2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
15 mm is wat weinig zeker als het lange lengte is vanaf je ketel en deels geïsoleerd. Dat zal moeite hebben met flinke flow door je vloer jagen denk ik. Maar daar zullen andere tweakers meer van weten misschien. Bij mij bijvoorbeeld 22mm langste leiding vanaf ketel naar vv verdelers geen twee meterokijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:21:
[...]
CV leidingen zijn overal in huis 15 mm zo te zien. De bypass is 22 mm
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Heb het lek boven. De pomp in de verdeler zorgde niet voor voldoende flow in het vloerverwarming circuit waardoor die zijn warmte niet kwijt kon. Hierdoor liep de aanvoertemperatuur snel op (40 graden), terwijl de retourtemperatuur laag bleef (18 graden). Hierdoor ging het MMA-ventiel op de verdeler op slot, waardoor ook de Quatt in het primaire CV-circuit zijn warmte niet meer kwijt kon omdat alles via de overflow retour kwam.Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Mijn systeem draait zichzelf behoorlijk vast met het koude weer - zou fijn zijn als jullie even zouden willen meedenken richting een goede oplossing.Wat is wijsheid? Ik heb nu de thermostaat lager gezet zodat de otFtControlSetpoint terug loopt naar 38 graden en de boel hopelijk weer in balans komt. Maar dit is geen structurele oplossing.
- Huis blijft afgelopen 24 uur niet op temperatuur (vraag 20.5, actual 18,5)
- Issue ontstaat doordat de otFtControlSetpoint door de koude temperatuur + 1 graad comfortverhoging stijgt naar 45 graden (EvoHome thermostaat). In een systeem met enkel vloerverwarming (2 verdelers) die op max 40 graden mogen draaien en gecapped zijn met een thermostaatkraan. Hierdoor sluiten deze af en kan de Quatt zijn warmte niet kwijt -> flow zakt naar 500 l/min en gaat pendelen.
- Complicerende factor was het het bijmengventiel (DVR ventiel) stond ingesteld op minimaal bijmengen (om primaire massa van LTV te vergroten). Dit heeft een positieve impact bij temperaturen onder de 40 graden, maar blokkeert het systeem bij temperaturen daarboven omdat er dan bijna niks meer wordt bijgemengd -> systeem schiet "op slot".
- Heb het systeem vanmorgen 07:00 "van het slot" gehaald door DVR ventiel terug te zetten op originele stand ("bijmengen") en tijdelijk de thermostaatknop van de verdeler volledig open te zetten om de circulatie op gang te brengen. Dit heeft 2 uur super gewerkt, maar sinds 09:00 is de temperatuur weer boven de 40 graden geschoten en begint het riedeltje opnieuw.
- Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit.
- Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
<06:45 systeem zit op slot en woningtemperatuur daalt
06:45 - terugzetten DVR-ventiel + (tijdelijk) volledig opendraaien verdeler thermostaatkraan
09:15 - watertemperatuur schiet boven de 40 graden en systeem schiet weer op slot
10:15 - verlagen thermostaat op otFtControlSetpoint onder de 40 graden te krijgen
10:45 - watertemperatuur blijft boven de 40 graden - boel laten afkoelen
Het aanpassen van de verdelerpomp van vloerverwarming adaptief naar een constant toerental II bracht de flow terug waardoor alles weer ging draaien (flow van 750 l/min bij circuittemperatuur van 40 graden, VV-aanvoer van 35 graden en VV-retour van 25 graden). So far so good!
Heb na twee dagen fine-tunen de volgende zaken aangepast:
- Vloerverwarming pomp op constant toerental II om flow in VV-circuit te verhogen
- DVT-ventiel op 0.35 bar om meer aanzuiging / minder bijmenging te realiseren
- MMA-ventiel op 45 graden om groter stroomgat van CV-circuit naar verdeler te borgen. Dit is de bottleneck in het huidige systeem -> fikse stroomgeluiden bij circuittemperatuur van 35 graden
- CV-vermogen verlaagd van 24kW naar 7kW + stooktemperatuur op 40 graden
Zou het liefste een max temperatuur van 40 graden instellen op de Quatt (net als CV) zodat de mengverdeler uit het systeem getrokken kan worden. Denk dat dit het systeem een stuk efficiënter maakt. Weet niet of Quatt dit (op de achtergrond) kan instellen -> zal een ticket maken.ErikVers schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 23:04:
[...]
Optie 1
Kun je niet je mengverdeler op 45 instellen? Of beter nog je cv instellen op max 45 en mengverdeler open/eraf gooien?
Weet niet wat je max erin mag gooien in je vloer?
Optie2
Wellicht beter, overleg met quatt of je niet een max outlet kan instellen, vind persoonlijk alles boven de 40 graden icm vloer verwarming wel hoog. Dus neem aan dat die naar beneden/gelimiteerd kan worden door de slimme jongens van quatt.
Zie boven - zou proberen de vloerverwarming flow te verhogen met de pomp op de verdeler zodat de delta T over de vloerverwarming kleiner wordt (was bij mij zo'n 20 graden). Dan kan de vloer zijn warmte beter kwijt en loopt de temperatuur in het totale circuit niet zo hard op.KVS138 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:50:
[...]
Zelfde probleem hier, het lijkt wanneer de thermostaatkraan de warme aanvoer blokkeert en dus de bypass aanspreekt de retour uit de vloer er niet meer bij kan. Warmte loopt mega op, radiatoren goed heet en de vloer wordt koud.
Nu “opgelost” door cv ketel te limiteren op 40 en verdeler verder open te zetten (rond 45…) nauw op gelet en water wordt nooit meer dan 33 ish. Totaal niet ideaal natuurlijk, geen idee wat oplossing is behalve een grotere retour leiding? 🤷🏻
Quatt ticket ook aangemaakt om idd te vragen over die control setpoint maar nog geen reactie, hoor graag als jij verder komt met hen of andere opties gevonden hebt.
sorry, ik snap het niet, je had het over een link naar berekening van warmteverlies? of heb ik dat nu gewoon verkeerd gelezen.Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:30:
[...]
???
Had het bericht van SBL gequote, niet gelinkt, dat bericht kan ik gewoon openen

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
ik vrees dat dit met een warmtepomp niet echt gaat, dit zou ook dodelijk voor je COP worden. De warmtepomp probeert steeds met een zo laag mogelijke temperatuur aan de warmtevraag te voldoen. Dat is mn ook zeer afhankelijk van de buitentemperatuur.Clock schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:32:
[...]
Zou het liefste een max temperatuur van 40 graden instellen op de Quatt (net als CV) zodat de mengverdeler uit het systeem getrokken kan worden. Denk dat dit het systeem een stuk efficiënter maakt. Weet niet of Quatt dit (op de achtergrond) kan instellen -> zal een ticket maken.
Nu wil jij dat omdraaien, lijkt me niet erg handig en vooral een stuk duurder.
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:41:
[...]
ik vrees dat dit met een warmtepomp niet echt gaat, dit zou ook dodelijk voor je COP worden. De warmtepomp probeert steeds met een zo laag mogelijke temperatuur aan de warmtevraag te voldoen. Dat is mn ook zeer afhankelijk van de buitentemperatuur.
Als Quatt het niet kan is een hardwarematige maximaalthermostaat altijd een optie.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Nee hij wil het limiteren tot een max van 40. Wil naar de max van bijvoorbeeld 40.MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:41:
[...]
ik vrees dat dit met een warmtepomp niet echt gaat, dit zou ook dodelijk voor je COP worden. De warmtepomp probeert steeds met een zo laag mogelijke temperatuur aan de warmtevraag te voldoen. Dat is mn ook zeer afhankelijk van de buitentemperatuur.
Heerlijk hé communicatie :-) 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ik neem aan dat je dan de luchtstroom van de mechanische ventilatie op de achterkant van de Quatt wil richten aangezien daar de lucht aangezogen wordt, en dan nog redelijk dichtbij de inlaat om zoveel mogelijk te laten aanzuigen.abbeyrules schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:23:
[...]
Hierop voortbordurend: mijn Quatt staat op het plat dak, eigenlijk dicht naast de pijp die de afvoer van de mechanische ventilatie is. Die mechanische ventilatie is geen WTW, pompt gewoon de 20 graden uit de kamer door het dak naar buiten. Zou het zinvol zijn die luchtstroom met een pijp richting de Quatt te blazen? Zodat die warmere lucht gebruikt om te werken?
Ik heb ook met die gedachten gespeeld (hoewel niet voor mijn situatie van toepassing), maar lijkt mij geen goed idee:
- De warme lucht uit de mechanische ventilatie bevat meer vocht dan de buitenlucht en dat kan voor meer rijp zorgen op de lamellen van de verdamper bij lage buitentemperaturen.
- Het debiet van de fan van de warmtepomp is veel en veel groter dan die van de mechanische ventilatie, dus het zal voor de temperatuur niet veel uitmaken.
- Als de fan van de warmtepomp niet draait, dan zal de temperatuur achter de Quatt waar ook de buitentemperatuursensor zit wel aanzienlijk toenemen, waardoor je een grotere variatie krijgt van de gemeten buitentemperatuur wanneer fan wel of niet aan staat, dat kan de regeling van de Quatt misschien verstoren.
Ik heb de radiatoren op de slaapkamer ipv helemaal open, nu een heel klein slagje opengezet. Dat geeft met een waterOut van 29.3 vanuit de JSON file het volgende resultaat:netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:25:
[...]
Probeer je slaapkamer radiatoren nog wat verder te knijpen zodat ze bij een aanvoertemperatuur 34 een retourtemperatuur van maximaal 29 hebben. (Delta T = (aanvoer - 20) / 3).
Kijk of je vloerverwarming goed gesteld is. Daar kan je de verhouding tussen circuleren en afvoeren regelen als het een eigen pomp heeft.
Rc 2.0 is een standaard van heel lang geleden. Breng dat dak naar een Rc van ongeveer 6.0 met PIR of steenwol. Dan gaat je warmteverlies dramatisch omlaag.
27.3 in 21.3 uit grote(re) slaapkamer met speedcomfort
27.6 in 23.0 uit grote(re) slaapkamer zonder speedcomfort
27.8 in 22.5 uit klein slaapkamer met speedcomfort
Het was:
Radiator kleine slaapkamer (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 31.8
Radiator slaapkamer 2 (t21 zonder speedcomfort) water in 34 water uit 30.3
Radiator slaapkamer 3 (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 29.2
Er verandert niets qua flow. Deze blijft rond de 800
[ Voor 13% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 16:00 ]
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Ja die had ik gezien maar ik kom daar eerlijk gezegd niet uit,Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:12:
[...]
@Mixpower Hier de berekening warmteverlies ⬆️
hoe kom je op die waarde bij -10?
It's All In The "Mix"
Maakt geen fluit uit toch, die MV doet paar 100m3, de WP paar duizend.MWink schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:57:
[...]
Ik neem aan dat je dan de luchtstroom van de mechanische ventilatie op de achterkant van de Quatt wil richten aangezien daar de lucht aangezogen wordt, en dan nog redelijk dichtbij de inlaat om zoveel mogelijk te laten aanzuigen.
Ik heb ook met die gedachten gespeeld (hoewel niet voor mijn situatie van toepassing), maar lijkt mij geen goed idee:
- De warme lucht uit de mechanische ventilatie bevat meer vocht dan de buitenlucht en dat kan voor meer rijp zorgen op de lamellen van de verdamper bij lage buitentemperaturen.
- Het debiet van de fan van de warmtepomp is veel en veel groter dan die van de mechanische ventilatie, dus het zal voor de temperatuur niet veel uitmaken.
- Als de fan van de warmtepomp niet draait, dan zal de temperatuur achter de Quatt waar ook de buitentemperatuursensor zit wel aanzienlijk toenemen, waardoor je een grotere variatie krijgt van de gemeten buitentemperatuur wanneer fan wel of niet aan staat, dat kan de regeling van de Quatt misschien verstoren.
Thanks, ben bekend met deze, maar we blijven wel tweakers hé....
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Maak je ook gebruik van Home Assistant. Temperaturen die de Quatt maakt zijn wisselend. Die 27.3 eerst die vervolgens 34 is, komt waarschijnlijk niet door een kwartslag draaien, maar eerder door je Quatt die een hogere temperatuur maakt. Heb je ook in de JSON gekeken wat je waterOut was bij je eerste meting?okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:58:
[...]
Ik heb de radiatoren op de slaapkamer ipv helemaal open, nu een heel klein slagje opengezet. Dat geeft met een waterOut van 29.3 vanuit de JSON file het volgende resultaat:
Het was:
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Maakt het wel een stuk simpeler, ik heb ze zelf ook. Inregelen met een ir meter en geen omkijken meer naar.clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:12:
[...]
Thanks, ben bekend met deze, maar we blijven wel tweakers hé....om nu even bij 12 radiatoren deze dingen te gaan vervangen
(waarbij ik wisselende reacties hoor over de werking) gaat me nu iets te ver. Vind het veel leuker om te knutselen, dus ben benieuwd of iemand hier dit al heeft gedaan.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ja die was 33.7clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:15:
[...]
Maak je ook gebruik van Home Assistant. Temperaturen die de Quatt maakt zijn wisselend. Die 27.3 eerst die vervolgens 34 is, komt waarschijnlijk niet door een kwartslag draaien, maar eerder door je Quatt die een hogere temperatuur maakt. Heb je ook in de JSON gekeken wat je waterOut was bij je eerste meting?
Ik zal morgen weer eens testen bij gelijkwaardige temperatuur. Dat gaat die vanavond mogelijk niet meer doen.
Ik ben nog niet bezig geweest met HA maar dat wil ik binnenkort wel gaan doen 😃👍
[ Voor 9% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 16:28 ]
Ben niet zo van het fysiek knutselen aan alles wat met water / cv te maken heeft. Iets met lekkages enzo...Gerardwaz schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:21:
[...]
Maakt het wel een stuk simpeler, ik heb ze zelf ook. Inregelen met een ir meter en geen omkijken meer naar.
Merk je veel verschil nadat je ze had ingeregeld
Was bij ook het geval in maart. De twee verdelers in hoogste stand gezet en daarna ging het goed. Jammer dat Quatt nog steeds niet een goede gebruikershandleiding heeftClock schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:30:
[...]
Heb het lek boven. De pomp in de verdeler zorgde niet voor voldoende flow in het vloerverwarming circuit waardoor die zijn warmte niet kwijt kon. Hierdoor liep de aanvoertemperatuur snel op (40 graden), terwijl de retourtemperatuur laag bleef (18 graden). Hierdoor ging het MMA-ventiel op de verdeler op slot, waardoor ook de Quatt in het primaire CV-circuit zijn warmte niet meer kwijt kon omdat alles via de overflow retour kwam.
Het aanpassen van de verdelerpomp van vloerverwarming adaptief naar een constant toerental II bracht de flow terug waardoor alles weer ging draaien (flow van 750 l/min bij circuittemperatuur van 40 graden, VV-aanvoer van 35 graden en VV-retour van 25 graden). So far so good!
Heb na twee dagen fine-tunen de volgende zaken aangepast:
- Vloerverwarming pomp op constant toerental II om flow in VV-circuit te verhogen
- DVT-ventiel op 0.35 bar om meer aanzuiging / minder bijmenging te realiseren
- MMA-ventiel op 45 graden om groter stroomgat van CV-circuit naar verdeler te borgen. Dit is de bottleneck in het huidige systeem -> fikse stroomgeluiden bij circuittemperatuur van 35 graden
- CV-vermogen verlaagd van 24kW naar 7kW + stooktemperatuur op 40 graden
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ja alle radiatoren krijgen precies het aantal liters dat ze nodig hebben en daardoor draait de installatie zuinig. Heb ze al jaren.clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:34:
[...]
Ben niet zo van het fysiek knutselen aan alles wat met water / cv te maken heeft. Iets met lekkages enzo...
Merk je veel verschil nadat je ze had ingeregeld
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Enkele Quatt,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Het CV water zal de weg van de minste weerstand zoeken, dus dat de flow gelijk blijft is niet zo gek.okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:58:
[...]
Ik heb de radiatoren op de slaapkamer ipv helemaal open, nu een heel klein slagje opengezet. Dat geeft met een waterOut van 29.3 vanuit de JSON file het volgende resultaat:
Het was:
Ik hou zelf aan dat de delta T 1/3 moet zijn tussen de aanvoer temperatuur en kamer temperatuur. Dat maakt het ook gemakkelijker stellen met een warmtepomp.
Bijvoorbeeld:
Aanvoer 80, kamer 20 = verschil 60 , delen door 3 = Delta T 20, dus retour = 60
Aanvoer 65, kamer 20 = verschil 45, delen door 3 = Delta T 15, dus retour 50
Aanvoer 35, kamer 20 = verschil 15, delen door 3 = Delta T 5, dus retour 30
Het gemakkelijkste is vanuit vol open als eerste de radiator knijpen die het warmste retour stuurt. Dan 30 minuten wachten en nogmaals meten op alle radiatoren. Want als je de ene knijpt dan krijgt de rest meer flow en zal dus iets stijgen. Zo voorkom je dat je te veel dicht zet.
Ik zou even terug gaan naar half open voor de radiatoren op de bovenverdieping als het daar te koud wordt, want nu komen ze meer dan die 1/3 lager uit tov 20 graden. Dan kan je vanaf dat punt per radiator kwartslagen open of dicht stellen per radiator tot het in balans staat.
Overigens kan een radiator natuurlijk verder dicht knijpen als een ruimte echt te warm wordt. Want het is geen gegeven dat daar de juiste radiator hangt of waar je de ruimte voor gebruikt. Een slaapkamer zou je bijvoorbeeld op 17 graden willen hebben. Dan verandert je Delta T berekening voor die radiator
bijvoorbeeld 32 aanvoer - 17 graden kamer = 15 verschil. Dat delen door 3 is Delta T 5 graden, dus retour 27 graden. Als er ook vloerverwarming is, dan moet het misschien nog lager of de radiator gewoon dicht.
Super, dankjewel voor deze duidelijke uitleg!netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:39:
[...]
Het CV water zal de weg van de minste weerstand zoeken, dus dat de flow gelijk blijft is niet zo gek.
Ik hou zelf aan dat de delta T 1/3 moet zijn tussen de aanvoer temperatuur en kamer temperatuur. Dat maakt het ook gemakkelijker stellen met een warmtepomp.
Bijvoorbeeld:
Aanvoer 80, kamer 20 = verschil 60 , delen door 3 = Delta T 20, dus retour = 60
Aanvoer 65, kamer 20 = verschil 45, delen door 3 = Delta T 15, dus retour 50
Aanvoer 35, kamer 20 = verschil 15, delen door 3 = Delta T 5, dus retour 30
Het gemakkelijkste is vanuit vol open als eerste de radiator knijpen die het warmste retour stuurt. Dan 30 minuten wachten en nogmaals meten op alle radiatoren. Want als je de ene knijpt dan krijgt de rest meer flow en zal dus iets stijgen. Zo voorkom je dat je te veel dicht zet.
Ik zou even terug gaan naar half open voor de radiatoren op de bovenverdieping als het daar te koud wordt, want nu komen ze meer dan die 1/3 lager uit tov 20 graden. Dan kan je vanaf dat punt per radiator kwartslagen open of dicht stellen per radiator tot het in balans staat.
Overigens kan een radiator natuurlijk verder dicht knijpen als een ruimte echt te warm wordt. Want het is geen gegeven dat daar de juiste radiator hangt of waar je de ruimte voor gebruikt. Een slaapkamer zou je bijvoorbeeld op 17 graden willen hebben. Dan verandert je Delta T berekening voor die radiator
bijvoorbeeld 32 aanvoer - 17 graden kamer = 15 verschil. Dat delen door 3 is Delta T 5 graden, dus retour 27 graden. Als er ook vloerverwarming is, dan moet het misschien nog lager of de radiator gewoon dicht.
Dat je naar een pomploze verdeler snapte ik wel en op zich is dat een mogelijkheid als de rest van het vv systeem dat ook kan, echter waar ik op doelde is om een vaste cv watertemperatuur door de Quatt (hybride) te laten maken (bv op 40-45) lijkt me echter geen goed idee, zeker als ik kijk met welke temperaturen ik nu draai en heb gedraaid. Ik vrees dat mijn nu behaalde COP en dus voordelig stoken naar de prullebak verdwijnt. Dus dan heb ik wel een leuke vaste temperatuur in mijn vv (die maar een deel van de verwarming doet) en betaal me daardoor echter scheel aan stroomkosten, met het huidige verbruik verwacht ik op nul uit te komen, dan zeker niet.Proton_ schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:51:
[...]
Wat @Clock voorstelt (mengverdelers vervangen voor pomploze) is een beproefde manier om de COP van een warmtepomp omhoog te krijgen en het moduleren te verbeteren. Enige aandachtspunt is dat het buizenwerk het volledige debiet moet kunnen verwerken, dat gaat niet met 15mm.
Als Quatt het niet kan is een hardwarematige maximaalthermostaat altijd een optie.
Niet gekeken of het er in stond, maar zoiets als vloerverwarming ="constante druk", zet op LTV etc, lijkt me ook handig in de openingsppost, net als "afstand tot muur mogelijk 25-30cm+" en andere ontdekte zaken)Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:37:
[...]
Was bij ook het geval in maart. De twee verdelers in hoogste stand gezet en daarna ging het goed. Jammer dat Quatt nog steeds niet een goede gebruikershandleiding heeft
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ik noem nergens link tochMacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:39:
[...]
sorry, ik snap het niet, je had het over een link naar berekening van warmteverlies? of heb ik dat nu gewoon verkeerd gelezen.
Prachtig pijltje naar boven om te duiden volgens mij 😉
:strip_exif()/f/image/PNMLwdsFUK8p0UBap2xP0Nkt.jpg?f=fotoalbum_large)
ZO-Fryslân, vrijstaande woning (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuimbeton, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C, 65× HR+(+), 1xQuatt, Nefit ecomline HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, voedselbos, weduwe, imker, prepensioen
Ik heb zelf gerekend met een hele dag en volg berekening eerder gegeven door @SBL .Mixpower schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:01:
[...]
Ja die had ik gezien maar ik kom daar eerlijk gezegd niet uit,
hoe kom je op die waarde bij -10?
In technisch rapport Quatt staat warmteverlies bij -10°C, dus die temperatuur, die -10, daar moeten we naar toe rekenen, maar met gemeten eigen gegevens. Quatt doet nattevingerwerk.
Pak bijv. de dag van gisteren, tel geleverde prestatie in (eventueel) kWh gas en Quatt bij elkaar op (uit app).
Deel het gekregen getal door 24 (uur) = rekengetal A
Check gemiddelde temperatuur gisteren (kies rechtsboven juiste station en dan "zoeken")
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2023/december (Edit: getallen met sterretje zijn fout: zolang er een sterretje achter de temperatuur staat NIET mee rekenen, KNMI update correcte gemiddelde temperatuur rond 10.00 uur).
Je pakt verder je gemiddelde kamertemperatuur minus de gevonden gemiddelde temperatuur (getal is momenteel ongeveer hetzelfde, het was rond 0,00°C gemiddeld) = rekengetal B
En dan, om terug te rekenen naar de -10 die Quatt ook gebruikt: gemiddelde kamertemperatuur +10 = rekengetal C
Pak getal A, deel dat door getal B en vermenigvuldig dat verkregen getal met getal C: dan zit je op warmteverlies bij -10°C.
Kijk in technisch rapport welk warmteverliesgetal Quatt heeft gegeven en je hebt hierboven ⬆️ berekend wat de werkelijkheid is. Komen ze overeen? Of moet het aangepast?
PS: dit werkt natuurlijk ook bij alleen gasgebruik. 1m3=8,8 kWh
[ Voor 7% gewijzigd door Friezin op 04-12-2023 06:41 ]
sorry, dan had ik het toch verkeerd gelezen.Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:35:
[...]
Ik noem nergens link toch
Prachtig pijltje naar boven om te duiden volgens mij 😉
[Afbeelding]h

Ik kom niet eens aan de 4kW Quatt heeft 10 ingesteldFriezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
[...]
Ik heb zelf gerekend met een hele dag.
In technisch rapport Quatt staat warmteverlies bij -10°C, dus die temperatuur, die -10, daar moeten we naar toe rekenen, maar met gemeten eigen gegevens. Quatt doet nattevingerwerk.
Pak bijv. de dag van gisteren, tel geleverde prestatie in (eventueel) kWh gas en Quatt bij elkaar op (uit app).
Check gemiddelde temperatuur gisteren (kies rechtsboven juiste station en dan "zoeken")
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2023/december (getallen met sterretje staan niet vast)
Je pakt verder je gemiddelde kamertemperatuur minus de gevonden gemiddelde temperatuur (getal is momenteel ongeveer hetzelfde, het was rond 0,00°C gemiddeld) = rekengetal B
En dan, om terug te rekenen naar de -10 die Quatt ook gebruikt: gemiddelde kamertemperatuur +10 = rekengetal C
Pak getal A, deel dat door getal B en vermenigvuldig dat verkregen getal met getal C: dan zit je op warmteverlies bij -10°C.
Kijk in technisch rapport welk warmteverliesgetal Quatt heeft gegeven en je hebt hierboven ⬆️ berekend wat de werkelijkheid is. Komen ze overeen? Of moet het aangepast?

Het gaat om een MAX temp van 40 graden, geen vaste ingestelde temperatuur. Hoe lager hoe beter en tik de 40 graden vrijwel nooit aan. Maar het feit dat je de Quatt niet kan limiteren op 40 graden maakt dat ik het MMA-ventiel / mengverdeler er niet uit kan halen / volledig open te zetten om de flow in het systeem te verbeteren.MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:47:
[...]
Dat je naar een pomploze verdeler snapte ik wel en op zich is dat een mogelijkheid als de rest van het vv systeem dat ook kan, echter waar ik op doelde is om een vaste cv watertemperatuur door de Quatt (hybride) te laten maken (bv op 40-45) lijkt me echter geen goed idee, zeker als ik kijk met welke temperaturen ik nu draai en heb gedraaid. Ik vrees dat mijn nu behaalde COP en dus voordelig stoken naar de prullebak verdwijnt. Dus dan heb ik wel een leuke vaste temperatuur in mijn vv (die maar een deel van de verwarming doet) en betaal me daardoor echter scheel aan stroomkosten, met het huidige verbruik verwacht ik op nul uit te komen, dan zeker niet.
Zal jullie op de hoogte houden van ticket bij Quatt. Dit is wel een basic configuratie die mogelijk zou moeten zijn.
oke, ja ik snap je nu. alleen wat wordt het dan als de Quatt door echt koude buitenlucht wel naar die 45-50ºC moet om te kunnen draaien? betekend dat dan dat de Quatt moet stoppen cq de CV er bij moet pakken, die dan wel weer op die max 40ºC staat.Clock schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:24:
[...]
Het gaat om een MAX temp van 40 graden, geen vaste ingestelde temperatuur. Hoe lager hoe beter en tik de 40 graden vrijwel nooit aan. Maar het feit dat je de Quatt niet kan limiteren op 40 graden maakt dat ik het MMA-ventiel / mengverdeler er niet uit kan halen / volledig open te zetten om de flow in het systeem te verbeteren.
Zal jullie op de hoogte houden van ticket bij Quatt. Dit is wel een basic configuratie die mogelijk zou moeten zijn.
is het dan niet eenvoudiger om de mening temperatuurafhankelijk te maken, onder een ingestelde waarde geen bijmenging, komt deze er boven wordt automatisch een bepaalde hoeveelheid bijgemengt (e.e.a. afhankelijk van de temperatuur). volgens mij bestaat zo iets gewoon.
10? Goh: maar je geeft aan: goed geïsoleerd. Welk bouwjaar?Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:23:
[...]
Ik kom niet eens aan de 4kW Quatt heeft 10 ingesteld
Ik had 6,09 (vooral de cijfers achter de komma vind ik intrigerend bij een schatting).
Ook berekend en kom op 7,2 wat me logischer lijkt (en valt me eigenlijk mee).
Gevraagd aan Quatt er 7,5 of 8 van te maken.
:strip_exif()/f/image/gvSiPtJnK2oyEp7ovHWYSjxK.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien mijn Quatt ook over een aparte MID kwh meter beschikt hier de verrassende uitkomsten.
Bron waren de vermelde gegevens van de App versus de verbruikcijfers die uit de MID meter kwamen (achter de MID meter zit echt alleen de Quatt (zelfs de CIC zit op een andere groep).
afwijking stroom verbruik versus MID meter over de maand november totaal : 1%
per dag zag ik afwijkingen van 1% - 5% (mn de laatste 20 dagen was de afwijking duidelijk kleiner 1%-2%)
Afwijking van de COP versus de COP van verbruik MID meter over de maand november totaal : 0%
per dag zag ik kleine afwijkingen van 0% - 6%, mn afwijkingen van 0%-1%.
Conclusie de App gegevens van Quatt zijn behoorlijk naukeurig en hebben een zeer kleine afwijking (vind ik zelf nagenoeg verwaarloosbaar)
Bouwjaar 1830 ongeveer. 2009 beetje gerenoveerd vloer rc 6 met vv, wanden hsb 150mm steenwol rc 3,6, plafond ook volledig 150mm steenwol en dus alles hr ++ bijna alles zuid. keuken en kamer samen ruim 95 m2 met de onderstaande t22 radiatoren. Dak minimaal geïsoleerd hele bovenverdiepingen niet bewoond dus mooie buffer die vorstvrij blijft. Maar bij de aanvraag moest je aangeven wanneer gebouwd en of geisoleerd. Ik heb bij intake wel aangegeven dat het in 2009 beter geisoleerd was dan de toen geldende eisenFriezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:18:
[...]
10? Goh: maar je geeft aan: goed geïsoleerd. Welk bouwjaar?
Ik had 6,09 (vooral de cijfers achter de komma vind ik intrigerend bij een schatting).
Ook berekend en kom op 7,2 wat me logischer lijkt (en valt me eigenlijk mee).
Gevraagd aan Quatt er 7,5 of 8 van te maken.
[Afbeelding]
Goed om te lezen. Bij mij 206 kWh op app en in de meterkast ook een meter van HW die 214 kWu aangeeft maar daar staat de CIC ook op dus vandaar de verklaren hogere waarde waar ik mij niet druk om maak.MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:21:
even op een eerdere vraag cq diskussie over hoe betrouwbaar de gegevens van de App van Quatt zijn tegenover een MID kwh meter terug gekomen.
Aangezien mijn Quatt ook over een aparte MID kwh meter beschikt hier de verrassende uitkomsten.
Bron waren de vermelde gegevens van de App versus de verbruikcijfers die uit de MID meter kwamen (achter de MID meter zit echt alleen de Quatt (zelfs de CIC zit op een andere groep).
afwijking stroom verbruik versus MID meter over de maand november totaal : 1%
per dag zag ik afwijkingen van 1% - 5% (mn de laatste 20 dagen was de afwijking duidelijk kleiner 1%-2%)
Afwijking van de COP versus de COP van verbruik MID meter over de maand november totaal : 0%
per dag zag ik kleine afwijkingen van 0% - 6%, mn afwijkingen van 0%-1%.
Conclusie de App gegevens van Quatt zijn behoorlijk naukeurig en hebben een zeer kleine afwijking (vind ik zelf nagenoeg verwaarloosbaar)
Dank voor deze uitleg! Ik kom op 4,02Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
[...]
Ik heb zelf gerekend met een hele dag.
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2023/december (getallen met sterretje staan niet vast)
Is het een idee om ergens een wiki te gaan maken?
waar stel je die CH max en min in dan?marcoboers94 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:50:
[...]
Ik heb de diyless besteld en daar zat home assistant compatibele firmware op voor geïnstalleerd. Het was een kwestie van wifi en mqtt inloggegevens invoeren en hij kwam in home assistant onder de mqtt integratie te staan.
Ik heb CH max op 30 en CH min op 15 (vloerverwarming) en heat on sensor failure op 20 graden. Ik zie dat Quatt afgelopen dagen toch af en toe na een verhoging een temperature out van 35 graden heeft dus vandaar mijn vermoeden dat die daar weinig mee doet. Maar dit zorgt bij mij in ieder geval voor een rustig draaiende Quatt.
Ik ben aan het kijken om een mqtt temperatuur sensor te gaan gebruiken zodat ik geen verbindingsproblemen meer heb. Ik heb deze momenteel al in home assistant zitten maar nog niet naar het juiste mqtt topic laten pushen en de huidige situatie is stabiel.
[Afbeelding]
en welke opties zijn er nog meer mogelijk in jouw integratie, de app en de diyless? ik heb dit al meerdere keren gevraagd hier maar niemand die daar echt antwoord op geeft helaas.
voor jouw sensor kun je ook esphome gebruiken, die heeft native communicatie met HA. dus dan hoef je helemaal geen MQTT meer in te stellen. werkt meteen. ik kan de BME680 met BSEC aanbevelen..
De eer komt volledig aan @SBL toe:Spykie schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:42:
[...]
Dank voor deze uitleg! Ik kom op 4,02
Is het een idee om ergens een wiki te gaan maken?
Hij (?) legde het eerder al uit.
Is iid een 8kW dus dat kan kloppen. Max 10A x2 (of net wat eronder ivm 16A grens)stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:56:
[...]
Ik dacht eerst dat de wtp tot ongeveer 1000 watt ging (met cop 4 is het 4kW). Hoogste is bij mij ongeveer 1,66. Maar zie dat hij bij jou boven de 2 komt.... appart.
Iemand een idee wat het maximale vermogen is waarop de Quatt kan draaien?
Met een vloerverwarming-only afgiftesysteem zal de temperatuur nooit hoger dan 40 graden kunnen/mogen worden om schade aan de vloer te voorkomen. Het feit dat de thermostaat nu hoger vraagt en de Quatt hoger levert betekent dat een mengverdeler nodig is om dit weer omlaag te krijgen. Maar dat is qua rendement natuurlijk suboptimaal - begrens de warmtebronnen gewoon op 40 graden en druk alles rechtstreeks door de vloer.MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:10:
[...]
oke, ja ik snap je nu. alleen wat wordt het dan als de Quatt door echt koude buitenlucht wel naar die 45-50ºC moet om te kunnen draaien? betekend dat dan dat de Quatt moet stoppen cq de CV er bij moet pakken, die dan wel weer op die max 40ºC staat.
is het dan niet eenvoudiger om de mening temperatuurafhankelijk te maken, onder een ingestelde waarde geen bijmenging, komt deze er boven wordt automatisch een bepaalde hoeveelheid bijgemengt (e.e.a. afhankelijk van de temperatuur). volgens mij bestaat zo iets gewoon.
De Quatt begrenzing zou al helpen de mengverdeler volledig open te kunnen zetten - is een kleine doorstroomopening (bedoeld voor beetje heet water, niet heel veel lauw water). Dan zijn direct alle stroom geluiden weg en schiet de Quatt flow omhoog van 750 naar 850 l/min.
Kent iemand ergens ervaringen in het overgaan van open naar gesloten systeem met warmtepomp? Denk een goede stap om te maken samen met investering in een all-electric oplossing volgend jaar.
Edit: zie bijvoorbeeld hier ervaring van een Tweaker
[ Voor 5% gewijzigd door Clock op 03-12-2023 20:26 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:30 ]
Zeker erg jammer dat de communicatie nog niet wil vlotten. Je hebt wel veel bereikt met de instellingen in je systeem. Ik heb een professionele ir camera en ga ook maar ff aan de slag als ik dit zo leesBacteria1980 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:36:
Ik ben druk bezig geweest met het inregelen thuis. Mijn quatt verbruikte erg veel stroom en vooral gas.ik heb dat 12 weken terug al gemeld via een ticket. Nooit reactie van gehad. Toen heb ik ze maar eens gebeld. Ze hebben even kort mee gekeken, en de beste man vertelde dat het niet goed was.. ik zal terug gebeld worden. Je raad het al nooit gebeurd... Nu had ik zelf maar een infrarood camera gekocht en zelf aan de gang gegaan. Ik heb mijn radiatoren boven waterzijdig ingeregeld. En de vloerverwarming verdeler ook in geregeld. De langere groepen meer flow gegeven en de kortere groepen meer geknepen. Ik verwarm mijn vrijstaand huis nu met 40 graden aanvoer op de ketel. En het systeem draait nu veel beter. Minder stroom en minder gas! En het voelt veel egaler warm in huis. Baal wel van de slechte klantenservice van quatt... 12 weken staat een ticket open. En terug bellen zit er ook niet in...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat werkt dan beter met een Quatt? Een Henrad 1600x300 t33 of een jaga convector 160x23x21?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nog steeds wel flink boven het vermogen van 1 Quatt. Een vrijstaand huis heeft natuurlijk meer warmteverlies dan een tussenwoning, maar dit vraagt om ofwel betere isolatie, danwel een tweede Quatt in het systeem om het benodigde vermogen aan te vullen. Ik ben benieuwd waarom hier zo'n groot verschil is.Bacteria1980 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:36:
Ik ben druk bezig geweest met het inregelen thuis. Mijn quatt verbruikte erg veel stroom en vooral gas.ik heb dat 12 weken terug al gemeld via een ticket. Nooit reactie van gehad. Toen heb ik ze maar eens gebeld. Ze hebben even kort mee gekeken, en de beste man vertelde dat het niet goed was.. ik zal terug gebeld worden. Je raad het al nooit gebeurd... Nu had ik zelf maar een infrarood camera gekocht en zelf aan de gang gegaan. Ik heb mijn radiatoren boven waterzijdig ingeregeld. En de vloerverwarming verdeler ook in geregeld. De langere groepen meer flow gegeven en de kortere groepen meer geknepen. Ik verwarm mijn vrijstaand huis nu met 40 graden aanvoer op de ketel. En het systeem draait nu veel beter. Minder stroom en minder gas! En het voelt veel egaler warm in huis. Baal wel van de slechte klantenservice van quatt... 12 weken staat een ticket open. En terug bellen zit er ook niet in...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of gewoon radiator ventlatoren op de T22 radiatoren zoals een speedcomfort. Dan haal je er flink meer vermogen uit. Vloerverwarming toevoegen is ook mooi, maar wel gedoe.TeslaNerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:19:
Ik wil de warmteafgifte in mijn woning van 120m2 verhogen. Ik heb nu ca 6m t22.
Wat werkt dan beter met een Quatt? Een Henrad 1600x300 t33 of een jaga convector 160x23x21?
Meer of betere radiatoren kan ook, maar persoonlijk vind ik een T33 niet echt mooi en de warme lucht op de juiste plek krijgen kan ook een uitdaging zijn met zo'n monster. Een T22 is eigenlijk al een flink krachtige radiator, zeker met opgevoerde convectie. Als je het daar niet warm mee krijgt dan kan dat geld misschien beter aan isolatie besteed worden.
Paleis Soestdijk? Wel een mooi voorbeeld wat waterzijdig inregelen kan doen. Gewoon blijven bellen totdat het goed is.Bacteria1980 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zit te denken om de huidige verdeler van m’n radiatoren op 1e verdieping te vervangen door een ‘vloerverwarmings verdeler’ (zonder pomp uiteraard), zodat ik per radiator een debiet kan instellen (mbv HyTools app).clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:12:
[...]
Thanks, ben bekend met deze, maar we blijven wel tweakers hé....om nu even bij 12 radiatoren deze dingen te gaan vervangen
(waarbij ik wisselende reacties hoor over de werking) gaat me nu iets te ver. Vind het veel leuker om te knutselen, dus ben benieuwd of iemand hier dit al heeft gedaan.
WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)
zo hey, dat is wel een extreem verbruik zeg. en echt heel slecht van Quatt!! vertel eens wat meer over je huis (bouwjaar, vloer oppervlak, mate van isolatie, oorspronkelijk gasverbruik, vloerverwarming of radiatoren, etc.) en instellingen (aanvoer, retour, woonkamer temp etc.) misschien dat ik of iemand anders nog goede adviezen heeft.Bacteria1980 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het beste werkt ventilatoren omdat je dan ook met lage aanvoer temp kunt werken. dat het het meest efficiënt.TeslaNerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:19:
nou zijn die kant en klaar dingen ook absurd duur, maar is ook eenvoudig zelf te maken. 50 pc fans kost op ali ongeveer 100 euro, een paar ESP01 en wat mos-fets voor de PWM aansturing. schroef alles op een hoeklijntje en klik het met een paar magneten onder je radiator. dan ben je voor weinig geld klaar
maar je kan ook het warmte afgifte oppervlak vergroten (grotere radiatoren en/of meer platen/t33) of de temperatuur verhogen, maar nieuwe radiatoren is duur en temp verhogen is minder efficiënt. dus..
wat ook nog kan is de ruimte op een temperatuur houden, juist bij het verhogen van de temp heb je meer capaciteit nodig.
[ Voor 6% gewijzigd door JazekerXX op 03-12-2023 22:41 ]
Het ligt aan de Isense. Ik heb hier ook grafieken, 1 groot drama de afgelopen dagen. Temperatuur is 24-7 20 graden.Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]
- Bij te weinig afgifte snap ik de hoge pieken. Maar niet te diepe dalen. Er zijn inderdaad geen lange runs.
- Beide VV verdelers hebben een bypass
- Vergeten te zeggen; de temperatuur staat al op één temperatuur: 20,5 graden (wife moet ook happy blijven he)
- Zal de temp en bijmenging zo eens checken.
- Hoe lees ik de Json af?
- En de iSense kan ik volgens mij niks mee, ik kan (aangezien ik al een constante temperatuur heb ingesteld) hem niet zelf 'minder agressief' laten reageren toch?
:strip_exif()/f/image/CErrTtcs0tr02C60sbBH4WCF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/plclaMRLrPrsv4VSE8y6Aatj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze moeten de CIC echt specifiek anders programmeren op de Isense want dit is niks zo!!
[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 03-12-2023 22:55 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
zit je aan die maat 1600*300 vast?TeslaNerd schreef op zondag 3 december 2023 @ 21:19:
anders kies een iets hogere en langere (bv T22), is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
die Jaga is een LTV model denk ik? prijstechnisch een heel stuk duurder.
nog een tip, plaats als de radiator weg is een extra laag isolatie tegen de muur met reflectiefolie, werkt een stuk beter dan de standaard radiatorfolie.
Zoiets?MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:06:
[...]
zit je aan die maat 1600*300 vast?
anders kies een iets hogere en langere (bv T22), is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
die Jaga is een LTV model denk ik? prijstechnisch een heel stuk duurder.
nog een tip, plaats als de radiator weg is een extra laag isolatie tegen de muur met reflectiefolie, werkt een stuk beter dan de standaard radiatorfolie.
https://www.hornbach.nl/p...3-stuks-50x80-cm/6068699/
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Zeker een slechte zaak voor Quatt, ze moeten dit soort zaken niet laten liggen. Zeer slordig en absuluut niet nodig.Bacteria1980 schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aan de andere kant, helaas moet je als consument in deze tijden gewoon aan de bol blijven, dus niet passief wachten tot hun bellen cq mailen maar pro-actief hun steeds op hun huid zitten. Dat kan wel eens als niet nettjes worden beschouwd, ecchter vind ik het nog altijd nog veel erger om de klant niet tijdig te informeren.
dus de volgende keer, niet blijven wachten, geef ze een bepaalde tijd, mede afhankelijk van de situatie en dan gewoon dagelijks hun mailen cq bellen.
In jou geval had ik al lang het nood-nummer gebeld, want jou verbruik is gewoon niet acceptabel.
Ja, je kunt deze omdat dan de radiator toch van de muur is mooi passend maken., kijk bv naar de NOMA Reflex ultra., deze heeft 7mm EPS isolatie.
[ Voor 8% gewijzigd door MacD007 op 03-12-2023 23:21 ]
Inmiddels uit ervaring weet ik dat geen van de instellingen iets doen met het gedrag van de Quatt. De CIC neemt alles over van de iSense.medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:03:
De iSense kent instellingen die de vraag richting ketel kunnen beïnvloeden. Misschien eens vragen aan Quatt welke specifieke waarden je moet instellen. Waaronder aanwarmsnelheid, afkoelsnelheid etc.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
- Tussenwoning uit 2018 van rond de 140 m2. Goed geïsoleerd en gasverbruik is nu jaarlijks rond de 600 m3.
- Zonnepanelen: 1450 kwh verbruikt over 345 dagen volgens eindnota. Teruglevering met 10 x 415wp panelen was 3558 kwh.
- Intergas Combiketel (2018) met Tado draadloze thermostaat.
- Benedenverdieping: Geheel vloerverwarming
- Bovenverdieping: Badkamer (radiator), 2 slaapkamers (radiator) / worden echter nooit gebruikt dus misschien vervangen voor iets anders?, Zolder (niks).
Cv ketel hangt op de 1e verdieping in een speciale ruimte waar ook de wasmachine staat. Weinig tot geen ruimte voor extra apparatuur. Op zolder is ruimte genoeg (daar hangt bijvoorbeeld ook de omvormer van de zonnepanelen). Buiten (voorkant + tuin) is ruimte voor een buitenunit maar het is een tussenwoning dus ik weet niet of dit allemaal wel kan m.b.t. geluidsproductie.
De website van Quatt geeft een besparing van 350 euro aan met een terugverdientijd van 8 jaar. Heeft dit zin of kan ik beter wat offertes uitzetten bij bedrijven in de buurt voor een full electric warmtepomp oplossing? Graag tips voor iemand die er weinig verstand van heeft.
[ Voor 4% gewijzigd door qwasd op 03-12-2023 23:50 ]
Het probleem met tussenwoning is eigenlijk niet of je met Quatt voordeliger kunt stoken, dat zal zolang je huis niet compleet lek is, veelal prima kunnen.qwasd schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:39:
Ik lees diverse verhalen mbt de aanschaf van een Quatt of ander Hybride warmtepomp en gebruikers met een relatief laag gasverbruik.
- Tussenwoning uit 2018 van rond de 140 m2. Goed geïsoleerd en gasverbruik is nu jaarlijks rond de 600 m2.
- Zonnepanelen (10 stuks)
- Beneden: Geheel vloerverwarming
- Boven: Badkamer (radiator), 2 Slaapkamers (radiator) / worden echter nooit gebruikt dus misschien vervangen voor iets anders?, Zolder (niks).
Cv ketel hangt op de 1e verdieping in een speciale ruimte waar ook de wasmachine staat. Weinig tot geen ruimte voor extra apparatuur. Op zolder is ruimte genoeg (daar hangt bijvoorbeeld ook de omvormer van de zonnepanelen). Buiten (voorkant + tuin) is ruimte voor een buitenunit maar het is een tussenwoning dus ik weet niet of dit allemaal wel kan m.b.t. geluidsproductie.
De website van Quatt geeft een besparing van 350 euro aan met een terugverdientijd van 8 jaar. Heeft dit zin of kan ik beter wat offertes uitzetten bij bedrijven in de buurt voor een full electric warmtepomp oplossing? Graag tips voor iemand die er weinig verstand van heeft.
Het echte probleem is het geluid ivm met de nieuwe geluidseisen. Ondanks dat de Quatt relatief stil is kan dit wel een brobleem zijn.
Je hebt meer dan genoeg overproductie van de zonnepanelen en je hebt in je cv ruimte vrijwel geen extra ruimte nodig, de cic is echt heel klein.
Ik heb wel vraagtekens bij die offerte, ik vrees dat je daar iets verkeerd hebt ingevuld.
Ik wil daar wel naar kijken, dat mag ook via een pm als je dat niet in dit forum wilt plaatsen.
Foto van waar je hem zou willen plaatsen en foto van de cv ruimte zijn dan wel handig.
[ Voor 12% gewijzigd door MacD007 op 03-12-2023 23:56 ]
Heel erg bedankt voor de verduidelijking! Maar of ik reken verkeerd of ik kom maar op 3,4kW inplaats van de door Quatt gerekende 6kW.Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:01:
[...]
Ik heb zelf gerekend met een hele dag en volg berekening eerder gegeven door @SBL .
Ik heb de gegevens van vandaag gebruikt, 47400kWh tot 21:00 totaal dat gedeeld door 24 is (A)1975kWh,
de gemiddelde temperatuur was 2,9 graden hier vandaag gemiddelde kamer temp was 20,5 dus dan kom ik op (B)17,6, C word dan 30,5 lijkt mij.. Wat dan op 3422kW neerkomt, moet het getal dan naar beneden of zorgt dat er dan juist voor dat de CV meer gebruikt word?
Ik zie wel dat er voornamelijk gas word gebruikt wanneer Stille modus actief is, overdag pakt hij de CV er dan niet bij.
[ Voor 3% gewijzigd door Mixpower op 04-12-2023 02:25 ]
It's All In The "Mix"
SBL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:43:
[...]
Elektrisch vermogen van bijna 2000W al wel gezien en ruim 1800W over langere tijd.
Bijzonder dat er nog zoveel verschil lijkt te zitten in maximaal vermogen.HBO88 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:09:
De stille modus ging net uit, quatt naar vol vermogen, 1925W. Zoveel had ik nog niet eerder gezien.
Lig nog in bed, quatt hangt hier tegen slaapkamer.
Maar, die maximale stand maakt iets minder geluid dan de stille stand op 1000 W
@medu80 zag maximaal zo'n 1500, ik heb meerdere keren getallen in de 1600 range gezien, maar bijna 2000 heb ik nog bij lang na niet voorbij zien komen!
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Daar kun je dan mee rekenen. Verlies van warmte is lineair (sterke wind / regen) even niet meegenomen. Als je verlies bij -10 op 10KW uitkomt kun je hiermee ook het verlies bij -2.5 uitrekenen.Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:26:
[...]
Het verlis van 10Kw is bij -10! Is hier niet kouder geweest dan -2.5
Stel even dat je gewenste binnentemperatuur 19.5 graden is. Het verschil tussen binnen en buiten bij -10 is dan 29.5 graden. Het verschil tussen 19.5 en -2.5 is 22 graden
10 / 29.5 * 22 = een verlies van 7.45KW, nog steeds aardig hoog voor een 4KW. Als je met dit verlies even doorrekent is 4KW afdoende tot een (gemiddelde etmaal) temperatuur van zo'n 7.5 graden bij een gewenste binnentemperatuur van 19.5 graden.
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.
Ik zie die stoomwolk zelf ook. Heeft wel wat om te zien, maar ik vond het vooral opmerkelijk vergeleken met de airco.MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:00:
[...]
Die stoomwolk (bv naar de video die pas langskwam) heb ik met mijn Quatt ook nog nooit meegemaakt. Ondertussen al diverse de-frost gezien, maar dat duurde iedere keer slechts enkele minuten waarbij je duidelijk zag dat het ijs (witte aanslag) duidelijk aan het smelten was (maar dus absoluut dus geen stoomwolk.
[...]
[...]
Heel erg bedankt voor de verduidelijking! Maar of ik reken verkeerd of ik kom maar op 3,4kW inplaats van de door Quatt gerekende 6kW.
Ik heb de gegevens van vandaag gebruikt, 47400kWh tot 21:00 totaal dat gedeeld door 24 is (A)1975kWh,
Volgens mij moet je delen door 21 en niet 24 want je hebt om 21.00 de waarde afgelezen uit de quatt app.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen
Kloptberrieberrie schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:23:
[quote]Mixpower schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:06:
[...]
Heel erg bedankt voor de verduidelijking! Maar of ik reken verkeerd of ik kom maar op 3,4kW inplaats van de door Quatt gerekende 6kW.
Volgens mij moet je delen door 21 en niet 24 want je hebt om 21.00 de waarde afgelezen uit de quatt app.
Volgens mij krijg je dan geen reëel beeld.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,3850 kw zonnepanelen
[ Voor 98% gewijzigd door berrieberrie op 04-12-2023 06:37 ]
@Mixpower , waarom maak je het jezelf onnodig moeilijk door plotseling te gaan rekenen met de dag van “vandaag”. Wanneer je rekent tot 21.00 uur moet je namelijk delen door 21 (niet 24): het is kWh (kW per uur) wat je wilt weten. Ook heb je nu niet een volle dag want de gegevens tussen 21.00 en 0.00 uur ontbreken. De gemiddelde buitentemperatuur van die 21 uur van ”vandaag” is niet bekend, tenzij je die zelf berekend in je HA.Mixpower schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:06:
[...]
de gemiddelde temperatuur was 2,9 graden hier vandaag gemiddelde kamer temp was 20,5 dus dan kom ik op (B)17,6, C word dan 30,5 lijkt mij.. Wat dan op 3422kW neerkomt, moet het getal dan naar beneden of zorgt dat er dan juist voor dat de CV meer gebruikt word?
Ik zie wel dat er voornamelijk gas word gebruikt wanneer Stille modus actief is, overdag pakt hij de CV er dan niet bij.
Vandaar dat ik een berekening gaf met een volle dag (“gisteren”): dan heb je 24 uur gehad.
Ook kun je (na 10.00 uur) de correcte gemiddelde buitentemperatuur op de knmi-site opzoeken.
(Aangepast in mijn eerste post: zolang er een sterretje achter de temperatuur staat NIET mee rekenen: is een fictief getal).
Edit: nieuwsgierig waar je woont, even wat gemiddelden in NL bekeken, maar nergens was het 2,9°C... wat ik zag was allemaal < 1°C
Wil je rekenen met de cijfers die jij geeft: deel dan het verbruik tot 21.00 uur door 21 (en niet door 24). Gemiddelde buitentemperatuur tot 21.00 uur haal je dan uit je HA, niet van knmi, want die heeft dat gemiddelde de dag erna pas ron 10.00 uur.
Wil je correctere cijfers?
Neem dan bijvoorbeeld deze gegevens van 2 december uit de Quatt app en 2 december van KNMI en bereken nog eens.
[ Voor 3% gewijzigd door Friezin op 04-12-2023 08:44 ]
Kan dat het effect zijn van de door Quatt ingestelde gegevens?onlinaius schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:07:
[...]
[...]
Bijzonder dat er nog zoveel verschil lijkt te zitten in maximaal vermogen.
@medu80 zag maximaal zo'n 1500, ik heb meerdere keren getallen in de 1600 range gezien, maar bijna 2000 heb ik nog bij lang na niet voorbij zien komen!
Radiatoren en warmteverlies zullen andere instellingen vragen dan vloerverwarming en warmteverlies.
Hier hoogste waarde gemeten (v/a februari): net geen 1.900 W.onlinaius schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:07:
[...]
[...]
Een tussenwoning uit 2018 gaat weinig warmteverlies hebben. Dat bewijst je gasverbruik ook.qwasd schreef op zondag 3 december 2023 @ 23:39:
Ik lees diverse verhalen mbt de aanschaf van een Quatt of ander hybride warmtepomp en gebruikers met een relatief laag gasverbruik.
- Tussenwoning uit 2018 van rond de 140 m2. Goed geïsoleerd en gasverbruik is nu jaarlijks rond de 600 m3.
- Zonnepanelen: 1450 kwh verbruikt over 345 dagen volgens eindnota. Teruglevering met 10 x 415wp panelen was 3558 kwh.
- Benedenverdieping: Geheel vloerverwarming
- Bovenverdieping: Badkamer (radiator), 2 slaapkamers (radiator) / worden echter nooit gebruikt dus misschien vervangen voor iets anders?, Zolder (niks).
Ik schat in dat die Quatt het grotendeels alleen af kan, behalve de defrosts en het warme bad/douche/kraan water.
Je zou all-electric kunnen gaan, maar vergis je niet in de prijzen die men daar voor rekent. Die doen enig voordeel van het opzeggen van de gasaansluiting over het algemeen namelijk grotendeels teniet.
Geluid is wel een dingetje. Je moet erg opletten met de huidige onrealistische normen. Het is bijna onmogelijk om daar aan te voldoen in een tussenwoning, dus dit traject doe je het beste in overleg met je buren.
Ik heb de thermostaat weer stabiel op 19.5 gezet. Meestal is de Quatt vol aan het verwarmen (+- 4700w opbrengst), wat dips in de opbrengst veroorzaakt door het dichtvriezen en vervolgens defrosten. Thermostat control setpoint staat dan ook stabiel op 32c
Soms dipt de temperatuur richting de 19.0 (Deur naar hal/garage staat even open bijvoorbeeld). Dan zie je Thermostat control setpoint naar 36-37c gaan. De Quatt is al vol bezig dus de CV ketel schakelt bij en verwarmt naar 40c terwijl de Quatt nog meedraait.
Wat positief opvalt is dat het Thermostat control setpoint ook een tijdje op 30c heeft gestaan. Dan levert de Quatt zo'n 3700w en zijn er veel minder dips in opbrengst. COP zal dan boven de 3 komen vermoed ik.
Thermostat control setpoint is iets wat de T6 aanlevert toch? Ik zie zo geen mogelijkheid om de T6 daar in te sturen. Mijn situatie zou er vanuit besparingsoogpunt baat hebben bij een mogelijkheid met dit weer om de Quatt efficienter op 75% vermogen te laten draaien en de ketel de rest te laten doen.
Stille modus engaged
[ Voor 102% gewijzigd door Bacteria1980 op 06-12-2023 07:29 ]
Nee.olafmol schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:44:
Wat betreft dat “thermostaat flippen” om de CiC weer “wakker te schudden”: zou dat er niet aan kunnen liggen dat pas dan de CiC weer een opentherm pakketje krijgt met benodigde sensor en instel data, en daar dan pas weer mee aan de slag kan gaan?
Gister 4 keer thermostaat "geflipt" vanwege gasgebruik en bijv. 21.81567 als kamertemperatuur in JSON (gevraagd 22°C).
Na flip geen gas meer en waarde kamertemperatuur nog steeds identiek.
Met een waxinelichtje vlak bij thermostaat loopt kamertemperatuur in JSON snel op,
Ha! Dank voor de reactie! Gezien jij dezelfde grafiekjes hebt, kunnen we wel deduceren naar de iSense ja.Trackerfire schreef op zondag 3 december 2023 @ 22:54:
[...]
Het ligt aan de Isense. Ik heb hier ook grafieken, 1 groot drama de afgelopen dagen. Temperatuur is 24-7 20 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ze moeten de CIC echt specifiek anders programmeren op de Isense want dit is niks zo!!
Ik zit eens even de kijken in de FAQ van Quatt, bij compatibele thermostaten staat nu het volgende:
'Remeha iSense bedraad (met specifieke voorwaarden*)' *Deze specifieke voorwaarden gaan over de situatie in je woning, en die zullen we in detail bespreken tijdens het pre-installatievideogesprek.'
Dit is zéker niet ter sprake geweest tijdens mijn videocall en deze tekst stond er zeker nog niet toen in de mijne aanschafte. Sterker nog, ik gaf in de videocall aan liever een T6 te installeren omdat daar de ruimste ervaring mee was, maar dat was 'echt niet nodig' werd mij verzekerd.
Quatt is duidelijk (nu) wel van op de hoogte van problemen met de iSense.
Zou ik gewoon rücksichtslos de iSense van de muur kunnen trekken en vervangen voor een Lyric T6?
Of krijg ik dan problemen met instellen....?
Primum non nocere
Op zich werkt dat prima, alleen heb ik ook last van "pendelgedrag":
:fill(white):strip_exif()/f/image/GIRws5ZsvJxBSc6xLOLdgdIO.png?f=user_large)
En dan de insights van quatt van gisteren en vandaag:
/f/image/u91xuKUHTHHyGibYwgqlnmZ3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/x3VsR5K2PvWY4r31pwhhSti2.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt doordat het warmteverlies van mijn huis iets overschat is, waardoor de stooklijn te hoog staat, en de CiC/Quatt met iets teveel vermogen verwamt - overshoot - de iSense schakelt uit - huis koelt af - en dan weer volle bak aan.
[ Voor 39% gewijzigd door WouterB op 04-12-2023 09:24 ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ja, dat lijkt me dus exact het zelfde probleem, maar bij ons dus iets extremer.WouterB schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:17:
Ik heb ook een iSense; de draadloze versie.
Op zich werkt dat prima, alleen heb ik ook last van "pendelgedrag":
[Afbeelding]
Ik heb zelf het vermoeden dat dit komt doordat het warmteverlies van mijn huis iets overschat is, waardoor de stooklijn te hoog staat, en de CiC/Quatt met iets teveel vermogen verwamt - overshoot - de iSense schakelt uit - huis koelt af - en dan weer volle bak aan.
Hoe zien jouw grafieken op de Quatt-app er uit?
N.a.v. de grafieken:
Tja, dat zou ik toch ook niet acceptabel noemen. Ook bij jou zijn er periodes dat de Quatt niet aanstaat en dit vervolgens ingehaald moet worden met extra gasverbruik. Bij deze temperaturen moet een warmtepomp natuurlijk gewoon bijna 24/7 draaien met daarbovenóp wat extra gas om bij te stoken. Lijkt mij...
[ Voor 16% gewijzigd door Stephan2388 op 04-12-2023 09:36 ]
Primum non nocere
IK had hier ook een Isense, dit was wel besproken tijdens de videocall maar dat ging alleen over de hardware versie. Ik had versie 17, volgens mij vanaf versie 19 was het wel "goedgekeurd". Mijne moest er iig af.Stephan2388 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:08:
[...]
Ha! Dank voor de reactie! Gezien jij dezelfde grafiekjes hebt, kunnen we wel deduceren naar de iSense ja.
Ik zit eens even de kijken in de FAQ van Quatt, bij compatibele thermostaten staat nu het volgende:
'Remeha iSense bedraad (met specifieke voorwaarden*)' *Deze specifieke voorwaarden gaan over de situatie in je woning, en die zullen we in detail bespreken tijdens het pre-installatievideogesprek.'
zie onderstaand...onlinaius schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:07:
[...]
[...]
Ook mooi te zien dat na 7 uur smorgens hij gelijk weer op volle kracht gaat draaien. Terwijl het met de stille modus op 1000W ook op temperatuur blijft, zonder gasverbruik. Dus snap echt niet waarom hij vind dat hij harder moet gaan draaien
/f/image/iMVhpr8WHTF3RSkqxEZYJNae.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door HBO88 op 04-12-2023 09:34 ]
Ja, dat was bij mij ook. Maar; versie 27, dus hij kon blijven hangen.charrel schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:32:
[...]
IK had hier ook een Isense, dit was wel besproken tijdens de videocall maar dat ging alleen over de hardware versie. Ik had versie 17, volgens mij vanaf versie 19 was het wel "goedgekeurd". Mijne moest er iig af.
Maar de installateurs hebben daadwerkelijk helemaal niets gedaan met de iSense, behalve 'versienummer 27 aanschouwen'. Misschien hebben ze daar iets laten liggen. Je kan namelijk nog al wat instellen t.a.v. modulatie etc.
Primum non nocere
Je vult het mooi aan, dank.Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:58:
[...]
De eer komt volledig aan @SBL toe:
Hij (?) legde het eerder al uit.
Hij/hem, inderdaad.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
OpenTherm stuurt tientallen berichten per minuut heen en weer van CiC naar Thermostaat. Dus daar ligt het niet aan....olafmol schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:44:
Wat betreft dat “thermostaat flippen” om de CiC weer “wakker te schudden”: zou dat er niet aan kunnen liggen dat pas dan de CiC weer een opentherm pakketje krijgt met benodigde sensor en instel data, en daar dan pas weer mee aan de slag kan gaan?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Hh2cybFUK4sE1Jh8oLyV20Zj.png?f=user_large)
Hoe warmer het circuit water, hoe meer energie er nodig is om hier warmte in te krijgen. Kouder water neemt meer energie op.onlinaius schreef op maandag 4 december 2023 @ 00:07:
[...]
[...]
Maar krijgt de CiC dan ook de sensor data van de thermostaat terug?medu80 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:00:
[...]
OpenTherm stuurt tientallen berichten per minuut heen en weer van CiC naar Thermostaat. Dus daar ligt het niet aan....
[Afbeelding]
Ik denk dat hij bij verandering van gevraagde temperatuur weer even uitgaat van je ingestelde warmteverlies, en vervolgens bij gaat sturen als de kamertemperatuur de verkeerde kant op gaat.okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:08:
En dit blijft me verwarren. Thermostaat even geflipt naar een lagere temperatuur en gelijk erna (wanneer de cv op uit staat) weer naar de oorspronkelijke temperatuur (in mijn geval 20.5 graden). Daarna doet de Quatt wat hij volgens mij zou moeten doen en verwarmt de woning zelfstandig van 20.3 op moment van flippen naar nu al naar 20.7 graden.... Op deze manier is het een stuk goedkoper verwarmen. Het is momenteel 1.3 graden en bewolkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp Phonosolar MWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: bijna Polestar2 68kWh, tijdelijk Octavia PHEV 13kWh, laadpaal Volt Time Source 2s
Volgens mij heb je nu 2 dingen bereikt:okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:58:
[...]
Het was:
- Dit water komt koeler retour bij je warmtepomp. Flow blijft 800, dus je COP verbetert iets (als de afgifte elders ook voldoende is).
- DeltaT in slaapkamer gaat van (edit) ~4 naar ~6 dus radiator gemiddeld 1 graad koeler = slaapkamer klein beetje minder warm.
Op mijn zolderkamer die moeilijk warm wordt, laat ik de kleine radiator vol open staan; dan is ie gemiddeld een graad warmer.
Sorry was niet helemaal wakker meer ik had moeten delen door 21 maar vulde per ongeluk 24 in..Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:38:
[...]
@Mixpower , waarom maak je het jezelf onnodig moeilijk door plotseling te gaan rekenen met de dag van “vandaag”. Wanneer je rekent tot 21.00 uur moet je namelijk delen door 21 (niet 24): het is kWh (kW per uur) wat je wilt weten. Ook heb je nu niet een volle dag want de gegevens tussen 21.00 en 0.00 uur ontbreken. De gemiddelde buitentemperatuur van die 21 uur van ”vandaag” is niet bekend, tenzij je die zelf berekend in je HA.
Vandaar dat ik een berekening gaf met een volle dag (“gisteren”): dan heb je 24 uur gehad.
Ook kun je (na 10.00 uur) de correcte gemiddelde buitentemperatuur op de knmi-site opzoeken.
(Aangepast in mijn eerste post: zolang er een sterretje achter de temperatuur staat NIET mee rekenen: is een fictief getal).
Edit: nieuwsgierig waar je woont, even wat gemiddelden in NL bekeken, maar nergens was het 2,9°C... wat ik zag was allemaal < 1°C
Wil je rekenen met de cijfers die jij geeft: deel dan het verbruik tot 21.00 uur door 21 (en niet door 24). Gemiddelde buitentemperatuur tot 21.00 uur haal je dan uit je HA, niet van knmi, want die heeft dat gemiddelde de dag erna pas ron 10.00 uur.
Wil je correctere cijfers?
Neem dan bijvoorbeeld deze gegevens van 2 december uit de Quatt app en 2 december van KNMI en bereken nog eens.
Ik zie dat de gemiddelde temp toch lager lag dan die 2,9 dus 0,7 en dan kom ik dus uit op 3476kW correct?
Ik had een andere site gevonden voor de gemiddelde temp maar die was dus totaal niet accuraat blijkt nu, maar wat zeggen deze cijfers dan eigenlijk die 6kW verlies is teveel dus maar geen probleem?
It's All In The "Mix"
Mijn doel is om zo efficiënt mogelijk het hele huis behaaglijk warm te krijgen 😁SBL schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:19:
[...]
Volgens mij heb je nu 2 dingen bereikt:Was dat je doel?
- Dit water komt koeler retour bij je warmtepomp. Flow blijft 800, dus je COP verbetert iets (als de afgifte elders ook voldoende is).
- DeltaT in slaapkamer gaat van (edit) ~4 naar ~6 dus radiator gemiddeld 1 graad koeler = slaapkamer klein beetje minder warm.
Op mijn zolderkamer die moeilijk warm wordt, laat ik de kleine radiator vol open staan; dan is ie gemiddeld een graad warmer.
De zolder (het hele dak, dus ook de slaapkamers) is niet geweldig geïsoleerd (rc2), dus daar verlies ik de meeste warmte. Ik heb alle radiatoren en deuren van de slaapkamers open staan (ik weet niet of dat verstandig is, maar zorgt wel voor een warme overloop en redelijk warme zolder -> 18 graden).
Ik had de radiatoren boven iets teveel geknepen dus ben nu aan het testen op half open.
Eerder heb je, bij de radiatoren, in- en uit temperatuur gemeten...okijokii schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:42:
[...]
Mijn doel is om zo efficiënt mogelijk het hele huis behaaglijk warm te krijgen 😁
De zolder (het hele dak, dus ook de slaapkamers) is niet geweldig geïsoleerd (rc2), dus daar verlies ik de meeste warmte. Ik heb alle radiatoren en deuren van de slaapkamers open staan (ik weet niet of dat verstandig is, maar zorgt wel voor een warme overloop en redelijk warme zolder -> 18 graden).
Ik had de radiatoren boven iets teveel geknepen dus ben nu aan het testen op half open.
Blijf dat doen 😉.
4-5 graden verschil bij enkel warmtepomp
Vanmiddag zal ik weer even meten 🤜🤛👍👍Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:56:
[...]
Eerder heb je, bij de radiatoren, in- en uit temperatuur gemeten...
Blijf dat doen 😉.
4-5 graden verschil bij enkel warmtepomp
Ik hou mijn tado en tado knoppen. De AWB thermo elegance cw4 cv ketel (met opentherm module) edit: ze sluiten de AWB aan/uit aan aan de CIC, dat is de opdracht van quatt bij alle merken behalve ... ? , kon de Slowaakse beste man niet goed verstaan.
De cv deed afgelopen dagen ongeveer rond de 8 m3 p/d voor 130m2 huis, beneden vloerverwarming (24/7 - 20 graden) / radiatoren boven.
[ Voor 17% gewijzigd door tvdleur op 04-12-2023 12:17 ]
Dat zou het kunnen zijn. Dat Quatt bij een hogere aanvoertemperatuur een hoger vermogen kan gebruiken. Ik ben nu wel benieuwd of degenen met het hogere elektrisch vermogen radiatoren hebben.Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 06:59:
[...]
Kan dat het effect zijn van de door Quatt ingestelde gegevens?
Radiatoren en warmteverlies zullen andere instellingen vragen dan vloerverwarming en warmteverlies.
Heb je radiatoren? Wat voor aanvoertemperaturen zie je in de Json / HomeAssistant?mrdop schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:38:
[...]
Hier hoogste waarde gemeten (v/a februari): net geen 1.900 W.
Ik meen me te herinneren dat je ook met radiatoren werkt? Wat voor aanvoertemperatuur doen die zo ongeveer?HBO88 schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:32:
[...]
zie onderstaand...
Ook mooi te zien dat na 7 uur smorgens hij gelijk weer op volle kracht gaat draaien. Terwijl het met de stille modus op 1000W ook op temperatuur blijft, zonder gasverbruik. Dus snap echt niet waarom hij vind dat hij harder moet gaan draaien
[Afbeelding]
Heb je nu een volledige dag gepakt om mee te rekenen?Mixpower schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:38:
[...]
Sorry was niet helemaal wakker meer ik had moeten delen door 21 maar vulde per ongeluk 24 in..
Ik zie dat de gemiddelde temp toch lager lag dan die 2,9 dus 0,7 en dan kom ik dus uit op 3476kW correct?
Ik had een andere site gevonden voor de gemiddelde temp maar die was dus totaal niet accuraat blijkt nu, maar wat zeggen deze cijfers dan eigenlijk die 6kW verlies is teveel dus maar geen probleem?
Ja, ik begin nu ook een beetje het vermoeden te krijgen dat het daar in ligt. Jammer is wel dat bij VVW dat extra beschikbare vermogen kennelijk niet kan worden ingezet voor een hogere verwarmingscapaciteit. Ik ben benieuwd of alle hogere vermogens werken met radiatoren.medu80 schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:01:
[...]
Hoe warmer het circuit water, hoe meer energie er nodig is om hier warmte in te krijgen. Kouder water neemt meer energie op.
Nee de 21 uur, als ik een volledig dag pak kom ik op 3573kW uit.Friezin schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:15:
[...]
Heb je nu een volledige dag gepakt om mee te rekenen?
It's All In The "Mix"
volgens mij heeft Quatt de ketel als aan/uit ingesteld, weer iemand of ze dit ook aankunnen passen zodat die overshoots uitblijven ?
Het aanpassen vanuit Quatt in reeds geplaatste warmtepompen is de steeds terugkerende vraag hier. Tot nu toe is 95% van alles wat Quatt doet toegespitst op de verkoop en installatie en bijna niets op monitoren, aftersales en reageren op vragen.... Het zal bij een startup horen 🤷jurghof schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:35:
Ik heb een Atag CV in combinatie met 4,5KW quatt, wat mij de laatste dagen opvalt dat wanneer de quatt het niet meer warm krijgt hij de CV in volle modes laat draaien, aangezien mijn vloer in de keuken langzaam opwarmt, krijg ik een ga overshoot er wordt dus eigenlijk geen gebruik gemaakt van de modulatie functie van de ketel, als dit gebeurd jaag ik er ook bijna netzo veel gas doorheen als dat ik vroeger deed toen de ketel wel gemoduleerd verwarmde (steeds een klein beetje bij verwarmen dus laag gas verbruik en geen overshoot).
volgens mij heeft Quatt de ketel als aan/uit ingesteld, weer iemand of ze dit ook aankunnen passen zodat die overshoots uitblijven ?
klopt. Momenteel draait hij op 1000W, temperatuur quatt in is nu 33.5, uit 36.5.onlinaius schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:13:
[...]
Ik meen me te herinneren dat je ook met radiatoren werkt? Wat voor aanvoertemperatuur doen die zo ongeveer?
Toen het 2000W zag ik temperatuur van 50 graden
Ik heb ook een ATAG cv ketel met een Quatt. Kijk maar eens hoe jou ATAG aan de CIC gekoppeld is, een ATAG wordt door Quatt in principe via aan/uit protocol gekoppeld, dus helaas geen modulerende ketel meer.jurghof schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:35:
Ik heb een Atag CV in combinatie met 4,5KW quatt, wat mij de laatste dagen opvalt dat wanneer de quatt het niet meer warm krijgt hij de CV in volle modes laat draaien, aangezien mijn vloer in de keuken langzaam opwarmt, krijg ik een ga overshoot er wordt dus eigenlijk geen gebruik gemaakt van de modulatie functie van de ketel, als dit gebeurd jaag ik er ook bijna netzo veel gas doorheen als dat ik vroeger deed toen de ketel wel gemoduleerd verwarmde (steeds een klein beetje bij verwarmen dus laag gas verbruik en geen overshoot).
Als je kijkt hoelang dat je cv ketel eigenlijk aanstaat, dus voor de verwarming wordt gebruikt, kun je zien (ten minste dat is bij mij) dat dit slechts enkele minuten is.
Voor een modulerende ketel is dat veel te kort om daar enig voordeel uit te halen, voor dat de modulerende werking wordt geactiveerd is de ketel ondertussen al weer uit.
Dat staat ook in een reactie van Quatt hier op dit forum.
Ik verwacht overigens, want je vermeld geen merk/type thermostaat, dat je thermostaat verantwoordelijk is voor de overshot en niet zozeer je ketel.
Heb jij HW, want dan zou je prima kunnen zien hoelang je daadwerkelijk gasverbruik is?
Helaas vermeld je ook niet welk type ATAG je hebt, ATAG ketel zelf kan veelal niet direct met een OT werken, ze hebben daar een extra OT module voor nodig, ook zou het kunnen zijn dat deze OT modul be niet goed samenwerkt met de Quatt, OT is helaas verre van universeel en er zijn een hoop verschillen hoe een ketel met OT werkt.
Zelf de kabels van aan/uit naar OT zou je zelf kunnen, echter moet Quatt zelf ook nog instellingen in de CIC veranderen, en dat kun je niet zelf. Dus daarvoor zul je echt eerst Quatt moeten raadplegen.
Maar eigenlijk verwacht ik je probleem eerder bij je thermostaat.
Hoe hoog is je gasverbruik op 24 uur? Een screenshot van de app geeft hier wat meer duidelijkheid over?
Dit topic is gesloten.