Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 170 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
Bacteria1980 schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:47:
[...]

Goedemorgen,

Het huis heeft een oppervlakte van 174 m2
Is uit 1849. Heb het huis 1,5 jaar geleden voorledig verbouwd en zo goed als het kan laten isoleren. Overal hr++ glas, vloer laten isoleren, muren plafonds etc. Beneden verdieping overal vloerverwarming. De vloer beneden is overal rond de 22 graden in huis. Gisteren gemeten met een infrarood camera. Bovenverdieping heb ik 5 radiatoren. Ik kan het huis lekker warm houden met 40 graden aanvoer. Dus je zou zeggen dat het huis redelijk goed geïsoleerd is. Even terug te komen op quatt, ik heb toen aangegeven dat ik voor mijn huis graag een 8kw wilde. Maar die was toen nog in ontwikkeling. En de verkoper vertelde mijn dat ik ruim genoeg aan een 4kw moest hebben. Hij heeft mijn toen overgehaald om toch voor een 4kw te gaan terwijl ik wel aangaf om liever te wachten op de 8 kw versie. Geschiedenis van het huis heb ik niet van het gebruik. Omdat er niks aan geïsoleerd was. Heb het zo gekocht. Ik weet wel dat het een energie label G had.
Dat is idd een flink huis.. en oud. hoe isoleer je de muren dan in zo'n huis? lijkt me dat er toen geen spouwmuren bestonden..
ik heb een huis uit 1955 en de spouw laten vullen met isolatie wat al redelijk goed is maar zat zelf nog te denken om nog aan de binnenkant van die PIR platen met gips te plaatsen om de RD waarde ruim te verdubbelen. ik schat dat mijn Rd waarde voor de muren zo rond de 1,7 zit..
https://www.isolatiemater...600x40-125mm-rd181-072-m2

ook ik stook nu de radiatoren boven met 40 graden, omdat mijn ketel niet lager kan. maar als ik de Quatt heb moet dat flink omlaag naar 25-30 graden. met ventilatoren onder de radiatoren moet dat goed gaan.
ik doe dit al met de vloerverwarming beneden en dat werkt heel goed. pas als het meerdere graden vriest komt de vv aanvoer temp pas boven de 25 graden uit. die aanvoer temp. dit zou voor jou denk ik veel besparen.

en had je ook goede isolatie onder de vloerverwarming?

en ventilatie ook niet teveel verlies?

die 8kW wordt nu wel geleverd, kunnen ze die er nu niet bij zetten dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
TalkingCarrot schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:39:
[...]

Ben benieuwd, bij mij doet die namelijk precies hetzelfde. Heb het gevoel dat die de cv ketel laat bijspringen met defrosted ofzo. Het gas dat die gebruikt is ook echt verwaarloosbaar en is dus niet om bij te verwarmen.

Bij mij staat de stille modus en optimalisatie overigs uit

[Afbeelding]
Wellicht nog interessant om hier op terug te komen. Sinds dit weekend heb ik de temperatuur altijd op 19.5 graden staan, zonder automatische verlaging door HA bij het bereiken van door mij gedefinieerde setpoints.

Resultaat is dat alle defrosts nu zonder gasverbruik gaan. Dit geeft mij het vermoeden dat Quatt in 2 modi draait:

1. Quatt draait om huidige temperatuur vast te houden. In dat geval gaat de defrost zonder ondersteuning vanuit de CV ketel. Het huis is immers op temperatuur en kan wel wat vermogen missen.
2. Quatt draait om een nieuwe temperatuur te bereiken. In dat geval gebruikt die bij de defrost wat gas om het huis te blijven verwarmen.

Uiteraard is dit pure speculatie, maar na dagen met een kleine gasverbruik tijdens de defrost zie ik nu al 2 volle dagen geen defrost runs meer met gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22-09 22:30
jurghof schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:35:
Ik heb een Atag CV in combinatie met 4,5KW quatt, wat mij de laatste dagen opvalt dat wanneer de quatt het niet meer warm krijgt hij de CV in volle modes laat draaien, aangezien mijn vloer in de keuken langzaam opwarmt, krijg ik een ga overshoot er wordt dus eigenlijk geen gebruik gemaakt van de modulatie functie van de ketel, als dit gebeurd jaag ik er ook bijna netzo veel gas doorheen als dat ik vroeger deed toen de ketel wel gemoduleerd verwarmde (steeds een klein beetje bij verwarmen dus laag gas verbruik en geen overshoot).
volgens mij heeft Quatt de ketel als aan/uit ingesteld, weer iemand of ze dit ook aankunnen passen zodat die overshoots uitblijven ?
Je zou de maximale aanvoertemperatuur in de ketel en het maximum verwarmingsvermogen ervan lager kunnen instellen, ik weet niet wat het minimum is, maar bv 8 - 10 kW zou al veel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
JazekerXX schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is idd een flink huis.. en oud. hoe isoleer je de muren dan in zo'n huis? lijkt me dat er toen geen spouwmuren bestonden..
ik heb een huis uit 1955 en de spouw laten vullen met isolatie wat al redelijk goed is maar zat zelf nog te denken om nog aan de binnenkant van die PIR platen met gips te plaatsen om de RD waarde ruim te verdubbelen. ik schat dat mijn Rd waarde voor de muren zo rond de 1,7 zit..
https://www.isolatiemater...600x40-125mm-rd181-072-m2
is het niet beter, tenminste als je dit mag, om de buitenmuur te isoleren. Isobouw heeft daar een heel mooi en vooral niet duur systeem voor. Kun je veelal ook zelf aanbrengen.
Bij het binnenopbouw moet je namelijk wel goed rekening houden met vocht zeker bij een combinatie van isolatie op isolatie. _/-\o_
ook ik stook nu de radiatoren boven met 40 graden, omdat mijn ketel niet lager kan. maar als ik de Quatt heb moet dat flink omlaag naar 25-30 graden. met ventilatoren onder de radiatoren moet dat goed gaan.
ik doe dit al met de vloerverwarming beneden en dat werkt heel goed. pas als het meerdere graden vriest komt de vv aanvoer temp pas boven de 25 graden uit. die aanvoer temp. dit zou voor jou denk ik veel besparen.

en had je ook goede isolatie onder de vloerverwarming?

en ventilatie ook niet teveel verlies?

die 8kW wordt nu wel geleverd, kunnen ze die er nu niet bij zetten dan?

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:52
MWink schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:05:
[...]

Je zou de maximale aanvoertemperatuur in de ketel en het maximum verwarmingsvermogen ervan lager kunnen instellen, ik weet niet wat het minimum is, maar bv 8 - 10 kW zou al veel helpen.
Check Idd even of je cv ketel OpenTherm ondersteunt, en zo ja, of de CiC aan de opentherm connectors verbonden zit.

Dan ga ik er overigens van uit dat de CiC daadwerkelijk met opentherm protocol modulerend de cv ketel kan aanspreken.

Zo niet, dan idd het brandervermogen van de cv ketel limiteren zodat ie niet zo hard “optrekt” :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
TalkingCarrot schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:02:
[...]

Wellicht nog interessant om hier op terug te komen. Sinds dit weekend heb ik de temperatuur altijd op 19.5 graden staan, zonder automatische verlaging door HA bij het bereiken van door mij gedefinieerde setpoints.

Resultaat is dat alle defrosts nu zonder gasverbruik gaan. Dit geeft mij het vermoeden dat Quatt in 2 modi draait:

1. Quatt draait om huidige temperatuur vast te houden. In dat geval gaat de defrost zonder ondersteuning vanuit de CV ketel. Het huis is immers op temperatuur en kan wel wat vermogen missen.
2. Quatt draait om een nieuwe temperatuur te bereiken. In dat geval gebruikt die bij de defrost wat gas om het huis te blijven verwarmen.

Uiteraard is dit pure speculatie, maar na dagen met een kleine gasverbruik tijdens de defrost zie ik nu al 2 volle dagen geen defrost runs meer met gasverbruik.
Het gekke is dat ik ook zie dat veel de-frosts ook zonder hulp van de cv gebeuren maar om de 3-4 keer blijkt hij dan toch weer de cv nodig te hebben, dus jou redenaties zie ik bij mij (helaas) niet. Ik kan op dit moment ook geen oorzaak vinden waarom bij de ene de-frost hij dat zelf aan kan en bij een volgende de-frost met redelijk gelijke buiten en binnen aspecten dat niet kan. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-09 19:15
@Gerardwaz Ik heb de Comfort Touch met gateway geïnstalleerd, maar de gateway werkt niet samen met de thermostaat omdat de CiC ertussen zit. Daardoor moet ik steeds de temperatuur ‘s avonds en ‘s ochtends handmatig aanpassen. Doe jij dat ook of heb je een vaste temperatuur 24 uur per dag?

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
olafmol schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:14:
[...]

Check Idd even of je cv ketel OpenTherm ondersteunt, en zo ja, of de CiC aan de opentherm connectors verbonden zit.
een ATAG ketel kan op zich zelf geen OT, hij heeft daarvoor ook een speciale OT module nodig, ook blijkt de de ATAG One ( OT thermostaat) helaas niet geschikt is voor de Quatt ( blijkbaar gebruikt ATAG zijn eigen implementatie van OT die niet compatibel is met de eisen van de Quatt.
Dan ga ik er overigens van uit dat de CiC daadwerkelijk met opentherm protocol modulerend de cv ketel kan aanspreken.
gezien dat een cv veelal maar heel kort (boost functie) gebruikt wordt moet je je afvragen of een modulerende ketel in deze speciale situatie wel zin heeft, de modulerende functie werkt ook niet direct. Ik denk dat de reeds genoemde enige mogelijkheid is om het vermogen hier lager te zetten, daarmee krijg je namelijk wel de gewenste reductie van gasverbruik (direct) plus verlaag je de boost en dus bij langzame warmteafgifte ook de kans op een overshot. O-)
Zo niet, dan idd het brandervermogen van de cv ketel limiteren zodat ie niet zo hard “optrekt” :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:50
pietjm schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:21:
@Gerardwaz Ik heb de Comfort Touch met gateway geïnstalleerd, maar de gateway werkt niet samen met de thermostaat omdat de CiC ertussen zit. Daardoor moet ik steeds de temperatuur ‘s avonds en ‘s ochtends handmatig aanpassen. Doe jij dat ook of heb je een vaste temperatuur 24 uur per dag?
Dat vermoede ik al, bij de t6 loopt hij via de CiC. Ik doe het nu handmatig, vindt wel dat de thermostaat buitengewoon goed werkt.

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 16:18
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:29:
[...]
een ATAG ketel kan op zich zelf geen OT, hij heeft daarvoor ook een speciale OT module nodig, ook blijkt de de ATAG One ( OT thermostaat) helaas niet geschikt is voor de Quatt ( blijkbaar gebruikt ATAG zijn eigen implementatie van OT die niet compatibel is met de eisen van de Quatt.
[...]
Niet helemaal, de nieuwe ATAG ketels dat wordt geproduceerd ism Ariston die werken wel met OpenTherm. Oudere varianten werken met alleen een OTLPA module. Dus de I28ecz en I36ecz hebben OT ingebouwd.
De Zone thermostaat van Atag is een zbus, en werkt niet met de CiC. Daarintegen de oudere Atag One (zonder Zone toevoeging in de naam) werkt wel, omdat dit een OpenTherm thermostaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryInia
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-09 14:58
Bedankt @Friezin en @SBL voor de berekening.

Ik houd het voor nu even bij in een spreadsheet om een gevoel te krijgen hoe ver ik van de ingeschatte warmteverlies bij -10C waarde van 16 vandaan zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNkeJ7TKugds10IZEFePLZi-sGQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3JttC5RlfOj3NscJZI9fMrk0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyfHHClNXcXf_TK0X9ijYPGL2Fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sv1d1Fc9aFjTGV0q78Cckj7Y.png?f=fotoalbum_large
Het is comfortabel bij ons in huis (schema 19,5C met verhoging 13:00-20:00 naar 20C) en het gas verbruik is minimaal (1%; 3M3 sinds 19-10-2023, COP 4,2 in die gehele periode), echter het elektriciteitsverbruik is ook wel erg hoog met 850 kWh in die zelfde 6 weken. Vandaar even kijken wat ik kan doen:
1. Warmteverlies factor bij QUATT juist ingesteld?
2. Speedcomforts op 2 radiatoren
3. Dubbelglas in tuindeuren en groot voorruit naar HR++ of BengGlas vanwege nu WienerProssen
4. Na 3 eventueel een stuk muur aand de buitenkant isoleren
5. ..

O-NB, 1900 bwjaar, 2000 vol ger; Begane 175m2 vvw 7-groeps & pomp + 3 rad - 1e verd 2 rad, Ketel 2000 Nefit Ecomfit HR43-CW6, 19-10-2023 Quatt 2*4, T6 1e seizoen nu Tado X; 2021:3000m3, 2022:2000m3, 2023:1200m3, 2024: <175m3 gas (incl SWW &koken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
HBO88 schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:52:
[...]

klopt. Momenteel draait hij op 1000W, temperatuur quatt in is nu 33.5, uit 36.5.
Toen het 2000W zag ik temperatuur van 50 graden
Dat is inderdaad wel een verschilletje, hier op vloerverwarming (en niet eens met de allerbeste afgifte, het gaat om 'slechts' 48m2, en met een flow van zo'n 760 l/u) nooit hoger gezien dan 38.

Interessant om te zien dat Quatt dus kennelijk bij een hogere aanvoertemperatuur een hoger elektrisch vermogen kan vragen, uiteraard hoop ik dat dit vermogen na een update ooit ook nog beschikbaar komt voor vvw, in de vorm van een hogere deltaT.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:37
Deed de Quatt het maar altijd zo.... Stabiel 20 graden in de woning en geheel zelfstandig. Zal dat komen omdat ik de radiatorknop van de kleine slaapkamer half dicht heb gedraaid? 🤔😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXI4fl_RNgiZOrPywsYrBftBJiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojRhHimAcJWXUZFtZtgcnBWP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlDbCHrNPW1S5AHT0q1LvsyWACk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W90LD2JvwvxfY5fh2AWboc8M.jpg?f=fotoalbum_large

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• olafmol
Volgens mij zou 1 post van iemand van Quatt zelf, over de logica en werking van de CiC icm thermostaten, voldoende zijn om 1742773733 postings met vragen en debugging en verwarring, te voorkomen. Wel jammer dat ze die kans niet pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:01
Nvt

[ Voor 101% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 10:45
okijokii schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:53:
Deed de Quatt het maar altijd zo.... Stabiel 20 graden in de woning en geheel zelfstandig. Zal dat komen omdat ik de radiatorknop van de kleine slaapkamer half dicht heb gedraaid? 🤔😉

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat. De flow boven beperken stuurt inderdaad meer naar beneden, en dat zou zomaar kunnen schelen. Nog niet te vroeg juichen, maar dit is wel een flink verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:42
HBO88 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:32:
[...]

zie onderstaand...
Ook mooi te zien dat na 7 uur smorgens hij gelijk weer op volle kracht gaat draaien. Terwijl het met de stille modus op 1000W ook op temperatuur blijft, zonder gasverbruik. Dus snap echt niet waarom hij vind dat hij harder moet gaan draaien
[Afbeelding]
Ik zie dit afgelopen dagen ook, mijn uitleg is dat m’n huis ‘s nachts toch meer aan warmte verliest dan wat de Quatt in stille modus kan compenseren maar ook niet niet dusdanig veel dat ie vind dat CV erbij moet komen. Echter wanneer hij om 07.00 vrij van de stille modus beperking is, gaat ie dan harder lopen om het verlies te compenseren
Ofzo, anders weet ik het ook niet..

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:42
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:35:
[...]

Hier al een paar dagen bezig mijn warmteverlies bij Quatt hoger te laten zetten, sinds die prachtige voorbeeldberekening van jou...
Maar ze zijn wel even klaar met mij vermoed ik....
Is het wel gelukt uiteindelijk? En gaat Quatt er beter van draaien?
Quatt gaat bij mij uit van 3kW bij -10 graden maar die 3kW warmteverlies had ik vrijdag al bij -1 graden gemiddeld, dus bij -10 zal het iets van 4.3 kW warmteverlies zijn.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:02

charrel

Cortisol4life..

okijokii schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is minder koud, ook vannacht. Hier ook een langere run, op lager vermogen dan de afgelopen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 00:11
Als volgende stap in de voorbereiding naar Quatt installatie over 2 weken heb ik de aanvoertemperatuur op mijn Intergas HR 36/30 verlaagd van 55 naar 35 graden en de Honeywell Round Modulation verhoogd van 18,5 naar 19 graden om te testen of dat mijn huis met iets meer comfort warm kan houden.
Eerste hindernis was de service instelling “E”, “minimum temperatuur tijdens opentherm-vraag” op mijn Intergas die op 40 graden stond waardoor de ketel geen warmtevraag meer kreeg. Deze “E”-setting verlaagd van 40 naar 30. Dat had ik pas door toen mijn woning al weer bijna een graad was afgekoeld.

Nu draait het een paar uur en zie ik de aanvoertemperatuur op de Intergas ritjes maken van 29 naar 41 graden en dan afslaat en afkoelt tot 29.
De cv retour temperatuur zit nu op 22 graden en die was 27 graden met de aanvoer op 55 graden. Ik heb waterzijdig ook alles opengezet op de voetventielen.

Moet ik voor deze lage temperatuur test nog andere settings aanpassen in het service menu van de Intergas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p01g_r66oGWwFEc4FI5_edpazfg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/880JyrSFDvly7UGIyaP1CrTO.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:49
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
[...]

Het gekke is dat ik ook zie dat veel de-frosts ook zonder hulp van de cv gebeuren maar om de 3-4 keer blijkt hij dan toch weer de cv nodig te hebben, dus jou redenaties zie ik bij mij (helaas) niet. Ik kan op dit moment ook geen oorzaak vinden waarom bij de ene de-frost hij dat zelf aan kan en bij een volgende de-frost met redelijk gelijke buiten en binnen aspecten dat niet kan. :?
Hmmm, dat is idd wel vreemd. Wellicht is mijn data van de afgelopen 2 dagen onvoldoende om een goede referentiekader te bepalen. Ik hou het de komende periode in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 4 december 2023 @ 13:57:
[...]

Is het wel gelukt uiteindelijk? En gaat Quatt er beter van draaien?
Quatt gaat bij mij uit van 3kW bij -10 graden maar die 3kW warmteverlies had ik vrijdag al bij -1 graden gemiddeld, dus bij -10 zal het iets van 4.3 kW warmteverlies zijn.
Nog noppes/nada/niets gehoord.
Ze vinden vast dat ze mij, na flink zeuren en eindelijk bellen, door het oplossen van die hopeloze en onaanpasbare stille modus eerst al genoeg geholpen hebben.

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:44
TeslaNerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:29:
Als volgende stap in de voorbereiding naar Quatt installatie over 2 weken heb ik de aanvoertemperatuur op mijn Intergas HR 36/30 verlaagd van 55 naar 35 graden en de Honeywell Round Modulation verhoogd van 18,5 naar 19 graden om te testen of dat mijn huis met iets meer comfort warm kan houden.
Eerste hindernis was de service instelling “E”, “minimum temperatuur tijdens opentherm-vraag” op mijn Intergas die op 40 graden stond waardoor de ketel geen warmtevraag meer kreeg. Deze “E”-setting verlaagd van 40 naar 30. Dat had ik pas door toen mijn woning al weer bijna een graad was afgekoeld.

Nu draait het een paar uur en zie ik de aanvoertemperatuur op de Intergas ritjes maken van 29 naar 41 graden en dan afslaat en afkoelt tot 29.
De cv retour temperatuur zit nu op 22 graden en die was 27 graden met de aanvoer op 55 graden. Ik heb waterzijdig ook alles opengezet op de voetventielen.

Moet ik voor deze lage temperatuur test nog andere settings aanpassen in het service menu van de Intergas?

[Afbeelding]
Ik heb vanmorgen gesprek gehad met Quatt en de de Honeywell Round Modulation was niet getest door hun dus die moet vervangen worden door de T6 variant...mocht jij hem wel houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:30

[Afbeelding]
Optie 3 en optie c op 25 zetten. Aanvoertemperatuur zou ik gewoon weer terugzetten, dat doet je thermostaat wel. Wel je pompvermogen omhoog zetten, die draait te langzaam op laag vermogen.

Ik heb het kleinere en oudere HRE 28/24 broertje van jouw ketel (met 3-standen pomp nog). Die heb ik op 25% vastgezet, maakt elke ochtend een run van 1,5 uur om van 18 graden naar 40 op te stoken. Heeft in een goed uur de woning weer op temperatuur 's morgens. Omdat de ketel vast staat op minimaal vermogen duurt het heel lang voor de ketel het systeem op temperatuur heeft. Vergelijkbaar met wat een warmtepomp doet, maar dan net even wat meer (28/24 doet op 25% 6,5KW, jouw ketel doet dan ruim 7KW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
_JGC_ schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:42:
[...]

Optie 3 en optie c op 25 zetten. Aanvoertemperatuur zou ik gewoon weer terugzetten, dat doet je thermostaat wel. Wel je pompvermogen omhoog zetten, die draait te langzaam op laag vermogen.

Ik heb het kleinere en oudere HRE 28/24 broertje van jouw ketel (met 3-standen pomp nog). Die heb ik op 25% vastgezet, maakt elke ochtend een run van 1,5 uur om van 18 graden naar 40 op te stoken. Heeft in een goed uur de woning weer op temperatuur 's morgens. Omdat de ketel vast staat op minimaal vermogen duurt het heel lang voor de ketel het systeem op temperatuur heeft. Vergelijkbaar met wat een warmtepomp doet, maar dan net even wat meer (28/24 doet op 25% 6,5KW, jouw ketel doet dan ruim 7KW).
Nog ouder? bouwjaar van mijn ketel is 2005 😜

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:18:
[...]

Ook niets zoals water-uit te laag bij de laagste 3-4?
Of net daar het grootste verschil tussen gevraagde en werkelijke temperatuur?

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 02:30
TeslaNerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:46:
[...]

Nog ouder? bouwjaar van mijn ketel is 2005 😜
Ah, dacht dat jij de HRE-A had ipv HR. Die is idd de oudere broer van mijn ketel :P.

Wat je omschrijft met die parameter E die je moest aanpassen is omdat jij waarschijnlijk een nog oudere versie hebt waarbij "E." ontbreekt. Je ketel gaat dan gewoon lekker de warmtevraag negeren. Sowieso zit de OpenTherm implementatie van die oude dingen vol met bugs. Op minimaal vermogen zou ik 'm eerder aan/uit aansturen dan via OpenTherm (juist vanwege ontbrekende "E." optie).

Weet niet of je pomp lager gezet is, maar in mijn geval werkt het beter om die gewoon op de hoogste stand te houden. Veel debiet, net als je warmtepomp straks. En ja, dat kost je "delta-T" die zo heilig is volgens sommigen, maar als de aanvoer niet wil stijgen omdat de het water direct de ketel verlaat, zal de retour ook maar matig stijgen en slaat je ketel ook niet voortijdig af met de bekende "code 1".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol

[Afbeelding]
Het zit em in je thermostaat, die bepaalt (meestal) welke aanvoertemperatuur er van de CV ketel gevraagd wordt. Geen idee of je dat kunt instellen op die van jou. Je zou evt nog wel het brandervermogen van de CV ketel kunnen verlagen zodat ie niet zo snel door z'n plafond schiet, maar wat langer erover doet om op de gevraagde aanvoertemperatuur te komen. Maar kijk eerst naar wat je met je thermostaat kunt instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie

[Afbeelding]
De CV ketel krijgt een andere rol. Die moet bij springen als de Quatt te weinig vermogen levert en daar helpt een lage aanvoertemperatuur niet bij tenzij je een groot afgiftesysteem hebt dst het minimum vermogen van de ketel lan verwerken op deze temperaturen. Ik zou terug gaan naar een graad of 50 en kijken of je huis daarmee lekker warm wordt. Zo niet, dan verhogen. Dan duren defrosts ook zeer korter , waardoor de CV snel weer uit kan. Nu slaat je CV te snel af omdat de maximum temperatuur bereikt is en de CV niet lager kan moduleren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 16:30
HarryInia schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:46:
Bedankt @Friezin en @SBL voor de berekening.

Ik houd het voor nu even bij in een spreadsheet om een gevoel te krijgen hoe ver ik van de ingeschatte warmteverlies bij -10C waarde van 16 vandaan zit.

[Afbeelding]
Ik heb je xls even overgenomen en is nu voor anderen beschikbaar via deze link.

Je hoeft alleen de volgende waardes in te vullen:
  1. Warmte (kWh)
  2. CV (kWh)
  3. Gem. temp woonkamer
  4. Gem. temp uit tabel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wx0xVhwbSPMsLVDsETlSifYcBeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h0VRugEiTJAvGRn1cXAR85FR.png?f=fotoalbum_large

Bedankt @Friezin @SBL @HarryInia

Extra zoekwoorden: berekening warmteverlies
excel sheet

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
netappie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:01:
[...]

De CV ketel krijgt een andere rol. Die moet bij springen als de Quatt te weinig vermogen levert en daar helpt een lage aanvoertemperatuur niet bij tenzij je een groot afgiftesysteem hebt dst het minimum vermogen van de ketel lan verwerken op deze temperaturen. Ik zou terug gaan naar een graad of 50 en kijken of je huis daarmee lekker warm wordt. Zo niet, dan verhogen. Dan duren defrosts ook zeer korter , waardoor de CV snel weer uit kan. Nu slaat je CV te snel af omdat de maximum temperatuur bereikt is en de CV niet lager kan moduleren.
Dus ik hoef dit oudje niet te vervangen voor een nieuwer broertje dat wel lager kan in vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 28-09 16:30
TeslaNerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:44:
[...]

Dus ik hoef die oudje niet te vervangen voor een nieuwer broertje dat wel lager kan in vermogen?
Vervang je CV ketel niet, in ieder geval niet nu. Ik heb voor verwarmen vorige maand 1.2m3 gas verbruikt. Heeft weinig nut om daar iets te optimaliseren.

Maar ook als je gas verbruik om wat voor reden hoger gaat zijn, kijk het evengoed eerst even aan.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

Spykie schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:01:
[...]

Ik heb je xls even overgenomen en is nu voor anderen beschikbaar via deze link.

Je hoeft alleen de volgende waardes in te vullen:
  1. Warmte (kWh)
  2. CV (kWh)
  3. Gem. temp woonkamer
  4. Gem. temp uit tabel
[Afbeelding]

Bedankt @Friezin @SBL @HarryInia
Ik maakt het een beetje gecompliceerder:
  • Let wel op dat je een dag (of een lijst dagen) pakt waar er niet veel zon is. Dan wordt je warmteverlies van je woning gecompenseerd door zonnewarmte-winst.
  • En in de warmte in de Quatt app, is per saldo geen warmte opgenomen voor defrosts: die warmte gaat er eerst uit (negatieve warmte) en wordt later weer aangevuld = per saldo 0. Dit zie je in JSON, ik neem aan dat de app ook zo rekent. En dat klopt voor het warmteverlies van je huis. Maar dan heb je dus geen warmte voor het verlies van je Quatt meegenomen. En die warmte moet je er wel in stoppen, het liefst vanuit je Quatt. Ik reken zelf daarom *1,1 om veilig te zitten
Ik weet nog niet hoeveel impact defrosts hebben als het echt vriest (-10??), dus ik wacht nog even met verzoek aan Quatt om mijn 6kW verlies aan te passen naar 7kW of 8kW.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
TeslaNerd schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:44:
[...]

Dus ik hoef dit oudje niet te vervangen voor een nieuwer broertje dat wel lager kan in vermogen?
Nee hoor, De Quatt pakt het lage vermogen en de CV pakt het hoge vermogen. Hier kan je zelfs een ouderwetse ketel zonder HR aan hangen zolang hij maar sporadisch mee doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ze vinden vast dat ze mij, na flink zeuren en eindelijk bellen, door het oplossen van die hopeloze en onaanpasbare stille modus eerst al genoeg geholpen hebben.
dat is toch belachelijk!
Waarom kunnen we niet gewoon zelf alles instellen?
en ook dat ze gewoon niet reageren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Michel242186 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:37:
[...]

Ik heb vanmorgen gesprek gehad met Quatt en de de Honeywell Round Modulation was niet getest door hun dus die moet vervangen worden door de T6 variant...mocht jij hem wel houden?
Een aantal paginas terug staat dat de Honeywell Round Modulation in de praktijk goed werkt met de Quatt. Ik ga voor Keep-it-Simpel en heb niets meer nodig dan een vaste temperatuur zonder nachtverlaging of andere schemas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurghof
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-05 07:18
Weet iemand wat de waarde ingestelde watertoevoer hier betekend ? Soms staat deze op 43 nu op 56 maar als ik naar de waarde van invoer en uitvoer kijk is deze altijd tussen 23-27 graden dus ben benieuwd wat die 56 is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dz89DAlWKzHAXdHBXhGPxIIKFRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sViNIIdb7gxVXBp2HqOSRY2A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

jurghof schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:00:
Weet iemand wat de waarde ingestelde watertoevoer hier betekend ? Soms staat deze op 43 nu op 56 maar als ik naar de waarde van invoer en uitvoer kijk is deze altijd tussen 23-27 graden dus ben benieuwd wat die 56 is. [Afbeelding]
Dat control.setpoint is wat de thermostaat aan de ketel wil vertellen. Maar de CiC zit daartussen en doet wat anders, om te beginnen opdracht geven aan Quatt ipv ketel.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:46:
[...]

• Let wel op dat je een dag (of een lijst dagen) pakt waar er niet veel zon is. Dan wordt je warmteverlies van je woning gecompenseerd door zonnewarmte-winst.
  • En in de warmte in de Quatt app, is per saldo geen warmte opgenomen voor defrosts: die warmte gaat er eerst uit (negatieve warmte) en wordt later weer aangevuld = per saldo 0. Dit zie je in JSON, ik neem aan dat de app ook zo rekent. En dat klopt voor het warmteverlies van je huis. Maar dan heb je dus geen warmte voor het verlies van je Quatt meegenomen. En die warmte moet je er wel in stoppen, het liefst vanuit je Quatt. Ik reken zelf daarom *1,1 om veilig te zitten
Ik weet nog niet hoeveel impact defrosts hebben als het echt vriest (-10??), dus ik wacht nog even met verzoek aan Quatt om mijn 6kW verlies aan te passen naar 7kW of 8kW.
En defrosts enkel bij temperatuur van die dag "if < 4" (graden) neem je aan, want anders zit je straks defrosts bij 8°C mee te nemen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:50:
[...]

Ook niets zoals water-uit te laag bij de laagste 3-4?
Of net daar het grootste verschil tussen gevraagde en werkelijke temperatuur?
nee, dat was eerst mijn idee, het cvwater zal wel te laag zijn, dus dat via json feed in de gaten gehouden, echter wat was de verassing, nee bleek dus geen relatie met een cv water temp die onder de 18 kwam te maken gehad, in de diverse keren dat ik dat bekeken had was dat geen enkele keer het geval.
vandaag 11 (tot nu toe) de-frost gehad, waarbij slechts 1 (om 7:10) er een gasverbruik (20min-0,33m3) is geweest, de overige hebben dus geen gas verbruik getriggert. Terwijl gisteren er 4 keer een (gering) gasverbruik (totaal 1,37m3) tijdens verschillende de-frost van totaal 24 De-frosts die dag.
op bijde dagen was er een bijna constante vraag, 2 keer met 0,5 verlaagd cq verhoogd. Het gasverbruik was niet eens in de buurt van deze tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
jurghof schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:00:
Weet iemand wat de waarde ingestelde watertoevoer hier betekend ? Soms staat deze op 43 nu op 56 maar als ik naar de waarde van invoer en uitvoer kijk is deze altijd tussen 23-27 graden dus ben benieuwd wat die 56 is. [Afbeelding]
komt dit beeld van HA ? of welke app cq programma gebruik je hiervoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
JazekerXX schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:55:
[...]

dat is toch belachelijk!
Alles hoeft van mij ook niet.
Maar dit toont wel het gebrek aan "AI".
Hoef je niet eens AI voor, maar wel een zelflerend systeem die dat rekensommetje: "Wat is het werkelijke warmteverlies" voor jou oplost en overeenkomstig langzamerhand gaat finetunen. Alle gegevens daarvoor (buitentemperatuur ter plekke: gemiddelde temperatuur vorige dag, aantal benodigde kWh vorige dag, aantal defrosts) kunnen ze produceren met een beetje goede wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

dat is toch belachelijk!
Het idee is dat de Quatt / CIC het zelf zo veel mogelijk regelt zodat wij het niet allemaal hoeven te snappen.

Dit is ook echt een stuk beter dan iemand die merk X warmtepomp neer zet, uit voorzorg een zinloos buffervat plaatst, uit gemakzucht de weercompensatie uit zet en je vervolgens met een enorme energierekening opzadelt.
Want zo gaat het helaas nog bij veel installateurs. De nazorg is daar meestal helemaal 0.

En ja, ik zou ook liever zelf aan de knoppen zitten en lang wachten op een reactie is niet leuk als je ziet dat het beter kan.
Maar ik heb er ook begrip voor dat deze startup in een hoog tempo groeit en dus niet altijd snel kan reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:49:
[...]

En defrosts enkel bij temperatuur van die dag "if < 4" (graden) neem je aan, want anders zit je straks defrosts bij 8°C mee te nemen 😉
De vraag gaat officieel over warmteverlies bij -10. Dan zijn er vast defrosts. Vervolgens moet er nog worden geïnterpoleerd tussen -10 en +15, met een knik bij 4graden inderdaad.

Bij mij doet de Quatt bij -10 trouwens niets meer, dan heb ik water nodig van >55 graden. Het wordt ook nooit 24uur -10 meer in Nederland. Dus het gaat vooral om de impact die de instelling heeft op onze gebruiksrange. En dat bedoelde jij volgens mij ook. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:04:
[...]

Alles hoeft van mij ook niet.
Maar dit toont wel het gebrek aan "AI".
Hoef je niet eens AI voor, maar wel een zelflerend systeem die dat rekensommetje: "Wat is het werkelijke warmteverlies" voor jou oplost en overeenkomstig langzamerhand gaat finetunen. Alle gegevens daarvoor (buitentemperatuur ter plekke: gemiddelde temperatuur vorige dag, aantal benodigde kWh vorige dag, aantal defrosts) kunnen ze produceren met een beetje goede wil.
AI hebben ze ondertussen ook wel laten vallen, je komt de term AI bijna niet meer bij hun tegen, blijkbaar zijn ze op hun fingers getikt daarmee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
medu80 schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:33:
[...]

Niet helemaal, de nieuwe ATAG ketels dat wordt geproduceerd ism Ariston die werken wel met OpenTherm. Oudere varianten werken met alleen een OTLPA module. Dus de I28ecz en I36ecz hebben OT ingebouwd.
De Zone thermostaat van Atag is een zbus, en werkt niet met de CiC. Daarintegen de oudere Atag One (zonder Zone toevoeging in de naam) werkt wel, omdat dit een OpenTherm thermostaat is.
Quatt heeft mijn ATAG ONE afgekeurd en moest een nieuwe Thermostaat kopen juist omdat de Quatt niet met de ATAG ONE overweg kon, ondanks dat het OT zou zijn, ik heb dat ook aangegeven.

Dus als er iemand is waar de ATAG One (eerste versie) wel werkt dan laat dat aub even weten.
Ik bedoelde ook de oudere ATAG ketels (zoals de e-series), de nieuwe I-versies kunnen dat wel.

[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 04-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Notaname
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 11:28
[...]

dat is toch belachelijk!
Ik heb hier wel een dubbel gevoel over.

Natuurlijk is het niet goed dat er niet of traag wordt gereageerd.. Aan de andere kant is het -zoals hier wel vaker opgemerkt- een start-up met de bijbehorende groeistuipen.

Mogelijk dat wij de boel ook een beetje aan het overbelasten zijn omdat er hier gemonitord wordt op '5 decimalen achter de komma'.
Ik denk dat 98% van de kopers niets van zich laat horen en tevreden is als hun huisje lekker warm is.
Krijgen die het niet goed warm dan denk ik dat ze vooraan in de wachtrij staan.

Tot zover de nuancering. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:01
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWink
  • Laatst online: 22-09 22:30
Michel242186 schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:37:
[...]

Ik gebruik nu de Honeywell Round Modulation, werkt prima, mooi constant, geen overshoots, zie mijn eerdere reactie. Bij de installatie van de Quatt had ik de Remeha qSense nog, welke "officieel" wordt ondersteund door Quatt, maar daarmee kreeg ik veel overshoots en bij de Round was dat minder. Uiteindelijk bleek dat vooral te komen door te hoog ingesteld verliesvermogen bij -10, dat is aangepast. Ik ben bij de Honeywell Round Modulation gebleven, vond ik iets voorspelbaarder regelen dan de qSense.

Uiteindelijk maakt de CiC van de thermostaat alleen maar gebruik van de gemeten kamertemperatuur en de ingestelde setpoint en natuurlijk het boiler aan/uit signaal vanuit de thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:36:
[...]

Ik hoop niet dat dat de instelling is 😅 je hebt volgens mij niets teveel gevraagd, dus gewoon weer bellen 😌🥳

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Laatst online: 28-09 08:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
SBL schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:46:
[...]

Ik ben ook dagen aan het sparen nu. Buiten de zon speelt wind ook mee. Er zijn weinig woningen echt luchtdicht al verbeterd het eel in de nieuwbouw

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Grappig ketel uit en quatt doet het nu een paar dagen solo en echt niet slecht. Nu met redelijk windje erbij verlies iets hoger natuurlijk maar toch met halve graad overshoot op de 20 graden instelling 16.30 gestopt. Nu met 20,3 graden weer gestart dus voordat het echt 20 of 20- is. Wakker worden met 19,5 graden en pruttelt lekker door naar meer dan 20 graden. Gisteren met nachtvorst en hele dag rond 0 graden ook zoiets beeldAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLmdkcqMup2l4iwjb7zMHZsFnHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sTiZu7Wj3Wu8nvqYLuDMr8Hs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/omTcK0r8HyipQ5qPIal58LKjbvM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NfAi8pgEZa98xlTUWm7xFw8x.png?f=fotoalbum_large

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Maarten58 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:48:
[...]

Is niet meer verkrijgbaar...! :/
ik krijg : Online bestelbaar
Levertijd 3 werkdagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_BKCpUXS86AHvV26u8fk7RUc_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0AyRtGdKh6jLLxgcdr6pZeH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door MacD007 op 04-12-2023 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Oooh,..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Heb het meteen besteld!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• olafmol
Notaname schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:28:
[...]

Ik heb hier wel een dubbel gevoel over.

Natuurlijk is het niet goed dat er niet of traag wordt gereageerd.. Aan de andere kant is het -zoals hier wel vaker opgemerkt- een start-up met de bijbehorende groeistuipen.

Mogelijk dat wij de boel ook een beetje aan het overbelasten zijn omdat er hier gemonitord wordt op '5 decimalen achter de komma'.
Ik denk dat 98% van de kopers niets van zich laat horen en tevreden is als hun huisje lekker warm is.
Krijgen die het niet goed warm dan denk ik dat ze vooraan in de wachtrij staan.

Tot zover de nuancering. 😉
juist bij startups is het juist erg gangbaar om direct te communiceren met "leadership/founders" en ook heel snel customer feedback verwerkt te zien worden in updates ed. Maar Quatt lijkt meer als een soort oude Japanse gesloten firma te werken dan een startup ;)

Als ze echt als moderne startup in de markt willen opereren, zouden ze kunnen beginnen met een fatsoenlijke publieke roadmap, release notes, en zich actief in de dialoog en discussies te gaan begeven. Oh ja, en tech-docs over hoe de CiC werkt zouden ook wel eens kunnen helpen LOL

[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 04-12-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_oram
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Sinds 8 maandjes hangt hier ook een quatt. Tot nu toe allemaal positief. Ook qua COP zat het de hele tijd wel goed. Maar op 30 november zat ik op 36 kWh met een cop van 2,3. Als de temperatuur een maand rond het het vriespunt ligt zou dit een rekening voor alleen de warmtepomp zijn van 450 euro.

Eerder had ik al eens uitgerekend dat zelfs met een COP van 2,5 ik de investering er wel uit zou halen. Maar wat volgens mij vaak vergeten wordt is dat de cv ketel niet hele dagen brand, hiervoor had ik een Tado waarbij als niemand thuis was of als het nacht was de thermostaat naar 16 graden ging. Als we dan thuis waren weer naar 20. Nu met de Quatt staat de thermostaat 24 uur per dag op 19,5 graden.

Als test nu toch maar eens begonnen met nachtverlaging, in de ochtend dus even de cv aan en daarna neemt de Quatt het weer over.

Om te berekenen of dit goedkoper is kijk ik naar kosten per gradendag. Kosten verbruik (kWh + m3) / gradendag. Daarmee lijkt dit dus toch goedkoper te zijn op koude dagen.

Met de CV zat ik gemiddeld op 44 cent per grade dag, boven de 3 graden rond de 30 cent en onder de 3 graden ging het richting de 75 cent. Met nachtverlaging terug kunnen brengen naar 60 cent.

Hoe denken jullie hierover? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
@Bennobang dan vermoed ik dat Quatt je warmteverlies verkeerd heeft ingesteld. Bij mij is ie het laagst ingesteld. Wat de waarde is, weet ik niet meer. Is namelijk bijna een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:22:
[...]

Quatt heeft mijn ATAG ONE afgekeurd en moest een nieuwe Thermostaat kopen juist omdat de Quatt niet met de ATAG ONE overweg kon, ondanks dat het OT zou zijn, ik heb dat ook aangegeven.

Dus als er iemand is waar de ATAG One (eerste versie) wel werkt dan laat dat aub even weten.
Ik bedoelde ook de oudere ATAG ketels (zoals de e-series), de nieuwe I-versies kunnen dat wel.
Kun je’m zelf niet aansluiten? De One heeft dacht ik een te korte aan tijd. Ik meende van 19.9 tot 20.1, maar lang niet meer een One live gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Ik zit hier echt met steeds meer verbazing mee te lezen. Jullie kopen voor serieus geld een warmtepomp en je hebt nu een soort van blackbox waarvan je geen idee hebt wat ie doet en waarom. Je mag toch verwachten dat Quatt wat zinnige info geeft over waarom het apparaat zich gedraagt zoals het zich gedraagt? Of weten ze dat zelf niet eens, hebben ze wat externe software en firmware developers oid ingehuurd voor dit ding?

Een fatsoenlijke debug-log zou toch het minste zijn wat je kunt krijgen om te zien waarom ie doet wat ie doet.

En ja, ik denk ook dat in veel gevallen van vreemd gedrag het ingestelde verliesvermogen een oorzaak zou kunnen zijn. Maarja, hoe kom je daar achter? En waarom kun je dat niet zelf aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:55
J_oram schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:39:
Sinds 8 maandjes hangt hier ook een quatt. Tot nu toe allemaal positief. Ook qua COP zat het de hele tijd wel goed. Maar op 30 november zat ik op 36 kWh met een cop van 2,3. Als de temperatuur een maand rond het het vriespunt ligt zou dit een rekening voor alleen de warmtepomp zijn van 450 euro.

Eerder had ik al eens uitgerekend dat zelfs met een COP van 2,5 ik de investering er wel uit zou halen. Maar wat volgens mij vaak vergeten wordt is dat de cv ketel niet hele dagen brand, hiervoor had ik een Tado waarbij als niemand thuis was of als het nacht was de thermostaat naar 16 graden ging. Als we dan thuis waren weer naar 20. Nu met de Quatt staat de thermostaat 24 uur per dag op 19,5 graden.

Als test nu toch maar eens begonnen met nachtverlaging, in de ochtend dus even de cv aan en daarna neemt de Quatt het weer over.

Om te berekenen of dit goedkoper is kijk ik naar kosten per gradendag. Kosten verbruik (kWh + m3) / gradendag. Daarmee lijkt dit dus toch goedkoper te zijn op koude dagen.

Met de CV zat ik gemiddeld op 44 cent per grade dag, boven de 3 graden rond de 30 cent en onder de 3 graden ging het richting de 75 cent. Met nachtverlaging terug kunnen brengen naar 60 cent.

Ik zit met hetzelfde. En ik vermoed dat je gelijk hebt. Ik ben ook data aan het verzamelen om te bepalen wat goedkoper is. ik neem aan dat je alleen radiators hebt en of een droogbouw vloerverwarming die sneller kunnen reageren op temperatuur wisselingen.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024

Wat jij hier omschrijft is precies mijn bezwaar tegen de l/w warmtepomp in zijn algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:44
SBL schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:19:
[...]

De vraag gaat officieel over warmteverlies bij -10. Dan zijn er vast defrosts.
Dan zijn er defrosts, maar relatief heel weinig. Iets boven de 0 heb je de meeste defrosts, bij -10 zit er zo weinig vocht in de lucht dat er ook bijna niets is wat aan de lamellen kan vastvriezen. Je ziet dit ook in de COP cijfers van sommige warmtepompen waarbij de defrosts worden meegenomen: de COP ligt dan lager bij 2 graden dan bij -2 graden.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_oram
  • Niet online
berrieberrie schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:48:
[...]

Ik zit met hetzelfde. En ik vermoed dat je gelijk hebt. Ik ben ook data aan het verzamelen om te bepalen wat goedkoper is. ik neem aan dat je alleen radiators hebt en of een droogbouw vloerverwarming die sneller kunnen reageren op temperatuur wisselingen.
Klopt, overal radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04:55
J_oram schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:04:
[...]

Klopt, overal radiatoren.
Probleem is vooral dat snachts het warmteverlies blijkbaar te groot is waardoor er warmte geproduceerd moet blijven worden in de tijd wanneer de temperaturen dalen en de cop niet meer veel soeps is. Er is geen vloerverwarming die de warmte buffert. Enigste oplossing in dit geval is dat er nog beter geïsoleerd moet worden. Heb jij ook een warmteverlies berekening gemaakt?

Het wordt pas echt lucratief als je een flink overschot op je zonnepanelen hebt. Tenminste voor nu nog met salderingsregeling.

[ Voor 10% gewijzigd door berrieberrie op 04-12-2023 20:28 ]

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Laatst online: 22:50

JWT

Ja, zonder salderen wordt het minder grappig. Ik heb nu 140kWh in 4 dagen. Dat is de helft van de quatt vorige maand, en ook de helft van wat ik vroeger in een hele maand als verbruik had.
Had wel 2600 kWh overschot maar Innova moet nu niet omvallen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
Gerardwaz schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:30:
[...]

Dat vermoede ik al, bij de t6 loopt hij via de CiC. Ik doe het nu handmatig, vindt wel dat de thermostaat buitengewoon goed werkt.
Ik heb contact gehad met Intergas en de gateway werkt inderdaad alleen met de thermostaat als ze beiden op een Intergasketel zijn aangesloten. Ik ga nu maar een verzoek bij Quatt indienen om tzt deze gateway of ketel zelf uit te lezen mbt temperatuurinstelling een weekprogramma. Data is er, dus moet kunnen.

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
JWT schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:35:
Ja, zonder salderen wordt het minder grappig. Ik heb nu 140kWh in 4 dagen. Dat is de helft van de quatt vorige maand, en ook de helft van wat ik vroeger in een hele maand als verbruik had.
Had wel 2600 kWh overschot maar Innova moet nu niet omvallen :)
Dit is dan wel een pijnlijk verschil tussen verwarmen van de woning (cv) en het opvangen van warmteverlies (warmtepomp). Het verhaal is volgens mij dat de CIC zoekt naar de voordeligste manier van stoken om het warmteverlies op te vangen. Dat is inderdaad omdenken, maar mogelijk een stuk duurder dan stoken wanneer er iemand thuis is? Kan iemand mij dit uitleggen? 😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:53:
[...]

Dit is dan wel een pijnlijk verschil tussen verwarmen van de woning (cv) en het opvangen van warmteverlies (warmtepomp). Het verhaal is volgens mij dat de CIC zoekt naar de voordeligste manier van stoken om het warmteverlies op te vangen. Dat is inderdaad omdenken, maar mogelijk een stuk duurder dan stoken wanneer er iemand thuis is? Kan iemand mij dit uitleggen? 😇
Als je huis slecht geïsoleerd tocht en bijna altijd leeg is ivm werk en uitgaan kan je beter gas blijven stoken. Hier bijvoorbeeld praktisch altijd iemand thuis goed geïsoleerd dus weinig verlies met pv overschot gaat het best goed. En ik heb vertrouwen in Quatt dat de communicatie ook een keer goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:53:
[...]

Als je toch de hele dag thuis bent en behoorlijk goede isolatie hebt, dan is het meestal voordeliger om een warmtepomp gewoon het huis redelijk warm te houden zodat de COP niet daalt.

Maar ben je lang weg, laat die temperatuur dan lekker zakken. Die CV ketel stookt het zo weer warm en de warmtepomp neemt het daarna weer over.

Ik ga hierbij uit van de temperatuur zo ver laten zakken dat het warmteverlies daalt. Dit is bijvoorbeeld naar 15 graden als het buiten 10 graden is. Dan verliest je woning nog maar 50% ten opzichte van de temperatuur op 20 graden houden.

Als het buiten 0 graden is, dan bespaar je nog maar 25% met een relatief koud huis, maar als je met een warme trui ontbijten prima vind en pas laat op de dag weer thuis bent, dan kan het alsnog lonen om last-minute de CV te laten helpen:

Het is een lastige vergelijking. In een full electric opstelling heb je weinig keuze door de traagheid van een warmtepomp en de hoge kosten van snel opwarmen, maar met de Quatt en een CV ketel kan je de strategie op jouw situatie aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online

Vergeet niet dat je energierekening 12x hetzelfde bedrag is.
In voorjaar en zomer betaal je voor energie die je niet gebruikt.
Naar 1 enkele maand kijken trekt de verhouding scheef.

Is je voorschot in die 8 maand gelijk gebleven?

Wanneer je vaste tijden overdag lang van huis bent kun je toch ook gewoon verlagen?
Het lijkt me, met radiatoren, redelijk te doen, maar ken combi enkel radiator-Quatt niet.
En is het erg wanneer je 5 dagen in de week 1 kuub gas verbruikt om alles op temperatuur te brengen, terwijl/waarna Quatt oppikt?

Edit: zie dat @netappie, 1 minuut voor mij, hierboven ongeveer hetzelfde stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

Ja, door te sterk je op een veel te kort tijdspad te concenteren, met een CV ( speedy) kan dat, hoewel ook daar een langere tijdspad ook een betere en vooral eerlijker uitkomst gaat bieden.
Voor een warmtepomp (schildpad) gaat een korte (dag/week) niet meer goed op. Kijk hier meer naar een duidelijke langere periode (maand/3 maanden). je kunt kan als je daar behoefde hebt weer terugrekenen naar de graaddagen. _/-\o_
wat ook een rol gaat spelen is of je nog over een bepaalde overcapaciteit vanuit je zonnenpanelen (zo ver je daeze hebt) kunt beschikken. Hoeveel dat zijn is natuurlijk ook erg afhankelijk waneer je contract/jaarafsluiting is. wil je het helemaal corect doen moet je ook die periode volledig mee nemen.
klein voorbeeld: stel je contract/jaar gaat in juli in, en je hebt nu nog een overcapaciteit van 1.500kWh, dan moet je de te verwachten overcapaciteit van april-juni dus ook nog mee rekenen. Ook omdat je nu dus meer verbruikt verschuift de lijn verbruik versus overcapaciteit dus ook nog, dus ook die waarden zijn dus op zijn vroegst juli 20024 beschikbaar en deze hebben echter een aanzienlijke invloed over de uiteindelijke prijs die je betaald hebt voor je warmtepomp.
Dus je ziet, het is een beetje complexer (zeker als je zonnepanelen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
netappie schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:10:
[...]

Als je toch de hele dag thuis bent en behoorlijk goede isolatie hebt, dan is het meestal voordeliger om een warmtepomp gewoon het huis redelijk warm te houden zodat de COP niet daalt.

Maar ben je lang weg, laat die temperatuur dan lekker zakken. Die CV ketel stookt het zo weer warm en de warmtepomp neemt het daarna weer over.

Ik ga hierbij uit van de temperatuur zo ver laten zakken dat het warmteverlies daalt. Dit is bijvoorbeeld naar 15 graden als het buiten 10 graden is. Dan verliest je woning nog maar 50% ten opzichte van de temperatuur op 20 graden houden.
mijn eigen ervaring is dat een kleine verlaging van 0,5ºC (korte tijden tot circa 3 uur) tot max 1ºC (van 3 - 8 uur) al voldoende is om een aanzienlijke besparing (warmtepomp gaat uit en start daarna veelal om de laagste stand met circa 350W (is ook erg afhankelijk van de buitentemperatuur en dus van je warmteverlies) aan om deze laagere temperatuur te handhaven, deze waarden kan een warmtepomp ook relatief zuinig weer langzaam opwarmen. Zeker als je je gasverbruik zo laag mogelijk wilt houden, en dus de kosten).
Als het buiten 0 graden is, dan bespaar je nog maar 25% met een relatief koud huis, maar als je met een warme trui ontbijten prima vind en pas laat op de dag weer thuis bent, dan kan het alsnog lonen om last-minute de CV te laten helpen:
het probleem, zeker bij koude temperaturen buiten is dat als je huis een keer (vergeet niet dat dit een behoorlijke massa is die allemaal op temeratuur moet komen) van echt koud naar warm wilt gaan krijgen je echt behoorlijk moet gaan stoken en er ook behoorlijk veel warmte via je schoorsteen verdwijnt als deze op max gaat draaien.
Het is een lastige vergelijking. In een full electric opstelling heb je weinig keuze door de traagheid van een warmtepomp en de hoge kosten van snel opwarmen, maar met de Quatt en een CV ketel kan je de strategie op jouw situatie aanpassen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• medu80

Ja, al die ellende die je doormaakt voor 30 dagen in het jaar, waarin het een keer vriest. Stel dat je 1 euro meer zou betalen per dag, is het 30 euro per jaar.... >:) Stel dat je 2 maanden lang 1 euro meer betaald vanwege niet instellen nachtverlaging. Is het 60 euro per jaar.... ;w

En met bovenstaande ga ik uit van een euro. Jij rekent in centen...ons bin zuunig. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
pietjm schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:52:
[...]

Ik heb contact gehad met Intergas en de gateway werkt inderdaad alleen met de thermostaat als ze beiden op een Intergasketel zijn aangesloten. Ik ga nu maar een verzoek bij Quatt indienen om tzt deze gateway of ketel zelf uit te lezen mbt temperatuurinstelling een weekprogramma. Data is er, dus moet kunnen.
Is jouw ketel opentherm of aan/uit aangesloten?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:35:
[...]

mijn eigen ervaring is dat een kleine verlaging van 0,5ºC (korte tijden tot circa 3 uur) tot max 1ºC (van 3 - 8 uur) al voldoende is om een aanzienlijke besparing (warmtepomp gaat uit en start daarna veelal om de laagste stand met circa 350W (is ook erg afhankelijk van de buitentemperatuur en dus van je warmteverlies) aan om deze laagere temperatuur te handhaven, deze waarden kan een warmtepomp ook relatief zuinig weer langzaam opwarmen. Zeker als je je gasverbruik zo laag mogelijk wilt houden, en dus de kosten).

[...]

het probleem, zeker bij koude temperaturen buiten is dat als je huis een keer (vergeet niet dat dit een behoorlijke massa is die allemaal op temeratuur moet komen) van echt koud naar warm wilt gaan krijgen je echt behoorlijk moet gaan stoken en er ook behoorlijk veel warmte via je schoorsteen verdwijnt als deze op max gaat draaien.

[...]
Je ervaring komt helemaal overeen met de adviezen van de experts. Een (nacht)verlaging van een paar graden is prima op te vangen door een warmtepomp als je isolatie en afgiftesysteem op orde zijn.

Het flink verlagen zou dan ook niet moeten betekenen dat je in de ochtend al op 15 graden zif, maar meer richting 17 a 18 graden, waarna de woning verder afkoelt.

Een CV ketel kan dan aan het einde van de dag snel stoken met een rendement van 90% (indien juist ingeregeld). Met goede isolatie moet dat heel hard gaan, zelfs als het al 15 graden is, en kan het goedkoper zijn dan de warmtepomp vanaf de vorige avond aan houden.

Een woning op een hoge temperatuur houden terwijl er langere tijd niemand is, vind ik persoonlijk gewoon zonde. En in verhouding tot bijvoorbeeld van 23:00 tot 17:00 verwarmen met een kolencentrale maakt het ook niet bepaald schoon.

Maar ik snap het vanuit een financieel standpunt. Voor overschot aan zonnepanelen stroom krijg je bijna niks meer, dus die warmtepomp draait met een redelijke COP bijna gratis. Voor aardgas moet je gewoon altijd betalen.

Je kan de warmtepomp ook heel langzaam bij laten verwarmen als die nog wat overcapaciteit heeft ten opzichte van het warmteverlies, maar hoe kouder het buiten is, hoe minder kans dat die dat zonder CV ketel af kan.

Ik denk dat het gewoon een keuze is die je hebt bij een hybride systeem. De afweging is zelf goed te maken en eerlijk gezegd denk ik dat er geen verkeerde keuze is. Probeer beide opties in ongeveer gelijk weer en trek zelf de conclusie wat het beste bij jouw situatie past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:53
medu80 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:40:
[...]

Ja, al die ellende die je doormaakt voor 30 dagen in het jaar, waarin het een keer vriest. Stel dat je 1 euro meer zou betalen per dag, is het 30 euro per jaar.... >:) Stel dat je 2 maanden lang 1 euro meer betaald vanwege niet instellen nachtverlaging. Is het 60 euro per jaar.... ;w

En met bovenstaande ga ik uit van een euro. Jij rekent in centen...ons bin zuunig. _/-\o_
Beetje aparte reactie. Hele pagina's vol waar mensen moord en brand schreeuwen dat hun hybride setup 0.1 m3 gas verbruikt terwijl de zonnestroom gratis is. Rekent iemand de andere kant op, dan is het een zuinige zeikerd.... Het zijn gewoon keiharde euro's. Als je ze over hebt, mag je ze gewoon aan mij geven hoor ;)

Niet echt een aardige reactie. Beetje lief doen voor elkaar :)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Registratie: April 2023
  • Niet online
Gerardwaz schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:44:
[...]

Ik heb vandaag vanaf 12 uur mijn T6R even vervangen voor de Intergas Comfort Touch. Op zich laat de Comfort Touch zich goed regelen en je zien iedere temperatuursverandering. Maar met de Comfort Touch stopt bij mij de WP 1 of 2x per uur, zowel in slow als in regular mode. Geen idee waarom maar dat maakt het toch een stuk instabieler dan de T6R. Nog tips of ben jij hier niet tegen aan gelopen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMDKmxbz0BbktvcXjltKFFG_DUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F1Wl0uD3vaZqoRY4pLMSheGi.jpg?f=fotoalbum_large

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
Flesym schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:40:
[...]

Ik heb vandaag vanaf 12 uur mijn T6R even vervangen voor de Intergas Comfort Touch. Op zich laat de Comfort Touch zich goed regelen en je zien iedere temperatuursverandering. Maar met de Comfort Touch stopt bij mij de WP 1 of 2x per uur, zowel in slow als in regular mode. Geen idee waarom maar dat maakt het toch een stuk instabieler dan de T6R. Nog tips of ben jij hier niet tegen aan gelopen?
[Afbeelding]
Nee dat ziet er bij mij niet zo uit, nu wel een keer per uur een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
[...]

[Afbeelding]
Ik geloof dat je met die thermostaat niet echt er op vooruitgaan bent. Is wel erg grillig verloop. :?
Kijk ook eens naar je verloop van het cv water out, wat doet dat?

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 04-12-2023 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
[...]

[Afbeelding]
Maak de CiC eens een paar minuten stroomloos en kijk wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
@Friezin Ik heb voor meerdere dagen inmiddels een berekening gedaan en kom iedere keer tussen de 3,5 en 4,0kW warmteverlies uit bij -10 en de waarde die Quatt aanhoud is 6,0kW, heeft het zin om dit getal te laten verlagen door Quatt of juist gewoon zo laten?

In de nacht toch maar de temperatuur wat laten zakken dan zal het gasverbruik in de nacht ook wel stoppen verwacht ik, overdag pakt hij soms ook de CV erbij maar niet vaak in Stille modus doet hij dat juist wel bijna altijd.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Mixpower schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:44:
@Friezin Ik heb voor meerdere dagen inmiddels een berekening gedaan en kom iedere keer tussen de 3,5 en 4,0kW warmteverlies uit bij -10 en de waarde die Quatt aanhoud is 6,0kW, heeft het zin om dit getal te laten verlagen door Quatt of juist gewoon zo laten?

In de nacht toch maar de temperatuur wat laten zakken dan zal het gasverbruik in de nacht ook wel stoppen verwacht ik, overdag pakt hij soms ook de CV erbij maar niet vaak in Stille modus doet hij dat juist wel bijna altijd.
Voor zo'n advies moet je misschien bij iemand anders zijn hihi.
Want ik weet hoe ik de berekening maak maar hoe het verder bij jou allemaal thuis werkt (wat voor woning, thermostaat etc.).. geen idee. En dat is volgens mij wel van belang.

Logischerwijze zou ik denken dat, wanneer het warmteverlies naar beneden wordt bijgesteld en je al gas verbruikt, je Quatt nog minder hard gaat werken en daardoor juist meer gas gaat gebruiken. En het ruime "er is gasverbruik"... hoeveel is dat?

Ik heb een paar posts van je in dit forum even teruggelezen en lees dan eigenlijk niet dat er grote problemen waren.
Het is natuulijk koud en de stille modus beperkt het vermogen flink.
Misschien even een screenshot van een dag uit de Quatt app plaatsen en wat meer info?

Dan kan iedereen meedenken wat handig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J_oram
  • Niet online
medu80 schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:40:
[...]

Oh nee dan begrijp je mij verkeerd. Ik heb het over 15 a 17 euro (geen nachtverlaging) vs 10 a 12 euro per dag (wel nachtverlaging) * 30 is toch een goede 150 euro besparen in een maand doe dat * 2 is 300 euro.

Afgelopen dagen hadden ongeveer 20 gradendagen (geen idee wat de juiste term is) per dag, dus als ik stook met 0,60 per graad of 0,75 per graad dan scheelt dat dus niet een paar centen maar letterlijk euro's. (0,6 cent * 20 vs 0,75 cent * 20).

en ik snap dat ik in juni voor december betaal, maar als in december mijn energierekening alleen voor de warmptepomp al 450 euro is en zeg in januari ook dan ga ik het niet redden met 120 euro per maand (wat ik hiervoor per maand wel betaalde met alleen de cv).

Ik vind bovenstaande ook geen probleem, begrijp mij niet verkeerd. Het kan juist een voordeel zijn van een hybride opstelling, gas om het huis snel warm te krijgen 's ochtends en daarna lekker de warmtepomp laten pruttelen om zuinig en goed voor het milieu het warm te blijven houden. Het is alleen goed om wel ook zo hier naar te kijken en niet maar "dom" zeggen "ook met een hybride warmtepomp geen nachtverlaging gebruiken." Elke situatie is anders, bij mij (huis uit 1950, wel overal hr++, spouwmuurisolatie en 23cm dakisolatie) werkt nachtverlaging blijkbaar goed. Bij een ander huis wellicht weer niet.

[ Voor 19% gewijzigd door J_oram op 05-12-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Gerardwaz schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:44:
[...]

Opentherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
J_oram schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:28:
[...]

Oh nee dan begrijp je mij verkeerd. Ik heb het over 15 a 17 euro (geen nachtverlaging) vs 10 a 12 euro per dag (wel nachtverlaging) * 30 is toch een goede 150 euro besparen in een maand doe dat * 2 is 300 euro.

Afgelopen dagen hadden ongeveer 20 gradendagen (geen idee wat de juiste term is) per dag, dus als ik stook met 0,60 per graad of 0,75 per graad dan scheelt dat dus niet een paar centen maar letterlijk euro's. (0,6 cent * 20 vs 0,75 cent * 20).

en ik snap dat ik in juni voor december betaal, maar als in december mijn energierekening alleen voor de warmptepomp al 450 euro is en zeg in januari ook dan ga ik het niet redden met 120 euro per maand (wat ik hiervoor per maand wel betaalde met alleen de cv).

Ik vind bovenstaande ook geen probleem, begrijp mij niet verkeerd. Het kan juist een voordeel zijn van een hybride opstelling, gas om het huis snel warm te krijgen 's ochtends en daarna lekker de warmtepomp laten pruttelen om zuinig en goed voor het milieu het warm te blijven houden. Het is alleen goed om wel ook zo hier naar te kijken en niet maar "dom" zeggen "ook met een hybride warmtepomp geen nachtverlaging gebruiken." Elke situatie is anders, bij mij (huis uit 1950, wel overal hr++, spouwmuurisolatie en 23cm dakisolatie) werkt nachtverlaging blijkbaar goed. Bij een ander huis wellicht weer niet.
Dan is dat vrij kostbaar, als mijn Quatt 24x7 op 100% draait is dat 24*1500=36kWh per dag. Dat is in mijn geval maal 30 cent. Dus een tientje per dag. Gezien op dagen dat ie maximaal draait ik, het ook vriest, en ik minimaal 25 defrosts heb, haal ik dat tientje echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_oram
  • Niet online
medu80 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:01:
[...]

Dan is dat vrij kostbaar, als mijn Quatt 24x7 op 100% draait is dat 24*1500=36kWh per dag. Dat is in mijn geval maal 30 cent. Dus een tientje per dag. Gezien op dagen dat ie maximaal draait ik, het ook vriest, en ik minimaal 25 defrosts heb, haal ik dat tientje echt niet.
Elke situatie is anders, over een paar centen moet je idd niet moeilijk doen maar voor iedereen die denkt mijn verbruikt is wel heel erg hoog, kijk eens of nachtverlaging en wat meer hulp van de cv je uiteindelijk toch goedkoper uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
[...]

[Afbeelding]
Schijnt de zon soms ‘s middags op de thermostaat? Ik heb ook net opnieuw de comfort touch aangesloten en heb dit niet. Alleen jammer dat je met die thermostaat geen schema kan programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
MacD007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:27:
[...]

Ik geloof dat je met die thermostaat niet echt er op vooruitgaan bent. Is wel erg grillig verloop. :?
Kijk ook eens naar je verloop van het cv water out, wat doet dat?
Inderdaad erg grillig en geen enkel idee waarom. WaterIn en waterOut zijn heel mooi stabiel op rond de 35 om 40 graden en lopen langzaam op (maar dat gebeurt bij de T6R ook). Maar out of the blue zie je Power 5 seconden op 0 springen en 5 seconden later weer terug naar 4kw. Maar op dat moment bouwt de WP de powerInput (en dus ook de power) af tot 25 Watt en blijft daar een minuut. Daarna begint bij weer normaal te stoken. En dit herhaalt zich 1 tot 3x per uur. Wel is het een verademing dat je kunt zien hoe de ruimtetemperatuur verloopt.

Maar als ik niet kan vinden waarom gaat de Comfort Touch maar in de verkoop.

Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 14:11
Heinemancp schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:57:
Sinds afgelopen maandag 03:45h draait de Quatt bij mij (met isense v28, niets specifieks aangepast want daar doet de Quatt helemaal niets mee) continue. Temp in de woonkamer wordt rond de 19.5 (19.4-19.6) gehouden en vermogen van de Quatt is ongeveer 3kW (warmte) continue, 800-1150We.
11 defrosts afgelopen 24h en COP sinds maandag is 3.4 gemiddeld.

Ik vermoed dat dit met een update naar 2.7.0 gepaard is gegaan - anyway, ik ben er heel bij mee.
Mooi constant (mijn klacht was juist dat het tussen de 19,0 en 19,8 schommelde) en geen opstartende CV ketel meer (behalve voor tapwater).
Helaas, sinds afgelopen weekend (waarbij van maandag tot vrijdag de temp constant werd gehouden door Quatt modulatie) blaast de Quatt weer op vol vermogen naar de 19.8 'C toe met iSense V28. En gaat dan weer aan bij de 19.2... dan is de vloer dermate afgekoeld door de buitentemp dat het <19'C in huis wordt... ruim een graad hysterese vind ik wel wat veel van het goede.
Ik snap dus echt niet waarom het gedrag zo anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
pietjm schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:11:
[...]

Schijnt de zon soms ‘s middags op de thermostaat? Ik heb ook net opnieuw de comfort touch aangesloten en heb dit niet. Alleen jammer dat je met die thermostaat geen schema kan programmeren.
Nee, hij hangt echt volledig uit de zon en uit de tocht. Daarom ben ik ook zo verrast door het gedrag. Jij komt ook van een T6 (ook zo bij Quatt ingesteld)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:26
Heinemancp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]

Helaas, sinds afgelopen weekend (waarbij van maandag tot vrijdag de temp constant werd gehouden door Quatt modulatie) blaast de Quatt weer op vol vermogen naar de 19.8 'C toe met iSense V28. En gaat dan weer aan bij de 19.2... dan is de vloer dermate afgekoeld door de buitentemp dat het <19'C in huis wordt... ruim een graad hysterese vind ik wel wat veel van het goede.
Heb je dit al geprobeerd:
_JGC_ schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:09:
@HBO88 Je iSense is daar de oorzaak van. Die heeft hysterese van 0.3 graden.
Afkoelsnelheid omhoog zetten laat de "ketel" vaker stoken. Verder heeft de iSense een comfort correctie die 0.3 graden eerder ophoudt met verwarmen. Staat standaard aan, zet je die uit krijg je dikke overshoots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Leuk om de tabel van het warmteverlies eens in te vullen. Wat me daarbij wel opvalt zijn de best wel grote verschillen.
Het gemiddelde warmteverlies vanaf 1 november tot gisteren is 4.36
De mediaan is 4.14

Het hoogst gemeten is 6.58 op 25-11 en laagste is 2.93 op 01-11

Ingesteld warmteverlies door Quatt is 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
Flesym schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]

Nee, hij hangt echt volledig uit de zon en uit de tocht. Daarom ben ik ook zo verrast door het gedrag. Jij komt ook van een T6 (ook zo bij Quatt ingesteld)?
Ja, T6 zelf geïnstalleerd voordat de Quatt kwam (daarvoor ook de comfort touch), maar de gemeten kamertemperatuur week erg veel af en kalibreren leek geen zin te hebben. Daarnaast bleef die gemeten temperatuur soms heel lang op een hoge of lage waarde staan terwijl de Quatt niets deed of juist bleef werken. Soms zelfs stopte en startte de Quatt op momenten dat de gemeten temperatuur constant bleef.
De comfort meet wel de exacte temperatuur en de CiC reageert daar m.i. ook prima op. Ik ga deze nu testen met een kleine nachtverlaging vs continue temperatuur. Omdat de gateway van de comfort niet werkt icm de CiC is dat laatste makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:19
Heinemancp schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:17:
[...]

Heb je geprobeerd de CiC even te herstarten na de thermostaat swap? Ik zag dat ie bij mij de afgelopen 2 dagen ook gekke dingen deed met mijn EvoHome, waarbij de otFtControlSetpoint op en neer schoot van 10 graden naar 41 graden, soms wel 5 keer per uur. Dit is heel ander gedrag dan ik normaliter gewend was (geleidelijk oplopende / aflopende setpoint temperatuur), en na een restart van de CiC lijkt het het opgelost. Lees het hier wel meer - lijkt toch gerelateerd aan communicatie tussen thermostaat en CiC.

Maar iig te moeite waard om even te herstarten - het doet echt iets.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• okijokii
Een defrost in de sneeuw:

https://youtu.be/6CboyaDPdgY?feature=shared

[ Voor 8% gewijzigd door okijokii op 05-12-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Kan Quatt de software niet verbeteren zodat de buitenunit niet bevriest? De extra faseovergangen bij bevriezen en ontdooien verbruiken energie, stoken voor de vogels zou mijn vader zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesym
  • Niet online
TeslaNerd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
[...]

Kan Quatt de software niet verbeteren zodat de buitenunit niet bevriest? De extra faseovergangen bij bevriezen en ontdooien verbruiken energie, stoken voor de vogels zou mijn vader zeggen.
Hoe zou je dat willen doen? Het is of met warmte van de warmtepomp (wat ze nu doen) of volledig met externe warmte (dus elektrisch element) maar dat gaat echt ten koste van de de COP. Warmte onttrekken uit de buitenlucht betekent nu eenmaal dat de deze afkoelt en dus aanvriezing veroorzaakt bij deze temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 14:11
Kixpo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:20:
[...]

Heb je dit al geprobeerd:

[...]
Yes, dank je. Alles al geprobeerd maar geen enkele aanpassing heeft in enige vorm effect. Behalve op de "gewenste temperatuur" vanuit de iSense - waar de Quatt dan weer niets mee doet...
Pagina: 1 ... 170 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.