Ervaringen met Quatt? Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 195 Laatste
Acties:
  • 1.830.257 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01
clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]

Ik ga er niet vanuit dat Quatt failliet gaat, maar toch een backup in Home Assistant is altijd handig :-).

Idee uit het HA forum en een poging gedaan om mijn eigen 'App' look-a-like ala Quatt app te maken. Ben nog een beetje aan het spelen, voor het eerst dat ik werk met picture entity in HA. Maar uiteindelijk moet de afbeelding aangepast worden op basis van de modus waar de Quatt in staat en kan je realtime zien wat er gebeurt in je huis en wat het verbruik is.

Weet iemand of je de Quatt app op meerdere telefoons kunt installeren en koppelen met je Quatt?
Netjes, Ga je die delen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:15
Uiteraard, ben nu nog aan het finetunen en daarna even instructie schrijven
verguldebarman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:56:
[...]

Ik had toevallig dezelfde gedachte, maar dan voor Insights.... :P

[Afbeelding]
Dat was mijn volgende stap, maar je bent al heel ver zie ik.

Herkent iemand trouwens het volgende gedrag.
Thermostaat staat ingesteld naar 19 graden op 22.00 uur.
Kamer temperatuur is op dat moment 19,48 graden.
Quatt draait nu al drie kwartier gewoon door, wel met iets minder vermogen (1000 watt ipv 1500 watt). Maar heeft er nog geen zin in om te stoppen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Defrosten gaat iig wel om de beurt bij de 8kW versie. Dus hp1 defrost en maakt het water van 42 naar 35. Maar hp2 weet dit wel weer terug te verwarmen naar 40.
Geen toevoeging van gas dus, dus ben er blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LliabryJibPBmZdP5yD1o84vcnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odYtdKyjMVq3AsBDsKB4i33I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMEdRQGE01fYPEBgBWwfyTVQEtA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/99LiJ2VvLKJHx7c7wG57yhhi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:32

ErikVers

e-Duurzaam

B-lex schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:20:
[...]

Dat bestaat toch al een aantal decennia en noemt men een water/water warmtepomp icm een bodembron?

Of het de investering waard is laat ik even in het midden.
In de grond zijn er twee veel gebruikte toepassingen. Tot 60kw vaak brine/water
En daarboven pas water/water (WKO)

Brine/water is niet het opslaan in de bodem maar met een lus onttrekken of afgeven.

Het opslaan kan ook en is voor grotere installaties zoals een ziekenhuis ed de standaard. Dat betreft een water/water warmtepomp. Of men noemt dit ook wel een warmte koude opslag WKO
Oftewel met een bron van water. Eentje voor koude en eentje voor warmte.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

JazekerXX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:30:
[...]

helaas leveren zonnepanelen in de winter altijd te weinig, en is de overcapaciteit altijd in de zomer..
daarom moet die salderingsregeling blijven... of we moeten iets slims bedenken zodat we de energie seizoensgebonden kunnen opslaan..
Of gewoon heeel veel panelen waarbij je voor je minimale € terugleververgoeding in de zomer, je in de winter de duurdere stroom kan inkopen.

Panelen zitten momenteel onder de €1,00 per wp dus een echte kopers markt. Hier thuis helaas elke cm vol leggen. En stapelen op elkaar schijnt niet te werken.

[ Voor 13% gewijzigd door ErikVers op 01-12-2023 22:53 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
Hier mijn ervaring na een paar dagen. Quatt had hier net beter/slechter geplaatst kunnen worden. Namelijk afgelopen dinsdag geplaatst. En dat met de huidige temperaturen een goede test, slecht voor je hart qua verbruik en COP ;-).

2 onder 1 kap, buitenmuur op het oosten, geen spouw, alleen radiatoren (woonkamer met speedcomforts), 95 m2. op 1 kozijn na (wordt in janauri vervangen) overal hr++, gasverbruik normaal 1200 m3, warmteverlies op 6 kwh gezet vanuit quatt
Temperatuur schema
7.00 uur 19 graden
16.00 uur 19,5 graden
18.00 uur 20 graden
22.00 uur 18,5 graden.

Het lastige is dat zowel mijn vrouw als ik wisselende werktijden hebben dus er bijna altijd wel iemand overdag in huis is. Tot zover de gegevens nu de resultaten.

De Quatt kan nagenoeg het huis volgens bovenstaande schema verwarmen, minimale hoeveelheid gas verbruikt, zie hieronder voor verbruik. Waarbij ik toch wel een hartverzakking krijg hoeveel stroom er ineens op een dag verbruikt wordt. Eigenlijk altijd een gemiddeld verbruik van 8 kwh, ineens een veelvoud... COP is ook niet al te best, maar ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal met de periode van voor de huidige temperaturen. Daarbij afgelopen dagen temperatuur rond het vriespunt en vrijwel hele dag mist. Geloof niet dat dit de ideale condities zijn voor een warmtepomp ;-). We hebben een groot raam op het zuiden en als de zon daarop staat, helpt dat de woonkamer wel te verwarmen (nu breekt de zon door en binnen een half uur verhoogd de temperatuur in de woonkamer met bijna een graad (en nee, de thermostaat hangt niet in de zon). Dus de Quatt stopt met werken.

Comfort valt zeker niet tegen, in principe heb ik nu lagere temperaturen ingesteld dan voroheen, circa een graad lager, maar omdat de verwarming eigenlijk continu aan staat warmt dat de kamer goed op. Verassing voor ons is wel dat het op de bovenverdieping nu helemaal comfortabel is. Hier hangen alleen maar t10 radiatoren in de slaapkamers en we waren al voornemens om deze te gaan vervangen. Maar met de huidige runs is het boven zeer comfortabel, dus dat kijken we nog even aan.

Wat opvalt is dat hij vrijwel de gehele dag op de modus Quatt en CV draait, echter vrijwel zonder gas te verbruiken. Dus die lijkt een soort van mee te draaien, maar zonder iets te doen?

Delta temperatuur is zo rond de 5 graden, is dat een optimale setting of niet? Radiatoren zijn nog niet waterzijdig ingeregeld.

Ik moet @MacD007 zijn suggestie nog even uittesten door te kijken wat de Quatt doet als deze iets meer van de muur af te zetten. Stond op 16 cm, zojuist op 22 cm gezet. Veel verder krijg ik hem vooralsnog niet door de strakke afstelling van de buizen en bekabeling.

Qua runs gaat het volgens mij prima, bijna elk uur een defrost. T6 thermostaat heb ik vooralsnog geen specifieke klachten mee. Temperatuur blijft soms inderdaad heel lang op dezelfde temperatuur staan, maar ik heb nog een sensor erbij gehangen om te kijken wat die aangeeeft. Die blijft (alhoewel deze een graad structureel eronder zit) behoorlijk op een gelijk niveau. Nu is het een Tuya sensor van een paar euro, dus echt geijkt zal die niet zijn. Maar zie vooralsnog geen rare spikes.

Hoop dus uiteraard nog veel betere cijfers te gaan halen, maar de afgelopen drie dagen zijn hopelijk qua COP niet representatief... ben alleen met deze cijfers wel heel benieuwd naar het totaal verbruik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

edit: ik moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben van de financiele besparingen. Maar dat lijkt me ook logisch. Ik heb wel mijn echte tarieven ingevuld en heb het geluk dat ik nog met lage tarieven zit (0,23 cent kwh, 0,93 cent gas).
Een geruststelling het waren de meest beroerde omstandigheden in jaren. Vaak duurt het maar één of twee drie dagen nu wel waarschijnlijk een week. Het is niet anders, al die defrost draaien hem ivm mega lichtvochtigheid de nek om. Één tweede geruststelling er zijn all electric gebruikers met 200m2 woningen die over de 100kWh per dag schieten momenteel 🙈

T komt vanzelf weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Mijn systeem draait zichzelf behoorlijk vast met het koude weer - zou fijn zijn als jullie even zouden willen meedenken richting een goede oplossing.
  • Huis blijft afgelopen 24 uur niet op temperatuur (vraag 20.5, actual 18,5)
  • Issue ontstaat doordat de otFtControlSetpoint door de koude temperatuur + 1 graad comfortverhoging stijgt naar 45 graden (EvoHome thermostaat). In een systeem met enkel vloerverwarming (2 verdelers) die op max 40 graden mogen draaien en gecapped zijn met een thermostaatkraan. Hierdoor sluiten deze af en kan de Quatt zijn warmte niet kwijt -> flow zakt naar 500 l/min en gaat pendelen.
  • Complicerende factor was het het bijmengventiel (DVR ventiel) stond ingesteld op minimaal bijmengen (om primaire massa van LTV te vergroten). Dit heeft een positieve impact bij temperaturen onder de 40 graden, maar blokkeert het systeem bij temperaturen daarboven omdat er dan bijna niks meer wordt bijgemengd -> systeem schiet "op slot".
  • Heb het systeem vanmorgen 07:00 "van het slot" gehaald door DVR ventiel terug te zetten op originele stand ("bijmengen") en tijdelijk de thermostaatknop van de verdeler volledig open te zetten om de circulatie op gang te brengen. Dit heeft 2 uur super gewerkt, maar sinds 09:00 is de temperatuur weer boven de 40 graden geschoten en begint het riedeltje opnieuw.
  • Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit.
  • Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
Wat is wijsheid? Ik heb nu de thermostaat lager gezet zodat de otFtControlSetpoint terug loopt naar 38 graden en de boel hopelijk weer in balans komt. Maar dit is geen structurele oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

<06:45 systeem zit op slot en woningtemperatuur daalt
06:45 - terugzetten DVR-ventiel + (tijdelijk) volledig opendraaien verdeler thermostaatkraan
09:15 - watertemperatuur schiet boven de 40 graden en systeem schiet weer op slot
10:15 - verlagen thermostaat op otFtControlSetpoint onder de 40 graden te krijgen
10:45 - watertemperatuur blijft boven de 40 graden - boel laten afkoelen
Optie 1
Kun je niet je mengverdeler op 45 instellen? Of beter nog je cv instellen op max 45 en mengverdeler open/eraf gooien?

Weet niet wat je max erin mag gooien in je vloer?

Optie2
Wellicht beter, overleg met quatt of je niet een max outlet kan instellen, vind persoonlijk alles boven de 40 graden icm vloer verwarming wel hoog. Dus neem aan dat die naar beneden/gelimiteerd kan worden door de slimme jongens van quatt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Hvan072 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:02:
Iemand goede ervaringen met betaalbare LTV radiatoren in combinatie met een Quatt? Ik denk er aan eentje aan te schaffen voor de keuken. Met de huidige temperaturen buiten,wordt het daar met Quatt watertemperaturen niet warm genoeg.
Welk type heb je nu daar staat, heeft deze ook al ventilatoren? Waarschijnlijker is een bv type 33 een veel beter idee.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
ErikVers schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:50:
[...]

In de grond zijn er twee veel gebruikte toepassingen. Tot 60kw vaak brine/water
En daarboven pas water/water (WKO)

Brine/water is niet het opslaan in de bodem maar met een lus onttrekken of afgeven.

Het opslaan kan ook en is voor grotere installaties zoals een ziekenhuis ed de standaard. Dat betreft een water/water warmtepomp. Of men noemt dit ook wel een warmte koude opslag WKO
Oftewel met een bron van water. Eentje voor koude en eentje voor warmte.
Klopt allemaal alleen zijn deze systemen, los dat je hiervoor een zeer lastige vergunning(en) nodig hebt dermate duur dat je de investering er nooit uit kunt halen. Dus voor consumenten gewoon een dood paard.

Hier geld zoals bij zo veel dingen niet alles wat technisch haalbaar is, is economisch verantwoord cq zinvol. Ook als je milieu aspecten hier sterk mee zou laten wegen.

[ Voor 9% gewijzigd door MacD007 op 02-12-2023 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
@clubeddie ,

Ja, dat kan, heb deze op 3 telefoons en 2 tablets geïnstalleerd.

[ Voor 3% gewijzigd door MacD007 op 02-12-2023 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegal
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 04-12-2023
Hoi allemaal,
Ik heb sinds een week een nieuwe quatt installatie in mijn huis. Over het algemeen werkt het prima en houdt het mijn huis goed warm. Er is echter een probleem: mijn cv-ketel lijkt niet mee te verwarmen. In de app zie ik dat er af en toe een beetje gas wordt verbruikt, maar ik geloof niet dat deze warmte effectief in mijn verwarmingssysteem terechtkomt.
Om dit te testen, heb ik de instellingen aangepast om alleen op gas te verwarmen (door de gasprijs laag en de elektriciteitsprijs hoog te zetten). De app bevestigde dat er alleen gas werd verbruikt, maar ondanks dat bleef de temperatuur in huis dalen.
Wat me opvalt, is dat de boiler.otFbSupplyOutletTemperature waarde in mijn systeem altijd op 0 blijft staan. Heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe ik dit probleem kan oplossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVh-FW2IvLkgPQ_Ol_-QaI51b5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ei3b4nsKJgJdgRgqJQj6hRJL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
kx22 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:04:
Ik had enkele vragen betreft de Quatt, misschien weten jullie uit ervaringen wat antwoorden erop.

*Ik heb momenteel een 2onder1 kap 2016 (A label) huis met vloerverwarming. Mijn jaarlijkse verbruik is 1100m3. Nu een Intergas CV ketel en we zetten temperatuur op 19. Beneden voelt het heerlijk redelijk warm aan, maar de vloerverwarming op 1e verdieping staat niet goed afgesteld (geen temperatuur meter)
Zou je met een Quatt de vloerverwarmingen beter kunnen inregelen? Het is niet dat ik een Quatt daarvoor koop, maar als dat meegenomen is...zou het mijn keuze makkelijker maken

*Ik heb 2 airco's in het huis hangen. Voor 2 kamers die vol in de zon staan in de zomer. De overige kamers hebben geen airco. Ik overweeg/wacht op een hybride warmtepomp met koeling. Quatt heeft deze nog niet en ik ben bereid te wachten, maar zou het veel verschil maken?
Zou het jammer vinden om voor paar honderd euro een WP te kopen als er straks ook een met koeling is.
Wat verwacht je van een koelfunctie van een warmtepomp ? Hebben die ruimtes vv ? Of alleen radiatoren?
Wil je goed kunnen koelen heb je of vv of coilfans nodig, deze laatste kosten circa 800-1000 per stuk per kamer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
marcoboers94 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 17:11:
[...]

@JazekerXX
Ik heb de diyless vanaf het begin draaien (T6 besteld, laten installeren door Quatt en vervolgens zelf diyless geplaatst en de T6 binnen 14 dagen terug gestuurd).

Ik kan vertellen dat mijn ervaringen zeer goed zijn. De kamertemperatuur updates vinden ongeveer iedere 30 seconden plaats. De control setpoint wil soms heen en weer springen als de sensor even geen bereik heeft, vanwege dat de diyless op zolder bij de Quatt en CV hangt terwijl de bluetooth sensor in de woonkamer staat. Maar zoals ook vanuit Quatt bericht werd lijkt deze inderdaad genegeerd te worden en wordt de room temperature (die 2 minuten gecacht wordt) en de room setpoint gebruikt.

Het lukt me dan ook prima om zelfs met het koude weer van afgelopen dagen volledig op de Quatt te draaien in mijn jaren 30 woning terwijl ik verlagingen en verhogingen in stapjes van 0.5 graden toepas om de dure dynamische uurtarieven te ontwijken en bij de goedkope tarieven of gunstige temperaturen juist wat extra te bufferen. Ik heb vloerverwarming beneden verdieping en radiatoren open staan.

Mocht je vragen hebben over de diyless, laat maar weten.
Hey Marco Boers, super dat je reageert. ik hoorde al van iemand hier dat jij ervaring had met de DIYless OT, master shield dan denk ik?
en ook de maker van de Home assistant Quatt integratie! alvast bedankt daarvoor! _/-\o_
ik vroeg mij af of het uberhaupt werkte met de DIYless shield en dat bevestig je hier dus dat is mooi.
welke firmware heb je in de ESP geladen om het te laten werken? kun je die eventueel delen?
je hebt het over een BT sensor, dat is die van DIYless denk ik dan? een MQTT sensor moet ook wel werken toch?
zelf heb ik nog geen Quatt dus heb nog niks kunnen testen verder.

waar ik ook heel benieuwd naar ben is welke mogelijkheden je met jouw integratie en dit shield hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-09 11:50

SBL

mrdop schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:17:
[...]

In mijn rapport staat ook 9kW. Met jouw methode kom ik op 6kW.

Als ik het aan laat passen, wat gaat de Quatt dan anders doen denk je? Ik probeer het te snappen. 😀
Ik verwacht dat ze een soort stooklijn aanpassing doen.
Quatt zal met minder vermogen/rustiger reageren als hij een temperatuurgat ziet ontstaan. Dus zal langere runs maken, gaat rustiger naar vraagtemp toe, duurt langer voordat thermostaat hem weer moet afremmen; huis zal minder snel opwarmen. Maar betere COP.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

TeslaNerd schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:29:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afgelopen dagen ca 7m3 gas verstookt met thermostaat 24h op 18 graden en waarvan ca 1,5m3 voor bad&douchen&koken (gezin met 3 sportende pubers 😱)
Kom ik dan op ca 55kwh? (10x5,5m3=55kwh)
Ik vroeg of je gebruik gisteren (30nov) 45kWh was en jij stuurt je gebruik van september en november?
4,8m3 lees ik ongeveer af voor 30nov. Dat zou ongeveer * 9kWh/m3 = 43kWh zijn, iets minder dan ik gokte.
Maar als je alle 5 in bad bent geweest op 30nov, dan moet daar nog wat af. Geen idee hoeveel. Maar dan is mijn ruwe inschatting dus te hoog.

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:48:
[...]

Dank je voor de uitleg.
Ik heb een Remeha Calenta Ace 40c (nog geen jaar oud).
Hoe kan ik dat in de CiC instellen?
Die ketel heb ik ook. Je kunt de CiC niet instellen, je kunt de ketel wel instellen.
Is de ketel opentherm aangesloten aan de CiC (zie je temperaturen van de boiler in JSON, dan ja).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JazekerXX
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 14:01
MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:34:
[...]

Wat verwacht je van een koelfunctie van een warmtepomp ? Hebben die ruimtes vv ? Of alleen radiatoren?
Wil je goed kunnen koelen heb je of vv of coilfans nodig, deze laatste kosten circa 800-1000 per stuk per kamer. :?
wat ik begrepen heb is dat koeling op vloerverwarming of radiatoren niet echt veel doet, hooguit 1 of enkele graden verkoeling. wat je dus absoluut niet met een airco kunt vergelijken. maar met ventilatoren doet het uiteraard wel meer.

ik was van plan om voor een nog lagere aanvoertemperatuur voor verwarming op mijn radiatoren, ook ventilatoren te gaan plaatsen, maar dan wel gewoon zelf wat maken. voor rond de €100,- heb je 50 pc fans op aliexpress. die wilde ik aansturen met een ESP01 en een mos-fet zodat je met de 3,3v van de esp de 12v fans met PWM aan kunt sturen. eventueel nog een DS18B20 sensor op de aanvoer leiding.
ik heb al per ruimte een BME280 of BME680 sensor voor temperatuur en andere waardes.
op die manier kun je alles binnen HA koppelen en kun je per ruimte de temperatuur regelen..

extra info over mijn situatie:
ik heb nu alleen boven radiatoren, huis uit 1955 wel alles na-geïsoleerd. en boven staat de temperatuur standaard op 18 graden. de cv aanvoer temp is nu 40 graden (kan niet lager) en dat gaat goed. maar je moet wel de temp constant houden. dus met ventilatoren moet het makkelijk naar de 30 misschien wel 25 graden kunnen.
beneden heb ik vloerverwarming, daar staat de temperatuur altijd op 20 graden en is de aanvoer temp het hele jaar door minimaal 20 graden en als het buiten wordt, loopt het langzaam op naar de 30 graden.
het is een mapping functie, in HA heet het een compensation sensor.
de vloer is dus altijd 1 constante temperatuur tussen de 20 en 30 graden afhankelijk van de gemiddelde buitentemp over 24 uur. de vloer geeft dus altijd precies genoeg warmte afgifte om de kamer op 20 graden te houden. dat is het meest efficiënt toch?..

daarnaast stook ik nu voor het derde jaar met de airco's maar omdat je dan een koude vloer houdt mis je comfort, daarom had ik vorig jaar de vloerverwarming hybride gemaakt zodat je de vloer op bijv. 19 kan houden, dat helpt dan niet met de verwarming maar voorkomt wel de koude straling van de vloer. helaas gaat die verwarming wel op gas. daarom komt er ook bij een Quatt.. hopelijk is de besparing nog iets beter omdat die als het goed is een stuk langer doordraait en ook de vloerverwarming elektrisch verwarmt. het is nu een paar graden onder nul en de 2 airco's hebben het er best moeilijk mee. ik bespaar nu ongeveer 700m³ gas. verbruik was voorheen 1200m³ en afgelopen jaar 500m³ en daarvan is de helft ongeveer voor tapwater. elektra komt bij mij altijd rond de 0 uit met 24 zonnepanelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:12:
[...]
Ik dacht wel gezien te hebben dat vol vermogen ergens rond de 1800 w is toch?
Elektrisch vermogen van bijna 2000W al wel gezien en ruim 1800W over langere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barbapapa720
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-05 20:40
Ik heb sinds september een Quatt installatie. 2x 4,5kw. Ik heb een Nefit ketel die OpenTherm was aangesloten op de T6.

De installateurs van Quatt hebben OpenTherm module verwijderd en de CIC AanUit aangesloten. Heeft dat invloed op het verbruik van Quatt of CV? Of maakt dat daar niets voor uit?

Ivm overschot stroom van zonnepanelen staat optimalisatie uit en gebruik ik alleen stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-09 14:13
De stille modus ging net uit, quatt naar vol vermogen, 1925W. Zoveel had ik nog niet eerder gezien.
Lig nog in bed, quatt hangt hier tegen slaapkamer.
Maar, die maximale stand maakt iets minder geluid dan de stille stand op 1000 W :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34
Barbapapa720 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:50:
Ik heb sinds september een Quatt installatie. 2x 4,5kw. Ik heb een Nefit ketel die OpenTherm was aangesloten op de T6.

De installateurs van Quatt hebben OpenTherm module verwijderd en de CIC AanUit aangesloten. Heeft dat invloed op het verbruik van Quatt of CV? Of maakt dat daar niets voor uit?

Ivm overschot stroom van zonnepanelen staat optimalisatie uit en gebruik ik alleen stroom.
Schaamteloze copy van de website van Quatt:

Sommige thermostaten maken geen gebruik van het Opentherm-protocol, bijvoorbeeld Nefit/Bosch en Vaillant thermostaten. Deze thermostaten hebben een eigen communicatieprotocol dat niet compatibel is met Quatt Hybrid.

Nefit/Bosch heeft een converter beschikbaar die de thermostaat geschikt maakt voor Opentherm-communicatie, we hebben echter gemerkt dat deze converter niet het gewenste resultaat geeft en helaas zorgt voor een niet functionerend systeem in combinatie met Quatt Hybrid. Ook de laatste update van Nefit/Bosch, die het systeem geschikt moet maken voor warmtepompen, verhelpt dit issue niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Friezin
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]

Weet iemand of je de Quatt app op meerdere telefoons kunt installeren en koppelen met je Quatt?
Ja dat kan.
Had het oorspronkelijk op tablet.
Vanwege mijn CIC-gedoe een verse installatie gedaan op telefoon.
Ik kreeg een vraag om mijn telefoonnummer in te vullen en had daarna 1 op 1 datgene wat ik niet wilde: exact hetzelfde als op mijn tablet 🙃

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Friezin
  • Niet online
Blijft vervelend gedrag van CIC en t6...
Temperatuur ingesteld op 21,5
T6 geeft 21,41 terug en CIC blijft ook flink gas vragen.

Even ingestelde temperatuur naar 21 gezet, daarna terug naar 21,5 en draait nu al bijna anderhalf uur zonder cv..

Dit is volgas op stoplicht af en dan noodstop op 21,6 @marijnflipse ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4MbseZwXDdNXWpWASjrGg689Ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PI5CSlwkspzopJbAHY6auB3O.jpg?f=fotoalbum_large

ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
Zoiets als dit? Vanaf gisteren ca 18.00 vraag uit gezet bij 21.1 graden naar 19,5 .Vannacht om 3 uur was dat bereikt, CIC aan 1500 watt en meteen gas erbij en tot 4 uur 50 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmTtDkCLoYbYrwSrlc6eIVV0WA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfsL0zx9LJroR8xBNS8gWi5s.jpg?f=fotoalbum_largedoorstoken tot ik weet niet hoe hoog maar stond om 6.00 nog op 19,9 graden. Nu 8.00 nog steeds 19.6 graden. Ik denk dat mijn ingesteld verlies van 10KW door Quatt veel te hoog is ingeschat. Heb nu reset gedaan maar ook ketel op alleen cv bedrijf gezet en ben ervan overtuigd dat ie het warm moet kunnen houden.

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:10
@Bennobang Als jij 6kW nodig hebt om je huis op te warmen en je Quatt is 4kW, dan is het toch logisch dat de CV meedoet. Het is en blijft hybride.
Stel dat je 4kW nodig hebt om je huis op temperatuur te houden, dan is het zonder CV.

Ik heb het vannacht zelf getest, halve graad laten zakken en toen er weer bij. Ja hoor, MET CV. De Quatt rekent dat ie het niet alleen af kan met de huidige buitentemperaturen. Terwijl ik vanaf 1 november 12m3 heb verbruikt. Dat houd dus in, met 24 uur per dag zelfde temperatuur vrijwel geen gasverbruik.

Als ik zie wat je verbruikt hebt, heeft je CV niet in vollast gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:43:
[...]

Elektrisch vermogen van bijna 2000W al wel gezien en ruim 1800W over langere tijd.
Dan heb jij een andere Quatt als dat ik heb. Of andere temperaturen. Volgens de specs van Quatt is maximum 1700 bij A-7W55. -7 heb ik hier nog niet gezien en W is bij mij ongeveer 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Volgens de specs is -7 niet het maximale watt maar -2 uit mn hoofd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:20:
@Bennobang Als jij 6kW nodig hebt om je huis op te warmen en je Quatt is 4kW, dan is het toch logisch dat de CV meedoet. Het is en blijft hybride.
Stel dat je 4kW nodig hebt om je huis op temperatuur te houden, dan is het zonder CV.

Ik heb het vannacht zelf getest, halve graad laten zakken en toen er weer bij. Ja hoor, MET CV. De Quatt rekent dat ie het niet alleen af kan met de huidige buitentemperaturen. Terwijl ik vanaf 1 november 12m3 heb verbruikt. Dat houd dus in, met 24 uur per dag zelfde temperatuur vrijwel geen gasverbruik.

Het verlis van 10Kw is bij -10! Is hier niet kouder geweest dan -2.5
|:(

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT

JWT

Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:09:
Zoiets als dit? Vanaf gisteren ca 18.00 vraag uit gezet bij 21.1 graden naar 19,5 .Vannacht om 3 uur was dat bereikt, CIC aan 1500 watt en meteen gas erbij en tot 4 uur 50 [Afbeelding]doorstoken tot ik weet niet hoe hoog maar stond om 6.00 nog op 19,9 graden. Nu 8.00 nog steeds 19.6 graden. Ik denk dat mijn ingesteld verlies van 10KW door Quatt veel te hoog is ingeschat. Heb nu reset gedaan maar ook ketel op alleen cv bedrijf gezet en ben ervan overtuigd dat ie het warm moet kunnen houden.
Wel tricky met deze temperaturen?
Waarom verlaag je om 18.00 vraag? Kan toch beter zo laat mogelijk als je electrisch wilt?
Bij mij staat die op 19, in de nacht op 18,5. Wel vandaag al 12kW er door gejaagd maar geen gas. Gisteren 42kW (net geen 100kW warmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:20:

Vollast is ook niet handig met 120m2 vv. Voor de Quatt hield de Intergas hr 28-24 het met een cv temperatuur van 30 graden met gemak behaaglijk en stond ie lang niet de hele dag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:50
HBO88 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:09:
De stille modus ging net uit, quatt naar vol vermogen, 1925W. Zoveel had ik nog niet eerder gezien.
Lig nog in bed, quatt hangt hier tegen slaapkamer.
Maar, die maximale stand maakt iets minder geluid dan de stille stand op 1000 W :+
Hier ook gelijk naar maximaal toen stille modus uit ging. Met constant 20gr vraag was de temperatuur vannacht toch gedaald naar 19.1 en de CV ketel heeft zowaar 0.1 m3 geholpen :+

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:26:
[...]

Het verlis van 10Kw is bij -10! Is hier niet kouder geweest dan -2.5
|:(
Stel dat het bij -2,5 graden 2kW verlies is, ik zeg maar wat, ik ken het getal niet. Maar wil je dan met een lucifer je kamer opwarmen. Je verwachtingen zijn te hoog. Dan heb je dus een warmte van ongeveer 2kW netto, zeg maar een tosti-ijzer van 2000watt dat aan staat.
Denk je daarmee je kamer te kunnen verwarmen binnen enkele uren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
[quote]JWT schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:28:
[...]

Waarom verlaag je om 18.00 vraag? Kan toch beter zo laat mogelijk als je electrisch wilt?
Bij mij staat die op 19, in de nacht op 18,5. Wel vandaag al 12kW er door gejaagd maar geen gas. Gisteren 42kW (net geen 100kW warmte)
[/quote
Gisteren Quatt en cv hebben 65kW warmte in het huis gepompt. Dat is een gemiddelde van 2.7kW verlies over 24 uur dus ruim onder de 4 kW van de Quatt zou je denken. Of ik heb het helemaal mis 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:23:
[...]

Klopt allemaal alleen zijn deze systemen, los dat je hiervoor een zeer lastige vergunning(en) nodig hebt dermate duur dat je de investering er nooit uit kunt halen. Dus voor consumenten gewoon een dood paard.

Hier geld zoals bij zo veel dingen niet alles wat technisch haalbaar is, is economisch verantwoord cq zinvol. Ook als je milieu aspecten hier sterk mee zou laten wegen.
Eens ik adviseer als het om economisch gaat ook altijd lucht/water. Wilde alleen iets meer context aan de opmerking geven waar ik op reageerde.

Soms is er geen plek of wens voor een buitenunit en mag het wat kosten… 😋👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:35:
[quote]JWT schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:28:
[...]

[/quote
Gisteren Quatt en cv hebben 65kW warmte in het huis gepompt. Dat is een gemiddelde van 2.7kW verlies over 24 uur dus ruim onder de 4 kW van de Quatt zou je denken. Of ik heb het helemaal mis 8)7
Ik zou eens een dag op 1 temperatuur proberen. Dus geen wisselingen en dan kijken wat ie doet. Zonder optimalisatie in quatt en t6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:31:
[...]

Stel dat het bij -2,5 graden 2kW verlies is, ik zeg maar wat, ik ken het getal niet. Maar wil je dan met een lucifer je kamer opwarmen. Je verwachtingen zijn te hoog. Dan heb je dus een warmte van ongeveer 2kW netto, zeg maar een tosti-ijzer van 2000watt dat aan staat.
Denk je daarmee je kamer te kunnen verwarmen binnen enkele uren?
Het hoeft niet in een paar uur. Ook op de dag bijhouden pakt ie gewoon teveel gas volgens mij. Als het -0.1 buiten is denk ie dat ie het niet meer warm houd wat al op temperatuur is. En vergeet niet dat ik dan elke keer een overshoot heb van een graad of meer door het gasgebruik 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
JWT schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:37:
[...]

Ik zou eens een dag op 1 temperatuur proberen. Dus geen wisselingen en dan kijken wat ie doet. Zonder optimalisatie in quatt en t6
Heb gewoon een Honneywell modulation ook door Quatt als goed bevonden en heb lang ook geen wisselingen in temparetuur gehad. Als ik het had 0.5 graad. Ik snap echt wel dat ik niet cv moet denken maar het klopt gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:13
MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:34:
[...]

Ja elke ruimte heeft vloerverwarming.
Ik dacht gelezen te hebben dat elke hybride warmtepomp al kan koelen (1 a 2 graden). Dan zou ik verwachten dat de Quatt Cool dan wel minstens 3 a 4 graden kan koelen. Dat zou voor mij genoeg zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KVS138
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 15:36
Toby-Wan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:31:
[...]

Hier ook gelijk naar maximaal toen stille modus uit ging. Met constant 20gr vraag was de temperatuur vannacht toch gedaald naar 19.1 en de CV ketel heeft zowaar 0.1 m3 geholpen :+
Dus in stille modus gaat de cv niet helpen om het naar de gewenste temp te krijgen in de nacht en dan gaat die wanneer de stille modus uitgaat harder werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Mijn systeem draait zichzelf behoorlijk vast met het koude weer - zou fijn zijn als jullie even zouden willen meedenken richting een goede oplossing.
  • Huis blijft afgelopen 24 uur niet op temperatuur (vraag 20.5, actual 18,5)
  • Issue ontstaat doordat de otFtControlSetpoint door de koude temperatuur + 1 graad comfortverhoging stijgt naar 45 graden (EvoHome thermostaat). In een systeem met enkel vloerverwarming (2 verdelers) die op max 40 graden mogen draaien en gecapped zijn met een thermostaatkraan. Hierdoor sluiten deze af en kan de Quatt zijn warmte niet kwijt -> flow zakt naar 500 l/min en gaat pendelen.
  • Complicerende factor was het het bijmengventiel (DVR ventiel) stond ingesteld op minimaal bijmengen (om primaire massa van LTV te vergroten). Dit heeft een positieve impact bij temperaturen onder de 40 graden, maar blokkeert het systeem bij temperaturen daarboven omdat er dan bijna niks meer wordt bijgemengd -> systeem schiet "op slot".
  • Heb het systeem vanmorgen 07:00 "van het slot" gehaald door DVR ventiel terug te zetten op originele stand ("bijmengen") en tijdelijk de thermostaatknop van de verdeler volledig open te zetten om de circulatie op gang te brengen. Dit heeft 2 uur super gewerkt, maar sinds 09:00 is de temperatuur weer boven de 40 graden geschoten en begint het riedeltje opnieuw.
  • Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit.
  • Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
Wat is wijsheid? Ik heb nu de thermostaat lager gezet zodat de otFtControlSetpoint terug loopt naar 38 graden en de boel hopelijk weer in balans komt. Maar dit is geen structurele oplossing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

<06:45 systeem zit op slot en woningtemperatuur daalt
06:45 - terugzetten DVR-ventiel + (tijdelijk) volledig opendraaien verdeler thermostaatkraan
09:15 - watertemperatuur schiet boven de 40 graden en systeem schiet weer op slot
10:15 - verlagen thermostaat op otFtControlSetpoint onder de 40 graden te krijgen
10:45 - watertemperatuur blijft boven de 40 graden - boel laten afkoelen
Zelfde probleem hier, het lijkt wanneer de thermostaatkraan de warme aanvoer blokkeert en dus de bypass aanspreekt de retour uit de vloer er niet meer bij kan. Warmte loopt mega op, radiatoren goed heet en de vloer wordt koud.

Nu “opgelost” door cv ketel te limiteren op 40 en verdeler verder open te zetten (rond 45…) nauw op gelet en water wordt nooit meer dan 33 ish. Totaal niet ideaal natuurlijk, geen idee wat oplossing is behalve een grotere retour leiding? 🤷🏻

Quatt ticket ook aangemaakt om idd te vragen over die control setpoint maar nog geen reactie, hoor graag als jij verder komt met hen of andere opties gevonden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ftjl
  • Laatst online: 11-06-2024
Update over niet werkende defrosts:
Quatt zou langs komen, maar zijn niet geweest omdat een andere klus uitliep. Draai nu al 1week volledig op de CV ketel, want de volledig dichtgevroren Quatt komt niet hoger dan COP 1.5. Met zo’n COP is het meer een elektrisch verwarmingselement dan een WP.
Wacht nu op een nieuwe afspraak (of op buitentemperatuur dik boven 0), om de Quatt weer in bedrijf te nemen. Zie in veel bijdragen hier dat er met goed werkende defrosts nog best behoorlijke COPs gehaald worden, dus ben optimistisch dat het goed komt.

Vragen:
1 bepaalt de CiC middels een commando of er een defrost moet plaatsvinden, of heeft de Quatt daar zelf nog intelligentie voor aan boord?
2 kan je bij het elektrisch aansluiten van de Quatt nog iets fout doen waardoor de Quatt wel “normaal werkt” op verwarmen, maar de defrost dan niet werkt?

Heb tot nu toe geen documentatie gevonden over elektrisch schema of storingen met mogelijke oorzaken en oplossingen. Daar hoor ik van Quatt zelf ook niets van. Is er iets van technische documentatie voor de Quatt (en dan bedoel ik niet dat nietszeggende pdfje van Quart zelf)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:30:
[...]

Vollast is ook niet handig met 120m2 vv. Voor de Quatt hield de Intergas hr 28-24 het met een cv temperatuur van 30 graden met gemak behaaglijk en stond ie lang niet de hele dag te draaien.
Je HR28-24 heeft een minimaal vermogen van 7.5kW, dat is bijna een dubbele Quatt. Mijn CV heeft een minimum van 4kW en die hield het ook warm, ging soms ook uit. De Quatt daarentegen moet ik 24 uur per dag actief houden. Je overshoot komt dat niet door je vloerverwarming? Probeer eens de CV te ontkoppelen als de Quatt eenmaal goed op temperatuur is. Daarna op 1 temperatuur laten en niet meer aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvan072
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:56
MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:20:
[...]

Welk type heb je nu daar staat, heeft deze ook al ventilatoren? Waarschijnlijker is een bv type 33 een veel beter idee.
Ik heb de radiator die er hing niet vervangen en die was al aan de kleine kant voor de betreffende ruimte. Ventilatoren zou alleen kunnen als die op batterijen werken (zijn die er?), want er electriciteit heenleggen is nogal een gedoe. Ben idd aan het kijken naar een type 33 maar ben benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
Toby-Wan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:31:
[...]

Dan is de 55Hz van de compressor onvoldoende om je huis op te warmen of warm te houden. De Quatt heeft zijn best gedaan helaas niet gelukt. Toen stille modus uitging, dacht de Quatt en nu maximaal inclusief CV. De CV draait wel mee in de stille modus, ik denk dat als je temperatuur verder gedaald was je CV wel zou aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVS138
Hvan072 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:11:
[...]

Ik heb de radiator die er hing niet vervangen en die was al aan de kleine kant voor de betreffende ruimte. Ventilatoren zou alleen kunnen als die op batterijen werken (zijn die er?), want er electriciteit heenleggen is nogal een gedoe. Ben idd aan het kijken naar een type 33 maar ben benieuwd naar ervaringen.
Hier ook twijfel over een t33 of een ltv jaga. Nog niet zeker of de meerprijs van de jaga het waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:09:
[...]

Je HR28-24 heeft een minimaal vermogen van 7.5kW, dat is bijna een dubbele Quatt. Mijn CV heeft een minimum van 4kW en die hield het ook warm, ging soms ook uit. De Quatt daarentegen moet ik 24 uur per dag actief houden. Je overshoot komt dat niet door je vloerverwarming? Probeer eens de CV te ontkoppelen als de Quatt eenmaal goed op temperatuur is. Daarna op 1 temperatuur laten en niet meer aanzitten.
Dank je voor meedenken, waardeer ik zeer. Ik heb nu cv bedrijf uit gezet en een constant 19.5 graden ingesteld. Dat blijf ik dit weekend met regelmaat monitoren en betere test is er niet om te zien of ie het zonder cv red om het warm te houden denk ik. Ik weet dat ie nu anders alweer cv had ingezet maar een half uur terug van 19.55 vraag op 20 graden gezet en met -1.5 staat ie lekker te snorren op ca 1300w en een output van 3100 w. Daar wordt ik blijder vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq_ScW0v7RzgStYp9aTG5_dzWmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H1AFOfaIAlW59cgQRp6mFnFC.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Bennobang op 02-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:07
KVS138 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:14:
[...]

Hier ook twijfel over een t33 of een ltv jaga. Nog niet zeker of de meerprijs van de jaga het waard is
Ik ben er al uit, ik ga mijn T21 vervangen door een T33. Opzich gaat het nu prima, alleen is de afgifte in de woonkamer te laag. Ik moet andere radiatoren open houden omdat anders de flow te laag is, maar die warmte zou ik graag in de woonkamer stoppen.

En een T33 ipv een jaga omdat het qua vermogen vergelijkbaar is, maar ik graag de inhoud wil houden voor een defrost. En omdat ik denk dat ik de T33 heel makkelijk kan ophangen waar nu de T21 hangt. En dan is een T33 ook nog goedkoper...

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elitebook8530
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 12:11
Sinds vannacht lijkt mijn quatt helemaal niet meer te verwarmen en de cv het volledig te hebben overgenomen. Thermostaat (tado) staat gewoon op 20 en het is binnen ook 20 graden. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? Voorgaande dagen kon hij het prima aan. Of deed de cv af en toe mee...

Huis: 2onder1 kap, 1988, vloerverwarming, hr++, en verder isolatie sinds bouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SlGRLUCNyICULcW-X59MCrniyTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rlaue2zuSNtqE767uND5uHfo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:58
SBL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 01:01:
[...]

Ik verwacht dat ze een soort stooklijn aanpassing doen.
Quatt zal met minder vermogen/rustiger reageren als hij een temperatuurgat ziet ontstaan. Dus zal langere runs maken, gaat rustiger naar vraagtemp toe, duurt langer voordat thermostaat hem weer moet afremmen; huis zal minder snel opwarmen. Maar betere COP.
Helder, thx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
elitebook8530 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:21:
Sinds vannacht lijkt mijn quatt helemaal niet meer te verwarmen en de cv het volledig te hebben overgenomen. Thermostaat (tado) staat gewoon op 20 en het is binnen ook 20 graden. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? Voorgaande dagen kon hij het prima aan. Of deed de cv af en toe mee...

[Afbeelding]
Zo ging het bij mij ook, ik denk/hoop dat het aan de lagere temparetuur buiten in combinatie met ingesteld verlies te maken heeft die door Quatt is ingesteld. Heb je optimalisatie aan staan? Het kan eraan liggen dat Quatt het financieel meest gunstige gebruikt met de lagere cop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 13:53

[Afbeelding]
Er is een json value "limited by cop" als die aan is, dan is de cop lager dan gunstig, dus op gas ipv elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:30
Heinemancp schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:56:
[...]

Er is een json value "limited by cop" als die aan is, dan is de cop lager dan gunstig, dus op gas ipv elektra.
Is dit cijfer te manipuleren met de prijzen in de app?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanic
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 10:27
verguldebarman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:56:
[...]

Ik had toevallig dezelfde gedachte, maar dan voor Insights.... :P

[Afbeelding]
Dit is de beste grafiek die iedereen zou willen toch? Deze zou ik heel graag direct in de Quatt app willen zien. Ook op week en maand-niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:28
clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:45:
[...]

Uiteraard, ben nu nog aan het finetunen en daarna even instructie schrijven

[...]

Dat was mijn volgende stap, maar je bent al heel ver zie ik.
Heb je dit forum al gevonden? Hier staat ook de code van de Insights card voor HA.

verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcoboers94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:46
JazekerXX schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 00:52:
[...]

Hey Marco Boers, super dat je reageert. ik hoorde al van iemand hier dat jij ervaring had met de DIYless OT, master shield dan denk ik?
en ook de maker van de Home assistant Quatt integratie! alvast bedankt daarvoor! _/-\o_
ik vroeg mij af of het uberhaupt werkte met de DIYless shield en dat bevestig je hier dus dat is mooi.
welke firmware heb je in de ESP geladen om het te laten werken? kun je die eventueel delen?
je hebt het over een BT sensor, dat is die van DIYless denk ik dan? een MQTT sensor moet ook wel werken toch?
zelf heb ik nog geen Quatt dus heb nog niks kunnen testen verder.

waar ik ook heel benieuwd naar ben is welke mogelijkheden je met jouw integratie en dit shield hebt.
Ik heb de diyless besteld en daar zat home assistant compatibele firmware op voor geïnstalleerd. Het was een kwestie van wifi en mqtt inloggegevens invoeren en hij kwam in home assistant onder de mqtt integratie te staan.

Ik heb CH max op 30 en CH min op 15 (vloerverwarming) en heat on sensor failure op 20 graden. Ik zie dat Quatt afgelopen dagen toch af en toe na een verhoging een temperature out van 35 graden heeft dus vandaar mijn vermoeden dat die daar weinig mee doet. Maar dit zorgt bij mij in ieder geval voor een rustig draaiende Quatt.

Ik ben aan het kijken om een mqtt temperatuur sensor te gaan gebruiken zodat ik geen verbindingsproblemen meer heb. Ik heb deze momenteel al in home assistant zitten maar nog niet naar het juiste mqtt topic laten pushen en de huidige situatie is stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqKUdb6ieZFzLmlX8pQo7Hxzk28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OidM1lIsL26A8V0dWLuNRu5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:25
Rowwan schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 07:19:
[...]

Schaamteloze copy van de website van Quatt:

Sommige thermostaten maken geen gebruik van het Opentherm-protocol, bijvoorbeeld Nefit/Bosch en Vaillant thermostaten. Deze thermostaten hebben een eigen communicatieprotocol dat niet compatibel is met Quatt Hybrid.

Nefit/Bosch heeft een converter beschikbaar die de thermostaat geschikt maakt voor Opentherm-communicatie, we hebben echter gemerkt dat deze converter niet het gewenste resultaat geeft en helaas zorgt voor een niet functionerend systeem in combinatie met Quatt Hybrid. Ook de laatste update van Nefit/Bosch, die het systeem geschikt moet maken voor warmtepompen, verhelpt dit issue niet.
Volgens mij gaat jouw quote over de aansluiting tussen thermostaat en CiC, maar vraagt de poster over de aansluiting tussen CiC en CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marelli7
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-09 11:26
Even tussendoor een snelle Tado vraag (antwoord niet gevonden met de zoekfunctie, ook niet bij Quatt support)

op welke klemmen zet ik de draden voor de CiC?
Of doen de monteurs dat voor mij?
ik ga er van uit dat het + en - zal zijn en geen aan/uit (potentiaalvrij contact)

ik heb een Tado zonder zone-regeling

Quatt - Tado - Nefit Trendline - 50 W/m2(@-10C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Marelli7 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:00:
ik ga er van uit dat het + en - zal zijn en geen aan/uit (potentiaalvrij contact)
Bij mij is dat inderdaad de - en +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:12

[Afbeelding]
Ja dat heeft te maken met wat het energie zuinigste stookt. Als namelijk de cop zo laag gaat worden dat het stoken met de CV goedkoper is dan neemt deze het volledig over. Dit wordt beinvloed door de opgegeven koste van gas en stroom.

Wat ik wel raar vind is dat ik 2 x een reservering had van de QUATT en ik er ook 2 wilde. Maar hun wilde er maar 1 plaatsen.... Als ik er dus nu 2 had gehad dan hoefde ik geen gas te gebruiken. Zeker omdat ik later de all electric van ze wil denk ik echt dat ik er wel 2 nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2FU0T4CWNHk9wdzBFP-9nKWMno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDmrdngEE0rcKHBCXc30Aeoa.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij bijvoorbeeld heb ik 1,40 euro per m2 gas en 0,11 euro per kWh opgegeven (overproducite van zonnepanelen, 0,11 euro zou ik anders terug krijgen van de energieleverancier per opgewerkte kWh. Dit is saldering al meegerekend (verbruik is met auto en WP denk rond de 8000 kWh en ik wek 11.000 kWh op))

[ Voor 20% gewijzigd door stanman23 op 02-12-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:51
stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:29:
[...]

Ja dat heeft te maken met wat het energie zuinigste stookt. Als namelijk de cop zo laag gaat worden dat het stoken met de CV goedkoper is dan neemt deze het volledig over. Dit wordt beinvloed door de opgegeven koste van gas en stroom.

Wat ik wel raar vind is dat ik 2 x een reservering had van de QUATT en ik er ook 2 wilde. Maar hun wilde er maar 1 plaatsen.... Als ik er dus nu 2 had gehad dan hoefde ik geen gas te gebruiken. Zeker omdat ik later de all electric van ze wil denk ik echt dat ik er wel 2 nodig heb.

[Afbeelding]

Bij mij bijvoorbeeld heb ik 1,40 euro per m2 gas en 0,11 euro per kWh opgegeven (overproducite van zonnepanelen, 0,11 euro zou ik anders terug krijgen van de energieleverancier per opgewerkte kWh. Dit is saldering al meegerekend (verbruik is met auto en WP denk rond de 8000 kWh en ik wek 11.000 kWh op))
Heb je een grote woning dat die ene Quatt het niet trekt?
Isoleren is meestal de beste manier om het warmteverlies te beperken zodat de CV niet meer nodig is, dus als je bijvoorbeeld nog met oud dubbel glas zit dan is dat vervangen een betere investering dan een tweede Quatt om de tuin te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
Ftjl schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:06:
Quatt zou langs komen, maar zijn niet geweest omdat een andere klus uitliep. Draai nu al 1week volledig op de CV ketel, want de volledig dichtgevroren Quatt komt niet hoger dan COP 1.5. Met zo’n COP is het meer een elektrisch verwarmingselement dan een WP.
Wacht nu op een nieuwe afspraak (of op buitentemperatuur dik boven 0), om de Quatt weer in bedrijf te nemen. Zie in veel bijdragen hier dat er met goed werkende defrosts nog best behoorlijke COPs gehaald worden, dus ben optimistisch dat het goed komt.

Vragen:
1 bepaalt de CiC middels een commando of er een defrost moet plaatsvinden, of heeft de Quatt daar zelf nog intelligentie voor aan boord?
2 kan je bij het elektrisch aansluiten van de Quatt nog iets fout doen waardoor de Quatt wel “normaal werkt” op verwarmen, maar de defrost dan niet werkt?

Heb tot nu toe geen documentatie gevonden over elektrisch schema of storingen met mogelijke oorzaken en oplossingen. Daar hoor ik van Quatt zelf ook niets van. Is er iets van technische documentatie voor de Quatt (en dan bedoel ik niet dat nietszeggende pdfje van Quart zelf)?
Helaas zijn die er (nog) niet, ik verwacht dat je gewoon een technische storing hebt die een de-frost bij jou onmogelijk maakt. Dus op dit moment als uit/zetten niet helpt zal Quatt dit ook moeten verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:31
Trackerfire schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:23:
Ontdooicyclus einde in actie ;) stoomboot is er niks bij + veel water 😀

[Video: Quatt op stoom]
Ik heb eergisteren voor het eerst een defrost cycles voorbij zien komen. (Quatt staat niet in het zicht bij mij, dus ik moest er bewust even naar gaan kijken).

Ik heb vorige winter de hele winter op de (5KW Mitsubishi Heavy Industries) airco verwarmd. Ik vind het opvallend dat de defrost zo anders lijkt te lopen bij de Quatt versus de airco.

De Quatt defrost elk uur, ik heb het hier al in meerdere statistieken gezien dat het zo regelmatig is dat het bijna lijkt of het op een timer gaat, en er niet specifiek ijs / een afnemende COP gedetecteerd wordt.

De Mitsubishi deed veel minder vaak een defrost, op dagen met veel ijsvorming ongeveer elke 3 uur, maar meestal nog wat minder dan dat.

De Mitsubishi gaf nooit die stoomwolk, een defrost duurde langer dan bij de Quatt, en naar mijn idee kwam er meer water uit.

Mogelijk zie je daarin al wat keuzes die bij Quatt gemaakt zijn over de defrost.

- Vrij vaak een defrost. Om de COP op peil te houden, of zodat er minder gedefrost hoeft te worden, zodat de leidingtemperatuur minder zakt (en dus minder vaak behoefte aan het bijspringen van de cv ketel?).
Nadeel van vaker een defrost is natuurlijk wel dat je kortere runs hebt, en dat je fans / compressor / andere onderdelen vaker aan - uit schakelen.
- Defrost op relatief hoge temperatuur, hierdoor heb je waarschijnlijk een snellere defrost, maar verlies je ook wat meer energie.

Qua optimalisatie vraag ik mij ook wel eens af in hoeverre je op de minder koude dagen puur met airflow zou kunnen ontdooien.

Stel dat je genoeg capaciteit hebt, zou je dan aan efficientie kunnen winnen op dagen boven de 0 graden door alleen de fan op maximale capaciteit te laten draaien?

Zeker bij een 8KW variant lijkt me dat best vaak de logische oplossing, zeker als het een graad of 2 - 4 is.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
netappie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:43:
[...]

Isoleren is meestal de beste manier om het warmteverlies te beperken zodat de CV niet meer nodig is, dus als je bijvoorbeeld nog met oud dubbel glas zit dan is dat vervangen een betere investering dan een tweede Quatt om de tuin te verwarmen.
Valt mee, 150 m2. En dan beneden 20,5 en boven 18 graden. Alles wat geïsoleerd kon worden is gedaan.
- Spouw 2 jaar terug
- Ramen bijna alles hr++
- Dak 7 jaar terug met 22 cm glaswol
- Onderkant vloer (kruipruimte) 10 cm purachtig
Maar geen wtw voor luchtcirculatie, dus roosters om te luchten... dat is wel een groot punt. Maar om een wtw achteraf goed in te bouwen is ook wel een dingetje.

Echter mijn punt is dat de full electric oplossing die ze willen aanbieden die verwarmt ook de tapwater. En als deze enkele quat niet eens het huis in de winter op temperatuur kan houden dan heeft deze geen vermogen over om ook nog even een 300 a 500 liter vat op te warmen. Dus dan krijg je een warmte spiraal met een cop van 1.....

[ Voor 7% gewijzigd door stanman23 op 02-12-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:31
DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
Waarom zijn mensen eigenlijk meer geïnteresseerd in de Quatt dan bijvoorbeeld de Xtend of Elga ACE, ben daar oprecht wel eens benieuwd naar. Prijstechnisch is het verschil qua installatie niet noemenswaardig groter...!
Ik heb me niet verdiept in de Xtend, maar wel in de Elga Ace. De ellende van deze warmtepomp vond ik (een jaar geleden, als er nieuwe varianten op de markt zijn ben ik hier niet van op de hoogte) het zeer beperkte elektrisch vermogen. Hierdoor zal bij veel mensen het upgradepad met een Elga Ace een stuk lastiger worden dan met een Quatt.

Ter vergelijk, de Elga Ace had (uit mijn hoofd) een elektrisch vermogen rond de 1000 watt. Bij de Quatt ligt dit rond de 1600 watt.

Dit betekend dat op die koude dag dat je de meeste verwarming nodig hebt, de Elga met een COP van 2.8 nog maar 2800 watt aan warmte pompt, terwijl de Quatt nog 4480 watt doet (defrosts even niet meegeteld).

Dat maakt het makkelijker om met de Quatt tzt FE te gaan, dan met de Elga, en is ook de reden dat ik de Elga al bij meerdere familieleden heb afgeraden.

Het is vast en zeker geen slecht apparaat, maar het is wel echt puur een hybride, geen opstapje naar FE.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elitebook8530
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 12:11
Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:24:
[...]

Zo ging het bij mij ook, ik denk/hoop dat het aan de lagere temparetuur buiten in combinatie met ingesteld verlies te maken heeft die door Quatt is ingesteld. Heb je optimalisatie aan staan? Het kan eraan liggen dat Quatt het financieel meest gunstige gebruikt met de lagere cop
Nee ik heb optimalisatie en stille modus sinds begin al uit staan, dus daar kan het niet aan liggen...
Heinemancp schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:56:
[...]

Helaas heb ik de json van dat moment niet, heb nog geen mogelijkheid om de logs op te slaan, staat nu op wel op False, maar quatt is weer begonnen met draaien...
stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:29:
[...]

[Afbeelding]

Heb hem zelf op 0,07 euro per kWh staan omdat dat mijn TLV is. Dus dan zou je verwachten dat hij ook bij extreem lage COP alsnog de warmtepomp gebruikt...

Ik snap dus niet waarom hij vannacht stil stond, maandag maar eens aan quatt vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:43:
[...]

Ik ben me ook wat aan het verdiepen in het isoleren. Ik wil als eerste aan de gang met ons dak. Ik heb de bouwtekening teruggevonden en nu weet ik de isolatiewaarden van onze woning uit 1991 en die is eigenlijk overal rc2. Vloer, spouw en dak. Glas benedenverdieping is begin dit jaar vervangen door hr++, ramen boven zijn dubbel glas.
Nu wil ik eigenlijk jaarlijks iets gaan aanpakken en begin dan maar met het dak. Heeft iemand een goede tip? Of iemand ervaring met isobooster dakisolatie met een isolatiewaarde van 3.2 en redelijk makkelijk aan te brengen?

2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:01
Installatiedatum voor mijn Quatt is 21 december. Dat is dus 3 weken nadat ik akkoord heb gegeven op het plaatsingsplan/technical report.

Ik heb voor vandaag als huiswerk staan om de oude aan/uit Netatmo thermostaat te vervangen door een Honeywell Round Modulation. Dan kan ik nog een paar weken testen & data verzamelen wat het verbruik is van mijn Intergas HR36/30 met een modulerende ipv de aan/uit thermostaat.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
okijokii schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:11:
[...]

Ik ben me ook wat aan het verdiepen in het isoleren. Ik wil als eerste aan de gang met ons dak. Ik heb de bouwtekening teruggevonden en nu weet ik de isolatiewaarden van onze woning uit 1991 en die is eigenlijk overal rc2. Vloer, spouw en dak. Glas benedenverdieping is begin dit jaar vervangen door hr++, ramen boven zijn dubbel glas.
Nu wil ik eigenlijk jaarlijks iets gaan aanpakken en begin dan maar met het dak. Heeft iemand een goede tip? Of iemand ervaring met isobooster dakisolatie met een isolatiewaarde van 3.2 en redelijk makkelijk aan te brengen?
Ik heb er geen ervaring mee maar hoe dacht je het uit te voeren? Van binnenuit lijkt mij. Let wel op met opsluiten van vocht in je constructie en daar is op afstand niet makkelijk een goed advies voor te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysbeer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MacD007 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 11:52:
[...]

Nee, heb jij normaal open (no) of heb jij per vergissing de normaal dicht (nc) versie gekregen, want dan zou je dat namelijk zien. Bij normaal open blijft de verbinding open tot dat de aangeven schakelpunt, in dit geval 25ºC is bereikt en sluit dan het contact, daardoor kan de stroom lopen en draait je ventilator.
Bij open dicht (close nc) is dat dus exact anders om.
Dat had ik er overigens duidelijk bij gezet.
Heb nog even gecontroleerd, het staat er helaas niet op of je no of nc hebt.
[Afbeelding]
Dank @MacD007 voor de tip! Bij mij beginnen de Speedcomforts nu ook te spinnen vanaf 25graden. Ik had nog een paar van die KSD301 25 graden NO over. —— and they’re gone! Er is duidelijk een markt voor :)

Voor de mensen die ze nog zoeken: ‘Van alles en meer’ heeft ze weer op voorraad geloof ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvwVy3D2zHjUkBBuFLKMBCWEqps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9N0Zrhr7KqvU0mbg5PKCNyt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Ysbeer op 02-12-2023 18:31 . Reden: Alle verkocht ]

Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netappie
stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:05:
[...]

Valt mee, 150 m2. En dan beneden 20,5 en boven 18 graden. Alles wat geïsoleerd kon worden is gedaan.
- Spouw 2 jaar terug
- Ramen bijna alles hr++
- Dak 7 jaar terug met 22 cm glaswol
- Onderkant vloer (kruipruimte) 10 cm purachtig
Maar geen wtw voor luchtcirculatie, dus roosters om te luchten... dat is wel een groot punt. Maar om een wtw achteraf goed in te bouwen is ook wel een dingetje.

Echter mijn punt is dat de full electric oplossing die ze willen aanbieden die verwarmt ook de tapwater. En als deze enkele quat niet eens het huis in de winter op temperatuur kan houden dan heeft deze geen vermogen over om ook nog even een 300 a 500 liter vat op te warmen. Dus dan krijg je een warmte spiraal met een cop van 1.....
150 m2 zou prima moeten lukken met 1 Quatt.
Staan je radiatoren netjes allemaal open en een beetje in balans? Veel mensen zetten boven te veel dicht of hebben juist ergens een radiator die alles in een hoog tempo loeiheet retour stuurt waardoor andere radiatoren niet warm worden.

Eigenlijk moet elke radiator binnen de thermische schil mee doen en het CV water ongeveer even koud terug sturen.

Dat voelt misschien raar om te besparen, maar een typische binnenwand of 30 cm betonvloer isoleert als een enkel glas ruit. Dat betekent dat de radiatoren in andere verwarmde ruimtes harder moeten werken om het warmteverlies naar die ruimte te compenseren. Het gevolg daarvan is een hogere aanvoertemperatuur waardoor de Quatt een lagere COP haalt en dus de CV bij moet schakelen.

Je kan wel delen van het huis niet verwarmen als daar zelden iemand is, maar dan zal je wel isolatie in de vloer en binnenmuren van die ruimte toe moeten passen. En dan nog is maar de vraag of het loont, want je kan die ruimte ook gewoon zien als thermische batterij voor de koude nacht.

P.S. Ik vermoed dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn voor die full electric oplossing. Waarschijnlijk is het een compacte tweede warmtepomp die bijvoorbeeld ventilatielucht gebruikt of een water-water warmtepomp die de delta-T nog wat verder vergroot en zo langzaam een SWW buffer opwarmt, beide opties eventueel bijgestaan door een spiraal die helpt met de defrosts als de relatief krachtige CV ketel er eenmaal tussenuit is.

[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 02-12-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
Bennobang schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:29:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar hoe dacht je het uit te voeren? Van binnenuit lijkt mij. Let wel op met opsluiten van vocht in je constructie en daar is op afstand niet makkelijk een goed advies voor te geven.
Ja klopt, van binnenuit. Vocht zit in mijn gedachten hoor, komt goed, maar bedankt voor het meedenken 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransmgzsev
  • Laatst online: 23-04 13:07
Sinds half november heb ik ook een Quatt. Ik heb ook belangstellig om de data van de Quatt te koppelen aan HA.
Ik ben echter niet zo technisch op dat gebied en zou graag hulp hiervoor willen krijgen.

Hoor het graag.

MVg Frans Mocking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
okijokii schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:16:
[...]

Is dit cijfer te manipuleren met de prijzen in de app?
volgens mij zou dat inderdaad moeten, kun je zelf gewoon testen, zet de bedragen van stroom maar gelijk met die van gas, dan zou deze aan moeten gaan (set op true).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Fransmgzsev schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:40:
Sinds half november heb ik ook een Quatt. Ik heb ook belangstellig om de data van de Quatt te koppelen aan HA.
Ik ben echter niet zo technisch op dat gebied en zou graag hulp hiervoor willen krijgen.

Hoor het graag.

MVg Frans Mocking
kijk eens op ons forum Quatt en HA, daar vind je heel wat hulp en links om te starten. hebben we special voor dit soort verzoeken gemaakt.
Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2214480

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
[...]

kijk eens hier na : https://www.isobouw.nl/nl...mfix-deco-zolderisolatie/

SlimFix Deco zolderisolatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajxquq59GL8TTsdWDi103T97dzg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6axJDJQ9AaPbX9XiGWxDhAHV.png?f=user_large
is het ook direct van binnenuit afgewerkt.
Standaard leverbaar in Rc 2.5, 2,8, 3.0, 3.5 en 4.0
SlimFix Deco is de snelst verwerkbare zolderisolatie ten opzichte van alle alternatieven. Dankzij de decoratieve zolderisolatieplaten en de gepatenteerde Deco klik- en naadprofielen, wordt een plafond isoleren kinderspel. De profielen van de SlimFix zolderisolatie zijn voorzien van softstrips die alle naden automatisch luchtdicht afsluiten. In slechts 3 handelingen wordt de zolder voorzien van een isolerend, luchtdicht en esthetisch afgewerkt plafond. Een zolder isoleren was nog nooit zo eenvoudig als met SlimFix Deco van IsoBouw .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netappie
[...]

Isobooster is volgens mij ongeveer hetzelfde als PIF en dat heeft zonder afscherming brandklasse E. Let dus op waar je dit toepast. Met een cm gipsplaat er voor kom je op brandklasse B, maar dat vind ik vals spelen van de marketing afdeling,

Als hoofdruimte geen probleem is, dan zou ik voor steenwol met een dampwerende laag gaan. Hierdoor voorkom je dat vocht uit de woning in de constuctie terecht komt en het is goedkoop, praktisch onbrandbaar en niet heel moeilijk om zelf te doen.

Is de hoofdruimte krap, dan is PIR plaat een mooi compromis. Het is wel wat duurder, maar levert een bijna dubbel isolatiewaarde tov een even dikke steenwol laag. Daarnaast zijn bestaande dakplaten uit die tijd van piepschuim, dus daar kan je ze zo tegenaan monteren zodat het 1 geheel vormt.

Met wat extra gordingen kan je de gipsplaat afwerking dragen en eventuele verzakking van het dak tegen werken. Na 32 jaar loopt dat vaak niet helemaal recht meer en alles wat je toevoegt helpt ook niet naast dat een krom plafond geen gezicht is.

PS Hornbach heeft volgens mij betaalbare PIR platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okijokii
netappie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:56:
[...]

Isobooster is volgens mij ongeveer hetzelfde als PIF en dat heeft zonder afscherming brandklasse E. Let dus op waar je dit toepast. Met een cm gipsplaat er voor kom je op brandklasse B, maar dat vind ik vals spelen van de marketing afdeling,

Als hoofdruimte geen probleem is, dan zou ik voor steenwol met een dampwerende laag gaan. Hierdoor voorkom je dat vocht uit de woning in de constuctie terecht komt en het is goedkoop, praktisch onbrandbaar en niet heel moeilijk om zelf te doen.

Is de hoofdruimte krap, dan is PIR plaat een mooi compromis. Het is wel wat duurder, maar levert een bijna dubbel isolatiewaarde tov een even dikke steenwol laag. Daarnaast zijn bestaande dakplaten uit die tijd van piepschuim, dus daar kan je ze zo tegenaan monteren zodat het 1 geheel vormt.

Met wat extra gordingen kan je de gipsplaat afwerking dragen en eventuele verzakking van het dak tegen werken. Na 32 jaar loopt dat vaak niet helemaal recht meer en alles wat je toevoegt helpt ook niet naast dat een krom plafond geen gezicht is.
Bedankt! Ook @MacD007 bedankt, ik ga het verder uitzoeken. Ruimte is geen probleem, zolder is (te) groot zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
onlinaius schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 12:50:
[...]

Ik heb eergisteren voor het eerst een defrost cycles voorbij zien komen. (Quatt staat niet in het zicht bij mij, dus ik moest er bewust even naar gaan kijken).

Ik heb vorige winter de hele winter op de (5KW Mitsubishi Heavy Industries) airco verwarmd. Ik vind het opvallend dat de defrost zo anders lijkt te lopen bij de Quatt versus de airco.

De Quatt defrost elk uur, ik heb het hier al in meerdere statistieken gezien dat het zo regelmatig is dat het bijna lijkt of het op een timer gaat, en er niet specifiek ijs / een afnemende COP gedetecteerd wordt.

De Mitsubishi deed veel minder vaak een defrost, op dagen met veel ijsvorming ongeveer elke 3 uur, maar meestal nog wat minder dan dat.

De Mitsubishi gaf nooit die stoomwolk, een defrost duurde langer dan bij de Quatt, en naar mijn idee kwam er meer water uit.
Die stoomwolk (bv naar de video die pas langskwam) heb ik met mijn Quatt ook nog nooit meegemaakt. Ondertussen al diverse de-frost gezien, maar dat duurde iedere keer slechts enkele minuten waarbij je duidelijk zag dat het ijs (witte aanslag) duidelijk aan het smelten was (maar dus absoluut dus geen stoomwolk.
Mogelijk zie je daarin al wat keuzes die bij Quatt gemaakt zijn over de defrost.

- Vrij vaak een defrost. Om de COP op peil te houden, of zodat er minder gedefrost hoeft te worden, zodat de leidingtemperatuur minder zakt (en dus minder vaak behoefte aan het bijspringen van de cv ketel?).
Nadeel van vaker een defrost is natuurlijk wel dat je kortere runs hebt, en dat je fans / compressor / andere onderdelen vaker aan - uit schakelen.
- Defrost op relatief hoge temperatuur, hierdoor heb je waarschijnlijk een snellere defrost, maar verlies je ook wat meer energie.

Qua optimalisatie vraag ik mij ook wel eens af in hoeverre je op de minder koude dagen puur met airflow zou kunnen ontdooien.

Stel dat je genoeg capaciteit hebt, zou je dan aan efficientie kunnen winnen op dagen boven de 0 graden door alleen de fan op maximale capaciteit te laten draaien?

Zeker bij een 8KW variant lijkt me dat best vaak de logische oplossing, zeker als het een graad of 2 - 4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
verguldebarman schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 10:36:
[...]

Heb je dit forum al gevonden? Hier staat ook de code van de Insights card voor HA.

verguldebarman in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
Ja, daar ben ik ook bekend mee, maar die had ik even geparkeerd totdat ik mijn Quatt daadwerkelijk staan. Inmiddels liep ik ook weer een 40 tal pagina's achter op deze thread, dus ik moest even bijlezen. Maar nu wordt het tijd om ook de HA forum door te nemen en te kijken.

Inmiddels al een eind met de configuratie, nog even wat testen doen. Ik zal hem daarna o.a. in het HA forum plaatsen.

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
ErikVers schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 22:52:
[...]

Of gewoon heeel veel panelen waarbij je voor je minimale € terugleververgoeding in de zomer, je in de winter de duurdere stroom kan inkopen.

Panelen zitten momenteel onder de €1,00 per wp dus een echte kopers markt. Hier thuis helaas elke cm vol leggen. En stapelen op elkaar schijnt niet te werken.
In hoeverre is de markt nu echt aan het dalen, moet nog zeggen dat ik overal nog prijzen zie tussen de 4500,- en 6000,- voor 10 panelen. vind het nog aan de prijs. Weet dat in Rotterdam er loodsen vol liggen, maar heb het idee dat de installateurs eerst nog even hun oude voorraad proberen kwijt te raken. Heb ook nog geen 21% lagere prijzen gezien sinds de BTW er af is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

clubeddie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:06:
[...]

In hoeverre is de markt nu echt aan het dalen, moet nog zeggen dat ik overal nog prijzen zie tussen de 4500,- en 6000,- voor 10 panelen. vind het nog aan de prijs. Weet dat in Rotterdam er loodsen vol liggen, maar heb het idee dat de installateurs eerst nog even hun oude voorraad proberen kwijt te raken. Heb ook nog geen 21% lagere prijzen gezien sinds de BTW er af is gegaan.
Tja dat is aan de prijs, ik ga hier geen reclame maken maar deel wel graag de actuele marktprijs;

Ik bied nu schuin dak All black Jinko 420Wp 10x met GoodWe 3600 voor €3430,83
Dat is €0,82 per WP zo goedkoop voor deze aantallen kan ik met niet heugen dat het eerder is geweest.

Voor enphase met IQ8+ zit je op €4660,83 voor micro maar dat zou ik enkel toepassen als je geen omvormer binnen kwijt kan of een complexe dak opstelling hebt.

Mocht je het leuk vinden om zelf met prijzen en info te spelen (schuin dak of plat dak en met of zonder micro e.d.: https://e-duurzaam.nl/offerte-tool/ zonder email adres of inlog te gebruiken.

Als je dan bedenkt dat de saldering afbouw nog niet door de 1e kamer is en je de standpunten over salderen van de winnaars van de verkiezingen kent dan verbaasd het me dat de vraag nog vrij laag is.

Gemonteerd incl a merk installatiemateriaal en aardelkautomaat ed. Evt PV verdeler - Dakdoorvoer plat dak en hoogwerker optioneel.

Wat betreft BTW zijn we nooit daarom omhoog gegaan na afschaffing. Het is vooral makkelijker geworden om tweede investering te doen en je hoeft niet meer in de KOR via de belastingdienst om je btw terug te krijgen en heffing te voorkomen wat eerder best een gedoe voor de klant en vooral de belastingdienst was.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 02-12-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper1969
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:29
Hvan072 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:11:
[...]

Als je 12V fans laat draaien op 5v dan zijn ze lekker stil en verbruiken ze een stuk minder (wel eerst testen)
Ik heb zelf deze powerbank voor andere doeleinden: https://www.aliexpress.com/item/1005004768530588.html
Daar lekker veel (21) 18650 in die je hier kan halen https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
En dan een 5V temp regelaar voor aan/uit: https://www.aliexpress.com/item/1005005992475122.html?

Natuurlijk regelmatig opladen (afhankelijk van gebruik) en de powerbank zelf niet te warm laten worden.

Dus het lijkt me wel mogelijk...

[ Voor 6% gewijzigd door superduper1969 op 02-12-2023 16:26 ]

MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 21:28

charrel

Cortisol4life..

MacD007 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:00:
[...]

Die stoomwolk (bv naar de video die pas langskwam) heb ik met mijn Quatt ook nog nooit meegemaakt. Ondertussen al diverse de-frost gezien, maar dat duurde iedere keer slechts enkele minuten waarbij je duidelijk zag dat het ijs (witte aanslag) duidelijk aan het smelten was (maar dus absoluut dus geen stoomwolk.

[...]
Hier toevallig vandaag ook zo'n stoomwolk, komt waarschijnlijk door de drogere lucht buiten. Quatt vriest ook minder aan ondanks dat het kouder is. Mijn dochter vroeg me af waar onze Tipi was met die rook signalen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
charrel schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 18:16:
[...]

Hier toevallig vandaag ook zo'n stoomwolk, komt waarschijnlijk door de drogere lucht buiten. Quatt vriest ook minder aan ondanks dat het kouder is. Mijn dochter vroeg me af waar onze Tipi was met die rook signalen _O-
Ik zie hier eigenlijk ook vaak stoom én geen ijs op de Quatt. Wel ijsvorming voor de Quatt door de koude lucht :+

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 19:15
clubeddie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:06:
[...]

Helemaal mee eens. Ik wilde 6 oude panelen laten vervangen door 5 nieuwe met meer opbrengst zodat de Quatt mij niet veel zou gaan kosten. Mijn omvormer was hier al geschikt voor, dus alleen panelen vervangen. Offertes lagen tussen € 3500 en € 4800. Volstrekt belachelijk. Er wordt grof aan uren verdiend. Dus de extra kWh’s voor de Quatt maar zelf betalen. Maar dat deed ik met gas ook al. :)

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:01:
[...]

Helemaal mee eens. Ik wilde 6 oude panelen laten vervangen door 5 nieuwe met meer opbrengst zodat de Quatt mij niet veel zou gaan kosten. Mijn omvormer was hier al geschikt voor, dus alleen panelen vervangen. Offertes lagen tussen € 3500 en € 4800. Volstrekt belachelijk. Er wordt grof aan uren verdiend. Dus de extra kWh’s voor de Quatt maar zelf betalen. Maar dat deed ik met gas ook al. :)
Misschien een idee om ze zelf te kopen en met wat vrienden te vervangen? Het is geen enorme klus. Ben je voor een hoop minder al klaar.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietjm
  • Laatst online: 19:15
Spykie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:03:
[...]

Misschien een idee om ze zelf te kopen en met wat vrienden te vervangen? Het is geen enorme klus. Ben je voor een hoop minder al klaar.
Heb ik overwogen, maar mag van mijn vrouw het dak niet meer op (72 inmiddels 😬).

NH, vrijstaand, 182 m2, 600 m3 incl verw garage, 1 Quatt met T6, alles OT, optimalisatie in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Spykie
  • Nu online
pietjm schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:05:
[...]

Heb ik overwogen, maar mag van mijn vrouw het dak niet meer op (72 inmiddels 😬).
Jij de koffie, de jongere generatie het dak op 8) :Y

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

medu80 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:23:
[...]

Dan heb jij een andere Quatt als dat ik heb. Of andere temperaturen. Volgens de specs van Quatt is maximum 1700 bij A-7W55. -7 heb ik hier nog niet gezien en W is bij mij ongeveer 35.
(edit: enkele) Quatt volgas bij A4/W46. Meer dan 1900W elektrisch en 5000W thermisch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6OUlXiVgHOqd2N419RPziGhxkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeoBR7zfxIG204tAJekeESC2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SBL op 03-12-2023 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
netappie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:33:
[...]

150 m2 zou prima moeten lukken met 1 Quatt.
Staan je radiatoren netjes allemaal open en een beetje in balans? Veel mensen zetten boven te veel dicht of hebben juist ergens een radiator die alles in een hoog tempo loeiheet retour stuurt waardoor andere radiatoren niet warm worden.

Eigenlijk moet elke radiator binnen de thermische schil mee doen en het CV water ongeveer even koud terug sturen.

Dat voelt misschien raar om te besparen, maar een typische binnenwand of 30 cm betonvloer isoleert als een enkel glas ruit. Dat betekent dat de radiatoren in andere verwarmde ruimtes harder moeten werken om het warmteverlies naar die ruimte te compenseren. Het gevolg daarvan is een hogere aanvoertemperatuur waardoor de Quatt een lagere COP haalt en dus de CV bij moet schakelen.

Je kan wel delen van het huis niet verwarmen als daar zelden iemand is, maar dan zal je wel isolatie in de vloer en binnenmuren van die ruimte toe moeten passen. En dan nog is maar de vraag of het loont, want je kan die ruimte ook gewoon zien als thermische batterij voor de koude nacht.

P.S. Ik vermoed dat ze goed weten waar ze mee bezig zijn voor die full electric oplossing. Waarschijnlijk is het een compacte tweede warmtepomp die bijvoorbeeld ventilatielucht gebruikt of een water-water warmtepomp die de delta-T nog wat verder vergroot en zo langzaam een SWW buffer opwarmt, beide opties eventueel bijgestaan door een spiraal die helpt met de defrosts als de relatief krachtige CV ketel er eenmaal tussenuit is.
Boven vloerverwarming ramen op een klein kiertje rond 18 graden. Beneden 3 radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Deze worden wel warm maar niet bloedheet. Bovenaan lauw onderaan koud(er). Temp in Quatt 27 temp out 32 met 1500 watt. BG 20,5 graden. Vloerverwarming boven staat op de laagste pomp stand en dan blijft het een mooie temperatuur. Met Fibaro wel een scene gezet als de temp te hoog wordt gaat de pomp uit te laag weer aan. Tot nu toe gewoon aangebleven met alle groepen vol open.

Dus jah.... met deze temperaturen rond het vriespunt dan al op vol vermogen. Ik merk wel dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als de CV even bijspringt. Deze staat volgens mij op max 40 of 50 graden.

Wat doen jullie warmtepompen dan? Trekken ze het goed met -3 zonder gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clubeddie
ErikVers schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:24:
[...]

Tja dat is aan de prijs, ik ga hier geen reclame maken maar deel wel graag de actuele marktprijs;

Ik bied nu schuin dak All black Jinko 420Wp 10x met GoodWe 3600 voor €3430,83
Dat is €0,82 per WP zo goedkoop voor deze aantallen kan ik met niet heugen dat het eerder is geweest.

Voor enphase met IQ8+ zit je op €4660,83 voor micro maar dat zou ik enkel toepassen als je geen omvormer binnen kwijt kan of een complexe dak opstelling hebt.

Mocht je het leuk vinden om zelf met prijzen en info te spelen (schuin dak of plat dak en met of zonder micro e.d.: https://e-duurzaam.nl/offerte-tool/ zonder email adres of inlog te gebruiken.

Als je dan bedenkt dat de saldering afbouw nog niet door de 1e kamer is en je de standpunten over salderen van de winnaars van de verkiezingen kent dan verbaasd het me dat de vraag nog vrij laag is.

Gemonteerd incl a merk installatiemateriaal en aardelkautomaat ed. Evt PV verdeler - Dakdoorvoer plat dak en hoogwerker optioneel.

Wat betreft BTW zijn we nooit daarom omhoog gegaan na afschaffing. Het is vooral makkelijker geworden om tweede investering te doen en je hoeft niet meer in de KOR via de belastingdienst om je btw terug te krijgen en heffing te voorkomen wat eerder best een gedoe voor de klant en vooral de belastingdienst was.
Thanks, ik ga eens even in je excel sheet duiken. Mijn eigen dak ligt vol, met 10 jaar Yingli 245 panelen. Nu zit ik in een twee onder een kapper en het huis van mijn buren is in principe ook van ons, rare constructie, dus daar zou ik er nog 9 kunnen leggen. Vind het teveel werk om de oude eraf te halen en er nieuwe voor op te leggen... weet niet of ik het onderstel kan gebruiken.

Dak ligt volledig op het zuiden, helaas grote bomen naast het huis en geen optimizers, dus panelen gaan pas vanaf een uur of 10 actief worden. Weet niet of het dak naast ons ook veel schaduw vangt, denk dat deze nog gunstiger ligt. Dus twijfel nu met de warmtepomp om er nog wat extra op te leggen.

Je hoort veel in de media dat de prijzen superlaag zijn omdat er gigantische overschotten zijn en de vraag (door de politieke onrust laag is), ik had van de week toevallig hier nog een gesprek over met Ben Woldring van gaslicht.com. De onrust is erg raar, in principe was het 10 jaar geleden ook al zo dat er sprake was van het afschaffen van salderen en toen nam iedereen ook zonnepanelen. En ik zie het salderen ook voorlopig nog niet afgeschaft worden. Maar ja, het helpt ook niet dat van de Bron zijn proefballonnetjes doet met de terugleververgoeding.

Maar ondertussen zie ik dus overal prijzen voorbij komen startende bij 4500,- en meestal incl. alles zo rond de 6000,-. Dus dat is voor mij nu nog te gortig. Maar ik zal even met je excel aan de slag gaan en eens wat offertes in de buurt opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT

JWT

stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:37:
[...]

Boven vloerverwarming ramen op een klein kiertje rond 18 graden. Beneden 3 radiatoren en vloerverwarming als bijverwarming. Deze worden wel warm maar niet bloedheet. Bovenaan lauw onderaan koud(er). Temp in Quatt 27 temp out 32 met 1500 watt. BG 20,5 graden. Vloerverwarming boven staat op de laagste pomp stand en dan blijft het een mooie temperatuur. Met Fibaro wel een scene gezet als de temp te hoog wordt gaat de pomp uit te laag weer aan. Tot nu toe gewoon aangebleven met alle groepen vol open.

Dus jah.... met deze temperaturen rond het vriespunt dan al op vol vermogen. Ik merk wel dat de temperatuur redelijk snel omhoog gaat als de CV even bijspringt. Deze staat volgens mij op max 40 of 50 graden.

Ja?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyayjFk3bhzObqPktOuevdW3qXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ERjDreFJSltuOXWp795izcTI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanman23
Ik dacht eerst dat de wtp tot ongeveer 1000 watt ging (met cop 4 is het 4kW). Hoogste is bij mij ongeveer 1,66. Maar zie dat hij bij jou boven de 2 komt.... appart.
Iemand een idee wat het maximale vermogen is waarop de Quatt kan draaien?

[ Voor 7% gewijzigd door stanman23 op 02-12-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

clubeddie schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:46:
[...]

Thanks, ik ga eens even in je excel sheet duiken. Mijn eigen dak ligt vol, met 10 jaar Yingli 245 panelen. Nu zit ik in een twee onder een kapper en het huis van mijn buren is in principe ook van ons, rare constructie, dus daar zou ik er nog 9 kunnen leggen. Vind het teveel werk om de oude eraf te halen en er nieuwe voor op te leggen... weet niet of ik het onderstel kan gebruiken.

Dak ligt volledig op het zuiden, helaas grote bomen naast het huis en geen optimizers, dus panelen gaan pas vanaf een uur of 10 actief worden. Weet niet of het dak naast ons ook veel schaduw vangt, denk dat deze nog gunstiger ligt. Dus twijfel nu met de warmtepomp om er nog wat extra op te leggen.

Je hoort veel in de media dat de prijzen superlaag zijn omdat er gigantische overschotten zijn en de vraag (door de politieke onrust laag is), ik had van de week toevallig hier nog een gesprek over met Ben Woldring van gaslicht.com. De onrust is erg raar, in principe was het 10 jaar geleden ook al zo dat er sprake was van het afschaffen van salderen en toen nam iedereen ook zonnepanelen. En ik zie het salderen ook voorlopig nog niet afgeschaft worden. Maar ja, het helpt ook niet dat van de Bron zijn proefballonnetjes doet met de terugleververgoeding.

Maar ondertussen zie ik dus overal prijzen voorbij komen startende bij 4500,- en meestal incl. alles zo rond de 6000,-. Dus dat is voor mij nu nog te gortig. Maar ik zal even met je excel aan de slag gaan en eens wat offertes in de buurt opvragen.
Ja wat ik zeg, €0,82 is gewoon bijna gratis bier. De meeste uitgaande van salderen hebben dit in 2,5/3jaar terug verdiend uitgaande van huidige tarieven.
Onrust komt vooral door stemmingmakerij, media en last but not least dat de ACM/Jetten vd Bron niet heeft terug gevloten. Schijnbaar mag het benadelen van zonnepaneel eigenaren tov niet eigenaren door vd Bron.

9 x 420WP met micro all in zit je op €4290,-
Zie de genoemde tool.

Sorry zal stoppen nu met offtopic gaan 👍✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
stanman23 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:37:
[...]

Op -3ºC is het niet helemaal mogelijk zonder gas, het is tenslotte een hybride.
Maar met de huidige temperaturen ben ik helemaal niet ontevreden.
Tot op dit moment 1,59 m3 gas verbruikt en nog steeds een COP van 3 en het huis prima warm en bijna 10 m3 gas bespaard. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfknTLaKvOtOYaNdaCgK0xg1KB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiZUYTPoqcCcTH823sBvXlOk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MacD007 op 02-12-2023 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SBL

SBL

KVS138 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:43:
[...]

Dus in stille modus gaat de cv niet helpen om het naar de gewenste temp te krijgen in de nacht en dan gaat die wanneer de stille modus uitgaat harder werken?
Jawel, hoor. Juist in stille modus zal CVketel eerder meehelpen, omdat je dan eerder tegen max vermogen van Quatt aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SBL

SBL

Ftjl schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:06:

Vragen:

Wat slecht van Quatt dat ze nog niet langs zijn geweest!
1. In CiC-JSON is niets te zien wat de defrost stuurt; je ziet alleen de gevolgen. Het eerste wat je ziet is dat elektrisch vermogen terugloopt (COP lijkt even beter) naar 0 en dan (na omkering koelvloeistofcyclus??) weer iets omhoog (COP beetje negatief, later nog 10x meer). Ik denk dat de CiC het commando geeft obv gegevens uit de Quatt.
2. Ik kan niet inschatten of de fout zit in Quatt apparaat zelf, of in water- of elektrische aansluiting, of in CiC. Ergens vertikt iets het om het proces om te keren, maar of dat een schakeling, schakelaar is, of een klep/ventiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
SBL schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 22:29:
[...]

Quatt volgas bij A4/W46. Meer dan 1900W elektrisch en 5000W thermish.

[Afbeelding]
Dan verbruik je meer als de specs van Quatt. Die hebben het over 1650.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:01
TeslaNerd schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:22:
Installatiedatum voor mijn Quatt is 21 december. Dat is dus 3 weken nadat ik akkoord heb gegeven op het plaatsingsplan/technical report.

Ik heb voor vandaag als huiswerk staan om de oude aan/uit Netatmo thermostaat te vervangen door een Honeywell Round Modulation. Dan kan ik nog een paar weken testen & data verzamelen wat het verbruik is van mijn Intergas HR36/30 met een modulerende ipv de aan/uit thermostaat.
Ff lekker reageren op mijn eigen post.
Met de Honeywell Round modulerend lukt het mijn Intergas HR 36/30 duidelijk beter mijn woning op 18,5 graad te houden dan dat de aan/uit Netatmo dat kon.
En de retourtemperatuur zit ook al een stuk lager 🥳

De Honeywell Round Modulation heeft het vanaf 2:00pm overgenomen maar had tot 5:30pm nog niet veel te doen omdat een zonnetje de woning verder had opgewarmd tot 19 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiaOSmCVX3UJDYGKNKre9f9GTCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Tmn1QqRLLI7psEmwRuGJoh1.png?f=fotoalbum_large

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennobang
medu80 schreef op zondag 3 december 2023 @ 00:25:
[...]

Dan verbruik je meer als de specs van Quatt. Die hebben het over 1650.
Heeft een 8kW staan?

Pagina: 1 ... 167 ... 195 Laatste

Dit topic is gesloten.