Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 05:54:
[...]

Heeft een 8kW staan? Of een opvoersetje? Die wil ik dan ook wel _O-

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 21:28

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:06:
[...]

Op -3ºC is het niet helemaal mogelijk zonder gas, het is tenslotte een hybride.
Maar met de huidige temperaturen ben ik helemaal niet ontevreden.
Tot op dit moment 1,59 m3 gas verbruikt en nog steeds een COP van 3 en het huis prima warm en bijna 10 m3 gas bespaard. :)
[Afbeelding]
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hd9lzp56FZqGWuMD6OYMnKU6O-Q=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1AVGyLCHAgKiT2MUmJynAORL.png?f=fotoalbum_large

Valt ook hier mee eindelijk alles mee, cop van 3.1 gisteren. Huis is prima behaaglijk. Op de eerste is het beter vertoeven dan met de cv ketel in het verleden. Zolder is zonder wind ook prima te doen :+
Gasverbruik blijft ook hier binnen de perken en de Quatt gaat ook nog af en toe uit.

[ Voor 11% gewijzigd door charrel op 03-12-2023 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 12:58

WouterB

3680 Wp

stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:37:

Dus jah.... met deze temperaturen rond het vriespunt dan al op vol vermogen. Ik merk wel dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als de CV even bijspringt. Deze staat volgens mij op max 40 of 50 graden.

Wat doen jullie warmtepompen dan? Trekken ze het goed met -3 zonder gas?
Bij mij niet meer, al doet de quat nog 75%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwwBme6KdDFNK9t3HFqDUG_GT5E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nea4GBeORSrCz0nRBsOkj4M5.png?f=fotoalbum_large

En hij draait 75% van de tijd, als hij 100% zou draaien, dan wellicht nog net wel? Warmteverlies staat op 7 in mijn rapport, ik denk dat dat wat te hoog is, met overshoots en daarna uitschakelen tot gevolg. Met de formule die hierboven gedeeld werd, kom ik op ongeveer 5.

Maar goed, met een CoP van 2.5 is het zowel financieel als energetisch (gascentrales draaien ongeveer op 40% efficiënte) een beetje lood om oud ijzer.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
charrel schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:03:
[...]

[[Afbeelding]

Valt ook hier mee eindelijk alles mee, cop van 3.1 gisteren. Huis is prima behaaglijk. Op de eerste is het beter vertoeven dan met de cv ketel in het verleden. Zolder is zonder wind ook prima te doen :+
Gasverbruik blijft ook hier binnen de perken en de Quatt gaat ook nog af en toe uit.
@MacD007 @medu80 @JWT En dit is wat ik ook wil zien en makkelijk mogelijk moet zijn.Ik had de settings gewoon netjes tot ie bijna alleen op gas ging stoken

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-09 12:51
WouterB schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:49:
[...]

Bij mij niet meer, al doet de quat nog 75%.
[Afbeelding]

En hij draait 75% van de tijd, als hij 100% zou draaien, dan wellicht nog net wel? Warmteverlies staat op 7 in mijn rapport, ik denk dat dat wat te hoog is, met overshoots en daarna uitschakelen tot gevolg. Met de formule die hierboven gedeeld werd, kom ik op ongeveer 5.

Maar goed, met een CoP van 2.5 is het zowel financieel als energetisch (gascentrales draaien ongeveer op 40% efficiënte) een beetje lood om oud ijzer.
Gelukkig draaien de meeste (STEG) gascentrales bijna op 60% en die verliezen niet veel bij deellast.
Het wordt pas vies als de kolencentrales mee doen, want daar halen ze 30% tot 35% mee.

Je kan hier de energiemix zien: https://energy-charts.inf...power/chart.htm?l=en&c=NL
Helaas ontbreekt in Nederland de bijdrage van particuliere zonnepanelen en geeft het historisch alleen de zonneparken weer.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 03-12-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMtx
  • Laatst online: 02-08-2024
Bij mij gisteren vergelijkbaar
Maar vandaag lijkt er veel meer gas gebruikt te zijn terwijl de buitentemperatuur hoger is dan gistermorgen.
Ik heb daar niet direct een verklaring voor. Misschien omdat hij rond het vriespunt meer moet defrosten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peIR0M5a8BLn-Q3bLJur7kueFFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0Yd1eg728z18g8RjFFYAlhyY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9_3muIB3RhNKE43XpPzBd2bu5U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mpU0uN07PkUfnrSJzOtRD0tE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02
Ik zit de afgelopen dagen op 0 tot 3% gas met een COP van 2.4 tot en met 2.7.

T6 met alle optimalisaties uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBascMnuY1eEjSYKVzI7Ws5fwxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3kcNKWUE0puIf83gTVSfHwh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efCHyzDmR1fKkXFsn8B6F5oHgDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DpuLj2U8EPRbAi4Md5Zc0HrV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAWzn3Bn1WhKmtVMm2wiKlzSFZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTdYSt6PorIJke7OrYVET97S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDSYN0CKDese002YOndOy1XhhSI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OkNYRPdUABPtWXcJgUEUIOO.jpg?f=fotoalbum_large

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:20
M.b.t. defrosts: het zou een Quatt veel efficiënter laten werken op of onder het vriespunt als er geen defrosts nodig waren. Defrosts zijn eigenlijk het slechtste van de Quatt, maar van veel wp. Zou het niet mogelijk zijn om een rooster van gloeidraad, vlak achter de lamellen, geschakeld onder 3 graden (ofzo) te monteren, zodat de koude lucht niet te koud meer naar buiten gaat? Is maar een idee. Daar zou ik wel 500 W. voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Maarten58 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:21:
M.b.t. defrosts: het zou een Quatt veel efficiënter laten werken op of onder het vriespunt als er geen defrosts nodig waren. Defrosts zijn eigenlijk het slechtste van de Quatt, maar van veel wp. Zou het niet mogelijk zijn om een rooster van gloeidraad, vlak achter de lamellen, geschakeld onder 3 graden (ofzo) te monteren, zodat de koude lucht niet te koud meer naar buiten gaat? Is maar een idee. Daar zou ik wel 500 W. voor over hebben.
COP = effectieve warmte / stroomverbruik. Dus zo'n elektrische defrost maakt de efficiëntie ook lager.

Ik denk dat de gasgestookte defrost netto zuiniger is omdat die 90% uit het gas haalt, waar zelfs een gascentrale zo'n 60% uit hetzelfde gas haalt, dan nog door het net moet en je vervolgens met een COP 1 de elektrische defrost moet doen (of bevriezing wilt voorkomen als ik je goed begrijp).

[ Voor 4% gewijzigd door netappie op 03-12-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:37:
[...]

Boven vloerverwarming ramen op een klein kiertje rond 18 graden. Beneden 3 radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Deze worden wel warm maar niet bloedheet. Bovenaan lauw onderaan koud(er). Temp in Quatt 27 temp out 32 met 1500 watt. BG 20,5 graden. Vloerverwarming boven staat op de laagste pomp stand en dan blijft het een mooie temperatuur. Met Fibaro wel een scene gezet als de temp te hoog wordt gaat de pomp uit te laag weer aan. Tot nu toe gewoon aangebleven met alle groepen vol open.

Dus jah.... met deze temperaturen rond het vriespunt dan al op vol vermogen. Ik merk wel dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als de CV even bijspringt. Deze staat volgens mij op max 40 of 50 graden.

Wat doen jullie warmtepompen dan? Trekken ze het goed met -3 zonder gas?
Ik vermoed dat je afgiftesysteem niet helemaal goed in belans is of dat er toch nog ergens warmte lekt. Je zou eens een goedkope infrarood thermometer kunnen kopen om aanvoer en retour door te meten per radiator (gebruik schilderstape op glanzende lak), en om naar koude plekken te jagen die door een thermische brug of kieren ontstaan. Want ik vind 6 kW verlies toch wel veel.

Helaas kan je je geen data geven over mijn warmtepomp, want ik heb nog steeds keuzestress tussen de Quatt en een full electric R290 systeem waarmee de ketel weg kan. Ik ben volop aan het meten en kom niet boven de 4,5 kW aan effectieve warmte in de metingen, zelfs met een flinke nachtverlaging gedurende 8 van de 24 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Hihi, ik had Quatt zelfs voorgesteld om 'm in de ongebruikte garage (met afvoer, radiator en open raampje) te plaatsen vanwege die defrosts. Is daar altijd 5°C+. Nee dus 🙃

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
Er wordt al geëxperimenteerd met op propaan werkende binnenunits. Dan is de defrost verleden tijd. Ik kan er gewoon niet bij dat er voor zo'n inefficiënt systeem gekozen is. Ik weet ook niet wat Nibe met 40 jaar ervaring in Zweden doet. Of die ook zoveel defrosts heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:55:
[...]

Hihi, ik had Quatt zelfs voorgesteld om 'm in de ongebruikte garage (met afvoer, radiator en open raampje) te plaatsen vanwege die defrosts. Is daar altijd 5°C+. Nee dus 🙃
Dan is je garage in no time toch een vrieskist aan het worden? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Maarten58 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:03:
Er wordt al geëxperimenteerd met op propaan werkende binnenunits. Dan is de defrost verleden tijd. Ik kan er gewoon niet bij dat er voor zo'n inefficiënt systeem gekozen is. Ik weet ook niet wat Nibe met 40 jaar ervaring in Zweden doet. Of die ook zoveel defrosts heeft...
Defrosts ga je niet kwijt raken tenzij je water-water of ventilatielucht gebruikt. R290 verandert hier niks aan.
Overigens is de lucht in de Scandinavische landen bij lage temperaturen vaak wat droger dan hier waardoor de defrost een kleiner probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-09 11:34
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:19:
[...]

Defrosts ga je niet kwijt raken tenzij je water-water of ventilatielucht gebruikt. R290 verandert hier niks aan.
Overigens is de lucht in de Scandinavische landen bij lage temperaturen vaak wat droger dan hier waardoor de defrost een kleiner probleem zijn.
Hierop voortbordurend: mijn Quatt staat op het plat dak, eigenlijk dicht naast de pijp die de afvoer van de mechanische ventilatie is. Die mechanische ventilatie is geen WTW, pompt gewoon de 20 graden uit de kamer door het dak naar buiten. Zou het zinvol zijn die luchtstroom met een pijp richting de Quatt te blazen? Zodat die warmere lucht gebruikt om te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMtx
  • Laatst online: 02-08-2024
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:27:
[...]

COP = effectieve warmte / stroomverbruik. Dus zo'n elektrische defrost maakt de efficiëntie ook lager.
Dit is zeker zo'n voorbeeld van een defrost waarbij de warmte van het CV systeem gebruikt wordt om de negatieve warmte te gebruiken voor een defrost?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIwiScK62RR8r3kDBRdsLBbe5XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl1E4CO31r5yYCXe4SNdAKXg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:03:
[...]

Dan is je garage in no time toch een vrieskist aan het worden? O-)
Ook met een raam boven de Quatt open?
(Toen ik dat voorstelde ook nog geen idee hoeveel lucht dat ding verplaatst)

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

Nope.
Mijn enkele Quatt doet volgas meer dan 1900W elektrisch en 5000W thermisch (A4/W46).
Wel huis met behoorlijk warmteverlies en alleen radiatoren, dus hij moet hard aan de bak.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:31:
[...]

Nope.
Mijn enkele Quatt doet volgas meer dan 1900W elektrisch en 5000W thermisch (A4/W46).
Wel huis met behoorlijk warmteverlies en alleen radiatoren, dus hij moet hard aan de bak.
Hier al een paar dagen bezig mijn warmteverlies bij Quatt hoger te laten zetten, sinds die prachtige voorbeeldberekening van jou...
Maar ze zijn wel even klaar met mij vermoed ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
abbeyrules schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:23:
[...]

Hierop voortbordurend: mijn Quatt staat op het plat dak, eigenlijk dicht naast de pijp die de afvoer van de mechanische ventilatie is. Die mechanische ventilatie is geen WTW, pompt gewoon de 20 graden uit de kamer door het dak naar buiten. Zou het zinvol zijn die luchtstroom met een pijp richting de Quatt te blazen? Zodat die warmere lucht gebruikt om te werken?
Ik weet niet of dat handig is en of het veel uit gaat maken.
Er komt ook vochtige lucht uit huis, dus het zou de boel juist natter kunnen maken doordat het ter plekke afkoelt. Maar het zou ook kunnen helpen, al zou ik er niet te veel van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten58
abbeyrules schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat je dat zeker kunt gebruiken, dan bevriest het minder snel, al moet je wel tegen de stroom inwerken... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:30:
[...]

Ook met een raam boven de Quatt open?
(Toen ik dat voorstelde ook nog geen idee hoeveel lucht dat ding verplaatst)
Haha, Uiteindelijk moet de warmtepomp de warmte uit de lucht halen.
Dus dat ding binnen zetten gaat niet werken. Hij moet juist zo veel mogelijk verse lucht hebben en de koude lucht goed afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
Maarten58 schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:39:
[...]

Ik denk dat je dat zeker kunt gebruiken, dan bevriest het minder snel, al moet je wel tegen de stroom inwerken... 8)7
Als het goed is zuigt de Quatt de lucht via de achterkant aan. Dus door de ventilatie luchtstroom daar te krijgen, zou het iets kunnen helpen. Ik zou er geen geld op inzetten dat dit een zichtbaar verschil gaat maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten58
Hij kan toch zowel de lucht van buiten halen en de koude lucht naar buiten blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 06:02:
Heeft een 8kW staan? Of een opvoersetje? Die wil ik dan ook wel _O-
Kijk eens op je typeplaatje. Op die van mij staat: rated current 8A.
Bij jou ook? Doe dat eens *230V. Gefeliciteerd, je Quatt is opgevoerd en kan 1800W.
(en als de spanning 240V is, dan 1900W)
Ik ben trouwens wel bang dat dit incl bodemplaatverwarming is.

[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 03-12-2023 10:50 ]

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12
Poe, gisteren 41,5 kWh gebruikt en 1 kuub gas. De dag ervoor 44 kWh en 5 kuub. En dan nog een zonnige dag, ik vind het nogal wat.
Geeft in 1e instantie aan dat ik beter moet isoleren, uiteindelijk bepaalt dat wat er aan energie in moet.
Het vervelende is als hij de temperatuur onder setpoint laat schieten, hij heeft net voldoende energie om temp constant te houden maar niet om hem op te krikken.

Overigens drijft de combinatie T6 en CIC mij horendol, die combinatie is niet best en ik vind de T6 echt een aanfluiting maar daar is genoeg over gezegd.
Het meest vervelend is dat zodra de temperatuur boven het setpoint komt, hij alles uit zet en weer veeel te laat in actie komt. Om een gevoel te geven, bij temperaturen zoals gisteren wordt de vloer uiteindelijk rond de 25+ graden, is eigenlijk iets te warm maar orde grootte goed. Dan slaat het systeem af en laat de vloer afkoelen naar 21 graden om vervolgens als de temperatuur in elkaar duikelt volle bak met Cv het te proberen te herstellen. En dan begint een nieuwe cyclus. Probeer het in het weekend op te vangen met setpoint verandering maar ook daar vind je dat 0,5 stappen te groot zijn.
Enige oplossing is uiteindelijk diyless eigen thermostaat en dan hopen dat de Cic naar simpele mode geschakeld kan worden.

Nog beter is mijn vloer beter te isoleren, maar dat is niet eenvoudig door het zwembad wat er doorgaans in staat maar dat is discussie voor ander forum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lQak0YSoZBONT6G3YbAvJTuB9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6zFZ37iwse8Rh5XKyUcOKnH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpOAY9UKkbQMqo9K2RBKGFkSa1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07RE0abQ8Of45uiet3ZHTSqN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door patrickvdhart op 03-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:24
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 08:50:
[...]

@MacD007 @medu80 @JWT En dit is wat ik ook wil zien en makkelijk mogelijk moet zijn.Ik had de settings gewoon netjes tot ie bijna alleen op gas ging stoken
Had je inmiddels een poging gedaan om 24x7 zelfde temperatuur te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 23:16
Een vloerverwarming ervoor is het beste, en dat laten regelen door CICII.

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-09 14:58
SBL schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:31:
[...]

Nope.
Hoe kan ik die berekening het beste doen?
Ook hier staat 6kW warmteverlies in her rapport maar zie de Quatt ook nooit hoger dan 1500W komen,
en zie de laatste dagen ook wel wat gasverbruik warvan ik denk dat het niet nodig is.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:25:
[...]

Dan verbruik je meer als de specs van Quatt. Die hebben het over 1650.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pkFVqL6wgvvu5iB15UhCFzQHxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mmFpY02mJfy7XVM1Zg0u2C9e.jpg?f=user_large

Max dus 10A, dat is bij 230V = 2.300W aan totaal vermogen wat de Quatt kan trekken.
vaak heb je echter (door de overbelasting van het net wel ietsjes meer (rond 240V en iets meer is in Nederland vaak mogelijk) dus je maximaal vermogen gaat daardoor dus ook omhoog.
kijk je echter naar het vermogen van Prestaties afgifte 35°C.
zie je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKk6Xsm3qADSC_v6zTg6x2_AVqE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2PXjNhvY1xqFXnhlGlByjTvV.jpg?f=user_large

en bij het vermogen van Prestaties afgifte 55°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ1zuBUDJHLG3CQ9ar3aq5X_bmc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NXXuFprEV5GCCUCsHiB6Hfbg.jpg?f=user_large

dus de werkelijke vermogens zullen ergens daarom liggen met een max van net onder de 2.300W, vergeet niet dat de spec's conform EN 14511-2 (prestaties) zijn weergegeven, je zou dus hier echt in die norm moeten gaan duiden hoe e.e.a. is bepaald, dat is echter zeker niet de max waardes die je in de werkelijkheid zult zien.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 03-12-2023 11:35 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 06:40
Ik ben de laatste 2 weken helemaal niet happy. Mijn dagelijkse grafieken zien er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KaI-zYxTliif4hg4z1RTFhbbTnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUf91X6VOwjmvkKMQoi8REP1.jpg?f=fotoalbum_large

Terwijl enkele weken geleden (niet zo koud als nu) het er best oké uit zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOiLiwFXf-BQPdVuSpD1hDOFO2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOi4MyxO452fFAymOda1zwmv.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:
- Vrijstaand huis, 1992, 160m2, redelijk goed geisoleerd.
- Thermostaat in woonkamer, vloerverwarming. Bovenverdieping vloerverwaming en 1 radiator in de badkamer.
- Remeha Avanta 35c + Remeha iSense
- 4 kW Quatt

De CIC lijkt te aggressief de reageren; hoge pieken en diepe dalen.
Heb net een ticket uitgezet bij Quatt. Of heeft iemand een idee wat ik er zelf aan kan doen?

Er is me destijds opgevallen dat na de installatie de warmwatertemperatuur fors lager was gezet door de installateur. Zou het kunnen dat hij zich vergist heeft en de CV-temperatuur nog te hoog staat? (zou dat de hoge pieken verklaren?)

[ Voor 11% gewijzigd door Stephan2388 op 03-12-2023 11:36 ]

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
SBL schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:49:
[...]

Kijk eens op je typeplaatje. Op die van mij staat: rated current 8A.
Bij jou ook? Doe dat eens *230V. Gefeliciteerd, je Quatt is opgevoerd en kan 1800W.
(en als de spanning 240V is, dan 1900W)
Ik ben trouwens wel bang dat dit incl bodemplaatverwarming is.
Ik heb die van mij nooit boven de 1450W gezien en ook als de vraag er is meteen met flinke overshoot gas het huis 1.5 graad warmer maken en dan een paar uur uit te blijven om weer datzelfde truckje te doen. Ik zou deneken waar blijft de rest dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:34:
Ik ben de laatste 2 weken helemaal niet happy. Mijn dagelijkse grafieken zien er namelijk zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Situatie:
- Thermostaat in woonkamer, vloerverwarming. Bovenverdieping vloerverwaming en 1 radiator in de badkamer.
- 4 kW Quatt

Heb net een ticket uitgezet bij Quatt. Of heeft iemand een idee wat ik er zelf aan kan doen?

Er is me destijds opgevallen dat na de installatie de warmwatertemperatuur fors lager was gezet door de installateur. Zou het kunnen dat hij zich vergist heeft en de CV-temperatuur nog te hoog staat? (zou dat de hoge pieken verklaren?)
Dat laatste denk ik niet; mijn cv staat op 30 graden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Situatie:
- 4 kW Quatt

oorzaak mogelijk toch te weinig afgifte (kijk eens naar je beide vv verdelers, controleer daar eens de instellingen (hebben beide een by-pass?) en mogelijk ook de iSense (gok) die te snel reageerd. Wat je wilt zijn lange runs'zeker met de vv, die zie ik dus niet.
welke instelling thermostaat ?
probeer eens 24/24 op één temperatuur te zetten (bv 19ºC).
doordat jij bijna alleen vv hebt heeft een hoge CV water temperatuur absoluut geen meerwaarde, eerder een groot nadeel omdat je dan weer heel veel moet bijmengen in je vv verdeler omdat die niet hoger dan 45ºC mag zijn. dus contoleer dat even en zet deze op 50ºC. Je zult dan wel je bijmenging moeten controleren.
een Quatt levert ook maar deze lage temperaturen (check je Json feed op welke temp je nu zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:38:
[...]

Ik heb die van mij nooit boven de 1450W gezien en ook als de vraag er is meteen met flinke overshoot gas het huis 1.5 graad warmer maken en dan een paar uur uit te blijven om weer datzelfde truckje te doen. Ik zou deneken waar blijft de rest dan?
de kunst is wil je hoge vermogens zien is dit zeer langzaam op te bouwen, dus geduld en geef de Quatt de tijd (kan soms meerdere uren duren voor dat je weer 0,5ºC omhoog kunt. Ga je te snel kijk je exact wat je beschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:43:
[...]

oorzaak mogelijk toch te weinig afgifte (kijk eens naar je beide vv verdelers, controleer daar eens de instellingen (hebben beide een by-pass?) en mogelijk ook de iSense (gok) die te snel reageerd. Wat je wilt zijn lange runs'zeker met de vv, die zie ik dus niet.
welke instelling thermostaat ?
probeer eens 24/24 op één temperatuur te zetten (bv 19ºC).
doordat jij bijna alleen vv hebt heeft een hoge CV water temperatuur absoluut geen meerwaarde, eerder een groot nadeel omdat je dan weer heel veel moet bijmengen in je vv verdeler omdat die niet hoger dan 45ºC mag zijn. dus contoleer dat even en zet deze op 50ºC. Je zult dan wel je bijmenging moeten controleren.
een Quatt levert ook maar deze lage temperaturen (check je Json feed op welke temp je nu zit)
- Bij te weinig afgifte snap ik de hoge pieken. Maar niet te diepe dalen. Er zijn inderdaad geen lange runs.
- Beide VV verdelers hebben een bypass
- Vergeten te zeggen; de temperatuur staat al op één temperatuur: 20,5 graden (wife moet ook happy blijven he ;) )
- Zal de temp en bijmenging zo eens checken.
- Hoe lees ik de Json af?

- En de iSense kan ik volgens mij niks mee, ik kan (aangezien ik al een constante temperatuur heb ingesteld) hem niet zelf 'minder agressief' laten reageren toch?

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:52
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:48:
[...]

Ik vermoed dat je afgiftesysteem niet helemaal goed in balans is of dat er toch nog ergens warmte lekt. Je zou eens een goedkope infrarood thermometer kunnen kopen om aanvoer en retour door te meten per radiator (gebruik schilderstape op glanzende lak), en om naar koude plekken te jagen die door een thermische brug of kieren ontstaan. Want ik vind 6 kW verlies toch wel veel.
Zou je eens mee willen kijken? Ik heb een 'goedkope' infrarood thermometer 😇

JSON zegt: waterIn 30.3 en waterOut 33.7

Woonkamer vloerverwarming en radiatoren.

Vloerverwarming geeft water in 24 en water uit 19.4 (lijkt me wat laag, maar vloer voelt wel lekker warm aan en is 22 graden).

Radiator voorkamer (t33 van 2.50 meter met 3 speedcomforts) water in 33.4 en water uit 27.5

Radiator achterkamer (t22 van 1 meter met 1 speedcomfort) water in 34.6 water uit 30.5 (warmer erin dan gemaakt wordt? Of ligt dat aan de infrarood thermometer?)

Radiator kleine slaapkamer (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 31.8

Radiator slaapkamer 2 (t21 zonder speedcomfort) water in 34 water uit 30.3

Radiator slaapkamer 3 (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 29.2

Badkamer designradiator die lekker warm wordt (28 graden) en leidingen doorgetrokken door badkamervloer die de vloer ook goed warm houdt (27 graden)

Zolder geen verwarming, wel open trap beslaapbaar en rc waarde 2. Hier hangt de cv ketel

Wat zou ik kunnen doen om het beter in te regelen?

Ik denk dat vooral onze vloerverwarming niet de juiste aanvoertemperatuur krijgt, maar ik weet niet goed wat daaraan te kunnen doen. Ontluchten en dergelijke doe ik geregeld, maar het water komt daar niet zo warm aan als in de rest van het systeem....

Het geeft vandaag dit beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trlA2Znwi6icU6ObD0CP37g3tLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXig2FiVYgWRw3aAULvF31EE.jpg?f=fotoalbum_large

En wat ik ook vreemd blijf vinden.... Wanneer ik handmatig de thermostaat even zover naar beneden bijstel dat de cv niet meer meedoet en daarna weer naar de oude temperatuur zet, gaat de Quatt rustiger draaien en stopt de cv met helpen. Dat was gisteren zo en vandaag weer. Beide keren zelfde effect. Thermostaat staat op 20.5 graden. Volgens JSON is het 20.3. Ik zet de thermostaat een paar seconden op 19, cv gaat uit. Zet de thermostaat weer op 20.5 en de Quatt doet alles (maakt de woning zelfs warmer 🤷) zonder cv....

Bij de oranje pijl even handmatig de thermostaat bewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fawl5DufDagiwsrPSDKJaUJaims=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2HcPFURkDT6JlSWurrMgY6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5nXyyrkDabNwteQ9uqLNeD8uAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cg7sse0RMhcVAjE9fNbNgARt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 12:07 ]

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:05:
[...]

Had je inmiddels een poging gedaan om 24x7 zelfde temperatuur te behouden?
Ja constant 20 graden gisteren 20.00 uur setpoit bereikt en ca middernacht ging ie over op handhaven van de temparetuur. Cv uitgezet in ketel; 0m3 gas uiteraard en de quatt doet niet zijn best het warm te maken (0.7 graad onder setpoint met nachtvorst -1 vanochtend 5.30 of zo dus een kleine automatische nachtverlaging _O- ) Maar laat wel duidelijk zien dat ik wel heel weinig gas erbij nodig heb en daar gaat het mij nu even om. Een paar x per dag een kleine bijzetting van de ketel moet zat zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QPzi3n9Bg6aCZYBwxVwkfE1eR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEF03wLoHYulFZNYN88XsHB5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:46:
[...]

de kunst is wil je hoge vermogens zien is dit zeer langzaam op te bouwen, dus geduld en geef de Quatt de tijd (kan soms meerdere uren duren voor dat je weer 0,5ºC omhoog kunt. Ga je te snel kijk je exact wat je beschrijft.
Nooit meer een halve graad verhoging geprobeerd en als ik er twee had op een dag dan ca 2.5 uur uit elkaar (check gedaan dan was halve graad verhoging bereikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:59:
[...]

Om 21uur even in de Quatt app kijken hoeveel kWh warmte (incl gas!) je vandaag in je huis hebt gestopt.
Is temperatuur in huis ongeveer hetzelfde als afgelopen nacht om 0 uur? Waarschijnlijk iets hoger, maar dat verwaarlozen we even.
Delen door 21uur, dan heb je je afgifte in kW bij de buitentemperatuur van vandaag.

Dan nog iets verhogen door eerst te delen door (kamertemp-buitentemp) en vervolgens te vermenigvuldigen met (kamertemp+10).

Edit: bij mij 90kWh / 21uur = 4,5kW bij 0 graden. Dus 6,8kW bij -10graden. *1,1 voor defrosts.
Bij Quatt staat ie op 6kW. Ik twijfelde al of ik hem naar 7kW wilde laten zetten. Stookt soms wat voorzichtig.
Edit2: wel 20 defrosts gehad vandaag ~5-10kWh, meesten daarvan al voor 21uur. In principe zal Quatt die warmte niet meetellen, maar er zelfs afhalen, in de JSON staat immers negatief vermogen. En dat is in beginsel wel terecht, want die warmte wordt weer uit het huis/systeem gehaald. Maar wellicht nog eens warmteverlies-berekening doen op een dag met minder defrosts. Of, van andere kant: op dagen met defrosts heb je 10% extra warmteverlies (alleen zichtbaar in app door slechte COP).
@Mixpower Hier de berekening warmteverlies ⬆️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:52:
[...]

Vloerverwarming geeft water in 24 en water uit 19.4 (lijkt me wat laag, maar vloer voelt wel lekker warm aan en is 22 graden).
Dit kan eigenlijk al niet kloppen, of het moet een momentopname zijn dat er geen actieve wp was, of net een defrost of iets anders.
Je kunt met retour 19.4 geen 22 in je woonkamer maken/houden.
Maar zelfs met een defrost verwacht ik niet een retourwater temperatuur lager dan je kamertemperatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 03-12-2023 12:16 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:15:
[...]

Dit kan eigenlijk al niet kloppen, of het moet een momentopname zijn dat er geen actieve wp was, of net een defrost of iets anders.
Je kunt met retour 19.4 geen 22 in je woonkamer maken/houden.
Maar zelfs met een defrost verwacht ik niet een retourwater temperatuur lager dan je kamertemperatuur.
Ik denk dan ook dat de radiatoren in de woning al het werk doen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:44
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:18:
[...]

Ik denk dan ook dat de radiatoren in de woning al het werk doen?
maar dan "voelt de vloer lekker warm aan" strookt dan niet

Meet je wel een mat / niet reflecterend deel bij je verdeler?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvdhart
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 17:12

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Situatie:
- 4 kW Quatt

Ik heb bij mij de cv temperatuur lager gezet rond de 55 en nu nog beetje proberen. Reden is dat hij veel te heet stookte en daardoor ook de warmtepomp verstoorde, die houdt niet van hoge temperaturen. Nu is niet perfect maar wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:50:
[...]

- Bij te weinig afgifte snap ik de hoge pieken. Maar niet te diepe dalen. Er zijn inderdaad geen lange runs.
- Beide VV verdelers hebben een bypass
- Vergeten te zeggen; de temperatuur staat al op één temperatuur: 20,5 graden (wife moet ook happy blijven he ;) )
- Zal de temp en bijmenging zo eens checken.
- Hoe lees ik de Json af?
ik heb hier een korte handleiding op het forum gezet hoe je dat kunt doen, even op json feed gaan zoeken.
- En de iSense kan ik volgens mij niks mee, ik kan (aangezien ik al een constante temperatuur heb ingesteld) hem niet zelf 'minder agressief' laten reageren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
paQ schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:19:
[...]

maar dan "voelt de vloer lekker warm aan" strookt dan niet

Meet je wel een mat / niet reflecterend deel bij je verdeler?
Ik richt op dat zwarte matte stukje tape? waterOut op dit moment 30 graden volgens JSON

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjARb-CpkfA1IwcrcGWGt_TYMSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJtn4OBRXrnzAY5CcsKJOqzR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrFxfzhow7QYUMviHSbZLOrLhEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qV8J9J69RLUQmIWNsNZS0LoT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:52:
[...]

Radiator voorkamer (t33 van 2.50 meter met 3 speedcomforts) water in 33.4 en water uit 27.5

Radiator achterkamer (t22 van 1 meter met 1 speedcomfort) water in 34.6 water uit 30.5 (warmer erin dan gemaakt wordt? Of ligt dat aan de infrarood thermometer?)

Radiator kleine slaapkamer (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 31.8

Radiator slaapkamer 2 (t21 zonder speedcomfort) water in 34 water uit 30.3

Radiator slaapkamer 3 (t21 met 1 speedcomfort) water in 34 water uit 29.2

Badkamer designradiator die lekker warm wordt (28 graden) en leidingen doorgetrokken door badkamervloer die de vloer ook goed warm houdt (27 graden)

Zolder geen verwarming, wel open trap beslaapbaar en rc waarde 2. Hier hangt de cv ketel

Wat zou ik kunnen doen om het beter in te regelen?

Ik denk dat vooral onze vloerverwarming niet de juiste aanvoertemperatuur krijgt, maar ik weet niet goed wat daaraan te kunnen doen. Ontluchten en dergelijke doe ik geregeld, maar het water komt daar niet zo warm aan als in de rest van het systeem....

Het geeft vandaag dit beeld:

[Afbeelding]

En wat ik ook vreemd blijf vinden.... Wanneer ik handmatig de thermostaat even zover naar beneden bijstel dat de cv niet meer meedoet en daarna weer naar de oude temperatuur zet, gaat de Quatt rustiger draaien en stopt de cv met helpen. Dat was gisteren zo en vandaag weer. Beide keren zelfde effect. Thermostaat staat op 20.5 graden. Volgens JSON is het 20.3. Ik zet de thermostaat een paar seconden op 19, cv gaat uit. Zet de thermostaat weer op 20.5 en de Quatt doet alles (maakt de woning zelfs warmer 🤷) zonder cv....

Bij de oranje pijl even handmatig de thermostaat bewerkt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer je slaapkamer radiatoren nog wat verder te knijpen zodat ze bij een aanvoertemperatuur 34 een retourtemperatuur van maximaal 29 hebben. (Delta T = (aanvoer - 20) / 3).

Kijk of je vloerverwarming goed gesteld is. Daar kan je de verhouding tussen circuleren en afvoeren regelen als het een eigen pomp heeft.

Rc 2.0 is een standaard van heel lang geleden. Breng dat dak naar een Rc van ongeveer 6.0 met PIR of steenwol. Dan gaat je warmteverlies dramatisch omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:12:
[...]

@Mixpower Hier de berekening warmteverlies ⬆️
@Friezin je link werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:25:
[...]

Ik richt op dat zwarte matte stukje tape? waterOut op dit moment 30 graden volgens JSON
Ik zet mijn IR meter altijd tegen de tape aan om "randtemperaruur" door verstrooiing te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:25:
[...]

Probeer je slaapkamer radiatoren nog wat verder te knijpen zodat ze bij een aanvoertemperatuur 34 een retourtemperatuur van maximaal 29 hebben. (Delta T = (aanvoer - 20) / 3).

Kijk of je vloerverwarming goed gesteld is. Daar kan je de verhouding tussen circuleren en afvoeren regelen als het een eigen pomp heeft.

Rc 2.0 is een standaard van heel lang geleden. Breng dat dak naar een Rc van ongeveer 6.0 met PIR of steenwol. Dan gaat je warmteverlies dramatisch omlaag.
Slaapkamer radiatoren staan nu nog helemaal open, ik zal ze iets knijpen.

Ik heb contact gehad met een man die vloerverwarming legt en die gaf aan dat de leidingen waarschijnlijk te lang zijn (was in 2005 meer dan 100 meter, dat werkt slechter met lage temperaturen). Maar de aanvoer zou wel wat hoger moeten kunnen lijkt mij, maar dat gebeurt niet 🤷

Het dak staat op de planning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
???
Had het bericht van SBL gequote, niet gelinkt, dat bericht kan ik gewoon openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:24:
[...]

ik heb hier een korte handleiding op het forum gezet hoe je dat kunt doen, even op json feed gaan zoeken.

[...]
Super handleiding :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:28:
[...]

Ik zet mijn IR meter altijd tegen de tape aan om "randtemperaruur" door verstrooiing te voorkomen
Dankjewel! Dat scheelt inderdaad een hele graad. 24 graden in, 19 uit, bypass 20.5 graad (staat op 0.3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:30:
[...]

???
Had het bericht van SBL gequote, niet gelinkt, dat bericht kan ik gewoon openen
Hoe zet je je specs onderin je quote? Wel handig wil ik ook doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Situatie:
- 4 kW Quatt

Er is met de manier hoe Quatt de verbruikscijfers weergeeft een groot nadeel, je kunt namelijk geen tijdsverloop zien maar ziet steeds het cumulatiefe verbruik over 1 uur.
hier een voorbeeld van HomeWizard hoe je wel heel duidelijk het verloop (je ziet hier dus ook heel duidelijk de de-frosts)
om dit te kunnen zien moet de Quatt wel over zijn eigen kWh meter beschikken, in mijn geval is dat een MID meter in de meterkast (Quatt heeft de luxe van zijn eigen groep waar ook geen enkele andere verbruiker op is aangesloten). Het zelfde kun je met een Socket (wel de 16A kiezen) van HW doen als je Quatt met een stekker is aangesloten (die van mij is direct aangesloten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAL6w1J-OX43xIIeUQvIjEt0TqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndHMYBCDxKaQMbuA3V92kkIa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:29:
[...]

Slaapkamer radiatoren staan nu nog helemaal open, ik zal ze iets knijpen.

Ik heb contact gehad met een man die vloerverwarming legt en die gaf aan dat de leidingen waarschijnlijk te lang zijn (was in 2005 meer dan 100 meter, dat werkt slechter met lage temperaturen). Maar de aanvoer zou wel wat hoger moeten kunnen lijkt mij, maar dat gebeurt niet 🤷

Het dak staat op de planning!
Ik denk dat je wel weg komt met die lange vloerwarming gezien wat er nog meer hangt.

Mogelijk kan je die pomp er zelfs tussenuit halen als de Quatt pomp het trekt en je flow temperature laag genoeg blijft.

Zou ik wel pas doen als je dak goede isolatie heeft zodat je CV ketel niet meer continu bij hoeft te springen met hoge temperaturen die je vloer niet trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 12:50
Ik wil komend jaar ook een duo installatie afnemen van quatt met in het oog om full electric over te gaan. Is er al bekend welke investering benodigd is voor de toekomstige module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat je wel weg komt met die lange vloerwarming gezien wat er nog meer hangt.

Mogelijk kan je die pomp er zelfs tussenuit halen als de Quatt pomp het trekt en je flow temperature laag genoeg blijft.

Zou ik wel pas doen als je dak goede isolatie heeft zodat je CV ketel niet meer continu bij hoeft te springen met hoge temperaturen die je vloer niet trekt.
Dank voor het meedenken. Wat ik zelf gewoon niet begrijp is waarom de aanvoer naar de vloerverwarming kouder is dan de aanvoer naar de andere radiatoren. Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn? Of er gebeurt iets in die bypass die door Quatt ernaast is gezet?

Kan er iets mis gaan wanneer ik die bypass eens helemaal dichtdraai? Om te testen?

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:41:
[...]

Dank voor het meedenken. Wat ik zelf gewoon niet begrijp is waarom de aanvoer naar de vloerverwarming kouder is dan de aanvoer naar de andere radiatoren. Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn? Of er gebeurt iets in die bypass die door Quatt ernaast is gezet?

Kan er iets mis gaan wanneer ik die bypass eens helemaal dichtdraai? Om te testen?
Kan je die aan beide zijdes meten? Daar zou ongeveer zelfde verschil in moeten zitten als tussen aan en afvoer vv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• netappie
[...]

Dat kan gewoon komen door een te lage flow. Water, de verdeler en de leiding geleiden behoorlijk goed. Een andere mogelijkheid is dat de leiding er naartoe geen isolatie heeft en door een koude ruimte loopt. Of de vloeverwarming staat misschien in serie met een radiator waardoor de meeste warmte er al uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:47:
[...]

Dat kan gewoon komen door een te lage flow. Water, de verdeler en de leiding geleiden behoorlijk goed. Een andere mogelijkheid is dat de leiding er naartoe geen isolatie heeft en door een koude ruimte loopt. Of de vloeverwarming staat misschien in serie met een radiator waardoor de meeste warmte er al uit is.
De leiding richting vvw komt inderdaad van onder de grond (kruipruimte) ik heb op dit moment geen idee of deze geïsoleerd is. Ik kruip er binnenkort eens onder. Wat inderdaad ook kan is dat de warmte ook al is opgepikt door de t22 radiator in de woonkamer. Ook dat zie ik pas wanneer ik onder de grond ga kruipen, maar dat zou best wel eens kunnen. Ik ben benieuwd! Ik neem dan gelijk zoiets mee: https://tonzon.nl/shop/isolatiefolie/bandagefolie/

[ Voor 4% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:35:
[...]

Hoe zet je je specs onderin je quote? Wel handig wil ik ook doen
- je profiel rechtsboven
- bewerken
- Profielgegevens voor het forum
Signature (invullen en opslaan).
Bedoel je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harv
  • Laatst online: 23:16
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:54:
[...]

- je profiel rechtsboven
- bewerken
- Profielgegevens voor het forum
Signature (invullen en opslaan).
Bedoel je dat?
Inderdaad handig.
Krijg je hopelijk minder antwoorden op vragen die niet gesteld zijn of op veronderstelde installatieś.
Ik ga er ook iets onder zetten!

Sinds aug 24: Quatt Duo, Thermo: Tado v4+, daarvoor 1100m3 gas. 1800kwh zon. Vrijstaand no brabant 1976, 150m2, nefit combi exellent 2004, Veel hr+ glas, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Ik heb geen bypass, ook niet nodig volgens rapport Quatt omdat ik minimaal 3 grote radiatoren vol open heb.
Dus 3+ radiatoren open, kun je 'm volgens mij wel dichtdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04:41
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:53:
[...]

De leiding richting vvw komt inderdaad van onder de grond (kruipruimte) ik heb op dit moment geen idee of deze geïsoleerd is. Ik kruip er binnenkort eens onder. Wat inderdaad ook kan is dat de warmte ook al is opgepikt door de t22 radiator in de woonkamer. Ook dat zie ik pas wanneer ik onder de grond ga kruipen, maar dat zou best wel eens kunnen. Ik ben benieuwd! Ik neem dan gelijk zoiets mee: https://tonzon.nl/shop/isolatiefolie/bandagefolie/
Wat is de temperatuur van de retour waar deze de verdeler verlaat?

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eens wat schilderstape. Dat isoleert niet en reflecteert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Gerardwaz schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:00:
[...]

Wat is de temperatuur van de retour waar deze de verdeler verlaat?
Die was op moment van meten: 24 in en water uit 19.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:02:
[...]

Probeer eens wat schilderstape. Dat isoleert niet en reflecteert niet.
Ja zal ik doen. Ben nu even niet meer thuis, maar zal morgen alle radiatoren voorzien van een stukje schilderstape om alles nogmaals te meten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Helaas werkt het zo niet, het bevriezen gebeurt op (en dus ook aan de achterkant en voorkant, 3D) van je verdamper. dus die gloeidraad zou vrij weinig doen, zeker gezien de flow van de lucht die juist de stalingswarmte weg van het befriezend deel houd.

Ik snap je redenering niet, een Freeze van je verdamper is een puur natuurkundige verschijnsel (bereken maar eens uit hoeveel enegie je nodig hebt om ijs van 0ºC naar water van 0ºC te laten smelten (tip, dat is best veel dus)
oorzaak ligt als je dicht boven cq onder het vriespunt komr met een relatiefe hoge luchtvochtigheid zal dat vocht op het nog koudere oppervlak van de verdamper gaan neerslaan. Energie omdat te voorkomen zal veel meer bedragen dan de energie die nodig is om af en toe te de-frosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
En dit blijft me verwarren. Thermostaat even geflipt naar een lagere temperatuur en gelijk erna (wanneer de cv op uit staat) weer naar de oorspronkelijke temperatuur (in mijn geval 20.5 graden). Daarna doet de Quatt wat hij volgens mij zou moeten doen en verwarmt de woning zelfstandig van 20.3 op moment van flippen naar nu al naar 20.7 graden.... Op deze manier is het een stuk goedkoper verwarmen. Het is momenteel 1.3 graden en bewolkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZRKjsy4F6z-TCcWctcW3O8swZIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q35p27uzWrfzSB32wWAtSlh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zowRIDA1rLjh3FO6saJfs04b9Gs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTZHDs8QTYXYDeZmKsCmQ5T4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:08:
En dit blijft me verwarren. Thermostaat even geflipt naar een lagere temperatuur en gelijk erna (wanneer de cv op uit staat) weer naar de oorspronkelijke temperatuur (in mijn geval 20.5 graden). Daarna doet de Quatt wat hij volgens mij zou moeten doen en verwarmt de woning zelfstandig van 20.3 op moment van flippen naar nu al naar 20.7 graden.... Op deze manier is het een stuk goedkoper verwarmen. Het is momenteel 1.3 graden en bewolkt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijft inderdaad raadselachtig.
Vanmorgen was hij, met cv, van 21.81 naar de 22 aan het racen. Ook maar even geflipt.
Nu 21.6°C, 1200kW en geen cv.
Gister zelfs al een kabbelende Quatt gezien (800kW) met kamertemperatuur op 21 en ingesteld op 22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:24:
[...]

Blijft inderdaad raadselachtig.
Vanmorgen was hij, met cv, van 21.81 naar de 22 aan het racen. Ook maar even geflipt.
Nu 21.6°C, 1200kW en geen cv.
Gister zelfs al een kabbelende Quatt gezien (800kW) met kamertemperatuur op 21 en ingesteld op 22.
Dat is ook wel bijzonder inderdaad. Dan 'verliest' hij dus wat warmte, maar vindt wel dat hij het na het 'flippen' wel zonder cv zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:26:
[...]

Dat is ook wel bijzonder inderdaad. Dan 'verliest' hij dus wat warmte, maar vindt wel dat hij het na het 'flippen' wel zonder cv zou kunnen.
Bij die 21°C niet geflipt: verzon CIC helemaal zelf dat een luie Quatt het zelf moest kunnen.
Er zouden stappen ingebouwd moet worden qua vermogen van 0,2°C of zo.
Zolang er nog vermogen over is, deze beter inzetten.

Edit, mijn 22°C is, volgens andere thermometers, in werkelijkheid 21°C.
Die 21 was dus eigenlijk 20°C.
Halve graad omhoog gedaan en cv schoot ook aan

[ Voor 14% gewijzigd door Friezin op 03-12-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die thermostaatknop bij de aanvoer van de verwarming;
Mischien is die wel stuk. Trouwens als ik het goed zie kan die tot 60 graden gaan? erg hoog voor een vloerverwarming, maar dat terzijde. Indien deze niet goed werkt en te vroeg dichtgaat dan koelt het water in aanvoerleiding af. Is maar een idee.

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
berrieberrie schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:36:
[...]

Die thermostaatknop bij de aanvoer van de verwarming;
Mischien is die wel stuk. Trouwens als ik het goed zie kan die tot 60 graden gaan? erg hoog voor een vloerverwarming, maar dat terzijde. Indien deze niet goed werkt en te vroeg dichtgaat dan koelt het water in aanvoerleiding af. Is maar een idee.
Ja klopt, deze staat in de hoogste stand. Maar cv staat op 45 graden ingesteld en Quatt haalt het bij mij bij lange na niet. Heb nog nooit boven de 40 graden gezien en dat is al zeldzaam.
De thermostaatknop heb ik al eens helemaal dichtgedraaid en daarna weer open en hoorde het water stromen, dus lijkt niet kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:39:
[...]

Ja klopt, deze staat in de hoogste stand. Maar cv staat op 45 graden ingesteld en Quatt haalt het bij mij bij lange na niet. Heb nog nooit boven de 40 graden gezien en dat is al zeldzaam.
De thermostaatknop heb ik al eens helemaal dichtgedraaid en daarna weer open en hoorde het water stromen, dus lijkt niet kapot?
Een beetje water is ook water dus zegt niet alles. En de retour ook maximaal open? Geen afsluiter halfopen ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:19
[...]

Ja maar wellicht gaat ie wel niet voldoende open waardoor er maar een minimale flow ontstaat.
Misschien idee om hem is te demonteren waardoor de doorgang helemaal open staat.
Hoe groot is die buis diameter van den aanvoer?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
[...]

Je hebt nu een leuk metertje: wat schilderstape om de afzonderlijke retouren per groep en meten.
Zouden qua temperatuur gelijk moeten zijn en ongeveer indentiek aan centrale retour, dan werkt het....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan2388
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:37:
[...]

Er is met de manier hoe Quatt de verbruikscijfers weergeeft een groot nadeel, je kunt namelijk geen tijdsverloop zien maar ziet steeds het cumulatiefe verbruik over 1 uur.
hier een voorbeeld van HomeWizard hoe je wel heel duidelijk het verloop (je ziet hier dus ook heel duidelijk de de-frosts)
om dit te kunnen zien moet de Quatt wel over zijn eigen kWh meter beschikken, in mijn geval is dat een MID meter in de meterkast (Quatt heeft de luxe van zijn eigen groep waar ook geen enkele andere verbruiker op is aangesloten). Het zelfde kun je met een Socket (wel de 16A kiezen) van HW doen als je Quatt met een stekker is aangesloten (die van mij is direct aangesloten).
[Afbeelding]
@MacD007 Thanks voor je uitgebreide reactie

Goed idee, ik heb er ééntje besteld, inderdaad wel prettig om meer inzicht te krijgen ipv elk uur.
patrickvdhart schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb bij mij de cv temperatuur lager gezet rond de 55 en nu nog beetje proberen. Reden is dat hij veel te heet stookte en daardoor ook de warmtepomp verstoorde, die houdt niet van hoge temperaturen. Nu is niet perfect maar wat beter.
Inmiddels bekeken, maar dat lijkt hier het probleem toch niet; CV temperatuur staat al netjes op 50 graden.
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:24:
[...]

[...]
Thanks. Die ziet er als volgt uit:

},
"hp1": {
"modbusSlaveId": 1,
"getMainWorkingMode": 0,
"temperatureOutside": 1.81,
"temperatureWaterIn": 19.83,
"temperatureWaterOut": 20.14,
"powerInput": 15.150232,
"power": 0,
"silentModeStatus": false,
"limitedByCop": false
},
"hp2": null,
"boiler": {
"otFbChModeActive": false,
"otFbDhwActive": false,
"otFbFlameOn": false,
"otFbSupplyInletTemperature": 34.597656,
"otFbSupplyOutletTemperature": 30.5,
"otTbCH": false,
"oTtbTurnOnOffBoilerOn": false
},
"flowMeter": {
"waterSupplyTemperature": 19.542849284686742,
"flowRate": 326.151123
},
"thermostat": {
"otFtChEnabled": false,
"otFtDhwEnabled": true,
"otFtCoolingEnabled": false,
"otFtControlSetpoint": 24.699219,
"otFtRoomSetpoint": 20.5,
"otFtRoomTemperature": 20.539062
},
"qc": {
"supervisoryControlMode": 98,
"stickyPumpProtectionEnabled": false

Wat kan ik hieruit opmaken? WaterIn en WaterOut verschilt idd, dus hij levert nog wel (ondanks outside temp 1.81)

Primum non nocere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:54:
[...]

Goed idee, ik heb er ééntje besteld, inderdaad wel prettig om meer inzicht te krijgen ipv elk uur.

[...]

Inmiddels bekeken, maar dat lijkt hier het probleem toch niet; CV temperatuur staat al netjes op 50 graden.

[...]

},
},
},
},
},

Wat kan ik hieruit opmaken? WaterIn en WaterOut verschilt idd, dus hij levert nog wel (ondanks outside temp 1.81)
Je quatt zit bij een defrost of is op setpoint denk ik vermogen staat op 15,zoveel W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-09 11:15
Heeft iemand zijn radiatoren na plaatsing van de Quatt al waterzijdig ingeregeld. Ben wel benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben. Belangrijkste is om de juiste delta van aanvoer/afvoer te krijgen, maar omdat de Quatt geen heel constante temperatuur de leidingen in pompt (zie voorbeeld hieronder) wordt dit lastig.

Zover ik me heb ingelezen moet je het per radiator instellen, maar als je de ene gesteld heb, moet je de andere ook weer controleren. Maar als de temperatuur blijft wisselen wordt het lastig inregelen. Ik hoor graag advies en ideeeën

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bP6-vR77rE4QvDSh8t1zZwrZQc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5vtVqlcRjmDldA4Fk1qLXuYC.png?f=fotoalbum_large

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:54:
[...]

[...]

[...]

},
},
},
},
},

"temperatureOutside": 1.81, = de buitentemperatuur
"temperatureWaterOut": 20.14, = nagenoeg het zelfde, de heel ichte verhoging kan komen van de rest warmte (de Quatt staat uit, dat kun je hier zien "power": 0") die nog in het systeem zit en dus gebruikt word. hoef je geen zorgen over maken.

"waterSupplyTemperature": 19.542849284686742, = dit is dus de temperatuur in je CV leidingen, deze wijkt altijd wel ietsjes af van de "temperatureWaterOut".

"flowRate": 326.151123 - de Flow in je leidingen, deze is normaal als de Quatt aan staat rond de 800 l/u.

"supervisoryControlMode": 98, = dat hij op dit moment uit staat, maar de pomp met circa 300-400l/u (bij jou dus 326 l/u) het water rondpompt als anti-freeze maatregel (zodat het water in de warmtepomp zelf en de buitenleidingen niet kunnen bevriezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:58:
[...]

Je quatt zit bij een defrost of is op setpoint denk ik vermogen staat op 15,zoveel W
Nee, de pomp staat in anti-freeze stand, flow rond de 300-400 l/u, dus daarom ook die 15W (komt door de pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardwaz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04:41
clubeddie schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:08:
Heeft iemand zijn radiatoren na plaatsing van de Quatt al waterzijdig ingeregeld. Ben wel benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben. Belangrijkste is om de juiste delta van aanvoer/afvoer te krijgen, maar omdat de Quatt geen heel constante temperatuur de leidingen in pompt (zie voorbeeld hieronder) wordt dit lastig.

Zover ik me heb ingelezen moet je het per radiator instellen, maar als je de ene gesteld heb, moet je de andere ook weer controleren. Maar als de temperatuur blijft wisselen wordt het lastig inregelen. Ik hoor graag advies en ideeeën

[Afbeelding]
https://www.danfoss.com/n...namic-valve/#tab-overview

N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:52:
[...]

Ja constant 20 graden gisteren 20.00 uur setpoit bereikt en ca middernacht ging ie over op handhaven van de temparetuur. Cv uitgezet in ketel; 0m3 gas uiteraard en de quatt doet niet zijn best het warm te maken (0.7 graad onder setpoint met nachtvorst -1 vanochtend 5.30 of zo dus een kleine automatische nachtverlaging _O- ) Maar laat wel duidelijk zien dat ik wel heel weinig gas erbij nodig heb en daar gaat het mij nu even om. Een paar x per dag een kleine bijzetting van de ketel moet zat zijn. [Afbeelding]
Dan klopt het dus dat de CiC je cv wil inschakelen want hij ziet ook in dat hij het niet alleen afkan, je hebt 0.7 graad afkoeling ondanks dat de Quatt zijn best doet. Dus verwarmen lukt de Quatt absoluut niet als ie het niet eens op temperatuur kan houden. Datzelfde heb ik ook als het vriest, maximaal is op temperatuur houden, verwarmen met 4kW lukt mij niet. Boven de 0 graad kan ik wel verwarmen maar duurt het lang, heeeel lang.

Mysterie opgelost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:02
Bennobang schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:38:
[...]

Je moet er eigenlijk voor proberen te zorgen dat je WP je huis nooit meer dan een halve graad moet verwarmen.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan2388
MacD007 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:13:
[...]

"temperatureOutside": 1.81, = de buitentemperatuur
"temperatureWaterOut": 20.14, = nagenoeg het zelfde, de heel ichte verhoging kan komen van de rest warmte (de Quatt staat uit, dat kun je hier zien "power": 0") die nog in het systeem zit en dus gebruikt word. hoef je geen zorgen over maken.

"waterSupplyTemperature": 19.542849284686742, = dit is dus de temperatuur in je CV leidingen, deze wijkt altijd wel ietsjes af van de "temperatureWaterOut".

"flowRate": 326.151123 - de Flow in je leidingen, deze is normaal als de Quatt aan staat rond de 800 l/u.

"supervisoryControlMode": 98, = dat hij op dit moment uit staat, maar de pomp met circa 300-400l/u (bij jou dus 326 l/u) het water rondpompt als anti-freeze maatregel (zodat het water in de warmtepomp zelf en de buitenleidingen niet kunnen bevriezen.
Inmiddels is hij net gaan draaien:

},
"getMainWorkingMode": 2,
"temperatureOutside": 1.55,
"temperatureWaterIn": 21.3,
"temperatureWaterOut": 26.19,
"powerInput": 1355.670551,
"power": 4547.849107,
},
"otFbSupplyInletTemperature": 52.988281,
"otFbSupplyOutletTemperature": 50.699219,
},
"waterSupplyTemperature": 25.953008491847818,
"flowRate": 806.073659
},
"otFtChEnabled": true,
"otFtControlSetpoint": 30.699219,
"otFtRoomTemperature": 20.269531

Hij draait, verwarmt en geeft dus prima af. Mij lijkt dus dat het probleem niet zit.

Ik ga eens een extra temperatuursensor in de woonkamer zetten en een wattage meter op de Quatt. Eens zien wat er nu precies gebeurt met die hoge pieken en diepe dalen. En wat de supportticket oplevert...

Primum non nocere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• medu80
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 13:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas, hier maak je een denkfout. De ketel zorgt voor verwarming van het water, zeg maar met +10 graden, dit water blijft afkoelen maar dankzij de Quatt gebeurt dit in een veel lager tempo. Dus jij krijgt het idee, de Quatt kan het alleen af, kijk maar de CV staat uit. maar je CV heeft de Quatt een kickstart gegeven. Dat de CV uit gaat na het schakelen is puur omdat de CiC dan inziet, vanaf NU heb ik de CV niet meer nodig, totdat het voldoende afkoelt, dan begint het riedeltje opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Stephan2388 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:21:
[...]

Inmiddels is hij net gaan draaien:

},
"getMainWorkingMode": 2,
"temperatureOutside": 1.55,
"temperatureWaterIn": 21.3,
"temperatureWaterOut": 26.19,
"powerInput": 1355.670551,
"power": 4547.849107,
},
"otFbSupplyInletTemperature": 52.988281,
"otFbSupplyOutletTemperature": 50.699219,
},
"waterSupplyTemperature": 25.953008491847818,
"flowRate": 806.073659
},
"otFtChEnabled": true,
"otFtControlSetpoint": 30.699219,
"otFtRoomTemperature": 20.269531

Hij draait, verwarmt en geeft dus prima af. Mij lijkt dus dat het probleem niet zit.

Ik ga eens een extra temperatuursensor in de woonkamer zetten en een wattage meter op de Quatt. Eens zien wat er nu precies gebeurt met die hoge pieken en diepe dalen. En wat de supportticket oplevert...
Vergeet a.u.b. niet dat een json feed altijd een moment opname is, die dus elke seconde wijzigt. Je moet dit dus over een bepaalde tijd gaan zien wat hij doet. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:25:
[...]

Helaas, hier maak je een denkfout. De ketel zorgt voor verwarming van het water, zeg maar met +10 graden, dit water blijft afkoelen maar dankzij de Quatt gebeurt dit in een veel lager tempo. Dus jij krijgt het idee, de Quatt kan het alleen af, kijk maar de CV staat uit. maar je CV heeft de Quatt een kickstart gegeven. Dat de CV uit gaat na het schakelen is puur omdat de CiC dan inziet, vanaf NU heb ik de CV niet meer nodig, totdat het voldoende afkoelt, dan begint het riedeltje opnieuw.
Ja ik denk dat dat klopt, alleen heb ik het idee dat ik de CIC op dat idee moet brengen, omdat anders de cv blijft meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:19:
[...]

Dan klopt het dus dat de CiC je cv wil inschakelen want hij ziet ook in dat hij het niet alleen afkan, je hebt 0.7 graad afkoeling ondanks dat de Quatt zijn best doet. Dus verwarmen lukt de Quatt absoluut niet als ie het niet eens op temperatuur kan houden. Datzelfde heb ik ook als het vriest, maximaal is op temperatuur houden, verwarmen met 4kW lukt mij niet. Boven de 0 graad kan ik wel verwarmen maar duurt het lang, heeeel lang.

Mysterie opgelost. ;)
Nog 1keer!! HET GAAT MIJ NIET OM DE HULP VAN DE CV! Het gaat om er mij om dat er meteen een overshoot in te gooien een paar m3 gas verstoken en daarna alles uren uit. Dit is geen sturen van het systeem 7(8)7 met een heel klein beetje gas bij het begin erbij zou het moeten lukken. Niet bij elke start op de dag 2m3 _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Ik heb een meting gedaan met schilderstape. Er lijkt weinig verschil in aanvoer en retour te zitten.... Ook hele rare metingen, retour warmer dan de aanvoer 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8PGhNf-jHF7Sm39NuSyAEdknFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnYZn1N9grjwKcMBrBnhRlvV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
Spykie schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:19:
[...]

Je moet er eigenlijk voor proberen te zorgen dat je WP je huis nooit meer dan een halve graad moet verwarmen.
7(8)7 heb ik nooit geprobeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Spykie schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:19:
[...]

Maar de vraag is: hoe doe je dat...
Temp continue. 22.

Quatt kabbelde al uren (800-1000kW) terwijl werkelijke temperatuur was gezakt naar 21.6.
Net gezakt naar 21.39° vanwege die luiheid en cv springt bij....
En nu zal Quatt ook aan het werk plotseling.

Edit; Maar even geflipt naar 21,5, terug naar 22 en cv is weer uit.
Quatt zakte naar 1100, maar zit nu op 1350 in.

Ik zou het snappen wanneer temperatuur zakt terwijl Quatt volgas gaat, maar nu niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNtBUcvE68_ccewNqCgXTMBttHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZxET0JTvhfc9grWCg6yOSHR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Friezin op 03-12-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:52:
[...]

Temp continue. 22.

Quatt kabbelde al uren (800-1000kW) terwijl werkelijke temperatuur was gezakt naar 21.6.

[Afbeelding]
Dit is precies wat ik bedoel met de hints richting CIC. Maar misschien klopt die denkwijze niet, maar dan begrijp ik het (nog) niet 😉

Hier al sinds het flippen stabiel op 20.69 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVlIdj08C2_di7vPuyW_MbdMbeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOsDmqCWlO072jyTpTUGvvwl.jpg?f=fotoalbum_large

En wat ik dan hoop/verwacht, is dat wanneer de temperatuur in huis iets daalt, de Quatt iets harder gaat werken om dit verlies op te vangen en niet te wachten tot hij in paniek raakt en hulptroepen aan laat rukken die dan veel te loyaal zijn en blijven knokken terwijl ze al gewonnen hebben....

[ Voor 30% gewijzigd door okijokii op 03-12-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:52:
[...]

Temp continue. 22.

[Afbeelding]
Zo herkenbaar! Heb ik dus ook. Cv uit in de nacht een kleine daling maar nu wel zelfstandig op setpoint. WP zelf dus best ding. CIC waarschijnlijk niet goed ingesteld en beetje AS (artificial stupide _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:44:
Ik heb een meting gedaan met schilderstape. Er lijkt weinig verschil in aanvoer en retour te zitten.... Ook hele rare metingen, retour warmer dan de aanvoer 🙈

[Afbeelding]
Zet ze eens een halve slag verder open.
Volgens mij had je ze laatst wat dichter gedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okijokii
Friezin schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:07:
[...]

Zet ze eens een halve slag verder open.
Volgens mij had je ze laatst wat dichter gedraaid
De blauwe knoppen had ik inderdaad een stukje dicht gedraaid. Nu weer iets open zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 15:08:
[...]

De blauwe knoppen had ik inderdaad een stukje dicht gedraaid. Nu weer iets open zetten?
Verschil in/uit moet ongeveer 4-5°C zijn.
Vermoed dat ze nu te dicht staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:44:

[Afbeelding]
Zijn je leidingen voldoende diameter? En in zijn geheel gaat het toch van 25 naar 18.5 graden?

Pagina: 1 ... 168 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.