Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.870 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
joosie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:06:
[...]

Ja, net de spoedlijn aan de telefoon gehad. de linkse pomp is aan de achterkant helemaal bevroren, maar hij ziet geen probleem en alles draait naar behoren.
Ik slaap er nog wel een nachtje over.
Daarom ook de bijna -7ºC op je Json.
Je kunt hier overigens mooi de tandem van de twee Quatts zien, staan in serie. Ik vind de waarden wel vrij laag. (wel weer een mooie deltaT, maar dat zal wel bij de duo Quatt horen.

maar dat zo erg bevriezen zou eigenlijk niet mogen, zeker bij de huidige temperaturen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-09 11:29

SBL

AgentKen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:52:
[...]

Ik heb een ATAG CV ketel (atag i28ecz) en een vloerverwarming met pomp. het geeft bij mij een onrustig beeld. verbruik is niet slecht maar kan beter als ik de anderen hier vergelijk.
Weet overigens ook niet hoe ik oa pompen zou kunnen afstellen. Ik denk dat warmteafgifte ook minder is als het te snel gaat?
Nee, hoor. Snel pompen is prima zo lang je leidingen het aankunnen. Geen geruis?
(pompenergie is verwaarloosbaar, maar 3 pompen is niet nodig).

Afgifte wordt bepaald door gemiddelde temperatuur. Dus 800l/min * deltaT4graden (met 34 aanvoer en 30 retour, gemiddeld 32) geeft net zoveel afgifte als 1000l/min * delta 3,2 (aanvoer 33,6 en retour 31,4, gemiddeld 32).
De warmtepomp is bij 1000l/min iets efficiënter want dan hoeft hij maar 33,6 te maken ipv 34,0.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
AgentKen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:52:
[...]

Ik heb een ATAG CV ketel (atag i28ecz) en een vloerverwarming met pomp. het geeft bij mij een onrustig beeld. verbruik is niet slecht maar kan beter als ik de anderen hier vergelijk.
Weet overigens ook niet hoe ik oa pompen zou kunnen afstellen. Ik denk dat warmteafgifte ook minder is als het te snel gaat?
Normaal als je warmtepomp only modus hebt dan loopt de pomp van de cv niet. De pomp van je verdeler, zeker als deze een pompschakelaar heeft (kijk dan ook even naar de setpoint van pomp aan op welke temperatuur deze staat, kans dat deze vanuit het cv tijdperk nog te hoog staat ingesteld).
Bij mij is deze op 18 gr ingesteld dat deze aan gaat, uit is enkele graden lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:44:
[...]

Nee, hoor. Snel pompen is prima zo lang je leidingen het aankunnen. Geen geruis?
(pompenergie is verwaarloosbaar, maar 3 pompen is niet nodig).

Afgifte wordt bepaald door gemiddelde temperatuur. Dus 800l/min * deltaT4graden (met 34 aanvoer en 30 retour, gemiddeld 32) geeft net zoveel afgifte als 1000l/min * delta 3,2 (aanvoer 33,6 en retour 31,4, gemiddeld 32).
De warmtepomp is bij 1000l/min iets efficiënter want dan hoeft hij maar 33,6 te maken ipv 34,0.
Klopt, alleen verbruik pomp is dan ook weer hoger, dus een deel daarvan wordt dus door het hogere verbruik van de pomp weer opgegeten.
Helaas weten we geen details van de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:07
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:09:
[...]

Normaal als je warmtepomp only modus hebt dan loopt de pomp van de cv niet. De pomp van je verdeler, zeker als deze een pompschakelaar heeft (kijk dan ook even naar de setpoint van pomp aan op welke temperatuur deze staat, kans dat deze vanuit het cv tijdperk nog te hoog staat ingesteld).
Bij mij is deze op 18 gr ingesteld dat deze aan gaat, uit is enkele graden lager.
Ik zou deze op 26 gr instellen, met 18 gr haal je de warmte uit je vloer.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 29-09 15:51
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:28:
[...]

En dan stopt de Quatt omdat hij teveel over gevraagde temperatuur heen schiet? Dan zul je wel een T6 hebben: wanneer je boven vraagtemp uitkomt en hij terug wil modelleren dan is het al te laat; door langzaam opwarmende vloer overshoot en vervolgens uit. En dan te laat zachtjes weer aan.
Ander warmteverlies kan misschien helpen. Of wellicht andere thermostaat (honeywell round/touch modulation?) die subtielere kamertemperatuurveranderingen al aan de CiC meldt; hier is nog maar weinig mee getest icm met Quatt. Hysterese is vaak wel kleiner dan bij T6 en ik kan niet inschatten wat daar het effect van is.
Als het verliesvermogen van de woning goed is ingesteld in de CiC en je een constante temperatuur instelt op de thermostaat, moduleert de Quatt het vermogen zo dat de temperatuur binnen de grenzen van de hysterese blijft. Ik gebruik de Honeywell Round en de warmtepomp is al 2 dagen niet uit geweest, de thermostaat geeft continue warmtevraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-09 06:28
Pff, wat een geouwehoer. Ik blijf raar schakelgedrag zien in mijn installatie waardoor het geheel niet goed draait. Ben er nu wel een beetje klaar mee - er zijn te weinig knoppen om aan te draaien en je bent te afhankelijk van black-box-logic.
  • otFtControlSetpoint schiet onverklaarbaar op en neer van 10 graden naar 42 graden met grillige schakelingen
  • CiC vindt dat ie dan vol gas moet gaan verwarmen met CV ondersteuning. Dus temperatuur schiet omhoog naar gevraagde 42 graden
  • De vloerverwarming verdelers sluiten zich af bij water boven de 40 graden en het water wordt door de bypass geperst -> flow in het systeem zakt onder de 700 l/min
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QaUHKaw5t_5zzA6d_2jT0y5UgA4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLNKYlmT2HrS98Y681dxj7KQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBNsBH3guFy1OEXjoLm5cJHukrU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jP1wFqu0G8EmcyGPOHhAAvwn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJsIyj_BhMleUPQra8Oc4Nciuxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2fbikLFLByYO8YHuuGPEnsLr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:28:
[...]

En dan stopt de Quatt omdat hij teveel over gevraagde temperatuur heen schiet? Dan zul je wel een T6 hebben: wanneer je boven vraagtemp uitkomt en hij terug wil modelleren dan is het al te laat; door langzaam opwarmende vloer overshoot en vervolgens uit. En dan te laat zachtjes weer aan.
Ander warmteverlies kan misschien helpen. Of wellicht andere thermostaat (honeywell round/touch modulation?) die subtielere kamertemperatuurveranderingen al aan de CiC meldt; hier is nog maar weinig mee getest icm met Quatt. Hysterese is vaak wel kleiner dan bij T6 en ik kan niet inschatten wat daar het effect van is.
Mijn modulation geeft ook overshoots tot 1,5 graad gezien door gas bijzetten door de cic. Het probleem zit in stooklijn/inschatting warmteverlies. Mijn warmteverlies in offerte is 10 kWh en ik kom niet eens op de helft vanaf zaterdag bijgehouden

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-09 13:04
Even een theoretische benadering van de ingestelde warmteverlies van de woning door Quatt.

Bij bijna iedereen staat deze voorzichtig ingesteld en dus te hoog. Er wordt meer warmte het huis in gepompt dan nodig om deze op temperatuur te houden. Resultaat is een overshoot en daarna begint het afkoel proces. Voor mensen met vloerverwarmingen kan dit afkoelproces zodanig lang duren dat de temperatuurval lastig meer is op te vangen. Want de Quatt slaat immers pas weer aan bij -0.3C onder setpoint.

Als de Quatt op deze manier stookt, is het dan juist niet handig om het warmteverlies liever zelfs iets te laag te zetten? De Quatt moduleert dan zodra de setpoint bereikt is zodanig terug dat de temperatuur heel langzaam terug zal lopen. Hiermee is de benodigde tijd en vermogen bij setpoint -0.3C om de temperatuur daling te onderbreken veel kleiner en voorkom je onnodig hoog Quatt vermogen en CV die bij springt.

zolang je maar weer ver genoeg onder setpoint komt gaat de Quatt vanzelf weer harder draaien om terug te komen bij setpoint en doet het warmteverlies getal er minder toe.

ik denk zeker voor goed geisoleerde huizen dat een veel lagere warmetverlies opgave veel problemen op dit moment voorkomt.

zijn er mensen met een warmteverlies bij quatt opgegeven lager dan 4? Die van mij staat op 4 en ze gaven aan dat dit het laagste is wat ze gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Clock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 04:55:
Pff, wat een geouwehoer. Ik blijf raar schakelgedrag zien in mijn installatie waardoor het geheel niet goed draait. Ben er nu wel een beetje klaar mee - er zijn te weinig knoppen om aan te draaien en je bent te afhankelijk van black-box-logic.
  • otFtControlSetpoint schiet onverklaarbaar op en neer van 10 graden naar 42 graden met grillige schakelingen
  • CiC vindt dat ie dan vol gas moet gaan verwarmen met CV ondersteuning. Dus temperatuur schiet omhoog naar gevraagde 42 graden
  • De vloerverwarming verdelers sluiten zich af bij water boven de 40 graden en het water wordt door de bypass geperst -> flow in het systeem zakt onder de 700 l/min
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
"Wat een geouwehoer" is misschien niet de meest constructieve manier richting een community die elkaar probeert te helpen (en er ook wel over eens lijkt te zijn dat er meer knoppen zouden moeten zijn), maar goed je beschrijft zelf al je eigen probleem.
- blijkbaar is er een grote warmtevraag dus schakelt de CIC de CV in
- vervolgens knijp je de flow af waardoor de gevraagde warmte nergens heen kan
- de CIC kan niet anders dan dus de warmtevraag te stoppen (ControlSetpoint=10)
- omdat de warmtevraag niet is verholpen start het proces opnieuw.

Dus de vraag is of het verstandig is om de flow af te knijpen. Kun je niet retourwater bijmengen waardoor je de flow niet (zoveel) hoeft te knijpen? Bij een grote warmtevraag zul je altijd over de 42 graden heen gaan en een warmtepomp (gebaat hij lange runs) is nu eenmaal geen CV ketel die naar believen kan aan en uitgaan.
Dus dit lijkt niet direct een probleem van de warmtepomp maar van het afgiftesysteem. En we zijn het erover eens dat Quatt in hun communicatie (zo goed als niet bestaand) nog er moet verbeteren. Zij zouden bv kunnen beschrijven hoe je zo'n use case (bij voorkeur) vooraf kunt oplossen

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
dikkiedik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:36:
Even een theoretische benadering van de ingestelde warmteverlies van de woning door Quatt.

Bij bijna iedereen staat deze voorzichtig ingesteld en dus te hoog. Er wordt meer warmte het huis in gepompt dan nodig om deze op temperatuur te houden. Resultaat is een overshoot en daarna begint het afkoel proces. Voor mensen met vloerverwarmingen kan dit afkoelproces zodanig lang duren dat de temperatuurval lastig meer is op te vangen. Want de Quatt slaat immers pas weer aan bij -0.3C onder setpoint.

Als de Quatt op deze manier stookt, is het dan juist niet handig om het warmteverlies liever zelfs iets te laag te zetten? De Quatt moduleert dan zodra de setpoint bereikt is zodanig terug dat de temperatuur heel langzaam terug zal lopen. Hiermee is de benodigde tijd en vermogen bij setpoint -0.3C om de temperatuur daling te onderbreken veel kleiner en voorkom je onnodig hoog Quatt vermogen en CV die bij springt.

zolang je maar weer ver genoeg onder setpoint komt gaat de Quatt vanzelf weer harder draaien om terug te komen bij setpoint en doet het warmteverlies getal er minder toe.

ik denk zeker voor goed geisoleerde huizen dat een veel lagere warmetverlies opgave veel problemen op dit moment voorkomt.

zijn er mensen met een warmteverlies bij quatt opgegeven lager dan 4? Die van mij staat op 4 en ze gaven aan dat dit het laagste is wat ze gebruiken.
Bij ons wordt hij volgende week geïnstalleerd. Waar vind ik het opgegeven warmteverlies?

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:47
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:01:
[...]

Bij ons wordt hij volgende week geïnstalleerd. Waar vind ik het opgegeven warmteverlies?
In het technisch rapport, zit ergens in de mail.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00
niekvanprooijen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:07:
Als je naar de ruwe JSON feed kijkt, dan staat er een modbus slave adres bij HP1.
Heeft iemand al eens meegekeken op de modbus lijn? In principe zou het dan niet zo moeilijk moeten zijn om een eigen CiC te maken die aangestuurd wordt vanuit HomeAssistant bijvoorbeeld.
Ik zie bijvoorbeeld bij ons dat de COP eerst als een malle inzakt, maar dat de Defrost netjes wacht totdat het uur voorbij is en de routine aan de beurt is. Daarna is de COP weer netjes. Dat moet beter kunnen.
Iemand interesse om dat met een groepje uit te zoeken?
als ik me niet vergis gebruiken ze voor de CiC bij Quatt ook gewoon Node-RED. Eigenlijk zouden ze dat moeten open sourcen met de juiste licentie erop, zodat tweakers ermee aan de slag kunnen. Lijkt me een grote USP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Ik denk dat ze deze expres iets hoger zetten om te voorkomen dat ze een giga hoeveelheid klachten krijgen dat mensen het huis niet warm kunnen krijgen. Snap ik ook wel, want ook met hoger ingestelde waardes werkt het systeem opzich prima, maar het geld om de puntjes op de i en optimalisatie van het geheel waar het voor speelt.

hier nogsteeds meer dan 98% kunnen stoken op de Quatt, ook tijdens deze koude week. Dus dat gaat prima. Ver boven de Quatt claim, dus ontevreden kan ik natuurlijk nooit meer zijn. Ik denk zelfs dat ik de aanschaf al terugverdiend heb :*)

[ Voor 13% gewijzigd door dikkiedik op 06-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:36:
[...]

"Wat een geouwehoer" is misschien niet de meest constructieve manier richting een community die elkaar probeert te helpen
@Clock bedoelt hiermee denk ik het gedoe met de Quatt, niet wat er hier wordt besproken in de groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Misschien een gekke gedachte: juist in deze maanden wil je dat je warmtepomp z’n ding goed doet, en je comfortabel warm bent en blijft in je huis. Maar deze maanden zijn in Nederland typisch vochtig en rond het vriespunt. Dus defrosts-a-gogo party time.

Is een warmtepomp in de huidige configuratie überhaupt wel handig voor een Nederlands klimaat? En zo nee, wat zou er anders en beter kunnen?

[ Voor 6% gewijzigd door olafmol op 06-12-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
dikkiedik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:10:
hier nogsteeds meer dan 98% kunnen stoken op de Quatt, ook tijdens deze koude week. Dus dat gaat prima. Ver boven de Quatt claim, dus ontevreden kan ik natuurlijk nooit meer zijn. Ik denk zelfs dat ik de aanschaf al terugverdiend heb :*)
Even opscheppen; ik zit op 99% en ben ook zeer tevreden O+
Ik durf het ook wel aan om mijn ingestelde warmteverlies te verlagen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:52
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:
Misschien een gekke gedachte: juist in deze maanden wil je dat je warmtepomp z’n ding goed doet, en je comfortabel warm bent en blijft in je huis. Maar deze maanden zijn in Nederland typisch vochtig en rond het vriespunt. Dus defrosts-a-gogo party time.

Is een warmtepomp in de huidige configuratie überhaupt wel handig voor een Nederlands klimaat? En zo nee, wat zou er anders en beter kunnen?
Er zijn tienduizenden warmtepompen die het gewoon doen, maar niet vanzelf. Ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat je ze goed moet inregelen. En omdat er bijna geen 2 situaties hetzelfde zijn moet je dat goed afstellen op het huis en huishouden.
Na een installatie vlug stellen: uhh deze zetten we op 6
volstaat in veel gevallen niet zoals je hier terugziet.

Gebruikers hebben 0 invloed anders dan bepalen of hij wel of niet aan gaat. De “AI” geeft ook niet thuis en je ticket om de stooklijn te verlagen staat in de rij met alle andere verzoeken.

Ik snap nog niet het idee erachter dat ze dat onder de hoed houden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
AgentKen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:14:
Wat is het gemiddelde van jullie flow (l/h)?
Die van mij zit rond rond 800 l/h met uitschieters naar boven. Zelf het gevoel dat iets minder meer efficiënt kan zijn? ivm warmteafgifte in vloer bijv.
flow is bij mij ook 800 l/h soms er iets onder soms er iets boven, maar dit komt door de bypass die er al is of is ingemaakt die zorgt dat je altijd 800 l/h door de quatt krijgt. waar ik inmiddels wel achter ben is dat het heel belangrijk is dat je systeem waterzijdig is ingeregeld en ook de flow in je vloer, heb je dit niet goed ingeregeld krijg je echt problemen. met 70 graden cv water merk je dit toch minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:36
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:24:
[...]

flow is bij mij ook 800 l/h soms er iets onder soms er iets boven, maar dit komt door de bypass die er al is of is ingemaakt die zorgt dat je altijd 800 l/h door de quatt krijgt. waar ik inmiddels wel achter ben is dat het heel belangrijk is dat je systeem waterzijdig is ingeregeld en ook de flow in je vloer, heb je dit niet goed ingeregeld krijg je echt problemen. met 70 graden cv water merk je dit toch minder.
helemaal mee eens, ik denk dat ik daar nog aan kan finetunen, het is niet zo dat ik het niet warm krijg, ik vind alleen het gebruik in eens bijzonder hoog. waar het in de plus graden nog bijzonder goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:01
Hoe gaan anderen om met stroom via een dynamisch contract (ik zit bij Zonneplan)?
De stroomprijs is per uur variabel en wordt dagelijks rond 13u gepubliceerd voor de volgende dag.
Doet Quatt daar iets mee?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:48

Trackerfire

BTC HODLER

TeslaNerd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:36:
Hoe gaan anderen om met stroom via een dynamisch contract (ik zit bij Zonneplan)?
De stroomprijs is per uur variabel en wordt dagelijks rond 13u gepubliceerd voor de volgende dag.
Nee, maar in principe kun je wel dagelijks je stroomtarief in de app aanpassen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-09 09:50
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:18:
[...]

Waarom? Om 99,9% te halen?

Soms verbaas ik mij wel over de hier gevoerde discussies. Verreweg het grootste deel van de warmtepomp eigenaren zijn geen tweaker. Ik zelf ook niet. Kijk hier alleen naar omdat ik het interessant vind en juist de ervaringen wil weten. Toen ik alleen nog maar op gas stookte, keek ik nooit naar wat de ketel deed. Het moest gewoon warm in huis zijn. En nu ook. Pas toen ik vanwege interesse/nieuwsgierigheid via json keek wat de CiC aan info kwijt wil, ging ook ik aan de slag met thermostaat en nachtverlaging e.d. Had ik dus nooit moeten doen 😬.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:53
TeslaNerd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:36:
Het beste kan je met zonnepanelen geen dynamisch contract nemen. Je bent namelijk vooral aan het terugleveren als de prijzen laag zijn omdat andere zonnepanelen dat ook doen en aan het gebruiken als de prijzen hoog zijn.

Als je geen of veel te weinig zonnepanelen hebt omdat je ze niet kwijt kan, dan zou je een slimme thuisbatterij kunnen overwegen die zorgt dat er altijd met het meest gunstige tarief geladen wordt en zo je warmtepomp voedt met zo goedkoop mogelijke stroom. Maar de investering is niet klein. Zonnepanelen zijn goedkoper.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:23:
[...]

Er zijn tienduizenden warmtepompen die het gewoon doen, maar niet vanzelf. Ze hebben allemaal met elkaar gemeen dat je ze goed moet inregelen. En omdat er bijna geen 2 situaties hetzelfde zijn moet je dat goed afstellen op het huis en huishouden.
Na een installatie vlug stellen: uhh deze zetten we op 6
volstaat in veel gevallen niet zoals je hier terugziet.

Gebruikers hebben 0 invloed anders dan bepalen of hij wel of niet aan gaat. De “AI” geeft ook niet thuis en je ticket om de stooklijn te verlagen staat in de rij met alle andere verzoeken.

Ik snap nog niet het idee erachter dat ze dat onder de hoed houden.
Ik heb nog steeds de hoop dat het ooit goedkomt.
Ik ben juist te laag ingezet qua warmteverlies: hier blijft Quatt doorkabbelen terwijl kamertemperatuur steeds verder wegzakt, tot soms 0,8°C onder gevraagd (waarna zowel CV als ketel samen volgas aan het werk gaan tot 0.05°C onder gevraagde temperatuur).
Dit is iets wat de CIC zelflerend had moeten kunnen oplossen.

Net mail 4 met daarin 6 screenshots van dit abominabel gedrag van de CIC, de vraag om een handleiding en wat andere opmerkingen over support (oa dat ze gelijk een ticketnummer moeten geven met een verwachte oplostermijn ipv doodse stilte) richting support en @marijnflipse gestuurd (gevraagd om eindelijk eens hier te reageren). Mailadres van laatste: educated guess.... en nog niet gebounced 🙃.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
pietjm schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:51:
[...]

Soms verbaas ik mij wel over de hier gevoerde discussies. Verreweg het grootste deel van de warmtepomp eigenaren zijn geen tweaker. Ik zelf ook niet. Kijk hier alleen naar omdat ik het interessant vind en juist de ervaringen wil weten. Toen ik alleen nog maar op gas stookte, keek ik nooit naar wat de ketel deed. Het moest gewoon warm in huis zijn. En nu ook. Pas toen ik vanwege interesse/nieuwsgierigheid via json keek wat de CiC aan info kwijt wil, ging ook ik aan de slag met thermostaat en nachtverlaging e.d. Had ik dus nooit moeten doen 😬.
Hoort bij de bewustwording he :)
'vroeger' zette je ook alleen de verwarming aan als je het koud had. En waarschijnlijk alleen daar waar je zat, versus in je hele huis. "Thermische schil" zoals dat nu heet :+

Het verschil zit hem erin dat een undershoot van een halve graad opvangen met een warmtepomp heel wat langer duurt dan met een CV ketel. Daar ontstaat veel van de wrevel. Het is met wat finetunen redelijk eenvoudig op te lossen, maar je bent wel afhankelijk van de medewerking van de leverancier.
Een aan/uit systeem met een warmtepomp is nou niet de opzet van het hele systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 09:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ruubert
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:16
Clock schreef op woensdag 6 december 2023 @ 04:55:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had een vergelijkbaar gedrag met mijn Tado. Hierdoor ging ook de CV bijstoken wat niet nodig is omdat de Quatt hier ook rustig de tijd voor kan nemen. Quatt weet hiervan maar heeft dit nog niet opgelost en beveelt de Lyric T6 aan.

Mijn oplossing: De Tado setpoint laat ik nu door een HA automation aanpassen. Dus het opwarmen na de nachtverlaging van 1C gaat in stapjes van 0,2C. Pas als de temperatuur in het huis net boven het setpoint komt wordt de Tado verhoogt met 0,2 C.

Resultaat: een mooie lange run, geen gas verbruik meer, geen spikes van de CIC control setpoint.

Motto: beter wat HI dan AI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
ruubert schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:00:
[...]

Mijn oplossing: De Tado setpoint laat ik nu door een HA automation aanpassen. Dus het opwarmen na de nachtverlaging van 1C gaat in stapjes van 0,2C. Pas als de temperatuur in het huis net boven het setpoint komt wordt de Tado verhoogt met 0,2 C.
dit lijkt me een hele goed oplossing als de kamertemperatuur wat mag schommelen in de woning. Zou dat ook graag willen doen, maar met een T6 is dat volgens mij niet mogelijk op 0,2C

Kun je het setpoint ook verlagen om te voorkomen dat CV bijspringt tijdens de daling? Dus dat je eigenlijk altijd een kamer temperatuur instelt van huidige temperatuur + 0,2C? met een min/max temperatuur uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
[...]

Nee, natuurlijk niet. Maar wel om mijn COP te verhogen.
Die vind ik te laag en zou ik graag structureel verhogen van gemiddeld 2.6 naar gemiddeld hoger dan 3.1.

Ik ben daarvoor mijn afgifte aan het verbeteren door een T11 te vervangen door een T22 of T33 (of een Jaga koopje als ik die toevallig tegen kom).

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 16:36
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:16:

Eentje die binnen kan staan en naar behoefte lucht vanuit buiten en afvoer van koude lucht ook naar buiten, beiden via buizen/slangen kan vervoeren. Dan is de defrost verleden tijd, toch? En zijn we ook meteen af van de geluidsnorm op de erfgrens.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Trackerfire schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:41:
[...]

Nee, maar in principe kun je wel dagelijks je stroomtarief in de app aanpassen.
Waar kan je in de app per uur verschillende tarieven invullen?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
[...]
Toen ik alleen nog maar op gas stookte, keek ik nooit naar wat de ketel deed. Het moest gewoon warm in huis zijn.
Niet? Best zonde. Had je een hoop centen kunnen besparen door de ingestelde CV temperatuur te verlagen en/of de afgifte te verhogen met behulp van ventilatoren.

Lees je dit, en heb je nog geen warmtepomp? Verlaag alvast de ingestelde CV temperatuur en schaf wat (zelfbouw) ventilatoren aan! Muchos dineros, si si.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Maarten58 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:07:
[...]

Eentje die binnen kan staan en naar behoefte lucht vanuit buiten en afvoer van koude lucht ook naar buiten, beiden via buizen/slangen kan vervoeren. Dan is de defrost verleden tijd, toch? En zijn we ook meteen af van de geluidsnorm op de erfgrens.... _/-\o_
De geluidsnormen gelden niet als je de warmtepomp in een schuurtje/hokje bouwt. Dat is nu nog een loophole in de wetgeving, zou mogelijk in de toekomst kunnen veranderen. Hoe effectief de Wp dan werkt, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:05:
[...]

In het technisch rapport, zit ergens in de mail.
Zie het nergens onder die noemer staan. Of is het het aanbevolen Quatt systeem? “Voor uw woning aan de [straat] raden wij een 4 kW Quatt Hybrid systeem aan”.

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:36
TeslaNerd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:08:
[...]

Waar kan je in de app per uur verschillende tarieven invullen?
Nergens (maar dat wordt ook niet gesteld)

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:15:
[...]

Zie het nergens onder die noemer staan. Of is het het aanbevolen Quatt systeem? “Voor uw woning aan de [straat] raden wij een 4 kW Quatt Hybrid systeem aan”.
Zal dat er ook al uitgehaald zijn (net als het hele AI verhaal van de website), omdat daar de meeste vragen vandaan komen? "Ik denk dat mijn warmteverlies te hoog is ingesteld" geeft vast teveel 'gedoe'.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 16:36
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:10:
[...]

De geluidsnormen gelden niet als je de warmtepomp in een schuurtje/hokje bouwt. Dat is nu nog een loophole in de wetgeving, zou mogelijk in de toekomst kunnen veranderen. Hoe effectief de Wp dan werkt, geen idee.
@olafmol Mijn prioriteit is niet eens de geluidsnorm (al zou me dat wel uitkomen hier in tussenwoning), maar veeeeel belangrijker: af zijn van dat geschakel en ontdooien, dat de pomp zo inefficiënt maakt in koude tijden. Eigenlijk is dat waar je de pomp voor nodig hebt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:15:
[...]

Ik heb een e-mail met de titel "Quatt Hybrid Offerte + Technisch Rapport" , in die e-mail zit een link "Bekijk en betaal de offerte". Die moet je niet hebben ;)

Verderop in diezelfde e-mail is een kop "Technisch Rapport & Offerte" en daaronder zit een knop waar je op kan klikken voor het Technisch rapport:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1w8SQu8nelbty93WWazTKzfkEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5zhscOKhdCeCB2EacpadxP1h.png?f=fotoalbum_large

In het Technisch rapport PDF document staat onder een kop "Wij verwachten dat je per jaar ca.
€ XYZ aan energiekosten zult besparen." in een tabel "Warmteverlies huis (schatting bij -10°C)".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_dfSqay1Cmv1__xPZA2_FEXfho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pX2T2EbmT0V6z7d4N7qrqZmc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Spykie op 06-12-2023 10:22 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 09:14
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:18:
[...]

Ik ook.. ;)

Ingestelde Warmteverlies: 16
Datum Temp-k COP WP CV
01/Nov 19,6 5,5 100,00% 0,00%
02/Nov 19,6 5,4 99,98% 0,02%
03/Nov 19,6 5,0 99,98% 0,02%
04/Nov 19,6 5,3 100,00% 0,00%
05/Nov 19,6 5,3 100,00% 0,00%
06/Nov 19,6 5,4 100,00% 0,00%
07/Nov 19,6 5,6 100,00% 0,00%
08/Nov 19,6 5,3 100,00% 0,00%
09/Nov 19,6 5,9 100,00% 0,00%
10/Nov 19,6 5,0 100,00% 0,00%
11/Nov 19,6 5,0 100,00% 0,00%
12/Nov 19,6 4,2 100,00% 0,00%
13/Nov 19,6 5,7 100,00% 0,00%
14/Nov 19,6 5,4 100,00% 0,00%
15/Nov 19,6 5,2 100,00% 0,00%
16/Nov 19,6 5,1 100,00% 0,00%
17/Nov 19,6 4,6 100,00% 0,00%
18/Nov 19,6 4,4 100,00% 0,00%
19/Nov 19,6 5,6 100,00% 0,00%
20/Nov 19,6 5,5 100,00% 0,00%
21/Nov 19,6 5,0 100,00% 0,00%
22/Nov 19,6 3,7 100,00% 0,00%
23/Nov 19,6 6,0 100,00% 0,00%
24/Nov 19,6 4,1 100,00% 0,00%
25/Nov 19,6 3,8 99,76% 0,24%
26/Nov 19,6 3,8 100,00% 0,00%
27/Nov 19,6 3,9 99,98% 0,02%
28/Nov 19,6 3,1 99,89% 0,11%
29/Nov 19,6 3,1 98,86% 1,14%
30/Nov 19,6 2,8 99,91% 0,09%
01/Dec 19,6 2,8 99,59% 0,41%
02/Dec 19,6 2,8 99,83% 0,17%
03/Dec 19,6 3,0 99,87% 0,13%
04/Dec 19,6 2,9 99,80% 0,20%
05/Dec 19,6 3,1 99,84% 0,16%
99,89% 0,11%

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
dikkiedik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:02:
[...]

dit lijkt me een hele goed oplossing als de kamertemperatuur wat mag schommelen in de woning. Zou dat ook graag willen doen, maar met een T6 is dat volgens mij niet mogelijk op 0,2C

Kun je het setpoint ook verlagen om te voorkomen dat CV bijspringt tijdens de daling? Dus dat je eigenlijk altijd een kamer temperatuur instelt van huidige temperatuur + 0,2C? met een min/max temperatuur uiteraard
Ik heb zelf Homey als hub, ik lees dat veel mensen hier HA gebruiken, hebben jullie in HA wel de trigger als de cv wordt bij geschakeld ? ik heb deze niet tot mijn beschikking in Homey, wat ik nl wil doen is dat wanneer de CV wordt bij geschakeld ik wil checken welke tado groep deze veroozaakt en eventueel omlaag wil regelen zodat de ketel voor een klein verschil niet gelijk in full power hoeft te gaan.
Ik vind het sowieso waardeloos dat de CIC de ketel niet met OT aan stuurt maar gelijk boem 100% vermogen. Wat mij wel opvalt is dat voor de quatt mijn cv ongeveer net zoveel gas verbruikte als nu wanneer de cic het nodig vind om de cv aan te zetten, dit zou toch veel beter moeten kunnen.
Iemand nog tips hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer de cv wordt aangezet dat deze wat rustiger gaan branden ? volgens mij staat de temp in cv veelste hoog en zou makkelijk richting 50 graden kunnen lijkt mij.
dit zou dan toch ook voor veel minder gas verbruik moeten zorgen als hij even aangezet wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
HarryInia schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:22:
[...]

Ik ook.. ;)

Datum Temp-k COP WP CV
99,89% 0,11%
Knap met een WV van 16! :*)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Maarten58 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:20:
[...]

@olafmol Mijn prioriteit is niet eens de geluidsnorm (al zou me dat wel uitkomen hier in tussenwoning), maar veeeeel belangrijker: af zijn van dat geschakel en ontdooien, dat de pomp zo inefficiënt maakt in koude tijden. Eigenlijk is dat waar je de pomp voor nodig hebt,
Geschakel is denk ik met name een combi van thermostaat en CiC logica. Defrosts ga je niet oplossen, dat is een fact of live met de huidige warmtepompen en het Nederlandse winterklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:25:
[...]

Ik heb zelf Homey als hub, ik lees dat veel mensen hier HA gebruiken, hebben jullie in HA wel de trigger als de cv wordt bij geschakeld ? ik heb deze niet tot mijn beschikking in Homey, wat ik nl wil doen is dat wanneer de CV wordt bij geschakeld ik wil checken welke tado groep deze veroozaakt en eventueel omlaag wil regelen zodat de ketel voor een klein verschil niet gelijk in full power hoeft te gaan.
Ik vind het sowieso waardeloos dat de CIC de ketel niet met OT aan stuurt maar gelijk boem 100% vermogen. Wat mij wel opvalt is dat voor de quatt mijn cv ongeveer net zoveel gas verbruikte als nu wanneer de cic het nodig vind om de cv aan te zetten, dit zou toch veel beter moeten kunnen.
Iemand nog tips hoe ik er voor kan zorgen dat wanneer de cv wordt aangezet dat deze wat rustiger gaan branden ? volgens mij staat de temp in cv veelste hoog en zou makkelijk richting 50 graden kunnen lijkt mij.
dit zou dan toch ook voor veel minder gas verbruik moeten zorgen als hij even aangezet wordt ?
kan je niet het vermogen en/of temperatuur van de CV verlagen op de ketel zelf? Deze heb ik bij mij op 45C staan en als de CV bij moet dan is dat altijd wel rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
dikkiedik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:30:
[...]

kan je niet het vermogen en/of temperatuur van de CV verlagen op de ketel zelf? Deze heb ik bij mij op 45C staan en als de CV bij moet dan is dat altijd wel rustig.
Idd, ik zou kijken of ik het brandervermogen en de max aanvoertemp op de CV ketel dan naar beneden kon instellen. Dan zou ie wat minder hard moeten "optrekken" los van wat de CiC aan je CV ketel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
Want de Quatt slaat immers pas weer aan bij -0.3C onder setpoint.
Dat verschilt blijkbaar ook nog per situatie...

In mijn geval staat de Tado thermostaat op 21 graden ingesteld. Quatt wordt geactiveerd zodra de thermostaat een temperatuur van 20,98 graden aangeeft (aldus Home Assistant).

Het begint allemaal met een setpoint van 30 graden en dat wordt langzaam verhoogd als het afkoelen door gaat. Niet vreemd natuurlijk want met een vloerverwarming kost het enige tijd voordat de warmteafgifte op gang komt. Vervolgens wordt het setpoint in stapjes verhoogd, op de koudste dag was dat tot 38 graden. Het vermogen van Quatt neemt ook toe naarmate het setpoint stijgt.

Zodra de thermostaat de ingestelde temperatuur heeft bereikt wordt het setpoint in stapjes verlaagd. Doordat dit enige tijd duurt verwarmt Quatt door en de temperatuur in de ruimte neemt verder toe. Voor mij betekent dat meestal een overshoot van pakweg 0,15 graden.

Tenslotte gaat Quatt uit, zakt de ruimtetemperatuur langzaam en enkele uren later herhaalt het proces zich wederom.

De afgelopen week heb ik met Quatt gecommuniceerd over het ingestelde warmteverlies. Dat was in mijn geval te hoog. Het is eind vorige week verlaagd maar ik zie nog niet direct verschil.

Overigens verder tevreden. Zo goed als nul gasverbruik (ook tijdens de koude dagen) en lager dan verwacht electriciteitsverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Timmy op 06-12-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Niet online
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:20:
[...]

Ik heb een e-mail met de titel "Quatt Hybrid Offerte + Technisch Rapport" , in die e-mail zit een link "Bekijk en betaal de offerte". Die moet je niet hebben ;)

Verderop in diezelfde e-mail is een kop "Technisch Rapport & Offerte" en daaronder zit een knop waar je op kan klikken voor het Technisch rapport:

[Afbeelding]

In het Technisch rapport PDF document staat onder een kop "Wij verwachten dat je per jaar ca.
€ XYZ aan energiekosten zult besparen." in een tabel "Warmteverlies huis (schatting bij -10°C)".

[Afbeelding]
Ha dank. Ik heb twee keer een Technische rapportage ontvangen. In de laatste variant zijn de regels over warmteverlies en max buitentemperatuur bij verwarming weggelaten - of weggevallen? Heeft bijv @TeslaNerd in zijn recente aanvraag de info nog wel staan? Zal het ook bij Quatt nog even navragen - want de opgegeven besparing in aardgas en gebruik electriciteit verschillen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:25:
[...]

Je CV ketel moet natuurlijk nog wel de woning warm kunnen houden als de Quatt het niet kan. En tijdens de defrosts moet hij ook voldoende warmte leveren.
Als je zonder Quatt de aanvoertemperatuur bij -10 op 50 graden kon houden, dan moet het nu ook kunnen. Ik zou als bovengrens 60 graden aanhouden als je het niet zeker weet. Dan heb je in ieder geval het HR effect, maar zit je nooit in de kou.
Je kan eventueel nog het maximum vermogen aanpassen als de ketel veel te sterk is, maar ook hier moet je mee oppassen. De ketel moet nog wel genoeg energie kunnen leveren voor de woning en ook goed kunnen ontsteken. Een te laag vermogen (toerental) kan zorgen dat je ketel helemaal niet meer aan wil.

[ Voor 8% gewijzigd door netappie op 06-12-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
HarryInia schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:22:
[...]

Ik ook.. ;)

Datum Temp-k COP WP CV
99,89% 0,11%
Met welke thermostaat?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:03
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
[...]

Je ziet in het plaatje dat de Quatt zomaar 2 uur stopt. Mits je niet aan de thermostaat hebt gezeten wordt er teveel energie geleverd.
Ik had nog even een berekening gemaakt voor gisteren en dan kom ik rond de 3,6kW uit, dus een ticket laten aanmaken bij Quatt om het warmteverlies van 6kW te verlagen naar 4kW.

Ik ben benieuwd :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Ysbeer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:39:
[...]

Ha dank. Ik heb twee keer een Technische rapportage ontvangen. In de laatste variant zijn de regels over warmteverlies en max buitentemperatuur bij verwarming weggelaten - of weggevallen? Heeft bijv @TeslaNerd in zijn recente aanvraag de info nog wel staan? Zal het ook bij Quatt nog even navragen - want de opgegeven besparing in aardgas en gebruik electriciteit verschillen ook.
Zoek even in mijn posts hierboven. Ik heb daar de fotos van mijn technische rapport staan en bij mij staat het er niet in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
TeslaNerd schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:12:
[...]

Zoek even in mijn posts hierboven. Ik heb daar de fotos van mijn technische rapport staan en bij mij staat het er niet in
😉⤵️
TeslaNerd in "Ervaringen met Quatt?"

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-09 09:14
Dat is wat QUATT zegt. Volgens mijn inschatting zit ik max rond de 10.
Electra verbruik is (te) hoog dus er valt nog wat te verbeteren.
Eerst nog wat meer ervaring op doen (met bv nog een weekje van -10...) voordat ik WV lager ga aanvragen.

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
netappie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:44:
[...]

Je CV ketel moet natuurlijk nog wel de woning warm kunnen houden als de Quatt het niet kan. En tijdens de defrosts moet hij ook voldoende warmte leveren.
Als je zonder Quatt de aanvoertemperatuur bij -10 op 50 graden kon houden, dan moet het nu ook kunnen. Ik zou als bovengrens 60 graden aanhouden als je het niet zeker weet. Dan heb je in ieder geval het HR effect, maar zit je nooit in de kou.
Je kan eventueel nog het maximum vermogen aanpassen als de ketel veel te sterk is, maar ook hier moet je mee oppassen. De ketel moet nog wel genoeg energie kunnen leveren voor de woning en ook goed kunnen ontsteken. Een te laag vermogen (toerental) kan zorgen dat je ketel helemaal niet meer aan wil.
dagen van -10 komen natuurlijk niet heel vaak voor, ik zou er dan toch ook voor kunnen kiezen om in die periode de cv wat te verhogen of is dat een slecht idee? dan voorkom je toch dat je het warmer maakt dan strikt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Timmy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

Dat verschilt blijkbaar ook nog per situatie...

In mijn geval staat de Tado thermostaat op 21 graden ingesteld. Quatt wordt geactiveerd zodra de thermostaat een temperatuur van 20,98 graden aangeeft (aldus Home Assistant).
Kun je zien of de Tado dan een warmtevraag uitstuurt naar de CiC, of dat ie gewoon alleen maar z'n temperatuur sensor gegevens doorgeeft, zonder warmtevraag, en dat de CiC op eigen houtje bij 0,02C onder gewenste ruimte-temp de Quatt aanslingert?
Het begint allemaal met een setpoint van 30 graden en dat wordt langzaam verhoogd als het afkoelen door gaat. Niet vreemd natuurlijk want met een vloerverwarming kost het enige tijd voordat de warmteafgifte op gang komt. Vervolgens wordt het setpoint in stapjes verhoogd, op de koudste dag was dat tot 38 graden. Het vermogen van Quatt neemt ook toe naarmate het setpoint stijgt.

Zodra de thermostaat de ingestelde temperatuur heeft bereikt wordt het setpoint in stapjes verlaagd. Doordat dit enige tijd duurt verwarmt Quatt door en de temperatuur in de ruimte neemt verder toe. Voor mij betekent dat meestal een overshoot van pakweg 0,15 graden.

Tenslotte gaat Quatt uit, zakt de ruimtetemperatuur langzaam en enkele uren later herhaalt het proces zich wederom.

De afgelopen week heb ik met Quatt gecommuniceerd over het ingestelde warmteverlies. Dat was in mijn geval te hoog. Het is eind vorige week verlaagd maar ik zie nog niet direct verschil.

Overigens verder tevreden. Zo goed als nul gasverbruik (ook tijdens de koude dagen) en lager dan verwacht electriciteitsverbruik.
Dit riekt behoorlijk naar een klassieke aan/uit regeling zonder intelligentie over opwarm- en afkoel-tijd. Dan krijg je altijd overshoots en lange tijden van te koud. Juist bij trage systemen als warmtepompen en vloerverwarmingen heb je een sturings-systeem nodig dat rekening houdt met de vertragingen in het systeem. Dit is trouwens geen ingewikkelde materie, dit probleem is al decenia lang opgelost met oa PID's ed. Bizar dat Quatt dit niet heeft ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Flesym schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:40:
[...]

Ik heb vandaag vanaf 12 uur mijn T6R even vervangen voor de Intergas Comfort Touch. Op zich laat de Comfort Touch zich goed regelen en je zien iedere temperatuursverandering. Maar met de Comfort Touch stopt bij mij de WP 1 of 2x per uur, zowel in slow als in regular mode. Geen idee waarom maar dat maakt het toch een stuk instabieler dan de T6R. Nog tips of ben jij hier niet tegen aan gelopen?
[Afbeelding]
Gisteren wederom de Comfort Touch aangesloten want het zou toch goed moeten werken 🤔. En nu loopt hij inderdaad wel heel mooi 😁. Probleem was volgens mij een setting in de Comfort Touch, precision stond op 0,1 ipv 0,5. Hierdoor grijpt de thermostaat bij 0,1 graad te hoog in (stop warmtevraag) voordat de CIC eea weer kan terug regelen. Nu schommelt de temperatuur tussen de -0,1 en +0,1 graad. Dus het lijkt erop dat dit bij mij ook een blijvertje is.
Wel twee aandachtspunten:
- geen schema, maar ik gebruik toch geen nachtverlaging
- geen app bediening.
Voor beiden heb je ook een gateway nodig en voor zover ik begrijp gekoppeld aan een Intergas CV ketel.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:41:
Kun je zien of de Tado dan een warmtevraag uitstuurt naar de CiC, of dat ie gewoon alleen maar z'n temperatuur sensor gegevens doorgeeft, zonder warmtevraag, en dat de CiC op eigen houtje bij 0,02C onder gewenste ruimte-temp de Quatt aanslingert?
Ik ben het helemaal met je eens. Het heeft veel weg van een simpele aan/uit schakeling. Het vermogen zal beinvloed worden door het warmteverlies maar enige vorm van intelligentie wat betreft het tijdig in- en uitschakelen lijkt afwezig.

Quatt wordt ingeschakeld rond de 0,02 graden beneden de doeltemperatuur (21 graden) en verlaagt het setpoint in stapjes zodra de doeltemperatuur bereikt is. Dat gedrag kan ik vrijwel een op een over alle historische data van Home Assistant leggen.

Zeker op een dag zoals vandaag waarbij hier regelmatig de zon even doorkomt zie je dat dit direct invloed heeft. Quatt schakelt vaak in en uit.

Laat ik vooropstellen dat het hier niet te koud/warm wordt. Het verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur is pakweg 0,3 graden. Niet veel, maar overshoots over ruim 0,2 graden zouden niet nodig moeten zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Timmy op 06-12-2023 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:40:
[...]

dagen van -10 komen natuurlijk niet heel vaak voor, ik zou er dan toch ook voor kunnen kiezen om in die periode de cv wat te verhogen of is dat een slecht idee? dan voorkom je toch dat je het warmer maakt dan strikt nodig.
Dat is hoe weercompensatie werkt, maar dat doet de Quatt al in de meeste omstandigheden.
Je CV ketel springt bij als de COP zo ver daalt dat het benodigde vermogen niet meer haalbaar is met het pompen van warmte uit de buitenlucht, of als de berekening aantoont dat de CV ketel het goedkoper kan.

Eigenlijk is elke HR CV ketel met een goed ingeregeld afgiftesysteem al zuinig met een aanvoertemperatuur van 60 graden. Daarnaast is het niet zo dat de ketel de radiatoren in een seconde van 40 naar 60 graden krijgt als de CiC hem aanspreekt. De retourtemperatuur zal nog lange tijd laag blijven en langzamerhand stijgen als het geen beest van een ketel is. Water opwarmen kost namelijk veel energie en als het zo koud is, dan verliest je huis heel veel warmte wat de radiatoren weer aanvullen. Het water komt dus nog steeds relatief koel terug.

Kortom, het maakt allemaal wat minder uit. Als je echt het maximale wilt besparen, dan kan je de ketel inderdaad zo proberen te tunen dat hij nooit te hard of te hoog gaat, maar het kan zijn dat defrosts dan langer duren of de CiC zelf de conclusie trekt dat als de CV ketel het al niet snel warm krijgt, de warmtepomp al helemaal kansloos is.

Ik weet niet wat het officiële standpunt van Quatt is over de gewenste aanvoertemperatuur en vermogen, maar het lijkt zelfs mij een hoop moeite voor een paar theoretische m3 gas per jaar, en dan ben ik helemaal van het tunen van die dingen als ze er alleen voor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Flesym schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:49:
[...]

Gisteren wederom de Comfort Touch aangesloten want het zou toch goed moeten werken 🤔. En nu loopt hij inderdaad wel heel mooi 😁. Probleem was volgens mij een setting in de Comfort Touch, precision stond op 0,1 ipv 0,5. Hierdoor grijpt de thermostaat bij 0,1 graad te hoog in (stop warmtevraag) voordat de CIC eea weer kan terug regelen. Nu schommelt de temperatuur tussen de -0,1 en +0,1 graad. Dus het lijkt erop dat dit bij mij ook een blijvertje is.
- geen app bediening.
Voor beiden heb je ook een gateway nodig en voor zover ik begrijp gekoppeld aan een Intergas CV ketel.
Mooi dat het beter gaan, maar het lijkt me sterk dat de "precision" setting daar mee te maken heeft, want die gaat puur over het afronden van de weergave op het display.

Het zou wel heel bizar zijn als de CiC iets met weergave info doet, of dat de thermostaat de afgeronde weergave data meestuurt in z'n datapakketje.

Wat wel kan helpen is de "Controle regeling" instelling, die kan op slow/regular/fast (1/2/3). Voor langzamer gedrag bv bij vvw wil je die op 1 (slow) hebben.

En altijd na een verandering in je thermostaat/thermostaat instellingen de CiC uit en aanzetten (lijkt het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Timmy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:57:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Het heeft veel weg van een simpele aan/uit schakeling. Het vermogen zal beinvloed worden door het warmteverlies maar enige vorm van intelligentie wat betreft het tijdig in- en uitschakelen lijkt afwezig.

Quatt wordt ingeschakeld rond de 0,02 graden beneden de doeltemperatuur (21 graden) en verlaagt het setpoint in stapjes zodra de doeltemperatuur bereikt is. Dat gedrag kan ik vrijwel een op een over alle historische data van Home Assistant leggen.

Zeker op een dag zoals vandaag waarbij hier regelmatig de zon even doorkomt zie je dat dit direct invloed heeft. Quatt schakelt vaak in en uit.
Maar kun je zien of de Tado een warmtevraag aan de CiC stuurt bij 0,02C onder ingestelde temp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:59:
Maar kun je zien of de Tado een warmtevraag aan de CiC stuurt bij 0,02C onder ingestelde temp?
Ik heb alleen een parameter "heating" met een percentage. Ik ga er vanuit dat de CV die voorheen gebruikte om te moduleren. Die loopt niet gelijk met de start/stops van Quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Timmy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:02:
[...]

Ik heb alleen een parameter "heating" met een percentage. Ik ga er vanuit dat de CV die voorheen gebruikte om te moduleren. Die loopt niet gelijk met de start/stops van Quatt.
Waar komt die "heating" vandaan, van de Tado of van de CiC?

(NB ik lees over Tado v3 dat ie behoorlijk random warmtevraag uitstuurt, de ene keer 0,3 onder setpoint, dan weer 0,1 etc. Maar 0,02 onder setpoint is wel heel bizar hoge resolutie. Het is wel interessant om te snappen of het de Tado is, of de CiC, die de Quatt een schop geeft qua warmtevraag.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
harv schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:27:
[...]

@MacD007
Kun jij ons misschien iets meer vertellen van die bevroren datakabel?? Dat kan toch niet moeilijk zijn!
Nee, er is geen bevroren datakabel. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:04:
Waar komt die "heating" vandaan, van de Tado of van de CiC?

(NB ik lees over Tado v3 dat ie behoorlijk random warmtevraag uitstuurt, de ene keer 0,3 onder setpoint, dan weer 0,1 etc. Maar 0,02 onder setpoint is wel heel bizar hoge resolutie. Het is wel interessant om te snappen of het de Tado is, of de CiC, die de Quatt een schop geeft qua warmtevraag.)
Het heating percentage komt van Tado.

Ik heb overigens een Tado v1. Er zit niet heel veel verschil tussen de versies, vooral wat nieuwe sensoren, maar de Tado software is in grote lijnen identiek (aldus Tado).

Op basis van de gegevens die ik heb vanuit Tado en Quatt denk ik dat Quatt alles op basis van thermostaat-temperatuur regelt. Ik zie niet anders waarvan de karakteristieken zo overeen komen met het gedrag van Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:52:
[...]

De linker iets naar voren en rechts trekken?
Iedere cm is 1
Screenshot is momentopname kan half in defrost hebben gezeten?
Gelukkig dat dit meer mensen zien, ik dacht dat ik de enige was, ik vrees namelijk dat @joosie nog niet overtuigd was van de echte noodzaak voor een goede luchttoevoer naar de warmtepomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Timmy schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:08:
[...]

Het heating percentage komt van Tado.

Ik heb overigens een Tado v1. Er zit niet heel veel verschil tussen de versies, vooral wat nieuwe sensoren, maar de Tado software is in grote lijnen identiek (aldus Tado).

Op basis van de gegevens die ik heb vanuit Tado en Quatt denk ik dat Quatt alles op basis van thermostaat-temperatuur regelt. Ik zie niet anders waarvan de karakteristieken zo overeen komen met het gedrag van Quatt.
Wat ik probeer uit te vogelen: het kan zijn dat de CiC een warmtevraag van de thermostaat altijd gebruikt om de Quatt aan te slingeren, of dat de CiC onafhankelijk van wel of niet thermostaat warmtevraag, bepaalt of de Quatt aan moet.

Dat is me nog steeds niet duidelijk: gebruikt de CiC de thermostaat puur als een temp-sensor en instel-unit, of is de thermostaat ook echt "de baas" van de CiC in de zin van: als ik zeg "geef warmte" dan voert de CiC dat ook gewoon direct uit en stuurt een start-commando door naar de Quatt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:13:
Dat is me nog steeds niet duidelijk: gebruikt de CiC de thermostaat puur als een temp-sensor en instel-unit, of is de thermostaat ook echt "de baas" van de CiC in de zin van: als ik zeg "geef warmte" dan voert de CiC dat ook gewoon direct uit en stuurt een start-commando door naar de Quatt.
Ik heb geen mogelijkheid om de Opentherm communicatie af te vangen, dus mogelijk zijn er nog meer parameters die het gedrag wel beinvloeden.

In mijn situatie komt alleen de ruimte-temperatuur overeen met het aan/uit gedrag van de Quatt. De door Tado aangestuurde modulatie (dat lijkt mij het "heating" percentage) zie ik op geen enkele manier terug in de regeling; dus aan/uit of setpoint bepaling.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacD007
Bacteria1980 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:06:
Ik geef de hoop op. Ik ben al ruim 3 maanden bezig met quatt. Ik zal al 5 keer terug gebeld worden. Vandaag weer toegezegd. Wederom niet gebeurd. De laatste ticket staat al weer 10 weken open. Ben nog steeds niet geholpen. Wat heb ik spijt dat ik in zee ben gegaan met quatt.... Ga morgen eens uitzoeken wat mijn rechten zijn.
Is vervelend, bel anders gewoon het noodnummer op, en een boze mail naar @marijnflipse , eventueel ook via LinkedIn, zal hij wel niet fijn vinden, maar dit kan gewoon zo niet langer.
Ik snap best wel dat ze het druk hebben, maar zorg tenminste er voor dat mensen op tijd, en 10 weken een open ticket hebben, is echt veel te lang.
Daar zullen ze echt iets aan moeten doen, want dit kan wel eens een backfire gaan worden waar ze zeker niet op zitten te wachten.
Ik weet uit eigen ervaring, heb lang genoeg in een dergelijke situatie gewerkt dat je een goed werkend volgsysteem voor je meldingen nodig hebt. Bij ons werden de probleemgevallen in een special overleg besproken en gekeken welke aanvullende acties en vooral terugkoppeling naar de klant nodig was. _/-\o_
Dus @marijnflipse zorg dat je je toko op orde hebt, vergeet niet dat er ook een heleboel potentiële klanten voor Quatt hier meelezen en heel belangrijk vergeet niet dat ontevreden klanten klagen niet, die zappen, zeker als het nog klanten moeten worden, die haken dus gewoon af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:33
Spykie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:17:
[...]

Een buitenunit kan NIET "niet bevriezen".
Als het boven de 0 graden is en de buitenunit voldoende (onbeperkt?) kan moduleren kan dit theoretisch natuurlijk wel. Dat je dan een verwaarloosbare hoeveelheid aan verwarmingscapaciteit overhoud maakt dit natuurlijk niet erg praktisch.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
onlinaius schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:37:
[...]

Als het boven de 0 graden is en de buitenunit voldoende (onbeperkt?) kan moduleren kan dit theoretisch natuurlijk wel. Dat je dan een verwaarloosbare hoeveelheid aan verwarmingscapaciteit overhoud maakt dit natuurlijk niet erg praktisch.
In de doos in een verwarmde ruimte bevriest hij ook niet. Maar tijdens normaal gebruik is het zelfs ruim boven 0 de normaalste zaak van de wereld. Het is niet iets om je druk over te maken zolang de defrosts goed gaan, dat doen de fabrikanten wel voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:11:
[...]

Gelukkig dat dit meer mensen zien, ik dacht dat ik de enige was, ik vrees namelijk dat @joosie nog niet overtuigd was van de echte noodzaak voor een goede luchttoevoer naar de warmtepomp. ;)
Mag ik daarnaast opmerken dat ik het überhaupt vreemd vind dat de Quatt-monteurs dit zo plaatsen?
Of denken ze dat het zij- en achterrooster er voor de sier zitten?
Daar zal toch hopelijk wel een instructie voor zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:51:
[...]

Het beste kan je met zonnepanelen geen dynamisch contract nemen. Je bent namelijk vooral aan het terugleveren als de prijzen laag zijn omdat andere zonnepanelen dat ook doen en aan het gebruiken als de prijzen hoog zijn.
offtopic:
Dat kan verschillen, er waren onlangs enkele dure uren dat ik dacht misschien ff opstoken en dan uit of op gas want hybride geeft keuze ;)
Ik weet niet wat mijn panelen zeker opleveren, noch wat mijn jaarverbruik precies is. Nu een Quatt, misschien voor water nog wat elektrisch, auto varieert (en als de privé lease verloopt misschien weer benzine) dus tja. Ik gok op 5000 afname en 3600 teruglevering. Bij een contract is dat zo 1400x 0,30 a 0,35
Gas nu 1,176
Afname Teruglevering
Juli 0,270 (vanaf 25e) -
Augustus 0,279 0,29
September 0,282 0,264
Oktober 0,259 0,274
November 0,284 0,294
December 0,311. 0,390

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
bite schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:00:
[...]
offtopic:
Dat kan verschillen, er waren onlangs enkele dure uren dat ik dacht misschien ff opstoken en dan uit of op gas want hybride geeft keuze ;) Vandaag van 0,29 tot 0,39 en gemiddeld 0.33
Ik weet niet wat mijn panelen zeker opleveren, noch wat mijn jaarverbruik precies is. Nu een Quatt, misschien voor water nog wat elektrisch, auto varieert (en als de privé lease verloopt misschien weer benzine) dus tja. Ik gok op 5000 afname en 3600 teruglevering. Bij een contract is dat zo 1400x 0,30 a 0,35
Gas nu 1,176
Afname Teruglevering
Juli 0,270 (vanaf 25e) -
Augustus 0,279 0,29
September 0,282 0,264
Oktober 0,259 0,274
November 0,284 0,294
December 0,311. 0,390
Met een vast of variabel contract moet de energieleverancier gewoon alles tegen elkaar wegstrepen in kWh.
Dat betekent dat je gewoon helemaal niks betaalt zolang je binnen je eigen opwek blijft in het contractjaar. Ook ben je beschermd tegen negatieve uurprijzen en kan je in de zomer sparen voor de winter, waardoor je niet opeens een heel nare afschrijving krijgt over het energieverbruik van december.

Dit werkt natuurlijk alleen zolang de salderingsregeling er is, maar dat gaat nog wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:03

Dit staat er in mijn rapport...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_lnwBRobtWzGRTlTY4wr0p_Kktw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlEWe6eiG3ccV63solXgqRdL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-09 11:29

SBL

olafmol schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:13:

Hmm. Ik log (bijna) geen JSONdata als Quatt uit staat, maar mensen met HA wel.
Het omgekeerde is in elk geval waar: als de Quatt aan is (dus niet alleen pompen), zegt de thermostaat altijd dat otFtChEnabled WAAR is en otFtControlSetpoint is nooit 10.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:24:
[...]

Is vervelend, bel anders gewoon het noodnummer op, en een boze mail naar @marijnflipse , eventueel ook via LinkedIn, zal hij wel niet fijn vinden, maar dit kan gewoon zo niet langer.
Ik snap best wel dat ze het druk hebben, maar zorg tenminste er voor dat mensen op tijd, en 10 weken een open ticket hebben, is echt veel te lang.
Daar zullen ze echt iets aan moeten doen, want dit kan wel eens een backfire gaan worden waar ze zeker niet op zitten te wachten.
Ik weet uit eigen ervaring, heb lang genoeg in een dergelijke situatie gewerkt dat je een goed werkend volgsysteem voor je meldingen nodig hebt. Bij ons werden de probleemgevallen in een special overleg besproken en gekeken welke aanvullende acties en vooral terugkoppeling naar de klant nodig was. _/-\o_
Dus @marijnflipse zorg dat je je toko op orde hebt, vergeet niet dat er ook een heleboel potentiële klanten voor Quatt hier meelezen en heel belangrijk vergeet niet dat ontevreden klanten klagen niet, die zappen, zeker als het nog klanten moeten worden, die haken dus gewoon af.
Haha, het lijkt wel alsof je mijn mail aan Marijn hebt gelezen (nog steeds geen bounce op dat mailadres wat ik gebruikte).

Dit gaf ik aan:

Ook frusterend: geen enkel teken van leven van support.quatt.io.

Tips:

- Geef in ieder geval een ticketnummer met daarin een verwachte oplostermijn: laat, hoe dan ook, weten dat de mail ontvangen is!
- Laat 2 support medewerkers enkel de minor problemen oplossen en wegwerken
- Zorg eindelijk eens voor een handleiding waarin basisinstellingen staan hoe e.e.a qua radiatoren en vloerverwarming etc. in te stellen.
- Reageer weer eens in tweakers/ ervaringen met Quatt: Ervaringen met Quatt? die wordt publiekelijk gelezen en klachten over support en werking Quatt zijn legio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
netappie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:07:
[...]

Met een vast of variabel contract moet de energieleverancier gewoon alles tegen elkaar wegstrepen in kWh.
Dat betekent dat je gewoon helemaal niks betaalt zolang je binnen je eigen opwek blijft in het contractjaar.
Dat is onderdeel van het probleem hè. Daarom zullen veel mensen geen rekening houden met beschikbaarheid van die energie. Wel handig hoor maar er zijn daar voor mij ook onzekerheden ivm verbruik tov opwek en voorwaarden of andere acties van de leveranciers zoals salderen per tariefperiodes. Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?
Ook ben je beschermd tegen negatieve uurprijzen en kan je in de zomer sparen voor de winter, waardoor je niet opeens een heel nare afschrijving krijgt over het energieverbruik van december.
Dat kwam beperkt voor net als de hoge opbrengsten.

Ik ben nog chagrijnig van dat dure jaarcontract voor gas waarvoor er zelfs prijsplafond vergoeding van ons belastinggeld was terwijl de prijzen weer daalden. Misschien had dat anders kunnen lopen maar vermoed dat handelaren meer zicht hebben op bv aanvoer van lng en daar hun voordeel mee deden. Idem met producent en leverancier in eigenlijk een bedrijf.
Net als coolblue "Naast uurprijzen voor stroom, krijg je bij Coolblue Energie een vast tarief voor gas. Hiermee beschermen we je tegen schommelende gasprijzen. Zo heb je geen onverwacht hoge gasrekening in de winter." Wel een hoge maar geen onverwacht hoge, heerlijk die bescherming, zo lief van ze
Dit werkt natuurlijk alleen zolang de salderingsregeling er is, maar dat gaat nog wel even duren.
Laat ze vooral het salderen van energiebelasting behouden. Dat met percentages en misschien wel openingen voor andere interpretatie.. ik ben benieuwd.
(Laadpaal hier nu 0,79/kWh. Ik ben voor marktwerking maar dit is toch absurd want geen concurrentie en je mag officeel geen kabel over de stoep leggen.)
Quatt werkt goed hier, houd de temperatuur stabiel. Qua afgifte nog wel wat te verbeteren met wellicht paar andere radiatoren. Cop weer 3 nu het iets warmer is.

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 06-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-09 11:08
Dag allen,

ik melde al eerder over merkwaardig stookgedrag van de Quat aan het einde van een stookrun.
Veel te hoge temperatuur terwijl de warmtevraag bijna niets of zelfs helemaal niets meer is.
Daar schoot ik uiteindelijk een ticket voor in en die werd netjes binnen 5 werkdagen behandeld.
En bij een storing die is ontstaan door het niet goed inregelen van Quatt samen met de Intergas Extreme had ik binnen 10 minuten iemand aan de lijn (savonds) die deskundig was waardoor we het probleem samen in 20-30 minuten hadden opgelost.

De stooklijn blijf ik echter merkwaardig vinden ondanks dat Quatt iets heeft bijgesteld.
Ook nu weer een veel te hoge temperatuur terwijl er nagenoeg geen vraag meer is. Quatt zou het op 30 graden makkelijk kunnen warm houden, 40 is voor een veel koudere buitentemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlECNkg1aXiJTohKfR4mzNpuBGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4fTgs37y2vy2adTLfDr4CDi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
Zojuist waren al mijn sensoren in HA offline. Bleek het een firmwareupgrade! Ik zit nu op 2.7.1 (was 2.7.0)
Jammer dat er geen releasenotes openbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
kroam schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:53:
Zojuist waren al mijn sensoren in HA offline. Bleek het een firmwareupgrade! Ik zit nu op 2.7.1 (was 2.7.0)
Hm hier ook. Enkel zat ik gisteren al op 2.7.1 en mijn verbinding is sinds een half uur offline. Heb jij weer data in de quatt app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
kroam schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:53:
In de afgelopen 24uur is bij een hoop mensen inderdaad de CiC bijgewerkt naar versie 2.7.1

Heeft iemand al geraden wat er veranderd is? :9

[ Voor 10% gewijzigd door Spykie op 06-12-2023 15:16 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HBO88
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:15:
[...]

In de afgelopen 24uur is bij een hoop mensen inderdaad de CiC bijgewerkt naar versie 2.7.1

Heeft iemand al geraden wat er veranderd is? :9
Heb nu de full electric optie beschikbaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
HBO88 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:16:
[...]

:9

De kamer temperatuur van de T6 wordt bij mij inmiddels wel lekker vaak bijgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCvNbEgMw9wugihUL4XdcVzbjVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E3cP2Z8ZC60s2Rr8pH7BWKc4.png?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]

De kamer temperatuur van de T6 wordt bij mij inmiddels wel lekker vaak bijgewerkt.

[Afbeelding]
Sinds de firmware upgrade? Ik heb nu een 1-op-1 verbinding met @marijnflipse :P

[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 06-12-2023 15:23 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okijokii
[...]

Die van mij kan nu koelen 🥶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:49:
[...]

Haha, het lijkt wel alsof je mijn mail aan Marijn hebt gelezen (nog steeds geen bounce op dat mailadres wat ik gebruikte).

Dit gaf ik aan:

Ook frusterend: geen enkel teken van leven van support.quatt.io.

Tips:

- Geef in ieder geval een ticketnummer met daarin een verwachte oplostermijn: laat, hoe dan ook, weten dat de mail ontvangen is!
- Laat 2 support medewerkers enkel de minor problemen oplossen en wegwerken
- Zorg eindelijk eens voor een handleiding waarin basisinstellingen staan hoe e.e.a qua radiatoren en vloerverwarming etc. in te stellen.
- Reageer weer eens in tweakers/ ervaringen met Quatt: Ervaringen met Quatt? die wordt publiekelijk gelezen en klachten over support en werking Quatt zijn legio.
ga je eerst eens verdiepen in waterzijdig inregelen, daarna pas verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Flesym schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:49:
[...]

- geen app bediening.
De gateway gaat sowieso niet werken, ook niet met een Intergas ketel. De gateway communiceert nl via de ketel met de comfort touch en niet direct. Met de CiC ertussen werkt dat niet. Via Intergas heb ik hierover navraag gedaan. Ik heb wel een verzoek bij Quatt liggen om dit mogelijk te maken.

En die 0,1 of 0,5 graad is alleen maar het tonen op het scherm. Niet de setpoint.

[ Voor 3% gewijzigd door pietjm op 06-12-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
bite schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:01:
[...]
Dat is onderdeel van het probleem hè. Daarom zullen veel mensen geen rekening houden met beschikbaarheid van die energie. Wel handig hoor maar er zijn daar voor mij ook onzekerheden ivm verbruik tov opwek en voorwaarden of andere acties van de leveranciers zoals salderen per tariefperiodes. Greenchoice jaarrekening saldering incorrect?

[...]

Dat kwam beperkt voor net als de hoge opbrengsten.

Ik ben nog chagrijnig van dat dure jaarcontract voor gas waarvoor er zelfs prijsplafond vergoeding van ons belastinggeld was terwijl de prijzen weer daalden. Misschien had dat anders kunnen lopen maar vermoed dat handelaren meer zicht hebben op bv aanvoer van lng en daar hun voordeel mee deden. Idem met producent en leverancier in eigenlijk een bedrijf.
Net als coolblue "Naast uurprijzen voor stroom, krijg je bij Coolblue Energie een vast tarief voor gas. Hiermee beschermen we je tegen schommelende gasprijzen. Zo heb je geen onverwacht hoge gasrekening in de winter." Wel een hoge maar geen onverwacht hoge, heerlijk die bescherming, zo lief van ze

[...]

Laat ze vooral het salderen van energiebelasting behouden. Dat met percentages en misschien wel openingen voor andere interpretatie.. ik ben benieuwd.
(Laadpaal hier nu 0,79/kWh. Ik ben voor marktwerking maar dit is toch absurd want geen concurrentie en je mag officeel geen kabel over de stoep leggen.)
Quatt werkt goed hier, houd de temperatuur stabiel. Qua afgifte nog wel wat te verbeteren met wellicht paar andere radiatoren. Cop weer 3 nu het iets warmer is.
De salderingsregeling is alles behalve ideaal, maar het werkt wel om mensen aan de zonnepanelen te krijgen en dat voorkomt weer een hoop vervuiling.

De minister doet net alsof netcongestie komt door die zonnepanelen, maar dat is klinklare onzin. Het komt door het tegenwerken van de ACM. Die heeft netbeheerders een decennium lang verboden om kosten in rekening te brengen voor het opschalen van het net als voorbereiding op de energietransitie.

Uiteindelijk is voor een massale uitrol van zonnepanelen ongeveer 2x de netcapaciteit per woning nodig (was 1600W in het jaar 1960), maar de echte grootverbruikers die langdurig draaien zoals EV's en volledig elektrische keukens vereisen een hele andere schaalgrootte. Zelfs met 2 Quatt warmtepompen tegelijk kom je daar niet in de buurt.

Voor de energieleveranciers is de salderingsregeling wel een aderlating, want eigenlijk is er geen cent te verdienen. Maar het voorstel wat er ligt om het af te bouwen is werkelijk een vodje.
Het zou de minister sieren om het voorstel in te trekken, maar die zit met een tunnelvisie door te drammen.

Een volgende regering zou gewoon de energiebelasting saldeerbaar moeten houden en de terugleverprijs los moeten laten. Dan is er behoorlijke zekerheid over de terugverdientijd terwijl er toch nog een prikkel is om zo veel mogelijk zelf te verbruiken en blijft er ook wat marge over voor energieleveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Benergy5 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:46:
Dag allen,

ik melde al eerder over merkwaardig stookgedrag van de Quat aan het einde van een stookrun.
Veel te hoge temperatuur terwijl de warmtevraag bijna niets of zelfs helemaal niets meer is.
Daar schoot ik uiteindelijk een ticket voor in en die werd netjes binnen 5 werkdagen behandeld.
En bij een storing die is ontstaan door het niet goed inregelen van Quatt samen met de Intergas Extreme had ik binnen 10 minuten iemand aan de lijn (savonds) die deskundig was waardoor we het probleem samen in 20-30 minuten hadden opgelost.

De stooklijn blijf ik echter merkwaardig vinden ondanks dat Quatt iets heeft bijgesteld.
Ook nu weer een veel te hoge temperatuur terwijl er nagenoeg geen vraag meer is. Quatt zou het op 30 graden makkelijk kunnen warm houden, 40 is voor een veel koudere buitentemperatuur.

[Afbeelding]
Goed om wat positiefs te lezen over de ondersteuning. Nu werkt Quatt goed maar ging me wel beetje zorgen maken voor als dat niet zo is, al is er nog backup van de cv.
Van die temperaturen zie ik vaak verschillen dat ik denk dat Quatt de thermostaat niet volgt wat dat betreft en enkel reageert op kamertemperatuur. Nu is de watertemperatuur van Quatt 5 a 10 graden hoger en lijkt die omhoog of omlaag te regelen bij 0,2 verschil van roomsetpoint.
Opmerkelijk vind ik wel dat de CV vaak wordt ingeschakeld. Die werkt met opentherm en wel op wat de thermostaat aangeeft. Bij een defrost soms de brander aan tot 5 graden boven vraag. Vaak draait de CV pomp dan toch voor niets mee tot er daadwerkelijk vraag nodig lijkt. Dat moet beter kunnen dacht ik en heb wel wat met de instellingen gedaan waarmee ik de CV het kan laten negeren of juist meer kan laten bijdragen. Dat laaste leed tot overshoot van kamertemperatuur.
Belangrijk was wel de (gemoduleerde) pompsnelheid te verhogen want de ketel ging vaak uit doordat de klep afsloot. Het is dat ik er wat mee bezig was want anders valt je zoiets niet op.

Edit: ik zag onlangs een video mbt hele installatie en inregelen van vloerverwarming een warmtepomp. Daarbij een berekening van warmteverlies en instellen van de doorstroomsnelheid ipv temperatuur die dan vast staat op 35 graden aanvoer en dT van 5. Dat lijkt me met vloerverwarming toch veel logischer want dat heeft toch een beperkte temperatuurbereik waarin het werkt tov radiatoren of fancoil? Op 13 minuten de uitleg (ook een defrost met waterdamp net als Quatt 09:50):
YouTube: How To Install an Ultra Efficient Heating System - Heat Pump + UFH.

[ Voor 10% gewijzigd door bite op 06-12-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

simplemouse schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:09:
[...]

Sorry het was wat summier.
Wat mij opvalt is dat de CV nu vaker aan gaan dan een week geleden, ja het is kouder buiten maar het lijkt mij erg stom dat de Quatt uren uit staat vervolgens gaat opwarmen en dan ook de CV bij schakeld.
Ik zit nu op mijn oude gas verbuik + de extra kosten voor de Quatt.

Warmte afgifte is dmv vloerverwarmin over de 3 verdiepingen
Het is een open verdeler en hier is sinds de installatie niks aan veranderd.
Het gaat om een modern hoekhuis (bj 2019)

De JSON info heb ik zo 123 niet bij de hand, heb de quatt in HA hangen, welke sensoren zijn handig om naar te kijken?

Warmteverlies is 6,7kw bij -10c
Daarnaast zie ik bij andere mensen mooie lange runs maar ik heb steeds korte runs
Hier wat info over vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V-zCmq-plo_R9bTamy-0iuTNy8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRcWhfZku5FIi7tqxyGPWmAD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Otj_W3kENb29abV-UOy9MrGncn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q6Qi72vrKlzfpJATR9V1e8F8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfdcpsoruC3aUjozBKqm3I_GI-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yUj6iEMRUdn57zZqJ4DR3mx2.png?f=fotoalbum_large
Staat dus alweer de halve dag uit maar heeft nog wel even een berg gas gebruikt voor de warmte....

[ Voor 9% gewijzigd door simplemouse op 06-12-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Mijn warmteverlies staat op 6,6 in het rapport. SInds de 28ste (schuifpui) geen gasverbruik meer, wel 8kW versie.
Hoe hoog staat jou thermostaat? Bij mij zit er al een enorm verschil tussen 18,5 en 19 o.a. door gebrekkige afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik heb vandaag gegarandeerd de CV aan gehoord en volgens HA heeft de CV ook verwarmd. Zeker een uur aangestaan, maar in de app zie ik hier geen melding over. Dat is vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTgUsQj_791uOfSlI5_pvDCUfQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4c3JoR62xYOvVqqzduxuDZxR.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder dat ie heeft aangestaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAYARtNHVUUHr3wt1Wx5_bsj3q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQWG2Uwdb4X7GYhP3fJtmRZW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 88% gewijzigd door medu80 op 06-12-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
[...]

en koelen :+

demmit
@okijokii was me (al lang) voor

denk dat jullie meer hebben aan het instellen van een stooklijn ;)

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Moet zeggen, hier leuke resultaten sinds 20 graden 24/7 ingesteld. Veel rustiger en hij draait al bijna 72 uur non-stop :) vloerverwarming als hoofdverwarming, 1996, 150m2 bouw-af isolatie. Normaal HR glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6HNS_c-XvpD4VQ3zTlcuFKBoDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlWnmbqC5i8GClsHkl3DxGVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJFmkUyJKxsrqoeLs8EVyIyRIgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzdePeUi11taNb5rAy3YsYsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8U6aFJ1oazsb7DDtGyXUrzsgcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7pHJOzwroVXyKfVSqveFVJk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 06-12-2023 17:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:24:
[...]

ga je eerst eens verdiepen in waterzijdig inregelen, daarna pas verder kijken
??

Waarom denk je dat ik dat nog niet heb gedaan 🤣?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
Spykie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]
zou dat mogelijk een van de wijzigingen kunnen zijn, dat de CIC zelf wat vaker navraag doet van de kamertemperatuur? als dit waar is denk ik dat veel problemen met de T6 daardoor een stuk verholpen zijn? ;) :? ;)
oh, wat zou er in die super geheime changelog wel allemaal staan?

[ Voor 4% gewijzigd door MacD007 op 06-12-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurghof
Friezin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:18:
[...]

??

Waarom denk je dat ik dat nog niet heb gedaan 🤣?
oke dan heb ik je vraag verkeerd begrepen, omdat je vroeg hoe je de boel moest inregelen ;)
dan heb je volgens mij alles gedaan wat je kan doen mbt inregelen, alleen opties in de ketel zou je dan nog mee kunnen spelen, de rest is in handen van Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:
[...]

en koelen :+

demmit
@okijokii was me (al lang) voor

denk dat jullie meer hebben aan het instellen van een stooklijn ;)
Ja, maar dan moeten er ook meer dan voldoende stooklijnen beschikbaar zijn. Zeker nu de AI toch minder AI blijkt te zijn, hij zoekt nog steeds zelf naar zin "I", want die is die nog steeds kwijt.

[ Voor 15% gewijzigd door MacD007 op 06-12-2023 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
jurghof schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:21:
[...]

oke dan heb ik je vraag verkeerd begrepen, omdat je vroeg hoe je de boel moest inregelen ;)
dan heb je volgens mij alles gedaan wat je kan doen mbt inregelen, alleen opties in de ketel zou je dan nog mee kunnen spelen, de rest is in handen van Quatt
Ik had geen vraag: dit waren mij tips richting Marijn Flipse voor verbetering support Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
MacD007 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:24:
[...]

Ja, maar dan moeten er ook meer dan volldoende stooklijnen beschikbaar zijn.
gewoon zelf instellen natuurlijk!
De screenshots in het DeWarmte topic waren zeer veelbelovend. :Y (Maar zijn weer verwijderd geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

JWT schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:35:
Mijn warmteverlies staat op 6,6 in het rapport. SInds de 28ste (schuifpui) geen gasverbruik meer, wel 8kW versie.
Hoe hoog staat jou thermostaat? Bij mij zit er al een enorm verschil tussen 18,5 en 19 o.a. door gebrekkige afgifte
Bij mij staat de thermostaat 24x7 op 19c
Pagina: 1 ... 172 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.