ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
/f/image/fOEysbKTOitJIp7lF422eN9S.png?f=fotoalbum_large)
Mijn november stats.
info: vrijstaand huis uit 2003, tado continue 20c muv 1 weekend weg (dat zie je duidelijk en weet niet of de temp van 18 zetten eigenlijk wel handig was ivm verbruik daarna), vv bg, boven radiatoren 2 kamers verwarmd, Nefit hrc 30 met warmwatervat (standaard sww verbruik is al ~14 m3 pm)
Vorig jaar november 148 m3verbruikt met zuiniger stoken (incl sww). Dit jaar november totaal 36.8 m3 (incl sww).
Ik ben wel tevreden tot nu toe.
\_Specs_/
:strip_exif()/f/image/qCE4hJWe16VZryZ99w1ahUGS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog heel erg aan het stoeien met de juiste afstelling. Wil ‘s nachts niet te warm want dan slapen we slecht. Heb nu op de slaapkamers de radiatoren dicht. Alleen benedenverdieping staan ze open.
Hoekwoning 1974 label C (slechte dakisolatie) hr++ glas in geisoleerde kunstof kozijnen. Vloer en spouw isolatie. Intergas ketel uit 2019. Vind de bereikte COP tegenvallen.
[ Voor 12% gewijzigd door Red Beard op 01-12-2023 08:44 ]
Wat opvalt is dat je iedere dag wel wat gas verbruikt, ook toen het nog niet koud was. Misschien moet je daar eens naar kijken.Red Beard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]
Ik ben nog heel erg aan het stoeien met de juiste afstelling. Wil ‘s nachts niet te warm want dan slapen we slecht. Heb nu op de slaapkamers de radiatoren dicht. Alleen benedenverdieping staan ze open.
Hoekwoning 1974 label C (slechte dakisolatie) hr++ glas in geisoleerde kunstof kozijnen. Vloer en spouw isolatie. Intergas ketel uit 2019. Vind de bereikte COP tegenvallen.
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Zie hier en verdere posts voor het waterzijdig inregelen van je radiatoren bij een hybride warmtepomp:TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:35:
Moet je na overstap naar warmtepomp met lagere aanvoertemperatuur de radiatoren opnieuw waterzijdig inregelen? Of blijft dat gelijk als je dat voor de cv met aanvoertemp op 55c ook al had gedaan?
netappie in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Met dank aan @netappie @Tommie12 en @Superbeagle
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
:strip_exif()/f/image/iHXdgCwOa75qNtKZwn8xhUSK.jpg?f=fotoalbum_large)
[EDIT] 5 minuten later ging de Quatt weer aan en weer een minuut later ging de CV weer uit. Wat verklaart dit gedrag?
[ Voor 11% gewijzigd door FlodNar op 01-12-2023 09:10 ]
Heb je al radiatorventilatoren?; kan afgifte helpen = lagere temperatuur nodig = minder COP. In principe dus alleen beneden, maar als je slaapkamer overdag warm wilt, dan daar zeker ook, want dan moet er 's morgens veel afgegeven worden.Red Beard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
In de JSON kun je het gedrag volgen.FlodNar schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:06:
Ik hoor net de Quatt uitgaan en zie in de app alleen de CV aanstaan. Hoe kan ik zien waarom dit gebeurt?[Afbeelding]
[EDIT] 5 minuten later ging de Quatt weer aan en weer een minuut later ging de CV weer uit. Wat verklaart dit gedrag?
Maar heb je optimalisatie aanstaan en welke prijzen heb je ingevuld? Dan grote kans dat het goedkoper was om met gas te verwarmen als met electra (te lage COP)
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
COP is niet denderend inderdaad. Heb je al radiatorventilatoren?; kan afgifte helpen = lagere temperatuur nodig = betere COP. In principe alleen beneden, maar als je slaapkamer overdag warm wilt, dan daar zeker ook, want dan moet er 's morgens veel afgegeven worden.Red Beard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 08:43:
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Defrost?FlodNar schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:06:
Ik hoor net de Quatt uitgaan en zie in de app alleen de CV aanstaan. Hoe kan ik zien waarom dit gebeurt?[Afbeelding]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
Ik denk een defrost? Die duurt ongeveer 5 minuten, en is met dit weer elk uur nodig...Flesym schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:13:
[...]
In de JSON kun je het gedrag volgen.
Maar heb je optimalisatie aanstaan en welke prijzen heb je ingevuld? Dan grote kans dat het goedkoper was om met gas te verwarmen als met electra (te lage COP)
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ja die heb ik al met 25 graden voelers.SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:14:
[...]
COP is niet denderend inderdaad. Heb je al radiatorventilatoren?; kan afgifte helpen = lagere temperatuur nodig = betere COP. In principe alleen beneden, maar als je slaapkamer overdag warm wilt, dan daar zeker ook, want dan moet er 's morgens veel afgegeven worden.
Ga deze maand eens testen wat er gebeurt als ik een graag lager verwarm maar wel continue.
Je gasverbruik toen het niet koud was, is maar paar procent, maar lijkt toch al veel. Lijkt een afgifteprobleem waardoor temperaturen oplopen.Red Beard schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:24:
[...]
Ja die heb ik al met 25 graden voelers.
Ga deze maand eens testen wat er gebeurt als ik een graag lager verwarm maar wel continue.
Voldoende flow (ook als slaapkamer-radiatoren dichtzitten)? Geen andere radiatoren die dicht-schakelen?
Edit: Bedien je je thermostaat met kleine stapjes van 0,5graad per paar uur?
(mijn maandCOP is trouwens niet spectaculair beter met 3,5, maar Quatt heeft bij mij veel meer gewerkt incl ~120defrosts en mijn afgifte is ook al niet optimaal)
[ Voor 5% gewijzigd door SBL op 01-12-2023 10:14 ]
Als ik realistisch ben valt dit in het niet met het continue klus/verbouw lawaai in een gemiddelde straat in NederlandTrackerfire schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:18:
[...]
Dit is helemaal aan het eind van de cyclus, dus het omschakelmoment naar de normale modus weer ;-) tijdens het defrosten (zoals 1e seconden van het filmpje vrijwel geruisloos).
/f/image/2J0BER5rAWKwcPh7MJQ7yivI.png?f=fotoalbum_large)
Heb hier en daar wat gestoeid met temperaturen, dus ben benieuwd naar volgende maand ook. Momenteel 19 op de dag, met opbouw naar 20 vanaf 14.30 tot 21.30, weekend tot 22.30
Twee onder 1 kap, 179m2, 1992 met dubbel glas, vloer, dak en spouwisolatie.
Ik ben eigenlijk erg tevreden, zeker gezien dat ik nu mijn stroom overschot lekker aan het opstoken ben en nu vrijwel geen gas meer verbruik scheelt het echt een hoop geld
Quatt Duo
Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity
Ik kan zien WAT er gebeurt, maar ik wil weten WAAROM het gebeurt. Ik heb de optimalisatie uitstaan. Dus zoals anderen aangeven, het zal waarschijnlijk een defrost zijn.Flesym schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:13:
[...]
In de JSON kun je het gedrag volgen.
:strip_exif()/f/image/kJggcQyHZsKynHefrDWwdM2T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EinHUbhOwFNW7EpputJIIKab.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S70VnwEmeod7Nr0MWtiQ1urc.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen dagen gebruikt mijn installatie in de ochtend meer gas dan gewenst (althans ik vermoed dat het wellicht niet perse nodig is)
Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de instelling van mijn thermostaat.
Het schema is nu:
07:00 - 19,5 graden
23:00 - 18,5 graden
Wellicht moet ik de verhoging in de ochtend in twee stappen doen?
Dus eerst naar 19 en een half uur later naar 19,5?
Het is trouwens niet zo dat de ingestelde temperatuur op de ingestelde tijd behaald wordt trouwens, het is nu 19,3 graden volgens Quatt (dat is verder geen probleem, het is tot nu toe altijd behaaglijk geweest)
We hebben vloerverwarming als hoofdverwarming.
Louzy#2475
Uiteindelijk wil je zorgen dat de temperatuurstappen tussen huidige en (nieuwe) gewenste temperatuur zo klein mogelijk zijn. Wordt het groter dan wordt er meer vermogen gevraagd en moet de CV bijspringen. Een halve graad per half uur is een mooie stap, zie je dan nog steeds veel gasverbruik dan zou je eens moeten kijken hoe een halve graag per uur het doet.louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:17:
De afgelopen dagen gebruikt mijn installatie in de ochtend meer gas dan gewenst (althans ik vermoed dat het wellicht niet perse nodig is)
Ja, zeker in twee stappen doen, maar een half uur is dan veel te kort. bekijk even hoe lang het duurt voordat je woonkamer een halve graad is opgewarmd, en dan daarna.louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:17:
Het schema is nu:
Het is trouwens niet zo dat de ingestelde temperatuur op de ingestelde tijd behaald wordt trouwens, het is nu 19,3 graden volgens Quatt (dat is verder geen probleem, het is tot nu toe altijd behaaglijk geweest)
Op basis van de plaatjes ben je ongeveer 2 uur bezig met het vermogen van de CV-ketel die hele graad te doen, dus als je de quatt het wil laten doen, dan gok ik op een uur of 2? Maar dat is een kwestie van uitproberen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Goed idee. 's Avonds ook in 2 stappen omlaag.louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:17:
Het schema is nu:
En je ketel (aan/uit?) wat zachter zetten, dan kan de Quatt nog meehelpen als CVketel aan gaat.
Met vloerverwarming zou je nachtverlaging ook tot halve graad kunnen beperken.
[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 01-12-2023 10:32 ]
Ik heb de monteur gisteren nog gevraagd waar ik evt een vuilafscheider zou kunnen plaatsen. Dat moet op de retour en toen wees hij mij een buis aan waarvan ik nu vind dat deze (marginaal) warmer aanvoelt dan wat hij als aanvoer bestempelde. Ik neem toch aan dat de aanvoer warmer is dan de retour? In de foto heb ik aangegeven wat de monteur zei dat het was.
Mijn vragen zijn dus:
1. Heb ik terecht de thermostaatkraan opengedraaid?
2. Wanneer wordt de 2de WP bijgeschakeld?
3. Waarom wordt de CV ketel niet aangezet ook al zegt de app van wel?
4. Heeft de monteur de aan- en afvoer omgedraaid en zo ja, wat gaat er dan allemaal mis?
:strip_exif()/f/image/33NT1BLUKJkItWIPkCOCPBCT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9yJJd0x3PfGa0aHpFoy05vJn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j6kJZNozGrO0uGDHgpc3FK9F.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/exyQFsLbymofGZpvaAvbsfhG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door gschuurman op 01-12-2023 10:35 . Reden: foto thermostaatkraan toegevoegd ]
De buizen die je gelabeld hebt gaan naar je Quatts? (de flexibele leidingen zijn kwijt)gschuurman schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:32:
Gisteren is bij mij de Quatt Hybrids Duo geïnstalleerd. Dit verliep redelijk voorspoedig, zeker gezien de aanvankelijke terughoudendheid van Quatt om met mijn CV installatie aan de slag te gaan (weinig ruimte onder de CV, zie mijn eerdere post). Maar, om een lang verhaal kort te maken: ik krijg het niet warm in huis. Het is nu 16 graden. Een van de 2 staat vol continue of 4.5 kW warmte te generen (1x per uur een dip: defrost?), de ander doet niets. Volgens de app is de CV aan het bijverwarmen maar die doet ook helemaal niks. Gisteravond toen ik vond dat de boel wel aardig fris bleef of zelfs aan het afkoelen was maar eens bij de CV gaan kijken: de thermostaatkraan van de VV verdeler was helemaal dichtgedraaid. Deze vervolgens op 30-40 graden gezet. Het bleef echter koud en de CV deed nog steeds niets. Storingsdienst rond 23:30 gebeld maar kreeg de voice mail. Vanochtend of half 7 wel iemand gesproken en die zou het 'doorzetten'. Half 9 weer eens gebeld: meldingen worden pas vanaf 9 uur opgepakt.
Ik heb de monteur gisteren nog gevraagd waar ik evt een vuilafscheider zou kunnen plaatsen. Dat moet op de retour en toen wees hij mij een buis aan waarvan ik nu vind dat deze (marginaal) warmer aanvoelt dan wat hij als aanvoer bestempelde. Ik neem toch aan dat de aanvoer warmer is dan de retour? In de foto heb ik aangegeven wat de monteur zei dat het was.
Mijn vragen zijn dus:
1. Heb ik terecht de thermostaatkraan opengedraaid?
2. Wanneer wordt de 2de WP bijgeschakeld?
3. Waarom wordt de CV ketel niet aangezet ook al zegt de app van wel?
4. Heeft de monteur de aan- en afvoer omgedraaid en zo ja, wat gaat er dan allemaal mis?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Retourleiding lijkt ook erg plat in de bocht.SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:39:
[...]
De buizen die je gelabeld hebt gaan naar je Quatts? (de flexibele leidingen zijn kwijt)
[ Voor 13% gewijzigd door asccul op 01-12-2023 10:44 ]
Ja dat is ook nog een dingetje. Heb 150 moeten bijbetalen voor een extra boring. Maar ze hebben in plaats van een grote twee kleinere gaten geboord. De isolatie houdt dus net op aan de andere zijde van de muur. Nu is dit strict genomen geen buiten muur maar dit wel een ongeisoleerde ruimte.asccul schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:42:
[...]
Ik zie inderdaad de leidingen van de buitenunits niet binnenkomen.
:strip_exif()/f/image/x0JQodvPlxZt43m9TfZbnVRL.jpg?f=fotoalbum_large)
- Huis blijft afgelopen 24 uur niet op temperatuur (vraag 20.5, actual 18,5)
- Issue ontstaat doordat de otFtControlSetpoint door de koude temperatuur + 1 graad comfortverhoging stijgt naar 45 graden (EvoHome thermostaat). In een systeem met enkel vloerverwarming (2 verdelers) die op max 40 graden mogen draaien en gecapped zijn met een thermostaatkraan. Hierdoor sluiten deze af en kan de Quatt zijn warmte niet kwijt -> flow zakt naar 500 l/min en gaat pendelen.
- Complicerende factor was het het bijmengventiel (DVR ventiel) stond ingesteld op minimaal bijmengen (om primaire massa van LTV te vergroten). Dit heeft een positieve impact bij temperaturen onder de 40 graden, maar blokkeert het systeem bij temperaturen daarboven omdat er dan bijna niks meer wordt bijgemengd -> systeem schiet "op slot".
- Heb het systeem vanmorgen 07:00 "van het slot" gehaald door DVR ventiel terug te zetten op originele stand ("bijmengen") en tijdelijk de thermostaatknop van de verdeler volledig open te zetten om de circulatie op gang te brengen. Dit heeft 2 uur super gewerkt, maar sinds 09:00 is de temperatuur weer boven de 40 graden geschoten en begint het riedeltje opnieuw.
- Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit.
- Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
:strip_exif()/f/image/zLtnzwyeuZ3Ki2y71bRSVubw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yTGpcFJQNNnmrlgvRBuruJ1v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tcvfjMzeLvJmeL1Jejb4mgdh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QmXyP6pYWklHfwU07n0fmDbH.jpg?f=fotoalbum_large)
<06:45 systeem zit op slot en woningtemperatuur daalt
06:45 - terugzetten DVR-ventiel + (tijdelijk) volledig opendraaien verdeler thermostaatkraan
09:15 - watertemperatuur schiet boven de 40 graden en systeem schiet weer op slot
10:15 - verlagen thermostaat op otFtControlSetpoint onder de 40 graden te krijgen
10:45 - watertemperatuur blijft boven de 40 graden - boel laten afkoelen
Kan warmteverlies te hoog staan?Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Mijn systeem draait zichzelf behoorlijk vast met het koude weer - zou fijn zijn als jullie even zouden willen meedenken richting een goede oplossing.Wat is wijsheid? Ik heb nu de thermostaat lager gezet zodat de otFtControlSetpoint terug loopt naar 38 graden en de boel hopelijk weer in balans komt. Maar dit is geen structurele oplossing.
- Huis blijft afgelopen 24 uur niet op temperatuur (vraag 21.5, actual 18,5)
- Issue ontstaat doordat de otFtControlSetpoint door de koude temperatuur + 1 graad comfortverhoging stijgt naar 45 graden (EvoHome thermostaat). In een systeem met enkel vloerverwarming (2 verdelers) die op max 40 graden mogen draaien en gecapped zijn met een thermostaatkraan. Hierdoor sluiten deze af en kan de Quatt zijn warmte niet kwijt -> flow zakt naar 500 l/min en gaat pendelen.
- Complicerende factor was het het bijmengventiel (DVR ventiel) stond ingesteld op minimaal bijmengen (om primaire massa van LTV te vergroten). Dit heeft een positieve impact bij temperaturen onder de 40 graden, maar blokkeert het systeem bij temperaturen daarboven omdat er dan bijna niks meer wordt bijgemengd -> systeem schiet "op slot".
- Heb het systeem vanmorgen 07:00 "van het slot" gehaald door DVR ventiel terug te zetten op originele stand ("bijmengen") en tijdelijk de thermostaatknop van de verdeler volledig open te zetten om de circulatie op gang te brengen. Dit heeft 2 uur super gewerkt, maar sinds 09:00 is de temperatuur weer boven de 40 graden geschoten en begint het riedeltje opnieuw.
- Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit. Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
06:45 - terugzetten DVR-ventiel + (tijdelijk) volledig opendraaien verdeler thermostaatkraan
09:15 - watertemperatuur schiet boven de 40 graden en systeem schiet weer op slot
10:15 - verlagen thermostaat op otFtControlSetpoint onder de 40 graden te krijgen
Heb je wel flow in de slangen van je vloerverwarming? Die anders wat verder opendraaien?
CIC "van de leg"? (Even herstarten?)
2 onder 1 kap, buitenmuur op het oosten, geen spouw, alleen radiatoren (woonkamer met speedcomforts), 95 m2. op 1 kozijn na (wordt in janauri vervangen) overal hr++, gasverbruik normaal 1200 m3, warmteverlies op 6 kwh gezet vanuit quatt
Temperatuur schema
7.00 uur 19 graden
16.00 uur 19,5 graden
18.00 uur 20 graden
22.00 uur 18,5 graden.
Het lastige is dat zowel mijn vrouw als ik wisselende werktijden hebben dus er bijna altijd wel iemand overdag in huis is. Tot zover de gegevens nu de resultaten.
De Quatt kan nagenoeg het huis volgens bovenstaande schema verwarmen, minimale hoeveelheid gas verbruikt, zie hieronder voor verbruik. Waarbij ik toch wel een hartverzakking krijg hoeveel stroom er ineens op een dag verbruikt wordt. Eigenlijk altijd een gemiddeld verbruik van 8 kwh, ineens een veelvoud... COP is ook niet al te best, maar ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal met de periode van voor de huidige temperaturen. Daarbij afgelopen dagen temperatuur rond het vriespunt en vrijwel hele dag mist. Geloof niet dat dit de ideale condities zijn voor een warmtepomp ;-). We hebben een groot raam op het zuiden en als de zon daarop staat, helpt dat de woonkamer wel te verwarmen (nu breekt de zon door en binnen een half uur verhoogd de temperatuur in de woonkamer met bijna een graad (en nee, de thermostaat hangt niet in de zon). Dus de Quatt stopt met werken.
Comfort valt zeker niet tegen, in principe heb ik nu lagere temperaturen ingesteld dan voroheen, circa een graad lager, maar omdat de verwarming eigenlijk continu aan staat warmt dat de kamer goed op. Verassing voor ons is wel dat het op de bovenverdieping nu helemaal comfortabel is. Hier hangen alleen maar t10 radiatoren in de slaapkamers en we waren al voornemens om deze te gaan vervangen. Maar met de huidige runs is het boven zeer comfortabel, dus dat kijken we nog even aan.
Wat opvalt is dat hij vrijwel de gehele dag op de modus Quatt en CV draait, echter vrijwel zonder gas te verbruiken. Dus die lijkt een soort van mee te draaien, maar zonder iets te doen?
Delta temperatuur is zo rond de 5 graden, is dat een optimale setting of niet? Radiatoren zijn nog niet waterzijdig ingeregeld.
Ik moet @MacD007 zijn suggestie nog even uittesten door te kijken wat de Quatt doet als deze iets meer van de muur af te zetten. Stond op 16 cm, zojuist op 22 cm gezet. Veel verder krijg ik hem vooralsnog niet door de strakke afstelling van de buizen en bekabeling.
Qua runs gaat het volgens mij prima, bijna elk uur een defrost. T6 thermostaat heb ik vooralsnog geen specifieke klachten mee. Temperatuur blijft soms inderdaad heel lang op dezelfde temperatuur staan, maar ik heb nog een sensor erbij gehangen om te kijken wat die aangeeeft. Die blijft (alhoewel deze een graad structureel eronder zit) behoorlijk op een gelijk niveau. Nu is het een Tuya sensor van een paar euro, dus echt geijkt zal die niet zijn. Maar zie vooralsnog geen rare spikes.
Hoop dus uiteraard nog veel betere cijfers te gaan halen, maar de afgelopen drie dagen zijn hopelijk qua COP niet representatief... ben alleen met deze cijfers wel heel benieuwd naar het totaal verbruik.
:fill(white):strip_exif()/f/image/8vqbip3nGQsFwiPMSKj4IoXM.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JtiwMGNgUn0eIeWAuei4bRON.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MBk0ksy3BtuxnH1ZrIgEAkcI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wDR97QuArTAR0o13WiLcrtpw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IYqKZfRcasEJ2JZbUZqhEq9q.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: ik moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben van de financiele besparingen. Maar dat lijkt me ook logisch. Ik heb wel mijn echte tarieven ingevuld en heb het geluk dat ik nog met lage tarieven zit (0,23 cent kwh, 0,93 cent gas).
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ik zal beginnen met de verhoging in stappen in te stellen.SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:29:
[...]
Goed idee. 's Avonds ook in 2 stappen omlaag.
En je ketel (aan/uit?) wat zachter zetten, dan kan de Quatt nog meehelpen als CVketel aan gaat.
Met vloerverwarming zou je nachtverlaging ook tot halve graad kunnen beperken.
Wat bedoel je met 'je ketel (aan/uit?) wat zachter zetten'?
Setpoint lager?
Louzy#2475
Goede vragen!SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:15:
[...]
Is je huis wel warm?
ZO ja, dan doen de jaga's hun werk erg goed/snel en lijkt je warmteverlies te hoog te staan. Zie technisch rapport. 6kW? Quatt vragen of ie lager mag.
Waarom verbruikt ie steeds gas? Is dat bij defrost omdat jaga's weinig water bevatten?
Sinds installatie Quatt is heel het huis van oud dubbelglas naar HR++ gegaan, dus mijn warmteverlies zou minder moeten zijn dan het technisch rapport!
Warmteverlies in rapport is 9kW. Waarom hij gas verbruikt weet ik dus niet zo goed, want hij haalt het vermogen van 4,5kW nooit, dus mijn gevoel zegt dat dat (kleine beetje gas) ook niet nodig zou moeten zijn. Er zit idd weinig water in de JAGA dingen, zou dat het zijn?
Het huis is zeker warm en die JAGA en fancoils doen het perfect en snel (alhoewel ik nu lees dat ik veel geld had kunnen besparen als ik het zelf had gedaan), geen klachten over wat dat betreft!
Jouw beeld lijkt behoorlijk op dat van mij.clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:16:
Hier mijn ervaring na een paar dagen. Quatt had hier net beter/slechter geplaatst kunnen worden. Namelijk afgelopen dinsdag geplaatst. En dat met de huidige temperaturen een goede test, slecht voor je hart qua verbruik en COP ;-).
2 onder 1 kap, buitenmuur op het oosten, geen spouw, alleen radiatoren (woonkamer met speedcomforts), 95 m2. op 1 kozijn na (wordt in janauri vervangen) overal hr++, gasverbruik normaal 1200 m3, warmteverlies op 6 kwh gezet vanuit quatt
Temperatuur schema
7.00 uur 19 graden
16.00 uur 19,5 graden
18.00 uur 20 graden
22.00 uur 18,5 graden.
Het lastige is dat zowel mijn vrouw als ik wisselende werktijden hebben dus er bijna altijd wel iemand overdag in huis is. Tot zover de gegevens nu de resultaten.
De Quatt kan nagenoeg het huis volgens bovenstaande schema verwarmen, minimale hoeveelheid gas verbruikt, zie hieronder voor verbruik. Waarbij ik toch wel een hartverzakking krijg hoeveel stroom er ineens op een dag verbruikt wordt. Eigenlijk altijd een gemiddeld verbruik van 8 kwh, ineens een veelvoud... COP is ook niet al te best, maar ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal met de periode van voor de huidige temperaturen. Daarbij afgelopen dagen temperatuur rond het vriespunt en vrijwel hele dag mist. Geloof niet dat dit de ideale condities zijn voor een warmtepomp ;-). We hebben een groot raam op het zuiden en als de zon daarop staat, helpt dat de woonkamer wel te verwarmen (nu breekt de zon door en binnen een half uur verhoogd de temperatuur in de woonkamer met bijna een graad (en nee, de thermostaat hangt niet in de zon). Dus de Quatt stopt met werken.
Comfort valt zeker niet tegen, in principe heb ik nu lagere temperaturen ingesteld dan voroheen, circa een graad lager, maar omdat de verwarming eigenlijk continu aan staat warmt dat de kamer goed op. Verassing voor ons is wel dat het op de bovenverdieping nu helemaal comfortabel is. Hier hangen alleen maar t10 radiatoren in de slaapkamers en we waren al voornemens om deze te gaan vervangen. Maar met de huidige runs is het boven zeer comfortabel, dus dat kijken we nog even aan.
Wat opvalt is dat hij vrijwel de gehele dag op de modus Quatt en CV draait, echter vrijwel zonder gas te verbruiken. Dus die lijkt een soort van mee te draaien, maar zonder iets te doen?
Delta temperatuur is zo rond de 5 graden, is dat een optimale setting of niet? Radiatoren zijn nog niet waterzijdig ingeregeld.
Ik moet @MacD007 zijn suggestie nog even uittesten door te kijken wat de Quatt doet als deze iets meer van de muur af te zetten. Stond op 16 cm, zojuist op 22 cm gezet. Veel verder krijg ik hem vooralsnog niet door de strakke afstelling van de buizen en bekabeling.
Qua runs gaat het volgens mij prima, bijna elk uur een defrost. T6 thermostaat heb ik vooralsnog geen specifieke klachten mee. Temperatuur blijft soms inderdaad heel lang op dezelfde temperatuur staan, maar ik heb nog een sensor erbij gehangen om te kijken wat die aangeeeft. Die blijft (alhoewel deze een graad structureel eronder zit) behoorlijk op een gelijk niveau. Nu is het een Tuya sensor van een paar euro, dus echt geijkt zal die niet zijn. Maar zie vooralsnog geen rare spikes.
Hoop dus uiteraard nog veel betere cijfers te gaan halen, maar de afgelopen drie dagen zijn hopelijk qua COP niet representatief... ben alleen met deze cijfers wel heel benieuwd naar het totaal verbruik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit: ik moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben van de financiele besparingen. Maar dat lijkt me ook logisch. Ik heb wel mijn echte tarieven ingevuld en heb het geluk dat ik nog met lage tarieven zit (0,23 cent kwh, 0,93 cent gas).
Dit zijn de dagen dat je met Quatt+radiatoren veel gas bespaart, maar niet veel geld.
Boven de 5 graden buiten gaat het veel beter.
Hoe werkte je systeem voordat de Quatt erbij kwam? Met welke temperatuur liet je toen je vvw opwarmen?Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
Mijn systeem draait zichzelf behoorlijk vast met het koude weer - zou fijn zijn als jullie even zouden willen meedenken richting een goede oplossing.Wat is wijsheid? Ik heb nu de thermostaat lager gezet zodat de otFtControlSetpoint terug loopt naar 38 graden en de boel hopelijk weer in balans komt. Maar dit is geen structurele oplossing.
- Kernprobleem is dat mijn afgiftesysteem water tot 40 graden kan handlen, de EvoHome thermostaat 45 graden vraagt en de Quatt dit netjes levert. Die laatste 5 graden trekt het systeem in een ongewenste lock met lage flow, hoge temperatuur schommelingen, veel pendelen en lage netto verwarmingseffeciviteit.
- Het aanpassen van het DVR-ventiel lijkt iets geholpen te hebben (Quatt kan meer warmte kwijt), maar nog steeds niet voldoende. Zodra de 40 graden aangetikt wordt, sluit de toegang tot het afgiftesysteem en wordt alles door de bypass geperst -> temperatuur schiet snel door naar 48 graden -> Quatt slaat af
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je ketel kan vanuit de CiC aan/uit of opentherm zijn aangesloten. Hangt van het merk ketel af.louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:27:
[...]
Ik zal beginnen met de verhoging in stappen in te stellen.
Wat bedoel je met 'je ketel (aan/uit?) wat zachter zetten'?
Setpoint lager?
Zachter zetten kan op 2 manieren:
- maximum temperatuur beperken (wordt overruled door CiC bij opentherm)
- of vermogen beperken. Ik heb mijn opentherm aangesloten Remeha ketel oplaag geschroefd naar 8kW.
Check je warmteverlies dan even globaal met warmte die je gisteren in je huis hebt gestopt.Seconz schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:32:
[...]
Goede vragen!
Sinds installatie Quatt is heel het huis van oud dubbelglas naar HR++ gegaan, dus mijn warmteverlies zou minder moeten zijn dan het technisch rapport!
Warmteverlies in rapport is 9kW. Waarom hij gas verbruikt weet ik dus niet zo goed, want hij haalt het vermogen van 4,5kW nooit, dus mijn gevoel zegt dat dat (kleine beetje gas) ook niet nodig zou moeten zijn. Er zit idd weinig water in de JAGA dingen, zou dat het zijn?
Het huis is zeker warm en die JAGA en fancoils doen het perfect en snel (alhoewel ik nu lees dat ik veel geld had kunnen besparen als ik het zelf had gedaan), geen klachten over wat dat betreft!
Zie deze post https://gathering.tweaker...message/77357604#77357604
Als je duidelijk lager uitkomt dan 9kW, dan dit aan laten passen door Quatt.
Denk dat warmteverlies wel goed staat - heb tot temperaturen van 3 graden altijd mooie lange runs gehad zonder gekke sprongen of onnodig CV-verbruik.Friezin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:09:
[...]
Kan warmteverlies te hoog staan?
Heb je wel flow in de slangen van je vloerverwarming? Die anders wat verder opendraaien?
CIC "van de leg"? (Even herstarten?)
Verdeler staat volledig open muv de toiletgroep (korte slang). Pomp op de verdeler staat op standje 2 en zou daarmee voldoende circulatie over de slangen moeten geven.
CV ketel ingesteld op 50 graden verwarmingstemperatuur. Heeft ook altijd wel lopen pendelen als ik terugdenk aan vorig jaar, maar heeft de woning altijd op temperatuur gehouden.olafmol schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:36:
[...]
Hoe werkte je systeem voordat de Quatt erbij kwam? Met welke temperatuur liet je toen je vvw opwarmen?
Grootste wijzigingen in het afgiftesysteem is het toevoegen van de DVR-ventielen en deze op "weinig bijmengen" zetten. Dit is een killer als de temperatuur van het circuit boven de 40 graden schiet (geen invoer + geen bijmenging).
Hopelijk komt het systeem weer in balans met terugzetten van DVR-ventiel en thermostaat in stapjes verhogen. Circuit is nu afgekoeld en heb thermostaat nu op 19.5 gezet (controlsetpoint van 36 graden) - kijken wat er gebeurt...
waarbij de outlet van de warmtepomp lijkt te matchen met de inlet temperatuur van de boiler.boiler.otFbSupplyInletTemperature = 47
boiler.otFbSupplyOutletTemperature = 41
hp1.temperatureWaterOut = 41.5
Vooral onhandig voor mijn logging. Meer dit gezien?
Je vraagt 2c verhoging dan wordt de aanvoertemperatuur te hoog. Stappen van 0.5c tot de gewenste temperatuur is bereikt en dan niet meer aankomen.Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Tricky. Ik zou proberen om zoveel mogelijk de situatie van voorheen weer te krijgen. Dus idd die dvr ventielen er weer uit ofzo?Clock schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:47:
[...]
Denk dat warmteverlies wel goed staat - heb tot temperaturen van 3 graden altijd mooie lange runs gehad zonder gekke sprongen of onnodig CV-verbruik.
Verdeler staat volledig open muv de toiletgroep (korte slang). Pomp op de verdeler staat op standje 2 en zou daarmee voldoende circulatie over de slangen moeten geven.
[...]
CV ketel ingesteld op 50 graden verwarmingstemperatuur. Heeft ook altijd wel lopen pendelen als ik terugdenk aan vorig jaar, maar heeft de woning altijd op temperatuur gehouden.
Grootste wijzigingen in het afgiftesysteem is het toevoegen van de DVR-ventielen en deze op "weinig bijmengen" zetten. Dit is een killer als de temperatuur van het circuit boven de 40 graden schiet (geen invoer + geen bijmenging).
Hopelijk komt het systeem weer in balans met terugzetten van DVR-ventiel en thermostaat in stapjes verhogen. Circuit is nu afgekoeld en heb thermostaat nu op 19.5 gezet (controlsetpoint van 36 graden) - kijken wat er gebeurt...
Bij mij altijd zo geweest. Als flame on = substantieel temp.verschil in boiler, dan altijd Inlet hoger dan Outlet.ggvanleeuwen schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:55:
Het lijkt erop dat sinds de update van de cic hij niet meer weet wat de in/uit temperatuur is van de opentherm van de ketel.
[...]
waarbij de outlet van de warmtepomp lijkt te matchen met de inlet temperatuur van de boiler.
Vooral onhandig voor mijn logging. Meer dit gezien?
Men spreekt bij ketels altijd over Taanvoer = Tinlet, dus heel raar is het niet.
[ Voor 7% gewijzigd door SBL op 01-12-2023 12:10 ]
Bedankt voor je reactie.Rowwan schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:40:
[...]
Heeft Quatt nog iets gezegd over die klep? Bij mij moest die in elk geval weg. Dit waren ze vergeten en ze zijn nog een keer extra terug moeten komen.
Ik herinner me nog dat ik dit las en dacht, dat moet Quatt wel even vragen.
Maar helemaal vergeten.🤦🏽♂️
Het lijkt er in ieder geval op dat ik hetzelfde probleem heb.
Voor het principe is deze ook wel leuk: YouTube: Get More Heat From Your Radiators ~ System BalanceYsbeer schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:01:
[...]
Zie hier en verdere posts voor het waterzijdig inregelen van je radiatoren bij een hybride warmtepomp:
netappie in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Met dank aan @netappie @Tommie12 en @Superbeagle
Hij is geen fan van warmtepompen, maar dat doet niks af aan zijn expertise.
:strip_exif()/f/image/6RTowIBTKMbBt23p54BycPeI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/58kbV8m3pv2FzgilzuWAFEI2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Quattdummy op 01-12-2023 13:24 ]
Eh.... omdat het koud is?FlodNar schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:15:
[...]
Ik kan zien WAT er gebeurt, maar ik wil weten WAAROM het gebeurt. Ik heb de optimalisatie uitstaan. Dus zoals anderen aangeven, het zal waarschijnlijk een defrost zijn.
(Bij een defrost knalt de temperatuur die naar binnen wordt gebracht enorm.. vermoedelijk schiet daarom de ketel te hulp.. of bedoel je wat anders?
Hier het effect van een defrost op mijn vvw aanvoer (onderste meter. Stond zelfs eerst op 20°C) staat normaal net boven 30)
:strip_exif()/f/image/rtt3ohRADHERmbrUxXVMKGPm.jpg?f=fotoalbum_large)
In mijn rapport staat ook 9kW. Met jouw methode kom ik op 6kW.SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:46:
[...]
Check je warmteverlies dan even globaal met warmte die je gisteren in je huis hebt gestopt.
Zie deze post https://gathering.tweaker...message/77357604#77357604
Als je duidelijk lager uitkomt dan 9kW, dan dit aan laten passen door Quatt.
Als ik het aan laat passen, wat gaat de Quatt dan anders doen denk je? Ik probeer het te snappen. 😀
Haha, nee, dat het een defrost is, was al antwoord op mijn vraag waarom. Dank voor het meedenken in ieder geval.Friezin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:03:
[...]
Eh.... omdat het koud is?
(Bij een defrost knalt de temperatuur die naar binnen wordt gebracht enorm.. vermoedelijk schiet daarom de ketel te hulp.. of bedoel je wat anders?
Hier het effect van een defrost op mijn vvw aanvoer (onderste meter. Stond zelfs eerst op 20°C) staat normaal net boven 30)
[Afbeelding]
Quattdummy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:53:
Kan het zijn dat doordat ik de cv temperatuur gisteren omlaag heb gezet van 80 naar 60 dat de quatt nu nog minder wordt ingezet? De cv draait nu al. de hele dag en COP nog slechts 2.3?!?! Snap er niks van. Ja het is natuurlijk koud vandaag, maar word hier nier blij van. Als ik november vergelijk met vorig jaar hebben wij nu 48m3 gestookt tov 148 m3 vorig jaar. Gezin van 4 in vrijstaand ouder huis. Das toch niet verkeerd?!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens het tabel red je het niet in een half uur, gezien hij 2 uur lang gas verbruikt. Ik zou zeggen, laat de thermostaat op 19,5, je zal zien dat je minder kosten hebt en minder kWh verbruik. Al je meubelen en muren nemen die temperatuur uiteindelijk ook aan en onder de streep wordt het aangenamer thuis. Helemaal met deze temperaturen. Straks als het weer boven 4 a 5 graden is, kun je nachtverlaging weer toepassen. Maar met een 4kW warmtepompje een heel huis een graad opwarmen....louzy82 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het schema is nu:
SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:34:
[...]
Aanvulling: Even kort door de bocht: als je een jaarverbruik hebt van 612m3 gas (is dat alleen voor verwarming?), dan zit je rond de 3,5kW warmteverlies bij -10 buiten. Gisteren 45kWh warmte in je huis gestopt (incl gas)?
/f/image/9TUSSeOvus9aKth9oGs4Bp0d.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q6NqlVDzytAeIVvnaACTatBG.png?f=fotoalbum_large)
Afgelopen dagen ca 7m3 gas verstookt met thermostaat 24h op 18 graden en waarvan ca 1,5m3 voor bad&douchen&koken (gezin met 3 sportende pubers 😱)
Kom ik dan op ca 55kwh? (10x5,5m3=55kwh)
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nou, met die berekening kom ik ook veel lager uit dan Quatt heeft berekend, hier gisteren inderdaad 45kWh warmte in het huis gestopt. Quatt zegt 7kWh bij -10. Misschien met harde wind, maar zoals gisteren en vandaag kom ik vermoedelijk op45kWh uit. Vandaag schijnt de zon wat meer dusik vermoed niet dat de Quatt vandaag nog aangaat. Zou dat schelen qua verbruik als ze het wat omlaag zetten die waarde?SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 00:34:
[...]
Aanvulling: Even kort door de bocht: als je een jaarverbruik hebt van 612m3 gas (is dat alleen voor verwarming?), dan zit je rond de 3,5kW warmteverlies bij -10 buiten. Gisteren 45kWh warmte in je huis gestopt (incl gas)?
Dat laatste stuk is sowieso alleen zwarte tape en zal ook niet veel isoleren….JWT schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:55:
Zag dat ik bijna een halve graad verschil heb inmiddels tussen hp2 en de flow meter. Kan kloppen maar toch best wat.
Moeten beide aansluitpunten niet wat beter geisoleerd zijn? Ik zie nu koper en ze zijn warm daar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo te zien pas je een nachtverlaging toe en gaat de thermostaat temperatuur tussen 07 en 08 uur omhoog.Quattdummy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:53:
Kan het zijn dat doordat ik de cv temperatuur gisteren omlaag heb gezet van 80 naar 60 dat de quatt nu nog minder wordt ingezet? De cv draait nu al. de hele dag en COP nog slechts 2.3?!?! Snap er niks van. Ja het is natuurlijk koud vandaag, maar word hier nier blij van. Als ik november vergelijk met vorig jaar hebben wij nu 48m3 gestookt tov 148 m3 vorig jaar. Gezin van 4 in vrijstaand ouder huis. Das toch niet verkeerd?!
Als je naar de grafieken kijkt dan zit je Quatt van 08 tot 12 uur bijna maximaal te werken. De Quatt gebruikt zo te zien rond de 1800 watt energie en levert een kleine 4000 watt op. Meer was op dat moment niet mogelijk, door de lage buientemperatuur levert dat een lagere COP op. Het verschil tussen het gevraagde vermogen (om je woning te verwarmen) en wat de Quatt kan leveren wordt daarom door de CV geleverd.
Ik zou, er van uitgaande dat je een nachtverlaging toepast, eerst eens kijken of dat wel zo handig is. En of de stap rond 07 uur niet te groot is. Met vloerverwarming is een stap van 0,5 graad verhoging per uur het beste, met radiatoren zou het 0,5 graad per half uur kunnen zijn.
Alles helpt, maar de vraag is of het kosteneffectief is. Iemand in dit topic (kan het helaas niet terugvinden) had enige tijd geleden berekend wat de winst zou zijn als je de de leidingen beter zou isoleren, dat was bijna verwaarloosbaar met een paar kWh per jaar.JWT schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:55:
Zag dat ik bijna een halve graad verschil heb inmiddels tussen hp2 en de flow meter. Kan kloppen maar toch best wat.
Moeten beide aansluitpunten niet wat beter geisoleerd zijn? Ik zie nu koper en ze zijn warm daar.
Een halve graad per uur red ik niet in ieder geval niet. Helemaal niet als het vriest. Met 3,5kW per uur komt er max 0,1 a 0,2 per uur bij, als IK geluk heb en de medebewoners deuren dichthouden.Timmy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:07:
[...]
Zo te zien pas je een nachtverlaging toe en gaat de thermostaat temperatuur tussen 07 en 08 uur omhoog.
Als je naar de grafieken kijkt dan zit je Quatt van 08 tot 12 uur bijna maximaal te werken. De Quatt gebruikt zo te zien rond de 1800 watt energie en levert een kleine 4000 watt op. Meer was op dat moment niet mogelijk, door de lage buientemperatuur levert dat een lagere COP op. Het verschil tussen het gevraagde vermogen (om je woning te verwarmen) en wat de Quatt kan leveren wordt daarom door de CV geleverd.
Ik zou, er van uitgaande dat je een nachtverlaging toepast, eerst eens kijken of dat wel zo handig is. En of de stap rond 07 uur niet te groot is. Met vloerverwarming is een stap van 0,5 graad verhoging per uur het beste, met radiatoren zou het 0,5 graad per half uur kunnen zijn.
Ik ook niet, althans niet in het eerste uur. Maar zodra de vloer eenmaal op temperatuur is gaat het opwarmen van de ruimte een stuk sneller. Zelf pas ik overigens geen nachtverlaging toe.medu80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:25:
Een halve graad per uur red ik niet in ieder geval niet. Helemaal niet als het vriest. Met 3,5kW per uur komt er max 0,1 a 0,2 per uur bij, als IK geluk heb en de medebewoners deuren dichthouden.
helaas leveren zonnepanelen in de winter altijd te weinig, en is de overcapaciteit altijd in de zomer..MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 12:46:
[...]
Je vergeet als je een overcapaciteit van je zonnepanelen hebt kun je die berekening direct in de prullenbak gooien
daarom moet die salderingsregeling blijven... of we moeten iets slims bedenken zodat we de energie seizoensgebonden kunnen opslaan..
Dat is de vorstbeveiliging, kan je beter niet gaan verpakken.JWT schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
en komt die COP een beetje overeen met wat er in de specificaties staat?Spykie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 13:22:
[...]
Klopt, COP van 2.4 vandaag. En rond het vriespunt inderdaad (nu even wat zon).
[Afbeelding]
En teveel warmteverlies en te weinig afgifte.
Maar net even biertje berekening gedaan met de buurman met hetzelfde (maar beter geïsoleerd huis): hij verbruikt een factor 3 meer energie. Dus blij met de Quatt!
:strip_exif()/f/image/AbNY1qz8wmlFbG4S1D4NrFiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is gewoon koud, als je dit een paar dagen per jaar hebt en je wil nog meergasverbruik voorkomen dan heb je een paar opties:Quattdummy schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Dubbele quad om de gewenste capaciteit te halen
- Huis beter isoleren
- Denk niet dat de "Optimaliseer je beparingen" optie in Quatt + Gas en Electra tarieven veel invloed heeft bij deze temperaturen.
- Fans voor extra warmte afgifte op raditoren/convectoren plaatsen zou misschien ook iets helpen (kijk eens in het Heatbooster topic) op die manier kun je de warmteafgifte voor de kamer met de thermostaat verhogen waardoor deze eerder op temperatuur is, zou wel effect kunnen hebben op de temp in andere ruimtes.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394
15 jaar oude 2 onder 1 kap, Radiatoren/convectors met Fans, ik blijf na de opwarmperiode net binnen de grens na nachtverlaging van 19,5 graden naar 17 graden.
COP op dit moment is maar 2.2 volgens de app maar dat is gemiddeld over de dag en geen momentopname.
:strip_exif()/f/image/4OE9zI3Gq5btQRz405NyUaqZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door superduper1969 op 01-12-2023 14:56 ]
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
Dank je voor de uitleg.SBL schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 11:40:
[...]
Je ketel kan vanuit de CiC aan/uit of opentherm zijn aangesloten. Hangt van het merk ketel af.
Zachter zetten kan op 2 manieren:Dan krijg je niet die scheve verhoudingen die ik bij jou zag, waar ketel 12kW warmte of zo levert, waarschijnlijk bij hoge temperatuur, en Quatt bijna niets doet (~0,5kW warmte).
- maximum temperatuur beperken (wordt overruled door CiC bij opentherm)
- of vermogen beperken. Ik heb mijn opentherm aangesloten Remeha ketel oplaag geschroefd naar 8kW.
Ik heb een Remeha Calenta Ace 40c (nog geen jaar oud).
Hoe kan ik dat in de CiC instellen?
Louzy#2475
Ik zal eerst kijken wat er gebeurt als ik de verhoging in stappen van 0,5 doe en erna kan ik inderdaad de nachtverlaging eens weglaten en kijken hoe dat bevalt.medu80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 13:26:
[...]
Volgens het tabel red je het niet in een half uur, gezien hij 2 uur lang gas verbruikt. Ik zou zeggen, laat de thermostaat op 19,5, je zal zien dat je minder kosten hebt en minder kWh verbruik. Al je meubelen en muren nemen die temperatuur uiteindelijk ook aan en onder de streep wordt het aangenamer thuis. Helemaal met deze temperaturen. Straks als het weer boven 4 a 5 graden is, kun je nachtverlaging weer toepassen. Maar met een 4kW warmtepompje een heel huis een graad opwarmen....dat gaat niet werken.
Mijn initiële gedachte bij nachtverlaging was eigenlijk ook dat de badkamer (en studeerkamer) in de ochtend dan wellicht voorzien werden van wat extra warmte maar in de praktijk is het op de badkamer de hele dag behaaglijk.
Louzy#2475
Overigens wel HA draaiend sinds een paar dagen maar daar zit dus nog niet zo veel historie in.
Súdwest Fryslân 400 m2 vrijstaand '80/'94 - 25% hobbyklusproject | 2x mono Quatt hybr HP/Lyric T6 + 3x CV-ketel + convectoren/heatboosters ( + 3x houtkachel :) ) | na-isolatie | 2x18 Techniq Energy heatpipes | PV 10945 Z, 2100 O, 2100 W
Nee, hier ook geen Insights. Heeft paar weken gewerkt en is toen verdwenen. Wel jammer, want zou fijn zijn met dit weer om gemiddelde COP te kunnen zien.Cella schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 15:26:
Ben ik nou nog de enige zonder insights in de Quatt-app? Of is dat nog steeds een wijdverbreid probleem? Ik zou graag de 18 kW warmteverlies(volgens het rapport) checken.
Overigens wel HA draaiend sinds een paar dagen maar daar zit dus nog niet zo veel historie in.
/f/image/EzB9LGW9AO3I2Hk8wZB20muu.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lSPfDWJym5OhbHzAjptEyiEx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XCh9VRPeeYeYWK6KjwjOIICc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BQ89mmywnP1YHRLJNAtWRnSa.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Bennobang op 01-12-2023 16:47 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
/f/image/zIfJNoiz97In3AhtE0V1n9oN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Bennobang op 01-12-2023 16:44 ]
NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP
Ik zie het, dus jij hebt 'm max op 19,5 staan? Dat vind ik vaak toch net geen comfortabele temperatuur. Maar in jouw grafieken draait je cv helemaal niet bij en bij mij is hij compleet oranje. En daarom pas ik nachtverlaging toe tot 18,5 omdat ik bang ben dat anders de gele nacht de cv ook aan het werk is. Op dit moment bijvoorbeeld draait de Quatt helemaal niet mee en alleen de cv? En wat is nou de beste vertrektemperatuur van mijn cv want ik heb m weer teruggezet naar 80 omdat ik dacht dat het daar vast mee te maken heeft gehad. Maarja dat is mijn eigen idee omdat ik in november heel andere grafieken had. En toen ben ik gisteren gaan klooien met die cv temperatuur omdat ik schrok van 80 icm warmtepomp want als 'dummy' had ik wel gelezen dat die temperatuur lagen moet/kan. Anyjow, het hpudt me nogal bezig 🙈 die vraag 'wat doe ik verkeerd?'superduper1969 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]
Het is gewoon koud, als je dit een paar dagen per jaar hebt en je wil nog meergasverbruik voorkomen dan heb je een paar opties:
- Dubbele quad om de gewenste capaciteit te halen
- Huis beter isoleren
- Denk niet dat de "Optimaliseer je beparingen" optie in Quatt + Gas en Electra tarieven veel invloed heeft bij deze temperaturen.
- Fans voor extra warmte afgifte op raditoren/convectoren plaatsen zou misschien ook iets helpen (kijk eens in het Heatbooster topic) op die manier kun je de warmteafgifte voor de kamer met de thermostaat verhogen waardoor deze eerder op temperatuur is, zou wel effect kunnen hebben op de temp in andere ruimtes.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2177394
15 jaar oude 2 onder 1 kap, Radiatoren/convectors met Fans, ik blijf na de opwarmperiode net binnen de grens na nachtverlaging van 19,5 graden naar 17 graden.
COP op dit moment is maar 2.2 volgens de app maar dat is gemiddeld over de dag en geen momentopname.
[Afbeelding]
@JazekerXXJazekerXX schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:05:
[...]
hi MWink, ik was eigenlijk wel benieuwd of je toevallig al gekeken had welke opentherm berichten er heen en weer gaan. en of dat dan werkt met de opentherm thermostaat van DIYless/Melnik of wat er nodig is om het te laten werken...
Ik heb de diyless vanaf het begin draaien (T6 besteld, laten installeren door Quatt en vervolgens zelf diyless geplaatst en de T6 binnen 14 dagen terug gestuurd).
Ik kan vertellen dat mijn ervaringen zeer goed zijn. De kamertemperatuur updates vinden ongeveer iedere 30 seconden plaats. De control setpoint wil soms heen en weer springen als de sensor even geen bereik heeft, vanwege dat de diyless op zolder bij de Quatt en CV hangt terwijl de bluetooth sensor in de woonkamer staat. Maar zoals ook vanuit Quatt bericht werd lijkt deze inderdaad genegeerd te worden en wordt de room temperature (die 2 minuten gecacht wordt) en de room setpoint gebruikt.
Het lukt me dan ook prima om zelfs met het koude weer van afgelopen dagen volledig op de Quatt te draaien in mijn jaren 30 woning terwijl ik verlagingen en verhogingen in stapjes van 0.5 graden toepas om de dure dynamische uurtarieven te ontwijken en bij de goedkope tarieven of gunstige temperaturen juist wat extra te bufferen. Ik heb vloerverwarming beneden verdieping en radiatoren open staan.
Mocht je vragen hebben over de diyless, laat maar weten.
Geen idee!JazekerXX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:41:
[...]
en komt die COP een beetje overeen met wat er in de specificaties staat?
[Afbeelding]
Dan kan, alleen of dat economisch ook slim is is een andere vraag.JazekerXX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:30:
[...]
helaas leveren zonnepanelen in de winter altijd te weinig, en is de overcapaciteit altijd in de zomer..
daarom moet die salderingsregeling blijven... of we moeten iets slims bedenken zodat we de energie seizoensgebonden kunnen opslaan..
Nee, met de huidige systemen is dit voor consumenten absoluut geen optie.
Zelfs de nu beschikbare accu systemen zijn eigenlijk niet echt rendabel. De ROI ligt veelal ruim boven de 50% van de verwachte levensduur.
De minister heeft nog steeds geen antwoord op de laatste vragen van de commissie van de EK gestuurd, kijk maar eens naar het betreffende forum hier op tweakers. Ik verwacht dat de EK op een gegeven moment het geduld verliest en het wetsvoorstel gewoon afkeurt en daarmee in de prullenbak kan.
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Wat kun je wel zien?KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
[...]
En hoe leg ik dat uit aan Quatt?
Want als hun monteur dat al niet snapt als ie hier is.
[...]
LOL, kan met die Fing app niet eens de CiC vinden.![]()
Doe vast iets verkeerd.![]()
Ga ik morgen maar eens rustig voor zitten met de laptop. Kijken of het dan wel lukt.
/f/image/4TAE79uPvWlPni1JCctY2gTl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/G4S0V72UWh9ufVgALXxAUdpf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Z9VuMq3aKlh7jHrQhOe7Kfwd.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door Bennobang op 01-12-2023 18:48 ]
Je vraag temperatuur (linker temp.) is lager dan je ruimte temperatuur (rechter temp.) dus denkt de Quatt ik hoef even niets meer te doen en ga even lekker uit.Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:46:
En u paar m3 gas weg en een Quatt die uit staat. Weet iemand wat het kan zijn misschien? Zie vorige bericht van mij[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En voor dat je die temperatuur weer kwijt bent door je warmteverlies duurt wel even.
Dat bestaat toch al een aantal decennia en noemt men een water/water warmtepomp icm een bodembron?JazekerXX schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:30:
[...]
of we moeten iets slims bedenken zodat we de energie seizoensgebonden kunnen opslaan..
Of het de investering waard is laat ik even in het midden.
En er werd eerder gas gebruikt omdat de gevraagde doel temperatuur teveel afweek van de huidige temperatuur. Dan moet er zegmaar geknald worden.Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:46:
En u paar m3 gas weg en een Quatt die uit staat. Weet iemand wat het kan zijn misschien? Zie vorige bericht van mij[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je temperatuurdoel is ruimschoots bereikt toch? Dan gaat de Quatt uit...Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
:fill(white):strip_exif()/f/image/1LZcueBqDY3LJlJhn1UYnKzT.png?f=user_large)
Ik ga er niet vanuit dat Quatt failliet gaat, maar toch een backup in Home Assistant is altijd handig :-).
Idee uit het HA forum en een poging gedaan om mijn eigen 'App' look-a-like ala Quatt app te maken. Ben nog een beetje aan het spelen, voor het eerst dat ik werk met picture entity in HA. Maar uiteindelijk moet de afbeelding aangepast worden op basis van de modus waar de Quatt in staat en kan je realtime zien wat er gebeurt in je huis en wat het verbruik is.
Weet iemand of je de Quatt app op meerdere telefoons kunt installeren en koppelen met je Quatt?
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Ja zover snap ik het maar voor 0,4 graden verhogen zelf niet voluit gaan maar de ketel bijzetten hoeft toch niet lijkt mij. De gasvraag in de ochtend was geen directe vraag maar op 20 graden bijhoudenMacD007 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:56:
[...]
Je vraag temperatuur (linker temp.) is lager dan je ruimte temperatuur (rechter temp.) dus denkt de Quatt ik hoef even niets meer te doen en ga even lekker uit.
En voor dat je die temperatuur weer kwijt bent door je warmteverlies duurt wel even.

Kan toch niet waar zijn voor 0,4 graden verhoging!? En dan zelf niet op vol vermogen draaienSpykie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 19:22:
[...]
En er werd eerder gas gebruikt omdat de gevraagde doel temperatuur teveel afweek van de huidige temperatuur. Dan moet er zegmaar geknald worden.

Welk tarief voor Gas en Elektra is er hier gehanteerd ?Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:46:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Duo quatt, huis 1928, ca 80M2 vloerverwarming beneden,matig geisoleerd, 250 m2 woonoppervlak, midden brabant
ik ga er ook niet van uit maar wat je hebt gemaakt wel mooi!clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]
Ik ga er niet vanuit dat Quatt failliet gaat, maar toch een backup in Home Assistant is altijd handig :-).
Idee uit het HA forum en een poging gedaan om mijn eigen 'App' look-a-like ala Quatt app te maken. Ben nog een beetje aan het spelen, voor het eerst dat ik werk met picture entity in HA. Maar uiteindelijk moet de afbeelding aangepast worden op basis van de modus waar de Quatt in staat en kan je realtime zien wat er gebeurt in je huis en wat het verbruik is.
Weet iemand of je de Quatt app op meerdere telefoons kunt installeren en koppelen met je Quatt?
€0,1 voor elektra en €5,00 voor gas (geen typfout)robmaas schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:03:
[...]
Welk tarief voor Gas en Elektra is er hier gehanteerd ?
Staat optimalisatie ergens aan of uit? Heb je de T6? Probeer dan eens aan, en een paar minuten later weer uit te zetten.Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:02:
[...]
Kan toch niet waar zijn voor 0,4 graden verhoging!? En dan zelf niet op vol vermogen draaien
Geen Tado zones toevallig?
En of all else fails haal je de Quatt en CiC beide even van het stroom, wellicht helpt het.
In dat plaatje draait de Quatt wel vol vermogen vanaf 16:00, toevallig een schema dat rond 11 lager gaat en om 16:00 hoger?Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:02:
[...]
Kan toch niet waar zijn voor 0,4 graden verhoging!? En dan zelf niet op vol vermogen draaien
gewoon Honywell modulation veel vv en twee grote radiatoren altijd open. Geen zone regeling en netjes 800l/u. Of warmteverlies te hoog ingesteld of het bijmengen van de vv verdelers (twee st met 6 groepen) ik zal uitzetten en opstarten eens proberenSpykie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:06:
[...]
Staat optimalisatie ergens aan of uit? Heb je de T6? Probeer dan eens aan, en een paar minuten later weer uit te zetten.
Geen Tado zones toevallig?
En of all else fails haal je de Quatt en CiC beide even van het stroom, wellicht helpt het.
Ik dacht wel gezien te hebben dat vol vermogen ergens rond de 1800 w is toch?medu80 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:08:
[...]
In dat plaatje draait de Quatt wel vol vermogen vanaf 16:00, toevallig een schema dat rond 11 lager gaat en om 16:00 hoger?
Ik weet niet waar je dat gezien hebt? Hier is 1500 zo'n beetje de max, vaak ergens in de 1400 bij vol vermogen.Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:12:
[...]
Ik dacht wel gezien te hebben dat vol vermogen ergens rond de 1800 w is toch?
Dus mysterie opgelost?
[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 01-12-2023 21:22 ]
Waarschijnlijk een denkfout?
Er zijn 2 dingen gebeurt deze week:
1. Je hebt de radiator temp van je CV ketel aangepast (Die volgens mij tussen 50 en 60 graden moet staan maar gewoon is afgesteld bij de installatie dus ik heb het nog niet aangepast.)
2. Het is enorm koud geworden!
Dat deze dingen tegelijk gebeurt zijn wil niet zeggen dat ze met elkaar te maken of van invloed op elkaar zijn.
Punt 2 eerst:
Doordat het zo koud is geworden is:
- Je COP omlaag net zoals bij iedereen, want dat is nu eenmaal de specificatie van de Warmtepomp.
- Valt het meer op dat jou huis +/- 8KW per uur aan energie "Lekt" bij deze temperaturen.
De Quat doet zijn uiterste best maar zal nooit boven de 4KW uitkomen, dus de rest moet uit je gas komen.
Want uit je CV ketel komt de andere 4KW vandaan anders ga je het koud krijgen.
Dan punt 1:
Met je CV Radiator temperatuur op 80graden zal je ketel afhankelijk van merk en type vaker in korte stoten een "Boost" geven en dan weer rusten. (Vergelijk het met 4 km hollen en stilstaan)
Met je CV Temperatuur op 50 zal je CV voor een langere duur maar met minder energie werken. (Vergelijk het met 4KM wandelen)
In beide gevallen zal het resultaat zijn dat de 4KW die je Quatt te kort komt aangevuld wordt met 4KW uit je CV.
Aangezien de grafieken in de Quatt app per uur zijn kun je niet zien of het "Hollen + Stilstaan" of "Wandelen" is, want in beide gevallen wordt er 4KM afgelegd (4KW)
De Quat gaat in ieder geval niet Magisch 8KW leveren omdat je huis 8KW nodig heeft.
Ik heb het verhaal een beetje platgeslagen want het ene merk/type CV ketel wordt door Quatt bij installatie van Opentherm naar Aan/Uit gezet (zoals mijn Valliant), en het andere merk/type op Opentherm blijft staan en er zijn nog heel veel andere parameters die het moeilijk maken de vraag exact te beantwoorden voor jou situatie.
Maar ik denk dat punt 2 véél meer invloed heeft dan punt 1 op dit moment!
MTVenus V153 + BMSV215 + CT003 V117 Lilygo Modbus HA integration+ Anker E1600 + 16ZP Enphase + 2ZP Anker + Quatt
beetje domme vraag misschien maar welke tijdseenheid is dat lekken van die kW? Per uur neem ik aansuperduper1969 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:15:
[...]
Waarschijnlijk een denkfout?
Er zijn 2 dingen gebeurt deze week:
1. Je hebt de radiator temp van je CV ketel aangepast (Die volgens mij tussen 50 en 60 graden moet staan maar gewoon is afgesteld bij de installatie dus ik heb het nog niet aangepast.)
2. Het is enorm koud geworden!
Dat deze dingen tegelijk gebeurt zijn wil niet zeggen dat ze met elkaar te maken of van invloed op elkaar zijn.
Punt 2 eerst:
Doordat het zo koud is geworden is:
- Je COP omlaag net zoals bij iedereen, want dat is nu eenmaal de specificatie van de Warmtepomp.
- Valt het meer op dat jou huis +/- 8KW per uur aan energie "Lekt" bij deze temperaturen.
De Quat doet zijn uiterste best maar zal nooit boven de 4KW uitkomen, dus de rest moet uit je gas komen.
Want uit je CV ketel komt de andere 4KW vandaan anders ga je het koud krijgen.
Dan punt 1:
Met je CV Radiator temperatuur op 80graden zal je ketel afhankelijk van merk en type vaker in korte stoten een "Boost" geven en dan weer rusten. (Vergelijk het met 4 km hollen en stilstaan)
Met je CV Temperatuur op 50 zal je CV voor een langere duur maar met minder energie werken. (Vergelijk het met 4KM wandelen)
In beide gevallen zal het resultaat zijn dat de 4KW die je Quatt te kort komt aangevuld wordt met 4KW uit je CV.
Aangezien de grafieken in de Quatt app per uur zijn kun je niet zien of het "Hollen + Stilstaan" of "Wandelen" is, want in beide gevallen wordt er 4KM afgelegd (4KW)
De Quat gaat in ieder geval niet Magisch 8KW leveren omdat je huis 8KW nodig heeft.
Ik heb het verhaal een beetje platgeslagen want het ene merk/type CV ketel wordt door Quatt bij installatie van Opentherm naar Aan/Uit gezet (zoals mijn Valliant), en het andere merk/type op Opentherm blijft staan en er zijn nog heel veel andere parameters die het moeilijk maken de vraag exact te beantwoorden voor jou situatie.
Maar ik denk dat punt 2 véél meer invloed heeft dan punt 1 op dit moment!

Ik dacht waarom toch steeds die CV aan terwijl die niets bijdraagt omdat de gevraagde watertemperatuur van de t6 bereikt is. Om te kijken wat er gebeuren zou de CV vastgezet op 55 graden (bij opentherm vraag minimaal die temperatuur). Vervolgens blijft de Quatt op vol vermogen draaien ondanks frequente updates van de t6 van watertemperatuur en oplopende kamertemperatuur. Uiteindelijk 1 graad boven ingestelde temperatuur en gaat alles uit.Bennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 18:46:
En u paar m3 gas weg en een Quatt die uit staat. Weet iemand wat het kan zijn misschien? Zie vorige bericht van mij
Dat lijkt wel wat op jouw afbeeldingen. Hier voor dat uur meer dan de helft aan gas. (wel bespaart tov de duurdere paar uren qua dynamische-stroomkosten, gas 1,15, stroom ~0,42)
Ik dacht eigenlijk dat Quatt wel zou reageren op de updates van de t6. Dan met CV snel de temperatuur bereiken zodat Quatt het vanaf daar weer zou overnemen.
Indien de CV via aan/uit is aangesloten daarvan misschien de temperatuur en/of vermogen wat verlagen? Bij opentherm zou die wellicht de vraag van de thermostaat volgen maar kan er alsnog iets zijn ingesteld waardoor die harder werkt dan nodig/waar de quatt mee om kan gaan.
Ja per uur, even een bijgewerkt screenshot van vandaag erbij gezet, je ziet in de grafiek dat tussen 9:00 en 13:00 ik onder de 4KW blijft en mijn huis is zo goed geïsoleerd dat tussen 14:00 en 19:00 er zelfs nog minder warmtevraag was zodat de Quatt even kon uitpuffenBennobang schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:19:
[...]
beetje domme vraag misschien maar welke tijdseenheid is dat lekken van die kW? Per uur neem ik aan

Maar mijn gemiddelde COP was 2.2 en mijn geldbesparing was -0.61 dus negatief want COP is wel erg laag vandaag.
:strip_exif()/f/image/Yt5nIpGQXd0z5hypVFK8AN0h.jpg?f=fotoalbum_large)
Welk gevraagde watertemperatuur?bite schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:24:
[...]
Ik dacht waarom toch steeds die CV aan terwijl die niets bijdraagt omdat de gevraagde watertemperatuur van de t6 bereikt is.
Cv max staat op 30 graden maar die zou toch niet nodig moeten zijn met water uit zoveel vv en radiatoren van ruim 19 graden? Ketel staat twee uur mee te werken om er dan achter te komen dat ik overshoot heb. Ik zal morgen even van stroom halen. Alles staat toch op HW dus die is niet moeilijk maar doe het liever morgen dan vlak voor naar bed gaanbite schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:24:
[...]
Ik dacht waarom toch steeds die CV aan terwijl die niets bijdraagt omdat de gevraagde watertemperatuur van de t6 bereikt is. Om te kijken wat er gebeuren zou de CV vastgezet op 55 graden (bij opentherm vraag minimaal die temperatuur). Vervolgens blijft de Quatt op vol vermogen draaien ondanks frequente updates van de t6 van watertemperatuur en oplopende kamertemperatuur. Uiteindelijk 1 graad boven ingestelde temperatuur en gaat alles uit.
Dat lijkt wel wat op jouw afbeeldingen. Hier voor dat uur meer dan de helft aan gas. (wel bespaart tov de duurdere paar uren qua dynamische-stroomkosten, gas 1,15, stroom ~0,42)
Ik dacht eigenlijk dat Quatt wel zou reageren op de updates van de t6. Dan met CV snel de temperatuur bereiken zodat Quatt het vanaf daar weer zou overnemen.
Indien de CV via aan/uit is aangesloten daarvan misschien de temperatuur en/of vermogen wat verlagen? Bij opentherm zou die wellicht de vraag van de thermostaat volgen maar kan er alsnog iets zijn ingesteld waardoor die harder werkt dan nodig.
heb ik het dan juist dat ie bij mij te hoog verlies is ingezet? Is nu nog 20,7 graden in huis. Staat in het rapport op 10kWSBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:59:
[...]
Om 21uur even in de Quatt app kijken hoeveel kWh warmte (incl gas!) je vandaag in je huis hebt gestopt.
Is temperatuur in huis ongeveer hetzelfde als afgelopen nacht om 0 uur? Waarschijnlijk iets hoger, maar dat verwaarlozen we even.
Delen door 21uur, dan heb je je afgifte in kW bij de buitentemperatuur van vandaag.
Dan nog iets verhogen door eerst te delen door (kamertemp-buitentemp) en vervolgens te vermenigvuldigen met (kamertemp+10).
Edit: bij mij 90kWh / 21uur = 4,5kW bij 0 graden. Dus 6,8kW bij -10graden. *1,1 voor defrosts.
Bij Quatt staat ie op 6kW. Ik twijfelde al of ik hem naar 7kW wilde laten zetten. Stookt soms wat voorzichtig.
Edit2: wel 20 defrosts gehad vandaag ~5-10kWh, meesten daarvan al voor 21uur. In principe zal Quatt die warmte niet meetellen, maar er zelfs afhalen, in de JSON staat immers negatief vermogen. En dat is in beginsel wel terecht, want die warmte wordt weer uit het huis/systeem gehaald. Maar wellicht nog eens warmteverlies-berekening doen op een dag met minder defrosts. Of, van andere kant: op dagen met defrosts heb je 10% extra warmteverlies (alleen zichtbaar in app door slechte COP).
/f/image/Z9VuMq3aKlh7jHrQhOe7Kfwd.png?f=fotoalbum_large)
Ik had toevallig dezelfde gedachte, maar dan voor Insights....clubeddie schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 20:54:
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/uctQD2xWQ5GEGJG8fyyIHYQ3.png?f=user_large)
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
*Ik heb momenteel een 2onder1 kap 2016 (A label) huis met vloerverwarming. Mijn jaarlijkse verbruik is 1100m3. Nu een Intergas CV ketel en we zetten temperatuur op 19. Beneden voelt het heerlijk redelijk warm aan, maar de vloerverwarming op 1e verdieping staat niet goed afgesteld (geen temperatuur meter)
Zou je met een Quatt de vloerverwarmingen beter kunnen inregelen? Het is niet dat ik een Quatt daarvoor koop, maar als dat meegenomen is...zou het mijn keuze makkelijker maken
*Ik heb 2 airco's in het huis hangen. Voor 2 kamers die vol in de zon staan in de zomer. De overige kamers hebben geen airco. Ik overweeg/wacht op een hybride warmtepomp met koeling. Quatt heeft deze nog niet en ik ben bereid te wachten, maar zou het veel verschil maken?
Zou het jammer vinden om voor paar honderd euro een WP te kopen als er straks ook een met koeling is.
Die van de t6 thermostaat. Die staat onder thermostat.otFtControlSetpoint in de JSON Feed en op het numerieke schermpje van m'n intergas ketel.
Ik probeer wel eens wat met de instellingen. Eerder bv onder 47 graden (zomaar een getal) negeren. Later teruggezet omdat de CV niet meer 'zinloos' wordt ingeschakeld maar dat gebeurt wel weer. Verder werkt het er wel meestal wel goed om met stabiele temperatuur en lange runs.
[ Voor 32% gewijzigd door bite op 01-12-2023 22:10 ]
Vrijstaande woning 710m3
Redelijk geïsoleerd.
Verwarming systeem:
Quatt hybride warmtepomp 4-6kW
Vloerverwarming 60m2
4 flinke radiatoren type 21
1 convectorput
Aanvoer temperatuur van de warmtepomp draait op dit moment op 35 graden met een buiten temperatuur van -2 graden.
Mijn warmtepomp draait nu op vol vermogen zonder verbruik van gas. Om tijdens nog koudere dagen zo min mogelijk gas te verbruiken zat ik te denken om de radiatoren te boosten met ventilatoren. Als ik het goed begrijp gaat dan de water aanvoer temperatuur van de quatt omlaag, omdat de warmte afgifte van de radiatoren wordt verhoogt.
Een lagere water aanvoer temperatuur = betere COP waarde.
Maar wordt dan mijn warmte afgifte van de vloer verwarming dan ook lager? Omdat de aanvoer temp zakt door de geboosterde radiatoren?
Is het dan lood om oud ijzer ?
Ik kom er zelf niet helemaal uit:)
/f/image/vdi4GdKjDmldbDfl4zkEUAW0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/P9SLiCCjM8S55c5hRQGxmix6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door GertjanDH op 01-12-2023 22:10 ]
Dit topic is gesloten.