Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 171 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.748 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:35
Mixpower schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:44:
@Friezin Ik heb voor meerdere dagen inmiddels een berekening gedaan en kom iedere keer tussen de 3,5 en 4,0kW warmteverlies uit bij -10 en de waarde die Quatt aanhoud is 6,0kW, heeft het zin om dit getal te laten verlagen door Quatt of juist gewoon zo laten?

In de nacht toch maar de temperatuur wat laten zakken dan zal het gasverbruik in de nacht ook wel stoppen verwacht ik, overdag pakt hij soms ook de CV erbij maar niet vaak in Stille modus doet hij dat juist wel bijna altijd.
Als je warmteverlies te hoog is ingesteld denkt de CiC dat er meer vermogen nodig is en gaat dan de ketel bijschakelen.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:45
Clock schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:43:
[...]

Heb je geprobeerd de CiC even te herstarten na de thermostaat swap? Ik zag dat ie bij mij de afgelopen 2 dagen ook gekke dingen deed met mijn EvoHome, waarbij de otFtControlSetpoint op en neer schoot van 10 graden naar 41 graden, soms wel 5 keer per uur. Dit is heel ander gedrag dan ik normaliter gewend was (geleidelijk oplopende / aflopende setpoint temperatuur), en na een restart van de CiC lijkt het het opgelost. Lees het hier wel meer - lijkt toch gerelateerd aan communicatie tussen thermostaat en CiC.

Maar iig te moeite waard om even te herstarten - het doet echt iets.
Dat klinkt als een Laag-Uit regeling dat aan staat? 3 liggende streepjes op je T6, 5 seconden ingedrukt houden en ergens staat laag-uit regeling. Moet op 0 staan of uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:01
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:19:
[...]

Voor zo'n advies moet je misschien bij iemand anders zijn hihi.
Want ik weet hoe ik de berekening maak maar hoe het verder bij jou allemaal thuis werkt (wat voor woning, thermostaat etc.).. geen idee. En dat is volgens mij wel van belang.

Logischerwijze zou ik denken dat, wanneer het warmteverlies naar beneden wordt bijgesteld en je al gas verbruikt, je Quatt nog minder hard gaat werken en daardoor juist meer gas gaat gebruiken. En het ruime "er is gasverbruik"... hoeveel is dat?

Ik heb een paar posts van je in dit forum even teruggelezen en lees dan eigenlijk niet dat er grote problemen waren.
Het is natuulijk koud en de stille modus beperkt het vermogen flink.
Misschien even een screenshot van een dag uit de Quatt app plaatsen en wat meer info?

Dan kan iedereen meedenken wat handig is.
Haha snap ik, er zijn ook geen grote problemen inderdaad dus dat scheelt!
Inderdaad lijkt mij naar beneden stellen dan alleen maar meer problemen te geven dan nodig dus dat laat ik zo staan, draai hier met een Tado waar ik de watertemp heb ingesteld op 35 graden en optimalisatie staat uit op de Quatt.

De Tado hebben we altijd op op 20,5 staan en soms zetten we hem even op op 21, gasverbuik valt wel mee natuurlijk in vergelijking met alleen de CV maar soms terwijl de Quatt draait dan gaat soms toch even de CV aan terwijl hij het makkelijk in zijn eentje lijkt te kunnen doen, maar heb hem nog niet boven de 1400 gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_U89fhoEGJA2KHJ3iaIrcyJz5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GyMjoO6h6ehjHOVcnDB1a7DR.jpg?f=fotoalbum_large
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:59:
[...]

Als je warmteverlies te hoog is ingesteld denkt de CiC dat er meer vermogen nodig is en gaat dan de ketel bijschakelen.
Klinkt logisch, dus naar beneden bijstellen zou juist wel zin hebben denk je?

[ Voor 8% gewijzigd door Mixpower op 05-12-2023 11:40 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 22:03
medu80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:34:
[...]

Dat klinkt als een Laag-Uit regeling dat aan staat? 3 liggende streepjes op je T6, 5 seconden ingedrukt houden en ergens staat laag-uit regeling. Moet op 0 staan of uit.
Ook met low-load ctrl op uit doet de T6 dit (terug naar 10gr cq uit) soms. Even flippen van een advanced settings heft dit dan weer (helaas tijdelijk) op….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:52
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:59:
[...]

Het zou mooi zijn dat we dit tzt zelf kunnen instellen.

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Mixpower schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:38:
[...]

Haha snap ik, er zijn ook geen grote problemen inderdaad dus dat scheelt!
Inderdaad lijkt mij naar beneden stellen dan alleen maar meer problemen te geven dan nodig dus dat laat ik zo staan, draai hier met een Tado waar ik de watertemp heb ingesteld op 35 graden en optimalisatie staat uit op de Quatt.

De Tado hebben we altijd op op 20,5 staan en soms zetten we hem even op op 21, gasverbuik valt wel mee natuurlijk in vergelijking met alleen de CV maar soms terwijl de Quatt draait dan gaat soms toch even de CV aan terwijl hij het makkelijk in zijn eentje lijkt te kunnen doen, maar heb hem nog niet boven de 1400 gezien.
[Afbeelding]

[...]

Klinkt logisch, dus naar beneden bijstellen zou juist wel zin hebben denk je?
Jazeker, die instelling zit er niet zomaar op.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Flesym schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:49:
[...]

Hoe zou je dat willen doen? Het is of met warmte van de warmtepomp (wat ze nu doen) of volledig met externe warmte (dus elektrisch element) maar dat gaat echt ten koste van de de COP. Warmte onttrekken uit de buitenlucht betekent nu eenmaal dat de deze afkoelt en dus aanvriezing veroorzaakt bij deze temperaturen.
Mijn stelling is dat er minder energie verloren gaat als de regeling van de Quatt wordt aangepast zodat de buitenuit NIET bevriest.
Of kan iemand uitleggen dat er meer energie in je huis kan worden gepompt met bevriezing&defrost dan wanneer het vermogen (tijdelijk) wordt verlaagd zodat de dubble faseovergang niet hoeft plaats te vinden

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Mixpower Toevallig stille modus aan staan van 23:00 tot 07:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:44:
[...]

Jazeker, die instelling zit er niet zomaar op.
Die logica snap ik niet.
@Mixpower zegt dat hij m nog niet boven de 1400 kWh heeft gezien.
Stel dat je warmteverlies naar beneden bij laat stellen, gaat de Quatt dan niet eerder bijv. max 1300 kWh draaien? Waardoor het te koud wordt en gas gegeven moet worden?
Kan het liggen aan een andere instelling? Bijv. die max watertemperatuur?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:06:
[...]

Mijn stelling is dat er minder energie verloren gaat als de regeling van de Quatt wordt aangepast zodat de buitenuit NIET bevriest.
Of kan iemand uitleggen dat er meer energie in je huis kan worden gepompt met bevriezing&defrost dan wanneer het vermogen (tijdelijk) wordt verlaagd zodat de dubble faseovergang niet hoeft plaats te vinden
harder lopen > meer thermisch vermogen (met potentieel meer defrosts als de omstandigheden daar naar zijn)
trager lopen > minder thermisch vermogen (met naar verwachting minder defrosts bij dezelfde omstandigheden)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
[...]

Kan Quatt de software niet verbeteren zodat de buitenunit niet bevriest? De extra faseovergangen bij bevriezen en ontdooien verbruiken energie, stoken voor de vogels zou mijn vader zeggen.
Meen je dat nu echt?
Sorry het bevriezen en weer dooien is een puur natuurkundig verschijnsel en ja er is een manier om dit te voorkomen, het leuke is, dat kost je niet eens stroom.
En nu hier de oplossing:
Wel goed de verschillende stappen en in de juiste volgorde doen, anders werkt het niet.

En niet vergeten eerst even naar de HEMA gaan en daar een lekkere appeltaart kopen, plus wat dikke truien, handschoenen, dekens, e.d. niet vergeten.

Stap 1: loop naar je CIC haal de stekker er uit
Stap 2: verbind de thermostaat direct met je cv ketel
Stap 3: koppel de Quatt los en laat het deel van de Quatt leeglopen, zodat de oude situatie voor dat de Quatt was aangesloten was weer hersteld is.

Overigens is er nog een andere mogelijkheid om een de-freeze te voorkomen, zo snel de buitentemperatuur <6 gr C is de thermostaat uit zetten.

De eerder genoemde warme kleding is dan wel een must.

En er is nog een tweede andere manier, alleen dus niet met een Quatt, je hebt gewoon de verkeerde keuze gemaakt met je warmtepomp.
Je had namelijk een bodem/water warmtepomp moeten kopen, deze kosten alleen een slordige 10-20 keer ze veel. Los van de vergunningen die je veelal nodig hebt.

Heb je dat alles op de juiste manier gedaan zal je Quatt gegarandeerd geen de-frost meer krijgen.
Echter er is een heel klein nadeel hieraan verbonden; hij produceert helaas ook geen warmte meer.
Daarom ook de appeltaart, als zoethoudertje voor je partner, anders loop je zelf kans op een frostbite (=als je buiten gezet wordt) >:)

[ Voor 14% gewijzigd door MacD007 op 05-12-2023 12:24 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:12
[...]

Een buitenunit kan NIET "niet bevriezen".

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:10:
[...]

Die logica snap ik niet.
@Mixpower zegt dat hij m nog niet boven de 1400 kWh heeft gezien.
Stel dat je warmteverlies naar beneden bij laat stellen, gaat de Quatt dan niet eerder bijv. max 1300 kWh draaien? Waardoor het te koud wordt en gas gegeven moet worden?
Kan het liggen aan een andere instelling? Bijv. die max watertemperatuur?
Je ziet in het plaatje dat de Quatt zomaar 2 uur stopt. Mits je niet aan de thermostaat hebt gezeten wordt er teveel energie geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:29

SBL

[...]

Beetje vreemde discussie dit. Alsof Quatt even kan oplossen wat als die andere airco/warmtepompen-leveranciers in al die jaren niet gelukt is. Lucht drogen voordat je de warmte eruit haalt??

Maar waarom ik toch reageer, je zegt nu tot 2x toe moeite te hebben met 2 faseovergangen. Ontdooien kost een hoop energie, dat klopt; lijkt niet te vermijden. Maar bij het bevriezen is toch warmte vrij gekomen, die gebruikt is in de warmtepomp? Er is toch geen dubbel probleem? Eigenlijk maar een half probleem?

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:49:
[...]

Je bent van T6 naar Connected Touch Modulation gegaan, toch? Gaat dat beter?
Of ben je ook weer terug geswitched? Welke thermostaat gebruik je nu?
Klopt. Of dit beter gaat? Ik heb met de Chronotherm Touch Modulation geen over- of undershoots meer. Die zag ik met de T6 wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:09
[...]

YouTube: Learn Everything About Heat Pump Defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
[...]

Je ziet in het plaatje dat de Quatt zomaar 2 uur stopt. Mits je niet aan de thermostaat hebt gezeten wordt er teveel energie geleverd.
Gebeurt bij mij ook wel onder invloed van zonlicht wat de kamer invalt.
Helaas is "mijn" CIC dan niet zo slim om te denken: "ow,.... ik daal 0.1°C onder de ingestelde temperatuur, laat ik alvast maar wat gaan pruttelen", maar hij wacht op een volle 0,5°C eronder en mikt er dan gas bij...

Heeft warmteverlies naar beneden zetten nog invloed op stille modus?
Is stille modus altijd een vast aantal kWh of is het een percentage?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
[...]

Kan Quatt de software niet verbeteren zodat de buitenunit niet bevriest? De extra faseovergangen bij bevriezen en ontdooien verbruiken energie, stoken voor de vogels zou mijn vader zeggen.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden :)

Geen quat, maar een panasonic, maar werkt in basis het zelfde. hier zie je goed dat de warmtepomp warmte ontrekt aan de lucht. Daarom is het plaatselijk zo veel kouder bij de verdamper.
Hierbij is de verdamper zo koud dat het kleine beetje vocht wat nog in de lucht zit (het was toen - 3 ofzo) condenseerd op de verdamper en door de enorme hoeveelheid lucht die er doorheen wordt getrokken worden die kleine beetjes condens uit elke liter lucht dus een ijsplaat. eens in de zoveel tijd moet dat ijs eraf omdat er anders geen lucht meer doorheen komt om warmte af te geven. Een grotere verdamper (zoals die van mij) zorgt ervoor dat je iets minder defrosts nodig hebt. maargoed dat is duurder, groter, zwaarder etc. voor een klein voordeel. de unit als het boven nul is tussendoor uit zetten en als het buiten boven 0 is natuurlijk laten ontdooien zou in theorie kunnen maar omdat in de draai uren de unit dan harder moet draaien heb je ook meer ijsvorming op die momenten , waardoor je vaker moet laten ontdooien en dus nog harder moet draaien in de draaiuren. wat dus niet handig is. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DJu_IYD9keSrLd7wj1uKHfRBh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVV7A73Z12Wiey9VvOmWrMgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Het verwarmingselement in de Quatt permanent inschakelen bij temperaturen onder 4°C?
Las ik niet ergens dat die dan wel 150 kWh doet?

Edit: zie net plaatje hierboven ⬆️... brrrr

[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 05-12-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-09 06:36
Heinemancp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:49:
[...]

Yes, dank je. Alles al geprobeerd maar geen enkele aanpassing heeft in enige vorm effect. Behalve op de "gewenste temperatuur" vanuit de iSense - waar de Quatt dan weer niets mee doet...
Exact dezelfde ervaring. Zie mijn grafieken hierboven, dankzij de iSense.
Ook die aanpassingen gedaan, met vooralsnog geen positief resultaat.

Ik heb Quatt de vraag gesteld of ik zelf de iSense van de muur kan trekken en een Lyric T6 kan ophangen, maar Quatt geeft al dagen geen gehoor.

Heb de neiging het gewoon zelf te doen... maar weet niet in welke problemen ik terecht kan komen.

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:23:
[...]

Beetje vreemde discussie dit. Alsof Quatt even kan oplossen wat als die andere airco/warmtepompen-leveranciers in al die jaren niet gelukt is. Lucht drogen voordat je de warmte eruit haalt??

Maar waarom ik toch reageer, je zegt nu tot 2x toe moeite te hebben met 2 faseovergangen. Ontdooien kost een hoop energie, dat klopt; lijkt niet te vermijden. Maar bij het bevriezen is toch warmte vrij gekomen, die gebruikt is in de warmtepomp? Er is toch geen dubbel probleem? Eigenlijk maar een half probleem?
Haha, vreemde discussie? Dit is toch een tweakers forum?

Ik bestrijd jouw stelling dat de extra warmte die vrij komt bij de faseovergang bevriezen ook als extra warmte in mijn woning kan worden afgeleverd.
Je start correct dat ontdooien veel energie kost maar maakt dan een rekenfout dat ook als alle extra warmte bij bevriezen in de woning wordt geleverd van een dubbel probleem slechts een half probleem over blijft.

Als Quatt dit niet via software kan verbeteren door eerder de start van ijsvorming te signaleren dan zullen wij zelf iets moeten tweaken.

Zie bijvoorbeeld deze oplossing van Mike MacFarland:

https://www.energyvanguar...umps-so-dumb-about-frost/

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:28
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:39:
[...]

Haha, vreemde discussie? Dit is toch een tweakers forum?

Ik bestrijd jouw stelling dat de extra warmte die vrij komt bij de faseovergang bevriezen ook als extra warmte in mijn woning kan worden afgeleverd.
Je start correct dat ontdooien veel energie kost maar maakt dan een rekenfout dat ook als alle extra warmte bij bevriezen in de woning wordt geleverd van een dubbel probleem slechts een half probleem over blijft.

Als Quatt dit niet via software kan verbeteren door eerder de start van ijsvorming te signaleren dan zullen wij zelf iets moeten tweaken.

Zie bijvoorbeeld deze oplossing van Mike MacFarland:

https://www.energyvanguar...umps-so-dumb-about-frost/
Meh, als het echt zo'n groot probleem / briljante oplossing was hadden de fabrikanten dit wel opgepakt in de afgelopen 10 jaar (artikel is 10 jaar oud). Daarnaast stelt ie zelf dat "the energy savings aren’t huge, but as he told me recently, his primary reasons for doing this were comfort, noise, and wear-and-tear on the equipment.".

Kortom: klein bier en inherent aan de warmtepomp - zou mijn optimalisatieheil ergens anders zoeken (afgiftesysteem, aansturing, thermostaat, regeltechniek, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:49
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:01:
[...]

Helaas is "mijn" CIC dan niet zo slim om te denken: "ow,.... ik daal 0.1°C onder de ingestelde temperatuur, laat ik alvast maar wat gaan pruttelen", maar hij wacht op een volle 0,5°C eronder en mikt er dan gas bij...

De vraag is (en die kan Quatt alleen beantwoorden, maar die zijn blijkbaar niet in staat om normaal te communiceren) : is het de thermostaat die bepaalt of er gas bij komt (maw een warmtevraag die door de CiC doorgestuurd word), of is het de CiC die dit bepaalt (maw de thermostaat geeft een warmtevraag bij -0,1C maar die wordt door de CiC genegeerd)

[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 05-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdop
Even een heel andere gedachte: Quatt kan eea op afstand aanpssen (iig het warmteverlies/stooklijn).
De CiC hangt aan het netwerk en is te benaderen via SSH. Inloggen vereist wachtwoord. Draait op linux oid?
Zouden we niet via een inlog op de CiC kunnen rondneuzen en ergens een var-file kunnen vinden waarin “settings” staan?
En dan op die manier zelf eea kunnen aanpassen? Of denk ik nou te ingewikkeld? 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
mrdop schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:55:
Even een heel andere gedachte: Quatt kan eea op afstand aanpssen (iig het warmteverlies/stooklijn).
De CiC hangt aan het netwerk en is te benaderen via SSH. Inloggen vereist wachtwoord. Draait op linux oid?
Zouden we niet via een inlog op de CiC kunnen rondneuzen en ergens een var-file kunnen vinden waarin “settings” staan?
En dan op die manier zelf eea kunnen aanpassen? Of denk ik nou te ingewikkeld? 😀
Dat zou toch te triest voor woorden zijn. Ik zou denk ik gewoon elke dag Quatt gaan bellen tot ze eens een keer fatsoenlijk antwoord gaan geven op dit soort CiC/settings gerelateerde vragen. Alleen maar de hardware neerzetten en daarna geen after-sales support doen is echt bizar slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:34
olafmol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:56:
Dat zou toch te triest voor woorden zijn. Ik zou denk ik gewoon elke dag Quatt gaan bellen tot ze eens een keer fatsoenlijk antwoord gaan geven op dit soort CiC/settings gerelateerde vragen. Alleen maar de hardware neerzetten en daarna geen after-sales support doen is echt bizar slecht.
Hoe kom je er bij dat ze geen after-sales support doen? Dat doen ze wel, maar het kost helaas even voordat ze op sommige vragen een antwoord kunnen geven. Ik kreeg vanochtend een reactie op een vraag die ik donderdag stelde. Voor het stookseizoen was het binnen een paar uur, nu ontvangen ze natuurlijk veel meer vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robmaas
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-09 23:07
Ik vroeg me af , Tweaken jullie de vries en koelkast misschien ook, en de CV?
Lijkt me dat 99% dat niet doet, en denkt; als werkt dan werkt 't.

Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

Het gebeurt rond 16.00 uur nogmaals, lijkt mij geen zonlicht. Hij heeft een berekening gemaakt en als deze correct is staat hij flink hoger ingesteld. Wat de stille modus precies doet, geen flauw idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Timmy schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:00:
[...]

Hoe kom je er bij dat ze geen after-sales support doen? Dat doen ze wel, maar het kost helaas even voordat ze op sommige vragen een antwoord kunnen geven. Ik kreeg vanochtend een reactie op een vraag die ik donderdag stelde. Voor het stookseizoen was het binnen een paar uur, nu ontvangen ze natuurlijk veel meer vragen.
Dat ging neem ik aan over een hardware ding? Dit halve forum staat vol met vragen over de werking van de CiC en de Quatt icm thermostaten. Als ik me niet vergis krijgen mensen daar (vrijwel?) geen zinnige antwoorden op, en loopt nu dus de halve Quatt gemeenschap, z'n systeem te debuggen.

Maargoed, ik kan me natuurlijk ook helemaal vergissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
mrdop schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:55:
Wanneer ik Quatt was, zou ik de instellingen en updates gewoon op eigen server onderhouden en deze, vanuit CIC (ieder uur?), laten ophalen. Zit je ook niet vast aan wankele verbindingen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:21:
[...]

Wanneer ik Quatt was, zou ik de instellingen en updates gewoon op eigen server onderhouden en deze, vanuit CIC (ieder uur?), laten ophalen. Zit je ook niet vast aan wankele verbindingen 😉
Normaliter is juist de internet-verbinding de wankele verbinding, en wil je dat een systeem ook autonoom, zonder internet-verbinding, moet blijven pruttelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
olafmol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:24:
[...]

Normaliter is juist de internet-verbinding de wankele verbinding, en wil je dat een systeem ook autonoom, zonder internet-verbinding, moet blijven pruttelen.
Dat is ook de verbinding die ik bedoel.
CIC kan zonder internet prima functioneren (nou... eh, stuurt in ieder geval aan).
Mocht er iets gewijzigd moeten worden, past men de gegevens intern bij Quatt aan (en zet een push aan). Op gezette tijden (en als er internetverbinding is) haalt CIC het pakketje (met die nieuwe instellingen) op.

Edit: inloggen op iedere afzonderlijke CIC voor een nieuwe softwareversie lijkt me ook gruwelijk onhandig...

[ Voor 12% gewijzigd door Friezin op 05-12-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 05-12-2023 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:56
Ja alleen Quatt heeft de pasworden gewijzigd dus ze kunnen er niet meer bij :-) Helaas

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09 11:28

simplemouse

*.*.*.*

Kan iemand mij vertellen waarom ik dit soort runs heb?

Ik heb de thermostaat 24/7 op 19c staan.
Stille modus staat uit en optimaliseren staat ook uit.

Nu het wat kouder is buiten schiet het gas verbruik omhoog...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHNXiaTVwSD-HCp3l2S7ME8hBfE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/353bjxaUGv4b3gfKZfCBaCB2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2suCNPKD5CVuMDcSxrrlXSnXENE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/non4AKXAO2gcY7XCpZbjTzKp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA9UqiQI-ZkfTielCqcUlMjJ7r4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ou3FjkLELGsoJVT2G6nDo8Ly.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YPn_7oEpEgFGXmr-oXcBqabe8HE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rjSs8bTF3wq4O6aXoSpx2eSi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:14:
[...]

Het gebeurt rond 16.00 uur nogmaals, lijkt mij geen zonlicht. Hij heeft een berekening gemaakt en als deze correct is staat hij flink hoger ingesteld. Wat de stille modus precies doet, geen flauw idee.
De stille modus beperkt je vermogen en m’n de snelheid van je pomp en ventilator zodat deze bij max vermogen niet boven de 42dB geluidsvermogen (dus niet de geluidsdruk) uitkomt.
Heeft hij in die periode echter meer vermogen nodig dan heeft hij alleen de keuze om de hulp van de cv te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
simplemouse schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:47:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Welk warmteverlies staat bij jou in de offerte?
Heb je HW? Want dan kun je je verbruik en wanneer de cv er bij wordt geschakeld veel beter zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:49
Stephan2388 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:16:
[...]

Exact dezelfde ervaring. Zie mijn grafieken hierboven, dankzij de iSense.
Ook die aanpassingen gedaan, met vooralsnog geen positief resultaat.

Ik heb Quatt de vraag gesteld of ik zelf de iSense van de muur kan trekken en een Lyric T6 kan ophangen, maar Quatt geeft al dagen geen gehoor.

Heb de neiging het gewoon zelf te doen... maar weet niet in welke problemen ik terecht kan komen.
gewoon doen, komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09:50

[Afbeelding]
Weet de reden niet, maar had ook zoiets vanmorgen. Even de CiC eruit gehaald en het probleem was opgelost. Bug?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:49:
[...]

De stille modus beperkt je vermogen en m’n de snelheid van je pomp en ventilator zodat deze bij max vermogen niet boven de 42dB geluidsvermogen (dus niet de geluidsdruk) uitkomt.
Heeft hij in die periode echter meer vermogen nodig dan heeft hij alleen de keuze om de hulp van de cv te vragen
Dat snap ik maar dat was de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Gerardwaz schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:13:
[...]

Dat snap ik maar dat was de vraag niet.
Het was het antwooord op je vraag “wat de stille modus. … “
Dus dat is exact het antwoord wat de stille modus doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:28:
[...]

Het was het antwooord op je vraag “wat de stille modus. … “
Dus dat is exact het antwoord wat de stille modus doet.
Het was zijn antwoord op mijn vragen 😉:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]
We zien een probleem (CV vaak zachtjes aan, CV soms hard aan), maar je geeft maar weinig info.
Je vertelt niets over je afgifte. Vloerverwarming? Open verdeler? Zone-systeem?
Warmteverlies (uit je technisch rapport)?
Wat doen de temperaturen in JSON als hij goed draait? En vlak voordat CV aanschiet

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-09 22:50

JWT

Blijkbaar gaat de stroom er de 20ste vanaf voor een uur of 8... Heeft de quatt nog voorbereiding nodig? Hopelijk valt de temperatuur een beetje mee die dag :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:12
JWT schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:48:
Blijkbaar gaat de stroom er de 20ste vanaf voor een uur of 8... Heeft de quatt nog voorbereiding nodig? Hopelijk valt de temperatuur een beetje mee die dag :(
Neuh, die kan in principe gewoon zo van de stroom af. Wel handig om tegelijk of in ieder geval erna de CiC ook even van de stroom te halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Spykie op 06-12-2023 08:27 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

[...]

Stille modus is gelinkt aan absolute geluidswaarde; deze zal normaal gesproken niet mee variëren met de warmteverlies-instelling.
Bij mij deed stille modus tot ~1100We en ~3300Wth (A5/W36); ik denk dat de beperking vooral gelinkt is aan elektriciteit, dus met betere COP kun je misschien meer warmte halen?
Wat doet stille modus maximaal bij vloerverwarming (=betere COP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 10:43
Zojuist reactie gehad op mijn ticket met het verzoek de stooklijn naar beneden bij te stellen. De Quatt draait bij mij redelijk goed, maar kan mijns inziens efficiënter als deze op een lager vermogen draait. Een probleem waar ook een heel aantal andere Tweakers tegenaan lopen als ik dit topic lees.

Volgens de offerte is het vermogensverlies van mijn woning bij -10 iets meer dan 6kW, terwijl dit in werkelijkheid eerder 4 kW is.

Gevolg: Zelfs bij een buitentemp van -4 gaat de Quatt hier zo'n 7 uur per dag uit vanwege de overshoots. De rest van de tijd draait de Quatt op vol vermogen (en dus lage COP + veel defrosts) om de woning weer op temperatuur te krijgen.

Zelfs als de temperatuur voorbij het setpoint is blijft de Quatt 30% meer vermogen geven dan noodzakelijk om de woning op temperatuur te houden. De hele dag op 2/3 van het max vermogen zou dus een stuk efficiënter zijn. Ik kreeg na 2 weken na het inschieten van een ticket reactie terug:
I just check your consumption and everything is working perfectly.
Just to give you some more suggestion for an optimal performance:
Increase the temperature in the house by up to 1°C per hour.
Lower the temperature at night by up to 3°C
Always leave the CiC and Quatt Hybrid on
Check to have radiators turn open.
Ik draai temperatuur continue, pas geen nachtverlaging toe en alle radiatoren en VV staan open. Voor mijn gevoel hebben ze niet naar de instellingen gekeken en zijn puur bezig tickets weg te rammen. Ik probeer het later wel een keer weer.

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:38:
[...]

Stille modus is -20%, Dus de compressor draait daarna maximaal op 72 meende ik, ipv 90. Dat houd dus ook in 4.5kW wordt dus 3.6Kw maximaal naar gelang de buitentemperatuur. Als het buiten 10 graden is, kun je de stille modus aanzetten, de Quatt zal dan toch niet meer naar 100% gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 15:58
Dieg000 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:26:
Zojuist reactie gehad op mijn ticket met het verzoek de stooklijn naar beneden bij te stellen. De Quatt draait bij mij redelijk goed, maar kan mijns inziens efficiënter als deze op een lager vermogen draait. Een probleem waar ook een heel aantal andere Tweakers tegenaan lopen als ik dit topic lees.

Volgens de offerte is het vermogensverlies van mijn woning bij -10 iets meer dan 6kW, terwijl dit in werkelijkheid eerder 4 kW is.

Gevolg: Zelfs bij een buitentemp van -4 gaat de Quatt hier zo'n 7 uur per dag uit vanwege de overshoots. De rest van de tijd draait de Quatt op vol vermogen (en dus lage COP + veel defrosts) om de woning weer op temperatuur te krijgen.

Zelfs als de temperatuur voorbij het setpoint is blijft de Quatt 30% meer vermogen geven dan noodzakelijk om de woning op temperatuur te houden. De hele dag op 2/3 van het max vermogen zou dus een stuk efficiënter zijn. Ik kreeg na 2 weken na het inschieten van een ticket reactie terug:

[...]

Ik draai temperatuur continue, pas geen nachtverlaging toe en alle radiatoren en VV staan open. Voor mijn gevoel hebben ze niet naar de instellingen gekeken en zijn puur bezig tickets weg te rammen. Ik probeer het later wel een keer weer.
Jammer... Ik heb 27 november een ticket ingeschoten hierover. Heb je nog tips qua informatie om aan de ticket toe te voegen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:04
teleurstellende reactie.

Ik heb dat de beloofde 'AI' een soort van integratie is waarbij die stooklijn automatisch aangepast gaat worden. In de app is namelijk nu duidelijk te zien hoeveel Kwh energie er per dag verbruikt wordt zowel met gas als met stroomverbruik. Een redelijk simpel sommetje om dus na plaatsing van de Quatt deze verder te optimaliseren en stooklijn aan te passen aan de woning.

Dit zal ongetwijfeld ook de insteek zijn van de 'slimme' features van Quatt, maar ben benieuwd wanneer dit soort dingen gaan komen. Vooralsnog leveren die aangenomen waardes die je zelf niet kunt veranderen meer frustratie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:34
olafmol schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:21:
Dat ging neem ik aan over een hardware ding?
Mijn vragen gaan ook over software/thermostaat zaken. Verkeerde inschatting van het verlies en daardoor overshoot. Ik ben er nog niet, maar we komen er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieg000
kroam schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:29:
[...]

Jammer... Ik heb 27 november een ticket ingeschoten hierover. Heb je nog tips qua informatie om aan de ticket toe te voegen?
Nee, ik heb puur een verzoek gedaan of de stooklijn van 6 kW naar 4,5 kW gezet kon worden met drie zinnen onderbouwing waarom.

Om te bepalen welke stooklijn ik nodig had heb ik een tabelletje gemaakt en daarin afgevinkt wat de Quatt op een bepaald moment leverde (vaak in de kolom 6kW, dus dat kwam overeen met de offerte) en wat naar mijn idee nodig was bij die temperatuur. Dat laatste heb ik bepaald aan de hand van de berekening die hierboven in het topic wordt genoemd. Deze heb ik niet meegestuurd trouwens.

Disclaimer: Dit is een bierviltjestabel die uitgaat van een evenredig warmteverlies en geen rekening houdt met defrosts etc. Valt vast een boel op aan te merken maar geeft enige houvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XF4OB3WM3ca0NMSDNlBTsPEKMY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hhnom5psAydeEofYDKP5XRmP.png?f=user_large

2-onder-1-kap uit 1994. Oppervlakte 129 m2. Beneden VV, boven radiatoren. WTW met CO2 sturing, volledig HR++, Honeywell Touch Modulation, Quatt 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@Dieg000 Ik denk niet dat de overshoots door de Quatt komen maar meer door een samenhang van thermostaat en CiC. Je verondersteld dat een verlaging naar 4kW gaat helpen, maar je Quatt kan ook moduleren en dit proces gaat dus niet goed.

Welke thermostaat gebruik je, heb je vloerverwarming? Welk bouwjaar is je woning en isolatie? Wat was voorheen je gasverbruik op jaarbasis?

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 05-12-2023 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
dikkiedik schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:34:
teleurstellende reactie.

Ik heb dat de beloofde 'AI' een soort van integratie is waarbij die stooklijn automatisch aangepast gaat worden. In de app is namelijk nu duidelijk te zien hoeveel Kwh energie er per dag verbruikt wordt zowel met gas als met stroomverbruik. Een redelijk simpel sommetje om dus na plaatsing van de Quatt deze verder te optimaliseren en stooklijn aan te passen aan de woning.

Dit zal ongetwijfeld ook de insteek zijn van de 'slimme' features van Quatt, maar ben benieuwd wanneer dit soort dingen gaan komen. Vooralsnog leveren die aangenomen waardes die je zelf niet kunt veranderen meer frustratie op.
Ditto:
Ervaringen met Quatt?

[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 05-12-2023 16:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okijokii
Dieg000 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:26:

[...]

Inderdaad, je staat weer achter in de rij 🙈

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:38:
[...]

zoals @medu80 ook al heeft aangegeven is de stille modus een beperking op het vermogen.
Nu moet je kijken wat men men met de stille modus beoogd (daar was dus ook mijn vorig antwoord op gebasserd) en ik zie dat daar hier op het forum veel onduidelijkheid over bestaat.

de stille modus heeft een enkele functie, namelijk om aan de wettelijke eisen mbt het geluid (eisen aan het geluidsvermogen) te kunnen voldoen en resulteerd daardoor meer plaatsingsmogelijkheden (confrom de wettelijke regels).
de enige mogelijkheid om iets aan de geluidsreductie bij de Quatt te kunnen doen (zonder de hardware te wijzigen) is deze minder hard te laten lopen (geluid is derhalve gekoppelt aan het vermogen van de warmtepomp).
Nu is het ook van belang om te weten hoe men aan die metingen van het geluid gaat komen (juist omdat dat dus onafhankelijk is van de locatie) en is gebassserd op EN normen die exact bepalen hoe deze metingen en berekeningen uitgevoerd moeten worden (deze metingen worden overigens door een onafhankelijke aangewezen instantie ( in Nederland is dit de Kiwa) uitgevoerd.
Deze metingen baseren zich mn op een bepaald maximaal vermogen.
dus je krijgt een max vermogen met bijbehoorend geluidsvermogen (Quatt = 55 dB) en een gereduceerd max vermogen (Quatt = 52 dB), deze waarden zijn bepaald tegen de wettelijke normen van 45 en 40 42 dB op de erfgrens.
Dit resulteert ook meteen dat je aan je erfgrens (woonfunctie) een Quatt nooit direct tegen de erfgrens kunt opstellen omdat deze te veel lawaaivermogen (op die locatie) heeft.

Op je vraag: "Is stille modus altijd een vast aantal kWh of is het een percentage?" is het antwoord eigenlijk geen van beide, het is een limit op je vermogen, die dus niet boven deze vaste waarde (komt uit het ontwerp van de Quatt) kan (mag) komen omdat je anders boven de opgegeven waarde (52dB) gaat komen.

Dus zolang je vermogen niet boven deze "vaste" vermogenswaarde hoeft te komen heeft een stille modus dus geen enkele uitwerking cq zorgt voor een hoger gasverbruik.
Dit is natuurlijk afhankelijk van de buitentemeratuur, je warmtevraag en je warmteverlies (die laatste is dan ook weer afhankelijk van de buitentemperatuur).

heb je echter meer nodig, dan heeft dat dus wel uitwerking, ik heb dat de afgelopen dagen ook zelf gezien, door mn bij koude dagen eens te draaien zonder stille modus. dit heeft geresulteerd in een stuk hoger stroomverbruik (logisch, pomp mag nu harder werken, de limit is weg) en minder gasverbruik (ook logisch, hij heeft dus minder hulp nodig van de CV ketel). Overigens staat hij nu weer terug op stille modus, ook gezien de hogere buitentemperaturen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:53:
[...]

Welk warmteverlies staat bij jou in de offerte?
Heb je HW? Want dan kun je je verbruik en wanneer de cv er bij wordt geschakeld veel beter zien?
Warmteverlies staat op 6,7kw bij -10c

Ik naam aan dat je bij HW Home Wizard bedoeld?
Dit heb ik niet ik heb hem wel in Home Assistant hangen.
Welke sensoren zijn dan het nuttigste om naar te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdop
Spykie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:52:
[...]

Neuh, die kan gewoon zo van de stroom af.
Let er wel op dat je de CiC ook uit zet (als die op andere groep zit). Zo niet gaat nl de CiC (die geen verbinding meer krijgt met de Quatt unit buiten) in een beveiliging en gooit de cv aan (zonder thermostaat regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

pietjm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:12:
[...]

Weet de reden niet, maar had ook zoiets vanmorgen. Even de CiC eruit gehaald en het probleem was opgelost. Bug?
Even geprobeerd, ga het in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simplemouse

simplemouse

*.*.*.*

SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:39:
[...]

We zien een probleem (CV vaak zachtjes aan, CV soms hard aan), maar je geeft maar weinig info.
Je vertelt niets over je afgifte. Vloerverwarming? Open verdeler? Zone-systeem?
Warmteverlies (uit je technisch rapport)?
Wat doen de temperaturen in JSON als hij goed draait? En vlak voordat CV aanschiet
Sorry het was wat summier.
Wat mij opvalt is dat de CV nu vaker aan gaan dan een week geleden, ja het is kouder buiten maar het lijkt mij erg stom dat de Quatt uren uit staat vervolgens gaat opwarmen en dan ook de CV bij schakeld.
Ik zit nu op mijn oude gas verbuik + de extra kosten voor de Quatt.

Warmte afgifte is dmv vloerverwarmin over de 3 verdiepingen
Het is een open verdeler en hier is sinds de installatie niks aan veranderd.
Het gaat om een modern hoekhuis (bj 2019)

De JSON info heb ik zo 123 niet bij de hand, heb de quatt in HA hangen, welke sensoren zijn handig om naar te kijken?

Warmteverlies is 6,7kw bij -10c
Daarnaast zie ik bij andere mensen mooie lange runs maar ik heb steeds korte runs

[ Voor 4% gewijzigd door simplemouse op 05-12-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieg000
medu80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:52:
@Dieg000 Ik denk niet dat de overshoots door de Quatt komen maar meer door een samenhang van thermostaat en CiC. Je verondersteld dat een verlaging naar 4kW gaat helpen, maar je Quatt kan ook moduleren en dit proces gaat dus niet goed.

Welke thermostaat gebruik je, heb je vloerverwarming? Welk bouwjaar is je woning en isolatie?
De Quatt moduleert wel goed terug (+- 25%), maar niet voldoende. Daardoor blijft deze op het laagste modulatieniveau nog boven de het niveau van warmteverlies van de woning draaien.

Situatie:
- 2 onder 1 kap 1994, 130 m2
- Vloerverwarming (ingefreesd) beneden, mengverdeler, HoH 10cm. Door combinatie mengverdeler en laminaatvloer reageert deze wel traag, dat kan íets verklaren.
- 3 radiatoren boven. Werkkamer op zolder wordt verwarmd met een Daikin airco wanneer nodig.
- Honeywell Touch modulation, ingesteld op 20 graden. Start keurig bij 19,7 à 19,8 en stopt bij 20,2 of 20,3.
- Goed geïsoleerd: HR++ hele woning, extra kierdichting, WTW + CO2 sturing achteraf ingebouwd.
- Gasverbruik (zonder SWW) was voorheen ongeveer 700 kuub

De thermostaat geeft de temp goed en regelmatig door. De CiC doet zoals bekend niets met de OpenTherm pakketjes. Het komt bij mij zelfs regelmatig voor dat de Quatt een hogere water temperatuur levert dan dat door de thermostaat wordt gevraagd.

Systeem kan warmte verder goed kwijt, flow 800, watertemperatuur is rond het vriespunt ongeveer 30 in, 33 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:02:
deze waarden zijn bepaald tegen de wettelijke normen van 45 en 42 dB op de erfgrens.
's Nacht is niet 42dB de norm, maar 40dB:
https://www.rijksoverheid...0%99s-worden-aangescherpt
https://rijksoverheid.bou...2_nvt/artikelsgewijs/hfd3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
sorry, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. zal het direct aanpassen. bedankt voor je reactie. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
simplemouse schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:02:
[...]

Warmteverlies staat op 6,7kw bij -10c

Ik naam aan dat je bij HW Home Wizard bedoeld?
Dit heb ik niet ik heb hem wel in Home Assistant hangen.
Welke sensoren zijn dan het nuttigste om naar te kijken?
wat ik bedoel, hier een voorbeeld van HW, maar je kunt dit zeer waarschijnlijk ook in een dergelijke vorm in HA krijgen is dit. Bij HW heb ik dan ook mijn gasverbruik op exact de zelfde wijze, dus daar zie ik mooi de relatie tussen die twee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAL6w1J-OX43xIIeUQvIjEt0TqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndHMYBCDxKaQMbuA3V92kkIa.jpg?f=fotoalbum_large (voorbeeld verbruik Quatt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9yFx13JVigKMr5XZqEZlfls8d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mmo608NTMJJjX1xpzjaKK8MU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXS_fH4Ehj5QX0_zmcUKKiXWkMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEuBw7zmewSTWmtlIHbtrc0U.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren zijn wij de trotse bezitters van twee Quatts. Nu zie ik in de app dat ze continue 2KW gebruiken, mijn gevoel zegt dat dat erg veel is. Kan dat kloppen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37webgM7D9O3DkQIqTyXZaaaGOY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uzL8OrRVULEFLwRy5OiLxjcF.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede issue wat ik heb, is dat er maar 1 van de 2 ook daadwerkelijk een defrost doet ( zie onderstaande video) is dat normaal?

https://streamable.com/odpsan

Sorry van de kwaliteit, het is een ingezoomde video.

Ik heb bovenstaande ook al via een ticket bij Quatt gemeld, ik ben vooral benieuwd of ik ze hiervoor moet bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
joosie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sinds gisteren zijn wij de trotse bezitters van twee Quatts. Nu zie ik in de app dat ze continue 2KW gebruiken, mijn gevoel zegt dat dat erg veel is. Kan dat kloppen?

[Afbeelding]

Tweede issue wat ik heb, is dat er maar 1 van de 2 ook daadwerkelijk een defrost doet ( zie onderstaande video) is dat normaal?

Ik heb bovenstaande ook al via een ticket bij Quatt gemeld, ik ben vooral benieuwd of ik ze hiervoor moet bellen.
Welke thermostaat gebruik je ?
wat zie je in Json feed. ?

2 kW lijkt wat veel, maar hij zit net aan zijn setpoint, dus zal deze wel nog even doordraaien.

de Dual Quatt draait zoveel mogelijk in single modus, dus zal de ijsvorming ook niet exact gelijk zijn opgebouwd, kun je overigens bij jou prima zien (aan de achterkant). _/-\o_

overigens als ik de foto zie krijg ik buikpijn, mn de linker zal wel eens problemen gaan krijgen met de luchttoevoer. Ze staat naar mijn bescheiden mening echt te dicht tegen de muur en de linker heeft echt wat meer ruimte aan zijn linker kant nodig (zeker 20cm meer), aan de achterkant zou ik zeker 10-15 cm meer ruimte geven, tenminste als je dat nog mogelijk is ivm de leidingen.

ik zou overigens eisen dat ze de leidingen (onder je raam/deur) zo veel mogelijk wel in een cover plaatsen, zeker daar waar het prima mogelijk is (bescherming van je isolatie van je leidingen).

om je een idee te geven (enkele Quatt) die produceert nu 2,22 kW (aan warmte) en heeft daarbij 0,64 kW stroom nodig. (ook net boven setpoint)

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 05-12-2023 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

2,2kW is voor 2 Quatts niet raar. Zou wel tot 3,6kW moeten kunnen gaan.
En dan zou je wel 8kW warmte moeten krijgen, maar dat zie ik niet in je app, terwijl het wel nodig lijkt, want veel gas (met vlagen).
Ze moeten wel allebei kunnen defrosten, en normaal gesproken om de beurt. Bij 1 Quatt is het om de 55minuten. 1 van de 2 wordt nu maar weinig gebruikt, dus geen/minder defrost nodig??
Of doet ie zo weinig omdat ie dichtgevroren blijft (edit: achterkant!), dan moet je wel bellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrdop
En sinds 17:30 zitten we (ik) alweer op 2.7.1 qua CiC firmware.

Wat zou een changelog toch leuk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
mrdop schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:56:

helaas, ik zit nog op 2.7.0, dus ik denk dat ze de update over de hele dag uitsmeren en dus niet bij iedereen gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
mrdop schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:56:

Hier ook inmiddels, zou inderdaad goed zijn om wat transparanter te worden over de changes. Mogelijk lost het al heel wat vragen op.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
Update niet werkende defrosts:
Vandaag zijn 2 monteurs van Quatt langsgekomen voor service. Ze hadden instructie om de datakabel tussen de Quatts en de CiC te vervangen, omdat het Quatt support team in de remote monitoring kon zien dat tijdens een defrost de communicatie tussen Quatts en CiC bevroor.
Kabel is vervangen en idd werkt de defrost nu op beide Quatts. Zal wel even duren voordat het 10 cm sneeuwdek aan de binnenkant ontdooit is, maar je ziet nu in ieder geval effect op COP.
Dus goed opgelost, jammer dat het twee weken heeft moeten duren. Moest er toch een aantal keren achteraan mailen en bellen om ze hier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:21:
Vandaag zijn 2 monteurs van Quatt langsgekomen voor service. Ze hadden instructie om de datakabel tussen de Quatts en de CiC te vervangen, omdat het Quatt support team in de remote monitoring kon zien dat tijdens een defrost de communicatie tussen Quatts en CiC bevroor.
Kabel is vervangen en idd werkt de defrost nu op beide Quatts. Zal wel even duren voordat het 10 cm sneeuwdek aan de binnenkant ontdooit is, maar je ziet nu in ieder geval effect op COP.
Dus goed opgelost, jammer dat het twee weken heeft moeten duren. Moest er toch een aantal keren achteraan mailen en bellen om ze hier te krijgen.
super, dus toch wat we verwacht hadden een hardware fout, was het nog eenvoudig om de kabel te vervangen? en prima dat je tenminste nu geholpen bent, en ik geef j e gelijk, dit had duidelijk sneller moeten gebeuren. ik hoop dat ze er van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ftjl
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:24:
[...]

super, dus toch wat we verwacht hadden een hardware fout, was het nog eenvoudig om de kabel te vervangen? en prima dat je tenminste nu geholpen bent, en ik geef j e gelijk, dit had duidelijk sneller moeten gebeuren. ik hoop dat ze er van leren.
Viel mee. Paar pannen aan de kant, trekbandjes los knippen en isolatie moest hier en daar open. En beide Quatts moesten open aan de bovenzijde voor het aansluiten en dat kostte wat moeite vanwege het aangevroren ijs. Al met al ca. 30 minuutjes werk.
Heb ze nog koffie gegeven om even te kunnen opwarmen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ftjl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:21:
@joosie ik lees net dat je datakabel kapot is :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan je niet helpen, maar wilde wel even kwijt dat ik het een leuk filmpje vind. Je ziet inderdaad een defrost bij de ene maar niet bij de andere. Misschien ook een datakabel dat bevriest....

Het is vandaag trouwens wel waardeloos weer voor de Quatt. De warmteopbrengst is binnen een half uur gehalveerd ongeveer 2.5kW totdat het ongeveer 1.9kW wordt en dan begint de defrost. Het vriest hier net niet en regent de gehele dag al...

[ Voor 7% gewijzigd door medu80 op 05-12-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 13:24
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:24:
[...]

@MacD007
Kun jij ons misschien iets meer vertellen van die bevroren datakabel?? Dat kan toch niet moeilijk zijn!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
harv schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:27:
[...]

@MacD007
Kun jij ons misschien iets meer vertellen van die bevroren datakabel?? Dat kan toch niet moeilijk zijn!
De kabel bevroor niet, maar de connectie tussen Quatt en de CiC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 13:24
medu80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:30:
[...]

De kabel bevroor niet, maar de connectie tussen Quatt en de CiC.
Niet de connectie, maar de communicatie.
Maar dat moet toch een bekende fout zijn!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JWT

JWT

Ze defrosten iid om de beurt. Heel fijn, want het water koelt dan nauwelijks af en geen gas nodig.

10 kWh warmte kan ook maar niet met deze temperaturen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1HOfi4EdY9_-eDzjfBLeqUWTMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bCNyTFRxoB1AeFcGFrWMXCR6.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij is 3000w input het hoogste wat ik even heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
MacD007 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:45:
[...]

Welke thermostaat gebruik je ?
wat zie je in Json feed. ?

overigens als ik de foto zie krijg ik buikpijn, mn de linker zal wel eens problemen gaan krijgen met de luchttoevoer. Ze staat naar mijn bescheiden mening echt te dicht tegen de muur en de linker heeft echt wat meer ruimte aan zijn linker kant nodig (zeker 20cm meer), aan de achterkant zou ik zeker 10-15 cm meer ruimte geven, tenminste als je dat nog mogelijk is ivm de leidingen.

ik zou overigens eisen dat ze de leidingen (onder je raam/deur) zo veel mogelijk wel in een cover plaatsen, zeker daar waar het prima mogelijk is (bescherming van je isolatie van je leidingen).
Ik gebruik de TADO die zij hebben geadviseerd.
JSON geeft dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GKROjpsC6Hx8kPpkpuqh3nUtsPQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o2k1dJgK0oedwBrr09ytt4CX.png?f=fotoalbum_large

Verder een goed punt, ik zal dat eens op de e-mail zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

mrdop schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:04:
[...]

Let er wel op dat je de CiC ook uit zet (als die op andere groep zit). Zo niet gaat nl de CiC (die geen verbinding meer krijgt met de Quatt unit buiten) in een beveiliging en gooit de cv aan (zonder thermostaat regeling).
Thanks voor de reminder, puntje om in de gaten te houden dat alles weer aangaat. Liander haalt van de hele postcode (echt?) De stroom er af, of dat was de melding in de sms. Toch tijd voor noodstroom ;)

[ Voor 5% gewijzigd door JWT op 05-12-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
harv schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:34:
[...]

Niet de connectie, maar de communicatie.
Maar dat moet toch een bekende fout zijn!
Volgens de monteurs geen bekende fout. Kan ik me voorstellen, want bij een echte kabelbreuk werkt het meestal helemaal niet. Alles leek goed te werken: temperaturen en vermogen van de Quatt waren uit te lezen, en de waarden werden elke seconde ververst. Tijdens defrost zag je echter de waarden vanuit de Quatt niet veranderen (of soms om de 20 s). Flow en aanvoertemperatuur bij de flowmeter bleven wel elke 1s updaten, maar die komen via een andere kabel.
De negatieve vermogens tijdens defrost zag ik dus nooit (waren er ook niet), tijdens verwarmen was datacommunicatie blijkbaar normaal.
Quatt support zou dit echter direct moeten opmerken, omdat zij ook weten wat je zou moeten zien. Dat wist ik dus niet. In de app stond ook: alles werkt! Dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
@joosie er zit wel 7 graden buitentemperatuur verschil tussen de ene en de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
medu80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:05:
@joosie er zit wel 7 graden buitentemperatuur verschil tussen de ene en de andere.
Ja, net de spoedlijn aan de telefoon gehad. de linkse pomp is aan de achterkant helemaal bevroren, maar hij ziet geen probleem en alles draait naar behoren.
Ik slaap er nog wel een nachtje over.

[ Voor 34% gewijzigd door joosie op 05-12-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
Ik probeer ook al tijdje contact te krijgen met quatt via de chat, maar geen reactie. Ik snap bovenstaande berekeningen niet helemaal wb warmteverlies. Wel heb ik het idee dat het misschien bij mij te hoog staan (kan offerte niet meer vinden in mijn mail)

Maar ik heb nu dat mijn runs kort en heftig zijn. Ook al heb ik mijn energie tarief van 40 naar 19 gezet en de optimalisatie uitstaan.

Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNafYLqgZTIYks3Sef_KD3_8MXs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/a0kI3tbusDNC8Pykpp5R0JLB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZJ9gfjyo3f88W6un_Jwt765J_E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/DRcfFLa3se4yxUX0D7LyRzqM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjZAb8ut-qxdT6p3KNbgF9Ucs_k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xm6aGW6sNE739TwHy85L9c8R.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SBL

SBL

joosie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:06:
[...]

Ja, net de spoedlijn aan de telefoon gehad. de linkse pomp is aan de achterkant helemaal bevroren, maar hij ziet geen probleem en alles draait naar behoren.
Morgen weer bellen en hopen dat je dan iemand met verstand van zaken aan de telefoon krijgt.
Dat er ijs op zit is niet raar, maar dat er geen defrost plaatsvindt bij temperatuur die Quatt ziet, dat is wel raar.
HP2 werkt helemaal niet naar behoren:
-7 graden kouder dan Quatt die er naast staat
-COP van 1,7
Die is dichtgevroren. Wordt alleen maar erger als defrosten niet lukt.

(En hij staat ook wel erg in de hoek gedrukt, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

DennisDCT schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:30:
Ik probeer ook al tijdje contact te krijgen met quatt via de chat, maar geen reactie. Ik snap bovenstaande berekeningen niet helemaal wb warmteverlies. Wel heb ik het idee dat het misschien bij mij te hoog staan (kan offerte niet meer vinden in mijn mail)

Maar ik heb nu dat mijn runs kort en heftig zijn. Ook al heb ik mijn energie tarief van 40 naar 19 gezet en de optimalisatie uitstaan.

Wat denken jullie?
Echt kort zijn je runs niet, maar wel lange blokken uit ertussen. En als hij iets zachter zou draaien, zou je minder gas nodig hebben. Vloerverwarming, neem ik aan? Wat doe je met thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:31:
[...]

Morgen weer bellen en hopen dat je dan iemand met verstand van zaken aan de telefoon krijgt.
Dat er ijs op zit is niet raar, maar dat er geen defrost plaatsvindt bij temperatuur die Quatt ziet, dat is wel raar.
HP2 werkt helemaal niet naar behoren:
-7 graden kouder dan Quatt die er naast staat
-COP van 1,7
Die is dichtgevroren. Wordt alleen maar erger als defrosten niet lukt.

(En hij staat ook wel erg in de hoek gedrukt, maar ik denk niet dat dat de oorzaak is.)
Bij mij is het verschil van buitentemp ong. 1 graad. Tenzij 1 wel draait (-2) en 1 niet. Als er 1 aanstaat gaat er zo'n 2 a 3 graden af van de buitentemperatuur van die betreffende quatt. Kan dus ook bij beide zijn..hebben meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
joosie schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:06:
[...]

De linker iets naar voren en rechts trekken?
Iedere cm is 1
Screenshot is momentopname kan half in defrost hebben gezeten?

[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 05-12-2023 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

JWT schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:47:
[...]

Bij mij is het verschil van buitentemp ong. 1 graad. Tenzij 1 wel draait (-2) en 1 niet. Als er 1 aanstaat gaat er zo'n 2 a 3 graden af van de buitentemperatuur van die betreffende quatt. Kan dus ook bij beide zijn..hebben meer mensen.
Een beetje afwijking kan (ijking meter, iets meer circulatie) en als er 1 uit gaat (en na staat te gloeien, incl bodemplaat, straling huis) zie je temp stijgen. Maar 7 graden verschil bij @joosie terwijl ze allebei draaien is absurd veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-09 20:01
Ik geef de hoop op. Ik ben al ruim 3 maanden bezig met quatt. Ik zal al 5 keer terug gebeld worden. Vandaag weer toegezegd. Wederom niet gebeurd. De laatste ticket staat al weer 10 weken open. Ben nog steeds niet geholpen. Wat heb ik spijt dat ik in zee ben gegaan met quatt.... Ga morgen eens uitzoeken wat mijn rechten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Bacteria1980 op 05-12-2023 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 08:21
Als je naar de ruwe JSON feed kijkt, dan staat er een modbus slave adres bij HP1.
Heeft iemand al eens meegekeken op de modbus lijn? In principe zou het dan niet zo moeilijk moeten zijn om een eigen CiC te maken die aangestuurd wordt vanuit HomeAssistant bijvoorbeeld.
Ik zie bijvoorbeeld bij ons dat de COP eerst als een malle inzakt, maar dat de Defrost netjes wacht totdat het uur voorbij is en de routine aan de beurt is. Daarna is de COP weer netjes. Dat moet beter kunnen.
Iemand interesse om dat met een groepje uit te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-09 17:36
Wat is het gemiddelde van jullie flow (l/h)?
Die van mij zit rond rond 800 l/h met uitschieters naar boven. Zelf het gevoel dat iets minder meer efficiënt kan zijn? ivm warmteafgifte in vloer bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisDCT
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-09 19:54
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:35:
[...]

Echt kort zijn je runs niet, maar wel lange blokken uit ertussen. En als hij iets zachter zou draaien, zou je minder gas nodig hebben. Vloerverwarming, neem ik aan? Wat doe je met thermostaat?
Klopt. Met de warmere temperaturen ging het beter. Ik heb de thermostaat 24/7 op 20,5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 20:12
Ik lees veel wisselende verhalen hier, hier nu sinds een week de quatt staan. Op een kleine lekkage na geen bijzondere dingen. De COP is erg laag, maar het is natuurlijk belabberd weer voor de warmtepomp.
Huidige schema (ben nog een beetje aan het spelen om te kijken wat het beste werkt, maar door wisselende diensten is er eigenlijk altijd wel iemand thuis overdag).
7.00 uur - 19 graden
14.00 uur - 19,5 graden
16.00 uur - 20 graden
22.00 uur - 19 graden
23.00 uur - 18,5 graden

Verbruik van een week is 200 kWh, 7,5 m3 (gemiddelde cop van 2,7). Normaal gesproken had ik bij deze temperaturen zo rond de 9 a 10 m3 per dag verbruik.

Verder zie ik eigenlijk elke dag onderstaande data. Zover mijn inschatting is zijn dit stabiele runs, praktisch om het uur een defrost, temperatuur bouwt hij gedurende de dag op naar 45 graden (vind het aan de hoge kant), delta gemiddeld 5 graden. Maximale vermogen wat ik heb gezien is ruim boven de 1800 watt.

Zien jullie nog iets geks of is dit zoals het een beetje zou moeten verlopen op deze dagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FXzXy_w5j4iMUftS1WtEKy9lw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeTblTMwNFSrMe9fdM6k1rML.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGbXb4LnVw1VEVYg-kM_HwdCdgo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/na0lRO7WjCFgiyD0xkCQxDFt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GxKtCoNk_tadxEyvJuvDw5BnLHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCVVolCc7k0SVTbJa4kD5QDH.png?f=fotoalbum_large

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 08:21
AgentKen schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:14:
Wat is het gemiddelde van jullie flow (l/h)?
Die van mij zit rond rond 800 l/h met uitschieters naar boven. Zelf het gevoel dat iets minder meer efficiënt kan zijn? ivm warmteafgifte in vloer bijv.
Hier ook 800. Volgens mij zit er een regelsysteempje wat de flowmeter als sensor heeft en de pomp van de Quatt aanstuurt. Het kan beïnvloed worden door de CV-ketel. Maar de flowmeter heeft altijd rond 800 l/h

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

DennisDCT schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:16:
[...]

Klopt. Met de warmere temperaturen ging het beter. Ik heb de thermostaat 24/7 op 20,5.
En dan stopt de Quatt omdat hij teveel over gevraagde temperatuur heen schiet? Dan zul je wel een T6 hebben: wanneer je boven vraagtemp uitkomt en hij terug wil modelleren dan is het al te laat; door langzaam opwarmende vloer overshoot en vervolgens uit. En dan te laat zachtjes weer aan.
Ander warmteverlies kan misschien helpen. Of wellicht andere thermostaat (honeywell round/touch modulation?) die subtielere kamertemperatuurveranderingen al aan de CiC meldt; hier is nog maar weinig mee getest icm met Quatt. Hysterese is vaak wel kleiner dan bij T6 en ik kan niet inschatten wat daar het effect van is.

[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 05-12-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4ctHk8UpwWVrYZdHchl0VRu9zY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nrfyn6IzDprC7pDeusnMgYmp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BI1rdOeyh-Qs5pE8X6oJpZVf5Xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CnTKpIzSJ0imtfzMB5IHJyu2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXx3mVJMGOfILna4RCqMaiiY8Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V685xyrPKtQJcf1fu8apagll.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat staat hier dag en nacht op 19,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Wat voor pompen heb jij? Quatt kan het alleen en stuurt naar 800l/uur. Als CVketel(pomp) mee gaat doen, gaat Quatt pomp zachter zodat het samen weer 800l/min wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgentKen
SBL schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:50:
[...]

Wat voor pompen heb jij? Quatt kan het alleen en stuurt naar 800l/uur. Als CVketel(pomp) mee gaat doen, gaat Quatt pomp zachter zodat het samen weer 800l/min wordt.
Ik heb een ATAG CV ketel (atag i28ecz) en een vloerverwarming met pomp. het geeft bij mij een onrustig beeld. verbruik is niet slecht maar kan beter als ik de anderen hier vergelijk.
Weet overigens ook niet hoe ik oa pompen zou kunnen afstellen. Ik denk dat warmteafgifte ook minder is als het te snel gaat?
Pagina: 1 ... 171 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.