die je als Quatt moet gaan oplossen met je CiC black box. Je hebt zo weinig margin-for-error in een inherent complex systeem - zie alleen al de 650+ pagina's in deze thread. Onderschat deze complexiteit niet en richt je er op in. Dat kan ook best heel schaalbaar, maar niet met een gesloten "one-size-fits-all" oplossing.
/f/image/VKIe1tvVr22flK69zQaOE5xu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Clock op 06-12-2023 20:54 ]
na de update werkt alles direct weer. zowel via de json als in de quatt app.HBO88 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]
Hm hier ook. Enkel zat ik gisteren al op 2.7.1 en mijn verbinding is sinds een half uur offline. Heb jij weer data in de quatt app?
Haha ok dat bericht had ik even gemist. Het is haast niet meer te doen om alles hier te volgen zoveel berichtenSpykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]
In de afgelopen 24uur is bij een hoop mensen inderdaad de CiC bijgewerkt naar versie 2.7.1
Heeft iemand al geraden wat er veranderd is?
Hoop dat dit is wat je bedoeld.SBL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:48:
[...]
Ziet er heel vreemd uit. Quatt draait mooi efficient (van 8:15u naar 9:15u), kan temperatuur makkelijk kwijt, Tr en Ta lopen niet op. Maar waarom loopt boilerwatertemperatuur langzaam verder omhoog 's morgens? Bij SWW loopt ie snel op en dan langzaam naar beneden.
Maar dan gaat het mis om 9u15: boiler neemt het over en voert Ta op tot bijna 40graden. Water komt met 25graden terug voor meer dan een uur, dus er wordt heel veel afgegeven. En de Quatt doet niets, terwijl hij water van 25graden (of zelfs 40graden) rustig 4 graden warmer kan maken. Er lijken wat kleppen verkeerd te zitten of zo?
Waarom gaat ie naar controlmode 4? Eerst is 3 aan de beurt, toch?
Kun je nog wat inzoomen op de kamertemperatuur en kamersetpoint? Vooral in aanloop naar 9:15u
/f/image/cEQMlxteGXdo2oRphEl2AK0j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HQcrbaF91ZTC6icreF2EaHiY.png?f=fotoalbum_large)
Ik snap je frustratie..Clock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:34:
[...]
Mijn frustratie was gericht naar de Quatt black-box-AI-magic, zeker niet gericht naar de mensen hier. Moest even stoom afblazen dat na dagen tweaken de root-cause helder en de oplossing simpel is, maar ik het toch niet kan oplossen.
Er wordt retourwater bijgemengd in de mengverdelers - deze sturen netjes 35 graden de vloer in en dat is ook het maximaal toelaatbare. Wel merk je duidelijk dat de mengverdelers bedoeld zijn om "een beetje" heet water toe te voegen en niet om een continue stroom aan lauw water erdoorheen te persen. Veel stroomgeluiden op het MMA-ventiel en verdelerpomp moet op standje maximaal. Een open verdeler is toch echt een betere oplossing voor LTV, maar dit werkt in basis wel.
Probleem zit in de stooklijn - de Quatt moet voor mijn afgiftesysteem gewoon geen water warmer dan 35 á 40 graden maken. Onder geen enkele omstandigheid maar al helemaal niet zo grillig van 10 naar 43 pendelen als ie nu doet. Weet dus niet of dit aan mijn thermostaat (Evohome) of de CiC ligt.
Mijn oproep naar Quatt:
- Documenteer en publiceer de CiC aansturingslogica zodat iig transparant is wat er gebeurt
- Maak de stooklijn instelbaar om de verschillende typen afgiftesystemen adequaat te ondersteunen
- Adopteer een eigen OEM thermostaat die "fully Quatt supported" is (DT4?)
- Biedt betaalde adviesdiensten aan om consumenten te helpen hun totale systeem geschikt te maken voor een warmtepomp
Ben bang dat je je anders verliest in een woud van complexiteit die je als Quatt moet gaan oplossen met je CiC black box. Je hebt zo weinig margin-for-error in een inherent complex systeem - zie alleen al de 650+ pagina's in deze thread. Onderschat deze complexiteit niet en richt je er op in. Dat kan ook best heel schaalbaar, maar niet met een gesloten "one-size-fits-all" oplossing.
[Afbeelding]
Jij wilt kouder water in kunnen stellen, ik graag warmer:
Ergens in Amsterdam wordt bepaald dat de temperatuur van het geleverde water bij mij niet boven de 33-34°C komt.. zullen we ruilen?
En er is niets wat je daaraan kunt veranderen dan, in mijn geval, de thermostaat hoger in te stellen en te accepteren dat er ook 6m3 gas per dag mee wordt verstookt.
Edit
Dit is max momenteel.
Met gas erbij, afb 2, geeft Quatt ook gas
:strip_exif()/f/image/663CoHzw3p2Rt0jHjWZayCVv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7jztAwgbwMLbNhBZfZankekP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 06-12-2023 21:47 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
35 graden aanvoer in mengkamer en 25 graden retour - dat zijn prima getallen wat mij betreft. Probleem is echter dat de otFtControlSetpoint op 43 graden staat en de Quatt de CV-ketel inschakelt om het water geforceerd op deze temperatuur te krijgen. Waarop de ventielen op de verdelers vrijwel volledig afsluiten (want: te heet) en alles door de overflow wordt geperst. Effect: lage flow, verder stijgende temperatuur, pendelen van Quatt en CV.medu80 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:26:
@Clock Als het water bij jou 40 graden wordt, gaat er te weinig door je vloerverwarming. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je vloer een retourtemp heeft van 36 graden. Indien wel, verklaart dat het grillige verloop.
Heb van de week 98 aan/uit schakelingen op een dag voorbij zien komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 06-12-2023 22:12 ]
De locatie op het platte dak direct boven mijn cv is wel het deel van het platte dak waar het na regen altijd lang nat blijft.
Moet ik de Quatt toch direct boven mijn cv laten plaatsen met de kortste leidingen (max 1m buiten). Of de Quatt op het deel van het platte dak laten plaatsen waar geen water blijft staan maar ca 6m extra leiding nodig heeft?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Heb je ook radiatoren? Want water wat 43 graden komt retour als 37 a 38. Of je driewegklep wat niet opent/sluitClock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:11:
[...]
35 graden aanvoer in mengkamer en 25 graden retour - dat zijn prima getallen wat mij betreft. Probleem is echter dat de otFtControlSetpoint op 43 graden staat en de Quatt de CV-ketel inschakelt om het water geforceerd op deze temperatuur te krijgen. Waarop de ventielen op de verdelers vrijwel volledig afsluiten (want: te heet) en alles door de overflow wordt geperst. Effect: lage flow, verder stijgende temperatuur, pendelen van Quatt en CV.
Bij mij staat 6 in technisch rapport, (berekend kom ik op 8, max 34°C gezien in JSON).JWT schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:09:
Bij mij was het water net 52,5. Staan er wel 2 serieel. Maar 6,6kW verlies in technisch rapport.
En enkel vloerverwarming (terwijl verderop staat dar ik geen bypass hoef, 3 grote radiatoren openhouden is voldoende..... dat leverde geen: 🚨 Tig keer aangegeven dat ik, buiten vloerverwarming ook 12 radiatoren heb (die de monteurs, na hamburger met patat, ook hebben ontlucht...🫣).
Persoonlijk zit ik liever te warm dan, zoals nu in de rest van het huis, te koud.
35 aanvoer en 25 retour is niet goed, je vloerverwarming is teveel geknepen. Ongeveer 5 graden verschil is goed.Clock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:11:
[...]
35 graden aanvoer in mengkamer en 25 graden retour - dat zijn prima getallen wat mij betreft. Probleem is echter dat de otFtControlSetpoint op 43 graden staat en de Quatt de CV-ketel inschakelt om het water geforceerd op deze temperatuur te krijgen. Waarop de ventielen op de verdelers vrijwel volledig afsluiten (want: te heet) en alles door de overflow wordt geperst. Effect: lage flow, verder stijgende temperatuur, pendelen van Quatt en CV.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Heeft de pomp van de ketel misschien gedraaid of heb je hem echt zien branden?medu80 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:56:
Ik heb vandaag gegarandeerd de CV aan gehoord en volgens HA heeft de CV ook verwarmd. Zeker een uur aangestaan, maar in de app zie ik hier geen melding over. Dat is vreemd.
[Afbeelding]
En hieronder dat ie heeft aangestaan:
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Inderdaad, 35 in en 25 uit zijn voor een warmtepomp geen goede getallen, daar heb ik overheen gelezen. Bij mij gaat er 29 tot 32 in en komt er 25 tot 27 a 28 weer uit. Dus een graad of 2 a 3 delta. Doe dit de gehele dag en je hebt een warm huis. Ik vermoed dat er te weinig door je vloer gaat en, daarom vroeg ik ook, heb je radiatoren, dat er meer door een radiator stroomt.
De otFtControlSetpoint mag je negeren. Doet de CiC niets mee, is puur een vraagtemperatuur van de thermostaat waar een CV ketel wel naar streeft. Maar een Quatt kan hier niets mee.
Quatt kan geen water maken van 45 graden, maar de inkomende watertemperatuur met 5 a 6 graden laten stijgen. Dus stop je er 20 graden in, krijg je 26 graden retour. Gaat er 20 in, komt er nooit van zijn leven 45 graden uit. Het is namelijk een 5kW warmtepomp.
[ Voor 35% gewijzigd door medu80 op 06-12-2023 22:45 ]
Dat is in mijn installatie niet zo dat Quatt iets met die temperatuur lijkt te doen, zie:Clock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:11:
[...]
:strip_exif()/f/image/c40v4tfP9Id8wAeyb91KlI6J.jpg?f=fotoalbum_large)
edit Het wordt wel doorgestuurd naar CV indien die aangestuurd wordt en ketel bepaald dan zelf wel of de brander aan moet en moduleert daarop.
De hp1.temperatureOutside varieert net een beetje en Quatt reageert er direct op met iets meer of minder vermogen.
[ Voor 9% gewijzigd door bite op 06-12-2023 22:51 ]
Nee, temperatuur ging echt omhoog...Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik dit meemaak, al vaker gezien dat dit gebeurt.Gerardwaz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:39:
[...]
Heeft de pomp van de ketel misschien gedraaid of heb je hem echt zien branden?
Heel apart.medu80 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:41:
[...]
Nee, temperatuur ging echt omhoog...Dit is trouwens niet de eerste keer dat ik dit meemaak, al vaker gezien dat dit gebeurt.
Hier in de kamer warm genoeg (vloer 25°C) met netjes ingeregelde vloerverwarming (iets dichter gedraaid om water richting radiatoren te krijgen, retouren gemeten met IRmeter, 4 graden afgifte). Radiatoren boven geven niks af, zowel beneden als boven (2 stuks, rest dicht) staat inmiddels alles bijna dicht (stand 1) dus ook weinig richting Quatt. Kijk even naar mijn flow ⬆️, zodra temperatuur boven die 35°C komt dankzij cv, wordt alles warm.medu80 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:29:
@Friezin als je alle radiatoren uitzet of misschien 1 iets open zet. De vloer pomp maximaal, controleer of je nog rond de 750 a 800 liter zit. Dan forceer je alle water door je vloer.
Cv staat op 45°C.
Quatt levert gewoonweg niet genoeg: rond 32°C continue voor dit ⤵️ warmteverlies staat op 6
Ik vraag me eerder af waarom ze jou 4kw hebben gegeven en niet de duo. Gezien je huis 200m2/12 radiatoren etc.Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:45:
[...]
Hier in de kamer warm genoeg (vloer 25°C) met netjes ingeregelde vloerverwarming (iets dichter gedraaid om water richting radiatoren te krijgen, retouren gemeten met IRmeter, 4 graden afgifte). Radiatoren boven geven niks af, zowel beneden als boven (2 stuks, rest dicht) staat inmiddels alles bijna dicht (stand 1) dus ook weinig richting Quatt. Kijk even naar mijn flow ⬆️, zodra temperatuur boven die 35°C komt dankzij cv, wordt alles warm.
Cv staat op 45°C.
Quatt levert gewoonweg niet genoeg: rond 32°C continue voor dit ⤵️ warmteverlies staat op 6
Met jouw huis is warmteverlies gewoon te laag, gewoon noodnummer bellen en volhouden.Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:45:
[...]
Hier in de kamer warm genoeg (vloer 25°C) met netjes ingeregelde vloerverwarming (iets dichter gedraaid om water richting radiatoren te krijgen, retouren gemeten met IRmeter, 4 graden afgifte). Radiatoren boven geven niks af, zowel beneden als boven (2 stuks, rest dicht) staat inmiddels alles bijna dicht (stand 1) dus ook weinig richting Quatt. Kijk even naar mijn flow ⬆️, zodra temperatuur boven die 35°C komt dankzij cv, wordt alles warm.
Cv staat op 45°C.
Dat kan best kloppen, gezien zo'n beetje 80% van je retour uit je vloer komt. Dat is een retourtemp van ongeveer 28 graden. Dus er gaat maar 20% naar al je radiatoren. Als je je vloer totaal dicht draait en alleen radiatoren open voor een uurtje of 2, zie je dat het water rond de 40 graden gaat zitten.
Dat is het nadeel van warmtepomp, vloerverwarming en radiator combi. Ik zie het water bij mij vrijwel nooit de 35 halen, 33 is zo'n beetje de max. En daarmee wordt geen enkele kamer boven warm.
Ik zet dan bewust een half tot een uur de thermostaat op 24, opwarmen en dan de Quatt verder laten pruttelen...
Wat zou dit moeten oplossen?Gerardwaz schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:53:
[...]
Met jouw huis is warmteverlies gewoon te laag, gewoon noodnummer bellen en volhouden.
Haar probleem.
Gevraagd, maar ze verzekerden me er van dat 4Kw voldoende is.mklcln schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:52:
[...]
Ik vraag me eerder af waarom ze jou 4kw hebben gegeven en niet de duo. Gezien je huis 200m2/12 radiatoren etc.
Iets gasverbruik vind ik ook geen probleem.
Probleem is enkel dat Quatt hier staat te kabbelen in plaatsvan te denken: ik zak, even bijtrekken.
Met 1500-1600 kWh volcontinue zou het kunnen lukken .
Enige probleem: probeer je warmteverlies maar eens te laten bijstellen naar boven...
:strip_exif()/f/image/xSwg2vm9EiI0mQIx04dDgNB9.jpg?f=fotoalbum_large)
Meeste radiatoren liggen aangesloten voor de vloerverwarming: dat is het afvoerputje.medu80 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:54:
@Friezin
Dat kan best kloppen, gezien zo'n beetje 80% van je retour uit je vloer komt. Dat is een retourtemp van ongeveer 28 graden. Dus er gaat maar 20% naar al je radiatoren. Als je je vloer totaal dicht draait en alleen radiatoren open voor een uurtje of 2, zie je dat het water rond de 40 graden gaat zitten.
Dat is het nadeel van warmtepomp, vloerverwarming en radiator combi. Ik zie het water bij mij vrijwel nooit de 35 halen, 33 is zo'n beetje de max. En daarmee wordt geen enkele kamer boven warm.
Ik zet dan bewust een half tot een uur de thermostaat op 24, opwarmen en dan de Quatt verder laten pruttelen...
Maar wat lost een dichtgedraaide vloerverwarming op?
Zit ik koud 🥶....
Ik wacht eerst even op warmteverlies bijstelling van 6 naar 8.
6 hoort bij moderne bouw
Warmteverlies bijstellen.
Ik heb 6, moet naar 8: dan wat meer activiteit van de pomp in plaats van die lullige 1100 kWh (excusez le mot)
Laat hem gewoon eens een week hangen, van een dag kan je niet zoveel conclusies trekken. Je zal zien dat het gedrag veranderd.Flesym schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:49:
[...]
Gisteren wederom de Comfort Touch aangesloten want het zou toch goed moeten werken 🤔. En nu loopt hij inderdaad wel heel mooi 😁. Probleem was volgens mij een setting in de Comfort Touch, precision stond op 0,1 ipv 0,5. Hierdoor grijpt de thermostaat bij 0,1 graad te hoog in (stop warmtevraag) voordat de CIC eea weer kan terug regelen. Nu schommelt de temperatuur tussen de -0,1 en +0,1 graad. Dus het lijkt erop dat dit bij mij ook een blijvertje is.
Wel twee aandachtspunten:
- geen schema, maar ik gebruik toch geen nachtverlaging
- geen app bediening.
Voor beiden heb je ook een gateway nodig en voor zover ik begrijp gekoppeld aan een Intergas CV ketel.
Ik bedoelde eigenlijk de y-as beperken tot 17-22graden, zodat je kunt zien wat kamertemperatuur vraag en werkelijk doen.simplemouse schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:20:
[...]
Hoop dat dit is wat je bedoeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar hier kun je ook wat aan zien: door defrost zakt watertemperatuur onder 18graden; dat is trigger voor CiC om CVketel het over te laten nemen, daarom gaat hij direct naar mode4-boiler only. En dat terwijl hij begint bij 27 of zo. Dus hij haalt maar liefst 10 graden uit het water. Het lijkt alsof hij heel weinig water tot zijn beschikking heeft bij defrost. Wat voor afgiftesysteem heb je ook al weer? Dit lijkt op jaga's? Kleppen die dichtgaan onder bepaalde temperatuur? Zorg dat hij veel water kan gebruiken!
Daarnaast is het wel vreemd dat hij 1 of 2 minuten later, wanneer de watertemperatuur voldoende is, niet terugschakelt naar mode 2 (heatpump only) of 3 (heatpump+CVketel).
Jij hebt veel afgifte in verhouding tot het vermogen van de Quatt; bij 32 graden heb je al 4kW afgifte, als dit tenminste een stabiele situatie is.Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:38:
[...]
Ik snap je frustratie..
Jij wilt kouder water in kunnen stellen, ik graag warmer:
Ergens in Amsterdam wordt bepaald dat de temperatuur van het geleverde water bij mij niet boven de 33-34°C komt.. zullen we ruilen?
En er is niets wat je daaraan kunt veranderen dan, in mijn geval, de thermostaat hoger in te stellen en te accepteren dat er ook 6m3 gas per dag mee wordt verstookt.
Edit
Dit is max momenteel.
Met gas erbij, afb 2, geeft Quatt ook gas
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij gaat nu niet maximaal omdat hij vindt dat ie al in de buurt is: 21,7 gemeten bij 22,0 wens.
Als het water zoveel warmte afgeeft dat het met 28 retour komt, maakt de Quatt er ongeveer 32 van. En dan komt het weer met 28gr terug.
Bij mij, met minder afgifte, als ik er water in stop van 32graden, komt het met 29,5 retour, Quatt stopt er 4 bij = 33,5 en een kwartier later komt het met 30,9 retour en een aantal kwartieren verder kom ik op een stabiele situatie bij ~40 graden in en 36 retour. Mijn Quatt heeft dan een lagere COP dan die van jou.
Nee, gewoon op natte stuk. Paar rubber tegels in de plassen leggen en klaar.TeslaNerd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:18:
In de installatiebrief staat dat de buitenunit op een droge plek moet komen waar geen water blijft staan.
De locatie op het platte dak direct boven mijn cv is wel het deel van het platte dak waar het na regen altijd lang nat blijft.
Moet ik de Quatt toch direct boven mijn cv laten plaatsen met de kortste leidingen (max 1m buiten). Of de Quatt op het deel van het platte dak laten plaatsen waar geen water blijft staan maar ca 6m extra leiding nodig heeft?
Update Handleiding
Even een update mbt de handleiding, een punt waar ik reeds lange tijd bij Quatt aan het klagen was, en overigens ook hier dit thema veelvuldig heb aangehaald.Ik heb deze per mail mogen ontvangen.
Heel even de inhoudsopgave gescand en kom op 44 pagina’s.
Deze staat ondertussen ook op de site van Quatt onder de naam Quick Start Guide
Hier de link: https://quatt.intercom-at...t+Guide+V1.0+%28NL%29.pdf
[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 07-12-2023 00:26 ]
Ik zou bovenop de rubberen tegels ook nog een of twee lagen zware stoeptegels of betonen balkjes doen zodat deze stevig staat en je minder trillingen onder je dak krijgt.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:05:
[...]
Nee, gewoon op natte stuk. Paar rubber tegels in de plassen leggen en klaar.
Ik heb door het volledige huis vloerverwarming zonder pomp. Volgens mij noemt quatt dit een open systeem.SBL schreef op woensdag 6 december 2023 @ 23:58:
[...]
Ik bedoelde eigenlijk de y-as beperken tot 17-22graden, zodat je kunt zien wat kamertemperatuur vraag en werkelijk doen.
Maar hier kun je ook wat aan zien: door defrost zakt watertemperatuur onder 18graden; dat is trigger voor CiC om CVketel het over te laten nemen, daarom gaat hij direct naar mode4-boiler only. En dat terwijl hij begint bij 27 of zo. Dus hij haalt maar liefst 10 graden uit het water. Het lijkt alsof hij heel weinig water tot zijn beschikking heeft bij defrost. Wat voor afgiftesysteem heb je ook al weer? Dit lijkt op jaga's? Kleppen die dichtgaan onder bepaalde temperatuur? Zorg dat hij veel water kan gebruiken!
Daarnaast is het wel vreemd dat hij 1 of 2 minuten later, wanneer de watertemperatuur voldoende is, niet terugschakelt naar mode 2 (heatpump only) of 3 (heatpump+CVketel).
Zover ik weet heb ik geen kleppen in het systeem zitten
Zie Spykie in "Ervaringen met Quatt?"HBO88 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:34:
@Friezin hoe maak je zelf die warmteverlies berekening?
Welke afgifte bedoel je? En hoe kom je op die 4kW afgifte?SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:05:
[...]
Jij hebt veel afgifte in verhouding tot het vermogen van de Quatt; bij 32 graden heb je al 4kW afgifte, als dit tenminste een stabiele situatie is.
Hij gaat nu niet maximaal omdat hij vindt dat ie al in de buurt is: 21,7 gemeten bij 22,0 wens.
Als het water zoveel warmte afgeeft dat het met 28 retour komt, maakt de Quatt er ongeveer 32 van. En dan komt het weer met 28gr terug.
Bij mij, met minder afgifte, als ik er water in stop van 32graden, komt het met 29,5 retour, Quatt stopt er 4 bij = 33,5 en een kwartier later komt het met 30,9 retour en een aantal kwartieren verder kom ik op een stabiele situatie bij ~40 graden in en 36 retour. Mijn Quatt heeft dan een lagere COP dan die van jou.
Ben pas sinds komst Quatt wat aan het stoeien met "afgifte" 🙃.
Screenshot JSON in je gequote bericht had ik net thermostaat geflipt.
Vond dat ik wel weer genoeg gas had verspild (5.7m3).
Quatt kabbelt rond 1100 kW, laat temperatuur ver wegzakken en trekt dan de CV bij.
Van 16.00 tot 22.00 uur op 22°C, rest 21,5 (is in werkelijkheid 1 graad lager).
Las eerder je bericht, om 4.30 uur screenshot gemaakt en weer in bed gedoken.
===
Serie screenshots, eerste van vannacht 4.30 uur, JSON, kamertemperatuur 20.81 ipv 21,5.
CV staat sinds 3.15 uur weer mee te helpen, dus kamertemperatuur kan ook gezakt zijn naar 20,6.
Wanneer ik in HW en app kijk, zie ik dat Quatt dat gewoon, zonder dat er iets tegen te doen is, laat gebeuren ipv even "gas" te geven naar bijv. 1500 kW.
Pas wanneer CV aangaat, gaat Quatt ook serieus aan 't werk.
Wanneer CV nog steeds aanstaat terwijl kamertemperatuur tot op 0,05 is bereikt, flip ik vaak de thermostaat. Liefst zou ik er gewoonweg niet naar willen kijken, maar dat kost flink gas omdat het wel een uur kan duren voordat die exacte ingestelde temperatuur is bereikt.
:strip_exif()/f/image/oUxwmPe7ZWZqHRQq6sxH83Ws.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rnOS3gFV3Z9NgbcsYvP6nnwa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LgBJ8UEQl1a8KVIAoNcPZcRA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XInY0y2DD2SSRpi05gprkMw7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ez57zthxcFSgMYVvGQLR6N8s.jpg?f=fotoalbum_large)
Is inmiddels een excel voor gemaaktHBO88 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 06:34:
@Friezin hoe maak je zelf die warmteverlies berekening?
Zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77395714
Antwoord was er al zie ik nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 07:29 ]
https://support.quatt.io/...3-quatt-quick-start-guide
Al gepost door MacD007 excuses xD
[ Voor 13% gewijzigd door mklcln op 07-12-2023 07:32 . Reden: Al gepost door MacD007 excuses xD ]
Je hoge flow en water temperatuur vallen op.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:18:
[...]
Welke afgifte bedoel je? En hoe kom je op die 4kW afgifte?
Quatt kabbelt rond 1100 kW, laat temperatuur ver wegzakken en trekt dan de CV bij.
===
Serie screenshots, eerste van vannacht 4.30 uur, JSON, kamertemperatuur 20.81 ipv 21,5.
CV staat sinds 3.15 uur weer mee te helpen, dus kamertemperatuur kan ook gezakt zijn naar 20,6.
Wanneer ik in HW en app kijk, zie ik dat Quatt dat gewoon, zonder dat er iets tegen te doen is, laat gebeuren ipv even "gas" te geven naar bijv. 1500 kW.
Wanneer CV nog steeds aanstaat terwijl kamertemperatuur tot op 0,05 is bereikt, flip ik vaak de thermostaat. Liefst zou ik er gewoonweg niet naar willen kijken, maar dat kost flink gas omdat het wel een uur kan duren voordat die exacte ingestelde temperatuur is bereikt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De water temperatuur kan bijna niet hoger dus de Quatt gaat niet harder werken want hij kan de warmte niet kwijt?
Je flow ligt 100 hoger dan gewenst. Kan helpen om wat radiatoren (minder?) te gaan knijpen zodat je bij de 800 in de buurt komt.
Correct me of I am wrong. Moet nog aan de koffie beginnen ;-).
Flow zit altijd rond 800 temperatuur 32, alleen wanneer CV meewerkt wordt hij hoger, net als de temperatuur.Spykie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:33:
[...]
Je hoge flow en water temperatuur vallen op.
De water temperatuur kan bijna niet hoger dus de Quatt gaat niet harder werken want hij kan de warmte niet kwijt?
Je flow ligt 100 hoger dan gewenst. Kan helpen om wat radiatoren (minder?) te gaan knijpen zodat je bij de 800 in de buurt komt.
Correct me of I am wrong. Moet nog aan de koffie beginnen ;-).
2x vvw en 8 radiatoren open.
De 2 radiatoren boven blijven koud, tenzij cv meehelpt
Je hebt het vast al ergens genoemd, maar wat zijn de instellingen van je CV ketel qua maximum aanvoertemperatuur en maximaal vermogen?Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:42:
[...]
Flow zit altijd rond 800 temperatuur 32, alleen wanneer CV meewerkt wordt hij hoger, net als de temperatuur.
2x vvw en 8 radiatoren open.
De 2 radiatoren boven blijven koud, tenzij cv meehelpt
En hoe staat de CV pomp? Als die CV pomp erg hoog staat, dan kan het zijn dat de Quatt zich juist te veel in gaat houden om de gemeten flow beperkt te houden.
Oplossing is om warmteafgifte beperken, zodat de warmte zich daar concentreert. Radiatoren dicht en alleen woonkamer verwarmen. Oftewel het pannetje soep verkleinen.
De vloer blijft kouder water vermengen met de radiator retouren en temperatuur zal nooit oplopen.
Andere oplossing, accepteren dat je CV soms meedoet maar deze zo instellen dat ie minimaal vermogen draait. Bij mij is minimum 4kW, ongeveer 0,5m3 per uur. Dat heb ik ingesteld, vaak draait de ketel s' ochtends even als het koud is. Dan nog is en blijft het een Quatt HYBRID.
Dat zal de reden zijn dat de quatt hier gisteren op een gegeven moment gestopt is. Althans ik keek even vanuit mijn werkt naar de quatt en werd heel blij, want erg weinig verbruik... vanaf 12 uur gewoon helemaal niets meer. Toen ik even in HA inlogde zag ik dat de temperatuur in de kamer inmiddels al onder de 18,5 graad was gezakt. Probleem was dat de CiC geen communicatie meer had met de thermostaat.... ja, zo kan ik het verbruik ook verminderen. Dus ja, koelfunctie zit erin... nee, was niet gewenst.HBO88 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]
Hm hier ook. Enkel zat ik gisteren al op 2.7.1 en mijn verbinding is sinds een half uur offline. Heb jij weer data in de quatt app?
Zowel CiC als thermostaat (het witte kastje van de Lyric) van stroom af moeten halen waarna alles weer begon te werken.
Maar ik wil zeker weten dat de storing door de update kwam, dus waar kan ik het versie nummer terugvinden?
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Lager kan niet.... het is de nefit 43netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:28:
[...]
Je hebt het vast al ergens genoemd, maar wat zijn de instellingen van je CV ketel qua maximum aanvoertemperatuur en maximaal vermogen?
En hoe staat de CV pomp? Als die CV pomp erg hoog staat, dan kan het zijn dat de Quatt zich juist te veel in gaat houden om de gemeten flow beperkt te houden.
zodra de CV aangaat, gaat Quatt pas full power mee rond 1500 kW
Probeer inmiddels te begrijpen waarom iedereen denkt dat het aan van alles kan liggen, behalve aan die kabbelende luie Quatt?
Warmteverlies van woning staat op 6. Berekend kom ik op 8.
Radiatoren (12) worden niet genoemd in technisch rapport maar heb ik wel aan.
Zonder cv zie ik vermogen Quatt zelden boven 1200 kW, enkel samen met CV
:strip_exif()/f/image/alCt6eJKIQwEOYbCOmutbEoU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xirhylK7K9pkEQVKbzJTaPjF.jpg?f=fotoalbum_large)
En mijn oplossing is dat Quatt mij eerst maar eens van warmteverlies 6 afhaalt en op de berekende 8 zetmedu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:36:
@Friezin heeft veel radiatoren en vloerverwarming voor 1 Quatt. Het is alsof je met een lucifer een grote pan soep wil warm maken.
Oplossing is om warmteafgifte beperken, zodat de warmte zich daar concentreert. Radiatoren dicht en alleen woonkamer verwarmen. Oftewel het pannetje soep verkleinen.
De vloer blijft kouder water vermengen met de radiator retouren en temperatuur zal nooit oplopen.
Andere oplossing, accepteren dat je CV soms meedoet maar deze zo instellen dat ie minimaal vermogen draait. Bij mij is minimum 4kW, ongeveer 0,5m3 per uur. Dat heb ik ingesteld, vaak draait de ketel s' ochtends even als het koud is. Dan nog is en blijft het een Quatt HYBRID.
Die 6 lijkt me, al forum doorlezend, iets voor een kleinere, moderne woning.
Edit: ik accepteer gasverbruik, maar onnodig gasverbruik niet.
Als Quatt op top blijft draaien: akkoord. als Quatt rond 1100 kW blijft pruttelen, kamertemperatuur flink laat zakken en dan CV bij schakelt, niet
:strip_exif()/f/image/gvSiPtJnK2oyEp7ovHWYSjxK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 08:53 ]
Ik heb de installatiehandleiding van die ketel inmiddels ook even voor je doorgespit.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:44:
[...]
Lager kan niet.... het is de nefit 43
Probeer inmiddels te begrijpen waarom iedereen denkt dat het aan van alles kan liggen, behalve aan die kabbelende luie Quatt?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De minimum flow van die ketel is 500 liter per uur, dus dat beperkt de Quatt behoorlijk zodra dit monster mee doet. Je hebt het vermogen al keurig terug gedraaid (want zelfs bij jou is dit veel), maar ik zou de aanvoertemperatuur eens verhogen naar 60 graden zodat de CV ketel je radiatoren een mooi voorraadje heet water geeft en daarna zo snel mogelijk weer uit kan.
De draaiknop (radiatorteken) gaat van 40 graden tot 90 graden, en 40 graden kan die Quatt zelf ook wel.
Dus probeer eens wat er gebeurt als je dit verhoogt.
En ja, eigenlijk heb je gewoon meer vermogen nodig met dit warmteverlies, maar met een flow beperking op zo veel radiatoren weet ik niet of een tweede Quatt dit op gaat lossen zonder in een nare COP terecht te komen. Je zou bijna gaan denken aan een dedicated full electric warmtepomp voor een tweede zone, maar dat is ook weer een bak geld.
Jij heb precies wat ik heb. Maar dat wist je al. Contact met quatt opnemen lukt niet en tickets worden naar 11 weken nog niks mee gedaan. Wat mijn wat geholpen heeft is de radiatoren boven waterzijdig ingeregeld. Daardoor wordt mijn vloer nu warmer beneden. En mijn gas gebruik is wat gedaald. Neemt natuurlijk niet weg dat ik gewoon een 8kw nodig heb gehad, die was nog in ontwikkeling. En de verkoper aan de telefoon heeft gezegd dat ik met gemak genoeg aan een 4kw moest hebben. Hij heeft zijn verkoop target wel gehaald denk ik. Maar wij zitten met de problemen....Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 08:44:
[...]
Lager kan niet.... het is de nefit 43
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en kleine stapjes, paar uur de tijd geven, enfin dat weet je allemaal wel
Die 4kW afgifte was op basis van je screenshot onder aanname dat dat stabiele situatie was. Maar dat was net na flippen van thermostaat. Dus dan klopt het niet.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 07:18:
[...]
Welke afgifte bedoel je? En hoe kom je op die 4kW afgifte?
===
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na flippen van thermostaat gaat hij weer terug naar ingestelde vermogen van hun warmteverlies-aanname = te weinig bij jou. Dus hij draait niet volle bak.
Daar komt hij dan na een poos achter (vloer afgekoeld), wil corrigeren dus meer vermogen bijschakelen. Meer dan Quatt kan leveren en gaat gas gebruiken. En dat duurt wel een poos want hij moet je vloer weer opwarmen.
Dus dat flippen zou ik niet doen; hij gebruikt het door Quatt ingestelde vermogen dan meer dan je zou willen.
En wat ook geholpen heeft bij mijn. Zijn de kortere groepen van de vloerverwaring wat genepen en de langere wat meer flow gegeven. Daardoor voelt de vloer in huis mooi egaler warmer nu....paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:24:
@Friezin kan idd eens wat testen door de flow van de radiatoren wat te knijpen, ergo, de vvw wat meer flow te geven. Er zit een dun lijntje tussen een te hoog delta op de vvw en te veel flow. (met lager delta)
Die 40°C haalt Quatt zelfstandig dus niet.netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:04:
[...]
Ik heb de installatiehandleiding van die ketel inmiddels ook even voor je doorgespit.
De minimum flow van die ketel is 500 liter per uur, dus dat beperkt de Quatt behoorlijk zodra dit monster mee doet. Je hebt het vermogen al keurig terug gedraaid (want zelfs bij jou is dit veel), maar ik zou de aanvoertemperatuur eens verhogen naar 60 graden zodat de CV ketel je radiatoren een mooi voorraadje heet water geeft en daarna zo snel mogelijk weer uit kan.
De draaiknop (radiatorteken) gaat van 40 graden tot 90 graden, en 40 graden kan die Quatt zelf ook wel.
En ja, eigenlijk heb je gewoon meer vermogen nodig met dit warmteverlies, maar met een flow beperking op zo veel radiatoren weet ik niet of een tweede Quatt dit op gaat lossen zonder in een nare COP terecht te komen. Je zou bijna gaan denken aan een dedicated full electric warmtepomp voor een tweede zone, maar dat is ook weer een bak geld.
Hoe moet hij dat doen wanneer hij, draaiend in zijn uppie, op 1100 kW blijft sudderen en het hier, zonder een spat harder te draaien, rustig sudderend laat afkoelen met 0,8°C?
Hier hebben de instellingen van mijn CV, mijns inziens, totaal geen invloed op.
Ik lees uit je verhaal dat dat warmteverlies van 6 prima berekend is en dat het aan van alles ligt behalve aan de Quatt?
Maar dat is eigenlijk wat sowieso wel gedaan moet worden (vind ik) met inregelen van een verdeler. Of een radiator, dat is om het even.Bacteria1980 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:29:
[...]
En wat ook geholpen heeft bij mijn. Zijn de kortere groepen van de vloerverwaring wat genepen en de langere wat meer flow gegeven. Daardoor voelt de vloer in huis mooi egaler warmer nu....
Meten is weten. Verdelers zonder flowmeters maken het iig moeilijker. Een warmtebeeldcamera is echt epic voor die toepassingen

Kamer is prima warm.paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:24:
@Friezin kan idd eens wat testen door de flow van de radiatoren wat te knijpen, ergo, de vvw wat meer flow te geven. Er zit een dun lijntje tussen een te hoog delta op de vvw en te veel flow. (met lager delta)
Zo is dat. Ik heb zo'n camera aangeschaft, weekendje mee bezig geweest. Het helpt echtpaQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:31:
[...]
Maar dat is eigenlijk wat sowieso wel gedaan moet worden (vind ik) met inregelen van een verdeler. Of een radiator, dat is om het even.
Meten is weten. Verdelers zonder flowmeters maken het iig moeilijker. Een warmtebeeldcamera is echt epic voor die toepassingen
Ik geef toe: je moet het op zijn minst kunnen proberen!Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:30:
[...]
Die 40°C haalt Quatt zelfstandig dus niet.
Hoe moet hij dat doen wanneer hij, draaiend in zijn uppie, op 1100 kW blijft sudderen en het hier, zonder een spat harder te draaien, rustig sudderend laat afkoelen met 0,8°C?
Ik lees uit je verhaal dat dat warmteverlies van 6 prima berekend is en dat het aan van alles ligt behalve aan de Quatt?
Er lijkt inderdaad meer in het vat te zitten van de Quatt maar je komt er niet bij.
Nee, ik denk dat de CV ketel iets hoger zetten kan helpen om hem korter te laten draaien.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:30:
[...]
Die 40°C haalt Quatt zelfstandig dus niet.
Dat je meer vermogen nodig hebt is een gegeven, maar 40 graden aanvoertemperatuur uit die ketel schiet ook niet op met deze flow beperking en zo veel radiatoren.
Dit staat los van de vraag wat je nog met de warmtepomp moet, waar je absoluut gelijk hebt dat Quatt aan de bak moet.
Wat bedoel je met de laatste zin?SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:27:
[...]
Die 4kW afgifte was op basis van je screenshot onder aanname dat dat stabiele situatie was. Maar dat was net na flippen van thermostaat. Dus dan klopt het niet.
Na flippen van thermostaat gaat hij weer terug naar ingestelde vermogen van hun warmteverlies-aanname = te weinig bij jou. Dus hij draait niet volle bak.
Daar komt hij dan na een poos achter (vloer afgekoeld), wil corrigeren dus meer vermogen bijschakelen. Meer dan Quatt kan leveren en gaat gas gebruiken. En dat duurt wel een poos want hij moet je vloer weer opwarmen.
Dus dat flippen zou ik niet doen; hij gebruikt het door Quatt ingestelde vermogen dan meer dan je zou willen.
Temperatuur hier nu al doorgeschoten naar 21.66°C.
Geflipt op 21.45°C
Zonder flip geeft CV samen met Quatt nog een uur vol gas
Nee.netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:04:
[...]
Ik heb de installatiehandleiding van die ketel inmiddels ook even voor je doorgespit.
Pompsnelheid van de ketel is niet relevant. Quatt zorgt voor 800l/uur.
60 graden is een slecht idee, dan kan de Quatt niets meer meehelpen, terwijl hij nu op vollast met CVketel meedraait..
Het is een beetje het Coast en Burn idee. Kort maar krachtig wat thermische massa in het systeem proppen en dan weer uit zodat de Quatt het lang zelf kan.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:41:
[...]
Nee.
Pompsnelheid van de ketel is niet relevant. Quatt zorgt voor 800l/uur.
60 graden is een slecht idee, dan kan de Quatt niets meer meehelpen, terwijl hij nu op vollast met CVketel meedraait..
Deze ketel is namelijk zo krachtig dat hij zijn energie met minimum modulatie al niet goed kwijt kan met deze flow.
Er gaat max 40°C mijn kamer vvw in...netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:34:
[...]
Nee, ik denk dat de CV ketel iets hoger zetten kan helpen om hem korter te laten draaien.
Dat je meer vermogen nodig hebt is een gegeven, maar 40 graden aanvoertemperatuur uit die ketel schiet ook niet op met deze flow beperking en zo veel radiatoren.
Dit staat los van de vraag wat je nog met de warmtepomp moet, waar je absoluut gelijk hebt dat Quatt aan de bak moet.
Daar hangt ook de thermostaat.
Samen leveren ze al 46°C, hoe kan hoger zetten dan helpen?
Met die 40°C uit ketel erbij worden radiatoren lekker warm: overal
Probeer het gewoon eens. Als het niet helpt of averechts werkt is het weinig moeite om het terug te draaien.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:45:
[...]
Er gaat max 40°C mijn kamer vvw in...
Daar hangt ook de thermostaat.
Samen leveren ze al 46°C, hoe kan hoger zetten dan helpen?
Met die 40°C uit ketel erbij worden radiatoren lekker warm: overal
Helaas, ben ik niet met je eens, vanaf een bepaalde buitentemperatuur in combinatie met een bepaalde luchtvochtigheid kun je dit gewoon niet vermijden tenzij je naar nul terug moduleert, dat laatste is echter niet bepaald doelmatig.onlinaius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:37:
[...]
Als het boven de 0 graden is en de buitenunit voldoende (onbeperkt?) kan moduleren kan dit theoretisch natuurlijk wel. Dat je dan een verwaarloosbare hoeveelheid aan verwarmingscapaciteit overhoud maakt dit natuurlijk niet erg praktisch.
Ik snap ook de eerste poster die hier over begon niet echt, zolang de de-froost zorgt dat je een zo optimaal warmteuitwisseling krijgt m.a.w. ga ik voor 95% optimale werking met 5% verlies dan ik de warmtepomp (om een de-frost te vermijden) op 60% werking zit. Onder de streep is dat dus duidelijk niet optimaal.
Door flippen gaat hij naar stand warmteverlies-aanname en 3,5kW warmte maken. Totdat hij ziet dat dit te weinig is.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:37:
[...]
Wat bedoel je met de laatste zin?
Temperatuur hier nu al doorgeschoten naar 21.66°C.
Geflipt op 21.45°C
Zonder flip geeft CV samen met Quatt nog een uur vol gas
Kom je na dat uur vol gas niet in een beter gebalanceerde situatie terecht?
Balanceren is wel lastig: te voorzichtige start door verkeerde warmteverlies-aanname, stevige ketel, traag systeem icm T6 thermostaat, combinatie vloer+radiator, te kleine warmtepomp. Je hebt alle uitdagingen tegelijk waar de meesten er maar een paar hebben.
Mijn kamer koelt af tot wel 0,8°C onder de ingestelde 21,5, omdat de Quatt niet hoger komt dan 1100-1200 kW.medu80 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:48:
@Friezin Ik denk niet dat we begrijpen wat nu precies je probleem is. Je kamer is warm, je radiatoren niet. Logisch, de vloer zorgt voor koud retourwater. Jij wil warmer water, maar na een half uur zal dit afkoelen omdat je kamer op temperatuur is. Probeer eens de CiC te ontkoppelen van je CV of even de stekker uit je CV. Zet je thermostaat op max kijk wat ie dan doet.
Ook niet wanneer die 0,8°C minder (20,7/20,8°C) nadert. Gewoon max 1200 kW.
Pas op dat moment pakt Quatt CV erbij en gaat zelf ook draaien met 1500 kW.
Edit: retour vvw is 28°C met 32 in
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 07-12-2023 10:02 ]
Laten draaien: Wordt het te warm hier (schiet door naar 22°C) en gaat alles uit en koelt vloer nog sterker af.SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:51:
[...]
Door flippen gaat hij naar stand warmteverlies-aanname en 3,5kW warmte maken. Totdat hij ziet dat dit te weinig is.
Kom je na dat uur vol gas niet in een beter gebalanceerde situatie terecht?
Balanceren is wel lastig: te voorzichtige start door verkeerde warmteverlies-aanname, stevige ketel, traag systeem icm T6 thermostaat, combinatie vloer+radiator, te kleine warmtepomp. Je hebt alle uitdagingen tegelijk waar de meesten er maar een paar hebben.
Nu gaat er nog 32°C de vloer in.
Waarom mag ik van niemand naar warmteverlies = 8 maar moet ik op 6 blijven?
Daar wil ik ook eens mee aan de slag.Bacteria1980 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:33:
[...]
Zo is dat. Ik heb zo'n camera aangeschaft, weekendje mee bezig geweest. Het helpt echt
Welk verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour houd je aan per groep?
WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu
Niemand zegt dat je niet naar 8 mag, maar wij werken niet voor Quatt, dus dat ligt buiten onze macht.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:00:
[...]
Laten draaien: Wordt het te warm hier (schiet door naar 22°C) en gaat alles uit en koelt vloer nog sterker af.
Het enige dat ik je kan zeggen is dat die ketel zijn minimum vermogen maar moeilijk kwijt gaat raken als het er niet warmer dan 40 graden uit mag komen terwijl de Quatt ook mee doet.
Ik heb hier 9 radiatoren op 40 graden aan staan en dan is 4,5 kW al meer dan zat. Jouw CV ketel wil ongeveer 3x zo veel kwijt en dan komt het al niet echt koud binnen met die Quatt aan de aanvoer zijde. Het zou mij niks verbazen als die ketel aan het pendelen is.
Zet er een slimme meter tussen (bijvoorbeeld homewizard P1 en een meter aan de CV stekker) en dan kan je goed zien of die CV ketel continu staat te klapperen qua stroom en gasverbruik. Want als dat het geval is, dan krijg je vanzelf snel de kans om een minder sterke ketel te kopen.
Bij 3,1m3 en kamertemperatuur op 21.45 even geflipt.netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:18:
[...]
Niemand zegt dat je niet naar 8 mag, maar wij werken niet voor Quatt, dus dat ligt buiten onze macht.
Het enige dat ik je kan zeggen is dat die ketel zijn minimum vermogen maar moeilijk kwijt gaat raken als het er niet warmer dan 40 graden uit mag komen terwijl de Quatt ook mee doet.
Ik heb hier 9 radiatoren op 40 graden aan staan en dan is 4,5 kW al meer dan zat. Jouw CV ketel wil ongeveer 3x zo veel kwijt en dan komt het al niet echt koud binnen met die Quatt aan de aanvoer zijde. Het zou mij niks verbazen als die ketel aan het pendelen is.
Zet er een slimme meter tussen (bijvoorbeeld homewizard P1 en een meter aan de CV stekker) en dan kan je goed zien of die CV ketel continu staat te klapperen qua stroom en gasverbruik. Want als dat het geval is, dan krijg je vanzelf snel de kans om een minder sterke ketel te kopen.
In kamer nu 22°C
:strip_exif()/f/image/rnOS3gFV3Z9NgbcsYvP6nnwa.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is dat flippen en hoe doe je dat?SBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:51:
[...]
Door flippen gaat hij naar stand warmteverlies-aanname en 3,5kW warmte maken. Totdat hij ziet dat dit te weinig is.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Helaas is het gasverbruik altijd maar per 5 minuten, dat is een beperking van de gasmeter. Hang de CV ketel ook even aan een slimme stekker zoals de Quatt en dan kan je per minuut en zelfs realtime zien of dat staat te pendelen.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:22:
[...]
Bij 3,1m3 en kamertemperatuur op 21.45 even geflipt.
In kamer nu 22°C
[Afbeelding]
Mijn indruk uit het gasverbruik is wel dat het onrustig is. Ik ben nooit zo bang voor pendelen, maar met een warmtepomp er voor en zo veel minimum vermogen is het een zorg.
Mooi stuk over defrosts. https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf (eerder al gepost door @route99)
In Nederland heb je gewoon heel veel defrosts nodig, maar waar je met vaste intervallen (gebaseerd op temperatuur, vocht en tijd) op ongeveer 2500 defrosts per jaar uit kunt komen, kun je met een dynamisch model dit wellicht beperken tot 900.
"Nederland heeft dus geen prettig klimaat voor een warmtepomp."
:strip_exif()/f/image/Y6hGtzFqgoqlLsQ7rMnZu64D.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een defrost 2-4ct kost (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77252472), dan is door de andere methode een jaarlijkse besparing mogelijk van 1500defrosts/j*0,03€=45€/j. Niet de moeite waard, dus, om hiervoor meer complexiteit in te bouwen.
Ik heb een aanvoer temparatuur van 40 graden. en een retour temparatuur van 32 graden. ingesteld op mijn radiatoren boven..f.welvering schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:18:
[...]
Daar wil ik ook eens mee aan de slag.
Welk verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour houd je aan per groep?
Ik doe helemaal niks, zolang warmteverlies niet verhoogd is.netappie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:28:
[...]
Helaas is het gasverbruik altijd maar per 5 minuten, dat is een beperking van de gasmeter. Hang de CV ketel ook even aan een slimme stekker zoals de Quatt en dan kan je per minuut en zelfs realtime zien of dat staat te pendelen.
Mijn indruk uit het gasverbruik is wel dat het onrustig is. Ik ben nooit zo bang voor pendelen, maar met een warmtepomp er voor en zo veel minimum vermogen is het een zorg.
Daarna wil ik best naar allerlei adviezen (van tig mensen) luisteren, maar nu nog niet.
Ok?
Stel dat het met 1 kleine wijziging bij Quatt gros is opgelost...
Die camera's zijn heel duur, toch? Heb je een tip?Bacteria1980 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:33:
[...]
Zo is dat. Ik heb zo'n camera aangeschaft, weekendje mee bezig geweest. Het helpt echt
175 piek op aliSBL schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:45:
[...]
Die camera's zijn heel duur, toch? Heb je een tip?
Dat zou mooi zijn, maar ik vermoed dat je ketel hier heel snel van slijt, en die heeft al aardig wat jaren op zitten.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:42:
[...]
Ik doe helemaal niks, zolang warmteverlies niet verhoogd is.
Daarna wil ik best naar allerlei adviezen (van tig mensen) luisteren, maar nu nog niet.
Ok?
Wees niet bang om iets te proberen maar blijf er vooral druk op zetten bij Quatt.
willen jullie de Handleiding (Quick Start guide) aub ook opnemen in de start-post (pagina 1)
ook bv de berekening van het warmteverlies (inlc link excel sheet) en mogelijk nog een aantal documenten van Quatt ? alvast bedankt.
[ Voor 5% gewijzigd door MacD007 op 07-12-2023 10:50 ]
dus met CV aanFriezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:00:
[...]
Laten draaien: Wordt het te warm hier (schiet door naar 22°C) en gaat alles uit en koelt vloer nog sterker af.
VVW in 32, uit 28?
(keurig delta)
En met CV uit, wat zijn dan de temperaturen van je verdeler?
Als je niet naar adviezen wil luisteren moet je ook niet posten. Sorry dat we met adviezen je willen helpen. Stel dat het met 1 kleine wijziging NIET opgelost is, kom je dan weer hier klagen?Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:42:
[...]
Ok?
Aanvoer en retourtemperatuur zijn prima in orde en ook op stand 6 moet hij 1500w kunnen draaien. Ik denk dat hij verkeerd wordt aangestuurd door de CiC.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:42:
[...]
Ok?
Dit is met CV uit.paQ schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:48:
[...]
dus met CV aan
VVW in 32, uit 28?
(keurig delta)
En met CV uit, wat zijn dan de temperaturen van je verdeler?
Radiatoren beneden: 30 in, 25/26 uit.
CV aan gaat 40 vvw in en 35/36 uit, radiatoren ongeveer hetzelfde, fractie hoger.
Die instelling moet Quatt veranderen, helemaal mee eens.Friezin schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:00:
[...]
Maar dan ben je er nog niet:
Dan gaat je Quatt naar verwachting harder draaien in de basis en wellicht water van 35 graden maken, met 30,5 retour. Je houdt dan dezelfde problemen alleen in wat mindere mate.
Dit topic is gesloten.