Dat is idd een flink huis.. en oud. hoe isoleer je de muren dan in zo'n huis? lijkt me dat er toen geen spouwmuren bestonden..Bacteria1980 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:47:
[...]
Goedemorgen,
Het huis heeft een oppervlakte van 174 m2
Is uit 1849. Heb het huis 1,5 jaar geleden voorledig verbouwd en zo goed als het kan laten isoleren. Overal hr++ glas, vloer laten isoleren, muren plafonds etc. Beneden verdieping overal vloerverwarming. De vloer beneden is overal rond de 22 graden in huis. Gisteren gemeten met een infrarood camera. Bovenverdieping heb ik 5 radiatoren. Ik kan het huis lekker warm houden met 40 graden aanvoer. Dus je zou zeggen dat het huis redelijk goed geïsoleerd is. Even terug te komen op quatt, ik heb toen aangegeven dat ik voor mijn huis graag een 8kw wilde. Maar die was toen nog in ontwikkeling. En de verkoper vertelde mijn dat ik ruim genoeg aan een 4kw moest hebben. Hij heeft mijn toen overgehaald om toch voor een 4kw te gaan terwijl ik wel aangaf om liever te wachten op de 8 kw versie. Geschiedenis van het huis heb ik niet van het gebruik. Omdat er niks aan geïsoleerd was. Heb het zo gekocht. Ik weet wel dat het een energie label G had.
ik heb een huis uit 1955 en de spouw laten vullen met isolatie wat al redelijk goed is maar zat zelf nog te denken om nog aan de binnenkant van die PIR platen met gips te plaatsen om de RD waarde ruim te verdubbelen. ik schat dat mijn Rd waarde voor de muren zo rond de 1,7 zit..
https://www.isolatiemater...600x40-125mm-rd181-072-m2
ook ik stook nu de radiatoren boven met 40 graden, omdat mijn ketel niet lager kan. maar als ik de Quatt heb moet dat flink omlaag naar 25-30 graden. met ventilatoren onder de radiatoren moet dat goed gaan.
ik doe dit al met de vloerverwarming beneden en dat werkt heel goed. pas als het meerdere graden vriest komt de vv aanvoer temp pas boven de 25 graden uit. die aanvoer temp. dit zou voor jou denk ik veel besparen.
en had je ook goede isolatie onder de vloerverwarming?
en ventilatie ook niet teveel verlies?
die 8kW wordt nu wel geleverd, kunnen ze die er nu niet bij zetten dan?