vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
Dan gaat de cv vol meewerken.
Bij mij betekend dat op 45 graden cv water.
vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt 4.5 kw, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, lyric t6, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen
(Al ben ik van mening dat het nog net moet lukken als de quatt gewoon blijft draaien ipv uitgaan en daarna de CV nodig hebben om weer op temperatuur te komen...)
/f/image/2UCjCECONEToVk0YuhZXNWPv.png?f=fotoalbum_large)
Over het algemeen wel tevreden: dit doet mijn november tot nu toe (midden van het land, hoekwoning uit de jaren 70 van 130m2 met redelijke isolatie en radiatoren (waarvan de grootste in de woonkamer nu heatfans heeft) CoP net buiten beeld, maar die is 4.5
/f/image/vnRE2Sim2jSHl8FDPPBmSriM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door WouterB op 30-11-2023 18:56 ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Ik zou de prijs van de zonnepanelen delen door de verwachte jaarlijkse opbrengst en dan nog een keer door de afschrijftermijn die je er zelf voor hanteert. Dat levert alsnog een waanzinnig laag bedrag op als je dat minstens op 10 jaar stelt.MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:16:
[...]
kun je doen wat jij wilt, hoe lager de prijs is hoe langer dat de Quatt zelf door gaat, dat wil echter niet zeggen dat hij toch af en toe een klein beetje gas nodig heeft.
om je een idee te geven voor de maand november heb ik een gem. COP van 4.9 (vandaag een COP van 3,3) totaal circa 290 kWh aan stroom verbruikt en 7m3 gas (totaal gasverbruik 14m3, tegen over bijna 100m3 vorig jaar)
[...]
vergeet de CV temperaturen, je zult echt moeten omdenken, de CV gebruik je echt alleen als het echter niet meer verder kan met de warmtepomp (zal wel ergens bij -10--15Gr liggen, dat weten we op dit moment nog niet, maar met de huidige temperaturen prutelt de Quatt nog lekker gewoon door.
dus ja, zet de CV maar op 50, waar het om gaat is dat als je alleen op radiatoren gaat draaien (dus geen VV hebt) deze wel op de veel lagere temperaturen aangepast moeten worden (goedkope oplossing zijn de eerder genoemde radiatorventilatoren) kijk ook even welke typen je in de ruimten die verwarmd dienen te worden hebt staan, bij voorkeur type 22 en/of type 33.
deze ventilatoren boosten weer je vermogens van deze radiatoren omhoog.
zeer dure oplossing; koop voor deze radiatoren vervangende LTV-radiatoren (echte heel duur). doe je eigenlijk alleen als je toch de radiator moet vervangen omdat deze echt veel te klein of defect (lek) zijn.
[...]
Ik denk dat de CV ketel heel laag zetten niet zo veel zin meer heeft. 60 graden is prima. Dan kan hij ook snel de Quatt defrosten en daarna weer uit en condenseert de ketel toch altijd nog genoeg met een retourtemperatuur die ruim onder de 58 graden ligt.
Zonder warmtepomp is nog lager altijd beter, maar in de hybride opstelling gaat het gewoon weinig uitmaken aangezien de quatt het zelf al tot 55 graden kan verwarmen (hetzij met een vrij lage COP).
Je CV ketel moet natuurlijk ook wel iets te doen hebben als de Quatt het net niet trekt, anders gaat hij mogelijk pendelen omdat het water al te warm is en dat wil je ook weer niet.
Ben benieuwd, bij mij doet die namelijk precies hetzelfde. Heb het gevoel dat die de cv ketel laat bijspringen met defrosted ofzo. Het gas dat die gebruikt is ook echt verwaarloosbaar en is dus niet om bij te verwarmen.Seconz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:07:
Ik heb graag jullie input. Zoals je ziet gebruikt de Quatt elk uur nog een beetje gas, maar valt het mij ook op dat ik nooit die 4kW vermogen aantik. 167m2, HR++ glas overal, spouwmuur, geen vloerisolatie ivm geen kruipruimte (8cm ESP vanuit bouw, 1977), en halve zolderisolatie. Afgiftesysteem zijn JAGA convectoren met die DHB fancoils.
Eergister was grilliger qua verbruik dan vandaag, maar als ik hier soms die hele steady runs zie, valt die van mij op. Ik moet zeggen toen het kouder was, de COP tussen de 4.5 en 5 lag en ook steady runs maakte, maar nu met dit weer heb ik dus onderstaand resultaat. De HA green is besteld, dus echt harde data heb ik verder niet.
Ik heb de optimalisatie in Residio aan en uit geflippert en stille modus staat UIT in de Quatt app. Gebruik een T6 en van 10:00 tot 22:00 op 19,5 en van 22:00 tot 10:00 op 19,0 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij staat de stille modus en optimalisatie overigs uit
/f/image/QLP4SMbCJMKwKsca6eNenkNz.png?f=fotoalbum_large)
Je CV ketel moet natuurlijk ook wel iets te doen hebben als de Quatt het net niet trekt, anders gaat hij mogelijk pendelen omdat het water al te warm is en dat wil je ook weer niet.
[/quote]
als ik naar mijn Quatt kijk komt the temp nooit boven de 34 graden ook als hij volop draait, mij was ook aangegeven dat 55 graden haalbaar was maar op dit moment cop van 2,5 vandaag en temp is niet boven de 34 graden geweest en zit meestal rond de 31,5.
ik heb Quatt al gevraagd hoe dit kan, nog geen reactie trouwens
Een COP van 3.6 over heel November 2023 vind ik niet zo slecht hoor.Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:31:
@MacD007
[Afbeelding]
Dit was mijn verbruik van november, niet heel gunstige COP...
Als je kijkt hoe veel aardgas je bespaard hebt en wat er maar aan stroom is gegaan, dan is dit zelfs nog redelijk goed voor het milieu als de benodigde stroom alleen maar uit een kolencentrale komt.
Dat is simpel. De Quatt kan tot 55 graden maar doet dat liever niet. Want hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe hoger de COP, hoe hoger het haalbare vermogen.jurghof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:42:
Zonder warmtepomp is nog lager altijd beter, maar in de hybride opstelling gaat het gewoon weinig uitmaken aangezien de quatt het zelf al tot 55 graden kan verwarmen (hetzij met een vrij lage COP).
[/quote]
als ik naar mijn Quatt kijk komt the temp nooit boven de 34 graden ook als hij volop draait, mij was ook aangegeven dat 55 graden haalbaar was maar op dit moment cop van 2,5 vandaag en temp is niet boven de 34 graden geweest en zit meestal rond de 31,5.
Dus eigenlijk zal de Quatt dit alleen doen als de woning maar niet op wil warmen door bijvoorbeeld te weinig radiatoren open of te veel warmteverlies naar buiten of andere ruimtes (plafonds en binnenmuren isoleren nauwelijks).
Dat is gewoon een topprestatie. een COP van 4,5 doet mij vermoeden dat die woning heel goed op orde is qua isolatie en afgiftesysteem.Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:47:
[Afbeelding]
Dan is dit niet verkeerd. Nachtverlaging 19c overdag 20c.
[Afbeelding]
Twee onder een kap bj 1928. Vloerisolatie met vloerverwarming niet als hoofdverwarming, slang 20 mm. Spouw nageisoleerd, woonkamer glas hr++. 14 radiatoren en 1 convectorput en alles draait mee.netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:52:
[...]
Dat is gewoon een topprestatie. een COP van 4,5 doet mij vermoeden dat die woning heel goed op orde is qua isolatie en afgiftesysteem.
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Ik hoor dit vaker, is alleen een hele verkeerde aanname.jurghof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:42:
Ook voor een hybride warmtepomp is een lagere water temperatuur een betere, vooral omdat het verbruik daardoor behoorlijk lager kan zijn en dus daar door een hogere COP dit oplevert.
Je kunt geen COP instellen.
Quatt installeert meestal (afhankelijk van het merk) de cv als een aan/uit, juist om dat panelen tegen te gaan.Je CV ketel moet natuurlijk ook wel iets te doen hebben als de Quatt het net niet trekt, anders gaat hij mogelijk pendelen omdat het water al te warm is en dat wil je ook weer niet.
Ter info mijn COP was vandaag 3,2 met een gemiddelde van 4,9 voor de hele maand november.[/quote]
Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge
Neenetappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:22:
[...]
Dat zijn geen hoge vermogens uit de Quatt. Staat die toevallig in stille modus?
Hier vandaag pas voor het eerst gasverbruik tijdens een aantal defrosts, de CoP loopt nu snel terug naar dagelijks 3,2 tot 3,0, maand gemiddelde nog CoP van 4,9. 190 m2 goed geïsoleerd vrijstaand, LT verwarming convectoren met zelfbouw fans wordt max 28 graden, geen vloerverwarming. Honeywell Round modulation thermostaat constant op 19,0 of 19,5 graden.MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:02:
[...]
Ik hoor dit vaker, is alleen een hele verkeerde aanname.
Ook voor een hybride warmtepomp is een lagere water temperatuur een betere, vooral omdat het verbruik daardoor behoorlijk lager kan zijn en dus daar door een hogere COP dit oplevert.
Je kunt geen COP instellen.
[...]
Quatt installeert meestal (afhankelijk van het merk) de cv als een aan/uit, juist om dat panelen tegen te gaan.
[...]
Ter info mijn COP was vandaag 3,2 met een gemiddelde van 4,9 voor de hele maand november.
:strip_exif()/f/image/RDr3g7hOq2dhBtmwsOJj1ZRG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, dan krijg je wel zo'n mooie COP. Veel volume en al warm bij lage temperaturen. Daar gaat je warmtepomp optimaal mee presteren.Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:58:
[...]
Twee onder een kap bj 1928. Vloerisolatie met vloerverwarming niet als hoofdverwarming, slang 20 mm. Spouw nageisoleerd, woonkamer glas hr++. 14 radiatoren en 1 convectorput en alles draait mee.
Toont ook maar weer eens aan dat een woning van 95 jaar oud ook gewoon aan de warmtepomp kan als je het juist aanpakt.
Vreemd. Misschien Quatt vragen je huis anders in te stellen.
:strip_exif()/f/image/sThsrmcRXHmoSaoud2F8G68J.jpg?f=fotoalbum_large)
176m3 gas? Ik heb nog nooit boven de 100m3 verbruikt in November.
/f/image/QzxTEM3ZyIME6f88nsHRpU6z.png?f=fotoalbum_large)
Toch maar eens de vloer isoleren. Retour komt nooit boven de 27 graden uit.
[ Voor 3% gewijzigd door medu80 op 30-11-2023 19:23 ]
Niet alleen een matige COP maar ook nog relatief veel gasverbruik van 20%. Met ruim 40 m3 gas. Wat is zijn) hier de oorzaken ?Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:31:
@MacD007
[Afbeelding]
Dit was mijn verbruik van november, niet heel gunstige COP...
Ik denk aan 3 dingen.MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:27:
[...]
Niet alleen een matige COP maar ook nog relatief veel gasverbruik van 20%. Met ruim 40 m3 gas. Wat is zijn) hier de oorzaken ?![]()
1. Te weinig radiatoren open
2. Isolatie kan beter
3. Te grote woning voor het vermogen en daardoor een hoge aanvoertemperatuur nodig.
Maar zijn gehaalde COP en gasbesparing zijn niet heel slecht voor November en precies de reden voor een hybride systeem dat zelf slim kiest.
Dat veel mensen hier vrijwel all-electric draaien en COP's ruim boven de 4 halen komt vooral door andere eerder genomen maatregelen.
[ Voor 10% gewijzigd door netappie op 30-11-2023 19:37 ]
Lijkt me een goede regel: if over setpoint, then don't use gas.okijokii schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:26:
En dit blijft ik toch iets vreemds vinden.... Ik kom net thuis van mijn werk en dacht, laat ik weer eens kijken. Zie ik dat de temperatuur in de kamer 20.6 is (thermostaat t6 staat op 20.5) en de cv moet meehelpen volgens Quatt. Oke, het is hier -1 en erg mistig, dus prima. Nu heb ik een uurtje geleden handmatig de thermostaat alvast naar 20 gezet (gebeurt normaal om 01.00 uur) en dan verwacht ik dat hij stopt met verwarmen, maar hij blijft rustig doorgaan zonder cv.
Nu vind ik dat prima! Hij mag zo de hele nacht wel doorgaan, maar wat ik niet prima vind, is dat ik dat wederom met een handmatige actie moet doen. Waarom zorgt de Quatt zelf niet voor verwarmen zonder cv, of in ieder geval minder. Hij is al over de 20.5 graden?
Het is maar een klein beetje gas, maar iets slimmere software zou ik wel waarderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Je bent van T6 naar Connected Touch Modulation gegaan, toch? Gaat dat beter?kroam schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:20:
Welkom in de wondere wereld van de T6. Zie ook mijn post over het verschil tussen de T6 en de Honeywell chronotherm touch modulation :
[...]
Het is niet echt een droomcombinatie de Quatt en de T6, mijn ervaring is dat ze beide gedrag vertonen waar je geen pijl op kunt trekken. In mijn situatie heb ik hele mooie dagen met een rustig pruttelende Quatt, maar ook dagen dat hij als een malle op volle toeren (met bijspringen van kelel) de ruimte op temperatuur brengt om vervolgens de ruimte weer onder de setpoint te laten terugzakken.
Of ben je ook weer terug geswitched? Welke thermostaat gebruik je nu?
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
De "lees meer" knop leidt je naar de Quatt website, pagina met thema "Optimaliseer je besparingen AAN/UIT. Maar DuckDuckGo en ik kunnen hem niet vinden. Ik stuur je de tekst even in een DM.JazekerXX schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:30:
[...]
Hey SBL, ik heb nog geen Quatt maar zou heel graag dat "lees meer" stuk waar je naar refereerde eens lezen. ik probeer er nog steeds achter te komen wat voor instel mogelijkheden je allemaal hebt. ik houdt er namelijk wel van om alles optimaal te tweaken tot perfectie..
die COP die je ingevoerd hebt (maar ook andere variabelen zoals gasprijs, elektraprijs, etc.) zou je die ook automatisch kunnen wijzigen met home assistant automatie oid?
de COP van je CV ketel kun je ook makkelijk berekenen trouwens, dan heb je het exacte omslagpunt.
1 m³ gas = ~9,77kWh x 90% efficiëntie = ~8,8kWh/m³
1 standaard kubieke meter gas m³ heeft een bovenwaarde van 35,17 MJ
1 kWh heeft een energie inhoud van 3,6 MJ
1 m3 komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769444 kWh
even een rekenvoorbeeld met mijn huidige energie prijzen, gas 1.32713 en elektra 0,39042
0,39042/(1.32713/((35,17/3,6)*0,9)) = COP 2,586610091
Je kunt in de app alleen gas- en elektraprijzen invoeren. Maar met de verhouding tussen die twee, voer je eigenlijk een COPgrens in, waarbij hij schakelt.
Die berekening die ken ik, alleen is die 90% efficiency een aanname. Ik heb 88% gekozen en kom dan op 9kWh/m3 gronings gas.
/f/image/mnsAX60QQn3mBZdOo1cp04rh.png?f=fotoalbum_large)
Vrijstaande woning 160m2 uit 1978, redelijk geïsoleerd, hr++, radiatoren met speedcomfort, 18 graden Celsius zonder nachtverlaging. Nog niet echt enthousiast qua besparingen. Vorig jaar november 162 kWh stroom en ook 162 m3 gas. Wel meer comfort. Vorig jaar nog enigszins zuinig lopen doen uit solidariteit met Oekraïne, nu continu een warm huis. Misschien nog maar wat extra zonnepanelen plaatsen, alleen niet zoveel ruimte meer voor. Alleen nog op noordkant en ik weet niet of ik die ooit nog terugverdien als de salderingsregeling eraf gaat.
Waarom wil je 55graden?jurghof schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:42:
[/quote]
Als je huis met minder al warm wordt, is dat beter, zoals anderen al schreven.
Als je afgifte klein is ten opzichte van warmteverlies, dan gaan de temperaturen oplopen.
Zet maar eens bijna alles dicht aan afgifte, ook in kamer van thermostaat. Dan gaat Quatt heel heet water maken, maar ben je toch niet blij.
Was goede test. Nu nooit meer doen.berrieberrie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 18:29:
Mischien wellicht ter verduidelijking ik heb dus om 9 uur niet per 0.5 graad verhoogd maar meteen naar het einddoel 19 graden komende van 16.
Dan gaat de cv vol meewerken.
Bij mij betekend dat op 45 graden cv water.
's Nachts niet zo extreem verlagen en met 0,5 per keer verhogen en daar uren de tijd voor geven per stap.
Dan zou ik optimalisatie uit zetten. Dan kun je echte tarieven invoeren en (ongeveer) je echte besparing zien.Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 17:53:
Nog een aanvullende vraag: ik heb voldoende zonnepanelen liggen om de quatt te draaien, maar vullen jullie dan 0 in bij elektriciteitsprijs of de prijs die je betaalt als je over je opbrengst heen komt?
Is je huis wel warm?Seconz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 15:07:
Ik heb graag jullie input. Zoals je ziet gebruikt de Quatt elk uur nog een beetje gas, maar valt het mij ook op dat ik nooit die 4kW vermogen aantik. 167m2, HR++ glas overal, spouwmuur, geen vloerisolatie ivm geen kruipruimte (8cm ESP vanuit bouw, 1977), en halve zolderisolatie. Afgiftesysteem zijn JAGA convectoren met die DHB fancoils.
Eergister was grilliger qua verbruik dan vandaag, maar als ik hier soms die hele steady runs zie, valt die van mij op. Ik moet zeggen toen het kouder was, de COP tussen de 4.5 en 5 lag en ook steady runs maakte, maar nu met dit weer heb ik dus onderstaand resultaat. De HA green is besteld, dus echt harde data heb ik verder niet.
Ik heb de optimalisatie in Residio aan en uit geflippert en stille modus staat UIT in de Quatt app. Gebruik een T6 en van 10:00 tot 22:00 op 19,5 en van 22:00 tot 10:00 op 19,0 graden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ZO ja, dan doen de jaga's hun werk erg goed/snel en lijkt je warmteverlies te hoog te staan. Zie technisch rapport. 6kW? Quatt vragen of ie lager mag.
Waarom verbruikt ie steeds gas? Is dat bij defrost omdat jaga's weinig water bevatten?
Dat vrijstaand zo duur is.. hier 1977, 145m2, schuifpui tripple, voor hr++ in de oude kozijnen, licht tochtende voordeur. Geen extra isolatie verder, spouwmuur vanaf de bouw.NashNL69 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:06:
[Afbeelding]
Vrijstaande woning 160m2 uit 1978, redelijk geïsoleerd, hr++, radiatoren met speedcomfort, 18 graden Celsius zonder nachtverlaging. Nog niet echt enthousiast qua besparingen. Vorig jaar november 162 kWh stroom en ook 162 m3 gas. Wel meer comfort. Vorig jaar nog enigszins zuinig lopen doen uit solidariteit met Oekraïne, nu continu een warm huis. Misschien nog maar wat extra zonnepanelen plaatsen, alleen niet zoveel ruimte meer voor. Alleen nog op noordkant en ik weet niet of ik die ooit nog terugverdien als de salderingsregeling eraf gaat.
1,5m3 gas waarvan 0,7 toen iemand de pui open liet. Maar 330Kwh. Afgite laat te wensen over, 1ltv en een handoekradiator beneden. Meestal 19-19,5.
/f/image/ItaPQuiIrMK2CmLVBn3jR0CP.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door JWT op 30-11-2023 20:18 ]
Die staafjes in de app zijn gemiddelde per uur.
Gaan bij mij ook niet boven de 4.
Maar daar sjouwt hij toch wel regelmatig op en boven.
Wel hoger gezien dan dit,
Ook al een defrost met -6000
:strip_exif()/f/image/D6dl4dhNzdeb6OZuVSyN009Z.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Friezin op 30-11-2023 20:22 ]
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
[YouTube: Quatt op stoom]
[ Voor 30% gewijzigd door Trackerfire op 30-11-2023 20:24 ]
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Is dat nu? Dan is je stille modus uit!Friezin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:22:
[...]
Die staafjes in de app zijn gemiddelde per uur.
Gaan bij mij ook niet boven de 4.
Maar daar sjouwt hij toch wel regelmatig op en boven.
Wel hoger gezien dan dit,
Ook al een defrost met -6000
[Afbeelding]
Over het technisch rapport en warmteverlies bij -10. Hoe kan je nagaan of dat een beetje OK is ingeschat? Staat bij mij 5kw bijvoorbeeld maar wat is normaal van een huis uit 2005 met bepaalde omvang? 🤷🏻.[b][
Is je huis wel warm?
ZO ja, dan doen de jaga's hun werk erg goed/snel en lijkt je warmteverlies te hoog te staan. Zie technisch rapport. 6kW? Quatt vragen of ie lager mag.
Waarom verbruikt ie steeds gas? Is dat bij defrost omdat jaga's weinig water bevatten?
Lees ook veel over de jaga Ltv verwarming, heb nu T21 units, en zat te denken om de jaga in de kinderkamers te installeren maar best prijzige dingen! Je kan dan ook een t33 pakken en dan lijkt de afgifte niet veel anders. Iemand hier ervaring mee samen met de quatt?
Wowzie! En dit gebeurt elk uur? Ook ‘s nachts? Best heftig. Hebben anderen dit ook zo, bij deze temperaturen?Trackerfire schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:23:
Ontdooicyclus einde in actiestoomboot is er niks bij + veel water 😀
[Video: Quatt op stoom]
Quatt. Jaren '50 tussenwoning/dubbel glas/radiatoren/Heatboosters/speedcomforrts/Intergas Kombi Kompakt HR 36 30/Honeywell Home Chronotherm Touch/O
🥳🥳
Nieuwe maand, nieuwe kansen
En, geen witte rook meer
ZO-Fryslân, vrijstaande villa (monument) bj.1909, enkelsteens, 200m2/11are, 60m2 vvw/schuim, 12xradiator, 3xheatfan, T6: 21,5°C 24/7, 65×HR+(+), 2xQuatt (1x11-2023 1x9-2025), Nefit HR43, 10xSolarEdge, inductie, Quooker, weduwe, imker, prepensioen
YepYsbeer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:36:
[...]
Wowzie! En dit gebeurt elk uur? Ook ‘s nachts? Best heftig. Hebben anderen dit ook zo, bij deze temperaturen?
Pfff, ik weet even niet waar ik moet beginnen.
Maar ik hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien.
Dit wordt wel een lang verhaal vrees ik.😕
TLDR:
Installatie en aftermath gaan niet helemaal volgens verwachting.
Hoop dat jullie me kunnen helpen hoe dit aan te pakken en wat te doen.
Belangrijkste vragen:
- Ben ik nou een zeurpiet, of is dit gewoon een slordige installatie?
Hoe zorg ik dat de boel wel goed wordt ingesteld?
Wat te doen met die vloerverwarming?
Dat begon al niet helemaal lekker.
Heren hadden het installatieplan niet gelezen.
- Wilden Quatt op het dak zetten. Uitgelegd dat dat niet de afspraak was. Dat werd wederom afgeraden. Waarom, daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Na veel gedoe ontdekte hij toch de beugels in de bus.
Vuilfilter/ontluchter? Nee, daar moest u zelf voor zorgen. Uitgelegd dat die wel besproken was en dat ik er ook voor betaald had. Vond ie hem opeens toch in de bus.
Tado?! Oh lala, da's niet best meneer.... Veel storingen! Hopelijk gaat het hier goed..
Expansievat? Moeten wij dat doen? "Ja, dat is ook zo afgesproken. "
Koppeling voor expansievat? Kennen we niet. Hoe moet die ertussen dan?
Daarna gingen ze de Quatt installeren.
Dat ging redelijk, al vond ik het wel slordig dat twee leidingen tegen elkaar aan liggen bij de ketel en dat er een nogal los zit. Maar dat was omdat ze nier meer ruimte hadden.
Nu is het inderdaad wat smal, de ketel is ingebouwd in een kastenwand. Maar dat had volgens mijn wel netter gekund.
Het feest begoon toen de boel met de Tado aangesloten moest worden.
Mijn Tado wandthermostaat zit in de huiskamer aangesloten op een 2-aderige signaalkabel. Daar zat voorheen een simpele Honeywell op. Maar boven bij de verwarming zit een 4-aderige. Dus tijdens de bouw (nieuwbouwhuis van 2019) is dit blijkbaar niet als één kabel naar boven aangelegd. Ze kregen het niet voor elkaar te ontdekken welke twee draden ze boven nu moesten gebruiken.
Koof in de hele trappenhal voor ze opengemaakt, maar daar is ook niet te zien waar die signaaldraad nu loopt.
Ik ben geen elektrische kennis, maar met een multimeter moet je toch kunnen meten welke twee draden je dan moet hebben? Na anderhalf uur hannessen belden ze met Quatt. Daar was het antwoord dat Tado vaak moeilijk doet met bekabeling. Ze moesten de Tado naar boven halen en met een stukje draad rechtstreeks op CiC aansluiten. Als dat wel werkte, dan was het mijn probleem.
Nou, dat werkte en daarmee werd de kabel mijn probleem. Heb zelf nog met die Quatt adviseur gesproken, maar die stelde gewoon dat Tado's vaak gevoelig zijn voor bekabeling. Waarom die dat 's ochtends nog wel werkte ging ie verder niet in.
De thermostaat lag naast de ketel en ik moest zelf later maar een nieuwe signaalkabel door de koof naar boven en rondom de zolder door het knieschot zien te trekken.
Toen zag ik dat het overdrukventiel bleef druppelen. Daar had ie eerder op de dag paar keer flink aan zitten draaien. Geen idee waarom. Daar hebben ze nog naar gekeken, maar dat zou vanzelf minder worden en stoppen. En anders moest ik ze maar bellen.
Daarmee waren ze dus klaar en weg waren ze. Verder geen uitleg over het systeem gekregen. En blijkbaar hoefden ze verder ook niets in te stellen. Al met al waren ze van 9:00 tot 17:30 hiermee bezig.
Juist vanwege de vrees voor dit soort dingen had ik gevraagd om een Nederlands sprekend team. Maar helaas waren dit twee Slowaakse heren. Eén sprak wat Engels, de ander Duits. Best vriendelijke kerels, maar het was zo af en toe behoorlijk lastig communiceren. Dus ik was er ook wel klaar mee toen ze vertrokken.
Kan niet zeggen dat ik nu echt een heel tevreden en vertrouwd gevoel had na deze installatie. En met de Tado thermostaat op zolder had moest ik dus een beetje rommelen met de warmtevraag.
Volgende morgen was de vloer beneden netjes warm en de huiskamer ook. Heerlijk!
Bij wijze van test nieuwe signaalkabel op CiC aangesloten en snel door trapgat naar beneden gegooid. Tado weer naar beneden en op die nieuwe kabel aangesloten. Werkt keurig, alleen ligt ie nu even dwars over de vloer boven. Dat moet ik nog netjes opnieuw trekken. Dus die moet ik nu nog door de koof trekken en via de knieschotten naar de CiC leiden.
Heb nog steeds het idee dat het met de originele kabel ook had gekund. De Tado heeft het daar namelijk een jaar lang prima op gedaan. Maar goed, de koof is nu toch al open. Dus dat doe ik verder wel.
Zondags vloog mijn verbruik omhoog en mijn COP omlaag. Zie 2e screenshot van Homewizard. Daar werd ik al wat bezorgd van, nam me voor maandag Quatt te bellen.
Maandagochtend was het opeens weer koud in de huiskamer. Vloerverwarming deed niks meer. Grrr.... Radiatoren boven worden wel warm.
Alles nog eens ontlucht, maar geen lucht gevonden. Tado gebeld, ticket aangemaakt.
Dinsdag bellen ze. Ik heb op verzoek wat zitten draaien aan de pomp thermostaat op verdeler naar 70° en een sensor losgemaakt en zo, maar dat leverde niks op. Hij zag wel dat retourtemperatuur heel hoog was, systeem geeft zijn warmte niet af (duh...).
Dus er moest iemand langskomen.
Die kwam vandaag. Is hier anderhalf uur aan het zoeken geweest. En volgens hem werkt de elektrische regelklep bij de vloerverdeler niet goed.
Hij heeft er een hele tijd mee zitten rommelen, klep erop, klep eraf. Ook heeft hij de pompinstelling veranderd naar 'drukverschil variabel'. Uiteindelijk ging er weer water door verdeelblok, dus daarmee was wat hem betreft de boel nu opgelost. De rest moet ik met mijn eigen installateur regelen. Die moet die klep nakijken en vervangen, "want daarmee is iets niet goed".
Lekker vaag....
Ik vroeg hem nog of het niet/moeizaam doorstromen dan misschien met hydraulisch neutraal te maken had. Die term kende hij nie
Hij vroeg op een gegeven moment of ik wel uitleg had gekregen na de installatie. Nou nee, niet echt. Maar daar ging ie ook niet op door .
Vroeg even later wel of ik energieprijzen in de app had gezet. Uiteraard. Ik wees hem op de COP van 2-2.5 maar daar ging ie ook niet op in. Gaf hem wel aan dat ik het verbruik sommige dagen nu zwaar tegen vind vallen.
Wel gaf hij het advies de stille modus uit te zetten. Dan was de Quatt efficienter.
Heb nog gevraagd waarom ik het energieverbruik zo op en neer zie vliegen. Maar daar had hij geen antwoord op.
Nog een verwarrend stukje:
Verwarmingstemperatuur in de ketel staat op 75°. Dus ik vroeg of dat wel oké was. Warmtepomp wordt toch op lage temperatuur?
Eerst was het antwoord dat dat juist de bedoeling is. Hoe hoger die temperatuur, hoe minder kans dat bij warmtevraag de gasverwarming bij moet springen.
Op mijn vraag hoe de thermostaatknop op de verdeler er dan weer 40° van maakt zei hij dat ie dat deed door de langzaam dicht te gaan.
Maar daar wordt het water niet kouder van toch? Tsja, dat wist ie eigenlijk niet precies.
Tot slot bij de ketel gekeken. Die ene leiding moest ik inderdaad maar vast zetten.
En ja, er was niet zoveel ruimte. Dus dan kan het dat die leidingen elkaar raken.
Verder heeft ie de Homewizard stekker er tussenuit gehaald. Die zorgt volgens hem voor heel veel storingen. Die moest ik er zeker niet meer tussen zetten?!
Vervolgens leek het hem toch beter de warmwatertemperatuur op de ketel te verlagen van 75° naar 55°. Dus dat heeft ie gedaan. Bedacht me toen ie weg was dat dat juist in tegenspraak is met wat ie eerst zei.
Eerlijk gezegd was ik er wederom wel weer klaar mee. En de vloerverwarming lijkt weer te werken. Dus daar heb ik het maar bij gelaten voor nu.
Na vertrek zie ik dat de pomp nu op 'drukverschil variabel' staat in plaats van 'drukverschil constant'. Maar daar lees ik van dat dat juist wordt afgeraden bij vloerverwarming?
Ik wou dat ik een echte Tweaker was en dat ik iets met HA kon doen. Want dan zou ik het veel beter in de gaten kunnen houden.
Ik heb nu bar weinig vertrouwen dat de boel goed werkt of goed wordt opgelost. 🙄
Deze klep doet het dus blijkbaar niet goed.
:strip_exif()/f/image/LtOEihEEMMDgv99IT3Oworm5.jpg?f=fotoalbum_large)
Overzicht verdeelblok:
:strip_exif()/f/image/4LjAgiO7oMda9w6yz1Wn4fj6.jpg?f=fotoalbum_large)
De bochten van deze buizen zitten tegen elkaar aan. Probleem?
:strip_exif()/f/image/XCWifGWFlpnfr2h4A4odmZt3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ye5zqy5ddE1oVr93pgjj7ibn.jpg?f=fotoalbum_large)
De pomp, die nu dus op variabel drukverschil staat:
:strip_exif()/f/image/ekqDV4rZKy6y1S7nI99pdQaB.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier deed de vloerverwarming het nog. Dit is toch pendelen?
:strip_exif()/f/image/s5NhzxfYPYcKEzQsljTmgQIh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nuq6gPZpkvdYwKYllCOg5Crq.jpg?f=fotoalbum_large)
Quatt verbruik per dag:
:strip_exif()/f/image/BwMDTC5CXsbImZmU2yiSFwYu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wt8Zu6GA39BMBYuR1OYry9bo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JINYXcjjIEd1n3YxPCupSTYY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DfiI2ZECMP08FfACPUjlrYMd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2ZvD7yA3z5isN5TF8UtSA3wZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5CDkERNdJO0pqUO8FxcWhUPH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door KMvrtr op 30-11-2023 21:56 ]
Om 21uur even in de Quatt app kijken hoeveel kWh warmte (incl gas!) je vandaag in je huis hebt gestopt.KVS138 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:26:
[...]
Over het technisch rapport en warmteverlies bij -10. Hoe kan je nagaan of dat een beetje OK is ingeschat? Staat bij mij 5kw bijvoorbeeld maar wat is normaal van een huis uit 2005 met bepaalde omvang? 🤷🏻.
Is temperatuur in huis ongeveer hetzelfde als afgelopen nacht om 0 uur? Waarschijnlijk iets hoger, maar dat verwaarlozen we even.
Delen door 21uur, dan heb je je afgifte in kW bij de buitentemperatuur van vandaag.
Dan nog iets verhogen door eerst te delen door (kamertemp-buitentemp) en vervolgens te vermenigvuldigen met (kamertemp+10).
Edit: bij mij 90kWh / 21uur = 4,5kW bij 0 graden. Dus 6,8kW bij -10graden. *1,1 voor defrosts.
Bij Quatt staat ie op 6kW. Ik twijfelde al of ik hem naar 7kW wilde laten zetten. Stookt soms wat voorzichtig.
Edit2: wel 20 defrosts gehad vandaag ~5-10kWh, meesten daarvan al voor 21uur. In principe zal Quatt die warmte niet meetellen, maar er zelfs afhalen, in de JSON staat immers negatief vermogen. En dat is in beginsel wel terecht, want die warmte wordt weer uit het huis/systeem gehaald. Maar wellicht nog eens warmteverlies-berekening doen op een dag met minder defrosts. Of, van andere kant: op dagen met defrosts heb je 10% extra warmteverlies (alleen zichtbaar in app door slechte COP).
[ Voor 29% gewijzigd door SBL op 01-12-2023 10:10 ]
Nouja ik heb mijn woning (vrijstaand woonhuis uit 1986 met een inhoud van 680 m3) zo goed mogelijk verduurzaamd het afgelopen jaar: 16 zonnepanelen, hr ++ glas, vloerisolatie. Volgens quatt zou het met 1 unit voldoende moeten zijn om 700m3 te besparen op jaarbasis. Radiatoren vnl type 22 maar ook een paar type 11. Toen we hier net woonden stookten we 2300m3, vorig jaar 1300 (door crisis en deels al verduurzaming) en dat zou dus nu max 600 moeten worden. Maar blijft een ouder huis. Ik vind toch voor een groot oud huis dat ik het wel ok doe?!netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 19:35:
[...]
Ik denk aan 3 dingen.
1. Te weinig radiatoren open
2. Isolatie kan beter
3. Te grote woning voor het vermogen en daardoor een hoge aanvoertemperatuur nodig.
Maar zijn gehaalde COP en gasbesparing zijn niet heel slecht voor November en precies de reden voor een hybride systeem dat zelf slim kiest.
Dat veel mensen hier vrijwel all-electric draaien en COP's ruim boven de 4 halen komt vooral door andere eerder genomen maatregelen.
Ik wil alleen weten of ik mijn stookgedrag nu helemaal verkeerd aanpak. Ik ben niet zo calculerend als menig gebruiker hier. Dat snap ik toch allemaal niet
Dus systeemtemperatuur cv op 60, ik ben veel thuis dus dan thermostaat vaak toch wel op 20 a 20,5 en dan zet ik 'm snachts op 18 en dan red ik het zonder dat beide systemen aangaan tot in de ochtend. Dan is het meestal nog 18,5. En zet ik m stapsgewijs halve graad hoger. Maar of dat dan prima 'normaal' gebruik is weet ik dus niet.
Wel echt heel fijn zoveel te lezen over hoe iedereen de quatt gebruikt. En dat die cop hoger kan is dus ook nu wel een beetje een streven...
Nee, 55 graden is niet iets wat je wilt uit een warmtepomp.SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:06:
[...]
Waarom wil je 55graden?
Als je huis met minder al warm wordt, is dat beter, zoals anderen al schreven.
Als je afgifte klein is ten opzichte van warmteverlies, dan gaan de temperaturen oplopen.
Zet maar eens bijna alles dicht aan afgifte, ook in kamer van thermostaat. Dan gaat Quatt heel heet water maken, maar ben je toch niet blij.
60 graden is ook niet wat je wilt uit een CV ketel, maar de situatie kan er wel om vragen. Een defrost is zo'n voorbeeld, maar niet elk huis kan je bij temperaturen onder 0 goed warm houden met een hele lage aanvoertemperatuur.
En wat je beschrijft is wat vaak mis gaat. Mensen die maar zo weinig mogelijk radiatoren open zetten vanuit een gevoel van zuinigheid en vervolgens een 20 graden hogere aanvoertemperatuur nodig hebben omdat de warmte naar andere ruimtes met dichte radiatoren lekt. Voor een CV ketel hoeft dat geen ramp te zijn, zolang je retourtemperatuur maar ruim onder de 58 graden blijft, maar voor een warmtepomp is het funest qua COP.
55graden kan een middel zijn, wat je af en toe in wilt zetten. Maar zo weinig mogelijk, want slechte COP inderdaad.netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:05:
[...]
Nee, 55 graden is niet iets wat je wilt uit een warmtepomp.
60 graden is ook niet wat je wilt uit een CV ketel, maar de situatie kan er wel om vragen. Een defrost is zo'n voorbeeld, maar niet elk huis kan je bij temperaturen onder 0 goed warm houden met een hele lage aanvoertemperatuur.
Bij @jurghof lijkt het een doel, vandaar mijn vraag.
680 m3 is wel veel voor een 4,3 kW warmtepomp en als je het dak nog niet van extra isolatie hebt voorzien, dan vind ik het best wel een prestatie.Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:01:
[...]
Nouja ik heb mijn woning (vrijstaand woonhuis uit 1986 met een inhoud van 680 m3) zo goed mogelijk verduurzaamd het afgelopen jaar: 16 zonnepanelen, hr ++ glas, vloerisolatie. Volgens quatt zou het met 1 unit voldoende moeten zijn om 700m3 te besparen op jaarbasis. Radiatoren vnl type 22 maar ook een paar type 11. Toen we hier net woonden stookten we 2300m3, vorig jaar 1300 (door crisis en deels al verduurzaming) en dat zou dus nu max 600 moeten worden. Maar blijft een ouder huis. Ik vind toch voor een groot oud huis dat ik het wel ok doe?!
Ik wil alleen weten of ik mijn stookgedrag nu helemaal verkeerd aanpak. Ik ben niet zo calculerend als menig gebruiker hier. Dat snap ik toch allemaal nietBeetje gas vind ik verder prima. Ik wil het lekker warm hebben thuis.
Dus systeemtemperatuur cv op 60, ik ben veel thuis dus dan thermostaat vaak toch wel op 20 a 20,5 en dan zet ik 'm snachts op 18 en dan red ik het zonder dat beide systemen aangaan tot in de ochtend. Dan is het meestal nog 18,5. En zet ik m stapsgewijs halve graad hoger. Maar of dat dan prima 'normaal' gebruik is weet ik dus niet.
Wel echt heel fijn zoveel te lezen over hoe iedereen de quatt gebruikt. En dat die cop hoger kan is dus ook nu wel een beetje een streven...
Je zou nog kunnen kijken of de radiatoren netjes in balans zijn qua retourtemperatuur. Ze moeten het CV water allemaal ongeveer even lauw retour sturen. Een CV monteur kan ze netjes waterzijdig inregelen, maar meten met een infrarood thermometer en waar nodig knijpen met ouderwetse knoppen werkt ook. Dat is een stuk goedkoper en zelf te doen zonder dat er aanpassingen nodig zijn.
Ieder huis is anders en het is natuurlijk heel leuk om te proberen om een geweldige COP te halen, maar wees niet teleurgesteld als je niet zo ver komt als de mensen die hier een uit de hand gelopen hobby van maken.
Kan je mij uitleggen waarom 60 graden aanvoertemperatuur als CV instelling niet gewenst is i.c.m. een Quatt? Gaat de CV dan vaker op gas stoken? Ik heb zelf een HR ketel nefit trendline 2 en nog geen Quatt, maar heb het nu wel zo ingesteld.netappie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:05:
[...]
Nee, 55 graden is niet iets wat je wilt uit een warmtepomp.
En wat je beschrijft is wat vaak mis gaat. Mensen die maar zo weinig mogelijk radiatoren open zetten vanuit een gevoel van zuinigheid en vervolgens een 20 graden hogere aanvoertemperatuur nodig hebben omdat de warmte naar andere ruimtes met dichte radiatoren lekt. Voor een CV ketel hoeft dat geen ramp te zijn, zolang je retourtemperatuur maar ruim onder de 58 graden blijft, maar voor een warmtepomp is het funest qua COP.
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Dank u!SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:59:
[...]
Om 21uur even in de Quatt app kijken hoeveel kWh warmte (incl gas!) je vandaag in je huis hebt gestopt.
Is temperatuur in huis ongeveer hetzelfde als afgelopen nacht om 0 uur? Waarschijnlijk iets hoger, maar dat verwaarlozen we even.
Delen door 21uur, dan heb je je afgifte in kW bij de buitentemperatuur van vandaag.
Dan nog iets verhogen door eerst te delen door (kamertemp-buitentemp) en vervolgens te vermenigvuldigen met (kamertemp+10).
Edit: bij mij 90kWh / 21uur = 4,5kW bij 0 graden. Dus 6,8kW bij -10graden. Bij Quatt staat ie op 6kW. Ik twijfelde al of ik hem naar 7kW wilde laten zetten. Stookt soms wat voorzichtig.
Ik sta op 6 (wat ik al vreemd vond, wanneer ik dat zo lees: veel modernere woningen dan ik heb), kom op 8
Gewoon blijven lezen en vragen.Quattdummy schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:01:
[...]
Nouja ik heb mijn woning (vrijstaand woonhuis uit 1986 met een inhoud van 680 m3) zo goed mogelijk verduurzaamd het afgelopen jaar: 16 zonnepanelen, hr ++ glas, vloerisolatie. Volgens quatt zou het met 1 unit voldoende moeten zijn om 700m3 te besparen op jaarbasis. Radiatoren vnl type 22 maar ook een paar type 11. Toen we hier net woonden stookten we 2300m3, vorig jaar 1300 (door crisis en deels al verduurzaming) en dat zou dus nu max 600 moeten worden. Maar blijft een ouder huis. Ik vind toch voor een groot oud huis dat ik het wel ok doe?!
Ik wil alleen weten of ik mijn stookgedrag nu helemaal verkeerd aanpak. Ik ben niet zo calculerend als menig gebruiker hier. Dat snap ik toch allemaal nietBeetje gas vind ik verder prima. Ik wil het lekker warm hebben thuis.
Ik leer dagelijks zoveel bij!
Je belangrijkste vragen over vloerverwarming kan ik niet beantwoorden. Geen verstand van.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:53:
TLDR:
Belangrijkste vragen:Afgelopen vrijdag is de Quatt geplaatst.
Heren hadden het installatieplan niet gelezen.Uitgelegd hoe zo'n koppeling er volgens mij tussen hoort. Dus die hebben ze met expansievat gemonteerd. Verwarming aangezet. Alles werkt, radiatoren en vloerverwarming worden netjes warm.
- Wilden Quatt op het dak zetten. Uitgelegd dat dat niet de afspraak was. Dat werd wederom afgeraden. Waarom, daar kreeg ik geen duidelijk antwoord op. Na veel gedoe ontdekte hij toch de beugels in de bus.
Vuilfilter/ontluchter? Nee, daar moest u zelf voor zorgen. Uitgelegd dat die wel besproken was en dat ik er ook voor betaald had. Vond ie hem opeens toch in de bus.
Tado?! Oh lala, da's niet best meneer.... Veel storingen! Hopelijk gaat het hier goed..
Dat ging redelijk, al vond ik het wel slordig dat twee leidingen tegen elkaar aan liggen bij de ketel en dat er een nogal los zit. Maar dat was omdat ze nier meer routme hadden.
Nu is het inderdaad wat smal, de ketel is ingebouwd in een kastenwand. Maar dat had volgens mijn wel netter gekund.
Mijn Tado wandthermostaat zit in de huiskamer aangesloten op een 2-aderige signaalkabel. Daar zat voorheen een simpele Honeywell op. Maar boven bij de verwarming zit een 4-aderige. Dus tijdens de bouw (nieuwbouwhuis van 2019) is dit blijkbaar niet als één kabel naar boven aangelegd. Ze kregen het niet voor elkaar te ontdekken welke twee draden ze boven nu moesten gebruiken.
Koof in de hele trappenhal voor ze opengemaakt, maar daar is ook niet te zien waar die signaaldraad nu loopt.
Ik ben geen elektrische kennis, maar met een multimeter moet je toch kunnen meten welke twee draden je dan moet hebben? Na anderhalf uur hannessen belden ze met Quatt. Daar was het antwoord dat Tado vaak moeilijk doet met bekabeling. Ze moesten de Tado naar boven halen en met een stukje draad rechtstreeks op CiC aansluiten. Als dat wel werkte, dan was het mijn probleem.
Nou, dat werkte en daarmee werd de kabel mijn probleem. Heb zelf nog met die Quatt adviseur gesproken, maar die stelde gewoon dat Tado's vaak gevoelig zijn voor bekabeling. Waarom die dat 's ochtends nog wel werkte ging ie verder niet in.
De thermostaat lag naast de ketel en ik moest zelf later maar een nieuwe signaalkabel door de koof naar boven en rondom de zolder door het knieschot zien te trekken.
Toen zag ik dat het overdrukventiel bleef druppelen. Daar had ie eerder op de dag paar keer flink aan zitten draaien. Geen idee waarom. Daar hebben ze nog naar gekeken, maar dat zou vanzelf minder worden en stoppen. En anders moest ik ze maar bellen.
Daarmee waren ze dus klaar en weg waren ze. Verder geen uitleg over het systeem gekregen. En blijkbaar hoefden ze verder ook niets in te stellen. Al met al waren ze van 9:00 tot 17:30 hiermee bezig.
Juist vanwege de vrees voor dit soort dingen had ik gevraagd om een Nederlands sprekend team. Maar helaas waren dit twee Slowaakse heren. Eén sprak wat Engels, de ander Duits. Best vriendelijke kerels, maar het was zo af en toe behoorlijk lastig communiceren. Dus ik was er ook wel klaar mee toen ze vertrokken.
Kan niet zeggen dat ik nu echt een heel tevreden en vertrouwd gevoel had na deze installatie. En met de Tado thermostaat op zolder had moest ik dus een beetje rommelen met de warmtevraag.
Bij wijze van test nieuwe signaalkabel op CiC aangesloten en snel door trapgat naar beneden gegooid. Tado weer naar beneden en op die nieuwe kabel aangesloten. Werkt keurig, alleen ligt ie nu even dwars over de vloer boven. Dat moet ik nog netjes opnieuw trekken. Dus die moet ik nu nog door de koof trekken en via de knieschotten naar de CiC leiden.
Heb nog steeds het idee dat het met de originele kabel ook had gekund. De Tado heeft het daar namelijk een jaar lang prima op gedaan. Maar goed, de koof is nu toch al open. Dus dat doe ik verder wel.
Zondags vloog mijn verbruik omhoog en mijn COP omlaag. Daar werd ik al wat bezorgd van, nam me voor maandag Quatt te bellen.
Maandagochtend was het opeens weer koud in de huiskamer. Vloerverwarming deed niks meer. Grrr.... Radiatoren boven worden wel warm.
Alles nog eens ontlucht, maar geen lucht gevonden. Tado gebeld, ticket aangemaakt.
Dinsdag bellen ze. Ik heb op verzoek wat zitten draaien aan de pomp thermostaat op verdeler naar 70° en een sensor losgemaakt en zo, maar dat leverde niks op. Hij zag wel dat retourtemperatuur heel hoog was, systeem geeft zijn warmte niet af (duh...).
Die kwam vandaag. Is hier anderhalf uur aan het zoeken geweest. En volgens hem werkt de elektrische regelklep bij de vloerverdeler niet goed.
Hij heeft er een hele tijd mee zitten rommelen, klep erop, klep eraf. Ook heeft hij de pompinstelling veranderd naar Uiteindelijk ging er weer water door verdeelblok, dus daarmee was wat hem betreft de boel nu opgelost. De rest moet ik met mijn eigen installateur regelen. Die moet die klep nakijken en vervangen, "want daarmee is iets niet goed".
Lekker vaag....
Ik vroeg hem nog of het niet/moeizaam doorstromen dan misschien met hydraulisch neutraal te maken had. Die term kende hij nie
Hij vroeg op een gegeven moment of ik wel uitleg had gekregen na de installatie. Nou nee, niet echt. Maar daar ging ie ook niet op door .
Vroeg even later wel of ik energieprijzen in de app had gezet. Uiteraard. Ik wees hem op de COP van 2-2.5 maar daar ging ie ook niet op in. Gaf hem wel aan dat ik het verbruik sommige dagen nu zwaar tegen vind vallen.
Wel gaf hij het advies de stille modus uit te zetten. Dan was de Quatt efficienter.
Heb nog gevraagd waarom ik het energieverbruik zo op en neer zie vliegen. Maar daar had hij geen antwoord op.
Verwarmingstemperatuur in de ketel staat op 75°. Dus ik vroeg of dat wel oké was. Warmtepomp wordt toch op lage temperatuur?
Eerst was het antwoord dat dat juist de bedoeling is. Hoe hoger die temperatuur, hoe minder kans dat bij warmtevraag de gasverwarming bij moet springen.
Op mijn vraag hoe de thermostaatknop op de verdeler er dan weer 40° van maakt zei hij dat ie dat deed door de langzaam dicht te gaan.
Maar daar wordt het water niet kouder van toch? Tsja, dat wist ie eigenlijk niet precies.
Tot slot bij de ketel gekeken. Die ene leiding moest ik inderdaad maar vast zetten.
En ja, er was niet zoveel ruimte. Dus dan kan het dat die leidingen elkaar raken.
Verder heeft ie de Homewizard stekker er tussenuit gehaald. Die zorgt volgens hem voor heel veel storingen.
Die moest ik er zeker niet meer tussen zetten?!
Eerlijk gezegd was ik er wederom wel weer klaar mee. En de vloerverwarming lijkt weer te werken. Dus daar heb ik het maar bij gelaten voor nu.
Na vertrek zie ik dat de pomp nu op 'drukverschil variabel' staat in plaats van 'drukverschil constant'. Maar daar lees ik van dat dat juist wordt afgeraden bij vloerverwarming?
Ik wou dat ik een echte Tweaker was en dat ik iets met HA kon doen. Want dan zou ik het veel beter in de gaten kunnen houden.
Ik heb nu bar weinig vertrouwen dat de boel goed werkt of goed wordt opgelost. 🙄
[Afbeelding]
Overzicht verdeelblok:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt verbruik per dag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 buizen tegen elkaar is niet netjes, maar lijkt me geen echt probleem; al komt daar bij sommige mensen geluid af. Stukje binnenband ertussen?
HW stekker kan theoretisch probleem geven, maar zou ik er gewoon tussen zetten/laten.
Die 40graden thermostaatkraan zorgt dat de vloer dicht gaat als jij te heet water toevoert om schade te voorkomen. De rest van het water circuleert snel terug naar warmtepomp, dan nog warmer en vloer gaat nog verder dicht.
Slecht rendement bij hoge temperaturen (zonder vloerverwarming) is niet zo gek. Daar hoort 2e HW screenshot bij, verwacht ik.
Eerste HW screenshot was nog met vloerverwarming? Hij draait 20% van de tijd op laag vermogen dus maar weinig warmte-afgifte.
De Quatt screenshots zeggen meer als je het onderste deel laat zien.
Wat voor temperaturen zie je in JSON?
60 graden is een veilige instelling waarbij je elke moderne woning wel warm krijgt, ook als het buiten -10 is.Monkeydancer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:16:
[...]
Kan je mij uitleggen waarom 60 graden aanvoertemperatuur als CV instelling niet gewenst is i.c.m. een Quatt? Gaat de CV dan vaker op gas stoken? Ik heb zelf een HR ketel nefit trendline 2 en nog geen Quatt, maar heb het nu wel zo ingesteld.
Eigenlijk wil je met een HR CV ketel normaal zo laag als mogelijk omdat die met een lagere retourtemperatuur meer warmte terug wint uit het rookgas door dat in een tweede warmtewisselaar langs de afgekoelde CV leiding te leiden.
De nieuwste CV ketels hebben weercompensatie, waardoor ze de aanvoertemperatuur zo laag mogelijk houden en alleen opvoeren als de buitenvoeler of internet weergegevens dat rechtvaardigen. Een woning verliest namelijk steeds meer warmte naarmate het buiten kouder is dan binnen, en dat kan je alleen oplossen door de radiatoren dan ook meer warmte af te laten geven met een hogere aanvoertemperatuur.
Bij een warmtepomp is dit eigenlijk gewoon de standaard. Die past de aanvoertemperatuur precies zo aan dat het binnen nog warm blijft en liever niet meer. Maar zo'n warmtepomp gaat gewoon ook steeds minder rendement leveren naarmate je die temperatuur opvoert, dus bij 55 graden is er niet zo veel meer over.
De CV ketel instellen op een maximum van 60 graden (dus niet minimum), voorkomt in ieder geval dat hij niet onzuinig gaat draaien op 80 graden en zo geen HR ketel meer is, maar maakt hem nog wel krachtig genoeg om in heel koud weer de woning warm te houden en snel heet water te leveren voor een defrost van de Quatt zodat die het werk weer over kan nemen als de lamellen dicht zitten met ijs.
Je kan natuurlijk lager gaan, maar dat zou ook zomaar een hoop ellende op kunnen leveren doordat de CV ketel met zijn minimum vermogen en retourwater dat al redelijk warm is gewoonweg te veel warmte levert. Dan kan dat de CV ketel vol op re rem gooien om te voorkomen dat die door de ingestelde limiet van 40 of 50 graden schiet en dat wil je niet. Een ander scenario is dat je huis bij -10 buiten niet meer warm wordt omdat je de CV ketel net te laag begrensd hebt. Dat kan een hele vervelende kerst worden als je er zelf niet bij bent om het op te lossen.
Als de CV ketel vooral voor een defrost en heel even bijspringen functioneert, dan lijkt mij een 60 graden limiet absoluut een mooie waarde. Maar als de Quatt het heel veel overdraagt omdat de COP niet goed genoeg is, dan kan je het altijd nog verlagen zodat het werk dat de ketel doet nog net ietsje zuiniger is.
We hebben het over hooguit een paar procent die met een CV ketel nog te winnen is, en eigenlijk wil je die zo kort mogelijk aan hebben, bijvoorbeeld als je thuis komt en gewoon het huis snel warm wilt stoken.
Maar ieder zijn ding. Ik vind de snelheid van een CV ketel fijn (soms tref je alle ramen open na de schoonmaak), maar de warmtepomp is veel zuiniger en beter voor het milieu. Wat dat betreft is de Quatt het beste van twee werelden.
Heb jij een Intergas ketel?KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:53:
TLDR:
Belangrijkste vragen:Afgelopen vrijdag is de Quatt geplaatst.
Heren hadden het installatieplan niet gelezen.Uitgelegd hoe zo'n koppeling er volgens mij tussen hoort. Dus die hebben ze met expansievat gemonteerd. Verwarming aangezet. Alles werkt, radiatoren en vloerverwarming worden netjes warm.
Dat ging redelijk, al vond ik het wel slordig dat twee leidingen tegen elkaar aan liggen bij de ketel en dat er een nogal los zit. Maar dat was omdat ze nier meer routme hadden.
Zondags vloog mijn verbruik omhoog en mijn COP omlaag. Daar werd ik al wat bezorgd van, nam me voor maandag Quatt te bellen.
Hij heeft er een hele tijd mee zitten rommelen, klep erop, klep eraf. Ook heeft hij de pompinstelling veranderd naar Uiteindelijk ging er weer water door verdeelblok, dus daarmee was wat hem betreft de boel nu opgelost. De rest moet ik met mijn eigen installateur regelen. Die moet die klep nakijken en vervangen, "want daarmee is iets niet goed".
Lekker vaag....
Verder heeft ie de Homewizard stekker er tussenuit gehaald. Die zorgt volgens hem voor heel veel storingen.
Die moest ik er zeker niet meer tussen zetten?!
[Afbeelding]
Overzicht verdeelblok:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Quatt verbruik per dag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
N.H. twee onder een kap aan de kust bj 1928. Quatt Duo,14 radiatoren waarvan 3 in de garage, 1 convectorput en vloerverwarming begane grond. Alles draait volledig mee. Intergas Xtreme 36 en Tado v3+. Zonnepanelen 3850 wp SolarEdge.
Deze zijn allebei met werkende vloerverwarming.SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:33:
[...]
Slecht rendement bij hoge temperaturen (zonder vloerverwarming) is niet zo gek. Daar hoort 2e HW screenshot bij, verwacht ik.
Eerste HW screenshot was nog met vloerverwarming? Hij draait 20% van de tijd op laag vermogen dus maar weinig warmte-afgifte.
Ik weet niet eens goed wat JSON is. Ik heb alleen de Quatt app en Homewizard
Wat een kabaal zeg bij een quatt.Trackerfire schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:23:
Ontdooicyclus einde in actiestoomboot is er niks bij + veel water 😀
[Video: Quatt op stoom]
Ik heb en 9 kw Panasonic die is tijdens een deforst veel stiller
Die klep moet er tussen uit, die gaat open als de ketel brand. Met alleen de Quatt blijft hij gesloten dus geen vloerverwarming. Plaats eens een foto van onderzijde ketel.
Kijk eens hier na, staat ook link over korte uitleg over json feed bij.https://gathering.tweaker...message/77354224#77354224KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
[...]
Deze zijn allebei met werkende vloerverwarming.
[...]
En wat @Gerardwaz zegt over de klep klopt, die moet er tussenuit of als tussenoplossing opengezet en dan losgekoppeld worden zodat hij niet meer aangestuurd kan worden.
[ Voor 17% gewijzigd door MacD007 op 30-11-2023 21:58 ]
En wifi, denk ik? Zoek even in voorgaande berichten, is pas nog uitgelegd.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:51:
[...]
Er gaat maar weinig water je vloer in, zo te zien. Check flow+watertemperaturen in JSON.
[ Voor 14% gewijzigd door SBL op 30-11-2023 22:10 ]
Hmm, dat lukt vanavond niet meer.Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:54:
[...]
Die klep moet er tussen uit, die gaat open als de ketel brand. Met alleen de Quatt blijft hij gesloten dus geen vloerverwarming. Plaats eens een foto van onderzijde ketel.
Heb je wat aan deze foto? Dit is de ketel voordat de kast er omheen is gebouwd.
:strip_exif()/f/image/gW2PHENi5sfH3vEpwxKwagUi.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee een foto na installatie Quatt.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:17:
[...]
Hmm, dat lukt vanavond niet meer.
Heb je wat aan deze foto? Dit is de ketel voordat de kast er omheen is gebouwd.
[Afbeelding]
/f/image/TlUUw9ogSdIOWf3SUGNLCyy9.png?f=fotoalbum_large)
Vandaag het plaatsingsplan/Technical report ontvangen. Quatt stelt dat een bypass valve niet nodig is. Waarom lees ik hier op het forum dat iedereen een bypass heeft en dat die ook regelmatig in aktie moet komen?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nee, lang niet iedereen, ik heb deze ook niet. Is ook zeker niet overall nodig.TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:26:
[Afbeelding]
Vandaag het plaatsingsplan/Technical report ontvangen. Quatt stelt dat een bypass valve niet nodig is. Waarom lees ik hier op het forum dat iedereen een bypass heeft en dat die ook regelmatig in aktie moet komen?
In de aanvoer is een drukverschilregelaar geplaatst dat is goed, waarom ze die klep hebben laten zitten is dan weer een raadsel. Bel morgen naar het noodnummer met dit verhaal en zeg dat je in de kou zit.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:29:
[...]
Dit is wat ik nu heb:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En hoe leg ik dat uit aan Quatt?MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:56:
[...]
En wat @Gerardwaz zegt over de klep klopt, die moet er tussenuit of als tussenoplossing opengezet en dan losgekoppeld worden zodat hij niet meer aangestuurd kan worden.
Want als hun monteur dat al niet snapt als ie hier is.
LOL, kan met die Fing app niet eens de CiC vinden.MacD007 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:56:
[...]
Kijk eens hier na, staat ook link over korte uitleg over json feed bij.https://gathering.tweaker...message/77354224#77354224

Doe vast iets verkeerd.
Ga ik morgen maar eens rustig voor zitten met de laptop. Kijken of het dan wel lukt.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Offerte voor Xtend heb ik ook gevraagd. Die was twee keer zo duur.DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
Waarom zijn mensen eigenlijk meer geïnteresseerd in de Quatt dan bijvoorbeeld de Xtend of Elga ACE, ben daar oprecht wel eens benieuwd naar. Prijstechnisch is het verschil qua installatie niet noemenswaardig groter...!
Zoek naar Matsushita Electronic Components (Europe) @MacD007 handig voor bij je uitleg wellicht.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
[...]
LOL, kan met die Fing app niet eens de CiC vinden.![]()
Doe vast iets verkeerd.![]()
Ga ik morgen maar eens rustig voor zitten met de laptop. Kijken of het dan wel lukt.
[ Voor 6% gewijzigd door Spykie op 30-11-2023 22:37 ]
Elga Ace heeft een 'enorme' binnen unit.DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
Waarom zijn mensen eigenlijk meer geïnteresseerd in de Quatt dan bijvoorbeeld de Xtend of Elga ACE, ben daar oprecht wel eens benieuwd naar. Prijstechnisch is het verschil qua installatie niet noemenswaardig groter...!
Zoek maar eens bij Tweakers Xtend. Bij mij nu -2c en de ketel springt voor het eerst bij, kunnen de meeste niet aan tippen.DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp
[ Voor 8% gewijzigd door Gerardwaz op 30-11-2023 23:10 ]
Helaas nog veel oplichters actief inderdaad!KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:36:
[...]
Offerte voor Xtend heb ik ook gevraagd. Die was twee keer zo duur.
Toevallig ook aanvragen voorbij zien komen met boilers en warmtepompen met 16-20mm meerlagenbuis aangesloten, en als je weet wat ze ervoor betaald hebben

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De monoblock variant niet, https://www.remeha.nl/product/elga-ace-monoblockSpykie schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:38:
[...]
Elga Ace heeft een 'enorme' binnen unit.
Staat hier op constant.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:53:
EDIT: er waren een paar stukjes tekst weggevallen.
<knip>
<knip>
Maar ik heb een grundfos
Ah my bad! M'n pa heeft er net eentje laten plaatsen met zo'n binnen unit én nog een één of ander boiler vat achtig iets. Anyway, offtopic.DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:42:
[...]
De monoblock variant niet, https://www.remeha.nl/product/elga-ace-monoblock
Die Honeywell VC8615 is dat een 2- of 3-wegklep? Zoiets had ik ook en ik moest die laten verwijderen voor de komst van de Quatt. Las ook ergens dat ze zo'n ding ook vast kunnen zetten ipv verwijderen maar geen idee. Ik ben zeker geen expert maar wie weet gooit die klep wel constant je halve systeem dicht ofzo.KMvrtr schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:53:
EDIT: er waren een paar stukjes tekst weggevallen.
Heb ik niet: er staan bij mij volcontinue 3 (+) grote radiatoren open.TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:26:
[Afbeelding]
Dan heb je geen bypass nodig: genoeg flow
Wordt ook genoemd
Welke thermostaat raden jullie aan voor de Quatt? Ik maak op dit moment gebruik van een simpele moduline 1000 thermostaat van Nefit, maar blijkt dat deze vervangen moet worden voor een andere. Ik ben op zoek naar een thermostaat die zo stabiel mogelijk werkt. Ik lees toch minder goede verhalen over de Honeywell Lyric T6, maar het zijn berichten van een tijdje geleden. Heeft deze thermostaat nog steeds problemen?
Staat dat bij jullie in het technical report/plaatsingsplan? Ik kan dat voor mijn huis niet terugvinden.KVS138 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 20:26:
[...]
Over het technisch rapport en warmteverlies bij -10. Hoe kan je nagaan of dat een beetje OK is ingeschat? Staat bij mij 5kw bijvoorbeeld maar wat is normaal van een huis uit 2005 met bepaalde omvang? 🤷🏻.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dit is helemaal aan het eind van de cyclus, dus het omschakelmoment naar de normale modus weer ;-) tijdens het defrosten (zoals 1e seconden van het filmpje vrijwel geruisloos).Herw76 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 21:52:
[...]
Wat een kabaal zeg bij een quatt.
Ik heb en 9 kw Panasonic die is tijdens een deforst veel stiller
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Ja, tech report. Bij mij op blz 9 van 19:TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:17:
[...]
Staat dat bij jullie in het technical report/plaatsingsplan? Ik kan dat voor mijn huis niet terugvinden.
Warmteverlies huis (schatting bij -10℃): 6 kW
SBL schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:24:
[...]
Ja, tech report. Bij mij op blz 9 van 19:
Warmteverlies huis (schatting bij -10℃): 6 kW
/f/image/7ZxrmUWCq2aTt0rlq5z6U4uy.png?f=fotoalbum_large)
In welk hoofdstuk/onderdeel van het technisch rapport staat dat bij jou?
Opnieuw inregelen. Delta t 4 a 5 graden.TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:35:
Moet je na overstap naar warmtepomp met lagere aanvoertemperatuur de radiatoren opnieuw waterzijdig inregelen? Of blijft dat gelijk als je dat voor de cv met aanvoertemp op 55c ook al had gedaan?
[ Voor 3% gewijzigd door Gerardwaz op 30-11-2023 23:38 ]
Ok, dat klinkt logisch. Dus per radiator de thermostaatkraan en de voetkraan helemaal opendraaien en wanneer de radiator tot onderaan helemaal warm is de voetkraan dichtdraaien tot de onderkant lauw is?Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:36:
[...]
Opnieuw inregelen. Delta t 4 a 5 graden.
Nou zo simpel is het niet.TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:41:
[...]
Ok, dat klinkt logisch. Dus per radiator de thermostaatkraan en de voetkraan helemaal opendraaien en wanneer de radiator tot onderaan helemaal warm is de voetkraan dichtdraaien tot de onderkant lauw is?
Dan maar eerst thermostaatkraan en voetkraan helemaal open zetten zoals in het installatie hoofdstuk van het plaatsingsplan staat:
“Radiators always open in the house”
Als bijv. Delta T 9 graden is, wat is dan het gevolg? Leidt dit tot meer vebruik? of andere problemen?Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:36:
[...]
En is dat de delta T per radiator of tussen de aan en afvoer bij de cv ketel?Monkeydancer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:49:
[...]
Als bijv. Delta T 9 graden is, wat is dan het gevolg? Leidt dit tot meer vebruik? of andere problemen?
blz 8 bij jouTeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:33:
[...]
[Afbeelding]
In welk hoofdstuk/onderdeel van het technisch rapport staat dat bij jou?
Per radiator.TeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:51:
[...]
En is dat de delta T per radiator of tussen de aan en afvoer bij de cv ketel?
Meer verbruik.Monkeydancer schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:49:
[...]
Als bijv. Delta T 9 graden is, wat is dan het gevolg? Leidt dit tot meer vebruik? of andere problemen?
Je adres staat in de screenshots, wellicht wil je die weghalen.
Nee, je hebt wel een erg korte tabel, die al eindigt met kostenbesparing;
geen warmteverlies meer,
geen "Maximum buitentemperatuur voor verwarming (schatting): 15 °C"
Geen grafiek waarin je (veel te korte) terugverdientijd kunt aflezen.
Ze rekenen bij jou met een realistischer SCOP van 4.
Mij spiegelden ze in mei23 een onmogelijke SCOP van 5 voor, waar ik ze op aan heb gesproken.
Aanvulling: Even kort door de bocht: als je een jaarverbruik hebt van 612m3 gas (is dat alleen voor verwarming?), dan zit je rond de 3,5kW warmteverlies bij -10 buiten. Gisteren 45kWh warmte in je huis gestopt (incl gas)?
[ Voor 16% gewijzigd door SBL op 01-12-2023 01:37 ]
@KMvrtr als dit inderdaad de klep is die aangestuurd wordt door de CV moet hij er tussenuit. Ik heb hetzelfde probleem gehad (zoek naar op mijn user in dit topic). De klep staat standaard dicht, en gaat open bij warmtevraag vanaf de CV (die er meestal niet is, want Quatt...).mcanic schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:47:
[...]
Die Honeywell VC8615 is dat een 2- of 3-wegklep? Zoiets had ik ook en ik moest die laten verwijderen voor de komst van de Quatt. Las ook ergens dat ze zo'n ding ook vast kunnen zetten ipv verwijderen maar geen idee. Ik ben zeker geen expert maar wie weet gooit die klep wel constant je halve systeem dicht ofzo.
Ik heb dit tijdelijk opgelost door het "grijze blok" van de klep te halen en het pinnetje in te drukken en vast te zetten met een tie-wrap. Daarna quatt gebeld en hun de klep laten weghalen.
Als de klep weg moet, moet dit worden gecompenseerd door een drukventiel, maar dit lijkt in jouw situatie al wel geïnstalleerd te zijn.
Ik laat me niet uit of in jouw situatie de klep verwijderd moet worden of niet, dat mogen anderen beoordelen (en hebbben ze al gedaan
Het is me ook niet helemaal duidelijk wie de pomp van de vloerverwarming stuurt. In mijn geval was dit de CV, dat moet ook veranderen. Deze moet in een gewoon stopcontact (eventueel met een pomp schakelaar, maar daar verschillen de meningen ook over. Bij mij wordt hij nu aangestuurd door HA, gebaseerd op warmtevraag)
[ Voor 17% gewijzigd door Rowwan op 01-12-2023 04:52 ]
Ik kijk al een tijdje tegen dat inregelen aan, maar kan er online niet echt iets over vinden. Dus je hulp wordt gewaardeerd.Gerardwaz schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:36:
[...]
Bij welkeaanvoertemperatuur? Want hoe groter die is, hoe groter mijn delta T is. Of kun je een percentage geven?
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Yes, technisch rapport iddTeslaNerd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 23:17:
[...]
Staat dat bij jullie in het technical report/plaatsingsplan? Ik kan dat voor mijn huis niet terugvinden.
:strip_exif()/f/image/6IYt27IgfewI17zm9dv8H7Ie.jpg?f=fotoalbum_large)
Brrrr
(Ging, achteraf, net 8ste defrost van na 0.00 uur in, nu weer 1490 in, 4200 uit)
[ Voor 9% gewijzigd door Friezin op 01-12-2023 07:31 ]
De offerte die ik kreeg voor de Elga Ace was bijna 2x hoger, de installatie duurde 4x langer en ik wilde geen binnen unit.DutchWing schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:34:
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
Beneden gescheiden kamer (35m2) en keuken (25m2), boven 4 slaapkamers die op 15 graden worden gehouden.
:strip_exif()/f/image/zk679Gn30KEsFHlB5CsyBh1h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Flesym op 01-12-2023 08:02 ]
Huis: 125 jaar oud, redelijk geisoleerd met hr++ glas. Verwarming: 1 hybrid Quatt WP, benedenverdieping 4 grote T22 radiatoren met heatboosters en 40 low speed fans. Elektra: 4kWp zonnepanelen, Marstek accu V.2 5,12kWh FW V1.53 BM V2.15 accu.
Situatie is waarschijnlijk anders:
Vrijstaande woning. HR glas, flinke grote ramen tot 4m hoogte, alles open verbonden in verschillende woonlagen 300m3, bijna nergens deuren, kids die vergeten de ramen te sluiten, vw in de woonkamer, rest type 10 radiatoren. Kortom, niet het best geïsoleerde of te verwarmen huis.
Temp constant op 20gr en vanaf 14u naar 20,5gr.
Vanwege overschot energie zonnepanelen staat de prijs per kWh op 0,11. Dat zorgt voor mijn hoge besparing.
En daarmee tevreden met het resultaat van de Quatt!
:strip_exif()/f/image/FI913yIs00GWYAM3nSjM4oRN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door verguldebarman op 01-12-2023 08:02 ]
Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C
:strip_exif()/f/image/uevzTZLmqFH2XFCnRDXJXhFc.jpg?f=fotoalbum_large)
2 kapper 1996, 150m2, alleen vloerverwarming en bouw-af geïsoleerd. Binnenkort HR++ glas overal. Nu enkel achterkant zuiden HR++ en voor (noordkant) HR glas.
[ Voor 5% gewijzigd door Trackerfire op 01-12-2023 07:56 ]
Het is hier nog wat kouder, maar wel windstil en dat scheelt enorm 😃👍:Friezin schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 07:18:
[Afbeelding]
Brrrr
(Ging, achteraf, net 8ste defrost van na 0.00 uur in, nu weer 1490 in, 4200 uit)
:strip_exif()/f/image/UkwxMbIpp1OXyVeY5t3kMclQ.jpg?f=fotoalbum_large)
2-onder-1-kap 1990 | Enkele Quatt op garagedak | T6 | Intergas Xtreme 36 | vvw beganegrond en badkamer | radiatoren met speedcomforts begane grond en eerste verdieping | Zonnepanelen 3,3 MWh per jaar | HR++
Rijwoning uit 2018. 142m2. HR++. Vloerverwarming beneden, radiatoren op de 1e en 2e verdieping. Constante temperatuur van 21 graden.
/f/image/WQSUjG7HdqAvFtHePrqjfEnW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 01-12-2023 08:24 ]
Dit topic is gesloten.